Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvg
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-07 14:00

gvg

Juancho schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 23:09:
Meevaller, mijn werkgever vergoed toch buitenlandse laadacties. Nu heb ik een MTC laaddruppel maar wat ik begreep werkt dit (bij lange na) niet op alle laadpalen en zelfs niet op de bekende zoals Ionity en Tesla (ik kan daar geen MTC toevoegen)?

Wij gaan een roadtrip naar/door Noord Spanje maken met een tussenstop in Tours, Frankrijk (rijden om Parijs heen via Amiens.

Ik kan natuurlijk de keren dat het niet lukt met MTC de kosten gewoon declareren, maar het is natuurlijk net ff wat handiger als gewoon het laden zo veel als mogelijk via de MTC laaddruppel kan. Mensen ervaringen met MTC in Frankrijk en Spanje?
Dit https://www.mtc.nl/FAQ/le...-passen-in-het-buitenland ?
En dit https://www.mtc.nl/onze-diensten/elektrisch-laden ? (laatste en een-na-laatste punt, helemaal onderaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:58

bert pit

asdasd

Kodess schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 20:18:
[...]

Bagageruimte van de Model Y moet ik toch een stokje voor steken.
Tesla gebruikt niet zoals de rest de VDA standaard. Tesla vult het model van de bagageruimte gewoon 'virtueel met liters water'. Als je kijkt bij ADAC die dus alle VDA tests zelf opnieuw doet, verschilt de inhoud (inc frunks) nauwelijks, 10 tot 15 liter meer voor de Tesla.
Model Y boot is bv 420 liter (tot bovenkant rugleuning, zoals andere merken ook testen) en onder de vloer 105 liter.
In de bananendoostest worden alle directe concurrenten verslagen: ;)
YouTube: Tesla Model Y LR banana box test

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stylus
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 13:37
Wauw, dat is handig! Is dit er ook voor Europa of per ander land? Duitsland/Oostenrijk/Zwitserland/Italie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:42
bert pit schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 06:58:
[...]

Ik schrijf het even voor iemand anders het doet.

Ja, maar Bjorn doet maar wat…
Zijn testen zijn niet ‘wetenschappelijk’

De Y maakt vooral het verschil met de frunk en de ‘ondertrunk’.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Laatst online: 23:36
Stylus schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 07:30:
[...]

Wauw, dat is handig! Is dit er ook voor Europa of per ander land? Duitsland/Oostenrijk/Zwitserland/Italie?
Voor zover ik weet niet. Maar als je een paar sites in gedachten combineert kom je ook een eind, bijvoorbeeld Chargemap en Chargefinder.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:46
Meevaller, mijn werkgever vergoed toch buitenlandse laadacties. Nu heb ik een MTC laaddruppel maar wat ik begreep werkt dit (bij lange na) niet op alle laadpalen en zelfs niet op de bekende zoals Ionity en Tesla (ik kan daar geen MTC toevoegen)?

Wij gaan een roadtrip naar/door Noord Spanje maken met een tussenstop in Tours, Frankrijk (rijden om Parijs heen via Amiens.

Ik kan natuurlijk de keren dat het niet lukt met MTC de kosten gewoon declareren, maar het is natuurlijk net ff wat handiger als gewoon het laden zo veel als mogelijk via de MTC laaddruppel kan. Mensen ervaringen met MTC in Frankrijk en Spanje?
Tesla is nog niet te koppelen aan MTC. Volgens MTC kun je de EU Laden app gebruiken om te kijken welke palen werken. In Spanje zie ik bv. dat Iberdrola palen wel aangegeven staan. Lijkt me ook gek als Ionity niet zou werken. Je kunt die app ff installeren en kijken welke aanbieders werken.

Waar zit je in Spanje. Als je verder gaat is Tesla toch wel heel handig.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:14
Vorige maand naar Frankrijk geweest en daarbij eigenlijk vooral bij de snelladers langs de snelweg geladen (Ionity, Total, Engie) allemaal zonder problemen met een MTC-laadpas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:55
Dag allen,

Ik ben me wat aan het voorbereiden op een reis naar Spanje.
Nu gaan we onderin Frankrijk overnachten en ik zie hier een Tesla Supercharger station vlakbij ons hotel.

Volgens de site is dit een Supercharger die ook niet Tesla's toe laat, maar als ik de Tesla app op mijn telefoon open, krijg ik geen enkel station de zien in heel Europ en de melding: Geen oplaaspunten voor niet-Tesla's binnen bereik.
Gezien het laden met de app gestart moet worden, zal dat dus een uitdaging worden.

Iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 08:14
VidaR-9 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:13:
Heeft iemand hier de link naar de Google maps met alle Franse snelladers?
Link inmiddels bekend maar Denis (Schoelens), de maker van de kaart, houdt ook een facebook-pagina bij.
Voor de geinteresseerden: https://www.facebook.com/groups/891084965513229

Wel even aanmelden.

Denis is ook op Twitter X te vinden, en soms op YouTube.

@Stylus Denis is een Fransman dus houdt voornamelijk dat bij, zulke andere vakidioten (bedoel ik wel met respect) ben ik voor andere landen nog niet echt tegengekomen. ;)
Lijkt me best een werkje ook.
Uiteraard zijn er de nodige apps maar deze specifieke kaart loopt nog wel eens op de parade vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Loei123 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:46:
Dag allen,

Nu gaan we onderin Frankrijk overnachten en ik zie hier een Tesla Supercharger station vlakbij ons hotel.

Volgens de site is dit een Supercharger die ook niet Tesla's toe laat, maar als ik de Tesla app op mijn telefoon open, krijg ik geen enkel station de zien in heel Europ en de melding: Geen oplaaspunten voor niet-Tesla's binnen bereik.
Gezien het laden met de app gestart moet worden, zal dat dus een uitdaging worden.

Alvast bedankt.
Andere telefoon proberen? App wel toegestaan locatie te gebruiken? Zou gewoon moeten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
Inspired schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:48:
[...]

Andere telefoon proberen? App wel toegestaan locatie te gebruiken? Zou gewoon moeten werken.
Hij kan wel mijn huidige locatie pakken.
Enige wat ik nog niet heb gedaan is een betaalmethode aan mijn account koppelen, zal dat nog even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Helaas blijft het resultaat hetzelfde en locatie is toegestaan voor de Tesla app.

Toen de app maar eens bijgewerkt, en voilà! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 16:17
bert pit schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 06:58:
[...]

Aangezien dit het lange ritten in Europa topic is, gaan we uit van met de stoelen overeind toch?
Hoe is 9+1 dan meer dan 11? Of meer dan 10?

En waar het mij om ging is dat Tesla, en veel mensen die de specs lezen, zeggen dat een Model Y veel meer ruimte heeft dan anderen.
Terwijl het dus allemaal ontzettend dicht bij elkaar zit.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Loei123 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:46:
Dag allen,

Alvast bedankt.
I.p.v. de app kun je ook hier https://www.tesla.com/nl_...0002&zoom=4&filters=party kijken op de site, is allemaal wat overzichtelijker.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
PeterZ(on) schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:04:
[...]

I.p.v. de app kun je ook hier https://www.tesla.com/nl_...0002&zoom=4&filters=party kijken op de site, is allemaal wat overzichtelijker.
Klopt, was ik al aan het kijken, maar via die site een paal activeren lijkt me weer wat omslachtig. :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:44

ThsAdrns

Be the change!

[...]

Voor DACH (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland) kun je het beste kijken op https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/, daar zit een heel grote en actieve community achter. Ook de omliggende landen zijn meestal goed gedekt (ook Duitsers zijn een reislustig volkje).

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
ThsAdrns schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:01:
[...]

Voor DACH (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland) kun je het beste kijken op https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/, daar zit een heel grote en actieve community achter. Ook de omliggende landen zijn meestal goed gedekt (ook Duitsers zijn een reislustig volkje).
Of https://www.schnellladepark.app/ ook erg handig. Doet veel van Europa. Laat alleen snelladers zien met minimaal 3 'palen' en je kan dat filter omhoog aanpassen.

[ Voor 10% gewijzigd door Kodess op 24-07-2024 11:05 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:10
Inspired schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 07:59:
[...]

Tesla is nog niet te koppelen aan MTC. Volgens MTC kun je de EU Laden app gebruiken om te kijken welke palen werken. In Spanje zie ik bv. dat Iberdrola palen wel aangegeven staan. Lijkt me ook gek als Ionity niet zou werken. Je kunt die app ff installeren en kijken welke aanbieders werken.

Waar zit je in Spanje. Als je verder gaat is Tesla toch wel heel handig.
Tours, San Sebastián, Bilbao, Santander, Burgos, Laguardia, Pamplona.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:00

Dogooder

dus...

Vorige week nog met succes bij ionity geladen in zowel Frankrijk als Spanje. Beide met MTC. Ik heb iberdrola nog niet kunnen testen, dat werkte vande winter nog niet. Evenals ionity, maar nu werkt het dus wel.
Ik heb voor de zekerheid wel een shell recharge kaart bij, maar deze zomer nog niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:33
Dogooder schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:17:
[...]

Vorige week nog met succes bij ionity geladen in zowel Frankrijk als Spanje. Beide met MTC. Ik heb iberdrola nog niet kunnen testen, dat werkte vande winter nog niet. Evenals ionity, maar nu werkt het dus wel.
Ik heb voor de zekerheid wel een shell recharge kaart bij, maar deze zomer nog niet gebruikt.
Iberdrola heeft intussen zijn app ook vertaald naar het Engels, dat was vorig jaar nog niet het geval. Handig als je Spaans niet zo goed is. Ik had dit jaar wel een nieuwe kreditkaart dus die moest ik even vernieuwen in de app en als ik koos om te verifiëren met de bankapp op m'n telefoon liep het fout. Gelukkig had ik een kaartlezer van de bank in m'n auto liggen waarmee het wel lukte. Als backup kon ik normaal ook met m'n Shell pas/app laden, maar dat was dan aan een hoger tarief dus dat hield ik als laatste oplossing.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-09 16:00
Hallo,

Veel gelezen hier maar toch nog een vraag.

Ik ga voor het eerst met de ID4Pro op vakantie.
We gaan naar Chamonix en dan door naar Lago Maggiore.
Vanuit Lago Maggiore in 1 keer naar huis.

Nu had ik zelf de routes willen plannen in ABRP.
En vervolgens met Google Maps van lader naar lader navigeren. Ik kan met de ID4 rond de 300km tussen laadstops rijden.Ik heb een voorkeur voor de Tesla laders omdat ik die direct met mn TravelCard kan betalen.

Zou het aan te raden zijn om toch een ODB dongle te kopen en direct met ABRP te navigeren ?
Initieel was ik daar niet zo'n fan van omdat ik dan een ABRP abonnement moet nemen EN een dongle moet kopen. Maar aan de andere kant als het gebruiksgemak oplevert is dat ook wat waard.

Bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:10
Dogooder schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:17:
[...]

Ah top! Ik heb nu nog een NL MTC maar die mag ik als het goed is dus omzetten (of een nieuwe laadpas) voor heel Europa. Dan probeer ik het daar eerst mee in Frankrijk en Spanje. Mocht dat ergens niet werken, heb ik altijd nog een paar backup laadpassen in de auto liggen (Shell/ANWB/nog een paar).

Dan moet dat wel goedkomen!

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TopOne01
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 23:24
Heeft er iemand toevallig recent de terugreis vanuit Italië al gedaan met een EV? Advies om via Brenner - Kempten te gaan of Villach - Salzburg? Tijd maakt vanuit onze locatie (Caorle) niet veel uit. Advies losstaans van EV mag ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:14
LastSamurai schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:34:
Hallo,

En vervolgens met Google Maps van lader naar lader navigeren. Ik kan met de ID4 rond de 300km tussen laadstops rijden.Ik heb een voorkeur voor de Tesla laders omdat ik die direct met mn TravelCard kan betalen.

Zou het aan te raden zijn om toch een ODB dongle te kopen en direct met ABRP te navigeren ?
Initieel was ik daar niet zo'n fan van omdat ik dan een ABRP abonnement moet nemen EN een dongle moet kopen. Maar aan de andere kant als het gebruiksgemak oplevert is dat ook wat waard.

Bedankt !
Heeft de ID4 geen navigatie waarop je de route kunt plannen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Hallo,

Bedankt !
Geld ODB dongle in jouw zak houden. ABRP is leuk om vooraf te plannen, maar dingen lopen toch altijd anders.

Navigatie in je ID4 gebruiken. Voor de Brennerpas goed opgeladen zijn. Als er wat gebeurt en je staat 3 uur stil, zoals ik vorig jaar na een onwelwording, wil je geen laadstress.

Tip van collega, die nu rond Lago Maggiore zit. Niet aan alle kanten van het meer is de laadpaal dichtheid goed.
Neem een grannycharger mee of doe een rondrit.

[ Voor 6% gewijzigd door Azqi op 24-07-2024 12:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Laatst online: 23:37
TopOne01 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:01:
Heeft er iemand toevallig recent de terugreis vanuit Italië al gedaan met een EV? Advies om via Brenner - Kempten te gaan of Villach - Salzburg? Tijd maakt vanuit onze locatie (Caorle) niet veel uit. Advies losstaans van EV mag ook!
In mei vanuit Toscane.
Over Brenner - Kempten.
Voornamelijk bij Ionity geladen; geen wachttijd gehad en laden ging altijd mooi snel.

Over 4 weken naar Umbrië, maar nu met caravan.
Weer over Kempten - Brenner en nu met maandabo Ionity Passport Power voor langs de snelweg.
In Italië ga ik terplekke voor AC de Wroom-app proberen en voor DC heb ik de Freshmile pas.

Voor Oostenrijk gebruik ik voor tol en vignet: https://shop.asfinag.at/nl/
Voor Italië: https://www.fulli.com/nl/fulli-nomade-plus

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-09 16:00
Scientific schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:15:
[...]

Die heb ik werkelijk nog nooit gebruikt. Routeert heel vreemd en heeeeel traag qua weergave.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TopOne01
HansAuutB schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:28:
[...]

In mei vanuit Toscane.
Over Brenner - Kempten.
Voornamelijk bij Ionity geladen; geen wachttijd gehad en laden ging altijd mooi snel.

Over 4 weken naar Umbrië, maar nu met caravan.
Weer over Kempten - Brenner en nu met maandabo Ionity Passport Power voor langs de snelweg.
In Italië ga ik terplekke voor AC de Wroom-app proberen en voor DC heb ik de Freshmile pas.

Voor Oostenrijk gebruik ik voor tol en vignet: https://shop.asfinag.at/nl/
Voor Italië: https://www.fulli.com/nl/fulli-nomade-plus
Heen ook via Kempten-Brenner gegaan. Houd er rekening mee dat het Ionity punt in Brenner in de parkeergarage zit. Niet handig met een caravan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12-09 14:31
LastSamurai schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:56:
[...]

Die heb ik werkelijk nog nooit gebruikt. Routeert heel vreemd en heeeeel traag qua weergave.
Laatst nog naar Italië gereden met de dongle en abrp gekoppeld. Gaat prima en wat ik ook fijn vind is dat ie de bezetting onderweg ziet van een snellader. Groen is vrij en rood is bezet. Dan kan je nog eens kiezen om eraf te gaan eerder.

Navigatie gaat trouwens prima met abrp. Dat was vroeger wel anders.

[ Voor 7% gewijzigd door Brotuck op 24-07-2024 13:28 ]

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:41

Bedankt !
Mijn persoonlijke ervaringen met ABRP als navigatie app zijn negatief. De app verzint soms de meest merkwaardige afslagen en routes. Als middel om laadstops te plannen werkt het prima, daarvoor gebruik ik ABRP nog. Die laadstops zet je eenvoudig over op Google Maps en met Apple Carplay heb je dan een uistekende navigatietool op het scherm in je auto.
Tijdens elk segment van de rit let ik op de afstand die ik nog tot de volgende laadstop moet rijden volgens Maps en het resterende bereik dat de auto aangeeft. Zolang ik voldoende positief verschil overhoud (30-40 km voor mij persoonlijk) gaat het dus prima. Géén OBD dongle voor nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Hallo,

Bedankt !
ABRP heeft toch een trial van 2 weken, dus je kan het in ieder geval op de heen reis gratis proberen.
En ipv een OBD (die je voor 15 euro kan kopen..) kan je dan de ABRP Premium Enode koppeling gebruiken die dan rechtstreeks met de VW servers om je status op te halen.

Je kan navigeren met je eigen navigatie of Google Maps en ABRP er naast open houden.

Aangezien je het gratis kan proberen, waaorm niet?

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lmb-s
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 09:59

Bedankt !
Er zijn veel negatieve verhalen over ABRP (evt. met dongle) en het kan ook héél goed zonder. Maar ik vond het over een 4000km rit naar NoordSpanje-Portugal toch wel fijn. Met Dongle dus. Vooral ook omdat je 'live' in de routeplanner kunt zien met hoeveel percentage lading je aankomt op het volgende laadpunt en ook 'live' hoeveel stekkers er vrij zijn. En loopt het park vol, tijdens het rijden, kun je een nieuwe laten berekenen. Kan niet garanderen dat het allemaal klopt, maar het gaf mij een vrij gevoel. De route klopte ook redelijk en als ik het niet vertrouwde, plande ik even op GM oid. Bijvoorbeeld om door Parijs te komen.
Maar..., dat was mijn ervaring....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
lmb-s schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:04:
[...]

Er zijn veel negatieve verhalen over ABRP (evt. met dongle) en het kan ook héél goed zonder. Maar ik vond het over een 4000km rit naar NoordSpanje-Portugal toch wel fijn. Met Dongle dus. Vooral ook omdat je 'live' in de routeplanner kunt zien met hoeveel percentage lading je aankomt op het volgende laadpunt en ook 'live' hoeveel stekkers er vrij zijn. En loopt het park vol, tijdens het rijden, kun je een nieuwe laten berekenen. Kan niet garanderen dat het allemaal klopt, maar het gaf mij een vrij gevoel. De route klopte ook redelijk en als ik het niet vertrouwde, plande ik even op GM oid. Bijvoorbeeld om door Parijs te komen.
Maar..., dat was mijn ervaring....
Ik zou verwachten dat een auto-navigatie dit soort dingen doet (die van mijn auto doet dat allemaal probleemloos), maar klaarblijkelijk zijn niet alle EVs reeds op dat niveau.

Het heeft weinig zin om de zin en onzin van ABRP (met of zonder dongle) te bediscussiëren als je niet weet wat de auto out-of-the box kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:25
Hallo,

Bedankt !
Als je toch een voorkeur voor Tesla hebt zou ik die stations op je route noteren en bij iedere stop de volgende in je navigatieapp naar keuze invoeren. Of met de gratis versie van abrp naar een tesla SuC laten zoeken. Als je eerder aan een stop toe bent even checken of er een tesla SuC aankomt. Zoals vele in dit topic al eens gemeld hebben is er vaak eerder behoefte aan een stop dan dat de auto geladen moet worden. Dus laadplanning met realtime verbruik is leuk als je auto het heeft, maar ik zou er zelf geen geld in investeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-09 07:41
bert pit schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 08:02:
[...]

Om eerder op je bestemming te zijn zou je juist sneller moeten rijden. 190 km/h is optimaal. Björn Nyland heeft dat enige tijd geleden getest, het zal afhankelijk zijn van het type auto, maar hij testte met een Tesla.

https://insideevs.com/new...sing-speed-tesla-model-3/
Ook al zou je die Tesla hebben, dan nog vooral leuk in theorie. En dan heb je de praktijk, iedere keer doorblazen naar 190, dat misschien 10-15 km of zelfs 50km volhouden als je geluk hebt en dan een 140 rijder voor je, 2 km verder een caravan met 93 km/h, dan iemand die met 110 inhaalt, baustellen, inhalende vrachtwagens etc. Gemiddelde snelheid 130 als je al heel veel geluk hebt, maar wel een stuk hoger verbruik dan iemand die maximaal 140 rijdt en met 100-110 gemiddeld eindigt. En dat is zo lang je niet op een zwarte vrijdag, zaterdag of zondag gaat rijden, want dan mag je al blij zijn als je überhaupt ergens een keertje de 190 kan aantikken.

Mijn advies voor lange ritten met een beetje moderne EV over de snelweg: rijd een snelheid die goed bevalt en let niet teveel op of het 5, 10, 30 minuten sneller zou kunnen. Comfortabel, fris en veilig is belangrijker.

Met een wat oudere EV idem, met 1 toevoeging: houd rekening met de beperkingen van de EV, ga bijvoorbeeld niet 140 rijden met een rapidgatende Leaf als je 800km af moet leggen op een dag.
Tommie12 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 07:39:
[...]

Ik schrijf het even voor iemand anders het doet.

Ja, maar Bjorn doet maar wat…
Zijn testen zijn niet ‘wetenschappelijk’

De Y maakt vooral het verschil met de frunk en de ‘ondertrunk’.
Nee, totaal niet wetenschappelijk, kijken hoeveel bananendozen je in een auto kan proppen. Maar dát is nu juist wel een redelijk nuttige praktijktest wat mij betreft. Dat zegt meer dan het hoge aantal liters dat Tesla opgeeft en in de praktijk inderdaad vooral onder de laadvloer en in de frunk zitten.

Maar inderdaad, op vakantie kan je zo lang je geen ladingen luiers, loopwagens, buggies en zo mee moet nemen best een eind komen met een kofferbak formaatje Model 3. Een sedanklep is wel stukken minder praktisch dan een grote achterklep bij grote bagagestukken, zoals een ikea kast, een tuinset of zo, maar met vakantiebagage kom je prima uit.
Scientific schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:16:
Ik zou verwachten dat een auto-navigatie dit soort dingen doet (die van mijn auto doet dat allemaal probleemloos), maar klaarblijkelijk zijn niet alle EVs reeds op dat niveau.

Het heeft weinig zin om de zin en onzin van ABRP (met of zonder dongle) te bediscussiëren als je niet weet wat de auto out-of-the box kan.
Ja, altijd goed om eerst te kijken naar de mogelijkheden van je auto. Maar lang niet iedere auto doet dat even goed, handig en/of volledig, ook BMW was een paar jaar geleden nog lang niet op het niveau van de nieuwe modellen, waarin je nu inderdaad die opties standaard hebt. Om over bijvoorbeeld de software van de eerste VAG MEB modellen niet te spreken. Dan kan ABRP misschien een nuttig alternatief zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
TopOne01 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:27:
[...]

Heen ook via Kempten-Brenner gegaan. Houd er rekening mee dat het Ionity punt in Brenner in de parkeergarage zit. Niet handig met een caravan.
Dank. Ja had ik al eens begrepen van iemand anders hier.
Dat wordt dus afkoppelen, of misschien bij de Shell in Gries (nu via Freshmile ook nog eens heel goedkoop).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
jouwheld schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:41:
[...]

Als je toch een voorkeur voor Tesla hebt zou ik die stations op je route noteren en bij iedere stop de volgende in je navigatieapp naar keuze invoeren. Of met de gratis versie van abrp naar een tesla SuC laten zoeken. Als je eerder aan een stop toe bent even checken of er een tesla SuC aankomt. Zoals vele in dit topic al eens gemeld hebben is er vaak eerder behoefte aan een stop dan dat de auto geladen moet worden. Dus laadplanning met realtime verbruik is leuk als je auto het heeft, maar ik zou er zelf geen geld in investeren.
Ik snap die focus op ABRP niet zo, het lijkt wel of je zonder niet op reis kunt. 8)7

De opzet van ABRP was destijds in 2019 om lange ritten mogelijk te maken. De accu's en bereik waren veel kleiner, en op weg naar je (vakantie) bestemming was het aantal snelladers minimaal. ABRP zorgde toen makkelijk voor een bruikbare route met snelladers. _/-\o_

Vandaag de dag zijn er op de doorgaande routes snellaadlocaties in overvloed en zijn accu en bereik meer dan verdubbeld. Waar toen 10 laadstops nodig waren kom je nu met minder dan de helft toe. Naar Zwitserland of Oostenrijk moet je misschien maar drie keer laden en dat is makkelijk zelf te doen. Iedereen weet wat het bereik is en dan zoek je daar een snellader naar keuze. En als je de voorkeur voor een grote speler als Tesla of Ionity enz... hebt navigeer je op je eigen navigatie naar een lader die binnen het bereik ligt.

Zelfs op GoogleMaps kun je er naar zoeken zonder allemaal gegevens te moeten invullen. Start- en eindpunt invoeren en kijken of er een snellader op de gewenste afstand is. Kun je met streetview gelijk bekijken hoe het er uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmb-s
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 09:59
PeterZ(on) schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:54:
[...]

Ik snap die focus op ABRP niet zo, het lijkt wel of je zonder niet op reis kunt. 8)7
Wat mij betreft vind ik navigeren met andere routeplanners zelfs veel fijner, vooral TomTom.
Maar..., voor mij..., vond ik het gewoon fijn om de status van accu (nu en bij aankomst) plus de bezetting van het laadpark plus de routeplanning in 1 app te zien. Nogmaals, voor mij...

Nu ben ik nog een verse EV gebruiker met nog maar 4000km vakantie achter de rug. Dus wellicht dat het volgende keer anders gaat...

[ Voor 11% gewijzigd door lmb-s op 24-07-2024 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
lmb-s schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 16:02:
[...]

Wat mij betreft vind ik navigeren met andere routeplanners zelfs veel fijner, vooral TomTom.
Maar..., voor mij..., vond ik het gewoon fijn om de status van accu (nu en bij aankomst) plus de bezetting van het laadpark plus de routeplanning in 1 app te zien. Nogmaals, voor mij...
Dat is idd het enig nuttige (voor mij dan), de status van de bezetting en dat heeft mijn Tomtom (nog?) niet, voor zover ik weet. Met die optie zouden ze een hoop klanten kunnen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 16:04
Inderdaad zonde dat TomTom nog niet lekker is ingeregeld voor elektrisch rijden. Als de Android app van TomTom nou lekker zou werken met laders en een ODB zou het een aantrekkelijk pakket worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
Dit lijkt me allemaal een tijdelijk probleem: Tesla, Mercedes, BMW en alle auto’s met ingebouwde Google Maps maken al prima laadplanningen en dat gaat alleen maar meer worden. Tot die tijd is ABRP bij de andere EVs nog wel een handig hulpmiddel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-09 19:17
Scientific schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:15:
De ID.4 heeft navigatie, maar die werkt niet prettig. Gelukkig heeft hij ook Apple Carplay en Android Auto. Ik gebruik PUMP (alleen iPhone) voor navigatie plus laden.
Edit:
Navigeren met range plus huidige SoC percentage plus verwacht percentage bij het volgende laadpunt, plus aantal laders beschikbaar op de lokatie, plus alles actueel bijgewerkt, geeft me een zeker gevoel. Dat kan PUMP.

[ Voor 24% gewijzigd door ikweethetbeter op 24-07-2024 17:05 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:29
Vandaag voor het eerst geladen bij een Engie station - Engie Val de Meuse aan de A31 naar het noorden. Wat een fijne ervaring qua laden!

Fatsoenlijke lange kabels, duidelijke en snelle interface op de unit, groot en helder scherm, duidelijke prijzen (credit card / bank pas) en niet onbelangrijk: goede snelheid.

Locatie zelf verder ok, maar niet bijster bijzonder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rn5T7jQQCK-mq0sTTkzs2jiGSWM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vFUdlTbOFIay7GGQNJVwgvfS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7dcI9T2UlaYaM-kp-T2aTYbqBM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8XDam1Pb47o1b8LFnzrCsTWV.jpg?f=fotoalbum_large

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

VidaR-9 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 22:51:
Vandaag voor het eerst geladen bij een Engie station - Engie Val de Meuse aan de A31 naar het noorden. Wat een fijne ervaring qua laden!

Fatsoenlijke lange kabels, duidelijke en snelle interface op de unit, groot en helder scherm, duidelijke prijzen (credit card / bank pas) en niet onbelangrijk: goede snelheid.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lekkere laadsnelheid ook 😋.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
VidaR-9 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 22:51:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Overdekt, ook altijd fijn als je eens een stevige bui hebt. Dat zouden meer laadpleinen mogen doen! d:)b
Die Model Y met aanhanger / vouwcaravan staat wel nogal lomp zeg! Gewoon 2-3 plekken bezet houden omdat je niet even los wil koppelen? Oké, het lijkt redelijk rustig, maar toch zou ik dat niet zo snel zo doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:29
DeGroteMuis schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 07:52:
[...]
Overdekt, ook altijd fijn als je eens een stevige bui hebt. Dat zouden meer laadpleinen mogen doen! d:)b
Die Model Y met aanhanger / vouwcaravan staat wel nogal lomp zeg! Gewoon 2-3 plekken bezet houden omdat je niet even los wil koppelen? Oké, het lijkt redelijk rustig, maar toch zou ik dat niet zo snel zo doen.
Aan de andere kant waren ook nog 2 laadplekken, dus begrijp wel dat hij het zo even doet. Zo lang hij maar loskoppelt zodra het volstaat heb ik daar niet zo’n probleem mee.

Onze laatste stop gister was het welbekende Fastned Baraque de Fraiture. 2 van de 8 laders werkten niet, maar wij hadden gelukkig nog een plekje toen we aankwamen. Wij gingen daar even wat eten, maar heb mijn auto toen ook tijdens het eten weggehaald bij 90% omdat ik niet meer nodig had en er 2 auto’s stonden te wachten. Heb zelf op de heenweg ervaren dat het best vervelend is om bij een vol station aan te komen, dus zal niet zo snel “nutteloos” een plek bezet houden (niet dat ik dat hiervoor wel deed maartoch..).

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

DeGroteMuis schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:48:
[...]

Ook al zou je die Tesla hebben, dan nog vooral leuk in theorie.
Het geeft vooral aan dat je voor de totale gemiddelde snelheid je niet hoeft na te denken of je misschien langzamer moet rijden om minder te verbruiken en daardoor minder te laden.
Dat was vroeger met langzaam ladende auto's (een Leaf 1 of zo) nog een factor, maar tegenwoordig niet echt meer.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robyYE
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-07 08:14
Aanstaande zondag voor het eerst een "langere" reis maken met onze model y RWD naar Zwitserland (Schattdorf) voor een overnachting om vervolgens maandag door te reizen naar Italië (San Vincenzo Regio Toscane).

Stippelen jullie de mogelijke laadpunten van te voren uit of laten de Tesla rijders zich leiden door het navigatie systeem of een ander pakket? Ik probeer al wel een beetje te kijken naar Tesla punten waar ook voorzieningen in de buurt zijn. Wij reizen met 2 kids (bijna 2 en 5 jr).

Wij rijden overigens via Duitsland naar beneden omdat we direct aan de Duitse grens wonen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
robyYE schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 08:52:
Aanstaande zondag voor het eerst een "langere" reis maken met onze model y RWD naar Zwitserland (Schattdorf) voor een overnachting om vervolgens maandag door te reizen naar Italië (San Vincenzo Regio Toscane).

Stippelen jullie de mogelijke laadpunten van te voren uit of laten de Tesla rijders zich leiden door het navigatie systeem of een ander pakket? Ik probeer al wel een beetje te kijken naar Tesla punten waar ook voorzieningen in de buurt zijn. Wij reizen met 2 kids (bijna 2 en 5 jr).

Wij rijden overigens via Duitsland naar beneden omdat we direct aan de Duitse grens wonen.
Gewoon 1 laadstop vooruit kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robyYE
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-07 08:14
Tommie12 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 08:53:
[...]

Gewoon 1 laadstop vooruit kijken.
Kort en krachtig. Dankjewel. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
robyYE schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:32:
[...]

Kort en krachtig. Dankjewel. _/-\o_
Ik heb het hier al eerder geschreven.
In centraal Europa hoef je eigenlijk geen problemen te verwachten. Er zijn intussen laders zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sspruijt
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 12:33
ikweethetbeter schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 16:56:
[...]
Ik gebruik PUMP (alleen iPhone) voor navigatie plus laden.
Edit:
Hoe is jouw ervaring met de navigatie? Ik blijf het spannend vinden, zeker in het buitenland, om iets anders dan Google Maps te gebruiken i.v.m. up-to-date informatie over afsluitingen en dergelijke. Ik neem aan dat PUMP gebruik maakt van een navigatie bron en dit niet zelf heeft ontwikkeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Ik heb de route naar San Vicenzo in mei nog gereden.
Op de A15 in Italië heb je ruim 100 kilometer geen fatsoenlijke snellader. Bij mijn weten ook niet van Tesla.

Tip:
Zowel zuidelijk richting als noordelijke richting dit snellaadstation inprogrammeren in je navigatie.
8 stalls 300 kW. (EwViva en Enel)
Zit klein winkelcentrum naast met koffietent met broodjes. (Cheap)
Sleutel voor de wc vragen bij de counter van de koffietent.
https://maps.app.goo.gl/mqhwQkojRxkCcEcF6?g_st=ic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-09 13:39
Azqi schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:35:
[...]

Ik heb de route naar San Vicenzo in mei nog gereden.
Op de A15 in Italië heb je ruim 100 kilometer geen fatsoenlijke snellader. Bij mijn weten ook niet van Tesla.

Tip:
Zowel zuidelijk richting als noordelijke richting dit snellaadstation inprogrammeren in je navigatie.
8 stalls 300 kW. (EwViva en Enel)
Zit klein winkelcentrum naast met koffietent met broodjes. (Cheap)
Sleutel voor de wc vragen bij de counter van de koffietent.
https://maps.app.goo.gl/mqhwQkojRxkCcEcF6?g_st=ic
Er is vlak voor de afslag naar de A15 en vlak na de A15 bij la Spezia een Tesla lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-09 19:17
Sspruijt schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:58:
Hoe is jouw ervaring met de navigatie? Ik blijf het spannend vinden, zeker in het buitenland, om iets anders dan Google Maps te gebruiken i.v.m. up-to-date informatie over afsluitingen en dergelijke. Ik neem aan dat PUMP gebruik maakt van een navigatie bron en dit niet zelf heeft ontwikkeld?
Linksonder in beeld bij PUMP zie je 🍎 kaarten staan. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat het alleen beschikbaar is voor de iPhone.

In PUMP kan ik inloggen op het account van mijn auto (ID.4) waardoor deze accupercentage en range beschikbaar heeft.

Tijdens de vakantie heb ik een maand premium (€5), waardoor PUMP via Carplay werkt.

Navigeren werkt goed, alleen zijn er wel wat kleine bugs zoals het scherm dat niet altijd goed ververst, waardoor bv range en beschikbaarheid laders geen kader hebben waardoor de info in de kaart staat, wat niet overzichtelijk is.

Maar dat is waarschijnlijk alleen als je via Carplay navigeert.

Hij houdt rekening met wegwerkzaamheden op de snelweg en met drukte / file. Ik heb een keer een geblokkeerde weg gehad in een dorpje waar hij geen rekening mee hield, maar ik vraag me af of Google Maps dit wel zou weten.

Een optie is om de laadpunten met PUMP te bepalen en dat als input voor Google Maps te gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door ikweethetbeter op 25-07-2024 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
VidaR-9 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 08:18:
[...]

Aan de andere kant waren ook nog 2 laadplekken, dus begrijp wel dat hij het zo even doet. Zo lang hij maar loskoppelt zodra het volstaat heb ik daar niet zo’n probleem mee.

Onze laatste stop gister was het welbekende Fastned Baraque de Fraiture. 2 van de 8 laders werkten niet, maar wij hadden gelukkig nog een plekje toen we aankwamen. Wij gingen daar even wat eten, maar heb mijn auto toen ook tijdens het eten weggehaald bij 90% omdat ik niet meer nodig had en er 2 auto’s stonden te wachten. Heb zelf op de heenweg ervaren dat het best vervelend is om bij een vol station aan te komen, dus zal niet zo snel “nutteloos” een plek bezet houden (niet dat ik dat hiervoor wel deed maartoch..).
Ja, precies! Zo lang er genoeg plek is en de Tesla rijder bij de auto blijft ipv een broodje of koffie pakken bij de Avia, zodat hij of zij de auto normaal in een vak kan zetten zodra het drukker wordt, prima.

Zoals jij het doet wel is zo netjes ja. Misschien wat anders als je niet bij 90% nog de laatste slok drinken pakt en de laatste 1 of 2 happen te doen hebt, maar als je halverwege je maal bent, haal ff snel de auto van de laadplek tussendoor. Zelf vind je het ook fijn als je niet hoeft te wachten op iemand die eigenlijk al vol genoeg is maar nog vrolijk zit te tafelen of, zoals k helaas ook al gezien heb, nog even rustig zit uit te buiken met de auto op 100%...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:11

s3n

Hoe doen jullie het met reizen in meerdere dagen? Ik wil in 2 dagen naar Italie maar dag 2 niet gelijk na een half uur weer moeten laden. Plannen jullie de rit dan als 1 geheel met een extra tussenstop in de navigatie? Of naar de vernachtingslocatie en dan iets ervoor zelf een lader zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myquandro
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:30
Makkelijkste lijkt me een overnachtingslocatie met laadpaal. Dan rijdt je 's ochtends met een volgeladen auto weg. Dat heeft ook als voordeel dat je met 100% kan vertrekken en de eerste stint dus wat langer kan maken. Maar dan moet er wel een hotel met laadpaal beschikbaar zijn op de route die binnen budget valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Myquandro schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:47:
Makkelijkste lijkt me een overnachtingslocatie met laadpaal. Dan rijdt je 's ochtends met een volgeladen auto weg. Dat heeft ook als voordeel dat je met 100% kan vertrekken en de eerste stint dus wat langer kan maken. Maar dan moet er wel een hotel met laadpaal beschikbaar zijn op de route die binnen budget valt.
En anders gewoon na het eten even naar een snellader in de buurt van het hotel, zodat je je auto met 90% parkeert bij het hotel. Of gewoon vanuit het hotel uit eten gaan bij een restaurant met een snellader.

Mijn auto bij een AC-laadpaal in de buurt neerzetten vind ik nooit zo'n geweldig plan als die vol bagage zit. Dan heb ik hem liever op de bewaakte parkeerplaats van het hotel staan.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-09 02:09
s3n schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:36:
Hoe doen jullie het met reizen in meerdere dagen? Ik wil in 2 dagen naar Italie maar dag 2 niet gelijk na een half uur weer moeten laden. Plannen jullie de rit dan als 1 geheel met een extra tussenstop in de navigatie? Of naar de vernachtingslocatie en dan iets ervoor zelf een lader zoeken.
Wij gaan in september in 2 dagen naar Italie. Voor mijzelf heb ik aangehouden dat ik de eerste dag ongeveer 700 - 800 km wilt rijden. Op basis daarvan ik gekeken welke laders er op die afstand allemaal liggen. Ben vervolgens die laders afgegaan op google maps om te kijken of er hotels in de buurt liggen. Zo kwam ik uit bij hotel Seligweiler in Ulm. Daar ligt zo te zien een heel laadpark bij met Tesla, EnBW en NIO swapstation.

Wat ik van plan ben om te doen is als ik aankom tot 80% laden (want dan is de accu voorverwarmt), en 's ochtends voordat ik ga ontbijten, de auto nogmaals aan de lader te hangen tot 100% en dan meteen ook voor te verwarmen zodat de auto niet voorverwarmt hoeft te worden met stroom uit de accu, maar van de lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 16:55
Wij hebben een tussenstop gedaan in frankrijk en gewoon gaan rijden. Als we wilden stoppen en er was een lader mooi. Verder gewoon met de tesla de navi gevolgd. Geen rekening mee gehouden verder. Zoveel punten met laadpalen. Hier op de camping kun je gratis laden. Maar moet ie wel een nachtje staan. En anders pakken we er een in de buurt en kunnen we weer aantal dagen vooruit. Die 20 min wachten is easy. Suc staan vaak ook bij een winkelcentrum of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TopOne01
Ik heb eerst het hotel geboekt en daarna pas gekeken naar laad mogelijkheden (zouden namelijk eerst met een benzine auto gaan). Uiteindelijk gekozen voor de Ionity snellader vlak bij het hotel i.p.v. AC laders in de buurt. We konden dit toevallig goed combineren met het avondeten (grote gele M). Hierdoor geen "moeilijkheden" met een AC lader zoeken, auto daar laten staan en weer wegzetten indien klaar. Ook konden we de ochtend daarna gelijk weg. Nog een ander voordeel is dat de prijs van Inonity met abbo een stuk goedkoper was dan welke AC lader dan ook. Locatie was Kempten in Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:52
Voor ons eerste keer met de EV6 op vakantie in augustus naar Italië.
Wij overnachten in Langenau, 11 km daarvoor zit een Ionity en daar laad ik de auto zo ver mogelijk vol.
Misschien de rest bij het hotel daar heb ik ook nog een optie.

Daarna denk ik dat ik bij Füssen een Allego pak om de auto vol te laden. Dan zou ik theoretisch in een keer naar bestemming onder het Gardameer kunnen rijden. Niet dat ik dat doe want vlakbij bestemming kom ik nog een Ionity tegen zodat ik met een aardig volle accu aan kom op de camping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
Archiebald schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:52:
[...]

Wat ik van plan ben om te doen is als ik aankom tot 80% laden (want dan is de accu voorverwarmt), en 's ochtends voordat ik ga ontbijten, de auto nogmaals aan de lader te hangen tot 100% en dan meteen ook voor te verwarmen zodat de auto niet voorverwarmt hoeft te worden met stroom uit de accu, maar van de lader.
Aankomen en laden tot 80% JA,
's ochtends nog stoppen bij snellader... NEE :)

Gewoon dadelijk beginnen rijden, je moet (denk ik) sowieso ook de tweede dag nog stoppen om te laden, volladen tot 100% zou je zelfs nog tijd kunnen kosten doordat je dan ook met hogere SoC toekomt aan je eerste snellader en beperkt de maximale laadsnelheid van je auto kan gebruiken. Jij en je passagiers moeten al een heel grote blaas hebben om in de zomer het langer uit te houden dan de wagen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:06
[...]

Wij gaan in september in 2 dagen naar Italie. Voor mijzelf heb ik aangehouden dat ik de eerste dag ongeveer 700 - 800 km wilt rijden. Op basis daarvan ik gekeken welke laders er op die afstand allemaal liggen. Ben vervolgens die laders afgegaan op google maps om te kijken of er hotels in de buurt liggen. Zo kwam ik uit bij hotel Seligweiler in Ulm. Daar ligt zo te zien een heel laadpark bij met Tesla, EnBW en NIO swapstation.

Beetje afhankelijk van je auto en hoever die laadpaal is om tot 100% te komen. Als deze direct buiten staat een prima idee indien beschikbaar. Anders kun je met 80% wellicht weer een prima stint rijden. Je rijdt dan wat leger, maar je laadsnelheid is dan ook hoger bij de volgende stop (tenzij je van plan was verder te rijden). Als je een beetje snel ladende auto hebt, heb je het over een besparing van 10 minuten hooguit wellicht? Maar wel de moeite van het 's ochtends laden, wellicht zelfs tegen een hogere prijs dan snelladen (geldt indien je Tesla of Ionity abbo hebt al gauw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
d-vine schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 15:46:
[...]

Voor ons eerste keer met de EV6 op vakantie in augustus naar Italië.
Wij overnachten in Langenau, 11 km daarvoor zit een Ionity en daar laad ik de auto zo ver mogelijk vol.
Misschien de rest bij het hotel daar heb ik ook nog een optie.

Daarna denk ik dat ik bij Füssen een Allego pak om de auto vol te laden. Dan zou ik theoretisch in een keer naar bestemming onder het Gardameer kunnen rijden. Niet dat ik dat doe want vlakbij bestemming kom ik nog een Ionity tegen zodat ik met een aardig volle accu aan kom op de camping.
Als je de Allego Füssen overslaat en doorrijdt naar Ionity Nassereith ben je door een maandabo Ionity Passport Power een stuk goedkoper uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archiebald
Lt.Mitchell schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 15:53:
[...]

Aankomen en laden tot 80% JA,
's ochtends nog stoppen bij snellader... NEE :)

Gewoon dadelijk beginnen rijden, je moet (denk ik) sowieso ook de tweede dag nog stoppen om te laden, volladen tot 100% zou je zelfs nog tijd kunnen kosten doordat je dan ook met hogere SoC toekomt aan je eerste snellader en beperkt de maximale laadsnelheid van je auto kan gebruiken. Jij en je passagiers moeten al een heel grote blaas hebben om in de zomer het langer uit te houden dan de wagen ;)
Het is niet extra stoppen bij een snellader, de snellader zit naast het hotel:
https://maps.app.goo.gl/WADyrsnyWEKQ4fmZ6
Ik hoef alleen de auto te verplaatsen op de parking van het hotel.

Ieder z'n ding, maar ik wil graag zoveel mogelijk stroom in de batterij hebben omdat ik dan de 1e stint harder kan rijden zodat ik niet met een hogere SoC aankom bij de 1e stop.
The__Virus schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 15:54:
[...]

Beetje afhankelijk van je auto en hoever die laadpaal is om tot 100% te komen. Als deze direct buiten staat een prima idee indien beschikbaar. Anders kun je met 80% wellicht weer een prima stint rijden. Je rijdt dan wat leger, maar je laadsnelheid is dan ook hoger bij de volgende stop (tenzij je van plan was verder te rijden). Als je een beetje snel ladende auto hebt, heb je het over een besparing van 10 minuten hooguit wellicht? Maar wel de moeite van het 's ochtends laden, wellicht zelfs tegen een hogere prijs dan snelladen (geldt indien je Tesla of Ionity abbo hebt al gauw).
De snellader staat naast het hotel, als ik een stuk moest rijden had ik het 's ochtends niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Het mooiste is een overnachtingslocatie met AC laders op eigen terrein, maar dat is geen garantie dat je er ook daadwerkelijk kan laden, dus tenzij dat gegarandeerd is of er een laadplein binnen loopafstand is, even aftoppen naar 80-90% bij een snellader dichtbij de overnachtingsplek. Voordeel van einde rit laden is dat je accu lekker op temperatuur is. Niet altijd het leukste, einde rit nog bij een snellader staan, zeker als je veel file had, maar als je het kan combineren met avondeten of koffietijd of zo, werkt het wel aardig.

Nu heb ik wel het voordeel van ruim 400 reële snelweg km bij normale snelheden vanaf 100%, dus ruim 320 bij 80%, maar in principe zou hetzelfde kunnen gelden voor laden tot 100%. Natuurlijk wil je de auto niet te lang met 100% laten staan, maar van 1 nachtje zal de accu niet meteen enorm slijten.
[...]

Inderdaad wel lekker dichtbij, die laadplekken! Even niet scherp wat je rijdt, dus misschien een rare vraag, maar is je range zo weinig dat je met 100% wil vertrekken en zelfs die laatste energie voor het voorklimatiseren al uit de laadpaal moet trekken? Anders zou ik er geen tijd in steken om nog af te toppen voor vertrek. Zeker niet omdat je dan én een koude accu hebt én al in het trage deel van je laadcurve komt én met wat pech nog steeds halverwege je ontbijt de auto van de laadpaal kan halen. Liever bij aankomst zo vol gooien dat je in de ochtend gewoon kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafellaken
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13-06 09:20
Archiebald schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:31:
[...]

Het is niet extra stoppen bij een snellader, de snellader zit naast het hotel:
https://maps.app.goo.gl/WADyrsnyWEKQ4fmZ6
Ik hoef alleen de auto te verplaatsen op de parking van het hotel.

Ieder z'n ding, maar ik wil graag zoveel mogelijk stroom in de batterij hebben omdat ik dan de 1e stint harder kan rijden zodat ik niet met een hogere SoC aankom bij de 1e stop.

[...]

De snellader staat naast het hotel, als ik een stuk moest rijden had ik het 's ochtends niet gedaan.
Ga je dan snelladen tot 100%

Wat is voor vakantietrips het meest gangbaar op de Duitse wegen? Snelladen tot 80 en weer door? Als ik langer laad krijg ik dan ruzie met de Duitsers? De plantools hebben een sterke voorkeur voor laden tot zo’n 70 procent en dan weer door zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Archiebald schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:31:
[...]

Idee zijn ding inderdaad, maar snel rijden om met een lagere SoC aan te komen zodat je “sneller kan laden”, dat lijkt me een beetje absurd. Je laadt immers niet sneller, want je zal meer kWh en langer moeten laden dan wanneer je met een hogere SoC aankomt om op dezelfde SoC te eindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
DeGroteMuis schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:35:
[...]

Inderdaad wel lekker dichtbij, die laadplekken! Even niet scherp wat je rijdt, dus misschien een rare vraag, maar is je range zo weinig dat je met 100% wil vertrekken en zelfs die laatste energie voor het voorklimatiseren al uit de laadpaal moet trekken? Anders zou ik er geen tijd in steken om nog af te toppen voor vertrek. Zeker niet omdat je dan én een koude accu hebt én al in het trage deel van je laadcurve komt én met wat pech nog steeds halverwege je ontbijt de auto van de laadpaal kan halen. Liever bij aankomst zo vol gooien dat je in de ochtend gewoon kan gaan.
Mijn auto heeft genoeg range, een Tesla MY LR. Ik kan prima zonder hoor. Maar ik vind het een micro-optimalisatie waarvan ik het de moeite waard vind om het te doen. Puur alleen omdat de lader bij het hotel zit hoor, als ik er een stuk voor moest rijden had ik het niet gedaan.
Tafellaken schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:38:
[...]

Wat is voor vakantietrips het meest gangbaar op de Duitse wegen? Snelladen tot 80 en weer door? Als ik langer laad krijg ik dan ruzie met de Duitsers? De plantools hebben een sterke voorkeur voor laden tot zo’n 70 procent en dan weer door zie ik.
In dit geval wel, omdat ik het tijdens het ontbijt in het hotel doe.
Als ik al onderweg ben en moet laden, dan hangt het oplaadlimiet af van de drukte bij de snellader en hoeveel tijd wij nodig hebben voor onze (sanitaire) stop. Is het rustig, dan zet ik hem op 100% en vertrek ik als we klaar zijn. Is het druk, maar zijn we nog niet klaar. Dan haal ik de auto weg bij 80%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:32
In September is de temperatuur toch niet zo laag dat de auto moet voorverwarmen?

Is een betere micro-optimalisatie niet om de nacht aan de AC paal tot 100% te laten laden, zodat het BMS kan recalibreren? (Ja, MY LR is niet-LFP, maar ook die kan dat eens in de zoveel tijd gebruiken)

En snelladen tot 100% is toch allesbehalve een micro-optimalisatie voor de levensduur van je batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:21
FrenzyFreak schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 17:20:
In September is de temperatuur toch niet zo laag dat de auto moet voorverwarmen?

Is een betere micro-optimalisatie niet om de nacht aan de AC paal tot 100% te laten laden, zodat het BMS kan recalibreren? (Ja, MY LR is niet-LFP, maar ook die kan dat eens in de zoveel tijd gebruiken)

En snelladen tot 100% is toch allesbehalve een micro-optimalisatie voor de levensduur van je batterij?
100% is niet erg zo lang je maar weer vlotjes daarna gaat rijden en niet twee weken weg zet.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:04
Wij hebben vorig jaar Hotel Egerkingen in Zwitserland geboekt. Die heeft meerdere AC laders (gratis door pas bij de balie te halen) en 4 snelladers direct voor de deur. Afstand tot de Gotthard tunnel is weinig, dus je kan in de ochtend ook vlot door met weinig file. Was perfect.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
ABRP blijft voor mij leuk vooraf maar totaal waardeloos zodra ik onderweg ben. Telefoon is binnen een half uur oververhit op het contactloos laadpunt en de app zelf is traag en heeft vastlopers. Meerdere keren opnieuw geïnstalleerd vorig jaar en daarna opgegeven. Dit jaar weer geprobeerd en zelfde verhaal, stiekem ook niet nodig want de tesla navigatie deed het perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:52
HansAuutB schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:18:
[...]

Als je de Allego Füssen overslaat en doorrijdt naar Ionity Nassereith ben je door een maandabo Ionity Passport Power een stuk goedkoper uit.
Ben in het bezit van een laadpas van het werk MTC shell recharge. Kosten maken me niet uit.
Wel het idee om zo veel mogelijk bij Ionity te laden gezien de vele positieve reacties.

Nassereith staat ook op de planning route, hoorde alleen van iemand anders het daar ook wel eens wat drukker kan zijn.
Vandaar een extra gedachte om misschien Oostenrijk zonder laden te doen.

Planning valt en staat ook een beetje hoe de kinderen zich houden in de auto en wanneer de plaspauzes worden ingelast.

[ Voor 6% gewijzigd door d-vine op 25-07-2024 18:06 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:04
Wij zitten nu in de Ardèche sinds gisteren. Hebben de heenrit in twee dagen gedaan, met name omdat we pas om vijf uur op locatie konden komen en dat wat irritant plannen was.

Wij zijn met onze XC40 My23 gegaan, 67 kWh capaciteit bruikbaar. Ik heb nog een Volvo laadpas met abonnement en een maand Tesla abonnement genomen. De Volvo pas geeft dan 40 cent per kWh laden bij snelladers sneller dan 99kW. In de ochtend vertrokken rond 8 uur en de eerste stint naar Tesla Maastricht ivm de eerste sanitaire stop. Aangekomen met 29%. Aldaar bakkie koffie en de kinderen geprobeerd uit de speelhal te krijgen. Dat duurde allemaal veel langer dan gepland, dus de accu was voller dan gepland. Voorstel van de auto was om de volgende stop niet nog voor Luxemburg te doen, maar in Hauconcourt bij Ionity of Tesla. Geplande aankomstpercentage was 12%. Ik was erg skeptisch onderweg, want het eerste gedeelte ga je flink omhoog waardoor het percentage sneller terugliep. Maar volgens verwachting inderdaad met 16% aangekomen. Tesla was erg druk. Dus aan Ionity gehangen en even broodje gedaan en rondgelopen in de enorme supermarkt die daar zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TWoKSP8VB_bPX_zmq_S2zF115-A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AARoKadRUe0HfpHn9H0m6U5T.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jY9LEAQ1qzY6wDr0TLQzlDjBYrI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FrgZDNDJWWErsr3Fe16hFBmy.jpg?f=user_large

En toch weer later terug bij de auto dan nodig. Dus volgende voorstel van de auto was Ionity in Perrogney les Fontaines voor een korte laadbeurt. Want Longvic was net niet te bereiken en was onze tussenstop. Hier heeft de auto volgens mij als enige keer de accu voorverwarmd, gezien het percentage iets lager was dan voorspelt (enige keer). Na een korte laadsessie aangekomen in Longvic bij het hotel met zowel een Ionity als Tesla voor de deur. Hier hem weer geladen voor de volgende dag terwijl de kinderen in het zwemblad plonsde. Grappig dat je aan de paal kan zien hoe ver die is, zo weinig kom ik bij snelladers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VviTOnrt14yXcxlwhCL2hn1O6Rs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TYMDDdwS7hadJBz2ozN8C91x.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3QW9JicaILVer2JqrHzJTLNaak=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X51JMUbY5AQZOMaiRVv7mCWm.jpg?f=user_large

Dag twee zijn we wat later vertrokken. Eerst uitgebreid ontbijt en vervolgens de auto ingestapt. Het hotelbed was redelijk ok, het kussen vreselijk en slaapt toch wat onwennig. Dus de terugweg gaan we in 1 keer doorpakken. Ik wilde vlak voor aankomst op de camping hem toch nog even goed vol laden. Laden op de camping is beperkt. De eerste stop was bij Tesla in Dardilly. Aldaar even korte sanitaire stop en vrij snel weer door gezien er maar weinig nodig was en ik de A6 bij Lyon dieprood zag worden. Ondanks de 29% bij aankomst toch direct naar topsnelheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/90wwyrR6ZBYGLUf-ntyGZyWLP5A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h2YNuWQ7XoyFzC3Rp9plaOFx.jpg?f=user_large

Stress was onnodig want Google Maps had hier al rekening mee gehouden. Dus met een kleine binnendoor route toch een half uur file vermeden. De laatste stop bij Tesla was al vrij snel bereikt bij Saulce sur Rhône. Daar was het af en aanrijden van Tesla’s en erg druk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UJY2FwJ50gHgl4DAosGhCu6Q3m4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WGrBtrJpy1kAHuFc4562YWAh.jpg?f=user_large

Aldaar even een maaltijd bij het hotel daar naar binnen geschoven en met een gevulde accu en maag de laatste stint van 60km gedaan. En dan merk je toch hoe heerlijk een EV is. Het verbruik in de bergen is behoorlijk goed ondanks het vele stijgen en dalen en geen helling is te steil om zonder problemen op te rijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HtkLQnRXYIg4_VLTbG0THgB0YA8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ysRWkub3GFDSNgFb6c4k5VAX.jpg?f=user_large

Al met al hebben we 1102 kilometer gereden, 236kWh geladen, 228kWh nodig gehad volgens de auto. Niet helemaal eerlijk, want we hebben hem extra gevuld voor de aankomst, maar vooruit. 6444 meter gestegen en 6276 meter gedaald. 82,08 euro aan snelladen betaald.

Nu maken we vooral gebruik van lokale laders. Stilstaan is laden, anders moet ik met het stopcontactladertje aan de gang :+ Vandaag bij een lokale lader lekker staan klooien. Blijkbaar gaat de kap pas open als je pas scant. Maar de 24kW DC lader stond nog als zijnde in gebruik en dat gaf verwarring. Hij start ook pas met laden als je de kap dicht doet na het aansluiten. Hierna een andere NL op pad kunnen helpen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0j8QDteonOjD9hV1lr8OpEvTcgc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uSKflf1bfACY7wAO5AiMhwoU.jpg?f=user_large

Voor de twijfelaars over een tolbadge, doen! Werkte ideaal, overal zo door de poortjes heen kunnen rijden.

Maar hier doe je het dan allemaal voor ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1pKcP5plODV5C_HP-piaL0rIvw4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7avMLwSAqFDpCXaFseFQ103V.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Ophidian op 25-07-2024 18:22 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
FrenzyFreak schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 17:20:

Ik denk niet dat het voor een NCM nodig is om tot 100% te laden "om te kalibreren".

Mijn wagen met NCM-batterij is al sinds november vorig jaar niet meer tot 100% geladen (wegens nog niet nodig geweest) en de batterij-data zien er nog erg goed uit (uitgelezen via een dongle).
Ik zal de eerstvolgende keer dat ik tot 100% laad (dat komt binnenkort, als ik op vakantie vertrek) eens checken of ik een verschil zie in de uitgelezen data (zoals voltage- en capaciteits-verschillen per cel, of de SoH).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22
Ik plan een hotel in de buurt van de route wat er goed/netjes uit ziet en waar honden welkom zijn. Laders bij of in de buurt van het hotel kijk ik niet naar en ook niet naar bewaakte/afgesloten parkeerplaatsen. Ik zet ABRP op aankomen met 35% en kijk bij de laatste stop voor het hotel of ik wat langer blijf staan om met meer dan 35% aan te komen.
Is er een lader bij het hotel dan gebruik ik die, is er eentje in de buurt waar ik speciaal weer voor in de auto moet dan is de kans groot dat ik daar na het eten geen zin in heb en het lekker zo laat.
Moeten we de volgende dag weer vrij vlot na vertrek weer laden dan is dat maar zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Largamelion
Opgepast voor wie over de ring van Parijs moet, er is daar een rijstrook gereserveerd voor verkeer met een badge/sticker voor de Olympische Spelen. Ik wist dat niet en de waarschuwingen (als die er stonden) zijn mij en m'n medereizigers ontgaan. Ik zag enkel 'Paris 2024' op de baan geverfd maar dat kon evengoed marketing zijn. De Spelen zijn ook pas gisteren gestart en ik passeerde daar zondag, maar de regel zou al actief zijn sinds 15 juli... hopelijk geen boete van 150€ in de bus binnenkort :(. Heb er maar een klein stuk op gereden voor zover ik mij herinner dus hopen dat daar net geen camera stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
Largamelion schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 19:53:
Opgepast voor wie over de ring van Parijs moet, er is daar een rijstrook gereserveerd voor verkeer met een badge/sticker voor de Olympische Spelen. Ik wist dat niet en de waarschuwingen (als die er stonden) zijn mij en m'n medereizigers ontgaan. Ik zag enkel 'Paris 2024' op de baan geverfd maar dat kon evengoed marketing zijn. De Spelen zijn ook pas gisteren gestart en ik passeerde daar zondag, maar de regel zou al actief zijn sinds 15 juli... hopelijk geen boete van 150€ in de bus binnenkort :(. Heb er maar een klein stuk op gereden voor zover ik mij herinner dus hopen dat daar net geen camera stond.
Gaat dit over de peripherique of de A86?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
JTHZZ schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 20:14:
[...]

Gaat dit over de peripherique of de A86?
Peripherique

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10-09 06:08
Super irritant. Ik vraag me nog steeds af of het organiseren van zulke spelen al die ellende die je op je hals haalt wel waard is als stad of land. Was het niet zo dat ze er meestal ook nog flink geld op verliezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Is genoeg in het nieuws geweest toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:32
Scientific schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 19:11:
[...]

Ik denk niet dat het voor een NCM nodig is om tot 100% te laden "om te kalibreren".

Mijn wagen met NCM-batterij is al sinds november vorig jaar niet meer tot 100% geladen (wegens nog niet nodig geweest) en de batterij-data zien er nog erg goed uit (uitgelezen via een dongle).
Ik zal de eerstvolgende keer dat ik tot 100% laad (dat komt binnenkort, als ik op vakantie vertrek) eens checken of ik een verschil zie in de uitgelezen data (zoals voltage- en capaciteits-verschillen per cel, of de SoH).
Correct, de NCM batterij heeft het niet nodig, de LFP overigens ook niet.

Je doet dat voor het BMS, zodat deze de state of charge correct kan bepalen.

Mijn model 3 LR heb ik ook vrijwel nooit tot 100% geladen. Vervolgens voor vertrek op vakantie, last minute tot 100% proberen te laden, wat volgens de auto 30 minuten zou duren. Bijna twee uur later trekt de auto nog steeds stroom. Opladen maar opgegeven, losgekoppeld en vertrokken met 99%.

Een recalibratie later maakte de auto die fout niet meer op de terugweg. Sindsdien krijgt de auto een 100% lading voor gegarandeerd lange ritten of vakanties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
FrenzyFreak schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:18:
[...]

Correct, de NCM batterij heeft het niet nodig, de LFP overigens ook niet.

Je doet dat voor het BMS, zodat deze de state of charge correct kan bepalen.

Mijn model 3 LR heb ik ook vrijwel nooit tot 100% geladen. Vervolgens voor vertrek op vakantie, last minute tot 100% proberen te laden, wat volgens de auto 30 minuten zou duren. Bijna twee uur later trekt de auto nog steeds stroom. Opladen maar opgegeven, losgekoppeld en vertrokken met 99%.

Een recalibratie later maakte de auto die fout niet meer op de terugweg. Sindsdien krijgt de auto een 100% lading voor gegarandeerd lange ritten of vakanties.
Zal een Tesla-BMS-ding zijn dan, denk ik.

Ik ben er bijna zeker van dat mijn wagen dat probleem niet zal hebben als ik binnenkort voor het eerst sinds 8 maanden weer eens tot 100% laad.

Maar ik laat het weten als het toch anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:09

Japie.G

Colour Classic

Scientific schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:28:
[...]

Zal een Tesla-BMS-ding zijn dan, denk ik.

Ik ben er bijna zeker van dat mijn wagen dat probleem niet zal hebben als ik binnenkort voor het eerst sinds 8 maanden weer eens tot 100% laad.

Maar ik laat het weten als het toch anders is.
Renault heeft ook een lange balans sessie na het bereiken van de 100% als je dat een poos niet gedaan hebt.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Albatros? Daar rijd ik 12Aug naartoe. Mocht je er dan nog staan dan stel ik voor een bbq en ervaringen electrisch rijden in het buitenland uitwisselen :)

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raka
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-09 17:25
Voor een ieder die via de Gotthard naar Toscane of nog zuidelijker in Italië reist: Hotel Cruise in Como is interessant vanwege de reserveerbare kamers met prive garage met eigen AC lader. Zijn wij in het voorjaar geweest. Toen ±€100 per kamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
Inspired schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 20:29:
[...]

Is genoeg in het nieuws geweest toch?
Ik kijk amper nog nieuws en zeker niet tijdens mijn vakantie, daarom zag ik het pas vandaag. Lees wel geregeld nog de hoofdpunten maar daarin wordt zoiets niet vermeld. In elk geval geen excuus om het ter plaatse niet duidelijker te vermelden.

Ben via de buitenring aan de westkant gereden (A86) want aan de andere kant was er file door een ongeluk. Die strook was enkel het stukje ten noorden van Parijs nabij Stade de France tot de A1. Google Maps gaf die kant als 10 min sneller zonder file en er ging maar 3% van mijn aankomstpercentage bij Ionity Novotel Saint-Witz. Goeie laders trouwens met 12x 350kW maar buiten het Novotel zelf niets te beleven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:41
Tafellaken schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:38:
[...]

Het geldt niet alleen voor de Duitse snelwegen, maar in het algemeen.
Snelladen gaat snel tot zo'n 80%, daarna kakt de laadsnelheid gigantisch in, wat betekent dat je een paal onnodig lang bezet houdt.
Je krijgt dan niet alleen "ruzie" met de duitsers, maar met iedere EV-rijder die daar wil laden.
Het wordt dus erg gewaardeerd als je tot ongeveer 80% laadt en dan weer doorgaat naar de volgende laadpaal. Dat is de meest efficiënte manier van reizen met een EV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisiefke
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:50

Ik rij een Tesla Model Y en heb bij gebruik van Tesla Superchargers helemaal geen pasje nodig.
Ik heb met MTC vanaf augustus '23 goede ervaringen bij Lidl, Engie, Ionity. Voor de zekerheid kun je een breed geaccepteerde gratis pas erbij nemen zoals Shell Recharge of bijv. Tap Electric. En op vakantie is creditcard altijd handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:46
Hier is de info te vinden over afzettingen op de peripherique:
https://anticiperlesjeux....ques-paralympiques-routes

[ Voor 107% gewijzigd door Nova163 op 26-07-2024 14:19 . Reden: Had het fout ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babtvt
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11-09 14:50
Mag ik vragen welke app je in volvo gebruikt om deze grafieken te zien? Heb ook interesse in deze inzage.

[ Voor 34% gewijzigd door Babtvt op 26-07-2024 16:08 ]

Volvo C40 Recharge Single motor Plus MY23, 19" all seasons, warmtepomp, getint glas, trekhaak, Silver Dawn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:29
Wij zijn onderweg naar Normandië. Inmiddels een keer of vijf op vakantie geweest met de EV en wij hebben zojuist onderweg besloten weer een benzine auto erbij te kopen. Wat een drama zeg in Frankrijk. Weinig laadplekken, overal wachten en niet kunnen doorrijden. Het is dat die bijtelling zo gunstig is.

XXXVI

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:08
ephymerous schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 16:12:
Wij zijn onderweg naar Normandië. Inmiddels een keer of vijf op vakantie geweest met de EV en wij hebben zojuist onderweg besloten weer een benzine auto erbij te kopen. Wat een drama zeg in Frankrijk. Weinig laadplekken, overal wachten en niet kunnen doorrijden. Het is dat die bijtelling zo gunstig is.
Wij zitten al in Normandie en willen nooit anders dan EV. Wat heerlijk relaxt rijden. Volop laadplekken. Ik heb werkelijk geen idee wat jij bedoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:29
Zapato schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 16:20:
[...]

Wij zitten al in Normandie en willen nooit anders dan EV. Wat heerlijk relaxt rijden. Volop laadplekken. Ik heb werkelijk geen idee wat jij bedoelt.
Een vierde is letterlijk kapot. Heb je al een paal dan wordt de verbinding verbroken, gelukkig merkte ik het op in de app. We staan nu langs de A29. Drama.

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Het is dan ook een zwart weekend voor het verkeer in Frankrijk dus het uur van vertrek en de route zullen zeker meespelen. Olympische Spelen zijn gestart en veel mensen vertrekken richting het zuiden en zullen dus ook Parijs mijden, niet het ideale moment om te vertrekken dus. Ik ben zondag teruggekeerd van Spanje en 2 weken eerder vertrokken, heb van de 18 laadbeurten werkelijk 1 keer 5 minuten moeten wachten bij 'n Tesla SuC en ik reed heen en terug op zondag door Frankrijk, heenweg ging ook langs Rouen dus door Normandië. Enkel bij Ionity en Tesla geladen, bij Ionity is het risico wel groter want die hebben meestal maar 4-6 palen beschikbaar waar Tesla er overal minstens 8 heeft en meestal meer.

[ Voor 14% gewijzigd door Largamelion op 26-07-2024 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
ephymerous schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 16:12:
Ik denk dat de meesten dit niet zullen herkennen. Frankrijk heeft tegenwoordig heel veel laadfaciliteiten. Onderweg is er nergens geen probleem meer (wachten is te vermijden als je even uitkijkt - een navigatie die de bezettingsgraad aangeeft is daarbij handig). Ter plaatse kan het iets moeilijker zijn, maar bijna overal in Frankrijk zijn er tegenwoordig voldoende AC-laadpalen in de buurt. Normandië ben ik niet recent geweest - maar zou mij verwonderen dat de toestand daar volledig anders zou zijn - een lokaal probleem niet te na gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:32
Protip voor wie een Fulli-badge wil bestellen: daar zit blijkbaar best een aardige levertijd op. Als ik nu bestel heb ik hem pas 6 augustus binnen. Da's voor mij te laat ;)

omniscale.nl

Pagina: 1 ... 67 ... 131 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.