Acties:
  • +2 Henk 'm!

• C6DL
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:05
Voor het eerst richting Oostenrijk eind volgende week. ID4 met circa 400km op een volle lading.
We gaan een dag voor zwarte zaterdag rijden, en op zwarte zaterdag van Salzburg naar Karinthie.
Ik houd mijn hart nu al vast!

Ter voorbereiding:
- Druppel leasemaatschappij
- Extra prive druppel gekocht ANWB + Shell
- ABRP + dongle

Het plan is het volgende:

1. Rotterdam - Beijeren DE (650km) (ABRP wilt me al bij 28% laten laden op de Ohligser Heide West? Om mij vervolgens bij Bad Camberg West met 10% aan te komen en weer te laden? Wat als ze niet werken en ik met die 10% een alternatief moet zoeken?) SOC aankomst ophogen naar 30%?

2. Beijeren - Salzburg AU (440m)

3. Salzburg - Karinthie AU (260km)

4. Karinthie - Sud Tirol IT (275km

En dan weer richting huis met 1 tussenstop

Wat algemene vragen

1. Welke SOC bij aankomst kan ik het beste aangeven in de app? Mijn onderbuik gevoel zegt met 30% aankomen zodat je overal nog naar toe kunt rijden om te laden

2. Door de extreme drukte op zwarte zaterdag, moet ik juist wel of niet de trionity's van deze wereld gebruiken op de snelweg?

3. Bij onze overnachtingen zijn er in theorie laadstations. Gezien ik "bang" ben dat ze bezet zijn, hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Met minimaal 80% aankomen voor de volgende rit?

4. Welke snelheid kan ik het beste aanhouden?

Dank alvast!

[ Voor 11% gewijzigd door C6DL op 06-07-2024 09:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:26
@C6DL hoe zwart is die zaterdag in Oostenrijk komende week? Volgens mij komen de echte zwarte zaterdagen later pas. Ik zou me sowieso niet zo druk maken die zaterdag, zoveel kilometer hoef je niet.

Zelf kies ik enkel locaties met minimaal 8 stalls.

Zijn er vandaag nog mensen op weg op deze eerste zaterdag van de schoolvakantie periode?

Met het oog op mijn eigen trip houd ik de volgende locaties met een schuin oog in de gaten vandaag, maar tot nu toe is er volgens de app weinig spannends qua bezetting. Dat stelt me toch een beetje gerust.
Fastned La Baraque de Fraiture
Ionity Hauconcourt
Fastned Aire de L’obrion
Tesla Montelimar
Ionity Montelimar

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
VidaR-9 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 09:50:
@C6DL hoe zwart is die zaterdag in Oostenrijk komende week? Volgens mij komen de echte zwarte zaterdagen later pas. Ik zou me sowieso niet zo druk maken die zaterdag, zoveel kilometer hoef je niet.

Zelf kies ik enkel locaties met minimaal 8 stalls.

Zijn er vandaag nog mensen op weg op deze eerste zaterdag van de schoolvakantie periode?

Met het oog op mijn eigen trip houd ik de volgende locaties met een schuin oog in de gaten vandaag, maar tot nu toe is er volgens de app weinig spannends qua bezetting. Dat stelt me toch een beetje gerust.
Fastned La Baraque de Fraiture
Ionity Hauconcourt
Fastned Aire de L’obrion
Tesla Montelimar
Ionity Montelimar
Goede tip, de minimaal 8 stations. Heb het meteen doorgevoerd in ABRP. Geef me iets meer zekerheid dat ik wat sneller aan de beurt ben mocht het druk zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door C6DL op 06-07-2024 09:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:34
C6DL schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 09:45:
Voor het eerst richting Oostenrijk eind volgende week. ID4 met circa 400km op een volle lading.
We gaan een dag voor zwarte zaterdag rijden, en op zwarte zaterdag van Salzburg naar Karinthie.

Ter voorbereiding:
- ABRP + dongle

1. Rotterdam - Beijeren DE (650km) (ABRP wilt me al bij 28% laten laden op de Ohligser Heide West? Om mij vervolgens bij Bad Camberg West met 10% aan te komen en weer te laden? Wat als ze niet werken en ik met die 10% een alternatief moet zoeken?) SOC aankomst ophogen naar 30%?

Wat algemene vragen

1. Welke SOC bij aankomst kan ik het beste aangeven in de app? Mijn onderbuik gevoel zegt met 30% aankomen zodat je overal nog naar toe kunt rijden om te laden

2. Door de extreme drukte op zwarte zaterdag, moet ik juist wel of niet de trionity's van deze wereld gebruiken op de snelweg?

3. Bij onze overnachtingen zijn er in theorie laadstations. Gezien ik "bang" ben dat ze bezet zijn, hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Met minimaal 80% aankomen voor de volgende rit?

Dank alvast!
Ik weet niet hoe het bij de id4 is, maar Ik heb ioniq5 met adaptive cruiscontrol. Houdt dus zelf afstand en blijft tussen de lijntjes, dan heb je zeeen van tijd om op de onboard navigatie te kijken.
Daarop kan ik bij mijn auto de actuele status van laadstations langs de weg in de gaten houden.
In Duitsland zijn behoorlijk veel laders, meestal 30 tot 50km van elkaar.
Tijdens het rijden de bezetting in de gaten houden werkt wat mij betreft het best. Na een poosje merk je vanzelf “wat wijsheid is”.
Mijn navigatie geeft ook aan “wanneer er voor het laatst geladen is”. Als dat een maand geleden is dan weet je dus wel dat die paal stuk is.
“Zwarte zaterdag” zal even een ding worden, waarschijnlijk kan je dan het beste zo lang mogelijk doorrijden. Op bovenstaande manier weet je wel of de laadpaal werkt of niet.
Maar “aanwezigheid van laadpalen” is in Duitsland echt geen probleem. Gewoon op pad gaan en zien hoe het gaat.
Ik zou trouwens nog de ionity-app en de tesla-app op je telefoon zetten en al vast aan creditcard koppelen. Ionity is lekker snel. Tesla is voor mij een soort “universal backup”. Ze zijn redelijk dik gezaaid en doen het eigenlijk altijd wel. Je kan er een 1 maand abonnement voor neme;, dat heb je er na 1x laden wel uit (direct opzeggen). Maar dan “hang je je meer op aan die aanbieders” en dat wil je op zwarte zaterdag wellicht niet. Voor 1 trip is de potentiële winst ook beperkt. Vroeger op benzine ging ik ook niet van de snelweg af om in een dorp goedkoop te tanken.

Afgelopen wintersport ben ik ook in 2 dagen naar Oostenrijk gereden. Ik heb het toen opgegeven om “bij hotel te laden”. Check dit topic ook maar. Vaak is AC laden nog duurder dan langs snelweg. Laders bij hotel zijn vaak heel duur of bezet of stuk. Na een poosje puzzelen bleek 20 minuten reserveren voor een extra snelweg laadbeurt echt de allerbeste optie. Gewoon je ochtend kopje koffie langs snelweg in plaats van voor vertrek.

[ Voor 6% gewijzigd door Stefannn op 06-07-2024 10:09 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 19:57

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Komende week doordeweeks weer eens naar Frankrijk heen en weer om mijn kiddo op te halen voor de vakantie, dit keer ook met hun partner die ik voor het eerst IRL ga ontmoeten, spannend!

En meteen ook zo ongeveer dé reden om toch nog steeds blij te zijn dat ik een Tesla heb, ondanks alles wat ik vind van Elon Musk: gewoon de eindbestemming in de navigatie gooien en de auto doet de rest qua laadstops plannen bij Tesla Superchargers.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
Stefannn schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 10:06:
[...]

Ik weet niet hoe het bij de id4 is, maar Ik heb ioniq5 met adaptive cruiscontrol. Houdt dus zelf afstand en blijft tussen de lijntjes, dan heb je zeeen van tijd om op de onboard navigatie te kijken.
Daarop kan ik bij mijn auto de actuele status van laadstations langs de weg in de gaten houden.
In Duitsland zijn behoorlijk veel laders, meestal 30 tot 50km van elkaar.
Tijdens het rijden de bezetting in de gaten houden werkt wat mij betreft het best. Na een poosje merk je vanzelf “wat wijsheid is”.
Mijn navigatie geeft ook aan “wanneer er voor het laatst geladen is”. Als dat een maand geleden is dan weet je dus wel dat die paal stuk is.
“Zwarte zaterdag” zal even een ding worden, waarschijnlijk kan je dan het beste zo lang mogelijk doorrijden. Op bovenstaande manier weet je wel of de laadpaal werkt of niet.
Maar “aanwezigheid van laadpalen” is in Duitsland echt geen probleem. Gewoon op pad gaan en zien hoe het gaat.
Ik zou trouwens nog de ionity-app en de tesla-app op je telefoon zetten en al vast aan creditcard koppelen. Ionity is lekker snel. Tesla is voor mij een soort “universal backup”. Ze zijn redelijk dik gezaaid en doen het eigenlijk altijd wel. Je kan er een 1 maand abonnement voor neme;, dat heb je er na 1x laden wel uit (direct opzeggen). Maar dan “hang je je meer op aan die aanbieders” en dat wil je op zwarte zaterdag wellicht niet. Voor 1 trip is de potentiële winst ook beperkt. Vroeger op benzine ging ik ook niet van de snelweg af om in een dorp goedkoop te tanken.

Afgelopen wintersport ben ik ook in 2 dagen naar Oostenrijk gereden. Ik heb het toen opgegeven om “bij hotel te laden”. Check dit topic ook maar. Vaak is AC laden nog duurder dan langs snelweg. Laders bij hotel zijn vaak heel duur of bezet of stuk. Na een poosje puzzelen bleek 20 minuten reserveren voor een extra snelweg laadbeurt echt de allerbeste optie. Gewoon je ochtend kopje koffie langs snelweg in plaats van voor vertrek.
Was het laden bij hotels in Oostenrijk zo'n drama dan?
Dus eigenlijk zeg je, niet op rekenen dat je daar kunt laden en vooraf volladen langs de snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamer
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-07 14:57

Ter voorbereiding:
- ABRP + dongle

Wat algemene vragen

Dank alvast!
Ik zou me voor eind volgende week nog niet zo druk maken. Ik rijd vrijdagmorgen weg (vanuit de Achterhoek nabij Doetinchem) en reis met m’n dochter van 5. We hebben een hotel in Ingolstadt geboekt, verwacht daar met wat vertraging en laden ergens rond een uur of 4 a 5 aan te komen.
Zaterdag de 13e rijden we optijd (lees uiterlijk 08.00u) weg en moeten dan nog zo’n 400km naar de Faaker see. Wil op tijd zijn aangezien ik nog een tent moet opzetten.
Vrijdag 12 juli heeft in principe alleen zuid schoolvakantie, midden begint dat weekend. Ik denk dat het die vrijdag en zaterdag nog wel mee zal vallen qua drukte, de bouwvak begint pas 2 weken later hé….

Ik laad zelf altijd bij Tesla, vind ik fijner, meer laders en m’n druppel van leasemaatschappij is er aan gekoppeld (MultitankCard).
Zorg er voor dat je (als je overnacht) dat je sochtens direct met een volle accu weg kan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamer
C6DL schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 10:17:
[...]

Dus eigenlijk zeg je, niet op rekenen dat je daar kunt laden en vooraf volladen langs de snelweg.
Waar ga je naar toe in Oostenrijk? Check even of er vlakbij snelladers zijn.
Zelf sta ik op een boerencamping aan de Faaker see, geen laadpunt aldaar. Echter op 4 kilometer afstand in Villach zitten meerdere snelladers op het industrieterrein en ook een Tesla supercharger met ik meen 8 of 12 laders.
Al ga je even boodschappen doen, rijd even 15 min langs de snellader en rijd weer naar je hotel/camping.

Relax!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
C6DL schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 10:17:
[...]

Onderweg was voor mij een hotel in een stad in Duitsland. Dan hadden we een mooie middag sightseeing en kwamen bij licht in Oostenrijk op bestemming (was wintersport dus). In Duits binnensteden een goedkope AC laders is me niet gelukt.
In Oostenrijk waren redelijk wat AC laders. Ik heb gewoon gecheckt op de anwb-app. Er zijn nog wel meer laders maar dan weet je weer niet of je die aan de praat krijgt.
Wat ik eigenlijk zeg:
- onderweg DC
- op bestemming AC, zoek iets met de anwb app.
En onderweg in Oostenrijk wel rekening houden met hoogteverschillen, je bereik gaat zomaar met de helft naar beneden als je bergop gaat, dat krijg je berg af wel allemaal weer terug.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Mx. Alba schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 10:12:
Komende week doordeweeks weer eens naar Frankrijk heen en weer om mijn kiddo op te halen voor de vakantie, dit keer ook met hun partner die ik voor het eerst IRL ga ontmoeten, spannend!

En meteen ook zo ongeveer dé reden om toch nog steeds blij te zijn dat ik een Tesla heb, ondanks alles wat ik vind van Elon Musk: gewoon de eindbestemming in de navigatie gooien en de auto doet de rest qua laadstops plannen bij Tesla Superchargers.
Dit bedoel je?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2LAfEhgCKMoCZk8U8TRZGd9z2k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s8H7n7N18wIgP2RR0EcxkSim.jpg?f=user_large

Heb je geen Tesla meer voor nodig ;) Fijn is het wel ja.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:12

Ter voorbereiding:
- ABRP + dongle

Wat algemene vragen

Dank alvast!
Ik kan schrijven wat ik wil, maar ik ben wel zeker dat je stress nu hoog is, en na de eerste laadstop weg smelt.

Je doet 650km als langste rit, dan kan je prima 1 keer laden.
Begin gewoon te rijden, en stop als je honger hebt. De blaas van je gezelschap houdt het toch geen 400km uit.
Zodra er iemand zegt dat die honger heeft of moet plassen zoek je even een laadstation uit. Met 20% aankomen is meer dan ruim, dan laat je toe om zeker nog 80km verder te rijden… en 100 als je wat vertraagt.

Probeer bij je hotel aan te komen met 20-30%. Kan je laden, dikke prima. Is er geen laadpaal, kijk dan even in de buurt. De shell app is heel goed om te zoeken.

Plan niet alles te ver vooruit, een ongeplande stop, of een langere stop kan veel veranderen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Ter voorbereiding:
- ABRP + dongle

Het is makkelijk voor mij dit te zeggen, na verschillende ritten naar Zwitserland, Oostenrijk en Zuid-Frankrijk, maar je maakt je veel te druk....
Vertrek gewoon met 100%. In Duitsland zijn er langs de snelweg meer dan genoeg laadmogelijkheden, elk tankstation heeft ook laadpalen. Ga bij 20% het volgende tankstation in, laadt tot 80% en weer verder. Die 20% is meer dan voldoende reserve. Probeer met 30% bij je eindbestemming aan te komen, afhankelijk van hoeveel laadmogelijkheden (AC) je daar hebt.
Ik plan helemaal niet meer. Veels teveel gedoe en voor reizen in west-europa eigenlijk ook helemaal niet meer nodig. Belangrijkste: hou rekening met uitloop in laadtijd. Je haalt niet altijd de hoogste snelheden, misschien moet je even wachten tot er een paal vrij is. Als al die kleine vertragingen jou (of je passagiers!) gaan ergeren, is het eind zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
multikoe schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 13:46:
[...]

Het is makkelijk voor mij dit te zeggen, na verschillende ritten naar Zwitserland, Oostenrijk en Zuid-Frankrijk, maar je maakt je veel te druk....
Vertrek gewoon met 100%. In Duitsland zijn er langs de snelweg meer dan genoeg laadmogelijkheden, elk tankstation heeft ook laadpalen. Ga bij 20% het volgende tankstation in, laadt tot 80% en weer verder. Die 20% is meer dan voldoende reserve. Probeer met 30% bij je eindbestemming aan te komen, afhankelijk van hoeveel laadmogelijkheden (AC) je daar hebt.
Ik plan helemaal niet meer. Veels teveel gedoe en voor reizen in west-europa eigenlijk ook helemaal niet meer nodig. Belangrijkste: hou rekening met uitloop in laadtijd. Je haalt niet altijd de hoogste snelheden, misschien moet je even wachten tot er een paal vrij is. Als al die kleine vertragingen jou (of je passagiers!) gaan ergeren, is het eind zoek.
Ik durf toch een kleine kanttekening maken.
Bij de tankstelles die eigendom zijn van Tank+Rast heb je er waar slechts 2 50 kW palen zitten. Een Autohof is altijd beter. Maar zorg dat de bijrijder even kan kijken op de telefoon wat er beschikbaar is. In elk geval, lang ga je niet zoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:46

ThsAdrns

Be the change!

ID4 met circa 400km op een volle lading.
Gekscherend: ben je op vakantie of op de vlucht? Met de door jou genoemde 30% accu heb je nog meer resterende actieradius dan onze eerste Leaf met volle accu had, en wij zijn nooit stil komen staan. Neem de tijd en rijd niet te snel, je rechtervoet is de belangrijkste factor die de actieradius beïnvloedt. Ik vind 110-115 km/h een plezierige reissnelheid en een mooi compromis tussen opschieten met rijden en de tijd die het laden kost (met jouw auto zal de sweet spot wel hoger liggen). Sneller rijden kost algemeen wel serieus meer energie.

Je auto geeft ook zeer nauwkeurig en betrouwbaar aan hoe ver je nog kunt. Niet te vergelijken met brandstof, waar het beruchte lampje je schrik aanjaagt zonder nauwkeurig te melden hoe ver je nog kunt.

Fijne vakantie!

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoLeaf
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 05-09 15:22
Voor het eerst richting Oostenrijk eind volgende week. ID4 met circa 400km op een volle lading. ...
Soortgelijke ervaring zie hier.

Gezien je planning kun je ook laden weg van de snelweg bij een laadplein, dorpje, parkje, bakker .... Vind ik veel relaxter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:03

Japie.G

Colour Classic

Ter voorbereiding:
- ABRP + dongle

Wat algemene vragen

Dank alvast!
Japie.G in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"

En de mijne. Niet druk maken, niet plannen. Gewoon gaan. Niks aan het handje. Helaas moet je dat eerst even een keer ervaren :-)

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommie12 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 14:00:
[...]

Ik durf toch een kleine kanttekening maken.
Bij de tankstelles die eigendom zijn van Tank+Rast heb je er waar slechts 2 50 kW palen zitten. Een Autohof is altijd beter. Maar zorg dat de bijrijder even kan kijken op de telefoon wat er beschikbaar is. In elk geval, lang ga je niet zoeken.
Goede toevoeging, maar voor mij maakt ook dat niet zo heel veel uit. Mijn e-Niro laadt met maximaal 70 kW en zelfs dat haal ik vaak niet. Ik reken op drie kwartier laadtijd (20-80) en soms valt het dan mee :)
Overigens hebben (is mijn ervaring) vrijwel alle grote Raststette laders > 70 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThsAdrns schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 14:05:
[...]
Je auto geeft ook zeer nauwkeurig en betrouwbaar aan hoe ver je nog kunt. Niet te vergelijken met brandstof, waar het beruchte lampje je schrik aanjaagt zonder nauwkeurig te melden hoe ver je nog kunt.

Fijne vakantie!
Dat is helaas niet waar. Mijn e-Niro geeft het bereik weer door te rekenen met het verbruik van de afgelopen paar ritten. En in mijn geval zijn dat altijd korte ritten over provinciale wegen. Mijn bereik, als ik vertrek op vakantie, is altijd >400 km. Maar dat blijkt op de snelweg dan altlijd veel lager. Ik weet ondertussen dat ik vanaf 100% tot 20% ongeveer 300km kan rijden en dan alle volgende etappes (van 80 - 20%) ongeveer 220 km. In de praktijk dus maximaal 2,5 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Hoe snel.rijdt je dan? Mijn langere ritten komen aardig in de buurt va wat de Niro berekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
multikoe schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 15:47:
[...]

Dat is helaas niet waar. Mijn e-Niro geeft het bereik weer door te rekenen met het verbruik van de afgelopen paar ritten. En in mijn geval zijn dat altijd korte ritten over provinciale wegen. Mijn bereik, als ik vertrek op vakantie, is altijd >400 km. Maar dat blijkt op de snelweg dan altlijd veel lager. Ik weet ondertussen dat ik vanaf 100% tot 20% ongeveer 300km kan rijden en dan alle volgende etappes (van 80 - 20%) ongeveer 220 km. In de praktijk dus maximaal 2,5 uur.
Persoonlijk:
- ik stel altijd een laadpaal als bestemming in. Nooit “de hele reis” (hooguit tijdelijk om een idee van totale reistijd te hebben).
- en dan houdt ik tijdens het rijden bij “hoeveel km er op bestemming nog over is”.
Als dat “kilometers over” na 1 uur met 20km is afgenomen, dan zal dat het uur erop waarschijnlijk ook met 20km afnemen.

NB:
“Kilometers over” is simpelweg het verschil tussen “hoeveel je nog kan rijden” en “afstand tot bestemming”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Laatst online: 14:46

ThsAdrns

Be the change!

multikoe schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 15:47:
[...]

Dat is helaas niet waar. Mijn e-Niro geeft het bereik weer door te rekenen met het verbruik van de afgelopen paar ritten. En in mijn geval zijn dat altijd korte ritten over provinciale wegen. Mijn bereik, als ik vertrek op vakantie, is altijd >400 km. Maar dat blijkt op de snelweg dan altlijd veel lager.
Je moet natuurlijk wel regelmatig op het metertje kijken en actie nemen als je actieradius te ver aan het wegsmelten is om je geplande laadstop te halen.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!
janne_nl schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 15:53:
Hoe snel.rijdt je dan? Mijn langere ritten komen aardig in de buurt va wat de Niro berekend.
Als ik aan een lange rit begin is de GOM altijd veel te optimistisch. Die GOM hersteld zich niet meteen, het duurt een paar etappes voordat hij door heeft dat ik meer verbruik dan normaal.
Maar dat is voor mij ook niet zo belangrijk. Ik begin eens te kijken als de GOM in de buurt van de 100 km komt en dan is het altijd wel binnen 30 km prijs. Ik hou dus altijd voldoende reserve.

De GOM is erg betrouwbaar, zo lang je maar ongeveer het zelfde verbruik hebt over meerdere ritten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13:53
ThsAdrns schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 14:05:
[...]

Fijne vakantie!
Correctie: een EV geeft heel nauwkeurig aan hoeveel % energie je nog hebt (veel nauwkeuriger dan bij een ICE). Maar de precisie van de omzetting naar range zal afhangen van hoe constant je rijgedrag en de rijomstandigheden zijn.

Maar minder stress dan een brandend lampje, dat klopt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThsAdrns schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 16:04:
[...]

Je moet natuurlijk wel regelmatig op het metertje kijken en actie nemen als je actieradius te ver aan het wegsmelten is om je geplande laadstop te halen.
Natuurlijk, maar het ging om de opmerking dat de auto altijd aangeeft wat het bereik is. Ik gaf aan dat dat "bereik" onbetrouwbaar is. Ik zie dat bereik harder teruglopen dan de kilometers oplopen en ik hou daar rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Scientific schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 18:52:
[...]

Correctie: een EV geeft heel nauwkeurig aan hoeveel % energie je nog hebt (veel nauwkeuriger dan bij een ICE). Maar de precisie van de omzetting naar range zal afhangen van hoe constant je rijgedrag en de rijomstandigheden zijn.

Maar minder stress dan een brandend lampje, dat klopt wel.
Ook een ICE geeft heel nauwkeurig aan hoeveel liters je nog in de tank hebt. Zowel bij een ICE als een EV is het dan vervolgens het momentane verbruik dat uiteindelijk bepaalt hoe ver je daar mee gaat komen.
En dat brandende lampje in een ICE is nu vervangen door een paar rode blokjes aan het einde van meter en de melding (ietsje later) dat er een beperkt bereik is omdat de accu bijna leeg is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-09 19:43
Eigenlijk wel grappig dat veel mensen 't over range anxiety in een EV hadden; terwijl dat lampje in een ICE al bij 50-100 km gaat branden. Stel je voor dat je die laatste druppen gebruikt, straks loopt de pomp nog vast door vervuiling en je moet nog een tankstation vinden.
Ik voorspel bij deze range anxiety in ICE's vanaf 2045 :D

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
multikoe schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 20:10:
[...]

Ook een ICE geeft heel nauwkeurig aan hoeveel liters je nog in de tank hebt. Zowel bij een ICE als een EV is het dan vervolgens het momentane verbruik dat uiteindelijk bepaalt hoe ver je daar mee gaat komen.
En dat brandende lampje in een ICE is nu vervangen door een paar rode blokjes aan het einde van meter en de melding (ietsje later) dat er een beperkt bereik is omdat de accu bijna leeg is ;)
Een ICE die nauwkeurig aangeeft hoeveel liters je nog in de tank hebt?

Heb je een voorbeeld? In mijn ervaring is het giswerk. Blokker, lichtjes,.. je hebt geen idee.
Het is ook niet zo makkelijk precies te meten, hoeveel brandstof er nog zit in de tank van een bewegende wagen…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
DrBOB101 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 20:55:
Eigenlijk wel grappig dat veel mensen 't over range anxiety in een EV hadden; terwijl dat lampje in een ICE al bij 50-100 km gaat branden. Stel je voor dat je die laatste druppen gebruikt, straks loopt de pomp nog vast door vervuiling en je moet nog een tankstation vinden.
Ik voorspel bij deze range anxiety in ICE's vanaf 2045 :D
Daar ga je ook wel wat kort door de bocht vind ik, bij een ICE weet je immers dat je bij elke afrit wel een pomp vindt die je range naar 600km brengt binnen een 5-tal minuten.

Bij een EV heb ik daar wel meer stress bij, je vindt ondertussen al veel vaker een snellader maar dan heb je nog steeds snelladers en snelladers. Bij een lange trip wil ik immers niet 2 maal zo lang moeten laden omdat de snellader maar 100kW levert ipv 200 of zelfs idealiter 300kW.... En ja, op drukke momenten heb je soms wel voor dat alle stalls volzet zijn en je even moet wachten, dat voelt als tijdverlijs dan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
Lt.Mitchell schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 21:00:
[...]

Daar ga je ook wel wat kort door de bocht vind ik, bij een ICE weet je immers dat je bij elke afrit wel een pomp vindt die je range naar 600km brengt binnen een 5-tal minuten.

Bij een EV heb ik daar wel meer stress bij, je vindt ondertussen al veel vaker een snellader maar dan heb je nog steeds snelladers en snelladers. Bij een lange trip wil ik immers niet 2 maal zo lang moeten laden omdat de snellader maar 100kW levert ipv 200 of zelfs idealiter 300kW.... En ja, op drukke momenten heb je soms wel voor dat alle stalls volzet zijn en je even moet wachten, dat voelt als tijdverlijs dan...
Was dan ook wat sarcastisch bedoeld natuurlijk. Feitelijk klopt het natuurlijk wel dat die ICE vroeg om brandstof begint te vragen.

Voorbeeld voor laadduur met verschillende laadsnelheden voor een Volvo XC40 SMER 2024, van 10 tot 80% SoC:
Max, piek 206 kW: 26m33s
Max 150 kW (bijv. Tesla SC v2): 28m18s
Max 100 kW: 35m51s
Max 50 kW: 1u07m20s
Verschil tussen 200 en 300 ga je niet merken met de meeste huidige auto's. Pieksnelheid doet niet alles voor duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
DrBOB101 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 21:14:
[...]
Verschil tussen 200 en 300 ga je niet merken met de meeste huidige auto's. Pieksnelheid doet niet alles voor duur.
Tegen volgende wintersport heb ik mijn nieuwe die 320kW piek zou moeten laden, ga je het dan weten te vertellen :-p Voorlopig zijn vrouw & kids nog sneller klaar met toilet dan auto klaar met laden, ben eens benieuwd voor de volgende trip 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
Lt.Mitchell schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 21:00:
[...]

Bij een EV heb ik daar wel meer stress bij, je vindt ondertussen al veel vaker een snellader maar dan heb je nog steeds snelladers en snelladers. Bij een lange trip wil ik immers niet 2 maal zo lang moeten laden omdat de snellader maar 100kW levert ipv 200 of zelfs idealiter 300kW....
100, 200 of 300kw, het zal veel minder uitmaken dan je denkt. Volgens mij heb je geen EV, want dan had je geen stress over dat soort dingen, die grotendeels ingegeven zijn door foute percepties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Scientific schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 21:25:
[...]

100, 200 of 300kw, het zal veel minder uitmaken dan je denkt. Volgens mij heb je geen EV, want dan had je geen stress over dat soort dingen, die grotendeels ingegeven zijn door foute percepties.
Dit is een onzinreactie. Als ik langs de snelweg met maar 100 kW laad, baal ik echt. 100 of 200 is echt een wereld van verschil. Er vanuit gaande dat je een recente EV hebt natuurlijk.

Bij stevige bezetting geven de 300 kW laders vaak maar 150, maar voor mij is dat echt de ondergrens van de laadstations, die ik persoonlijk uitzoek.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:31
Volgens mij zitten er hier een paar in het verkeerde topic, hier gaat het over:

Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Zjanzjak schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 21:49:

Tja, laden is wel het gevolg van die lange ritten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Scientific
Azqi schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 21:35:
[...]

Dit is een onzinreactie. Als ik langs de snelweg met maar 100 kW laad, baal ik echt. 100 of 200 is echt een wereld van verschil. Er vanuit gaande dat je een recente EV hebt natuurlijk.

Bij stevige bezetting geven de 300 kW laders vaak maar 150, maar voor mij is dat echt de ondergrens van de laadstations, die ik persoonlijk uitzoek.
Het hangt een beetje af van je auto, maar als je auto bvb met max 210kWh laadt, dan zal het verschil tussen een paal van 300kWh en één van 150kWh nauwelijks een paar minuten zijn, niets om je over op te winden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:22
Scientific schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 23:29:
[...]

Het hangt een beetje af van je auto, maar als je auto bvb met max 210kW laadt, dan zal het verschil tussen een paal van 300kW en één van 150kW nauwelijks een paar minuten zijn, niets om je over op te winden.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
[...]

Het hangt een beetje af van je auto, maar als je auto bvb met max 210kWh laadt, dan zal het verschil tussen een paal van 300kWh en één van 150kWh nauwelijks een paar minuten zijn, niets om je over op te winden.
Heerlijk hoe je nickname Scientific kan zijn en je vermogen gaat uitdrukken in kWh, nice _/-\o_

Als je auto 320kW ondersteunt zoals het nieuwe platform van de Taycan/e-tron gt, dan gaat een 300kW of 150kW paal je stoptijd met 10min langer maken, 18min (zo uit het hoofd) van 20>80% wordt dan 25min... Is geen wereld van verschil, maar met 4 stops op 1 dag tikt dat wel aan naar 30min extra onderweg. Voor ons is de reis naar de bestemming geen deel van de vakantie ;)

Dus voor mij is het uitzoeken van de juiste paal een stukje stress ja en mag daar wat mij betreft veel meer universaliteit in komen of een ranking van chargers op de borden naast de baan (ik bedien niet graag de interface als ik aan het rijden ben). En voor veel mensen is het ook wat te moeilijk om te begrijpen, als ik door drukte een laadpaal moet kiezen met gedeeld vermogen, zal ik er proberen op letten om die niet te delen met een auto die ook snel laadt, maar bijvoorbeeld eerder een EQA of Polestar omdat die toch niet aan zo hoge vermogens laden. Maar dan moet je al wat weten welke modellen snel laden en welke minder snel en dan ook nog eens kW's niet door kWh's gaan halen... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

[...]

Je had het over 100 kW vs 200 vs 300. Nu maak je de scope anders. 210 of 100 is echt een andere ervaring.

Enfin: ik waardeer iedere minuut kortere laadtijd per stop. Ik wil met uiterlijk 15m op 80% zitten en door kunnen. Niet in de rij staan, voor ik kan laden.
Zou daar zelfs een extra fee voor willen betalen.

Jammer dat ik met mijn auto niet high speed kan laden langs de snelwegen bij Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Scientific schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 20:57:
[...]

Een ICE die nauwkeurig aangeeft hoeveel liters je nog in de tank hebt?

Heb je een voorbeeld? In mijn ervaring is het giswerk. Blokker, lichtjes,.. je hebt geen idee.
Het is ook niet zo makkelijk precies te meten, hoeveel brandstof er nog zit in de tank van een bewegende wagen…
De meter in mijn laatste Fiat was groot en ik kon duidelijk het verschil zien tussen nog 30 liter over of 35 liter over. Bovendien was deze meter redelijk lineair met de werkelijke tankinhoud.
De brandstofmeters in moderne auto's (en volgens mij al veel langer) bewegen niet mee met de benzine in de tank. In het algemeen worden die meters in het midden van de tank geplaatst, zodat ze geen last hebben van hellingen enzo. Bovendien wordt de waarde die door de sensor wordt uitgelezen gedempt weergegeven. Ik heb werkelijk nog nooit een meter zien bewegen als ik over hobbels reed :)

De meter in mijn e-Niro is wat groter, maar bestaat uit blokjes. Ik kan eventueel de SOC aflezen in procenten, maar de goe-gemeente is er nog steeds niet over uit of de weergave van de SOC wel lineair is met de werkelijke capaciteit. De capaciteit van een accu meten blijkt namelijk rete-ingewikkeld. Vergelijk dat met een drijvertje in een benzine tank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
Lt.Mitchell schreef op zondag 7 juli 2024 @ 00:03:
[...]

Als je auto 320kW ondersteunt zoals het nieuwe platform van de Taycan/e-tron gt, dan gaat een 300kW of 150kW paal je stoptijd met 10min langer maken, 18min (zo uit het hoofd) van 20>80% wordt dan 25min... Is geen wereld van verschil, maar met 4 stops op 1 dag tikt dat wel aan naar 30min extra onderweg. Voor ons is de reis naar de bestemming geen deel van de vakantie ;)
150 kW, 200 kW of 300 kW, voor 99% van de EVs die vandaag verkocht wordt, maakt het nauwelijks iets uit. Dank je: je voorbeeld onderbouwt mijn punt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Azqi schreef op zondag 7 juli 2024 @ 01:16:
[...]

Je had het over 100 kW vs 200 vs 300. Nu maak je de scope anders. 210 of 100 is echt een andere ervaring.

Enfin: ik waardeer iedere minuut kortere laadtijd per stop. Ik wil met uiterlijk 15m op 80% zitten en door kunnen. Niet in de rij staan, voor ik kan laden.
Zou daar zelfs een extra fee voor willen betalen.

Jammer dat ik met mijn auto niet high speed kan laden langs de snelwegen bij Tesla.
Ik ben wel benieuwd welke auto nu als de 80% haalt in 15min.

Zelfs de nieuwste Tacan heeft meer tijd nodig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
[...]

Heerlijk hoe je nickname Scientific kan zijn en je vermogen gaat uitdrukken in kWh, nice _/-\o_

Dus voor mij is het uitzoeken van de juiste paal een stukje stress ja en mag daar wat mij betreft veel meer universaliteit in komen of een ranking van chargers op de borden naast de baan (ik bedien niet graag de interface als ik aan het rijden ben). En voor veel mensen is het ook wat te moeilijk om te begrijpen, als ik door drukte een laadpaal moet kiezen met gedeeld vermogen, zal ik er proberen op letten om die niet te delen met een auto die ook snel laadt, maar bijvoorbeeld eerder een EQA of Polestar omdat die toch niet aan zo hoge vermogens laden. Maar dan moet je al wat weten welke modellen snel laden en welke minder snel en dan ook nog eens kW's niet door kWh's gaan halen... :+
Dit klinkt inderdaad behoorlijk stressvol…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
Scientific schreef op zondag 7 juli 2024 @ 08:20:
[...]

150 kW, 200 kW of 300 kW, voor 99% van de EVs die vandaag verkocht wordt, maakt het nauwelijks iets uit. Dank je: je voorbeeld onderbouwt mijn punt!
Je verspreidt echt fake news en zaait verwarring bij nieuwe ev-rijders. Collega van me dacht een goede keuze te maken met een Merc EQA... Heb hem dan maar eens de charge curve getoond tov een ioniq5. Is allemaal niet erg in day-to-day driving. Maar voor het jaarlijkse wintersport of zuiden van Frankrijk tripje maakt dat echt wel een verschil in reistijd.

Misschien onderstaande eens doorspitten, 253 modellen en je merkt echt wel een verschil tussen de Charge Power (10-80%) en dus tijd nodig om te laden.

https://ev-database.org/#...ntPage=0|paging:number=50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Lt.Mitchell schreef op zondag 7 juli 2024 @ 08:37:
[...]

Je verspreidt echt fake news en zaait verwarring bij nieuwe ev-rijders. Collega van me dacht een goede keuze te maken met een Merc EQA... Heb hem dan maar eens de charge curve getoond tov een ioniq5. Is allemaal niet erg in day-to-day driving. Maar voor het jaarlijkse wintersport of zuiden van Frankrijk tripje maakt dat echt wel een verschil in reistijd.

Misschien onderstaande eens doorspitten, 253 modellen en je merkt echt wel een verschil tussen de Charge Power (10-80%) en dus tijd nodig om te laden.

https://ev-database.org/#...ntPage=0|paging:number=50
Ik heb het over de laders, niet de auto’s. Je verandert van onderwerp, daar maak je je punt niet mee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
@Lt.Mitchell Ga je dan een auto rijden omdat ie snel kan laden? Niet omdat je hem mooi vindt? Voor die 2 ritjes per jaar? Als je nou regelmatig bij een DC lader te vinden bent, dan snap ik het wel, maar niet voor die vakantie ritjes.

Die aandacht voor specifiek alleen snelladen begrijp ik niet zo goed. De lengte van de rit wordt daar maar een beetje door bepaald. Even belangrijk zijn gemiddelde laadsnelheid, rijsnelheid, verbruik, maar ook een navigatie die snel je rit omzet bij files verderop en voldoende diep gaan. Als ik naar de 1000km lijst van Bjorn Nyland kijk, is een EV6\Ioniq 6\Taycan amper sneller dan een VW ID4, BMW i4, Polestar 2, Mercedes EQE.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:48
ThsAdrns schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 16:04:
[...]

klopt, maar sommige EV's hebben een "dubbele" indicator.

De Polestar heeft bv
één weergave, op je instrumenten paneel, wat een beetje je normale rijbereik is (zou zijn).
twééde weergave, op je infotainment paneel, wat naar je laatste xx km/rijstijl is omgezet.

vb:
je vertrekt en je ziet 320 -tegen- 380 (ja tis even wennen...)
en tijdens het rijden kunnen deze 2 tov elkaar verschuiven....
alles afhankelijk van je rijstijl en omstandigheden.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
Ophidian schreef op zondag 7 juli 2024 @ 09:20:
@Lt.Mitchell
Die aandacht voor specifiek alleen snelladen begrijp ik niet zo goed. De lengte van de rit wordt daar maar een beetje door bepaald. Even belangrijk zijn gemiddelde laadsnelheid, rijsnelheid, verbruik, maar ook een navigatie die snel je rit omzet bij files verderop en voldoende diep gaan. Als ik naar de 1000km lijst van Bjorn Nyland kijk, is een EV6\Ioniq 6\Taycan amper sneller dan een VW ID4, BMW i4, Polestar 2, Mercedes EQE.
Klopt in het algement geval, echter voor de trip die ik op dat moment moet doen is dat de parameter waar ik het meest controle over heb.

Alle andere parameters liggen vast want ik moet op dat moment van punt A naar punt B, als ik dan onderweg ben met een auto die 2 maal zo snel kan laden dan is dat de enige parameter die me er sneller zal brengen. Want verkeersdrukte en temperatuur liggen vast.

Daarnaast wou ik me niet aanpassen bij de switch naar een EV, de reistijd mocht voor mij niet oplopen tov een ICE. En dat lukt tot nu toe relatief goed, heb wel een andere oplossing moeten zoeken voor mijn dakkoffer en moet iets defensiever rijden in duitsland |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
@Lt.Mitchell Ik ben van mening dat dat met name voor het gevoel is. Mijn ervaring op dit soort ritten met onze XC40 die max 143kW doet, is dat ik langer bij de auto weg ben dan nodig voor de acculading. Even de kinderen acclimatiseren, benen strekken, blaas legen en wat eten en we kunnen weer door. Ik mijd wel actief zwarte weekenden, wij vertrekken altijd door de weeks.

Vorig jaar heeft onze navigatie (Google maps standaard) het fantastisch gedaan. 2 uur file vermeden voor de Gotthard tunnel. Dat had ik met laden nooit kunnen inlopen.

Dit jaar hebben we de Ardeche op de planning. Overnachting in Dijon Sud, mooi hotel met zwembad. Kunnen de kinderen even lekker zwemmen en de volgende dag weer door. Terugrit mogelijk wel in 1 keer, maar zie wel waar we zin in hebben.

Maar met een ICE deden wij uberhaupt al de rit in 2 dagen, elke 2 uur even stoppen. Ondanks dat we nog niet op vakantie bestemming zijn, hoort het er wel bij. Stress heb ik al genoeg door de weeks :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
[...]

even regeltjes van je quoten:
-Voor ons is de reis naar de bestemming geen deel van de vakantie ;)
-voor mij is het uitzoeken van de juiste paal een stukje stress
-zal ik er proberen op letten om die niet te delen met een auto die ook snel laadt,
-bijvoorbeeld eerder een EQA of Polestar omdat die toch niet aan zo hoge vermogens laden.

en dan denk ik:
ook toen ik jong was, was de reis naar mijn doel is vakantie/genieten,
dus had ik meer dagen vakantie, en jij dus vakantiedagen -2.

Als de "snellere" palen bezet zijn ga jij dus stressen dat je 10 minuten langer koffie met swarschwalderkirchtorte moet volbrengen.

Als.... je gaat/moet delen met een auto die "maar 150kW~250kW" kan laden...
dan heeft jouw super laadstation er toch geen last van met zo'n "lage" laadstroom?

Als jij de 250kW laadsnelheid als laag aanmerkt, wat is dan jouw minimale kW?

en dan nog, sta je samen met een "trage 200kW" auto, dan is het óók nog eens afhankelijk van waar deze auto's in de laadgrafiek zitten, kan best zijn dat het al onder 75kW zit, dus kan je best aanhaken toch?

m2C 8)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:04
Lt.Mitchell schreef op zondag 7 juli 2024 @ 09:43:
[...]

Alle andere parameters liggen vast want ik moet op dat moment van punt A naar punt B, als ik dan onderweg ben met een auto die 2 maal zo snel kan laden dan is dat de enige parameter die me er sneller zal brengen. Want verkeersdrukte en temperatuur liggen vast.
Verkeersdrukte als in historische/gemiddelde neem ik aan want verkeer is het meest onvoorspelbare aan je hele rit en ligt absoluut niet vast.
Er hoeft maar één ongeluk te gebeuren op je route (of in de buurt van je route) en je hebt ineens een reistijd die (veel) langer is.
Wij zitten nu op een drie kwartier van Pompeii en deden er gisteren bijna anderhalf uur over omdat de tolpoortjes op een aantal km van Pompeii kennelijk vanwege een storing geen Maestro/Visa accepteren maar alleen cash. Chaos dus en totaal onverwacht langer onderweg.

En dan moeten we morgen nog zien hoe het gaat richting Nederland, de Gotthard tunnel zit op de route en dat zou wel eens een andere route moeten/kunnen worden maar het is maar de vraag hoeveel anderen hetzelfde gaan doen.

[ Voor 10% gewijzigd door ninjazx9r98 op 07-07-2024 09:59 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!
Ophidian schreef op zondag 7 juli 2024 @ 09:20:
@Lt.Mitchell Ga je dan een auto rijden omdat ie snel kan laden? Niet omdat je hem mooi vindt? Voor die 2 ritjes per jaar? Als je nou regelmatig bij een DC lader te vinden bent, dan snap ik het wel, maar niet voor die vakantie ritjes.

Dit gaat niet om absolute, objectieve criteria. Dit gaat om persoonlijke eigenschappen. Discussies over laadtijden in combinatie met lange afstanden zijn altijd overloos en de "kampen" komen nooit bij elkaar. Ik kan, vanuit mijn eigen ervaring en persoonlijke eigenschappen, er volledig van overtuigd zijn dat twee uur laden op een rit van 12 uur volstrekt acceptabel is en zelfs een verbetering t.o.v. dezelfde rit met een ICE omdat ik veel uitgeruster (en dikker...) aankom. Iemand anders kan er volledig van overtuigd zijn dat die twee uur volstrekt onacceptabel is. Het zijn twee waarheden die naast elkaar kunnen bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-09 23:29

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

Multikoe, zo is het maar net. Fijne zondag
Peter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Lt.Mitchell schreef op zondag 7 juli 2024 @ 09:43:
[...]

Klopt in het algement geval, echter voor de trip die ik op dat moment moet doen is dat de parameter waar ik het meest controle over heb.

Daarnaast wou ik me niet aanpassen bij de switch naar een EV, de reistijd mocht voor mij niet oplopen tov een ICE. En dat lukt tot nu toe relatief goed, heb wel een andere oplossing moeten zoeken voor mijn dakkoffer en moet iets defensiever rijden in duitsland |:(
Ach… probeer toch niet alles onder controle te krijgen.
Ik stond recent met mijn Tesla helemaal alleen aan 1 van de 8 250 kW palen bij een VanDerValk. En toch kreeg ik,ondanks 20% en voorverwarmen maar 115kW. Geen idee waar het aan lag.
Na toilet en de koffie had ik 65%, en toen we bij de auto waren 71%.
Moet zeggen dat de barman noet echt snel was, maar toch had ik niet de indruk dat ik veel tijd verloren was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
multikoe schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:05:
[...]

Dit gaat niet om absolute, objectieve criteria. Dit gaat om persoonlijke eigenschappen. Discussies over laadtijden in combinatie met lange afstanden zijn altijd overloos en de "kampen" komen nooit bij elkaar. Ik kan, vanuit mijn eigen ervaring en persoonlijke eigenschappen, er volledig van overtuigd zijn dat twee uur laden op een rit van 12 uur volstrekt acceptabel is en zelfs een verbetering t.o.v. dezelfde rit met een ICE omdat ik veel uitgeruster (en dikker...) aankom. Iemand anders kan er volledig van overtuigd zijn dat die twee uur volstrekt onacceptabel is. Het zijn twee waarheden die naast elkaar kunnen bestaan.
Daar ben ik het mee eens, maar een auto afraden voor vakanties omdat hij een gemiddelde laadsnelheid heeft is wel een uiterste. Een grote focus op de laadsnelheid is met de huidige EV's mi niet nodig. Op de rit naar vakantie toe zou je toch geen stress moeten ervaren. Je gaat ook geen diesel rijden voor 2 vakantie ritjes per jaar, ondanks dat hij zo lekker ver komt op 1 tankbeurt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ophidian schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:29:
[...]

Daar ben ik het mee eens, maar een auto afraden voor vakanties omdat hij een gemiddelde laadsnelheid heeft is wel een uiterste.
Dat is het dus niet. Hetzelfde argument wordt gebruikt bij het trekken van een caravan, of het hebben van minimaal 5 zitplaatsen. Vroeger werd hetzelfde gedacht over airconditioning, elektrische ramen, automaat.
Een grote focus op de laadsnelheid is met de huidige EV's mi niet nodig.
Dan heb je mijn post niet begrepen. Hoewel je "mi" wel correct is :)
Op de rit naar vakantie toe zou je toch geen stress moeten ervaren. Je gaat ook geen diesel rijden voor 2 vakantie ritjes per jaar, ondanks dat hij zo lekker ver komt op 1 tankbeurt ;)
Een vakantierit is niet voor iedereen deel van de vakantie. En ik kan daar wel inkomen. Rij maar eens naar Zwitserland. 1000 km verdiept liggende snelwegen in Duitsland en als ze hoger liggen wordt je zicht op andere manieren geblokkeerd. Stopjes langs de snelweg op drukke raststattes is ook niet voor iedereen een pretje. Nogmaals: het is maar net hoe je als persoon bent.
Hoezeer ik me ook erger aan mensen die er in mijn ogen alles aan doen om het leven zo gestresst mogelijk te beleven, ik accepteer ook wel dat ook die mensen "er mogen zijn" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
multikoe schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:35:
[...]

Dat is het dus niet. Hetzelfde argument wordt gebruikt bij het trekken van een caravan, of het hebben van minimaal 5 zitplaatsen. Vroeger werd hetzelfde gedacht over airconditioning, elektrische ramen, automaat.

[...]

Dan heb je mijn post niet begrepen. Hoewel je "mi" wel correct is :)

[...]

Een vakantierit is niet voor iedereen deel van de vakantie. En ik kan daar wel inkomen. Rij maar eens naar Zwitserland. 1000 km verdiept liggende snelwegen in Duitsland en als ze hoger liggen wordt je zicht op andere manieren geblokkeerd. Stopjes langs de snelweg op drukke raststattes is ook niet voor iedereen een pretje. Nogmaals: het is maar net hoe je als persoon bent.
Hoezeer ik me ook erger aan mensen die er in mijn ogen alles aan doen om het leven zo gestresst mogelijk te beleven, ik accepteer ook wel dat ook die mensen "er mogen zijn" :)
Maar dan begrijp je mijn post ook niet. Ik zeg nergens dat een andere mening er niet zou mogen zijn. :)

Maar ben bang dat wij nu in een oeverloze discussie gaan eindigen, terwijl ik denk dat we het best met elkaar eens zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ophidian schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:38:
[...]

Maar dan begrijp je mijn post ook niet. Ik zeg nergens dat een andere mening er niet zou mogen zijn. :)

Maar ben bang dat wij nu in een oeverloze discussie gaan eindigen, terwijl ik denk dat we het best met elkaar eens zijn.
_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:16
[...]

En voor veel mensen is het ook wat te moeilijk om te begrijpen, als ik door drukte een laadpaal moet kiezen met gedeeld vermogen, zal ik er proberen op letten om die niet te delen met een auto die ook snel laadt, maar bijvoorbeeld eerder een EQA of Polestar omdat die toch niet aan zo hoge vermogens laden.
Een Polestar laadt met 205kW piek dus die zou ik van je lijstje schrappen dan. Een EQA heeft een hele vlakke curve maar een minder hoge piek. Die kan uiteindelijk dus toch sneller klaar zijn dan een vroege pieker en snelle afzakker. Maar tenzij je wekelijks naar de Noordkaap rijdt zou ik de snellaadcurve niet op nummer 1 van mijn wensenlijstje plaatsen.

[ Voor 11% gewijzigd door JTHZZ op 07-07-2024 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Ik ga in het najaar met de e-Niro naar Valencia en verheug me eigenlijk al op de relaxte reis waar ik regelmatig 30 a 45 minuten stilsta. Laden gaat met max 70kW die ik vaak niet haal schat ik in november.

De reis hoort bij de vakantie. Ooit wel eens in de nacht vertrokken en doorgereden. Uiteindelijk door vermoeidheid begint de vakantie niet echt eerder dan wanneer ik rustiger had gereden.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Zijn we het tanken van dinosap ook niet een beetje aan het romantiseren ? Ik hoor steeds "5 minuten, en dan heb je er weer 600 km bij". Dat lukt volgens mij alleen als je kunt pinnen aan de pomp.

In de praktijk kan dat bij veel buitenlandse (snelweg)stations niet. En dan moet je binnen in de rij gaan staan met de mensen van die andere 19 pompen voor die één of twee kassa's die open zijn, wat je dan nog eens 5 of 6 minuten kost. En als ik naar wintersport rijd, dan maak ik ook nog even de voorruit schoon van al het strooizout wat er op zit. Bij de zomervakantie doe ik dat ook, maar dan in verband met die kolonie dode muggen op de ruit. Al met al zat ik dan al op een kwartiertje stoppen per tankbeurt, nog zonder dat ik koffie genomen had of een sanitaire stop. Oh, en bij het tanken op dat soort afstanden gooide ik ook altijd even de lege drinkpakjes/snoepverpakkingen/appelkrozen weg, zodat ik niet met een rijdende vuilnisbelt op mijn vakantieadres aankom. Dat is ook iets wat prima tijdens het laden kan.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Oekiejoekie schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:58:
Zijn we het tanken van dinosap ook niet een beetje aan het romantiseren ? Ik hoor steeds "5 minuten, en dan heb je er weer 600 km bij". Dat lukt volgens mij alleen als je kunt pinnen aan de pomp.

In de praktijk kan dat bij veel buitenlandse (snelweg)stations niet. En dan moet je binnen in de rij gaan staan met de mensen van die andere 19 pompen voor die één of twee kassa's die open zijn, wat je dan nog eens 5 of 6 minuten kost. En als ik naar wintersport rijd, dan maak ik ook nog even de voorruit schoon van al het strooizout wat er op zit. Bij de zomervakantie doe ik dat ook, maar dan in verband met die kolonie dode muggen op de ruit. Al met al zat ik dan al op een kwartiertje stoppen per tankbeurt, nog zonder dat ik koffie genomen had of een sanitaire stop. Oh, en bij het tanken op dat soort afstanden gooide ik ook altijd even de lege drinkpakjes/snoepverpakkingen/appelkrozen weg, zodat ik niet met een rijdende vuilnisbelt op mijn vakantieadres aankom. Dat is ook iets wat prima tijdens het laden kan.
Ja, en het is eerst aanschuiven, dan tanken en betalen en pas daarna kan je koffie en toilet doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Laatst online: 15:01
Zjanzjak schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 21:49:

Moderator, zegt u er eens iets van.
Vlgs mij heeft @Zjanzjak gelijk.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:40
Tommie12 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 12:45:
[...]
En ze staan achter je ongeduldig te wachten. Laden aan snellader ervaar ik als veel relaxter.

Ja, en het is eerst aanschuiven, dan tanken en betalen en pas daarna kan je koffie en toilet doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
HansAuutB schreef op zondag 7 juli 2024 @ 13:57:
[...]

Waarom is dit topic er in eerste instantie gekomen?
Net omdat laden soms iets uitdagender is dan tanken door de kleinere autonomie en de langere duur.
Dus ja, het gaat hier veel over (snel)laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
multikoe schreef op zondag 7 juli 2024 @ 07:33:
[...]

De meter in mijn laatste Fiat was groot en ik kon duidelijk het verschil zien tussen nog 30 liter over of 35 liter over.
Hoe wist jenof dat 30 liter was of 35 liter? Puur gokwerk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:02
HansAuutB schreef op zondag 7 juli 2024 @ 13:57:
[...]

Mods lezen niet de hele dag mee in alle topics. Als je vindt dat er ingegrepen moet worden dan moet je de rapporteer functie gebruiken.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 15:08
Afgelopen week zijn we naar Zuid-Frankrijk geweest (in de buurt van Beziers).
Gebruik gemaakt van ABRP en ingesteld dat we alleen wouden laden bij Tesla en IONITY (beide vanwege abonnement).
Bij elke laadstop telkens weer de volgende laadstop bepaald aan de hand van het verbruik.
Ik rij zelf een NIO EL6 (75 kWh) en we reden de hele tijd de maximale snelheid (variërend tussen 110 en 130 kmh).
Wat al snel duidelijk was dat we ongeveer 250 km konden rijden met een volle batterij (90 procent).
Ongeveer elke 2 tot 2,5 uur moesten we weer laden. Helemaal perfect als je het mij vraagt!

Batterij was niet helemaal vol bij vertrek (70 procent) dus onze eerste stop was bij Tesla in Maastricht.
Dus voor 13 euro zat de hele batterij weer vol :) We vertrokken overigens 22:00 in de avond.

Onze reis zag er zo uit:
1. Tesla Maastricht
2. Tesla Arlon (bij van der Valk)
3. Tesla Val-de-Meuse (tussen Nancy en Dijon)
4. Tesla Mâcon
5. IONITY Montélimar
Aankomst bij onze camping met nog 20 procent batterijcapaciteit.

Wat we niet prettig vonden aan de heenreis (achteraf), dat we van de Péage af moesten voor Tesla.
En als je dan van de Péage af bent, zijn er vaak ook geen faciliteiten zoals een toilet of winkeltje.
Bij IONITY in Montélimar kwamen we op het juiste moment aan, paar minuten later stond er een wachtrij.

Dan de terugweg, we wouden dus niet van de Péage af, en dat is aardig gelukt.
Ook hier vertrokken we weer met ongeveer 70 procent batterij capaciteit.

1. IONITY Tavel Sud (omgeving Avignon)
2. IONITY Taponas (hier hebben we 10 minuten staan wachten)
3. IONITY Gevrey-Chambertin Est (hier hebben we 5 minuten staan wachten)
4. IONITY Frouard (Nancy)

En toen kwam daar het moment, kunnen we Tesla Maastricht halen?
Nee helaas niet met mijn rijstijl en weersomstandigheden dus we moesten toch nog even 15 procent bijladen bij:

5. Tesla Arlon (bij van der Valk)
6. Tesla Maastricht

Op de terugweg dus wel moeten wachten (als is het niet lang), ben toch wel benieuwd hoe dat komende weken zal zijn als heel Frankrijk, België, Duitsland en Nederland op vakantie gaat, moet laden en niet van de Péage af wilt.. Ik denk dat je er dan soms maar wel beter aan doet om van de Péage af te gaan en opzoek te gaan naar de grote Tesla laad terreinen.

Al met al goed bevallen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamer
webgangster schreef op zondag 7 juli 2024 @ 15:29:
Afgelopen week zijn we naar Zuid-Frankrijk geweest (in de buurt van Beziers).
Gebruik gemaakt van ABRP en ingesteld dat we alleen wouden laden bij Tesla en IONITY (beide vanwege abonnement).
Bij elke laadstop telkens weer de volgende laadstop bepaald aan de hand van het verbruik.
Ik rij zelf een NIO EL6 (75 kWh) en we reden de hele tijd de maximale snelheid (variërend tussen 110 en 130 kmh).
Wat al snel duidelijk was dat we ongeveer 250 km konden rijden met een volle batterij (90 procent).
Ongeveer elke 2 tot 2,5 uur moesten we weer laden. Helemaal perfect als je het mij vraagt!

Batterij was niet helemaal vol bij vertrek (70 procent) dus onze eerste stop was bij Tesla in Maastricht.
Dus voor 13 euro zat de hele batterij weer vol :) We vertrokken overigens 22:00 in de avond.

Onze reis zag er zo uit:
1. Tesla Maastricht
2. Tesla Arlon (bij van der Valk)
3. Tesla Val-de-Meuse (tussen Nancy en Dijon)
4. Tesla Mâcon
5. IONITY Montélimar
Aankomst bij onze camping met nog 20 procent batterijcapaciteit.

Wat we niet prettig vonden aan de heenreis (achteraf), dat we van de Péage af moesten voor Tesla.
En als je dan van de Péage af bent, zijn er vaak ook geen faciliteiten zoals een toilet of winkeltje.
Bij IONITY in Montélimar kwamen we op het juiste moment aan, paar minuten later stond er een wachtrij.

Dan de terugweg, we wouden dus niet van de Péage af, en dat is aardig gelukt.
Ook hier vertrokken we weer met ongeveer 70 procent batterij capaciteit.

1. IONITY Tavel Sud (omgeving Avignon)
2. IONITY Taponas (hier hebben we 10 minuten staan wachten)
3. IONITY Gevrey-Chambertin Est (hier hebben we 5 minuten staan wachten)
4. IONITY Frouard (Nancy)

En toen kwam daar het moment, kunnen we Tesla Maastricht halen?
Nee helaas niet met mijn rijstijl en weersomstandigheden dus we moesten toch nog even 15 procent bijladen bij:

5. Tesla Arlon (bij van der Valk)
6. Tesla Maastricht

Op de terugweg dus wel moeten wachten (als is het niet lang), ben toch wel benieuwd hoe dat komende weken zal zijn als heel Frankrijk, België, Duitsland en Nederland op vakantie gaat, moet laden en niet van de Péage af wilt.. Ik denk dat je er dan soms maar wel beter aan doet om van de Péage af te gaan en opzoek te gaan naar de grote Tesla laad terreinen.

Al met al goed bevallen!
In elk geval de zaterdagen vermijden. En soms moet je ook gewoon wat mazzel hebben dat er net iemand wegrijd bij een laadpaal als ‘t druk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Scientific schreef op zondag 7 juli 2024 @ 15:21:
[...]

Hoe wist jenof dat 30 liter was of 35 liter? Puur gokwerk?
Ja natuurlijk was dat volledig en helemaal gokwerk en daarmee dus ook super onbetrouwbaar....Mijn punt was dat de GOM in mijn huidige e-Niro net zo betrouwbaar is als de brandstofmeter in mijn oude auto.
We raken off-topic.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:26
Misschien een vreemde vraag maar met ICE kies je gewoon een random rij van autos waar je in gaat staan om te tanken. Dit omdat je weet dat het voor elk voertuig ongeveer dezelfde tijd kost.

Echter bij BEV heb je geen flauw idee waar je achter moet gaan staan tenzij je weet hoelang de auto voor je al staat en hoe snel die auto kan laden.
Is daar niet een soort van enkele wachtrij om dit te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Je gaat na aansluiten van de auto, even een bakkie doen, met broodje?
en komt wederom in de verkeerde rij..bij de kassa, of bij de rij voor de wc (veel laders?)

maw...je hebt gelijk, maar Murphy is er ALTIJD.... 100% zeker. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
multikoe schreef op zondag 7 juli 2024 @ 16:09:
[...]

Ja natuurlijk was dat volledig en helemaal gokwerk en daarmee dus ook super onbetrouwbaar....Mijn punt was dat de GOM in mijn huidige e-Niro net zo betrouwbaar is als de brandstofmeter in mijn oude auto.
We raken off-topic.....
De % batterij in mijn EV ervaar ik als veel betrouwbaarder dan de brandstofmeter in mijn oude ICE. Voltage, temperatuur en stroom zijn nu eenmaal beter nauwkeurig te meten dan klotsende brandstof in een tank met een vrij complexe vorm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Wimploo schreef op zondag 7 juli 2024 @ 16:23:
Misschien een vreemde vraag maar met ICE kies je gewoon een random rij van autos waar je in gaat staan om te tanken. Dit omdat je weet dat het voor elk voertuig ongeveer dezelfde tijd kost.

Echter bij BEV heb je geen flauw idee waar je achter moet gaan staan tenzij je weet hoelang de auto voor je al staat en hoe snel die auto kan laden.
Is daar niet een soort van enkele wachtrij om dit te voorkomen?
Heb slechts één keer in een "rij" gestaan en dat was in Zweden. Daar ontstond als vanzelf een enkele rij op een groot parkeerterrein bij een supermarkt, wat fastfood zaken en een benzinestation. Had die mbv ABRP ook over kunnen slaan en een andere kunnen pakken maar nature calls en we hadden trek in iets. We zijn één voor één naar het toilet gegaan en toen we beide geweest waren kwam er een minuut of wat later een plek vrij voor ons.
Zal nog geen tien minuten wachten zijn geweest en we waren de derde auto in de rij bij aan komen rijden.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:17
Vandaag samen met partner en twee jonge kinderen ritje van 618 km gemaakt van dorpje net boven Eindhoven naar midden Frankrijk net onder Orleans in mijn Enyaq 80 uit 2021.
3x geladen bij Tesla ivm abonnement, laatste stop was nodig qua sanitair voor de kinderen maar niet om de bestemming te halen.
Thuis vertrokken om 07:45 met 100% en 455km op de GOM. Haha wat een optimist is die GOMkabouter toch. Real life range op de snelweg met volle auto en overal Vmax+5 op de teller is eerder 330km.

Eerste stop na 252km in 2u30 sturen Noyelles-Godault, ruim onder Lille. Dat was een meevaller want ik was qua uithoudingsvermogen van mijn kinderen uitgegaan van een eerdere stop. Prima locatie, wel wat zoeken naar het toilet. Winkelcentrum bleek toch open op zondagochtend na 10:00. Bezetting nooit meer dan 8 auto’s geweest.

Tweede stop na 143km in 1u25 sturen Senlis. Locatie is echt geen porum om te zien, en relatief druk. Maar 1-4 lege stalls in de tijd dat wij er waren. Wel kunnen picknicken in het gras en de toiletten van de locale McDonalds gebruikt. Hotel bij chargers zelf leek niet toegankelijk. Reden voor deze locatie: km of 40 voor Parijs dus helemaal vers de grote stad in en nog een aire onderweg naar Parijs voor de spijtoptanten. (Wie kent het niet: net weg bij je stop en “papa ik moet plassen” |:( )

Parijs was relatief druk, vanaf 15 juli is 1 rijstrook op de périphérique gereserveerd voor Olympische Spelen officials. Dan wordt het pas echt druk.

Derde stop na 159km in 2u5 in Artenay. Top locatie met stalls onder afdak. Ongeveer voor twee derde bezet.

Elke stop duurde 35 minuten (relatief trage laadcurve en partner die graag 90% ziet aantikken). Eerste stop nodeloos lang i.v.m. toilet zoektocht. Tweede stop perfect voor de lunch en de derde voor een ijsje en wat spelen bij de McDonalds buiten.
Nog nooit zo relax geweest na zo’n rit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rjv9nfAcRr845jwNTi6l4vDKbT0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d6kiPGASuDIBNtFdV0M2jN5Y.jpg?f=fotoalbum_large
Pics or it didn’t happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Hoop op de terugweg bij Tesla Roye te kunnen stoppen. Spiksplinternieuwe locatie met een lounge. Laat het over twee weken weten als dat is gelukt. Mocht er iemand eerder een ervaring hebben daar dan hou ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:12
Homer-Simpson schreef op zondag 7 juli 2024 @ 20:17:
Nog nooit zo relax geweest na zo’n rit.
Vraag naar aanleiding van jouw ervaring, alsmede soortgelijke uitingen van anderen.

Je zegt dat je nog nooit zo relaxed bent geweest na deze rit, en dat is de ervaring van meerdere users hier. Maar als ik het goed begrijp ligt dat niet zozeer aan de EV an sich, maar meer aan het feit dat een EV je dwingt om meer stops te nemen en dat dat een stuk relaxter blijkt te zijn?

Vorige week postte iemand die regelmatig naar Porto reed zijn ervaring dat de rit nog nooit zo relaxed was. Normaliter deed deze user er 1, 2 of 3 dagen over. Nu 4. Kan me niet eens een voorstellen hoe stressvol het moet zijn om in 1 (kan dat überhaupt?) of 2 dagen zo'n afstand (2.000 km van Utrecht) te rijden, en kan me dus heel goed voorstellen dat als je dat gewend bent het een genot is om er 4 dagen over te doen.

Deze vraag is niet bedoeld als rant richting EVs, maar ben er serieus benieuwd naar. Rij zelf in een ICE (PHEV is besteld) wel eens langere afstanden en heb daarbij steeds vaker het gevoel dat het een stuk relaxter zou zijn om net wat langzamer, net wat minder ver te rijden. Maar omdat het nu eenmaal in 'het systeem' zit en het qua range met een ICE probleemloos kan rij je dan vaak toch nog maar een stukje verder.

Concreet: zijn er EV rijders die blij zijn dat de EV hun tot relaxter rijden 'dwingt'?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rvzoggie
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 13-09 20:07
alexbl69 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 20:32:
[...]

Vraag naar aanleiding van jouw ervaring, alsmede soortgelijke uitingen van anderen.

Je zegt dat je nog nooit zo relaxed bent geweest na deze rit, en dat is de ervaring van meerdere users hier. Maar als ik het goed begrijp ligt dat niet zozeer aan de EV an sich, maar meer aan het feit dat een EV je dwingt om meer stops te nemen en dat dat een stuk relaxter blijkt te zijn?

Vorige week postte iemand die regelmatig naar Porto reeds zijn ervaring dat de rit nog nooit zo relaxed was. Normaliter deed deze user er 1, 2 of 3 dagen over. Nu 4. Kan me niet eens een voorstellen hoe stressvol het moet zijn om in 1 (kan dat überhaupt?) of 2 dagen zo'n afstand (2.000 km van Utrecht) te rijden, en kan me dus heel goed voorstellen dat als je dat gewend bent het een genot is om er 4 dagen over te doen.

Deze vraag is niet bedoeld als rant richting EVs, maar ben er serieus benieuwd naar. Rij zelf in een ICE (PHEV is besteld) wel eens langere afstanden en heb daarbij steeds vaker het gevoel dat het een stuk relaxter zou zijn om net wat langzamer, net wat minder snel te rijden. Maar omdat het nu eenmaal in 'het systeem' zit en het qua range met een ICE probleemloos kan rij je dan vaak toch nog maar een stukje verder.

Concreet: zijn er EV rijders die blij zijn dat de EV hun tot relaxter rijden 'dwingt'?
Ik ben een week geleden teruggekomen uit Kroatië en rijdt zelf een Polestar 2 longrange single motor. Deze heeft een rijberijk van 480km als je gewoon overal met het verkeer mee rijdt.

De terugweg vanaf Pula hebben we in 1 dag gereden. 1400km met 5 stops. Denk dat we hetzelfde aantal stops zouden hebben met een ICE. Dus ik ben echt verbaasd over deze auto en hoe weinig tijd je verliest tenopzichte van een ICE. Misschien heb ik er een uur langer gedaan. Nou…. Dat is het verschil niet op een vakantie en heb op de autobahn 145 gereden. Haalden heel veel mensen gewoon in. Nee je kan hem niet met 170 op de cruise zetten maar in de realiteit rijd je deze snelheid niet lang.

Kortom, ik ben dus heel erg tevreden. Hier nog een foto van een mooie shell recharge bij de grens Oostenrijk/Duitsland.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4nEz--3oAK6CVzODdN96Ko_oAI8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NpBsadMb8OAOnPa4edUyWlgt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Homer-Simpson
[...]

Vorige week postte iemand die regelmatig naar Porto reeds zijn ervaring dat de rit nog nooit zo relaxed was. Normaliter deed deze user er 1, 2 of 3 dagen over. Nu 4. Kan me niet eens een voorstellen hoe stressvol het moet zijn om in 1 (kan dat überhaupt?) of 2 dagen zo'n afstand (2.000 km van Utrecht) te rijden, en kan me dus heel goed voorstellen dat als je dat gewend bent het een genot is om er 4 dagen over te doen.

Deze vraag is niet bedoeld als rant richting EVs, maar ben er serieus benieuwd naar. Rij zelf in een ICE (PHEV is besteld) wel eens langere afstanden en heb daarbij steeds vaker het gevoel dat het een stuk relaxter zou zijn om net wat langzamer, net wat minder snel te rijden. Maar omdat het nu eenmaal in 'het systeem' zit en het qua range met een ICE probleemloos kan rij je dan vaak toch nog maar een stukje verder.

Goede vragen. Je hebt gelijk dat er een dwingend karakter zit in de stops, zonder geladen accu sta je al gauw stil. Maar ik kan mijn kinderen toch maar een beperkte tijd tevreden houden in de auto (oldskool, geen schermpje voor de kinderen) en als ik dan toch elke 2 uur moet stoppen dan is het laden geen belemmering. Dus enerzijds is het de synergie tussen laadbehoefte auto en stopbehoefte van de kinderen.

Anderzijds is mijn EV stiller dan mijn vorige ICE, is het een automaat vs schakelen en zorgt de travel
assist ervoor dat ik nauwelijks iets hoef te doen. En ik vind de stoel comfortabeler zitten. Hij is dan ook wel 2x zo duur als mijn Ford Focus station, moet erbij gemeld worden.

‘Vroeger’ ben ik nog wel eens met mijn vrouw naar Kroatië gereden in 1 dag. Dat was 2 uur sturen, rijderswissel en dan 2 uur sturen. Tanken en weer door. Dat zou met deze auto niet eens kunnen, dus dat vergelijk kan ik niet maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[...]

Yes. Er is een groep mensen die toch al rustig reed en die dat met een EV gewoon kunnen blijven doen. Dan is er een groep (waaronder ik), die het niet echt bewust doen, maar met een ICE dan toch lange afstanden doorrijden, gewoon omdat het kan en meer stops niet nodig zijn. Die groep wordt "gedwongen" relaxter te rijden en vinden dat ook eigenlijk wel prima.
Ja, ik.
Maar het is wel iets complexer dan dat. Vooral bij afstanden die je met een ICE redelijk eenvoudig in één dag had kunnen doen, maar die nu met een EV gewoon langer duren valt het verschil wel op. Het maakt bijvoorbeeld uit of je om half zes aankomt bij je bestemming, of om half acht. Het is niet wereldschokkend, maar het kan het verschil betekenen tussen uit kunnen pakken en nog een restaurantje kunnen pikken of onderweg eten en eigenlijk net niets meer aan je avond hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
multikoe schreef op zondag 7 juli 2024 @ 20:41:
[...]

Maar het is wel iets complexer dan dat. Vooral bij afstanden die je met een ICE redelijk eenvoudig in één dag had kunnen doen, maar die nu met een EV gewoon langer duren valt het verschil wel op. Het maakt bijvoorbeeld uit of je om half zes aankomt bij je bestemming, of om half acht. Het is niet wereldschokkend, maar het kan het verschil betekenen tussen uit kunnen pakken en nog een restaurantje kunnen pikken of onderweg eten en eigenlijk net niets meer aan je avond hebben.
Als je reis 1 of 2 uur langer duurt met je EV kan je daar eenvoudigweg voor plannen (een beetje vroeger vertrekken bvb). De onzekerheid komt van het verkeer. Als je onverwacht 2 uur verliest door files maakt het niet uit of je een EV rijdt of een ICE.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ninjazx9r98
[...]

Uiteindelijk wel ja. Heb jaren terug met ICE al besloten dat 1000km echt de max is op één dag en dat moet ik ook zelf doen aangezien mijn vrouw niet in "mijn" auto wil rijden en al helemaal niet in het buitenland will rijden.

Met ICE stopten we dan iedere twee a drie uur omdat we vonden dat dat hoort en voor de sanitaire stop. In de praktijk was dat echter honden uit de auto om snel te laten plassen/poepen en dan zelf ook ffies snel om vervolgens weer verder te rijden.
Echte pauzes kun je dat niet noemen en dat is toch wel anders met een EV, je neemt de pauze omdat je geen andere keus hebt maar als ik eerlijk ben is dat toch wel prettig.

Type dit ook tijdens het laden bij een Tesla supercharger onderweg van Italië naar Zwitserland met prachtig uitzicht. Twee km van de snelweg af, dat dan weer wel, maar een rustige plek waar de honden ook de ruimte hebben om ffies rond te lopen en te snuffelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
[...]

Voor mij dwingt de EV 100%, waar ik eerder ook wel stopte na bepaalde tijd was dat vooral omdat er in de auto zelf een noodzaak ontstond (vrouw/kids moeten plassen/benen strekken). Daarna was ik dan vooral van: kom op, we willen door!

Nu met EV is de mindset anders: Je ziet al van te voren in de navi dat je een X aantal stops voor de boeg hebt en houdt daar al rekening mee mentaal. Daarnaast weet je ook dat die een bepaalde tijd gaan duren ivm laden tov volgooien en door.

Ik denk in de auto ook regelmatig over de psychologie ervan en hoe stom het eigenlijk is, maar het werkt dus wel voor mij :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 12:04

The Wizard

Moderator Mobile
Sander schreef op maandag 8 juli 2024 @ 12:28:
[...]

Voor mij dwingt de EV 100%, waar ik eerder ook wel stopte na bepaalde tijd was dat vooral omdat er in de auto zelf een noodzaak ontstond (vrouw/kids moeten plassen/benen strekken). Daarna was ik dan vooral van: kom op, we willen door!

Nu met EV is de mindset anders: Je ziet al van te voren in de navi dat je een X aantal stops voor de boeg hebt en houdt daar al rekening mee mentaal. Daarnaast weet je ook dat die een bepaalde tijd gaan duren ivm laden tov volgooien en door.

Ik denk in de auto ook regelmatig over de psychologie ervan en hoe stom het eigenlijk is, maar het werkt dus wel voor mij :-)
Yep, heb precies hetzelfde. Vorig jaar alleen naar Zweden gereden, dus niet afhankelijk van het gezin, maar door de laadstops (elke 1,5/2 uur) moet je wel eventjes een plasje doen, eten, koffie, etc. Vond het meer ontspannend dan met een ICE, helemaal alleen ga je door zolang het kan.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:45
3 weken door Zweden gereden met de Polestar, en voornamelijk bij Tesla en Ionity (beiden met abo) geladen.
Al met al aardig wat kilometers gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/rcBdz28/kmstand.jpg

De totale stroomkosten zijn €261
Verder valt wel op dat Ionity nog steeds het aantal stalls zou moeten upgraden, te vaak laadfiles gezien daar waardoor ik maar doorreed naar Tesla. Ionity is in Zweden ook goedkoper dan Tesla, dus dat zal ook bijdragen aan de drukte.

Zag deze topper ook nog: bijna 4 stalls blokkeren met je VW :F :F
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/q7BYTZN/vwbijtesla.png

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Laatst online: 17:41
C6DL schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 09:56:
[...]

Goede tip, de minimaal 8 stations. Heb het meteen doorgevoerd in ABRP. Geef me iets meer zekerheid dat ik wat sneller aan de beurt ben mocht het druk zijn.
als iedereen dit doet zijn de kleine stalls allemaal vrij ! ;)

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Scientific schreef op zondag 7 juli 2024 @ 21:59:
[...]

Als je reis 1 of 2 uur langer duurt met je EV kan je daar eenvoudigweg voor plannen (een beetje vroeger vertrekken bvb). De onzekerheid komt van het verkeer. Als je onverwacht 2 uur verliest door files maakt het niet uit of je een EV rijdt of een ICE.
Dat klopt, tijdens onze laatste lange reis (500 km naar de Ardennen) hadden we twee uur vertraging door verkeer en waren we drie kwartier kwijt met opladen.

Overigens: je kunt prima vooruit plannen, maar twee uur eerder vertrekken maakt ontzettend veel mensen chagrijnig. En dat ga je de hele rit lang merken.... Ik durf de stelling wel aan dat twee uur vroeger opstaan op veel meer weerstand stuit dan twee uur later aankomen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
multikoe schreef op maandag 8 juli 2024 @ 14:42:
[...]
Overigens: je kunt prima vooruit plannen, maar twee uur eerder vertrekken maakt ontzettend veel mensen chagrijnig. En dat ga je de hele rit lang merken.... Ik durf de stelling wel aan dat twee uur vroeger opstaan op veel meer weerstand stuit dan twee uur later aankomen :)
Ik denk dat dat statement nogal persoonlijk is: Zowel ikzelf als mijn gezin vinden vroeg opstaan geen enkel probleem. Daarentegen einde dag als iedereen 'klaar' is met de dag nog ergens aankomen is een stuk minder gezellig :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sander schreef op maandag 8 juli 2024 @ 14:45:
[...]

Ik denk dat dat statement nogal persoonlijk is: Zowel ikzelf als mijn gezin vinden vroeg opstaan geen enkel probleem. Daarentegen einde dag als iedereen 'klaar' is met de dag nog ergens aankomen is een stuk minder gezellig :-)
Het is ook persoonlijk. Ik sta altijd al erg vroeg op, dus heb er geen problemen mee. Maar ik ken nogal wat mensen die vroeg opstaan vreselijk vinden. Wat er overigens toe heeft geleid dat mijn gezinsleden heel erg goed kunnen slapen in de auto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:59
multikoe schreef op maandag 8 juli 2024 @ 14:42:
[...]

Dat klopt, tijdens onze laatste lange reis (500 km naar de Ardennen) hadden we twee uur vertraging door verkeer en waren we drie kwartier kwijt met opladen.

Als je zo een vastgeroest ritme hebt, dan moet je gewoon wat minder kilometers per dag maken. Dat is dan weer het nadeel van een EV :+

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrBOB101
JeroenV_ schreef op maandag 8 juli 2024 @ 12:46:
3 weken door Zweden gereden met de Polestar, en voornamelijk bij Tesla en Ionity (beiden met abo) geladen.
Al met al aardig wat kilometers gemaakt.
[Afbeelding]

De totale stroomkosten zijn €261
Verder valt wel op dat Ionity nog steeds het aantal stalls zou moeten upgraden, te vaak laadfiles gezien daar waardoor ik maar doorreed naar Tesla. Ionity is in Zweden ook goedkoper dan Tesla, dus dat zal ook bijdragen aan de drukte.

Zag deze topper ook nog: bijna 4 stalls blokkeren met je VW :F :F
[Afbeelding]
Netjes, dat verbruik. Nou zijn de snelheden in Zweden, vooral wat noordelijker, veel lager dan hier.
Vervolgens begon die VW vast te zeuren over de korte kabel van de laadpaal :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:16
DrBOB101 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 18:43:
[...]

Netjes, dat verbruik. Nou zijn de snelheden in Zweden, vooral wat noordelijker, veel lager dan hier.
Vervolgens begon die VW vast te zeuren over de korte kabel van de laadpaal :X
Ja ik had hier ook al minstens 1 reactie verwacht dat dat de schuld van Elon Musk is, dat die VW bijna 4 laadplekken blokkeert. Wel serieuze rijafstand voor 1 vakantie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 22:20

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Zijn er mensen die Waze gebruiken voor hun routeplanning, en recent ook merken dat zowel in Android auto als in de Waze app de filtering op EV laadstation snelheid niet meer bestaat?

Dwz: er is geen optie meer om te filteren op snellaad stations langs de route, maar Waze laat álle laders zien (ook laadpaaltjes in de wijk). Dat is meteen zinloos geworden voor onderweg...

Ik heb geprobeerd een bug aan te maken bij Waze, maar krijg alleen een standaard reply over hoe ik Android auto moet instellen :(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CVgvSeExePLFrK6qgX7hp9KoWcE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nZmMTzOpkpXftD9VXk8griqB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Scatman_II op 08-07-2024 21:37 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrBOB101
JTHZZ schreef op maandag 8 juli 2024 @ 21:32:
[...]

Ja ik had hier ook al minstens 1 reactie verwacht dat dat de schuld van Elon Musk is, dat die VW bijna 4 laadplekken blokkeert. Wel serieuze rijafstand voor 1 vakantie!
Haha, precies. Met zo'n auto geen straf en helemaal niet moeilijk meer.
Ik post deze nog maar eens, de heen 2834 km en terug 2503 km.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LyqY3OqNit1-2PP3dEDx6d3U_P0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NNrAl6qqoI5foK5tP0ruSiM8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvg
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07:17

gvg

Scatman_II schreef op maandag 8 juli 2024 @ 21:36:
Zijn er mensen die Waze gebruiken voor hun routeplanning, en recent ook merken dat zowel in Android auto als in de Waze app de filtering op EV laadstation snelheid niet meer bestaat?

Dwz: er is geen optie meer om te filteren op snellaad stations langs de route, maar Waze laat álle laders zien (ook laadpaaltjes in de wijk). Dat is meteen zinloos geworden voor onderweg...

Ik heb geprobeerd een bug aan te maken bij Waze, maar krijg alleen een standaard reply over hoe ik Android auto moet instellen :(
[Afbeelding]
In iOS hetzelfde.

Ik kan nog wel CCS als stekker instellen, maar dat doet inderdaad vrij weinig want ik krijg ook alle type 2 laders te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scatman
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:27
Weet er iemand of de Tesla Supercharger in Waldlaubersheim open is?
https://www.tesla.com/nl_...ldlaubersheimsupercharger
Volgens de app van tesla is deze (tijdelijk?) gesloten? Of google of de tesla website vind ik hier echter niets van terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:02
Scatman_II schreef op maandag 8 juli 2024 @ 21:36:

[Afbeelding]
Ik kan uberhaupt de hele functie mbt elektrische rijden in Waze niet vinden. Sowieso jammer dat er nog niet echt een alternatief voor ABRP is, zou ideaal zijn als dat geïntegreerd wordt in Waze of TomTom. Zeker dan met een ODB2 stekkertje....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:22
scatman schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:08:
Weet er iemand of de Tesla Supercharger in Waldlaubersheim open is?
https://www.tesla.com/nl_...ldlaubersheimsupercharger
Volgens de app van tesla is deze (tijdelijk?) gesloten? Of google of de tesla website vind ik hier echter niets van terug?
Toch wel hoor, hier https://www.tesla.com/nl_nl/charging/guest/site/1840 staat dat er 0 van 8 beschikbaar zijn.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:20
Fiorano schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:33:
[...]

Ik kan uberhaupt de hele functie mbt elektrische rijden in Waze niet vinden. Sowieso jammer dat er nog niet echt een alternatief voor ABRP is, zou ideaal zijn als dat geïntegreerd wordt in Waze of TomTom. Zeker dan met een ODB2 stekkertje....
Idem hier!
Ik plan nu vooraf met ABRP voor lange ritten, en maak de laadstations dan aan als favoriet in Waze. Werkt op zich prima, maar je hebt geen tussentijdse update van bezetting bij de laders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvg
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07:17

gvg

Fiorano schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:33:
[...]

Het schuifje aanzetten bij 'Zet functies elektrisch rijden aan'. Is te vinden onder Instellingen -> Voertuiggegevens -> Elektrische voertuigen. Daar kan je ook de keuze maken voor het type aansluiting (wat dus niet werkt) en de laadnetwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:59
gvg schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:40:
[...]

Het schuifje aanzetten bij 'Zet functies elektrisch rijden aan'. Is te vinden onder Instellingen -> Voertuiggegevens -> Elektrische voertuigen. Daar kan je ook de keuze maken voor het type aansluiting (wat dus niet werkt) en de laadnetwerken.
Je kan het een beetje omzeilen door de selectie van netwerken. Als je daar MSP's aanvinkt met alleen snelladers (Fastned, Ionity, Aral pulse, Tesla) dan krijg je alleen snelladers. Maar je mist er dan wel een paar, bijv. Allego.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Pagina: 1 ... 62 ... 131 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.