Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Uberprutser schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:37:
aardig aanbod waar je ook met Mastercard/Visa kan laden (BP bijvoorbeeld)
Uitstekende post _/-\o_ Ik ben ook voornemens om binnenkort naar Schotland te gaan. Begrijp ik je goed dat je bij alle BP Pulse chargers met je creditcard kan betalen? Of is dat "sommige"? En ben je nog Ionity chargers tegen gekomen?

[ Voor 5% gewijzigd door TucanoItaly op 29-06-2024 19:48 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:16
TucanoItaly schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 19:44:
[...]

Uitstekende post _/-\o_ Ik ben ook voornemens om binnenkort naar Schotland te gaan. Begrijp ik je goed dat je bij alle BP Pulse chargers met je creditcard kan betalen? Of is dat "sommige"? En ben je nog Ionity chargers tegen gekomen?
Ik ben geen Ionity tegen gekomen en zoals ik schreef boven de lijn van Iverness is het helemaal karig qua laadopties, los van die ene plek bij John 'O Groats. Ik heb ABRP erbij gebruikt om inzichtelijk te krijgen waar ik zou kunnen laden dus idee om die er alvast naast te leggen voor je die kant op gaat. :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Uberprutser ja, ABRP is goud wat dat betreft.

@Frij5fd Ik las dat jij Pod Point paaltjes had gebruikt. Welk pasje gebruikte je dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-09 20:59
TucanoItaly schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 22:46:
@Uberprutser ja, ABRP is goud wat dat betreft.

@Frij5fd Ik las dat jij Pod Point paaltjes had gebruikt. Welk pasje gebruikte je dan?
Ik heb een account aangemaakt, credit card gekoppeld en de app gebruikt. Werkte goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
Uberprutser schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:37:
Crosspost uit Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 met mijn ervaring van anderhalve week in Schotland met mijn Tesla M3P:

Ik had netjes een Chargeplace Scotland kaart aangevraagd maar kreeg na 4 weken een mailtje dat ze deze niet meer versturen naar het buitenland. Optie was om deze bij hun op kantoor op te halen of laadpalen te gebruiken met webpay optie via mobiel. Aangezien het kantoor best een stuk omrijden was hebben we gekozen om de webpay optie gebruiken echter... Deze werkt niet bij alle palen. De eerste dagen best zitten knoeien met laden. De eerste paal accepteerde wel de webpay optie, maar het DC gedeelte was stuk dus kon alleen AC laden. Echter moet je je browser open laten en hij moet kunnen refreshen, anders stopt de sessie. Dit gebeurde 3x in een half uur want kunnen bellen is een, maar ook daadwerkelijk data kunnen versturen en ontvangen is iets anders in grote gedeeltes van Schotland. Gelukkig was dit bij een plek waar er ook 16a CEE was voor 20 pond per dag, dus deze maar gebruikt om helemaal op te laden met de granny.

Vanaf hier werd het niet veel beter. De lader hierna ondersteunde de webpay niet, maar omdat ik al een account had kon deze op afstand worden gestart na een telefoongesprek met Chargeplace Scotland. Hele vriendelijke mensen maar... Deze DC ging niet sneller dan 10kW. Na een half uur afgebroken en weer verder gereden. Meer stroom verbruikt met accu opwarmen om te laden dan daadwerkelijk geladen dus. Alle sessies moest ik dus starten met een belletje aan de helpdesk. De meeste palen hebben ook een scherm en de helpdesk verwijst naar wat er op het scherm staat, alleen... Die kan je vaak niet meer lezen omdat het LCD scherm washed out is. Slechts 2 laders met een "normaal" goed werkend scherm gezien zoals hieronder, de rest was allemaal grayscale LCD en vaak niet meer leesbaar wat er op het scherm staat. Dat resulteerde dus in soms 3 a 4x kabel erin en eruit halen en vragen de sessie opnieuw te starten, gelukkig bleven ze wel aan de lijn tot de sessie ook echt gestart is.

[Afbeelding]

De dag erna kwamen we in John o' Groats waar ik de enige drie DC laders ben tegen gekomen die ook nog eens met mijn MTC pas werkten EN tussen de 75 en 100kW konden leveren. Uniek, want alles boven de lijn met Iverness moet je vertrouwen op Chargeplace Scotland met hun 50kW laders (die vaak niet boven de 35 uit komen). En daarbij, de DC werkt bij sommige laders niet en ze zijn niet voornemens deze te repareren wegens dat deze weinig worden gebruikt (snap ik als ze al langere tijd stuk zijn...) Chademo is helemaal opgegeven, bijna elke charger had wel een papiertje dat deze stuk is en niet meer zal worden hersteld, succes bij lader x 50 miles verderop (waarbij de chademo EN CCS ook stuk was 8)7).

Al met al, veel AC geladen omdat DC niet werkte en waar we wel DC hebben kunnen laden met Chargeplace Scotland kwam de teller niet boven de 35kW uit. Met kantekening dat je boven de 45 minuten 30p extra betaald per minuut op de stroomkosten van 70p per kWh is het niet echt een fijne optie. We hebben 11x geladen (ofwel sessies die wel startte, zowel DC als AC) met Chargeplace Scotland, 4 palen van hun geprobeerd waar we niet eens een sessie konden starten omdat de paal niet communiceerde of stuk was, 1x CEE geladen met de Granny, 1x AC op parkeerterein,1x Osprey DC met MTC kaart, 4x SuC en nog een keer afgetopt bij de Tesco 150kW lader met MasterCard vlak voordat we de boot terug op gingen. Gelukkig hadden we geen haast en hebben veel KMs (of Miles :P) kunnen afleggen maar qua gemak met laden is het best wel een uitdaging daar. Ook mensen geholpen die bijna leeg waren en geen sessie konden starten bij Chargeplace Scotland omdat ze geen account hadden en bij bellen niet geholpen werden. Die man stond met 8% in de middle of nowhere en had 2x met zijn MasterCard geladen bij de Osprey die ik eerder noemde en in Iverness bij de BP maar dat werkt dus niet bij de andere laders.

TLDR: Ik had ervaringen gelezen over hoe goed je kan laden in Schotland zolang je een Chargeplace Scotland pas hebt, maar ik kan mij niet vinden in die ervaringen. In de steden en onder de lijn Iverness is er nog aardig aanbod waar je ook met Mastercard/Visa kan laden (BP bijvoorbeeld) maar de lijn daarboven is best een uitdaging. Zorg dat je altijd laad wanneer het kan en zorg dat je zeker bent dat je minimaal de volgende paal kan halen. Houdt mij dit tegen om later dit jaar nog terug te gaan? Nee, ik ben voornemens om in September met m'n nieuwe Model 3 LR terug te gaan en de westkust beter te verkennen. Scheelt dan ook dat ik geen 530 liter windvanger op het dak heb waardoor het verbruik zeker een stuk gunstiger moet zijn, los van de sowieso zuinigere M3LR vs M3P.

Onderstaande was een verrassing (meest noord-oostelijke puntje van Schotse vasteland).

[Afbeelding]
Webpay bij ChargePlace Scotland werkte bij ons bijna niet 2 jaar geleden. Toen met een gesideloade app (Android) van hen uiteindelijk redelijk goed kunnen laden en vorig voorjaar via de post een RFID kaart gekregen van hen. Dat werkte prima. Zonder app of RFID kaart zou ik niet naar het noorden van Schotland gaan (op de Orkney eilanden was PodPoint bij de Aldi bijvoorbeeld de enige optie naast ChargePlace Scotland; risico te groot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:16
Frij5fd schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 23:05:
[...]

Webpay bij ChargePlace Scotland werkte bij ons bijna niet 2 jaar geleden. Toen met een gesideloade app (Android) van hen uiteindelijk redelijk goed kunnen laden en vorig voorjaar via de post een RFID kaart gekregen van hen.
Apps sideloaden is niet mijn ding en de RFID kaart kan je wel nog bestellen maar sturen ze niet meer op buiten de UK. Twee flinke beperkingen voor de normale reiziger in elk geval. En dan nog met de app, sommige plaatsen had ik wel mobiel bereik maar geen data dus dan kan je er nog niks mee. Zelfde met de webpay waarbij je het scherm moet open laten staan en als ie niet meer kan refreshen, stopt de sessie ook. 8)7

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Frij5fd schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 22:57:
[...]

Ik heb een account aangemaakt, credit card gekoppeld en de app gebruikt. Werkte goed
Ik zit er over te denken om langs ChargePlace Scotland in Dundee te rijden. Voor de heenweg heb ik dan de beschikking over FastNed (Autocharge), BP Pulse (creditcard) en Pod Point (via app). Klopt dat zo'n beetje?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Afgelopen week m’n vuurdoop gehad met laden buiten Nederland. Vanuit Leiden naar Luxemburg en daarna door naar onderkant Vogezen. Nou, die SuperChargy in Luxemburg trok het niet lekker: 42.5 kWu maximaal.. Daar besloten om na een halve ‘tank’ door te rijden naar een FastNed bij Nancy. Daar was het gewoon lekker 140 kWu en reden we na een kop koffie zo weer 85% vol het laatste stuk tegemoet.

Op de terugweg ook via FastNed gereden, eerst bij Metz en daarna voorbij Maastricht. Moet zeggen; eigenlijk best relaxed rijden zo. 300 kilometer rijden, 25 minuten rust, dan heb je eigenlijk echt rust en kunnen de benen echt even gestekt worden. Ik ben wel tevreden

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Germanicus
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-09 08:24
Twee weken vakantie achter de rug naar Frankrijk en noord Spanje.
Auto: Tesla Model 3 RWD ('Highland')
In totaal ongeveer 4300 km afgelegd.
Totale energie verbruikt: 587 kWh
Gem. energie verbruik: 136 Wh/km

Primair bij Tesla SC geladen, soms kunnen laden bij de AirBnB's.
Snelwegen (bijna alleen maar tolwegen) met 130 km/u op de cruise control gereden.

Wat mij opviel:
- Verbruik blijft op de snelwegen laag met gem 136 Wh/km met een zonnetje en 21 graden.
- Hoogtes (vals plat) hadden relatief weinig effect op het verbruik zo leek het.
- Rijden in de bergen was veel minder inspannend dan met een ICE. Het klimmen gaat als een berggeit en het dalen is met regen (dus met one pedal drive) een fluitje van een cent. Bij lange afdalingen gaf de auto wel aan dat regen beperkt werd. Plus het verbruik was echt laag vond ik. Ik zag geregeld gem. 115Wh/km
- Slecht weer heeft een heel groot effect op het verbruik. Laatste stuk van Orleans naar NL ging het verbruik met 130km/u en regen flink omhoog. Op een gegeven moment 160Wh/km gem. gezien.
- Stuk tussen Carcasonne en Brive-la-Gaillarde (Tesla SC) was op het randje (vertrokken met 92% en aangekomen met 6%). Laden ging toen wel vet snel.
- Tesla Autopilot vindt inhalen van vrachtwagens eng. Gaat soms vol in de ankers als de vrachtwagen ook maar een klein beetje buiten zijn laan gaat. Gelukkig leer je daar snel rekening mee te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 15:08
Mooie cijfers!

[ Voor 82% gewijzigd door webgangster op 30-06-2024 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 11:47
Germanicus schreef op zondag 30 juni 2024 @ 16:07:
- Rijden in de bergen was veel minder inspannend dan met een ICE. Het klimmen gaat als een berggeit en het dalen is met regen (dus met one pedal drive) een fluitje van een cent. Bij lange afdalingen gaf de auto wel aan dat regen beperkt werd. Plus het verbruik was echt laag vond ik. Ik zag geregeld gem. 115Wh/km
Bij een goeie berg naar beneden krijg je toch een negatief verbruik als het goed is? ;)

Dat was zo leuk toen ik van Gavarnie naar de SC bij Pau afdaalde vorig jaar.
Wel mooi laag verbruik hoor. Ik heb toen meestal rond de 150 Wh / km met een 2021 Long Range met 18" aerocaps..

[ Voor 8% gewijzigd door Menesis op 30-06-2024 19:50 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13:53

- Tesla Autopilot vindt inhalen van vrachtwagens eng. Gaat soms vol in de ankers als de vrachtwagen ook maar een klein beetje buiten zijn laan gaat.
Ik begrijp niet hoe mensen dit soort gedrag van hun auto kunnen accepteren.

Cognitieve dissonantie vrees ik…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
TucanoItaly schreef op zondag 30 juni 2024 @ 09:06:
[...]

Ik zit er over te denken om langs ChargePlace Scotland in Dundee te rijden. Voor de heenweg heb ik dan de beschikking over FastNed (Autocharge), BP Pulse (creditcard) en Pod Point (via app). Klopt dat zo'n beetje?
Ja, al deed mijn creditcard het niet de ene keer dat ik BP probeerde in Peterborough. Instavolt en Ionity werken ook met een creditcard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
Uberprutser schreef op zondag 30 juni 2024 @ 00:13:
[...]

Apps sideloaden is niet mijn ding en de RFID kaart kan je wel nog bestellen maar sturen ze niet meer op buiten de UK. Twee flinke beperkingen voor de normale reiziger in elk geval. En dan nog met de app, sommige plaatsen had ik wel mobiel bereik maar geen data dus dan kan je er nog niks mee. Zelfde met de webpay waarbij je het scherm moet open laten staan en als ie niet meer kan refreshen, stopt de sessie ook. 8)7
Ja, het niet hebben van data bleek soms inderdaad ook de app onbruikbaar te maken, daarom is de RFID kaart erg prettig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:12
Scientific schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:09:
[...]

Tja, het was niet goed tot een paar updates geleden, en nu heb ik dat niet meer.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17:45
[...]

Het is gewoonweg niet te voorkomen als het veilig moet blijven?
Onze auto kan niet weten dat de vrachtwagen weer terug gaat dus over de lijn is ingrijpen.

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
[...]

Kan elke auto doen met ACC, EV of normale ICE. Ghoste breaking is irritant maar je hebt ook wel snel door onder welke omstandigheden dit plaatsvindt. Onze auto houdt niet van rechts inhalen, ook al is het een normale wisselstrook en in een wat strakkere bocht naar links idem. Voetje bij gaspedaal houden en als die in begint te houden er op zetten. Done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Germanicus
  • Laatst online: 07-09 08:24
[...]

Weet je wat gevaarlijk is? accepteren dat een auto niet reageert en vertrouwen dat het wel goed komt.

Tesla autopilot met 6 camera's ziet meer dan ik. Maar Tesla autopilot is zeker weten soms wat nerveus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwdtje
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-09 18:42
Nova163 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 23:31:
Bump is Frans, heeft vaak aantrekkelijke tarieven en je kunt je eigen pas koppelen als laadpas (tip: je rijbewijs). Dus kost niets, geen extra pas nodig.
Hoe werkt dit? Ik heb zojuist de app gedownload en mijn creditcard gekoppeld, is dat voldoende? Wij gaan over een maandje naar Zuid Frankrijk en dit wordt onze eerste keer met een EV, dus best spannend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Ik was van plan hier iets over te zeggen, maar ik doe het niet... Maar indirect dus weer wel...

Mijn e-Niro gedraagt zich met de ACC ingeschakeld ook zo. Ik heb me daar in het begin wel aan geërgerd, maar alle andere aspecten van deze auto zijn positief, dus ik ga me daar echt helemaal niet druk om maken. Ik kan de software niet veranderen, ik ga al helemaal geen andere auto kiezen om uitsluitend deze functionaliteit en ik kan er redelijk mee omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 11:26
kwdtje schreef op maandag 1 juli 2024 @ 08:30:
[...]

Hoe werkt dit? Ik heb zojuist de app gedownload en mijn creditcard gekoppeld, is dat voldoende? Wij gaan over een maandje naar Zuid Frankrijk en dit wordt onze eerste keer met een EV, dus best spannend.
Je koppelt de credit kaart voor de betaling.

Maar je kan een andere RFID kaart "koppelen" om te gebruiken als laadkaart. (even zoeken, staat hier wel ergens beschreven hoe) dan moet je niet een aparte kaart laten opsturen.

Gebruik hiervoor NIET een andere laad- of betaalkaart, want dan heeft het platform problemen om het verschil te zien. Je kan ook niet zomaar elke RFID kaart koppelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Twee weken vakantie achter de rug naar Frankrijk en noord Spanje.
Auto: Tesla Model 3 RWD ('Highland')
In totaal ongeveer 4300 km afgelegd.
Totale energie verbruikt: 587 kWh
Gem. energie verbruik: 136 Wh/km
Dat verbruik is erg goed! Mijn e-Niro verbruikt op de snelweg met ook 130 km op de CC minimaal 15 kWh/100km.
Rijden met een EV in de bergen kan niet beter. Meer dan voldoende vermogen, heel soepel oppakken van het vermogen na bochten en vooral: afremmen met regen is perfect. Mijn passagiers bevestigen: veel comfortabeler dan met een ICE.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:16

bert pit

asdasd

[...]

Je bent tenminste wel eerlijk dat je aangeeft dat je het niet begrijpt.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• lmb-s
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:59
Net terug van een tweeweekse rit naar Noord-Spanje en Portugal:

We hadden de Kia e-Niro (MY19) nog maar een maand (eerste EV voor ons), maar na flink inlezen op alle Tweakers forums, zagen we het helemaal zitten om deze rit van ongeveer 4000km in totaal te maken. En terecht, wat een genot, vooral ook in de bergen.

De eventuele laadstress van te voren al weggelezen en weggekocht, en op pad met een maand-abbo van Tesla en Ionity, en de benodigde extra passen (gratis: ANWB, Shell Recharge, Vattenval, en nog wat) plus als backup een Electromaps pas voor Spanje en wat gratis abbo’s zoals FastNed, Respol/Waylet, Iberdrola en Zunder en Wenea, plus wat extra gratis overzicht apps (Chargemap, Plugsurfing, Go_Charge, &Charge, etc) en last but not least ABRP mét een ODB2-dongle!

Overkill? Absoluut! Maar ik ging hierdoor wel superrelaxed op pad. En ik vond het voorbereiden ook wel leuk werk.
Uiteindelijk bijna alleen gebruik gemaakt van de Tesla Superchargers en Ionity. In Spanje heb ik onderweg nog de Wenea app geïnstalleerd en gebruikt, want dat kwam voor de route beter uit. Maar laden met 0.35-0.39 euro per kW is toch niet gek. De Electromaps pas nooit gebruikt, maar was waarschijnlijk goed van pas gekomen bij 22kW laders? Aan de andere kant, de (gratis) ANWB pas samen met de (gratis) Shell pas hadden ook zo’n beetje alles wel gedekt.

Ik heb bijna continue gebruik gemaakt van de ABRP routeplanner. Samen met de dongle is het toch wel een fijn gevoel om precies te zien hoeveel lading er nog over is bij aankomst op het volgende punt. En als dat te laag (of te hoog) was, dan snelheid aanpassen óf een nieuwe route laten kiezen. En ook live te zien of er genoeg laders beschikbaar waren. Ik vond het fijn.

Ik heb niet alles bijgehouden en heb helaas ook geen tijd om alle laadsessies te gaan opzoeken, maar mijn conclusies zijn:
• Alle gebruikte Tesla Superchargers waren beschikbaar en werkend. Ionity ook, maar zag soms een anders-kleurige lamp hetgeen aan zou kunnen geven dat die specifieke lader kapot zou kunnen zijn.
• Als je op zaterdag eind van de middag gaat laden in Frankrijk, vermijdt dan de laders bij shopping-malls, daardoor hebben we wel eens in de file gestaan 😉. Niet voor de laadpunten maar door de shoppers!
• Soms slecht bereik met de telefoon, waardoor de app niet altijd goed opstartte, maar dan hotspot op de telefoon van de partner en door…
• Doordat de Kia niet supersnel kan laden, stonden we meestal 45min, tot max 1u te laden. Vonden we absoluut geen probleem, maar dan gingen we uitgebreid koffie drinken, eten, of shoppen en ben je ondanks de besparende energiekosten, net zoveel kwijt als een kwartiertje pauze met de ICE. 😉)
• Ik had van te voren niet verwacht dat we zo lang zouden moeten laden. Nogmaals, geen probleem, onderdeel van de vakantie gemaakt, maar dan ga je wel langzamer rijden om meer energie over te houden, helemaal als je wind tegen hebt.
• En nogmaals, ik ben sowieso al van het plannen en berekenen tijdens de trip (van te voren niet veel, gewoon gaan), en probeer ook zo goedkoop mogelijk te laden, maar dat was voor een eventuele laadstress absoluut niet nodig. Overal, ook in Spanje, meer dan genoeg (vrije) laders. Wat een genot!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
  • Laatst online: 12:19
Onze trip naar het land met zeer goede (de beste?) laadinfrastructuur (Noorwegen) ging vorig jaar zomer om verschillende redenen niet door. Nu hebben we het plan opgevat om gewoon maar compleet de andere kant op te gaan: Griekenland.

Ik heb in dit topic gezocht, maar kwam niet heel veel tegen. Ik denk dat het wel avontuurlijk wordt, temeer omdat we een beetje willen rondcrossen (Peleponesos of Thessaloniki) en verschillende eilanden willen aandoen, waaronder hopeijk mijn ultieme doel: Kreta. Niet echt een plek waar je veel NL-kentekens gaat zien, en al helemaal niet op EV's.

Het laatste bericht met "Griekenland" erin was van januari dit jaar, van tweaker @Ynnoz die ook naar Kreta wilde, maar niet een heel vrolijk stemmende vraag stelde:
Ynnoz schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 02:48:
De Shell Recharge pas zou volgens hun eigen zeggen goed bruikbaar zijn in Griekenland. Nu willen wij over een paar maanden via Italië naar de Peloponnesos en daarna via Piraeus door naar Kreta met de Tesla.

Nu zie ik dat de meeste laadpalen in de Shell app een rood kruis hebben daar. Is Griekenland verdwenen van de landen die ondersteund worden?
Als ik op Chargemap kijk, is het inderdaad nogal karig gesteld met de laadmogelijkheden in Griekenland. Dat wordt vooral geen haast (hebben we ook niet).

Overigens houden we niet zo van lang reizen over de snelweg, daarom stappen we in Düsseldorf al op de trein naar Innsbrück, en stappen we zes uur autorijden verder (mogen we twee dagen over doen 8) ) in Ancona op boot naar Igoumenitsa (met ja, max 40% acculading :'( )

We hebben Chargemap, Shell Recharge, ANWB en zijn lid van de Tesla-familie. Iemand hier nog tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-09 19:51
[...]

Precies, meteen corrigeren met een welgemeende FOEI!. En een paar updates later gedraagt hij zich alweer een stuk beter.

Het loopt echt de spuigaten uit met slecht opgevoede auto's tegenwoordig }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-09 08:58
Germanicus schreef op maandag 1 juli 2024 @ 06:10:
Weet je wat gevaarlijk is? accepteren dat een auto niet reageert en vertrouwen dat het wel goed komt.

Tesla autopilot met 6 camera's ziet meer dan ik. Maar Tesla autopilot is zeker weten soms wat nerveus.
Daar ben ik het niet mee eens. Het belangrijkste voor mij is dat als de auto eens onterecht ingrijpt, die ingreep consequent is en daarmee te voorspellen. Beide auto's met soortgelijke voorzieningen hier voor de deur zijn ook zeker niet perfect, remmen, sturen en/of piepen ook in specifieke situaties. Maar dat zijn herkenbare situaties, waar je op kan anticiperen. Dan zet je even het systeem uit voor de ingreep gebeurt, of je bent er op zijn minst bedacht op.

De laatste keer Tesla is alweer een maandje of 3 terug, maar toen was het nog wel een beetje gokken of de Tesla zou remmen voor een vrachtwagen of niet. Regelmatig prima langs een paar vrachtwagens af om bij een volgende die echt niet verder naar links reed opeens flink te remmen. Of remmen voor een viaduct op de rechter rijstrook zonder verkeer voor ons. :? Als dat nu beter is, dan prima. Maar anders zet ik liever die functie uit, ik let liever op overig verkeer dan op onverwachte en voor mij onlogische ingrepen van de auto.

Overigens wel een mooie reis en een heel net verbruik! d:)b Genoeg auto's die met droog weer en zonnetje de 160 Wh/km niet eens halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Pierz schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:49:
[...]

Precies, meteen corrigeren met een welgemeende FOEI!. En een paar updates later gedraagt hij zich alweer een stuk beter.

Het loopt echt de spuigaten uit met slecht opgevoede auto's tegenwoordig }:|
idd, en bij een Tesla kan je nog hoop hebben dat het nadien beter wordt....
En een functie gratis en voor niks extra krijgen is natuurlijk not done in de autowereld...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
TCMR schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:39:
Onze trip naar het land met zeer goede (de beste?) laadinfrastructuur (Noorwegen) ging vorig jaar zomer om verschillende redenen niet door. Nu hebben we het plan opgevat om gewoon maar compleet de andere kant op te gaan: Griekenland.

Ik heb in dit topic gezocht, maar kwam niet heel veel tegen. Ik denk dat het wel avontuurlijk wordt, temeer omdat we een beetje willen rondcrossen (Peleponesos of Thessaloniki) en verschillende eilanden willen aandoen, waaronder hopeijk mijn ultieme doel: Kreta. Niet echt een plek waar je veel NL-kentekens gaat zien, en al helemaal niet op EV's.

Het laatste bericht met "Griekenland" erin was van januari dit jaar, van tweaker @Ynnoz die ook naar Kreta wilde, maar niet een heel vrolijk stemmende vraag stelde:

[...]

Als ik op Chargemap kijk, is het inderdaad nogal karig gesteld met de laadmogelijkheden in Griekenland. Dat wordt vooral geen haast (hebben we ook niet).

Overigens houden we niet zo van lang reizen over de snelweg, daarom stappen we in Düsseldorf al op de trein naar Innsbrück, en stappen we zes uur autorijden verder (mogen we twee dagen over doen 8) ) in Ancona op boot naar Igoumenitsa (met ja, max 40% acculading :'( )

We hebben Chargemap, Shell Recharge, ANWB en zijn lid van de Tesla-familie. Iemand hier nog tips?
Kijk ook even naar dit verslag in het zuster-topic over reizen en laden met de EV in Griekenland.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Voor het eerst met een elektrische auto op vakantie en voor het eerst een lange rit met 2 kleintjes.

My RWD 2023
1500km naar Italië.
Route via ABRP gepland met alleen SuC omdat ik ‘gratis’ kan laden.

Gekozen om via Duitsland te rijden omdat ik dit fijner vind rijden dan België.

Eerste dag naar Bellazona (1000km) om daar te overnachten en 2de dag naar eindbestemming.

0200 vertrokken (kinderen gingen uiteraard niet slapen) en toevallig moest ik ong elke 2-2,5 uur stoppen volgens ABRP.
Ideaal met kleine kinderen.

Voor de rest was het met SuC een hit en mis qua voorzieningen. Soms een winkel en soms achteraf bij een hotel ( die niks had qua voorzieningen)
Die in Zwitserland waren echt mooi (vooral door de omgeving)
Heb me eigenlijk van te voren niet in verdiept. Misschien volgend jaar wel doen.

Uiteindelijk qua reis prima bevallen. Lokaal in Italië(stukje onder rimini) waren de laders dunbezaaid maar uiteindelijk nooit last gehad van range axniety. Overal ingeplugd en bij strand laten druppelen tot 100%

Om de 2 2,5 uur stoppen voor 20 min ofzo was echt prima. Voelde me fit na de reisdagen.
En zag in Italië genoeg alternatieven voor SuC langs de snelweg

Volgend jaar maar weer.

[ Voor 6% gewijzigd door Henvar op 01-07-2024 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:41
Henvar schreef op maandag 1 juli 2024 @ 17:52:
Voor het eerst met een elektrische auto op vakantie en voor het eerst een lange rit met 2 kleintjes.

My RWD 2023
1500km naar Italië.
Route via ABRP gepland met alleen SuC omdat ik ‘gratis’ kan laden.

Gekozen om via Duitsland te rijden omdat ik dit fijner vind rijden dan België.

Eerste dag naar Bellazona (1000km) om daar te overnachten en 2de dag naar eindbestemming.

0200 vertrokken (kinderen gingen uiteraard niet slapen) en toevallig moest ik ong elke 2-2,5 uur stoppen volgens ABRP.
Ideaal met kleine kinderen.

Voor de rest was het met SuC een hit en mis qua voorzieningen. Soms een winkel en soms achteraf bij een hotel ( die niks had qua voorzieningen)
Die in Zwitserland waren echt mooi (vooral door de omgeving)
Heb me eigenlijk van te voren niet in verdiept. Misschien volgend jaar wel doen.

Uiteindelijk qua reis prima bevallen. Lokaal in Italië(stukje onder rimini) waren de laders dunbezaaid maar uiteindelijk nooit last gehad van range axniety. Overal ingeplugd en bij strand laten druppelen tot 100%

Om de 2 2,5 uur stoppen voor 20 min ofzo was echt prima. Voelde me fit na de reisdagen.
En zag in Italië genoeg alternatieven voor SuC langs de snelweg

Volgend jaar maar weer.
Leuk om te lezen ! Ik ga over paar weekjes naar Cattolica :) AC Laders zijn er indd niet veel van daar, maar genoeg opties om indd even vol te laten lopen bij de suup oid. Ik kijk er naar uit !

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
4v4t4r schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 07:09:
[...]

Leuk om te lezen ! Ik ga over paar weekjes naar Cattolica :) AC Laders zijn er indd niet veel van daar, maar genoeg opties om indd even vol te laten lopen bij de suup oid. Ik kijk er naar uit !
Het zijn er niet veel idd, maar er zijn ook weinig EV's daar. Check de Nextcharge app.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tuQSOo1ETi4qy5ddGl9SFVTcAfU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/99YU2JUn2aRPfX5nmKiiamQj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
pmiddeld schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 09:54:
[...]

Het zijn er niet veel idd, maar er zijn ook weinig EV's daar. Check de Nextcharge app.
[Afbeelding]
de helft doet het ook niet :) Ik laad vaak bij de Conad in Misano, doe ik wat boodschapjes en met 50kW gaat het snel zat. Gebruik mn auto daar toch niet bijster veel ! De dag voordat ik weer vertrek kan ik met de granny bij het appartament naar 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinnenb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:19
In juli ga ik op vakantie naar Wales en dan met name de natuurparken Snowdonia, Brecon Beacons en de Pembrokshire Coast. Hoe is de ervaring met laden in die gebieden? Zijn er snelladers (Ionity en Tesla hebben daar niet of nauwelijks faciliteiten) of moet ik op zoek naar AC laders (ik heb Zapmap app al)

HYUNDAI IONIQ 5 Connect+ 77kWh RWD MY23

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Slinnenb schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:19:
In juli ga ik op vakantie naar Wales en dan met name de natuurparken Snowdonia, Brecon Beacons en de Pembrokshire Coast. Hoe is de ervaring met laden in die gebieden? Zijn er snelladers (Ionity en Tesla hebben daar niet of nauwelijks faciliteiten) of moet ik op zoek naar AC laders (ik heb Zapmap app al)
Je kunt altijd even kijken op chargemap.com of één van de vele andere websites waar je laders kunt zoeken. Als ik snel even kijk dan is Wales geen probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:53
Zondag weer richting regio Valencia. Ik rijd langs Normandië omdat dat toch veel rustiger rijdt en Parijs vermijdt. Lekker rustig om de +-2u rijden een half uurtje laden en overnachten nabij Bordeaux. 8u rijden, 2u laden per dag... vind ik lekker rustig zo. Totaal kleine 1800km.

Zaterdag abo bij Tesla en Ionity activeren voor een maand, als ik het uitreken heb ik dat bij Tesla na 2x laden terugverdiend en bij Ionity zelfs na 1x laden (berekend op 40kWh).

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TopOne01
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 20:07
Largamelion schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 19:14:
Zondag weer richting regio Valencia. Ik rijd langs Normandië omdat dat toch veel rustiger rijdt en Parijs vermijdt. Lekker rustig om de +-2u rijden een half uurtje laden en overnachten nabij Bordeaux. 8u rijden, 2u laden per dag... vind ik lekker rustig zo. Totaal kleine 1800km.

Zaterdag abo bij Tesla en Ionity activeren voor een maand, als ik het uitreken heb ik dat bij Tesla na 2x laden terugverdiend en bij Ionity zelfs na 1x laden (berekend op 40kWh).
Doe je beide abbo's dezelfde dag weer annuleren of een dag later?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
TopOne01 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 19:45:
[...]

Ik doe dat meestal pas als ik terug ben van de reis, 2 weken later ofzo. Weet niet waarom maar dan ben ik geruster 🙂. Op zich maakt het niet uit natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
4v4t4r schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 07:09:
[...]

Wij zitten nu in Italië regio Rome en hebben meerdere keren bij een super op een paar honderd meter van ons resort geladen maar dat moet je niet later in de middag willen doen en we hebben dat op meerdere locaties gezien. Zodra het druk(ker) wordt parkeert men overal en nergens: dubbel, op zebrapaden, schuin en dus half op de weg in een te klein vak maar ook op laadplekken.
Hier zit een Eurospin met 4 laadplekken en vanaf een uur of vier in de middag zijn die in gebruik door ICE voertuigen.
Sowieso is het bijzonder rijden in Italië maar het vermogen en koppel is wel extra prettig met korte invoegstroken en even snel oversteken of ergens tussen schieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:24
TopOne01 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 19:45:
[...]

Bij Ionity moet het voor de start volgende periode, dus hoeft niet perse zelfde dag als aangaan abo. Ik doe overigens wel zelfde dag.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
HansAuutB schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:39:
[...]

Bij Ionity moet het voor de start volgende periode, dus hoeft niet perse zelfde dag als aangaan abo. Ik doe overigens wel zelfde dag.
Dat was zo bij de oude abo's, nu moet je dat toch direct opzeggen want anders zit je er nog een maand aan vast.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Pierz schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:49:
Precies, meteen corrigeren met een welgemeende FOEI!
Ik moest grinniken, want ik snap denk ik wat Pierz bedoelt. Ik maak af en toe ritjes in het buitenland met m'n Energica (elektrische motor). Die kan snelladen maar is erg nukkig. Hier in Nederland valt het nog wel mee, maar in het buitenland lukt slechts 60% van mijn laadpogingen. Andere eigenaren ervaren dat soms erger, of juist veel minder.

Dan kun je wel zeggen "ik accepteer dit niet!!" maar wat is dan de volgende stap? Praktisch gezien, afwachten op een nieuwe update. We pionieren met z'n allen.

Ik ga binnenkort naar Schotland en houd m'n hart vast... Daar is ChargePlace Scotland en Pod Point, beide werken met app maar mobiel internet is daar beroerd. Gelukkig is er nog Ionity, BP en Instavolt met creditcard, maar wat als die chargers intern ook via mobiel internet werken? Of de motor weer nukkig doet?

Het enige waar ik écht op kan vertrouwen, is Fastned, die heeft namelijk op mijn motor nog nooit gefaald. Daarvan zijn er in het noorden van Engeland een stuk of drie :) en dat maakt het ook wel leuk :)

[ Voor 24% gewijzigd door TucanoItaly op 02-07-2024 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 20:57:
[...]

Wij zitten nu in Italië regio Rome en hebben meerdere keren bij een super op een paar honderd meter van ons resort geladen maar dat moet je niet later in de middag willen doen en we hebben dat op meerdere locaties gezien. Zodra het druk(ker) wordt parkeert men overal en nergens: dubbel, op zebrapaden, schuin en dus half op de weg in een te klein vak maar ook op laadplekken.
Hier zit een Eurospin met 4 laadplekken en vanaf een uur of vier in de middag zijn die in gebruik door ICE voertuigen.
Sowieso is het bijzonder rijden in Italië maar het vermogen en koppel is wel extra prettig met korte invoegstroken en even snel oversteken of ergens tussen schieten.
Helemaal waar ! "hey een vrije parkeerplek - zet auto neer" boeit ze helemaal niets. ik moet zeggen, dat heb ik bij deze 50kW lader nog niet gehad (staan ook echt groene vlakken op de grond, wellicht weerhoud mensen dat) bij gewone AC palen is het wel veel vaker feest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scatman
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:27
PeterZ(on) schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 23:24:
[...]

Dat was zo bij de oude abo's, nu moet je dat toch direct opzeggen want anders zit je er nog een maand aan vast.
Weet iemand hoe dit bij Polestar Charge abo zit?
Als ik het "abonnement van Polestar Charge" neem, en ik wil maar één maand nemen, moet ik dan (net zoals bij bv. Tesla) dezelfde dag nog opzeggen?
Mij is dit niet duidelijk, aangezien men vermeld dat "the cancelation period" 14 days is.

Twee maanden geleden had ik een abonnement genomen, en dit meteen geanulleerd (in de veronderstelling dat dit was zoals bij Tesla).
Vreemde is wel dat toen mij de dag zelf (na annulatie) en de week nadien (bij terugkomst) de abonnements prijzen zijn aangerekend (met korting dus!) maar geen abonnement geld zelf is afgeboekt.
Heb ik éénmalig geluk gehad, of werkt dit alleen maar de eerste keer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

4v4t4r schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 07:08:
"hey een vrije parkeerplek - zet auto neer" boeit ze helemaal niets.
Voor mensen die dit vaker mee maken: ik heb een tien meter lange laadkabel. Echt ideaal in sommige gevallen.

[ Voor 3% gewijzigd door TucanoItaly op 03-07-2024 07:38 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqpsD8jdVtu41ALyRPE6QEtVXKE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jGbQtxFFLule48npJpzt2eGu.jpg?f=fotoalbum_large
In Duitsland heb je die bezette snelladers ook erg vaak bij de fastfood restaurants. Ik ga er vaak gewoon dubbel achter staan, gelukkig zijn de kabels vaak wat langer, alsof ze er rekening mee houden...

Enige nadeel is dat ik erbij wil blijven en niet even snel weg kan omdat ik wel de auto weghaal als iemand weg wil

[ Voor 9% gewijzigd door Brotuck op 03-07-2024 09:08 ]

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
Wij gaan deze zomervakantie naar de Ardèche. We zullen 's nachts vertrekken en rijden dan rond een uur of 6 Frankrijk in (route via Maastricht en Luxemburg).

Nu had ik de route gepland via de A6 tussen Dijon en Lyon, maar las ook ergens de "tip" om de A39 te pakken, omdat deze rustiger zou zijn. Nu kan ik dit op de dag zelf natuurlijk nog beslissen afhankelijk van de drukte, maar heeft iemand hier ervaring mee? Ook qua laadvoorzieningen? Als ik snel kijk zie ik wel wat laders, maar niet met veel stalls, terwijl ik alles gepland heb op minimaal 8 stalls.

Ik heb nu gepland om bij Fastned Aire de Gevrey te laden, net onder Dijon.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
[...]

Vlgs punt 3 van de voorwaarden van Passport (in de app) heb je geen gelijk, vlgs mij.
"miv de volgende factuurdatum".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
HansAuutB schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:31:
[...]

Vlgs punt 3 van de voorwaarden van Passport (in de app) heb je geen gelijk, vlgs mij.
"miv de volgende factuurdatum".
Ja ik zie het ook staan op de website. Dan heb ik mij kennelijk vergist of ze hebben het aangepast. Want er staat mij toch bij dat Stefan van NextMove bij de aankondiging van de nieuwe abo's ook zei dat je gelijk moet opzeggen voor 1 maand gebruik. Ik heb er (nog) geen ervaring mee, misschien iemand anders.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 4v4t4r
TucanoItaly schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 07:38:
[...]

Voor mensen die dit vaker mee maken: ik heb een tien meter lange laadkabel. Echt ideaal in sommige gevallen.
ja dat helpt indd bij AC palen, niet bij DC :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
[...]

Helemaal waar ! "hey een vrije parkeerplek - zet auto neer" boeit ze helemaal niets. ik moet zeggen, dat heb ik bij deze 50kW lader nog niet gehad (staan ook echt groene vlakken op de grond, wellicht weerhoud mensen dat) bij gewone AC palen is het wel veel vaker feest.
In de Dolomieten werd er vorig jaar ook actief gecontroleerd op de plekken met groene laadvakken, waar dat niet het geval leek bij laadpalen zonder zo'n groen vlak. In Toscane is dat me niet echt opgevallen, maar misschien is dat de reden waarom de groene laadplekken wel (langer) vrij blijven?

Hoewel het knap irritant kan zijn als er een brandstofauto op een laadplek staat, is het ergens wel te begrijpen in sommige regio's. Voorjaar 2022 in Oostenrijk in een dorpje verbleven waar de parkeerplaats van de lokale super regelmatig goed vol stond, maar waar er ook 2 laadplekken waren die standaard niet gebruikt werden, behalve door ons. Daar stond dus ook wel eens een brandstofauto. Daar heb ik meer begrip voor dan hetzelfde hier in de buurt, waar de buurtsuper 2 best veelgebruikte laadplekken dicht bij de ingang heeft die ook regelmatig bezet staan met brandstofauto's van volk dat te lui is om 20 meter verder te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Brotuck schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:07:
[Afbeelding]
In Duitsland heb je die bezette snelladers ook erg vaak bij de fastfood restaurants. Ik ga er vaak gewoon dubbel achter staan, gelukkig zijn de kabels vaak wat langer, alsof ze er rekening mee houden...

Enige nadeel is dat ik erbij wil blijven en niet even snel weg kan omdat ik wel de auto weghaal als iemand weg wil
Niet heel vaak meegemaakt, maar inderdaad ook wel eens gehad. En inderdaad, graag goed zicht op de auto. Niet alleen zodat je die misschien onwetende automobilist niet hindert, maar ook vanwege de verhoogde kans op vandalisme, boetes of wegslepen, jij staat tenslotte niet goed in een vak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-09 21:50
VidaR-9 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:19:
Wij gaan deze zomervakantie naar de Ardèche. We zullen 's nachts vertrekken en rijden dan rond een uur of 6 Frankrijk in (route via Maastricht en Luxemburg).

Nu had ik de route gepland via de A6 tussen Dijon en Lyon, maar las ook ergens de "tip" om de A39 te pakken, omdat deze rustiger zou zijn. Nu kan ik dit op de dag zelf natuurlijk nog beslissen afhankelijk van de drukte, maar heeft iemand hier ervaring mee? Ook qua laadvoorzieningen? Als ik snel kijk zie ik wel wat laders, maar niet met veel stalls, terwijl ik alles gepland heb op minimaal 8 stalls.

Geen ervaring met de A39. Ik ben begin juni naar de Ardèche geweest via Lyon. Bij de tunnels heb je wat file vorming en het stuk door de stad langs de Rhône, maar valt in deze periode reuze mee. Ik weet niet wanneer je vertrekt maar in het hoogseizoen kan het anders zijn. Wat ook wel eens als alternatief wordt aangegeven is richting Clermont-Ferrand/ Saint Etienne rijden.
Ik heb hoofdzakelijk bij Ionity geladen, 1 maand abo afgesloten prijs € 0,39 kWh. O.a. geladen bij Centre E. Leclerc, Hauconcourt, uitrit Maizière-Lès-Metz, 18 stalls, Ionity A7 Aire de Saint Rambert d'abon Ouest, 7 stalls. Nog een keer in Aubenas volgeladen bij Power Dot, 20 Rue Leon Rouveyrol 5 stalls. Alles makkelijk bereikbaar en geen file vorming. Nogmaals in het hoogseizoen kan het anders zijn!

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfadude1
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:36
scatman schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 07:25:
[...]

Weet iemand hoe dit bij Polestar Charge abo zit?
Als ik het "abonnement van Polestar Charge" neem, en ik wil maar één maand nemen, moet ik dan (net zoals bij bv. Tesla) dezelfde dag nog opzeggen?
Ik heb polestar charge willen nemen, diezelfde dag terug opgezegd en toen werd ineens het hele abbo terug afgezegd omdat dit binnen de 14 dagen "bedenkperiode" viel.
Terug een abbo nemen is niet meer mogelijk, ook niet na contact met klantendienst.
Ik heb dan maar een ionity passport genomen dat ik na mijn reis heb stopgezet en deze word dan wel netjes op de eerstvolgende factuurdatum stopgezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:22
Wakkie schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:56:
[...]

Geen ervaring met de A39. Ik ben begin juni naar de Ardèche geweest via Lyon. Bij de tunnels heb je wat file vorming en het stuk door de stad langs de Rhône, maar valt in deze periode reuze mee. Ik weet niet wanneer je vertrekt maar in het hoogseizoen kan het anders zijn. Wat ook wel eens als alternatief wordt aangegeven is richting Clermont-Ferrand/ Saint Etienne rijden.
Ik heb hoofdzakelijk bij Ionity geladen, 1 maand abo afgesloten prijs € 0,39 kWh. O.a. geladen bij Centre E. Leclerc, Hauconcourt, uitrit Maizière-Lès-Metz, 18 stalls, Ionity A7 Aire de Saint Rambert d'abon Ouest, 7 stalls. Nog een keer in Aubenas volgeladen bij Power Dot, 20 Rue Leon Rouveyrol 5 stalls. Alles makkelijk bereikbaar en geen file vorming. Nogmaals in het hoogseizoen kan het anders zijn!
Als je door de stad Lyon rijdt (wat ik fijner vind dan eromheen) heb je een milieusticker nodig Crit’air. Kun je online bestellen voor een paar euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
[...]

De AC laders waar ik het zie hebben allemaal groene vlakken maar het lijkt simpelweg niemand te boeien waar geparkeerd wordt zolang de auto maar soort van past.
En dat is inclusief politie die ik er al een paar keer heb zien staan, stoel achterover gedraaid en de oogjes dicht.
Langere kabel zou hier ook niet werken, als de AC vakken bezet zijn is alles bezet.
Dat valt ook op, een ongelooflijke hoeveelheid auto's die overal en nergens geparkeerd staan waar je ook komt in deze regio.
En schade, veel schade in de vorm van enorme krassen, missende panelen en deuken. Van de week nog getuige geweest van iemand die bij inparkeren in een schuin vak gewoon even flink tegen de auto rechts aan zit. Kerel stapt uit, kijkt pissig naar ons omdat wij daar verbaasd stonden te kijken maar loopt vervolgens gewoon weg alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
Daar zijn we dan ook voorzichtig mee geweest, met parkeren.

Morgen verder richting Napels ivm bezoeken van Pompeii en dan begin volgende week terug naar Nederland via Zwitserland waar we een hotelkamer gereserveerd hebben. Nu nog zien of en hoeveel last we krijgen qua verkeer ivm de overstromingen in Zwitserland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 15:47
Afgelopen week Met mijn MYLR naar Spielberg, Oostenrijk gereden voor de Formule 1. De eerste keer een lange rit. Het is me goed bevallen, zowel het relaxte rijden (was met zoon die nog geen rijbewijs heeft, dus alles zelf gereden) als de efficiëntie van het plannen. We hebben continu een combinatie van ABRP en de Tesla navi gebruikt, waarbij de eerste erg defensief is in zijn planning ondanks dat ze de actuele gegevens van de auto kunnen uitlezen. Vaak een onderschatting van de lading bij aankomst/overschatting van de lading nodig voor de volgende stint. De Tesla navi is juist niet te finetunen in eigen voorkeur en komt met stints van 350km/4 uur wat ik te veel van het goede vind, zeker als er ook nog files zijn.

Wat me verder opviel is dat de SuC in Duitsland met name bij fastfoodpleinen zitten. Gewoon een vers broodje halen zonder vettigheid is er eigenlijk niet bij. Sowieso zouden ze wat beter over de omliggende infrastructuur mogen nadenken. Soms 40/50 laders van verschillende merken bij elkaar, maar geen enkele toilet. In Meggenhofen, Oostenrijk kreeg ik te maken met een chagrijnige eigenaresse van een eettentje dat naast de laadstations lag. Ze vroeg 1 euro om te plassen omdat ze 30-40 mensen per dag over de vloer kreeg. Volledig te begrijpen. Ze had verse Apfelstrudls liggen, en ik stelde voor er 2 te kopen in ruil voor het gebruik maken van haar toilet, maar ze wilde me niet laten pinnen voor minder dan 10 euro. En met zo'n attitude heb ik maar rechtsomkeer gemaakt...

Uiteindelijk 2190km/407kWh, ofwel 185Wh/km. Met zeker op de terugweg een aantal stukken 150km/u (max op TACC) viel me dat niet tegen.

Tot slot nog een kleine frustratie: Werkzaamheden met gele lijnen en die typische Duitse 'muurtjes' als wegafscheiding, en dan ook nog zichtbare witte lijnen ertussen. Tesla weet niet wat hij daarmee aan moet. Dacht ontspannen op een baan van 2,1m breed te rijden met autopilot, maar een paar keer gehad dat de auto ging verplaatsen vanwege de witte lijn. Dat is schrikken als het zo krap is....

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Zapato schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:31:
[...]

Als je door de stad Lyon rijdt (wat ik fijner vind dan eromheen) heb je een milieusticker nodig Crit’air. Kun je online bestellen voor een paar euro.
Aanvragen bij officiële overheidssite https://www.certificat-air.gouv.fr/ en niet bij al die commerciële sites waar je veel meer betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
[...]
Klinkt juist als stuk drukker als je door de stad moet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:20
VidaR-9 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:19:

Die route ga ik ook rijden, op een drukke dag in augustus. De NL eigenaren van mijn vakantiehuis in de Provence, tipten mij om idd via Dole aan de A39 te rijden. Zij rijden die route vaak, dus ik vertrouw op hun kennis. Je passeert dan knelpunt Lyon aan de (ruime) oostkant en ik rijd dan via Grenoble verder naar het zuiden. Mooie route ook!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
coelho schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:00:

Tot slot nog een kleine frustratie: Werkzaamheden met gele lijnen en die typische Duitse 'muurtjes' als wegafscheiding, en dan ook nog zichtbare witte lijnen ertussen. Tesla weet niet wat hij daarmee aan moet. Dacht ontspannen op een baan van 2,1m breed te rijden met autopilot, maar een paar keer gehad dat de auto ging verplaatsen vanwege de witte lijn. Dat is schrikken als het zo krap is....
Als er een breedte restrictie van 2,10m is dan mag je officieel niet op die rijstrook rijden met een model y. Inclusief spiegels is die 2,12m

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
jdbiggelaa schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:12:
[...]
Die route ga ik ook rijden, op een drukke dag in augustus. De NL eigenaren van mijn vakantiehuis in de Provence, tipten mij om idd via Dole aan de A39 te rijden. Zij rijden die route vaak, dus ik vertrouw op hun kennis. Je passeert dan knelpunt Lyon aan de (ruime) oostkant en ik rijd dan via Grenoble verder naar het zuiden. Mooie route ook!
Ik zat toevallig ook net te kijken naar A39 naar Lyon, dan richting Grenoble, maar voor Grenoble de A49 naar Valence om daar weer op de A7 terecht te komen. Qua kilometers om, maar je ontwijkt drukte van Lyon wel.

Maar eens laders op die route gaan uitzoeken, dan kan ik op de dag zelf beslissen wat we doen.

Hier helaas op een drukke zaterdag heenrijden, terug wel doordeweeks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
PeterZ(on) schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:11:
Aanvragen bij officiële overheidssite https://www.certificat-air.gouv.fr/ en niet bij al die commerciële sites waar je veel meer betaald.
Lekkere tip! 5 euro of al snel 10-15 euro, dat scheelt nogal!
Werkt dat toevallig ook nog ergens voor de Duitse milieusticker? Die was een paar jaar terug bij TUV Nord ook iets van 5 euro, nu opeens 20 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
[...]

Die heb ik, maar ik weet niet of je die ook nodig heb omdat je op een doorgaande route rijdt en niet specifiek in de stad bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
ZeRoC00L schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:14:
[...]

Als er een breedte restrictie van 2,10m is dan mag je officieel niet op die rijstrook rijden met een model y. Inclusief spiegels is die 2,12m
Ja precies, de breedte in Duitsland is niet de breedte van de carrosserie zoals standaard vermeld in de maten, maar van de hele auto inclusief spiegels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceTeaGX
DeGroteMuis schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:19:
[...]

Werkt dat toevallig ook nog ergens voor de Duitse milieusticker? Die was een paar jaar terug bij TUV Nord ook iets van 5 euro, nu opeens 20 8)7
In Duitsland een TUV of Dekra station binnenstappen met de nodige papieren, kostte iets van een 7-8 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:59

Pieroman

/me

[...]

Wat off-topic maar je kan hier bestellen: https://feinstaubplakette.shop/nl-eu/collections/all
Met verzendkosten komt die dan op € 8,- uit.

Het kan ook via de gemeente Berlijn voor € 6,- maar dan wordt er met een stift je kenteken op de sticker gekrabbeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
Wakkie schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:21:
[...]
Die heb ik, maar ik weet niet of je die ook nodig heb omdat je op een doorgaande route rijdt en niet specifiek in de stad bent.
Toen ik vorig jaar in Frankrijk was aan de praat geraakt met Fransman bij een charger. Ik had geen sticker (wist ik veel), maar hij zei dat ze enkel geparkeerde auto’s controleerden (als ze al controleren).

Toch dit jaar voor die paar euro maar zo’n sticker besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:22
VidaR-9 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:12:
[...]

Klinkt juist als stuk drukker als je door de stad moet..
Is veel korter en als er file is heb je ook mooi uitzicht (lekker met een stokbroodje op je gemak langs de Rhone). Ik ben er nog nooit op een zwarte zaterdag doorheen gereden overigens dan is het wellicht minder leuk. Met die verplichte milieusticker wordt het misschien ook juist rustiger omdat iedereen zonder de rondweg moet nemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IceTeaGX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:47
In Meggenhofen, Oostenrijk kreeg ik te maken met een chagrijnige eigenaresse van een eettentje dat naast de laadstations lag. Ze vroeg 1 euro om te plassen omdat ze 30-40 mensen per dag over de vloer kreeg. Volledig te begrijpen. Ze had verse Apfelstrudls liggen, en ik stelde voor er 2 te kopen in ruil voor het gebruik maken van haar toilet, maar ze wilde me niet laten pinnen voor minder dan 10 euro. En met zo'n attitude heb ik maar rechtsomkeer gemaakt...
Pinnen voor dergelijke lage bedragen is in Duitsland en Oostenrijk dan ook echt niet gebruikelijk. Als je gewoon contant had betaald was er waarschijnlijk niks aan de hand geweest. En die euro voor het toiletbezoek begrijp ik ook wel. Ik zou ook niet blij worden als iedereen alleen maar komt plassen in plaats van wat eten.
Dergelijke belijning heb je in NL bij werkzaamheden toch ook? Het lijkt me sowieso niet verstandig om dan op allerlei elektronische hulpjes te vertrouwen.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 03-07-2024 16:35 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
Andrehj schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:30:

[...]

Dergelijke belijning heb je in NL bij werkzaamheden toch ook? Het lijkt me sowieso niet verstandig om dan op allerlei elektronische hulpjes te vertrouwen.
Inclusief de Duitse muurtjes en hele krappe rijbanen tegenwoordig. Nu bij Tiel-West zag ik dat voor het eerst zo in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
ZeRoC00L schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:14:
[...]

Goed om te weten! Niet bij stilgestaan namelijk. Dat betekent dan helaas wel aansluiten tussen de vrachtwagens op de rechterbaan.
Andrehj schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:30:
Nog niet tegengekomen. Het enige wat ik me afvraag nu is hoe smal de spitsstrook op de A28 bij Zwolle is. Geen werkzaamheden, maar wel een stuk waar ik de autopilot aanzet omdat deze me stabiel op die smallere baan houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
Weer wat wijzer geworden, maar lijkt mij moeilijk controleerbaar. Echter voor 5 euro aanschaffen en je hoeft niet meer na te denken of je wel een stad in mag😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
Foutje..

[ Voor 97% gewijzigd door VidaR-9 op 03-07-2024 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oostenrijk kreeg ik te maken met een chagrijnige eigenaresse van een eettentje dat naast de laadstations lag. Ze vroeg 1 euro om te plassen omdat ze 30-40 mensen per dag over de vloer kreeg. Volledig te begrijpen. Ze had verse Apfelstrudls liggen, en ik stelde voor er 2 te kopen in ruil voor het gebruik maken van haar toilet, maar ze wilde me niet laten pinnen voor minder dan 10 euro. En met zo'n attitude heb ik maar rechtsomkeer gemaakt...
Tijdens onze reis dit voorjaar door Zwitserland en Oostenrijk viel het me op dat er in Oostenrijk nog heel erg veel niet gepind kan worden. Op mijn vraag aan een hotelhoudster waarom dat was, vertelde ze dat de kosten voor pinnen in Oostenrijk erg hoog zijn. Nu weet ik niet of dat zuinigheid is, hetzelfde argument werd tot voor kort ook door patatkramen en kleine winkels in Nederland gehanteerd, maar pinnen is in Oostenrijk veel minder gebruikelijk dan in Duitsland of Nederland.
Ik vertrouw mezelf nauwelijks in die situaties dus ik zou al helemaal de autopilot niet gebruiken. Die linkerbaan is ongelooflijk smal, de belijning is rommelig en een foutje is meteen groot verdriet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
coelho schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:35:
[...]

Goed om te weten! Niet bij stilgestaan namelijk. Dat betekent dan helaas wel aansluiten tussen de vrachtwagens op de rechterbaan.
[...]

Nog niet tegengekomen. Het enige wat ik me afvraag nu is hoe smal de spitsstrook op de A28 bij Zwolle is. Geen werkzaamheden, maar wel een stuk waar ik de autopilot aanzet omdat deze me stabiel op die smallere baan houdt.
Rechts aansluiten is meestal niet eens zo slecht daar, de meeste vrachtwagens rijden ook prima door met 80-90 zo lang de weg vlak is en bij de meeste baustellen geldt 80 of 60. En bij heuvelachtige baustellen kan je er nog altijd voor kiezen om te doen als 90% van de Duitsers met een te brede auto, lekker negeren. :+ Zo vaak dat er gewoon een Transporter, X5, S-Klasse, Q7 of zoiets ook gewoon links rijdt en die zijn zeker te breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
multikoe schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:38:

Ik vertrouw mezelf nauwelijks in die situaties dus ik zou al helemaal de autopilot niet gebruiken. Die linkerbaan is ongelooflijk smal, de belijning is rommelig en een foutje is meteen groot verdriet.
Ik heb er op zich geen moeite mee, ware het niet dat het vreselijk inspannend is, zeker bij Werken van meerdere kilometers aan een stuk. Ik dacht het uit te proberen hoe AP daarmee om ging, en dat viel me enorm tegen. Ik snap dan ook niet dat mensen lyrisch zijn over FSD, tenzij daarbij ook de software stukken beter is.

Nog zo'n leuke is een (vracht)auto inhalen die iets naar links komt en de witte lijn tussen de rijbanen aantikt. AP gaat dan vol in de ankers, zonder oog voor wat er achter je rijdt. Iets gas bij is vaak de snellere en betere optie. Ik rijd dus ook altijd met mijn voet boven het pedaal ondanks AP of TACC.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:47
coelho schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:35:
Het enige wat ik me afvraag nu is hoe smal de spitsstrook op de A28 bij Zwolle is. Geen werkzaamheden, maar wel een stuk waar ik de autopilot aanzet omdat deze me stabiel op die smallere baan houdt.
Sorry, maar als je daarvoor autopilot nodig hebt, mag je je wel eens afvragen of het niet tijd wordt om je rijbewijs in te leveren.
Overigens heeft de spitsstrook van de A28 door Zwolle een breedtebeperking van 2 meter, dus daar mag jij met een MY ook helemaal niet komen.
Dat geldt trouwens ook voor het merendeel van de andere auto's die op die strook rijden.
Helaas geldt ook voor deze regel hetzelfde als voor een heleboel andere regels in NL: Zonder fatsoenlijke handhaving werkt het niet. :(

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 03-07-2024 16:47 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Andrehj schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:45:
[...]

Sorry, maar als je daarvoor autopilot nodig hebt, mag je je wel eens afvragen of het niet tijd wordt om je rijbewijs in te leveren.
Overigens heeft de spitsstrook van de A28 door Zwolle een breedtebeperking van 2 meter, dus daar mag jij met een MY ook helemaal niet komen.
Dat geldt trouwens ook voor het merendeel van de andere auto's die op die strook rijden.
Helaas geldt ook voor deze regel hetzelfde als voor een heleboel andere regels in NL: Zonder fatsoenlijke handhaving werkt het niet. :(
Nounou...

Heb het niet nodig, jaren zonder gedaan, maar ik ervaar het als een prettige manier van rijden en stukken minder inspannend als het smaller wordt. Zoals hierboven al aangegeven was ik me er niet van bewust dat ik niet op die banen mocht rijden vanwege de spiegelbreedte. Zal hier rekening mee gaan houden. Wat al zou schelen is dat mensen zo ver mogelijk naar rechts rijden. Vaak is de middenbaan bezet door mensen die er niks te zoeken hebben, en dan ga ik als gewoonte voor de meest linker. Daar blijk ik dus ook niks te zoeken te hebben, maar om andere redenen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiorano
  • Nu online
multikoe schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:38:
[...]

Tijdens onze reis dit voorjaar door Zwitserland en Oostenrijk viel het me op dat er in Oostenrijk nog heel erg veel niet gepind kan worden. Op mijn vraag aan een hotelhoudster waarom dat was, vertelde ze dat de kosten voor pinnen in Oostenrijk erg hoog zijn. Nu weet ik niet of dat zuinigheid is, hetzelfde argument werd tot voor kort ook door patatkramen en kleine winkels in Nederland gehanteerd, maar pinnen is in Oostenrijk veel minder gebruikelijk dan in Duitsland of Nederland.

[...]

Inderdaad, de kosten voor ondernemers om bij te pinnen zijn afgelopen jaar met 40% o.i.d omhooggeshoten bij de Oostenrijkse banken. Waar in NL de maandelijkse kosten voor de rekening omhooggaan ivm de KYC kosten lijken ze dat in Oostenrijk middels de pinkosten te doen. Zeker bij Horeca begreep ik. Wat krom is, want contantgeld werkt juist weer meer witwassen in de hand zou je zeggen.

Informatie van onze Oostenrijkse gastvrouw (al zo'n 30 jaar <3 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Andrehj schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:45:
[...]

Tenzij recent veranderd geldt volgens de regeling voertuigen als breedte de breedte zonder spiegels, dus in Nederland van de Model Y daar gewoon rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:48
DeGroteMuis schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 17:28:
[...]

Tenzij recent veranderd geldt volgens de regeling voertuigen als breedte de breedte zonder spiegels, dus in Nederland van de Model Y daar gewoon rijden.
dit komt vreemd op mij over.

Een "smalle" caravan er achter < 1.99 maar met spiegels erbij ver-over-2.00 mag dus?

Ik denk dat dát flink gaat "tikken" en niet van hagelkorrels... :+

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-08 17:49
DeGroteMuis schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:22:
[...]
Hoewel het knap irritant kan zijn als er een brandstofauto op een laadplek staat, is het ergens wel te begrijpen in sommige regio's. Voorjaar 2022 in Oostenrijk in een dorpje verbleven waar de parkeerplaats van de lokale super regelmatig goed vol stond, maar waar er ook 2 laadplekken waren die standaard niet gebruikt werden, behalve door ons. Daar stond dus ook wel eens een brandstofauto. Daar heb ik meer begrip voor dan hetzelfde hier in de buurt, waar de buurtsuper 2 best veelgebruikte laadplekken dicht bij de ingang heeft die ook regelmatig bezet staan met brandstofauto's van volk dat te lui is om 20 meter verder te lopen.
Het is dan ook een laadplek waar je netjes je auto weghaalt als hij vol is en niet een parkeerplek dus 0,0% begrip dat ze hem (al is het even snel voor een boodschap) parkeren op een laadplek ;-).

Mensen zullen wel raar kijken en boos worden als je je EV bij een tankstation zou parkeren op een tankplek en dan rustig boodschappen gaat doen zodat niemand de pomp kan gebruiken maar dat is nog een dingetje wat mensen niet willen inzien en blijven roepen dat EVs parkeren ipv laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Zapato schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:28:
[...]

Is veel korter en als er file is heb je ook mooi uitzicht (lekker met een stokbroodje op je gemak langs de Rhone). Ik ben er nog nooit op een zwarte zaterdag doorheen gereden overigens dan is het wellicht minder leuk. Met die verplichte milieusticker wordt het misschien ook juist rustiger omdat iedereen zonder de rondweg moet nemen.
Als het druk is dan is het denk ik overal druk en maakt het weinig uit. Ik heb er ook al vaker naar gekeken of ik de rondweg zou nemen, maar tot nu toe zie ik er geen voordeel in. De route is langer, dus meer laden. Meer afslagen en dus kans op een foute afslag. De rondweg zal alleen sneller zijn als er op de route door de stad een ongeluk is. Misschien dat het in het zomerseizoen een ander verhaal is maar dan kom ik er niet.

Wie een afweging maakt en nog niet beslist heeft, kijk eens op GM en daar kun naast de live verkeersinformatie ook kijken wat de typische verkeersdrukte is en dat per dag en uur. Een andere optie is om eens de webcams langs de snelwegen te bekijken. https://www.autoroutes.fr/en/webcams.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

DeGroteMuis schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 17:28:
[...]

In Duitsland niet.
https://www.maxvakantiema...-baustellen-in-duitsland/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:05
Lekker boeiend die 2 cm, ik geloof niet dat je daar een prent voor gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
rikoos schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 18:11:
[...]

Het is dan ook een laadplek waar je netjes je auto weghaalt als hij vol is en niet een parkeerplek dus 0,0% begrip dat ze hem (al is het even snel voor een boodschap) parkeren op een laadplek ;-).

Mensen zullen wel raar kijken en boos worden als je je EV bij een tankstation zou parkeren op een tankplek en dan rustig boodschappen gaat doen zodat niemand de pomp kan gebruiken maar dat is nog een dingetje wat mensen niet willen inzien en blijven roepen dat EVs parkeren ipv laden.
Je hebt helemaal gelijk hoor, maar ik ben denk ik wat milder. Op een plek waar je amper ev's ziet, snap ik dat wel sneller. Helemaal omdat een laadplek bij een supermarkt veelal op het oog amper verschilt van een parkeerplaats. Natuurlijk baal ik dan ook als ik niet kan laden omdat alle laadplekken geICEd zijn en zal ik ook zeker mensen aanspreken als ik het ze zie doen, maar in zo'n omgeving kan ik daar meer begrip voor opbrengen dan ergens waar EVs gemeengoed zijn. Een beetje hetzelfde als dat het behalve de pomphouder misschien niemand echt zal boeien als je 20 minuten een pomp blokkeert omdat je een bak koffie en een broodje naar binnen gooit bij een tankstation waar amper iemand komt, tenzij er net iemand wil tanken.
Yep, zoals ik ook al zei om 16:21. ;) Wel iets om alert op te zijn idd, dat verschil in interpretatie per land. Maar aan de andere kant, wat @Lollercopter ook zegt, er wordt niet bepaald strak op gehandhaafd. Regelmatig zie je toch wel busjes of dikke sedans, SUVs, stations gewoon links rijden, ook al zijn die ruim te breed. Die 2 cm te breed van een Model Y zal dus mogelijk pas een probleem worden als je brokken maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vildhjarta
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-09 16:40
Volgende week even weekje naar Duitsland en stukje Oostenrijk met Kia E-Niro. Rijden via Frankfurt naar München en Salzburg. Rijd normaal alleen in Nederland EV van de zaak.

Iemand ervaring met welke netwerken/laders dit het beste gaat? Lees goede verhalen over de Tesla Superchargers en je kunt blijkbaar met een CCS stekker daar nu ook terecht. Heb een keer met ENWB geladen en dat was nogal prijzig. Ik denk dat een maandje Abbo evt zou kunnen lonen via Ionity of Tesla?

Zit een beetje te kijken met de ABRP website hier kun je wel aangeven welke netwerken je voorkeur hebben. Is het zinvol deze te gebruiken ipv Apple Maps als navigatie of liever van te voren via de site de stops inplannen en Maps gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Vildhjarta schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:18:
Volgende week even weekje naar Duitsland en stukje Oostenrijk met Kia E-Niro. Rijden via Frankfurt naar München en Salzburg. Rijd normaal alleen in Nederland EV van de zaak.

Iemand ervaring met welke netwerken/laders dit het beste gaat? Lees goede verhalen over de Tesla Superchargers en je kunt blijkbaar met een CCS stekker daar nu ook terecht. Heb een keer met ENWB geladen en dat was nogal prijzig. Ik denk dat een maandje Abbo evt zou kunnen lonen via Ionity of Tesla?

Zit een beetje te kijken met de ABRP website hier kun je wel aangeven welke netwerken je voorkeur hebben. Is het zinvol deze te gebruiken ipv Apple Maps als navigatie of liever van te voren via de site de stops inplannen en Maps gebruiken.
Tesla is idd goed en goedkoop, maar je kan ook een abo op Ionity nemen voor een maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-09 20:48

Dani86

AeroGeek

Vildhjarta schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:18:

Shell Recharge en Aral Pulse zitten ook veel langs de autobahn.

Als je nog boodschappen moet doen hebben veel supermarkten een aantal snelladers op het parkeerterrein. Dat zie je in NL bijna niet.

Fastned zitten ook her en der in Duitsland.

Tesla is (zeker voor als je Tesla rijdt) goedkoop. Ik vind het alleen niet zaligmakend.

Het zit meestal best een stuk van de snelweg af. Het is vaak heel druk (bij oudere superchargers gaat dan het laadvermogen omlaag).

[ Voor 9% gewijzigd door Dani86 op 03-07-2024 22:54 ]

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
[...]

Bij stad Berlijn kost het vignet 5,95 dacht ik. Binnen een week thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Ik zie dat ABRP nu ondersteuning biedt voor AAOS (built-in Android Automotive). Vanavond maar even testen in de Volvo hoe die ervaring is. Google Maps doet het op zich wel goed, maar ABRP heeft een pak meer opties en toont (op de website toch) een hoop extra relevante informatie voor een laadstation. Bij ABRP kan je ook voorkeur geven aan laadstations terwijl je bij GM enkel kan filteren op betaalpassen.

Maar even kijken hoe lekker het allemaal werkt en dan resteert uiteraard de vraag of ABRP de batterij zal voorverwarmen als je naar een laadstation rijdt. Anders kan het nog altijd handig zijn om een laadpaal te zoeken via ABRP en deze dan in te geven in GM, maar dat is uiteraard wat omslachtiger.

ABRP toont (op de website) o.a. de standaardprijs, dat mis ik bv. bij GM. Ook de info onderaan is best handig, maar dus geen idee of dat op AAOS ook allemaal wordt getoond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q65Ow7r1I0fn0pd7E50N4Xgt9_E=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/kg1NLW614kkyC9U4F9H4u1ZB.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lrziN2ss_CJrW0QdrOCQYbVaIVM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Yup0DuLhn4VuwEAujZKiNzyG.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
[...]

Dat was bij mij afgelopen juni iig NIET het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Tommie12 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:20:
[...]

Tesla is idd goed en goedkoop, maar je kan ook een abo op Ionity nemen voor een maand.
Ionity in de vakantieperiode lijkt me best riskant. Altijd druk daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:57
Largamelion schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:05:
Ik zie dat ABRP nu ondersteuning biedt voor AAOS (built-in Android Automotive). Vanavond maar even testen in de Volvo hoe die ervaring is. Google Maps doet het op zich wel goed, maar ABRP heeft een pak meer opties en toont (op de website toch) een hoop extra relevante informatie voor een laadstation. Bij ABRP kan je ook voorkeur geven aan laadstations terwijl je bij GM enkel kan filteren op betaalpassen.
Dit had ik reeds in het Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic gepost, maar vond het niet passen in dit topic, daar het specifiek AAOS gerelateerd was.
Maar even kijken hoe lekker het allemaal werkt en dan resteert uiteraard de vraag of ABRP de batterij zal voorverwarmen als je naar een laadstation rijdt. Anders kan het nog altijd handig zijn om een laadpaal te zoeken via ABRP en deze dan in te geven in GM, maar dat is uiteraard wat omslachtiger.
Het werkt maar is traag ivm GM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scatman
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:27
alfadude1 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:37:
[...]

Ik heb polestar charge willen nemen, diezelfde dag terug opgezegd en toen werd ineens het hele abbo terug afgezegd omdat dit binnen de 14 dagen "bedenkperiode" viel.
Terug een abbo nemen is niet meer mogelijk, ook niet na contact met klantendienst.
Ik heb dan maar een ionity passport genomen dat ik na mijn reis heb stopgezet en deze word dan wel netjes op de eerstvolgende factuurdatum stopgezet.
Exact hetzelfde als ik had gedaan, alleen heb je dan dus blijkbaar toch de verminderde prijzen van het abonnement, zonder het abonnementsgeld :)

Ik heb daarvoor ook met de support contact voor gehad, en men zei me het volgende:
Unfortunately, it is not possible to stop subscription cancellation once requested.

Please mind that If users cancel the subscription within first 14 days (14-day right of withdrawal as per European legislation), the subscription benefits will end immediately, and they will be refunded the subscription fee.

Furthermore, it will not be possible to subscribe again for the next 4 weeks, to avoid misuse of the subscription plan.

However, if the user cancels the subscription after the fourteen-day period, the subscription will not be renewed after the applicable subscription period, but the currently valid subscription will continue until the end of the applicable subscription period.

Since you cancelled your subscription in the first 14 days, you got a refund of the price you paid for the subscription and from that moment onwards you no longer benefited from the discounted price.
Dit verklaart waarom je dus niet opnieuw aan abonnement kon nemen.
Maar ik heb dus wel op die manier de verminderde prijzen gehad zonder abonnementsgeld 8)
Dus als je binnen de 2 weken het abonnement annuleert, kun je genieten van de verlaagde prijzen en het abonnementsgeld terugkrijgen (of niet aangerekend krijgen :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
Largamelion schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:05:

ABRP toont (op de website) o.a. de standaardprijs, dat mis ik bv. bij GM. Ook de info onderaan is best handig, maar dus geen idee of dat op AAOS ook allemaal wordt getoond.

[Afbeelding][Afbeelding]
Voor navigatie is Google Maps echt 100x beter dan ABRP. In de Polestar hebben we dit al langer en wat goed werkt is plannen in ABRP (je routes vanuit browser of smartphone zie je ook in de auto) en dan direct delen met Google Maps in de auto.
Maar eerlijk gezegd is Google Maps tegenwoordig zo goed dat ik ABRP eigenlijk zelden meer gebruik. Gewoon bestemming intypen en gaan rijden. Ik check soms nog even of er een exotisch laadpunt wordt voorgesteld en die vervang ik. Of puur op Tesla/Ionity laten plannen mbv de filters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
JTHZZ schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:56:
[...]

Voor navigatie is Google Maps echt 100x beter dan ABRP. In de Polestar hebben we dit al langer en wat goed werkt is plannen in ABRP (je routes vanuit browser of smartphone zie je ook in de auto) en dan direct delen met Google Maps in de auto.
Maar eerlijk gezegd is Google Maps tegenwoordig zo goed dat ik ABRP eigenlijk zelden meer gebruik. Gewoon bestemming intypen en gaan rijden. Ik check soms nog even of er een exotisch laadpunt wordt voorgesteld en die vervang ik. Of puur op Tesla/Ionity laten plannen mbv de filters.
Ik ben deze winter ook zo teruggereden uit Oostenrijk, met filter om enkel bij Tesla te laden en dan gewoon GM zijn ding laten doen. Echter, kwam die met suggesties om te gaan laden op 40% batterij terwijl we nog geen uur eerder al hadden geladen. Als ik die voorgestelde SuC dan verving dan kreeg ik op diezelfde route gewoon meerdere SuC's te zien die ook binnen bereik waren en waar ik met 10-15% batterij aankwam. M.a.w. je komt er dus wel met GM maar het laat soms te wensen over qua voorstellen imo. ABRP doet dit beter vind ik maar hoe de interface en navigatie in de wagen werkt moet ik dus nog ervaren.
RigolleM schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:15:
[...]

Dit had ik reeds in het Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic gepost, maar vond het niet passen in dit topic, daar het specifiek AAOS gerelateerd was.

[...]

Het werkt maar is traag ivm GM.
Ik vind het zeker wel relevant voor dit topic want ik lees graag de ervaring van anderen hiermee bij lange ritten, zoals die van JTHZZ hierboven :).

Heb 'm in elk geval al laten installeren in de wagen zodat ik er toch wat mee kan spelen. Intussen wel al planning gemaakt op de pc via de site van ABRP dus ik heb al 'n goed idee hoe ik ga rijden en waar ik ga laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
Largamelion schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:14:
[...]
Ik ben deze winter ook zo teruggereden uit Oostenrijk, met filter om enkel bij Tesla te laden en dan gewoon GM zijn ding laten doen. Echter, kwam die met suggesties om te gaan laden op 40% batterij terwijl we nog geen uur eerder al hadden geladen. Als ik die voorgestelde SuC dan verving dan kreeg ik op diezelfde route gewoon meerdere SuC's te zien die ook binnen bereik waren en waar ik met 10-15% batterij aankwam. M.a.w. je komt er dus wel met GM maar het laat soms te wensen over qua voorstellen imo. ABRP doet dit beter vind ik maar hoe de interface en navigatie in de wagen werkt moet ik dus nog ervaren.
Geen slechte ervaringen hier. Bij mij plant hij netjes op 10% aankomst SoC bij een lader en meestal heb ik nog iets buffer wat ik dan op de autobahn er even af kan rijden ;) En de SoC bij aankomst op je eindbestemming kun je tegenwoordig zelf instellen. Maar meer iets voor in de AAOS topic.
Pagina: 1 ... 61 ... 131 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.