Lang verhaal en ook niet superspannend:
Gisterochtend vetrokken uit Amsterdam op weg naar een dorp bij Grenoble, alles bij elkaar tegen de 1100 km afgelegd.
Gister ongeveer 700 km gereden met de Kia Niro 64kWh 2020 exec.line die we een paar weken terug hebben gekocht; onze allereerste EV.
Vetrokken met 100%, eerste stop de Tesla supercharger onder Maastricht net voor de grens omdat deze goedkoop is en het na 2,5 uur tijd voor een pauze is. Daar de benen gestrekt en een wandelingetje gemaakt en met ong. 90% weer door (26 kWh geladen, €7,28)
Dit was onze allereerste snellaadactie trouwens, beetje gepiel met korte kabel van oud model supercharger maar soit.
België overgeslagen want duur om te laden en daar waren we sowieso in 2 uur doorheen. Volgende geplande stop was het winkelcentrum Cloche d'or onder Luxemburg stad. Omdat het zo heet was zagen we uit naar het laden bij de supercharger in de ondergrondse parkeergarage, en dan in het winkelcentrum te gaan lunchen.
Aangekoppeld en geprobeerd het winkelcentrum in te komen maar alle deuren zaten dicht. Hele parkeergarage doorgebanjerd (en die is enorm) om erachter te komen dat het zondag was en het winkelcentrum dicht.
Na slechts 15 kWh (€7,20) laden daarom door naar hypermarché Leclerq boven Metz om daar eten te halen en bij Ionity te laden met de Mobilize pas van Renault.
Had er niet eens aan gedacht dat ook een hypermarché dicht kan zijn op zondag, en had de route aanvankelijk gepland/voorbereid voor een maandag en de reis later verschoven naar zondag en er dus niet op gelet. Leermoment.
De Mobilize laadpas deed het wel perfect, je krijgt direct na afkoppelen de factuur in je email à 0,29/kWh.
27kWh (€7,91) geladen en vieze friet gegeten bij een versleten wegrestaurantje verstopt in een hoek van het parkeerterrein.
Met nog een hele korte stop tussendoor wilden we voor we einde dag de autoroute afgingen nog even volgooien bij Ionity Aire de Langrey, omdat ons overnachtingsadres geen laadmogelijkheid had en we de volgende dag weer direct een eind wilden rijden. Scherm van de lader was wit zonder info maar ik dacht ik houdt gewoon de laadpas ertegen en het zal wel werken. Het laden ging idd prima maar ik kon de laadsessie niet meer stoppen omdat het scherm het niet deed, en kon dus ook niet loskoppelen om verder te rijden.
Eerst geprobeerd vanuit de auto te stoppen maar die mogelijkheid niet gevonden.
Toen geprobeerd vanuit de Kia app te stoppen maar die had slechte verbinding, ik vermoed omdat de Franse 4G provider mijn VPN niet leuk vindt.
Uiteindelijk het nummer van Ionity op de laadpaal gebeld, werd vlot en kundig geholpen en remote werd de laadsessie gestopt. Een leermomentje wel; beter niet laden op een paal met schermstoring.
Door de vertraging wel flink doorgeladen naar ruim 90%, bijna 30 kWh voor €8.51
Vandaag de rest gereden na eerst een paardrit in de ochtend.
Eerste laadstop hadden we de één na laatste van 6 Ionity stalls en even daarna waren ze allen vol.
Was fijn om ons plekje na 37 kWh (€10,77) door te kunnen geven aan de volgende, al al heeft dat natuurlijk niets met ons te maken.
Op een halfuur rijden voor ons vakantieadres boodschappen voor avondeten en ontbijt gedaan bij de Intermarché in Grenoble die ook 6 Ionity laders voor de deur heeft. 39 kWh voor €11,40
Daardoor met 80% op vakantieadres aangekomen wat natuurlijk lekker is.
Totaal 174 kWh voor 53 euro, stiekem ietsje meer omdat we met 100% waren vertrokken en met 80% aankwamen. Maar een koopje en waarschijnlijk bijna 100% hernieuwbare energie geladen.
Verbruik volgens de auto ongeveer 15,5 a 16 kWh/100km.
Als ik het zelf uitreken aan totaal in rekening gebrachte laadsessies is het eerder 17 kWh, waarschijnlijk mede door het laten lopen van de airco tijdens de laadsessies (wat in deze temperaturen echt heel fijn was)
5,5 cent per km ongeveer. Geen idee wat de Péage kostte want dat ging smooth as butter met de fulli badge en die factuur zien we later wel.
Dit was tevens onze allereerste lange afstandsrit.
Hiervoor hadden we een 20 jaar oude Focus op benzine waarmee we nooit verder dan 400km zijn geweest.
De Niro met adaptive cruise control, lane assist en 1-pedal driving rijdt echt oneindig veel beter en fijner.
Ik merk dat ik er een meer relaxte bestuurder door wordt, de auto neemt je zoveel werk uit handen dat het vaak voelt alsof je alleen maar hoeft te zitten, zelfs als je een stukje file hebt. En hoera stoelventilatie in de voor mij heel goed zittende stoel, vandaag merendeels in 37⁰ afgelegd.
Conclusie: we hebben geen vergelijkingsmateriaal voorhanden, maar deze reis ging prima en ontspannen.
Met name alle hulpelectronica en 1-pedaalbediening maakt de Niro een heerlijke auto om te rijden.
Extreem lang doorrijden met hoge snelheden stond sowieso niet op ons verlanglijstje, de EV doet alles wat we ervan verwachtten.