Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Dat is een kwestie van goed je huiswerk doen. Er zijn meerdere passen met een vast tarief bij de snelladers. Afgelopen keer naar de Ardeche 40 cent bij de 100+ kW laders en onder de 40 cent bij Tesla.MathiasMetzger schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 10:21:
[...]
Terwijl binnendoor over de Route Nationale rijden veel mooier is en je waarschijnlijk ook goedkoper doet laden, want laatste was nog in het nieuws dat de laadtarieven langs de Franse tolwegen hoger liggen.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Ja in Oostenrijk heet dat Streckemaut: ik heb 1x een vignet gekocht, maar als je van West Oostenrijk naar Oost wilt moet je eigenlijk wel door zo'n toltunnel. De gratis optie, is over de bergpas rijden. Dat is wat ik gedaan heb. ( Op internet staat wel ergens hoe en wat )SirLenncelot schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 10:53:
Voor tunnels of snelwegen die door bergen slingeren betaal ik graag tol. Voor de vlakke rechte lijnen in Frankrijk voel ik me toch een beetje bestolen.
Vantevoren had ik in Google Maps een route uitgestippeld, waardoor ik die streckemaut kon vermijden. Want tolwegen vermijden in Google Maps is alles of niets, dus dat was geen optie. Ik moest echt handmatig de route aan passen.
Nu krijg je in Oostenrijk bij sommige tolwegen wel korting als je een electrische auto rijdt, maar dat zijn van die panoramisch tolwegen.
[ Voor 3% gewijzigd door MathiasMetzger op 25-08-2024 11:51 ]
Ik heb het over snellaadprestaties, niet over AC laadpalen. Als jij onderweg op de snelweg wilt laden, zie je dat de Toyota soms begint met laden, dan stort de snelheid helemaal in, en gebeurt er niks meer. Heel bijzonder. Zoek maar eens wat reviews op Youtube. Echt geen aanrader die auto...MPCoreDeveloper schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 16:34:
[...]
Dat zij mijn zwager ook al , maar ik zag dat ze er zijn met een 6 en 11 kw lader uiteraard ga ik dan voor de 11Kw
Dit is wat we bedoelen: die auto gaat echt niet binnen 30 minuten opladen, daarin is hij juist onbetrouwbaar. Je staat zomaar een uur aan de laadpaal, of hij laadt helemaal niet. Kijk de video van Teslabjorn.MPCoreDeveloper schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 18:54:
[...]
Ik zou hem als particulier kopen en Toyota bied 10 jaar garantie die zelfs overgaat op de volgende eigenaar.
Dus een jonge occasion met 11kw lader leek mij wel wat , ik zal hooguit 1x in de 2 jaar naar Spanje willen rijden en een half uur laden is dan geen probleem ( en dat lees ik overal) binnen Nederland kan ik met de grote actieradius en batterij overal komen.
De auto is mooi groot genoeg, mooi interieur dus ja dat was mijn hoofd motivatie een 2022 versie die nieuw 60K koste koop je voor 34 a 36K nu met 11 kw lader
Gewoon handmatig: allereerst selecteer je in Google Maps tolwegen vermijden. Daarna voer je bestemming in en dan zoek je langs de route, op bijvoorbeeld "Lidl Charging Station" en voila, plotseling zie alle Lidl laadstations die dicht in de buurt van de route liggen.DDDikkiedik schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 13:12:
Ik ben benieuwd hoe je een vakantie over de Routes Nationale plant. Ik kan dat nog niet zo goed vinden. De IE-planner maakt er echt een rare route van. ABRP lijkt niet te kunnen selecteren op laadtarieven.
Dus je dient gewoon handmatig te plannen: ik vertrouw niet op ABRP, want die laat mij sowieso onnodig extra km's rijden. Voor de korste route gebruik ik in de regel Herewego.
Dat maakt niet uit. Wat wel uitmaakt, is waar je dat doet. Als je dat bijvoorbeeld op je vakantieadres doet, in bergachtig gebied, dan zou ik de accu nooit tot 100% volladen. Als je namelijk wegrijdt en bergaf moet, dan heeft je batterij geen ruimte voor regeneratie. En dat is niet fijn rijden. Ik zou hem dan nooit verder dan 90 of 95% opladen, to be honest.helloitsme schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 06:43:
Als ik (af en toe) voor een langere rit het laad % thuis via AC wil verhogen naar 90% of 100%, kan ik dat dan het beste vlak voor vertrek doen? Of maakt het niet uit als ik de auto al een dag eerder laad tot dat %, waarbij de auto dan dus bijvoorbeeld 24 uur lang stil staat met een hoog laad % ?
Let op met Oostenrijk: bij Bregenz (richting CH) is er een stukkie weg dat 1800 meter lang 'tolweg' gemaakt is. En natuurlijk controleert de politie daar iedere dag om de argeloze toerist op de bon te slingeren. Het is daar niet mogelijk om het tolvignet te omzeilen, er loopt geen andere weg.MathiasMetzger schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 10:21:
[...]
Waar dan? Want dit is wel erg selectief citeren: ik rij van uit Heerlen naar Den Haag over de hele mooie autosnelweg, zonder maar een cent tol te betalen. Als ik naar Oostenrijk rij, dan rij ik over een minder mooie Duitse Autobahn. Maar het is wel een goed wegennet dat ze in Duitsland hebben, alleen niet zo strakke snelwegen als in Nederland. En volledig tolvrij, behalve niet voor vrachtwagens. Die moeten wel tol betalen.
En zodra ik in Oostenrijk kom: rij ik over de mooiste bergpassen, terwijl jij op de tolweg zit. Wij gaan dit jaar in de herfstvakantie naar Montafon, dat is vanaf Heerlen precies 700km. Dus 2x 350km, een overnachting in Karlsruhe en wij zijn er. Zelfs voordat wij electrische reden, wilde mijn vrouw al niet meer dan 500km in de auto zitten.
Voor dat kleine stukje in Oostenrijk, ga ik dus echt geen vignet kopen en vermijd gewoon de tolwegen. In Tsjechië, Zwitserland en Frankrijk ook vaak genoeg gedaan. Waarbij ik het tolsysteem in Frankrijk gewoon hekel, want inplaats een vignet van maximaal € 20 moet je voor ieder stukje apart betalen. Terwijl binnendoor over de Route Nationale rijden veel mooier is en je waarschijnlijk ook goedkoper doet laden, want laatste was nog in het nieuws dat de laadtarieven langs de Franse tolwegen hoger liggen.
( Ik hoop alleen niet dat die laadpunten stuk zijn, welke ik in mijn planning opgenomen heb. Maar dat zal ik voor vertrek nog wel even controleren)
100% dit ja, ik wil op vakantie vooral geen Nederlanders tegenkomen. Daar doen we echt ons best voor. Ik vind Nederlanders nou eenmaal niet het leukste volk, dus op vakantie probeer ik ze mijden (wat in Nederland zelf een onbegonnen zaak is). Helaas zijn ze enorm reislustig, dus het is best moeilijk. Kom je dan echt op een afgelegen plek toch een Nederlander tegen, dan is het vaak een gelijkgestemde, en is het minder erg (soms zelfs leuk).MathiasMetzger schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 10:10:
[...]
Die reizen wat ik hier vaak langs zie komen, lijkt wel alsof jullie op de vlucht zijn? Voor Nederlanders?
Geen idee wat je gisteren hebt gezien, maar inderdaad: keuzes. Geen dure hobby's, drang naar dure, telkens nieuwe kleding, de nieuwste iPhone, een groot huis, niet drie keer per jaar op vakantie, geen status-drift. Het is een vreemde aanname die je hier doet. Je hoeft geen hoog inkomen te hebben om 'm toch tijdens je vakantie uit de broek te laten hangen. Ook dat kan gewoon een keuze zijn.Kijk het zijn keuzes maken in het leven: dat heb ik gisteren ook maar weer eens gezien. Sommige hebben een hoog inkomen en dan de luxe om met geld te smijten
Ik weet niet of je zit te trollen, maar je weet dat dit topic "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa" heet? En je zult het bijna niet geloven, maar er zijn mensen die graag niet of zo weinig mogelijk vliegen. En er is zelfs een overlap met mensen die het ook helemaal niet erg vinden om een lange reis te maken. Iets met "It's not the destination, it's the journey"...Respect dat jullie het doen, echter ik zou gewoon het vliegtuig nemen of de trein. Helemaal van Nederland naar Spanje of Zuid-Frankrijk zelfs, dat beschouw ik als een persoonlijke kwelling. Daarnaast hebben al die landen ook nog tolheffing.....
Wat tol betreft: we kochten in Zwitserland een tolvignet voor heel 2024 voor een stuk van max 200km, en na een uurtje over die prachtige snelwegen en tunnels zei m'n meisje: "dat tolvignet is het nu al waard". 't Is ook een beetje hoe je er tegenaan kijkt.
In Frankrijk kun je i.i.g. wel normaal doorrijden zonder telkens in de remmen te moeten voor wegwerkzaamheden en zijn de toiletten ook gratis, want dat is in Duitsland met een heel gezin ook een dure grap. Daarnaast is laden in Fr ook goedkoper.SirLenncelot schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 10:53:
Voor tunnels of snelwegen die door bergen slingeren betaal ik graag tol. Voor de vlakke rechte lijnen in Frankrijk voel ik me toch een beetje bestolen.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Er zijn nogal wat gradaties.MathiasMetzger schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 10:10:
[...]
Nee dat kon dus niet: ik ben iemand die dat soort dingen altijd uitzocht, er viel geen voordeel te behalen met pasjes en dergelijke. Alleen in Duitsland heb je soms de Tiefpreis garantie via clevertanken. Wat precies is wat het zegt: de garantie dat je altijd de laagste prijs betaald. Dat ging echter ook via een app, welke ik altijd deed checken voor de laagste prijs.
Kijk het zijn keuzes maken in het leven: dat heb ik gisteren ook maar weer eens gezien. Sommige hebben een hoog inkomen en dan de luxe om met geld te smijten, dan hoef je ook echt niet voor de laagste prijs te gaan. Wij moeten het echter met slechts een inkomen doen, dus letten wij op de kleintjes.
Ook bij het laden van de EV: wij kunnen niet thuis laden, dus maken dankbaar gebruik van de mogelijkheid om bij Duitse Discounters goedkoper te kunnen laden. Dat is dan zonder abonnementen, tig laadpassen aan te schaffen. Want bij snelladen, probeer ik gewoon uit te wijken naar zo'n Duitse discounter.
Bij de Duitse Aldi Süd staat CCS snelladers, welke slechts € 0,39 per kWh kosten. Alleen je zult ABRP wel zodanig moeten configureren, dat de app je langs die snelladers stuurt. Inplaats de dure snelladers. Eerlijk gezegd vind ABRP gewoon een A Worse Routeplanner, want zodra je heel specifiek uitsluitingen instelt. Zo sluit ik Shell sowieso uit... sluit ik ook CHAdeMO uit en maak enkel gebruik van type 2. Dan kan ABRP plotseling geen route meer plannen, terwijl ik dit zelf wel kan met wat uitzoekwerk.
Wij doen maximaal 350km per dag met de Leaf: maximaal 250km is mogelijk op een volle acculading, dus wij plannen een lunch/wandelstop in en laden dan 1.5u tot 2u aan een Aldi Süd laadstation voor € 0,29 per km. Waarna er weer voldoende rijbereik is, onze buiken vol zijn en wij een stukje gewandeld hebben. Ik zeg maar zo: je bent op reis, niet op de vlucht.
Die reizen wat ik hier vaak langs zie komen, lijkt wel alsof jullie op de vlucht zijn? Voor Nederlanders? Respect dat jullie het doen, echter ik zou gewoon het vliegtuig nemen of de trein. Helemaal van Nederland naar Spanje of Zuid-Frankrijk zelfs, dat beschouw ik als een persoonlijke kwelling. Daarnaast hebben al die landen ook nog tolheffing.....
Ik rij wel eens lange trajecten, en zo’n 1000km op een dag vind ik best te doen, maar dan wel via autostrades en niet met enkel type2 laden….
Het steekt me niet op een uur, maar ik ga geen 3 dagen rijden om in Zweden aan te komen.
En of ik nu 39 of 49ct per kWh betaal, daar laat ik mijn reis niet van af hangen. (Thuis blijven is nog goedkoper.)
Dat je nu ABRP waardeloos vindt voor jouw manier van reizen snap ik wel.
ABRP is er op gericht om snel en smooth langere afstanden te doen. Als je andere voorkeuren hebt zal je iets anders moeten zoeken.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik vind ABRP leuk vooraf maar zodra ik wegrijd lijkt het alsof de app volledig dicht slibt en alles traag maakt, met een oververhitte iPhone tot gevolg. Met ABRP uit nergens last van, ook met alternatieven als BUMP oid geen last.Tommie12 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 15:48:
[...]
Er zijn nogal wat gradaties.
Ik rij wel eens lange trajecten, en zo’n 1000km op een dag vind ik best te doen, maar dan wel via autostrades en niet met enkel type2 laden….
Het steekt me niet op een uur, maar ik ga geen 3 dagen rijden om in Zweden aan te komen.
En of ik nu 39 of 49ct per kWh betaal, daar laat ik mijn reis niet van af hangen. (Thuis blijven is nog goedkoper.)
Dat je nu ABRP waardeloos vindt voor jouw manier van reizen snap ik wel.
ABRP is er op gericht om snel en smooth langere afstanden te doen. Als je andere voorkeuren hebt zal je iets anders moeten zoeken.
Jij hebt zeker een Tesla? Dat is namelijk de enige moderne EV die ik ken, die bij 100% accu ineens ander rijgedrag vertoont en niet meer remt als je het stroompedaal loslaat. In mijn ogen erg onveilig. Los daarvan is het advies nog steeds goed want bergaf rijden met volle accu betekent dus dat je geen stroom terug de accu in stopt bij de afdaling. Maar het zou hetzelfde moeten rijden.pa2ra schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 13:58:
[...]
Dat maakt niet uit. Wat wel uitmaakt, is waar je dat doet. Als je dat bijvoorbeeld op je vakantieadres doet, in bergachtig gebied, dan zou ik de accu nooit tot 100% volladen. Als je namelijk wegrijdt en bergaf moet, dan heeft je batterij geen ruimte voor regeneratie. En dat is niet fijn rijden. Ik zou hem dan nooit verder dan 90 of 95% opladen, to be honest.
[ Voor 11% gewijzigd door JTHZZ op 25-08-2024 17:46 ]
Ik meen me te herinneren dat jij op jouw reizen ongeveer 90 km/u kruissnelheid rijdt. Dan hoef je in Duitsland helemaal niet af te remmen voor een BaustellePeterZ(on) schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 14:33:
[...]
In Frankrijk kun je i.i.g. wel normaal doorrijden zonder telkens in de remmen te moeten voor wegwerkzaamheden en zijn de toiletten ook gratis, want dat is in Duitsland met een heel gezin ook een dure grap. Daarnaast is laden in Fr ook goedkoper.
En stellen dat betalen voor een (schone) sanitaire stop voor het hele gezin in Duitsland een dure grap is vind ik zwaar overdreven.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Haha, ja voor mij maakt het niet zoveel uit maar het zal daar toch altijd wel wat drukker zijn lijkt mij. En van Duitsers hoor ik toch ook dat het in Frankrijk prettiger en gelijkmatiger rijdt en je uiteindelijk niet langer onderweg bent ondanks de 130kmh limiet.pmiddeld schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 18:02:
[...]
Ik meen me te herinneren dat jij op jouw reizen ongeveer 90 km/u kruissnelheid rijdt. Dan hoef je in Duitsland helemaal niet af te remmen voor een Baustelle![]()
En stellen dat betalen voor een (schone) sanitaire stop voor het hele gezin in Duitsland een dure grap is vind ik zwaar overdreven.
Ik hoor toch wel dat ze een euro durven vragen voor toilet bezoek en als je dan met vijf personen bent en elke paar uur moet is het toch niet verwaarloosbaar. Maar goed, zelf geen ervaring mee en je moet soms zaken een beetje overdrijven.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Bij Fastned (300 kWh lader)kom ik niet hoger dan 40 kWh (soc net onder de 50%, dus zou wel even voluit moeten kunnen).
Daarna bij een Tesla SUC (150 kWh) en gelijk naar 70 kWh en goedkoper.
Fastned is vaak betere locatie. Tesla SUC is vaak maar een paar honderd meter omrijden. Maar zoveel beter qua laden, althans mijn ervaring.
Kia Niro-EV 2024
De Kia EV6 en Hyundai i5/i6 doen dat ook gewoon, bij volle accu niet regenerend remmen. Zullen vast ook andere auto's doen.JTHZZ schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 17:44:
[...]
Jij hebt zeker een Tesla? Dat is namelijk de enige moderne EV die ik ken, die bij 100% accu ineens ander rijgedrag vertoont en niet meer remt als je het stroompedaal loslaat. In mijn ogen erg onveilig. Los daarvan is het advies nog steeds goed want bergaf rijden met volle accu betekent dus dat je geen stroom terug de accu in stopt bij de afdaling. Maar het zou hetzelfde moeten rijden.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Geen enkele auto kan bij volle accu regeneratief remmen, want waar moet die geregenereerde stroom blijven? Het gaat erom dat je dat bij een goede implementatie niet moet merken in het rijgedrag.The Wizard schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:44:
[...]
De Kia EV6 en Hyundai i5/i6 doen dat ook gewoon, bij volle accu niet regenerend remmen. Zullen vast ook andere auto's doen.
Nope, mijn e-Niro heeft bij een 100% SOC nog een buffertje over zodat ik gewoon nog regeneratief kan remmen.The Wizard schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:44:
[...]
De Kia EV6 en Hyundai i5/i6 doen dat ook gewoon, bij volle accu niet regenerend remmen. Zullen vast ook andere auto's doen.
Veel EV's (en kennelijk zelfs allemaal, behalve de Tesla) hebben een buffer boven de 100% die op het dashboard wordt aangegeven. Je kunt dus tot 100% laden en alsnog regeneratief remmend de berg af rijden. En natuurlijk: als dat een hoge berg is en je verbruikt op de weg naar beneden echt niets, dan gaat het alsnog fout, maar dan kun je nog altijd vertrouwen op de oude vertrouwde schijfremmen, die uit veiligheidsoverwegingen gedimensioneerd moeten zijn op precies deze situatie.JTHZZ schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:46:
[...]
Geen enkele auto kan bij volle accu regeneratief remmen, want waar moet die geregenereerde stroom blijven? Het gaat erom dat je dat bij een goede implementatie niet moet merken in het rijgedrag.
Ligt aan de instelling van de auto, Tesla werkt idd met een (sterke) regeneratie tov andere merken. Maar mijn EV6 gedraagt zich anders bij een 100% volle accu, geen afremmen bij gas los, gewoon alsof in neutraal, maar het is niet gevaarlijk, je moet alleen zelf meer remmen.JTHZZ schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:46:
[...]
Geen enkele auto kan bij volle accu regeneratief remmen, want waar moet die geregenereerde stroom blijven? Het gaat erom dat je dat bij een goede implementatie niet moet merken in het rijgedrag.
Onze Megane heeft hier trouwens geen last van, zal eens kijken hoe die het geïmplementeerd heeft.
Niet alle auto's zullen dat idd hebben, onze Megane Electric ook niet. Ik zei ook niet dat alle EV's dat hebben.multikoe schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:54:
[...]
Nope, mijn e-Niro heeft bij een 100% SOC nog een buffertje over zodat ik gewoon nog regeneratief kan remmen.
Grote kans dat het niet aan Fastned ligt, zeker als het je eerste stop was. Met mijn Kona met vergelijkbare laadspecs moet de accu vaak bij de eerste stop nog even opwarmen. Het rijden alleen leidt niet direct tot sterke opwarming. Door het snelladen warmt de accu sneller op en na een tijdje gaat-ie op z'n maximum laden. In jouw geval ben je dan al snel op een SoC van 60% of meer en dan haalt-ie de maximumsnelheid niet meer. Die haal je dan wel direct bij je volgende stop.Freak187 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:28:
Met m’n Niro EV op weg richting Frankrijk. Auto laad max 80 kWh.
Bij Fastned (300 kWh lader)kom ik niet hoger dan 40 kWh (soc net onder de 50%, dus zou wel even voluit moeten kunnen).
Fastned is vaak betere locatie. Tesla SUC is vaak maar een paar honderd meter omrijden. Maar zoveel beter qua laden, althans mijn ervaring.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
FTFY.Freak187 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:28:
Met m’n Niro EV op weg richting Frankrijk. Auto laad max 80 kWh.
Sorry, maar het deed pijn aan mijn ogen.
Mijn e-Niro geeft bij 100% SOC een melding dat de batterij vol is en er niet regeneratief geremd kan worden. Haalde de auto met 100% van de lader in Italië bij hoge temperatuur, 50 meter ofzo verderop liet ik het pedaal los ivm afremmen voor een rotonde en dat was de melding tussen de tellers.multikoe schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:54:
[...]
Nope, mijn e-Niro heeft bij een 100% SOC nog een buffertje over zodat ik gewoon nog regeneratief kan remmen.
Ik betwijfel dat ten zeerste. Buffers zijn klein en zitten eerder aan de onderkant.multikoe schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:57:
[...]
Veel EV's (en kennelijk zelfs allemaal, behalve de Tesla) hebben een buffer boven de 100% die op het dashboard wordt aangegeven. Je kunt dus tot 100% laden en alsnog regeneratief remmend de berg af rijden.
BMW bijvoorbeeld heeft “blended breaking”, dus de wagen remt regeneratief zolang het kan, en anders wordt er geremd met de remmen. Je merkt daar als bestuurder helemaal niets van.
Zullen we ophouden met die correcties van kWh en kW?Tommie12 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:22:
[...]
FTFY.
Sorry, maar het deed pijn aan mijn ogen.
Beetje flauw, we zijn niet allemaal techneuten of natuurkundigen.
Lezers zullen de context best begrijpen.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Ik ben er vandaag langs gekomen en in mijn M3 "avoid toll roads" aan gezet maar toch echt geen tolweg gezien.pa2ra schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 14:01:
[...]
Let op met Oostenrijk: bij Bregenz (richting CH) is er een stukkie weg dat 1800 meter lang 'tolweg' gemaakt is. En natuurlijk controleert de politie daar iedere dag om de argeloze toerist op de bon te slingeren. Het is daar niet mogelijk om het tolvignet te omzeilen, er loopt geen andere weg.
Wel veel leuke bergweggetjes en dorpjes.
[ Voor 4% gewijzigd door Idanue op 26-08-2024 01:18 ]
Nee. Je hoeft daar echt geen techneut voor te zijn. Het leest echt niet makkelijk, en die waarden staan met de juiste eenheden op de paal of je dashboard.HansAuutB schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 23:28:
[...]
Zullen we ophouden met die correcties van kWh en kW?
Beetje flauw, we zijn niet allemaal techneuten of natuurkundigen.
Lezers zullen de context best begrijpen.
Vreemd, ik heb dat nog nooit gehad. En ik ben toch echt wel in situaties geweest waarbij ik de auto op 100% had, boven aan een helling of berg (Zwitserland).ninjazx9r98 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 23:07:
[...]
Mijn e-Niro geeft bij 100% SOC een melding dat de batterij vol is en er niet regeneratief geremd kan worden. Haalde de auto met 100% van de lader in Italië bij hoge temperatuur, 50 meter ofzo verderop liet ik het pedaal los ivm afremmen voor een rotonde en dat was de melding tussen de tellers.
Dat onderling corrigeren stoort mij ook. Ik corrigeer jou ook niet over de foutieve interpunctie in jouw reactie.Tommie12 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 00:54:
[...]
Nee. Je hoeft daar echt geen techneut voor te zijn. Het leest echt niet makkelijk, en die waarden staan met de juiste eenheden op de paal of je dashboard.
Dat maakt dit topic veel gezelliger. 😊
De peugeot expert (fixxter xxl) deed boven de 95% ook niet meer aan regeneratief remmen. Dus laden boven de 95% was alleen handig op een reisdag met snelweg. Dan ben je die 5% zo kwijt, en kun je 5% verder rijden. Maar toeren in de bergen is het niet fijn.multikoe schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:57:
[...]
Veel EV's (en kennelijk zelfs allemaal, behalve de Tesla) hebben een buffer boven de 100% die op het dashboard wordt aangegeven. Je kunt dus tot 100% laden en alsnog regeneratief remmend de berg af rijden. En natuurlijk: als dat een hoge berg is en je verbruikt op de weg naar beneden echt niets, dan gaat het alsnog fout, maar dan kun je nog altijd vertrouwen op de oude vertrouwde schijfremmen, die uit veiligheidsoverwegingen gedimensioneerd moeten zijn op precies deze situatie.
Ik heb bijv een Model 3 voor 40.000 gekocht, als ik die "op" rij met bijv 400.000 km op de teller, dan is het 0,10 EUR per kilometer. Zoiets?
Mixed Reality dev
De eerste etappe begon begin augustus vanaf Nederland, via Duitsland en Zwitserland naar Bari. Tot zover geen probleem en grotendeels via het Ionity netwerk gereden. Pas in zuid Italië meer moeten plannen maar ook daar nog ruim voldoende snellaadmogelijkheden. De eerste hindernis was het maximale accupercentage van 40% op de boot. Truc dus om met zoveel mogelijk in de batterij, maar onder de 40% de boot op te rijden. Het werd ook daadwerkelijk gecontroleerd bij het oprijden in het laadruim. Het lastige zit hem hierin dat je best wel een tijdje staat te wachten voordat je de ferry op kan, maar dat je toch wel graag de AC draaiende houdt terwijl je daar staat. Met circa 35% vanaf de ferry Patras ingereden en daar een snellader opgezocht, diverse beschikbaar via de ANWB laadpas. Vanaf daar doorgereden naar de camping met zicht op Zakynthos, daar mocht de auto aan de granny charger laden. Doordat in die omgeving geen snelwegen zijn ligt de gemiddelde afstand van dagtripjes veel lager en reden we nagenoeg nooit de accu onder 50%. Als dat wel gebeurde (onderweg naar Olympia bijvoorbeeld) was er met wat zoekwerk een snellader te vinden onderweg.
Na de camping de ferry gepakt naar Zakynthos, ook hier weer maximaal 40% acculading maar deze keer geen controle. Bij het hotel weer via de granny charger geladen en de hotelmanager had bijzonder veel interesse hoe het een en ander werkte. Het was de eerste elektrische auto die hij bij het hotel had, maar gaf aan binnenkort een laadpaal te willen installeren. Ook hier liggen de kilometers dermate laag dat het opladen van de auto met de granny charger geen probleem is. Daarnaast ook diverse laadpalen voorbij zien komen op het eiland, maar daar geen gebruik van hoeven te maken.
Vanaf Zakynthos de reis ingezet in de richting van Albanie. Laatste snellader gepakt bij Ionnina in Griekenland bij de Ikea. Blijkt dat de Ikea in Griekenland ook aan de binnenkant exact hetzelfde is als in Nederland. Eerste overnachting in Albanië in Sarande in een spiksplinternieuw hotel met zijn eigen walbox. Wederom de eigenaar van het hotel supervriendelijk en behulpzaam met het aansluiten en verplaatsen van auto's zodat we konden laden. Vanaf hier richting Tirana gereden, onderweg een snellader gevonden (cash in lek afrekenen!) en overnacht in een hotel op circa 30 minuten van de hoofdstad. Het hotel zat naast een eigen autostation met walbox, ook hier dus gewoon kunnen laden. De afstanden zijn dermate klein dat laden onderweg niet nodig is mits je de hotel stops goed plant en daar kan laden. Gemiddelde snelheden van 30 km/h zijn heel normaal in de steden langs de kust en bij de grensovergangen. Daarna doorgereden naar een hotel in Montenegro op circa een uur rijden van Kotor. Wederom zeer behulpzame medewerkers en hier geladen met de granny charger.
Vanaf hier werden de sprongen groter, via Kroatië en Duitsland terug naar huis. Tijdens de hele reis kwamen we alleen in Kroatië echt in de problemen. In Kroatië de E65 opgepakt en (naïef) aangenomen dat de infrastructuur hier wel in orde zou zijn, op 30% het eerste laadstation aangereden maar zowel deze als de volgende (50 km verder) kregen we niet werkend. Uiteindelijk van de snelweg af een snellader gevonden bij de derde poging met 10% over.
Ik ben verder niet opzoek naar advies, ik had dingen ongetwijfeld beter of efficiënter kunnen aanpakken maar uiteindelijk zijn we tegen minder problemen aangelopen dan ik aanvankelijk had verwacht. Het is een kwestie van goed plannen, een back-up plan hebben op een back-up plan en bijvoorbeeld goed inschatten hoelang je stilstaat bij een grensovergang (wij stonden drie uur stil om Kroatië in te komen). Als er verder vragen zijn of als ik iets verder kan toelichten dan hoor ik dat graag
:strip_exif()/f/image/xOCwne4siyTrE0rFXWcB3XW1.jpg?f=fotoalbum_large)
Laden bij Ljubljana Airport
:strip_exif()/f/image/FLPAGCSLFrFHrgtaLeqEtGwV.jpg?f=fotoalbum_large)
Monument to the Fallen Soldiers of Ljesanska Nahija
:strip_exif()/f/image/PlGHymdiq0BBIabDjad9bD7j.jpg?f=fotoalbum_large)
Parkeren is improviseren in Albanië
:strip_exif()/f/image/SmQGqo0oGKPZwWIzlaZfhBNX.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerste laadstop in Griekenland
:strip_exif()/f/image/Soyzbb36NMmxSHCQBN0j2ker.jpg?f=fotoalbum_large)
Wachten op de boot, terwijl het percentage langzaam aftelt
:strip_exif()/f/image/oVnzRe9EFq0zFCBeMB2PA2wM.jpg?f=fotoalbum_large)
Laden voor de Gotthard pass
:strip_exif()/f/image/1kBRqIWp6WWDlL8JM0n67QiY.jpg?f=fotoalbum_large)
Laden bij de Ikea in Griekenland
:strip_exif()/f/image/pxH4YWWSNqXq9Y2yX85utYMn.jpg?f=fotoalbum_large)
Snelladen in Albanië
:strip_exif()/f/image/v110opwgJNqH149ZRbW3xobp.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Markjuh994 op 26-08-2024 21:34 . Reden: spelling, zinsopbouw, foto's en beschrijvingen toegevoegd ]
mooie rit! Raar dat je SOC onder 40% moet zijn. In Noorwegen doen ze daar niet moeilijk over op de veerboten.Markjuh994 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:59:
Ter voorbereiding van onze reis al langere tijd hier in het topic aan het lezen en nu een eerste post waarmee ik hoop andere te inspireren of te helpen. Het doel was om Griekenland te bereiken via de boot vanaf Italië, en daarna via de westelijke Balkan langs de kust terug te rijden met onze ID.4. Een tijdje zitten dubben of de route via Albanië wel mogelijk was omdat de meeste routeplanners simpelweg geen route konden plannen via Albanië uiteindelijk toch gekozen om deze route te rijden. Via Plugshare vooraf een aantal (snel)laders gevonden en bij hotels vooraf gevraagd of we daar met de grannycharger morgen laden. Daarmee er toch voor gekozen om zo te rijden, op zoek naar een stukje avontuur en prachtige landschappen langs de Albanese riviera.
De eerste etappe begon begin augustus vanaf Nederland, via Duitsland en Zwitserland naar Bari. Tot zover geen probleem en grotendeels via het Ionity netwerk gereden. Pas in zuid Italië meer moeten plannen maar ook daar nog ruim voldoende snellaadmogelijkheden. De eerste hindernis was het maximale accupercentage van 40% op de boot. Truc dus om met zoveel mogelijk in de batterij, maar onder de 40% de boot op te rijden. Het werd ook daadwerkelijk gecontroleerd bij het oprijden in het laadruim. Het lastige zit hem hierin dat je best wel een tijdje staat te wachten voordat je de ferry op kan, maar dat je toch wel graag de AC draaiende houdt terwijl je daar staat. Met circa 35% vanaf de ferry Patras ingereden en daar een snellader opgezocht, diverse beschikbaar via de ANWB laadpas. Vanaf daar doorgereden naar de camping met zicht op de camping, daar mocht de auto aan de granny charger laden. Doordat in die omgeving geen snelwegen zijn ligt de gemiddelde afstand van dagtripjes veel lager en reden we nagenoeg nooit de accu onder 50%. Als dat wel gebeurde (onderweg naar Olympia bijvoorbeeld) was er met wat zoekwerk een snellader te vinden onderweg.
Na de camping de ferry gepakt naar Zakynthos, ook hier weer maximaal 40% acculading maar deze keer geen controle. Bij het hotel weer via de granny charger geladen en de hotelmanager had bijzonder veel interesse hoe het een en ander werkte. Het was de eerste elektrische auto die hij bij het hotel had, maar gaf aan binnenkort een laadpaal te willen installeren. Ook hier liggen de kilometers dermate laag dat het opladen van de auto met de granny charger geen probleem is. Daarnaast ook diverse laadpalen voorbij zien komen op het eiland, maar daar geen gebruik van hoeven te maken.
Vanaf Zakynthos de reis ingezet in de richting van Albanie. Laatste snellader gepakt bij Ionnina in Griekenland bij de Ikea. Blijkt dat de Ikea in Griekenland ook aan de binnenkant exact hetzelfde is als in Nederland. Eerste overnachting in Albanië in Sarande in een spiksplinternieuw hotel met zijn eigen walbox. Wederom de eigenaar van het hotel supervriendelijk en behulpzaam met het aansluiten en verplaatsen van auto's zodat we konden laden. Vanaf hier richting Tirana gereden, onderweg een snellader gevonden (cash in lek afrekenen!) en overnacht in een hotel op circa 30 minuten van de hoofdstad. Het hotel zat naast een eigen autostation met walbox, ook hier dus gewoon kunnen laden. De afstanden zijn dermate klein dat laden onderweg niet nodig is mits je de hotel stops goed plant en daar kan laden. Gemiddelde snelheden van 30 km/h zijn heel normaal in de steden langs de kust en bij de grensovergangen. Daarna doorgereden naar een hotel in Montenegro op circa een uur rijden van Kotor. Wederom zeer behulpzame medewerkers en hier geladen met de granny charger.
Vanaf hier werden de sprongen groter, via Kroatië en Duitsland terug naar huis. Tijdens de hele reis kwamen we alleen in Kroatië echt in de problemen. In Kroatië de E65 opgepakt en (naïef) aangenomen dat de infrastructuur hier wel in orde zou zijn, op 30% het eerste laadstation aangereden maar zowel deze als de volgende (50 km verder) kregen we niet werkend. Uiteindelijk van de snelweg af een snellader gevonden bij de derde poging met 10% over.
Ik ben verder niet opzoek naar advies, ik had dingen ongetwijfeld beter of efficiënter kunnen aanpakken maar uiteindelijk zijn we tegen minder problemen aangelopen dan ik aanvankelijk had verwacht. Het is een kwestie van goed plannen, een back-up plan hebben op een back-up plan en bijvoorbeeld goed inschatten hoelang je stilstaat bij een grensovergang (wij stonden drie uur stil om Kroatië in te komen). Als er verder vragen zijn of als ik iets verder kan toelichten dan hoor ik dat graag[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb je verder nog wat data? Gemiddelde Wh/km?
Mixed Reality dev
Toffe trip!Markjuh994 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:59:
Als er verder vragen zijn of als ik iets verder kan toelichten dan hoor ik dat graag
Ik ben alleen benieuwd of je ook Griekse foutparkeerders op laadplekken tegengekomen bent. Wij (en @murdoch1980) namelijk best vaak, maar ik lees er niets over in je verslag.
Grappig dat je ook op Zakynthos geweest bent. Ik zou het iedereen afraden, wat een kermis daar. We gingen een vriendin bezoeken die daar woont, maar in de maand augustus het eiland af gevlucht is door drukte en hitte.
Vandaag hebben we een rondje Mont Ventoux gedaan. Ik begon met 210 km bereik. Op 30 km afstand van de top had ik nog 160 km bereik en ik kwam, met een rustig gangetje van 40-50 km per uur, op de top aan met 17 km bereik. Pfff…
Daarna de berg weer af met uiteraard een oplopend bereik. Ons vakantiehuis 60 km verderop haalde ik met 21% bereik. Uiteindelijk een gemiddeld verbruik van onder de 15 kWh/100 km. Conclusie: zorg voor een flinke lading in je batterij voor je een serieuze berg oprijdt. Niet vol, want dan kun je bij het dalen al snel niet meer remmen/degenereren met je motor.
:strip_exif()/f/image/H8BE32nhbBwmMWJhLHHjWYKp.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door jdbiggelaa op 26-08-2024 17:56 ]
Je kan afschrijven over tijd of per km.Menesis schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:39:
Als je de kosten van een langere trip berekent, neem je dan ook de waardevermindering van de auto mee?
Ik heb bijv een Model 3 voor 40.000 gekocht, als ik die "op" rij met bijv 400.000 km op de teller, dan is het 0,10 EUR per kilometer. Zoiets?
Er zijn weinig auto’s die ooit 400k op de teller krijgen hoor.
Ja, want een oudere auto met dezelfde kilometerstand is minder waard, maar een even oude auto met een hogere kilometerstand is ook minder waard. Dus reëel om daar een splitsing in te maken. Hoeveel is lastig te zeggen, je kunt de ANWB-autokostentool gebruiken voor een schatting. Die komt met mijn Kona op 6,5 cent per kilometer. Het is afhankelijk van de leeftijd van je auto en je kilometerstand, want de waardevermindering is degressief (hoe hoger de km-stand, hoe minder de waarde daalt per extra km).Menesis schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:39:
Als je de kosten van een langere trip berekent, neem je dan ook de waardevermindering van de auto mee?
[ Voor 12% gewijzigd door Nova163 op 26-08-2024 19:55 ]
Heel raar aangezien het koppelen van de creditcard in Nederland probleemloos verliep
Nu is mijn vraag aan jullie; komt jullie dit bekend voor met de Elen app in Kroatië? Is er iets dat ik qua creditcard zou kunnen instellen om dit euvel op te lossen?
Het schijnt een Europese richtlijn te zijn welke voortkomt of relatie met wat er op de Freemantle Highway gebeurde? Het is mij ook niet duidelijk wat de relatie is tussen SOC en de brandbaarheid van een accu, maar dat is niet mijn expertise.Menesis schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 17:43:
[...]
mooie rit! Raar dat je SOC onder 40% moet zijn. In Noorwegen doen ze daar niet moeilijk over op de veerboten.
Heb je verder nog wat data? Gemiddelde Wh/km?
Ik heb helaas niet veel data bijgehouden en de ID.4 blinkt daar ook niet echt in uit. Maar in grove lijnen; op de snelweg de maximumsnelheid gereden Duitsland, Zwitserland, Italië, Kroatië, Oostenrijk e.d. rond de 22/23 kwh/100km. Daarbuiten daalt het verbruik drastisch, op de B-wegen in Griekenland, Albanië, Montenegro rond de 16 kwh/100 maar ook regelmatig 14kwh/100km gemiddeld gezien. Zeker in de avond als de AC niet zo hard meer hoeft te werken en je overal rustig door kan cruisen tussen de 50 en 80 km/h. Hieronder screenshot van de laatste etappe (Inzell - Breda).
:strip_exif()/f/image/LMU9ZfabwCd6xL683g58yTvQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Bedankt! Ik zag jou en @reddevil001 bericht en dat spoorde mij uiteindelijk aan om mijn ervaring te delen. Dus dank daarvoor en ik kijk uit naar de ervaringen van @reddevil001.TCMR schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 17:44:
[...]
Toffe trip!Wij zijn dus duidelijk niet de enigen die de Griekenland dit jaar met EV hebben bezocht. Leuk om te lezen dat je Albanië en Montenegro goed doorgekomen bent. Tweaker @reddevil001 is nu bezig om daar met een ID.3 hetzelfde traject te doen. Wij hebben (een tikje lafjes) gekozen om toch maar de Superfast weer terug naar Ancona te nemen, maar de Balkan over leek me wel een mooie uitdaging.
Ik ben alleen benieuwd of je ook Griekse foutparkeerders op laadplekken tegengekomen bent. Wij (en @murdoch1980) namelijk best vaak, maar ik lees er niets over in je verslag.
Grappig dat je ook op Zakynthos geweest bent. Ik zou het iedereen afraden, wat een kermis daar. We gingen een vriendin bezoeken die daar woont, maar in de maand augustus het eiland af gevlucht is door drukte en hitte.
Ik ben geen Griekse foutparkeerders tegengekomen, maar ook niet echt afhankelijk geweest van snellaad plekken. Tweemaal in Patras, eenmaal bij de Lidl in Pyrgos en eenmaal bij de Ikea in Ionnina. Daar geen illegalen tegen gekomen.
Zakynthos is... bijzonder. In het zuiden wil je niet dood gevonden worden, het noorden heeft zijn prachtige kanten. Wij kwamen er terecht i.v.m. met het vliegveld en om te duiken.
Ik heb ook slechte ervaring met de Elen app en palen en heb het niet op kunnen lossen. Uiteindelijk van de snelweg af gegaan en daar wel een werkende snellader gevonden.tim.w schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:28:
Ik probeerde vandaag in Kroatië m’n eerste laadsessie met de Elen app te starten maar ik kreeg telkens een foutmelding. Gelukkig kreeg ik snel iemand aan de telefoon van de customer support en die wist me te melden dat de transactie van m’n ING creditcard (mastercard) geblokkeerd werd. Dit was een bekend euvel volgens hem door de strikte regels en vereisten die banken binnen de EU zouden stellen.
Heel raar aangezien het koppelen van de creditcard in Nederland probleemloos verliep![]()
Nu is mijn vraag aan jullie; komt jullie dit bekend voor met de Elen app in Kroatië? Is er iets dat ik qua creditcard zou kunnen instellen om dit euvel op te lossen?
[ Voor 22% gewijzigd door Markjuh994 op 26-08-2024 21:37 . Reden: toevoegingen ]
Mega mega gave rit!Markjuh994 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:59:
Ter voorbereiding van onze reis al langere tijd hier in het topic aan het lezen en nu een eerste post waarmee ik hoop andere te inspireren of te helpen. Het doel was om Griekenland te bereiken via de boot vanaf Italië, en daarna via de westelijke Balkan langs de kust terug te rijden met onze ID.4. Een tijdje zitten dubben of de route via Albanië wel mogelijk was omdat de meeste routeplanners simpelweg geen route konden plannen via Albanië uiteindelijk toch gekozen om deze route te rijden. Via Plugshare vooraf een aantal (snel)laders gevonden en bij hotels vooraf gevraagd of we daar met de grannycharger morgen laden. Daarmee er toch voor gekozen om zo te rijden, op zoek naar een stukje avontuur en prachtige landschappen langs de Albanese riviera.
De eerste etappe begon begin augustus vanaf Nederland, via Duitsland en Zwitserland naar Bari. Tot zover geen probleem en grotendeels via het Ionity netwerk gereden. Pas in zuid Italië meer moeten plannen maar ook daar nog ruim voldoende snellaadmogelijkheden. De eerste hindernis was het maximale accupercentage van 40% op de boot. Truc dus om met zoveel mogelijk in de batterij, maar onder de 40% de boot op te rijden. Het werd ook daadwerkelijk gecontroleerd bij het oprijden in het laadruim. Het lastige zit hem hierin dat je best wel een tijdje staat te wachten voordat je de ferry op kan, maar dat je toch wel graag de AC draaiende houdt terwijl je daar staat. Met circa 35% vanaf de ferry Patras ingereden en daar een snellader opgezocht, diverse beschikbaar via de ANWB laadpas. Vanaf daar doorgereden naar de camping met zicht op de camping, daar mocht de auto aan de granny charger laden. Doordat in die omgeving geen snelwegen zijn ligt de gemiddelde afstand van dagtripjes veel lager en reden we nagenoeg nooit de accu onder 50%. Als dat wel gebeurde (onderweg naar Olympia bijvoorbeeld) was er met wat zoekwerk een snellader te vinden onderweg.
Ik ben verder niet opzoek naar advies, ik had dingen ongetwijfeld beter of efficiënter kunnen aanpakken maar uiteindelijk zijn we tegen minder problemen aangelopen dan ik aanvankelijk had verwacht. Het is een kwestie van goed plannen, een back-up plan hebben op een back-up plan en bijvoorbeeld goed inschatten hoelang je stilstaat bij een grensovergang (wij stonden drie uur stil om Kroatië in te komen). Als er verder vragen zijn of als ik iets verder kan toelichten dan hoor ik dat graag[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn vrouw en ik willen de rit eigenlijk ook doen!
Zal niet meteen gebeuren… we moeten er ook de tijd voor hebben. Maar heel gaaf!
Dank voor het delen!
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Nice! Toevallig de BYD Blade?connos schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 22:01:
Net terug van een 3-weekse rondreis Zuid Zweden met z’n tweeën met een Tesla Model Y RWD (uit maart 2024 met 1,2% degradatie volgens Tessie). Totaal 4740km gereden en vrijwel alleen bij de SuC geladen. Deze zaten op plaatsen waar je ff wat kon eten, een plaspauze kon houden en/of boodschappen doen. Geen noemenswaardig oponthoud dus, ze werkten altijd en er was plenty plek. Flink doorgereden vooral in Dld (130-140km/u) en totaal een gemiddeld verbruik van 166 Wh/km (thuis gemiddeld 144 Wh/km) Ik heb 875 KWh geladen en was hier €295 aan kwijt, dus gemiddeld €0,34/KWh en €0,06/km.
ABRP (betaald) naast de Tesla navigatie gebruikt, puur uit nieuwsgierigheid. Maar de Tesla navigatie klopte vaak beter vwb. aankomsttijd en als Tesla rijder zijn de SuCs goedkoper dan Ionity, Allego etc. Ook de aankomst SOC klopte beter bij Tesla dan ABRP (ook al was deze connected met de Tesla) Daardoor plande ABRP meer stops dan noodzakelijk, terwijl de totale reisduur niet korter werd. Het voelde al snel veel minder spannend om met 5% lading bij een SuC aan te komen.
De MY is een fijne reisauto en de (Tesla)laad-infrastructuur in NL/D/DK/S maakte het een ontspannen ervaring.
[Afbeelding]
Dit soort laadcurves van een minuut of 15 zijn natuurlijk ook fijn.
[Afbeelding]
Meestal ‘moesten’ we na 15-20 minuten alweer weg. Met de vorige EV, een e-Niro (MY19) was dat wel andere koek; Hopen dat je een lader vond die beschikbaar was én werkte, gedoe met pasjes en je was al snel 3 kwartier tot een uur verder met een laadstop...
Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme
Met een dozijn laadapps vind je vast goedkoper, maar ik heb persoonlijk als Tesla rijder zoveel gemak met de SuCs, vind het prima zoScientific schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 21:51:
[...]
Stop dreaming. Tesla is ook niet altijd meer de goedkoopste.
Deze herkenbare denkfout heb ik ook gemaakt. Met 80% accu in April 2022. net geen 10 graden buiten, door de Belgische Ardennen. Ik had de ID3 amper twee maanden dus schrok behoorlijk van het verbruik de berg op. Ergens natuurlijk wel logisch. Eenmaal op bestemming net onder de 50% dus dacht dat het wel goed zou komen. Not. Terugweg heel slecht weer, stervenskoud dus de verwarming aan. En dan ga je wel even knijpen, per minuut knalden de procenten er door heen. Af en toe wel afdalingen meegepakt in de “B” om toch zoveel mogelijk weer terug te winnen.jdbiggelaa schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 17:55:
Wij zijn met onze Enyaq in de Provence. De weg er naartoe niks spannends om te melden. Vandaag wel een ervaring om te delen: ik had behoorlijk onderschat hoeveel méér energie het kost om een berg op te rijden.
Vandaag hebben we een rondje Mont Ventoux gedaan. Ik begon met 210 km bereik. Op 30 km afstand van de top had ik nog 160 km bereik en ik kwam, met een rustig gangetje van 40-50 km per uur, op de top aan met 17 km bereik. Pfff…
Daarna de berg weer af met uiteraard een oplopend bereik. Ons vakantiehuis 60 km verderop haalde ik met 21% bereik. Uiteindelijk een gemiddeld verbruik van onder de 15 kWh/100 km. Conclusie: zorg voor een flinke lading in je batterij voor je een serieuze berg oprijdt. Niet vol, want dan kun je bij het dalen al snel niet meer remmen/degenereren met je motor.
[Afbeelding]
Ik heb toen wel even een halfuurtje aan een 11KW paaltje gehangen op een verlaten industrieterrein ergens in Wallonië. Om net niet compleet leeg aan te komen op het vakantiehuisje. Ach, we hadden ook lol onderweg en we kwamen zo op bijzondere plekken (militaire begraafplaats) met laders waar we anders zo voorbij waren gereden.
Bergafwaarts gaan en de batterij 10% zien opladen in enkele minuten is dan wel grappig om te zien.
Uiteindelijk weet ik zeker dat die 6Kwh bijladen op een brakke laadpaal ons uiteindelijk wel heeft thuisgebracht. En ondanks de regen hebben we toch nog een beetje lol gehad. Dus ook met het weer moet je rekening houden. Ik had zonder die regenbui waarschijnlijk het huisje zonder bijladen kunnen redden. Want het werd heel snel koud buiten.
Ook dat is al niet meer waar. Gewoon de juiste laadapp of de juiste kaart en je laadt aan prijzen die niet voor Tesla moeten onderdoen. Desnoods ook bij Tesla zelfDani86 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:03:
[...]
Met een dozijn laadapps vind je vast goedkoper, maar ik heb persoonlijk als Tesla rijder zoveel gemak met de SuCs, vind het prima zo
Tesla wordt zo stilaan een walled garden waarin men niet meer ziet wat er allemaal beweegt daarbuiten.
Op Maandag vertrokken vanuit West-Brabant op weg naar een afspraak in Kopenhagen. Ik was vergeten om in te stellen dat de auto (Polestar 2, MY23) gedurende de nacht naar 100% moest laden, dus vertrok ik met 90% in de batterij. Ik rij vaker naar Kopenhagen, en daarom wist ik al dat deze 10% me een extra laadstop zou kosten: 3x laden in plaats van 2 keer.
Laden in Duitsland is niks bijzonders meer, maar parkeerplaats Ostseeblick blijf ik wel mooi vinden: Uitkijkpunt, schone toiletgebouwen, sportveldje met toestellen, honden uitlaatstrook en een speeltuin. En natuurlijk 2 laadpalen (4 laadpunten, 300Kw elk). Goede plek om te laden voordat je de ferry Puttgarden - Rodby op gaat.
Bij het hotel in Kopenhagen waren 28 laadplekken in de parkeergarage, dus gedurende de nacht weer tot 100% geladen.
Dinsdagochtend na de afspraak in Kopenhagen op weg gegaan naar Stockholm. Da's best nog een stuk rijden (+600km) maar de erg rustige wegen, het mooie weer en mooie uitzicht maakten het aangenaam. Twee keer geladen onderweg, in Varnamo en Norrkoping.
Bij het hotel in Solna was een parkeergarage met 12 laadpunten, maar mijn laaddruppel werkte daar niet. Daarom op een parkeerplaats iets verderop weer gedurende de nacht naar 100% geladen.
Op Woensdag na de afspraak in Stockholm weer terug gereden naar Denemarken. Overnachting in Vejen, voor de afspraak op Donderdag in Vojens in Zuid Denemarken. Op dit stuk 3x geladen, waaronder een keer bij Tesla. Ik gebruik GM voor de navigatie en die plant ook wel eens een Tesla lader in. Meestal skip ik die, maar deze had ik over het hoofd gezien, en de SoC was 9% dus toch maar gebruik van gemaakt.
Gedurende de nacht weer bij het hotel naar 100% geladen. Ruim voldoende laadmogelijkheden in Vejen, zowel bij het hotel als in de directe omgeving.
Op Donderdag een afspraak in Vojens, en daarna doorgereden naar Kaltenkichten in Noord-Duitsland en door naar huis. Gelukkig niet te veel oponthoud voor de Elbe-Tunnel.
Op weg naar huis twee keer geladen: Ostetal Nord en Fastnet Het Veelsveld langs de A1.
Ik heb een laaddruppel van Athlon (Deftpower) en die wordt over het algemeen goed geaccepteerd. Behalve dat ik soms Tesla gebruik heb ik geen andere laadpas o.i.d. Wel een Credit Card, die kan nog uitkomst bieden mocht laden lastig worden. Ik kijk wel altijd in de Deftpower app waar in de buurt een laadpaal te vinden is die de druppel accepteert.
Helaas is mijn ervaring als Tesla rijder toch anders (zie mijn eerdere post van vanavond) Ik gebruik al twee jaar probleemloos door heel Europa het Supercharge netwerk. Vandaag koppel ik m’n Model 3 voor het eerst aan een paal van een andere leverancier… werkt niet. Uiteindelijk na veel zoekwerk in apps en het vergelijken van laadpassen uitgevogeld wie de paal ondersteund en de voordeligste prijs heeft.Scientific schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:41:
[...]
Ook dat is al niet meer waar. Gewoon de juiste laadapp of de juiste kaart en je laadt aan prijzen die niet voor Tesla moeten onderdoen. Desnoods ook bij Tesla zelf.
Tesla wordt zo stilaan een walled garden waarin men niet meer ziet wat er allemaal beweegt daarbuiten.
Nee, Tesla is zeker niet perfect maar hoe gemakkelijk, foutloos, goed geïntegreerd en gebruiksvriendelijk het laadnetwerk werkt is nog altijd onovertroffen ben ik vandaag achter gekomen.
Uiteindelijk heb ik de paal met een Chargepoint pas aan de praat gekregen. Wel jammer dat het tarief binnen de Elen app op 0,29 per kw/h staat en met het Chargepoint pasje je 0,44 per kw/h betaald.Markjuh994 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:32:
[...]
Ik heb ook slechte ervaring met de Elen app en palen en heb het niet op kunnen lossen. Uiteindelijk van de snelweg af gegaan en daar wel een werkende snellader gevonden.
Het blijft toch een complexe puzzel af en toe. Ik hoop echt dat de EU hier snel beleid voor opstelt zodat meer mensen ‘zorgeloos’ de elektrische transitie kunnen maken. Ik snap namelijk best dat dit soort gedoe mensen afschrikt.
Travelcard werkt ook prima op Elen palen.tim.w schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 00:15:
[...]
Uiteindelijk heb ik de paal met een Chargepoint pas aan de praat gekregen. Wel jammer dat het tarief binnen de Elen app op 0,29 per kw/h staat en met het Chargepoint pasje je 0,44 per kw/h betaald.
Het blijft toch een complexe puzzel af en toe. Ik hoop echt dat de EU hier snel beleid voor opstelt zodat meer mensen ‘zorgeloos’ de elektrische transitie kunnen maken. Ik snap namelijk best dat dit soort gedoe mensen afschrikt.
Tip: zet de laadpalen op je bestemming in je favorieten, dan kan je razendsnel zien of ze vrij zijn vanuit je verblijf.
Nope, Volkswagen ID.4. En regencapaciteit is echt anders wanneer je 100% vol zit.JTHZZ schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 17:44:
[...]
Jij hebt zeker een Tesla? Dat is namelijk de enige moderne EV die ik ken, die bij 100% accu ineens ander rijgedrag vertoont en niet meer remt als je het stroompedaal loslaat. In mijn ogen erg onveilig. Los daarvan is het advies nog steeds goed want bergaf rijden met volle accu betekent dus dat je geen stroom terug de accu in stopt bij de afdaling. Maar het zou hetzelfde moeten rijden.
Klopt. Het is een niet-tolweg, waar een stukkie van 1800 meter tol van gemaakt is. Met een paar camera's. Ben benieuwd of je een prent krijgt.Idanue schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 00:03:
[...]
Ik ben er vandaag langs gekomen en in mijn M3 "avoid toll roads" aan gezet maar toch echt geen tolweg gezien.
Wel veel leuke bergweggetjes en dorpjes.
En dan mogen we in Europa echt niet klagen op gebied van elektrisch laden... als ik zie hoe het in Amerika loopt, echt rampzalig daar in sommige staten. Ze gooien daar met tax incentives maar er zijn amper laadlocaties en degene die er zijn, zijn om de haverklap defect.tim.w schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 00:15:
[...]
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Mauw, als jij in Google Maps, Herewego of welke navigatie app dan ook: tolwegen vermijden hebt aan staan? Dan gaat de navigatie je echt niet over tolwegen sturen. Bij Konstanz is trouwens het eerste stuk van de Zwitserse Autobahn tolvrij, dus niet schrikken als Google Maps je erover heen stuurt. Met de Leaf ben ik niet verder gegaan dan Kirchberg in Tirol en 500km, is eigenlijk wel de maximale afstand die je kunt afleggen met een 40kWh Leaf.pa2ra schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 14:01:
[...]
Let op met Oostenrijk: bij Bregenz (richting CH) is er een stukkie weg dat 1800 meter lang 'tolweg' gemaakt is. En natuurlijk controleert de politie daar iedere dag om de argeloze toerist op de bon te slingeren. Het is daar niet mogelijk om het tolvignet te omzeilen, er loopt geen andere weg.
Nu accepteer ik gewoon dat de Leaf niet gemaakt is voor lange reizen: al beschouw ik persoonlijk een reis naar Oostenrijk, wel als een lange reis. Ook als ik de reis in twee dagen doe. Maar je zou ook kunnen zeggen: je vertrekt morgens om 6 uur en rijdt 250km tot een attractiepark? Leuke stad? Outlet centrum? Natuurgebied? Weet ik veel en dat je daar dan de auto aan een 22kW publieke laadpaal hangt, waarna je na 5 uur de auto weer zo goed als volgeladen heeft. Tot 99% gaat het laden redelijk snel, die laatste procent duurt het langste.
Maar wij kiezen er voor: 250km rijden, lunchen bij McDrek en daarna wandelen. Terwijl de auto lekker goedkoop oplaadt bij de naburige Aldi-Süd en waarom Aldi en niet Lidl of Kaufland? Omdat die laatste twee vaak de parkeer duur beperken: afgelopen zaterdag was ik bij de Kaufland in Herzogenrath, daar mocht ik 1.5u met de parkeerschijf parkeren. Dus dan kun je maximaal een kleine 10kWh bij laden in die tijd, met een EV die maximaal 6.6kW laadt aan een 22kW laadpaal. Wij waren alleen al bijna een uur in de Kaufland zelf, dus het was wel erg praktisch dat de auto daar bij geladen kon worden.
Overigens zag ik iemand iets schrijven over dat het rijden in de bergen zoveel energie kost? Dan doe je overduidelijk iets verkeerds, want ik rij het meest zuinigste in de bergen

ABRP zal dan zeggen, met 50% SoC ga je het nooit redden tot Lindau: echter dat haal je wel, want je verbruikt nauwelijks stroom tot je de autobahn oprijdt. Vanaf Hohenems is de Oostenrijkse Autobahn nabij Bregenz tolvrij, daar rij je erop en ook eraf. Dat kan niet fout gaan, of je moet zitten dromen en niet op tijd de afslag nemen.
Oh de Leaf doet ook bij 100% niet meer regenereren: de auto gaat er dan vandoor als een vuurpijl, dus je moet echt wel je rijgedrag bij 100% aanpassen. Eerder het stroom pedaal loslaten, anders kom je met de mechanische remmen bij te remmen. Op dat moment is het net alsof de auto in neutraal zit. Maar na een paar procenten wordt er al weer lichtjes geregenereerd. Echter beter is om gewoon niet tot 100% te laden, als je weet dat het eerste stuk van de reis vrijwel alleen bergaf gaat.
Niet meenemen kan je weleens duur komen te staan: stel de snellader is stuk en er naast staan gewone publieke laadpalen? Waar je met je eigen laadkabel kunt laden? Dus altijd je eigen type 2 laadkabel meenemen, ook je granny charger mocht je die hebben. Ik ben weleens in een situatie geweest, waar de snellader stuk was en het enige alternatief was dus laden aan de publieke laadpaal die er naast lag.ASW1 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:11:
Nemen jullie eigenlijk nog een AC kabel mee op vakantie?
[ Voor 14% gewijzigd door MathiasMetzger op 27-08-2024 10:11 ]
Als ik hem krijg dan laat ik het weten.pa2ra schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:20:
[...]
Klopt. Het is een niet-tolweg, waar een stukkie van 1800 meter tol van gemaakt is. Met een paar camera's. Ben benieuwd of je een prent krijgt.
Nog even een kleine update hierover, uiteindelijk zowel de 22 kW laadkabel als de granny charger meegenomen, beiden zijn de kofferbak nooit uit geweest.ASW1 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:11:
Nemen jullie eigenlijk nog een AC kabel mee op vakantie?
Onderweg gaan we toch alleen snelladen, in het dorpje waar we zijn is 1 (dure) AC lader op een flink stukje lopen en daarom weinig trek om daar te laden. Bij de grote supermarkt op 20 min. rijden is Ionity waar ik voor 29 cent kan tanken, 20 minuten de andere kan op is een Supercharger die ook niet erg duur is.
Bij gebrek aan een frunk heb ik eigenlijk helemaal geen zin om die AC kabel nog mee te nemen, kan er geen zinnige use case voor bedenken , of zie ik nog iets over het hoofd?
Onderweg uiteraard sowieso DC laden, op de vakantiebestemming een paar keer boodschappen gedaan bij de supermarché met Ionity stalls op de parkeerplaats en dat was ruim voldoende.
Hangt nogal af van de locatie.ASW1 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:57:
[...]
Nog even een kleine update hierover, uiteindelijk zowel de 22 kW laadkabel als de granny charger meegenomen, beiden zijn de kofferbak nooit uit geweest.
Onderweg uiteraard sowieso DC laden, op de vakantiebestemming een paar keer boodschappen gedaan bij de supermarché met Ionity stalls op de parkeerplaats en dat was ruim voldoende.
Ik heb in Ierland meermaals de AC kabel gebruikt, en was blij dat ik de granny charger in het strijkhok van een hotel mocht inpluggen. Er zijn hier gebieden die zeer dun bezaaid zijn.
Als je al een snellere lader vindt, dan is het een 50 kW lader (enkel), en de laatste 2*100 kW lader gaf maar 50 kW zodra de tweede auto aan sloot.
Oostenrijk maakt verschil in tolwegen en vignetwegen. Blijkbaar is deze 1.800m vignetweg geworden. Veel navi's kennen dit onderscheid nog niet.pa2ra schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:20:
[...]
Klopt. Het is een niet-tolweg, waar een stukkie van 1800 meter tol van gemaakt is. Met een paar camera's. Ben benieuwd of je een prent krijgt.
Mooi toch, dat is toch precies wat je zou willen.ASW1 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:57:
[...]
Nog even een kleine update hierover, uiteindelijk zowel de 22 kW laadkabel als de granny charger meegenomen, beiden zijn de kofferbak nooit uit geweest.
Is het het stukje Bregenz - Hohenems?
Hier is eind 2013 een corridor-vignet afgeschaft waarna iedereen, die geen € 9,20 voor een 10-dagen vignet wilde betalen, door de stad Bregenz ging rijden. Vanaf 15 december a.s. kun je dus zonder tol helemaal tot de afslag Hohenems doorrijden, 23 kilometer voorbij de grens.
https://www.wintersport.n...t-in-oostenrijk-gewijzigd
Ja dat stuk idd, goed om te weten.Zapato schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:04:
[...]
Is het het stukje Bregenz - Hohenems?
Hier is eind 2013 een corridor-vignet afgeschaft waarna iedereen, die geen € 9,20 voor een 10-dagen vignet wilde betalen, door de stad Bregenz ging rijden. Vanaf 15 december a.s. kun je dus zonder tol helemaal tot de afslag Hohenems doorrijden, 23 kilometer voorbij de grens.
https://www.wintersport.n...t-in-oostenrijk-gewijzigd
Moet zeggen dat het me goed is bevallen. Een EV is op de snelweg toch wel stiller en wij hebben het idee dat je toch minder moe wordt zonder het gebrom van een brandstofmotor.
Ook hadden we voldoende trekkracht in de Alpen en ook dat was wel eens minder met een ICE.
Qua ervaring. Ik ben een leaserijder via Leaseplan/Ayden en ik had uit voorzorg wat alternatieve laadpassen mee zoals Shell, Chargemap en Plugsurfing. Die heb ik dus nergens nodig gehad, ik kon mn Travelcard RFID tag overal gebruiken. Wel heb ik deze in de Tesla app moeten koppelen.
Maar ik kon zonder problemen laden bij Allegro, Ionity,. Tesla (via de App), Shell, TotalEnergies en Ewiva.Ik was aangenaam verbaasd dat de travelcard RFID dongle echt overal werkt.
Hmm over tijd is ook wel interessant idd. Op een gegeven moment is het hoe dan ook een roestbak (vooral in mijn geval, Tesla Model 3 - in Noorwegen).Tommie12 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 18:54:
[...]
Je kan afschrijven over tijd of per km.
Er zijn weinig auto’s die ooit 400k op de teller krijgen hoor.
Zat het vliegtuig met een autorit te vergelijken voor Oslo - Amsterdam (pakweg 1000km). De kosten zijn dan: Veerboot (100 euro) stroom (60 euro) en evt afschrijving (100 euro). Doe je dat retour is het toch ineens 520 euro..
Mixed Reality dev
Die M3 met z'n afschrijving heb je blijkbaar toch al, of je nu wel of niet naar Amsterdam gaat.Menesis schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:24:
[...]
Hmm over tijd is ook wel interessant idd. Op een gegeven moment is het hoe dan ook een roestbak (vooral in mijn geval, Tesla Model 3 - in Noorwegen).
Zat het vliegtuig met een autorit te vergelijken voor Oslo - Amsterdam (pakweg 1000km). De kosten zijn dan: Veerboot (100 euro) stroom (60 euro) en evt afschrijving (100 euro). Doe je dat retour is het toch ineens 520 euro..
Dus in de vergelijking nu moet je dat buiten beschouwing laten. Lees er maar eens een bedrijfseconomisch boek op na.
Maar nu weer on-topic.
Ben toch benieuwd waar je problemen hebt gehad met het vinden van een 50kW+ lader.Tommie12 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:28:
[...]
Hangt nogal af van de locatie.
Ik heb in Ierland meermaals de AC kabel gebruikt, en was blij dat ik de granny charger in het strijkhok van een hotel mocht inpluggen. Er zijn hier gebieden die zeer dun bezaaid zijn.
Als je al een snellere lader vindt, dan is het een 50 kW lader (enkel), en de laatste 2*100 kW lader gaf maar 50 kW zodra de tweede auto aan sloot.
In juli 2 weken rondgetrokken (Grofweg Dublin - Waterford - Cork - Killarney - Galway - Connemara - Dublin)
Nooit de granny nodig gehad en geen laadstress. Terwijl mijn Q4 minder range heeft dan jou Model Y vermoed ik.
De snelheden zijn buiten de Ionitiy stations rond Dublin en sommige ESB superchargers niet om over naar huis te schrijven. Maar voor ons in de vakantie modus voldoende. En ja, je moet een beetje vooruit kijken.
De kosten kwamen dankzij de ESB Ierland laadpas nooit boven de €0,59/kWh bij de ESB 150kW super chargers.
één keer heb ik in de eerste dagen voor de zekerheid kort bij een applegreen geladen voor een schandalige €0,79 /kWh. Was achteraf gezien helemaal niet nodig.
Die iemand was ik en ja, bergop rijden kost veel meer energie dan je je realiseert. Ik reed met een rustig gangetje via de noordroute de Mont Ventoux op. Over een afstand van 30 km liep het bereik van mijn Enyaq terug van 164 tot 17 km. Ik gebruikte op die helling dus een factor vijf (!) van de normale hoeveelheid energie. En zeker, bij de afdaling win je het grootste deel weer terug, maar je moet eerst wel boven kunnen komenMathiasMetzger schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:31:
[...]
Overigens zag ik iemand iets schrijven over dat het rijden in de bergen zoveel energie kost? Dan doe je overduidelijk iets verkeerds, want ik rij het meest zuinigste in de bergenJa het kost misschien meer energie om omhoog te rijden, echter als je omhoog moet rijden zul je op een gegeven moment ook weer omlaag moeten rijden. Dat is je kans om lekker veel te regenereren, allemaal gratis.
Ongeveer dezelfde route, alleen was het zo dat mijn vrouw nogal sukkelde met een voetkwetsuur waardoor nogal wat wandelingen vervangen werden door een grote rondrit zoals de ring of Kerry en een rit in de Connemara. Ik was ook verwonderd, maar ‘s avonds stond de teller dan boven de 200km, en de soc op 30-40%.deboss65 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 19:05:
[...]
Ben toch benieuwd waar je problemen hebt gehad met het vinden van een 50kW+ lader.
In juli 2 weken rondgetrokken (Grofweg Dublin - Waterford - Cork - Killarney - Galway - Connemara - Dublin)
Nooit de granny nodig gehad en geen laadstress. Terwijl mijn Q4 minder range heeft dan jou Model Y vermoed ik.
De snelheden zijn buiten de Ionitiy stations rond Dublin en sommige ESB superchargers niet om over naar huis te schrijven. Maar voor ons in de vakantie modus voldoende. En ja, je moet een beetje vooruit kijken.
De kosten kwamen dankzij de ESB Ierland laadpas nooit boven de €0,59/kWh bij de ESB 150kW super chargers.
één keer heb ik in de eerste dagen voor de zekerheid kort bij een applegreen geladen voor een schandalige €0,79 /kWh. Was achteraf gezien helemaal niet nodig.
Dan weet je dat je liefst ‘s nachts kan laden of de volgende dag aan de snellader moet.
De granny had ik nodig in ‘the Burren’. Kijk maar eens wat je rond Ballyvaughan vindt. Dat is echt niet veel als je niet 50km (1h+) naar Galway wil rijden.
En de 2 laders die je vindt staan achter een hotel waar wij niet verbleven.
Ik heb nergens de limieten opgezocht omdat we meestal af hingen van 1 makkelijke en 1 wat verdere oplossing. Als ik dan AC geladen heb, dan meestal tot 90%.
Nu zijn we korter bij Dublin, en dan zijn er mogelijkheden zat.
Ik ben wel fan geworden van 50kW laders op de supermarktparkings.
Dan haal je wel wat binnne als je even boodschappen doet, en nog even de planning nakijkt en dan nog even je berichtjes doorloopt. Dan is er weer sap genoeg voorhanden.
Dat moeten ze in B en NL ook meer doen, vooral voor EV rijders zonder eigen oprit.
[ Voor 14% gewijzigd door Tommie12 op 27-08-2024 21:10 ]
Nou moet ik zeggen dat lokaal laden prima gaat bij snelladers bij supermarkten (supermarktcharger?tim.w schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 00:08:
[...]
Helaas is mijn ervaring als Tesla rijder toch anders (zie mijn eerdere post van vanavond) Ik gebruik al twee jaar probleemloos door heel Europa het Supercharge netwerk. Vandaag koppel ik m’n Model 3 voor het eerst aan een paal van een andere leverancier… werkt niet. Uiteindelijk na veel zoekwerk in apps en het vergelijken van laadpassen uitgevogeld wie de paal ondersteund en de voordeligste prijs heeft.
Nee, Tesla is zeker niet perfect maar hoe gemakkelijk, foutloos, goed geïntegreerd en gebruiksvriendelijk het laadnetwerk werkt is nog altijd onovertroffen ben ik vandaag achter gekomen.
Heb geen problemen met het laden of het starten van een sessie gehad. Wat wel opvalt zijn de prijsverschillen tussen Shell Recharge em de ANWB passen die ik heb.
Dit wil ik op doorreis niet allemaal moeten uitzoeken. Dan vind ik idd de SuCs second to none. Je weet onderweg precies waar je aan toe bent qua prijs en beschikbaarheid + SuCs hebben altijd veel stalls. Andere snellader aanbieders hebben er een x 4 staan en dat is het vaak wel zo'n beetje. Of heel veel verschillende vermogens en dan staat er een Zoé bij een 400KW paal en staat er een Lotus eletre noodgedwongen bij een 50KW paal (letterlijk gezien in DLD bij een 1 of ander E.on ding)
Ook ik vond dit topic net en deel graag mijn ervaringen. Ik las ook net de autorit van @azutphen. Dus extra leuk om te lezen, met diverse overeenkomsten.
Deze (onze eerste) EV hadden we net 3 weken en we wilden met de kinderen op vakantie naar Bosnie gaan. De diesel was nog niet verkocht.
Op enkele proefritten na, 0 ervaring met elektrisch rijden en naar een land dat anderhalf keer groter is dan Nederland en waar minder laadpalen (AC en DC) staan, dan in een gemiddelde kleine plaats aan de snelweg in Nederland.
Ik had van te voren al zoveel mogelijk laadstations (HPC en AC), laadpassen en apps uitgeprobeerd.
Mijn beperkte ervaring was al wel dat er eigenlijk altijd wel iets met een laadstation is. Het slagingspercentage 'stekker erin, activeren en laden maar' met alle type laders was nog niet de helft. Erg treurig dus eigenlijk en een hoop extra gedoe. Ik wist dat met een EV 'anders op vakantie' gaan is. Ik had me er dus al extra op ingesteld, en mijn vrouw en kinderen ook maar goed gebriefd dat het nu anders gaat
EV or not?
Na flink zoeken in ABRP en Plugshare (overigens echt onmisbaar, vooral in Kroatie/Bosnie) de knoop doorgehakt en toch maar met de e-tron gegaan.
en dat is zeer goed bevallen!
Net van te voren een proefabo bij IONITY genomen en via deze snelladers via Duitsland, Oostenrijk, Slovenie en Kroatie naar Bosnie gereden. In 3 dagen, met leuke tussenstops.
Op 1x Kroatie na, hebben we de gehele heen- en terugreis alleen bij IONITY snel geladen. 2x 10min moeten wachten, verder was er altijd wel 1 beschikbaar.
Een 2 tal keer had ik in de app een verkeerde snellader geactiveerd, het laden wilde dus maar niet starten... Die app kan wel wat handiger, veel te veel klikken helaas.
De route in Bosnie was Bihac, Mostar, Sarajevo. Hier hebben we ruim 2000 km gereden in net iets meer dan 3 weken.
Range/route
Ik had al wel gemerkt (na andere reviews, niet zelf ondervonden
Je kijkt nu heel erg naar 2 losse tellers: hoeveel km je nog kunt rijden en hoeveel km je nog hebt tot je doel. Je moet dus zelf omrekenen hoeveel je hebt na aankomst. Dat is wat onpraktisch in het MMI systeem van Audi, maar werkt verder wel zeer nauwkeurig, ook over afstanden van 300+ km.
Dus om van A naar B te komen in Bosnie zijn we enkele keren tussen de 2 en 10 procent aangekomen. Je krijgt er inderdaad gevoel bij dat het aantal weergegeven km's daadwerkelijk ook gereden kunnen worden (uiteraard alleen als je niet boven de maximum snelheid heen gaat).
Laden.
Van te voren had ik 4 verschillende koppelstukken voor de mobiele lader gemaakt, ik ga altijd kunnen laden!
Er zijn in Bosnie vele gratis laadmogelijkheden, en we probeerden dan ook om dat vol te houden (teaser: dat is ook gelukt!)
Omdat we nog wilde gaan raften tussen Mostar en Sarajevo moest er natuurlijk ook daar geladen kunnen worden. De afstand zou inclusief dagtripjes rond de 400km uitkomen, wat gewoon een no-go zou zijn met de e-tron. We hebben dan ook diverse raftingkampen aangeschreven of we konden laden. 1x vol, 1x nee, 1x ja, 1x ja (en ze stuurden nog een foto van een naar bleek YUGO stekker te zijn mee). Met die info moesten we het maar doen...
Uiteindelijk bij het kamp dat ja zei ook met 3 fase kunnen laden, maar voor de zekerheid op max 50%, dus 3x7A ipv 3x15A. Ik was anders bang om een rookpluimpje uit de stroomkasten te zien door een te hoge belasting... Aangezien we toch enkele dagen in het kamp waren, zou een 230v stekker ook nog meer dan genoeg zijn geweest. Maar fijn dat het kon.
En een enkele keer bij het appartement met 230v bijgeladen. Dus ja, voortaan ook altijd de Granny Charger mee!
In Bosnie hebben we wel eens niet kunnen laden bij een bedrijf waar een medewerker de paal met een pas moest ontgrendelen. 20 keer geprobeerd, dan maar ergens anders.
Gelukkig hebben we tijdens de ritten altijd kunnen laden. Soms moesten we halverwege laden bij een geplande laadplek, met 2 palen. 1 defect en de ander net vrij. Of op de terugweg in een parkeergarage van Banja Luka een de verplichte laadstop: 2 snelladers, beiden bezet door een model 3. Dan maar een briefje achter de voorruiten. Ik zat net in het restaurant toen de eerste sms binnenkwam dat de plek vrij was! De bestuurder van de andere model 3 was ook net terug en was ook al een berichtje aan het sturen. Toch aardige lui die EV rijders!
de Reis
Bosnie zelf is ook erg goed bevallen. Een zeer mooi en bergachtig land. Veeeel ruimte, veel te doen, aardige mensen, goedkoop (de bosnische mark is een halve euro, en je betaald veel alsof een mark een euro is. Dus goedkoop. Diner voor het gezin van 4, hoofdgerecht, drinken en toetje voor 30 tot 40 euro was meestal haalbaar.
Wel weinig snelwegen, veel B-wegen, maar over het algemeen prima te rijden.
Bihac, Mostar en Banja Luka zijn echt mooie zeer oude steden, waar ondanks de oorlog in de jaren 90 veel van is overgebleven. Alleen is het hele land nog bezaaid met mijnen (niet van de paden afwijken tijdens een hike) en echt veel huizen met vele kogelgaten of gewoon in puin.
Auto's worden dus vies. En Bosniers zijn erg gesteld op een glimmende wagen. Er rijden best veel mooie/nieuwe wagens rond, naast alle oude Golfjes-2. Vandaar dat er zowat op elke straathoek een grote nette Car Wash te vinden is.
Een lekke band helpt ook niet (en 21 inch velgen en geen reserve band want past niet en te groot gat voor de reparatiekit (pur spul) en in een nationaal park en na 10km gravel weg pech krijgen en zeer slecht mobiel bereik en de afsleepwagen moest bijna 2 uur rijden om bij ons te komen.
Wat bevindingen:
- Audi navigatie werkt fijn, vooral de 3d-weergave met satelietview en lane assist voor je in het scherm. Ik had vaak de 2D-noorden boven-scherm op het hoofdscherm staan in het midden. Dat gaf een erg mooi en duidelijk overzicht van de regio.
Wat niet goed werkt (maar dat kan aan mij liggen) is dat de HPC zoekfunctie niet instelbaar is voor (in ons geval) IONITY only/prefered. Dat is erg onhandig en heeft ons ivm ons gebrek aan EV kennis op de heenweg wel stres opgeleverd.
Tijdens de vakantie hebben we dat eens geevalueerd, wat op de terugweg geresulteerd heeft in de route opzoeken met ABPR, IONITY voorkeuze. En dan maar gaan rijden naar de eerstvolgende handmatig ingevoerde IONITY in de Audi navigatie. Mochten we langer blijven (plassen/eten duurt altijd langer dan je denkt), konden we een volgende IONITY gewoon overslaan. Zo ging de terugreis eigenlijk prima.
- audi app, werkt erg slecht (lees: zeer vaak foutmeldingen) en is gewoon niet erg gebruiksvriendelijk
- maar vergeleken met mijn oude ICE (had geen app) wel erug handig dat je de auto kan voorkoelen als je terugkomt van een uitje/wandeltrip tijdens de hete zomerdagen! (30-37 graden)
- en tot mijn verbazing werkte de app wel in Bosnie. Dit itt wat Audi aangeeft, omdat Bosnie niet in de EU zit. We hebben er ook een esim en MiFi kastje gebruikt met simkaart voor de tablets e.d. Dus kon ik de app ook onderweg gebruiken. Roamen is ivm de hoge kosten nl. niet aan te raden.
- Plugshare, zelf veel aangevuld en onbrekende laders toegevoegd. Dat is een sport geworden tijdens de vakantie
- slurper, de audi verbruikt veel (normaal 25,0, maar tijdens deze reis 26,3kW/100km, een Tesla doet het veel beter. Maar snelladen gaat tussen 10 en 80% met een zeer gelijkmatige 150kW. En dat doen andere auto's deze 'oude' e-trons weer niet na. Volgens mij is de e-tron serie 2018-2022 de enige van alle merken (incl huidige nieuwe e-trons) die zo gelijkmatig snel laden. Alleen de nieuwe 800V auto's zijn sneller vol (maar laden bruto niet sneller dan de e-tron!)
- vaak zijn er (bv in parkeergarages) ook nog van die rode CEE 3 fase stopcontacten te vinden. Bij nood ook altijd wel bij een garage of ander groter bedrijf.
Enkele funfacts en statistiekjes
- net geen 5000 km gereden. Dit is volgens de Audi app 26,3kW/100km (=263W/km).
- Op de heenweg
een keer 11 minuten 29,6km gereden, gemiddeld 157km/u; verbruik 34,6kW/100km
een keer 7 minuten 21,4km gereden, gemiddeld 177km/u; verbruik 47,2kW/100km
ik denk dat we hierbij 10 minuten 200 gereden hebben en een uur 170km. Beide snelheden zijn overigens in deze wagen bizar relaxed!
- In de bergen
een keer 27 minuten 11,3km gereden, gemiddeld 25km/u; verbruik 0,0kW/100km
- 100% gratis laden score in Bosnie. Op de terugweg bij IONITY Radovljica in Slovenie vlakbij de grens van Oostenrijk voor de eerste keer weer geladen.
2220 km gratis geladen.
- laadkosten: maand-proefabonnement van €7,99, zodat ik t/m Slovenie voor 39c/kWh kon laden. Daarna dus gratis
In Kroatie heb ik 1x geladen bij een snellader in Karlovac. Totaal ben ik €270 kwijt geweest, wat neerkomt op 5,5c/km (mijn vorige wagen koste aan Diesel 10,3c/km.)
- Vergelijk e-tron en mijn vorige diesel: Als ik alleen bij IONITY laad á 39c/kWh, dan is dit even duur als Diesel voor mijn vorige wagen, ook 10,3c/km
- Met het laden bij IONITY heb ik 2527 km gereden en 747kWh geladen= 29.6W/100km (facturen en km standen zoveel mogelijk gematched, maar dat is zo te zien aan de Audi app niet geheel correct. Volgens de Audi app is dat voor de heen en terugreis tussen de IONITY stations 25.6W/100km.)
Prachtige vergezichten en omgeving.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TwFqNgg0MnJ6A2GcvtMhJueV.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nyURQZstV8Fp1tGX0r6xlmFt.jpg?f=user_large)
Oud olympische schans (onderaan de e-tron)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wsvKnUani2nVzvtGugqXCiO2.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/532yR9itjuDTw1AWxir65Sho.jpg?f=user_large)
Off-road gaat prima met deze Quattro
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v9c8uBiSZNLRux0q57zcI7S2.jpg?f=user_large)
3 fase laadpaal bij het kamp
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MTtcdIdsN67PrcOJoHNDOhd0.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gCBfTHEoQGobUl2cWsC6m70Z.jpg?f=user_large)
een 50kW lader met leuke stats
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Es67DgVj76SBqXuB81LV3ivp.jpg?f=user_large)
en even bij de 150kW lader van de porchedealer in Sarajevo langs
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lN8J6QlwcPUE4NJ535y5eGE2.jpg?f=user_large)
voor 't gevalletje dat
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/57XwLXW6eW5bOaYIAJGcXRPF.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/IGcbSQ3t39ymbE9zGuygefav.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 208% gewijzigd door GMJansen op 28-08-2024 09:12 ]
Wat een leuk idee om het zo te vragen, nog nooit over nagedachtGMJansen schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 22:25:
Dan maar een briefje achter de voorruiten. Ik zat net in het restaurant toen de eerste sms binnenkwam dat de plek vrij was! De bestuurder van de andere model 3 was ook net terug en was ook al een berichtje aan het sturen. Toch aardige lui de EV rijders!
Ik zou het zelf ook leuk vinden om zo andere EV rijders te helpen.
You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot
Dit klinkt wel als een redelijk stevige confirmation bias. Jij lijkt geluk te hebben bij Tesla. Ik moest daar afgelopen vakantie bij de helft van de SuCs van paal wisselen omdat hij niet boven de 35kW ging of zomaar afsloeg met mijn Model 3. Bij alle soorten en palen heb je dit. Nog nooit gehad bij Fastned, die ene keer dat het het gebruikte, moet ik dan volgens jouw logica ook zeggen dat Fastned beter is? Of vooral m’n N=1 niet zo goed?tim.w schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 00:08:
[...]
Helaas is mijn ervaring als Tesla rijder toch anders (zie mijn eerdere post van vanavond) Ik gebruik al twee jaar probleemloos door heel Europa het Supercharge netwerk. Vandaag koppel ik m’n Model 3 voor het eerst aan een paal van een andere leverancier… werkt niet. Uiteindelijk na veel zoekwerk in apps en het vergelijken van laadpassen uitgevogeld wie de paal ondersteund en de voordeligste prijs heeft.
[ Voor 6% gewijzigd door JohanB op 28-08-2024 08:37 ]
Mag ik vragen welke auto je hebt? En waar je het mee vergelijkt? Want dat ze stiller zijn (vooral op snelweg) zie ik niet per see in veel van de tests en mijn eigen ervaring terug komen. Dat zou wel voor de nodige rust kunnen zorgen op een lange reis inderdaadLastSamurai schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:53:
Net terug van een rondrit Vogezen-Franse Alpen-Laggo Maggiore.
Moet zeggen dat het me goed is bevallen. Een EV is op de snelweg toch wel stiller en wij hebben het idee dat je toch minder moe wordt zonder het gebrom van een brandstofmotor.
Ook hadden we voldoende trekkracht in de Alpen en ook dat was wel eens minder met een ICE.
Qua ervaring. Ik ben een leaserijder via Leaseplan/Ayden en ik had uit voorzorg wat alternatieve laadpassen mee zoals Shell, Chargemap en Plugsurfing. Die heb ik dus nergens nodig gehad, ik kon mn Travelcard RFID tag overal gebruiken. Wel heb ik deze in de Tesla app moeten koppelen.
Maar ik kon zonder problemen laden bij Allegro, Ionity,. Tesla (via de App), Shell, TotalEnergies en Ewiva.Ik was aangenaam verbaasd dat de travelcard RFID dongle echt overal werkt.
Edit: even een ADAC fact base voorbeeld: https://www.audiosciencer...an-automobile-club.14775/
Bijv.
Q7 stiller dan e-tron 55 (als vergelijkbare auto)
Ford Mondeo flink stiller dan vele ander EV sedans
Dus kan misschien ook perceptie zijn op zo’n lange reis. (Wat ook telt uiteraard)
[ Voor 16% gewijzigd door JohanB op 28-08-2024 09:11 ]
Ja toch!LT1970 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 00:20:
[...]
Wat een leuk idee om het zo te vragen, nog nooit over nagedacht![]()
Ik zou het zelf ook leuk vinden om zo andere EV rijders te helpen.
Ik zat er zelfs aan te denken om kaartjes uit te printen voor de volgende keer

Helpen kan in mijn optiek al door Plugshare steeds bij te werken in dit soort buitenlanden met de weinige laders.
Dit werkt heel leuk. Als ik de Samsung in de draadloze lader zet (voor het uitblaasrooster van de passagierskant), bluetooth aan, dan gaat wifi automatisch aan en kan ik de telefoon in de MMI aanklikken om dit te starten.
In het buitenland stream ik vaak via NPO luister en heb ik Flitsmeister aanstaan.
Nu dus via Android Auto. Maar zelfs zonder deze 2 apps wordt mijn telefoon (notabene een S24 enterprise model) al binnen enkele minuten bloedheet. te belachelijk voor woorden.
Alleen radiostreamen via bluetooth gaat uiteraard wel prima.
[edit] Google Carplay aangepast in Android Auto...
[ Voor 14% gewijzigd door GMJansen op 28-08-2024 11:16 ]
Maar wat schetste mijn verbazing, de voorste wachtende was een Franse PHEV (Mercedes huppeldepup 300de).

Ik het gesprek aangaan met die Fransman, maar hij wilde van geen wijken weten. Hij moest en zou z'n minibatterij voldruppelen aan een kostbare snellader. Uiteraard heeft ie daar recht op, begrijp me niet verkeerd, maar ik heb vriendelijk verzocht of ik eerst mocht, maar dat wilde ie (ook) niet... Dwarskop.
Mijn vermoeden is dat ie het simpelweg beschouwde als een lekker ruime parkeerplek. De hele aire was namelijk één groot mierennest... Er stond nog een andere Franse Peugeot en die stond ook lekker gewoon op 100% SoC...

De rest waren louter Nederlanders en die weten gelukkig wél hoe het hoort, waardoor ik alsnog niet langer dan 5 minuten hoefden te wachten op een lader.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Heenreis (gepland om in drie doordeweekse dagen te rijden)
Gemiddeld verbruik ca 29,5 kWh/100km. Grotendeels achter vrachtwagens gereden die rond de 93-95 km/u reden. Het weer was 25-30 graden, weinig wind en veel zon.
Dag 1 reden we in het begin van de middag weg, zodat onze dochter kan slapen in de auto. Na twee stops hebben we een camping opgezocht in de omgeving van Bonn en zijn daar aangekomen rond 17.30 uur. In de avonduren heb ik de auto opgeladen naar 100%
Dag 2 reden we rond 08.00 uur van de camping weg. Deze dag heb ik alle keren (4x) de caravan moeten afkoppelen gezien de drukte en het type parkeerplek. Het vergt een beetje creativiteit waar je je caravan neerzet, maar wij hebben het alle keren weg kunnen zetten. Opmerking daarbij is wel dat ik soms 2 parkeerplekken blokkeerde met de caravan én ik altijd een trekhaakkogel met slot in de koppeling deed. Overigens heb ik inderdaad in een minuut een caravan wel af- en aangekoppeld. Maar je bent ook wel meer tijd kwijt om een geschikte plek te vinden, te rijden tussen caravan en laadpaal want ze staan lang niet altijd bij elkaar. Ik denk dat het in totaal vijf minuten duurt van een parkeerplaats oprijden tot de snellader ook daadwerkelijk start met laden. Het aankoppelen gaat wel sneller, inclusief rijden naar caravan/aankoppelen en vertrekken 2-3 minuten.
Tevens deze dag de eerste en enige keer geweest dat wij actieradius stress hadden. ABRP had de instellingen aangepast naar een auto zonder caravan. Conclusie, Tesla Supercharger niet gehaald maar drie/vier kilometer ervoor wel een Ionity paal: resultaat was een 3% accu, met 3 km actieradius. De Tesla Supercharger was toen nog 3km (en heuvelop) dus het was maar goed dat wij een Ionity paal tegen kwamen. Bij deze laadstop hadden we ook gelijk onze eerste (en ook enige) laadpaalfile waarbij de drie auto's (laadpaal vier was in storing) middagpauze hielden en tot ruim boven de 90% gingen laden. Dit is zeer frustrerend, want daar hebben wij 30 minuten voor moeten wachten.
Doel was om Weyarn te halen voor een doorreiscamping, daarom doorgereden tot 19 uur. Na het neerzetten van de caravan heb ik de auto in Weyarn bij een Tesla Supercharger naar 100% geladen.
Dag 3 was van regio Weyarn naar Villach. Wederom zijn we rond 08.00 uur vertrokken. De eerste en enige stop was in Flachau bij een Tesla Supercharger. Gezien de rust bij deze snelladers heb ik de caravan aangekoppeld kunnen laten. Tot ca. 86% geladen waarna we naar Villach zijn gereden en zijn we rond 12.30/13.00 uur aangekomen met ik dacht 23%.
:strip_exif()/f/image/ssQ0QwJ9xDJMoEsVjOHOW2JF.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de camping konden wij niet laden. Dat hebben we ondervangen door te laden bij de lokale Lidl (50kW). Ook hier ben je zo 20-30 minuten in de winkel en is, in mijn geval, de accu met ca. 30-40% bijgeladen. Daarnaast zat er een Tesla Supercharger in de buurt (15 minuten rijden) waar ook winkels om heen zaten, dus ook daar een paar keer bijgeladen. De auto reed ongelooflijk zuinig, ik heb ook over een stuk van 130 km 8kwh/100km gehaald.
Terugreis (gepland om in één of doordeweekse dagen te rijden)
Gemiddeld verbruik ca 28,3 kWh/100km. Grotendeels achter vrachtwagens gereden die rond de 93-95 km/u reden. Het weer was overdag ca. 25 graden, weinig wind en veel zon.
De terugweg zouden wij of in twee dagen doen of in één dag als we dat onderweg zagen zitten (ik rijd alleen met de caravan). Vertrokken rond 07.00 uur met 96%. Begin van de middag had ik al wel door dat ik in één streep naar huis wilde. De reden hiervan was dat ik liever één korte nacht heb en de volgende dag thuis ben, dan dat ik nog een hele dag in de auto moeten zitten. Wat ons erg tegen viel en waar wij niet over hadden nagedacht, waren de laadsessies in het donker bij Tesla Montabaur en later ook Troisdorf. Bij Montabaur sta je in een doodlopende weg terwijl het donker is en het winkelcentrum is logischerwijs dicht. Tevens stonden wij als enige te laden en dan sta ik niet zo fijn met een caravan en een dochter die bijna slaapt. Ook bij Troisdorf stonden wij niet op onze gemak, tot er een aantal Tesla's kwamen laden. Als we met meerdere auto's tegelijkertijd aan het laden waren, voelden wij ons ook prettiger. Op het laatste deel van de reis vanaf Hamminkeln had ik graag een brandstof auto gereden, zodat wij niet nog een keer moesten laden in Arnhem. Wat wel prettig was van een EV+caravan en in de nacht rijden zijn de verplichte stops. Hierdoor moet je om de anderhalfuur/uur en driekwartier verplicht een frisse neus halen, ik merk dat dit goed is voor je frisheid/scherpte. Uiteindelijk zijn wij iets na 03.00 uur thuis gearriveerd.
:strip_exif()/f/image/V6osLkv2fHtSPNWNxoZEluPF.jpg?f=fotoalbum_large)
Conclusie
- Verbruik was met 28-29kwh/100km lager dan verwacht (33kwh/100km) dankzij het drukkere verkeer en het vrachtverkeer (93-95km/u). In de avond was het hoger, vanwege rustiger verkeer en geen vrachtverkeer.
- Laadstops om de 90/105 minuten zijn niet erg, vooral niet met een klein kind dat beweging wilt;
- Het rijdt, zoals iedereen zegt, fantastich. ACC aan en achter een vrachtwagen en je hoeft amper meer na te denken. Bergop- en af houdt hij ook gewoon keurig zijn snelheid aan door het vermogen en regenereren.
- Door het hoge gewicht van een EV in vergelijking met een brandstofauto zorgt ervoor dat er geen moment een slingerbeweging is geweest/gevoeld.
- Door het vele afkoppelen wordt je hier steeds handiger/sneller in. Het moeten afkoppelen van de caravan bij een laadstop was voor mij geen reden om daar niet te stoppen. Alleen het vinden van een parkeerplek kan op drukke zaterdagen lastiger zijn denk ik.
- Auto koelen/verwarmen tijdens laadstops is ideaal;
- Verplichte laadstop i.c.m. middagslaap van onze dochter is totaal niet handig, zij wordt dan wakker;
- Bij een overnachting je auto in de avond moeten laden bij een snellader is niet erg gezellig in je eentje;
- EV stilstaan op steile hellingen (ook op de camping en ook met caravan) is fantastisch, veel gecontroleerder optrekken.
- Een stop (verschonen/WC/koffie halen/broodje eten) kost je veel meer tijd dan je denkt. Op twee laadstops na, was het relaxt/niet erg dat de auto aan het laden was. 80% van de stops is de auto voller dan gepland als de gedachte opkomt dat je weer wilt gaan rijden.
- Als ik bewust kies om in de nacht te rijden, dan zou ik toch eerder voor een brandstof auto gaan als die mogelijkheid er is. Je voelt je veilig in de auto op het moment dat je rijdt en wij voelden ons prettiger bij tankstations langs de snelweg vanwege de drukte met andere mensen.
- Overdag is een kwestie van mindset en het gewoon een keer ervaren. Het voordeel van rijden met een EV (koppel, ACC, stabiliteit met caravan, gemak van een helling op- en afrijden) weegt mij zwaarder dan die paar laadstops meer. Als ik overdag zou reizen, dan zou ik wederom voor de EV gaan.
Zijn er PHEVs met CCS? Ik dacht dat die alleen type 2 hadden en dan kun je toch niks beginnen met een snellader?JanHenk schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:22:
Zondag kwam ik tegen wil en dank in een laadfile terecht op Aire de Saint Ambreuil (FastNed). Twee auto's voor mij.
Maar wat schetste mijn verbazing, de voorste wachtende was een Franse PHEV (Mercedes huppeldepup 300de).![]()
Ik het gesprek aangaan met die Fransman, maar hij wilde van geen wijken weten. Hij moest en zou z'n minibatterij voldruppelen aan een kostbare snellader. Uiteraard heeft ie daar recht op, begrijp me niet verkeerd, maar ik heb vriendelijk verzocht of ik eerst mocht, maar dat wilde ie (ook) niet... Dwarskop.
Mijn vermoeden is dat ie het simpelweg beschouwde als een lekker ruime parkeerplek. De hele aire was namelijk één groot mierennest... Er stond nog een andere Franse Peugeot en die stond ook lekker gewoon op 100% SoC...![]()
De rest waren louter Nederlanders en die weten gelukkig wél hoe het hoort, waardoor ik alsnog niet langer dan 5 minuten hoefden te wachten op een lader.
Ik heb een VW ID4Pro en hiervoor reed ik altijd een Mercedes C-Klasse. De laatste een W205 C200d Estate. Bandengeruis hoor je natuurlijk nog steeds maar wat ons opviel (de kinderen haddden het er over) dat het motorgebrom weg is, en met name op een lange rit wordt je van dat sonore gebrom toch wel moe op den duur en ons viel op dat het er nu niet was.JohanB schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 08:43:
[...]
Mag ik vragen welke auto je hebt? En waar je het mee vergelijkt? Want dat ze stiller zijn (vooral op snelweg) zie ik niet per see in veel van de tests en mijn eigen ervaring terug komen. Dat zou wel voor de nodige rust kunnen zorgen op een lange reis inderdaad
Edit: even een ADAC fact base voorbeeld: https://www.audiosciencer...an-automobile-club.14775/
Bijv.
Dus kan misschien ook perceptie zijn op zo’n lange reis. (Wat ook telt uiteraard)
De ADAC test is bij 130km/h, dat is een snelheid waarbij banden en wind vaak een grotere rol beginnen te spelen dan de motor. Niettemin, de score van mijn huidige i4 is bij die snelheid nog altijd een halve db beter dan van mijn vorige BMW 5 zie ikJohanB schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 08:43:
[...]
Mag ik vragen welke auto je hebt? En waar je het mee vergelijkt? Want dat ze stiller zijn (vooral op snelweg) zie ik niet per see in veel van de tests en mijn eigen ervaring terug komen. Dat zou wel voor de nodige rust kunnen zorgen op een lange reis inderdaad
Bijv.
Als je lange ritten doet haal je vaak maar een gemiddelde snelheid van bvb 100km/u, dus de lagere geluidslast bij lagere snelheden (of stille ondergronden) speelt zeker op bepaalde stukken van de rit.
En geluid is veel meer dan decibels, er is ook de samenstelling van het geluid, en waar je gevoelig voor bent.
Mijn Defender heeft ook CCS met 50 kW laadsnelheid. In de praktijk ga ik met een accu van 19 kWh vrijwel nooit (snel)laden tenzij ik alleen op een laadplek kan moet parkeren.JTHZZ schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:37:
[...]
Zijn er PHEVs met CCS? Ik dacht dat die alleen type 2 hadden en dan kun je toch niks beginnen met een snellader?
PSN: Kjujay
Steeds meer, de nieuwste generatie PHEV bij Volkswagen groep kan het ook.JTHZZ schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:37:
[...]
Zijn er PHEVs met CCS? Ik dacht dat die alleen type 2 hadden en dan kun je toch niks beginnen met een snellader?
En dan heb je nog de klassieke Oulander die sneller kan laden op Chademo
Waarom zou jij eerst mogen? Een PHEV-bestuurder heeft net zoveel recht op die laadplek als jij. Gewoon netjes op je beurt wachten.JanHenk schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:22:
maar ik heb vriendelijk verzocht of ik eerst mocht, maar dat wilde ie (ook) niet... Dwarskop.
In mijn eigen auto met bedraad Apple Carplay nergens last van. Met draadloos Carplay in een andere auto binnen no time te warm om in je broekzak te houden. Dus geef mij maar gewoon een kabeltje.GMJansen schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:30:
ohja, iemand ervaring met Android Auto?
Dit werkt heel leuk. Als ik de Samsung in de draadloze lader zet (voor het uitblaasrooster van de passagierskant), bluetooth aan, dan gaat wifi automatisch aan en kan ik de telefoon in de MMI aanklikken om dit te starten.
In het buitenland stream ik vaak via NPO luister en heb ik Flitsmeister aanstaan.
Nu dus via Android Auto. Maar zelfs zonder deze 2 apps wordt mijn telefoon (notabene een S24 enterprise model) al binnen enkele minuten bloedheet. te belachelijk voor woorden.
Alleen radiostreamen via bluetooth gaat uiteraard wel prima.
[edit] Google Carplay aangepast in Android Auto...
Lekker selectief quotenNaafkap schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:05:
[...]
Waarom zou jij eerst mogen? Een PHEV-bestuurder heeft net zoveel recht op die laadplek als jij. Gewoon netjes op je beurt wachten.
JanHenk schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:22:
Uiteraard heeft ie daar recht op, begrijp me niet verkeerd
U vindt blijkbaar dat u meer/sneller recht heeft om te laden dan meneer met de PHEV. Dat is echter niet juist.
Maar, hij kan uiteraard ook gewoon verder op brandstof, jij niet. Maar ik had hem persoonlijk niet aangesproken, iedereen moet wachten op zijn plekje.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
En daarom probeer ik altijd bij Tesla supercharger te laden, altijd plaats ipv slechts 4 snelladers zoals je vaak ziet… Dan maar 5 minuten van de snelweg af, ik heb een hekel aan wachten.Headshot_NL schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:54:
Ik snap hem ergens ook wel. Als je toch je stop maakt om te eten en te drinken kan je beter je PHEV volladen. Ook al krijg je daar maar 50 kilometer range voor, soms is het toch goedkoper dan normale brandstof.
Maar, hij kan uiteraard ook gewoon verder op brandstof, jij niet. Maar ik had hem persoonlijk niet aangesproken, iedereen moet wachten op zijn plekje.
Vragen staat vrij.Naafkap schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:54:
[...]
U vindt blijkbaar dat u meer/sneller recht heeft om te laden dan meneer met de PHEV. Dat is echter niet juist.
Of gewoon 31km doorrijden naar Aire de Beaune met 16 snelladers. Daarom hou ik juist een ruime marge aan.JanHenk schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:22:
In dit geval hoefde ik gelukkig ook maar een minuut of vijf te wachten, omdat de Nederlanders wel zo netjes zijn om snel plaats te makenHamer schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:58:
[...]
En daarom probeer ik altijd bij Tesla supercharger te laden, altijd plaats ipv slechts 4 snelladers zoals je vaak ziet… Dan maar 5 minuten van de snelweg af, ik heb een hekel aan wachten.
Later ook een keer bij Tesla geladen trouwens.
Maar, het duurde langer om de snelweg af en de SuC op te zoeken dan ik bij die betreffende Fastned moest wachten (waren trouwens 8 plaatsen). En kost ook nog eens € 2,50 extra aan tol. Dus dat is ook weer niet zaligmakend.
Het was gewoon een lekkere parkeerplek voor hem. Goedkoper dan op diesel rijden (het was een diesel PHEV) lijkt het me absoluut niet, zeker niet in Frankrijk. Dus kan me geen andere reden indenken.Headshot_NL schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:54:
Ik snap hem ergens ook wel. Als je toch je stop maakt om te eten en te drinken kan je beter je PHEV volladen. Ook al krijg je daar maar 50 kilometer range voor, soms is het toch goedkoper dan normale brandstof.
Als we allemaal met een PHEV bij zeer drukke snelladers gaan staan vanwege het lekkere parkeerplek, gaan we er niet komen. Wat mij betreft hoort een PHEV dus niet thuis bij een snellader. Maar goed, als PHEV rijder dat per se wil, heeft ie daar zeker net zoveel recht op als ik. Ik zou het zelf alleen nooit doen.
Het was een vriendelijk verzoek. Afgeslagen. Prima, dan wacht ik wel. Gelukkig dus maar heel kort.
Die kon ik sowieso niet meer redden, ik ben van het aankomen met 5%. Bovendien een vouwwagen achter de auto, dus specifiek die Fastned genomen omdat die zo'n fijne ruime drive-through opstelling hebben.PeterZ(on) schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:01:
[...]
Of gewoon 31km doorrijden naar Aire de Beaune met 16 snelladers. Daarom hou ik juist een ruime marge aan.
Dit is een aanname uwerzijds. Dat mag, maar misschien wil meneer wel gewoon zoveel mogelijk kilometers elektrisch afleggen. Wie zal het zeggen. We moeten voorkomen dat we PHEV-rijders als vervelend gaan wegzetten als ze een publieke laadvoorziening gebruiken.JanHenk schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:05:
[...]
Als we allemaal met een PHEV bij zeer drukke snelladers gaan staan vanwege het lekkere parkeerplek, gaan we er niet komen. Wat mij betreft hoort een PHEV dus niet thuis bij een snellader. Maar goed, als PHEV rijder dat per se wil, heeft ie daar zeker net zoveel recht op als ik. Ik zou het zelf alleen nooit doen.
Ik vind ze iig knap vervelend, een mening, mag hopelijk.Naafkap schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:11:
[...]
Dit is een aanname uwerzijds. Dat mag, maar misschien wil meneer wel gewoon zoveel mogelijk kilometers elektrisch afleggen. Wie zal het zeggen. We moeten voorkomen dat we PHEV-rijders als vervelend gaan wegzetten als ze een publieke laadvoorziening gebruiken.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Die Engie laders daar zijn zo te zien ook een soort van drive-thru type.JanHenk schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:07:
[...]
Die kon ik sowieso niet meer redden, ik ben van het aankomen met 5%. Bovendien een vouwwagen achter de auto, dus specifiek die Fastned genomen omdat die zo'n fijne ruime drive-through opstelling hebben.
Dat is een vreemde gedachtengang. Je hebt juist die dieselmotor erbij gekocht zodat je die op lange trips kunt gebruiken. Als je zoveel mogelijk elektrisch wil rijden moet je geen PHEV kopen maar een BEV.Naafkap schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:11:
[...]
Dit is een aanname uwerzijds. Dat mag, maar misschien wil meneer wel gewoon zoveel mogelijk kilometers elektrisch afleggen. Wie zal het zeggen. We moeten voorkomen dat we PHEV-rijders als vervelend gaan wegzetten als ze een publieke laadvoorziening gebruiken.
Ik zal ook heel eerlijk zeggen, ik stoor me af en toe redelijk aan PHEV rijders. Dus wellicht ben ik vooringenomen. Maar dat heeft ook een oorzaak..
Zo had onze camping maar liefst vier (!) 11kW laadpalen. Top geregeld. Daarmee kun je in 24 uur minimaal 12 tot misschien wel 16 BEV's volladen als je wilt. Als er gewoon normaal gebruik wordt gemaakt van de beschikbare infrastructuur kan de complete camping elektrisch rijden. Dat is de realiteit. Moeten we er wel goed gebruik van maken én elkaar wat gunnen, maar het kan.
Helaas waren er drie PHEV rijders die meenden 36 tot 72 uur aan zo'n ding te moeten blijven kleven (geen grap). Praktisch de hele vakantie aldoor. Ik laad mijn auto vol en verplaats hem meteen weer. Ik zag dat andere BEV rijders dat ook deden. Het waren puur de PHEV rijders die dat principe blijkbaar niet begrijpen.
Ik zal bekennen dat mijn emmer toen ook even overliep toen ik weer zo'n ding zag en nu zelfs bij een druk bezette Fastned
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.