Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:31
ephymerous schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 16:24:
[...]

Een vierde is letterlijk kapot. Heb je al een paal dan wordt de verbinding verbroken, gelukkig merkte ik het op in de app. We staan nu langs de A29. Drama.
Wij rijden altijd over de A16. Tesla bij Duinkerken en Tesla (only)/Ionity bij Baie de Somme. Ruime laadplaatsen en kapotte palen heb ik in ieder geval niet gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Largamelion schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 16:25:
Het is dan ook een zwart weekend voor het verkeer in Frankrijk dus het uur van vertrek en de route zullen zeker meespelen. Olympische Spelen zijn gestart en veel mensen vertrekken richting het zuiden en zullen dus ook Parijs mijden, niet het ideale moment om te vertrekken dus. Ik ben zondag teruggekeerd van Spanje en 2 weken eerder vertrokken, heb van de 18 laadbeurten werkelijk 1 keer 5 minuten moeten wachten bij 'n Tesla SuC en ik reed heen en terug op zondag door Frankrijk, heenweg ging ook langs Rouen dus door Normandië. Enkel bij Ionity en Tesla geladen, bij Ionity is het risico wel groter want die hebben meestal maar 4-6 palen beschikbaar waar Tesla er overal minstens 8 heeft en meestal meer.
Verklaren is mooi maar daardoor ben ik geen minuut eerder op locatie. Ik vind het fijn voor degenen dat er andere ervaringen zijn. Maar weet ook dat mijn ervaring realiteit is en degenen die een ev overwegen en in dit topic meekijken is dit ook iets om mee te nemen. Ik heb het nu genoeg geprobeerd en ik stop ermee ;)

XXXVI

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:03
ephymerous schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 16:35:
[...]

Verklaren is mooi maar daardoor ben ik geen minuut eerder op locatie. Ik vind het fijn voor degenen dat er andere ervaringen zijn. Maar weet ook dat mijn ervaring realiteit is en degenen die een ev overwegen en in dit topic meekijken is dit ook iets om mee te nemen. Ik heb het nu genoeg geprobeerd en ik stop ermee ;)
Snap best dat het vervelend is en idd goed dat je die ervaring hier ook deelt, maar ik veronderstel dat er nu ook heel wat file is aan de pomp, dat heb ik tijdens mijn trip namelijk meer gezien dan aan de laadpalen. Daar kan je dus ook best een poos staan aanschuiven dit weekend. Ik zou m'n EV er nooit voor opgeven, maar dan eerder beter inplannen d.m.v. betrouwbare laadlocaties te kiezen met veel laders en niet vertrekken in 'n zwart weekend. Daar komt dan weer het stukje planning bij kijken wat hier geregeld ter sprake komt.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-09 23:29

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

Tjonge, het is vakantie. ff wat extra tijd bij het wachten/ladenis toch geen ramp. Het lijkt me dat dat anders is wanneer je zakelijk rijdt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ephymerous
  • Nu online
Largamelion schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 16:42:
[...]
Snap best dat het vervelend is en idd goed dat je die ervaring hier ook deelt, maar ik veronderstel dat er nu ook heel wat file is aan de pomp, dat heb ik tijdens mijn trip namelijk meer gezien dan aan de laadpalen. Daar kan je dus ook best een poos staan aanschuiven dit weekend. Ik zou m'n EV er nooit voor opgeven, maar dan eerder beter inplannen d.m.v. betrouwbare laadlocaties te kiezen met veel laders en niet vertrekken in 'n zwart weekend. Daar komt dan weer het stukje planning bij kijken wat hier geregeld ter sprake komt.
We hebben daar op gelet en daar staan geen rijen. Ook betwijfel ik of daar structureel pompen kapot zijn :)

Planning kan maar zover de mogelijkheden rijken. Sowieso ga ik niet voor mijn lol naar Frankrijk, het is dat geëmigreerde familie een feest organiseert. Met werk en school van de kinderen viel verder weinig te schuiven anders dan donderdags vertrekken en een hotel nemen onderweg :)
peerke 1960 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 16:50:
Tjonge, het is vakantie. ff wat extra tijd bij het wachten/ladenis toch geen ramp. Het lijkt me dat dat anders is wanneer je zakelijk rijdt
Champaign problems ;) Al vind ik iedere vertraging met kleine kinderen op de achterbank bijzonder onwenselijk.

[ Voor 14% gewijzigd door ephymerous op 26-07-2024 16:57 ]

XXXVI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:30
Alle Tesla SuC's hebben die kant ruim plaats, m.u.v. Amiens.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:50
Babtvt schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 16:06:
[...]

Mag ik vragen welke app je in volvo gebruikt om deze grafieken te zien? Heb ook interesse in deze inzage.
Car stats viewer. Is een Polestar app. Moet je je voor inschrijven. Hieronder de link voor meer informatie ;)

https://www.polestar-foru...sortby=oldest#post-259538

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:35
Dit weekend is dan ook wel het allerpikzwartste weekend in jaren voor rijden in Frankrijk. De 'gewone' jaarlijkse zwarte dagen, plus daaroverheen de extra drukte van de Olympische Spelen, waardoor de helft van al het verkeer naar het zuiden ook nog eens omgeleid wordt via Normandië.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ephymerous
  • Nu online
En de volgende Ionity ook weer een kapotte laadpaal en drie wachtenden voor ons. We rijden door daar Tesla Honfleur. Rijd je dan, met de dure Audi, niet harder dan 130 en in de wacht voor prik :+

XXXVI

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
ephymerous schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 18:07:
En de volgende Ionity ook weer een kapotte laadpaal en drie wachtenden voor ons. We rijden door daar Tesla Honfleur. Rijd je dan, met de dure Audi, niet harder dan 130 en in de wacht voor prik :+
Volgens mij vind je die elektrische Audi niet eens zo erg. Maar zeg eens... Je hebt er echt de pest in dat je in je vankantie naar je schoonfamilie toe moet he ??? :+

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Nu online
Oekiejoekie schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 18:12:
[...]

Volgens mij vind je die elektrische Audi niet eens zo erg. Maar zeg eens... Je hebt er echt de pest in dat je in je vankantie naar je schoonfamilie toe moet he ??? :+
Haha als je mijn ervaringen zou kennen uit het Audi topic zou je dit niet posten. Dit maandagmorgenmodel gun ik niemand hoor :o

XXXVI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
Je mag toch nergens harder dan 130 in F en er wordt veel meer op snelheid gecontroleerd dan in NL.

Laadfiles zijn dan wel weer vervelend, sommige van die Ionity laders zijn ook nog eens erg krap van opzet. Maar zoals anderen ook al aangaven zijn er inmiddels alternatieven genoeg. Gewoon even op Chargemap oid kijken en je hoeft meestal niet al te ver om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:25
ephymerous schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 16:35:
[...]

Is er een reden dat je specifiek nú moet vertrekken? Waarschijnlijk heb je geen laadfiles als je net na het weekend vertrekt..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:14
cOOlrUnnINgs schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 18:59:
Waarschijnlijk heb je geen laadfiles als je net na het weekend vertrekt..
Ja maar dan valt er niets te mauwen, te zaniken en te mekkeren hier, hou eens op zeg.
Daar is dit topic ook helemaal voor bedoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

cOOlrUnnINgs schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 18:59:
[...]

Is er een reden dat je specifiek nú moet vertrekken? Waarschijnlijk heb je geen laadfiles als je net na het weekend vertrekt..
Is vanmiddag al beantwoord door @ephymerous :
Met werk en school van de kinderen viel verder weinig te schuiven anders dan donderdags vertrekken en een hotel nemen onderweg :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• majoor
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15:39
Ik denk dat dit topic beter "positieve" ervaringen.. wordt herdoopt. Alle andere worden in de kiem gesmoord.. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:34
Hoe vaak moet je wel niet laden met dat hok op rit naar Normandië als je zelfs ook nog overnachting hebt gehad :+

130 is toch niks mis mee. Ik reed 135 op de GPS en hoorde al bij vlotste 10% op de weg in Frankrijk.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
Altijd leuke verrassing zo’n laadpaal niet op de kaart op de camping. Een EV box a 77 cent per kWh :+ Gelukkig weinig geladen. Zie dat de EV box van de buurt camping er wel op staat. Mijn Freshmile pas zou dan een wat milder tarief moeten hebben, eens proberen volgende keer.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Nu online
VidaR-9 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 19:56:
[...]

Hoe vaak moet je wel niet laden met dat hok op rit naar Normandië als je zelfs ook nog overnachting hebt gehad :+

130 is toch niks mis mee. Ik reed 135 op de GPS en hoorde al bij vlotste 10% op de weg in Frankrijk.
Nee hoor, geen overnachting. Dat moest er ook nog eens bijkomen ;) We hebben uiteindelijk drie keer geladen en zijn bij vijf locaties geweest. Dik anderhalf uur verloren wachtend totdat we überhaupt konden laden.
peerke 1960 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 22:36:
@Tommy, Gun hem dat mekkeren, mauwen, en te zanikken. Daar is dit forum ook voor. Ik hoop alleen dat het een leasebak is. Audies zijn prijzig
Zeker, privé zou ik nooit een EV kopen.
majoor schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 19:49:
Ik denk dat dit topic beter "positieve" ervaringen.. wordt herdoopt. Alle andere worden in de kiem gesmoord.. :+
Nou inderdaad zeg. Het lijkt bijna een religie zeg :o

[ Voor 49% gewijzigd door ephymerous op 26-07-2024 23:01 ]

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
ephymerous schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 22:57:
[...]

Nee hoor, geen overnachting. Dat moest er ook nog eens bijkomen ;) We hebben uiteindelijk drie keer geladen en zijn bij vijf locaties geweest. Dik anderhalf uur verloren wachtend totdat we überhaupt konden laden.
Ow dacht ik begrepen te hebben.
Als ik anderhalf uur laadfile zou hebben op zo’n rit zou ik er ook per direct klaar mee zijn hoor. Ken mezelf.

Volgend jaar willen we misschien ook een caravan kopen, dan krijgt de Polestar ook geen EV als opvolger maar gewoon een dikke ICE. Ga geen 10x laden onderweg.
[...]

Zeker, privé zou ik nooit een EV kopen.
Hier juist wel. Naast de lease Polestar een Taycan aangeschaft omdat ik zo tevreden ben over EV rijden. Vooral omdat ik zoveel km rijd. Zowel dagelijks als de vakantieritten nooit grote issues gehad. Twee weken terug voor het eerst 20m laadfile gehad, maar dat vond ik toen niet zo boeiend. Verder was de vakantiereis heerlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Dit jaar naar de Dordogne gegaan via Parijs, weinig vertraging gehad, ik denk misschien 20 minuten vertraging in Parijs zelf. Ook geen enkele keer moeten wachten bij de opladers, er was altijd wel 1 vrij. Scheelt denk ik dat we op dinsdag/woensdag hebben gereden, we proberen altijd het weekend te vermijden als we op auto vakantie gaan. Grootste vertragingen waren onze eigen schuld doordat we langer dan nodig een stop maakten om te eten, drinken en toilet.

Qua laadpas voor lokale laders in een dorp/stap lijkt freshmile het meest geschikt, dat was de enige pas die wel werkte (shell/maingau/anwb/VW/Leaseplan werkte allemaal niet).

3e jaar dat we hiervoor ABRP gebruiken, en dat werkt altijd wel erg goed, stuk beter als de VW navigatie zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
Ik rij zelf nu een goed jaar elektrisch met 2 trips naar Spanje en eentje naar Oostenrijk op de teller en wil werkelijk nooit meer terug naar een ICE. Die paar extra stops op de reis neem ik er met genoegen bij om nooit meer naar de pomp te moeten en die stinkende uitlaatgassen in te ademen. Het rijcomfort met one pedal drive en vooral de stilte van een EV zijn voor mij vele malen belangrijker. Ook met een thuislader heb je de rest van het jaar veel meer comfort dan met 'n ICE, want ik ken niemand die thuis kan tanken.

Destijds ook naar 'n Audi Q4 gekeken maar daarvan kon ik voor dezelfde prijs enkel de kleine batterij krijgen zonder opties waar ik nu 'n Volvo XC40 Ultimate heb met zo goed als alles erop en eraan. Met 't rijgenot en comfort van de Volvo kan ik me echt niet inbeelden dat die Audi z'n geld waard was en ben dan ook heel blij met m' n keuze.

Volgende lease zou ik graag 'n elektrische minivan hebben om mee te road trippen, maar buiten de VW ID Buzz is er voorlopig niets op de markt met 'n aanvaardbare range. De Buzz zal helaas nooit binnen budget vallen dus de enige hoop die ik heb is dat de prijzen van EV 's eindelijk wat zullen dalen, op de 2e hands markt zijn er schijnbaar wel al goeie deals.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:00

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Mensen houden we het hier een beetje gezellig? Niet reageren (of een topicreport aanmaken) is altijd een optie :). Op de man post en reacties daarop zijn verdwenen zodat we weer inhoudelijk verder kunnen.

Edit: en voor de duidelijkheid: positieve en negatieve ervaringen zijn natuurlijk prima. Maar continue hetzelfde herhalen vindt niemand leuk om te lezen. Dus houd daar een beetje rekening mee :)

[ Voor 33% gewijzigd door We Are Borg op 27-07-2024 05:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Nu online
VidaR-9 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 00:02:
[...]

Hier juist wel. Naast de lease Polestar een Taycan aangeschaft omdat ik zo tevreden ben over EV rijden. Vooral omdat ik zoveel km rijd. Zowel dagelijks als de vakantieritten nooit grote issues gehad. Twee weken terug voor het eerst 20m laadfile gehad, maar dat vond ik toen niet zo boeiend. Verder was de vakantiereis heerlijk.
Dat is een fijne ervaring! In Nederland vind ik het ook fijn en prima hoor. Mijn range is 99 van de 100 keer voldoende en ik laad thuis op de oprit. Wat met los van vakanties zou tegenhouden zijn de hoge vervangingskosten van accu(cellen). Aan mijn Q4 is al het eea verspijkerd en aan de evs van collega’s ook. Ook daarmee andere ervaringen? :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
ephymerous schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 08:33:
[...]

Dat is een fijne ervaring! In Nederland vind ik het ook fijn en prima hoor. Mijn range is 99 van de 100 keer voldoende en ik laad thuis op de oprit. Wat met los van vakanties zou tegenhouden zijn de hoge vervangingskosten van accu(cellen). Aan mijn Q4 is al het eea verspijkerd en aan de evs van collega’s ook. Ook daarmee andere ervaringen? :)
Waarom zou je dat tegenhouden, er zit toch garantie op de accu?

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 08:36:
[...]

Waarom zou je dat tegenhouden, er zit toch garantie op de accu?
Ik koop privé geen nieuwe auto’s ;)

XXXVI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
ephymerous schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 08:38:
[...]

Ik koop privé geen nieuwe auto’s ;)
Er zit minimaal 8 jaar en soms nog meer garantie op, dus met een gebruikte van drie jaar oud heb je nog altijd vijf jaar garantie.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:23
@We Are Borg
Kan er niet voor gezorgd worden dat de verhalen en ervaringen van lange ritten een blauwe pin krijgen op dit forum.
Het is soms een enorme zoektocht en wil ik niet al die discussies eromheen lezen.
Of gerichter gaan lezen na een bepaalde ervaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ephymerous
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 08:46:
[...]

Er zit minimaal 8 jaar en soms nog meer garantie op, dus met een gebruikte van drie jaar oud heb je nog altijd vijf jaar garantie.
True, nu rijd ik al even leaseauto’s (privé). Voorheen kocht ik altijd auto’s van 6-8 jaar oud zodat de grootste afschrijving voor een ander is. Ik zal het komende (half)jaar gaan kijken naar een 5-serie van die leeftijd :)

Geen idee hoe de prijs van tweedehands ev’s zijn. Wel lees ik dat die markt niet echt aantrekkelijk is. Ik verwacht dat ev’s nieuw in de lease ook minder aantrekkelijk worden. Door de bijtelling, wegenbelasting en een tegenvallende restwaarde zullen de kosten significant stijgen.
d-vine schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 08:54:
@We Are Borg
Kan er niet voor gezorgd worden dat de verhalen en ervaringen van lange ritten een blauwe pin krijgen op dit forum.
Het is soms een enorme zoektocht en wil ik niet al die discussies eromheen lezen.
Of gerichter gaan lezen na een bepaalde ervaring.
Ben je helemaal mal. Hoe kunnen de tegenvallende ervaringen dan gecamoufleerd worden? ;)

[ Voor 23% gewijzigd door ephymerous op 27-07-2024 12:16 ]

XXXVI

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:23
ephymerous schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 12:15:

Ben je helemaal mal. Hoe kunnen de tegenvallende ervaringen dan gecamoufleerd worden? ;)
Tegenvallende ervaring lees ik ook graag als het complete ervaring verhaal er maar in staat.

Kan zelf wel beoordelen of het nuttig is voor mijn use case

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06:34
We zijn net terug van een week Umbrië en een kleine week Oostenrijk.

Dit keer met een Model S uit 2018 (75D).

Dat is toch echt wel andere koek dan de 3 LR hiervoor.

Laden gaat echt traag en iedere 200km sta je weer te laden.

Heen hadden we een tussenstop in Trente 1120km en daar hebben we zo’n 18 uur over gedaan.

Tweede dag een uur of 10 vertrokken, 473km voor de boeg. Na dikke file en laad file tóch pas 18:00 uur aangekomen.

Viel toch wel tegen.

Terug via Oostenrijk Flachau. Leuk hotel waar we 5 dagen bleven.

Van Umbrië naar Flachau was 800km, dus we zijn 4 uur ‘s nachts vertrokken, uiteindelijk 16:00 uur aangekomen. Ook weer 1 laadfile, aardig tijd verloren met laden in Oostenrijk, erg druk!

Terugweg naar huis, 1040km, idee was direct na ontbijt om 8:00 uur te vertrekken en dan hopelijk 21:00uur thuis, dit werd 23:30.
Files en 1 keer laad file.

Vanaf welk jaartal heeft de model S dit beter voor elkaar?! Want laadsnelheid was met hete accu ook gewoon drama.

Bij volle V2 laders krijg ik niet meer dan 52kW…
Rond de 45% zakt de snelheid sowieso terug naar 55kW, dus je staat zo veel langer dan met een model 3…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Tweak_ers schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 14:52:

Heen hadden we een tussenstop in Trente 1120km en daar hebben we zo’n 18 uur over gedaan.

Tweede dag een uur of 10 vertrokken, 473km voor de boeg. Na dikke file en laad file tóch pas 18:00 uur aangekomen.

Viel toch wel tegen.

Van Umbrië naar Flachau was 800km, dus we zijn 4 uur ‘s nachts vertrokken, uiteindelijk 16:00 uur aangekomen. Ook weer 1 laadfile, aardig tijd verloren met laden in Oostenrijk, erg druk!

Terugweg naar huis, 1040km, idee was direct na ontbijt om 8:00 uur te vertrekken en dan hopelijk 21:00uur thuis, dit werd 23:30.

Vanaf welk jaartal heeft de model S dit beter voor elkaar?! Want laadsnelheid was met hete accu ook gewoon drama.

Rond de 45% zakt de snelheid sowieso terug naar 55kW, dus je staat zo veel langer dan met een model 3…
Heb je waar mogelijk bij Tesla SuC geladen of bij bv Ionity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Azqi schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 15:30:
[...]

Heb je waar mogelijk bij Tesla SuC geladen of bij bv Ionity?
Alleen maar Tesla, dat is gratis op onze S 😏
Blijf toch een Nederlander 🤣

Het is overigens ook echt de auto, welke de beperkende factor is. Niet de laders.

[ Voor 19% gewijzigd door Tweak_ers op 27-07-2024 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-09 21:26

Viel toch wel tegen.

Mooi man!
Dat gratis laden is mooi, maar daardoor heeft de auto waarschijnlijk heel veel aan de snellader gestaan. Om de accu wat te sparen zal de snelheid wel flink gereduceerd zijn in de loop van de tijd.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Net terug van een week Duitsland, Neder-Saksen Atenau (Harz gebied). Ging wederom perfect met Tesla, in totaa 4 x getankt (1 x Hengelo, 1 x Deventer, 1 X Hannover en 1 x Bad Oeynhausen. Altijd meer dan voldoende plek en veruit laagste tarieven in de markt (ook zonder abonnement). In totaal 48 euro kwijt geweest voor 1000km. En in Nederland is het echt spotgoedkoop op het moment, dus ik zou als je naar buitenland gaat zeker vlak voor grens even zo ver mogelijk vol laden bij een Tesla supercharger.

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Tweak_ers schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 15:59:
[...]

Alleen maar Tesla, dat is gratis op onze S 😏
Blijf toch een Nederlander 🤣

Het is overigens ook echt de auto, welke de beperkende factor is. Niet de laders.
Normaal heeft Tesla de meeste vrije stalls, omdat ze altijd gelijk 12+ palen neerzetten.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:11
Vandaag met mijn ICE naar Normandie gereden, krijg pas in november mijn EV. Baalde er wel van, veel wachtrijen voor de gewone benzine en lege EV stalls ernaast. Wat een drama ook met pinnen in Frankrijk. Moest uiteindelijk een creditcard gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
DrBOB101 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 16:14:
[...]

Mooi man!
Dat gratis laden is mooi, maar daardoor heeft de auto waarschijnlijk heel veel aan de snellader gestaan. Om de accu wat te sparen zal de snelheid wel flink gereduceerd zijn in de loop van de tijd.
Bijna alle oude S’en hebben dat.
Sowieso stoppen die allemaal bij 120kW.

Maar je merkt dat de accu architectuur van de 3/y beter is.

Die schijnen ze nu ook in de nieuwe S/X te doen.
Azqi schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 17:49:
[...]

Normaal heeft Tesla de meeste vrije stalls, omdat ze altijd gelijk 12+ palen neerzetten.
Je merkt dat de suc locaties in Italië en Oostenrijk minder worden.

Italië heb je echt hele stukken geen SUC’s en Oostenrijk heel veel kleinere locaties op ons traject.

Eén had er zelfs maar 3?!
Niet langs geweest en overgeslagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:40
mrme12345 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 17:35:
Net terug van een week Duitsland, Neder-Saksen Atenau (Harz gebied). Ging wederom perfect met Tesla, in totaa 4 x getankt (1 x Hengelo, 1 x Deventer, 1 X Hannover en 1 x Bad Oeynhausen. Altijd meer dan voldoende plek en veruit laagste tarieven in de markt (ook zonder abonnement). In totaal 48 euro kwijt geweest voor 1000km. En in Nederland is het echt spotgoedkoop op het moment, dus ik zou als je naar buitenland gaat zeker vlak voor grens even zo ver mogelijk vol laden bij een Tesla supercharger.
Veruit laagste tarieven in de markt is zeker in Duitsland gewoon niet waar. Bad Oeynhausen bij Tesla 0,56€, soms 0,63€, terwijl enBW op 0,59€ zit. Veruit is dus onzin. Ionity is met een abonnement van 5,99€ maar 0,49€ en dan kun je gewoon langs de snelweg laden. Juist in Duitsland zijn de verschillen klein en zou ik altijd langs de snelweg bij EnBW of Ionity laden voordat ik ergens op een industrieterrein op 5-10 minuten van de snelweg ga staan voor een paar cent verschil.

[ Voor 14% gewijzigd door JTHZZ op 27-07-2024 20:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:25
JTHZZ schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 18:47:
[...]

Veruit laagste tarieven in de markt is zeker in Duitsland gewoon niet waar. Bad Oeynhausen bij Tesla 0,56€ terwijl enBW op 0,59€ zit. Veruit is dus onzin. Ionity is met een abonnement van 5,99€ maar 0,49€ en dan kun je gewoon langs de snelweg laden. Juist in Duitsland zijn de verschillen klein en zou ik altijd langs de snelweg bij EnBW of Ionity laden voordat ik ergens op een industrieterrein op 5-10 minuten van de snelweg ga staan voor een paar cent verschil.
De Autohöfe in Duitsland staan tegenwoordig vol met laadpalen, vaak een flink aantal van meerdere aanbieders, Ionity, Allegro en ook Tesla. Met restaurants en WC’s bij de hand zijn dat de beste locaties om te laden. En vergeet de Raststätte, die hebben met hun halsstarrige houding hun eigen graf gegraven…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchJackal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:09
DutchJackal schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:27:
[...]

Ik ben afgelopen maandag met de Enyaq 85 en aanhanger ook naar de Dordogne gereden.
Gemiddeld verbruik van 21,4 kWh. Gemiddeld zo'n 100 à 110 gereden op de travel assist.

De Fulli badge heeft het bij mij NERGENS gedaan... :( Telkens geprobeerd, nergens ging de slagboom open kon ik alsnog een kaartje pakken terwijl er een driftige vrachtwagenchauffeur achter me stond te toeteren... :(

[...]
Vandaag teruggegaan naar de ANWB winkel. Daar kunnen ze blijkbaar je badge testen en ze kregen hem ook niet uitgelezen. Heb dus een kapotte badge gekregen 4 weken geleden. Lekker dan...

De mevrouw vroeg of ik hem nog wel had laten testen voor vertrek... Mevrouw die badge heeft u mij zelf verkocht 4 weken geleden. Ik mag aannemen dat jullie die dingen zelf testen bij verkoop? Sorry sorry sorry... U krijgt over een paar weken een nieuwe thuisgestuurd.

Eerste wat ik daarmee doe is terug naar de ANWB winkel om te kijken of ze hem uit kunnen lezen.

PS. Ik stond in de rij achter een ander koppel die ook hun beklag kwamen doen over de badge. Hun zoon stond nu in Frankrijk en had ook aangegeven dat die van hem het nergens had gedaan... :X

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ophidian
Ik heb de Fulli badge bij Fulli zelf besteld. Als je onder poortje doorrijdt, piept hij vrij hard. Dus je weet dat ie gelezen is. Tol is nu netjes te zien in de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
Ophidian schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 20:38:
Ik heb de Fulli badge bij Fulli zelf besteld. Als je onder poortje doorrijdt, piept hij vrij hard. Dus je weet dat ie gelezen is. Tol is nu netjes te zien in de app.
Hier exact hetzelfde.

Eerste tolpoortje even spannend maar zodra je de piep hoort weet je dat t goed zit. Daarna telkens de T only rij gepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gallus
  • Laatst online: 11-09 20:57

Gallus

Cheesy

Wij zijn vorig weekend met de vouwwagen naar Frankrijk gereden. Ging over het algemeen prima. Laden bij Fastned Saint Léger was alleen nogal rommelig in de drukte. Alle stalls (acht) waren bezet en we hadden nog een wachtende voor ons. Er is dan eigenlijk amper ruimte om je even op te stellen. Links heb je gewone parkeerhaventjes (waar mensen in en uit gaan) en rechts de laadplaatsen. En dan moesten we ook nog in die drukte de vouwwagen afkoppelen en in een leeg vak duwen. Hoefden overigens niet lang te wachten en terwijl wij laadden waren er steeds stalls vrij (slechte timing van ons dus... :)). Een hele fijne plek is Ionity Longvilliers. Eigenlijk een soort carpoolplaats, heerlijk ruim opgezet en ook wat faciliteiten.

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:05
VidaR-9 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 20:47:
[...]

Hier exact hetzelfde.

Eerste tolpoortje even spannend maar zodra je de piep hoort weet je dat t goed zit. Daarna telkens de T only rij gepakt.
Je hoeft niet T only te pakken.
Je kan door alle poortjes met de badge.
Ik heb bip en go, van de week terug gekomen.
Werkt bij alle poortjes en niet alleen bij de T.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
SpikeHome schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 21:00:
[...]

Met T only weet je zeker dat iedereen doorrijdt.
De combi poortjes is de kans groot dat je stil staat achter iemand zonder badge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:02
Henvar schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 21:08:
[...]

In Frankijk waren de combi poortjes leeg, T only stonden ze aan te schuiven. Vertrokken op donderdag, dus geen weekend issues...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
SpikeHome schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 21:00:
[...]
Niet bij alle poortjes. Maar bij meer poortjes dan alleen T, dat snap ik en had ik de eerste keer dus gedaan. Maar dit:
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Zojuist aangekomen in omgeving Lyon, met de Fulli badge ging dat vlekkeloos. Moet zeggen dat ik ook niets heb gemerkt van de "zwarte zaterdag" alles reed door. Het enige wat ons niet verliet, was de regen 🥲

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-09 02:09

Viel toch wel tegen.

Die range is herkenbaar. Een vriend van mij heeft namelijk ook een model s uit die periode (incl. gratis laden bij suc).

Laad je ook wel eens AC, of alleen maar bij suc?

Die vriend van mij vertelde van het laatst dat sinds hij weer af en toe thuis laad, hij nu weer hogere vermogens ziet bij de suc. Pure speculatie hoor, maar misschien dat Tesla de vermogens van de auto’s die gratis laden wat knijpt als je meer/alleen maar bij een suc laad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
VidaR-9 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 20:47:
[...]

Hier exact hetzelfde.

Wij vonden de tweede spannender, bij de eerste piept ie al best van tevoren. Alleen bij Dijon Sud zit de detectie verder naar achteren en piept hij dus pas vlak voor de boom. :+ maar ideaal systeem en scheelde ons toch wel wat wachtrijen.

Vandaag met de stopcontact lader geladen, tergend traag met 2% per uur, maar hou hem gewoon maar op stabiel percentage. Veel lokale AC laders staan toch op plekken waar je weinig komt in de Ardeche. En die bij de lokale supermarkt zijn met een plastic zak bedekt, lekker handig.

En dan is het toch balen dat een PHEV de enige paal op locatie bezet houdt, ondanks dat ie even veel recht op laden heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Ophidian schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 21:58:
[...]
Wij vonden de tweede spannender, bij de eerste piept ie al best van tevoren. Alleen bij Dijon Sud zit de detectie verder naar achteren en piept hij dus pas vlak voor de boom. :+ maar ideaal systeem en scheelde ons toch wel wat wachtrijen.
Haha. Nu je het zegt. Dat had ik ook inderdaad.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17:09

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
Lang geleden dat ik in Duitsland AC heb geladen. Verrast door de hoge prijs bij een AC laadpaal in Weisenbach, Saarland. Betaalde hier. 0,50 ct starttarief, 0,54 ct per kWh, én 0,05 ct per minuut! En dat alles ex btw. Totaal zo’n, 1,15 eu per kWh. Ook een beperkte laadtijd van max 3 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/baHEAIvZFtOYCHBKTLMGF4wxJ3E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QmXkE3oiJSljLTIsqWTtswKi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4IhBKAuH_3isj1IFDnmQ-Vm6BWU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qVyrY6iZcjx4VGx7MCe64mqk.jpg?f=fotoalbum_large

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17:09

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
Ophidian schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 21:58:
[...]

Vandaag met de stopcontact lader geladen, tergend traag met 2% per uur, maar hou hem gewoon maar op stabiel percentage. Veel lokale AC laders staan toch op plekken waar je weinig komt in de Ardeche. En die bij de lokale supermarkt zijn met een plastic zak bedekt, lekker handig.

En dan is het toch balen dat een PHEV de enige paal op locatie bezet houdt, ondanks dat ie even veel recht op laden heeft ;)
Bij de poortjes waar de snelheid 30 km/h is hoor je de piep al bij het inrijden, bij de poortjes zonder de 30 km/h aanduiding hoor je de piep vlak voor de slagboom.

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-09 23:02
[...]

Nog beter zijn de T only poortjes waar een 30 km boord boven hangt, daar hoef je niet eens te stoppen namelijk. Paar meter afstand houden en zodra je bij poortje arriveert hoor je een piep van de badge en kan je met 30km p/u doorrijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
mm.kool schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 22:55:
Lang geleden dat ik in Duitsland AC heb geladen. Verrast door de hoge prijs bij een AC laadpaal in Weisenbach, Saarland. Betaalde hier. 0,50 ct starttarief, 0,54 ct per kWh, én 0,05 ct per minuut! En dat alles ex btw. Totaal zo’n, 1,15 eu per kWh. Ook een beperkte laadtijd van max 3 uur.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat zijn dus woekerprijzen en dan is die ook nog geplaatst met subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

Ik zie dat toch regelmatig precies andersom, bij de T-poortjes staat een hele rij en bij de anderen is het een kaartje trekken en weer door en geen rij.

Wat ik begrepen heb kun je met een badge ook door de poortjes met een naar beneden wijzende groene pijl alleen kun je dan niet echt blijven rijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 09:14
posttoast schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 16:30:
Protip voor wie een Fulli-badge wil bestellen: daar zit blijkbaar best een aardige levertijd op. Als ik nu bestel heb ik hem pas 6 augustus binnen. Da's voor mij te laat ;)
Bij een ANWB-winkel kan je ze gewoon kopen en direct meenemen. Van tevoren wel even bellen om te vragen of ze ze nog hebben..

Tip van hierboven in dit forum: WEL vragen of ze hem bij de ANWB ook even willen uitlezen om te controleren.

[ Voor 12% gewijzigd door HDoc op 28-07-2024 00:14 ]

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• posttoast
  • Laatst online: 18:59
HDoc schreef op zondag 28 juli 2024 @ 00:07:
[...]

Bij een ANWB-winkel kan je ze gewoon kopen en direct meenemen. Van tevoren wel even bellen om te vragen of ze ze nog hebben..
Daar was ik vanmiddag. De versie die ook in Italië werkt is overal op, alleen die voor Frankrijk/Spanje/Portugal hadden ze nog. Die heb ik dan maar meegenomen, hoewel mijn eindbestemming Italië is. Ik heb er óók eentje besteld (aanzienlijk goedkoper dan bij de ANWB), wellicht is die er toch nog op tijd en anders heb ik in ieder geval in Frankrijk het voordeel :)

omniscale.nl

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:58
Vrijdag 19 juli rond 18.00 vertrokken met een EV6 vanuit noord-brabant richting het noorden van Spanje. Om een uurtje of 10 in de ochtend aangekomen. Ik denk een zestal keer gestopt om te laden. Absoluut geen vervelende reis, want om de paar uur even stoppen om te laden frist je weer even op.

We konden zo overal aansluiten terwijl er bij de benzine stations lange rijen stonden.

Opmerkelijkste bleef toch wel 1 punt, waar alle laadpalen uit leken te staan. Ik heb toen maar op de grote rode knop gedrukt (ik had een vermoeden wat de knop voor betekenis had :p). Vervolgens gingen alle laadpalen aan, werd de stroom door het gehele tankstation voor een aantal seconden compleet onderbroken, maar kon ik na een minuut toch laden. Oeps....

Hier in de regio roses zijn laadpalen beperkt, maar in figueres zit een snellader a 150 kw een beetje verstopt die het prima doet en in de haven van roses zitten ook een aantal 22 kw laders. Al met al zeer relaxte reis en me eigenlijk geen minuut zorgen gemaakt om de laadfaciliteiten, ondanks het beperkte aanbod.

Binnenkort de terugreis. Hopelijk net zo soepel en zonder dat we een compleet tankstation + parkeerplaats voor enkele seconden in het donker zetten....

YASH! - Yet Another Smart Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:44
RigolleM schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 21:16:
[...]

In Frankijk waren de combi poortjes leeg, T only stonden ze aan te schuiven. Vertrokken op donderdag, dus geen weekend issues...
Dat maakt de noodzaak om een badge te bestellen ook wat kleiner.
Ik kan begrijpen dat je die neemt als je meerdere keren per jaar door Frankrijk moet, maar niet als je minder dan jaarlijks tol moet betalen.
Je betaalt ook een extra(atje) als je de badge een jaar niet gebruikt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
@Tommie12 is pas bij Fulli 24 maanden niet gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
Tommie12 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 08:31:
[...]

Dat maakt de noodzaak om een badge te bestellen ook wat kleiner.
Ik kan begrijpen dat je die neemt als je meerdere keren per jaar door Frankrijk moet, maar niet als je minder dan jaarlijks tol moet betalen.
Je betaalt ook een extra(atje) als je de badge een jaar niet gebruikt.
Ze zijn ook steeds meer snelwegen zonder tolpoortjes aan het uitrollen. Dan kun je online betalen of met die badge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Zapato schreef op zondag 28 juli 2024 @ 08:35:
[...]

Ze zijn ook steeds meer snelwegen zonder tolpoortjes aan het uitrollen. Dan kun je online betalen of met die badge.
Dan zou je nummerplaat registreren toch voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 08:39:
[...]

Dan zou je nummerplaat registreren toch voldoende moeten zijn.
Bij de Flux Libre/Free Flow in FR kan dat ook. Eenmalig een rekening koppelen aan je kentekenplaat en rijden maar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:36
JTHZZ schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 18:47:
[...]

Veruit laagste tarieven in de markt is zeker in Duitsland gewoon niet waar. Bad Oeynhausen bij Tesla 0,56€, soms 0,63€, terwijl enBW op 0,59€ zit. Veruit is dus onzin. Ionity is met een abonnement van 5,99€ maar 0,49€ en dan kun je gewoon langs de snelweg laden. Juist in Duitsland zijn de verschillen klein en zou ik altijd langs de snelweg bij EnBW of Ionity laden voordat ik ergens op een industrieterrein op 5-10 minuten van de snelweg ga staan voor een paar cent verschil.
Is het niet voordeliger het Ionity power abbo van 7,99€ te nemen en dan maar 0,39€ per kwh te betalen. Dat heb je met 1 laadsessie al terugverdiend

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07:36
Waar kan men in Zuid-Frankrijk aanhangervriendelijk snelladen op de A7 en A8 tussen Orange en Fréjus?

Iemand een idee?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
hemertje schreef op zondag 28 juli 2024 @ 10:44:
Waar kan men in Zuid-Frankrijk aanhangervriendelijk snelladen op de A7 en A8 tussen Orange en Fréjus?

Iemand een idee?
Even op ABRP kijken. Maar in de vakantie zou ik rekening houden met afkoppelen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op zondag 28 juli 2024 @ 08:53:
[...]

Bij de Flux Libre/Free Flow in FR kan dat ook. Eenmalig een rekening koppelen aan je kentekenplaat en rijden maar.
Ja, en dat is dan geldig voor 1 autostrade…

Ik blijf het een kloterij vinden. Ik ga dit jaar op vakantie naar Ierland en we moeten ca 400 km door frankrijk.
Als ik een bip and go neem en die daarna 14 maand niet gebruik… kan ik weer 10€ betalen voor niks.
Ik zal het wel met de cc doen, zeker nu het er op lijkt dat de poortjes met betalen minder ‘files’ hebben.
Even afremmen en daarna vol stroom wegstuiven is wel leuk..

Ik ben nogal allergisch aan subscriptions die je ineens wat aanrekenen, zeker als het is voor ‘niet gebruik’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Inspired schreef op zondag 28 juli 2024 @ 10:54:
[...]

Even op ABRP kijken. Maar in de vakantie zou ik rekening houden met afkoppelen.
Voor deze route zijn er nog geen aanhanger vriendelijke laadplekken door andere gebruikers aangeduid

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Viel toch wel tegen.

Dit is vooral bij de 75 en de 90, die werden tot 2019 geleverd. Daarna werd de S alleen maar als Long Range met 100 kWh geleverd. Maar die hebben dan weer geen gratis SuC.

Van Teslamotorsclub:
Confirmed low DC charging speeds in vehicle logs. Investigated cause and confirmed the battery management system has slowed the maximum charge speed due to high repeated use of DC charging.
This is a normal function of the battery to avoid loss of range caused by high DC charge use.
The DC charge limiting is set to start at 2625 kWh and reaches maximum derating at 13125 kWh.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Die nerf is volgens mij er alweer uit. Garantie is voorbij dus Tesla boeit het niet meer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:36
Inspired schreef op zondag 28 juli 2024 @ 12:29:
Die nerf is volgens mij er alweer uit. Garantie is voorbij dus Tesla boeit het niet meer. :)
Wat is een nerf?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Archiebald schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 21:34:
[...]

Die range is herkenbaar. Een vriend van mij heeft namelijk ook een model s uit die periode (incl. gratis laden bij suc).

Laad je ook wel eens AC, of alleen maar bij suc?

Die vriend van mij vertelde van het laatst dat sinds hij weer af en toe thuis laad, hij nu weer hogere vermogens ziet bij de suc. Pure speculatie hoor, maar misschien dat Tesla de vermogens van de auto’s die gratis laden wat knijpt als je meer/alleen maar bij een suc laad?
Nee er was een tijd dat ze geknepen werden, maar dat zou er weer vanaf zijn..
Ik mix een beetje tussen AC en DC.

Laatste tijd veel meer thuis, maar wanneer de mogelijkheid zich aandoet: DC
Maasluip schreef op zondag 28 juli 2024 @ 12:14:
[...]

Dit is vooral bij de 75 en de 90, die werden tot 2019 geleverd. Daarna werd de S alleen maar als Long Range met 100 kWh geleverd. Maar die hebben dan weer geen gratis SuC.

Van Teslamotorsclub:

[...]
Heeft alles vanaf de 100D dan ook de nieuwe accu's? Of is dat pas gekomen vanaf de plaid?

https://ev-database.org/n.../Tesla-Model-S-Long-Range
Deze zegt 200kW max
En 110kW van 10-80%

Plaid en nieuwe S:
https://ev-database.org/nl/auto/1405/Tesla-Model-S-Plaid
https://ev-database.org/n.../Tesla-Model-S-Dual-Motor
250kW max
140kW van 10-80%

Mijne:
https://ev-database.org/n...lheid%20van%2049%20km%2Fu.
120kW max redden we wel
Maar 80kW van 0-80% echt never nooit niet.
Inspired schreef op zondag 28 juli 2024 @ 12:29:
Hij wordt vooral vanaf 30-40% nog wel beperkt heb ik het idee, bij rond de 25% onder de 100kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Een aantal modellen wordt door tesla beperkt in laadsnelheid, ten behoud van de accu.
Ten minste, dat zegt men.

[ Voor 5% gewijzigd door Tweak_ers op 28-07-2024 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 11:24:
[...]

Ik blijf het een kloterij vinden. Ik ga dit jaar op vakantie naar Ierland en we moeten ca 400 km door frankrijk.
Als ik een bip and go neem en die daarna 14 maand niet gebruik… kan ik weer 10€ betalen voor niks.
Ik zal het wel met de cc doen, zeker nu het er op lijkt dat de poortjes met betalen minder ‘files’ hebben.

Ik ben nogal allergisch aan subscriptions die je ineens wat aanrekenen, zeker als het is voor ‘niet gebruik’.
Die Flux Libre heb je op meer plaatsen, ik dacht ook vooral in het noordwesten naast de A79 bij Moulins. En gaat op termijn ook overal komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op zondag 28 juli 2024 @ 13:53:
[...]

Die Flux Libre heb je op meer plaatsen, ik dacht ook vooral in het noordwesten naast de A79 bij Moulins. En gaat op termijn ook overal komen.
Dan hoop ik op het systeem van Noorwegen.
Gewoon wachten tot na je reis op een factuur, en die betalen.

…maar, ik ben niet hoopvol, want dan verliezen die aanbieders van badges etc hun inkomen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
Tommie12 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 11:24:
[...]

Vandaag getest na hier gelezen te hebben. Deze poortjes werken ook met tolbadge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Gringo
  • Laatst online: 10-09 23:19
hemertje schreef op zondag 28 juli 2024 @ 11:58:
[...]

Voor deze route zijn er nog geen aanhanger vriendelijke laadplekken door andere gebruikers aangeduid
Ik ben ze op deze route ook nog niet tegengekomen. Prima laadplekken zijn Lançon de Provence, Aire de la Sainte Victoire en Aire des terrasses de Provence, maar niet aanhanger vriendelijk.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Hermanbbbb
  • Laatst online: 17:18

Hermanbbbb

P2 LRSM 2022 PP

Zwarte zaterdag, waar dan? :P

Gisteren mijn eerste echt lange rit met de EV (Polestar 2) gemaakt, van Den Haag naar Genève. Van alle kanten had ik van tevoren bezorgde reacties gekregen wanneer ik vertelde dat we die dag zouden reizen, want het was dan zWaRtE ZatErdAG :o

Maar zwarte zaterdag blijkt dus een erg lokaal fenomeen te zijn (sorry, het was echt tientallen jaren geleden dat ik voor het laatst in de zomer richting Zuid-Frankrijk reed, dus ik had geen recente ervaring). We zagen op Google Maps ten zuiden van Lyon flinke files staan, en ook rond Parijs. Maar op onze route niks, nada, zilch, rien du tout van dat al.

Route was Den Haag-Antwerpen-Brussel-Charleroi-(N5, A304-A34)-Reims-(A4, A26)-Troyes-(A5, A31)-Dijon-(A39)-Bourg-en-Bresse-(A40)-Genève. We vertrokken rond 9:00 en kwamen rond 21:15 aan op bestemming.

Behalve dat ik al twee weken bezorgd Google Maps had zitten checken op files, had ik ook in ABRP, de kaart van Didier Schoelens en verschillende apps verschillende laadstations zitten bekijken. Uiteindelijk heb ik toch gewoon Google Maps (via Google Automotive van de auto, voorkeursladers ingegeven) het plannen laten doen, en de suggesties waar dat mee kwam waren prima. Het resulteerde in drie laadstops, waarbij ik na iedere stop GM opnieuw liet plannen zodat hij rekening kon houden met het werkelijk geladen accupercentage. De eerste stop, die GM bij ongeveer 38% voorzien had in Charleroi, bereikten we met iets van 50%. Die hadden we dus net zo goed veel later kunnen nemen, maar omdat we toch wel behoefte hadden aan een pauze na 2.5 uur rijden hebben we dat niet gedaan. Bij de andere stops kwamen we ook steeds aan met meer sap in de batterij dan voorzien door het wat conservatieve GM, maar ik vond dat niet zo erg (een GM dat te optimistisch plant lijkt me lastiger).
  1. TotalEnergies Av. Paul Pastur, in Charleroi. Prima snellader (klein, volgens mij twee snelladers) bij een benzinestation niet te ver van de snelweg. Blijkbaar nog niet zo lang bestaand of in handen van TotalEnergies, want zelfs op hun eigen kaart kan ik deze niet terugvinden). Ligt wel in de stad (zie sfeerfoto hieronder), maar je kunt er wat te eten krijgen en naar het toilet. Vriendelijke mensen, prima allemaal. Ik heb hier betaald met mijn Shell Recharge pas zonder abonnement omdat ik (verkeerd) uit de Chargeprice app meende op te maken dat dat voordelig was, maar dat was niet helemaal zo: uiteindelijk betaalde ik €0.86 per kWh. Al doende leert men.
    De weg van Charleroi richting Reims (N5) is trouwens tot de Franse grens geen snelweg, met kruispunten en bijbehorende opstoppingen, en soms erg slecht wegdek. Maar richting Franse grens, en daarna, wel veel beter. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrRTVljzqUUU3BrZkbFdMzoqUVQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i1DYkw2SvavmcUUFbRiu8DGW.jpg?f=fotoalbum_large
  2. TotalEnergies Relais Troyes Fresnoy. Opnieuw prima plek om te snelladen, gelegen aan de A5 bij Troyes met volop mogelijkheden voor restaurant en toiletbezoek. Hier wel maar twee snelladers (460 kW) en twee wat minder snelle (60 kW) waarvan er ook nog een kapot was, en dus ook een kleine laadfile. Daarbij een voor mij nieuw fenomeen waarover ik hier nog niet gelezen had: er stond een vriendelijke student met een oranje (geen geel) hesje om de file zo efficiënt mogelijk over de laders te verdelen, en dat ging echt heel goed. Wie eenmaal tot 80% geladen had werd vriendelijk verzocht verder te rijden - alleszins begrijpelijk en niemand die daar moeilijk over deed. Door de laadfile hebben we daar uiteraard wel wat langer (twintig of dertig minuten of zo) stilgestaan dan voorzien. Maar ach, vakantie.
    Overigens, zo leeg was de weg bijna de hele tijd: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3UOfqfgpMfb5WQkYZNeACYbiMzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GdpEsxgvoRJXmXD2zkXpBDpA.jpg?f=fotoalbum_large
  3. Ionity Aire du Jura bij Arlay aan de A39. Hier zes 360 kW laders, twee 50 kW en nog wat (Chademo en type 2 AC). Er waren er maar enkelen bezet dus we konden meteen aankoppelen. Deze keer met Ionity Passport Motion, waarmee ik € 0.39/kWh betaalde. Er is daar ook een Tesla-only supercharger trouwens, en uitgebreide voorzieningen (restaurants, toilet etc). Vanaf hier was het toen nog anderhalf fileloos uur naar onze eindbestemming.
Mijn conclusie na gisteren: doe je eigen onderzoek, en vertrouw op de oranje (niet de gele) hesjes ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pa2ra
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-09 23:31
Myquandro schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:47:
Makkelijkste lijkt me een overnachtingslocatie met laadpaal. Dan rijdt je 's ochtends met een volgeladen auto weg. Dat heeft ook als voordeel dat je met 100% kan vertrekken en de eerste stint dus wat langer kan maken. Maar dan moet er wel een hotel met laadpaal beschikbaar zijn op de route die binnen budget valt.
Stint?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:16
Grappig dat GM nu blijkbaar voor Google Maps staat.
Vroeger stond dat voor het iconische General Motors.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
El Gringo schreef op zondag 28 juli 2024 @ 17:09:
[...]

Ik ben ze op deze route ook nog niet tegengekomen. Prima laadplekken zijn Lançon de Provence, Aire de la Sainte Victoire en Aire des terrasses de Provence, maar niet aanhanger vriendelijk.
Dankjewel

Kwam in de Chargemap App idd Lancon de Provence tegen met mega veel 400+kW laadplekken tegen.

Er zal er best 1 zijn waar we tijdelijk onze vouwwagen naast kwijt kunnen

We gaan het meemaken

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Nederland naar Praag

Stop 1:
Ionity: Auetal Süd.
2/4 stalls vrij bij aankomst. Ernaast een Serways wegrestaurant met daarin ook een kleine Burger King. 170-145 kW variërende laadsnelheid.

+ Extreem brede laadplekken 😃
+ 10 km verder ook nog 4 vrije Allego 300 kW laders

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oyW-CGDBrV2p07PZ2rySe0MVJeU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qxS6LVxOJmmFh1wLpZMonTCO.jpg?f=fotoalbum_large

Stop 2:
Aral pulse: Könnern 3/4 stalls 300 kW bezet bij aankomst, maar 12 vrije stalls op 1 km.
Ernaast een Rewe to Go: Schoonste wc’s voor 50 ct, continu poetsen door 2 man personeel . Burger King ernaast.

Even gemopperd, ging van de snelweg af en bleek op aanrijdroute naar Autohof wegwerkzaamheden met een stoplicht te hebben. Gelukkig met paar minuten erlangs. Laadsnelheid 149 kW constant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNLjYKNfEXVb5trN3HIS0X5diY4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qNz6eFg5LvZfeDvmB1kNz2YS.jpg?f=fotoalbum_large

Stop 3:
Eon: Laadplein in Tsjechië op route naar Praag. Net van de snelweg af (2,5 km), maar werd er sowieso langs geleid door ongeval op de 8 naar Praag

Precieze locatie:
https://maps.app.goo.gl/Frd6buHZcFt7DEdU8?g_st=ic

Twee stuks 400 kW lader, 2 stuks 300 kW lader en nog een partij andere. Was de enige en zag er spiksplinternieuw aangelegd uit. Haalde 220 kW laadsnelheid bij de 400 kW lader. ‘Laadplein heaven 🫶’

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_3p9MT-A78f2xCqiJS0uamrIpE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q6HIGsmAHUsCIPcWbT3ePuO6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JB_QOGFVtEimebHgx2bsMbjMckM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TikvN5Iubobyz2jDbi5wm4wH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gAgqvlnE8ZRWV95zScGq-T7Qyvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fccmJDIOqMTDumw2Gdc1iXRs.jpg?f=fotoalbum_large

Tip: Na Dresden weinig 300kW laders meer, dus evt voor Dresden nog even laden of bij het Eon laadplein laden, indien je nog genoeg accu hebt.
(80 km)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
jdbiggelaa schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 19:02:
[...]

De Autohöfe in Duitsland staan tegenwoordig vol met laadpalen, vaak een flink aantal van meerdere aanbieders, Ionity, Allegro en ook Tesla. Met restaurants en WC’s bij de hand zijn dat de beste locaties om te laden. En vergeet de Raststätte, die hebben met hun halsstarrige houding hun eigen graf gegraven…
Is appels met peren vergelijken dit. Als je bij tesla abonnement neemt gaat er ook nog 20-25% van het tarief af en dan heb je dus ca 0,45 cent bij Tesla. En groot voordeel Tesla is dat er altijd plek is omdat er zoveel laadpalen bij elkaar staan.

[ Voor 7% gewijzigd door mrme12345 op 28-07-2024 21:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Laatst online: 17:40
mrme12345 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 21:37:
[...]

Is appels met peren vergelijken dit. Als je bij tesla abonnement neemt gaat er ook nog 20-25% van het tarief af en dan heb je dus ca 0,45 cent bij Tesla. En groot voordeel Tesla is dat er altijd plek is omdat er zoveel laadpalen bij elkaar staan.
Dat abonnement kost 9,99€ en als je bij Ionity 7,99€ betaalt, laad je voor 0,39€. Ik zie dus nog steeds niet hoe Tesla (in Duitsland) ‘veruit’ het goedkoopst is. In Duitsland ligt het allemaal dicht bij elkaar en mijn auto laat precies zien waar plek is dus ik kies er een zo dicht mogelijk bij de snelweg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
JTHZZ schreef op zondag 28 juli 2024 @ 22:02:
[...]

Dat abonnement kost 9,99€ en als je bij Ionity 7,99€ betaalt, laad je voor 0,39€. Ik zie dus nog steeds niet hoe Tesla (in Duitsland) ‘veruit’ het goedkoopst is. In Duitsland ligt het allemaal dicht bij elkaar en mijn auto laat precies zien waar plek is dus ik kies er een zo dicht mogelijk bij de snelweg.
Dat abo van €7,99 is maar eenmalig, daarna betaal je voor elke volgende maand €11,99.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:04
PeterZ(on) schreef op zondag 28 juli 2024 @ 22:24:
[...]

Dat abo van €7,99 is maar eenmalig, daarna betaal je voor elke volgende maand €11,99.
Maar zet je naar een maand weer uit, dus dan boeit dat niet. Tenzij je langer dan een maand op vakantie gaat.

Daarover gesproken, nog 3 weken en dan doen we een road-tripje Duitsland (München - Salzburg - Zwarte Woud) voor de 1e keer met een elektrische auto (EV6 RWDLR). Zin in en voldoende voorbereid. Ga voor zoveel mogelijk Ionity, voor de rest zien we het wel :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Fiorano schreef op maandag 29 juli 2024 @ 08:49:
[...]

Maar zet je naar een maand weer uit, dus dan boeit dat niet. Tenzij je langer dan een maand op vakantie gaat.

Daarover gesproken, nog 3 weken en dan doen we een road-tripje Duitsland (München - Salzburg - Zwarte Woud) voor de 1e keer met een elektrische auto (EV6 RWDLR). Zin in en voldoende voorbereid. Ga voor zoveel mogelijk Ionity, voor de rest zien we het wel :)
Dat is juist, maar je hebt dan wel die eerst maand verbruikt. Dus als je bij een volgende trip een abo wilt nemen dan is het gewoon de reguliere prijs. Dus vergelijken met een eenmalige lage prijs is dan niet fair.

Fijne vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
PeterZ(on) schreef op maandag 29 juli 2024 @ 08:57:
[...]

Dat is juist, maar je hebt dan wel die eerst maand verbruikt. Dus als je bij een volgende trip een abo wilt nemen dan is het gewoon de reguliere prijs. Dus vergelijken met een eenmalige lage prijs is dan niet fair.

Fijne vakantie.
Al denk ik dat die extra 4 euro niet heel veel uit zal maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
cOOlrUnnINgs schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:48:
[...]

Al denk ik dat die extra 4 euro niet heel veel uit zal maken...
En Tesla heeft per plein veel meer laadpalen en zeker in vakantietijd is dat een enorm voordeel. Maar daar kom je nog wel achter als je opeens in de rij moet gaan staan wachten bij ionity omdat die veel minder laders hebben per plein ;-). Is mij 1 x gebeurd in UK in niet top drukte maand juni, dat wil ik niet meer, heb daar drie kwartier moeten wachten voordat ik aan de beurt was (geen ionity of tesla, maar laadpleintje met 3 laders bij tankstation).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Azqi schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:35:
[...]

Ik heb de route naar San Vicenzo in mei nog gereden.
Op de A15 in Italië heb je ruim 100 kilometer geen fatsoenlijke snellader. Bij mijn weten ook niet van Tesla.

Tip:
Zowel zuidelijk richting als noordelijke richting dit snellaadstation inprogrammeren in je navigatie.
8 stalls 300 kW. (EwViva en Enel)
Zit klein winkelcentrum naast met koffietent met broodjes. (Cheap)
Sleutel voor de wc vragen bij de counter van de koffietent.
https://maps.app.goo.gl/mqhwQkojRxkCcEcF6?g_st=ic
Zijn dit 8 stalls geworden? Lijkt via google maps dat er 2 zijn, of is dat onlangs uitgebreid?

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Wilde schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:03:
[...]

Zijn dit 8 stalls geworden? Lijkt via google maps dat er 2 zijn, of is dat onlangs uitgebreid?
Zijn er 8 idd.

https://chargefinder.com/...o-via-solferino-68/jrq6rq

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-09 16:45
Wij (gezin van 4) hebben een mooie vakantie achter de rug in Spanje. Voor het eerst met de Tesla Model Y + vouwwagen (een vrij groot model) een lange trip gedaan. In totaal 4128km gereden Waarbij de heen- + terugreis met vouwwagen is gereden (+/- 2600km route Parijs <> Millau). Temperaturen zo goed als altijd 30+ dus dat helpt ook niet bij het verbruik.

Gemiddelde verbruik over de 4128km zat op 234 Wh/km. Normaliter zit ons gemiddeld verbruik op 168 Wh/km.
Wij zijn doorrijders en hebben dus met de vouwwagen waar dit mocht en kon 120-130km/h gereden.
100 km/h gaan rijden ook even geprobeerd en zorgt voor een veel lager verbruik. Echter bleek in ons geval dat harder rijden en de accu nagenoeg leeg rijden, voor ons de meest snelle en handige manier was.

Geen enkele keer moeten wachten op een laadplek, sterker nog, ik vond het, zeker bij de superchargers, 'verdacht' leeg. Doordat het zo leeg was hoefden we niet af te koppelen en kon ik op sommige locaties de vouwwagen aangekoppeld laten en de combinatie overdwars over een een aantal plekken heen zetten. Ideaal. Overigens hebben we ook bij FastNed en Ionity geladen langs de snelweg.
Wat me wel opviel is dat door de hoge temperaturen de laadsnelheid eerder daalde dan dat we 'gewend' zijn, althans mijn vermoeden is het dat het met temperatuur te maken heeft.

Als trek- en reisauto een hele fijne wagen, Hij trekt de vouwwagen moeiteloos en het rijd erg ontspannen. Autosturen doet het niet met een aanhanger maar dit heb ik niet gemist. Op de heenreis kwamen we meer ontspannen aan. Op de terugweg, hadden we, zeker aan het eind, iets meer range gewild omdat je dan graag zo snel mogelijk thuis bent. Dus we hebben slechts 1x echt gedacht dat de range naar onze zin te weinig was. De andere laadstops waren prima, zeker met (kleinere)kinderen waarbij je altijd wel wat vaker stopt dan wanneer je met z'n 2en bent.

In Spanje zelf is het iets meer zoeken naar lokale laadpalen, maar met een 'lokale' app vind je er meer dan met de Nederlandse apps. Veel supermarkten hebben er een paar staan, en soms nog gratis laden ook.

Uiteindelijk is het uitstekend bevallen.

[ Voor 6% gewijzigd door Luuk84 op 29-07-2024 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Luuk84 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:19:
Wij (gezin van 4) hebben een mooie vakantie achter de rug in Spanje. Voor het eerst met de Tesla Model Y + vouwwagen (een vrij groot model) een lange trip gedaan. In totaal 4128km gereden Waarbij de heen- + terugreis met vouwwagen is gereden (+/- 2600km). Temperaturen zo goed als altijd 30+ dus dat helpt ook niet bij het gebruik.

Gemiddelde verbruik over de 4128km zat op 234 Wh/km. Normaliter zit ons gemiddeld verbruik op 168 Wh/km.
Wij zijn doorrijders en hebben dus met de vouwwagen waar dit mocht en kon 120-130km/h gereden.

Geen enkele keer moeten wachten op een laadplek, sterker nog, ik vond het, zeker bij de superchargers, 'verdacht' leeg. Doordat het zo leeg was hoefden we niet af te koppelen en kon ik op sommige locaties de vouwwagen aangekoppeld laten en de combinatie overdwars over een een aantal plekken heen zetten. Ideaal.
Wat me wel opviel is dat door de hoge temperaturen de laadsnelheid eerder daalde dan dat we 'gewend' zijn, althans mijn vermoeden is het dat het met temperatuur te maken heeft.

Als trek- en reisauto een hele fijne wagen, Hij trekt de vouwwagen moeiteloos en het rijd erg ontspannen. Autosturen doet het niet met een aanhanger maar dit heb ik niet gemist. Op de heenreis kwamen we meer ontspannen aan. Op de terugweg, hadden we, zeker aan het eind, iets meer range gewild omdat je dan graag zo snel mogelijk thuis bent. Dus we hebben slechts 1x echt gedacht dat de range naar onze zin te weinig was. De andere laadstops waren prima, zeker met (kleinere)kinderen waarbij je altijd wel wat vaker stopt dan wanneer je met z'n 2en bent.

In Spanje zelf is het iets meer zoeken naar lokale laadpalen, maar met een 'lokale' app vind je er meer dan met de Nederlandse apps. Veel supermarkten hebben er een paar staan, en soms nog gratis laden ook.

Uiteindelijk is het uitstekend bevallen.
Dat verbruik heb ik bij m'n Volvo XC40 MY23 zonder aanhangwagen, dus best mooi wat die Tesla's klaarspelen imo. Ze mogen dan wat meer gestroomlijnd zijn, maar toch bijzonder hoeveel ze effectief efficiënter ze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
mrme12345 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:57:
[...]

En Tesla heeft per plein veel meer laadpalen en zeker in vakantietijd is dat een enorm voordeel. Maar daar kom je nog wel achter als je opeens in de rij moet gaan staan wachten bij ionity omdat die veel minder laders hebben per plein ;-). Is mij 1 x gebeurd in UK in niet top drukte maand juni, dat wil ik niet meer, heb daar drie kwartier moeten wachten voordat ik aan de beurt was (geen ionity of tesla, maar laadpleintje met 3 laders bij tankstation).
Ik reageerde voornamelijk op de discussie welke aanbieder er goedkoper is.
Dat Tesla veel grotere laadpleinen heeft is een gegeven, daar kan Ionity nog wel wat van leren (al moet ik wel zeggen dat ook Ionity wel grotere laadpleinen heeft).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:05
Luuk84 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:19:

Als je aanhanger modus uitzet werkt het wel.
Zie ook zo niet het voordeel van de aanhanger modus.

Maar wij zijn vorige week terug gekomen van rondje Frankrijk (noord).
Via Normandie onder parijs langs weer naar boven een 2050km gereden.
Heenweg flnke wind tegen gehad en zie in mijn teslamate dat ik een verbruik tussen 2 superchargers had van 403wh/km
De hele reis volgens mij bc een 264wh/km
Maar als ik de teslamate laadsessies bekijk en zie hoeveel ik geladen heb gedeeld door de afstand zit ik op 307wh/km
totale reis voor €133,- geladen wat brengt een €0,065 per km.
Moet ik wel zeggen dat ik 2 campings had waar we gratis (dmv granny) konden laden, lagen netjes 5 laadplekken met wcd's waar diverse mensen gebruikt van maakte.
Als ik daar ook de €0,32 per kwh voor ga rekenen zit ik op een €0,098 per km (totaal bijna voor 209kwh gratis geladen)

Dit allemaal met een kleine caravan (kip shelter), en we reden zo rond de 90kmh soms iets harder.
Ik had het verbruik met de shelter lager ingeschat, vooral omdat wij hiervoor ook altijd met een vouwwagen op vakantie gingen.

Snelste laad sessie (overal bij tesla geladen overigens) begon met 220kwh en had een gemiddelde van 129kwh van 21% naar 63% in 16m

[ Voor 42% gewijzigd door SpikeHome op 29-07-2024 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:41
ephymerous schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 08:33:
[...]

Ik wel. Bij de EVs die wij hebben of gehad hebben is het vervangen beperkt gebleven tot ruitenwissers en banden. Ook in mijn omgeving nog geen accuproblemen gehoord, behalve een traaaaaag ladende Model S. Wel wat vaker wielophanging dingetjes, met name bij de Tesla rijders die ik ken. En bij de 1st edition ID rijders aka alpha software testers, bergen softwareproblemen. Ik snap wel dat het erg vervelend is als dat probleemloze dat anderen noemen niet het geval blijkt bij jouw EV.

Maar wel benieuwd naar je eerdere reis ervaringen, want als je zegt we hebben deze reis besloten om een benzine auto erbij te kopen, klinkt dat als een prijzige oplossing omdat 1 reis tegenvalt. Daar zit dan vast meer achter toch? Ook als de negatieve verhalen niet meteen herkenbaar zijn, maakt dat ze zeker zo waardevol wat mij betreft. Aan de ene kant omdat anderen advies kunnen geven zodat de volgende reiservaring mogelijk positiever wordt, aan de andere kan voor een gebalanceerd beeld over reizen met EVs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:41
Hermanbbbb schreef op zondag 28 juli 2024 @ 17:41:
Zwarte zaterdag, waar dan? :P

Gisteren mijn eerste echt lange rit met de EV (Polestar 2) gemaakt, van Den Haag naar Genève. Van alle kanten had ik van tevoren bezorgde reacties gekregen wanneer ik vertelde dat we die dag zouden reizen, want het was dan zWaRtE ZatErdAG :o

Maar zwarte zaterdag blijkt dus een erg lokaal fenomeen te zijn (sorry, het was echt tientallen jaren geleden dat ik voor het laatst in de zomer richting Zuid-Frankrijk reed, dus ik had geen recente ervaring). We zagen op Google Maps ten zuiden van Lyon flinke files staan, en ook rond Parijs. Maar op onze route niks, nada, zilch, rien du tout van dat al.

Route was Den Haag-Antwerpen-Brussel-Charleroi-(N5, A304-A34)-Reims-(A4, A26)-Troyes-(A5, A31)-Dijon-(A39)-Bourg-en-Bresse-(A40)-Genève. We vertrokken rond 9:00 en kwamen rond 21:15 aan op bestemming.

Behalve dat ik al twee weken bezorgd Google Maps had zitten checken op files, had ik ook in ABRP, de kaart van Didier Schoelens en verschillende apps verschillende laadstations zitten bekijken. Uiteindelijk heb ik toch gewoon Google Maps (via Google Automotive van de auto, voorkeursladers ingegeven) het plannen laten doen, en de suggesties waar dat mee kwam waren prima. Het resulteerde in drie laadstops, waarbij ik na iedere stop GM opnieuw liet plannen zodat hij rekening kon houden met het werkelijk geladen accupercentage. De eerste stop, die GM bij ongeveer 38% voorzien had in Charleroi, bereikten we met iets van 50%. Die hadden we dus net zo goed veel later kunnen nemen, maar omdat we toch wel behoefte hadden aan een pauze na 2.5 uur rijden hebben we dat niet gedaan. Bij de andere stops kwamen we ook steeds aan met meer sap in de batterij dan voorzien door het wat conservatieve GM, maar ik vond dat niet zo erg (een GM dat te optimistisch plant lijkt me lastiger).
  1. TotalEnergies Av. Paul Pastur, in Charleroi. Prima snellader (klein, volgens mij twee snelladers) bij een benzinestation niet te ver van de snelweg. Blijkbaar nog niet zo lang bestaand of in handen van TotalEnergies, want zelfs op hun eigen kaart kan ik deze niet terugvinden). Ligt wel in de stad (zie sfeerfoto hieronder), maar je kunt er wat te eten krijgen en naar het toilet. Vriendelijke mensen, prima allemaal. Ik heb hier betaald met mijn Shell Recharge pas zonder abonnement omdat ik (verkeerd) uit de Chargeprice app meende op te maken dat dat voordelig was, maar dat was niet helemaal zo: uiteindelijk betaalde ik €0.86 per kWh. Al doende leert men.
    De weg van Charleroi richting Reims (N5) is trouwens tot de Franse grens geen snelweg, met kruispunten en bijbehorende opstoppingen, en soms erg slecht wegdek. Maar richting Franse grens, en daarna, wel veel beter. [Afbeelding]
  2. TotalEnergies Relais Troyes Fresnoy. Opnieuw prima plek om te snelladen, gelegen aan de A5 bij Troyes met volop mogelijkheden voor restaurant en toiletbezoek. Hier wel maar twee snelladers (460 kW) en twee wat minder snelle (60 kW) waarvan er ook nog een kapot was, en dus ook een kleine laadfile. Daarbij een voor mij nieuw fenomeen waarover ik hier nog niet gelezen had: er stond een vriendelijke student met een oranje (geen geel) hesje om de file zo efficiënt mogelijk over de laders te verdelen, en dat ging echt heel goed. Wie eenmaal tot 80% geladen had werd vriendelijk verzocht verder te rijden - alleszins begrijpelijk en niemand die daar moeilijk over deed. Door de laadfile hebben we daar uiteraard wel wat langer (twintig of dertig minuten of zo) stilgestaan dan voorzien. Maar ach, vakantie.
    Overigens, zo leeg was de weg bijna de hele tijd: [Afbeelding]
  3. Ionity Aire du Jura bij Arlay aan de A39. Hier zes 360 kW laders, twee 50 kW en nog wat (Chademo en type 2 AC). Er waren er maar enkelen bezet dus we konden meteen aankoppelen. Deze keer met Ionity Passport Motion, waarmee ik € 0.39/kWh betaalde. Er is daar ook een Tesla-only supercharger trouwens, en uitgebreide voorzieningen (restaurants, toilet etc). Vanaf hier was het toen nog anderhalf fileloos uur naar onze eindbestemming.
Mijn conclusie na gisteren: doe je eigen onderzoek, en vertrouw op de oranje (niet de gele) hesjes ;-)
Zelf de zwarte weekends eigenlijk altijd vermeden, maar dit ziet er rustiger uit dan onze doordeweekse reizen naar Frankrijk! Wel een tikje zorgwekkend dat je zelfs op zo'n rustige dag even in de laadfile stond, daar wil je dus echt niet moeten laden als het er wel druk is. Maar dat ligt misschien ook deels aan de keuze van laadplek, 2 echt snelle laders en 2 60kW is ook niet erg veel. Wij houden liever de laadplekken aan met meer laders als die op de route liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 09:14
DeGroteMuis schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:13:
[...]
Maar wel benieuwd naar je eerdere reis ervaringen, want als je zegt we hebben deze reis besloten om een benzine auto erbij te kopen, klinkt dat als een prijzige oplossing omdat 1 reis tegenvalt. Daar zit dan vast meer achter toch? Ook als de negatieve verhalen niet meteen herkenbaar zijn, maakt dat ze zeker zo waardevol wat mij betreft.
Mee eens, ik hoor ook graag wat de negatieve ervaringen zijn. Vooral omdat ik ze zelf (nog) niet ervaar. Ik vermoed dat langzaam laden en een wat krappere accu mee zouden kunnen spelen. Heb zelf een 100 kWh accu en reizen is daarmee uitstekend te doen. Op dit moment adviseer ik iedereen die een EV overweegt daarom in ieder geval te kijken naar een zo groot mogelijke accu.

Maar misschien zijn er andere geluiden, ik hoor het ook graag.

De avatar is een echte foto..

Pagina: 1 ... 68 ... 131 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.