Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
In Volvo (Android Automotive) inderdaad alleen Google Maps (en werkt voor mij uitstekend).Possible schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:42:
Heeft Google Maps inmiddels niet een update voor EV auto's? Google Maps lijkt mij juist perfect omdat deze live data kan ontvangen? Of is dit alleen nog voorbestemd voor de Volvo ?
Het is dat ik nog overvaar van Duitsland naar Zweden, zou je het rijdend doen was het nog wat kilometers meer naar midden Zweden.JTHZZ schreef op maandag 8 juli 2024 @ 21:32:
[...]
Ja ik had hier ook al minstens 1 reactie verwacht dat dat de schuld van Elon Musk is, dat die VW bijna 4 laadplekken blokkeert. Wel serieuze rijafstand voor 1 vakantie!
Ik begin ernstig aan mezelf te twijfelen; maar deze filterfunctie zat er eerst wel in toch?gvg schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:19:
[...]
In iOS hetzelfde.
Ik kan nog wel CCS als stekker instellen, maar dat doet inderdaad vrij weinig want ik krijg ook alle type 2 laders te zien.
Ik heb nu contact met Waze 'support' maar daar komt echt niks zinnigs uit...
Ik heb ook de app gedowngrade naar een versie van een paar maanden geleden maar het filter blijft weg..We understand you´re looking for a filter for charger speed. Currently, the app only allows you to search for nearby EV stations. To know more about EV charging stations, you may visit this Help article.
We’re always looking to improve Waze, and user feedback is one of our most important tools for doing so. Your input is appreciated and you´re invited to share feedback in the Waze Suggestion Box.
Inderdaad de plug selectie doet helemaal niks @gvg .
Providers uitzetten is dan inderdaad een soort van beperkte workaround @pmiddeld. --> Nee, zojuist geprobeerd, ook deze setting veranderen doet bij mij niks. Alleen Tesla en Fastned staan aan, maar de laadpaal-search geeft mij Ionity en Shell recharge. Ik heb hier screenshots van gemaakt en weer aan de Waze support doorgegeven
Jammer dat alleen ABRP via OBD een live koppeling met de auto heeft, de 'connected' navigatie van mijn IONIQ 28 is qua laadpalen vinden niet bruikbaar vind ik, hij vindt nooit wat en slim plannen is er niet bij.
Welk bouwjaar Niro heb jij @janne_nl dat dit wel goed werkt voor jou?
[ Voor 19% gewijzigd door Scatman_II op 09-07-2024 14:40 ]
OC / CM - Begint eer ge Bezint
Dat klinkt als een leuke roadtrip!JeroenV_ schreef op maandag 8 juli 2024 @ 12:46:
3 weken door Zweden gereden met de Polestar, en voornamelijk bij Tesla en Ionity (beiden met abo) geladen.
Al met al aardig wat kilometers gemaakt.
[Afbeelding]
De totale stroomkosten zijn €261
Verder valt wel op dat Ionity nog steeds het aantal stalls zou moeten upgraden, te vaak laadfiles gezien daar waardoor ik maar doorreed naar Tesla. Ionity is in Zweden ook goedkoper dan Tesla, dus dat zal ook bijdragen aan de drukte.
Zag deze topper ook nog: bijna 4 stalls blokkeren met je VW![]()
![]()
[Afbeelding]
Die VW: volgens mij was het handiger geweest even vooruit in te parkeren tegenover die witte Tesla, dan kan er in ieder geval nog 1 Tesla goed laden zonder bumperknuffelen. Maar hoe kan je in deze stall configuratie goed staan met de laadklep aan de 'verkeerde' kant achter? Het lijkt erop dat je half buiten het vak anderen belemmert in het in- en uitparkeren, dus dat lijkt zo ook geen optie toch?
In dit geval zou dat dan wel echt een muppet zijn, je kan bijna niet meer de boel blokkeren dan zo. Maar ja, langere laadkabels zouden inderdaad wel helpen om minder plekken te blokkeren met een niet-Tesla. De V4 SuC zijn op dat gebied echt super! Voor nu kies ik bij V3 SuC wel zoveel mogelijk voor plekken naast een andere rechtsachterlader.DrBOB101 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 18:43:
[...]
Netjes, dat verbruik. Nou zijn de snelheden in Zweden, vooral wat noordelijker, veel lager dan hier.
Vervolgens begon die VW vast te zeuren over de korte kabel van de laadpaal
Volgens mij snappen ze van Waze jouw punt niet helemaal. Misschien is het beter om ze te zeggen dat de filter op CCS niet werkt. Dat moeten ze toch beter begrijpen.Scatman_II schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:47:
[...]
Ik begin ernstig aan mezelf te twijfelen; maar deze filterfunctie zat er eerst wel in toch?![]()
Ik heb nu contact met Waze 'support' maar daar komt echt niks zinnigs uit...
[...]
Ik heb ook de app gedowngrade naar een versie van een paar maanden geleden maar het filter blijft weg..
Inderdaad de plug selectie doet helemaal niks @gvg .
Providers uitzetten is dan inderdaad een soort van beperkte workaround @pmiddeld.
Jammer dat alleen ABRP via OBD een live koppeling met de auto heeft, de 'connected' navigatie van mijn IONIQ 28 is qua laadpalen vinden niet bruikbaar vind ik, hij vindt nooit wat en slim plannen is er niet bij.
Welk bouwjaar Niro heb jij @janne_nl dat dit wel goed werkt voor jou?
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Nee inderdaad. Ik heb even gezocht naar afbeeldingen van de Waze EV functions en kan inderdaad ook nergens een filter vinden. Ik zal wel gek wordenpmiddeld schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:18:
[...]
Volgens mij snappen ze van Waze jouw punt niet helemaal. Misschien is het beter om ze te zeggen dat de filter op CCS niet werkt. Dat moeten ze toch beter begrijpen.

Wel een referentie naar het Beta program van Waze, met een mooie tabel waarin staat dat in de Android Beta bepaalde filters op 'gradual rollout' staan.
https://docs.google.com/s...bP6SeCC5UwROlYldn/pubhtml
Ik heb zojuist vlak voor jouw bericht een aantal screenshots naar waze support gestuurd waarin duidelijk wordt dat op mijn versie zowel 'Plug Type' als de 'Netwerken' optie geen effect hebben op de daadwerkelijke lijst resulterende laadpalen.
Edit:
Reactie van Waze support is binnen: het is geen bug, maar een feature! (Een nogal crappy geïmplementeerde als je het mij vraagt.
Ik heb een suggestion ingediend om DC en AC charging strict te kunnen scheiden in Waze, stemmen kan hier: https://waze.uservoice.co...ging-dc-and-filter-for-slRegarding results showing all brands despite customizing your Plugs and Networks settings, we looked into your report and found that what you described is actually how Waze is intended to work.
When you add plugs and networks, and search for EV stations, the app will try to prioritize them but won´t restrict the results according to it. Results still show the available stations near your destination.
We’re constantly looking for ways to improve Waze and we appreciate your feedback. Should you wish to share feedback, we encourage you to visit the Waze Suggestion Box.
[ Voor 35% gewijzigd door Scatman_II op 09-07-2024 22:26 ]
OC / CM - Begint eer ge Bezint
Google Maps zit bij mij (Renault Megane E Tech) ook 'ingebakken', werkt best goed.Possible schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:42:
Of is dit alleen nog voorbestemd voor de Volvo ?
Tesla navigeert ook met Google maps.Possible schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:42:
Heeft Google Maps inmiddels niet een update voor EV auto's? Google Maps lijkt mij juist perfect omdat deze live data kan ontvangen? Of is dit alleen nog voorbestemd voor de Volvo ?
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Ik zou ook graag wat advies willen vragen aangezien wij op 24 augustus vertrekken voor een roadtrip naar noord Spanje: van onze woonplaats in het oosten naar de eerste stop in Frankrijk, Tours. Daar blijven we een nachtje, even bij komen en alvast genieten van het vakantiegevoel. Het is ook precies op de helft richting onze eerste stop in Spanje: San Sebastián. Vervolgens gaat onze roadtrip langs Bilbao, Santander, Burgos, Laguardia en tot slot Pamplona. Vanuit daar gaan we of in 1 streep door naar huis of we plakken er nog daagjes Disneyland Parijs aan vast maar dat zien we dan wel.
Het is onze allereerste EV trip verder weg dan de Ardennen (1x laden was toen al genoeg). We zijn met z'n 2en dus verder alleen bagage mee en geen aanhanger of caravan. We hebben een Volvo XC40 P8 (eerste model) met geen geweldige range door het hogere verbruik. De nieuwe modellen doen het een stuk beter. In de zomer moeten we het vaak doen met zo'n 330-350km aan range. Dat wordt dus denk ik om de 2 uur a 2,5 uur rijden even stoppen om te laden. Geen punt verder, sowieso goed om even de beentjes te strekken. En zeker het lange stuk door Frankrijk zouden er genoeg snelladers moeten zijn voor ons van oa Tesla en Ionity. We rijden bovendien lekker buiten het drukke seizoen om dus ik verwacht niet direct problemen. Al blijft het wel spannend natuurlijk
Ik vraag me alleen wel af, als ik nu in Maps de route thuis-Tours invul lijkt het alsof we dwars door Parijs gestuurd worden maar dat lijkt me dus helemaal niks. Zijn er ook goede alternatieve routes (dus naar Tours en dan San Sebastián die jullie wellicht aanraden? Het moet natuurlijk geen enorme omweg zijn van een paar uur, maar een stukje om terwijl de roadtrip dan eigenlijk veel leuker/mooier/relaxter is... altijd goed!
Als (elektronische) tolwegbadge dacht ik aan deze: https://www.fulli.com/nl/fulli-nomade Iemand ervaring mee?
/f/image/Z6kchrpxkGGJCSKadDP9JAlF.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door Juancho op 09-07-2024 15:55 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling
Ah dan doen wij toch wat fout denk ik?JeroenV_ schreef op maandag 8 juli 2024 @ 12:46:
3 weken door Zweden gereden met de Polestar, en voornamelijk bij Tesla en Ionity (beiden met abo) geladen.
Al met al aardig wat kilometers gemaakt.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/ezvftTMxBEcj9Xi1QnTZpESW.jpg?f=fotoalbum_large)
Iets meer dan 8000 km gereden afgelopen 3 weken door Noorwegen en Zweden. Heenrit staat hier, terugreis zal ik binnenkort nog even opstellen.
EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L
Ik zou me niet te druk maken om de route via de péripherique in Parijs. Het is vakantietijd en veel Parijzenaars keren pas eind augustus of begin september terug. Houd via bijv Google Maps de verkeersdrukte in het oog en rijd bij calamiteiten via de westelijke route (‘péripherique exterieur’).Juancho schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:48:
Ik vraag me alleen wel af, als ik nu in Maps de route thuis-Tours invul lijkt het alsof we dwars door Parijs gestuurd worden maar dat lijkt me dus helemaal niks. Zijn er ook goede alternatieve routes (dus naar Tours en dan San Sebastián die jullie wellicht aanraden? Het moet natuurlijk geen enorme omweg zijn van een paar uur, maar een stukje om terwijl de roadtrip dan eigenlijk veel leuker/mooier/relaxter is... altijd goed!.
Mooie rit voor de boeg. Als ik mij niet vergis, heeft jouw auto Android Auto / Apple Carplay, toch? Zo ja, dan zou ik vooral even www.abetterrouteplanner.com (kortweg: ABRP) gebruiken. Hier kun je je rit intikken, net als bij Google Maps, en rekent hij precies uit waar je hoelang moet laden. Dit is niet gebonden aan één merk snellader (dat heb je bij veel merken wel, dan vermijden ze óf bijvoorbeeld de Supercharger, óf je wordt alléén naar Supercharger geleid).Juancho schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:48:
Hoi allemaal,
Ik zou ook graag wat advies willen vragen aangezien wij op 24 augustus vertrekken voor een roadtrip naar noord Spanje: van onze woonplaats in het oosten naar de eerste stop in Frankrijk, Tours. Daar blijven we......
Hierbij kun je dan bewuste tussenstops toevoegen in de route die hij plant. Zo kun je handmatig om Parijs heen manouvreren om rustiger te rijden. Ook zie je hoeveel tijd je ongeveer kwijt gaat zijn aan je laadsessies in je totale rit, dan kun je daar een beetje rekening mee houden.
Als je jouw ultieme rit dan hebt gepland, kun je hem via "Share" delen naar Google Maps, inclusief alle tussenstops voor het laden. Kun je 'm gewoon in je auto gebruiken om te navigeren. Ook kun je, mocht je tijd over hebben in je voorbereiding, het nog wat meer tweaken door aan te geven welke auto je hebt (zou ik sowieso doen) en met welke SoC je bij elk laadstation wil arriveren (voor je eigen gemoedstoestand) en tot welke SoC je uiterlijk wil laden.
Succes
Leaseadviseur - Elektrische voertuigenfanaat
Charleroi - Reims - Troyes - Amilly - Orleans - Tours +1h20Juancho schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:48:
Ik vraag me alleen wel af, als ik nu in Maps de route thuis-Tours invul lijkt het alsof we dwars door Parijs gestuurd worden maar dat lijkt me dus helemaal niks. Zijn er ook goede alternatieve routes (dus naar Tours en dan San Sebastián die jullie wellicht aanraden?
of
Rijsel - Amiens - Rouen - Le Mans - Tours +30/40min
Of neem de optie vermijd tolwegen, en dan kom je nog eens hele andere stukken tegen (+ 2h ongeveer)
Sterker nog, onze Volvo heeft Android Automotive, dat is dus het ingebakken Android systeem. Daar zit dus oa Maps al in en die houdt alle data uiteraard bij. Komt dus ook zelf met laadstop opties (werk nog niet altijd even goed) maar je kan die negeren en dan zelf een stop kiezen. Je kan ook filteren op bijv. Non Tesla, dus de Tesla stations die ook niet Tesla's accepteren. In principe zou ABRP dus niet nodig moeten zijn maar ik heb de app natuurlijk wel voor het geval dat. Idealiter plan ik thuis de heenweg alvast, met een aantal snelladers op de route in iets afwijkende afstanden zodat ik altijd snel kan wisselen als dat moet. Soms verbruik je meer en kan je beter een stop eerder pakken, soms valt het verbruik enorm mee en heb je nog genoeg range voor een laadstop later. En als ik dus een snellader, of dat nu Tesla of Ionity bij vertrek al instel... dan pakt hij natuurlijk de beste route daarna toe en zo kan je idd Parijs mijden als we dat willen.RobBouman schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:00:
[...]
Mooie rit voor de boeg. Als ik mij niet vergis, heeft jouw auto Android Auto / Apple Carplay, toch? Zo ja, dan zou ik vooral even www.abetterrouteplanner.com (kortweg: ABRP) gebruiken. Hier kun je je rit intikken, net als bij Google Maps, en rekent hij precies uit waar je hoelang moet laden. Dit is niet gebonden aan één merk snellader (dat heb je bij veel merken wel, dan vermijden ze óf bijvoorbeeld de Supercharger, óf je wordt alléén naar Supercharger geleid).
Hierbij kun je dan bewuste tussenstops toevoegen in de route die hij plant. Zo kun je handmatig om Parijs heen manouvreren om rustiger te rijden. Ook zie je hoeveel tijd je ongeveer kwijt gaat zijn aan je laadsessies in je totale rit, dan kun je daar een beetje rekening mee houden.
Dit kan sinds kort ook al in de Volvo zelf! Aangeven met hoeveel % je wil aankomen en daar plant Maps het laden dan op in. Gewenste functie die er eindelijk in ziten met welke SoC je bij elk laadstation wil arriveren (voor je eigen gemoedstoestand) en tot welke SoC je uiterlijk wil laden.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling
Heb je ook ervaringen met deze routes? En dan vooral, welke is het leukst/relaxt/mooiste om te rijden? We nemen onze tijd dus die extra tijd die je erbij zit is opzich wel prima.IceTeaGX schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:07:
[...]
Charleroi - Reims - Troyes - Amilly - Orleans - Tours +1h20
of
Of neem de optie vermijd tolwegen, en dan kom je nog eens hele andere stukken tegen (+ 2h ongeveer)
Ik gebruik deze al een paar jaar naar volle tevredenheid. Kosten betaal je alleen als je in die maand ook gebruik maakt van de badge. Ik dacht dat deze ook werd aangeraden door ANWB. Overigens alleen in Frankrijk gebruikt en ook paar keer bij een parkeergarage.Juancho schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:48:
...
Als (elektronische) tolwegbadge dacht ik aan deze: https://www.fulli.com/nl/fulli-nomade Iemand ervaring mee?
[Afbeelding]
Afhankelijk van waar je vandaan komt is de route door de Westerscheldetunnel en dan verder langs de kust (A16) ook een prettige route. Ook goede laders bij Gravelines/Dunkerque (Tesla) en Aire de la Baie de Somme (Ionity).IceTeaGX schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:07:
[...]
Charleroi - Reims - Troyes - Amilly - Orleans - Tours +1h20
of
We starten vanuit ZwolleZapato schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:31:
[...]
Afhankelijk van waar je vandaan komt is de route door de Westerscheldetunnel en dan verder langs de kust (A16) ook een prettige route. Ook goede laders bij Gravelines/Dunkerque (Tesla) en Aire de la Baie de Somme (Ionity).
Ik heb de voorloper van de Fulli tolbadge die het nog altijd doet, echter deze is alleen in Frankrijk te gebruiken.Juancho schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:48:
APRR de franse beheerder van de snelwegen is nu een onderdeel van Fulli. De tolbadge van Fulli is de badge voor Frankrijk, Spanje en Portugal.
https://voyage.aprr.fr
EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl
Advies komt van mijn vader, die elk jaar 2 keer naar Alicante rijdt (over Pau), met dan de voorkeur voor de route onder Parijs door en niet via tol wegen. Hij is wel op pensioen, en neemt rustig de tijd.Juancho schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:22:
[...]
Heb je ook ervaringen met deze routes? En dan vooral, welke is het leukst/relaxt/mooiste om te rijden? We nemen onze tijd dus die extra tijd die je erbij zit is opzich wel prima.
Zelf spijtig genoeg nog niet toe gekomen.
Nee, Tesla gebruikt de Map data maar routeplanning en de achterliggende engine is van Tesla zelf.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Ik heb de Fulli incl Italië.Wakkie schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:38:
[...]
Ik heb de voorloper van de Fulli tolbadge die het nog altijd doet, echter deze is alleen in Frankrijk te gebruiken.
APRR de franse beheerder van de snelwegen is nu een onderdeel van Fulli. De tolbadge van Fulli is de badge voor Frankrijk, Spanje en Portugal.
https://voyage.aprr.fr
Werkt perfect.
https://www.fulli.com/nl/fulli-nomade-plus
Nu voor slechts € 4,90
Met ongeveer 2 weken thuis.
Doen.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Was het niet zo dat tijdens de Olympische Spelen één rijbaan van de péripherique gereserveerd is voor sporters en bobo's?jdbiggelaa schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:00:
[...]
Ik zou me niet te druk maken om de route via de péripherique in Parijs. Het is vakantietijd en veel Parijzenaars keren pas eind augustus of begin september terug. Houd via bijv Google Maps de verkeersdrukte in het oog en rijd bij calamiteiten via de westelijke route (‘péripherique exterieur’).
Die zijn tegen die tijd alweer 2 weken afgelopen.pmiddeld schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:18:
[...]
Was het niet zo dat tijdens de Olympische Spelen één rijbaan van de péripherique gereserveerd is voor sporters en bobo's?
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
Dan zou Antwerpen - Gent - Duinkerken - Rouen etc. kunnen. Wellicht niet de kortste route, maar op België na wel relaxed. Of Brussel - Mons - Reims - Troyes en dan om Parijs. Charleroi vind ik minder prettig.
Goeie tip.HansAuutB schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:02:
[...]
Ik heb de Fulli incl Italië.
Werkt perfect.
Nu voor slechts € 4,90
Doen.
Ik heb meteen geprobeerd te bestellen maar dat lukt niet, ik kan de algemene voorwaarden niet bevestigen in het bestelformulier (vanaf iPad), zal het morgen even proberen vanaf een computer.
XC40 Plus MY2024 SMER, Inster Evolve Sky, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.
Vandaag de factuur gekregen voor mijn Italiaanse tol in mei.HansAuutB schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:02:
[...]
Werkt perfect.
Nu voor slechts € 4,90
Doen.
Helaas, dit was een fijne tip voor zo lang het duurde, maar nu ik mijn route voor de zomervakantie zit te bekijken valt me op dat ABRP deze keuzemogelijkheid blijkbaar uit de gratis versie heeft verwijderd. Ook als je op een laadstation klikt zie je niet meer of daar eetgelegenheid in de buurt is.Nova163 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 09:46:
[...]
Je kunt bij ABRP ook invoeren dat je na x uur of op tijdstip y wilt stoppen bij een restaurant. Dan geeft ie verschillende opties van restaurants waar je kunt stoppen. Je kunt ook aangeven hoe ver je maximaal wilt lopen van de lader naar het restaurant.
[Afbeelding]
Weet iemand of de betaalde versie deze informatie nog wel biedt?
Eetgelegenheid zie ik niet in de betaalde versie bij een laadstation.Hermanbbbb schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 20:43:
[...]
Helaas, dit was een fijne tip voor zo lang het duurde, maar nu ik mijn route voor de zomervakantie zit te bekijken valt me op dat ABRP deze keuzemogelijkheid blijkbaar uit de gratis versie heeft verwijderd. Ook als je op een laadstation klikt zie je niet meer of daar eetgelegenheid in de buurt is.
Weet iemand of de betaalde versie deze informatie nog wel biedt?
Ik zie alleen:
Hondvriendelijke omgeving
Heeft toiletten
Speelplaats
Geschikt voor aanhangwagen
Het snelladen ging telkens prima. In de late uren ben je wel eenzaam op zo'n laadstation... Enigste probleem was dat de navigatie van Audi probeerde een update binnen te halen terwijl het mobiele netwerk in Duitsland telkens hapert. We hebben dus een aantal keer op google maps moeten rijden ipv de navigatie van Audi.
Dank! Maar wel vreemd! Dat zie ik in de gratis versie ook. Maar aanvankelijk kon je ook zien welke 'amenities' (zoals eetgelegenheid) er waren. Dat is voor mij toch wel een belangrijk selectiecriterium.InfoTracer schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 20:59:
[...]
Eetgelegenheid zie ik niet in de betaalde versie bij een laadstation.
Ik zie alleen:
Hondvriendelijke omgeving
Heeft toiletten
Speelplaats
Geschikt voor aanhangwagen
Zou kunnen ja. Al zou je denken dat het ook in het belang van de laadpaalaanbieder zelf is dat geëtaleerd wordt welke voorzieningen allemaal wel niet aanwezig zijn.pmiddeld schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 23:33:
Misschien willen ze in de toekomst die restaurants, hotels en winkels er wel voor laten betalen om genoemd te worden?
Maar wacht, wacht! Als ik in de gesuggereerde route naast de laadplek op het menu-icoontje klik, dan op 'vervang oplader', en dan 'filter' zie je ineens een keuzelijstje met amenities waar oa 'has food nearby' wel een keuze-optie is.
/f/image/hkm02FOYNq7Dv0XmdBKh8PmM.png?f=fotoalbum_large)
Maar bij het plannen van de route is de optie 'amenities' dus wel uit het lijstje mogelijkheden verdwenen (daar alleen nog 'reverse plan' en 'round trip'.
De bottom-line lijkt nu dus te zijn dat je niet meer van tevoren kunt laten zoeken naar laadplekken waar je in de buurt kunt eten, of naar een laadstop na bv twee uur rijden (wat eerst ook kon). Je krijgt een lijst laadplekken met incomplete lijst 'amenities', maar je kunt dan wel per individuele gevonden laadplek zoeken naar laadplekken in de buurt (= in het zichtbare kaartveld) die de gewenste amenities wel hebben.
Het ziet er een beetje uit alsof deze versie van ABRP een work-in-progress is eigenlijk...
Je zou over Rouen kunnen rijden, dat is een half uur om maar vermoedelijk in tijd hetzelfde omdat je dat half uur in Parijs kwijt raakt als je daar tussen 15.00 en 19.30 doorheen rijdt.Juancho schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:48:
Hoi allemaal,
Ik zou ook graag wat advies willen vragen aangezien wij op 24 augustus vertrekken voor een roadtrip naar noord Spanje: van onze woonplaats in het oosten naar de eerste stop in Frankrijk, Tours. Daar blijven we een nachtje, even bij komen en alvast genieten van het vakantiegevoel. Het is ook precies op de helft richting onze eerste stop in Spanje: San Sebastián. Vervolgens gaat onze roadtrip langs Bilbao, Santander, Burgos, Laguardia en tot slot Pamplona. Vanuit daar gaan we of in 1 streep door naar huis of we plakken er nog daagjes Disneyland Parijs aan vast maar dat zien we dan wel.
Het is onze allereerste EV trip verder weg dan de Ardennen (1x laden was toen al genoeg). We zijn met z'n 2en dus verder alleen bagage mee en geen aanhanger of caravan. We hebben een Volvo XC40 P8 (eerste model) met geen geweldige range door het hogere verbruik. De nieuwe modellen doen het een stuk beter. In de zomer moeten we het vaak doen met zo'n 330-350km aan range. Dat wordt dus denk ik om de 2 uur a 2,5 uur rijden even stoppen om te laden. Geen punt verder, sowieso goed om even de beentjes te strekken. En zeker het lange stuk door Frankrijk zouden er genoeg snelladers moeten zijn voor ons van oa Tesla en Ionity. We rijden bovendien lekker buiten het drukke seizoen om dus ik verwacht niet direct problemen. Al blijft het wel spannend natuurlijk![]()
Ik vraag me alleen wel af, als ik nu in Maps de route thuis-Tours invul lijkt het alsof we dwars door Parijs gestuurd worden maar dat lijkt me dus helemaal niks. Zijn er ook goede alternatieve routes (dus naar Tours en dan San Sebastián die jullie wellicht aanraden? Het moet natuurlijk geen enorme omweg zijn van een paar uur, maar een stukje om terwijl de roadtrip dan eigenlijk veel leuker/mooier/relaxter is... altijd goed!. Wbt enorm goed kijken naar de allergoedkoopste laadopties is niet nodig want mijn leasepas is ook voor het buitenland en als een laadpaal die niet accepteert kan ik het gewoon declareren. Ik heb zelf al aardig wat backup passen dus dat moet wel lukken hoop ik. Al begreep ik ook dat in (Noord) Spanje er ook veel publieke palen zijn waar dat niet werkt allemaal en je een of andere app ter plekke moet installeren, koppelen aan je creditcard en dan pas kan laden. Iemand nog tips daarvoor? Wat wij absoluut niet willen is met bijv. 20% in een dorpje aankomen waar dan 1 laadpaal staat en die we niet aan de praat krijgen want geen pas die geaccepteerd wordt of gedoe met een app etc. Alles wat ik vooraf thuis al kan voorbereiden doe ik dan graag!
[Afbeelding]
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Dat is niet echt eenduidigheid over. Iemand hier op reddit zegt dat het een mengelmoes is van oa tomtom met bewijs onder wat linkjes.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Vorig jaar naar Portugal gebruikt en dat werkte heerlijk! We waren in Spanje zelfs sneller dan locals die blijkbaar niet zo'n kastje hebben.tspawn schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 20:29:
Bip en Go erg fijne tolbadge ook prima app, ook Nederlands.
https://www.bipandgo.com/nl/
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Wow, dan heb je meer auto gereden dan rondgekeken gok ikDestynx schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:48:
[...]
Ah dan doen wij toch wat fout denk ik?
[Afbeelding]
Iets meer dan 8000 km gereden afgelopen 3 weken door Noorwegen en Zweden. Heenrit staat hier, terugreis zal ik binnenkort nog even opstellen.
Liever een half uur langer maar wel kunnen doorrijden en liefst ook door mooie (rustige) gebieden dan op papier sneller zijn via Parijs maar daar helemaal gek worden van drukte/file/onoverzichtelijkheid etc.
Vroeger als enige gezinschauffeur ook vakantieritten gedaan van 1000 (eigen max norm), 1100, 1200 (een mens belegd onbewust zijn grens) met kleine en grotere kids met een ICE
Gezien de huurwissel op zaterdag altijd een race tegen de klok om op tijd te komen voor de sleuteloverdracht. En ja het maakt uit of je in de late namiddag aankomt of later op de avond. Het blijft evenwel een stressvolle ondernemen, niet allen voor de chauffeur. Druk verkeer of files maken het alleen nog erger.
De dag na de aankomst dient dan, vooral voor de chauffeur, om af te kicken en uit te rusten.
Vele malen langs stadjes gereden waar we zeiden, hier moet het ook wel mooi zijn, elk jaar opnieuw.
Nu verlopen het reizen in 2 dagen voor de heenrit en zorgen we dat we dat gevoel van in de namiddag aan te komen er wel degelijk is, afhankelijk van de files, door op de tussenstop aan te komen. En evident ook op de eindbestemming.
Op de terug rit hangt het van meer factoren af en maakt het ook niet uit welk uur je thuis bent. Dus onderweg nog een restaurantje meepikken zorgt dat de rit stress verdwijnt. Of hoe, je ook met een EV, anders kijkt tegen lange verplaatsingen indien je die dwang niet hebt om ergens op een exacte tijd moet zijn. Dat is toch de insteek van vakantie?
Tenzij je liever een vakantie hebt met een wortel voor je neus, daar kies je zelf voor
Thnx! ik was het niet van plan om te doen omdat de initiele aanschaf vaak rond de 20-30 euro ligt en we niet vaak in deze landen komen, maar voor 4,90 is het een koopje!HansAuutB schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:02:
[...]
Werkt perfect.
Nu voor slechts € 4,90
Doen.
Ja zeker een goede deal. Veel laadpunten in Italie niet langs de snelweg. Wel eens lopen foeteren om Ionity bij bij het Gardameer te bereiken. Behoorlijke file voor de 'standaard' tolpoortjes. Gemak dient de mens in deze.YaNightmare schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:21:
[...]
Thnx! ik was het niet van plan om te doen omdat de initiele aanschaf vaak rond de 20-30 euro ligt en we niet vaak in deze landen komen, maar voor 4,90 is het een koopje!
De werkelijkheid leert dat Google maps de nieuwe afrit al gewoon meeneemt in z'n navigatieplan, maar dat mijn M3 nog steeds denkt de oude afrit te moeten nemen of de oude oprit te kunnen gebruikenOekol schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 06:45:
[...]
Dat is niet echt eenduidigheid over. Iemand hier op reddit zegt dat het een mengelmoes is van oa tomtom met bewijs onder wat linkjes.
Vaak wel wat kilometertjes gemaakt om iets te gaan bekijken of te hiken. Daarnaast was de route vanuit Nederland naar de Airbnb's en terug ook al bijna 5000km. Dus 3000 over 20 dagen voor uitstapjes.JeroenV_ schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 07:42:
[...]
Wow, dan heb je meer auto gereden dan rondgekeken gok ik
EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L
[ Voor 97% gewijzigd door Zjanzjak op 10-07-2024 13:13 ]
De Fully Nomade Plus (want die moet je voor Italie hebben) is inderdaad erg handig. Heb 'm al een paar jaar en werkt top.Wessel.MachE schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:45:
[...]
Ja zeker een goede deal. Veel laadpunten in Italie niet langs de snelweg. Wel eens lopen foeteren om Ionity bij bij het Gardameer te bereiken. Behoorlijke file voor de 'standaard' tolpoortjes. Gemak dient de mens in deze.
Mbt. het laden langs/aan de snelweg in Italie: Ik ben net terug uit Italie en heb zowel op de heenweg als de terugweg (op een enkele keer Tesla na) alles langs/aan de snelweg kunnen doen. Ik heb als hoofd laadpas de Shell en die werkt ook in Italie voor bijna alles (BeCharge, Free-to-X, etc.). Maar dit zou per streek natuurlijk wel kunnen verschillen.
Via een aantal Airbnb's zijn we daarna nog door Noorwegen gereden. In totaal iets meer dan 8000km in 3 weken.
Dit ging allemaal prima. Je merkt wel dat er veel meer EV's in Noorwegen rijden dan in Zweden, ook het laadnetwerk is wat beter in Noorwegen, maar in beide landen hoef je eigenlijk niks te plannen.
Ook heb je een hoop voordelen met een EV in Noorwegen, zoals op een bus/taxi baan rijden, korting op tol (onze tolbadge hebben we via deze website en is gratis aan te vragen. Het kan wel 2 weken duren voordat deze geleverd wordt. Deze badge is in ieder geval op het tolnetwerk van Noorwegen, Zweden en Denemarken bruikbaar. Finland hebben we niet geprobeerd) en soms gratis parkeren.
Bij de meeste Airbnb's konden we op de laatste avond de auto tot 100% laden dus dat was ook meer dan prima. Uiteraard wel toestemming gevraagd en als dat gewenst was ook de rekening betaald.
:strip_exif()/f/image/erklJoMTc4PcYryh7pomjOmb.jpg?f=fotoalbum_large)
Een huis in Zweden hadden we bewust uitgekozen vanwege laadmogelijkheid bij het huisje, daar hing een Tesla Wall Charger om lekker met 11kW elke dag bij te laden, prima! Kosten vielen ook mee, 18 cent per kWh, kostprijs volgens de eigenaar.
:strip_exif()/f/image/IXUv217zSh7LxcWaiiY5xl3i.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de rest hebben we onderweg heel soms even geladen bij lokale aanbieders.
Een keer via een QR code bij Recharge tijdens een lunchstop, 150kW was de max. Kosten rond de 40 cent per kWh. Meerdere laders op het parkeerterrein van de Burgerking en wij waren de enige.
:strip_exif()/f/image/C8tmLvrpqxMVo23zXWWkuDvK.jpg?f=fotoalbum_large)
Tevens een keer tijdens boodschappen doen bij Eviny via de Bilkraft app, 100kW piekvermogen, ook rond de 40 cent per kWh.
:strip_exif()/f/image/vCKQFzIoZ2fHCVf5kWuaUKFd.jpg?f=fotoalbum_large)
Uiteindelijk de terugweg in 2 delen gedaan, eerst van Oslo naar Denemarken, 831 km. Daarna van Denemarken naar Alkmaar, 716 km.
Met 60% vertrokken vanuit Oslo (helaas hier niet kunnen laden bij de Airbnb) en na een uurtje bij een Supercharger (Vestby) bijgeladen tot ongeveer 90% en gelijk wat lunch en drinken voor de reis gehaald. Dat duurde even, vandaar dat we tot 90% gingen. Laadkosten zijn ongeveer 22 cent met een Tesla abonnement. Hier heb je typische Noors ingedeelde SuC's waar je met aanhanger dus ook prima kan staan.
:strip_exif()/f/image/kDIfTWG9c4vonDT2GSvdUcGD.jpg?f=fotoalbum_large)
320km verder hebben we geladen bij een SuC Varberg, Zweden. Eigenlijk wilden we eerder stoppen maar de SuC die we op het ook hadden had een aantal EV's met de laadport aan de verkeerde kant. Er waren er nog 5 beschikbaar maar die waren dus dubbel bezet. Wel weer een mooie parkeeractie gezien hierdoor.
:strip_exif()/f/image/oL3ffEVsa9JTMfgIxC13cNQS.jpg?f=fotoalbum_large)
Laadkosten ongeveer 40 cent per KwH. Als je de 1000km challenges van Bjorn op Youtube volgt zal je deze laadstop vaak voorbij zien komen.
Hier is ook een swapstation van Nio te vinden, tijdens onze laadstop zijn er 2 accu wissels geweest. Best druk station dus.
:strip_exif()/f/image/KqbDi4IJwdvpcKIo0mSozG4N.jpg?f=fotoalbum_large)
Hierna door naar de SuC in Helsingborg, Zweden. Ondertussen nog een omweg moeten volgen vanwege de overstromingen van vorige zomer in deze regio.
Als laatste een laadstop gemaakt bij Ionity Korsor in Denemarken, omdat we per se bij een Sunset Boulevard wilden eten en tegelijk wilden laden, dat kwam met de SoC het beste bij Ionity uit. Prijs was hetzelfde per kWh met abonnement als SuC's, 39 cent per kWh.
:strip_exif()/f/image/QEerql0Xnf7CBbR6SqWCiLmI.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna bij de Airbnb in Denemarken kunnen laden met 9a op het stopcontact, dus met 90% de volgende dag weer vertrokken.
:strip_exif()/f/image/7zIaTtZff7xdP47ShyoptZ3J.jpg?f=fotoalbum_large)
De eerste laadstop was weer bij Ionity omdat dit qua SoC het beste uitkwam. Helaas haalt een Model 3 LR daar blijkbaar maar 150kW en geen 250kW.
Hierna kwam helaas het dramatische stuk Hamburg door het EK, dat heeft ons 2 uur gekost. Vlak na Hamburg een plaspauze met SuC stop en daarna door naar de laatste stop vlak voor de grens.
Op de Autobahn de accu goed warmgereden (235 km/h) en de SoC ook lekker laag gekregen. Hierdoor met 5% SoC en 46 graden in het accupakket aangekomen bij de SuC in Leer. Bij deze locatie was een TK Maxx dus de vrouw was ook weer blij. Ik ook want we konden lekker met 251kW laden. De eerste SuC gaf maar 30kW, maar bij een andere ging hij als een speer.
/f/image/K6IMI9smHBfLcEpEGNIqYG5S.png?f=fotoalbum_large)
Hierna nog even een tussenstop bij de Mac in Nederland gemaakt en de auto even aan de laadpaal gehangen omdat we met 130 km/h en regen toch wat meer verbruikten dan verwacht. Uiteindelijk met 11% thuis aangekomen.
[ Voor 15% gewijzigd door Destynx op 10-07-2024 20:54 ]
Als je naar een ANWB winkel gaat kan je daar zo een tolbadge meenemen. Hoef je je geen zorgen te maken over het al dan niet aankomen van je pakketje.Zapato schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:26:
[...]
Ik gebruik deze al een paar jaar naar volle tevredenheid. Kosten betaal je alleen als je in die maand ook gebruik maakt van de badge. Ik dacht dat deze ook werd aangeraden door ANWB. Overigens alleen in Frankrijk gebruikt en ook paar keer bij een parkeergarage.
De avatar is een echte foto..
Als je de tijd hebt, klinkt online bestellen nu toch nét wat aantrekkelijker.HDoc schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 16:35:
[...]
Als je naar een ANWB winkel gaat kan je daar zo een tolbadge meenemen. Hoef je je geen zorgen te maken over het al dan niet aankomen van je pakketje.
Bij de ANWB 20,95 zonder Italië of 27,95 met Italië en beheerskosten van 3 euro per maand per land (wat raar klinkt, want ik zou denken dat de beheerskosten gelijk zouden moeten zijn aangezien je het kastje gebruikt met abonnement van de provider, niet ANWB?)
Bij Fulli zelf nu in de promotie, gratis zonder Italië of 4,90 met Italië en beheerskosten van 0 euro voor de eerste 12 maanden, daarna €1,70 in Frankrijk, of €2,40 in de andere landen per maand gebruik per land.
Als je ook naar Kroatië gaat, of regelmatig reist, maar niet teveel tol betaalt per trip, kan de Maut 1 die de ANWB ook verkoopt mogelijk wel handiger zijn, met eenmalig 24,95 en daarnaast 22,90 per jaar plus 5% transactiekosten over je tol.
Jouw stroom wordt ws betaald door je werkgever.Dropje schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:14:
[...]
De Fully Nomade Plus (want die moet je voor Italie hebben) is inderdaad erg handig. Heb 'm al een paar jaar en werkt top.
Mbt. het laden langs/aan de snelweg in Italie: Ik ben net terug uit Italie en heb zowel op de heenweg als de terugweg (op een enkele keer Tesla na) alles langs/aan de snelweg kunnen doen. Ik heb als hoofd laadpas de Shell en die werkt ook in Italie voor bijna alles (BeCharge, Free-to-X, etc.). Maar dit zou per streek natuurlijk wel kunnen verschillen.
En dan is het natuurlijk gemak dient de mens.
Met Shell-pas in Italië aan de snelweg betaal je overal de hoofdprijs.
Free-to-x 0,83 terwijl Freshmile bij mijn auto uit komt op 0,47. Dat is per laadbeurt toch zo € 20.
Klopt, maar dat is na 11 augustus voorbij.pmiddeld schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:18:
[...]
Was het niet zo dat tijdens de Olympische Spelen één rijbaan van de péripherique gereserveerd is voor sporters en bobo's?
:strip_exif()/f/image/YEehGilX8g6wz19TEyE9w2W6.jpg?f=fotoalbum_large)
Vrijdagmorgen vertrekken vanuit Vorden naar de Faaker See in Oostenrijk.
Al vele malen met de C40 door Europa gereden (wintersport, zomervakanties en ook voor werk) maar dit jaar de eerste keer met een dakkoffer. Ik had deze nog liggen van m’n oude ICE, dus onzin om nog een trekhaakkoffer aan te schaffen.
Reuze benieuwd naar het verbruik! Ik rijd stevig door dus zal wel ergens rond de 24/25kWh per 100km zijn ben ik bang.
Enfin, eerste dag vanuit de Achterhoek naar Ingolstadt voor een hotel, 650 kilometer. Lekker onderweg bij de Tesla laders, werken goed en snel en m’n MultiTankCard van werk is aan m’n Tesla app gekoppeld.
Dag 2 nog een goede 400km naar Drobollach am Faaker see.
Lekker relaxed! Benieuwd of ik met de dakkoffer erop nou daadwerkelijk langer onderweg ben en of ‘t merkbaar is.
Nope. Vorig jaar wel maar tegenwoordig niet meer.HansAuutB schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 18:49:
[...]
Jouw stroom wordt ws betaald door je werkgever.
En dan is het natuurlijk gemak dient de mens.
Met Shell-pas in Italië aan de snelweg betaal je overal de hoofdprijs.
Free-to-x 0,83 terwijl Freshmile bij mijn auto uit komt op 0,47. Dat is per laadbeurt toch zo € 20.
Dan moet ik de volgende keer beter opletten/uitzoeken want da's wel een groot verschil.
Geladen bij Tesla op een parkeerterrein (winkelcentrum, vergane glorie) waar betaald moest worden en dat kon alleen cash (schade 50 cent voor ongeveer drie kwartier) Eerste stekker die ik probeerde ging niet volledig in de laadpoort, bleef nog een cm of wat over. Paar meter naar voren gereden (laadpalen stonden tussen de auto's als het ware) en die paste wel. Daarmee blokkeerde ik de eerste paal maar aangezien er nog een stuk of acht palen waren die geen van allen in gebruik waren besloten om de auto te laten staan en wat te gaan eten.
Laatste dag in Pozzuoli de auto naar 100% geladen bij een snellader midden in een woonwijk op een verder verlaten parkeerterrein. Eén CCS2 en één Chademo stekker aanwezig op één lader. Ding stond daar totaal verloren alsof die totaal random geplaatst was, alsof iemand een dartpijl naar een plattegrond had gegooid aangezien er verder niks te beleven was.
Dag één terugreis, eergisteren.
Ontbijt overgeslagen en om 06:00 vertrokken, hotel voldeed als uitvalsbasis maar daar was alles ook mee gezegd dus dat was geen ramp.
Eerste half uur tot uur was goed te doen, daarna was het verschrikkelijk qua verkeer. Gruwelijk veel vrachtverkeer en als die willen inhalen dan doen ze dat ook 'gewoon' Bij twee rijstroken zit je dan vele kilometers te wachten tot ze ooit weer naar rechts gaan maar bij drie rijstroken ben je niet veel beter af omdat de tweede dan ook volop gebruikt wordt door vrachtverkeer en een enkele pakt ook gewoon ffies de derde rijstrook.
Vervolgens moet je dan in alle drukte goed op blijven letten in verband met motoren en scooters, als jij na inhalen spiegelt of je weer naar rechts komt heb je grote kans dat daar al een motor of scooter zit die het gaatje groot genoeg vind om rechts voorbij te gaan.
Op twee rijstroken tegelijk rijden leek ook wel een nationale sport, al met al zeer vermoeiend rijden en relatief lage gemiddelde snelheid.
Was niet de eerste keer Italie maar had dit nog niet eerder meegemaakt.
Eerste twee keer laden was beide keren bij een aantal Tesla laadpalen op het parkeerterrein van een hotel. Zou bijna zeggen goed verstopt want je zag bij beide alleen een totaal verschoten bordje als je het terrein van het hotel opreed maar ABRP gaf het keurig aan.
Derde keer laden kan ik me niet meer herinneren dus zal niet bijzonder zijn geweest
Bij Bologna flink in de file gestaan en toch wel ruim een uur verloren.
In de buurt van Zwitserland ook meerdere keren file, bij elkaar grofweg nog een half uur daaraan verloren maar het vele vrachtverkeer hebben we dan niet meer. Eenmaal over de grens met Zwitserland is het alsof we zo'n beetje alleen op de wereld zijn, wat een rust qua verkeer en wat een stilte ineens weer in de auto door het andere/betere asfalt.
De laatste keer geladen bij Ionity en berichtje gestuurd naar het hotel dat eten om 20:00 niet ging lukken, maak er maar 21:00 uur van en we kwamen uiteindelijk aan om 20:45.
Al met al grofweg anderhalf tot twee uur verloren door files en een relatief lage gemiddelde snelheid.
Dan kom je bij het hotel en blijk je voor ruim honderd euro voor één nacht iets te hebben geboekt met gedeeld toilet en gedeelde douche
Verstandsverbijstering bij het boeken, niet goed gelezen en alleen afgegaan op de foto's die ook kamers laten zien met eigen sanitair wie zal het zeggen. Heel kort met de gedachte gespeeld om financieel ons verlies te nemen en te gaan zoeken naar een alternatief hotel maar de vermoeidheid en het verstand hebben gewonnen dus toch maar daar gebleven.
Allebei een stukje vlees met wat krieltjes naar binnen gewerkt met één biertje, weer honderd euro armer en niet te vergeten het ontbijt van vijfentwintig euro per persoon.
Dag twee terugreis, gisteren
Navigatie stuurde ons dwars door de stad (Küssnacht) heen, duurde al met al iets van een half uur tot drie kwartier voor weinig kilometers. Na ruim twintig km de eerste keer laden, einde eerste dag waren we zo klaar met alles dat ik er geen trek meer in had om de auto nog ergens vol te laden. Het hotel zou volgens de site iets moeten hebben maar stond in geen enkele app en na de confrontatie met onze kamer had ik er ook geen trek in om te gaan vragen hoe dat precies zat.
We hadden op zich ruim 100km kunnen rijden ipv 20km maar ABRP zal het wel beter weten dan ik met de ingestelde voorkeuren dus braaf gaan laden bij Ionity. Was zowaar een Ionity waar het laden snel begon na gebruik van de druppel, ik ben tot nu toe anders gewend bij Ionity.
Tweede keer laden bij Tesla op het terrein van een groot benzinestation waar het vrij rustig was met laden dus geen probleem dat ik anderhalf/twee vakken nodig heb met de e-Niro.
Als we dan een bak koffie gaan halen blijken er bijna verstopt nog laders van ik meen EnBW te staan, had ik dat geweten/gezien had ik die gepakt.
Komen de routes van ABRP en de e-Niro normaal gesproken zo'n beetje overeen (we rijden met de nav van de e-Niro, ABRP is voor laden) was dat nu niet het geval. Vanwege verkeer wisselde de e-Niro een aantal keren van route en zijn we meerdere keren door allerlei dorpen/steden gereden.
ABRP raakte het spoor bijster, wij vonden dat we toe waren aan een pauze dus bij een willekeurig tankstation met een EV symbool eraf gegaan en daar was één laadpaal. Eén CCS2 stekker en één Chademo maar beschikbaar. Tot twee keer aan toe boze blikken gehad van Nederlanders die daar ook kwamen laden. Eentje zag de Chademo na uitstappen, wierp ons nog een boze blik toe en vertrok. De tweede deed meerdere dappere pogingen om de Chademo toch in de auto te rammen en druk gebarend richting ons om vervolgens weer weg te rijden.
Ze kwamen vlak na elkaar, was bij beide van plan om uit te stappen en te zeggen dat we binnen tien minuten weg zouden zijn maar met de irritatie die ik zag had ik daar weinig trek in.
Vierde en laatste keer (onderweg) zaten we ondertussen weer in Nederland en hebben we geladen bij Tesla in Horst.
Daar wat langer blijven staan dan nodig volgens ABRP vanwege de weersvoorspelling en het mogelijk hogere verbruik bij noodweer.
Thuis aangekomen met net iets meer dan 100km op de GOM meteen weer aan de publieke lader, aangezien we er weer vroeg uit moesten om de katten op te halen 45km verderop.
Op en neer in totaal een kleine 4.000km gereden en dan nog een paar honderd in de buurt van het resort en het hotel waar we gezeten hebben. Grootste zorg die we gehad hebben heeft niks met de EV te maken maar alles met het weer schadevrij thuis komen want Italie blijft een bijzonder land om rond te rijden.
Mijn ouders rijden regelmatig heen en weer naar Frankrijk, en dit is de reden dat ze op zondag rijden. Maar goed, die rijden ook niet in de schoolvakanties.ninjazx9r98 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 23:05:
Gruwelijk veel vrachtverkeer
Da's wel interessant, wat is je ervaring dan normaal?Was zowaar een Ionity waar het laden snel begon na gebruik van de druppel, ik ben tot nu toe anders gewend bij Ionity.
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Ionity is één van de weinige of voor mij tot nu toe de enige waar je eerst de stekker in de auto moet doen (volgens het scherm) en vervolgens de pas/druppel gebruikt. Daarna duurt het, vergeleken met andere aanbieders, lang voor de communicatie met de auto (e-Niro) geregeld is en het laden daadwerkelijk start.TucanoItaly schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 23:25:
[...]
Da's wel interessant, wat is je ervaring dan normaal?
En Ionity is voor mij ook de enige tot nu toe waar je een sessie die gestart is met druppel/pas kunt stop zetten zonder opnieuw te authentificeren.
PS
Ik stop eigenlijk altijd eerst de stekker in de auto voor ik de druppel gebruik en gisteren had ik voor de eerste keer een lader die dat niet accepteerde. Was de enkele lader met CCS2 en Chademo op dag twee die gewoon weigerde op die manier.
Maandagochtend om 2:45 uur uit Brabant vertrokken en om 18:30 uur aangekomen in Zagreb. In Duitsland overal waar geen wegwerkzaamheden waren 130-140 gereden. De auto telkens tot 5-10% leeg gereden en weer volgeladen naar een percentage waarmee ik een TSC dat 2 uur verder ligt kan halen met dezelfde percentage. Die pauzes tijdens het laden waren net lang genoeg om naar de wc te gaan, zo vlot zat de auto weer op 60% als je met 5% begint.
Vanuit Zagreb ben ik wederom om 2:45 uur vertrokken en ik was om 21:00 uur Turkse tijd in Edirne. T/m Servië heb ik overal bij Tesla geladen. Er was nergens een laadfile en het laden ging ook vlot. Ook hier weer overal waar mocht 130 gereden. In Bulgarije laad ik niet bij Tesla: de laders in Sofia en Plovdiv bevinden zich redelijk ver in de stad en er is vrijwel altijd een laadfile. Ik maak hier gebruik van de afspraken van Shell Recharge met lokale aanbieders. Helaas heb ik een (miniem) probleem gehad met een laadpaal van Eldrive: mijn Shellpasje werd niet geaccepteerd terwijl dezelfde paal vorig jaar geen enkel probleem was. Contact gehad met Shell: deze gaven aan dat de paal moet werken, maar waarschijnlijk iets aan de hand is met het roaming netwerk aldaar waardoor mijn pasje niet wordt geautoriseerd. Nadat ik een account aanmaakte bij Eldrive en via hun app probeerde lukte het inderdaad. Na 20% erbij te hebben gekregen, stopte het laden abrupt: er was iemand uit België (sidenote: kort gesprek gehad, was een Belgische Belg die met zijn EV op vakantie naar Turkije ging!) ook begonnen met laden. De laadplaats kon kennelijk twee laadbeurten tegelijk niet aan en mijn laadsessie (via de tweede connector) werd gestopt. Starten via de app lukte niet meer: deze gaf aan dat mijn auto geen reactie gaf. Ik heb een andere laadpaal van Eldrive opgezocht 20km verderop en daar ging het laden zonder problemen 🤷♂️
De laatste rit bedroeg 900km in Turkije zelf. Dit keer eerste lekker ontbeten in het hotel terwijl mijn auto werd geladen bij de TSC op het parkeerterrein. De rit naar Samsun heb ik alleen maar bij Trugo geladen. Dit is een netwerk wat het laatste jaar enorm is uitgebreid: op mijn route naar het Zwarte zee gebied tref je om vrijwel iedere 100km een snellader (180-300kW) van deze partij aan. Ook deze reis heb ik daarom met de maximaal toegestane snelheid kunnen afleggen.
De heenreis is dus ontzettend goed verlopen! Verslag van de terugreis volgt over 3,5 weken 😁
Dat snap ik inderdaad ook niet.ninjazx9r98 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 23:52:
[...]
En Ionity is voor mij ook de enige tot nu toe waar je een sessie die gestart is met druppel/pas kunt stop zetten zonder opnieuw te authentificeren.
Ben je lekker aan het laden, kan er dus zomaar een grapjurk langskomen die gewoon je sessie kan stoppen.
Heb het (gelukkig) nog niet meegemaakt maar het kán wel.
ik kan dit namelijk nog niet echt terug vinden, ook geen mogelijkheid om dit in de app te filteren van Tesla.
Nee, niet alle. Wel veel. Maar als je zelf geen Tesla hebt geregistreerd in de app, zie je alleen maar vrijgegeven SuC.bd-casemod schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:07:
Zijn nu alle tesla chargers vrijgegeven voor niet tesla's ?
ik kan dit namelijk nog niet echt terug vinden, ook geen mogelijkheid om dit in de app te filteren van Tesla.
De app laat alleen vrijgegeven laders voor niet Tesla's zien. Waarom zou je de laders voor alleen Tesla's willen zien als je er toch niet kunt laden. Hier https://www.tesla.com/nl_...0002&zoom=4&filters=party kun je zelf kiezen.bd-casemod schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:07:
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Die aanname deed ik 2 jaar geleden ook maar toen kwam ik met 1% aan bij een supercharger gevonden via de app maar die was niet vrijgegeven voor niet-tesla's, toen kreeg ik het wel wat warmPeterZ(on) schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:10:
[...]
De app laat alleen vrijgegeven laders voor niet Tesla's zien. Waarom zou je de laders voor alleen Tesla's willen zien als je er toch niet kunt laden. Hier https://www.tesla.com/nl_...0002&zoom=4&filters=party kun je zelf kiezen.
Maar dit zal dan in de tussentijd stuk verbeterd zijn.
In italië inderdaad altijd opletten voor motoren en scooters. Nooit gemerkt op de motor in Italië of met je eerdere autoritten dat de locals op 2 wielen je op alle mogelijke manieren voorbij vliegen als ze ook maar half de kans krijgen? Vrachtverkeer kan doordeweeks inderdaad best stevig zijn, ook op de bredere stukken snelweg, op stukken met maar 2 rijstroken ben je soms beter af door er maar gewoon tussen te blijven hangen, minder vermoeiend rijden en uiteindelijk amper langzamer. Zo erg als jij, dat er gewoon ook op 3 of 4 rijstroken vrachtwagens op alle stroken rijden heb ik ook nog nooit meegemaakt, misschien iets dat meer voorkomt ten zuiden van Toscane? Zelf met de auto of motor in Italië nooit verder zuidelijk geweest dan Toscane en dat rijdt eigenlijk wel prima. Met de wat grotere steden moet je wel goed opletten, maar da's hier niet anders en voor mijn gevoel in Frankrijk nog een tandje erger.ninjazx9r98 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 23:05:
Vorige week donderdag van Ladispoli naar Pozzuoli gereden, grofweg 300km en één keer geladen omdat we met 70% aan wilden komen. Pozzuoli was de uitvalsbasis voor twee dagen Pompeii en daarvoor was 70% ruim voldoende.
Geladen bij Tesla op een parkeerterrein (winkelcentrum, vergane glorie) waar betaald moest worden en dat kon alleen cash (schade 50 cent voor ongeveer drie kwartier) Eerste stekker die ik probeerde ging niet volledig in de laadpoort, bleef nog een cm of wat over. Paar meter naar voren gereden (laadpalen stonden tussen de auto's als het ware) en die paste wel. Daarmee blokkeerde ik de eerste paal maar aangezien er nog een stuk of acht palen waren die geen van allen in gebruik waren besloten om de auto te laten staan en wat te gaan eten.
Laatste dag in Pozzuoli de auto naar 100% geladen bij een snellader midden in een woonwijk op een verder verlaten parkeerterrein. Eén CCS2 en één Chademo stekker aanwezig op één lader. Ding stond daar totaal verloren alsof die totaal random geplaatst was, alsof iemand een dartpijl naar een plattegrond had gegooid aangezien er verder niks te beleven was.
Ontbijt overgeslagen en om 06:00 vertrokken, hotel voldeed als uitvalsbasis maar daar was alles ook mee gezegd dus dat was geen ramp.
Eerste half uur tot uur was goed te doen, daarna was het verschrikkelijk qua verkeer. Gruwelijk veel vrachtverkeer en als die willen inhalen dan doen ze dat ook 'gewoon' Bij twee rijstroken zit je dan vele kilometers te wachten tot ze ooit weer naar rechts gaan maar bij drie rijstroken ben je niet veel beter af omdat de tweede dan ook volop gebruikt wordt door vrachtverkeer en een enkele pakt ook gewoon ffies de derde rijstrook.
Vervolgens moet je dan in alle drukte goed op blijven letten in verband met motoren en scooters, als jij na inhalen spiegelt of je weer naar rechts komt heb je grote kans dat daar al een motor of scooter zit die het gaatje groot genoeg vind om rechts voorbij te gaan.
Op twee rijstroken tegelijk rijden leek ook wel een nationale sport, al met al zeer vermoeiend rijden en relatief lage gemiddelde snelheid.
Was niet de eerste keer Italie maar had dit nog niet eerder meegemaakt.
Eerste twee keer laden was beide keren bij een aantal Tesla laadpalen op het parkeerterrein van een hotel. Zou bijna zeggen goed verstopt want je zag bij beide alleen een totaal verschoten bordje als je het terrein van het hotel opreed maar ABRP gaf het keurig aan.
Derde keer laden kan ik me niet meer herinneren dus zal niet bijzonder zijn geweest
Bij Bologna flink in de file gestaan en toch wel ruim een uur verloren.
In de buurt van Zwitserland ook meerdere keren file, bij elkaar grofweg nog een half uur daaraan verloren maar het vele vrachtverkeer hebben we dan niet meer. Eenmaal over de grens met Zwitserland is het alsof we zo'n beetje alleen op de wereld zijn, wat een rust qua verkeer en wat een stilte ineens weer in de auto door het andere/betere asfalt.
De laatste keer geladen bij Ionity en berichtje gestuurd naar het hotel dat eten om 20:00 niet ging lukken, maak er maar 21:00 uur van en we kwamen uiteindelijk aan om 20:45.
Al met al grofweg anderhalf tot twee uur verloren door files en een relatief lage gemiddelde snelheid.
Dan kom je bij het hotel en blijk je voor ruim honderd euro voor één nacht iets te hebben geboekt met gedeeld toilet en gedeelde doucheKamer stonk verschrikkelijk muf, geen airco en naar schatting richting de 30m graden in de kamer
Verstandsverbijstering bij het boeken, niet goed gelezen en alleen afgegaan op de foto's die ook kamers laten zien met eigen sanitair wie zal het zeggen. Heel kort met de gedachte gespeeld om financieel ons verlies te nemen en te gaan zoeken naar een alternatief hotel maar de vermoeidheid en het verstand hebben gewonnen dus toch maar daar gebleven.
Allebei een stukje vlees met wat krieltjes naar binnen gewerkt met één biertje, weer honderd euro armer en niet te vergeten het ontbijt van vijfentwintig euro per persoon.
Dag twee terugreis, gisteren
Navigatie stuurde ons dwars door de stad (Küssnacht) heen, duurde al met al iets van een half uur tot drie kwartier voor weinig kilometers. Na ruim twintig km de eerste keer laden, einde eerste dag waren we zo klaar met alles dat ik er geen trek meer in had om de auto nog ergens vol te laden. Het hotel zou volgens de site iets moeten hebben maar stond in geen enkele app en na de confrontatie met onze kamer had ik er ook geen trek in om te gaan vragen hoe dat precies zat.
We hadden op zich ruim 100km kunnen rijden ipv 20km maar ABRP zal het wel beter weten dan ik met de ingestelde voorkeuren dus braaf gaan laden bij Ionity. Was zowaar een Ionity waar het laden snel begon na gebruik van de druppel, ik ben tot nu toe anders gewend bij Ionity.
Tweede keer laden bij Tesla op het terrein van een groot benzinestation waar het vrij rustig was met laden dus geen probleem dat ik anderhalf/twee vakken nodig heb met de e-Niro.
Als we dan een bak koffie gaan halen blijken er bijna verstopt nog laders van ik meen EnBW te staan, had ik dat geweten/gezien had ik die gepakt.
Komen de routes van ABRP en de e-Niro normaal gesproken zo'n beetje overeen (we rijden met de nav van de e-Niro, ABRP is voor laden) was dat nu niet het geval. Vanwege verkeer wisselde de e-Niro een aantal keren van route en zijn we meerdere keren door allerlei dorpen/steden gereden.
ABRP raakte het spoor bijster, wij vonden dat we toe waren aan een pauze dus bij een willekeurig tankstation met een EV symbool eraf gegaan en daar was één laadpaal. Eén CCS2 stekker en één Chademo maar beschikbaar. Tot twee keer aan toe boze blikken gehad van Nederlanders die daar ook kwamen laden. Eentje zag de Chademo na uitstappen, wierp ons nog een boze blik toe en vertrok. De tweede deed meerdere dappere pogingen om de Chademo toch in de auto te rammen en druk gebarend richting ons om vervolgens weer weg te rijden.
Ze kwamen vlak na elkaar, was bij beide van plan om uit te stappen en te zeggen dat we binnen tien minuten weg zouden zijn maar met de irritatie die ik zag had ik daar weinig trek in.
Vierde en laatste keer (onderweg) zaten we ondertussen weer in Nederland en hebben we geladen bij Tesla in Horst.
Daar wat langer blijven staan dan nodig volgens ABRP vanwege de weersvoorspelling en het mogelijk hogere verbruik bij noodweer.
Thuis aangekomen met net iets meer dan 100km op de GOM meteen weer aan de publieke lader, aangezien we er weer vroeg uit moesten om de katten op te halen 45km verderop.
Op en neer in totaal een kleine 4.000km gereden en dan nog een paar honderd in de buurt van het resort en het hotel waar we gezeten hebben. Grootste zorg die we gehad hebben heeft niks met de EV te maken maar alles met het weer schadevrij thuis komen want Italie blijft een bijzonder land om rond te rijden.
Zwitserland is standaard niet bepaald goedkoop met overnachtingen als je eigen sanitair wil. En dat geldt inderdaad ook regelmatig voor de ontbijt optie en eten bij het hotel, al is het bij een los restaurant niet altijd goedkoper. Een tweepersoonskamer met eigen sanitair voor 100 euro wordt wel lastig. Dus maar goed dat je niet verder hebt gezocht.
Wel raar volk, die twee Nederlandse donderwolken bij die triple. Je rijdt naar een locatie met een enkele lader en gaat dan boos doen als die bezet is? Ik snap wel dat 't steeds minder leuk wordt voor Chademo rijders, waar CCS rijders het in verhouding best gemakkelijk hebben met steeds meer HPC, worden de trplice chargers steeds verder afgebroken voor mijn gevoel. Maar er niets mis met even vragen hoe lang het laden van je Kona nog duurt. Druk lopen gebaren en doen zonder eerst even te vragen snap ik niet. Zelfs als jij intussen lekker enthousiast op 97% SoC zou zitten, werkt even daarop aanspreken beter dan boze blikken en gebaren.
Ik ben altijd een beetje voorzichtig met de SuC's. Volgens mij was er in het begin ook sprake van dat ze bij drukte tijdelijk niet toegankelijk waren, dus dan hoeft het voor mij niet. Of dat echt zo was weet ik niet. In ieder geval check ik op voorhand of ik er echt kan laden. Bijvoorbeeld door in de laden de lader aan te klikken en kijken of ik een lader kan kiezen. Zo staat er op de gelinkte site een locatie in Valencia als zijnde beschikbaar, maar als je er op klikt zie dat die in aanbouw is. En met 1% aankomen bij een lader is voor mij sowieso een no-go.bd-casemod schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:14:
[...]
Die aanname deed ik 2 jaar geleden ook maar toen kwam ik met 1% aan bij een supercharger gevonden via de app maar die was niet vrijgegeven voor niet-tesla's, toen kreeg ik het wel wat warm![]()
Maar dit zal dan in de tussentijd stuk verbeterd zijn.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
In Noorwegen hebben we er nog 2 vlakbij Trondheim gezien waar wij alleen met onze Tesla konden laden. Mijn vriendin miste ze eerst omdat ze via haar app zocht zoals ze voor haar E-golf doet.bd-casemod schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:07:
Ben bang dat je nog redelijk optimistich bent met je verbruik. Vorig jaar zomer zijn we met onze XC40 Recharge SM 2023 met dakkoffer naar Noord Spanje geweest. Gemiddeld verbruik heen en terug was 28,2 kWh. Ook wel redelijk doorgereden overigens. Forse verbruik was voor ons overigens geen issue, reis hebben we als zeer relaxed ervaren. Komende zondag gaan we weer !Hamer schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 20:07:
[Afbeelding]
Vrijdagmorgen vertrekken vanuit Vorden naar de Faaker See in Oostenrijk.
Al vele malen met de C40 door Europa gereden (wintersport, zomervakanties en ook voor werk) maar dit jaar de eerste keer met een dakkoffer. Ik had deze nog liggen van m’n oude ICE, dus onzin om nog een trekhaakkoffer aan te schaffen.
Reuze benieuwd naar het verbruik! Ik rijd stevig door dus zal wel ergens rond de 24/25kWh per 100km zijn ben ik bang.
Enfin, eerste dag vanuit de Achterhoek naar Ingolstadt voor een hotel, 650 kilometer. Lekker onderweg bij de Tesla laders, werken goed en snel en m’n MultiTankCard van werk is aan m’n Tesla app gekoppeld.
Dag 2 nog een goede 400km naar Drobollach am Faaker see.
Lekker relaxed! Benieuwd of ik met de dakkoffer erop nou daadwerkelijk langer onderweg ben en of ‘t merkbaar is.
Lees ik het nu goed en heb jij je MTC gekoppeld aan je Tesla app ? Dat kan toch niet, volgens mij... ?
[ Voor 3% gewijzigd door Mardijk op 11-07-2024 17:56 . Reden: iets vergeten ]
Ah, hier heb ik wat aan. Ik zal zeker in Duitsland toch minimaal 130 rijden.Mardijk schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 17:52:
[...]
Ben bang dat je nog redelijk optimistich bent met je verbruik. Vorig jaar zomer zijn we met onze XC40 Recharge SM 2023 met dakkoffer naar Noord Spanje geweest. Gemiddeld verbruik heen en terug was 28,2 kWh. Ook wel redelijk doorgereden overigens. Forse verbruik was voor ons overigens geen issue, reis hebben we als zeer relaxed ervaren. Komende zondag gaan we weer !
Overigens afgelopen wintersport had ik ook (zonder dakkoffer) een verbruik van 28kWH per 100 kilometer en dat ging prima.
Ik vertrek morgenvroeg, ik ben benieuwd!
Excuus, ik bedoel Travelcard! Een aantal collega’s hebben de leaseauto via Athlon en zij hebben MTC.Mardijk schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 17:52:
[...]
Lees ik het nu goed en heb jij je MTC gekoppeld aan je Tesla app ? Dat kan toch niet, volgens mij... ?
De mijne toevallig via Leaseplan en dat is Travelcard. Dit is (ik meen) de enige die je kan koppelen aan Tesla.
:strip_exif()/f/image/CjEJQfpjy9JLo9vH4EJGVRwU.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb hier redelijk wat gelezen, van de abrp planner en verschillende laadopties/abbo’s.
Toch een paar vragen in de hoop wat ervaringsdeskundigen hier te treffen. Vanuit het werk heeft mijn vrouw een lease shell recharge pas en laadpaal aan huis, kan ik ergens checken of die pas te gebruiken is in het buitenland? Uiteraard gewoon tegen betaling en niet op de zaak maar dit zou het wel wat makkelijker maken als ik hier mee lees. Zit er daarnaast over te denken om de tesla app te installeren zodat we net na antwerpen (lokeren) de supercharger daar kunnen gebruiken. Eventueel ook handig in Frankrijk om bij een Tesla punt te kunnen laden. Stop 2 zal ergens op de A1 zijn in de buurt van Péronne. Stop 3 is dan Rouen voor het einde dag 1.
Afgelopen jaren vooral naar Oostenrijk geweest dus het hele tol verhaal moet ik ook nog uitzoeken, maar voor nu lijkt een tolbadge bij de anwb kopen (zodat je door de T poortjes kan) de slimste optie.
/edit, inmiddels de Fulli badge besteld.
Kies je er bewust voor niet over Parijs te rijden?BertP schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 19:58:
Eind juli naar Frankrijk (bergerac) via Rouen met een Enyaq 85 en twee jonge kids van 5 en 2. Dag 1 is Utrecht —> Rouen, dag 2 is Rouen Bergerac. Totaal zo’n 1100 km over 2 dagen waarbij we om de 2 uur ongeveer willen stoppen om ff rondje met de kids te spelen en te laden waar nodig.
Heb hier redelijk wat gelezen, van de abrp planner en verschillende laadopties/abbo’s.
Toch een paar vragen in de hoop wat ervaringsdeskundigen hier te treffen. Vanuit het werk heeft mijn vrouw een lease shell recharge pas en laadpaal aan huis, kan ik ergens checken of die pas te gebruiken is in het buitenland? Uiteraard gewoon tegen betaling en niet op de zaak maar dit zou het wel wat makkelijker maken als ik hier mee lees. Zit er daarnaast over te denken om de tesla app te installeren zodat we net na antwerpen (lokeren) de supercharger daar kunnen gebruiken. Eventueel ook handig in Frankrijk om bij een Tesla punt te kunnen laden. Stop 2 zal ergens op de A1 zijn in de buurt van Péronne. Stop 3 is dan Rouen voor het einde dag 1.
Afgelopen jaren vooral naar Oostenrijk geweest dus het hele tol verhaal moet ik ook nog uitzoeken, maar voor nu lijkt een tolbadge bij de anwb kopen (zodat je door de T poortjes kan) de slimste optie.
Ik maak begin Augustus dezelfde rit en weet dat de route via Parijs/Orleans prima te doen is veb laadmogelijkheden. Dat zou via Rouen net zo zijn ?
Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
De periferique heeft tijdens de Olympische Spelen een baan minder, die is afgezet voor officials schijnt.Wilde schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:47:
[...]
Kies je er bewust voor niet over Parijs te rijden?
Ik maak begin Augustus dezelfde rit en weet dat de route via Parijs/Orleans prima te doen is veb laadmogelijkheden. Dat zou via Rouen net zo zijn ?
Ja had ik gezien inderdaad, maar ik rijd altijd iets ruimer om Parijs (a4/a104) en hoop dat dat beter gaat. Is doorgaans een stuk rustigercoelho schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:50:
[...]
De periferique heeft tijdens de Olympische Spelen een baan minder, die is afgezet voor officials schijnt.
Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
[ Voor 23% gewijzigd door TucanoItaly op 11-07-2024 22:22 ]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Ja, rijden op de dag dat de spelen starten, die mogelijke drukte proberen we te ontwijken door via Rouen te gaan.Wilde schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:47:
[...]
Kies je er bewust voor niet over Parijs te rijden?
De route via Troyes is 610 km in plaats van 420, maar ik denk dat het sneller gaat zijn door de files van zwarte zaterdag en olympische spelen.
Hopelijk wat minder druk bij de laders dan afgelopen vakantie, daar hebben we op de terugweg wel wat moeten wachten.
Ja?_VoiD_ schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 09:28:
Hopelijk wat minder druk bij de laders dan afgelopen vakantie, daar hebben we op de terugweg wel wat moeten wachten.
Ondanks de zeer hoge dichtheid van de vele snellaadpunten in Frankrijk ?
Vorig jaar geen last van gehad.
Het is raar dat je erop aangekeken wordt als je je auto aan het laden bent, dat ben ik met je eens. Maar tank stations (of service stations in het algemeen) die maar 1 laadpaal hebben is natuurlijk waardeloos.DeGroteMuis schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:34:
[...]
Wel raar volk, die twee Nederlandse donderwolken bij die triple. Je rijdt naar een locatie met een enkele lader en gaat dan boos doen als die bezet is?
Dat heeft Tesla wel goed begrepen. Als je naar een SUC gaat, grijp je bijna nooit mis. Dat is de zekerheid die je wil hebben. Ik snap ook werkelijk de gedachte achter 1 laadpaal niet. Verkeerde zuinigheid in mijn beleving.
Ouderwetse tankstations hebben minimaal 2 pompen, zelfs in de meest afgelegen kleine dorpjes. En dan aan een drukke snelweg hebben ze 1 laadpaal.
Soms heb ik het gevoel dat fossiele bedrijven zoals Shell dat expres doet.. het op zo'n manier aanleggen dat het net niet lekker werkt.
Kia Niro-EV 2024
Gewoon allemaal zoveel mogelijk Tesla gebruiken, is mij ook heel goed bevallen in Engeland en prijzen zijn veel lager dan bij andere laadstations en altijd plek! En werkt perfect met de app. En als zoveel mogelijk mensen bij Tesla laden gaan de andere bedrijven wel nadenken (meer laders per plein en lagere tarieven)Freak187 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:06:
[...]
Het is raar dat je erop aangekeken wordt als je je auto aan het laden bent, dat ben ik met je eens. Maar tank stations (of service stations in het algemeen) die maar 1 laadpaal hebben is natuurlijk waardeloos.
Dat heeft Tesla wel goed begrepen. Als je naar een SUC gaat, grijp je bijna nooit mis. Dat is de zekerheid die je wil hebben. Ik snap ook werkelijk de gedachte achter 1 laadpaal niet. Verkeerde zuinigheid in mijn beleving.
Ouderwetse tankstations hebben minimaal 2 pompen, zelfs in de meest afgelegen kleine dorpjes. En dan aan een drukke snelweg hebben ze 1 laadpaal.
Soms heb ik het gevoel dat fossiele bedrijven zoals Shell dat expres doet.. het op zo'n manier aanleggen dat het net niet lekker werkt.
energienerds.nl, gasloos, 11,5kWp, 20 kWh accu, EV, Atlantic WPB
We weten helemaal niets van de reden voor het aanwezig zijn van maar 1 paal, waarom zou je dan op zoek gaan naar een vooropgezet (en bij voorkeur naargeestig) plan erachter?Freak187 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:06:
[...]
Het is raar dat je erop aangekeken wordt als je je auto aan het laden bent, dat ben ik met je eens. Maar tank stations (of service stations in het algemeen) die maar 1 laadpaal hebben is natuurlijk waardeloos.
Het is waarschijnlijk een combinatie van "laten we er eentje neerzetten, kijken of het wat oplevert" en "we zouden wel meer willen, maar dat dat is wat lastig met de planning".
Ik ben afgelopen maandag met de Enyaq 85 en aanhanger ook naar de Dordogne gereden.BertP schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 19:58:
Eind juli naar Frankrijk (bergerac) via Rouen met een Enyaq 85 en twee jonge kids van 5 en 2. Dag 1 is Utrecht —> Rouen, dag 2 is Rouen Bergerac. Totaal zo’n 1100 km over 2 dagen waarbij we om de 2 uur ongeveer willen stoppen om ff rondje met de kids te spelen en te laden waar nodig.
Gemiddeld verbruik van 21,4 kWh. Gemiddeld zo'n 100 à 110 gereden op de travel assist.
De Fulli badge heeft het bij mij NERGENS gedaan...
Vertrokken vanuit Breda en de eerste laadbeurt gehad in Aire de Coeur des Hauts des France aan de A1. Hier staan een aantal palen van Engie Vianeo. Shellpas en Powerpass werden niet geaccepteerd maar via de QR code en de creditcard was het zo geregeld.
Over de N/A104 om Parijs heengereden. Zaten midden in de ochtendspits maar nooit echt stilgestaan, hooguit even 50km/u gereden soms.
2e stop was bij Aire de Plaines de Beauce aan de A10. Auto had nog wel zon 25% maar we waren zelf aan een stop toe. Hier staan 6 Ionity's en, schrik niet, 1 Shell laadpaal. De Shell paal was bezet, de Ionity's hadden plek zat. Tot mijn verbazing deed mijn powerpass het hier ook niet en weer via een QR code en de creditcard maar betaald.
Derde stop was bij Aire de Boismandé. Ook hier staat een rijtje Ionity's maar geen palen van Shell zelf. Weer de QRcode en creditcard gebruikt.
Overal waren laadpalen genoeg. Alleen had ik wel verwacht meer gebruik te kunnen maken van de shell en/of powerpass.
Dit was de eerste lange elektrische trip dus ik was benieuwd hoe het zou bevallen en het is me alles meegevallen. Vaak was het gezin eerder aan een stop toe dan de auto en zat de auto al boven de 80% voor we een half uurtje later weer gingen rijden. Ook het verbruik met aanhanger en volle auto lag met 21,4 in de lijn der verwachting.
Omdat het een leaseauto is én de eerste lange elektrische trip heb ik dit keer niet op de kosten gelet. Das iets voor volgend jaar.
In de Dordogne zelf, van de snelweg af, is laden een héél ander verhaal. Veel dorpjes en de grotere supermarkten hebben wel 1, 2 of 4 laadpalen en vaak ben ik de enige. Maar het lijkt ook alsof elke paal weer een andere aanbieder heeft die mijn passen niet accepteert en je weer een account en/of app moet aanmaken of het lukt uberhaupt niet...

De plaatselijke E.Leclerc supermarkt heeft Freshmile palen waar ik met mijn Shell pas terecht kan.
Ik vermoed geen kwade opzet, al weet je het met de fossiele bedrijven nooit... en dat meen ik serieus.multikoe schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:13:
[...]
We weten helemaal niets van de reden voor het aanwezig zijn van maar 1 paal, waarom zou je dan op zoek gaan naar een vooropgezet (en bij voorkeur naargeestig) plan erachter?
Het is waarschijnlijk een combinatie van "laten we er eentje neerzetten, kijken of het wat oplevert" en "we zouden wel meer willen, maar dat dat is wat lastig met de planning".
Maar er wordt toch nooit 1 benzinepomp neergezet als er ergens een tankstation wordt gebouwd? Dat is altijd minimaal 4. En dan hebben elektrische auto's ook nogeens minder range dan een brandstofauto, dus dan zou de gedachte helemaal moeten zijn om er meer neer te zetten. En ook nog eens in de wetenschap dat laden langer duurt dan tanken.
Nogmaals, gelukkig zijn er alternatieven zoals Tesla en Fastned die het beter snappen.
Kia Niro-EV 2024
45 minuten. Heb een lader 20km verderop gevonden waar ik 20% bij heb geladen, maar deze leverde max 50kW. Dat was genoeg. Ik wist dat de grensovergang naar Turkije niet zo druk was. Eenmaal in Turkije moest ik nog 25km naar het hotel rijden.TucanoItaly schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 22:20:
@mustisen Mooie rit. Hoeveel tijd was je uiteindelijk kwijt aan die gebrekkige Eldrive paal? Het valt me altijd op, dat ik zo een half uur verder ben.
Dat zou ze bij haar werk moeten navragen of die ook in het buitenland gebruikt mag worden. Als laden in buitenland niet bedoeling is zou ik lekker een of twee eigen passen aanvragen bij een van de vele aanbieders.BertP schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 19:58:
Vanuit het werk heeft mijn vrouw een lease shell recharge pas en laadpaal aan huis, kan ik ergens checken of die pas te gebruiken is in het buitenland? Uiteraard gewoon tegen betaling en niet op de zaak maar dit zou het wel wat makkelijker maken als ik hier mee lees.
Stond je bij een gewone tolpoort ipv de telepeage dat je alsnog een kaartje kon trekken? Zou daar overigens ook moeten werken als dat aangegeven staat, daar niet van.DutchJackal schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:27:
[...]
De Fulli badge heeft het bij mij NERGENS gedaan...Telkens geprobeerd, nergens ging de slagboom open kon ik alsnog een kaartje pakken terwijl er een driftige vrachtwagenchauffeur achter me stond te toeteren...
Misschien ook maar proberen de eerste tolpoort dan, geen zin om vast te komen te staan.
Mijn geplande superchargers zijn lekker druk momenteel, dat wordt wat morgen
[ Voor 6% gewijzigd door VidaR-9 op 12-07-2024 10:49 ]
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Afgelopen vakantie ook gehad met de fulli badge. Op de heenweg werkte hij overal. Op de terugweg nergens, heb 3x getest, toen opgegeven.VidaR-9 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:48:
[...]
Stond je bij een gewone tolpoort ipv de telepeage dat je alsnog een kaartje kon trekken? Zou daar overigens ook moeten werken als dat aangegeven staat, daar niet van.
Misschien ook maar proberen de eerste tolpoort dan, geen zin om vast te komen te staan.
Soms kan je een kaartje trekken en normaal betalen maar soms niet. Dan zetten ze een kruis op je rijstrook en mag je achteruit terug. Dat kan, zolang er inderdaad geen rij auto's of vrachtwagens achter je staat. Soms kan je de badge ook loshalen en de barcode scannen. Maar na 3x heb ik het maar opgegeven. Tijdswinst was minimaal voor ons want het was overal rustig.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Irritant zeg!Headshot_NL schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:51:
[...]
Afgelopen vakantie ook gehad met de fulli badge. Op de heenweg werkte hij overal. Op de terugweg nergens, heb 3x getest, toen opgegeven.
Soms kan je een kaartje trekken en normaal betalen maar soms niet. Dan zetten ze een kruis op je rijstrook en mag je achteruit terug. Dat kan, zolang er inderdaad geen rij auto's of vrachtwagens achter je staat. Soms kan je de badge ook loshalen en de barcode scannen. Maar na 3x heb ik het maar opgegeven. Tijdswinst was minimaal voor ons want het was overal rustig.
Het gaat me niet eens zozeer om de tijdswinst, maar meer het gemak om niet half uit de auto te moeten hangen dicht langs die betonnen blokken.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Ik zit dat nog al eens op de webcam te bekijken hoe dat gaat, bijvoorbeeld Aire de Gye. Regelmatig zie ik dat mensen achteruit rijden omdat het kennelijk niet werkt. Als het wel werkt kom je er vlot doorheen, maar dat geldt ook voor waar je een kaartje moet pakken. Alles valt of staat hoe vlot men zelf is. Sommigen kruipen naar die automaat toe, doen dan pas het raam naar beneden, trekken een kaartje enz.... Ik ben er zo doorheen, kost amper tijd, idem bij het betalen. Mooiste zou zijn dat je op kenteken kunt afrekenen. Werkt dan het systeem niet, dan kunnen ze je ook niets berekenen en is het gratis.Headshot_NL schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:51:
[...]
Afgelopen vakantie ook gehad met de fulli badge. Op de heenweg werkte hij overal. Op de terugweg nergens, heb 3x getest, toen opgegeven.
Voor Tesla en Fastned is het hun business. Voor fossiele bedrijven niet, daar is het bijzaak.Freak187 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:29:
[...]
Ik vermoed geen kwade opzet, al weet je het met de fossiele bedrijven nooit... en dat meen ik serieus.
Maar er wordt toch nooit 1 benzinepomp neergezet als er ergens een tankstation wordt gebouwd? Dat is altijd minimaal 4. En dan hebben elektrische auto's ook nogeens minder range dan een brandstofauto, dus dan zou de gedachte helemaal moeten zijn om er meer neer te zetten. En ook nog eens in de wetenschap dat laden langer duurt dan tanken.
Nogmaals, gelukkig zijn er alternatieven zoals Tesla en Fastned die het beter snappen.
En dan moet je al veel betalen voor een 50 kW aansluiting, laat staan als je 2 of 3x 150 kW neer wil zetten.
Dat kost geld! En dat is niet hun business.
Dus ik denk ook geen vooropgesteld plan maar gewoon bijzaak.
Maar voor zulke bedrijven zouden gedeelde laadpalen een uitkomst zijn. Dat werkt natuurlijk bij Tesla, ik weet niet of dat met een aantal van zo'n ABB Chademo/CSS/type2 laders werkt.
Signatures zijn voor boomers.
Advies is dan om meteen terplekke (direct achter de tolpoort) om een nieuwe badge te vragen.DutchJackal schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:27:
[...]
De Fulli badge heeft het bij mij NERGENS gedaan...Telkens geprobeerd, nergens ging de slagboom open kon ik alsnog een kaartje pakken terwijl er een driftige vrachtwagenchauffeur achter me stond te toeteren...
Ja daar zit je ook niet op te wachten als je met je gezin op vakantie bent. Ik probeer het op de terugweg nog en dan rijd ik linea recta terug naar de ANWB...HansAuutB schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:04:
[...]
Advies is dan om meteen terplekke (direct achter de tolpoort) om een nieuwe badge te vragen.
Ik zie niet in waarom fossiele bedrijven hierin erger zijn dan elk willekeurig ander bedrijf.Freak187 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:29:
[...]
Ik vermoed geen kwade opzet, al weet je het met de fossiele bedrijven nooit... en dat meen ik serieus.
Nee hoor. Lokale pompen hebben vaak maar één benzinepomp, een dieselpomp en een gaspomp (heet dat zo?)Maar er wordt toch nooit 1 benzinepomp neergezet als er ergens een tankstation wordt gebouwd? Dat is altijd minimaal 4.
Dat klopt, maar enkele jaren geleden was nog niemand echt overtuigd van het succes van electrische auto's en ik kan me dus heel goed voorstellen dat er toen wat voorzichtiger werd gepland. Bovendien kan er ook nog een probleem zijn geweest met voldoende beschikbaar vermogenEn dan hebben elektrische auto's ook nogeens minder range dan een brandstofauto, dus dan zou de gedachte helemaal moeten zijn om er meer neer te zetten. En ook nog eens in de wetenschap dat laden langer duurt dan tanken.
Maar we dwalen wat af
Wat is er mis met de huidige debet/creditcard/tankspas als je benzine afrekent.
Interessante vraag!Wimploo schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:26:
Ik snap dit ook niet. Je kunt overal ter wereld met je debit of credit card alles kopen, inclusief brandstof voor je auto, alleen je auto laden...
Wat mij betreft mag de EU dit gaan verplichten, het laden (ten minste bij snelladers) met je standaard betaalkaart.
Dat is dan ook precies wat ze gedaan hebben. Nieuwe snelladers (uit mijn hoofd >60 kW) moeten een pinmogelijkheid hebben, oudere laders moeten medio 2028 omgebouwd zijn.ikweethetbeter schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:30:
[...]
Interessante vraag!
Ik snap dit ook niet. Je kunt overal ter wereld met je debit of credit card alles kopen, inclusief brandstof voor je auto, alleen je auto laden...
Wat mij betreft mag de EU dit gaan verplichten, het laden (ten minste bij snelladers) met je standaard betaalkaart.
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
Bij veel palen is dit ook zeker een optie hoor. Qr code scannen, pasgegevens invullen en laden maar. Maar soms ook niet en dan is het vaak gelijk een heel gedoe...Wimploo schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:26:
Interessante ervaringen om te lezen, ik krijg pas eind van het jaar mijn eerste EV. Ik verbaas me er alleen wel over wat een gedoe het allemaal is om apps te downloaden, abbonementen of pasjes op je stroom af te rekenen.
Zou wat mij betreft voor alle palen verplicht mogen worden...Oekiejoekie schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:34:
[...]
Dat is dan ook precies wat ze gedaan hebben. Nieuwe snelladers (uit mijn hoofd >60 kW) moeten een pinmogelijkheid hebben, oudere laders moeten medio 2028 omgebouwd zijn.
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.