Net terug van een tweeweekse rit naar Noord-Spanje en Portugal:
We hadden de Kia e-Niro (MY19) nog maar een maand (eerste EV voor ons), maar na flink inlezen op alle Tweakers forums, zagen we het helemaal zitten om deze rit van ongeveer 4000km in totaal te maken. En terecht, wat een genot, vooral ook in de bergen.
De eventuele laadstress van te voren al weggelezen en weggekocht, en op pad met een maand-abbo van Tesla en Ionity, en de benodigde extra passen (gratis: ANWB, Shell Recharge, Vattenval, en nog wat) plus als backup een Electromaps pas voor Spanje en wat gratis abbo’s zoals FastNed, Respol/Waylet, Iberdrola en Zunder en Wenea, plus wat extra gratis overzicht apps (Chargemap, Plugsurfing, Go_Charge, &Charge, etc) en last but not least ABRP mét een ODB2-dongle!
Overkill? Absoluut! Maar ik ging hierdoor wel superrelaxed op pad. En ik vond het voorbereiden ook wel leuk werk.
Uiteindelijk bijna alleen gebruik gemaakt van de Tesla Superchargers en Ionity. In Spanje heb ik onderweg nog de Wenea app geïnstalleerd en gebruikt, want dat kwam voor de route beter uit. Maar laden met 0.35-0.39 euro per kW is toch niet gek. De Electromaps pas nooit gebruikt, maar was waarschijnlijk goed van pas gekomen bij 22kW laders? Aan de andere kant, de (gratis) ANWB pas samen met de (gratis) Shell pas hadden ook zo’n beetje alles wel gedekt.
Ik heb bijna continue gebruik gemaakt van de ABRP routeplanner. Samen met de dongle is het toch wel een fijn gevoel om precies te zien hoeveel lading er nog over is bij aankomst op het volgende punt. En als dat te laag (of te hoog) was, dan snelheid aanpassen óf een nieuwe route laten kiezen. En ook live te zien of er genoeg laders beschikbaar waren. Ik vond het fijn.
Ik heb niet alles bijgehouden en heb helaas ook geen tijd om alle laadsessies te gaan opzoeken, maar mijn conclusies zijn:
• Alle gebruikte Tesla Superchargers waren beschikbaar en werkend. Ionity ook, maar zag soms een anders-kleurige lamp hetgeen aan zou kunnen geven dat die specifieke lader kapot zou kunnen zijn.
• Als je op zaterdag eind van de middag gaat laden in Frankrijk, vermijdt dan de laders bij shopping-malls, daardoor hebben we wel eens in de file gestaan 😉. Niet voor de laadpunten maar door de shoppers!
• Soms slecht bereik met de telefoon, waardoor de app niet altijd goed opstartte, maar dan hotspot op de telefoon van de partner en door…
• Doordat de Kia niet supersnel kan laden, stonden we meestal 45min, tot max 1u te laden. Vonden we absoluut geen probleem, maar dan gingen we uitgebreid koffie drinken, eten, of shoppen en ben je ondanks de besparende energiekosten, net zoveel kwijt als een kwartiertje pauze met de ICE. 😉)
• Ik had van te voren niet verwacht dat we zo lang zouden moeten laden. Nogmaals, geen probleem, onderdeel van de vakantie gemaakt, maar dan ga je wel langzamer rijden om meer energie over te houden, helemaal als je wind tegen hebt.
• En nogmaals, ik ben sowieso al van het plannen en berekenen tijdens de trip (van te voren niet veel, gewoon gaan), en probeer ook zo goedkoop mogelijk te laden, maar dat was voor een eventuele laadstress absoluut niet nodig. Overal, ook in Spanje, meer dan genoeg (vrije) laders. Wat een genot!