Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:48
PeterZ(on) schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:41:
[...]

Hij bedoelt denk ik de laadpas die je via MyRenault kan aanvragen.
Klopt, de Mobilize pas van renault waarmee je in Frankrijk 29 cent per kWh betaalt bij Ionity.

[ Voor 13% gewijzigd door ASW1 op 06-08-2024 12:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:14
JTHZZ schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:04:
[...]

Of met een gesloopt deurtje omdat iemand de instructies niet gevolgd heeft :)
Ja ideaal is het niet. Alhoewel ik wel snap dat ze die stekkers tegen de brandende zon willen beschermen.

Dit zijn die palen trouwens, voor de andere topic lezers. Had hem eerder gepost, was een 22kW AC en 24kW DC charger.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/opCZgeX9L7mpIQSjf5jUjjjeKxs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mMSaxXEdDzV8ti7v9uFsOO18.jpg?f=user_large

De klep is het gedeelte waar La region op staat. Die gaat van het slot zodra je je de kant kiest en je pas scant. Daar in zit ofwel de stekker ofwel het stopcontact\22 kW lader.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:33
brrr eborn, krijg al rillingen als ik die naam weer zie. Tijdens mijn vakantie in frankrijk (gap/chorges) vorig jaar waren alle DC palen die ik van ze tegenkwam kapot (ABRP gaf aan dat ze het deden, de eborn website zelf was wel up to date). Sindsdien heeft eborn bij mij een kruisje in ABRP. de AC palen deden het wel iets vaker, maar wel gehannes met die klepjes inderdaad.

[ Voor 10% gewijzigd door LigeTRy op 06-08-2024 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:16
LigeTRy schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:40:
brrr eborn, krijg al rillingen als ik die naam weer zie. Tijdens mijn vakantie in frankrijk (gap/chorges) vorig jaar waren alle DC palen die ik van ze tegenkwam kapot (ABRP gaf aan dat ze het deden, de eborn website zelf was wel up to date). Sindsdien heeft eborn bij mij een kruisje in ABRP. de AC palen deden het wel iets vaker, maar wel gehannes met die klepjes inderdaad.
Ik heb het niet zo op zulke laders, zeker niet op een lange reis onderweg. Als die klep niet meer open gaat door wat voor oorzaak dan ook, dan ben je je kabel kwijt of sta je in het beste geval een tijd te wachten tot iemand die weer vrijgeeft. Dan heb ik liever een stopcontact in het hotel e.d. en gebruik de granny. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-09 11:00
Beetje het topic gelezen ter voorbereiding van onze vakantie naar zuid Duitsland volgende maand.
klopt het als ik zeg

Prijzen Ionity en Tesla zitten dicht bij elkaar als je een abbo neemt (voor een maand)
Ionity zit vaak naast de snelweg, Tesla zit iets verder van snelweg af.

is het dan slimmer om een Ionity abbo te nemen voor een maand?

EV= Corsa-E
Heb E-flux en Shell recharge (pay-as-you-go, aka zonder abbo)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-09 15:18
Tom- schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:03:
Beetje het topic gelezen ter voorbereiding van onze vakantie naar zuid Duitsland volgende maand.
klopt het als ik zeg

Prijzen Ionity en Tesla zitten dicht bij elkaar als je een abbo neemt (voor een maand)
Ionity zit vaak naast de snelweg, Tesla zit iets verder van snelweg af.

is het dan slimmer om een Ionity abbo te nemen voor een maand?

EV= Corsa-E
Heb E-flux en Shell recharge (pay-as-you-go, aka zonder abbo)
Je hebt je eigen vraag al beantwoord denk ik... Er vanuitgaande dat je niet te ver van de snelweg af wil laden. Ionity is meestal aan/vlakbij de snelweg/aires/parkeerplaatsen. Tesla is altijd een verrassing waar je terecht komt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:48

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

JohanB schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 09:26:
[...]

Lang niet gek! Vind je het dan niet storend om de 2e helft bijna even lang stil te staan als te rijden? Of waren dat de wat langere stretches?

Ook echt bizar netjes verbruik inderdaad met die snelheden! Wat rij je? Dan reed je de 1e helft iets van 10 kWh/100km gemiddeld oid?
Nee zo groot was het verschil niet, de omstandigheden qua buiten temperatuur/wind waren ook optimaal. Eerste helft was drukker waardoor ik meer 100-110 reed, mijn verbruik was toen 14,3kWh. Toen ik 130-140 ging rijden steeg dit dus naar 15,3kwh. Dat heeft dus amper invloed op de laadtijden.

Ik rij een Kona EV die staan er wel om bekend dat ze erg zuinig zijn.

Mijn record met de Kona is een gemiddeld verbruik van 12,8, dat was mijn eerste vakantie 4 jaar geleden toen had ik nog range anxiety waardoor ik met 100-105kmh op de cruise naar midden denemarken ben gereden. Was een rit van 800km die dus in principe met 1x laden kon :P

[ Voor 15% gewijzigd door Chaoss op 06-08-2024 14:22 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Met het risico iets off topic te gaan, maar ik heb nu in de Tesla app een betaalwijze toegevoegd (CC). Als ik een tweede betaalwijze toevoeg (SEPA) dan is de CC weer verdwenen, en als ik die weer toevoeg is de SEPA weg.
Ik kan blijkbaar niet twee betaalwijzen toevoegen en dan een daarvan selecteren (en evt. wisselen).
Hoort dat echt zo te werken of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:28
Wij vernamen dat een fulli of andere elektronische tollbadge voor ons niet perse nodig is omdat we pas eind augustus gaan rijden en het dan niet of niet zo druk zal zijn bij de tolpoortjes. Lijkt mij dan prima verder.

Maar toen bedacht ik me, moet een EV eigenlijk ook (groene) milieustickers hebben als je door Duitsland/Frankrijk/Spanje gaat rijden? Ja dus... oeps! Ik zit even te kijken en voor Frankrijk moet je deze hebben: https://certificat-air.gouv.fr/ Die moet ik dus rap bestellen omdat het maar zo 2 weken kan duren.

Moet dat voor Duitsland en Spanje ook eigenlijk? Mensen ervaring mee? Misschien heel dom gedacht, maar ik dacht...we rijden EV dus hebben met die stickers 0,0 te maken....

[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 06-08-2024 14:24 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-09 18:46
Ophidian schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 22:09: En nu wat werk aan de winkel, wat een enorme shitload aan insecten erop :/

[Afbeelding]
Tja, die ‘shitload aan insecten’ is relatief. Dat je na 1.090 km nog zo’n vrij schone voorkant hebt, zegt alles over de terugloop van het aantal insecten anno nu. Ik herinner me terugreizen decennia geleden vanaf de Ardeche naar huis met een veelvoud aan insecten op de grille en de (onderweg bij elke tankstop schoongeschrobde) voorruit….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:10
Juancho schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:23:
Wij vernamen dat een fulli of andere elektronische tollbadge voor ons niet perse nodig is omdat we pas eind augustus gaan rijden en het dan niet of niet zo druk zal zijn bij de tolpoortjes. Lijkt mij dan prima verder.

Maar toen bedacht ik me, moet een EV eigenlijk ook (groene) milieustickers hebben als je door Duitsland/Frankrijk/Spanje gaat rijden? Ja dus... oeps! Ik zit even te kijken en voor Frankrijk moet je deze hebben: https://certificat-air.gouv.fr/ Die moet ik dus rap bestellen omdat het maar zo 2 weken kan duren.

Moet dat voor Duitsland en Spanje ook eigenlijk? Mensen ervaring mee? Misschien heel dom gedacht, maar ik dacht...we rijden EV dus hebben met die stickers 0,0 te maken....
Duitsland ook als je bepaalde steden in wilt gaan.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

ASW1 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:19:
Met het risico iets off topic te gaan, maar ik heb nu in de Tesla app een betaalwijze toegevoegd (CC). Als ik een tweede betaalwijze toevoeg (SEPA) dan is de CC weer verdwenen, en als ik die weer toevoeg is de SEPA weg.
Ik kan blijkbaar niet twee betaalwijzen toevoegen en dan een daarvan selecteren (en evt. wisselen).
Hoort dat echt zo te werken of zie ik iets over het hoofd?
Ik heb een Travelcard en Apple pay actief. Travelcard staat standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
VidaR-9 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:28:
[...]

Duitsland ook als je bepaalde steden in wilt gaan.
Nee we rijden puur en alleen door Duitsland, hebben geen enkele stop daar. Pas in Frankrijk onze eerste stop. Dan volstaat alleen een Franse sticker denk ik? Want ik lees dat die Franse sticker ook in Spanje geldig is.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 12:47

Pieroman

/me

Zodra je de factuur voor het Crit'air certificaat hebt is dit meteen geldig en kan je deze tonen mocht er gecontroleerd worden. Je hoeft dus gelukkig niet op de sticker te wachten.
Duitsland kent zijn Umweltzones en ook hiervoor heb je als EV gewoon een sticker nodig. Die kan je zeer goedkoop via de stad Berlijn aanvragen of voor een paar euro meer bij deze webshop. Met laatstgenoemde zelf goede ervaring.

In Spanje zijn beide stickers geldig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
jdbiggelaa schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:28:
[...]

Tja, die ‘shitload aan insecten’ is relatief. Dat je na 1.090 km nog zo’n vrij schone voorkant hebt, zegt alles over de terugloop van het aantal insecten anno nu. Ik herinner me terugreizen decennia geleden vanaf de Ardeche naar huis met een veelvoud aan insecten op de grille en de (onderweg bij elke tankstop schoongeschrobde) voorruit….
Eens helaas. In geen tijden zoveel vlinders gezien als in de Ardeche.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:03
Juancho schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:30:
[...]

Nee we rijden puur en alleen door Duitsland, hebben geen enkele stop daar. Pas in Frankrijk onze eerste stop. Dan volstaat alleen een Franse sticker denk ik? Want ik lees dat die Franse sticker ook in Spanje geldig is.
Totdat je een keer van de snelweg af moet wegens een opbreking / file / ongeval / verkeerd rijden en je tegen een milieuzone aanloopt. Voor die paar euro zou ik het risico niet lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
[...]

Mocht je over Lyon rijden, daar ga je officieel door de stad en heb je er 1 nodig. Wat ik las kan het zelfs zo zijn dat een gebied wordt afgesloten voor bepaalde klassen als de luchtkwaliteit te slecht is. Of dit in de praktijk zo is, weet ik niet. Maar voor die 5 euro zou ik er gewoon 1 aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Pieroman schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:30:
[...]

Zodra je de factuur voor het Crit'air certificaat hebt is dit meteen geldig en kan je deze tonen mocht er gecontroleerd worden. Je hoeft dus gelukkig niet op de sticker te wachten.
Duitsland kent zijn Umweltzones en ook hiervoor heb je als EV gewoon een sticker nodig. Die kan je zeer goedkoop via de stad Berlijn aanvragen of voor een paar euro meer bij deze webshop. Met laatstgenoemde zelf goede ervaring.

In Spanje zijn beide stickers geldig :)
Maar wat ik zo lees is dat als je dus geen steden gaat bezoeken en alleen op doorreis bent naar Frankrijk je geen sticker hoeft toch?

Edit: heel stom maar wij gaan volledig door België en zo Frankrijk in. Ik dacht nog een klein stukje Duitsland maar niet dus... Dan alleen dus een Franse sticker |:(

[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 06-08-2024 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:41
Ophidian schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:35:
[...]

Mocht je over Lyon rijden, daar ga je officieel door de stad en heb je er 1 nodig. Wat ik las kan het zelfs zo zijn dat een gebied wordt afgesloten voor bepaalde klassen als de luchtkwaliteit te slecht is. Of dit in de praktijk zo is, weet ik niet. Maar voor die 5 euro zou ik er gewoon 1 aanvragen.
En je kunt dan om Lyon heen rijden, hetgeen mijn navigatie al meestal aangeeft. Maar ik ga graag door het centrum, zeker op de terugweg, heerlijk in de file langs de Rhône, lekker stokbroodje erbij, genieten van de omgeving.
p.s. ik bedoel dit serieus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

Want ik lees dat die Franse sticker ook in Spanje geldig is.
M.u.v. Barcelona dan, want daar heb je een andere milieusticker nodig.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
Juancho schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:46:
[...]

Maar wat ik zo lees is dat als je dus geen steden gaat bezoeken en alleen op doorreis bent naar Frankrijk je geen sticker hoeft toch?

Edit: heel stom maar wij gaan volledig door België en zo Frankrijk in. Ik dacht nog een klein stukje Duitsland maar niet dus... Dan alleen dus een Franse sticker |:(
De Bip & Go app bevat een route planner die de emissie zones aangeeft in Frankrijk als je erdoorheen gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ynGy5GE8u9ylCnTMfMZWTfT_SA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AfvPe1j60KoEFjCouUWVhuhM.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:32

Vlgs mij is het zo dat Frankrijk en Spanje ook het Duitse vignet accepteren.
Bestelling D-vignet online in Berlijn kost € 6. Levertijd in mijn geval was een week.

Overigens geldt in deze landen dat een vignet niet nodig is voor de doorgaande snelwegen.
D-vignet is bedoeld voor de centra van grote steden.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
https://www.anwb.nl/vakan...voorbereiding/milieuzones

o.a. Parijs valt de peripherique in de zone en in Lyon de autoroute du soleil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
HansAuutB schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:51:
[...]

Bestelling D-vignet online in Berlijn koste € 6. Levertijd in mijn geval was een week.

Overigens geldt in deze landen dat een vignet niet nodig is voor de doorgaande snelwegen.
Volgens mij is de Duitse sticker niet geldig in Frankrijk. De Franse milieusticker is wel geldig in Spanje (m.u.v. Barcelona) en in Geneve.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:53
[...]

Bestelling D-vignet online in Berlijn koste € 6. Levertijd in mijn geval was een week.

Onderbouw dat maar eens, want ik heb dat nog nergens anders gelezen (maar ik kan me vergissen).

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 13:00
[...]

Bestelling D-vignet online in Berlijn kost € 6. Levertijd in mijn geval was een week.

https://www.anwb.nl/exper...r-ook-geldig-in-frankrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Tommie12 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:56:
[...]

Onderbouw dat maar eens, want ik heb dat nog nergens anders gelezen (maar ik kan me vergissen).
Heb dat ooit op de anwb-site gelezen.
Rij al drie jaar met d-vignet door/naar Frankrijk en Spanje (en zelfs in Barcelona).
Maar kan het nu niet meer vinden, dus is mogelijk achterhaald.
Laatste keer overigens om Lyon gereden, dus toen was er al geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-09 19:50
[...]

Duitse stickers zijn ook in Spanje voldoende, maar niet in Barcelona. Daar heb je weer een specifieke sticker nodig. Check de website van de ANWB, daar staat het allemaal uitgelegd.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
Overigens zijn er in België ook milieuzones. Hier is geen sticker voor nodig en Belgische/Nederlandse kentekens hoeven zich niet te registreren. Voertuigen uit andere landen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Zapato schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:31:
Overigens zijn er in België ook milieuzones. Hier is geen sticker voor nodig en Belgische/Nederlandse kentekens hoeven zich niet te registreren. Voertuigen uit andere landen wel.
Idd, enkel registreren, geen stickers plakken of zo, want de nummerplaatherkenning doet de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:25
Ik heb die sticker vorig jaar ook aangeschaft. Voor die paar euro en gezien hij levenslang geldig is vond ik het het risico niet waard. Idioot dat zoiets nodig is voor een EV maar goed... Intussen al 2x door Rouen gereden en over de ring van Parijs waar hij toch vereist is dus better safe than sorry, de boetes zijn er niet naast het schijnt.

Kans is klein dat het gecontroleerd wordt op doortocht maar moet iedereen maar zelf uitmaken of hij het risico neemt.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ik heb al die Franse besteld. Dat moet voor onze road trip door België, Frankrijk en noord Spanje genoeg zijn. We rijden juist om Parijs heen en komen niet door Lyon en Barcelona.

We gaan de laatste 2 a 3 dagen nog wel naar Disneyland maar volgens mij is dat park een stukje van centrum Parijs af.

Dan moet het zo wel goed komen. Bedankt allen! 🙏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:51
Dit staat op de site van de ANWB, ik lees hier uit dat voor de route door Lyon een vignet nodig is:

Lyon: Er is 24/7 een permanente lage-missiezone (ZFE) ingesteld voor oude transportvoertuigen (bestemd voor goederenvervoer). Voor deze voertuigen is een vignette Crit’Air 0 t/m 2 verplicht. Meer informatie op zfe.grandlyon.com (alleen in het Frans). Vanaf 1 januari 2023 geldt ook voor personenwagens een permanente lage-emissiezone (ZFE). Deze wordt stapsgewijs ingevoerd. De Autoroute du Soleil loopt dwars door de stad en behoort tot de lage-emissiezone. Wie geen milieusticker heeft, kan de A46 nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
Het stuk autoroute rond/langs Lille kan bij zware luchtvervuiling ook tot emissiezone uitgeroepen worden, er kunnen er meer zijn. Voor Duitsland, als je bij een TUV station langsgaat kun je de groene '4' sticker meteen na betaling meenemen, en desgewenst (mits op voorraad) ook de blauwe.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gvg
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-07 14:00

gvg

Tommie12 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:33:
[...]

Idd, enkel registreren, geen stickers plakken of zo, want de nummerplaatherkenning doet de rest.
Als je Nederlandse voertuig voldoet aan de eisen hoef je je ook niet te registreren. Er is een rechtstreekse koppeling met de Nederlandse RDW. Voor Antwerpen kan je hier dan ook je NL voertuig controleren https://lez.antwerpen.be/?taal=NL

[ Voor 4% gewijzigd door gvg op 06-08-2024 16:03 . Reden: tiepvouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvg

gvg

Peter-036 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:54:
Het stuk autoroute rond/langs Lille kan bij zware luchtvervuiling ook tot emissiezone uitgeroepen worden, er kunnen er meer zijn. Voor Duitsland, als je bij een TUV station langsgaat kun je de groene '4' sticker meteen na betaling meenemen, en desgewenst (mits op voorraad) ook de blauwe.
Hieruit maak ik op dat het (nu nog) niet geldt voor de doorgaande routes bij Lille https://www.nord.gouv.fr/...d-un-episode-de-pollution

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
gvg schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:05:
[...]

Hieruit maak ik op dat het (nu nog) niet geldt voor de doorgaande routes bij Lille https://www.nord.gouv.fr/...d-un-episode-de-pollution
Je hebt gelijk, op de daar genoemde doorgaande (N.M en A) wegen geldt de vignetplicht niet.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 17:55

bert pit

asdasd

Volgens de ANWB moet je voor elk land een andere sticker hebben.

Ik heb overigens een Duitse sticker en ik heb in Bordeaux, Madrid en andere grote Spaanse steden geen boete gekregen.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
bert pit schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 18:15:
[...]

Ik heb overigens een Duitse sticker en ik heb in Bordeaux, Madrid en andere grote Spaanse steden geen boete gekregen.
Ik ben 4 jaar regelmatig in Duitsland geweest zonder sticker en zonder boete.
Situatie in Spanje en Frankrijk ken ik niet, maar in Duistland geven ze je in een stad pas een boete als er een handhaver je geparkeerd ziet staan zonder sticker. De kans om al rijdend een boete te krijgen is zeer klein.
In Antwerpen bv wordt elke auto die de stad binnen rijdt gecontroleerd door camera’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Mijn indruk in ieder geval van Frankrijk is dat er niet of nauwelijks op gehandhaafd wordt.
Er zal vast wel eens ergens hier of daar een boete zijn uitgeschreven, maar van een systematisch controleren is absoluut geen sprake.
Om maar een indruk te geven, mensen die ik naar het Crit'air vignet vroeg die net buiten Grenoble wonen hadden er geen idee van dat dat verplicht was terwijl het daar toch echt sinds januari dit jaar is ingevoerd. Van handhaving daarop hadden ze evenmin gehoord.

Als je allen maar door Lyon gaat karren zou ik me geen zorgen maken.

[ Voor 6% gewijzigd door ASW1 op 06-08-2024 18:27 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:00
Gaan jullie serieus discussiëren of je een sticker voor Frankrijk van €4,61 inclusief. Btw en verzendkosten wel zal bestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:25
ASW1 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 18:26:
Mijn indruk in ieder geval van Frankrijk is dat er niet of nauwelijks op gehandhaafd wordt.
Als je de tunnels moet passeren zou ik er toch één plakken, als ze een slechte dag hebben kan je prijs hebben, en zoals hierboven het kost niks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvg

gvg

ASW1 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 18:26:
Er zal vast wel eens ergens hier of daar een boete zijn uitgeschreven, maar van een systematisch controleren is absoluut geen sprake.
Om maar een indruk te geven, mensen die ik naar het Crit'air vignet vroeg die net buiten Grenoble wonen hadden er geen idee van dat dat verplicht was terwijl het daar toch echt sinds januari dit jaar is ingevoerd. Van handhaving daarop hadden ze evenmin gehoord.

Als je allen maar door Lyon gaat karren zou ik me geen zorgen maken.
Die bij Grenoble zou je voor 12 dagen per jaar ook een uitzondering voor aan moeten kunnen vragen.
https://www.grenoblealpes...oitures-particulieres.htm en dan onder 'Quelles sont les dérogations ?'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-09 15:18
Nooit een gehad, nooit een bekeuring gehad.. Is mi alleen echt in bepaalder zones

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
jongetje schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 18:41:
Gaan jullie serieus discussiëren of je een sticker voor Frankrijk van €4,61 inclusief. Btw en verzendkosten wel zal bestellen?
Het gaat niet om het geld, maar elke stad, elke streek vindt het binnenkort nodig om weer een vignet of sticker te vragen terwijl ondertussen een camerasysteem het werk kan doen.

En laat ons eerlijk zijn…. Een milieusticker op een electrische auto…. wTf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Het bedrag ga ik niet bediscussiëren; ik heb er zelf ook een besteld.
Maar die sticker zal in de meeste gevallen niet meer op tijd komen, reken op twee weken tot een maand.

Je mag wel een printje van de factuur maken en laten zien als ze je een boete willen geven. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 19:29:
[...]

Het gaat niet om het geld, maar elke stad, elke streek vindt het binnenkort nodig om weer een vignet of sticker te vragen terwijl ondertussen een camerasysteem het werk kan doen.

Inderdaad. Die wildgroei aan milieuzones en -vignetten is verschrikkelijk.

Hup EU, maak er wat uniforms van.

Graag niet een systeem met stickers want dat is waardeloos qua handhaving, volledig achterhaald door camerasystemen en ontsiert je voorruit permanent, voor die ene keer dat je zo’n zone in moet.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
ASW1 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 19:49:
[...]

Het bedrag ga ik niet bediscussiëren; ik heb er zelf ook een besteld.
Maar die sticker zal in de meeste gevallen niet meer op tijd komen, reken op twee weken tot een maand.

Je mag wel een printje van de factuur maken en laten zien als ze je een boete willen geven. :P
Was hier met vijf dagen binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Ophidian schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 20:13:
[...]

Was hier met vijf dagen binnen.
Dat is lekker snel, ik lees overal 2 weken soms meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
bert pit schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 18:15:
[...]

Datzelfde ANWB zegt ook dat een Franse sticker geldig is in Spanje. Dus dat voldoet voor ons... 🤔

https://www.anwb.nl/vakan...voorbereiding/milieuzones

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:50
Twee maanden geleden hebben wij een e-Niro (64kWh) gekocht. We hadden toen al een vakantie geboekt en vonden het in het begin nog wel even spannend, want "in Frankrijk zijn bijna geen laadpalen". Maar vooral na de heenreis kwamen we veel relaxter aan dan voorgaande jaren. We weten niet of dat komt omdat het rustig was op de weg (doordeweekse dag, en niet via Antwerpen/Parijs), rustig op de achterbank (2 en 4 jaar), rustig qua geluid (geen dakkoffer, wel ernstig gecupte banden), of door alle rijhulpen.
We hebben tijdens de pauzes niet hoeven wachten op de auto en ook niet vaker hoeven te stoppen vanwege de auto, al zijn we hiervan wel vrij zeker dat dat door de achterbankbezetting kwam.

heenreis
  • Rijden 2u33, ~260km. De eerste lange trip met een EV, dus het eerste deel rustig gereden. Met veel te veel accu op de eerste stop aangekomen.
  • Ionity tignee, 44m, 35.5kWh. Moesten 30m laden om de volgende stop te halen, maar na een plasje en broodje hadden we de koffie nog niet op.
  • Rijden 4u0, 292km. De ionity lag net wat van de route af en de navigatie vond het beter om over de provinciale weg door Luxemburg te rijden dan om een stukje terug te gaan. De magen van beide kinderen vinden dat geen goed idee :r ... Ook nog ergens gestopt bij een tankstation voor een plasje en een koffie.
  • Aire de Toul chadeney, 1u5, 50.9kWh. 40m laden was genoeg, maar in die tijd kun je geen broodje eten, spelen en een ijsje eten. Vertrokken met 96%. Gelukkig was maar een derde van de 14 laders bezet, dus we voelden ons niet bezwaard.
  • Rijden 1u51
  • Aire de Pont Chêne d'Argent, 28m, 28.3kWh. Een "snelle" sanitaire stop. In principe hadden we bij de vorige stop genoeg geladen in de eindbestemming te halen, maar dat zou met te weinig buffer zijn aangezien we niet wisten of we konden laden bij de camping, en de omgeving daarvan erg dun bezaaid was met laders. Bovendien redde een blaas dit niet. 5m laden was in principe genoeg geweest, maar die tijd was al voorbij voordat we überhaupt bij de wc waren.
  • Rijden 1u0
Terug
  • Rijden 1u28, 132km
  • Aire de Dijon Brognon 45m. Sanitaire stop en koffie. Nog geprobeerd te laden omdat het kon, maar kreeg de laatste twee beschikbare laders niet aan de praat.
  • Rijden 1u5, 126km
  • Aire de Lorraine Sandaucourt-lès-Rappes, 53m, 42,8kWh. Eerste geplande stop. 10 min langer dan de auto nodig had. Nog getuige geweest van een laadfile. Terwijl ik aan het overwegen was om naar 50kW lader te verhuizen (was nog met 60kW aan het laden) koppelde mijn buurman los en maakte plek voor de eerste en de laatste in de rij.
  • Rijden 1u53, 194km
  • Aire de Capellen Nord, 49m, 28.3kWh. Na een half uur losgekoppeld omdat we meer dan genoeg lading hadden om de volgende geplande stop (Tesla Maastricht) te halen en die veel goedkoper is. Luxemburg, dus wel een aantal wachtenden bij het tankstation waar we dus geen last van hadden, en een voor de sigaretten waar we wel in moesten staan voor een ijsje.
  • Rijden 54m, 100km
  • La Baraque de Fraiture, 1u45, 28,2kWh. Honger en etenstijd, dus eerder gestopt. Het duurde bij de veredelde frietkot belachelijk lang voordat we konden bestellen en voordat het eten kwam. Tijdens het wachten de auto maar na 3 kwartier losgekoppeld op 93%. ABRP berekende zo'n 80% nodig te hebben om thuis te komen, we zouden dus met ruim 10% aankomen. Dat is aan de onderkant van de comfort zone van vrouwlief.
  • Rijden 3u2, 320km. Bijna het hele stuk met Vmax gereden, wel geprobeerd om zoveel mogelijk van een slipstream gebruik te maken met 1 bolletje op de acc. Aangekomen met 6% en 20km over. Dat werd niet helemaal gewaardeerd :+ ik vermoed dat de afwijking van de voorspelling kwam omdat het een stuk rustiger werd op de weg.
Wij hadden een vignet op een vrijdag besteld, in het weekend al een bevestiging dat het verwerkt was en opgestuurd zou worden. We hadden goede hoop dat het op tijd zou komen, maar helaas. Na thuiskomst vinden we hem op de mat. Er zat tien dagen tussen de datum op de brief en de poststempel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:00
Tommie12 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 19:29:
[...]

Hoe kun je aan de buitenkant zien of het een EV is? Bij een Tesla duidelijk, maar van veel merken en modellen heb je een brandstof, hybride en ev variant. Dan is een sticker controleren veel eenvoudiger.

Daarnaast is dit niet per stad. Als je van Duitsland en/of Frankrijk hebt is die ook gewoon geldig in Spanje.

Verder stop ik want is erg offtopic aan het worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 09:14
JTHZZ schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:35:
[...]
Het laden kun je alleen via de Tesla app starten en als hij daar niet te vinden is, dan kun je het laden dus niet starten, heel simpel. In een aantal landen zijn ze allemaal opengesteld (NL,D) maar in Frankrijk niet allemaal.
Ook in Engeland niet allemaal.

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:53

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

HDoc schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 21:55:
[...]

Ook in Engeland niet allemaal.
Begin dit jaar gemerkt dat op Google een Tesla Supercharger staat aangegeven bij Telford, langs de M54. Op weg naar Shrewsbury leek me dat een goed idee. Bij aankomst stond die niet in de Tesla app en kon ik inderdaad laden niet starten. Check dus de app.

Zijn op de terugweg gaan laden bij Merry Hill, Pedmore Rd, Brierley Hill DY5 1QX. Zowel in Google als in de app. Bij een winkelcentrum, veel stalls, maar lastig te bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:46
Jan Lelie schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:14:
[...]

Begin dit jaar gemerkt dat op Google een Tesla Supercharger staat aangegeven bij Telford, langs de M54. Op weg naar Shrewsbury leek me dat een goed idee. Bij aankomst stond die niet in de Tesla app en kon ik inderdaad laden niet starten. Check dus de app.

Zijn op de terugweg gaan laden bij Merry Hill, Pedmore Rd, Brierley Hill DY5 1QX. Zowel in Google als in de app. Bij een winkelcentrum, veel stalls, maar lastig te bereiken.
Je kunt het ook in Google Maps zien. Als er alleen ‘Tesla’ aansluitingen staan is hij niet opengesteld. Als er ook CCS bij staat, dan kun je er ook met een niet-Tesla laden. Bij ‘Betaling’ staat dan ook nog ‘Supercharger (non-Tesla)’ op Bij Telford zit er dus een met alleen ‘Tesla’. Soms staan de CCS er niet bij terwijl ze wel opengesteld zijn, maar andersom heb ik nog niet meegemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KzFMUT13Zi3kOE0_70N25XPyBCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wB8lTDNtxW3FAKQsGRf6Zgiv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door JTHZZ op 06-08-2024 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
JTHZZ schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:23:
[...]

Je kunt het ook in Google Maps zien. Als er alleen ‘Tesla’ aansluitingen staan is hij niet opengesteld. Als er ook CCS bij staat, dan kun je er ook met een niet-Tesla laden. Bij ‘Betaling’ staat dan ook nog ‘Supercharger (non-Tesla)’ op Bij Telford zit er dus een met alleen ‘Tesla’. Soms staan de CCS er niet bij terwijl ze wel opengesteld zijn, maar andersom heb ik nog niet meegemaakt.
Ik zie dat op GM allemaal niet staan, dus duidelijk is het dan niet. Of ik kijk niet goed, kan ook natuurlijk. Als ik bij een SuC wil laden kijk ik in de app, de Tesla site of Chargerfinder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07-09 15:55
Chaoss schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:15:
[...]

Nee zo groot was het verschil niet, de omstandigheden qua buiten temperatuur/wind waren ook optimaal. Eerste helft was drukker waardoor ik meer 100-110 reed, mijn verbruik was toen 14,3kWh. Toen ik 130-140 ging rijden steeg dit dus naar 15,3kwh. Dat heeft dus amper invloed op de laadtijden.

Ik rij een Kona EV die staan er wel om bekend dat ze erg zuinig zijn.

Mijn record met de Kona is een gemiddeld verbruik van 12,8, dat was mijn eerste vakantie 4 jaar geleden toen had ik nog range anxiety waardoor ik met 100-105kmh op de cruise naar midden denemarken ben gereden. Was een rit van 800km die dus in principe met 1x laden kon :P
Hele nette scores inderdaad. Blijft ie toch goed doen de Kona en misschien geluk met een efficiente? EV database zit er dan ook nog wel een flink pak naast. Die komt op 18,4 bij 110, dus iets van 22 bij 135 km/h, waar jij dus zo’n 30% onder lijkt te zitten.

Alsnog vind ik persoonlijk om de 1,5 uur stoppen nog wel fors (225/135). Maar hij lijkt dus flink langer mee te kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
PeterZ(on) schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:36:
[...]

Ik zie dat op GM allemaal niet staan, dus duidelijk is het dan niet. Of ik kijk niet goed, kan ook natuurlijk. Als ik bij een SuC wil laden kijk ik in de app, de Tesla site of Chargerfinder.
Ik zie dat Google iets heeft veranderd want ik zie die CCS nu ook nergens meer staan. Maar je ziet wel supercharger (non-Tesla) en daar kun je ze aan herkennen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hPxPmhZL5jPr-s9XL6MtgZVNh5A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5z4EUgdmY4eZj2eCJheYDBf2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door JTHZZ op 06-08-2024 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
JTHZZ schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 23:03:
[...]

Gewoon even op de Tesla Supercharger tikken zoals ik hierboven heb gedaan. Als je CCS ziet staan en/of supercharger (non-Tesla) dan is het goed.
Ik heb er verschillende geprobeerd maar ik zie geen verschil in locaties voor alleen Tesla en voor non Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
PeterZ(on) schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 23:06:
[...]

Ik heb er verschillende geprobeerd maar ik zie geen verschil in locaties voor alleen Tesla en voor non Tesla.
Zie hierboven. Google heeft het veranderd. Heb mijn post aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
JTHZZ schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 23:07:
[...]

Zie hierboven. Google heeft het veranderd. Heb mijn post aangepast.
Nu zie ik ook waarom ik niets zag. Jij had het over GM op je smartphone en ik op mijn laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 17:55

bert pit

asdasd

Het is niet het geld, maar het gedoe. Je moet weten wanneer je er een nodig hebt en of er gehandhaafd wordt. In Keulen rijd iedereen met zo'n sticker, in Antwerpen zie je ze bijna niet, Brussel ook bijna niet maar in Barcelona is een camerasysteem geinstalleerd.
Zo heeft elke regio zijn eigen beleid, soms per stad soms per land. Bovendien zijn het behoorlijk grote stickers en heb je ze niet, dan riskeer je mogelijk een hoge boete.

Daarnaast maken wij in de vakantie vaak roadtrips door Europa, waarvan de route niet helemaal vast staat. Als ik nu plotseling Milaan wil bezoeken hoe kom ik dan aan zo'n sticker?

[ Voor 11% gewijzigd door bert pit op 07-08-2024 00:00 ]

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:48

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

JohanB schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 23:02:
[...]

Hele nette scores inderdaad. Blijft ie toch goed doen de Kona en misschien geluk met een efficiente? EV database zit er dan ook nog wel een flink pak naast. Die komt op 18,4 bij 110, dus iets van 22 bij 135 km/h, waar jij dus zo’n 30% onder lijkt te zitten.

Alsnog vind ik persoonlijk om de 1,5 uur stoppen nog wel fors (225/135). Maar hij lijkt dus flink langer mee te kunnen
Ik had 4 stops op 1125km dus dat is zo om de 225km. En in de praktijk is dat zo'n 2 uur rijden incl de vele wegwerkzaamheden in Duitsland. We zijn in totaal 13 uur en 3 kwartier onderweg geweest. Waarbij we zo'n 2u45m hebben stilgestaan (pauzes/laden).

18,4 haal ik alleen in de winter onder erg slechte omstandigheden, slechtste wat ik ooit gehad heb is een rid van 120km met een gemiddelde van 19,4 ofzo. Dat was met lage temperatuur en veel wind/storm.

Mijn lange termijn gemiddelde staat geloof ik op 15,2 dat is dus een gemiddelde van zomer en winter. Als ik hier op Tweakers in het Kona topic kijk dan zijn mijn waardes redelijk gemiddeld. Kona is idd een prima auto, enige nadeel is de binnenruimte, maar in 2019 was het de enige EV met een range van 450km in deze prijsklasse.

[ Voor 10% gewijzigd door Chaoss op 07-08-2024 00:20 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07-09 15:55
Chaoss schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 00:13:
[...]

Ik had 4 stops op 1125km dus dat is zo om de 225km. En in de praktijk is dat zo'n 2 uur rijden incl de vele wegwerkzaamheden in Duitsland. We zijn in totaal 13 uur en 3 kwartier onderweg geweest. Waarbij we zo'n 2u45m hebben stilgestaan (pauzes/laden).

18,4 haal ik alleen in de winter onder erg slechte omstandigheden, slechtste wat ik ooit gehad heb is een rid van 120km met een gemiddelde van 19,4 ofzo. Dat was met lage temperatuur en veel wind/storm.

Mijn lange termijn gemiddelde staat geloof ik op 15,2 dat is dus een gemiddelde van zomer en winter. Als ik hier op Tweakers in het Kona topic kijk dan zijn mijn waardes redelijk gemiddeld. Kona is idd een prima auto, enige nadeel is de binnenruimte, maar in 2019 was het de enige EV met een range van 450km in deze prijsklasse.
Clear, voor ~100 km/uur (1125 / 11) gemiddeld kan ik me deze nummers helemaal voorstellen. Ik was meer uitgegaan van wat je noemde over 105 gemiddeld eerste helft en “constant 130-140” tweede helft; dan leken dit erg lage waardes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
ASW1 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 17:20:
[...]

Volgens de website kan je de my Renault omgeving ook daar benaderen, maar het ziet er totaal anders uit en die mogelijkheid voor Mobilize zie ik nergens daar.
Wat gebeurt er bij jou als je de app opent?
Een paar keer kwam ik er wel doorheen en zag de Mobilize aanbieding staan, maar als ik er dan op drukte crashte de boel weer.

Edit: via de ios app werkt het wel.
Je hoeft dus geen Renault te bezitten om van de aanbieding gebruik te maken ;)
Nu hopen dat die Mobilize laadpas op tijd binnen is; ga over een week naar Frankrijk.
Ik zie in mijn PostNL app dat er post uit Duitsland komt van een verzendbedrijf Gate56 gmbh, dus tenzij dat iets is moet dat de laadpas zijn. Lekker snel dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:35
Ophidian schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:19:
[...]

Ja ideaal is het niet. Alhoewel ik wel snap dat ze die stekkers tegen de brandende zon willen beschermen.

Dit zijn die palen trouwens, voor de andere topic lezers. Had hem eerder gepost, was een 22kW AC en 24kW DC charger.
[Afbeelding]

De klep is het gedeelte waar La region op staat. Die gaat van het slot zodra je je de kant kiest en je pas scant. Daar in zit ofwel de stekker ofwel het stopcontact\22 kW lader.
Die herken ik van vorig jaar, leuke grotten! :D Ik kreeg alleen niet echt vol DC-vermogen, het liep steeds verder af naar ongebeer 15kW uiteindelijk, maakte dus niet veel uit met AC. Wel enigszins betaalbaar met 40ct/kWh. Bij mij deden alle palen het die ik vam ze tegenkwam in de Ardeche, beter alternatief dan de 60ct palen van de camping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
PeterZ(on) schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 07:47:
[...]

Ik zie in mijn PostNL app dat er post uit Duitsland komt van een verzendbedrijf Gate56 gmbh, dus tenzij dat iets is moet dat de laadpas zijn. Lekker snel dus. :)
Niets te zien hier. Jij had de Mobilize laadpas toch ook afgelopen weekend besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
ASW1 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:31:
[...]

Niets te zien hier. Jij had de Mobilize laadpas toch ook afgelopen weekend besteld?
Klopt, vrijdagavond besteld. Of het moet iets anders zijn maar ik verwacht niets anders en boetes krijg je toch van een overheidsinstantie. Ben benieuwd. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
In de Tesla app kan je nu ook de ChargeMap laadkaart toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
RigolleM schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:41:
Android of IOS?
En waar of hoe doe je dat in de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Tommie12 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:48:
[...]

Android of IOS?
En waar of hoe doe je dat in de app?
iOS en via account - portemonnee - toevoegen - laadpas toevoegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
RigolleM schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:41:
Dat is toch al veel langer zo. Ik zag maanden geleden in Chargemap al dat je het Tesla netwerk kon activeren. Of is dit weer iets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
[...]

Zojuist binnen, dat ging lekker snel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_MHP-DrGB8IMrfHYnd3qNGakvkA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TH2GOZCSDkQELYLVeNYGLx9F.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
PeterZ(on) schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:36:
[...]

Dat is toch al veel langer zo. Ik zag maanden geleden in Chargemap al dat je het Tesla netwerk kon activeren. Of is dit weer iets anders?
Tot heden kon je maar 3 laadpassen toevoegen naast andere betalingsmiddelen zoals CC, Apple Pay,.. en dit waren DKV Mobility, Travelcard en onlangs bijgevoegde Polestar Charge. Nu een 4de Chargemap.

Ik verwacht dat ze ooit Shell Recharge gaan toevoegen, een account manager van Shell Recharge België heeft dit toch medegedeeld tijdens een uiteenzetting bij ons in het bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
RigolleM schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:03:
[...]

iOS en via account - portemonnee - toevoegen - laadpas toevoegen
Tja, mijn laadsessies gaan direct naar de leasemaatschappij, dus ik kan niet aan dit menu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
The__Virus schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:04:
[...]

Die herken ik van vorig jaar, leuke grotten! :D Ik kreeg alleen niet echt vol DC-vermogen, het liep steeds verder af naar ongebeer 15kW uiteindelijk, maakte dus niet veel uit met AC. Wel enigszins betaalbaar met 40ct/kWh. Bij mij deden alle palen het die ik vam ze tegenkwam in de Ardeche, beter alternatief dan de 60ct palen van de camping.
Heb die laadsessie even opgezocht, maar hier wel gestart op 24kW. Naar de 93% toe uiteraard lager, maar dat ligt aan de auto. De 11kW AC ook gelukt in Labeaume.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OnI6IRy7L5n1QtqfTV65Zq4PHvk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TtzASJQD8cG9wOFzenUrQOZ0.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
RigolleM schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:46:
[...]

Tot heden kon je maar 3 laadpassen toevoegen naast andere betalingsmiddelen zoals CC, Apple Pay,.. en dit waren DKV Mobility, Travelcard en onlangs bijgevoegde Polestar Charge. Nu een 4de Chargemap.

Ik verwacht dat ze ooit Shell Recharge gaan toevoegen, een account manager van Shell Recharge België heeft dit toch medegedeeld tijdens een uiteenzetting bij ons in het bedrijf.
Apart. Toen Chargemap dat aankondigde dat je met hen bij Tesla FR kon laden had je nog steeds de Tesla app nodig, bovendien alleen in FR, dus ik heb er geen aandacht meer aan geschonken want ik wil juist af van al die apps. En voor mij voldoet de betaling via mijn bankrekening prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
ASW1 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:41:
[...]

Zojuist binnen, dat ging lekker snel.

[Afbeelding]
En verzonden met Gate56 gmbh? Dan weet ik ook dat die echt komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
[...]

Hier idem. Zaterdag besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
PeterZ(on) schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:17:
[...]

En verzonden met Gate56 gmbh? Dan weet ik ook dat die echt komt.
Yup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim.w
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:10
Wij zijn van plan om met onze Tesla Model 3 RWD (2023) naar Kroatië af te reizen. Ik heb online al wat research gedaan en de ervaringen in dit topic doorgenomen. Als ik het kort moet samenvatten dan zijn de bevindingen:

-Met het Tesla Supercharge netwerk moet je tot Kroatië makkelijk komen. Binnen Kroatië is de dichtheid van Superchargers iets minder.
-Ik heb de Elen app gedownload en creditcard gekoppeld omdat ik lees dat veel mensen deze gebruiken om te laden in Kroatië.

Nu vroeg ik me wel af of jullie nog tips hebben voor verdere goedkope laadpaal/laadpas combinaties binnen Kroatië. Enige suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:51
Ik neem aan dat je deze al gevonden had: https://www.anwb.nl/auto/...trische-auto-naar-kroatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ik wil dus die Franse (en geldig in Spanje) milieusticker bestellen, maar weet iemand wat in hemelsnaam deze (verplichte) velden betekenen?

1. Serial number
2. Make

Kan hiervan ook niks vinden op het kentekenbewijs van onze auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pbennink
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-09 22:56
Juancho schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:56:
Ik wil dus die Franse (en geldig in Spanje) milieusticker bestellen, maar weet iemand wat in hemelsnaam deze (verplichte) velden betekenen?

1. Serial number
2. Make

Het Serienummer is je VIN nummer, en Make is het merk van je auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 13:00

1. Serial number
2. Make

https://www.milieusticker...-de-franse-milieusticker/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)

1. Serial number
2. Make

Op de site https://www.certificat-air.gouv.fr/ wordt dat toch allemaal met voorbeelden goed uitgelegd staat mij bij. Je kan de site ook nog door de browser laten vertalen maar je kan ook voor Engels of Duits kiezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12

1. Serial number
2. Make

Zorg vooral dat je de juiste websites gebruikt. Er zijn 'doorgeef'websites waar je gewoon 2-3 keer zo veel betaalt voor hetzelfde.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ALF99
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15-03 07:24
Voor het eerst op vakantie met de Model Y long range dual motor.
Wat een super reiswagen.
We zijn nu in oostenrijk karinthie na een reis van 1120km
Thuis met 100% vertrokken
3x moeten laden in Duitsland ,alleen de superchargers gebruikt icm de navi van de Tesla.
Dat systeem werkt echt super.
Als hij in het begin aangeeft dat je bij een supercharger met 8 procent aankomt en hij merkt dat je dat niet haalt rekent hij het weer automatisch om naar een andere.
Ook nu in oostenrijk voldoende laders voornamelijk gebruik ik hier ook de superchargers maar ook regelmatig wat voor handen is bij een uitje. En gebruik hiervoor met name de eneco druppel die ik bij de lease heb ontvangen.
Al met al een top ervaring en zou niet meer terug willen naar een benzine wagen.
Dit bevalt echt goed

NB ZO 12xRec Twinpeak 365

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Excuses, ik had die pagina met uitleg gemist. Ondertussen al gevonden en de bestelling gedaan. €4,76.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
HansAuutB schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:31:
[...]

Hier idem. Zaterdag besteld.
Mobilize pas ontvangen.
Het lijkt spaak te lopen op het VIN, want ik heb geen Renault.
Maar via Mijn account toch een verzoek voor activeren van de pas kunnen doen.
Nu wachten op controle en goedkeuring, hetgeen nog 24 uur kan duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
HansAuutB schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:21:
[...]

Mobilize pas ontvangen.
Waar vragen ze dan om het VIN, je kan in de app toch direct naar je account en dan "Pas activeren". Of vragen ze dan nogmaals naar het VIN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
PeterZ(on) schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:36:
[...]

Waar vragen ze dan om het VIN, je kan in de app toch direct naar je account en dan "Pas activeren". Of vragen ze dan nogmaals naar het VIN?
Toen ik de MyRenault app opende kwam ik direct in het scherm waar het VIN ingevoerd moet worden.
En die werd dus niet geaccepteerd.

Daarna kon ik wel naar Mijn account en daar de pas geprobeerd te activeren.
De pas is nu ook zichtbaar.
En ik kan ook doorklikken naar het activeren van het Intense abo.
Maar even max 24 uur afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
HansAuutB schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:42:
[...]

Toen ik de MyRenault app opende kwam ik direct in het scherm waar het VIN ingevoerd moet worden.

Ok, maar dat was ook al zo bij het aanvragen van de pas, dus dat is niet nieuw. Ben benieuwd, heb je nu gelijk dat intens abo aangevraagd of duurt het activeren max 24uur? Als het net zo snel gaat als versturen is het misschien met activeren ook snel. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
HansAuutB schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:21:
[...]

Mobilize pas ontvangen.
Ik heb de VIN van een MyWheels deelauto die hier aan de laadpaal stond ingevoerd >:) , ook in de veronderstelling dat je perse een auto moet toevoegen maar volgens mij hoeft dat helemaal niet om de laadpas aan te vragen en gebruiken.
Ik ga de Mobilize pas morgen testen bij een snellader in de buurt, want aanstaande zondag naar Frankrijk en ik heb vanwege een eigen oprit+lader nog nooit in mijn leven een openbare lader gebruikt, laat staan een snellader. Voelt toch een beetje spannend en wil graag even zien dat het werkt voor vertrek.

Het kortingstarief bij Ionity krijg je trouwens niet te zien in de Renault app maar gewoon het standaard CPO tarief zonder korting, je kunt ook de plusurfing app gebruiken mits je even een account aanmaakt.

Het plan is om alleen maar snelladen bij Ionity en evt. Tesla SC te gebruiken in Frankrijk want gewone laadpalen zijn allemaal een stuk duurder en staan zelden daar waar ik denk te gaan parkeren.
Op 20 minuten rijden is een Intermarché met 6 Ionity snelladers voor de deur dus om dan nog te gaan prutsen om hier of daar een paar kWh binnen proberen te halen met trage en dure palen elders, nee dat sla ik over.

[ Voor 8% gewijzigd door ASW1 op 07-08-2024 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
PeterZ(on) schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:47:
[...]

Ok, maar dat was ook al zo bij het aanvragen van de pas, dus dat is niet nieuw. Ben benieuwd, heb je nu gelijk dat intens abo aangevraagd of duurt het activeren max 24uur? Als het net zo snel gaat als versturen is het misschien met activeren ook snel. :)
Ik heb Intense abo pas over 2 weken nodig, dus wacht nog even.
En ook eerst de 24 uur voor acceptatie maar eens door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelmoes18
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 29-08 11:51
HansAuutB schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:42:
[...]

Ik rijd wel een renault en het VIN nummer wordt gevraagd om de auto te koppelen in de app.(laadstatus etc kan ik hiermee inzien)
Denk ook dat hier alleen Renault auto's gekoppeld kunnen worden.
Ik zelf heb ook maar eens die charge pass aangevraagd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
PeterZ(on) schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:47:
[...]

Ben benieuwd, heb je nu gelijk dat intens abo aangevraagd of duurt het activeren max 24uur? Als het net zo snel gaat als versturen is het misschien met activeren ook snel. :)
Ik denk dat dat omzetten vrijwel live gebeurt, bij mij was de 4,99 direct afgeschreven en stond er al dat het abonnement was ingegaan (voordat ik een pas had dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
ASW1 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:48:
[...]

Het kortingstarief bij Ionity krijg je trouwens niet te zien in de Renault app maar gewoon het standaard CPO tarief zonder korting, je kunt ook de plusurfing app gebruiken mits je even een account aanmaakt.
Wat heeft de Mobilize pas te maken met Plugsurfing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
HansAuutB schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:56:
[...]

Daar is het een onderdeel van, staat ook ergens onderaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
HansAuutB schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:56:
[...]

De pas draait op het Plugsurfing platform, en Plugsurfing laat dus hetzelfde zien als in de MyRenault app, alleen is die laatste een draak om te gebruiken (op android iig)
Pagina: 1 ... 74 ... 131 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.