Toon posts:

[F1 2021] Race 12 GP van België Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 45 46 Laatste
Acties:
  • 122.748 views

• Transportman
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 09:02
PWM schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 22:34:
[...]

Wedden dat deze ook nooit vergeten wordt. Sterker, nog wel hoger op lijstjes komt dan die anderen ;)
Kortste race ooit en korter kan niet binnen de reglementen, dus dat record zal ook wel heel lang blijven staan en eens in de zoveel tijd naar boven komen (ik gok iedere race op Spa, iedere keer als het flink regent en iedere keer als er een rode vlag is in de eerste rondes).

• FastFred
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22-09 21:07
MikeyMan schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 22:13:
Los van alle organisatorische problemen met deze situatie. Er moet toch ook gekeken gaan worden naar een technische oplossing om wat bestendigen te worden. Desnoods nog grotere en smallere banden met nog meer profiel. Andere/simpeler vleugels, extra gewicht. De spray blijft wel een ding natuurlijk
We rijden al F1 sinds 1950 en een race als vandaag is nog nooit eerder voor gekomen. Lijkt me dus niet handig om auto's te gaan bouwen specifiek voor de uitzonderingen.

Doet me denken aan een collega die altijd negatief is over ons nieuwe ERP pakket "ja maar hoe gaat dat met spoedjes dan?!" Tja, net zoals dat met het oude ERP pakket ook ging, beetje improviseren.

pssst, Seat kopen? https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2073162

• Maarten_E
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 10:45
Snowdog schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 22:36:
[...]

Nee, bedoel Brazilië in weet ik veel welk jaar.
Vrij zeker dat je Brazilië 2003 bedoelt, iedereen eraf in de bocht na de Senna-S en Fisichella die wint on countback nadat Alonso in de gecrashte wagen van Webber kleunt. En doordat Fisichella net won van Raikkonen won Michael later zijn 6e titel. Iets met Ferrari International Assistance. /s :+

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• siggy
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 22-09 14:33

siggy

Wait.... what?

FastFred schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 22:38:
[...]

We rijden al F1 sinds 1950 en een race als vandaag is nog nooit eerder voor gekomen. Lijkt me dus niet handig om auto's te gaan bouwen specifiek voor de uitzonderingen.

Doet me denken aan een collega die altijd negatief is over ons nieuwe ERP pakket "ja maar hoe gaat dat met spoedjes dan?!" Tja, net zoals dat met het oude ERP pakket ook ging, beetje improviseren.
Onzin, Barcelona 96, Spa 98, Maleisie 2001. Veel erger dan dit. Je draait het wel om, regenraces zijn reglementair mogelijk, dus moet men daar rekening mee houden in het ontwerp. En je kunt al veel meer met rijhoogte, maar het gedoe is de visibility. Ik kan me niet indenken dat dit beter was in 1996...... Ik denk dat de risico afweging compleet anders is.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

• RobertMe
  • Nu online
siggy schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 22:37:
[...]

Yep, dat vergeet men vaak/altijd. Fans betalen ervoor, maar die Marshals staan er gratis werk te doen. Vind ik bijzonder maar ook bijzonder triest, zeker voor een miljardencircus. Krijgen nauwelijks het respect wat ze verdienen, ga die mensen maar eens fatsoenlijk betalen met gevaren-opslag. Maar nee, het is heel normaal dat die gratis, of voor een paar tickets, hun werk moeten doen.
Dat het vrijwilligers zijn geloof ik 100% en is bij mijn weten ook zo. Maar dat je ergens vrijwilliger bent betekend niet per definitie dat je niet betaald wordt. Die wat bij de vrijwillige brandweer zijn krijgen ook gewoon een vergoeding (per keer dat ze uitrukken / ...). Maar weet dus niet of dat ook voor marshals geldt, bv. Maar vraag is natuurlijk ook een beetje waarom die marshals dat doen. Ik ga er toch vanuit dat ze het allemaal "voor de lol" / "kick" / ... doen en dat iets eraan verdienen / vergoeding "bijzaak" is. En ja, wat mij betreft mogen marshals best een vergoeding krijgen (in de zin van een "markt conform" maandsalaris zeg maar).

• Ingelogd
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 14-09 12:48
[...]

Jawel, er werd toen gewoon wel geracet ;)

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
Vandaag had nooit goed kunnen aflopen. Wordt er niet geracet, is iedereen boos. Wordt er wel geracet en is er een horrorcrash (behoorlijke kans) dan heeft de FIA te grote risico's genomen en is iedereen daar boos over.
Soms zit het gewoon tegen zonder dat er een schuldige is aan te wijzen (ja ok de regen).

• RobertMe
  • Nu online
siggy schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 22:42:
[...]

Onzin, Barcelona 96, Spa 98, Maleisie 2001. Veel erger dan dit. Je draait het wel om, regenraces zijn reglementair mogelijk, dus moet men daar rekening mee houden in het ontwerp. En je kunt al veel meer met rijhoogte, maar het gedoe is de visibility. Ik kan me niet indenken dat dit beter was in 1996......
Visibility is ook spray, en de wagens nu genereren veel meer dirty air die veel meer spray veroorzaakt / veel verder gooit. Daarnaast heb ik ook het idee dat het zicht überhaupt slecht was, in de zin van echt mistig.
Daarnaast was het nu ook echt continu aan het regenen. Maleisië 2001 begon droog en vervolgens die flinke bui, en bleef wisselend tussen regen en droog waarbij er zelfs naar slicks werd gewisseld.
Ik denk dat de risico afweging compleet anders is.
En na Bianchi eigenlijk ook wel terecht ;)

• Bullet NL
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 22-09 11:13

Bullet NL

Moderator Mobile

Eigen Wijs

hmmm, de race van vandaag, die eigenlijk geen race maar een optocht was voelt toch wel wat ongemakkelijk...
Ik begrijp echt wel dat er allemaal belangen in het spel zijn, 2 rondjes achter een pacecar om het officieel te maken. Maar dan nog, als racefan voet ik me gepiepelt, niet zo zeer door de teams of door de FIA/FOM maar door de situatie.

Eigenlijk moet er in het schema rekening gehouden worden voor een uitwijk, inderdaad bijvoorbeeld op de maandag na een race, desnoods in een weekend dat nog vrij is.....

Alhoewel ik ook wel begrijp dat dit beide ook veel nadelen heeft.

Cogitationis poenam nemo patitur

• RobertMe
  • Nu online
Bullet NL schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 22:48:
hmmm, de race van vandaag, die eigenlijk geen race maar een optocht was voelt toch wel wat ongemakkelijk...
Ik begrijp echt wel dat er allemaal belangen in het spel zijn, 2 rondjes achter een pacecar om het officieel te maken. Maar dan nog, als racefan voet ik me gepiepelt, niet zo zeer door de teams of door de FIA/FOM maar door de situatie.

Eigenlijk moet er in het schema rekening gehouden worden voor een uitwijk, inderdaad bijvoorbeeld op de maandag na een race, desnoods in een weekend dat nog vrij is.....

Uitwijken naar een ander weekend is natuurlijk lastig. Want we hebben het hier wel over België en de Ardennen :P Uitwijken naar later betekend per definitie dat de kans op slecht weer alleen maar groter wordt. Dan zou je al voor voor en na de zomerstop moeten gaan. Maar in dit geval komt dat met de tripple header na de zomerstop ook al niet uit. Plus dat er veel meer Europese races zijn die min of meer met hetzelfde weer te maken hebben.

In de kalender rekening houden met uitwijkmogelijkheden voor een "stel dat het weer zo slecht is dat er niet gereden kan worden" is echt niet te doen. En zoals ook al iemand aangaf, dit is de eerste keer sinds 1950 dat een race "niet" gereden is (door de weersomstandigheden). Als dit nu elk seizoen een aantal keren voor kwam kan ik me indenken dat je daar in de kalender rekening mee houd / "backups" regelt (bv naar een maandag dan, of een ander weekend). Maar voor die ene keer in 71 jaar F1 misschien wat overdreven.

• Arjantje72
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 10:56
[...]

Yep, dat vergeet men vaak/altijd. Fans betalen ervoor, maar die Marshals staan er gratis werk te doen. Vind ik bijzonder maar ook bijzonder triest, zeker voor een miljardencircus. Krijgen nauwelijks het respect wat ze verdienen, ga die mensen maar eens fatsoenlijk betalen met gevaren-opslag. Maar nee, het is heel normaal dat die gratis, of voor een paar tickets, hun werk moeten doen.
Ikzelf en meerdere zouden het echt wel doen voor gratis tickets en zo dicht bij de baan staan, geweldig. :)

• Transportman
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 09:02
Bullet NL schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 22:48:

Probleem met uitwijk is dat vandaag eigenlijk een extreme uitzondering was, daar is gewoon niet tegenaan te plannen.

En beide opties die je voorstelt hebben inderdaad veel nadelen. Circuits hebben meer dan alleen de F1, als die een week lang geen activiteiten kunnen organiseren omdat ze de boel gereserveerd moeten houden voor de F1 gaat het financiële plaatje nog schever lopen voor de circuits en gaan we nog meer Tilke-banen in het Midden-Oosten waar geld geen rol speelt krijgen die nauwelijks karakter hebben. En voor fans met kaartjes schiet het nog niets op, hoe groot is de kans dat ze een week later ook aanwezig kunnen zijn? De fans op locatie zijn voor een circuit de enige manier om het geld dat ze aan de FOM betalen terug te krijgen, en een aanzienlijk deel zal horeca-opbrengsten zijn (zeker in deze tijd met beperkte bezoekersaantallen).

Ga je naar de maandag, dan ga je nat op de commerciële kant. De grootste inkomsten voor de F1 zijn de tv-rechten, en de tv-zenders financieren dat met reclameblokken. Als de race op maandag wordt verreden, zijn de reclameblokken waardeloos omdat er veel minder kijkers zijn, dus daar zit men ook niet op te wachten. En ook daar weer, voor de fans met kaartjes, hoe groot is de kans dat ze dan aanwezig kunnen zijn?

En beide opties hebben problemen met vergunningen, op tijd bij het volgende evenement komen, maar ook met afspraken die gemaakt worden voor transport (wat weer niet standaard een dag later kan vanwege beschikbaarheid circuit).

• GAIAjohan
  • Registratie: augustus 2005
  • Nu online
RobertMe schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 22:47:
[...]

En na Bianchi eigenlijk ook wel terecht ;)
Eerlijk gezegd denk ik dat de Bianchi stok niet echt op gaat.
Tijdens een opruimsessie van de crash van Sutil glijdt hij van de baan af tegen een kraan. Nou niet bepaald iets wat met de huidige situatie te maken heeft. Tegenwoordig zijn in dergelijke situaties altijd (v)sc's. Behalve dat het toen ook regende.

Het geval Hubert is veel waarschijnlijker, maar dat kan in elke weersomstandigheid gebeuren. Inherent aan de sport.
RobertMe schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 22:53:
[...]

Maar voor die ene keer in 71 jaar F1 misschien wat overdreven.
Maar met de huidige policy gaat dit veel vaker gebeuren. Tevens kun je regenbanden gewoon gaan afschaffen, want zodra er meer dan intermediate niveau regen valt is er teveel spray..

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 2480Wp @ 260° West, 35° helling PVOutput

• Franko P.
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 21-09 22:07

Franko P.

Hit it.

Arjantje72 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 22:56:
[...]

Ikzelf en meerdere zouden het echt wel doen voor gratis tickets en zo dicht bij de baan staan, geweldig. :)
Precies, ik denk als ze het hier zouden vragen wie marshall wil zijn op Zandvoort dat hier het topic ook aardig leeg is tijdens de race omdat al die tweakers dan naast de baan staan. :9

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

• RobertMe
  • Nu online
GAIAjohan schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 23:03:
[...]

Eerlijk gezegd denk ik dat de Bianchi stok niet echt op gaat.
Tijdens een opruimsessie van de crash van Sutil glijdt hij van de baan af tegen een kraan. Nou niet bepaald iets wat met de huidige situatie te maken heeft. Tegenwoordig zijn in dergelijke situaties altijd (v)sc's. Behalve dat het toen ook regende.
Tegenwoordig zijn er in die gevallen, zijnde kraan langs de baan, altijd rode vlaggen. En ik bedoelde ook niet Bianchi letterlijk in vergelijking met vandaag. Maar wel dat er ook daarna veel meer aan veiligheid is gedaan. VSC is bij mijn weten een letterlijk gevolg van dat ongeval. Men is zich naar mijn idee toen weer bewust geworden van hoe gevaarlijk de sport is (laatste dodelijke ongeval daarvoor weet ik niet, maar kan zomaar Senna zijn geweest?). En ook die halo is er niet voor niks gekomen, die het leven van Grosjean intussen heeft gered, en ook dat in de Formule W dit weekend had heel anders kunnen aflopen zonder halo.
Het geval Hubert is veel waarschijnlijker, maar dat kan in elke weersomstandigheid gebeuren. Inherent aan de sport.
Maar dat was wel een gevalletje: A crasht, B, C en D wijken uit, B crasht op C, C wordt na een crash in de muur ook nog eens aangereden door D. Mede "geholpen" door het slechte zicht opkomen Raidillion. Wanneer is de kans op crashes groter? Bij regen. Wanneer is het zicht slechter? Regen. Wanneer zijn er potentieel veel grotere gevolgen bij (ineens) uitwijken? Regen.
Zoals ik ook al aanhaalde: Räikkönen in Brazilië 2016 had ook heel anders kunnen aflopen. Of de hierboven aangehaalde race in Brazilië waar ze in no time met 3? 4? 5? auto's in de Senna-Ses eraf gaan.

• gambieter
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Wat de "vroegah waren het bikkels" mensen vergeten is dat ze toen traction control hadden, en heel andere bolides en banden qua opzet. En zelfs de meesters gingen er bij aquaplaning toch gewoon vanaf, Brazilie 2003 is een mooi voorbeeld, waar zelfs de Michael Schumacher er gewoon vanaf ging:

YouTube: RTE coverage - 2003 Brazilian GP
(kan niet embedded worden)

[Voor 15% gewijzigd door gambieter op 29-08-2021 23:22]

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

• Arrne
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 00:51
Arjantje72 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 22:56:
[...]

Dat zal ongetwijfeld. Maar dat wil nog niet zeggen dat het ok is dat een circus waar dergelijke bedragen in omgaan drijft op gratis arbeid. En nog in een gevaarlijke situatie ook.

[Voor 5% gewijzigd door Arrne op 29-08-2021 23:26]

• Technofreakz
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 20-09 17:27
Technofreakz schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 21:43:
[mbr]Commentaar mag je per DM aan de kaak stellen[/]
Wederom, per DM of niet.

[Voor 31% gewijzigd door DaniëlWW2 op 29-08-2021 23:32]

• AW_Bos
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 10:46

AW_Bos

Waar ga je heen? ☀

foxgamer2019 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 18:27:
Ik ben maar een simpele volger, maar kunnen ze dit circuit dan niet gewoon nogmaals doen i.p.v. Japan bijvoorbeeld?
Ik vind het niet eens zo'n gek idee.

Wel bijzonder.....
Dit haal ik van GPfans vandaan:
België: 1985
Een stuk verder terug in de geschiedenis komen we bij een ander voorbeeld. De Belgische Grand Prix van 1985. Wederom had dat een compleet andere oorzaak. Dit was een bijzonder geval. De hele Formule 1 was namelijk al afgereisd naar Spa Francorchamps, maar uiteindelijk vond de race toch niet plaats dat weekend. Oorspronkelijk had begin juni er al geracet moeten worden, maar tijdens dat weekend bleek dat de veel te laat aangebrachte nieuwe asfaltlaag op het befaamde circuit nog niet voldeed.

Op diverse plekken begon het nieuwe asfalt af te brokkelen door de Formule 1-auto’s die eroverheen reden en haastige reparatiewerkzaamheden maakten het niet beter. Het asfalt was nog veel te broos om erop te rijden. De FIA (toen nog de FISA) besloot daarom op zaterdag dat de Grand Prix niet door zou gaan. Uiteindelijk keerde de Formule 1 in september terug naar België en werd de Grand Prix van 1985 toch nog verreden.

Waar ga je heen?

• Arjantje72
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 10:56
Arrne schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 23:24:
[...]

Dat zal ongetwijfeld. Maar dat wil nog niet zeggen dat het ok is dat een circus waar dergelijke bedragen in omgaan drijft op gratis arbeid.
Waarom niet?
Gratis is het niet, ze mogen gratis de race zien op de beste plaatsen en als er een auto sneuvelt hebben ze ook een paar onderdelen als souvenir.
En arbeid? een vlag zwaaien? Ik denk dat eten en drinken ook gratis is.
Ik zou het graag doen en vele Tweakers met mij :)

• Arrne
  • Laatst online: 00:51
Als je niet verder denkt dan "leuk, de race gratis van dichtbij bekijken" snap ik dat je geen bezwaren ziet.

• -Junkiexp-
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 21-09 00:00

-Junkiexp-

Say no to drugs

Ben vandaag geweest op Spa, prima sfeertje.
Had mijn zoon van 5 en vriendin meegenomen, die kregen het rond 17 uur koud dus toen zijn we weggegaan.
Het was echt hele vieze regen, met van die natte windvlagen erbij.
Zicht was overigens best goed, het was vooral de spray die het moeilijk maakte, daarnaast stond er ook gewoon veel water onderaan de baan.
Vergeet niet dat het een circuit is met veel steile stukken erin, dat water komt beneden allemaal bij elkaar.

Heb wel 2 opwarmrondjes kunnen zien, ben 14 uur van huis geweest en 500+ euro kwijt voor 2 rondjes, dure hobby zo :)
Volgende week zaterdag naar de kwalificatie op Zandvoort, hopelijk gaat het daar beter.

[Voor 22% gewijzigd door -Junkiexp- op 29-08-2021 23:41]

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid

• Sir_Lion
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 09:27
-Junkiexp- schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 23:35:
Had mijn zoon van 5 en vriendin meegenomen, die kregen het rond 17 uur koud dus toen zijn we weggegaan.
Zicht was overigens best goed, het was vooral de spray die het moeilijk maakte, daarnaast stond er ook gewoon veel water onderaan de baan.
Vergeet niet dat het een circuit is met veel steile stukken erin, dat water komt beneden allemaal bij elkaar.

Heb wel 2 opwarmrondjes kunnen zien, ben 14 uur van huis geweest en 500+ euro kwijt voor 2 rondjes, dure hobby zo :)
Volgende week zaterdag naar de kwalificatie op Zandvoort, hopelijk gaat het daar beter.
Vind het wel naar voor je :(:)

• WhatsappHack
  • Niet online
Yaksa schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 19:50:
[...]

Je zegt het zelf al: Als iets niet door kan gaan dan........
Er is een uitslag, dus het evenement is doorgegaan.
Nee dat zeg ik niet zelf al, dit was een ander voorbeeld. ;) Dit was een voorbeeld van een overmacht situatie die wel degelijk te verzekeren viel door gewoon exact te omschrijven in welke situatie er uitgekeerd zou moeten worden (ondanks force majeure). Dat ging er dus om dat het blijkbaar wel degelijk te verzekeren valt als je maar heel specifiek bent, het ging niet over *deze* specifieke race.

Dat je nu dit voorbeeld gebruikt om de andere situatie af te serveren is natuurlijk wat jammer, maar laat maar zitten. :P Het boeit namelijk ook niet zoveel. Zo'n verzekering is er op dit moment vzww namelijk sowieso niet voor de organisator; dus het is allemaal een hypothetische situatie en de fans hebben waarschijnlijk hele dikke pech tenzij er een regeling komt vanuit circuit en/of FOM. :)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• psy
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

psy

Kennis is macht

Weekendje Rotterdam. Bewust niet gekeken. Alles opgenomen mét uitloop.
Vanaf 15 uur de kwali gaan kijken. Toppertje!
Daarna de race. Bewust alles laten lopen maar uiteindelijk was ik rond 20:30 wel klaar. Beetje jammer, maar die kwalificatie maakte alles goed :)

• GAIAjohan
  • Registratie: augustus 2005
  • Nu online
gambieter schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 23:22:
Wat de "vroegah waren het bikkels" mensen vergeten is dat ze toen traction control hadden, en heel andere bolides en banden qua opzet. En zelfs de meesters gingen er bij aquaplaning toch gewoon vanaf, Brazilie 2003 is een mooi voorbeeld, waar zelfs de Michael Schumacher er gewoon vanaf ging:

YouTube: RTE coverage - 2003 Brazilian GP
(kan niet embedded worden)
Alleen was in principe TC gewoon verboden tussen 94 en 01. Ik geloof er bv niks van dat Jos TC in z'n Simtek had. De situatie bij Williams, Benetton en Ferrari was ongetwijfeld anders. Verder denk ik ook niet dat Senna TC in z'n Toleman had zitten.

Natuurlijk was de opzet van de auto's anders, en waren de banden minder absurd breed. Maar daar moeten gewoon wijzigingen komen. Desnoods regenbanden gewoon 10cm smaller. Ziet er niet uit, maar bv sneeuwbanden in rally's zijn ook supersmal.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 2480Wp @ 260° West, 35° helling PVOutput

• alienfruit
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 02:30

alienfruit

the alien you never expected

Toch lullig voor de artiesten met hun VIP kaarten als het volgende week ook regent. Schandalig dat de organisatie het gratis wilden
Dat mag in [F1] Grand Prix van Nederland: Zandvoort

[Voor 24% gewijzigd door tweakduke op 30-08-2021 09:51]

• RobinHood
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Raaaawwwrrrr!

Net terug van een avondje weg, want ik ging er vanuit dat de race wel gecancelled ging worden.

Op de telefoon al gezien dat men super kort geraced had, ik dacht "nou, een race is een race, ook al is het maar een handjevol ronden, al is het alsnog vreemd om daarvoor al halve punten te geven"

Maar nu blijkt het dus gewoon een optochtje achter de SC te zijn geweest. Wat een farce :')

Usa 2005 was tenminste nog een "race" tussen wel 6 auto's.

Zoals anderen ook al zeggen: Ik snap niet dat hier geen draaiboek voor is. De FIA lijkt altijd voor alles regeltjes te hebben, maar blijkbaar niet voor dit soort weerextremen, Van mijn part had je er een soort time attack van gemaakt, met een handjevol auto's per keer op de baan, met iets van 20 seconden ertussen.

Naja, eens kijken hoe Zandvoort gaat, al betwijfel ik of het wat wordt, ik ga er iig. niet speciaal voor thuisblijven.

EventueIle spelingsfautem zijn 100% ironisch bedoeldt.

• Justevo
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 21-09 23:48
-Junkiexp- schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 23:35:

Ik weet dat de organisatie ook niks aan die regen kan doen maar dit kan toch gewoon niet. Honderden euro's uitgegeven, uren en uren gewacht en niks gezien. 99% komt voor de F1, niet voor de F3. Ik vind dat mensen in zulke situaties echt gecompenseerd moeten worden. Of een enorme korting voor volgend jaar of zo.

• -Junkiexp-
  • Laatst online: 21-09 00:00

-Junkiexp-

Say no to drugs

Justevo schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 00:31:
[...]
Ik weet dat de organisatie ook niks aan die regen kan doen maar dit kan toch gewoon niet. Honderden euro's uitgegeven, uren en uren gewacht en niks gezien. 99% komt voor de F1, niet voor de F3. Ik vind dat mensen in zulke situaties echt gecompenseerd moeten worden. Of een enorme korting voor volgend jaar of zo.
Ben het wel met je eens ergens, maar uiteindelijk is er een 'race' geweest.
Als je de algemene voorwaarden er dan bij pakt trek je waarschijnlijk aan het kortste eind.
De organisatie heeft ook wel minimaal evenveel kosten gehad gok ik zo, dus het zal ook lastig zijn wat dat betreft.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid

• !mark
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 10:52
Ben als ik zo teruglees in de minderheid, maar ben zelf eigenlijk van mening dat de FIA in grote lijnen de enige juiste beslissing heeft gemaakt. Ook voor de wedstrijdleider is een situatie als dit verschrikkelijk moeilijk en je ga altijd forse kritiek krijgen ongeacht welke keuze gemaakt.

Als de race echt gestart was en er waren verschrikkelijke ongelukken ongelukken gebeurd heeft de FIA de coureurs in gevaar gebracht, als ze er voor kiezen niet te starten mag er tegenwoordig niks meer.
V.z.i.w. heeft vrijwel elke coureurs op Max na (want hij rijdt vooraan) aangegeven dat de auto voor hem niet te zien was door alle spray, met de crash van Hubert wellicht nog in het achterhoofd snap ik de beslissing niet te racen volledig. Droogrijden gaat op een lang circuit met hoogteverschil ook nog eens lastiger.

En wat betreft halve punten is gewoon het regelement op een formele wijze gevolgd, er zijn 2 'race' ronden gereden, wat betekend dat halve punten mogen worden toegekend; niks meer, niks minder.
Dat zullen coureurs die niet goed gekwalificeerd hadden wellicht niet eerlijk vinden, maar om nou helemaal geen punten toe te kennen? Dat gaan de teams die wel goed gekwalificeerd hebben het weer niet eens zijn :+

Het enige verbeterpunt is eigenlijk dat het allemaal wel erg lang duurde tot er eens wat besloten werd. Had gewoon om 15:25 meteen die paar racerondes laten rijden om die formele plicht vast in te lossen. Als dan blijkt dat om 17:00 nog totaal geen verbetering zichtbaar was had je het dan meteen kunnen afblazen zonder verplichte 2de optocht. Maar ook dit is natuurlijk achteraf l*llen :+
[...]

Onzin, Barcelona 96, Spa 98, Maleisie 2001. Veel erger dan dit. ... ​Ik denk dat de risico afweging compleet anders is.
Zeker waar.
Duitsland 2007 overigens ook, vliegen er achter elkaar af :+ . Alleen wordt het daar uiteindelijk droger terwijl het vandaag is blijven regenen. Ook wel grappig om terug te zien hoe lang ze nog onder alleen Geel doorbleven rijden voordat er een keer een call komt voor een SC (en vervolgens een coureur bijna de SC eraf tikt..), dat gaat tegenwoordig echt compleet anders.
YouTube: F1 EUROPE (NURBURGRING) GP 2007 I DUTCH COMMENTARY (Olav Mol)_HD 720...

Tot en met de jaren 70 was het 'normaal' dat er gemiddeld één coureur per jaar overleed in een crash tijdens een GP.
De veiligheidsafwegingen veranderen continue, wat in de jaren 90 of begin 2000 nog wel een acceptabel risico was is dat nu simpelweg niet meer.
PWM schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 22:11:
Er zaten 75.000 mensen. Als we uit gaan van 150,- per kaartje, kom je uit op €11.250.000,-.

Ik denk dat de wedstrijd premies van de coureurs een stuk hoger liggen voor het weekend. Sterker, dan kan verblijf en reis er ook wel bij.

Ik laat mij verrassen door het prachtige gebaar wat ze morgen gezamenlijk maken.
Als ik even grof reken aan het opgegeven salaris van alléén Verstappen en Hamilton gecombineerd (alleen het salaris, dus geen nevenactiviteiten zoals directe sponsering of merc) zou je al op €50 per toeschouwer komen als beide slechts twee weken salaris in de pot leggen.
Kapitalisme werkt natuurlijk niet zo maar alleen maar afgeven op de FIA zoals Hamilton in zijn statement of medelijden hebben met de fans (zowel Verstappen als Hamilton in het interview) is natuurlijk wel erg makkelijk scoren terwijl je ook zelf de financiële middelen hebt om een relevante duit in het zakje te doen.

• !mark
  • Registratie: november 2013
Blokker_1999 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 19:25:
[...]

Niet correct want het evenement op zich is wel doorgegaan.

SUNDAY 29th AUGUST

FIA Formula 3 Third Race (17 Laps or 40 Mins) 10:40 - 11:25
FIA Formula 3 Press Conference 11:45 - 12:15
Porsche Mobil 1 Supercup Race (11 Laps or 30 Mins) 12:05 - 12:40
Paddock Club Paddock Club Track Tour / Grid Photo 12:50 - 13:50
Paddock Club Paddock Club Pit Lane Tour 12:50 - 13:50
Formula 1 Drivers Parade 13:20 - 13:50
Formula 1 'We Race As One' Gesture 14:43 - 14:44
Formula 1 National Anthem 14:44 - 14:45
Promoter Activity Air Display - F16 Flyover 14:45 - 14:46
Formula 1 Grand Prix (44 Laps or 120 Mins) 15:00 - 17:00

Enkel die laatste is niet doorgegaan zoals gepland. Je kan dus niet zeggen dat het evenement is afgelast.
Vrijwel iedereen komt toch voor de F1 denk ik. Dat is een beetje alsof je naar een concert gaat van band X, het complete voorprogramma netjes afgewerkt wordt maar voordat de hoofdact begint band X zich ineens terugtrekt.

Juridisch zal alles vast kloppen en afgedekt zijn, maar dit soort dingen moeten voor de fans toch niet te vaak gebeuren zonder dat ze compensatie krijgen. De prijzen zijn al niet mals en als fans opeens vaker afhaken en je je circuits niet meer gevuld krijg ben je ook nergens.

• TheJVH
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 10:55
Net thuis van een weekend Spa, mn eerste live GP en interessant was het zeker. Voor mn 30e verjaardag een verzorgde reis gekregen als cadeau, we zaten op Gold-9. Dat betekend overdekt met zicht op de pit / start-finish. Ik weet niet precies wat de kaarten hebben gekocht maar een vermogen mag je het wel noemen.

Echter, de kwalificatie was geweldig om mee te maken met de reacties van het publiek (crash Norris, tussentijd Russell, Russel P1, Verstappen P1). Dat alleen al was het al waard.

De race zelf, tja, hele vette dikke pech, wanneer gebeurt nou zoiets? Kortste race in de hele F1 geschiedenis, tja dat zie ik echt als gewoon heel veel pech.

Wij zaten dus droog en dat maakt het praten een stuk makkelijker. WC's en eten / drinken dichtbij, beetje naar de pitstraat kijken met de verrekijker, buienradar checken. Ze hadden wel veel eerder mogen stoppen want rond half 6 wisten de meeste wel dat het niets zou worden. Zeker zuur voor toeschouwers zonder dak, verderop het circuit zie je verder ook niets. Russell heeft nog even naar mij gezwaaid :D .

Het was behoorlijk koud, we konden vanaf onze plaatsen precies het publiek zien aan de Kemmel straight, maar soms zag je door de regen dat ook niet meer. Het was meer een soort miezer, dus je zou zeggen: ze hebben bij veel slechter geraced. Maar de combinatie van het type circuit, de crash van Norris en het feit dat het een soort mistige regen was, heeft denk ik voor de situatie gezorgd.

Kan mijn voorstellen dat het voor veel toeschouwers zuur is, maar voor mijn eerste keer heb ik er heel veel lol uitgehaald en een ervaring rijker! En iedereen weet naar welke GP je bent geweest :D .

• TheJVH
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 10:55
Oh en ik denk dat de 2 rondjes vooral zijn gereden om het reglement te volgen. Qua tickets heb je sowieso geen poot om op te staan, maar ze willen voorkomen dat ze gezeik krijgen met teams die de uitslag gaan aanvechten als het reglementair niet op orde is.

• pro_6or
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22-09 09:39

pro_6or

amateur_60r

Snowdog schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 22:05:
[...]

Nee ik ben het ermee eens dat je met 20 auto's die baan niet volledig hadden drooggereden, de baan is er ook te lang voor. Ik denk dat het echter wel mogelijk was om gewoon te racen en vroeger waren dit soort races gewoon gereden (moet dan nog altijd terugdenken aan Brazilië in... geen idee, een jaar dat Jos nog reedt waarin er weinig auto's aan de finish kwamen).

Ik heb persoonlijk gewoon het idee dat ze ook in die omstandigheden er gewoon voor moeten gaan. Uiteindelijk moeten de coureurs gewoon zelf bepalen hoe hard ze moeten gaan, echt heel veel gevaar is er (imo) niet en ja, dan krijg je wat rare situaties, maar so be it.

Ik vind het zo raar dat coureurs altijd maar lopen te klagen over veiligheid, maar als er dan eens een race met een natte baan begint dan zie je wel al direct een hoop auto's direct naar intermediates gaan ook al is de tijd daar nog niet rijp voor. Blijkbaar maakt het dan allemaal niet zoveel uit.

Maar goed, de FIA moet op dit punt (imo) gewoon duidelijkere regels hebben en ofwel gewoon starten, ofwel niet starten. Als dit soort spray een probleem is, dan kun je echte regenraces echter wel gewoon afschaffen.
Het zijn de coureurs niet die klagen. Die rijden wel, en ja, betalen ook soms de prijs. Zoals o.a. Beitske gisteren en 2 jaar geleden is ook niet heel erg lang geleden.

We zien allemaal graag de race, het spektakel en Idd, zo onveilig is het niet. Maar ik denk dat het niet kon, het was toch wel een rode vlag geworden met een wagen in puin. En daarna weer. Maar dan was het toch al einde van de tijd geweest. Dat was ook de praktische reden voor het uiteindelijke cancellen.

In de Tour de France zie je dit ook. Steeds maar grotere belangen, maar harder, steeds maar meer gevaar. Is dat echt wel Fair?

Op deze baan kan je onder deze omstandigheden niet rijden. Andere banen wel. Gewoon heel jammer dat het maar bleef regenen. Een mislukte F1 dag.

een treffende spreuk

• Hatsjoe
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 22-09 22:24
alienfruit schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 00:12:
Toch lullig voor de artiesten met hun VIP kaarten als het volgende week ook regent. Schandalig dat de organisatie het gratis wilden
Vind het anders een prima vergoeding, VIP kaarten ter waarde van paar duizend euro voor 1 of 2 liedjes te zingen tussendoor. Het is dus niet gratis optreden, maar optreden voor betaling in natura. Zonder optreden mogen ze de F1 vanaf thuis op de bank kijken. Wanneer ze bereid zijn een liedje te zingen mogen ze het als VIPs op Zandvoort bekijken.

Of zou je liever gezien hebben dat ze die paar duizend euro gewoon krijgen, naar binnen gaan om te zingen en daarna weer mogen vertrekken? Ja, de cultuursector is enorm hard geraakt, maar juist alle ondersteunende rollen in die sector zijn geraakt. Om de artiesten en managers hoeven we ons echt geen zorgen te maken hoor. Die zitten er nog enorm comfortabel bij, en wanneer straks alles weer kan zal dat alleen nog maar comfortabeler worden. Vind die verontwaardiging dan ook erg bijzonder en niet terecht.

Bernhard, als je dit leest, ik zing 100 liedjes voor die VIP kaarten. Weet alleen niet of je daarna nog publiek over hebt.

• Rene44
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 10:50
Silver lining: dit is goed voor de 3e motor van Verstappen en Perez, die nu 1 race verder kunnen. Dan kan Honda hunne customary Banzai-spec met 140 pk extra later introduceren, zodat said heren die langer ‘full beans’ kunnen gebruiken en Verstappen glorieus wereldkampioen wordt.

Bas Smit én Samantha Steenwijk approved

• RobertMe
  • Nu online
Rene44 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 06:56:
Silver lining: dit is goed voor de 3e motor van Verstappen en Perez, die nu 1 race verder kunnen. Dan kan Honda hunne customary Banzai-spec met 140 pk extra later introduceren, zodat said heren die langer ‘full beans’ kunnen gebruiken en Verstappen glorieus wereldkampioen wordt.
Alleen mogen er alleen betrouwbaarheidsupdates worden uitgevoerd aan de motoren. Dus in principe zal een nieuwe motor identiek zijn aan de oude.

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
Rene44 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 06:56:
Altijd mooi dat een situatie die voor alle 20 rijders identiek is (een race minder slijtage) als voordeel voor Max wordt gezien :z

• Chiron
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 07:16
kpg schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 07:36:
[...]

Altijd mooi dat een situatie die voor alle 20 rijders identiek is (een race minder slijtage) als voordeel voor Max wordt gezien :z
Verschil is wel dat Max een motor minder in de pool heeft, want die is al afgeschreven.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• stylezzz
  • Registratie: april 2000
  • Nu online
Chiron schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 07:44:
[...]

Verschil is wel dat Max een motor minder in de pool heeft, want die is al afgeschreven.
Maar nu in ieder geval met 1 gewonnen race zonder dat een van beide mercs hem heeft getorpedeerd :)

SPECS

• mr_petit
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 10:33

mr_petit

opperprutser

Hatsjoe schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 03:03:
[...]

Om de artiesten en managers hoeven we ons echt geen zorgen te maken hoor. Die zitten er nog enorm comfortabel bij,
Hoe weet je dat?

Ik heb geen inzicht in die financiële informatie.

En volgens mij sinds de introductie van streaming audio zijn artiesten veel meer afhankelijk van het geven van concerten om hun inkomen te genereren.

Ik denk dat ze beter een gereduceerde vergoeding hadden kunnen voorstellen.

"man is not truly one, but truly two,"

• Edgenumber
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 20-09 16:57
Ik ben erachter hoor.

Het is gewoon een vuistslag in het gezicht van Johan Vollenbroek en zijn milieuclub.

Ze hebben gewoon even laten zien dat je ook een race kan houden op 80km/h over twee ronden met minimale stikstof uitstoot.

En dan gaan ze volgende week in zandvoort 75 ronden volle bak uitstoten, gewoon om dat het kan.

Maar serieus.

De FIA FOM kan niet met alles rekening houden. Maar de afgelopen 10 jaar kan ik mij maar 1 oorzaak herinneren die voor een uitgestelde start heeft gezorgd en dat is regen.

Tel daarbij op de de auto's van vandaag de dag en de veligheid van vandaag de dag het rijden met regen steeds meer in de weg staat. Dan moet je als organisatie een goed plan hebben klaarliggen als het lag en hard gaat regenen. Een plan wat niet als een farce aan voelt.

Sommige zullen zeggen dat dit het plan was. Ik ben dan van mening dat ze beter hun best hadden moeten doen. Dat ze met een beter verhaal hadden moeten komen.

Dat er een punt is waarop ze geen race kunnen houden begrijp ik.

Moeten al die mensen hun geld terugkrijgen? Ja ik vind van wel. Hadden ze moeten gaan rijden?, ik vind van niet ivm veligheid. En dat is het risico van het FOM FIA om in deze business zaken te gaan doen. Dat je vroeg of laat door de kat en de hond gebeten word. En dan ben ik dusdanig europees consumentenrecht ingesteld dat ik dat niet het (volle) risico van de kaartjes koper vind.

En dan zal het FOM wel met de TV rechten en sponsoring blijven zitten. Maar ook dat vind ook hun risico. Ze jagen maximale winst na en het risico daarvan is dat je op een keer ongelofelijk op je muil kan gaan. Waarbij je dus een verregende race van verre kan zien aankomen.

Ze schuiven nu alles af op de fan door dit een race te noemen.

• Blokker_1999
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 22-09 20:14

Blokker_1999

Full steam ahead

!mark schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 01:17:
[...]

Vrijwel iedereen komt toch voor de F1 denk ik. Dat is een beetje alsof je naar een concert gaat van band X, het complete voorprogramma netjes afgewerkt wordt maar voordat de hoofdact begint band X zich ineens terugtrekt.

Juridisch zal alles vast kloppen en afgedekt zijn, maar dit soort dingen moeten voor de fans toch niet te vaak gebeuren zonder dat ze compensatie krijgen. De prijzen zijn al niet mals en als fans opeens vaker afhaken en je je circuits niet meer gevuld krijg ben je ook nergens.
Je kan wel gokken dat zowat iedereen voor de F1 komt, maar je kan uiteindelijk geen kaartje kopen enkel en alleen voor de F1, je koopt er 1 voor heel de dag. Het zou zijn alsof je een ticket koopt voor een pretpark en dan je geld gaat terugvragen op het einde van de dag omdat de attractie waarvoor je specifiek kwam die dag stilstond wegens een defect.

En als je naar een concert trekt van een band en na het voorprogramma en de eerste 2 nummers gaan ze ineens van het podium waarna gemeld wordt dat de lead zanger naar het ziekenhuis is gebracht moet je eens kijken wat een verdeelde reacties je daar op krijgt mbt terugbetaling.

Maar laat het me anders stellen, stel je wilt een compensatie geven. Hoe groot moet die zijn? Volledig compenseren gaat niet wat je hebt wel degelijk een significant deel van het evenement gezien. De F3 en Porsche supercup hebben gereden, de parade met coureurs is er ook geweest al verwacht ik niet dat de F-16s zijn overgevlogen met dit weer. Had je toch niets van gezien. Hoe ga je berekenen wat je terug krijgt, en denk je dat iedereen daar tevreden mee gaat zijn? Natuurlijk niet. Sommigen gaan oordelen dat je 100% moet terugkrijgen, anderen gaan tevreden nemen met een deel net omdat er toch wel wat te zien was.

En wat dan met alle andere situaties? Stel je even voor dat er wel geracet was om half zeven? Wat dan met de mensen die op dat moment het circuit al hadden verlaten? Sommige omdat ze geen keuze hadden doordat ze met georganiseerd vervoer meereden. Hoe ga je die compenseren? Of denk aan enkele jaren terug in de VS waarbij door de hevige regenval de bezoekers niet tot aan het circuit konden geraken. Wat ga je daar mee doen?

Het weer heb je niet onder controle. Dit is overmacht. Stel je even voor dat ze toch gestart waren en in ronde 2 gebeurd er een ernstig ongeval waarbij 1 van de coureurs om het leven komt waarna er, begrijpelijkerwijs, geen herstart komt. Ga je dan ook je geld terugvragen?

Dit is het risico van de sport live te gaan bekijken. Het kan een teleurstelling worden, een grote teleurstelling. Het zou niet de eerste keer zijn, en het is ook niet de laatste keer. Risicos kan je niet uitsluiten en het weer heb je niet onder controle. En het gebeurd gelukkig niet vaak.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• alexbl69
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 10:40
[...]We rijden al F1 sinds 1950 en een race als vandaag is nog nooit eerder voor gekomen. Lijkt me dus niet handig om auto's te gaan bouwen specifiek voor de uitzonderingen.
Had nou niet bepaald de indruk dat de regen van gisteren zo uitzonderlijk (heftig) was.

Misschien is het een idee dat de FIA voor landen met hoge neerslagkans eens naar ZOAB gaat kijken :). Vermoed dat je dan wel iets minder grip hebt, maar dat geldt dan voor iedereen.

iRacing Profiel

• Jasphur
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 10:11
Blokker_1999 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 08:13:
[...]

Je kan wel gokken dat zowat iedereen voor de F1 komt, maar je kan uiteindelijk geen kaartje kopen enkel en alleen voor de F1, je koopt er 1 voor heel de dag. Het zou zijn alsof je een ticket koopt voor een pretpark en dan je geld gaat terugvragen op het einde van de dag omdat de attractie waarvoor je specifiek kwam die dag stilstond wegens een defect.
Eerder dat je speciaal kwam voor een ritje in de achtbaan waar het pretpark om bekend staat, maar dat die de hele dag dicht is vanwege regen. Af en toe zie je hem wel gaan met lege stoeltjes, maar open gaat hij de hele dag niet :+

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

• Blokker_1999
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 22-09 20:14

Blokker_1999

Full steam ahead

Edgenumber schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 08:07:
Ik ben erachter hoor.

Het is gewoon een vuistslag in het gezicht van Johan Vollenbroek en zijn milieuclub.

Ze hebben gewoon even laten zien dat je ook een race kan houden op 80km/h over twee ronden met minimale stikstof uitstoot.

En dan gaan ze volgende week in zandvoort 75 ronden volle bak uitstoten, gewoon om dat het kan.

Maar serieus.

De FIA FOM kan niet met alles rekening houden. Maar de afgelopen 10 jaar kan ik mij maar 1 oorzaak herinneren die voor een uitgestelde start heeft gezorgd en dat is regen.

Tel daarbij op de de auto's van vandaag de dag en de veligheid van vandaag de dag het rijden met regen steeds meer in de weg staat. Dan moet je als organisatie een goed plan hebben klaarliggen als het lag en hard gaat regenen. Een plan wat niet als een farce aan voelt.

Sommige zullen zeggen dat dit het plan was. Ik ben dan van mening dat ze beter hun best hadden moeten doen. Dat ze met een beter verhaal hadden moeten komen.

Dat er een punt is waarop ze geen race kunnen houden begrijp ik.

Moeten al die mensen hun geld terugkrijgen? Ja ik vind van wel. Hadden ze moeten gaan rijden?, ik vind van niet ivm veligheid. En dat is het risico van het FOM FIA om in deze business zaken te gaan doen. Dat je vroeg of laat door de kat en de hond gebeten word. En dan ben ik dusdanig europees consumentenrecht ingesteld dat ik dat niet het (volle) risico van de kaartjes koper vind.

En dan zal het FOM wel met de TV rechten en sponsoring blijven zitten. Maar ook dat vind ook hun risico. Ze jagen maximale winst na en het risico daarvan is dat je op een keer ongelofelijk op je muil kan gaan. Waarbij je dus een verregende race van verre kan zien aankomen.

Ze schuiven nu alles af op de fan door dit een race te noemen.

[Afbeelding]
Leuk verhaal, maar je schiet op de verkeerde. FIA en FOM hebben hier niets mee te maken. De tickets worden verkocht door SPA GP. Dat is de organisatie die alles terug zou moeten betalen, een organisatie die al jaren verlieslatend is trouwens.

De reden dat de auto's het rijden in de weg zitten komt voornamelijk door de enorme hoeveelheid spray die de zichtbaarheid naar 0 terug brengt. Dat komt dan weer door de zeer hoge snelheden die vroeger ongehoord waren. En daar kan je geen plan voor klaarleggen. Wachten tot het opklaart is het enige plan, naast het circuit overdekken. Ik zie niet in hoe je met een beter verhaal kunt komen. Het is verdorie regen.

En je kan zo een evenement niet zomaar opschuiven. Niet met een paar uur, niet met een paar weken. Dat eerste werkt niet omdat er meer is dan alleen F1 op het circuit dat weekend maar ook de miljoenen kijkers thuis van niets weten en TV zenders niet zomaar hun programmatie kunnen aanpassen. Ook al omdat je het weer nooit exact kunt voorspellen. En enkele dagen of weken opschuiven is logistiek niet zomaar haalbaar. Sowieso gaan we de herfst in wat betekend dat uitstel met enkele weken alleen maar meer kansen geeft op slecht weer.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• alexbl69
  • Registratie: maart 2001
-Junkiexp- schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 00:34:
[...]
Ben het wel met je eens ergens, maar uiteindelijk is er een 'race' geweest.
Als je de algemene voorwaarden er dan bij pakt trek je waarschijnlijk aan het kortste eind.
De organisatie heeft ook wel minimaal evenveel kosten gehad gok ik zo, dus het zal ook lastig zijn wat dat betreft.
De organisatie heeft eerder meer dan minder kosten gehad. Alles heeft 2 à 3 uur langer geduurd dan normaal, dus iedereen die er voor een uurtarief staat moet ook meer betaald worden.

Compensatie van de organisatie hoef je dus niet te verwachten, maar dat zou ik ook niet terecht vinden. Zij hebben geen enkele invloed op het weer en op de beslissingen die naar aanleiding van het weer genomen worden.

Dan zou je nog eerder bij de FIA aan moeten kloppen.

iRacing Profiel

• Ron!n
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 22-09 10:14
Jasphur schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 08:17:
[...]

Eerder dat je speciaal kwam voor een ritje in de achtbaan waar het pretpark om bekend staat, maar dat die de hele dag dicht is vanwege regen. Af en toe zie je hem wel gaan met lege stoeltjes, maar open gaat hij de hele dag niet :+
en de hele dag met regen in de rij staat voor deze attractie :'(

What's in the case?

• Satch
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online
Arjantje72 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 23:30:
[...]

Waarom niet?
Gratis is het niet, ze mogen gratis de race zien op de beste plaatsen en als er een auto sneuvelt hebben ze ook een paar onderdelen als souvenir.
En arbeid? een vlag zwaaien? Ik denk dat eten en drinken ook gratis is.
Ik zou het graag doen en vele Tweakers met mij :)
In 2015 mocht ik het weekend 'meedraaien' als gast met marshalls bij de F1 race in Silverstone. In mijn geval aan de binnenkant van de baan om te voorkomen dat mensen het circuit opgingen. Aan de binnenkant is echter vrijwel niemand behalve personeel en wat VIPs, dus dat was makkelijk. :) Het is inderdaad vrijwillig, eten en drinken moet je zelf betalen, een campingplek voor je eigen tent is wel gratis. Het concert (Madness) was wel gratis voor de vrijwilligers. Maar ze vinden het allemaal zo leuk dat ze elk jaar weer staan te popelen om weer te kunnen en hopen dat het nog mag. In 2018 kwam Lewis Hamilton op de camping langs om bier te brengen begreep ik, alleen dat al maakte alle jaren inspanning meer dan waard voor ze. ;)

• Kenhas
  • Nu online
It is what it is.

Erg jammer maar vind het eigenlijk niet meer dan normaal dat er niet gereden is. Veel maar dan ook veel te onveilig en daar kan er gewoonweg niets aan gedaan worden. De huidige wagens hebben wel last van aquaplaning maar zelfs al was dat niet zo, de zichtbaarheid was gewoon niet voldoende. Als je kijkt naar onboard beelden, kan je niet anders dan zeggen dat het de juiste beslissing was. Beetje anticlimax na een erg plezant weekend (gemakkelijk gezegd als je op een overdekte tribune zit ;) ) maar het zij zo.

Terugbetaling van een ticket kan je eigenlijk toch niet eisen. Je betaalt voor toegang tot het circuit, niet voor het bekijken van een race, volgens mij. Is natuurlijk zuur als het zoveel geld kost maar is niet veel aan te doen.
Onlangs was er de WRC rally in Ieper. Daar kon je tickets kopen per KP. Als dan net die KP geannuleerd wordt, heb je pech.
Transportman schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 22:58:
[...]

...De grootste inkomsten voor de F1 zijn de tv-rechten, en de tv-zenders financieren dat met reclameblokken. Als de race op maandag wordt verreden, zijn de reclameblokken waardeloos omdat er veel minder kijkers zijn, dus daar zit men ook niet op te wachten. ...
Die zenders hebben gisteren natuurlijk extra blokken kunnen uitzenden, als ze hun uitzending lieten verder lopen en niet moesten onderbreken voor de gewone programmering
[...]

Iedere vrijwilliger krijgt een vergoeding. Er is wel een maximum van 30 of 35 euro per dag. Denk dat je vergeet dat ongeveer elke sport draait op vrijwilligers. Ga je naar voetbal, heb je o.a. de stewards die daar vrijwillig staan. Ga je naar het wielrennen, staan er op bijna elk kruispunt vrijwilligers. Bij rally zijn alle baanposten vrijwilligers en ga zo maar door.
Tijdens de rally van Ieper weer staan praten met enkele baanposten. Opvallendste waren twee vrienden die een dertig tal rally's per jaar deden. Voor Ieper kregen ze een vergoeding van 30 euro per dag, overnachting, ontbijt en lunchpakket. Dat was het. Die doen het eigenlijk puur uit liefde voor de autosport
"If the conditions are so bad, then you could have postponed it by three or four right at the start. Or you could postpone the race until tomorrow. That would have been a possibility as well
Dan heb je ook nog Marko die soms toch in een fantasiewereldje leeft. Je kan het uitstellen voor een paar uur, zegt ie. Euhm, wat hebben ze net proberen te doen? Denk dat die eerste ronden eigenlijk meer als signaal voor de kijkers/toeschouwers waren om aan te tonen dat het niet mogelijk was.
Ze hebben proberen te wachten tot het laatste moment. Hadden ze nog langer gewacht, dan was het te donker geweest. En uitstellen tot vandaag is gewoon praktisch niet haalbaar. Niet enkel qua baanposten maar je hebt ook geen takelwagens, kranen, ... Het enigste dat kon afgevinkt worden op de checklist, was dat het qua logistiek kon meevallen. Het is maar paar uurtjes rijden naar de volgende locatie.

Maar tot zover het mooi weekend dat eindigde op een anticlimax

• Volk
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 09:23
!mark schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 00:59:
Ben als ik zo teruglees in de minderheid, maar ben zelf eigenlijk van mening dat de FIA in grote lijnen de enige juiste beslissing heeft gemaakt. Ook voor de wedstrijdleider is een situatie als dit verschrikkelijk moeilijk en je ga altijd forse kritiek krijgen ongeacht welke keuze gemaakt.

Als de race echt gestart was en er waren verschrikkelijke ongelukken ongelukken gebeurd heeft de FIA de coureurs in gevaar gebracht, als ze er voor kiezen niet te starten mag er tegenwoordig niks meer.
V.z.i.w. heeft vrijwel elke coureurs op Max na (want hij rijdt vooraan) aangegeven dat de auto voor hem niet te zien was door alle spray, met de crash van Hubert wellicht nog in het achterhoofd snap ik de beslissing niet te racen volledig. Droogrijden gaat op een lang circuit met hoogteverschil ook nog eens lastiger.

En wat betreft halve punten is gewoon het regelement op een formele wijze gevolgd, er zijn 2 'race' ronden gereden, wat betekend dat halve punten mogen worden toegekend; niks meer, niks minder.
Dat zullen coureurs die niet goed gekwalificeerd hadden wellicht niet eerlijk vinden, maar om nou helemaal geen punten toe te kennen? Dat gaan de teams die wel goed gekwalificeerd hebben het weer niet eens zijn :+

Het enige verbeterpunt is eigenlijk dat het allemaal wel erg lang duurde tot er eens wat besloten werd. Had gewoon om 15:25 meteen die paar racerondes laten rijden om die formele plicht vast in te lossen. Als dan blijkt dat om 17:00 nog totaal geen verbetering zichtbaar was had je het dan meteen kunnen afblazen zonder verplichte 2de optocht. Maar ook dit is natuurlijk achteraf l*llen :+

[...]

Zeker waar.
Duitsland 2007 overigens ook, vliegen er achter elkaar af :+ . Alleen wordt het daar uiteindelijk droger terwijl het vandaag is blijven regenen. Ook wel grappig om terug te zien hoe lang ze nog onder alleen Geel doorbleven rijden voordat er een keer een call komt voor een SC (en vervolgens een coureur bijna de SC eraf tikt..), dat gaat tegenwoordig echt compleet anders.
YouTube: F1 EUROPE (NURBURGRING) GP 2007 I DUTCH COMMENTARY (Olav Mol)_HD 720...

Tot en met de jaren 70 was het 'normaal' dat er gemiddeld één coureur per jaar overleed in een crash tijdens een GP.
De veiligheidsafwegingen veranderen continue, wat in de jaren 90 of begin 2000 nog wel een acceptabel risico was is dat nu simpelweg niet meer.

[...]

Als ik even grof reken aan het opgegeven salaris van alléén Verstappen en Hamilton gecombineerd (alleen het salaris, dus geen nevenactiviteiten zoals directe sponsering of merc) zou je al op €50 per toeschouwer komen als beide slechts twee weken salaris in de pot leggen.
Kapitalisme werkt natuurlijk niet zo maar alleen maar afgeven op de FIA zoals Hamilton in zijn statement of medelijden hebben met de fans (zowel Verstappen als Hamilton in het interview) is natuurlijk wel erg makkelijk scoren terwijl je ook zelf de financiële middelen hebt om een relevante duit in het zakje te doen.
Ik ben het met je eens hoor, deze race kende weinig winnaars om er maar een dooddoener in te gooien.

Er is niemand "schuldig" aan het weer, dat is een gegeven en alle belanghebbenden hebben daarmee te dealen.

De FIA willen niet nogmaals een klapper als in de Formula W of Lando, dus die gaan geen risico nemen. Vroegah legden de heren coureurs het laatste stuk desnoods met een motorboot af, maar tijden veranderen. publieke opinie is belangrijk hier. Dood Hubert nog vers, en eerder genoemde incidenten eerder dit weekend.

De F1 (FIA/FOM) kunnen het zich niet permitteren om 1 dag later nog een keer op te draven, logistiek niet te doen en kiezen ervoor om het regelboek "uit te melken" en een classificering op papier te krijgen (2 rondjes)

De promotor (heet dat nog zo?) heeft 95% van het programma gedraaid, alleen de grande finale niet (strikt genomen wel). Die gaan geen refund doen, niet in de laatste plaats door de scheur die ze al in hun broek hebben vanwege Covid.

De fans, die hebben uren in de regen gestaan en hebben een "race" van 2 ronden gezien, die zijn flauw en geheel terecht, maar helaas door bovengenoemde redenen gaan die ook geen centen zien, omdat ze geen poot hebben om op te staan.

Had er dan niets beter gekund? Ik denk dat je de afwachtende houding van de FIA best kunt bestempelen als een kop in het zand. Als je de radar erbij pakt, dan zie je dat er geen moment een window is geweest waar je zou kunnen gaan racen. Die hebben vanaf 3 uur naïef gehoopt op een wonder, waarvan ze zelf ook wel wisten dat het niet zou komen. Dat komt mede omdat er geen oplossing was, dus daarvoor zullen ze met een draaiboek moeten komen, want de situatie bood geen uitkomst en de regelgeving hielp niet bepaald mee.

• Robkazoe
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 22-09 15:43
alexbl69 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 08:14:
[...]

Had nou niet bepaald de indruk dat de regen van gisteren zo uitzonderlijk (heftig) was.

Misschien is het een idee dat de FIA voor landen met hoge neerslagkans eens naar ZOAB gaat kijken :). Vermoed dat je dan wel iets minder grip hebt, maar dat geldt dan voor iedereen.
Het was ook niet zozeer de hoeveelheid regen die het lastig maakte, maar de hoeveelheid spray achter de auto's. Ze zagen simpelweg niets.

YouTube: Drivers React To Rain-Shortened Race At Spa | 2021 Belgian Grand Prix

[Voor 9% gewijzigd door Robkazoe op 30-08-2021 09:02]

• Bansheeben

Bansheeben

There never was any cake...

!mark schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 00:59:

[...]

Zeker waar.

[...]

De vraag is dan wel een beetje waar ze die full wets dan voor hebben... Want op de baan stonden voor zover ik kon zien niet echt plassen en in de regen weet je dat het zicht gewoon altijd nihil zal zijn. Eigenlijk bestaan op deze manier regenraces niet meer. Als er regen valt wordt het geheel geneutraliseerd en ze mogen pas weer los als de baan begint op te drogen en iedereen eigenlijk meteen voor inters gaat.

Ik begrijp de safety concerns, maar ergens is het wel echt heel erg jammer.

I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.

• FastFred
  • Laatst online: 22-09 21:07
[...]

Onzin, Barcelona 96, Spa 98, Maleisie 2001. Veel erger dan dit. Je draait het wel om, regenraces zijn reglementair mogelijk, dus moet men daar rekening mee houden in het ontwerp. En je kunt al veel meer met rijhoogte, maar het gedoe is de visibility. Ik kan me niet indenken dat dit beter was in 1996...... Ik denk dat de risico afweging compleet anders is.
Ja 20-25 jaar geleden. Toen de sport ook nog een heel stuk minder veilig was, de motoren minder koppel hadden (want geen turbo/hybride), er minder aero was.

Wellicht had ik ook 'situatie' i.p.v. 'race' moeten zeggen want Barcelona '96, Spa '98 en Maleisië '01 is er gewoon een race verreden.

pssst, Seat kopen? https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2073162

• Razr
  • Niet online
Ik weet het niet hoor. Dit zijn zogenaamd de beste rijders in de wereld (!) de absolutie koningsklasse in de racerij. Laat dat even op je inwerken. Deze jongens verdienen miljoenen om deze wagens te besturen en dat kunnen ze als de beste.

Kunnen ze dan niet gewoon op eigen inzicht een ander tempo/aangepast rijden in de race? Die afweging moeten ze dan zelf maken, als de concurrent toch harder rijdt en hij crasht 3 bochten verderop - dan is dat zijn pech?

Tuurlijk moet er dan bij een crash een rode vlag komen, (V)SC etc. - net zoals bij droog weer. Maar ga gewoon die baan op en laat de coureur die de beste balans tussen zicht/aquaplaning/grip kan vinden winnen. En als je niet durft dan hoef je ook niet te rijden toch?

• Graft
  • Registratie: november 2005
  • Nu online
Geld terug, wat een lastig verhaal.

Over het algemeen zijn weersomstandigheden 9 v/d 10 keer risico van het vak. Niet alleen hier, maar ook op vakanties etc. Daarnaast weet ik niet wat voor 'value for money' mensen eerder op de dag hebben gehad. Werd er naast F3 nog meer verreden?

Enige wat ik kwalijk vind zijn de coureurs die nu zo gaan lopen mekkeren over een refund. If you adress the pink elephant in the room, put the money where your mouth is. Met z'n allen let's say een 50% refund ophoesten moet goed te doen zijn voor de heren. Als de fans die jouw jetset leventje mogelijk maken zo belangrijk zijn.

• Edgenumber
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 20-09 16:57
Blokker_1999 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 08:19:
[...]

Leuk verhaal, maar je schiet op de verkeerde. FIA en FOM hebben hier niets mee te maken. De tickets worden verkocht door SPA GP. Dat is de organisatie die alles terug zou moeten betalen, een organisatie die al jaren verlieslatend is trouwens.
De fia en de fom hebben hier alles mee te maken. De spa gp organisatie gaat niet over het wel of niet doorlaten gaan van de race.

Het is natuurlijk contractueel dichtgetimmert. En het zou dan zijn. Klant claimt richting spa gp en spa gp claimt weer richting fom.

Maar uiteindelijk is het het FOM als organisator die samen met de FIA als regel makers niet leveren. En ze hebben een save my ass actie gedaan om regeltechnisch en kleine lettertjes bij de kaart verkoop niet in de problemen te komen. Maar daarbij hebben ze het probleem wel volledig naar de fans langs de baan geschoven.

Ze zullen wel zeggen "maar we konden niet anders". Jawel, je kan wel anders, maar dat kost je geld.

En nu kost het je klanten geld.
[...]
En daar kan je geen plan voor klaarleggen. Wachten tot het opklaart is het enige plan, naast het circuit overdekken. Ik zie niet in hoe je met een beter verhaal kunt komen. Het is verdorie regen.
Je mist mij punt. Ze hadden al jaren een beter verhaal moeten hebben voor een situatie waarvan je vergif op in kan nemen dat hij voor gaat komen. Onderstaand even losstaand of dat kaartjeskopers nu wel of niet hun geld moeten terugkrijgen.

Suggestie: als er minder dan 75% verreden word is het halve punten, toch?
Maak ook een regel dat als je niet meer dan 20% van de gp kan rijden de punten worden uitgedeeld op basis van de kwalificatie.

Nu word er een podium ceremonie gehouden met champagne en beker voor een paar ronden achter de SC.

En als het dus net zoals gisteren te hard regent, val je daar op terug.

Dan vier je op een zondag de uitslag van de kwalificatie. Daar kan je nog serieus blij mee zijn en vieren want dat is echt een prestatie die geleverd is.

Hebben de fans meer? Nee geen extra afgelegde ronden niet nee. De fans langs de baan staan even hard voor niks in de regen. Maar IMHO gaat het een stuk beter de annalen in dan 2 rondjes SC vieren.

Om terug te komen op de kaartjes.
Zet bij de kaartjes dat regen overmacht is dan ben je daar ook gedekt. Hoef je geen toneel te spelen.
[...]
En je kan zo een evenement niet zomaar opschuiven. Niet met een paar uur, niet met een paar weken. Dat eerste werkt niet omdat er meer is dan alleen F1 op het circuit dat weekend maar ook de miljoenen kijkers thuis van niets weten en TV zenders niet zomaar hun programmatie kunnen aanpassen. Ook al omdat je het weer nooit exact kunt voorspellen. En enkele dagen of weken opschuiven is logistiek niet zomaar haalbaar. Sowieso gaan we de herfst in wat betekend dat uitstel met enkele weken alleen maar meer kansen geeft op slecht weer.
En toch hadden ze dit beter moeten voorzien.
Ze hebben een regel dat de GP binnen 3 uur na de officiële starttijd verreden moet zijn.

En wat zien we gisteren, een soort ad-hoc beslissing om toch die regel overboord te gooien want anders hebben ze een probleem.

Zo'n organisatie moet toch veel wakkerder zij als ze zo'n regel maken. Als je stelt dat het binnen 3 uur klaar moet zijn, juist omdat het ooit zo hard geregend heeft, dan moet er toch ook iemand advocaat van de duivel spelen en op tafel leggen "wat als het blijft regen?".

En het antwoord daarop hoeft niet te zijn dat ze het naar een maandag verplaatsen.

Maar bedenk een uitweg die geen farce is van een paar rondjes SC vieren.

Edit.
Ik log maar even uit denk ik, ik merk dat ik erg giftig word van het wat ze gisteren presenteren als een GP.

Niet van andere mensen hun meningen.

• Ankona
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 10:39
Razr schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:30:
Ik weet het niet hoor. Dit zijn zogenaamd de beste rijders in de wereld (!) de absolutie koningsklasse in de racerij. Laat dat even op je inwerken. Deze jongens verdienen miljoenen om deze wagens te besturen en dat kunnen ze als de beste.

Kunnen ze dan niet gewoon op eigen inzicht een ander tempo/aangepast rijden in de race? Die afweging moeten ze dan zelf maken, als de concurrent toch harder rijdt en hij crasht 3 bochten verderop - dan is dat zijn pech?

Tuurlijk moet er dan bij een crash een rode vlag komen, (V)SC etc. - net zoals bij droog weer. Maar ga gewoon die baan op en laat de coureur die de beste balans tussen zicht/aquaplaning/grip kan vinden winnen. En als je niet durft dan hoef je ook niet te rijden toch?
Dat is ook wel een beetje mijn mening. Als er echter geen zicht is en de banden compleet ongeschikt zijn om op een beetje natte baan te rijden dan kun je je ook afvragen in hoeverre je met de sport bezig bent en in hoeverre het alternatief de tijd doden is om dan alsnog de baan op te glibberen.

Lijkt me wel dat er betere regenbanden moeten komen. Smaller (minder spray, meer grip).

alles kan off-topic

• Pyr0_
  • Registratie: september 2009
  • Nu online

Tuurlijk joh, jij blijft zeker ook lekker 130 rijden in dichte mist?

Voor de honderdste keer, het gaat er niet om dat ze die wagens niet onder controle kunnen houden, het gaat erom dat ze nog geen 100m voor zich kunnen zien. En al rijd je dan maar 80km/u, dan knal je genadeloos er boven op.

• Kenhas
  • Nu online

Iedereen individueel kan dat misschien wel maar je hebt altijd nog piloten rond je. Je mag nog de allerbeste piloot ter wereld zijn, op een circuit als gisteren ben je veel te veel afhankelijk van andere factoren.

Je wilt niet aan 200km/u (ipv de normaal +300km/u) op het recht stuk vliegen als je niet eens kan zien dat er 100m verder een crash is gebeurd. Je kan wel opwerpen dat ze dan maar een rode vlag moeten gebruiken maar dan kan het al veel en veel te laat zijn.
Als je 50m achter je voorligger zijn rode knipperende lichten niet ziet, dan rij je gewoon blind en dat kan en mag gewoonweg niet. Het zijn F1 piloten en dat is nog altijd niet hetzelfde als kamikaze piloten

• toolkist
  • Niet online
AW_Bos schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 23:27:
[...]

Ik vind het niet eens zo'n gek idee.

[...]
Ik wel ivm weersverwachting. Kan dan zomaar al sneeuwen vriezen etc daar.

• Pyr0_
  • Registratie: september 2009
  • Nu online
Kenhas schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:38:
[...]

Iedereen individueel kan dat misschien wel maar je hebt altijd nog piloten rond je. Je mag nog de allerbeste piloot ter wereld zijn, op een circuit als gisteren ben je veel te veel afhankelijk van andere factoren.

Je wilt niet aan 200km/u (ipv de normaal +300km/u) op het recht stuk vliegen als je niet eens kan zien dat er 100m verder een crash is gebeurd. Je kan wel opwerpen dat ze dan maar een rode vlag moeten gebruiken maar dan kan het al veel en veel te laat zijn.
Als je 50m achter je voorligger zijn rode knipperende lichten niet ziet, dan rij je gewoon blind en dat kan en mag gewoonweg niet. Het zijn F1 piloten en dat is nog altijd niet hetzelfde als kamikaze piloten
En die rode vlag zie je ook gewoon niet (of niet op tijd). Nee, als je niet kan inzien dat je met deze omstandigheden niet kan -racen- met F1 wagens, dan ... |:(

• Razr
  • Niet online
Pyr0_ schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:40:
[...]

En die rode vlag zie je ook gewoon niet (of niet op tijd). Nee, als je niet kan inzien dat je met deze omstandigheden niet kan -racen- met F1 wagens, dan ... |:(
Ik kijk al een hele tijd F1 en ik geloof gewoon niet dat dit slechter was dan elke andere regenrace in de laaste 50 jaar. En ja, ik weet dat het over het zicht gaat. Zelfs Brundle op Sky kon het niet uitleggen. Maar goed, het is zoals het is.

• Kenhas
  • Nu online
Edgenumber schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:35:
[...]

En toch hadden ze dit beter moeten voorzien.
Ze hebben een regel dat de GP binnen 3 uur na de officiële starttijd verreden moet zijn.

En wat zien we gisteren, een soort ad-hoc beslissing om toch die regel overboord te gooien want anders hebben ze een probleem.

Zo'n organisatie moet toch veel wakkerder zij als ze zo'n regel maken. Als je stelt dat het binnen 3 uur klaar moet zijn, juist omdat het ooit zo hard geregend heeft, dan moet er toch ook iemand advocaat van de duivel spelen en op tafel leggen "wat als het blijft regen?".

En het antwoord daarop hoeft niet te zijn dat ze het naar een maandag verplaatsen.

Maar bedenk een uitweg die geen farce is van een paar rondjes SC vieren.

Edit.
Ik log maar even uit denk ik, ik merk dat ik erg giftig word van het wat ze gisteren presenteren als een GP.

Niet van andere mensen hun meningen.
Die regel dat ze de klok mogen stoppen, is er al lange tijd. Ze bleven gewoon hopen op een beter weer.
Hadden ze dat niet gedaan, was iedereen bezig geweest van "hadden ze niet beter een beetje kunnen wachten, het weer kon verbeteren".

Op een namiddag als gisteren kan je als organisatie of wedstrijdleiding gewoon voor bijna niemand iets goed doen.

En bedenk een uitweg die geen face is. Tja, denk dat de organisatie met spanning wacht op een mailtje met jouw oplossing. Er was gewoonweg geen andere oplossing voor gisteren.
Het enigste dat ze anders konden doen (gemakkelijk gezegd achteraf), was direct om 15u direct zeggen dat het niet doorging maar dat was misschien de slechtste oplossing. Maar toeschouwers konden dan tenminste al iets vroeger vertrekken

• Ankona
Je moet net als op de weg wel je remweg kunnen overzien en aanvullend, de omstandigheden moeten wel dusdanig zijn dat er te racen valt.

Die vlaggen zien ze volgens mij ook als lampjes op het stuur, dat is niet zo'n issue. Zie je niets omdat je in de spray zit... dan zit je dicht achter een ander en weet je dat ook.

Grootste punt is dus eigenlijk, kunnen ze op de limiet van de auto rijden (in de geldende omstandigheden) of moeten ze zich extra inhouden omdat ze te weinig kunnen zien. In dat geval is racen niet mogelijk en moet je dat ook niet proberen.

alles kan off-topic

• poor Leno
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 22-09 21:01
Ben best wel van mening (nog steeds) dat ze gewoon de volle punten hadden moeten geven :/

Op deze manier heb je uiteindelijk alleen degene ermee die voorop staat, waardoor deze minder kan uitlopen/inhalen..

De rest krijgt verhoudingsgewijs 'meer' punten en degenen die gridstraffen hadden worden gematst omdat deze race ze minder moeten inleveren..

Nee, ik heb er een echt nare smaak aan overgehouden, hoe t allemaal is gegaan gister :N

Maar goed, het zal allemaal wel, maar dit hoeft van mij niet meer zo.

• FabianGTI
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 07:47
poor Leno schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:48:
Ben best wel van mening (nog steeds) dat ze gewoon de volle punten hadden moeten geven :/

Op deze manier heb je uiteindelijk alleen degene ermee die voorop staat, waardoor deze minder kan uitlopen/inhalen..

De rest krijgt verhoudingsgewijs 'meer' punten en degenen die gridstraffen hadden worden gematst omdat deze race ze minder moeten inleveren..

Nee, ik heb er een echt nare smaak aan overgehouden, hoe t allemaal is gegaan gister :N

Ook volle punten als de startopstelling anders was? ;)
Na mijn mening moesten er helemaal geen punten gegeven worden, ze hebben immers niet geracet, alleen maar 2 ronden gereden achter de SC om de punten te kunnen geven, dat geeft bij mij juist een nare smaak.

Dat er niet geracet kon worden is een lastig besluit om te nemen, ik vind wel dat de FIA de mensen te lang in het ongewisse liet, die call dat er niet meer gereden zou worden kon al veel eerder gegeven worden.
Maar het is een blijft een geld/sponsor kwestie, daar gaat de hele F1 uiteindelijk om natuurlijk. :+

• Loveless85
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 10:14

Wat is dit voor wazig verhaal dan :D Verhoudingsgewijs krijgt iedereen juist evenveel/weinig punten :D Dat absoluut gezien het verschil van 2 > 1 punt 'minder' is dan van 25 > 12,5 doet daar niks aan af natuurlijk. Uiteraard licht het voordeel voor Hamilton gezien hij hier z'n voorsprong geheel kwijt had kunnen raken, maar dat is koffiedik kijken. Het had ook maar zo kunnen zijn dat Max hem op weg naar de grid in de muur had geparkeerd (zou niet de eerste keer zijn :+ ) en Hamilton had gewonnen als we 'gewoon' waren gaan racen.

Goed, die hele optocht achter de SC was een enorme farce, maar halve punten is halve punten, dat is niet ineens zo dat er toch iemand verhoudingsgewijs meer punten krijgt.

• ThunderNet
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 10:42
Ankona schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:47:
Je moet net als op de weg wel je remweg kunnen overzien en aanvullend, de omstandigheden moeten wel dusdanig zijn dat er te racen valt.

Die vlaggen zien ze volgens mij ook als lampjes op het stuur, dat is niet zo'n issue. Zie je niets omdat je in de spray zit... dan zit je dicht achter een ander en weet je dat ook.

Grootste punt is dus eigenlijk, kunnen ze op de limiet van de auto rijden (in de geldende omstandigheden) of moeten ze zich extra inhouden omdat ze te weinig kunnen zien. In dat geval is racen niet mogelijk en moet je dat ook niet proberen.
De baanmarshalls moeten de vlaggen van de andere posten ook kunnen zien. Je moet namelijk een goede backup hebben zouden de lampjes op de stuurtjes niet meer werken, daarnaast is het een extra visuele cue mochten ze de aandacht niet op het stuur hebben op dat moment.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• JB
  • Registratie: mei 2002

JB

Cédric roelt!

Wel of niet geld terug is lastig… maar is het nu wel of geen race geweest? Ik las gisteren nog berichten dat Masi zelfs daarmee een fuckup had gemaakt ivm 1 tellende lap.

Is dit nu gewoonweg platgeslagen? Geen teams die moeilijk aan het doen zijn want nadeel cq niet eerlijk?

Mijn boefje is liev!

• Ryur
  • Registratie: december 2007
  • Nu online
FabianGTI schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:52:
[...]

Dat er niet geracet kon worden is een lastig besluit om te nemen, ik vind wel dat de FIA de mensen te lang in het ongewisse liet, die call dat er niet meer gereden zou worden kon al veel eerder gegeven worden.
Niet mee eens eigenlijk.
Hoevaak wij niet berichten van de FIA hebben gezien dat aan het eind van de wedstrijd kans is op regen? En dat de FIA ernaast zat.
Ik ben juist blij dat ze het nog zovaak hebben geprobeerd!
Denk dat de FIA helemaal wordt afgekraakt als zij tegen 4 uur zouden zeggen "einde race" en om 6 uur zou het droog (genoeg) zijn.

Bij NASCAR hebben wij ook vaak zulke races gehad, dan zie je de weersverwachting dan verwacht je een uitstel. En dn blijft het toch net droog :)
Ben blij dat ze niet op voorhand hadden gezegd "wij schuiven op".

• poor Leno
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 22-09 21:01
FabianGTI schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:52:
[...]

Ook volle punten als de startopstelling anders was? ;)
Ja, om eerlijk te zijn wel ja. (Ik ben niet Verstappen's grootste fan hoor ;))
Maar afgezien daarvan, was ik dat hele gedoe en geneuzel zo ontzettend zat na een tijdje.. manmanman :N

En dat het afsluiten met de nep rondjes en de prijsuitreiking met de flessen enzo :r
Loveless85 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:53:
[...]

Wat is dit voor wazig verhaal dan
Nou gewoon rekenen? De verschillen worden ook gehalveerd, dus voor iedereen behalve de nummer 1 is het ruk, simpel.

En vooral voor de gridstraffen vind ik t 'oneerlijk'. Hun concurrenten lopen minder op hun uit of komen minder dichtbij, en moeten ze enkel de punten opgegven in een gefaalde halve punten race.

• Bansheeben

Bansheeben

Pyr0_ schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:40:
[...]

In welke regenrace is het zicht dan wel meer dan 100 meter?

I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.

• iichel
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 09:27
Ik vind de gridstraffen op zich wel eerlijk.
Bottas verliest een WK punt (8e = 2 punten, +5 = 13e = geen punten, verliest netto 1 punt want 1/2)
Stroll wint niks verliest niks met z'n straf want startte toch zoveelste

/////AMG /////AMG /////AMG /////AMG /////AMG /////AMG

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

MikeyMan schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 22:13:
Los van alle organisatorische problemen met deze situatie. Er moet toch ook gekeken gaan worden naar een technische oplossing om wat bestendigen te worden. Desnoods nog grotere en smallere banden met nog meer profiel. Andere/simpeler vleugels, extra gewicht. De spray blijft wel een ding natuurlijk
Grotere banden is geen ding en in potentie zelfs gevaarlijk! De auto's zijn gemaakt op de banden zoals ze die nu hebben. Als je de auto grotere banden gaat geven is de airflow totaal anders. Auto's raken dan enige invloeden aan de onderkant van de vloer kwijt en hebben dan veel minder grip. De grotere 18 inch wielen komen gelukkig daarom niet mid-season, maar met de start an een nieuw seizoen, zodat de teams hun auto's ook daar naar kunnen bouwen.

• chevsticks
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 22-09 21:49
Je kan wel zeggen dat ze minder hard moeten rijden met dit soort omstandigheden, maar de auto's werken niet meer goed op dat soort snelheden en met zoveel water.
De remmen blijven te koud, waardoor ze niet goed werken. Iets wat met zo weinig zicht toch echt levensgevaarlijke situaties kan veroorzaken.
De aero werkt niet goed als ze langzamer rijden, waardoor je nog minder grip hebt en nog meer risico op aqua planing.
Dus dat ze de wedstrijd niet verreden hebben snap ik echt wel.

Dat het allemaal zo moeizaam en onduidelijk was kan ik een stuk moeilijker verkroppen.

• Chiron
Zoals gezegd, zichtbaarheid is gewoon de grootste factor. Levensgevaarlijk om dan te gaan racen.

En daarnaast het staande water op de baan, Lando kon het nu nog redelijk ongeschonden navertellen maar met 20 wagens op de baan is de kans groter dat je geT-boned wordt met +200 daar. Het treurige voorbeeld daarvan kun je 2 jaar geleden terugzien in de F2, en de dames afgelopen vrijdag kunnen het gelukkig ook allemaal nog navertellen.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Maar die verdienen ze niet voor een gigantische glij- en crashpartij omdat de baan gewoon vergelijkbaar met een ijsbaan is.
Met de regen van gisteren in Spa, daar kun je niet op een beetje racetempo alsnog overheen racen. Op de circuits waren hier en daar dikke plassen ontstaan, daar krijg je dus aquaplanning en met een bochten combinatie zoals Raidillon en de onbekende bocht de Camel straight op, zou dat vragen om problemen zijn. We hebben gezien hoe Hubert crashte, en de crash van Norris zag er ook best heftig uit.
Veiligheid is een belangrijk ding in deze sport, als die niet gegarandeerd kan worden, wordt er niet gereden, zo simpel is het. Dan kunnen deze 20 gasten wellicht wel 'de absolute koningsklasse' zijn (zoals je het zelf noemt), maar mensen onnodig een crash in laten rijden, of zelfs de dood, is wel weer het andere uiterste.

• Bansheeben

Bansheeben

Chiron schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:14:
Zoals gezegd, zichtbaarheid is gewoon de grootste factor. Levensgevaarlijk om dan te gaan racen.

En daarnaast het staande water op de baan, Lando kon het nu nog redelijk ongeschonden navertellen maar met 20 wagens op de baan is de kans groter dat je geT-boned wordt met +200 daar. Het treurige voorbeeld daarvan kun je 2 jaar geleden terugzien in de F2, en de dames afgelopen vrijdag kunnen het gelukkig ook allemaal nog navertellen.
Maar er was niet veel staand water op de baan. Norris maakte gewoon een fout door de kerbs aan de binnenkant aan te tikken op min of meer volle snelheid door Raidillion(?) en daarnaast regende het gewoon een stuk harder aan het begin van Q3 dan tijdens de race. Dat het zicht een issue is, begrijp ik, maar wanneer kun je dat ooit nog een regenrace rijden? Want het zicht is altijd slecht in de regen.

• Razr
  • Niet online
Chiron schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:14:

Die twee voorbeelden zijn precies in niet natte omstandigheden. Misschien de Formule W in een semi opdrogende baan, maar de F2 twee jaar geleden was gewoon zonnig. Tevens was Lando volgens mij ook geen geval van aquaplaning.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Bansheeben schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:17:
Maar er was niet veel staand water op de baan.
Wanneer de mediccar of safetycar over de baan reden, zag je duidelijk waar er plassen aan water waren, daar kwam dan veel meer water mee dan anders. Er was dus best veel staand water en het bleef ook maar constant regenen. Wanneer een F1 auto daarover zou rijden, wordt er best een berg spray de lucht in geholpen. Was voor VER wellicht niet erg geweest, maar alles er achter wel.

[Voor 17% gewijzigd door CH4OS op 30-08-2021 10:20]

• Chiron
Razr schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:17:
[...]

Die twee voorbeelden zijn precies in niet natte omstandigheden. Misschien de Formule W in een semi opdrogende baan, maar de F2 twee jaar geleden was gewoon zonnig. Tevens was Lando volgens mij ook geen geval van aquaplaning.
T-bone is T-bone, ik geef alleen maar aan wat de potentiele gevolgen zijn als je ze daar in deze omstandigheden laat racen. Terecht dat ze het dan suspenden.

Ze hadden het gisteren ook meteen af kunnen breken maar als het een uur later opklaart was het ook weer niet goed geweest. je kan Masi in ieder geval niet verwijten dat ie niet geprobeerd heeft om ze te laten racen.
[...]

Maar er was niet veel staand water op de baan.
bwoahhh.. denk dat wij (en de FIA) daar van mening over verschillen.
Dat het zicht een issue is, begrijp ik, maar wanneer kun je dat ooit nog een regenrace rijden? Want het zicht is altijd slecht in de regen.
Ik denk dat je prima een regenrace kan rijden, maar niet op Spa, in deze omstandigheden. Andere banen hebben een compleet andere waterafvoer, layout, ligging, en hellingsvlakverloop.
Met de full wets kunnen ze prima op een natte baan racen, maar staand water is gewoon een nono.

[Voor 32% gewijzigd door Chiron op 30-08-2021 10:23]

• Razr
  • Niet online
Chiron schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:20:
[...]

T-bone is T-bone, ik geef alleen maar aan wat de potentiele gevolgen zijn als je ze daar in deze omstandigheden laat racen. Terecht dat ze het dan suspenden.

Ze hadden het gisteren ook meteen af kunnen breken maar als het een uur later opklaart was het ook weer niet goed geweest. je kan Masi in ieder geval niet verwijten dat ie niet geprobeerd heeft om ze te laten racen.
Tuurlijk T-bone is T-bone, maar wat je eigenlijk aangeeft met deze voorbeelden zijn de potentiele gevolgen van het racen op Spa, los van het weer.

Masi heeft gewoon 2 ronden laten voltrekken achter de SC zodat er op papier een race is gereden en ze juridisch gezien ingedekt zijn.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Razr schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:17:
Norris was afgelopen zaterdag, toen was de baan opdrogende, wat met de miezerbuitjes tussendoor ook niet echt weg bleef. Dus nee, de genoemde voorbeelden zijn niet allemaal met droog weer geweest.

De crash van Anthoine Hubert was wel met droog weer, dan kan het dus alleen maar erger worden wanneer de baan glad is (voor die auto's op die snelheden vergelijkbaar met een ijsbaan). Je zou het dan echt gaan opzoeken en dat is echt niet wat je wil. De nodige mensen in de sport hebben ook aangegeven dat de race afblazen de juiste beslissing is, dat doen zij echt niet voor niets.

• Bansheeben

Bansheeben

CH4OS schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:19:
[...]
Wanneer de mediccar of safetycar over de baan reden, zag je duidelijk waar er plassen aan water waren, daar kwam dan veel meer water mee dan anders. Er was dus best veel staand water en het bleef ook maar constant regenen. Wanneer een F1 auto daarover zou rijden, wordt er best een berg spray de lucht in geholpen. Was voor VER wellicht niet erg geweest, maar alles er achter wel.
Het leek meer een hele stevige miezer dan echte harde regen. Tijdens de rondjes achter de safety car heb ik niet veel staand water gezien. Een klein plasje hier en daar. Ik begrijp de beslissing van de stewards, maar tegelijkertijd vraag ik me af of we dan ooit nog weer eens een echte regenrace gaan zien.

• Chiron
Razr schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:23:
[...]

Tuurlijk T-bone is T-bone, maar wat je eigenlijk aangeeft met deze voorbeelden zijn de potentiele gevolgen van het racen op Spa, los van het weer.
Het weer (en daarmee de omstandigheden) zorgt er wel voor dat de kans op zo'n incident veel groter is.
Masi heeft gewoon 2 ronden laten voltrekken achter de SC zodat er op papier een race is gereden en ze juridisch gezien ingedekt zijn.
Exact. En om het publiek langs de baan nog wat auto's te laten zien. Ze waren in het laatste uurtje dat de klok liep gewoon tevergeefs aan het wachten totdat het stopte met regenen. Kan je weinig aan doen verder.

Als ze om kwart over 3 al hadden gezegd, nou inpakken dan maar en hop naar Zandvoort, en de baan was daarna droger geworden had iedereen ook moord en brand geschreeuwd :z

• RobertMe
  • Nu online
Dat het zicht een issue is, begrijp ik, maar wanneer kun je dat ooit nog een regenrace rijden? Want het zicht is altijd slecht in de regen.
Dit keer was het überhaupt mistig. Dit zie je ook gewoon op de beelden van het circuit als er niet gereden werd. De camera op de kraan bij Les Combes kon je soms start finish niet op zien en soms wel, ondanks dat het de hele tijd in meerdere of mindere mate regende. Dat geeft toch ook wel aan dat de weersomstandigheden ook voor slecht(er) zich zorgden, naast de spray die de auto's opgooien. Daarnaast spelen de track conditions natuurlijk ook mee. Als het begint te regenen dan behouden ze een relatief droge lijn omdat ze continu blijven rijden. Maar in dit geval was het circuit al drijfnat incl. plassen water. (Ook) een F1 auto krijgt dan geen drogere lijn gereden als het te hard blijft regenen. En vergeet ook niet dat een full-wet iets van 10L water per seconde kan verplaatsen. Dat is dus maximaal 40L water oer seconde dat een voorligger de lucht in gooit, en in dit geval door de aanhoudende regen echt continu en niet even een paar ronden, in combinatie met dat iedereen op een kluitje zou rijden waarbij bij een bui tijdens de race er wat meer spreiding is.

• Oogje
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
Chiron schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:26:
[...]

Het weer (en daarmee de omstandigheden) zorgt er wel voor dat de kans op zo'n incident veel groter is.

[...]

Exact. En om het publiek langs de baan nog wat auto's te laten zien. Ze waren in het laatste uurtje dat de klok liep gewoon tevergeefs aan het wachten totdat het stopte met regenen. Kan je weinig aan doen verder.

Als ze om kwart over 3 al hadden gezegd, nou inpakken dan maar en hop naar Zandvoort, en de baan was daarna droger geworden had iedereen ook moord en brand geschreeuwd :z
Conclusie, welke beslissing dan ook, ze hadden t nooit goed kunnen doen gisteren.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Bansheeben

Bansheeben

Chiron schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:20:
[...]
Ik denk dat je prima een regenrace kan rijden, maar niet op Spa, in deze omstandigheden. Andere banen hebben een compleet andere waterafvoer, layout, ligging, en hellingsvlakverloop.
Met de full wets kunnen ze prima op een natte baan racen, maar staand water is gewoon een nono.
Nou dat lijkt me dus niet dan, dat het met de full wets prima kan op een ander circuit. Want het grote probleem (is ook meerdere keren in de uitzending gisteren naar voren gekomen) was toch echt het zicht. En het zicht is gewoon standaard slecht in de regen, of er nou staand water is op de baan of niet. Of is het dan wel oké als het zicht maar een rondje of 5 bagger is, waarna de baan wat droog is gereden? Die 5 rondjes hebben ze niet eens gehaald op Spa.

• Chiron
RobertMe schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:26:
[...]

Dit keer was het überhaupt mistig. Dit zie je ook gewoon op de beelden van het circuit als er niet gereden werd. De camera op de kraan bij Les Combes kon je soms start finish niet op zien en soms wel, ondanks dat het de hele tijd in meerdere of mindere mate regende. Dat geeft toch ook wel aan dat de weersomstandigheden ook voor slecht(er) zich zorgden, naast de spray die de auto's opgooien.
En hier is ook het verschil door de geografie van Spa, vergeleken met andere banen. De spray blijft veel langer hangen tussen de bomen en de baan tussen de heuvels in.
En vergeet ook niet dat een full-wet iets van 10L water per seconde kan verplaatsen. Dat is dus maximaal 40L water oer seconde dat een voorligger de lucht in gooit, en in dit geval door de aanhoudende regen echt continu en niet even een paar ronden, in combinatie met dat iedereen op een kluitje zou rijden waarbij bij een bui tijdens de race er wat meer spreiding is.
Nou, Olav vertelde volgens mij dat een wagen op topsnelheid 8 badkuipen per halve seconde de lucht in kan gooien...

Dit was geen kort buitje maar continue regenval inderdaad.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Bansheeben schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:26:
Het leek meer een hele stevige miezer dan echte harde regen. Tijdens de rondjes achter de safety car heb ik niet veel staand water gezien. Een klein plasje hier en daar. Ik begrijp de beslissing van de stewards, maar tegelijkertijd vraag ik me af of we dan ooit nog weer eens een echte regenrace gaan zien.
Dit was een onafgebroken regenbui, hij hield niet echt op en het opdrogen van de baan is niet alleen het weglvoeien van het regenwater. Die kleine plasjes kan voor een dergelijke raceauto voldoende zijn voor aquaplanning, een band hoeft dan maar de grip te verliezen en de auto vliegt al haaks de bandenstapel in met hoge snelheid.

Daarnaast zul je op TV ook niet goed zien hoe het er daadwerkelijk aan toe gaat.
Chiron schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:29:
Nou, Olav vertelde volgens mij dat een wagen op topsnelheid 8 badkuipen per halve seconde de lucht in kan gooien...
De full wets kunnen 85 liter per seconde verwerken. Intermediates doen ergens 30 liter per seconde, zo uit mijn hoofd. Voor beide banden gemeten op een snelheid van 300km/u.

Zie ook https://www.pirelli.com/tires/en-us/motorsport/f1/tires

[Voor 27% gewijzigd door CH4OS op 30-08-2021 10:33]

• Robkazoe
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 22-09 15:43

Qua punten is dit wel een beetje slim gedaan. Toch nog een beetje punten geven voor de kwalificaties die de coureurs gereden hebben. Max heeft behoorlijk mazzel gehad (gaf hij zelf ook een beetje toe tijdens de F1 YT interview). Hoeft niet te rijden met mogelijke fouten/uitval tot gevolg en toch 12,5 punten cadeau gekregen. Voor de neutrale kijker is het ook mooi. Max kruipt iets dichterbij Hamilton, Red Bull iets dichterbij Mercedes. Maakt het iets spannender. Maar voor HAM/Mercedes is er nog geen man over boord want ze hebben nog steeds een (kleine) voorsprong. Russell op het podium wat natuurlijk leuk voor de statistieken is.

Ik gok dat dit ook echt wel in het achterhoofd meegespeeld zal hebben bij de beslissingen die genomen zijn (los van eventueel financieel indekking voor de kaartverkoop). Onderaan de streep is Max wel een klein beetje gemazzeld (mag ook wel eens een keer dit seizoen).

• Oogje
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:26:
En vergeet ook niet dat een full-wet iets van 10L water per seconde kan verplaatsen. Dat is dus maximaal 40L water oer seconde dat een voorligger de lucht in gooit, en in dit geval door de aanhoudende regen echt continu en niet even een paar ronden, in combinatie met dat iedereen op een kluitje zou rijden waarbij bij een bui tijdens de race er wat meer spreiding is.
Website Pirelli:
The full wet tires are the most effective for heavy rain. These tires can evacuate 85 litres of water per second per tire at 300kph: when it rains heavily, visibility rather than grip causes issues. The profile has been designed to increase resistance to aquaplaning, which gives the tire more grip in heavy rain. The diameter of the full wet tire is 10mm wider than the slick tire.

[Voor 28% gewijzigd door Oogje op 30-08-2021 10:33]

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Chiron
En voor een mooi voorbeeldje van incidenten met slecht zicht op een nat Spa:

Granted, het is spektakel, maar niemand wil dit nog een keer meemaken.

• Bansheeben

Bansheeben

CH4OS schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:29:
[...]
Dit was een onafgebroken regenbui, hij hield niet echt op en het opdrogen van de baan is niet alleen het weglvoeien van het regenwater. Die kleine plasjes kan voor een dergelijke raceauto voldoende zijn voor aquaplanning, een band hoeft dan maar de grip te verliezen en de auto vliegt al haaks de bandenstapel in met hoge snelheid.

Daarnaast zul je op TV ook niet goed zien hoe het er daadwerkelijk aan toe gaat.
[...]
De full wets kunnen 85 liter per seconde verwerken. Intermediates doen ergens 35 liter per seconde, zo uit mijn hoofd.
Nee dat begrijp ik wel natuurlijk. Ik zat hoog en droog thuis op de bank :) Ik ben het dan ook niet zozeer oneens met de stewards. Ik had alleen gehoopt dat ze iets langer achter de SC zouden blijven rijden zodat er iig een kans zou zijn dat die baan wat droger gereden wordt. Maar goed, hopelijk was dit een geïsoleerd issue (zoals @RobertMe ook al zegt, mistig en weinig licht) op Spa. Want er is naar mijn idee wel een tendens dat er steeds minder en minder geraced wordt als de condities niet top zijn.

• Jasphur
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 10:11
@Bansheeben Erg benieuwd of de spray minder wordt met de de wagens van aankomend seizoen. En of daarmee dus ook de threshold van wel rijden wordt verhoogd

[Voor 27% gewijzigd door Jasphur op 30-08-2021 10:39]

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

• Ankona
JB schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:01:
Wel of niet geld terug is lastig… maar is het nu wel of geen race geweest? Ik las gisteren nog berichten dat Masi zelfs daarmee een fuckup had gemaakt ivm 1 tellende lap.

Is dit nu gewoonweg platgeslagen? Geen teams die moeilijk aan het doen zijn want nadeel cq niet eerlijk?
Ik denk niet dat ze zo naïef zijn dat dit een (juridisch) issue kan worden. De kaarten zullen wel toegang geven tot het evenement, niet recht op het zien van een specifieke race. Die toegang heeft iedereen netjes gekregen.

(Dat er fans zich behoorlijk genaaid zullen voelen dat ze veel geld hebben moeten betalen om een dagje in de regen te mogen staan is een ander verhaal)

alles kan off-topic

• Ankona
ThunderNet schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:58:
[...]

De baanmarshalls moeten de vlaggen van de andere posten ook kunnen zien. Je moet namelijk een goede backup hebben zouden de lampjes op de stuurtjes niet meer werken, daarnaast is het een extra visuele cue mochten ze de aandacht niet op het stuur hebben op dat moment.
Wat ik ervan begreep was het zicht gisteren prima. Enkel als je in de spray van een voorligger reed was het een stuk minder. Die baanmarchalls rijden zelf niet in de spray.

alles kan off-topic

• Bansheeben

Bansheeben

Jasphur schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:38:
@Bansheeben Erg benieuwd of de spray minder wordt met de de wagens van aankomend seizoen. En of daarmee dus ook de threshold van wel rijden wordt verhoogd
Mja wellicht dat de rooster tail er wat anders uit zal zien waardoor het water minder hoog wordt gegooid. Ik ben verre van F1 engineer, maar het lijkt me toch dat zolang de banden even breed blijven (en het profiel vergelijkbaar) de hoeveelheid opgeworpen water hetzelfde blijft.

Ik hoop iig met je mee, dat wel :P

Pagina: 1 ... 44 45 46 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Huisregels van dit topic:
  • Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
  • Dit is niet de plek om je frustraties om wat dan ook, eindeloos te komen uiten. Doe dit dan ook niet.
  • Hetzelfde geld voor naamverbasteringen.
  • De quick reply gaat uit met de kwalificatie en de race.
  • Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen.

Overige topics:

Dit topic sluit ergens in de week na de race.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee