Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Dit jaar met de nieuwe Scenic e-tech naar Oostenrijk (zell am see) geweest. Hier mijn ervaring van dit jaar.
Japie.G in "Het grote Renault Scenic e-Tech 2024 topic"
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Chargingtime kan je dus een route navigeren en daarbij let hij totaal niet op dat je een EV hebt. Daarna geeft ie dus pas aan deze laders zitten op deze route. Selecteer ze als je wilt.NightHawk4 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 00:38:
[...]
Dat doet ABRP toch ook? Anders chargemap of chargeprice, misschien iets meer werk maar anders heeft mijn co piloot niks te doen
Of mis ik iets speciaals wat die app kan?
In tegenstelling tot ABRP die juist navigeert op basis van de berekening dat je accu op is en ergens moet laden en dat telkens doet totdat je je bestemming hebt bereikt.
Chargingtime geeft je vooral een fijn overzicht van alle laders die je onderweg tegen kan komen. Hoeveel km er tussen zit, dus of je nog 1 lader verder kan pakken of juist voor de zekerheid moet laden bv.
Mijn route naar zuid frankrijk is bv elke 30 km wel een snellader, maar er is 1 stuk in midden frankrijk waar die 100 km tussen 2 laders toonde, dat geeft overzicht en duidelijkheid.
Ik heb de android versie gedownload en zonder abonnement of betalen bied de app deze functionaliteit al.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ik kan zoeken wat ik wil (met of zonder spatie) maar ik krijg 'm niet te zien.multikoe schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 00:08:
[...]
Hij staat er gewoon in. Geen spatie en doorklikken als Google toch resultaten laat zien met een spatie.
Zal wel iets verkeerd doen.
Klopt, maar ik heb gekozen voor een abo en die kostte mij € 4,99 voor 1 maand, deze onmiddellijk opgezegd, want de vervaldatum viel na mijn vakantie.Kodess schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:44:
[...]
Ik heb de android versie gedownload en zonder abonnement of betalen bied de app deze functionaliteit al.
CarPlay integratie, Live availabilty of chargers, meer filters, ... waren voor mij genoeg redenen om voor een maandje deze te gebruiken.
Ik heb tijdens mijn rit naar Noord-Italië meerdere malen ChargingTime moeten gebruiken, wanneer ABRP en Google Maps mij wat in de steek lieten qua laadstation keuze. Met ChargingTime zie je in 1 ogenblik wat er op je route naar de volgende bestemming allemaal aanwezig is. En ik heb ook vastgesteld dat er een stuk in Frankrijk is waar weinig aanbod is van +8 laadpunten, dan helpt ChargeTime om wat beter te filteren en met zekerheid ergens aan te komen waar er plaats is. Ik heb het 1x zo gelaten, en GM laten berekenen en we stonden aan een laadstation met 4 laadpunten waarvan 2x 50kW en ze waren allemaal bezet, dit had ik kunnen voorkomen met ChargingTime.
https://play.google.com/s...com.apps4evs.chargingtimeDropje schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:56:
[...]
Ik kan zoeken wat ik wil (met of zonder spatie) maar ik krijg 'm niet te zien.
Ondanks dat je zoekt op chargingtime zoekt GooglePlay op charging time met spatie, daaronder moet je dan kiezen voor "zoek naar chargingtime".Dropje schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:56:
[...]
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
[ Voor 6% gewijzigd door Peter-036 op 16-08-2024 09:08 . Reden: aanvulling ]
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
De app laat me gewoon de locatie van laadpalen zien, tegen welke snelheid ze laden, hoeveel laadpalen er zijn en hoeveel beschikbaar en de prijzen voor ik aan het desbetreffende laadstation ben.ikweethetbeter schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:50:
[...]
De app van de laadpas zie ik niet als ik met 130 km/u op de snelweg rijd!
Ik zie 'm ook niet als ik die laadpas niet heb.
Ik zie 'm ook niet als mijn "laadpas" een credit card is.
Ik moet heel veel moeite doen als ik 5 laadpassen is (en dat is in Scandinavië heel gewoon).
TLDR: er is momenteel geen transparantie!
Wat is daar ondoorzichtig aan?
Gisteren een dagje op benzine gaan rijden en dan moest ik weer vaststellen dat bepaalde benzinestations (om Total niet te vernoemen) hun prijzen ook netjes in het verborgene houden.
Nergens een affiche langs de straatkant (laat staan dat ik het zie wanneer ik er tegen 130 voorbij rijd).
Met veel geluk zie je er de prijs pas aan de pomp wanneer diegene die voor je de pomp gebruikte benzine met hetzelfde octaangehalte heeft gebruikt dan ik wil. Zoniet moet je eerst je betaalkaart in de automaat duwen, het tankpistool uit zijn ligplaats heffen en dan verschijnt de juiste prijs pas. Echt transparant.
Ik heb trouwens maar 2 laadpassen (TE en Edi) en die werken aan zowat elk laadstation binnen de EU.
Bij FastNed moet ik de laadpas ook maar eenmalig aanbieden, autocharge activeren en verder is het gewoon P&C.
Overigens toont de onboard navigatie in mijn EV ook gewoon alle laders onderweg, tegen welke snelheid je kan laden, hoeveel er beschikbaar zijn en bij een geplande route suggereert hij tussenstops op basis van de beschikbare SoC en gaat ie bij ingeplande route de batterij tijdig optimaliseren om ter plaatse zo snel mogelijk te kunnen laden. Nooit meegemaakt bij een brandstofauto.
[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 16-08-2024 09:20 ]
Kun je nu nog steeds kiezen voor een abo van 1 maand, ik zie alleen maar voor een heel jaar? Bij ABRP kun je het wel voor 1 maand afsluiten, maar voor een heel jaar wat ChargingTime aanbiedt is het mij niet waard voor de paar dagen dat ik het kan gebruiken.RigolleM schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:58:
[...]
Klopt, maar ik heb gekozen voor een abo en die kostte mij € 4,99 voor 1 maand, deze onmiddellijk opgezegd, want de vervaldatum viel na mijn vakantie.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Wat zijn deze laadpassen onafgekort? TE en Edi. Ik heb even gegoogled maar ik kan er geen chocolade van maken.IvoB2 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:14:
[...]
De app laat me gewoon de locatie van laadpalen zien, tegen welke snelheid ze laden, hoeveel laadpalen er zijn en hoeveel beschikbaar en de prijzen voor ik aan het desbetreffende laadstation ben.
Wat is daar ondoorzichtig aan?
Gisteren een dagje op benzine gaan rijden en dan moest ik weer vaststellen dat bepaalde benzinestations (om Total niet te vernoemen) hun prijzen ook netjes in het verborgene houden.
Nergens een affiche langs de straatkant (laat staan dat ik het zie wanneer ik er tegen 130 voorbij rijd).
Met veel geluk zie je er de prijs pas aan de pomp wanneer diegene die voor je de pomp gebruikte benzine met hetzelfde octaangehalte heeft gebruikt dan ik wil. Zoniet moet je eerst je betaalkaart in de automaat duwen, het tankpistool uit zijn ligplaats heffen en dan verschijnt de juiste prijs pas. Echt transparant.
Ik heb trouwens maar 2 laadpassen (TE en Edi) en die werken aan zowat elk laadstation binnen de EU.
Bij FastNed moet ik de laadpas ook maar eenmalig aanbieden, autocharge activeren en verder is het gewoon P&C.
Dat is wel een essentieel verschil. Chargingtime werkt dus het beste in situaties waarin er voldoende laadpunten zijn, zoals in Nederland, Duitsland, grote delen van Frankrijk. Daar zal je route in Chargingtime gewoon de route zijn die je ook zonder EV had gereden en dat kan ook.Kodess schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:44:
[...]
Chargingtime kan je dus een route navigeren en daarbij let hij totaal niet op dat je een EV hebt. Daarna geeft ie dus pas aan deze laders zitten op deze route. Selecteer ze als je wilt.
In tegenstelling tot ABRP die juist navigeert op basis van de berekening dat je accu op is en ergens moet laden en dat telkens doet totdat je je bestemming hebt bereikt.
In situaties waarbij je wel degelijk moet plannen en dus ook bijvoorbeeld van de route af moet wijken om voldoende laadpunten te vinden, zal ABRP beter werken.
Maar Chargingtime (voor zover ik nu even snel kan zien) is wel verrekte handig en overzichtelijk, precies omdat je snel kan zien of je een plek over kan slaan en naar de volgende kan rijden.
Even voor de volledigheid:Dropje schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:56:
[...]
Ook als je "Chargingtime" intikt in de zoekbalk, dan zal Google playstore je alsnog de resultaten van "Charging Time" laten zien. Je moet dan bovenin de suggestie van Google Playstore alsnog passeren door te kiezen voor de tweede optie, "ChargingTime". Dan zie je de app staan.
Met de iOS versie wel.. je kiest het abo en dan pas krijg ik te zien of je jaarlijks of maandelijks wil betalen.PeterZ(on) schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:20:
[...]
Kun je nu nog steeds kiezen voor een abo van 1 maand, ik zie alleen maar voor een heel jaar? Bij ABRP kun je het wel voor 1 maand afsluiten, maar voor een heel jaar wat ChargingTime aanbiedt is het mij niet waard voor de paar dagen dat ik het kan gebruiken.
Inderdaad als je van je route afwijkt dan is het beter om ABRP te volgen maar als je op je route van uw laadplanning (door bv. vroeger of later te stoppen) afwijkt dan is ChargingTime veel beter en sneller.multikoe schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:21:
[...]
In situaties waarbij je wel degelijk moet plannen en dus ook bijvoorbeeld van de route af moet wijken om voldoende laadpunten te vinden, zal ABRP beter werken.
Maar Chargingtime (voor zover ik nu even snel kan zien) is wel verrekte handig en overzichtelijk, precies omdat je snel kan zien of je een plek over kan slaan en naar de volgende kan rijden.
In iOS heb je de mogelijkheid voor een 14 daagse trial.PeterZ(on) schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:20:
[...]
Kun je nu nog steeds kiezen voor een abo van 1 maand, ik zie alleen maar voor een heel jaar? Bij ABRP kun je het wel voor 1 maand afsluiten, maar voor een heel jaar wat ChargingTime aanbiedt is het mij niet waard voor de paar dagen dat ik het kan gebruiken.
Ik zie alleen maar twee opties, per jaar of lifetime. En ik kan kiezen voor "kostenlos testen" maar dat is natuurlijk eenmalig dat je dat kan kiezen, dus dan wacht ik tot dat ik met vakantie ga.RigolleM schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:25:
[...]
Met de iOS versie wel.. je kiest het abo en dan pas krijg ik te zien of je jaarlijks of maandelijks wil betalen.
Edit. Volgens de site https://chargingtime.de/preise
[ Voor 6% gewijzigd door PeterZ(on) op 16-08-2024 09:33 ]
PeterZ(on) schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:31:
[...]
Ik zie alleen maar twee opties, per jaar of lifetime. En ik kan kiezen voor "kostenlos testen" maar dat is natuurlijk eenmalig dat je dat kan kiezen, dus dan wacht ik tot dat ik met vakantie ga.
Edit. Volgens de site https://chargingtime.de/preise
/f/image/E1CTBRQEEbPmI24B2LJkMXiK.png?f=fotoalbum_large)
Kijk, dat zijn veel meer opties dan de twee bij Android. Moet zeker nog komen.
Is geïntegreerd met de abo functionaliteit van Apple ID. Geen idee of met Google ook zoiets aanwezig is, waar je al uw abonnementen kunt beheren?PeterZ(on) schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:36:
[...]
Hoe kom jij aan een TE laadpas? Heb er een tijdje geleden naar gezocht maar die was niet voor particuliere klanten beschikbaar.IvoB2 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:14:
[...]
.
Het is toch van de zotte dat het uitmaakt welke pas je gebruikt om te laden voor het tarief? Of ik nou met mijn rabo, ing, abn, of wat voor pas aankom bij een benzinepomp, ik kan tanken, en voor exact de zelfde prijs.PeterZ(on) schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 22:48:
[...]
En welke van de 166 laadpasaanbieders zou je dan willen zien op zo'n tariefbord? Van de CPO, nou dat is al geregeld in de AFIR en komt. Maar prijzen van de 165 overgebleven aanbieders ga je echt nergens zien bij de laders, anders dan door zelf in de app of website van deze 165 aanbieders de prijs op te zoeken.
Er zijn bedrijfspasjes die andere tarieven kunnen hebben bij het tanken, maar daar heb je als bestuurder van de auto toch al niets mee te maken.
Thuis heb je ook talloze aanbieders met nog veel meer prijzen voor precies dezelfde stroom. Laden is anders dan tanken, vergelijken is dus zinloos.jvwou123 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:51:
[...]
Het is toch van de zotte dat het uitmaakt welke pas je gebruikt om te laden voor het tarief? Of ik nou met mijn rabo, ing, abn, of wat voor pas aankom bij een benzinepomp, ik kan tanken, en voor exact de zelfde prijs.
Er zijn bedrijfspasjes die andere tarieven kunnen hebben bij het tanken, maar daar heb je als bestuurder van de auto toch al niets mee te maken.
Het is van de zotte dat ik bij een benzinepomp niet kan kiezen bij welke leverancier ik wil tanken. Je bent gedwongen dat te doen bij 1 aanbieder.jvwou123 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:51:
[...]
Het is toch van de zotte dat het uitmaakt welke pas je gebruikt om te laden voor het tarief? Of ik nou met mijn rabo, ing, abn, of wat voor pas aankom bij een benzinepomp, ik kan tanken, en voor exact de zelfde prijs.
Dat slaat als een tang op een varken.Zapato schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:59:
[...]
Het is van de zotte dat ik bij een benzinepomp niet kan kiezen bij welke leverancier ik wil tanken. Je bent gedwongen dat te doen bij 1 aanbieder.
Dat was vroeger zo en toen was ABRP erg van nut, vandaag de dag zijn er in de meeste landen minus Oost Europa, voldoende laders om gewoon de beste route aan te houden zonder om te moeten rijden, uitzonderingen daargelaten.multikoe schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:21:
[...]
Dat is wel een essentieel verschil. Chargingtime werkt dus het beste in situaties waarin er voldoende laadpunten zijn, zoals in Nederland, Duitsland, grote delen van Frankrijk. Daar zal je route in Chargingtime gewoon de route zijn die je ook zonder EV had gereden en dat kan ook.
Voor mij is CT dan ook de betere optie, hoewel ik het eerste minpunt al wel heb ontdekt. ABRP kent wel de snelladers in Benicarlo aan de AP7 en CT kent die niet, minpuntje dus.
Bovendien wordt de navigatie van de EVs steeds beter. Route plannen in functie van SoC en beschikbare laders, overzicht van laders langs de route of op de bestemming, laadsnelheid, bezettingsgraad, prijzen,… het kan steeds vaker gewoon vanuit de standaard navigatie.PeterZ(on) schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:10:
[...]
Dat was vroeger zo en toen was ABRP erg van nut, vandaag de dag zijn er in de meeste landen minus Oost Europa, voldoende laders om gewoon de beste route aan te houden zonder om te moeten rijden, uitzonderingen daargelaten.
Klopt.Scientific schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:45:
[...]
Bovendien wordt de navigatie van de EVs steeds beter. Route plannen in functie van SoC en beschikbare laders, overzicht van laders langs de route of op de bestemming, laadsnelheid, bezettingsgraad, prijzen,… het kan steeds vaker gewoon vanuit de standaard navigatie.
Ik heb enkel de Mercedes Navigatie gebruikt. Geen enkele losse app gedurende 6200km roundtrip Sicilie.
Het is wel handig als je let op laadprijzen, dan is een app net even sneller, en kun je wat gunstigere prijzen kiezen.
Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!
Idd, veel nieuwe EV's hebben die optie min of meer standaard in de navigatie en kun je zoeken op de route. Hangt er alleen van af hoe makkelijk en flexibel ze dat maken en welke info er beschikbaar is en of dat actueel is. Maar voor alle oudere EV's, en ook nieuwe waarbij het niet voldoet, is CT een welkome app.Scientific schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:45:
[...]
Bovendien wordt de navigatie van de EVs steeds beter. Route plannen in functie van SoC en beschikbare laders, overzicht van laders langs de route of op de bestemming, laadsnelheid, bezettingsgraad, prijzen,… het kan steeds vaker gewoon vanuit de standaard navigatie.
Heb 'm inmiddels gevonden via een Google search. Met een search in de playstore wilde hij niet tevoorschijn komen.multikoe schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 00:08:
[...]
Hij staat er gewoon in. Geen spatie en doorklikken als Google toch resultaten laat zien met een spatie.
Heb 'm ook geïnstalleerd. Ik kende de app al van iOS (telefoon van mijn vrouw) dus zie het nut ervan wel in @HansAuutB. Heb het nog niet geprobeerd, maar de mogelijkheid om deze app op Android Auto te krijgen maakt het meteen een stuk interessanter.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Klopt maar volgens mij ging het over scandinavie, daar krijg je dan een boete (behalve in DK) omdat de maximumsnelheid lager is en heb je dat systeem niet. Ik volg je logica deels maar je chargerende manier van het brengen helpt niet echt in een discussie.ikweethetbeter schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 22:57:
[...]
Met 130 op de snelweg zie je in Frankrijk precies wat benzine en diesel bij de eerstvolgende pomp kost en bij de pompen die volgen. Zo kun je vooraf besluiten welke pomp te nemen.
Leg het svp eens uit.pmiddeld schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:01:
[...]
Heb 'm inmiddels gevonden via een Google search. Met een search in de playstore wilde hij niet tevoorschijn komen.
Heb 'm ook geïnstalleerd. Ik kende de app al van iOS (telefoon van mijn vrouw) dus zie het nut ervan wel in @HansAuutB. Heb het nog niet geprobeerd, maar de mogelijkheid om deze app op Android Auto te krijgen maakt het meteen een stuk interessanter.
Dan gaat het me om de gratis versie.
Ik heb mijn overnachtingsplek in Zuid-Duitsland ingevoerd en CT komt met drie mogelijke routes. En op de gekozen route zijn dan snelladers zichtbaar.
Maar dat doet mijn auto ook en die suggereert ook stops.
En wat opvalt is dat laders binnen 30 km voor aankomst niet meer getoond worden.
Als jouw navigatie dat ook kan, dan is dat natuurlijk prima. Ik spreek alleen voor mezelf. Men heeft het hier vaak over het feit dat er niet gepland hoeft te worden waar te stoppen en te laden. Bij het ad hoc zoeken naar een snellader langs de route is deze app best handig. Je kunt ook nog filteren op aanbieder, dus als je bijv. alleen Tesla en Ionity prefereert, laat die alleen de snelladers van die aanbieders zien. De database is gebaseerd op die van Goingelectric.de, deze is, zeker in de Duitstalige landen, prima en compleet. Als er de laatste 30 km geen laders worden aangegeven, dan zijn deze er waarschijnlijk ook niet. Heb je ook andere bestemmingen geprobeerd?HansAuutB schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:45:
[...]
Leg het svp eens uit.
Dan gaat het me om de gratis versie.
Ik heb mijn overnachtingsplek in Zuid-Duitsland ingevoerd en CT komt met drie mogelijke routes. En op de gekozen route zijn dan snelladers zichtbaar.
Maar dat doet mijn auto ook en die suggereert ook stops.
En wat opvalt is dat laders binnen 30 km voor aankomst niet meer getoond worden.
Overigens heeft Chargefinder ook een dergelijke functie, maar 1) die werkt niet lekker op Android Auto, en 2) die geeft ook laders aan, die aan de "verkeerde" kant van de snelweg liggen (raststättes).
Dus origineel vertrokken 5 Aug en in 2 delen gereden, dit viel een partij tegen (zondag-maandag) veel file in Duitsland en Oostenrijk, beide dagen van 9 tot 18:00 moeten "rijden". Behalve gewone files ook veel pech gevallen (2 baans bergweggetje in Oostenrijk, 8-9% helling en dan een camper met pech halverwege bijvoorbeeld).
Laden ging met gemak, uiteindelijk gereden met ARBP Premium en een Dongle. Het werkt, maar het is niet altijd optimaal (heenreis), soms viel uit dat hij de weg tekende etc, er moet nog flink wat aan gewerkt worden om de navigatie zelf stabiel te krijgen heb ik het idee.
Met de IONITY in Affi en een BeCharge om de hoek van ons huisje was het eigenlijk geen enkel probleem om te laden op vakantie zelf.
Nu de terugreis, die moest vanwege mevrouw miauw in 1x daar keek ik met de ervaring van de heenreis niet echt naar uit. Dit ging eigenlijk verbazingwekkend goed, wederom ABRP met IONITY als voorkeur, en aangezien we nu al wat kilometers hadden gemaakt begreep ik ook beter het idee van ABRP (hiervoor gingen we laden waar aangegeven, maar soms ook veel meer dan de bedoeling was, dan sta je bij de volgende stop met nog teveel in de accu, omdat ABRP niet lief samenspeelde met mijn IOS Beta versie kon ik niet de route opnieuw laten berekenen vanaf de carplay, maar moest dit elke keer met de hand op de telefoon).
Enfin, rit terug IOS Beta en ABRP probleem opgelost, en nu laden naar percentage aangegeven door ABRP en weer op pad, in totaal 1240km met 6 stops gedaan, meeste stops van ~15-20 min, met een enkele uitschieter naar 32 (Kia Niro, dus laadcurve is niet echt een sterk punt).
Waar ik vorige vakantie (Pforzheim ~600km) gebroken uit de auto (Seat Leon Hatchback) stapte was dat nu na 1240km geen enkel probleem, geen last van mijn rug, en ondanks dat de rit ons 17 uur heeft gekost, viel het me mee hoe moe ik was. Het verplichtte stoppen zal zeker de reden hiervoor zijn, het waren elke keer stints van 1,5-2 uur en dan 20min laden (wandelen, plasje, koffie/broodje) en door, zelfs geen gezeur vanaf de achterbank. Auto met 16km op de teller (5%) thuis aan de muur gehangen.
Voor de heenreis was ik (bierviltje) ongeveer 70 euro kwijt aan laadkosten, de terugreis zal iets meer zijn omdat ik 2x bij een E-ON moest laden tegen een belachelijke 0,79 ct/KWH, dus gok dat die 1240 euro mij ~85 euro hebben gekost, zodra ik ben bijgekomen zal ik het eens precies uitrekenen.
Hoe dan ook, ik had zin in mijn eerste lange rit ervaring in de EV, en ja het is aanpassen, maar ik heb er geen spijt van, dit was een veel fijnere ervaring dan met de ICE vorig jaar.
DISCLAIMER: Ik vind het zelf ook leuk om uit te vogelen waar ik ga laden, wanneer ik geladen moet hebben voor de volgende uitstap op vakantie, etc etc, dus waar dit voor sommige misschien "extra werk" is is het voor mij even een 15 min savonds op de bank momentje waar ik de aankomende dag even plan en kijk of ik hem ergens kan laden.
Merk wel dat als ik op vakantie ben ik de accu veelal probeer boven de 50% te houden, ook al staat er niets geplanned dat meer dan 200km rijden is.
Heenreis: Totaal 68,82 euro voor 137,62kw (+25 euro voor 40kw laden bij overnachting).
Terugreis: Totaal 88.88 euro voor 179.8kw
Ik heb alleen even de "Reis" berekend, op de heenreis heb ik overnacht bij een huisje met een laadpaal, dus vandaar dat die ~40kw verschil heeft met de terugreis (voor die ~40kw heb ik overigens 25 euro betaald).
[ Voor 4% gewijzigd door YaNightmare op 16-08-2024 14:35 ]
1e dag 5 km voor overnachting zit een Ionity, laat CT niet zien.pmiddeld schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:24:
[...]
Als jouw navigatie dat ook kan, dan is dat natuurlijk prima. Ik spreek alleen voor mezelf. Men heeft het hier vaak over het feit dat er niet gepland hoeft te worden waar te stoppen en te laden. Bij het ad hoc zoeken naar een snellader langs de route is deze app best handig. Je kunt ook nog filteren op aanbieder, dus als je bijv. alleen Tesla en Ionity prefereert, laat die alleen de snelladers van die aanbieders zien. De database is gebaseerd op die van Goingelectric.de, deze is, zeker in de Duitstalige landen, prima en compleet. Als er de laatste 30 km geen laders worden aangegeven, dan zijn deze er waarschijnlijk ook niet. Heb je ook andere bestemmingen geprobeerd?
Overigens heeft Chargefinder ook een dergelijke functie, maar 1) die werkt niet lekker op Android Auto, en 2) die geeft ook laders aan, die aan de "verkeerde" kant van de snelweg liggen (raststättes).
2e dag 28 km voor overnachting zit een Ionity, laat CT niet zien.
3e dag halverwege eindbestemming zit een Ionity, laat CT niet zien.
Misschien moet ik CT via AA ervaren; zo op de mobiel begrijp ik het nut nog steeds niet.
Wat is jouw use-case? Kun je ons daar eens in meenemen?
Wel wat duurder dan Android lijkt 't? Ik zie dit in Android:PeterZ(on) schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:36:
[...]
/f/image/x9LDTeXJBoJmLNxbGpIiEp4H.png?f=fotoalbum_large)
De gratis variant is wel knap beperkt btw, niks te filteren, geen beschikbaarheid, geen AA of Carplay, standaard maximaal 300 laadpunten zo te zien, en standaard instelling filter op 75kW, 2 laadplekken, inclusief defecte laadplekken. Enige voordeel is dat je alle laadstations binnen 1,5 km van je route ziet, maar daarna moet je om de echt goede eruit te pikken eigenlijk nog een andere app pakken, of betalen voor Gold...
Die is wel bijzonder als de Ionity laadplekken direct aan de route liggen. En dan idd niets beter dan Maps, Chargemap, Chargefinder, of een willekeurige app van je MSP. De database is van goingelectric zeggen ze, die heb ik in websitevorm in het verleden ook gebruikt en die was completer dan Chargemap in Duitsland. Wel benieuwd welke Ionity stations je niet ziet.HansAuutB schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:15:
[...]
1e dag 5 km voor overnachting zit een Ionity, laat CT niet zien.
Misschien moet ik CT via AA ervaren; zo op de mobiel begrijp ik het nut nog steeds niet.
Het zijn blijkbaar allemaal Ionity's die ontbreken. In de app kun je selecteren welke aanbieders je zichtbaar wil hebben. Misschien staat hier Ionity uit?HansAuutB schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:15:
[...]
1e dag 5 km voor overnachting zit een Ionity, laat CT niet zien.
Mijn use-case zou de volgende zijn:
Stel ik ga op vakantie naar Milaan en ik heb een abo voor Tesla en Ionity daarvoor. Ik plan (ik rijd dus meestal niet ad hoc) mijn route met ABRP (bijv. 4 stops) en geef elke keer na het laden het adres van het volgende geplande station in Google maps (gewoon de telefoonapp). Als ik onderweg ben, blijkt dat ik vanwege file o.i.d. toch meer range over heb, of blijkt dat ik toch wat te hard heb gereden en waarschijnlijk het volgende laadpunt niet haal. Dan zou ik kunnen kijken op CT of er een Ionity- of Tesla-laadpunt verder weg of dichterbij zit (en zo nee dan misschien van een andere aanbieder) en door op het in CT gevonden laadpunt te klikken de route naar dat laadpunt in Google maps te krijgen.
Als je zonder planning rijdt, kun je de app gewoon gebruiken door (ruim) tegen de tijd dat je moet laden de app te raadplegen op laadpunten langs de weg. Je kunt de laadpalen ook nog filteren (aanbieder, aantal stalls, vermogen).
Oh, bij gratis geen AA?DeGroteMuis schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:53:
[...]
Wel wat duurder dan Android lijkt 't? Ik zie dit in Android:
[Afbeelding]
De gratis variant is wel knap beperkt btw, niks te filteren, geen beschikbaarheid, geen AA of Carplay, standaard maximaal 300 laadpunten zo te zien, en standaard instelling filter op 75kW, 2 laadplekken, inclusief defecte laadplekken. Enige voordeel is dat je alle laadstations binnen 1,5 km van je route ziet, maar daarna moet je om de echt goede eruit te pikken eigenlijk nog een andere app pakken, of betalen voor Gold...
[...]
Die is wel bijzonder als de Ionity laadplekken direct aan de route liggen. En dan idd niets beter dan Maps, Chargemap, Chargefinder, of een willekeurige app van je MSP. De database is van goingelectric zeggen ze, die heb ik in websitevorm in het verleden ook gebruikt en die was completer dan Chargemap in Duitsland. Wel benieuwd welke Ionity stations je niet ziet.
Ik zie de volgende Ionity niet: Illertissen, Affi, Carpi en misschien nog wel meer, ken ze niet allemaal, maar deze had ik iig verwacht.
Filteren werkt niet in de gratis versie. En AA nib ook niet.pmiddeld schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:55:
[...]
Het zijn blijkbaar allemaal Ionity's die ontbreken. In de app kun je selecteren welke aanbieders je zichtbaar wil hebben. Misschien staat hier Ionity uit?
Mijn use-case zou de volgende zijn:
Stel ik ga op vakantie naar Milaan en ik heb een abo voor Tesla en Ionity daarvoor. Ik plan (ik rijd dus meestal niet ad hoc) mijn route met ABRP (bijv. 4 stops) en geef elke keer na het laden het adres van het volgende geplande station in Google maps (gewoon de telefoonapp). Als ik onderweg ben, blijkt dat ik vanwege file o.i.d. toch meer range over heb, of blijkt dat ik toch wat te hard heb gereden en waarschijnlijk het volgende laadpunt niet haal. Dan zou ik kunnen kijken op CT of er een Ionity- of Tesla-laadpunt verder weg of dichterbij zit (en zo nee dan misschien van een andere aanbieder) en door op het in CT gevonden laadpunt te klikken de route naar dat laadpunt in Google maps te krijgen.
Als je zonder planning rijdt, kun je de app gewoon gebruiken door (ruim) tegen de tijd dat je moet laden de app te raadplegen op laadpunten langs de weg. Je kunt de laadpalen ook nog filteren (aanbieder, aantal stalls, vermogen).
Op de route wordt wel degelijk Ionity getoond, maar de genoemde mis ik iig.
Snelheid is hier niet relevant, dat de brandstofprijzen al van verre te zien zijn en in Frankrijk zelfs worden vergeleken met de prijzen van de volgorde tankstations wel.Sander schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:39:
Klopt maar volgens mij ging het over scandinavie, daar krijg je dan een boete (behalve in DK) omdat de maximumsnelheid lager is en heb je dat systeem niet. Ik volg je logica deels maar je chargerende manier van het brengen helpt niet echt in een discussie.
Goingelectric kent ze alle drie.HansAuutB schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:05:
[...]
Oh, bij gratis geen AA?
Ik zie de volgende Ionity niet: Illertissen, Affi, Carpi en misschien nog wel meer, ken ze niet allemaal, maar deze had ik iig verwacht.
Als ik navigeer naar Affi via de A22 krijg ik wel de Ionity te zien, maar niet de SuC, die zou ook net wat verder weg kunnen liggen. Ik wil je niet zomaar vragen naar je ingevoerde bestemming, maar als je echt vanaf de A22 door Affi gestuurd wordt, zou die zichtbaar moeten zijn lijkt me.
Carpi zie ik ook, maar die is een tikje verstopt. Bij mij zie ik Via delle Maglieie, Enel X •Ionity, totaal 6 stalls
Illertissen is wel erg lachwekkend.
@pmiddeld Het lijkt erop dat jij de betaalversie hebt? als dat zo is, ben ik wel benieuwd of jij deze wel ziet als je maximum distance to the route van 1,5 naar 2,5 of 5 of zo zet.
Oh, dat is mij dan zeker niet opgevallen of ze hebben het in de app verandert, anyway, een jaar abo wil ik toch ook niet want dat heb ik niet nodig. Iets van 5 euro voor een maand (30/31 dagen vanaf ingang) vind ik acceptabel, ik heb ze al een email gestuurd.DeGroteMuis schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:53:
[...]
Wel wat duurder dan Android lijkt 't? Ik zie dit in Android:
[Afbeelding]
[...]
Die is wel bijzonder als de Ionity laadplekken direct aan de route liggen. En dan idd niets beter dan Maps, Chargemap, Chargefinder, of een willekeurige app van je MSP. De database is van goingelectric zeggen ze, die heb ik in websitevorm in het verleden ook gebruikt en die was completer dan Chargemap in Duitsland. Wel benieuwd welke Ionity stations je niet ziet.
Dat ze zich alleen(?) op Goingelectric baseren vind ik niet direct een pluspunt want als ik daar op de site zelf kijk dan mis ik nogal wat in Fr en Sp.
En bij de gratis versie zitten ook laadstations binnen 1,5km van de route en die wil ik nu juist niet zien als ik op de tolweg zit.
De gratis versie bied mij denk ik weinig voordelen boven hoe ik het nu doe, en wil ik de betaalde versie nemen dan zal er toch eerst een mogelijkheid per maand moeten komen.
Ik mis ook IONITY Calais en Aire de baie de la Somme en welke nog meer? Mooie app maar dit maakt het helaas onbruikbaar omdat ik vooral IONITY en Fastned gebruik.HansAuutB schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:09:
[...]
Filteren werkt niet in de gratis versie. En AA nib ook niet.
Ik zie Ionity Holiday Inn Calais gewoon in de app CT. Of bedoel jij een andere? (Coquelles)Zapato schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 19:41:
[...]
Ik mis ook IONITY Calais en Aire de baie de la Somme en welke nog meer? Mooie app maar dit maakt het helaas onbruikbaar omdat ik vooral IONITY en Fastned gebruik.
Ionity wordt daar wel aangegeven maar ook Tesla zit daar en die laten ze, zeg maar, als eerste zien. Kijk je bij details, dan zie ook Ionity genoemd worden. Niet echt duidelijk vind ik, kunnen ze beter twee iconen gebruiken voor zo'n locatie.Zapato schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 19:41:
[...]
Ik mis ook IONITY Calais en Aire de baie de la Somme en welke nog meer? Mooie app maar dit maakt het helaas onbruikbaar omdat ik vooral IONITY en Fastned gebruik.
Tesla is daar Tesla Only. En inderdaad Coquelles.PeterZ(on) schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 20:10:
[...]
Ionity wordt daar wel aangegeven maar ook Tesla zit daar en die laten ze, zeg maar, als eerste zien. Kijk je bij details, dan zie ook Ionity genoemd worden. Niet echt duidelijk vind ik, kunnen ze beter twee iconen gebruiken voor zo'n locatie.
Edit: ik denk dat ik de filters te strak had ingesteld, ik zie ze nu wel.
[ Voor 8% gewijzigd door Zapato op 16-08-2024 20:50 ]
Going Electric is community based... Iedereen kan laadstations toevoegen (en onderhouden)... In de Duitstalige landen is de dekking zeer goed, daarbuiten inderdaad vaak minder. Maar dat kun je zelf oplossen.PeterZ(on) schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:34:
[...]
Dat ze zich alleen(?) op Goingelectric baseren vind ik niet direct een pluspunt want als ik daar op de site zelf kijk dan mis ik nogal wat in Fr en Sp.
Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh
Ik vind dat het vaak geromantiseerd is hoor… Gisteren terug gekomen vanaf Frankfurt airport en helaas weer onderweg moeten laden. Dit keer geen SUC gepakt, maar een lader onderweg aan de snelweg.
De eerste parking hadden 2 EnBW laders staan, waarvan 1 afgedekt. Bij de werkende lader helaas 1 poort bezet, de andere niet werkend te krijgen.
Volgende parking, weer 2 laders waarvan 1 afgedekt. Daar aan de lader gehangen, maar toen de andere poort in gebruik werd genomen halveerde ook hier mijn snelheid..
Begrijp me niet verkeerd, de Tesla is een prima auto zolang je thuis aan de lader kunt. Onderweg blijft het toch maar behelpen, ook met alle hulpmiddelen die ter beschikking staan.
Vandaag dan ook de keuze gemaakt dat de BMW X3 van mijn vrouw vervangen gaat worden door en X5 45e, welke ook de caravan kan/mag trekken en gebruikt gaat worden voor vakantieritten etc.
De Tesla blijft ook, maar zullen we anders gaan gebruiken. Gelukkig kunnen we ons deze ‘luxe’ permitteren en begrijp heel goed dat dit niet voor velen is weggelegd.
Sorry hoor, maar vanaf Frankfurt heb je langs de 3 toch minstens 10 locaties om te laden bij een SuC met minstens 10 stalls en dan ga jij laden bij duurdere en laadlocaties met een tweetal laders. Geen wonder dat het tegenvalt.Willianv schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 23:07:
Ik heb mijn Tesla Y LR AWD nu ongeveer 1,5 jaar. Een hele fijne auto, maar dat laden onderweg…..
Ik vind dat het vaak geromantiseerd is hoor… Gisteren terug gekomen vanaf Frankfurt airport en helaas weer onderweg moeten laden. Dit keer geen SUC gepakt, maar een lader onderweg aan de snelweg.
De eerste parking hadden 2 EnBW laders staan, waarvan 1 afgedekt. Bij de werkende lader helaas 1 poort bezet, de andere niet werkend te krijgen.
Volgende parking, weer 2 laders waarvan 1 afgedekt. Daar aan de lader gehangen, maar toen de andere poort in gebruik werd genomen halveerde ook hier mijn snelheid..
Begrijp me niet verkeerd, de Tesla is een prima auto zolang je thuis aan de lader kunt. Onderweg blijft het toch maar behelpen, ook met alle hulpmiddelen die ter beschikking staan.
Vandaag dan ook de keuze gemaakt dat de BMW X3 van mijn vrouw vervangen gaat worden door en X5 45e, welke ook de caravan kan/mag trekken en gebruikt gaat worden voor vakantieritten etc.
De Tesla blijft ook, maar zullen we anders gaan gebruiken. Gelukkig kunnen we ons deze ‘luxe’ permitteren en begrijp heel goed dat dit niet voor velen is weggelegd.

Zelfs op een zwarte zaterdag hebben we geen enkele keer problemen ervaren op vlak van laden, één keer was het nog geen vijf minuten wachten op een vrije lader, en alle andere keren direct kunnen beginnen, telkens Ionity snelladers. Met een maand Ionity Passport Power hebben we tijdens deze reis gemiddeld 6,9cent per kilometer gereden (afgerond naar boven), en ik rij niet als een ouwe lul. De maximumsnelheid ligt dus rond de 190km/h, en filerijden op adaptieve cruisecontrole doet hij ook goed.
Zelfs met enkel Ionityladers hebben we geen gevoel van een tekort aan laders, zowel qua locaties als hoeveelheid laadpalen per locatie, al zal dat laatste met de tijd wel mee moeten blijven schalen. Er is dus niet geladen bij de hotels omdat het daar duurder was dan langs de snelwegen en de backuplaadoplossingen hebben we niet nodig gehad.
[ Voor 2% gewijzigd door KrazyJay op 17-08-2024 06:33 . Reden: Spelling ]
Het is een open markt. Elke pas / app bepaald zijn eigen prijs. Verwacht je dan dat dit op elke laadpaal komt te staan?True schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:40:
[...]
In geen enkele andere markt is dat transparant te noemen. Een vergelijkbaar voorbeeld: een parkeergarage of parkeerplaats heeft altijd duidelijk de prijzen genoemd.
Op vakantie maak ik alleen gebruik van snelladers. Ik ben een beetje in de buurt aan het kijken waar ik zit. Ik heb één paal gevonden met een start tarief van €5,00 (ja echt). Daar bedank ik voor ondanks de laadpas van het werk.
Ik maak ook geen gebruik van palen met een tarief per minuut.
In NL weet ik ongeveer wat de palen kosten. SGZH1 of SGZH2 thuis, of vattenfall.
Parkeergarages vragen belachelijke prijzen. Daar ga ik ook niet laden. Als je een parkeer pas hebt betaal je voor die parkeerplaats touwens ook een andere prijs dan vermeld bij die parkeerplaats.
De laadpas die je gaat gebruiken moet bij je gebruik en lokatie passen. Dat is iets dat je (gelukkig) zelf mag uitzoeken. De overheid doet dat nog niet voor je.
Je kunt thuis al uitzoeken wat het laden kost bij fastned / ionity / shell / total. Dat is bij elk tankstation hetzelde. Kun je je aandacht bij het verkeer houden.ikweethetbeter schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 22:57:
[...]
Met 130 op de snelweg zie je in Frankrijk precies wat benzine en diesel bij de eerstvolgende pomp kost en bij de pompen die volgen. Zo kun je vooraf besluiten welke pomp te nemen.
Begrijp me niet verkeerd. Ik ben met de Tesla in mei 2023 naar het Gardameer geweest. Ik vond het helemaal geweldig en het laden onderweg vond ik prima.PeterZ(on) schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 23:19:
[...]
Sorry hoor, maar vanaf Frankfurt heb je langs de 3 toch minstens 10 locaties om te laden bij een SuC met minstens 10 stalls en dan ga jij laden bij duurdere en laadlocaties met een tweetal laders. Geen wonder dat het tegenvalt.
In december 2023 ben ik naar Samnaun/Zwitserland geweest. Het laden op de heenweg prima. Op locatie moeite moeten doen om een beschikbare lader te vinden. Vervolgens veel problemen gehad om deze aan de gang te krijgen. Op de terugweg drukte ondervonden met laden bij de SUC’s.
In februari 2024 naar Val Gardena geweest. Heenweg priima, wel weer druk met laden onderweg. Eerste overnachting bij een hotel in Ulm bij een grote Tesla SUC. Dag daarop naar de eindbestemming. Ook hier weer problemen om op locatie te laden. Weinig beschikbaar. Laden bij het appartment met de granny mocht niet.
Op de terugweg weer druk overal met laden (voorjaarsvakantie) en bij Karlsruhe een 35 minuten wachten om daarna met minimale snelheid te kunnen laden. Daarna zelf de navigatie overruled en de A61 gereden ipv de A3. Nadeel, geen SUC in de buurt en uiteindelijk 10km van de snelweg af bij een MC Donald’s kunnen laden nadat de paal vrij kwam. Met 2% over had ik geen andere keuze dan te wachten.
Daarom dit keer bewust gekozen om geen gebruik te maken van de SUC maar te laden aan de snelweg. Als ik net een vlucht van 12 uur heb gehad wil ik gewoon snel naar huis… dan maar duurder dan laden bij Tesla.
Al met al geeft me dit gewoon geen ontspannen gevoel en ben ik toch continu bezig of het laden wel tijdig gaat lukken.
Prima als je er anders instaat, maar wij gaan de Tesla niet meer voor dit soort ritten inzetten.
Dat is de keuze die je hebt en heet vrije markt.jvwou123 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:51:
[...]
Anwb vraagt de laadpaal prijs + 2 cent + 35 cent start tarief.
Shell een veel te hoog “standaard” tarief omdat er mensen zijn die dit niet willen uitzoeken
En zo zijn er nog meer passen. Je maakt dus een keuze die bij je past
Ik heb hier lang over nagedacht. Maar ik snap de keuze wel.Willianv schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 23:07:
Ik heb mijn Tesla Y LR AWD nu ongeveer 1,5 jaar. Een hele fijne auto, maar dat laden onderweg…..
Ik heb hetzelfe gehad, maar andersom.
Heb in 2016 mijn eerste auto gekocht, benzine uiteraard.
Zulke slechte ervaringen mee gehad kwa onderhoud kosten en benzine etc dat ik elektrisch ben gaan rijden.
Als 20'er (tegenwoordig 30'er) kon ik gewoon niet begrijpen hoe mensen zoveel geld per maand uit kunnen geven aan auto's. Sommige mensen hebben er inderdaad zelfs 2.
En de issues die jij had tja, dat is natuurlijk de vernieuwing transitie. Er zullen vroeger ook wel mensen zijn geweest die 2 autos kochten, benzine stations werkte niet en ze toch maar 1 auto inleverde om weer een paardenkoets te nemen.
Was dit de enige keer dat je zulke pech had met laden? Of al vaker gehad?
Persoonlijk heb ik zoiets namelijk niet echt mee gemaakt. Ja wel eens naar Zeeland en dan dat een lader het niet deed dus even naar de volgende, maar de problemen waren niet zo erg dat ik honderden euros per maand extra zou willen betalen aan benzine inderdaad.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Wellicht kan je in een Tesla niet zien welke niet-Tesla laadstations er zijn, hoeveel laders er zijn, en welke bezettingsgraad er is?Willianv schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 23:07:
Tja, Tesla is mooi als je Tesla-only blijft, maar er zijn merken die het inmiddels veel beter voor elkaar hebben om je te ondersteunen bij het vinden van een gepaste lader.
*knip*KrazyJay schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 23:19:
Dan kan ik daar een andere ervaringen tegenover zetten. Onlangs ben ik met het gezin naar Denemarken gereden (en terug) vanuit Vlaanderen met een Ioniq 6 LR RWD 18".
…ik rij niet als een ouwe lul. De maximumsnelheid ligt dus rond de 190km/h…
[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 22-08-2024 17:45 . Reden: offtopic ook niet heel constructief ]
Misschien was dat wel in Duitsland waar dat mag…Scientific schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 23:51:
[...]
Je rijdt dus als een jonge lul.
Sorry, maar aan 190 rijden op de openbare weg, dat is wat mij betreft misdadig.
Juist met een Tesla geef je de bestemming in en je ziet wat je route is en waar je moet laden en hoe druk het er is en dan kies jij een andere route waar amper laders zijn die ook nog eens bezet zijn of het niet doen. Volgens mij ligt het dan meer aan jou dan aan de auto of het laden. En ook op de 61 zijn er laders te vinden die wel werken, zoals Fastned in de buurt van Boppart.Willianv schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 23:42:
[...]
Op de terugweg weer druk overal met laden (voorjaarsvakantie) en bij Karlsruhe een 35 minuten wachten om daarna met minimale snelheid te kunnen laden. Daarna zelf de navigatie overruled en de A61 gereden ipv de A3. Nadeel, geen SUC in de buurt en uiteindelijk 10km van de snelweg af bij een MC Donald’s kunnen laden nadat de paal vrij kwam. Met 2% over had ik geen andere keuze dan te wachten.
Daarom dit keer bewust gekozen om geen gebruik te maken van de SUC maar te laden aan de snelweg. Als ik net een vlucht van 12 uur heb gehad wil ik gewoon snel naar huis… dan maar duurder dan laden bij Tesla.
Al met al geeft me dit gewoon geen ontspannen gevoel en ben ik toch continu bezig of het laden wel tijdig gaat lukken.
Goede keuze 👍.KrazyJay schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 23:19:
Dan kan ik daar een andere ervaringen tegenover zetten. Onlangs ben ik met het gezin naar Denemarken gereden (en terug) vanuit Vlaanderen met een Ioniq 6 LR RWD 18".
Groot bereik en snel weer vol.
Dat maakt het niet minder onverantwoordelijk. Niet voor niets is Duitsland een land dat “aan de top staat” qua verkeersdoden…Rogar schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 23:54:
[...]
Misschien was dat wel in Duitsland waar dat mag…
Volgens de EU valt dat best mee, https://www.europarl.euro...oden-in-de-eu-infografiekScientific schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 00:02:
[...]
Dat maakt het niet minder onverantwoordelijk. Niet voor niets is Duitsland een land dat “aan de top staat” qua verkeersdoden…
Maar goed, snel rijden is ook niet mijn ding, 100kmh is voor mij snel genoeg.
[ Voor 102% gewijzigd door twain4me op 22-08-2024 17:49 . Reden: offtopic ]
Er zit veel emotie in je post en dat is te begrijpen. Je wil inderdaad naar huis, logisch.Willianv schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 23:07:
Dit is een typisch voorbeeld van een probleem met de (Tesla) navigatie. Op jouw route zijn genoeg mogelijkheden om te laden, maar Tesla vertikt het om ze in de navigatie te zetten. Een extra app als Chargemap of ABRP is een goede aanvulling als je niet naar Tesla Superchargers wil.
Welkom thuis in ieder geval.
[ Voor 11% gewijzigd door Gr4mpyC3t op 17-08-2024 00:37 ]
Have you tried turning it off and on again?
Dank voor de bijdrage, en eerlijk gezegd kan ik het plaatsen. Ik heb het eerder ook al geschreven:Willianv schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 23:42:
[...]
Begrijp me niet verkeerd. Ik ben met de Tesla in mei 2023 naar het Gardameer geweest. Ik vond het helemaal geweldig en het laden onderweg vond ik prima.
In december 2023 ben ik naar Samnaun/Zwitserland geweest. Het laden op de heenweg prima. Op locatie moeite moeten doen om een beschikbare lader te vinden. Vervolgens veel problemen gehad om deze aan de gang te krijgen. Op de terugweg drukte ondervonden met laden bij de SUC’s.
In februari 2024 naar Val Gardena geweest. Heenweg priima, wel weer druk met laden onderweg. Eerste overnachting bij een hotel in Ulm bij een grote Tesla SUC. Dag daarop naar de eindbestemming. Ook hier weer problemen om op locatie te laden. Weinig beschikbaar. Laden bij het appartment met de granny mocht niet.
Prima als je er anders instaat, maar wij gaan de Tesla niet meer voor dit soort ritten inzetten.
- je kan pech hebben of mazzel, maar gemiddeld genomen ben je per 10 uur toch 30min langer onderweg.
- grootste verschil met benzine is echter inderdaad en zeer zeker dat je toch altijd wel met laden bezig bent. Waar je met benzine de pauzes en het tanken kan scheiden zal je met een EV elke pauze moeten benutten om te kunnen laden.
Of je dat prettig vind of niet is een persoonlijke keuze cq beleving. Daarbij kan gevoel voor milieu nog een rol spelen. En (meestal) de afweging tussen 4 dagen per jaar zo’n lange reis versus 361 dagen per jaar niet onderweg laden of tanken.
Daarbij kom ik met alle berichten op dit forum tot de conclusie dat de beschikbare navigatie software een wereld van verschil maakt. De discussies op dit forum zijn tussen mensen die al een auto hebben en er het beste van proberen te maken. Ik heb echter sterk het gevoel dat de mate van tevredenheid heel sterk gekoppeld is aan het functioneren van de navigatie software terwijl dat in de auto-keuze een compleet onderbelicht aspect is.
Ikzelf heb een ioniq5 en ben uiterst tevreden over de navigatie software. Binnen Europa waar in principe binnen 100km altijd wel een lader te vinden is hoef ik helemaal niks van te voren te plannen. Het display laat tijdens de reis netjes alle laders langs de route zien inclusief bezet/vrij. Daar kan je dan nog op inzoomen voor meer details.
Ik wil niet zeggen dat dit “het best van alles” is, maar als ik anderen zo hoor hebben die een andere ervaring. Ik wil dus vooral zeggen dat de navigatie software in hoge mate bepalend is voor de “laadstress ervaring”.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
[ Voor 99% gewijzigd door twain4me op 22-08-2024 17:50 . Reden: offtopic ]
[ Voor 94% gewijzigd door twain4me op 22-08-2024 17:51 ]
Bedankt voor het delen van je ervaring. Het is en blijft toch veel / meer gedoe dan je gewend bent, als je een lange rit gaat maken met een EV. En de toenemende drukte op de wegen en toename van de druk op de laadvoorzieningen zal in de nabije toekomst er niet beter op worden. Een lange rit met EV in rustige tijdstippen kan best ontspannen zijn, omdat de benodigde laadpauzes voor ontspanning zorgt, maar in het hoogseizoen met je gezin en de nodige files is het noodzakelijke laden in de drukte een vervelende bijkomstigheid.Willianv schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 23:42:
[...]
Begrijp me niet verkeerd. Ik ben met de Tesla in mei 2023 naar het Gardameer geweest. Ik vond het helemaal geweldig en het laden onderweg vond ik prima.
[ Voor 93% gewijzigd door twain4me op 22-08-2024 17:52 ]
[ Voor 93% gewijzigd door twain4me op 22-08-2024 17:53 ]
[ Voor 95% gewijzigd door twain4me op 22-08-2024 17:53 ]
Supercharger karlsruhe is een bijzondere. Heb er afgelopen maand ook gestaan. Relatief klein en relatief druk (denk ik). Zelf hoefde ik maar 5 min te wachten maar zag continue wel een rij staan.Willianv schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 23:42:
[...]
.
Op de terugweg weer druk overal met laden (voorjaarsvakantie) en bij Karlsruhe een 35 minuten wachten om daarna met minimale snelheid te kunnen laden.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
[ Voor 99% gewijzigd door twain4me op 22-08-2024 17:54 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Waar je reageerde op iemand die op een 'autobahn' 190 reed, zou je dan moeten weten hoeveel van die ongevallen op autosnelwegen gebeuren.
Dat de gevolgen van een (ernstig) ongeval bij hoge(re) snelheid zwaarder zijn klopt natuurlijk, maar ook dat schreef jij, en autoweek, niet.
Edit: je reageerde op de statistieken die @PeterZ(on) plaatste.
De steden die in dat artikel genoemd worden zijn vrij populair bij toeristen, dus daar is een waarde van aantal ongevallen per 10.000 inwoners ook niet goed houdbaar.
Excuses voor het off topic gaan, maar dit 'triggerde' me even.
[ Voor 5% gewijzigd door Peter-036 op 17-08-2024 09:06 . Reden: correctie ]
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Bron? Of onderbuik gevoel van je? In juli is het aandeel BEVs gewoon weer gestegen. Verkoop van auto’s daalt maar aandeel BEV stijgt gewoon.Andrehj schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 08:51:
[...]
… Het is niet voor niks dat de EV-verkopen momenteel achteruit hollen. …
https://rdc.nl/registratie-nieuwe-autos-daalt-met-62/
[ Voor 7% gewijzigd door Inspired op 17-08-2024 09:03 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Dat met mág ...is wat anders dan veilig.Rogar schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 23:54:
[...]
Misschien was dat wel in Duitsland waar dat mag…
Ik rij best vaak op de autobahn, maar 190 BLIJFT gevaarlijk tov overige verkeer incl. aanpassen van je snelheid... (wat jij natuurlijk doet maar het overige verkeer had-jou-niet-in- de-gaten)
ps: ik rij dus NIET 190 op de autobahn! ... ik probeer de 100 te halen... (leeftijd dus
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
*knip*
Als je een heel klein beetje de europa-brede en wereldwijde automarkt volgt, dan zie je dat momenteel overal de fabrikanten hard aan het bijsturen zijn, en verwachten nog veel langer dan een paar jaar geleden gedacht ICE's te produceren.
opzich leuke post, maar gewoon heel erg offtopic.
[ Voor 116% gewijzigd door twain4me op 22-08-2024 18:04 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik heb er altijd een hekel aan als mensen namens Jan Modaal spreken. Ik ken die Jan zelf niet.Andrehj schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 08:51:
[...]
En jij denkt dat een dergelijke chaos-markt ervoor gaat zorgen dat de EV's een succes worden?
Dit wordt zo helemaal niks. Het is niet voor niks dat de EV-verkopen momenteel achteruit hollen. Voor een paar fans of techneuten (nagenoeg allemaal met eigen oprit en dito laadpaal) gaat dit nog, maar Jan-modaal in een rijwoning wil die flauwekul helemaal niet. Die wil gewoon (net als met benzine/diesel) dat:
- De prijs vooraf duidelijk is (via bord of display)
- Het altijd werkt.
- Hij gewoon met zijn pinpas zonder app-flauwekul kan betalen.
Momenteel is door ontbrekende wetgeving en weinig samenwerking van aanbieders aan al die voorwaarden niet voldaan, en de gevolgen daarvan zie je in de verkoopcijfers terug.
Helemaal met je eens dat je op moet letten als de omstandigheden die snelheden überhaupt al toestaan.Hansieo schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 09:03:
[...]
Dat met mág ...is wat anders dan veilig.
Ik rij best vaak op de autobahn, maar 190 BLIJFT gevaarlijk tov overige verkeer incl. aanpassen van je snelheid... (wat jij natuurlijk doet maar het overige verkeer had-jou-niet-in- de-gaten)
ps: ik rij dus NIET 190 op de autobahn! ... ik probeer de 100 te halen... (leeftijd dus)
Disclaimer: ik rijd zelf nauwelijks te hard, hoogstens met het verkeer mee.
Ik reageerde alleen op iemand die meteen moet gaan roepen dat dat soort snelheden altijd misdadig zijn.
Hoezo gedwongen bij 1 aanbieder? K weet niet waar je woont, maar in het grootste deel van europa kun je om de kilometer of zo een andere pomp kiezen. En dus een andere leverancier. En dus andere prijzen. Die allemaal ongeveer gelijk zijn. Als je benzine tankt in NL betaal je ongeveer iets tussen de 1,88 en 1,99 (tenzij je op de snelweg wilt tanken dan is het duurder).Zapato schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:59:
[...]
Het is van de zotte dat ik bij een benzinepomp niet kan kiezen bij welke leverancier ik wil tanken. Je bent gedwongen dat te doen bij 1 aanbieder.
En dat staat bij de meeste pompen met een groot bord aangegeven. En of je nu met je rabo of ing pasje komt, tis net zo duur.
dat is offtopic, net als je reactie, reageer er dan gewoon niet op.
[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 22-08-2024 18:02 ]
Je kan bij de KIA toch zoeken naar laders op de route en ook filteren op aanbieder? Dan negeer je toch gewoon die laadplanning.dropie schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 09:30:
Zijn net terug vanuit Oostenrijk,lees hier vaak over problemen met laders,ik heb een EV6 en vind de navi van Kia ruk,dus ik heb gewoon op de ouderwetse manier alle Ionity snelladers op een papiertje geschreven op de route,vooraf al ongeveer bepaald waar ik wilde laden,en na het laden de volgende snellader ingevoerd,werkte goed,de navi van Kia wil je soms met nog 40% in de batterij laten laden,de navi bedenkt volgens mij niet hoe lang je bezig bent om van de snelweg af te gaan richting een lader. Heb over 925 km 4 keer geladen,tijd die ik kwijt was is 70 minuten,bij soc van 20% laden en bij 85% ongeveer weer vertrekken,heb een 58 kw batterij dus moet na dik 200 km weer laden. Een 77 kw uitvoering is veel duurder daarom de keuze voor deze versie. Scheelt misschien 1 keer extra laden. Was de eerste keer dat we met de EV op vakantie gingen,is me meegevallen.
Wij zijn woensdag aangekomen in Salzione onder het Gardameer met een Kia EV6 en wij vonden de navigatie fijn werken.dropie schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 09:30:
Zijn net terug vanuit Oostenrijk,lees hier vaak over problemen met laders,ik heb een EV6 en vind de navi van Kia ruk
Ga mijn ervaringen later nog wel delen.
Heb maandag de augustus update wel in de EV6 geladen dus weet niet of dat veel uitmaakt.
Van te voren wel verdiept in de laadpalen om een inschatting te kunnen maken en wat in een digitale notitie gezet just in case. Toch de eerste keer met een EV.
En vroeger deden mijn ouders niets anders toen de gastank achter in de auto van mijn vader lag.
Uiteindelijk alles op de Kia Navigatie gedaan met laadpalen filter op Ionity, Fastned en Allego.
In Italië filter eraf gehaald
Split screen waar links ingezoomde map navi stond en rechts de uitgezoomde.
Als we reden deden we rechts op het vergrootglas zoeken naar laadpalen en pakte we de volgende snellader.
Met het ingestelde filter pakte we onze keuze met afstand en tijd inschatting.
Dit werd uiteindelijk elke keer Ionity.
We reizen met jonge kinderen en ik en mijn partner wisselde elkaar om de 2 a 2,5 uur af. Zo konden er ook plaspauzes komen, even drinken en gingen we laden omdat het kon niet omdat het moest.
Elke stop had ik nog dik + 50% accu over. Alleen de laatste stop bij Affi niet toen zijn we halverwege Oostenrijk zonder extra laden naar Italië gereden.
Komen we op 30% aan in Affi en zit de auto in 20min weer op 90% ondanks 3 kwart van alle laadpalen bezet was, niets inleveren met snelheid.
Het is een genot om met de EV6 op vakantie te gaan. Vele malen relaxer dan met een brandstof auto.
De stops die we maken zouden we altijd hebben gemaakt daar ligt het niet aan.
Gewoon de manier van rijden met een elektrische auto is heerlijk.
[ Voor 10% gewijzigd door d-vine op 17-08-2024 10:30 ]
Rij al ruim 2 jaar EV en wat jij schetst is wel erg overdreven. Beetje goed kijken en geen enkel probleem. En zo wel dan blijf je prima rijden toch. 90% van alle vooroordelen verdwijnen als je paar maandjes EV rijdt.jvwou123 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 12:02:
[...]
Dank je. Kom er nu achter dat die paal van €1.37 in slovenie, net als alle andere palen van Chargepoint Austria in slovenie met de shell pas €1,37 zijn. Maar via chargepoint zelf zijn ze €0,41…
Daar wordt voor mij de reden om over te stappen naar een EV niet beter van. Misschien voor thuis een rondje om kerk, maar echt niet voor verder. Als 166 pasjes nodig hebt, met net zo veel apps om te weten of je opgelicht wordt. Daar pas ik voor.
Allereerst zal een ervaren camperaar zeggen dat een elektrische camper nog lang niet geschikt is voor iedereen, hooguit voor iemand die perse een elektrische camper wil hebben. En kennelijk ben jij door de verhuurder (daar ga ik dan maar vanuit) ook niet goed voorgelicht.jvwou123 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 09:39:
[...]
Alsof ik thuis per uur een andere leverancier kan kiezen.
Zoals de tesla het doet vind ik prima: duidelijk in de app hoeveel het kost, en in de piek iets duurder, en ongeacht waar je staat in een land, de prijs is het zelfde.
Afgelopen vakantie was voor mij de eerste ervaring met ev. We hadden een camper mee. En een shell pasje. Die niet op mijn naam staat. Dus hoe had ik het beste van te voren kunnen kijken wat de prijs is? Ik had nauwelijks een idee tot hoe ver ik kan komen. En een uur op een verlaten plek staan om te laden heb ik geen zin in. Dus steeds een plek gezocht waar je ondertussen iets anders kunt doen. Bv boodschappen. Als je dan bij de ene supermarkt €0,29 betaald per kWh en bij de ander betaal je €1,37. Dat vind je blijkbaar heel normaal?
Als je normale mensen die nu nog op brandstof rijden over wilt halen om elektrisch te rijden, moeten ze niet tegen dit soort onbegrijpbare prijsverschillen aan lopen. En zeker niet dat het afhangt van welk pasje je hebt en welke instellingen je in de app hebt? En waarom niet gewoon met je betaalpas betalen, zoals bij de benzinepomp?
Verder hoeft die Shell pas helemaal niet op jouw naam te staan om de prijzen van de Shell te weten te komen want die kun je gewoon op hun site opzoeken, https://www.shell.nl/elek.../vind-een-oplaadpaal.html
Dat je zegt dat het bij Tesla duidelijk is omdat alle prijzen binnen een land daar wel gelijk zijn is ook niet waar, het laat zien dat je je er niet echt in hebt verdiept. En dat is m.i. precies de reden dat jij nu ontevreden bent.
Verder heb ik al eerder gezegd dat je helemaal geen 166 laadpassen nodig hebt, met twee, want één is geen, kom je (bijna) overal. Verder hebben de grote aanbieders zoals Ionity of Fastned e.d. gewoon vaste prijzen. En nogmaals, laden is geen tanken, maar zolang je maar blijft vergelijken blijft het irriteren. Laat het los, draai die knop om of stop gewoon met de EV.
Heb die route wel in een fietsapp maar dat geeft wat probelen bij kruisingen/afslagen, die fietsapp neemt daar een beetje meer tijd voor hé...
Iemand hier ervaring mee en mogelijk zelf iets samengesteld in Google Maps oid? Zou welkom zijn!
Laden onderweg bij DC-laders is ook niet helemaal top zoals je wel kunt verwachten natuurlijk, van AC laden probeer ik af te blijven op vakanties, geen zin in verrassingen...
Ben nu aan het proberen om de route in ABRP te krijgen maar dat is wel monnikenwerk zeg dus mocht dat wiel al uitgevonden zijn dan houd ik me aanbevolen
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pMzYWmt36AFTe9Gb1cUFTQZL.jpg?f=user_large)
Kwam dit tegen: https://www.reisroutes.be...andes-alpes-franse-alpen/CorNlt schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 14:31:
Naar aanleiding van mooie beelden uit de Tour de France willen we nu de "Route des Grandes Alpes" een keer ervaren, van Thonon les Bains aan het meer van Geneve naar Menton aan de Middellandse Zee.
Heb die route wel in een fietsapp maar dat geeft wat probelen bij kruisingen/afslagen, die fietsapp neemt daar een beetje meer tijd voor hé...
Iemand hier ervaring mee en mogelijk zelf iets samengesteld in Google Maps oid? Zou welkom zijn!
Laden onderweg bij DC-laders is ook niet helemaal top zoals je wel kunt verwachten natuurlijk, van AC laden probeer ik af te blijven op vakanties, geen zin in verrassingen...
Ben nu aan het proberen om de route in ABRP te krijgen maar dat is wel monnikenwerk zeg dus mocht dat wiel al uitgevonden zijn dan houd ik me aanbevolen
[Afbeelding]
en
https://www.myrouteapp.co...honon-les-Bains-to-Menton
misschien nuttig ?
[ Voor 6% gewijzigd door tspawn op 17-08-2024 14:39 ]
Dat is toch niet zo moeilijk, daar zijn verschillende programma's voor, bijvoorbeeld GoogleMaps. Ik heb even snel wat gemaakt en kun je zelf helemaal aanpassen zoals je wilt, mits niet meer dan 10 tussenpunten (dacht ik) https://maps.app.goo.gl/y4ZNs8Y7yjySgvM69CorNlt schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 14:31:
Naar aanleiding van mooie beelden uit de Tour de France willen we nu de "Route des Grandes Alpes" een keer ervaren, van Thonon les Bains aan het meer van Geneve naar Menton aan de Middellandse Zee.
[Afbeelding]
Maar ook in de itnconverter of MyDrive van Tomtom kun je routes maken. Zo maak ik ook zelf mijn routes.
Edit. Ik zie er eentje staan in MyDrive van Tomtom, precies wat je zoekt denk ik.
Hier moet ik je ongelijk in geven mbt shell dsn. Als ik inlog op de site zie ik andere prijzen dan in de appPeterZ(on) schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:34:
[...]
Verder hoeft die Shell pas helemaal niet op jouw naam te staan om de prijzen van de Shell te weten te komen want die kun je gewoon op hun site opzoeken, https://www.shell.nl/elek.../vind-een-oplaadpaal.html
Dat is natuurlijk niet de bedoeling lijkt mij. Maar is dat niet exemplarisch want ik check er hier in de buurt twee en de prijs in de app en op de site zijn identiek, n.l. 53ct.lfah2000 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 15:35:
[...]
Hier moet ik je ongelijk in geven mbt shell dsn. Als ik inlog op de site zie ik andere prijzen dan in de app
Edit. Was er niet een actie deze maand met korting, misschien is dat de oorzaak. Dus ingelogd wel korting en niet ingelogd de normale prijs.
[ Voor 14% gewijzigd door PeterZ(on) op 17-08-2024 15:43 . Reden: Update ]
Ok, dan zou dat een bug kunnen zijn. Verder heb ik geen aandelen en ook niet de behoefte om jou te overtuigen. Ik vind het gewoon een geinige app en ga 'm uitproberen.HansAuutB schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:09:
[...]
Filteren werkt niet in de gratis versie. En AA nib ook niet.
Heb alleen Illertissen gecheckt met 5 km van de route af. Wordt niet getoond.DeGroteMuis schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:27:
[...]
Goingelectric kent ze alle drie.
Als ik navigeer naar Affi via de A22 krijg ik wel de Ionity te zien, maar niet de SuC, die zou ook net wat verder weg kunnen liggen. Ik wil je niet zomaar vragen naar je ingevoerde bestemming, maar als je echt vanaf de A22 door Affi gestuurd wordt, zou die zichtbaar moeten zijn lijkt me.
Carpi zie ik ook, maar die is een tikje verstopt. Bij mij zie ik Via delle Maglieie, Enel X •Ionity, totaal 6 stalls
Illertissen is wel erg lachwekkend.Afhankelijk van waar je de snelweg af gaat zou je die inderdaad kunnen missen omdat ie buiten de 1,5 km ligt die de app standaard aanhoudt, maar de McDonalds en Tesla SuC terplekke krijg je wel te zien als je bijvoorbeeld naar Memmingen navigeert. Nu zou het nog kunnen dat je net aan de grens van de 1,5 km zit, maar de SuC ligt juist iets verder weg dan de Ionity, dus dat mag het eigenlijk ook niet zijn.
@pmiddeld Het lijkt erop dat jij de betaalversie hebt? als dat zo is, ben ik wel benieuwd of jij deze wel ziet als je maximum distance to the route van 1,5 naar 2,5 of 5 of zo zet.
Ik heb overigens de gratis proefperiode voor 2 weken. Daarna gaat-ie er voorlopig weer af.
Die staat er gewoon bij?pmiddeld schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 16:17:
[...]
Heb alleen Illertissen gecheckt met 5 km van de route af. Wordt niet getoond.
Ik heb overigens de gratis proefperiode voor 2 weken. Daarna gaat-ie er voorlopig weer af.
Gecombineerd met Ionity totaal 20 stalls.
:strip_exif()/f/image/Jl31d25kQAxmEc3rJoQVLwGc.jpg?f=fotoalbum_large)
Je moet heel voorzichtig zijn met filters heb ik gemerkt.pmiddeld schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 16:17:
[...]
Heb alleen Illertissen gecheckt met 5 km van de route af. Wordt niet getoond.
Dat ging top, op kroatie na. Wij hadden ons wat verkeken op de zwarte zaterdagen in kroatie, laadfiles van 30 minuten bij de toch al dungezaaide superchargers die als ze vol bezet zijn ook nog maar weinig vermogen overhouden en dan dus ook nog lang aan het laden bent. iedereen gaat ook nog superlang aan de paal staan want als die toch maar 50kw geeft en je bij de volgende paal weer 40 minuten moet wachten tot je aan de beurt bent gaat iedereen tot 100% laden…Bij de Ionity laders zag het er niet beter uit, maar die geven vaak wel wat meer vermogen dan de oudere tesla laders
maar er staan er dus ook minder van.
Verder wat andere e-rijders gesproken en buiten de zwarte zaterdagen was het wel
ok, en de tip was dat er diverse lidl”s met een snellaadpaal zijn.
Stond verder ook een file van >25auto”s per tankpuntvoor het tankstation dus dat met de dinosaurusverbrander was het ook niet briljant.
Zowel de navigatie in de tesla als
ABPR kwamen er pas vlak voor aankomst achter dat de paal druk was.
De 50kw MOL laadpalen die bij diverse benzinetations in kroatie staan waren verder leeg. tegen de tijd dat ik de app aan de praat had om er gebruik van te kunnen maken was ik kroatie alweer uit dus ik weet niet of ze het ook doen.
Zwarte zaterdagen vermijden dus.
Zou ook kunnen,maar google maps bevalt me qua files etc ook veel beter,vind de Kia navigatie maar niks had hiervoor altijd VW en hun navigatie beviel me veel beter.PeterZ(on) schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 09:37:
[...]
Je kan bij de KIA toch zoeken naar laders op de route en ook filteren op aanbieder? Dan negeer je toch gewoon die laadplanning.
Ik heb 'm ook gevonden, hij staat samen met Tesla SuC Waschheld, maar is niet zichtbaar in de lijst.Azqi schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 16:35:
[...]
Die staat er gewoon bij?
Gecombineerd met Ionity totaal 20 stalls.
[Afbeelding]
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.