Verslag van reis naar Umbrië
TLDR
KIA EV6 77 kW rwd met caravan (1.500 kg)
Gereden circa 3.600 km
2 laadpassen: Mobilize Intense (maandabo) en Freshmile
1 laadapp: Wroom (specifiek voor AC Italië)
KIA-navi
Laadstress: geen
Wachttijden: geen
22x DC geladen waarvan 12x caravan aangekoppeld gebleven
Gemiddeld verbruik: 3,288 km/kWh
Gemiddelde kosten € 0,402/kWh of € 0,122/km
Heen- en terugreis
Omdat we met caravan reisden hadden we van tevoren, gezien de afstand, besloten de reis in 3 dagen te doen en dat gold ook voor de terugweg.
Vooraf de keus gemaakt om in Duitsland en Oostenrijk slechts te laden bij Ionity en Fastned, op de Brennerpas bij Shell en in Italië (voor DC) ook bij Free-to-X. Dit alles vanwege de prijzen die met de gebruikte passen mogelijk waren. De KIA-navi hierop dus laten filteren.
Bij elke Fastned konden we aangekoppeld blijven en bij Ionity 5 van de 11 keer.
Als we overigens moesten af-/aankoppelen was dat steeds snel gepiept en kon de caravan ook in de buurt van de lader staan.
KIA stelt laders op de route voor maar je hebt ook de mogelijkheid om alle (gefilterde) laders, met beschikbare palen, die nog komen eenvoudig op je scherm te krijgen waardoor we soms “stuurden” op de lader die we wilden.
De langste rit was op de heenweg de Brenner af 203 km. En de Brenner af leverde terug ook een behoorlijke afstand op van 182 km. Op de meer vlakke stukken hebben we zowel heen als terug een rit van 174 km kunnen bereiken, waarbij ik zoveel mogelijk probeerde om in de slipstream van een vrachtwagen te rijden.
Op de terugreis overnachtten we in de Dolomieten op 32% soc en ik durfde het uiteindelijk niet aan om zonder bij te laden naar de top van de Brenner te rijden, maar achteraf had dat waarschijnlijk net wel gekund.
Het gemiddelde gebruik op de heenweg was 2,892 km/kWh en terug iets beter met 3,14 km/kWh.
Voor de Italiaanse tol gebruikte ik de tolbadge van Fulli (Frankrijk) en voor Oostenrijk had ik vignetten en tol digitaal geregeld in de AS-Finag tolshop. Overal zonder problemen door kunnen rijden.
Verkeerscontrole
Op de heenreis vielen we in Duitsland in een verkeerscontrole gericht op vakantieverkeer.
Onderdeel van de controle was een weging van de combinatie en hierbij bleek de auto 50 kg te zwaar terwijl we reden met 3 personen in de auto en een bagageruimte die niet vol zat. Mogelijk was de kogeldruk van de caravan hier de boosdoener. De caravan zou 100 kg te zwaar zijn geweest. De politie vond dat alles binnen de tolerantie viel en we mochten dus doorrijden zonder bekeuring.
Dat laatste gold ook voor de snelheid want we rijden zonder 100 km sticker op de caravan en werden geselecteerd voor controle toen we ruim 90 km reden. Gelukkig had de agent ivm doorstroming van het verkeer wel begrip voor de snelheid en liet hij hier dus ook een boete achterwege. Maar voor de volgende vakantie met caravan ga ik wel de keuring voor de 100 km sticker regelen.
Terplekke
Naast de camping stond een AC 22 kW lader waar we met een specifieke app (Wroom) voor € 0,44/kWh op het Enel X netwerk konden laden.
Het verbruik zonder caravan lag op 5,603 km/kWh.
Totaal overzicht
Zie navolgend overzicht voor een totaalbeeld.
Door een actie van Freshmile bij Shell Oostenrijk konden we op de Brenner laden voor circa € 0,25/kWh.
Al met al niet ontevreden over het totale verbruik en de ermee gemoeide kosten.