Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:56
HansAuutB schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 12:09:
[...]

Je gaat in oktober.
Pas nu besteld.
Wanneer gaat abo dan in?
Er is ook een gratis 'abonnement'. Daarbij is de pas ook gratis. Die heb ik aangevraagd. Ik ga ervan uit dat ik het abonnement straks op dezelfde pas kan activeren als ik daadwerkelijk op reis ga.

Ik ben overigens benieuwd hoe lang dit feest duurt, ik kan me niet voorstellen dat het de bedoeling van Renault is dat elke auto-eigenaar hun app gebruikt om korting te krijgen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:50
HansAuutB schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 12:09:
[...]

Je gaat in oktober.
Pas nu besteld.
Wanneer gaat abo dan in?
Het abo gaat direct in maar is gratis. Het abo voor de korting kies ik voordat ik vertrek en ik mag aannemen dat die keuze niet eenmalig is. Maar goed, als dat wel zo is dan heeft het mij i.i.g. niets gekost en heb ik een gratis laadpas. En daarmee betaal je met het gratis abo slecht 38ct bij de triple van Ionity, en dat is 1ct minder dan direct bij Ionity en hoef niet die app van hun te gebruiken. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dropie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21-04 09:06
d-vine schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 10:48:
Wat een ongelooflijke flauwe discussies over eventueel extra tijd dat je nodig hebt met een EV.

Je zou maar een keer op een hele lange rit 1 of 2 uurtjes er langer over doen, onafhankelijk van het type auto.

Vooral daar druk over maken op je lange (vakantie) rit, volgens mij begrijp je het leven dan niet helemaal. 8)7
Precies,en in de vakantieperiode heb je ook kans op files,met een normale EV ben je misschien een uur langer onderweg dan met een ICE,en laatst geladen bij een Tesla station ergens in het zuiden,was een leuk meertje bij,even een stukje lopen en voordat je het weet de auto weer vol. Als je een EV hebt die maar 50 kw laad dan is het wel wat krapjes maar met 100kw of meer dan is dit best te overkomen,mensen zijn tegewoordig zo gehaast,ik ken ook wel van die types die in één ruk naar hun vakantiebestemming rijden,wij stoppen altijd na 2 a 3 uur even om de benen te strekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:49
Oekiejoekie schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 11:28:
[...]
Dan heb je gewoon een auto gekocht die minder geschikt is voor lange reizen. Dat geeft niks, toen ik nog studeerde had ik een Suzuki Alto, en dat ding had ook maar een mini-benzinetankje van nog geen 30 liter. Was dat erg ? Nee. Want we gingen er elke winter mee naar Oostenrijk, en elke zomer naar Zuid-Frankrijk. Maar we stonden wel om de haverklap benzine te tanken.
Ik heb niks gekocht, stond klaar bij de werkgever.. ;) Ik heb geen probleem om iedere 2 à 3 uur te stoppen, maar door de beperkte range heb ik weinig marge om te kiezen waar ik moet laden. GM stelt soms stints van 120km voor, stoppen aan 40%, ff laden tot 64%,... dat probeer ik toch te vermijden, ik heb geen probleem om tot 10% te rijden, dus ik probeer toch minimaal 2 uur te rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-06 10:29
Hansieo schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 09:56:
[...]

reken even een vergelijkbare ICE verbruik met EV verbruik (jaarbasis dus ook lokaal)
Hoeveel bespaar je je met de EV? en kan je daarvoor niet op je "jaarlijkse" langere rit incl extra 1,5 uur laadtijd niet even lekker ergens zitten? (industrie terrein laden niet meegenomen).

Geniet van het leven, het duurt soms maar even..
Lease heeft die persoon waar je op reageert volgens mij. Dus dan zal bijtelling van een EV hoger zijn vaak dan een (vergelijkbare) ICE.

Ook is EV tegenwoordig niet zoveel goedkoper meer voor zelf kopen.
Mijn M3 all time verbruik van de auto: 191 Wh/km dus zo’n 210 Wh / km betalen aan de paal. De paal hier in de straat is 53 cent / kWh. Dus ongeveer 11 cent per km

Nu.nl geeft een dieselprijs van 1.88 eur / L dus zou je 1:17 moeten halen, wat heel veel vergelijkbare ICE toch wel halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:16
ephymerous schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 09:09:
Hoe bedoel je kostenbesparing? Ik ben overigens nog nooit een snellaadstation met een mooi terras tegengekomen. Het is toch vaak logischerwijs in de buurt van de (snel)weg.
Dat is nog wel een lastige inderdaad. Ik gebruik uitsluitend Tesla en bij de ene plek is het super geregeld, met luxe hotels met heerlijke loungebars en goed ontbijt/lunch.

De ander zit op een industrieterrein zonder iets in de buurt.
Al zaten we vorige keer op een industrieterrein met een Lindt winkel ernaast. Dat was wel even leuk voor de kids. Overal chocolade. Nooit geweten dat Lindt zo'n groot assortiment heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
JohanB schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 13:29:
[...]

Lease heeft die persoon waar je op reageert volgens mij. Dus dan zal bijtelling van een EV hoger zijn vaak dan een (vergelijkbare) ICE.

Ook is EV tegenwoordig niet zoveel goedkoper meer voor zelf kopen.
Mijn M3 all time verbruik van de auto: 191 Wh/km dus zo’n 210 Wh / km betalen aan de paal. De paal hier in de straat is 53 cent / kWh. Dus ongeveer 11 cent per km

Nu.nl geeft een dieselprijs van 1.88 eur / L dus zou je 1:17 moeten halen, wat heel veel vergelijkbare ICE toch wel halen.
Ja, de publieke palen hebben graaien uitgevonden! Leuk als je een tankpas hebt, maar ik rijd de EV zelf.

Volgens de APV mag het niet, maar ik laad de EV over de stoep.
Maar goed, dit gaat wat offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
dropie schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 13:15:
[...]

Precies,en in de vakantieperiode heb je ook kans op files,met een normale EV ben je misschien een uur langer onderweg dan met een ICE,en laatst geladen bij een Tesla station ergens in het zuiden,was een leuk meertje bij,even een stukje lopen en voordat je het weet de auto weer vol. Als je een EV hebt die maar 50 kw laad dan is het wel wat krapjes maar met 100kw of meer dan is dit best te overkomen,mensen zijn tegewoordig zo gehaast,ik ken ook wel van die types die in één ruk naar hun vakantiebestemming rijden,wij stoppen altijd na 2 a 3 uur even om de benen te strekken.
De stops vind ik ook geen probleem inderdaad. Altijd wel even fijn. Alleen in Duitsland, als je wat harder rijdt, gaat het nét te snel.
Dit jaar niet eens geprobeerd hard te rijden, ivm de laadcurve van de Model S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:46
Nova163 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 12:26:
[...]

Er is ook een gratis 'abonnement'. Daarbij is de pas ook gratis. Die heb ik aangevraagd. Ik ga ervan uit dat ik het abonnement straks op dezelfde pas kan activeren als ik daadwerkelijk op reis ga.

Ik ben overigens benieuwd hoe lang dit feest duurt, ik kan me niet voorstellen dat het de bedoeling van Renault is dat elke auto-eigenaar hun app gebruikt om korting te krijgen. :X
Zie het nu ook. Zat zelf eerder direct bij de Intense pas. Maar nu ook de gratis pas aangevraagd. Over 2,5 week op vakantie. Fingers crossed dat pas er idd binnen 10 werkdagen is.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:32
Nova163 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 12:26:
[...]

Alleen wel even checken of de Onity tarieven tegen die tijd niet gewijzigd zijn; kan natuurlijk ook dat dit een tijdelijke actietarief is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:48
Vandaag bij Gretna Green in de UK. Vanochtend volgens mij wel in de Tesla app (95% zeker), vanmiddag er uit verdwenen.. kent iemand dat? Tesla stalls wel allemaal vol.

Applegreen Electric laders “up to 180 kW” leveren 29 kW. Gelukkig is het vakantie.

Verderop ook nog 4 Ionity stalls met een lange rij (tja, waarom zou dat toch zijn?)

EDIT: vandaag blijkt Tesla SUC Gretna Green nog steeds niet in de Tesla app te verschijnen. Waarschijnlijk mijn eigen schuld, toch niet goed in de app gekeken. Uiteindelijk was de rij bij Ionity verdwenen en daar nog even doorgeladen.

Opvallend was dat de laadpunten van Applegreen voor een heel deel defect waren. Waar wij geluk hadden waren er nogal wat mensen met verschillende merken auto die het laden niet konden opstarten. Er waren ook een paar Chargepoint laders met lage snelheid (stond ook op het asfalt: "Low-Medium"). De Burger King is prima, de KFC zag er minder uit. Ook een drukke Starbucks (koffiepeil moet op peil blijven) maar gelukkig ook twee Starbucks automaten bij de tegenovergelegen Waitrose.

Alles bij elkaar is Gretna Green (https://maps.app.goo.gl/ffiuGE26W7C4zqom9) met een grote Tesla SUC (dus voor alleen Tesla), 4 Ionity stalls en wat minder betrouwbare Appegreens toch wel een goede pitstop in zuidwest Schotland, op de grens met Engeland.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZ5i2c-BCE3jtFRa-nDgnQD_twU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UNQ9l9muFVeZQUGHDN88qnFg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door HDoc op 04-08-2024 12:39 ]

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerwinnn
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:33
Mijn lange ervaring komt nog, maar toch even wat nuance in dit positieve topic, wij hebben 1300km gereden naar zuid Frankrijk Côte d’Azur.

Dit met een Skoda enyaq 60 uit 2021.

Ik vind het maar niks, ja het stoppen is prima maar ik vind het maar een hoop ge stress elke keer hopen op de aire dat er een lader vrij is en dat ze het doen.

Onderweg toch echt wel een paal of 4 gehad die het niet deden en omdat ik een behouden strategie heb konden we ook 1x doorrijden naar de volgende ionity om wel fatsoenlijk te laden. :)

Al met al vind ik het niks zo ver elektrisch rijden, dat was met ICE een stuk stress vrijer en toen deden we ook al stops om de 2 a 3 uur alleen niet van 35+ minuten.

Ik werd onderweg wel jaloers van de Kia’s en ioniqs die gewoon op 60% batterij nog staan te stampen met 150kw+ dan is je reis denk ik een stuk relaxter.

Ook hier in de omgeving zijn de openbare palen me te beperkt, er staat er bij de camping 1 maar die hanteert een blokkeer tarief na een half uur laden van 6 euro per kwartier uit mijn hoofd🤯

Kleine edit nog, dit tarief gaat dus in als langer dan een half uur aan de paal staat ongeacht of je laad of niet laad.

[ Voor 5% gewijzigd door Gerwinnn op 03-08-2024 14:38 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:12

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Modbreak:Goed, het begint nu toch wel erg vervelend te worden met de hardnekkige ICE vs EV discussie waarin vooral flink op de man gespeeld moet worden.

Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Ik ga nog even wat opschonen hierboven, maar als je vanaf dit bericht alsnog je genoodzaakt voelt om door te gaan met de discussie, dan krijgt die een enkeltje trashcan.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:46
@Gerwinnn Helemaal gelijk, als je veel strubbels tegenkomt bederft dat je plezier.

Ikzelf doe net als jij, gewoon ruim op tijd laden/afvullen, zodat je je niet te snel sappel hoeft te maken.

Het ríjden op zich, maakt dan weer erg veel goed...
hellinkie op... hellinkie af...
in een serene stilte en met het gemak (pk's) van een weiland vol hitsige spaanse stieren O-) oOo

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerwinnn
Hansieo schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 14:35:
@Gerwinnn Helemaal gelijk, als je veel strubbels tegenkomt bederft dat je plezier.

Ikzelf doe net als jij, gewoon ruim op tijd laden/afvullen, zodat je je niet te snel sappel hoeft te maken.

Het ríjden op zich, maakt dan weer erg veel goed...
hellinkie op... hellinkie af...
in een serene stilte en met het gemak (pk's) van een weiland vol hitsige spaanse stieren O-) oOo
Ja je krijgt er ook zeker wat voor terug en op de berg weggetjes rijd het heerlijk.

Ik denk alleen dat als we deze zelfde rit 4 jaar geleden hadden gemaakt mijn vriendin het me niet in dank had afgenomen aangezien de laad infra hier toch echt nog een boost nodig had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:14
Gerwinnn schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 14:28:

Al met al vind ik het niks zo ver elektrisch rijden….
Je veralgemeent nogal. Je stress komt vooral omdat je een kleine batterij in je auto hebt. Die laadt traag, en je stints zijn te kort.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwinnn
Tommie12 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 14:49:
[...]

Je veralgemeent nogal. Je stress komt vooral omdat je een kleine batterij in je auto hebt. Die laadt traag, en je stints zijn te kort.
Wat mij betreft ben je hoe dan ook met een elektrische auto meer afhankelijk van externe factoren en er zullen genoeg mensen zijn die over een aantal jaar dit type auto als mogelijke occasion zien vanwege de ruimte.

Dat de gemiddelde tweaker genoeg verdient om de long range versies te rijden van auto’s zonder een krimp te geven is wat mij betreft niet relevant.

Ik wist van te voren de range en op basis van dit topic had ik verwacht dat de reis me minder stress zou opleveren maar dat is helaas niet het geval.

Zeker zodra je van de drukke wegen afkomt en het binnenland in gaat is het aanbod van laders echt te slecht en doen we het als Nederland wat mij betreft 10x beter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

Die stints zijn bij mij nog korter met de Ioniq en moet nog veel vaker laden, maar juist dan geeft voorbereiding meer zekerheid. En hoeveel stops zijn er nu eigenlijk nodig met die Enyaq en zoveel werk is het niet om daar een conservatief schema voor op te stellen. Zoek een locatie op met veel laders en een alternatief en dan kan er niet veel meer mis gaan. En hou het vooral bij 1 of 2 aanbieders zodat je weet hoe het werkt. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:05
Gerwinnn schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 14:28:

Ik werd onderweg wel jaloers van de Kia’s en ioniqs die gewoon op 60% batterij nog staan te stampen met 150kw+ dan is je reis denk ik een stuk relaxter.
Niet jaloers zijn hoor, de IONIQ5 is bizar inefficient. IONIQ5 verschilt niet zoveel als een Enyaq 60 en een IONIQ5 LR verschilt niet zoveel als een Enyaq 80 over een reis naar de cote d'azur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Otbx1jL0WnS10KdYaQ9_5jn3208=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DDrQZxmvstQEK0Hcl9YJ19s1.png?f=user_large

Ja hoge snelheden, maar ook iets vaker stoppen. Het verschil kan dus 20 minuten zijn, op een reis helemaal naar Marseille. Verwaarloosbaar IMO.

Ik ben zelf naar de Morvan in Frankrijk gegaan met een Ioniq 28kWh.
Alleen via tesla geladen, was vaak bij een mooi winkelcentrum met speeltuin of een hotelletje met restaurant.
We gingen met familie die met een ICE ging.
We kwamen even laat aan :+
We hadden allebei tijdens die vakantie 2 kinderen onder de 3 jaar.
Dan blijkt dat laden dus niet de bottleneck :+
En met een ioniq 28kWh ben je vaak aan het laden kan ik je zeggen. Elke anderhalf uur. Wel een efficiente auto dus hij houdt het redelijk bij kwa laadsnelheid. Elke stop was ongeveer 18 minuten om te laden.

Ik rijd nu 4 jaar elektrisch 2e hands. Als je particulier 2e hands koopt is een EV een no brainer, het scheelt zoveel geld. Je moet alleen wel de liquiditeit hebben voor die initiele investering.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:11
Uiteindelijk is de tijd die je in de wagen zit toch exact hetzelfde bij 'n ICE en een EV. Met een EV sta je langer stil tussendoor maar niemand die je verplicht om in de wagen te blijven. Ga naar buiten, maak een wandeling, voetbal met de kinderen, speel een spelletje, doe een terrasje, etc... opties genoeg om er een aangename vakantie van te maken.

Welgeteld 1x wat stress gehad tijdens mijn rit naar Spanje deze zomer omdat het aankomstpercentage van de batterij van 17% naar 8% gezakt was met nog 100km te gaan. Snelheid toen gematigd en airco wat minder hard gezet en het percentage liep weer op.

De XC40 heeft een matige range, maar rijdt beter dan al m'n diesels die ik hiervoor had en ik wil dan ook nooit meer terug. Dat ik anderhalf uur later aankom op mijn bestemming maakt me helemaal niets uit want ik kom veel ontspannender en uitgerust aan merk ik.

Je route een beetje plannen op voorhand kan ook 'n hoop stress vermijden en kan ik alleen maar aanraden. ABRP is daarvoor een heel goeie tool.

En die 'verloren tijd' op vakantie win je volledig terug de rest van het jaar als je niet meer naar de pomp hoeft. Als je thuis kan laden tenminste wat jammer genoeg niet voor iedereen is weggelegd.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Gerwinnn schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 14:54:
[...]

Wat mij betreft ben je hoe dan ook met een elektrische auto meer afhankelijk van externe factoren en er zullen genoeg mensen zijn die over een aantal jaar dit type auto als mogelijke occasion zien vanwege de ruimte.

Dat de gemiddelde tweaker genoeg verdient om de long range versies te rijden van auto’s zonder een krimp te geven is wat mij betreft niet relevant.

Ik wist van te voren de range en op basis van dit topic had ik verwacht dat de reis me minder stress zou opleveren maar dat is helaas niet het geval.

Zeker zodra je van de drukke wegen afkomt en het binnenland in gaat is het aanbod van laders echt te slecht en doen we het als Nederland wat mij betreft 10x beter.
Ik snap je ervaring en beleving helemaal. Ook mooi dat je aangeeft dat je op basis van dit topic minder stress had verwacht, vandaar heb ik onlangs mijn negatieve ervaring gedeeld. De verwijten dat ik zuur ben en altijd stress heb die heb ik maar voor lief genomen ;)

De conclusie is mijns inziens dat elektrisch een eindje rijden niet voor eenieder is weggelegd en zeker niet zo relaxed is als hier doet wordt voorgesteld :)

XXXVI

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:35
JohanB schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 09:51:
[...]

Je kunt een hele lifestyle maken van een EV inderdaad.

Ben wel echt benieuwd wat voor auto je rijdt dat je het autorijden zelf als vakantie ziet
Wij rijden met onze EV niet anders dan vroeger met een ICE. Onze instelling was altijd al dat we vakantie hadden van deur tot deur. Die mindset heeft niks te maken met wel of geen EV rijden. In de jaren ‘70 reden we zo met onze R4 en 2CV naar Zuid Frankrijk. Nú véél comfortabeler én schoner met de Enyaq.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
[...]

* ik dacht niet dat @Gerwinnn een kleine batt. heeft (Enyaq, prachtige auto).

En laadinfra (of defecte /ontbrekende) kan zelfs de chauffeur van een 600km reallife auto nerveus maken.
(waterstof tappunten...huh?? :S )

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Overstappen op een EV is eigenlijk net als stoppen met roken. Er zijn mensen die stoppen van ene op de andere dag zonder meer te talen naar een sigaret, en er zijn die daar constant aan terug denken en er af en toe (stiekem) eentje opsteken en er misschien wel nooit vanaf komen. Met dat laatste maak je het jezelf alleen maar moeilijk, oftewel, maak een duidelijke keuze. Hier kun je lezen hoe anderen het doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
PeterZ(on) schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 15:44:
Overstappen op een EV is eigenlijk net als stoppen met roken. Er zijn mensen die stoppen van ene op de andere dag zonder meer te talen naar een sigaret, en er zijn die daar constant aan terug denken en er af en toe (stiekem) eentje opsteken en er misschien wel nooit vanaf komen. Met dat laatste maak je het jezelf alleen maar moeilijk, oftewel, maak een duidelijke keuze. Hier kun je lezen hoe anderen het doen.
Dat vind ik niet helemaal opgaan.
Ik vind EV veel beter en lekkerder rijden, alleen ons huidige model is gewoon niet zo handig op vakantieritten.

Kan volgende vakantie ook een huurauto of vliegtuig overwegen, zonder direct op een ICE over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
PeterZ(on) schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 15:57:
[...]

Ja uitzonderingen hou je altijd, ik bedoelde het ook meer als vuistregel. Ik ben deze week ook lekker wezen toeren met de ICE cabrio. :)
Lekker!
Nogmaals, ik zou het liefste met de EV op vakantie gaan, als het laden in de buurt kwam van de model 3.

Maar je plant tussenstops van tevoren. Een extra tussenstop zou volgend jaar ook een optie kunnen zijn. Maar dat moet je plannen.

19 uur doen over 1100km is geen pretje.
Het kan in 10:30 uur, met laden ga je uit van een uur of 13. File erbij, 14 uur.

19 uur, was gewoon 5 uur extra.

En laden kostte meer tijd en files ook.

Niet elke Tesla laadt snel 😅
Bij een S 75D uit 2018 kun je ook niet van EV database uitgaan.

Met dat ze goedkoper worden, krijg je ook steeds meer mensen die ze privé rijden en daar op harde manier achter gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
JTHZZ schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 16:07:
[...]

Precies, met een redelijk recente EV is er geen enkele reden om ongewild laadsessies van meer dan een uur te hebben. Misschien afgezien van een paar bijzondere auto’s als een Dacia Spring.
Model S 75D uit 2018, daar kun je denk ik iedere S onder de 90D van vóór 2020 aan toevoegen.

Ik lees over de 85 vergelijkbare verhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tweak_ers schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 16:12:
[...]

Lekker!
Nogmaals, ik zou het liefste met de EV op vakantie gaan, als het laden in de buurt kwam van de model 3.

Maar je plant tussenstops van tevoren. Een extra tussenstop zou volgend jaar ook een optie kunnen zijn. Maar dat moet je plannen.

Het kan in 10:30 uur, met laden ga je uit van een uur of 13. File erbij, 14 uur.

Met dat ze goedkoper worden, krijg je ook steeds meer mensen die ze privé rijden en daar op harde manier achter gaan komen.
Maar dan is het toch meer het punt, ken uw auto en de beperkingen daarvan. Ik ga met mijn Ioniq ook uit van de mogelijkheden en niet welke ik zou willen want dan valt het bitter tegen. Ik doe ook 1450km in 21 uur als het moet en anders in twee dagen als ik wat leuks vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:53
Tweak_ers schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 16:14:
[...]

Model S 75D uit 2018, daar kun je denk ik iedere S onder de 90D van vóór 2020 aan toevoegen.

Ik lees over de 85 vergelijkbare verhalen.
met een redelijk recente EV is er geen enkele reden om ongewild laadsessies van meer dan een uur te hebben

[ Voor 13% gewijzigd door JTHZZ op 03-08-2024 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
PeterZ(on) schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 16:27:
[...]

Maar dan is het toch meer het punt, ken uw auto en de beperkingen daarvan. Ik ga met mijn Ioniq ook uit van de mogelijkheden en niet welke ik zou willen want dan valt het bitter tegen. Ik doe ook 1450km in 21 uur als het moet en anders in twee dagen als ik wat leuks vind.
We hebben de auto pas sinds januari, op basis van de eerdere ervaringen met de Model 3, lag dit niet helemaal in lijn der verwachting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tweak_ers schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 16:34:
[...]

We hebben de auto pas sinds januari, op basis van de eerdere ervaringen met de Model 3, lag dit niet helemaal in lijn der verwachting.
Ja je leert de auto pas echt kennen op wat langere ritten. Daarom ben ik voordat ik ermee naar Spanje ging ook een paar dagen wat dichterbij (Luxemburg) op vakantie geweest. :) Hoe dat precies zit met het laden van oudere Tesla's weet ik niet, maar je zal toch niet de enige zijn die dat ervaart. TeslaBjorn heb ik daar wel eens wat over horen zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zapato schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 16:34:
[...]

Ik vind het gewoon jammer dat een topic dat in potentie erg leerzaam kan zijn volledig overspoeld wordt met nutteloze/off topic posts.

Excuses aan PeterZ(on) voor de toon van mijn reply. Ik moest even mijn frustratie kwijt.
Aanvaard. Snap alleen niet wat er aan mijn zinnetje nutteloos is. Als een EV voor iemand in een bepaalde use case niet past en voor iets anders kiest vind ik dat helemaal prima, zeker als dat bijvoorbeeld bij vakantie niet past of een young- oldtimer met luttele km's p/jaar. Ik ben niet van de EV politie. Ik ben wel kritisch op de overheid die steken (MRB) laat vallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WhoopJerry
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-06 08:35
Tweak_ers schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 16:12:
[...]

Lekker!

Ik herken deze frustraties, afgelopen winter met een (tijdelijke) Mokka E uit 2021 over 900km ongeveer 16u gedaan (Zillertaller-WestNL), met stints van 120km.
Dat nooit meer.

Gisteren met een (vrij recente EV), om even 07.45u uit Monza vertrokken en rond 20.45u thuis aangekomen. 1060km in 13uur met 4 laadstops van ongeveer 25 min. Totale reis(tijd) goed te doen.

1e stop net voor Basel, bewust ingepland na de Gotthardtunnel. In Zwitserland heel veel snelladers gepasseerd op kleine rustplekken. Erg net.

2e stop na Straatsburg in de Franse polder bij een Lidl. Dat was minder, van de tolweg af en vervolgens veel rotondes om daar te komen.

3e laadstop in Luxemburg stad, bij een Total station; vrij nieuw tank/laadstation met goede faciliteiten.

Laatste stop op de P+R bij Brussel Zaventem was prima, volgende keer zou ik deze vervangen door de Fastned aan de snelweg (Peutie).

Al met al echt wel tevreden met de reistijd en het aantal laadstops en duratie. Would go again 😉.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2i7SvJUoq7qLQItwUzMIEQg0Ugk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qfp9uo4KeXDzK266hWrCYZxm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
Iemand vandaag gereden tussen Breda en Parijs? Het was zwarte zaterdag, morgen weer veel drukte voorspeld, zijn er dan laadpunten die zijn aan of af te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:17
WhoopJerry schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 17:44:
[...]

Ik herken deze frustraties, afgelopen winter met een (tijdelijke) Mokka E uit 2021 over 900km ongeveer 16u gedaan (Zillertaller-WestNL), met stints van 120km.
Dat nooit meer.
Probleem daar is dat de Mokka-e een slechte EV is. Hij laadt langzaam (die 100kW haal je amper, en als het lukt maar kort), curve is vrij beroerd, de accu is veel te klein voor de vorm van de auto (46kWh), de infotainment is slecht en helpt niet bij de laadplanning. Het is gewoon wat er bij Stellantis op de plank lag en daar is wat van bij elkaar geraapt.

Ik heb zijn broertje gehad, corsa-e en dan is het nog wel redelijk te doen. Maar verder was de Corsa-e de meest onbetrouwbare auto die wij ooit gehad hebben.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Laatst online: 22:04
Nova163 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 18:27:
Iemand vandaag gereden tussen Breda en Parijs? Het was zwarte zaterdag, morgen weer veel drukte voorspeld, zijn er dan laadpunten die zijn aan of af te raden?
Tesla Roye raad ik aan. Nieuw, heel veel plaats en een lounge erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerwinnn
Wij reden aan de andere kant vorige week zondag richting het zuiden, vooral ionity was erg druk met zuinige mensen, volgens de Zweed waar ik even mee heb staan praten vooral Nederlanders 😁

Maar ga er vanuit dat afhankelijk van de afstand die je rijd, (wij hadden zo een 800km te gaan) wel echt 1 a 2x wat langer zult moeten wachten op een laadpunt.

Kleine inbraak in het lange verhaal wat ik nog wilde posten maar wij hebben echt 3x een kwartier mogen wachten op een laadplek en dan stonden er ook echt mensen gewoon tot 90%+ te laden :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Laatst online: 20:57

ThsAdrns

Be the change!

Grappig, zit daar tegenwoordig een SuC. Al in 2016 stonden wij in Roye aan (een van) de twee chademo snelladers, die ergens op een pleintje stonden. Naast 50 kW chademo konden ze ook 22 kW AC. Wij grapten altijd dat ze er zeker met Europese subsidie waren neergezet.

Toen had je voor snelladers in Frankrijk nog een KiWhi pas nodig, die je moest aanvragen via een formulier waar je alleen met een omweg je adres buiten Frankrijk kon invullen. Drie weken fingers crossed achter de brievenbus liggen of het ding ook binnenkwam... Sweet memories. Uit die tijd heb ik ook nog een 32A laadkabel Type 3C naar Type 1, zodat we de Leaf ook met AC konden laden. Type 2 was in Frankrijk nog vrijwel onbekend. (Die kabel is trouwens ter overname.)

Tjonge, *neuriet Klein Orkest* er is in die tijd veel bereikt!

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
Gerwinnn schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 18:50:
[...]

Wij reden aan de andere kant vorige week zondag richting het zuiden, vooral ionity was erg druk met zuinige mensen, volgens de Zweed waar ik even mee heb staan praten vooral Nederlanders 😁

Maar ga er vanuit dat afhankelijk van de afstand die je rijd, (wij hadden zo een 800km te gaan) wel echt 1 a 2x wat langer zult moeten wachten op een laadpunt.

Kleine inbraak in het lange verhaal wat ik nog wilde posten maar wij hebben echt 3x een kwartier mogen wachten op een laadplek en dan stonden er ook echt mensen gewoon tot 90%+ te laden :+
Bij Ionity laders, of ook bij anderen? Bij Tesla Neuville met 20 laadpunten of Tesla Roye met 32 laadpunten hoop ik niet te hoeven wachten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Hansieo schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 15:44:
[...]

* ik dacht niet dat @Gerwinnn een kleine batt. heeft (Enyaq, prachtige auto).

En laadinfra (of defecte /ontbrekende) kan zelfs de chauffeur van een 600km reallife auto nerveus maken.
(waterstof tappunten...huh?? :S )
Gerwintr heeft de Enyaq met 58kWh batterij. Als je dan 130 gaat rijden doe je amper 200 km tussen 20 en 80%.

Ik denk dat je vandaag met waterstof nog meer stress zou hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gvg
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09-05 10:56

gvg

PeterZ(on) schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 16:56:
[...]

Ja je leert de auto pas echt kennen op wat langere ritten. Daarom ben ik voordat ik ermee naar Spanje ging ook een paar dagen wat dichterbij (Luxemburg) op vakantie geweest. :) Hoe dat precies zit met het laden van oudere Tesla's weet ik niet, maar je zal toch niet de enige zijn die dat ervaart. TeslaBjorn heb ik daar wel eens wat over horen zeggen.
Het is sowieso jammer dat mensen te weinig ervaringen hebben met EV's om te weten waar ze op moeten letten.
Kennelijk beseffen zelfs mensen die hiervoor al een EV hebben gehad niet dat niet alle EV's vergelijkbaar zijn en een Model 3 en een (oudere) Model S niet vergelijkbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Largamelion schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 15:22:
Uiteindelijk is de tijd die je in de wagen zit toch exact hetzelfde bij 'n ICE en een EV. Met een EV sta je langer stil tussendoor maar niemand die je verplicht om in de wagen te blijven. Ga naar buiten, maak een wandeling, voetbal met de kinderen, speel een spelletje, doe een terrasje, etc... opties genoeg om er een aangename vakantie van te maken.

Welgeteld 1x wat stress gehad tijdens mijn rit naar Spanje deze zomer omdat het aankomstpercentage van de batterij van 17% naar 8% gezakt was met nog 100km te gaan. Snelheid toen gematigd en airco wat minder hard gezet en het percentage liep weer op.

De XC40 heeft een matige range, maar rijdt beter dan al m'n diesels die ik hiervoor had en ik wil dan ook nooit meer terug. Dat ik anderhalf uur later aankom op mijn bestemming maakt me helemaal niets uit want ik kom veel ontspannender en uitgerust aan merk ik.

Je route een beetje plannen op voorhand kan ook 'n hoop stress vermijden en kan ik alleen maar aanraden. ABRP is daarvoor een heel goeie tool.

En die 'verloren tijd' op vakantie win je volledig terug de rest van het jaar als je niet meer naar de pomp hoeft. Als je thuis kan laden tenminste wat jammer genoeg niet voor iedereen is weggelegd.
Dit lijkt me erg offtopic. Je argumenten hebben letterlijk niks met een EV te maken

Dit is toch een volledige drog redenering? Je schrijft eigenschappen toe aan een EV, terwijl die ook voor wen ICE gelden. Ja, ook met een ICE kun je op een treurig industrie terrein voetballen met de kinderen.

En inderdaad, ik denk dat als je je reis plant je meer ontspannen aan komt. Net als dat ik denk dat moderne auto’s beter zijn/fijner rijden/voor meer rust zorgen dan oude auto’s.

Letterlijk geeneen van je argumenten heeft met een EV te maken. Dus snap deze reactie in dit topic niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
[...]

Dat nooit meer.

Gisteren met een (vrij recente EV), om even 07.45u uit Monza vertrokken en rond 20.45u thuis aangekomen. 1060km in 13uur met 4 laadstops van ongeveer 25 min. Totale reis(tijd) goed te doen.

1e stop net voor Basel, bewust ingepland na de Gotthardtunnel. In Zwitserland heel veel snelladers gepasseerd op kleine rustplekken. Erg net.

2e stop na Straatsburg in de Franse polder bij een Lidl. Dat was minder, van de tolweg af en vervolgens veel rotondes om daar te komen.

3e laadstop in Luxemburg stad, bij een Total station; vrij nieuw tank/laadstation met goede faciliteiten.

Laatste stop op de P+R bij Brussel Zaventem was prima, volgende keer zou ik deze vervangen door de Fastned aan de snelweg (Peutie).

Al met al echt wel tevreden met de reistijd en het aantal laadstops en duratie. Would go again 😉.

[Afbeelding]
Geen slechte score 400km! Een EX30 toch?

Ben nu wel even benieuwd voor plannen van mijn eigen ritjes. Waarom in de eerste rit 400 km en dan in de laatste 600 km nog 3 stops (ongeveer om de 150km?/ 1,5 uur)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
[...]

Dat nooit meer.

[Afbeelding]
Peutie zou ik juist overslaan, echt de minste lader die ik ooit heb gehad. Max 60kwh en 0 voorzieningen waardoor de omgeving bezaaid lag met troep en andere ranzige dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhoopJerry
  • Laatst online: 19-06 08:35
JohanB schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 20:41:
[...]

Geen slechte score 400km! Een EX30 toch?

Ben nu wel even benieuwd voor plannen van mijn eigen ritjes. Waarom in de eerste rit 400 km en dan in de laatste 600 km nog 3 stops (ongeveer om de 150km?/ 1,5 uur)
Het ligt iets genuanceerder; de eerste stop was na 310km, heuveltje af en vanaf 100%. De rest van de stops allemaal na ongeveer 200km. Dat kwam vooral door het behouden plannen van GM i.c.m de schaarste aan snelladers in Frankrijk tussen Bazel en Luxemburg. Daardoor dus ook de stop bij de Lidl moeten maken, het alternatief was een half uur file rijden rond Straatsburg. Kon er mooi geluncht worden!

En eerlijk gezegd, op het eerste stuk was er weinig ruimte om goed gas te geven, dat kon daarna op de rustige, goed overzichtelijke wegen beter ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oc1ZjDO2IgZYNvkRV-IClIGrVwM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EYmXXoc7Kq8cOyCfMchKXUFv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HDoc
JohanB schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 09:51:
[...]
Je kunt een hele lifestyle maken van een EV inderdaad. Maar dat laat wel zien dat het nog niet voldoende ontwikkelt is. Het lijkt
Als ik met 4x20 min laden van Spanje naar NL kan rijden vind ik de ontwikkeling best OK. Natuurlijk kan het altijd beter.

Die pauzes ben ik zelf sowieso kwijt dus ik merk er eigenlijk niet zoveel van. En als ik na een krap half uurtje weer 450 km op de range heb staan, prima.

En zeg nou zelf, als je het vliegtuig pakt moet je uren van tevoren op Schiphol zijn, sta je daar voor veel euro’s rommel in de shopjes te kopen, moet je je ook nog half uitkleden voor de security, wordt je trouwens ook geheel uitgekleed omdat je koffer te zwaar was, zit je vervolgens uren tussen de gillende kinderen omdat je te zuinig was om business-tickets te kopen. Kom je aan, nadat je koffer op de kofferberg op Schiphol is achtergebleven, krijg je uren later de sleuteltjes van een toch te kleine koffiemolen, die geen USB poort heeft om je lege telefoon op te laden zodat je alsnog je hotel niet kan vinden.

Elk zijn heug en meug. Als ik een auto instap is dat direct ontspanning, het is voor mij elke dag het einde van de werkdag en daarmee ook het eerste moment rust. En voor mij is ook de reis vakantie. Lekker onthaasten.

Kan me tegelijk goed voorstellen dat er ook mensen zijn voor wie de auto een dagelijks werktuig is waar je zo min mogelijk tijd in doorbrengt. Dan is lang laden inderdaad hinderlijk, kan ik me voorstellen.

Zelf zie ik het meer zo: ik heb met mijn eigen bedrijfje de keuze gemaakt voor elektrisch rijden. Dan moet ik het er links of rechts mee doen. Gelukkig valt het voornamelijk mee. Het valt ook wel eens tegen, als ik ‘s avonds laat nog weer een kwartiertje bij een Fastned moet staan in plaats van doorrijden. It’s all in the game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
HDoc schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 22:19:
[...]

Als ik met 4x20 min laden van Spanje naar NL kan rijden vind ik de ontwikkeling best OK. Natuurlijk kan het altijd beter.
Heb je een voorbeeld van een EV die dit kan zonder moeilijk te hypermilen? ABPR komt voor Breda-Jaca op 99 minuten bij mij voor een 2024 model 3 LR, wat zo ongeveer de snelst ladende en meest efficiente auto is, ook in TB’s 1000 km testen. (En dan skip ik -net als jij- het laden voor vertrek én plan ik hem in perfect zomer weer).

In lijn met wat ik al eerder zei: ik denk niet dat extreme voorbeelden de discussie helpen.
En zeg nou zelf, als je het vliegtuig pakt moet je uren van tevoren op Schiphol zijn, sta je daar voor veel euro’s rommel in de shopjes te kopen, moet je je ook nog half uitkleden voor de security, wordt je trouwens ook geheel uitgekleed omdat je koffer te zwaar was, zit je vervolgens uren tussen de gillende kinderen omdat je te zuinig was om business-tickets te kopen. Kom je aan, nadat je koffer op de kofferberg op Schiphol is achtergebleven, krijg je uren later de sleuteltjes van een toch te kleine koffiemolen, die geen USB poort heeft om je lege telefoon op te laden zodat je alsnog je hotel niet kan vinden.

Elk zijn heug en meug. Als ik een auto instap is dat direct ontspanning, het is voor mij elke dag het einde van de werkdag en daarmee ook het eerste moment rust. En voor mij is ook de reis vakantie. Lekker onthaasten.

Kan me tegelijk goed voorstellen dat er ook mensen zijn voor wie de auto een dagelijks werktuig is waar je zo min mogelijk tijd in doorbrengt. Dan is lang laden inderdaad hinderlijk, kan ik me voorstellen.
Weer zo’n extreme met: “uren van te voren op Schiphol” en wat andere willekeur. Ik kom daar vrijwel elke week en sta zo’n 35 minuten voor sluiten gate op de stoep - ook met familie.

Edit: ik zie dat het met een EQS 450 zou kunnen naar Spanje in 4x20 minuten. (Vraag me wel af hoe realistisch dat is om als een generiek statement te plaatsen)

[ Voor 4% gewijzigd door JohanB op 03-08-2024 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
WhoopJerry schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 21:04:
[...]

Het ligt iets genuanceerder; de eerste stop was na 310km, heuveltje af en vanaf 100%. De rest van de stops allemaal na ongeveer 200km. Dat kwam vooral door het behouden plannen van GM i.c.m de schaarste aan snelladers in Frankrijk tussen Bazel en Luxemburg. Daardoor dus ook de stop bij de Lidl moeten maken, het alternatief was een half uur file rijden rond Straatsburg. Kon er mooi geluncht worden!

En eerlijk gezegd, op het eerste stuk was er weinig ruimte om goed gas te geven, dat kon daarna op de rustige, goed overzichtelijke wegen beter ;)

[Afbeelding]
Vergeet die Carpool Sterrebeek. Kleine parking, staat geen toilet, en nog geen koffie te vinden binnen de 2 kilometer.

Peutie is een ‘afwerkplaats’ voor een bepaald publiek… Ook geen toilet of koffie te vinden. Om die reden vermijd ik Fastned. Ik ken minstens 4 plaatsen waar er niks is aan faciliteiten.

[ Voor 8% gewijzigd door Tommie12 op 03-08-2024 22:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-06 22:57
JohanB schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 22:42:
[...]

Heb je een voorbeeld van een EV die dit kan zonder moeilijk te hypermilen? ABPR komt voor Breda-Jaca op 99 minuten bij mij voor een 2024 model 3 LR, wat zo ongeveer de snelst ladende en meest efficiente auto is, ook in TB’s 1000 km testen. (En dan skip ik -net als jij- het laden voor vertrek én plan ik hem in perfect zomer weer).

In lijn met wat ik al eerder zei: ik denk niet dat extreme voorbeelden de discussie helpen.

[...]

Weer zo’n extreme met: “uren van te voren op Schiphol” en wat andere willekeur. Ik kom daar vrijwel elke week en sta zo’n 35 minuten voor sluiten gate op de stoep - ook met familie.
Vanuit Kortrijk (België) is Jaca volgens mijn BMW-app met mijn i4 edrive40 drie stops en ongeveer 3*20 min laden (1176km). Er zijn heus wel nog andere efficiënte en snel ladende auto's dan een Model 3 LR...

[ Voor 5% gewijzigd door Scientific op 03-08-2024 22:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HDoc
JohanB schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 22:42:
[...]

[...]
Dit is geen extreem voorbeeld maar een praktijkvoorbeeld: met mijn ZEEKR 001 met 100 kWh accu en rij ik zonder veel omhaal rond de 17 a 18 kWh per 100 KM en ja dan ben je met een paar keer een half uurtje laden gewoon weer thuis. Ik heb deze route al tig keer gereden met diverse ICE auto’s en zelf vind ik het niet heel veel anders met mijn EV.

Dus nee, geen extreem voorbeeld.

EDIT: omdat mensen zich er kennelijk aan ergeren heb ik mijn repliek over Schiphol maar verwijderd. Ik wil het ook graag inhoudelijk houden.

[ Voor 48% gewijzigd door HDoc op 03-08-2024 22:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:15

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Notna schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 14:34:
Modbreak:Goed, het begint nu toch wel erg vervelend te worden met de hardnekkige ICE vs EV discussie waarin vooral flink op de man gespeeld moet worden.

Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Ik ga nog even wat opschonen hierboven, maar als je vanaf dit bericht alsnog je genoodzaakt voelt om door te gaan met de discussie, dan krijgt die een enkeltje trashcan.
Modbreak:Ik quote maar even mijn collega: scheelt een hoop werk. Is jouw post verdwenen? Dan weet je waar deze beland is. Ik zal vast een paar gemist hebben maar het doel is duidelijk: Graag weer ontopic verder

[ Voor 3% gewijzigd door We Are Borg op 04-08-2024 01:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansAuutB
*knip* commentaar op moderating is hier ook offtopic ;) Dat mag in een feedback topic of via de DM.

[ Voor 80% gewijzigd door twain4me op 04-08-2024 11:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tweak_ers
HDoc schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 22:53:
[...]

Dit is geen extreem voorbeeld maar een praktijkvoorbeeld: met mijn ZEEKR 001 met 100 kWh accu en rij ik zonder veel omhaal rond de 17 a 18 kWh per 100 KM en ja dan ben je met een paar keer een half uurtje laden gewoon weer thuis. Ik heb deze route al tig keer gereden met diverse ICE auto’s en zelf vind ik het niet heel veel anders met mijn EV.

Dus nee, geen extreem voorbeeld.

EDIT: omdat mensen zich er kennelijk aan ergeren heb ik mijn repliek over Schiphol maar verwijderd. Ik wil het ook graag inhoudelijk houden.
Misschien helpen statement als 20 minuten laden en 450km range ook niet mee.

Bij mijn weten is er geen enkele auto die dat kan, misschien als er straks 200kWh accu’s zijn. Mochten die ooit komen.

Je moet daar 81 kWh voor laden, als je 180Wh/km doet (wat ik al weinig vind).
En die 81kWh moet je tegen gemiddeld(!) 243kW laden.

Iets zegt mij dat je nog nooit een vakantierit hebt gemaakt met de auto.

Ervaringen die ik heb:
- je verbruik ligt hoger op vakantieritten, omdat de snelheidslimieten in het buitenland hoger liggen.
- laden gaat minder snel dan het op papier zou moeten.

Neemt niet weg dat het -met de juiste EV- prima te doen is.

En ook met een wat mindere EV. Dan is een extra tussenstop best wel een optie. Volgend jaar met 2 tussenstops naar Italië bijvoorbeeld. Ook leuk. Die tussenstops hebben ook wel zijn charme, zie je wat meer van de omgeving. Zo heeft Trente mij écht positief verrast. Vanaf de snelweg ziet het eruit als een industrie stadje. Grauw en geen enkele reden daar naartoe te gaan. Maar er zat een mooi hotel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K1OWsLsQglHxMT7EDJLjdaxp4iE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rbBxSJM0C67jnrHmA06mlppO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vt1NX5KXQBGoP9UK5CBBg6WaObA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/09t4mFeeel6iRfALd7acxTO4.jpg?f=fotoalbum_large

Vanuit daar ook Trente bezocht en wat vanaf de snelweg een vieze industrie stad lijkt, is eigenlijk een heel leuk, schoon stadje, met mooi oud centrum, ruim opgezet, mooi plein, leuke winkels. Zo zie je maar dat een tussenstop een ervaring op zich is.

Voordeel van een extra stop: je komt er eerder aan en dan zie je nog meer van de omgeving.

Als ik zie dat half Nederland naar het Gardameer gaat, dan kun je net zo goed een extra stop in Duitsland doen. Je wordt rond het Gardameer in het Duits aangesproken en in de restaurantjes serveren ze schnitzel, kun je alvast wennen aan “Italië” 🤪

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mustisen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-06 14:54
Scientific schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 07:26:
[...]

1000km met een EV in minder dan 10 uur is in principe en met de juiste auto geen probleem: https://www.carblogger.nl/1000km-test-elektrische-auto/

Als je het verkeer in rekening brengt, zal je ook met een ICE in dezelfde files staan en wordt het verschil met een EV nog kleiner.
Ik heb drie dagen terug de reis terug naar huis vanuit Turkije afgerond. De laatste dag ben ik om 3:15 uur weggereden uit het hotel in Zagreb en kwam om 18:30 uur aan thuis. 15 uur en 15 minuten gedaan over 1275km. Dat is inclusief file op het eind van een half uur. Met een ICE zou een dergelijk afstand misschien sneller af te leggen zijn… maar toch prefereer ik de EV omdat ik uitgerust aan kwam thuis. Ieder laadmoment was een wc-beenstrek-koffie pauze. Ook mijn kinderen en partner vonden het fijn om iedere 2-2.5 uur even die auto uit te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Tommie12 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 19:59:
[...]

Gerwintr heeft de Enyaq met 58kWh batterij. Als je dan 130 gaat rijden doe je amper 200 km tussen 20 en 80%.

Ik denk dat je vandaag met waterstof nog meer stress zou hebben.
en dát is precies wat ik bedoelde.... ;) alle voordelu heb zu nadelu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:20
[...]

Dat nooit meer.

Dit is niet helemaal een eerlijke vergelijking, daar de rit in de Mokka E in de winter gedaan is wanneer je bereik sowieso al lager is en de andere rit onder meer optimale temperaturen gereden is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Dag 3: Balaton naar Zagreb om nog wat cultuur te snuiven.

Stop 1 Ionity Keresztury 350 kW
3/4 stalls vrij bij aankomst , laadsnelheid was 105-143kW met dus 3 stalls bezet. Betrof heel oud type Ionity palen met beperkte display.

Slowaakse ICE hield 1 plek bezet zonder te laden, omdat vrienden er naast wel stonden te laden.
Nadat rest auto’s was afgekoppeld nog steeds 105 kW helaas. Gemiddeld 120 kW geladen, maar had op meer gehoopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qg1U47_Tz2R5WvwbsPRXBJ0gK2o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dZjLNUMJQgjLbpHwLEfqpErw.jpg?f=fotoalbum_large

Dag 4 Zagreb naar Istrië
Vloek van weinig high speed laders gecombineerd met enorme drukte Zagreb uit. Binnendoor wegen moeten nemen zonder laders en op gegeven moment beslist een Kaufhaus lader van 120 kW te pakken.

0/2 stalls bezet bij aankomst. Was wel even zoeken, de lader bleek in een parkeergarage te staan. Netto 110 kW strak eruit getrokken.

Op een gegeven moment werd de andere lader bezet met een Duitser, dus 2/2 bezet en werd de laadsnelheid direct gedeeld en ging dus terug naar 55 kW. Heb toen maar afgekoppeld met 72%. Vervolgens kon ik prima de eindbestemming in Istrië halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XEHzgezRdkoPybR5IPLjuncsehQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pOP1Qolfb0S2EKbuzHYr9LGE.jpg?f=fotoalbum_large

Resume: Duitsland top, Tsjechië viel me mee qua laden. Slowakije en Hongarije zijn echt minder voorzien en zit je beter met Tesla. Kroatië is redelijk als je op de snelweg kan blijven, maar moet je eraf moet je wel even opletten. Nul defecte laders op de reis meegemaakt en dat was in mei heen en weer naar Toscane echt wel anders.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Gisteren teruggekomen van de vakantie naar Frankrijk. Heb bij vorige vakanties hier een uitgebreider verslag van gedaan, maar wat mij vooral (nog steeds) opviel:
  • Bepaalde merken hebben hun zaakjes nog steeds niet 100% op orde, van de bijv. 8-10 laadpalen zijn er regelmatig 1-2 stuk.
  • Op sommige "aire's" staan er 3-4 auto's te wachten naast 8 laadpalen en bij de volgende aire zijn er van de 8 laders maar liefst 6 stuks vrij. Het sturen/verspreiden kan dus helpen, mits men natuurlijk voldoende range heeft om de volgende stop te halen. Tesla geeft dit netjes aan, bij andere merken heb ik daar geen ervaring mee
  • Er zijn steeds meer laadlocaties, maar ze zijn gemiddeld gezien voor mijn gevoel ook allemaal voller. Logisch door de ontwikkelingen, maar men blijft doorgaans het 6-8 stuks principe hanteren ipv echt op te schalen qua aantallen. Die grond is schaars en duur, maar men betaalt waarschijnlijk graag wat extra per kWh als je sneller weer verder kunt rijden.
  • Tesla Superchargers zorgen voor extra vertraging op de rit, omdat ze doorgaans verder van de snelweg af liggen. Ze zijn echter wel veel goedkoper en er is eigenlijk altijd wel een plekje vrij
De strategie die wij deze keer hebben gehanteerd met de Model Y LR icm 2 kinderen (waarvan 1 doorgaans al vrij snel na 1,5-2 uur een seintje geeft dat het tijd is voor een sanitaire stop):
  • Vul de eindbestemming in en schakel ritplanner uit
  • Begin met rijden
  • Klik op de kaart, check even waar laders zijn die dicht bij de snelweg liggen op 1,5-2,5 uur afstand
  • Na 1,5 uur checken we even of het al tijd is voor een stop: Ja? Eerstvolgende locatie met lader pakken. Niet? Dan voor de zekerheid niet de eerstvolgende aire, maar wel die daarna selecteren ivm voorverwarmen en om een haastplasje zonder laadlocatie te voorkomen, dat is zonde van de tijd. Stilstaan = laden.
  • Bij behoefte aan een langere/grotere stop ivm bijv. lunch: Supercharger zoeken, eten, toiletbezoek en weer helemaal vol doorrijden
In 2019 hebben we de eerste korte vakantie en in 2020 de eerste lange vakantierit met de EV gedaan, toen alleen Tesla Superchargers gebruikt, er was wel wat ander aanbod, maar tegenwoordig is het echt een stuk beter geregeld. Echter is de volgende uitdaging dat 8-10 laadpalen aan de snelweg gewoon niet meer voldoen op drukke dagen. Het is tijd voor meer laadlocaties met 16-24-32 stuks naast de snelwegen, zonder dat je zoals bij Tesla soms >5 minuten van de snelweg af moet rijden, op een hele lange rit kost je dat gewoon minimaal een uur extra.

De enige "uitdaging" die wij deze vakantie hadden was dat er op onze eindbestemming geen laadpaal was. Dat wist ik gelukkig, dus tijdens de laatste laadstop wilden we de auto extra volgooien, maar dat was een oude Tesla V1 supercharger waarbij alle stalls vol waren en dus stonden we na een mooie laadpiek vanaf 20% al snel met max 50 kW te laden... Toen de gok gewaagd, we hadden ruim voldoende SoC om de bestemming te halen, maar was er daarna wel ergens een laadpaal te vinden? Aangekomen op de bestemming nog even de reglementen gelezen, als er binnen 10 minuten in de omgeving en op de locatie zelf geen laadpaal zijn, mag je aan een buitenstopcontact laden. Even bij de receptie gevraagd, met 13A laden met een binnenstopcontact mocht ook zonder bijkomende kosten. 25 meter verlengkabel uitgerold, granny charger eraan en de hele vakantie daar verder gratis kunnen laden :)

Uiteindelijk bleek dat er bij de E.Leclerc supmarkten ook veel laadpalen stonden, maar die werden niet op de kaart aangegeven. Bij Lidl's stonden vaak 2-3 dubbele 11 kW laadpalen, allemaal vrij.

Op eerdere vakanties zijn we o.a. naar Italië & Zuid-Frankrijk geweest, echt allemaal wel prima te doen met de EV. De grootste uitdaging voor de komende jaren wordt het opschalen van het aantal laders om de toegenomen aantallen EV's op de drukkere dagen snel door te kunnen laten rijden.

Nu weer snel de volgende vakanties plannen ;) d:)b

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-06 11:10
Taro schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:22:

• Op sommige "aire's" staan er 3-4 auto's te wachten naast 8 laadpalen en bij de volgende aire zijn er van de 8 laders maar liefst 6 stuks vrij. Het sturen/verspreiden kan dus helpen, mits men natuurlijk voldoende range heeft om de volgende stop te halen. Tesla geeft dit netjes aan, bij andere merken heb ik daar geen ervaring mee
Door Europese regels wordt het binnenkort bij snelladers verplicht om de kilowattuur-prijzen aan te geven. In Frankrijk staan de prijzen van de benzine vaak zelfs al bij de afrit naar de aire aangegeven. Is het dan niet gewoon handig om op dat bord voor de prijzen ook het aantal vrije/beschikbare laders aan te geven ?

Staat die op 11/12, dan is het er druk, en kan ik als het mogelijk is nog een aire verder rijden. Staat die op 4/16, dan kan is het er blijkbaar rustig, en kan ik er voor kiezen om bijvoorbeeld bij 25% resterend al te gaan laden.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Oekiejoekie schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:40:
[...]

Door Europese regels wordt het binnenkort bij snelladers verplicht om de kilowattuur-prijzen aan te geven. In Frankrijk staan de prijzen van de benzine vaak zelfs al bij de afrit naar de aire aangegeven. Is het dan niet gewoon handig om op dat bord voor de prijzen ook het aantal vrije/beschikbare laders aan te geven ?

Staat die op 11/12, dan is het er druk, en kan ik als het mogelijk is nog een aire verder rijden. Staat die op 4/16, dan kan is het er blijkbaar rustig, en kan ik er voor kiezen om bijvoorbeeld bij 25% resterend al te gaan laden.
Klinkt als een prima oplossing :)

Wij hadden op een gegeven moment een Fastned locatie met 8 laders op het oog, maar de Tesla navigatie gaf aan dat er nog 12 andere auto's naar onderweg waren. Daardoor besloten in dat geval voor een Tesla Supercharger te kiezen. Dat verbetert op dat moment de doorstroming bij Fastned én je bent zelf verzekerd van een goedkoper plekje bij een SuC dan te dringen bij een duurdere Fastned locatie, waarbij de SuC echter wel 2-3 minuten vanaf de snelweg ligt.

Op één van de vorige vakanties werd hier op een gegeven moment zelfs de bankpas geweigerd bij de Péages omdat die bij iedere SuC tweemaal extra werd gebruikt voor het eraf en erop rijden. Sinds die tijd de Bip&Go tolbadge en daar geen last meer van. Maar wel iets om rekening mee te houden als je alleen voor Tesla Superchargers gaat: Je bent op sommige wegen dus ook iedere keer aan het uit- en inchecken op tolwegen, zorg altijd (sowieso slim ;) ) voor een extra betaalmogelijkheid of schaf een Bip&Go aan, niets fijner dan bij een tolpoortje gewoon snel door de T-lane te kunnen rijden en later thuis pas de verzamelfactuur te ontvangen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@Oekiejoekie Dan wel andersom, alle apps geven namelijk aan hoeveel er vrij zijn. Dat andersom op de borden geeft veel verwarring :+

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-06 08:18
Taro schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:22:
*knip*

Echter is de volgende uitdaging dat 8-10 laadpalen aan de snelweg gewoon niet meer voldoen op drukke dagen. Het is tijd voor meer laadlocaties met 16-24-32 stuks naast de snelwegen, zonder dat je zoals bij Tesla soms >5 minuten van de snelweg af moet rijden, op een hele lange rit kost je dat gewoon minimaal een uur extra.
*knip*
Op eerdere vakanties zijn we o.a. naar Italië & Zuid-Frankrijk geweest, echt allemaal wel prima te doen met de EV. De grootste uitdaging voor de komende jaren wordt het opschalen van het aantal laders om de toegenomen aantallen EV's op de drukkere dagen snel door te kunnen laten rijden.
De uitdaging die daar dan weer aan hangt, is dat de stroom/het vermogen dan wel voorhanden moet zijn.
Waar je nu al af en toe het vermogen moet delen zal dat vooreerst alleen maar vaker voorkomen, wanneer er 24 ipv 8 laders staan, en de aansluiting wordt niet evenredig zwaarder, is de volgende klacht dat het laden te traag gaat.
Maar je staat dan wel te laden ;) .

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
Moegen gaan we de terugreis doen, ongeveer 1100 km. Vroeg vertrekken en kijken wat de laadplanning wordt. Iig nog even langzaam naar de 100%. Alleen nog even kijken of het over Luik of Brussel wordt, maar neig naar het eerste.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v97gnkDEzVefQgNRmSqciRZX6Ls=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h7ZWRAg9WZ0gedVSrWWUEYm5.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
Tweak_ers schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 07:05:
[...]
Iets zegt mij dat je nog nooit een vakantierit hebt gemaakt met de auto.
Waarom zou ik dat doen?

Hierbij foto waar we (eind april) bij een ruime en volgens mij nog nieuwe Ionity bij Narbonne staan (richting zuid). Op dat moment niet druk. WC op 5 min lopen. Dit is een van de laatste zo niet de laatste snellader voor de Spaanse grens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BwGLh8GdqPTu13G1p3-_s_9xFQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yjcz5nPyR61ga7ipO0JpJFu9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door HDoc op 04-08-2024 12:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Knip, zie de topicwaarschuwing ivm laadcurves, daarvoor kan je in andere topics terecht.

[ Voor 89% gewijzigd door Taro op 04-08-2024 13:04 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tweak_ers
Knip, feedback op de topicwaarschuwing mag in het feedback topic, niet hier.

[ Voor 73% gewijzigd door Taro op 04-08-2024 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
We hebben uiteindelijk geladen bij Tesla Neuville-en-Ferrain. 5-7 van de 20 laadpunten bezet, dus heel rustig voor de drukste zondag van het jaar. Bij deze Tesla is een best aardige bakker, maar ik was vergeten dat ie zondag gesloten is |:( Daarom naar de McDonald's gelopen. Daar stond ook een 150 kW-lader die 30 ct per kWh kost :|

Daarna naar Roye met het idee om daar naar de hele mooie Teslalader te gaan, maar ook daar was een McDonald's met een lader die 30 ct per kWh kost. De zuinigheid heeft dus gewonnen :*)

Deze laders hebben maar twee laadpunten, maar we hebben er niemand anders zien laden. Op gegeven moment wel een ice die een laadpunt blokkeerde, maar dat was het.

Al met al geen centje pijn op deze drukke vakantiereis dag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Modbreak:Dit topic gaat over lange ritten in Europa met de elektrische auto, niet over waterstof vs ICE, etc. Daarom is "waterstof" nu ook expliciet benoemd in de topicwaarschuwing. Discussies over lange ritten op waterstof kunnen ergens anders worden gevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
HDoc schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 12:10:
[...]

Hierbij foto waar we (eind april) bij een ruime en volgens mij nog nieuwe Ionity bij Narbonne staan (richting zuid). Op dat moment niet druk. WC op 5 min lopen.
Die is toch al weer een tijdje in gebruik, want daar heb ik toch alweer een keer of vier geladen. :) Prima locatie met ruime voorzieningen. Beetje achteraf maar daardoor heb je geen last van foutparkeerders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:24
Ophidian schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 18:40:
Ik heb zijn broertje gehad, corsa-e en dan is het nog wel redelijk te doen. Maar verder was de Corsa-e de meest onbetrouwbare auto die wij ooit gehad hebben.
Wat was er onbetrouwbaar aan? Onbetrouwbaar om lange ritten mee te doen?
Of in zijn algemeenheid? En wat dan precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ophidian schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 12:00:
Moegen gaan we de terugreis doen, ongeveer 1100 km. Vroeg vertrekken en kijken wat de laadplanning wordt. Iig nog even langzaam naar de 100%. Alleen nog even kijken of het over Luik of Brussel wordt, maar neig naar het eerste.

[Afbeelding]
Ik heb een hekel aan de route via Brussel en die E411 die met mijn Ioniq zeer rumoerig is. Ik heb het twee keer gedaan maar ik neem nu je in Baraque Fraiture kunt laden die route. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ophidian schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 12:00:

[Afbeelding]
Vermijd Brussel. Er zijn nogal wat werken op de ring. Als je daar in de spits voorbij komt heb je zo een uur verloren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gvg
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09-05 10:56

gvg

Tommie12 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:32:
[...]

Vermijd Brussel. Er zijn nogal wat werken op de ring. Als je daar in de spits voorbij komt heb je zo een uur verloren.
Ook mijn 1e reactie, alhoewel zuid-noord veel minder erg is dan noord-zuid (richting of vanaf de E411, oftewel Luxemburg).
Ben er de afgelopen 3maand 2x langs geweest, maar wat een drama. Vanuit het noorden naar Luxemburg is die tunnel in de R0 altijd al een verschrikking, omdat de weg daar van 3-baans naar 2-baans gaat. Maar nu is in de tunnel maar 1 baan beschikbaar en moet iedereen bij het volgende kruispunt ook er af (naar Luxemburg), omdat ze bezig zijn met werkzaamheden op de R0 verder richting het zuiden. Als je maar 1 uur vertraging hebt, heb je al geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
gvg schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:39:
[...]

Ook mijn 1e reactie, alhoewel zuid-noord veel minder erg is dan noord-zuid (richting of vanaf de E411, oftewel Luxemburg).
Ben er de afgelopen 3maand 2x langs geweest, maar wat een drama. Vanuit het noorden naar Luxemburg is die tunnel in de R0 altijd al een verschrikking, omdat de weg daar van 3-baans naar 2-baans gaat. Maar nu is in de tunnel maar 1 baan beschikbaar en moet iedereen bij het volgende kruispunt ook er af (naar Luxemburg), omdat ze bezig zijn met werkzaamheden op de R0 verder richting het zuiden. Als je maar 1 uur vertraging hebt, heb je al geluk.
Het stuk ligt op mijn normale weg van thuis naar het werk. Ik rij al maanden om….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Tommie12 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:32:
[...]

Ok, dan wordt het Luik (y) ook wel weer lekker om in je eigen bed te slapen. Hopelijk niet al te veel drukte onderweg, maar gaan altijd bewust buiten de weekenden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
Zjanzjak schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:24:
[...]

Wat was er onbetrouwbaar aan? Onbetrouwbaar om lange ritten mee te doen?
Of in zijn algemeenheid? En wat dan precies?
Iets buiten bestek van het topic, maar kapotte boordlader, kapotte airco compessor, kapotte versnellingspook, storingen waardoor meerdere malen langdurig bij dealer (lees in totaal paar maanden). En ik was niet de enige, kijk maar in het Opel topic waar sommige al aan een tweede boordlader toe zijn. Als ik dan weer bij de dealer stond was het een voor hun nieuw probleem, als ik hem ophaalde waren er een paar meer binnen gekomen met zelfde probleem. We waren een van de eerste met die EV. Levertijd was ook altijd lang omdat alle dingen in bosjes gingen, dus er ontstond een run op onderdelen steeds.

Voor mij nooit meer een Stellantis EV. Ondanks de aftersales werknemer die iedere keer zijn best deed. Ik heb hem nog een flesje wijn gebracht voor al zijn moeite, iedere keer als ik hem belde wist hij al dat hij weer een leenauto kon regelen. Mijn vrouw klaagt nog steeds over de afschuwelijke leenauto’s die ze mee kreeg :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• fredderf
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18-06 16:31
Maandag 29 juli op vakantie gegaan met een Renault ZOE met 52kw batterij. Met 2 volwassenen, grote jongen van 14, grote hond op de achterbank, een SUP achterin, grote roltas, bagagekoffer en nog wat tassen. Niet boven de achterbank uitstekend, dus kan goed door de achteruitkijkspiegel kijken. SUP peddel vastgemaakt aan de dakhendels. Daar kon weer handdoek aan om de hond uit de zon te houden. Achter de voorstoel ook een bagagekoffer met een grote dikke hondenmat erop.
2 jaar geleden durfde ik niet aan op naar eiland Elba in Italië te gaan met de ZOË. Was wel het plan, maar we hadden een Polestar 2 voor 1 maand geleasd. En dat vindt ik ook een erg mooie auto. Dat was met die Polestar charge kaart toen 35cent bij de Ionity laders. Toen ook zoveel mogelijk Ionity laders gedaan.
Jammer dat tijdens het snelladen de airco niet remote kunt starten. Moesten weer vertrekken met een hele warme auto.

Eerste stop in Rust, Duitsland. 2 nachten. Om het Europapark te bezoeken.
671km. Vertrokken om 5:45. Aankomst 16:15. 105km/h gereden op cruisecontrol. Weinig files.
Laad sessies gegevens uit Tronity app:
Vertrokken 5:45 100%.
Shell Tatelaar Didam (nog net in NL). 6:57 | 63% - 7:27 | 88% | 10kWh
Eerste Tesla lader, ook om te proberen dat het werkte. Nordpark 1, Hilden. 8:51 | 47% - 9:27 | 85% | 16 kWh
Mooie laadstation met heel veel laders. Tesla, FastNed, ander merk en een Nio accu wisselstation.
Mundipharmastraße 6, Limburg an der Lahn. Aantal Tesla laders bij een winkelcentrum. 11:09 | 37% - 12:00 | 92% | 23kWh.
Tesla, bij een bouwmarkt.
BAUHAUS, Kammerforststraße 19, 76646, Bruchsal, Baden-Württemberg. 14:12 | 32% - 15:00 | 87% | 23kWh.
Hotel Restaurant Löwen, Kleophastr. 9-11, Rust, Baden-Württemberg. 16:42 | 44% - 20:18 | 99% | 23kWh. €0,40 per kWh.

Woensdag 31 juli. Europapark naar MondSee in Oostenrijk. 558km. Exacte vertrek en aankomsttijd weet ik niet meer.

Ionity, Gruibingen, Baden-Württemberg. Direct aan de snelweg. 10:45 | 29% - 12:03 | 92% | 26kWh.
Lavazza, 83607, Holzkirchen, Bavaria. 14:06 | 22% - 14:51 | 80% | 23kWh.

Aan de MondSee, vlakbij een restaurant, 31cent per minuut, totaal €40,00!
Robert Baum Promenade 5, 5310, Mondsee, Upper Austria. 19:06 | 34% - 21:18 | 74% | 16KWh.
Pension in Oostenrijk is €0,50 per kWh.

Plugcharge pas met abonnement afgesloten voor 1 maand. Korting voor Tesla en Ionity deden het niet, maar Plugcharge support geeft aan dat ze het verschil gaan terugstorten als ik screenshots van betalingen ga sturen.

Ik zag 2 dagen voor vertrek dat in Renault app dat je voor €4,99 ook een laad korting pas kon aanvragen. Maar dan moet er een pas opgestuurd worden, wat een aantal dagen duurt. Misschien vindt ik die na de vakantie thuis op de mat. Dit dan ook maar direct opgezegd. Nog contact gezocht met Renault support via chat. Geen reactie terug gehad. Plugsurfing contact chat support, want Renault gebruikt dat. Maar die doen geen Renault ondersteuning en verwezen naar Renault. Was wel 40% korting ipv 30% korting en lager maandabonnement geld.

Onderweg ChargeFinder app gebruikt, route gepland in die app en gefilterd op exploitanten Tesla en Ionity. Er was dan ook een overzicht met welke laders op welke afstand zaten. Daar kozen we er dan 1 van.

Tronity app trial voor 14 dagen in gebruik. Gekoppeld met Renault account. Dan zijn die charges te zien. En je krijgt om de 10% pushmeldingen van de laadstatus.

Thuis achter laptop ABRP geprobeerd die ik vorige keer ook had gebruikt. Maar ik zag niet hoe ik op alleen op Tesla en Ionity kon filteren. Dus verder niet meer gebruikt.

Had wel Renault Google navigatie aan en Apple CarPlay Waze aan. Maar toen Waze ons de snelweg afstuurde alleen verder gegaan op de Google navigatie, om de snelweg laders te kunnen blijven gebruiken.

Nog kijken hoe ik de EasyPark internationaal app op de IPhone kan installeren. Te gebruiken op de vele betaalde parkeerplaatsen. Iets met wijzigingen van land/regio. Irritant.

Reistijd was lang, maar voelde niet zo. Zeker omdat we ook op tijd waren vertrokken, niet in het weekend reden en geluk met weinig files. We wisten dat het een kleine uitdaging zou kunnen zijn. De Renault Zoe is een lekkere auto. Ziet er klein van buiten uit en voelt aan de binnenkant best groot. Ook zit je vrij hoog.
Nu in Oostenrijk bij pension laden.

Over een paar dagen nog naar een ander pension in Oostenrijk. Dit is maar 30 minuten verderop. Dan nog in 1 of 2 etappes naar huis. Nog zoek welke accommodaties.

[ Voor 1% gewijzigd door fredderf op 04-08-2024 20:07 . Reden: Toevoeging airco. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
@fredderf Easypark app is gewoon installeren en account aanmaken. Ging zonder problemen en in Italië kunnen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-06 10:54
@fredderf Als je een account maakt kan je filteren op voorkeur netwerken, en als die genoeg beschikbaar zijn voor de afstand dan laat hij alleen die zien.

Zo ben ik met de Zoe vanuit Kroatië op puur Ionity gereden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
fredderf schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 16:36:
Maandag 29 juli op vakantie gegaan met een Renault ZOE met 52kw batterij. Met 2 volwassenen, grote jongen van 14, grote hond op de achterbank, een SUP achterin, grote roltas, bagagekoffer en nog wat tassen. Niet boven de achterbank uitstekend, dus kan goed door de achteruitkijkspiegel kijken. SUP peddel vastgemaakt aan de dakhendels. Daar kon weer handdoek aan om de hond uit de zon te houden. Achter de voorstoel ook een bagagekoffer met een grote dikke hondenmat erop.
2 jaar geleden durfde ik niet aan op naar eiland Elba in Italië te gaan met de ZOË. Was wel het plan, maar we hadden een Polestar 2 voor 1 maand geleasd. En dat vindt ik ook een erg mooie auto. Dat was met die Polestar charge kaart toen 35cent bij de Ionity laders. Toen ook zoveel mogelijk Ionity laders gedaan.
Eerste stop in Rust, Duitsland. 2 nachten. Om het Europapark te bezoeken.
671km. Vertrokken om 5:45. Aankomst 16:15. 105km/h gereden op cruisecontrol. Weinig files.
Laad sessies gegevens uit Tronity app:
Vertrokken 5:45 100%.
Shell Tatelaar Didam (nog net in NL). 6:57 | 63% - 7:27 | 88% | 10kWh
Eerste Tesla lader, ook om te proberen dat het werkte. Nordpark 1, Hilden. 8:51 | 47% - 9:27 | 85% | 16 kWh
Mooie laadstation met heel veel laders. Tesla, FastNed, ander merk en een Nio accu wisselstation.
Mundipharmastraße 6, Limburg an der Lahn. Aantal Tesla laders bij een winkelcentrum. 11:09 | 37% - 12:00 | 92% | 23kWh.
Tesla, bij een bouwmarkt.
BAUHAUS, Kammerforststraße 19, 76646, Bruchsal, Baden-Württemberg. 14:12 | 32% - 15:00 | 87% | 23kWh.
Hotel Restaurant Löwen, Kleophastr. 9-11, Rust, Baden-Württemberg. 16:42 | 44% - 20:18 | 99% | 23kWh. €0,40 per kWh.

Woensdag 31 juli. Europapark naar MondSee in Oostenrijk. 558km. Exacte vertrek en aankomsttijd weet ik niet meer.

Ionity, Gruibingen, Baden-Württemberg. Direct aan de snelweg. 10:45 | 29% - 12:03 | 92% | 26kWh.
Lavazza, 83607, Holzkirchen, Bavaria. 14:06 | 22% - 14:51 | 80% | 23kWh.

Aan de MondSee, vlakbij een restaurant, 31cent per minuut, totaal €40,00!
Robert Baum Promenade 5, 5310, Mondsee, Upper Austria. 19:06 | 34% - 21:18 | 74% | 16KWh.
Pension in Oostenrijk is €0,50 per kWh.

Plugcharge pas met abonnement afgesloten voor 1 maand. Korting voor Tesla en Ionity deden het niet, maar Plugcharge support geeft aan dat ze het verschil gaan terugstorten als ik screenshots van betalingen ga sturen.

Ik zag 2 dagen voor vertrek dat in Renault app dat je voor €4,99 ook een laad korting pas kon aanvragen. Maar dan moet er een pas opgestuurd worden, wat een aantal dagen duurt. Misschien vindt ik die na de vakantie thuis op de mat. Dit dan ook maar direct opgezegd. Nog contact gezocht met Renault support via chat. Geen reactie terug gehad. Plugsurfing contact chat support, want Renault gebruikt dat. Maar die doen geen Renault ondersteuning en verwezen naar Renault. Was wel 40% korting ipv 30% korting en lager maandabonnement geld.

Onderweg ChargeFinder app gebruikt, route gepland in die app en gefilterd op exploitanten Tesla en Ionity. Er was dan ook een overzicht met welke laders op welke afstand zaten. Daar kozen we er dan 1 van.

Tronity app trial voor 14 dagen in gebruik. Gekoppeld met Renault account. Dan zijn die charges te zien. En je krijgt om de 10% pushmeldingen van de laadstatus.

Thuis achter laptop ABRP geprobeerd die ik vorige keer ook had gebruikt. Maar ik zag niet hoe ik op alleen op Tesla en Ionity kon filteren. Dus verder niet meer gebruikt.

Had wel Renault Google navigatie aan en Apple CarPlay Waze aan. Maar toen Waze ons de snelweg afstuurde alleen verder gegaan op de Google navigatie, om de snelweg laders te kunnen blijven gebruiken.

Nog kijken hoe ik de EasyPark internationaal app op de IPhone kan installeren. Te gebruiken op de vele betaalde parkeerplaatsen. Iets met wijzigingen van land/regio. Irritant.

Reistijd was lang, maar voelde niet zo. Zeker omdat we ook op tijd waren vertrokken, niet in het weekend reden en geluk met weinig files. We wisten dat het een kleine uitdaging zou kunnen zijn. De Renault Zoe is een lekkere auto. Ziet er klein van buiten uit en voelt aan de binnenkant best groot. Ook zit je vrij hoog.
Nu in Oostenrijk bij pension laden.

Over een paar dagen nog naar een ander pension in Oostenrijk. Dit is maar 30 minuten verderop. Dan nog in 1 of 2 etappes naar huis. Nog zoek welke accommodaties.
Cool, met een Zoe!
Ga je bewust al zo snel aan de lader?

Kun je hem niet beter iets leger rijden?

Ik probeer hem altijd zo leeg mogelijk te rijden 😅

Voor mijn gevoel kun je tijd winnen door tot bijvoorbeeld 7% te rijden en dan laden tot 70%.

Waar je nu in 50 minuten van 37% naar 92% ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geof
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 12-06 18:22
Een tip voor mensen welke met een ev naar Portugal willen rijden. Een Octopus Electroverse pas werkt hier uitstekend! Heb ook een Evio en Miio pas maar heb deze nog niet hoeven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredderf
Tweak_ers schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 18:48:
[...]

Cool, met een Zoe!
Ga je bewust al zo snel aan de lader?

Kun je hem niet beter iets leger rijden?

Voor mijn gevoel kun je tijd winnen door tot bijvoorbeeld 7% te rijden en dan laden tot 70%.

Waar je nu in 50 minuten van 37% naar 92% ging.
Dat is nog een beetje range angst, maar wel iets te proberen op de terugweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:20
En het voordeel is ook dat in welke stad of buurt je ook woont je je dan beseft dat het altijd nóg lelijker een erger kan..

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
fredderf schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 20:02:
[...]

Dat is nog een beetje range angst, maar wel iets te proberen op de terugweg.
Geen idee hoe de Zoe dat precies doet, maar wat ik bij de Tesla doe: navigeer naar een supercharger waar ik rond de 10% aankom.

Als ik harder rijdt, zakt het percentage bij aankomst, maar als het onder de 5% komt, ga ik 100 rijden en stijgt dat percentage gegarandeerd.

Met files steeg het wel eens naar 20% en dan pak ik een supercharger verder weg.

Je kunt je range heel eenvoudig vergroten door gewoon zachter te gaan rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HDoc
[...]
Waarom zou ik dat doen?

Hierbij foto waar we (eind april) bij een ruime en volgens mij nog nieuwe Ionity bij Narbonne staan (richting zuid). Op dat moment niet druk. WC op 5 min lopen. Dit is een van de laatste zo niet de laatste snellader voor de Spaanse grens.
Mijn opmerking heeft nogal wat stof doen opwaaien. Harde data is dan nodig en daarom heb ik de reis nog eens goed nagezocht en wat blijkt:
  1. Spanje - Nederland was geen 4x maar slechts 3x laden ;)
  2. De laadtijden was iets meer dan 20 minuten, maar meer een dik half uurtje :/
Bijgaand overzichtje van de stops. Subjectief was de reis voor mij althans met de EV niet heel veel anders dan met een ICE. Met dank aan Google Maps Tijdlijn en de afschriften mijn laadpasjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9FNMQheHYoVJNxeC31haNOrVOog=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z4QX4CMyM7TwZeTn4kwtuQyI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
[...]

Waarom zou ik dat doen?

[Afbeelding]
Vorig jaar geweest. Ligt achter op de aire.
Kijk naar de 2 plekken voor auto met aanhanger. Als je caravan achteruit inparkeert staat laadpaal halverwege de caravan en komt kabel niet bij auto. Als je linker plek gebruikt blokkeert caravan de 1e normale laadplek. Daar hebben de Fransen goed over nagedacht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Tweak_ers schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 18:48:
[...]

Ik probeer eigenlijk nooit onder de 20% te komen dus zo'n 100km range. Mochten dan alle laders bezet zijn dan kan ik altijd nog doorrijden naar het volgende laadstation.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fredderf
Ophidian schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 16:54:
@fredderf Easypark app is gewoon installeren en account aanmaken. Ging zonder problemen en in Italië kunnen gebruiken.
Ik had hem in juli 2022 ook in Italië geïnstalleerd gehad. Bedankt, je triggerde me met Italië. Dus op IPhone teruggezocht op apps, niet op deze telefoon en kon hem gewoon weer installeren en gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:42
HDoc schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 21:15:
[...]

Mijn opmerking heeft nogal wat stof doen opwaaien.
Dat is niet zo gek als je stelt dat je met 20min laden 450km kunt halen :)
Harde data is dan nodig en daarom heb ik de reis nog eens goed nagezocht en wat blijkt:
Bijgaand overzichtje van de stops. Subjectief was de reis voor mij althans met de EV niet heel veel anders dan met een ICE. Met dank aan Google Maps Tijdlijn en de afschriften mijn laadpasjes.

[Afbeelding]
Ik vind het nogal extreme getallen. Kennissen van ons hebben ook een Zeekr 001 en die komen met rustig rijden op een range van rond de 400km uit. Gezien jouw laadtijden haal jij gemiddeld die 400km met 2 keer 80% van de accu en 2 keer 100%.
Daarbij rijd je dan ook nog erg zuinig ondanks dat je gemiddeld zo'n 100km/hr rijdt (meestal kom je dan uit op zo'n 25kWh/100km.)

Het zal trouwens best wel kloppen, maar bedenk wel dat je dan een van de zuinigste Zeekr 001's hebt, die ook nog eens erg goed laadt. En dat je daarbij ook nog eens stints van 4 uur maakt, wat de meeste mensen niet zullen doen (ik wel trouwens ;) )

Oftewel een erg extreem voorbeeld wat je alleen haalt met een heel nieuwe auto die minstens 70k kost en dus voor de meeste mensen niet betaalbaar is.

Het laat wel zien dat in de toekomst een EV net zo makkelijk zal worden als een ICE, maar bedenk ook dat dit nog de uitzonderingen zijn.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
[...]

Mijn opmerking heeft nogal wat stof doen opwaaien. Harde data is dan nodig en daarom heb ik de reis nog eens goed nagezocht en wat blijkt:

[Afbeelding]
Dank, verhelderend en dit zijn nummers die veel meer in mijn lijn van verwachtingen passen ook. Een wereld van verschil met de andere waardes. Mooi dat je het even hebt opgezocht, chapeau.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
[...]

[Afbeelding]
Thnx! Dat lijkt er meer op, je etappes waren dus een stuk minder dan 450km en de laadsessies langer dan 20 minuten 😉
Dit is een stuk realistischer en evengoed mooie getallen van Zeekr!

Eerste etappe 300km
Tweede etappe 390km
Derde etappe 340km
Vierde etappe 320km

Prima cijfers overigens! 👍

1300km in 15 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Laatst online: 23:42
Heeft iemand hier de Grote Sint Bernardpas al eens genomen met een EV? Ik rijd een dezer dagen vanuit Zwitserland naar Italië en dit leek me wel een tof alternatief voor de Sint Bernardtunnel. Maar… qua laden zijn er weinig mogelijkheden daar boven, dus ik vroeg me af hoe spannend dit is ;)

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:45
Ophidian schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 16:54:
Ik had Easypark ook nodig in Finland. Maar de app uit de NL Google play store werkt alleen in NL. De internationale versie hebben ze uit Google play gehaald vanwege de verwarring die is ontstaan. Als je de internationale versie al had dan werkt-ie gewoon, maar als je 'm nu wil installeren dan lukt dat niet. Ze werken eraan om de NL versie ook voor het buitenland geschikt te maken, maar dat is er nu nog niet vziw. Ik gebruik nu hier in Zweden Parkster om te parkeren.

[ Voor 3% gewijzigd door pmiddeld op 04-08-2024 22:56 ]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
posttoast schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 22:48:
Heeft iemand hier de Grote Sint Bernardpas al eens genomen met een EV? Ik rijd een dezer dagen vanuit Zwitserland naar Italië en dit leek me wel een tof alternatief voor de Sint Bernardtunnel. Maar… qua laden zijn er weinig mogelijkheden daar boven, dus ik vroeg me af hoe spannend dit is ;)
Waarom zou je daarboven willen laden, dat doe je toch terwijl je naar beneden rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Laatst online: 23:42
PeterZ(on) schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 22:58:
[...]

Waarom zou je daarboven willen laden, dat doe je toch terwijl je naar beneden rijdt.
Haha ja ik bedoel eigenlijk “onderweg”. Ik vind het een beetje lastig inschatten hoe hard het gaat als je zo snel stijgt. Mocht het allemaal niet lukken dan kan ik natuurlijk altijd keren en weer terug rijden, maar ideaal is dat niet.

In dat licht: moet ik eigenlijk nog ergens op letten om (in mijn eNiro) zo optimaal mogelijk te profiteren van afdalen? Of gaat dat allemaal automagisch?

[ Voor 14% gewijzigd door posttoast op 04-08-2024 23:01 ]

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
posttoast schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 23:00:
[...]

Haha ja ik bedoel eigenlijk “onderweg”. Ik vind het een beetje lastig inschatten hoe hard het gaat als je zo snel stijgt. Mocht het allemaal niet lukken dan kan ik natuurlijk altijd keren en weer terug rijden, maar ideaal is dat niet.

In dat licht: moet ik eigenlijk nog ergens op letten om (in mijn eNiro) zo optimaal mogelijk te profiteren van afdalen? Of gaat dat allemaal automagisch?
Daar is een formule voor, ik hou aan 0,6kWh voor elke 100m stijging maar is natuurlijk afhankelijk van het gewicht van de auto met bagage in inzittenden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
posttoast schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 23:00:
[...]

In ieder geval zorgen dat je boven niet met een volle accu naar beneden gaat want dan werkt de regeneratie niet en moet je constant de normale rem gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
posttoast schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 22:48:
Ik zit daar in de buurt en ook al heb ik geen EV, ben ik wel op die pas verschillende EVs tegen gekomen. Vast wel goed te doen dus, waarbij je bergaf natuurlijk alleen maar je accu vol aan het laden bent ;)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
PeterZ(on) schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 23:09:
[...]

In ieder geval zorgen dat je boven niet met een volle accu naar beneden gaat want dan werkt de regeneratie niet en moet je constant de normale rem gebruiken.
Dit kan ik wel beamen, met de hybrid rijdt het de 1e paar km lekker rustig omdat ie op de EV motor afremt. Maar zodra de accu vol zit moet ik of op de ICE afremmen (wat vanwege de CVT altijd op volle toeren gaat), of met de gewone rem. Beide is niet echt optimaal te noemen ;)

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HDoc
redwing schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 21:51:

Ik vind het nogal extreme getallen. Kennissen van ons hebben ook een Zeekr 001 en die komen met rustig rijden op een range van rond de 400km uit. Gezien jouw laadtijden haal jij gemiddeld die 400km met 2 keer 80% van de accu en 2 keer 100%.
Daarbij rijd je dan ook nog erg zuinig ondanks dat je gemiddeld zo'n 100km/hr rijdt (meestal kom je dan uit op zo'n 25kWh/100km.)
(...)
Het zal trouwens best wel kloppen, maar bedenk wel dat je dan een van de zuinigste Zeekr 001's hebt, die ook nog eens erg goed laadt. En dat je daarbij ook nog eens stints van 4 uur maakt, wat de meeste mensen niet zullen doen (ik wel trouwens ;) )
(...)
Het laat wel zien dat in de toekomst een EV net zo makkelijk zal worden als een ICE, maar bedenk ook dat dit nog de uitzonderingen zijn.
Mijn accu is 100 kWh en ik heb inderdaad de Long Range, dus geen 400 kW maar 200 kW vermogen, dus de helft van dat wat een Performance of een Privilege heeft en dat scheelt toch in het verbruik: hij heeft een WLTP van 620 km. Ik was bij aanschaf dan ook niet op zoek naar een racewagen maar naar een long range. Ook belangrijk: voorafgaand aan de tocht de bandenspanning volgens het boekje gemaakt. En geen 130-140 km/h maar 110-120 km/h proberen te rijden. En geen vol gas geven maar gewoon normaal optrekken. Zie bijgaande foto (met excuses voor het stof op de display) van de boordcomputer waarbij ik op een langere rit zelfs de 16 kWh/100 km haal bij een gemiddelde van 79 km/h - wat natuurlijk niet lukt als je 110-120 km/h of door de regen rijdt.

Bij aanschaf was één van de uitgangspunten: vanuit Twente in 1x op en neer Eindhoven of op en neer Amsterdam kunnen halen zonder bij te moeten laden. Mijn schatting was: echte range is WLTP x 67% met dan ook een marge. En ook: groot genoeg om met de hele familie op vakantie te gaan, dus ook genoeg ruimte op de achterbank voor twee grote pubers. Beide uitgangspunten zijn goed gehaald. Als je een EV zoekt, zou ik dan ook altijd kijken wat je behoefte is voor de dagelijkse ritten én voor de vakantie.

Ik zie dat de meeste auto's die op dit moment nieuw worden aangeboden met een wat lagere range. Ik heb het idee dat een range van 400-450 WLTP op dit moment de meest gangbare is. Ik adviseer iedereen die het wil weten een EV met een zo groot mogelijke accu te kopen, en, wat ik hier heb geleerd (want nooit zelf een probleem mee gehad), ook te letten op een goede laadsnelheid. Met een grote accu hoef je thuis minder vaak op te laden (ook beter voor je accu) en worden vakanties dus echt makkelijker. Ik blijf dan ook een voorstander van zoeken naar een auto met een hoge WLTP.

Met mijn auto lukt het prima om met een paar keer laden op en neer Spanje te rijden. Met veel EV's zal dat naar mijn idee toch ook goed mogelijk zijn, met misschien een of twee keer extra laden - zonder dat de reis volledig in het teken staat van het laden van de auto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Qsy3TNaTdndO-CJZh_iA7DRcwQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HNjK8GRNJyA2RtN9HldQndee.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 72 ... 109 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.