Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Banix schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:40:
Deze zomer hadden wij ook onze eerste EV-zomervakantie ervaring. We zijn naar twee plekken in Italie geweest en hebben bijna 3900 kilometer gereden in 2,5 week.

We reisden met 2 volwassenen en 2 kinderen 10 en 11. Daarnaast zat er een dakkoffer op onze EX30. Met de dakkoffer zaten we op een verbruik van tussen de 18 en 20 kWh.

Heenweg stops in Wavre (BE), Metz (FR), Vendenheim (FR) en daarna gratis vol kunnen laden in hotel in Basel. Vervolgens (Melide (CH) en Seravalle (IT). Op de camping op Elba konden we ook laden dus dat hebben we daar dan ook gedaan. Voor de tweede week geladen bij Grosetto en twee keer bij Fabro.

Terug waren de laadstops bij Arrezzo, Modena, Brescia, Goddhart pass, Ludwighaven (DE) en Kerpen DE.

Enige punt waar het ingewikkeld was was bij de Gotthardtunnel. We mochten niet de afslag nemen die de navigatie aangaf om te laden, gezien onze Zwitserse vrienden bang waren dat we de file voor de tunnel wilden skippen. Daardoor moesten we laden bij het station richting de Gotthardpass. Terug in de file naar de tunnel zou weer twee uur duren, dus we zijn uiteindelijk maar over de pas gereden. Is trouwens prachtig :-)

In Basel stond hij trouwens naast zijn Duitse neefje.

[Afbeelding]
Je verbruik zegt weinig zonder een gemiddelde snelheid.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sabre77
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 10:32
Lt.Mitchell schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:50:
[...]

Aan haar lichaamshouding merkte ik dat ze er niet veel zin in had, dus heb het maar zo gelaten. Iets met paard, water en drinken :)
Ach ja, stekker eruit en twee stalletjes verder gaan staan! Heb ik laatst ook gedaan..
Je kan zelf ook actie ondernemen toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

lfah2000 schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:31:
[...]

Zo werkt het niet is mijn ervaring. In België bij Fastned geladen aan een 300 kW lader. Er was al een niro aan het laden (die kan niet zo snel laden) maar ik kwam niet boven de 150 kW. Pas bij afkoppelen ging het (even) sneller.
In het commentaar van elektrotrucker meen ik gehoord te hebben dat een dergelijke Alpitronic laadpaal 4 omvormers van 75 kW heeft en als je deelt, dan deel je de omvormers. Dus twee elk. Of die ook 1+3 (75+225kW) kunnen doen weet ik niet.

Hier een filmpje YouTube: HYC400 waar gesteld wordt dat de 400 kW laadpalen wel op 50 kW kunnen splitsen, dus als een auto onder de 150 kW zakt, kan de ander naar 250 kW gaan.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:30
In de praktijk maakt het verschil tussen 150 of 250kW niet zo veel uit, dat zijn minuten (alvast mij mijn auto).
Pas als je maar 75kW krijgt bij het aan koppelen weet je dat je een lange laadstop kan verwachten...

Ik vind de beste garantie op hoge vermogens momenteel toch Ionity of Tesla V3 en V4.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:56
Sabre77 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:33:
[...]

Ach ja, stekker eruit en twee stalletjes verder gaan staan! Heb ik laatst ook gedaan..
Je kan zelf ook actie ondernemen toch?
Ik zou eerder denken om het laden bij haar te stoppen als de lader dat toestaat. Verplaatsen kost jou tijd en zij kan ook sneller laden.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ebbao
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 09:03
PeterZ(on) schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:52:
[...]

Ik zou eerder denken om het laden bij haar te stoppen als de lader dat toestaat. Verplaatsen kost jou tijd en zij kan ook sneller laden.
Pardon? Die paal is toch van iedereen, niet alleen van jou? Waarom zou je andermans sessie beëindigen? En waar leg je de grens? Een e-niro bijv. kan maximaal tot 70 kw laden, ga je die dan ook altijd stoppen?

Als je het niet prettig vindt als diegene naast je komt staan, ook als je diegene vraagt om te verplaatsen en dit niet wordt gedaan, heb je volgens mij twee keuzes: accepteren of zelf naar een andere plek rijden. Beetje makkelijk om van jouw probleem (/emotie/gevoel) het probleem van de ander te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ebbao schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:59:
[...]

Pardon? Die paal is toch van iedereen, niet alleen van jou? Waarom zou je andermans sessie beëindigen? En waar leg je de grens? Een e-niro bijv. kan maximaal tot 70 kw laden, ga je die dan ook altijd stoppen?

Als je het niet prettig vindt als diegene naast je komt staan, ook als je diegene vraagt om te verplaatsen en dit niet wordt gedaan, heb je volgens mij twee keuzes: accepteren of zelf naar een andere plek rijden. Beetje makkelijk om van jouw probleem (/emotie/gevoel) het probleem van de ander te maken.
Als zij bewust, na uitleg, toch naast mij komt staan waardoor ik nog maar de helft van het laadvermogen heb en er plaats genoeg is heb ik daar geen enkele moeite mee.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:06:
[...]

Als zij bewust, na uitleg, toch naast mij komt staan waardoor ik nog maar de helft van het laadvermogen heb en er plaats genoeg is heb ik daar geen enkele moeite mee.
Je kan niet verwachten dat iedereen die mechanismes kent.
De laadplek is open, dus je kan daar laden.
En als jij daar niet blij mee bent, dan kan jij je verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:09:
[...]

Je kan niet verwachten dat iedereen die mechanismes kent.
Dat is in het genoemde verhaal toch uitgelegd, dus is het bekend.
Ik zou zeggen, bedankt voor de tip, weer wat geleerd en pak een andere lader.

[ Voor 13% gewijzigd door PeterZ(on) op 03-09-2024 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:12:
[...]

Dat is in het genoemde verhaal toch uitgelegd, dus is het bekend.
Ik zou zeggen, bedankt voor de tip, weer wat geleerd en pak een andere lader.
Ja, jij doet dat misschien, maar sommige mensen willen dat niet horen, en dan ga ik daar niet mee in conflict.
Je kan dat toch niet 'winnen'.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Ebbao
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 09:03
"Iemand luistert niet naar mij en het gaat niet op de manier zoals ik het wil dus ga ik de boel voor de ander saboteren". Chapeau.

Deze fatsoenskloof gaan wij hier niet beslechten dus ik stel voor om het hierbij te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:17:
[...]

Ja, jij doet dat misschien, maar sommige mensen willen dat niet horen, en dan ga ik daar niet mee in conflict.
Je kan dat toch niet 'winnen'.
Ik heb altijd geleerd, wie niet horen wil moet maar voelen. :) En ik win er het volle laadvermogen mee. Maar voor mij met de Ioniq speelt dat allemaal toch niet, want de helft van het vermogen van alle HPC's is sneller dan de Ioniq aan kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:52
Aldusso schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:58:
[...]

Mis je geen laadstop tussen Nassereith en Affi ? Dat is bijna 300km
Je hebt helemaal gelijk, zaten nog 2 stops en ritten (64 en 46km) tussen.
De rit Gardameer en Oostenrijk waren ongeveer de langste die ik heb gedaan zonder laden en dat gaat ruimschoots goed.

Heb even alles aangepast en nieuw schema in de post verwerkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:22:
[...]

Ik heb altijd geleerd, wie niet horen wil moet maar voelen. :) En ik win er het volle laadvermogen mee. Maar voor mij met de Ioniq speelt dat allemaal toch niet, want de helft van het vermogen van alle HPC's is sneller dan de Ioniq aan kan.
Dus... je stelt je voor dat je er "effe hard in gaat" terwijl het voor jouw auto niet uit maakt, en het dus in de praktijk toch niet zou doen.

Ik denk daar iets van...

(trouwens... hoe wil je iemand dat laten voelen... zonder geweld te gebruiken?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:06:
[...]

Dus... je stelt je voor dat je er "effe hard in gaat" terwijl het voor jouw auto niet uit maakt, en het dus in de praktijk toch niet zou doen.

Ik denk daar iets van...

(trouwens... hoe wil je iemand dat laten voelen... zonder geweld te gebruiken?)
Kennelijk is die uitdrukking jou niet bekend, je kan ook zeggen actie reactie of wie kaatst kan de bal verwachten. Overigens was mijn eerste reactie als, dat als ik met een snel ladende EV dat zou meemaken dat ook een optie zou zijn. En onnodig te zeggen natuurlijk ook alleen als ik de betreffende persoon zelf had gesproken. Maar het begint nu wel erg off topic te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Banix
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-09 17:07
True schreef op maandag 2 september 2024 @ 23:27:
[...]

Je verbruik zegt weinig zonder een gemiddelde snelheid.
Het was gemiddeld rond de 100 km per uur denk ik. Weinig file gehad en overal tussen de 90 en 110 gereden

You want weapons? We're in a library. Books are the best weapon in the world. This room's the greatest arsenal we could have. Arm yourself!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
HansAuutB schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 18:27:
[...]

Freshmile is nu aantrekkelijk bij Fastned.
Voor Ionity moet je een Mobilize Intense maandabo nemen. Goedkoper dan Passport Power en in Frankrijk zelfs 0,29/kWh.
Even hier op terugkomend: ik heb mijn Freshmile pas bij 2 verschillende Fastned stations geprobeerd en bij beide werd de pas helaas niet geaccepteerd. Wel bij bv een Total Energies, dus de pas werkt nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
BrightSun schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:57:
Ik heb even gezocht op het onderwerp maar kreeg geen relevante resultaten.

Wij overwegen de aanschaf van een daktent voor onze Volvo EX40. Zijn er ervaringen met het reizen met een daktent op een elektrische auto?
Zijn die er ?
Je bedoelt zo'n tent op het dak waar je dan met 1 of 2 personen kunt gaan liggen ?
Denk dat het draaggewicht van de gemiddelde auto (Landrover waarop ze meestal zitten is geen gemiddelde auto) dat gewicht niet aankan....

edit:
Dakbelasting EX40, 75 kg....
https://www.autoweek.nl/a...%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

[ Voor 12% gewijzigd door ZeRoC00L op 03-09-2024 21:33 ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
ZeRoC00L schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:31:
[...]

Zijn die er ?
Je bedoelt zo'n tent op het dak waar je dan met 1 of 2 personen kunt gaan liggen ?
Denk dat het draaggewicht van de gemiddelde auto (Landrover waarop ze meestal zitten is geen gemiddelde auto) dat gewicht niet aankan....

edit:
Die genoemde gewichten zijn voor tijdens het rijden, bij stilstand is dat al gauw 300kg en dus genoeg voor een daktent met 2 personen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:21
BrightSun schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:57:
Ik heb even gezocht op het onderwerp maar kreeg geen relevante resultaten.

Wij overwegen de aanschaf van een daktent voor onze Volvo EX40. Zijn er ervaringen met het reizen met een daktent op een elektrische auto?
Geen persoonlijke ervaring, maar kwam er in de Ardeche wel 1 tegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l54obYbGvEAVOEAuFSia7Rdp2kc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ilfr285wm8xcQRWosFG00l0a.jpg?f=user_large

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrightSun
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-07 15:39
ZeRoC00L schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:31:
[...]

Zijn die er ?

edit:
Dat gewicht geldt alleen wanneer de auto in beweging is. Een drie/vierpersoons tent van Thule weegt 68 kilo. Als je dragers hebt die maximaal 7 kg wegen gaat dat dus prima. Er zijn nog lichtere tenten.

Ik las dat ergens (weet helaas de bron niet meer) dat wanneer een auto ondersteboven terecht komt dat deze ook zijn eigen gewicht moeten kunnen dragen, dus die kilo's van een stel slapende mensen zal het probleem niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:06

avotar

P0werd by Black Coffee

Ophidian schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 22:16:
[...]

Geen persoonlijke ervaring, maar kwam er in de Ardeche wel 1 tegen:

[Afbeelding]
Ik vraag me oprecht af hoe comfortabel ze zijn, maar goed, dat gaat wat ver voor hier.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Banix
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-09 17:07
PeterZ(on) schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:22:
[...]

Dan nog blijf je van andermans spullen af. Ja het is vervelend, ja het is zelfs licht aso, maar een laadsessie beeindigen is wel next level tokkie imho.

You want weapons? We're in a library. Books are the best weapon in the world. This room's the greatest arsenal we could have. Arm yourself!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Banix schreef op woensdag 4 september 2024 @ 10:24:
[...]

Dan nog blijf je van andermans spullen af. Ja het is vervelend, ja het is zelfs licht aso, maar een laadsessie beeindigen is wel next level tokkie imho.
Sorry hoor, maar ik zit niet aan andermans spullen en de lader is gewoon publiek.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dan nog is andermans laadsessie afbreken not done. Dat de lader publiek is heeft daar helemaal niks mee te maken.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Maasluip schreef op woensdag 4 september 2024 @ 10:38:
Dan nog is andermans laadsessie afbreken not done.
Helemaal mee eens, net als na uitleg toch bewust het laadvermogen van iemands sessie halveren "not done" is. Voor mij allemaal niet van toepassing met mijn Ioniq, maar ik veroordeel het zeker niet als iemand zo zou handelen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-09 22:13
PeterZ(on) schreef op woensdag 4 september 2024 @ 10:48:
[...]

Helemaal mee eens, net als na uitleg toch bewust het laadvermogen van iemands sessie halveren "not done" is. Voor mij allemaal niet van toepassing met mijn Ioniq, maar ik veroordeel het zeker niet als iemand zo zou handelen.
Laat ons toch maar concluderen dat iemand zijn laadsessie onderbreken ongewenst en agressief gedrag is, ongeacht de reden. Laat ons dat vooral niet aanmoedigen, noch goedpraten.

Het is ook OT.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:10
PeterZ(on) schreef op woensdag 4 september 2024 @ 10:48:
[...]

Heb je er wel eens aan gedacht dat het ook zo kan zijn dat die vrouw jouw uitleg simpelweg niet gelooft en denkt dat je haar in de zeik wil nemen? Zij haar auto verplaatsen en jij een hoop lol kan ze ook nog denken.
Sterker nog, denk dat er heel wat EV rijders zijn die geen flauw idee hebben dat het op deze manier werkt en gewoon inprikken op een willekeurige vrije plek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codegro
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 12:21
Of dat die vrouw haar auto niet wil verzetten omdat ze hem misschien wel leuk vind en op een date uit is? ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
codegro schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:24:
Of dat die vrouw haar auto niet wil verzetten omdat ze hem misschien wel leuk vind en op een date uit is? ;-)
Zonder te overdrijven... ik lig wel erg goed in de markt bij vrouwen :+

Nee, alle gekheid op een stokje, ik was heel vriendelijk. Bracht het ook heel spontaan aan van "hey, mag ik je juist een tip geven?" en zij reageerde gewoon erg uit de hoogte en trutterig.

De realiteit is gewoon dat er heel wat aso's zijn die vinden dat hun vrijheid groter is dan die van een ander. Hier ook op dit forum waar men foto's post waarop hun eigen nrplaat geblurred is maar die van andere gewoon tentoongesteld wordt voor iedereen die het wil zien. Op zich ook not done, maarja. Ik heb nog geen laadfile aan een station meegemaakt, maar ik kan me wel inbeelden dat het daar ook wel eens misloopt als er 1 aso tussenloopt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
Lt.Mitchell schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:40:
[...]

De realiteit is gewoon dat er heel wat aso's zijn die vinden dat hun vrijheid groter is dan die van een ander. Hier ook op dit forum waar men foto's post waarop hun eigen nrplaat geblurred is maar die van andere gewoon tentoongesteld wordt voor iedereen die het wil zien. Op zich ook not done, maarja. Ik heb nog geen laadfile aan een station meegemaakt, maar ik kan me wel inbeelden dat het daar ook wel eens misloopt als er 1 aso tussenloopt.
De foto is weg, en ik vind je nogal ver gaan me daarvoor als aso te omschrijven.
Tussen mijn nummerplaat en mijn account is er een verband. De rest is 100% toeval, en doordat er geen locatie of tijdstip bij staat kan je daar niks uit af leiden.

Er worden toch dagelijks foto's van auto's gepost op allerlei fora en websites.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:06

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Gaan we weer terug on-topic ipv allerlei regels te verzinnen die er niet zijn en het eindeloos babbelen over wat er wel of niet OK is aan het verwijderen van andermans stekker / laadetiquette / etc.? Dank u!

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabre77
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 10:32
Knip

[ Voor 96% gewijzigd door Notna op 04-09-2024 15:15 . Reden: Zie boven ]

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-09 18:46
Gr4mpyC3t schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 15:58:
[...]

Ja, valt mij ook op. Een aantal staan er gewoon niet tussen en weet toch echt zeker dat ik er geladen heb…
Ik heb al eens gehad dat laadsessies in Engeland met Shell Recharge pas 2-3 maanden later werden gefactureerd.

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12:55
jdbiggelaa schreef op donderdag 5 september 2024 @ 07:39:
[...]

Ik heb al eens gehad dat laadsessies in Engeland met Shell Recharge pas 2-3 maanden later werden gefactureerd.
Ah, goede info! En in die periode kwamen laadsessies in NL wel erbij te staan?

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• El Pollo Diablo
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 13-08 22:45

El Pollo Diablo

3-wieler

Even heen en weer geweest naar Hamburg. Vertrokken met 100% SoC. Na 330km tijd voor de eerste laadstop, bij Rastplatz Dammer Berge langs de A1. Ik stop hier vaker, maar dit is de eerste keer dat ik meemaakte dat alle laders bezet waren. Ook de 50kW lader was bezet.
Ik nam de laatste vrije plaats in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bvw6B8VSOr9Yqj5UCcXYLSJKmYc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m2aQazHgVi0M2cfHDVBXW3H5.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna doorgereden naar mijn Hotel in Bremen. Helaas geen lader in de omgeving, dus de volgende ochtend zonder bijladen doorgereden naar Hamburg. Gearriveerd met 26% SoC. Bij vertrek eerst geladen bij een 300kW lader in de stad op een parkeerplaats (St. Pauli). Geladen tot 94%
De terugrit weer aangevangen, en na zo'n 300km geladen bij Fastned de Lutte. Geladen naar 80% en daarmee kon ik de resterende 254km naar huis afleggen. Thuis gearriveerd met 14% SoC.

Het is allemaal niet bijzonder meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-09 19:50
El Pollo Diablo schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:20:
Gearriveerd met 26% SoC. Bij vertrek eerst geladen bij een 300kW lader in de stad op een parkeerplaats (St. Pauli). Geladen tot 24%
De terugrit weer aangevangen, en na zo'n 300km geladen bij Fastned de Lutte.
Typefoutje?
Of een hele zuinige auto :+
Of een hele grote accu?

[ Voor 22% gewijzigd door pmiddeld op 05-09-2024 15:31 ]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El Pollo Diablo
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 13-08 22:45

El Pollo Diablo

3-wieler

pmiddeld schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:29:
[...]

Typefoutje?
Of een hele zuinige auto :+
Of een hele grote accu?
Even de stad van stroom voorzien ;)

Typefoutje dus, moest 94% zijn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:27

Freak187

geen

Mijn ervaring met een lange rit in Europa.

Deze zomer met onze Niro EV (MY 2023) volgepakt richting Luxemburg en de Elzas (Straatsburg en omgeving).

Mijn partner en ik houden allebei niet van extreem lange ritten en ook niet van extreem lang doorrijden.

Dus op de heenweg gestopt bij Nederweert en daar aan de Fastned Autocharge gehangen. Stond naast een hybride BMW die niet begreep waarom een CCS stekker niet in een Type 2 receptacle paste. :F

Daarna doorgereden tot voorbij Luik om te laden bij Tesla SUC in Verviers. Die SUC staat op het terrein van een hotel, dus je moet een slagboom door. Maar gelukkig mag je er gratis uit als je een bonnetje bij de receptie haalt. 8 stalls en totaal niet druk.

In theorie had ik Luxemburg wel gehaald zonder te laden bij Verviers, maar ik wilde met een bepaalde SOC aankomen, omdat Luxemburg buiten de grotere steden geen HPC stations heeft. Wel heeft bijna ieder dorp een aantal 22 kW AC laders, dus dat is echt prima geregeld.

Na een paar dagen wilden we door naar de Elzas en wilde ik de auto nog even ‘volgooien’ bij een Tesla SUC in Luxemburg stad. Die Tesla SUC zit in een nagelnieuw winkelcentrum in de parkeergarage op -3. Daar aangesloten en even winkelen. Maar na 15 minuten kreeg ik de melding dat de auto was gestopt met laden… Op afstand het laden weer op gang gekregen, maar na 5 minuten wederom gestopt. Geen idee of het aan de auto of lader lag. Maar dat was niet zo’n succes. Voor de rest heb ik nooit problemen met Tesla SUC.

Daarna op weg naar de Elzas. Via Metz en dan de A4 richting Straatsburg. Ieder tankstation op die weg heeft ook DC fastchargers. Je hoeft je echt geen enkele zorgen te maken. Iedere 20 kilometer is er wel een aanbieder.
Ook lokaal in Frankrijk staan overal 22 kW AC laders. Ik ging een keer bij een supermarkt laden, maar dat had ik beter niet kunnen doen. Het tarief per kWh was 10 cent, maar de aansluitkosten 5 euro :+. Daar ben ik lekker ingetrapt.

Toen terug naar NL. Vanuit de Elzas doorgereden naar Luxemburg, Aire de Berchem. Stonden weer veel auto’s te wachten voor goedkope brandstof. Maar er was genoeg plek bij de Chargey laders. 8 stuks, variërend 350 - 450 kW. Na een lunch weer genoeg bijgeladen.

Ik had dit jaar een abonnement genomen op ChargingTime. Dat is opzich wel een fijne app, maar ik mis de kosten van laadstations. Die zijn niet zichtbaar in de app. De betaalde versie laat je wel weten hoeveel stalls er bezet zijn en welke voorzieningen er zijn, maar geen laadkosten. Eigenlijk zijn ABRP en ChargingTime bijna hetzelfde, met als verschil dat ChargingTime een goed overzicht geeft van alle stations onderweg terwijl ABRP alleen de stations laat zien waarvan de app vind dat je die moet gebruiken voor je route. Die apps zouden samen moeten gaan en dan zou het goed zijn.

Samenvatting: onderweg absoluut geen zorgen over hoe en waar te laden. En zelfs lokaal in de meest afgelegen dorpjes in de Elzas staan AC laders.
Alleen de kosten van (met name) de AC laders zijn, op zijn zachtst gezegd, onoverzichtelijk. Per laadpas ook weer verschillende tarieven. Maar dan moet je weer in die apps gaan duiken. Ik heb zelf de Kia Charge pas en de Shell recharge pas. Kia is altijd duurder, dus die ligt stof te happen. Maar met betrekking tot kosten bij AC laders is er nog wel een wereld te winnen.

[ Voor 5% gewijzigd door Freak187 op 06-09-2024 10:07 ]

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Freak187 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:01:

Daarna doorgereden tot voorbij Luik om te laden bij Tesla SUC in Verviers. Die SUC staat op het terrein van een hotel, dus je moet een slagboom door. Maar gelukkig mag je er gratis uit als je een bonnetje bij de receptie haalt. 8 stalls en totaal niet druk.
Ik heb het niet zo op laders achter een hek, zeker niet als je een uitrijticket binnen moet halen.
Gelukkig is Ionity in Verviers vlak bij de afrit een paar dagen geleden gestart met de bouw van een nieuwe laad locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:14
Freak187 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:01:
Mijn ervaring met een lange rit in Europa.

Deze zomer met onze Niro EV (MY 2023) volgepakt richting Luxemburg en de Elzas (Straatsburg en omgeving).

Mijn partner en ik houden allebei niet van extreem lange ritten en ook niet van extreem lang doorrijden.

Dus op de heenweg gestopt bij Nederweert en daar aan de Fastned Autocharge gehangen. Stond naast een hybride BMW die niet begreep waarom een CCS stekker niet in een Type 2 receptacle paste. :F

In theorie had ik Luxemburg wel gehaald zonder te laden bij Verviers, maar ik wilde met een bepaalde SOC aankomen, omdat Luxemburg buiten de grotere steden geen HPC stations heeft. Wel heeft bijna ieder dorp een aantal 22 kW AC laders, dus dat is echt prima geregeld.

Na een paar dagen wilden we door naar de Elzas en wilde ik de auto nog even ‘volgooien’ bij een Tesla SUC in Luxemburg stad. Die Tesla SUC zit in een nagelnieuw winkelcentrum in de parkeergarage op -3. Daar aangesloten en even winkelen. Maar na 15 minuten kreeg ik de melding dat de auto was gestopt met laden… Op afstand het laden weer op gang gekregen, maar na 5 minuten wederom gestopt. Geen idee of het aan de auto of lader lag. Maar dat was niet zo’n succes. Voor de rest heb ik nooit problemen met Tesla SUC.

Daarna op weg naar de Elzas. Via Metz en dan de A4 richting Straatsburg. Ieder tankstation op die weg heeft ook DC fastchargers. Je hoeft je echt geen enkele zorgen te maken. Iedere 20 kilometer is er wel een aanbieder.
Ook lokaal in Frankrijk staan overal 22 kW AC laders. Ik ging een keer bij een supermarkt laden, maar dat had ik beter niet kunnen doen. Het tarief per kWh was 10 cent, maar de aansluitkosten 5 euro :+. Daar ben ik lekker ingetrapt.

Toen terug naar NL. Vanuit de Elzas doorgereden naar Luxemburg, Aire de Berchem. Stonden weer veel auto’s te wachten voor goedkope brandstof. Maar er was genoeg plek bij de Chargey laders. 8 stuks, variërend 350 - 450 kW. Na een lunch weer genoeg bijgeladen.

Ik had dit jaar een abonnement genomen op ChargingTime. Dat is opzich wel een fijne app, maar ik mis de kosten van laadstations. Die zijn niet zichtbaar in de app. De betaalde versie laat je wel weten hoeveel stalls er bezet zijn en welke voorzieningen er zijn, maar geen laadkosten. Eigenlijk zijn ABRP en ChargingTime bijna hetzelfde, met als verschil dat ChargingTime een goed overzicht geeft van alle stations onderweg terwijl ABRP alleen de stations laat zien waarvan de app vind dat je die moet gebruiken voor je route. Die apps zouden samen moeten gaan en dan zou het goed zijn.

Samenvatting: onderweg absoluut geen zorgen over hoe en waar te laden. En zelfs lokaal in de meest afgelegen dorpjes in de Elzas staan AC laders.
Alleen de kosten van (met name) de AC laders zijn, op zijn zachtst gezegd, onoverzichtelijk. Per laadpas ook weer verschillende tarieven. Maar dan moet je weer in die apps gaan duiken. Ik heb zelf de Kia Charge pas en de Shell recharge pas. Kia is altijd duurder, dus die ligt stof te happen. Maar met betrekking tot kosten bij AC laders is er nog wel een wereld te winnen.
Die Tesla lader in Luxemburg stad is hier volgens mij al eens voorbijgekomen alszijnde onbetrouwbaar. In ABRP heb ik deze op geblokkeerd gezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:08
Zapato schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:18:
[...]

Die Tesla lader in Luxemburg stad is hier volgens mij al eens voorbijgekomen alszijnde onbetrouwbaar. In ABRP heb ik deze op geblokkeerd gezet.
Was niets mis mee toen wij er waren, en op warme dagen heerlijk om ondergronds te staan.
Alleen op zondagen is het winkelcentrum dicht en dan is er helemaal niets behalve een hele grote, heel lege parkeergarage, ook geen toilet.
Buiten openingsuren van het winkelcentrum zou ik deze locatie vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
ASW1 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:30:
[...]

Was niets mis mee toen wij er waren, en op warme dagen heerlijk om ondergronds te staan.
Alleen op zondagen is het winkelcentrum dicht en dan is er helemaal niets behalve een hele grote, heel lege parkeergarage, ook geen toilet.
Buiten openingsuren van het winkelcentrum zou ik deze locatie vermijden.
Werkt de Tesla app daar? Ik heb geen Tesla dus moet het met de app doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Zapato schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:49:
[...]

Werkt de Tesla app daar? Ik heb geen Tesla dus moet het met de app doen.
Ja waarom zou die niet werken, vanwege internetbereik bedoel je? Is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
ASW1 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:53:
[...]

Ja waarom zou die niet werken, vanwege internetbereik bedoel je? Is geen probleem.
Bedankt . Ik hoor vaak over problemen in parkeergarages met bereik waardoor app niet werkt. Ik vermijd ze daarom liever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-09 11:18
ASW1 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:53:
[...]

Ik heb dit met de bonnet app wel gehad in januari dit jaar. 5 keer proberen te starten en elke keer een error, uiteindelijk via de telefoon (helpdesk) kunnen starten en dit werd een gratis sessie, dus mazzel. Maar wel 5 keer 40 euro afgeschreven als reservering. Uiteindelijk bleek dus dat mijn telefoon daar slecht bereik had. Daarom heb ik nu ook wat laadpasjes mee, zodat ik altijd kan starten.
Alleen heb ik nu in frankrijk weer meegemaakt dat ik niet kon stoppen bij Ionity. Scherm deed het niet, sta je dan… Kon ook niet 123 vinden hoe ik mijn Kona kon afkoppelen. Dus wederom helpdesk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:20
Krilo_89 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:16:
[...]

Ik heb dit met de bonnet app wel gehad in januari dit jaar. 5 keer proberen te starten en elke keer een error, uiteindelijk via de telefoon (helpdesk) kunnen starten en dit werd een gratis sessie, dus mazzel. Maar wel 5 keer 40 euro afgeschreven als reservering. Uiteindelijk bleek dus dat mijn telefoon daar slecht bereik had. Daarom heb ik nu ook wat laadpasjes mee, zodat ik altijd kan starten.
Alleen heb ik nu in frankrijk weer meegemaakt dat ik niet kon stoppen bij Ionity. Scherm deed het niet, sta je dan… Kon ook niet 123 vinden hoe ik mijn Kona kon afkoppelen. Dus wederom helpdesk.
Ionity kun je toch stoppen via de app?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Krilo_89 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:16:
[...]

Ah ja, been there, done that.
Gouden tip die ik kreeg was om in de auto het max.percentage voor DC laden omlaag te zetten.
Dan zit je auto 'vol' en wordt de laadsessie beëindigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
HansAuutB schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:23:
[...]

Niet als je de sessie met een pasje gestart hebt natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
ASW1 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:31:
[...]

Niet als je de sessie met een pasje gestart hebt natuurlijk.
En in de auto kan je de laadsessie niet stoppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-09 11:18
Tommie12 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:33:
[...]

En in de auto kan je de laadsessie niet stoppen?
[...]

Met een pasje gestart, dus dat is een nadeel van de pasjes vs de apps. Apps heb je dus weer internet nodig.
Stoppen vanuit de auto is me niet gelukt, kon het niet vinden.

Percentage laden omlaag zetten is een handige hack, ga ik onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

Ionity heeft geen laadpas, je gebruikt dus altijd een pas van een andere aanbieder. Zou niet best zijn als je een met een laadpas gestarte sessie met de app kan stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myquandro
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-09 13:32
Ik heb afgelopen zaterdag mijn Volvo EX30 in ontvangst genomen en ga er ook al vrijwel meteen mee op vakantie. En nu zit ik met de vraag of ik bij het plannen van routes in het buitenland bepaalde snellaadstations beter kan vermijden of gaat dat allemaal wel goed. Ik kom soms bekende aanbieders tegen zoals Fastned, Ionity, Shell Recharge, Tesla Superchargers, Allego en TotalEnergies. Maar ook wel onbekende merken zoals Chargy (in Luxemburg), Engie Vianeo, e-Vadea, Powerdot, eborn en Electra. Is het allemaal betrouwbaar of kan ik beter niet plannen op bepaalde aanbieders. Het laatste wat ik wil is dat ik met 10% lading ergens aankom in de verwachting te kunnen snelladen om dan te merken dat ik toch 30 tot 50km door moet rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rvzoggie
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 10:24
Myquandro schreef op zondag 8 september 2024 @ 20:36:
Ik heb afgelopen zaterdag mijn Volvo EX30 in ontvangst genomen en ga er ook al vrijwel meteen mee op vakantie. En nu zit ik met de vraag of ik bij het plannen van routes in het buitenland bepaalde snellaadstations beter kan vermijden of gaat dat allemaal wel goed. Ik kom soms bekende aanbieders tegen zoals Fastned, Ionity, Shell Recharge, Tesla Superchargers, Allego en TotalEnergies. Maar ook wel onbekende merken zoals Chargy (in Luxemburg), Engie Vianeo, e-Vadea, Powerdot, eborn en Electra. Is het allemaal betrouwbaar of kan ik beter niet plannen op bepaalde aanbieders. Het laatste wat ik wil is dat ik met 10% lading ergens aankom in de verwachting te kunnen snelladen om dan te merken dat ik toch 30 tot 50km door moet rijden.
Goede vraag! Ik ben in juni voor t eerst met de EV weg geweest en had dezelfde vraag. Na mijn eerste keer rijden zet ik de navigatie gewoon aan, en bij 20% acculading kijk ik op de kaart pas waar ik ga laden. Dan heb je genoeg keuze👍 ik heb zelf een polestar 2 met google automotive software via google maps. Werkt hartstikke goed. Volgens mij heb jij dat ook in de ex30.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myquandro
Ja, ik heb ook Android Automotive in de EX30 en lijkt goed te werken met het aanmaken van routes en het plannen van laadstops. Maar ik heb de auto nog maar 80km gereden en nog niet geladen. Dus alles is nog nieuw en daarmee heb ik nog een hoop onbeantwoorde vragen die zich in de komende weken in de praktijk gaan beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:14
Specifeer 'buitenland'.
Ik zie alleen Luxemburg. Waar ga je nog meer heen? En wat voor vakantie is het? Elke dag een ander land?
Knal iig die landen in de zoekfunctie hier en je vindt al zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myquandro
Buitenland is Belgie, Luxemburg, Frankrijk in elk geval. En het punt is juist dat als ik hier zoek naar Frankrijk dan krijg ik zoveel verschillende ervaringen dat ik er bijna niet doorheen kom en ook veel ervaringen vind van jaren geleden van een periode dat het in Frankrijk minder goed geregeld was doordat er veel minder snelladers waren langs de snelwegen.

En als ik ga Googlen op problemen met aanbieder x, dan vind je altijd wel slechte ervaringen, maar ik kom er niet goed achter of dat toevallig is, of een structureler probleem met een bepaalde aanbieder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-09 22:13
Myquandro schreef op zondag 8 september 2024 @ 22:49:
Buitenland is Belgie, Luxemburg, Frankrijk in elk geval. En het punt is juist dat als ik hier zoek naar Frankrijk dan krijg ik zoveel verschillende ervaringen dat ik er bijna niet doorheen kom en ook veel ervaringen vind van jaren geleden van een periode dat het in Frankrijk minder goed geregeld was doordat er veel minder snelladers waren langs de snelwegen.

En als ik ga Googlen op problemen met aanbieder x, dan vind je altijd wel slechte ervaringen, maar ik kom er niet goed achter of dat toevallig is, of een structureler probleem met een bepaalde aanbieder.
Gewoon rijden, vanaf 20% kijken waar je kan laden. Blijf bij de bekende laadaanbieders, en het kan niet fout gaan. Qua tarieven zorgen dat je een goede deal hebt bij één of meerdere bekende aanbieders. Ionity met maandabonnement is bvb erg interessant in Frankrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB

Als je nog tijd hebt zou ik iig de Freshmile pas en de Mobilize pas (via MyRenault) aanvragen.
Met maandabo Mobilize Intense zit je bij Ionity op de 1e rang (Frankrijk 0,29).
Ik ben naar midden Italië geweest en heb slechts met deze passen geladen (en terplekke AC met de Wroom app).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12

Je laadstress is weg na de tweede laadstop.
Zet ook de Tesla app op je telefoon, daar kan je ook goedkoop laden en de palen zijn betrouwbaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
We zijn voor de landen rondom Nederland ondertussen in een situatie terecht gekomen waarbij laadstress onderweg eigenlijk geen issue meer is. Althans: langs de snelwegen. Ga op zoek naar een laadpaal als je nog 100 km kunt rijden (dat is ook wat je deed met je plofauto). Je zult er altijd één vinden en zelfs als die bezet/stuk is, dan is de volgende ook nog een optie. Je hoeft niet meer vooruit te plannen.
Buiten de snelwegen zul je wat meer moeten opletten/plannen, maar afhankelijk van je karakter (en dat van je reisgenoten) is dat ook prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:56
Ik zat eens te kijken op de website van Freshmile, maar als ik zon pas wil bestellen, dan krijg ik alleen een wit vlak te zien?

En heb je met Freshmile ook voordelen bij Ionity? (volgend jaar willen we met onze e-Niro naar Italie rondreizen.

https://charge.freshmile....ndise/FRESHMILE-RFID-CARD

[ Voor 22% gewijzigd door Possible op 09-09-2024 08:05 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rvzoggie
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 10:24

Tommie12 schreef op maandag 9 september 2024 @ 07:47:
[...]

Je laadstress is weg na de tweede laadstop.
Zet ook de Tesla app op je telefoon, daar kan je ook goedkoop laden en de palen zijn betrouwbaar.
Laat even weten hoe dan ook de reis is verlopen! Snap dat je nu nog stress hebt, maar idd.... als je eenmaal onderweg bent is je laadstress al snel weg. Sterker nog, Mijn polestar 2 is wat pessimistischer van te voren dan nodig dus mijn SoC bij aankomst is vaak hoger dan voorspeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
Possible schreef op maandag 9 september 2024 @ 08:04:
Ik zat eens te kijken op de website van Freshmile, maar als ik zon pas wil bestellen, dan krijg ik alleen een wit vlak te zien?

En heb je met Freshmile ook voordelen bij Ionity? (volgend jaar willen we met onze e-Niro naar Italie rondreizen.

Volgens mij hadden ze een storing vanochtend. Ik kreeg net de melding dat het is opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB

Ik heb de pas vanuit de Freshmile-app besteld (meen ik).
Freshmile/Ionity is geen goede combi.
Voor Ionity adviseer ik de Mobilize pas (via MyRenault, maar je hoeft geen Renault te hebben) met Intense maand-abo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-09 22:19
Wij rijden ook een EX30 en zijn deze zomer 2x naar Frankrijk gereden. De eerste keer heb ik vooraf een route gemaakt en handmatig laders gezocht. Ook omdat wij nog maar net electrisch rijden dus allemaal nieuw. Uiteindelijk geen handige route en 2u meer reistijd. ( mijn eigen fout trouwens )

De tweede keer gewoon vertrouwd op de ingebouwde navigatie en dat ging helemaal prima :+

We waren eerste keer naar de Ardennen en 2e keer Normandie. niet gek ver maar wel aantal keer geladen.

[ Voor 4% gewijzigd door Mavi86 op 09-09-2024 12:34 ]

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
HansAuutB schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:23:
[...]

Ik heb de pas vanuit de Freshmile-app besteld (meen ik).
Freshmile/Ionity is geen goede combi.
Voor Ionity adviseer ik de Mobilize pas (via MyRenault, maar je hoeft geen Renault te hebben) met Intense maand-abo.
Thanks. Freshmile is wel weer goed icm Fastned toch ?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
Possible schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:19:
[...]

Thanks. Freshmile is wel weer goed icm Fastned toch ?
Op dit moment wel.
Voor vertrek even controleren in de Freshmile app.
Ook nu bij Shell in Oostenrijk (0,25 per saldo img) en Free-To-X in Italië.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Laatst online: 07:41
Nevermind, zwaar weekend of zo, ik reageerde op een post uit 2022. |:(

[ Voor 93% gewijzigd door DeGroteMuis op 09-09-2024 15:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeterZ(on)
PeterZ(on) schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:27:
Weet iemand hoe het staat met de aanleg van Ionity in Baraque de Fraiture? Benieuwd of ik er komende vakantie gebruik van kan maken. :)
Gisteren tijdens mijn rit naar mijn verblijf in Duitsland/Luxemburg eens gekeken hoe het staat met de nieuwe Ionity in Barak Friture. Het schiet aardig op maar ze zijn nog druk bezig, eerder een kwestie van weken dan van dagen denk ik. Mits de stroomvoorziening ook is geregeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pimBMcZsUhrz08LUDyNlsWOTwKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7QK81X8Ak5E2ZhmNyt1aRlE6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
HansAuutB schreef op maandag 9 september 2024 @ 00:25:
[...]

Als je nog tijd hebt zou ik iig de Freshmile pas en de Mobilize pas (via MyRenault) aanvragen.
Met maandabo Mobilize Intense zit je bij Ionity op de 1e rang (Frankrijk 0,29).
Ik ben naar midden Italië geweest en heb slechts met deze passen geladen (en terplekke AC met de Wroom app).
Wroom voor AC Italië (Enel X) is inmiddels (deels) achterhaald, want tarief is verhoogd van 0,44 naar 0,63.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
PeterZ(on) schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:18:
[...]

Gisteren tijdens mijn rit naar mijn verblijf in Duitsland/Luxemburg eens gekeken hoe het staat met de nieuwe Ionity in Barak Friture. Het schiet aardig op maar ze zijn nog druk bezig, eerder een kwestie van weken dan van dagen denk ik. Mits de stroomvoorziening ook is geregeld.
Mooi, het zal tijd worden. Na 2,5 week rijden door Frankrijk, België en Luxemburg was de Fastned lader bij ‘Barak-de-frituur’ de enige waar ik moest wachten op een vrije laadplek.
Wat mij betreft wordt het daar ook tijd voor een fatsoenlijk service blok voor EV rijders. Naar de WC en eten bij de lokale frituur is toch geen service?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
jdbiggelaa schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:00:
[...]

Mooi, het zal tijd worden. Na 2,5 week rijden door Frankrijk, België en Luxemburg was de Fastned lader bij ‘Barak-de-frituur’ de enige waar ik moest wachten op een vrije laadplek.
Wat mij betreft wordt het daar ook tijd voor een fatsoenlijk service blok voor EV rijders. Naar de WC en eten bij de lokale frituur is toch geen service?!
Een beetje meer respect voor het nationale gerecht van onze zuiderburen mag ook wel :+

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Oekiejoekie schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:09:
[...]

Een beetje meer respect voor het nationale gerecht van onze zuiderburen mag ook wel :+
Het is trouwens 'Baraque de Fraiture', en dat heeft niks met een frituur te maken.

Wikipedia: Baraque de Fraiture

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Oekiejoekie schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:09:
[...]

De realiteit: Nederlanders eten per hoofd van de bevolking méér patates frites dan de Belgen, In mijn jarenlange ervaring als Nederlander in België hebben onze zuiderburen een veel meer ontwikkelde eetcultuur. Ze zijn hoogstens achter met vegetarisch en veganistisch eten :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Tommie12 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:11:
[...]

Het is trouwens 'Baraque de Fraiture', en dat heeft niks met een frituur te maken.

Wikipedia: Baraque de Fraiture
Je mist hier de pointe :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

Ja idd, die frituur daar is geen onverdeeld genoegen om daar wat te nuttigen volgens de reviews. Zeker geen reclame voor de Belgisch frituur kunst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:54:
[...]

Ja idd, die frituur daar is geen onverdeeld genoegen om daar wat te nuttigen volgens de reviews. Zeker geen reclame voor de Belgisch frituur kunst.
Tja, daar komen toch alleen maar nederlandse toeristen. Belgen blijven daar weg. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
Tommie12 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 17:04:
[...]

Tja, daar komen toch alleen maar nederlandse toeristen. Belgen blijven daar weg. :+
Wel leuk die woordspeling barak-de-frituur, als kind las ik het ook zo, telkens we daar passeerden. Die frituur is er ook al zolang ik mij herinner, en het Frans van een Nederlander is al niet bijzonder, dus kan wel begrijpen dat men het ook zo leest.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
RigolleM schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 17:52:
[...]

Wel leuk die woordspeling barak-de-frituur, als kind las ik het ook zo, telkens we daar passeerden. Die frituur is er ook al zolang ik mij herinner, en het Frans van een Nederlander is al niet bijzonder, dus kan wel begrijpen dat men het ook zo leest.
Ik heb al menig nederlander gedepanneerd die een probleem had op vakantie en af hing van een behulpzame fransmand die geen enkels kan, maar ik kan de (glim)lach niet onderdrukken als ik hoor hoe nederlanders zelfs eenvoudige franse woorden proberen uit te spreken.

Als ik alleen al hoor hoe het woord "jus d'orange" verkracht wordt.... Dat verstaat geen enkele frans sprekende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
[...]

Bij Ionity is de laadinfra vaak top maar de voorzieningen soms niet 24/7 open of zelfs gewoon onbestaande. Lijkt alsof dat management daar zelf niet met EV's rijdt of toch alvast geen langere trips 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 17:04:
[...]

Nou daar zien ze mij toch ook niet. 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Lt.Mitchell schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 18:13:
[...]

Bij Ionity is de laadinfra vaak top maar de voorzieningen soms niet 24/7 open of zelfs gewoon onbestaande. Lijkt alsof dat management daar zelf niet met EV's rijdt of toch alvast geen langere trips 8)7
En wat denk je dan van Fastned laders zonder toilet, koffie of iets om te eten, zelfs binnen 2 km. En zo ken ik er minstens 5.
Peutie oost en west, Everberg noord en zuid, en de grensovergang op de A40 van Duitsland naar NL.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:38
De laadstop in Sechshelden langs de A45 (DE) had ook eten. Een pot bockworsten in een vending machine. Helaas de koffie machine was defect. Wel netjes het geld terug gestort gekregen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ewXQ7owh9spMYclmuGav6JuNDw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A9t6F7ZbwCTr3i0OEGv8jiog.jpg?f=fotoalbum_large

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Op lange trips zorg ik dat ik aan het eind van de dag in een leuk hotel met goede keuken zit, en voor de reisuren daar naartoe neem ik eten en drinken mee. Dan weet ik wat ik heb, kost weinig en hoef niet te zoeken of ergens op te wachten. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:45:
Op lange trips zorg ik dat ik aan het eind van de dag in een leuk hotel met goede keuken zit, en voor de reisuren daar naartoe neem ik eten en drinken mee. Dan weet ik wat ik heb, kost weinig en hoef niet te zoeken of ergens op te wachten. :)
Eten kan je mee nemen, een toilet voor dames is wat moeilijker….

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:49
[...]

Tommie12 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:24:
[...]

En wat denk je dan van Fastned laders zonder toilet, koffie of iets om te eten, zelfs binnen 2 km. En zo ken ik er minstens 5.
Peutie oost en west, Everberg noord en zuid, en de grensovergang op de A40 van Duitsland naar NL.
Omdat ze het vaak niet mogen. Fastned is al jaren aan het vechten om ook voorzieningen te mogen plaatsen.
Snelweg plaatsen met voorzieningen zijn vaak op basis van tenders die de tankstations allang hebben gewonnen.
Peutie Oost is bijvoorbeeld zonder tender, maar dat is een locatie waar je geen voorzieningen mag plaatsen. Dus Fastned kan kiezen: of laadpalen zodat EV-rijders kunnen laden, of helemaal niets.

Kijken we naar Duitsland. Fastned en Tesla hebben een rechtzaak aangespannen omdat alle snelweg tenders automatisch voor Die Autobahn zijn, en ze dus nergens iets mogen bouwen.
https://www.quotenet.nl/z...duitse-tankstationoorlog/
https://ecer.minbuza.nl/-...schland-et-tesla-germany-

Welkom in onze kapitalistische wereld, waarin bedrijven geen concurrentie willen omdat ze dan minder makkelijk winst maken en daar dan lekker veel geld in advocaten voor stopt :+

[ Voor 10% gewijzigd door Kodess op 11-09-2024 09:57 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:49
Tommie12 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 07:30:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rHJXzoR-t8UH0XCNcAz_1UqLbGw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sS1GyJq3agL068mQOJfY0bjG.webp?f=fotoalbum_large
Opvouwbaar :9

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
En het hokje er rond?

En waar blijf je met de inhoud...

Je weet wat ik bedoel, bij een snellaadpaal hoort een toilet, dat is mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Kodess schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:56:
[...]

[...]

Omdat ze het vaak niet mogen. Fastned is al jaren aan het vechten om ook voorzieningen te mogen plaatsen.
Snelweg plaatsen met voorzieningen zijn vaak op basis van tenders die de tankstations allang hebben gewonnen.
Peutie Oost is bijvoorbeeld zonder tender, maar dat is een locatie waar je geen voorzieningen mag plaatsen. Dus Fastned kan kiezen: of laadpalen zodat EV-rijders kunnen laden, of helemaal niets.

Kijken we naar Duitsland. Fastned en Tesla hebben een rechtzaak aangespannen omdat alle snelweg tenders automatisch voor Die Autobahn zijn, en ze dus nergens iets mogen bouwen.
https://www.quotenet.nl/z...duitse-tankstationoorlog/
https://ecer.minbuza.nl/-...schland-et-tesla-germany-

Welkom in onze kapitalistische wereld, waarin bedrijven geen concurrentie willen omdat ze dan minder makkelijk winst maken en daar dan lekker veel geld in advocaten voor stopt :+
Ja, ik heb van die zaak al gehoord. En dat leidt er toe dat veel Raststättes van "Tank+Rast" enkel een paar 50kW laders heeft. En toevallig liggen er een paar van die plaatsen op de route die ik regelmatig af leg in Duitsland.

Deze bv: https://www.electromaps.c...ser-mark-nord-brauckstrae

En blijkbaar zit die zaak nu zo hoog dat het nog wel wat kan duren voor die opgelost geraakt.

[ Voor 4% gewijzigd door Tommie12 op 11-09-2024 10:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jdbiggelaa
[...]

Bij Fastned is het geen haar beter met de voorzieningen. Afgelopen weekend kwam ik terug uit Frankrijk. Mijn plan was om te laden bij de grote nieuwe Fastned locatie op de Aire de la Maxe bij Metz. Helaas bestaan de voorzieningen daar uit een vervallen Eni pompstation met kapotte en smerige WC’s. Ik ben doorgereden naar de Ionity laadpalen bij Frouard. Een paar minuten van de autoweg af, maar wél bij een groot winkelcentrum met allerlei voorzieningen, inclusief een Flunch restaurant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
jdbiggelaa schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:38:
[...]

Bij Fastned is het geen haar beter met de voorzieningen. Afgelopen weekend kwam ik terug uit Frankrijk. Mijn plan was om te laden bij de grote nieuwe Fastned locatie op de Aire de la Maxe bij Metz. Helaas bestaan de voorzieningen daar uit een vervallen Eni pompstation met kapotte en smerige WC’s.
Dat is geen péage toch? In mijn ervaring zijn toiletten op de péage meestal wel in orde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
jdbiggelaa schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:38:
[...]
inclusief een Flunch restaurant.
Geef mij dan maar die frituur-de-barak... :+ Sorry barak-de-frituur.. hoe was het nu ook weer _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door RigolleM op 11-09-2024 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 12:12
...
En heb je met Freshmile ook voordelen bij Ionity? Volgend jaar willen we met onze e-Niro naar Italië rondreizen.
...
De Freshmile laadpas is vanwege het tijdstarief tegenwoordig volgens mij vooral nog interessant als je EV op hoge snelheid kan snelladen. Dus bv. de Kia EV6 of Hyundai Ioniq 5 of 6.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
Wesco schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:18:
[...]

De Freshmile laadpas is vanwege het tijdstarief tegenwoordig volgens mij vooral nog interessant als je EV op hoge snelheid kan snelladen. Dus bv. de Kia EV6 of Hyundai Ioniq 5 of 6.
Ja dat is minder interessant met een e-Niro :)

• jdbiggelaa
ASW1 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:06:
[...]

Dat is geen péage toch? In mijn ervaring zijn toiletten op de péage meestal wel in orde.
Klopt, maar Frankrijk telt meer kilometers autoweg zonder, dan mét péage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Wesco schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:18:
[...]

Ik heb afgelopen weken in Frankrijk de Freshmile pas juist veel gebruikt bij lokale 11 kW AC laders in de Provence. Voorbeeld: Chargemap en Shell Recharge steevast > €0,50 per kWh en met Freshmile €0,36 per kWh. Ook het tijdtarief dat je hier standaard betaalt, was bij Freshmile lager…Conclusie: laden van je EV blijft een doolhof…

[ Voor 6% gewijzigd door jdbiggelaa op 11-09-2024 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b17b
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01-11-2024
jdbiggelaa schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:03:
[...]

Ik heb afgelopen weken in Frankrijk de Freshmile pas juist veel gebruikt bij lokale 11 kW AC laders in de Provence. Voorbeeld: Chargemap en Shell Recharge steevast > €0,50 per kWh en met Freshmile €0,36 per kWh. Ook het tijdtarief dat je hier standaard betaalt, was bij Freshmile lager…Conclusie: laden van je EV blijft een doolhof…
Een doolhof blijft het zeker. Na een voorspoedige reis aanbeland in Portugal. Hier werkt geen van de pasjes die ik mee heb, chargemap, eneco en electromaps.

Laden gaat enkel via een Portugese app waar ik met mijn cc eerst een tegoed moet storten. En dan in de app de laadpaal en juiste aansluiting selecteren.

Als je het eenmaal doorhebt prima maar dit is typisch voor Portugal. Tesla ook niet open voor niet Tesla’s.

De reis ging wel snel en voorspoedig. Eerste dag zoevend door Frankrijk en overnacht in Bayonne ruim 1300km. Wat hier al vaker benoemd is is dat Frankrijk geen enkel probleem meer is. Mits je oo de autoroute rijdt natuurlijk. Meeste stations ook meerdere aansluitingen.

Portugal wist ik dat wat lastiger zou zijn. Meeste palen geven ook maximaal 50kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 19:52
Tommie12 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 07:30:
[...]

Tip voor de dames:
https://liberpee.com/?gad...KO4OK8-wL-zxoCmqwQAvD_BwE

Werkt erg goed (van horen zeggen) ;)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• HansAuutB
Verslag van reis naar Umbrië

TLDR
KIA EV6 77 kW rwd met caravan (1.500 kg)
Gereden circa 3.600 km
2 laadpassen: Mobilize Intense (maandabo) en Freshmile
1 laadapp: Wroom (specifiek voor AC Italië)
KIA-navi
Laadstress: geen
Wachttijden: geen
22x DC geladen waarvan 12x caravan aangekoppeld gebleven
Gemiddeld verbruik: 3,288 km/kWh
Gemiddelde kosten € 0,402/kWh of € 0,122/km

Heen- en terugreis
Omdat we met caravan reisden hadden we van tevoren, gezien de afstand, besloten de reis in 3 dagen te doen en dat gold ook voor de terugweg.
Vooraf de keus gemaakt om in Duitsland en Oostenrijk slechts te laden bij Ionity en Fastned, op de Brennerpas bij Shell en in Italië (voor DC) ook bij Free-to-X. Dit alles vanwege de prijzen die met de gebruikte passen mogelijk waren. De KIA-navi hierop dus laten filteren.
Bij elke Fastned konden we aangekoppeld blijven en bij Ionity 5 van de 11 keer.
Als we overigens moesten af-/aankoppelen was dat steeds snel gepiept en kon de caravan ook in de buurt van de lader staan.
KIA stelt laders op de route voor maar je hebt ook de mogelijkheid om alle (gefilterde) laders, met beschikbare palen, die nog komen eenvoudig op je scherm te krijgen waardoor we soms “stuurden” op de lader die we wilden.
De langste rit was op de heenweg de Brenner af 203 km. En de Brenner af leverde terug ook een behoorlijke afstand op van 182 km. Op de meer vlakke stukken hebben we zowel heen als terug een rit van 174 km kunnen bereiken, waarbij ik zoveel mogelijk probeerde om in de slipstream van een vrachtwagen te rijden.
Op de terugreis overnachtten we in de Dolomieten op 32% soc en ik durfde het uiteindelijk niet aan om zonder bij te laden naar de top van de Brenner te rijden, maar achteraf had dat waarschijnlijk net wel gekund.
Het gemiddelde gebruik op de heenweg was 2,892 km/kWh en terug iets beter met 3,14 km/kWh.
Voor de Italiaanse tol gebruikte ik de tolbadge van Fulli (Frankrijk) en voor Oostenrijk had ik vignetten en tol digitaal geregeld in de AS-Finag tolshop. Overal zonder problemen door kunnen rijden.

Verkeerscontrole
Op de heenreis vielen we in Duitsland in een verkeerscontrole gericht op vakantieverkeer.
Onderdeel van de controle was een weging van de combinatie en hierbij bleek de auto 50 kg te zwaar terwijl we reden met 3 personen in de auto en een bagageruimte die niet vol zat. Mogelijk was de kogeldruk van de caravan hier de boosdoener. De caravan zou 100 kg te zwaar zijn geweest. De politie vond dat alles binnen de tolerantie viel en we mochten dus doorrijden zonder bekeuring.
Dat laatste gold ook voor de snelheid want we rijden zonder 100 km sticker op de caravan en werden geselecteerd voor controle toen we ruim 90 km reden. Gelukkig had de agent ivm doorstroming van het verkeer wel begrip voor de snelheid en liet hij hier dus ook een boete achterwege. Maar voor de volgende vakantie met caravan ga ik wel de keuring voor de 100 km sticker regelen.

Terplekke
Naast de camping stond een AC 22 kW lader waar we met een specifieke app (Wroom) voor € 0,44/kWh op het Enel X netwerk konden laden.
Het verbruik zonder caravan lag op 5,603 km/kWh.

Totaal overzicht
Zie navolgend overzicht voor een totaalbeeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x2Eb7Vxe-AvHougqlrMpGnAjbCc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CMxvOkxe3aaKp0hb7gNBdBnh.jpg?f=fotoalbum_large

Door een actie van Freshmile bij Shell Oostenrijk konden we op de Brenner laden voor circa € 0,25/kWh.
Al met al niet ontevreden over het totale verbruik en de ermee gemoeide kosten.

Pagina: 1 ... 83 ... 131 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.