Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Dit waren mij verbruiken tijdens een vlakke rit met volbepakte auto in Duitsland.
160 is trouwens de vmax 🥴

Volgens mij best netjes voor een baksteen. (EQB250+)

Ook laden met 49kw boven de 90% iedere keer was ik ook tevreden over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SRC3td_JJP5RaAJm6bWxLMi8Rws=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0zhZTWhbm7lAmlCEx5jjzOdc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Zog2Dbn-ud1VW1_JtgeCopfCqo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/jG3PsRiPeHgKoRIZdx997fAK.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mtnBJu2wfqXtpsq0ScgHI7vucA4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3uhDDygiA8Okosbs60wTBMoU.jpg?f=fotoalbum_tile

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:45
ASW1 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:39:
Hmm, we zijn niet van plan veel te gaan rijden op locatie, uitstapjes van hooguit een uur heen uur terug maar meestal minder.
Als we dan om de 2 a 3 dagen boodschappen doen en tegelijkertijd snelladen moet het prima lukken.
Op het adres waar we zijn is geen AC lader direct in de buurt, en op de plekken waar we heen willen zie ik ze ook niet of nauwelijks. Als ze er wel zijn dan veel duurder dan snelladen. -O-

Misschien kan ik beter de granny charger meenemen maar dan moet ik vragen of we die mogen gebruiken op ons vakantieadres. Dat zou eigenlijk handiger zijn dan de AC kabel.
beter mee dan OM verlegen.... Granny +AC.

npi, maar als je déze kleine opbergruimte al niet kan missen... heb je dan niet de verkeerde auto?? m2C

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07:15
Sander schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 09:01:
[...]

Ik heb een Tesla, dus abonnement is inclusief. Maar je hebt gelijk, ik vergiste me het was 32/33ct in Frankrijk, heb het aangepast. Had vorig jaar nog Fastned erbij genomen maar gezien de drukte daar die ik toen al zag dit jaar gewoon alleen Tesla gebruikt.
Precies. En in andere populaire vakantielanden als Duitsland, Oostenrijk of Italië ga je ook met abonnement of Tesla ruim over de 40 cent met uitschieters naar 50 cent in de piek in Italië. Dus laten we deze vergelijking wel feitelijk houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatore.NL
  • Nu online
JTHZZ schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 09:16:
[...]

Precies. En in andere populaire vakantielanden als Duitsland, Oostenrijk of Italië ga je ook met abonnement of Tesla ruim over de 40 cent met uitschieters naar 50 cent in de piek in Italië. Dus laten we deze vergelijking wel feitelijk houden.
Ik betaalde 0,49 bij Tesla in Italie. Vergeleken bij de andere van ca 0,80c per kwh.

Stroom in italie kost heel duur. Ongeveer twee keer duurder dan in NL.
Italie heeft lang geleden via een referendum tegen kern energie gestemd. Toen was de uitkomst prima geen kern energie, maar dat betekend hogere kosten voor energie omdat er meer energie uit andere landen geïmporteerd moet worden.

Volgens mij was de referendum een aantal jaar na Chernobyl en waren mensen bang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
JTHZZ schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 09:16:
[...]

Feit: ik rijd voor 0.077 per km met een kar erachter 2000km vakantie met een middenklasse D-segmenter. Als je dat afzet tegen benzine dan is dat met een prijs van 1.70 (ANWB: frankrijk, duitsland) 1:22 wat je moet rijden (met aanhanger) voordat je kosten te vergelijken zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
Salvatore.NL schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 09:22:
[...]

Ik betaalde 0,49 bij Tesla in Italie. Vergeleken bij de andere van ca 0,80c per kwh.

Stroom in italie kost heel duur. Ongeveer twee keer duurder dan in NL.
Italie heeft lang geleden via een referendum tegen kern energie gestemd. Toen was de uitkomst prima geen kern energie, maar dat betekend hogere kosten voor energie omdat er meer energie uit andere landen geïmporteerd moet worden.

Volgens mij was de referendum een aantal jaar na Chernobyl en waren mensen bang.
Met een Ionity abonnement (8,99 1e maand) betaal je daar ook 47 cent en in Frankrijk 33 cent.

Maar dat was niet het punt. Iemand zei dat laden zo duur was en toen kwam het antwoord dat iemand overal ruim onder de 30 cent betaalde. Het punt is dus dat in Europa snelladen over het algemeen 40-50 cent per kWh kost, Nederland en Frankrijk uitgezonderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:54

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Impstoker schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:16:
Groningen naar Montalivet (aan de kust in de Morvan), en terug, met een Ioniq 5 AWD en een vouwwagen.
[Afbeelding]

29 de00km, 22,9kWh/100km gemiddeld over de hele reis.
Wat is je gemiddeld verbruik zonder vouwwagen? En zoek je specifiek naar laadstations waar je een aanhanger kwijt kunt en hoe doe je dat? De meeste laadstations die ik gebruiken hebben van die parkeervakken waar je dus altijd met je aanhanger zit.

Ik heb een vouwwagen staan, maar die al 4 jaar niet gebruikt i.v.m een EV zonder trekhaak. Ik hoop eind dit jaar een nieuwe leaseauto te krijgen met trekhaak.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Sander schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 08:38:
[...]
Wat betaalde jij dan voor laden? Want ik vond het echt goedkoop, heb nergens meer dan 40ct betaald (bij een AC paal) en snelladen was bij Tesla 33ct. Das voor mij (los van eigen opwek) vergelijkbaar met thuis.
Ik bedoelde ten opzichte van benzine. Afgelopen jaren was ik ten opzichte van de buurman met zijn Tesla meestal duurder uit. Dit jaar viel me al op dat het ongeveer gelijk was, en als ik met de cijfers van jou vergelijk kom ik ook ongeveer gelijk uit. Ik zou juist verwachten dat die vergelijking steeds meer over zou gaan in een voordeel voor de EV. Een slechte ontwikkeling naar mijn idee.
Tav vouwwagen hangt het er erg af waar je de fietsen zet. Ik was vorig jaar met 2 fietsen bovenop de vouwwagen op pad en had toen een hoger verbruik dan dit jaar zonder de fietsen. Gewicht was daar niet relevant, want het waren racefietsen, puur de luchtweerstand. Ik overweeg dan ook om eens te kijken naar goten waarbij het voorwiel eruit gaat om daarmee het geheel wat lager te maken en meer achter de auto te houden (ook ivm 2m hoogte voor doorrijden telepeage poortjes).
Bovenop zal het verbruik inderdaad wel duidelijk toenemen, maar mijn ervaring is dat het op de dissel weinig verschil geeft. Ik had voorheen beide opties, en bovenop was het makkelijker om de balans goed te krijgen, maar op de dissel was duidelijk zuiniger. Voor korte stukken stonden ze dan ook meestal bovenop een voor kamer stukken op de dissel.
Overigens was de grootste drukte/file die we die ochtend hadden in Luxemburg waar bij de 1e 2 tankstations aan de snelweg de hele vluchtstrook volstond met NL'ers... Allemaal voor een paar euro in de rij en maar klagen over laadfiles :-)
Dat zul je altijd hebben, en dan is de extra tijd die het kost om te tanken opeens geen probleem. Ik snap dat ook nooit een rijd er snel voorbij. Voor 10 euro winst een uur in de rij staan is het mij niet waard. Alsof je dat merkt t.o.v. de kosten van de rest van de vakantie.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 09:12:
[...]
Ligt er maar net aan waarmee je vergelijkt. Begin dit jaar bij 4500km naar Spanje was ik €225 kwijt aan laadkosten. Had ik dat gedaan met mijn benzine cabrio dan was dat tegen de €600 geweest.
Klopt hoor, het viel me alleen op dat de trend is dat EV relatief duurder aan het worden is, zeker in bepaalde landen. Ik zou met de steeds meer beschikbaar laadpalen juist verwachten dat dat lager zou gaan worden. En aangezien veel mensen toch naar dat soort kosten kijken bij de aanschaf van een auto, is dat erg jammer. Ik zou liever zien dat de benzine door blijft stijgen en de laadkosten juist afnemen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
multikoe schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 08:19:
[...]

Ik herken jouw verhaal voor een groot deel, maar ik kan met niet aan de indruk onttrekken dat je bent gaan rijden op zwarte zaterdag. Of in ieder geval op een dag dat het heel erg druk was. In zo'n situatie is elk probleem meteen gigantisch.
Vergeten te vermelden. We reden op maandag 22 juli, rond 8:30 vertrokken in Nederland. Bewust een huisje gezocht dat op dagen naar keuze te boeken was, zodat we niet vastzaten aan de "wisseldag" op zaterdag.
We kwamen meen ik iets rond 12 uur aan bij Aire de St-Leger, dus misschien dat iedereen ook juist rond lunchtijd wilde laden (dat was ook ons idee....)?
Het "mijn paal is stuk, dus ik heb voorrang": ik snap dat wel, maar het is natuurlijk allemaal het gevolg van het ontbreken van een duidelijk systeem met een wachtrij. Het zou het mooist zijn als je kon aansluiten bij een wachtrij, waarvan de voorste gewoon steeds de eerstvolgende vrije paal mag gebruiken. Heb je ook geen gedonder met kapotte palen.
Ja, snappen doe ik het ook, maar het was wat onverwacht. Langs de snelweg staan de laadpalen nu soms ook op plekken waar de normale parkeerders ook door moeten rijden van/naar de snelweg. Je kunt dan dus niet echt met goed fatsoen vlak voor de laadpalen stil gaan staan en moet je auto toch ergens een beetje aan de kant wegzetten tijdens het wachten. Ik hoop/verwacht dat bij de (her)inrichting van laadplekken in de toekomst hier wel aandacht voor komt, zodat duidelijk is hoe lang de wachtrij is en wat de volgorde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
redwing schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:03:
[...]

Ik bedoelde ten opzichte van benzine. Afgelopen jaren was ik ten opzichte van de buurman met zijn Tesla meestal duurder uit. Dit jaar viel me al op dat het ongeveer gelijk was, en als ik met de cijfers van jou vergelijk kom ik ook ongeveer gelijk uit. Ik zou juist verwachten dat die vergelijking steeds meer over zou gaan in een voordeel voor de EV. Een slechte ontwikkeling naar mijn idee.

[...]

[...]
wat voor auto rijd jij dan en hoe haal jij en verbruik van 1:22 (met aanhanger) want dat is natuurlijk de vergelijking op basis van huidige benzine prijs. Zonder aanhanger daalt mijn verbruik met de Tesla fors en is het een andere vergelijking.

Laden is voor mij tov vorig jaar niet veel duurder geworden, en benzine met 1,70 misschien wat goedkoper?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:50
redwing schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:07:
[...]

Klopt hoor, het viel me alleen op dat de trend is dat EV relatief duurder aan het worden is, zeker in bepaalde landen. Ik zou met de steeds meer beschikbaar laadpalen juist verwachten dat dat lager zou gaan worden. En aangezien veel mensen toch naar dat soort kosten kijken bij de aanschaf van een auto, is dat erg jammer. Ik zou liever zien dat de benzine door blijft stijgen en de laadkosten juist afnemen.
Hangt natuurlijk ook erg af van waar je naartoe gaat, de Duitstalige landen en Italie zijn duurder dan Frankrijk/Spanje. In de laatste landen heb ik niet echt gemerkt dat het echt duurder is geworden.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Sander schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 12:16:
[...]
wat voor auto rijd jij dan en hoe haal jij en verbruik van 1:22 (met aanhanger) want dat is natuurlijk de vergelijking op basis van huidige benzine prijs. Zonder aanhanger daalt mijn verbruik met de Tesla fors en is het een andere vergelijking.

Laden is voor mij tov vorig jaar niet veel duurder geworden, en benzine met 1,70 misschien wat goedkoper?
Ik haal 1:19 en richting Duitsland/Oostenrijk/Zwitserland waren mijn kosten ongeveer gelijk met vorig jaar, maar was hij wel duidelijk meer kwijt. En het gaat mij niet om de precieze getallen of welke voordeliger is of niet, maar vooral dat je EV niet echt goedkoper ziet worden, ondanks dat er veel meer aanbod is. En daar had ik wel op gehoopt omdat dat een goede boost voor EVs zou zijn.
Wel zie je duidelijk dat het veel makkelijker is om goede laders te vinden. Naar hetzelfde gebied hoefde hij veel minder vaak een andere route te pakken/om te rijden voor het laden, tegenwoordig volgt ie zo goed als dezelfde kortste/ snelste route die ik ook krijg. Een aantal jaar geleden maakte hij nog duidelijk meer kilometers.

[removed]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 10:41
Nu al een aantal dragen terug van vakantie. Het was de eerste keer dat we echt 'lang' op reis zijn gegaan met een EV (Tesla Model 3 Standard Range). De eindbestemming was Montenegro/Bosnië.

Gemaakte rit (heen en terug):

Kilometers: 4.422 km
Verbruik: 153 Wh/km
Totale energie: 675 kWh
Extra reistijd t.o.v. ICE: ± 2 uur

Ervaring:

Voor vertrek heb ik via verschillende apps (Chargemap en ABRP) een inschatting gemaakt hoe lang het zou duren en waar we eventueel een stop moesten maken. Het gevoel om een ICE-auto te regelen voor de reis is wel een paar keer opgekomen, maar uiteindelijk de knop omgezet. Zo moeilijk kan het toch niet zijn? En anders doen we er maar iets langer over.

Heenreis:

Zo gezegd, zo gedaan. Vertrokken naar Montenegro vanuit Nederland via Duitsland, Oostenrijk, Slovenië en Kroatië. De navigatie van Tesla stippelt de stints haarfijn voor je uit. Het jammere hiervan is wel dat Tesla alleen naar Superchargers navigeert. Andere opties om te laden zou ik ook liever in de navigatie terug willen zien. In de praktijk heb ik die apps niet één keer geopend.

Iedere stint was tussen de twee en drie uur, met een laadpauze van ± 20 minuten. Soms, als iemand moest plassen of gewoon zin had in pauze, hebben we een willekeurige lader langs de snelwegen gepakt. Dat is meestal goed aangegeven op de borden langs de snelweg en pakte in de praktijk relaxed uit. Er zat al genoeg stroom in voordat wij weer bijgetankt hadden. ;-)

In het staartje van Kroatië, waar je de Europese Unie uitgaat, zag je wel een verandering in het aanbod van snelladers. Ik vond het echt opvallend dat, zo is mijn interpretatie, er in de Europese Unie toch genoeg investeringen zijn in het snellaadnetwerk. In Montenegro ben ik grotendeels overgeleverd aan enkele 50kW of 22kW laders. Deze laders zijn over het algemeen gratis te gebruiken! Zodoende vlak voor de grens in Kroatië de auto naar 100% geladen.

In Montenegro:

Over de grens naar de eindbestemming gereden en met nog zo’n 53% op de parkeerplaats gezet. Bewust zaken als Sentry Mode uitgezet, zodat de batterij zo weinig mogelijk leegloopt. Lekker een weekje in Montenegro gebivakkeerd. Op de plek waar wij verbleven zat een parkeergarage met twee keer 22kW (vier laders in totaal). De dag voor vertrek naar Bosnië daar de auto neergezet zodat we met een volle batterij konden vertrekken.

Doorreis naar Bosnië:

De reis richting Bosnië was wederom prima te doen. Je rijdt in de Balkan voor het merendeel op wegen waar je toch niet harder kan dan 80 km/h. Een stuk efficiënter voor het verbruik. Er is een laadstop vlak onder Sarajevo met één 50kW lader. Dat was ook direct de enige plek waar we iets langer, ± 1,5 uur, hebben gestaan om de reis te vervolgen.

Na die stop op de eindbestemming aangekomen met ± 40%. Ook hier weer een week geweest en voor de fun nog even de Tesla Mobile Connector gebruikt om bij te laden naar ± 70%. Had niet gehoeven, maar dan heb ik dat ook weer eens ervaren.

Terugreis:

De uiteindelijke reis naar huis was precies hetzelfde als de heenreis. Zodra je de Europese Unie weer ingaat, zijn er genoeg opties en mogelijkheden.

Conclusie:

Al met al ben ik uiterst positief over de reis. Om het nog eens samen te vatten: ik heb me geen enkel moment zorgen gemaakt of en waar ik kon laden. Ontzettend onzuinig gereden en toch twee à drie uur per stint gereden. Ja, buiten de Europese Unie is het iets meer plannen, maar daarbinnen toch echt niet.

Het is al best een flink stuk tekst geworden, mocht je naar aanleiding hiervan nog vragen hebben, laat het dan even weten!

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Salvatore.NL
  • Nu online
Gr4mpyC3t schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:20:

De uiteindelijke reis naar huis was precies hetzelfde als de heenreis. Zodra je de Europese Unie weer ingaat, zijn er genoeg opties en mogelijkheden.
Kan goed kloppen op heel veel laders in Europa zag ik dat ze met Europese subsidies tot stand zijn gekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJBJu5ssluHUwWej8DGWtF0UOig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i9aGVhSnNH9uQYZjRYqX8J7v.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Nog een leuke perk van elektrisch laden, nu ik weer meer in bewoonde wereld ben.

Parkeren in centrum Rovinj Kroatië met enorme parkeerdruk.
Maar de EV plekken zijn leeg. 🎉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZhSm_OSVfQB7f-seO6TN5Ip7LG8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9linrNu2Q1z01YSC86wCj46b.jpg?f=fotoalbum_large

Enel paal.
Voor de scherpe toeschouwers: poort linkerkant paal in storing, kon alleen rechts laden. Duidelijk bord bij de parkeerplaats, dat ik parkeergeld verschuldigd ben met ernaast een parkeerautomaat daarbij op zonne energie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-06 22:05
Impstoker schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:16:
Groningen naar Montalivet (aan de kust in de Morvan)
Mooi verslag, dank!
Je bedoelde Médoc ipv Morvan neem ik aan? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
jdbiggelaa schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:48:
[...]

Mooi verslag, dank!
Je bedoelde Médoc ipv Morvan neem ik aan? :)
Médoc! Inderdaad! Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
  • Nu online
Chaoss schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:30:
[...]

Wat is je gemiddeld verbruik zonder vouwwagen? En zoek je specifiek naar laadstations waar je een aanhanger kwijt kunt en hoe doe je dat? De meeste laadstations die ik gebruiken hebben van die parkeervakken waar je dus altijd met je aanhanger zit.

Ik heb een vouwwagen staan, maar die al 4 jaar niet gebruikt i.v.m een EV zonder trekhaak. Ik hoop eind dit jaar een nieuwe leaseauto te krijgen met trekhaak.
Verbruik zonder vouwwagen weet ik nog niet zo goed. Heb de auto nog niet zo lang. 100km/h in Nederland zo’n 18kWh/100km volgens mij.

Fastned heeft tegenwoordig een filter voor lange laadplekken. En ook ABRP kan selecteren op voorkeur voor trailer plekken. Dan kijk ik per laadplek even op Googlemaps foto’s of dat daadwerkelijk zo is. En dan plan ik daar heen.

Ik zou gewoon lekker met je vouwwagen gaan als je kan volgend jaar! Zelfs als je die even moet afkoppelen bij Ionity is het echt maar een paar minuten. Was minder irritant dan ik dacht.
En als je de reis gewoon ontspannen neemt, wat maakt die 5 minuten dan uit?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Impstoker
  • Nu online
JTHZZ schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 09:25:
[...]

Met een Ionity abonnement (8,99 1e maand) betaal je daar ook 47 cent en in Frankrijk 33 cent.

Maar dat was niet het punt. Iemand zei dat laden zo duur was en toen kwam het antwoord dat iemand overal ruim onder de 30 cent betaalde. Het punt is dus dat in Europa snelladen over het algemeen 40-50 cent per kWh kost, Nederland en Frankrijk uitgezonderd.
Laden is duurder geworden afgelopen jaren, maar vergeleken met hoe veel duurder de campings zijn geworden is het peanuts. Belachelijk, soms €50 of meer per nacht.
En ik ben bij een tankstation vaak meer kwijt aan broodjes en koffie dan aan het laden.

Ik rijd overigens ook niet echt elektrisch omdat het goedkoper is. Hoewel ik begrijp dat dat voor veel mensen vast wel geldt.
Ik vind het veel relaxter rijden, rustiger, stiller, comfortabeler, beter voor omgeving en klimaat. En ik kan thuis laden op zonne-energie.

[ Voor 15% gewijzigd door Impstoker op 10-08-2024 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:38
Van die camping ‘s snap ik het wel… hier in Italië heeft bijna elke caravan zo’n airco die je uit het raam moet hangen. Kost de campings dus super veel stroom werd ons verteld.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:41
Impstoker schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 17:19:
[...]

Laden is duurder geworden afgelopen jaren, maar vergeleken met hoe veel duurder de campings zijn geworden is het peanuts. Belachelijk, soms €50 of meer per nacht.
En ik ben bij een tankstation vaak meer kwijt aan broodjes en koffie dan aan het laden.

Ik rijd overigens ook niet echt elektrisch omdat het goedkoper is. Hoewel ik begrijp dat dat voor veel mensen vast wel geldt.
Ik vind het veel relaxter rijden, rustiger, stiller, comfortabeler, beter voor omgeving en klimaat. En ik kan thuis laden op zonne-energie.
50 is voor heel veel campings best normaal nu schat ik. Rond 2010 had je al campings aan de Middellandse zee waar je voor sommige plaatsen in het hoogseizoen 150 euro pd betaalde. Reden dat wij daar zeker in het hoofdseizoen wegbleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:41
Eens gezocht in dit topic, maar ik vind er niet direct iets over.

Laten jullie de auto eigenlijk alleen als hij staat te snelladen om ergens wat te eten en te drinken? Met name dan langs de snelwegen in Frankrijk en Spanje.

Vroeguh lieten we de auto (ICE) eigenlijk nooit alleen. Om de beurt sanitaire stop en 1tje ging bv koffie en zo halen. Diefstal, band beetje lek prikken, er gebeurt vanalles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:58
janne_nl schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 10:01:

Laten jullie de auto eigenlijk alleen als hij staat te snelladen om ergens wat te eten en te drinken? Met name dan langs de snelwegen in Frankrijk en Spanje.

Vroeguh lieten we de auto (ICE) eigenlijk nooit alleen. Om de beurt sanitaire stop en 1tje ging bv koffie en zo halen. Diefstal, band beetje lek prikken, er gebeurt vanalles.
Bij een tankstation lopen we samen weg naar toilet, broodje halen enzo. Dat is precies zoals we dat ook met onze ICE auto deden. Op andere (afgelegen) plekken blijven we meestal bij de auto.

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 40000km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:35
Bij het snelladen is ook wat meer sociale controle, want het is een komen en gaan van andere wagens die moeten snelladen, en denk niet dat andere toeristen met een EV zich bezighouden met dergelijke zaken. Als je je wagen tussen de vrachtwagens parkeert ergens achteraan een parking, kan ik het mij eerder inbeelden.. maar de meeste snelladers liggen op max 100m (de meesten veel dichter) van het wegrestaurant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)

Als de directe omgeving veilig en rustig is/lijkt ga ik gewoon even voor een sanitaire stop en kom dan weer terug, of loopt een rondje met de auto in het zicht. Maar ik ga altijd buiten de drukke seizoenen en heb nog nooit iets geks meegemaakt maar ik let wel altijd goed op.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-06 23:01

Bij de eerste stop (5/6 uur 's ochtends) blijft er meestal wel ff iemand bij de auto. Alle volgende stops niet. Dan is het gewoon overdag en is er genoeg drukte. Nooit iets geks meegemaakt. Niet met mijn ICE en ook niets sinds de laatste 5 jaar met BEV. We rijden doorgaans 4 dagen van ±1000km door Duitsland/Frankrijk & Spanje.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-06 22:33

Wij laten de auto alleen staan ongeacht land, tijdstip, locatie enz bij het snelladen. De ene keer zitten de honden er dan nog wel in (bij warm weer airco aan), de andere keer zijn de honden bij ons om een stukje te lopen. Ook bij een hotel laten we de auto gedurende de nacht met bagage erin op een parkeerplaats staan ongeacht of die afgesloten/beveiligd is of niet.
In het verleden de auto wel leeg gehaald bij hotels maar geen zin meer in dat gesleep/gedoe dus tegenwoordig laten we alles wat niet nodig is voor de nacht lekker in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08:33

Ja,
Als hij niet staat te laden staat hij immers ook alleen.
En zoals anderen zeggen: "als de omgeving erg bedreigend is wellicht niet",
Maar dat staat los van het laden, dan zou ik daar zonder laden ook niet willen parkeren.
In praktijk nog nooit een probleem van gemaakt.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03:51

Ja hoor. Zoals anderen zeiden is er vaak toch wel enige sociale controle omdat er anderen staan te laden. Misschien alleen ‘s nachts niet, maar dan worden alleen noodzakelijke zsm stops gemaakt.

Heb wel altijd een rugzak met paspoorten, portemonnee, etc die ik meeneem.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
VidaR-9 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 11:35:
[...]

Ja hoor. Zoals anderen zeiden is er vaak toch wel enige sociale controle omdat er anderen staan te laden. Misschien alleen ‘s nachts niet, maar dan worden alleen noodzakelijke zsm stops gemaakt.

Heb wel altijd een rugzak met paspoorten, portemonnee, etc die ik meeneem.
Ja, inderdaad. De belangrijkste spullen gaan altijd mee uit de auto. De rest kan me letterlijk gestolen worden. Liever niet natuurlijk, maar als de paspoorten, elektronica en bankpasjes veilig zijn is het wel best.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-06 22:40
Voor de eerste keer in 5 jaar laadstress ervaren.

Op vakantie naar Noord-Spanje uitsluitend Tesla Superchargers gebruikt (zoals altijd). Bij een dagtrip naar Girona (1,5 uur rijden) er op gemikt de Girona supercharger te gebruiken. Had me niet verdiept in het aantal stalls, dat waren er slechts vier... Na een kwartier wachten kon ik dan aansluiten: laden startte niet. Andere stall geprobeerd: idem.

Ok geen groot probleem, in Girona zelf valt vast zelf wel ergens te laden. Dat waren wel niet heel veel locaties, gelukkig meerdere plekken in een parkeergarage waar ik toch al moest zijn. Aangekomen met 2% over.

Nou was ik in de weken ervoor gewend geraakt aan het rondlopen zonder portemonnee (betalen per telefoon, één pinpas mee als back-up)... had geen één van m'n 4 laadpassen op zak :F

Geen 4G bereik ook in die parkeergarage. Vrouw stukje verderop gaan staan, via tether dan toch internet. Gelukkíg had ik voor de trip n.a.v een tip hier de Shell recharge app geïnstalleerd en gekoppeld aan m'n bankrekening... app gestart, handmatig het laadpaal nummer ingevoerd en verrek, het ding startte zowaar met laden.

Dankjewel Shell/Tweakers!

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
EvaluationCopy schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 12:23:
Voor de eerste keer in 5 jaar laadstress ervaren.

Op vakantie naar Noord-Spanje uitsluitend Tesla Superchargers gebruikt (zoals altijd). Bij een dagtrip naar Girona (1,5 uur rijden) er op gemikt de Girona supercharger te gebruiken. Had me niet verdiept in het aantal stalls, dat waren er slechts vier... Na een kwartier wachten kon ik dan aansluiten: laden startte niet. Andere stall geprobeerd: idem.

Ok geen groot probleem, in Girona zelf valt vast zelf wel ergens te laden. Dat waren wel niet heel veel locaties, gelukkig meerdere plekken in een parkeergarage waar ik toch al moest zijn. Aangekomen met 2% over.

Nou was ik in de weken ervoor gewend geraakt aan het rondlopen zonder portemonnee (betalen per telefoon, één pinpas mee als back-up)... had geen één van m'n 4 laadpassen op zak :F

Geen 4G bereik ook in die parkeergarage. Vrouw stukje verderop gaan staan, via tether dan toch internet. Gelukkíg had ik voor de trip n.a.v een tip hier de Shell recharge app geïnstalleerd en gekoppeld aan m'n bankrekening... app gestart, handmatig het laadpaal nummer ingevoerd en verrek, het ding startte zowaar met laden.

Dankjewel Shell/Tweakers!
Die SuC in Girona noord staat niet op mijn lijst want het zijn er maar vier en vaak bezet en ook nog achter een hek en daar heb ik het niet zo op. Zeker als Tesla geen code geeft, moet je naar binnen en maar zien dat je een uitrijticket krijgt. Overigens die foto's in de app met meer dan vier stalls horen helemaal niet bij die locatie maar bij de een stuk onder Girona gelegen SuC in Caldes de Malavella.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ocaj schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:44:
Ja, snappen doe ik het ook, maar het was wat onverwacht. Langs de snelweg staan de laadpalen nu soms ook op plekken waar de normale parkeerders ook door moeten rijden van/naar de snelweg. Je kunt dan dus niet echt met goed fatsoen vlak voor de laadpalen stil gaan staan en moet je auto toch ergens een beetje aan de kant wegzetten tijdens het wachten. Ik hoop/verwacht dat bij de (her)inrichting van laadplekken in de toekomst hier wel aandacht voor komt, zodat duidelijk is hoe lang de wachtrij is en wat de volgorde is.
Ik denk dat het in veel situaties gewoon wat lastig is, qua ruimte, om een duidelijk systeem te creeeren. Bovendien blijft het dan nog ingewikkeld omdat je eigenlijk ook onderscheid in rijen wil maken voor snelle en langzame laadpalen. Je wil (eigenlijk) niet dat een e-Niro met max 75 kW een 300 kW paal gebruikt terwijl er in dezelfde rij meerdere EV's staan die veel hogere vermogens aankunnen.
Uiteindelijk zal het allemaal wel goed komen, maar het is op het moment (soms) nog wel behelpen. Dat gezegd hebbende: ik heb eigenlijk in de afgelopen drie jaar nog maar één of twee keer moeten wachten op een paal. Dus voor mij valt het allemaal wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06 19:53
Gr4mpyC3t schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:20:
Nu al een aantal dragen terug van vakantie. Het was de eerste keer dat we echt 'lang' op reis zijn gegaan met een EV (Tesla Model 3 Standard Range). De eindbestemming was Montenegro/Bosnië.

Gemaakte rit (heen en terug):

Kilometers: 4.422 km
Verbruik: 153 Wh/km
Totale energie: 675 kWh
Extra reistijd t.o.v. ICE: ± 2 uur

Ervaring:

Voor vertrek heb ik via verschillende apps (Chargemap en ABRP) een inschatting gemaakt hoe lang het zou duren en waar we eventueel een stop moesten maken. Het gevoel om een ICE-auto te regelen voor de reis is wel een paar keer opgekomen, maar uiteindelijk de knop omgezet. Zo moeilijk kan het toch niet zijn? En anders doen we er maar iets langer over.

Heenreis:

Zo gezegd, zo gedaan. Vertrokken naar Montenegro vanuit Nederland via Duitsland, Oostenrijk, Slovenië en Kroatië. De navigatie van Tesla stippelt de stints haarfijn voor je uit. Het jammere hiervan is wel dat Tesla alleen naar Superchargers navigeert. Andere opties om te laden zou ik ook liever in de navigatie terug willen zien. In de praktijk heb ik die apps niet één keer geopend.

Iedere stint was tussen de twee en drie uur, met een laadpauze van ± 20 minuten. Soms, als iemand moest plassen of gewoon zin had in pauze, hebben we een willekeurige lader langs de snelwegen gepakt. Dat is meestal goed aangegeven op de borden langs de snelweg en pakte in de praktijk relaxed uit. Er zat al genoeg stroom in voordat wij weer bijgetankt hadden. ;-)

In het staartje van Kroatië, waar je de Europese Unie uitgaat, zag je wel een verandering in het aanbod van snelladers. Ik vond het echt opvallend dat, zo is mijn interpretatie, er in de Europese Unie toch genoeg investeringen zijn in het snellaadnetwerk. In Montenegro ben ik grotendeels overgeleverd aan enkele 50kW of 22kW laders. Deze laders zijn over het algemeen gratis te gebruiken! Zodoende vlak voor de grens in Kroatië de auto naar 100% geladen.

In Montenegro:

Over de grens naar de eindbestemming gereden en met nog zo’n 53% op de parkeerplaats gezet. Bewust zaken als Sentry Mode uitgezet, zodat de batterij zo weinig mogelijk leegloopt. Lekker een weekje in Montenegro gebivakkeerd. Op de plek waar wij verbleven zat een parkeergarage met twee keer 22kW (vier laders in totaal). De dag voor vertrek naar Bosnië daar de auto neergezet zodat we met een volle batterij konden vertrekken.

Doorreis naar Bosnië:

De reis richting Bosnië was wederom prima te doen. Je rijdt in de Balkan voor het merendeel op wegen waar je toch niet harder kan dan 80 km/h. Een stuk efficiënter voor het verbruik. Er is een laadstop vlak onder Sarajevo met één 50kW lader. Dat was ook direct de enige plek waar we iets langer, ± 1,5 uur, hebben gestaan om de reis te vervolgen.

Na die stop op de eindbestemming aangekomen met ± 40%. Ook hier weer een week geweest en voor de fun nog even de Tesla Mobile Connector gebruikt om bij te laden naar ± 70%. Had niet gehoeven, maar dan heb ik dat ook weer eens ervaren.

Terugreis:

Conclusie:

Al met al ben ik uiterst positief over de reis. Om het nog eens samen te vatten: ik heb me geen enkel moment zorgen gemaakt of en waar ik kon laden. Ontzettend onzuinig gereden en toch twee à drie uur per stint gereden. Ja, buiten de Europese Unie is het iets meer plannen, maar daarbinnen toch echt niet.

Het is al best een flink stuk tekst geworden, mocht je naar aanleiding hiervan nog vragen hebben, laat het dan even weten!
Hoe heb jij gereden? Bosnië ligt tussen Kroatië en Montenegro. Dus ‘doorreis naar Bosnië’ lijkt mij terugreis naar Bosnië?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
pa2ra schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 13:57:
[...]

Hoe heb jij gereden? Bosnië ligt tussen Kroatië en Montenegro. Dus ‘doorreis naar Bosnië’ lijkt mij terugreis naar Bosnië?
Als je de gehele kust van Kroatië afrijdt kun je bij Duboka de brug over, dan skip je Bosnië en ga je langs Dubrovnik nog verder naar het zuidelijkste puntje. Daar steek je dan de grens over naar Montenegro.

Dat was voor ons de snelste route. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
Gr4mpyC3t schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:07:
[...]

Als je de gehele kust van Kroatië afrijdt kun je bij Duboka de brug over, dan skip je Bosnië en ga je langs Dubrovnik nog verder naar het zuidelijkste puntje. Daar steek je dan de grens over naar Montenegro.

Dat was voor ons de snelste route. :)
Aha!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YaNightmare
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:32
Zitten nu in Italië, normaliter gebruik ik IONITY, maar eind van de straat staat een 22kw BeCharge, kost 0,65 euro per kw.

Enfin, kwam even beter uit dus heb hem daar aan gehangen, tijdens het lader komt hij met een aanbiedingen/coupon veld, als je die aanklikt zegt ie 40% korting voor polestar klanten, als je die activeert krijg je hem ook (mijn profiel zegt dat ik een Kia heb)

Heb de factuur al gehad, 27kwh voor 17,55 - 7,02 korting is 0,39 per kWh…

Dus voor andere hier die in Italië zitten is het misschien de moeite waard de becharge app te gebruiken (zonder hun app kost die gekke paal hier om de hoek iets van 90 cent per kWh 🤪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robyYE
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 31-05 15:17
Wilde schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 22:48:
[...]

Albatros? Daar rijd ik 12Aug naartoe. Mocht je er dan nog staan dan stel ik voor een bbq en ervaringen electrisch rijden in het buitenland uitwisselen :)
Ja daar waren wij. We staan er niet meer ;-) Gisteren thuis gekomen. Wat een fantastische camping! Wel groot maar dat merk je niet vind ik.

Laadplekken op de camping hebben ze beetje bijzonder aangelegd. Ik heb het risico niet genomen. Ben naar de coop in San Vincenzo gereden en boodschappen gedaan. Tegenover stond een snel charger. En anders heb je er ook nog een in piombino. Verder bij elke supermarkt de reguliere standaard chargers wel te vinden. Fijne reis gewenst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-06 17:45
In september rijden wij naar Noord-Italië. Ik heb al eens eerder gevraagd naar tips om de hoge prijzen voor snelladen terplekke (90-120 ct per kWh) te omzeilen, maar alle apps die ik tot nu heb bekeken bieden geen soelaas. Het beste is nog de EWE Go app, die 64 ct per kWh biedt.

In mijn zoektocht kwam ik het abonnement van EnBW tegen. Ik dacht eerder dat dat alleen gunstige tarieven bood voor EnBW-laders (vanaf 39 ct). Dat is ook zo als je de beschrijving leest, daar staat voor niet-EnBW-palen een tarief 'vanaf 59 ct'. Maar als je in de app zelf kijkt, zie je ook 39 ct bij Ionity-laders en bij andere snelladers, ook in Italië.

Op de site van allchargecards (link) staat ook 39 ct voor snelladers, zonder erbij te vermelden dat het alleen om EnBW-laders zou gaan. Weet iemand zeker hoe dat zit? € 18 per maand is een fikse prijs, maar als je daarmee bij bijna alle snelladers voor 39 ct per kWh laadt, is dat best aantrekkelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Nova163 op 11-08-2024 21:00 ]

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

JanHenk schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 22:45:
[...]
Ik zou graag een uitgebreider verslag hiervan lezen. Lijkt me leuk en leerzaam en perfect in het topic passen.
Deze hadden jullie (ook @Tommie12) nog tegoed.

Plan

Auto naar IJmuiden, ferry IJmuiden-Newcastle, trein Newcastle-Edinburgh, dan twee weken rondtoeren en dan in omgekeerde volgorde weer terug.

Uitvoering

Naar IJmuiden en drie weken later weer terug is in Nederland en ging op 1 accu (MG5 loopt niet leeg ofzo bij lang parkeren bij de terminal, hij verzamelt alleen wat meeuwenflatsen in die tijd).
De ferry zelf vond ik net ietsje minder dan die van de (inmiddels gestopte) Nederland-Noorwegen lijn, maar de zee was kalm dus lekker gegeten en geslapen.
De Azuma trein langs de kust is bij helder weer een mooie rit met af en toe uitzicht op strand, kliffen en het verplichte kasteel in een comfortabele, vrij snelle trein (115 mph max).
In Edinburgh is met de EV Camper Company afgesproken op een parkeerterrein bij een winkelcentrum vlakbij treinstation Edinburgh Park, dat werkte fantastisch met locatie delen via Whatsapp. Na de uitleg en overdracht konden we zo direct de koelkast vullen en op pad.
De camper
Het kampeervoertuig is gebaseerd op een verlengde Peugeot E-Traveller (my 2021, 5m35 lang).
De accu is ca 75 kWh, snelladen gaat 'tot 100 kW' (niet getest).
Hiermee zegt de GOM dat je ongeveer 250 mijl ver komt. Zoals wij hem gebruikt hebben zou dat best kunnen kloppen, op de meeste binnenwegen mag je 60 mph maar je mag blij zijn als de omstandigheden 50 mph toelaten.
Jammer dat deze auto geen SoC in % of kWh weergeeft, maar je op een wijzertje moet kijken. Dat maakt het lastiger om een goede schatting te maken. De auto weet immers niet of de geplande rit snelweg of hoogteverschillen heeft.
Er zit een dikke huishoudaccu in die wordt opgeladen met zonnepanelen op het dak en/of de campingaansluiting. We hebben twee dagen offgrid gestaan met thee zetten, koken op de tweepits inductieplaat, koelkast etc en de huishoudaccu daar niet onder de 80% mee gekregen, dus ook met Schots "zomer"weer werkt dat prima. Bij gebruik van de campingaansluiting kan je ook een ingebouwde 8A granny charger gebruiken. Op de meeste campings mag dit mits het via de camper-infra gaat, het elektriciteitsnetwerk is ook ruimer gedimensioneerd dan hier met doorgaans 16A op de plek (ik heb ook meer dan één terrasverwarmer in een voortent gespot).
Reis
Edinburgh-Largs
De eerste dag gaan we naar de enige camping die van tevoren geboekt is. Een kort stukje van 132 km om kennis te maken met links rijden, oefenen met rotondes en ontwijken van gaten in de weg met een vehikel dat toch wat breder is dan wat we dagelijks rijden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LuMUPnVgeE3KT3gAPqSAIrcc09Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f6BwdMCt1ZUnQYXU6AB4MIhj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6tSmhjMlHf1zCfN2IWFhv3YtGQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zj28uwIg7jZjMs8kkmc9KEt2.jpg?f=fotoalbum_tile

Na bijkomen van de boot/treinreis, alles een plekje geven etc gaan we twee dagen later weer met volle accu naar de volgende plek.
Onderweg mooie dingen gezien in de Glencoe-vallei en kennis gemaakt met de Britse interpretatie van zelfscankassa's. Blijkbaar mag je pas 's middags 0.0-bier afrekenen en moet het in 1 tas passen. Tja.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nbTZ12rnehgWLWc7fIlT40-epCk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z4tKIDGwXLf8loeB8TsygmNZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEqwIkZcQ3fYPRAE8-Fu0Jp-jn8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wzA3ElWFAsYtqGiZzjiFChUt.jpg?f=fotoalbum_tile

We komen aan bij een camping in Kinlochleven, waar het een beetje ieder-voor-zich is en er nog wel een plekje zonder stroom gemaakt kan worden. Dat is ons wat te druk en daar blijven we dus maar een nachtje; de volgende ochtend een klein stukje verder naar camping Glen Nevis (bij de hoogste berg, Ben Nevis, in de buurt).
Onderweg de tijd genomen om de enige Via Ferrata in Schotland te beklimmen, heel fraai langs een waterval die, het moet gezegd, voldoende water krijgt.
(45 km)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8xG6ibb1lZ1wPyRegG71ZvpyvjA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sQJWlz20JU8Hiw8Pj01r9VQt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oMt2PzJXC1XzY-qyweX_2psPR5Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VNZ7yg0EJE3YZt4m0X4ErdYS.jpg?f=fotoalbum_tile

Vanaf de camping kun je leuk wandelen en blijven we een volle dag. De dag daarna vertrekken we naar Isle of Skye dat, zo is ons verzekerd, absoluut niet mag ontbreken bij een rondrit door Schotland.
We rijden via een ruïne en Neptune's Staircase naar de ferry in Mallaig waar wij elkaar aankijken voor een klassieke 'jij had de reservering toch? nee dat zou jij doen'-uitwisseling. De ferry was die dag en de volgende al volgeboekt, dus dat werd 328 km omrijden in plaats van 167 km (en vier uur langer). Dochterlief krijgt een tweede kans om het Glenfinnan-viaduct te zien, dat verzacht de pijn een beetje. Omdat we er niet vanuit willen gaan dat op de camping geladen kan worden, besloten we vlak voor de brug de oude 50 kW snellader te gebruiken voor wat bijdruppelen tijdens de fish&chips.
Bij de huur zit een Chargeplace Scotland-kaart en een Octopus Electroverse-kaart die nu voor het eerst gebruikt wordt. Een passerende toerist die met een gehuurde e-Corsa wil laden krijgt met zijn Shell-druppel, creditcard en de app de lader niet aan de gang, dus houd er rekening mee dat een lokale kaart wel eens nodig zou kunnen zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cW0USmolykb4VMaQ1g6bsgrxPWM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vlKUgbqrfuPtTQni7vVz32YG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LHwt1eF8LnryCpLj46XoV-YclvA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sdEbXHRWeP2tOb2MigonoNgL.jpg?f=fotoalbum_tile

In Edinbane/Loch Greshornish staan we een dag: wandelen langs het loch, was doen etc. Opladen op de camping mag hier niet.
De dag daarna willen we een rondje over het eiland rijden, dus moet daar een kwartier snellader tussen gepland worden. Dat doen we in Portree, waar de camper een beetje bijgeladen wordt aan de plaatselijke 50 kW lader tijdens ons bezoek aan de markt.
Er worden vinkjes gezet bij Kilt Rock, Old Man of Storr, het openluchtmuseum en het nog bewoonde Dunvegan Castle van Clan McLeod.
160 km in totaal, ca 4 uur achter het stuur, voordat we in Sligachan de camper weer transformeren naar slaapmode.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NKvhahB-UCOndZvJBBMXYsWF0R4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rbknph5v9sPGzcvNAyCOryQv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IfTokbeRl3tZFHtM3514tkujQWk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O7Nydzck9ahsgphBXhuaUZxT.jpg?f=fotoalbum_tile

We verlaten Skye weer via de brug, halen een vers brood in Kyle of Lochalsh terwijl de auto aan dezelfde lader weer een kwartiertje bijdruppelt op weg naar Foyers aan de rand van Loch Ness (157 km).
Weer een mooie route langs Glenshiel, zeearend/visarend gespot (+ duizenden schapen uiteraard).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z02fg2jtfTqJ7hUqJrdp7GGH12s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KITFgkbpSqwn87NqZ3jeyCay.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oVgu2YruogbhPA9VtimPYMxCjc8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ma4iXcSOw1DjbBOOhfIiCOUH.jpg?f=fotoalbum_tile

Aan Loch Ness maken we kennis met de beruchte midges, we komen de camper dus nauwelijks uit. Er kan weer op de plek opgeladen worden, dus daarna kan er weer soepel doorgereden worden naar Glenmore in het Cairngorns National Park.
Dit doen we via Chanonry Point (dolfijnen gespot!), een supermarkt in Inverness en Cawdor Castle, een rit van 167 km.
Cawdor Castle is echt het meest kastelige kasteel dat we gezien hebben, compleet met mythes, geheime kamers, kerker, kantelen en ophaalbrug.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eqLF-c9DtXbm3TXNUovLnM_hcP0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gA5QeQj1A31aUIHybMEHxjRH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TeqKnZLMX63wEBWEW9jfmfUSiJE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hYxQpZDAg8k0oJgJ57iqRjdp.jpg?f=fotoalbum_tile

Ook in Glenmore konden we op de plek de accu weer aftoppen (zie foto), daar hebben we nog een dag met een sup-board op het loch doorgebracht: het was meer dan 19 graden!
Als laatste stop reden we naar Killin (158 km), om toch nog Highland Games te kunnen aanschouwen. Dat was zeker de moeite waard, ik heb daar doedelzakmuziek leren waarderen.
Onderweg Blair Castle bezichtigd, langs Pitlochry gereden (teveel toeristen) en de hydropower-dam met vistrap bekeken (verse zalm zien zwemmen, ook de 15MW generatoren zijn zichtbaar en voelbaar vanaf de dam)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zvGjrS9vqa2Rv4mZw2SBkMqioBQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uGK0Wss0UzRNwczLbDkzzoaB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmh5tHnPfixrYw4PNDjvgq4Fs60=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uhkM39RIn1bQzvdEeqqxoI0m.jpg?f=fotoalbum_tile

En als laatste de rit van 128 km terug naar de parkeerplaats bij Edinburgh Park, via het Falkirk Wheel, omdat we er toch zijn. We vertrekken weer met volle accu van de camping en leveren hem met >50% in, deze dag toch wat snelwegkilometers gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WOPzC-wvd2fa2zrDOj4OhXh8IDk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JPASGCfoYnbTkvFwMKMovRip.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cBdah5zW27VDNaYBxWTQkw9gjBs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vOYPYecwd6ctG1keqCLN9ZhU.jpg?f=fotoalbum_tile

Na het inleveren van de camper nog twee dagen Edinburgh bekeken (totale chaos met het festival, maar de inwonende Harry Potter-fan was tevreden) en een dag Newcastle (ook chaos, veel politie op de been, musea dicht wegens aangekondigde rellen en twee voetbalwedstrijden).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markiemaster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:02
Nova163 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 20:59:
In september rijden wij naar Noord-Italië. Ik heb al eens eerder gevraagd naar tips om de hoge prijzen voor snelladen terplekke (90-120 ct per kWh) te omzeilen, maar alle apps die ik tot nu heb bekeken bieden geen soelaas. Het beste is nog de EWE Go app, die 64 ct per kWh biedt.

In mijn zoektocht kwam ik het abonnement van EnBW tegen. Ik dacht eerder dat dat alleen gunstige tarieven bood voor EnBW-laders (vanaf 39 ct). Dat is ook zo als je de beschrijving leest, daar staat voor niet-EnBW-palen een tarief 'vanaf 59 ct'. Maar als je in de app zelf kijkt, zie je ook 39 ct bij Ionity-laders en bij andere snelladers, ook in Italië.

Op de site van allchargecards (link) staat ook 39 ct voor snelladers, zonder erbij te vermelden dat het alleen om EnBW-laders zou gaan. Weet iemand zeker hoe dat zit? € 18 per maand is een fikse prijs, maar als je daarmee bij bijna alle snelladers voor 39 ct per kWh laadt, is dat best aantrekkelijk.
Wij zijn net terug van road trip door Italië met Ioniq5. Vooraf abonnement afgesloten voor Ionity, aanrader! Betrouwbare laders, prima tarief(0,47) EnBW-tarief van 0,39 is volgens mij alleen bij laders van EnBW zelf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Het verhuurbedrijf heeft overigens dezelfde ervaring: 75 kWh is veel meer dan je voor zo'n trip nodig hebt, dus hun volgende camper wordt een goedkopere met 50 kWh en waarschijnlijk v2l ingebouwd, wat hem meteen ook een stuk lichter maakt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:40
Proton_ schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 21:37:
Het verhuurbedrijf heeft overigens dezelfde ervaring: 75 kWh is veel meer dan je voor zo'n trip nodig hebt, dus hun volgende camper wordt een goedkopere met 50 kWh en waarschijnlijk v2l ingebouwd, wat hem meteen ook een stuk lichter maakt.
Snap ik ten dele. Als je elke dag op een camping slaapt, en elke dag aan de stroom kan, en niet te veel afstand af legt dan kan een kleine accu. Maar je verbruik zal toch wel naar 20-25 kWh/100km gaan vermoed ik.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 15:29
Waarschijnlijk al vaker genoemd maar kijk eens in de app van Chargeprice als je een laadpaal in de buurt ziet die duur is. Laadpaal hier op het park in oostenrijk is €0.68 met de anwb pas. Via chargeprice naar Elektrovers, is hij nog maar €0.47. scheelt toch weer wat. Nog steeds duur voor een 22kw paal maar goed.

Rest van de reis met tesla superchargers gedaan met abo van €10 betaal je ongeveer €0.39-€0.41.

Viel ons op dat we een van de weinige niet Tesla's waren (Citroen ec4). Zouden mensen niet weten dat je hier ook als niet Tesla rijder kunt laden?

Onderweg soms ook Ionity palen naast de tesla superchargers zien staan. Viel me wel op dat tesla heel veel plek is maar ionity vaak bijna vol.

Rest van de reis is goed bevallen. 5x gestopt, had in 4x gekund maar 5 voelde wat relaxter. Met de citroen rijd je zon 210-220km op de snelweg. Vond het vele stoppen niet vervelend, is gewoon anders rijden. Weet niet of ik er ook met op wintersport zou willen aangezien je dan waarschijnlijk nog 1 of 2 keer extra moet stoppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@Tommie12 We hebben vooral wegen gereden waar je hooguit 40 mph ~ 65 km/h rijdt. Dan rijdt zelfs zo'n groot, zwaar hok geen 25 kWh/100 km.
Helaas heb ik niet in de menuutjes gezocht naar een gemiddeld verbruik, anders hadden we een onderbouwde discussie kunnen hebben :)
Het enige datapunt dat ik heb is de laatste rit (ivm de overdracht terug) van 128 km en 45% ~ 34 kWh, dus 26 kWh/100 km, maar dat is het enige stuk dat we deels 60-70 mph gereden hebben met 24 mijl M9.
Terugdenkend hebben we bij Glen Nevis niet helemaal opgeladen (80%?) en kwamen we twee dagen later met 10% bij de snellader voor Skye aan.
Dan hebben we dus met 52 kWh het stuk Glen Nevis-Mallaig-Kyle of Lochalsh gereden, wat volgens Google Maps 160 mile is dus dat zou bijna exact op 20 kWh/100 km neerkomen met relatief doorrijden.
Dat was meteen een rit die wij onprettig lang vonden (ca 6 uur niet ontspannen achter het stuur).
Nouja, het punt was dat we maar twee keer überhaupt moesten nadenken over SoC en laadpalen, waarvan één keer door een domme fout van onszelf. En daar zijn snelladers voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pa2ra
michaeltb schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 22:11:
Viel ons op dat we een van de weinige niet Tesla's waren (Citroen ec4). Zouden mensen niet weten dat je hier ook als niet Tesla rijder kunt laden?

Onderweg soms ook Ionity palen naast de tesla superchargers zien staan. Viel me wel op dat tesla heel veel plek is maar ionity vaak bijna vol.
Mijn theorie is dat die mensen met een druppel of laadpaal willen laden, denken dat Tesla laden duur is, of dat ze Tesla moeten rijden om daar te kunnen laden.

Ik gok op het eerste: zakelijke laadpas of druppel willen gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09:44
Nova163 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 20:59:

Wat dacht je van een maandabo Ionity Passport Power. Of de Mobilize Intense (iets goedkoper). Beide dan 0,49 per kWh voor laden bij Ionity in Italië en 0,39 in Duitsland en Oostenrijk.
Als je een snelladende auto hebt is Freshmile mogelijk ook wel interessant voor oa laden bij Free-to-X.

[ Voor 5% gewijzigd door HansAuutB op 12-08-2024 01:00 ]

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HansAuutB
pa2ra schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 00:16:
[...]

Mijn theorie is dat die mensen met een druppel of laadpaal willen laden, denken dat Tesla laden duur is, of dat ze Tesla moeten rijden om daar te kunnen laden.

Mensen met een 800v systeem hebben niks aan Tesla. Dus Porsche, Ioniq5/6 en EV6/9 vallen al af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:40
Waarschijnlijk al vaker genoemd maar kijk eens in de app van Chargeprice als je een laadpaal in de buurt ziet die duur is. Laadpaal hier op het park in oostenrijk is €0.68 met de anwb pas. Via chargeprice naar Elektrovers, is hij nog maar €0.47. scheelt toch weer wat. Nog steeds duur voor een 22kw paal maar goed.

Rest van de reis met tesla superchargers gedaan met abo van €10 betaal je ongeveer €0.39-€0.41.

Ik denk aan 2 oorzaken.
Leaseauto’s met bedrijfspas.
Marktaandeel van Tesla is gewoon groot.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09:54
pa2ra schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 00:16:
[...]

Wat mij betreft is het omdat Ionity stations bijna altijd beter gelegen zijn dan Tesla laadstations, en in Frankrijk bvb niet duurder. Verder: zolang Musk iets met Tesla te maken heeft, besteed ik er geen Eurocent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-06 16:10
redwing schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 23:40:
Ik moet wel zeggen dat ik de prijzen voor laden toch wel hoog vind. Ik ben zelf met onze niet plug-in hybrid naar Oostenrijk/Zwitsrland geweest en was voor dezelfde afstand ongeveer hetzelfde kwijt aan benzine (3000 km, 160l benzine a gemiddeld 1,70)
De prijzen voor het laden, of het verbruik van de Ioniq 5 vergeleken met je knap zuinige hybride? Met 22,9 kWh per 100 km over de hele reis doet de Ioniq met vouwcaravan het op zich nog niet heel verkeerd, maar echt zuinig is het zeker niet. Als jij 5,33 l / 100 km doet met vouwcaravan achter de auto, is dat wel behoorlijk zuinig.

Ter vergelijk: Met mijn iets minder zuinige cabrio had ik op 3000km zeker 250 liter verstookt, da's al 425 euro met 1,70 per liter gemiddeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:39
Tommie12 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 07:39:
[...]

Ik denk aan 2 oorzaken.
Vooral het eerste denk ik. Zelf ga ik (met bedrijfspas) alleen in uiterste nood bij Tesla laden, is altijd een ellende met declareren achteraf en - niet onbelangrijk - Tesla SuC's liggen altijd in the middle of nowhere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-06 16:10
ASW1 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 20:00:
[...]

Bericht van de eigenaar van het huis dat we mogen thuisladen, dus het wordt snelladen + de granny charger mee.
De AC kabel mag thuisblijven.
Waarom zou je de AC kabel thuislaten? Het kost amper ruimte als je die rechtop tegen de zijwand van de kofferbak zet/klemt en je weet nooit of het nog ergens nuttig is. Eerlijk is eerlijk, het heeft me maar 1 keer echt gered in jaren vakantie, dus de kans dat 't echt nodig is, is niet reusachtig naar mijn mening, maar het is ook niet dat het ding zoveel ruimte inneemt dat je 2 weekendtassen minder mee kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RH85
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11-06 15:21
Wij gaan naar de Ardeche toe met onze Enyaq iv80 i.c.m. vouwwagen? Bezit nu de Anwb en Eflux laadpassen. Welke dienen we nog meer te hebben of is dit voldoende?

Dank voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09:54
DeGroteMuis schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:59:
[...]

Waarom zou je de AC kabel thuislaten? Het kost amper ruimte als je die rechtop tegen de zijwand van de kofferbak zet/klemt en je weet nooit of het nog ergens nuttig is. Eerlijk is eerlijk, het heeft me maar 1 keer echt gered in jaren vakantie, dus de kans dat 't echt nodig is, is niet reusachtig naar mijn mening, maar het is ook niet dat het ding zoveel ruimte inneemt dat je 2 weekendtassen minder mee kan nemen.
Inderdaad AC meenemen en de grannylader thuislaten, die dingen zijn inefficiënt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-06 11:10
Scientific schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:16:
[...]

Inderdaad AC meenemen en de grannylader thuislaten, die dingen zijn inefficiënt.
We zijn Nederlanders he... Met die grannylader kun je "gratis" laden als je aansluiting op de camping/vakantiehuisje zwaar genoeg is en niet per kWh afgerekend wordt. En voor dat doel slepen we desnoods nog een kabelhaspel van 25 meter mee })

(Volgend jaar zien we al die mensen terug in het kampeertopic. Dat de prijzen voor elektra per nacht opeens van 4 euro naar 8 euro gegaan zijn...)

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Impstoker
  • Nu online
Oekiejoekie schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:22:
[...]

We zijn Nederlanders he... Met die grannylader kun je "gratis" laden als je aansluiting op de camping/vakantiehuisje zwaar genoeg is en niet per kWh afgerekend wordt. En voor dat doel slepen we desnoods nog een kabelhaspel van 25 meter mee })

(Volgend jaar zien we al die mensen terug in het kampeertopic. Dat de prijzen voor elektra per nacht opeens van 4 euro naar 8 euro gegaan zijn...)
En dan volgens jaar verbouwereerd zijn als de prijzen van de camping weer omhoog zijn gegaan... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
DeGroteMuis schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:48:
[...]

De prijzen voor het laden, of het verbruik van de Ioniq 5 vergeleken met je knap zuinige hybride? Met 22,9 kWh per 100 km over de hele reis doet de Ioniq met vouwcaravan het op zich nog niet heel verkeerd, maar echt zuinig is het zeker niet. Als jij 5,33 l / 100 km doet met vouwcaravan achter de auto, is dat wel behoorlijk zuinig.

Ter vergelijk: Met mijn iets minder zuinige cabrio had ik op 3000km zeker 250 liter verstookt, da's al 425 euro met 1,70 per liter gemiddeld.
Klopt, maar zoals ik al aangaf gaat het me niet zozeer om de directe kostenvergelijking, maar gaat het er vooral om dat ik zou verwachten dat de EV snel terrein zou winnen wat betreft brandstof/laadkosten. De afgelopen 2 jaar zie ik het verschil echter juist kleiner worden, en dat is niet goed voor de overgang richting EV.

En het is wel een n=1, maar ik kan dit wel goed vergelijken omdat ik ieder jaar wel met de buren met een M3 richting dezelfde regio ga (dus ongeveer dezelfde route en afstand). Wel zie je daarbij dat het wat tijd betreft en omrijden om te laden dus wel steeds minder verschil wordt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amvolleb
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
RH85 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:16:
Wij gaan naar de Ardeche toe met onze Enyaq iv80 i.c.m. vouwwagen? Bezit nu de Anwb en Eflux laadpassen. Welke dienen we nog meer te hebben of is dit voldoende?

Dank voor de reacties!
Ik ben vorige maand naar de Ardeche geweest met de Mustang Mach E, ter plaatse (Reveo, EasyCharge, e-Totem) heeft de Shell Recharge pas altijd gewerkt.

2x MTVenus V151 5.12, CT003 V114 + 40ZP SolarEdge (NO+ZW) 13300Wp + Panasonic 16kW T-CAP + Easee EV charger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online

Dank voor de reacties!
Voor onderweg kan een Fastned abbo handig zijn, die hebben redelijk wat laadstations in Frankrijk (zoek wel even op hoe het op jouw route zit) en daar hoef je meestal niet af te koppelen met je vouwwagen. Overigens heb ik er dit jaar zelf geen gebruik van gemaakt, bij het navigeren via ABRP stonden ze steevast vol of bijna vol en heb ik me dus aan de Tesla palen (ik heb een tesla dus geen abo nodig) gehouden waar de auto navigatie mee kwam.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• super_dirk
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-06 15:49
Aangezien ik veel geleerd heb van andere bijdragen in dit topic, deel ik graag onze ervaring met een langere vakantierit met een electrische auto (Tesla Y RWD 2023) en een bagagewagen (aanhanger). Ik heb veel reacties gelezen over bijvoorbeeld een caravan en/of vouwwagen maar nog niet met een bagage wagen.

Specs
Tesla Y RWD - 2023 versie (dus met normale range van +/- 420km volgens de teller).
Aanhanger Humbaur aluminium met l=205cm, b= 131 en h=54 - een best formaatje maar qua gewicht ledig 145kg en dus goed handelbaar
2 volwassen + 3 kinderen op de achterbank - achterbak redelijk gevuld - aanhanger voor 65 / 70% gevuld met standaard kampeeruitrusting zoals een tent etc.

Vertrek
Vertrekpunt Rotterdam Noord - vroeg in de ochtend - met accu op 100%
Aankomstpunt Bergerac - Frankrijk

Voorbereidingen
Laadpassen van MTC en Shell voor de zekerheid maar heb de planning (voor een zeer groot deel) over gelaten aan de navigatie van Tesla en dus voorkeur voor de Superchargers van Tesla. Had nog geen ervaring met de impact van de aanhangwagen op het bereik en was dus erg benieuwd naar het verbruik.

Bij het ophalen van de aanhanger (ongeveer 80km rijden) leek het extra verbruik door de ledige aanhanger minimaal te zijn +/- 20 Wh/km extra te zijn (plus minus 165 Wh/km gemiddeld).

Helaas bleek bij vertrek dit wel wat anders te zijn met 5 passagiers en een redelijk gevulde aanhanger. Gemiddeld verbruik lag rond de 231 Wh/km te liggen waarbij we in NL / BE de standaard snelheid hebben aangehouden en in Frankrijk gemiddeld 120km/u. Soms iets harder (130 gaat erg prettig met de Tesla en deze aanhanger maar redelijk funest voor je range).

Het afkoppelen en weer aankoppelen bij de laadpunten went snel en dan is de lichte Humbaur wel erg prettig.

Aangezien Tesla niet altijd rekeninghoud met de aanhanger - altijd geprobeerd tot 95% door te laden.

Laadpunten heenweg Rotterdam 100% met vertrek rond 03.00 in de ochtend

1 - Tesla - Lille Frankrijk - Lesquin (bij Novotel) - plus minus 40 minuten laden
2 - (ongeplande stop) Fastned - Aire de Vémars West (accu was redelijk leeg en durfde de files nog niet aan met een redelijk lege accu)
3 - Tesla - Intermarché Artenay - nieuwe laadlocatie waar je dus zonder afkoppelen aanhanger kan staan - super!
4 - Tesla - Chateauroux - Mooie locatie met prettig hotel waar je ook echt welkom bent
5 - Tesla - Brive (Saint-Pardoux-l'Ortigier had een storing en daardoor moesten we ongepland doorrijden met nog 6% op de accu naar Brive - was even spannend)

Totale afstand 1.085km en 226 kWh verbruikt - totale reistijd ongeveer 15 uur met laden erbij - erg relaxt!

In Bergerac omgeving voldoende laadpunten te vinden waaronder Ionity bij de E'leclerce.

Laadpunten terugweg naar Rotterdam 95% met vertrek rond 07.15 in de ochtend

1 - Tesla - Limoges bij Novotel - relaxte stopplek met voetbalveld voor de kids
2 - Tesla - Vierzon - ook hier een relaxte stopplek in verband met het leuke restaurant daar voor de lunch tijdens het laden
3 - Tesla - Roissy-en-France (Noord Parijs) - deze locatie zal ik volgende keer vermijden - veel taxi chauffeurs vanuit Parijs en erg saaie locatie)
4 - Tesla - Kortrijk in Belgie - vermijd deze locatie als het kan - chaos en drukte en erg krappe insteek - mogelijk kwam dit ook door het moment (18.30).

Totale afstand 1.060km en +/- 222 kWh verbruikt - totale reistijd ongeveer 15 uur met laden erbij - ook weer erg relaxt!

Samenvatting
Ja, het is absoluut te doen met een aanhanger - hou rekening met extra verbruik en meer laadstops maar dit draagt ook bij aan het vakantiegevoel - je wordt verplicht om wat langer te stoppen (iets wat wij in het dieseltijdperk niet zo deden). Veelal zijn de Tesla laadplekken prettig, op een uitzondering na. Het af en aankoppelen is goed te doen, kijk vooral naar het gewicht van de aanhanger.

p.s. aangezien ik zakelijk rij en mijn laadpas door heel EU werkt - heb ik niet zo scherp gekeken naar de laadprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
@super_dirk verbruik valt echt ontzettend mee vind ik. Wat is je ervaring met het steeds af- en aankoppelen van de aanhanger?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:56
Tesla Kortrijk is idd druk rond etenstijden. Met 'n Pizzahut en McDonalds naast de parking niet onlogisch. Opvallend trouwens hoeveel McDonalds er vlakbij de SuC's liggen, lijkt wel alsof die 2 partijen een deal hebben.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
HansAuutB schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 01:03:
[...]

Mensen met een 800v systeem hebben niks aan Tesla. Dus Porsche, Ioniq5/6 en EV6/9 vallen al af.
Dat is een goed argument. Maar ik zag veel 400v platform auto's laden bij een ander 'merk' terwijl de Tesla palen leegstonden. En dan moet het dus om de kosten gaan, of de declaratie daarvan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

super_dirk schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:11:
Aangezien ik veel geleerd heb van andere bijdragen in dit topic, deel ik graag onze ervaring met een langere vakantierit met een electrische auto (Tesla Y RWD 2023) en een bagagewagen (aanhanger). Ik heb veel reacties gelezen over bijvoorbeeld een caravan en/of vouwwagen maar nog niet met een baggage wagen.

Specs
Tesla Y RWD - 2023 versie (dus met normale range van +/- 420km volgens de teller).
Aanhanger Humbaur aluminium met l=205cm, b= 131 en h=54 - een best formaatje maar qua gewicht ledig 145kg en dus goed handelbaar
2 volwassen + 3 kinderen op de achterbank - achterbak redelijk gevuld - aanhanger voor 65 / 70% gevuld met standaard kampeeruitrusting zoals een tent etc.

Vertrek
Vertrekpunt Rotterdam Noord - vroeg in de ochtend - met accu op 100%
Aankomstpunt Bergerac - Frankrijk

Voorbereidingen
Laadpassen van MTC en Shell voor de zekerheid maar heb de planning (voor een zeer groot deel) over gelaten aan de navigatie van Tesla en dus voorkeur voor de Superchargers van Tesla. Had nog geen ervaring met de impact van de aanhangwagen op het bereik en was dus erg benieuwd naar het verbruik.

Bij het ophalen van de aanhanger (ongeveer 80km rijden) leek het extra verbruik door de ledige aanhanger minimaal te zijn +/- 20 Wh/km extra te zijn (plus minus 165 Wh/km gemiddeld).

Helaas bleek bij vertrek dit wel wat anders te zijn met 5 passagiers en een redelijk gevulde aanhanger. Gemiddeld verbruik lag rond de 231 Wh/km te liggen waarbij we in NL / BE de standaard snelheid hebben aangehouden en in Frankrijk gemiddeld 120km/u. Soms iets harder (130 gaat erg prettig met de Tesla en deze aanhanger maar redelijk funest voor je range).

Het afkoppelen en weer aankoppelen bij de laadpunten went snel en dan is de lichte Humbaur wel erg prettig.

Aangezien Tesla niet altijd rekeninghoud met de aanhanger - altijd geprobeerd tot 95% door te laden.

Laadpunten heenweg Rotterdam 100% met vertrek rond 03.00 in de ochtend

1 - Tesla - Lille Frankrijk - Lesquin (bij Novotel) - plus minus 40 minuten laden
2 - (ongeplande stop) Fastned - Aire de Vémars West (accu was redelijk leeg en durfde de files nog niet aan met een redelijk lege accu)
3 - Tesla - Intermarché Artenay - nieuwe laadlocatie waar je dus zonder afkoppelen aanhanger kan staan - super!
4 - Tesla - Chateauroux - Mooie locatie met prettig hotel waar je ook echt welkom bent
5 - Tesla - Brive (Saint-Pardoux-l'Ortigier had een storing en daardoor moesten we ongepland doorrijden met nog 6% op de accu naar Brive - was even spannend)

Totale afstand 1.085km en 226 kWh verbruikt - totale reistijd ongeveer 15 uur met laden erbij - erg relaxt!

In Bergerac omgeving voldoende laadpunten te vinden waaronder Ionity bij de E'leclerce.

Laadpunten terugweg naar Rotterdam 95% met vertrek rond 07.15 in de ochtend

1 - Tesla - Limoges bij Novotel - relaxte stopplek met voetbalveld voor de kids
2 - Tesla - Vierzon - ook hier een relaxte stopplek in verband met het leuke restaurant daar voor de lunch tijdens het laden
3 - Tesla - Roissy-en-France (Noord Parijs) - deze locatie zal ik volgende keer vermijden - veel taxi chauffeurs vanuit Parijs en erg saaie locatie)
4 - Tesla - Kortrijk in Belgie - vermijd deze locatie als het kan - chaos en drukte en erg krappe insteek - mogelijk kwam dit ook door het moment (18.30).

Totale afstand 1.060km en +/- 222 kWh verbruikt - totale reistijd ongeveer 15 uur met laden erbij - ook weer erg relaxt!

Samenvatting
Ja, het is absoluut te doen met een aanhanger - hou rekening met extra verbruik en meer laadstops maar dit draagt ook bij aan het vakantiegevoel - je wordt verplicht om wat langer te stoppen (iets wat wij in het dieseltijdperk niet zo deden). Veelal zijn de Tesla laadplekken prettig, op een uitzondering na. Het af en aankoppelen is goed te doen, kijk vooral naar het gewicht van de aanhanger.

p.s. aangezien ik zakelijk rij en mijn laadpas door heel EU werkt - heb ik niet zo scherp gekeken naar de laadprijzen.
Begrijp ik goed dat je normale verbruik (zonder aanhanger) dan rond de 145 Wh/km ligt en je nu met aanhanger uitkwam op zo'n 231 Wh/km? Is je normale rijstijl vergelijkbaar zoals in je vakantie (m.u.v. dat je wellicht 120 à 130 in FR rijdt en in Nederland 100/130 gebaseerd op het tijdstip)?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• super_dirk
Gr4mpyC3t schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:24:
@super_dirk verbruik valt echt ontzettend mee vind ik. Wat is je ervaring met het steeds af- en aankoppelen van de aanhanger?
Relaxt is het niet maar moet zeggen dat het uiteindelijk erg meeviel - wij rijden met z'n tweeën en bij het afkoppelen (wat ik zelf steeds deed), reed mijn vriendin de auto richting de lader om geen opstopping te verzorgen. Met een caravan zal dit wel anders zijn denk ik.

Het lage gewicht van de aanhanger werkt daarbij wel mee (hij is erg makkelijk te verrijden) - soms zit de uitdaging in een plek om deze tijdelijk te parkeren (Kortrijk was erg uitdagend). Soms was het mogelijk om de auto dwars te laden (en dus niet afkoppelen) maar vond dat niet echt netjes tov andere laders dus altijd maar even afgekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• super_dirk
True schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:43:
[...]

Begrijp ik goed dat je normale verbruik (zonder aanhanger) dan rond de 145 Wh/km ligt en je nu met aanhanger uitkwam op zo'n 231 Wh/km? Is je normale rijstijl vergelijkbaar zoals in je vakantie (m.u.v. dat je wellicht 120 à 130 in FR rijdt en in Nederland 100/130 gebaseerd op het tijdstip)?
Moet zeggen dat we in de vakantie redelijk rustig hebben gereden - 120 waar 130 mogelijk was en soms 110km/u om wat extra afstand te halen maar in Nederland rij ik alleen drukke stukken op op de snelweg waar uberhaupt >100km niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
pa2ra schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:42:
[...]

Dat is een goed argument. Maar ik zag veel 400v platform auto's laden bij een ander 'merk' terwijl de Tesla palen leegstonden. En dan moet het dus om de kosten gaan, of de declaratie daarvan :)
In Frankrijk (Aire de Baie de Somme) stonden Ionity en Tesla tegenover elkaar. Tesla was daar Tesla only, misschien wel om die reden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 07:39:
[...]

Ik denk aan 2 oorzaken.
Ik gok dat mensen ook gewoon niet verder kijken dan hun neus lang is, en als ze moeten laden volgen ze gewoon wat hun laadplanner aangeeft. En ook niet iedere EV rijder zit op Tweakers of een ander platform om de laatste ontwikkelingen te volgen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• jdbiggelaa

*knip*

[ Voor 41% gewijzigd door twain4me op 22-08-2024 17:43 . Reden: offtopic / flame bait ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Weet iemand hoe het staat met de aanleg van Ionity in Baraque de Fraiture? Benieuwd of ik er komende vakantie gebruik van kan maken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa

Dank voor de reacties!
Abbo nemen bij bijv Ionity en Fastned. Dan heb je geen pas nodig, gewoon laden met de app. Werkt in mijn ervaring probleemloos én is goedkoper dan gebruik van een Anwb, Shell Recharge of Chargemap pas/druppel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:27:
Weet iemand hoe het staat met de aanleg van Ionity in Baraque de Fraiture? Benieuwd of ik er komende vakantie gebruik van kan maken. :)
Hij staat gewoon in de app en is goed bezet nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Ja, zou mooi zijn als die snel in bedrijf komt. Maar helaas, volgens de planning van Ionity nog 256 dagen te gaan…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Zapato schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:44:
[...]

Huh? Welke Ionity lader bedoel je nu?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wessel.MachE
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 23-05 15:21
Toevallig gisteren geladen bij Fastned aldaar. De Ionity is nog niet klaar en verwacht niet dat er nog geladen kan worden dit jaar.

Overigens een volle bak bij Baraque de Fraiture op zondag met veel vakantie verkeer op weg naar huis.
Helaas 3 Tesla's die met 97% aan het genieten waren van een maaltijd in de friterie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zapato
  • Nu online
jdbiggelaa schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:48:
[...]

Huh? Welke Ionity lader bedoel je nu?
Sorry, ik dacht dat je Fastned bedoelde. Beter lezen Zapato!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zapato schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:44:
[...]

Ik denk dat je Fastned bedoelt. En dat die goed bezet is dat is nu juist de reden voor mijn nieuwsgierigheid naar de Ionity want dan is er een betrouwbaar alternatief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Wessel.MachE schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:49:
[...]

Toevallig gisteren geladen bij Fastned aldaar. De Ionity is nog niet klaar en verwacht niet dat er nog geladen kan worden dit jaar.

Overigens een volle bak bij Baraque de Fraiture op zondag met veel vakantie verkeer op weg naar huis.
Helaas 3 Tesla's die met 97% aan het genieten waren van een maaltijd in de friterie.
Kijk dat dus, daarom kijk ik erg uit naar die Ionity. :) Jammer dat het nog even duurt, maar als ik er moet laden zal het er wel niet zo druk zijn, want buiten het vakantieseizoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
jdbiggelaa schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:47:
[...]

Ja, zou mooi zijn als die snel in bedrijf komt. Maar helaas, volgens de planning van Ionity nog 256 dagen te gaan…
Ze zijn al 256 bezig :) https://www.ionitychargers.com/stations-being-built/ dus dan zou het toch moeten opschieten naar de opening is mijn idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Impstoker schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:33:
[...]
En dan volgens jaar verbouwereerd zijn als de prijzen van de camping weer omhoog zijn gegaan... 8)7
Mja, bij de campings waar ik gestaan heb is het gewoon beleid
https://www.campingandcar...es/uk-camping/club-sites/
4.7 - Electric vehicles may be charged on site only by plugging into the camper unit, not directly into the hook up, in order to prevent potential damage to the sites electrical provision. In some circumstances during high demand this may be at the site managers discretion.
De campingbazen die ik er over gesproken heb wilden het stimuleren - alles beter dan walmende en reutelende koude diesels op de vroege morgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
PeterZ(on) schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:10:
[...]

Ze zijn al 256 bezig :) https://www.ionitychargers.com/stations-being-built/ dus dan zou het toch moeten opschieten naar de opening is mijn idee.
Oeps, verkeerde interpretatie van hun tabel 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
jdbiggelaa schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:23:
[...]

Ik kan niet voor anderen spreken, maar persoonlijk mijd ik Tesla SuC’s om twee redenen: 1) ik heb een enorme hekel gekregen aan de CEO van Tesla, die man wil ik geen cent wijzer maken. 2) En ik vind het een gedoe om steeds twee plaatsen in te moeten nemen omdat die SuC’s een veel te korte kabel hebben om de rechterkant van de auto te bereiken. Ionity en Fastned zijn mijn favoriet en met een abbo van een maand ook heel betaalbaar en van een hoog service niveau. Bovendien liggen die meestal dichter bij de autoweg en niet ergens weggestopt op een industrieterrein of naast een hotel.
Mijn ervaring is dat ook Tesla rijders zelf er soms zo over denken want je ziet ze meer dan genoeg bij Fastned of Ionity staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
PeterZ(on) schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:59:
[...]

Ik denk dat je Fastned bedoelt. En dat die goed bezet is dat is nu juist de reden voor mijn nieuwsgierigheid naar de Ionity want dan is er een betrouwbaar alternatief.
Ja, die Fastned zit ook in mijn planning naar Frankrijk en steeds als ik check (ook vandaag) is die volbezet. Ik denk dat ik de Ionity in Messancy als backup aanhoud, die haal ik ook en is veel minder druk bezet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HaikoW
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 00:33

HaikoW

International man of mystery

jdbiggelaa schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:27:
[...]

Abbo nemen bij bijv Ionity en Fastned. Dan heb je geen pas nodig, gewoon laden met de app. Werkt in mijn ervaring probleemloos.
Ik had gisteren problemen met de Ionity app in Sussy/Zwitserland. De helpdesk vertelde dat er wat problemen met de app zijn, vooral in Zwitserland, maar dat het met een Laadpas moest werken. Toen doorgereden naar Fastned Wileroltigen waar de app goed werkte maar we na 30% met een “onbekende fout” afgekoppeld werden. Toen doorgereden naar Ionity in Sierentz waar laden wederom niet mogelijk was. Helpdesk vertelde zelfde verhaal, We zijn toen naar Tesla gereden en hebben daar via de app zonder problemen geladen.

Ergo, als het met de app werkt gaat het snel en makkelijk, als het niet werkt doe je er goed aan om een Laadpas te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Nu online
HaikoW schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:10:
[...]

Ik had gisteren problemen met de Ionity app in Sussy/Zwitserland. De helpdesk vertelde dat er wat problemen met de app zijn, vooral in Zwitserland, maar dat het met een Laadpas moest werken. Toen doorgereden naar Fastned Wileroltigen waar de app goed werkte maar we na 30% met een “onbekende fout” afgekoppeld werden. Toen doorgereden naar Ionity in Sierentz waar laden wederom niet mogelijk was. Helpdesk vertelde zelfde verhaal, We zijn toen naar Tesla gereden en hebben daar via de app zonder problemen geladen.

Ergo, als het met de app werkt gaat het snel en makkelijk, als het niet werkt doe je er goed aan om een Laadpas te hebben.
Heeft IONITY een laadpas? Nog geen probleem met de app gehad, maar een pas lijkt me handig. Ik kan alleen niet vinden waar ik die pas kan bestellen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zapato schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:42:
[...]

Heeft IONITY een laadpas? Nog geen probleem met de app gehad, maar een pas lijkt me handig. Ik kan alleen niet vinden waar ik die pas kan bestellen.
Ionity heeft geen laadpas. Gelukkig kun je nu ook met andere passen gebruik maken de lage Passport prijzen, o.a. Chargemap en Mobilze. Een app is bij mij voor nood want een pas is voor mij veel makkelijker. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansAuutB
PeterZ(on) schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 17:03:
[...]

Ionity heeft geen laadpas. Gelukkig kun je nu ook met andere passen gebruik maken de lage Passport prijzen, o.a. Chargemap en Mobilze. Een app is bij mij voor nood want een pas is voor mij veel makkelijker. :)
Mobilize Intense geeft dezelfde tarieven als Ionity Passport Power, in Frankrijk zelfs nog goedkoper. Chargemap is duurder.
Mobilize abo is zelfs nog iets geodkoper dan Ionity.
Mobilize pas, aan te vragen via MyRenault (ook zonder Renault), had ik binnen een week thuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
HansAuutB schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 17:09:
[...]

Mobilize Intense geeft dezelfde tarieven als Ionity Passport Power, in Frankrijk zelfs nog goedkoper. Chargemap is duurder.
Mobilize pas, aan te vragen via MyRenault (ook zonder Renault), had ik binnen een week thuis.
Tot voor kort had je alleen bij Chargemap de mogelijkheid om tegen Passport prijzen met een kleine opslag bij Ionity te laden met een laadpas. Die paar cent opslag is het mij dubbel en dwars waard om maar niet die Ionity app te hoeven gebruiken.

Het Mobilize aanbod in FR is natuurlijk nog veel beter, lagere abo prijs en laden voor 29ct. Hopelijk blijft dat nog even zo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Nu online
HansAuutB schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 17:09:
[...]

Bedankt. Ik moet in de Renault app een VIN nummer invoeren. Kan ik mijn non-Renault VIN nummer invoeren of gaat dat fout? En hoe kan ik de tarieven zien van andere laadpalen, of is het alleen ionity?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zapato schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 17:58:
[...]

Bedankt. Ik moet in de Renault app een VIN nummer invoeren. Kan ik mijn non-Renault VIN nummer invoeren of gaat dat fout? En hoe kan ik de tarieven zien van andere laadpalen, of is het alleen ionity?
Nee hoor, het invullen van een VIN kun je gewoon skippen, is niet verplicht om verder te kunnen. https://cdn.group.renault...-mobilize-charge-pass.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
PeterZ(on) schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 17:29:
[...]

Tot voor kort had je alleen bij Chargemap de mogelijkheid om tegen Passport prijzen met een kleine opslag bij Ionity te laden met een laadpas. Die paar cent opslag is het mij dubbel en dwars waard om maar niet die Ionity app te hoeven gebruiken.

Het Mobilize aanbod in FR is natuurlijk nog veel beter, lagere abo prijs en laden voor 29ct. Hopelijk blijft dat nog even zo. :)
Wat is er mis met de Ionity app ? Hele bruikbare app die bij mij prima werkt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
JTHZZ schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 18:15:
[...]

Wat is er mis met de Ionity app ? Hele bruikbare app die bij mij prima werkt
De nadelen van een app zijn hier al zo vaak besproken. Je moet netwerkdekking hebben, app starten kost tijd, de juiste locatie opzoeken en kiezen en niet die aan de andere kant van de weg. Juiste lader kiezen, gedoe met de 3DS verificatie. Een laadpas hou je voor de lader en laden maar.

Tekst uit de blog van Hachy.

Het laden met de Ionity app is overigens ook niet alles. Soms kwam er een lader vrij en duurde het nog 5 minuten voordat in de app deze lader ook vrij kwam (sta je een beetje nutteloos naast een lader te wachten tot de app is bijgewerkt). Soms denkt de app dat je bij het Ionity station aan de andere kant van de snelweg bent en probeer je hopeloos paal #3 te starten terwijl dit dus paal 3 aan de andere kant van de snelweg blijkt te zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door PeterZ(on) op 12-08-2024 18:24 . Reden: Update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
PeterZ(on) schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 18:20:
[...]

De nadelen van een app zijn hier al zo vaak besproken. Je moet netwerkdekking hebben, app starten kost tijd, de juiste locatie opzoeken en kiezen en niet die aan de andere kant van de weg. Juiste lader kiezen, gedoe met de 3DS verificatie. Een laadpas hou je voor de lader en laden maar.

Tekst uit de blog van Hachy.

Het laden met de Ionity app is overigens ook niet alles. Soms kwam er een lader vrij en duurde het nog 5 minuten voordat in de app deze lader ook vrij kwam (sta je een beetje nutteloos naast een lader te wachten tot de app is bijgewerkt). Soms denkt de app dat je bij het Ionity station aan de andere kant van de snelweg bent en probeer je hopeloos paal #3 te starten terwijl dit dus paal 3 aan de andere kant van de snelweg blijkt te zijn.
Is niet mijn ervaring. Locatie staat aan dus ik krijg meteen de goede locatie en dan hoef je alleen het paalnummer te selecteren wat er voldoende groot op staat. Voor mij in ieder geval geen reden om extra te gaan betalen voor een pasje, zoals jij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
JTHZZ schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 18:31:
[...]

Is niet mijn ervaring. Locatie staat aan dus ik krijg meteen de goede locatie en dan hoef je alleen het paalnummer te selecteren wat er voldoende groot op staat. Voor mij in ieder geval geen reden om extra te gaan betalen voor een pasje, zoals jij.
Ik betaal niet voor een pasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
PeterZ(on) schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 18:32:
[...]

Ik betaal niet voor een pasje.
Huh, jij schreef dit toch? Je betaalt extra om je pasje te mogen gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door JTHZZ op 12-08-2024 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
JTHZZ schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 18:33:
[...]

Huh, jij schreef dit toch? Je betaalt extra om je pasje te mogen gebruiken.

[...]
Dat is toch geen betalen voor een pas. Ik betaal gewoon het tarief van Chargemap, met pas of app is dat gelijk maar iets hoger dan bij Ionity. Die opslag is het mij waard.

Maar nu ik de Mobilize pas heb betaal ik minder dan bij Ionity zelf met hun app en ook de maandelijkse abo is flink goedkoper. Ik betaal dus minder. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zapato
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 18:09:
[...]

Nee hoor, het invullen van een VIN kun je gewoon skippen, is niet verplicht om verder te kunnen. https://cdn.group.renault...-mobilize-charge-pass.pdf
Bedankt, ik heb hem besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:35
Ik startte mijn Ionity sessie via de Shell Recharge app, met de laadpas kreeg ik geen authenticatie.
Pagina: 1 ... 76 ... 110 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.