Wij zitten nu in de Ardèche sinds gisteren. Hebben de heenrit in twee dagen gedaan, met name omdat we pas om vijf uur op locatie konden komen en dat wat irritant plannen was.
Wij zijn met onze XC40 My23 gegaan, 67 kWh capaciteit bruikbaar. Ik heb nog een Volvo laadpas met abonnement en een maand Tesla abonnement genomen. De Volvo pas geeft dan 40 cent per kWh laden bij snelladers sneller dan 99kW. In de ochtend vertrokken rond 8 uur en de eerste stint naar Tesla Maastricht ivm de eerste sanitaire stop. Aangekomen met 29%. Aldaar bakkie koffie en de kinderen geprobeerd uit de speelhal te krijgen. Dat duurde allemaal veel langer dan gepland, dus de accu was voller dan gepland. Voorstel van de auto was om de volgende stop niet nog voor Luxemburg te doen, maar in Hauconcourt bij Ionity of Tesla. Geplande aankomstpercentage was 12%. Ik was erg skeptisch onderweg, want het eerste gedeelte ga je flink omhoog waardoor het percentage sneller terugliep. Maar volgens verwachting inderdaad met 16% aangekomen. Tesla was erg druk. Dus aan Ionity gehangen en even broodje gedaan en rondgelopen in de enorme supermarkt die daar zit.
En toch weer later terug bij de auto dan nodig. Dus volgende voorstel van de auto was Ionity in Perrogney les Fontaines voor een korte laadbeurt. Want Longvic was net niet te bereiken en was onze tussenstop. Hier heeft de auto volgens mij als enige keer de accu voorverwarmd, gezien het percentage iets lager was dan voorspelt (enige keer). Na een korte laadsessie aangekomen in Longvic bij het hotel met zowel een Ionity als Tesla voor de deur. Hier hem weer geladen voor de volgende dag terwijl de kinderen in het zwemblad plonsde. Grappig dat je aan de paal kan zien hoe ver die is, zo weinig kom ik bij snelladers.
Dag twee zijn we wat later vertrokken. Eerst uitgebreid ontbijt en vervolgens de auto ingestapt. Het hotelbed was redelijk ok, het kussen vreselijk en slaapt toch wat onwennig. Dus de terugweg gaan we in 1 keer doorpakken. Ik wilde vlak voor aankomst op de camping hem toch nog even goed vol laden. Laden op de camping is beperkt. De eerste stop was bij Tesla in Dardilly. Aldaar even korte sanitaire stop en vrij snel weer door gezien er maar weinig nodig was en ik de A6 bij Lyon dieprood zag worden. Ondanks de 29% bij aankomst toch direct naar topsnelheid.
Stress was onnodig want Google Maps had hier al rekening mee gehouden. Dus met een kleine binnendoor route toch een half uur file vermeden. De laatste stop bij Tesla was al vrij snel bereikt bij Saulce sur Rhône. Daar was het af en aanrijden van Tesla’s en erg druk.
Aldaar even een maaltijd bij het hotel daar naar binnen geschoven en met een gevulde accu en maag de laatste stint van 60km gedaan. En dan merk je toch hoe heerlijk een EV is. Het verbruik in de bergen is behoorlijk goed ondanks het vele stijgen en dalen en geen helling is te steil om zonder problemen op te rijden.
Al met al hebben we 1102 kilometer gereden, 236kWh geladen, 228kWh nodig gehad volgens de auto. Niet helemaal eerlijk, want we hebben hem extra gevuld voor de aankomst, maar vooruit. 6444 meter gestegen en 6276 meter gedaald. 82,08 euro aan snelladen betaald.
Nu maken we vooral gebruik van lokale laders. Stilstaan is laden, anders moet ik met het stopcontactladertje aan de gang

Vandaag bij een lokale lader lekker staan klooien. Blijkbaar gaat de kap pas open als je pas scant. Maar de 24kW DC lader stond nog als zijnde in gebruik en dat gaf verwarring. Hij start ook pas met laden als je de kap dicht doet na het aansluiten. Hierna een andere NL op pad kunnen helpen
Voor de twijfelaars over een tolbadge, doen! Werkte ideaal, overal zo door de poortjes heen kunnen rijden.
Maar hier doe je het dan allemaal voor
[
Voor 4% gewijzigd door
Ophidian op 25-07-2024 18:22
]