Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-09 21:58
Kees_frl schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:29:
[...]

Ik vind ze iig knap vervelend, een mening, mag hopelijk.
Mag zeker, maar zal niet helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 12:06

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

jdbiggelaa schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 17:55:
Vandaag wel een ervaring om te delen: ik had behoorlijk onderschat hoeveel méér energie het kost om een berg op te rijden.Vandaag hebben we een rondje Mont Ventoux gedaan. Ik begon met 210 km bereik. Op 30 km afstand van de top had ik nog 160 km bereik en ik kwam, met een rustig gangetje van 40-50 km per uur, op de top aan met 17 km bereik. Pfff…
Daarna de berg weer af met uiteraard een oplopend bereik. Ons vakantiehuis 60 km verderop haalde ik met 21% bereik. Uiteindelijk een gemiddeld verbruik van onder de 15 kWh/100 km. Conclusie: zorg voor een flinke lading in je batterij voor je een serieuze berg oprijdt.
Hehe, ik heb afgelopen zomervakantie de Kaunertaler gletscherstrasse opgereden / opgevlogen. De laatste 10 km was het gemiddele verbruik 750 Wh/km :P , en meldde de boordcomputer doodleuk dat ik met 40% batterij nog een effecitieve range had van ~50km. _O- .

Omdraaien zorgde ervoor dat 50 km later weer netjes thuis was met 46% in de batterij.

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07-09 15:55
Scientific schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:27:
[...]

De ADAC test is bij 130km/h, dat is een snelheid waarbij banden en wind vaak een grotere rol beginnen te spelen dan de motor. Niettemin, de score van mijn huidige i4 is bij die snelheid nog altijd een halve db beter dan van mijn vorige BMW 5 zie ik :). Sowieso maakt het heel veel uit met welke banden je rijdt en op welke ondergrond. Op fluisterasfalt zal een EV bijna altijd stiller zijn dan een ICE. Op ruw beton en met luidruchtige banden zal dat wellicht niet het geval zijn.

Als je lange ritten doet haal je vaak maar een gemiddelde snelheid van bvb 100km/u, dus de lagere geluidslast bij lagere snelheden (of stille ondergronden) speelt zeker op bepaalde stukken van de rit.

En geluid is veel meer dan decibels, er is ook de samenstelling van het geluid, en waar je gevoelig voor bent.
Dat het stiller voelt kan ik me helemaal in vinden. Mede door de samenstelling idd. Maar niet dat het stiller is wat in de tekst stond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
JTHZZ schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:37:
[...]

Zijn er PHEVs met CCS? Ik dacht dat die alleen type 2 hadden en dan kun je toch niks beginnen met een snellader?
Ja, de GLE350de van mijn baas kan laden met 30 kW via CCS. De batterij van 30 kWh is dan bijna vol in een uur tijd en is goed voor….. 75km….

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
JohanB schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:17:
[...]

Dat het stiller voelt kan ik me helemaal in vinden. Mede door de samenstelling idd. Maar niet dat het stiller is wat in de tekst stond
@Scientific

Of het nu door het geluid of de trillingen komt, of de betere planning om elke 2-3 uur een stop te maken van 20-30minuten weet ik niet, maar ik heb in elk geval sterk de indruk dat een lange rit met een EV me minder moe maakt.
Nochtans reed ik voordien ook met de ietwat grotere auto’s, maar wel op diesel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-09 22:13
Tommie12 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:00:
[...]

@Scientific

Of het nu door het geluid of de trillingen komt, of de betere planning om elke 2-3 uur een stop te maken van 20-30minuten weet ik niet, maar ik heb in elk geval sterk de indruk dat een lange rit met een EV me minder moe maakt.
Nochtans reed ik voordien ook met de ietwat grotere auto’s, maar wel op diesel.
Ik herinner me de lange ritten naar het zuiden van Frankrijk, 30 jaar geleden, met een kleine, oude Mitsubishi Colt (benzine). Na een tiental uur rijden had kwam ik uitgeput aan, met barstende hoofdpijn die tot 24 uur aansleepte 😵‍💫. Dat kwam door een combinatie van factoren denk ik: te lang aan een stuk rijden, teveel lawaai, een niet zo stabiel rijdende auto aan hoge snelheden (dus extra concentratie nodig), geen airco…

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:30
JanHenk schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:33:
[...]
Ik zal bekennen dat mijn emmer toen ook even overliep toen ik weer zo'n ding zag en nu zelfs bij een druk bezette Fastned :(
Herkenbaar. 3000km gereden door Frankrijk en Italie. Nooit ergens bij een snellader gewacht.
Tot er bij een drukke FastNed een PHEV voor me stond te laden.
Ik snap dat die mensen ook recht hebben op een laadplaats, maar zij kunnen verder op brandstof, ik niet.

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
JohanB schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:17:
[...]

Maar toch, de afwezigheid van een brandstofmotor (diesel in mijn geval) en een cardanas door de auto heen moet toch tot minder cabinegeluid leiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-09 19:17
LastSamurai schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:45:
[...]

Maar toch, de afwezigheid van een brandstofmotor (diesel in mijn geval) en een cardanas door de auto heen moet toch tot minder cabinegeluid leiden.
Inderdaad!
Ik denk dat er weinig ICE auto's in het sub-Rolls Royce segment zitten waarbij het rijgeluid in de cabine lager is dan dat van een doorsnee EV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
LastSamurai schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:43:
[...]

Herkenbaar. 3000km gereden door Frankrijk en Italie. Nooit ergens bij een snellader gewacht.
Tot er bij een drukke FastNed een PHEV voor me stond te laden.
Ik snap dat die mensen ook recht hebben op een laadplaats, maar zij kunnen verder op brandstof, ik niet.
Ik snap de beweegreden erachter ook niet, voor 60 of 70 cent per kWh kun je denk ik goedkoper op bezine rijden? En ik denk ook niet dat een PHEV rijder een gold membership oid heeft. Dus waarom sta je dan aan die laadpaal?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
ASW1 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:17:
[...]

Ik snap de beweegreden erachter ook niet, voor 60 of 70 cent per kWh kun je denk ik goedkoper op bezine rijden? En ik denk ook niet dat een PHEV rijder een gold membership oid heeft. Dus waarom sta je dan aan die laadpaal?
Laadpas van het werk en de verwachting van de werkgever dat x% van de tijd elektrisch gereden wordt? Of gewoon omdat het kan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scientific
Admiral Freebee schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:23:
[...]

Laadpas van het werk en de verwachting van de werkgever dat x% van de tijd elektrisch gereden wordt? Of gewoon omdat het kan?
Elektrisch rijdt gewoon fijner :)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Scientific schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:24:
[...]

Elektrisch rijdt gewoon fijner :)
Daar ben ik mee akkoord maar met een PHEV op reis zou ik de snelladers onderweg toch laten voor wie het echt nodig heeft. Dat je dan lokaal probeert elektrisch te rijden snap ik helemaal.

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:12
[...]

60/70 cent is denk ik overdreven, in Frankrijk laad ik rond de 40 cent bij Tesla zonder een abonnement. Verder denk ik dat die mensen liever laden bij een ruim en relaxt laadstation dan bij een druk tankstation. Geef ze eens ongelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08:41
Markjuh994 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:59:
Ter voorbereiding van onze reis al langere tijd hier in het topic aan het lezen en nu een eerste post waarmee ik hoop andere te inspireren of te helpen. Het doel was om Griekenland te bereiken via de boot vanaf Italië, en daarna via de westelijke Balkan langs de kust terug te rijden met onze ID.4. Een tijdje zitten dubben of de route via Albanië wel mogelijk was omdat de meeste routeplanners simpelweg geen route konden plannen via Albanië, uiteindelijk toch gekozen om deze route te rijden. Via Plugshare vooraf een aantal (snel)laders gevonden en bij hotels vooraf gevraagd of we daar met de grannycharger morgen laden. Daarmee er toch voor gekozen om zo te rijden, op zoek naar een stukje avontuur en prachtige landschappen langs de Albanese riviera.

De eerste etappe begon begin augustus vanaf Nederland, via Duitsland en Zwitserland naar Bari. Tot zover geen probleem en grotendeels via het Ionity netwerk gereden. Pas in zuid Italië meer moeten plannen maar ook daar nog ruim voldoende snellaadmogelijkheden. De eerste hindernis was het maximale accupercentage van 40% op de boot. Truc dus om met zoveel mogelijk in de batterij, maar onder de 40% de boot op te rijden. Het werd ook daadwerkelijk gecontroleerd bij het oprijden in het laadruim. Het lastige zit hem hierin dat je best wel een tijdje staat te wachten voordat je de ferry op kan, maar dat je toch wel graag de AC draaiende houdt terwijl je daar staat. Met circa 35% vanaf de ferry Patras ingereden en daar een snellader opgezocht, diverse beschikbaar via de ANWB laadpas. Vanaf daar doorgereden naar de camping met zicht op Zakynthos, daar mocht de auto aan de granny charger laden. Doordat in die omgeving geen snelwegen zijn ligt de gemiddelde afstand van dagtripjes veel lager en reden we nagenoeg nooit de accu onder 50%. Als dat wel gebeurde (onderweg naar Olympia bijvoorbeeld) was er met wat zoekwerk een snellader te vinden onderweg.

Na de camping de ferry gepakt naar Zakynthos, ook hier weer maximaal 40% acculading maar deze keer geen controle. Bij het hotel weer via de granny charger geladen en de hotelmanager had bijzonder veel interesse hoe het een en ander werkte. Het was de eerste elektrische auto die hij bij het hotel had, maar gaf aan binnenkort een laadpaal te willen installeren. Ook hier liggen de kilometers dermate laag dat het opladen van de auto met de granny charger geen probleem is. Daarnaast ook diverse laadpalen voorbij zien komen op het eiland, maar daar geen gebruik van hoeven te maken.

Vanaf Zakynthos de reis ingezet in de richting van Albanie. Laatste snellader gepakt bij Ionnina in Griekenland bij de Ikea. Blijkt dat de Ikea in Griekenland ook aan de binnenkant exact hetzelfde is als in Nederland. Eerste overnachting in Albanië in Sarande in een spiksplinternieuw hotel met zijn eigen walbox. Wederom de eigenaar van het hotel supervriendelijk en behulpzaam met het aansluiten en verplaatsen van auto's zodat we konden laden. Vanaf hier richting Tirana gereden, onderweg een snellader gevonden (cash in lek afrekenen!) en overnacht in een hotel op circa 30 minuten van de hoofdstad. Het hotel zat naast een eigen autostation met walbox, ook hier dus gewoon kunnen laden. De afstanden zijn dermate klein dat laden onderweg niet nodig is mits je de hotel stops goed plant en daar kan laden. Gemiddelde snelheden van 30 km/h zijn heel normaal in de steden langs de kust en bij de grensovergangen. Daarna doorgereden naar een hotel in Montenegro op circa een uur rijden van Kotor. Wederom zeer behulpzame medewerkers en hier geladen met de granny charger.

Vanaf hier werden de sprongen groter, via Kroatië en Duitsland terug naar huis. Tijdens de hele reis kwamen we alleen in Kroatië echt in de problemen. In Kroatië de E65 opgepakt en (naïef) aangenomen dat de infrastructuur hier wel in orde zou zijn, op 30% het eerste laadstation aangereden maar zowel deze als de volgende (50 km verder) kregen we niet werkend. Uiteindelijk van de snelweg af een snellader gevonden bij de derde poging met 10% over.

Ik ben verder niet opzoek naar advies, ik had dingen ongetwijfeld beter of efficiënter kunnen aanpakken maar uiteindelijk zijn we tegen minder problemen aangelopen dan ik aanvankelijk had verwacht. Het is een kwestie van goed plannen, een back-up plan hebben op een back-up plan en bijvoorbeeld goed inschatten hoelang je stilstaat bij een grensovergang (wij stonden drie uur stil om Kroatië in te komen). Als er verder vragen zijn of als ik iets verder kan toelichten dan hoor ik dat graag :)[Afbeelding]

Laden bij Ljubljana Airport

[Afbeelding]

Monument to the Fallen Soldiers of Ljesanska Nahija

[Afbeelding]

Parkeren is improviseren in Albanië

[Afbeelding]

Eerste laadstop in Griekenland

[Afbeelding]

Wachten op de boot, terwijl het percentage langzaam aftelt

[Afbeelding]

Laden voor de Gotthard pass

[Afbeelding]

Laden bij de Ikea in Griekenland

[Afbeelding]

Snelladen in Albanië

[Afbeelding]
Deze rit staat op mijn favorieten lijst. Kun je aangeven hoelang je weg bent geweest en hoelang je daarvan hebt gereden ? En misschien een gekke vraag, maar ben je wel verzekerd (de auto dus) in die landen ?

Just here for the fun

• ASW1
  • Nu online
Zapato schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:28:
[...]

60/70 cent is denk ik overdreven, in Frankrijk laad ik rond de 40 cent bij Tesla zonder een abonnement. Verder denk ik dat die mensen liever laden bij een ruim en relaxt laadstation dan bij een druk tankstation. Geef ze eens ongelijk.
Langs de snelweg ad hoc is 59 cent in Frankrijk bij Fastned.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

Zakelijke rijder met een laadpas natuurlijk. Anders dan de incidentele privé PHEV-rijders met een plaat voor hun kop zal niemand met een PHEV buitenhuis gaan laden voor een tarief boven de 30ct.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scientific
True schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 13:39:
[...]

Zakelijke rijder met een laadpas natuurlijk. Anders dan de incidentele privé PHEV-rijders met een plaat voor hun kop zal niemand met een PHEV buitenhuis gaan laden voor een tarief boven de 30ct.
Waarom niet? Ik reed mijn PHEV destijds zo veel mogelijk elektrisch (maar niet op snelwegen), dat reed het aangenaamst (en het milieuvriendelijkst enzovoort). En zelfs aan 60-70cts/kWh was het niet duurder dan benzine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:19

Sport_Life

Solvitur ambulando

Scientific schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:07:
[...]

Waarom niet? Ik reed mijn PHEV destijds zo veel mogelijk elektrisch (maar niet op snelwegen), dat reed het aangenaamst (en het milieuvriendelijkst enzovoort). En zelfs aan 60-70cts/kWh was het niet duurder dan benzine.
Precies, mijn SUV Phev doet 15-17kwh per 100km (met name dankzij gewicht van 1750kg) , gelijkwaardig met een SUV BEV van 2100kg... Dus ja, een BEV is iets efficiënter, maar dat wordt teniet gedaan door het veel hogere gewicht ;)

In het buitenland laad ik nooit, voor mij teveel gedoe en in de parking op kantoor zet ik m elders neer na 3u laden. (Ben toch buiten voor mijn pauze rondje). Daar staan ook veel BEV's 8u aan de lader.

En thuis altijd aan de laadpaal :). Praktijk = ~15.000 km per jaar electrisch (meestal groene stroom van pv panelen), ~3000km benzine :).

[ Voor 31% gewijzigd door Sport_Life op 29-08-2024 15:15 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
In navolging van mijn eerdere posts nog even een volledig verslag met wat statistieken.

We rijden een Skoda Enyaq 80 uit 2021 met vouwwagen (Holtkamper Aero).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/at9IM0oMqr53aGO5YpL8DNfQLng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C0UflThup1SZCwRiXDw7I23N.jpg?f=fotoalbum_large

Het is niet de eerste keer dat we met vouwwagen en elektrische auto op pad gaan. Ergens aan het begin van dit topic staan mijn ervaringen van de eerste keer naar Frankrijk. Inmiddels twee jaar geleden.

Op de route naar de bestemming (Ardèche) zijn in tussentijd veel Fastneds geopend. Allemaal met drive-through stations. Lekker makkelijk met de vouwwagen. Daarnaast ook op de reguliere aires, dus toilet, koffie etc. beschikbaar. Abonnement afgesloten op Fastned, vouwwagen aangekoppeld en gaan.

Simpelweg de navigatie van de Enyaq gebruikt en bij iedere stop de volgende in de navigatie gezet. Werkte prima.

De (enkele) reis van in totaal ± 1.180 km opgeknipt in twee dagen, zowel heen- als terugreis. Dit mede in verband met kleine kinderen van 1 en 4 jaar. Wel het stoppen=laden principe gehanteerd.

Levert het volgende schema op. De eerste twee tabellen zijn van de heenreis, de laatste twee van de terugreis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XfepCWV94ogGk4Wf-Yh3Nv1Hl8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0qOtBIY8nOfJ9JBWTQlYHXgX.jpg?f=fotoalbum_large

Wat willekeurige opmerkingen:
• Een enkele keer "te ver" doorgeladen, dit is dan bewust geweest om even wat langer de benen te strekken, de kinderen wat tijd te gunnen om te spelen of even wat te eten. Heb de bezetting ondertussen wel in de gaten gehouden; als het station vol zou raken natuurlijk even verplaatsen. Was niet nodig.
• Naast Fastned ook twee keer Tesla gebruikt; één keer omdat de afstand tussen Fastneds te groot was voor mijn range. De andere keer omdat we bij een Valk hebben overnacht (en meteen 100% opgeladen) op de terugreis.
• Nergens af hoeven koppelen. :)
• We zijn bewust op donderdag-vrijdag en zondag-maandag gereden. De zaterdag zeer bewust vermeden.
• Ik maak me wel 'zorgen' om de uitbreiding van de infrastructuur. Als er significant meer mensen elektrisch gaan rijden, moeten er veel meer snelladers bij. Tot nu toe gaat het nog goed, maar het is alweer een stuk drukker dan twee jaar geleden. Dit jaar voor het eerst een laadfile getroffen. Gelukkig slechts 8 minuten hoeven wachten.
• Onze overnachtingscamping op de heenreis had een laadpaal. Deze was tot onze verrassing echter buiten gebruik. Gelukkig had ik er rekening mee gehouden, door wat meer te laden bij de laatste stop (Aire de Gevrey). Daardoor konden we de volgende dag de eerstvolgende Fastned gewoon bereiken.
• Verder weer prima bevallen.

In ieder geval weer dik twee weken genoten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/acO8z8XVlyZMeQoR_Otg-Nxemy0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W80u8fBlLtAvUXhLEeW5EPdu.jpg?f=fotoalbum_large

8)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
Ik snap de hier genoemde problemen met ladende PHEV's niet zo want zij hebben net zoveel recht om te laden als een BEV. Dat een PHEV de laatste vrije snellader gebruikt zodat jij moet wachten is natuurlijk wel enorm irritant.

Veel gehoord, zij kunnen op hun brandstof makkelijk verder en dat is zo. Aan de andere kant kun jij met je BEV ook iets eerder gaan laden zodat je kunt besluiten, om in zo'n geval van alles bezet, de volgende lader te nemen. Ik heb i.i.g. nog nog staan wachten, ik pak gewoon de volgende lader. Dan heb je zulke situaties grotendeels in eigen hand i.p.v. afhankelijk te zijn van de goodwill van anderen en heb je ook reserve voor onverwachte situaties zoals niet werkende laders of omleidingen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scientific
PeterZ(on) schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 15:05:
Ik snap de hier genoemde problemen met ladende PHEV's niet zo want zij hebben net zoveel recht om te laden als een BEV. Dat een PHEV de laatste vrije snellader gebruikt zodat jij moet wachten is natuurlijk wel enorm irritant.

Veel gehoord, zij kunnen op hun brandstof makkelijk verder en dat is zo. Aan de andere kant kun jij met je BEV ook iets eerder gaan laden zodat je kunt besluiten, om in zo'n geval van alles bezet, de volgende lader te nemen. Ik heb i.i.g. nog nog staan wachten, ik pak gewoon de volgende lader. Dan heb je zulke situaties grotendeels in eigen hand i.p.v. afhankelijk te zijn van de goodwill van anderen en heb je ook reserve voor onverwachte situaties zoals niet werkende laders of omleidingen.
Het probleem is als PHEVs aan snellaadstations gaan laden. Je wil de beschikbare infrastructuur zo efficiënt mogelijk gebruiken.

Ik denk dat daar beter iets kan aan gedaan worden, door bijvoorbeeld geen PHEVs meer toe te laten aan een >50kw DC lader.

Nog beter zou het zijn om het extra duur maken om bijvoorbeeld langer dan 30 minuten te laden, of bij een effectieve laadsnelheid lager dan 50kW. In dat laatste geval vermijd je ook dat BEVs onnodig lang aan een snellaad station hangen druppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Ik zie het nut/uitvoerbaarheid niet om bepaalde voertuigen te weren.
Stel het gewoon zo in dat iedereen boven de 80 procent dubbel tarief betaalt en bij 100 procent een blocking fee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:36
ASW1 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 15:54:
Ik zie het nut/uitvoerbaarheid niet om bepaalde voertuigen te weren.
Stel het gewoon zo in dat iedereen boven de 80 procent dubbel tarief betaalt en bij 100 procent een blocking fee.
Maar dan moet je dat naar mijn idee ook koppelen aan de huidige drukte/beschikbaarheid van de laders.
Mijn afgelopen vakantie heb ik regelmatig tot boven de 90% geladen omdat de stops anders gewoon te kort waren. Natuurlijk zou ik hem verplaatsen als het druk was en er een wachtrij zou staan, maar dat was nu niet het geval. 80% was elke keer vrij bij Tesla.
Dan is wat Tesla doet toch een mooiere oplossing. Een idle fee wanneer je blijft staan en het druk is.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
De variabele van bezettingsgraadafhankelijkheid zou je er ook nog overheen kunnen gooien ja zoals Tesla dat doet.
Maar laden tot 100% zou echt financieel ontmoedigd moeten worden wanneer het druk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Headshot_NL schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 15:59:
[...]

Maar dan moet je dat naar mijn idee ook koppelen aan de huidige drukte/beschikbaarheid van de laders.
Mijn afgelopen vakantie heb ik regelmatig tot boven de 90% geladen omdat de stops anders gewoon te kort waren. Natuurlijk zou ik hem verplaatsen als het druk was en er een wachtrij zou staan, maar dat was nu niet het geval. 80% was elke keer vrij bij Tesla.
Dan is wat Tesla doet toch een mooiere oplossing. Een idle fee wanneer je blijft staan en het druk is.
Ook mijn idee. Als het niet druk is maakt het allemaal niets uit, alleen bij drukte zijn maatregelen nuttig.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Kunnen we de discussie omtrent wie er voorrang 'moet' hebben bij de SuC bij deze even laten voor wat het is? Heeft bijzonder weinig nut in dit topic en het heeft een hoog 'wellus / nietus' gehalte op deze manier. Dank!

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• krissie100
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Scientific schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 15:40:
[...]

Het probleem is als PHEVs aan snellaadstations gaan laden. Je wil de beschikbare infrastructuur zo efficiënt mogelijk gebruiken.

Ik denk dat daar beter iets kan aan gedaan worden, door bijvoorbeeld geen PHEVs meer toe te laten aan een >50kw DC lader.

Nog beter zou het zijn om het extra duur maken om bijvoorbeeld langer dan 30 minuten te laden, of bij een effectieve laadsnelheid lager dan 50kW. In dat laatste geval vermijd je ook dat BEVs onnodig lang aan een snellaad station hangen druppelen.
Graag een uitzondering voor onze Dacia Spring dan met 30kW snellaad :+

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:14
ASW1 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:35:
[...]

Langs de snelweg ad hoc is 59 cent in Frankrijk bij Fastned.
Niet met de Freshmile pas. 30/30.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• ASW1
  • Nu online
HansAuutB schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:06:
[...]

Niet met de Freshmile pas. 30/30.
Volg even de quotes terug.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-09 20:48

Dani86

AeroGeek

JanHenk schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:59:
In navolging van mijn eerdere posts nog even een volledig verslag met wat statistieken.

We rijden een Skoda Enyaq 80 uit 2021 met vouwwagen (Holtkamper Aero).

[Afbeelding]

Het is niet de eerste keer dat we met vouwwagen en elektrische auto op pad gaan. Ergens aan het begin van dit topic staan mijn ervaringen van de eerste keer naar Frankrijk. Inmiddels twee jaar geleden.

Op de route naar de bestemming (Ardèche) zijn in tussentijd veel Fastneds geopend. Allemaal met drive-through stations. Lekker makkelijk met de vouwwagen. Daarnaast ook op de reguliere aires, dus toilet, koffie etc. beschikbaar. Abonnement afgesloten op Fastned, vouwwagen aangekoppeld en gaan.

Simpelweg de navigatie van de Enyaq gebruikt en bij iedere stop de volgende in de navigatie gezet. Werkte prima.

De (enkele) reis van in totaal ± 1.180 km opgeknipt in twee dagen, zowel heen- als terugreis. Dit mede in verband met kleine kinderen van 1 en 4 jaar. Wel het stoppen=laden principe gehanteerd.

Levert het volgende schema op. De eerste twee tabellen zijn van de heenreis, de laatste twee van de terugreis.

[Afbeelding]

Wat willekeurige opmerkingen:
• Een enkele keer "te ver" doorgeladen, dit is dan bewust geweest om even wat langer de benen te strekken, de kinderen wat tijd te gunnen om te spelen of even wat te eten. Heb de bezetting ondertussen wel in de gaten gehouden; als het station vol zou raken natuurlijk even verplaatsen. Was niet nodig.
• Naast Fastned ook twee keer Tesla gebruikt; één keer omdat de afstand tussen Fastneds te groot was voor mijn range. De andere keer omdat we bij een Valk hebben overnacht (en meteen 100% opgeladen) op de terugreis.
• Nergens af hoeven koppelen. :)
• We zijn bewust op donderdag-vrijdag en zondag-maandag gereden. De zaterdag zeer bewust vermeden.
• Ik maak me wel 'zorgen' om de uitbreiding van de infrastructuur. Als er significant meer mensen elektrisch gaan rijden, moeten er veel meer snelladers bij. Tot nu toe gaat het nog goed, maar het is alweer een stuk drukker dan twee jaar geleden. Dit jaar voor het eerst een laadfile getroffen. Gelukkig slechts 8 minuten hoeven wachten.
• Onze overnachtingscamping op de heenreis had een laadpaal. Deze was tot onze verrassing echter buiten gebruik. Gelukkig had ik er rekening mee gehouden, door wat meer te laden bij de laatste stop (Aire de Gevrey). Daardoor konden we de volgende dag de eerstvolgende Fastned gewoon bereiken.
• Verder weer prima bevallen.

In ieder geval weer dik twee weken genoten:

[Afbeelding]

8)
Mooie report en interessante spreadsheet (was te verwachten van een fiscalist :+ ).

Dit soort ervaringen geven me vertrouwen om volgende zomervakantie een stuk verder af te zakken.

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markjuh994
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-08 12:52
Brotuck schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:32:
[...]

Deze rit staat op mijn favorieten lijst. Kun je aangeven hoelang je weg bent geweest en hoelang je daarvan hebt gereden ? En misschien een gekke vraag, maar ben je wel verzekerd (de auto dus) in die landen ?
Even grof de planning:

04-08 - Karlsruhe
05-08 - Ancona
06-08 - Matera
07-08 - Bari + boot
08-08 t/m 18-08 Griekenland
19-08 - Sarande
20-08 - Tirana
21-08 t/m 22-08 - Kotor
23-08 - Skradin
24-08 - Inzell
25-08 - thuis

Dus ongeveer twee dagen in Albanië, twee dagen in Montenegro. Is voldoende om rustig te kunnen reizen, soms een dag van 6 uur rijden maar dan de volgende dag rust of tijd om de omgeving te verkennen. Het is rekening houden met een lage gemiddeld snelheid en af en toe stilstaan bij de grens, vooral naar Kroatië toe. Alleen het einde (Kroatië naar huis) zijn grote stappen en lange dagen.

Ik had dezelfde vraag m.b.t. verzekeringen, volgens mijn verzekeringskaart ben ik in die landen verzekerd. En dat is een 'standaard' verzekering. Op je eigen kaart kan je de landen zien welke wel/niet weggekruist zijn, dan weet je waar je verzekerd bent.

Als je meer wilt weten hoor ik het wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:23
Gisteren in Reims bij IECharge geladen. Ging voortvarend, echter na 10 kWh geladen te hebben schiet de paal in storing: charging is currently unavailable 🤬.Keek naar de andere 3 palen, ook deze sprongen spontaan in storing. Verder in Reims stonden ook nog 4 laadpalen van IECharge. Ook deze waren in storing. Heel vreemd!

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Wakkie schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 08:01:
Gisteren in Reims bij IECharge geladen. Ging voortvarend, echter na 10 kWh geladen te hebben schiet de paal in storing: charging is currently unavailable 🤬.Keek naar de andere 3 palen, ook deze sprongen spontaan in storing. Verder in Reims stonden ook nog 4 laadpalen van IECharge. Ook deze waren in storing. Heel vreemd!
De laders van IEcharge staan heel vaak in storing/onderhoud vaak wel 10 tot 20 procent, zie ook https://iecharge.io/locations/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
PeterZ(on) schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 08:26:
[...]

De laders van IEcharge staan heel vaak in storing/onderhoud vaak wel 10 tot 20 procent, zie ook https://iecharge.io/locations/
Moest eigenlijk niet gebeuren. Is zodoende onbetrouwbaar en dan “adverteren” dat t/m vandaag de prijs € 0,25 is. Vanaf mijn hotel is er 22km verderop nog een laad mogelijkheid van IECharge, die volgens de app operationeel zijn. Zal mij benieuwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Wakkie schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 08:54:
[...]

Moest eigenlijk niet gebeuren. Is zodoende onbetrouwbaar en dan “adverteren” dat t/m vandaag de prijs € 0,25 is. Vanaf mijn hotel is er 22km verderop nog een laad mogelijkheid van IECharge, die volgens de app operationeel zijn. Zal mij benieuwen.
Inderdaad onbetrouwbaar, die indruk heb ik eigenlijk al sinds het moment dat ik bekend raakte met IEcharge en de ontwikkelingen van de uitrol volg. Het zijn interessante prijzen maar ik zou er zeker niet op mijn laatste procentjes aankomen om te laden. Als er iets is wat je als EV-rijder niet wil, dan zijn het onbetrouwbare laders.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Momenteel zitten we op tweederde van onze drie weken rondreis door zuidwest Noorwegen.

Ik heb een ID.4 Pro (dus grote accu) leaseauto met laadpas, die ik van mijn werkgever niet mag gebruiken in het buitenland (hij werkt overigens wel in het buitenland).

Noorwegen is het land waar zeer veel EV's rondrijden, voor mijn gevoel worden er hier geen nieuwe ICE's meer verkocht. Ondanks dat je hier veel dunbevolkte gebieden hebt, heb je hier voldoende laders. Echter, er is niet één pas die overal werkt, je hebt voor elke aanbieder een eigen pas of app nodig. En er zijn tientallen verschillende aanbieders!

Mijn voorbereiding:
- Tesla app gedownload en een abonnement voor een maand genomen
- Shell Recharge app plus pas (druppel) voor oa Ionity, werkt overal in Europa muv de meeste laders in Scandinavië
- Mer pas aangevraagd
- Bilkraft app geïnstalleerd

Bij voorkeur laad ik bij Tesla. Dat werkt altijd (even checken in de Tesla app of de SuC waar jij wilt laden ook voor niet-Tesla is, wat voor 99% zo is), en is vaak de goedkoopste.

Vervolgens Ionity. Deze werkt met alle passen die je normaal bij je hebt.

In Noorwegen heb je veel Mer laders. Deze pas is erg handig.

De Bilkraft app is te gebruiken bij oa Eviny laders, en heb ik ook gebruikt.

Dit zijn allemaal snelladers. De AC laders hebben meer variatie, en hebben vaak een eigen app of pas nodig. Ik heb geen zin om dit allemaal aan te vragen of te installeren op mijn telefoon en overal m'n credit card info achter te laten "voor het geval dat". Mijn ID.4 heeft een grote accu, vaak is er geen noodzaak om deze te gebruiken.

We zitten nu in Skjolden, in the middle of nowhere, en daar zijn geen snelladers. Er zijn AC laders van Plugpay.no met QR code naast de vakantiewoning, en daar kun je met een creditcard betalen. Ook al is het geen noodzaak, m'n ID.4 haalt tot 500 km op een lading met een maximum snelheid van 80 km per uur hier.

TLDR: je kunt onbezorgd met een EV door Noorwegen reizen als je je een klein beetje voorbereidt.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• NokiaFan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:29
Vorige week naar Normandië gereden. Had er speciaal een Tesla-abonnement voor afgesloten. Filter in de EX30 ingesteld op enkel betalen bij Tesla en starten maar.

Ben met 100% weggereden en had er uiteindelijk met twee laadstops kunnen komen, maar dan kom je met ~10% aan bij de B&B en dan zit je de volgende dag te wachten. Dus hebben we bij Caen nog bijgeladen tot 80%.

Bij de tweede geplande stop (rond de lunchtijd) hebben we trouwens bewust een kwartier omgereden, omdat de wachttijd volgens de ABRP app bij de initiële Tesla stall in Amiens opliep naar 25 minuten. Daar hadden ze maar de tien laadplekken. Bij Roye (32 plekken) konden we direct laden. En in plaats van McDonalds een beter restaurant. :)

De meeste Tesla stalls gingen keurig tot 155 kWh (maximale laadsnelheid van de EX30), de laatste slechts tot 80 kWh. Mogelijk omdat er nog te veel accucapaciteit aanwezig was.

In totaal vier stops gemaakt, omdat we dat fijn vonden. Korter stilstaan en benen strekken, toilet bezoeken en rijderswissel. Erg relaxt verlopen allemaal.

In de verdere week nog twee keer geladen met 100 kWh bij een Intermaché (PowerDot), vooral omdat we anders te ver moesten omrijden naar Tesla laadpunten. Met de Shell Recharge pas werd er € 0,59 per kWh gevraagd dus dat vond ik meevallen.

Voor de rest alles bij Tesla Superchargers. Kosten van Tesla lagen tussen de € 0,32 en € 0,39 kWh.

In Frankrijk vooral v4 stalls gezien met altijd meer dan voldoende ruimte. Soms was ik de enige die aan het laden was, terwijl er 16 tot 24 plekken waren. Overdag en net buiten het hoofdseizoen is het mogelijk wat rustiger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DuyAa525UbUkeGvXaC3OcSe4J7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BVehHMiyUHamEDYxMIaysKfp.jpg?f=fotoalbum_large

We gaan vandaag terug richting Nederland en we rijden weg met 66% dus waarschijnlijk gaan we weer vier keer laden.

Update: tweemaal achteruit moeten rijden omdat er een Brit en een Belg waren die het T-icoon boven de tolpoortjes niet leken te begrijpen.

Update 2: thuis even uitgerekend dat ik circa € 0,07 per km kwijt ben geweest. 19,4 kWh per 100 km verbruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wakkie
PeterZ(on) schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 09:17:
[...]

Inderdaad onbetrouwbaar, die indruk heb ik eigenlijk al sinds het moment dat ik bekend raakte met IEcharge en de ontwikkelingen van de uitrol volg. Het zijn interessante prijzen maar ik zou er zeker niet op mijn laatste procentjes aankomen om te laden. Als er iets is wat je als EV-rijder niet wil, dan zijn het onbetrouwbare laders.
Nu wel zonder probleem IECharge geladen. Was helemaal alleen “ in the middle of nowhere”.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CP8Bi34iWpm11r3_27OAOpAkaPQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nc924OEFaRJTXvgG3BhVaEDO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gcnRblWw7tkm-H1leTStB9NSUmA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lwo636vP2pP1ZtEDeExWHuIT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• plattie83
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09:40
Wakkie schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 13:19:
[...]

Nu wel zonder probleem IECharge geladen. Was helemaal alleen “ in the middle of nowhere”.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wij hadden onderweg inderdaad ook op een zeer bijzondere plek (Quièvrecourt) langs de snelweg met 4 snelladers van IECharge. Tussen de koeien bij een random afrit. Hier beland door een laadfile bij het station daarvoor.

Geen voorzieningen maar wel mooi plekje om broodje te eten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pHvA_Gnkjr4ty5PX_H4gZGgnH-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/36GW7YRkTJe5dZfSeySKv9Zc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:32

Oekol

waka waka hey hey

.

[ Voor 99% gewijzigd door Oekol op 31-08-2024 15:40 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:32

Oekol

waka waka hey hey

Komt het bekend voor bij mensen dat je laadsessies via ShellRecharge pas er niet bijkomen? Vorig jaar in PT geladen voor 8 eurocent per minuut en we waren benieuwd of er extra kosten bijkwamen. Bij sommige staat namelijk wel ook betalen voor activeren of per kWh maar bijv. bij de lidl staat er echt alleen 0,08 eurocent per minuut (!). Nu weten we niks zeker omdat die van vorig jaar nooit afgerekend is. Ook dit jaar sinds 17 aug op vakantie en totaal geen laadgeschiedenis. Is toch gek?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 10:20
Oekol schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 15:39:
Komt het bekend voor bij mensen dat je laadsessies via ShellRecharge pas er niet bijkomen? Vorig jaar in PT geladen voor 8 eurocent per minuut en we waren benieuwd of er extra kosten bijkwamen. Bij sommige staat namelijk wel ook betalen voor activeren of per kWh maar bijv. bij de lidl staat er echt alleen 0,08 eurocent per minuut (!). Nu weten we niks zeker omdat die van vorig jaar nooit afgerekend is. Ook dit jaar sinds 17 aug op vakantie en totaal geen laadgeschiedenis. Is toch gek?
Ja, valt mij ook op. Een aantal staan er gewoon niet tussen en weet toch echt zeker dat ik er geladen heb…

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:15
Vraagje: eerder (dwz zomer vorig jaar) kon ik met de Freshmile pas voor gunstige tarieven laden bij Ionity. Nu lijkt dat niet meer het geval en een check bij een Ionity in Duitsland gaf €0,85/kWh. Klopt het inderdaad dat Freshmile voor Ionity niet meer interessant is?

Het lijkt er op dat ik beter een Ionity Passport abonnement kan afsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
Franciesco schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 17:48:
Vraagje: eerder (dwz zomer vorig jaar) kon ik met de Freshmile pas voor gunstige tarieven laden bij Ionity. Nu lijkt dat niet meer het geval en een check bij een Ionity in Duitsland gaf €0,85/kWh. Klopt het inderdaad dat Freshmile voor Ionity niet meer interessant is?

Het lijkt er op dat ik beter een Ionity Passport abonnement kan afsluiten.
Freshmile is nu aantrekkelijk bij Fastned.
Voor Ionity moet je een Mobilize Intense maandabo nemen. Goedkoper dan Passport Power en in Frankrijk zelfs 0,29/kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:15
Dank je wel @HansAuutB!
Dan ga ik waarschijnlijk voor Fastned icm Freshmile. Die liggen ook veel op de route die ik voornemens ben te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Franciesco schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 20:29:
Dank je wel @HansAuutB!
Dan ga ik waarschijnlijk voor Fastned icm Freshmile. Die liggen ook veel op de route die ik voornemens ben te rijden.
Mogelijk ook interessant.
Freshmile en Shell in Oostenrijk 0,21/0,07.
Freshmile en Free-to-X in Italië 0,30/0,30.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:26
We zijn net terug uit Oostenrijk en hoewel ik wel iets meer gedoe had verwacht, is het onderweg laden me heel erg meegevallen.

Het viel me wel op dat de Tesla locaties het altijd goed deden, er genoeg plek was en het soms op verrassend leuke plekken zat. Net 2 minuten naast de snelweg bij een gezellig restaurantje terechtkomen met 20 laadplekken en wat natuur om in te wandelen is met kinderen heerlijk om de laadtijd te overbruggen.

We hebben ook geprobeerd om bij universele laders op te laden, omdat we warm wilden lunchen en dit bij de komende supercharger niet aanwezig was, maar dit werd een teleurstelling. M’n tankpas werd niet geaccepteerd en toen het later werkte, viel het even later weer uit. Daarna alleen maar superchargers gebruikt 😊

Wat me nog het meest heeft verrast is dat we het eigenlijk veel comfortabeler vinden om kortere stukken te rijden (met twee kinderen), dan langere blokken wat we met de ICE deden. Je ziet telkens dat je nog 2 uur moet rijden tot de volgende stop en dat werkte mentaal ook best prettig.

Wat me wel opviel is dat het in Duitsland echt geen issue is, maar in Oostenrijk op de locatie waar we zaten, was er geen oplaadpunt binnen 15 minuten rijden. Niet onoverkomelijk, maar wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jens17 schreef op zondag 1 september 2024 @ 08:45:
Het viel me wel op dat de Tesla locaties het altijd goed deden, er genoeg plek was en het soms op verrassend leuke plekken zat. Net 2 minuten naast de snelweg bij een gezellig restaurantje terechtkomen met 20 laadplekken en wat natuur om in te wandelen is met kinderen heerlijk om de laadtijd te overbruggen.
Dit werkt ook bij veel Duitse laadstations langs de snelweg. Je kunt daar vaak het achterland in en een lekkere wandeling maken door de weilanden.
We hebben ook geprobeerd om bij universele laders op te laden, omdat we warm wilden lunchen en dit bij de komende supercharger niet aanwezig was, maar dit werd een teleurstelling. M’n tankpas werd niet geaccepteerd en toen het later werkte, viel het even later weer uit. Daarna alleen maar superchargers gebruikt 😊
Gewoon blijven proberen. Ik gebruik óf de Kia Charge Pas of de Shell Recharge pas en die werken eigenlijk altijd.
Wat me nog het meest heeft verrast is dat we het eigenlijk veel comfortabeler vinden om kortere stukken te rijden (met twee kinderen), dan langere blokken wat we met de ICE deden. Je ziet telkens dat je nog 2 uur moet rijden tot de volgende stop en dat werkte mentaal ook best prettig.
Als je deze mind-set kunt bereiken, dan is het reizen met een EV een win-win!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HansAuutB
jens17 schreef op zondag 1 september 2024 @ 08:45:

Het advies is niet voor niks 2 uur rijden een kwartier rust.
Waar ik me met een ICE ook niet aan hield. En nu zo ongeveer wel, heerlijk relaxt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Gisteren Cherbourg-Mechelen (630km)

Omdat de boot wat later aan kwam konden we pas om 16h20 van de boot rijden en ik had nog 78%.
Waarschijnlijk konden we het redden met 1 laadstop, maar toch er voor gekozen om de eerste stop in Honfleur te maken, dus na 202km.
Die stop viel wat tegen omdat we bij een outlet center zaten, en we hadden wel zin in iets hartigs. Maar na een colaatje en toilet doorgereden met dik 70%.
Volgende stop bij Amiens Suc waar er een McDo is, maar wel slechts 150 kW laders.
Bij vertrek met 82% (er waren slechts 4 van de 8 stalls bezet) gaf de navi aan dat we de resterende 254 km konden doen en thuis nog 8% zouden over houden.

Nu… wat is rijden in Frankrijk op rustige autostrades toch zalig. Geen werken, geen files, dus ik reed meestal 135 of 115km/h, en dan tikken de kilometers echt wel snel weg. Verbruik zat rond de 210Wh/km, en we kwamen thuis met 15%, en zonder oververmoeidheid.
De hele rit van 630km heeft me 6,5h gekost inclusief de 2 laadstops en de eerste 50km aan lagere snelheden.

Not bad at all!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Tommie12 schreef op zondag 1 september 2024 @ 14:45:
Gisteren Cherbourg-Mechelen (630km)

Omdat de boot wat later aan kwam konden we pas om 16h20 van de boot rijden en ik had nog 78%.
Waarschijnlijk konden we het redden met 1 laadstop, maar toch er voor gekozen om de eerste stop in Honfleur te maken, dus na 202km.
Die stop viel wat tegen omdat we bij een outlet center zaten, en we hadden wel zin in iets hartigs. Maar na een colaatje en toilet doorgereden met dik 70%.
Volgende stop bij Amiens Suc waar er een McDo is, maar wel slechts 150 kW laders.
Bij vertrek met 82% (er waren slechts 4 van de 8 stalls bezet) gaf de navi aan dat we de resterende 254 km konden doen en thuis nog 8% zouden over houden.

Nu… wat is rijden in Frankrijk op rustige autostrades toch zalig. Geen werken, geen files, dus ik reed meestal 135 of 115km/h, en dan tikken de kilometers echt wel snel weg. Verbruik zat rond de 210Wh/km, en we kwamen thuis met 15%, en zonder oververmoeidheid.
De hele rit van 630km heeft me 6,5h gekost inclusief de 2 laadstops en de eerste 50km aan lagere snelheden.

Not bad at all!
Dan is EV rijden toch heerlijk?
Nooit meer anders. Alleen hoop op nog meer actieradius.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-09 19:50
HansAuutB schreef op zondag 1 september 2024 @ 18:37:
[...]

Waarom is meer actieradius gewenst als je zelf aangeeft dat elke twee uur stoppen het beste is? Toch stiekem niet tevreden?

[ Voor 4% gewijzigd door pmiddeld op 01-09-2024 18:42 ]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
HansAuutB schreef op zondag 1 september 2024 @ 18:37:
[...]

Idd, nooit meer anders.

Meer actieradius heb ik niet nodig.
Ik wil alleen hotels/verblijven met 5kW laders, supermarkten met 50 kW laders en 200kW laders lamgs de autostrades, dan geraak ik overal.

Ik hoef geen auto die duurder en zwaarder wordt.

Nooit meer benzine of diesel, dat staat 100% vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
pmiddeld schreef op zondag 1 september 2024 @ 18:41:
[...]

Waarom is meer actieradius gewenst als je zelf aangeeft dat elke twee uur stoppen het beste is? Toch stiekem niet tevreden?
Dat heeft vooral te maken met caravan rijden en dan met name in de bergen.
Voorbeeld: komende rit vanuit Umbrië naar Brennerpas geeft ABRP 8 laadstops, laten het er 7 worden over 570 km. Dat mag van mij wel beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
HansAuutB schreef op zondag 1 september 2024 @ 19:24:
[...]

Dat heeft vooral te maken met caravan rijden en dan met name in de bergen.
Voorbeeld: komende rit vanuit Umbrië naar Brennerpas geeft ABRP 8 laadstops, laten het er 7 worden over 570 km. Dat mag van mij wel beter.
Tja, ik heb dan ook geen ambitie om met sleurhut te gaan rijden. Ik heb echt geen nood aan een auto die veel meer dan 250km doet tussen 80% en 10%.

Als batterijen veel energiedenser worden en nog veel goedkoper, dan mag het, maar ik ben niet bereid om er veel meer voor te betalen.

Bjorn heeft recent de Scenic met 86 kWh batterij getest. Die haalt ca 10h over de 1000km omdat de auto niet zo efficient is, en ook niet zo snel kan laden.
Dan liever 75kWh en een efficiente snel ladende auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
pmiddeld schreef op zondag 1 september 2024 @ 18:41:
Ik kan alleen maar voor mijzelf spreken, na 2 uur wisselen deden wij altijd al, maar we hielden altijd na 2 keer 2 uur pauze. Dus een actieradius van 4 keer 130 km bij 130 km/h zou mooi zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvwou123
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 17:09
Ik hoop ook nog op iets meer actieradius: 2 uur rijden en dan even pauze is heerlijk. En doen we al jaren. Maar even pauze is een minuut of 5 tot 10, en dus geen laadsessie van 45 minuten.

Daarbij: mijn ouders wonen op 2 uur rijden maar geen zin om direct op de terugreis eerst 45 minuten te moeten laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
jvwou123 schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:56:
Ik hoop ook nog op iets meer actieradius: 2 uur rijden en dan even pauze is heerlijk. En doen we al jaren. Maar even pauze is een minuut of 5 tot 10, en dus geen laadsessie van 45 minuten.

Daarbij: mijn ouders wonen op 2 uur rijden maar geen zin om direct op de terugreis eerst 45 minuten te moeten laden.
In NL doe je max 180km in 2 uur rijden, en omdat de snelheid beperkt is zal je meestal wel toe komen met 25-30 kWh.
Er zijn behoorlijk wat auto's die je heen en terug brengen, en anders zal je idd 5-10min moeten bijladen op de terugweg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
Tommie12 schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:39:
[...]

In NL doe je max 180km in 2 uur rijden, en omdat de snelheid beperkt is zal je meestal wel toe komen met 25-30 kWh.
Er zijn behoorlijk wat auto's die je heen en terug brengen, en anders zal je idd 5-10min moeten bijladen op de terugweg.
Het is niet verboden om in het buitenland ook een maximum snelheid van 100km/u aan het houden. Ik rij zelfs niet harder dan 90km/u op een vlak wegdek, want bergaf is een ander verhaal :+

Met mijn Leaf is het zelfs het geval, zolang mijn gemiddelde snelheid rond de 50km/u ligt en ik daardoor maximaal 300km op een volle acculading kan rijden. Dan ben ik weleens waar een ruim uur langer onderweg, maar daardoor ben ik niet overgeleverd aan dure of niet werkende laadpalen. Of ze zijn gewoon bezet, dat komt ook nog weleens voor.

Aan een 11kW laadpaal word er namelijk 20a25km per uur slechts bijgeladen, dus door een kortere. Maar tegelijkertijd een route met minder snelweg te kiezen, hoeft er op de bestemming slechts een paar uurtjes geladen te worden. Kijk als het accupakket dan volledig volgeladen zou zijn, dan kan ik natuurlijk voor de snelste i.p.v. de kortste route kiezen.

Om de kortste route te berekenen gebruik ik uitsluitend Herewego, waar ik ook een maximumsnelheid van 90km/u ingesteld heb. Dan krijg je een meer realistische ETA, zowel bij de snelste en kortste route.

Wanneer dat niet het geval is, kies ik de korste route zodat ik niet hoef te stoppen voor laden. Op deze manier heb ik in Nederland geen 1x hoeven te snelladen, wanneer ik maximaal 400km op een dag doe.

De gemiddelde snelheid wanneer je wel vooral over de snelweg zou rijden, ligt bij maximaal 90km/u hooguit op 80km/u. Want uiteindelijk heb je hoe dan ook een deel dat geen snelweg is, of er zijn wegwerkzaamheden waardoor je sowieso niet de maximumsnelheid mag rijden.

[ Voor 14% gewijzigd door MathiasMetzger op 02-09-2024 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 10:20
MathiasMetzger schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:08:
[...]

Het is niet verboden om in het buitenland ook een maximum snelheid van 100km/u aan het houden. Ik rij zelfs niet harder dan 90km/u op een vlak wegdek, want bergaf is een ander verhaal :+

Met mijn Leaf is het zelfs het geval, zolang mijn gemiddelde snelheid rond de 50km/u ligt en ik daardoor maximaal 300km op een volle acculading kan rijden. Dan ben ik weleens waar een ruim uur langer onderweg, maar daardoor ben ik niet overgeleverd aan dure of niet werkende laadpalen.

Aan een 11kW laadpaal word er namelijk 20a25km per uur slechts bijgeladen, dus door een kortere. Maar tegelijkertijd een route met minder snelweg te kiezen, hoeft er op de bestemming slechts een paar uurtjes geladen te worden. Kijk als het accupakket dan volledig volgeladen zou zijn, dan kan ik natuurlijk voor de snelste i.p.v. de korste route kiezen.

Wanneer dat niet het geval is, kies ik de korste route zodat ik niet hoef te stoppen voor laden. Op deze manier heb ik in Nederland geen 1x hoeven te snelladen, wanneer ik maximaal 400km op een dag doe.

De gemiddelde snelheid wanneer je wel vooral over de snelweg zou rijden, ligt bij maximaal 90km/u hooguit op 80km/u. Want uiteindelijk heb je hoe dan ook een deel dat geen snelweg is, of er zijn wegwerkzaamheden waardoor je sowieso niet de maximumsnelheid mag rijden.
Ja, logisch. De enige voorwaarde is dan wel dat je er tegen moet kunnen om je snelheid te verlagen. :P

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Gr4mpyC3t schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:20:
[...]

Ja, logisch. De enige voorwaarde is dan wel dat je er tegen moet kunnen om je snelheid te verlagen. :P
Dat is niet mijn ding, ik rij aan de max snelheid (+5) en als de batterij leeg is, dan ga ik laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
jvwou123 schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:56:

Geen AC-laadpaal bij je ouders in de buurt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Gr4mpyC3t schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:20:
[...]

@MathiasMetzger aka(?) @Marco-Peters doet er alles aan om zo min mogelijk laadkosten te hebben, zou het liefste gratis rijden. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
PeterZ(on) schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:31:
[...]

@MathiasMetzger aka(?) @Marco-Peters doet er alles aan om zo min mogelijk laadkosten te hebben, zou het liefste gratis rijden. :P
Die associatie had ik inderdaad ook! Als dat zo is, dan wacht ik nog steeds op het verslag van zijn zomervakantie van vorig jaar 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 20:26
pmiddeld schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:35:
[...]

Die associatie had ik inderdaad ook! Als dat zo is, dan wacht ik nog steeds op het verslag van zijn zomervakantie van vorig jaar 8)
Nee een Nissan Leaf 40KWH van Mathias kan niet goed snelladen. er is geen actieve accu koeling, dus de snelheid in de zomer bij snelladen loopt terug naar 15KWH, plus zoals hij in de Nissan Leaf topic aangeeft, is de accu bij snelladen en toegenomen warmte onderheving aan batterij degradatie.

Zijn manier van reizen sluit beter aan bij de type EV die hij rijdt. Ik denk dat de meeste hier graag doorrijden en enigszins vlot (zonder jakkeren) bij de bestemming komen.

Daarnaast is er vaak al een discussie geweest over 100 vs 130 rijden plus een extra laadstop.
Het hangt van de situatie en model auto af en wat de berijder prettig vindt.

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:46

Harrie van Til

Doe maar blauw

Salvatore.NL schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:50:
[...]

Daarnaast is er vaak al een discussie geweest over 100 vs 130 rijden plus een extra laadstop.
Het hangt van de situatie en model auto af waar de berijder voor kiest/kan kiezen
Het hangt van de berijder zelf af wat de berijder prettig vindt.

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 13:00
Check ook deze even op Youtube, hier wordt een test gedaan om met 100km/h naar Polen te rijden en 130 km/h terug naar nederland en wat dan het verschil is.

YouTube: Met een EV op vakantie I Laadpaalklever special deel (3/3)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:04
cOOlrUnnINgs schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:03:
Check ook deze even op Youtube, hier wordt een test gedaan om met 100km/h naar Polen te rijden en 130 km/h terug naar nederland en wat dan het verschil is.

Heb je een TLDR? Wat was het verschil?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 13:00
Homer-Simpson schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:06:
[...]

Heb je een TLDR? Wat was het verschil?
Het heeft hem uiteindelijk meer gekost (ca. €40) om terug te komen én hij heeft er 10-15 minuten langer over gedaan doordat ie vaker heeft moeten laden.
Qua tijd scheelt het dus niet veel (totale reistijd was ca. 9 uur), maar qua kosten scheelt het dus wel aanzienlijk (heenreis ca. €50, terug ca. €90)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
cOOlrUnnINgs schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:23:
[...]

Het heeft hem uiteindelijk meer gekost (ca. €40) om terug te komen én hij heeft er 10-15 minuten langer over gedaan doordat ie vaker heeft moeten laden.
Qua tijd scheelt het dus niet veel (totale reistijd was ca. 9 uur), maar qua kosten scheelt het dus wel aanzienlijk (heenreis ca. €50, terug ca. €90)
Ik vraag mij wel af hoe groot de invloed van de gebruikte EV is tijdens zo'n trip want met een Tesla ben je toch wel sneller i.p.v. langzamer. Want zijn verbruik was toch wel fors te noemen. Maar de test laat i.i.g. wel zien dat (veel) sneller rijden niet altijd een kortere reistijd betekent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
pmiddeld schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:35:
[...]

Nu je het zegt, was dat niet een trip naar Oostenrijk staat mij bij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08-09 16:20
cOOlrUnnINgs schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:03:

Dan vind ik deze video een wetenschappelijk beter opgesteld resultaat geven.
2 identieke auto's, identieke route alleen de 1 laad constant naar 80%. En de ander stopt al bij 50%.
YouTube: NEW! Is this the BEST way to charge an EV?? | What Car?

Conclusie: Vaker stoppen betekent dat elke geladen kWh op een rapper tempo je accu in gaat tot elke keer naar 80% laden. Maar je moet vaker de afrit pakken, en % meer risico op een defecte lader of wachtrij.
Wil je alleen de samenvatting horen van de heren, skip video dan naar 13min35.

[ Voor 4% gewijzigd door MarcoEV op 02-09-2024 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:35:
[...]

Ik vraag mij wel af hoe groot de invloed van de gebruikte EV is tijdens zo'n trip want met een Tesla ben je toch wel sneller i.p.v. langzamer. Want zijn verbruik was toch wel fors te noemen. Maar de test laat i.i.g. wel zien dat (veel) sneller rijden niet altijd een kortere reistijd betekent.
Je ziet dat ook in de cijfers van Bjorn voor zijn 1000km tests. Om goede tijden te halen moet je een efficiente auto hebben die snel laadt met een redelijke batterij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
Tommie12 schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:45:
[...]

Je ziet dat ook in de cijfers van Bjorn voor zijn 1000km tests. Om goede tijden te halen moet je een efficiente auto hebben die snel laadt met een redelijke batterij.
En vooral ook beetje geluk... Gisteren stond ik te laden bij een punt van Allego, 2 x 150 kW laders met elk 2 stekkers, 2 x 300kW lader met elk 2 stekkers. Ik sta er op dat moment alleen, dus 7 vrije stalls... Komt een dom wicht aanrijden met haar Tesla, parkeert in de stall naast mij en wil dus zelfde 300kW lader gebruiken. Ik stap uit en doe teken dat ik iets wil zeggen, hey zou beter voor ons beide zijn dat je die andere 300kW lader gebruikt dan halen we beide het maximaal vermogen. Haar antwoord, jah ik weet het maar ze blijft wel netjes staan en prikt haar Tesla in. Gevolg, mijn snelheid dropt van 230kW naar 150kW. Zucht |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:46

Harrie van Til

Doe maar blauw

Lt.Mitchell schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:51:
[...]

En vooral ook beetje geluk... Gisteren stond ik te laden bij een punt van Allego, 2 x 150 kW laders met elk 2 stekkers, 2 x 300kW lader met elk 2 stekkers. Ik sta er op dat moment alleen, dus 7 vrije stalls... Komt een dom wicht aanrijden met haar Tesla, parkeert in de stall naast mij en wil dus zelfde 300kW lader gebruiken. Ik stap uit en doe teken dat ik iets wil zeggen, hey zou beter voor ons beide zijn dat je die andere 300kW lader gebruikt dan halen we beide het maximaal vermogen. Haar antwoord, jah ik weet het maar ze blijft wel netjes staan en prikt haar Tesla in. Gevolg, mijn snelheid dropt van 230kW naar 150kW. Zucht |:(
You missed a perfect pick up line! _O-

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:26
.

[ Voor 172% gewijzigd door Vulcan750 op 02-09-2024 12:57 ]

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:26
[...]

Wat een k**wijf zeg! 7(8)7 (sorry dat ik het zo zeg)

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08-09 16:20
[...]

Ik zou in dat geval vragen aansluitend waarom ze niet haar auto alsnog verplaatst. Er gaat niemand dood door een lagere laadsnelheid, maar in deze situatie en het gewoon blijven staan had ik toch wel even de vervolg vraag gesteld.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:05
Onze eerste EV vakantie rit ervaring.

Bezetting:
KIA EV6 edition advanced rwd Long range
2 volwassenen
2 kinderen (8 en 5)
Volle achterbak met 6 CarBags (van een Astra Sports Tourer die allemaal in de EV6 passen :) )

Wij zijn richting Salzione onder het Gardameer gereden via Oostenrijk met een tussenstop Langnau
Terug weg van Italië een overnachting in Heidelberg en daarna naar Nederland

Digitale Brennerpass voor Oostenrijk gekocht Asfinag
De Bip&Go badge die ik had voor Frankrijk omgeruild voor een versie Frankrijk, Spanje, Portugal en Italië.
Blijft toch ideaal om gelijk door te rijden bij de tol poortjes.

HDA (Highway Driving Assist) aan en meestal op ongeveer 108 km/h ingesteld. Op deze manier rijd je ontspannen met het verkeer mee, zuinig en hoef je niet steeds in te grijpen en alleen op bepaalde momenten meer snelheid mee te geven.

Eerste stop van midden Nederland naar Duitsland hadden we 205 km gereden met een verbruik van 16.1 kWh/100km
Daarna niet meer genoteerd maar met een schuin oog af en toe gekeken naar het verbruik
De hele reis de gemiddeld tussen de 16 en 18 kWh /100km gereden. Zelfs een keer met grotere stukken berg afwaarts nog lager uitgekomen dat was weer leuk om te zien.

Alleen de KIA EV6 Navigatie gebruikt. (2024 augustus update)
Deze in split screen gezet met links ingezoomde kaart en rechts voornamelijk de uit gezoomde kaart. Op deze manier kon je rechts met het vergrootglas selecteren om de diverse laadstation te zien die op je pad kwamen en zo een selectie te maken wat prima werkte.
Eerst filter met Ionity, Fastned en Allego ingesteld. Bij Italië filter eraf gehaald.
Leuke van de uit gezoomde kaart is dat de kinderen zien waar we rijden. En vrouw lief de oriëntatie beter op pijl is ;)

Ik en mijn partner wisselen elkaar af met rijden om de ongeveer 2 a 2,5 uur.

Alle stops die we hebben gemaakt deden we ook in het verleden met de brandstof auto. Sanitaire stop, even wat eten/ drinken of soms kinderen paar minuutjes laten spelen om vervolgens weer de weg te vervolgen met meestal een rijders wissel.
Gemiddeld waren de stops op de lunch na rond de 20 minuten.

Altijd geladen omdat het kon niet omdat het moest.

In Duitsland en Oostenrijk meestal geladen met ongeveer 55 - 60% accu en als we terug kwamen naar de auto stond deze weer op rond de 90% omdat wij er zo lang over deden en de auto op ons aan het wachten was.
Als ik 80% had aangehouden waren de laadtijden zeker gehalveerd
Met gemak hadden we dus door kunnen rijden om laadstops over te slaan

Veel files bij het ruhrgebied gehad en Frankfurt door o.a. vele weg werkzaamheden.
Bij Oostenrijk naar Duitsland op de terug weg lang in de file gestaan en verder de terug rit ook weer de nodige weg werkzaamheden files tegen gekomen
Ook dat hoort soms bij een vakantie rit.

Op de heenweg ben ik via de A3 gereden in Duitsland en op de terug weg via de A61 wat ik een mooiere route vond.

De enige laadfile die we hadden was op de terug weg in Nederland bij Haps.
Die laadstop had niet eens gehoeven want we zouden met 10% aankomen, wel even geladen bij terug komst van het toilet toen er al weer 3 auto's vertrokken waren omdat we toch gingen lunchen

Ben in het bezit van een leaseauto met MTC Shell Recharge tag.
Met de tag nergens tegen problemen aan gelopen, voornamelijk Ionity. 1 x Electra en 1 Emobil GmbH.

Het levert het volgende plaatje op voor de liefhebbers.
Kan alleen de van tot % niet terug halen uit de KIA gegevens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CDh9FRaACrriuKYHPZ10nE5A-MU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZgIdf8TlL6SuLjNwptdoEkuq.png?f=fotoalbum_large

Reizen met een EV is heel ontspannen dat komt door de technische snufjes, I-Pedal van de EV6 en het is veel stiller natuurlijk.
Vooral in de bergen met een EV6 was heerlijk om te rijden, misschien volgend jaar via de Zwitserse alpen.

[ Voor 8% gewijzigd door d-vine op 03-09-2024 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-09 22:19
plattie83 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 15:21:
[...]

Wij hadden onderweg inderdaad ook op een zeer bijzondere plek (Quièvrecourt) langs de snelweg met 4 snelladers van IECharge. Tussen de koeien bij een random afrit. Hier beland door een laadfile bij het station daarvoor.

Geen voorzieningen maar wel mooi plekje om broodje te eten.

[Afbeelding]
Herkenbare plek. Daar stonden wij gister ook.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0FvMp9z3hjzqwE4dPZmes0dVt_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oxKMeyOoGLim4WEy4WgV9eQr.jpg?f=fotoalbum_large

www.mariovisser.com

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@d-vine Als je toch al iedere ~ 200km gaat stoppen en dan steeds met ± 50% SoC aankomt en gaat laden naar 90%... Waarom rij je dan niet gewoon een stuk sneller? Dan kun je nog steeds om de twee uur stoppen en laden maar ben je wel iedere keer 60km verder...

Nu heb je echt onnodig lang gedaan over de trip (naar mijn mening).

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:05
JanHenk schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:27:
@d-vine Als je toch al iedere ~ 200km gaat stoppen en dan steeds met ± 50% SoC aankomt en gaat laden naar 90%... Waarom rij je dan niet gewoon een stuk sneller? Dan kun je nog steeds om de twee uur stoppen en laden maar ben je wel iedere keer 60km verder...

Omdat ik zo lekker in de relax modes zit en zoals gezegd hoef ik op deze manier het minst in te grijpen op de automatische systemen. En achterin zitten kinderen die dat ook wel fijn vinden.

We hebben er niet onnodig lang over gedaan want elke stop hadden we altijd gemaakt wel of niet laden.
Zoals gezegd geladen omdat het kon niet omdat het moest.

Het langere rijden zat voornamelijk in de files bij het ruhrgebied en Frankfurt door o.a. vele weg werkzaamheden.
Bij Oostenrijk naar Duitsland op de terug weg lang in de file gestaan.

Zal het er nog even bij zetten bij mijn verslag.

Of ik 110 of 130 zit te rijden maakt mij echt niet uit voor kleine tijdwinst die je zou hebben zeker niet met die vele weg werkzaamheden in Duitsland.

Heb ook een hele ander mindset met vakantie en gezin.

Ik stap in de auto rij naar het hotel of vakantie bestemming en onderweg moeten we een keer stoppen, vaak sanitair en soms even lunch of de kinderen laten spelen.
Dan maak ik de stop en zie ik wel hoeveel % ik nog heb bij aankomst of bij weg gaan.
Deze getallen komen eruit rollen.

Heb je geen kinderen of oudere kinderen kan het allemaal veel sneller. De EV6 kan veel sneller dan wij ons gebruikelijke ding doen, ook verteld maar dat is niet gebeurt.

[ Voor 19% gewijzigd door d-vine op 02-09-2024 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
MarcoEV schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:59:
[...]

Ik zou in dat geval vragen aansluitend waarom ze niet haar auto alsnog verplaatst. Er gaat niemand dood door een lagere laadsnelheid, maar in deze situatie en het gewoon blijven staan had ik toch wel even de vervolg vraag gesteld.
Aan haar lichaamshouding merkte ik dat ze er niet veel zin in had, dus heb het maar zo gelaten. Iets met paard, water en drinken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 07:43
HansAuutB schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 22:15:
[...]

Mogelijk ook interessant.
Freshmile en Shell in Oostenrijk 0,21/0,07.
Freshmile en Free-to-X in Italië 0,30/0,30.
Of in Duitsland Total 30/30 en Allego 30/45

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
[...]

Maar soms zie je ook dat veel Tesla chauffeurs echt wel weten dat deze 150 kW laders mooi hun vermogen verdelen.

En kijk eens hoe mooi we hier met z’n vijven opgesteld stonden bij 10 laadpalen.

Knip

[ Voor 16% gewijzigd door Notna op 04-09-2024 14:31 . Reden: Op verzoek poster, foto verwijderd ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:52
Tommie12 schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:56:
[...]

Maar soms zie je ook dat veel Tesla chauffeurs echt wel weten dat deze 150 kW laders mooi hun vermogen verdelen.

En kijk eens hoe mooi we hier met z’n vijven opgesteld stonden bij 10 laadpalen.

Knip
Altijd leuk als de volgende EV er dan komt opgereden ... hopen dat ie niet naast jou parkeert. Deur openzetten om iets uit de koelbox te nemen is soms een goede truc 8).

[ Voor 18% gewijzigd door Notna op 04-09-2024 14:31 . Reden: Quote knip op verzoek van originele poster ]

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrightSun
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-07 15:39
Ik heb even gezocht op het onderwerp maar kreeg geen relevante resultaten.

Wij overwegen de aanschaf van een daktent voor onze Volvo EX40. Zijn er ervaringen met het reizen met een daktent op een elektrische auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09 01:35
MarcoEV schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:43:
[...]

Dan vind ik deze video een wetenschappelijk beter opgesteld resultaat geven.
2 identieke auto's, identieke route alleen de 1 laad constant naar 80%. En de ander stopt al bij 50%.
YouTube: NEW! Is this the BEST way to charge an EV?? | What Car?

Conclusie: Vaker stoppen betekent dat elke geladen kWh op een rapper tempo je accu in gaat tot elke keer naar 80% laden. Maar je moet vaker de afrit pakken, en % meer risico op een defecte lader of wachtrij.
Wil je alleen de samenvatting horen van de heren, skip video dan naar 13min35.
En ook dat ligt aan het type batterij.
Laat nu net mijn e-tron de prettige uitzondering zijn: 10-80% een strakke 150kW
Dus voor mij geldt: minder stops is prima.

Ps. Met de kinderen erbij maak je tijdens de 'korte' stop vaak toch een langere plaspauze.
De auto is eerder vol dan wellicht nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09 01:35
Ohja, beetje offtopic, maar wel voor ons EV rijders van toepassing:
Bewuste sabotage?

Ik zou het nooit doen, een actieve laadsessie stoppen om die van mij te vullen. (Al kan dan vlg mij ook helemaal niet)

Wat was er gebeurd zaterdag gingen we bij de McDonald's eten. De laadpaal had shademo, CCS en een type 2. De CCS was net bezet, kan gebeuren.
Maar laat ik nu net in mijn ooghoek zien dat de laadpaal op storing stond. De auto werd dus niet geladen. Ik denk laat ik het eens proberen en verdomd de stekker kon ik ook uit de auto trekking dus wellicht dat de persoon de stekker niet goed erin had geduwd waardoor deze niet vergrendeld was.
Ik had nooit zijn laatste sessie opnieuw kunnen starten, dus heb ik de stekker in mijn auto gedaan.

Uiteraard had ik het vermoeden dat hij het niet leuk zou vinden. En toen ik uiteindelijk terug kwam bleek dat ook doordat de laadpaal op storing stond; hij had namelijk op de noodstop gedrukt.
Jammer dat ik hem niet gesproken had, ik was heel benieuwd naar zijn reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
BrightSun schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:57:

Wij overwegen de aanschaf van een daktent voor onze Volvo EX40. Zijn er ervaringen met het reizen met een daktent op een elektrische auto?
Wat verwacht je?
De range wordt ca 10-20% korter en verbruik 10-20% hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
Salvatore.NL schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:50:
[...]

Nee een Nissan Leaf 40KWH van Mathias kan niet goed snelladen. er is geen actieve accu koeling, dus de snelheid in de zomer bij snelladen loopt terug naar 15KWH, plus zoals hij in de Nissan Leaf topic aangeeft, is de accu bij snelladen en toegenomen warmte onderheving aan batterij degradatie.

Zijn manier van reizen sluit beter aan bij de type EV die hij rijdt. Ik denk dat de meeste hier graag doorrijden en enigszins vlot (zonder jakkeren) bij de bestemming komen.

Lees eerst eens de posts van @Marco-Peters van zo'n anderhalf jaar terug hier en in het EV-laad-topic, over zijn vakantieplannen voordat je hier een rationeel commentaar op geeft. Ik was destijds erg nieuwsgierig naar het uiteindelijke verloop van die vakantie, maar hij was opeens van de radar verdwenen.

Edit: https://gathering.tweaker...message/74993734#74993734

[ Voor 3% gewijzigd door pmiddeld op 02-09-2024 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvwou123
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 17:09
pmiddeld schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:29:
[...]

Geen AC-laadpaal bij je ouders in de buurt?
Nee. In de middle of nowhere Groningen zijn de laadpalen iets minder dik bezaaid dan in de randstad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
BrightSun schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:57:

Hier weet ik niet maar zoek op YT naar ElectricDave die had/heeft een daktent op zijn Ioniq en Tesla M3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
Tommie12 schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:56:
[...]

Knip
Nu nog mooi iedereen zijn nrplaat blurren en niet enkel die van jou? :-p

Feit blijft eigenlijk wel een suggestie van de meest logische laadpaal wel een nuttige functie zou kunnen zijn. Op basis van de SoC & laadcurve van elke wagen die aan het laden is kan een laadplein toch wel gokken welke paal het meest aangewezen is en daar dan een groen lampje boven laten branden ofzo. Zou ook veel minder technische mensen wel helpen denk ik?

Nu ik erover denk, op basis van het vermogen van de laadpalen & de laadcurve van de wagen zou je daar ook rekening mee kunnen houden. Bijvoorbeeld laadpaal van 300kW waar al een etron gt aan hangt die boven 60% zit, daar kan nog prima een EQA naast gaan staan.

[ Voor 9% gewijzigd door Notna op 04-09-2024 14:32 . Reden: Quote edit op verzoek poster ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 19:52
Lt.Mitchell schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:09:
[...]

Nu ik erover denk, op basis van het vermogen van de laadpalen & de laadcurve van de wagen zou je daar ook rekening mee kunnen houden. Bijvoorbeeld laadpaal van 300kW waar al een etron gt aan hangt die boven 60% zit, daar kan nog prima een EQA naast gaan staan.
Zo werkt het niet is mijn ervaring. In België bij Fastned geladen aan een 300 kW lader. Er was al een niro aan het laden (die kan niet zo snel laden) maar ik kwam niet boven de 150 kW. Pas bij afkoppelen ging het (even) sneller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
lfah2000 schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:31:
[...]

Zo werkt het niet is mijn ervaring. In België bij Fastned geladen aan een 300 kW lader. Er was al een niro aan het laden (die kan niet zo snel laden) maar ik kwam niet boven de 150 kW. Pas bij afkoppelen ging het (even) sneller.
Ik lees het nu al vaker en het is ook mijn eigen ervaring, Fastned levert bij lange na niet dat wat combi paal en auto kunnen. Jammer, want qua laadplek hebben ze vaak mijn voorkeur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Banix
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-09 17:07
Deze zomer hadden wij ook onze eerste EV-zomervakantie ervaring. We zijn naar twee plekken in Italie geweest en hebben bijna 3900 kilometer gereden in 2,5 week.

We reisden met 2 volwassenen en 2 kinderen 10 en 11. Daarnaast zat er een dakkoffer op onze EX30. Met de dakkoffer zaten we op een verbruik van tussen de 18 en 20 kWh.

Heenweg stops in Wavre (BE), Metz (FR), Vendenheim (FR) en daarna gratis vol kunnen laden in hotel in Basel. Vervolgens (Melide (CH) en Seravalle (IT). Op de camping op Elba konden we ook laden dus dat hebben we daar dan ook gedaan. Voor de tweede week geladen bij Grosetto en twee keer bij Fabro.

Terug waren de laadstops bij Arrezzo, Modena, Brescia, Goddhart pass, Ludwighaven (DE) en Kerpen DE.

Enige punt waar het ingewikkeld was was bij de Gotthardtunnel. We mochten niet de afslag nemen die de navigatie aangaf om te laden, gezien onze Zwitserse vrienden bang waren dat we de file voor de tunnel wilden skippen. Daardoor moesten we laden bij het station richting de Gotthardpass. Terug in de file naar de tunnel zou weer twee uur duren, dus we zijn uiteindelijk maar over de pas gereden. Is trouwens prachtig :-)

In Basel stond hij trouwens naast zijn Duitse neefje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdoP6QITPCGLBdPTXgSArk4x4T4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TNMBbGShbZOhNJSM2AoPcGCJ.jpg?f=fotoalbum_large

You want weapons? We're in a library. Books are the best weapon in the world. This room's the greatest arsenal we could have. Arm yourself!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
JanHenk schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:27:

Zoveel scheelt dat niet, hoe harder je wilt rijden, hoe minder hard het werkelijk gaat. 100-120km is veel makkelijker volhouden dan 140 km. En tis vakantie...relax, dat uurtje maak niks uit, integendeel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
d-vine schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:07:
Onze eerste EV vakantie rit ervaring.

Bezetting:
KIA EV6 edition advanced rwd Long range
2 volwassenen
2 kinderen (8 en 5)
Volle achterbak met 6 CarBags (van een Astra Sports Tourer die allemaal in de EV6 passen :) )

Wij zijn richting Salzione onder het Gardameer gereden via Oostenrijk met een tussenstop Langnau
Terug weg van Italië een overnachting in Heidelberg en daarna naar Nederland

Digitale Brennerpass voor Oostenrijk gekocht Asfinag
De Bip&Go badge die ik had voor Frankrijk omgeruild voor een versie Frankrijk, Spanje, Portugal en Italië.
Blijft toch ideaal om gelijk door te rijden bij de tol poortjes.

HDA (Highway Driving Assist) aan en meestal op ongeveer 108 km/h ingesteld. Op deze manier rijd je ontspannen met het verkeer mee, zuinig en hoef je niet steeds in te grijpen en alleen op bepaalde momenten meer snelheid mee te geven.

Eerste stop van midden Nederland naar Duitsland hadden we 205 km gereden met een verbruik van 16.1 kWh/100km
Daarna niet meer genoteerd maar met een schuin oog af en toe gekeken naar het verbruik
De hele reis de gemiddeld tussen de 16 en 18 kWh /100km gereden. Zelfs een keer met grotere stukken berg afwaarts nog lager uitgekomen dat was weer leuk om te zien.

Alleen de KIA EV6 Navigatie gebruikt. (2024 augustus update)
Deze in split screen gezet met links ingezoomde kaart en rechts voornamelijk de uit gezoomde kaart. Op deze manier kon je rechts met het vergrootglas selecteren om de diverse laadstation te zien die op je pad kwamen en zo een selectie te maken wat prima werkte.
Eerst filter met Ionity, Fastned en Allego ingesteld. Bij Italië filter eraf gehaald.
Leuke van de uit gezoomde kaart is dat de kinderen zien waar we rijden. En vrouw lief de oriëntatie beter op pijl is ;)

Ik en mijn partner wisselen elkaar af met rijden om de ongeveer 2 a 2,5 uur.

Alle stops die we hebben gemaakt deden we ook in het verleden met de brandstof auto. Sanitaire stop, even wat eten/ drinken of soms kinderen paar minuutjes laten spelen om vervolgens weer de weg te vervolgen met meestal een rijders wissel.
Gemiddeld waren de stops op de lunch na rond de 20 minuten.

Altijd geladen omdat het kon niet omdat het moest.

In Duitsland en Oostenrijk meestal geladen met ongeveer 55 - 60% accu en als we terug kwamen naar de auto stond deze weer op rond de 90% omdat wij er zo lang over deden en de auto op ons aan het wachten was.
Als ik 80% had aangehouden waren de laadtijden zeker gehalveerd
Met gemak hadden we dus door kunnen rijden om laadstops over te slaan

Veel files bij het ruhrgebied gehad en Frankfurt door o.a. vele weg werkzaamheden.
Bij Oostenrijk naar Duitsland op de terug weg lang in de file gestaan en verder de terug rit ook weer de nodige weg werkzaamheden files tegen gekomen

Op de heenweg ben ik via de A3 gereden in Duitsland en op de terug weg via de A61 wat ik een mooiere route vond.

De enige laadfile die we hadden was op de terug weg in Nederland bij Haps.
Die laadstop had niet eens gehoeven want we zouden met 10% aankomen, wel even geladen bij terug komst van het toilet toen er al weer 3 auto's vertrokken waren omdat we toch gingen lunchen

Ben in het bezit van een leaseauto met MTC Shell Recharge tag.
Met de tag nergens tegen problemen aan gelopen, voornamelijk Ionity. 1 x Electra en 1 Emobil GmbH.

Het levert het volgende plaatje op voor de liefhebbers.
Kan alleen de van tot % niet terug halen uit de KIA gegevens.

[Afbeelding]

Reizen met een EV is heel ontspannen dat komt door de technische snufjes, I-Pedal van de EV6 en het is veel stiller natuurlijk.
Vooral in de bergen met een EV6 was heerlijk om te rijden, misschien volgend jaar via de Zwitserse alpen.
Mis je geen laadstop tussen Nassereith en Affi ? Dat is bijna 300km
Pagina: 1 ... 82 ... 131 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.