Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 13:00
HDoc schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:09:
[...]

Mee eens, ik hoor ook graag wat de negatieve ervaringen zijn. Vooral omdat ik ze zelf (nog) niet ervaar. Ik vermoed dat langzaam laden en een wat krappere accu mee zouden kunnen spelen. Heb zelf een 100 kWh accu en reizen is daarmee uitstekend te doen. Op dit moment adviseer ik iedereen die een EV overweegt daarom in ieder geval te kijken naar een zo groot mogelijke accu.

Maar misschien zijn er andere geluiden, ik hoor het ook graag.
Ik denk dat het vooral de combinatie van grootte van de accu en laadsnelheid zal zijn waar je naar moet kijken.
Als je een hele grote accu hebt, maar deze laadt heel langzaam, dan sta je lang te wachten voor je weer verder kunt.
Heb je een kleine accu die heel snel kan laden, dan sta je weer heel vaak te laden.
Beste is (in mijn ogen) een accu waar je i.i.g. mee van sanitaire stop naar sanitaire stop kunt komen en die snel genoeg laadt zodat je na de sanitaire stop niet nog eens een half uur moet wachten tot de accu weer een keer vol is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-09 18:46
mrme12345 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 21:37:
[...]

Is appels met peren vergelijken dit. Als je bij tesla abonnement neemt gaat er ook nog 20-25% van het tarief af en dan heb je dus ca 0,45 cent bij Tesla. En groot voordeel Tesla is dat er altijd plek is omdat er zoveel laadpalen bij elkaar staan.
Als non-Tesla rijder met de laadpoort rechtsachter blijven SuC’s onhandige locaties. Bovendien heb ik een grondige hekel aan de Tesla topman, die wordt van mij geen cent wijzer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
mrme12345 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:57:
[...]

En Tesla heeft per plein veel meer laadpalen en zeker in vakantietijd is dat een enorm voordeel. Maar daar kom je nog wel achter als je opeens in de rij moet gaan staan wachten bij ionity omdat die veel minder laders hebben per plein ;-). Is mij 1 x gebeurd in UK in niet top drukte maand juni, dat wil ik niet meer, heb daar drie kwartier moeten wachten voordat ik aan de beurt was (geen ionity of tesla, maar laadpleintje met 3 laders bij tankstation).
Ik heb al vaak geladen bij Ionity in verschillende landen en nog nooit in de rij gestaan. Engeland is op het gebied van laders intussen jaren achter op veel Europese landen. En niet alleen met laders vrees ik….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:01
Wij gaan vrijdag 9 Augustus richting de Franse Alpen met een overnachting (met granny charger) in de Vogezen.
Met de laadplanning heb ik een voorkeur voor Tesla omdat die direct aan mn Travelcard factureren, hoef ik niks voor te schieten en te declareren.
Maar op mijn ID4 zit de laadport rechtsachter ipv links achter bij de Tesla. Ik laad in NL wel eens bij Tesla en doorgaans heb ik twee stalls nodig. Of ik sta in het gangpad.
Op weg naar frankrijk wil ik laden bij Tesla in Wavre, Arlon en Laxou. Dit zijn zo te zien allemaal V3 laders met de paal links.
Nu ben ik benieuwd naar jullie ervaringen met laden bij drukte. Gaat het gezeur opleveren ?
Mijn vrouw is een beetje bang dat we straks ruzie hebben op een tesla plein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Nu online
LastSamurai schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:27:
Wij gaan vrijdag 9 Augustus richting de Franse Alpen met een overnachting (met granny charger) in de Vogezen.
Met de laadplanning heb ik een voorkeur voor Tesla omdat die direct aan mn Travelcard factureren, hoef ik niks voor te schieten en te declareren.
Maar op mijn ID4 zit de laadport rechtsachter ipv links achter bij de Tesla. Ik laad in NL wel eens bij Tesla en doorgaans heb ik twee stalls nodig. Of ik sta in het gangpad.
Op weg naar frankrijk wil ik laden bij Tesla in Wavre, Arlon en Laxou. Dit zijn zo te zien allemaal V3 laders met de paal links.
Nu ben ik benieuwd naar jullie ervaringen met laden bij drukte. Gaat het gezeur opleveren ?
Als je bij Tesla laadt hoef je niet snel bang te zijn voor drukte, de plaatsen die jij noemt hebben ook nog eens relatief veel stalls. Komt dus echt wel goed. :)

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:36
Ik denk dat het wel meevalt. Het komt zelden voor dat alle palen in gebruik zijn. Vorige maand bij Tesla Arlon gezien dat er veel rijtjes met palen staan, dus ook veel plaatsen waar je hem misschien makkelijker kwijt kunt.
Mocht je twijfelen, laat dan iemand in de auto zitten. Als het echt te druk begint te worden kan je er altijd voor kiezen om dan alsnog te vertrekken of even af te stemmen dat je over een x aantal minuten klaar bent.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermanbbbb
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-09 23:39

Hermanbbbb

P2 LRSM 2022 PP

DeGroteMuis schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:31:
[...]

Zelf de zwarte weekends eigenlijk altijd vermeden, maar dit ziet er rustiger uit dan onze doordeweekse reizen naar Frankrijk! Wel een tikje zorgwekkend dat je zelfs op zo'n rustige dag even in de laadfile stond, daar wil je dus echt niet moeten laden als het er wel druk is. Maar dat ligt misschien ook deels aan de keuze van laadplek, 2 echt snelle laders en 2 60kW is ook niet erg veel. Wij houden liever de laadplekken aan met meer laders als die op de route liggen.
Dat is wel waar denk ik, de laadfile stond namelijk echt bij dezelfde aire als waar ik die foto van de lege weg heb genomen. Ik was er ook blind naar toe gereden, althans zonder te checken hoeveel palen er stonden en of die bezet waren. Op Google Maps (GM ;-)) foto's zie ik op die plek niet eens een snellader staan, dus het is waarschijnlijk een recente toevoeging. Ze gaan nu vast concluderen dat er nog meer nodig zijn.

Bij de 3e stop bij Ionity hebben we daar wel op gelet, ook omdat we niet meteen een andere snelle lader op korte afstand daarvan konden vinden. Maar daar was dus geen file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:52
Of je doet zoals de ID4 hieronder indien het mogelijk is :*). Tussen de 2 Tesla's bovenaan de afbeelding voor wie het niet ziet ;).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F528Q9y4R1m-wd3tlqQ-YKVIbKM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3isCAPi1UbB3OAYzqCuPPGm3.jpg?f=fotoalbum_large
Is wel een voordeel van de XC40 en mede de reden waarom ik de SuC's ook bovenaan op mijn lijst heb staan. Laadpoort zit gewoon linksachter.

[ Voor 6% gewijzigd door Largamelion op 29-07-2024 13:16 ]

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:01
Largamelion schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:14:
[...]
Of je doet zoals de ID4 hieronder indien het mogelijk is :*). Tussen de 2 Tesla's bovenaan de afbeelding voor wie het niet ziet ;).

[Afbeelding]
Is wel een voordeel van de XC40 en mede de reden waarom ik de SuC's ook bovenaan op mijn lijst heb staan. Laadpoort zit gewoon linksachter.
Als dat past dan doe ik dat ook zoveel mogelijk. Of ik sta in het 'gangpad'. Alleen liggen er vaak biggenruggen tussen de plaatsen en dan wordt het moeilijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]
Toch ben ik niet blij met de poort Links-achter. (ook op mijn Polestar).

De laadklep zit bij laden/open dus boven de weg waar fietsers etc passeren...
met een dik uitstekende kabel... 8)7 :F

In NL mag je (volgens mij...) tegen de richting in parkeren om de poort boven de stoep te krijgen.
Doe dit NIET in bv Duitsland... dan heb je snel een print te pakken (ervaring }:| )

maar er zijn nog legio voorbeelden waarbij het óók niet gewenst is. :N

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:14
[Op dit moment adviseer ik iedereen die een EV overweegt daarom in ieder geval te kijken naar een zo groot mogelijke accu.
Voor die 1 a 2 keer per jaar dat ik eens wat verder rijd (altijd wel Frankrijk) dan de 1 a 2 x per week woon werk (afstand is 41 km) hoef ik niet echt een grotere accu te hebben. Nice to have, but don't need to have.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
Hansieo schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:19:
[...]

In NL mag je (volgens mij...) tegen de richting in parkeren om de poort boven de stoep te krijgen.
Doe dit NIET in bv Duitsland... dan heb je snel een print te pakken (ervaring }:| )

Ik snap je punt en rechts zou idd logischer zijn bij ons voor het laden langs de straat. Ik heb het geluk een oprit te hebben en mijn laadpaal zit ook links van de oprit dus in mijn geval ideaal.

Nog beter natuurlijk voorzien alle autofabrikanten een laadpoort aan beide kanten, dan is er nooit een probleem. Maar dat is natuurlijk een grotere kost voor hen dus zoek het zelf maar uit >:). Langere laadkabels lost zoiets natuurlijk ook op of de paal centraal tussen de parkingen.

Wel idioot dat ze daar in Duitsland voor beboeten, ze moeten toch ook begrijpen waarom je zo parkeert tijdens het laden. Doe je net om goed te doen en de veiligheid voor passanten en je eigen wagen te waarborgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AeoIus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 21:26
jdbiggelaa schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:27:
[...]

Ik heb al vaak geladen bij Ionity in verschillende landen en nog nooit in de rij gestaan. Engeland is op het gebied van laders intussen jaren achter op veel Europese landen. En niet alleen met laders vrees ik….
Ben net in Engeland geweest met mijn Ioniq6 en eigenlijk geen laadproblemen gehad hoor. Ik had op de terugweg bij een ongeplande stop bij Applegreen Electric dat hij de handshake met de auto niet voor elkaar kreeg, maar eigenlijk verder overal zonder problemen kunnen snelladen ook op meerdere 360W laadpalen en in Bristol was een plein met 15 laders of zo.
Vaak kun je direct met je pinpas betalen of ik gebruikte een Shell Recharge kaart.

Steam//ACC/LMU/Wreckfest2/Rocketleague: MrKlinkers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:48
[...]

Mee eens, ik hoor ook graag wat de negatieve ervaringen zijn. Vooral omdat ik ze zelf (nog) niet ervaar. Ik vermoed dat langzaam laden en een wat krappere accu mee zouden kunnen spelen. Heb zelf een 100 kWh accu en reizen is daarmee uitstekend te doen. Op dit moment adviseer ik iedereen die een EV overweegt daarom in ieder geval te kijken naar een zo groot mogelijke accu.

Maar misschien zijn er andere geluiden, ik hoor het ook graag.
Het is de combinatie accugrootte, laadsnelheid en efficientie die het verschil maakt.

Vorig jaar vertrokken met 100%, maar door druk verkeer heb ik die niet leeg gekregen voor er lokaal ‘hoog’ water was, en dus was de eerste stop er eentje met 35% en na de plaspauze en koffie zaten we terug aan 85%+.
Ik zou voor een nog grotere batterij geen euro extra betalen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-09 22:13
Largamelion schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:43:
[...]
Ik snap je punt en rechts zou idd logischer zijn bij ons voor het laden langs de straat. Ik heb het geluk een oprit te hebben en mijn laadpaal zit ook links van de oprit dus in mijn geval ideaal.

Nog beter natuurlijk voorzien alle autofabrikanten een laadpoort aan beide kanten, dan is er nooit een probleem. Maar dat is natuurlijk een grotere kost voor hen dus zoek het zelf maar uit >:). Langere laadkabels lost zoiets natuurlijk ook op of de paal centraal tussen de parkingen.

Wel idioot dat ze daar in Duitsland voor beboeten, ze moeten toch ook begrijpen waarom je zo parkeert tijdens het laden. Doe je net om goed te doen en de veiligheid voor passanten en je eigen wagen te waarborgen.
Parkeren tegen de rijrichting in is onveilig in het donker omdat er geen reflectoren zijn aan de voorkant van wagens (die stilstaan..). Bovendien verblind je tegenliggers wanneer je vertrekt. Bij daglicht leidt het tot vreemde/onverwachte manoeuvres en is het dus ook gevaarlijk.

Het is ook in België verboden (maar wordt helaas zelden gehandhaaft), en ik vermoed ook in vele andere landen.

Dus: de enige juiste plaats voor een laadpoort in Europa is rechts.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Scientific
Tommie12 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:51:
[...]

Het is de combinatie accugrootte, laadsnelheid en efficientie die het verschil maakt.

Vorig jaar vertrokken met 100%, maar door druk verkeer heb ik die niet leeg gekregen voor er lokaal ‘hoog’ water was, en dus was de eerste stop er eentje met 35% en na de plaspauze en koffie zaten we terug aan 85%+.
Ik zou voor een nog grotere batterij geen euro extra betalen.
Zodra je comfortabel 350-400 km bereik hebt (en in een 20-25 minuten weer tot ongeveer 80% kunt laden) is het laden inderdaad in principe geen belemmering meer: de blaas, of de maag, worden dan in de meeste gevallen de bepalende factor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
AeoIus schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:45:
[...]

Ben net in Engeland geweest met mijn Ioniq6 en eigenlijk geen laadproblemen gehad hoor. Ik had op de terugweg bij een ongeplande stop bij Applegreen Electric dat hij de handshake met de auto niet voor elkaar kreeg, maar eigenlijk verder overal zonder problemen kunnen snelladen ook op meerdere 360W laadpalen en in Bristol was een plein met 15 laders of zo.
Vaak kun je direct met je pinpas betalen of ik gebruikte een Shell Recharge kaart.
Afgelopen jaar in Noord Engeland (dunbevolkt gebied) de nodige problemen gehad. In het Lake District en ook rond York geen problemen. Het hangt er dus erg vanaf wáár je naar toe gaat in Engeland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
  • Laatst online: 15:31
Scientific schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:23:
[...]

Parkeren tegen de rijrichting in is onveilig in het donker omdat er geen reflectoren zijn aan de voorkant van wagens (die stilstaan..). Bovendien verblind je tegenliggers wanneer je vertrekt. Bij daglicht leidt het tot vreemde/onverwachte manoeuvres en is het dus ook gevaarlijk.

Het is ook in België verboden (maar wordt helaas zelden gehandhaaft), en ik vermoed ook in vele andere landen.

Tenzij er links wordt gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06:34
Ruzie natuurlijk niet, maar het levert natuurlijk gezeur op.

Twee keer gebeurd onderweg dat de laders vol waren met een lege ongebruikte stall tot gevolg van een laadpoort rechts.

Daarnaast stond een BMW langer te wachten omdat hij niet tussendoor kon laden als er Tesla’s weggingen, dus decreet van de tesla wachtrij ging voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:41
[...]

Daar heb je serieus een boete voor gehad tijdens het laden? Het is inderdaad niet toegestaan om te parkeren tegen de rijrichting in, en inderdaad ook wel eens boetes voor gezien bij mensen die geparkeerd stonden, maar tijdens het laden ook? Bij mij zit de poort rechts, dus aan de straat geen probleem, maar ik heb ook wel vaker in tegenstelde richting aan een snellader gestaan bij een Autohof of Raststätte, daar doen ze er niet moeilijk over.
Scientific schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:23:
[...]

Groot-Brittannië is ook Europa... :+
Ook in Nederland is het helaas niet altijd ideaal. Bij mijn schoonzus staat de laadzuil links in de eenrichtingsstraat, tussen 2 parallelparkeervakken.

En daarnaast vind ik dat er ook onderscheid zit tussen een donkere straat buiten bbk waar je als enige staat, of een goed verlichte straat binnen bbk, in een parkeervak tussen andere auto's. En je parkeert niet, je laadt, gaat niet voor de lol zo staan, maar juist zodat de laadkabel niet over de straat ligt. Maar inderdaad wel extra uitkijken met wegrijden.

Ik vind aan 2 zijden achter wel ideaal. Dat komt helaas nog niet zoveel voor, maar dat biedt je wel de meeste vrijheid. Tot die tijd ben ik overal, behalve bij Tesla V2 en 3 blij met mijn rechtslader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Laatst online: 11-09 20:46
DeGroteMuis schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:02:
[...]

Daar heb je serieus een boete voor gehad tijdens het laden? Het is inderdaad niet toegestaan om te parkeren tegen de rijrichting in, en inderdaad ook wel eens boetes voor gezien bij mensen die geparkeerd stonden, maar tijdens het laden ook? Bij mij zit de poort rechts, dus aan de straat geen probleem, maar ik heb ook wel vaker in tegenstelde richting aan een snellader gestaan bij een Autohof of Raststätte, daar doen ze er niet moeilijk over. .
De Duitsers verstehen damit keinen Spass. In Berlijn bij lokale laadpalen langs de straat zie je dat echt niemand doen bij een laadpaal. Je hebt daar laadpalen die langs de straat staan met een plek ervoor en erachter. De voorste is meestal geen probleem maar de locals slepen dus een extra lange laadkabel mee zodat je ook de achterste plek kunt gebruiken. Verkeerd om parkeren heb ik daar niemand zien doen en je zou dus niet de eerste zijn die een prent krijgt:
https://www.finanzen.net/...030%2520Euro%2520erhoben.
Auch an der Ladestation gibt es keine Ausnahme

[ Voor 7% gewijzigd door JTHZZ op 29-07-2024 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
JTHZZ schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:43:
[...]

De Duitsers verstehen damit keinen Spass. In Berlijn bij lokale laadpalen langs de straat zie je dat echt niemand doen bij een laadpaal. Je hebt daar laadpalen die langs de straat staan met een plek ervoor en erachter. De voorste is meestal geen probleem maar de locals slepen dus een extra lange laadkabel mee zodat je ook de achterste plek kunt gebruiken. Verkeerd om parkeren heb ik daar niemand zien doen en je zou dus niet de eerste zijn die een prent krijgt:
https://www.finanzen.net/...030%2520Euro%2520erhoben.

[...]
rotflmao.... _O-

Ik heb nu dus óók een 12 mtr kabel bij me... als ik verderweg ga...

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:44

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

[...]

Bij onze Kona 64 kWh zit de laadklep links voor, maar kan ik de auto vlak tegen het laadstation parkeren bij Tesla laders. Haalt de stekker het net.

In Noord Wales een keer op zaterdagmiddag meegemaakt dat alle 6 (!) stalls bezet waren. In april. En idem in mei bij Koper in Slovenië. Maar daar 8 stall bij een winkelcentrum. Wel daar overdekt staan wachten (10 min) en laden. Vorig jaar onder rook van Berlijn een moeilijk vindbare Tesla Supercharger waar op zaterdagmiddag in oktober bijna alles bezet was. Wel even toen wij er stonden.

Overigens mag je ook in Slovenië niet tegen de rijrichting van het verkeer in parkeren (en laden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:30
DeGroteMuis schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:13:
[...]

Maar wel benieuwd naar je eerdere reis ervaringen, want als je zegt we hebben deze reis besloten om een benzine auto erbij te kopen, klinkt dat als een prijzige oplossing omdat 1 reis tegenvalt. Daar zit dan vast meer achter toch?
Toen de kinderen nog borstvoeding kregen was het te doen. Stops waren toen sowieso frequent en lang. Alleen toen vond ik het ook al frustrerend om met een slakkengang over de autobahn te rijden om een laadstop uit te sparen. Dat was wel altijd ver buiten het seizoen en door Duitsland/Oostenrijk.

Alhoewel ik nu erover nadenk ben ik er weliswaar met de boot heen en terug via Zweden ook in de Baltische staten met een EV geweest. Alleen daar zijn de afstanden kort en gebruikten we de auto op locatie amper waardoor de laadtijd niet uitmaakte. Ook veelal de grannycharger gebruikt. Dus het is niet zo dat ik weinig tot geen ev ervaring in het buitenland heb.

Afgelopen februari hebben we de heen en terugweg lang gereden. Terug zelfs 16 uur of 900 km, geen reguliere files. De laadsnelheid was maximaal 50 kw. Dat is nu na een forse reparatie een stuk beter.

Al met al vind ik het vervelend gedoe. Veel relatief lange stops en een lage cruisesnelheid. Zeker als het druk is moet je blijkbaar een studie maken van waar je gaat laden. Zo niet allerlei laadfiles.

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Hansieo schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:49:
[...]

rotflmao.... _O-

Ik heb nu dus óók een 12 mtr kabel bij me... als ik verderweg ga...
Wij ook, in de frunk. Deze heeft me al een paar keer geholpen. Recent een 15 meter lange “mobiele laadpaal”, 6 tot 16 A, aangeschaft. Voor thuis en op vakantie. Past er ook nog bij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tspawn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 11:48
ephymerous schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:06:
[...]

Toen de kinderen nog borstvoeding kregen was het te doen. Stops waren toen sowieso frequent en lang. Alleen toen vond ik het ook al frustrerend om met een slakkengang over de autobahn te rijden om een laadstop uit te sparen. Dat was wel altijd ver buiten het seizoen en door Duitsland/Oostenrijk.

Alhoewel ik nu erover nadenk ben ik er weliswaar met de boot heen en terug via Zweden ook in de Baltische staten met een EV geweest. Alleen daar zijn de afstanden kort en gebruikten we de auto op locatie amper waardoor de laadtijd niet uitmaakte. Ook veelal de grannycharger gebruikt. Dus het is niet zo dat ik weinig tot geen ev ervaring in het buitenland heb.

Afgelopen februari hebben we de heen en terugweg lang gereden. Terug zelfs 16 uur of 900 km, geen reguliere files. De laadsnelheid was maximaal 50 kw. Dat is nu na een forse reparatie een stuk beter.

Al met al vind ik het vervelend gedoe. Veel relatief lange stops en een lage cruisesnelheid. Zeker als het druk is moet je blijkbaar een studie maken van waar je gaat laden. Zo niet allerlei laadfiles.
Heb aan het begin van de vakantie de navigatie ingevoerd, een keer drie minuten moeten wachten tot er een stall vrij was, max. snelheid overal aangehouden en heerlijk gereisd. Maar inderdaad, ook al mensen gesproken die helemaal in de kreuk schieten als je zegt dat je 25 minuten aan het laden bent geweest. Gelukkig kan iedereen zijn eigen behoefte en wensen invullen. Maar ik ben helemaal om naar EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
ephymerous schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:06:
[...]

Ik lees hier toch niet veel ervaringen met laadfiles, eerder het omgekeerde. Laden ging vlot, files aan de pompen.
Maar ja, er moet ook plaats zijn voor negatieve ervaringen, het zou raar zijn als iedereen 100% tevreden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-09 19:50
PeterZ(on) schreef op maandag 29 juli 2024 @ 08:57:
[...]

Dat is juist, maar je hebt dan wel die eerst maand verbruikt. Dus als je bij een volgende trip een abo wilt nemen dan is het gewoon de reguliere prijs. Dus vergelijken met een eenmalige lage prijs is dan niet fair.

Fijne vakantie.
Bij mij werd ook de tweede keer €7,99 afgeschreven voor wat eigenlijk €11,99 zou moeten zijn. Weet niet hoe het komt, maar wel prettig ;)

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
Tommie12 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:15:
[...]

Ik lees hier toch niet veel ervaringen met laadfiles, eerder het omgekeerde. Laden ging vlot, files aan de pompen.
Maar ja, er moet ook plaats zijn voor negatieve ervaringen, het zou raar zijn als iedereen 100% tevreden is.
Files aan de pompen zie ik dan weer niet. En sowieso, 30 wachtenden voor je verdeeld over vier pompen kost je uitgaande van 3 minuten per auto geen half uur wachten. En dat dan maar 1x per 1500 km. Tel daarbij op dat je binnen 5 minuten van een willekeurige afrit een pompstation kan vinden. Het vergelijk gaat wat scheef imho :)

Dan nog het feit dat je bij ieder benzinestation met je creditcard kan betalen. In Letland had ik een Lets telefoonnummer nodig, gelukkig heb ik daar vrienden. Nu in Frankrijk ook weer een app nodig die natuurlijk alleen in het Frans beschikbaar is. Gedoe.

[ Voor 16% gewijzigd door ephymerous op 29-07-2024 17:28 ]

XXXVI

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Scientific
ephymerous schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:19:
[...]

Files aan de pompen zie ik dan weer niet. En sowieso, 30 wachtenden voor je verdeeld over vier pompen kost je uitgaande van 3 minuten per auto geen half uur wachten. En dat dan maar 1x per 1500 km. Tel daarbij op dat je binnen 5 minuten van een willekeurige afrit een pompstation kan vinden. Het vergelijk gaat wat scheef imho :)

Dan nog het feit dat je bij ieder benzinestation met je creditcard kan betalen. In Letland had ik een Lets telefoonnummer nodig, gelukkig heb ik daar vrienden. Nu in Frankrijk ook weer een app nodig die natuurlijk alleen in het Frans beschikbaar is. Gedoe.
Je rekent nogal optimistisch. Als ik het zo bekijk aan het gemiddeld overbelast tankstation tijdens de vakantie staat de gemiddelde wagen eerder minstens 5 minuten aan de pomp. Kaart zoeken, tankklep aan de verkeerde kant, handen schoonmaken, misschien ook even de ruit schoonmaken met de borstel die er staat… Als het tegenvalt (ook eerst nog eens binnengaan om te betalen, dan auto verplaatsen) is het al snel 10 minuten.

En dan moet je nog een parkeerplaats zoeken om naar het toilet te gaan (kan al vlug 200m ver zijn van de parkeerplaats…)

Met een EV ben je na 1 minuut al aan het laden, en heb je gelijk tijd voor andere dingen (toilet, koffie of iets kopen, broodje eten, benen strekken). Geen vervelend tankkarwei waarvan je stinkende handen krijgt.

En een wagen die maar om de 1500km tankt is ook een utopie.

It’s all in the mind…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Scientific schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:31:
[...]

Je rekent nogal optimistisch. Als ik het zo bekijk aan het gemiddeld overbelast tankstation tijdens de vakantie staat de gemiddelde wagen eerder minstens 5 minuten aan de pomp. Kaart zoeken, tankklep aan de verkeerde kant, handen schoonmaken, misschien ook even de ruit schoonmaken met de borstel die er staat… Als het tegenvalt (ook eerst nog eens binnengaan om te betalen, dan auto verplaatsen) is het al snel 10 minuten.

..

Sinds ik een EV heb, vertrek ik altijd met een volle tank accu. Daarvoor met de ICE vertrok ik altijd met het minimale in de tank, zodat ik Duitsland/Luxemburg kon halen om daar goedkoper de tank vol te gooien. Dus ook in de ICE-tijd was mijn eerste stop al binnen 2 uur rijden...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Nu ruim een week rond het Comomeer rondgereden met een EV. Enige plek die ik heb gevonden met een 150kwh lader is bij Malgrate. Erg beperkt qua laadvoorzieningen in de kleinere plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
Ferra schreef op maandag 29 juli 2024 @ 19:03:
Nu ruim een week rond het Comomeer rondgereden met een EV. Enige plek die ik heb gevonden met een 150kwh lader is bij Malgrate. Erg beperkt qua laadvoorzieningen in de kleinere plaatsen.
Langs kleine provinciale wegen moet je natuurlijk niet veel snelladers verwachten in Italië. Maar als je "een week rond het Comomeer gereden hebt" heb je toch ook ergens halt gehouden? Er zijn best heel veel AC-laadplaatsen, zowat overal rond en in de buurt van het Comomeer. Bij een tocht rond het Comomeer kom je honderden AC-laders tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieter81!
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-09 23:41
Heb je al op Chargemap gekeken? Zie er ruim voldoende palen staan, zowel AC als DC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:01
jdbiggelaa schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:24:
[...]

Als non-Tesla rijder met de laadpoort rechtsachter blijven SuC’s onhandige locaties. Bovendien heb ik een grondige hekel aan de Tesla topman, die wordt van mij geen cent wijzer.
Ik ben volledig nieuw met elektrisch rijden, maar is het met de kabels bij laadstations dat ze zo kort zijn dat je echt aan de kant van je port moet staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Uberprutser schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:37:
DC werkt bij sommige laders niet en ze zijn niet voornemens deze te repareren wegens dat deze weinig worden gebruikt (snap ik als ze al langere tijd stuk zijn...)
Zou zomaar 4+ jaar kunnen zijn zag ik vanmorgen! 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQUDGuaFCSwgzbQ4R-i7U-vGUQU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L8OR3cyFEnwGbGc5GZgNcbVv.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende trip in de planning: Ksamil, Albanië (en vast wel wat Griekenland als ik er dan toch ben).

Daarnaast voor werk naar Sardinië en aan het kijken om dan met de Tesla te gaan met de boot en er wat dagen achteraan plakken om langs vrienden te gaan die daar wonen.

[ Voor 16% gewijzigd door Uberprutser op 29-07-2024 20:30 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-09 23:31
[...]

En Tesla heeft per plein veel meer laadpalen en zeker in vakantietijd is dat een enorm voordeel. Maar daar kom je nog wel achter als je opeens in de rij moet gaan staan wachten bij ionity omdat die veel minder laders hebben per plein ;-). Is mij 1 x gebeurd in UK in niet top drukte maand juni, dat wil ik niet meer, heb daar drie kwartier moeten wachten voordat ik aan de beurt was (geen ionity of tesla, maar laadpleintje met 3 laders bij tankstation).
In Noorwegen is het bij Ionity meestal niet druk. Reden: Tesla is goedkoper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scientific
Wimploo schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:08:
[...]

Ik ben volledig nieuw met elektrisch rijden, maar is het met de kabels bij laadstations dat ze zo kort zijn dat je echt aan de kant van je port moet staan?
De kabels van snelladers zijn inderdaad vaak nogal kort. De kabels zijn immers behoorlijk zwaar, en langere kabels veroorzaken veel verliezen. Vergeet niet dat er verschillende honderden ampères door die kabels gaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:29
Prachtig die 24kW DC laders in the middle of nowhere.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/opCZgeX9L7mpIQSjf5jUjjjeKxs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mMSaxXEdDzV8ti7v9uFsOO18.jpg?f=user_large

In de wachttijd voor een grotbezoek ff bijladen en is het niet zo erg dat de Volvo geen 22kW lader heeft :)

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
[...]

En dan moet je nog een parkeerplaats zoeken om naar het toilet te gaan (kan al vlug 200m ver zijn van de parkeerplaats…)

Met een EV ben je na 1 minuut al aan het laden, en heb je gelijk tijd voor andere dingen (toilet, koffie of iets kopen, broodje eten, benen strekken). Geen vervelend tankkarwei waarvan je stinkende handen krijgt.

It’s all in the mind…
Laat de waarheid in het midden liggen. Tien minuten is echt enorm lang en bij een druk tankstation laat niemand auto’s staan is mijn ervaring.

Daarnaast vertrek ik altijd met volle tanks. De diesel die ik hiervoor reed deden dan makkelijk 1.500 km met een keer tanken tussendoor. En dat op hoge snelheid, daar is niets utopisch aan ;)

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pa2ra
[...]

[Afbeelding]
Ik weet niet wàt die ID.4 doet, maar dan moeten het extra lange laadkabels zijn. Als dit normale kabels zijn, is hij op de foto zeker niet aan het laden… zover reiken de v1, v2 en v3 kabels niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korre
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11-09 22:08
In Lecco heb je er ook een aantal. Die heb ik vorig jaar gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pa2ra
Tweak_ers schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:01:
[...]

Ruzie natuurlijk niet, maar het levert natuurlijk gezeur op.

Twee keer gebeurd onderweg dat de laders vol waren met een lege ongebruikte stall tot gevolg van een laadpoort rechts.

Daarnaast stond een BMW langer te wachten omdat hij niet tussendoor kon laden als er Tesla’s weggingen, dus decreet van de tesla wachtrij ging voor.
Heeft mij nog nooit gezeur opgeleverd. Volwassen EV landen zoals Noorwegen: iedereen snapt dat laadaansluitingen soms aan de verkeerde kant zitten en dat leidt nooit tot discussies. Men wacht dan gewoon even op elkaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Ik ga je verder met rust laten, maar welke auto doet nu 1500km op 1 tankvulling.
Je ziet ook alleen maar de kleine challenges, en de voordelen gaan blijkbaar helemaal aan jou voorbij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Laatst online: 11-09 20:46
pa2ra schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:30:
[...]

In Noorwegen is het bij Ionity meestal niet druk. Reden: Tesla is goedkoper.
Bijzonder. Gaan we weer, zonder abo is Ionity 5,40NOK en bij Tesla zie ik prijzen variërend 5,05-5,85NOK. Wel knap van Tesla dat veel mensen nu echt denken dat Tesla altijd en overal goedkoper is. Ionity heeft blijkbaar veel te lang gewacht met prijs verlagen? Maar goed, lekker bij Ionity laden dus in Noorwegen: lekker rustig en nog goedkoop ook.

[ Voor 12% gewijzigd door JTHZZ op 29-07-2024 21:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ephymerous
Tommie12 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:05:
[...]

Ik ga je verder met rust laten, maar welke auto doet nu 1500km op 1 tankvulling.
Je ziet ook alleen maar de kleine challenges, en de voordelen gaan blijkbaar helemaal aan jou voorbij.
Het is toch geen raketwetenschap? Je vertrekt met een volle tank en die vul je na 750 km. Dan red je toch 1.500 km met een enkele keer tanken onderweg? :?

Ik reken toch ook niet mee dat ik de auto thuis vollaad voor vertrek. Zodat ik pas na 250-300km hoef te laden?

Dat heeft niets met kleine challenges te maken maar is een constatering.

[ Voor 17% gewijzigd door ephymerous op 29-07-2024 21:25 ]

XXXVI

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Typhone
  • Laatst online: 11:12

Typhone

Who Dares Wins

[...]

It’s all in the mind…
Dit is natuurlijk je reinste flauwekul. Met een EV ben je na 1 minuut al aan het laden. Uhu, dat heb ik gezien een paar weken terug bij Halle (Saale) in de buurt van Leipzig. Daar stond het vol met EV's die allemaal zuur zaten te kijken want de helft deed het niet en de rest was bezet. Je staat lang te wachten bij Luxemburg als je daar in het hoogseizoen heengaat en per se moet tanken.

Hoe kun je nu het één (normaal tanken) zo wegzetten als andersom exact dezelfde situatie zich voor kan doen. Preken voor eigen parochie maar niet in objectieve zin. Ik heb een kilometer of 20.000 in een Audi e-tron (eerste model) gereden en dat is prima als je geen haast hebt en korte stukken moet rijden. Zodra ik vanuit zuid Nederland richting het noorden/westen moest (Zaandam, Pijnacker, Hoogeveen) dan is de lol al snel weg.

Ik vond het eeuwig geneuzel (tijd is het meest luxe wat ik bezit), elke keer maar 70-75% vol laden nooit vol bereik hebben (winter was 280km ver). Daar waren de diesel en benzineauto's ook 'iets' minder zuinig maar niet in categorieën van 30-45%.

Perfect voorbeeld:

Ritje Genemuiden half december voor een analyse op locatie. Geen laadmogelijkheid bij (kleine) klant. Daarna terug, half uur stilstaan om tot 65% te komen. Thuis aankomen, snel eten en dan door naar Breda om date te batsen. Ja leuk een aardig maar als je weer thuis wilt komen op een normaal tijdstip dan ben je meteen klaar. En dan mag je daar ook weer hopen dat de laadpaal vrij is wil je niet 3 straten (800m) verderop moeten laden. Het was veel maar geen feest.

De mooie momenten zijn er ook maar die betreffen vooral warme lentedagen en grote steden (ivm parkeren).

[ Voor 14% gewijzigd door Typhone op 29-07-2024 21:40 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Ophidian
Is het nou echt zo’n probleem dat sommige het reizen met een EV niks vinden en andere het lange stukken achter elkaar in een ICE onverantwoord? Ieder kan toch zijn eigen ding hebben? Die discussie iedere keer over EV vs ICE, laden vs tanken. Het zou over ervaringen met reizen met een EV moeten gaan, positief of negatief. Wat interesseert het in dit topic hoever je op benzine kan? |:(

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Ophidian schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:39:
Is het nou echt zo’n probleem dat sommige het reizen met een EV niks vinden en andere het lange stukken achter elkaar in een ICE onverantwoord? Ieder kan toch zijn eigen ding hebben? Die discussie iedere keer over EV vs ICE, laden vs tanken. Het zou over ervaringen met reizen met een EV moeten gaan, positief of negatief. Wat interesseert het in dit topic hoever je op benzine kan? |:(
Het gaat toch over de vraag ervaring met lange ritten in een elektrische auto in Europa? Iemand die dat vraagt heeft er geen ervaring mee en komt vanuit de ICE hoek dus trek je die vergelijkingen door. Waarom iedereen zo aangevallen reageert als een mening verschilt of afwijkt omdat iedereen voor eigen parochie preekt is een beetje de vraag. Er zijn pro's en con's.

En wellicht zijn mijn km's op jaarbasis niet representatief genoeg want dat zit om en nabij de 80k.

[ Voor 5% gewijzigd door Typhone op 29-07-2024 21:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ephymerous
Is het nou echt zo’n probleem dat sommige het reizen met een EV niks vinden
Blijkbaar wel want na het delen van een ervaring wordt je hier vanalles verweten. In de mate dat posts worden verwijderd door moderators. Het lijkt wel een soort van “geloof” waar je niets negatief over mag zeggen.

De reden dat ik het post is om potentiële ev rijders ook een andere eerlijke ervaring voor te schotelen. Ik weet dat GoT veel wordt gebruikt om te oriënteren, dat doe ik zelf ook.

Ik vind het oprecht fijn voor degenen dat ze geen gedoe hebben gehad en enthousiast zijn. Ze uitmaken voor idioot of leugenaar komt niet in me op.

[ Voor 25% gewijzigd door ephymerous op 29-07-2024 21:46 ]

XXXVI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Als daar foute argumenten tussen staan, dan kan je daar wat tegenwind op verwachten. Dat mag toch wel dacht ik. Discussies zijn toch prima zo lang er niet op de man gespeeld wordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ophidian
ephymerous schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:46:
[...]

Blijkbaar wel want na het delen van een ervaring wordt je hier vanalles verweten. In de mate dat posts worden verwijderd door moderators. Het lijkt wel een soort van “geloof” waar je niets negatief over mag zeggen.

De reden dat ik het post is om potentiële ev rijders ook een andere eerlijke ervaring voor te schotelen. Ik weet dat GoT veel wordt gebruikt om te oriënteren, dat doe ik zelf ook.

Ik vind het oprecht fijn voor degenen dat ze geen gedoe hebben gehad en enthousiast zijn. Ze uitmaken voor idioot of leugenaar komt niet in me op.
Post die negatieve ervaring dan en post de ervaring over de ice met een quote in het ev topic. Dan blijft het lekker gescheiden en hebben we niet steeds weer die ICE opmerkingen hier zoals de topic waarschuwing vermeldt.

Ik wil hier ervaringen lezen en fotos zien. Positief en negatief. Niet dat je op benzine 750 km kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
Ophidian schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:49:
[...]

Post die negatieve ervaring dan en post de ervaring over de ice met een quote in het ev topic. Dan blijft het lekker gescheiden en hebben we niet steeds weer die ICE opmerkingen hier zoals de topic waarschuwing vermeldt.

Ik wil hier ervaringen lezen en fotos zien. Positief en negatief. Niet dat je op benzine 750 km kan.
Ehm je begrijpt dat dat komt doordat foutieve argumenten worden gebruikt? Dat lijkt me zuiver om op te reageren. Lees het vooral even terug om het te begrijpen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door ephymerous op 29-07-2024 21:52 ]

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Typhone schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:33:
[...]

Dit is natuurlijk je reinste flauwekul. Met een EV ben je na 1 minuut al aan het laden. Uhu, dat heb ik gezien een paar weken terug bij Halle (Saale) in de buurt van Leipzig. Daar stond het vol met EV's die allemaal zuur zaten te kijken want de helft deed het niet en de rest was bezet. Je staat lang te wachten bij Luxemburg als je daar in het hoogseizoen heengaat en per se moet tanken.

Hoe kun je nu het één (normaal tanken) zo wegzetten als andersom exact dezelfde situatie zich voor kan doen. Preken voor eigen parochie maar niet in objectieve zin. Ik heb een kilometer of 20.000 in een Audi e-tron (eerste model) gereden en dat is prima als je geen haast hebt en korte stukken moet rijden. Zodra ik vanuit zuid Nederland richting het noorden/westen moest (Zaandam, Pijnacker, Hoogeveen) dan is de lol al snel weg.

Ik vond het eeuwig geneuzel (tijd is het meest luxe wat ik bezit), elke keer maar 70-75% vol laden nooit vol bereik hebben (winter was 280km ver). Daar waren de diesel en benzineauto's ook 'iets' minder zuinig maar niet in categorieën van 30-45%.

Perfect voorbeeld:

Ritje Genemuiden half december voor een analyse op locatie. Geen laadmogelijkheid bij (kleine) klant. Daarna terug, half uur stilstaan om tot 65% te komen. Thuis aankomen, snel eten en dan door naar Breda om date te batsen. Ja leuk een aardig maar als je weer thuis wilt komen op een normaal tijdstip dan ben je meteen klaar. En dan mag je daar ook weer hopen dat de laadpaal vrij is wil je niet 3 straten (800m) verderop moeten laden. Het was veel maar geen feest.

De mooie momenten zijn er ook maar die betreffen vooral warme lentedagen en grote steden (ivm parkeren).
Je beschrijft waarom de eerste etron niet echt geschikt was voor jouw doel.
Die had niet de batterij in verhouding tot het enorme verbruik, zeker in de winter.

Maar ik dacht wel dat die snel kon laden en in een half uur verder kwam dan 65%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Tommie12 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:55:
[...]

Je beschrijft waarom de eerste etron niet echt geschikt was voor jouw doel.
Die had niet de batterij in verhouding tot het enorme verbruik, zeker in de winter.

Maar ik dacht wel dat die snel kon laden en in een half uur verder kwam dan 65%.
Bij Ionity in Best ging dat altijd relatief snel maar destijds (2019) was dat nog lang niet overal het geval. En vanaf de 80 naar 100 deed ik nooit wachtend in de auto. Lange ritten (Eindhoven - Nürnberg, Eindhoven - München, Eindhoven - Bordeaux) waren geen pretje. Veelal 's nachts in Duitsland wat normaal met hoge snelheid ging (A42-A44-A7) was elektrisch geen pretje. Als je 100 prima vindt, lang stilstaan geen probleem, lange pauze's ook niet, en veel geld bij een tankstation aan nutteloze shit wil kwijtzijn dan is dat verder wel prima ;).

Die dagen had ik ook wel maar die waren in mijn geval absoluut in de minderheid. Ik kreeg mijn eigen tijd niet vergoed (hotelovernachtingen dan weer wel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
Typhone schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:33:
[...]

Perfect voorbeeld:

Je kan natuurlijk altijd met anecdotische tegenvoorbeelden komen. En in Luxemburg kom je om te tanken, maar toch niet om te laden :D Ik heb in de 30.000km die ik intussen gereden heb nog geen enkele keer moeten wachten aan een snellader. En ja, in minder dan één minuut na het stoppen sta ik dus in principe te laden en iets nuttigs te doen.

Een e-tron EV, daar hoor je wel vaker over klagen: toont de navigatie wel alle beschikbare laders, en toont de software ook de bezetting van die laders? En de range is natuurlijk ook niet schitterend. Ik heb in de winter (met een i4) behalve op de allerkoudste dagen nog een kleine 400km bereik (hoogste gemiddeld verbruik in een wintermaand was 18.5kWh/100km - ter info, ik rij in principe vMax, maar nooit sneller dan 125). In de zomer is het 500+. En ja, ik heb een thuislaadpaal, dat is wel makkelijk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-09 23:14

Armada

-Wat wil je weten?-

[...]

Tesla heeft nog een groot voordeel waardoor ik er graag kom, de idle fee. Zodra je auto klaar is met laden en er minstens een 50% bezetting is van de aanwezige palen, dan gaat de teller lopen. Dus mensen zorgen ook dat ze de auto binnen 5 min verplaatst hebben. Ideaal, zouden ze overal moeten doen.

Nu bezig met een rondje Scandinavië, vrijwel alles op Tesla met mijn Enyaq, heerlijk. En waar ik 2 jaar geleden nog veel verbaasde blikken zag (vooral bij Tesla-rijders), is dat nu helemaal weg. Ik zie heel veel mixen nu. En ja, het komt niet altijd goed uit met mijn rechtsachter lader, maar ik zorg wel dat ik aansluit bij soortgenoten, zodat er maar 1 plek voor alle rechtsachter laders verloren gaat.

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:57
Armada schreef op maandag 29 juli 2024 @ 22:29:
[...]
Tesla heeft nog een groot voordeel waardoor ik er graag kom, de idle fee. Zodra je auto klaar is met laden en er minstens een 50% bezetting is van de aanwezige palen, dan gaat de teller lopen. Dus mensen zorgen ook dat ze de auto binnen 5 min verplaatst hebben. Ideaal, zouden ze overal moeten doen.
Alsof er zoveel mensen zijn die op doorreis hun auto uren laten staan. Daarnaast trekken heel veel auto’s zo traag de laatste procenten binnen dat het wel even duurt voor die idle fee begint te tellen.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Armada

Armada

-Wat wil je weten?-

VidaR-9 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 22:38:
[...]

Alsof er zoveel mensen zijn die op doorreis hun auto uren laten staan. Daarnaast trekken heel veel auto’s zo traag de laatste procenten binnen dat het wel even duurt voor die idle fee begint te tellen.
Misschien, maar het is en de relatief lage prijs, en de hoge aantallen stalls, en de idle fees en de hoge dichtheid van het SuC-netwerk. Die combinatie maakt het erg prettig en betrouwbaar voor de lange ritten, ook voor andere merk EV’s. En nu ook een paar keer bij de V4’s geladen, met een flink laadsnoer zodat alles prima bereikbaar is en waar de laadpoort zit er helemaal niet meer toe doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:47

bert pit

asdasd

[...]

Met name de wat oudere Tesla Superchargers hebben een korte kabel. Zelfs met een Tesla moet je goed achteruit parkeren.
De nieuwste hebben wel langere kabels en in het buitenland heb ik nieuwe Tesla stations gezien met de stalls voor op de parkeerplek ipv achterop en stalls specifiek voor een auto met aanhanger. Er wordt dus progressie gemaakt.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
pa2ra schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:45:
[...]

Heeft mij nog nooit gezeur opgeleverd. Volwassen EV landen zoals Noorwegen: iedereen snapt dat laadaansluitingen soms aan de verkeerde kant zitten en dat leidt nooit tot discussies. Men wacht dan gewoon even op elkaar.
Wij hebben het in Italië, net boven Florance gehad. Stond een BMW te wachten en allemaal Tesla’s erachter.

Iedere keer als er een Tesla vertrok, kon de BMW niet laden op die plek, dus wachtte hij en schoof er een Tesla achter hem op die plek, want zonde om niet te gaan laden met drukte en een vrije plek.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tweak_ers
[...]

Je zou het voor de grap eens moeten klokken, 3 minuten is écht een utopie, tenzij je een 20 liter tanker hebt.

5 minuten binnen? Het is lang geleden voor mij, maar de keren dat ik scheldend in de auto zat op de voorganger die nu al 10 minuten weg was. Was vaak juist op vakantie. Mensen die meteen een bakkie haalden, of een toiletbezoek deden.

En dan kwam je binnen en dan begreep je het. Een rij waar iedere betaling een eeuwigheid duurde, de ene was met kleingeld aan het hanussen, de ander met zijn credit card.

Nee hoor, mensen die het over 3 of 5 minuten hebben, hebben het niet over tanken tijdens een vakantierit.

Mijn laatste diesel deed overigens in Duitsland 350km op een tank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
Typhone schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:59:
[...]

Bij Ionity in Best ging dat altijd relatief snel maar destijds (2019) was dat nog lang niet overal het geval. En vanaf de 80 naar 100 deed ik nooit wachtend in de auto. Lange ritten (Eindhoven - Nürnberg, Eindhoven - München, Eindhoven - Bordeaux) waren geen pretje. Veelal 's nachts in Duitsland wat normaal met hoge snelheid ging (A42-A44-A7) was elektrisch geen pretje. Als je 100 prima vindt, lang stilstaan geen probleem, lange pauze's ook niet, en veel geld bij een tankstation aan nutteloze shit wil kwijtzijn dan is dat verder wel prima ;).

Die dagen had ik ook wel maar die waren in mijn geval absoluut in de minderheid. Ik kreeg mijn eigen tijd niet vergoed (hotelovernachtingen dan weer wel).
Daar heb je met iedere EV last van, Duitsland verhaal herken ik wel.
Wil je even doorrijden, zakt die accu zo snel dat je 100 moet rijden om de volgende lader te halen.

Of van die laadstops dat je eigenlijk gewoon door wil. Wij zeiden al, eigenlijk is het met 1 overnachting niet te doen.

1000km gaan nog met brandstof prima, 1200 ook.
Maar met de EV is het net te veel. In ieder geval met een Tesla Model S 75D.
We zijn gewoon 16 uur bezig met wat verkeer.

Volgend jaar toch nog maar eens goed naar kijken, al is het dan misschien beter het vliegtuig te pakken en ter plekke een auto te huren.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:22

Japie.G

Colour Classic

Tweak_ers schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 06:33:
[...]

Je zou het voor de grap eens moeten klokken, 3 minuten is écht een utopie, tenzij je een 20 liter tanker hebt.

5 minuten binnen? Het is lang geleden voor mij, maar de keren dat ik scheldend in de auto zat op de voorganger die nu al 10 minuten weg was. Was vaak juist op vakantie. Mensen die meteen een bakkie haalden, of een toiletbezoek deden.

En dan kwam je binnen en dan begreep je het. Een rij waar iedere betaling een eeuwigheid duurde, de ene was met kleingeld aan het hanussen, de ander met zijn credit card.

Nee hoor, mensen die het over 3 of 5 minuten hebben, hebben het niet over tanken tijdens een vakantierit.

Mijn laatste diesel deed overigens in Duitsland 350km op een tank.
Voorbeeldje van gisteren. Heb er tijdens onze 20min laadstop eens ff naar staan kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FMaJMzxdaF2_x7Nbuj9c7TPWcd8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9WQhKINYu42rrDO0SR2gWnS1.jpg?f=fotoalbum_large
Tankfile. In de tijd dat ik er was werd die file alleen maar langer. En inderdaad ook een aantal ice bestuurders die binnen gaan plassen en koffie halen in de lange rij en de auto aan de pomp laten staan. Aso, net zoals laadpaalklevers aso zijn in mijn optiek. Al kunnen de tankers na de stop wel weer 700km verder, dat wat ik als ev’er niet ga redden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZfzO6idcfM0mqugEHmfc7fJdHB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OLKRg6NJK0uvviXzb3368rMS.jpg?f=fotoalbum_large
Lange rij voor kassa

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/glHe1gwDW9R3eNw6Vbq7Uu_xX78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9qY4ckBoDyyrBhyC0d3iTaw4.jpg?f=fotoalbum_large
Ruimte bij laadstalls

Ja laden heeft soms nadelen, maar tanken kan ook irritant lang duren. Druk is druk, of je nou moet laden of moet tanken..

Ik maak na terugreis even weer een verslagje voor hier ;-)

[ Voor 7% gewijzigd door Japie.G op 30-07-2024 06:59 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
Tweak_ers schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 06:43:
[...]

1000km met een EV in minder dan 10 uur is in principe en met de juiste auto geen probleem: https://www.carblogger.nl/1000km-test-elektrische-auto/

Als je het verkeer in rekening brengt, zal je ook met een ICE in dezelfde files staan en wordt het verschil met een EV nog kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:12
Als ik vroeger met de caravan naar het zuiden reed, een tankstop met mijn ICE kostte toch snel 45minuten. In de drukte (op zondagen) stond ik toch tegen de 15 minuten in de rij. Ok je laadt ongetwijfeld een keer vaker en de extra (plas) stops met een ICE zijn wat korter, maar dat is het denk ik (nou hoop ik) wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Wil je even doorrijden, zakt die accu zo snel dat je 100 moet rijden om de volgende lader te halen.

Of van die laadstops dat je eigenlijk gewoon door wil. Wij zeiden al, eigenlijk is het met 1 overnachting niet te doen.

Volgend jaar toch nog maar eens goed naar kijken, al is het dan misschien beter het vliegtuig te pakken en ter plekke een auto te huren.
Je blijft ook met de S75D rijden onwille van het gratis superchargen, maar wees eerlijk, er zijn ondertussen een pak auto's die de 1000km probleemloos op een dag doen.
Ik heb mijn auto geselecteerd op: Bjorn kan in minder dan 10h30 de 1000km doen. En dan zijn er een pak auto's die dat mogelijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Armada schreef op maandag 29 juli 2024 @ 22:47:
[...]
Misschien, maar het is en de relatief lage prijs, en de hoge aantallen stalls, en de idle fees en de hoge dichtheid van het SuC-netwerk. Die combinatie maakt het erg prettig en betrouwbaar voor de lange ritten, ook voor andere merk EV’s. En nu ook een paar keer bij de V4’s geladen, met een flink laadsnoer zodat alles prima bereikbaar is en waar de laadpoort zit er helemaal niet meer toe doet.
Helemaal mee eens. Ik laad er ook erg graag. Maar de idle fees is voor mij geen argument.

Ik heb zelf een jaar lang bijna elke woensdagochtend aan een SuC staan laden tot 100% en gewoon laten staan. Nooit idle fees betaald omdat het nooit dusdanig druk was (Meerkerk).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VidaR-9
[...]

Dat ligt toch echt aan de auto. En dat verkeer heb je ook met een ICE.

Terug uit Frankrijk 1.100km in 12.15 uur gedaan.

Rijtijd: 10.48
Laadtijd: ~1:10 met 4x laden (en dat kan theoretisch nog wel korter)

Met een ICE hadden we er ook 12.15 uur over gedaan. Geen minuut op de auto hoeven wachten, die was alle 4 de stops al klaar voordat wij het waren.

En dat was dus gewoon met Vmax +5 op de cruise control.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Timmetjuh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-09 09:29
[...]

We zijn afgelopen vrijdag terug gekomen van een vakantie in Altea, aan de Costa Blanca in Spanje. Dit was onze derde keer met een EV. We hebben de terugreis van 2000 km met onze Tesla Model Y Performance gedaan met één overnachting in Lyon. Vanaf het vakantieadres tot aan ons hotel in Lyon waren 1200 km. We zijn 's ochtends om 7:30 met 80% batterij vertrokken en waren om 20:00 in het hotel. In totaal hebben we 5 laadstops gehad, waarvan de laatste bij het hotel voor de deur was. Deze stop kostte dus geen extra tijd. De volgende ochtend weer om 7:30 vertrokken bij het hotel met 80% batterij voor de laatste 800 km. We kwamen om 17:30 thuis aan, na wat vertragingen in Nederland omdat de A73 in het zuiden was afgesloten. 3 laadstops waren er nodig op de tweede reisdag.

Qua tempo heb ik gemiddeld ongeveer de maximaal toegestane snelheid +10 km/h aangehouden, dus voornamelijk tussen de 130 en 140 km/h. Soms wat meer, soms wat minder. Geladen hebben we alleen bij Tesla en we hebben nergens hoeven wachten.

Inclusief laden (8 stops) zijn we 22,5 uur onderweg geweest. Persoonlijk vind ik dit prima te doen, maar dat verschilt natuurlijk per persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08:41

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
VidaR-9 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:10:
[...]

Helemaal mee eens. Ik laad er ook erg graag. Maar de idle fees is voor mij geen argument.

Ik heb zelf een jaar lang bijna elke woensdagochtend aan een SuC staan laden tot 100% en gewoon laten staan. Nooit idle fees betaald omdat het nooit dusdanig druk was (Meerkerk).
Wat bedoel je met ‘gewoon laten staan’?
Laden tot 100% is nl geen probleem. Idle fees gaan pas in na het laden (al is dat tot 100%).

https://www.tesla.com/nl_...harging/supercharger/fees

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
mm.kool schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:21:
[...]
Wat bedoel je met ‘gewoon laten staan’?
Laden tot 100% is nl geen probleem. Idle fees gaan pas in na het laden (al is dat tot 100%).

https://www.tesla.com/nl_...harging/supercharger/fees
De auto aan de lader laten staan als hij 100% is.

Maar die idle fees gaan pas lopen bij 50% bezetting.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:54

kaanmijo

Picobello B.V.

Ik wil mijn ervaring van de afgelopen jaren nog wel eens delen ik dit topic. 2 jaar geleden met een BMW 1 serie richting Oostenrijk gereden, met een overnachting bij Wurzburg. Tot de eerste stop was dat ongeveer 5,5 uur (530km) rijden. Stoppen om te tanken hoefde ik niet. De dag erna door richting Oostenrijk met ongeveer dezelfde afstand. Op die dag 1x stoppen om te tanken, zo groot was dat tankje namelijk niet.

Wat echter wel moest, was stoppen om iets te eten of te drinken. Had ik een blikje cola en een klef wit bolletje met kaas kunnen eten in de auto, zodat dat ook niet hoefde? Ja, maar ik ben op vakantie.

In december van dat jaar is de BMW de deur uitgegaan en is ‘ie ingeruild voor een Cupra Born. In de daarop volgende zomervakantie wederom richting Oostenrijk. Ander stukje van het land, wel ongeveer dezelfde afstand. Ook toen weer een overnachting gehad bij Wurzburg.

Op dag 1 hebben we 2x gestopt om te laden, op dag 2 3x. Tijdens dat laden hebben we dan ook gegeten, waarbij de auto al klaar was met opladen voor ik m’n eten op had. Effectief sta ik dus niet meer stil dan met een ICE. Ik sta evenveel stil, alleen de momenten waarop ik benzine of stroom in die auto gooi verschillen. Volgens mij hebben we er met de EV welgeteld een half uur langer over gedaan dan het jaar ervoor.

Voor de laadpalen hebben we nooit moeten wachten; voor het ene keertje tanken wél. Dit is wel max. 5 minuten geweest, maar vond dat het wel even benoemd moest worden. Beide jaren zijn we volgeladen en volgetankt weggegaan uit Nederland.

Voor mij is reizen met de EV het ultieme vakantiegevoel; de auto rijdt mega ontspannen en relaxed, ik hoef niet meer te stoppen dan ik al deed met een ICE en het is, als je het goed uitzoekt, ook nog eens goedkoper dan benzine. Ik zal nooit begrijpen, en ik heb dat ook nooit tijdens mijn ICE-tijd begrepen, waarom je 900 kilometer achter elkaar weg wilt beuken op die snelweg zonder te stoppen. Maar dat is mijn mening.

Voor mij is EV rijden win/win/win.

[ Voor 7% gewijzigd door kaanmijo op 30-07-2024 08:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
[...]

Het hangt sterk af van je laadstation. Tesla SuC’s hebben extreem korte kabels én staan tussen de laadplekken in omdat alle stalls ontworpen zijn voor gebruik met een Tesla auto met de laadpoort linksachter.
Andere aanbieders hebben over het algemeen langere kabels en de stalls staan vaak midden in het parkeer
vak, zodat je zowel aan de linker- als rechterkant kunt laden.
De kabels zijn kort, omdat er enorme elektrische vermogens doorheen moeten kunnen. Een langere kabel geeft meer verliezen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• amvolleb
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Na veel meegelezen te hebben zal ik ook mijn ervaring maar eens delen van de vakantierit naar Frankrijk met mijn EV (Ford Mustang Mach E SR). Ik had een maandabbonement bij Tesla afgesloten vanwege de gunstige laadtarieven.

Zondag 7 juli vertrokken naar Luxemburg (overnachting bij familie)
Geladen bij Tesla:
- Urmond (0,23ct/kWh)
- Arlon (0,38ct/kWh)
Maandag 8 juli van Luxemburg naar ons vakantieadres
- Val-de-Meuse (0,32ct/kWh)
- Chalon-sur-Saone (0,32ct/kWh)
Tijdens het verblijf in de regio nog twee keer bij kunnen laden bij Tesla (b.v. met boodschappen)
- Chalon-sur-Saone (0,32ct/kWh)
- Tournus (0,36ct/kWh)
Verder af en toe beetje bijgeladen op het vakantieadres zelf.
Op maandag 15 juli naar het zuiden van de Ardeche gereden
- Tesla Montelimar (0,32ct/kWh)
- Powerdot fast charger (0,59ct/kWh) tijdens boodschappen op weg naar de vakantiehuis

Ter plaatse paar keer geladen bij AC lader in naburig dorpje (Barjac) tijdens avondeten. Dat was wel stevig tarief van 0,79ct/kWh via Shell Recharge pas.

Op de terugweg weer bij Tesla geladen:
- Chasse-sur-Rhone (0,34ct/kWh)
- Vanwege lunchbehoefte bij een Aire-de-Beaune Merceuil aan de autoroute geladen bij Engie (0,73ct/kWh met Shell Recharge pas)
- Val-de-Meuse (0,32ct/kWh)
- Metz Sud (0,35ct/kWh), leuke locatie met groot winkelcentrum
- Arlon (0,38ct/kWh)
- Maastricht (0,22ct/kWh), de topper met super laag tarief

Wij hebben nergens hoeven te wachten, en de SuC locaties waren meestal een kwart tot half bezet. Onze auto kan maximaal met 110kW laden en haalde gemiddeld tussen de 20% en 80% SoC zo'n 85kW. De range was prima, maar een wat sneller ladende auto is voor deze lange ritten wel prettiger (maar goed die een of twee keer per jaar overleven we ook wel wat meer wachttijd).
Al met al is het weer prima bevallen.

2x MTVenus V153 5.12, CT003 V117 + 40ZP SolarEdge (NO+ZW) 13300Wp + Panasonic 16kW T-CAP + Easee EV charger

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zapato
  • Laatst online: 15:31
janne_nl schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 07:30:
Als ik vroeger met de caravan naar het zuiden reed, een tankstop met mijn ICE kostte toch snel 45minuten. In de drukte (op zondagen) stond ik toch tegen de 15 minuten in de rij. Ok je laadt ongetwijfeld een keer vaker en de extra (plas) stops met een ICE zijn wat korter, maar dat is het denk ik (nou hoop ik) wel.
Mooie is dat je kunt laden en plassen tegelijk. Dat was met ICE een beetje lullig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Armada

Armada

-Wat wil je weten?-

VidaR-9 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:10:
[...]

Ja, dat kan. Maar ik heb het nu over hier op reis. Misschien Noorwegen-specifiek, maar er zijn hier veel SuCs en regelmatig aardig druk in de kleinere dorpjes/stadjes. Mensen zetten dat ding neer en gaan naar de supermarkt om wat boodschappen te doen, of even door het dorpje struinen. Dan is zo’n push-out factor (mits het druk is) toch een fijn mechanisme. Mensen houden dan toch de laadtijd beter in de gaten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
Armada schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:02:
[...]

Ja, dat kan. Maar ik heb het nu over hier op reis. Misschien Noorwegen-specifiek, maar er zijn hier veel SuCs en regelmatig aardig druk in de kleinere dorpjes/stadjes. Mensen zetten dat ding neer en gaan naar de supermarkt om wat boodschappen te doen, of even door het dorpje struinen. Dan is zo’n push-out factor (mits het druk is) toch een fijn mechanisme. Mensen houden dan toch de laadtijd beter in de gaten.
Aan snelladers ben ik het eens dat een fee gewoon nodig is voor die enkelingen die 'het nog niet gesnapt hebben'.

Aan trage laders vind ik dat er een fee mag zijn, maar niet gedurende de nacht, en ook niet na een vaste termijn van 4uur, maar eerder gebaseerd op het laden zelf. Als ik dan inplug met 10%, dan wil ik niet na 4 uur weggejaagd worden terwijl ik dan maar bv 60% in de accu heb.
Ik was laatst een paar dagen van huis voor het werk.
Hotel had Tesla destination charger... maar beperkt tot 3kW...
Lader 2 straten verder gaf wel 11kW, maar met een dikke fee na 4 uur laden.
Ik kwam aan rond 22h, dan ga ik echt niet om 2h (AM) mijn bed uit om de auto te verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07:36
hemertje schreef op zondag 28 juli 2024 @ 19:55:
[...]

Dankjewel

Kwam in de Chargemap App idd Lancon de Provence tegen met mega veel 400+kW laadplekken tegen.

Er zal er best 1 zijn waar we tijdelijk onze vouwwagen naast kwijt kunnen

We gaan het meemaken
We hebben geladen bij Aire de Lancon Quest , de Kyte even aan de overkant gestald

Thomas Vranken mij zie je niet bij Tesla, de Ioniq 6 laadt er maar maximaal met 96kW ofzo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQwWa2RxCnDNLwOr7oMA1SM1-nM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PhnZZCptV0kd36GX9f4hZItr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rAnHTo-xvLP8gKHBfU7znrr9XTc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4G1irqxBHPzLBaXFX8OfYlWH.jpg?f=fotoalbum_largebij TotalEnergies geladen met het maximale volume

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
Zjanzjak schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:24:
[...]

Voor die 1 a 2 keer per jaar dat ik eens wat verder rijd (altijd wel Frankrijk) dan de 1 a 2 x per week woon werk (afstand is 41 km) hoef ik niet echt een grotere accu te hebben. Nice to have, but don't need to have.
Precies. Zou fijn zijn, maar je kunt er ook gewoon het beste van maken. Ik lees hier veel over snelladen langs de snelweg. Ik heb het meer op slow travel en gelijk iets leuks doen. Beter voor de accu en ook voor mijzelf.

Ik ben het afgelopen weekeinde met een vriend naar Amiens en de Franse kust geweest met een e-Golf. Heen geladen in het centrum van Gent in een parkeergarage (niet goedkoop, 60 ct/Kwh, plus ongeveer 8 euro parkeren (wel een beetje de tijd uitkienen dat je terug bent), maar wel heel veel plekken voor elektrische auto's), en daar gelijk gegeten, de toren beklommen, de kathedraal bezocht en wat rond gewandeld. Daarna kon ik zonder problemen doorrijden naar Amiens. Het toren beklimmen na een drukke werkweek was misschien wat minder, het laatste stuk rijden vond ik wel wat vermoeiend.

In Amiens een parkeergarage (ook met laadpalen, wel veel minder en soms allemaal bezet, soms door minder validen, want het waren een soort combinatieplaatsen). Drie dagen parkeren voor 19 euro, plus 45 ct laden plus 0.01 per minuut buiten 24.00-9.00)

Eenmaal daar binnendoor naar Ault en Le Treport (aan de kust) gereden (kreeg binnendoor een range van 260 km, dat is uitzonderlijk veel voor een e-Golf). In Le Treport is bij de haven een lader die voor snelladende auto's heel goedkoop is maar voor mijn auto nogal duur zou uitvallen. Op de terugweg geladen in Bergen (Mons). Dat ging wat minder soepel, de perfecte (gratis) parkeerlocatie bij het gemeentekantoor RTBF aan de Rue du Gouvernement bleek alleen 's avonds en in het weekeinde beschikbaar (31 ct/Kwh) en het was even zoeken naar een andere lader. Dat zou ik dus een volgende keer andersom doen. Een prachtig stadje om even rond te lopen en wat te lezen in de Tuin van de Burgemeester. Heel mooi. Zonder veel files langs Brussel gereden. Daarna nog gegeten in Mechelen, wat rondgelopen en op een terras wat gedronken. Recht naast de kathedraal geparkeerd in de parkeergarage. 6,20 voor 3 uur. Na drie uur de auto vol.

Nog even getwijfeld om boodschappen te doen in Belgie en dan even te snelladen, maar het concept van van de 'nood' een deugd maken, bevalt me heel goed.

Auto weer volgeladen en naar huis met 130 km/uur. Geen files meer bij Antwerpen en in Nederland na zeven uur grotendeels 130 km/uur kunnen rijden.

Ik vond het zelf een heerlijke dag. Doordat je nog drie uur in vakantiestemming bent voordat je de laatste anderhalf uur reist, had ik totaal niet het idee dat ik 500 km had afgelegd. En dat met een beperkte actieradius als van de e-golf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
VidaR-9 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:23:
[...]

Wat gebeurd er eigenlijk als je met 100% de oplaadsessie remote beëindigd maar de stekker erin laat zitten? Ziet Tesla dit nog steeds als laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Henvar schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:14:
[...]

Wat gebeurd er eigenlijk als je met 100% de oplaadsessie remote beëindigd maar de stekker erin laat zitten? Ziet Tesla dit nog steeds als laden?
Nee, als idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14:36
[...]

Sterker nog, Tesla beëindigd de sessie zelf. Althans dat is mijn ervaring met mijn Enyaq bij een SuC laatst in Frankrijk. Ik ging bewust laden tot 100% en het was er rustig. Bij terugkomst bij de auto (2 min na bereiken van 100%) en openen van de app was de sessie al afgemeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Baiko
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-09 16:17
Vorig jaar mijn Telsa Model 3 vanuit de werkgever ontvangen met een Shell Recharge pas. Had thuis nog geen laadpaal, dat heeft nog een half jaar op zich laten wachten.

Opzich bij klanten altijd wel een laadpaal beschikbaar gehad, of kon even ruilen met een collega.

Helaas mag ik niet laden bij Tesla Superchargers met een Tesla, want declareren lastig ofzo? En shell valt nog niet te koppelen aan de Tesla App.

Had de auto net een maand, besloten om naar Belgie te rijden om vervolgens schuin door Belgie door te gaan naar Luxemburg. Vlak voor de Belgische grens de auto nog even opgeladen tot 80%. Halvewege Belgie toch even gestopt om te kijken waar ik weer moet laden, dat zou kunnen bij Ionic een stuk verderop. Daar aangekomen stond ik letterlijk tussen de weilanden met 20% accu. Geen Ionic te bekennen.

Toen werd ik wel aardig pissig en had echt spijt van een elektrische auto, iedere keer dat gepiel met die Shell Recharge App.

Niet op gegokt en eigenwijs bij Tesla Supercharger opgeladen, dacht die paar euro neem ik wel voor mijn rekening.

Hiermee had ik voldoende accu om naar Luxemburg (grens) en terug naar Maastricht te halen.

Inmiddels bijna een jaar verder, thuis een eigen laadpaal 11kw. Buitenland kilometers mogen nu ook gedeclareerd worden inclusief Tesla SuperCharger.

In Nederland ben ik heel af en toe een Shell Recharge of Fastned nodig, maar hier zijn er zoveel van dat ik niet eens meer mijn route hiervoor plan. Rond de 20% accu kijk ik eens op de snelweg borden waar ik kan laden, is het er druk, dan pak ik de volgende wel.

Laatst weer in Luxemburg geweest, dit keer gewoon via Tesla Superchargers in Belgie. Totaal geen issue en overal zat plekken beschikbaar. Rondom Luxemburg stad overal laadpalen beschikbaar, allemaal 300kw+ en dan een stuk of 6 op een rij.

Denk wel dat ik met mijn oude diesel sneller was geweest, misschien hooguit 40 minuten (heen en terug). Maar ook daarmee maakte ik tussenstops om even de benen te strekken. Wil ik terug? Nee laat mij voorlopig maar lekker elektrisch rijden.

Durf ik hiermee naar Zuid Spanje te rijden? Ja inmiddels wel.

Lian Li PC O-11 Dynamic XL, AMD 5950x, NZXT Z73, Asus X570 Gaming-E, 4x8GB 3600mhz, Gigabyte RTX 3090 Vision OC, WD Black SN850 1TB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

s3n

Hierbij ook mijn eerste ervaring met een lange trip met een Tesla m3h naar Lago Maggiore in 2 dagen.

Belangrijkste conclusies:
Laadstress is niet van toepassing. Auto rekent alles voor je uit. Al zou het het fijne update zijn als je in kan stellen dat je met x-percentage aan wil komen.

Zo'n groot scherm en dan zulke slechte rijdbaan begeleiding. 2x een afslag verkeerd genomen en het laatste lastigere stuk Google maps er maar bij gepakt.

Stop 1: tesla wittlich, Duitsland
Locatie met 10 V2 laders waarvan 1 stuk leek. Ik was de 8ste met verder alleen Tesla's. Prima laadsnelheid en de auto was eerder klaar dan ik. Wel troosteloze locatie. Naast een eetgelegenheid die alleen s'avonds open is. Wel 24h wc, maar geen koffie. Prijs: 41ct/kwh

Stop 2: tesla vendenheim, Frankrijk
Locatie met 16 v3 laders naast een winkelcentrum. Laden was niet nodig, maar anders zou ik met 14% aankomen wat weer lastig is voor de volgende dag. Waren er op een zondag en veel was dicht, ook het toilet. Achter de Decathlon zit een McDonald's die ik eerst niet zag, daar uiteindelijk geweest. Lader was wederom sneller dan wij zelf. Erg goedkope lader en daarmee druk. Werd terug gezet maar 80% laden. Beetje jammer van de Nederlandse ev6 die 3 plekken in beslag nam. Prijs 30ct/kwh

Stop 3: tesla beckenried, Zwitserland
Locatie met 6 V2 laders. Werkelijk schitterende locatie met uitzicht over het meer. Een dikke aanrader. Wc van het hotel (loop rechts van het hotel naar beneden naar het water, dan zie je links de wc ingang) was bijzonder netjes. Daar geluncht en de auto met 80% weg gezet. Prijs omgerekend ongeveer 45ct/kwh

Stop 4: tesla monte ceneri, Zwitserland
Locatie met wederom 6 V2 laders. Ik had de laatste plek en laden ging traag. Toen er 2 vertrokken werd het beter. Verder geen bijzondere locatie, naast een benzine pomp met wc en koffie. Prijs omgerekend ongeveer 43ct/kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

[...]

Begin maart had onze dochter de Hyundai Kona 64 geleend en geladen bij een Tesla in België. Na de lunch herinnerden ze zich pas de idle fee. Bleken een kwartier niet geladen te hebben (80 procent, ze hadden beter op 100 procent kunnen zetten). Van Tesla kreeg ik de mededeling dat ze, omdat het de eerste keer was (en niet druk) de idle fee niet in rekening zouden brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 09:14
Iemand een idee hoe in Engeland een BP lader aan te zwengelen? Deze lader pakt geen enkele laadpas, ook geen CC en met de app zou je moeten kunnen laden maar als je hier op het vrije laadpunt tikt, vertikt hij het gewoon.. 🤨

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h984tgqKHMEWgS24Ax48lF5Xa8g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HhYkC8zIo0857uwcBh0VfoQo.png?f=fotoalbum_large

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08:19
HDoc schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:53:
Iemand een idee hoe in Engeland een BP lader aan te zwengelen? Deze lader pakt geen enkele laadpas, ook geen CC en met de app zou je moeten kunnen laden maar als je hier op het vrije laadpunt tikt, vertikt hij het gewoon.. 🤨

[Afbeelding]
Je kunt proberen hem via de website starten met een CC? https://network.bppulse.c...ap/chargepoint?id=FC17556

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:27

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

HDoc schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:53:

[Afbeelding]
Ik had continue ruzie met die BP Pulse app en diens laadpunten (veel beschikbaar (gratis) bij de ASDA bijv.). Inmiddels een jaar geleden en de app is inmiddels ook geüpdatet dat geo-locatie restricties ook problemen geven.

Is het je wel bij andere BP palen gelukt? Je hebt iig een app nodig met een account én een betaalmiddel gekoppeld daaraan.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ahh ben ik er toch ingetrapt. Ik probeer op vakantie zoveel mogelijk Tesla Superchargers te gebruiken, maar het kwam bij een supermarkt in Frankrijk toch wel even handig uit om een lokale 50 kWh lader te gebruiken. Ik kon hem niet terugvinden in de apps die ik had en mijn Shell Recharge kaart werd niet geaccepteerd. Dat was eigenlijk het moment waarop ik had moeten besluiten hier niet te laden. Want het resultaat met een laadpas die wel werkte was als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FyttpPJ-Vl4q6qIIk1SP9dFIPBc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PECrsCoyXFTUlb4RhceSP6NX.png?f=fotoalbum_large

EUR 1,53 per kWh ex BTW 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 13:00
Bigs schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 14:08:
Ahh ben ik er toch ingetrapt. Ik probeer op vakantie zoveel mogelijk Tesla Superchargers te gebruiken, maar het kwam bij een supermarkt in Frankrijk toch wel even handig uit om een lokale 50 kWh lader te gebruiken. Ik kon hem niet terugvinden in de apps die ik had en mijn Shell Recharge kaart werd niet geaccepteerd. Dat was eigenlijk het moment waarop ik had moeten besluiten hier niet te laden. Want het resultaat met een laadpas die wel werkte was als volgt:

[Afbeelding]

Holy f*ck :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian

[Afbeelding]

Wat een bizar bedrag. Ik heb nu 1 keer gehad dat de lader op de camping 77cent per kWh deed met mijn shell pas. Dat vond ik al vrij pittig. Freshmile pakt ie niet, ANWB pas is wat goedkoper gelukkig.

Irritant als je de lader niet kan vinden in de apps.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Largamelion

[Afbeelding]

Toonde de bijhorende app van die laadpas de paal dan ook niet?

Ik vind het eigenlijk ontoelaatbaar dat het niet verplicht is om het tarief te tonen alvorens de laadsessie start. Pasje swipen, tarief komt erop, aanvaarden om laden te starten... zou gewoon verplicht moeten zijn. Nog beter... scherm dat alle werkende laadpassen toont met bijhorend tarief, kan je meteen vergelijken i.p.v. afzonderlijk elke app te openen en de paal te zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013

[Afbeelding]

Een negatieve review op Google lijkt me wel het minste. Dus ik zou de naam niet aan het googlen overlaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pa2ra
VidaR-9 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 22:38:
[...]

Hier in Noorwegen betaal je extra (bedrag per minuut) bovenop je laadtarief als je boven 80% wilt laden bij niet-Tesla laders. Prima!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• pa2ra
[...]

Heb jij de EV puur voor het financiële voordeel, of ook voor het milieu? Anders snap ik niet dat je durft te zeggen dat het vliegtuig een alternatief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
pa2ra schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:27:
[...]

Hier in Noorwegen betaal je extra (bedrag per minuut) bovenop je laadtarief als je boven 80% wilt laden bij niet-Tesla laders. Prima!
Bwah. Correct als het druk is, maar als je bv tegenover je hotel aan een lader gaat staan op momenten dat minder dan 30% in gebruik is, waarom dan niet verder laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
VidaR-9 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:23:
[...]

Dat is wel een beetje asociaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
pa2ra schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:40:
[...]

Dat is wel een beetje asociaal
Toch niet bij <50%....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pa2ra
En dan gaat de idle fee dus in rekening gebracht worden als het station meer dan x% bezet is.
Pagina: 1 ... 69 ... 131 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.