Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcdepark
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-08 11:18
Beste allemaal,

Als "verse" EV rijder (Tesla Y Long Range / AWD) heb ik al veel uit dit forum kunnen halen!

Nu ga ik begin augustus met de tesla op vakantie. We maken een ronde, Oostenrijk - Slovenië - Hongarije - Oostenrijk en weer naar huis.

Omdat dit de eerste keer wordt buiten Nederland ben ik op zoek naar tips. Heb mezelf zo goed mogelijk ingelezen en intussen alvast wat zaken geregeld, zoals:
* Laadpas ANWB (voor het geval ik niet met eigen laadpas/Tesla supercharger kan laden)
* Verlengsnoer (voor de 230V lader, puur het geval dat...)
* Bandenplakset (niet om te gebruiken maar wel omdat dit verplicht is in sommige landen)
* Compressortje (voor het geval van een lekke/langzaam leeglopende band)

Zijn er nog dingen waarvan jullie denken "dat is eigenlijk onmisbaar voor vakantie".

Hoor het graag!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

nwagenaar

God, root. What's the differen

Archiebald schreef op maandag 15 juli 2024 @ 08:25:
[...]
Tesla heeft een optie in de navigatie om laders in de buurt te vinden. Als je geen tesla rijdt, zou ik ABRP gebruiken en dan het tankstation icoontje met de stekker op de map kiezen. Daar kun je filteren wat je wilt
Zelf nu al enkele uitstapjes gemaakt met de EV icm Tesla App buiten Nederland voor de prijs per KwH en ook omdat het Supercharger netwerk behoorlijk goed is in Europa.

ABRP is over het algemeen goed genoeg en ik gebruik het voor indicatie van reistijd, echter heb ik nu al diverse malen (waaronder Zwolle richting Europa-park en van Zwolle richting Zwitserland) meegemaakt dat er genoeg eigenaardigheden zijn, waaronder onbekende laadpalen van Tesla bijvoorbeeld waarbij de route soms onlogisch is (met meer reistijd) en-of je laat laden op andere laad-aanbieders.

Het meest extreme was vanuit Zwitserland weer terug. Als gevolg van wegwerkzaamheden was een stuk snelweg afgesloten: Waze produceerde een nieuwe route via Venlo, ABRP wilde mij koste wat kost over de oude route laten lopen (Arnhem) terwijl dat minimaal 1 uur extra reistijd zou gaan kosten.

Daarbij miste hij een 2-tal Tesla Supercharger locaties (waaronder de laatste tussenpunt richting Nederland) waardoor de nieuwe route (na diverse pogingen dit te forceren) mij zou gaan navigeren naar een 50KwU quickcharger terwijl de Tesla chargers gewoon bij de eerstvolgende autohof zaten.

En nee, deze waren niet zichtbaar op APRB en gezien de staat van de plaatsen had ik vermoeden dat de er al een tijdje stonden (de relatief nieuwe EON chargers stonden wel netjes aangegeven).

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:58
marcdepark schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:23:
Beste allemaal,

Als "verse" EV rijder (Tesla Y Long Range / AWD) heb ik al veel uit dit forum kunnen halen!

Nu ga ik begin augustus met de tesla op vakantie. We maken een ronde, Oostenrijk - Slovenië - Hongarije - Oostenrijk en weer naar huis.

Omdat dit de eerste keer wordt buiten Nederland ben ik op zoek naar tips. Heb mezelf zo goed mogelijk ingelezen en intussen alvast wat zaken geregeld, zoals:
* Laadpas ANWB (voor het geval ik niet met eigen laadpas/Tesla supercharger kan laden)
* Bandenplakset (niet om te gebruiken maar wel omdat dit verplicht is in sommige landen)
* Compressortje (voor het geval van een lekke/langzaam leeglopende band)

Zijn er nog dingen waarvan jullie denken "dat is eigenlijk onmisbaar voor vakantie".

Hoor het graag!!
Het klinkt misschien overdreven, maar de 230v lader zelf niet vergeten. Je zal niet de eerste zijn die met een verlengkabel staat, zonder de 230v lader ingepakt te hebben. De type 2 kabel en de 230v lader leg je natuurlijk ook in de frunk, niet onder de dubbele vloer van de bagageruimte.

Ik heb zelf ook de Shell Recharge druppel altijd mee in het buitenland. Tot nu toe maar 1 keer gehad dat die nodig bleek omdat voordeligere kaarten niet werkten, maar toch nuttig dan. En natuurlijk een laadsnoer voor je telefoon, voor het geval je een lader tegenkomt die echt niet werkt zonder een lokale app. En als je die hebt, de credit card kan soms ook uitkomst bieden. Daarnaast misschien ook nog even online kijken voor zonneschermpjes voor het dak, de zijramen? In augustus kan het best akelig heet zijn, zeker onder een glazen dak.

Niet EV specifiek, wel op de checklist: EHBO kitje en veiligheidshesjes voor iedereen, ook in diverse landen verplicht. Veiligheidsdriehoek is ook verplicht, maar zit als het goed is al in de auto. Verder niet de tolvignetten (al dan niet digitaal) vergeten en als je op reis gaat met kinderen, dingen om de kinderen ook bezig te houden. Spelletjes, kleurboeken, kleine cadeautjes onderweg etc. En hoewel je er niet vanuit gaat en het ook niet wenst, altijd wat te drinken en te eten mee. Je zal maar net de pech hebben dat je pech onderweg krijgt en een paar uur op de pechhulp moet wachten. Misschien ook even google raadplegen voor tips als het je eerste lange autoreis is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RailHenk87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 09:07
DeGroteMuis schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:56:
[...]

Mooie omgeving, rond Lana. Vast een heerlijk weekje geweest! 8)
Vorig jaar augstus was de SuC in Bolzano nog aardig rustig en onder de 50% bezetting heb je ook geen idle fees, misschien is daarom geen idle fee berekend?
Nee het was erg druk! Een constant komen en gaan, maar er waren ook 2 niet-Tesla’s aan het laden met de laadpoort aan de ‘verkeerde’ kant, waardoor die 4 palen bezet hielden…

Het staat ook letterlijk in de app dat ze de eerste keer niet aangerekend worden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQ8pVCV2J4yUsuBi5gVjQij-gUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7OY9E0S90ZLdg2pOKPgzpRwU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:44

ThsAdrns

Be the change!

marcdepark schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:23:
Geaard en minimaal 3* 2,5 mm² dikte!

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:41
RailHenk87 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:52:
[...]

Nee het was erg druk! Een constant komen en gaan, maar er waren ook 2 niet-Tesla’s aan het laden met de laadpoort aan de ‘verkeerde’ kant, waardoor die 4 palen bezet hielden…
‘Andere’ kant klinkt toch wat vriendelijker. In mijn ogen is er geen ‘verkeerde‘ kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-09 08:53
cOOlrUnnINgs schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:23:
[...]

‘Andere’ kant klinkt toch wat vriendelijker. In mijn ogen is er geen ‘verkeerde‘ kant.
Daar denkt Tesla Bjorn toch anders over met zijn “left is the right side. En right is the wrong side :D

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ensinker
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:49
ThsAdrns schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:21:
[...]

Geaard en minimaal 3* 2,5 mm² dikte!
Geen norm of berekening die dat voorschrijft.

230V 16A kan volgens berekening makkelijk door 3x1,5mm2. Die zijn gewoon in de reguliere handel verkrijgbaar. De rest is allemaal emotie.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Korre
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12-09 21:13
Laatste 2 dagen een trip naar Firenze ondernomen.

Dag 1
We hadden onze eerste laadstop gepland na 320km. Moest lukken met een verbruik dat onder de 20kWh/100km bleef. Laatste 2 maanden had ik nooit meer dan 19, dus moest haalbaar zijn.
Nu waren we om 4u30 gestart en was het een koude dag. Het was nooit meer dan 12gr en het verbruik zat steevast fors boven de 20. Het was duidelijk dat ik die eerste laadstop niet ging halen.
Omdat ik niet opnieuw in Wellin wou laden, heb ik een korte stop gemaakt bij Ionity in Thieux. Zo kon ik in 1 keer doorrijden naar Luxemburg voor de geplande stop en ontbijt.
Daar aangekomen stond er al file bij de afrit... Er waren wel nog 2 laadpalen vrij, maar die bleken defect. Dus dat werd even wachten. Na 5min hadden ze de laadpaal al gereset en konden we toch laden.

De 2de laadstop ging prima. Ik heb de ionity's links laten liggen en een allego genomen bij Straatsburg. Heel nieuwe truckshop en heel erg rustig.

3de laadstop hebben we gemaakt net voor onze overnachtingsplaats bij Stans in Zwitserland. Daar kwamen we bij een trage (50kW) laadpaal die geen enkele laadpas wou nemen. Gelukkig was er een tunneltje dat doorstak naar de andere kant waar 6 ionity palen stonden te wachten.

Op het einde van de dag hadden we een gemiddeld verbruik van 18,7kWh/100km voor 780km.

Dag 2
We hebben heel zuinig kunnen rijden. Met dank aan de snelheidsbeperkingen in Zwitserland en de files rond Milaan.
We hadden een gemiddeld verbruik van 15,7/100km voor 545km. Wat beter is dan de WLTP range.
In Italië hebben we ons beperkt tot het Free to X netwerk. Alles ging hier perfect.
We hebben 3 keer geladen, laatste keer om een volle batterij op bestemming te hebben.

De auto bevalt echt wel op zo'n ritten. ACC en rijstrookassistentie zijn heel erg handig en rustgevend. Heerlijke stoelen en super comfortabel om zoveel pk te hebben. Echt een top reis auto.

Hier nog een sfeerbeeldje van een gewassen auto in volle zon. Zo zie je dat het zwart een hele mooie blauwe schijn heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7suUMSwNrqhMq2fNUq7eVhnils0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QkWs3tS9A3VH6FOUKBw4oVSM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcdepark
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-08 11:18
Ensinker schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:55:
[...]

230V 16A kan volgens berekening makkelijk door 3x1,5mm2. Die zijn gewoon in de reguliere handel verkrijgbaar. De rest is allemaal emotie.
3x1,5 is inderdaad voldoende op papier. Heb toevallig een "stevige" 3x2,5 liggen, die zal iets minder warm worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lmb-s
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:29
Sspruijt schreef op maandag 15 juli 2024 @ 08:13:

Misschien bestaat wat ik wil simpelweg niet, maar wellicht heeft iemand toch de gouden tip.
Wat ik in zo'n geval deed (bij mijn eerste trip van 4000km als nieuwe EV gebruiker) is ABRP route resetten, startlading handmatig hoger zetten en opnieuw berekenen. Ik had geen kinderen mee, maar af en toe eerder stoppen of toch andere route willen kiezen...

Is natuurlijk geen ideale methode, maar vond het werken met ABRP (met dongle) toch wel fijn

[ Voor 9% gewijzigd door lmb-s op 16-07-2024 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:41
ABRP heeft beslist beperkingen. Ik gebruik het niet meer om mee te navigeren, teveel storende fouten. Als planner voor laders blijft het in mijn optiek de beste keus. Laadstops overzetten in Maps of Waze in Carplay en rijden maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:24
Ensinker schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:55:
[...]

Het kan ook door 3x0,75mm2. Dat werkt prima. De vraag is alleen hoe lang is de kabel en hoe lang laat je er 16A doorheen lopen. En hoe warm mag de kabel worden cq hoeveel verlies wil je accepteren. Maar dit is meer een discussie voor een ander topic. Een dikkere kabel is altijd beter en 1,5mm2 is niet aan te raden voor verlengkabel waar je uren lang 16A door wilt laten lopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
JTHZZ schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 14:09:
[...]

Het kan ook door 3x0,75mm2. Dat werkt prima. De vraag is alleen hoe lang is de kabel en hoe lang laat je er 16A doorheen lopen. En hoe warm mag de kabel worden cq hoeveel verlies wil je accepteren. Maar dit is meer een discussie voor een ander topic. Een dikkere kabel is altijd beter en 1,5mm2 is niet aan te raden voor verlengkabel waar je uren lang 16A door wilt laten lopen.
En dus is de conclusie dat je dan toch maar best 2.5mm2 gaat gebruiken. En zorg dat je de kabel goed uitrolt...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wessel.MachE
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 23-05 15:21
jdbiggelaa schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 14:07:
ABRP heeft beslist beperkingen. Ik gebruik het niet meer om mee te navigeren, teveel storende fouten. Als planner voor laders blijft het in mijn optiek de beste keus. Laadstops overzetten in Maps of Waze in Carplay en rijden maar.
Eens, ik vond de PUMP app daarentegen een verademing icm Apple Maps.
ABRP ook wat behoudend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Voor de terugkeerders uit het Zuiden.
De snellader van Fastned bij Peutie (E19 net boven Brussel) is momenteel afgesloten.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• TopOne01
  • Registratie: April 2024
Gisteren aangekomen in Italië met onze nieuwe Renault Scenic E-Tech Esprit Alpine. In twee dagen totaal 1300 km gereden (Soest - Kempten en Kempten - Cavallino). Gemiddelde van 21kWh/100km. Dakkoffer en lekker doorrijden zijn daar de boosdoender van. Alleen maar geladen bij Ionity. Geen laadfiles of stress gehad.
De stops kwamen perfect uit met lunch/plaspauzes en de auto was sneller klaar dan wij (2 volwassenen en 2 kids). Vond het Google systeem van de auto perfect werken. We zijn in Kempten gestart met 79% en Google gaf aan dat we met 30% aan zouden komen in Brenner. Het systeem hield dus rekening met de bergen en regenereren en is erg accuraat. De SoC op bestemming is vaker ietsje hoger dan lager t.o.v. de voorspelde SoC. Bij Brenner geladen naar 98% (puur omdat we zelf niet eerder klaar waren om te vertrekken) en uiteindelijk met 38% aangekomen op de camping. Hier staat een 22kw laadpaal met 2 aansluitingen die we gratis mogen gebruiken. Blij dat we de Megane Estate uit 2019 thuis hebben gelaten en toch hebben besloten om met een EV op vakantie te gaan!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7PhAvLH72FUV7E0iTfsvCWkJM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/drP9iTdxlqU1y0kmMRABR025.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KKr4vTCGhJNMdDShxH3b5Xoa9ec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y2gTCbr8FCuPniCEXed3O3PR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nw7OdyffrvwI3qpufWO0sfnRohw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v0ISzggYxT8ZsyaAXzEo2zwj.jpg?f=fotoalbum_large

Oberhonnefeld zit naast een bakker, ideaal voor koffie en wat lekkers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveypayvey
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17-04 07:45

Daveypayvey

Ik weet het Zeekr!

cOOlrUnnINgs schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:23:
[...]

Zeker wel! Als je twee plekken bezet houdt bij Tesla, omdat je daar persé wilt laden, dan zit ie echt aan de verkeerde kant. Rij met zo’n auto naar Fastnet of Ionity en niet naar Tesla. Daar kun je (vaak) kiezen aan welke kant je ‘m neerzet. Veel Tesla rijders storen zich er aan dat de Tesla app aangeeft dat er ruimte is, terwijl die er niet is.

Ik rij een Zeekr 001. En daar zit de lader aan de ‘goede’ kant bij een Tesla Super Charger. 😀

Zeekr 001 Privilege 2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krissie100
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:56
Goed om te horen!
En bij onze favoriete organisatie Roan ;)
Geniet van je vakantie!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Korre schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:58:
Laatste 2 dagen een trip naar Firenze ondernomen.

Dag 1
We hadden onze eerste laadstop gepland na 320km. Moest lukken met een verbruik dat onder de 20kWh/100km bleef. Laatste 2 maanden had ik nooit meer dan 19, dus moest haalbaar zijn.
Nu waren we om 4u30 gestart en was het een koude dag. Het was nooit meer dan 12gr en het verbruik zat steevast fors boven de 20. Het was duidelijk dat ik die eerste laadstop niet ging halen.
Omdat ik niet opnieuw in Wellin wou laden, heb ik een korte stop gemaakt bij Ionity in Thieux. Zo kon ik in 1 keer doorrijden naar Luxemburg voor de geplande stop en ontbijt.
Daar aangekomen stond er al file bij de afrit... Er waren wel nog 2 laadpalen vrij, maar die bleken defect. Dus dat werd even wachten. Na 5min hadden ze de laadpaal al gereset en konden we toch laden.

De 2de laadstop ging prima. Ik heb de ionity's links laten liggen en een allego genomen bij Straatsburg. Heel nieuwe truckshop en heel erg rustig.

3de laadstop hebben we gemaakt net voor onze overnachtingsplaats bij Stans in Zwitserland. Daar kwamen we bij een trage (50kW) laadpaal die geen enkele laadpas wou nemen. Gelukkig was er een tunneltje dat doorstak naar de andere kant waar 6 ionity palen stonden te wachten.

Op het einde van de dag hadden we een gemiddeld verbruik van 18,7kWh/100km voor 780km.

Dag 2
We hebben heel zuinig kunnen rijden. Met dank aan de snelheidsbeperkingen in Zwitserland en de files rond Milaan.
We hadden een gemiddeld verbruik van 15,7/100km voor 545km. Wat beter is dan de WLTP range.
In Italië hebben we ons beperkt tot het Free to X netwerk. Alles ging hier perfect.
We hebben 3 keer geladen, laatste keer om een volle batterij op bestemming te hebben.

De auto bevalt echt wel op zo'n ritten. ACC en rijstrookassistentie zijn heel erg handig en rustgevend. Heerlijke stoelen en super comfortabel om zoveel pk te hebben. Echt een top reis auto.

Hier nog een sfeerbeeldje van een gewassen auto in volle zon. Zo zie je dat het zwart een hele mooie blauwe schijn heeft.

[Afbeelding]
Vreemd, dat hoge verbruik je eerste etappe. 12 graden is nu niet bepaald diepvriesweer. Normaal meer fileverkeer / binnendoor rijden of zo? Wel fijn dat de laadpaal in Lux met een snelle reset weer werkte, da's helaas ook niet altijd een oplossing. Gave kleur zo hoor, inderdaad een mooie diepblauwe gloed! Fijne vakantie
TopOne01 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:39:
Gisteren aangekomen in Italië met onze nieuwe Renault Scenic E-Tech Esprit Alpine. In twee dagen totaal 1300 km gereden (Soest - Kempten en Kempten - Cavallino). Gemiddelde van 21kWh/100km. Dakkoffer en lekker doorrijden zijn daar de boosdoender van. Alleen maar geladen bij Ionity. Geen laadfiles of stress gehad.
De stops kwamen perfect uit met lunch/plaspauzes en de auto was sneller klaar dan wij (2 volwassenen en 2 kids). Vond het Google systeem van de auto perfect werken. We zijn in Kempten gestart met 79% en Google gaf aan dat we met 30% aan zouden komen in Brenner. Het systeem hield dus rekening met de bergen en regenereren en is erg accuraat. De SoC op bestemming is vaker ietsje hoger dan lager t.o.v. de voorspelde SoC. Bij Brenner geladen naar 98% (puur omdat we zelf niet eerder klaar waren om te vertrekken) en uiteindelijk met 38% aangekomen op de camping. Hier staat een 22kw laadpaal met 2 aansluitingen die we gratis mogen gebruiken. Blij dat we de Megane Estate uit 2019 thuis hebben gelaten en toch hebben besloten om met een EV op vakantie te gaan!
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Oberhonnefeld zit naast een bakker, ideaal voor koffie en wat lekkers!
Mooi dat je EV vakantierit zo goed beviel! _/-\o_ Ook top om te horen dat Ionity laadfiles die kant op niet bestaand waren, ondanks als ik het goed lees zondag vertrekken. Wij gaan meestal doordeweeks, maar mogelijk moeten we dit jaar ook op zondag vertrekken op de terugreis, zou wel zo fijn zijn als dat ook zonder laadfiles gaat, maar wel tegen gunstig Ionity abo-tarief. Fijne vakantie
Daveypayvey schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 18:50:
Zeker wel! Als je twee plekken bezet houdt bij Tesla, omdat je daar persé wilt laden, dan zit ie echt aan de verkeerde kant. Rij met zo’n auto naar Fastnet of Ionity en niet naar Tesla. Daar kun je (vaak) kiezen aan welke kant je ‘m neerzet. Veel Tesla rijders storen zich er aan dat de Tesla app aangeeft dat er ruimte is, terwijl die er niet is.

Ik rij een Zeekr 001. En daar zit de lader aan de ‘goede’ kant bij een Tesla Super Charger. 😀
Leuke auto, zo'n Zeekr001. Maar totaal niet eens met je opmerking 'ga maar ergens anders laden als je aansluiting niet op de Tesla-plek zit'. Tesla stelt zelf de laadstations open voor iedereen, dus ook als je laadpunt linksvoor of rechtsachter zit, heb je evenveel recht als iedere andere betalende klant. Natuurlijk vervelend als je niet kan laden terwijl de app zegt van wel, da's altijd balen. Maar dat maakt nog niet dat je kan zeggen 'jij moet maar ergens anders laden'. Of kan je als 'verkeerd' lader dan ook zeggen dat een Tesla die bij een Ionity staat te laden ipv een Supercharger maar even plek voor je moet maken, omdat die Tesla nu een plek bezet houdt waar een auto met de laadpoort aan de andere kant kan staan? 8)7

Daarnaast, als er meerdere 'andere kant' laders gewoon naast elkaar gaan staan, kost dat niet 2 plekken per EV... #omdenken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
DeGroteMuis schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:55:
[...]

Vreemd, dat hoge verbruik je eerste etappe. 12 graden is nu niet bepaald diepvriesweer. Normaal meer fileverkeer / binnendoor rijden of zo? Wel fijn dat de laadpaal in Lux met een snelle reset weer werkte, da's helaas ook niet altijd een oplossing. Gave kleur zo hoor, inderdaad een mooie diepblauwe gloed! Fijne vakantie

[...]
Ik vind dat niet zo vreemd. Er werd gereden in het midden van de nacht, dus 120-130 in NL en B en dat vrijwel continu. Als er wat file is gaat de snelheid omlaag en ook het verbruik. Combineer dat met wat extra verbruik door verwarming bij 12°C buitentemp zonder zonneinstraling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 11:26
Daarnaast, als er meerdere 'andere kant' laders gewoon naast elkaar gaan staan, kost dat niet 2 plekken per EV... #omdenken
Dit, gewoon dit.

Laat alle tesla's de meest linkse lader beginnen gebruiken.
De andersom wagens aan de rechterkant, mogelijk is er zelfs nog een plaatsje rechts naast de laatste lader, waardoor je zelfs geen extra plaats inneemt.
Behoudens defecte, of slecht presterende (wat ook defect is) laders.
(gekeken van voor de laadplaatsen, kijkend naar de laadplaatsen, want alles is relatief. hopelijk heb ik de richting nu juist, maar hoe dan ook snap je het idee)

Enkel op V2 laders is dit minder, want gedeeld vermogen per 2 plekken, en vaak minder stalls om uit te spreiden. Maar uniek V2 laders zijn er hoe langer hoe minder.
Of als het heel druk is, en beide kanten tot tegen elkaar komen. Maar wacht aan de juiste kant van de scheiding tot er een plaats vrij komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Tommie12 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:15:
[...]

Ik vind dat niet zo vreemd. Er werd gereden in het midden van de nacht, dus 120-130 in NL en B en dat vrijwel continu. Als er wat file is gaat de snelheid omlaag en ook het verbruik. Combineer dat met wat extra verbruik door verwarming bij 12°C buitentemp zonder zonneinstraling.
Gezien het Belgische kenteken op de BMW ging ik ervan uit dat snelwegkilometers sowieso al met 120-130 gingen in plaats van 100-110, maar misschien heeft Korre inderdaad normaal veel, of in ieder geval meer file.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daveypayvey

Daveypayvey

Ik weet het Zeekr!

[...]

Maar dat maakt nog niet dat je kan zeggen 'jij moet maar ergens anders laden'. Of kan je als 'verkeerd' lader dan ook zeggen dat een Tesla die bij een Ionity staat te laden ipv een Supercharger maar even plek voor je moet maken, omdat die Tesla nu een plek bezet houdt waar een auto met de laadpoort aan de andere kant kan staan? 8)7

Je hebt gelijk. Dat had ik niet zo moeten schrijven. Excuus! Ik had moeten schrijven: ‘als ik mijn oplader aan de andere kant zou hebben dan zou ik bij drukte niet bij Tesla gaan laden. Puur om geen plekken bezet te houden en wachtrijen te veroorzaken.

Bij de Ionitylaadplekken die ik ken staan de palen in het midden van het vak en zijn de slangen veel langer zodat je altijd ruimte genoeg hebt om aan beide kanten te laden. Dus daar hou ik geen extra plek beschikbaar.

En je #omdenken is een hele slimme en goeie gedachte! Maar ik heb dat in de praktijk nog nergens zien gebeuren dat ze naast elkaar gaan staan. Maar ik vind het een geweldig mooie gedacht om te gaan omdenken om zo meer plekken beschikbaar te krijgen! 👍

[ Voor 4% gewijzigd door Daveypayvey op 17-07-2024 15:53 ]

Zeekr 001 Privilege 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveypayvey

Daveypayvey

Ik weet het Zeekr!

IceTeaGX schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:11:
[...]

Laat alle tesla's de meest linkse lader beginnen gebruiken.
De andersom wagens aan de rechterkant, mogelijk is er zelfs nog een plaatsje rechts naast de laatste lader, waardoor je zelfs geen extra plaats inneemt.
Topidee! 👍

Zeekr 001 Privilege 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Daveypayvey schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:49:
[...]

Je hebt gelijk. Dat had ik niet zo moeten schrijven. Excuus! Ik had moeten schrijven: ‘als ik mijn oplader aan de andere kant zou hebben dan zou ik bij drukte niet bij Tesla gaan laden. Puur om geen plekken bezet te houden en wachtrijen te veroorzaken.

Bij de Ionitylaadplekken die ik ken staan de palen in het midden van het vak en zijn de slangen veel langer zodat je altijd ruimte genoeg hebt om aan beide kanten te laden. Dus daar hou ik geen extra plek beschikbaar.

En je #omdenken is een hele slimme en goeie gedachte! Maar ik heb dat in de praktijk nog nergens zien gebeuren dat ze naast elkaar gaan staan. Maar ik vind het een geweldig mooie gedacht om te gaan omdenken om zo meer plekken beschikbaar te krijgen! 👍
Alles komt uiteindelijk goed denk ik altijd maar, bij V4 chargers zijn de 'problemen' een stuk kleiner doordat hier veel langere kabels aanzitten. Voor de rest is het leven en laten leven, maar dat gaat niet altijd goed heb ik wel eens gemerkt ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
[...]
Lijkt me vrij normaal.

Mijn eerste stint was ook ~12 graden ‘s nachts naar Baraque de Fraiture: 243 km in 2:14 uur. Gemiddeld verbruik van 28,7kWh/100km. Wat wel serieus stevig is. Ik heb zelfs een stuk rustiger gereden in NL dan normaal omdat m’n aankomst SoC heel snel terug liep. Viel me erg tegen.

Over de gehele rit van 1.086 km een verbruik gehaald van 22,8kWh/100km; wat een prima verbruik is voor mijn auto. De tweede stint was ook nog goed vlot en verbruik ging al direct stuk beter, dus lagere gemiddelde werd niet enkel veroorzaakt door verkeer.

Ik had de accu thuis niet voorverwarmd. Dat had wellicht iets gescheeld.

Waren daar trouwens de enige. Dus kon 55kWh laden in 17m. Toch lekker d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/758wTO9vFiMnv89ZkCzKgpq9n5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qDRraAbKHHit8xqkLRNjJ5BA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door VidaR-9 op 17-07-2024 17:23 ]

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Vind geen beter topic om het even over ABRP te hebben.
Ik begrijp niet wat ze juist bedoelen met de ondersteuning voor live data in de premium versie.

Mijn auto is via API gekoppeld en ik gebruik de gratis versie. Stel dat ik een rit plan, maar het verbruik is veel hoger dan ingeschat. Kan ik dan met de gratis versie verwachten dat de planning aangepast wordt als ik de lader niet ga halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:11:
Vind geen beter topic om het even over ABRP te hebben.
Ik begrijp niet wat ze juist bedoelen met de ondersteuning voor live data in de premium versie.

Mijn auto is via API gekoppeld en ik gebruik de gratis versie. Stel dat ik een rit plan, maar het verbruik is veel hoger dan ingeschat. Kan ik dan met de gratis versie verwachten dat de planning aangepast wordt als ik de lader niet ga halen?
Wat jij hier beschrijft had ik vorig jaar met de premium versie (maandje genomen voor de vakantie) ook al niet. Die ABRP updates via API lagen rustig 15 a 20 mins uit elkaar en dan nog ging hij niet herberekenen, uiteindelijk ging ik dan vaak zelf maar opnieuw de navigatie starten vanaf dat punt met de huidige SOC (die opgehaald werd tijdens het plannen) en dan kwam ik wel op een ander laadpunt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:24
Sinds de ABRP app beschikbaar is voor AAOS is de SoC beschikbaar in ABRP app en website als live data. Ik heb wel de premium versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Sander schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:52:
[...]

Wat jij hier beschrijft had ik vorig jaar met de premium versie (maandje genomen voor de vakantie) ook al niet. Die ABRP updates via API lagen rustig 15 a 20 mins uit elkaar en dan nog ging hij niet herberekenen, uiteindelijk ging ik dan vaak zelf maar opnieuw de navigatie starten vanaf dat punt met de huidige SOC (die opgehaald werd tijdens het plannen) en dan kwam ik wel op een ander laadpunt uit.
Oei.. dat maakt ABRP echt niet zo aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
Tommie12 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:14:
[...]

Oei.. dat maakt ABRP echt niet zo aantrekkelijk.
Maar dat is eenvoudig te ondervangen door een OBD dongle te gebruiken, die stuurt wel live data door naar ABRP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
cOOlrUnnINgs schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:15:
[...]

Maar dat is eenvoudig te ondervangen door een OBD dongle te gebruiken, die stuurt wel live data door naar ABRP
En dan heb je premium nodig...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
Tommie12 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:20:
[...]

En dan heb je premium nodig...
Om live data te gebruiken heb je dat volgens mij sowieso nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
cOOlrUnnINgs schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:21:
[...]

Om live data te gebruiken heb je dat volgens mij sowieso nodig.
Niet altijd. Met Android Automotive heb je live data zonder Premium. En ik denk ook met andere auto’s? Volgens mij is het alleen premium als het via een API van de autofabrikant loopt maar als het via Android Automotive of een OBD dongle gaat is het gratis.

[ Voor 20% gewijzigd door JTHZZ op 18-07-2024 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
JTHZZ schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:33:
[...]

Niet altijd. Met Android Automotive heb je live data zonder Premium. En ik denk ook met andere auto’s? Volgens mij is het alleen premium als het via een API van de autofabrikant loopt maar als het via Android Automotive of een OBD dongle gaat is het gratis.
Het is dus helemaal niet duidelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
[...]

Via Android Automotive zal je misschien geen premium nodig hebben, maar als je live-data via een OBD dongle wilt gebruiken, dan zul je toch echt een Premium abonnement nodig hebben.

(Ik gebruik zelf een iPhone en heb geen auto met Android Automotive)

[ Voor 7% gewijzigd door cOOlrUnnINgs op 18-07-2024 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 09:14
[...]

Is continue gebruik van een OBD dongle niet slecht voor de auto zelf? Ik heb ooit zoiets gelezen, ik weet niet meer waar en ik weet ook niet, wat er waar van is. Als ik nu zelf Google zie ik dat niemand er echt een probleem mee rapporteert. En bepaalde verzekeringsmaatschappijen adverteren met premiereductie als je continue hun dongle ingeplugd hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door HDoc op 18-07-2024 11:12 ]

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
HDoc schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:11:
[...]

Is continue gebruik van een OBD dongle niet slecht voor de auto zelf? Ik heb ooit zoiets gelezen, ik weet niet meer waar en ik weet ook niet, wat er waar van is. Als ik nu zelf Google zie ik dat niemand er echt een probleem mee rapporteert. En bepaalde verzekeringsmaatschappijen adverteren met premiereductie als je continue hun dongle ingeplugd hebt.
Ik weet dat als ik de dongle in mijn auto laat zitten, dat hackers er dan mogelijk mee aan de haal kunnen gaan.
Je hebt namelijk dan via een relatief eenvoudige bluetooth connectie toegang tot de auto.

Daarnaast is het alarm in mijn auto hier ook gevoelig voor en kan deze afgaan zonder reden als ik de dongle in de auto laat zitten.
Ik gebruik de dongle dus alleen als ik een lange reis naar/door het buitenland ga maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-09 19:50
Hier een website met een artikel over langzamer rijden om eerder op je (vakantie)bestemming te zijn. Wat vinden we ervan?

https://elektrischeautova...op-je-vakantiebestemming/

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:37

de Peer

under peer review

pmiddeld schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:59:
Hier een website met een artikel over langzamer rijden om eerder op je (vakantie)bestemming te zijn. Wat vinden we ervan?

Tsja,
zeer afhankelijk van de auto en de maximale laadsnelheid.
In het onderzoek was het verschil slechts 10 minuten.

Dus doe lekker waar je zin in hebt en je goed bij voelt.
Langzamer = zuiniger en beter voor je auto, en dus nauwelijks trager over de hele rit gekeken, soms zelfs iets sneller.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 18-07-2024 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:14

Psychologisch gezien zullen de meeste mensen het gevoel hebben beter af te zijn als ze sneller kunnen rijden.

Het hangt verder ook af wat je gewenste ritme is.

Als maximum 2-3 uur rijden en dan even rusten je gewenste ritme is, dan kan je met veel EVs gerust maximum 120-130km/h aanhouden zonder dat je daardoor later aankomt. Je stopt om te rusten en gebruikt het als opportuniteit om te laden.

Als je echter zo snel mogelijk en met zo weinig mogelijk stops wil aankomen, kan je blijkbaar (met sommige EV's?) beter wat trager rijden, inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis

Heel grappig om dat soort conclusies te trekken op basis van een test met een auto die als ik me niet vergis zo'n 3 kwartier laadtijd nodig heeft van 10-80 en ook niet de meest aerodynamische vorm heeft. Natuurlijk zal langzamer rijden zuiniger zijn en zal sneller rijden zich niet altijd vertalen in een gelijkwaardige snelheidswinst omdat je meer moet remmen voor langzamer verkeer, maar om op basis van deze test te stellen dat je altijd het snelste bent met je EV als je 90-100 rijdt vind ik wel onzin.

Zeker in rustig verkeer, met een snel ladende auto die ook nog een goede stroomlijn heeft, verwacht ik dat sneller dan 100 rijden toch echt sneller gaat zijn.

In de praktijk gewoon lekker rijden wat voor jezelf fijn voelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:52

De snel rijdende MG moest gemiddeld om de 130 kilometer laden volgens het originele artikel. Als je dan een laadvermogen van 63 (standard range) of 87 (long range) kW hebt, kan ik me goed voorstellen dat het sneller is om langzamer te rijden.

Maar duurdere en betere EV's hebben veel grotere accu's en halen 3 a 4 keer deze laadsnelheid. Dan wordt het echt een heel ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
DeGroteMuis schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:15:
[...]

Heel grappig om dat soort conclusies te trekken op basis van een test met een auto die als ik me niet vergis zo'n 3 kwartier laadtijd nodig heeft van 10-80 en ook niet de meest aerodynamische vorm heeft. Natuurlijk zal langzamer rijden zuiniger zijn en zal sneller rijden zich niet altijd vertalen in een gelijkwaardige snelheidswinst omdat je meer moet remmen voor langzamer verkeer, maar om op basis van deze test te stellen dat je altijd het snelste bent met je EV als je 90-100 rijdt vind ik wel onzin.

Zeker in rustig verkeer, met een snel ladende auto die ook nog een goede stroomlijn heeft, verwacht ik dat sneller dan 100 rijden toch echt sneller gaat zijn.

In de praktijk gewoon lekker rijden wat voor jezelf fijn voelt.
Op dit traject was de maximum snelheid ook 130 km/h. In Duitsland bijvoorbeeld ligt dat anders (maar dan moet je niet op de kosten letten!), maar dan moet je ook weer heel snel aan de lader. Het is ook de vraag of de testrijders slim geladen hebben, nl. zoveel mogelijk op de top van de laadcurve. Maar vergeet niet dat elke stop, onafhankelijk van je maximum laadsnelheid 5 minuten afrit, aankoppelen etc. en 5 minuten afkoppelen, nieuwe bestemming instellen, oprit etc. kost. En met een snel ladende auto ben je zelf vaak later klaar met pauzeren dan de auto met laden. Maar al met al zal het niet zoveel sneller zijn dan je puur op basis van je kruissnelheid verwacht. Verder is voor mij inderdaad ook het feit dat het na 2-3 uur rijden wel weer eens tijd is voor een stop en om dan niet te laden is natuurlijke zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online

Liever wat kortere stints en een laadbeurtje extra. Al zal ik niet snel meer dan 5km/h boven de limiet gaan, en in Duitsland vind ik 150-160 waar het niet druk is een hele mooie cruisesnelheid.

Maar dit doen met een auto die niet zo snel laadt is niet echt representatief.
Laat ze het maar eens doen met een Tesla 3, die is ten eerste zeer efficient en laadt sneller.

[ Voor 13% gewijzigd door Tommie12 op 18-07-2024 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:54

Anekdotisch n=1, er zijn zoveel variabelen die van invloed zijn en wat was precies hun tactiek en laadschema.

Mijn laatste terugreis vanuit Spanje werd ik in de buurt van Narbonne ingehaald door de Duitse ID3 en die kwam ik onderweg telkens weer tegen maar hij reed steevast harder dan ik. Uiteindelijk kwam ik hem in Toul voor de laatste keer tegen waar hij al stond te laden. Dus heel veel tijd had hij niet gewonnen maar misschien heeft hij vaker gestopt dan nodig was omdat hij honden bij zich had. Maar dan zou ik zeggen, stoppen is laden en ik had ook veel laadstops met de Ioniq.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoLeaf
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 05-09 15:22
Hier een website met een artikel over langzamer rijden om eerder op je (vakantie)bestemming te zijn. Wat vinden we ervan?...
Er zijn sites, zoals ecal.ch die hier enig inzicht in geven als je allerlei parameters invult. Voorbeeld rit Utrecht Innsbruck:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hfme0rIiAernlNIvIzrrSbSoAtI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cwTPB0uhdk3y3EBLP8AzHdxf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
RoLeaf schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:38:
[...]

Er zijn sites, zoals ecal.ch die hier enig inzicht in geven als je allerlei parameters invult. Voorbeeld rit Utrecht Innsbruck:

[Afbeelding]
Tja... 5h laden voor 250 kWh.
Dat kan met een betere auto ook met dik 2h.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
[...]

[Afbeelding]
In je voorbeeld blijkt 120km/h eigenlijk de ideale snelheid: maar twee minuten verschil tov 140km/h en zoveel relaxer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
[...]

[Afbeelding]
En waar op de site is dit precies te vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Tommie12 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:40:
[...]

Tja... 5h laden voor 250 kWh.
Dat kan met een betere auto ook met dik 2h.
En met een oudere EV kan het ook 10 uur duren. Voor degene die het interessant vindt toch een nuttige caclulator voor een globaal beeld.
cOOlrUnnINgs schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:17:

En waar op de site is dit precies te vinden?
Er mist een C
https://www.ecalc.ch/chargecalc.php
Edit; De verkeerde link toegevoegd, dit is de juiste.
https://www.ecalc.ch/evcalc.php

[ Voor 7% gewijzigd door DeGroteMuis op 18-07-2024 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
DeGroteMuis schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:05:
[...]

En met een oudere EV kan het ook 10 uur duren. Voor degene die het interessant vindt toch een nuttige caclulator voor een globaal beeld.
Tja, dat zijn dan auto's waarmee je geen trajecten van 1000km gaat plannen hé.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-09 19:46
In ABRP kun je ook een maximale snelheid invullen. Dan houdt ie die aan op delen van het traject waar je harder mag. Hij verplaatst dan ook automatisch de laadstops, dus je kunt hiermee experimenteren om te zien wat het snelst is. Je moet er namelijk ook rekening mee houden dat je (waarschijnlijk) met volle accu vertrekt en met een lege accu aankomt, dus je hoeft niet alle energie die je verbruikt onderweg aan de snellader bij te laden. Het meest extreme voorbeeld om dat effect te verduidelijken is dat als je binnen je range van één acculading blijft met een hoge maximumsnelheid, de extra laadtijd nihil is. Met één laadstop is deze nog steeds beperkt, met tien laadstops loopt het juist heel erg op.

Ik rij zelf een Kona uit 2019, dus maximale laadsnelheid 77 kW. Voor de meeste trajecten ligt het omslagpunt dan op ongeveer 125 km/u, bij 130 km/u verlies je meer tijd met laden dan je wint. Voor de meeste auto's die sneller laden is harder rijden dus altijd sneller dan langzamer rijden.

Maar daar komt dan wel je eigen voorkeur bij, sta je liever stil of rij je liever langzamer? Ik kies zelf dan voor een wat langere pauze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorNlt
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 12-09 13:26
cOOlrUnnINgs schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:15:
[...]

Ik weet dat als ik de dongle in mijn auto laat zitten, dat hackers er dan mogelijk mee aan de haal kunnen gaan.
Je hebt namelijk dan via een relatief eenvoudige bluetooth connectie toegang tot de auto.

Daarnaast is het alarm in mijn auto hier ook gevoelig voor en kan deze afgaan zonder reden als ik de dongle in de auto laat zitten.
Ik gebruik de dongle dus alleen als ik een lange reis naar/door het buitenland ga maken.
Bij mij is die, Veepeak, continu aanwezig, echter geeft geen signaal door met uitgeschakeld contact.

Live data van ABRP betreffende SOC wordt ook continu ververst in de gratis versie, althans zo ervaar ik het, maar al met al is ABRP nog niet volwassen genoeg om de betaalde versie te rechtvaardigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
CorNlt schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 12:05:
[...]

Live data van ABRP betreffende SOC wordt ook continu ververst in de gratis versie, althans zo ervaar ik het, maar al met al is ABRP nog niet volwassen genoeg om de betaalde versie te rechtvaardigen.
En heb je een idee hoe dikwijls? Om de paar minuten zou meer dan goed zijn voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Tommie12 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 15:05:
[...]

En heb je een idee hoe dikwijls? Om de paar minuten zou meer dan goed zijn voor mij.
Bij mij werkt het met een Iphone alleen met de betaalde versie van ABRP (Enode). En ene keer werkt het goed en andere keer loopt het achter. Heb het probleem nog niet helder.

Nadeel van sommige dongles is, dat ze mogelijk de 12V accu laten leeglopen, omdat ze in gebruik blijven: sluipverbruik?

[ Voor 13% gewijzigd door Azqi op 19-07-2024 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieter81!
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-09 20:58
Tommie12 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:33:
[...]

Liever wat kortere stints en een laadbeurtje extra. Al zal ik niet snel meer dan 5km/h boven de limiet gaan, en in Duitsland vind ik 150-160 waar het niet druk is een hele mooie cruisesnelheid.

Maar dit doen met een auto die niet zo snel laadt is niet echt representatief.
Laat ze het maar eens doen met een Tesla 3, die is ten eerste zeer efficient en laadt sneller.
Eens hoor, volgens mij heeft Björn Nyland ooit een test gedaan waarbij 180km/u de ideale snelheid bleek voor een tesla 3 LR. Of die vlieger helemaal opgaat weet ik niet, waarheid zal wellicht ergens in het midden liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
pieter81! schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 15:40:
[...]

Eens hoor, volgens mij heeft Björn Nyland ooit een test gedaan waarbij 180km/u de ideale snelheid bleek voor een tesla 3 LR. Of die vlieger helemaal opgaat weet ik niet, waarheid zal wellicht ergens in het midden liggen.
Ligt natuurlijk ver van de realiteit, om over de methodiek maar te zwijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-09 21:26
Tommie12 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:13:
Tja, dat zijn dan auto's waarmee je geen trajecten van 1000km gaat plannen hé.
Tja, voor de mensen die zo'n auto hebben wel. _/-\o_

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dropie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 11-09 22:35
In de vakantie periode ligt de gemiddelde snelheid vaak niet hoger dan 100km/h,en de tijd dat je in Duitsland doorrijden kan is al lang verleden tijd.En volgens mij is het rijden rond de 120/130 het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Interessant om dit alles te lezen. De vakantie reizen vanuit Utrecht naar bijvoorbeeld het Como meer in Italië is het enige wat mij nog doet twijfelen om mijn Prius gen 3 om te ruilen voor een ev, zoals bijv een Niro.

Wij rijden zo'n reis alles op 1 dag en nee dat geeft ons geen stress. We wisselen het rijden gewoon af. Een eten ook nog wat in Duitsland etc.

Kan je bij de meeste Tesla oplaad punten ook (gratis?) naar de wc of wat eten?

Met de huidige regering en de onzekerheid over alles wat met ev transitie etc te maken heeft overweeg ik om mijn Prius toch te houden hoewel ik graag een ev zou hebben....

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:43
Verwijderd schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 01:32:
Interessant om dit alles te lezen. De vakantie reizen vanuit Utrecht naar bijvoorbeeld het Como meer in Italië is het enige wat mij nog doet twijfelen om mijn Prius gen 3 om te ruilen voor een ev, zoals bijv een Niro.

Wij rijden zo'n reis alles op 1 dag en nee dat geeft ons geen stress. We wisselen het rijden gewoon af. Een eten ook nog wat in Duitsland etc.

Kan je bij de meeste Tesla oplaad punten ook (gratis?) naar de wc of wat eten?

Met de huidige regering en de onzekerheid over alles wat met ev transitie etc te maken heeft overweeg ik om mijn Prius toch te houden hoewel ik graag een ev zou hebben....
Ik denk dat de overwegingen zijn:
- ga eerst uit van een auto met 500km wltp en meer dan 200kW laden (zoals ioniq5 of ev6).
- je laadt nooit helemaal naar 100% en start ook niet bij 0 dus in praktijk rijdt je daar 300km per keer mee en de eerste keer 100km meer.
- Comomeer is ongeveer 1000km, dat kan je dus met ongeveer 3 laadstops van 25min redden. Als je met volle accu wil aankomen 4. In de winter 1 meer. Dat is reeeel, ik ben net nog 825km naar Manchester geweest met 2 laadstops.
- dan praat je dus over 1.5 a 2 uur “laadstop” op zo’n trip. Dat moet je dan vergelijken met hoeveel je nu stopt. Je wisselt het rijden af maar zal toch ook wel een keer eten?
- eerlijk en reeel denk ik dat je op betreffende reis 1uur extra nodig gaat hebben. Mijn dochter woont in Manchester en ik ga daar 1 a 2x per jaar heen. Ik heb het bijgehouden. Als ik het helemaal uitkien kan ik dat zonder extra tijd doen maar er gaat altijd wel wat mis. Practisch gezien ben ik elke keer 30min extra kwijt als gevolg van “laden terwijl ik geen honger of dorst heb”. Op een reis van 11.5 uur.
- je vakantie reis bestaat waarschijnlijk uit 4 dagen per jaar (heen en terug in zomervakantie en wintersport). Kiezen voor een EV betekent dus kiezen voor 4uur verplicht pauze nemen per jaar.

Daar zijn wel kanttekeningen bij te plaatsen:
- zoals je in dit forum leest is er geen enkel laad probleem in een straal van 1000km a 2000km rond Nederland.
- grootste verandering is wel dat je laden en eten/wc “verplicht” combineert. Dat vergt wel altijd iets van planning. In een benzine auto heb je die “verplichte koppeling” minder.
- dat moet je een beetje uitzoeken maar is in praktijk geen probleem. Als je adaptive cruisecontrol met lane-keep hebt dan heb je geen bal te doen en kan je het op de onboard navigatie haarfijn in de gaten houden. Op mijn ioniq5 werkt dat fantastisch.
- de berichten zijn wat verschillend maar “in de zomer op zwarte zaterdag” is wellicht een minder goed idee. Aan de andere kant: “dat kost je waarschijnlijk 1 uur extra laden”, maar ook “4 a 6 uur extra file”.

Tegenover die verplichte 4 uur extra pauze per jaar staat dan:
- een mega gave auto waar je de rest van het jaar met enorm vette grijns in rond rijdt.
- ik kreeg tijdens een service beurt een benzine leen auto mee en ik was helemaal ongelukkig.

Dan ook nog…..
- die 4 uur per jaar geldt voor een auto met 500km wltp en 200kW laden.
- met een auto met een range van 350km wltp en 100kW laden zal dat waarschijnlijk verdubbelen. In dit forum lees je meerdere verhalen van mensen die met zo’n “mindere god” op stap zijn.
- ik ben super blij met mijn ioniq5 met 500km wltp, 230kW laden en batterij verwarming. Maarrrrr….. die was dus ook behoorlijk duur. Ik had het er voor over en ben er erg blij mee. Maar….. voor grofweg 15.000euro minder kan je dus OOK een fantastische auto kopen die precies dezelfde luxe heeft met als enig nadeel dat je 8uur per jaar verplichte pauze hebt in plaats van 4 uur. …. Wel een hoop geld voor 4 uur per jaar….
- wel met de kanttekening dat ik ook een caravan heb en dat de range daarmee wel terugvalt. Met caravan vind ik die 500km wltp “geen overbodige luxe”.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stefannn schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 06:42:
[...]
- met een auto met een range van 350km wltp en 100kW laden zal dat waarschijnlijk verdubbelen. In dit forum lees je meerdere verhalen van mensen die met zo’n “mindere god” op stap zijn.
Voor de uiteindelijke reistijd is de wltp niet van belang, wel de gemiddelde laadsnelheid per sessie. Je hebt simpelweg een aantal kWh nodig voor een bepaalde afstand. Deel die door de gemiddelde laadsnelheid en je hebt je koude laadtijd voor die rit. Natuurlijk komt daar wat tijd bij voor het aanrijden naar de laadpaal en het aankoppelen, loskoppelen en wegrijden, maar die WLTP is veel minder belangrijk dan de laadsnelheid.

Tenzij.... je gewoon een hekel hebt aan vaak stoppen natuurlijk.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• reistier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:01
Van de week ook mijn ervaringen op het EV9 forum gedeeld, maar ik denk dat jullie het ook wel interessant vinden.

2daagse reis van West NL naar zuid Tsjechië met een Kia Ev9, afgeladen vol met kids, bagage en tent. Op de trekhaak nog een joekel van een trekhaak koffer.

Dag 1:
Afstand 865km
Totale reistijd 10 uur
Totale stoptijd 1h03m (3 tussenstops)
Gemiddelde snelheid zonder stops 96,1km/u*
Gemiddelde snelheid met stops 86,5 km/u
*dit had hoger kunnen zijn als er niet 3000 baustellen waren geweest. Waar het kon heb ik 130 op de cruise gereden.

Verbruik volgens auto 22,4kwh/100km = 194kwh totaal
Verbruik volgens Kia Charge gegevens: 205,5 kwh = laadverlies van ca. 6%.

Uit bovenstaande kan je ook halen dat de gemiddelde laadsnelheid >190kw was!

Dag 2
Auto op de overnachtingslocatie weer volgeladen tot 90%.
Afstand 207km
Totale reistijd 3h21m (geen tussenstops)
Gemiddelde snelheid 62 km/u
Gem. Verbruik volgens auto: 16,1 kwh/100km

Al met al was dit mijn eerste vakantie met een EV. Vooraf wel wat zenuwachtig en daarom de laadstations maar op voorhand uitgekozen. Achteraf gezien is het mij 100% meegevallen. Geen drukke laders, auto reedt zuiniger dan verwacht en het laden ging zo snel dat de tussenstops niet langer duurde dan met een ICE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Stefannn Bedankt voor je mooie uitgebreide verhaal. Ik heb veel zonnepanelen en zou max 20k uitgeven voor een Niro.

Maar, daarvoor heb ik wel, toch wel, best wat gedoe op vakanties met plannen, wachten etc. Met kids ben je dan nog minder flexibel met eten, plassen, etc.

Dat en stroom wordt zeker niet goedkoper. Ik rij nu gemiddeld 3,5l op 100km per jaar, v want oude plugin.

Komt nog bij de continue veranderingen van de overheid, de onzekere houdbaarheid huidige coalitie en daarom onzeker toekomstige korte termijn beleid, en dat ik nu weet waar ik aan toe ben.

Ik wil echt wel een ev en upgrade qua auto, maar ik denk dat het verstandiger is om dit niet te doen. Zowel financieel als gedoe. Ik zoek echter argumenten om een ev toch te kunnen rechtvaardigen voor mezelf. Ik wil geen spijt krijgen. Toch erger ik me nu ook aan mijn huidige auto, of beter, het constante overal moeten opladen. Dan weer paal bezet, dan weer stuk, dan weer opladen en na een uur auto weg zetten. Met een ev heb ik dat allemaal niet meer, plus ik kan voor verwarmen in de winter. Kost alleen geld en lange stops vakanties en onzekerheid beleid. ( Dit maakt uit, vraag maar aan particuliere zonnepanelen bezitters met veel panelen en electrische verwarming/salderingsregeling)

Dan nog waarde vermindering, batterij onzekerheid, etc etc. De Kia ev3 zou een optie zijn maar nu nog te duur....

Ik blijf nadenken.

Tenslotte: mijn huidige Prius is wel super betrouwbaar, tot nu toe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorNlt
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 12-09 13:26
Tommie12 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 15:05:
[...]

Daar kun je geen tijd opplakken, de SOC zie je gedurende de rit zakken al naar gelang auto, snelheid en omstandigheden natuurlijk, het geschatte percentage bij aankomst zou idealiter natuurlijk niet moeten veranderen tenzij de variabelen gedurende de rit wijzigen.
Zal het vanmiddag nog eens bekijken en ABRP mee laten draaien op een ritje van zo'n 50 km.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SwvqbSVASpVyeW1Ztd5dMGt4yag=/x800/filters:strip_exif()/f/image/d92X0xwWz4NKXN3MvaEs0gqq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 10:23:
Ik zoek echter argumenten om een ev toch te kunnen rechtvaardigen voor mezelf.
Ik heb een e-Niro in de private lease. Ik laad uitsluitend aan publieke palen (ik heb wel zonnepanelen, maar geen mogelijkheid aan huis te laden). Ik kom financieel voordelig uit als ik de e-Niro in maandelijkse kosten vergelijk met een vergelijkbare (nieuwe) SUV.

Er ervaar al de door jou genoemde problemen niet, maar ik ben me er van bewust dat dat voor een groot deel afhangt van je persoonlijkheid. Ik heb wel eens een paal die niet werkt. Ik heb wel eens met toegeknepen billen naar een paal moeten zoeken. Maar we maken regelmatig lange reizen (Zuid-Frankrijk, Zwitserland, Italie, Oostenrijk) en het reizen met een EV bevalt ons meer dan uitstekend.

Je zoekt argumenten om een EV te kopen? Eén van de voor ons zwaarwegende argumenten om van een kleine diesel naar en (flink duurdere) nieuwe EV te gaan was dat wij de beslissing namen om de kosten a.g.v. klimaatverandering op ons te nemen en niet door te schuiven naar onze kinderen. "Ik vond het teveel gedoe" zal over dertig jaar erg mager klinken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Ongeveer wat ik wilde typen. Bij die 3.5l zit trouwens niet de stroom. Dus dat klopt ook niet helemaal.

En dan heb ik nog geen ervaring met lange ritten. Maar mede door hier te lezen ben ik gerustgesteld. Ik ga niet vooraf plannen te veel gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
@Stefannn Bedankt voor je mooie uitgebreide verhaal. Ik heb veel zonnepanelen en zou max 20k uitgeven voor een Niro.

Maar, daarvoor heb ik wel, toch wel, best wat gedoe op vakanties met plannen, wachten etc. Met kids ben je dan nog minder flexibel met eten, plassen, etc.

Dat en stroom wordt zeker niet goedkoper. Ik rij nu gemiddeld 3,5l op 100km per jaar, v want oude plugin.

Komt nog bij de continue veranderingen van de overheid, de onzekere houdbaarheid huidige coalitie en daarom onzeker toekomstige korte termijn beleid, en dat ik nu weet waar ik aan toe ben.

Ik wil echt wel een ev en upgrade qua auto, maar ik denk dat het verstandiger is om dit niet te doen. Zowel financieel als gedoe. Ik zoek echter argumenten om een ev toch te kunnen rechtvaardigen voor mezelf. Ik wil geen spijt krijgen. Toch erger ik me nu ook aan mijn huidige auto, of beter, het constante overal moeten opladen. Dan weer paal bezet, dan weer stuk, dan weer opladen en na een uur auto weg zetten. Met een ev heb ik dat allemaal niet meer, plus ik kan voor verwarmen in de winter. Kost alleen geld en lange stops vakanties en onzekerheid beleid. ( Dit maakt uit, vraag maar aan particuliere zonnepanelen bezitters met veel panelen en electrische verwarming/salderingsregeling)

Dan nog waarde vermindering, batterij onzekerheid, etc etc. De Kia ev3 zou een optie zijn maar nu nog te duur....

Ik blijf nadenken.

Tenslotte: mijn huidige Prius is wel super betrouwbaar, tot nu toe...
Rij nog maar een jaar of 2-3 met de Prius. De keuze aan EV zal snel stijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Scientific

Maar, daarvoor heb ik wel, toch wel, best wat gedoe op vakanties met plannen, ...
Dat "plannen", dat begrijp ik niet. Je stapt in je EV en rijdt. En als je de 20% SoC nadert zoek je een passend laadstation (die krijg je in de meeste EVs tegenwoordig op een presenteerblaadje voorgeschoteld) en je gaat daar laden. Combineren met toiletbezoek, even de benen strekken, een hapje eten. Vaak is de wagen veel sneller bijna vol, dan je je vooraf voorstelde.

Ik heb met mijn EV één keer de dingen gepland: dat was bij de eerste lange vakantierit. Daarna had ik begrepen dat ik het nodeloos ingewikkeld maakte.

[ Voor 10% gewijzigd door Scientific op 20-07-2024 11:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:34
dropie schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 20:05:
In de vakantie periode ligt de gemiddelde snelheid vaak niet hoger dan 100km/h,en de tijd dat je in Duitsland doorrijden kan is al lang verleden tijd.En volgens mij is het rijden rond de 120/130 het beste.
Duitsland is inderdaad tegenwoordig een drama om doorheen te rijden. Baustelles van soms 20 kilometer waar nooit wat lijkt te gebeuren, afgewisseld met een paar kilometer onbegrensd, waarna er weer een baustelle volgt.

Wat dat betreft is Frankrijk waar je continu 130 mag, of zelfs Nederland een verademing.

De manier waarop de Duitsers de wegwerkzaamheden plannen betekent ook dat ze daar nog heel veel jaar met deze problematiek te maken zullen hebben.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Scientific schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 11:17:
[...]

Dat "plannen", dat begrijp ik niet. Je stapt in je EV en rijdt. En als je de 20% SoC nadert zoek je een passend laadstation (die krijg je in de meeste EVs tegenwoordig op een presenteerblaadje voorgeschoteld) en je gaat daar laden. Combineren met toiletbezoek, even de benen strekken, een hapje eten. Vaak is de wagen veel sneller bijna vol, dan je je vooraf voorstelde.

Ik heb met mijn EV één keer de dingen gepland: dat was bij de eerste lange vakantierit. Daarna had ik begrepen dat ik het nodeloos ingewikkeld maakte.
Dit dus!
No plan survives contact with the ennemy.

Eerste lange rit voor mij. Beetje stress, maar toch geladen tot 100%, en op voorhand uitgezocht waar ik dan moest laden, inclusief een paar stops eerder in geval de batterij sneller leeg was.
Maar door wat druk verkeer hadden we na 250km een hongertje en nood aan WC bezoek, dus gewoon gekeken naar een stop met een stekkertje. Ingeplugd, koffie, toilet, broodje, en laadplanning hopeloos overhoop.
En ja, terug de weg op met meer dan 80%….

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 16:55
Zitten nu in zuid Frankrijk, komen later vandaag aan. Weinig files gehad maar wel druk op sommige plekken. Waren onze tolbadge vergeten. Alle tolpoortjes max 1 of 2 auto's voor ons om met cc te betalen. En file bij tolpoortjes met badge 🤣. Laden allemaal prima. Volg gewoon de tesla. En als we eerder moeten stoppen pakken we een lader en past die de route wel weer aan. Wel ontspannen reis tot nu toe.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Davidrrr schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 11:47:
Zitten nu in zuid Frankrijk, komen later vandaag aan. Weinig files gehad maar wel druk op sommige plekken. Waren onze tolbadge vergeten. Alle tolpoortjes max 1 of 2 auto's voor ons om met cc te betalen. En file bij tolpoortjes met badge 🤣. Laden allemaal prima. Volg gewoon de tesla. En als we eerder moeten stoppen pakken we een lader en past die de route wel weer aan. Wel ontspannen reis tot nu toe.
Veel mensen met een badge weten niet dat je in principe door alle poortjes kan denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Je kunt niet ontkennen dat het rijden met een EV iets meer planning vergt dan met een ICE. Langs de snelwegen in de meer ontwikkelde delen van Europa: prima. Geen stress. Maar eenmaal in landelijk gebied, met erg weinig snelladers moet je wel degelijk rekening houden met je SOC. Je bent hoe dan ook wat meer bezig met de capaciteit van je batterij dan dat je vroeger was met je tankinhoud.

Ik zeg niet dat het lastig of vervelend is, maar je moet het ook weer niet bagatelliseren. Of je er een probleem mee hebt is voornamelijk een persoonsgebonden dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 19:29
maharens schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 12:02:
[...]

Veel mensen met een badge weten niet dat je in principe door alle poortjes kan denk ik.
Nee idd wist ik ook niet.
Heb bip&go en ben in Frankrijk momenteel.
Pak altijd de T poortjes zonder hoogte beperking van 2m want daar passen we niet onderdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
multikoe schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 12:16:
[...]

Je kunt niet ontkennen dat het rijden met een EV iets meer planning vergt dan met een ICE. Langs de snelwegen in de meer ontwikkelde delen van Europa: prima. Geen stress. Maar eenmaal in landelijk gebied, met erg weinig snelladers moet je wel degelijk rekening houden met je SOC. Je bent hoe dan ook wat meer bezig met de capaciteit van je batterij dan dat je vroeger was met je tankinhoud.

Ik zeg niet dat het lastig of vervelend is, maar je moet het ook weer niet bagatelliseren. Of je er een probleem mee hebt is voornamelijk een persoonsgebonden dingetje.
Nee, ik begrijp je opmerking over “landelijk gebied” niet echt. Als je daarmee bedoelt ter bestemming, waar je af bent van de snelweg: dat is typisch niet de omgeving waar je vele honderden km rijdt. Maar wel de omgeving waar je tegenwoordig bijna altijd een AC lader zal vinden bij een bezoek aan een dorp of stad, aan de supermarkt enzovoort. Zelfs in het uiterste zuiden van Italië lukt dat tegenwoordig wel. Je moet - akkoord - soms wel even willen een beetje “zoeken”, maar “plannen” is dat niet. Je vindt overigens ook steeds vaker DC laders in landelijk gebied. Ik vind ze niet altijd handiger dan de AC laders, want vaak laden ze niet supersnel en dan moet je wachten - AC is vaker “destination charging”: je laadt waar je toevallig al moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebbao
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08:37
[...]

Op zich grotendeels mee eens. De enige reden waarom ik toch wat dingen probeer te plannen is omdat ik graag speeltoestellen bij de stops heb (voor de kinderen dan hè..). Verder kan bijna elke auto tegenwoordig een EV-routeplanning maken volgens mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Ebbao schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 12:42:
[...]

Op zich grotendeels mee eens. De enige reden waarom ik toch wat dingen probeer te plannen is omdat ik graag speeltoestellen bij de stops heb (voor de kinderen dan hè..). Verder kan bijna elke auto tegenwoordig een EV-routeplanning maken volgens mij?
Is toch een prima reden om wel te plannen? Kan er nog wel 15 bedenken. Het is zoals @multikoe zegt, hangt van jouw persoonlijkheid en wensen af. Als mensen vinden, dat het niet hoeft. Ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)

Dat is gewoon een kwestie van ervaring krijgen. Ik rij met mijn Ioniq 28kWh zonder problemen naar de Costa Blanca, dus met een recente EV met grotere accu en veel uitgebreidere routeplanner is dat zeker geen probleem. Tegenwoordig kun je met alleen Ionity, Tesla of Fastned enz.... overal komen. En alle stopplaatsen langs de snelwegen hebben, of krijgen, snelladers. En het kan alleen maar nog beter worden. En nu met de (tijdelijk?) lage prijzen voor EV's zou ik toeslaan.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
maharens schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 12:02:
[...]

Volgens deze https://www.suncamp.nl/bl...re%20wachttijden%20hebben. site is dat toch niet het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Scientific schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 12:24:
[...]

Nee, ik begrijp je opmerking over “landelijk gebied” niet echt. Als je daarmee bedoelt ter bestemming, waar je af bent van de snelweg: dat is typisch niet de omgeving waar je vele honderden km rijdt. Maar wel de omgeving waar je tegenwoordig bijna altijd een AC lader zal vinden bij een bezoek aan een dorp of stad, aan de supermarkt enzovoort. Zelfs in het uiterste zuiden van Italië lukt dat tegenwoordig wel. Je moet - akkoord - soms wel even willen een beetje “zoeken”, maar “plannen” is dat niet. Je vindt overigens ook steeds vaker DC laders in landelijk gebied. Ik vind ze niet altijd handiger dan de AC laders, want vaak laden ze niet supersnel en dan moet je wachten - AC is vaker “destination charging”: je laadt waar je toevallig al moet zijn.
Ik heb een paar keer een situatie meegemaakt waarbij ik van de snelweg afging met, zeg, 50% over. Dan nog 100 km naar de bestemming. Daar kon ik niet laden. Als je daar een paar dagen verblijft, heb je er zo weer 100 km bij. Vervolgens moet je dan op de terugweg ook nog weer 100 km ver voordat je bij een snellader bent. Het zal niet vaak voorkomen, maar het is mij nu twee keer gebeurd dat ik toch wel even wat nauwkeuriger op de kaart keek om te zien of ik niet sneller bij een snellader kon komen.
En het verschil tussen "zoeken" en "plannen" is semantisch.

Hoe dan ook, reizen met een EV is in ieder geval "anders" dan reizen met een ICE en of je daar een probleem mee hebt is persoonlijk. Maar het verschil ontkennen is onzin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
multikoe schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 13:22:
[...]

Ik heb een paar keer een situatie meegemaakt waarbij ik van de snelweg afging met, zeg, 50% over. Dan nog 100 km naar de bestemming. Daar kon ik niet laden. Als je daar een paar dagen verblijft, heb je er zo weer 100 km bij. Vervolgens moet je dan op de terugweg ook nog weer 100 km ver voordat je bij een snellader bent. Het zal niet vaak voorkomen, maar het is mij nu twee keer gebeurd dat ik toch wel even wat nauwkeuriger op de kaart keek om te zien of ik niet sneller bij een snellader kon komen.

Hoe dan ook, reizen met een EV is in ieder geval "anders" dan reizen met een ICE en of je daar een probleem mee hebt is persoonlijk. Maar het verschil ontkennen is onzin.
En tijdens je verblijf ga je niet eens een stadje bezoeken of winkelen bij een supermarkt waar een AC lader is, en dat niet in een omtrek van 100km?

Ben benieuw welke streek dat was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
multikoe schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 13:22:
[...]

Inderdaad, in landen als Frankrijk of Engeland zijn de laders buiten de snelwegen nog redelijk dun gezaaid en zul je nog steeds een beetje moeten zoeken. Afstanden zijn daar groter en daar maak je met uitstapjes heen en terug gemakkelijk >100km op. En een half uurtje bij een supermarkt met 11kW levert je niet voldoende op om dat te redden. Het is echt allemaal geen drama, maar aan een beetje planning zul je niet helemaal ontkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:43
multikoe schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 07:02:
[...]

Voor de uiteindelijke reistijd is de wltp niet van belang, wel de gemiddelde laadsnelheid per sessie. Je hebt simpelweg een aantal kWh nodig voor een bepaalde afstand. Deel die door de gemiddelde laadsnelheid en je hebt je koude laadtijd voor die rit. Natuurlijk komt daar wat tijd bij voor het aanrijden naar de laadpaal en het aankoppelen, loskoppelen en wegrijden, maar die WLTP is veel minder belangrijk dan de laadsnelheid.

Tenzij.... je gewoon een hekel hebt aan vaak stoppen natuurlijk.
Ik wilde het maar niet te ingewikkeld maken door als basis een ruime wltp en hele snelle lader te nemen. Dat is dan de “grens” die je gaat krijgen als je overstapt.
Van daaruit kan je dus veel geld besparen door een paar uur per jaar op te offeren. Dat was “het idee”.

Dat gezegd hebbende… in theorie maakt wltp niet uit, in praktijk toch wel. Per laadbeurt lever je toch gauw 10 minuten in aan “snelheid minderen en weer versnellen” (bij formule 1 verliezen ze daar bij een pitstop al ruim 20secondes op), aansluiten en activeren, en er staat ALTIJD net iemand buiten de auto iets onbenulligs te doen als je helemaal klaar bent om weg te rijden.
Met een caravan komt daar dan nog aan- en afkoppelen bij.
Je mag zelf bedenken hoe optimistisch of pessimistisch je daarin wil zijn. Door de grote wltp als uitgangspunt te nemen heb ik gepoogd die discussie te omzeilen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommie12 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 13:27:
[...]

En tijdens je verblijf ga je niet eens een stadje bezoeken of winkelen bij een supermarkt waar een AC lader is, en dat niet in een omtrek van 100km?

Ben benieuw welke streek dat was.
@JTHZZ heeft al geantwoord zie ik ;)
Misschien dat jij en ik een ander soort streken bezoeken op vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
multikoe schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 14:25:
[...]

@JTHZZ heeft al geantwoord zie ik ;)
Misschien dat jij en ik een ander soort streken bezoeken op vakantie.
Ik zie niet rond welk dorp of welke stad je geen laders vond.

Ik ben vorig jaar in Zweden onderweg geweest, en tot zo’n 350km ten noorden van Stockholm geen probleem gehad. En ik kan je zeggen dat ik in Frankrijk geen streken ken die dunner bevolkt zijn.
Elk hotel, huisje of zowat de helft van de supermarkten hadden wel een AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 14:28:
[...]

Ik ben vorig jaar in Zweden onderweg geweest, en tot zo’n 350km ten noorden van Stockholm geen probleem gehad. En ik kan je zeggen dat ik in Frankrijk geen streken ken die dunner bevolkt zijn.
Elk hotel, huisje of zowat de helft van de supermarkten hadden wel een AC lader.
In theorie zal dat best zo zijn dat er binnen 100km een lader te vinden is. Alleen, komt die locatie jou uit, doet ie het en is die niet geblokkeerd door locals die helemaal nog niet gewend zijn aan EV's die daar willen laden. Theorie en praktijk is een groot verschil. Ik moest destijds in het binnenland van Spanje met mijn cabrio ook oppassen want een tankstation had daar soms alleen maar diesel. Het kan allemaal wel maar ik zou van tevoren controleren wat de mogelijkheden zijn in zo'n gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
[...]

In Frankrijk is de hoeveelheid AC laders op het platteland in veel streken nog steeds erg laag en als je dan bij je accommodatie niet kunt laden zul je toch moeten gaan puzzelen. En een 11kW (of minder) lader bij een supermarkt gaat je daarmee niet echt helpen. Ik breng daar meestal geen 4 uur door om weer 50% bij te kunnen laden.
Meestal is er wel iets te bedenken, bijv half uurtje bij een 50kW lader gaan laden, maar helemaal zonder planning lukt het niet.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• JohnnyDune
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-09 18:31
Durf het bijna niet naar voren te brengen, maar de factor “tijd” is niet de enige factor die van belang is.

Als je een beetje om het milieu wil denken (ondanks dat je een verre “luxe” reis maakt) dan kun je ook nog op een andere manier tegen de afweging “snelheid vs. tijd” aankijken. Immers: als je met langzamer rijden dezelfde eindtijd haalt als met sneller rijden, dan heb je met langzamer rijden dus minder energie verbruikt (want minder of korter geladen). Dat is dan toch weer leuk meegenomen voor het milieu 😉

3710 Wp~, Zuid-Zuidwest - ID.4 1st

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Suggereer je nou serieus dat ik dingen verzin?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
multikoe schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 15:49:
[...]

Ik suggereer niks, maar wil die streek wel kennen.
Mogelijk is het een paar jaar geleden en is de situatie nu beter…

Ik ben een paar keer in de Creuse geweest nabij Aubusson. (10 jaar geleden)
Daar was toen in een straal van 50 km niet 1 verkeerslicht en tankstations waren ver te zoeken.
Als ik nu deze plaats zoek in de app van Shell, en een beetje uitzoom naar ca 20-30km, dan vind ik zo een 20-tal laadlocaties met verschillende 50 kW laders.
De creuse is de dunbevolktste streek van Frankrijk. Je komt daar om te wandelen… verder niks te zien. Hoe moeilijk is het dan om je wandeling te plannen vanaf een 11kW lader.

[ Voor 47% gewijzigd door Tommie12 op 20-07-2024 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-09 21:26
[...]

Het gaat er dan ook niet om hoe dik-/dunbevolkt het gebied is, maar wat de laadpaaldichtheid (per EV of km2) is. In 2021 was de poolcirkel al prima te bereiken met m'n BMW i3 (33 kWh) zonder Tesla-netwerk wat beschikbaar was voor non-Tesla's.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
DrBOB101 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 16:04:
[...]

Het gaat er dan ook niet om hoe dik-/dunbevolkt het gebied is, maar wat de laadpaaldichtheid (per EV of km2) is. In 2021 was de poolcirkel al prima te bereiken met m'n BMW i3 (33 kWh) zonder Tesla-netwerk wat beschikbaar was voor non-Tesla's.
Ik verwacht toch een verband tussen bevolkingsdichtheid en laadpaaldichtheid….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:11
multikoe schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 15:49:
[...]

Lijkt me inderdaad dat je dat verzint. Ik ben ook benieuwd naar die streek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Iemand nog tips voor goede laadstops in Duitsland op doorreis naar Italië? Snelladers met een leuke omgeving erbij om even te wandelen/lunchen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
Ferra schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 16:20:
Iemand nog tips voor goede laadstops in Duitsland op doorreis naar Italië? Snelladers met een leuke omgeving erbij om even te wandelen/lunchen!
Tesla Weibersbrunn als je over Oostenrijk rijdt. Goed restaurant en bij mooi weer eten in de tuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
Tommie12 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 15:53:
[...]

Ik suggereer niks, maar wil die streek wel kennen.
Mogelijk is het een paar jaar geleden en is de situatie nu beter…

Ik ben een paar keer in de Creuse geweest nabij Aubusson. (10 jaar geleden)
Daar was toen in een straal van 50 km niet 1 verkeerslicht en tankstations waren ver te zoeken.
Als ik nu deze plaats zoek in de app van Shell, en een beetje uitzoom naar ca 20-30km, dan vind ik zo een 20-tal laadlocaties met verschillende 50 kW laders.
De creuse is de dunbevolktste streek van Frankrijk. Je komt daar om te wandelen… verder niks te zien. Hoe moeilijk is het dan om je wandeling te plannen vanaf een 11kW lader.
Voorbeeld: de streek tussen Nancy en Straatsburg (Lorraine). Ja je kunt iets gaan plannen zodat je bij een van de schaarse laders gaat wandelen, maar dat was nou net het punt: spontaan, zonder plannen, wordt het lastig, als je accommodatie geen fatsoenlijke laders heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwaackie
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12-06 00:22
Zapato schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 16:13:
[...]

Lijkt me inderdaad dat je dat verzint. Ik ben ook benieuwd naar die streek.
Ik wil me ook wel mengen in de discussie. Zelf eigenaar van een auto met 350km bereik en naar de Ardennen geweest. Als prive-rijder is het belangrijk niet overal je stekker in te duwen, maar ook goed te kijken naar de kosten/kWh. En dan heb je echt een uitdaging daar. Heel veel niet-snelladers zijn 65ct/kWh. De ardennen lopen sowieso nog erg achter op de rest van west-europa.
Pagina: 1 ... 65 ... 131 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.