Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:29
JTHZZ schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 16:40:
[...]
Voorbeeld: de streek tussen Nancy en Straatsburg (Lorraine). Ja je kunt iets gaan plannen zodat je bij een van de schaarse laders gaat wandelen, maar dat was nou net het punt: spontaan, zonder plannen, wordt het lastig, als je accommodatie geen fatsoenlijke laders heeft.
Nog een voorbeeld: de Ardèche. Zit ik momenteel. Zeer toeristisch en ook opvallend veel EV’s hier. En ja, er zijn dus wel enkele palen, maar die zijn continu bezet of werken niet.

Ik heb zelf bewust de camping uitgezocht op lader (hier boek je blok van 4 uur om te laden, en ze hebben 4 laders, echt ideaal). Wij toeren ook best veel op vakantie.

Toen ik van de week in het dorp wilde laden bij de enige “snel”lader van 50kW in de omgeving was die gewoon stuk. En voor/na me genoeg EV rijders die daar graag wilden laden.

Conclusie na deze vakantie is de bevestiging dat laden op locatie een must have is voor ons.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:42
Kwaackie schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 16:42:
[...]

Ik wil me ook wel mengen in de discussie. Zelf eigenaar van een auto met 350km bereik en naar de Ardennen geweest. Als prive-rijder is het belangrijk niet overal je stekker in te duwen, maar ook goed te kijken naar de kosten/kWh. En dan heb je echt een uitdaging daar. Heel veel niet-snelladers zijn 65ct/kWh. De ardennen lopen sowieso nog erg achter op de rest van west-europa.
Ik reageerde vooral op het statement dat je in een straal van 100km niks kan vinden….
20-30 km kan ik aan nemen en hier en daar is het misschien 40 km, maar als je dan toch een uitstapje doet kom je wel iets tegen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:37
Zullen we stoppen met de wedstrijd ver plassen over laden buiten de snelwegen?
Ieder het zijne.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-09 21:26
Tommie12 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 16:06:
[...]

Ik verwacht toch een verband tussen bevolkingsdichtheid en laadpaaldichtheid….
Verwachting en realiteit liggen in dit geval ver uit elkaar. Zweden en Noorwegen doen 't beter dan de meeste andere dichter bevolkte landen in Europa.
M'n broer woont bij de poolcirkel in Zweden, nogal dunbevolkt, en kan elke 10-20 km uit meerdere 50+ kW laadpalen kiezen.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:14
HansAuutB schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 17:00:
Zullen we stoppen met de wedstrijd ver plassen over laden buiten de snelwegen?
Ieder het zijne.
Laat ons het houden bij de conclusie dat plannen waar je onderweg zal laden nog weinig nuttig is (tenzij je speciale faciliteiten zoekt, zoals een speeltuin), en dat het vaak handig is om eens op te zoeken waar je kan laden in de buurt van je bestemming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:36
Tommie12 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 13:27:
[...]

Ben benieuw welke streek dat was.
Bijvoorbeeld in Spanje van Guadalupe naar Toledo, 167km lang en geen lader te vinden in Chargefinder.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kwaackie
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12-06 00:22
Scientific schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 17:03:
[...]

Laat ons het houden bij de conclusie dat plannen waar je onderweg zal laden nog weinig nuttig is (tenzij je speciale faciliteiten zoekt, zoals een speeltuin), en dat het vaak handig is om eens op te zoeken waar je kan laden in de buurt van je bestemming.
Die conclusie en ervaring deel ik niet. Rij al 5 jaar elektrisch en ik moet nog steeds soms plannen.

Daarnaast, goed uitzoeken waar je kan laden scheelt je zo €50 in een vakantie. Meer als je ook het dure ongezonde voer bij de snelladers vergelijkt met bijv. een supermarkt.

En dan is laden gewoon nog niet zo trefzeker als naar de pomp. Vaak momenten gehad dat ik nét te laat was, want iemand voor me of een ICE die de boel bezet houdt. Of paal kapot, of pasje werkt niet, etc. Dan moet je ook je plan omgooien. En met 5 pasjes en dito aantal apps en tarieven is het soms erg lastig om een goede keuze te maken.

Laatst nog: wandelen op de hoge venen. Blijken beide laadpalen een storing te hebben. Daardoor op de terugweg drie kwartier moeten wachten in een verlaten dorpje omdat de enige 22kwh-paal slechts op een fractie daarvan laadde. De dag daarna daar weer last van gehad want het plan was de auto vol te hebben. Dus op een duurdere parking moeten staan die wel een laadpaal had. Ja achteraf eerder moeten laden, maar dat is achteraf. En als het twee keer mis gaat achter elkaar dan is dat nog steeds gewoon niet prettig. Helpt ook niet dat het vakantiepark geen paal had.

Ik wil maar benadrukken.... Ja het is makkelijker dan vroeger. Maar zeggen dat elektrisch rijden zorgeloos is, is alleen voor de de-baas-betaalt-rijders en de mensen die nooit in gekke uithoeken komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
Kwaackie schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 17:36:
[...]

Die conclusie en ervaring deel ik niet. Rij al 5 jaar elektrisch en ik moet nog steeds soms plannen.

….

Ik wil maar benadrukken.... Ja het is makkelijker dan vroeger. Maar zeggen dat elektrisch rijden zorgeloos is, is alleen voor de de-baas-betaalt-rijders en de mensen die nooit in gekke uithoeken komen.
Zocht je vroeger ook uit waar de goedkoopste tankstations zijn? Kan ook gerust 50€ en meer schelen…

Akkoord over de gekke uithoeken, maar zo zijn er niet veel meer.

Ik ben overigens ooit wel eens in gekke uithoeken gekomen waar ik in de problemen kwam voor een tankstation. Dat zal trouwens weer vaker een probleem worden 😅

[ Voor 11% gewijzigd door Scientific op 20-07-2024 17:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwaackie
Scientific schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 17:44:
[...]

Zocht je vroeger ook uit waar de goedkoopste tankstations zijn? Kan ook gerust 50€ en meer schelen…
Ja zoals ik al zei: laadpalen in Belgie, zo heb ik paar weken geleden ervaren, zijn meestal 120% duurder dan de goedkope. 30 cent gezien, maar meeste 65ct. Zo'n groot verschil heb je niet bij tankstations, waar de prijs tussen snelweg en buiten snelweg zo'n 10-20% is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Voorbeeld: de streek tussen Nancy en Straatsburg (Lorraine). Ja je kunt iets gaan plannen zodat je bij een van de schaarse laders gaat wandelen, maar dat was nou net het punt: spontaan, zonder plannen, wordt het lastig, als je accommodatie geen fatsoenlijke laders heeft.
En daar gaat het om.
Ook in mijn situatie waren er AC-laders in de buurt en onderweg naar het verblijf en van het verblijf naar de eerstvolgende aansluiting op de snelweg. Maar niet binnen een straal van een kilometer van ons verblijf. En de winkelcentra waren dungezaaid en ook niet allemaal voorzien van laders. En we hadden, omdat we maar een paar dagen daar verbleven, geen noodzaak tot winkelen. En je gaat onderweg niet aan een AC lader staan.
Maar dat is allemaal niet zo relevant: het hele punt van de discussie lijkt aan @Tommie12 voorbij te zijn gegaan: er zijn streken genoeg waar je wel degelijk moet opletten en plannen. En dat hoef je met een ICE in die situatie niet. Hoewel ik een heel nieuwe discussie voel aankomen over het ook niet dikgezaaid zijn van tankstations, die dan ook nog eens op zondag of 's nachts gesloten zijn.... [zucht]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Kwaackie schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 17:53:
[...]

Ja zoals ik al zei: laadpalen in Belgie, zo heb ik paar weken geleden ervaren, zijn meestal 120% duurder dan de goedkope. 30 cent gezien, maar meeste 65ct. Zo'n groot verschil heb je niet bij tankstations, waar de prijs tussen snelweg en buiten snelweg zo'n 10-20% is.
Ik ben benieuwd waar je in België snellaadt voor 30ct…

Soit, je hebt ook mensen die met hun benzinewagen hun plannen zo uitstippelen om toch maar in Luxemburg te kunnen tanken. Ook nooit aan meegedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwaackie
Scientific schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 18:18:
[...]

Ik ben benieuwd waar je in België snellaadt voor 30ct…
Geen snelladen, normale snelheid. Scheelt dus echt 120%

En 120% is ook veel groter dan het verschil tussen in Nederland vs in Luxemburg tanken ooit geweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:21
multikoe schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 18:08:
[...]

En daar gaat het om.
Ook in mijn situatie waren er AC-laders in de buurt en onderweg naar het verblijf en van het verblijf naar de eerstvolgende aansluiting op de snelweg. Maar niet binnen een straal van een kilometer van ons verblijf. En de winkelcentra waren dungezaaid en ook niet allemaal voorzien van laders. En we hadden, omdat we maar een paar dagen daar verbleven, geen noodzaak tot winkelen. En je gaat onderweg niet aan een AC lader staan.
Maar dat is allemaal niet zo relevant: het hele punt van de discussie lijkt aan @Tommie12 voorbij te zijn gegaan: er zijn streken genoeg waar je wel degelijk moet opletten en plannen. En dat hoef je met een ICE in die situatie niet. Hoewel ik een heel nieuwe discussie voel aankomen over het ook niet dikgezaaid zijn van tankstations, die dan ook nog eens op zondag of 's nachts gesloten zijn.... [zucht]
Die kun je allemaal langs rijden als je 1000km kan rijden op een tank diesel ;-)
Dat laden is gewoon waardeloos wat voor saus je er ook overheen gooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:41
Verwijderd schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 01:32:

Wij rijden zo'n reis alles op 1 dag en nee dat geeft ons geen stress. We wisselen het rijden gewoon af. Een eten ook nog wat in Duitsland etc.

Kan je bij de meeste Tesla oplaad punten ook (gratis?) naar de wc of wat eten?
Als gratis WC’s in Duitsland een gewichtige factor zijn, moet ik je uit de droom helpen. Mijn laatste rit met mijn EV in Duitsland naar Leipzig vv heb ik steeds geladen bij Ionity. Die laders staan op dezelfde locaties als tankstations. Tot mijn verbazing is ook daar de inflatie ingeslagen. Waar je een paar jaar geleden nog €0,50 betaalde voor een schoon toilet, is dat nu al €1 met in de helft van de gevallen een onfrisse WC.
Ik zou de keuze voor een EV daar dus niet vanaf laten hangen :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!
rvrbtcpt schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 18:48:
[...]

Die kun je allemaal langs rijden als je 1000km kan rijden op een tank diesel ;-)
Dat laden is gewoon waardeloos wat voor saus je er ook overheen gooit.
Absoluut verschrikkelijk.
Maar wat doe jij in dit forum? Heb je een EV? Welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jdbiggelaa schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 19:05:
[...]

Als gratis WC’s in Duitsland een gewichtige factor zijn, moet ik je uit de droom helpen. Mijn laatste rit met mijn EV in Duitsland naar Leipzig vv heb ik steeds geladen bij Ionity. Die laders staan op dezelfde locaties als tankstations. Tot mijn verbazing is ook daar de inflatie ingeslagen. Waar je een paar jaar geleden nog €0,50 betaalde voor een schoon toilet, is dat nu al €1 met in de helft van de gevallen een onfrisse WC.
Maar! Je kunt die 1 euro (volgens mij is het evengoed vaak nog 0,50 euro) wel inwisselen bij het winkeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
[...]

Belgie sla ik om te laden gewoon over. Wij wonen in Brabant, ik haal met gemak Frankrijk. Noord Frankrijk was een paar jaar geleden een witte vlek qua laden, maar is dat nu niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
multikoe schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 19:08:
[...]

Maar! Je kunt die 1 euro (volgens mij is het evengoed vaak nog 0,50 euro) wel inwisselen bij het winkeltje.
Ik hoor niet bij de groep mensen die zegels plakt en bonnetjes spaart. ;) Bovendien helpt bewaren niet: bij het volgende laadstation is het weer een andere partij die schoonmaakt en worden je bonnetjes van je vorige stop niet geaccepteerd. Ik doe niet meer mee met die flauwekul.

[ Voor 25% gewijzigd door jdbiggelaa op 20-07-2024 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:44
jdbiggelaa schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 19:19:
[...]

Ik hoor niet bij de groep mensen die zegels plakt en bonnetjes spaart. ;) Bovendien helpt bewaren niet: bij het volgende laadstation is het weer een andere partij die schoonmaakt en worden je bonnetjes van je vorige stop niet geaccepteerd. Ik doe niet meer mee met die flauwekul.
In Duitsland maken veruit de meeste Raststätten en Autohofs gebruik van Sanifair. En dan is meenemen naar een volgend station echt geen probleem.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Laatst online: 21:44
[...]

In procenten scheelt het bij benzine en diesel minder, maar in centen is het verschil in Duitsland en Frankrijk tussen de dure snelweg-pomp en de goedkoopste lokale pomp net zo groot, zo niet groter.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
jdbiggelaa schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 19:05:
[...]

Daarom zijn de Aires in Frankrijk ook een verademing, altijd gratis, geen gedoe met muntjes en een rij wachtenden. :) Nou ja gratis, je betaald voor de tolweg en daarom moet de uitbater dit gratis aanbieden vzv ik weet.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VidaR-9
PeterZ(on) schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 19:47:
[...]
Daarom zijn de Aires in Frankrijk ook een verademing, altijd gratis, geen gedoe met muntjes en een rij wachtenden. :) Nou ja gratis, je betaald voor de tolweg en daarom moet de uitbater dit gratis aanbieden vzv ik weet.
Ik betaal 100x liever wat in DL dan die gratis ranzige ellende in Frankrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
VidaR-9 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 20:53:
[...]

Laat het ons zo stellen dat er nogal wat onderlinge verschillen zijn….zowel in D als in F.

[ Voor 3% gewijzigd door Tommie12 op 20-07-2024 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:04
VidaR-9 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 16:49:
[...]

Nog een voorbeeld: de Ardèche. Zit ik momenteel. Zeer toeristisch en ook opvallend veel EV’s hier. En ja, er zijn dus wel enkele palen, maar die zijn continu bezet of werken niet.

Ik heb zelf bewust de camping uitgezocht op lader (hier boek je blok van 4 uur om te laden, en ze hebben 4 laders, echt ideaal). Wij toeren ook best veel op vakantie.

Toen ik van de week in het dorp wilde laden bij de enige “snel”lader van 50kW in de omgeving was die gewoon stuk. En voor/na me genoeg EV rijders die daar graag wilden laden.

Conclusie na deze vakantie is de bevestiging dat laden op locatie een must have is voor ons.
Ben benieuwd, wij vertrekken aankomende week naar de Ardèche. Ons plan is om de laatste Tesla Supercharger op de route te pakken en hem dan nog even naar 80-90% te laden. In onze omgeving zie ik op verschillende plekken binnen 30 kilometers in totaal 11 stekkers van snelladers varierend van 50kW - 60kW - 120 kW en 200+ kW. Maar parkeren is laden gaat het dus gewoon betekenen.

Op de vakantielocatie zijn er wel wat laders, maar met name voor Tesla begrijp ik. Neem gewoon de stopcontact lader mee. In nood hang ik hem stiekem aan het stopcontact, gaat maar 8A, maar is iig wat :+

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
Ophidian schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 22:14:
[...]
Ben benieuwd, wij vertrekken aankomende week naar de Ardèche. Ons plan is om de laatste Tesla Supercharger op de route te pakken en hem dan nog even naar 80-90% te laden. In onze omgeving zie ik op verschillende plekken binnen 30 kilometers in totaal 11 stekkers van snelladers varierend van 50kW - 60kW - 120 kW en 200+ kW. Maar parkeren is laden gaat het dus gewoon betekenen.

Op de vakantielocatie zijn er wel wat laders, maar met name voor Tesla begrijp ik. Neem gewoon de stopcontact lader mee. In nood hang ik hem stiekem aan het stopcontact, gaat maar 8A, maar is iig wat :+
Wij hebben bij Tesla Salaise-sur-Sanne tot 100% geladen. Was niet eens de bedoeling, maar blijkbaar laadt mijn auto relatief vlot door want zat in 44m van ~30% op de 100%. Toen veel binnendoor gereden ivm verkeer en we kwamen met >70% aan op de camping. Toch alvast lekkere buffer.

Vandaag wilde ik hem even kort aan een (volgens Chargemap) 200kW Powerdot lader in Aubenas hangen, maar dat bleek toch maar een 80kW lader te zijn. Die bovendien slechts 40kW leverde eerste 5m. Voor mij geen issue, maar een Etron die net na me inplugde trok zelfs maar 20kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Wat staat er volgens jou dan? Ik lees alleen dat je bij de t een badge nodig hebt.

Ik ben af en toe met een fulli badge door een standard lane gereden, dus zonder t, de slagboom ging keurig omhoog en de badge piepte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
maharens schreef op zondag 21 juli 2024 @ 07:13:
[...]

Wat staat er volgens jou dan? Ik lees alleen dat je bij de t een badge nodig hebt.

Ik ben af en toe met een fulli badge door een standard lane gereden, dus zonder t, de slagboom ging keurig omhoog en de badge piepte.
Onder de kop "Welk tolpoortje" staat:
Oranje ‘t’: Alleen voor voertuigen met een tolbadge (télépéage). Dit is de snelste optie, waarbij je niet stopt.

Bij de rest van de opties komt de badge niet voor, maar er staat ook weer niet expliciet dat de badge er niet werkt. Ik las elders ook weer dat er bij (elke?) tolpoort een lezer voor de badge is. Maar ik zou dan communiceren dat je met de badge elke poort kunt gebruiken. Blijft m.i. een beetje onduidelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:11
[...]

Op tolwegen in Frankrijk zijn de toiletten schoon. In Duitsland heb ik mijn plas opgehouden, leek wel open riool (langs snelweg). Sowieso vond ik in Duitsland zowel de snelwegen als de parkeerplaatsen erg slecht en vies. (Richting München).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:46
PeterZ(on) schreef op zondag 21 juli 2024 @ 07:25:
[...]

Onder de kop "Welk tolpoortje" staat:
Oranje ‘t’: Alleen voor voertuigen met een tolbadge (télépéage). Dit is de snelste optie, waarbij je niet stopt.

Bij de rest van de opties komt de badge niet voor, maar er staat ook weer niet expliciet dat de badge er niet werkt. Ik las elders ook weer dat er bij (elke?) tolpoort een lezer voor de badge is. Maar ik zou dan communiceren dat je met de badge elke poort kunt gebruiken. Blijft m.i. een beetje onduidelijk.
Bijna bij alle poortjes staat tegenwoordig een t en een kaart icoon. Overal werkt de badge dus. Er zijn echter maar een paar die alléén met de badge werken. Daar hangt dan ook een 30 km/h bord boven en geen kaart icoontje.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Guy Treepbush
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-09 21:37
Ophidian schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 22:14:
[...]

Momenteel ook op vakantie in de Ardèche en herken het geschetste beeld totaal niet. Camping heeft 4 laders, binnen een straal van 1 km van de camping nog 2. Bij de supermarkt staan laders en bij ongeveer 2/3 van de dagtrips die we hebben gemaakt stond een lader op hetzelfde parkeer terrein. Zo vaak hoeven we ook weer niet te laden voor een beetje rondrijden in de Ardèche. Bij het snoepmuseum (je moet toch wat) stond op het parkeer terrein een rijtje snelladers van 100 &250 KwH en daar hebben we opgetopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Inspired schreef op zondag 21 juli 2024 @ 07:34:
[...]

Bijna bij alle poortjes staat tegenwoordig een t en een kaart icoon. Overal werkt de badge dus. Er zijn echter maar een paar die alleen met de badge werken. Daar hangt dan ook een 30 km/h bord boven en geen kaart icoontje.
Komende vakantie eens op letten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:07
VidaR-9 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 03:22:
[...]

Vandaag wilde ik hem even kort aan een (volgens Chargemap) 200kW Powerdot lader in Aubenas hangen, maar dat bleek toch maar een 80kW lader te zijn. Die bovendien slechts 40kW leverde eerste 5m. Voor mij geen issue, maar een Etron die net na me inplugde trok zelfs maar 20kW.
Daar heb ik begin juni ook geladen. Ik weet niet meer hoeveel kW werd geleverd maar op de rekening staat het als volgt: Energiekosten 0,581€/kWh Totale connectietijd 18 min, Energieverbruik 17 kWh, Het opgeladen voertuig ingeplugd achtergelaten 0 min. Ook voor mij geen issue, maar er wordt niet geleverd wat ik verwacht had.

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 22:58

bert pit

asdasd

PeterZ(on) schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 17:07:
[...]

Bijvoorbeeld in Spanje van Guadalupe naar Toledo, 167km lang en geen lader te vinden in Chargefinder.
Binnendoor niet, over de snelweg wel.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
bert pit schreef op zondag 21 juli 2024 @ 08:30:
[...]

Binnendoor niet, over de snelweg wel.
Er lijken ook nogal wat laders te ontbreken op Chargemap. In mijn ervaring vind ik op mijn BMW-app meer laders dan in Chargemap. Gebruik het dan ook nog zeer zelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Guy Treepbush schreef op zondag 21 juli 2024 @ 07:44:
[...]
Momenteel ook op vakantie in de Ardèche en herken het geschetste beeld totaal niet. Camping heeft 4 laders, binnen een straal van 1 km van de camping nog 2. Bij de supermarkt staan laders en bij ongeveer 2/3 van de dagtrips die we hebben gemaakt stond een lader op hetzelfde parkeer terrein. Zo vaak hoeven we ook weer niet te laden voor een beetje rondrijden in de Ardèche. Bij het snoepmuseum (je moet toch wat) stond op het parkeer terrein een rijtje snelladers van 100 &250 KwH en daar hebben we opgetopt.
Dan zit je gunstiger dan ik denk - en plan je andere dagtrips. Ik had ook verwacht bij supermarkten wel laders te vinden, vorig jaar tijdens vakantie Normandië dat ook vaak gezien. Hier drie supermarkten bezocht, alle drie geen laders. Bij dag trip naar grot en quad rijden ook geen laders te vinden. Zonder camping laadpaal had ik mijn activiteiten wel heel anders moeten plannen. Sowieso is camping laadpaal ideaal als een tripje ook uit paar uur auto rijden kan bestaan :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freak187
  • Laatst online: 01:22

Freak187

geen

Kwaackie schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 17:36:
[...]

Daarnaast, goed uitzoeken waar je kan laden scheelt je zo €50 in een vakantie. Meer als je ook het dure ongezonde voer bij de snelladers vergelijkt met bijv. een supermarkt.

En dan is laden gewoon nog niet zo trefzeker als naar de pomp. Vaak momenten gehad dat ik nét te laat was, want iemand voor me of een ICE die de boel bezet houdt. Of paal kapot, of pasje werkt niet, etc. Dan moet je ook je plan omgooien. En met 5 pasjes en dito aantal apps en tarieven is het soms erg lastig om een goede keuze te maken.

Laatst nog: wandelen op de hoge venen. Blijken beide laadpalen een storing te hebben. Daardoor op de terugweg drie kwartier moeten wachten in een verlaten dorpje omdat de enige 22kwh-paal slechts op een fractie daarvan laadde. De dag daarna daar weer last van gehad want het plan was de auto vol te hebben. Dus op een duurdere parking moeten staan die wel een laadpaal had. Ja achteraf eerder moeten laden, maar dat is achteraf. En als het twee keer mis gaat achter elkaar dan is dat nog steeds gewoon niet prettig. Helpt ook niet dat het vakantiepark geen paal had.

Helemaal eens. Ik ben in het afgelopen twee keer naar een dorp in de Ardennen gereden. Staat 1 50KW DC lader middenin het dorp. Eerste keer werkt ie perfect, tweede keer storing. De essentie van die palen is natuurlijk dat ze in bedrijf zijn en dat is en blijft onbetrouwbaar. Als je op een plek komt met pak-em-beet 8 stalls en eentje doet het niet.. dan heb je daar vrede mee. Maar als je enige optie niet werkt heb je gewoon een probleem. Betrouwbaarheid (uptime) is key.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Laatst online: 19:21
Knip

[ Voor 96% gewijzigd door Notna op 22-07-2024 09:38 . Reden: Wat een inhoudsloze opmerking. Niet reageren is ook een optie ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!
Ik wordt niet getriggerd door een andere mening, een forum is juist bedoeld om meningen uit te wisselen. Ik wordt wel getriggerd door opvallende en afwijkende meningen en "dat laden is gewoon waardeloos" valt wel in die categorie. Het is een nogal vreemde opmerking van iemand die (kennelijk) geinteresseerd is in lange ritten met een electrische auto.

[ Voor 16% gewijzigd door Notna op 22-07-2024 09:39 . Reden: quote knip ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
multikoe schreef op zondag 21 juli 2024 @ 11:15:
[...]

Ik wordt niet getriggerd door een andere mening, een forum is juist bedoeld om meningen uit te wisselen. Ik wordt wel getriggerd door opvallende en afwijkende meningen en "dat laden is gewoon waardeloos" valt wel in die categorie. Het is een nogal vreemde opmerking van iemand die (kennelijk) geinteresseerd is in lange ritten met een electrische auto.
Knip

Feit is dat reizen met een doorsnee EV een mindset aanpassing raagt. De meesten hier passen ook hun reis aan, plots wel met een overnachting ipv vroeger in 1 rit te rijden. Overlaatst iemand die er zelfs 4 dagen van maakte... Allemaal goed & wel als je de trip op zich ook als vakantie bekijkt, hier in ons gezin is dat niet het geval en vergt het wel wat planning en nadenken om er niet meer dan 30 min extra over te doen tov de trip met een ICE of hybride.

[ Voor 11% gewijzigd door Notna op 22-07-2024 09:39 . Reden: Ik ben anders behoorlijk wakker hoor ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Ophidian
@Lt.Mitchell Nee hoor, dit is meer op het niveau van roepen dat Apple shit is in een Apple topic. Puur alleen om een reactie uit te lokken. En diegene die er op reageert wordt meteen uitgemaakt voor fanboy, klassiek.

Hij zou een goede reactie kunnen toevoegen hoe zijn ervaring was op een lange rit door Europa waar iemand wat aan zou kunnen hebben. Maar zoals hij nu is voegt het weinig toe. Dat een diesel lang op een tank kan rijden is namelijk wel iets dat al best bekend is bij velen.

Maargoed, elke vorm van motorisering heeft voor en nadelen, verschilt ook weer per persoon, dus daar gaan we het nooit over eens worden. :)

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
VidaR-9 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:02:
[...]

Dan zit je gunstiger dan ik denk - en plan je andere dagtrips. Ik had ook verwacht bij supermarkten wel laders te vinden, vorig jaar tijdens vakantie Normandië dat ook vaak gezien. Hier drie supermarkten bezocht, alle drie geen laders. Bij dag trip naar grot en quad rijden ook geen laders te vinden. Zonder camping laadpaal had ik mijn activiteiten wel heel anders moeten plannen. Sowieso is camping laadpaal ideaal als een tripje ook uit paar uur auto rijden kan bestaan :+
Waar zit je ongeveer in de Ardèche?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Knip

[ Voor 97% gewijzigd door Notna op 22-07-2024 09:40 . Reden: Hiervoor hebben we de '+1' mogelijkheden. Dit voegt verder weinig toe ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:33
Zonet lekker vlot geladen bij Ionity Vivonne in Frankrijk, 6x 350kW laadpaal beschikbaar en supermarkt met toiletten vlakbij, toch altijd een meerwaarde. Aan de pompen zelf was het wel aanschuiven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XfTc4kPFoE943-8GOhPfNrqlqk8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5B3JXvh9zmBeTJ6f8K2thkIH.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteravond nog bij Tesla Bègles geladen en daar was het behoorlijk druk, maar niet zodanig dat we moesten wachten. De nieuwe (V4?) SuC's waren nog niet geopend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F528Q9y4R1m-wd3tlqQ-YKVIbKM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3isCAPi1UbB3OAYzqCuPPGm3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/msziJxftLE8ljdWAE7dLEA8C_Qo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ybYQ0PdStdTUntVvcXZumLVu.jpg?f=fotoalbum_large

Minder was de laadbeurt daarvoor in Bayonne, daar deel je de 150kW met je buur en daar zijn maar 8 SuC's. Ik kwam net aan met een andere Tesla en we moesten 5 min wachten voor er plaats was. Laden ging dus trager maar met 'n supermarkt op 5 min wandelen was dat minder erg.

Al bij al gaat de terugreis van Spanje vlotter dan de heenweg.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tspawn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 11:48
Na een hele lange dag en nog een dag aangekomen in Zuid-Frankrijk, zo ongeveer alleen maar file gehad. Maar laden is perfect gegaan. Een keer moeten wachten bij een supercharger voordat er plek was, nog geen 5 minuten. Voor de eerste keer helemaal goed.

Moet wel zeggen dat bij 38 graden buitentemperatuur in de file niet goed voor je gebruik is :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 19:01
[...]

Dan ben je al lang niet in Frankrijk geweest want zeker bij de benzinepompen langs de autoroute is het prima in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
twowheeler schreef op zondag 21 juli 2024 @ 12:04:
[...]
Dan ben je al lang niet in Frankrijk geweest want zeker bij de benzinepompen langs de autoroute is het prima in orde.
Euhm ik zit er nu? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

[...]

Ik heb ook wel gemerkt dat er plekken zijn waar laden problematisch is en waarbij je met de EV goed moet opletten. Dit zijn vaak de regio's met veel natuurpark en weinig bewoning, zoals Aragon Spanje, delen van de Franse Alpen (zeker niet de hele Franse Alpen) en stukken van de Spaanse Pyreneeën.

Het zijn precies die stukken die je als natuurliefhebber bezoekt en waar vroeger met een halve tank diesel je vrouw na drie uur rijden fijntjes vroeg "kunnen we hier ook ergens tanken" ;)

Ook de onbekendheid met het verbruik in de bergen kan je onzeker maken.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Ivow85 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 19:32:
[...]

In Duitsland maken veruit de meeste Raststätten en Autohofs gebruik van Sanifair. En dan is meenemen naar een volgend station echt geen probleem.
Op de route naar Oostenrijk/Zwitserland, ja. Niet als je naar het voormalige Oost Duitsland rijdt.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 07:27
hahaha. Ik volg dit draadje een tijdje. Interesse om te kijken of ik nog ergens op moet letten als ik een vakantie in europa plan met mijn Ionic. Maar dit soort reacties zijn pure uitlokkerij. Herken ik van Twitter X, een van de redenen om weg te gaan bij X. Ik houd niet van deze manier van discussieren. Eerst een extreem standpunt innemen waarvan je weet dat er een reactie komt en dan het slachtoffer uithangen: "dat zegt wat over dit forum". jajaja. :9

[ Voor 30% gewijzigd door Notna op 22-07-2024 09:42 . Reden: Quote knip + iets herschreven om minder op de man te zijn ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:06
PeterZ(on) schreef op zondag 21 juli 2024 @ 08:03:
[...]

Komende vakantie eens op letten. :)
Zelfs als er alleen maar pijlen staan doet een tolbadge het, is mijn ervaring. Je ziet bij alle poortjes zo'n wit kastje bovenin hangen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:53

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Zullen we het gewoon weer hebben over/verder gaan met waar het topic voor bedoeld is (wat de meeste ook doen, waarvoor dank!) en de trollen met rust laten ? Ik denk dat dit topic genoeg waardevolle info kan en zal bieden; vooral rond deze tijd van het jaar. Laten we zorgen dat dit zo blijft :)

[ Voor 19% gewijzigd door Notna op 22-07-2024 11:34 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
The__Virus schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:32:
[...]

Zelfs als er alleen maar pijlen staan doet een tolbadge het, is mijn ervaring. Je ziet bij alle poortjes zo'n wit kastje bovenin hangen.
Ik heb geen tolbadge en geloof je graag dat het bij alle poortjes werkt. Alleen zijn er dan maar weinig mensen die daarvan op de hoogte zijn want als ik op de webcam bij Gye in FR kijk zie ik soms hele rijen staan bij die twee T-poortjes, terwijl er bij de poortjes waar je een kaartje moet pakken bijna niemand staat en het vlot doorstroomt. Dan ga je toch daar langs als het daar ook werkt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
PeterZ(on) schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:32:
[...]

Ik heb geen tolbadge en geloof je graag dat het bij alle poortjes werkt. Alleen zijn er dan maar weinig mensen die daarvan op de hoogte zijn want als ik op de webcam bij Gye in FR kijk zie ik soms hele rijen staan bij die twee T-poortjes, terwijl er bij de poortjes waar je een kaartje moet pakken bijna niemand staat en het vlot doorstroomt. Dan ga je toch daar langs als het daar ook werkt. :)
Je geeft in het begin al antwoord op je vraag :), weinig mensen op de hoogte idd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Largamelion
PeterZ(on) schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:32:
[...]

Het werkt idd bij alle poortjes. Ik ben net terug van 2 weken Spanje en zowel in Frankrijk als Spanje werkt de Bip&Go bij elk poortje, super handig! Geen enkele keer moeten wachten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Goed om te weten, want ik heb al een paar jaar zo'n badge. Iedere keer toch even spannend 'of ie nog werkt', want we komen niet dagelijks over de autoroute natuurlijk.

De eerste keer kan ik dan mooi een poortje pakken waar je ook een ticket kunt trekken c.q. met kaart kan betalen, dan hoef ik in ieder geval niet achteruit met de vouwwagen mocht ie toch onverhoopt niet werken (batterij leeg oid). :)

Verder heeft onze camping in de Ardèche ook vier laadpalen. Heb ik hem niet per se op uitgezocht, maar met bovenstaande ervaringen in gedachte wel mooi meegenomen. :)

Er zit wel een groot verschil in regio denk ik. Rondom Tours (Loire) bijvoorbeeld is de openbare laadinfra behoorlijk goed. Openbare palen in ieder dorpje, lage kosten en het werkte altijd (twee jaar geleden).

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Laatst online: 11-09 19:59
De afgelopen twee en een halve week met de Model Y LR AWD naar Spanje en Frans Baskenland op vakantie geweest. Voor ons de eerste vakantie met een BEV.

3 juli auto inclusief dakkoffer volgeladen met de kampeeruitrusting (tent past volledig in de frunk *O* ) en vertrokken richting Dijon voor de tussenstop met overnachting. Bestemming invoeren in de navigatie en route wordt voor je geplot inclusief stops :) Omdat we niet helemaal volgeladen vertrokken eerste stop bij SuC Remouchamps. Erg mooie locatie in de Ardennen en prima koffie in het naastgelegen hotel. Dit was, op de korte stop bij SuC vd Valk in Best na, de mooiste SuC locatie. Verder was de reis naar onze bestemming vlakbij Girona in Spanje helemaal probleemloos. Nooit hoeven wachten en eigenlijk gewoon van SuC naar SuC gereden. 1 keer een Ionity gepakt omdat er eerder geplast moest worden voordat we bij geplande stop waren, maar dan pas je de geplande stops in de navigatie ook weer erg makkelijk aan door de route te laten herberekenen. Aangename verrassing was dat de camping vorig jaar 2 laadpunten had laten installeren. Dat scheelt weer op zoek naar een lokaal laadpunt bij een supermarkt o.i.d..

Ik moet wel zeggen dat de SuC's in Frankrijk behoorlijk wissen qua kwaliteit van de locatie. Soms sta je bij een uitgebreide Mall inclusief mega supermarkt, de andere keer bij een Ibis/Kyriad/B&B budget hotel met beperkte faciliteiten.

Na ruim een week door zuidelijk Frankrijk overgestoken van Girona naar Frans Baskenland. Dat stuk ook weer van SuC naar SuC gereden. Onaangename verrassing was dat we in Pau moesten laden, maar dat net die dag de Tour daar finishte. SuC is bij een verzameling van de bekende Franse hotels vlakbij de snelweg en de hele parkeerplaats inclusief een paar stalls was volledig geclaimd door 2 Worldtour teams die niet de intentie hadden om iets op te schuiven of met hun werkzaamheden te stoppen :X Nog wel gelachen om een heetgebakerde Fransman die zijn model Y tegen een andere model Y aanreed toen hij hem kwaad in zijn achteruit zette om om te draaien _O- Wel sneu voor beide model Y's :'( . Klein stukje doorgereden en bij Ionity kort geladen om door te kunnen naar de volgende SuC. In dat deel van Frankrijk is de dekking net wat minder, en kon dus de volgende SuC na Pau niet halen zonder even bij te laden.
In Frans Baskenland zijn de laadmogelijkheden beperkt in de kleinere dorpjes. Maar wanneer we een tripje deden naar een grotere stad kon ik daar altijd bijladen in een parkeergarage.

Uiteindelijk komt er aan de vakantie helaas ook een eind. De terugreis liep via Bordeaux, Parijs, Antwerpen. De terugreis alleen van Suc naar Suc gereden. 1 keer net boven Parijs bij SuC Senlis 6 minuten moeten wachten voordat er een plekje was maar dat was dan ook de enige keer in bijna 4500 km voor de totale vakantie. Het waren ook nog V2 chargers dus 150kW delen met de buurman... Zelfde verhaal bij SuC Kortrijk. Daar wat korter gestopt en bij SuC Best nog een korte stop bij een V4 gedaan voor het laatste stuk.

Al met al is het prima bevallen om met een BEV op vakantie te gaan. Door de LR was de afstand tussen de SuC's ons vaak net te lang (bijna 3 uur) waardoor we vaak 1 eerder stopten dan aanbevolen. Je tijd tussen de stops is meer afhankelijk van de capaciteit van de blaas van het reisgezelschap dan van de inhoud van de accupakket ;) We zijn vaker in de buurt van Girona geweest en denk dat de reis met BEV maximaal een uurtje langer heeft geduurd dan vorige keren met een benzine auto. Op een afstand van bijna 1600 km wat mij betreft verwaarloosbaar, want vond het een stuk relaxter om iets langer te stoppen.
Verbruik met dakkoffer lag op tussen de 190Wh en 210Wh afhankelijk van weer en snelheid. Meestal tussen de 110 en 120 op de cruisecontrol gereden.

Tldr:
- Totaal geen laadstress in Frankrijk en Spanje door een meer dan uitstekend SuC netwerk.
- Een dakkoffer is totaal niet aerodynamisch.
- De capaciteit van de blaas van je reisgenoten is de beperkende factor, niet je accucapaciteit :P
- Reizen met een BEV is net wat relaxter
- Volgende keer wat foto's nemen :D

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wij zitten nu 200km voor Basel. 2x Aral Pulse en 1x Ionity gedaan. Prima stations, geen drukte en prima laadvoorzieningen. Straks even een hotelletje en dan morgen Zwitserland en Italië ervaren qua laadvoorzieningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Laatst online: 19:36
Vanochtend op tijd de tesla model 3LR gestapt richting Sinsheim. Voor mij de eerste keer lange stukken rijden richting italië, sinds ik een puber was.

Vanaf thuis zou de eerste rit “maar” 400km zijn over de 61 in duitsland. Ik had verwacht er in uur of 4 er wel te zijn; niks is minder waar. Na 7 uur in de auto te hebben gezeten, eindelijk aangekomen.

Lange stukken met de tesla rijden erg fijn in nederland (Auto Pilot aan op 100 km/uur en gaan!). Echter in duitsland vind ik het juist erg onprettig rijden ivm drukte/in-en-uitvoegende stroken. Ook best veel werken aan de weg en files.

Hoe ervaren jullie dit nu? Is het erg druk op de weg of moet ik mijn verwachtingen bij stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TopOne01
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 23:24
RemySoeters schreef op maandag 22 juli 2024 @ 19:02:
Vanochtend op tijd de tesla model 3LR gestapt richting Sinsheim. Voor mij de eerste keer lange stukken rijden richting italië, sinds ik een puber was.

Vanaf thuis zou de eerste rit “maar” 400km zijn over de 61 in duitsland. Ik had verwacht er in uur of 4 er wel te zijn; niks is minder waar. Na 7 uur in de auto te hebben gezeten, eindelijk aangekomen.

Lange stukken met de tesla rijden erg fijn in nederland (Auto Pilot aan op 100 km/uur en gaan!). Echter in duitsland vind ik het juist erg onprettig rijden ivm drukte/in-en-uitvoegende stroken. Ook best veel werken aan de weg en files.

Hoe ervaren jullie dit nu? Is het erg druk op de weg of moet ik mijn verwachtingen bij stellen?
Ik vind Duitsland drama momenteel. Uiteraard drukte door de tijd van het jaar... maar die 100.000 wegwerkzaamheden op de drukke wegen helpen niet echt mee nee. Ik zou zeggen laat de navigatie een keer berekenen als het rustig is en midden op de dag om het verschil te zien qua reistijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 16:55
Wij vermijden Duitsland dit jaar ook zoveel mogelijk. Al paar keer laatste jaren veel wegwerkzaamheden en vertraging. Frankrijk ging prima voor ons alleen meer files dan eerdere jaren helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaNightmare
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 15:12
Ik pak zelf altijd de 3 en de 5 richting zuid Duitsland, geen idee of dat beter is, zie ik over 2 weken, maar na 6 jaar achtereen vakantie in zuid Duitsland bevalt mij die weg het best.

Nog steeds “stau” en “baustelle”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 09:14
Verwijderd schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 01:32:
Met de huidige regering en de onzekerheid over alles wat met ev transitie etc te maken heeft overweeg ik om mijn Prius toch te houden hoewel ik graag een ev zou hebben....
Neem die EV gewoon. Wij hebben een grote Toyota hybride en een EV voor de deur staan. Dit voorjaar gingen we heen en weer Spanje, en dat ging prima. Deze zomer gaan we naar Schotland, maar toch gaan we opnieuw met de EV. Niet omdat de Toyota geen fijne auto is, maar gewoon omdat de EV zo rustig en stil rijdt. Het niet hoeven te tanken maar wel moeten laden nemen we er gewoon bij op de koop toe. Onze kinderen ook, die hebben we gevraagd, en die zitten, dus ook voor een lang stuk, toch liever in de EV.

[ Voor 18% gewijzigd door HDoc op 22-07-2024 22:19 ]

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@HDoc Ja Dank voor je bericht. Ik neig er nu inderdaad naar om het toch te gaan doen. Het is wel jammer dat er nog geen ev's zijn die ook als thuis batterij dienen vanwege onze grote pv over capaciteit. Daarom overweeg ik nu een e-niro en dan later een ev die dit wel kan.

Enige nadeel is dan langer laden op vakantie en helaas geen electrische achterklep. Vergeet vooral veel voordelen. Of is er een mooi alternatief voor een e-niro van rond de €20-25k welke wel sneller kan laden? Bedankt voor het meedenken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
YaNightmare schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:39:
Ik pak zelf altijd de 3 en de 5 richting zuid Duitsland, geen idee of dat beter is, zie ik over 2 weken, maar na 6 jaar achtereen vakantie in zuid Duitsland bevalt mij die weg het best.

Nog steeds “stau” en “baustelle”
Wij hadden vandaag 1,5 uur vertraging totaal op de 5…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:43
Verwijderd schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:40:
@HDoc Ja Dank voor je bericht. Ik neig er nu inderdaad naar om het toch te gaan doen. Het is wel jammer dat er nog geen ev's zijn die ook als thuis batterij dienen vanwege onze grote pv over capaciteit. Daarom overweeg ik nu een e-niro en dan later een ev die dit wel kan.

Enige nadeel is dan langer laden op vakantie en helaas geen electrische achterklep. Vergeet vooral veel voordelen. Of is er een mooi alternatief voor een e-niro van rond de €20-25k welke wel sneller kan laden? Bedankt voor het meedenken..
De wens “kan als thuisbatterij werken” had ik eerst ook maar daar ben ik toch grotendeels van terug gekomen (ik zit ook op het thuisbatterij forum).
- auto als thuisbatterij zal 1 100% laadcyclus per week doen, ik laad nu ook ongeveer 1x 100% per week. Mijn batterij zou dan dus 2x zo snel slijten.
- om het efficiënt te doen moet je altijd aan de paal.
Misschien dat ik nog eens van mening verander maar ik zou het zeker niet (meer) als koop argument bestempelen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Palthe

Wij rijden altijd door de nacht. Vanaf Groningen naar Kroatië, 1450 km. Met Model 3 Highland RWD welgeteld 4x moeten stoppen. Ik heb er wel zelf nog 1 laadsessie bij gedaan omdat laadpalen bij onze eindbestemming wat dun gezaaid zijn en dus vol wilde aankomen.
Ervaring: 0 wachttijd bij superchargers, 0 file in Duitsland, beetje file bij Zagreb vanwege ochtendspits.
Donderdag 16.30 uur vertrokken, vrijdag 11.30 uur gearriveerd. 18 uur over gedaan dus. Laadtijd was 3x35 min, 1x45 min en 1x30 min. Alleen geladen bij SuC, prima faciliteiten. Ben eigenlijk niet anders gewend, rijdt al 15 jaar in de nacht en de laatste 5 jaar dus met EV. Nieuwe Highland doet het wel veel beter dan mijn "oude" SR+, daar stond ik 7x mee stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

pmiddeld schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:59:
Hier een website met een artikel over langzamer rijden om eerder op je (vakantie)bestemming te zijn. Wat vinden we ervan?

https://elektrischeautova...op-je-vakantiebestemming/
Om eerder op je bestemming te zijn zou je juist sneller moeten rijden. 190 km/h is optimaal. Björn Nyland heeft dat enige tijd geleden getest, het zal afhankelijk zijn van het type auto, maar hij testte met een Tesla.

https://insideevs.com/new...sing-speed-tesla-model-3/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
bert pit schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 08:02:
[...]

Om eerder op je bestemming te zijn zou je juist sneller moeten rijden. 190 km/h is optimaal. Björn Nyland heeft dat enige tijd geleden getest, het zal afhankelijk zijn van het type auto, maar hij testte met een Tesla.

Het hangt volledig van de auto of, en hoe snel die laadt.

Maar je beseft toch ook dat overdag die snelheden (en dan vooral in D) gewoon niet haalbaar zijn door wegenwerken, drukte, beperkingen etc.
Ik doe gewoon ‘go with the flow’, en overdag is dat af en toe 150-160, maar net te veel naar mijn zin ook 70 en 80 km/h.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scientific
bert pit schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 08:02:
[...]

Ik lees vooral dat 190km/h tov 130km/h maar ongeveer 10% verschil in tijd uitmaakt.
130km/h is wel véél veiliger, rustiger, zuiniger, milieuvriendelijker enzovoort…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
Palthe schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 07:54:
Wij rijden altijd door de nacht. Vanaf Groningen naar Kroatië, 1450 km. Met Model 3 Highland RWD welgeteld 4x moeten stoppen. Ik heb er wel zelf nog 1 laadsessie bij gedaan omdat laadpalen bij onze eindbestemming wat dun gezaaid zijn en dus vol wilde aankomen.
Ervaring: 0 wachttijd bij superchargers, 0 file in Duitsland, beetje file bij Zagreb vanwege ochtendspits.
Donderdag 16.30 uur vertrokken, vrijdag 11.30 uur gearriveerd. 18 uur over gedaan dus. Laadtijd was 3x35 min, 1x45 min en 1x30 min. Alleen geladen bij SuC, prima faciliteiten. Ben eigenlijk niet anders gewend, rijdt al 15 jaar in de nacht en de laatste 5 jaar dus met EV. Nieuwe Highland doet het wel veel beter dan mijn "oude" SR+, daar stond ik 7x mee stil.
Met dergelijke range zou ik heel blij zijn, om de +-350km een goed half uurtje stoppen is best netjes. Ik ben zelf juist terug van Spanje (regio Valencia vanuit België) met mijn XC40 MY23 en die haalt op de snelweg in ideale omstandigheden net 300km van 100% tot 0%, effectief rij ik dus max 250km alvorens naar de laadpaal te gaan. Rit is 1600km en die verdeel ik over 2 dagen met overnachting nabij Bordeaux. Komt neer op 4x laden per dag dus 8x in totaal. Met veel moeite en matigen van snelheid zou ik het misschien in 7x laden kunnen halen, maar dat vind ik de moeite niet.

Het is goed te doen en rijdt best ontspannend, maar als ik de keuze had dan zou ik toch enkele stops minder doen. Volgende lease (over 3 jaar) mag toch net dat beetje meer range hebben imo. 300-350km kunnen rijden van 80%-10% lijkt me perfect voor mezelf.

Ik had 'n abo bij Tesla en Ionity, na 14 dagen weer opgezegd en loopt gewoon nog 16 dagen verder. Laden bij Ionity in Frankrijk en Spanje is best goedkoop (0,30€/kWh), Tesla meestal rond de 0,35€/kWh dus net iets duurder. Voordeel bij Tesla is dat er altijd meer stalls zijn, Ionity is soms karig met 4 laders aan een tankstation langs de snelweg. Van de 18 laadstops in totaal (2 extra uiteindelijk in de heenrit wegens omstandigheden) heb ik welgeteld 1x 5min moeten wachten om te kunnen laden bij Tesla in Bayonne. Daar zijn maar 8 palen en daar deel je ook nog eens de 150kW met je buur, die ga ik volgende keer vermijden denk ik. Er is wel een McDo vlakbij (zoals meestal) en een supermarkt. Ook 1 Ionity paal gehad die maar 50kW leverde i.p.v. 140kW (max XC40), auto verzet toen plaats ernaast vrijkwam en toen direct 140kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Palthe

Largamelion schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 08:52:
[...]
Met dergelijke range zou ik heel blij zijn, om de +-350km een goed half uurtje stoppen is best netjes.
....
Om de 300 inderdaad, het is 4x laden maar ben vertrokken net volle lading, dus ongeveer 1500 / 5.
Maar we kwamen elke keer aan bij de SuC met 20+%, vandaar de laadtijden ook redelijk beperkt bleven. En geen enkele keer een oei oei momentje gehad, zo relaxed... dus regelmatig nog even 160 gaan rijden aan het einde van een stint om zo toch nog die maximale laadsnelheid op te krikken haha. Ook dat was prima overigens, regelmatig de 170 KW aangetikt.
Inderdaad zeer tevreden en onder de indruk, volgens mij lag mijn verbruik zo rond de 142 wh/km. En dat met volle auto, airco, 4 personen.
Het lijkt wel een advertentie zo, maar ik ben gewoon erg tevreden met deze EV. En dat voor de "instapper", ik mis gewoon de LR niet (al helemaal niet binnen NL).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:21
Stefannn schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 07:18:
[...]

De wens “kan als thuisbatterij werken” had ik eerst ook maar daar ben ik toch grotendeels van terug gekomen (ik zit ook op het thuisbatterij forum).
- auto als thuisbatterij zal 1 100% laadcyclus per week doen, ik laad nu ook ongeveer 1x 100% per week. Mijn batterij zou dan dus 2x zo snel slijten.
Misschien dat ik nog eens van mening verander maar ik zou het zeker niet (meer) als koop argument bestempelen.
en nog de benodigde specifieke (nu nog dure) laadpaal

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-09 18:02
Largamelion schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 08:52:
[...]
Met dergelijke range zou ik heel blij zijn, om de +-350km een goed half uurtje stoppen is best netjes. Ik ben zelf juist terug van Spanje (regio Valencia vanuit België) met mijn XC40 MY23 en die haalt op de snelweg in ideale omstandigheden net 300km van 100% tot 0%, effectief rij ik dus max 250km alvorens naar de laadpaal te gaan. Rit is 1600km en die verdeel ik over 2 dagen met overnachting nabij Bordeaux. Komt neer op 4x laden per dag dus 8x in totaal. Met veel moeite en matigen van snelheid zou ik het misschien in 7x laden kunnen halen, maar dat vind ik de moeite niet.
Hoe heb je gepland, via ABRP of via GM? Ik zit al dagen te stoeien met ABRP om het best mogelijke laadplan te hebben, maar als ik in de wagen stap en GM het doet uitrekenen kom ik op een gans ander laadplan. Ik weet dat ik mijn ABRP route kan doorsturen naar GM, maar ik vrees dat na 1 laadbeurt het al om zeep gaat zijn, want je hebt je SoC bij aankomst niet onder controle, en je weet ook niet hoe lang je gaat laden, beetje afhankelijk van het moment (2 vrouwen, honger en dorst,...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
RigolleM schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:00:
[...]

Hoe heb je gepland, via ABRP of via GM? Ik zit al dagen te stoeien met ABRP om het best mogelijke laadplan te hebben, maar als ik in de wagen stap en GM het doet uitrekenen kom ik op een gans ander laadplan.
Wat denk je dat het voordeel cq verschil zal zijn tussen de ene of de andere planner. Ik denk dat het niet veel uitmaakt. Verreweg de meeste tijd ben aan het rijden, dus neem de kortste/snelste route. De verbruikte kWh's moet je sowieso bijladen, dus het enige wat je daar kan winnen is laden in het optimale gebied. Dus lage SoC en stoppen als de laadsnelheid terugloopt maar ook daar ga je geen uren winnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
[...]

Hoe heb je gepland, via ABRP of via GM? Ik zit al dagen te stoeien met ABRP om het best mogelijke laadplan te hebben, maar als ik in de wagen stap en GM het doet uitrekenen kom ik op een gans ander laadplan. Ik weet dat ik mijn ABRP route kan doorsturen naar GM, maar ik vrees dat na 1 laadbeurt het al om zeep gaat zijn, want je hebt je SoC bij aankomst niet onder controle, en je weet ook niet hoe lang je gaat laden, beetje afhankelijk van het moment (2 vrouwen, honger en dorst,...).
Ik heb deze rit nu voor de 2e keer gedaan dus had al een redelijk idee hoe ik ging rijden. Vorig jaar alles gepland met ABRP, geëxporteerd naar Excel en daarvan een foto genomen en dan gewoon van laadpaal naar laadpaal genavigeerd in Google Maps. Dit jaar iets meer GM z'n ding laten doen want van Lille geraakte ik net niet tot Rouen in 1x ondanks dat ABRP dacht van wel, dus daar moest nog een extra stop in Amiens tussen, die heb ik gewoon door GM laten kiezen. In GM enkel Tesla en Ionity geselecteerd bij de betaalpassen en dat werkt redelijk goed al komt die soms met rare suggesties. Zo reed hij van Zaragoza helemaal langs de kust rond om zo naar mijn eindbestemming te gaan in het binnenland van Valencia, een omweg van maar liefst 2u!! Daar moest ik dus manueel ingrijpen en de SuC van La Pueble De Valverde eigenhandig kiezen. Vorig jaar stond die nog als niet compatibel (laders stonden enkel als Tesla en niet als CCS in GM), maar dat probleem is al enkele maanden opgelost, dus daar ging GM serieus de mist in.

Ik zou zeggen, gebruik ABRP als richtlijn en kijk wat GM doet. Als je bizarre routes ziet, kies dan zelf gewoon de lader die ABRP voorstelde als stop in GM. Tijdens het laden heb je altijd wat tijd om de volgende stop te checken.
PeterZ(on) schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:24:
[...]

Wat denk je dat het voordeel cq verschil zal zijn tussen de ene of de andere planner. Ik denk dat het niet veel uitmaakt. Verreweg de meeste tijd ben aan het rijden, dus neem de kortste/snelste route. De verbruikte kWh's moet je sowieso bijladen, dus het enige wat je daar kan winnen is laden in het optimale gebied. Dus lage SoC en stoppen als de laadsnelheid terugloopt maar ook daar ga je geen uren winnen.
In mijn ervaring werkt GM voor 90% goed, maar die overige 10% kan hij soms serieus de mist in gaan. Daarom dus zeker aan te raden de route al eens op voorhand te bekijken via ABRP en achter de hand te houden als backup. GM is jammer genoeg niet helemaal foutloos.

[ Voor 17% gewijzigd door Largamelion op 23-07-2024 10:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scientific
[...]

Plannen is onnodig en weinig nuttig. Teveel onverwachte gebeurtenissen, en laadopties genoeg.

Vertrek gewoon met 100% en kijk uit naar een lader als je wil stoppen en/of 20% SoC hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
Scientific schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:02:
[...]
Plannen is onnodig en weinig nuttig. Teveel onverwachte gebeurtenissen, en laadopties genoeg.

Vertrek gewoon met 100% en kijk uit naar een lader als je wil stoppen en/of 20% SoC hebt.
Ik vind het juist erg fijn om vooraf een lijstje te hebben met voorkeursladers met de voorzieningen die ik prettig vind. Niet noodzakelijk, maar wel mijn voorkeur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 08:14
VidaR-9 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:05:

Ik vind het juist erg fijn om vooraf een lijstje te hebben met voorkeursladers met de voorzieningen die ik prettig vind. Niet noodzakelijk, maar wel mijn voorkeur.
En ik vind het dan weer reuzeleuk om een lijstje met voorkeur-laadpunten op voorhand uit te zoeken.
Tijdens het rijden zie ik dan vanzelf wel weer.
Zo zie je maar, ieder zijn meug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Palthe schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:16:
[...]

Om de 300 inderdaad, het is 4x laden maar ben vertrokken net volle lading, dus ongeveer 1500 / 5.
Maar we kwamen elke keer aan bij de SuC met 20+%, vandaar de laadtijden ook redelijk beperkt bleven. En geen enkele keer een oei oei momentje gehad, zo relaxed... dus regelmatig nog even 160 gaan rijden aan het einde van een stint om zo toch nog die maximale laadsnelheid op te krikken haha. Ook dat was prima overigens, regelmatig de 170 KW aangetikt.
Inderdaad zeer tevreden en onder de indruk, volgens mij lag mijn verbruik zo rond de 142 wh/km. En dat met volle auto, airco, 4 personen.
Het lijkt wel een advertentie zo, maar ik ben gewoon erg tevreden met deze EV. En dat voor de "instapper", ik mis gewoon de LR niet (al helemaal niet binnen NL).
In de zomer heb je inderdaad geen LR nodig. Wij zijn van de leeftijd dat de blaas eerder gaat opspelen dan de range...

In de winter wordt het een ander verhaal. Met koude en tegenwind zie je de range dan gerust 30% afnemen. Haal daar over een paar jaar nog eens 15% range van af en je bent blij met een LR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Laatst online: 10-09 23:29

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

bert pit schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:48:
[...]

In de zomer heb je inderdaad geen LR nodig. Wij zijn van de leeftijd dat de blaas eerder gaat opspelen dan de range...

In de winter wordt het een ander verhaal. Met koude en tegenwind zie je de range dan gerust 30% afnemen. Haal daar over een paar jaar nog eens 15% range van af en je bent blij met een LR.
Voor een lange reis, eventueel ja. .Niet in Nederland. Och, 250 km rij je altijd wel met een standard range eitje. Ook in de winter en met tegenwind. De longrange was vele duizenden euries duurder. 9000? ;w

[ Voor 4% gewijzigd door peerke 1960 op 23-07-2024 14:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdbiggelaa
TopOne01 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 19:34:
[...]

Ik vind Duitsland drama momenteel. Uiteraard drukte door de tijd van het jaar... maar die 100.000 wegwerkzaamheden op de drukke wegen helpen niet echt mee nee. Ik zou zeggen laat de navigatie een keer berekenen als het rustig is en midden op de dag om het verschil te zien qua reistijd.
Inderdaad! Onlang een trip naar Leipzig en terug gemaakt. Twee uur vertraging op de heenweg door alleen de 23 (!) Baustellen en een omleiding. Als ergens een stuk asfalt moet worden vervangen, wordt meteen vele kilometers autoweg maandenlang afgesloten en verkeer over de andere (versmalde) baan geleid. Mijn vrouw en ik hebben het geturfd (op doordeweekse dagen tijdens werktijd): bij 80% van de Baustellen geen enkele werker gezien…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
jdbiggelaa schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:39:
[...]

Inderdaad! Onlang een trip naar Leipzig en terug gemaakt. Twee uur vertraging op de heenweg door alleen de 23 (!) Baustellen en een omleiding. Als ergens een stuk asfalt moet worden vervangen, wordt meteen vele kilometers autoweg maandenlang afgesloten en verkeer over de andere (versmalde) baan geleid. Mijn vrouw en ik hebben het geturfd (op doordeweekse dagen tijdens werktijd): bij 80% van de Baustellen geen enkele werker gezien…
Ik kan het niet meer terugvinden uiteraard, maar ik kan me nog herinneren dat ze jaren geleden een keer een stuk Autobahn hadden afgesloten en toen bleek dat de weg vele malen sneller klaar was dan normaal, maar dat 'experiment' heeft toch geen vervolg gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Heeft iemand hier de link naar de Google maps met alle Franse snelladers? Ik had hem opgeslagen op mijn laptop, maar blijkbaar niet op m’n telefoon. Kan het niet terugvinden in dit topic - en heb hele crappy verbinding.

Bij voorbaat dank 😊

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PeterZ(on)
VidaR-9 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:13:
Heeft iemand hier de link naar de Google maps met alle Franse snelladers? Ik had hem opgeslagen op mijn laptop, maar blijkbaar niet op m’n telefoon. Kan het niet terugvinden in dit topic - en heb hele crappy verbinding.

Bij voorbaat dank 😊
https://www.google.com/ma...%2C5.544027731037295&z=12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
Palthe schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:16:
[...]
Valt toch wel mee? Goed dat je tevreden bent maar stints van 300km en laadpieken van 170kW zijn toch niet zo bijzonder met de huidige generatie EVs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
JTHZZ schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:34:
[...]

Valt toch wel mee? Goed dat je tevreden bent maar stints van 300km en laadpieken van 170kW zijn toch niet zo bijzonder met de huidige generatie EVs.
In de middenklasse is dat meer dan goed.
De id4 (samen met zijn broertjes) doet dat niet beter.
Als je daar ruim boven wilt, dan spreek je snel over auto's van 80k+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
Tommie12 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:36:
[...]

In de middenklasse is dat meer dan goed.
De id4 (samen met zijn broertjes) doet dat niet beter.
Als je daar ruim boven wilt, dan spreek je snel over auto's van 80k+
Tesla wil zich toch graag met premium vergelijken? BMW, Volvo, Polestar, Audi, Kia, Hyundai doen zoiets ook gewoon. Wel de nieuwste modellen nemen, net als de Highland. Het is allemaal in de praktijk redelijk vergelijkbaar tegenwoordig, waar, eerlijk is eerlijk, een paar jaar terug Tesla voorliep. En kom nou niet met Björn testen of papieren werkelijkheden. Ik heb het over snel laden en acceptabele afstanden tussen laadmomenten.

[ Voor 22% gewijzigd door JTHZZ op 23-07-2024 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
JTHZZ schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:38:
[...]

Tesla wil zich toch graag met premium vergelijken? BMW, Volvo, Polestar, Audi, Kia, Hyundai doen zoiets ook gewoon. Wel de nieuwste modellen nemen, net als de Highland. Het is allemaal in de praktijk redelijk vergelijkbaar tegenwoordig, waar, eerlijk is eerlijk, een paar jaar terug Tesla voorliep. En kom nou niet met Björn testen of papieren werkelijkheden. Ik heb het over snel laden en acceptabele afstanden tussen laadmomenten.
Ja, die merken doen dat nu ook, maar zijn meestal een stuk duurder dan Tesla.

De Q6 etron is vergelijkbaar in afmeting en range met de Y... maar makkelijk 20-40k duurder.
Allebei zeker prima voor de langere afstand.

Verder ben ik benieuwd waar jij betere info en data kan halen.
En kom nou niet met evdatabase, want geen enkele van die cijfers hebben ze zelf getest. Ze papegaaien ook maar wat.

[ Voor 10% gewijzigd door Tommie12 op 23-07-2024 15:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chrisiefke
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12-09 18:50
JTHZZ schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:34:
[...]

Valt toch wel mee? Goed dat je tevreden bent maar stints van 300km en laadpieken van 170kW zijn toch niet zo bijzonder met de huidige generatie EVs?
Geen van die andere EV's met vergelijkbare catalogusprijs komt qua bagageruimte en efficiency ook maar in de buurt van deze Tesla...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
Tommie12 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:46:
[...]
De Q6 etron is vergelijkbaar in afmeting en range met de Y... maar makkelijk 20-40k duurder.
Allebei zeker prima voor de langere afstand.
Die staat wel serieus hoog op mijn verlanglijstje trouwens, maar das meer iets voor een ander topic. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Chrisiefke schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:47:
[...]

Geen van die andere EV's met vergelijkbare catalogusprijs komt qua bagageruimte en efficiency ook maar in de buurt van deze Tesla...
Huh? Een Model 3 is vreselijk onpraktisch qua bagageruimte. (Dit ging niet over een Y). Maar goed, ik had het alleen over stints en laadsnelheid want dat doet er toe op ‘lange ritten met een EV door Europa’. Verbruik kun je met iets grotere accu compenseren. Dat merk je niet in de reistijd als je snel genoeg kunt laden.

[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 23-07-2024 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisiefke
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12-09 18:50
JTHZZ schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:51:
[...]

Huh? Een Model 3 is vreselijk onpraktisch qua bagageruimte. Maar goed, ik had het alleen over stints en laadsnelheid want dat doet er toe op ‘lange ritten met een EV door Europa’. Verbruik kun je met iets grotere accu compenseren. Dat merk je niet in de reistijd.
Sorry, ik bedoel Model Y en had dus niet goed gelezen.. De Model 3 heeft wel de inhoud, maar is niet zo goed bruikbaar.
En stints, dat is in de praktijk met kinderen en/of huisdieren weer iets anders. Dan is elke 300km stoppen perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Palthe

JTHZZ schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:51:
[...]

Huh? Een Model 3 is vreselijk onpraktisch qua bagageruimte. (Dit ging niet over een Y). Maar goed, ik had het alleen over stints en laadsnelheid want dat doet er toe op ‘lange ritten met een EV door Europa’. Verbruik kun je met iets grotere accu compenseren. Dat merk je niet in de reistijd als je snel genoeg kunt laden.
Overdrijven is ook een vak. Wellicht dat je het zelf zo ervaart? Ik heb hier zelfs met zijn vijven vakanties mee gereden, niets "vreselijks" aan. En wat is nou je punt dat het vergelijkbaar is met andere EVs, ik beweer toch nergens wat anders? Ik zeg alleen dat ik wel heel erg alleen de positieve kanten belicht waardoor het een advertentie lijkt, maar goed zo ervaar ik het ook. Het is dan ook het ervaringen topic. Ik ben nu oprecht benieuwd naar jouw ervaring met de M3 Hihgland RWD, die is blijkbaar wat minder positief (of zelfs vreselijk onpraktisch)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Palthe schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 17:05:
[...]

Overdrijven is ook een vak. Wellicht dat je het zelf zo ervaart? Ik heb hier zelfs met zijn vijven vakanties mee gereden, niets "vreselijks" aan. En wat is nou je punt dat het vergelijkbaar is met andere EVs, ik beweer toch nergens wat anders? Ik zeg alleen dat ik wel heel erg alleen de positieve kanten belicht waardoor het een advertentie lijkt, maar goed zo ervaar ik het ook. Het is dan ook het ervaringen topic. Ik ben nu oprecht benieuwd naar jouw ervaring met de M3 Hihgland RWD, die is blijkbaar wat minder positief (of zelfs vreselijk onpraktisch)?
Haha mogelijk inderdaad wat overdreven maar bij mij was na een proefrit tegenargument nummer 1 de ‘sedan’ kofferklep van de model 3 in combinatie met de kleine opening. Maar we dwalen af! Excuus voor het triggeren daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Palthe

JTHZZ schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 17:55:
[...]

Haha mogelijk inderdaad wat overdreven maar bij mij was na een proefrit tegenargument nummer 1 de ‘sedan’ kofferklep van de model 3 in combinatie met de kleine opening. Maar we dwalen af! Excuus voor het triggeren daarvan.
Geen probleem, ik trigger net zo hard mee 😉, dus ook excuus van mijn kant. Gelukkig heb je ook daadwerkelijk ervaring, 9 van de 10 keer is het een review lezen en copy paste mening.
Maar on topic en toch even als reactie: die opening is juist voor lange reizen nou net geen issue. Laadruimte an sich is namelijk best ruim + je hebt frunk. Het is alleen de opening inderdaad, ik heb daar 1x een issue mee gehad: kamado paste er niet in. MY is praktischer maar hey, smaak telt ook mee en dan heb ik liever een mooi slank model. 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Laatst online: 10-09 23:29

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

Ach, ik vind mn eitje mooi genoeg. Voor mij was doorslaggevend het trekgewicht i.c.m de “ lage” prijs, begin dit jaar. Ik vind de discussies hier over laadsnelheid wel vermakelijk vanuit mijn gezichtspunt. Mijn ei heeft een CATL batterij, niet de snelste, doch tis altijd sneller klaar met z’n karwei dan ik of mijn familie. Geldt ook voor het uithoudingsvermogen. Hoe dat over 5 jaar is laat ik ff in het midden, maar ik heb goede hoop dat de CATL langzaam degenereert. ( gaat ie ten minste gelijk met mij op :+ )

[ Voor 61% gewijzigd door peerke 1960 op 23-07-2024 19:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 16:17
Chrisiefke schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:47:
[...]

Bagageruimte van de Model Y moet ik toch een stokje voor steken.
Tesla gebruikt niet zoals de rest de VDA standaard. Tesla vult het model van de bagageruimte gewoon 'virtueel met liters water'. Als je kijkt bij ADAC die dus alle VDA tests zelf opnieuw doet, verschilt de inhoud (inc frunks) nauwelijks, 10 tot 15 liter meer voor de Tesla.
Model Y boot is bv 420 liter (tot bovenkant rugleuning, zoals andere merken ook testen) en onder de vloer 105 liter.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 09:14
Stefannn schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 07:18:
[...]
- als je 's ochtends weg wil dan is het niet handig als je huishouden 's avonds en 's nachts 10 kWh uit de auto heeft getrokken. Als je een accu van 100 kWh hebt is dat nog te overzien maar met een 50 of 60 kWh is dat niet zo handig
- het zou alleen goed werken als je auto zowel overdag (als je een overschot hebt) als 's nachts (als je wil verbruiken) aan de laadpaal hangt. In de praktijk werkt dat niet zo en ben je als de zon schijnt vaak niet thuis.

Zelf hang ik mijn auto aan de laadpaal zodra ik thuis kom, toch komt maar 30% van de energie in mijn auto van mijn PV-installatie.

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

peerke 1960 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:11:
[...]

Voor een lange reis, eventueel ja. .Niet in Nederland. Och, 250 km rij je altijd wel met een standard range eitje. Ook in de winter en met tegenwind. De longrange was vele duizenden euries duurder. 9000? ;w
Prijsverschil was 7.000 Euro. En de ranger die mijn ruit afgelopen winter repareerde had het er over dat hij ontevreden was over de range van circa 200km in de winter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 18:10
Meevaller, mijn werkgever vergoed toch buitenlandse laadacties. Nu heb ik een MTC laaddruppel maar wat ik begreep werkt dit (bij lange na) niet op alle laadpalen en zelfs niet op de bekende zoals Ionity en Tesla (ik kan daar geen MTC toevoegen)?

Wij gaan een roadtrip naar/door Noord Spanje maken met een tussenstop in Tours, Frankrijk (rijden om Parijs heen via Amiens.

Ik kan natuurlijk de keren dat het niet lukt met MTC de kosten gewoon declareren, maar het is natuurlijk net ff wat handiger als gewoon het laden zo veel als mogelijk via de MTC laaddruppel kan. Mensen ervaringen met MTC in Frankrijk en Spanje?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Pagina: 1 ... 66 ... 131 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.