Mijn eerste ervaring met een lange rit met een EV wil ik jullie toch niet onthouden. De afgelopen week ben ik met mijn Renault Megane E-tech van Apeldoorn naar Porto gereden. Van tevoren had ik van alles in mijn hoofd gehaald wat er allemaal wel niet zou kunnen gebeuren, behalve 1 ding .... dat het mijn meest relaxte rit ever zou worden.
Het gaat om het traject Apeldoorn - Porto. Een rit die ik met een diesel al vele malen gereden heb in 1, 2, of 3 dagen. Met het stijgen van de leeftijd is ook het aantal reisdagen gestegen
Deze keer besloten om het traject in 4 dagen af te leggen. Enerzijds omdat het de eerste keer met onze EV was en anderzijds omdat we het rustig aan wilden doen en de reis ook al onderdeel van de vakantie wilden laten zijn.
Als je geen zin hebt in het hele verhaal dan staat onderaan deze bijdrage een tabel met alle cijfers.
DAG 1
Op zaterdag om 8.05 uit Apeldoorn vertrokken met 86% lading in de batterij. Op naar de eerste stop: De Tesla Supercharger in Tilburg bij de Van der Valk. Daar na 120km afgelegd te hebben aangekomen met nog 49% over. Auto aangesloten en op ons gemak een koffietje gedaan in het hotel. Om 10.10 vertrokken met 95% lading. Dat was iets meer dan gepland maar de auto laadt sneller op dan dat wij koffie kunnen bestellen en op kunnen drinken. Gelukkig stonden we niemand in de weg want het was rustig bij de laadlocatie met veel plekken vrij. Dat goldt tijdens onze reis eigenlijk voor alle plekken waar we hebben staan laden. Waarom hier al laden? Omdat ik in 1 keer Belgie door wilde kunnen rijden om pas in Frankrijk weer een stop te maken.
Next stop: Tesla Noyelles-Godault:
Mooie locatie met 24 laders in Noord-Frankrijk bij een shopping mall. Daar na 231km om 12.54 aangekomen met nog 33% lading over. Hier een sanitaire stop gemaakt en bij de supermarkt een paar lekkere broodjes voor de lunch gekocht.
Om 13.43 weer vertrokken met 97% lading voor een lange stint naar de volgende locatie. Maar wel met een klein omweggetje want de Renault fabriek waar de Megane gemaakt wordt ligt slechts op een paar kilometer afstand, Dus via een drive-by langs "Electricity" in Douai (wat een enorm complex is dat zeg) op naar Tesla Bourg-Achard;
Wederom een locatie met veel laadpalen (20). Aangekomen om 17.08 met 14% na 274km te hebben afgelegd. Hier hebben we in 33 minuten tijd opgeladen tot 81% en daarna door naar onze eindlocatie van de eerste dag, Het Brit Hotel Les Evens in Saint Saturnin:
Saint Saturnin is een plaatsje vlakbij Le Mans en hier staan van oudsher al 29 Tesla laders opgesteld. Het is een klein wijkje met allemaal hotelletjes en wat eetgelegenheden, perfect voor als je op doorreis bent. Bij aankomst bleek dat er nog een aantal Tesla laders bijgeplaatst waren. De 'oude' laders zie je op de foto op de achtergrond staan. Wij zijn bij de nieuwe laders gaan staan omdat die letterlijk tegenover het hotel gesitueerd waren. Hier aangekomen met 20% na 179km te hebben afgelegd. De auto opgeladen tot 88% en daarna bij het hotel zelf geparkeerd, klaar voor vertrek op dag 2.
DAG 2:
Het eindpunt van dag 2 was Bayonne, net een stukje voor de Spaanse grens. Om daar te komen zouden we twee stops nodig hebben. Om 9.05 met 88% lading vertrokken uit Saint Saturnin op weg naar de Tesla laders bij Poitiers Sud:
Het was zondag, de laders staan op een parkeerterrein in een omgeving met een aantal grote mega stores die allemaal gesloten waren, dus het was er rustig. Na 213km hier om 11.19 aangekomen met nog 26% in de accu. Opgeladen tot 91% in 40 minuten terwijl we op ons gemak wat rondjes gewandeld hebben en wat gegeten en gedronken hebben van de proviand die we bij ons hadden. Om 12.00 weer vertrokken richting het volgende laadpunt, Tesla Bègles vlakbij Bordeaux:
Het blijft gewoon grappig, vind ik dan, om elke keer weer aan te komen rijden met een knalrode Renault en te gaan staan laden tussen een stel zwarte of witte Tesla's. Het was 225km rijden naar deze locatie en om 15.04 kwamen we aan met nog 27% over. In 37 minuten opgeladen tot 89% en om 15.42 vertrokken naar het einddoel van deze dag, Hotel Loreak in Bayonne:
Om 17.46 kwamen we aan in Bayonne. 183km gereden en nog 35% lading over. Bij dit hotel staan 8 Tesla super chargers en hier was het voor de eerste keer wel druk. Ik had wel direct een plekje maar het was een komen en gaan van auto's die wilden laden. Hier in 38 minuten opgeladen tot 90% en de auto weggezet, klaar voor vertrek de volgende dag.
In de buurt van deze locatie zijn ontzettend veel eetgelegenheden te vinden op loopafstand. Wij kozen voor Memphis, een restaurant helemaal in de sixties stijl uit USA.
DAG 3:
Het reisdoel van vandaag is Salamanca. Daar zouden we met twee tussenstops moeten kunnen komen. Eerst maar eens de uitlopers van de Pyreneeen over en Baskenland doorkruisen. Wat is dit toch een prachtig stukje Europa. Elke keer als ik hier de grens met Spanje over ga geniet ik van de prachtige uitzichten. Een heleboel tunnels en 183km verder komen we aan bij onze laatste Tesla supercharger stop, namelijk die in Rivabellosa:
Hier staan 12 supercharger bij elkaar. Het is een beetje prutsen om de auto dichtbij genoeg het laadpunt te krijgen zodat het snoer het haalt maar het gaat wel. De eerste lader geeft niet thuis, dus auto verplaatst en de tweede lader doet het gelukkig wel. We zijn hier aangekomen met 34% en hebben er in 38 minuten opgeladen tot 92 procent. Ondertussen bij het restaurant er tegenover lekker buiten een koffietje gedronken. Om 12.16 weer vertrokken naar de volgende laadstop, die van Zunder in Torquemada:
Nu wordt het "spannend", het eerste niet-Tesla opladpunt en dan ook nog ergens in the middle of nowhere. Thuis had ik de Zunder app al gedownload en er een betaalmiddel aan gekoppeld. Het gebruik blijkt easy-peasy te zijn: met de app barcode scannen en bij inpluggen biedt de app aan dat met mijn auto autocharge ook mogelijk is. Dit geactiveerd en vanaf nu is het bij Zunder een kwestie van inpluggen en laden. We waren hier na 146km om 13.52 aangekomen met 49% lading. Even wat gegeten en gedronken plus een sanitaire stop gemaakt en om 14.29 vertrokken we weer met 94% in de batterij. Ook hier ging het laden weer sneller dan dat wijzelf klaar waren om verder te rijden.
In Salamanca aangekomen met 43% lading na 185km gereden te hebben. Aankomsttijd 16.28. In Salamanca hebben we een extra dagje doorgebracht om de stad te bekijken. Was zeer de moeite waard, aanradertje.
DAG 4:
Vandaag is de bestemming Porto, het einddoel van de hele trip. Vanuit het hotel om 9.25 vertrokken richting Tesla Salamanca, op 10 minuutjes rijden:
De laders staan bij de E Leclerc voor de deur en zijn makkelijk te vinden. Rijden in Salamanca is makkelijk. Veel 30km zones in het centrum, dat scheelt een hoop. Bij de lader aangekomen met 40% lading. In 32 minuten opgeladen tot 85% en om 10.10 vertrokken richting de eerste laadstop in Portugal, een Powerdot bij een hotel in Celorica da Beira:
Na 177km om 11.02 (Portugese tijd, dus -1 uur) bij deze stop aangekomen met 34% in de batterij. Portugese laadpas opgeduikeld (hierover later meer bij het kopje "Voorbereiding") en de auto aangesloten op de lader en laden maar. Bij het hotel naar binnen gewandeld en bij de receptie in ons vloeibaarste Portugees gevraagd of we misschien een koffietje konden krijgen. Ja hoor, natuurlijk kan dat. Na 2 euro te hebben afgetikt zijn we na 36 minuutjes weer verder gereden naar ons einddoel Porto. De accu was toen alweer tot 87% opgeladen.
Uiteindelijk na 168km en nog een extra tussenstopje zonder laden om 13.00 uur in Porto gearriveerd met nog 39% batterij over.
VOORBEREIDING
Van tevoren heb ik me goed voorbereid mbv ABRP. De Tesla oplaadpunten spraken me het meeste aan omdat bij die superchargers er altijd voldoende laadpalen staan, er voldoende op de route lagen en ik dan dus met 1 abonnementje uitkon. Ik heb dus voor 1 maand een Tesla abonnement afgesloten voor korting op de laadtarieven. Verder met Google maps goed gekeken hoe de laadpalen stonden en of ik daar met de Megane ook een beetje makkelijk zou kunnen aansluiten. Hier de laadstops op afgestemd.
Qua hotels gezocht naar hotels met een Tesla supercharger in de buurt. Die zoektocht resulteerde dus in 2 hotels in Frankrijk waar de superchargers letterlijk voor de deur of zelfs op het terrein van het hotel zelf liggen.
Verder heb ik een Bip&Go tolbadge besteld inclusief laadpas. De tolbadge is erg handig want die werkt in Frankrijk, Spanje en Portugal. De laadpas nergens nodig gehad want in Frankrijk alles met Tesla kunnen doen. Voor de zekerheid had ik ook nog een Shellpas en een Freshmile pas meegenomen. Ook die niet nodig gehad.
Oh ja, ook nog een milieu sticker voor Frankrijk besteld (
https://certificat-air.gouv.fr). Kost je inclusief verzendkosten €4,76. In Rouen bleek die inderdaad nodig te zijn. Bijkomend voordeel is dat de sticker ook in Spanje geldig is.
Voor Spanje had ik de apps van Iberdrola en Zunder gedownload en een Electromaps pas besteld. Uiteindelijk alleen Zunder nodig gehad en dat werkte uitstekend.
Portugal is een verhaal apart. De Tesla laders zijn hier niet opengesteld voor andere merken auto's omdat dat volgens de regels (nog) niet mag. In Portugal zijn alle laadpunten ongeacht aanbieder aangesloten bij het Mobi.E netwerk. Dat heeft als voordeel dat je met een willekeurige Portugese laadpas bij alle oplaadpunten terecht kan. Ik had een laadpas besteld bij Evaz Energy en binnen een paar dagen keurig thuisgestuurd gekregen.
CONCLUSIE
Rijden van deze route met een EV is super relaxed. We reden natuurlijk nog net voor de grote uittocht deze route en mede daarom was het bij alle laadstops ontzettend rustig. In het begin ben je nog een beetje zenuwachtig of je het allemaal wel gaat redden met zware belading en heuveltje op / heuveltje af maar die zorgen verdwijnen al snel. Voor de terugweg durf ik het wel aan om met een meer lege batterij op de laadstops aan te komen. Maar in de praktijk is ook met de minder gunstige batterijniveaus (qua laadsnelheid) het zo dat de auto sneller klaar is dan jijzelf.
Nog even alle cijfers op een rijtje (kosten van de laatste laadstop weet ik nog niet):
:fill(white):strip_exif()/f/image/BZ0P576B5m0cFabeutBXBXy5.png?f=user_large)
Tot zover mijn ervaringen. Mocht je vragen hebben, stel ze hier of in een privé bericht!
[
Voor 3% gewijzigd door
pbennink op 28-06-2024 16:32
]