Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaNightmare
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:25
PeterZ(on) schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:22:
[...]

Ik gok dat mensen ook gewoon niet verder kijken dan hun neus lang is, en als ze moeten laden volgen ze gewoon wat hun laadplanner aangeeft. En ook niet iedere EV rijder zit op Tweakers of een ander platform om de laatste ontwikkelingen te volgen.
In mijn geval heb ik een IONITY abbo , en ik denk dat er meer zijn zoals ik, in Affi zit er een tesla en we IONITY naast elkaar, 18 stalls dacht ik, tesla is amper20% bezet.

Ik was van plan een abbo te nemen voor beide, maar ik red het makkelijk met IONITY, dus waarom dubbel, dichter bij de snelweg en langere laadkabels.

Dit enkel als een 3e(of 4e optie) gewoon logestiek een betere optie, qua prijs is het verwaarloosbaar, en ik heb er zelf geen probleem mee om 30 min naar een boom te kijken tijdens het wachten, maar de rest van de auto niet, met tesla moet je toch echt even checken of het een plek is waar je wat kunt doen, of dat je op een zondag middag op een industrie terrein staat.

Edit: even voor de duidelijkheid, heb niets tegen tesla laders (behalve de korte kabel), maar puur ter info dat er ook genoeg zullen zijn die bewust ze niet gebruiken voor andere reden dan Musk, lokatie en prijs

[ Voor 9% gewijzigd door YaNightmare op 12-08-2024 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:33
YaNightmare schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:26:
[...]

In mijn geval heb ik een IONITY abbo , en ik denk dat er meer zijn zoals ik, in Affi zit er een tesla en we IONITY naast elkaar, 18 stalls dacht ik, tesla is amper20% bezet.

Ik was van plan een abbo te nemen voor beide, maar ik red het makkelijk met IONITY, dus waarom dubbel, dichter bij de snelweg en langere laadkabels.

Dit enkel als een 3e(of 4e optie) gewoon logestiek een betere optie, qua prijs is het verwaarloosbaar, en ik heb er zelf geen probleem mee om 30 min naar een boom te kijken tijdens het wachten, maar de rest van de auto niet, met tesla moet je toch echt even checken of het een plek is waar je wat kunt doen, of dat je op een zondag middag op een industrie terrein staat.

Edit: even voor de duidelijkheid, heb niets tegen tesla laders (behalve de korte kabel), maar puur ter info dat er ook genoeg zullen zijn die bewust ze niet gebruiken voor andere reden dan Musk, lokatie en prijs
Er zullen ongetwijfeld meerdere redenen om Tesla te mijden. Maar generiek zeggen dat Ionity de betere locaties heeft zie ik niet helemaal, hangt denk ik ook erg van het land af. Ionity in Gorinchem zit in een bedrijvenwijk met geen faciliteiten. Tesla Urmond zit bij v.d. Valk en met alle voorzieningen. Ik zou altijd van tevoren een beoogde laadstop bekijken.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:39
YaNightmare schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:26:
[...]

Hier heb ik ook twee keer geladen.
Vlakbij zit Signorvino, ik heb daar twee keer goed gegeten.

Overiges zag ik best vaak een Ionity en een Tesla supercharger vlakbij elkaar in Italie…. Dwz naast elkaar of tegenover elkaar.

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:02
Lang verhaal en ook niet superspannend:

Gisterochtend vetrokken uit Amsterdam op weg naar een dorp bij Grenoble, alles bij elkaar tegen de 1100 km afgelegd.
Gister ongeveer 700 km gereden met de Kia Niro 64kWh 2020 exec.line die we een paar weken terug hebben gekocht; onze allereerste EV.

Vetrokken met 100%, eerste stop de Tesla supercharger onder Maastricht net voor de grens omdat deze goedkoop is en het na 2,5 uur tijd voor een pauze is. Daar de benen gestrekt en een wandelingetje gemaakt en met ong. 90% weer door (26 kWh geladen, €7,28)
Dit was onze allereerste snellaadactie trouwens, beetje gepiel met korte kabel van oud model supercharger maar soit.

België overgeslagen want duur om te laden en daar waren we sowieso in 2 uur doorheen. Volgende geplande stop was het winkelcentrum Cloche d'or onder Luxemburg stad. Omdat het zo heet was zagen we uit naar het laden bij de supercharger in de ondergrondse parkeergarage, en dan in het winkelcentrum te gaan lunchen.
Aangekoppeld en geprobeerd het winkelcentrum in te komen maar alle deuren zaten dicht. Hele parkeergarage doorgebanjerd (en die is enorm) om erachter te komen dat het zondag was en het winkelcentrum dicht. |:(
Na slechts 15 kWh (€7,20) laden daarom door naar hypermarché Leclerq boven Metz om daar eten te halen en bij Ionity te laden met de Mobilize pas van Renault.
Had er niet eens aan gedacht dat ook een hypermarché dicht kan zijn op zondag, en had de route aanvankelijk gepland/voorbereid voor een maandag en de reis later verschoven naar zondag en er dus niet op gelet. Leermoment.
De Mobilize laadpas deed het wel perfect, je krijgt direct na afkoppelen de factuur in je email à 0,29/kWh.
27kWh (€7,91) geladen en vieze friet gegeten bij een versleten wegrestaurantje verstopt in een hoek van het parkeerterrein.

Met nog een hele korte stop tussendoor wilden we voor we einde dag de autoroute afgingen nog even volgooien bij Ionity Aire de Langrey, omdat ons overnachtingsadres geen laadmogelijkheid had en we de volgende dag weer direct een eind wilden rijden. Scherm van de lader was wit zonder info maar ik dacht ik houdt gewoon de laadpas ertegen en het zal wel werken. Het laden ging idd prima maar ik kon de laadsessie niet meer stoppen omdat het scherm het niet deed, en kon dus ook niet loskoppelen om verder te rijden.
Eerst geprobeerd vanuit de auto te stoppen maar die mogelijkheid niet gevonden.
Toen geprobeerd vanuit de Kia app te stoppen maar die had slechte verbinding, ik vermoed omdat de Franse 4G provider mijn VPN niet leuk vindt.
Uiteindelijk het nummer van Ionity op de laadpaal gebeld, werd vlot en kundig geholpen en remote werd de laadsessie gestopt. Een leermomentje wel; beter niet laden op een paal met schermstoring.
Door de vertraging wel flink doorgeladen naar ruim 90%, bijna 30 kWh voor €8.51

Vandaag de rest gereden na eerst een paardrit in de ochtend.
Eerste laadstop hadden we de één na laatste van 6 Ionity stalls en even daarna waren ze allen vol.
Was fijn om ons plekje na 37 kWh (€10,77) door te kunnen geven aan de volgende, al al heeft dat natuurlijk niets met ons te maken.
Op een halfuur rijden voor ons vakantieadres boodschappen voor avondeten en ontbijt gedaan bij de Intermarché in Grenoble die ook 6 Ionity laders voor de deur heeft. 39 kWh voor €11,40
Daardoor met 80% op vakantieadres aangekomen wat natuurlijk lekker is.

Totaal 174 kWh voor 53 euro, stiekem ietsje meer omdat we met 100% waren vertrokken en met 80% aankwamen. Maar een koopje en waarschijnlijk bijna 100% hernieuwbare energie geladen.
Verbruik volgens de auto ongeveer 15,5 a 16 kWh/100km.
Als ik het zelf uitreken aan totaal in rekening gebrachte laadsessies is het eerder 17 kWh, waarschijnlijk mede door het laten lopen van de airco tijdens de laadsessies (wat in deze temperaturen echt heel fijn was)
5,5 cent per km ongeveer. Geen idee wat de Péage kostte want dat ging smooth as butter met de fulli badge en die factuur zien we later wel.

Dit was tevens onze allereerste lange afstandsrit.
Hiervoor hadden we een 20 jaar oude Focus op benzine waarmee we nooit verder dan 400km zijn geweest.
De Niro met adaptive cruise control, lane assist en 1-pedal driving rijdt echt oneindig veel beter en fijner.
Ik merk dat ik er een meer relaxte bestuurder door wordt, de auto neemt je zoveel werk uit handen dat het vaak voelt alsof je alleen maar hoeft te zitten, zelfs als je een stukje file hebt. En hoera stoelventilatie in de voor mij heel goed zittende stoel, vandaag merendeels in 37⁰ afgelegd.

Conclusie: we hebben geen vergelijkingsmateriaal voorhanden, maar deze reis ging prima en ontspannen.
Met name alle hulpelectronica en 1-pedaalbediening maakt de Niro een heerlijke auto om te rijden.
Extreem lang doorrijden met hoge snelheden stond sowieso niet op ons verlanglijstje, de EV doet alles wat we ervan verwachtten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 17:55
PeterZ(on) schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 17:29:
[...]
Het Mobilize aanbod in FR is natuurlijk nog veel beter, lagere abo prijs en laden voor 29ct. Hopelijk blijft dat nog even zo. :)
Ik heb de Mobilize pas besteld voor Duitsland en Zwitserland. In Duitsland zijn de prijzen gelijk aan het Passport Power abonnement, in Zwitserland is er helaas nu geen korting. Voor een enkele reis vanuit Twente naar Porlezza is Mobilize in mijn vergelijking 3,69 duurder 8)

In Zwitserland moet ik vanuit de Ionity app ook autorisatie van de creditcard regelen voordat ik kan laden, met de Mobilize pas kan ik dat mooi omzeilen en hopelijk is er in september wel korting in Zwitserland. (Uiteindelijk is het knaken werk, maar wel leuk om uit te zoeken) :*)

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnaudCo
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-11-2024
Iemand ervaringen met het naar Londen rijden met een EV? We nemen de ferry in Duinkerken en keren terug via Calais. Volvo XC40 P8. Waar best laden, welke plekken te vermijden? Ik heb een laadpass van Volvo en een app van Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
LT1970 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 22:34:
[...]

Ik heb de Mobilize pas besteld voor Duitsland en Zwitserland. In Duitsland zijn de prijzen gelijk aan het Passport Power abonnement, in Zwitserland is er helaas nu geen korting. Voor een enkele reis vanuit Twente naar Porlezza is Mobilize in mijn vergelijking 3,69 duurder 8)

In Zwitserland moet ik vanuit de Ionity app ook autorisatie van de creditcard regelen voordat ik kan laden, met de Mobilize pas kan ik dat mooi omzeilen en hopelijk is er in september wel korting in Zwitserland. (Uiteindelijk is het knaken werk, maar wel leuk om uit te zoeken) :*)
Je bedoelt dat die 3,69 duurder dan is aan laadkosten denk ik? Aan de andere kant is een Mobilize Intense abo weer 7 euro p/mnd goedkoper dan bij Ionity (want die 7,99 is maar eenmalig).

Voor mij is het belangrijkste te kunnen laden de laadpas voor prijzen van Ionity Passport of vergelijkbare abo's. prijzen en dan richting Spanje. Die 29 ct in Frankrijk scheelt natuurlijk best wel, maar het kan morgen zomaar weer anders zijn.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:14
Proton_ schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 21:37:
Het verhuurbedrijf heeft overigens dezelfde ervaring: 75 kWh is veel meer dan je voor zo'n trip nodig hebt, dus hun volgende camper wordt een goedkopere met 50 kWh en waarschijnlijk v2l ingebouwd, wat hem meteen ook een stuk lichter maakt.
Ik ben met een gewone camper op stap. In de meeste gevallen zal 50 Kwh voor een dag wel volstaan, als je kiest voor een camping. Maar als je ook op camperplaatsen wilt staan, dan heb je toch wat meer nodig. Daar kun je ook niet altijd laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 17:55
PeterZ(on) schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 22:52:
[...]

Je bedoelt dat die 3,69 duurder dan is aan laadkosten denk ik? Aan de andere kant is een Mobilize Intense abo weer 7 euro p/mnd goedkoper dan bij Ionity (want die 7,99 is maar eenmalig).
De totaalprijs, inclusief abonnement en ik reken met 12 euro omdat we al eerder abonnementen hebben gehad.

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
ASW1 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 22:32:
nog even volgooien bij Ionity Aire de Langrey, omdat ons overnachtingsadres geen laadmogelijkheid had en we de volgende dag weer direct een eind wilden rijden. Scherm van de lader was wit zonder info maar ik dacht ik houdt gewoon de laadpas ertegen en het zal wel werken. Het laden ging idd prima maar ik kon de laadsessie niet meer stoppen omdat het scherm het niet deed, en kon dus ook niet loskoppelen om verder te rijden.
Toen geprobeerd vanuit de Kia app te stoppen maar die had slechte verbinding, ik vermoed omdat de Franse 4G provider mijn VPN niet leuk vindt.
Uiteindelijk het nummer van Ionity op de laadpaal gebeld, werd vlot en kundig geholpen en remote werd de laadsessie gestopt. Een leermomentje wel; beter niet laden op een paal met schermstoring.
Werkt het ontgrendelen op de keyfob niet net zoals bij de Ioniq bij AC laden? Ik weet niet zeker of dat ook bij snelladen werkt, er staat mij bij dat ik het snelladen weleens zo heb beëindigd.

Toch mooi dat die Mobilze perfect werkt. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
PeterZ(on) schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 23:10:
[...]

Werkt het ontgrendelen op de keyfob niet net zoals bij de Ioniq bij AC laden? Ik weet niet zeker of dat ook bij snelladen werkt, er staat mij bij dat ik het snelladen weleens zo heb beëindigd.

Toch mooi dat die Mobilze perfect werkt. :)
Ik heb ook geprobeerd om de laadsessie te beëindigen door de laadpas nogmaals te tappen, maar ik geloof niet dat dat werkte. Heb het meermaals geprobeerd en dan hoorde ik wel een piepje van de laadpaal, maar zonder feedback van het scherm heb je geen idee wat je aan het doen bent.

De Mobilize pas zelf blijkt een probleemloze mooie deal om met 29 cent bij Ionity een maand Frankrijk door te komen voor 5 euro, vor zolang dat actietarief duurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
jdbiggelaa schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:01:
[...]

Ja, die Fastned zit ook in mijn planning naar Frankrijk en steeds als ik check (ook vandaag) is die volbezet. Ik denk dat ik de Ionity in Messancy als backup aanhoud, die haal ik ook en is veel minder druk bezet.
Die Ionity is iig een fijne lokatie, veel winkels en eet gelegenheden. Vorig jaar 2x geweest en 2x lange stop gehad door de dames. Toen ik er was was hij telkens wel druk bezet. Is wel een stukje van de snelweg af.

Dit jaar op de terugweg ook weinig problemen gehad. Alleen even moeten wachten bij Ionity Boismande-est. Dat stuk van Frankrijk is niet zo rijk bezet met laadpalen langs de snelweg, route de soleil is wat betreft iets beter voorzien. Verder veel geladen in de dorpjes/steden die we bezochten, vaak kun je met een EV een plek midden in het centrum krijgen dus daar maken we nog graag gebruik van zolang het kan. Daardoor in 2 weken maar 1x op de camping hoeven bijladen terwijl we toch wel redelijk wat gereden hebben.

Viel me verder op dat iedere grote Carrefour/elerc/Intermarche wel een paar snelladers heeft staan die meestal ook niet bezet zijn, dus ook daar kun je onderweg goed terecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
ArnaudCo schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 22:47:
Iemand ervaringen met het naar Londen rijden met een EV? We nemen de ferry in Duinkerken en keren terug via Calais. Volvo XC40 P8. Waar best laden, welke plekken te vermijden? Ik heb een laadpass van Volvo en een app van Tesla.
Check het forum dan vooral op “Engeland”.
Mijn dochter woont in Manchester en ik kom daardoor nogal eens in engeland.
Grootste tip: “neem credit card mee”.
Heel veel apps/kaarten werken daar niet. Credit card werkt werkelijk op alle DC laders.
AC laders heb ik eigenlijk nog geen enkele keer aan de praat gekregen, ze zijn er ook weinig (maar als ze op het overzicht van je Laadpas staan doen ze het vast wel).
Ik heb daardoor in engeland nog nooit iets naders dan mijn creditcard gebruikt.
Nog een tip: neem een “wise card”, en bestel dan direct ook de fysieke pas van 1malig 7.50euro. Dat functioneert als een creditcard maar kost ongeveer 0.5% transactie tegen 2% ING(voor eenmalig bezoek maakt dat niet zoveel uit, voor mij wel). De wisecard functioneert perfect als creditcard dus die hoef je dan niet aan te schaffen als je die nog niet hebt (alleen voor reserveren van huurauto werkt het niet geloof ik).

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10:43
Afhankelijk van waar je in Nederland woont maar ik haal met mijn Polestar Londen met 1x laden bij de Ionity Channel Gateway op de M20. Als we de trein pakken dan kun je ook ervoor kiezen om tijdens het wachten te laden, maar dat kan niet met de ferry.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

Met nog een hele korte stop tussendoor wilden we voor we einde dag de autoroute afgingen nog even volgooien bij Ionity Aire de Langrey, omdat ons overnachtingsadres geen laadmogelijkheid had en we de volgende dag weer direct een eind wilden rijden. Scherm van de lader was wit zonder info maar ik dacht ik houdt gewoon de laadpas ertegen en het zal wel werken. Het laden ging idd prima maar ik kon de laadsessie niet meer stoppen omdat het scherm het niet deed, en kon dus ook niet loskoppelen om verder te rijden.
Ik heb dit ook gehad, ik heb al vaker geladen bij Ionity met kappote schermen. Ik hou gewoon de FOB ervoor en als hij gaat laden, bingo. Het loskoppelen doe ik gewoon in mijn Tesla --> stop laden + ontgrendel de poort. Uiteindelijk is jouw auto de kabel aan het vasthouden, en niet andersom. Dus je moet in je eigen auto de goede knop zien te vinden, dat die paal nog aan het laden is moet die paal maar lekker zelf uitzoeken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

JTHZZ schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:19:
[...]

Mijn ervaring is dat ook Tesla rijders zelf er soms zo over denken want je ziet ze meer dan genoeg bij Fastned of Ionity staan.
Die laden daar omdat het declareren in Nederland drama is bij de LM met Tesla facturen, duurt langer dan het laden bij wijze van spreken. 8)7

In het buitenland is het gewoon gratis laden met een zakelijke laadpas want buitenland laden kan je (voor velen iig) niet declareren.

Die aversie tegen Elon is bij velen niet zo groot dat ze daar rekening mee houden (een aantal tweakers daargelaten) gemak is mij (en velen) veel meer waard. :9
Oekiejoekie schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:22:
[...]

We zijn Nederlanders he... Met die grannylader kun je "gratis" laden als je aansluiting op de camping/vakantiehuisje zwaar genoeg is en niet per kWh afgerekend wordt. En voor dat doel slepen we desnoods nog een kabelhaspel van 25 meter mee })
Hier ook een granny met 25 meter kabelhaspel maar meer uit noodzaak gezien het bereik van onze sr+ en de onzekerheid over het laden in Kroatië :+

[ Voor 27% gewijzigd door NightHawk4 op 13-08-2024 10:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Lollercopter schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 09:51:
[...]

Ik heb dit ook gehad, ik heb al vaker geladen bij Ionity met kappote schermen. Ik hou gewoon de FOB ervoor en als hij gaat laden, bingo. Het loskoppelen doe ik gewoon in mijn Tesla --> stop laden + ontgrendel de poort. Uiteindelijk is jouw auto de kabel aan het vasthouden, en niet andersom. Dus je moet in je eigen auto de goede knop zien te vinden, dat die paal nog aan het laden is moet die paal maar lekker zelf uitzoeken :+
Zo doe ik het ook (defect scherm of niet). Stekker erin en vervolgens tag er ervoor. Go.
Koppelt bij mij met 80% toch automatisch af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 09:14
Stefannn schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 06:56:
[...]
Check het forum dan vooral op “Engeland”.
Mijn dochter woont in Manchester en ik kom daardoor nogal eens in engeland.
Grootste tip: “neem credit card mee”.
Heel veel apps/kaarten werken daar niet. Credit card werkt werkelijk op alle DC laders.
AC laders heb ik eigenlijk nog geen enkele keer aan de praat gekregen, ze zijn er ook weinig (maar als ze op het overzicht van je Laadpas staan doen ze het vast wel).
Net terug uit Engeland en precies de zelfde ervaring. Snelladers zijn ook vaker kleintjes met 2 of 4 stalls bij een benzinepomp. AC laders zijn amper te vinden en de enige die ik had gevonden kreeg ik echt niet aan de praat, terwijl er zelfs voorschot af was geschreven van mijn rekening. En ook mee eens: credit card mee, laadpassen werken op de snelladers vaker niet dan wel. Overigens werkt betalen met de telefoon of gewoon met je bankpas (RFID) ook vaak goed. En zorg dat je ABRP hebt geïnstalleerd om de beperkte laadmogelijkheden te vinden. En check voordat je naar een Tesla SUC navigeert of deze ook in de Tesla app naar boven komt (terwijl je zelf een Tesla hebt natuurlijk).

[ Voor 9% gewijzigd door HDoc op 13-08-2024 11:08 ]

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:53

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Wij hebben in UK steeds bij Tesla (Kona 64 kWh) geladen. En een paar keer bij ons AirBnB adres, geselecteerd op oplader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 12:47

Pieroman

/me

Hier al vaker genoemd en misschien voor een rit naar Londen niet nodig maar de UK-based Octopus Electroverse laadpas kent brede acceptatie en wordt gewoon in NL geleverd.
Kan dus een goede toevoeging zijn wanneer andere passen niet werken in Engeland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Pieroman schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:40:
[...]

Hier al vaker genoemd en misschien voor een rit naar Londen niet nodig maar de UK-based Octopus Electroverse laadpas kent brede acceptatie en wordt gewoon in NL geleverd.
Kan dus een goede toevoeging zijn wanneer andere passen niet werken in Engeland.
En OVO Charge / Bonnet heeft een in mijn ervaring goede app, kortingen en sinds kort voor ca 5 euro een laadpas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-09 18:57
HDoc schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:07:
[...]

Net terug uit Engeland en precies de zelfde ervaring. Snelladers zijn ook vaker kleintjes met 2 of 4 stalls bij een benzinepomp. AC laders zijn amper te vinden en de enige die ik had gevonden kreeg ik echt niet aan de praat, terwijl er zelfs voorschot af was geschreven van mijn rekening. En ook mee eens: credit card mee, laadpassen werken op de snelladers vaker niet dan wel. Overigens werkt betalen met de telefoon of gewoon met je bankpas (RFID) ook vaak goed. En zorg dat je ABRP hebt geïnstalleerd om de beperkte laadmogelijkheden te vinden. En check voordat je naar een Tesla SUC navigeert of deze ook in de Tesla app naar boven komt (terwijl je zelf een Tesla hebt natuurlijk).
Vorig jaar roadtrip door Zuid-Engeland gedaan. Toen waren er nog weinig Tesla laadpleinen open voor niet-Tesla's. Heb bij MFG goed kunnen laden en ook bij Fastned, Osprey en Instavolt. Allen duur, maar prima werkbaar. AC laden heb ik in (kleinere) steden ook meermaals gedaan. Ging prima als je naar de mobiele website van de aanbieder ging en daar de laadsessie startte. Verder werkt de app Zapmap heel goed om laders te vinden in de UK en is cc inderdaad handig om mee te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
En zorg dat je een 32A laadkabel meeneemt (hier ook al vaker genoemd). Veel AC laders in UK zijn 1-fase maar kunnen wel tot 32A, maar dan heb je wel een geschikte kabel nodig. Een 3 fase kabel is prima maar hij moet wel tot 32A kunnen. Bij veel merken krijg je tegenwoordig een 16A/20A kabel bij je auto meegeleverd en dan laad je dus maar met 3,6kW ipv 7,2kW.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:35
[...]

Met de e-Niro heb ik dit ook wel eens gehad. Het trucje: de laadlimiet naar onder het huidige laadniveau zetten (moet je wel meer dan 50% hebben geloof ik), dan stopt de laadsessie automatisch en wordt de kabel ontgrendeld.

[ Voor 40% gewijzigd door The__Virus op 13-08-2024 14:30 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06:41
Dit jaar zijn we voor de derde keer in vier jaar met de Peugeot e208 op pad geweest naar Oostenrijk. Ditmaal 5 dagen St. Johann (in Tirol) gevolgd door nog eens 5 dagen in Sölden.

Een paar zaken waar we door de jaren achter zijn gekomen en voor ons werkt:
  • Met een relatief kleine accu en een huidige 89% SoH gaat er in een volle batterij een krappe 42 kWh in, de auto laden we wat voller dan 80%;
  • Onze sweet spot voor dagafstanden ligt zo tussen de 600 en 700 km;
  • Na twee uur reizen is er altijd wel iemand die de benen moet strekken, honger heeft, en/of een bezoek aan het toilet moet brengen. Een mooi moment om gelijk de auto weer aan te vullen, in de praktijk zitten we dan om de 150-200 km aan een laadstop;
  • De cruise control staat afgesteld op 130 kmh, maar met 20 baustellen in 600 km en de nodige files ligt de gemiddelde snelheid in Duitsland een stuk lager.
Met deze punten in het achterhoofd hebben we op zowel de heen- als terugweg een extra nacht in Duitsland bijgeboekt. Zo kwamen we vanuit huis via tussenstops in Paderborn, Kirchheim en Wiesentheid rond een uur of 5 aan in Hilpoltstein. Krap 600 km met 3 laadstops, en op een kilometer van het hotel een Tesla SuC. De volgende dag de laatste 260 gemaakt, zodat we mooi op tijd en relatief fris in St. Johann aankwamen. Daar op locatie de fout gemaakt om de auto aan de laadpaal van het hotel te zetten zonder te kijken wat de prijs was. €0,19 per minuut voor een 11 kW laadpaal, die zijn vermogen ook nog eens verdeelde zodra er een tweede auto werd aangekoppeld. Kosten: uiteindelijk €1,20 per kWh. Gelukkig op tijd afgekoppeld en geen idle fee betaald.

Daarom maar besloten om tussen St. Johann en Sölden wederom een tussenstop bij Tesla te maken, hoewel we het op een volle accu hadden kunnen redden. Wel grappig, deze SuC's staan in de parkeergarage van een hotel (Hall in Tirol). Ben je binnen een uur weer vertrokken dan betaal je geen parkeergeld.
In Sölden zelf zaten we op een paar honderd meter van de enige snellader in het dorp, en met €0,68/kWh was dit nog te overzien.

Op de terugweg zijn we tot aan Merklingen, net boven Ulm, gereden. Twee keer een korte tussenstop gemaakt, vooral om de benen te strekken na al met al een uur op de Fernpass te hebben stilgestaan. Hoewel het hotel zelf ook voldoende laadplekken had bleek het goedkoper om wederom bij Tesla te gaan staan.

De weg naar huis van 650 km werd weer met 3 tussenstops in Rauenberg, Limburg-Süd en Hilden voltooid. In totaal een goede 2100 km gemaakt, en inclusief het thuis weer aanvullen van de batterij 423 kWh geladen. Het viel me wel op dat Tesla de waardes aardig naar boven afrondt, terwijl Fastned en Shell Recharge op 0,01 nauwkeurig werken.

Ook met een kleine accu vinden wij het reizen goed te doen. Nergens hebben we moeten wachten tot een plek vrij was, hoewel het flink spitsuur was bij Fastned Limburg-Süd en we daar de laatste plek innamen.
Voor de tijd had ik een abonnement bij Fastned afgesloten, achteraf gezien had ik dat ook voor de Superchargers moeten doen. En als laatste: voor een B-segment vind ik de Peugeot, vergeleken met grotere EV's, absoluut niet zuinig. 0,2 kWh/km over de hele route bezien, zonder dakkoffer of zooi op de trekhaak valt me tegen, zeker vergeleken met andere waardes die ik hier her en der lees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:09

ThsAdrns

Be the change!

aikink schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 19:15:
voor een B-segment vind ik de Peugeot, vergeleken met grotere EV's, absoluut niet zuinig. 0,2 kWh/km over de hele route bezien, zonder dakkoffer of zooi op de trekhaak valt me tegen, zeker vergeleken met andere waardes die ik hier her en der lees.
Is je bandenspanning op peil?

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-09 21:26

Gisterochtend vetrokken uit Amsterdam op weg naar een dorp bij Grenoble, alles bij elkaar tegen de 1100 km afgelegd.
Gister ongeveer 700 km gereden met de Kia Niro 64kWh 2020 exec.line die we een paar weken terug hebben gekocht; onze allereerste EV.

Vetrokken met 100%, eerste stop de Tesla supercharger onder Maastricht net voor de grens omdat deze goedkoop is en het na 2,5 uur tijd voor een pauze is. Daar de benen gestrekt en een wandelingetje gemaakt en met ong. 90% weer door (26 kWh geladen, €7,28)
Dit was onze allereerste snellaadactie trouwens, beetje gepiel met korte kabel van oud model supercharger maar soit.

België overgeslagen want duur om te laden en daar waren we sowieso in 2 uur doorheen. Volgende geplande stop was het winkelcentrum Cloche d'or onder Luxemburg stad. Omdat het zo heet was zagen we uit naar het laden bij de supercharger in de ondergrondse parkeergarage, en dan in het winkelcentrum te gaan lunchen.
Aangekoppeld en geprobeerd het winkelcentrum in te komen maar alle deuren zaten dicht. Hele parkeergarage doorgebanjerd (en die is enorm) om erachter te komen dat het zondag was en het winkelcentrum dicht. |:(
Na slechts 15 kWh (€7,20) laden daarom door naar hypermarché Leclerq boven Metz om daar eten te halen en bij Ionity te laden met de Mobilize pas van Renault.
Had er niet eens aan gedacht dat ook een hypermarché dicht kan zijn op zondag, en had de route aanvankelijk gepland/voorbereid voor een maandag en de reis later verschoven naar zondag en er dus niet op gelet. Leermoment.
De Mobilize laadpas deed het wel perfect, je krijgt direct na afkoppelen de factuur in je email à 0,29/kWh.
27kWh (€7,91) geladen en vieze friet gegeten bij een versleten wegrestaurantje verstopt in een hoek van het parkeerterrein.

Vandaag de rest gereden na eerst een paardrit in de ochtend.
Eerste laadstop hadden we de één na laatste van 6 Ionity stalls en even daarna waren ze allen vol.
Was fijn om ons plekje na 37 kWh (€10,77) door te kunnen geven aan de volgende, al al heeft dat natuurlijk niets met ons te maken.
Op een halfuur rijden voor ons vakantieadres boodschappen voor avondeten en ontbijt gedaan bij de Intermarché in Grenoble die ook 6 Ionity laders voor de deur heeft. 39 kWh voor €11,40
Daardoor met 80% op vakantieadres aangekomen wat natuurlijk lekker is.

Totaal 174 kWh voor 53 euro, stiekem ietsje meer omdat we met 100% waren vertrokken en met 80% aankwamen. Maar een koopje en waarschijnlijk bijna 100% hernieuwbare energie geladen.
Verbruik volgens de auto ongeveer 15,5 a 16 kWh/100km.
Als ik het zelf uitreken aan totaal in rekening gebrachte laadsessies is het eerder 17 kWh, waarschijnlijk mede door het laten lopen van de airco tijdens de laadsessies (wat in deze temperaturen echt heel fijn was)
5,5 cent per km ongeveer. Geen idee wat de Péage kostte want dat ging smooth as butter met de fulli badge en die factuur zien we later wel.

Dit was tevens onze allereerste lange afstandsrit.
Hiervoor hadden we een 20 jaar oude Focus op benzine waarmee we nooit verder dan 400km zijn geweest.
De Niro met adaptive cruise control, lane assist en 1-pedal driving rijdt echt oneindig veel beter en fijner.
Ik merk dat ik er een meer relaxte bestuurder door wordt, de auto neemt je zoveel werk uit handen dat het vaak voelt alsof je alleen maar hoeft te zitten, zelfs als je een stukje file hebt. En hoera stoelventilatie in de voor mij heel goed zittende stoel, vandaag merendeels in 37⁰ afgelegd.

Conclusie: we hebben geen vergelijkingsmateriaal voorhanden, maar deze reis ging prima en ontspannen.
Met name alle hulpelectronica en 1-pedaalbediening maakt de Niro een heerlijke auto om te rijden.
Extreem lang doorrijden met hoge snelheden stond sowieso niet op ons verlanglijstje, de EV doet alles wat we ervan verwachtten.
Mooi verhaal. M'n ouders genieten ook van de E-Niro, gaan er rustig mee naar Noord-Zweden.
Het verbruik telt gewoon door terwijl je stilstaat. Die airco zit er dus wel bij in. De laadverliezen worden echter niet meegeteld. Dat ligt meestal tussen de 6 tot 13%.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aikink
ThsAdrns schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 19:18:
[...]

Is je bandenspanning op peil?
Yup, tijdens het inpakken met de compressor alles nagelopen, en daags na terugkomst opnieuw gecontroleerd. Nog geen jaar oude Michelin e-Primacy's eronder, en bij vervangen destijds is de boel ook uitgelijnd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jvwou123
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:09
Proton_ schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 21:37:
Het verhuurbedrijf heeft overigens dezelfde ervaring: 75 kWh is veel meer dan je voor zo'n trip nodig hebt, dus hun volgende camper wordt een goedkopere met 50 kWh en waarschijnlijk v2l ingebouwd, wat hem meteen ook een stuk lichter maakt.
Afgelopen juni met een ev-camper een rondje oost-europa gedaan. Uberhaupt eerste EV ervaring.
De peugeot Expert camper van EV-camper.eu heeft ook een accu van 75 kWh. Ik vind het voor een ontspannen vakantie rit toch wel dat ik iets te vaak bij de lader stond. Met 250km was de accu wel leeg genoeg om weer te gaan laden.
Uiteindelijk in 2,5 week tijd 3400 km elektrisch gereden.

Misschien ben ik gewoon niet de juiste persoon, met de juiste soort vakantie, om elektrisch te willen rijden. Elektrisch rijden was best leuk, alleen dat laden iedere keer, en constant aan het rekenen wanneer we weer moesten laden gaf net niet helemaal de rust die ik had willen hebben.

We hadden eerst via goboony een andere (diesel) camper gehuurd, maar die ging letterlijk de dag voor vertrek kapot, en op goboony stond geen andere camper dan deze nog te huur (ivm mijn lengte van 2.07m kan ik niet over al in). En ik vond het een leuke uitdaging om elektrisch te gaan rijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@jvwou123 Met Oost-Europa heb ik nog geen ervaring :)
Zoals je ziet heb ik in ook 2.5 week veel minder kilometers gemaakt en bijna altijd tijdens een overnachting opgeladen. Dat zorgt voor een heel andere ervaring, denk ik.
Ik kan me goed voorstellen dat het voor een snelweg-rondrit nog een relatief ongeschikt voertuig is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvwou123
Proton_ schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 21:49:
@jvwou123 Met Oost-Europa heb ik nog geen ervaring :)
Zoals je ziet heb ik in ook 2.5 week veel minder kilometers gemaakt en bijna altijd tijdens een overnachting opgeladen. Dat zorgt voor een heel andere ervaring, denk ik.
Ik kan me goed voorstellen dat het voor een snelweg-rondrit nog een relatief ongeschikt voertuig is.
Ik heb bij alle overnachting plekken gevraagd of ik mocht op laden, en uiteindelijk mocht het bij 2. Bij de eerste werden de kW's gewoon doorberekend tegen inkoop prijs (netjes), en bij de ander zat het bij de prijs in.

Bij de rest mocht het niet.
Maar desondanks, veel snelweg idd, en gemiddeld "slechts" 22,4kW/100km gemiddeld over de hele 3400. Maar als je dagen hebt dat je een beetje door wilt rijden zit je zo op 2x laden. En dat gebeurt niet op de momenten dat ik anders had gestopt voor koffie of eten. (en meestal ook iets minder lang).

Dus ik denk dat voor dit soort trips ev-camper nog niet echt geschikt is inderdaad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Wel heel stoer dat je het een kans hebt gegeven, je bent wel meteen in het diepe gegooid (ik denk dat na 9 elektrische jaren het denken over laden bij ons grotendeels onbewust gaat).

Oost Europa staat nog wel op mijn lijst, maar waarschijnlijk met MG5 (50 kWh) en tent.
Wellicht met een autotrein of ferry. Of gewoon doorkachelen, Zuid-Frankrijk ging ook soepel.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• digilb
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:18
Wij zijn 3 weken met onze Hyundai Ioniq 38 kWh (WLTP 311 km) naar Schotland geweest. Het rondje dat we gemaakt hebben ging van IJmuiden via Newcastle, Galloway, Bute, Mull, Hadrians Wall en Newcastle weer terug naar IJmuiden.

In het kort:
  • het lukt best met wat voorbereiding. Installeer bijvoorbeeld meerdere apps die de locaties van laadpalen tonen (niet elke laadpaal wordt in elke app getoond)
  • laad zo vaak het kan en wat voller dan je normaal zou doen (wij laadden vaak vanaf 40% en dan tot meer dan 90%, ook al gaat dat laatste stukje heel traag)
  • de RFID laadpas van ChargePlace Scotland is een "must have" (die werkt ook op plekken zonder mobiel bereik)
  • het is zinloos om een EV te hebben die sneller dan 50 kWh kan laden (alleen in Zuid-Schotland kom je heel soms een snellere paal tegen)
  • de granny-charger is ongebruikt gebleven :)
En meer in detail:
  • onderweg in Haltwhistle bleek de geplande lader onze betaalpassen niet te herkennen, maar even verderop stond een andere paal die niet bekend was in de apps maar wel werkte.
  • In Galloway verbleven we in het dorpje Glentrool. Daar bleek het dorpshuis een trage lader te hebben. Gelukkig was men welwillend om die op ons verzoek soms aan te zetten, en konden we hem achteraf betalen. De bediening van de kassa bleek de lastigste stap van alles.
  • Op het eiland Bute verbleven we in het stadje Rothesay. Daar bleken de trage laders defect (voor mijn gevoel was de laadpaal alleen nog maar een lege huls zonder inhoud) maar verderop waren 2 snelladers. Dat voldeed prima, maar als ook die er niet hadden gestaan, hadden we echt een probleem gehad. Meer laders dan dit heeft Bute niet.
  • Op het eiland Mull was het een klein half uur naar de ene snellader, of een kleine drie kwartier naar de andere snellader. Ze werkten allebei, en de ene keer hadden we geluk (een Kia EV9 arriveerde vlak na ons) en de andere keer pech (een Tesla arriveerde vlak voor ons). Dus dan wacht je even, maar je weet dat het zo gaat, en je vermaakt je wel (zei daar iemand "Fish and Chips"?). Maar voor het geval dat één van beide palen defect zou zijn en we moesten uitwijken naar de andere, gingen we altijd laden met nog ruimschoots bereik.
  • Eenmaal weg van Mull en richting Hadrians Wall werd het aanbod van laadpalen snel beter, maar ook duurder. Snelladen bij ChargePlace Scotland kost 0,45 pond per kWh, wat richting het zuiden oploopt tot 0,79 pond per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:35
jvwou123 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 21:27:
[...]

Afgelopen juni met een ev-camper een rondje oost-europa gedaan. Uberhaupt eerste EV ervaring.
De peugeot Expert camper van EV-camper.eu heeft ook een accu van 75 kWh. Ik vind het voor een ontspannen vakantie rit toch wel dat ik iets te vaak bij de lader stond. Met 250km was de accu wel leeg genoeg om weer te gaan laden.
Uiteindelijk in 2,5 week tijd 3400 km elektrisch gereden.

Misschien ben ik gewoon niet de juiste persoon, met de juiste soort vakantie, om elektrisch te willen rijden. Elektrisch rijden was best leuk, alleen dat laden iedere keer, en constant aan het rekenen wanneer we weer moesten laden gaf net niet helemaal de rust die ik had willen hebben.

We hadden eerst via goboony een andere (diesel) camper gehuurd, maar die ging letterlijk de dag voor vertrek kapot, en op goboony stond geen andere camper dan deze nog te huur (ivm mijn lengte van 2.07m kan ik niet over al in). En ik vond het een leuke uitdaging om elektrisch te gaan rijden.
Ja, voor de campervans zijn we er nog niet op EV gebied. De ID Buzz is zowat de enige die in de buurt komt om het aanvaardbaar te maken qua range, maar die is behoorlijk aan de prijs. In de lease cataloog van het werk stond bij ons enkel de Peugeot Traveller met een WLTP van 330 km, dat is dan met snelweg 250 km van 100% - 0% effectief, daar begin ik zelfs niet aan, dan sta je elke 150 km zowat te laden. Vind dat m'n Volvo XC40 eigenlijk al net onder de limiet zit qua range, lager wil ik echt niet gaan want dan is de fun er wel af.

Hopelijk zit dat over enkele jaren wat beter, gewoon grotere batterij erin met 800v ondersteuning en je komt al een pak verder.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-09 19:50
digilb schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 22:25:

• het is zinloos om een EV te hebben die sneller dan 50 kWh kan laden (alleen in Zuid-Schotland kom je heel soms een snellere paal tegen)
Nou is >50 kW voor jouw type Ioniq sowieso zinloos, maar waren er geen Tesla SuC's in die contreien aanwezig?

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
DrBOB101 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 19:22:
[...]

Mooi verhaal. M'n ouders genieten ook van de E-Niro, gaan er rustig mee naar Noord-Zweden.
Het verbruik telt gewoon door terwijl je stilstaat. Die airco zit er dus wel bij in. De laadverliezen worden echter niet meegeteld. Dat ligt meestal tussen de 6 tot 13%.
Dat is mooi, ben zelf (nog) niet van het grote afstanden rijden maar met deze auto kan het prima, het is een comfortabele rechtop zit en je hoeft weinig te doen en komt daardoor ontspannen aan.
De range is echt prima, minder dan 30% hebben we nooit gehad omdat we dan altijd weer aan een pauze toe zijn. Misschien dat we die pauzes wat langer rekken om meer te kunnen laden, maar 10 minuten hier en daar missen we niet en draagt ook bij aan ontspanning.

Over dat het verbruik doortelt terwijl je stilstaat, is dat zowel in de drive stand als in de acc(essory) stand het geval?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• digilb
pmiddeld schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 23:03:
[...]

Nou is >50 kW voor jouw type Ioniq sowieso zinloos, maar waren er geen Tesla SuC's in die contreien aanwezig?
Vanaf ons huisje op het eiland Mull was de dichtstbijzijnde Supercharger 110 kilometer verderop, oftewel 2 uur en 3 kwartier rijden.
En de dichtstbijzijnde Tesla destination charger was 70 kilometer verderop, oftewel 2 uur en 10 minuten rijden.
Tja, het is een eiland dus dan heb je met veerboten te maken.

Het is ook een kip-en-ei verhaal: echt heel weinig Schotten kopen een EV want geen laadpalen. En laadpalen worden nauwelijks geplaatst / onderhouden want geen klanten. Al met al zijn er in de Hooglanden en op de Hebriden net genoeg palen om er op vakantie te kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07-09 15:55
Ik blijf toch altijd verwonderd hoe ver de wensen, voorkeuren en ervaringen uit elkaar kunnen liggen. Blijft toch hyper persoonlijk:

Bijv.
Na twee uur reizen is er altijd wel iemand die de benen moet strekken, honger heeft, en/of een bezoek aan het toilet moet brengen. Een mooi moment om gelijk de auto weer aan te vullen, in de praktijk zitten we dan om de 150-200 km aan een laadstop
Largamelion schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 22:59:
[...]
Ja, voor de campervans zijn we er nog niet op EV gebied. […] dat is dan met snelweg 250 km van 100% - 0% effectief, daar begin ik zelfs niet aan, dan sta je elke 150 km zowat te laden.
Maar bijvoorbeeld ook:
De cruise control staat afgesteld op 130 kmh, maar met 20 baustellen in 600 km en de nodige files ligt de gemiddelde snelheid in Duitsland een stuk lager
Wat zou neer komen op 75-100km/h gemiddeld bij cruise op 130 km/h en ik dus zelf kwam op 114 km/u
JohanB schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 06:45:

In NL rustig 103 km/u gekacheld en in Duitsland gewoon mee met het verkeer op 133 km/u waar dat kon, wat flink tegen viel. Helemaal vol geladen in Troisdorf want lunch duurde wat langer.

Tweede stretch:
Afstand: 208 km
Tijd: 1:50
Km/u gem.: 114 km/u
Wh/km gem.: 206 Wh/km

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

s3n

(jarig!)
s3n schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:45:
Hierbij ook mijn eerste ervaring met een lange trip met een Tesla m3h naar Lago Maggiore in 2 dagen.

...
En weer terug met een tussenstop in Zwitserland.

Stop 1: Tesla Flüelen Zwitserland. Redelijk kleine locatie met 6 V2 laadplekken. En als je dan 2 klevers hebt, waaronder een Nederlandse M3, dan krijg je laadfiles. Ik was net op tijd maar ben bij 80% vertrokken om plek te maken. Mooie locatie wel naast een bowlingbaan. Met een pin toegang tot de wc. Verder geen voorzieningen.

Stop 2: Tesla Kappel-Grafenhausen Zwitserland met 10 V2 laders. Naast een Burger King en benzinepomp. Bij de benzinepomp kon je alleen cash betalen voor de wc dus door het kinderpoortje gegaan met mijn 1.96m 🤓

Stop 3: EnBW Autobahnraststätte Pfälzer Weinstraße Ost, Duitsland. Kleine locatie met 2 300kw laders en 2 50kw laders. 80% duurder dan Tesla en doet in die zin pijn. Hier geladen omdat ik gewoon een broodje als lunch langs de weg wil kopen. De Tesla laders in de buurt hadden niks of vet voer zover ik zo snel kon zien. Geeft ook wel een beperking van het Tesla netwerk aan. Locaties zijn meestal niet top-notch en vooral fijn als je zelf eten bij hebt. Snel naar 80% geladen want het was druk.

Stop 4: Tesla Erftstadt Duitsland. Enorme locatie met V2 en V3 laders. Naast een Subway, McDonald's en benzinepomp. Hier avondeten op en dat duurde even lang om naar 100% te gaan.

Heen en terug in totaal 301kwh verbruikt over 2291km. Verbruik: 13.1kwh/100km. Dik tevreden, fijne reiswagen! En harder dan 190km/h durf ik niet B) .

Protip voor mensen die geen tolchip op het raam willen plakken: met een poststiek aan de zonneklep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:05
digilb schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 22:25:
Wij zijn 3 weken met onze Hyundai Ioniq 38 kWh (WLTP 311 km) naar Schotland geweest. Het rondje dat we gemaakt hebben ging van IJmuiden via Newcastle, Galloway, Bute, Mull, Hadrians Wall en Newcastle weer terug naar IJmuiden.

In het kort:
  • het lukt best met wat voorbereiding. Installeer bijvoorbeeld meerdere apps die de locaties van laadpalen tonen (niet elke laadpaal wordt in elke app getoond)
  • laad zo vaak het kan en wat voller dan je normaal zou doen (wij laadden vaak vanaf 40% en dan tot meer dan 90%, ook al gaat dat laatste stukje heel traag)
  • de RFID laadpas van ChargePlace Scotland is een "must have" (die werkt ook op plekken zonder mobiel bereik)
En meer in detail:
  • onderweg in Haltwhistle bleek de geplande lader onze betaalpassen niet te herkennen, maar even verderop stond een andere paal die niet bekend was in de apps maar wel werkte.
  • In Galloway verbleven we in het dorpje Glentrool. Daar bleek het dorpshuis een trage lader te hebben. Gelukkig was men welwillend om die op ons verzoek soms aan te zetten, en konden we hem achteraf betalen. De bediening van de kassa bleek de lastigste stap van alles.
  • Op het eiland Bute verbleven we in het stadje Rothesay. Daar bleken de trage laders defect (voor mijn gevoel was de laadpaal alleen nog maar een lege huls zonder inhoud) maar verderop waren 2 snelladers. Dat voldeed prima, maar als ook die er niet hadden gestaan, hadden we echt een probleem gehad. Meer laders dan dit heeft Bute niet.
  • Op het eiland Mull was het een klein half uur naar de ene snellader, of een kleine drie kwartier naar de andere snellader. Ze werkten allebei, en de ene keer hadden we geluk (een Kia EV9 arriveerde vlak na ons) en de andere keer pech (een Tesla arriveerde vlak voor ons). Dus dan wacht je even, maar je weet dat het zo gaat, en je vermaakt je wel (zei daar iemand "Fish and Chips"?). Maar voor het geval dat één van beide palen defect zou zijn en we moesten uitwijken naar de andere, gingen we altijd laden met nog ruimschoots bereik.
  • Eenmaal weg van Mull en richting Hadrians Wall werd het aanbod van laadpalen snel beter, maar ook duurder. Snelladen bij ChargePlace Scotland kost 0,45 pond per kWh, wat richting het zuiden oploopt tot 0,79 pond per kWh.
En hoe ben je aan de RFID pas van ChargePlace Scotland geraakt?

Kan dat zonder schots adres tegenwoordig?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digilb
Tommie12 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:00:
[...]
En hoe ben je aan de RFID pas van ChargePlace Scotland geraakt?
Kan dat zonder schots adres tegenwoordig?
Ik heb de RFID pas in februari / maart aangevraagd, en toen kon dat alleen als je een adres in Schotland (of het gehele Verenigd Koninkrijk?) had. Ik weet niet of dat inmiddels is aangepast (ik hoop het wel).
Je moet dus iemand kennen die daar woont en de pas wil doorsturen, of je kunt hem ophalen bij het kantoor in Dundee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-09 21:26
ASW1 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 23:32:
[...]

Dat is mooi, ben zelf (nog) niet van het grote afstanden rijden maar met deze auto kan het prima, het is een comfortabele rechtop zit en je hoeft weinig te doen en komt daardoor ontspannen aan.
De range is echt prima, minder dan 30% hebben we nooit gehad omdat we dan altijd weer aan een pauze toe zijn. Misschien dat we die pauzes wat langer rekken om meer te kunnen laden, maar 10 minuten hier en daar missen we niet en draagt ook bij aan ontspanning.

Over dat het verbruik doortelt terwijl je stilstaat, is dat zowel in de drive stand als in de acc(essory) stand het geval?
Voor zover ik me herinner wordt de stroom gemeten, onafhankelijk van de stand. Kun je anders eens proberen door de teller te resetten, airco een poosje te laten werken zonder te rijden. Dan beginnen te rijden. Als het verbruik dan heel hoog is de eerste km, weet je dat het erbij in zit.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10-09 18:15
Dit jaar zijn we voor de derde keer in vier jaar met de Peugeot e208 op pad geweest naar Oostenrijk. Ditmaal 5 dagen St. Johann (in Tirol) gevolgd door nog eens 5 dagen in Sölden.

Een paar zaken waar we door de jaren achter zijn gekomen en voor ons werkt:
  • Met een relatief kleine accu en een huidige 89% SoH gaat er in een volle batterij een krappe 42 kWh in, de auto laden we wat voller dan 80%;
  • Onze sweet spot voor dagafstanden ligt zo tussen de 600 en 700 km;
  • Na twee uur reizen is er altijd wel iemand die de benen moet strekken, honger heeft, en/of een bezoek aan het toilet moet brengen. Een mooi moment om gelijk de auto weer aan te vullen, in de praktijk zitten we dan om de 150-200 km aan een laadstop;
  • De cruise control staat afgesteld op 130 kmh, maar met 20 baustellen in 600 km en de nodige files ligt de gemiddelde snelheid in Duitsland een stuk lager.
Met deze punten in het achterhoofd hebben we op zowel de heen- als terugweg een extra nacht in Duitsland bijgeboekt. Zo kwamen we vanuit huis via tussenstops in Paderborn, Kirchheim en Wiesentheid rond een uur of 5 aan in Hilpoltstein. Krap 600 km met 3 laadstops, en op een kilometer van het hotel een Tesla SuC. De volgende dag de laatste 260 gemaakt, zodat we mooi op tijd en relatief fris in St. Johann aankwamen. Daar op locatie de fout gemaakt om de auto aan de laadpaal van het hotel te zetten zonder te kijken wat de prijs was. €0,19 per minuut voor een 11 kW laadpaal, die zijn vermogen ook nog eens verdeelde zodra er een tweede auto werd aangekoppeld. Kosten: uiteindelijk €1,20 per kWh. Gelukkig op tijd afgekoppeld en geen idle fee betaald.

Daarom maar besloten om tussen St. Johann en Sölden wederom een tussenstop bij Tesla te maken, hoewel we het op een volle accu hadden kunnen redden. Wel grappig, deze SuC's staan in de parkeergarage van een hotel (Hall in Tirol). Ben je binnen een uur weer vertrokken dan betaal je geen parkeergeld.
In Sölden zelf zaten we op een paar honderd meter van de enige snellader in het dorp, en met €0,68/kWh was dit nog te overzien.

Op de terugweg zijn we tot aan Merklingen, net boven Ulm, gereden. Twee keer een korte tussenstop gemaakt, vooral om de benen te strekken na al met al een uur op de Fernpass te hebben stilgestaan. Hoewel het hotel zelf ook voldoende laadplekken had bleek het goedkoper om wederom bij Tesla te gaan staan.

De weg naar huis van 650 km werd weer met 3 tussenstops in Rauenberg, Limburg-Süd en Hilden voltooid. In totaal een goede 2100 km gemaakt, en inclusief het thuis weer aanvullen van de batterij 423 kWh geladen. Het viel me wel op dat Tesla de waardes aardig naar boven afrondt, terwijl Fastned en Shell Recharge op 0,01 nauwkeurig werken.

Ook met een kleine accu vinden wij het reizen goed te doen. Nergens hebben we moeten wachten tot een plek vrij was, hoewel het flink spitsuur was bij Fastned Limburg-Süd en we daar de laatste plek innamen.
Voor de tijd had ik een abonnement bij Fastned afgesloten, achteraf gezien had ik dat ook voor de Superchargers moeten doen. En als laatste: voor een B-segment vind ik de Peugeot, vergeleken met grotere EV's, absoluut niet zuinig. 0,2 kWh/km over de hele route bezien, zonder dakkoffer of zooi op de trekhaak valt me tegen, zeker vergeleken met andere waardes die ik hier her en der lees.
Vind 20kw wel redelijk,heb met de EV6 rond de 18kw gerede over 900 km naar Serfaus on Oostenrijk,waren veel baustelles,laatste stuk van de A7 was daar vrij van en bij 130 lag het verbruik rond de 22kw/100km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
s3n schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 08:10:
[...]
Stop 3: EnBW Autobahnraststätte Pfälzer Weinstraße Ost, Duitsland. Kleine locatie met 2 300kw laders en 2 50kw laders. 80% duurder dan Tesla en doet in die zin pijn.
Hoe kan dat? EnBW kost 0,59€ en 0,49€ met een abonnement van 5,99. Bij Tesla betaal je 0,53-0,63€ of 0,41-0,47€ met een abonnement of Tesla (neem aan dat je een van de twee had). Ik zie de 80% even niet?

[ Voor 3% gewijzigd door JTHZZ op 14-08-2024 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
dropie schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:54:
[...]

Vind 20kw wel redelijk,heb met de EV6 rond de 18kw gerede over 900 km naar Serfaus on Oostenrijk,waren veel baustelles,laatste stuk van de A7 was daar vrij van en bij 130 lag het verbruik rond de 22kw/100km
Ik vind dat ook enorm veel voor zo'n kleine auto.
Het verklaart ook waarom Stellantis zo veel negative klantenervaringen heeft (laagste klanttevredenheid onder EV).
In elk geval, voor heel lange ritten vind ik die auto al een pak minder geschikt.

[ Voor 7% gewijzigd door Tommie12 op 14-08-2024 11:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jvwou123
Daar op locatie de fout gemaakt om de auto aan de laadpaal van het hotel te zetten zonder te kijken wat de prijs was. €0,19 per minuut voor een 11 kW laadpaal, die zijn vermogen ook nog eens verdeelde zodra er een tweede auto werd aangekoppeld. Kosten: uiteindelijk €1,20 per kWh. Gelukkig op tijd afgekoppeld en geen idle fee betaald.
Dat vind ik nog wel een ding met elektrisch rijden. We zijn met een camper op pad gegaan. En vooral naar de locatie van laden gekeken. Dus b.v. dat je aan het laden staat bij een supermarkt, of tijdens lunch.

Waar je voor brandstof op een grote afstand al kan zien hoe duur de brandstof per liter is, en dat de brandstof hooguit 5% scheelt of je bij de ene pomp of de andere staat, is het bij elektrisch echt een verrassing wat je gaat je gaat betalen.

Bij de Lidl in Tjechie betaalde we €0.29 per kWh, en bij de Lidl in Slowakije betaalde we €1,37 per kWh.

Achteraf hadden we het kunnen zien in de app van Shell Recharge (die pas hadden we ook mee), maar op de lader zelf is het gewoon niet te zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

s3n

(jarig!)
JTHZZ schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:12:
[...]

Hoe kan dat? EnBW kost 0,59€ en 0,49€ met een abonnement van 5,99. Bij Tesla betaal je 0,53-0,63€ of 0,41-0,47€ met een abonnement of Tesla (neem aan dat je een van de twee had). Ik zie de 80% even niet?
Met een Tesla heb je vanzelf een abonnement en idd in Duitsland 41-45 cent. EnBW abonnement heb ik niet. Bij een vreemde paal kijk ik welke van mijn 3 passen het goedkoopste is, in dit geval de Shell kaart. Daarmee kom ik net onder de 80 cent uit. Maar het is wel tekenend voor de cowboymarkt van laadpalen. Ik ga niet voor iedere paal uitzoeken of het nog goedkoper kan. 3 passen checken is al meer dan je bij een ICE doet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-09 19:17
jvwou123 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:27:
Bij de Lidl in Tjechie betaalde we €0.29 per kWh, en bij de Lidl in Slowakije betaalde we €1,37 per kWh.
Daluren vs. piekuren?
Achteraf hadden we het kunnen zien in de app van Shell Recharge (die pas hadden we ook mee), maar op de lader zelf is het gewoon niet te zien.
Dat is inderdaad een groot probleem. Ik vind dat de EU hier wel eisen mbt transparantie mag gaan stellen.

Tarieven moeten voor het laden zichtbaar zijn! En als die tarieven variabel zijn, bv piek- en daluren, wel of geen lid van een pasjesorganisatie, wel of niet gereformeerd/katholiek/moslim, linksdragend of rechtsdragend, ..., dan moet dat ook duidelijk worden gemaakt.

Het kan met benzine en diesel, dus met elektriciteit moet dat ook kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
s3n schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:47:
[...]

Met een Tesla heb je vanzelf een abonnement en idd in Duitsland 41-45 cent. EnBW abonnement heb ik niet. Bij een vreemde paal kijk ik welke van mijn 3 passen het goedkoopste is, in dit geval de Shell kaart. Daarmee kom ik net onder de 80 cent uit. Maar het is wel tekenend voor de cowboymarkt van laadpalen. Ik ga niet voor iedere paal uitzoeken of het nog goedkoper kan. 3 passen checken is al meer dan je bij een ICE doet.
Ik check ook niet alles maar voor EnBw als grootste aanbieder in Duitsland maak ik wel een uitzondering. Via QR code/app was het in dit geval toch 21ct/kWh goedkoper geweest. Maar inderdaad eigenlijk belachelijk dat dat zo werkt.
Hun app is trouwens ook een van mijn favorieten om laadpunten te vinden (alle aanbieders).

[ Voor 13% gewijzigd door JTHZZ op 14-08-2024 11:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
ikweethetbeter schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:48:
[...]

Daluren vs. piekuren?

[...]

Dat is inderdaad een groot probleem. Ik vind dat de EU hier wel eisen mbt transparantie mag gaan stellen.

Tarieven moeten voor het laden zichtbaar zijn! En als die tarieven variabel zijn, bv piek- en daluren, wel of geen lid van een pasjesorganisatie, wel of niet gereformeerd/katholiek/moslim, linksdragend of rechtsdragend, ..., dan moet dat ook duidelijk worden gemaakt.

Het kan met benzine en diesel, dus met elektriciteit moet dat ook kunnen.
Die EU regels, gecombineerd met meerdere betaalmogelijkheden zijn er ondertussen wel, maar ze worden gefaseerd ingevoerd. Eerst voor nieuwe laders, nadien voor bestaande etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aikink
Tommie12 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:20:
[...]

Ik vind dat ook enorm veel voor zo'n kleine auto.
Het verklaart ook waarom Stellantis zo veel negative klantenervaringen heeft (laagste klanttevredenheid onder EV).
In elk geval, voor heel lange ritten vind ik die auto al een pak minder geschikt.
Nu rij ik wel in een Stellantis-EV die toen net op de markt was, ondertussen zijn er een paar kleine en grotere updates van die types geweest die ervoor zorgen dat het bereik gegroeid is. Een collega met een jaar oude e2008 komt ondanks zijn slechtere stroomlijn een stuk verder vergeleken die van mij, zelfs gecompenseerd voor batterijdegradatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
JohanB schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 07:42:
Ik blijf toch altijd verwonderd hoe ver de wensen, voorkeuren en ervaringen uit elkaar kunnen liggen. Blijft toch hyper persoonlijk:

...
Toch niet zo verrassend dat verschillende mensen daar heel verschillend naar kunnen kijken?
Veel hangt ook af van met wie je op reis bent en hoe lang die laadstop is - met beter snelladende EV's is de auto sneller dan de meeste mensen een korte stop nemen; met een trager ladende auto en kleine batterij + hoog verbruik ben je om de 2u meer dan een half uur kwijt aan laden, dat loopt snel op.

Die ervaringen qua gemiddelde snelheid in Duitsland (net als overal) hangen héél erg af van Baustelle en verkeer. Vorig jaar een behoorlijke rit tot midden Duitsland gemaakt en op sommige lange stukken kon je prima gemiddeld 130 km/u halen, op een ander stuk stonden we 45 minuten zo goed als stil zonder Waze / google maps alternatief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Laatst online: 14:07
JohanB schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 07:42:
Gemiddelde snelheid is als je allebei waar mogelijk ongeveer 130 rijdt niet erg persoonlijk, maar meer verkeersafhankelijk. Nét wat andere route, een ongeval of wat drukker verkeer kan het verschil zijn tussen 8 uur of 14 uur over dezelfde afstand.

Voorkeuren qua range en laden is wel wat meer persoonlijk, maar ook afhankelijk van gebruik, laadsnelheid en referentiekader. Als je iedere 150 km moet laden, gaat dat een stuk fijner als je binnen een kwartier weer onderweg kan zijn, dan wanneer je drie kwartier aan de lader staat. Iemand die maximaal 500-600 km op een dag wil afleggen zal er ook minder moeite mee hebben dan iemand die in 1 dag naar Kroatië wil rijden. En als je nu een reële range van 450 km hebt en dus eigenlijk vrij bent om te laden wanneer je wil, dan voelt verplicht iedere 150km aan de lader moeten hangen nogal beperkend. Het verschil tussen ervoor kiezen om te stoppen en te laden en het verplicht moeten maakt best uit dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07-09 15:55
DeGroteMuis schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:45:
[...]

Gemiddelde snelheid is als je allebei waar mogelijk ongeveer 130 rijdt niet erg persoonlijk, maar meer verkeersafhankelijk. Nét wat andere route, een ongeval of wat drukker verkeer kan het verschil zijn tussen 8 uur of 14 uur over dezelfde afstand.

Voorkeuren qua range en laden is wel wat meer persoonlijk, maar ook afhankelijk van gebruik, laadsnelheid en referentiekader. Als je iedere 150 km moet laden, gaat dat een stuk fijner als je binnen een kwartier weer onderweg kan zijn, dan wanneer je drie kwartier aan de lader staat. Iemand die maximaal 500-600 km op een dag wil afleggen zal er ook minder moeite mee hebben dan iemand die in 1 dag naar Kroatië wil rijden. En als je nu een reële range van 450 km hebt en dus eigenlijk vrij bent om te laden wanneer je wil, dan voelt verplicht iedere 150km aan de lader moeten hangen nogal beperkend. Het verschil tussen ervoor kiezen om te stoppen en te laden en het verplicht moeten maakt best uit dan.
Ja fair enough, dan is het misschien de toon of berichtgeving. “We hadden de cruise control op 130” en dan 75 km/u halen ligt wel ver uit elkaar. “We hadden de cruisecontrol op 220 km/u maar haalden gemiddeld 50 km/u door file” dekt ook niet zo lekker de lading ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:57
Volgende maand ga ik een aantal dagen naar de Ardennen met een Tesla Model 3 RWD (2024). Laadpas (Leaseplan travelcard) werkt niet buiten NL aldus de werkgever, maar het Tesla netwerk lijkt wel gewoon te werken. Ik wil eigenlijk alleen gebruik gaan maken van het Tesla netwerk, maar merk toch al wat range anxiety hierbij. Twijfel nu of ik niet nog even wat moet gaan regelen qua apps/abonnementen om buiten NL te kunnen laden, herkenbaar bij anderen?

[ Voor 3% gewijzigd door SL65 op 14-08-2024 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
SL65 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:48:
Volgende maand ga ik een aantal dagen naar de Ardennen met een Tesla Model 3 (2024). Laadpas (Leaseplan travelcard) werkt niet buiten NL aldus de werkgever, maar het Tesla netwerk lijkt wel gewoon te werken. Ik wil eigenlijk alleen gebruik gaan maken van het Tesla netwerk, maar merk toch al wat range anxiety hierbij. Twijfel nu of ik niet nog even wat moet gaan regelen qua apps/abonnementen om buiten NL te kunnen laden, herkenbaar bij anderen?
Check deze link voor je mogelijkheden bij Tesla: https://www.tesla.com/fin...om=5&filters=supercharger
Stelt dat je niet gerust, download dan de Shell recharge app en bestel eventueel de gratis laadpas. Dan ben je goed voorbereid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Volgende maand ga ik een aantal dagen naar de Ardennen met een Tesla Model 3 (2024). Laadpas (Leaseplan travelcard) werkt niet buiten NL aldus de werkgever, maar het Tesla netwerk lijkt wel gewoon te werken. Ik wil eigenlijk alleen gebruik gaan maken van het Tesla netwerk, maar merk toch al wat range anxiety hierbij. Twijfel nu of ik niet nog even wat moet gaan regelen qua apps/abonnementen om buiten NL te kunnen laden, herkenbaar bij anderen?
Ja, regel een kaart van Shell, die is alvast gratis, en dan een paar apps als Plugsurfing kunnen altijd helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Neem gewoon een shell recharge pas als backup, die werken (bijna) overal voor mij. Afhankelijk van waar in de Ardennen heb je ook een Supercharger in Remouchamps.

En het is altijd handig om van te voren even een blik te werpen op laadmogelijkheden in de buurt van waar je verblijft, dan zie je gelijk even wat het je (prive) kost, want die verschillen zijn vaak groot, veel groter dan met tanken.

[ Voor 14% gewijzigd door Sander op 14-08-2024 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
Volgende maand ga ik een aantal dagen naar de Ardennen met een Tesla Model 3 RWD (2024). Laadpas (Leaseplan travelcard) werkt niet buiten NL aldus de werkgever, maar het Tesla netwerk lijkt wel gewoon te werken. Ik wil eigenlijk alleen gebruik gaan maken van het Tesla netwerk, maar merk toch al wat range anxiety hierbij. Twijfel nu of ik niet nog even wat moet gaan regelen qua apps/abonnementen om buiten NL te kunnen laden, herkenbaar bij anderen?
Nou, nou, niet zo angstig.
Bij vertrek uit NL nog even laden bij Tesla Maastricht.
En in Remouchamps of Verviers zijn ook nog Tesla Sucs.
Geen enkele reden voor range anxiety.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:45
ANWB pas aanvragen voor een paar euro, ook handig als je de laadpas van je werkgever kwijt bent en geeft jouw een stukje gemoedsrust ;)
En zoals hierboven aangegeven, gewoon rijden op de tesla laders, en even rekening houden met de weg terug. Niets om je zorgen over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:01
tesla app installen/inloggen .. betaal methode invoeren .. en via ABRP app plannen met Tesla als voorkeur.

Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hermanbbbb
  • Laatst online: 14:03

Hermanbbbb

P2 LRSM 2022 PP

Hermanbbbb schreef op zondag 28 juli 2024 @ 17:41:
Route was Den Haag-Antwerpen-Brussel-Charleroi-(N5, A304-A34)-Reims-(A4, A26)-Troyes-(A5, A31)-Dijon-(A39)-Bourg-en-Bresse-(A40)-Genève. We vertrokken rond 9:00 en kwamen rond 21:15 aan op bestemming.
TL;DR: 901 km van Genève naar Den Haag met een Polestar 2, 155 kWh gebruikt à € 58.90. Onderweg twee keer opladen. Restaurants bij laadstations kunnen gesloten zijn.

Lange versie:
Afgelopen zondag de omgekeerde reis van 901 km gemaakt (Polestar 2, SMLR MY 2022). Het eerste stuk reden we echter niet meteen naar het westen via de Franse autoroute (A40 naar Bourg-en-Bresse, zoals we op de heenweg gereden waren), maar door wat oostelijker vanaf Nyon aan het meer van Genève de N5 door de Jura richting A39 te nemen. Een stuk toeristischer, bergachtiger, bochtiger en vermoeiender. Maar wel leuk, en volgens Google niet langzamer. Al vond ik de A39 op de heenweg ook mooi, en omdat het makkelijker rijden is krijg je als chauffeur dan toch wat meer mee van het omringende landschap.

Geen laad- of andere files onderweg, ondanks de vakantietijd. Wel minder enthousiast over de gekozen laadplekken dan op de heenweg. Dat waren er maar twee deze keer (al zijn we vaker gestopt: we waren met twee chauffeurs die allebei na ruim 2 uur rijden wel een pauze wilden hebben).

Vertrokken uit Genève rond 9:30 met 100% in de batterij (78 kWh) omdat het kon (dankzij de granny in de parkeergarage - wel met een CH->NL adapter op de stekker natuurlijk, en daarom voor de zekerheid een handmatig wat lager ingestelde laadstroom van 8 in plaats van 10A).

De eerste laadstop (niet de eerste pauze dus) was na 353 km (4 uur netto rijtijd) bij Ionity Troyes Sud, wat ietsje van de A5 af ligt en ook een paar minuten voorbij de afslag naar de A26 die we moesten hebben. We kozen toch voor deze omdat ik een Ionity abonnement had afgesloten. Volgens de apps was er een brasserie naast, maar die bleek helaas dicht op zondag (vergeten te checken, maar ook niet echt wat ik verwacht had :/). Aan de andere kant van een hek was een soort motel waar een vriendelijke medewerker een van mijn reisgenoten wel naar het toilet liet gaan. Verder is daar echter helemaal niets, alleen een picknicktafel (gelukkig wel met een dak erboven voor de beschutting). Wel staan er 6 snelladers en was er volop plek (niet zo gek wellicht gezien het gebrek aan voorzieningen). Na ruim een half uur met 51 kWh meer in de batterij (80% vol) weer vertrokken. De laadsessie werd trouwens door Ionity zelf bij 80% batterijlading afgebroken, dat vond ik ook wel apart (er waren vier plekken vrij dus zelf zou ik hebben bijgeladen tot 90% anders).

Omdat we nu alleen wat van onze zelf meegebrachte snacks hadden kunnen eten zijn we niet veel verder nog een keer gestopt bij de Aire de Sommesous langs de A26 om te lunchen. Daar hoefden we nu dus niet te laden. Wat maar goed was ook, want er stond daar wel een laadfile. Wat me opviel was dat die zich vormde langs de parkeerplaatsen op het parkeerterrein, waardoor ander verkeer (lees, onder andere: ondergetekende) ook moest wachten om te kunnen parkeren ook al waren er parkeerplekken vrij. Conclusie o.a. hieruit maar ook uit de verhalen in dit forum over laadpoort links/rechts, korte kabels en het afkoppelen van aanhangers: wat de ruimtelijke inrichting en doorstroming betreft is er voor laadstations nog wel veel te winnen. Over de Aire de Sommesous was ik toch wat matig enthousiast: er was niet zoveel keus meer qua broodjes, alle kranen op het toilet om je handen te wassen waren hors service, en mij was het er te druk - maar dat kwam allemaal vooral door het late tijdstip (post lunch) en de vakantietijd denk ik. Ik had bewondering voor het zonnige humeur van de meneer die me mijn broodje verkocht overigens, dat moet ik er dan wel bij zeggen.

Tweede laadstop was de Aire des Ardennes Woinic langs de A34. Laden bij TotalEnergies, met 6 snelladers (175 kW) en 2 mindersnelladers (50 kW). Met de ConnectNed-kaart waarmee we thuis laden bleek ik hier een heel redelijke prijs van 0.595 €/kWh te betalen. Voor het laden konden we opnieuw meteen terecht. Er stond niet echt een rij, al was het wel zo dat een leeg gekomen plek steeds binnen een paar minuten toch weer bezet was. Ik zag al die tijd wel steeds dat de mindersnellaadplekken onbezet bleven, wat me bevestigde in mijn inschatting dat de laadfilenood niet hoog kon zijn. Wij zaten een eindje verder op een bankje onder een wankele parasol die steeds wilde wegwaaien, maar ik hield wel steeds de laadstations in de gaten. Daardoor durfde ik het aan om deze keer door te laden tot 90%, omdat ik inschatte dat we dan vanuit onze Noord-Franse laadoase in een keer door de Belgische laadwoestijn naar huis zouden kunnen rijden. Dat klopte: de inschatting van Google Maps dat we met -7% zouden aankomen schoof geleidelijk onder het rijden omhoog. Uiteindelijk kwamen we rond 21:30 in Den Haag aan met +18% in de batterij 8)7

Totale energieprijs voor deze rit van 901 km met drie personen was ongeveer € 58.90 voor 155 kWh (als ik voor het laden met de granny in Zwitserland voor het gemak even hetzelfde tarief reken als we in Nederland thuis betalen - wat ongetwijfeld niet zo is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Hermanbbbb schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 17:29:
[...]
Na ruim een half uur met 51 kWh meer in de batterij (80% vol) weer vertrokken. De laadsessie werd trouwens door Ionity zelf bij 80% batterijlading afgebroken, dat vond ik ook wel apart (er waren vier plekken vrij dus zelf zou ik hebben bijgeladen tot 90% anders).
Dat lijkt mij eerder een storing o.i.d en geen normaal gedrag, ik heb het i.i.g. nog nooit meegemaakt dat laden tot 80% werd beperkt. Tenzij dat recent is aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermanbbbb

Hermanbbbb

P2 LRSM 2022 PP

PeterZ(on) schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 18:25:
[...]

Dat lijkt mij eerder een storing o.i.d en geen normaal gedrag, ik heb het i.i.g. nog nooit meegemaakt dat laden tot 80% werd beperkt. Tenzij dat recent is aangepast.
Crossed my mind inderdaad, maar helaas moeilijk te verifiëren tot mijn volgende bezoek aan Frankrijk (tenzij er anderen zijn met deze ervaring natuurlijk).

Een mogelijkheid waaraan ik gedacht heb is dat de Polestar de instelling van 90% niet goed had overgenomen en op de oude was blijven hangen - alleen was de laatste keer laden tot 100% geweest (wel via de granny). Ook een mogelijkheid is dat het een instelling is bij Ionity zelf die aanpasbaar is maar wel standaard op 80% staat. Maar dat is me dan toen niet opgevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

[...]

Dat is toch gewoon een instelling in de auto? In de basis staat die op 80% ter bescherming van de accu (bij DC laden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermanbbbb

Hermanbbbb

P2 LRSM 2022 PP

Azqi schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 18:37:
[...]

Dat is toch gewoon een instelling in de auto? In de basis staat die op 80% ter bescherming van de accu (bij DC laden).
Ja, maar die had ik dus op 90% gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Azqi schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 18:37:
[...]

Bij de Ioniq 28kWh valt dat niet in te stellen maar staat op 94% bij DC laden en op lange ritten laad ik ook meestal tot 94%. Maar hangt ook af hoe ver de volgende lader is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:51
Bij mijn e-Niro is DC en AC apart in te stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-09 23:31
Zapato schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:11:
[...]

In Frankrijk (Aire de Baie de Somme) stonden Ionity en Tesla tegenover elkaar. Tesla was daar Tesla only, misschien wel om die reden.
Tja. Ik was in Noorwegen. Daar zijn alle Tesla laadstations opengesteld voor iedereen. En toch rustig.

• Sander
  • Niet online
Ik vind het vooral opvallend dat Tesla op veel plekken gelijk 'groot' uitrolt, waar Fastned en Ionity toch vooral meer inzetten op veel plekken met relatief weinig laders. Financiele slagkracht is van Tesla misschien anders dan Fastned, maar dat zou voor Ionity toch geen probleem moeten zijn.

Zit er dan toch wat in de manier waarop Tesla de locaties opbouwt in combinatie met hun eigen accu's etc die er vaak naast staan? Of is het alleen maar de goedkopere locatie die ze gelijk ook toestaat om groter uit te rollen?

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-09 08:39
Bij een DC-laadpaal van spiiri in Noorwegen wilde ik eergisteren laden. Stond een bordje bij dat de kaartlezer niet werkte. Met Electroverse 2 keer tevergeefs geprobeerd te starten. De sessie startte wel op het scherm van de lader, maar er gebeurde niks. Toen maar de NORTHE app gebruikt. Sessie start, laden begint. Na een minuut of 10 wilde ik stoppen, maar met de app kon dat niet en ook niet op de laadpaal zelf. Toen maar op de noodstop gedrukt. Dat werkte, de paal zei netjes bedankt en tot ziens (alsof dat de normale gang van zaken was). Op de NORTHE app werd de sessie ook qua lengte aangetoond, maar wel met de mededeling: 0 euro. Wordt vandaag via electroverse geld afgeschreven. Op zich niet erg, want Electroverse was goedkoper dan NORTHE, maar raar was dit wel…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:39
Sander schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:17:
Ik vind het vooral opvallend dat Tesla op veel plekken gelijk 'groot' uitrolt, waar Fastned en Ionity toch vooral meer inzetten op veel plekken met relatief weinig laders. Financiele slagkracht is van Tesla misschien anders dan Fastned, maar dat zou voor Ionity toch geen probleem moeten zijn.

Zit er dan toch wat in de manier waarop Tesla de locaties opbouwt in combinatie met hun eigen accu's etc die er vaak naast staan? Of is het alleen maar de goedkopere locatie die ze gelijk ook toestaat om groter uit te rollen?
Klopt niet helemaal. Voldoende Tesla Supercharge plekken gezien met maar 4 stalls.
Het heeft met de locatie te maken. High traffic of niet.
Ionity in Affi en Brenner hebben ook 18 stalls. Momenteel zijn ze allemaal aan het investeren zonder dat ze winst maken. Ze willen allemaal zo veel mogelijk laadplekken in Europa bemachtigen en claimen.
Het heeft ook met contracten te maken. Dus als zij de concessie krijgen voor locatie x, dan zetten ze vrij snel 4 stalls neer. En indien deze intensief gebruikt worden kunnen ze dat met de tijd uitbreiden.

Tesla heeft vrij snel zijn supercharge netwerk uitgebreid qua locaties omdat het onderdeel was van hun auto verkoop. Bij de model s kon je gratis laden in Europa en navigeren van Noord Europa tot Zuid Europa met enkel gebruiken van Tesla Superchargers.

Ik denk ook dat over een paar jaar als de vrije laadplek locaties opraken, de grote spelers zoals Ionity de kleine spelers en lokale aanbieders gaan opkopen in Europa.

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

De ontwikkelaars van Tesla - en dat was niet Musk - hebben een model gebaseerd op standaardisatie, volume en verticale integratie. Daarnaast jezelf als kwaliteitsmerk in de markt zetten bij “wederverkopers”, in eerste instantie “destination chargers” bij hotels en restaurants. Zie bijvoorbeeld de laders bij Vandervalk. Eigenlijk vrij ouderwets, zoals ook de werkwijze van Vandervalk.

Innovatie is mooi, en noodzakelijk, maar het gaat om volume, volume, volume. Succes volgt uit een effectieve scale-up vanuit de spanning tussen marketing en productie.

Ik vermoed dat ze te weinig volume verkochten bij chargers en ze daarom ook openstelde voor niet-Tesla’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-09 02:09

Wat volgens mij het verschil is, is puur (efficiënter) delen van beschikbare stroom. Ik ben geen expert, dus correct me if I'm wrong!

Bij een V2 SuC (150 kW) doet Tesla alleen aan powersharing over de lader (2 stalls per cabinet, a & b)

Bij een V3 SuC (250 kW) doet Tesla niet alleen aan powersharing over de stalls, maar ook over de cabinets. Een V3 SuC heeft 4 stalls per cabinet in de vorm van a, b, c of d variant.
Die stalls verdelen dus de capaciteit van 1 cabinet (ik meen dat een cabinet iets van 375kW is).
Stel je bezoekt een V3 SuC met 20 stalls, dan zijn er dus 5 cabinets a 375kW die ook nog eens onderling via een DC bus vermogen delen.

Om de termen even gelijk te houden, bij Fastned is de stall ook meteen de cabinet. Dus je deelt alleen maar stroom als er meerdere kabels aan dezelfde stall zitten. Onderling delen de laders geen stroom met elkaar.

Waar Tesla bij 5 x 375 kW = 1.875kW dus 20 superchargers kwijt kan, zal Fastned er 5 a 6 kwijt kunnen (afhankelijk van het vermogen)

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:35
Archiebald schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:07:
[...]

Wat volgens mij het verschil is, is puur (efficiënter) delen van beschikbare stroom. Ik ben geen expert, dus correct me if I'm wrong!

Bij een V2 SuC (150 kW) doet Tesla alleen aan powersharing over de lader (2 stalls per cabinet, a & b)

Bij een V3 SuC (250 kW) doet Tesla niet alleen aan powersharing over de stalls, maar ook over de cabinets. Een V3 SuC heeft 4 stalls per cabinet in de vorm van a, b, c of d variant.
Die stalls verdelen dus de capaciteit van 1 cabinet (ik meen dat een cabinet iets van 375kW is).
Stel je bezoekt een V3 SuC met 20 stalls, dan zijn er dus 5 cabinets a 375kW die ook nog eens onderling via een DC bus vermogen delen.

Om de termen even gelijk te houden, bij Fastned is de stall ook meteen de cabinet. Dus je deelt alleen maar stroom als er meerdere kabels aan dezelfde stall zitten. Onderling delen de laders geen stroom met elkaar.

Waar Tesla bij 5 x 375 kW = 1.875kW dus 20 superchargers kwijt kan, zal Fastned er 5 a 6 kwijt kunnen (afhankelijk van het vermogen)
Bij Fastned (of andere aanbieders) kun je natuurlijk best ook een gedeelde aansluiting hebben. Ook daar komt het wel voor dat er niet voldoende vermogen is om alle stalls op max te voeden. Al is het bij Tesla idd standaard. SuC V2 is wel wat minder. Grote SuC V3 locatie heeft zeker mijn voorkeur.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:56
Inspired schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:35:
[...]

Bij Fastned (of andere aanbieders) kun je natuurlijk best ook een gedeelde aansluiting hebben. Ook daar komt het wel voor dat er niet voldoende vermogen is om alle stalls op max te voeden. Al is het bij Tesla idd standaard. SuC V2 is wel wat minder. Grote SuC V3 locatie heeft zeker mijn voorkeur.
Dat zegt hij ook in zijn post
bij Fastned is de stall ook meteen de cabinet. Dus je deelt alleen maar stroom als er meerdere kabels aan dezelfde stall zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-09 18:46
Salvatore.NL schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:32:
[...]

Ik denk ook dat over een paar jaar als de vrije laadplek locaties opraken, de grote spelers zoals Ionity de kleine spelers en lokale aanbieders gaan opkopen in Europa.
Ja, eens, elke nieuwe markt komt na de opbouwfase in de consolidatiefase. Uiteindelijk zullen er in Europa langs de autosnelwegen een beperkt aantal spelers overblijven die samen in een oligopolie de markt verdelen. Kijk maar naar de markt voor fossiele brandstoffen. Wie over enkele jaren niet groot genoeg is voor ‘het eindspel’ wordt gewoon ‘opgegeten’. Bedrijven als Ionity, Allego en Fastned hebben duidelijk de ambitie om bij de kleine groep te horen die overblijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
jdbiggelaa schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:00:
[...]

Ja, eens, elke nieuwe markt komt na de opbouwfase in de consolidatiefase. Uiteindelijk zullen er in Europa langs de autosnelwegen een beperkt aantal spelers overblijven die samen in een oligopolie de markt verdelen. Kijk maar naar de markt voor fossiele brandstoffen. Wie over enkele jaren niet groot genoeg is voor ‘het eindspel’ wordt gewoon ‘opgegeten’. Bedrijven als Ionity, Allego en Fastned hebben duidelijk de ambitie om bij de kleine groep te horen die overblijft.
Kan ik in komen. En dat zal voor de consument niet noodzakelijk slechter worden. Ik hoop op groepen die financieel gezond zijn, en dan zouden we ook een concurrentie moeten krijgen die transparanter is.
Nu is het landschap dermate versnipperd dat je je echt in een jungle waant.

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-09 11:18
Ik ga binnenkort naar zuid-frankrijk met een Kona uit 2019.
Ik heb zojuist de Mobilize.me pas binnengekregen, dan hoef die Renault app verder niet te gebruiken toch of kun je hier de status bekijken van het laden? Het filteren werkt namelijk niet op laders en vaak toont hij helemaal niets, dus qua app valt er wel wat op aan te merken.
Verder neem ik een tesla abonnement, want ik wil heen onder Luik stoppen en bij Lyon.
Terug moet ik nog even kijken, maar dan heb ik mijn abonnement bij Tesla er alweer uit.

Verder twijfel ik voor een tolpas en dan tussen de fulli en de bip&go. Maakt het nog uit of os beide prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:52
ikweethetbeter schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:48:
[...]

Daluren vs. piekuren?

[...]

Die transparantie is er door in de app van je laadpas te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

lfah2000 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:24:
[...]

In geen enkele andere markt is dat transparant te noemen. Een vergelijkbaar voorbeeld: een parkeergarage of parkeerplaats heeft altijd duidelijk de prijzen genoemd.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
lfah2000 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:24:
De app van de laadpas zie ik niet als ik met 130 km/u op de snelweg rijd!
Ik zie 'm ook niet als ik die laadpas niet heb.
Ik zie 'm ook niet als mijn "laadpas" een credit card is.
Ik moet heel veel moeite doen als ik 5 laadpassen is (en dat is in Scandinavië heel gewoon).

TLDR: er is momenteel geen transparantie!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Het is eindelijk zover, de Chargingtime app voor Android is beschikbaar en is te vinden in de Playstore.

• ASW1
Krilo_89 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:02:
Ik ga binnenkort naar zuid-frankrijk met een Kona uit 2019.
Ik heb zojuist de Mobilize.me pas binnengekregen, dan hoef die Renault app verder niet te gebruiken toch of kun je hier de status bekijken van het laden? Het filteren werkt namelijk niet op laders en vaak toont hij helemaal niets, dus qua app valt er wel wat op aan te merken.
Verder neem ik een tesla abonnement, want ik wil heen onder Luik stoppen en bij Lyon.
Terug moet ik nog even kijken, maar dan heb ik mijn abonnement bij Tesla er alweer uit.

Verder twijfel ik voor een tolpas en dan tussen de fulli en de bip&go. Maakt het nog uit of os beide prima.
Die Renault app is (in ieder geval op android) een verschrikking en ik heb hem helemaal niet gebruikt.
Kijk gewoon op de website van Ionity waar hun laders staan dan kun je het ook plannen.
Ik heb met de Mobilize laadpas alleen bij Ionity geladen en krijg dan direct na afsluiten laadsessie de factuur van Mobilize in de email.
Overigens zie ik op de Ipad de optie "manage your subscription" waarmee je het intense abbo weer op kunt zeggen, in Android lijkt deze optie geheel afwezig. 8)7

Heb geen Tesla abbo genomen maar er wel wat geladen. Kun je niet beter onder Maastricht volladen net voor de grens dan kun je België helemaal overslaan?

Geen ervaring met bip&go maar de fulli badge werkt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dropie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10-09 18:15
[...]

Is geen storing,deed mijn auto ook,heb wel al gelezen hier dat de paal na een poosje weer meer kw’s ging laden,een Mercedes naast me was tot rond 90% geladen en kreeg nog dik 50 kw binnen,gaan morgen weer terug en zal even uitproberen of Ionity na 80% na een poosje weer met meer snelheid gaat laden,bij mij was het bij 83% dat de snelheid hard daalde,kreeg ook wel .5 meldingen op de telefoon dat het laden voltooid was.Er kwam na 83% nog maar 6kw binnen.

• PeterZ(on)
ASW1 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 22:01:
[...]

Die Renault app is (in ieder geval op android) een verschrikking en ik heb hem helemaal niet gebruikt.
Kijk gewoon op de website van Ionity waar hun laders staan dan kun je het ook plannen.
Ik heb met de Mobilize laadpas alleen bij Ionity geladen en krijg dan direct na afsluiten laadsessie de factuur van Mobilize in de email.
Overigens zie ik op de Ipad de optie "manage your subscription" waarmee je het inrense abbo weer op kunt zeggen, in Android lijkt deze optie geheel afwezig. 8)7
Bij mij werkt de app prima, vzv ik kan zien dan. Wel heb ik gewoon Nederlandse tekst en geen Engels. Ik heb een optie "beheer je charge passes" en daar kan ik een abo afsluiten maar opzeggen zie ik daar niet maar misschien komt dat pas je een abo hebt afgesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
PeterZ(on) schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 22:18:
[...]

Bij mij werkt de app prima, vzv ik kan zien dan. Wel heb ik gewoon Nederlandse tekst en geen Engels. Ik heb een optie "beheer je charge passes" en daar kan ik een abo afsluiten maar opzeggen zie ik daar niet maar misschien komt dat pas je een abo hebt afgesloten.
Onder "beheer je charge passes" kan je het abbo niet cancellen.

Dat kan ik alleen onder manage subscription, maar die is alleen zichtbaar op Ios.

Edit: had het abbo op de Ipad afgesloten.
Uitgelogd op Android en opnieuw ingelogd en nu is die optie ook in Android zichtbaar geworden.
Ook laadhistorie is nu zichtbaar geworden waar ik die eerst niet had.
Geen idee of je de lopende laadsessie kunt zien in de Renault app, ik zal het de volgende keer eens bekijken.

[ Voor 44% gewijzigd door ASW1 op 15-08-2024 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
ikweethetbeter schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:50:
[...]

Ik moet heel veel moeite doen als ik 5 laadpassen is (en dat is in Scandinavië heel gewoon).

Met 130 op de snelweg lijkt me het inpluggen van de kabel ook best een uitdaging?

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-09 11:18
ASW1 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 22:01:
[...]
Heb geen Tesla abbo genomen maar er wel wat geladen. Kun je niet beter onder Maastricht volladen net voor de grens dan kun je België helemaal overslaan?
Hier heb ik naar zitten kijken alleen kwam ik dan iets vroeger uit qua tijd en ivm kinderen leek het me wel handig om er rond 12:30 aan te komen. Maar ik zie bij Maastricht veel meer laders staan en het is veel goedkoper. Ik ga mijn route even aanpassen, thanks :) .

Ik zie dat de Fulli badge er ook snel is, dus die ga ik er ook bij nemen. Eens zien of het me bevalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
ikweethetbeter schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:50:
[...]

En welke van de 166 laadpasaanbieders zou je dan willen zien op zo'n tariefbord? Van de CPO, nou dat is al geregeld in de AFIR en komt. Maar prijzen van de 165 overgebleven aanbieders ga je echt nergens zien bij de laders, anders dan door zelf in de app of website van deze 165 aanbieders de prijs op te zoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Sander schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 22:43:
Met 130 op de snelweg lijkt me het inpluggen van de kabel ook best een uitdaging?
Met 130 op de snelweg zie je in Frankrijk precies wat benzine en diesel bij de eerstvolgende pomp kost en bij de pompen die volgen. Zo kun je vooraf besluiten welke pomp te nemen.

• HansAuutB
PeterZ(on) schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:53:
Het is eindelijk zover, de Chargingtime app voor Android is beschikbaar en is te vinden in de Playstore.
Wat hebben we gemist?

• PeterZ(on)
Een app met laders langs de route.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
PeterZ(on) schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 23:00:
[...]

Een app met laders langs de route.
Onbetaalde app slaat echt nergens op.
Auto niet bekend en je moet alles zelf kiezen. Begrijp het idee niet.

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:14
Brotuck schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 08:25:
[...]

In de APP zelf staat de hele tijd dat er geen CPO prijs bekend is. Zou het eerst even testen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zie dat ik via Borneslib in Amiens ongeveer 2,50 kwijt zou zijn geweest in plaats van 15 euro per keer laden. Maar het is een gmail-adres en verder kan ik nergens ervaringen vinden, terwijl dit wel een heel goedkope aanbieder lijkt te zijn voor reizen in het buitenland.

• PeterZ(on)
HansAuutB schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 23:13:
[...]

Onbetaalde app slaat echt nergens op.
Auto niet bekend en je moet alles zelf kiezen. Begrijp het idee niet.
Dan is het voor jou denk ik niks. Het lijkt mij erg handig om te zien wat de komende laders zijn op mijn route. Enige wat ik wil zien zijn snelladers op mijn route, dus met welke auto je rijdt is irrelevant. Alleen 45 euro is mij te duur, ook al is dat voor een jaar.

• pmiddeld
PeterZ(on) schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 23:23:
[...]

Dan is het voor jou denk ik niks. Het lijkt mij erg handig om te zien wat de komende laders zijn op mijn route. Enige wat ik wil zien zijn snelladers op mijn route, dus met welke auto je rijdt is irrelevant. Alleen 45 euro is mij te duur, ook al is dat voor een jaar.
Ik kan 'm niet eens vinden in de Play store 8)7

• PeterZ(on)
pmiddeld schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 23:47:
[...]

Ik kon hem eerst ook niet vinden maar hij staat er echt in. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pmiddeld schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 23:47:
[...]

Hij staat er gewoon in. Geen spatie en doorklikken als Google toch resultaten laat zien met een spatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

PeterZ(on) schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 23:23:
[...]

Dat doet ABRP toch ook? Anders chargemap of chargeprice, misschien iets meer werk maar anders heeft mijn co piloot niks te doen :9

Of mis ik iets speciaals wat die app kan? :|

[ Voor 4% gewijzigd door NightHawk4 op 16-08-2024 00:44 ]

Pagina: 1 ... 77 ... 131 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.