ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Grappig!Chaoss schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 21:19:
[...]
Ik probeer eigenlijk nooit onder de 20% te komen dus zo'n 100km range. Mochten dan alle laders bezet zijn dan kan ik altijd nog doorrijden naar het volgende laadstation.
Dat hangt niet van het land af?
De A3 en A5 zitten in Duitsland sowieso vol met laadpunten van Tesla. Iedere 20km lijkt er wel een punt te zitten.
100km is bij mij zo’n 29%
Wat ik zei, als ik met 20% aankom, navigeer ik sowieso naar de volgende.
Tot ergens 25% haal ik nog 100kW+
Met hogere soc aankomen zou de reis echt heel veel meer tijd laten kosten.
Wat in Duitsland niet altijd helpt is dat je met een hogere snelheid je soc ook omlaag brengt 😅
Heb je dat ooit wel eens nodig gehad, omdat palen niet beschikbaar waren?
posttoast schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 23:00:
[...]
Haha ja ik bedoel eigenlijk “onderweg”. Ik vind het een beetje lastig inschatten hoe hard het gaat als je zo snel stijgt. Mocht het allemaal niet lukken dan kan ik natuurlijk altijd keren en weer terug rijden, maar ideaal is dat niet.
In dat licht: moet ik eigenlijk nog ergens op letten om (in mijn eNiro) zo optimaal mogelijk te profiteren van afdalen? Of gaat dat allemaal automagisch?
- naar beneden rijd je met gebruik 0 of zelfs terugwin.PeterZ(on) schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 23:04:
[...]
Daar is een formule voor, ik hou aan 0,6kWh voor elke 100m stijging maar is natuurlijk afhankelijk van het gewicht van de auto met bagage in inzittenden.
- dat betekent dus dat je bovenop je verbruik voor de weg omhoog EN omlaag al hebt gehad.
- dus grofweg halverwege je trip al alle energie gebruikt.
Kortom: je gebruik verdubbelt.
In werkelijkheid wellicht zelfs nog wat slechter aangezien terugwinnen slechts met iets van 70% efficiëntie gaat (maar je rijdt vaak ook langzamer hetgeen weer efficiënter is)
Formule snap ik, en geloof ik ook direct, is ook handig voor inschatten van gebruik als je langzaamaan in wat hoger gebied komt. Bovenstaande vooral bedoeld om het wat inzichtelijk en intuïtief te maken. Verklaart prima waarom een trip NAAR Duitsland meer gebruikt dan een trip VAN Duitsland.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Je advies is nogal specifiek voor jouw wensen.HDoc schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 23:32:
[...]
Mijn accu is 100 kWh en ik heb inderdaad de Long Range, dus geen 400 kW maar 200 kW vermogen, dus de helft van dat wat een Performance of een Privilege heeft en dat scheelt toch in het verbruik: hij heeft een WLTP van 620 km. Ik was bij aanschaf dan ook niet op zoek naar een racewagen maar naar een long range. Ook belangrijk: voorafgaand aan de tocht de bandenspanning volgens het boekje gemaakt. En geen 130-140 km/h maar 110-120 km/h proberen te rijden. En geen vol gas geven maar gewoon normaal optrekken. Zie bijgaande foto (met excuses voor het stof op de display) van de boordcomputer waarbij ik op een langere rit zelfs de 16 kWh/100 km haal bij een gemiddelde van 79 km/h - wat natuurlijk niet lukt als je 110-120 km/h of door de regen rijdt.
Bij aanschaf was één van de uitgangspunten: vanuit Twente in 1x op en neer Eindhoven of op en neer Amsterdam kunnen halen zonder bij te moeten laden. Mijn schatting was: echte range is WLTP x 67% met dan ook een marge. En ook: groot genoeg om met de hele familie op vakantie te gaan, dus ook genoeg ruimte op de achterbank voor twee grote pubers. Beide uitgangspunten zijn goed gehaald. Als je een EV zoekt, zou ik dan ook altijd kijken wat je behoefte is voor de dagelijkse ritten én voor de vakantie.
Ik zie dat de meeste auto's die op dit moment nieuw worden aangeboden met een wat lagere range. Ik heb het idee dat een range van 400-450 WLTP op dit moment de meest gangbare is. Ik adviseer iedereen die het wil weten een EV met een zo groot mogelijke accu te kopen, en, wat ik hier heb geleerd (want nooit zelf een probleem mee gehad), ook te letten op een goede laadsnelheid. Met een grote accu hoef je thuis minder vaak op te laden (ook beter voor je accu) en worden vakanties dus echt makkelijker. Ik blijf dan ook een voorstander van zoeken naar een auto met een hoge WLTP.
Met mijn auto lukt het prima om met een paar keer laden op en neer Spanje te rijden. Met veel EV's zal dat naar mijn idee toch ook goed mogelijk zijn, met misschien een of twee keer extra laden - zonder dat de reis volledig in het teken staat van het laden van de auto.
[Afbeelding]
Op zo’n lange trip vind ik een stint van 3h al aan de lange kant.
Ik doe liever een stop meer, en heb dan kortere laadstops.
Hoe dikwijls ik thuis moet laden per week vind ik niet relevant. Ik steek die toch zowat elke dag in. (En laad met 3,5 kW)
Maar wel top dat je de cijfers post!
Sony A7 iv en wat recycled glas
Als je dan door files nog 50% hebt, waarom zou je laden?janne_nl schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 07:51:
Ik lees dat er veel naar de SoC gekeken wordt om te gaan laden. Is het niet veel beter om elke 2 uur (ongeveer 200km) te stoppen en (even) te laden (etc)?
Of als je door duitsland aan het sjeezen bent, en na 1,5h is de batterij leeg, dan haal je de 2h niet.
Tanken doe je toch ook als de naald onder de 1/4 gaat?
Precies wat ik ook doe, alleen niet elke 200km maar elke 150km met de Ioniq..Ik deel een lange trip op in etappes van ongeveer 150km wat ik in elke omstandigheid wel kan halen. Simpel en relaxt, en bij elke laadstop zet ik de volgende in de Tomtom. De navigatie in de auto stel ik in op de bestemming voor het overzicht.janne_nl schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 07:51:
Ik lees dat er veel naar de SoC gekeken wordt om te gaan laden. Is het niet veel beter om elke 2 uur (ongeveer 200km) te stoppen en (even) te laden (etc)?
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Stoppen kan zeker als je daar behoefte aan hebt. Dat laden schiet met de meeste auto’s dan niet zo op. Hoe leger de accu hoe sneller de auto laad. Beter dus van 5 naar 55 dan van 50 naar 100. Dat scheelt enorm veel tijdjanne_nl schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 07:51:
XXXVI
En als je met 5% bij de laders bent en allemaal bezet zijn en een kwartier moet wachten, en te weinig SoC hebt om de volgende te halen, is de tijdswinst weer verdwenen.ephymerous schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 08:03:
[...]
Stoppen kan zeker als je daar behoefte aan hebt. Dat laden schiet met de meeste auto’s dan niet zo op. Hoe leger de accu hoe sneller de auto laad. Beter dus van 5 naar 55 dan van 50 naar 100. Dat scheelt enorm veel tijd
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
3 keer ‘als’….PeterZ(on) schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 08:07:
[...]
En als je met 5% bij de laders bent en allemaal bezet zijn en een kwartier moet wachten, en te weinig SoC hebt om de volgende te halen, is de tijdswinst weer verdwenen.
Klopt, dat is het risico maar uit de ervaring hier blijkt dat dat erg mee valtPeterZ(on) schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 08:07:
[...]
En als je met 5% bij de laders bent en allemaal bezet zijn en een kwartier moet wachten, en te weinig SoC hebt om de volgende te halen, is de tijdswinst weer verdwenen.
Zonder gekheid, dat is het risico maar als ik dat niet neem sta ik nog langer nog te wachten. En ik probeer ongeveer een uur van te voren een plek te kiezen met veel aanbod en kan je al een indruk krijgen van de drukte.
Als ik hier lees dat een Tesla aangeeft dat er veel anderen onderweg zijn naar het laadstation dan besef ik me des te meer hoe brak de Audi is.
XXXVI
Denk dat dit mooi verschillende afwegingen kunnen zijn. In het lange ritten topic zou ik dan ook wel dat soort feiten blijven houden: je eerdere nummer ware flink anders. (En daar krijg je dan uiteraard reacties op)HDoc schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 23:32:
[...]
Mijn accu is 100 kWh en ik heb inderdaad de Long Range, dus geen 400 kW maar 200 kW vermogen, dus de helft van dat wat een Performance of een Privilege heeft en dat scheelt toch in het verbruik: hij heeft een WLTP van 620 km. Ik was bij aanschaf dan ook niet op zoek naar een racewagen maar naar een long range. Ook belangrijk: voorafgaand aan de tocht de bandenspanning volgens het boekje gemaakt. En geen 130-140 km/h maar 110-120 km/h proberen te rijden. En geen vol gas geven maar gewoon normaal optrekken. Zie bijgaande foto (met excuses voor het stof op de display) van de boordcomputer waarbij ik op een langere rit zelfs de 16 kWh/100 km haal bij een gemiddelde van 79 km/h - wat natuurlijk niet lukt als je 110-120 km/h of door de regen rijdt.
Bij aanschaf was één van de uitgangspunten: vanuit Twente in 1x op en neer Eindhoven of op en neer Amsterdam kunnen halen zonder bij te moeten laden. Mijn schatting was: echte range is WLTP x 67% met dan ook een marge. En ook: groot genoeg om met de hele familie op vakantie te gaan, dus ook genoeg ruimte op de achterbank voor twee grote pubers. Beide uitgangspunten zijn goed gehaald. Als je een EV zoekt, zou ik dan ook altijd kijken wat je behoefte is voor de dagelijkse ritten én voor de vakantie.
Ik zie dat de meeste auto's die op dit moment nieuw worden aangeboden met een wat lagere range. Ik heb het idee dat een range van 400-450 WLTP op dit moment de meest gangbare is. Ik adviseer iedereen die het wil weten een EV met een zo groot mogelijke accu te kopen, en, wat ik hier heb geleerd (want nooit zelf een probleem mee gehad), ook te letten op een goede laadsnelheid. Met een grote accu hoef je thuis minder vaak op te laden (ook beter voor je accu) en worden vakanties dus echt makkelijker. Ik blijf dan ook een voorstander van zoeken naar een auto met een hoge WLTP.
Met mijn auto lukt het prima om met een paar keer laden op en neer Spanje te rijden. Met veel EV's zal dat naar mijn idee toch ook goed mogelijk zijn, met misschien een of twee keer extra laden - zonder dat de reis volledig in het teken staat van het laden van de auto.
[Afbeelding]
Bijv.
1. “ met mijn ZEEKR 001 met 100 kWh accu en rij ik zonder veel omhaal rond de 17 a 18 kWh per 100 KM”
Op de rit vanuit Spanje die je post is dat meer 22 kWh/100 KM bij een gemiddelde van ongeveer 100 km/u (gerekend met 10 % over in Swentibold). 25% meer en heel flink onder de toegestane (standaard?) snelheid in Frankrijk
2. “En als ik na een krap half uurtje weer 450 km op de range heb staan, prima”
Je laadstop in Ambrussum van 34 minuten laadde je 270 km (59.5 kWh met 220 verbruik). Dus denk dat nog geeneens de helft van die 450 km wordt gehaald in “krap half uurtje”
3. “ Als ik met 4x20 min laden van Spanje naar NL kan rijden ”
Dat bleek in 3x en met een totaal van 114 minuten. 42% meer laad tijd dan aangegeven. (En dan laat ik de net over de grens tot net over de grens maar even buiten beschouwing)
De juiste feiten helpen veel mensen om hun reis goed te kunnen plannen en inlezen
De totale tijd is meer dan prima. Daar hoeven wat mij betreft geen opgeblazen extreme nummers bij
Dat denk ik ook wel, zeker als ik zie hoe anderen dat doen in hun video's op YT, gaat dat eigenlijk altijd wel goed. En toch ga ik het niet doen, ik speel op safe. Ik moet op een ritje Spaanse grens - NL 9 keer laden, dus 9 keer de kans dat er iets niet lukt. Anderen hoeven bijvoorbeeld maar 3 keer te laden, dus veel minder risico. Het hangt dus ook erg van de auto af en de functionaliteit welke strategie het beste past.ephymerous schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 08:18:
[...]
Klopt, dat is het risico maar uit de ervaring hier blijkt dat dat erg mee valt![]()
De Q6 en nieuwe A6 hebben AAOS dat is sowieso beter dan wat er in de oudere generaties zit, maar aanduiden hoeveel er onderweg zijn, moet je ook met korreltje zout nemen, want de niet-Telsa's staan daar niet tussen.ephymerous schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 08:18:
[...]
Als ik hier lees dat een Tesla aangeeft dat er veel anderen onderweg zijn naar het laadstation dan besef ik me des te meer hoe brak de Audi is.
Conclusie is dat het, zoals bekend, in de drukste vakantieweken beter is op de veel minder drukke zondag te reizen dan op de zwarte zaterdag. Maar goed, niet iedereen kan dat, omdat de meeste campings en vakantieparken nog steeds zaterdag als wisseldag hebben.Nova163 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:32:
[...]
We hebben uiteindelijk geladen bij Tesla Neuville-en-Ferrain. 5-7 van de 20 laadpunten bezet, dus heel rustig voor de drukste zondag van het jaar. Bij deze Tesla is een best aardige bakker, maar ik was vergeten dat ie zondag gesloten isDaarom naar de McDonald's gelopen. Daar stond ook een 150 kW-lader die 30 ct per kWh kost
![]()
Daarna naar Roye met het idee om daar naar de hele mooie Teslalader te gaan, maar ook daar was een McDonald's met een lader die 30 ct per kWh kost. De zuinigheid heeft dus gewonnen![]()
Deze laders hebben maar twee laadpunten, maar we hebben er niemand anders zien laden. Op gegeven moment wel een ice die een laadpunt blokkeerde, maar dat was het.
Al met al geen centje pijn op deze drukke vakantiereis dag.
Door ervaring tankte ik altijd als ik onder de 50% kwam, in tegenstelling tot een EV zijn files voor een ICE vaak veel minder handig.Tommie12 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 07:59:
[...]
Als je dan door files nog 50% hebt, waarom zou je laden?
Of als je door duitsland aan het sjeezen bent, en na 1,5h is de batterij leeg, dan haal je de 2h niet.
Tanken doe je toch ook als de naald onder de 1/4 gaat?
En waarom zou ik niet laden als ik toch stop? Dat geeft me weer meer ruimte om de volgende 2 uur /200km te halen. In het ergste geval gaat er maar 10% bij.
En snelheid, ik sjees (meestal) niet, ik heb dan vakantie ;-)
Precies dat laatste, we reden/rijden nooit op zaterdag. Maar we zaten ook nooit op een hele drukke camping (daar wordt te veel Nederlands gesproken ;-) ) en op een camping 20 a 30 km van de kust is het veel rustiger en zit je niet aan vaste wisseldagen vast.Of-Aaargh schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 08:55:
[...]
Conclusie is dat het, zoals bekend, in de drukste vakantieweken beter is op de veel minder drukke zondag te reizen dan op de zwarte zaterdag. Maar goed, niet iedereen kan dat, omdat de meeste campings en vakantieparken nog steeds zaterdag als wisseldag hebben.
En (kleine) kinderen begrijpen elkaar altijd wel, ongeacht te taal. (Ervaring)
Hoe weet Tesla dat dan? Ik kan me voorstellen van Tesla's, maar toch niet van non-Tesla's.ephymerous schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 08:18:
[...]
Klopt, dat is het risico maar uit de ervaring hier blijkt dat dat erg mee valt![]()
Zonder gekheid, dat is het risico maar als ik dat niet neem sta ik nog langer nog te wachten. En ik probeer ongeveer een uur van te voren een plek te kiezen met veel aanbod en kan je al een indruk krijgen van de drukte.
Dat weet Tesla niet, alleen het aantal Tesla's dat naar een SuC navigeert. Dus non-Tesla's en Tesla's die daar spontaan willen laden worden niet aangegeven.Zapato schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 09:09:
[...]
Hoe weet Tesla dat dan? Ik kan me voorstellen van Tesla's, maar toch niet van non-Tesla's.
RigolleM schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 08:54:
De Q6 en nieuwe A6 hebben AAOS dat is sowieso beter dan wat er in de oudere generaties zit,
Kijk eens naar de ruimte op de achterbank van de nieuwe A6. Dan ben je snel genezen van deze (verder wel mooie) EV. Daar kunnen net twee peuters zitten.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Theoretisch kunnen ze ook weten hoeveel Tesla’s er naar een (in het Tesla systeem opgenomen) niet-SuC zoals Fastned navigeren, maar die informatie heeft natuurlijk maar zeer beperkte waarde.PeterZ(on) schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 09:15:
[...]
Dat weet Tesla niet, alleen het aantal Tesla's dat naar een SuC navigeert. Dus non-Tesla's en Tesla's die daar spontaan willen laden worden niet aangegeven.
Dit moet je niet inschatten, want dit kun je natuurlijk eenvoudig uitrekenen.posttoast schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 23:00:
Haha ja ik bedoel eigenlijk “onderweg”. Ik vind het een beetje lastig inschatten hoe hard het gaat als je zo snel stijgt. Mocht het allemaal niet lukken dan kan ik natuurlijk altijd keren en weer terug rijden, maar ideaal is dat niet.
Iedereen heeft toch bij natuurkunde op de middelbare school de formule E=m*g*h geleerd?
Uitgaande van 2500 kg (volbeladen EV) en 100 meter stijging:
2500*10*100 = 2.5 MJ = 0.7 kWh.
Doe daar nog een rendement van de aandrijflijn van 80% oid overheen, en je zit op ca 0.9 kWh aan extra verbruik per 100 meter stijging.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Haha kijk, dat is het betere werk.Andrehj schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:09:
[...]
Dit moet je niet inschatten, want dit kun je natuurlijk eenvoudig uitrekenen.
Iedereen heeft toch bij natuurkunde op de middelbare school de formule E=m*g*h geleerd?
Uitgaande van 2500 kg (volbeladen EV) en 100 meter stijging:
2500*10*100 = 2.5 MJ = 0.7 kWh.
Doe daar nog een rendement van de aandrijflijn van 80% oid overheen, en je zit op ca 0.9 kWh aan extra verbruik per 100 meter stijging.
Enne: ik heb natuurkunde zo snel mogelijk laten vallen, was meer van de niet-exacte vakken
Reisverslag van Autorai met een Ioniq 5.
Voordeel van een Tesla, je ziet de actuele bezetting.PeterZ(on) schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 08:07:
[...]
Praktijk komt dit weinig voor.
In Italië een keer gehad en in Oostenrijk.
Beide momenten dat we toch wilde/moesten lunchen.
Actuele bezetting zie je in heel veel auto’s. Tesla geeft het ook aan als er veel Tesla’s op weg zijn naar dezelfde supercharger. Maar met het toenemende aantal niet-Tesla’s is die voorspelling lastig.Tweak_ers schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:45:
[...]
Voordeel van een Tesla, je ziet de actuele bezetting.
Tuurlijk, maar als ik 2 SUCS bij elkaar zie:PeterZ(on) schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 09:15:
[...]
Dat weet Tesla niet, alleen het aantal Tesla's dat naar een SuC navigeert. Dus non-Tesla's en Tesla's die daar spontaan willen laden worden niet aangegeven.
2 / 8 stalls vrij
8 / 24 stalls vrij
Dan weet ik dat de wachttijd bij die tweede nihil zal zijn.
Beetje kijken en in de gaten houden.
Klopt en dan pak ik de SUC met meer stalls.JTHZZ schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:47:
[...]
Actuele bezetting zie je in heel veel auto’s. Tesla geeft het ook aan als er veel Tesla’s op weg zijn naar dezelfde supercharger. Maar met het toenemende aantal niet-Tesla’s is die voorspelling lastig.
Hoe meer stalls, hoe kleiner de kans is op files en daarnaast gaan er meer mensen weg in een tijdsbestek van 5 minuten.
Precies, hoe meer stalls hoe eerder er eentje bij volle bezetting weer vrijkomt.Tweak_ers schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:48:
[...]
Tuurlijk, maar als ik 2 SUCS bij elkaar zie:
2 / 8 stalls vrij
8 / 24 stalls vrij
Dan weet ik dat de wachttijd bij die tweede nihil zal zijn.
Beetje kijken en in de gaten houden.
En 250kW vs 150kW helpt ook nog wel meePeterZ(on) schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:03:
[...]
Precies, hoe meer stalls hoe eerder er eentje bij volle bezetting weer vrijkomt.
Bij V2 val je op volle bezetting gewoon terug op 70kW en dan kan het lang duren.
[ Voor 14% gewijzigd door Tweak_ers op 05-08-2024 11:04 ]
Laat ik vooropstellen dat ik totaal niet let op de meest optimale route, batterijmanagement of verbruik. Ik wil gewoon instappen en rijden, en als de batterij bijna leeg is, zo rond de 10% (lees: het reservelampje springt aan), navigeer ik naar een laadstation.
De eerste stop was na ongeveer 300 kilometer en ik wilde bij een Tesla Supercharger stoppen. Ik kreeg al rare gezichten toen we van de snelweg af navigeerden en nog een paar minuten binnendoor moesten rijden om uiteindelijk bij een Supercharger aan te komen. Daar zaten we dan, ergens op een industrieterrein, bij een schimmig hotel zonder enige voorzieningen zoals een tafel of een bankje, wat we normaal gesproken gewend zijn bij een normaal tankstation waar je even je eigen lunch kunt nuttigen. Toen besloten we om maar een kwartier te laden om vervolgens snel onze route weer op te pakken.
Na nog eens 150 kilometer stopten we bij een tankstation langs de snelweg om uitgebreid te lunchen. Hier waren ook een aantal Ionity laadpalen en we besloten toch maar weer de auto vol te laden.
Deze ervaring beviel vele malen beter dan elke keer de snelweg af te moeten gaan en op zoek te moeten naar een Supercharger midden in een industrieterrein, dus besloten we om de Supercharger voortaan links te laten liggen (puur vanwege de extra moeite die je moet doen om de snelweg af te gaan en het gebrek aan tafels en speeltuinen voor de kinderen) en voortaan langs de snelweg te laden, ook al is het duurder.
Op de terugweg hebben we alleen maar geladen langs de snelweg, één keer bij Ionity en de tweede keer bij Totalenergie, en beide keren was de auto eerder vol dan onze koffie op was. Ik hoefde ook geen enkele keer te wachten en ik moet eerlijk bekennen dat ik in dat opzicht geen enkel verschil merk met op vakantie gaan met een ICE-auto.
Iets voor Parijs heb ik wel een keer meegemaakt dat een snellader niet werkte en ik de auto dus moest verplaatsen. Ik ben niet gelovig, maar dit leek alsof het een teken van een hogere macht was
Vijf minuten nadat ik mijn auto had verplaatst, zag ik in de verte een ambulance en brandweer bij het laadstation staan. Ik heb geen flauw idee hoe ze dit voor elkaar hebben gekregen, maar iemand is dus tegen een geparkeerde EV aangereden, dwars door een paar palen heen.
:strip_exif()/f/image/CqaNDjOSahGO8zXnt7F50whX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mPVqXQVJo6lVfDoHQWzNOc9Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Kleine edit: Suc laat ik vooral links liggen wanneer we in gezelschap rijden met ICE auto's. Zijn het alleen mijn partner en ik dan zal ik waarschijnlijk wel voor SuC kiezen al is het alleen maar vanwege de prijs.
[ Voor 3% gewijzigd door Bobo221 op 05-08-2024 11:18 ]
Oh wow, erg knap inderdaadBobo221 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:08:
Iets voor Parijs heb ik wel een keer meegemaakt dat een snellader niet werkte en ik de auto dus moest verplaatsen. Ik ben niet gelovig, maar dit leek alsof het een teken van een hogere macht was.
Vijf minuten nadat ik mijn auto had verplaatst, zag ik in de verte een ambulance en brandweer bij het laadstation staan. Ik heb geen flauw idee hoe ze dit voor elkaar hebben gekregen, maar iemand is dus tegen een geparkeerde EV aangereden, dwars door een paar palen heen.
Was dat precies bij de paal waar jij eerder stond (die niet werkte) of was dat ergens anders?
En daar tussen die zwarte paaltjes die omliggen stonden twee Ionity laadzuilen? Waar zijn die gebleven op de foto's? 🤔
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Ik denk dat die twee palen onder de auto liggen ofzogertvdijk schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:21:
[...]
Oh wow, erg knap inderdaad![]()
Was dat precies bij de paal waar jij eerder stond (die niet werkte) of was dat ergens anders?
En daar tussen die zwarte paaltjes die omliggen stonden twee Ionity laadzuilen? Waar zijn die gebleven op de foto's? 🤔
Maar even serieus, hoe krijg je dit voor elkaar.
Ik dacht na de eerste foto dat ie van de snelweg was gekomen ofzo, maar de vangrail heeft niets

Een beroerte of erger...krissie100 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:31:
[...]
Ik denk dat die twee palen onder de auto liggen ofzo![]()
Ik dacht na de eerste foto dat ie van de snelweg was gekomen ofzo, maar de vangrail heeft niets
Sommige mensen doen werkelijk alles als de laadpoort aan de verkeerde kant zit...krissie100 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:31:
[...]
Ik denk dat die twee palen onder de auto liggen ofzo![]()
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
Om dit soort teleurstellingen te voorkomen bepaal ik van tevoren waar ik ga laden en of de locatie voldoet aan mijn verwachtingen en met een paar laadstops is dat toch niet veel werk. Bovendien eenmalig want een volgende keer weet wat je kunt verwachten. Dit is iig mijn strategie.Bobo221 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:08:
De eerste stop was na ongeveer 300 kilometer en ik wilde bij een Tesla Supercharger stoppen. Ik kreeg al rare gezichten toen we van de snelweg af navigeerden en nog een paar minuten binnendoor moesten rijden om uiteindelijk bij een Supercharger aan te komen. Daar zaten we dan, ergens op een industrieterrein, bij een schimmig hotel zonder enige voorzieningen zoals een tafel of een bankje, wat we normaal gesproken gewend zijn bij een normaal tankstation waar je even je eigen lunch kunt nuttigen. Toen besloten we om maar een kwartier te laden om vervolgens snel onze route weer op te pakken.
Klopt de SuC aan Karlsruhe is ook nog zo'n staaltje incompetentie, 11 laadpalen zogezegd maar 4 achter een hek van een wasstraat met openingsuren. De ionity in Wittlich is er dan eentje met toiletten met kantoorachtige opgeningsuren... Op dat vlak vind ik abrp dan soms een teleurstelling, die is niet voorzien op dergelijke fratsenPeterZ(on) schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:58:
[...]
Om dit soort teleurstellingen te voorkomen bepaal ik van tevoren waar ik ga laden en of de locatie voldoet aan mijn verwachtingen en met een paar laadstops is dat toch niet veel werk. Bovendien eenmalig want een volgende keer weet wat je kunt verwachten. Dit is iig mijn strategie.
Met 230 km WLTP en ongeveer 3 kwartier laadtijd 10-80 is het inderdaad prima te doen met de juiste instelling. Het is ook niet alsof je dan 3 of 4 uur aan het laden bent. Gewoon met 100% weg en als je niet te snel rijdt ben je al ongeveer halverwege voor je weer moet laden. Even relax pauzeren, wat eten en drinken en je kan weer verder. Dan zou je nog bij de tweede stop de auto weer 3 kwartier aan de lader kunnen hangen, maar als je kan laden op je bestemming is een koffiepauze van een kwartier - 20 minuten waarschijnlijk al genoeg om met een veiligheidsmarge aan te komen. Natuurlijk biedt het iets meer vrijheid als je die 400 km doet met een EV met 500km WLTP range, dan bepaal je 100% je eigen stops, maar zo lang je niet in 1 dag in Spanje wil staan voldoet de Spring prima.krissie100 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 20:45:
[...]
Zo erg bedoelde ik het niet hoor, ieder z'n ding. Laat ik het anders stellen, wij zouden dat als onprettig ervaren. Ik ken echter ook mensen die er haast een wedstrijd van maken wie als eerste thuis is en daarbij niet echt denken aan rusttijden die echt wel belangrijk zijn voor o.a. de veiligheid
![]()
Terug naar de ervaringen over het elektrisch rijden.
Vorig jaar dus met de Dacia Spring naar de Belgische kust geweest (voor ons ruim 300KM) en uitstekend en ontspannen bevallen, dit jaar het plan om rond het najaar de afstand iets op te rekken naar 400KM. Snelladen doen we met max. 34KW en gemiddeld 20-80% 29KW. velen verklaren ons wellicht voor gek, maar het is echt goed te doen.
Leuk verslag!Bobo221 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:08:
Ik ben net terug van een lang weekend in Frankrijk (800 km enkele reis) en dit was mijn eerste ervaring met een EV (Tesla Model 3 2024). We reden heen met 3 auto's en terug met 2 auto's (beide ICE-auto's) en in totaal waren we met 11 personen, waarvan 3 kinderen.
Laat ik vooropstellen dat ik totaal niet let op de meest optimale route, batterijmanagement of verbruik. Ik wil gewoon instappen en rijden, en als de batterij bijna leeg is, zo rond de 10% (lees: het reservelampje springt aan), navigeer ik naar een laadstation.
Na nog eens 150 kilometer stopten we bij een tankstation langs de snelweg om uitgebreid te lunchen. Hier waren ook een aantal Ionity laadpalen en we besloten toch maar weer de auto vol te laden.
Deze ervaring beviel vele malen beter dan elke keer de snelweg af te moeten gaan en op zoek te moeten naar een Supercharger midden in een industrieterrein, dus besloten we om de Supercharger voortaan links te laten liggen (puur vanwege de extra moeite die je moet doen om de snelweg af te gaan en het gebrek aan tafels en speeltuinen voor de kinderen) en voortaan langs de snelweg te laden, ook al is het duurder.
Op de terugweg hebben we alleen maar geladen langs de snelweg, één keer bij Ionity en de tweede keer bij Totalenergie, en beide keren was de auto eerder vol dan onze koffie op was. Ik hoefde ook geen enkele keer te wachten en ik moet eerlijk bekennen dat ik in dat opzicht geen enkel verschil merk met op vakantie gaan met een ICE-auto.
Iets voor Parijs heb ik wel een keer meegemaakt dat een snellader niet werkte en ik de auto dus moest verplaatsen. Ik ben niet gelovig, maar dit leek alsof het een teken van een hogere macht was.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kleine edit: Suc laat ik vooral links liggen wanneer we in gezelschap rijden met ICE auto's. Zijn het alleen mijn partner en ik dan zal ik waarschijnlijk wel voor SuC kiezen al is het alleen maar vanwege de prijs.
Wat hierin zeker helpt is een actieve bijrijder, die de Tesla app geïnstalleerd heeft en zo een leuke SUC kan uitzoeken.
Vooral in Duitsland is het niet altijd evenveel soeps, is onze ervaring!
Maar er zijn er echt genoeg om uit te kiezen!
De hele route zit vol:
:strip_exif()/f/image/W1OdOjiHBo7KrHvXHeoL287J.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook zie je in de app foto’s van de locatie en kun je een redelijke inschatting maken.
Zo hebben wij op de terugweg van Italië naar Oostenrijk, op basis van deze foto in de app, Mogliano Veneto uitgekozen. Ziet eruit als goede koffie.
/f/image/mrH2n5f6Ml3I3RrrkkNzdixK.png?f=fotoalbum_large)
En even later zaten we, met inderdaad goede koffie en een lekker ontbijtje, in een super mooi hotel!
:strip_exif()/f/image/58I625F9cccc8eVSbnPcQVng.jpg?f=fotoalbum_large)
Waarom ik vooral Sucs als deze prefereer zijn de toiletten. Doorgaans zijn de toiletten in hotels een stuk schoner dan die bij tankstations.
Grappig, ik heb precies het tegenovergestelde van jou, ik probeer SUC’s bij tankstations te mijden.
Maar dat ging deze vakantie ook wel eens anders waardoor we idd op een industrieterrein stonden, zonder toiletten. Ten minste, er was een Tesla lounge, maar dat toilet durfde ik mijn kinderen niet naartoe te laten gaan, zo smerig. En er zat wel een koffiebar, maar die was wegens vakantie gesloten helaas 🙈
Het draait allemaal om weten waarmee je op pad gaat en dat te omarmenDeGroteMuis schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:21:
[...]
Met 230 km WLTP en ongeveer 3 kwartier laadtijd 10-80 is het inderdaad prima te doen met de juiste instelling. Het is ook niet alsof je dan 3 of 4 uur aan het laden bent. Gewoon met 100% weg en als je niet te snel rijdt ben je al ongeveer halverwege voor je weer moet laden. Even relax pauzeren, wat eten en drinken en je kan weer verder. Dan zou je nog bij de tweede stop de auto weer 3 kwartier aan de lader kunnen hangen, maar als je kan laden op je bestemming is een koffiepauze van een kwartier - 20 minuten waarschijnlijk al genoeg om met een veiligheidsmarge aan te komen. Natuurlijk biedt het iets meer vrijheid als je die 400 km doet met een EV met 500km WLTP range, dan bepaal je 100% je eigen stops, maar zo lang je niet in 1 dag in Spanje wil staan voldoet de Spring prima.
Komt er een beetje uit te zien zoals onderstaande waarschijnlijk, daar maken we gewoon een lekkere ontspannen dag van en laatste stuk binnendoor door de eifel.
/f/image/79GtKYzG8E12trjO1MpB9xQP.png?f=fotoalbum_large)
Uitstekend bevallen. Range 100-0 is tussen de 220-240km, tussen de laadstops vaak 150 - 200km gereden.
Terugweg 95 - 110kmh aangehouden. Enorme effficiente combi, qua laden was het goed te doen hoewel de laadstops op de doorreis van Slowakije en Slovenie dun gezaaid waren waardoor het opletten was.

De terugweg van 900km in een dag gedaan, hier hebben we 14 uur over gereden. De terugweg van 900km in een dag gedaan, hier hebben we 14 uur over gereden. Door de laadstops (4 stuks) was het hele gezin nog dermate fris dat 1000km op een dag te doen moet zijn.
Verbruik van Nederland naar Dresden eerste dag heen, en het verbruik van Oostenrijk naar Nederland terug.
100% meegevallen!

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 05-08-2024 12:39 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ook dat valt soms nog wel mee/tegen hoor, zelfs als je zoekt. De A7 van Wurzburg naar Oostenrijkse grens heeft niet veel soeps nog helaas lijkt het. Zelfde met de 61 van Venlo-Koblenz die is ook vrij leeg qua SuC (en dan vooral in leuke setting)Tweak_ers schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:21:
[...]
Leuk verslag!
Wat hierin zeker helpt is een actieve bijrijder, die de Tesla app geïnstalleerd heeft en zo een leuke SUC kan uitzoeken.
Vooral in Duitsland is het niet altijd evenveel soeps, is onze ervaring!
Maar er zijn er echt genoeg om uit te kiezen!
De hele route zit vol:
[Afbeelding]
Ook zie je in de app foto’s van de locatie en kun je een redelijke inschatting maken.
Zo hebben wij op de terugweg van Italië naar Oostenrijk, op basis van deze foto in de app, Mogliano Veneto uitgekozen. Ziet eruit als goede koffie.
[Afbeelding]
En even later zaten we, met inderdaad goede koffie en een lekker ontbijtje, in een super mooi hotel!
[Afbeelding]
Waarom ik vooral Sucs als deze prefereer zijn de toiletten. Doorgaans zijn de toiletten in hotels een stuk schoner dan die bij tankstations.
Grappig, ik heb precies het tegenovergestelde van jou, ik probeer SUC’s bij tankstations te mijden.
Maar dat ging deze vakantie ook wel eens anders waardoor we idd op een industrieterrein stonden, zonder toiletten. Ten minste, er was een Tesla lounge, maar dat toilet durfde ik mijn kinderen niet naartoe te laten gaan, zo smerig. En er zat wel een koffiebar, maar die was wegens vakantie gesloten helaas 🙈
Beide routes wel verder top om te rijden voor lange ritten
(Naast het feit dat de poster dus aangaf geen zin had om uit te zoeken
Dit was ook onze tactiek dit jaar. Ik achter het stuur, vriendin de tablet om af en toe ABRP te checken en de laadstops te "managen"/uit te zoeken. Kwamen er na 100km achter dat de ipad geen gps heeft, dus dat verhaal hield heel snel op. Een snelle google maps search op de volgende supercharger was een prima alternatief om te bepalen of we bij de SuC of langs de snelweg gingen stoppen.Tweak_ers schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:21:
[...]
Wij zijn van het weekend vanuit Tsjechië weer naar huis gereden met de EV9.reistier schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 07:57:
Van de week ook mijn ervaringen op het EV9 forum gedeeld, maar ik denk dat jullie het ook wel interessant vinden.
2daagse reis van West NL naar zuid Tsjechië met een Kia Ev9, afgeladen vol met kids, bagage en tent. Op de trekhaak nog een joekel van een trekhaak koffer.
Dag 1:
Afstand 865km
Totale reistijd 10 uur
Totale stoptijd 1h03m (3 tussenstops)
Gemiddelde snelheid zonder stops 96,1km/u*
Gemiddelde snelheid met stops 86,5 km/u
*dit had hoger kunnen zijn als er niet 3000 baustellen waren geweest. Waar het kon heb ik 130 op de cruise gereden.
Verbruik volgens auto 22,4kwh/100km = 194kwh totaal
Verbruik volgens Kia Charge gegevens: 205,5 kwh = laadverlies van ca. 6%.
Uit bovenstaande kan je ook halen dat de gemiddelde laadsnelheid >190kw was!
Dag 2
Auto op de overnachtingslocatie weer volgeladen tot 90%.
Afstand 207km
Totale reistijd 3h21m (geen tussenstops)
Gemiddelde snelheid 62 km/u
Gem. Verbruik volgens auto: 16,1 kwh/100km
Al met al was dit mijn eerste vakantie met een EV. Vooraf wel wat zenuwachtig en daarom de laadstations maar op voorhand uitgekozen. Achteraf gezien is het mij 100% meegevallen. Geen drukke laders, auto reedt zuiniger dan verwacht en het laden ging zo snel dat de tussenstops niet langer duurde dan met een ICE.
De statistieken:
Start: Zuid-Tsjechië met 99% accu (ca. 96kwh netto accu capaciteit)
Laadstop 1 (328km): Ionity Dresden Tor Nord, 10 min geladen (30,5kwh).
Laadstop 2: (189km) Ionity Sangerhausen, 48min geladen (94kwh). Hier ook gelijk bij avondeten gehaald bij de McDonalds.
Laadstop 3: (398km): Ionity Hamminkeln, 18 min geladen (53 kwh).
Thuis (155km met nog 18% accu)
Totale afstand 1080km
Totale energieverbruik volgens boordcomputer: 248,7kwh (gem 23,02 kwh/100km)
Totale energieverbruik obv Ionity: 256,9 kwh (laadverlies van ca. 3-4%)
Totale reistijd 12hr15min
Totale stoptijd ( incl 2min per stop voor inparkeren, inpluggen, uitpluggen etc) 1hr16min
Gemiddelde snelheid excl stops 98km/h
Gemiddelde snelheid incl stops 88km/h
Het hogere verbruik op de terugweg t.o.v. de heenweg komt denk ik met name door windrichting/windkracht en de hogere snelheid die we hebben gereden waar het kon.
Mooi overzicht, komt dat uit je auto of heb je hier een speciale app voor? Ik gebruik op het moment Excel voor dit soort overzichtenkrissie100 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:29:
[...]
Komt er een beetje uit te zien zoals onderstaande waarschijnlijk, daar maken we gewoon een lekkere ontspannen dag van
[Afbeelding]
You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot
Dus we zoeken nog een leuke plaats (aan de kust zou fijn zijn) om even een tussenstop van 1 nacht te hebben. Heel veel opties zie ik niet gelijk behalve La Rochelle. Dan wordt de afstand opgeknipt in zo'n 2x 5,5 uur.
Iemand daar wel eens geweest of misschien andere leuke plekken voor een tussenstop?
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Dat is ABRP. (ABetterRoutePlanner)LT1970 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:02:
[...]
Mooi overzicht, komt dat uit je auto of heb je hier een speciale app voor? Ik gebruik op het moment Excel voor dit soort overzichten
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Je zou ook langs de middellandse zee kunnen gaan. Plaatsjes als Collioure of Sete zijn leuk. En dan via Millau naar Disneyland.Juancho schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:09:
Wellicht een klein beetje offtopic maar wij zoeken nog een tip. We gaan namelijk eind augustus een roadtrip naar Noord Spanje doen. De laatste locatie in Spanje waar we 2 nachten verblijven is Zaragoza. Vanuit daar gaan we nog naar Disneyland Parijs maar die afstand vinden we eigenlijk te ver.
Dus we zoeken nog een leuke plaats (aan de kust zou fijn zijn) om even een tussenstop van 1 nacht te hebben. Heel veel opties zie ik niet gelijk behalve La Rochelle. Dan wordt de afstand opgeknipt in zo'n 2x 5,5 uur.
Iemand daar wel eens geweest of misschien andere leuke plekken voor een tussenstop?
Thanks, goeie! Had ik niet naar gekeken. Kost zo'n 2,5 uur extra rijden (zonder laadtijd meegenomen te hebben) maar is misschien wel een leuk alternatief dan bijv. Tours (binnenland). Ik ken die 2 plaatsjes niet die je noemt, zou je daar bijv. 1 of 2 nachten kunnen verblijven en in ons geval dan puur om echt te relaxen (liefst lekker aan strand/zee) en bij te komen en op te laden voor 2 dagen Disneyland?Zapato schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:45:
[...]
Je zou ook langs de middellandse zee kunnen gaan. Plaatsjes als Collioure of Sete zijn leuk. En dan via Millau naar Disneyland.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Collioure en Sète zijn leuke pittoreske plaatsjes. Tussen Spaanse grens en Sète (en nog veel verder) liggen volop badplaatsen, dus bijkomen/opladen moet zeker kunnen.Juancho schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:03:
[...]
Thanks, goeie! Had ik niet naar gekeken. Kost zo'n 2,5 uur extra rijden (zonder laadtijd meegenomen te hebben) maar is misschien wel een leuk alternatief dan bijv. Tours (binnenland). Ik ken die 2 plaatsjes niet die je noemt, zou je daar bijv. 1 of 2 nachten kunnen verblijven en in ons geval dan puur om echt te relaxen (liefst lekker aan strand/zee) en bij te komen en op te laden voor 2 dagen Disneyland?
Thanks, ik ga even wat opzoeken!Zapato schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:15:
[...]
Collioure en Sète zijn leuke pittoreske plaatsjes. Tussen Spaanse grens en Sète (en nog veel verder) liggen volop badplaatsen, dus bijkomen/opladen moet zeker kunnen.
Supercharger Endsee is wel prima (picnic tafel, pizza automaat en BK world cabine met diverse automaten, goede toiletten en spelcomputer voor de kinderen). 20 stalls.JohanB schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:42:
[...]
Ook dat valt soms nog wel mee/tegen hoor, zelfs als je zoekt. De A7 van Wurzburg naar Oostenrijkse grens heeft niet veel soeps nog helaas lijkt het. Zelfde met de 61 van Venlo-Koblenz die is ook vrij leeg qua SuC (en dan vooral in leuke setting)
Beide routes wel verder top om te rijden voor lange ritten
(Naast het feit dat de poster dus aangaf geen zin had om uit te zoeken)
En (vooruit aan de A8 bij Ulm) Supercharger Merklingen, 40 stalls. Met prima bakker met speelplek voor de kinderen en toiletten. Verder een Burger King.
Mooi verslag! Wat blijft de rode M3H toch gaaf!!revolution-nl schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:29:
Inmiddels ook weer terug in Nederland na een rondje Slowakije , Slovenie, Oostenrijk met de M3H RWD en Rapido Club 42.
Uitstekend bevallen. Range 100-0 is tussen de 220-240km, tussen de laadstops vaak 150 - 200km gereden.
Terugweg 95 - 110kmh aangehouden. Enorme effficiente combi, qua laden was het goed te doen hoewel de laadstops op de doorreis van Slowakije en Slovenie dun gezaaid waren waardoor het opletten was.
[Afbeelding]
De terugweg van 900km in een dag gedaan, hier hebben we 14 uur over gereden. De terugweg van 900km in een dag gedaan, hier hebben we 14 uur over gereden. Door de laadstops (4 stuks) was het hele gezin nog dermate fris dat 1000km op een dag te doen moet zijn.
Verbruik van Nederland naar Dresden eerste dag heen, en het verbruik van Oostenrijk naar Nederland terug.
100% meegevallen!
[Afbeelding]
En qua verbruik; ik rijd een C40 met alleen dakkoffer, verbruik over zo’n 1100km was ook 24kWh gemiddeld…. Dus erg netjes met caravan er achter!
Over een maand krijg ik m’n M3H AWD, ben zó benieuwd wat deze gaat doen volgend jaar zomer met dakkoffer….
Veel zogezegde « Tesla voordelen » zijn al lang niet meer uniek voor Tesla. We zijn 2024…Tweak_ers schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:45:
[...]
In mijn BMW zie ik ook de actuele bezetting van laadstations… Erg handig om met quasi zekerheid te weten dat je een vrije lader zult vinden waar je stopt.
Op google maps of andere laadpaal apps kun je van alle laadpalen zien hoeveel er bezet zijn.Tweak_ers schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:45:
[...]
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Vanochtend zijn we om 5.30 vertrokken van ons huisje, 5:40 konden we de weg op draaien. Ik had hem gisteren nog naar 100% kunnen laden, voor net dat beetje marge als het nodig zou zijn. Wat zijn die Matrix koplampen dan toch fantastisch
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2BbpcAHvmAL8zxKTz6mNQVjx.jpg?f=user_large)
Ik had kunnen bellen, ik had ook de pinpas kunnen scannen, maar ik wilde juist met mijn Volvo pas, daarmee zou het 40 cent per kWh zijn ipv 69. Had al gezien dat er 18 minuten verderop een Ionity zat, dus snel daar naartoe gereden, Ionity A6 A. du Soleil, 69220 Taponas, Frankrijk. Deze startte zonder problemen met mijn Volvo pas op en na 23 minuutjes van 21 naar 79% met 41kWh. Irritante is dat hiermee de geplande rit in ABRP niet meer uit kwam. De rit in GM laten plannen en stelde als volgende stop Ionity A31 Aire de Service, 21220 Gevrey-Chambertin, Frankrijk. Daar aangekomen helaas alle stations bezet en 1 wachtende Skoda Enyag ervoor. Gezien nog voldoende percentage, gewoon naar 1 verderop gereden in Longvic (Dijon Sud) waar ik al eerder geweest was. Daar de Tesla gepakt, net goedkoper en even snel als de Ionity. Maar helaas, de eerste die ik pakte ging niet sneller dan 36kW gedurende paar minuten. Snel verplaatst naar een andere en toen ging die weer vrij vlot naar d 139kW. Uiteindelijk in 12 minuutjes van 27 naar 62%, 22kWh.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/K2GB78i7fnglIW5z1LBImhAZ.jpg?f=user_large)
Volgende stop: Engie, Aire du Val de Meuse, A31, 52140 Val-de-Meuse, Frankrijk. Maar helaas, aldaar een prachtige paal zoals de eerste die we zagen met dezelfde foutmelding. Snel kabel terug in de paal en door naar de Tesla in Val-de-Meuse, een enorm plein met nieuwe V4 laders. Wel weer van de peage af, dus niet ideaal, van 17 naar 82%, 44kWh. Hierdoor was het mogelijk om Ionity Hauconcourt weer te halen, waar we op de heenweg waren geweest. Een enorm plein met zowel Ionity als Tesla en een grote supermarkt en bakker.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xsPTJSdiBBeidu6l5hCskSCK.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/erN8wPycluvvdoLU48GKx3Um.jpg?f=user_large)
Deze stop duurde onbewust eigenlijk langer dan gepland. Toen ik keek zat hij al dik in de 80% onbedoeld. Toen onze dochters hun broodje eenmaal op hadden zelfs 95 (49kWh geladen), maar er waren amper mensen dus was niemand tot last. Hierdoor was het mogelijk om Tesla Maastricht te halen. Dan pas zie je wat een gat er eigenlijk daartussen zit in België. Ik twijfelde even of het ging, al de hele dag wat wind tegen en verbruik relatief hoog. Maar uiteindelijk zonder problemene aangekomen met 25%. Ik zag dat er vlak voor een Fastned aan de snelweg zat. Hier aangekomen was er 1 lader vrij, maar hoorde al toen ik hem aankoppelde dat er meerdere direct weg waren gegaan omdat het niet werkte. En inderdaad, na validatie gaf de auto een fout melding. Snel door naar Tesla Maastricht. Aldaar aangesloten aan een paal, zat opvallend los en foutmelding. Volgende paal werkte wel. Kinderen laten spelen en met 82% (39kWh, 24 minuten) weer door. Toen nog even een McDonalds bezocht en thuis aangekomen om 19.45.
Uiteindelijk 1090 kilometer gereden, 233kWh verbruikt, 21,4kWh/100km gemiddeld verbruik bij 98km/h gemiddeld en 11 uur en 9 minuten gereden. We hebben er 14 uur en 5 minuten over gedaan - 49 minuten ivm Mcdonalds en - 15minuten ivm extra tijd bij die niet werkende laders, dus 13 uur met laden en pauzes. Laadkosten 66,04 door een Abonnement bij Tesla en Volvo. Die laatste was nog gratis. Laadsessies 5 ipv 7, alleen daar zaten de mislukte sessies ook nog bij.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tzRPj5zyjU9szBHU6W1sCd0V.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NwBeNwqOvsQphp09P2XXpzWZ.jpg?f=user_large)
Uiteindelijk prima snel met EV, echter niet helemaal naar wens gezien het gezeik met palen die niet meewerkte en daardoor de planning niet helemaal liep met beschikbare locaties. En in Belgie is er qua bezetting dus nog wel werk aan de winkel.

:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1ZlFX4GuBbWao5dO5yqt2Eqv.jpg?f=user_large)
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Ik kan sowieso morgen laden bij CERN, dus het is allemaal geen big deal. Maar wel een beetje jammer.
Jouw ervaring met Engie in Chères alsmede Aire de Meuse bevestigt mijn vermoeden dat je op deze aanbieder niet 100% kunt rekenen, ik heb ze tot nu toe dan ook altijd overgeslagen. Zelfde foutmelding had ik ook twee van de vier keer bij PowerDot in Spanje.Ophidian schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 22:09:
Vandaag de terugrit gedaan van de Ardèche weer terug naar huis. We hebben heel veel geluk gehad met het verkeer, met de laadpalen een stuk minder. We hebben eigenlijk geen file gehad, alleen een paar minuutjes vertraging in Luik. Ook daar waren ze vervelende wegwerkzaamheden aan het opstarten en hele stukken nog maar 1 baans, dus ook dat is iets om rekening mee te houden!
Vanochtend zijn we om 5.30 vertrokken van ons huisje, 5:40 konden we de weg op draaien. Ik had hem gisteren nog naar 100% kunnen laden, voor net dat beetje marge als het nodig zou zijn. Wat zijn die Matrix koplampen dan toch fantastischDe eerste stop zou bij Electric by D’ieteren Charging Station, Aire des Chères Est, A6, 69380 Les Chères, Frankrijk, na ongeveer 2 uur en 40 minuten en 217 kilometer. Aldaar aangekomen mooie plek met 7 300kW laders. Wat opviel is dat de dagen ervoor die 7 laders weinig gebruikt werden, maar goed. Daar aangekomen, aangesloten, pas gescand en helaas foutmelding
[Afbeelding]
Ik had kunnen bellen, ik had ook de pinpas kunnen scannen, maar ik wilde juist met mijn Volvo pas, daarmee zou het 40 cent per kWh zijn ipv 69. Had al gezien dat er 18 minuten verderop een Ionity zat, dus snel daar naartoe gereden, Ionity A6 A. du Soleil, 69220 Taponas, Frankrijk. Deze startte zonder problemen met mijn Volvo pas op en na 23 minuutjes van 21 naar 79% met 41kWh. Irritante is dat hiermee de geplande rit in ABRP niet meer uit kwam. De rit in GM laten plannen en stelde als volgende stop Ionity A31 Aire de Service, 21220 Gevrey-Chambertin, Frankrijk. Daar aangekomen helaas alle stations bezet en 1 wachtende Skoda Enyag ervoor. Gezien nog voldoende percentage, gewoon naar 1 verderop gereden in Longvic (Dijon Sud) waar ik al eerder geweest was. Daar de Tesla gepakt, net goedkoper en even snel als de Ionity. Maar helaas, de eerste die ik pakte ging niet sneller dan 36kW gedurende paar minuten. Snel verplaatst naar een andere en toen ging die weer vrij vlot naar d 139kW. Uiteindelijk in 12 minuutjes van 27 naar 62%, 22kWh.
[Afbeelding]
Volgende stop: Engie, Aire du Val de Meuse, A31, 52140 Val-de-Meuse, Frankrijk. Maar helaas, aldaar een prachtige paal zoals de eerste die we zagen met dezelfde foutmelding. Snel kabel terug in de paal en door naar de Tesla in Val-de-Meuse, een enorm plein met nieuwe V4 laders. Wel weer van de peage af, dus niet ideaal, van 17 naar 82%, 44kWh. Hierdoor was het mogelijk om Ionity Hauconcourt weer te halen, waar we op de heenweg waren geweest. Een enorm plein met zowel Ionity als Tesla en een grote supermarkt en bakker.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Deze stop duurde onbewust eigenlijk langer dan gepland. Toen ik keek zat hij al dik in de 80% onbedoeld. Toen onze dochters hun broodje eenmaal op hadden zelfs 95 (49kWh geladen), maar er waren amper mensen dus was niemand tot last. Hierdoor was het mogelijk om Tesla Maastricht te halen. Dan pas zie je wat een gat er eigenlijk daartussen zit in België. Ik twijfelde even of het ging, al de hele dag wat wind tegen en verbruik relatief hoog. Maar uiteindelijk zonder problemene aangekomen met 25%. Ik zag dat er vlak voor een Fastned aan de snelweg zat. Hier aangekomen was er 1 lader vrij, maar hoorde al toen ik hem aankoppelde dat er meerdere direct weg waren gegaan omdat het niet werkte. En inderdaad, na validatie gaf de auto een fout melding. Snel door naar Tesla Maastricht. Aldaar aangesloten aan een paal, zat opvallend los en foutmelding. Volgende paal werkte wel. Kinderen laten spelen en met 82% (39kWh, 24 minuten) weer door. Toen nog even een McDonalds bezocht en thuis aangekomen om 19.45.
Uiteindelijk 1090 kilometer gereden, 233kWh verbruikt, 21,4kWh/100km gemiddeld verbruik bij 98km/h gemiddeld en 11 uur en 9 minuten gereden. We hebben er 14 uur en 5 minuten over gedaan - 49 minuten ivm Mcdonalds en - 15minuten ivm extra tijd bij die niet werkende laders, dus 13 uur met laden en pauzes. Laadkosten 66,04 door een Abonnement bij Tesla en Volvo. Die laatste was nog gratis. Laadsessies 5 ipv 7, alleen daar zaten de mislukte sessies ook nog bij.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Uiteindelijk prima snel met EV, echter niet helemaal naar wens gezien het gezeik met palen die niet meewerkte en daardoor de planning niet helemaal liep met beschikbare locaties. En in Belgie is er qua bezetting dus nog wel werk aan de winkel.En nu wat werk aan de winkel, wat een enorme shitload aan insecten erop
![]()
[Afbeelding]
Zal Volvo nog eens een berichtje sturen, want die pas doet het verder wel fijn met een vast bedrag voor alle aanbieders met +100kW palen.
Nahja ik ze proberen maar het is bijna onmogelijk om onder de 20% soc te komen. Als ik met 100% soc vertrek heb ik een range van 450km en het lukt mij echt niet om 4 uren achter elkaar te rijden. Dan is er allang iemand, inclusief mijzelf die moet plassen.Tweak_ers schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 06:40:
[...]
Grappig!
Dat hangt niet van het land af?
Zoals ik hierboven schrijf heb ik vandaag 1125km gereden met 4 laadstops, minder pauze's lukt niet op die afstand. En een pauze is automatisch een laadpauze.
Misschien deed die het bij hem wel. De eerste keer bij PowerDot had ik geen probleem, maar een Fin met een Mercedes heeft zeker 20 min staan tobben en bellen (dacht ik) voordat hij kon laden. Toen het later bij de terugreis niet lukte had ik bij elke laadpas dezelfde foutmelding die jij ook had. Probleem ligt m.i. bij hun systeem en niet aan de pas, dus wat mij betreft niet betrouwbaar. Net als AVIA, ook onbetrouwbaar. Voor Frankrijk hou ik het bij voorkeur bij Ionity, Total en Tesla.Ophidian schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 23:12:
@PeterZ(on) Er stond bij de tweede wel een Nederlandse XC40 te laden, weet niet hoendie hem aan de praat gekregen hebben. Mogelijk gewoon met de betaalpas, maar dan betaal je wel de hoofdprijs.
Zal Volvo nog eens een berichtje sturen, want die pas doet het verder wel fijn met een vast bedrag voor alle aanbieders met +100kW palen.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Wat dat betreft starten die Tesla palen toch altijd fantastisch snel op.
[ Voor 8% gewijzigd door Ophidian op 05-08-2024 23:40 ]
Ik heb in Frankrijk ook wel eens bij een laadpaal met zo'n deurtje geladen. Ik meen me te herinneren dat het deurtje openging als ik de laadpas er voor hield, dan kon ik binnenin mijn laadkabel aansluiten, en na het sluiten/dichtdrukken van het deurtje vergrendelde de laadkabel en het deurtje, en startte de laadsessie.posttoast schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 22:50:
Bij het hotel waar ik nu zit (in Thoiry, vlakbij het CERN/Geneve) staat een FreshMile laadpaal voor de deur die ik nog niet eerder gezien heb. Je moet je via een QR code aanmelden in de app en dan gaat er een klep open waarna je de stekker in kunt pluggen. En daarna… gebeurt er helemaal niets. Werkt voor geen meter. Iemand ervaring met dit soort gekke palen?
Ik kan sowieso morgen laden bij CERN, dus het is allemaal geen big deal. Maar wel een beetje jammer.
Opel Ampera-e (2020)
Mijn eerste stop richting Italië was Aire de Mont de Nizy op de A26 en was Avia en Engie Vianeo, en was uitmuntend goed. Dus ik zou Engie niet zomaar afschrijven. FastNed zou ik toch ook toevoegen als voorkeur.PeterZ(on) schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 23:23:
[...]
Net als AVIA, ook onbetrouwbaar. Voor Frankrijk hou ik het bij voorkeur bij Ionity, Total en Tesla.
Om 9.30 vertrokken en precies 23.00 aangekomen. Met 90% vertrokken. 5 laadsessies gehad te weten:
Aire Phalempin 35kWh 20min
Aire de Vemars Ouest 42kWh 25min
Chaumont-sur-Tharonne 45kWh 26min
Aire de Boismande Ouest 39kWh 20min
Aire du Manoire 38kWh 19min
Het was vandaag ongelofelijk rustig op de Franse wegen. Geen files gehad en rond 16.00 rond Parijs (ik pak altijd de A/N104 om Parijs heen) zelfs rustig (eerste foto). Ook rustig bij de Aires. Geen laadfiles en rustig in de shops. Ik heb wel vooraf gekeken en stops waar het volgens de Shell recharge app druk is (meestal Ionity) overgeslagen. Op de plekken waar ik was kon je een kanon afschieten:)
:strip_exif()/f/image/gHPhFqHnZv3FgYxe1hYIqjwA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QgisirnfZHBgecNGL8crK5re.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eLmS7SWqeAuPU01IXery6nTp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5Bj5i4yAVNWwmfBBVHJjIiF0.jpg?f=fotoalbum_large)
Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
Ja idd, Fastned hoort daar natuurlijk ook bij. Alleen voor mij liggen die in Frankrijk niet zo gunstig wat afstanden betreft voor de Ioniq.RigolleM schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 00:18:
[...]
Mijn eerste stop richting Italië was Aire de Mont de Nizy op de 26 en was Avia en Engie Vianeo, en was uitmuntend goed. Dus ik zou Engie niet zomaar afschrijven. FastNed zou ik toch ook toevoegen als voorkeur.
Had dit jaar in Oostenrijk voor het eerst een paal van een voor mij onbekend merk waar mijnlaadchip van EVCompany niet werkt. Visa werkte gelukkig wel
Mijn ervaringen met EnBW palen waren in mei heel slecht, meerdere kapotte palen onderweg naar Toscane.Chaoss schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 08:16:
Ik weet niet in welke landen ze allemaal actief zijn maar EnBW palen werken bij mij ook altijd. Kom ze sowieso veel in duitsland tegen.
Had dit jaar in Oostenrijk voor het eerst een paal van een voor mij onbekend merk waar mijnlaadchip van EVCompany niet werkt. Visa werkte gelukkig wel
Het deurtje dicht! Wellicht is dat de oplossing, dat had ik namelijk niet geprobeerd. Vanavond maar eens doen. DankWesco schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 23:46:
[...]
Ik heb in Frankrijk ook wel eens bij een laadpaal met zo'n deurtje geladen. Ik meen me te herinneren dat het deurtje openging als ik de laadpas er voor hield, dan kon ik binnenin mijn laadkabel aansluiten, en na het sluiten/dichtdrukken van het deurtje vergrendelde de laadkabel en het deurtje, en startte de laadsessie.
Ik heb even een berekening gemaakt tussen Ionity en Tesla beide met abonnement. Kom ik op 140 euro voor Ionity en 145 euro voor Tesla. Voordeel van Ionity zou zijn vaak langs snelweg kunnen laden met als nadeel soms wachten.
Tesla, veel laadpalen, van de snelweg af. Vind dit in ons geval niet echt een nadeel omdat we ook 2 honden meenemen dus dan kunnen we ze gelijk even uitlaten.
Zie ik iets over het hoofd of zijn er nog andere laadpalen/aanbieders die goedkoper zijn?
En als ik Tesla abo aanvraag, moet ik hem dan gelijk weer annuleren ivm 1 maand opzegtermijn? Ben benieuwd naar jullie ervaring.
Gisterochtend stond ik als enige bij een Ionity station in een rij van 6 of 8 laadpalen. De volgende was een Allego station van 8 palen waar maar 1 auto stond, hoezo laadfiles
[ Voor 36% gewijzigd door Chaoss op 06-08-2024 09:00 ]
Lang niet gek! Vind je het dan niet storend om de 2e helft bijna even lang stil te staan als te rijden? Of waren dat de wat langere stretches?Chaoss schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 21:51:
Vanmorgen om 7:15 vertrokken uit Karinthië, vanavond iets voor 21 uur aangekomen. 1125km gereden en 4x een laadstop gehad. Gemiddeld dus 225km per etappe. Langer lukt ook niet want dan moet er wel iemand naar de wcGemiddeld verbruik was 15,4kwh/100km wat best netjes is aangezien ik vooral de 2de helft constant 130-140kmh heb gereden.
Ook echt bizar netjes verbruik inderdaad met die snelheden! Wat rij je? Dan reed je de 1e helft iets van 10 kWh/100km gemiddeld oid?
Ik heb vorige maand Tesla gebruikt, het lijkt meer op Spotify/Netflix en werkt dus niet met opzegtermijn. Als je gewoon annuleert voor de volgende betaaldatum, ben je er direct vanaf. (Disclaimer: als ik volgende week weer moet betalen, heb ik ongelijk gehadmichaeltb schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 08:48:
We gaan op vakantie naar oostenrijk met de Citroen e c4. Ik schat dat we tussen elke stop ongeveer 200km kunnen rijden dus een 4 of 5 stops.
Ik heb even een berekening gemaakt tussen Ionity en Tesla beide met abonnement. Kom ik op 140 euro voor Ionity en 145 euro voor Tesla. Voordeel van Ionity zou zijn vaak langs snelweg kunnen laden met als nadeel soms wachten.
Tesla, veel laadpalen, van de snelweg af. Vind dit in ons geval niet echt een nadeel omdat we ook 2 honden meenemen dus dan kunnen we ze gelijk even uitlaten.
Zie ik iets over het hoofd of zijn er nog andere laadpalen/aanbieders die goedkoper zijn?
En als ik Tesla abo aanvraag, moet ik hem dan gelijk weer annuleren ivm 1 maand opzegtermijn? Ben benieuwd naar jullie ervaring.
Aanvulling: als back-up had ik Bump (vaak €0,56 bij HPC's naast de snelweg, bijv. Aral Pulse). In Oostenrijk heb ik Electroverse of Northe gebruikt voor AC laden (geen blokkeertarieven en vaak minder dan €0,40 per kWh).
Bij Bump kun je zelf een RFID kaart (bijv. oude OV chipkaart) als laadpas koppelen in de app mocht je niet alles via de app willen doen.
[ Voor 13% gewijzigd door schumacher op 06-08-2024 09:47 ]
In Duitsland maakt het allemaal weinig uit. Tesla en EnBW zitten zonder abonnement rond de 59 cent, Ionity op 69. Met een abonnement komen Ionity en EnBW op 39 of 49 cent, tesla op 40-45 cent. Dus verschillen zijn klein. EnBW is de grootste aanbieder van snelladers in Duitsland dus die zou ik nog wel meenemen in je overweging.michaeltb schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 08:48:
We gaan op vakantie naar oostenrijk met de Citroen e c4. Ik schat dat we tussen elke stop ongeveer 200km kunnen rijden dus een 4 of 5 stops.
Maar EnBW kun je als nederlander geen laadpas aanvragen, of dit niet meer actueel?JTHZZ schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:01:
[...]
In Duitsland maakt het allemaal weinig uit. Tesla en EnBW zitten zonder abonnement rond de 59 cent, Ionity op 69. Met een abonnement komen Ionity en EnBW op 39 of 49 cent, tesla op 40-45 cent. Dus verschillen zijn klein. EnBW is de grootste aanbieder van snelladers in Duitsland dus die zou ik nog wel meenemen in je overweging.
Heb een laadpad voor Ionity aangevraagd maar weet niet of die nog op tijd binnen gaat komen.
Wil daarom ook graag bij Tesla SC kunnen laden maar lees nu over membership en verschillende tarieven.
Heb de Tesla app geinstalleerd en zie daar maar 1 tarief staan, waar kan ik de tarieven zien met of zonder membership?
Maar ik dacht dat alle tesla superchargers toegankelijk waren voor niet-Tesla's ?
Op vakantie zou ik willen laden in Sallanches Frankrijk. Dat is vlak bij mn vakantieadres en naast een Carrefour. Ideaal dus om tijdens de boodschapjes even de auto te laden.
Echter lijkt het erop dat deze alleen voor Tesla's is ? (Ik heb een ID4).
Wordt dat technisch afgedwongen ? Kan ik daar echt niet laden ?
Chargefinder app is het handigst hiervoor. Online zie je niet zoveel: https://chargefinder.com/...ndorf-supercharger/9k2mxpASW1 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:20:
Ik ga volgende week naar Frankrijk, nog nooit snelgeladen en ben me aan het voorbereiden.
Heb een laadpad voor Ionity aangevraagd maar weet niet of die nog op tijd binnen gaat komen.
Wil daarom ook graag bij Tesla SC kunnen laden maar lees nu over membership en verschillende tarieven.
Heb de Tesla app geinstalleerd en zie daar maar 1 tarief staan, waar kan ik de tarieven zien met of zonder membership?
Kun je zien in de Tesla app wanneer je die hebt geactiveerd zonder een Tesla auto. Staat de lader op de kaart, dan is hij openbaar.LastSamurai schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:21:
Misschien een domme vraag.
Maar ik dacht dat alle tesla superchargers toegankelijk waren voor niet-Tesla's ?
Op vakantie zou ik willen laden in Sallanches Frankrijk. Dat is vlak bij mn vakantieadres en naast een Carrefour. Ideaal dus om tijdens de boodschapjes even de auto te laden.
In kaartvorm kan het hier: https://www.tesla.com/nl_nl/findus?
Op de website zie ik m wel. In de app niet.schumacher schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:25:
[...]
Kun je zien in de Tesla app wanneer je die hebt geactiveerd zonder een Tesla auto. Staat de lader op de kaart, dan is hij openbaar.
In kaartvorm kan het hier: https://www.tesla.com/nl_nl/findus?
Er staat ook niet bij "This Supercharger is Open to Tesla and Other EVs with CCS compatibility"
Dus het zal wel niet werken. Ik wist niet eens dat er nog tesla-only superchargers waren.....
Laadpas weet ik niet maar via de app kan ik gewoon laden. In mijn profiel staat mijn Nederlandse adres met Country Germany, dat werkt gewoon.michaeltb schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:10:
[...]
Maar EnBW kun je als nederlander geen laadpas aanvragen, of dit niet meer actueel?
Het laden kun je alleen via de Tesla app starten en als hij daar niet te vinden is, dan kun je het laden dus niet starten, heel simpel. In een aantal landen zijn ze allemaal opengesteld (NL,D) maar in Frankrijk niet allemaal.LastSamurai schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:21:
[ Voor 5% gewijzigd door JTHZZ op 06-08-2024 10:37 ]
Bij Ionity kun je gewoon via de Ionity app laden. Het pasje is optioneel.ASW1 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:20:
Ik ga volgende week naar Frankrijk, nog nooit snelgeladen en ben me aan het voorbereiden.
Ah, dank, de tarieven die ik nu in de app zie zijn dus zonder membership.schumacher schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:24:
[...]
Chargefinder app is het handigst hiervoor. Online zie je niet zoveel: https://chargefinder.com/...ndorf-supercharger/9k2mxp
Ik zie dat het meestal zo'n 10 cent per kWh scheelt, dus om die membership er weer uit te halen moet ik minimaal 100 kWh laden.
Eerst maar eens afwachten of de pas voor Ionity nog op tijd komt voor de reis.
Tripje heen en terug naar Frankrijk heb je al snel 100kWh+ geladen, die kosten heb je er zo uit.ASW1 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:38:
[...]
Ah, dank, de tarieven die ik nu in de app zie zijn dus zonder membership.
Ik zie dat het meestal zo'n 10 cent per kWh scheelt, dus om die membership er weer uit te halen moet ik minimaal 100 kWh laden.
Eerst maar eens afwachten of de pas voor Ionity nog op tijd komt voor de reis.
Het deurtje moet dicht inderdaad, maar dat zegt ie ook op het displayposttoast schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 08:24:
[...]
Het deurtje dicht! Wellicht is dat de oplossing, dat had ik namelijk niet geprobeerd. Vanavond maar eens doen. Dank
Nou, de grap is: het display is een beetje stuk. Dus die zegt überhaupt weinig.Ophidian schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:52:
[...]
Het deurtje moet dicht inderdaad, maar dat zegt ie ook op het display
Ja dan is het lastig. Ik ben er ook meerdere tegen gekomen met de stekker buiten het deurtje, terwijl er geen auto was. Dat werkt ook verwarrend.posttoast schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:53:
[...]
Nou, de grap is: het display is een beetje stuk. Dus die zegt überhaupt weinig.
Of met een gesloopt deurtje omdat iemand de instructies niet gevolgd heeftOphidian schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:55:
[...]
Ja dan is het lastig. Ik ben er ook meerdere tegen gekomen met de stekker buiten het deurtje, terwijl er geen auto was. Dat werkt ook verwarrend.
Afgelopen donderdag rond Breda vertrokken richting Roskilde (Denemarken). Bruggen gepakt in plaats van veerpond, zo’n 950km ongeveer. Navigatie met Google Maps ingebouwd in de Volvo.
100% -> 48% (228km) naar een tussenstop gereden in het noorden van Nederland om daar even bij mijn moeder te eten. Ter plekke met de 50KW lader weer op 100% dus dat was ideaal.
100% -> 52% (156km) ongeplande stop. Moest na 1 uur en 45 minuten al naar het toilet dus on the go een stop geplanned. Kwam uit bij de McDonalds in Oldenburg (DE) waar 2 laadpalen stonden (EW GO - beiden vrij) en ik meteen van de faciliteiten gebruik kon maken. Er stond een Cupra (niet ingeprikt) op 1 plek maar de andere was vrij. Meteen even koffie gehaald
78% -> 26% (156km) ongeplande stop bij Shell met twee recharge palen net voorbij Hamburg. Er waren veel werkzaamheden (en stau) op de route dus over dit deel bijna 3 uur gedaan. Even korte sanitaire stop een half uurtje voor ik eigenlijk zou stoppen. Maar 12 minuten ingeprikt gestaan want wilde gewoon weer door.
55% -> 12% (164km) eindelijk een ‘geplande stop’. Mooie laadlocatie, aantal E.ON palen (waar ik heb geladen) met daarnaast een groot Tesla Supercharger plein EN wat losse UNO.x palen bij de benzinepomp er tegenover. Meteen even wat gegeten bij de McDonalds. Toen ik terugkwam bij de auto wilde hij eigenlijk nog even laden, maar ik had geen zin om te wachten dus ging maar gewoon door.
67% -> 8% (227km) gestopt bij het winkelcentrum in Ringsted. Laadpaal van OK (6 stuks) die mijn laadpas niet pakte. 100 meter door naar de Clever Charging Station (ruimte voor 12 uit mijn hoofd) die mijn laadpas ook niet pakte. Zowel de MTC (Shell) als ANWB pas pakte hij niet (stonden achteraf ook beiden niet in de app). Bij Clever geladen met mijn creditcard omdat ik het niet wilde riskeren door te rijden. Eerste en enige keer dat mijn hoofdpas (en dus ook back-up pas) niet werkten. Wat langer gestaan omdat ik wat voller op mijn locatie wilde aankomen. Ik geloof in totaal 22 minuten, ik kan dit helaas niet terug zien.
Eigenlijk op de laatste laadstop na gewoon gestopt wanneer ik even wilde stoppen en vertrokken wanneer ik zelf klaar was. De XC40 (my24 Single Motor, Extended Range) laad lekker rap tot 70% maar ik merk dat het stuk 70% tot 80% (snelheden rond de 50KW) al minder interessant zijn voor lange afstanden.
Terugweg vertrokken net oost van Ringsted, terug naar Breda. Wederom via de bruggen.
62% -> 11% (147km) kon bij mijn verblijf niet laden, dus helaas niet vol kunnen vertrekken. Eerste stop was een soort carpoolplaats. 4 snelladers (EWII) en 6x 22kw laders. 2 bezet en 2 vrij. Wilde een laadplaats met 6 of meer laders, wat technisch klopt maar.. he.
78% -> 6% (189km)
Laden bij Grotwisch 2 in Dätgen, Duitsland. Hier vond ik EnBW met 24 laders, er was ook een Aral Pulse station met 8 laders en een EWE Go bij de McDonalds met 4 laders. Even kopje koffie en lunchen. Kwam terug bij de auto en moest toch nog even wachten voor ik kon vertrekken en het tot de geplannede volgende stop kon halen.
80% -> 6% (225km)
Hier een zeer trosteloze laadstop op Brendelweg 5, 27755 Delmenhorst, Duitsland aan een dubbele EWE GO lader. Blijkbaar had mijn auto het aantal laadplaatsen als voorkeur maar overgeslagen. Zat een restaurantje naast, dat gesloten is op zondag. Wel binnen 3 minuten lopen een ARAL waar ik maar even een broodje en drankje heb gehaald, en even van de faciliteiten gebruik heb gemaakt. Veel file rond Hamburg vanwege het einde van WOA. Ik vond dit echt een ruk locatie dus nadat ik ook mijn appjes enzo weer had bijgelezen ging ik zo snel mogelijk weer door.
76% -> 2% (193km)
Laatste stop bij de Fastned aan de A28 (net zuid van Beilen). Flink door lopen stampen en dat zag ik in het verbruik. Ik wist dat ik bij dat Fastned kon laden, maar uiteindelijk vond ik het toch spannend om met zo weinig lading aan te komen. Laden ging wel ontzettend rap. Het was wel al net voor middernacht en ik wilde thuis zijn dus dit voelde als een lange 22 minuten
64% -> 10% (197km)
Ongeveer een half uur achter de snelwegpolitie gereden dus het verbruik viel hier erg mee.
Op de heenweg vertrok ik vol, en merkte ik dat ik zelf eerder wilde pauzeren dan de auto, dit was heerlijk en ik kon altijd en overal eenvoudig een laadstop vinden. Op de terugweg ‘moest’ ik de laadplanning volgen en merkte ik dat ik een heel stuk meer zat ‘te wachten’. Ik denk dat ik op de heenweg misschien 5 minuten langer heb gepauzeerd dan ik wilde. Op de terugweg was dit wel makkelijk 30 minuten op een reis van 12 uur. Nergens laadfiles of problemen. Ook niet in Duitsland waar het door Wacken Open Air echt heel druk was.
:strip_exif()/f/image/jYBNjwAibujUd4jOTbuvE2C4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CwuVZQkqk6rlLlIU335WGkIz.jpg?f=fotoalbum_large)
In het midden van Frankrijk, in kleine steden en dorpen staat vaak een (AC) laadpaal met een deurtje of klep. Na aanmelden wordt deurtje ontgrendeld. In sommige gevallen had ik ook moeite om te starten, het bleek te liggen aan het koppelen van je stekker: wanneer je een zachte klik hoort en voelt, na het vrij krachtig inpluggen, zat deze er goed in en kon je het deurtje sluiten en startte het laden. Ik denk dat er een soortje electro-mechanische overbrenging in zit.posttoast schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 22:50:
Bij het hotel waar ik nu zit (in Thoiry, vlakbij het CERN/Geneve) staat een FreshMile laadpaal voor de deur die ik nog niet eerder gezien heb. Je moet je via een QR code aanmelden in de app en dan gaat er een klep open waarna je de stekker in kunt pluggen. En daarna… gebeurt er helemaal niets. Werkt voor geen meter. Iemand ervaring met dit soort gekke palen?
Overigens had ik twee jaar geleden een keer dat er na het open van het deurtje een actief wespennest in bleek te zitten. Bij een andere, in een buitenwijk Bourges (op zondag waren laders van Leclerc gesloten en andere laders bij dealers achter een gesloten hek) het schermpje met een aansteker of ander vuur behandeld, vervormd en onbruikbaar.
Ionity zelf geeft geen laadpas uit, vlgs mij.ASW1 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:20:
Maar je kunt wel laden via hun app, met of zonder abo.
Bij Tesla verschillen de prijzen per locatie en mogelijk zelfs per uur.
Ook hier geldt laden dmv de app, Tesla of niet-Tesla en met of zonder abo.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Nee, niet alles is open voor niet-Tesla. Wel heel veel.LastSamurai schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:21:
In de app zie je direct of de locatie voor je beschikbaar is.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Klopt, ik heb ze er al verschillende keren op aangesproken maar zonder resultaat tot nu toe. Hij bedoelt denk ik de laadpas die je via MyRenault kan aanvragen.HansAuutB schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:37:
[...]
Ionity zelf geeft geen laadpas uit, vlgs mij.
Maar je kunt wel laden via hun app, met of zonder abo.
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.