Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 13:28

Freak187

geen

alexbl69 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 12:02:
[...]

We hebben het hier over ICE vs EV, niet over ICE/EV vs OV.

Maar laat maar, je ziet blijkbaar niet welke problematiek ik probeer te adresseren.
Je hebt een punt hoor. Je moet toch een beetje tech savvy zijn om goed met EV’s om te gaan. Ik rijd zelf een EV en voor korte ritten (dagelijks forenzen) is er geen enkel obstakel, zeker als je thuis kunt laden. Maar met lange ritten moet je wel wat onderzoek doen. Als je naar een camping rijd in de middle of nowhere moet je vooraf bedenken met hoeveel SOC je wil arriveren en waar de dichtstbijzijnde lader is. En is die lader AC of fast charge DC? Sta je 3 uur te laden voordat je ergens naar toe kan? Doe je dat alleen of met je gezin?

Ik heb 10 apps op de telefoon en een aantal laadpassen, ik kom er wel uit. Maar als ik me zou verplaatsen in mijn ouders dan weet ik niet of zij dat zo goed zouden snappen.

En de betrouwbaarheid van de palen vind ik ook wel een ding. Stel dat je in een dunbezaaid gebied zit qua laders, dan is het wel een vereiste dat ze het doen.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:58
Freak187 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 12:35:
[...]

Je hebt een punt hoor. Je moet toch een beetje tech savvy zijn om goed met EV’s om te gaan. Ik rijd zelf een EV en voor korte ritten (dagelijks forenzen) is er geen enkel obstakel, zeker als je thuis kunt laden. Maar met lange ritten moet je wel wat onderzoek doen. Als je naar een camping rijd in de middle of nowhere moet je vooraf bedenken met hoeveel SOC je wil arriveren en waar de dichtstbijzijnde lader is. En is die lader AC of fast charge DC? Sta je 3 uur te laden voordat je ergens naar toe kan? Doe je dat alleen of met je gezin?

Ik heb 10 apps op de telefoon en een aantal laadpassen, ik kom er wel uit. Maar als ik me zou verplaatsen in mijn ouders dan weet ik niet of zij dat zo goed zouden snappen.

En de betrouwbaarheid van de palen vind ik ook wel een ding. Stel dat je in een dunbezaaid gebied zit qua laders, dan is het wel een vereiste dat ze het doen.
Precies dit. Een vakantie met een EV is gewoon meer regelen en plannen, hoe dan ook. Hoeft niet erg te zijn als je dat leuk vindt, maar het is zeker niet voor iedereen leuk en praktisch, nog afgezien van de vele files en andere drukte als je een lange vakantierit maakt. Steeds moeten laden en eventueel wachten bij een laadpaal is dan echt wel een bijkomstigheid waar je rekening mee dient te houden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-09 19:50
[...]
Ik wil toch even een lans breken voor de oudere generatie. Het lijkt alsof deze op dit forum vaak schromelijk onderschat wordt. Ik kan me er iets bij voorstellen bij dermate oude mensen die niet weten hoe een smartphone werkt of niet weten hoe je moet pinnen in de supermarkt, maar over het algemeen is het mijns inziens toch meer een kwestie van desinteresse of onbekendheid dan dat het moeilijk voor ze is. En dat geldt voor iedere generatie. Geef je ouders een EV, twee breed geaccepteerde laadpassen met bijbehorende apps en wat instructies hoe ze moeten laden (wat wijzelf tenslotte ook hebben moeten leren en daar niets moeilijks aan), en je zult je verbazen hoe ze hun weg vinden in EV-land.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• reddevil001
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-09 12:11
Ik ben momenteel met een ID.3 in Griekenland. Heen via Oostenrijk, Slovenie, Croatie, Servie, Bulgarije, Griekenland (Athene). Terug gaan we nog van Griekenland, Albanie, Montenegro, Bosnie-Herzegovina, Croatie, Slovenia en dan via Oostenrijk en Duitsland naar Nederland.

In verband met de kosten heb ik nij Tesla en Ionity een lidmaatschap afgesloten. Dat scheelt soms behoorlijk. Vaag is dat de Tesla laadpunten buiten de Europese Unie niet gebruikt kunnen worden. Heel irritant en onnodig.

Een keer hebben we in Croatie wat problemen gehad omdat verschillende snelladers het achter elkaar niet bleken te doen. Uiteindelijk vonden we er een die het gewoon deed. Eventjes stress dus. Daarna ben ik wel wat anders gaan plannen en heb ik de ritten van hotspot naar hotspot gemaakt. Zodat er altijd keuze is mocht er iets mis gaan. Hier gebruik ik voornamelijk PlugShare voor. ABRP voldoet zeker niet.

Met deze taktiek (nu in Griekenland) gaat het prima. Straks gaan we door Albanie/Montenegro en dat is wel een puzzel. Er lijkt geen infrastructuur te zijn met apps, credit cards of laadpassen die toegankelijk zijn voor buitenlanders. Wel taxistandplaatsen waar ergens een pasje rondslingert, tankstations waar ze een pasje hebben of garages met een snellader. Dan krijg je wat ingewikkeldere afwegingen dat je (ruim) voor sluitingstijd en niet in het weekend op een dergelijke plek moet laden. Maar als alles goed gaat kunnen we in twee dagen met twee lange laadsessies door die landen. Voor de zekerheid rustig rijden en voldoende tijd nemen.

We hebben tot op heden slechts een keer moeten wachten op een laadpaal. Ik heb ter voorbereiding 29 verschillende laadapps geinstalleerd. Die heb ik aan een virtuele credit card gekoppeld die ik na de vakantie weg knikker.

Tot slot is het me opgevallen hoe ontzettend veel zuiniger het is om gewoon met 80 door de bergen en over de kleinere wegen te rijden in plaats van met 120 over de vlakke, rechte snelweg te racen. Leuker en omdat je minder hoeft te laden ook niet altijd langzamer.

None

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-09 02:09
HansAuutB schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:18:
Tip voor wie de Brennerpas nog neemt.
Shell Recharge hdc met Freshmile pas. In mijn geval 0,26/kWh.
Ik ga over een paar weken via de brennerpas, wat bedoel je met 'Shell Recharge hdc'?

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:26
reddevil001 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:48:
Straks gaan we door Albanie/Montenegro en dat is wel een puzzel. Er lijkt geen infrastructuur te zijn met apps, credit cards of laadpassen die toegankelijk zijn voor buitenlanders. Wel taxistandplaatsen waar ergens een pasje rondslingert, tankstations waar ze een pasje hebben of garages met een snellader. Dan krijg je wat ingewikkeldere afwegingen dat je (ruim) voor sluitingstijd en niet in het weekend op een dergelijke plek moet laden. Maar als alles goed gaat kunnen we in twee dagen met twee lange laadsessies door die landen. Voor de zekerheid rustig rijden en voldoende tijd nemen.
Google maps laat wel wat laadplekken zien in Albanie, maar veel is het niet. 0,40c per kwh en cash afrekenen! Dus neem voldoende cash mee voor Albanie en Monte Negro....

Hou rekening met de grensovergangen, dat kan uren per keer kosten weet ik uit recente ervaring.

Ben benieuwd naar de ervaring, goede reis!

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:51
pmiddeld schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:05:
[...]

Ik wil toch even een lans breken voor de oudere generatie. Het lijkt alsof deze op dit forum vaak schromelijk onderschat wordt. Ik kan me er iets bij voorstellen bij dermate oude mensen die niet weten hoe een smartphone werkt of niet weten hoe je moet pinnen in de supermarkt, maar over het algemeen is het mijns inziens toch meer een kwestie van desinteresse of onbekendheid dan dat het moeilijk voor ze is. En dat geldt voor iedere generatie. Geef je ouders een EV, twee breed geaccepteerde laadpassen met bijbehorende apps en wat instructies hoe ze moeten laden (wat wijzelf tenslotte ook hebben moeten leren en daar niets moeilijks aan), en je zult je verbazen hoe ze hun weg vinden in EV-land.
Vraag me (als 59 jarige) wel af wat je met de 'oudere' generatie bedoeld ;-p
De 'problemen' die je voor een EV beschrijft (geen lader, lader ver weg en nagenoeg leeg) heb ik met een ICE ook allemaal gehad.

En dik 20 jaar geleden toen ik mijn eerste 'smartphone' had, was het voor heel veel leeftijdsgenoten ook allemaal wazig. Vooral desinteresse vond ik toen.

Wij gaan in november met onze e-Niro (my22) naar Alicante en eerder was ik uitgebreid aan het plannen. Mede door de verhalen hier kijk ik wel waar het schip strand. Ik neem net een abbo op Ionity, dan kom ik in ieder geval veel goedkoper aan dan met welke ICE ik ook had. Ondanks dat de tol in Frankrijk ook wel redelijk gestegen is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:16
[...]

Je hebt een punt hoor. Je moet toch een beetje tech savvy zijn om goed met EV’s om te gaan.

Als tegen de zeventig lopende pensionado heb ik er geen enkel probleem mee, ik heb eerder het idee dat het de hier (veel) jonger zijnde automobilisten er problemen mee hebben.

Met dat laatste ben ik het helemaal eens, niets zo frustrerend als een lader het niet doet want dat is vaak moeilijker te achterhalen. De ene app zegt dat ie doet en een andere zegt storing.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 01:29
alexbl69 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:30:
[...]

Dat is niet mijn punt.

De laadinfrastructuur wordt inderdaad beter. Probleem is juist de onduidelijkheid over kosten (per kWh, starttarief, plaktarief). En het feit dat je niet - net als bij ICE - die slang erin kunt stoppen, laden, en betalen. Je moet in de meeste gevallen - om een beter tarief te krijgen of om uberhaupt te kunnen laden - een app downloaden en/of een abonnementsvorm aangaan.

Hoe je het ook wendt of keert, dat is een extra horde.

Bij ICE heb je ook tankpassen waarbij extra korting mogelijk is, en zijn er (grote) verschillen tussen bijvoorbeeld tanken aan de snelweg of er net vanaf. Maar de consumentenprijs staat (verplicht!) altijd duidelijk vermeld, zowel op grote borden bij het tankstation, als op de individuele tankinstallaties.
Het gebrek aan goede informatie m.b.t. de prijs die je betaalt kan dus beter. Zijn we het over eens.

Fastned is daar onder andere al mee begonnen. De rest volgt ongetwijfeld de komende tijd. En anders helpt de Europese Unie wel.

Het is dus maar net hoe je er naar kijkt. Ik vind het vooral een logisch gevolg van innovatie en probeer me aan te passen. Als het steeds een beetje beter wordt, dan komt het vanzelf goed. (y)

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:56
Naafkap schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 12:55:
[...]

Precies dit. Een vakantie met een EV is gewoon meer regelen en plannen, hoe dan ook. Hoeft niet erg te zijn als je dat leuk vindt, maar het is zeker niet voor iedereen leuk en praktisch, nog afgezien van de vele files en andere drukte als je een lange vakantierit maakt. Steeds moeten laden en eventueel wachten bij een laadpaal is dan echt wel een bijkomstigheid waar je rekening mee dient te houden.
Ik ben dit soort discussies beu, is gewoon een déja vue van de jaren 90, maar ja de 'jeugd van tegenwoordig'

Toen was reizen standaard regelen en plannen én was plannen al een deel van de reis.
Inbellen met de modem, een reisroute uitstippelen, kijken naar de zwarte punten op de route en alternatieven voor die stukjes vinden. Kijken waar je goedkoper kon tanken incl de wisselkoers en hoe dit kon geld, kredietkaart e.a. pinnen zat er toen nog niet in. Alles afdrukken, de wegenkaarten erbij halen voor de bijrijder, zeg maar de sprekende 'gps' van toen, aan te duiden hoe de reis zou verlopen ....
Ik kan nog een tijd doorgaan hoor met kinderen in de wagen, plas- benenstrek- vermoeidheids- eetpauzes, wagenziekte, ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:58
bruneelm schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 16:14:
[...]

Ik ben dit soort discussies beu, is gewoon een déja vue van de jaren 90, maar ja de 'jeugd van tegenwoordig'

Toen was reizen standaard regelen en plannen én was plannen al een deel van de reis.
Inbellen met de modem, een reisroute uitstippelen, kijken naar de zwarte punten op de route en alternatieven voor die stukjes vinden. Kijken waar je goedkoper kon tanken incl de wisselkoers en hoe dit kon geld, kredietkaart e.a. pinnen zat er toen nog niet in. Alles afdrukken, de wegenkaarten erbij halen voor de bijrijder, zeg maar de sprekende 'gps' van toen, aan te duiden hoe de reis zou verlopen ....
Ik kan nog een tijd doorgaan hoor met kinderen in de wagen, plas- benenstrek- vermoeidheids- eetpauzes, wagenziekte, ...
Ik ben het beu dat er alleen ruimte lijkt voor hosanna-verhalen als het aankomt op lange reizen met EV. Er moet ook gewoon ruimte zijn voor een kritische blik en die geef ik hier gewoon aan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• janne_nl
Ik heb de reis nooit gepland, hooguit het eindpunt. Mijn ouders planden nooit wat en reden in 1968 op de bonnefooi met een auto naar Italie met 2 kinderen en een tent.

Precies zoals je nu ook kunt doen met een EV. En ik schat dat het nu met een EV veeeeel eenvoudiger is dan destijds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 01:29
Naafkap schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 17:04:
[...]

Ik ben het beu dat er alleen ruimte lijkt voor hosanna-verhalen als het aankomt op lange reizen met EV. Er moet ook gewoon ruimte zijn voor een kritische blik en die geef ik hier gewoon aan.
En die ruimte mag er ook zijn. Het gevaar is dat bepaalde opvattingen of meningen niet in het juiste perspectief geplaatst worden. Dat komt onder andere door steeds de vergelijking te trekken met iets wat tot op het bot is geperfectioneerd (rijden met benzine).

Nogmaals, lees eens wat ervaringen die aan het begin van dit topic gedeeld zijn. Dan zal je teruglezen dat ‘laadvrees’ langzaamaan verdwenen is. Opgelost dus (of in ieder geval véél minder).

Nu zitten we in de fase van genoeg aanbod hebben, maar waar de prijzen onduidelijk zijn. Prima en terecht, maar dat wordt simpelweg beter.

Have you tried turning it off and on again?

• janne_nl
Precies, en ik schat (hoop en verwacht) dat de verschillende laadpassen tzt (5 tot 10 jaar?)verdwijnen en we met een bankpas/telefoon/horloge/... betalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:16

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Modbreak:En dan nu graag weer ontopic.

edit: bezemwagen is langs geweest en gezien de enorme hoeveelheid mis ik vast nog wat. nog even voor de duidelijkheid: reageren op offtopic is ook offtopic ;) doe dat gewoon niet, maak eventueel een TR dan stopt het ook veel eerder en kunnen we het weer hebben over:

Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

De stand van de EV in europa, ICE vs EV, etc.. allemaal super leuk om over te hebben, maar hier gewoon offtopic. ;)

[ Voor 84% gewijzigd door twain4me op 22-08-2024 18:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:53
Spannend hier in the far west of Ireland.
Net aangekomen met 19% soc in een hotel in Ierland. Vooraf gevraagd of ik kon laden, en dat werd breed bevestigd, ik moest me wel even melden aan de receptie.

Bij aankomst…. ‘Do you have your own lead?’
Ja, ik heb de granny mee, en een omvormstekker van EU naar UK die 16A aan kan.

En toen mocht ikme even verzetten naar een kleine werkplaats waar op dezelfde outlet een poolse dame aan het strijken was…

Konden ze dat niet even zeggen…
Ik heb dus het eerste uur geladen op 5A, en nu ze gedaan heeft omhoog geduwd naar 13A.
Ik hoop dat die de hele nacht blijft werken, maar het is wel spannend. Morgen heb ik een kleine 25% nodig, en de dag nadien nog eens 20% om aan een snellader in de volgende stad te geraken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-09 14:09

ThsAdrns

Be the change!

Tommie12 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 18:37:

En toen mocht ikme even verzetten naar een kleine werkplaats waar op dezelfde outlet een poolse dame aan het strijken was…

Ik heb dus het eerste uur geladen op 5A, en nu ze gedaan heeft omhoog geduwd naar 13A.
Ik hoop dat die de hele nacht blijft werken, maar het is wel spannend. Morgen heb ik een kleine 25% nodig, en de dag nadien nog eens 20% om aan een snellader in de volgende stad te geraken.
Gezien het feit dat in zulke UK verloopstekkers vaak een 13A zekering zit, zou het kunnen dat de interne infrastructuur op maximaal 13A is uitgelegd. Ik zou hem dan ook niet hoger zetten.

Maar volgens mij is dat ook niet nodig: 13A betekent netto ongeveer 2,5 kW, dan zou je over nacht makkelijk 25 kWh moeten kunnen laden. Je moet er vannacht 5% bij krijgen, en je zult toch geen 500 kWh accu hebben... B)

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

• Tommie12
ThsAdrns schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 18:46:
[...]

Gezien het feit dat in zulke UK verloopstekkers vaak een 13A zekering zit, zou het kunnen dat de interne infrastructuur op maximaal 13A is uitgelegd. Ik zou hem dan ook niet hoger zetten.

Maar volgens mij is dat ook niet nodig: 13A betekent netto ongeveer 2,5 kW, dan zou je over nacht makkelijk 25 kWh moeten kunnen laden. Je moet er vannacht 5% bij krijgen, en je zult toch geen 500 kWh accu hebben... B)
Ja, een beetje reserve is wel handig, zeker als de laadpunten zo dun gezaaid zijn….

Ik ben nu een klein uur aan het laden op 13A, daarvoor even aan 5A en er is 4% bij sinds aankomst.
Als de zekering nu nog niet gesprongen is, dan springt ze niet meer…. hoop ik.

Ik zie de spanning hier wel goed fluctueren… gaat tussen 205V en 219V.

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-09 19:17
PeterZ(on) schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:57:.
Op mijn reis naar de Costa Blanca moet ik een keer of 15 laden en ik weet precies wat ik moet betalen en of er start- of blokkeerkosten zijn. En ja, daar moet je iets moeite voor doen en dat is nog zwaar uitgedrukt..
Op mijn reis door Scandinavië heb ik, op Tesla superchargers na, geen idee wat het me kost. Bij Mer gebruik ik de Mer pas, verder de Shell pas. De apps laten het niet zien, en je moet sowieso moeite ervoor doen, je krijgt het niet gepresenteerd, niet vooraf en ook niet achteraf.

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:52
JanHenk schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:08:
[...]

Dat had ik dus gelezen. Maar los van het werkelijk gewicht, moet je dus alleen kijken naar de maximum massa samenstel van het trekkende voertuig? Dat is toch heel raar? Dat zit bij ontzettend veel auto’s boven de 3.500kg… De ANWB is de enige website die dit zo stelt. Vandaar de controlevraag aan kenners…

[...]
EV's zijn een stuk zwaarder dan vroeger. Met alleen B mag de combinatie noet zwaarder zijn dan 3500 kg (leeggewicht + laadvermogen van zowel auto als aanhanger)

• lfah2000
JanHenk schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:25:
[...]

Dat begrijp ik. Ik wil ook niet kijken naar werkelijk gewicht. Maar naar de maximum toegestane gewichten.

Wat me bevreemd is dat er (schijnbaar, de enige bron die ik kan vinden is de ANWB, vandaar de vraag..) alleen wordt gekeken naar het maximum toegestane massa samenstel op kenteken van de auto. Ongeacht de maximum toegestane massa van de aanhanger die erachter zit.

Dat maakt nogal verschil.
Net even gekeken. Op de site van rijksoverheid staat het uitgelegd.
Je hebt B, B+ (met code 96) en BE. Voor BE gehaald vóór 19 januari 2013 zijn de regels anders.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lfah2000
janne_nl schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:26:
[...]

Vraag me (als 59 jarige) wel af wat je met de 'oudere' generatie bedoeld ;-p
De 'problemen' die je voor een EV beschrijft (geen lader, lader ver weg en nagenoeg leeg) heb ik met een ICE ook allemaal gehad.
De huidige (jongere) generatie is bog nooit op vakantie geweest in Frankrijk met een LPG auto 30/40 jaar geleden.

• janne_nl
Dat is nog spannender denk ik. Maar ik ook niet.

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:13
ikweethetbeter schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 19:38:
[...]

Op mijn reis door Scandinavië heb ik, op Tesla superchargers na, geen idee wat het me kost. Bij Mer gebruik ik de Mer pas, verder de Shell pas. De apps laten het niet zien, en je moet sowieso moeite ervoor doen, je krijgt het niet gepresenteerd, niet vooraf en ook niet achteraf.
Ik rij met een BMW-pas, die geeft toegang tot ongeveer alle publieke laders (AC en DC) en aan vooraf vastgestelde vaste prijzen (die redelijk interessant zijn, in elk geval interessanter dan met de Shell pas) - met een Ionity plus optie erbij zijn de prijzen bij Ionity nog eens extra interessant (bijvoorbeeld goedkoper dan bij Tesla in Frankrijk). Ik weet dus altijd vooraf wat ik betaal (en dat is ook zichtbaar in de navigatie als je naar laders zoekt, net als de "live" beschikbaarheid van die laders).

Het hangt er dus ook een beetje van af welke auto je rijdt en hoe je het inricht.

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-09 20:48

Dani86

AeroGeek

DigiK-oz schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 07:31:
[...]

Niet volgens https://supercharge.info/changes, hier staat, ook als je alleen V4 selecteert, maar een enkele supercharger tussen die als trailer-friendly wordt aangemerkt (icoontje). Bij sommige staat er niets bij, maar bij vele ook expliciet : NOT trailer-friendly
Thanks voor het checken. Ik dacht dat ergens gelezen te hebben, maar dat valt tegen dus

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• Dani86

Dani86

AeroGeek

iamerwin schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 12:16:
[...]

Even als meelezer die wel interesse heeft aan EV’s. Als ik nu naar de autoverhuur loop en met een benzineauto wegrij, weet ik dat als ik tanken moet dat ik gewoon met contant geld of m’n pinpas kan betalen.

Kan dat met een EV ook? Als ik m’n huur Tesla bij de Shell aan de oplader hang, kan ik dan ergens overzichtelijk zien wat me dat per eenheid gaat kosten en kan ik gewoon aan de kassa contant of met m’n pinpas betalen?

Dat is het probleem momenteel dat @alexbl69 aangeeft. Er is vooruitgang, maar er zijn ook nog zeker verbeterpunten. :)
Zorg dat je een voor het land van bestemming meest gangbare laadpas heb + bijv ANWB dan zit je wel goed. Pinpas kan niet overal, credit card ook niet, of je moet eerst de app van de uitbater van de laadpaal koppelen aan je creditcard.

Beste is om Ionity en Tesla wel te doen qua creditcard koppelen, die hebben een grote dekking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

HDoc schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:01:
[...]

Dit is inderdaad een punt om bij stil te staan. Daarom is het in ieder geval wel goed om duidelijk te zijn over positieve en negatieve punten.

Wat ieders grootste horde zal zijn is de vrees om in Frankrijk in de middle-of-nowhere met gezin in de auto stil te komen staan. Uit ervaring weten mensen dat er meestal wel aan benzine te komen is, maar dat laden is weer een andere zaak. De waarde van een pas die het op verreweg de meeste laadpalen wel doet (ik noem een Shell) is dan echt van belang.

Het heeft daarnaast meen ik ook gewoon tijd nodig. Hoe meer mensen de EV nemen op vakantie, hoe meer het ook aandurven - conform de Rogers innovatiecurve (https://nl.wikipedia.org/wiki/Innovatietheorie_van_Rogers) - ik denk dat we op dit moment in het moment van de "early adopters" zitten - het aantal EV's in Nederland past qua percentage daar ook het beste bij.
In the middle of nowhere stranden, dan doenje echt wat verkeerd, ongeacht aandrijving van je voertuig 8)7

Daarnaast moet ik nog eerst een huis vinden waarbij er benzine of diesel uit de muur komt. Stopcontacten hebben alle huizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 13:28

Freak187

geen

PeterZ(on) schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:38:
[...]

Als tegen de zeventig lopende pensionado heb ik er geen enkel probleem mee, ik heb eerder het idee dat het de hier (veel) jonger zijnde automobilisten er problemen mee hebben.

Met dat laatste ben ik het helemaal eens, niets zo frustrerend als een lader het niet doet want dat is vaak moeilijker te achterhalen. De ene app zegt dat ie doet en een andere zegt storing.
Als je als 70’er op GoT zit, dan heb je meer kennis van techniek dan menig andere pensionado ;)

Nogmaals, het is allemaal geen probleem maar je moet meer plannen met een EV. Zeker op plaats van bestemming. Onderweg gaat prima met genoeg DC chargers. Maar op bestemming moet je soms kilometers rijden om bij een lader te komen en als die lader dan max 11 KWh kan leveren, dan sta je er ook wel een tijdje.
Ik ga zelf as zaterdag naar Luxemburg. Ik zie nu al op de kaart dat ik naar dorpjes moet rijden waar maximaal 2 palen staan met 11 kWh. Want op de camping zal de beheerder het denk ik niet fijn vinden als ik 24 uur lang maximaal sta te laden met een Type 1 lader. O-)

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 14:41
reddevil001 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:48:
Straks gaan we door Albanie/Montenegro en dat is wel een puzzel.
Hou ons hier op de hoogte. Wij zijn net terug uit Griekenland, maar toch de boot naar Ancona gepakt. Maar als we zouden zijn gereden, stuurde elke planner-app ons om Albanië heen. Dus dat jij het gaat proberen vind ik heel dapper. Wij hebben ooit geprobeerd om met een oude (benzine-)Volvo vanuit Montenegro in één ruk naar Griekenland te komen, zonder tanken, zonder overnachten (we hadden geen Albanees geld, zelfs geen idee wat de 'currency' was daar). Dat is toen niet gelukt, we strandden in Sarande (wel aardig ver gekomen dus), want we durfden niet in het donker te rijden, na alles wat we aan knotsgekke sh#t overdag al op de (snel?)weg hadden gezien (inclusief dat brakke houten pontje dat ook in de Albanië-aflevering van Top Gear figureert).
Ik heb ter voorbereiding 29 verschillende laadapps geinstalleerd.
Haha, geniaal!
Die heb ik aan een virtuele credit card gekoppeld die ik na de vakantie weg knikker.
Dat is wel slim. Bunq?
Tot slot is het me opgevallen hoe ontzettend veel zuiniger het is om gewoon met 80 door de bergen en over de kleinere wegen te rijden in plaats van met 120 over de vlakke, rechte snelweg te racen. Leuker en omdat je minder hoeft te laden ook niet altijd langzamer.
Amen. En ondanks dat de Model Y goed bevalt, is de ID.3 echt een hele fijne auto om in te reizen (huurden we vorig jaar in Z-Frankrijk). Veel succes met de reis, en keep us posted!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Freak187 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 21:51:
[...]

Als je als 70’er op GoT zit, dan heb je meer kennis van techniek dan menig andere pensionado ;)

Nogmaals, het is allemaal geen probleem maar je moet meer plannen met een EV. Zeker op plaats van bestemming. Onderweg gaat prima met genoeg DC chargers. Maar op bestemming moet je soms kilometers rijden om bij een lader te komen en als die lader dan max 11 KWh kan leveren, dan sta je er ook wel een tijdje.
Ik ga zelf as zaterdag naar Luxemburg. Ik zie nu al op de kaart dat ik naar dorpjes moet rijden waar maximaal 2 palen staan met 11 kWh. Want op de camping zal de beheerder het denk ik niet fijn vinden als ik 24 uur lang maximaal sta te laden met een Type 1 lader. O-)
Luxemburg is idd wat dun gezaaid met snelladers maar de AC laders zijn vaak toch wel 22kW is mijn ervaring. En met een uitstapje met de auto kom je toch altijd wel ergens nog een snellader tegen, zeker de zuidelijke helft, maar het hangt er ook van af wat je er gaat doen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
Net aangekomen met 19% soc in een hotel in Ierland. Vooraf gevraagd of ik kon laden, en dat werd breed bevestigd, ik moest me wel even melden aan de receptie.

Verbaast me niet dat "the West" qua laadinfrastructuur niet helemaal mee is, ook al ben ik er al een tijd niet meer geweest.
Als een hotel bevestigt dat je kan laden, zou je inderdaad toch iets van laadpaal verwachten en geen strijkatelier :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)

Precies dat, daarom ben ik altijd erg wantrouwig als men zegt dat ik er kan laden. Zonder verdere uitleg vooraf hoe dat kan en waarmee is het voor mij twijfelachtig. Een brak stopcontact of dat er een mogelijkheid is verderop in de straat, die natuurlijk ook bezet kan zijn of defect of niet toegankelijk vanwege een markt of kermis. Kortom, eigenlijk alles wat ik thuis via internet niet kan verifiëren is voor mij uiterst twijfelachtig.

Hoeft natuurlijk niet, zo had ik eens gereserveerd bij een NL B&B in Frankrijk en ik kon laden met de granny aan een speciaal aangelegd stopcontact met teller. Kijk dan weet je dat het geen probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PeterZ(on) schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:32:
[...]

Precies dat, daarom ben ik altijd erg wantrouwig als men zegt dat ik er kan laden. Zonder verdere uitleg vooraf hoe dat kan en waarmee is het voor mij twijfelachtig. Een brak stopcontact of dat er een mogelijkheid is verderop in de straat, die natuurlijk ook bezet kan zijn of defect of niet toegankelijk vanwege een markt of kermis. Kortom, eigenlijk alles wat ik thuis via internet niet kan verifiëren is voor mij uiterst twijfelachtig.

Hoeft natuurlijk niet, zo had ik eens gereserveerd bij een NL B&B in Frankrijk en ik kon laden met de granny aan een speciaal aangelegd stopcontact met teller. Kijk dan weet je dat het geen probleem is.
Als je daar wat onzeker over bent, dan kun je toch doorvragen? Ik zou gewoon heel specifiek vragen om de details van de aansluiting. Of duidelijk aangeven dat je een Type 2 lader verwacht. En je kunt aangeven dat je ook met 220V zou willen laden, maar dat je dan verwacht dat het stopcontact 2.7 kW aankan.
Er is namelijk een grote kans dat degene die jouw mailtjes beantwoord helemaal niet technisch onderlegd is en/of niets weet van het laden van elektrische auto. Als je "moeilijke" vragen gaat stellen, dan kunnen ze niet wegkomen met "kan hoor!".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
multikoe schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 12:46:
[...]

Als je daar wat onzeker over bent, dan kun je toch doorvragen? Ik zou gewoon heel specifiek vragen om de details van de aansluiting. Of duidelijk aangeven dat je een Type 2 lader verwacht. En je kunt aangeven dat je ook met 220V zou willen laden, maar dat je dan verwacht dat het stopcontact 2.7 kW aankan.
Er is namelijk een grote kans dat degene die jouw mailtjes beantwoord helemaal niet technisch onderlegd is en/of niets weet van het laden van elektrische auto. Als je "moeilijke" vragen gaat stellen, dan kunnen ze niet wegkomen met "kan hoor!".
Natuurlijk kun je doorvragen en dan je eigen afweging maken op basis van hun antwoord. Maar ik wilde alleen maar aangeven om niet te snel geloven wat men je verteld, en al helemaal niet in een gebied met weinig laders. Maar er zullen altijd mensen zijn die zich dat niet van tevoren afvragen en gewoon gaan rijden en er vanuit gaan dat het juist is wat men ze verteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 08-09 16:20
lfah2000 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 20:05:
[...]

De huidige (jongere) generatie is bog nooit op vakantie geweest in Frankrijk met een LPG auto 30/40 jaar geleden.
Helaas niet te vergelijken want LPG auto`s van die tijd konden ook altijd gewoon op benzine rijden , sterker nog starten deden ze altijd eerst op benzine.

Wij hadden altijd de Gastank vol en de benzine tank vol en dan na XXX kilometer als hij begon in te houden zette je de knop om en kon je verder rijden op Benzine zonder zelfs maar te hoeven stoppen zo haalde je met de volkswagen Jetta dan opeens een enorme range , niet zoveel Als mijn Multijet Diesel want die kan 1300 Km op 1 tank halen met dit soort reisjes en zelfs met mijn 5 liter tankje in de kofferbak doe ik nog +125 KM als hij goed warm is gedraaid ( dus vakantie ritten )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PeterZ(on) schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:34:
[...]

Natuurlijk kun je doorvragen en dan je eigen afweging maken op basis van hun antwoord. Maar ik wilde alleen maar aangeven om niet te snel geloven wat men je verteld, en al helemaal niet in een gebied met weinig laders. Maar er zullen altijd mensen zijn die zich dat niet van tevoren afvragen en gewoon gaan rijden en er vanuit gaan dat het juist is wat men ze verteld.
Duidelijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:39
Korte update op mijn langste rit door Europa. Gisteren terug gereden van boven Imperia naar Amsterdam. Een mooie reisdag met 1300kms over italiaanse autostrade met lekkere koffie en lekker vrolijk langs de Gotthard file over de fantastisch mooie pas gereden naar 2000m hoogte. Dat leverde mooie laadsessie van 10% naar bijna 25% tijdens de afdaling richting Luzern.
De meeste tijd verloren in files bij baustellen op de A5 en de A3 maar in de avond werd het rustig met een heerlijke reuzenslalom door het Roergebied. Vertrokken met de 43kWh batterij op 50% en na 7 laadstops in Genua, Castione-Arbedo, Kriens, Achern, Bensheim Oberhonnefeld en Duiven na 18 uur terug in Amsterdam.
Ondanks 14% degradatie (na 170k kms) is mijn Tesla Model 3 SR+ van december 2019 nog steeds een prima reisauto voor een gezin van 5 met 3 pubers voor een rondje Italie - Kroatie - Slovenie - Italie van 6000km in 3 weken.
Onderweg enkel geladen bij Tesla Superchargers en op de vakantielocaties alle stroom uit een lokaal Schuko-stopcontact via de granny-charger

Van Vodafone kreeg ik onderweg een waarschuwing dat ik met 40GB de fair-use policy voor EU dataroaming had uitgedaagd. Dat bleek voor 20GB mijn Tesla te zijn geweest die via de telefoon-hotspot verschillende OTA software updates en nieuwe EU navigatiekaarten had opgehaald 🥳

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-dlJ9pj_XfHfx5IW4DL_CROK8aI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fLOkWt9ExmGUAi2HjXuMZvZM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VWAaLzBc3lhUTiqMHqASXvUj-4M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eTv8A3XtBWVwHTYF4u9MXibw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door TeslaNerd op 23-08-2024 14:53 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:41
MPCoreDeveloper schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:10:
[...]

Helaas niet te vergelijken want LPG auto`s van die tijd konden ook altijd gewoon op benzine rijden , sterker nog starten deden ze altijd eerst op benzine.

Wij hadden altijd de Gastank vol en de benzine tank vol en dan na XXX kilometer als hij begon in te houden zette je de knop om en kon je verder rijden op Benzine zonder zelfs maar te hoeven stoppen zo haalde je met de volkswagen Jetta dan opeens een enorme range , niet zoveel Als mijn Multijet Diesel want die kan 1300 Km op 1 tank halen met dit soort reisjes en zelfs met mijn 5 liter tankje in de kofferbak doe ik nog +125 KM als hij goed warm is gedraaid ( dus vakantie ritten )
Kunnen we ophouden over diesel, benzine, lpg, haver.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Laatst online: 00:32
HDoc schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:38:
[...]

't Is wel aandoenlijk. Er staat dan ook nog wel eens "Chateau" op.

Enige punt dat raakt aan dit topic is het feit dat je met een aanhanger of caravan maar moeilijk terecht kan bij laadpunten. Ik denk dat het niet snel zal veranderen omdat het veel meer (dure) ruimte en (dure) kabels kost om laadpunten te maken die geschikt zijn voor auto's met caravans.

Aan de andere kant komen de elektrische vrachtwagens er kennelijk ook aan. In dit topic zag ik daar al een foto van voorbij komen. Daarvoor zullen tzt wel aparte laadpunten worden aangelegd, misschien kan je daar dan met je EV met aanhanger/caravan terecht.
Afgelopen week bij Fastned Kreuz Hilden geladen. Daar stonden ook 2 vrachtwagens en 3 bestelbussen te laden.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Laatst online: 09-09 19:17
Het hangt er dus ook een beetje van af welke auto je rijdt en hoe je het inricht.
Ik rij VW, en op de software voor de sjoemeldiesel na hebben die nog geen goede software uitgebracht.

Ik ben afhankelijk van apps zoals PUMP, Apple Maps en Google Maps. Daarnaast let ik tijdens het rijden vooral op het verkeer en niet op de laadprijzen op tijdstip X lokatie Y, en of een lagere prijs op lokatie Z te halen is.

Er is geen transparantie, geen overzicht, geen duidelijkheid. Punt.

Zullen we nu weer over verre ritten kletsen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HansAuutB
DrBOB101 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:05:

Introductie

Wij zijn met onze XC40 SMER MY2024 op vakantie naar Eggedal, Noorwegen geweest. Als je benieuwd bent naar de wegen in 't gebied kan ik je een "Sunday drive" van Bjørn Nyland aanraden.
We hebben de volledige trip gereden. Hoewel we de oversteek vanuit Denemarken naar Noorwegen (of terug) hebben overwogen. Echter zijn de tijden en prijs weinig aantrekkelijk. Dus tol betalen bij de Grote Belt- en Öresundbrug. Die laatste kan online en dat scheelt in prijs.
Op de heenweg in Zweden rustig aan gedaan en wat detours gepakt. Dat stuk is trouwens een groot deel van de 1000 km Zweden-route die onze Youtube-vriend rijdt.
Voor het laden heb ik een Tesla abonnement afgesloten. De afweging daarvan was de betrouwbaarheid en grote beschikbaarheid in locaties en aantal palen per locatie. In prijs is het iets duurder dan Ionity.

Lokaal zo'n 400 km gereden, die ik voor de statistiek hieronder buiten beschouwing laat. Die kilometers waren relatief zuinig vanwege de lage maximale en gemiddelde snelheid. Laden was bij het vakantiehuis gratis.

Heenreis

We vertrokken op een zondag rond een uur of 8:30 uit 't noorden van Overijssel. We zijn via Cloppenburg naar Bremen gereden. Dat is 35 km korter en duurt 5 minuten langer als de snelwegroute. Na een paar uur een korte pauze. De eerste laadsessie was voor de Deense grens, bij Tesla SC Busdorf (Duitsland). Van de 28 palen waren de meeste bezet, maar toch direct maximaal vermogen. Benen strekken, wat lunch smeren...en weer door. Voor een biobreak naar Tesla Odense (Denemarken) genavigeerd. Maar niet goed genoeg gekeken, want dat bleek een service center te zijn. We konden doorrijden naar Tesla SC Slagelse. Hier 26 laadpalen en ook hier aardig bezet.
In Lund (Zweden), na exact 9 uur en 820 km toeren, hadden we een overnachting geboekt. Door het vlotte verkeer, vooral bij Hamburg een uitzondering, waren we daar ruim op tijd. De kinderen hebben zich uitstekend vermaakt in 't zwembad en de spelletjes in 't hotel.

De volgende ochtend met nog 42% in de accu weer vertrokken. Nu kwam de eerste laadsessie mooi op tijd voor de benodigde pauze bij Tesla SC Halmstad met 28 laadpalen. Wederom erg rustig. De middag hebben we in een luchtvaartmuseum bij Göteborg doorgebracht. Waarna we binnendoor naar een hotel in Tröllhättan zijn gereden. Mooie kronkelweg ;) Op dag 2 zo'n 360 km en 4.5 uur gereden.

Dag 3 ging van start met slechts 26% in de accu. Dus na 40 km stonden we bij Tesla SC Hogstorp even te laden. Van de 16 laadpalen maar een paar bezet, meer Volvo's dan Tesla's (zie foto). Een heerlijke lunch op een mooie parkeerplaats langs de snelweg genoten. Om daarna naar Tesla SC Vestby (Noorwegen) te rijden en laden. Daar 40 laadpalen waarvan zo'n 1/3e bezet was. Het laatste deel was echt schitterend toeren. De weg kronkelde zich langs een rivier en tussen de bergen steeds wat verder omhoog in meters en noordelijker. In Eggedal is een Tesla SC, maar daar hebben we geen gebruik van hoeven maken. De laatste 7 km ging zo'n 630 meter omhoog. Niet dat je daar veel van merkt, de achterwielaandrijving heeft het naar z'n zin daar. Een heel mooi gebied met Noorse hyttes (zie foto). Dag 3 was 5.5 uur toeren om 370 km af te leggen.

Statistieken heenreis
Trip[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]Totaal[Afbeelding]
Dag
Afstand
Bereik
Tijd
Snelheid
Verbruik

SoC van
SoC tot
Geladen
Tijd
Vermogen
Prijs
Kosten
1
420
441
4:48
88
170

100 > 7
80
61
0:32
114
0.40
24.40
1
259
398
2:47
93
196

15
75
51
0:26
118
0.30
15.38
1 & 2
271
393
2:43
100
205

6
80
63
0:32
118
0.38
23.86
2 & 3
272
412
3:48
72
191

14
61
40
0:17
141
0.40
16.00
3
164
364
1:38
100
205

16
70
46
0:22
126
0.27
12.50
3
167
477
3:09
53
181

35
80
36.7
14:28
2.5
0.00
0.00
Dagen
Afstand
Bereik
Tijd
Snelheid
Verbruik

SoC som
Geladen*
Tijd*
Vermogen*
Prijs
Kosten
3
1553
440
18:53
82
189

373
261
2:09
121
0.31
92.14

km
km
h
km/h
Wh/km

%
%
kWh
h
kW
EUR/kWh
EUR

Terugreis

De terugweg hebben we in 2 dagen gedaan. We zijn met 96% vertrokken, wat net te hoog bleek om de eerste 7 km (gemiddeld 10% naar beneden) alleen op regeneratie te kunnen afremmen. Evengoed sprong het verbruik pas na 30 km boven de 0 Wh/km. Stroom is in Noorwegen en Denemarken wat goedkoper dan Zweden en Duitsland. Dus de eerste laadsessie en lunch bij Tesla SC Grålum (Noorwegen) gedaan. Van de 40 laadpalen waren er maar een paar bezet. Toen door naar Tesla SC Varberg (Zweden) met 20 laadpalen. Het regende even pijpenstelen en de sessie blijf bij 40 kW steken, ondanks dat er maar 3 auto's stonden. Dus na een minuut of wat afgekoppeld en nog eens geprobeerd. Dat gaf een foutmelding; wat zich bij 2 andere palen herhaalde. De auto leek te blijven hangen in het initialiseren van de (vorige) sessie. De auto op slot gedaan en een biobreak gedaan. Bij terugkomst startte de laadsessie gelukkig. Met voldoende in de accu om door te kunnen rijden naar Lund. Bij het hotel aan een Mer-paal wat bijgeladen tot 50%. Ondanks dat het een 22 kW-paal was startte het met 3 fasen 6A wat opliep naar 9A. Waarschijnlijk slim gestuurd door de aanbieder. Totaal 660 km in 7u43m gereden.

Dag 2 begon met een rit naar Tesla SC Slagelse (Denemarken) met nog steeds 26 laadpalen en ook weer flink bezet. Evengoed maximaal vermogen. Daarna door naar Tesla SC Kliplev met 48 laadpalen waarvan 1/3e bezet was. De lunch weer achter de kiezen; en met een redelijk volle accu door naar Duitsland. Eenmaal bij Hamburg begon de file voor de Elbetunnel, waar we uiteindelijk 1.5 uur voor nodig hadden om doorheen te komen. Schijnbaar duren de werkzaamheden nog tot 2028. Fun fact: de werkzaamheden betreffen het geluidsarm maken van de tunnel. Ik heb te doen met de mensen in de stad die >10 jaar lang (bijna) dagelijks dat verkeer nu door de stad krijgen in een poging de file te ontwijken. De laatste laadsessie onderweg was bij Tesla SC Posthausen (Duitsland) met 12 laadpalen. Daar wederom een fout bij het starten van het laden. Waarschijnlijk veroorzaakt door een kink in de kabel waardoor de CCS-stekker niet diep genoeg in de auto gestoken heb. Enigszins gefrustreerd heb ik toen toch maar eens op de hulp-knop in de auto gedrukt. Een paar minuten laten was het antwoordt: de auto op slot en 15 minuten de sleutel >100 meter weg bij de auto zodat deze 'reset'. Klinkt vergelijkbaar als wat ik toevallig bij de vorige keer dat het fout ging deed. En jawel, wederom werkte het. Blij werd ik er evengoed niet van. Maar van de nood een deugd gemaakt en ook wat gegeten. Het laatste stuk van de rit verliep soepel. Eenmaal thuis kon de auto aan de laadpaal op de oprit. De volgende dag volgeladen met de stroom van de zonnepanelen. Totaal 830 km gereden in 11 uur. Waarvan de langzaamste duidelijk kilometers in Duitsland. Doe mij de Scandinavische (snel)wegen maar boven de Duitse!

Statistieken terugreis
Trip[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]Totaal[Afbeelding]
Dag
Afstand
Bereik
Tijd
Snelheid
Verbruik

SoC van
SoC tot
Geladen
Tijd
Vermogen
Prijs
Kosten
1
199
553
3:03
65
143

96 > 60
86
22
0:22
60
0.27
6.00
1
265
368
2:44
97
204

14
78
52
0:31
101
0.40
20.80
1
199
362
1:56
103
218

23
50
20.4
4:24
4.6
0.43
8.81
2
144
335
1:29
97
224

7
70
54
0:23
141
0.30
16.30
2
198
347
1:58
101
221

13
86
61
0:39
94
0.30
18.39
2
258
397
4:36
56
196

21
68
38
0:18
127
0.42
15.96
2
229
432
2:54
79
167

15
80
53.0
9:30
5.6
0.12
6.10
Dagen
Afstand
Bereik
Tijd
Snelheid
Verbruik

SoC som
Geladen*
Tijd*
Vermogen*
Prijs
Kosten
2
1492
409
18:40
80
195

381
227
2:13
102
0.31
92.40

km
km
h
km/h
Wh/km

%
%
kWh
h
kW
EUR/kWh
EUR
* = alleen laden onderweg, dus exclusief laden op locatie / thuis.

Totaal

We hebben op de heen en terugreis 3045 km gereden in 37 uur en 33 minuten, met een gemiddelde snelheid van 81 km/h. Daarvoor waren 7.5 accucycli (754% SoC) nodig en moest 615 kWh geladen worden.
Het verbruik volgens de boordcomputer was 192 Wh/km. Inclusief laadverlies 202 Wh/km (5%).
Het laden kostte 197.50 Euro, inclusief Tesla abonnement voor 9.99 Euro. Dat is 32.1 ct/kWh of 6.5 ct/km.

Totaal hebben we heen en terug zo'n 4 uur en 22 minuten stil gestaan om te laden. Op een rit van 3000 kilometer, die ik persoonlijk sowieso in 2x 2 dagen zou rijden, vind ik dat prima. Het geeft me ook de rust om uitgerust op bestemming en thuis te komen.

Bij Tesla SC Slagelse
[Afbeelding]
Bij Telsa SC Hogstorp
[Afbeelding]
Genieten
[Afbeelding]
Funkie grafiekjes heenweg
[Afbeelding]
Funkie grafiekjes terugweg
[Afbeelding]
Onleesbaar op een mobiel door breedte opmaak.

Dat mag een volgende keer ook wel wat vriendelijker gemeld worden

[ Voor 0% gewijzigd door Notna op 23-08-2024 19:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Zapato schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:56:
[...]

Kunnen we ophouden over diesel, benzine, lpg, haver.
Als we dan ook stoppen met vergelijkingen die feitelijk niet kloppen dan is dat een deal.

Ik kwam hier eigenlijk om inspiratie op te doen zodat ik het aandurft die BZ4X te gaan halen en de Eco diesel een trap te geven.

Dus ik hoor graag hoe ik in Zuid Spanje kom met mijn misschien toekomstige BZ4X 😉

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• janne_nl
Als je kijkt met ABRP? Wij gaan begin november richting Alicante en mede door hier te lezen en wat stoeien met ABRP ga ik niet heel veel vooraf plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
janne_nl schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:21:
Als je kijkt met ABRP? Wij gaan begin november richting Alicante en mede door hier te lezen en wat stoeien met ABRP ga ik niet heel veel vooraf plannen.
Kijk dat is nou goede info, bedankt ik kon deze App niet , ziet er goed uit daar kan ik wat mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
multikoe schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 12:46:
[...]

Ja, telefoon werd pas na 7 minuten opgenomen door een jobstudent die me geen details kon geven, alleen: it works very fine!
Hij kende het verschil tussen kilowatt en graden fahrenheit ook niet echt.

Nu… mijn eerste hotel had mooie type 2 laders die zichtbaar waren op de app van Shell en 50five, en daar stonden met 22 kW…. Meer dan 14A monofase aan 230V kwam er niet uit…. Prijs was heel redelijk met 30ct.
Maar als ik daar helemaal vol had moeten laden was een lange nacht ook onvoldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tommie12 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 20:56:
_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-09 19:50
HansAuutB schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:53:
[...]

Onleesbaar op een mobiel door breedte opmaak.

[Mbr]Dat mag een volgende keer ook wel wat vriendelijker gemeld worden[/]
Scherm kantelen doet wonderen.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:28
Zo wij zijn na een lange rit van dik 10 uur aangekomen op onze 1e tussenstop in Tours, Frankrijk. Onze allereerste langere roadtrip in het buitenland met onze P8 van het eerste uur. Wat opmerkingen:

1. Heerlijke reiswagen maar dat wisten we natuurlijk al. Formidabel rijgedrag en comfort en de tijd vloog eigenlijk voorbij. Heerlijk die power, in wat meer berggebied merk je pas echt hoe fijn die 2 motoren zijn. Vast niet perse nodig maar het is gewoon extra fijn.
2. Verbruik, tja jullie weten dat onze wagen geen range topper is. We zaten na zo'n 1000km op een gemiddelde van 25,3kWh met een gemiddelde snelheid van 90km.op 2 langere stukken file na (Utrecht en ergens in België) konden we flink door karren en in Frankrijk mag je grotendeels 130 rijden. Dus tja, dan gaat het hard en is die 25,3 wellicht verklaarbaar. Geen aanhanger of caravan erachter dus 😁
3. Laden... De grootste spanning vooraf! Ik had een plannetje gemaakt met betrouwbare laders als Allego, Fastned, Shell en ook Tesla bekeken. Laden ging eigenlijk heel goed, ons plan op 1 moment na gevolgt en altijd gelijk kunnen laden en ook de Max snelheid. Wel erg jammer dat je die 150kW snel omlaag ziet gaan. Als dat toch eens een stuk langer op 120-140kW kon blijven hangen zou het echt een flinke verbetering zijn. Overigens tot onze tussenstop bestemming laders zat. Helaas niet altijd top want zo wilde ik 1x eerder laden want we zouden met 12% aankomen maar dat werd opeens 5%, 3% en zelfs - 1%. Zag een bordje met stekker dus hup eraf. Helaas 2 laders van 40 en 50kW en beide bezet incl wachtrij. Dan voel je de stress toch wel even, dus geljjk alternatief zelf opgezocht. Tesla lader relatief op de route. Wij daarheen.... Stonden er ook gewoon 4 laadpalen die niet van Tesla waren met 120kW. Op amper 10 min omrijden. Hoezo komt Google Maps hier dan niet mee als voorstel!!! 😡
4. Google Maps. Als navigatie absoluut top maar die laadvoorstellen blijven wel een dingetje hoor. Ik had tijdens het laden eens wat lopen testen door niet de mijn in ABRP gekozen laders te gebruiken maar Maps eens de boel laten berekenen. De laders van ABRP Kwamen niet eens naar voren, we moesten volgens Maps soms een half uur omrijden om te laden terwijl er letterlijk op de route snelladers waren. Wat ons betreft een enorme tegenvaller want je hoopt gewoon in te kunnen stappen, eindbestemming invoeren en rijden maar. Helaas. Dat moet echt flink beter wil je blind op Maps kunnen vertrouwen.
5. 4g van NL naar BE ging top, van BE naar FR duurde het ff een kwartiertje. Op onze mobieltjes overigens ook dus het zal wel aan de provider liggen
6. Ook wij werden vandaag verrast door push meldingen van auto niet op slot (we stonden er wel buiten bij). Nog in de app gekeken maar ik zie dit niet staan maar ze komen alsnog door. Overigens niet van het dakraam helaas...

Morgen nog een dagje omgeving verkennen hier, even de laadplanning voor deel 2 maken en dan op naar onze roadtrip in noord Spanje!

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:48
ASW1 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 22:32:
Lang verhaal en ook niet superspannend:

Gisterochtend vetrokken uit Amsterdam op weg naar een dorp bij Grenoble, alles bij elkaar tegen de 1100 km afgelegd.
Gister ongeveer 700 km gereden met de Kia Niro 64kWh 2020 exec.line die we een paar weken terug hebben gekocht; onze allereerste EV.

Vetrokken met 100%, eerste stop de Tesla supercharger onder Maastricht net voor de grens omdat deze goedkoop is en het na 2,5 uur tijd voor een pauze is. Daar de benen gestrekt en een wandelingetje gemaakt en met ong. 90% weer door (26 kWh geladen, €7,28)
Dit was onze allereerste snellaadactie trouwens, beetje gepiel met korte kabel van oud model supercharger maar soit.

België overgeslagen want duur om te laden en daar waren we sowieso in 2 uur doorheen. Volgende geplande stop was het winkelcentrum Cloche d'or onder Luxemburg stad. Omdat het zo heet was zagen we uit naar het laden bij de supercharger in de ondergrondse parkeergarage, en dan in het winkelcentrum te gaan lunchen.
Aangekoppeld en geprobeerd het winkelcentrum in te komen maar alle deuren zaten dicht. Hele parkeergarage doorgebanjerd (en die is enorm) om erachter te komen dat het zondag was en het winkelcentrum dicht. |:(
Na slechts 15 kWh (€7,20) laden daarom door naar hypermarché Leclerq boven Metz om daar eten te halen en bij Ionity te laden met de Mobilize pas van Renault.
Had er niet eens aan gedacht dat ook een hypermarché dicht kan zijn op zondag, en had de route aanvankelijk gepland/voorbereid voor een maandag en de reis later verschoven naar zondag en er dus niet op gelet. Leermoment.
De Mobilize laadpas deed het wel perfect, je krijgt direct na afkoppelen de factuur in je email à 0,29/kWh.
27kWh (€7,91) geladen en vieze friet gegeten bij een versleten wegrestaurantje verstopt in een hoek van het parkeerterrein.

Met nog een hele korte stop tussendoor wilden we voor we einde dag de autoroute afgingen nog even volgooien bij Ionity Aire de Langrey, omdat ons overnachtingsadres geen laadmogelijkheid had en we de volgende dag weer direct een eind wilden rijden. Scherm van de lader was wit zonder info maar ik dacht ik houdt gewoon de laadpas ertegen en het zal wel werken. Het laden ging idd prima maar ik kon de laadsessie niet meer stoppen omdat het scherm het niet deed, en kon dus ook niet loskoppelen om verder te rijden.
Eerst geprobeerd vanuit de auto te stoppen maar die mogelijkheid niet gevonden.
Toen geprobeerd vanuit de Kia app te stoppen maar die had slechte verbinding, ik vermoed omdat de Franse 4G provider mijn VPN niet leuk vindt.
Uiteindelijk het nummer van Ionity op de laadpaal gebeld, werd vlot en kundig geholpen en remote werd de laadsessie gestopt. Een leermomentje wel; beter niet laden op een paal met schermstoring.
Door de vertraging wel flink doorgeladen naar ruim 90%, bijna 30 kWh voor €8.51

Vandaag de rest gereden na eerst een paardrit in de ochtend.
Eerste laadstop hadden we de één na laatste van 6 Ionity stalls en even daarna waren ze allen vol.
Was fijn om ons plekje na 37 kWh (€10,77) door te kunnen geven aan de volgende, al al heeft dat natuurlijk niets met ons te maken.
Op een halfuur rijden voor ons vakantieadres boodschappen voor avondeten en ontbijt gedaan bij de Intermarché in Grenoble die ook 6 Ionity laders voor de deur heeft. 39 kWh voor €11,40
Daardoor met 80% op vakantieadres aangekomen wat natuurlijk lekker is.

Totaal 174 kWh voor 53 euro, stiekem ietsje meer omdat we met 100% waren vertrokken en met 80% aankwamen. Maar een koopje en waarschijnlijk bijna 100% hernieuwbare energie geladen.
Verbruik volgens de auto ongeveer 15,5 a 16 kWh/100km.
Als ik het zelf uitreken aan totaal in rekening gebrachte laadsessies is het eerder 17 kWh, waarschijnlijk mede door het laten lopen van de airco tijdens de laadsessies (wat in deze temperaturen echt heel fijn was)
5,5 cent per km ongeveer. Geen idee wat de Péage kostte want dat ging smooth as butter met de fulli badge en die factuur zien we later wel.

Dit was tevens onze allereerste lange afstandsrit.
Hiervoor hadden we een 20 jaar oude Focus op benzine waarmee we nooit verder dan 400km zijn geweest.
De Niro met adaptive cruise control, lane assist en 1-pedal driving rijdt echt oneindig veel beter en fijner.
Ik merk dat ik er een meer relaxte bestuurder door wordt, de auto neemt je zoveel werk uit handen dat het vaak voelt alsof je alleen maar hoeft te zitten, zelfs als je een stukje file hebt. En hoera stoelventilatie in de voor mij heel goed zittende stoel, vandaag merendeels in 37⁰ afgelegd.

Conclusie: we hebben geen vergelijkingsmateriaal voorhanden, maar deze reis ging prima en ontspannen.
Met name alle hulpelectronica en 1-pedaalbediening maakt de Niro een heerlijke auto om te rijden.
Extreem lang doorrijden met hoge snelheden stond sowieso niet op ons verlanglijstje, de EV doet alles wat we ervan verwachtten.
Inmiddels weer terug uit Grenoble (1050 km), terugreis was niet erg spannend, 1x 10 minuten laadfile gehad hij een zeer populaire Aire waar maar 6 Ionity snelladers stonden. We hadden de volgende ook wel kunnen halen maar omdat het voor ons echt etenstijd was toch maar even gewacht terwijl partner vast in de rij voor eten ging staan (ja het was echt heel druk daar)

De e-niro is ons echt ontzettend goed bevallen, ondanks dat het geen snellaadwonder is met max 76 kW.
Door ook de kortere stops altijd bij een snellader te doen trek je ook in 15 minuten weer 100 km extra range binnen en blijf je flexibel qua keuze voor de volgende stop. Bijna leeg rijden lijkt me geen prettig gevoel als je niet weet wat je gaat aantreffen bij de volgende snellader, en in de praktijk kwamen we eigenlijk altijd wel met 30% of meer aan.
Alleen het laatste stuk weinig geladen en met nog 50 km range thuis aangekomen, dat was bewust omdat we thuis het goedkoopst kunnen laden maar voelde wat spannend omdat we de auto nog niet goed kennen.

Misschien is het wat makkelijker en wat minder uitzoekwerk met een fossielmobiel, maar het is ook geen rocket science om lange ritten met een EV te doen.
Wat enorm goed is bevallen is het rijden in de bergen, dat is oneindig fijner dan met een handbak en zelfs veel fijner dan met een automaatbak.
Zou echt nooit meer terug willen, voor vakantie 1x per jaar is het goed te doen en meestal rijdt het heel veel beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:28
@ASW1 War fijn om te horen! Sinds vorige week zijn wij ook in het bezit van een e Niro 2021. Ook volgend jaar gaan wij het beleven hoe het is om elektrisch op vakantie te gaan!

@ASW1 Heb je voor die bedragen bij ionity nog een aparte laadpaal nodig?of ook maand abonnement afgesloten? Ik zag dat je een Mobilize laadpas hebt. Wat voor voordelen heeft deze ?

[ Voor 34% gewijzigd door Possible op 23-08-2024 23:12 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-09 22:49
Juancho schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 22:24:
Zo wij zijn na een lange rit van dik 10 uur aangekomen op onze 1e tussenstop in Tours, Frankrijk. Onze allereerste langere roadtrip in het buitenland met onze P8 van het eerste uur. Wat opmerkingen:

1. Heerlijke reiswagen maar dat wisten we natuurlijk al. Formidabel rijgedrag en comfort en de tijd vloog eigenlijk voorbij. Heerlijk die power, in wat meer berggebied merk je pas echt hoe fijn die 2 motoren zijn. Vast niet perse nodig maar het is gewoon extra fijn.
2. Verbruik, tja jullie weten dat onze wagen geen range topper is. We zaten na zo'n 1000km op een gemiddelde van 25,3kWh met een gemiddelde snelheid van 90km.op 2 langere stukken file na (Utrecht en ergens in België) konden we flink door karren en in Frankrijk mag je grotendeels 130 rijden. Dus tja, dan gaat het hard en is die 25,3 wellicht verklaarbaar. Geen aanhanger of caravan erachter dus 😁
3. Laden... De grootste spanning vooraf! Ik had een plannetje gemaakt met betrouwbare laders als Allego, Fastned, Shell en ook Tesla bekeken. Laden ging eigenlijk heel goed, ons plan op 1 moment na gevolgt en altijd gelijk kunnen laden en ook de Max snelheid. Wel erg jammer dat je die 150kW snel omlaag ziet gaan. Als dat toch eens een stuk langer op 120-140kW kon blijven hangen zou het echt een flinke verbetering zijn. Overigens tot onze tussenstop bestemming laders zat. Helaas niet altijd top want zo wilde ik 1x eerder laden want we zouden met 12% aankomen maar dat werd opeens 5%, 3% en zelfs - 1%. Zag een bordje met stekker dus hup eraf. Helaas 2 laders van 40 en 50kW en beide bezet incl wachtrij. Dan voel je de stress toch wel even, dus geljjk alternatief zelf opgezocht. Tesla lader relatief op de route. Wij daarheen.... Stonden er ook gewoon 4 laadpalen die niet van Tesla waren met 120kW. Op amper 10 min omrijden. Hoezo komt Google Maps hier dan niet mee als voorstel!!! 😡
4. Google Maps. Als navigatie absoluut top maar die laadvoorstellen blijven wel een dingetje hoor. Ik had tijdens het laden eens wat lopen testen door niet de mijn in ABRP gekozen laders te gebruiken maar Maps eens de boel laten berekenen. De laders van ABRP Kwamen niet eens naar voren, we moesten volgens Maps soms een half uur omrijden om te laden terwijl er letterlijk op de route snelladers waren. Wat ons betreft een enorme tegenvaller want je hoopt gewoon in te kunnen stappen, eindbestemming invoeren en rijden maar. Helaas. Dat moet echt flink beter wil je blind op Maps kunnen vertrouwen.
5. 4g van NL naar BE ging top, van BE naar FR duurde het ff een kwartiertje. Op onze mobieltjes overigens ook dus het zal wel aan de provider liggen
6. Ook wij werden vandaag verrast door push meldingen van auto niet op slot (we stonden er wel buiten bij). Nog in de app gekeken maar ik zie dit niet staan maar ze komen alsnog door. Overigens niet van het dakraam helaas...

Morgen nog een dagje omgeving verkennen hier, even de laadplanning voor deel 2 maken en dan op naar onze roadtrip in noord Spanje!
Ad4. Ik heb echt nooit problemen met GM op lange reizen. Pakt altijd snelladers op de route, soms paar honderd meter van snelweg. Berekening klopt altijd zoals vooraf aangegeven.
Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat er zoveel verschillende ervaringen zijn met GM.
Ik heb de apps van fastned en chargemap ook wel eens getest en die werken ook naar behoren.
Maar gebruik ze dus niet omdat GM perfect werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Archiebald schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:06:
[...]

Ik ga over een paar weken via de brennerpas, wat bedoel je met 'Shell Recharge hdc'?
Vlak bij Ionity Brennero zit een Shell station met 4 snellaadpalen. Met Freshmile een actietarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:18

Bij mij gaat het eigenlijk wel top met GM. Het percentage klopt bij ons eigenlijk altijd wel. Loopt vaak ook nog wel iets op. Heb wel Tesla en Iontity als EV betalingsfilter aangezet.

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luucc
  • Laatst online: 21:28
HansAuutB schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 23:33:
[...]

Vlak bij Ionity Brennero zit een Shell station met 4 snellaadpalen. Met Freshmile een actietarief.
Heb je dit toevallig ook getest? Ik probeerde te snelladen bij Shell in Zwitserland met hetzelfde tarief van Freshmile, maar daar werd mijn pas niet herkend…

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ASW1 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 22:31:
Bijna leeg rijden lijkt me geen prettig gevoel als je niet weet wat je gaat aantreffen bij de volgende snellader, en in de praktijk kwamen we eigenlijk altijd wel met 30% of meer aan.
Ik denk dat je zult merken dat die 30% steeds lager gaat worden naarmate je ervaring toeneemt. Wij hebben nu meerdere lange ritten naar het buitenland gemaakt en ik begin bij 30% eens te kijken naar een volgend laadstation. Soms is dat al snel, maar je hebt dan ook de mogelijkheid om er één of twee over te slaan.
Als ik mijn cijfers terugkijk dan kom ik gemiddeld met ongeveer 22% aan bij de snellader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
multikoe schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 06:44:
[...]

Ik denk dat je zult merken dat die 30% steeds lager gaat worden naarmate je ervaring toeneemt. Wij hebben nu meerdere lange ritten naar het buitenland gemaakt en ik begin bij 30% eens te kijken naar een volgend laadstation. Soms is dat al snel, maar je hebt dan ook de mogelijkheid om er één of twee over te slaan.
Als ik mijn cijfers terugkijk dan kom ik gemiddeld met ongeveer 22% aan bij de snellader.
Dat percentage zegt niet zoveel, 30% van 25kWh of van 100kWh is een groot verschil, resterend bereik zegt veel meer. Daarnaast gaat later laden, en dus wat meer en langer op hoger vermogen, je geen uren tijdswinst opleveren. Maar je loopt wel meer risico en bent op het laatst niet meer flexibel, zeker bij drukte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:25

Lesje geleerd als je wilt afwijken van de laadplanning, je hebt tijd zat om te checken of de volgende Aire voldoet aan uw eisen, met ChargeMap kan je controleren welke provider, hoeveel laadpunten en bezetting. Ik gebruikte hiervoor ChargingTime en die heeft mij altijd goed geholpen. Mijn partner deed dit onderweg, dan had ze ook iets omhanden ;)

Ook nooit problemen gehad met de percentage, maar reed wel rond de 120km/u.. die ging zelfs lichtjes omhoog (paar procenjtes).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
ASW1 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 22:31:
[...]

Bijna leeg rijden lijkt me geen prettig gevoel als je niet weet wat je gaat aantreffen bij de volgende snellader, en in de praktijk kwamen we eigenlijk altijd wel met 30% of meer aan.
Bij onze auto is het percentage (ik kijk nooit naar KMs) icm de navigatie en aankomst percentage op volgende stop super accuraat. Dat gecombineerd met overvloed aan laders langs EU hoofdwegen maakt dat ik 10% prima marge vindt als aankomst bij volgende stop en dan rijd ik vaak laatste 50km wat harder om richting de 5% uit te komen.

[ Voor 6% gewijzigd door Sander op 24-08-2024 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PeterZ(on) schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 07:32:
[...]

Dat percentage zegt niet zoveel, 30% van 25kWh of van 100kWh is een groot verschil, resterend bereik zegt veel meer. Daarnaast gaat later laden, en dus wat meer en langer op hoger vermogen, je geen uren tijdswinst opleveren. Maar je loopt wel meer risico en bent op het laatst niet meer flexibel, zeker bij drukte.
Goed punt. 30% op de snelweg is voor mijn e-Niro ongeveer 100 km. Dat is geen risico in Nederland, Duitsland en Frankrijk. Overigens, dat zou je kunnen afleiden: ik plan niets vooraf.

En het gaat me ook niet om de tijdswinst, als dat leidend zou zijn, dan zou ik van 10% tot 50% moeten laden, want dan is de laadsnelheid het hoogst. Ik wil ongeveer om de twee, drie uur stoppen en dat is in de meeste gevallen 200 - 250 km. En dat is ongeveer wat je kunt rijden van 80% naar 20%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:48
Possible schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 22:50:
@ASW1 Heb je voor die bedragen bij ionity nog een aparte laadpaal nodig?of ook maand abonnement afgesloten? Ik zag dat je een Mobilize laadpas hebt. Wat voor voordelen heeft deze ?
Voor 5 euro heb je een maand het intense abbo en dan laadt je met de goedkope tarieven bij Ionity.
[...]

Het had wel minder gekund maar omdat ik voor zo'n beetje half geld bij Ionity kon laden heb ik alleen die gebruikt en dan zijn de gaten tussen de laadlocaties wat groter.

Als je alle snelladers wilt gebruiken dan maakt het inderdaad geen bal uit want ieder servicestation aan de péage heeft snelladers staan wat in de praktijk betekent dat je iedere 50km wel kunt laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
Luucc schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 06:38:
[...]

Heb je dit toevallig ook getest? Ik probeerde te snelladen bij Shell in Zwitserland met hetzelfde tarief van Freshmile, maar daar werd mijn pas niet herkend…
Ja, werkelijk gebruikt. Kwam voor mij op 0,26/kWh.
Het is geloof ik wel specifiek een actie voor Shell Oostenrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Sander schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 08:06:
[...]

Bij onze auto is het percentage (ik kijk nooit naar KMs) icm de navigatie en aankomst percentage op volgende stop super accuraat. Dat gecombineerd met overvloed aan laders langs EU hoofdwegen maakt dat ik 10% prima marge vindt als aankomst bij volgende stop en dan rijd ik vaak laatste 50km wat harder om richting de 5% uit te komen.
Iets nuance is op de plaats bij deze statement. West Europa en Oost Europa is nogal een verschil. EU is dan te algemeen.

Daarbij wil je met een moderne EV niet bij 50 kW laders laden langs een snelweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
[...]

Iets dergelijks heb ik gehad bij Free-To-X in Italië. 2 palen naast elkaar. De ene accepteerde Freshmile niet en de andere wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
[...]

Heb je via de Shell Recharge app ook geprobeerd, heb het ook meermaals gehad dat hij mijn laadpas niet aanvaarde, maar dat het alsnog via de app het laden kon opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
RigolleM schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 11:03:
[...]

Heb je via de Shell Recharge app ook geprobeerd, heb het ook meermaals gehad dat hij mijn laadpas niet aanvaarde, maar dat het alsnog via de app het laden kon opstarten.
Het gaat hier juist om een veel lager tarief via Freshmile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
HansAuutB schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 11:26:
[...]

Het gaat hier juist om een veel lager tarief via Freshmile.
Ach my apologies.. nu als ik moet kiezen tussen kunnen laden of goedkoop laden, kies ik toch het eerste hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

[...]

Ik wil eigenlijk rond de 10% aankomen bij een supercharger. Voordeel van Tesla is dat je kan zien hoe druk het is. En rond de 10% heeft.mijn auto de beste laadcurve.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pa2ra
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-09 23:31
MPCoreDeveloper schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:10:
[...]

LPG heeft wel meer nadelen waardoor je moet plannen: je mag in Frankrijk niet in parkeergarages parkeren met LPG. Dàt weten veel jongere Nederlanders niet. Die weten wellicht ook niet wat GPL is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
MPCoreDeveloper schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:12:
[...]

Als we dan ook stoppen met vergelijkingen die feitelijk niet kloppen dan is dat een deal.

Ik kwam hier eigenlijk om inspiratie op te doen zodat ik het aandurft die BZ4X te gaan halen en de Eco diesel een trap te geven.

Dus ik hoor graag hoe ik in Zuid Spanje kom met mijn misschien toekomstige BZ4X 😉
Verdiep je goed! Over de BZ4X zijn velen ontevreden wegens zeer slechte (trage) laadprestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
MPCoreDeveloper schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:34:
[...]

Kijk dat is nou goede info, bedankt ik kon deze App niet , ziet er goed uit daar kan ik wat mee.
Kon komt van kunnen, niet van kennen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zapato
pa2ra schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:54:
[...]

LPG heeft wel meer nadelen waardoor je moet plannen: je mag in Frankrijk niet in parkeergarages parkeren met LPG. Dàt weten veel jongere Nederlanders niet. Die weten wellicht ook niet wat GPL is. ;)
Het grote LPG topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Azqi schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:02:
[...]

Iets nuance is op de plaats bij deze statement. West Europa en Oost Europa is nogal een verschil. EU is dan te algemeen.

Daarbij wil je met een moderne EV niet bij 50 kW laders laden langs een snelweg.
Nuance is misschien dat ik Tesla rijdt en de auto vooral eigen palen kiest en daar ook rekening houdt met bezetting bij aankomst etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dani86 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:28:
[...]

Ik wil eigenlijk rond de 10% aankomen bij een supercharger. Voordeel van Tesla is dat je kan zien hoe druk het is. En rond de 10% heeft.mijn auto de beste laadcurve.
Dat geldt ook voor mijn e-Niro, maar 10% vindt ik net effe te krap als ik een laadstation wil overslaan en de volgende wil/moet plakken. Maar met die "bij 30% ga ik eens kijken"-regel hebben we tot nu toe nog steeds heel ontspannen en vlotte reizen gehad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Sander schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 15:35:
[...]

Nuance is misschien dat ik Tesla rijdt en de auto vooral eigen palen kiest en daar ook rekening houdt met bezetting bij aankomst etc
Nee, er zijn gewoon minder snellaadstations.
Overigens ook minder van Tesla. In heel Kroatië zijn er bv maar 7 Tesla locaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 09:14
Dani86 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 21:34:
[...]
Daarnaast moet ik nog eerst een huis vinden waarbij er benzine of diesel uit de muur komt. Stopcontacten hebben alle huizen.
Mij hoef je niet te overtuigen. Het gaat er mij om, duidelijk te krijgen welke weerstanden er zijn om met een EV op vakantie te gaan. En hoe daar vervolgens goed mee om te gaan.

Gisteravond nog iemand horen klagen over een laadfile van 3 uur op weg naar de wintersport en hoe stom dat dan is. Als iemand dan aankomt met de tekst "moet je maar beter plannen" dan haakt een twijfelaar af. Terwijl afgaande op alle reacties in dit forum dat echt een uitzondering is.

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
pa2ra schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:57:
[...]

Verdiep je goed! Over de BZ4X zijn velen ontevreden wegens zeer slechte (trage) laadprestaties.
Dat zij mijn zwager ook al , maar ik zag dat ze er zijn met een 6 en 11 kw lader uiteraard ga ik dan voor de 11Kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lfah2000
MPCoreDeveloper schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 16:34:
[...]

Dat zij mijn zwager ook al , maar ik zag dat ze er zijn met een 6 en 11 kw lader uiteraard ga ik dan voor de 11Kw
Laadprestatie heeft niet te maken met een 6 of 11 kW lader. Dat gebeurd toch als je slaapt. Op fastned staat de laadcurve en alleen onder de 30% gaat ie naar 150 kW, daarna is het slechts 100. En dat is slecht.
De andere info komt uit de evdatabase.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJKCgXKk9f4GEUsWJH5aWpR9nTc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/paHQiTH5YoLISEPPPw8b4TmN.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O3kbCY6IBhZBQ5amxyKr5BWOv5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lwmYu5AcOWjug8cmhckdWPWK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 09:14
Zapato schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:29:
[...]
Ik weet niet of Jan geen pas heeft. Jan heeft ook een bonuskaart van de AH en spaart zegeltjes bij de Plus en zoekt uit waar er aanbiedingen zijn voor boodschappen. Disclaimer: ik ken Jan niet, maar dit is een aanname van mij, wellicht onjuist.
Jan krijgt bij zijn nieuwe EV vast ook wel een laadpas meegeleverd die hij met zijn rekeningnummer kan activeren. Deze Jan in ieder geval wel en naar ik begrijp, veel andere Jannen ook. Wat weer minder Jan is, is dat ik die aan een hele verzameling andere reeds verzamelde pasjes kon toevoegen.

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

Mijn advies, kijk de betreffende video's van TeslaBjorn op YT over de BZ4X, en dan met name de 1000km Challenge. Geeft een aardig beeld wat de auto kan op lange trajecten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:04
lfah2000 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 16:48:
[...]

Laadprestatie heeft niet te maken met een 6 of 11 kW lader. Dat gebeurd toch als je slaapt. Op fastned staat de laadcurve en alleen onder de 30% gaat ie naar 150 kW, daarna is het slechts 100. En dat is slecht.
De andere info komt uit de evdatabase.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
100 kW is niet slecht. Het is matig, maar niet slecht. 510 km/u dat is een halfuur om weer verder te gaan. Is het niet dat die BZ weet ik veel wat snel oververhit en dan die snelheid niet eens meer haalt na een enkele keer snelladen?

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
Dat 'rapid-gating' is na (en naar aanleiding van) de eerste test door TeslaBjorn enigszins verholpen.
Als ik me goed herinner, treedt het nu pas (ernstig) op na een 3e keer snelladen achtereen, en met een 20-80% bereik van ~250+km(?) ben je dan al zo'n 900-1100 km verder..... wie rijdt dergelijke afstanden zo vaak dat het echt een probleem is?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Denk echt maar eens goed na, voor mij is de Toyota echt niet geschikt voor lange reizen, en daar gaat het in dit topic over.
100kW is niet dramatisch, maar anderen doen beter.

Daarenboven, (en ja dit is OT) wil je een EV van een merk dat er niet in gelooft en alle mogelijke argumenten boven haalt om toch maar hybride of waterstofauto’s ( _/-\o_ ) te promoten.
Ik ga bij de slager ook geen vis kopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
Tommie12 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 18:43:
[...]

Denk echt maar eens goed na, voor moj is de Toyota echt niet geschikt voor lange reizen, en daar gaat het in dit topic over.
100kW is niet dramatisch, maar anderen doen beter.

Daarenboven, (en ja dit is OT) wil je een EV van een merk dat er niet in gelooft en alle mogelijke argumenten boven haalt om toch maar hybride of waterstofauto’s ( _/-\o_ ) te promoten.
Ik ga bij de slager ook geen vis kopen.
Ik zou hem als particulier kopen en Toyota bied 10 jaar garantie die zelfs overgaat op de volgende eigenaar.

Dus een jonge occasion met 11kw lader leek mij wel wat , ik zal hooguit 1x in de 2 jaar naar Spanje willen rijden en een half uur laden is dan geen probleem ( en dat lees ik overal) binnen Nederland kan ik met de grote actieradius en batterij overal komen.

De auto is mooi groot genoeg, mooi interieur dus ja dat was mijn hoofd motivatie een 2022 versie die nieuw 60K koste koop je voor 34 a 36K nu met 11 kw lader

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
MPCoreDeveloper schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 18:54:
[...]

Ik zou hem als particulier kopen en Toyota bied 10 jaar garantie die zelfs overgaat op de volgende eigenaar.

Dus een jonge occasion met 11kw lader leek mij wel wat , ik zal hooguit 1x in de 2 jaar naar Spanje willen rijden en een half uur laden is dan geen probleem ( en dat lees ik overal) binnen Nederland kan ik met de grote actieradius en batterij overal komen.

De auto is mooi groot genoeg, mooi interieur dus ja dat was mijn hoofd motivatie een 2022 versie die nieuw 60K koste koop je voor 34 a 36K nu met 11 kw lader
Voor dat geld is er beter te vinden met even grote of betere actieradius wat beter geschikt is. De efficientie van Toyota is ook niet top.
Je staart je te veel blind op die 10 jaar garantie vrees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:04
MPCoreDeveloper schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 18:54:
[...]

Ik wist niet dat die zo duur nieuw was :/

Het lijkt me een prima middenmoot auto inderdaad. Zoals tommie zegt, ik zou het alleen niet kopen ivm dat het Toyota is die ontkent dat EV de toekomst is, waren zij niet ook diegene die zeiden dat hun hybrides zichzelf gratis oplaadde? :+

Ik heb mijn enyaq voor 33k gekocht. 80kWh versie, 160kW (max) snellaad snelheid (gemiddeld 125kW volgens ev-database), 11kW op de AC lader.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:21

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Laten we voorkomen dat dit een adviestopic wordt welke auto je waar moet kopen. Het gaat hier om ervaringen met lange ritten met een EV. Dus graag weer ontopic :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

HDoc schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 16:20:
[...]

Gisteravond nog iemand horen klagen over een laadfile van 3 uur op weg naar de wintersport en hoe stom dat dan is.
Ja dat vind ik van die "tante Bep rookte een pakje Van Nelle per dag en is toch 87 geworden" borrelpraat.

Ga idd op dit forum en andere ervaringen af.
Ook zijn er talloze youtube videos. O.a. vriend Björn met zn 1000KM challenges.

De laadinfrastructuur wordt steeds beter door heel Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wholesome
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 02-09 21:50
Iemand ervaring met de volgende melding als niet tesla bij een supercharger?

Geen auto gedetecteerd, sluit aan om op te laden.

Wij zijn met een kia eniro op weg naar Zwitserland en waren van plan met name gebruik te maken van de TSC gezien het lage tarief en de beschikbaarheid van vele palen. In Nederland een keer getest en dat ging super.

Bij aankomst op de eerste locatie (Hilden) ging het in eerste instantie ook vlot, alhoewel al direct opviel dat de auto maar met 33 kw laadde. Na 2 minuten werd de laadsessie automatisch beëindigd en het is me daarna niet meer gelukt om een nieuwe laadsessie te starten. Ook niet bij een andere paal, met een andere telefoon of bij een andere locatie.

Bovenstaande melding blijft komen.

Iemand enig idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scientific
Dani86 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:28:
[...]

Voordeel van Tesla is dat je kan zien hoe druk het is.
Nadeel van een Tesla is dat je alleen kan zien hoe druk het is bij een Tesla charger.

Sommige merken doen dat inmiddels een stuk beter, daar kan je bij elke snellader zien hoe druk het is - ja zelfs bij een Tesla lader, mocht je daar ooit willen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Wholesome schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 20:41:
Iemand ervaring met de volgende melding als niet tesla bij een supercharger?

Geen auto gedetecteerd, sluit aan om op te laden.

Wij zijn met een kia eniro op weg naar Zwitserland en waren van plan met name gebruik te maken van de TSC gezien het lage tarief en de beschikbaarheid van vele palen. In Nederland een keer getest en dat ging super.

Bij aankomst op de eerste locatie (Hilden) ging het in eerste instantie ook vlot, alhoewel al direct opviel dat de auto maar met 33 kw laadde. Na 2 minuten werd de laadsessie automatisch beëindigd en het is me daarna niet meer gelukt om een nieuwe laadsessie te starten. Ook niet bij een andere paal, met een andere telefoon of bij een andere locatie.

Bovenstaande melding blijft komen.

Iemand enig idee?
De V3 connector ver genoeg aangedrukt, bij de classic Ioniq klemt die bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

Scientific schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 20:59:
[...]

Nadeel van een Tesla is dat je alleen kan zien hoe druk het is bij een Tesla charger.

Sommige merken doen dat inmiddels een stuk beter, daar kan je voor elke snellader zien hoe druk het is - ja zelfs voor een Tesla moest je daar ooit willen laden.
Op doorreis in het buitenland pak ik tot nu toe alleen de SuC (Fastned in NL met de "tank"pas).

Dit omdat Tesla veel goedkoper is en je geen abo's nodig hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Dani86 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 21:22:
[...]

Op doorreis in het buitenland pak ik tot nu toe alleen de SuC (Fastned in NL met de "tank"pas).

Dit omdat Tesla veel goedkoper is en je geen abo's nodig hebt
Stop dreaming. Tesla is ook niet altijd meer de goedkoopste.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:45
Net terug van een 3-weekse rondreis Zuid Zweden met z’n tweeën met een Tesla Model Y RWD (uit maart 2024 met 1,2% degradatie volgens Tessie). Totaal 4740km gereden en vrijwel alleen bij de SuC geladen. Deze zaten op plaatsen waar je ff wat kon eten, een plaspauze kon houden en/of boodschappen doen. Geen noemenswaardig oponthoud dus, ze werkten altijd en er was plenty plek. Flink doorgereden vooral in Dld (130-140km/u) en totaal een gemiddeld verbruik van 166 Wh/km (thuis gemiddeld 144 Wh/km) Ik heb 875 KWh geladen en was hier €295 aan kwijt, dus gemiddeld €0,34/KWh en €0,06/km.
ABRP (betaald) naast de Tesla navigatie gebruikt, puur uit nieuwsgierigheid. Maar de Tesla navigatie klopte vaak beter vwb. aankomsttijd en als Tesla rijder zijn de SuCs goedkoper dan Ionity, Allego etc. Ook de aankomst SOC klopte beter bij Tesla dan ABRP (ook al was deze connected met de Tesla) Daardoor plande ABRP meer stops dan noodzakelijk, terwijl de totale reisduur niet korter werd. Het voelde al snel veel minder spannend om met 5% lading bij een SuC aan te komen.

De MY is een fijne reisauto en de (Tesla)laad-infrastructuur in NL/D/DK/S maakte het een ontspannen ervaring.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qIOIdh68GvXQ6fFM6meBn_aXeeQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i6QfWsrBmBYsmfL3Xo0YxSQD.jpg?f=fotoalbum_large

Dit soort laadcurves van een minuut of 15 zijn natuurlijk ook fijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dIPGjYZsUrbJ6AKYrll0C5dWlko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k1XaGoN0tDuUJ3Hl9mePlPRc.jpg?f=fotoalbum_large
Meestal ‘moesten’ we na 15-20 minuten alweer weg. Met de vorige EV, een e-Niro (MY19) was dat wel andere koek; Hopen dat je een lader vond die beschikbaar was én werkte, gedoe met pasjes en je was al snel 3 kwartier tot een uur verder met een laadstop...

[ Voor 39% gewijzigd door connos op 25-08-2024 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Tommie12 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 20:56:
[...]

Ja, telefoon werd pas na 7 minuten opgenomen door een jobstudent die me geen details kon geven, alleen: it works very fine!

Nu… mijn eerste hotel had mooie type 2 laders die zichtbaar waren op de app van Shell en 50five, en daar stonden met 22 kW…. Meer dan 14A monofase aan 230V kwam er niet uit…. Prijs was heel redelijk met 30ct.
Maar als ik daar helemaal vol had moeten laden was een lange nacht ook onvoldoende.
Ondertussen uitgecheckt in het hotel waar ik in het strijkhok mocht laden.
Ik heb toch dank U gezegd, en het laden werd me niet eens aangerekend.
Maar ze weten dat ze iets moeten installeren, alleen blijkt het verkrijgen van een zwaardere aansluiting niet zo simpel.

Een paar uur geleden ingecheckt bij het volgende hotel. Nette type 2 wallbox van Zappi die gewoon ‘open’ staat.
Ik krijg 25A op 220V, maar om het half uur valt het laden stil, en nadien fluctueert het vermogen tussn 1 en 5 kW. Ik krijg de auto wel vol, maar begrijp niet goed waarom dat vermogen zo schommelt. Zou de load balancing hier trucjes uit halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-09 06:09
Als ik (af en toe) voor een langere rit het laad % thuis via AC wil verhogen naar 90% of 100%, kan ik dat dan het beste vlak voor vertrek doen? Of maakt het niet uit als ik de auto al een dag eerder laad tot dat %, waarbij de auto dan dus bijvoorbeeld 24 uur lang stil staat met een hoog laad % ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
helloitsme schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 06:43:
Als ik (af en toe) voor een langere rit het laad % thuis via AC wil verhogen naar 90% of 100%, kan ik dat dan het beste vlak voor vertrek doen? Of maakt het niet uit als ik de auto al een dag eerder laad tot dat %, waarbij de auto dan dus bijvoorbeeld 24 uur lang stil staat met een hoog laad % ?
Het is beter om pas vlak voor het vertrek tot 100% te laden. Dat geldt voor alle types batterijen maar in het bijzonder voor NCM batterijen en in hogere mate bij hoge temperaturen.

Eénmalig zal het weinig uitmaken natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Laatst online: 09-01 16:52
Krilo_89 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:49:
[...]

Je moet van tevoren even wat plannen ipv op de bonnevooi. Als dat lastig is of teveel moeite, dan gewoon niet. Je ziet dat de meeste ev rijders hier het wel leul vinden en even wat uitstippelen. Een andere bups rijdt op de zaak en maakt het geen drol uit.
Misschien kon je in slovenie ook wel goedkoper benzine tanken met een andere pas of bij een ander station. Daar hoor je dan weer niemand over, want benzine tanken werkt nou eenmaal zo.

Heb zelf de route naar zuid frankrijk en terug al klaar. Heeft een uur gekost incl. tussenstops. Ga zo’n 3000km rijden en dat doe ik voor rond de 100 euro. Dat kan met benzine voor het veelvoudige en daar pas ik dan weer voor 😉
Nee dat kon dus niet: ik ben iemand die dat soort dingen altijd uitzocht, er viel geen voordeel te behalen met pasjes en dergelijke. Alleen in Duitsland heb je soms de Tiefpreis garantie via clevertanken. Wat precies is wat het zegt: de garantie dat je altijd de laagste prijs betaald. Dat ging echter ook via een app, welke ik altijd deed checken voor de laagste prijs.

Kijk het zijn keuzes maken in het leven: dat heb ik gisteren ook maar weer eens gezien. Sommige hebben een hoog inkomen en dan de luxe om met geld te smijten, dan hoef je ook echt niet voor de laagste prijs te gaan. Wij moeten het echter met slechts een inkomen doen, dus letten wij op de kleintjes.

Ook bij het laden van de EV: wij kunnen niet thuis laden, dus maken dankbaar gebruik van de mogelijkheid om bij Duitse Discounters goedkoper te kunnen laden. Dat is dan zonder abonnementen, tig laadpassen aan te schaffen. Want bij snelladen, probeer ik gewoon uit te wijken naar zo'n Duitse discounter.

Bij de Duitse Aldi Süd staat CCS snelladers, welke slechts € 0,39 per kWh kosten. Alleen je zult ABRP wel zodanig moeten configureren, dat de app je langs die snelladers stuurt. Inplaats de dure snelladers. Eerlijk gezegd vind ABRP gewoon een A Worse Routeplanner, want zodra je heel specifiek uitsluitingen instelt. Zo sluit ik Shell sowieso uit... sluit ik ook CHAdeMO uit en maak enkel gebruik van type 2. Dan kan ABRP plotseling geen route meer plannen, terwijl ik dit zelf wel kan met wat uitzoekwerk.

Wij doen maximaal 350km per dag met de Leaf: maximaal 250km is mogelijk op een volle acculading, dus wij plannen een lunch/wandelstop in en laden dan 1.5u tot 2u aan een Aldi Süd laadstation voor € 0,29 per km. Waarna er weer voldoende rijbereik is, onze buiken vol zijn en wij een stukje gewandeld hebben. Ik zeg maar zo: je bent op reis, niet op de vlucht.

Die reizen wat ik hier vaak langs zie komen, lijkt wel alsof jullie op de vlucht zijn? Voor Nederlanders? Respect dat jullie het doen, echter ik zou gewoon het vliegtuig nemen of de trein. Helemaal van Nederland naar Spanje of Zuid-Frankrijk zelfs, dat beschouw ik als een persoonlijke kwelling. Daarnaast hebben al die landen ook nog tolheffing.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
MathiasMetzger schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 10:10:
[...]

Nee dat kon dus niet: ik ben iemand die dat soort dingen altijd uitzocht, er viel geen voordeel te behalen met pasjes en dergelijke. Alleen in Duitsland heb je soms de Tiefpreis garantie via clevertanken. Wat precies is wat het zegt: de garantie dat je altijd de laagste prijs betaald. Dat ging echter ook via een app, welke ik altijd deed checken voor de laagste prijs.

Kijk het zijn keuzes maken in het leven: dat heb ik gisteren ook maar weer eens gezien. Sommige hebben een hoog inkomen en dan de luxe om met geld te smijten, dan hoef je ook echt niet voor de laagste prijs te gaan. Wij moeten het echter met slechts een inkomen doen, dus letten wij op de kleintjes.

Ook bij het laden van de EV: wij kunnen niet thuis laden, dus maken dankbaar gebruik van de mogelijkheid om bij Duitse Discounters goedkoper te kunnen laden. Dat is dan zonder abonnementen, tig laadpassen aan te schaffen. Want bij snelladen, probeer ik gewoon uit te wijken naar zo'n Duitse discounter.

Bij de Duitse Aldi Süd staat CCS snelladers, welke slechts € 0,39 per kWh kosten. Alleen je zult ABRP wel zodanig moeten configureren, dat de app je langs die snelladers stuurt. Inplaats de dure snelladers. Eerlijk gezegd vind ABRP gewoon een A Worse Routeplanner, want zodra je heel specifiek uitsluitingen instelt. Zo sluit ik Shell sowieso uit... sluit ik ook CHAdeMO uit en maak enkel gebruik van type 2. Dan kan ABRP plotseling geen route meer plannen, terwijl ik dit zelf wel kan met wat uitzoekwerk.

Wij doen maximaal 350km per dag met de Leaf: maximaal 250km is mogelijk op een volle acculading, dus wij plannen een lunch/wandelstop in en laden dan 1.5u tot 2u aan een Aldi Süd laadstation voor € 0,29 per km. Waarna er weer voldoende rijbereik is, onze buiken vol zijn en wij een stukje gewandeld hebben. Ik zeg maar zo: je bent op reis, niet op de vlucht.

Die reizen wat ik hier vaak langs zie komen, lijkt wel alsof jullie op de vlucht zijn? Voor Nederlanders? Respect dat jullie het doen, echter ik zou gewoon het vliegtuig nemen of de trein. Helemaal van Nederland naar Spanje of Zuid-Frankrijk zelfs, dat beschouw ik als een persoonlijke kwelling. Daarnaast hebben al die landen ook nog tolheffing.....
Nederland heeft ook tolheffing. Overigens betaal ik graag tol voor een fijne snelweg met goede voorzieningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Laatst online: 09-01 16:52
Zapato schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 10:13:
[...]

Nederland heeft ook tolheffing. Overigens betaal ik graag tol voor een fijne snelweg met goede voorzieningen.
Waar dan? Want dit is wel erg selectief citeren: ik rij van uit Heerlen naar Den Haag over de hele mooie autosnelweg, zonder maar een cent tol te betalen. Als ik naar Oostenrijk rij, dan rij ik over een minder mooie Duitse Autobahn. Maar het is wel een goed wegennet dat ze in Duitsland hebben, alleen niet zo strakke snelwegen als in Nederland. En volledig tolvrij, behalve niet voor vrachtwagens. Die moeten wel tol betalen.

En zodra ik in Oostenrijk kom: rij ik over de mooiste bergpassen, terwijl jij op de tolweg zit. Wij gaan dit jaar in de herfstvakantie naar Montafon, dat is vanaf Heerlen precies 700km. Dus 2x 350km, een overnachting in Karlsruhe en wij zijn er. Zelfs voordat wij electrische reden, wilde mijn vrouw al niet meer dan 500km in de auto zitten.

Voor dat kleine stukje in Oostenrijk, ga ik dus echt geen vignet kopen en vermijd gewoon de tolwegen. In Tsjechië, Zwitserland en Frankrijk ook vaak genoeg gedaan. Waarbij ik het tolsysteem in Frankrijk gewoon hekel, want inplaats een vignet van maximaal € 20 moet je voor ieder stukje apart betalen. Terwijl binnendoor over de Route Nationale rijden veel mooier is en je waarschijnlijk ook goedkoper doet laden, want laatste was nog in het nieuws dat de laadtarieven langs de Franse tolwegen hoger liggen.

( Ik hoop alleen niet dat die laadpunten stuk zijn, welke ik in mijn planning opgenomen heb. Maar dat zal ik voor vertrek nog wel even controleren)

[ Voor 7% gewijzigd door MathiasMetzger op 25-08-2024 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
MathiasMetzger schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 10:21:
[...]

Waar dan? Want dit is wel erg selectief citeren: ik rij van uit Heerlen naar Den Haag over de hele mooie autosnelweg, zonder maar een cent tol te betalen. Als ik naar Oostenrijk rij, dan rij ik over een minder mooie Duitse Autobahn. Maar het is wel een goed wegennet dat ze in Duitsland hebben, alleen niet zo strakke snelwegen als in Nederland. En volledig tolvrij, behalve niet voor vrachtwagens. Die moeten wel tol betalen.

En zodra ik in Oostenrijk kom: rij ik over de mooiste bergpassen, terwijl jij op de tolweg zit. Wij gaan dit jaar in de herfstvakantie naar Montafon, dat is vanaf Heerlen precies 700km. Dus 2x 350km, een overnachting in Karlsruhe en wij zijn er. Zelfs voordat wij electrische reden, wilde mijn vrouw al niet meer dan 500km in de auto zitten.

Voor dat kleine stukje in Oostenrijk, ga ik dus echt geen vignet kopen en vermijd gewoon de tolwegen. In Tsjechië, Zwitserland en Frankrijk ook vaak genoeg gedaan. Waarbij ik het tolsysteem in Frankrijk gewoon hekel, want inplaats een vignet van maximaal € 20 moet je voor ieder stukje apart betalen. Terwijl binnendoor over de Route Nationale rijden veel mooier is en je waarschijnlijk ook goedkoper doet laden, want laatste was nog in het nieuws dat de laadtarieven langs de Franse tolwegen hoger liggen.

( Ik hoop alleen niet dat die laadpunten stuk zijn, welke ik in mijn planning opgenomen heb. Maar dat zal ik voor vertrek nog wel even controleren)
Nieuwerbrug, tolbrug
Kiltunnel, N217 Dordrecht - ‘s-Gravendeel
Westerscheldetunnel, N62
Wijkertunnel (A9) heeft schaduwtol
A24, verbindt de A15 bij Rozenburg en de A20 tussen Maassluis en Vlaardingen

p.s. wij willen ook niet meer dan 500km per dag rijden, maar genieten wel van de (meeste) Franse snelwegen

[ Voor 3% gewijzigd door Zapato op 25-08-2024 10:35 ]

Pagina: 1 ... 80 ... 131 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.