Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08:41

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
Voor de mensen die richting de Spaanse Middellandse zeekust gaan…….er is weer een Tesla Suc (ook voor niet-Tesla’s) geopend. Deze locatie (iets ten noorden van Barcelona) stond al ong een jaar zo goed als klaar. Nu dus eindelijk open. Zoals veel Tesla locaties, een klein stukje vd snelweg af bij een groot outlet centrum (la roca village).

https://forum.supercharge...oca-village-spain/2753/10

https://www.tesla.com/nl_...ty%2Cnacs&location=300127

[ Voor 16% gewijzigd door mm.kool op 01-08-2024 20:03 ]

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

YJB

JTHZZ schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 18:20:
[...]

Met als grote verschil dat Porsche wel een fatsoenlijke preconditioning heeft. Bij de Koreanen laad je alleen snel in de zomer en dan moet het ook weer niet te heet zijn. De implementatie van de preconditioning is redelijk slecht.
Huh? Ik heb deze winter gewoon met +200 KwH geladen bij -20. Ok, het voorverwarmen begint ruim van te voren en je moet proberen om niet te ver onder de 20% SoC te komen, maar het kan wel met een Ioniq 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

[...]

Met als grote verschil dat Porsche wel een fatsoenlijke preconditioning heeft. Bij de Koreanen laad je alleen snel in de zomer en dan moet het ook weer niet te heet zijn. De implementatie van de preconditioning is redelijk slecht.
Mijn Ioniq6 laadt alleen niet snel bij Fastned in de winter met preconditioning. Als ik b.v. In Duitsland een Aral Pulse pak, kan het wel. Ligt dus aan Fastned. Wel de onboard navi gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 15:10

The Wizard

Moderator Mobile
Azqi schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 20:21:
[...]

Mijn Ioniq6 laadt alleen niet snel bij Fastned in de winter met preconditioning. Als ik b.v. In Duitsland een Aral Pulse pak, kan het wel. Ligt dus aan Fastned. Wel de onboard navi gebruiken.
Waarom zou dat aan Fastned liggen? In de winter moet je minimaal 30 minuten van te voren voorverwarmen, heb daar nooit problemen mee met de EV6 en laad voornamelijk alleen bij Fastned.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:22
Tweak_ers schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 06:56:
[...]
Nu weet ik niet of je met de Taycan of Polestar bent gegaan.

Maar de Taycan is ook wel het beste wat er beschikbaar is op EV gebied en snelladen.

Waar een Model 3/Y tot zo’n 20% boven de 200kW blijft, blijft een Taycan echt heel lang boven de 200kW laden.

Als je kijkt naar laden en accu hoor ik vaker dat het gewoon het beste is wat er verkrijgbaar is, geen enkel ander merk doet dit zo goed als Porsche.
Met de Taycan uiteraard. Juist omdat dat zo’n heerlijke reis EV is. En niet alleen om het laden ;)

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

The Wizard schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 20:27:
[...]

Waarom zou dat aan Fastned liggen? In de winter moet je minimaal 30 minuten van te voren voorverwarmen, heb daar nooit problemen mee met de EV6 en laad voornamelijk alleen bij Fastned.
Omdat ik Fastned inmiddels mijd, door tegenvallende laadresultaten in het Nederland en Duitsland. BP, Allego, Aral doen het allemaal beter. BP 150 kW is in mijn ervaring beter dan Fastned 300 kW. (Regio Delft)

Fastned heeft in regio Zuid ook die knijp contracten op de snelheid tussen 16-20 uur. Denk aan Rosmalen bv.

Ik wil laadpalen met full power. Bij Fastned haal ik gewoon niet genoeg snelheid. Dacht eerst dat het aan de auto lag. 300 kW betekent bij veel palen max 150 kW bij 1/2 stalls. Hou op hoor. In de winter dan als alle stalls bezet zijn 75kW.

Preconditioning is niet altijd 30 km/minuten overigens. Slaat bij mij ook vaak later aan. Ik houd rekening met minimaal 21 km van tevoren. Nu met goede temperaturen onderweg in Europa, doet het niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:22
[...]

dit is echt onzin. Hartje zomer en hartje winter 220 kw met de Ioniq 5 met preconditioning bij Ionity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-09 20:46
YJB schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 20:07:
[...]

Huh? Ik heb deze winter gewoon met +200 KwH geladen bij -20. Ok, het voorverwarmen begint ruim van te voren en je moet proberen om niet te ver onder de 20% SoC te komen, maar het kan wel met een Ioniq 5.
Ik heb er zelf geen dus kan alleen af gaan op ervaringen van collega’s (met een EV6): je moet een laadpunt via de autonavigatie instellen maar dat instellen kan pas binnen 50km voor aankomst en de database is verouderd. En het werkt niet altijd, afhankelijk van de temperatuur maar onduidelijk wanneer wel/niet. En het vreemdste, het werkt alleen als je SoC boven 20% zit.
Als ik met mijn auto ergens ga laden dan is de SoC meestal onder 20% als ik nog 50km naar het laadpunt moet.

Dus vandaar mijn opmerking dat dit niet echt bruikbaar is. Maar misschien is het ondertussen beter?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:49
Tweak_ers schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:29:
[...]

Is er ergens een verzameling van laadcirves per auto?
De duitse anwb (ADAC) doet zeer uitgebreide tests. Die zijn eigenlijk alleen te vinden in hun weekblad volgens mij. Handige eraan is dat je ook ziet hoeveel procent je oplaad in bepaalde tijden (10 minuten, 20 minuten)
Maar je kan er naar googlen :+
Voorbeeld: "Enyaq ADAC autotest"
Krijg je in je resultaten vaak eentje naar de url assets.adac.de.
https://assets.adac.de/im..._80/Skoda_Enyaq_iV_80.pdf
Een na laatste pagina is over de laadsnelheid dan. (Ze kunnen dan wel geen rekening houden met software updates die de curve veranderen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mML35w0CElxZCvgH-J2VM6qgYkM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fknN6zum3JSt9MkUTVslKhGt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Kodess op 01-08-2024 22:08 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:30
Bij Ionity kun je dat Passport abo afsluiten maar dat werkt alleen maar met die onhandige app (@Hachy ). Maar sinds mei dit jaar kun je ook een Passport abo afsluiten bij Chargemap voor €7,90 p/mnd (zie niet dat een volgende maand duurder is zoals bij Ionity), alleen is wel de kWh prijs 4ct hoger. Maar het grote voordeel is wel dat je kan laden met de Chargemap laadpas i.p.v met de Ionity app. Op Tweakers hier heb ik er nog niets over gelezen, maar heeft iemand er al ervaring mee?

https://support.chargemap...fy4a0-ionity-subscription

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 21:42
Het Noorse NAF heeft een leuke theoretische test samengesteld gebaseerd op hun echte testdata: met welke auto leg je het snelst 2000 km af (dus zowel range als laadtijd is belangrijk).
Porsche Taycan!

https://www-naf-no.transl...x_tr_hl=en&_x_tr_pto=wapp

EDIT helaas komt de tabel niet mee in Google translate…
Hier het originele artikel… https://www.naf.no/elbil/...ng-raskeste-elbil-langtur

[ Voor 15% gewijzigd door Menesis op 02-08-2024 08:48 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Menesis schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 08:45:
Het Noorse NAF heeft een leuke theoretische test samengesteld gebaseerd op hun echte testdata: met welke auto leg je het snelst 2000 km af (dus zowel range als laadtijd is belangrijk).
Porsche Taycan!

Hier het originele artikel… https://www.naf.no/elbil/...ng-raskeste-elbil-langtur
Leuke theoretische test, maar als er niet bij staat welke uitvoering gebruikt is, is het nog steeds lastig vergelijken. Ik denk dat bij een Volkswagen ID.7 Pro S met 709 WLTP, 86 kWh en 200 kW snelladen door die hoge WLTP wel meer richting die Porsche trekt ondanks dat die met 300 kW kan laden.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvg
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-07 14:00

gvg

True schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 08:57:
[...]

Leuke theoretische test, maar als er niet bij staat welke uitvoering gebruikt is, is het nog steeds lastig vergelijken.
....
Dat dus. Volgens hun test is de Model Y RWD sneller dan de Model 3 RWD.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Menesis schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 08:45:
Porsche Taycan!

Dat is allemaal leuk en aardig maar die porsche Taycan heeft een verbruik van 22kwh per 100km volgens gestandaardiseerde test. En dat is dus 72% meer dan bijvoorbeeld een Tesla model3. Dus dan heb je ook wel heel erg snelladen nodig....en slecht voor milieu, grote accu om hoge energieverbruik te compenseren.

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
mrme12345 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:13:
[...]

Dat is allemaal leuk en aardig maar die porsche Taycan heeft een verbruik van 22kwh per 100km volgens gestandaardiseerde test. En dat is dus 72% meer dan bijvoorbeeld een Tesla model3. Dus dan heb je ook wel heel erg snelladen nodig....en slecht voor milieu, grote accu om hoge energieverbruik te compenseren.
Het was een snelheidstest, geen efficiency test.

Maar ik vind vergelijkingen tussen een Model 3 en een Taycan altijd nogal virtueel.
De gemiddelde Taycan kost gewoon 3 keer zo veel als een Model 3... Iemand die een Taycan koopt heeft waarschijnijk zelfs niet meer dan 10s naar een Model 3 gekeken.
Tesla heeft altijd goed werk gemaakt van efficientie, en komt daardoor relatief ver met een bepaalde batterijinhoud. De Porsche heeft dus veel meer nood aan dikke batterijen en heel snel laden.

Los daarvan, het lijkt me dat Tesla toch nog wat potentieel heeft om de laadcurves op te trekken, zeker bij nieuwere modellen. Ze zijn niet meer 'top of the market'.

Anderzijds, tijdens een lange trip hoeft die stop voor mij niet veel onder de 20-25min te gaan, zeker niet als ik wat wil eten. Anders moet ik tussendoor de auto gaan verplaatsen.
Ik heb tijdens zo'n lange trip ook al gekozen voor een 50kW lader omdat ik nog 30% had, iets wou eten en niet extreem gehaast was.

Het heeft wel zin als ik bv een dagtrip doe waar ik niet toe kom met de batterij, en ter plaatse niet kan laden. Dan is de laadstop zo kort mogelijk natuurlijk.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Tommie12 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:24:
[...]

Maar ik vind vergelijkingen tussen een Model 3 en een Taycan altijd nogal virtueel.
De gemiddelde Taycan kost gewoon 3 keer zo veel als een Model 3... Iemand die een Taycan koopt heeft waarschijnijk zelfs niet meer dan 10s naar een Model 3 gekeken.
Tesla heeft altijd goed werk gemaakt van efficientie, en komt daardoor relatief ver met een bepaalde batterijinhoud. De Porsche heeft dus veel meer nood aan dikke batterijen en heel snel laden.

Los daarvan, het lijkt me dat Tesla toch nog wat potentieel heeft om de laadcurves op te trekken, zeker bij nieuwere modellen. Ze zijn niet meer 'top of the market'.

Anderzijds, tijdens een lange trip hoeft die stop voor mij niet veel onder de 20-25min te gaan, zeker niet als ik wat wil eten. Anders moet ik tussendoor de auto gaan verplaatsen.
Ik heb tijdens zo'n lange trip ook al gekozen voor een 50kW lader omdat ik nog 30% had, iets wou eten en niet extreem gehaast was.

Het heeft wel zin als ik bv een dagtrip doe waar ik niet toe kom met de batterij, en ter plaatse niet kan laden. Dan is de laadstop zo kort mogelijk natuurlijk.
Ik ben het niet met je oneens, maar je moet wel bij de feiten blijven. Het is minder dan 2,5 keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
True schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:40:
[...]

Ik ben het niet met je oneens, maar je moet wel bij de feiten blijven. Het is minder dan 2,5 keer.
Basisprijs.... die koopt niemand.
Bij een Porsche horen zeker 20-30k aan opties. En als je de Turbo GT neemt, dan spreek je over 255k basisprijs... Dat is Tesla 3 x5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Tommie12 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:49:
[...]

Basisprijs.... die koopt niemand.
Bij een Porsche horen zeker 20-30k aan opties. En als je de Turbo GT neemt, dan spreek je over 255k basisprijs... Dat is Tesla 3 x5.
offtopic:
Nogmaals, ik ben het niet met je oneens, maar je ontkracht je eigen punt. Als je had gezegd, 2,5x puur op basisprijs was het gewoon correct geweest. Nu lijkt het alsof je bewust met de prijs zit te sjoemelen in het voordeel van jouw argument.

Het punt blijft, het is een leuke theoretische test, maar door niet duidelijk over de uitvoeringen te spreken én ook de prijs volledig te vergeten is en blijft het dat: een theoretische test met te weinig kaders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
[...]

Niet er se aan dikke batterijen, want voor snelheid op lange ritten is er een afnemende meeropbrengst van een grotere batterij, een keer extra stoppen kost zo'n 5 minuten per stop extra (theoretisch) en dat is het enige wat je zou besparen als je zo snel mogelijk van A naar B wil. Wel is het inderdaad de laadsnelheid in km/h die belangrijk is. En als je het gemiddeld laadvermogen omrekent naar km/h komt de efficiency erbij kijken.

Daardoor hebben Tesla's ondanks dat hun gemiddelde laadvermogen niet top-notch (meer) is, door sterke efficiency alsnog een hoge laadsnelheid in km/h.
Tesla loopt wel wat tegen de beperkingen aan van hun 400v systeem en cilindrische cellen (lastiger te koelen). Meer dan 200kW kan eigenlijk niet; de CC2 spec gaat tot 500A dus met 400V kom je dan op 200 kW max. Tesla houdt zich bij hun eigen Superchargers niet aan die specs, ze doen heel kortstondig 600 tot 650A . Zodat ze in de folder 250kW snelladen kunnen zetten. Maar dat gaat eigenlijk nergens over, want daar win je niks mee. En bij laders van andere fabrikanten haal je dat dus ook niet.

Veel ruimte voor verbetering is er m.i. ook niet. Dan moet er een compleet nieuw platform komen.

Maar verbetering is voorlopig nog niet zo nodig, ze zijn wellicht niet top-notch maar wel héél goed voor een heel sterke prijs.
50 kW laders zijn wel wat ondergewaardeerd inderdaad. Je ziet ze ook bij de fastfoodketens en dat is best prima. :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
True schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:14:
[...]

offtopic:
Nogmaals, ik ben het niet met je oneens, maar je ontkracht je eigen punt. Als je had gezegd, 2,5x puur op basisprijs was het gewoon correct geweest. Nu lijkt het alsof je bewust met de prijs zit te sjoemelen in het voordeel van jouw argument.
offtopic:
Daarom schreef ik 'gemiddelde Taycan'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Tommie12 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:20:
[...]

offtopic:
Daarom schreef ik 'gemiddelde Taycan'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
offtopic:
Cijfers van 2024 tot nu. De nieuwe is een heel pak duurder geworden...

Maar eerlijk, of het nu 2, 4 of 5 keer zo duur is. Vind je het dan nog een eerlijke vergelijking?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:05
LigeTRy schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 17:03:
Wel even goed erbij te benoemen dat online charging curves met een korrel zout genomen moeten worden en je er niet blind op moet staren, omdat laadsnelheid van vele factoren afhankelijk is.
Voor die paar vakantieritjes gaan die paar kw's niet uitmaken. Grote verschillen tussen curves kunnen natuurlijk wel het verschil maken in laadtijd/gevoel.

Bijvoorbeeld hier mijn chargecurve (Tesla Model 3 2024 RWD) over de afgelopen maanden (975kwh totaal geladen)
[Afbeelding]

vs fastned:

[Afbeelding]

Dan zit ik er vaak toch wel boven, maar bij sommige chargers ook flink onder :) het heeft een flinke spread
De grafieken van Fastned zijn ook lastig voor Tesla's, zeker de Model 3. Die kent ook voor de standard range/RWD diverse batterijleveranciers met verschillende karakteristieken en capaciteiten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dekoningterijk
  • Laatst online: 11:18
Voor de Renault-rijders nog een tip: je kunt in de My Renault-app een laadpas van Mobilize (het e-merk van Renault) aanvragen. Daar kun je voor 4,99 per maand een abonnement afsluiten zodat je in Frankrijk voor 29 cent kunt laden bij Ionity. In veel andere landen 39 cent. (https://cdn.group.renault...-mobilize-charge-pass.pdf).

Aardige deal volgens mij.

[ Voor 0% gewijzigd door dekoningterijk op 03-08-2024 03:34 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06:34
[...]

De achterdstand die Tesla begint op te lopen valt mij ook wel wat op.
Kijk als je het met VW vergelijkt, lopen ze nog steeds ver voor, maar mijn zwager stuurde nu wat van zijn ervaringen met de EV6 op en dat gaat zelfs beter dan met mijn 3 LR vroeger.

In 37 minuten van 20-100% met de 77kWh versie...
Dat vind ik echt wel rap, dat redde ik met de 3 LR al niet.

Nu was dat met de LR niet nodig, maar ik denk dat ik met de S nu nog ongeveer een SR+ accupakket over heb, door degradatie en dat begint toch wel te knijpen. Je moet langer doorladen om nog een beetje verder te komen. En als dan je SR+ accupakket iets degradeert, heeft dat impact.

Ik zou er privé wel 10 keer over nadenken om voor een SR+ variant van Tesla te gaan. Vooral voor de vakantieritten. Degradatie gaat ook meespelen na een aantal jaar. 10% van een LR is behapbaarder dan 10% van en SR+ af.

Edit:
Hier moet ik al direct op terugkomen...
Een zwaardere, grotere ID7, lijkt al meer efficient dan een Highland Model 3 LR...
YouTube: No Excuses anymore...

Er is echt wel wat werk aan de winkel bij Tesla!

Er was een tijd dan 82kWh accu's werden geleverd in de 3 LR, maar is dat nu nog maar 71kWh?

[ Voor 12% gewijzigd door Tweak_ers op 02-08-2024 13:10 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Tweak_ers schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:57:
[...]

Kijk als je het met VW vergelijkt, lopen ze nog steeds ver voor,
"Ver voor" 8)7

Ik weet niet wat je nu met wat vergelijkt, maar een recente VAG BEV heeft gewoon een keurige laadcurve en is ook behoorlijk efficiënt met de nieuwe motor. Doet m.i. totaal niet onder voor Tesla 3/Y.

De Enyaq 85 doet 120 kW gemiddeld vermogen op 10-80, in 28 minuten, met inachtneming van efficiency 670 km/h. De TMY LR RWD doet 124 kW gemiddeld en 710 km/h. Marginaal verschil m.i.

Ja, in de specificaties van de Tesla staat 250 kW snelladen en die van de Enyaq 135 kW. Misschien eens verder kijken dan dat beloofde piekvermogen. In de praktijk haalt de Tesla het zelden, terwijl de Enyaq gewoon 175kW haalt met een prima laadcurve (zie hiervoor)... De ene is van het overdrijven, de ander is behoudend. In de praktijk zijn beide gewoon aan elkaar gewaagd en is het een kwestie van voorkeur.

Op lange ritten is de ene niet (meer) (veel) beter dan het andere.

Edit: zie nu je eigen edit. Goed dat je het even gecheckt hebt. :)

Ik vind beide merken prima auto's maken, begrijp me niet verkeerd. Ik vind de TMY een vette auto, zou hem haast zelf kopen. Het stoort me wel eens dat men Tesla in de hemel blijft prijzen (op veel vlakken ook terecht hoor), maar ook dat VAG zogenaamd ver achter zou lopen. Dat beeld is naar mijn bescheiden mening wel wat achterhaald.

[ Voor 15% gewijzigd door JanHenk op 02-08-2024 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
JanHenk schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:20:
[...]

"Ver voor" 8)7

Ik weet niet wat je nu met wat vergelijkt, maar een recente VAG BEV heeft gewoon een keurige laadcurve en is ook behoorlijk efficiënt met de nieuwe motor. Doet m.i. totaal niet onder voor Tesla 3/Y.

De Enyaq 85 doet 120 kW gemiddeld vermogen op 10-80, in 28 minuten, met inachtneming van efficiency 670 km/h. De TMY LR RWD doet 124 kW gemiddeld en 710 km/h. Marginaal verschil m.i.

Ja, in de specificaties van de Tesla staat 250 kW snelladen en die van de Enyaq 135 kW. Misschien eens verder kijken dan dat beloofde piekvermogen. In de praktijk haalt de Tesla het zelden, terwijl de Enyaq gewoon 175kW haalt met een prima laadcurve (zie hiervoor)... De ene is van het overdrijven, de ander is behoudend. In de praktijk zijn beide gewoon aan elkaar gewaagd en is het een kwestie van voorkeur.

Ik vind beide merken prima auto's maken, begrijp me niet verkeerd. Ik vind de TMY een vette auto, zou hem haast zelf kopen. Het stoort me wel eens dat men Tesla in de hemel blijft prijzen (op veel vlakken ook terecht hoor), maar ook dat VAG zogenaamd ver achter zou lopen. Dat beeld is naar mijn bescheiden mening wel wat achterhaald.
Ik noemde ook specifiek VW en de ervaringen met een ID3.
Ik dacht dat de ID4 dezelfde "problemen" had, wat ik van een buurman begreep.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:12
en daar kan je een TR voor indienen

[ Voor 73% gewijzigd door We Are Borg op 02-08-2024 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-09 21:43
JanHenk schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:20:
[...]

"Ver voor" 8)7

Uh, ik weet niet hoor, ik ben nu op vakantie met m'n MY RWD in bijna zuid Spanje en ik heb onderweg gewoon de max 175 gehaald bij SuC's die dat konden.
Sowieso vind ik dat de software van VW nog wel achterloopt (zelf vergeleken met een ID4).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:41
dekoningterijk schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:29:
Voor de Renault-rijders nog een tip: je kunt in de My Renault-app een laadpas van Mobilize (het e-merk van Renault) aanvragen. Daar kun je voor 4,99 per maand een abonnement afsluiten zodat je in Frankrijk voor 29 cent kunt laden bij Ionity. In veel andere laden 39 cent. (https://cdn.group.renault...-mobilize-charge-pass.pdf).

Ik heb zelf geen Renault, maar zeker een goede tip voor de Renault rijders onder ons. Zo te zien ook maandelijks op te zeggen en je zit niet vast aan de niet altijd even handige Ionity app. (y)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:52
DeGroteMuis schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 15:06:
[...]

Ik heb zelf geen Renault, maar zeker een goede tip voor de Renault rijders onder ons. Zo te zien ook maandelijks op te zeggen en je zit niet vast aan de niet altijd even handige Ionity app. (y)
Wat is er precies onhandig aan de Ionity app? Ik heb deze gebruikt tijdens m'n rit naar Spanje vorige maand en geen enkel probleem ondervonden. Werkt voor mij net zo handig als de Tesla app. Laadstation kiezen, laadpaal kiezen, paar keer next klikken en je bent aan het laden. Duurt nog geen minuut alles bij elkaar. Abonnement activeren en opzeggen ging ook probleemloos.

Ik heb een paar andere laad-apps op mijn telefoon staan die vele malen slechter zijn, waar je de kaart moet verslepen of meerdere minuten moet wachten om dan plots de laadpalen te zien verschijnen, dat is pas onhandig en vooral irritant.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
Tweak_ers schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:38:
[...]

Ik noemde ook specifiek VW en de ervaringen met een ID3.
Ik dacht dat de ID4 dezelfde "problemen" had, wat ik van een buurman begreep.
Dat is wel een goeie hoor.
Ik heb dus recent een nieuwe EV gekocht, en van alles vergeleken. De ID4 met kleine accu is belachelijk slecht in snelladen in vergelijking met alle andere modellen. De Enyaq met kleine accu is veel beter dan de ID4 met kleine accu.

Mijn ioniq met 28kWh kon beter/sneller lange ritten maken dan de ID4 met kleine accu.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
Zapato schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:07:
Nou zijn we de ICE vergelijking discussie kwijt en gaan we over op laadcurves... niet echt een vooruitgang.
Juist wel, mijn vrouw wilde deze vakantie al liever met de ICE, dat ligt puur aan de auto en de laadcurve.
Met de Model 3 was het acceptabel, dit keer nauwelijks.

De laadcuries zijn juist op vakantie een hele goede om rekening mee te houden voor je een EV kiest om mee op vakantie te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
Terug naar huis vanuit Normandië ging een stuk beter. Op advies van hier de Tesla laadstations gekozen. Geen laadfiles gezien gelukkig :)

Familie die een kwartier later vertrok (met een ICE) is alleen wel anderhalf uur eerder thuis. Over een krappe 850 km. Ik vind dat een flink verschil. Het kruipen met zo’n EV over de snelweg is helaas niets voor ons.

Overigens positief verrast. De Q4 deed 10-80% in zo’n 35 minuten. Dat is erg “snel” voor deze auto.

[ Voor 13% gewijzigd door ephymerous op 02-08-2024 16:36 ]

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
dekoningterijk schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:29:
Voor de Renault-rijders nog een tip: je kunt in de My Renault-app een laadpas van Mobilize (het e-merk van Renault) aanvragen. Daar kun je voor 4,99 per maand een abonnement afsluiten zodat je in Frankrijk voor 29 cent kunt laden bij Ionity. In veel andere laden 39 cent. (https://cdn.group.renault...-mobilize-charge-pass.pdf).

Uitstekende deal.

Heb de app geïnstalleerd en probeer het aan te vragen, maar wat een drama die Renault app.
Duurt eindeloos om op te starten, crasht voortdurend, meldingen 'sorry the app is not available in your country' etc. etc. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:14
ASW1 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 17:03:

Heb de app geïnstalleerd en probeer het aan te vragen, maar wat een drama die Renault app.
De Renault app zelf ligt er vandaag ook uit dus dat kan de reden zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• krissie100
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
ephymerous schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 16:33:
Terug naar huis vanuit Normandië ging een stuk beter. Op advies van hier de Tesla laadstations gekozen. Geen laadfiles gezien gelukkig :)

Familie die een kwartier later vertrok (met een ICE) is alleen wel anderhalf uur eerder thuis. Over een krappe 850 km. Ik vind dat een flink verschil. Het kruipen met zo’n EV over de snelweg is helaas niets voor ons.

Overigens positief verrast. De Q4 deed 10-80% in zo’n 35 minuten. Dat is erg “snel” voor deze auto.
Tja, wat je gewend bent scheelt gewoon veel per persoon/gezin. Ik weet ook niet hoe snel, hoe lang en hoe veel pauzes die andere familie heeft gehad.

Ik ben vanuit mijn jeugd al gewend dat pauzes minstens 45 minuten duren en dat een paar keer op een rit, vond ik als kind al heerlijk ontspannen en nu nog steeds met een ev, een Dacia Spring.

Met de Spring moeten wij uiteraard een pauze extra inlasten dan je normaal zou doen op een rit van 400km (2 ipv 1) , maar wat maakt dat ons uit, vakantie it is :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Zjanzjak schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 17:11:
[...]

De Renault app zelf ligt er vandaag ook uit dus dat kan de reden zijn.
Volgens de website kan je de my Renault omgeving ook daar benaderen, maar het ziet er totaal anders uit en die mogelijkheid voor Mobilize zie ik nergens daar.
Wat gebeurt er bij jou als je de app opent?
Een paar keer kwam ik er wel doorheen en zag de Mobilize aanbieding staan, maar als ik er dan op drukte crashte de boel weer.

Edit: via de ios app werkt het wel.
Je hoeft dus geen Renault te bezitten om van de aanbieding gebruik te maken ;)
Nu hopen dat die Mobilize laadpas op tijd binnen is; ga over een week naar Frankrijk.

[ Voor 35% gewijzigd door ASW1 op 02-08-2024 19:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:19

Ik ben laatst tegelijk vertrokken met familie vanaf Frankfurt naar Groningen.
Niet samen gereden maar wel beiden 1x gestopt voor een plaspauze en laden voor mij, hier was het maar 20 minuten verschil en ik ben niet aan het kruipen geweest over snelweg. >:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zapato

1,5 uur korter vakantie 😢

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ephymerous
Zapato schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 18:35:
[...]

1,5 uur korter vakantie 😢
Ieder z’n ding, wij vinden de reis geen vakantie hoor. Met z’n vieren opgehokt in een auto met uitzicht op een prachtige snelweg ;)
krissie100 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 17:19:
[...]

Tja, wat je gewend bent scheelt gewoon veel per persoon/gezin. Ik weet ook niet hoe snel, hoe lang en hoe veel pauzes die andere familie heeft gehad.
Ik zou anders alleen stoppen om te plassen of te tanken. Dat zijn stops van 5-10 minuten. Qua snelheid zou ik zeker niet onder de vmax rijden vanwege het verbruik ;)

[ Voor 43% gewijzigd door ephymerous op 02-08-2024 18:41 ]

XXXVI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• majoor
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online
ephymerous schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 18:39:
[...]

Ieder z’n ding, wij vinden de reis geen vakantie hoor. Met z’n vieren opgehokt in een auto met uitzicht op een prachtige snelweg ;)
Dit! Zeker op de terugweg! :o

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• krissie100
  • Nu online
[...]
Ik zou anders alleen stoppen om te plassen of te tanken. Dat zijn stops van 5-10 minuten. Qua snelheid zou ik zeker niet onder de vmax rijden vanwege het verbruik ;)
Tja, ieder z'n ding, maar als ik dit lees zou ik zeggen ontstress wat >:) haha, dan snap ik ook goed dat EV rijden wat minder past.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-09 18:46
[...]

Het is idd heel persoonlijk, ieder zijn meug. Wij hebben én nemen de tijd. Ik doe er twee dagen over om naar Zuid Frankrijk te reizen. We verblijven onderweg in een leuk stadje, eten in een leuke tent, maken nog een avondwandeling door het historische centrum, drinken nog ergens wat op een terrasje en de volgende ochtend na een relaxt ontbijtje vertrekken we met 100% geladen EV naar ons einddoel. En op terugweg, precies hetzelfde. Onze vakantie begint als ik thuis vertrek en eindigt als ik de voordeur weer open. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krissie100
  • Nu online
jdbiggelaa schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 19:22:
[...]

Het is idd heel persoonlijk, ieder zijn meug. Wij hebben én nemen de tijd. Ik doe er twee dagen over om naar Zuid Frankrijk te reizen. We verblijven onderweg in een leuk stadje, eten in een leuke tent, maken nog een avondwandeling door het historische centrum, drinken nog ergens wat op een terrasje en de volgende ochtend na een relaxt ontbijtje vertrekken we met 100% geladen EV naar ons einddoel. En op terugweg, precies hetzelfde. Onze vakantie begint als ik thuis vertrek en eindigt als ik de voordeur weer open. :)
Dat klinkt beter, ik snap nooit zo goed waarom mensen die al genoeg stress hebben van werk bijvoorbeeld dan ook nog de stress meenemen op reis en een strijd tegen de klok rijden. Geniet er gewoon van ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rvzoggie
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 10:24
[...]

Ik heb dat op de heenweg ook! Zijn we gestopt in Oostenrijk om naar kroatie te gaan. Echter de terugweg staat me dan erg tegen om een extra stop te maken omdat ik dan graag thuis wil zijn haha.

Staan er meerdere zo in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:22
Zeker. Heen meestal met overnachting. Terug bij voorkeur in 1 ruk naar huis.
Vanaf onder Barcelona in qx naar huis gereden in de meivakantie. Is wel een eind hoor. 23.30 nog in Metz moeten laden..
We waren om een uur of 03.00 thuis volgens mij, uur of 09.00 vertrokken. Maar mijn vriendin en ik wisselen dan wel af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
InZane schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:41:
[...]

Uh, ik weet niet hoor, ik ben nu op vakantie met m'n MY RWD in bijna zuid Spanje en ik heb onderweg gewoon de max 175 gehaald bij SuC's die dat konden.
Sowieso vind ik dat de software van VW nog wel achterloopt (zelf vergeleken met een ID4).
Dat piekvermogen kan me echt aan m’n xxxx roesten.
De tijd van 10-80% is veel belangrijker.
Liever een auto die 100kW door trekt tot boven de 50% dan een auto die even 250kW haalt en bij 50% inkakt tot 50 kW.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:13
[...]

Zin in in vakantie. Van deur tot deur, met een vrije geest en blik, en relaxt met de EV6.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ephymerous
krissie100 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 19:25:
[...]

Dat klinkt beter, ik snap nooit zo goed waarom mensen die al genoeg stress hebben van werk bijvoorbeeld dan ook nog de stress meenemen op reis en een strijd tegen de klok rijden. Geniet er gewoon van ;)
Maar dat doen wij ook niet hoor. Ik snap dat het in deze hoogtijdagen van polarisatie voor de hand ligt om het zwart/wit te benaderen :)

Je hebt ook een categorie die zonder stress graag opschiet en niet graag in de auto zit. Dat overnachten is iets dat wij ook geregeld kiezen. Maar dan nog zijn we liever zo snel als redelijkerwijs mogelijk is bij dat stadje ;)

XXXVI

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• krissie100
  • Nu online
ephymerous schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 20:33:
[...]

Maar dat doen wij ook niet hoor. Ik snap dat het in deze hoogtijdagen van polarisatie voor de hand ligt om het zwart/wit te benaderen :)

Je hebt ook een categorie die zonder stress graag opschiet en niet graag in de auto zit. Dat overnachten is iets dat wij ook geregeld kiezen. Maar dan nog zijn we liever zo snel als redelijkerwijs mogelijk is bij dat stadje ;)
Zo erg bedoelde ik het niet hoor, ieder z'n ding. Laat ik het anders stellen, wij zouden dat als onprettig ervaren :). Ik ken echter ook mensen die er haast een wedstrijd van maken wie als eerste thuis is en daarbij niet echt denken aan rusttijden die echt wel belangrijk zijn voor o.a. de veiligheid :9

Terug naar de ervaringen over het elektrisch rijden.

Vorig jaar dus met de Dacia Spring naar de Belgische kust geweest (voor ons ruim 300KM) en uitstekend en ontspannen bevallen, dit jaar het plan om rond het najaar de afstand iets op te rekken naar 400KM. Snelladen doen we met max. 34KW en gemiddeld 20-80% 29KW :o. velen verklaren ons wellicht voor gek, maar het is echt goed te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:19
HansAuutB schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 20:12:
[...]

Zin in in vakantie. Van deur tot deur, met een vrije geest en blik, en relaxt met de EV6.
Zelfde hier met de M3P, vakantie en lekker relaxen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
krissie100 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 20:45:
[...]

Zo erg bedoelde ik het niet hoor, ieder z'n ding. Laat ik het anders stellen, wij zouden dat als onprettig ervaren :). Ik ken echter ook mensen die er haast een wedstrijd van maken wie als eerste thuis is en daarbij niet echt denken aan rusttijden die echt wel belangrijk zijn voor o.a. de veiligheid :9
Onverantwoord inderdaad, wij wisselen veel want iedere zoveel uur moet er echt wel iemand naar het toilet :+
Terug naar de ervaringen over het elektrisch rijden.

Vorig jaar dus met de Dacia Spring naar de Belgische kust geweest (voor ons ruim 300KM) en uitstekend en ontspannen bevallen, dit jaar het plan om rond het najaar de afstand iets op te rekken naar 400KM. Snelladen doen we met max. 34KW en gemiddeld 20-80% 29KW :o. velen verklaren ons wellicht voor gek, maar het is echt goed te doen.
Dat is dan onderweg een keer laden? Dat is nog te overzien.

[ Voor 3% gewijzigd door ephymerous op 02-08-2024 21:00 ]

XXXVI

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
ephymerous schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 20:33:
[...]

Ik snap niet meer wat je hier komt zoeken.
Koop die 911 turbo of iets anders met een hele grote tank of zo en ga daarmee gewoon op vakantie.
Je gaat niemand hier overtuigen om zijn EV te laten staan. Waar jij problemen ziet, zien wij oplossingen, en raar maar waar, we genieten er nog van ook.

Veel tankplezier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@krissie100 Klinkt als mijn vakanties met de 22 kWh Zoe :)
Tip: veerboten, autotreinen voor als je toch verder wil.

Nu een vakantie gehad in een 75 kWh campervan door Schotland. Geen snelweg gezien, toch meer dan 1000 mijl gemaakt :)
Het scheelt dat de campings daar doorgaans 16A aanbieden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krissie100
  • Nu online
ephymerous schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 20:59:
[...]
Dat is dan onderweg een keer laden? Dat is nog te overzien.
Wltp is 230km, dus wel 2x stoppen en laden duurt dus gauw 45 minuten voor 20-80%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krissie100
  • Nu online
Proton_ schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 21:02:

Nu een vakantie gehad in een 75 kWh campervan door Schotland. Geen snelweg gezien, toch meer dan 1000 mijl gemaakt :)
Haha, autotrein eerlijk gezegd nog nooit aan gedacht. Wellicht wel een leuk idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online

Welke auto was dat?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Kodess
Rvzoggie schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 19:40:
[...]

Ik heb dat op de heenweg ook! Zijn we gestopt in Oostenrijk om naar kroatie te gaan. Echter de terugweg staat me dan erg tegen om een extra stop te maken omdat ik dan graag thuis wil zijn haha.

Staan er meerdere zo in?
Ik heb veel mensen gekend die er zo ook over dachten.
Tot we een tiental jaren terug met een grote groep terugreden van vakantie. Veel chauffeurs wilden geen pauzes. De vakantie was voorbij en ze wilden thuis zijn.
Helaas is 1 van ons toen niet meer thuis gekomen.

Sindsdien denk ik toch vaak, jongens wat maakt dat nou uit 2 uurtjes later ergens zijn. Je mist niet eens een hele dag.

Ik moet ook zeggen dat nu ik zelf een gezin heb, we alleen nog maar lange ritten met een EV hebben gedaan. En toen besefte ik me; al deze discussies zullen uitsterven, aangezien bv mijn kinderen nog nooit lange ritten in een ICE hebben gereden.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
krissie100 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 21:15:
[...]

Haha, autotrein eerlijk gezegd nog nooit aan gedacht. Wellicht wel een leuk idee!
Maar meestal een duur idee…. Ik heb het ooit bekeken, en dat viel vies tegen. Het was duur en traag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 21:35

DarkSide

theres no place like ::1

Hier de eerste vakantie met een EV (M3 uit 2020).
Houdt wel van doorrijden maar ook even pauze nemen om een bakkie koffie te doen, te plassen etc.
Dat hoeft echt geen uur te duren. Je bent idd immers op vakantie.

Deze vakantie ging naar zweden en we zijn vandaag in noorwegen aangekomen.
En het valt me allemaal mee. Rij nu van SuC naar SuC en die liggen niet eens ver van de snelweg af.
En zijn verder vaak voorzien van een winkelcentrum, cafe, etc dus prima vertoefen.

Landen gaat ook snel. Vaak zelfs te snel ;-)
Veel stops zijn 15 min a 20 min al voldoende dus dat is echt meer dan prima.

Alleen rijdt ik nu wel wat rustiger dan ik deed in de ICE.
Al met al denk ik dat het idd iets van 90min scheelt tov de ICE. Maar verder echt geen issues.
Het huisje heeft geen oplaad mogelijkheid. En de parkeerplek is net te ver voor de granny.
Maar we doen stedentrips en bezoeken musea's en daar kan je weer prima laden.

Al met al meer dan prima en geen stress

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-09 23:14

Armada

-Wat wil je weten?-

Timmetjuh schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 07:35:
[...]

Dat geloof ik. Ik wilde alleen aangeven dat er ook goede ervaringen zijn met dergelijke afstanden. We hebben naast de Tesla nog een Enyaq iV 60 en daarmee zou ik ook niet aan deze reis beginnen.
Mwoah, 24 uur ipv 22 uur. Valt relatief toch wel mee?

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Tommie12 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 21:47:
[...]

Maar meestal een duur idee…. Ik heb het ooit bekeken, en dat viel vies tegen. Het was duur en traag.
Bestaat het fenomeen autotrein uberhaupt nog?
Heb het ook nooit zo begrepen behalve als een soort luxe en luie manier om te reizen en idd niet zo snel.

Analoog daaraan: ben benieuwd hoe lang het duurt voordat je in je eigen auto een paar uurtjes tukken kunt terwijl deze zelf autopilot doorrijdt naar de volgende stop.
Dan wordt een camper of busje met bedden wel heel aantrekkelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-09 22:13
Tweak_ers schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:57:
[...]

Kijk als je het met VW vergelijkt, lopen ze nog steeds ver voor, maar mijn zwager stuurde nu wat van zijn ervaringen met de EV6 op en dat gaat zelfs beter dan met mijn 3 LR vroeger.

In 37 minuten van 20-100% met de 77kWh versie...
Dat vind ik echt wel rap, dat redde ik met de 3 LR al niet.

YouTube: No Excuses anymore...

Er is echt wel wat werk aan de winkel bij Tesla!

Er was een tijd dan 82kWh accu's werden geleverd in de 3 LR, maar is dat nu nog maar 71kWh?
Laat het wel wezen: hoe snel je laadt tot 100% is vrij irrelevant. Eens goed de 80% voorbij is snelladen niet echt verstandig. 20-80 of desnoods 10-90 blijven veel relevantere cijfers. En ergens moet je ook de buffer inrekenen : sommige fabrikanten nemen die ruim, anderen zijn minder voorzichtig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ephymerous
Tommie12 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 21:02:
[...]

Ik snap niet meer wat je hier komt zoeken.
Koop die 911 turbo of iets anders met een hele grote tank of zo en ga daarmee gewoon op vakantie.
Je gaat niemand hier overtuigen om zijn EV te laten staan. Waar jij problemen ziet, zien wij oplossingen, en raar maar waar, we genieten er nog van ook.

Veel tankplezier.
Het is toch een topic om ervaringen te delen? Zoals ik al eerder deelde gebruik ik GoT vaak om me te oriënteren en ik kan me voorstellen dat dit topic daarvoor wordt gebruikt. Dan is het voor de volledigheid goed dat men niet alleen halleluja verhalen leest. Of doen alleen de positieve verhalen ertoe?

Overigens kwam ik de laatste keer vooral delen dat de Tesla tip werkt in België en Frankrijk. Anderen overtuigen is niet mijn intentie, wellicht die van jou wel en ben ik lastig?

En daarbij ben ik door mijn werkgever verplicht een EV te rijden. Hier komen goede tips voorbij, alle reden om hier rond te hangen ;)
krissie100 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 21:15:
[...]

Vorig jaar zijn wij via Duitsland naar Liepaja in Letland gevaren, met de EV. Vanuit daar hebben we onder andere Riga en Tallinn bezocht. Dat was prima te doen want de afstanden in de Baltics zijn kort en in de steden laat je de auto toch staan en zijn voldoende laadmogelijkheden. Leuke trip en de Baltics zijn behoorlijk onontdekt (muv de grote steden misschien) :)

[ Voor 27% gewijzigd door ephymerous op 02-08-2024 22:27 ]

XXXVI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online

Ik zou graag een uitgebreider verslag hiervan lezen. Lijkt me leuk en leerzaam en perfect in het topic passen.

Wat voor camperbusje was dat ? Welke route heb je afgelegd, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:30
ASW1 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 17:03:
[...]

Uitstekende deal.

Duurt eindeloos om op te starten, crasht voortdurend, meldingen 'sorry the app is not available in your country' etc. etc. 8)7
Inmiddels probleemloos een account aangemaakt en de kaart bestelt en CC toegevoegd. Kan ik komende vakantie in oktober lekker voordelig laden op weg naar Spanje. En ook geen gedoe meer met die Ionity app en is nog goedkoper ook. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 09:14
[...]
Ben het helemaal met je eens. Overigens wie een Taycan koopt heeft sowieso een ander wereldbeeld dan de meeste mensen die een EV kopen :z

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 19:52
Tommie12 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:39:
[...]

Ja, maar ik heb toch liever een stint van 250km en dan 20min stop ipv stints van 120km en iedere keer 10min stop.
Auto"s met een kleine accu laden vaak langzaam op. In de praktijk is het dus 120 km en 40 min opladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lfah2000
AnjaT850 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 17:21:
[...]

Ioniq 5 & 6 hebben ook de 800V technologie ;)
Naar mijn weten zijn Hyundai, Kia & Porsche de enige merken die dit momenteel hebben.
Audi Q6 en A6 eindelijk ook. Werd ook tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lfah2000
Azqi schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 20:21:
[...]

Ik heb in de winter (5 graden) geladen van 22% tot 80%. Preconditioning deed er 35 minuten over om de batterij voor te verwarmen maar bij fast ef heb ik maar 16 minuten gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
JohanB schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:09:
[...]

Oef, dit is wel heel naar inderdaad. Greding - Oberhonnefeld in 7h15m voor slechts 400 km.

Over een ongeveer vergelijkbaar stuk deed ik 4-4,5 uur vorige jaar met de 3
Klopt, dat is dus precies ons “probleem” geweest met de Model S dit jaar.

Ik denk maar niet te lang na over die getallen, want eigenlijk kom ik iedere keer weer tot de conclusie dat het toch niet zo handig is om met de Model S op vakantie te gaan.

Zonde, want hij rijdt heerlijk.

SUC Hilden tot SUC Trente is 884km
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4M7IQ8Qv1h_kF-o9BkSKLe5XPEE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mjUDw4McW4LJuKyB0p9sV7Or.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AeQlnMUJyCXi0OcaX8A5pLrgzDk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JPQ4xMA7vLjh0ZsadO3LOZfP.png?f=fotoalbum_large

2:47 uur in Hilden
17:43 uur in Trente

Dus 15 uur over 884km 🙈

Natuurlijk zitten daar ook wat files in, maar grootste probleem is laden.

Dat waren deze sessies:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rxtGNrT-2semIy6lXRhM18Sj6QI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eWOnKa6xfNqIadbJrToJmAVt.jpg?f=fotoalbum_large

Terugweg was vanuit Flachau:

Maar SUC Greding tot SUC Duiven is 607km, daar deden we dus 9 uur en een kwartier over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NjQrpzT-nZD0YZAf0Lg-A0CowCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QUia0FjifX0UkYaWyQxC2a4C.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
lfah2000 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 23:50:
[...]

Auto"s met een kleine accu laden vaak langzaam op. In de praktijk is het dus 120 km en 40 min opladen.
Tegenwoordig wel, maar vroeger wat minder.
Met de og Ioniq, anderhalf uur (150km) rijden en dan 19 minuten laden.

Te doen, zeker als je weet hoeveel geld je hebt bespaart, maar niet ideaal.
Met kleine kinderen trouwens wel oke, want de oudste was net zindelijk en moest ongeveer elk uur toch naar een wc :+

[ Voor 22% gewijzigd door Kodess op 03-08-2024 08:08 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Laatst online: 04-08 11:05
Tommie12 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 19:51:
[...]

Dat piekvermogen kan me echt aan m’n xxxx roesten.
De tijd van 10-80% is veel belangrijker.
Liever een auto die 100kW door trekt tot boven de 50% dan een auto die even 250kW haalt en bij 50% inkakt tot 50 kW.
De 10-80 % tijd is alsnog kort door de bocht aangezien dat ook niks zegt. Dat zegt alleen iets over de tijd dat je stil staat, maar zegt niks over het aantal km wat je vervolgens weer kunt rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
maharens schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 08:34:
[...]

De 10-80 % tijd is alsnog kort door de bocht aangezien dat ook niks zegt. Dat zegt alleen iets over de tijd dat je stil staat, maar zegt niks over het aantal km wat je vervolgens weer kunt rijden.
Ik had het alleen over laden. Uiteraard is efficientie en batterijgrootte ook belangrijk.

Wil je alles samen, dan kom je uit bij de 1000km test van Bjorn. Als dat onder de 10h30 zit, dan vind ik dat de auto prima geschikt is om lange reizen te doen, zeker in de zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:16

En hoe met de kosten besparing?
Had je daarvoor lekker op een terrasje kunnen zitten genieten tijdens het laden met een wat mindere curve?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
ephymerous schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 22:19:
[...]

Het is toch een topic om ervaringen te delen? Zoals ik al eerder deelde gebruik ik GoT vaak om me te oriënteren en ik kan me voorstellen dat dit topic daarvoor wordt gebruikt. Dan is het voor de volledigheid goed dat men niet alleen halleluja verhalen leest. Of doen alleen de positieve verhalen ertoe?

Overigens kwam ik de laatste keer vooral delen dat de Tesla tip werkt in België en Frankrijk. Anderen overtuigen is niet mijn intentie, wellicht die van jou wel en ben ik lastig?

En daarbij ben ik door mijn werkgever verplicht een EV te rijden. Hier komen goede tips voorbij, alle reden om hier rond te hangen ;)
Je werkgever heeft je dus de kans gegeven om goedkoop te genieten van electromobiliteit.

Je moet de toon van je laatste posts eens nalezen. Het smaakt allemaal een beetje te veel naar azijn.

Electromobiliteit is een blijver, je kan dus maar beter methodes zoeken om daar het beste van te maken ipv posten waarom het moeilijk en lastig is.
Daar heeft niemand iets aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ephymerous
Hansieo schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 08:53:
[...]

En hoe met de kosten besparing?
Had je daarvoor lekker op een terrasje kunnen zitten genieten tijdens het laden met een wat mindere curve?
Hoe bedoel je kostenbesparing? Ik ben overigens nog nooit een snellaadstation met een mooi terras tegengekomen. Het is toch vaak logischerwijs in de buurt van de (snel)weg.
Tommie12 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 08:58:
[...]

Je werkgever heeft je dus de kans gegeven om goedkoop te genieten van electromobiliteit.

Je moet de toon van je laatste posts eens nalezen. Het smaakt allemaal een beetje te veel naar azijn.

Electromobiliteit is een blijver, je kan dus maar beter methodes zoeken om daar het beste van te maken ipv posten waarom het moeilijk en lastig is.
Daar heeft niemand iets aan.
De bijtelling is laag inderdaad. Moest er ook nog eens bijkomen, oh wacht dat gaat gebeuren ;)

Tjah… de toon is negatief en dat is onze ervaring. Daar gaat het hier toch over? Of wil je dat ik die voor je verpak in vrolijk cadeaupapier? :)

Elektrisch rijden blijft inderdaad. Dat geloof ik ook wel. Het laden zal wel steeds sneller gaat tot een niveau dat het voor veel mensen geen issue meer is en wellicht is doorrijden dan ook weer een optie.

[ Voor 52% gewijzigd door ephymerous op 03-08-2024 09:13 ]

XXXVI

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Hansieo
majoor schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 19:05:
[...]

Dit! Zeker op de terugweg! :o
Tijd = GELD.... (zeggen ze..)

Dus de tijd némen = LUXE....

Onze "terugweg" is óók vakantie en rekken we dus zo lang mogelijk. O-)
(ik begrijp dat niet iedereen die luxe kan/wil permitteren..).

"Vroeger" ging het om Pk's, koppel, topsnelheid, 4 personen op de achterbank en wat nog meer.

Nu lijkt het vérplassen (npi) te verschuiven naar láád curves... 7(8)7

Voor mij iets ondenkbaars.....
"vroeger" stapel kaarten op je schoot, weet-ik-niet hoeveel tijd kwijt zijn met het juiste-leuke binnen-routetje te vinden, LPG gidsen (was ook niet overal in buitenland!) omleidingen welke NIET bekend waren (nog geen wegwerkzaamheden-info, laat staan ongeval info, ANWB ongevallen dienst, traveler-checks, valuta-hokjes, en noem nog gerust 5 dingen waar je rekening mee moest houden.

Schieten we niet teveel door met of we nu 5 minuten langer staan te laden dan auto X tov auto Y,
want dat kost je teveel vakantie tijd??
en geeft bij sommige stressss (niet het laden maar dat het 5 min lánger gaat duren?

just m2C

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Hansieo schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 09:10:
[...]

Tijd = GELD.... (zeggen ze..)

Dus de tijd némen = LUXE....

Onze "terugweg" is óók vakantie en rekken we dus zo lang mogelijk. O-)
(ik begrijp dat niet iedereen die luxe kan/wil permitteren..).

"Vroeger" ging het om Pk's, koppel, topsnelheid, 4 personen op de achterbank en wat nog meer.

Nu lijkt het verplassen (npi) te verschuiven naar láád curves... 7(8)7

Voor mij iets ondenkbaars.....
"vroeger" stapel kaarten op je schoot, weet-ik-niet hoeveel tijd kwijt zijn met het juiste-leuke binnen-routetje te vinden, LPG gidsen (was ook niet overal in buitenland!) omleidingen welke NIET bekend waren (nog geen wegwerkzaamheden-info, laat staan ongeval info, ANWB ongevallen dienst, traveler-checks, valuta-hokjes, en noem nog gerust 5 dingen waar je rekening mee moest houden.

Schieten we niet teveel door met of we nu 5 minuten langer staan te laden dan auto X tov auto Y,
want dat kost je teveel vakantie tijd??
en geeft bij sommige stressss (niet het laden maar dat het 5 min lánger gaat duren?

just m2C
Jij noemt het tijd nemen, ik noem het tijd verspillen.
Tijd kan je niet bijkopen, dus maak het beste van de tijd die je hebt. Ik ben de LPG zoektochten niet vergeten in Zuid Frankrijk, EV is al veel verder dan dat gelukkig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:21
@ephymerous maar waar een groot deel van je probleem de gekozen EV is. Een grote zware SUV met hoog verbruik en relatief lage range.

Mooie bak, maar voor de vakantietrips blijkbaar minder fijn :)

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07-09 15:55
[...]

Je kunt een hele lifestyle maken van een EV inderdaad. Maar dat laat wel zien dat het nog niet voldoende ontwikkelt is. Ik vind juist die flexibiliteit belangrijk, slaapt de kleine, reden we nog even door ipv moeten stoppen om te laden. Hadden we zin in een dorpje, gingen we daarheen omdat het kon, niet omdat het moest van de auto.

En ik vind op een 3 baansweg naar ander auto’s kinken in een klein hol met 4 mensen geen vakantie inderdaad. Dus dat deel het liefst het kortst. Ben wel echt benieuwd wat voor auto je rijdt dat je het autorijden zelf als vakantie ziet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
ephymerous schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 09:09:
[...]

Hoe bedoel je kostenbesparing? Ik ben overigens nog nooit een snellaadstation met een mooi terras tegengekomen. Het is toch vaak logischerwijs in de buurt van de (snel)weg.

[...]

De bijtelling is laag inderdaad. Moest er ook nog eens bijkomen, oh wacht dat gaat gebeuren ;)

Tjah… de toon is negatief en dat is onze ervaring. Daar gaat het hier toch over? Of wil je dat ik die voor je verpak in vrolijk cadeaupapier? :)

Elektrisch rijden blijft inderdaad. Dat geloof ik ook wel. Het laden zal wel steeds sneller gaat tot een niveau dat het voor veel mensen geen issue meer is en wellicht is doorrijden dan ook weer een optie.
reken even een vergelijkbare ICE verbruik met EV verbruik (jaarbasis dus ook lokaal)
Hoeveel bespaar je je met de EV? en kan je daarvoor niet op je "jaarlijkse" langere rit incl extra 1,5 uur laadtijd niet even lekker ergens zitten? (industrie terrein laden niet meegenomen).

Geniet van het leven, het duurt soms maar even..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Azqi schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 09:15:
[...]

Jij noemt het tijd nemen, ik noem het tijd verspillen.
Tijd kan je niet bijkopen, dus maak het beste van de tijd die je hebt. Ik ben de LPG zoektochten niet vergeten in Zuid Frankrijk, EV is al veel verder dan dat gelukkig.
Komt op mij tegenstrijdig over (npi) genieten van de tijd die je hebt!!! dus maak van je heenreis "plezier tocht".

en je wens is in vervulling.. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
HDoc schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 23:49:
[...]

Ben het helemaal met je eens. Overigens wie een Taycan koopt heeft sowieso een ander wereldbeeld dan de meeste mensen die een EV kopen :z
Haha, schot in de roos deze opmerking. Ik zag onderweg in Duitsland bij Supercharger Gensingen deze super sjieke Porsche Charging Station. Lees de Google reviews, daar gaat een wereld voor je open

https://maps.app.goo.gl/6AZFxFsFTGRtFx1g7?g_st=com.google.maps.preview.copy

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:14
TeslaNerd schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 10:03:
Haha, schot in de roos deze opmerking. Ik zag onderweg in Duitsland bij Supercharger Gensingen deze super sjieke Porsche Charging Station. Lees de Google reviews, daar gaat een wereld voor je open
Beetje decadent, maar wauw, ziet er gelikt uit, wel only for the happy few.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:21
Wat een ongelooflijke flauwe discussies over eventueel extra tijd dat je nodig hebt met een EV.

Je zou maar een keer op een hele lange rit 1 of 2 uurtjes er langer over doen, onafhankelijk van het type auto.

Vooral daar druk over maken op je lange (vakantie) rit, volgens mij begrijp je het leven dan niet helemaal. 8)7

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:32
Ik heb nu ook 2x (heen/terug) Frankrijk doorkruist met de EV en wat er hier vaak verteld wordt is toch niet altijd de waarheid. Ja de laadinfrastructuur is goed, maar is toch niet perfect en zolang dit niet in orde is, vind ik het minder leuk om met een EV op reis te gaan.

Ik rij met een EV met beperkte batterijcapaciteit, ik haal stints van 240km (10-80%), maar dat is dan de meest ideale situatie in combinatie met de locatie van de laadstations. Mijn laadcurve zakt onder de 100kWh vanaf 70%, dus ik probeer die 80% wel een beetje te mijden als ik zit te wachten in de wagen. Als we echt stoppen om te plassen, drinken en/of eten dan is dit minder erg.

Er zijn inderdaad aires waar het in orde is, maar er zijn er ook waar het veel minder is, bv. 4 laadpunten waarvan 2 defect of 2 'maar ' 50kW. Er staat langs de weg een bordje dat je kunt laden, maar dan moeten ze ook zorgen voor voldoende laadpunten ter plaatse zijn. Ja, ik heb ook ergens geladen waar er 12 laadpunten waren en ik er helemaal alleen stond, maar aires met maar 2 werkende laadpunten zorgen voor stress en dit hoeft niet. Om dit te voorkomen moet je dus op voorhand plannen, en dat vind ik ook minder leuk, want i.p.v. te genieten op terras zit ik op mijn smartphone/laptop mijn laadplanning te bestuderen, omdat als ik dat niet doe, de kans bestaat dat het fout loopt.

Ik rij met een Google AAOS wagen en de laadvoorstellen die ik kreeg van GM waren ook niet 'super', dus ik kon daar niet op vertrouwen, dus ik plan met ABRP en onderweg kijk ik via ChargeTime naar potentiële stops als we afwijken van de laadplanning (lees: mama ik moet plassen).

De laatste stop moest ik van de snelweg en bij een armtierig hotel gaan laden, iedereen moest plassen maar het hotel had geen W.C., moesten naar een hotel er naast. Zo'n zaken vind ik niet leuk en maken het rijden met een EV minder prettig. Ja, ik moest dit beter plannen, maar ik dacht van goh.. die laatste stop zal ook wel in orde zijn 8)7

Bij de rit van eergisteren moest ik ook van de snelweg en 17km terug rijden in de tegenoverstelde richting om te gaan laden. Ik annuleer dit en de eerste 50km geen deftige laadinfrastructuur en maar 42km range, dus maar gestop waar 'maar' 4 laadpunten zijn, met 2x 50kW, dus maar geladen tot 35% want dit ging ons te lang duren...

Ik hoor jullie al roepen, neem dan Tesla SuC's... mja.. ik heb er een paar gedaan, maar ik heb een laadkaart van de werkgever waarmee ik in het buitenland mag laden (goedkeuring HR), dus ik probeerde zoveel mogelijk te laden waar ik mijn Shell Recharge laadkaart kan gebruiken. Tesla SuC's geeft minder stress, maar je moet wel van de autosnelweg, zijn niet altijd dicht bij de autosnelweg, voorbij de péages,...

Ik heb wel geen laadfiles gehad, toch niet bij de grotere laadstations, enkel bij de 2 met 4 laadpunten, waarvan 1 doorgereden naar het volgende laadpunt (had nog range genoeg) en 1 waarvan er net iemand aan het loskoppelen was, maar met 50kW..

Ideale situatie zou zijn zoals bij een ICE, binnen 100km moet ik laden... zullen we bij de volgende stop laden, zonder te moeten nadenken of het wel zou lukken. En mijn volgende wagen iets meer range, waardoor ik van groot laadstation naar groot laadstation kan rijden.. zonder dat ik compromissen moet sluiten, zoals van de autosnelweg gaan, te weinig laadpunten,... Ik vind 2 à 3 uur rijden voldoende om dan te stoppen, want er moet wel altijd iemand naar het toilet binnen die periode, en is dan fijn om de wagen wat op te laden ondertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Knip

[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 03-08-2024 14:41 . Reden: Er is offtopic en er is wat jij post ... ]

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
Oekiejoekie schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 11:16:
[...]

Heb je wel extra tijd ?

Vroegah (opa vertelt... :+ )
Was een woordje vergeten "nodig" hebt met een EV.
Precies wat je zegt de tijd het hele jaar door met tanken vervalt en zo kun je wel doorgaan.

Uurtje hier uurtje daar extra waar hebben we het over.
De meeste gaan bij een lange rit leuke dingen ondernemen dan moet het al helemaal geen issue zijn.

Lekker genieten van het leven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
RigolleM schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 11:09:

Ik rij met een EV met beperkte batterijcapaciteit, ik haal stints van 240km (10-80%), maar dat is dan de meest ideale situatie in combinatie met de locatie van de laadstations. Mijn laadcurve zakt onder de 100kWh vanaf 70%, dus ik probeer die 80% wel een beetje te mijden als ik zit te wachten in de wagen. Als we echt stoppen om te plassen, drinken en/of eten dan is dit minder erg.
Dan heb je gewoon een auto gekocht die minder geschikt is voor lange reizen. Dat geeft niks, toen ik nog studeerde had ik een Suzuki Alto, en dat ding had ook maar een mini-benzinetankje van nog geen 30 liter. Was dat erg ? Nee. Want we gingen er elke winter mee naar Oostenrijk, en elke zomer naar Zuid-Frankrijk. Maar we stonden wel om de haverklap benzine te tanken.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Knip

[ Voor 102% gewijzigd door Notna op 03-08-2024 14:42 . Reden: Niet reageren is ook een optie ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• krissie100
  • Nu online
JohanB schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 09:51:
[...]
Ben wel echt benieuwd wat voor auto je rijdt dat je het autorijden zelf als vakantie ziet
Dacia Spring, Dacia Logan, zo simpel kan het leven zijn.

[ Voor 58% gewijzigd door krissie100 op 03-08-2024 11:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
_/-\o_

Er zijn ook mensen die met een oldtimer Citroen 2CV op roadtrip gaan.
Geen comfort, veel lawaai, niet snel, geen airco, sleche zetels, en toch genieten ze er van. Dan is de Spring top.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• d-vine
JohanB schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 11:31:
[...]

Het wordt nu snel persoonlijk natuurlijk. Maar ik denk dat mensen die zeggen dat het niet uit maakt het leven niet begrijpen. Uren lang beetje afsterven in een auto. Ik heb wel wat leukers te doen

Lekker genieten van het leven, in plaats van allemaal geforceerde moetjes
Ik heb het over 1 of 2 uurtjes die je met elke lange auto rit kan hebben en iedereen wel een keer voor zijn kiezen krijgt door uiteenlopende redenen EV of ICE

Begin je gelijk met een pessimistische gedachte dat je uren afsterft in een auto zit

Tja ....

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08:41

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
In vrijwel elk topic over EV’s draait het uit op het elkaar proberen te overtuigen van de eigen keus/voorkeur. Heeft geen zin. Kom met feitelijke en eerlijke ervaringen (positief en minder positief) daar hebben we veel meer aan.

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krissie100
  • Nu online
mm.kool schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 11:45:
In vrijwel elk topic over EV’s draait het uit op het elkaar proberen te overtuigen van de eigen keus/voorkeur. Heeft geen zin. Kom met feitelijke en eerlijke ervaringen (positief en minder positief) daar hebben we veel meer aan.
Probleem is dat het al snel gaat over de reis ivm ICE en dat je daarbij eigenlijk twee kampen hebt met een woestijn daar tussenin en dan krijg je dit soort discussies die inderdaad waarschijnlijk niets opleveren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zapato
krissie100 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 11:47:
[...]

Probleem is dat het al snel gaat over de reis ivm ICE en dat je daarbij eigenlijk twee kampen hebt met een woestijn daar tussenin en dan krijg je dit soort discussies die inderdaad waarschijnlijk niets opleveren.
Juist, voer ze dan ook niet, zeker in in dit topic. Wordt hier helemaal door verpest. Afsterven is wel het dieptepunt in deze 'discussie'.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JohanB
mm.kool schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 11:45:
Exact dit en dan het zelf toegeschreven superieuriteits gevoel om andere voorkeuren “die begrijpen het leven niet” toe te schrijven. Ongelooflijk.
Zapato schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 11:57:
[...]

Juist, voer ze dan ook niet, zeker in in dit topic. Wordt hier helemaal door verpest. Afsterven is wel het dieptepunt in deze 'discussie'.
Kijk het is wmb een spectrum hoe leuk mensen autorijden vinden. En ik denk dat dat aan de ene kant begint bij “ik vind in de Dacia Spring/2CV zitten leuker dan op de bestemming zijn die ik speciaal geboekt heb. En iedereen die dat niet vindt heeft het leven niet begrepen”. En dat dat ergens eindigt bij “autorijden in een bepakte bezakte auto met 3 schreeuwende kinderen in de brandende hitte is voor mij een beetje afsterven. Ik zit dan liever op een terrasje in de zon”

Om het terug te trekken naar de EV discussie. Ik denk dat een zware extremiteit over EV’s inzetten als “anders het leven niet begrepen” de discussie niet helpt en louter provocerend en polariserend werkt.

[ Voor 49% gewijzigd door JohanB op 03-08-2024 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:13
PeterZ(on) schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 22:46:
[...]

Inmiddels probleemloos een account aangemaakt en de kaart bestelt en CC toegevoegd. Kan ik komende vakantie in oktober lekker voordelig laden op weg naar Spanje. En ook geen gedoe meer met die Ionity app en is nog goedkoper ook. :)
Je gaat in oktober.
Pas nu besteld.
Wanneer gaat abo dan in?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Pagina: 1 ... 71 ... 131 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.