Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Pollo Diablo
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 13-08 22:45

El Pollo Diablo

3-wieler

Tommie12 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 18:22:
[...]

Ik ben 4 jaar regelmatig in Duitsland geweest zonder sticker en zonder boete.
Situatie in Spanje en Frankrijk ken ik niet, maar in Duistland geven ze je in een stad pas een boete als er een handhaver je geparkeerd ziet staan zonder sticker. De kans om al rijdend een boete te krijgen is zeer klein.
In Antwerpen bv wordt elke auto die de stad binnen rijdt gecontroleerd door camera’s.
Dat dus.
Ik heb in Stuttgart wel eens een boete gekregen omdat er geen groene sticker op de auto zat. Er zat uberhaupt ;) geen sticker achter de voorruit geplakt. Ruit was net vervangen.
Hoe hoog de boete was weet ik niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:53
El Pollo Diablo schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:39:
[...]

Dat dus.
Ik heb in Stuttgart wel eens een boete gekregen omdat er geen groene sticker op de auto zat. Er zat uberhaupt ;) geen sticker achter de voorruit geplakt. Ruit was net vervangen.
Hoe hoog de boete was weet ik niet meer.
Ik moet mezelf corrigeren, ik heb wel ook ooit een boete gehad na een avondje stappen en mijn auto stond ergens langs de straat geparkeerd in de stad Hannover.

Het bedrag herinner ik me niet meer, maar het was minder dan 100€.
Ik kon ofwel de dag nadien op het politiekantoor gaan betalen tussen 11 en 13h (of zoiets), of wachten tot de rekening toegestuurd werd.
Ik koos voor de tweede optie. Nooit iets van gehoord...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-09 14:07
jongetje schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 18:41:
Gaan jullie serieus discussiëren of je een sticker voor Frankrijk van €4,61 inclusief. Btw en verzendkosten wel zal bestellen?
Ik snap dat wel. Sticker voor Frankrijk, een groene en blauwe voor Duitsland als je ook wil profiteren van de paar voordelen die EV rijders in Duitsland hebben, eventueel nog even wat tolvignetten voor Zwitserland en Oostenrijk, een tolbadge, in de nabije toekomst mogelijk ook milieusticker in Oostenrijk... Zo blijft er wel steeds minder ruit over om doorheen te kijken. Voor die paar euro inderdaad niet heel spannend verder, maar een systeem dat alles in 1 samenvoegt en gewoon transparant is zodat je niet met een ruit vol met stickers nog kans hebt op een boete, is dan wel een stuk fijner. Plus dat je over het algemeen zo'n milieusticker niet binnen een paar dagen in huis hebt, dus spontaan besluiten even een weekendje te doen in bijvoorbeeld Grenoble is tegenwoordig ook wat lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
JTHZZ schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 23:03:
[...]

Ik zie dat Google iets heeft veranderd want ik zie die CCS nu ook nergens meer staan. Maar je ziet wel supercharger (non-Tesla) en daar kun je ze aan herkennen
[Afbeelding]
Zou dat zijn waarom Maps via Android Auto sinds kort ook zeurt dat Superchargers niet de juiste stekker hebben voor mijn auto?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

DeGroteMuis schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:16:
[...]

Ik snap dat wel. Sticker voor Frankrijk, een groene en blauwe voor Duitsland als je ook wil profiteren van de paar voordelen die EV rijders in Duitsland hebben, eventueel nog even wat tolvignetten voor Zwitserland en Oostenrijk, een tolbadge, in de nabije toekomst mogelijk ook milieusticker in Oostenrijk... Zo blijft er wel steeds minder ruit over om doorheen te kijken. Voor die paar euro inderdaad niet heel spannend verder, maar een systeem dat alles in 1 samenvoegt en gewoon transparant is zodat je niet met een ruit vol met stickers nog kans hebt op een boete, is dan wel een stuk fijner. Plus dat je over het algemeen zo'n milieusticker niet binnen een paar dagen in huis hebt, dus spontaan besluiten even een weekendje te doen in bijvoorbeeld Grenoble is tegenwoordig ook wat lastiger.
Sticker voor Duitsland en Frankrijk zit al op onze voorruit, inderdaad niet ideaal maar zo boeiend is het ook weer niet.

Aanstaande vrijdag richting Zuid-Duitsland om te overnachten en daarna door naar Kroatië.
Net de vignetten voor Oostenrijk en Slovenië besteld, allemaal digitaal en ook voor Oostenrijk gelijk digitaal flex tol er in gezet.

Gaan we komende jaren veel meer zien dat alles gewoon digitaal is, zo ingewikkeld is het allemaal niet en zelfs parkeergarages hanteren al een kentekenherkenningssyteem :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 12:46
past hier inderdaad niet. Ervaring met een benzine auto is off-topic. Voor tips welke EV hebben we andere topics.

[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 07-08-2024 18:24 ]

Niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
reactie op verwijderde reactie

[ Voor 94% gewijzigd door We Are Borg op 07-08-2024 18:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:55
posttoast schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 22:48:
Heeft iemand hier de Grote Sint Bernardpas al eens genomen met een EV? Ik rijd een dezer dagen vanuit Zwitserland naar Italië en dit leek me wel een tof alternatief voor de Sint Bernardtunnel. Maar… qua laden zijn er weinig mogelijkheden daar boven, dus ik vroeg me af hoe spannend dit is ;)
Nou, dat was dus totaal niet spannend. We hebben vlak boven Martigny nog een keer tot 99% geladen (en ter plekke hebben de kids nog even aan het leuke meertje aldaar gespeeld) en daarna over de Sint Bernardpas in één ruk door gereden naar onze volgende bestemming (Hône in de Aostavallei). Ging superrelaxed én in augustus nog een paar sneeuwballen kunnen gooien bovenop de pas. De terugweg was enkel naar beneden dus we hebben netto een behoorlijk zuinige rit gehad. Aanrader!

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07-09 15:55
Dinsdag ook vertrokken op een hele rustige manier richting Noord Italie. Met 1 stop naar een hotel in de buurt van Frankfurt. Het was toch erg druk voor een dinsdag op de snelweg, maar de super charger bij Troisdorf was weer bijna helemaal leeg. (Geen fan van Hilden / Mogendorf en dan rij ik hier prima voor om).

In NL rustig 103 km/u gekacheld en in Duitsland gewoon mee met het verkeer op 133 km/u waar dat kon, wat flink tegen viel. Helemaal vol geladen in Troisdorf want lunch duurde wat langer.

Eerste stretch:
Afstand: 279 km
Tijd: 2:32
Km/u gem.: 111 km/u
Wh/km gem.: 210 Wh/km

Tweede stretch:
Afstand: 208 km
Tijd: 1:50
Km/u gem.: 114 km/u
Wh/km gem.: 206 Wh/km

Tesla zat er beide keren ongeveer 20 % naast met aankomst percentage schatten. Dus die functie blijft toch wel echt nutteloos als je niet al weet wat je wel en niet kunt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
*De ANWB waarschuwt vakantiegangers met een elektrische auto voor peperdure laadsessies in het buitenland -> blokkeertarief van € 0,30 p/minuut.
https://www.ad.nl/auto/ar...k-ben-opgelicht~a49032da/

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:14
AnjaT850 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 07:45:
*De ANWB waarschuwt vakantiegangers met een elektrische auto voor peperdure laadsessies in het buitenland -> blokkeertarief van € 0,30 p/minuut.
Zijn Audi stond bijna 26 uur bij de laadpaal.

26 uur een laadpaal voor niks blokkeren heb ik geen medelijden mee.

Edit. Het staat er zelfs, blokkeertarief vijfenveertig minuten nadat hij klaar is.

[ Voor 7% gewijzigd door Ophidian op 08-08-2024 07:52 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:46
Ophidian schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 07:50:
[...]

Ook als er meer dan genoeg plek is?
,Er zijn bij die camping twaalf laadpalen, bij slechts een paar stond er een auto.
Maar in principe heb je gelijk en mogen die kosten ook in Nederland op veel meer plekken ingevoerd worden. Vooral hybride rijders hebben geen enkel idee dat kleven ongewenst is, is mijn ervaring.

[ Voor 20% gewijzigd door JTHZZ op 08-08-2024 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
JTHZZ schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 07:52:
[...]

[...]
Ja, we hebben het over zesentwintig uur. Je kan mij niet wijs maken dat je op een camping je auto niet binnen een dag kan weghalen…

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

[...]

Maar in principe heb je gelijk en mogen die kosten ook in Nederland op veel meer plekken ingevoerd worden. Vooral hybride rijders hebben geen enkel idee dat kleven ongewenst is, is mijn ervaring.
Het begint pas 45 min nadat de auto klaar is.

Ik heb ook de laadsnelheid al war lager gezet om te vermijden dat ik dit moet betaken.

Maar ik zal nooit 24h blijven staan, tenzij ze het laadvermogen beperken tot 3kW (er dat doen sommigen ook…).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:58
Ophidian schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 07:53:
[...]

Ja, we hebben het over zesentwintig uur. Je kan mij niet wijs maken dat je op een camping je auto niet binnen een dag kan weghalen…
Een tik op de vingers is op zijn plaats, maar bijna € 500 boete is echt belachelijk. Riekt naar een verdienmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14:50
Hoe oud is dat bericht? Want in de screenshot staat nog Vodafone wat sinds maart 2022 al Odido is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:16
Ophidian schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 07:50:
[...]

Edit. Het staat er zelfs, blokkeertarief vijfenveertig minuten nadat hij klaar is.
Nvm. Keek bij de 50kW lader.

[ Voor 20% gewijzigd door Inspired op 08-08-2024 08:17 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:47
Willempie27 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:10:
[...]

Hoe oud is dat bericht? Want in de screenshot staat nog Vodafone wat sinds maart 2022 al Odido is.
Vodafone is Odido geworden? Ik weet toch zeker dat Vodafone nog steeds bij Ziggo hoort en dezelfde naam heeft. T-Mobile daarentegen...

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14:50
Destynx schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:12:
[...]

Vodafone is Odido geworden? Ik weet toch zeker dat Vodafone nog steeds bij Ziggo hoort en dezelfde naam heeft. T-Mobile daarentegen...
Je hebt gelijk. Weet zelf niet eens meer bij welke provider ik zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
JohanB schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 06:45:
Dinsdag ook vertrokken op een hele rustige manier richting Noord Italie. Met 1 stop naar een hotel in de buurt van Frankfurt. Het was toch erg druk voor een dinsdag op de snelweg, maar de super charger bij Troisdorf was weer bijna helemaal leeg. (Geen fan van Hilden / Mogendorf en dan rij ik hier prima voor om).

In NL rustig 103 km/u gekacheld en in Duitsland gewoon mee met het verkeer op 133 km/u waar dat kon, wat flink tegen viel. Helemaal vol geladen in Troisdorf want lunch duurde wat langer.

Eerste stretch:
Afstand: 279 km
Tijd: 2:32
Km/u gem.: 111 km/u
Wh/km gem.: 210 Wh/km

Tweede stretch:
Afstand: 208 km
Tijd: 1:50
Km/u gem.: 114 km/u
Wh/km gem.: 206 Wh/km

Tesla zat er beide keren ongeveer 20 % naast met aankomst percentage schatten. Dus die functie blijft toch wel echt nutteloos als je niet al weet wat je wel en niet kunt halen.
Apart dat die schatting zo veel afwijkt, lag jouw overall verbruik niet rondom hetzelfde als je verbruik deze rit? Of was dat incl laadverliezen? Als je nu 15-20% meer verbruikt dan normaal zou de schatting van je aankomstpercentage nog logisch zijn.

Ook wel benieuwd waarom je geen fan bent van Hilden en graag even omrijdt naar Troisdorf, Hilden ligt op zich ook aan de route en de keren dat ik er was waren er genoeg V3 laders beschikbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ophidian
Naafkap schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 07:59:
[...]

Een tik op de vingers is op zijn plaats, maar bijna € 500 boete is echt belachelijk. Riekt naar een verdienmodel.
Een hoge prijs per kWh is een verdienmodel imo. Dit is een maatregel tegen die asociale EV rijders die voor niks een paal blokkeren. Irritant voor mede campinggasten, maar ook voor de eigenaar van de paal die er niks aan kan verdienen anders.

De hoogte kan je over discussiëren. Maar sorry hoor, 26 uur je auto laten staan zonder er naar om te kijken is zo bizar asociaal. En daarnaast, het staat gewoon in de app, vrij duidelijk volgens de foto erbij. Dan zit je gewoon niet op te letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:41
Ophidian schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:22:
[...]

Een hoge prijs per kWh is een verdienmodel imo. Dit is een maatregel tegen die asociale EV rijders die voor niks een paal blokkeren. Irritant voor mede campinggasten, maar ook voor de eigenaar van de paal die er niks aan kan verdienen anders.

De hoogte kan je over discussiëren. Maar sorry hoor, 26 uur je auto laten staan zonder er naar om te kijken is zo bizar asociaal. En daarnaast, het staat gewoon in de app, vrij duidelijk volgens de foto erbij. Dan zit je gewoon niet op te letten.
Bij Tesla betaal je 50 tot 100cent per minuut en heb je geen 45 minuten de tijd na opladen. Het valt hier dan mee nog. Ik ben wel voorstander van blokkeertarief, jammer alleen dat dat niet geldt voor ICE auto´s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:16
Ophidian schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:22:
[...]

Dat laadpaalklevers moeten betalen vind ik tot op zekere hoogte acceptabel. Wat ik niet acceptabel vind is dat ik mijn Ioniq echt niet in 45 min kan volladen aan een AC lader en ik denk met de meeste EV's niet. Het heeft dus niets met blokkeerkosten te maken maar met een "verdienmodel". Dan doet Tesla het een stuk sympathieker, zelfs eerst een waarschuwing en pas betalen als je vol bent.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
DeGroteMuis schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:16:
[...]

Apart dat die schatting zo veel afwijkt, lag jouw overall verbruik niet rondom hetzelfde als je verbruik deze rit? Of was dat incl laadverliezen? Als je nu 15-20% meer verbruikt dan normaal zou de schatting van je aankomstpercentage nog logisch zijn.

Ook wel benieuwd waarom je geen fan bent van Hilden en graag even omrijdt naar Troisdorf, Hilden ligt op zich ook aan de route en de keren dat ik er was waren er genoeg V3 laders beschikbaar.
Mijn overall verbruik is iets boven de 190 dus geen heel groot verschil

Voor Troisdorf: lekker terras aan de golfbaan met prima eten en koffie. (Dus niet lader gerelateerd)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Of je informeert jezelf vooraf naar de kosten van 't laden? Je ziet ook vakantiebestemmingen met 2 euro per kWh. Dan ben je natuurlijk nog steeds goedkoper uit dan bijna 500 euro, maar het is ook wel een beetje onhandig van die man zelf.
[...]

En wie zegt dat er meer dan genoeg plek is? Dat er genoeg plek vrij is op het moment dat hij de auto aan de laadpaal hangt en 26 uur later eraf haalt, zegt niets over de tussenliggende tijd. Het kan zomaar zijn dat er in de tussenliggende tijd 20-30 EV rijders terugkomen en willen laden. En als die man zelf gezien heeft dat er ook tussendoor genoeg plekken vrij waren, had hij ook de auto even weg kunnen halen.
Tommie12 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 07:58:
[...]

Het begint pas 45 min nadat de auto klaar is.

Ik heb ook de laadsnelheid al war lager gezet om te vermijden dat ik dit moet betaken.

Maar ik zal nooit 24h blijven staan, tenzij ze het laadvermogen beperken tot 3kW (er dat doen sommigen ook…).
Hoe is het minder kleven als je de laadsnelheid bewust lager zet om onder een kleeftarief uit te komen? Ik snap wel dat je zo voor jezelf gunstiger uit kan komen, maar maakt het voor iemand anders die moet laden uit of je 10 uur laadt met 6kW, of na 5,5 uur op 11kW de auto nog even 4,5 uur zonder laden laat staan?
Naafkap schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 07:59:

Daar ben ik het wel mee eens. Natuurlijk had deze man ook even zelf kunnen checken wat de voorwaarden zijn om daar te laden en de auto niet onnodig lang aan de laadpaal kunnen laten hangen, maar om daar nu 400-450 euro voor in rekening te brengen is zelfs als er best een stevig tekort is aan laadpalen wel buiten proportie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
PeterZ(on) schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:29:
[...]

Dat laadpaalklevers moeten betalen vind ik tot op zekere hoogte acceptabel. Wat ik niet acceptabel vind is dat ik mijn Ioniq echt niet in 45 min kan volladen aan een AC lader en ik denk met de meeste EV's niet. Het heeft dus niets met blokkeerkosten te maken maar met een "verdienmodel". Dan doet Tesla het een stuk sympathieker, zelfs eerst een waarschuwing en pas betalen als je vol bent.
45 minuten na einde laden gaat 't in toch? Niet 45 minuten laden en dan direct blokkeertarief, zoals bij Maingau nu na 3 uur bij AC laden. Dat zou inderdaad onzin zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
Het (taalkundige) gemene en waar in dit geval het bericht over zou moeten gaan, is dat er hier lijkt te moeten betalen per minuut na 45 minuten zonder dat hij klaar is. Ja dat is een verdienmodel, daar ben ik het mee eens.

Even het verschil opgezocht bij een laadpaal waar wij in de buurt zaten:

Andere paal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DBNmgXQYiLyz2bkYyxHSGshWXyk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ohxr5K2KzWnDfxTs6KhfyfS1.jpg?f=user_large

ANWB artikel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TCwLquK1wBsfEBqf4KxXmL_8nvg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6Qag3XL744Tu9ZC22o8Wn7j9.jpg?f=user_large

Dan ben ik het met @Naafkap eens, de tweede is een verdienmodel. De eerste ben ik voorstander van.

Goed opletten dus in Frankrijk, is het meteen weer relevant voor het topic van ervaringen :+

[ Voor 6% gewijzigd door Ophidian op 08-08-2024 08:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 17:55

bert pit

asdasd

[...]

[...]
Ga je dan elk uur kijken of er nog voldoende plek is?

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
Kunnen we terug naar de lange ritten. We zijn het er over eens dat die man niet de slimste actie van zijn leven uithaalde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-09 14:38
bert pit schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:38:
[...]

En mag je dan ook gratis op een normale betaalde parkeerplaats staan, zolang b.v. minstens 50% van de parkeerplaatsen vrij zijn?

Gewoon na het laden weg zetten dus, de regels zijn toch duidelijk daar.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
DeGroteMuis schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:33:
[...]

45 minuten na einde laden gaat 't in toch? Niet 45 minuten laden en dan direct blokkeertarief, zoals bij Maingau nu na 3 uur bij AC laden. Dat zou inderdaad onzin zijn.
Nee er staat 45 min na het starten.

Maar zoals opgemerkt, terug naar ervaringen lange ritten. Het publiek laden topic is meer geschikt denk ik.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
redwing schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:46:
[...]

En mag je dan ook gratis op een normale betaalde parkeerplaats staan, zolang b.v. minstens 50% van de parkeerplaatsen vrij zijn?

Gewoon na het laden weg zetten dus, de regels zijn toch duidelijk daar.
Ja ja, hier is iedereen natuurlijk roomser dan de paus. Toch gek, dat ik op de 3 vakantieparken waar ik ben geweest telkens dezelfde auto’s aan de laadpaal zag staan. Het is in de praktijk niet realistisch dat mensen meteen na het laden hun auto wegzetten. 26 uur is wat mij betreft te lang, maar de oplossing voor capaciteitsproblemen is voor mij niet een kleeftarief maar uitbreiden van het aantal laadpalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:28
https://www.destentor.nl/...k-ben-opgelicht~a49032da/

Iemand deze ervaring ook al eens gehad?
Veel van de opvallend dure laadpalen staan in de buurt van campings en hotels en lijken dus vooral bedoeld om te verdienen aan onwetende toeristen. Ze staan met name in Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk. In bijna alle gevallen is het tarief per kilowattuur niet uitzonderlijk, maar worden hoge tijdsgebonden tarieven gerekend.’’

Niet alleen de stroom kost dan geld, maar de teller loopt óók voor elke minuut dat de auto is aangesloten.
Edit: zie nu pas dat die item hierboven al besproken wordt 😬

[ Voor 60% gewijzigd door Juancho op 08-08-2024 09:22 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
[...]

Zoals ik het doe op vakantie (en ik hoop velen met mij), is, dat ik ergens in de 24u na het aansluiten van de auto een keer in de buurt van de parkeerplaats kom en als hij dan vol is, verzet ik hem. Tenzij bij aansluiten van de auto alles bezet was, dan zou ik overwegen hem direct na volladen te verzetten. Ik denk dat er maar weinig mensen de wekker zetten om de auto om 3.00 ‘s nachts te gaan verplaatsen omdat hij dan vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

[...]

Ik wel maar dat is dan ook vrij eenvoudig te zien in de app met onze Tesla. :9
Hoe is het minder kleven als je de laadsnelheid bewust lager zet om onder een kleeftarief uit te komen? Ik snap wel dat je zo voor jezelf gunstiger uit kan komen, maar maakt het voor iemand anders die moet laden uit of je 10 uur laadt met 6kW, of na 5,5 uur op 11kW de auto nog even 4,5 uur zonder laden laat staan?
Die gebruik ik ook heel af en toe, bij een wandeling of als we ergens uit eten gaan dan wil ik hem nog wel eens lager zetten. Niet om het voor uren te compenseren maar om de timing van terugkomst wat netter in te zetten.
Onze EV gaat ook altijd zo snel mogelijk weg bij een paal als het kan, zeker als ik al weet dat het vrij veel gebruikte palen in de buurt (regelmatig met 80% al gaan verplaatsen als er wachtenden stonden).

Maar als jij het kleven noemt dan maak ik me daar ook wel eens schuldig aan. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:45
Bizar... Hier in Zweden betaal je voor trage 11KW AC laadpaal bijna het dubbele (SEK 6,9875 / €0,61 p/KWh) vergeleken met de Tesla SuC (SEK 4,4 / €0,38 p/KWh) Dit laatste tarief geldt als je een Tesla hebt of een abo voor een non-Tesla.

[ Voor 8% gewijzigd door connos op 08-08-2024 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:32

YJB

connos schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:38:
Bizar... Hier in Zweden betaal je voor trage 11KW AC laadpaal bijna het dubbele (SEK 6,9875 / €0,61 p/KWh) vergeleken met de Tesla SuC (SEK 4,4 / €0,38 p/KWh) Dit laatste tarief geldt als je een Tesla hebt of een abo voor een non-Tesla.
Dat hangt er maar helemaal vanaf welke paal je kiest. Ik zit meestal rond de SEK 3 voor AC laden, Ionity met abonnement SEK 3.5, maar we hebben ook een Vattenfall 100kW voor SEK 2 gehad.
It depends....
Voordeel in Zweden is wel dat ChargeFinder per paal een heel duidelijk overzicht geeft van de prijs per aanbieder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-09 13:46
In het Zuid Franse dorpje waar ik verbleef was er 1 laadpaal met twee oplaadpunten. Uiteraard Frankrijk being Frankrijk, was de ene paal kapot en werd de andere kant geblokkeerd door eerst de weekmarkt en vervolgens door de kermis. |:( |:(

Omdat de eBorn app (niet die van Seat...) ook al niet de juiste status doorgaf, was ik blij dat in het plaatsje 6km verderop wel twee werkende palen stonden. De klantenservice van eBorn was ook niet echt heel behulpzaam. Sprak op de camping een Nederlandse Tesla rijder dat er in een andere plaatsje (10 km) ook de palen een incorrecte status gaven. Volgens de eBorn app waren beide punten vrij, maar stonden daar gewoon twee auto's op te laden.

En voor de liefhebbers.. eBorn hanteert een idle charger van 0,025ct per minuut >:) >:). Ik vind het gewoon een huilie huilie verhaal. Als jij 26 uur een laadplek bezet houdt, ook al zijn er 10 anderen beschikbaar, ben je gewoon een pannenkoek.

Op de terugweg naar huis, bij een Novotel in de buurt van Dijon, ook weer typisch iets Frans meegemaakt. Mijn Eneco laadpas werd in eerste instantie niet geaccepteerd, dus pakte mijn back-up pas van Volkswagen zelf en die werd geaccepteerd. ID.3 stond lekker een paar uur te laden en kreeg een melding dat mijn laadsessie bij 88% was gestopt.

Liep naar mijn auto toe, zag een medewerker van het hotel druk telefoneren met de klantenservice en vond mijn laadkabel los naast mijn auto. In zijn beste Engels.. Er is iets mis met de paal, daarom moest je kabel los gemaakt worden. 8)7.

[ Voor 8% gewijzigd door PB1983 op 08-08-2024 15:58 ]

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
Ophidian schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 07:53:
[...]

Eens, of in ieder geval loskoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22:55
verkeerde topic

[ Voor 93% gewijzigd door Davidas op 08-08-2024 11:41 ]

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Laatst online: 22:48
ASW1 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:48:
Ik ga de Mobilize pas morgen testen bij een snellader in de buurt, want aanstaande zondag naar Frankrijk

Het kortingstarief bij Ionity krijg je trouwens niet te zien in de Renault app maar gewoon het standaard CPO tarief zonder korting, je kunt daarvoor ook de plugsurfing app gebruiken mits je even een account aanmaakt.
Getest en werkt prima.
Helaas niet bij Ionity kunnen doen maar ik heb er vertrouwen in dat dat goed gaat,
de 9% korting vanwege het intense abbo is ook van het (plugsurfing) tarief afgehaald.

Prima oplossing met name voor hen die nog naar Frankrijk moeten, een maand lang 29 cent bij Ionity FR en 39 cent in NL/BE voor 5 euro. (en 9% korting bij andere palen op het CPO tarief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
ASW1 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:33:
[...]

Getest en werkt prima.
Helaas niet bij Ionity kunnen doen maar ik heb er vertrouwen in dat dat goed gaat,
de 9% korting vanwege het intense abbo is ook van het (plugsurfing) tarief afgehaald.

Prima oplossing met name voor hen die nog naar Frankrijk moeten, een maand lang 29 cent bij Ionity FR en 39 cent in NL/BE voor 5 euro. (en 9% korting bij andere palen op het CPO tarief)
Top, hopelijk blijft dit tot ik in oktober ook vertrek. Vandaag ook de laadpas ontvangen. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redwing
JTHZZ schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:13:
[...]

Ja ja, hier is iedereen natuurlijk roomser dan de paus. Toch gek, dat ik op de 3 vakantieparken waar ik ben geweest telkens dezelfde auto’s aan de laadpaal zag staan. Het is in de praktijk niet realistisch dat mensen meteen na het laden hun auto wegzetten. 26 uur is wat mij betreft te lang, maar de oplossing voor capaciteitsproblemen is voor mij niet een kleeftarief maar uitbreiden van het aantal laadpalen.
Dat is niet bij te houden als mensen een paal meerdere uren bezet houden zonder te laden. Niet wat aanlegkosten betreft, maar ook niet wat capaciteit betreft.
Ik vind dat kleeftarief dan ook juist wel een prima oplossing. Je weet precies wanneer ie klaar is, dus wat is de moeite om hem dan binnen een half uur te verzetten.

Ik zag het hier bij de openbare laadpalen (Oostenrijk) ook regelmatig, gewoon auto's die hem er 24 uur aan laten hangen zonder op te laden. Gelukkig zag ik er bij eentje ook politie die er boetes voor aan het uitdelen was. Want hoe wil je ooit een fatsoenlijke route plannen als mensen de palen voor uren bezet houden?

[ Voor 15% gewijzigd door redwing op 08-08-2024 17:12 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:53
ASW1 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:33:
[...]

Getest en werkt prima.

Bij tesla heb ik overal 32c betaald.
Voor ionity abonnement nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
SpikeHome schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:42:
[...]

Bij tesla heb ik overal 32c betaald.
Voor ionity abonnement nodig?
In Frankrijk kan dat bij tesla alleen met een abonnement of als je een Tesla rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:53
JTHZZ schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:27:
[...]

In Frankrijk kan dat bij tesla alleen met een abonnement of als je een Tesla rijdt.
Inderdaad in Frankrijk betaald Nederland is 24cent.
Ik rijd tesla vandaar die 32cent per kWh.

Maar met ionity hoef ik niet altijd van de snelweg af met de caravan.
Vandaar mijn vraag of ionity met abonnement is?

[ Voor 6% gewijzigd door SpikeHome op 08-08-2024 18:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:10
Eigen schuld dikke bult. En dan nog ik de krant gaan staan ook, waarom zou je dat in godsnaam doen.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
SpikeHome schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:35:
[...]

Zoals hier eerder besproken, €4,99 p/mnd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
SpikeHome schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:35:
[...]

https://ionity.eu/en/passport
Selecteer France

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:32
Je moet de Mobilize pas via MyRenault aanvragen, lukt ook zonder Renault. Binnen een week had ik de gratis pas thuis.
Daarna wanneer nodig een maand abo Intense kiezen voor 4,99. Ionity in Frankrijk kost dan 0,29.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
We willen volgend jaar naar La Hague op de Cotentin in Normandië. Ik zie dat er wel erg weinig laadpunten zijn. Heeft één van jullie ervaringen met de streek en eventueel tips voor deze streek?

[ Voor 3% gewijzigd door Zapato op 09-08-2024 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Zapato schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:33:
We willen volgend jaar naar La Hague op de Cotentin in Normandië. Ik zie dat er wel erg weinig laadpunten zijn. Heeft één van jullie ervaringen met de streek en eventueel tips voor deze streek?
In La Hague (klein dorp) staan er alvast 2x 22kW laders, en als je je haast kan je nu inpluggen.
Vlakbij is Cherbourg (25km) waar je er een 50-tal hebt inclusief een Tesla Supercharger locatie.

Kijk maar eens in de Shell app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
Tommie12 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:52:
[...]

In La Hague (klein dorp) staan er alvast 2x 22kW laders, en als je je haast kan je nu inpluggen.
Vlakbij is Cherbourg (25km) waar je er een 50-tal hebt inclusief een Tesla Supercharger locatie.

Kijk maar eens in de Shell app.
Ah top. Ik had die Tesla suc niet gezien op Charge map. Misschien niet goed gekeken. Voor de rest alleen 22kwh en een paar voor mij onbekende snelladers. Met die Tesla red ik me wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Zapato schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:06:
[...]

Ah top. Ik had die Tesla suc niet gezien op Charge map. Misschien niet goed gekeken. Voor de rest alleen 22kwh en een paar voor mij onbekende snelladers. Met die Tesla red ik me wel.
8 stalls van 250kW op de parking van de Auchan.
Momenteel 6 vrij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Juancho schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:17:
https://www.destentor.nl/...k-ben-opgelicht~a49032da/

Iemand deze ervaring ook al eens gehad?

[...]

Edit: zie nu pas dat die item hierboven al besproken wordt 😬
Die meneer is niet opgelicht maar gewoon dom dat hij zo de publiciteit zoekt nav zijn eigen falen en asociaal. Wat ik me vooral afvraag is hoeveel werkgevers een leuk gesprek met hun EV rijders gaan voeren na de vakantie nav dit soort perikelen op de zakelijke laadpas :-)

Overigens doe ik zelf al dit soort dingen met een Wise prepaid CC waar ik ca. 100 saldo op aanhoudt. Ideaal voor (werk)reizen, maar ook voor publieke palen en andere plekken waar je niet weet wat er met je saldo gebeurt (https://www.bright.nl/nie...n-ontdekt-in-brussel.html)

[ Voor 3% gewijzigd door Sander op 09-08-2024 12:37 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 12:21
Groningen naar Montalivet (aan de kust in de Morvan), en terug, met een Ioniq 5 AWD en een vouwwagen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFB6BxVgx18rQ9ZaGBf9tVmxZug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F0jv26n5qQ5pdW4dcXWgURpD.jpg?f=fotoalbum_large

2900km, 22,9kWh/100km gemiddeld over de hele reis.
In de heuvels met 120 op de péage was het verbruik rond de 27 a 28kWh.
Kosten: €280, dat is met een Ionity en Fastned abbonement.

Vooraf een hoop uitgezocht met ABRP, Fastned en Google Maps, voornamelijk als hobby, maar ook omdat een Fastned laadstation echt veel handiger is met een vouwwagen. Na noord Frankrijk waren er helaas geen Fastneds meer, dus maar bij Ionity geladen, 1x bij Total Energies en 1x bij een Elektra naast een grote supermarkt. De vouwwagen even afkoppelen en even een disselslotje erop kostte steeds maar een paar minuten. Als je dat steeds zou moeten doen met een zware caravan lijkt me dat niet lollig.
Bij Ionity 1x 5 minuutjes moeten wachten op een plekje, geen issue. Mijn dochter kon al lekker gaan spelen ergens in de schaduw.

Langs de grote snelwegen in Frankrijk zijn er mega veel snelladers en hoef je echt geen planning meer te maken. Zolang je auto een beetje handig aangeeft waar de snelladers zijn en je kan kiezen welke aanbieder je wil kan je gewoon rijden tot er iemand wil plassen of pauzeren. Ik was geen fan van de Total Energies laadplek, 1 kapotte paal, en de lader waar ik mee ging laden hield er mee op na 80% en schoot daarna in de error, totdat er 5 minuten later iemand anders weer ging laden toen wij net wegreden. Ook een keer bij de nieuwe V4 palen van Tesla geladen (gewoon om te proberen), omdat ik in de veronderstelling was dat die ook op 800v konden laden, maar dat werkte dus niet. Stonden we daar met 96kW te laden, en dat was de enige keer dat we echt aan het wachten waren op de auto. Later ook nog geladen bij Tesla omdat die naast het terugreis hotel stond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KN8ERDO_19IEG6FG6On7rxSsuqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qbpfl9tJVN2fnWS7rr6MtkZH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eUsQLo9hVDSIUGe0hd7xczQvr3E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2JN4UtttyG61VdgdeBMzSxwE.jpg?f=fotoalbum_large

Over de Ioniq 5 kan ik kort zijn: wat een fantastische reis auto! Heerlijk comfortabel, soepele vering op de snelweg, adaptive cruise control, stuur piloot die helpt, hoewel soms een beetje ping-pongerig. Heads-up display houdt je ogen op de weg, en gekoelde stoelen in Franse hitte is dikke luxe. :*) De auto is zo stabiel en zwaar dat je de vouwwagen echt niet voelt. We hebben een schattige kleine vouwwagen, dat helpt ongetwijfeld. Volgend jaar gaan er twee zware elektrische fietsen mee op de dissel we zien wel wat dat doet met de range, ik denk niet zo heel veel.

En dan het laden: bijna TE SNEL. We hadden nauwelijk genoeg tijd om even uit te stappen, naar het toilet te gaan met zijn 3en, een broodje uit te zoeken en op te eten en we konden weer door, meestal was de auto dan allang boven de 90% ipv 80%. Ik hield wel netjes in de gaten of het druk was bij de lader, zo ja: dan haal ik hem van de paal bij 80%, maar 1x hoeven doen.
Ook heel handig: VTL, op de heenweg hadden we een doorreis camping, toen kon ik mooi de koelbox op de VTL adapter aansluiten. En de eerste dat op de bestemmingscamping deed de stroom voorziening het slecht, je hoorde bij buren steeds koelboxen en kasten aan en uit gaan. Toen heb ik de hele dag de koelbox aan de VTL adapter gehangen. Top!

Bij Fastned en Ionity heb ik meestal snelden tegen de 220kW gehaald, heel netjes! En hij houdt die snelheden echt lang aan, de laadcurve is dus awesome.
Op de camping stond een super trage 3kW lader met een irritante qr en site om te betalen en starten met laden, maar het werkte verder prima, en na 1,5 dag was de auto eindelijk vol. Ik ben er paar keer langsgefietst om te kijken of er andere mensen wilden laden, maar de lader er naast was nog steeds vrij.

Fastned: 225kW bij 54%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aj7ioCpehJ4iHbynPTdT9tnNS-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fiBmr4Hmux94DUb6RaGHGJEh.jpg?f=fotoalbum_large

Ionity: 218kW bij 44%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DvIUzJMooDbA73E4td1PnDzrdmc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/N4gZ7JNwVY9FtQBHst7LG6qH.png?f=fotoalbum_large

De laadcurve: 124kW bij 75%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPmMCSuIquVH6gQlN8gbYjgIZ9Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CDyQkGsXsegu0uNiU2i7MT5a.png?f=fotoalbum_large
en 103kW bij 85%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/veQ7H1kmhk8oVk95zb6J7FmmyJI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/INCHB9mb91FwOKqQrJssVYEL.png?f=fotoalbum_large

Deze auto speciaal gekocht met het idee om meer lange reizen te doen in Europa, dat is helemaal geslaagd! _/-\o_
Op naar de volgende, wij denken aan Zweden volgend jaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9GUieHaP7IagSBzr5TPk_sUg_DM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0oBVm1LiMb3x5xwWNWZVOl0p.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Nemen jullie eigenlijk nog een AC kabel mee op vakantie?

Onderweg gaan we toch alleen snelladen, in het dorpje waar we zijn is 1 (dure) AC lader op een flink stukje lopen en daarom weinig trek om daar te laden. Bij de grote supermarkt op 20 min. rijden is Ionity waar ik voor 29 cent kan tanken, 20 minuten de andere kan op is een Supercharger die ook niet erg duur is.

Bij gebrek aan een frunk heb ik eigenlijk helemaal geen zin om die AC kabel nog mee te nemen, kan er geen zinnige use case voor bedenken , of zie ik nog iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
ASW1 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:11:

Onderweg gaan we toch alleen snelladen, in het dorpje waar we zijn is 1 (dure) AC lader op een flink stukje lopen en daarom weinig trek om daar te laden. Bij de grote supermarkt op 20 min. rijden is Ionity waar ik voor 29 cent kan tanken, 20 minuten de andere kan op is een Supercharger die ook niet erg duur is.

Bij gebrek aan een frunk heb ik eigenlijk helemaal geen zin om die AC kabel nog mee te nemen, kan er geen zinnige use case voor bedenken , of zie ik nog iets over het hoofd?
Altijd bij me, maar ik heb een frunk :)
Wij gaan op vakantie geregeld ongepland op pad en dan merk je dat je toch vaker laadpalen tegenkomt dan je denkt, bij supermarkten, bezienswaardigheden of strandparkeerplaats. Verder natuurlijk heel specifiek, maar als je vakantiebestemming een laadmogelijkheid heeft neem je hem natuurlijk ook mee. Ik rij met dagtochtjes makkelijk een accu leeg en dan heb ik geen zin om tijd bij een snellader te verspillen. Ik laad liever op terwijl ik andere dingen aan het doen ben.

[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 09-08-2024 17:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
Als een accomodatie (hotel/camping/B&B/huisje/AirBnB) een laadmogelijkheid biedt, is het toch wel heel makkelijk dat je 'm 's nachts kunt laden, dan hoef je zelfs die 10-20-30? minuten niet te wachten.
En zoveel ruimte neemt die type 2 kabel nu ook niet in (maar ook ik heb een frunk).

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
ASW1 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:11:

Op mijn vakantiebestemming in Spanje heb ik in de buurt een gratis 22kW AC, dus de kabel gaat mee. Onderweg alleen maar snelladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Hmm, we zijn niet van plan veel te gaan rijden op locatie, uitstapjes van hooguit een uur heen uur terug maar meestal minder.
Als we dan om de 2 a 3 dagen boodschappen doen en tegelijkertijd snelladen moet het prima lukken.
Op het adres waar we zijn is geen AC lader direct in de buurt, en op de plekken waar we heen willen zie ik ze ook niet of nauwelijks. Als ze er wel zijn dan veel duurder dan snelladen. -O-

Misschien kan ik beter de granny charger meenemen maar dan moet ik vragen of we die mogen gebruiken op ons vakantieadres. Dat zou eigenlijk handiger zijn dan de AC kabel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:10
ASW1 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:39:
Misschien kan ik beter de granny charger meenemen maar dan moet ik vragen of we die mogen gebruiken op ons vakantieadres. Dat zou eigenlijk handiger zijn dan de AC kabel.
Op vakantie AC en granny mee (granny normaal niet). Gewoon voor het geval dat. Past precies samen in ruimte onder kofferruimte dus ook geen last van.

Zou altijd AC mee nemen, toch fijn als je even kan laden ergens. En hoeveel ruimte neemt het nou in.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Wij hebben de stopcontact lader toch best veel gebruikt deze vakantie. Dus zou zeker meenemen voor het geval dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-09 23:29

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

Ook in Nederland kan een DC lader duur zijn op een camping. Via E-flux 91 cent per kW .ANWB kaartje was het zelfde bedrag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
ASW1 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:39:
Bericht van de eigenaar van het huis dat we mogen thuisladen, dus het wordt snelladen + de granny charger mee.
De AC kabel mag thuisblijven.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tommie12
Ik zou er niet aan denken die AC kabel thuis te laten. Je zal maar eens aan een defecte snellader staan met nog net genoeg stroom om naar een AC lader te rijden, maar niet naar een DC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Tommie12 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 20:22:
Ik zou er niet aan denken die AC kabel thuis te laten. Je zal maar eens aan een defecte snellader staan met nog net genoeg stroom om naar een AC lader te rijden, maar niet naar een DC lader.
Is dat niet een soort range anxiety?

Kan me niet voorstellen hoe we in zo'n situatie terecht zouden komen.
Reis naar vakantiebestemming en terug is sowieso alleen maar snelladen.
Ter plaatse hebben we mits volgeladen ruim 400km range die we op een dag hooguit voor de helft leegrijden, en daarna kan de auto overnachts weer aan de granny.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

ASW1 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 21:01:
[...]

Ter plaatse hebben we mits volgeladen ruim 400km range die we op een dag hooguit voor de helft leegrijden, en daarna kan de auto overnachts weer aan de granny.
Ik laad 6km per uur met de Granny in mijn vakantiehuis. Nu jij weer!

Niet iedereen viert vakantie in de bewoonde wereld met zijn EV. Op jouw vakantielocatie werkt het zo. Maar er zijn meer scenario’s.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
ASW1 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 21:01:
[...]

Ik heb wat meer onvoorspelbaarheden op vakantie.
We verblijven in 4 verschillende hotels, en rijden behoorlijk wat rond.
Ik heb de granny ook mee…
Los daarvan, die kabel vreet geen brood op vakantie hé.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korre
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:08
Ik neem altijd de granny en de AC kabel mee. Granny nog nooit gebruikt, maar gewoon voor het geval dat...
AC kabel gebruik ik vaak. Bv even naar de winkel met een laadpaal.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
We zijn inmiddels weer terug van onze eerste vakantie met een electrische auto (Kia Niro EV 2022). We vonden het best een beetje spannend, dus we zijn niet al te ver geweest (Normandië, net iets boven Bayeux).
In Nederland hebben we sinds oktober toen we de auto kochten alleen thuis geladen en 1 keer 10 minuten aan een snellader toen we ongepland ergens met spoed heen moesten. Nagenoeg geen ervaring dus met publiek laden.

De heenweg viel ons toch wel erg tegen....
Voor wie niet tegen negatieve ervaringen kan: sla deze post vooral over O-)

Ik lees hier al een poosje mee en had mijn vrouw overtuigd dat we ons niet te druk hoefden te maken en dat er genoeg laadpalen langs de snelweg zouden zijn. Ook gelezen dat plannen niet zo veel zin heeft omdat dingen toch altijd anders lopen, dus had ik me beperkt tot het plannen van alleen de eerste laadplek: Fastned, Aire de Saint-Léger met 8 laadpunten, iets onder Lille. Toen we aan kwamen rijden zagen we vanuit de verte al dat alle plekken bezet waren en er minstens 1 iemand stond te wachten. Terwijl we de pijltjes/kronkels naar de laadplek aan het volgen waren (je moet daar links langs de benzinetankstations rijden) zei ik tegen mijn vrouw "volg die auto's maar", dat waren 3 Nederlandse EV's... We hadden dus gelijk zoiets van "dat gaat hem niet worden, we gaan hier niet staan wachten".

Dus doorgereden naar het volgende laadpunt. Wat een geklooi zeg..... Palen waren allemaal bezet (waarvan 1 aso-auto 2 plekken bezet hield en niet bij zijn auto was), dus wij even wachten want er maakte iemand aanstalten te vertrekken. Maar toen: Iemand die bij een laadpaal stond kwam naar ons toe en zei dat zijn laadpaal stuk was en dat hij dus eerst wilde/mocht. Vervolgens reed er een andere auto weg, maar dat bleek bij een Chademo-stekker te zijn.
Wij hadden het wel gehad met dit geneuzel. Net een paar uur gereden, dan wil je rustig pauze houden, niet op speurtocht wie er allemaal nog voor je in "de onzichtbare rij" zouden kunnen staan. Ingebouwde KIA-navigatie zei dat er op 2 km afstand nog een DC-lader was die vrij was, dus daar maar naar toegereden. Die 2km bleek hemelsbreed te zijn, maar na een km of 12 stonden we in de middle-of-nowhere bij een eenzame snellader. Die was gelukkig vrij en werkte en er stond een picknickbank naast, maar geen toiletten. Bereik was toen inmiddels tot een oncomfortabele 30km gedaald, dus dat voelde niet alsof we nog veel keus hadden.... :X

Vervolgens hadden we zoiets van: "ok, laat voor de rest van de reis de Kia-navigatie het maar uitzoeken, dan gaan we kijken of we daar blij van worden". Op het stuk vanaf de A1 via de A29 naar Le Havre blijken bar weinig snelladers te zitten. De Kia-navigatie bracht ons naar een Ionity met slechts 2 snelle DC-laders en 1 50kW-lader. Alles bezet, weer niet duidelijk waar je een wachtrij op zou kunnen stellen, dus wij gingen er vanuit dat we de volgende waren. Tegen de tijd dat mensen aanstalten maakten om te vertrekken doken er ineens uit 2 geparkeerde auto's ook mensen op die er kennelijk nog langer stonden. Zootje ongeregeld dus. Uit frustratie, weer de KIA-navigatie gevolgd naar een plek 15km verderop waar 4 laders vrij waren. Bleek een winkelcentrum te zijn, waar ook wat fastfood etc te vinden was. Daar hebben we een lange pauze genomen en lekker tot 100% geladen, zodat we in ieder geval de eindbestemming konden halen.

Ik had hier gelezen dat de laadstress minder wordt na elke laadbeurt, maar dat was dus niet onze ervaring. ;w

Geen idee of we nou gewoon pech hadden dat het steeds druk was bij de laadpalen langs de snelweg, maar dat wilden we voor de terugweg niet nog een keer. We waren bewust niet in het weekend gegaan, maar op een maandag.

Terugweg ging gelukkig heel veel beter. Ik had inmiddels Chargemap op mijn iPad geïnstalleerd en we hebben zelf steeds zo'n 2 uur verderop gezocht naar laadpalen met voldoende palen op een paar km naast de snelweg bij winkelcentra (en bij voorkeur nog een fallback-laadpunt op niet al te grote afstand). Iets meer gedoe, maar het werkte perfect: veel rustiger en voorspelbaarder, geen laadfiles, gewoon parkeren -> laden -> rustig naar toilet en/of broodje kopen/eten en weer door.

Terugkijkend:
- we waren iets té optimistisch op pad gegaan, daardoor viel de heenweg erg tegen
- KIA-navigatie is niet heel erg duidelijk. Soms kun je wel zien hoeveel palen er bij een laadpunt staan en vrij zijn, maar soms laat hij dat ook helemaal niet zien en dan is het een beetje gokken.
- Chargemap is handig om snel te filteren/zoeken naar laadpalen langs de route. Vervolgens hebben we die locaties dan weer in de KIA-navigatie ingevoerd, zodat we in ieder geval konden zien met hoeveel %SOC we daar aan zouden komen en batterijconditionering te activeren. Maar dat is dan wel een extra taak voor de bijrijder die terug doet denken aan de tijd dat er nog geen navigatiesystemen waren en de bijrijder met de ANWB-routekaart en het grote Michelin-boek van Frankrijk op schoot zat.
- Ik denk dat het vooral "even wennen" is. Elektrisch rijden is heerlijk (zeker in heuvel/berg-achtige landschappen) en duurzaam, dus geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om ooit nog een benzine-auto te kopen.

Overigens was ik heel blij met mijn Shell Recharge-pasje. Die deed het overal en feilloos, het activeren van het laden is echt supersimpel. Ongetwijfeld had het met abonnementen goedkoper gekund, maar uiteindelijk heb ik de hele vakantie gereden voor 8 cent/kilometer. Dat is bijna het dubbele van waar ik thuis voor laad, maar het is de helft van wat ik met mijn benzineauto verbruikte. Prima dus.

In de omgeving Bayeux hebben trouwens wel vrijwel alle laadpalen een €0,17/minuut tarief, dus dat is wel opletten. Enige uitzondering die ik ontdekt heb is bij de Carrefour in Bayeux. Daar staan 2 snelladers en 4 AC-palen en daar hebben we tijdens het boodschappen doen geladen zonder gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Ik denk dat je vooral de pech hebt dat de Kia navigatie dus geen rekening houdt met de bezetting van palen? Onze Tesla past de route aan als de lader waar we heen rijden toch vol is. Ik ging er stiekem vanuit dat dit inmiddels ook bij Kia er wel op zat?

Evt zou je dat in vervolg ook met ABRP Premium kunnen doen

[ Voor 10% gewijzigd door Sander op 09-08-2024 22:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JTHZZ
Sander schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:02:
Ik denk dat je vooral de pech hebt dat de Kia navigatie dus geen rekening houdt met de bezetting van palen? Onze Tesla past de route aan als de lader waar we heen rijden toch vol is. Ik ging er stiekem vanuit dat dit inmiddels ook bij Kia er wel op zat?

Volgens mij doet ook een Tesla dat alleen voor superchargers en niet als je langs de snelweg bij bijv Fastned wilt laden. Of zit er dat inmiddels ook op ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
JTHZZ schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:08:
[...]

Volgens mij doet ook een Tesla dat alleen voor superchargers en niet als je langs de snelweg bij bijv Fastned wilt laden. Of zit er dat inmiddels ook op ?
Bij alle laders zie je de beschikbaarheid. Bij Superchargers zie je ook nog hoeveel Tesla's er op basis van de navigatie naar onderweg zijn (maar je ziet dus niet de niet-Tesla's die er ook naar onderweg zijn)

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 18:55
ocaj schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 21:48:
We zijn inmiddels weer terug van onze eerste vakantie met een electrische auto (Kia Niro EV 2022). We vonden het best een beetje spannend, dus we zijn niet al te ver geweest (Normandië, net iets boven Bayeux).
In Nederland hebben we sinds oktober toen we de auto kochten alleen thuis geladen en 1 keer 10 minuten aan een snellader toen we ongepland ergens met spoed heen moesten. Nagenoeg geen ervaring dus met publiek laden.

Ik lees hier al een poosje mee en had mijn vrouw overtuigd dat we ons niet te druk hoefden te maken en dat er genoeg laadpalen langs de snelweg zouden zijn. Ook gelezen dat plannen niet zo veel zin heeft omdat dingen toch altijd anders lopen, dus had ik me beperkt tot het plannen van alleen de eerste laadplek: Fastned, Aire de Saint-Léger met 8 laadpunten, iets onder Lille. Toen we aan kwamen rijden zagen we vanuit de verte al dat alle plekken bezet waren en er minstens 1 iemand stond te wachten. Terwijl we de pijltjes/kronkels naar de laadplek aan het volgen waren (je moet daar links langs de benzinetankstations rijden) zei ik tegen mijn vrouw "volg die auto's maar", dat waren 3 Nederlandse EV's... We hadden dus gelijk zoiets van "dat gaat hem niet worden, we gaan hier niet staan wachten".

Dus doorgereden naar het volgende laadpunt. Wat een geklooi zeg..... Palen waren allemaal bezet (waarvan 1 aso-auto 2 plekken bezet hield en niet bij zijn auto was), dus wij even wachten want er maakte iemand aanstalten te vertrekken. Maar toen: Iemand die bij een laadpaal stond kwam naar ons toe en zei dat zijn laadpaal stuk was en dat hij dus eerst wilde/mocht. Vervolgens reed er een andere auto weg, maar dat bleek bij een Chademo-stekker te zijn.
Wij hadden het wel gehad met dit geneuzel. Net een paar uur gereden, dan wil je rustig pauze houden, niet op speurtocht wie er allemaal nog voor je in "de onzichtbare rij" zouden kunnen staan. Ingebouwde KIA-navigatie zei dat er op 2 km afstand nog een DC-lader was die vrij was, dus daar maar naar toegereden. Die 2km bleek hemelsbreed te zijn, maar na een km of 12 stonden we in de middle-of-nowhere bij een eenzame snellader. Die was gelukkig vrij en werkte en er stond een picknickbank naast, maar geen toiletten. Bereik was toen inmiddels tot een oncomfortabele 30km gedaald, dus dat voelde niet alsof we nog veel keus hadden.... :X

Vervolgens hadden we zoiets van: "ok, laat voor de rest van de reis de Kia-navigatie het maar uitzoeken, dan gaan we kijken of we daar blij van worden". Op het stuk vanaf de A1 via de A29 naar Le Havre blijken bar weinig snelladers te zitten. De Kia-navigatie bracht ons naar een Ionity met slechts 2 snelle DC-laders en 1 50kW-lader. Alles bezet, weer niet duidelijk waar je een wachtrij op zou kunnen stellen, dus wij gingen er vanuit dat we de volgende waren. Tegen de tijd dat mensen aanstalten maakten om te vertrekken doken er ineens uit 2 geparkeerde auto's ook mensen op die er kennelijk nog langer stonden. Zootje ongeregeld dus. Uit frustratie, weer de KIA-navigatie gevolgd naar een plek 15km verderop waar 4 laders vrij waren. Bleek een winkelcentrum te zijn, waar ook wat fastfood etc te vinden was. Daar hebben we een lange pauze genomen en lekker tot 100% geladen, zodat we in ieder geval de eindbestemming konden halen.

Ik had hier gelezen dat de laadstress minder wordt na elke laadbeurt, maar dat was dus niet onze ervaring. ;w

Geen idee of we nou gewoon pech hadden dat het steeds druk was bij de laadpalen langs de snelweg, maar dat wilden we voor de terugweg niet nog een keer. We waren bewust niet in het weekend gegaan, maar op een maandag.

Terugweg ging gelukkig heel veel beter. Ik had inmiddels Chargemap op mijn iPad geïnstalleerd en we hebben zelf steeds zo'n 2 uur verderop gezocht naar laadpalen met voldoende palen op een paar km naast de snelweg bij winkelcentra (en bij voorkeur nog een fallback-laadpunt op niet al te grote afstand). Iets meer gedoe, maar het werkte perfect: veel rustiger en voorspelbaarder, geen laadfiles, gewoon parkeren -> laden -> rustig naar toilet en/of broodje kopen/eten en weer door.

Terugkijkend:
- we waren iets té optimistisch op pad gegaan, daardoor viel de heenweg erg tegen
- KIA-navigatie is niet heel erg duidelijk. Soms kun je wel zien hoeveel palen er bij een laadpunt staan en vrij zijn, maar soms laat hij dat ook helemaal niet zien en dan is het een beetje gokken.
- Chargemap is handig om snel te filteren/zoeken naar laadpalen langs de route. Vervolgens hebben we die locaties dan weer in de KIA-navigatie ingevoerd, zodat we in ieder geval konden zien met hoeveel %SOC we daar aan zouden komen en batterijconditionering te activeren. Maar dat is dan wel een extra taak voor de bijrijder die terug doet denken aan de tijd dat er nog geen navigatiesystemen waren en de bijrijder met de ANWB-routekaart en het grote Michelin-boek van Frankrijk op schoot zat.
- Ik denk dat het vooral "even wennen" is. Elektrisch rijden is heerlijk (zeker in heuvel/berg-achtige landschappen) en duurzaam, dus geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om ooit nog een benzine-auto te kopen.

Overigens was ik heel blij met mijn Shell Recharge-pasje. Die deed het overal en feilloos, het activeren van het laden is echt supersimpel. Ongetwijfeld had het met abonnementen goedkoper gekund, maar uiteindelijk heb ik de hele vakantie gereden voor 8 cent/kilometer. Dat is bijna het dubbele van waar ik thuis voor laad, maar het is de helft van wat ik met mijn benzineauto verbruikte. Prima dus.

In de omgeving Bayeux hebben trouwens wel vrijwel alle laadpalen een €0,17/minuut tarief, dus dat is wel opletten. Enige uitzondering die ik ontdekt heb is bij de Carrefour in Bayeux. Daar staan 2 snelladers en 4 AC-palen en daar hebben we tijdens het boodschappen doen geladen zonder gedoe.
Dit verhaal is eigenlijk precies waarom we vooral tesla superchargers gebruiken, gewoon 12-24 palen.
Heen en terug naar zuid Frankrijk met vouwwagen niet eens af hoeven koppelen. Gewoon dwars 3-4 plekken blokkeren en er waren altijd nog ruim voldoende plekken voor anderen beschikbaar (we bleven bij de auto voor het geval we weg moesten/afkoppelen).

Onderweg nog wel een keer bij een Fastned langsgegaan (wilden eigenlijk alleen wisselen van bestuurder), was precies 1 plekje vrij. Toen we bijna vol waren stonden er 2 Nederlanders te wachten op een plekje, die hadden echt een andere ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Op Chargefinder zie je bijvoorbeeld bij Ionity hoeveel er bezet zijn en ook hoe lang deze al bezet zijn. Handig om een inschatting te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Sander schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:02:

Nee, volgens mij houd hij daar geen rekening mee. Je kunt nog net aan de kleur van het ikoontje zien dat alle palen bezet zijn of dat er minimaal 1 vrij is.

Navigatie via de telefoon/carplay vind ik eigenlijk teveel gedoe, dus probeer ik te voorkomen. Volgend jaar misschien toch als backup overwegen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
Oekiejoekie schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:11:
[...]

Bij alle laders zie je de beschikbaarheid. Bij Superchargers zie je ook nog hoeveel Tesla's er op basis van de navigatie naar onderweg zijn (maar je ziet dus niet de niet-Tesla's die er ook naar onderweg zijn)
Die beschikbaarheid zie je in heel veel auto’s tegenwoordig maar het ging dus over het aanpassen van de route. Dat was altijd alleen bij superchargers en niet als je Fastned invoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Smobbo schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:13:
[...]

Dit verhaal is eigenlijk precies waarom we vooral tesla superchargers gebruiken, gewoon 12-24 palen.
Heen en terug naar zuid Frankrijk met vouwwagen niet eens af hoeven koppelen. Gewoon dwars 3-4 plekken blokkeren en er waren altijd nog ruim voldoende plekken voor anderen beschikbaar (we bleven bij de auto voor het geval we weg moesten/afkoppelen).
Wat me niet zo aanstaat van de Tesla-chargers is dat je alleen het laden kunt activeren via de app (dacht ik?). Ik vind zo'n pasje veel simpeler dan gepiel op een app (maar daar ben ik afwijkend in, ik heb weinig met smartphones, gebruik het ding privé meestal minder dan 10 minuten per dag).

En dat je steeds van de snelweg af moet (dat was mijn argument voordat we op vakantie gingen, alhoewel we dat op de terugweg dus toch ook gedaan hebben....).

Maar voor een volgende vakantie misschien toch de Supercharger-ervaring maar overwegen. Beetje jammer is dat de SuC's niet in de KIA-navigatie te vinden zijn....

[ Voor 8% gewijzigd door ocaj op 09-08-2024 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1

Terugkijkend:

Goed verhaal, ik ga binnenkort zelf de eerste lange reis met EV maken dus lees dit soort dingen graag.

Vraagje, die eerste stop Aire de Saint-Léger, die is al behoorlijk ver (afhankelijk van waar je in NL bent vertrokken). Met hoeveel % kwam je daar aan?
Voor mijn gevoel is het wat te ver, ik wil sowieso nooit langer dan 2 a 2,5 uur rijden zonder een plas/eet/strek-stop en heb me voorgenomen dat stoppen=laden ook al is de batterij nog halfvol, zodat ook bij de daaropvolgende stop er ruime marge en dus geen stress is als dingen anders zijn dan je ze verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB

Terugkijkend:

Duidelijk stuk, en ja ik denk dat dit wel het risico is van veel mensen die hier zeggen dat het gewokn allemaal makkelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
JohanB schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:38:
[...]

Duidelijk stuk, en ja ik denk dat dit wel het risico is van veel mensen die hier zeggen dat het gewokn allemaal makkelijk is.
Ik heb tijdens vijf reizen naar de Costa Blanca nog nooit hoeven wachten bij een lader, altijd plek zat. Maar ik ga dan ook alleen buiten het vakantieseizoen. De periode zal flink uitmaken of het druk is of niet, net als de route. En je goed voorbereiden scheelt ook veel, zorg dat je weet waar je gaat laden en welke (laad) faciliteiten er zijn en zorg voor alternatieve locaties. Maar tegenzitten kan altijd gebeuren en ongelukken komen nooit alleen zegt men.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
ASW1 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:33:
[...]

Goed verhaal, ik ga binnenkort zelf de eerste lange reis met EV maken dus lees dit soort dingen graag.

Vraagje, die eerste stop Aire de Saint-Léger, die is al behoorlijk ver (afhankelijk van waar je in NL bent vertrokken). Met hoeveel % kwam je daar aan?
Voor mijn gevoel is het wat te ver, ik wil sowieso nooit langer dan 2 a 2,5 uur rijden zonder een plas/eet/strek-stop en heb me voorgenomen dat stoppen=laden ook al is de batterij nog halfvol, zodat ook bij de daaropvolgende stop er ruime marge en dus geen stress is als dingen anders zijn dan je ze verwacht.
Wij waren inderdaad blij verrast over het bereik. Later bleek dat dat vooral komt doordat je in NL max 100 rijdt en in België was het wat druk. Zodra we 130-135 op de Péage gingen rijden werd het verbruik beduidend hoger.

Ik wou het even voor je nazoeken, maar ik krijg alleen Kia-logging als ik de auto uitzet en we zijn dus bij Aire-St-Leger doorgereden naar de volgende: Aire Coeur des Hauts-de-France, waar we (vanuit regio Utrecht) na 344km met 12% aankwamen (en toen dus ook geen fijne ervaring hadden). Uiteindelijk zijn we beland bij Estrées-Deniecourt waar we geladen hebben. Die laadpaal staat in diverse apps als 50kW, maar ging nog wel een stukje harder dan dat (ik meen iets van 75-80 gezien te hebben, wat bijna het maximum is van de Niro EV, maar we zijn wat gaan eten en heb er niet naar staan kijken en ook geen logging van).
We hadden in België al wel een keer een plaspauze en bestuurders-wissel gedaan, maar toen was de batterij nog lang niet leeg en bovendien is laden in Frankrijk een stuk goedkoper dan in België, dus we dachten dat we wel door konden rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:47:
[...]

Ik heb tijdens vijf reizen naar de Costa Blanca nog nooit hoeven wachten bij een lader, altijd plek zat. Maar ik ga dan ook alleen buiten het vakantieseizoen. De periode zal flink uitmaken of het druk is of niet, net als de route. En je goed voorbereiden scheelt ook veel, zorg dat je weet waar je gaat laden en welke (laad) faciliteiten er zijn en zorg voor alternatieve locaties. Maar tegenzitten kan altijd gebeuren en ongelukken komen nooit alleen zegt men.
Dat is ook precies de reden dat ik mijn verhaal hier gepost heb.

Terugweg was prima, we wisten veel beter waar we aan toe waren en wat we in de gaten moesten houden en dus niet "gewoon rijden en we zien wel", zoals we op de heenweg dachten....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:43
Zapato schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:33:
Ik ben nu in Normandië. Met een camper weliswaar, maar ik zie best vaak laadpalen, ook in kleine dorpjes.

Ik heb zelf het idee dat zoiets echt geen probleem zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
PeterZ(on) schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:47:
[...]

Het lijkt erop dat we hetzelfde zeggen. Ik zeg “niet gewoon makkelijk” en jij geeft in mijn ogen de definitie van “veel gedoe” (locaties uitzoeken, faciliteiten uitzoeken, alternatieven).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
ocaj schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:56:
[...]
We hadden in België al wel een keer een plaspauze en bestuurders-wissel gedaan, maar toen was de batterij nog lang niet leeg en bovendien is laden in Frankrijk een stuk goedkoper dan in België, dus we dachten dat we wel door konden rijden.
Denk dat daar de angel zit; snelladen gaat best snel en zelfs met een Niro die geen topsnelheden haalt kun je ook in een plaspauze 10 kWh laden, genoeg om de tweede stop een hoop extra flexibiliteit te geven als dat nodig is.
Dat de prijzen in Be een stuk hoger zijn is waar, maar dit soort kleine laadstops zou ik er niet voor laten liggen.

De Tesla superchargers (degenen die openstaan voor iedereen) in Be zijn trouwens niet belachelijk duur, en je vindt ze niet in de gewone CPO laadapps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
JohanB schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 23:12:
[...]

Het lijkt erop dat we hetzelfde zeggen. Ik zeg “niet gewoon makkelijk” en jij geeft in mijn ogen de definitie van “veel gedoe” (locaties uitzoeken, faciliteiten uitzoeken, alternatieven).
Ik denk dat iedereen het anders ervaart terwijl het over hetzelfde gaat. Ik ervaar wat uitzoekwerk niet als veel gedoe, een ander juist wel. Een lange reis met de EV is voor velen allemaal nieuw en daarin moet je ervaring opdoen. Ik zoek dan liever zaken van tevoren uit, anderen lopen er ter plekke tegenaan. Door alle ervaringen hier kan men zelf bepalen wat men belangrijk vindt. Voor mijn Spanje reizen heb ik mij er eenmalig goed in verdiept en gedocumenteerd en daarna hoef ik alleen nog maar de wijzigingen te noteren. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
ASW1 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 23:18:
[...]

Denk dat daar de angel zit; snelladen gaat best snel en zelfs met een Niro die geen topsnelheden haalt kun je ook in een plaspauze 10 kWh laden, genoeg om de tweede stop een hoop extra flexibiliteit te geven als dat nodig is.
Dat de prijzen in Be een stuk hoger zijn is waar, maar dit soort kleine laadstops zou ik er niet voor laten liggen.
Dat was inderdaad een leermomentje voor ons: gewoon altijd laden als je stilstaat en er gelegenheid is. De Niro is geen snellaad-wonder met maximaal 84kW, maar bij een normale pauze zoals we die altijd nemen op vakanties zit hij toch ook zo weer een heel eind in de buurt van de 80%. Boven de 80% zakt de Niro wel meteen terug naar 25kW, dus als je klaar bent met pauzeren en hij zit al op 80% is het zonde van de tijd om nog te gaan zitten wachten.

Overigens op de terugweg heb ik een keer bewust gekozen voor een plek waar 5 x 100kW-laders stonden. Juist, omdat ik hier lees dat mensen met auto's die met 150kW of meer kunnen laden daar met een boog omheen rijden en dat mijn kansen dus vergrootte (er stond inderdaad slechts 1 andere auto toen ik daar aankwam).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Impstoker schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:16:
2900km, 22,9kWh/100km gemiddeld over de hele reis.
In de heuvels met 120 op de péage was het verbruik rond de 27 a 28kWh.
Kosten: €280, dat is met een Ionity en Fastned abbonement.
Ik moet wel zeggen dat ik de prijzen voor laden toch wel hoog vind. Ik ben zelf met onze niet plug-in hybrid naar Oostenrijk/Zwitsrland geweest en was voor dezelfde afstand ongeveer hetzelfde kwijt aan benzine (3000 km, 160l benzine a gemiddeld 1,70)
Vooraf een hoop uitgezocht met ABRP, Fastned en Google Maps, voornamelijk als hobby, maar ook omdat een Fastned laadstation echt veel handiger is met een vouwwagen. Na noord Frankrijk waren er helaas geen Fastneds meer, dus maar bij Ionity geladen, 1x bij Total Energies en 1x bij een Elektra naast een grote supermarkt. De vouwwagen even afkoppelen en even een disselslotje erop kostte steeds maar een paar minuten. Als je dat steeds zou moeten doen met een zware caravan lijkt me dat niet lollig.
Mits er een parkeerplaats ernaast zit is het met een caravan ook simpel. Gewoon daar afkoppelen en de auto naar de paal rijden. Vroeger ook nog wel eens met de ICE moeten doen omdat bus+caravan te groot was voor sommige tankstations (tegenwoordig heb je dat probleem niet meer, maar toen had je nog wel eens plekken waar je de bocht om moest)
Over de Ioniq 5 kan ik kort zijn: wat een fantastische reis auto! Heerlijk comfortabel, soepele vering op de snelweg, adaptive cruise control, stuur piloot die helpt, hoewel soms een beetje ping-pongerig. Heads-up display houdt je ogen op de weg, en gekoelde stoelen in Franse hitte is dikke luxe. :*) De auto is zo stabiel en zwaar dat je de vouwwagen echt niet voelt. We hebben een schattige kleine vouwwagen, dat helpt ongetwijfeld. Volgend jaar gaan er twee zware elektrische fietsen mee op de dissel we zien wel wat dat doet met de range, ik denk niet zo heel veel.
Zolang je de balans van de vouwwagen in de gaten houdt en zorgt dat de kogeldruk niet te hoog wordt, zul je daarmee totaal geen verschil merken. Die vouwwagen en de fietsen zitten grotendeels uit de wind en zullen weinig met je verbruik doen. Mijn ervaring is dan ook dat je alleen op de stabiliteit hoeft te letten (dus goed beladen en rekening houden met het extra gewicht voorop)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
DDDikkiedik schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 23:08:
[...]

Ik ben nu in Normandië. Met een camper weliswaar, maar ik zie best vaak laadpalen, ook in kleine dorpjes.

Ik heb zelf het idee dat zoiets echt geen probleem zou moeten zijn.
Cap de la Hague is helemaal op de punt en een uithoek. Niet dat ik daar helemaal zonder zou zitten, maar de dichtstbijzijnde 22kw lader is niet op redelijke wandelafstand. Echter ik had de Tesla Suc in Cherbourg over het hoofd gezien, dus komt helemaal goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato

Terugkijkend:

Wel iets om waarschijnlijk, maar rijdt heerlijk en volop gelegenheid tot laden (ionity en Tesla): via Westerscheldetunnel en dan A16 langs kust (Duinkerken/Calais). Bij Abbeville kom je dan op jouw route. Voor een volgende keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik herken jouw verhaal voor een groot deel, maar ik kan met niet aan de indruk onttrekken dat je bent gaan rijden op zwarte zaterdag. Of in ieder geval op een dag dat het heel erg druk was. In zo'n situatie is elk probleem meteen gigantisch. En zeker als de palen bezet zijn, dan vertaald zich dat meteen in een heel veel langere laadtijd. Plus dat je niet bij je auto weg kan.

Wij zijn gisteren teruggereden vanuit Metz, via Luik en Maastricht. Het was erg druk, maar gelukkig (net) geen laadfiles gehad. Wel hele rare situaties: een bestelbus die zijn banden stond op te pompen en koffie ging halen, terwijl hij een laadplek blokkeerde.....

Paar opmerkingen: De Kia Navigatie is een black box wat mij betreft. Het werkt vaak goed (ook het plannen van de laadpalen), maar je hebt geen idee wat er achter het scherm gebeurt. Je moet blind vertrouwen op wat je voorgeschoteld krijgt. Plus dat het herberekenen traag werkt als je bijvoorbeeld een afslag mist of een laadpaal overslaat.

Het aanrijden op de palen is inderdaad vaak een drama, zeker op de grote terreinen. Slecht aangegeven of via allerlei kronkelpaadjes. Het wordt wel beter heb ik de indruk.

Het "mijn paal is stuk, dus ik heb voorrang": ik snap dat wel, maar het is natuurlijk allemaal het gevolg van het ontbreken van een duidelijk systeem met een wachtrij. Het zou het mooist zijn als je kon aansluiten bij een wachtrij, waarvan de voorste gewoon steeds de eerstvolgende vrije paal mag gebruiken. Heb je ook geen gedonder met kapotte palen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
redwing schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 23:40:
[...]

Ik moet wel zeggen dat ik de prijzen voor laden toch wel hoog vind. Ik ben zelf met onze niet plug-in hybrid naar Oostenrijk/Zwitsrland geweest en was voor dezelfde afstand ongeveer hetzelfde kwijt aan benzine (3000 km, 160l benzine a gemiddeld 1,70)

[...]

Zolang je de balans van de vouwwagen in de gaten houdt en zorgt dat de kogeldruk niet te hoog wordt, zul je daarmee totaal geen verschil merken. Die vouwwagen en de fietsen zitten grotendeels uit de wind en zullen weinig met je verbruik doen. Mijn ervaring is dan ook dat je alleen op de stabiliteit hoeft te letten (dus goed beladen en rekening houden met het extra gewicht voorop)
Wat betaalde jij dan voor laden? Want ik vond het echt goedkoop, heb nergens meer dan 40ct betaald (bij een AC paal) en snelladen was bij Tesla 33ct. Das voor mij (los van eigen opwek) vergelijkbaar met thuis.

Tav vouwwagen hangt het er erg af waar je de fietsen zet. Ik was vorig jaar met 2 fietsen bovenop de vouwwagen op pad en had toen een hoger verbruik dan dit jaar zonder de fietsen. Gewicht was daar niet relevant, want het waren racefietsen, puur de luchtweerstand. Ik overweeg dan ook om eens te kijken naar goten waarbij het voorwiel eruit gaat om daarmee het geheel wat lager te maken en meer achter de auto te houden (ook ivm 2m hoogte voor doorrijden telepeage poortjes).

@ocaj Wanneer reed je eigenlijk? Want wij hadden op de heenweg (een zondagochtend) een stuk drukkere rit dan terug (op een maandag). Op de heenweg moest ik bijna overal de vouwwagen even afkoppelen bij Tesla punten maar kon wel atijd gelijk terecht en vaak ook nog bij de oudere laders parkeren met 1tje ertussen. Overigens was de grootste drukte/file die we die ochtend hadden in Luxemburg waar bij de 1e 2 tankstations aan de snelweg de hele vluchtstrook volstond met NL'ers... Allemaal voor een paar euro in de rij en maar klagen over laadfiles :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

[...]
Je vergelijkt een behoorlijk zuinige benzine auto (1/19) met een EV die 28 kWh/100 km doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
Sander schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 08:38:
[...]

Wat betaalde jij dan voor laden? Want ik vond het echt goedkoop, heb nergens meer dan 40ct betaald (bij een AC paal) en snelladen was bij Tesla altijd ruim onder de 30ct. Das voor mij (los van eigen opwek) goedkoper of vergelijkbaar met thuis.
Waar betaal je in Europa ruim onder de 30ct bij Tesla? Volgens mij kan dat alleen in Nederland en dan alleen als je een abonnement van 9,99€ of een Tesla hebt. In bijv Oostenrijk betaal je zonder abonnement gemakkelijk 0,60€ per kWh bij Tesla.

[ Voor 7% gewijzigd door JTHZZ op 10-08-2024 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
JTHZZ schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 08:53:
[...]

Waar betaal je in Europa ruim onder de 30ct bij Tesla? Volgens mij kan dat alleen in Nederland en dan alleen als je een abonnement van 9,99€ of een Tesla hebt.
Ik heb een Tesla, dus abonnement is inclusief. Maar je hebt gelijk, ik vergiste me het was 32/33ct in Frankrijk, heb het aangepast. Had vorig jaar nog Fastned erbij genomen maar gezien de drukte daar die ik toen al zag dit jaar gewoon alleen Tesla gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Tommie12 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 08:45:
[...]

Je vergelijkt een behoorlijk zuinige benzine auto (1/19) met een EV die 28 kWh/100 km doet.
Ik reed met Tesla Y + Vouwwagen over 2200km gemiddeld 210 Wh per km en kwam met alle laadkosten erbij op 0.077 euro per km. Ik reed 110 standaard en vaak wat harder als ik zag dat SOC het toeliet tot volgende stop.

Ik schrik wel af en toe hier van de verbruiken die genoemd worden bijv voor een EV9 met towbox, of deze Ioniq met vouwwagen.

[ Voor 24% gewijzigd door Sander op 10-08-2024 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEteH
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 28-08 04:04
JTHZZ schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 08:53:
[...]

Waar betaal je in Europa ruim onder de 30ct bij Tesla? Volgens mij kan dat alleen in Nederland en dan alleen als je een abonnement van 9,99€ of een Tesla hebt. In bijv Oostenrijk betaal je zonder abonnement gemakkelijk 0,60€ per kWh bij Tesla.
In Frankrijk iets boven 30 cent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

Ligt er maar net aan waarmee je vergelijkt. Begin dit jaar bij 4500km naar Spanje was ik €225 kwijt aan laadkosten. Had ik dat gedaan met mijn benzine cabrio dan was dat tegen de €600 geweest.

Pagina: 1 ... 75 ... 131 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.