Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveypayvey
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17-04 07:45

Daveypayvey

Ik weet het Zeekr!

jdbiggelaa schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:20:
[...]

Dankje! :)

Ik gebruik ABRP niet meer voor navigatie, om precies de redenen die jij noemt: rare afslagen en smalle weggetjes en zelfs een keer de route omgekeerd na een laadstop! Ik plan de laadstops in ABRP, exporteer die planning naar Google Maps op Apple Carplay om mee te navigeren en dat bevalt mij uitstekend. Geen gekke dingen meer en véél duidelijker aanwijzigingen.
Eens! Zo doe ik het ook. Zet de adressen alleen in de Zeekr-navigatie, zodat de warmtepomp zijn werk gaat doen. Daarnaast gebruik ik plugsurfing, zodat ik onderweg kan zien hoeveel palen niet in gebruik zijn.

Zeekr 001 Privilege 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:27
[quote]pmiddeld schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 18:18:
Wij zijn anderhalve week geleden met de Kona 64 kWh vanaf het midden van het land naar Barcelona gereden en zijn zondag weer teruggekomen. Van tevoren had ik een Tesla- en een Ionity-abonnement genomen voor respectievelijk €9,99 en €7,99.

Was het achteraf rendabel om die 2 abonnementen te nemen icm prijsverschillen met / zonder abonnement. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:32
pmiddeld schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 18:18:

De eerste stop was in Remouchamps (Tesla). Relatief kleine locatie, ik heb geen restaurant of café kunnen ontdekken, wel een leuke fietsenwinkel.

Dus verder maar weer (na wat file in Lyon) naar ons hotel in Nuits Saint-Georges, een klein dorpje onder Dijon met een klein pension en een aantal prima restaurants en café's. Zeer aardige gastvrouw die meteen een restaurant voor ons reserveerde.
Daar in Remouchamps moet toch echt een bar/café zijn volgens een aantal posters die hier over hebben bericht. Je moet dacht ik wel het hotel in.

Ben benieuwd naar het pension in Nuits Saint-Georges want ik ben nog altijd op zoek naar een leuke overnachtingsplek daar in die omgeving.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:06
PeterZ(on) schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:20:
[...]

Daar in Remouchamps moet toch echt een bar/café zijn volgens een aantal posters die hier over hebben bericht. Je moet dacht ik wel het hotel in.

Ben benieuwd naar het pension in Nuits Saint-Georges want ik ben nog altijd op zoek naar een leuke overnachtingsplek daar in die omgeving.
Klopt, afgelopen zaterdag hier geladen (midden in de nacht). Het hotel ernaast is beschikbaar voor een toiletbezoek en om wat te eten/drinken.
Vanaf de lader moet je even een stukje rechts om het hotel heenlopen voor de ingang.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:18
PeterZ(on) schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:20:

Hotel Douce Nuits. Voor de beste prijs kun je het best even direct bellen, via Booking o.i.d. moet je wat extra betalen en dat is zonde.

http://www.doucenuits.fr/m-239-chambres-d-hotes-et-gite.html

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-06 12:58
Helaas geen trailer-friendly filter optie in ABRP.

Het valt me op dat je met ABRP per charger kan zien of ze trailer friendly zijn (en even dubbel checken via Google Street View bijvoorbeeld), maar je kan helaas niet kiezen dat er een route geplanned wordt met als optie PREFERRED of ONLY trailer friendly chargers. Dat zou het echt veel makkelijker maken om chargers te vinden waar ik de vouwwagen niet hoef af te koppelen.

Door veel te lezen op Tweakers en rond te klikken op laders, heb ik er een aantal gevonden van Fastned op de route die trailer friendly zijn, dus die kan ik als waypoint bij ABRP inplannen. Maar het is niet te doen om er nog meer te vinden op de route zonder letterlijk ALLE laders op de weg te bekijken. Ik bedenk me nu dat ik er uberhaupt nog geen gevonden heb van Ionity die trailer-friendly zijn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:36
Crosspost uit Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 met mijn ervaring van anderhalve week in Schotland met mijn Tesla M3P:

Ik had netjes een Chargeplace Scotland kaart aangevraagd maar kreeg na 4 weken een mailtje dat ze deze niet meer versturen naar het buitenland. Optie was om deze bij hun op kantoor op te halen of laadpalen te gebruiken met webpay optie via mobiel. Aangezien het kantoor best een stuk omrijden was hebben we gekozen om de webpay optie gebruiken echter... Deze werkt niet bij alle palen. De eerste dagen best zitten knoeien met laden. De eerste paal accepteerde wel de webpay optie, maar het DC gedeelte was stuk dus kon alleen AC laden. Echter moet je je browser open laten en hij moet kunnen refreshen, anders stopt de sessie. Dit gebeurde 3x in een half uur want kunnen bellen is een, maar ook daadwerkelijk data kunnen versturen en ontvangen is iets anders in grote gedeeltes van Schotland. Gelukkig was dit bij een plek waar er ook 16a CEE was voor 20 pond per dag, dus deze maar gebruikt om helemaal op te laden met de granny.

Vanaf hier werd het niet veel beter. De lader hierna ondersteunde de webpay niet, maar omdat ik al een account had kon deze op afstand worden gestart na een telefoongesprek met Chargeplace Scotland. Hele vriendelijke mensen maar... Deze DC ging niet sneller dan 10kW. Na een half uur afgebroken en weer verder gereden. Meer stroom verbruikt met accu opwarmen om te laden dan daadwerkelijk geladen dus. Alle sessies moest ik dus starten met een belletje aan de helpdesk. De meeste palen hebben ook een scherm en de helpdesk verwijst naar wat er op het scherm staat, alleen... Die kan je vaak niet meer lezen omdat het LCD scherm washed out is. Slechts 2 laders met een "normaal" goed werkend scherm gezien zoals hieronder, de rest was allemaal grayscale LCD en vaak niet meer leesbaar wat er op het scherm staat. Dat resulteerde dus in soms 3 a 4x kabel erin en eruit halen en vragen de sessie opnieuw te starten, gelukkig bleven ze wel aan de lijn tot de sessie ook echt gestart is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJz70yPpApvYId9tsiDdtGPevJ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0mY7fQjLDlX9ePmx6IlwuUOe.jpg?f=fotoalbum_large

De dag erna kwamen we in John o' Groats waar ik de enige drie DC laders ben tegen gekomen die ook nog eens met mijn MTC pas werkten EN tussen de 75 en 100kW konden leveren. Uniek, want alles boven de lijn met Iverness moet je vertrouwen op Chargeplace Scotland met hun 50kW laders (die vaak niet boven de 35 uit komen). En daarbij, de DC werkt bij sommige laders niet en ze zijn niet voornemens deze te repareren wegens dat deze weinig worden gebruikt (snap ik als ze al langere tijd stuk zijn...) Chademo is helemaal opgegeven, bijna elke charger had wel een papiertje dat deze stuk is en niet meer zal worden hersteld, succes bij lader x 50 miles verderop (waarbij de chademo EN CCS ook stuk was 8)7).

Al met al, veel AC geladen omdat DC niet werkte en waar we wel DC hebben kunnen laden met Chargeplace Scotland kwam de teller niet boven de 35kW uit. Met kantekening dat je boven de 45 minuten 30p extra betaald per minuut op de stroomkosten van 70p per kWh is het niet echt een fijne optie. We hebben 11x geladen (ofwel sessies die wel startte, zowel DC als AC) met Chargeplace Scotland, 4 palen van hun geprobeerd waar we niet eens een sessie konden starten omdat de paal niet communiceerde of stuk was, 1x CEE geladen met de Granny, 1x AC op parkeerterein,1x Osprey DC met MTC kaart, 4x SuC en nog een keer afgetopt bij de Tesco 150kW lader met MasterCard vlak voordat we de boot terug op gingen. Gelukkig hadden we geen haast en hebben veel KMs (of Miles :P) kunnen afleggen maar qua gemak met laden is het best wel een uitdaging daar. Ook mensen geholpen die bijna leeg waren en geen sessie konden starten bij Chargeplace Scotland omdat ze geen account hadden en bij bellen niet geholpen werden. Die man stond met 8% in de middle of nowhere en had 2x met zijn MasterCard geladen bij de Osprey die ik eerder noemde en in Iverness bij de BP maar dat werkt dus niet bij de andere laders.

TLDR: Ik had ervaringen gelezen over hoe goed je kan laden in Schotland zolang je een Chargeplace Scotland pas hebt, maar ik kan mij niet vinden in die ervaringen. In de steden en onder de lijn Iverness is er nog aardig aanbod waar je ook met Mastercard/Visa kan laden (BP bijvoorbeeld) maar de lijn daarboven is best een uitdaging. Zorg dat je altijd laad wanneer het kan en zorg dat je zeker bent dat je minimaal de volgende paal kan halen. Houdt mij dit tegen om later dit jaar nog terug te gaan? Nee, ik ben voornemens om in September met m'n nieuwe Model 3 LR terug te gaan en de westkust beter te verkennen. Scheelt dan ook dat ik geen 530 liter windvanger op het dak heb waardoor het verbruik zeker een stuk gunstiger moet zijn, los van de sowieso zuinigere M3LR vs M3P.

Onderstaande was een verrassing (meest noord-oostelijke puntje van Schotse vasteland).

Afbeeldingslocatie: https://www.johnogroat-journal.co.uk/_media/img/750x0/7GSMMEBZKGITUISIO6IU.jpg

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Impstoker schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:06:
Maar het is niet te doen om er nog meer te vinden op de route zonder letterlijk ALLE laders op de weg te bekijken.
Maar dat is natuurlijk ook niet nodig om alle locaties te bekijken. Je weet toch wel wat je bereik is en dan bekijk je alleen de locaties rond die afstand, en die locaties hou je dan je gewoon aan om te laden.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rijssel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:23
Afgelopen weekend met het gezin naar het Zwarte Woud (Bad Liebenzell) geweest met de I-Pace en een vouwwagen vanaf Utrecht. (567km heen, 546km terug). Doel was pretparken Europapark en Tripsdrill bezoeken op zaterdag en zondag.

Normaliter op lange afstand zonder aanhanger hou ik rond de 110km/uur aan waarmee de GOM accuraat blijft. Dit is belangrijk voor me omdat ik daarmee kan inschatten tot welke lader ik kan komen en maakt 't rekenen onderweg wat eenvoudiger. Ik rij met TomTom op de telefoon en deze geeft ook snelladers onderweg aan.

Met de oude vouwwagen mag ik sowieso maar 90 km/uur in NL en 80km/uur in duitsland. Nu ben ik een beetje ongehoorzaam en met 92km/uur op de snelheidsmeter in zowel NL als DLD blijft ook de GOM accuraat. (wel afkeurend vingertje gehad van duitse agent na inhalen van wat vrachtwagens)

Het verbruik blijft gelijk(!) op 22.5 kwh/100km bij zowel met- als zonder aanhangwagen, maar de snelheid is natuurlijk significant lager met aanhanger.

Op de heenweg was het druk en de route wat ongewis ivm file-mijden door TomTom icm grenscontrole-files in DLD en ook nog een afslag missen :-) Omdat we niet konden laden op de camping (of omgeving!) en we de volgende dag alsnog 150km wilde rijden naar Europapark zijn we met flink wat km's op de GOM aangekomen met 2 keer laden.

Bij Europapark was er echter nog 1 laadpaal over die, gedurende de dag, maar enkele km's heeft bijgeladen. Dus weer snelladen om bij de camping terug te komen 's avonds. De zondag bij Tripsdrill hadden we ook maar 1 laadpaal over en die heeft gepresteerd om 0 km bij te laden gedurende de dag. Wel zat er genoeg in de accu om terug op de camping te komen.

Op de terugweg zou 1 keer laden genoeg zijn geweest,... behalve dat we dus niet vol konden vertrekken en dus al na 20km de eerste snellaad sessie hebben gehad.

Euvel met de I-pace is dat ie weet dat er een aanhanger aangekoppeld is en dat LKA niet meer optimaal werkt. Dat maakt rijden wat minder ontspannend.

Bij de 2de laadstop op de terugweg bij Bad Honnef aangekomen en de vouwwagen "asociaal" geparkeerd waarbij 2 laadpalen bezet hield. Dit kon wel want er waren nog 22 (!) HPC's vrij van zowel Ionity of ARAL (geen enkele andere auto aanwezig). Maar 'k kreeg wel wat schaamte tijdens het eten; flink wat auto's druppelde binnen en ook 3 electrische trucks kwamen laden waarna nog maar 2 laadplekken vrij waren opeens.

Slechts 1 keer eerder hebben we bij een HPC geladen met de aanhanger aangekoppeld, andere keren de aanhanger steeds afgekoppeld en nabij gezet. Kost weinig moeite eigenlijk.

Verder met plezier de ritten volbracht en heerlijk weer gehad in de 2 pretparken.

I-pace, Eve-Twin XL, 3x50Amp aansluiting, PLC system architect, 22xPV SE+Batt, Eenmans BV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
Uberprutser schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:37:
Crosspost uit Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 met mijn ervaring van anderhalve week in Schotland met mijn Tesla M3P:

Ik had netjes een Chargeplace Scotland kaart aangevraagd maar kreeg na 4 weken een mailtje dat ze deze niet meer versturen naar het buitenland. Optie was om deze bij hun op kantoor op te halen of laadpalen te gebruiken met webpay optie via mobiel. Aangezien het kantoor best een stuk omrijden was hebben we gekozen om de webpay optie gebruiken echter... Deze werkt niet bij alle palen. De eerste dagen best zitten knoeien met laden. De eerste paal accepteerde wel de webpay optie, maar het DC gedeelte was stuk dus kon alleen AC laden. Echter moet je je browser open laten en hij moet kunnen refreshen, anders stopt de sessie. Dit gebeurde 3x in een half uur want kunnen bellen is een, maar ook daadwerkelijk data kunnen versturen en ontvangen is iets anders in grote gedeeltes van Schotland. Gelukkig was dit bij een plek waar er ook 16a CEE was voor 20 pond per dag, dus deze maar gebruikt om helemaal op te laden met de granny.

Vanaf hier werd het niet veel beter. De lader hierna ondersteunde de webpay niet, maar omdat ik al een account had kon deze op afstand worden gestart na een telefoongesprek met Chargeplace Scotland. Hele vriendelijke mensen maar... Deze DC ging niet sneller dan 10kW. Na een half uur afgebroken en weer verder gereden. Meer stroom verbruikt met accu opwarmen om te laden dan daadwerkelijk geladen dus. Alle sessies moest ik dus starten met een belletje aan de helpdesk. De meeste palen hebben ook een scherm en de helpdesk verwijst naar wat er op het scherm staat, alleen... Die kan je vaak niet meer lezen omdat het LCD scherm washed out is. Slechts 2 laders met een "normaal" goed werkend scherm gezien zoals hieronder, de rest was allemaal grayscale LCD en vaak niet meer leesbaar wat er op het scherm staat. Dat resulteerde dus in soms 3 a 4x kabel erin en eruit halen en vragen de sessie opnieuw te starten, gelukkig bleven ze wel aan de lijn tot de sessie ook echt gestart is.

[Afbeelding]

De dag erna kwamen we in John o' Groats waar ik de enige drie DC laders ben tegen gekomen die ook nog eens met mijn MTC pas werkten EN tussen de 75 en 100kW konden leveren. Uniek, want alles boven de lijn met Iverness moet je vertrouwen op Chargeplace Scotland met hun 50kW laders (die vaak niet boven de 35 uit komen). En daarbij, de DC werkt bij sommige laders niet en ze zijn niet voornemens deze te repareren wegens dat deze weinig worden gebruikt (snap ik als ze al langere tijd stuk zijn...) Chademo is helemaal opgegeven, bijna elke charger had wel een papiertje dat deze stuk is en niet meer zal worden hersteld, succes bij lader x 50 miles verderop (waarbij de chademo EN CCS ook stuk was 8)7).

Al met al, veel AC geladen omdat DC niet werkte en waar we wel DC hebben kunnen laden met Chargeplace Scotland kwam de teller niet boven de 35kW uit. Met kantekening dat je boven de 45 minuten 30p extra betaald per minuut op de stroomkosten van 70p per kWh is het niet echt een fijne optie. We hebben 11x geladen (ofwel sessies die wel startte, zowel DC als AC) met Chargeplace Scotland, 4 palen van hun geprobeerd waar we niet eens een sessie konden starten omdat de paal niet communiceerde of stuk was, 1x CEE geladen met de Granny, 1x AC op parkeerterein,1x Osprey DC met MTC kaart, 4x SuC en nog een keer afgetopt bij de Tesco 150kW lader met MasterCard vlak voordat we de boot terug op gingen. Gelukkig hadden we geen haast en hebben veel KMs (of Miles :P) kunnen afleggen maar qua gemak met laden is het best wel een uitdaging daar. Ook mensen geholpen die bijna leeg waren en geen sessie konden starten bij Chargeplace Scotland omdat ze geen account hadden en bij bellen niet geholpen werden. Die man stond met 8% in de middle of nowhere en had 2x met zijn MasterCard geladen bij de Osprey die ik eerder noemde en in Iverness bij de BP maar dat werkt dus niet bij de andere laders.

TLDR: Ik had ervaringen gelezen over hoe goed je kan laden in Schotland zolang je een Chargeplace Scotland pas hebt, maar ik kan mij niet vinden in die ervaringen. In de steden en onder de lijn Iverness is er nog aardig aanbod waar je ook met Mastercard/Visa kan laden (BP bijvoorbeeld) maar de lijn daarboven is best een uitdaging. Zorg dat je altijd laad wanneer het kan en zorg dat je zeker bent dat je minimaal de volgende paal kan halen. Houdt mij dit tegen om later dit jaar nog terug te gaan? Nee, ik ben voornemens om in September met m'n nieuwe Model 3 LR terug te gaan en de westkust beter te verkennen. Scheelt dan ook dat ik geen 530 liter windvanger op het dak heb waardoor het verbruik zeker een stuk gunstiger moet zijn, los van de sowieso zuinigere M3LR vs M3P.

Onderstaande was een verrassing (meest noord-oostelijke puntje van Schotse vasteland).

[Afbeelding]
Behoorlijk mistroostig verhaal, daar moet blijkbaar nog veel gebeuren op het gebied van laden. Maar je hebt een Tesla, waarom heb je geen superchargers gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-06 12:58
PeterZ(on) schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:38:
[...]

Maar dat is natuurlijk ook niet nodig om alle locaties te bekijken. Je weet toch wel wat je bereik is en dan bekijk je alleen de locaties rond die afstand, en die locaties hou je dan je gewoon aan om te laden.
Er zijn dusdanig weinig laadplekken met door-rijd-plek dat ik liever plan aan de hand van de laadplekken ipv andersom.
Maar ik begrijp wat je zegt en ik zal eens kijken of ik er wat kan vinden op de plekken waar ik ongeveer wil laden. Onder Parijs richting Bordeaux nog geen 1 gevonden. In Nederland bij Breda, Belgie boven Brussel en vlak boven Parijs zijn er wel mooie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld

Het valt me op dat je met ABRP per charger kan zien of ze trailer friendly zijn (en even dubbel checken via Google Street View bijvoorbeeld), maar je kan helaas niet kiezen dat er een route geplanned wordt met als optie PREFERRED of ONLY trailer friendly chargers. Dat zou het echt veel makkelijker maken om chargers te vinden waar ik de vouwwagen niet hoef af te koppelen.

Door veel te lezen op Tweakers en rond te klikken op laders, heb ik er een aantal gevonden van Fastned op de route die trailer friendly zijn, dus die kan ik als waypoint bij ABRP inplannen. Maar het is niet te doen om er nog meer te vinden op de route zonder letterlijk ALLE laders op de weg te bekijken. Ik bedenk me nu dat ik er uberhaupt nog geen gevonden heb van Ionity die trailer-friendly zijn.
Kan je het niet omdraaien en selecteren op Fastned HPC's? Daar heb je tenslotte de meeste kans.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

Dat zou zeker een mooie toevoeging zijn. Om deze reden plan ik m'n zomervakantie wel, terwijl ik met de wintersport gewoon ben gaan rijden... Ik wil wel wat plaats hebben voor m'n vouwwagen. Ook als je wel af moet koppelen, moet het enigszins te doen zijn om hem een goede plek te geven.

Ionity heeft trouwens wel trailer-friendly plaatsen. Bijv. Ionity Salzbergen:

Afbeeldingslocatie: https://chargemap.s3.amazonaws.com/charging_pool_photos/url/840x560/360678/1616011306_ios.jpeg

Maar ja, ze zijn schaars.

Bij Fastned heb je de meeste kans op succes, maar zit zuidelijk van Parijs enkel langs de route du soleil.. En de sticker Fastned is dus ook geen garantie voor trailer-plaatsen. Kortom, langs de route kijken blijft het beste.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
_birdie_ schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:18:
[quote]pmiddeld schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 18:18:
Wij zijn anderhalve week geleden met de Kona 64 kWh vanaf het midden van het land naar Barcelona gereden en zijn zondag weer teruggekomen. Van tevoren had ik een Tesla- en een Ionity-abonnement genomen voor respectievelijk €9,99 en €7,99.

Was het achteraf rendabel om die 2 abonnementen te nemen icm prijsverschillen met / zonder abonnement. ?
Bij Tesla heb ik in totaal 273 kWh geladen. Abonnement was €9,99. Per kWh scheelt het met een abo gemiddeld zo'n 12 cent, dus dan is het snel terugverdiend.

Ionity was een aanbod voor "eerste keer gebruikers" à €7,99. Tarief met abo is 33 ct/kWh in Frankrijk, zonder abo is 59 ct/kWh. Bij Ionity heb ik in totaal108 kWh geladen. Dus dat heb er ook ruim uitgehaald.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Laatst online: 15:36
pmiddeld schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:07:
[...]
Maar je hebt een Tesla, waarom heb je geen superchargers gebruikt?
Omdat die er niet zijn. De noordelijkste is in Iverness (twee keer geladen) en daarboven is het vrijwel alleen Chargeplace Scotland voor DC laden.

Er is daar wel wat te doen aan EV charging maar het is ook heel dunbevolkt dus er is weinig incentive om dat te doen. En je ziet vooral veel terreinwagens onderweg.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Uberprutser schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:53:
Er is daar wel wat te doen aan EV charging maar het is ook heel dunbevolkt dus er is weinig incentive om dat te doen. En je ziet vooral veel terreinwagens onderweg.
Nou ja, ze zouden toch minstens er voor kunnen zorgen dat de laadpalen die er staan, goed functioneren voor alle EV's en liefst ook met verschillende passen. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:19
JanHenk schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:32:
[...]

Ionity heeft trouwens wel trailer-friendly plaatsen. Bijv. Ionity Salzbergen:

[Afbeelding]
Dat is dus zo'n plek die door een malloot is bedacht.
Je moet achteruit inparkeren; waarom niet een open doorrijdbare plek?
De paal staat op de achterste helft van de plek.
Wel trailer maar niet echt friendly.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
HansAuutB schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:15:
[...]

Dat is dus zo'n plek die door een malloot is bedacht.
Je moet achteruit inparkeren; waarom niet een open doorrijdbare plek?
De paal staat op de achterste helft van de plek.
Wel trailer maar niet echt friendly.
Ja eens... Hij is ook zeker en absoluut onhandig. Want wat doe je als je je aansluiting in de neus van de auto hebt? Alsnog op die andere plaatsen gaan staan denk ik... :+

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:22
pmiddeld schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:48:
[...]
Ionity was een aanbod voor "eerste keer gebruikers" à €7,99. Tarief met abo is 33 ct/kWh in Frankrijk, zonder abo is 59 ct/kWh. Bij Ionity heb ik in totaal108 kWh geladen. Dus dat heb er ook ruim uitgehaald.
Dat heb je idd direct terugverdiend ... 1 x 31kWh laden en je bent er al. Misschien sluit ik dat abo ook wel af deze zomer naast het Tesla abo, dan kan ik nabij Zaragoza bij Ionity laden en moet ik die parking van Tesla niet op waar je speciaal in het tankstation om een ticket moet om er weer af te geraken. Het is me alleen niet duidelijk of daar bij Ionity intussen 6 laders staan of nog steeds maar 2. Vorig jaar stonden er maar 2 laders, maar was er parking en markering op de grond voor 6 laders. De info die ik nu online vind is tegenstrijdig, sommige tonen er 6, sommige nog steeds maar 2 en dat vind ik te krap.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 23:05

bert pit

asdasd

Largamelion schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:34:
[...]
Dat heb je idd direct terugverdiend ... 1 x 31kWh laden en je bent er al. Misschien sluit ik dat abo ook wel af deze zomer naast het Tesla abo, dan kan ik nabij Zaragoza bij Ionity laden en moet ik die parking van Tesla niet op waar je speciaal in het tankstation om een ticket moet om er weer af te geraken. Het is me alleen niet duidelijk of daar bij Ionity intussen 6 laders staan of nog steeds maar 2. Vorig jaar stonden er maar 2 laders, maar was er parking en markering op de grond voor 6 laders. De info die ik nu online vind is tegenstrijdig, sommige tonen er 6, sommige nog steeds maar 2 en dat vind ik te krap.
Ik heb er deze week geladen het zijn er 6. In de app staat de bezetting. Er is ook een plee. Voor de rest een vrij mistroostige plek.

[ Voor 3% gewijzigd door bert pit op 19-06-2024 17:17 ]

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pmiddeld schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:05:
[...]

Nou ja, ze zouden toch minstens er voor kunnen zorgen dat de laadpalen die er staan, goed functioneren voor alle EV's en liefst ook met verschillende passen. 8)7
Het blijven commerciele partijen en die lopen nu eenmaal niet zo hard als ze er toch niets aan verdienen. Beetje kip en ei probleem. Ik was er een paar weken geleden (Fort William) en ook mij viel het op dat er maar erg weinig laadpalen te zien zijn (wij waren voor de gelegenheid met een diesel....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-06 21:29
Largamelion schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:34:
[...]
Ik vond en vindt de Ionity abbo deal top! Niet alleen vanwege de lage prijs per km, maar ook vanwege de (meestal) flinke aantallen stalls en betrouwbaarheid en gebruiksgemak van de Ionity app. Ik ben door mijn ervar8ngen fan geworden en probeer alleen nog te laden bij Ionity en Tesla, met Fastned als goede derde, maar wel duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieseteun
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:33
multikoe schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 17:40:
[...]

Het blijven commerciele partijen en die lopen nu eenmaal niet zo hard als ze er toch niets aan verdienen. Beetje kip en ei probleem. Ik was er een paar weken geleden (Fort William) en ook mij viel het op dat er maar erg weinig laadpalen te zien zijn (wij waren voor de gelegenheid met een diesel....)
Wij zijn nog in Schotland. Tot nu toe zonder problemen (bijna) overal kunnen laden. Aleen een keertje bij Roybridge kreeg ik hem niet aan de praat met de CPS pas. (en daarvoor een keer in York niet bij een BP lader) Rest wel. Ook bij diverse Tesla laders.
Wij zijn niet noordelijker geweest dan Inverness. Dus hoe het daarboven is, weet ik niet.
Ik rijd hem zeker niet leeg en laad waar het mogelijk is

Niro EV '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:22
bert pit schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:50:
[...]

Ik heb er deze week geladen het zijn er 6. In de app staat de bezetting. Er is ook een plee. Voor de rest een vrij mistroostige plek.
Ah top, bedankt om te bevestigen. Er is daar idd niets te beleven maar bij de volgende stop eten we en daarna zijn we op onze bestemming dus is het voor ons niet zo'n probleem. Dan sluit ik me denk ik ook wel een Ionity abo af voor een maand. Komt onderweg mss nog wel eens van pas.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:19
jdbiggelaa schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:28:
[...]

Ik vond en vindt de Ionity abbo deal top! Niet alleen vanwege de lage prijs per km, maar ook vanwege de (meestal) flinke aantallen stalls en betrouwbaarheid en gebruiksgemak van de Ionity app. Ik ben door mijn ervar8ngen fan geworden en probeer alleen nog te laden bij Ionity en Tesla, met Fastned als goede derde, maar wel duur.
Ben het deels met je eens. Ik heb ook een voorkeur voor Ionity, maar de app kan eenvoudiger. Je moet imo nu teveel handelingen verrichten o.a steeds weer de betaalmethode bevestigen ondanks dat mijn cc is gekoppeld in de app. De eerste keer ging het bij mij dan ook fout omdat ik in de veronderstelling was dat ik de betaalmethode niet meer hoefde te bevestigen. Verder tevreden over ionity. Fastned is middels autocharge
fantastisch. Moest niet zo duur zijn🤬

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luisterzicht
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:42
Fastned is met abo in Frankrijk ook maar 44ct wat ik voor snelladen aantrekkelijk vind. Bij Fastned nog nooit problemen gehad met laden, maar bij ionity kreeg ik hem in Zuid Frankrijk niet aan de praat en bij ionity seclin kwam ik niet hoger dan 35kw. Bij de derde paal ging ie ook niet hoger dan 90 Kw. Dat kwam omdat ik inmiddels op 48% was

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Wakkie schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 20:17:
[...]

Ben het deels met je eens. Ik heb ook een voorkeur voor Ionity, maar de app kan eenvoudiger. Je moet imo nu teveel handelingen verrichten o.a steeds weer de betaalmethode bevestigen ondanks dat mijn cc is gekoppeld in de app. De eerste keer ging het bij mij dan ook fout omdat ik in de veronderstelling was dat ik de betaalmethode niet meer hoefde te bevestigen. Verder tevreden over ionity. Fastned is middels autocharge
Ja, dit zijn terecht kritische opmerkingen, eens. Ik ben in deze fase al blij dat het allemaal werkt 😅

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:53
Afgelopen zaterdag avond zijn wij met onze 2019 Model 3 LR vertrokken naar Zweden voor onze roadtrip door Noorwegen en Zweden. Ons eerste verblijf was in Zuid-Zweden. De route daarheen doen we zonder de boot dus via Denemarken en de bruggen naar Zweden.

Met 100% vertrokken vanuit Alkmaar. Met 14 graden en flinke regen zijn we niet heel ver gekomen voor de eerste laadstop. In Duitsland rijden we lekker door dus gemiddeld 130 of sneller als we teveel marge hadden naar de volgende lader. Uitsluitend SuC's.

Hieronder een overzicht van alle laadstops.
  1. Leer, Duitsland - 30 kWh - 14 minuten - €11,70 (€0,39/kWh)
  2. Sittensen, Duitsland - 41 kWh - 17 minuten - €16,81 (€0,41/kWh)
  3. Busdorf, Duitsland - 28 kWh - 11 minuten - €11,20 (€0,40/kWh)
  4. Fredericia, Denemarken - 48 kWh - 23 minuten - €12,86 (€0,27/kWh)
  5. Koge - Denemarken - 42 kWh - 27 minuten - €11,53 (€0,27/kWh)
  6. Halmstad - Denemarken - 8 kWh - 3 minuten - €3,16 (€0,39/kWh)
  7. Toftaholm - Zweden - 33 kWh - 14 minuten - €13,46 (€0,41/kWh)
  8. Vetlanda - Zweden - 23 kWh - 12 minuten - €9,69 (€0,42/kWh)
De laatste laadstop was om goed vol op onze bestemming (Mariannelund) te komen. Deze hadden we kunnen skippen.

Op zaterdag om 22:15 gaan rijden en om 15:05 aangekomen. Een aantal keer wat bijgeslapen bij de laadstops en we hebben afwisselend gereden.

De totale heenrit was 1309km wat volgens Maps 14:24 uur kost. Wij hebben er totaal 16:50 uur over gedaan, dus inc. laden, plassen en slapen maar 2,5 uur extra.

In totaal 253 kWh geladen voor 90,41 euro, gemiddeld 35,7 cent per kWh. Dit heeft ons 14,5 cent per km gekost. Het weer en de hoge snelheid in Duitsland zullen daar aan bijgedragen hebben.

De terugweg zal ik ook posten, de afstanden tussen de verblijven in zijn tussen de 500-700km, dat kan met 1-2 laadstops, niet zo spannend voor dit topic.

De laadinfrastructuur is geweldig, elke 20/25km wel een 50kW snellader met elke 50km wel een 150+kW snellader. Tot nu toe 3 keer bijgeladen hier in de buurt, 2x in het dorp bij de 50kW snellader (tot nu toe gratis, de sessies komen niet in de Shell Recharge app in beeld?) en 1x bij een 200kW snellader bij een Burger King tijdens het lunchen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHWbXOq0ud4nWDXf1UiMd3-544E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJpKrkGH6i2kADFLoXI8fVF0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxhIMs26xwxTlJoICYXZA-z7Wvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hkQu82csUYuAUbaCf9ZpUa3K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xx7IzlIi0FYMsFDsL0dZm-Q4Wfg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nq80jjumSd6xSWCD7QYVmxNN.jpg?f=fotoalbum_large

EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Destynx schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 00:38:
Op zaterdag om 22:15 gaan rijden en om 15:05 aangekomen. Een aantal keer wat bijgeslapen bij de laadstops en we hebben afwisselend gereden.
Mooi verslag, maar dat in de avond vertrekken en de nacht doorrijden heb ik vorig jaar naar Spanje ook een keer gedaan. Maar dat was eens en nooit weer, want met die laadstops kan ik echt niet slapen, daar zijn ze voor mij veel te kort voor. Na het middaguur kwam voor mij de man met de hamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:51
multikoe schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 17:40:
[...]

Heb jij wel een paar van die heerlijke scottish eggs kunnen vinden onderweg?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +2 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:54:
[...]

Heb jij wel een paar van die heerlijke scottish eggs kunnen vinden onderweg?
Nope, maar ik heb wel haggis gegeten en whisky gedronken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
Wakkie schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 20:17:
[...]

Ik heb net mijn route naar Kroatie bekeken met abpr voor deze zomer. Waarom heeft abpr na 5 jaar nog steeds een vreselijk omslachtige gui en is de berekening zo traag? Is er dan niemand in Europa die voor wat concurrentie kan zorgen en wel een fijne ev planner kan maken😱?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Afgelopen zaterdag avond zijn wij met onze 2019 Model 3 LR vertrokken naar Zweden voor onze roadtrip door Noorwegen en Zweden. Tot nu toe 3 keer bijgeladen hier in de buurt, 2x in het dorp bij de 50kW snellader (tot nu toe gratis, de sessies komen niet in de Shell Recharge app in beeld?) en 1x bij een 200kW snellader bij een Burger King tijdens het lunchen.
Mooi verslag. Over de shell recharge. Die heb ik gebruikt op de terugweg bij een MC Donalds vlak voor Hamburg omdat mijn andere passen geweigerd werden. De rekening komt 4 weken na opladen. Stond daar tegen 70 cent per kWh te laden zie ik nu op de factuur. Terwijl de Vattenfall wel direct in je sessie historie toont hoe lang je geladen hebt, waar en tegen welk tarief.

Het was het meest verneukeratief in NL. Dacht een gratis laadpaal gevonden te hebben bij mijn fitness gym om de hoek. Drie maanden daar wekelijks ingeplugd tegen 45 cent de kWh met de shell recharge druppel bij gebrek aan iets anders. Kreeg over september tot november pas de rekening in december.

En scheelt het nou veel dat het de moeite loont om 's avonds te vertrekken en de nacht door te rijden? Ik reed in mijn eentje dus ik vertrek liever vanaf 6u om een normale nachtrust te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:49
Brotuck schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:52:
(...)
Terugweg:
- Ionity Affi (22% - 80%) 50,942 kWh @ 38 cent
- Ionity Brennero (24% - 97%) 62,417 kWh @ 38 cent
- Ionity Becka Becks (10% - 80%) 59,338 kWh @ 38 cent
- Tesla snellader bij hotel (10% - 78%) 61 kWh @ 54 cent
- Ionity Ohligser (12% -76%) 56,52 kWh @ 38 cent
(..)
Staat er tegenwoordig bij Ohlsiger Heide Ost ook een Ionity, of kan je wel eenvoudig naar West? Zo op de kaart leek het namelijk niet dat je naar West kon, dus ik heb die de laatste keer overgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
DeGroteMuis schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:03:
[...]

Staat er tegenwoordig bij Ohlsiger Heide Ost ook een Ionity, of kan je wel eenvoudig naar West? Zo op de kaart leek het namelijk niet dat je naar West kon, dus ik heb die de laatste keer overgeslagen.
Ohligser Heide Ost heeft 4 stalls (net als west), vlak voor het tankstation.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Afgelopen zaterdag avond zijn wij met onze 2019 Model 3 LR vertrokken naar Zweden voor onze roadtrip door Noorwegen en Zweden. Ons eerste verblijf was in Zuid-Zweden. De route daarheen doen we zonder de boot dus via Denemarken en de bruggen naar Zweden.

Met 100% vertrokken vanuit Alkmaar. Met 14 graden en flinke regen zijn we niet heel ver gekomen voor de eerste laadstop. In Duitsland rijden we lekker door dus gemiddeld 130 of sneller als we teveel marge hadden naar de volgende lader. Uitsluitend SuC's.

Hieronder een overzicht van alle laadstops.
  1. Leer, Duitsland - 30 kWh - 14 minuten - €11,70 (€0,39/kWh)
  2. Sittensen, Duitsland - 41 kWh - 17 minuten - €16,81 (€0,41/kWh)
  3. Busdorf, Duitsland - 28 kWh - 11 minuten - €11,20 (€0,40/kWh)
  4. Fredericia, Denemarken - 48 kWh - 23 minuten - €12,86 (€0,27/kWh)
  5. Koge - Denemarken - 42 kWh - 27 minuten - €11,53 (€0,27/kWh)
  6. Halmstad - Denemarken - 8 kWh - 3 minuten - €3,16 (€0,39/kWh)
  7. Toftaholm - Zweden - 33 kWh - 14 minuten - €13,46 (€0,41/kWh)
  8. Vetlanda - Zweden - 23 kWh - 12 minuten - €9,69 (€0,42/kWh)
De laatste laadstop was om goed vol op onze bestemming (Mariannelund) te komen. Deze hadden we kunnen skippen.

De totale heenrit was 1309km wat volgens Maps 14:24 uur kost. Wij hebben er totaal 16:50 uur over gedaan, dus inc. laden, plassen en slapen maar 2,5 uur extra.

In totaal 253 kWh geladen voor 90,41 euro, gemiddeld 35,7 cent per kWh. Dit heeft ons 14,5 cent per km gekost. Het weer en de hoge snelheid in Duitsland zullen daar aan bijgedragen hebben.

De terugweg zal ik ook posten, de afstanden tussen de verblijven in zijn tussen de 500-700km, dat kan met 1-2 laadstops, niet zo spannend voor dit topic.

De laadinfrastructuur is geweldig, elke 20/25km wel een 50kW snellader met elke 50km wel een 150+kW snellader. Tot nu toe 3 keer bijgeladen hier in de buurt, 2x in het dorp bij de 50kW snellader (tot nu toe gratis, de sessies komen niet in de Shell Recharge app in beeld?) en 1x bij een 200kW snellader bij een Burger King tijdens het lunchen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lekkere rit zo, naar mooie bestemmingen, hopelijk is het weer je gunstig gezind tijdens de rest van de roadtrip. d:)b
Ik schrok me wel een ongeluk van je prijzen per kWh en km, dat zou neerkomen op een verbruik van 400Wh/km, maar dat bleek gelukkig een rekenfoutje.

Je kilometerprijs is maar rond de 7 cent, ik vermoed dat je kilometers gedeeld hebt door prijs, dan kom je op ~14,5 km/euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
HansAuutB schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:12:
[...]

Ohligser Heide Ost heeft 4 stalls (net als west), vlak voor het tankstation.
Dank je, zie hem nu inderdaad ook erbij staan. Vorig jaar zomer niet gezien, toen zag ik alleen West. Toen iets verder bij de Seed & Greet geladen. Dat was iets prijziger dan Ionity met abo, maar ook een prima laadplek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

TeslaNerd schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:15:
[...]

Ik heb net mijn route naar Kroatie bekeken met abpr voor deze zomer. Waarom heeft abpr na 5 jaar nog steeds een vreselijk omslachtige gui en is de berekening zo traag? Is er dan niemand in Europa die voor wat concurrentie kan zorgen en wel een fijne ev planner kan maken😱?
ABRP update is vandaag geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Azqi schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 19:01:
[...]

ABRP update is vandaag geweest.
Dank voor deze tip! Ik ga kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:50
Hm. ABRP houdt geen rekening meer met laadpassen zo te zien. Update lijkt zo even geen vooruitgang.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Destynx
PeterZ(on) schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 07:37:
[...]

Mooi verslag, maar dat in de avond vertrekken en de nacht doorrijden heb ik vorig jaar naar Spanje ook een keer gedaan. Maar dat was eens en nooit weer, want met die laadstops kan ik echt niet slapen, daar zijn ze voor mij veel te kort voor. Na het middaguur kwam voor mij de man met de hamer.
Ja dat was een leuk idee om met een reistijd van 16 uur rond het avondeten aan te komen, maar dat gaan we inderdaad niet meer doen. Het slapen tijdens de laadstop klonk leuk maar werkte in de praktijk niet zo goed. Volgende keer gaan we gewoon 's ochtends rond 6 uur weg en op tijd naar bed.
Joosie200 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:32:
[...]

Mooi verslag. Over de shell recharge. Die heb ik gebruikt op de terugweg bij een MC Donalds vlak voor Hamburg omdat mijn andere passen geweigerd werden. De rekening komt 4 weken na opladen. Stond daar tegen 70 cent per kWh te laden zie ik nu op de factuur. Terwijl de Vattenfall wel direct in je sessie historie toont hoe lang je geladen hebt, waar en tegen welk tarief.

Het was het meest verneukeratief in NL. Dacht een gratis laadpaal gevonden te hebben bij mijn fitness gym om de hoek. Drie maanden daar wekelijks ingeplugd tegen 45 cent de kWh met de shell recharge druppel bij gebrek aan iets anders. Kreeg over september tot november pas de rekening in december.

En scheelt het nou veel dat het de moeite loont om 's avonds te vertrekken en de nacht door te rijden? Ik reed in mijn eentje dus ik vertrek liever vanaf 6u om een normale nachtrust te pakken.
Helaas, dan zullen wij die ook nog wel ontvangen. In Nederland is het meestal live inzichtelijk, apart.

Zoals hierboven te lezen is het 's nachts doorrijden geen succes dus dat gaan we in het vervolg anders doen. Met 250-150kW laden tot 50% gaat gewoon te hard om even een tukkie te doen.
DeGroteMuis schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:45:
[...]

Lekkere rit zo, naar mooie bestemmingen, hopelijk is het weer je gunstig gezind tijdens de rest van de roadtrip. d:)b
Ik schrok me wel een ongeluk van je prijzen per kWh en km, dat zou neerkomen op een verbruik van 400Wh/km, maar dat bleek gelukkig een rekenfoutje.

Je kilometerprijs is maar rond de 7 cent, ik vermoed dat je kilometers gedeeld hebt door prijs, dan kom je op ~14,5 km/euro.
Tot nu toe prima weer, we houden van 20 graden met een mild zonnetje om lekker wat te kunnen doen, en tot nu is dat precies het weer. We gaan wel verder noordelijk dus het kan nog wel wat afkoelen de komende twee weken.

Zoals je kan merken heb ik toch te weinig slaap gehad 8)7
Ik zal mijn post even aanpassen, een 7 cent per km is toch prima.

EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
janne_nl schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 21:56:
Hm. ABRP houdt geen rekening meer met laadpassen zo te zien. Update lijkt zo even geen vooruitgang.
Toch wel. Het is wat verstopt in de menus. Mijn iphone wordt nog steeds erg warm van de abrp app en een route berekenen is traag. Wat zijn nou eigenlijk de verbeterpunten in deze v5.0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:50
De optie zit er nog wel in, maar hij houdt er geen rekening meer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Destynx schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 22:05:
[...]
Het slapen tijdens de laadstop klonk leuk maar werkte in de praktijk niet zo goed. Volgende keer gaan we gewoon 's ochtends rond 6 uur weg en op tijd naar bed.
Ik rijd zelf door de nacht op en neer naar Italie en laad dan steeds een uur tot 100%. Ik loop dan even een rondje en kruip dan 45 minuten in een slaapzak in de achterbak met de wekker op 45 minuten. Dat gaat best redelijk. Wel een ooglap of verduisterende gordijntjes meenemen want de meeste laadstations hebben felle verlichting

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:44
TeslaNerd schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 22:12:
[...]

Ik rijd zelf door de nacht op en neer naar Italie en laad dan steeds een uur tot 100%. Ik loop dan even een rondje en kruip dan 45 minuten in een slaapzak in de achterbak met de wekker op 45 minuten. Dat gaat best redelijk. Wel een ooglap of verduisterende gordijntjes meenemen want de meeste laadstations hebben felle verlichting
Strafkamp of vakantie? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02-06 08:54
TeslaNerd schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 22:12:
[...]

Behoorlijk onverantwoord en ook nog eens een erg onprettige manier om je vakantie te beleven lijkt me.

Alsof er onderweg niets te zien valt, en alsof er geen leuke plekken zijn om te overnachten…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghilas
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met de Thule Arcos L bagagebox voor op de trekhaak en daarmee naar bijv. Spanje of Italië gereden?

Doet de politie daar moeilijk over de bagagebox? Ik lees namelijk allerlei regels op de ANWB site e.d. over een verplicht 50cm bij 50cm markeringsbord V20, maar dat is natuurlijk veel te groot om aan deze box te monteren. En als je het al probeerde, blokkeer je gegarandeerd je witte kenteken of de verlichting van de trekhaakkoffer. Ik snap dat het op een fiets(endrager) een stuk makkelijker is om het bord te monteren omdat dat meer oppervlak heeft. Maar op de Thule? Nog los van dat het er dan niet uitziet en de aërodynamica verslechtert. 50x50 is gewoon te groot voor deze koffer.

Ik wil graag met deze Thule op mijn Model 3 naar het zuiden rijden, maar de regels maken het wat verwarrend...

Acties:
  • +11 Henk 'm!
Scientific schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 23:19:
[...]

Behoorlijk onverantwoord en ook nog eens een erg onprettige manier om je vakantie te beleven lijkt me.

Alsof er onderweg niets te zien valt, en alsof er geen leuke plekken zijn om te overnachten…
Don't go there... Deze discussie eindigt nooit bevredigend en de eerste die het idee heeft dat hij de ander van gedachten heeft doen veranderen moet zich nog melden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:09

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

Klopt, iedereen reageert anders, ook fysiek. Ik reed vroeger ook in de nacht door. Ging redelijk. Nu op leeftijd doe ik dat niet meer omdat het voor mij nu onverantwoord is. Wil je toch reageren op een dergelijke post houd de mening bij je zelf zonder het te veralgemeniseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:27
Sorry verkeerde topic!

[ Voor 97% gewijzigd door RigolleM op 21-06-2024 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuneEmpire
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-06 22:19
TeslaNerd schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 22:06:
[...]

Toch wel. Het is wat verstopt in de menus. Mijn iphone wordt nog steeds erg warm van de abrp app en een route berekenen is traag. Wat zijn nou eigenlijk de verbeterpunten in deze v5.0?
Ik zie nu een filter voor 'voorkeur voor trailer-vriendelijke plekken'. Die had ik nog niet eerder gezien? Dat vind ik met mijn aanstaande rit naar Spanje erg fijn!

Verder vind ik zelf de ABRP app op Android Automotive erg traag? Helemaal een bestaande route afbreken en een nieuwe berekenen duurt erg lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emre076
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 31-05 14:01
k ga binnenkort waarschijnlijk een lease auto kiezen via mij werkgever en ik betwijfel of ik een EV zal kiezen of hybride.
tijdens de zomervakantie gaan wij regelmatig naar turkije met de auto en als ik de ervaring van mensen uit mij omgeving hoor over met EV naar turkije gaan is dat het soms best een hell kan zijn.
tijdens de zomervakantie is het sws al drukker door al de trekkende mensen door eu + de gebruikelijke verkeer waardoor er enorme rijen ontstaan bij de laadpalen. magje eerst uren wachten voor datje aan de beurt ben en dan zelf een uur of 2 aan de lader zitten.
defecte laadpallen wat de apps niet juist weergeven of de wachtrijen.
hoe verder je naar oost eu gaat hoe minder je opties hebt, niet zulke snelladers als in de west eu etc.

en in turkije zelf hebje ook niet bepaald veel laadpalen wellicht alleen in istanbul en af en toe langs de snelwegens.

zijn er wellicht andere mensen die hun ervaring kunnen delen? over met EV naar oost eu of zelfs turkije?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 03-06 09:02
emre076 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:29:
k ga binnenkort waarschijnlijk een lease auto kiezen via mij werkgever en ik betwijfel of ik een EV zal kiezen of hybride.
tijdens de zomervakantie gaan wij regelmatig naar turkije met de auto en als ik de ervaring van mensen uit mij omgeving hoor over met EV naar turkije gaan is dat het soms best een hell kan zijn.
tijdens de zomervakantie is het sws al drukker door al de trekkende mensen door eu + de gebruikelijke verkeer waardoor er enorme rijen ontstaan bij de laadpalen. magje eerst uren wachten voor datje aan de beurt ben en dan zelf een uur of 2 aan de lader zitten.
hoe verder je naar oost eu gaat hoe minder je opties hebt, niet zulke snelladers als in de west eu etc.

en in turkije zelf hebje ook niet bepaald veel laadpalen wellicht alleen in istanbul en af en toe langs de snelwegens.

zijn er wellicht andere mensen die hun ervaring kunnen delen? over met EV naar oost eu of zelfs turkije?
Zie zoekopdracht:
Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
DuneEmpire schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:51:
[...]

Ik zie nu een filter voor 'voorkeur voor trailer-vriendelijke plekken'. Die had ik nog niet eerder gezien? Dat vind ik met mijn aanstaande rit naar Spanje erg fijn!
Waar staat dat filter?
Kan het nog niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-06 14:12
Het is schijnbaar goed te doen, als je er voor open staat en een beetje wil nadenken, opzoekwerk verrichten en moeite wilt doen.
Als je enkel hersenloos wilt kachelen op dinosap, want dat zit terug vol op 2 minuten en kan je onder elke steen wel vinden, kan je beter niet voor een EV gaan.
Het is meestal geen technisch probleem, maar een mentaliteits zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuneEmpire
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-06 22:19
HansAuutB schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 11:20:
[...]

Waar staat dat filter?
Kan het nog niet vinden.
In de mobiele app kan ik onder 'alle instellingen' onder 'chargers & networks' filters instellen op;
- Prefer Trailer friendly
- Prefer dogs-friendly
- Prefer play are nearby
- Prefer restroom availability

Die zijn niet allemaal nieuw (voor mij). Ik moest wel nog even zorgen dat de update van 2 dagen was toegepast op mijn iPhone die was voor wat voor reden dan ook nog niet automatisch gedownload.

In de auto (android automotive) zie ik deze zelfde instellingen ook onder instellingen en 'chargers & networks' terugkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-06 23:06

Ik zou effe met verschillende autos in ABRP wat simulaties maken, dan kom je er snel genoeg achter of het te doen is of niet, en zie je ook verschil tussen de verschillende accus van de autos.

Heb zelf een BEV, maar naar Turkije zou ik lekker met een diesel of benzine bak doen, al dan niet PHEV. Kan je niet ruilen met iemand voor de vakantie ? In Nederland is een BEV het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 03-06 14:47
HansAuutB schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 11:20:
[...]

Waar staat dat filter?
Kan het nog niet vinden.
Op de website versie staat het filter gewoon onder Chargers & Networks.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emre076
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 31-05 14:01
IceTeaGX schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:02:
[...]

Het is schijnbaar goed te doen, als je er voor open staat en een beetje wil nadenken, opzoekwerk verrichten en moeite wilt doen.
Als je enkel hersenloos wilt kachelen op dinosap, want dat zit terug vol op 2 minuten en kan je onder elke steen wel vinden, kan je beter niet voor een EV gaan.
Het is meestal geen technisch probleem, maar een mentaliteits zaak.
ja, heb inmiddels de ervaring van andere gelezen op forums.
en ik heb op de open charge map gekeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
DuneEmpire schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:34:
[...]

In de mobiele app kan ik onder 'alle instellingen' onder 'chargers & networks' filters instellen op;
- Prefer Trailer friendly
- Prefer dogs-friendly
- Prefer play are nearby
- Prefer restroom availability

Die zijn niet allemaal nieuw (voor mij). Ik moest wel nog even zorgen dat de update van 2 dagen was toegepast op mijn iPhone die was voor wat voor reden dan ook nog niet automatisch gedownload.

In de auto (android automotive) zie ik deze zelfde instellingen ook onder instellingen en 'chargers & networks' terugkomen.
Dank.
En bijzonder want gisteravond stond het er nog niet.
Maar jammer, want het hoort bij premium.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Destynx schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 22:05:
[...]

Ja dat was een leuk idee om met een reistijd van 16 uur rond het avondeten aan te komen, maar dat gaan we inderdaad niet meer doen. Het slapen tijdens de laadstop klonk leuk maar werkte in de praktijk niet zo goed. Volgende keer gaan we gewoon 's ochtends rond 6 uur weg en op tijd naar bed.

[...]

Helaas, dan zullen wij die ook nog wel ontvangen. In Nederland is het meestal live inzichtelijk, apart.

Zoals hierboven te lezen is het 's nachts doorrijden geen succes dus dat gaan we in het vervolg anders doen. Met 250-150kW laden tot 50% gaat gewoon te hard om even een tukkie te doen.

[...]

Tot nu toe prima weer, we houden van 20 graden met een mild zonnetje om lekker wat te kunnen doen, en tot nu is dat precies het weer. We gaan wel verder noordelijk dus het kan nog wel wat afkoelen de komende twee weken.

Zoals je kan merken heb ik toch te weinig slaap gehad 8)7
Ik zal mijn post even aanpassen, een 7 cent per km is toch prima.
Ja, overdag rijdt toch wel fijner vind ik, of in ieder geval na de volle uren slaap. Maar top dat het weer lekker meezit, hier nog steeds veeeeel regen. Zeven cent is inderdaad een prima kilometerprijs, ook al is dat natuurlijk niet het meest belangrijker op vakantie.
Scientific schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 23:19:

Mijn keus zou het ook niet zijn, veel leuker om ook nog wat te zien van de omgeving, maar onverantwoord vind ik lastig inschatten. Als @TeslaNerd lekker uitgerust kan vertrekken of bijvoorbeeld gewend is aan nachtdiensten en Italië eerder Gardameer dan Bari is kan dat op zich prima. Dat is meer rust tussendoor dan veel overdagrijders pakken dan.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:37
Woensdag terug gereden van Manchester naar huis, met ioniq5 77kWh.

Eerste stop bij “potters bar”. Ik ben er afgelopen jaren 3x geweest en dit is wel echt mijn favoriete stop. Ligt op de kruising M25 (rondweg)/A1(M).
- als je vanuit het noorden komt is dit een stop aan het begin van de rondweg om London. Ik vind het prettig die rondweg “fris” te doen want die rondweg is altijd erg druk.
- vanuit Manchester is het na 3 uur rijden en dan is stoppen dus sowieso prettig.
- er staan nu maar liefst 22 snelladers van 150kW die ook echt 150kW leveren. En er is nog niet de helft bezet. Werken op creditcard, niet met welk pasje ik ook had,
- je kan er een behoorlijk lekker Engels onbijt kopen en eten op een terrasje dat welliswaar “gewoon een snelweg terrasje is”, maar heerlijk beschut en in de zon ligt.
Aanrader!
Tot 95% geladen (tja… het onbijt was niet eerder op..)

Eigenlijk wilde bij de Kanaaltunnel laden maar de accu was nog dermate vol dat ik meteen naar de douane gereden ben, ik wilde niet het risico nemen een shuttle te missen. Er staan een hele hoop tesla laders en 4 ander merk snellladers, ze zijn “open” maar ik heb dus niet getest.

Eenmaal op het vasteland bleek ik 10% tekort te komen om naar huis te kunnen rijden. Langs de E17 tussen Gent en Antwerpen gestopt bij een snellader met de bedoeling 10 minuten te laden..
Dat was een drama.. geen enkele van mijn laadpassen deed het (anwb, eflux, hyundai), met een QR code zou je met creditcard moeten kunnen betalen maar dat lukte voor geen meter. 10minuten staan klungelen. Ik wilde al weg gaan maar er bleek ook nog een 50kW lader te staan die het gewoon wel deed. Daar heb ik in arre moede maar 15 minuten geladen.
Alles bij elkaar… dat kostte 15 minuten meer dan de bedoeling was.

De hele reis heeft met de nodige files 12 uur geduurd. Tussen Calais en huis hebben we dus 25 minuten verloren met een ongelukke laadbeurt, maar ik ben al heel vaak van Engeland gekomen omdat mijn dochter daar woont, ik heb in dat stuk echt altijd een stop gemaakt omdat ik dan gewoon moe ben. Kortom… misschien was het 25 minuten langer dan met benzine… maar ik denk eigenlijk van niet. Wel wat gevloek.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:19
Stefannn schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 08:46:

Eenmaal op het vasteland bleek ik 10% tekort te komen om naar huis te kunnen rijden. Langs de E17 tussen Gent en Antwerpen gestopt bij een snellader met de bedoeling 10 minuten te laden..
Dat was een drama.. geen enkele van mijn laadpassen deed het (anwb, eflux, hyundai), met een QR code zou je met creditcard moeten kunnen betalen maar dat lukte voor geen meter. 10minuten staan klungelen. Ik wilde al weg gaan maar er bleek ook nog een 50kW lader te staan die het gewoon wel deed.
Waar precies was dit? Welke laadpaalaanbieder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:26
Zjanzjak schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 09:48:
[...]

Het klinkt als TotalEnergies bij Kalken. Bijzondere ervaring, ik heb daar nog nooit een probleem gehad in de > 10 keer dat ik daar heb geladen. Het is daar vaak vrij druk, dus er is wel eens een kleine laadfile, dat is het enige.

Ik gebruik meestal de Electroverse-pas, maar andere passen hebben ook altijd gewerkt.

[ Voor 10% gewijzigd door Nova163 op 22-06-2024 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Zjanzjak schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 09:48:
[...]

Totalenergies, kalken.

Ik kon hem vanmorgen op googlemaps niet meer terugvinden. Ik zit nu in de auto en met het opnieuw plannen van de route heb ik hem kunnen vinden.

Aanvulling: ik heb dus niks van te voren gepland, alles “on the fly” met de onboard navigatie.
Met dien verstande dat ik “potters bar” al zeker wist van vorige reizen.

En wel kwalijk: dan is er nu dus een verplichting dat dc laders met bankpas moeten werken, dan is het dermate knullig dat het niet werkt.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Nova163 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 10:20:
[...]

Het klinkt als TotalEnergies bij Kalken. Bijzondere ervaring, ik heb daar nog nooit een probleem gehad in de > 10 keer dat ik daar heb geladen. Het is daar vaak vrij druk, dus er is wel eens een kleine laadfile, dat is het enige.

Ik gebruik meestal de Electroverse-pas, maar andere passen hebben ook altijd gewerkt.
Klopt dus, ik kon hem eerst niet meer terugvinden.
Toch wel prettig om te horen dat het “wel kan”.

In mijn geval een combinatie van:
- er zit een rfid draadloze reader op de paal
- maar die werkt niet met alle pasjes, in mijn geval dus niet met anwb, eflux of Hyundai kaart.
- de rfid reader werkt NIET op de bankpas. Bankpas, creditkaart gaat via een QR code. Die brengt je naar een wat omslachtige website. Devoorkeur is daar dat je een account aanmaakt (en daar had ik even geen zin in), maar je kan ook zonder account betalen, dat werkte bij mij echter niet.
Nb, verkopende bedrijven handelen de creditcard betalingen niet zelf af maar gaan in zee met een “payment afhandel bedrijf”, daarmee komen je bank gegevens niet bij het verkopende bedrijf terecht maar bij de gespecialiseerde creditcard afhandelaar. Ze zijn dus kennelijk in zee gegaan met een wat knullige payment processor.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:29

Metro2002

Memento mori

Wij zijn gisteren weer teruggekomen vanuit Zweden met de 28Kwh ioniq en zelfs met een EV die een accu ter grootte van een opgevoerde penlite heeft is het tegenwoordig dus prima mogelijk om grote afstanden af te leggen.

De reis begon volgens plan, eerste laadstop na 150km bij een Tesla SuC in Harderwijk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pDiywAJmQUA4zzrdx2KEyf-IUNg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fOfygY8yHDUcI6yMA0FVKswy.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna nam de reis even een vervelende wending want ik had een route vol tesla chargers uitgestippeld (waar mogelijk) en uiteraard bij de 2e laadstop (nog in Nederland notabene) weigerde de tesla app dienst. De reservering voor het bedrag van de vorige laadstop kon niet worden gemaakt / afgeschreven van de creditcard. Een andere betaaloptie toevoegen werkte ook niet omdat het vorige probleem met de CC er nog was. Niet alleen vervelend dat ik nu andere laadstops zou moeten kiezen maar ook wist ik nu niet zeker of er iets met mijn creditcard aan de hand was die ik nodig zou hebben bij de tolbruggen in Denemarken.

De 2e laadstop was dus on the fly een andere snellader in de buurt vinden (met nog 20km range over... het enige moment dat ik echt even range anxiety had) Onbekende paal maar hij deed het gelukkig.

Terwijl we daar aan het laden waren kreeg ik een bericht in de tesla app dat ik het bedrag dat openstond over moest maken via een andere betaalmethode. Ik koppelde de app aan mijn iban en dat werkte, kon de betaling doen en de foutmelding was ook weg. Ik gokte er dus maar op dat de app het nu wel weer zou doen en de volgende stop zou dus weer een tesla SuC worden. Dat ging heel Duitsland goed tot we in Denemarken aankwamen, daar werd de IBAN betaalmethode ineens weer niet geaccepteerd dus ik de CC weer gekoppeld, die had ik intussen al een keer gebruikt om iets te betalen dus ik wist dat die het gewoon deed en dit heeft de rest van de vakantie gewoon gewerkt, ook de hele terugreis :? Heel vaag.

Vanwege de beperkte actieradius had ik de laadstops op maximaal 150km van elkaar gezet en dat bleek geen overbodige luxe, met een volgepakte auto en geen al te hoge temperaturen zat het verbruik rond de 15Kwh per 100km, wat een actieradius van 186km geeft. Op de kortere stukken van 120-130km kon ik dus was vlotter doorrijden met 130km/u of nog net iets harder in Duitsland (hij kan blijkbaar 175km/u :+) en op de stukken van 150km moest ik wel echt even opletten en tussen de 110km/u en 120km/u rijden om de volgende laadstop te halen met nog enige reserve over.

Kwestie van de verbruiksmeter na elke laadstop resetten en aan de hand daarvan bepalen hoe ver je kunt komen. Bij 100km/u was het verbruik 13kwh/100km, bij 110km/u was het verbruik 14Kwh/100km en bij 130km/u kroop het richting de 17kwh/100km Uiteindelijk bleek voor de meeste stukken 120km/u met 15Kwh/100km een mooi compromis tussen doorrijden en zuinig aan doen en zo kom je al snel bij de Bruggen naar Zweden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0J2ATOhf-zvpOsPWqMS-UleIe8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ngk5HlL3sAMSsIrih9DOIqGg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r77nZNdJS9q8FfJPnDJVQXXx1pk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MlPtE86u9ciCN0qmlFa4hFQ8.jpg?f=fotoalbum_large

Aan snelladers was eigenlijk geen gebrek, langs de snelwegen in Duitsland, Denemarken en Zweden waren overal snelladers bij benzinepompen en dat gaf ook wel het vertrouwen om de accu relatief leeg te rijden en dus niet met 90km/u over de snelweg te sukkelen. Mocht je het volgende laadpunt net niet dreigen te halen dan was er altijd wel een snellader in de buurt. Ik heb de hele reis ook maar 1 laadpas nodig gehad (plugsurfing), geladen bij Allego, ionity en een handvol zweedse onbekende laadpalen.

Ionity:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7D2JUgHyJgUv20OAcVjwMy7A0_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2UznqK0epKmYlJnmSAB4pgCF.jpg?f=fotoalbum_large

Allego:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRJHKBnF-U88qU2ylNH10LxzI4Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dAtWHi1O6ZEggbu9IkpkEcfO.jpg?f=fotoalbum_large

No-name laadpaal in de middle of nowhere:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZTqGrwFYsuw6KtbECYlPI6NRq0c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5gPXbalSh2JrJcG82Co2r41f.jpg?f=fotoalbum_large

We hadden een vakantiehuisje waar we konden opladen (werd achteraf afgerekend op basis van verbruik) dus rondom het huisje geen enkel probleem om wat van de omgeving te zien en wilden we een keer wat verder dan waren er (tesla) chargers op alle handige locaties te vinden. Omdat we wel letterlijk in de middle of nowhere zaten moest je wel een klein beetje rekening houden dat je langs een stad of groter dorp kwam want in de kleine dorpjes zat écht helemaal niks aan laders. Verbruik was wel enorm laag als je alleen over B-wegen rijdt met 70km/u en 80km/u als snelheidslimiet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IeRjrw4DfAK4Wn0yi14EaPacHI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JuHTFK6iMN5jo8wPnDwX1ELe.jpg?f=fotoalbum_large

Lekker lege wegen, goed voor het verbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPuRaeIY0x2tSggYDawFZaZHKHA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cgO3gJvAgXtVVC4IzRYeXkOg.jpg?f=fotoalbum_large

Ook elektrisch kom je gewoon in de rimboe:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGyrKzNzCNHI4ITUhLDJTcsfOf4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3CtGCIgeZordvet7OThndxtQ.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk zowel op de heen als terugweg 8 keer geladen met een gemiddelde laadtijd van 23 minuten per keer, in totaal dus net iets meer dan 3 uur laadtijd. Over de 1200km hebben we op de heenweg 16 uur gedaan en op de terug weg 18 uur vanwege een hele dikke 2 uur vertraging bij Hamburg (wat een drama is het daar zeg) , zonder die vertraging zou het 15 uur en drie kwartier zijn geweest. Nergens laadfiles gehad, zeker op de heenweg stonden we bijna overal alleen maar we gingen ook om 11u 's nachts weg en hebben 's nachts doorgereden.

Op de terugweg wel diverse keren echt behoorlijk volle bak gehad bij voornamelijk de Tesla laders, ik kan me voorstellen dat als je in het hoogseizoen deze trip doet dat je wel een keer ergens moet wachten. Ik zou dan ook altijd 's avonds gaan rijden als dat mogelijk is om dat te voorkomen.

Zo sta je alleen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AwYITULC78jawkZ1kRUNlpSky64=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AdcnkdCiIOPqvqG9kHI9Eq1Z.jpg?f=fotoalbum_large

En zo is het volle bak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oWIzj4LXBiNmqpCsfLBY4jBokNQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dubQpR35kSYYzPPKOoJRYcv7.jpg?f=fotoalbum_large

De tesla SuC's zijn soms wel een beetje verstopt en google maps weet soms ook niet altijd waar ze zijn, zo waren we bij 'dodenhof' in Duitsland (woonboulevard) met een gi-gantisch parkeerterrein ervoor en daar moesten we echt even zoeken, uiteindelijk lag de SuC helemaal aan de andere kant van waar google maps aangaf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/myS6JSFXxkGbeidn9LBy0fGTV9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mDgXCviJQMtabyWrmZ5tQ2Yf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iNCH1eNQXWU83e6KJS4pryj_CjU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GRkhQ60938wk7tPcZsVBcpw1.jpg?f=fotoalbum_large

Ook lagen sommigen echt op achteraf terreinen zoals hier in Stuhr in Duitsland:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kv3t7iuLrJpdh5WOeh743mqNTPY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/itnrhf2fEgA66vbamGw7xuGo.jpg?f=fotoalbum_large

Ook nog wat bijzondere EV's gezien onderweg :

Hongqi:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1yWsoQ_t2uVtmG6HGGypZ6gv1nU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xjZhKrHtm2Yiv6WLT9ca6J0z.jpg?f=fotoalbum_large

Fisker Ocean:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Bxzt1SEa4ExeALLJDtribAsOQk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zuP3gotqNhDHrbKHcWmgm1pA.jpg?f=fotoalbum_large

Nederlandse Ioniq 5 in Zweden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMawtPb-2YHqByjqamcvYtLMAD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SMVC27t3Wbf6PCJzYv3uwNs1.jpg?f=fotoalbum_large

En een andere ioniq, ook een enorm zeldzame auto in Zweden, dit was zelfs nog een plugin hybride:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AACBDTWJYlho4ksQzlAn5MPTLvY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rWtpCj4LlodfOFAzrjrEmks1.jpg?f=fotoalbum_large

Beetje jammer dat er ICE voertuigen parkeren bij snelladers, en waarom? Het hele parkeerterrein ervoor was letterlijk leeg... 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mHLupz_Dddqtkd1DCumfiSI7NP4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2lF4fEzInb8Gv22WCtIdvQkB.jpg?f=fotoalbum_large

En geen idee of deze parkeerplaatsen voor elektrische auto's waren maar miljö klinkt als mileu en ze waren dicht bij de ingang :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZ4KGqOJoa63KahQSAf1K9bwjSc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ANKH2gdX4dHgYQBzcgJCzisU.jpg?f=fotoalbum_large

Het is me al met al dus heel erg meegevallen en eigenlijk zelfs wel bevallen. Toen ik eenmaal een beetje het vertrouwen had in werkende snelladers (niet 1 paal gehad die het niet deed) was het gewoon relaxed. Je knalt niet in 1 keer door maar knipt de rit gewoon op in stukken waardoor je telkens weer een nieuw doel hebt op relatief korte afstand om naar toe te rijden. Stops om de anderhalf tot 2 uur is gewoon prima. Even de benen strekken, bammetje naar binnen schuiven en dan is de auto alweer vol.

Zelfs met een auto met een kleine accu en kleine actieradius kom je zo toch overal. Scheelt wel heel veel dat de ioniq redelijk snel kan opladen.

En over het laden, de ioniq 28Kwh heeft zich wat dat betreft keurig gedragen, laden ging consequent met tussen de 65 en 70KW tot 80%. Het enige waaraan je merkte dat de accu wel warm werd op een gegeven moment is het laden vanaf 80%, dat gaat in het begin nog wel met 40KW tot 90% en kakt dan in tot 15-20Kw als je richting de 94% gaat (het maximum voor snelladen) maar na 8 keer achter elkaar snelladen en 1200km was tot de 80% nog steeds richting de 70KW maar daarna nog maar 25KW t/m 90% en daarna nog maar 5-10KW tot 94%. Op het totaalplaatje scheelt dat maximaal 5 minuten dus echt rapidgate kan ik dat ook niet noemen maar het viel me op.

Nog verbeterpunten? Een iets grotere actieradius van bv 250~300km zou fijn zijn zodat je gewoon de hele weg de maximumsnelheid kan rijden zonder te moeten rekenen of je de volgende laadstop dan nog wel haalt omdat het bv regent, je tegenwind hebt of het koud is buiten.Nu hadden we telkens tussen de 30 en 40km range over wat gewoon wel weinig is, ik had de laadstops zo uitgekozen dat er altijd wel alternatieve laadopties binnen 10km waren maar iets meer reserve zou prettig zijn.

Een ander nadeel was dat veel van de snelladers bij een Burger king, Macdonalds of andere fastfood keten zitten. En die verleiding is regelmatig wel te groot :+

In totaal in 2 weken 3060km gereden. Gemiddelde verbruik weet ik helaas niet exact maar zal rond de 15Kwh/100km hebben gelegen. Totale laadkosten: 195 euro, dit had nog een stuk goedkoper gekund als ik de moeite had genomen om de goedkoopste aanbieder te kiezen (koos nu vaak simpelweg de eerste de beste snellaad aanbieder ipv prijzen te vergelijken) en ik niet vergeten was een tesla abonnement af te sluiten :+

[ Voor 201% gewijzigd door Metro2002 op 22-06-2024 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Metro2002 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 12:54:
Wij zijn gisteren weer teruggekomen vanuit Zweden met de 28Kwh ioniq en zelfs met een EV die een accu ter grootte van een opgevoerde penlite heeft is het tegenwoordig dus prima mogelijk om grote afstanden af te leggen.

De reis begon volgens plan, eerste laadstop na 150km bij een Tesla SuC in Harderwijk

[Afbeelding]

Daarna nam de reis even een vervelende wending want ik had een route vol tesla chargers uitgestippeld (waar mogelijk) en uiteraard bij de 2e laadstop (nog in Nederland notabene) weigerde de tesla app dienst. De reservering voor het bedrag van de vorige laadstop kon niet worden gemaakt / afgeschreven van de creditcard. Een andere betaaloptie toevoegen werkte ook niet omdat het vorige probleem met de CC er nog was. Niet alleen vervelend dat ik nu andere laadstops zou moeten kiezen maar ook wist ik nu niet zeker of er iets met mijn creditcard aan de hand was die ik nodig zou hebben bij de tolbruggen in Denemarken.

De 2e laadstop was dus on the fly een andere snellader in de buurt vinden (met nog 20km range over... het enige moment dat ik echt even range anxiety had) Onbekende paal maar hij deed het gelukkig.

Terwijl we daar aan het laden waren kreeg ik een bericht in de tesla app dat ik het bedrag dat openstond over moest maken via een andere betaalmethode. Ik koppelde de app aan mijn iban en dat werkte, kon de betaling doen en de foutmelding was ook weg. Ik gokte er dus maar op dat de app het nu wel weer zou doen en de volgende stop zou dus weer een tesla SuC worden. Dat ging heel Duitsland goed tot we in Denemarken aankwamen, daar werd de IBAN betaalmethode ineens weer niet geaccepteerd dus ik de CC weer gekoppeld, die had ik intussen al een keer gebruikt om iets te betalen dus ik wist dat die het gewoon deed en dit heeft de rest van de vakantie gewoon gewerkt, ook de hele terugreis :? Heel vaag.

Vanwege de beperkte actieradius had ik de laadstops op maximaal 150km van elkaar gezet en dat bleek geen overbodige luxe, met een volgepakte auto en geen al te hoge temperaturen zat het verbruik rond de 15Kwh per 100km, wat een actieradius van 186km geeft. Op de kortere stukken van 120-130km kon ik dus was vlotter doorrijden met 130km/u of nog net iets harder in Duitsland (hij kan blijkbaar 175km/u :+) en op de stukken van 150km moest ik wel echt even opletten en tussen de 110km/u en 120km/u rijden om de volgende laadstop te halen met nog enige reserve over.

Kwestie van de verbruiksmeter na elke laadstop resetten en aan de hand daarvan bepalen hoe ver je kunt komen. Bij 100km/u was het verbruik 13kwh/100km, bij 110km/u was het verbruik 14Kwh/100km en bij 130km/u kroop het richting de 17kwh/100km Uiteindelijk bleek voor de meeste stukken 120km/u met 15Kwh/100km een mooi compromis tussen doorrijden en zuinig aan doen en zo kom je al snel bij de Bruggen naar Zweden:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Aan snelladers was eigenlijk geen gebrek, zeker langs de snelwegen in Duitsland, Denemarken en Zweden waren overal snelladers bij benzinepompen en dat gaf ook wel het vertrouwen om de accu relatief leeg te rijden en dus niet met 90km/u over de snelweg te sukkelen. Mocht je het volgende laadpunt het niet dreigen te halen dan was er altijd wel een snellader in de buurt. Ik heb de hele reis ook maar 1 laadpas nodig gehad (plugsurfing), geladen bij Allego, ionity en een handvol zweedse onbekende laadpalen.

Ionity:
[Afbeelding]

Allego:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

We hadden een vakantiehuisje waar we konden opladen (werd achteraf afgerekend op basis van verbruik) dus rondom het huisje geen enkel probleem om wat van de omgeving te zien en wilden we een keer wat verder dan waren er (tesla) chargers op alle handige locaties te vinden. Omdat we wel letterlijk in de middle of nowhere zaten moest je wel een klein beetje rekening houden dat je langs een stad of groter dorp kwam want in de kleine dorpjes zat écht helemaal niks aan laders. Verbruik was wel enorm laag als je alleen over B-wegen rijdt met 70km/u en 80km/u als snelheidslimiet:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Uiteindelijk zowel op de heen als terugweg 8 keer geladen met een gemiddelde laadtijd van 23 minuten per keer, in totaal dus net iets meer dan 3 uur laadtijd. Over de 1200km hebben we op de heenweg 16 uur gedaan en op de terug weg 18 uur vanwege een hele dikke 2 uur vertraging bij Hamburg (wat een drama is het daar zeg) , zonder die vertraging zou het 15 uur en drie kwartier zijn geweest. Nergens laadfiles gehad, zeker op de heeenweg stonden we bijna overal alleen maar we gingen ook om 11u 's nachts weg en hebben 's nachts doorgereden.

Op de terugweg wel diverse keren echt behoorlijk volle bak gehad bij voornamelijk de Tesla laders, ik kan me voorstellen dat als je in het hoogseizoen deze trip doet dat je wel een keer ergens moet wachten. Ik zou dan ook altijd 's avonds gaan rijden als dat mogelijk is om dat te voorkomen.

Zo sta je alleen:
[Afbeelding]

En zo is het volle bak:
[Afbeelding]

De tesla SuC's zijn soms wel een beetje verstopt en google maps weet soms ook niet altijd waar ze zijn, zo waren we bij 'dodenhof' in Duitsland (woonboulevard) met een gi-gantisch parkeerterrein ervoor en daar moesten we echt even zoeken, uiteindelijk lag de SuC helemaal aan de andere kant van waar google maps aangaf.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hongqi:
[Afbeelding]

Fisker Ocean:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En een andere ioniq, ook een enorm zeldzame auto in Zweden, dit was zelfs nog een plugin hybride:
[Afbeelding]

Beetje jammer dat er ICE voertuigen parkeren bij snelladers, en waarom? Het hele parkeerterrein ervoor was letterlijk leeg... 8)7

[Afbeelding]

En geen idee of deze parkeerplaatsen voor elektrische auto's waren maar miljö klinkt als mileu en ze waren dicht bij de ingang :P

[Afbeelding]

Het is me al met al dus heel erg meegevallen en eigenlijk zelfs wel bevallen. Toen ik eenmaal een beetje het vertrouwen had in werkende snelladers (niet 1 paal gehad die het niet deed) was het gewoon relaxed. Je knalt niet in 1 keer door maar knipt de rit gewoon op in stukken waardoor je telkens weer een nieuw doel hebt op relatief korte afstand om naar toe te rijden. Stops om de anderhalf tot 2 uur is gewoon prima. Even de benen strekken, bammetje naar binnen schuiven en dan is de auto alweer vol.

Zelfs met een auto met een kleine accu en kleine actieradius kom je zo toch overal. Scheelt wel heel veel dat de ioniq redelijk snel kan opladen.

En over het laden, de ioniq 28Kwh heeft zich wat dat betreft keurig gedragen, laden ging consequent met tussen de 65 en 70KW tot 80%. Het enige waaraan je merkte dat de accu wel warm werd op een gegeven moment is het laden vanaf 80%, dat gaat in het begin nog wel met 40KW tot 90% en kakt dan in tot 15-20Kw als je richting de 94% gaat (het maximum voor snelladen) maar na 8 keer achter elkaar snelladen en 1200km was tot de 80% nog steeds richting de 70KW maar daarna nog maar 25KW t/m 90% en daarna nog maar 5-10KW tot 94%. Op het totaalplaatje scheelt dat maximaal 5 minuten dus echt rapidgate kan ik dat ook niet noemen maar het viel me op.

Nog verbeterpunten? Een iets grotere actieradius van bv 250~300km zou fijn zijn zodat je gewoon de hele weg de maximumsnelheid kan rijden zonder te moeten rekenen of je de volgende laadstop dan nog wel haalt omdat het bv regent, je tegenwind hebt of het koud is buiten.Nu hadden we telkens tussen de 30 en 40km range over wat gewoon wel weinig is, ik had de laadstops zo uitgekozen dat er altijd wel alternatieve laadopties binnen 10km waren maar iets meer reserve zou prettig zijn.

Een ander nadeel was dat veel van de snelladers bij een Burger king, Macdonalds of andere fastfood keten zitten. En die verleiding is regelmatig wel te groot :+

In totaal in 2 weken 3060km gereden. Gemiddelde verbruik weet ik helaas niet exact maar zal rond de 15Kwh/100km hebben gelegen.
Mooi uitgebreid verslag :-) Ik heb ook een Ioniq gehad met 28kWh en beviel altijd goed, nu een MG4 met net wat meer range. Jouw opmerking over dat het wel druk zal worden bij Tesla in de zomer zal inderdaad zo zijn. Wat daar wel tegen op weegt is de hele lage prijs voor het laden en de zeer grote laadpleinen. Als je dan moet wachten zal het nooit lang zijn met meestal 12 of meer DC laders.

energienerds, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

mrme12345 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 13:12:
[...]

Mooi uitgebreid verslag :-) Ik heb ook een Ioniq gehad met 28kWh en beviel altijd goed, nu een MG4 met net wat meer range. Jouw opmerking over dat het wel druk zal worden bij Tesla in de zomer zal inderdaad zo zijn. Wat daar wel tegen op weegt is de hele lage prijs voor het laden en de zeer grote laadpleinen. Als je dan moet wachten zal het nooit lang zijn met meestal 12 of meer DC laders.
Ja verloop bij de SuC's was best groot inderdaad dus lang wachten zal je niet hoeven en je kunt vaak normaal parkeren tot er een plekje vrij komt.
Lage prijs is wel afhankelijk van het tijdstip, ik heb prijzen van minder dan 30 cent gezien maar ook prijzen van tegen de 60 cent tijdens de piekuren.
PeterZ(on) schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 07:37:
[...]

Ik ben er ook geen fan van om een nacht door te halen maar wij zijn ook 's nachts gaan rijden. Dit keer heeft mijn vrouw het eerste stuk in Nederland gereden (+-3u) en toen heb ik in de auto geslapen, daarna omgewisseld en toen ging het eigenlijk prima, een paar uur slaap is vaak voldoende, helemaal niet slapen is inderdaad killing.

[ Voor 32% gewijzigd door Metro2002 op 22-06-2024 14:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-05 10:44

Dani86

AeroGeek

Ben nu een paar keer een stuk Duitsland in geweest en wat me daar opgevallen is hoevaak er een ICE geparkeerd stond bij een laadpaal. Super irritant.

Was afgelopen maandag naar de Messe in Keulen en daar is een halve verdieping van de parkeergarage voorzien van AC 22kw laders. Goed geregeld want er zijn iets van 80 laders. Kom ik daar aan, helemaal vol met ICE auto's. Het lijkt er op dat het expres gebeurd of "es macht's mir egal".

Gelukkig waren er nog 5 van de 80 plekken vrij, dus weer met volle batterij naar huis en geen DC laadstop nodig gehad.

Het lijkt er wel op alsof we in NL heel erg netjes zijn of dat er geen EV haat is.

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Aan snelladers was eigenlijk geen gebrek, langs de snelwegen in Duitsland, Denemarken en Zweden waren overal snelladers bij benzinepompen en dat gaf ook wel het vertrouwen om de accu relatief leeg te rijden en dus niet met 90km/u over de snelweg te sukkelen. Mocht je het volgende laadpunt net niet dreigen te halen dan was er altijd wel een snellader in de buurt. Ik heb de hele reis ook maar 1 laadpas nodig gehad (plugsurfing), geladen bij Allego, ionity en een handvol zweedse onbekende laadpalen.

Ionity:
[Afbeelding]

Allego:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Uiteindelijk zowel op de heen als terugweg 8 keer geladen met een gemiddelde laadtijd van 23 minuten per keer, in totaal dus net iets meer dan 3 uur laadtijd. Over de 1200km hebben we op de heenweg 16 uur gedaan en op de terug weg 18 uur vanwege een hele dikke 2 uur vertraging bij Hamburg (wat een drama is het daar zeg) , zonder die vertraging zou het 15 uur en drie kwartier zijn geweest. Nergens laadfiles gehad, zeker op de heenweg stonden we bijna overal alleen maar we gingen ook om 11u 's nachts weg en hebben 's nachts doorgereden.

Zo sta je alleen:
[Afbeelding]

En zo is het volle bak:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hongqi:
[Afbeelding]

Fisker Ocean:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

In totaal in 2 weken 3060km gereden. Gemiddelde verbruik weet ik helaas niet exact maar zal rond de 15Kwh/100km hebben gelegen. Totale laadkosten: 195 euro, dit had nog een stuk goedkoper gekund als ik de moeite had genomen om de goedkoopste aanbieder te kiezen (koos nu vaak simpelweg de eerste de beste snellaad aanbieder ipv prijzen te vergelijken) en ik niet vergeten was een tesla abonnement af te sluiten :+
Toffe en uitgebreide trip report :)

Moet zeggen dat ik die Ioniq erg efficiënt vind. M'n Y verbuikt meer op dat soort trajecten. Al heb ik weinig discipline met m'n rechtervoet.
Heb nog teveel ICE met tankpas mentaliteit daarmee denk ik.

Met m'n M Y RWD haal ik op de Autobahn effectief zo'n 250KM tussen SuCs.

Het voordeel van de LFP BYD batterij is dat je bijna altijd de maximale laadcurve krijgt met 174KW. Jouw verhaal met DC laders bij iedere Aral pomp herken ik, dan kun je ongepland met 5 minuten 10KW erbij prikken, ideaal.
Op de 1 of andere manier is de batterij altijd warm genoeg bij aardig doorplempen op de autobahn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Dani86 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:35:
Ben nu een paar keer een stuk Duitsland in geweest en wat me daar opgevallen is hoevaak er een ICE geparkeerd stond bij een laadpaal. Super irritant.

Was afgelopen maandag naar de Messe in Keulen en daar is een halve verdieping van de parkeergarage voorzien van AC 22kw laders. Goed geregeld want er zijn iets van 80 laders. Kom ik daar aan, helemaal vol met ICE auto's. Het lijkt er op dat het expres gebeurd of "es macht's mir egal".

Gelukkig waren er nog 5 van de 80 plekken vrij, dus weer met volle batterij naar huis en geen DC laadstop nodig gehad.

Het lijkt er wel op alsof we in NL heel erg netjes zijn of dat er geen EV haat is.
Zijn wij netjes of zijn zij gewoon asociaal? De keren dat er een ICE stond op een laadplek was overigens zowel op de heen als terugweg in Denemarken, op een verder lege parkeerplaats notabene. Lijkt wel of het bewust gedaan wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Het zou natuurlijk kunnen dat je daar mag parkeren met je ICE als alle andere plekken vol zijn. Misschien dat dat ook zo aangegeven staat. Ik kan me voorstellen dat je zo'n regel instelt als je 80 (dat zijn er veel!) laadplekken hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:35
Mooie rit en verslag. Heerlijk toeren daar he?
Doet me weer terugdenken aan m'n trip naar de poolcirkel met m'n BMW i3 33 kWh in 2021.Toen waren de laadpalen nog wat schaarser, en geen Tesla.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
DrBOB101 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 17:52:
[...]

Mooie rit en verslag. Heerlijk toeren daar he?
Doet me weer terugdenken aan m'n trip naar de poolcirkel met m'n BMW i3 33 kWh in 2021.Toen waren de laadpalen nog wat schaarser, en geen Tesla.
Lijkt me leuk om daar over te lezen, heb je daar toevallig destijds iets over gepost?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:35
Destynx schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 18:10:
[...]
Lijkt me leuk om daar over te lezen, heb je daar toevallig destijds iets over gepost?
Zoeken op BMW i3 hier

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

multikoe schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 17:04:
[...]

Het zou natuurlijk kunnen dat je daar mag parkeren met je ICE als alle andere plekken vol zijn. Misschien dat dat ook zo aangegeven staat. Ik kan me voorstellen dat je zo'n regel instelt als je 80 (dat zijn er veel!) laadplekken hebt.
Er was zat plek op de overige verdiepingen hoor :)

Alleen dan moeten mensen 30 tellen langer in de auto en 10 tellen langer in de lift. :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Mooi verslag. En Zweden is idd relaxt rijden. Jij had dus ook gedoe rondom Hamburg. Dit keer wel werkzaamheden of ook ongelukken en file? Ik heb 1x ladestau gehad in Noorwegen, nergens anders verder. Wel duidelijk dat de classic ioniq de efficiency king is ivm mijn Citroën EC4. En dan scheelt het dus qua effectief rijbereik helemaal niet zoveel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Metro2002 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 15:46:
[...]

Zijn wij netjes of zijn zij gewoon asociaal? De keren dat er een ICE stond op een laadplek was overigens zowel op de heen als terugweg in Denemarken, op een verder lege parkeerplaats notabene. Lijkt wel of het bewust gedaan wordt.
Wij zijn niet altijd netjes, althans in het buitenland. Dit kwam ik vanmiddag tegen op een locatie in Frankrijk met 12 stalls waarvan een 1 vrij was. Voor de duidelijkheid het was een Nederlander die drie plekken bezet hield omdat hij te beroerd was om zijn aanhanger even los te koppelen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k0hnUQfiGTxCeJSy2zNskeEt27M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZJPcwZsOwoSjS9guZm9jnHPH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
Grapje zeker. 4 laadpalen hier in de buurt en als je er langs rijdt vind je er ‘s avonds laat als er geen handhaving is, altijd wel eentje waar een niet-EV illegaal parkeert. Daarnaast regelmatig zo strak op de EV laadplekken geparkeerd dat er dus NET geen auto tussen past om te laden. Dit gebeurt expres omdat mensen niet graag een laadpaal voor hun deur hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

bert pit schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:35:
[...]

Wij zijn niet altijd netjes, althans in het buitenland. Dit kwam ik vanmiddag tegen op een locatie in Frankrijk met 12 stalls waarvan een 1 vrij was. Voor de duidelijkheid het was een Nederlander die drie plekken bezet hield omdat hij te beroerd was om zijn aanhanger even los te koppelen. [Afbeelding]
Dat is idd aso. Nu ben ik een beetje m'n vakantieroutes aan het plannen en eigenlijk ontkom je er niet aan om je aanhanger af te koppelen.

Dit jaar ga ik niet zo ver, anders maar ABRP premium abo afsluiten; dan kun je trailer friendly als voorkeur doen zag ik.

Denk dat er wel meer trailer friendly punten moeten gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Joosie200 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 20:14:
[...]

Mooi verslag. En Zweden is idd relaxt rijden. Jij had dus ook gedoe rondom Hamburg. Dit keer wel werkzaamheden of ook ongelukken en file? Ik heb 1x ladestau gehad in Noorwegen, nergens anders verder. Wel duidelijk dat de classic ioniq de efficiency king is ivm mijn Citroën EC4. En dan scheelt het dus qua effectief rijbereik helemaal niet zoveel.
Heel veel wegwerkzaamheden icm een vrijdagmiddagdrukte, het was een zooitje. We hebben ongeveer 2 uur in de file gestaan en maar gegokt dat de accu vol genoeg was om de airco aan te houden want het was niet uit te houden zonder ivm de enorm hoge luchtvochtigheid en benauwdheid.
De ioniq is inderdaad nog steeds een van de meest efficiente EV's en hij kan best goed snelladen met een hele mooie vlakke laadcurve. Strak tussen de 66 en 70KW tot aan de 80%. Laden van ongeveer 20% tot 94% duurde consequent rond de 23 minuten waardoor je zelfs met een kleine accu nog best goed lange afstanden kunt afleggen. Geen idee wat de citroen ec4 aan actieradius heeft maar ik zie inderdaad auto's als de nissan leaf 40Kwh of de e-corsa met 50Kwh die met een verbruik van tegen de 20Kwh/100km of zelfs nog hoger net zo ver of krap aan 50-100km verder komen en omdat het accupakket groter is en die auto's niet sneller laden dan de ioniq sta je ook nog eens langer te laden.

Mijn volgende auto wordt in elk geval ook weer een zuinigheidswonder, denk zelf dat de opvolger een tesla model 3 gaat worden. Die kent gewoon veel voordelen, sneller laden en een grotere accu icm zuinig rijden en ik ben sowieso een sedan en hatchback persoon,
JTHZZ schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:55:
[...]

Grapje zeker. 4 laadpalen hier in de buurt en als je er langs rijdt vind je er ‘s avonds laat als er geen handhaving is, altijd wel eentje waar een niet-EV illegaal parkeert. Daarnaast regelmatig zo strak op de EV laadplekken geparkeerd dat er dus NET geen auto tussen past om te laden. Dit gebeurt expres omdat mensen niet graag een laadpaal voor hun deur hebben.
Wat een sneu leven moet je hebben om dat soort acties uit te halen. Bij mij in de straat gebeurd dat gelukkig niet echt maar steeds meer mensen hebben een EV of plugin dus het is ook in hun eigen belang intussen.

[ Voor 17% gewijzigd door Metro2002 op 23-06-2024 08:22 ]

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Rvzoggie
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 21:25
Eergisteren vertrokken naar Kroatië met mijn 2024 Polestar Long range Single Motor (655 WLTP). Dit is mijn allereerste keer met een elektrische auto op vakantie dus heb alles goed voorbereid. Onder andere:

- naast zakelijke pas, meerdere laadpassen aangevraagd.
- In Kroatië plaatselijke laadapps gedownload en alvast gekoppeld aan mijn CreditCard.
- alvast de routes bekeken inclusief laadstops waar je met een goede provider kan laden

Omdat het de eerste keer met een EV was hebben we het in 2x gedaan om naar Pula in Kroatië te rijden. De eerste stop was bij Hotel Kaiserhof, in Anif met 16 superchargers. 950 km sturen vanaf mijn huis.

Ik ben rond 03:30 vertrokken en de eerste stop was bij Fastned in Limburg an der Lahn. Wat mij opviel was dat tijdens de broodjes smeren de auto 2x uitviel met laden. Hij kon geen communicatie maken en daarom bij 70% al weggereden. Erg mooi station, alleen helemaal geen faciliteiten. Ook geen WC wat mijn vriendin wel fijn vind. Ik wilde de Nederlandse partij sponsoren, maar 300m eerder was een tesla supercharger. Achteraf zouden we dat gedaan hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UW8sD6KZjjepNYdArjhTtK1Tlb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eMV8RBsLr37J9gH8sfUEh8wA.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik erg lastig vond is dat de 2e voorbedachte stop nu niet meer klopte met de SoC die ik had, dus moest dat gaan loslaten en dit is achteraf heel erg goed voor mijzelf geweest. Hierdoor moesten we op de ‘bonnevoi’ gewoon de accu leegrijden en als hij 20% was gingen we wel kijken waar we uitkwamen. Dit ging eigenlijk verbazingwekkend goed. Overal in duitsland zijn snelladers en je kan eigenlijk zonder nadenken gewoon doorrijden op de snelweg. Ik heb hierna nog 2 stops gehad bij een BP Pulse en een Allego paal en volgens mij zijn het allemaal dezelfde soorten laadpalen. Zelfde werking en menu’s om het laden te starten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h1o0xIJzuTi9ZKBm4jpEjldnqMw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hOGKVFrgsyVK0K7is2JysLsb.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik wel grappig vond is dat de ontwetendheid van sommige mensen nog echt er is. Bij bovenstaand station kwam er een nieuwe Touareg aanrijden (hybride auto) en die wilde hem bij de Allego aan de 300kw lader hangen terwijl hij alleen AC kon laden. Hij was van mening dat dat kon en de stekker alleen niet pastte. Ik heb hem maar uitgelegd dat dat zo was, maar kennelijk heeft niemand dit anders ooit verteld.

Hierna zijn we doorgereden naar Hotel Kaiserhof in Anif waar 16 superchargers staan. Dit is wel een aanrader. Boek een tussenstop naast Tesla superchargers. Je kunt immers altijd weer met 100% weg voor de volgende dag en er staan er altijd genoeg. (En het werkt altijd).

De volgende dag dus met een volle 100% weggereden en nu moesten we door Oostenrijk heen waar het erg bergachtig was. Hij had een laadstop berekend die ik in mijzelf ook al had gepland hij Ionity in Slovenië en dacht dat ik er met 34% aan zou komen. Al snel zag de auto dat dit erg pessimistisch was en liep het verwachtte percentage naar 48% en berekende toen zelf de volgende stop in Koper (Slovenie) bij de Tesla charger. Het enige was wel, ik zou met 10% aankomen. Ik vond dit prima, alleen 10% was gevoelsmatig nog iets te weinig speling. Wat nou als het minder wordt? Ik wist dat er ik Slovenië nog een aantal goede plekken waren om te laden dus maakte me nog niet heel veel zorgen, totdat:

Fille bij de karawanka tunnel en wegwerkzaamheden. De navigatie vond dat als ik via Italië reed, er 20 minuten sneller zou zijn en wederom met 10% zou aankomen. Dit vond ik niet zo leuk, omdat ik Italië helemaal niet had gechecked kwa het aantal laders dat daar is. Mjjn vriendin die had er wel vertrouwen in dus zijn we via Italië naar Koper gereden. Er waren ook niet veel laadpalen, maar wel voldoende. De auto gaf ze ook niet allemaal aan op de kaart terwijl er netjes borden stonden dat er bij een tankstation geladen kon worden.

Uiteindelijk zijn we met een stint van 403km met 17% aangekomen in Koper bij de Teslaladers. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JsveK1WHlO6r2yUHvW-C-oOFeik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l5ikLPD52bePtkFxBck8rs7U.jpg?f=fotoalbum_large

Het was ook al middag en hadden trek. Daar hebben we even een broodje gesmeerd, een plaspauze gehouden. Een cappucino gedronken en op de achtergrond bij de mac een milkshake gehaald. Wat een verademing was deze stop ten opzichte van een pompstation. Het was in een winkelcentrum, alles was super netjes en faciliteiten in overvloed. Dit viel mij echt in positieve zin op ten opzichte van de ICE die ik hiervoor reed.
Uiteindelijk waren we daar met 17% aangekomen op een stint van 403km. Hierbij heb ik gewoon overal de max snelheid aangehouden dus +- 130 km/ph. Dit betekent dus een realistisch rijbereik van 480km. Echt onder de indruk van dit ding.

Uiteindelijk zijn we weggereden met 90%. Wellicht wat veel maar eerder was niet wenselijk. We zaten lekker. Daarna moesten we de laatste rit naar Pula maken en zijn we met 60% aangekomen.

Hier in de omgeving zijn een aantal 50kw laders, en had al even uitgezocht dat er een paal van Elen staat bij een strandje. Had mn vriendin al aangeraden om naar dat strand te gaan dus heb dat ook gedaan. Het was 1 laadpunt van 50kw en precies toen wij aankwamen ging hij weg. Dus daar de auto nog ingeprikt en nu staat hij met 100% voor mijn deur op t vakantieadres. Ik had gedacht dat mijn tankpas van werk hier het niet zou doen. Ik kon er immers niks van vinden op internet. Echter paktte hij hem gewoon met de Multi tank card badge en was ik verbaasd. Het ging ok deze paal:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s3RKpAs8WCs4qa-dWCVaxbRg16I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RSCUcrGcLrWiO7NOYfeQ9V88.png?f=fotoalbum_large

Conclusies voor de 1e keer met een EV op pad:

- ik heb veel te veel laadpassen want ik heb alles met de badge van Multitankcard en Tesla gedaan.
- je kan plannen wat je wil maar door verschillende redenen loopt het toch anders. Vertrouw er op, want er zijn echt enorm veel palen langs de weg in Duitsland
- koop een Polestar 2 want jemig. Die range verbaasd me echt enorm!
- Er is nog veel ontwetendheid op gebied van laden, ook voor mijzelf. Ik zal volgende keer dus veel meer met rust op vakantie gaan, en het vertrouwen ook het werk laten doen. Kan makkelijk.

In Kroatië ga ik de laadmogelijkheden voor jullie nog ontdekken! Ik houd jullie op de hoogte.

En oowja! Dit was het verbruik van de auto. Je moet er alleen nog 130km van in NL bij rekenen. Ik had hem later pas gereset. Hierbij zie je een verbruik van 17kwh per 100km. Ik zeg: dikke pluim voor de polestar. We hebben trouwens, dikke zon gehad en 30 graden, maar ook 12 graden en 50 op de snelweg rijden vanwege de stortregen. Dit was vooral in duitsland.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NXbYn4V_V0VgLqGKyHQrEa6et-U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jnzpgpo4L24XYB1NIJNKTzfO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Rvzoggie op 23-06-2024 08:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klaaspier
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-05 18:43
Rvzoggie schreef op zondag 23 juni 2024 @ 08:39:
Ik ben rond 03:30 vertrokken en de eerste stop was bij Fastned in Limburg an der Lahn. Wat mij opviel was dat tijdens de broodjes smeren de auto 2x uitviel met laden. Hij kon geen communicatie maken en daarom bij 70% al weggereden. Erg mooi station, alleen helemaal geen faciliteiten. Ook geen WC wat mijn vriendin wel fijn vind. Ik wilde de Nederlandse partij sponsoren, maar 300m eerder was een tesla supercharger. Achteraf zouden we dat gedaan hebben.
Bij het Italiaanse restaurant ernaast mag je voor 50cent (of een lunch of koffie) naar het toilet. Toplaadplek in mijn ogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
Eergisteren vertrokken naar Kroatië met mijn 2024 Polestar Long range Single Motor (655 WLTP). Dit is mijn allereerste keer met een elektrische auto op vakantie dus heb alles goed voorbereid. Onder andere:

- In Kroatië plaatselijke laadapps gedownload en alvast gekoppeld aan mijn CreditCard.
- alvast de routes bekeken inclusief laadstops waar je met een goede provider kan laden

Omdat het de eerste keer met een EV was hebben we het in 2x gedaan om naar Pula in Kroatië te rijden. De eerste stop was bij Hotel Kaiserhof, in Anif met 16 superchargers. 950 km sturen vanaf mijn huis.

[Afbeelding]

Wat ik erg lastig vond is dat de 2e voorbedachte stop nu niet meer klopte met de SoC die ik had, dus moest dat gaan loslaten en dit is achteraf heel erg goed voor mijzelf geweest. Hierdoor moesten we op de ‘bonnevoi’ gewoon de accu leegrijden en als hij 20% was gingen we wel kijken waar we uitkwamen. Dit ging eigenlijk verbazingwekkend goed. Overal in duitsland zijn snelladers en je kan eigenlijk zonder nadenken gewoon doorrijden op de snelweg. Ik heb hierna nog 2 stops gehad bij een BP Pulse en een Allego paal en volgens mij zijn het allemaal dezelfde soorten laadpalen. Zelfde werking en menu’s om het laden te starten. [Afbeelding]

Wat ik wel grappig vond is dat de ontwetendheid van sommige mensen nog echt er is. Bij bovenstaand station kwam er een nieuwe Touareg aanrijden (hybride auto) en die wilde hem bij de Allego aan de 300kw lader hangen terwijl hij alleen AC kon laden. Hij was van mening dat dat kon en de stekker alleen niet pastte. Ik heb hem maar uitgelegd dat dat zo was, maar kennelijk heeft niemand dit anders ooit verteld.

Hierna zijn we doorgereden naar Hotel Kaiserhof in Anif waar 16 superchargers staan. Dit is wel een aanrader. Boek een tussenstop naast Tesla superchargers. Je kunt immers altijd weer met 100% weg voor de volgende dag en er staan er altijd genoeg. (En het werkt altijd).

De volgende dag dus met een volle 100% weggereden en nu moesten we door Oostenrijk heen waar het erg bergachtig was. Hij had een laadstop berekend die ik in mijzelf ook al had gepland hij Ionity in Slovenië en dacht dat ik er met 34% aan zou komen. Al snel zag de auto dat dit erg pessimistisch was en liep het verwachtte percentage naar 48% en berekende toen zelf de volgende stop in Koper (Slovenie) bij de Tesla charger. Het enige was wel, ik zou met 10% aankomen. Ik vond dit prima, alleen 10% was gevoelsmatig nog iets te weinig speling. Wat nou als het minder wordt? Ik wist dat er ik Slovenië nog een aantal goede plekken waren om te laden dus maakte me nog niet heel veel zorgen, totdat:

Fille bij de karawanka tunnel en wegwerkzaamheden. De navigatie vond dat als ik via Italië reed, er 20 minuten sneller zou zijn en wederom met 10% zou aankomen. Dit vond ik niet zo leuk, omdat ik Italië helemaal niet had gechecked kwa het aantal laders dat daar is. Mjjn vriendin die had er wel vertrouwen in dus zijn we via Italië naar Koper gereden. Er waren ook niet veel laadpalen, maar wel voldoende. De auto gaf ze ook niet allemaal aan op de kaart terwijl er netjes borden stonden dat er bij een tankstation geladen kon worden.

Uiteindelijk zijn we met een stint van 403km met 17% aangekomen in Koper bij de Teslaladers. [Afbeelding]

Het was ook al middag en hadden trek. Daar hebben we even een broodje gesmeerd, een plaspauze gehouden. Een cappucino gedronken en op de achtergrond bij de mac een milkshake gehaald. Wat een verademing was deze stop ten opzichte van een pompstation. Het was in een winkelcentrum, alles was super netjes en faciliteiten in overvloed. Dit viel mij echt in positieve zin op ten opzichte van de ICE die ik hiervoor reed.
Uiteindelijk waren we daar met 17% aangekomen op een stint van 403km. Hierbij heb ik gewoon overal de max snelheid aangehouden dus +- 130 km/ph. Dit betekent dus een realistisch rijbereik van 480km. Echt onder de indruk van dit ding.

Uiteindelijk zijn we weggereden met 90%. Wellicht wat veel maar eerder was niet wenselijk. We zaten lekker. Daarna moesten we de laatste rit naar Pula maken en zijn we met 60% aangekomen.

Hier in de omgeving zijn een aantal 50kw laders, en had al even uitgezocht dat er een paal van Elen staat bij een strandje. Had mn vriendin al aangeraden om naar dat strand te gaan dus heb dat ook gedaan. Het was 1 laadpunt van 50kw en precies toen wij aankwamen ging hij weg. Dus daar de auto nog ingeprikt en nu staat hij met 100% voor mijn deur op t vakantieadres. Ik had gedacht dat mijn tankpas van werk hier het niet zou doen. Ik kon er immers niks van vinden op internet. Echter paktte hij hem gewoon met de Multi tank card badge en was ik verbaasd. Het ging ok deze paal:[Afbeelding]

- ik heb veel te veel laadpassen want ik heb alles met de badge van Multitankcard en Tesla gedaan.
- je kan plannen wat je wil maar door verschillende redenen loopt het toch anders. Vertrouw er op, want er zijn echt enorm veel palen langs de weg in Duitsland
- Er is nog veel ontwetendheid op gebied van laden, ook voor mijzelf. Ik zal volgende keer dus veel meer met rust op vakantie gaan, en het vertrouwen ook het werk laten doen. Kan makkelijk.

In Kroatië ga ik de laadmogelijkheden voor jullie nog ontdekken! Ik houd jullie op de hoogte.

En oowja! Dit was het verbruik van de auto. Je moet er alleen nog 130km van in NL bij rekenen. Ik had hem later pas gereset. Hierbij zie je een verbruik van 17kwh per 100km. Ik zeg: dikke pluim voor de polestar. We hebben trouwens, dikke zon gehad en 30 graden, maar ook 12 graden en 50 op de snelweg rijden vanwege de stortregen. Dit was vooral in duitsland.
[Afbeelding]
Mooi verslag. Die 10% bij aankomst bij een laadpunt kun je wel vertrouwen. Bij normale omstandigheden wijkt het weinig af en als wel, dan meestal naar boven. En de auto plant vanzelf opnieuw mocht het verbruik toch tegenvallen. Ik maak zelf geen planningen meer omdat die meestal toch anders uitvallen en laat Google Maps gewoon zijn werk doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

~
[Afbeelding]
Leuk verslag en wauw wat een bereik. Verbruik is ook zeer netjes, is dit het nieuwe type polestar? De eerste stond niet bepaald bekend om zijn zuinigheid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stefannn

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ionity:
[Afbeelding]

Allego:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zo sta je alleen:
[Afbeelding]

En zo is het volle bak:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hongqi:
[Afbeelding]

Fisker Ocean:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Prachtig verslag!

Eigenlijk toon je haarfijn aan dat je met een 28kWh accu het hele jaar in Nederland probleemloos kan rijden. Lekker stil in de auto. Heerlijk zoeven.
En dat je dan 1x per jaar op vakantie 2 uur heen, en 2 uur terug aan extra tijd kwijt bent.
Aan ieder de keuze.

Mijn accu is wat groter, op basis van verhalen van anderen en mijn eigen wintersport en Engeland tripjes concludeer ik eigenlijk:
- kwa tijd is elektrisch rijden eigenlijk niet zo’n probleem meer op vakantie.
- het is echter wel iets “waar je steeds op moet letten”. Stomweg tanken wanneer de tank leeg is, eten wanneer je honger hebt en plassen wanneer je moet werkt niet. Je moet wel steeds een beetje bezig zijn met zorgen dat laden en pauzeren samenvalt.
- persoonlijk vind ik dat niet zo erg. Mijn auto stuurt zelf en houdt zelf afstand en heeft een goede ingebouwde navigatie die laadpalen kan vinden. Tijdens het rijden heb ik zeeen van tijd om met behulp van het display een planning/keuze te maken. En ik ben dan ook nog iemand die van snufjes houdt en dat best leuk vindt.
Maar goed: “je moet er toch wel steeds op letten” is wel echt iets dat bij lange elektrische tochten hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Stefannn schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:44:
[...]

Prachtig verslag!

Eigenlijk toon je haarfijn aan dat je met een 28kWh accu het hele jaar in Nederland probleemloos kan rijden. Lekker stil in de auto. Heerlijk zoeven.
En dat je dan 1x per jaar op vakantie 2 uur heen, en 2 uur terug aan extra tijd kwijt bent.
Aan ieder de keuze.
In theorie zou de grootte van de accu niet zo bijster veel moeten uitmaken. Je hebt per rit gewoon een bepaald aantal kWh's nodig en de laadsnelheid van een kleine accu wijkt niet zoveel af van die van een grote accu (als ik de laadsnelheden in het verhaal zo zie). Dan is het gewoon een sommetje (kWh/kW) dat een tijd oplevert. Met een kleine accu heb je wat meer stops en dat zou wat langer kunnen duren. Maar in het grote geheel der dingen maakt het niet zoveel uit.
- kwa tijd is elektrisch rijden eigenlijk niet zo’n probleem meer op vakantie.
Ik ben het met je eens, maar als ik één ding heb geleerd in de vele discussies hier en elders is dat de manier waarop je aankijkt tegen dat tijdverlies heel erg persoonlijk is. En dat je dat ook niet zomaar wegredeneert....
- het is echter wel iets “waar je steeds op moet letten”. Stomweg tanken wanneer de tank leeg is, eten wanneer je honger hebt en plassen wanneer je moet werkt niet. Je moet wel steeds een beetje bezig zijn met zorgen dat laden en pauzeren samenvalt.
Dat is helemaal waar. En of je bereid bent dat te gaan doen, is ook weer sterk persoonlijk. Er zijn mensen die helemaal los gaan op dat vooraf plannen. Er zijn er (zoals ik) die niet plannen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Dani86 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 07:49:
[...]

Dat is idd aso. Nu ben ik een beetje m'n vakantieroutes aan het plannen en eigenlijk ontkom je er niet aan om je aanhanger af te koppelen.

Dit jaar ga ik niet zo ver, anders maar ABRP premium abo afsluiten; dan kun je trailer friendly als voorkeur doen zag ik.

Denk dat er wel meer trailer friendly punten moeten gaan komen.
In Riom (dichtbij Clermont-Ferrand) staat een supercharger met een stall specifiek voor aanhangers. Handig als je met aanhanger richting zuid Frankrijk gaat.

Ook kwam ik een Tesla laadplaats tegen waarbij de supercharger (V4) voor op het parkeervak stond in plaats van acherop. Dat is veel universeler voor diverse merken en ook met een karretje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

[Afbeelding]

Wat ik erg lastig vond is dat de 2e voorbedachte stop nu niet meer klopte met de SoC die ik had, dus moest dat gaan loslaten en dit is achteraf heel erg goed voor mijzelf geweest. Hierdoor moesten we op de ‘bonnevoi’ gewoon de accu leegrijden en als hij 20% was gingen we wel kijken waar we uitkwamen. Dit ging eigenlijk verbazingwekkend goed. Overal in duitsland zijn snelladers en je kan eigenlijk zonder nadenken gewoon doorrijden op de snelweg. Ik heb hierna nog 2 stops gehad bij een BP Pulse en een Allego paal en volgens mij zijn het allemaal dezelfde soorten laadpalen. Zelfde werking en menu’s om het laden te starten. [Afbeelding]

Uiteindelijk zijn we met een stint van 403km met 17% aangekomen in Koper bij de Teslaladers. [Afbeelding]

Hier in de omgeving zijn een aantal 50kw laders, en had al even uitgezocht dat er een paal van Elen staat bij een strandje. Had mn vriendin al aangeraden om naar dat strand te gaan dus heb dat ook gedaan. Het was 1 laadpunt van 50kw en precies toen wij aankwamen ging hij weg. Dus daar de auto nog ingeprikt en nu staat hij met 100% voor mijn deur op t vakantieadres. Ik had gedacht dat mijn tankpas van werk hier het niet zou doen. Ik kon er immers niks van vinden op internet. Echter paktte hij hem gewoon met de Multi tank card badge en was ik verbaasd. Het ging ok deze paal:[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goed om te horen dat je MTC overal wel wordt geaccepteerd.

Mijn MTC is tevens Shell Recharge, misschien heeft het daarmee te maken :) Shell schijnt een hele goede dekking te hebben.

Tot nu toe MTC gebruikt bij Aral, EnbW en wat AC palen in Duitsland (tankE). Werkt gewoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

multikoe schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:56:
[...]

In theorie zou de grootte van de accu niet zo bijster veel moeten uitmaken. Je hebt per rit gewoon een bepaald aantal kWh's nodig en de laadsnelheid van een kleine accu wijkt niet zoveel af van die van een grote accu (als ik de laadsnelheden in het verhaal zo zie). Dan is het gewoon een sommetje (kWh/kW) dat een tijd oplevert. Met een kleine accu heb je wat meer stops en dat zou wat langer kunnen duren. Maar in het grote geheel der dingen maakt het niet zoveel uit.
Klopt wat je zegt. Een collega van me heeft de MY LR AWD en ik heb de MY RWD met LFP batterij.

Uiteindelijk ben ik op lange ritten even snel vanwege de top laadcurve en omdat de RWD iets efficiënter is :)
Op papier zou ik 20 minuten langzamer op pak em beet 650 km zijn, maar dat valt dus wel mee

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Korvaag
  • Laatst online: 22:05
Ik kan er niet over uit hoe idioot zuinig de M3H RWD is. Ik ben net terug van een weekje Frankrijk met in totaal zo'n 2000 km rijden. Hij mag dan minder hard snelladen dan mijn vorige model 3 2019 LR en uiteraard een kleinere accu hebben, maar dat maakt ie ruimschoots goed met z'n zuinigheid.

Ik had van de vorige auto de verbruiksstatistieken volgens mij al eens gepost, maar zie het verschil:

2019 model 3 LR AWD:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMvcujmW-MtvxYMBAzEPKUGld_o=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/3LalQtrFuCEaZKxZ4kJxRPEs.png?f=fotoalbum_medium

En dan de nieuwe M3H RWD:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ol0lrNNUbnkNIRcGheMl95CX17Y=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/ot8kzE5dr766Lg7YPUWRSMWs.png?f=fotoalbum_medium

Hoewel een nieuwe Long Range het uiteraard beter zal doen dan mijn huidige standard range (qua range) kan ik mensen die twijfelen over de range meegeven: maak je niet druk :)

[ Voor 9% gewijzigd door Korvaag op 23-06-2024 20:46 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Korvaag schreef op zondag 23 juni 2024 @ 18:11:
Ik kan er niet over uit hoe idioot zuinig de M3H RWD is. Ik ben net terug van een weekje Frankrijk met in totaal zo'n 2000 km rijden. Hij mag dan minder hard snelladen dan mijn vorige model 3 2019 LR en uiteraard een kleinere accu hebben, maar dat maakt ie ruimschoots goed met z'n zuinigheid.
Dat zijn inderdaad heel erg nette verbruikscijfers! Mooi om te zien dat het redelijk consistent is en dus betrouwbaar.
Waar haal je deze cijfers vandaan? Twee verschillende auto's, zelfde overzicht/layout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 00:03
multikoe schreef op zondag 23 juni 2024 @ 18:35:
[...]

Dat zijn inderdaad heel erg nette verbruikscijfers! Mooi om te zien dat het redelijk consistent is en dus betrouwbaar.
Waar haal je deze cijfers vandaan? Twee verschillende auto's, zelfde overzicht/layout?
Teslamate

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
bert pit schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:35:
[...]

Wij zijn niet altijd netjes, althans in het buitenland. Dit kwam ik vanmiddag tegen op een locatie in Frankrijk met 12 stalls waarvan een 1 vrij was. Voor de duidelijkheid het was een Nederlander die drie plekken bezet hield omdat hij te beroerd was om zijn aanhanger even los te koppelen. [Afbeelding]
Hier in Scandinavië zijn de veruit de meeste snellaadpunten geschikt voor aanhangers. Je blokkeert dan vaak 1 plek, maar daar ontkom je niet snel aan. Door de aantallen is dat ook bijna nooit een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 00:03
@Korvaag is dat een custom dashboard of hoe geraak je er bij? Wou eens kijken naar mijn 2023 pre highland RWD want die is ook wel zuinig, maar ik vind deze layout niet. Enkel efficiency met verschillende buiten temperaturen.

[ Voor 17% gewijzigd door Broodro0ster op 23-06-2024 19:20 ]

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Korvaag schreef op zondag 23 juni 2024 @ 18:11:

Ik had van de vorige auto de verbruiksstatistieken volgens mij al eens gepost, maar zie het verschil:

2019 model 3 LR AWD:

[Afbeelding]

En dan de nieuwe M3H RWD:

[Afbeelding]

Hoewel een nieuwe Long Range het uiteraard beter zal doen dan mijn huidige standard range kan ik mensen die twijfelen over de range meegeven: maak je niet druk :)
Ik ben om verschillende redenen geen Tesla-fan, maar je moet ze nageven dat ze op dit vlak wél de standaard zetten waar de rest het nakijken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16:13

Tesla Model 3 (2024) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Laatst online: 22:05
Broodro0ster schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:19:
@Korvaag is dat een custom dashboard of hoe geraak je er bij? Wou eens kijken naar mijn 2023 pre highland RWD want die is ook wel zuinig, maar ik vind deze layout niet. Enkel efficiency met verschillende buiten temperaturen.
Dat zijn die custum dashboards die je in Teslamate kan laden:
https://github.com/jhered...e-CustomGrafanaDashboards

Standaard dingetje wat niet mag ontbreken :)

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:27
Vanmorgen om 05:00 vertrokken van Almere naar een hotel in de omgeving van Gordola Zwitserland, morgen gaat de reis verder naar omgeving Rome.
Behalve boeken van hotels verder niks gepland, vanmorgen vroeg het adres naar de e-Niro gestuurd, zelfde adres in ABRP premium (OBD dongle in de auto, min vijf laad mogelijkheden ingesteld en karren maar. Heb een Newmotion / recharge druppel bij me en de KIA laadpas die bij de auto zat, daarnaast nog een Tesla abonnement en een creditcard plus pinpas die ik altijd bij me heb.

Eerste stop is in Duitsland en zou 12 EnWB plaatsen moeten hebben. Na verlaten van de snelweg raakt ABRP het spoor even bijster en is niet duidelijk waar we heen moeten. Auto aan de kant bij een Shell station dat daar zit (zonder laders) en laadpaal POI gezocht in de KIA navigatie. Driehonderd meter verderop moet iets zitten dus karren maar weer. Op de parkeerplaats van een Aldi staat één lege Aldi/ARAL laadpaal (2 aansluitingen) dus laden maar. Even stukje lopen met de honden en 50 meter verderop om de hoek van de Aldi blijken nog 8 laadpalen te staan maar dan van EnBW.

Volgende stop is weer in Duitsland net van de snelweg af. Afrit nemen, einde afrit oversteken een enorm tankstation met 12 Aral laadmogelijkheden en buiten ons is slechts één andere auto aan het laden.

Derde stop is bij Europapark en is een Fastned. Zes laadmogelijkheden en wij waren auto nummer drie, tien minuten later was het vol maar geen wachtende EVs gezien. Werd zo te zien wel gewerkt aan uitbreiding, denk 6 of 8 maar niet zichtbaar welke aanbieder. Om de hoek ook nog een aantal Tesla palen maar ik meen iets gezien te hebben dat die Tesla only zijn.

Vierde en laatste stop vandaag was een Ionity in Zwitserland, vier laadmogelijkheden terwijl ik minimaal vijf ingesteld heb in ABRP. Verderop blijken er echter nog twee uit het stenen tijdperk te staan.

Gedurende de rit niet of nauwelijks boven de 120 per uur gereden en net voor 18:00 waren we in ons hotel.

Zowel in Duitsland als Zwitserland laadpalen voor snelladen in overvloed en goed aangegeven op de borden.

Probleemloos door de Gotthard tunnel gereden maar dat is dus richting Italië. Richting Duitsland stond een enorme file
Pagina: 1 ... 59 ... 106 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.