Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jvwou123
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:09
PeterZ(on) schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:34:
[...]

Allereerst zal een ervaren camperaar zeggen dat een elektrische camper nog lang niet geschikt is voor iedereen, hooguit voor iemand die perse een elektrische camper wil hebben. En kennelijk ben jij door de verhuurder (daar ga ik dan maar vanuit) ook niet goed voorgelicht.

Verder hoeft die Shell pas helemaal niet op jouw naam te staan om de prijzen van de Shell te weten te komen want die kun je gewoon op hun site opzoeken, https://www.shell.nl/elek.../vind-een-oplaadpaal.html

Dat je zegt dat het bij Tesla duidelijk is omdat alle prijzen binnen een land daar wel gelijk zijn is ook niet waar, het laat zien dat je je er niet echt in hebt verdiept. En dat is m.i. precies de reden dat jij nu ontevreden bent.

Verder heb ik al eerder gezegd dat je helemaal geen 166 laadpassen nodig hebt, met twee, want één is geen, kom je (bijna) overal. Verder hebben de grote aanbieders zoals Ionity of Fastned e.d. gewoon vaste prijzen. En nogmaals, laden is geen tanken, maar zolang je maar blijft vergelijken blijft het irriteren. Laat het los, draai die knop om of stop gewoon met de EV.
Sterker nog: niet alleen de ervaren camperaar, maar ook mijn collega’s die al jaren elektrisch rijden verklaarde me voor gek. Het was ook helemaal de bedoeling niet om met een ev camper op pad te gaan. De dag voor we gingen ging de diesel camper stuk. En hebben we dus zonder voorbereiding een ev camper gehuurd.

Het laden op zichzelf vond ik geen probleem. Af en toe dat je denkt: zelf was ik een lader verder gereden, maar zo ver kwam de accu niet. Ik verbaas me alleen over het verschil in prijzen, en dat het zo afhangt met welke app/pas je aankomt. En blijkbaar is het gek dat ik het laden vergelijk met tanken.

Uiteindelijk zijn we in 2,5 week door 8 landen gereden met een ev camper. Iets wat ik niet gek vind. Was een mooie rit. En ook duidelijk dat je prima op pad kan met een ev camper. We hadden zelfs de skottelbraai met op stroom. En inductie koken. Dus echt geen brandstof mee in de camper.

Die 166 pasjes komt verder terug uit dit topic, geen idee of dat letterlijk zo bedoeld is, of gekscherend.

Maar ik blijf bij mijn punt dat ik het vullen van iets om je auto voort te laten bewegen, of dat nou benzine, diesel, lpg of elektrisch is. Dat er zo’n wereld van verschil tussen zit, en dat ik me daar blijkbaar niet over mag verbazen. Als ik de reacties zo lees, lijkt het er op dat het heel normaal is om voordat je gaat laden eerst een rij met apps langs te gaan om te kijken welke pas/app vandaag bij de laadpaal het goedkoopst is.

Of miste ik iets waardoor het veel makkelijker kan? Dan zou ik voor de volgende ev reis graag willen weten wat ik kan doen om zonder veel gedoe niet te veel te betalen. Dus geen €1.37 per kWh terwijl het bij die zelfde laadpaal ook voor €0.41 kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:59
jvwou123 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 18:35:
Die 166 pasjes komt verder terug uit dit topic, geen idee of dat letterlijk zo bedoeld is, of gekscherend.
166 maar!? 384 zal je bedoelen! :9

Nee joh, laat je niet gek maken door een paar zuurpruimen in dit topic.
Voor sommigen is het blijkbaar allemaal niet weggelegd, soit het zij zo maar met een paar laadpassen en wat apps is het al prima te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

Lochnes schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 17:20:
afgelopen weken met model y naar Kroatië geweest, op heenweg 3 dagen gekampeerd in oostenrijk, terugweg 4 dagen in slovenie.
Dat ging top, op kroatie na. Wij hadden ons wat verkeken op de zwarte zaterdagen in kroatie, laadfiles van 30 minuten bij de toch al dungezaaide superchargers die als ze vol bezet zijn ook nog maar weinig vermogen overhouden en dan dus ook nog lang aan het laden bent. iedereen gaat ook nog superlang aan de paal staan want als die toch maar 50kw geeft en je bij de volgende paal weer 40 minuten moet wachten tot je aan de beurt bent gaat iedereen tot 100% laden…Bij de Ionity laders zag het er niet beter uit, maar die geven vaak wel wat meer vermogen dan de oudere tesla laders
maar er staan er dus ook minder van.
Verder wat andere e-rijders gesproken en buiten de zwarte zaterdagen was het wel
ok, en de tip was dat er diverse lidl”s met een snellaadpaal zijn.
Stond verder ook een file van >25auto”s per tankpuntvoor het tankstation dus dat met de dinosaurusverbrander was het ook niet briljant.
Zowel de navigatie in de tesla als
ABPR kwamen er pas vlak voor aankomst achter dat de paal druk was.
De 50kw MOL laadpalen die bij diverse benzinetations in kroatie staan waren verder leeg. tegen de tijd dat ik de app aan de praat had om er gebruik van te kunnen maken was ik kroatie alweer uit dus ik weet niet of ze het ook doen.
Zwarte zaterdagen vermijden dus.
Zit hier nog steeds in Kroatië (net boven Zagreb) en lokaal is het echt prima te doen. Vorige week zaterdag aangekomen en het drama de andere kant op qua files was echt niet normaal, we hadden medelijden met de mensen die urenlang file voor de boeg hadden.

Het is me wel opgevallen dat elke Kaufland supermarkt een lader op de parkeerplaats (vlakbij de ingang) heeft staan, nu al bij meerdere geweest en meestal 50kW maar ook al een 200kW lader tegengekomen.

Prima om even boodschappen te doen en onze 'kleine' 48kW accu weer wat voller te krijgen (vaak weer tot 100%). 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:16
[...]

Sterker nog: niet alleen de ervaren camperaar, maar ook mijn collega’s die al jaren elektrisch rijden verklaarde me voor gek. Het was ook helemaal de bedoeling niet om met een ev camper op pad te gaan. De dag voor we gingen ging de diesel camper stuk. En hebben we dus zonder voorbereiding een ev camper gehuurd.

Het laden op zichzelf vond ik geen probleem. Af en toe dat je denkt: zelf was ik een lader verder gereden, maar zo ver kwam de accu niet. Ik verbaas me alleen over het verschil in prijzen, en dat het zo afhangt met welke app/pas je aankomt. En blijkbaar is het gek dat ik het laden vergelijk met tanken.

Uiteindelijk zijn we in 2,5 week door 8 landen gereden met een ev camper. Iets wat ik niet gek vind. Was een mooie rit. En ook duidelijk dat je prima op pad kan met een ev camper. We hadden zelfs de skottelbraai met op stroom. En inductie koken. Dus echt geen brandstof mee in de camper.

Maar ik blijf bij mijn punt dat ik het vullen van iets om je auto voort te laten bewegen, of dat nou benzine, diesel, lpg of elektrisch is. Dat er zo’n wereld van verschil tussen zit, en dat ik me daar blijkbaar niet over mag verbazen. Als ik de reacties zo lees, lijkt het er op dat het heel normaal is om voordat je gaat laden eerst een rij met apps langs te gaan om te kijken welke pas/app vandaag bij de laadpaal het goedkoopst is.

Of miste ik iets waardoor het veel makkelijker kan? Dan zou ik voor de volgende ev reis graag willen weten wat ik kan doen om zonder veel gedoe niet te veel te betalen. Dus geen €1.37 per kWh terwijl het bij die zelfde laadpaal ook voor €0.41 kan.
Petje af hoor dat je die EV-camper hebt geaccepteerd, dat had ik denk ik niet gedaan want dat is nogal een verschil. Ik kijk al jaren naar een EV-camper, dus het is niet zo dat ik die categorisch afwijs, maar een dag voor vertrek.

Die 166 pasjes heb ik genoemd om aan te tonen dat de prijzen van al die pasjes/apps nooit bij een lader getoond gaan worden. Alleen van de CPO, de eigenaar/uitbater van de lader, is verplicht tot het daar tonen wat de kWh prijs is. Dus veel gaat het niet uitmaken.

En nogmaals, je hebt al die passen echt niet nodig, die zijn alleen voor verzamelaars, freaks en wie echt de allerlaagste prijs zoekt. Waarbij het bij dat laatste in de regel maar een tijdelijk genoegen is.

Overigens heb je dat te veel betalen helemaal zelf in de hand. Of je kijkt voor het laden van die paar pasjes/apps wat het daar kost, of je neemt een pas/app met een vaste prijs. Bijvoorbeeld Maingau is/was er zo eentje, die hebben vaste prijzen. DC laden kost daar overal 79ct, alleen in Duitsland is het 69ct. Dus neem zo'n pas/app en een paar andere en je weet precies waar je aan toe bent en met een klein beetje moeite wordt het alleen maar voordeliger. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jvwou123
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:09
PeterZ(on) schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 20:16:
[...]

Petje af hoor dat je die EV-camper hebt geaccepteerd, dat had ik denk ik niet gedaan want dat is nogal een verschil. Ik kijk al jaren naar een EV-camper, dus het is niet zo dat ik die categorisch afwijs, maar een dag voor vertrek.
Dank je wel. :) Het was: of een week wachten (van de 2,5), of elektrisch. Dus de uitdaging maar aangegaan.
PeterZ(on) schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 20:16:
[...]
Overigens heb je dat te veel betalen helemaal zelf in de hand. Of je kijkt voor het laden van die paar pasjes/apps wat het daar kost, of je neemt een pas/app met een vaste prijs. Bijvoorbeeld Maingau is/was er zo eentje, die hebben vaste prijzen. DC laden kost daar overal 79ct, alleen in Duitsland is het 69ct. Dus neem zo'n pas/app en een paar andere en je weet precies waar je aan toe bent en met een klein beetje moeite wordt het alleen maar voordeliger. :)
Dat teveel betalen heb je bij brandstof tanken ook zelf in de hand, alleen moet je bij elektrisch / brandstof op andere dingen letten.

Waar brandstof geen app is die echt aan kan geven hoe duur het waar is, is het bij elektrisch nergens gewoon tijdens het rijden te zien hoe duur het is. En waar je bij brandstof (over het algemeen) alleen met een bankpas of contant (zeker in het buitenland) kan betalen, kun je bij elektrisch vooral niet met bankpas/contant betalen.

ik had een shell pas meegekregen, en dus ook de shell app geïnstalleerd op mijn telefoon. Die heb ik alleen gebruikt om te kijken waar de palen stonden. Pas nadat ik de rekening kreeg, waarbij zelfs de verhuurder zoiets had van: huh, zo duur heb ik ze nog niet eerder gezien, ben ik gaan kijken in de app. En toen pas zag ik dat ie prijzen laat zien.

De Shell pas kreeg ik mee, omdat die bijna overal geaccepteerd wordt.

De bus heb ik opgehaald in Dortmund. Wel Nederlands kenteken.

Ik heb tijdens het hele rondje oost-europa alleen bij de laatste oplaadbeurt gehad dat het opladen niet werkte. Eerst bij een Mercedes dealer, die accepteerde de shell pas wel, had ook een goede prijs, maar de MB paal accepteerde de peugeot bus niet. Daarna doorgereden naar een Kaufland, die accepteerde geen pasjes, alleen de kaufland app. En daarvoor heb je een Duits of oost-europees mobiel nummer voor nodig (dus let op als je bij een Kaufland wilt laden, dat kost me best wat tijd, en veel frustratie). Dus daar laden ging ook niet. uiteindelijk bij een achteraf plek in een studentenbuurt geladen bij een t-mobile wijkcentrale. Best goede prijs, en snelladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
jvwou123 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 20:43:

Dat teveel betalen heb je bij brandstof tanken ook zelf in de hand, alleen moet je bij elektrisch / brandstof op andere dingen letten.

Waar brandstof geen app is die echt aan kan geven hoe duur het waar is, is het bij elektrisch nergens gewoon tijdens het rijden te zien hoe duur het is. En waar je bij brandstof (over het algemeen) alleen met een bankpas of contant (zeker in het buitenland) kan betalen, kun je bij elektrisch vooral niet met bankpas/contant betalen.
Daarom zeg ik ook altijd, tanken is geen laden en beiden hebben hun voor- en nadelen en vergelijken is zinloos. Geeft alleen maar stress.

Brandstof koop je van de tankstation eigenaar en betaal je ook direct, cash of pin.

Het laden doe je wel ergens fysiek maar betalen doe je meestal niet direct, gaat in de regel altijd via een een derde, de MSP.

Nu je bij snelladers ook met bankpas/cc moet kunnen betalen is dat alleen extra en geen vervanging. Dus er verander niks en makkelijker vind ik het ook niet en goedkoper gaat het ook niet worden. Een laadpas voor de lader houden en het laden begint en je ontvangt na afloop automatisch een rekening. Met bankpas is dat lastiger, pincode invoeren en niet automatisch een rekening.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:13
jvwou123 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 09:29:
[...]

Hoezo gedwongen bij 1 aanbieder? K weet niet waar je woont, maar in het grootste deel van europa kun je om de kilometer of zo een andere pomp kiezen. En dus een andere leverancier. En dus andere prijzen. Die allemaal ongeveer gelijk zijn. Als je benzine tankt in NL betaal je ongeveer iets tussen de 1,88 en 1,99 (tenzij je op de snelweg wilt tanken dan is het duurder).
En dat staat bij de meeste pompen met een groot bord aangegeven. En of je nu met je rabo of ing pasje komt, tis net zo duur.
Ik stond twee jaar geleden toch aan een Italiaanse pomp waar ik net op tijd (het stond alleen op de pomp aangegeven) zag dat een liter benzine 2,50€ kostte… waar de normale prijs nog geen 2€ was.

En met mijn BMW-pasje en Ionity abonnement betaal ik nu in elk land een vaste vooraf bepaalde prijs. Die voor Ionity laders ook nog eens erg voordelig is in veel landen. Bvb in Frankrijk (30cts/kWh) goedkoper dan dat ik thuis van het net afneem… En het BMW pasje blijkt ongeveer elke denkbare lader in Europa te dekken…

Ik wil maar zeggen: het hangt er maar een beetje van af welke auto je hebt en hoe je het zelf inricht.

Het is nog niet optimaal, maar met het goede pasje kom je al ver. En de rest is Europa reeds aan het regelen…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:53
Deze morgen van de ferry gereden in Dublin, dus nu twee weken rond rijden in Ierland.
Wat is dat one pedal toch zalig in de heuvels.

Ierland is niet dik bezaaid. We zijn met 50% van de ferry gereden en ons eerste hotel zat op 280km.
Ik had de Tesla navi aan gezet, en halverwege zat er een supercharger.
Nu was er een groot tankstation net voor, dus toch iets vroeger af gerede. Het was daar superdruk (met ook files aan de pompen), en dan staan daar amper 3 laders. Dus toch maar snel doorgereden naar een Tesla Supercharger V2 waar iedereen mooi een plaatsje tussen liet. We stonden met 4 te laden aan 8 palen. Prijzen voor electriciteit zijn goedkoop met 34ct.
En nu staat de auto heel rustig te laden aan het hotel met 3kW (1F-14A). Meer geven die dingen niet, maar ik was wel blij dat mijn gewone tag het prima deed.
Mobiel netwerk is zwak. TuneIn valt regelmatig uit, en dan zijn er blokjes op het scherm….

De komende dagen komen we minder binnen bereik van SuC. We zien wel hoe dat loopt.
Drukte van vandaag was misschien typisch voor zaterdag.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:43
[...]

De app Chargeprice misschien? Daar krijg je een overzicht van de mogelijke tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dropje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11-09 08:34

Dropje

Nissan Ariya Engage SV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dropje

Dropje

Nissan Ariya Engage SV

Enig idee hoe ik de proef op kan zeggen?
Bij installatie kwam daar een melding over maar dom genoeg niet onthouden 🫣

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Stylus
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:03
Ook ik mocht een lange rit met elektrische auto door Europa doen maar dan met caravan.

We zijn met onze Telsa Y rwd en caravan van 1350kg beladen naar Noord Italië geweest. Prettige range was 160km, dan nog z'n 15% over. Dit is ongeveer 1:40 a 2 uur rijden afhankelijk van verkeer/file. Hier en daar extra moeten stoppen voor een kort toiletbezoek. Reis was z'n 1000km en in twee dagen van 8 tot 5 gereden. Vanaf de laatste lader in Duitsland was het nog 200km precies naar huis, we zouden dan met 1% aankomen. Toch maar besloten om bij Duiven er kort wat bij te laden.

Zelf via https://supercharge.info/map elke volgende lader gezocht. Je kunt hier ook trailer friendly SuperChargers vinden. Hier en daar moeten afkoppelen maar het is ons 100% meegevallen.

Navigatie berekend ook de hoogteverschillen/klimmetjes, helemaal top. Gemiddeld verbruik van onze hele rit is 261Wh/km over 2600km. De rit met caravan was gemiddeld 290Wh/km.

Combinatie ligt prettig op de weg en het trekvermogen is heerlijk.

In totaal 5 mede EV rijders met caravan gespot, 4 Tesla's en 1 Kia EV6. Je hebt bij de laders en op de camping wel regelmatig een praatje waarbij mensen toch wel nieuwsgierig naar de ervaring zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 13:28

Freak187

geen

Knip

[ Voor 97% gewijzigd door Notna op 18-08-2024 11:54 . Reden: Niet een beetje; heel erg offtopic ]

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:32
Stylus schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 09:36:
Ook ik mocht een lange rit met elektrische auto door Europa doen maar dan met caravan.

We zijn met onze Telsa Y rwd en caravan van 1350kg beladen naar Noord Italië geweest. Prettige range was 160km, dan nog z'n 15% over. Dit is ongeveer 1:40 a 2 uur rijden afhankelijk van verkeer/file. Hier en daar extra moeten stoppen voor een kort toiletbezoek. Reis was z'n 1000km en in twee dagen van 8 tot 5 gereden. Vanaf de laatste lader in Duitsland was het nog 200km precies naar huis, we zouden dan met 1% aankomen. Toch maar besloten om bij Duiven er kort wat bij te laden.

Zelf via https://supercharge.info/map elke volgende lader gezocht. Je kunt hier ook trailer friendly SuperChargers vinden. Hier en daar moeten afkoppelen maar het is ons 100% meegevallen.

Navigatie berekend ook de hoogteverschillen/klimmetjes, helemaal top. Gemiddeld verbruik van onze hele rit is 261Wh/km over 2600km. De rit met caravan was gemiddeld 290Wh/km.

In totaal 5 mede EV rijders met caravan gespot, 4 Tesla's en 1 Kia EV6. Je hebt bij de laders en op de camping wel regelmatig een praatje waarbij mensen toch wel nieuwsgierig naar de ervaring zijn.
Mooi verslag.
Wat me iedere keer weer verbaast is hoe efficiënt de Tesla rijdt. Ik trek met een EV6 en verwacht op 333Wh/km+ uit te komen.
Dinsdag naar Umbrië in 3 dagen.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:16
Freak187 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 11:13:
Beetje off-topic, maar ik blijf me altijd verbazen waarom mensen 1300kg dwars door Europa willen zeulen.
Campings spelen er steeds beter op in om ter plaatse de accommodatie aan te bieden.
Je hebt 5 weken plezier van zo’n caravan maar daarna moet ie weer in de opslag (wat ook niet gratis is).
Je kunt prima vaker weg per jaar en er zijn mensen die gewoon hun eigen huisje op wielen willen hebben. Wij zitten liever in een villa met zwembad maar zo is iedereen verschillend. Je kunt je ook afvragen waarom je uberhaupt met een auto door Europa moet. In NL kun je ook prima vakantie vieren.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Beetje off-topic, maar ik blijf me altijd verbazen waarom mensen 1300kg dwars door Europa willen zeulen.
Campings spelen er steeds beter op in om ter plaatse de accommodatie aan te bieden.
Je hebt 5 weken plezier van zo’n caravan maar daarna moet ie weer in de opslag (wat ook niet gratis is).
offtopic en op deze manier flamerig

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 22-08-2024 18:16 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:48
Waarom nou zo'n voorzet om het topic weer van de rails te laten lopen?
Onnodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
Scientific schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 11:36:
[...]

Het is inderdaad compleet irrationeel en volgens mij ook iets wat steeds minder mensen zullen doen in de toekomst.
De verkoop van caravans en campers is nog nooit zo goed geweest als nu. En niet alleen in NL.

En terug on topic.

[ Voor 3% gewijzigd door HansAuutB op 18-08-2024 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:20

Sport_Life

Solvitur ambulando

Stylus schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 09:36:

Fijn dat het voor jou(w gezin) werkt, maar ik moet er toch echt niet aan denken om zo met kinderen naar Zuid Frankrijk te rijden , en mijn vrouw al helemaal niet! Het klinkt eerder als een (tijdrovende) hobby.

Ik zou eerder de conclusie trekken dat caravan rijden met een EV niet heel handig is ? (Zit zelf altijd in een huisje dus voor mij geld het niet, maar veel Nederlanders hebben wel een caravan)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:46
Sport_Life schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 12:44:
[...]

Fijn dat het voor jou(w gezin) werkt, maar ik moet er toch echt niet aan denken om zo met kinderen naar Zuid Frankrijk te rijden , en mijn vrouw al helemaal niet! Het klinkt eerder als een (tijdrovende) hobby.

Ik zou eerder de conclusie trekken dat caravan rijden met een EV niet heel handig is ? (Zit zelf altijd in een huisje dus voor mij geld het niet, maar veel Nederlanders hebben wel een caravan)
Met de juiste EV kun je denk ik ook wel 200-225km halen maar het blijft behelpen. Zo’n MY RWD heeft maar een kleine accu van ong 60kWh. Hij is ietsje zuiniger dan andere auto’s maar met die kleine accu blijf je dan toch steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:46
HansAuutB schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 11:26:
[...]

Mooi verslag.
Wat me iedere keer weer verbaast is hoe efficiënt de Tesla rijdt. Ik trek met een EV6 en verwacht op 333Wh/km+ uit te komen.
Dat scheelt toch maar ca 15%? 290 vs 333. Als je dan nog meeneemt dat Tesla’s altijd wat lager aangeven dan andere auto’s omdat niet al het verbruik wordt meegenomen scheelt het misschien nog 10% met jouw EV6.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:20
HansAuutB schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 11:26:
[...]

Mooi verslag.
Zonder te weten om wat voor model/type caravan het gaat is daar weinig over te zeggen. De ene caravan is hoger/breder/minder gestroomlijnd als de andere.

Het maakt voor de luchtweerstand nogal uit of je een hefdak-caravan hebt die in hoogte bijna volledig achter de auto verdwijnt en slechts 2m breed is, of dat je met een caravan rijdt die fors boven de auto uit steekt en 230cm of breder is.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:51

Arfman

Drome!

PeterZ(on) schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:53:
Het is eindelijk zover, de Chargingtime app voor Android is beschikbaar en is te vinden in de Playstore.
Wat moet ik hiermee? Na installatie en verplichte registratie kom ik erachter dat dit app nummer zoveel is die "maar een paar biertjes" per maand kost. Bovendien is de email in het Duits, in de app zelf is geen taal in te stellen maar kom ik ook veel taalfoutjes tegen, kortom: waarom verdient deze app het om gebruikt te worden?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorNlt
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 22:24
Ja, die had ik ook gevonden middels google, daar komt ook het kaartje met de juiste route en de gpx-file voor de fietsapp vandaan, maar helaas niets wat beter bruikbaar is met de auto dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tspawn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 11:48
CorNlt schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:46:
[...]

Ja, die had ik ook gevonden middels google, daar komt ook het kaartje met de juiste route en de gpx-file voor de fietsapp vandaan, maar helaas niets wat beter bruikbaar is met de auto dus
oh das ook niet handig, staat wel bij voor motor of auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
HansAuutB schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 12:04:
[...]

De verkoop van caravans en campers is nog nooit zo goed geweest als nu. En niet alleen in NL.

En terug on topic.
Het lijkt me toch vooral een Nederlandse absurditeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:41
Scientific schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 14:32:
[...]

Het lijkt me toch vooral een Nederlandse absurditeit.
In Nederland is het caravanbezit afgenomen, in Europa toegenomen. Voor de liefhebbers: https://pretwerk.nl/recre...21-procent-gegroeid/82974

En nu gaan we het weer hebben over lange reizen in Europa met een EV met of zonder caravan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-09 09:53
Zapato schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 14:39:
[...]

In Nederland is het caravanbezit afgenomen, in Europa toegenomen. Voor de liefhebbers: https://pretwerk.nl/recre...21-procent-gegroeid/82974

En nu gaan we het weer hebben over lange reizen in Europa met een EV met of zonder caravan.
Goed idee, ik ga komende donderdag naar Oostenrijk met mijn model 3P.
Geen planning, ik stap rond 3 uur in de nacht in de auto en zet de navigatie aan en ik zie wel hoe het gaat. :7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
Zapato schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 14:39:
[...]

iets meer ontopic en minder trollerig mag wel

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 22-08-2024 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:25
Dropje schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 08:49:
[...]

Enig idee hoe ik de proef op kan zeggen?
Bij installatie kwam daar een melding over maar dom genoeg niet onthouden 🫣
Onder uw Apple ID - abonnementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
Scientific schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 15:25:
[...]

In de meer ontwikkelde landen is het caravan bezit dus afgenomen volgens deze cijfers. Is logisch.
ook in Nederland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dropje

Dropje

Nissan Ariya Engage SV

RigolleM schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 16:15:
[...]

Onder uw Apple ID - abonnementen.
Gevonden! Hartelijk dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorNlt
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 22:24
PeterZ(on) schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 14:48:
[...]

Dat is toch niet zo moeilijk, daar zijn verschillende programma's voor, bijvoorbeeld GoogleMaps. Ik heb even snel wat gemaakt en kun je zelf helemaal aanpassen zoals je wilt, mits niet meer dan 10 tussenpunten (dacht ik) https://maps.app.goo.gl/y4ZNs8Y7yjySgvM69

Maar ook in de itnconverter of MyDrive van Tomtom kun je routes maken. Zo maak ik ook zelf mijn routes. :)

Edit. Ik zie er eentje staan in MyDrive van Tomtom, precies wat je zoekt denk ik.
Precies waar ik tegenaan loop in Google Maps, je moet zoveel tussenpunten opgeven (wat op zich al onoverzichtelijk is omdat ze niet in de juiste volgorde worden gezet) om exact die route te volgen anders wijkt Google daar weer net zo makkelijk vanaf als je daarmee 1 minuut sneller op het volgende punt bent.

Of het ligt aan mij dat ik niet weet hoe dat precies werkt, precies dit is wel makkelijker in ABRP waar je oneindig(?) gidspunten kunt ingeven, maar dat is dus wat ik bedoel met monnikenwerk hé :), daarbij wordt de navigatie van ABRP nogal eens bestempeld als onbetrouwbaar.

Je verwijst naar MyDrive van TomTom, maar hoe kom ik daar in, kan dat zo maar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
CorNlt schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 16:50:
[...]

Precies waar ik tegenaan loop in Google Maps, je moet zoveel tussenpunten opgeven (wat op zich al onoverzichtelijk is omdat ze niet in de juiste volgorde worden gezet) om exact die route te volgen anders wijkt Google daar weer net zo makkelijk vanaf als je daarmee 1 minuut sneller op het volgende punt bent.

Of het ligt aan mij dat ik niet weet hoe dat precies werkt, precies dit is wel makkelijker in ABRP waar je oneindig(?) gidspunten kunt ingeven, maar dat is dus wat ik bedoel met monnikenwerk hé :), daarbij wordt de navigatie van ABRP nogal eens bestempeld als onbetrouwbaar.

Je verwijst naar MyDrive van TomTom, maar hoe kom ik daar in, kan dat zo maar?
GM heeft het aantal tussenpunten beperkt en het daarmee verziekt. Voor een eenvoudige route lukt het wel maar niet als het wat ingewikkelder wordt.

Nadat ik een nieuwe TT heb aangeschaft ben ik MyDrive https://plan.tomtom.com gaan gebruiken, account bij TT had ik toch al. Dus die moet je aanmaken (denk ik) als je die nog niet hebt. Ik kan zou gauw die route niet laten zien maar lijkt mij precies wat je zoekt, het is een publieke route. Nu met mijn nieuwe TT is het ideaal, route maken en synchroniseren naar de TT.

ABRP gebruik ik niet en is daar ook niet voor bedoelt denk ik. Als je niets ziet in MyDrive is de ITN converter ideaal https://itn-converter.software.informer.com/1.9/ is gratis en zonder account te gebruiken. Die gebruik ik al vele jaren en kent vele bestandsformaten.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Laatst online: 10-09 23:29

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

Ff een reactie op de zure reacties van mensen die reageren op rijden met een caravan door Europa; leven en laten leven. Ik vlieg bijvoorbeeld niet omdat ik dit te vervuilend vind. Wanneer mensen hier echter wel voor kiezen respecteer ik dat. ( mijn persoonlijke mening over vakantie in hotels/ huisjes hoort hier bijvoorbeeld ook niet)
Ik rij met een caravan van max 1500 kg door Nederland met een RWD eitje. Dit gaat prima. Ik ben blij dat @Stylus dit verslagje schrijft. Dit is zeer relevant voor dit topic. Zeker voor mij omdat ik volgend jaar ook naar Frankrijk wil met mijn Tesla en mijn caravan. Ik weet nu dat dit heel goed mogelijk is wanneer de de juiste voorbereiding in acht neemt; zorgen voor goede laadmogelijkheden onderweg, rijden op een rustig moment en tenslotte rustig rijden bv achter een vrachtauto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Laatst online: 21:58
peerke 1960 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 17:37:
Ff een reactie op de zure reacties van mensen die reageren op rijden met een caravan door Europa; leven en laten leven. Ik vlieg bijvoorbeeld niet omdat ik dit te vervuilend vind. Wanneer mensen hier echter wel voor kiezen respecteer ik dat. ( mijn persoonlijke mening over vakantie in hotels/ huisjes hoort hier bijvoorbeeld ook niet)
Ik rij met een caravan van max 1500 kg door Nederland met een RWD eitje. Dit gaat prima. Ik ben blij dat @Stylus dit verslagje schrijft. Dit is zeer relevant voor dit topic. Zeker voor mij omdat ik volgend jaar ook naar Frankrijk wil met mijn Tesla en mijn caravan. Ik weet nu dat dit heel goed mogelijk is wanneer de de juiste voorbereiding in acht neemt; zorgen voor goede laadmogelijkheden onderweg, rijden op een rustig moment en tenslotte rustig rijden bv achter een vrachtauto.
Het is wel in de geest van het topic. Wanneer je stelt dat je wat sneller wilt doorrijden dan handig met de EV krijg je het zuur over je heen. Dat geldt dus klaarblijkelijk ook voor als je met een caravan op pad wilt. Jammer dat het leven en laten leven hier lastig is.

XXXVI

Acties:
  • +88 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:41
In de zomer van 2019 zwierven we met onze eigen (benzine-)auto over de Peloponnesos. In het stadje Gythion zagen we ’s avonds tijdens een wandelingetje over de kade van het haventje daar een bordje: “Veerboot naar Kreta, elke donderdag”. We komen al meer dan 30 jaar met enige regelmaat op (de zuidkust van) Kreta, maar nog nooit met eigen vervoer. Dus ik dacht: “wow, Kreta zo dichtbij, dat wil ik een keer doen”.

Sinds voorjaar 2023 rijden we elektrisch, maar vanwege omstandigheden is onze eerste vakantie met EV naar Noorwegen (lekker veel laadmogelijkheden) vorig jaar niet doorgegaan. We zijn toen wel op de valreep nog met de TGV naar Zuid-Frankrijk gereisd, en hebben daar een EV (VW ID.3) gehuurd. Op zich ook een leuke uitdaging, want in de streken die we doorkruisten was het aantal laadpalen ook erg dun gezaaid. Maar onze eigen auto was nog niet verder gekomen dan België. Dus voor deze zomer leek het ons een leuke uitdaging om te kijken of we dit (de zuidkust van Kreta) elektrisch zouden kunnen doen. Gedeeltelijk elektrisch dan toch (veerboten zijn vooralsnog niet elektrisch…).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJFrlRYKwvt-gOzmc7LvIqY7qqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wykTakaEwMVECDXuaBZltOtG.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat we beiden niet erg van lang autorijden houden, en het ook wel eens leuk vonden om te zien hoe het ook alweer is, zo’n autoslaaptrein (laatste keer was richting Zuid-Frankrijk, ergens halverwege de jaren ’90), hadden we die geboekt vanaf Düsseldorf tot aan Innsbruck (Oostenrijk).
Over die trein kan ik kort zijn: knetterduur, erbarmelijk aftands materieel, ontbijt is om te huilen, langzaam. Niet voor herhaling vatbaar dus. Maar desondanks toch leuk om ’s ochtends al de grens met Italië over te steken.
En omdat we dus niet zo van lang autorijden houden, hadden we ook de veerboot van Ancona (IT) naar Igoumenitsa (GR) geboekt (ongeveer 870km over zee). We hadden ruim twee dagen de tijd om het traject Innsbruck - Ancona (630km) te overbruggen, dus ook hier nergens haast.
Op deze trein- en bootreis na hadden we verder niets geboekt, ook niet voor de terugweg. Ook geen ANWB pechhulp ofzo, het moet natuurlijk wel een beetje avontuur blijven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XWSlG8IjSyEl-p4vNd6CZL3YVmM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3YWaKcHbcjT7ECZ4BZVNukpl.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb tijdens deze reis een nieuw fenomeen ontdekt: “omgekeerde laadstress”. Omdat de Griekse autoriteiten in hun oneindige wijsheid (…) bepaald hebben dat elektrische auto’s met niet meer dan 40% van hun accucapaciteit opgeladen op een veerboot mogen, moet je dus zorgen dat je niet met te veel acculading in de vertrekhaven aankomt. Hier deed zich eenzelfde fenomeen voor als bij laden (man: “dat kan nog makkelijk”, vrouw: “nee, ga maar wat eerder laden”). In plaats van het lekker ruim te nemen (soms sta je nog meer dan een uur in de volle zon te wachten met de airco op volle kracht), wilde de vrouw hier ook vooral niet met te veel acculading aankomen. Resultaat: we rolden soms op de bestemming van de boot af met krap 30%.
Overigens zijn we maar één keer gecontroleerd op het accuniveau (app laten zien), en dat was nota bene in Italië. In Griekenland zelf dus niet één keer, en ik begreep later pas dat er bij Griekse reders zoveel weerstand is tegen deze wetgeving, dat een aantal er van heeft gezegd er niet aan mee te werken. Dat hebben we dus ervaren. Toch doe je als brave Nederlander natuurlijk wat de lokale wetgeving voorschrijft…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F2SB9Ip1YCwDRs4JWfukLAE1HOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZDysieg3T5lnQDc2HE9gIX0i.jpg?f=fotoalbum_large

Toepasselijk dat de laadplek op bovenstaande foto ook meteen de invalidenparkeerplaats is. Elektrisch rijden in Griekenland kent namelijk drie handicaps:
  1. Kom je met de boot, dan sta je al 1-0 achter vanwege die 40% wetgeving
  2. Vervolgens is er weinig laadinfrastructuur
  3. Vind je dan toch een laadplek, dan is de kans heel groot dat daar al een Griek met een brandstofauto geparkeerd staat, en kun je wachten, of op zoek naar een volgende plek
Desondanks was het een heel ontspannen reis van ruim vijf weken, waar we op heel veel verschillende plaatsen vaak een dag of vier op dezelfde plek bleven, en dan weer doorreisden.
Met dank aan het verslag van tweaker @murdoch1980 was ik goed voorbereid. Ik had de vier laadapps die hij in z’n verslag noemt op m’n telefoon gezet, en eigenlijk pas in Griekenland accountjes aangemaakt. Dat ging allemaal erg soepel, en heb uiteindelijk maar twee apps (PPC blue en InCharge) gebruikt. Geen problemen met creditcards die geweigerd werden zoals in @murdoch1980's verslag, en ook het starten van laadsessies ging bijna overal vlekkeloos. Opmerkelijk was wel dat de PPC blue laders via de eigen app behoorlijk wat goedkoper zijn dan via bijv. Chargemap. Bij dezelfde lader in Chania (Kreta) heb ik in eerste instantie (want: nog geen accounts aangemaakt) Chargemap gebruikt: €0,83/kWh. Toen we daar dagen later nog eens gingen laden heb ik de PPC blue app gebruikt: €0,58/kWh. Wel de moeite dus.
Verder geen aparte laadpassen voor deze reis geregeld (we hebben er een stuk of vijf). We rijden in een Tesla, en buiten Griekenland alleen van Tesla SuperChargers gebruikgemaakt. Behalve dan bij een wegrestaurant in Italië, waar rond lunchtijd het een soort mierenhoop werd van mensen die hun auto op de afgeladen parkeerplaatsen wilden parkeren. Maar recht voor de deur van het restaurant, nog dichter bij de ingang dan de invalidenplaatsen, waren zes laadplekken ingericht, met DC-laders erbij. En er stond niemand, dus: ingeplugd. Kostte achteraf wel €0,90/kWh (ouch!), maar dat was het wel waard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJ1gl97H0ElCjcAmGr6i_OlSg7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uUtttQyx6DSEWVCeywmzakC6.jpg?f=fotoalbum_large

Ondanks dat verschillende Griekse en eigen laadapps (Chargemap bijv.) best mooi routes konden plannen, en ik een maandje ABRP genomen had, bleek uiteindelijk onze Tesla navigatie de gouden route te plotten tussen Parga en Piraeus: slechts één laadstop bij een SuperCharger vlakbij Patras, wow! Sommige andere apps stelden drie laadstops voor, en kenden deze miniscule SuperCharger-locatie met maar 4 (!) stalls (blijkbaar?) niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1tFmTRsjY4mTKrPnfrJJ84Ji3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nJO3GhweIBChGAKqMUsH83jE.jpg?f=fotoalbum_large

De Tesla werd dan wel weer erg nerveus als we "bijna te ver van bekende oplaadpunten" verwijderd waren. Deze boodschap moest soms telkens opnieuw worden weggeklikt. Als je "Opladers tonen" koos, kreeg je Tesla SuperChargers te zien die met een bootreis van 7 uur te bereiken waren... Googlen op de tekst "U bent bijna te ver verwijderd van bekende oplaadpunten" levert nul hits op, dus het is waarschijnlijk een melding die niet veel Tesla-rijders zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/582WQ39dVRC25MGCHhOdKcg46Qk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wfwjw6XuuQxzGimY1chgZ5Fs.jpg?f=fotoalbum_large

Verder was op onze omzwervingen door Griekenland het “snelladen” vaak aan niet-zo-heel-snelle 60kW laders. Op veel plekken stonden deze bij supermarkten van Sklaventis, en was daar dan een hele reeks 11kW laders (nooit in gebruik gezien), en twee DC “snelladers” (we waren meestal ook de enige). Zoals verwacht zagen we ook niet veel EV’s in Griekenland, en was het aantal varianten erg beperkt (9 van de 10 was Tesla). Op echt afgelegen plekken groeten Tesla-rijders elkaar ook, leuk.

Verder zijn we natuurlijk in heel wat ‘white spots’ geweest, plekken waar in de verste verte geen publieke laadpaal te vinden is. Grieken staan bekend om hun oneindige gastvrijheid, en ook wat laden aan een stopcontact betreft werken ze graag mee aan een oplossing. We konden overal waar we het vroegen de granny in een stopcontact bij de verhuurder van de accomodatie (hotel of appartement) inpluggen. Alleen had ik een fout gemaakt: de 25m haspel die ik vlak voor vertrek in de gauwigheid had meegepakt had ondanks de flinke buitendiameter, maar 1,5mm2 aders. Dat is te weinig, zeker voor z’n lange kabel. Bij onze eerste accomodatie (tussen Igoumenitsa en Parga in) wreekte dat zich al: het buitenstopcontact zat al een eind van de groepenkast verwijderd, en ik had deze verlengkabel alsnog nodig. De auto begon te klagen over een verlengsnoer dat werd gedetecteerd, en moest worden verwijderd (auto ‘zag’ nog maar 188V van de 230…). Dat was geen optie, dus heb ik het laadvermogen teruggeschroefd tot de auto niet langer klaagde. Resultaat: we hebben drie dagen aan de lader gehangen, toen was de auto 85% vol. Geen enkel probleem overigens, we hadden de auto ook niet nodig. We slenterden van ons appartementje naar het strandje, en ’s avonds naar één van de twee tavernaatjes. Het Griekse vakantieleven, dus.

In een stadje op Kreta heb ik bij de lokale electricien toch een nieuwe 15m verlengkabel van 3x2,5mm2 laten maken. Wel even met m’n neus er bovenop gestaan om te zien of het degelijk gedaan werd. Maar toen ik uitlegde dat het voor een auto was, kwam alles uit de kast: adereindhulzen, de goeie stekkers. Deze kabel overigens maar één keer gebruikt, want liever niet natuurlijk. Verder nooit geprobeerd om meer dan op 9A (± 2000W) te laden, meestal 6A. Je wilt toch het stopcontact van je gastheer/vrouw intact houden, en je bent in Griekenland toch iets minder zeker of het deugdelijk is aangelegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sW4Ven4dMwTeOcl_1w3oAUG1IdY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ezKGEX7U8vysmppwTi57vgct.jpg?f=fotoalbum_large

Op Kythira mochten we van gastheer Georgos de auto gewoon vlak naast het stopcontact parkeren, geen verlengkabel nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YCHYRtokHTiB5MT_4hUP3F4vc3Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZgLYHl83NEW6PebQvNJm8uN1.jpg?f=fotoalbum_large

We hadden ook een volledige kampeeruitrusting mee, maar hebben daar maar vijf dagen gebruik van gemaakt. Dat was wel superleuk, en de Griekse kindertjes op deze afgelegen camping vonden de Tesla prachtig (we hebben ze natuurlijk Beach Buggy Racing 2 laten spelen, en scheten mogen laten via de app). Laden was wel een ding daar: geen enkele publieke lader in de wijde omtrek. En ik wilde het niet op deze camping vragen. Dit was zo’n afgelegen plek, dat het überhaupt al een wonder is dat er (wat) stroom was. Maar ook niet nodig: er was hier een strand en er waren twee tavernaatjes. Precies goed.

Op Zakynthos (don’t ask), zaten we ook erg afgelegen, ver weg van het (inmiddels overweldigende) massatoerisme. Op het hele eiland zijn twee publieke laadlocaties, 22kW max. Kansloos dus. Maar ook hier was het buitenstopcontact bij ons appartementje de uitkomst. De automaat voor de groep waarop dit stopcontact zat klapte er op 6A (!) wel uit, maar die kon ik zelf, nadat ik het vermogen (nog verder) had teruggeschroefd gewoon weer omzetten. Tja, het duurt dan wat langer, maar dat is niet één keer een belemmering gebleken. Op kleinere Griekse eilanden rijd je al met al niet veel kilometers, en omdat je weet dat je bij vertrek maar met 40% acculading de boot op mag, heeft het vaak ook weinig zin om de auto helemaal vol te knallen.

Ik betaalde onze ‘hosts’ altijd €0,50 per gebruikte kWh, maar ze hadden zelf natuurlijk geen inzicht in wat we verbruikt hadden. Dus bij het vertrek overhandigde ik ze wat tientjes, legde ze uit wat het aantal kWh’s was dat we hadden verbruikt, en was het altijd van “eh, ja, bedankt”. Bij één hotel zei de eigenaar dat ie wel aan het kijken was naar een laadpaal voor z’n klanten, en dat als we volgend jaar komen, de paal er staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fyyDUQtuLGurPE7OpVvHXNAwyQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WvsRsaXnfB2fHsbtkajqX0a4.jpg?f=fotoalbum_large

In Gythion zat de enige publieke lader bij het tankstation, net buiten het stadje. Dus nu kwam het vouwfietsje dat we mee hadden eindelijk mooi van pas. Het bleek ook nog eens ontzettend leuk om op je fiets ’s avonds door zo’n bruisend stadje te rijden. Later hoorde ik van de locals dat er ook net twee nieuwe palen bijgekomen waren, bij de supermarkt. Dat waren deze twee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oWMxKEkKKvAbHcCn5fqYlfcxYKM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s8Rf36vYBkiQl9PfZQNtnxNH.jpg?f=fotoalbum_large

|:(

Als we vanuit het zuidelijkste punt van onze reis zelf zouden zijn teruggereden, zouden we volgens A Better Route Planner op 26 laadstops uitkomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B03KrR27UD1UCr9zpdgSzrWam58=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5stuu5m0qGgigqC1GDNDRCB2.jpg?f=fotoalbum_large

Geen idee of de parameters juist stonden, het lijkt me wat veel. Maar sowieso hadden we niet zo’n trek in bijna 3000km rijden. Dus terug ook de boot gepakt, nu vanaf Patras, dus minder rijden en (nog) langer varen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1FZgo78-Tg5MS2LdAAWeDUSlSXY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uLx23FS4uC1nQmbMx29zZ2FD.jpg?f=fotoalbum_large

Deze kaart heb ik zelf een beetje in elkaar geplakt. We hadden geen enkele tracking aan, en ook de kilometerstand bij wegrijden niet genoteerd. We wilden terug wel door Zwitserland (mooi), en niet door Duitsland (blèh), dus hebben we niet de snelste/kortste route gereden. We proberen niet meer dan 500km op een dag te rijden, dus ook lekker op tijd te stoppen. In Nancy wilden we laden en ook slapen. Bij toeval had ik het hotel geboekt naast de Tesla SuperCharger-locatie, maar dat niet door. Pas toen we gingen kijken of we iets konden drinken in het naastgelegen hotel kwam de naam van dat hotel me wel erg bekend voor. Ik bleek er inderdaad twee uur ervoor geboekt te hebben. Toen maar uitgeplugd, en de volgende ochtend tijdens ontbijt weer aangeplugd. Ook wel luxe.

We hebben de stops bij overvolle tankstations niet gemist, en laden geen enkele keer als vervelend of tijdrovend ervaren. Als je SuperChargers gebruikt, kom je soms ook nog op leuke plaatsen (in Italië bijv. onder een mooi winkelcentrum, waar tijdens het laden nog wat leuke kleding kon worden gescoord, kom daar maar eens om bij een tankstation langs de snelweg…).

Ondanks dat we ver van huis waren, uiteindelijk zelf “maar” ±4850km gereden. Dat is veel meer dan ik gevoelsmatig zou hebben geschat. Een erg fijne auto, dus. Ook op bergwegen was het telkens een feestje in de traagste der Tesla’s. Alleen waren we wel wat voorzichtiger op onverharde weggetjes die we altijd graag opzoeken, wetende dat het accupakket onder de auto niet heel erg houdt van uitstekende rotsen…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UtxCoVfgP9YHMGeTG5mLRHWjul4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wRumxy9Dfhjoovr161hP1uxi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 102% gewijzigd door TCMR op 19-08-2024 10:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zapato
TCMR schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 18:29:
In de zomer van 2019 zwierven we met onze eigen (benzine-)auto over de Peloponnesos. In het stadje Gythion zag ik ’s avonds tijdens een wandelingetje over de kade van het haventje daar een bordje: “Veerboot naar Kreta, elke donderdag”. We komen al meer dan 30 jaar met enige regelmaat op (de zuidkust van) Kreta, maar nog nooit met eigen vervoer. Dus ik dacht: “wow, Kreta zo dichtbij, dat wil ik een keer doen”.

Sinds voorjaar 2023 rijden we elektrisch, maar vanwege omstandigheden is onze eerste vakantie met EV naar Noorwegen (lekker veel laadmogelijkheden) vorig jaar niet doorgegaan. We zijn toen wel op de valreep nog met de TGV naar Zuid-Frankrijk gereisd, en hebben daar een EV (VW ID.3) gehuurd. Op zich ook een leuke uitdaging, want in de streken die we doorkruisten was het aantal laadpalen ook erg dun gezaaid. Maar onze eigen auto was nog niet verder gekomen dan België. Dus voor deze zomer leek het ons een leuke uitdaging om te kijken of we dit (de zuidkust van Kreta) elektrisch zouden kunnen doen. Gedeeltelijk elektrisch dan toch (veerboten zijn vooralsnog niet elektrisch…).

[Afbeelding]

Omdat we beiden niet erg van lang autorijden houden, en het ook weleens leuk vonden om te zien hoe het ook alweer is, zo’n autoslaaptrein (laatste keer was richting Zuid-Frankrijk, ergens halverwege de jaren ’90), hebben we die geboekt vanaf Düsseldorf tot aan Innsbruck (Oostenrijk). Over die trein kan ik kort zijn: knetterduur, erbarmelijk aftands materieel, ontbijt is om te huilen, langzaam. Niet voor herhaling vatbaar dus. Maar desondanks toch leuk om ’s ochtends al de grens met Italië over te steken.
En omdat we dus niet zo van lang autorijden houden, hadden we ook de veerboot van Ancona (IT) naar Igoumenitsa (GR) geboekt (ongeveer 870km over zee). We hadden ruim twee dagen de tijd om het traject Innsbruck - Ancona (630km) te overbruggen, dus ook hier nergens haast.
Op deze trein- en bootreis na hadden we verder niets geboekt, ook niet voor de terugweg. Ook geen ANWB pechhulp ofzo, het moet natuurlijk wel een beetje avontuur blijven.

[Afbeelding]

Ik heb tijdens deze reis een nieuw fenomeen ontdekt: “omgekeerde laadstress”. Omdat de Griekse autoriteiten in hun oneindige wijsheid (…) bepaald hebben dat elektrische auto’s met niet meer dan 40% van hun accucapaciteit opgeladen op een veerboot mogen, moet je dus zorgen dat je niet met teveel acculading in de vertrekhaven aankomt. Hier deed zich eenzelfde fenomeen voor als bij laden (man: “dat kan nog makkelijk”, vrouw: “nee, ga maar wat eerder laden”). In plaats van het lekker ruim te nemen (soms sta je nog meer dan een uur in de volle zon te wachten met je airco op volle kracht), wilde de vrouw hier ook vooral niet met teveel lading aankomen. Resultaat: we rolden soms op de bestemming van de boot af met krap 30%.
Overigens zijn we maar één keer gecontroleerd op het accuniveau (app laten zien), en dat was nota bene in Italië. In Griekenland zelf dus niet één keer, en ik begreep later pas dat er bij Griekse reders zoveel weerstand is tegen deze wetgeving, dat een aantal er van heeft gezegd er niet aan mee te werken. Dat hebben we dus ervaren. Toch doe je als brave Nederlander natuurlijk wat de lokale wetgeving voorschrijft…

[Afbeelding]

Toepasselijk dat de laadplek op bovenstaande foto ook meteen de invalidenparkeerplaats is. Elektrisch rijden in Griekenland kent namelijk drie handicaps:
  3. Vind je dan toch een laadplek, dan is de kans heel groot dat daar al een Griek met een brandstofauto geparkeerd staat, en kun je wachten, of op zoek naar een volgende plek
Desalniettemin was het een heel ontspannen reis van ruim vijf weken, waar we op heel veel verschillende plaatsen vaak een dag of vier op dezelfde plek bleven, en dan weer doorreisden.
Met dank aan het verslag van tweaker @murdoch1980 was ik goed voorbereid. Ik had de vier laadapps die hij in z’n verslag noemt op m’n telefoon gezet, en eigenlijk pas in Griekenland accountjes aangemaakt. Dat ging allemaal erg soepel, en heb uiteindelijk maar twee apps (PPC blue en InCharge) gebruikt. Geen problemen met creditcards die geweigerd werden zoals in @murdoch1980's verslag, en ook het starten van laadsessies ging bijna overal vlekkeloos. Opmerkelijk was wel dat de PPC blue laders via de eigen app behoorlijk wat goedkoper zijn dan via bijv. Chargemap. Bij dezelfde lader in Chania (Kreta) heb ik in eerste instantie (want: nog geen accounts aangemaakt) Chargemap gebruikt: €0,83/kWh. Toen we daar dagen later nog eens gingen laden heb ik de PPC blue app gebruikt: €0,58/kWh. Wel de moeite dus.
Verder geen aparte laadpassen voor deze reis geregeld (we hebben er een stuk of vijf). We rijden in een Tesla, en buiten Griekenland alleen van Tesla SuperChargers gebruikgemaakt. Behalve dan bij een wegrestaurant in Italië, waar rond lunchtijd het een soort mierenhoop wordt van mensen die hun auto op de afgeladen parkeerplaatsen willen parkeren. Maar recht voor de deur van het restaurant, nog dichter bij de ingang dan de invalidenplaatsen, waren zes laadplekken ingericht, met DC-laders erbij. En er stond niemand, dus: ingeplugd. Kostte achteraf wel €0,90/kWh (ouch!), maar dat was het wel waard.

[Afbeelding]

Ondanks dat verschillende Griekse laadapps en eigen laadapps (Chargemap bijv.) best mooi routes konden plannen, en ik een maandje ABRP genomen had, bleek uiteindelijk onze Tesla navigatie de gouden route te plotten tussen Parga en Piraeus: slechts één laadstop bij een SuperCharger vlakbij Patras, wow! Sommige andere apps stelden drie laadstops voor, en kenden deze miniscule SuperCharger-locatie met maar 4 (!) stalls (blijkbaar?) niet.

[Afbeelding]

De Tesla werd dan wel weer erg nerveus als we "bijna te ver van bekende oplaadpunten" verwijderd waren. Deze boodschap moest soms telkens opnieuw worden weggeklikt. Als je "Opladers tonen" koos, kreeg je Tesla SuperChargers te zien die met een bootreis van 7 uur te bereiken waren... Googlen op de tekst "U bent bijna te ver verwijderd van bekende oplaadpunten" levert 0 hits op, dus het is waarschijnlijk niet een melding die veel Tesla-rijders zien.

[Afbeelding]

Verder was op onze omzwervingen door Griekenland het “snelladen” vaak aan niet-zo-heel-snelle 60kW laders. Op veel plekken stonden deze bij supermarkten van Sklaventis, en was daar dan een hele reeks 11kW laders (nooit in gebruik gezien), en twee DC “snelladers” (we waren meestal ook de enige). Zoals verwacht zagen we ook niet veel EV’s in Griekenland, en was het aantal varianten erg beperkt (9 van de 10 was Tesla). Op echt afgelegen plekken groeten Tesla-rijders elkaar ook, leuk.

Verder zijn we natuurlijk in heel wat ‘white spots’ geweest, plekken waar in de verste verte geen publieke laadpaal te vinden is. Grieken staan bekend om hun oneindige gastvrijheid, en ook wat laden aan een stopcontact betreft werken ze graag mee aan een oplossing. We konden overal waar we het vroegen de granny in een stopcontact bij de verhuurder van de accomodatie (hotel of appartement) inpluggen. Alleen had ik een fout gemaakt: de 25m haspel die ik vlak voor vertrek in de gauwigheid had meegepakt had ondanks de flinke buitendiameter, maar 1,5mm2 aders. Dat is te weinig, zeker voor z’n lange kabel. Bij onze eerste accomodatie (tussen Igoumenitsa en Parga in) wreekte dat zich al: het buitenstopcontact zat al een eind van de groepenkast verwijderd, en ik had deze verlengkabel alsnog nodig. De auto begon te klagen over een verlengsnoer dat werd gedetecteerd, en moest worden verwijderd (auto ‘zag’ nog maar 188V van de 230…). Dat was geen optie, dus heb ik het laadvermogen teruggeschroefd tot de auto niet langer klaagde. Resultaat: we hebben drie dagen aan de lader gehangen, toen was de auto 85% vol. Geen enkel probleem overigens, we hadden de auto ook niet nodig. We slenterden van ons appartementje naar het strandje, en ’s avonds naar één van de twee tavernaatjes. Het Griekse vakantieleven, dus.

In een stadje op Kreta heb ik bij de lokale electricien toch een nieuwe 15m verlengkabel van 3x2,5mm2 laten maken. Wel even met m’n neus er bovenop gestaan om te zien of het degelijk gedaan werd. Maar toen ik uitlegde dat het voor een auto was, kwam alles uit de kast: adereindhulzen, de goeie stekkers. Deze kabel overigens maar één keer gebruikt, want liever niet natuurlijk. Verder nooit geprobeerd om meer dan op 9A (± 2000W) te laden, meestal 6A. Je wilt toch het stopcontact van je gastheer/vrouw intact houden, en je bent in Griekenland toch iets minder zeker of het deugdelijk is aangelegd.

[Afbeelding]

Op Kythira mochten we van gastheer Georgos de auto gewoon vlak naast het stopcontact parkeren, geen verlengkabel nodig.

We hadden ook een volledige kampeeruitrusting mee, maar hebben daar maar vijf dagen gebruik van gemaakt. Dat was wel superleuk, en de Griekse kindertjes op deze afgelegen camping vonden de Tesla prachtig (we hebben ze natuurlijk Beach Buggy Racing 2 laten spelen, en scheten mogen laten via de app). Laden was wel een ding daar: geen enkele publieke lader in de wijde omtrek. En ik wilde het niet op deze camping vragen. Dit was zo’n afgelegen plek, dat het überhaupt al een wonder is dat er (wat) stroom was. Maar ook niet nodig: er was hier een strand en er waren twee tavernaatjes. Niets nodig.

Op Zakynthos (don’t ask), zaten we ook erg afgelegen, ver weg van het (inmiddels overweldigende) massatoerisme. Op het hele eiland zijn twee publieke laadlocaties, 22kW max. Kansloos dus. Maar ook hier was het buitenstopcontact bij ons appartementje de uitkomst. De automaat voor de groep waarop dit stopcontact zat klapte er op 6A (!) wel uit, maar die kon ik zelf, nadat ik het vermogen (nog verder) had teruggeschroefd gewoon weer omzetten. Tja, het duurt dan wat langer, maar dat is niet één keer een belemmering gebleken. Op kleinere Griekse eilanden rijd je al met al niet veel kilometers, en omdat je weet dat je bij vertrek maar met 40% acculading de boot op mag, heeft het vaak ook weinig zin om de auto helemaal vol te knallen.

Ik betaalde onze ‘hosts’ altijd €0,50 per gebruikte kWh, maar ze hadden zelf natuurlijk geen inzicht in wat ik verbruikt had. Dus bij het vertrek overhandigde ik ze wat tientjes, legde ze uit wat het aantal kWh’s was dat ik had verbruikt, en was het altijd van “eh, ja, bedankt”. Bij één hotel zei de eigenaar dat ie wel aan het kijken was naar een laadpaal voor z’n klanten, en dat als ik volgend jaar kom, de paal er staat.

[Afbeelding]

In Gythion zat de enige publieke lader bij het tankstation, net buiten het stadje. Dus nu kwam het vouwfietsje dat ik mee had eindelijk mooi van pas. Het bleek ook nog eens ontzettend leuk om op je fiets ’s avonds door zo’n bruisend stadje te rijden. Later hoorde ik van de locals dat er ook net twee nieuwe palen bijgekomen waren, bij de supermarkt. Dat waren deze twee:

[Afbeelding]

Als we vanuit het zuidelijkste punt van onze reis zelf zouden zijn teruggereden, zouden we volgens A Better Route Planner op 26 laadstops uitkomen:

[Afbeelding]

Geen idee of de parameters juist stonden, het lijkt me wat veel. Maar sowieso hadden we niet zo’n trek in bijna 3000km rijden. Dus terug ook de boot gepakt, nu vanaf Patras, dus minder rijden en (nog) langer varen.

[Afbeelding]

Deze kaart heb ik zelf een beetje in elkaar geplakt. We hadden geen enkele tracking aan, en ook de kilometerstand bij wegrijden niet gecontroleerd. We wilden terug wel door Zwitserland (mooi), en niet door Duitsland (blèh), dus hebben we niet de snelste/kortste route gereden. We proberen niet meer dan 500km op een dag te rijden, dus ook lekker op tijd te stoppen. In Nancy wilden we laden en ook slapen. Bij toeval had ik het hotel geboekt naast de Tesla SuperCharger-locatie, maar dat niet door. Pas toen we gingen kijken of we iets konden drinken in het naastgelegen hotel kwam de naam van dat hotel me wel erg bekend voor. Ik bleek er inderdaad twee uur ervoor geboekt te hebben. Toen maar uitgeplugd, en de volgende ochtend tijdens ontbijt weer aangeplugd. Ook wel luxe. Als je SuperChargers gebruikt, kom soms best op leuke plaatsen (in Italië onder een mooi winkelcentrum, waar nog wat mooie kleding kon worden gescoord, kom daar maar eens om bij een tankstation langs de snelweg…).

Ondanks dat we ver van huis waren, uiteindelijk zelf “maar” ±4850km gereden. Dat is veel meer dan ik gevoelsmatig zou hebben geschat. Een erg fijne auto, dus. Ook op bergwegen was het telkens een feestje in de traagste der Tesla’s. Alleen waren we wel wat voorzichtiger op onverharde weggetjes die we altijd graag opzoeken, wetende dat het accupakket onder de auto niet heel erg houdt van uitstekende rotsen…

[Afbeelding]
Wat een prachtig verslag en wat een geweldig avontuur. Het brengt ook mooie herinneringen boven. In 1995 zijn wij met de auto naar Griekenland gereden (via ferry Brindisi - Igoumenitsa) en ook Gythion en Mani bezocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3FJAlZVqey-kikOs0_WBpCt5ZXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n9csDKx2PrwIWrNR2FOXUHxQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
@TCMR Wat een mooi verslag. Superbeleving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:23

Japie.G

Colour Classic

In de zomer van 2019 zwierven we met onze eigen (benzine-)auto over de Peloponnesos. In het stadje Gythion zag ik ’s avonds tijdens een wandelingetje over de kade van het haventje daar een bordje: “Veerboot naar Kreta, elke donderdag”. We komen al meer dan 30 jaar met enige regelmaat op (de zuidkust van) Kreta, maar nog nooit met eigen vervoer. Dus ik dacht: “wow, Kreta zo dichtbij, dat wil ik een keer doen”.

[Afbeelding]

Omdat we beiden niet erg van lang autorijden houden, en het ook weleens leuk vonden om te zien hoe het ook alweer is, zo’n autoslaaptrein (laatste keer was richting Zuid-Frankrijk, ergens halverwege de jaren ’90), hebben we die geboekt vanaf Düsseldorf tot aan Innsbruck (Oostenrijk). Over die trein kan ik kort zijn: knetterduur, erbarmelijk aftands materieel, ontbijt is om te huilen, langzaam. Niet voor herhaling vatbaar dus. Maar desondanks toch leuk om ’s ochtends al de grens met Italië over te steken.

[Afbeelding]

Ik heb tijdens deze reis een nieuw fenomeen ontdekt: “omgekeerde laadstress”. Omdat de Griekse autoriteiten in hun oneindige wijsheid (…) bepaald hebben dat elektrische auto’s met niet meer dan 40% van hun accucapaciteit opgeladen op een veerboot mogen, moet je dus zorgen dat je niet met teveel acculading in de vertrekhaven aankomt. Hier deed zich eenzelfde fenomeen voor als bij laden (man: “dat kan nog makkelijk”, vrouw: “nee, ga maar wat eerder laden”). In plaats van het lekker ruim te nemen (soms sta je nog meer dan een uur in de volle zon te wachten met je airco op volle kracht), wilde de vrouw hier ook vooral niet met teveel lading aankomen. Resultaat: we rolden soms op de bestemming van de boot af met krap 30%.

[Afbeelding]

Desalniettemin was het een heel ontspannen reis van ruim vijf weken, waar we op heel veel verschillende plaatsen vaak een dag of vier op dezelfde plek bleven, en dan weer doorreisden.
Verder geen aparte laadpassen voor deze reis geregeld (we hebben er een stuk of vijf). We rijden in een Tesla, en buiten Griekenland alleen van Tesla SuperChargers gebruikgemaakt. Behalve dan bij een wegrestaurant in Italië, waar rond lunchtijd het een soort mierenhoop wordt van mensen die hun auto op de afgeladen parkeerplaatsen willen parkeren. Maar recht voor de deur van het restaurant, nog dichter bij de ingang dan de invalidenplaatsen, waren zes laadplekken ingericht, met DC-laders erbij. En er stond niemand, dus: ingeplugd. Kostte achteraf wel €0,90/kWh (ouch!), maar dat was het wel waard.

[Afbeelding]

Ondanks dat verschillende Griekse laadapps en eigen laadapps (Chargemap bijv.) best mooi routes konden plannen, en ik een maandje ABRP genomen had, bleek uiteindelijk onze Tesla navigatie de gouden route te plotten tussen Parga en Piraeus: slechts één laadstop bij een SuperCharger vlakbij Patras, wow! Sommige andere apps stelden drie laadstops voor, en kenden deze miniscule SuperCharger-locatie met maar 4 (!) stalls (blijkbaar?) niet.

[Afbeelding]

De Tesla werd dan wel weer erg nerveus als we "bijna te ver van bekende oplaadpunten" verwijderd waren. Deze boodschap moest soms telkens opnieuw worden weggeklikt. Als je "Opladers tonen" koos, kreeg je Tesla SuperChargers te zien die met een bootreis van 7 uur te bereiken waren... Googlen op de tekst "U bent bijna te ver verwijderd van bekende oplaadpunten" levert 0 hits op, dus het is waarschijnlijk niet een melding die veel Tesla-rijders zien.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

We hadden ook een volledige kampeeruitrusting mee, maar hebben daar maar vijf dagen gebruik van gemaakt. Dat was wel superleuk, en de Griekse kindertjes op deze afgelegen camping vonden de Tesla prachtig (we hebben ze natuurlijk Beach Buggy Racing 2 laten spelen, en scheten mogen laten via de app). Laden was wel een ding daar: geen enkele publieke lader in de wijde omtrek. En ik wilde het niet op deze camping vragen. Dit was zo’n afgelegen plek, dat het überhaupt al een wonder is dat er (wat) stroom was. Maar ook niet nodig: er was hier een strand en er waren twee tavernaatjes. Niets nodig.

Ik betaalde onze ‘hosts’ altijd €0,50 per gebruikte kWh, maar ze hadden zelf natuurlijk geen inzicht in wat ik verbruikt had. Dus bij het vertrek overhandigde ik ze wat tientjes, legde ze uit wat het aantal kWh’s was dat ik had verbruikt, en was het altijd van “eh, ja, bedankt”. Bij één hotel zei de eigenaar dat ie wel aan het kijken was naar een laadpaal voor z’n klanten, en dat als ik volgend jaar kom, de paal er staat.

[Afbeelding]

In Gythion zat de enige publieke lader bij het tankstation, net buiten het stadje. Dus nu kwam het vouwfietsje dat ik mee had eindelijk mooi van pas. Het bleek ook nog eens ontzettend leuk om op je fiets ’s avonds door zo’n bruisend stadje te rijden. Later hoorde ik van de locals dat er ook net twee nieuwe palen bijgekomen waren, bij de supermarkt. Dat waren deze twee:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deze kaart heb ik zelf een beetje in elkaar geplakt. We hadden geen enkele tracking aan, en ook de kilometerstand bij wegrijden niet gecontroleerd. We wilden terug wel door Zwitserland (mooi), en niet door Duitsland (blèh), dus hebben we niet de snelste/kortste route gereden. We proberen niet meer dan 500km op een dag te rijden, dus ook lekker op tijd te stoppen. In Nancy wilden we laden en ook slapen. Bij toeval had ik het hotel geboekt naast de Tesla SuperCharger-locatie, maar dat niet door. Pas toen we gingen kijken of we iets konden drinken in het naastgelegen hotel kwam de naam van dat hotel me wel erg bekend voor. Ik bleek er inderdaad twee uur ervoor geboekt te hebben. Toen maar uitgeplugd, en de volgende ochtend tijdens ontbijt weer aangeplugd. Ook wel luxe. Als je SuperChargers gebruikt, kom soms best op leuke plaatsen (in Italië onder een mooi winkelcentrum, waar nog wat mooie kleding kon worden gescoord, kom daar maar eens om bij een tankstation langs de snelweg…).

[Afbeelding]
Genot om te lezen. Dank voor het mooie verslag.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• peerke 1960

peerke 1960

ephymerous schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 18:22:
[...]

Het is wel in de geest van het topic. Wanneer je stelt dat je wat sneller wilt doorrijden dan handig met de EV krijg je het zuur over je heen. Dat geldt dus klaarblijkelijk ook voor als je met een caravan op pad wilt. Jammer dat het leven en laten leven hier lastig is.
Het gaat er meer om dat je ook niet persoonlijk wordt. Aangeven dat de reis langer duurt dan jou lief is; prima. Roepen dat reizen met een caravan infantiel is ( mijn vertaling); weinig respectvol en op de persoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peerke 1960

peerke 1960

@TCMR , prachtig verhaal, mooi opgeschreven, leest lekker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-09 08:39
jvwou123 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 20:43:
Daarna doorgereden naar een Kaufland, die accepteerde geen pasjes, alleen de kaufland app. En daarvoor heb je een Duits of oost-europees mobiel nummer voor nodig (dus let op als je bij een Kaufland wilt laden, dat kost me best wat tijd, en veel frustratie). Dus daar laden ging ook niet.
Tip voor de volgende keer. Bij kaufland kun je ook betalen met de Lidl-app (lidl en kaufland horen bij hetzelfde bedrijf (Schwarz Gruppe))

[ Voor 0% gewijzigd door keko12 op 19-08-2024 08:04 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• murdoch1980
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20:51
Top verhaal en een heel stuk avontuurlijker dan mijn Griekenland reis vorig jaar :)
goed om te lezen dat Incharge bij jou wel werkte, dat is toch de grootste langs de snelwegen daar
In de zomer van 2019 zwierven we met onze eigen (benzine-)auto over de Peloponnesos. In het stadje Gythion zagen we ’s avonds tijdens een wandelingetje over de kade van het haventje daar een bordje: “Veerboot naar Kreta, elke donderdag”. We komen al meer dan 30 jaar met enige regelmaat op (de zuidkust van) Kreta, maar nog nooit met eigen vervoer. Dus ik dacht: “wow, Kreta zo dichtbij, dat wil ik een keer doen”.

[Afbeelding]

Omdat we beiden niet erg van lang autorijden houden, en het ook wel eens leuk vonden om te zien hoe het ook alweer is, zo’n autoslaaptrein (laatste keer was richting Zuid-Frankrijk, ergens halverwege de jaren ’90), hadden we die geboekt vanaf Düsseldorf tot aan Innsbruck (Oostenrijk).
Over die trein kan ik kort zijn: knetterduur, erbarmelijk aftands materieel, ontbijt is om te huilen, langzaam. Niet voor herhaling vatbaar dus. Maar desondanks toch leuk om ’s ochtends al de grens met Italië over te steken.

[Afbeelding]

Ik heb tijdens deze reis een nieuw fenomeen ontdekt: “omgekeerde laadstress”. Omdat de Griekse autoriteiten in hun oneindige wijsheid (…) bepaald hebben dat elektrische auto’s met niet meer dan 40% van hun accucapaciteit opgeladen op een veerboot mogen, moet je dus zorgen dat je niet met teveel acculading in de vertrekhaven aankomt. Hier deed zich eenzelfde fenomeen voor als bij laden (man: “dat kan nog makkelijk”, vrouw: “nee, ga maar wat eerder laden”). In plaats van het lekker ruim te nemen (soms sta je nog meer dan een uur in de volle zon te wachten met de airco op volle kracht), wilde de vrouw hier ook vooral niet met teveel acculading aankomen. Resultaat: we rolden soms op de bestemming van de boot af met krap 30%.

[Afbeelding]

Desondanks was het een heel ontspannen reis van ruim vijf weken, waar we op heel veel verschillende plaatsen vaak een dag of vier op dezelfde plek bleven, en dan weer doorreisden.
Verder geen aparte laadpassen voor deze reis geregeld (we hebben er een stuk of vijf). We rijden in een Tesla, en buiten Griekenland alleen van Tesla SuperChargers gebruikgemaakt. Behalve dan bij een wegrestaurant in Italië, waar rond lunchtijd het een soort mierenhoop werd van mensen die hun auto op de afgeladen parkeerplaatsen wilden parkeren. Maar recht voor de deur van het restaurant, nog dichter bij de ingang dan de invalidenplaatsen, waren zes laadplekken ingericht, met DC-laders erbij. En er stond niemand, dus: ingeplugd. Kostte achteraf wel €0,90/kWh (ouch!), maar dat was het wel waard.

[Afbeelding]

Ondanks dat verschillende Griekse en eigen laadapps (Chargemap bijv.) best mooi routes konden plannen, en ik een maandje ABRP genomen had, bleek uiteindelijk onze Tesla navigatie de gouden route te plotten tussen Parga en Piraeus: slechts één laadstop bij een SuperCharger vlakbij Patras, wow! Sommige andere apps stelden drie laadstops voor, en kenden deze miniscule SuperCharger-locatie met maar 4 (!) stalls (blijkbaar?) niet.

[Afbeelding]

De Tesla werd dan wel weer erg nerveus als we "bijna te ver van bekende oplaadpunten" verwijderd waren. Deze boodschap moest soms telkens opnieuw worden weggeklikt. Als je "Opladers tonen" koos, kreeg je Tesla SuperChargers te zien die met een bootreis van 7 uur te bereiken waren... Googlen op de tekst "U bent bijna te ver verwijderd van bekende oplaadpunten" levert nul hits op, dus het is waarschijnlijk een melding die niet veel Tesla-rijders zien.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik betaalde onze ‘hosts’ altijd €0,50 per gebruikte kWh, maar ze hadden zelf natuurlijk geen inzicht in wat we verbruikt hadden. Dus bij het vertrek overhandigde ik ze wat tientjes, legde ze uit wat het aantal kWh’s was dat we hadden verbruikt, en was het altijd van “eh, ja, bedankt”. Bij één hotel zei de eigenaar dat ie wel aan het kijken was naar een laadpaal voor z’n klanten, en dat als we volgend jaar komen, de paal er staat.

[Afbeelding]

In Gythion zat de enige publieke lader bij het tankstation, net buiten het stadje. Dus nu kwam het vouwfietsje dat we mee hadden eindelijk mooi van pas. Het bleek ook nog eens ontzettend leuk om op je fiets ’s avonds door zo’n bruisend stadje te rijden. Later hoorde ik van de locals dat er ook net twee nieuwe palen bijgekomen waren, bij de supermarkt. Dat waren deze twee:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deze kaart heb ik zelf een beetje in elkaar geplakt. We hadden geen enkele tracking aan, en ook de kilometerstand bij wegrijden niet genoteerd. We wilden terug wel door Zwitserland (mooi), en niet door Duitsland (blèh), dus hebben we niet de snelste/kortste route gereden. We proberen niet meer dan 500km op een dag te rijden, dus ook lekker op tijd te stoppen. In Nancy wilden we laden en ook slapen. Bij toeval had ik het hotel geboekt naast de Tesla SuperCharger-locatie, maar dat niet door. Pas toen we gingen kijken of we iets konden drinken in het naastgelegen hotel kwam de naam van dat hotel me wel erg bekend voor. Ik bleek er inderdaad twee uur ervoor geboekt te hebben. Toen maar uitgeplugd, en de volgende ochtend tijdens ontbijt weer aangeplugd. Ook wel luxe. We hebben de stops bij overvolle tankstations niet gemist, en laden geen enkele keer als tijdrovend ervaren. Als je SuperChargers gebruikt, kom je soms ook op leuke plaatsen (in Italië bijv. onder een mooi winkelcentrum, waar tijdens het laden nog wat mooie kleding kon worden gescoord, kom daar maar eens om bij een tankstation langs de snelweg…).

[Afbeelding]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stylus
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:03
peerke 1960 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 17:37:
Helemaal mee eens Peter, zo staan wij er thuis ook in. Het is ook slechts het delen van ervaring waar andere lezers hun voordeel mee kunnen doen. De afstand van 160km is trouwens met 95km/h. Caravan is vrij breed, ik heb het gevoel dat oppervlakte meer invloed heeft dan gewicht. Het is een traditionele hoge en brede caravan. Als je 80 achter de vrachtwagen gaat rijden dan zul je wellicht richting de 200km range gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• whazaaaa
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:36
Al een week terug vanuit de Ardeche, opzich niet heel bijzondere rit uiteindelijk.

Langs de snelweg ook echt bewust gekeken bij de parkeerplaatsen of er laders beschikbaar waren.
Bij de meeste waren altijd wel 1 of meer laders vrij.
Wel wat "tankfiles" gezien.

1150km in net geen 14,5 uur.
Eerste 150km was wel drama, ongeluk op de tolweg A7.
Dus binnendoor gereden, daarmee denk ik 30/40min "verloren".

Vertrokken op de camping met 90%, helaas werkte de Tesla Destination chargers niet op de camping.
Dus daar alleen bij de "normale" 11kw lader kunnen laden.
Waren opvallend veel Tesla's op de camping, waarschijnlijk vanwege de Destination chargers.

Daarnaast was er nog een normaal stoptcontact waar je gratis kon laden.

Verder alleen bij de Lidl geladen in Rosieres. Daar worden bij de Intermarche op hetzelfde terrein nog een stuk of 7 100kw laders gebouwt.

dus ook daar worden vorderingen gemaakt.

Op de terugweg twee keer bij een niet supercharger geprobeerd te laden, de eerste wilde niet meer dan 50KW geven, de tweede wilde helemaal niet opstarten.
Dus toch maar doorgereden naar de superchargers.

Die in Luxemburg is op zondag wel extreem saai, in een parkeergarage van een winkelcentrum wat helemaal uitgestorven is.

Voor het laden geprobeerd de auto zo leeg mogelijk te rijden en niet verder dan 80% te laden. Alleen dat leegrijden lukte niet altijd vanwege koffie of eet- behoeftes :+

Ook de laatste laadsessie was natuurlijk veel te lang, maar ik kan niet sneller eten _O-

Al met al is het prima te doen als je ingesteld ben op de hele dag in de auto met 2 kids (8 & 11).

Verbruik volgens Tessie: 170Wh/km
Auto: Tesla Model Y - RWD
Rijtijd: 12 uur 30 min
Laadtijd: 1 uur 49 min

Ritverloop:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_HMc6asDYiY4s8cnLXdUpy8KXs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7CoO30UQUWc1yDqCtbWFPTHy.png?f=fotoalbum_large

Laadsessies:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GeLdbLJfnE7iZLUFy3-Q1x9fxwU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s55dJxKGJW9rV0IHqAF720zg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 13:28

Freak187

geen

peerke 1960 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 21:03:
[...]

Het gaat er meer om dat je ook niet persoonlijk wordt. Aangeven dat de reis langer duurt dan jou lief is; prima. Roepen dat reizen met een caravan infantiel is ( mijn vertaling); weinig respectvol en op de persoon.
Mijn originele post was misschien een beetje kort door de bocht, maar ik denk dat je met elektrisch rijden ook anders moet gaan nadenken over hoe we willen gaan reizen.

Het reizen met caravan doet men sinds de jaren 60 (?). Maar misschien is het tijd voor andere ideeen nu je kan constateren dat elektrisch rijden met een caravan vrij veel tijd kost. Gaan we inzetten op nog zwaardere auto’s met meer batterijcapaciteit om 1 keer per jaar een caravan naar het zuiden te kunnen trekken? Of gaan we inzetten op lichtere auto’s die gemaakt zijn voor 99% van de dagelijkse behoefte en als je een keer lang wil rijden, dat je geen 1300kg hoeft mee te torsen.

Want de industrie lijkt zoveel mogelijk de ICE auto’s te kopiëren. Ze moeten net zo groot zijn, ze moeten harder dan 130 km/u kunnen (terwijl je nergens harder mag behalve in DLD). Allemaal van dit soort ‘oude’ en achterhaalde ideeen.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myquandro
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-09 13:32
Freak187 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:25:
Gaan we inzetten op nog zwaardere auto’s met meer batterijcapaciteit om 1 keer per jaar een caravan naar het zuiden te kunnen trekken? Of gaan we inzetten op lichtere auto’s die gemaakt zijn voor 99% van de dagelijkse behoefte en als je een keer lang wil rijden, dat je geen 1300kg hoeft mee te torsen.
Misschien gaan we (voor een deel) wel toe naar het systeem van Nio. Dan rijdt je het hele jaar met bijvoorbeeld een 50kWh accu en ga je op vakantie dan wissel je deze om voor een 200kWh accu die welliswaar zwaarder is, maar waardoor je toch nog 400km op een lading kunt rijden. En als je dan dezelfde 2C oplaadsnelheid haalt dan kun je alsnog in zo'n 25 minuten weer de accu weer tot 80% opladen.

Maar goed, de toekomst is onzeker. En zeker met de snelheid waarop de ontwikkeling van EV's nog steeds gaat is het moeilijk om die toekomst te voorspellen.

Op dit moment is het in elk geval (zoals ik ernaar kijk) heel goed te doen om met de EV lange afstanden te rijden, maar is dat met een caravan nog wel een uitdaging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Mijn originele post was misschien een beetje kort door de bocht, maar ik denk dat je met elektrisch rijden ook anders moet gaan nadenken over hoe we willen gaan reizen.
Rond dit punt kun je enorm veel ruis veroorzaken: waarom uberhaupt lange reizen maken? Lange reizen maken voor recreatie is een luxe, we kunnen heel prima zonder. Lange reizen voor zaken is tegenwoordig ook al vaak niet meer nodig en/of zeker niet zo vaak.

Even voor de duidelijkheid: het gaat mij niet om de argumenten an sich (ik verzin ze ter plekke), maar je kunt niet een discussie starten alleen over het rijden met een caravan zonder het grote plaatje te bekijken en dan wordt het opeens een heel stuk minder duidelijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-09 13:52
Heeft er iemand advies voor ABRP en de baltische staten? Ik probeer een route te plannen van Finland, via Estland naar Nederland, en ABRP wil mij maar niet door de Baltische staten sturen.

Laadpunten zijn er zeker. Misschien niet bij ABRP geregistreerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fFu5MiH-CxgJ-19EtrlC7IblqQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eXQ0zmSVDuSRhm7g4B4STdja.png?f=fotoalbum_large

Of doe ik iets anders verkeerd

EDIT: Ik zie het al, hij staat blijkbaar standaard op Tesla chargers only.

[ Voor 5% gewijzigd door XelaRetak op 19-08-2024 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
multikoe schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:29:
[...]

Rond dit punt kun je enorm veel ruis veroorzaken: waarom uberhaupt lange reizen maken? Lange reizen maken voor recreatie is een luxe, we kunnen heel prima zonder. Lange reizen voor zaken is tegenwoordig ook al vaak niet meer nodig en/of zeker niet zo vaak.

Even voor de duidelijkheid: het gaat mij niet om de argumenten an sich (ik verzin ze ter plekke), maar je kunt niet een discussie starten alleen over het rijden met een caravan zonder het grote plaatje te bekijken en dan wordt het opeens een heel stuk minder duidelijk :)
Als je lange/verre reizen wil maken, blijft met een caravan reizen de minst praktische/comfortabele/logische/ecologische manier van reizen. En nog meer met een EV. Het is eigenlijk een reliek uit de jaren 60/70.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-09 21:43

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb tijdens deze reis een nieuw fenomeen ontdekt: “omgekeerde laadstress”. Omdat de Griekse autoriteiten in hun oneindige wijsheid (…) bepaald hebben dat elektrische auto’s met niet meer dan 40% van hun accucapaciteit opgeladen op een veerboot mogen, moet je dus zorgen dat je niet met te veel acculading in de vertrekhaven aankomt. Hier deed zich eenzelfde fenomeen voor als bij laden (man: “dat kan nog makkelijk”, vrouw: “nee, ga maar wat eerder laden”). In plaats van het lekker ruim te nemen (soms sta je nog meer dan een uur in de volle zon te wachten met de airco op volle kracht), wilde de vrouw hier ook vooral niet met te veel acculading aankomen. Resultaat: we rolden soms op de bestemming van de boot af met krap 30%.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

We hadden ook een volledige kampeeruitrusting mee, maar hebben daar maar vijf dagen gebruik van gemaakt. Dat was wel superleuk, en de Griekse kindertjes op deze afgelegen camping vonden de Tesla prachtig (we hebben ze natuurlijk Beach Buggy Racing 2 laten spelen, en scheten mogen laten via de app). Laden was wel een ding daar: geen enkele publieke lader in de wijde omtrek. En ik wilde het niet op deze camping vragen. Dit was zo’n afgelegen plek, dat het überhaupt al een wonder is dat er (wat) stroom was. Maar ook niet nodig: er was hier een strand en er waren twee tavernaatjes. Precies goed.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deze kaart heb ik zelf een beetje in elkaar geplakt. We hadden geen enkele tracking aan, en ook de kilometerstand bij wegrijden niet genoteerd. We wilden terug wel door Zwitserland (mooi), en niet door Duitsland (blèh), dus hebben we niet de snelste/kortste route gereden. We proberen niet meer dan 500km op een dag te rijden, dus ook lekker op tijd te stoppen. In Nancy wilden we laden en ook slapen. Bij toeval had ik het hotel geboekt naast de Tesla SuperCharger-locatie, maar dat niet door. Pas toen we gingen kijken of we iets konden drinken in het naastgelegen hotel kwam de naam van dat hotel me wel erg bekend voor. Ik bleek er inderdaad twee uur ervoor geboekt te hebben. Toen maar uitgeplugd, en de volgende ochtend tijdens ontbijt weer aangeplugd. Ook wel luxe.

We hebben de stops bij overvolle tankstations niet gemist, en laden geen enkele keer als vervelend of tijdrovend ervaren. Als je SuperChargers gebruikt, kom je soms ook nog op leuke plaatsen (in Italië bijv. onder een mooi winkelcentrum, waar tijdens het laden nog wat leuke kleding kon worden gescoord, kom daar maar eens om bij een tankstation langs de snelweg…).

[Afbeelding]
Mooi avontuur en leuk om te lezen! d:)b

Ik ben zelf weer een aantal dagen terug vanuit Spanje (voorbij Alicante), ook met een Tesla MY RWD en ook die heeft het gewoon voortreffelijk gedaan. Twee volwassenen voorin, 3 pubers achterin, bagage en gewoon op vmax+5 (behalve in DE), no problem. Totaal ca 4500 km gereden. Heenreis met 1 overnachting en terugreis met 2 overnachtingen.

Overall ervaring super positief. Alleen gebruikgemaakt van Tesla nav en Tesla Sucs en nergens in de stress hoeven zitten. Wel 2 keer een paar minuten moeten wachten en 1 keer gehad dat 't laden niet sneller ging dan 34 kW. Toen ik de auto op een andere plek neer wilde zetten, hoorde ik van een fransman dat ie verlijkbare problemen had. Toen maar doorgereden naar een volgende SuC.

Uitgebreid verslag gaat zeker nog komen. Heb genoeg foto's en had Polar Steps ook meelopen als tracking. Had er afgelopen weekend al mee aan de gang gewild, maar ik (en m'n zoon ook) heb hoogstwaarschijnlijk afgelopen donderdag een voedelvergiftiging opgelopen bij een McDonalds in Frankrijk en daar ben ik nog steeds niet helemaal van hersteld. Ik vind 't sowieso al niet te vreten daar, maar nu kom ik er dus helemaal van m'n leven niet meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:41
murdoch1980 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:06:
Top verhaal en een heel stuk avontuurlijker dan mijn Griekenland reis vorig jaar :)
goed om te lezen dat Incharge bij jou wel werkte, dat is toch de grootste langs de snelwegen daar
Ja, snelwegen hebben we niet zoveel gezien, dus. De enige laadstop langs de snelweg was die SuperCharger in de buurt van Patras. Ik heb je verslag net nog even zitten lezen, en erg grappig dat jij hetzelfde grootste probleem met laden in Griekenland benoemt: de Grieken die op de laadplekken parkeren. Echt, dat zijn we zo vaak tegengekomen, we werden er soms redelijk hopeloos van. Als er dan al een EV stond te laden, dan maakte de eigenaar daarvan soms gewoon plaats door de laadsessie eerder te stoppen, en omstandig z'n excuses te maken voor het gedrag van z'n landgenoten. Dat is dan ook weer echt Grieks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-09 18:46
[...]

Want de industrie lijkt zoveel mogelijk de ICE auto’s te kopiëren. Ze moeten net zo groot zijn, ze moeten harder dan 130 km/u kunnen (terwijl je nergens harder mag behalve in DLD). Allemaal van dit soort ‘oude’ en achterhaalde ideeen.
Dat is kenmerkend voor elke technologische innovatie. De eerste automobielen waren ook koetsen zonder paard. De industrie innoveert stap voor stap, alles tegelijk veranderen werkt niet. Zeker is wel dat we nu niet weten hoe auto’s er over 20-30 jaar uitzien.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 09:14
Scientific schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:24:
[...]
Als je lange/verre reizen wil maken, blijft met een caravan reizen de minst praktische/comfortabele/logische/ecologische manier van reizen. En nog meer met een EV. Het is eigenlijk een reliek uit de jaren 60/70.
Misschien kunnen jullie over dit onderwerp gewoon een nieuw topic starten? :|

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Laatst online: 21:58
XelaRetak schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:04:
Heeft er iemand advies voor ABRP en de baltische staten? Ik probeer een route te plannen van Finland, via Estland naar Nederland, en ABRP wil mij maar niet door de Baltische staten sturen.

Laadpunten zijn er zeker. Misschien niet bij ABRP geregistreerd?

[Afbeelding]

Of doe ik iets anders verkeerd

EDIT: Ik zie het al, hij staat blijkbaar standaard op Tesla chargers only.
En qua echte snelladers is daar ook niet zoveel. Wij zijn vorig jaar daar geweest met de Q4. Heen met de boot naar Liepaja (aanrader) en terug via Zweden.

Tussen Tallinn en Parnu zat maar een Ionity snellader. Ook in Tallinn en Riga is er aanbod. Verder was er langs de “hoofdwegen” weinig aanbod.

Wij hebben vooral ‘s nachts daar aan 11kw laders opgeladen en daarvoor heb je een app nodig. Om te registreren heb je een Lets telefoonnummer nodig. Gelukkig was ik met Letse vrienden op pad. Wel iets om rekening mee te houden.

Veel plezier daar, mooie landen die door de eeuwen heen veel verschillende invloeden hebben gekend. Ondergewaardeerd als vakantiebestemming :)

[ Voor 5% gewijzigd door ephymerous op 19-08-2024 18:43 ]

XXXVI

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:59
Mijn ervaring:

Dit jaar voor het eerst met een Skoda Enyaq 80 + aanhanger met racefiets op de dissel naar Zuid-Frankrijk geweest. Zo'n 1100km voor ons, 4x stoppen onderweg. In totaal zo'n 19 uur over gedaan maar we rijden 's nachts dus bij het laden af en toe ook wat extra achterover in de stoel liggen tukken dus netto rijtijd (incl. laden) schat ik op 15-16 uur.

4x gestopt, allemaal bij Fastned. Had het goldmember geactiveerd dus ABRP opdracht gegeven een route te bedenken met alleen Fastned en dat gaat prima. Vind hun stations heel fijn, je kunt met de aanhanger overal gewoon aangekoppeld laten. Allemaal dikke prima dus! 👍🏻 Kosten misschien iets hoger dan Tesla, maar ik vind wat faciliteiten bij het laden wel handig. We hebben 3 kleine kids en op de meeste grote Aires heb je wel een speeltuintje en/of schone toilet. En natuurlijk de betrouwbaarheid van Fastned: aankomen, app openen, nummertje vd lader aantikken en BAM: laden! Letterlijk nog nooit (ook in NL niet) gedoe mee gehad. Met Ionity trouwens ook nog bijna nooit, maar had nu gekozen voor Fastned.

Terugweg eigenlijk hetzelfde. Nog een paar dagen in een huisje gezeten op steenworp afstand van de nieuwe Fastned bij Baraque de Fraiture, dus eigenlijk ook 4x gestopt, geen problemen ervaren.

Overigens rijden wij al sinds 2018 elektrisch, eerst met een Kona 64kWh, laatste jaren met een ID.3 58 kWh dus we zijn wel wat gewend. De Enyaq is nu natuurlijk wel een verademing, ik kom met gemaak 100km verder tussen 2 stops nu ivm de ID.3. Maar de manier van reizen bevalt ons uitstekend. Als het aan mij ligt, is het klaar met plofauto's :)

Edit: zat te zoeken naar een foto te illustratie maar zie dat ik geen foto van de ladende auto heb gemaakt, zo normaal is het blijkbaar al 😜

[ Voor 5% gewijzigd door Runner15 op 19-08-2024 19:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:08
Het heeft helemaal niets met een lange rit elektrisch rijden te maken. Maar bij het zien van deze foto denk ik direct terug aan onze 3 maanden reis door Zuid Oost Europa in 2019. Ook gestart in Düsseldorf en daarna de boot vanaf Ancona naar Igoumenitsa. Wij zijn vervolgens door gereden naar de zwarte zee. Benieuwd wanneer we dat met onze (aan te schaffen) elektrische auto en vouwwagen kunnen doen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xRnxMj5SaskedNOkzbYwtye1SOc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3kWlU3KGboTFEeDcbqwvNKEA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• maartenmu
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08-07 12:43
Afgelopen zondag ben ik terug gekomen uit Frankrijk met mijn Volvo EX40. En om eerljk te zijn is het mij alles mee gevallen. We zijn via Parijs naar Arcachon gereden. Daarna van Arcachon naar de Dordoge en van de Dordoge weer naar huis. Routes heb ik voorbereid via ABPR. Met als filter dat er minimaal 8 laadpunten aanwezig moesten zijn.

Algemene ervaring is dat het met name op de tolwegen goed is geregeld. Ik heb meerdere tankstations gezien waar meer dan 20 snelladers stonden. Allemaal met een sticker dat het mogelijk is gemaakt door de Europese Unie. Ik heb nooit hoeven wachten. De ene keer dat het vol was (Fastned vlak onder Lille), ben ik doorgereden naar de Tesla SuC die was ingepland. Stoppen bij langs de snelweg met 2 kleine kinderen duurt vaak langer dan de geplande laadtijd. Terug vanuit de Dordogne (980 KM) moesten we volgens planning 3 x 30 minuten laden. Meestal stonden we langer dan gepland.

Op de niet tolwegen was het wel beperkter. Daar waren bij tankstations geen laadmogelijkheden en moet je af en toe de snelweg af (max 2 minuten rijden). Zo stonden wij in de Dordoge ineens tussen wat hotels naar een klein vliegveld bij een Ionity punt met 12 laders.

Op locatie konden we eigenlijk altijd wel laden bij supermarkten of aan het strand. Bij Parijs stonden er bij een supermarkt 4 300 KW laders. Dus als je klaar was met boodschappen was de accu weer vol. Losse laadpalen werkten niet altijd. Ik denk dat laden op locatie nog het lastigst is. Zeker omdat het op campings niet is toegestaan om je auto te laden via een granny lader.

Al met al was het wel ontspannen reizen. Maar het vraagt toch wat voorbereiding. Of in ieder geval, ik vind het fijn om het wel van de voren een beetje voorbereid te hebben. Misschien zouden we met een benzineauto af en toe wat langer hebben doorgereden, maar 1,5 laden op 980 KM is zo erg nog niet.

Op naar de wintersport!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Kort verslagje van onze ervaringen in North Yorkshire en Schotland: DUUR!

Iets langer verslagje:
Het is me zeker niet tegengevallen qua beschikbaarheid van laders. De grootste frustratie die ik had, is dat er in (Noord-) Engeland naar nu blijkt veel verschillende aanbieders zijn die het liefst allemaal hun eigen app pushen. Er wordt op de automaten vaak wel aangegeven dat credit cards geaccepteerd worden, maar in praktijk is dat vaker niet zo dan wel. In die gevallen is het of doorrijden naar een andere paal, of de app downloaden, registeren, creditcard koppelen en laden. Dat heb ik één keer geprobeerd, wat mislukte omdat je moet verifiëren per SMS en die is nooit aangekomen.

Bovenstaande geldt vooral voor de kleinere oplaadplaatsen. Kun je ergens een Ionity- of vergelijkbare vinden (Pod Point is mij goed bevallen, staan vaak bij Tesco), dan kun je goed vooruit, maar betaal je wel vaak de hoofdprijs. Sowieso is er veel variatie in tarieven, ook per aanbieder; goedkoopste dat ik geladen heb, was 34p (0,41 euro) per kWh voor 50kW; duurste was 97p (1,16 euro) voor een snellader van 300kW. Omdat er op het platteland relatief weinig oplaadpunten zijn, heb ik op gegeven moment maar niet meer naar de prijzen gekeken, alleen achteraf het totaal. Vol moet ie toch, dan is het maar een keer duur. Even slikken en weer door.

Wat is Chargeplace Scotland dan een verademing. Hun kaart is echt wel een must in Schotland, want veel apparaten accepteren niks anders. Geeft niks, want het werkt eigenlijk gewoon altijd goed met die kaart. De enige irritatiefactor is dat er recentelijk op veel palen een tijdslimiet is gezet met een aardige "boete" (minimaal 10 pond, of 1 pond per minuut). Ik snap het punt van de limiet, maar een limiet van 40 minuten op een oplaadpunt van 7kW? 8)7 Gelukkig waren de meeste iets redelijker (max 1 uur op een paal van 50kW, prima).

Achteraf zijn wij denk ik wat te conservatief geweest - opladen bij zowat elk punt, omdat je niet weet wanneer je de volgende tegenkomt en of die het fatsoenlijk doet. Ik heb maar 2 "geplande" oplaadbeurten gehad, omdat we die dag een paar honderd km gingen rijden, maar zelfs daar hadden we achteraf best op de gok kunnen gaan rijden.

Conclusie: prima te doen, als je het niet op de laatste 10% accu laat aankomen en je tijd neemt. En voor Schotland: zorg dat je die ChargePlace-pas hebt!

Nomen nescio

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:28
Nou het is bijna zover, onze allereerste langere roadtrip in onze Volvo XC40! Spannend hoor, ook omdat het geen range topper is (eerste model). Hebben onze trip nog iets aangepast zodat het meer logischer is. We pakken nu deze route:

Huis - Tours (1 nachtje als tussenstop) - San Sebastiaan - Bilbao - Santander - Burgos - Pamplona - Zaragoza - La Roche (1 nacht als tussenstop) - Disneyland Parijs - huis

Ik heb een laadpas of 6 maar wil voornamelijk laden via mijn leasepas (MTC) tot zover die geaccepteerd wordt. Verder denk ik dat ik in Maps (zit ingebakken in de auto met AAOS) de laadfilters zet op Tesla en Iontiy omdat dat vaak grotere laadpleinen zijn met ook wc/eet mogelijkheden. Ik heb besloten om de boel ook een beetje los te laten, dus geen plan A/B/C te noteren want wat ik zo las en begreep van mensen die deze zomer al een soortgelijke route hebben gedaan zijn er laadopties zat en kan je zelfs tijdens het rijden en vlak voor je beoogde stop nog doorrijden omdat je bijv. met te veel % aan zou komen. En dan gewoon tijdens het laden de volgende laadstop invoeren in Maps. Dat is ons plan, benieuwd hoe dat gaat!

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:47
Bra-Jo schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:20:
Kort verslagje van onze ervaringen in North Yorkshire en Schotland: DUUR!

Iets langer verslagje:
Het is me zeker niet tegengevallen qua beschikbaarheid van laders. De grootste frustratie die ik had, is dat er in (Noord-) Engeland naar nu blijkt veel verschillende aanbieders zijn die het liefst allemaal hun eigen app pushen. Er wordt op de automaten vaak wel aangegeven dat credit cards geaccepteerd worden, maar in praktijk is dat vaker niet zo dan wel. In die gevallen is het of doorrijden naar een andere paal, of de app downloaden, registeren, creditcard koppelen en laden. Dat heb ik één keer geprobeerd, wat mislukte omdat je moet verifiëren per SMS en die is nooit aangekomen.

Bovenstaande geldt vooral voor de kleinere oplaadplaatsen. Kun je ergens een Ionity- of vergelijkbare vinden (Pod Point is mij goed bevallen, staan vaak bij Tesco), dan kun je goed vooruit, maar betaal je wel vaak de hoofdprijs. Sowieso is er veel variatie in tarieven, ook per aanbieder; goedkoopste dat ik geladen heb, was 34p (0,41 euro) per kWh voor 50kW; duurste was 97p (1,16 euro) voor een snellader van 300kW. Omdat er op het platteland relatief weinig oplaadpunten zijn, heb ik op gegeven moment maar niet meer naar de prijzen gekeken, alleen achteraf het totaal. Vol moet ie toch, dan is het maar een keer duur. Even slikken en weer door.

Wat is Chargeplace Scotland dan een verademing. Hun kaart is echt wel een must in Schotland, want veel apparaten accepteren niks anders. Geeft niks, want het werkt eigenlijk gewoon altijd goed met die kaart. De enige irritatiefactor is dat er recentelijk op veel palen een tijdslimiet is gezet met een aardige "boete" (minimaal 10 pond, of 1 pond per minuut). Ik snap het punt van de limiet, maar een limiet van 40 minuten op een oplaadpunt van 7kW? 8)7 Gelukkig waren de meeste iets redelijker (max 1 uur op een paal van 50kW, prima).

Achteraf zijn wij denk ik wat te conservatief geweest - opladen bij zowat elk punt, omdat je niet weet wanneer je de volgende tegenkomt en of die het fatsoenlijk doet. Ik heb maar 2 "geplande" oplaadbeurten gehad, omdat we die dag een paar honderd km gingen rijden, maar zelfs daar hadden we achteraf best op de gok kunnen gaan rijden.

Conclusie: prima te doen, als je het niet op de laatste 10% accu laat aankomen en je tijd neemt. En voor Schotland: zorg dat je die ChargePlace-pas hebt!
Hoe had je die chargeplace geregeld?
App regelen valt al niet mee, en op dit forum al gelezen dat die vaak geen bereik heeft. Hoe heb je die fysieke kaart geregeld?

Engeland duur herken ik. Creditcard kreeg ik in mid Engeland altijd wel voor elkaar maar vaak rond de 85p per kWh.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Stefannn schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:25:
[...]

Hoe had je die chargeplace geregeld?
App regelen valt al niet mee, en op dit forum al gelezen dat die vaak geen bereik heeft. Hoe heb je die fysieke kaart geregeld?

Engeland duur herken ik. Creditcard kreeg ik in mid Engeland altijd wel voor elkaar maar vaak rond de 85p per kWh.
De betaling hebben ze een tijdje terug wat vereenvoudigd, ze werken met Stripe, dat werkt gewoon prima vanuit CPS (zoek hier ff terug, ik had er eerder wat problemen mee maar is opgelost).

Ik heb de kaart laten opsturen naar ons eerste verblijfadres dit jaar (camping in Yorkshire, daar eerst even gevraagd of dat mocht). Had het eerst per mail aangevraagd, daar reageerden ze niet op (want druk). Dus gebeld, en toen was het met twee dagen geregeld - kaart was eerder op de camping dan wijzelf. :)

Nomen nescio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:25
Juancho schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:03:
Ik heb een laadpas of 6 maar wil voornamelijk laden via mijn leasepas (MTC) tot zover die geaccepteerd wordt. Verder denk ik dat ik in Maps (zit ingebakken in de auto met AAOS) de laadfilters zet op Tesla en Iontiy omdat dat vaak grotere laadpleinen zijn met ook wc/eet mogelijkheden. Ik heb besloten om de boel ook een beetje los te laten, dus geen plan A/B/C te noteren want wat ik zo las en begreep van mensen die deze zomer al een soortgelijke route hebben gedaan zijn er laadopties zat en kan je zelfs tijdens het rijden en vlak voor je beoogde stop nog doorrijden omdat je bijv. met te veel % aan zou komen. En dan gewoon tijdens het laden de volgende laadstop invoeren in Maps. Dat is ons plan, benieuwd hoe dat gaat!
Ik had 1 laadpas namelijk Shell Recharge en overal kunnen laden. 1x CC moeten gebruiken omdat ik het niet opgestart kreeg via de laadpas, achteraf gezien dat dit wel kon via de app van Shell Recharge (leermomentje).

Ik heb behalve de eerste stop nooit meer de laadplanning gevolgd, gestopt op basis van de noden, dat kon de range zijn maar ook iemand die naar het toilet moest en/of een lege maag. Bij iedere Aire zie je langs de autosnelweg wanneer de volgende is, en bij de meeste voorzien van een tankstation kan je ook laden. Je hebt dan meestal minstens 20km de tijd om eens te checken hoe het zit bij de volgende stop qua laadpunten/bezettingsgraad/resto/toilet, dit liet ik over aan mijn partner. Zo had ik ook het plan opgevat om enkel Telsa/Ionity, maar ik ben ook bij FastNed, Engie en Total Energies gestopt en geladen. Tijdens het laden zocht ik gewoon de volgende stop op, gebruikte daar meestal ABRP voor, want GM hield geen rekening met aantal laadpunten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Juancho schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:03:
Nou het is bijna zover, onze allereerste langere roadtrip in onze Volvo XC40! Spannend hoor, ook omdat het geen range topper is (eerste model). Hebben onze trip nog iets aangepast zodat het meer logischer is. We pakken nu deze route:

Huis - Tours (1 nachtje als tussenstop) - San Sebastiaan - Bilbao - Santander - Burgos - Pamplona - Zaragoza - La Roche (1 nacht als tussenstop) - Disneyland Parijs - huis

Ik heb deze rit tot in Bilbao afgelopen weekend gemaakt op dinosap maar langs de A10 en A63 zijn een aantal echt degelijke laadplekken met veel laders. Misschien wel goed om in de gaten te houden is dat ze dan wel 20 laders hebben maar dat er 16 <100kW leveren en slechts een paar echt snel (>300) kunnen laden.

In Baskenland zelf nog niet echt gelet op de laad voorzieningen behalve dat er in elk dorpje wel in ieder geval trage laders aanwezig (en beschikbaar) zijn.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-09 20:48

Dani86

AeroGeek

Wellicht verkeerde topic maar opeens doet ABRP raar bij mij:

Ik heb de Model Y RWD als auto ingesteld en heb twee profielen: normaal en gemiddelde aanhanger. Reference consumption niet aangepast bij beiden.

Nu voorspelt ie echt heel veel stops met opeens een idioot hoog verbruik terwijl ik in de praktijk veel verder kom. Gemiddelde aanhanger is nu elke 60KM drie kwartier laden 8)7

Het rare is: Eerst was dit niet zo en was ABRP met dezelfde reference consumption heel accuraat.

[ Voor 7% gewijzigd door Dani86 op 20-08-2024 21:39 ]

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:56
Dani86 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 21:38:
Wellicht verkeerde topic maar opeens doet ABRP raar bij mij:

Ik heb de Model Y RWD als auto ingesteld en heb twee profielen: normaal en gemiddelde aanhanger. Reference consumption niet aangepast bij beiden.

Nu voorspelt ie echt heel veel stops met opeens een idioot hoog verbruik terwijl ik in de praktijk veel verder kom. Gemiddelde aanhanger is nu elke 60KM drie kwartier laden 8)7

Het rare is: Eerst was dit niet zo en was ABRP met dezelfde reference consumption heel accuraat.
Per ongeluk hele hoge maximumsnelheid ingesteld. hoog extra gewicht, battery degradation of iets dergelijks?

Whatever

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-09 16:31

doc

Runner15 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 19:13:
En natuurlijk de betrouwbaarheid van Fastned: aankomen, app openen, nummertje vd lader aantikken en BAM: laden! Letterlijk nog nooit (ook in NL niet) gedoe mee gehad. Met Ionity trouwens ook nog bijna nooit, maar had nu gekozen voor Fastned.
Tip, koppel je laadpas in de Fastned app met Auto Charge en je hoeft niet eens meer een nummertje te kiezen. Werkt dan net zo makkelijk als een Tesla bij een Supercharger. Inprikken en hij begint zelf met laden, zonder dat je nog iets hoeft te doen.

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

DigiK-oz schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 21:58:
[...]

Per ongeluk hele hoge maximumsnelheid ingesteld. hoog extra gewicht, battery degradation of iets dergelijks?
Heb even gekeken maar daar is ook niets gewijzigd, geen idee wat er mis is. Heb nu m'n account verwijderd. Kijken of het daar mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-09 02:09
doc schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 23:25:
[...]

Tip, koppel je laadpas in de Fastned app met Auto Charge en je hoeft niet eens meer een nummertje te kiezen. Werkt dan net zo makkelijk als een Tesla bij een Supercharger. Inprikken en hij begint zelf met laden, zonder dat je nog iets hoeft te doen.
Fastned Auto Charge icm Skoda kan niet: https://support.fastned.n...s/360006492397-%C5%A0koda

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

[...]

Het reizen met caravan doet men sinds de jaren 60 (?). Maar misschien is het tijd voor andere ideeen nu je kan constateren dat elektrisch rijden met een caravan vrij veel tijd kost.
Misschien kleinere caravans? Of zoals ondergetekende een vouwwagen (want daarmee kan je prima 600KM per dag mee rijden met een EV).

Die monsterlijk grote sleurhutten waarbij er 200KG piepers in de disselbak ligt met een Opel Astra 1.0 3 pitter ICE ervoor gespannen snap ik überhaupt niet. Dan zie je het 0peltje zich voortbewegen als een soort dwergteckeltje die jeuk aan z'n aars heeft :+
En dan zsm naar Spanje, pootjes uitdraaien en dan daar 3 weken vertoeven met een tropisch zwemparadijs en animatie team.

Niet mijn soort kampeervakantie

In de jaren 60 waren de auto's en caravans veel kleiner en deden mensen er ook een week over om in Spanje te komen (verhalen van mijn boomer ouders). Dat was part of the experience.

Dus wat jij zegt klopt: Aanpassen van kampeermiddel + gedrag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
Dani86 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:46:
[...]
Die monsterlijk grote sleurhutten waarbij er 200KG piepers in de disselbak ligt met een Opel Astra 1.0 3 pitter ICE ervoor gespannen snap ik überhaupt niet.
't Is wel aandoenlijk. Er staat dan ook nog wel eens "Chateau" op.

Enige punt dat raakt aan dit topic is het feit dat je met een aanhanger of caravan maar moeilijk terecht kan bij laadpunten. Ik denk dat het niet snel zal veranderen omdat het veel meer (dure) ruimte en (dure) kabels kost om laadpunten te maken die geschikt zijn voor auto's met caravans.

Aan de andere kant komen de elektrische vrachtwagens er kennelijk ook aan. In dit topic zag ik daar al een foto van voorbij komen. Daarvoor zullen tzt wel aparte laadpunten worden aangelegd, misschien kan je daar dan met je EV met aanhanger/caravan terecht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

HDoc schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:38:
[...]

Aan de andere kant komen de elektrische vrachtwagens er kennelijk ook aan. In dit topic zag ik daar al een foto van voorbij komen. Daarvoor zullen tzt wel aparte laadpunten worden aangelegd, misschien kan je daar dan met je EV met aanhanger/caravan terecht.
Volg https://www.youtube.com/@elektrotrucker en je krijgt er wel een beeld van. Maar verschillende aanbieders maken "doorrijpalen". Ik heb ze bij Tesla en Fastned al gezien. Dat werkt dan vaak wel zo dat je een andere plek blokkeert.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Laatst online: 14:07
pmiddeld schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 16:17:
[...]

Heb alleen Illertissen gecheckt met 5 km van de route af. Wordt niet getoond.
Ik heb overigens de gratis proefperiode voor 2 weken. Daarna gaat-ie er voorlopig weer af.
Dank je voor de check (y) Wel jammer dat hij niet direct te vinden is in de lijst door dat combineren, dat maakt de ap wat minder nuttig vind ik. Dat samen met het moeten betalen om defecte laders uit te kunnen filteren en te kunnen filteren op hogere vermogens maakt de gratis versie voor mij niet nuuttiger dan de navigatie van de auto zelf, of Maps. Jammer, want het concept is op zich best praktisch. Helemaal omdat het ook via AA / Carplay kan werken(ook weer betaald).
Azqi schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 16:35:
[...]

Die staat er gewoon bij?
Gecombineerd met Ionity totaal 20 stalls.

[Afbeelding]
Dat klopt, maar stond hij bij jou ook al in de lijst 1 stap ervoor? Een beetje vervelend als je eerst moet weten waar er zich een laadstation van je favoriete CPO bevindt voor je die terug kan vinden in de app. ;)

Ik zag hetzelfde als pmiddeld:
pmiddeld schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 18:27:
[...]

Ik heb 'm ook gevonden, hij staat samen met Tesla SuC Waschheld, maar is niet zichtbaar in de lijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Laatst online: 14:07

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuk verslag van een zo te zien hele leuke reis! _/-\o_
Die ICE Audi en Kalos op de laatste foto zijn wel een tikje lomp. Soms hebben mensen niet eens door dat het een oplaadplek is omdat ze er niet bekend mee zijn, maar hier staat het toch wel HEEL duidelijk en groot aangegeven op de laadpaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansAuutB
Tip voor wie de Brennerpas nog neemt.
Shell Recharge hdc met Freshmile pas. In mijn geval 0,26/kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

HDoc schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:38:
[...]

't Is wel aandoenlijk. Er staat dan ook nog wel eens "Chateau" op.

Enige punt dat raakt aan dit topic is het feit dat je met een aanhanger of caravan maar moeilijk terecht kan bij laadpunten. Ik denk dat het niet snel zal veranderen omdat het veel meer (dure) ruimte en (dure) kabels kost om laadpunten te maken die geschikt zijn voor auto's met caravans.

Fastned is wel een uitzondering, wel iets duurder. Het schijnt dat nieuwere V4 superchargers altijd een stall hebben voor een aanhanger.

Moet zeggen dat ik het voor een korte laadsessie het wel aan zou durven om de boel overdwars te zetten. Als je midden op de dag komt is er soms geen kip (caravan) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Controlevraag voor de kenners inzake Frankrijk:

Volgens een website van de ANWB wordt de maximum snelheid van een combinatie (EV+aanhanger) bepaald op basis van het theoretische “maximum massa samenstel” van de auto. Code F.3 op kentekenbewijs c.q. bij RDW.

In mijn geval onderstaande combi. De Enyaq 80 heeft 3.658kg bij F.3. Logisch, auto heeft MTM van 2.658kg en nog 1.000kg trekgewicht.

Nu mag ik dus officieel niet harder dan 90 km/h in Frankrijk??

Werkelijke massa is minder dan 3.500kg (hoewel net aan waarschijnlijk) want vouwwagen is 750kg max. En ook als je kijkt naar de maximum toegestane massa van de afzonderlijke delen van de combi kom ik onder de 3.500kg uit.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
JanHenk schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:45:

Volgens een website van de ANWB wordt de maximum snelheid van een combinatie (EV+aanhanger) bepaald op basis van het theoretische “maximum massa samenstel” van de auto. Code F.3 op kentekenbewijs c.q. bij RDW.

In mijn geval onderstaande combi. De Enyaq 80 heeft 3.658kg bij F.3. Logisch, auto heeft MTM van 2.658kg en nog 1.000kg trekgewicht.

Werkelijke massa is minder dan 3.500kg (hoewel net aan waarschijnlijk) want vouwwagen is 750kg max. En ook als je kijkt naar de maximum toegestane massa van de afzonderlijke delen van de combi kom ik onder de 3.500kg uit.
Was je schermruimte net op? 8)7
https://www.anwb.nl/kampe...g/maximumsnelheid-caravan

Het antwoord op je vraag staat letterlijk in de volgende zin van je quote, in Frankrijk geldt het gewicht op het kentekenbewijs ongeacht het gewicht van de werkelijke combinatie...

(om nog maar te zwijgen of het uberhaupt verstandig is om eender waar meer dan 90 km/u te gaan rijden met een ongeremd 1-assertje waarvan de banden 361 dagen per jaar stilstaan).

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-09 21:26

Introductie

Wij zijn met onze XC40 SMER MY2024 op vakantie naar Eggedal, Noorwegen geweest. Als je benieuwd bent naar de wegen in 't gebied kan ik je een "Sunday drive" van Bjørn Nyland aanraden.
We hebben de volledige trip gereden. Hoewel we de oversteek vanuit Denemarken naar Noorwegen (of terug) hebben overwogen. Echter zijn de tijden en prijs weinig aantrekkelijk. Dus tol betalen bij de Grote Belt- en Öresundbrug. Die laatste kan online en dat scheelt in prijs.
Op de heenweg in Zweden rustig aan gedaan en wat detours gepakt. Dat stuk is trouwens een groot deel van de 1000 km Zweden-route die onze Youtube-vriend rijdt.
Voor het laden heb ik een Tesla abonnement afgesloten. De afweging daarvan was de betrouwbaarheid en grote beschikbaarheid in locaties en aantal palen per locatie. In prijs is het iets duurder dan Ionity.

Lokaal zo'n 400 km gereden, die ik voor de statistiek hieronder buiten beschouwing laat. Die kilometers waren relatief zuinig vanwege de lage maximale en gemiddelde snelheid. Laden was bij het vakantiehuis gratis.

Heenreis

We vertrokken op een zondag rond een uur of 8:30 uit 't noorden van Overijssel. We zijn via Cloppenburg naar Bremen gereden. Dat is 35 km korter en duurt 5 minuten langer als de snelwegroute. Na een paar uur een korte pauze. De eerste laadsessie was voor de Deense grens, bij Tesla SC Busdorf (Duitsland). Van de 28 palen waren de meeste bezet, maar toch direct maximaal vermogen. Benen strekken, wat lunch smeren...en weer door. Voor een biobreak naar Tesla Odense (Denemarken) genavigeerd. Maar niet goed genoeg gekeken, want dat bleek een service center te zijn. We konden doorrijden naar Tesla SC Slagelse. Hier 26 laadpalen en ook hier aardig bezet.
In Lund (Zweden), na exact 9 uur en 820 km toeren, hadden we een overnachting geboekt. Door het vlotte verkeer, vooral bij Hamburg een uitzondering, waren we daar ruim op tijd. De kinderen hebben zich uitstekend vermaakt in 't zwembad en de spelletjes in 't hotel.

De volgende ochtend met nog 42% in de accu weer vertrokken. Nu kwam de eerste laadsessie mooi op tijd voor de benodigde pauze bij Tesla SC Halmstad met 28 laadpalen. Wederom erg rustig. De middag hebben we in een luchtvaartmuseum bij Göteborg doorgebracht. Waarna we binnendoor naar een hotel in Tröllhättan zijn gereden. Mooie kronkelweg ;) Op dag 2 zo'n 360 km en 4.5 uur gereden.

Dag 3 ging van start met slechts 26% in de accu. Dus na 40 km stonden we bij Tesla SC Hogstorp even te laden. Van de 16 laadpalen maar een paar bezet, meer Volvo's dan Tesla's (zie foto). Een heerlijke lunch op een mooie parkeerplaats langs de snelweg genoten. Om daarna naar Tesla SC Vestby (Noorwegen) te rijden en laden. Daar 40 laadpalen waarvan zo'n 1/3e bezet was. Het laatste deel was echt schitterend toeren. De weg kronkelde zich langs een rivier en tussen de bergen steeds wat verder omhoog in meters en noordelijker. In Eggedal is een Tesla SC, maar daar hebben we geen gebruik van hoeven maken. De laatste 7 km ging zo'n 630 meter omhoog. Niet dat je daar veel van merkt, de achterwielaandrijving heeft het naar z'n zin daar. Een heel mooi gebied met Noorse hyttes (zie foto). Dag 3 was 5.5 uur toeren om 370 km af te leggen.

Statistieken heenreis
TripAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UPOMPFTrkxAo1DxkijHymJNF__s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LwSvhkv5dYBHyFRsvuvGRR1S.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZnixHb0HR9mzW7SGnypIZNexMAw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/c8izI6VwCAt8jBRbjSdOWDR5.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KB_AloxH5x7ZcF-8qCECRMQXZrU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gZXrkpS58HsUJj1KNJWP2mI1.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7rT_doFG2QxYcLEuAU8pSMFqxJI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3l756aqbw9elYi3aspQSN8io.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jyrv7AUpz3mwjR9KcjXyDn_1lrM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/q2EfNS1wg2Xrsp3YjZP2SqC5.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lsTus1oiNCGy3EU4Efv7hf4Qfns=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cIotdRsg73WI3aI0ChJGqqUR.png?f=user_largeTotaalAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1g91cP66rbYJl2CUKNAglc5m1uo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DCB036hDySAiqtCTWaUavfHx.png?f=user_large
Dag
Afstand
Bereik
Tijd
Snelheid
Verbruik

SoC van
SoC tot
Geladen
Tijd
Vermogen
Prijs
Kosten
1
420
441
4:48
88
170

100 > 7
80
61
0:32
114
0.40
24.40
1
259
398
2:47
93
196

15
75
51
0:26
118
0.30
15.38
1 & 2
271
393
2:43
100
205

6
80
63
0:32
118
0.38
23.86
2 & 3
272
412
3:48
72
191

14
61
40
0:17
141
0.40
16.00
3
164
364
1:38
100
205

16
70
46
0:22
126
0.27
12.50
3
167
477
3:09
53
181

35
80
36.7
14:28
2.5
0.00
0.00
Dagen
Afstand
Bereik
Tijd
Snelheid
Verbruik

SoC som
Geladen*
Tijd*
Vermogen*
Prijs
Kosten
3
1553
440
18:53
82
189

373
261
2:09
121
0.31
92.14

km
km
h
km/h
Wh/km

%
%
kWh
h
kW
EUR/kWh
EUR

Terugreis

De terugweg hebben we in 2 dagen gedaan. We zijn met 96% vertrokken, wat net te hoog bleek om de eerste 7 km (gemiddeld 10% naar beneden) alleen op regeneratie te kunnen afremmen. Evengoed sprong het verbruik pas na 30 km boven de 0 Wh/km. Stroom is in Noorwegen en Denemarken wat goedkoper dan Zweden en Duitsland. Dus de eerste laadsessie en lunch bij Tesla SC Grålum (Noorwegen) gedaan. Van de 40 laadpalen waren er maar een paar bezet. Toen door naar Tesla SC Varberg (Zweden) met 20 laadpalen. Het regende even pijpenstelen en de sessie blijf bij 40 kW steken, ondanks dat er maar 3 auto's stonden. Dus na een minuut of wat afgekoppeld en nog eens geprobeerd. Dat gaf een foutmelding; wat zich bij 2 andere palen herhaalde. De auto leek te blijven hangen in het initialiseren van de (vorige) sessie. De auto op slot gedaan en een biobreak gedaan. Bij terugkomst startte de laadsessie gelukkig. Met voldoende in de accu om door te kunnen rijden naar Lund. Bij het hotel aan een Mer-paal wat bijgeladen tot 50%. Ondanks dat het een 22 kW-paal was startte het met 3 fasen 6A wat opliep naar 9A. Waarschijnlijk slim gestuurd door de aanbieder. Totaal 660 km in 7u43m gereden.

Dag 2 begon met een rit naar Tesla SC Slagelse (Denemarken) met nog steeds 26 laadpalen en ook weer flink bezet. Evengoed maximaal vermogen. Daarna door naar Tesla SC Kliplev met 48 laadpalen waarvan 1/3e bezet was. De lunch weer achter de kiezen; en met een redelijk volle accu door naar Duitsland. Eenmaal bij Hamburg begon de file voor de Elbetunnel, waar we uiteindelijk 1.5 uur voor nodig hadden om doorheen te komen. Schijnbaar duren de werkzaamheden nog tot 2028. Fun fact: de werkzaamheden betreffen het geluidsarm maken van de tunnel. Ik heb te doen met de mensen in de stad die >10 jaar lang (bijna) dagelijks dat verkeer nu door de stad krijgen in een poging de file te ontwijken. De laatste laadsessie onderweg was bij Tesla SC Posthausen (Duitsland) met 12 laadpalen. Daar wederom een fout bij het starten van het laden. Waarschijnlijk veroorzaakt door een kink in de kabel waardoor de CCS-stekker niet diep genoeg in de auto gestoken heb. Enigszins gefrustreerd heb ik toen toch maar eens op de hulp-knop in de auto gedrukt. Een paar minuten laten was het antwoordt: de auto op slot en 15 minuten de sleutel >100 meter weg bij de auto zodat deze 'reset'. Klinkt vergelijkbaar als wat ik toevallig bij de vorige keer dat het fout ging deed. En jawel, wederom werkte het. Blij werd ik er evengoed niet van. Maar van de nood een deugd gemaakt en ook wat gegeten. Het laatste stuk van de rit verliep soepel. Eenmaal thuis kon de auto aan de laadpaal op de oprit. De volgende dag volgeladen met de stroom van de zonnepanelen. Totaal 830 km gereden in 11 uur. Waarvan de langzaamste duidelijk kilometers in Duitsland. Doe mij de Scandinavische (snel)wegen maar boven de Duitse!

Statistieken terugreis
TripAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ID1XNQubtFbiRNbnFq8UIlOlHu0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CPS6BpdTgXxVfH84IVaiai1I.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vRezlGqnbar-DyEBt-3QDc88RVI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lfS8SJQtonk036ZW5JOQMevT.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K2EslouMUHbX28vnhOulH5m2gig=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/69KVHvOmHO9DCs0B6wVHNmiS.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YP4H8cKlxcshVQLkVkY0hTCGQxs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nDt5tyTG0OMMD7PDCNRzpmUh.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0c5Ax_iUCBh4oiJh0v0uI6d_IzY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iZsqRZvvLQpCupQsYAqBUKeV.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fkq8RO9zHBW_zqE_Xc6McDQdLyw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FmXTYmTF4Aa05NegBH9Q90Q6.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/exupc6svNXWoC7ZY-MU3gbLWNTs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qa6cEp51OPQ92t26ZQkaaPL9.png?f=user_largeTotaalAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1wpwuL0PR55pOIrglpnMqU9ml8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sTRpTUahQ8DsC4jA426Cv2kn.png?f=user_large
Dag
Afstand
Bereik
Tijd
Snelheid
Verbruik

SoC van
SoC tot
Geladen
Tijd
Vermogen
Prijs
Kosten
1
199
553
3:03
65
143

96 > 60
86
22
0:22
60
0.27
6.00
1
265
368
2:44
97
204

14
78
52
0:31
101
0.40
20.80
1
199
362
1:56
103
218

23
50
20.4
4:24
4.6
0.43
8.81
2
144
335
1:29
97
224

7
70
54
0:23
141
0.30
16.30
2
198
347
1:58
101
221

13
86
61
0:39
94
0.30
18.39
2
258
397
4:36
56
196

21
68
38
0:18
127
0.42
15.96
2
229
432
2:54
79
167

15
80
53.0
9:30
5.6
0.12
6.10
Dagen
Afstand
Bereik
Tijd
Snelheid
Verbruik

SoC som
Geladen*
Tijd*
Vermogen*
Prijs
Kosten
2
1492
409
18:40
80
195

381
227
2:13
102
0.31
92.40

km
km
h
km/h
Wh/km

%
%
kWh
h
kW
EUR/kWh
EUR
* = alleen laden onderweg, dus exclusief laden op locatie / thuis.

Totaal

We hebben op de heen en terugreis 3045 km gereden in 37 uur en 33 minuten, met een gemiddelde snelheid van 81 km/h. Daarvoor waren 7.5 accucycli (754% SoC) nodig en moest 615 kWh geladen worden.
Het verbruik volgens de boordcomputer was 192 Wh/km. Inclusief laadverlies 202 Wh/km (5%).
Het laden kostte 197.50 Euro, inclusief Tesla abonnement voor 9.99 Euro. Dat is 32.1 ct/kWh of 6.5 ct/km.

Totaal hebben we heen en terug zo'n 4 uur en 22 minuten stil gestaan om te laden. Op een rit van 3000 kilometer, die ik persoonlijk sowieso in 2x 2 dagen zou rijden, vind ik dat prima. Het geeft me ook de rust om uitgerust op bestemming en thuis te komen.

Bij Tesla SC Slagelse
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMb8SrbWVNfQas0R8je6RaDFo7E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Aqg7WZYZMwFtCyukk7o1SW1.jpg?f=fotoalbum_tile
Bij Telsa SC Hogstorp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IpmFwTjcaFnGW87nZ2wK_8rwfW4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gwVdeoIgZp6GdWfeOo5ac7EZ.jpg?f=fotoalbum_tile
Genieten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wkJzFO3tyYd3XNGWR-CzzA3Bkic=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9bsWDTKMKJUSsFiNMCQoNmmQ.jpg?f=fotoalbum_tile
Funkie grafiekjes heenweg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nKQWUAfXYF5HyS4heLUUf8rI-_w=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Lt6UXfvlbOVNPsllNSc9Zxm8.png?f=fotoalbum_tile
Funkie grafiekjes terugweg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/juN43JnZuDVoFtz4MMpBVWUXB9U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/jJMsMVZAlGsXYLjJl2kyMj9T.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 100% gewijzigd door DrBOB101 op 21-08-2024 22:06 ]

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Lt.Mitchell schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:59:
[...]

Was je schermruimte net op? 8)7
https://www.anwb.nl/kampe...g/maximumsnelheid-caravan

Het antwoord op je vraag staat letterlijk in de volgende zin van je quote, in Frankrijk geldt het gewicht op het kentekenbewijs ongeacht het gewicht van de werkelijke combinatie...
Dat had ik dus gelezen. Maar los van het werkelijk gewicht, moet je dus alleen kijken naar de maximum massa samenstel van het trekkende voertuig? Dat is toch heel raar? Dat zit bij ontzettend veel auto’s boven de 3.500kg… De ANWB is de enige website die dit zo stelt. Vandaar de controlevraag aan kenners…
(om nog maar te zwijgen of het uberhaupt verstandig is om eender waar meer dan 90 km/u te gaan rijden met een ongeremd 1-assertje waarvan de banden 361 dagen per jaar stilstaan).
Hoop aannames en verwijten hier weer, jeetje…
Ik ga meerdere weekenden per jaar met onze vouwwagen op pad. Hij is overigens geremd en voorzien van schokbrekers. En krijgt jaarlijks een controle- en onderhoudsbeurt. Ik durf het wel aan om 100 km/h (mijn kruissnelheid) te rijden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Tip voor wie de Brennerpas nog neemt.
Shell Recharge hdc met Freshmile pas. In mijn geval 0,26/kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-09 11:18
jvwou123 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 12:02:
[...]

Dank je. Kom er nu achter dat die paal van €1.37 in slovenie, net als alle andere palen van Chargepoint Austria in slovenie met de shell pas €1,37 zijn. Maar via chargepoint zelf zijn ze €0,41…

Daar wordt voor mij de reden om over te stappen naar een EV niet beter van. Misschien voor thuis een rondje om kerk, maar echt niet voor verder. Als 166 pasjes nodig hebt, met net zo veel apps om te weten of je opgelicht wordt. Daar pas ik voor.
Je moet van tevoren even wat plannen ipv op de bonnevooi. Als dat lastig is of teveel moeite, dan gewoon niet. Je ziet dat de meeste ev rijders hier het wel leul vinden en even wat uitstippelen. Een andere bups rijdt op de zaak en maakt het geen drol uit.
Misschien kon je in slovenie ook wel goedkoper benzine tanken met een andere pas of bij een ander station. Daar hoor je dan weer niemand over, want benzine tanken werkt nou eenmaal zo.

Heb zelf de route naar zuid frankrijk en terug al klaar. Heeft een uur gekost incl. tussenstops. Ga zo’n 3000km rijden en dat doe ik voor rond de 100 euro. Dat kan met benzine voor het veelvoudige en daar pas ik dan weer voor 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

JanHenk schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:45:

Heb met een Model Y en vouwwagen max 110 gereden in FR en BE. Harder ga je toch niet want dan gaat je verbruik enorm omhoog + het rijdt niet chill vind ik. (Stuiteren/trekken/beuken)
De kans dat je aangehouden wordt is trouwens heel klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

DeGroteMuis schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:54:
[...]

Dank je voor de check (y) Wel jammer dat hij niet direct te vinden is in de lijst door dat combineren, dat maakt de ap wat minder nuttig vind ik. Dat samen met het moeten betalen om defecte laders uit te kunnen filteren en te kunnen filteren op hogere vermogens maakt de gratis versie voor mij niet nuuttiger dan de navigatie van de auto zelf, of Maps. Jammer, want het concept is op zich best praktisch. Helemaal omdat het ook via AA / Carplay kan werken(ook weer betaald).

[...]

Dat klopt, maar stond hij bij jou ook al in de lijst 1 stap ervoor? Een beetje vervelend als je eerst moet weten waar er zich een laadstation van je favoriete CPO bevindt voor je die terug kan vinden in de app. ;)
Lijst ervoor met alle stops:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6xg9pD25G3fxHjSmcDrdctoFvo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEwFFMos63b14z6u4J91DNG0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zapato
https://www.vrt.be/vrtnws...veel-te-duur-volgens-art/

Artikel over laden op Franse snelwegen. Dit is absoluut niet mijn ervaring (laden bij Ionity en Tesla).

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:56
Dani86 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:20:
[...]

Fastned is wel een uitzondering, wel iets duurder. Het schijnt dat nieuwere V4 superchargers altijd een stall hebben voor een aanhanger.
Niet volgens https://supercharge.info/changes, hier staat, ook als je alleen V4 selecteert, maar een enkele supercharger tussen die als trailer-friendly wordt aangemerkt (icoontje). Bij sommige staat er niets bij, maar bij vele ook expliciet : NOT trailer-friendly

Whatever

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zapato schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 07:18:
https://www.vrt.be/vrtnws...veel-te-duur-volgens-art/

Artikel over laden op Franse snelwegen. Dit is absoluut niet mijn ervaring (laden bij Ionity en Tesla).
Als je laden langs de tolweg in FR vergelijkt met elders in de EU zijn zij juist voordelig, en betalen om er een laadstation te mogen exploiteren is toch overal zo lijkt mij. Maar een neerwaartse druk op de prijzen kan nooit kwaad. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JanHenk schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:08:
[...]

Dat had ik dus gelezen. Maar los van het werkelijk gewicht, moet je dus alleen kijken naar de maximum massa samenstel van het trekkende voertuig? Dat is toch heel raar? Dat zit bij ontzettend veel auto’s boven de 3.500kg… De ANWB is de enige website die dit zo stelt. Vandaar de controlevraag aan kenners…
Dat is helemaal niet raar, zo werkte het vroeger in Nederland met de scheiding tussen B en BE ook.
Het probleem is dat als je het op werkelijk gewicht doet, je elke voertuig moet controleren om te bepalen of die wel of niet te hard rijdt. Als je het met maximale gewichten die op papier zijn neergezet doet dan kun je in het voorbijgaan of na flitsen bepalen of iemand wel of niet te snel heeft gereden.
Dit is dus vooral voor het gemak van het controlerende orgaan.

Signatures zijn voor boomers.

• JanHenk
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 08:45:
[...]

Dat is helemaal niet raar, zo werkte het vroeger in Nederland met de scheiding tussen B en BE ook.
Het probleem is dat als je het op werkelijk gewicht doet, je elke voertuig moet controleren om te bepalen of die wel of niet te hard rijdt. Als je het met maximale gewichten die op papier zijn neergezet doet dan kun je in het voorbijgaan of na flitsen bepalen of iemand wel of niet te snel heeft gereden.
Dit is dus vooral voor het gemak van het controlerende orgaan.
Dat begrijp ik. Ik wil ook niet kijken naar werkelijk gewicht. Maar naar de maximum toegestane gewichten.

Wat me bevreemd is dat er (schijnbaar, de enige bron die ik kan vinden is de ANWB, vandaar de vraag..) alleen wordt gekeken naar het maximum toegestane massa samenstel op kenteken van de auto. Ongeacht de maximum toegestane massa van de aanhanger die erachter zit.

Dat maakt nogal verschil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:40
Krilo_89 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:49:
[...]

Je moet van tevoren even wat plannen ipv op de bonnevooi. Als dat lastig is of teveel moeite, dan gewoon niet. Je ziet dat de meeste ev rijders hier het wel leul vinden en even wat uitstippelen. Een andere bups rijdt op de zaak en maakt het geen drol uit.
Misschien kon je in slovenie ook wel goedkoper benzine tanken met een andere pas of bij een ander station. Daar hoor je dan weer niemand over, want benzine tanken werkt nou eenmaal zo.
Wat jij beschrijft is precies de reden waarom de volgende horde voor EV gebruik (Jan Modaal) zo lastig te nemen is. Jan Modaal heeft én geen tankpas, én geen zin/tijd/kennis om een zo voordelig mogelijke 'laadstrategie' uit te stippelen.

EV heeft al genoeg puur technische horden ten opzichte van ICE, het is voor mij onbegrijpelijk waarom het enige aspect wat net als bij ICE soepel zou moeten kunnen verlopen (transparante prijzen, met 'normale' betaalmiddelen betalen) bij EVs zo onvoorstelbaar (en onnodig) ingewikkeld is gemaakt.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HDoc
alexbl69 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:51:
[...]
Wat jij beschrijft is precies de reden waarom de volgende horde voor EV gebruik (Jan Modaal) zo lastig te nemen is. Jan Modaal heeft én geen tankpas, én geen zin/tijd/kennis om een zo voordelig mogelijke 'laadstrategie' uit te stippelen.

EV heeft al genoeg puur technische horden ten opzichte van ICE, het is voor mij onbegrijpelijk waarom het enige aspect wat net als bij ICE soepel zou moeten kunnen verlopen (transparante prijzen, met 'normale' betaalmiddelen betalen) bij EVs zo onvoorstelbaar (en onnodig) ingewikkeld is gemaakt.
Dit is inderdaad een punt om bij stil te staan. Daarom is het in ieder geval wel goed om duidelijk te zijn over positieve en negatieve punten.

Wat ieders grootste horde zal zijn is de vrees om in Frankrijk in de middle-of-nowhere met gezin in de auto stil te komen staan. Uit ervaring weten mensen dat er meestal wel aan benzine te komen is, maar dat laden is weer een andere zaak. De waarde van een pas die het op verreweg de meeste laadpalen wel doet (ik noem een Shell) is dan echt van belang.

Het heeft daarnaast meen ik ook gewoon tijd nodig. Hoe meer mensen de EV nemen op vakantie, hoe meer het ook aandurven - conform de Rogers innovatiecurve (https://nl.wikipedia.org/wiki/Innovatietheorie_van_Rogers) - ik denk dat we op dit moment in het moment van de "early adopters" zitten - het aantal EV's in Nederland past qua percentage daar ook het beste bij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 01:29
[...]

De bekende vicieuze cirkel ben je nu aan het beschrijven. Wellicht eens wat verhalen lezen in het begin van dit topic. Dan zal je merken dat de infrastructuur in de hele EU met het jaar beter en beter wordt. Logisch gevolg van innovatie.

Vergelijken met ICE-infrastructuur heeft geen zin, dat is al een aantal keer eerder aangegeven. Kan het beter? Ja. Wordt het beter? Ongetwijfeld.

Ik vind het ook ingewikkeld dat ik bij de ene pomp meer voor een liter benzine moet betalen dan bij de ander. Of dat ik soms wel een flesje drinken kan halen en soms niet. Welk punt probeer je nou te maken?

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zapato
[...]

Ik weet niet of Jan geen pas heeft. Jan heeft ook een bonuskaart van de AH en spaart zegeltjes bij de Plus en zoekt uit waar er aanbiedingen zijn voor boodschappen. Disclaimer: ik ken Jan niet, maar dit is een aanname van mij, wellicht onjuist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Gr4mpyC3t schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:05:
[...]

De bekende vicieuze cirkel ben je nu aan het beschrijven. Wellicht eens wat verhalen lezen in het begin van dit topic. Dan zal je merken dat de infrastructuur in de hele EU met het jaar beter en beter wordt. Logisch gevolg van innovatie.

Vergelijken met ICE-infrastructuur heeft geen zin, dat is al een aantal keer eerder aangegeven. Kan het beter? Ja. Wordt het beter? Ongetwijfeld.

Ik vind het ook ingewikkeld dat ik bij de ene pomp meer voor een liter benzine moet betalen dan bij de ander. Of dat ik soms wel een flesje drinken kan halen en soms niet. Welk punt probeer je nou te maken?
Dat is niet mijn punt.

De laadinfrastructuur wordt inderdaad beter. Probleem is juist de onduidelijkheid over kosten (per kWh, starttarief, plaktarief). En het feit dat je niet - net als bij ICE - die slang erin kunt stoppen, laden, en betalen. Je moet in de meeste gevallen - om een beter tarief te krijgen of om uberhaupt te kunnen laden - een app downloaden en/of een abonnementsvorm aangaan.

Hoe je het ook wendt of keert, dat is een extra horde.

Bij ICE heb je ook tankpassen waarbij extra korting mogelijk is, en zijn er (grote) verschillen tussen bijvoorbeeld tanken aan de snelweg of er net vanaf. Maar de consumentenprijs staat (verplicht!) altijd duidelijk vermeld, zowel op grote borden bij het tankstation, als op de individuele tankinstallaties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
alexbl69 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:30:
[...]

Dat is niet mijn punt.

De laadinfrastructuur wordt inderdaad beter. Probleem is juist de onduidelijkheid over kosten (per kWh, starttarief, plaktarief). En het feit dat je niet - net als bij ICE - die slang erin kunt stoppen, laden, en betalen. Je moet in de meeste gevallen - om een beter tarief te krijgen of om uberhaupt te kunnen laden - een app downloaden en/of een abonnementsvorm aangaan.

Hoe je het ook wendt of keert, dat is een extra horde.

Bij ICE heb je ook tankpassen waarbij extra korting mogelijk is, en zijn er (grote) verschillen tussen bijvoorbeeld tanken aan de snelweg of er net vanaf. Maar de consumentenprijs staat (verplicht!) altijd duidelijk vermeld, zowel op grote borden bij het tankstation, als op de individuele tankinstallaties.
Jij zoekt problemen die er niet zijn en hebt voor elke oplossing weer een nieuw probleem, daarmee kom je echt niet verder hoor.

Op mijn reis naar de Costa Blanca moet ik een keer of 15 laden en ik weet precies wat ik moet betalen en of er start- of blokkeerkosten zijn. En ja, daar moet je iets moeite voor doen en dat is nog zwaar uitgedrukt..

Ga jij maar eens met het openbaar vervoer bijvoorbeeld van Biddinghuizen naar Laruns (Pyreneeën, Tour de France), dat lijkt mij heel wat ingewikkelder dan even kijken in een app of site wat laden kost.

• alexbl69
PeterZ(on) schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:57:
[...]

Jij zoekt problemen die er niet zijn en hebt voor elke oplossing weer een nieuw probleem, daarmee kom je echt niet verder hoor.

Op mijn reis naar de Costa Blanca moet ik een keer of 15 laden en ik weet precies wat ik moet betalen en of er start- of blokkeerkosten zijn. En ja, daar moet je iets moeite voor doen en dat is nog zwaar uitgedrukt..

Ga jij maar eens met het openbaar vervoer bijvoorbeeld van Biddinghuizen naar Laruns (Pyreneeën, Tour de France), dat lijkt mij heel wat ingewikkelder dan even kijken in een app of site wat laden kost.
We hebben het hier over ICE vs EV, niet over ICE/EV vs OV.

Maar laat maar, je ziet blijkbaar niet welke problematiek ik probeer te adresseren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-09 19:50
alexbl69 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 12:02:
[...]

We hebben het hier over ICE vs EV, niet over ICE/EV vs OV.
Allebei off-topic

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
PeterZ(on) schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:57:
[...]

Even als meelezer die wel interesse heeft aan EV’s. Als ik nu naar de autoverhuur loop en met een benzineauto wegrij, weet ik dat als ik tanken moet dat ik gewoon met contant geld of m’n pinpas kan betalen.

Kan dat met een EV ook? Als ik m’n huur Tesla bij de Shell aan de oplader hang, kan ik dan ergens overzichtelijk zien wat me dat per eenheid gaat kosten en kan ik gewoon aan de kassa contant of met m’n pinpas betalen?

Dat is het probleem momenteel dat @alexbl69 aangeeft. Er is vooruitgang, maar er zijn ook nog zeker verbeterpunten. :)

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-09 19:50
iamerwin schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 12:16:
[...]

Even als meelezer die wel interesse heeft aan EV’s. Als ik nu naar de autoverhuur loop en met een benzineauto wegrij, weet ik dat als ik tanken moet dat ik gewoon met contant geld of m’n pinpas kan betalen.

Kan dat met een EV ook? Als ik m’n huur Tesla bij de Shell aan de oplader hang, kan ik dan ergens overzichtelijk zien wat me dat per eenheid gaat kosten en kan ik gewoon aan de kassa contant of met m’n pinpas betalen?

Dat is het probleem momenteel dat @alexbl69 aangeeft. Er is vooruitgang, maar er zijn ook nog zeker verbeterpunten. :)
Daarvoor is dit topic meer geschikt.
Kort antwoord: Ja. Ja. Nee

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Pagina: 1 ... 79 ... 131 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.