Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-09 23:31
Stel het is <50% bezet en er staan alleen tesla’s, die dan meestal een plek er tussen overlaten. Op dat moment kan niemand laden die de laadpoort rechts heeft. Dus ik vind dat er altijd idle fee betaald moet worden en extra boven de 80%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
pa2ra schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:40:
[...]
Dat is wel een beetje asociaal
Ik stond daar op woensdagochtend van 8.45 tot 11.45 (werkte bij Starbucks of La Place dan). En heb daar die tijd nooit meer dan een paar auto’s tegelijk zien staan laden op 24 plekken.

Normaliter laad ik sowieso nooit tot 100% aan een snellader.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
pa2ra schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:52:
[...]

Stel het is <50% bezet en er staan alleen tesla’s, die dan meestal een plek er tussen overlaten. Op dat moment kan niemand laden die de laadpoort rechts heeft. Dus ik vind dat er altijd idle fee betaald moet worden en extra boven de 80%
Goh, het kan toch ook perfect een bewuste keuze zijn om eens tot 95% te laden. Omdat je dan net wel je bestemming haalt bijvoorbeeld. De tijd die je verliest door het tragere laden van 80 tot 95 is misschien korter dan nog een extra stop te moeten maken of met kids op de achterbank is kort stoppen ook niet heel handig. Hangt ook allemaal af van de laadcurve, die van ons doet nog netjes 50kW tot 95%.

Wij doen het bijvoorbeeld bewust op de wintersport-trip, de 2de laadstop maken we iets langer tot 95% (combineren we ook met iets eten) want dan halen we net het hotel voor overnachting en daar is een snellader voor de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-09 22:13
Lt.Mitchell schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:44:
[...]

Hangt ook allemaal af van de laadcurve, die van ons doet nog netjes 50kW tot 95%.
Ik ben benieuwd welke EV dat dan wel is, want dat is wel héél aggressief naar de batterij toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:21
Bigs schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 14:08:
Ahh ben ik er toch ingetrapt. Ik probeer op vakantie zoveel mogelijk Tesla Superchargers te gebruiken, maar het kwam bij een supermarkt in Frankrijk toch wel even handig uit om een lokale 50 kWh lader te gebruiken. Ik kon hem niet terugvinden in de apps die ik had en mijn Shell Recharge kaart werd niet geaccepteerd. Dat was eigenlijk het moment waarop ik had moeten besluiten hier niet te laden. Want het resultaat met een laadpas die wel werkte was als volgt:

[Afbeelding]

EUR 1,53 per kWh ex BTW 8)7
Welke laadpas was het uiteindelijk, daar kunnen wij wat van leren.Ik zie hem bij freshmile voor 30 cent per kWh en 30 cent per minuut en chargemap 71,3 cent per kWh

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:28
Baiko schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:43:

Toen werd ik wel aardig pissig en had echt spijt van een elektrische auto, iedere keer dat gepiel met die Shell Recharge App.
Spijt van de EV omdat je werkgever geen goede afspraken wilt maken vind ik vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ophidian schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:55:
[...]

Welke laadpas was het uiteindelijk, daar kunnen wij wat van leren.Ik zie hem bij freshmile voor 30 cent per kWh en 30 cent per minuut en chargemap 71,3 cent per kWh
Dat is ook al een groot verschil zeg. Dit was met een EV Company laadpas. Heb de klantenservice gevraagd hoe de prijs is opgebouwd. Zal wel iets met roamingkosten te maken hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
Bigs schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:15:
[...]

Dat is ook al een groot verschil zeg. Dit was met een EV Company laadpas. Heb de klantenservice gevraagd hoe de prijs is opgebouwd. Zal wel iets met roamingkosten te maken hebben?
Ben benieuwd. Dat blijft wel belachelijk dat je met zoveel verschillende aanbieders zulke prijsverschillen hebt. In Shell en Volvo app kan ik hem niet terugvinden.

Op onze huidige locatie staat ook een paal die nergens terug te vinden is qua prijs. Echt idioot.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:14
Beetje offtopic maar gezien de tijd van het jaar en dat we elkaar hiermee niet irriteren (denk ik?)... welke elektronische tolpas hebben jullie? Voor ons is het allemaal nieuw, nooit eerder met de auto door België/Frankrijk/Spanje gereden. Via iemand van het werk kreeg ik deze als tip door: https://www.fulli.com/nl/fulli-nomade

Idee is natuurlijk dat je nergens hoeft te stoppen en gewoon door kan rijden met zo'n elektrisch ding in je auto/voor je voorruit.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
Lt.Mitchell schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:44:
[...]

Goh, het kan toch ook perfect een bewuste keuze zijn om eens tot 95% te laden. Omdat je dan net wel je bestemming haalt bijvoorbeeld. De tijd die je verliest door het tragere laden van 80 tot 95 is misschien korter dan nog een extra stop te moeten maken of met kids op de achterbank is kort stoppen ook niet heel handig. Hangt ook allemaal af van de laadcurve, die van ons doet nog netjes 50kW tot 95%.

Wij doen het bijvoorbeeld bewust op de wintersport-trip, de 2de laadstop maken we iets langer tot 95% (combineren we ook met iets eten) want dan halen we net het hotel voor overnachting en daar is een snellader voor de deur.
Het ging over idle fees. Dus nadat je klaar bent met laden je auto aan de paal laten staan… dat is asociaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
@Juancho Wij hebben die in plus uitvoering. Zit Italie er ook bij. Pas bij 24 maanden niet gebruiken 10 euro gebruikskosten. De plus is overigens amper duurder in gebruik, maar de normale niet zomaar uitbreidbaar naar Italie. Dus dat is iets om over na te denken.

Werkt echt top. Als je tol baan binnen rijdt piept hij, dus je weet dat hij erkent is en poortje gaat open. Max drie dagen later netjes in de app en per factuur.

Een warmtewerende vooruit kan de werking overigens tegen houden, maar die hebben we niet in de XC40

[ Voor 10% gewijzigd door Ophidian op 30-07-2024 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
pa2ra schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 23:19:
[...]

Het ging over idle fees. Dus nadat je klaar bent met laden je auto aan de paal laten staan… dat is asociaal.
Je bedoelde misschien extra idle fees boven 80% bezetting dan?
Ik dacht dat je boven 80% SoC bedoelde?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:47
Ophidian schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 23:22:
@Juancho Wij hebben die in plus uitvoering. Zit Italie er ook bij. Pas bij 24 maanden niet gebruiken 10 euro gebruikskosten. De plus is overigens amper duurder in gebruik, maar de normale niet zomaar uitbreidbaar naar Italie. Dus dat is iets om over na te denken.

Werkt echt top. Als je tol baan binnen rijdt piept hij, dus je weet dat hij erkent is en poortje gaat open. Max drie dagen later netjes in de app en per factuur.

Een warmtewerende vooruit kan de werking overigens tegen houden, maar die hebben we niet in de XC40
Precies die hebben wij ook. Ooit via ANWB aangeschaft. Werkt superhandig, vooral die tolpoortjes waar je met 30 doorheen mag. En dan volgas weg :) Das ook eigenlijk het enige leuke van een tolpoort 8)

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 07:27
ephymerous schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:46:
[...]

Blijkbaar wel want na het delen van een ervaring wordt je hier vanalles verweten. In de mate dat posts worden verwijderd door moderators. Het lijkt wel een soort van “geloof” waar je niets negatief over mag zeggen.

De reden dat ik het post is om potentiële ev rijders ook een andere eerlijke ervaring voor te schotelen. Ik weet dat GoT veel wordt gebruikt om te oriënteren, dat doe ik zelf ook.

Ik vind het oprecht fijn voor degenen dat ze geen gedoe hebben gehad en enthousiast zijn. Ze uitmaken voor idioot of leugenaar komt niet in me op.
Haha. Moet toch wel lachen hoor. Jouw opmerking "eerlijke ervaring" zegt genoeg. De opmerkingen van EV gebruikers zijn dus niet eerlijk. :? }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:12
oltk schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 08:37:
[...]

Haha. Moet toch wel lachen hoor. Jouw opmerking "eerlijke ervaring" zegt genoeg. De opmerkingen van EV gebruikers zijn dus niet eerlijk. :? }:O
Als je me goed quote dan zie je een “andere eerlijke” ervaring. Misschien de volgende keer na het lachen even nalezen om te dubbelchecken of je het eea wel goed leest ;)

Ook had je de context kunnen teruglezen. Dat geeft je de mogelijkheid het woordgebruik te duiden. Mijn verhaal werd afgedaan als onwaar.

[ Voor 19% gewijzigd door ephymerous op 31-07-2024 08:50 ]

XXXVI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:31
Juancho schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 23:16:
Beetje offtopic maar gezien de tijd van het jaar en dat we elkaar hiermee niet irriteren (denk ik?)... welke elektronische tolpas hebben jullie? Voor ons is het allemaal nieuw, nooit eerder met de auto door België/Frankrijk/Spanje gereden. Via iemand van het werk kreeg ik deze als tip door: https://www.fulli.com/nl/fulli-nomade

Idee is natuurlijk dat je nergens hoeft te stoppen en gewoon door kan rijden met zo'n elektrisch ding in je auto/voor je voorruit.
Heb deze al een paar jaar. werkt top, lekker doorkarren waar anderen lopen te hannesen met een kaartje/pinpas. In Italie kan je tegenwoordig ook je kenteken registreren en op basis daar van door de sneller poortjes, dus daarvoor heb je het niet perse nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:38
Ik gebruik bip and go:
https://www.bipandgo.com/nl/

Dat is ongeveer hetzelfde, kost ook hetzelfde. Nu is de mijne toevallig deze maand opgehouden met werken... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
LigeTRy schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 09:11:
[...]

Heb deze al een paar jaar. werkt top, lekker doorkarren waar anderen lopen te hannesen met een kaartje/pinpas. In Italie kan je tegenwoordig ook je kenteken registreren en op basis daar van door de sneller poortjes, dus daarvoor heb je het niet perse nodig.
Ik ben echt een leek met dat tolpassen, sorry. Maar hoe werkt dat precies? Wij gaan dus door België, Frankrijk en dan naar noord Spanje. Geen andere landen en ik verwacht ook niet snel dat we komende jaren een soorgelijke trip maken door andere landen.

Is die badge die ik linkte dan de beste? En die bestel je en dan krijg je een soort van digitale sticker/kastje ofzo die je op je voorruit moet plakken en dan wel zorgen dat je de juiste tolpoortjes pakt? :)

Ik ken die stickers alleen van heel vroeger, maar tegenwoordig is dat dus elektronisch...

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
Juancho schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 09:51:
[...]

Ik ben echt een leek met dat tolpassen, sorry. Maar hoe werkt dat precies? Wij gaan dus door België, Frankrijk en dan naar noord Spanje. Geen andere landen en ik verwacht ook niet snel dat we komende jaren een soorgelijke trip maken door andere landen.

Is die badge die ik linkte dan de beste? En die bestel je en dan krijg je een soort van digitale sticker/kastje ofzo die je op je voorruit moet plakken en dan wel zorgen dat je de juiste tolpoortjes pakt? :)

Ik ken die stickers alleen van heel vroeger, maar tegenwoordig is dat dus elektronisch...
Ik heb alleen ervaring met de Fulli nomade, dus ik kan lastig zeggen of een andere misschien beter is, maar ik heb met deze nooit problemen gehad, dus dat is voor mij goed genoeg.

Je ontvangt een kastje (zit vaak wel nog even levertijd op) en deze registreer je in je account, daar koppel je je kenteken en creditcard. je ontvangt een kastje en een houdertje. Het houdertje plak je tegen de voorruit (ik heb m rechts naast m'n achteruitkijkspiegel) en zodra je het kastje nodig hebt in een rit, 'klik' je deze erop, alleen als je het kastje erop hebt geklikt werkt ie (bij fulli).

Dat is het eigenlijk, verder is het links aanhouden bij de tolpoortjes waar de oranje T bij staat, het kastje geeft een piepje zodra deze registreert dat je door een poortje gaat, in frankrijk is dat er meestal 1, in italie vaak 2.

Na een maandje krijg je de factuur van je rit.

Zelf vind ik het ook ideaal dat bij sommige parkeergarages in het buitenland, de badge ook werkt.

Als je niet verwacht binnen 2 jaar naar een land met tolwegen te gaan ka je inderdaad een 'boete' krijgen voor het niet betalen, je kunt na gebruik ook de badge weer terugsturen natuurlijk, dan ben je er vanaf. Zelf heb ik de badge wel eens aan een familielid gegeven (wel even online het kenteken aanpassen) voor een vakantie. Misschien dat een ander merk niet zo'n boete heeft, maar dat weet ik niet.

Goodluck!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:52
Ik heb vorige en deze zomer de Bip & Go gebruikt van m'n zus, werkt heerlijk voor Frankrijg en Spanje. Niet telkens klooien met een bankpas of whatever aan de poortjes en gewoon lekker doorrijden. Werkt overig op gelijk welk poortje van de tol, dus je pakt gewoon diegene waar geen rij staat.

En daarna is het idd lekker optrekken met onze (X)C40's :).

Afrekening van Frankrijk komt vrij snel, die van Spanje laat wel een maand of 2 op zich wachten.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13:25
LigeTRy schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 09:11:
[...]

Naar ik begrijp geldt kentekenregistratie niet voor heel Italië, maar slechts voor (delen van) Lombardije.
De Fulli+ werkt wel in heel Italië.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:35
Juancho schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 09:51:
[...]

Ik ook, en ga dit jaar nog eens door Frankrijk, maar waarschijnlijk duurt het dan weer een tijdje.

Ik ga gewoon met de CC hoor. De files aan de tolpoortjes zijn meestal kort, dus die 20s kunnen we wel verdragen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
HansAuutB schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:57:
[...]

Naar ik begrijp geldt kentekenregistratie niet voor heel Italië, maar slechts voor (delen van) Lombardije.
De Fulli+ werkt wel in heel Italië.
The more you know... Zo zuidelijk was ik nog niet gegaan, maar inderdaad wel een belangrijke toevoeging dan, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Juancho schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 23:16:

Ik zou voor de plus gaan, incl Italië (het zit erbij en als je het niet gebruikt kost het niks extra).
https://www.fulli.com/nl/fulli-nomade-plus
Nu voor slechts € 4,90.
Reken wel op circa 14 dagen levertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Tommie12 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:00:
[...]

Ik ook, en ga dit jaar nog eens door Frankrijk, maar waarschijnlijk duurt het dan weer een tijdje.

Ik ga gewoon met de CC hoor. De files aan de tolpoortjes zijn meestal kort, dus die 20s kunnen we wel verdragen.
Ja dat is de enige twijfel bij ons, of het wel perse nodig is zo'n Fulli kastje te kopen voor die ene roadtrip. Wij gaan bovendien eind augustus rijden, dus dan is de meeste drukte al achter de rug als het goed is....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansAuutB
Juancho schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:07:
[...]

Ja dat is de enige twijfel bij ons, of het wel perse nodig is zo'n Fulli kastje te kopen voor die ene roadtrip. Wij gaan bovendien eind augustus rijden, dus dan is de meeste drukte al achter de rug als het goed is....
Met de tolbadge ben je ook voorbereid op de toekomstige freeflow tol.
Zonder badge heb je dan een boel sores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
HansAuutB schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:11:
[...]

Met de tolbadge ben je ook voorbereid op de toekomstige freeflow tol.
Zonder badge heb je dan een boel sores.
Ja, 1 keer even registreren en het werkt.
Vooralsnog zijn er 2 plaatsen met freeflow, en daar kom ik niet.

Wat me stoort is dat dit de kosten weer omhoog brengt.
2€ betalen per maand waarin je het gebruikt is geen drama, maar als je het (afhankelijk van waar je koopt) niet gebruikt gedurende 14 of 24 maanden laten ze je 10€ betalen ... voor niks.

Laat ons aub niet doen alsof je Frankrijk niet door geraakt zonder die dingen.
En een passage met CC duurt waarschijnlijk 1 min langer ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:14:
[...]

Ja, 1 keer even registreren en het werkt.
Vooralsnog zijn er 2 plaatsen met freeflow, en daar kom ik niet.

Wat me stoort is dat dit de kosten weer omhoog brengt.
2€ betalen per maand waarin je het gebruikt is geen drama, maar als je het (afhankelijk van waar je koopt) niet gebruikt gedurende 14 of 24 maanden laten ze je 10€ betalen ... voor niks.

Laat ons aub niet doen alsof je Frankrijk niet door geraakt zonder die dingen.
En een passage met CC duurt waarschijnlijk 1 min langer ...
Het zijn er 3. Sinds 19 juni ook op de A13/A14 van Parijs naar Normandië . Maar daar kun je je ook gewoon voor registreren en dan wordt het automatisch van je CC afgeschreven, geen kastje voor nodig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korre
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11-09 22:08
Scientific schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:54:
[...]

Ik ben benieuwd welke EV dat dan wel is, want dat is wel héél aggressief naar de batterij toe.
Mijn BMW iX3 blijft op 45kW staan tot 97%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-09 22:13
Korre schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:59:
[...]

Mijn BMW iX3 blijft op 45kW staan tot 97%
Volgens de Fastned laadcurves zal het eerder tot 95% zijn, maar goed.

Het heeft ongetwijfeld te maken met de vrij grote buffer: van 80kWh is 74kWh bruikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
DeGroteMuis schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:29:
[...]
En feit is dat een laadfile al snel langer duurt dan 5-10 minuten per auto. Net als het laden zelf.
Dat valt dus wel mee. Ik had in Frankrijk een laadfile voor me van 5 autos, was nummer 6. Na 20 min was ik aan de beurt. Viel me mee, maar is ook best logisch. 8 stalls; dus elke 3-4 min komt er wel eentje vrij normaal gesproken. Mijn gemiddelde snellaadsessie ligt tussen de 15-20 min.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:41
Ik rijd de meeste lange ritten die ik maak door Europa met de EV, dus geen idee waarom ik een ICE topic zou moeten zoeken / maken puur omdat ik een vergelijk trek.
Juancho schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:07:

Nee, totaal niet nodig. Jaren zonder gedaan en het kost je hooguit wat extra tijd. Het is wel fijn om te hebben, maar meer gemak dan echte noodzaak is mijn ervaring. Dat gezegd hebbende, mocht je van plan zijn vaker met de auto te reizen, zijn de aanbiedingen, zoals die van Fulli nu wel aantrekkelijk. _/-\o_

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Binnen een paar jaar is dit hele topic niet meer relevant. Als ik het tempo zie waarin er laadlocaties bij komen en steeds sneller laden de standaard wordt, is ook een lange rit geen uitdaging meer.

Tegen die tijd krijgen we op Tweakers een nieuw topic "Lange reizen met de ICE", waar fossiele rijders vertwijfeld vragen waar ze op vakantie in midden-Frankrijk nog ergens benzine kunnen tanken :D

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik overweeg een E-niro maar het langzamere laden is wel een dingetje. Maakt het echt veel uit ivm bijv. een Ev6 richting Noord Italië?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LigeTRy
Verwijderd schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:07:
Ik overweeg een E-niro maar het langzamere laden is wel een dingetje. Maakt het echt veel uit ivm bijv. een Ev6 richting Noord Italië?
Plan de route eens voor beide auto's op https://abetterrouteplanner.com/ en zie het verschil :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:27

Freak187

geen

Het duurt natuurlijk langer, maar het is aan jezelf of dat echt veel uitmaakt.

Ik heb zelf een Niro-EV. Ik laad realistisch met 70 kWh bij DC fastchargers. Mijn ervaring is dat als je naar de WC moet en daarna een broodje en koffie gaat eten dat de auto binnen no-time op 80% zit. En daarna kun je weer makkelijk 300 km.

En staar je niet blind op die een of twee keer dat je ver gaat rijden. 99% van de tijd gebruik je em voor korte ritten waar dit allemaal geen reet uitmaakt.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
Persoonlijk natuurlijk.
Ik vind snel laden (en fatsoenlijke curve) wel een must bij een EV. Ook belangrijker dan de actieradius. Vorig jaar met de Polestar, die niet eens perse heel traag is, toch wel moeten wachten op de auto. Nu met de Taycan laadt de auto altijd sneller op dan wij klaar zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Dag 2 van mijn reis:
Praag naar Csopak Hongarije. Door de relatieve laaddroogte van Slowakije heen. Tenminste als je 300 kW laders wilt zien.

Doordat ik zondag een derde stop heb gedaan, pakken we met 66% de route Praag uit. (Geen lader bij het hotel in Praag.

Stop 1:
Ionity Pavov onder Praag richting SK. 0/4 stalls bezet.
163-215 kW laadsnelheid. Benzinestation ernaast met wc en winkel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WFLNAMDpHrSDIn-Uy0OlFh_NJHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rGgv2PJBZkG9ftWqSJ9U1eLP.jpg?f=fotoalbum_large

Stop 2:
Ionity Ladna. Aftoppen voor de zekerheid voor we Slowakije ingaan naar Hongarije. Geen laders boven de 150 kW meer op rest traject naar eindbestemming. Reken Tesla Suc niet mee ivm mijn 800V technologie.

1/4 stalls bezet bij aankomst, maar het riool wordt op dat moment geleegd, dus 2/4 is de max bezetting op dat moment. Voorbeeld waarbij apps of je navigatie je het bos insturen.

Andere auto overigens bijna direct weg, maar teleurstellende 126 kW als enige aan de palen. Staat voor 300kW in de boeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a9Ek1k0fw6Cp9IvFtETZmEY2xL0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vkKo7gatCzcMeTZqyl3GKlal.jpg?f=fotoalbum_large

Stop 3:
Shell recharge 150 kW in Hongarije staat al tijden op bezet 0/2. Wilde toch extra laadstop maken om wat af te toppen.

Tesla Gyor met 800V niet ideaal. Toch gedaan om op de bestemming geen laadverplichting te hebben. Haal 98kW met 6/10 stalls bezet.

Groot pompstation met alle faciliteiten ernaast.
Laadpaal rechts achter, dus op laatste plek geparkeerd ivm korte laadkabels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z0uvjgt0j36TyhYcRwrV1vArrZQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OAHJNEZKBEdDMUWlAP7KsuhT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:36

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Ik zal niet alle Posts te pakken hebben, maar alle ervaringen rondom ICE en reacties daarop zijn verdwenen.

Het gaat hier om ervaringen met EVs op lange vakanties. Negatief en positief. Vergelijkingen met ICE, hoe verleidelijk het ook telkens is, is compleet off-topic. Nogmaals dus het verzoek ontopic te blijven. Reacties na deze modbreak die offtopic zijn krijgen weer een enkeltje trashcan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
VidaR-9 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:13:
[...]

Persoonlijk natuurlijk.
Ik vind snel laden (en fatsoenlijke curve) wel een must bij een EV. Ook belangrijker dan de actieradius. Vorig jaar met de Polestar, die niet eens perse heel traag is, toch wel moeten wachten op de auto. Nu met de Taycan laadt de auto altijd sneller op dan wij klaar zijn.
De grap is ook dat op lange reizen de actieradius op één lading ook ondergeschikt aan de gemiddelde laadsnelheid (omgerekend naar km/h). Als je zo snel mogelijk op je bestemming wilt zijn dan.

Een grotere batterij verlengt de etappes, maar voor de snelheid van A naar B doet het niet zoveel.

Zitten natuurlijk een paar kleine nuances in. Zoals de tijd die verloren gaat bij iedere laadstop met van de route afgaan tot aan laden. En een grotere batterij kan over het algemeen ook sneller laden. Maar dat komt weer tot uitdrukking in de laadsnelheid.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
JanHenk schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:36:
[...]

De grap is ook dat op lange reizen de actieradius op één lading ook ondergeschikt aan de gemiddelde laadsnelheid (omgerekend naar km/h). Als je zo snel mogelijk op je bestemming wilt zijn dan.

Een grotere batterij verlengt de etappes, maar voor de snelheid van A naar B doet het niet zoveel.

Zitten natuurlijk een paar kleine nuances in. Zoals de tijd die verloren gaat bij iedere laadstop met van de route afgaan tot aan laden. En een grotere batterij kan over het algemeen ook sneller laden. Maar dat komt weer tot uitdrukking in de laadsnelheid.
Ja, maar ik heb toch liever een stint van 250km en dan 20min stop ipv stints van 120km en iedere keer 10min stop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:41
Ja en nee. Een 64kWh Niro zal al snel 20-25 minuten per laadbeurt sneller nodig hebben 10-80% dan een EV6. 20 minuten of drie kwartier, da's best een verschil. Naar Noord-Italië zit je wel krap als je 2 laadstops doet, dus zeg 3 laadstops, kost je dan een uur tot 1,5 uur extra. Maar stel je gaat normaal sowieso al even lunchen en doet daar al ruim een half uur over en met het avondeten stop je nog eens drie kwartier, dan kost het amper extra tijd. Kortom: natuurlijk duurt het langer, maar jouw eigen gewoontes, voorkeuren en wensen bepalen hoe erg dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ik heb vandaag mijn internationale NL-MTE (Multitankcard) laaddruppel ontvangen. Ik kan deze echter niet toevoegen in de Ionity app. Terwijl je volgens mij wel met deze internationale laaddruppel daar moet kunnen laden. Iemand die weet of het wel gewoon bij de lader zelf kan (in BE/FR/ES)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-09 21:43
In 2 dagen, met overnachting in Montelimar, naar voorbij Alicante gereden met m'n Model Y. Prima bevallen!
Alleen op de Tesla nav gereden en alleen bij Tesla sucs geladen dus. Totaal 8 keer geladen, waarvan 1 keer max 5 minuten moeten wachten. Max laadtijd was 30 minuten.

Uitgebreid verslag volgt na de vakantie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-09 19:50
LigeTRy schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:07:
[...]

Je ontvangt een kastje (zit vaak wel nog even levertijd op) en deze registreer je in je account, daar koppel je je kenteken en creditcard. je ontvangt een kastje en een houdertje. Het houdertje plak je tegen de voorruit (ik heb m rechts naast m'n achteruitkijkspiegel) en zodra je het kastje nodig hebt in een rit, 'klik' je deze erop, alleen als je het kastje erop hebt geklikt werkt ie (bij fulli).
Bij mijn Fulli badge werkt-ie ook als-ie niet in de houder zit hoor. Ik heb 'm in Italië met een huurauto los gebruikt en hield 'm voor de voorruit bij het tolpoortje. Werkte perfect.
En van een "kastje" kan je vandaag de dag niet meer spreken, het is meer een heel dikke credit card.

[ Voor 6% gewijzigd door pmiddeld op 31-07-2024 14:57 ]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Ophidian
Nu inmiddels een week in de Ardeche. Op de kaart staan op veel plekken wel laadpalen in de omgeving, echter merk je toch wel dat het her en der minder top is. Ik heb nog geen ICE op laadplekken gezien, echter wel regelmatig dat de laders in gebruik zijn als je net dat dorpje bezoekt of dat de laadpaal gewoon opeens defect is. Bij de lokale supermarkt zijn de vier AC laders al geruime tijd met plastic zak erover en de andere snelle DC lader was ook opeens een tijd defect. De lokale Lidl snellader was met vandaag geen pas aan de gang te krijgen, de Lidl plus app herkende de Qr van de stekker niet. Wat dat betreft zijn de lokale 24kW DC laders wel fijn, die hebben ook blokkeertarief, dus die zijn vaker beschikbaar en staan nog best verspreid. Maar zolang je hier zoveel mogelijk laadt als je stil staat is het vooralsnog prima te doen.

Zeker chargemap in de gaten houden als je trips plant. Op de camping zijn er drie laadpalen waarvan twee voor Tesla. Daar werken de andere EVs niet op. De derde is een EV box met onbekende en bij sommige passen hoge tarieven. Er zijn ook twee stop contacten, dus hang hem maar daaraan als het lukt. Komt die slome 1,8kW lader die ik nog van de Corsa-e had goed van pas. 2% per uur ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvW0YAF4e8AllZTK_GD6k-V5wrY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yJQFBL8w6PTqTCpdt9pGcgUT.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uhtktgm46k8uNvryDOjYyX4jtG0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rJWzFJ3AdUGnX88hGxbdG8eF.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHIvECGhup-wi3NgexIdBKe9KtA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oPG7x9qXuhBWZJ496ysivWUn.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:33
De strikt noodzakelijke tijd om de totale afstand af te leggen wordt langer bij een auto die minder snel kan laden.

Maar hoelang en hoevaak stop je onderweg voor je eigen comfort?
"Even" stoppen voor sanitair bezoek, wat drinken uit de koelbox vissen of een koffie halen in de shop en rustig opdrinken, benen strekken etc maakt dat wij sowieso al minimaal 30 minuten per stop stilstaan. Halverwege de dag als we ook nog wat eten gaat dat al naar 45 minuten of meer. Dat geheel los van tanken of laden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Ivow85 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:23:
[...]

De strikt noodzakelijke tijd om de totale afstand af te leggen wordt langer bij een auto die minder snel kan laden.

"Even" stoppen voor sanitair bezoek, wat drinken uit de koelbox vissen of een koffie halen in de shop en rustig opdrinken, benen strekken etc maakt dat wij sowieso al minimaal 30 minuten per stop stilstaan. Halverwege de dag als we ook nog wat eten gaat dat al naar 45 minuten of meer. Dat geheel los van tanken of laden.
Voor mij persoonlijk is dat 15 minuten en dat is met mijn EV ook prima haalbaar. Ik merk dat ik deze vakantie veel minder laadstress heb, zoals in dit topic ook voorspeld. Bewust vanaf maandag geboekt om geen Zwarte Zaterdag gezeur te hebben.

Merk wel dat ik nog steeds boven de 20% aan de lader hang, maar dat is mijn risicomijdende gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probleem is dat bij mijn favoriete restaurants er geen laadpunt in de buurt zit dus ik moet telkens samen gaan eten bij drukkere plekken. Das minder fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-09 17:55

bert pit

asdasd

Dat kun je makkelijk uitrekenen door je route in abrp te zetten met de verschillende type auto's.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis25
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13:22
Ophidian schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 16:46:
Nu inmiddels een week in de Ardeche. Op de kaart staan op veel plekken wel laadpalen in de omgeving, echter merk je toch wel dat het her en der minder top is. Ik heb nog geen ICE op laadplekken gezien, echter wel regelmatig dat de laders in gebruik zijn als je net dat dorpje bezoekt of dat de laadpaal gewoon opeens defect is. Bij de lokale supermarkt zijn de vier AC laders al geruime tijd met plastic zak erover en de andere snelle DC lader was ook opeens een tijd defect. De lokale Lidl snellader was met vandaag geen pas aan de gang te krijgen, de Lidl plus app herkende de Qr van de stekker niet. Wat dat betreft zijn de lokale 24kW DC laders wel fijn, die hebben ook blokkeertarief, dus die zijn vaker beschikbaar en staan nog best verspreid. Maar zolang je hier zoveel mogelijk laadt als je stil staat is het vooralsnog prima te doen.

Zeker chargemap in de gaten houden als je trips plant. Op de camping zijn er drie laadpalen waarvan twee voor Tesla. Daar werken de andere EVs niet op. De derde is een EV box met onbekende en bij sommige passen hoge tarieven. Er zijn ook twee stop contacten, dus hang hem maar daaraan als het lukt. Komt die slome 1,8kW lader die ik nog van de Corsa-e had goed van pas. 2% per uur ;)

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wellicht zijn er laadpalen in de buurt van IE charge die je kan gebruiken. Dat zijn snelladers.
Als ik me goed herinner hebben die deze maand tarief van 25 cent.
Iecharge.io

XC40 Plus MY2024 SMER, Inster Evolve Sky, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-09 20:46
Juancho schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:46:
Ik heb vandaag mijn internationale NL-MTE (Multitankcard) laaddruppel ontvangen. Ik kan deze echter niet toevoegen in de Ionity app. Terwijl je volgens mij wel met deze internationale laaddruppel daar moet kunnen laden. Iemand die weet of het wel gewoon bij de lader zelf kan (in BE/FR/ES)?
Je kunt in de Ionity app alleen met creditcard betalen. Je laaddruppel gebruik je op dezelfde manier als in Nederland, dus bij de betreffende laadpaal langs de RFID lezer halen. Als je laaddrupp de juiste autorisatie heeft werkt dat gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Dennis25 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:11:
[...]

Wellicht zijn er laadpalen in de buurt van IE charge die je kan gebruiken. Dat zijn snelladers.
Als ik me goed herinner hebben die deze maand tarief van 25 cent.
Iecharge.io
De dichtsbijzijnde is 270km bij ons vandaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis25
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13:22
Ophidian schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:25:
[...]

De dichtsbijzijnde is 270km bij ons vandaan ;)
Ow, haha, in dat geval excuus voor de valse tip…

XC40 Plus MY2024 SMER, Inster Evolve Sky, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Dennis25 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:28:
[...]

Ow, haha, in dat geval excuus voor de valse tip…
Misschien heeft iemand anders er wel wat aan, zeker voor die prijs. :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:38
Enige (EV) Nederlander die ik tot nu op Sicilie 2500km van Amsterdam ben tegen gekomen. Dit was bij Ortigia Siracusa.

Eerste ev reis voor mijzelf met Mercedes EQB 250+. Gebruik Mercedes Navi en gaat perfect. Een keer in de buurt van de grens Duitsland/Oostenrijk alle stalls van e-on buiten gebruik. Tankstation met alle laadplekken in een grote cirkel geplaatst.

Opvallend 80-100% laden gaat vaak nog met 60Kw Ik had dat langzamer Verwacht. Laadcurve tot 80% blijft mooi vlak met 100Kw.

Etna op geweest 1900 mtr hoog. Kreeg maar 20km terug berg af 🥴

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bsCeaO2-Bh-O74U8rm9DBc_FN-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U2d7IFguay3ZqNWN3s3On7GD.jpg?f=fotoalbum_large

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-09 08:39
pa2ra schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:27:
[...]

Hier in Noorwegen betaal je extra (bedrag per minuut) bovenop je laadtarief als je boven 80% wilt laden bij niet-Tesla laders. Prima!
Volgens mij heeft alleen de Bilkraft-app die ‘boete’. Bij Kople, maar ook voor NL gangbare kaarten zoals anwb, Shell, Electroverse of Freshmile zie ik dat niet terugkomen.

Op dit moment ook in Noorwegen. Ik herken overigens niet dat tesla goedkoper is. Met een abonnement betaal je NOK 3 (minder dan 30 cent) bij IONITY. Bij tesla (met abonnement ben ik 3,85-4,85 kwijt). Wel is het vaak rustig bij IONITY, maar Noren tanken wel en masse bij lokale aanbieders. Waarom weet ik niet, misschien native-only aanbiedingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
Ivow85 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:23:
[...]

Is dat niet eerder ook omdat je weet dat de auto toch moet laden?

Toen wij nog met een ICE reden maakten we ons tijdens het rijden al klaar voor de stop, schoenen terug aan, trui of jas al bij de hand nemen... Afrit nemen en terwijl ik al begon te tanken ging m'n vrouw al met de kids naar het toilet en rekende die dan af terwijl ik plasje maakte. Nu is het eerder gewoon aankomen bij de lader, kabel inpluggen en ondertussen schoenen terug aan, trui aan, wc-plasje doen, even auto opruimen van eventueel afval en dan nog minuutje of 5 wachten tot de auto voldoende geladen heeft... Je doet het allemaal rustig aan omdat je toch weet dat die auto nog niet klaar is als je er terug bij bent. (wij kopen ook zelden iets uit die shops etc, hebben gewoon eten en drinken bij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:45

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Wij hebben ook (al bijna 2 jaar) een Niro EV, die technisch bijna hetzelfde is.

Deze zomer voor het eerst met de EV op vakantie (naar Denemarken). Op de heenweg moeiteloos ruim 800km gereden en zou er zo nog 200-400 km bij kunnen hebben op 1 dag:
  • Om 6u vertrokken bij huis
  • Rond 10u (bijna 400km verder) aangekomen bij een grote shopping mall en daar bijna een uur gestopt om de benen te strekken en te laden tot 90%
  • Na ongeveer 3u (300km) weer gestopt om te laden, deze keer minder vertier maar even plassen, een ijsje gegeten en er was zo weer een half uur voorbij
  • Genoeg geladen voor de laatste 1,5u naar de bestemming
  • Met wat file onderweg uiteindelijk om 17u op de eerste bestemming aangekomen
Gemiddeld 110 gereden om het verbruik wat te drukken en 's ochtends vroeg (tussen 6 en 9) was het verbruik duidelijk hoger dan later op de dag.

We zijn overigens nog niet thuis dus geen ervaring van de terugweg. Laden in Denemarken gaat super trouwens via de Tesla superchargers (Goedkoop!! Ook een aantal in de steden die we bezocht hebben) en via 2 lokale aanbieders (Spirii en Clever). Gemiddeld de hele reis voor onder de 0,30 per kWh geladen.

Overigens vermoed ik dat de ervaring met wintersport anders is omdat de range dan een stuk korter is, het laden trager gaat en je dus meer nadeel hebt van de "verouderde" techniek.

[ Voor 10% gewijzigd door [BoSS] op 01-08-2024 07:31 ]

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-09 19:50
Lt.Mitchell schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 20:22:
[...]

Toen wij nog met een ICE reden maakten we ons tijdens het rijden al klaar voor de stop, schoenen terug aan, trui of jas al bij de hand nemen... Afrit nemen en terwijl ik al begon te tanken ging m'n vrouw al met de kids naar het toilet en rekende die dan af terwijl ik plasje maakte.
Wat een stressvol leven had je toen zeg ;) .
Geen wonder dat men zegt dat je met een EV een stuk uitgeruster op je bestemming aankomt.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:33
Lt.Mitchell schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 20:22:
[...]

Is dat niet eerder ook omdat je weet dat de auto toch moet laden?
Nee.
Ook met ICE ga ik me echt niet lopen haasten in de vakantie. We rijden zo'n 900, maximaal 1000 kilometer op de eerste dag. Gaan we verder weg, dan rijden we in twee dagen, en dan liefst nog met een extra "rustdag" er tussen op de locatie waar we de overnachting hebben.
De eerste dag vertrekken we meestal redelijk vroeg, rond 6 uur, en zelfs als je rustig aan doet en onderweg een beetje oponthoud hebt, dan heb je die ca 900km wel voor het avondeten afgelegd. In elk geval als je zwarte zaterdagen volledig vermijd.

En wat maakt het ook uit. Op die twee tussenstops in 900km, of 3 bij een rit van 1000km zorgt gemiddeld 20min langer stoppen dan "snel tanken en plassen" er voor dat je maximaal een uur later arriveert.

[ Voor 9% gewijzigd door Ivow85 op 31-07-2024 22:00 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Laatst online: 12:56
Het is in mijn ogen een non-discussie want het hangt er helemaal vanaf wat je belangrijk vindt. Als je doet wat men al jaren adviseert, twee uur rijden en een kwartier rust, dan doe je er net zo lang over. Met een recente EV is dat geen enkel probleem.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pa2ra
Lt.Mitchell schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 23:23:
[...]

Je bedoelde misschien extra idle fees boven 80% bezetting dan?
Ik dacht dat je boven 80% SoC bedoelde?
Idle fees worden in rekening gebracht op het moment dat je niet meer aan het laden bent en je nog wel aan de paal hangt. Heeft dus niks met je % SoC te maken. Als je klaar bent met laden, haal je je auto weg. Die laat je niet staan. ik ben dus erg voor idle fees. Ook al had je ingesteld dat je je auto tot 50% wilde laden, dat maakt niet uit. Als je klaar bent, haal je je auto weg. Anders ga je betalen wat mij betreft.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• El Gringo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-09 23:19
Momenteel (voor de tweede keer) met de e-tron 55 aan de Côte d’Azur (Grimaud). Het is opvallend hoe sterk de laad-infrastructuur in Frankrijk in het afgelopen jaar verbeterd is. Zo’n beetje elke stop langs de péage heeft inmiddels fatsoenlijke laadstations, maar ook langs de Ardennenroute en vanaf de Franse grens naar Toul zijn er nu ruim voldoende mogelijkheden. Eerste stop bij Tesla Maastricht, lekker goedkoop maar als je voor 10 uur ‘s ochtends arriveert nul voorzieningen (ook geen toilet). Daarna Ionity Hauconcourt, prima locatie met een uitstekende boulangerie en genoeg plek omdat op hetzelfde terrein een Tesla SuC te vinden is. Vervolgens nog geladen bij Fastned Aire de Dracé op weg naar een overnachting in Lyon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UyeNnJSJZAjKIZfKbbW_jLauWwY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WcXARygseElTHl1AALqmtcQx.jpg?f=fotoalbum_large

De volgende ochtend ontspannen verder richting het zuiden. Hoogtepuntje (zie foto) was de nagelnieuwe Tesla v4 SuC bij Aire Portes-lès-Valence: eindelijk een SuC direct aan de A7, ik vind aires langs de tolwegen qua voorzieningen veel beter dan wat je bij een gemiddeld bij een SuC aantreft.

Nog een laatste stop bij Shell Recharge Aire de Sainte-Victoire in plaats van de geplande Ionity iets verderop, omdat de laatste erg druk leek te zijn. Ik mijd Shell Recharge meestal vanwege de enorme prijzen maar de stop was prima.

In de buurt van ons vakantieadres was het al prima laden bij Leclerc in Cogolin, en zeer recent is er een Tesla SuC geopend bij de Auchan in Gassin. Geen enkel probleem dus om even bij te laden tijdens de noodzakelijke boodschappen.

[ Voor 29% gewijzigd door El Gringo op 31-07-2024 23:34 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-09 20:48

Dani86

AeroGeek

Met de vouwwagen op vakantie geweest naar de Franse Ardennen.

Met een Model Y RWD met BYD batterij en een cabanon monaco vertrokken uit Utrecht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Slqz2vXRWD1TuzU7fRb8YMo19Hg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/grNwvJohJQRVA1eusJwZivAf.jpg?f=fotoalbum_large

Sowieso zorg ik dat de ballast goed verdeeld is over de vouwwagen en de auto.

Rond 09:45 vertrokken, het was zonnig en weinig wind, rond de 19 graden. Prima dus.

Ik had de route al gepland met ABRP en uitgegaan van 264 wh/km. Dan zou ik de eerste stop bij een SuC in Waveren, net onder Brussel moeten doen. Deze dus ingevoerd in de Tesla navigatie.
Hier kwamen we met 32% aan, gemiddeld verbruik 224wh/km dus dat viel heel erg mee.

In Nederland 95 en in België 115 kmh op de Tacc. Dat gaat prima. Combinatie geeft geen krimp.

Deze SuC staat bij een Novotel, links helemaal achteraan staat er een stall die voor denk ik een fietsendrager is. Daar kon ik de M Y neerzetten zonder de aanhanger af te koppelen. Hierdoor blokkeerde ik "maar" 1,5 andere stalls :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nt2aAxXTBwQSP81srRgO3FtIT9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f2Q1wlDWDx4j3Sw6Qcb30Oov.jpg?f=fotoalbum_large

Dit maakte niet uit want op dat moment waren er weinig auto's aan het laden en er zijn 250 en 150 KW stalls. Dus iedereen gaat toch eerst naar de 250 stalls. De blade battery ramde bij 32% alsnog naar 150kw en kwam tot 85% niet onder de 100, wat een curve _/-\o_

Bij 100% pas afgekoppeld want Wallonië is een charging desert. Je hebt een Ionity een eind van de snelweg af en dat is het wel zo'n beetje.

De e411 de Ardennen over moet je wat meer klimmen en hebben ze classic Belgisch wegdek.

Tacc op 100 gezet. Heuvelop sleurt de MY de aanhanger alsof ie er niet is. Heuvel af kun je goed regenereren. Verbruik in de Ardennen 248 wh/km

In de Franse Ardennen kun je bij de supermarkten prima snelladen bij Lidl, bump en powerdot. Voor mij exotische namen maar het werkt prima allemaal.

De terugweg vertrokken met 74% oid en kwamen met 12% SuC Wavre en wilden hier eten. De keuken was pas om 1830 open :(
Kon overigens weer dezelfde stall pakken zonder af te koppelen. Een aardige Belg had z'n Model X weggehaald zodat ik daar kon staan. :)B

Opgeladen tot 60% en toen naar Fastned Hazeldonk gereden, dat haalden we makkelijk.
Daar alleen 5 minuten moeten wachten omdat alle Hollanders op de weg terug van vakantie bij maar 4 stalls staan te laden. Maar mag geen naam hebben. McD gehaald en door naar huis :)

Al met al is het rijden met een EV en vouwwagen heel goed te doen. Je hebt koppel te over en het is heel stabiel. Makkelijker wordt het niet. Gelukkig niet hoeven af te koppelen, dan is het lastiger misschien.

Volgende vakantie durf ik prima (veel) verder te gaan :)

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06:34
Timmetjuh schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:20:
[...]

We zijn afgelopen vrijdag terug gekomen van een vakantie in Altea, aan de Costa Blanca in Spanje. Dit was onze derde keer met een EV. We hebben de terugreis van 2000 km met onze Tesla Model Y Performance gedaan met één overnachting in Lyon. Vanaf het vakantieadres tot aan ons hotel in Lyon waren 1200 km. We zijn 's ochtends om 7:30 met 80% batterij vertrokken en waren om 20:00 in het hotel. In totaal hebben we 5 laadstops gehad, waarvan de laatste bij het hotel voor de deur was. Deze stop kostte dus geen extra tijd. De volgende ochtend weer om 7:30 vertrokken bij het hotel met 80% batterij voor de laatste 800 km. We kwamen om 17:30 thuis aan, na wat vertragingen in Nederland omdat de A73 in het zuiden was afgesloten. 3 laadstops waren er nodig op de tweede reisdag.

Qua tempo heb ik gemiddeld ongeveer de maximaal toegestane snelheid +10 km/h aangehouden, dus voornamelijk tussen de 130 en 140 km/h. Soms wat meer, soms wat minder. Geladen hebben we alleen bij Tesla en we hebben nergens hoeven wachten.

Inclusief laden (8 stops) zijn we 22,5 uur onderweg geweest. Persoonlijk vind ik dit prima te doen, maar dat verschilt natuurlijk per persoon.
Er zit gewoon een groot verschil in een S uit 2018 en een nieuwe 3/Y.

We hebben het 3 jaar geleden met een LR 3 gedaan en dat was echt veel sneller.

Toen was het altijd zo dat de auto al klaar was voordat wij klaar waren. Nu was het echt iedere stop wachten tot de auto klaar was.

Voor een rit van 1000km gaf de gekoppelde abetterrouteplanner een kleine 14 uur aan. Tel er dan files bij op en 1000km wordt zelfs in 1 dag misschien net iets te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
VidaR-9 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:18:
[...]

Dat ligt toch echt aan de auto. En dat verkeer heb je ook met een ICE.

Terug uit Frankrijk 1.100km in 12.15 uur gedaan.

Rijtijd: 10.48
Laadtijd: ~1:10 met 4x laden (en dat kan theoretisch nog wel korter)

Met een ICE hadden we er ook 12.15 uur over gedaan. Geen minuut op de auto hoeven wachten, die was alle 4 de stops al klaar voordat wij het waren.

En dat was dus gewoon met Vmax +5 op de cruise control.
Nu weet ik niet of je met de Taycan of Polestar bent gegaan.

Maar de Taycan is ook wel het beste wat er beschikbaar is op EV gebied en snelladen.

Waar een Model 3/Y tot zo’n 20% boven de 200kW blijft, blijft een Taycan echt heel lang boven de 200kW laden.

Als je kijkt naar laden en accu hoor ik vaker dat het gewoon het beste is wat er verkrijgbaar is, geen enkel ander merk doet dit zo goed als Porsche.

Al dacht ik dat de EV9 ook in de buurt komt, blijft ook heel lang boven de 200kW laden.

Misschien de EV6 ook?

Vanaf 40/50% gaat het bij een oudere S (maar wel na de facelift) gewoon tergend traag. 50% is zo’n 50kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Dani86 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 23:43:

Met een Model Y RWD met BYD batterij en een cabanon monaco vertrokken uit Utrecht.

[Afbeelding]

Sowieso zorg ik dat de ballast goed verdeeld is over de vouwwagen en de auto.

Rond 09:45 vertrokken, het was zonnig en weinig wind, rond de 19 graden. Prima dus.

Ik had de route al gepland met ABRP en uitgegaan van 264 wh/km. Dan zou ik de eerste stop bij een SuC in Waveren, net onder Brussel moeten doen. Deze dus ingevoerd in de Tesla navigatie.
Hier kwamen we met 32% aan, gemiddeld verbruik 224wh/km dus dat viel heel erg mee.

In Nederland 95 en in België 115 kmh op de Tacc. Dat gaat prima. Combinatie geeft geen krimp.

Deze SuC staat bij een Novotel, links helemaal achteraan staat er een stall die voor denk ik een fietsendrager is. Daar kon ik de M Y neerzetten zonder de aanhanger af te koppelen. Hierdoor blokkeerde ik "maar" 1,5 andere stalls :+

[Afbeelding]

Dit maakte niet uit want op dat moment waren er weinig auto's aan het laden en er zijn 250 en 150 KW stalls. Dus iedereen gaat toch eerst naar de 250 stalls. De blade battery ramde bij 32% alsnog naar 150kw en kwam tot 85% niet onder de 100, wat een curve _/-\o_

Bij 100% pas afgekoppeld want Wallonië is een charging desert. Je hebt een Ionity een eind van de snelweg af en dat is het wel zo'n beetje.

De e411 de Ardennen over moet je wat meer klimmen en hebben ze classic Belgisch wegdek.

Tacc op 100 gezet. Heuvelop sleurt de MY de aanhanger alsof ie er niet is. Heuvel af kun je goed regenereren. Verbruik in de Ardennen 248 wh/km

In de Franse Ardennen kun je bij de supermarkten prima snelladen bij Lidl, bump en powerdot. Voor mij exotische namen maar het werkt prima allemaal.

De terugweg vertrokken met 74% oid en kwamen met 12% SuC Wavre en wilden hier eten. De keuken was pas om 1830 open :(
Kon overigens weer dezelfde stall pakken zonder af te koppelen. Een aardige Belg had z'n Model X weggehaald zodat ik daar kon staan. :)B

Opgeladen tot 60% en toen naar Fastned Hazeldonk gereden, dat haalden we makkelijk.
Daar alleen 5 minuten moeten wachten omdat alle Hollanders op de weg terug van vakantie bij maar 4 stalls staan te laden. Maar mag geen naam hebben. McD gehaald en door naar huis :)

Al met al is het rijden met een EV en vouwwagen heel goed te doen. Je hebt koppel te over en het is heel stabiel. Makkelijker wordt het niet. Gelukkig niet hoeven af te koppelen, dan is het lastiger misschien.

Volgende vakantie durf ik prima (veel) verder te gaan :)
Nice, vooral die laadcurve!
Hebben alle nieuwe Y’s LR een BYD accupakket? Of is dat geluk hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
pa2ra schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:52:
[...]

Idle fees worden in rekening gebracht op het moment dat je niet meer aan het laden bent en je nog wel aan de paal hangt. Heeft dus niks met je % SoC te maken. Als je klaar bent met laden, haal je je auto weg. Die laat je niet staan. ik ben dus erg voor idle fees. Ook al had je ingesteld dat je je auto tot 50% wilde laden, dat maakt niet uit. Als je klaar bent, haal je je auto weg. Anders ga je betalen wat mij betreft.
Er liepen wel proeven om die vanaf 90% in te laten gaan bij SuC’s met wachttijden, dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Salvatore.NL schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:44:
Enige (EV) Nederlander die ik tot nu op Sicilie 2500km van Amsterdam ben tegen gekomen. Dit was bij Ortigia Siracusa.

Eerste ev reis voor mijzelf met Mercedes EQB 250+. Gebruik Mercedes Navi en gaat perfect. Een keer in de buurt van de grens Duitsland/Oostenrijk alle stalls van e-on buiten gebruik. Tankstation met alle laadplekken in een grote cirkel geplaatst.

Opvallend 80-100% laden gaat vaak nog met 60Kw Ik had dat langzamer Verwacht. Laadcurve tot 80% blijft mooi vlak met 100Kw.

Etna op geweest 1900 mtr hoog. Kreeg maar 20km terug berg af 🥴

[Afbeelding]
Gaaf! Ja, het gaat niet eens om pieken, maar gewoon langer door op 100kW win je al zooo veel mee.

Een greep uit de sessies afgelopen vakantie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDMHQS3RBudNTLPmukor8oo41O4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/d7YvDocrc6yYllSsmYgrVeme.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zr5MnEqIs1mrgtu9ZlOelrGKar8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DsyQcxAVtDqB2wpn8cnX8kvL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2IL4xstaMdw1Uk78iUsZ1TSpS1w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HVnf8qakhDHuthKA3iKrTh6P.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7uDXA2Ou3q_aPZYFDjY7MBTVyE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CNA8966HtKKUkIZrTcelzBic.png?f=fotoalbum_large

Je staat gewoon bijna een uur gemiddeld om weer 250km te kunnen afleggen.

Edit:
Toch wel blij dat het zomer is met een warme accu!
Dit was toen we hem net hadden, koude accu in de winter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QSZpTizdcWMh6-0zR2fNuAwhVpE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OKooGu3tqsvD7ePyK6Tny5o2.png?f=fotoalbum_large

Natuurlijk is het een oudere EV, maar 2018 was wel de facelift.
Ik wist best dat laden trager zou gaan dan in de Model 3. En toch is mij het wel wat tegengevallen om eerlijk te zijn.

Misschien dat we volgend jaar gewoon vliegen en een auto huren. Of een goed excuus om weer wat verder weg te gaan 🤪

Overigens blijft het in Nederland voor dagelijks gebruik een geweldige auto. Het is zo veel meer auto dan de vorige Model 3. Comfortabeler, luchtvering is super. Lekker ruim. Heerlijke auto, alleen niet voor vakanties.

[ Voor 16% gewijzigd door Tweak_ers op 01-08-2024 07:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmetjuh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-09 09:29
Tweak_ers schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 06:47:
[...]

Er zit gewoon een groot verschil in een S uit 2018 en een nieuwe 3/Y.

We hebben het 3 jaar geleden met een LR 3 gedaan en dat was echt veel sneller.

Toen was het altijd zo dat de auto al klaar was voordat wij klaar waren. Nu was het echt iedere stop wachten tot de auto klaar was.

Voor een rit van 1000km gaf de gekoppelde abetterrouteplanner een kleine 14 uur aan. Tel er dan files bij op en 1000km wordt zelfs in 1 dag misschien net iets te veel.
Dat geloof ik. Ik wilde alleen aangeven dat er ook goede ervaringen zijn met dergelijke afstanden. We hebben naast de Tesla nog een Enyaq iV 60 en daarmee zou ik ook niet aan deze reis beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Timmetjuh schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 07:35:
[...]

Dat geloof ik. Ik wilde alleen aangeven dat er ook goede ervaringen zijn met dergelijke afstanden. We hebben naast de Tesla nog een Enyaq iV 60 en daarmee zou ik ook niet aan deze reis beginnen.
En dat terwijl de Enyaq ook gewoon een recente EV is. Zegt best wel wat…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Tweak_ers schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 07:40:
[...]

En dat terwijl de Enyaq ook gewoon een recente EV is. Zegt best wel wat…
Met een kleine batterij en een matige laadcurve, en niet top op gebied van efficientie.

Je moet ook iets kopen naar verwacht gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

Tweak_ers schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 07:00:
[...]

Nice, vooral die laadcurve!
Hebben alle nieuwe Y’s LR een BYD accupakket? Of is dat geluk hebben?
Het is een standaard RWD. De meeste uit Berlijn hebben de BYD, sommige CATL.

De.LR RWD is geen LFP pakket

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Dani86 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 07:46:
[...]

Het is een standaard RWD. De meeste uit Berlijn hebben de BYD, sommige CATL.

De.LR RWD is geen LFP pakket
Dus de LFP kan niet alleen probleemloos naar 100%, maar ook de laad curve is beter?

Zit er veel verschil tussen een BYD en CATL?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:43
Tweak_ers schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:26:
[...]

Dus de LFP kan niet alleen probleemloos naar 100%, maar ook de laad curve is beter?

BYD laad een paar minuten sneller over 10-80. CATL lijkt iets minder degradatie te hebben. Overigens kan een LR ook prima naar 100%. Elke accu vind het niet fijn om lang op 100% te staan. Ook LFP niet.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
HansAuutB schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:07:
[...]

Ik zou voor de plus gaan, incl Italië (het zit erbij en als je het niet gebruikt kost het niks extra).
https://www.fulli.com/nl/fulli-nomade-plus
Nu voor slechts € 4,90.
Reken wel op circa 14 dagen levertijd.
En als we het na de road trip niet meer denken te gebruiken, dan moet je het ding terugsturen? Jammer dat er geen optie is voor bijv 1 maand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Juancho schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:39:
[...]

En als we het na de road trip niet meer denken te gebruiken, dan moet je het ding terugsturen? Jammer dat er geen optie is voor bijv 1 maand...
Ongebruikte maanden zijn gratis tot 24 maand aan toe, daarna gaan ze 10 euro rekenen als toeslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
Juancho schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:39:
[...]

24 maanden niet gebruiken kost niets.
En anders misschien uitlenen aan iemand (moet je wel kenteken aanpassen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
HansAuutB schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:49:
[...]

24 maanden niet gebruiken kost niets.
En anders misschien uitlenen aan iemand (moet je wel kenteken aanpassen).
... en dat is meer gedoe dan een paar keer die CC tonen aan een tolbrug ...
Zeker als je er rekening mee houdt dat je die dingen 24 maanden niet gaat gebruiken.

Maar eigenlijk is dit OT hier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 07:43
Tweak_ers schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 06:56:
[...]

Maar de Taycan is ook wel het beste wat er beschikbaar is op EV gebied en snelladen.

Waar een Model 3/Y tot zo’n 20% boven de 200kW blijft, blijft een Taycan echt heel lang boven de 200kW laden.

Als je kijkt naar laden en accu hoor ik vaker dat het gewoon het beste is wat er verkrijgbaar is, geen enkel ander merk doet dit zo goed als Porsche.

Al dacht ik dat de EV9 ook in de buurt komt, blijft ook heel lang boven de 200kW laden.

Misschien de EV6 ook?
Het E-GMP platform doet inderdaad niet onder aan de Taycan. Dus Kia EV6 en EV9, maar ook Hyundai Ioniq 5 en 6.
Durf zelfs te beweren dat ze sneller laden als je bv de Fastnbed laadcurves vergelijkt.
Afbeeldingslocatie: https://support.fastned.nl/hc/article_attachments/6904615984797
Afbeeldingslocatie: https://support.fastned.nl/hc/article_attachments/6903107920797/Porsche_Taycan_79_2_kWh_Fastned_Chargecurve_Q3_2022.png
Beide boven de 200 tot ongeveer 50%, maar de Ioniq 5 zakt mindersnel naar 100, namelijk pas voorbij de 80%. Ik heb met mijn Ioniq 5 eens 57 kWh in 17 minuten gedaan wat gemiddeld op 201 kW komt. Dit was wel bij Ionity, ik merk bij Fastned dat het altijd maar afwachten is of die ook het volle vermogen geeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansAuutB
Tommie12 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:54:
[...]

... en dat is meer gedoe dan een paar keer die CC tonen aan een tolbrug ...
Zeker als je er rekening mee houdt dat je die dingen 24 maanden niet gaat gebruiken.

Maar eigenlijk is dit OT hier.
Het staat of valt met verwachte drukte tijdens je reisperiode.
Daarnaast, als je bij Tesla wilt laden zul je meestal de tolweg af (en op) moeten.
Je bent bij Fulli+ meteen voor 4 landen klaar.
Maar ieder het zijne.
En door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:27

Freak187

geen

Dani86 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 23:43:

Net na Luik heb je nog een SUC, bij Fraiture heb je (sinds kort) een Fastned en bij Arlon is ook weer een SUC.

Het is niet heel veel, maar genoeg als je dwars door Belgie heen wil.
Maar buiten deze snelladers is het helaas niet veel. Hier en daar bij een supermarkt zit nog weleens een DC snellader.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:32
Freak187 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:54:
[...]

Net na Luik heb je nog een SUC, bij Fraiture heb je (sinds kort) een Fastned en bij Arlon is ook weer een SUC.

Maar buiten deze snelladers is het helaas niet veel. Hier en daar bij een supermarkt zit nog weleens een DC snellader.
Idd op de A25 (via Luik rijden) heb je er inmiddels een aantal. Tesla bij Remouchamps, Fastned bij Baraque Fraiture en (kwam ik achter dit jaar) ook 2x 300kW (TotalEnergies?) snelladers in Bastogne, benzinestation net van de snelweg af. Als je echter via Brussel rijdt is het minder geloof ik. Iig Ionity Wellin, ook stuk van snelweg af. Ik rijd overigens altijd via Luik, lekker rustig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wessel.MachE
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 23-05 15:21
sbin schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:13:
[...]

Idd op de A25 (via Luik rijden) heb je er inmiddels een aantal. Tesla bij Remouchamps, Fastned bij Baraque Fraiture en (kwam ik achter dit jaar) ook 2x 300kW (TotalEnergies?) snelladers in Bastogne, benzinestation net van de snelweg af. Als je echter via Brussel rijdt is het minder geloof ik. Iig Ionity Wellin, ook stuk van snelweg af. Ik rijd overigens altijd via Luik, lekker rustig.
Er zit ook een Ionity bij Soumagne, ook een handige voor rijders richting de Eiffel, Bitburg, Saarbrucken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

sbin schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:13:
[...]

Ik doelde idd op Ionity Wellin, verder was er weinig tot niets op mijn route (Brussel-Bouillon).

Anders nog Charleroi of Namen, maar dan moest ik wel erg ver van mijn route afwijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

Tweak_ers schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:26:
[...]

Tesla geeft aan 1x per week naar 100% te gaan. In de praktijk laad ik 1 a 2x per week en dan 1x naar 100%. Voor roadtrips kun je iedere accu naar 100% laden, maar dat moet je voor dagelijks gebruik niet doen.

Die "paar" minuten BYD tov CATL zijn er zo 5 a 10 in sommige gevallen. Op een lange rit met 3 stops vind ik dat fors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Laatst online: 12:56
Freak187 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:54:
[...]

Die Fastned in Baraque de Fraiture is al meer dan een jaar (mei 2023) operationeel en een Ionity is daar ook in aanbouw.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
maharens schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:44:
[...]

Ongebruikte maanden zijn gratis tot 24 maand aan toe, daarna gaan ze 10 euro rekenen als toeslag.
Toch gek als je het eigenlijk eenmalig voor een roadtrip wilt gebruiken. Jammer dat er blijkbaar geen maand optie is of dergelijke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-09 18:46
Juancho schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:31:
[...]

Toch gek als je het eigenlijk eenmalig voor een roadtrip wilt gebruiken. Jammer dat er blijkbaar geen maand optie is of dergelijke.
Je kunt je abonnement toch gewoon opzeggen? Daar heb je 24 maanden de tijd voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07-09 15:55
Tweak_ers schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 07:12:
[...]

Gaaf! Ja, het gaat niet eens om pieken, maar gewoon langer door op 100kW win je al zooo veel mee.

Een greep uit de sessies afgelopen vakantie:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je staat gewoon bijna een uur gemiddeld om weer 250km te kunnen afleggen.

Edit:
Toch wel blij dat het zomer is met een warme accu!
Dit was toen we hem net hadden, koude accu in de winter:
[Afbeelding]

Natuurlijk is het een oudere EV, maar 2018 was wel de facelift.
Ik wist best dat laden trager zou gaan dan in de Model 3. En toch is mij het wel wat tegengevallen om eerlijk te zijn.

Misschien dat we volgend jaar gewoon vliegen en een auto huren. Of een goed excuus om weer wat verder weg te gaan 🤪

Overigens blijft het in Nederland voor dagelijks gebruik een geweldige auto. Het is zo veel meer auto dan de vorige Model 3. Comfortabeler, luchtvering is super. Lekker ruim. Heerlijke auto, alleen niet voor vakanties.
Oef, dit is wel heel naar inderdaad. Greding - Oberhonnefeld in 7h15m voor slechts 400 km.

Over een ongeveer vergelijkbaar stuk deed ik 4-4,5 uur vorige jaar met de 3

[ Voor 3% gewijzigd door JohanB op 01-08-2024 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
jouwheld schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:56:
[...]

Het E-GMP platform doet inderdaad niet onder aan de Taycan. Dus Kia EV6 en EV9, maar ook Hyundai Ioniq 5 en 6.
Durf zelfs te beweren dat ze sneller laden als je bv de Fastnbed laadcurves vergelijkt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Beide boven de 200 tot ongeveer 50%, maar de Ioniq 5 zakt mindersnel naar 100, namelijk pas voorbij de 80%. Ik heb met mijn Ioniq 5 eens 57 kWh in 17 minuten gedaan wat gemiddeld op 201 kW komt. Dit was wel bij Ionity, ik merk bij Fastned dat het altijd maar afwachten is of die ook het volle vermogen geeft.
Is er ergens een verzameling van laadcirves per auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 07:43
Tweak_ers schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:29:
[...]

Fastned heeft ze voor best veel EV's
https://support.fastned.n.../4428932764573-Voertuigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
[...]

Naast de documenten van Fastned publiceert Bjorn Nyland ook z'n resultaten:

https://docs.google.com/s...1rOvYXlHgrWNpjWmK6Ra1zZ8/

Kopie maken en leef je uit ;)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoLeaf
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 05-09 15:22
evkx heeft een uitgebreide set. Wel kan een type in het buitenland net wat anders zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
Wel even goed erbij te benoemen dat online charging curves met een korrel zout genomen moeten worden en je er niet blind op moet staren, omdat laadsnelheid van vele factoren afhankelijk is.
Voor die paar vakantieritjes gaan die paar kw's niet uitmaken. Grote verschillen tussen curves kunnen natuurlijk wel het verschil maken in laadtijd/gevoel.

Bijvoorbeeld hier mijn chargecurve (Tesla Model 3 2024 RWD) over de afgelopen maanden (975kwh totaal geladen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QN0EbD69ZXNI9SCncO1AAwBlw_4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WwT2E5CfGXjVvnjvFb0vYgXO.png?f=fotoalbum_large

vs fastned:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gO0smcmrQzAEwHRF29uMqFwxHk0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Wu70N8e6EmdynTEnoKG5kPDn.png?f=user_large

Dan zit ik er vaak toch wel boven, maar bij sommige chargers ook flink onder :) het heeft een flinke spread

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Registratie: Juli 2023
  • Niet online
Tweak_ers schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 06:56:
[...]

Nu weet ik niet of je met de Taycan of Polestar bent gegaan.

Misschien de EV6 ook?

Vanaf 40/50% gaat het bij een oudere S (maar wel na de facelift) gewoon tergend traag. 50% is zo’n 50kW
Ioniq 5 & 6 hebben ook de 800V technologie ;)
Naar mijn weten zijn Hyundai, Kia & Porsche de enige merken die dit momenteel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-09 20:46
AnjaT850 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 17:21:
[...]

Naar mijn weten zijn Hyundai, Kia & Porsche de enige merken die dit momenteel hebben.
Met als grote verschil dat Porsche wel een fatsoenlijke preconditioning heeft. Bij de Koreanen laad je alleen snel in de zomer en dan moet het ook weer niet te heet zijn. De implementatie van de preconditioning is redelijk slecht.

[ Voor 7% gewijzigd door JTHZZ op 01-08-2024 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
AnjaT850 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 17:21:
[...]

Audi & BYD ook sowieso, ik geloof dat Mercedes er ook mee bezig is maar nog geen model heeft. BMW is de enige 'grootmacht' die geen aanstalten heeft om naar 800V te gaan dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:40
[...]

Je moet er een beetje van houden, maar deze video's kunnen ook wel informatief zijn

https://youtube.com/@batterylife?si=gCGHGUDykq2UEKdg
Pagina: 1 ... 70 ... 131 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.