Gister weer teruggekomen van een vakantie. Hierbij mijn verhaal

We zijn naar Italie gegaan met een tussenstop van 3 dagen in Zwitserland
Wat context:
- Tesla Model 3 RWD 2024
- Leaseauto/pas van Shell recharge
- ABRP subscription
- 1 passagier en bagage
- Kleine blaas
- Lekker met het verkeer meerijden maar waar het kan (autbahn) vmax ongeveer 160.
- Altijd airco aan tijdens (snel)laden, het was buiten 30c of meer
Reisdag 1 (maandag) : Zuid Holland - Flums (Zwitserland)
Afstand: 922km
Verstookt: 141kw
Gemiddelde snelheid zonder breaks: 96,5 km/h
Gemiddelde snelheid met breaks: 86,6 km/h
Totale reistijd: 10 uur en 38 minuten
Tijd driving: 89,8%
Tijd charging 10,2%
I.v.m. een jetlag van een zakenreis besloten op een maandag na de ochtendspits richting het zuiden te karren. Route via de A2, grens over bij Nieuwstadt, ondanks de grenscontroles niet langer dan een minuutje vertraging gehad.
Stops waren bij:
-
Supercharger mogendorf > je gemiddelde mcdonalds/autohof charger, kopje koffie gehaald en zelf meegenomen broodje gegeten
-
Supercharger boblingen > Supercharger in de buurt van een (auto?)museum, mooie faciliteiten binnen
-
enBW Engen > we konden nog iets verder rijden, maar hadden honger. een schnitzel (en laden) bij deze raststatte is echter een grote fout geweest, de tent was verder ook erg verlaten op een maandagavond om 18:30
Verblijf in Zwitserland
"bovenop de berg" in Flums. er zat geen laadpaal bij het huisje wat we hadden gehuurd. "beneden" bij de supermarkt was echter wel een 100kw paal te vinden, deze laden sneller dan je boodschappen kunt doen, hier 2x bijgeprikt. vanuit het dal naar de berg kostte zo 4 a 5% van de accu.
Naar beneden rijden deed je vaak wel met een koude accu waardoor het 'regeneratief remmen' na 3 haarspeldbochten alweer gelimiteerd werd en ik ouderwets het rempedaal moest gebruiken, waarschijnlijk logisch, maar vond het wel jammer.
Reisdag 2 (vrijdag) : Flums (Zwitserland) - Borgo val di Taro (Italie)
Afstand: 442km
Verstookt: 64,4kw
Gemiddelde snelheid zonder breaks: 89.1 km/h
Gemiddelde snelheid met breaks: 79,2 km/h
Totale reistijd: 5 uur en 34 minuten
Tijd driving: 88,9%
Tijd charging 11.1%
In Zwitserland stikt het van de laadpalen (in de dallen), ik had dan ook geen behoefte om met een volle accu te vertrekken. Met zo'n 70% richting italie.
Eind juni was er een deel van de A13 weggespoeld, dit deel lag precies op onze route, onder andere de ANWB voorspelde chaos en paniek. Op de lokale nieuwssite las ik echter dat in de ochtend van onze reisdag, er weer 1 baan in beide richtingen geopend werd. Google Maps en ook de Tesla Navigatie was het hier nog niet mee eens, maar hebben het er toch op gewaagd. Direct omrijden via de Gotthard kostte ons 2 uur extra, en als de A13 toch nog afgesloten zou zijn, zou daar een uur bij komen.
De weg was 'gewoon' open en er was geen hond te bekennen, heerlijk

. Er zijn op dat stuk wel meerdere baustellen en het grootste deel van de weg is al 2x 1 baans.
Stops waren bij:
- Gofast Coldrerio Ovest > Groot tankstation, niet heel veel laadmogelijkheden, hier de eerste andere Nederlandse auto aan de lader gezien
- Een random charger op een parkeerplaats in Ramiola (A15) > Er waren wat winkeltjes en een supermarkt, maar niks bijzonders (zie beneden).
Verblijf in Italie
Verblijf was in Borgo Val di Taro, ook weer op ongeveer 500m hoogte. Hieronder een overzichtje van de "regio" met zijn snelladers (boven de 43kw), niet veel dus, vandaar dat ik bij de laatste mogelijkheid voor aankomst heb bijgeprikt naar 80%.
In het dorpje zelf zaten wel een handjevol 11kw palen, maar de dorpjes waren te klein om er lang te verblijven.
We zijn een dagje naar Bologna geweest, hier op de terugweg weer bij dezelfde snellader (Ramiola) bijgeprikt en ook een dagje La Spezia (op de terugweg bij de locale Tesla Supercharger geprikt).
Al met al geen enkele laadstress gehad door de ontbrekende lokale snelladers. Wel zag ik dat er bij de Conad in het dorp een Enel X paal in aanbouw was, na een korte google search is dit bij veel supermarkten het geval, de dichtheid van snelladers zal hierdoor wel toenemen.
Terugrit (Donderdag) Borgo val di Taro - Zuid Holland
Afstand: 1244km
Verstookt: 188kw
Gemiddelde snelheid zonder breaks: 102km/h
Gemiddelde snelheid met breaks: 87 km/h
Totale reistijd: 14 uur en 16 minuten
Tijd driving: 85,1%
Tijd charging 14,9%
Met zo'n 40% aan prik vertrokken, omdat het een lange rit werd vond ik een paar extra rust/koffie stops wel fijn, het uitgelezen moment om ABRP maar eens aan het werk te zetten
context: Vorig jaar ben ik met een Enyaq 60 volledig op ABRP (incl routeplanning) naar Gap (frankrijk) gereden, dit ging best goed, toen erg conservatief gereden omdat de enyaq niet zo zuinig was
Ik had de max snelheid best hoog gezet, er most toch 1300km gereden worden, en ik vind de Tesla comfortabel, ook op hogere (150/160kmh) snelheid. En de route via Duitsland laten lopen
Eerste stop langs de autostrada, 5 minuutjes bijprikken, genoeg voor een toiletstop en koffie. Daarna bij een v4 supercharger, weer een paar minuutjes, en ook in Zwitserland bij een mooie 'raststatte' bijgeprikt. Echter merkte ik dat ik zuiniger reed of langer laadde dan gepland en ik volgens ABRP steeds met 30% of meer bij de volgende lader aankwam (m'n min charger arrival stond op 7%). Ook de keuzes in laders werder steeds gekker. Afrit pakken, paar stoplichten en rotondes om bij een verstopte lader aan te komen, terwijl er op de route 1km verder een lader was die aan m'n 'voorkeuren' voldeed.
Een aantal keer de route herpland, maar het werd niet beter. Inmiddels was mn iphone 12 zo heet geworden dat de ABRP app zelf ook vaak de geest gaf. M'n vriendin een aantal keer instructie gegeven om het te fixen, maar die werd er na een tijdje ook moe van.
De druppel was toen ABRP aangaf dat het 1 uur en 30 min naar de volgende stop was, toen ik deze in de tesla nav zette gaf de tesla 2 uur 30 (ivm file) aan. Aangezien de autobahn nietecht doorreed door inhalende campers etc besloten om de Tesla Nav maar aan te zetten en die te volgen (via frankrijk > luxemburg). Initieel gaf deze aan dat ik een uur langer onderweg zou zijn dan mijn ABRP plannetje, maar het kon me inmiddels gestolen worden.
Laatste stop was bij de Supercharger Metz, bij aankomst stond deze vol, al gaf de tesla aan dat de wachttijd ongeveer 5 minuten was, heb ik m aan de dure (maar leasepas dus maakt ook niet uit eingelijk) Ionity gehangen. Ivm een happie eten en koffie hier 50 minuten bezig geweest en tot 100% geladen. Auto gaf aan dat ik met 1% thuis zou komen, onderweg nog even een paar procenten bijgeprikt bij een Total.
De grote les van de dag is dat mijn ABRP subscription er weer af gaat, ik de app verwijder en gewoon lekker op Tesla nav blijf rijden, Afhankelijk van de drukte via superchargers of zelf wat uitzoeken als het percentage laag wordt, er zijn inimddels zoveel palen dat ik daar wel vertrouwen in heb.
Nog wat stats (teslamate):
Totaal gereden: 3452km
Geladen: 512kWh
Gemiddeld verbruik: 150 Wh/Km
Verbruik (vlak terrein):
/f/image/00bPfc4FelZ8ojZbmm55mDab.png?f=fotoalbum_large)
De gekleurde balkjes zeggen niets over verbruik, maar hoeveel van de tijd deze snelheid is gereden
Interested in andere stats, let me know, ik kan vast ergens nog wat uit trekken
Edit: oja, ik had een Fulli Nomade achter m'n voorruit, heerlijk doorkarren terwijl je iedereen ziet klooien met een pinpas/kaartje bij de tolpoortjes