Wij zijn gisteren weer teruggekomen vanuit Zweden met de 28Kwh ioniq en zelfs met een EV die een accu ter grootte van een opgevoerde penlite heeft is het tegenwoordig dus prima mogelijk om grote afstanden af te leggen.
De reis begon volgens plan, eerste laadstop na 150km bij een Tesla SuC in Harderwijk
Daarna nam de reis even een vervelende wending want ik had een route vol tesla chargers uitgestippeld (waar mogelijk) en uiteraard bij de 2e laadstop (nog in Nederland notabene) weigerde de tesla app dienst. De reservering voor het bedrag van de vorige laadstop kon niet worden gemaakt / afgeschreven van de creditcard. Een andere betaaloptie toevoegen werkte ook niet omdat het vorige probleem met de CC er nog was. Niet alleen vervelend dat ik nu andere laadstops zou moeten kiezen maar ook wist ik nu niet zeker of er iets met mijn creditcard aan de hand was die ik nodig zou hebben bij de tolbruggen in Denemarken.
De 2e laadstop was dus on the fly een andere snellader in de buurt vinden (met nog 20km range over... het enige moment dat ik echt even range anxiety had) Onbekende paal maar hij deed het gelukkig.
Terwijl we daar aan het laden waren kreeg ik een bericht in de tesla app dat ik het bedrag dat openstond over moest maken via een andere betaalmethode. Ik koppelde de app aan mijn iban en dat werkte, kon de betaling doen en de foutmelding was ook weg. Ik gokte er dus maar op dat de app het nu wel weer zou doen en de volgende stop zou dus weer een tesla SuC worden. Dat ging heel Duitsland goed tot we in Denemarken aankwamen, daar werd de IBAN betaalmethode ineens weer niet geaccepteerd dus ik de CC weer gekoppeld, die had ik intussen al een keer gebruikt om iets te betalen dus ik wist dat die het gewoon deed en dit heeft de rest van de vakantie gewoon gewerkt, ook de hele terugreis

Heel vaag.
Vanwege de beperkte actieradius had ik de laadstops op maximaal 150km van elkaar gezet en dat bleek geen overbodige luxe, met een volgepakte auto en geen al te hoge temperaturen zat het verbruik rond de 15Kwh per 100km, wat een actieradius van 186km geeft. Op de kortere stukken van 120-130km kon ik dus was vlotter doorrijden met 130km/u of nog net iets harder in Duitsland (hij kan blijkbaar 175km/u

) en op de stukken van 150km moest ik wel echt even opletten en tussen de 110km/u en 120km/u rijden om de volgende laadstop te halen met nog enige reserve over.
Kwestie van de verbruiksmeter na elke laadstop resetten en aan de hand daarvan bepalen hoe ver je kunt komen. Bij 100km/u was het verbruik 13kwh/100km, bij 110km/u was het verbruik 14Kwh/100km en bij 130km/u kroop het richting de 17kwh/100km Uiteindelijk bleek voor de meeste stukken 120km/u met 15Kwh/100km een mooi compromis tussen doorrijden en zuinig aan doen en zo kom je al snel bij de Bruggen naar Zweden:
Aan snelladers was eigenlijk geen gebrek, langs de snelwegen in Duitsland, Denemarken en Zweden waren overal snelladers bij benzinepompen en dat gaf ook wel het vertrouwen om de accu relatief leeg te rijden en dus niet met 90km/u over de snelweg te sukkelen. Mocht je het volgende laadpunt net niet dreigen te halen dan was er altijd wel een snellader in de buurt. Ik heb de hele reis ook maar 1 laadpas nodig gehad (plugsurfing), geladen bij Allego, ionity en een handvol zweedse onbekende laadpalen.
Ionity:
Allego:
No-name laadpaal in de middle of nowhere:
We hadden een vakantiehuisje waar we konden opladen (werd achteraf afgerekend op basis van verbruik) dus rondom het huisje geen enkel probleem om wat van de omgeving te zien en wilden we een keer wat verder dan waren er (tesla) chargers op alle handige locaties te vinden. Omdat we wel letterlijk in de middle of nowhere zaten moest je wel een klein beetje rekening houden dat je langs een stad of groter dorp kwam want in de kleine dorpjes zat écht helemaal niks aan laders. Verbruik was wel enorm laag als je alleen over B-wegen rijdt met 70km/u en 80km/u als snelheidslimiet:
Lekker lege wegen, goed voor het verbruik:
Ook elektrisch kom je gewoon in de rimboe:
Uiteindelijk zowel op de heen als terugweg 8 keer geladen met een gemiddelde laadtijd van 23 minuten per keer, in totaal dus net iets meer dan 3 uur laadtijd. Over de 1200km hebben we op de heenweg 16 uur gedaan en op de terug weg 18 uur vanwege een hele dikke 2 uur vertraging bij Hamburg (wat een drama is het daar zeg) , zonder die vertraging zou het 15 uur en drie kwartier zijn geweest. Nergens laadfiles gehad, zeker op de heenweg stonden we bijna overal alleen maar we gingen ook om 11u 's nachts weg en hebben 's nachts doorgereden.
Op de terugweg wel diverse keren echt behoorlijk volle bak gehad bij voornamelijk de Tesla laders, ik kan me voorstellen dat als je in het hoogseizoen deze trip doet dat je wel een keer ergens moet wachten. Ik zou dan ook altijd 's avonds gaan rijden als dat mogelijk is om dat te voorkomen.
Zo sta je alleen:
En zo is het volle bak:
De tesla SuC's zijn soms wel een beetje verstopt en google maps weet soms ook niet altijd waar ze zijn, zo waren we bij 'dodenhof' in Duitsland (woonboulevard) met een gi-gantisch parkeerterrein ervoor en daar moesten we echt even zoeken, uiteindelijk lag de SuC helemaal aan de andere kant van waar google maps aangaf.
Ook lagen sommigen echt op achteraf terreinen zoals hier in Stuhr in Duitsland:
Ook nog wat bijzondere EV's gezien onderweg :
Hongqi:
Fisker Ocean:
Nederlandse Ioniq 5 in Zweden:
En een andere ioniq, ook een enorm zeldzame auto in Zweden, dit was zelfs nog een plugin hybride:
Beetje jammer dat er ICE voertuigen parkeren bij snelladers, en waarom? Het hele parkeerterrein ervoor was letterlijk leeg...
En geen idee of deze parkeerplaatsen voor elektrische auto's waren maar miljö klinkt als mileu en ze waren dicht bij de ingang
Het is me al met al dus heel erg meegevallen en eigenlijk zelfs wel bevallen. Toen ik eenmaal een beetje het vertrouwen had in werkende snelladers (niet 1 paal gehad die het niet deed) was het gewoon relaxed. Je knalt niet in 1 keer door maar knipt de rit gewoon op in stukken waardoor je telkens weer een nieuw doel hebt op relatief korte afstand om naar toe te rijden. Stops om de anderhalf tot 2 uur is gewoon prima. Even de benen strekken, bammetje naar binnen schuiven en dan is de auto alweer vol.
Zelfs met een auto met een kleine accu en kleine actieradius kom je zo toch overal. Scheelt wel heel veel dat de ioniq redelijk snel kan opladen.
En over het laden, de ioniq 28Kwh heeft zich wat dat betreft keurig gedragen, laden ging consequent met tussen de 65 en 70KW tot 80%. Het enige waaraan je merkte dat de accu wel warm werd op een gegeven moment is het laden vanaf 80%, dat gaat in het begin nog wel met 40KW tot 90% en kakt dan in tot 15-20Kw als je richting de 94% gaat (het maximum voor snelladen) maar na 8 keer achter elkaar snelladen en 1200km was tot de 80% nog steeds richting de 70KW maar daarna nog maar 25KW t/m 90% en daarna nog maar 5-10KW tot 94%. Op het totaalplaatje scheelt dat maximaal 5 minuten dus echt rapidgate kan ik dat ook niet noemen maar het viel me op.
Nog verbeterpunten? Een iets grotere actieradius van bv 250~300km zou fijn zijn zodat je gewoon de hele weg de maximumsnelheid kan rijden zonder te moeten rekenen of je de volgende laadstop dan nog wel haalt omdat het bv regent, je tegenwind hebt of het koud is buiten.Nu hadden we telkens tussen de 30 en 40km range over wat gewoon wel weinig is, ik had de laadstops zo uitgekozen dat er altijd wel alternatieve laadopties binnen 10km waren maar iets meer reserve zou prettig zijn.
Een ander nadeel was dat veel van de snelladers bij een Burger king, Macdonalds of andere fastfood keten zitten. En die verleiding is regelmatig wel te groot
In totaal in 2 weken 3060km gereden. Gemiddelde verbruik weet ik helaas niet exact maar zal rond de 15Kwh/100km hebben gelegen. Totale laadkosten: 195 euro, dit had nog een stuk goedkoper gekund als ik de moeite had genomen om de goedkoopste aanbieder te kiezen (koos nu vaak simpelweg de eerste de beste snellaad aanbieder ipv prijzen te vergelijken) en ik niet vergeten was een tesla abonnement af te sluiten
[
Voor 201% gewijzigd door
Metro2002 op 22-06-2024 13:49
]