[F1 2021] Race 12 GP van België Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 46 Laatste
Acties:
  • 134.061 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:29
Naast het probleem van zicht en aquaplaning speelde er gisteren ook nog iets anders. Het was té koud. Te koud om de banden überhaupt in een working window te krijgen. Daarnaast werken de remmen nauwelijks als ze zo koud zijn. En ik hoorde zelfs iets dat ze met engine modes moesten spelen omdat ze die niet op temperatuur wisten te houden...

Om nog maar even wat extra redenen op te voeren dat ze gister écht niet konden rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Bansheeben schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:44:
[...]

Mja wellicht dat de rooster tail er wat anders uit zal zien waardoor het water minder hoog wordt gegooid. Ik ben verre van F1 engineer, maar het lijkt me toch dat zolang de banden even breed blijven (en het profiel vergelijkbaar) de hoeveelheid opgeworpen water hetzelfde blijft.

Ik hoop iig met je mee, dat wel :P
De hoeveelheid spray wordt maar deels veroorzaakt door de banden. De onderdruk onder de vloer van de auto 'zuigt' ook water van de weg. Dit vliegt mee in de turbulente dirty air achter de auto.
Aangezien de nieuwe auto's een groter ground effect krijgt, wordt de hoeveelheid water die op deze manier wordt opgezogen ook groter. De mater waarin het de lucht in wordt gegooid is dan wel weer afhankelijk van de 'vorm' van de turbulentie die de nieuwe auto's genereren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:14

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Jasphur schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:38:
@Bansheeben Erg benieuwd of de spray minder wordt met de de wagens van aankomend seizoen. En of daarmee dus ook de threshold van wel rijden wordt verhoogd
Gezien de grotere focus op groundeffect, kan het nog wel erger worden, die 'zuigt' het water zegmaar op onder de auto. Water van banden an sich blijven veelal druppels, maar het is de gigantische verschillen in luchtdruk/turbulentie die het omzetten tot bijna mist.

Misschien dat ze dit deels kunnen afvangen door wielkappen te gebruiken (volgens mij toen getest bij indycar, wat ergens iets aan effect had), maar regen blijft regen en water op de baan moet per saldo ergens heen :P

Edit, wat @Anoniem: 677216 dus ook zegt :+

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:37

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CH4OS schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:11:
[...]
Grotere banden is geen ding en in potentie zelfs gevaarlijk! De auto's zijn gemaakt op de banden zoals ze die nu hebben. Als je de auto grotere banden gaat geven is de airflow totaal anders. Auto's raken dan enige invloeden aan de onderkant van de vloer kwijt en hebben dan veel minder grip. De grotere 18 inch wielen komen gelukkig daarom niet mid-season, maar met de start an een nieuw seizoen, zodat de teams hun auto's ook daar naar kunnen bouwen.
Minder grip is minder gevaarlijk dan aquaplaning. (Nog een) centimetertje extra rijhoogte kost je inderdaad downforce, maar vermindert wel de kans op drijven. Dan gaan ze vanzelf langzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bansheeben
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-10-2024

Bansheeben

There never was any cake...

Anoniem: 677216 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:52:
[...]

De hoeveelheid spray wordt maar deels veroorzaakt door de banden. De onderdruk onder de vloer van de auto 'zuigt' ook water van de weg. Dit vliegt mee in de turbulente dirty air achter de auto.
Aangezien de nieuwe auto's een groter ground effect krijgt, wordt de hoeveelheid water die op deze manier wordt opgezogen ook groter. De mater waarin het de lucht in wordt gegooid is dan wel weer afhankelijk van de 'vorm' van de turbulentie die de nieuwe auto's genereren.
Die onderdruk is er nu ook al wel. Voor zover ik weet wordt veruit de meeste downforce gegenereerd door de diffuser en dus de onderdruk onder de auto. Probleem is momenteel alleen dat ze de zijkanten van de auto afsluiten (om die onderdruk te kunnen waarborgen) middels luchtstromen die ze genereren met al die flapjes op (tot 2018) de voorvleugel en de bargeboards. Hierdoor is dirty air zo rampzalig voor het volgen. Als daar gewoon een carbon fibre skirt hangt is de kans op verstoring van die onderdruk natuurlijk veel kleiner. De verwachting is geloof ik wel dat de auto's van 2022 weer een stuk langzamer zullen zijn en dus dat de hoeveelheid gegenereerde downforce minder zal zijn. Daarom zou het naar mijn idee best zo kunnen zijn dat er minder water van het asfalt gezogen gaat worden door de 2022 wagens.

I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Bansheeben schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:00:
[...]

Die onderdruk is er nu ook al wel. Voor zover ik weet wordt veruit de meeste downforce gegenereerd door de diffuser en dus de onderdruk onder de auto. Probleem is momenteel alleen dat ze de zijkanten van de auto afsluiten (om die onderdruk te kunnen waarborgen) middels luchtstromen die ze genereren met al die flapjes op (tot 2018) de voorvleugel en de bargeboards. Hierdoor is dirty air zo rampzalig voor het volgen. Als daar gewoon een carbon fibre skirt hangt is de kans op verstoring van die onderdruk natuurlijk veel kleiner. De verwachting is geloof ik wel dat de auto's van 2022 weer een stuk langzamer zullen zijn en dus dat de hoeveelheid gegenereerde downforce minder zal zijn. Daarom zou het naar mijn idee best zo kunnen zijn dat er minder water van het asfalt gezogen gaat worden door de 2022 wagens.
De auto's worden langzamer omdat alle aero-elementen rondom de auto (vleugels, flapjes, bargeboards, etc) veel simpeler worden. In ruil daarvoor wordt de downforce door de vloer hoger.
Nog even een linkje: https://the-race.com/form...2-car-rule-changes-guide/
Upwash of air from the floor is designed to be much higher, allowing it more time to dissipate its energy before falling upon the car behind.
Dus meer lucht door de vloer die hoger omhoog geworpen wordt. Goed voor het racen (schoner zog) maar slecht voor het verminderen van spray (meer lucht/water dat ook nog meer omhoog wordt geworpen). Als het waait is dat laatste misschien nog gunstig, maar zoals gisteren blijft het allemaal gewoon hangen en komt het weer omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-05 23:31

pro_6or

amateur_60r

langzamere auto's vind ik prima. Als je nu terug kijkt naar pre 2017 denk je ook WTF? Maar het racen was leuker doordat de autos minder grip hadden.

een treffende spreuk

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:05

Martinspire

Awesomeness

Tenzij iemand de portemonnee wil trekken, gaat terugbetalen niet gebeuren. Dit is Spa waar we het over hebben, dat baantje staat erom bekend geen fuck te geven om bezoekers. Dit is van de vrouw van Ecclestone toch? Die gaat daar echt niks mee doen.

Het zou netjes zijn om een deel terug te betalen, volledig gaat niet gebeuren. Er zijn gewoon races geweest en er is F1 te zien geweest dat weekend. Ik acht de kans in ieder geval 0.

Qua racen zelf had men op andere banen misschien hervat, maar met eau rouge is dat gewoon een te groot risico. We hadden dit weekend zelf al meerdere waarschuwingen dat het fout kon gaan en toen was zicht nog geen probleem.

Qua regen is het gewoon jammer dat er zoveel kwam, maar het had niet alleen met het zicht van de auto's te maken. Ook de baan marshals en de zichtbaarheid van de lampen was gewoon niet goed. Die camera bovenin bij camel straight gaf gewoon aan dat de regen zelf al heel slecht zicht gaf, daar komt de spray dan nog bij. En voor de rest van het weekend was het ook niet zo'n probleem, maar het werd op de zondagmiddag gewoon een tikkeltje erger. Bij de Porsches was het al een stuk minder aan het worden en dus is het gewoon niet verantwoord meer. Ik snap de organisatie dan ook.

Dat er dan weer coureurs klagen over de punten is wel weer typisch. Men had niet geklaagd als ze zelf op het podium stonden. En tuurlijk gaat Mercedes er ook over zeuren. Die hebben ook gewoon punten verloren op Red Bull deze dag. De media bewerken om het "geld teruggeven" verhaal erdoor te drukken om vervolgens zelf ook niet de buidel te trekken, is weer lekker makkelijk. En het zorgt ervoor dat de nasmaak ook nog extra vies wordt, ook al heb je niet eens zelf in de regen gestaan.

Nee, er wordt echt veel teveel meningen zomaar aangenomen, terwijl de meesten gewoon politiek aan het bedrijven zijn. Vraag ze een incident te beoordelen en ze zeggen meestal racing incident omdat dit zichzelf het meeste goed uitkomt. Zij willen geen gerechtigheid, ze willen winnen, kosten wat het kost.

En of ze nou 2 rondes of 20 achter de SC rijden, maakt voor niemand geen reet uit. De race was nooit hervat geweest, dus er was nooit meer geraced. Dan kun je zeuren over alles, maar dat haalt niks uit.

Ik vind het wel prima met de halve punten. Zo zijn de regels en zo beloon je de mensen met een goede kwalificatie. Dat is gewoon part of the game. Als Hamilton nou had gewonnen, had ik hetzelfde gezegd. Het is jammer dat het zo moet gaan, maar dit is gewoon overmacht.

Mag ik ook nog bedrukken dat de rest van het weekend alles ongeacht de regen gewoon is doorgegaan. Zelfs voor een regenachtig Spa, was de zondag gewoon uitzondering. Hoe vaak heb je zelf zo'n regenbui zo lang in Nederland, dat is ook vrij uniek. Dus de kans dat zoiets gebeurt op de racedag is gewoon heel klein. En dus is overmacht de enige conclusie.

F1 is niet de serie om een race een dag uit te stellen. Dat doen ze haast nooit. Dat anderen dat backup plan hebben is leuk, maar F1 is gewoon anders. Er zijn niet alleen fans en teams om rekening mee te houden, ook de marshals en mensen achter de schermen moeten er zijn. Je hebt beveiliging nodig, je hebt mensen die de massa op het park en op de parkeerplaats begeleiden. Je hebt technici en de beeldschermen voor het publiek, je hebt hotels in de regio die ook een dag extra moeten ondersteunen, je hebt vracht en voorraad nodig. Even 75k een dagje extra van eten voorzien, enig idee hoeveel broodjes je daarvoor nodig hebt?

Dat doe je niet 1 2 3 als je daar geen plan voor hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door Martinspire op 30-08-2021 11:14 ]

Martinspire - PC, PS4, X1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bansheeben
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-10-2024

Bansheeben

There never was any cake...

Anoniem: 677216 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:07:
[...]

De auto's worden langzamer omdat alle aero-elementen rondom de auto (vleugels, flapjes, bargeboards, etc) veel simpeler worden. In ruil daarvoor wordt de downforce door de vloer hoger.
Nog even een linkje: https://the-race.com/form...2-car-rule-changes-guide/

[...]

Dus meer lucht door de vloer die hoger omhoog geworpen wordt. Goed voor het racen (schoner zog) maar slecht voor het verminderen van spray (meer lucht/water dat ook nog meer omhoog wordt geworpen). Als het waait is dat laatste misschien nog gunstig, maar zoals gisteren blijft het allemaal gewoon hangen en komt het weer omlaag.
Relatief gezien komt er inderdaad meer downforce uit de vloer, tov de verdeling nu.
A ground-effect floor with two long tunnels in place of the current flat floor will ensure a greater proportion of the car’s total downforce is generated from the underbody, helping create a much cleaner wake and an aero platform less sensitive to wake.
Het zou me niets verbazen als in absolute getallen de druk onder de auto hoger zal zijn dan nu het geval is.
Maar goed, we gaan het zien natuurlijk.

I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

MikeyMan schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:59:
Minder grip is minder gevaarlijk dan aquaplaning. (Nog een) centimetertje extra rijhoogte kost je inderdaad downforce, maar vermindert wel de kans op drijven. Dan gaan ze vanzelf langzamer.
Punt is dat de auto dan onvoorspelbaar wordt omdat de auto er niet op gemaakt is en de balans ook veranderd center of gravity veranderd ook, waardoor de rembalans ook veranderd en wellicht ook niet meer optimaal is. Het is niet een kwestie van minder grip, maar potentieel geen grip, omdat de banden 20mm groter zijn (en de rijhoogte dus 10mm hoger wordt.

[ Voor 18% gewijzigd door CH4OS op 30-08-2021 11:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomcatter_31
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-05 10:54
Ze gaan nu kijken of ze de regels moeten gaan veranderen na gisteren:
https://www.motorsport.co...belgian-gp-farce/6657080/

Lijkt me een goed idee...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Bansheeben schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:36:
Want er is naar mijn idee wel een tendens dat er steeds minder en minder geraced wordt als de condities niet top zijn.
Tja, over de bochtencombinatie Raidillon en de onbekende bocht (de bocht links naar de Kemmel straight) is ook weer punt van discussie, omdat het gewoon een lastig punt is waar veel fout gaat. Dat heeft dit weekend laten zien, dat heeft de 24 uur van Spa (van dit jaar) laten zien, dat heeft de F2 in 2019 laten zien. Dat er hier dus scherper naar de veiligheid gekeken word en minder risico genomen wordt, is best wel begrijpelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tomcatter_31 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:26:
Ze gaan nu kijken of ze de regels moeten gaan veranderen na gisteren:
https://www.motorsport.co...belgian-gp-farce/6657080/

Lijkt me een goed idee...
Lijkt mij ook wel. Minimaal 25% of voor halve punten, minimaal 75% voor volle punten, iets in die trant.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CH4OS schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:33:
[...]
Lijkt mij ook wel. Minimaal 25% of voor halve punten, minimaal 75% voor volle punten, iets in die trant.
Dan hadden we 11 rondjes achter de SC gehad ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjufke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-05 21:53
Linksom of rechtsom, het zou toch nooit goed zijn geweest. Vind het vooral zuur voor iedereen die daar langs de baan zat. Overigens wel apart dat zaterdagochtend de F3 wel de baan op is gestuurd. De omstandigheden waren identiek met die van 15:00uur leek het.

PSN: bollsie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

MikeyMan schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:39:
Dan hadden we 11 rondjes achter de SC gehad ;)
Tja, dan maakt het ook niet uit hoe je het reglementair aanpast, als er altijd op zo'n manier er letterlijk omheen gereden wordt.

[ Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 30-08-2021 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-05 16:29
sjufke schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:46:
Linksom of rechtsom, het zou toch nooit goed zijn geweest. Vind het vooral zuur voor iedereen die daar langs de baan zat. Overigens wel apart dat zaterdagochtend de F3 wel de baan op is gestuurd. De omstandigheden waren identiek met die van 15:00uur leek het.
De spray en snelheid was wel ietsjes minder bij F3. Maar ik begrijp wat je bedoelt.

F3: YouTube: F3 Race 3 Highlights | 2021 Belgian Grand Prix
F1: YouTube: Verstappen Wins Rain-Curtailed Race | 2021 Belgian Grand Prix

Let even op: bij de F1 rijden ze zelfs nog achter de SC en bij de F3 zijn ze aan het racen. Dus stel je voor hoe groot de spray was geweest als de F1 wagens vol gas hadden gegeven

[ Voor 11% gewijzigd door Jasphur op 30-08-2021 11:50 ]

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:44
Die 2 rondjes achter de SC voor de halve punten zal er wel uitgaan in de toekomst. Maar daarmee heb je nog geen alternatief voor een zelfde situatie.
Als je dit echt wil voorkomen heb je 2 opties:

1. Geen races meer op circuits waar het weer een grote rol kan spelen.
Dan krijgen we dus alleen nog maar races ver weg en kunnen Europese fans geen live wedstrijden meer bezoeken.

2. Auto's die onder alle omstandigheden kunnen racen (niet alleen maar rijden).
Dat is praktisch onmogelijk zonder races onder normale omstandigheden te hebben met auto's die zich geen F1 meer zouden mogen noemen.

Ik gok dat ze dan nog eerder uitkomen op een regel waarbij de Q voor de punten gaat zorgen als er niet geraced kan worden. Dan weet iedereen in ieder geval waar ze aan toe zijn.

Voor de fans maakt het geen verschil.
En het huichelachtige gedrag van sommige coureurs over hoe erg het voor de fans is en dat ze hun geld terug zouden moeten krijgen: Die moeten zich eens bedenken waar zij zelf die gigantische salarissen aan te danken hebben. Dat zijn diezelfde fans namelijk.

Als HAM het zo erg vind, dan kan ie met de pet rond bij de volgende drivers briefing.
Met 22 Miljoen kan ie iedereen 300 euro teruggeven. De top 10 drivers pakken samen ongeveer het 10 voudige(!) daarvan dit jaar, en dat is zonder de bonussen voor overwinningen en zonder sponsoring en merchandise. Kom dan met een initiatief om iets voor die geweldige fans te doen, of kom met een initiatief waardoor het voor de organisatoren van een GP niet zo gruwelijk duur is om F1 te hosten en de tickets minder duur kunnen zijn.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:09
CH4OS schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:27:
[...]
Tja, over de bochtencombinatie Raidillon en de onbekende bocht (de bocht links naar de Camel straight) is ook weer punt van discussie, omdat het gewoon een lastig punt is waar veel fout gaat. Dat heeft dit weekend laten zien, dat heeft de 24 uur van Spa (van dit jaar) laten zien, dat heeft de F2 in 2019 laten zien. Dat er hier dus scherper naar de veiligheid gekeken word en minder risico genomen wordt, is best wel begrijpelijk.
Het is bijna geen bocht meer, dat is wat het zo gevaarlijk maakt. Dat is ook heel goed te zien in de helm-camera ronde van Alonso. Je gaat vol gas, stuurt een beetje met de weg mee, maar als het mis gaat zie je niets. Het moet weer een echte bocht worden, waardoor je gewoon niet hard kunt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:19
sanderb schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:02:
En het huichelachtige gedrag van sommige coureurs over hoe erg het voor de fans is en dat ze hun geld terug zouden moeten krijgen: Die moeten zich eens bedenken waar zij zelf die gigantische salarissen aan te danken hebben. Dat zijn diezelfde fans namelijk.
Misschien moeten de teams ook het salaris terug eisen. Immers hebben die de coureurs uiteindelijk ook maar ingehuurd om effectief 4 rondjes te rijden. Schandalig dat de coureurs daar zo veel geld voor vragen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
[...]
En rondes achter de SC tellen niet mee, dat is geen racen.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:22
Ankona schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:15:
[...]

Dan maken ze er een VSC van, of een ronde met in elke sector geel.. ze vinden wel iets om geld te verdienen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:09
Martinspire schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:11:
Tenzij iemand de portemonnee wil trekken, gaat terugbetalen niet gebeuren. Dit is Spa waar we het over hebben, dat baantje staat erom bekend geen fuck te geven om bezoekers. Dit is van de vrouw van Ecclestone toch? Die gaat daar echt niks mee doen.
Nee, de directrice van Spa is 2 weken geleden vermoord door haar partner.
https://www.grandprixradi...ps-vermoord-door-partner/

Paul Ricard (aka de "lijnen-circuit") is van de vrouw van Ecclestone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
sjufke schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:46:
Je geeft het zelf al aan. Leek het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tja, er valt natuurlijk altijd simpel omheen te werken. Dus an sich hoeven we het hier in het topic er niet meer over te hebben. Met de beste wil van de wereld kun je best een regel ervoor instellen, maar er is altijd wel iets te vinden om er omheen te fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
CH4OS schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:47:
[...]
Tja, dan maakt het ook niet uit hoe je het reglementair aanpast, als er altijd op zo'n manier er letterlijk omheen gereden wordt.
Het aanpassen nu omdat het sommigen niet past is sowieso al iets wat je niet moet doen. De regels zoals die nu toegepast zijn zijn/waren bij een ieder bekend. Als men er nu plotseling bij komt dat die regels niet zo goed uitkomen, dan had je ze niet moeten accepteren zoals ze nu zijn....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-05 20:37
Ik vind het volkomen terecht dat er niet is geracet, het enige waar ze elkaar aan konden zien waren de achterlichten, dat was ook al snel over. Als er iemand spint ziet zijn achterligger niks, gezien de achterlichten dan niet meer zijn kant op zijn gericht. Met een beetje pech ziet hij zijn voorligger dan pas met een meter of 30, de impact met die snelheden is dan echt onverantwoord. Hoe treurig ook, ik denk dat er gisteren gewoon geen mogelijkheid was om de GP te rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
Kunnen ze niet gewoon op de pit-limiter gaan racen als het regent? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
[...]

Waarschijnlijk zouden in Brazilië 2016 dan ook maar halve punten zijn uitgedeeld? Daar hebben ze toen toch ook aardig wat achter de SC gereden in mijn herinnering. Of wil je er dan "formation laps" van maken die af gaan van het totale aantal raceronden? (Zoals gisteren die eerste twee ronden ook formation laps waren, waarbij de eerste dan de normale formation lap was, alleen met SC ervoor, en de tweede van de racerinden af is gegaan). Alleen ga je dan in dat geval dus weer het aantal raceronden inkorten waardoor die 25% of 75% dus ook minder wordt. Want 25% van de originele 44 ronden zijn er 11. Zouden ze de ronden achter SC er vanaf halen en rijden ze 10 ronden achter de SC houd je dus 33 rondes over en is 25% al bij 7 rondes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-05 09:18

TrekDr0p

QR niet scannen

Ryur schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:20:
[...]

De ex vrouw van Ecclestone :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:11

Jebus4life

BE User

Robkazoe schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:32:
[...]

Qua punten is dit wel een beetje slim gedaan. Toch nog een beetje punten geven voor de kwalificaties die de coureurs gereden hebben. Max heeft behoorlijk mazzel gehad (gaf hij zelf ook een beetje toe tijdens de F1 YT interview). Hoeft niet te rijden met mogelijke fouten/uitval tot gevolg en toch 12,5 punten cadeau gekregen. Voor de neutrale kijker is het ook mooi. Max kruipt iets dichterbij Hamilton, Red Bull iets dichterbij Mercedes. Maakt het iets spannender. Maar voor HAM/Mercedes is er nog geen man over boord want ze hebben nog steeds een (kleine) voorsprong. Russell op het podium wat natuurlijk leuk voor de statistieken is.
Ja, ik heb als neutrale kijker echt genoten gisteren 8)7

Nee sorry, maar het is echt degoutant wat er gisteren gebeurd is. Oftewel race je, oftewel cancel je. Dit was een gigantische aanfluiting voor de sport. Dit komt met stip in de 1 qua van meest schandalige GP's die ik in net geen 25 jaar gezien heb.

Je mag voor mijn part nog discussiëren over USA 2005 over welk van de 2 de nóg een grotere schande was, maar voor mij is dit de schaamte voorbij.

Ik snap niet dat Max, Russel en Hamilton op dat podium verschenen. Ik zou me doodschamen.

[ Voor 3% gewijzigd door Jebus4life op 30-08-2021 12:50 ]

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 22:56
Jebus4life schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:48:
[...]

Nee sorry, maar het is echt degoutant wat er gisteren gebeurd is. Oftewel race je, oftewel cancel je. Dit was een gigantische aanfluiting voor de sport. Dit komt met stip in de 1 qua van meest schandalige GP's die ik in net geen 25 jaar gezien heb.

Je mag voor mijn part nog discussiëren over USA 2005 over welk van de 2 de nóg een grotere schande was, maar voor mij is dit de schaamte voorbij.

Ik snap niet dat Max, Russel en Hamilton op dat podium verschenen. Ik zou me doodschamen.
Simpel, anders boete, sponsor momentje en beker is beker.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Shield TV | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Bij deze race kan ik het nog wel begrijpen, dit is puur uit veiligheid gedaan, iets wat altijd voorop moet staan in deze (toch al gevaarlijke) sport. Een groter fiasco vond ik dan de Americaanse GP op Indianapolis van 200%;
Dit is een van de redenen dat Michelin stopte in de F1.

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 30-08-2021 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:02
codex schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:29:
Ik vind het volkomen terecht dat er niet is geracet, het enige waar ze elkaar aan konden zien waren de achterlichten, dat was ook al snel over. Als er iemand spint ziet zijn achterligger niks, gezien de achterlichten dan niet meer zijn kant op zijn gericht. Met een beetje pech ziet hij zijn voorligger dan pas met een meter of 30, de impact met die snelheden is dan echt onverantwoord. Hoe treurig ook, ik denk dat er gisteren gewoon geen mogelijkheid was om de GP te rijden.
Het zal wel terecht zijn maar het probleem is juist dat de wagens niet meer in de regen kunnen rijden, te veel spray/flapjes/wagen niet meer te besturen/banden slecht etc. Daardoor wordt het al snel gevaarlijk en niet meer geracet. Spa is natuurlijk iets extremer maar je ziet het ook op andere circuits met hoeveel ronden ze wel niet achter de safety car gaan rijden om de baan droog te krijgen anders zijn de wagens niet te besturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:18
[...]

Volgens de regels hebben ze die plekken gewonnen. Het zou dus nog vee; onlogischer zijn om niet op dat podium te verschijnen.
Ingelogd schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:08:
[...]

Het zal wel terecht zijn maar het probleem is juist dat de wagens niet meer in de regen kunnen rijden, te veel spray/flapjes/wagen niet meer te besturen/banden slecht etc. Daardoor wordt het al snel gevaarlijk en niet meer geracet. Spa is natuurlijk iets extremer maar je ziet het ook op andere circuits met hoeveel ronden ze wel niet achter de safety car gaan rijden om de baan droog te krijgen anders zijn de wagens niet te besturen.
Het probleem was hier niet dat ze niet konden rijden, maar dat ze niets konden zien. Dat zicht bepaalde dat er uiteindelijk niet is geraced, niet de auto's zelf.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenvde89
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:45
Robkazoe schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:32:
[...]

[...]Max heeft behoorlijk mazzel gehad...

[...]Onderaan de streep is Max wel een klein beetje gemazzeld...
Of hij heeft (wéér) heel veel pech gehad. Het is namelijk al de 3e (!) keer dat hij, zonder fouten te maken, geen (maximale) punten heeft kunnen verzamelen dit jaar. ;(

Apple MacBook Pro | Apple iPhone 15 Pro | Apple AirPods Pro | Xbox Series X | LG OLED55CX6LA | Sonos Arc + 2x Sonos Play:1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
sanderb schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:02:
Die 2 rondjes achter de SC voor de halve punten zal er wel uitgaan in de toekomst. Maar daarmee heb je nog geen alternatief voor een zelfde situatie.

Ik gok dat ze dan nog eerder uitkomen op een regel waarbij de Q voor de punten gaat zorgen als er niet geraced kan worden. Dan weet iedereen in ieder geval waar ze aan toe zijn.
Maar daar is die hele minimaal 2 rondjes racen toch voor? Via de 'SC race' geef je als het ware halve punten tov normaal aan de uitkomst van de Q.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik hoor 'ze' nu roepen om andere regels om dit in de toekomst te voorkomen, maar volgens mij hoeft er maar 1 regel ingevoerd te worden, en dat is om maatwerk mogelijk te maken. Je kunt niet alles van te voren bedenken, en elke situatie is weer anders.

Uitgangspunt moet imho zijn dat je probeert te racen. Als dat de volgende dag kan, dan moeten de regels dat toelaten (in dit geval was dat geen optie, maar soit). Als dat om 20:00 kan, dan moeten de regels dat toelaten (wederom: Waarschijnlijk geen optie, maar regeltechnisch kon het sowieso niet). Als dat in het ultieme geval niet kan, dan moet je gewoon de kwalificatie-uitslag als basis nemen (voor halve punten, of kwart punten, of met een andere punten-telling wat mij betreft, voor alleen de top-3 / top-5) want ik vind wel dat de kwalificatie-effort op zaterdag niet verloren hoeft te gaan. De teams / coureurs die het op zaterdag goed voor elkaar hadden mogen daar imho best voor beloond worden als er door overmacht geen race-actie mogelijk is.

Laten we het gewoon mogelijk maken om pragmatisch met zo'n unieke situatie om te gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door naitsoezn op 30-08-2021 13:27 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
redwing schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:12:
Het probleem was hier niet dat ze niet konden rijden, maar dat ze niets konden zien. Dat zicht bepaalde dat er uiteindelijk niet is geraced, niet de auto's zelf.
Veroorzaakt door de f1 wagens door de hevige spray, Verstappen zij zelf dat het zicht goed was vooraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crzyhiphopazn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:49

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

Ingelogd schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:28:
[...]

Veroorzaakt door de f1 wagens door de hevige spray, Verstappen zij zelf dat het zicht goed was vooraan.
Logisch toch als hij de 1e auto is en hij geen andere F1 auto voor zich heeft. 8)7

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Ingelogd schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:28:
[...]

Tuurlijk wordt dat veroorzaakt door de wagens zelf, maar dat is niet veel anders dan vroeger. Nu gaan ze alleen veel meer voor veiligheid, het is niet zo dat de spray tegenwoordig tig keer erger is.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingelogd
crzyhiphopazn schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:29:
[...]

Logisch toch als hij de 1e auto is en hij geen andere F1 auto voor zich heeft. 8)7
Ja natuurlijk is dat logisch, dus het probleem van geen zicht ligt aan de wagens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingelogd
redwing schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:30:
[...]

Tuurlijk wordt dat veroorzaakt door de wagens zelf, maar dat is niet veel anders dan vroeger. Nu gaan ze alleen veel meer voor veiligheid, het is niet zo dat de spray tegenwoordig tig keer erger is.
Dat klopt, maar er zijn tientallen jaren ontwikkeling geweest met als resultaat dat de wagens niet meer in de regen kunnen rijden en geen rekening is gehouden met regenraces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crzyhiphopazn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:49

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

Ingelogd schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:30:
[...]

Ja natuurlijk is dat logisch, dus het probleem van geen zicht ligt aan de wagens.
Probleem is ook dat de F1 auto's sneller zijn geworden.
en ook dat er al diverse ongelukken zijn geweest bij Eau Rouge en Radillion.
F3, W-Series en F1 afgelopen weekend.
Spa is gewoon een tricky circuit om in de regen te rijden + het zit in de bergen.

Ander circuit zou maybe nog wel lukken.

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
redwing schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:30:
[...]

Dat laatste vraag ik mij dus af... Want de spray wordt veroorzaakt door de banden en het ground effect dat het water van de baan tilt, in combinatie met de luchtstromen achter de auto die het verder door de lucht gooien. En juist dat laatste, de dirty air, is de laatste jaren echt flink toegenomen.
Daarnaast zijn de auto's nu ook breder dan in 2016, en ook die auto's waren weer groter dan bv in 2000. Dus de spray is ook veel breder. Waar ze bv vroeger nog met 4 auto's (en wellicht meer?) naast elkaar konden rijden op Kemmel Straight passen er nu misschien nog net 3. Dus in de regen betekent dat ook dat een auto in het midden van het circuit de spray zo breed is dat je zowel links als rechts geen zicht meer hebt er langs door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Ingelogd schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:33:
[...]
Dat klopt, maar er zijn tientallen jaren ontwikkeling geweest met als resultaat dat de wagens niet meer in de regen kunnen rijden en geen rekening is gehouden met regenraces.
Tja, toch ben ik het daar niet mee eens. Ze kunnen het nog net zo goed als als tientallen jaren geleden, want ook toen zag je amper iets als je achter een andere F1 reed. Er wordt nu echter alleen veel meer naar de veiligheid gekeken. Op zich terecht want in het verleden zijn er heel wat ernstige ongelukken geweest tijdens regenraces. Maar het verschil is toch echt vooral dat de nadruk nu veel meer op de veiligheid ligt en niet omdat de spray nu zoveel meer is als 'vroeger'

Hoe dan ook lijkt het me wel terecht dat de race niet is gereden, maar de manier waarop verdient niet echt een schoonheidsprijs.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
RobertMe schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:43:
[...]
Dat laatste vraag ik mij dus af... Want de spray wordt veroorzaakt door de banden en het ground effect dat het water van de baan tilt, in combinatie met de luchtstromen achter de auto die het verder door de lucht gooien. En juist dat laatste, de dirty air, is de laatste jaren echt flink toegenomen.
Daarnaast zijn de auto's nu ook breder dan in 2016, en ook die auto's waren weer groter dan bv in 2000. Dus de spray is ook veel breder. Waar ze bv vroeger nog met 4 auto's (en wellicht meer?) naast elkaar konden rijden op Kemmel Straight passen er nu misschien nog net 3. Dus in de regen betekent dat ook dat een auto in het midden van het circuit de spray zo breed is dat je zowel links als rechts geen zicht meer hebt er langs door.
Vergelijk maar eens wat filmpjes van tientallen jaren geleden met die van nu. In beide gevallen zie je de auto voor je niet meer als er ook maar iets afstand tussen is. Nu waren de camera's toen natuurlijk ook een stuk slechter, maar dat het zicht nu zoveel slechter is geloof ik niet. Vroeger lieten ze een race gewoon doorgaan en zagen ze wel hoe het ging. Nu vinden ze vantevoren het risico al te hoog en beginnen ze er al niets eens aan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Ryur schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:20:
[...]

Volgens mij is de baan nog gewoon van Ecclestone zelf. Dat ie een CEO heeft voor het reilen en zeilen is niet zo heel raar, maar hij is nog de eigenaar.

Anders ben je er niet zo dicht bij betrokken: https://www.hln.be/formul...a-francorchamps~abe372e9/

Dus ik denk niet dat er iets terugbetaald gaat worden. Zo vrijgevig is Ecclestone niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomcatter_31
[...]
ja zoiets idd. En zorg ervoor dat er in elk geval daadwerkelijk geraced is om punten toe te kennen en niet alleen paar rondjes achter de safety car zodat je 'technisch gezien aan de regels voldoet'.
redwing schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:44:
[...]

Tja, toch ben ik het daar niet mee eens. Ze kunnen het nog net zo goed als als tientallen jaren geleden, want ook toen zag je amper iets als je achter een andere F1 reed. Er wordt nu echter alleen veel meer naar de veiligheid gekeken. Op zich terecht want in het verleden zijn er heel wat ernstige ongelukken geweest tijdens regenraces. Maar het verschil is toch echt vooral dat de nadruk nu veel meer op de veiligheid ligt en niet omdat de spray nu zoveel meer is als 'vroeger'

Hoe dan ook lijkt het me wel terecht dat de race niet is gereden, maar de manier waarop verdient niet echt een schoonheidsprijs.
Dat ze naar de veiligheid kijken is prima en begrijpelijk. Dat gisteren overmacht was, kan ik ook nog in meegaan. Maar zorg dan dat je uitwijkmogelijkheden hebt. Zet je organisatie zo op dat je de mogelijkheid hebt om naar maandag door te schuiven zoals ze in Indycar en Nascar wel doen. Of als de voorspelling op zondag zo slecht is, probeer dan eerder te rijden... op zondagochtend of desnoods op zaterdag al. Dat is in verleden al wel eens gedaan volgens mij. En als dan echt niet lukt om te racen, ken dan in elk geval ook geen punten toe. Want die punten voor 2 ronden safety car vond ik echt nergens over gaan. Dat ben ik wel met Vettel eens. Als je de kwalificatie wilt belonen, dan moet je punten voor de kwalificatie geven en niet (halve) punten voor een race die niet gereden is.

Voor de wk stand is het mooi hoor, het komt wel weer lekker dicht bij elkaar. Maar de manier waarop geeft wel een bijsmaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Waar ik trouwens nog wel benieuwd naar ben, hoe heeft Mazepin de snelste raceronde weten te zetten? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
CH4OS schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:13:
Waar ik trouwens nog wel benieuwd naar ben, hoe heeft Mazepin de snelste raceronde weten te zetten? :?
Gewoon iets verder weg van je voorligger bij het begin van de ronde en dichter op je voorligger (en die weer op zijn voorligger etc) bij overgaan van de finish.
Je zag ook de fastest lap veranderen van Max naar een serie auto's vanaf P11 en verder tot Mazepin.

[ Voor 11% gewijzigd door DarkFire1985 op 30-08-2021 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingelogd
redwing schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:44:
[...]

Dat er besloten is dat het te gevaarlijk was in de huidige situatie met het zicht (het was niet te gevaarlijk om te racen, alleen vanwege de spray wel) daar ben ik het mee eens. Het F1 circus wil een show neerzetten, er is een hoop ontwikkeld, auto's zijn stukken veiliger geworden, maar nog niks geleerd om "fatsoenlijke" regenraces te ontwikkelen. Sterker nog er is totaal geen rekening gehouden dat het wel eens wat kan doorregenen, de enige optie is momenteel annuleren en een flater slaan. In de huidige opzet wordt het al snel te gevaarlijk, er zijn al die jaren nog niks bedacht/ontwikkeld om de spray te verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Ingelogd schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:17:
[...]

Dat er besloten is dat het te gevaarlijk was in de huidige situatie met het zicht (het was niet te gevaarlijk om te racen, alleen vanwege de spray wel) daar ben ik het mee eens. Het F1 circus wil een show neerzetten, er is een hoop ontwikkeld, auto's zijn stukken veiliger geworden, maar nog niks geleerd om "fatsoenlijke" regenraces te ontwikkelen. Sterker nog er is totaal geen rekening gehouden dat het wel eens wat kan doorregenen, de enige optie is momenteel annuleren en een flater slaan. In de huidige opzet wordt het al snel te gevaarlijk, er zijn al die jaren nog niks bedacht/ontwikkeld om de spray te verminderen.
Het is ook een afweging natuurlijk, hoe vaak komt het voor dat het zo slecht is dat er niet gereden kan worden? Als je daarvoor aanpassingen moeten doen waardoor je bij alle andere races 20km/u op je topsnelheid mist, of een onstabiele auto krijgt... is het de aanpassing dan waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:44
caspervc schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:25:
[...]

Maar daar is die hele minimaal 2 rondjes racen toch voor? Via de 'SC race' geef je als het ware halve punten tov normaal aan de uitkomst van de Q.
Nee, dit is de uitslag op basis van de startgrid.
Dat zou ik normaal ook terecht vinden.
Norris was in de uitslag van de Q 9e. Die kreeg een penalty voor het wisselen van de bak. Als ze niethadden gestart had ie die penalty niet gepakt/hoeven pakken.
Perez vind ik eigenlijk ingewikkelder. Startgrid zou voor hem beter zijn geweest, aangezien hij eigenlijk slachtoffer is van dezelfde omstandigheden als waarom de race niet doorging.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenvde89
Tomcatter_31 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:09:
[...]

Voor de wk stand is het mooi hoor, het komt wel weer lekker dicht bij elkaar. Maar de manier waarop geeft wel een bijsmaak.
Tja, het is maar net hoe je het bekijkt. Hoe de WK stand vóór "de race" van gisteren tot stand is gekomen geeft ook wel een (behoorlijke) bijsmaak (Silverstone, Hungaroring) ;)

Apple MacBook Pro | Apple iPhone 15 Pro | Apple AirPods Pro | Xbox Series X | LG OLED55CX6LA | Sonos Arc + 2x Sonos Play:1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomcatter_31
Jeroenvde89 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:31:
[...]

Tja, het is maar net hoe je het bekijkt. Hoe de WK stand vóór "de race" van gisteren tot stand is gekomen geeft ook wel een (behoorlijke) bijsmaak (Silverstone, Hungaroring) ;)
Sure, maar dat zijn incidenten die tijdens/door het racen plaats hebben gevonden. Je zou het zelfs race incidenten kunnen noemen... ;) :p
Gisteren zijn ze niet eens gestart... beetje vreemd om punten toe te kennen voor een race die niet gereden is....ook al schrijven de regels het op deze manier voor...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E-CjTbMXsAAUnZP?format=jpg&name=large

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:00
[...]

ja zoiets idd. En zorg ervoor dat er in elk geval daadwerkelijk geraced is om punten toe te kennen en niet alleen paar rondjes achter de safety car zodat je 'technisch gezien aan de regels voldoet'.
Krijg je toch gewoon hetzelfde, het "volgen" van de Safety car is ook gewoon racen, dan moet je een safety car situatie dus een aparte status geven en geen rondes meer tellen, en krijgen we steeds meer races die eindigen na 2 uur in plaats van het aantal te rijden rondes. Dat moet je in mijn ogen ook niet willen. Kijken naar nutteloze rondjes die de race niet verder vooruit brengen.

Ik vind in die zin de huidige regels prima zo, Het enige dat je misschien kunt aanpassen in de regels is de mogelijkheid tot het toepassen van maatwerk. Helaas is het heel zuur dat dit nu op deze manier gebeurd, maar stel je even een andere situatie voor:
Grand prix gaat van start, en het begint hevig te regenen na 9 á 10 rondes rode vlag en einde race want kan niet hervat worden. Zit je in dit geval dus ook niet aan de 25% (officiële race lengte Spa is 42 rondes) is er wel geraced maar krijgt niemand punten... :+ Krijg je dat gezeur vervolgens weer...

Vergeet niet dat er meer speelt dan wat de fans, de coureurs of de teams vinden, er zijn natuurlijk gewoon grote contracten van tientallen miljarden. Er staat veel meer op het spel voor FOM en de FIA dan een keer een debacle als race. Maar er zijn keuzes gemaakt dat er qua maatwerk ook weinig mogelijk is, verplaatsen naar de maandag is veelal geen optie, en voor het schuiven met races naar een ander weekend is vaak ook geen ruimte meer omdat FOM zo graag naar 22/23 (evt. zelfs meer) races per jaar wilde.

Zlef al zou je die ruimte hebben, schijnt er daarbij ook nog zoiets te zijn als een team, met medewerkers die ook weleens thuis willen zijn, en het feit dat de wagens zelf ook niet zomaar van race naar race gaan. (die komen ook weleens op de fabriek om onderhouden te worden, waarbij zaken vervangen of gerepareerd moeten worden.)

Maar goed het is zoals het is, vooralsnog. Het bandjes wisselen en gratis pitstop is ook nog steeds onderdeel van de rode vlag (terwijl daar vorig jaar ook zoveel kritiek op was) dat ik ook dit niet snel zie veranderen. Ik blijf in ieder geval geen 4 uur in de zeikregen wachten mocht het van het weekend een soortgelijke situatie worden. :+

[ Voor 6% gewijzigd door TIGER1125 op 30-08-2021 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Maar zorg dan dat je uitwijkmogelijkheden hebt. Zet je organisatie zo op dat je de mogelijkheid hebt om naar maandag door te schuiven zoals ze in Indycar en Nascar wel doen. Of als de voorspelling op zondag zo slecht is, probeer dan eerder te rijden... op zondagochtend of desnoods op zaterdag al. Dat is in verleden al wel eens gedaan volgens mij.
Enige dat mij bijstaat qua schuiven is andersom. Japan 2019 (meen ik) is de kwalificatie op zondagochtend verreden omdat er op zaterdag een tyfoon over trok. Dat is toen ook op vrijdag besloten en de zaterdag is de boel gewoon helemaal gesloten geweest. En USA 2015 is volgens mij ook de hele zaterdag of op zijn minst kwalificatie in het water gevallen en na vele uren uitstel helemaal uitgesteld naar zondagochtend.

Maar in dit geval gaat het om de race, het hoofd evenement. Die voor vele miljoenen aan TV rechten verkocht is, het circuit dat kaarten heeft verkocht. Dat kun je niet even naar voren halen. Wat ga je dan doen met de kaartverkoop voor zondag? Refund? Mogen die op zaterdag naar binnen en die met kaarten voor alleen zaterdag schop je weer van het circuit af omdat ze geen kaartje hebben voor het main event dat ze anders wel te zien krijgen? En zelfde voor op zondagmorgen rijden. De fans zijn dan nog niet (allemaal) op het circuit aanwezig, die wat te laat zijn geef je dan een refund? TV zenders moeten dan met de programmering gaan schuiven (daarom dat er al de maximale 4 uur klok is gekomen na Canada 2011, die vorig jaar dan is ingekort naar 3 uur, en nu ineens stop gezet kon worden).
Om het nog maar niet te hebben over dat niets zo veranderlijk als het weer is. De kans is dan gewoon heel groot dat je alles gaat afblazen / verplaatsen en het op zondagmiddag gewoon door had kunnen gaan. En dan heb je net zo goed de poppen aan het dansen (want gedoe met kaartjes dat nergens voor nodig was, boze TV zenders, ...). De enige echte zekerheid die er in zoverre kan zijn v.w.b. het weer zijn dan de "extremen" v.w.b. in Japan toen "er komt een tyfoon aan". Daarvan valt de baan te voorspellen. Gewoon wat regen valt veel te moeilijk te voorspellen. En al helemaal of het maar wat buitjes zijn en er te rijden is, of dat het continu te hard regent zoals gisteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingelogd
TIGER1125 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:09:
[...]

Ik vind in die zin de huidige regels prima zo, Het enige dat je misschien kunt aanpassen in de regels is de mogelijkheid tot het toepassen van maatwerk. Helaas is het heel zuur dat dit nu op deze manier gebeurd, maar stel je even een andere situatie voor:
Grand prix gaat van start, en het begint hevig te regenen na 9 á 10 rondes rode vlag en einde race want kan niet hervat worden. Zit je in dit geval dus ook niet aan de 25% (officiële race lengte Spa is 42 rondes) is er wel geraced maar krijgt niemand punten... :+ Krijg je dat gezeur vervolgens weer...
De huidige opzet kan prima werken en de regels is denk ik het probleem niet. Alleen het regende niet hard. iedereen kan wel begrijpen als er grote hoeveelheid naar beneden klettert dat de wedstrijd stil gelegd of geannuleerd wordt. Het probleem ligt volgens mij meer bij de huidige wagens. Je ziet bij meerdere wedstrijden hoe lang er achter de safety car gereden wordt om de baan droog te rijden, dat kost mooie wedstrijd rondjes, dat wil je als kijker niet zien (en dan bij de eerste vrije ronde zie je dat ze meteen de pits ingaan om te wisselen naar intermediates 8)7 is letterlijk gebeurd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

[...]
Sure, maar dan wel:
#1: 3
#2: 2
#3: 1

Voor de stand bij 2 ronden of meer. Want anders doe je die kwalificatie prestatie ook teniet.

[ Voor 11% gewijzigd door Martinspire op 30-08-2021 15:35 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Fatsoenlijke regenraces is op spa wel wat lastiger aangezien goed zicht belangrijk is. De hoogteverschillen en de bochten dan niet kunnen overzien geeft het een andere afweging. De bredere achterbanden veroorzaken veel spray en de huidige full wets van Pirelli zijn niet geliefd onder de coureurs. De inters functioneren wat dat betreft een stuk beter, maar dat was gisteren geen optie. Het werd simpelweg gewoon niet even droog.

Op andere circuits had het wellicht wel gewoon gekund het is niet anders. De discutabele 2 ronden race call ga ik denk ik niet over uitkomen. De FIA stelde de klok uit, vervolgens 1uur evenement en toen wou het nog niet. Ze zeggen zelf dat ze het meer ruimte wouden geven vanwege de onzekere weersverwachting, maar de schijn hebben ze zo tegen.

Hopelijk is Zandvoort een stuk droger en laten we Vettel dit weekend niet vergeten :)

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E98Y-Y9WUAAUmP7?format=jpg&name=large

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:11
Is het een idee om bij de volgende nieuwe asfaltlaag van Spa drainage in te bouwen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@tweakduke Volgens mij regende het nog ten tijde van de crash van Norris, dus geheel accuraat is het niet en vroeg VET over de radio of NOR OK was terwijl ie dus in de auto zat. :+

[ Voor 24% gewijzigd door CH4OS op 30-08-2021 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
Speedster schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:54:
Is het een idee om bij de volgende nieuwe asfaltlaag van Spa drainage in te bouwen?
Goed idee, mooie laag zoab. In de regen is het een wereld van verschil wel/geen zoab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moofnor
  • Nu online

Moofnor

King of my castle

Speedster schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:54:
Nou weet ik niet precies wat voor asfalt er in de racerij gebruikelijk is. Maar iets zegt mij dat zoab niet erg geschikt is voor deze toepassing ;)

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Moofnor schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:58:
Nou weet ik niet precies wat voor asfalt er in de racerij gebruikelijk is. Maar iets zegt mij dat zoab niet erg geschikt is voor deze toepassing ;)
ZOAB is alleen in de winter irritant. Gelukkig zijn er door ontwikkelingen erop geweest en wordt dat gebruikt. ZOAB wordt niet meer gebruikt in elk geval. :)

Overigens gaat ander asfalt alleen het aftwateringsprobleem niet oplossen; in zowel Juni als Juli heeft het circuit twee keer onder water gestaan door hevige regenval.

[ Voor 17% gewijzigd door CH4OS op 30-08-2021 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mef
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-05 23:44

Mef

redwing schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:12:
[...]
Volgens de regels hebben ze die plekken gewonnen. Het zou dus nog vee; onlogischer zijn om niet op dat podium te verschijnen.
Ze hebben niets gewonnen. Er is niet geracet, er is geen wedstrijd geweest, we hebben naar een parade gekeken. Ze zijn over de streep gekomen zoals ze gestart zijn, voor zover je achter de safety car rijden starten kan noemen. Ze zouden gisteren geen punten mogen uitdelen. Ze hebben nu punten gekregen op basis van 1 goed rondje op zaterdag. En dat is zaterdag gevierd en daar heeft Max zaterdag zijn pirelli-band voor gekregen, en daar is de startgrid van zondag mee opgesteld. Dat is de enige invloed dat zaterdag op de zondag heeft. Voor de rest hoort je goede zaterdag niet direct te leiden naar een goede zondag. Een slechte start en je gaat van 1 naar 6 nog voor La Source, of omgekeerd een goede start en je schiet door het veld zoals Alonso een paar races terug. Dat was nu zelfs niet mogelijk.
Dus vind ik als we hier 12.5 punt geven dan moeten we voor elke 1e plek in de kwalificatie vanaf nu 12.5 punten gaan geven.
Dat is het enige waarvoor er van mij mag discussie zijn., want het weer maakte veilig racen onmogelijk, volledig akkoord. En de enige slachtoffers zijn de fans: zeker die ter plekke (maar ook die voor TV), want die hebben niet gekregen waarvoor ze gekomen zijn. Maar die voorwaarden zijn vrij sluitend en door betaling van tickets waarschijnlijk min of meer akkoord meegegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
Moofnor schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:58:
[...]

Zoab lijkt mij ook niet handig want (te) weinig grip. Nee "gewoon" asfalt met gaatjes om het water af te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
CH4OS schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:13:
Iedereen zet tijden neer, zal niet veel verschil zijn maar bij toeval zit er net een paar honderdste tussen en die vielen bij Mazepin gelukkig uit. Iemand moet hem krijgen.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Speedster schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:01:
[...]

Zoab lijkt mij ook niet handig want (te) weinig grip. Nee "gewoon" asfalt met gaatjes om het water af te voeren.
Dat is niet waar. Zoab heeft niet minder grip; het heeft juist meer grip. Het probleem van Zoab is echter dat het niet stevig genoeg is. Vooral bij warm weer wordt het vrij eenvoudig kapot gereden.

Er zijn al eens verschillende tests gedaan in Zoab in racerij. En verrassend genoeg was Spa een van de test circuits. Wat bleek: zomers reden ze het circuit stuk, vooral in de bochten en aan de randen van het asfalt. Gevolg: Spa dat jaar werd uitgesteld. Een paar jaar later probeerde ze op Monza opnieuw, dit keer met kunststof door het asfalt om het steviger te maken. De FIA heeft dit afgekeurd, omdat ze he kunststof niet veilig genoeg vonden, en omdat het asfalt veel te veel grip had waardoor het eruitzag alsof de auto's aan de baan vast zaten. Het circuit is toen opnieuw geasfalteerd, voordat de GP gehouden werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
tweakduke schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:45:
Fatsoenlijke regenraces is op spa wel wat lastiger aangezien goed zicht belangrijk is. De hoogteverschillen en de bochten dan niet kunnen overzien geeft het een andere afweging. De bredere achterbanden veroorzaken veel spray en de huidige full wets van Pirelli zijn niet geliefd onder de coureurs. De inters functioneren wat dat betreft een stuk beter, maar dat was gisteren geen optie. Het werd simpelweg gewoon niet even droog.

Op andere circuits had het wellicht wel gewoon gekund het is niet anders. De discutabele 2 ronden race call ga ik denk ik niet over uitkomen. De FIA stelde de klok uit, vervolgens 1uur evenement en toen wou het nog niet. Ze zeggen zelf dat ze het meer ruimte wouden geven vanwege de onzekere weersverwachting, maar de schijn hebben ze zo tegen.

Hopelijk is Zandvoort een stuk droger en laten we Vettel dit weekend niet vergeten :)

[Afbeelding]
Is Vettel niet die door de mand gevallen coureur die het nu maar op PR zet omdat hij anders nooit meer punten gaat scoren.

Als Spa onveilig zou zijn, dan moeten ze die hele baan van de kalender halen, als dat niet het geval is, dan moet je er ook met regen kunnen rijden.

Ik zie alleen maar bs excuses waarom het niet zou kunnen. Vaak speelt dat ongeval van Hubert dan nog een hoofdrol, maar dat was in droog weer. Als dat het grote probleem is, race er dan gewoon helemaal niet meer.

Maar inderdaad hopelijk is Zandvoort een stuk droger, want regenraces kunnen we waarschijnlijk wel vergeten na dit debacle.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:10
Snowdog schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:11:
[...]

Is Vettel niet die door de mand gevallen coureur die het nu maar op PR zet omdat hij anders nooit meer punten gaat scoren.

Als Spa onveilig zou zijn, dan moeten ze die hele baan van de kalender halen, als dat niet het geval is, dan moet je er ook met regen kunnen rijden.

Ik zie alleen maar bs excuses waarom het niet zou kunnen. Vaak speelt dat ongeval van Hubert dan nog een hoofdrol, maar dat was in droog weer. Als dat het grote probleem is, race er dan gewoon helemaal niet meer.

Maar inderdaad hopelijk is Zandvoort een stuk droger, want regenraces kunnen we waarschijnlijk wel vergeten na dit debacle.
Als dit nou wekelijks voor zou komen dan had ik je betoog iets begrepen, maar het is één keer gebeurd, wat het al snel een veel te overtrokken relaas maakt. De doemscenario's in dit topic zijn wel heel grappig om te lezen, dat dan weer wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomcatter_31
TIGER1125 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:09:
[...]

Krijg je toch gewoon hetzelfde, het "volgen" van de Safety car is ook gewoon racen, dan moet je een safety car situatie dus een aparte status geven en geen rondes meer tellen, en krijgen we steeds meer races die eindigen na 2 uur in plaats van het aantal te rijden rondes. Dat moet je in mijn ogen ook niet willen. Kijken naar nutteloze rondjes die de race niet verder vooruit brengen.

Er kan best meer flexibel mee omgegaan worden. Rondes achter de safety car kunnen best gewoon meetellen zoals het nu gaat. Maar je kan wel iets stellen dat een race uitslag pas geldig is als het veld ook vrijgegeven is geweest zonder de safety car. Dus naar mijn idee hoeven de safety car regels voor dit niet te veranderen. Maar om een race geldig te verklaren nadat je alleen maar paar rondjes achter de safety car hebt gereden en het veld verder nooit is vrijgegeven, dat vind ik geen goede gang van zaken om daar dan punten voor toe te kennen.

EDIT: wat die 10 ronden betreft als een race dan stilgelegd wordt, hoeft geen discussie te veroorzaken. Bij voetbalwedstrijden is het toch ook zo dat er minimaal aantal minuten gespeeld moet worden om wedstrijd geldig te verklaren? Anders moet wedstrijd later worden hervat of herspeeld worden. Wat er nu gebeurd is, is een soort Barcelona - AC Milan en dat de teams wel veld op komen voor de aftrap en dat de scheidsrechter meteen de wedstrijd staakt, maar vervolgens wel Barcelona als winnaar aanwijst. Beetje raar toch?
RobertMe schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:23:
[...]

Enige dat mij bijstaat qua schuiven is andersom. Japan 2019 (meen ik) is de kwalificatie op zondagochtend verreden omdat er op zaterdag een tyfoon over trok. Dat is toen ook op vrijdag besloten en de zaterdag is de boel gewoon helemaal gesloten geweest. En USA 2015 is volgens mij ook de hele zaterdag of op zijn minst kwalificatie in het water gevallen en na vele uren uitstel helemaal uitgesteld naar zondagochtend.

Maar in dit geval gaat het om de race, het hoofd evenement. Die voor vele miljoenen aan TV rechten verkocht is, het circuit dat kaarten heeft verkocht. Dat kun je niet even naar voren halen. Wat ga je dan doen met de kaartverkoop voor zondag? Refund? Mogen die op zaterdag naar binnen en die met kaarten voor alleen zaterdag schop je weer van het circuit af omdat ze geen kaartje hebben voor het main event dat ze anders wel te zien krijgen? En zelfde voor op zondagmorgen rijden. De fans zijn dan nog niet (allemaal) op het circuit aanwezig, die wat te laat zijn geef je dan een refund? TV zenders moeten dan met de programmering gaan schuiven (daarom dat er al de maximale 4 uur klok is gekomen na Canada 2011, die vorig jaar dan is ingekort naar 3 uur, en nu ineens stop gezet kon worden).
Om het nog maar niet te hebben over dat niets zo veranderlijk als het weer is. De kans is dan gewoon heel groot dat je alles gaat afblazen / verplaatsen en het op zondagmiddag gewoon door had kunnen gaan. En dan heb je net zo goed de poppen aan het dansen (want gedoe met kaartjes dat nergens voor nodig was, boze TV zenders, ...). De enige echte zekerheid die er in zoverre kan zijn v.w.b. het weer zijn dan de "extremen" v.w.b. in Japan toen "er komt een tyfoon aan". Daarvan valt de baan te voorspellen. Gewoon wat regen valt veel te moeilijk te voorspellen. En al helemaal of het maar wat buitjes zijn en er te rijden is, of dat het continu te hard regent zoals gisteren.
Ik snap dat de belangen heel groot zijn. Maar waarom kunnen ze het in Indycar en Nascar wel en is het in F1 een enorm probleem wat onmogelijk is? Dat zie ik niet. De problemen met de tv rechten, fans, belangen etc., dat speelt in de VS ook. Maar in Indycar is het al aantal keer gebeurd dat een race of naar maandag is geschoven of dat de race x aantal uur eerder is begonnen omdat er later op de middag slecht weer aan kwam. Dus daar doen ze het wel. het blijft overmacht, maar op die manier probeer je er als organisatie in elk geval nog iets van te maken ipv deze schijnvertoning van gisteren.

[ Voor 6% gewijzigd door Tomcatter_31 op 30-08-2021 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
[...]

In de Formula 3 is gekozen voor een rollende start en ging het wel door. Met evengoed een crash en inhaalacties die maar net goed gingen. De spray is door de kleinere auto's en smallere banden wel een stuk minder en het regende iets minder hard.

Ze probeerden de rondes in de F1 wel, maar de condities waren wel anders. Dat het niet door ging daar kan ik wel meeleven, alleen de punten toekennen blijft wat vreemd.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
[...]

En wat blijft er dan over Tilke (GAAP) banen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

tweakduke schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:17:
[...]

In de Formula 3 is gekozen voor een rollende start en ging het wel door. Met evengoed een crash en inhaalacties die maar net goed gingen. De spray is door de kleinere auto's en smallere banden wel een stuk minder en het regende iets minder hard.

Ze probeerden de rondes in de F1 wel, maar de condities waren wel anders. Dat het niet door ging daar kan ik wel meeleven, alleen de punten toekennen blijft wat vreemd.
En trager, en minder effectieve diffuser die water opwerpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomcatter_31
[...]

Regenraces zijn al jaren een probleem. Snap ook niet dat mensen zo enthousiast worden als ze regen in de weersvoorspelling zien. Ik heb dan zoiets....oh daar gaan we weer met uren uitstel, rondjes achter safety car en vervolgens beperkt rijden. Ze hebben geregeld gehad dat ze pas gingen rijden op moment dat er alweer met intermediates gereden kon worden. Olav Mol mag wat mij betreft ook niet meer claimen dat Indycar niet met regen rijdt en F1 wel... ten eerste klopt de stelling niet, want op roadcourses rijdt indycar wel gewoon met regen, alleen niet op ovals.... en voor de F1 gaat het zo langzamerhand ook niet meer op dat ze met regen rijden... ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Tomcatter_31 op 30-08-2021 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensimpel|IA
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 13-09-2021

Bensimpel|IA

Simpele ziel

Speedster schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:18:
[...]

En wat blijft er dan over Tilke (GAAP) banen?
Inderdaad, anders kunnen ze net zo goed Monaco weghalen. Die race is er alleen nog omdat het zo'n geschiedenis heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Er is wel verschil tussen de ene regenrace (Turkije vorig jaar bijvoorbeeld of Imola dit jaar) en afgelopen race. Met regen kan er prima geraced worden, zolang het niet teveel is.

Laten we niet vergeten dat de ligging van Spa anders is dan eerder genoemde circuits. Die twee (Imola en Turkije) liggen immers niet in de bergen, waar het circuit van Spa dat wel is.

[ Voor 21% gewijzigd door CH4OS op 30-08-2021 16:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Snowdog
tweakduke schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:17:
[...]

Tsjah, de vorige race in F1 in droog weer hadden we ook een crash bij de start dankzij Bottas. Dat soort dingen gebeuren nou eenmaal. Ik vind dat ze er gewoon voor moeten gaan. En ik gok ook wel dat iemand te ver was gegaan gisteren in de regen, maar de schuld moet je dan vooral bij de coureur leggen en niet bij de regen imo.

We hebben een hele lange tijd onder dit soort weersomstandigheden geraced zonder enorme problemen (nouja, wel wat uitvallers, maar dat hoort erbij). Maar zaken als Spa '98 voorkom je al met een rolling start.

Ik heb er echt weinig begrijp voor dat zo'n race geen doorgang kan vinden en zie in andere berichten dat het doemdenken zou zijn, maar laten we eerlijk zijn, wanneer rijden ze in F1 dezer dagen nog een echte regenrace. Brazilië 2016 was de laatste waarschijnlijk en dat was ook met tegenzin vanuit de FIA.

En zelfs dan zie je mensen nog zeuren over dat incidentje met Raikonen, blabla. Ja ,dat was niet geweldig, maar dat hoort erbij. Het incidentje met Verstappen op Silverstone was ook niet geweldig en dat is gewoon op het droge. Dat soort shit hoort nu eenmaal bij F1 imo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:57

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Helaas lijkt het erop dat Zandvoort droog wordt. Maar dit wil je toch echt niet? Zandvoort droog gaat zo dodelijk saai worden met F1 auto's. Het is gewoon onmogelijk om in te halen hier. Regen is het enige wat de race nog leuk kan maken. Aan de andere kant, doe nog maar een podium voor Mr. Saturday!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
Bensimpel|IA schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:21:
[...]

Inderdaad, anders kunnen ze net zo goed Monaco weghalen. Die race is er alleen nog omdat het zo'n geschiedenis heeft.
Formule 1 is niet gratis. Dat geld moet ergens vandaan komen, en waar kun je beter (toekomstige) geldschieters uitnodigen dan in Monaco? Geld is zowel de historische, als huidige reden, achter de GP van Monaco. Hoe saai die race ook mag zijn, Formule 1 kan niet zonder Monaco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Bensimpel|IA schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:21:
En omdat er voor miljoenen aan sponsordeals (bij)getekend worden... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

DDX

:verkeerde topic:

[ Voor 94% gewijzigd door DDX op 30-08-2021 16:59 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001

Chiron

Moderator Discord
Erazzzer schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:38:
[...]

Helaas lijkt het erop dat Zandvoort droog wordt. Maar dit wil je toch echt niet? Zandvoort droog gaat zo dodelijk saai worden met F1 auto's. Het is gewoon onmogelijk om in te halen hier. Regen is het enige wat de race nog leuk kan maken. Aan de andere kant, doe nog maar een podium voor Mr. Saturday!
Op Zandvoort zal de spray sneller weg zijn door de zeewind. Op Spa blijft de mistspray hangen tussen de bomen en de heuvels. De race op Zandvoort zal zowel droog als nat dodelijk saai worden; ik ben wel heel erg benieuwd hoe de quali gaat verlopen, ik verwacht nog wel een autotje van scheivlak af het grind in.

Het is ook een baan waar je in principe niet op topsnelheid rijdt en het geen topvermogen feestje is, dus de middenmoot en de hondenhokkenteams zouden iets dichterbij moeten zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door Chiron op 30-08-2021 17:04 ]

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Erazzzer schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:38:
[...]

Bij regen is het nog meer een treintje dan met droog weer. Dan ga je alleen in plek vooruit als er iemand weg valt. Bij droog weer is het de vraag of inhalen mogelijk is. Het punt is vooral of de aanpassingen in de baan, voldoende zijn geweest. Ik denk dat we vrijdag daar al wel een beeld van hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moofnor
  • Nu online

Moofnor

King of my castle

ThomasG schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:41:
[...]
Formule 1 is niet gratis. Dat geld moet ergens vandaan komen, en waar kun je beter (toekomstige) geldschieters uitnodigen dan in Monaco? Geld is zowel de historische, als huidige reden, achter de GP van Monaco. Hoe saai die race ook mag zijn, Formule 1 kan niet zonder Monaco.
Oud geld in Monaco, nieuw geld in Abu Dhabi. En tegenwoordig schuift de focus steeds meer naar nieuw geld (helaas, want waar oud geld nog een passie had voor de racerij, heeft nieuw geld een passie voor geld...)

Ik verwacht dat Monaco er over een paar jaar toch eens aan moet geloven.

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:58
Snowdog schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:38:
[...]

Tsjah, de vorige race in F1 in droog weer hadden we ook een crash bij de start dankzij Bottas. Dat soort dingen gebeuren nou eenmaal. Ik vind dat ze er gewoon voor moeten gaan. En ik gok ook wel dat iemand te ver was gegaan gisteren in de regen, maar de schuld moet je dan vooral bij de coureur leggen en niet bij de regen imo.

We hebben een hele lange tijd onder dit soort weersomstandigheden geraced zonder enorme problemen (nouja, wel wat uitvallers, maar dat hoort erbij). Maar zaken als Spa '98 voorkom je al met een rolling start.

Ik heb er echt weinig begrijp voor dat zo'n race geen doorgang kan vinden en zie in andere berichten dat het doemdenken zou zijn, maar laten we eerlijk zijn, wanneer rijden ze in F1 dezer dagen nog een echte regenrace. Brazilië 2016 was de laatste waarschijnlijk en dat was ook met tegenzin vanuit de FIA.

En zelfs dan zie je mensen nog zeuren over dat incidentje met Raikonen, blabla. Ja ,dat was niet geweldig, maar dat hoort erbij. Het incidentje met Verstappen op Silverstone was ook niet geweldig en dat is gewoon op het droge. Dat soort shit hoort nu eenmaal bij F1 imo.
En dan waren ze 'gewoon' gestart, een Formule W achtige crash gehad met iets serieuzere consequenties en dan had iedereen geroepen dat de race nooit door had mogen gaan.

Dat 'motorracing is dangerous' hoeft niet opgezocht te worden als het niet hoeft. En het is niet alleen voor de coureurs zelf, maar ook baanposten en publiek... Ze konden gewoon niks zien achter Max, dat is niet heel prettig rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Snowdog schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:38:
maar laten we eerlijk zijn, wanneer rijden ze in F1 dezer dagen nog een echte regenrace. Brazilië 2016 was de laatste waarschijnlijk en dat was ook met tegenzin vanuit de FIA.
Hockenheim 2019 was ook in de regen. Regen voor aanvang en nieuwe buien tijdens de race. Die bestempel ik dus als regenrace. Brazilië was inderdaad wel continu met regen, alleen wisselend in intensiteit. En er zijn nog wel meer races geweest met iets van nattigheid. Hockenheim 2018 bv waar Vettel vanuit leidende positie bij de eerste druppels naar lijdende positie in de boarding ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenvde89
RobertMe schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 17:28:
[...]

Hockenheim 2018 bv waar Vettel vanuit leidende positie bij de eerste druppels naar lijdende positie in de boarding ging.
Och ja, en wie won er daardoor weer voor de zoveelste keer in z'n carrière op "pure klasse". Best crowd ever :'(

//i'll see myself out

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snowdog
KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 17:28:
[...]

En dan waren ze 'gewoon' gestart, een Formule W achtige crash gehad met iets serieuzere consequenties en dan had iedereen geroepen dat de race nooit door had mogen gaan.

Dat 'motorracing is dangerous' hoeft niet opgezocht te worden als het niet hoeft. En het is niet alleen voor de coureurs zelf, maar ook baanposten en publiek... Ze konden gewoon niks zien achter Max, dat is niet heel prettig rijden...
Ja, dan waren ze gestart in Silverstone had je in de 2e ronde een enorme crash en toen zeiden ze dat je nooit meer mocht proberen in te halen, want dat gaat toch net wat te ver? Met zo'n argument kom je toch nooit ergens. Dan kan je racen in zijn algeheel direct afschaffen.

Het is een beetje de hedendaagse maatschappij waarbij we meteen naar extremen moeten om alles maar te veroordelen. Dat lijkt mij nergens voor nodig. En motor racing is ook niet zo gevaarlijk, ik denk dat je vele andere beroepen kan vinden waarin het aantal doden per jaar hoger ligt. Alleen komen die niet op tv, dus dat boeit niemand wat. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat het prima zou zijn als er doden vallen. Absoluut niet, maar die kans is al zo enorm klein, dat valt (imo) vrijwel te verwaarlozen. De kans dat jij naar je werk rijdt en overlijdt is waarschijnlijk net zo groot.
RobertMe schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 17:28:
[...]

Hockenheim 2019 was ook in de regen. Regen voor aanvang en nieuwe buien tijdens de race. Die bestempel ik dus als regenrace. Brazilië was inderdaad wel continu met regen, alleen wisselend in intensiteit. En er zijn nog wel meer races geweest met iets van nattigheid. Hockenheim 2018 bv waar Vettel vanuit leidende positie bij de eerste druppels naar lijdende positie in de boarding ging.
Ja wat gedruppel. Zoals je al zegt iets van nattigheid. Ze kunnen dus beter met regenraces kappen en alleen racen als er wat vochtigheid is en eventueel wat gedruppel. Echt regen is blijkbaar te veel.

[ Voor 6% gewijzigd door Snowdog op 30-08-2021 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Snowdog schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 17:50:
De kans dat jij naar je werk rijdt en overlijdt is waarschijnlijk net zo groot.
Alleen zijn er dan wellicht een aantal omstanders. Bij F1 heb je alleen al honderden mensen die er live bovenop staan (op dat stukje circuit dus, laat staan de 100.000 op het hele circuit), en vervolgens nog miljoenen mensen die het live op TV zien gebeuren. Maar blijkbaar accepteer jij dat "risico" dat je live op TV ziet hoe iemand zijn dood vindt alleen voor jouw entertainment op de zondagmiddag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:50
wouter12345 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 20:05:
[...]

Ja dat was ronde 2, maar in de uitslag alleen 1 ronde wordt meegenomen dan heeft Max die het snelst gereden ;-)
Op gpblog lees ik net dat RB toch een poging gaat doen om dat halve punt te krijgen. Met de rode vlag wordt de laatste ronde geschrapt en geldt de snelste tijd van de eerste ronde. Aldus RB.

Weet niet hoe betrouwbaar gpblog is..

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mnarijnm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-05 23:06

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 12:42

Blokker_1999

Full steam ahead

cheiron schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 19:13:
[...]

Op gpblog lees ik net dat RB toch een poging gaat doen om dat halve punt te krijgen. Met de rode vlag wordt de laatste ronde geschrapt en geldt de snelste tijd van de eerste ronde. Aldus RB.

Mjah, denk vooral dat dit weer zo iets is als: de regels zijn er niet duidelijk over. Voor wat betreft het eindklassement wordt naar de voorlaatste ronde gekeken, maar valt de snelste ronde ook onder dat eindklassement, of niet? Want die regel om een ronde terug te gaan is er natuurlijk voor het geval mensen terugvallen door de oorzaak van de rode vlag, om hen niet harder te straffen. Maar is dat van toepassing als iemand toch een snelste ronde kan zetten in de ronde die niet meetelt voor het eindklassement?

RBR heeft gisteren al een grote toegeving gekregen van de stewards toen dat Perez mocht starten. Daar zouden onder andere omstandigheden ook vele protesten tegen komen van andere teams. Benieuwd wat ze hier nu weer gaan beslissen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16:01
[...]

Zou wel grappig zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:31
[...]

Lijkt me lastig, want dan is er maar een ronde gereden, en voor een resultaat moeten twee rondes worden gereden. dus dan krijgen ze helemaal geen punten...

toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snowdog
RobertMe schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 18:07:
[...]

Alleen zijn er dan wellicht een aantal omstanders. Bij F1 heb je alleen al honderden mensen die er live bovenop staan (op dat stukje circuit dus, laat staan de 100.000 op het hele circuit), en vervolgens nog miljoenen mensen die het live op TV zien gebeuren. Maar blijkbaar accepteer jij dat "risico" dat je live op TV ziet hoe iemand zijn dood vindt alleen voor jouw entertainment op de zondagmiddag.
Dat risico accepteer je al als je F1 in zijn algemeen accepteert? Waar trek je de grens? Ik heb echt geen idee waar je het over hebt, je gaat totaal over in extremen. En als er iemand zou verongelukken, denk je dat de mensen die het ongeluk van Hubert hebben gezien nu nog in de ziektewet zitten ofzo (of zelfs een dag later)?

Dat lijkt me uiteraard niet het geval, hoeveel mensen hebben de crash van Senna niet gezien op TV, die waren een uur later prima in staat om wat dan ook te doen. Lijkt me dus niet een geweldig argument.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:24

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Pagina: 1 ... 45 46 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Huisregels van dit topic:
  • Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
  • Dit is niet de plek om je frustraties om wat dan ook, eindeloos te komen uiten. Doe dit dan ook niet.
  • Hetzelfde geld voor naamverbasteringen.
  • De quick reply gaat uit met de kwalificatie en de race.
  • Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen.

Overige topics:

Dit topic sluit ergens in de week na de race.