Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07:40
ninjazx9r98 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:55:
Derde stop is bij Europapark en is een Fastned. Zes laadmogelijkheden en wij waren auto nummer drie, tien minuten later was het vol maar geen wachtende EVs gezien. Werd zo te zien wel gewerkt aan uitbreiding, denk 6 of 8 maar niet zichtbaar welke aanbieder. Om de hoek ook nog een aantal Tesla palen maar ik meen iets gezien te hebben dat die Tesla only zijn.
Volgens de ADAC is 99% van de 186 superchargers in Duitsland nu opengesteld voor niet-Tesla’s. Er zijn er blijkbaar maar 2 ‘tesla only’ in heel Duitsland. Je kunt er dus altijd wel vanuit gaan dat je er kunt laden. En dat geldt in dit geval ook voor de locatie die jij noemt (naast de fastned)
https://www.adac.de/news/tesla-supercharger-deutschland/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:44
JTHZZ schreef op zondag 23 juni 2024 @ 21:30:
[...]

Volgens de ADAC is 99% van de 186 superchargers in Duitsland nu opengesteld voor niet-Tesla’s. Er zijn er blijkbaar maar 2 ‘tesla only’ in heel Duitsland. Je kunt er dus altijd wel vanuit gaan dat je er kunt laden. En dat geldt in dit geval ook voor de locatie die jij noemt (naast de fastned)
https://www.adac.de/news/tesla-supercharger-deutschland/
Op afstand zag ik een paar borden staan met de volgende tekst "nur fur tesla fahrer wahrend des ladesvorgang zuganglich" tussen de laadpalen in en dat bord zie ik ook op foto's van die locatie, verder niet gekeken in de Tesla app. Kennelijk de verkeerde conclusie getrokken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:17
ninjazx9r98 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 06:57:
[...]

Op afstand zag ik een paar borden staan met de volgende tekst "nur fur tesla fahrer wahrend des ladesvorgang zuganglich" tussen de laadpalen in en dat bord zie ik ook op foto's van die locatie, verder niet gekeken in de Tesla app. Kennelijk de verkeerde conclusie getrokken :)
Die borden zijn van de tijd dat de SuC's nog niet waren opengesteld voor non-Tesla's en kan idd verwarring geven. Bij L'Aldea in Spanje staan ook van die borden en ik dacht eerst ook even, mag ik hier laden. Maar als de app/site aangeeft dat je er kan laden dan is dat niet van toepassing voor jou. Overigens zie je wel af en toe mensen kijken van, dat is toch geen Tesla.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
Dani86 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 07:49:
[...]
Dat is idd aso. Nu ben ik een beetje m'n vakantieroutes aan het plannen en eigenlijk ontkom je er niet aan om je aanhanger af te koppelen.

Dit jaar ga ik niet zo ver, anders maar ABRP premium abo afsluiten; dan kun je trailer friendly als voorkeur doen zag ik.

Denk dat er wel meer trailer friendly punten moeten gaan komen.
Met een beetje vooruit denken bij het aanleggen van laadplaatsen zouden ze daar wel meer op kunnen letten.

Ik kom nu nog te vaak laders tegen waar het zelfs voor gewone auto's zonder trailer een behoorlijke kunst is om vlot in te parkeren, bv.:
- Schuine parkeerplaatsen die alleen handig zijn voor wie vooraan kan laden; wie zijn laadklep achteraan heeft, moet in 2-3 keer op een eerder smalle rijstrook volledig keren om in die plekken te geraken. Nochtans voldoende ruimte om de plaatsen recht ipv schuin aan te leggen
- Rechte parkeerplaatsen maar de rijstrook ervoor is misschien 2,5 m breed zodat de meeste auto's niet eens in 1 keer kunnen uitrijden. En dat terwijl er letterlijk nog meters vrije ruimte was om die plaatsen wat verder te leggen of die toegangsweg wat breder aan te leggen. Maar de goedkoopste oplossing was natuurlijk zonder verbreden gebruik maken van een bestaand doorgaand wegje dat nooit bedoeld was voor zo'n manoeuvres :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:35
Korvaag schreef op zondag 23 juni 2024 @ 18:11:
Ik kan er niet over uit hoe idioot zuinig de M3H RWD is. Ik ben net terug van een weekje Frankrijk met in totaal zo'n 2000 km rijden. Hij mag dan minder hard snelladen dan mijn vorige model 3 2019 LR en uiteraard een kleinere accu hebben, maar dat maakt ie ruimschoots goed met z'n zuinigheid.

Ik had van de vorige auto de verbruiksstatistieken volgens mij al eens gepost, maar zie het verschil:

2019 model 3 LR AWD:

[Afbeelding]

En dan de nieuwe M3H RWD:

[Afbeelding]

Hoewel een nieuwe Long Range het uiteraard beter zal doen dan mijn huidige standard range (qua range) kan ik mensen die twijfelen over de range meegeven: maak je niet druk :)
zijn dit de cijfers die de auto aangeeft, of wat je daadwerkelijk hebt geladen??
Daar lees ik nog wel eens stevige verschillen over.

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:31
Hansieo schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:48:
[...]

zijn dit de cijfers die de auto aangeeft, of wat je daadwerkelijk hebt geladen??
Daar lees ik nog wel eens stevige verschillen over.
Dit is wat Teslamate aangeeft. Zal wel rijden zijn. Laadverliezen en opwarmen van de accu tijdens laden is natuurlijk geen verbruik bij het rijden. Uiteraard zitten daar verschillen in.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Diederik schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:49:
Veel palen werken niet of gedeeltelijk, daarom altijd reviews checken.
In welke app doe je dat het beste?

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Vanmorgen rond acht uur vertrokken van Gordola Zwitserland naar Ladispoli Italië. Vertrokken met grofweg 50% lading, het hotel van de overnachting na de eerste dag reizen lag redelijk afgelegen zonder laadmogelijkheid en we vonden het niet de moeite waard om na een dag reizen weer in de auto te stappen om op een aantal km afstand te gaan laden.
Anderhalf uur na vertrek de eerste keer laden deze dag bij een Ionity. Weet niet wat het is met die dingen, ze zien er futuristisch uit maar ze zijn traaaaaag met opstarten van een laadsessie nadat de druppel al geverifieerd is. Heb er nu in meerdere vakanties gebruik van gemaakt maar keer op keer zijn ze traag. Geen idee of het aan de e-Niro ligt of iets generieke is.

Tweede keer laden was volgens mij een Free-to-X bij een groot tankstation. Lompe grote kast vergeleken bij Ionity maar doet z'n ding en start snel. Vier palen met ABRP op minimaal vijf maar er staat weer een prehistorische op een ander plekje dus toch vijf aanwezig.

Derde en laatste keer weer een Ionity, weer fraai vormgegeven maar deze keer zonder zo'n gekleurde ring er boven. Weer ontzettend traag, slecht af te lezen scherm (lijkt ook wel een Ionity dingetje bij mooi weer) en dan ineens een communicatie error. Plaats de stekker opnieuw staat op het scherm maar de auto heeft de kabel vast. Auto op slot, van slot en poging nummer twee. Traaaaag maar het laden start. Broodjes plus koffie gehaald en toen dat op was rondje met de honden gelopen. Komen terug bij de auto en er wordt niet meer geladen, zucht.
Kabel opnieuw inprikken en drie pogingen met communicatie error maar de vierde keer lukt het dan toch om het weer te starten.
Net boven de 80%, ABRP suggestie om met 35% aan te komen op de eindbestemming, moest het laden gestopt worden. Op het scherm wat continu de status laat zien zit ook een stop optie, het zal toch niet waar zijn? Ja hoor, ieder willekeurig persoon kan het laden stoppen zonder druppel/pas waar de sessie mee gestart is.....
Heb dat volgens mij nog niet bij andere aanbieders gezien, normaal moet je de druppel/pas opnieuw aanbieden om je eigen sessie te kunnen stoppen.

Opvallend dat je langs de snelweg vaak ziet dat je kunt laden maar eenmaal de afrit genomen regelmatig komma nul info waar de laadpalen staan. Op de ABRP plattegrond is het redelijk duidelijk maar zonder dat is het regelmatig een gok en afhankelijk van de inrichting kan het zomaar zijn dat een verkeerde keuze er voor zorgt dat je niet meer bij de laadpalen kunt komen zonder rare illegale capriolen uit te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
TucanoItaly schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:50:
[...]

In welke app doe je dat het beste?
Mijn vrouw heeft hiervoor Zap-map gebruikt en Google reviews, die combinatie geeft een aardig beeld.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-07 16:28
vanochtend in voorbereiding op mijn ritje naar Oostenrijk, Formule 1, ABPR aangezet om naar Antwerpen te rijden voor werk. heb de software al erg lang in mijn Tesla browser staan , rijdt in principe altijd op de ingebouwde navigatie. tot mijn verbazing lukte het niet om APR goed aan het werk te krijgen. waar ik op mijn telefoon naar de horizon navigeer en een soort van diepte zie, daar bleef het scherm in de auto zeer dicht op mijn pijltje zitten, waardoor het helemaal niet mogelijk was om in te schatten waar we naartoe rijden. ik heb verschillende modi geprobeerd, dacht zelf dat het 3D moest zijn, maar dit maakt allemaal geen verschil. uitzoomen door middel van pinchen gaat wel, maar na 3 seconden zoomt de app weer in. iemand tips? ik zou het liefst ook APR gebruiken als ik naar Oostenrijk ga rijden, omdat ik het gevoel heb dat ze nauwkeuriger zijn dan de Tesla navigatie .

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:37
coelho schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:30:
vanochtend in voorbereiding op mijn ritje naar Oostenrijk, Formule 1, ABPR aangezet om naar Antwerpen te rijden voor werk. heb de software al erg lang in mijn Tesla browser staan , rijdt in principe altijd op de ingebouwde navigatie. tot mijn verbazing lukte het niet om APR goed aan het werk te krijgen. waar ik op mijn telefoon naar de horizon navigeer en een soort van diepte zie, daar bleef het scherm in de auto zeer dicht op mijn pijltje zitten, waardoor het helemaal niet mogelijk was om in te schatten waar we naartoe rijden. ik heb verschillende modi geprobeerd, dacht zelf dat het 3D moest zijn, maar dit maakt allemaal geen verschil. uitzoomen door middel van pinchen gaat wel, maar na 3 seconden zoomt de app weer in. iemand tips? ik zou het liefst ook APR gebruiken als ik naar Oostenrijk ga rijden, omdat ik het gevoel heb dat ze nauwkeuriger zijn dan de Tesla navigatie .
Volgens mij gebruikt de tesla browser niet je gps, dus zou je de app op je telefoon moeten gebruiken met gps.
Ik zou zelf gewoon de tesla navi en laders pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SpikeHome schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:37:
[...]

Volgens mij gebruikt de tesla browser niet je gps, dus zou je de app op je telefoon moeten gebruiken met gps.
Ik zou zelf gewoon de tesla navi en laders pakken.
Ik geloof dat het probleem niet de locatie (gps) was, maar de manier waarop de kaart wordt weergegeven. Ik herken dat wel, sommige apps geven de kaart recht van boven weer en dat zorgt (bij mij in ieder geval) voor een minder "situational awareness". Ik zie graag wat er komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
coelho schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:30:
Waarom zou je iets anders willen gebruiken dan de Tesla navigatie. Laden bij Tesla is veruit het goedkoopst, laadlocaties in overvloed en als je naar een SuC navigeert zie ook nog eens hoe druk het er is en hoeveel mensen er naar onderweg zijn om daar te laden. Ik ken geen systeem wat dat beter doet.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
multikoe schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:48:
[...]

Ik geloof dat het probleem niet de locatie (gps) was, maar de manier waarop de kaart wordt weergegeven. Ik herken dat wel, sommige apps geven de kaart recht van boven weer en dat zorgt (bij mij in ieder geval) voor een minder "situational awareness". Ik zie graag wat er komt.
Exact, en het vreemde is dat het een paar maanden terug gewoon werkte.
PeterZ(on) schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:56:
[...]

Waarom zou je iets anders willen gebruiken dan de Tesla navigatie. Laden bij Tesla is veruit het goedkoopst, laadlocaties in overvloed en als je naar een SuC navigeert zie ook nog eens hoe druk het er is en hoeveel mensen er naar onderweg zijn om daar te laden. Ik ken geen systeem wat dat beter doet.
ABRP is natuurlijk ook zo in te stellen dat deze alleen SuC pakt. Reden dat ik beiden graag gebruik is omdat ik zeker de door jou genoemde voordelen van Tesla Nav zie, maar het idee heb dat ze in tegenstelling tot ABRP niet de route aanpassen bij verkeersdrukte, het verbruik/aankomst% niet altijd goed inschatten en ook qua verwachte aankomst tijd nogal eens de mist in gaan. Niet erg op korte routes, maar annoying als je een route met meerdere stops hebt.

Zo reed ik vorige week met een half lege batterij van Groningen naar Eindhoven en wilde Tesla Nav dat ik al bij Assen ging laden met 34% en een relatief koude batterij, terwijl ik ook nog langs Zwolle en Apeldoorn kwam. Uiteindelijk zelf overruled en Apeldoorn ingevoerd als bestemming waar ik met 6% aankwam. Ideaal natuurlijk om van de maximale snelheid gebruik te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17-07 20:27
Bovendien is enkel gebruik maken van Tesla in het buitenland veel duurder dan in NL. Ik moest 54 cent betalen (zonder abbo) per kWh in Duitsland. ABRP geeft gewoon netjes de bezetting aan op je doellader. Niet het aantal mensen die onderweg ernaartoe zijn, maar dat vind ik nogal nutteloze info. Je ziet namelijk niet de overige niet tesla auto's die onderweg zijn namelijk.

De vrijheid om een lader te pakken die je wil, met de instelling dat je echt pas hoeft te laden onder de 5 of 10 procent geeft veel meer vrijheid aan een EV rijder. Ook als je besluit eerder te laden dan hoef je enkel af te gaan op een groen icoontje bij een afslag en je kan laden. De routeplanner van ABRP is veel beter geworden dan dat hij was vorig jaar. Vooral het laatste stuk gaat nu wel goed.

Just here for the fun

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16-07 21:29
Brotuck schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:46:
Bovendien is enkel gebruik maken van Tesla in het buitenland veel duurder dan in NL. Ik moest 54 cent betalen (zonder abbo) per kWh in Duitsland. ABRP geeft gewoon netjes de bezetting aan op je doellader. Niet het aantal mensen die onderweg ernaartoe zijn, maar dat vind ik nogal nutteloze info. Je ziet namelijk niet de overige niet tesla auto's die onderweg zijn namelijk.

De vrijheid om een lader te pakken die je wil, met de instelling dat je echt pas hoeft te laden onder de 5 of 10 procent geeft veel meer vrijheid aan een EV rijder. Ook als je besluit eerder te laden dan hoef je enkel af te gaan op een groen icoontje bij een afslag en je kan laden. De routeplanner van ABRP is veel beter geworden dan dat hij was vorig jaar. Vooral het laatste stuk gaat nu wel goed.
Niettemin denk ik dat ABRP steeds minder relevant wordt naarmate de navigatie in de auto’s beter wordt. Ik dacht eerst ook dat ik ABRP nodig had, maar de navigatie van mijn i4 geeft mij alle informatie die ik nodig heb over route, verwacht laadmoment, beschikbare laders van alle mogelijke providers, bezetting van de laders enzovoort. Ik heb al een jaar een abonnement op ABRP premium maar ik gebruik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:50
Scientific schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:33:
[...]

Niettemin denk ik dat ABRP steeds minder relevant wordt naarmate de navigatie in de auto’s beter wordt. Ik dacht eerst ook dat ik ABRP nodig had, maar de navigatie van mijn i4 geeft mij alle informatie die ik nodig heb over route, verwacht laadmoment, beschikbare laders van alle mogelijke providers, bezetting van de laders enzovoort. Ik heb al een jaar een abonnement op ABRP premium maar ik gebruik het niet.
ik gebruik ABRP meer om even te zien thuis hoe mn route loopt en hoeveel snelladers er zijn op de route (moet ik gaan plannen of kan ik gewoon gaan rijden). Daarnaast heb ik ABRP in mn auto ook - en dan is het ook wel fijn om de kaart soms te gebruiken voor laders in de buurt als ik ergens niet zo bekend ben.

Verder compleet met je eens. Sommige auto's vereisen dat je onboard navi gebruikt voor voorverwarmen batterij voor optimale laadsnelheid.

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)

Als Tesla rijder heb je toch de laagste prijs zonder abo maar je moet voor alle ABRP functies wel betalen. En je hoeft de geplande laadstops die de Tesla navigatie je voorstelt niet op te volgen. Maar goed, ieder zo zijn voorkeuren en ik heb ook zelf geen ervaring met de Tesla navigatie of ABRP. Ik vroeg het mij alleen af. :)

Grootste nadeel van de Tesla navigatie is (als dat nog steeds zo is) wat mij betreft de onmogelijkheid tot het invoeren van waypoints.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
coelho schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:33:
[...]

Exact, en het vreemde is dat het een paar maanden terug gewoon werkte.
[...]

Zo reed ik vorige week met een half lege batterij van Groningen naar Eindhoven en wilde Tesla Nav dat ik al bij Assen ging laden met 34% en een relatief koude batterij, terwijl ik ook nog langs Zwolle en Apeldoorn kwam. Uiteindelijk zelf overruled en Apeldoorn ingevoerd als bestemming waar ik met 6% aankwam. Ideaal natuurlijk om van de maximale snelheid gebruik te maken.
Ja die niet logische laadplanning zie ik wel vaker voorbij komen maar dat doen wel meer systemen. Voordeel van ABRP is dan wel dat je i.t.t. de Tesla veel kunt instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:45
PeterZ(on) schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:53:
[...]

Als Tesla rijder heb je toch de laagste prijs zonder abo maar je moet voor alle ABRP functies wel betalen. En je hoeft de geplande laadstops die de Tesla navigatie je voorstelt niet op te volgen. Maar goed, ieder zo zijn voorkeuren en ik heb ook zelf geen ervaring met de Tesla navigatie of ABRP. Ik vroeg het mij alleen af. :)

Grootste nadeel van de Tesla navigatie is (als dat nog steeds zo is) wat mij betreft de onmogelijkheid tot het invoeren van waypoints.
Dat laatste kan perfect hoor. Op de 3 puntjes klikken en route bewerken.
Je kan het zelfs in de app en dan naar de auto sturen.

De navi in de Tesla is prima, maar toch mis ik af en toe de mogelijkheid om goed te kijken welke faciliteiten er zijn bij de lader, en ook de mogelijkheid een andere lader te vinden.
Soms is de SuC te ver, en moet ik plassen. Dan kan je in Duitsland nog wel eens bij een Raststatte aan komen waar enkel een 50 kW lader is door het conflict met Tank en Rast en Fastned/Tesla.

Beste is dan een autohof te zoeken waar je dan wel Ionity en Allego kan vinden.

Dus zo’n knop of bevel als : ik heb honger/plaspauze en wil ook laden mis ik wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Tommie12 op 25-06-2024 11:10 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
Tja je zou zeggen dat een onboard navi ideaal zou ziin, maar helaas is het bij Ford al zolang ik de GT heb echt knudde. Heel veel snelladers missen er gewoon. En ABRP met Android Auto gecombineerd werkt perfect. Overigens iedere routeplanner die met Android Auto werkt is beter. In Italie was ABRP veel beter met navigeren dan de onboard navi. Ik denk dat de focus van Ford dan ook meer op Amerika ligt dan op Europa helaas.

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Heb de e-Niro nu een kleine 2,5 jaar waarin de navigatie op zich prima werkt maar voor het laden imho ernstig tekort schiet. Het is wel wat beter geworden (ook slechter met de mogelijkheid tot aanbiedingen, reclame dus) met de laatste update maar ik mis het finetunen dat ABRP heeft zoals min aantal laders, voorkeur voor aanbieders en dergelijke. Ook aanpassen op basis van aantal beschikbare laders zit er niet in.
Wat je wel kunt instellen is minimaal tov ABRP en dat ding blijft maar zeuren tot vervelens aan toe dat je het eindpunt niet kunt halen op een langere rit. De popup komt direct aan het begin van de rit met een optie om laadstations te zoeken en uit m'n hoofd rond de 150km komt er met enige regelmaat een popup dat je het niet gaat redden. Zoek je dan een laadstation vanuit de POI optie in het normale navigatie scherm blijft dat ding nog steeds zeuren. Kennelijk moet je vanuit die popup zoeken, één keer een poging gedaan bij een vorige vakantie maar dat was het allemaal net niet vergeleken met ABRP.
Had ook een nieuwe update verwacht mei/juni maar helaas, die is er nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Freak187

geen

ninjazx9r98 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 23:00:

Derde en laatste keer weer een Ionity, weer fraai vormgegeven maar deze keer zonder zo'n gekleurde ring er boven. Weer ontzettend traag, slecht af te lezen scherm (lijkt ook wel een Ionity dingetje bij mooi weer) en dan ineens een communicatie error. Plaats de stekker opnieuw staat op het scherm maar de auto heeft de kabel vast. Auto op slot, van slot en poging nummer twee. Traaaaag maar het laden start. Broodjes plus koffie gehaald en toen dat op was rondje met de honden gelopen. Komen terug bij de auto en er wordt niet meer geladen, zucht.
Kabel opnieuw inprikken en drie pogingen met communicatie error maar de vierde keer lukt het dan toch om het weer te starten.
De user interface is bij een aantal laders echt huilen met de pet op. Ik heb persoonlijk hetzelfde bij Fastned waarbij je maar aan 1 kant het scherm hebt en als iemand daar staat te laden sta je zowat tegen dat autoraam te leunen. En dan maar hopen dat je de laadsessie van die auto niet (per ongeluk) stopzet als je op een verkeerd knopje drukt.
Nu heb ik wel Autocharge, maar als je wil zien hoe snel het gaat moet je toch even op dat schermpje kijken.

Nou ja.. het zijn allemaal eerste wereld problemen, maar het kan wel wat handiger volgens mij. Of ik doe iets verkeerd... kan ook natuurlijk. :X

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:57
Freak187 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:53:
[...]

De user interface is bij een aantal laders echt huilen met de pet op. Ik heb persoonlijk hetzelfde bij Fastned waarbij je maar aan 1 kant het scherm hebt en als iemand daar staat te laden sta je zowat tegen dat autoraam te leunen. En dan maar hopen dat je de laadsessie van die auto niet (per ongeluk) stopzet als je op een verkeerd knopje drukt.
Heel herkenbaar! Ook bij Ionity laders. Laatst had in Duitsland iemand zijn dikke EV zowat tegen de laadpaal aan geparkeerd. Ik kon er nauwelijks tussen en werd getrakteerd op boze blikken van de chauffeur. Nou interesseert mij dat weinig, maar irritant is het. Verkeerde bezuiniging op het ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Graag nog even terug naar de vraag waar ik mee begon (ondanks dat de discussie over de toegevoegde waarde van ABRP zeker interessant is): Is er een Tesla rijder die weet hoe ik 'm weer goed aan de praat krijg?

Volgens mij is de enige optie van gebruik via de browser in de auto. Die gaf eerst hetzelfde beeld als mijn telefoon, te weten een soort van schuin van boven zicht, waarbij het pijltje altijd naar boven rijdt en de omgeving draait, waarbij op hogere snelheden verder uitgezoomd wordt en bij lagere snelheden verder ingezoomd. Vandaag niks van dat alles, ondanks dat ik via 'Modus' alle instellingen heb geprobeerd. Ik bleef een ver ingezoomde kaart houden, waarbij de weg van links naar rechts op mijn scherm stond, het pijltje dwars op de weg stond en het beeld niet vloeiend liep maar met schokken/sprongetjes bewoog.

Ik had zelf het idee dat mijn Tesla Premium weer eens een waardeloos signaal gaf, lijkt vaker zo te zijn. Een of twee keer op de terugweg ook 'Offline' in beeld gezien bij ABRP op het scherm. Maar de keren dat het er niet stond deed hij het niet beter of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Freak187 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:53:
[...]

En dan maar hopen dat je de laadsessie van die auto niet (per ongeluk) stopzet als je op een verkeerd knopje drukt.
Nu heb ik wel Autocharge, maar als je wil zien hoe snel het gaat moet je toch even op dat schermpje kijken.
Volgens mij kan dat dus niet bij Fastned, het stoppen van andermans sessie. Ik weet niet beter dan dat je moet authenticeren voor je de stop knop kunt gebruiken op de laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:16:
[...]

Volgens mij kan dat dus niet bij Fastned, het stoppen van andermans sessie. Ik weet niet beter dan dat je moet authenticeren voor je de stop knop kunt gebruiken op de laadpaal.
Dat kan zeker wel. Al meerdere keren meegemaakt dat iemand anders mijn sessie per ongeluk heeft gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17-07 09:38
turkeyhakan schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:29:
[...]

Dat kan zeker wel. Al meerdere keren meegemaakt dat iemand anders mijn sessie per ongeluk heeft gestopt.
Eigenlijk ook wel logisch dat een Fastned autocharge sessie zonder authorisatie gestopt kan worden.
Alleen zou het dan wel zo netjes zijn van degene die 'm onbedoeld stopt, dat 'ie even de stekker eruithaalt en 'm weer terugstopt, dan laadt je auto netjes verder.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
Peter-036 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:44:
[...]

Eigenlijk ook wel logisch dat een Fastned autocharge sessie zonder authorisatie gestopt kan worden.
Alleen zou het dan wel zo netjes zijn van degene die 'm onbedoeld stopt, dat 'ie even de stekker eruithaalt en 'm weer terugstopt, dan laadt je auto netjes verder.
Ik zou absoluut niet willen dat iemand aan mijn auto zit. Als ik zie hoe sommige mensen met die stekkers om gaan... als iemand jouw sessie per abuis stopt, zegt dat al genoeg. Tot slot: bij mijn Tesla kan de laadklep niet door iemand anders worden geopend. Gelukkig maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
turkeyhakan schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:29:
[...]

Gestart met autocharge of met pas/druppel? Ik ga nu twijfelen maar volgens mij als ik start met de druppel moet ik die ook eerst weer gebruiken om een stop optie te krijgen.
Wat mij betreft sowieso een design fout dat je andermans sessie kunt stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:06
PeterZ(on) schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:53:
[...]

Je kunt prima waypoints in de Tesla navigatie zetten hoor. Wij gingen zaterdag naar Kappel, Duitsland en moesten nog een dochter ophalen in Maastricht, en dat kon ik keurig in de navigatie aangeven. Ook kiest de Tesla navigatie alternatieve routes bij files. Dat kan je zien als je de route oproept. Werkt volgens mij wel alleen met het Premium Connectivity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:49:
[...]

Gestart met autocharge of met pas/druppel? Ik ga nu twijfelen maar volgens mij als ik start met de druppel moet ik die ook eerst weer gebruiken om een stop optie te krijgen.
Autocharge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
coelho schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:16:
Graag nog even terug naar de vraag waar ik mee begon (ondanks dat de discussie over de toegevoegde waarde van ABRP zeker interessant is): Is er een Tesla rijder die weet hoe ik 'm weer goed aan de praat krijg?

Volgens mij is de enige optie van gebruik via de browser in de auto. Die gaf eerst hetzelfde beeld als mijn telefoon, te weten een soort van schuin van boven zicht, waarbij het pijltje altijd naar boven rijdt en de omgeving draait, waarbij op hogere snelheden verder uitgezoomd wordt en bij lagere snelheden verder ingezoomd. Vandaag niks van dat alles, ondanks dat ik via 'Modus' alle instellingen heb geprobeerd. Ik bleef een ver ingezoomde kaart houden, waarbij de weg van links naar rechts op mijn scherm stond, het pijltje dwars op de weg stond en het beeld niet vloeiend liep maar met schokken/sprongetjes bewoog.

Ik had zelf het idee dat mijn Tesla Premium weer eens een waardeloos signaal gaf, lijkt vaker zo te zijn. Een of twee keer op de terugweg ook 'Offline' in beeld gezien bij ABRP op het scherm. Maar de keren dat het er niet stond deed hij het niet beter of zo.
Net weer drie kwartier in de auto op de oprit gezeten. Heb ik tot nu toe bij geen enkele auto gedaan, maar gebeurt me met Tesla wel zo af en toe :+

Na een reset (beide knoppen op het stuur 3 seconden) en het wissen van mijn browsercache (Instellingen > Service > Delete Browserdata) lijkt het issue verholpen. Van die laatste stap wist ik niet dat ie bestond. Ik heb nooit de neiging gehad dat servicemenu omhoog te trekken, dacht dat het daar ophield bij de 6 zichtbare knoppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:49:
[...]

Als je een pas of druppel nodig hebt om de sessie te stoppen, is 'autocharge' nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
turkeyhakan schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:48:
[...]

Ik zou absoluut niet willen dat iemand aan mijn auto zit. Als ik zie hoe sommige mensen met die stekkers om gaan... als iemand jouw sessie per abuis stopt, zegt dat al genoeg. Tot slot: bij mijn Tesla kan de laadklep niet door iemand anders worden geopend. Gelukkig maar.
Met als gevolg dat je auto (veel?) minder geladen heeft dan jij verwacht/wilde.
Het zou al helpen wanneer Fastned autocharge na het (onbedoeld) stoppen 'gewoon' weer begint/verdergaat.
En wellicht is dat het geval, anders een tip voor de jongens en meisjes van FastNed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-07 11:58
Kunnen we weer on-topic? 8)

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Peter-036 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:40:
[...]

Als je een pas of druppel nodig hebt om de sessie te stoppen, is 'autocharge' nutteloos.
Ik dacht dat autocharge er juist was om een sessie te starten zodra de kabel ingeplugd is zonder verder "gedoe" Over stoppen zie ik niet zo snel iets maar ik zou zelf de voorkeur hebben dat een sessie niet door een willekeurig persoon gestopt kan worden. Geef dan gebruikers een optie dat stoppen bijvoorbeeld alleen mogelijk is vanuit een app, met een stopknop in de auto of toch nog een druppel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
Peter-036 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:40:
[...]

Dat lijkt me niet.
Hoe kan het systeem anders weten dat je wilt stoppen?
Normaal is vol laden of tot de ingestelde grens en dan wordt de kabel ook ontkoppeld.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:50
HansAuutB schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:52:
[...]

Dat lijkt me niet.
Hoe kan het systeem anders weten dat je wilt stoppen?
Normaal is vol laden of tot de ingestelde grens en dan wordt de kabel ook ontkoppeld.
ik druk gewoon op de laadknop naast mn laadpoort, dan stopt elke sessie. Geen druppel voor nodig.

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Travelcard app heeft update gekregen inclusief de Tesla palen. Leest nog geen status uit van de palen maar is 1 van de weinige laadpassen die de Tesla app slikt.

Voor mij een top update zo vlak voor de vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Bovendien is enkel gebruik maken van Tesla in het buitenland veel duurder dan in NL. Ik moest 54 cent betalen (zonder abbo) per kWh in Duitsland.
Maar daarom kun je beter 1 maand een abonnement afsluiten. Scheelt een hoop bij een lange vakantierit.

[ Voor 86% gewijzigd door Joosie200 op 25-06-2024 18:23 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RoLeaf
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-07 15:33
Ervaringen Tsjechië
We zijn met vakantie naar Tsjechië geweest. Naast het bekende Bohemen zijn we voornamelijk naar het minder bekende Moravië geweest. Dit is goed te doen met een elektrische auto, echter niet probleemloos. Let hier dus op als je ook deze kant opgaat.

Minder snelladers, nauwelijks laadpalen
Daar waar Nederland en Duitsland ca. één snellaadpunt per 30 km weg heeft is dat in Tsjechië één snellaadpunt per 95 km weg waarvan maar zo’n 20% met een vermogen van meer dan 50kW. (bronnen: https://alternative-fuels...h-republic/infrastructure en https://www.wegenwiki.nl/Tsjechi%C3%AB). De meeste laders zijn triple-laders (50 kW DC en 22kW AC) bij een supermarkt buiten het centrum.
Daarnaast zijn in de meeste plaatsen geen openbare laadpalen.
Door verschillende redenen heb ik een handvol situaties gehad waarbij plan B of C moest worden ingeschakeld.

CEZ – Futur/E/Go app werkte niet
Als voorbereiding had ik deze app toegevoegd aan mijn verzameling. Hiermee heb ik op drie verschillende locaties onze Megane proberen te laden met een CEZ – Futur/E/Go snellader. De app is gebruikersonvriendelijk en heeft bij alle laders geleid tot een situatie waarbij volgens de app de lading was gestart maar in werkelijkheid niet. Weer afbreken voor een nieuwe poging was onmogelijk omdat het laden niet echt was gestart. Ook het proberen te laden met een laadpas ging niet omdat de stekker in gebruik was volgens de lader, ook al was deze al lang teruggehangen. Meestal eindigde dit in een lader die in storing ging. Om het toch al schaarse infrastructuur niet verder plat te leggen heb ik besloten om de rest van de vakantie geen apps meer te gebruiken.

Shell pas werkt niet overal
Bij een uitwijk snellader werkte de Shell pas niet. Deze heeft in Tsjechië geen volledige dekking. Duitse pasjes hebben een betere dekking. Via een Maingau pasje geladen.

Snellader bezet
Een keer was de snellader bezet. Een uitwijk snellader bleek niet te bestaan, een tweede uitwijk snellader was wel beschikbaar.

Laadpalen niet te gebruiken
Twee keer hadden we een laadpaal in de buurt van het overnachtingsadres. De eerst was alleen voor klanten van een horecazaak, de tweede had zijn eigen app nodig wat ik (natuurlijk) niet heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:09
RoLeaf schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:23:
Ervaringen Tsjechië
We zijn met vakantie naar Tsjechië geweest. Naast het bekende Bohemen zijn we voornamelijk naar het minder bekende Moravië geweest. Dit is goed te doen met een elektrische auto, echter niet probleemloos. Let hier dus op als je ook deze kant opgaat.

Minder snelladers, nauwelijks laadpalen
Daar waar Nederland en Duitsland ca. één snellaadpunt per 30 km weg heeft is dat in Tsjechië één snellaadpunt per 95 km weg waarvan maar zo’n 20% met een vermogen van meer dan 50kW. (bronnen: https://alternative-fuels...h-republic/infrastructure en https://www.wegenwiki.nl/Tsjechi%C3%AB). De meeste laders zijn triple-laders (50 kW DC en 22kW AC) bij een supermarkt buiten het centrum.
Daarnaast zijn in de meeste plaatsen geen openbare laadpalen.
Door verschillende redenen heb ik een handvol situaties gehad waarbij plan B of C moest worden ingeschakeld.

CEZ – Futur/E/Go app werkte niet
Als voorbereiding had ik deze app toegevoegd aan mijn verzameling. Hiermee heb ik op drie verschillende locaties onze Megane proberen te laden met een CEZ – Futur/E/Go snellader. De app is gebruikersonvriendelijk en heeft bij alle laders geleid tot een situatie waarbij volgens de app de lading was gestart maar in werkelijkheid niet. Weer afbreken voor een nieuwe poging was onmogelijk omdat het laden niet echt was gestart. Ook het proberen te laden met een laadpas ging niet omdat de stekker in gebruik was volgens de lader, ook al was deze al lang teruggehangen. Meestal eindigde dit in een lader die in storing ging. Om het toch al schaarse infrastructuur niet verder plat te leggen heb ik besloten om de rest van de vakantie geen apps meer te gebruiken.

Shell pas werkt niet overal
Bij een uitwijk snellader werkte de Shell pas niet. Deze heeft in Tsjechië geen volledige dekking. Duitse pasjes hebben een betere dekking. Via een Maingau pasje geladen.

Snellader bezet
Een keer was de snellader bezet. Een uitwijk snellader bleek niet te bestaan, een tweede uitwijk snellader was wel beschikbaar.

Laadpalen niet te gebruiken
Twee keer hadden we een laadpaal in de buurt van het overnachtingsadres. De eerst was alleen voor klanten van een horecazaak, de tweede had zijn eigen app nodig wat ik (natuurlijk) niet heb gedaan.
Mooi samengevat; nog wat info en stats over de auto, afstand, verbruik en kosten zou top zijn!

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rvzoggie
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 17-07 14:47
Rvzoggie schreef op zondag 23 juni 2024 @ 08:39:
Eergisteren vertrokken naar Kroatië met mijn 2024 Polestar Long range Single Motor (655 WLTP). Dit is mijn allereerste keer met een elektrische auto op vakantie dus heb alles goed voorbereid. Onder andere:

- naast zakelijke pas, meerdere laadpassen aangevraagd.
- In Kroatië plaatselijke laadapps gedownload en alvast gekoppeld aan mijn CreditCard.
- alvast de routes bekeken inclusief laadstops waar je met een goede provider kan laden

Omdat het de eerste keer met een EV was hebben we het in 2x gedaan om naar Pula in Kroatië te rijden. De eerste stop was bij Hotel Kaiserhof, in Anif met 16 superchargers. 950 km sturen vanaf mijn huis.

Ik ben rond 03:30 vertrokken en de eerste stop was bij Fastned in Limburg an der Lahn. Wat mij opviel was dat tijdens de broodjes smeren de auto 2x uitviel met laden. Hij kon geen communicatie maken en daarom bij 70% al weggereden. Erg mooi station, alleen helemaal geen faciliteiten. Ook geen WC wat mijn vriendin wel fijn vind. Ik wilde de Nederlandse partij sponsoren, maar 300m eerder was een tesla supercharger. Achteraf zouden we dat gedaan hebben.
[Afbeelding]

Wat ik erg lastig vond is dat de 2e voorbedachte stop nu niet meer klopte met de SoC die ik had, dus moest dat gaan loslaten en dit is achteraf heel erg goed voor mijzelf geweest. Hierdoor moesten we op de ‘bonnevoi’ gewoon de accu leegrijden en als hij 20% was gingen we wel kijken waar we uitkwamen. Dit ging eigenlijk verbazingwekkend goed. Overal in duitsland zijn snelladers en je kan eigenlijk zonder nadenken gewoon doorrijden op de snelweg. Ik heb hierna nog 2 stops gehad bij een BP Pulse en een Allego paal en volgens mij zijn het allemaal dezelfde soorten laadpalen. Zelfde werking en menu’s om het laden te starten. [Afbeelding]

Wat ik wel grappig vond is dat de ontwetendheid van sommige mensen nog echt er is. Bij bovenstaand station kwam er een nieuwe Touareg aanrijden (hybride auto) en die wilde hem bij de Allego aan de 300kw lader hangen terwijl hij alleen AC kon laden. Hij was van mening dat dat kon en de stekker alleen niet pastte. Ik heb hem maar uitgelegd dat dat zo was, maar kennelijk heeft niemand dit anders ooit verteld.

Hierna zijn we doorgereden naar Hotel Kaiserhof in Anif waar 16 superchargers staan. Dit is wel een aanrader. Boek een tussenstop naast Tesla superchargers. Je kunt immers altijd weer met 100% weg voor de volgende dag en er staan er altijd genoeg. (En het werkt altijd).

De volgende dag dus met een volle 100% weggereden en nu moesten we door Oostenrijk heen waar het erg bergachtig was. Hij had een laadstop berekend die ik in mijzelf ook al had gepland hij Ionity in Slovenië en dacht dat ik er met 34% aan zou komen. Al snel zag de auto dat dit erg pessimistisch was en liep het verwachtte percentage naar 48% en berekende toen zelf de volgende stop in Koper (Slovenie) bij de Tesla charger. Het enige was wel, ik zou met 10% aankomen. Ik vond dit prima, alleen 10% was gevoelsmatig nog iets te weinig speling. Wat nou als het minder wordt? Ik wist dat er ik Slovenië nog een aantal goede plekken waren om te laden dus maakte me nog niet heel veel zorgen, totdat:

Fille bij de karawanka tunnel en wegwerkzaamheden. De navigatie vond dat als ik via Italië reed, er 20 minuten sneller zou zijn en wederom met 10% zou aankomen. Dit vond ik niet zo leuk, omdat ik Italië helemaal niet had gechecked kwa het aantal laders dat daar is. Mjjn vriendin die had er wel vertrouwen in dus zijn we via Italië naar Koper gereden. Er waren ook niet veel laadpalen, maar wel voldoende. De auto gaf ze ook niet allemaal aan op de kaart terwijl er netjes borden stonden dat er bij een tankstation geladen kon worden.

Uiteindelijk zijn we met een stint van 403km met 17% aangekomen in Koper bij de Teslaladers. [Afbeelding]

Het was ook al middag en hadden trek. Daar hebben we even een broodje gesmeerd, een plaspauze gehouden. Een cappucino gedronken en op de achtergrond bij de mac een milkshake gehaald. Wat een verademing was deze stop ten opzichte van een pompstation. Het was in een winkelcentrum, alles was super netjes en faciliteiten in overvloed. Dit viel mij echt in positieve zin op ten opzichte van de ICE die ik hiervoor reed.
Uiteindelijk waren we daar met 17% aangekomen op een stint van 403km. Hierbij heb ik gewoon overal de max snelheid aangehouden dus +- 130 km/ph. Dit betekent dus een realistisch rijbereik van 480km. Echt onder de indruk van dit ding.

Uiteindelijk zijn we weggereden met 90%. Wellicht wat veel maar eerder was niet wenselijk. We zaten lekker. Daarna moesten we de laatste rit naar Pula maken en zijn we met 60% aangekomen.

Hier in de omgeving zijn een aantal 50kw laders, en had al even uitgezocht dat er een paal van Elen staat bij een strandje. Had mn vriendin al aangeraden om naar dat strand te gaan dus heb dat ook gedaan. Het was 1 laadpunt van 50kw en precies toen wij aankwamen ging hij weg. Dus daar de auto nog ingeprikt en nu staat hij met 100% voor mijn deur op t vakantieadres. Ik had gedacht dat mijn tankpas van werk hier het niet zou doen. Ik kon er immers niks van vinden op internet. Echter paktte hij hem gewoon met de Multi tank card badge en was ik verbaasd. Het ging ok deze paal:[Afbeelding]

Conclusies voor de 1e keer met een EV op pad:

- ik heb veel te veel laadpassen want ik heb alles met de badge van Multitankcard en Tesla gedaan.
- je kan plannen wat je wil maar door verschillende redenen loopt het toch anders. Vertrouw er op, want er zijn echt enorm veel palen langs de weg in Duitsland
- koop een Polestar 2 want jemig. Die range verbaasd me echt enorm!
- Er is nog veel ontwetendheid op gebied van laden, ook voor mijzelf. Ik zal volgende keer dus veel meer met rust op vakantie gaan, en het vertrouwen ook het werk laten doen. Kan makkelijk.

In Kroatië ga ik de laadmogelijkheden voor jullie nog ontdekken! Ik houd jullie op de hoogte.

En oowja! Dit was het verbruik van de auto. Je moet er alleen nog 130km van in NL bij rekenen. Ik had hem later pas gereset. Hierbij zie je een verbruik van 17kwh per 100km. Ik zeg: dikke pluim voor de polestar. We hebben trouwens, dikke zon gehad en 30 graden, maar ook 12 graden en 50 op de snelweg rijden vanwege de stortregen. Dit was vooral in duitsland.
[Afbeelding]
Zoals in mijn post hierboven wilde ik jullie een update geven over de laadmogelijkheden in Kroatië. Wij zitten in Pula en in mijn vorige post gaf ik aan dat ik bij een strand had opgeladen met een Elen 50kw paal naar 100%. Paar dagen verder is mijn accu 70% dus meer dan prima maar gingen wel even boodschappen doen bij de Lidl.

Daar kan je dus ook laden en werkt hier wederom ook weer met de druppel van multi tank card. Even 15 minuten aan de lader gestaan voor wat extra juice maar gaat prima dus.

Wat mij ook opvalt is dat geen enkele Kroaat elektrisch rijdt, Alle elektrische auto’s zijn eigenlijk touristen, en een mooie bijkomstigheid is dat de elektrische parkeerplaatsen altijd breder zijn en dus minder kans op parkeerdeuken. (Vind ik zelf fijn)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MVeUlysRzxPJ0ENKcBDi8rym1UY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AuVURfXlLRs21vKQbwOGnKa8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gKqZhzXU5gc3UC4FikiWRyGd7mI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hNOj8eKPKDBMGEtvUq3M6QX7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Rvzoggie schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:35:
[...]

Zoals in mijn post hierboven wilde ik jullie een update geven over de laadmogelijkheden in Kroatië. Wij zitten in Pula en in mijn vorige post gaf ik aan dat ik bij een strand had opgeladen met een Elen 50kw paal naar 100%. Paar dagen verder is mijn accu 70% dus meer dan prima maar gingen wel even boodschappen doen bij de Lidl.

Daar kan je dus ook laden en werkt hier wederom ook weer met de druppel van multi tank card. Even 15 minuten aan de lader gestaan voor wat extra juice maar gaat prima dus.

Wat mij ook opvalt is dat geen enkele Kroaat elektrisch rijdt, Alle elektrische auto’s zijn eigenlijk touristen, en een mooie bijkomstigheid is dat de elektrische parkeerplaatsen altijd breder zijn en dus minder kans op parkeerdeuken. (Vind ik zelf fijn)[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vind jouw update prettig om te lezen. Ik vertrek over paar weken ook naar de buurt van Opatija. Daarvoor Hongarije Balatonmeer. Als jouw MTC het doet, doet mijn Travelcard het waarschijnlijk ook bij Elen 😃.

Argument parkeerdeuken herken ik…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-07 12:53
In september willen wij naar Italië op vakantie, vanwege onze dochter van 2,5 & hond willen we dat graag met een overnachting in 2 dagen doen. Nu is dit voor ons de eerste keer dat wij het in 2 dagen gaan doen, dus ik vroeg mij het volgende af.
Op welke manier zoeken jullie een overnachtingshotel? Waar letten jullie op en welke sites gebruiken jullie daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:12
Rvzoggie schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:35:
[...]

Wat mij ook opvalt is dat geen enkele Kroaat elektrisch rijdt, Alle elektrische auto’s zijn eigenlijk touristen, en een mooie bijkomstigheid is dat de elektrische parkeerplaatsen altijd breder zijn en dus minder kans op parkeerdeuken. (Vind ik zelf fijn)[Afbeelding]

[Afbeelding]
Erg fijn dit te lezen. Volgende maand op weg naar Vela Luka op het eiland Korčula. Enige waar ik nog een beetje mee zit is dat er op dat eiland blijkbaar slechts 2 laders zijn, en wel aan de andere kant vanwaar ik zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Nu online
Archiebald schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:01:
In september willen wij naar Italië op vakantie, vanwege onze dochter van 2,5 & hond willen we dat graag met een overnachting in 2 dagen doen. Nu is dit voor ons de eerste keer dat wij het in 2 dagen gaan doen, dus ik vroeg mij het volgende af.
Op welke manier zoeken jullie een overnachtingshotel? Waar letten jullie op en welke sites gebruiken jullie daarvoor?
Er zijn meerdere gebruikelijke sites. Filteren op oplaadmogelijkheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)

Dat hangt helemaal van je wensen af en die zijn voor iedereen toch weer anders.

Ik zoek een hotel in de regio waar ik zou willen overnachten. En dan een hotel dat aan mijn eisen voldoet, en als dan blijkt dat ik er ook nog kan laden zie ik dat als meegenomen. Wat heb ik aan een hotel waar je kunt laden en het werkt niet, of een slechte keuken heeft of niet schoon is. Ik ga liever een keer extra aan de snellader onderweg dan overnachten in een hotel wat mij niet bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:36

Kju

Ik zou een hotel kiezen (op de welbekende websites), het liefst (geen harde eis) met laadfaciliteiten (op straat of bij het hotel zelf) die ongeveer op de helft ligt qua reisduur van huis naar eindbestemming en ik kijk ook wel eens wat https://www.tussenstop.com voorstelt. Het ligt er ook aan hoe je omgaat met tijd en laden. Met de MYLR probeerde ik steeds 20% tot 60% of 70% of om de twee uur te laden.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
HansAuutB schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:15:
[...]

Er zijn meerdere gebruikelijke sites. Filteren op oplaadmogelijkheid.
Ik hoor alleen wel gemengde verhalen over laden bij een hotel. Heb jij daar goede ervaringen mee?
PeterZ(on) schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:30:
[...]

Dat hangt helemaal van je wensen af en die zijn voor iedereen toch weer anders.

Ik zoek een hotel in de regio waar ik zou willen overnachten. En dan een hotel dat aan mijn eisen voldoet, en als dan blijkt dat ik er ook nog kan laden zie ik dat als meegenomen. Wat heb ik aan een hotel waar je kunt laden en het werkt niet, of een slechte keuken heeft of niet schoon is. Ik ga liever een keer extra aan de snellader onderweg dan overnachten in een hotel wat mij niet bevalt.
Iedereen heeft idd andere wensen, dat klopt.
Mijn gevoel zegt ook, een hotel in de buurt van een supercharger, waarvan je online de beschikbaarheid kan inzien. Ik denk eerlijk gezegd dat ik dat ga doen.
Kju schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:54:
[...]

Ik zou een hotel kiezen (op de welbekende websites), het liefst (geen harde eis) met laadfaciliteiten (op straat of bij het hotel zelf) die ongeveer op de helft ligt qua reisduur van huis naar eindbestemming en ik kijk ook wel eens wat https://www.tussenstop.com voorstelt. Het ligt er ook aan hoe je omgaat met tijd en laden. Met de MYLR probeerde ik steeds 20% tot 60% of 70% of om de twee uur te laden.
Oh die site kende ik nog niet, thnx voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Als je een hotel in de buurt van een vliegveld pakt dan heb je bijna altijd wel een lader beschikbaar. Die zijn al wat moderner dan anderen. Ik had zelfs 4 superchargers beschikbaar op het parkeerterrein.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qr1XE89_gaG3hjJgo6p5yXpPoc4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n6WQRAKPbODm8Ey8VvSDW9FO.jpg?f=fotoalbum_large

ABRP kan je vragen een voorstel te geven na een x aantal uren rijden, daar komen vaak interessante voorstellen uit. Uiteraard met laadmogelijkheid.

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Archiebald schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:26:
[...]

Ik hoor alleen wel gemengde verhalen over laden bij een hotel. Heb jij daar goede ervaringen mee?
Soms zijn er maar 2-3 aansluitingen, en laatst kreeg ik maar 3kW. Dan is de auto niet vol de volgende morgen.

Feit is, zelfs als er laadaansluitingen zijn, dan ben je niet zeker dat die vrij zijn. Een snellader op wandelafstand is dan nuttiger. Je kan dan bv tijdens je ontbijt de auto vol laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
Brotuck schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:35:

ABRP kan je vragen een voorstel te geven na een x aantal uren rijden, daar komen vaak interessante voorstellen uit. Uiteraard met laadmogelijkheid.
Volgens mij is die optie eruit gesloopt tijdens de laatste update van ABRP. Die had ik namelijk eerst wel gebruikt voor eten onderweg, maar die optie zie ik nu niet meer terug?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:44
Ik hou er geen rekening mee, vorig jaar in Hamburg (tussenstop richting Kopenhagen) een hotel gekozen met laadmogelijkheden, maar geen enkele laadpas werkte. Dan maar de volgende ochtend geladen bij de eerste Tesla SuC op de autosnelweg. In de terugrit geen rekening meer mee gehouden... en daar was er wel een plekje om te laden, waar ook mijn laadpas van het werk werkte, dus zo zie je maar... Dit jaar richting Gardameer en we stoppen 100km voor de Mont Blanc tunnel, in de buurt geen enkel laadpunt te vinden, maar we passeren er net voor een Tesla SuC, dus ga ik daar gewoon laden voor we afzakken naar het hotel. Naast het hotel ligt een Aquapark voor ons dochter... waar we gratis mogen gebruik van maken, vind ik belangrijker dan kunnen laden aan het hotel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Laatst online: 05-03 13:53
Afgesloten parking vind ik persoonlijk een belangrijke, tenzij je van plan bent om alle koffers uit de auto te halen vind ik veiligheid wel een dingetje ;)

Verder 24u receptie & niet te ver weg van de reisroute :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:36

Kju

Ik zou een hotel niet kiezen op eigen laadmogelijkheid. Ik kijk alleen naar prijs en locatie O-) Hooguit kijken of laden op de route (voor of na de overnachting) op een praktische manier kan of misschien laden op straat.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
RigolleM schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:53:
[...]

Ik hou er geen rekening mee, vorig jaar in Hamburg (tussenstop richting Kopenhagen) een hotel gekozen met laadmogelijkheden, maar geen enkele laadpas werkte. Dan maar de volgende ochtend geladen bij de eerste Tesla SuC op de autosnelweg. In de terugrit geen rekening meer mee gehouden... en daar was er wel een plekje om te laden, waar ook mijn laadpas van het werk werkte, dus zo zie je maar... Dit jaar richting Gardameer en we stoppen 100km voor de Mont Blanc tunnel, in de buurt geen enkel laadpunt te vinden, maar we passeren er net voor een Tesla SuC, dus ga ik daar gewoon laden voor we afzakken naar het hotel. Naast het hotel ligt een Aquapark voor ons dochter... waar we gratis mogen gebruik van maken, vind ik belangrijker dan kunnen laden aan het hotel!
Wij willen ook naar het Gardameer gaan en onze dochter is ook gek van zwembaden. Om welk aquapark gaat het als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik heb twee jaar geleden in Nevers (FR) twee keer hetzelfde hotel geboekt en een lader en een tafeltje in het nabij gelegen restaurant. Beide keren was de laadpaal, weliswaar vrij, maar was niet vrijgehouden. Ook het restaurant (erg goed overigens) moest nog worden gereserveerd toen ik aan kwam. Ondanks dat deze twee opties waren aangevinkt op de boeking. Moraal van het verhaal, voor mij althans, ik vertrouw er niet op.

De laatste twee keren vlak voor het hotel even aan de snellader en dan nog een tiental kilometer rijden naar het hotel bevalt mij prima. Je weet waar je aan toe bent. Zeker als de lader niet publiek staat en je eerst moet uitzoeken hoe je er kunt laden, zonde van de tijd. Ik maak er alleen gebruik van als het mij vooraf duidelijk is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-07 07:50
@Archiebald
Natuurlijk bepaal je zelf de eisen, maar even vlot gedacht zouden mijn tussenstop criteria zijn:
- Huisdieren toegestaan --> harde eis, je kan moeilijk de hond in de auto laten als je einde middag - begin avond aankomt bij het hotel.
- Gunstige ligging op de route, niet te prijzig, schoon --> reviews
- Niet in de buurt van een stadscentrum of uitgaansgebied, je wil niet dat harde muziek je dochter wekt.
- Iets te doen op loopafstand. Je kan altijd rijden, maar fijn als het niet hoeft.
- Beetje mooi uitzicht. Voor het betere vakantiegevoel
- Snellaadlocatie in de buurt
- Goede koffie als er ontbijt bij zit
- Een eetgelegenheid in de buurt als dat niet zo is
- Mensen die een taal spreken die je zelf ook beheerst
- Parkeren op eigen, liefst afgesloten terrein
- AC laden op het terrein of bij het terrein

Die laatste drie onderaan omdat daar het meeste mee gesjoemeld wordt. Meer dan eens dat English speaking betekent dat er een straat verderop iemand wel wat woordjes Engels kan, of parkeren op eigen terrein betekent 3 plekken op 30 kamers.

Maar de optie laadmogelijkheid bij het hotel lijkt wel de ergste.
- Ja, je blijkt er te kunnen laden, 1,25 per kWh / 50 euro per overnachting / ander exorbitant bedrag.
- Ja, er is een AC lader, maar daar staat een dieselcamper. (bij ons was het een dieselcamper, maar kan natuurlijk van alles zijn.
- Ja, er is een AC lader, maar die werkt niet.
- Ja, er is een AC lader, met een volgeladen (PH)EV eraan die er de volgende ochtend nog staat (soms ondanks reserveren).
- Ja, er is een AC lader, maar op die plek staat een niet eens aangekoppelde (PH) EV die er de volgende ochtend nog staat (soms ondanks reserveren).
- Ja, er is een AC lader, maar wel 5 km verderop. Bonuspunten als die bezet blijkt te zijn.
- Er is een Tesla Destination Charger, niet vrijgegeven voor niet-tesla EVs.
- De AC lader moet nog aangelegd worden.
- De AC lader blijkt een schuco stopcontact, waar je voor 25 euro per overnachting mag laden met 2kW.

Kortom: fijn als blijkt dat je kan laden en als het erbij staat vraag ik er wel naar, maar voor ons absoluut geen selectiecriterium.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brotuck
Archiebald schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 14:12:
[...]

Wij willen ook naar het Gardameer gaan en onze dochter is ook gek van zwembaden. Om welk aquapark gaat het als ik vragen mag?
Ik ben hier geweest
https://altomincio.huopenair.com/nl/
Deze camping met bungalows heeft veel zwembaden en glijbanen

Dit waterpark zit er vlakbij:
https://www.gardaland.it/...land/legoland-water-park/

[ Voor 22% gewijzigd door Brotuck op 27-06-2024 14:42 ]

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
Archiebald schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:53:
[...]

Volgens mij is die optie eruit gesloopt tijdens de laatste update van ABRP. Die had ik namelijk eerst wel gebruikt voor eten onderweg, maar die optie zie ik nu niet meer terug?
Inderdaad hij is weg, nou ik kan zelf ook wel rekenen, maar vond het juist wel handig

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-07 19:03
Brotuck schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 14:38:
[...]

Ik ben hier geweest, maar die vlakbij Venetie is ook met zwembad.
https://altomincio.huopenair.com/nl/
Daar gaan wij dit jaar naar toe. Leek ons ideaal met onze jonge dochters.
We overnachten heen in Ulm en terug in Heidelberg. (komen vanuit midden van het land)

Heb voor nu wel een heen reis planning met Ionity laders bij Raststätte tankstations voor wat meer mogelijkheden met eten en WC

1e stop
Serways Raststätte Brohltal West, Brohltal West, A61, 56651 Niederzissen, Duitsland
2e Stop
Serways Raststätte Hohenlohe Süd, BAB6, 74632 Neuenstein, Duitsland
3e Stop
Serways Raststätte Lonetal West, BAB7 Lonetal West, 89537 Giengen an der Brenz, Duitsland

overnachting
-----------------------------------------------------------------------------------------------
4e Stop
Fernpassstraße 1, 6611 Heiterwang, Oostenrijk
5e Stop
IONITY Charging Station, SP29b, 37010 Affi VR, Italië

Alles wat er tussendoor komt zie ik wel als ik alle verhalen hier lees met laden hoef ik me geen zorgen te maken.
Kan eigelijk niet wachten voor het eerst met een EV op vakantie te gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
d-vine schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:38:
[...]

We overnachten heen in Ulm en terug in Heidelberg. (komen vanuit midden van het land)

Heb voor nu wel een heen reis planning met Ionity laders bij Raststätte tankstations voor wat meer mogelijkheden met eten en WC

1e stop
Serways Raststätte Brohltal West, Brohltal West, A61, 56651 Niederzissen, Duitsland
2e Stop
3e Stop
Serways Raststätte Lonetal West, BAB7 Lonetal West, 89537 Giengen an der Brenz, Duitsland

overnachting
-----------------------------------------------------------------------------------------------
4e Stop
5e Stop

Alles wat er tussendoor komt zie ik wel als ik alle verhalen hier lees met laden hoef ik me geen zorgen te maken.
Neem je granny lader mee ! Je mag daar laden bij de golfkarretjes. Helemaal gratis. Ik had hem niet bij me, maar er zitten snelladers vlakbij als backup.

Just here for the fun

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:06
Waar ga je heen in Italië? Wij zitten nu in Toscane en hebben een overnachting gehad in Kappel-Grafenhausen in hotel Elsässerhof. Prima hotel, niet duur, hond mag mee, gezellige biertuin waar je goed kunt eten en vlak na de afslag van de snelweg is een Tesla Supercharger. Dus wij hebben geladen voor dat we naar het hotel gingen, warme accu, en 's ochtends met een redelijk volle accu na een prima ontbijt weer door. In ons geval ongeveer op de helft van de reis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
Mackeessie schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:07:
[...]

Waar ga je heen in Italië? Wij zitten nu in Toscane en hebben een overnachting gehad in Kappel-Grafenhausen in hotel Elsässerhof. Prima hotel, niet duur, hond mag mee, gezellige biertuin waar je goed kunt eten en vlak na de afslag van de snelweg is een Tesla Supercharger. Dus wij hebben geladen voor dat we naar het hotel gingen, warme accu, en 's ochtends met een redelijk volle accu na een prima ontbijt weer door. In ons geval ongeveer op de helft van de reis.
We hebben nog niet geboekt, maar het wordt waarschijnlijk het Gardameer.
Die heb tesla supercharger + hotel heb ik nog niet bekeken. Thnx voor de tip!

Heb net nog wel de supercharger in Offenburg (op zo'n 30 km afstand van Kappel-Grafenhausen) i.c.m. het Mercure Hotel Offenburg bekeken. Zal eens wat opties voorleggen aan mijn SO

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jdbiggelaa
De site sleepercharger.com heeft veel adressen en extra info.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Archiebald schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:26:
[...]

Mijn gevoel zegt ook, een hotel in de buurt van een supercharger, waarvan je online de beschikbaarheid kan inzien. Ik denk eerlijk gezegd dat ik dat ga doen.
Bedenk wel dat je de volgende ochtend graag met 100% lading wil starten. Als je vóór aankomst eerst nog aan een snellader wil gaan hangen kost dat veel tijd. Het stuk van 80 naar 100% verloopt immers traag.
Ik zoek liever een hotel met eigen 11 kW AC laders of direct in de buurt.
Check dan wel of die ‘s-avonds open zijn. Zo had ik een hotel geboekt met 12 laders bij de Decathlon aan de overkant, maar bij navraag bleken die na 19:00 niet meer te gebruiken… 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:44
jdbiggelaa schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 17:08:
[...]
Bedenk wel dat je de volgende ochtend graag met 100% lading wil starten.
Waarom? 80% of lager is ruimschoots voldoende... is gewoon continue road trip with EV8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdbiggelaa
RigolleM schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 18:02:
[...]

Waarom? 80% of lager is ruimschoots voldoende... is gewoon continue road trip with EV8
Mijn bereik is gemiddeld en op langere trips scheelt mij dat een laadstop. Als je een grote actieradius hebt, speelt dat zeker minder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daveypayvey
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17-04 07:45

Daveypayvey

Ik weet het Zeekr!

Ik laad nooit meer dan 80% omdat ik andere rijders niet dwars wil zitten bij een snellaadstation. Ik laad dan liever wat vaker. Merk bij de laadstations wel dat niet iedereen er zo over denkt.

Zeekr 001 Privilege 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

jdbiggelaa schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 17:02:
[...]

De site sleepercharger.com heeft veel adressen en extra info.
Wow, echt geniaal. Komt perfect uit, ik moet deze week een reisje uitstippelen in een lastig gebied (Schotland). Ik beaam helemaal wat je zegt, het is echt ideaal om met een volle lading weg te rijden.

[ Voor 12% gewijzigd door TucanoItaly op 27-06-2024 21:35 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-07 11:58
DeGroteMuis schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 14:37:
@Archiebald
Natuurlijk bepaal je zelf de eisen, maar even vlot gedacht zouden mijn tussenstop criteria zijn:
- Huisdieren toegestaan --> harde eis, je kan moeilijk de hond in de auto laten als je einde middag - begin avond aankomt bij het hotel.
[...]
Het is maar net wie er zoekt, ik selecteer altijd op "huisdieren NIET toegestaan " :+

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scatman
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:10
Binnenkort ga ik op reis, en het Polestar Charge abonnement lijkt me heel interessant, maar heb volgende vraag:
Als ik het "abonnement van Polestar Charge" neem, en ik wil maar één maand nemen, moet ik dan (net zoals bij bv. Tesla) dezelfde dag nog opzeggen?
Mij is dit niet duidelijk, aangezien men vermeld dat "the cancelation period" 14 days is.

Twee maanden geleden had ik een abonnement genomen, en dit meteen geanulleerd (in de veronderstelling dat dit was zoals bij Tesla).
Vreemde is wel dat toen mij de dag zelf (na annulatie dus) en de week nadien (bij terugkomst) de abonnements prijzen zijn aangerekend (met korting dus!) maar geen abonnement geld zelf is afgeboekt.
Heb ik éénmalig geluk gehad, of werkt dit alleen maar de eerste keer?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:35
Daveypayvey schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 19:43:
Ik laad nooit meer dan 80% omdat ik andere rijders niet dwars wil zitten bij een snellaadstation. Ik laad dan liever wat vaker. Merk bij de laadstations wel dat niet iedereen er zo over denkt.
Dat is helemaal afhankelijk van de laadbezetting.

Kom ik op een plek met meerdere vrije laad-plekken, en kan ik door iets langer te doen over mijn koffie/swarschwalderkirchtorte 95% pakken (wat nog redelijk snel gaat) ...

dan kan ik lekker een (snellere?) stop verder pakken, en (sportiever?) over de bergpas. O-)

Maar is het druk, of raken de laadplekken alle bezet dan is het NO-GO boven de 80% voor bij, en trekken we verder.

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010

kaanmijo

Picobello B.V.

d-vine schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:38:
[...]

1e stop
2e Stop
3e Stop

overnachting
4e Stop
5e Stop

Mooie planning! Ik wil je alleen wel een tip geven; afgelopen jaren zijn wij met de EV naar Oostenrijk gereden en hebben we bewust IONTY bij raststättes vermeden. Het is daar tijdens de zomerperiodes altijd mega druk en je staat er vrijwel altijd te wachten. Daarnaast zijn het vaak geen laadpleinen zoals je ze van hier kent, maar staan er 2-3 palen en that’s it. Het is te doen hoor, maar ik vond het niet fijn.

Wij hebben alles geladen bij Tesla, wel een klein stukje (max. 2 min) van de snelweg af en het is er eigenlijk altijd wel rustig. Ze hebben daar genoeg laders staan om de doorstroom lekker vlot te maken. Meestal zit er wel een eet/drink/wc mogelijkheid bij. Dat hadden die stops waar wij gestopt zijn in iedergeval allemaal :) En het is ook nog eens goedkoper.

Sidenote hierbij alleen is wel dat ik geen Kia of Hyundai heb. Als je dat wel hebt zou ik denk ik Tesla skippen, je wil wel enigszins vlot kunnen laden natuurlijk ;)

[ Voor 5% gewijzigd door kaanmijo op 28-06-2024 08:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
kaanmijo schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 08:35:
[...]

Mooie planning! Ik wil je alleen wel een tip geven; afgelopen jaren zijn wij met de EV naar Oostenrijk gereden en hebben we bewust IONTY by raststättes vermeden. Het is daar tijdens de zomerperiodes altijd mega druk en je staat er vrijwel altijd te wachten. Daarnaast zijn het vaak geen laadpleinen zoals je ze van hier kent, maar staan er 2-3 palen en that’s it.

Wij hebben alles geladen bij Tesla, wel een klein stukje (max. 2 min) van de snelweg af en het is er eigenlijk altijd wel rustig. Ze hebben daar genoeg laders staan om de doorstroom lekker vlot te maken. Meestal zit er wel een eet/drink/wc mogelijkheid bij. Dat hadden die stops waar wij gestopt zijn in iedergeval allemaal :) En het is ook nog eens goedkoper.
Er is in Duitsland een gerechtelijk conflict tussen T+R (Tank en Rast) en anderzijds Tesla/FAstned.
T+R heeft een groot deel van de tanklocaties in beheer, en wou dat exclusief met laadpalen uitrusten.

Dat zou een semi-monopoly betekenen, en dus is er die rechtszaak die blijkbaar tot bij de europese instellingen uitgevochten wordt.
Intussen tolereren ze dat er een paar (en dan dikwijls maar 50kW) palen staan.

Als je veel palen wil, dan ga je best via een Autohof, daar staan dan dikwijls zowel Tesla, Ionity en Allego bij elkaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
Tommie12 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 08:39:
[...]
Als je veel palen wil, dan ga je best via een Autohof, daar staan dan dikwijls zowel Tesla, Ionity en Allego bij elkaar.
Een Autohof is sowieso veel prettiger dan een Rastätte. Meer laadpalen, (veel) goedkopere brandstof (scheelt echt dubbeltjes), en veel schonere en rustiger voorzieningen.

Het enige is; je moet er gemiddeld zo'n 500 meter voor omrijden :).

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Daveypayvey schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 19:43:
Dat kan jij makkelijk zeggen met een 94kWh (als ik het goed heb) accu, ik heb maar een 25kWh ter beschikking en zal die toch vaak redelijk vol moeten laden om de volgende lader, die mij het beste past, te bereiken.

En zolang niet alle laders bezet zijn is het al helemaal geen probleem. En indien wel, waarom moet dan iemand voor jou plaatsmaken. Je had zelf ook een lader eerder of verder kunnen kiezen om te laden waar wel plek is. Komt op mij een beetje over van, ik moet laden, wegwezen jij. Verder niet persoonlijk bedoelt hoor. :)

Ik denk ook wel dat de meeste mensen dat ook wel aanvoelen om plaats te maken als het druk is. Het is eigenlijk net als dat je in de winkel met de kassière een uitgebreid sociaal gesprek houd terwijl er achter klanten staan die ook willen afrekenen. Dat doe je dus ook niet als het druk is. Maar ja, er zijn er ......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
PeterZ(on) schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 08:52:
[...]

Dat kan jij makkelijk zeggen met een 94kWh (als ik het goed heb) accu, ik heb maar een 25kWh ter beschikking en zal die toch vaak redelijk vol moeten laden om de volgende lader, die mij het beste past, te bereiken.

En zolang niet alle laders bezet zijn is het al helemaal geen probleem. En indien wel, waarom moet dan iemand voor jou plaatsmaken. Je had zelf ook een lader eerder of verder kunnen kiezen om te laden waar wel plek is. Komt op mij een beetje over van, ik moet laden, wegwezen jij. Verder niet persoonlijk bedoelt hoor. :)

Ik denk ook wel dat de meeste mensen dat ook wel aanvoelen om plaats te maken als het druk is. Het is eigenlijk net als dat je in de winkel met de kassière een uitgebreid sociaal gesprek houd terwijl er achter klanten staan die ook willen afrekenen. Dat doe je dus ook niet als het druk is. Maar ja, er zijn er ......
Zou dat de reden zijn dat de meesten die de auto echt tot 95-100% volladen nooit aanwezig zijn bij de auto ? Al zo vaak gezien dit onderweg.

Overigens laad ik op tot het punt die ik vooraf bepaal, niet gebaseerd op het aantal wachtenden.

[ Voor 4% gewijzigd door Brotuck op 28-06-2024 09:04 ]

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
Brotuck schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:03:
[...]

Zou dat de reden zijn dat de meesten die de auto echt tot 95-100% volladen nooit aanwezig zijn bij de auto ? Al zo vaak gezien dit onderweg.

Overigens laad ik op tot het punt die ik vooraf bepaal, niet gebaseerd op het aantal wachtenden.
Tja, mijn Ioniq 5 laadt zo snel dat ik 'm reglmatig tot 90% liet gaan om m'n koffie/snack fatsoenlijk 'op' te krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
alexbl69 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 08:50:
[...]

(veel) goedkopere brandstof (scheelt echt dubbeltjes),
Brandstof.... Wat is dat nu alweer?
Of bedoel je houtskool voor de bbq? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Brotuck schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:03:
[...]

Ik zou het niet weten tot hoever anderen laden, geen tijd voor om dat te bekijken. Bovendien kan je met de Ioniq niet verder laden dan 94%. En hoever ik laad hangt helemaal af van hoever de volgende lader is en hoe betrouwbaarder die is, des krapper ik calculeer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-07 18:52
Afgelopen weken gekampeerd in Slovenië (Bovec) en bij het lago Iseo, met op de heenweg een aantal nachten in Thüringen en terug bij het meer van Annecy.

Een uitgebreid verslag van onze laad-ervaringen heeft denk ik niet zoveel nut, dit soort bestemmingen zijn met eigenlijk elke EV prima te doen. Voor ons was dit wel de eerste vakantierit met onze Tesla Model 3 2024 rwd, laden deden we tot nu toe altijd thuis.
Navigatie met superchargers werkt feilloos. Over het algemeen prima locaties niet te ver van de snelweg, al hadden we ook twee laadstops bij congreshotels in the middle of nowhere waar niet zoveel te beleven valt ;). Nergens hoeven wachten. De enige drukke locatie was op zaterdag bij een groot winkelcentrum in Brescia waar nog één stall beschikbaar was.

In Slovenië een paar keer geladen bij een snellader naast een supermarkt met de Gremo na Elektriko app. Had ik vooraf geïnstalleerd na een tip in dit forum. Fijne app en lage prijs voor deze lader. En twee keer de ANWB pas gebruikt voor een 11 kW lader in een dorp.

Even wat cijfers:
- 4727 km gereden in kleine 3 weken
- 661 kW geladen bij superchargers (€251)
- 47 kW geladen bij overige laders (€38)
- verbruik 149 Wh/km met fietsendrager incl gravelfiets, cruisesnelheid ~115 km/h

En een screenshot van Teslamate, gewoon omdat het kan :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOhdPi9Otofa5TBcjd1hWP5Cy7o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rrHoHQD0vLpOhEwmtOry7B8a.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Laatst online: 17-07 12:22
Ik heb geen aandelen, maar voor de mensen die door Frankrijk rijden en graag goedkoop laden tussen de velden.

Alle laders van IECharge zijn aan €0.25/kWh als je via de app betaald. (en Autocharge kan je ook gebruiken) van 1 juli tot 31 augustus. Geen abbo of dergelijke nodig.

Reken dus niet op te veel voorzieningen, al zijn er meer en meer laders op drukkere locaties.

https://iecharge.io/fr/un...es-les-stations-iecharge/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Heb zelf ook bij IECharge geladen, € 0,25 is ex btw, € 0,30 incl. btw. Fijne prijs, maar je moet wel zoeken waar ze staan (veelal in het binnenland van Frankrijk). Ook is autocharge mogelijk, vergelijkbaar met Fastned.

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Laatst online: 17-07 12:22
Wakkie schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 10:33:
Heb zelf ook bij IECharge geladen, € 0,25 is ex btw, € 0,30 incl. btw. Fijne prijs, maar je moet wel zoeken waar ze staan (veelal in het binnenland van Frankrijk). Ook is autocharge mogelijk, vergelijkbaar met Fastned.
Ze hebben dus een tijdelijke promo, van 1 juli t.e.m. 31 augustus met verlaagd tarief, als je via de app werkt (of autocharge).

Standaard is het inderdaad 30 cent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoLeaf
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-07 15:33
DrBOB101 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:46:
[...]

Mooi samengevat; nog wat info en stats over de auto, afstand, verbruik en kosten zou top zijn!
Afstanden heb ik niet bijgehouden. Verbruik zal relatief laag zijn: weinig snelwegen gehad.

Laden in Tjechië (14 dagen, Shell en Maingau pas):
1 x HPC, prijs € 0,79 per kWh, excl. startkosten, incl. BTW.
10 x Triple-lader, laadsnelheid gem. 41 kW, tijd gem. 0:32, prijs € 0,34 - € 1,08 gem. €0,55.
3 x AC, laadsnelheid gem. 18 kW, tijd gem. 1:27, prijs € 0,49.

Goedkoper kan natuurlijk. Zie hiervoor b.v. de chargeprice app.

In landen als Duitsland zou dit 1xHPC + 13xAC geweest zijn.

Acties:
  • +47 Henk 'm!

• pbennink
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-07 21:33
Mijn eerste ervaring met een lange rit met een EV wil ik jullie toch niet onthouden. De afgelopen week ben ik met mijn Renault Megane E-tech van Apeldoorn naar Porto gereden. Van tevoren had ik van alles in mijn hoofd gehaald wat er allemaal wel niet zou kunnen gebeuren, behalve 1 ding .... dat het mijn meest relaxte rit ever zou worden.

Het gaat om het traject Apeldoorn - Porto. Een rit die ik met een diesel al vele malen gereden heb in 1, 2, of 3 dagen. Met het stijgen van de leeftijd is ook het aantal reisdagen gestegen :)

Deze keer besloten om het traject in 4 dagen af te leggen. Enerzijds omdat het de eerste keer met onze EV was en anderzijds omdat we het rustig aan wilden doen en de reis ook al onderdeel van de vakantie wilden laten zijn.

Als je geen zin hebt in het hele verhaal dan staat onderaan deze bijdrage een tabel met alle cijfers.

DAG 1
Op zaterdag om 8.05 uit Apeldoorn vertrokken met 86% lading in de batterij. Op naar de eerste stop: De Tesla Supercharger in Tilburg bij de Van der Valk. Daar na 120km afgelegd te hebben aangekomen met nog 49% over. Auto aangesloten en op ons gemak een koffietje gedaan in het hotel. Om 10.10 vertrokken met 95% lading. Dat was iets meer dan gepland maar de auto laadt sneller op dan dat wij koffie kunnen bestellen en op kunnen drinken. Gelukkig stonden we niemand in de weg want het was rustig bij de laadlocatie met veel plekken vrij. Dat goldt tijdens onze reis eigenlijk voor alle plekken waar we hebben staan laden. Waarom hier al laden? Omdat ik in 1 keer Belgie door wilde kunnen rijden om pas in Frankrijk weer een stop te maken.

Next stop: Tesla Noyelles-Godault:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iyldKOGf66nj0vUcXRyVAHg2fUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wdEuNOcXA3RjXtLkO7YNgNCD.jpg?f=fotoalbum_large

Mooie locatie met 24 laders in Noord-Frankrijk bij een shopping mall. Daar na 231km om 12.54 aangekomen met nog 33% lading over. Hier een sanitaire stop gemaakt en bij de supermarkt een paar lekkere broodjes voor de lunch gekocht.

Om 13.43 weer vertrokken met 97% lading voor een lange stint naar de volgende locatie. Maar wel met een klein omweggetje want de Renault fabriek waar de Megane gemaakt wordt ligt slechts op een paar kilometer afstand, Dus via een drive-by langs "Electricity" in Douai (wat een enorm complex is dat zeg) op naar Tesla Bourg-Achard;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xYEe7DiJOI_ne0RjA85iDY5iZQU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uz3tlDtPeBKBOq51yFh9uI2V.jpg?f=fotoalbum_large

Wederom een locatie met veel laadpalen (20). Aangekomen om 17.08 met 14% na 274km te hebben afgelegd. Hier hebben we in 33 minuten tijd opgeladen tot 81% en daarna door naar onze eindlocatie van de eerste dag, Het Brit Hotel Les Evens in Saint Saturnin:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O40Uee2WINfBjX-gc-ImTAtoxLk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ISuCyiObYtgNBkQXJWTm1Y7.jpg?f=fotoalbum_large

Saint Saturnin is een plaatsje vlakbij Le Mans en hier staan van oudsher al 29 Tesla laders opgesteld. Het is een klein wijkje met allemaal hotelletjes en wat eetgelegenheden, perfect voor als je op doorreis bent. Bij aankomst bleek dat er nog een aantal Tesla laders bijgeplaatst waren. De 'oude' laders zie je op de foto op de achtergrond staan. Wij zijn bij de nieuwe laders gaan staan omdat die letterlijk tegenover het hotel gesitueerd waren. Hier aangekomen met 20% na 179km te hebben afgelegd. De auto opgeladen tot 88% en daarna bij het hotel zelf geparkeerd, klaar voor vertrek op dag 2.

DAG 2:
Het eindpunt van dag 2 was Bayonne, net een stukje voor de Spaanse grens. Om daar te komen zouden we twee stops nodig hebben. Om 9.05 met 88% lading vertrokken uit Saint Saturnin op weg naar de Tesla laders bij Poitiers Sud:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g4ATCPnPFqGGxb_d1VMRJceeKA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e7I9woMBmiEzcMvPqX9QG9zN.jpg?f=fotoalbum_large

Het was zondag, de laders staan op een parkeerterrein in een omgeving met een aantal grote mega stores die allemaal gesloten waren, dus het was er rustig. Na 213km hier om 11.19 aangekomen met nog 26% in de accu. Opgeladen tot 91% in 40 minuten terwijl we op ons gemak wat rondjes gewandeld hebben en wat gegeten en gedronken hebben van de proviand die we bij ons hadden. Om 12.00 weer vertrokken richting het volgende laadpunt, Tesla Bègles vlakbij Bordeaux:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6TI396vuv0yk-xFwUHPZUuZBKJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BwSsvYpnWvedsysGCigKqobF.jpg?f=fotoalbum_large

Het blijft gewoon grappig, vind ik dan, om elke keer weer aan te komen rijden met een knalrode Renault en te gaan staan laden tussen een stel zwarte of witte Tesla's. Het was 225km rijden naar deze locatie en om 15.04 kwamen we aan met nog 27% over. In 37 minuten opgeladen tot 89% en om 15.42 vertrokken naar het einddoel van deze dag, Hotel Loreak in Bayonne:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1L8BtR-zDRqQ3dBVUvJcy7IjsYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tvdmpJE7mr4CEmoJJ9DhXkx4.jpg?f=fotoalbum_large

Om 17.46 kwamen we aan in Bayonne. 183km gereden en nog 35% lading over. Bij dit hotel staan 8 Tesla super chargers en hier was het voor de eerste keer wel druk. Ik had wel direct een plekje maar het was een komen en gaan van auto's die wilden laden. Hier in 38 minuten opgeladen tot 90% en de auto weggezet, klaar voor vertrek de volgende dag.
In de buurt van deze locatie zijn ontzettend veel eetgelegenheden te vinden op loopafstand. Wij kozen voor Memphis, een restaurant helemaal in de sixties stijl uit USA.

DAG 3:
Het reisdoel van vandaag is Salamanca. Daar zouden we met twee tussenstops moeten kunnen komen. Eerst maar eens de uitlopers van de Pyreneeen over en Baskenland doorkruisen. Wat is dit toch een prachtig stukje Europa. Elke keer als ik hier de grens met Spanje over ga geniet ik van de prachtige uitzichten. Een heleboel tunnels en 183km verder komen we aan bij onze laatste Tesla supercharger stop, namelijk die in Rivabellosa:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A2T2N97Q3mqFZU4oycKcxmibELA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/csB31KAYOCgst1QJcANWYrzY.jpg?f=fotoalbum_large

Hier staan 12 supercharger bij elkaar. Het is een beetje prutsen om de auto dichtbij genoeg het laadpunt te krijgen zodat het snoer het haalt maar het gaat wel. De eerste lader geeft niet thuis, dus auto verplaatst en de tweede lader doet het gelukkig wel. We zijn hier aangekomen met 34% en hebben er in 38 minuten opgeladen tot 92 procent. Ondertussen bij het restaurant er tegenover lekker buiten een koffietje gedronken. Om 12.16 weer vertrokken naar de volgende laadstop, die van Zunder in Torquemada:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0icJI3HxysiSs9naG43Wg57vx0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sbtospUN7lsT15wv2kXEP2pS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUe_I0ZQFaxOvGY3OJACM01QmII=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wgwAwA5msnfAMT0xzH65hTWI.jpg?f=fotoalbum_large

Nu wordt het "spannend", het eerste niet-Tesla opladpunt en dan ook nog ergens in the middle of nowhere. Thuis had ik de Zunder app al gedownload en er een betaalmiddel aan gekoppeld. Het gebruik blijkt easy-peasy te zijn: met de app barcode scannen en bij inpluggen biedt de app aan dat met mijn auto autocharge ook mogelijk is. Dit geactiveerd en vanaf nu is het bij Zunder een kwestie van inpluggen en laden. We waren hier na 146km om 13.52 aangekomen met 49% lading. Even wat gegeten en gedronken plus een sanitaire stop gemaakt en om 14.29 vertrokken we weer met 94% in de batterij. Ook hier ging het laden weer sneller dan dat wijzelf klaar waren om verder te rijden.

In Salamanca aangekomen met 43% lading na 185km gereden te hebben. Aankomsttijd 16.28. In Salamanca hebben we een extra dagje doorgebracht om de stad te bekijken. Was zeer de moeite waard, aanradertje.

DAG 4:
Vandaag is de bestemming Porto, het einddoel van de hele trip. Vanuit het hotel om 9.25 vertrokken richting Tesla Salamanca, op 10 minuutjes rijden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3pq6E6Ju7geO_91juloXm3z_S9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R2kmOUZrfTyk3NZgCOHK5nh7.jpg?f=fotoalbum_large

De laders staan bij de E Leclerc voor de deur en zijn makkelijk te vinden. Rijden in Salamanca is makkelijk. Veel 30km zones in het centrum, dat scheelt een hoop. Bij de lader aangekomen met 40% lading. In 32 minuten opgeladen tot 85% en om 10.10 vertrokken richting de eerste laadstop in Portugal, een Powerdot bij een hotel in Celorica da Beira:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ZI6ysCCUjsk0DOCoHqzl0vRB2s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B9ujE89lEiBkO6UvUxGO8gpT.jpg?f=fotoalbum_large

Na 177km om 11.02 (Portugese tijd, dus -1 uur) bij deze stop aangekomen met 34% in de batterij. Portugese laadpas opgeduikeld (hierover later meer bij het kopje "Voorbereiding") en de auto aangesloten op de lader en laden maar. Bij het hotel naar binnen gewandeld en bij de receptie in ons vloeibaarste Portugees gevraagd of we misschien een koffietje konden krijgen. Ja hoor, natuurlijk kan dat. Na 2 euro te hebben afgetikt zijn we na 36 minuutjes weer verder gereden naar ons einddoel Porto. De accu was toen alweer tot 87% opgeladen.

Uiteindelijk na 168km en nog een extra tussenstopje zonder laden om 13.00 uur in Porto gearriveerd met nog 39% batterij over.

VOORBEREIDING
Van tevoren heb ik me goed voorbereid mbv ABRP. De Tesla oplaadpunten spraken me het meeste aan omdat bij die superchargers er altijd voldoende laadpalen staan, er voldoende op de route lagen en ik dan dus met 1 abonnementje uitkon. Ik heb dus voor 1 maand een Tesla abonnement afgesloten voor korting op de laadtarieven. Verder met Google maps goed gekeken hoe de laadpalen stonden en of ik daar met de Megane ook een beetje makkelijk zou kunnen aansluiten. Hier de laadstops op afgestemd.

Qua hotels gezocht naar hotels met een Tesla supercharger in de buurt. Die zoektocht resulteerde dus in 2 hotels in Frankrijk waar de superchargers letterlijk voor de deur of zelfs op het terrein van het hotel zelf liggen.

Verder heb ik een Bip&Go tolbadge besteld inclusief laadpas. De tolbadge is erg handig want die werkt in Frankrijk, Spanje en Portugal. De laadpas nergens nodig gehad want in Frankrijk alles met Tesla kunnen doen. Voor de zekerheid had ik ook nog een Shellpas en een Freshmile pas meegenomen. Ook die niet nodig gehad.

Oh ja, ook nog een milieu sticker voor Frankrijk besteld (https://certificat-air.gouv.fr). Kost je inclusief verzendkosten €4,76. In Rouen bleek die inderdaad nodig te zijn. Bijkomend voordeel is dat de sticker ook in Spanje geldig is.

Voor Spanje had ik de apps van Iberdrola en Zunder gedownload en een Electromaps pas besteld. Uiteindelijk alleen Zunder nodig gehad en dat werkte uitstekend.

Portugal is een verhaal apart. De Tesla laders zijn hier niet opengesteld voor andere merken auto's omdat dat volgens de regels (nog) niet mag. In Portugal zijn alle laadpunten ongeacht aanbieder aangesloten bij het Mobi.E netwerk. Dat heeft als voordeel dat je met een willekeurige Portugese laadpas bij alle oplaadpunten terecht kan. Ik had een laadpas besteld bij Evaz Energy en binnen een paar dagen keurig thuisgestuurd gekregen.

CONCLUSIE
Rijden van deze route met een EV is super relaxed. We reden natuurlijk nog net voor de grote uittocht deze route en mede daarom was het bij alle laadstops ontzettend rustig. In het begin ben je nog een beetje zenuwachtig of je het allemaal wel gaat redden met zware belading en heuveltje op / heuveltje af maar die zorgen verdwijnen al snel. Voor de terugweg durf ik het wel aan om met een meer lege batterij op de laadstops aan te komen. Maar in de praktijk is ook met de minder gunstige batterijniveaus (qua laadsnelheid) het zo dat de auto sneller klaar is dan jijzelf.

Nog even alle cijfers op een rijtje (kosten van de laatste laadstop weet ik nog niet):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H3UUNjxOzFkKcC1MKa5Kb8Cz6v0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BZ0P576B5m0cFabeutBXBXy5.png?f=user_large
Tot zover mijn ervaringen. Mocht je vragen hebben, stel ze hier of in een privé bericht!

[ Voor 3% gewijzigd door pbennink op 28-06-2024 16:32 ]

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• CorNlt
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 17-07 14:30
Rondreis half April/begin Mei met BMW I3 via Pau, Zaragossa, Valencia, Sevilla, Algarve, Lissabon en Bilbao, totaal 5400 km.
Gepensioneerd, alle tijd van de wereld, snelwegen 100-110 km/h en verder de toegestane snelheden.
Ionity en Tesla abo voor 1 mnd.

Bereidt me altijd redelijk voor wat ik als plezierig onderdeel van de vakantie ervaar, doe dat vooral vanuit de app’s van Ionity, Tesla en een combinatie van Google en Chargefinder.
ABRP uitgeprobeerd incl de premium versie maar voegt niets toe, te weinig vat op de snelladers die ik wil gebruiken ivm de afgesloten abo’s, ondanks dat ik dit goed instel in ABRP komt er altijd weer een mix uit van plaatsen die ik niet wil benutten.

Heb best wel wat ervaring inmiddels met de i3, rondreizen door Zweden, Finland, Noordkaap/Noorwegen, Kroatië, Tsjechië, Slovenië, Slowakije, en West Europa hebben me voldoende vertrouwen verschaft om met 5% aan te durven komen bij laadpunten, ivm met de beperkte range van de 42kWh uitvoering laad ik daarbij meestal naar 90-95% = 45 min.

Omdat we altijd buiten seizoen reizen betekent dit dat op tussenafstanden van >200 km naar de volgende lader vertrekken in de Eco Pro+ instelling, dus met beperkte ventilatiemogelijkheden, al naar gelang de laadtoestand kan ik dan opswitchen naar volledige airco indien nodig/gewenst of juist de snelheid een beetje laten zakken om voldoende marge te hebben, in extreme gevallen de snelheid zodanig aanpassen middels een liftje achter een vrachtwagen of camper om met een gerust hart aan te komen, je wordt daar vanzelf handig in, let wel: het reizen zelf is voor ons eigenlijk de kern, niet perse ergens willen zijn, vooral onderweg zijn en allerlei hoogtepunten opslorpen dus.

Eerste dag proberen we altijd de bulk van de afstand naar de eerste meerdaagse stop af te leggen, hotelletje en dan de volgende dag op tijd arriveren op de bestemming, volgende reisdoelen met afstanden die met max 2 x laden te bereiken zijn.

Ervaringen van deze reis over het Iberisch schiereiland is toch vooral een positief verhaal over de laadmogelijkheden waarbij Ionity iets beter te bereiken is en toch wel de betere voorzieningen nabij heeft, dat tolwegen in Frankrijk, wegen in Spanje en Portugal grotendeels een verademing zijn tov de drukte hier, dat Portugal niet met abo van Ionity of Tesla werkt, BMW laadpas bracht daar de oplossing bij de laders van oa Galp en Cepsa itt de Miio laadpas die dienst weigerde…

Opmerkelijk: tussen Guarda (P) en Salamanca (S) geladen bij Ionity Martin de Yeltes, 2 stalls,, toen we daar aan kwamen rijden stond er een MachE (met nog 1% accu bleek naderhand) met een Portugese diplomaat en zijn hoogzwangere Poolse vrouw te laden, althans dat wilde maar niet lukken, onze laadsessie ging meteen van start, toch maar eens een praatje gemaakt en uiteindelijk voorgesteld van paal te wisselen, onze sessie afgesloten en gewisseld van stekker, beiden nieuwe palen weer geactiveerd vanuit de app en voila, succes. Kijkje in de app even later gaf wel een erg hoge kW-waarde aan, 50kW max voor de i3, en wat bleek, ik stond op hem zijn account te laden en hij op de mijne…, zo maar gelaten en na een mooi gesprek na een half uurtje afscheid genomen en beiden onze weg vervolgd.

Ander feit betreft laden in Frankrijk bij Ionity: bij veel van hun laders staat ook altijd nog een 50 kW mogelijkheid met CCS en Chademo gecombineerd, waar mogelijk hier gebruik van gemaakt omdat de reguliere prijs daar €0,39/kWh, is en ik van mening was dat met mijn abo ik daar voor €0,39-€0,20=€0,19/kWh stond te laden, bleek achteraf niet zo te zijn, er werd gewoon de volle prijs afgerekend, ik heb hier een klacht over ingediend bij Ionity en als voorlopig antwoord hierop te horen gekregen dat het momenteel erg druk was in de afhandeling van vragen/klachten maar dat ze er zsm op terug zouden komen, wordt vervolgd.

Al met al een mooie reis met een toch wel fijne probleemloze auto die onze behoeften compleet invult, en ja, een beetje grotere accu icm wat sneller laden zou handig zijn maar zeker geen voorwaarde om ver te kunnen reizen, maar net met welke instelling je onderweg bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
CorNlt schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:52:

Ander feit betreft laden in Frankrijk bij Ionity: bij veel van hun laders staat ook altijd nog een 50 kW mogelijkheid met CCS en Chademo gecombineerd, waar mogelijk hier gebruik van gemaakt omdat de reguliere prijs daar €0,39/kWh, is en ik van mening was dat met mijn abo ik daar voor €0,39-€0,20=€0,19/kWh stond te laden, bleek achteraf niet zo te zijn, er werd gewoon de volle prijs afgerekend, ik heb hier een klacht over ingediend bij Ionity en als voorlopig antwoord hierop te horen gekregen dat het momenteel erg druk was in de afhandeling van vragen/klachten maar dat ze er zsm op terug zouden komen, wordt vervolgd.
Mooi verslag. :)

Die klacht wordt afgewezen. Ik had het in het verleden al eens gelezen dat de korting alleen geldt voor de HPC laders en niet de triple. Bij de recente invoering van het nieuwe abo nog eens daarna geïnformeerd en dat was nog steeds zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Nu online
Ik heb erg van de reis genoten.
Leuk verslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Nu online

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06:52
PeterZ(on) schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:15:
[...]

Ik zou het niet weten tot hoever anderen laden, geen tijd voor om dat te bekijken. Bovendien kan je met de Ioniq niet verder laden dan 94%. En hoever ik laad hangt helemaal af van hoever de volgende lader is en hoe betrouwbaarder die is, des krapper ik calculeer.
Ik zie dat je een ioniq hebt dus daar zal dat wel voor gelden.
Mijn ioniq5 gaat wel tot 100%.
Op snelladers doe ik dat inderdaad vrijwel nooit, de laatste 10% gaat heel langzaam, met 20kW of minder.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
CorNlt schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:52:
Rondreis half April/begin Mei met BMW I3 via Pau, Zaragossa, Valencia, Sevilla, Algarve, Lissabon en Bilbao, totaal 5400 km.
Gepensioneerd, alle tijd van de wereld, snelwegen 100-110 km/h en verder de toegestane snelheden.
Ionity en Tesla abo voor 1 mnd.

Bereidt me altijd redelijk voor wat ik als plezierig onderdeel van de vakantie ervaar, doe dat vooral vanuit de app’s van Ionity, Tesla en een combinatie van Google en Chargefinder.
ABRP uitgeprobeerd incl de premium versie maar voegt niets toe, te weinig vat op de snelladers die ik wil gebruiken ivm de afgesloten abo’s, ondanks dat ik dit goed instel in ABRP komt er altijd weer een mix uit van plaatsen die ik niet wil benutten.

Heb best wel wat ervaring inmiddels met de i3, rondreizen door Zweden, Finland, Noordkaap/Noorwegen, Kroatië, Tsjechië, Slovenië, Slowakije, en West Europa hebben me voldoende vertrouwen verschaft om met 5% aan te durven komen bij laadpunten, ivm met de beperkte range van de 42kWh uitvoering laad ik daarbij meestal naar 90-95% = 45 min.

Omdat we altijd buiten seizoen reizen betekent dit dat op tussenafstanden van >200 km naar de volgende lader vertrekken in de Eco Pro+ instelling, dus met beperkte ventilatiemogelijkheden, al naar gelang de laadtoestand kan ik dan opswitchen naar volledige airco indien nodig/gewenst of juist de snelheid een beetje laten zakken om voldoende marge te hebben, in extreme gevallen de snelheid zodanig aanpassen middels een liftje achter een vrachtwagen of camper om met een gerust hart aan te komen, je wordt daar vanzelf handig in, let wel: het reizen zelf is voor ons eigenlijk de kern, niet perse ergens willen zijn, vooral onderweg zijn en allerlei hoogtepunten opslorpen dus.

Eerste dag proberen we altijd de bulk van de afstand naar de eerste meerdaagse stop af te leggen, hotelletje en dan de volgende dag op tijd arriveren op de bestemming, volgende reisdoelen met afstanden die met max 2 x laden te bereiken zijn.

Ervaringen van deze reis over het Iberisch schiereiland is toch vooral een positief verhaal over de laadmogelijkheden waarbij Ionity iets beter te bereiken is en toch wel de betere voorzieningen nabij heeft, dat tolwegen in Frankrijk, wegen in Spanje en Portugal grotendeels een verademing zijn tov de drukte hier, dat Portugal niet met abo van Ionity of Tesla werkt, BMW laadpas bracht daar de oplossing bij de laders van oa Galp en Cepsa itt de Miio laadpas die dienst weigerde…

Opmerkelijk: tussen Guarda (P) en Salamanca (S) geladen bij Ionity Martin de Yeltes, 2 stalls,, toen we daar aan kwamen rijden stond er een MachE (met nog 1% accu bleek naderhand) met een Portugese diplomaat en zijn hoogzwangere Poolse vrouw te laden, althans dat wilde maar niet lukken, onze laadsessie ging meteen van start, toch maar eens een praatje gemaakt en uiteindelijk voorgesteld van paal te wisselen, onze sessie afgesloten en gewisseld van stekker, beiden nieuwe palen weer geactiveerd vanuit de app en voila, succes. Kijkje in de app even later gaf wel een erg hoge kW-waarde aan, 50kW max voor de i3, en wat bleek, ik stond op hem zijn account te laden en hij op de mijne…, zo maar gelaten en na een mooi gesprek na een half uurtje afscheid genomen en beiden onze weg vervolgd.

Al met al een mooie reis met een toch wel fijne probleemloze auto die onze behoeften compleet invult, en ja, een beetje grotere accu icm wat sneller laden zou handig zijn maar zeker geen voorwaarde om ver te kunnen reizen, maar net met welke instelling je onderweg bent.
Mooie verhalen zo door heel Europa heen rijdend. Welke versie BMW i3 rij je? Ik gok de 120 Ah / 43 kWh.
Ondanks dat we ondertussen een Volvo XC40 vol elektrisch erbij hebben, geniet ik nog steeds van elk ritje met de BMW i3 94 Ah.
Lekker blijven genieten van het reizen! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Voor de liefhebbers van staatjes, bijgaand overzicht van Chargemap van de in hun ogen beste (lees: meest betrouwbare volgens EV rijders) 10 laadpaalaanbieders in Europa:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kFZA3yhdDvGFc4Qm0cQ_nJcC9CQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PDnZ5OdpP1zRj1DPMZ0WBLMm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorNlt
PeterZ(on) schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:51:
[...]

Mooi verslag. :)

Die klacht wordt afgewezen. Ik had het in het verleden al eens gelezen dat de korting alleen geldt voor de HPC laders en niet de triple. Bij de recente invoering van het nieuwe abo nog eens daarna geïnformeerd en dat was nog steeds zo.
Zal vast Peter, heb de kleine lettertjes in de Ionity Passport aanbieding nog eens doorgenomen maar daar is niets te vinden, of ik wil het niet zien....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
CorNlt schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 16:59:
[...]

Zal vast Peter, heb de kleine lettertjes in de Ionity Passport aanbieding nog eens doorgenomen maar daar is niets te vinden, of ik wil het niet zien....
Ik heb het ook niet echt kunnen vinden waar dat duidelijk staat, vandaar dat ik het nogmaals heb nagevraagd.
Ik vond nu wel dit " Charge your EV ultra-fast with up to 350 kW and 100% renewable energy." , oftewel, laadt je EV ultra snel. Dus HPC. Maar daarna staat dan weer "tot 350kW" en daar valt de triple natuurlijk weer wel onder. Ben benieuwd wat ze jou antwoorden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CorNlt
DrBOB101 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 12:08:
[...]

Mooie verhalen zo door heel Europa heen rijdend. Welke versie BMW i3 rij je? Ik gok de 120 Ah / 43 kWh.
Ondanks dat we ondertussen een Volvo XC40 vol elektrisch erbij hebben, geniet ik nog steeds van elk ritje met de BMW i3 94 Ah.
Lekker blijven genieten van het reizen! d:)b
Idd de 42 kWh uitvoering, en ja, langst buitenkantje Italië en iets vergelijkbaars Engeland/Schotland/Ierland zijn in voorbereiding hoorAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ghIQa6ujEyzXo403wIg3mILj3E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1m70gv31xmAHN2nVZ69uPy3Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DrBOB101
CorNlt schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 17:24:
[...]

Idd de 42 kWh uitvoering, en ja, langst buitenkantje Italië en iets vergelijkbaars Engeland/Schotland/Ierland zijn in voorbereiding hoor[Afbeelding]
Toch meer BMW i3 rijders hier dan ik dacht :) Tijd voor een eigen plek op 't forum?

Pagina: 1 ... 60 ... 115 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.