Ik heb nu ook 2x (heen/terug) Frankrijk doorkruist met de EV en wat er hier vaak verteld wordt is toch niet altijd de waarheid. Ja de laadinfrastructuur is goed, maar is toch niet perfect en zolang dit niet in orde is, vind ik het minder leuk om met een EV op reis te gaan.
Ik rij met een EV met beperkte batterijcapaciteit, ik haal stints van 240km (10-80%), maar dat is dan de meest ideale situatie in combinatie met de locatie van de laadstations. Mijn laadcurve zakt onder de 100kWh vanaf 70%, dus ik probeer die 80% wel een beetje te mijden als ik zit te wachten in de wagen. Als we echt stoppen om te plassen, drinken en/of eten dan is dit minder erg.
Er zijn inderdaad aires waar het in orde is, maar er zijn er ook waar het veel minder is, bv. 4 laadpunten waarvan 2 defect of 2 'maar ' 50kW. Er staat langs de weg een bordje dat je kunt laden, maar dan moeten ze ook zorgen voor voldoende laadpunten ter plaatse zijn. Ja, ik heb ook ergens geladen waar er 12 laadpunten waren en ik er helemaal alleen stond, maar aires met maar 2 werkende laadpunten zorgen voor stress en dit hoeft niet. Om dit te voorkomen moet je dus op voorhand plannen, en dat vind ik ook minder leuk, want i.p.v. te genieten op terras zit ik op mijn smartphone/laptop mijn laadplanning te bestuderen, omdat als ik dat niet doe, de kans bestaat dat het fout loopt.
Ik rij met een Google AAOS wagen en de laadvoorstellen die ik kreeg van GM waren ook niet 'super', dus ik kon daar niet op vertrouwen, dus ik plan met ABRP en onderweg kijk ik via ChargeTime naar potentiële stops als we afwijken van de laadplanning (lees: mama ik moet plassen).
De laatste stop moest ik van de snelweg en bij een armtierig hotel gaan laden, iedereen moest plassen maar het hotel had geen W.C., moesten naar een hotel er naast. Zo'n zaken vind ik niet leuk en maken het rijden met een EV minder prettig. Ja, ik moest dit beter plannen, maar ik dacht van goh.. die laatste stop zal ook wel in orde zijn
Bij de rit van eergisteren moest ik ook van de snelweg en 17km terug rijden in de tegenoverstelde richting om te gaan laden. Ik annuleer dit en de eerste 50km geen deftige laadinfrastructuur en maar 42km range, dus maar gestop waar 'maar' 4 laadpunten zijn, met 2x 50kW, dus maar geladen tot 35% want dit ging ons te lang duren...
Ik hoor jullie al roepen, neem dan Tesla SuC's... mja.. ik heb er een paar gedaan, maar ik heb een laadkaart van de werkgever waarmee ik in het buitenland mag laden (goedkeuring HR), dus ik probeerde zoveel mogelijk te laden waar ik mijn Shell Recharge laadkaart kan gebruiken. Tesla SuC's geeft minder stress, maar je moet wel van de autosnelweg, zijn niet altijd dicht bij de autosnelweg, voorbij de péages,...
Ik heb wel geen laadfiles gehad, toch niet bij de grotere laadstations, enkel bij de 2 met 4 laadpunten, waarvan 1 doorgereden naar het volgende laadpunt (had nog range genoeg) en 1 waarvan er net iemand aan het loskoppelen was, maar met 50kW..
Ideale situatie zou zijn zoals bij een ICE, binnen 100km moet ik laden... zullen we bij de volgende stop laden, zonder te moeten nadenken of het wel zou lukken. En mijn volgende wagen iets meer range, waardoor ik van groot laadstation naar groot laadstation kan rijden.. zonder dat ik compromissen moet sluiten, zoals van de autosnelweg gaan, te weinig laadpunten,... Ik vind 2 à 3 uur rijden voldoende om dan te stoppen, want er moet wel altijd iemand naar het toilet binnen die periode, en is dan fijn om de wagen wat op te laden ondertussen.