We zijn inmiddels weer terug van onze eerste vakantie met een electrische auto (Kia Niro EV 2022). We vonden het best een beetje spannend, dus we zijn niet al te ver geweest (Normandië, net iets boven Bayeux).
In Nederland hebben we sinds oktober toen we de auto kochten alleen thuis geladen en 1 keer 10 minuten aan een snellader toen we ongepland ergens met spoed heen moesten. Nagenoeg geen ervaring dus met publiek laden.
De heenweg viel ons toch wel erg tegen....
Voor wie niet tegen negatieve ervaringen kan: sla deze post vooral over
Ik lees hier al een poosje mee en had mijn vrouw overtuigd dat we ons niet te druk hoefden te maken en dat er genoeg laadpalen langs de snelweg zouden zijn. Ook gelezen dat plannen niet zo veel zin heeft omdat dingen toch altijd anders lopen, dus had ik me beperkt tot het plannen van alleen de eerste laadplek: Fastned, Aire de Saint-Léger met 8 laadpunten, iets onder Lille. Toen we aan kwamen rijden zagen we vanuit de verte al dat alle plekken bezet waren en er minstens 1 iemand stond te wachten. Terwijl we de pijltjes/kronkels naar de laadplek aan het volgen waren (je moet daar links langs de benzinetankstations rijden) zei ik tegen mijn vrouw "volg die auto's maar", dat waren 3 Nederlandse EV's... We hadden dus gelijk zoiets van "dat gaat hem niet worden, we gaan hier niet staan wachten".
Dus doorgereden naar het volgende laadpunt. Wat een geklooi zeg..... Palen waren allemaal bezet (waarvan 1 aso-auto 2 plekken bezet hield en niet bij zijn auto was), dus wij even wachten want er maakte iemand aanstalten te vertrekken. Maar toen: Iemand die bij een laadpaal stond kwam naar ons toe en zei dat zijn laadpaal stuk was en dat hij dus eerst wilde/mocht. Vervolgens reed er een andere auto weg, maar dat bleek bij een Chademo-stekker te zijn.
Wij hadden het wel gehad met dit geneuzel. Net een paar uur gereden, dan wil je rustig pauze houden, niet op speurtocht wie er allemaal nog voor je in "de onzichtbare rij" zouden kunnen staan. Ingebouwde KIA-navigatie zei dat er op 2 km afstand nog een DC-lader was die vrij was, dus daar maar naar toegereden. Die 2km bleek hemelsbreed te zijn, maar na een km of 12 stonden we in de middle-of-nowhere bij een eenzame snellader. Die was gelukkig vrij en werkte en er stond een picknickbank naast, maar geen toiletten. Bereik was toen inmiddels tot een oncomfortabele 30km gedaald, dus dat voelde niet alsof we nog veel keus hadden....
Vervolgens hadden we zoiets van: "ok, laat voor de rest van de reis de Kia-navigatie het maar uitzoeken, dan gaan we kijken of we daar blij van worden". Op het stuk vanaf de A1 via de A29 naar Le Havre blijken bar weinig snelladers te zitten. De Kia-navigatie bracht ons naar een Ionity met slechts 2 snelle DC-laders en 1 50kW-lader. Alles bezet, weer niet duidelijk waar je een wachtrij op zou kunnen stellen, dus wij gingen er vanuit dat we de volgende waren. Tegen de tijd dat mensen aanstalten maakten om te vertrekken doken er ineens uit 2 geparkeerde auto's ook mensen op die er kennelijk nog langer stonden. Zootje ongeregeld dus. Uit frustratie, weer de KIA-navigatie gevolgd naar een plek 15km verderop waar 4 laders vrij waren. Bleek een winkelcentrum te zijn, waar ook wat fastfood etc te vinden was. Daar hebben we een lange pauze genomen en lekker tot 100% geladen, zodat we in ieder geval de eindbestemming konden halen.
Ik had hier gelezen dat de laadstress minder wordt na elke laadbeurt, maar dat was dus niet onze ervaring.
Geen idee of we nou gewoon pech hadden dat het steeds druk was bij de laadpalen langs de snelweg, maar dat wilden we voor de terugweg niet nog een keer. We waren bewust niet in het weekend gegaan, maar op een maandag.
Terugweg ging gelukkig heel veel beter. Ik had inmiddels Chargemap op mijn iPad geïnstalleerd en we hebben zelf steeds zo'n 2 uur verderop gezocht naar laadpalen met voldoende palen op een paar km naast de snelweg bij winkelcentra (en bij voorkeur nog een fallback-laadpunt op niet al te grote afstand). Iets meer gedoe, maar het werkte perfect: veel rustiger en voorspelbaarder, geen laadfiles, gewoon parkeren -> laden -> rustig naar toilet en/of broodje kopen/eten en weer door.
Terugkijkend:
- we waren iets té optimistisch op pad gegaan, daardoor viel de heenweg erg tegen
- KIA-navigatie is niet heel erg duidelijk. Soms kun je wel zien hoeveel palen er bij een laadpunt staan en vrij zijn, maar soms laat hij dat ook helemaal niet zien en dan is het een beetje gokken.
- Chargemap is handig om snel te filteren/zoeken naar laadpalen langs de route. Vervolgens hebben we die locaties dan weer in de KIA-navigatie ingevoerd, zodat we in ieder geval konden zien met hoeveel %SOC we daar aan zouden komen en batterijconditionering te activeren. Maar dat is dan wel een extra taak voor de bijrijder die terug doet denken aan de tijd dat er nog geen navigatiesystemen waren en de bijrijder met de ANWB-routekaart en het grote Michelin-boek van Frankrijk op schoot zat.
- Ik denk dat het vooral "even wennen" is. Elektrisch rijden is heerlijk (zeker in heuvel/berg-achtige landschappen) en duurzaam, dus geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om ooit nog een benzine-auto te kopen.
Overigens was ik heel blij met mijn Shell Recharge-pasje. Die deed het overal en feilloos, het activeren van het laden is echt supersimpel. Ongetwijfeld had het met abonnementen goedkoper gekund, maar uiteindelijk heb ik de hele vakantie gereden voor 8 cent/kilometer. Dat is bijna het dubbele van waar ik thuis voor laad, maar het is de helft van wat ik met mijn benzineauto verbruikte. Prima dus.
In de omgeving Bayeux hebben trouwens wel vrijwel alle laadpalen een €0,17/minuut tarief, dus dat is wel opletten. Enige uitzondering die ik ontdekt heb is bij de Carrefour in Bayeux. Daar staan 2 snelladers en 4 AC-palen en daar hebben we tijdens het boodschappen doen geladen zonder gedoe.