Verwijderd schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 01:32:
Interessant om dit alles te lezen. De vakantie reizen vanuit Utrecht naar bijvoorbeeld het Como meer in Italië is het enige wat mij nog doet twijfelen om mijn Prius gen 3 om te ruilen voor een ev, zoals bijv een Niro.
Wij rijden zo'n reis alles op 1 dag en nee dat geeft ons geen stress. We wisselen het rijden gewoon af. Een eten ook nog wat in Duitsland etc.
Kan je bij de meeste Tesla oplaad punten ook (gratis?) naar de wc of wat eten?
Met de huidige regering en de onzekerheid over alles wat met ev transitie etc te maken heeft overweeg ik om mijn Prius toch te houden hoewel ik graag een ev zou hebben....
Ik denk dat de overwegingen zijn:
- ga eerst uit van een auto met 500km wltp en meer dan 200kW laden (zoals ioniq5 of ev6).
- je laadt nooit helemaal naar 100% en start ook niet bij 0 dus in praktijk rijdt je daar 300km per keer mee en de eerste keer 100km meer.
- Comomeer is ongeveer 1000km, dat kan je dus met ongeveer 3 laadstops van 25min redden. Als je met volle accu wil aankomen 4. In de winter 1 meer. Dat is reeeel, ik ben net nog 825km naar Manchester geweest met 2 laadstops.
- dan praat je dus over 1.5 a 2 uur “laadstop” op zo’n trip. Dat moet je dan vergelijken met hoeveel je nu stopt. Je wisselt het rijden af maar zal toch ook wel een keer eten?
- eerlijk en reeel denk ik dat je op betreffende reis 1uur extra nodig gaat hebben. Mijn dochter woont in Manchester en ik ga daar 1 a 2x per jaar heen. Ik heb het bijgehouden. Als ik het helemaal uitkien kan ik dat zonder extra tijd doen maar er gaat altijd wel wat mis. Practisch gezien ben ik elke keer 30min extra kwijt als gevolg van “laden terwijl ik geen honger of dorst heb”. Op een reis van 11.5 uur.
- je vakantie reis bestaat waarschijnlijk uit 4 dagen per jaar (heen en terug in zomervakantie en wintersport). Kiezen voor een EV betekent dus kiezen voor 4uur verplicht pauze nemen per jaar.
Daar zijn wel kanttekeningen bij te plaatsen:
- zoals je in dit forum leest is er geen enkel laad probleem in een straal van 1000km a 2000km rond Nederland.
- grootste verandering is wel dat je laden en eten/wc “verplicht” combineert. Dat vergt wel altijd iets van planning. In een benzine auto heb je die “verplichte koppeling” minder.
- dat moet je een beetje uitzoeken maar is in praktijk geen probleem. Als je adaptive cruisecontrol met lane-keep hebt dan heb je geen bal te doen en kan je het op de onboard navigatie haarfijn in de gaten houden. Op mijn ioniq5 werkt dat fantastisch.
- de berichten zijn wat verschillend maar “in de zomer op zwarte zaterdag” is wellicht een minder goed idee. Aan de andere kant: “dat kost je waarschijnlijk 1 uur extra laden”, maar ook “4 a 6 uur extra file”.
Tegenover die verplichte 4 uur extra pauze per jaar staat dan:
- een mega gave auto waar je de rest van het jaar met enorm vette grijns in rond rijdt.
- ik kreeg tijdens een service beurt een benzine leen auto mee en ik was helemaal ongelukkig.
Dan ook nog…..
- die 4 uur per jaar geldt voor een auto met 500km wltp en 200kW laden.
- met een auto met een range van 350km wltp en 100kW laden zal dat waarschijnlijk verdubbelen. In dit forum lees je meerdere verhalen van mensen die met zo’n “mindere god” op stap zijn.
- ik ben super blij met mijn ioniq5 met 500km wltp, 230kW laden en batterij verwarming. Maarrrrr….. die was dus ook behoorlijk duur. Ik had het er voor over en ben er erg blij mee. Maar….. voor grofweg 15.000euro minder kan je dus OOK een fantastische auto kopen die precies dezelfde luxe heeft met als enig nadeel dat je 8uur per jaar verplichte pauze hebt in plaats van 4 uur. …. Wel een hoop geld voor 4 uur per jaar….
- wel met de kanttekening dat ik ook een caravan heb en dat de range daarmee wel terugvalt. Met caravan vind ik die 500km wltp “geen overbodige luxe”.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV