Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
HansAuutB schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:38:
[...]

Ik heb 2 jr geleden de Fulli badge gebruikt zonder voetje (omdat we in afwachting waren van onze Evi). Echtgenote hield badge even tegen de voorruit. Ging prima.

Nu heb ik voetje wel in auto en in mei in Italië werkte ook dit perfect.
Ah dan komt het wel goed. Wel even het kenteken aanpassen lees ik.
Het gaat om een Mango (nu Fulli) badge.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:13
Wakkie schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:08:
Ik heb al jaren zo’n tolbadge en werkt nog altijd feilloos. Wel is het ieder jaar weer “spannend”: doet ie het nog? Toch zijn er nog die denken zonder badge door zo een poortje te kunnen. Dit jaar meegemaakt en dan kunnen we met zijn allen achteruit wat wel voor vertraging en ergernis zorgt🤬
Tot de eerste keer bij jou de badge niet meer werkt en dan kan je ook in de achteruit 8)7 :+

Gebruik m zelf ook overigens.
Nog nooit problemen ermee gehad.

[ Voor 6% gewijzigd door SpikeHome op 11-06-2024 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:54
SpikeHome schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 12:13:
[...]

Tot de eerste keer bij jou de badge niet meer werkt en dan kan je ook in de achteruit 8)7 :+

Gebruik m zelf ook overigens.
Nog nooit problemen ermee gehad.
Nee hoor, hulp inroepen en eventueel kaartje trekken of betalen (vlgs instructie Fulli).

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:29
HDoc schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:14:
[...]

Zelf heb ik eigenlijk alleen maar goede resultaten met zo'n kastje, ik gebruik het geloof ik nu al 10 jaar. Nog nooit voor een dichte slagboom gestaan. Heb je hem wel steeds in de houder gehad? En < 30 KM/h door de tolpoort gereden? Als je hem niet in de houder hebt is hij niet geactiveerd.
Daar heb ik met mijn Fulli badge geen last van. Kon hem gewoon los in mijn hand houden toen ik vanwege een huurauto geen voetje had.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohit
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-05 14:41
Wij willen in de zomervakantie misschien met de E-2008 (2022) naar London. Is dit te doen? 54kwh accu, tot nu toe ongeveer 280km radius gehad ( nog nooit tot 0% gereden dus exacte radius weet ik niet). Heb het e.a. hier gelezen en met abrp gekeken, prima oplaad mogelijkheden onderweg denk vooral de Tesla palen of een andere snellader te gaan gebruiken. Als we een dag in London gaan lopen dan maakt het niet uit en zet ik hem wel aan een langzame lader. De bedoeling is een aantal dagen London en even een uitstapje richting familie in Leicester. Iemand nog tips of leuke plekjes in de omgeving of op de route? Vertrek vanuit Eindhoven met 100% uiteraard.

Samsung Galaxy Z Fold6 1TB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08:12
Rohit schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:44:
Wij willen in de zomervakantie misschien met de E-2008 (2022) naar London. Is dit te doen? 54kwh accu, tot nu toe ongeveer 280km radius gehad ( nog nooit tot 0% gereden dus exacte radius weet ik niet). Heb het e.a. hier gelezen en met abrp gekeken, prima oplaad mogelijkheden onderweg denk vooral de Tesla palen of een andere snellader te gaan gebruiken. Als we een dag in London gaan lopen dan maakt het niet uit en zet ik hem wel aan een langzame lader. De bedoeling is een aantal dagen London en even een uitstapje richting familie in Leicester. Iemand nog tips of leuke plekjes in de omgeving of op de route? Vertrek vanuit Eindhoven met 100% uiteraard.
Ik ga volgende week met ioniq5, 77kWh naar Manchester. Vorig jaar ook gedaan, gaat prima.
Op heenweg laden bij Chunnel terminal Calais. Supersnel, met creditcard. Ik trek dat in 1 keer maar jij zal daarvoor nog even moeten laden, zal wel lukken. Van daaruit is London denk ik in 1x te doen.
Mijn ervaring: helft tot 2/3 van de palen staan niet in app, en zijn niet te laden met de gangbare Nederlandse laadpassen. Creditcard werkt overal. En je hebt dan 3x zoveel palen. Check vooral Google maps.

Alles bij elkaar: gaat zeker lukken.
Ik rij gewoon zonder extra plannen met de laadpaal info van de onboard navigatie.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-06 18:38
Volgende week gaan wij met onze Tesla MY naar de Pyreneeën. Onderweg wil ik graag halverwege, in de buurt van Tours overnachten. Maar bij voorkeur in een leuk hotel op een mooie lokatie waar je 's avonds goed kunt eten, maar je de auto ook kunt opladen. Dan kunnen we de volgende ochtend weer met een volle accu verder. Iemand tips hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:23
SpikeHome schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 12:13:
[...]

Kan natuurlijk altijd gebeuren, echter is in al die jaren nog nooit gebeurd. Als ik hem niet gebruik, bewaar ik hem in het bijgeleverde zakje. Ik heb er nog een met logo van de APRR. Ik vraag me overigens af of er een batterij inzit. Ben het nergens tegengekomen. Houders (voetje) heb ik eens een keer rechtstreeks bij AREA besteld en gratis toegezonden gekregen. Bij aanschaf van een andere auto laat ik de houder in de oude auto achter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eIFIwlWCN_5AaPCOcZz9e9mfhKo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OqXgSCtY07Saf8b8cCprWKDG.jpg?f=user_large

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04:41
Die had ik ook enkel voor Frankrijk en Spanje, dus ik dacht laat ik hem upgraden voor Italië. Dan krijg je een nieuwe opgestuurd. Nou hij kwam gisteren pas aan en toen was ik al weg. Heeft er 1,5 week over gedaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Brotuck op 11-06-2024 18:14 ]

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
sjors123 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:13:
Volgende week gaan wij met onze Tesla MY naar de Pyreneeën. Onderweg wil ik graag halverwege, in de buurt van Tours overnachten. Maar bij voorkeur in een leuk hotel op een mooie lokatie waar je 's avonds goed kunt eten, maar je de auto ook kunt opladen. Dan kunnen we de volgende ochtend weer met een volle accu verder. Iemand tips hiervoor?
Bij Booking kun je filteren op laadpaal. Misschien handig dat eens te bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 01-06 19:34
Londen is prima te doen. Ik haal het met mijn Polestar 2 met 1x laden vanuit Nederland, net na aankomst in UK bij de Ionity Channel Gateway. Als je voor de trein moet wachten kun je ook op de parkeerplaats van de tunneltrein laden.
Met jouw auto zul je misschien een keertje extra moeten laden in België maar lijkt me nog steeds niet onoverkomelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
Nog een tweede reactie.
Ga je met de tunnel? Haal je de terminal niet in 1x? Ik vraag me af of je als je de snelheid tot 105km/u of iets dergelijks beperkt je niet in 1x van Eindhoven naar terminal kan rijden (dat weet je beter dan ik), daarmee spaar je dan 1 laadstop uit hetgeen geheid opweegt aan de winst van met 135km/u jakkeren.
In mijn ervaring is het zeker de moeite daar te laden.
Dat is "na de douane, na het inchecken". Ik ben al heel vaak met de tunnel gegaan, je hebt altijd 15 a 20minuten over na het inchecken dus prima tijd om te laden. En mocht je de trein waar je voor geselecteerd bent missen dan kan je echt zonder enkel probleem op de trein 15 of 20 minuten later. Prijs was vorige keer ook de helft van Engeland.
Het lijkt me dat als je tot 90% laadt je Londen daarna wel in 1x haalt.

Wel creditcard mee naar Engeland, laadpassen werken vaak niet. En googlemaps checken voor laadpalen, zie deze post.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
Stefannn schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:02:
[...]

Nog een tweede reactie.
Ga je met de tunnel? Haal je de terminal niet in 1x? Ik vraag me af of je als je de snelheid tot 105km/u of iets dergelijks beperkt je niet in 1x van Eindhoven naar terminal kan rijden (dat weet je beter dan ik), daarmee spaar je dan 1 laadstop uit hetgeen geheid opweegt aan de winst van met 135km/u jakkeren.
Dat is "na de douane, na het inchecken". Ik ben al heel vaak met de tunnel gegaan, je hebt altijd 15 a 20minuten over na het inchecken dus prima tijd om te laden. En mocht je de trein waar je voor geselecteerd bent missen dan kan je echt zonder enkel probleem op de trein 15 of 20 minuten later. Prijs was vorige keer ook de helft van Engeland.

Wel creditcard mee naar Engeland, laadpassen werken vaak niet. En googlemaps checken voor laadpalen, zie deze post.
Eindhoven-tunnel is 289km. Hij heeft maar 54kWh accu en als je ook nog 10% accu wilt overhouden, mag je 49kWh verstoken dus verbruik van 17kWh/100km. Misschien kan het, maar als je dan net een trein later hebt daardoor is je tijdswinst weg. Dan lekker door’jakkeren’(?) met 120 en 130 en eventjes tussendoor laden. Of een auto met een grotere accu kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Davidrrr schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 18:15:
[...]

Bij Booking kun je filteren op laadpaal. Misschien handig dat eens te bekijken.
Dat is zeker geen garantie dat je er kan laden. Bij het boeken altijd vragen of je de laadpaal kunt gebruiken. Vaak staat er toevallig een laadpaal vlakbij op straat o.i.d. en is-ie helemaal niet van het hotel (eigen ervaring). Of is er één aansluiting voor alle gasten. Van tevoren checken op Chargemap kan ook waardevolle info opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:06
pmiddeld schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 21:33:
[...]

Dat is zeker geen garantie dat je er kan laden. Bij het boeken altijd vragen of je de laadpaal kunt gebruiken. Vaak staat er toevallig een laadpaal vlakbij op straat o.i.d. en is-ie helemaal niet van het hotel (eigen ervaring). Of is er één aansluiting voor alle gasten. Van tevoren checken op Chargemap kan ook waardevolle info opleveren.
100% zeker ben je nooit dat die laadpaal werkt en vrij is.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik zou het laten varen en als extraatje zien. Hotels met palen hebben geen onbeperkte hoeveelheid en zelden laten ze het reserveren van de laadpaal toe. Niks zo frustrerend als dat je daarvanuit gaat in je planning en vervolgens niet kan laden omdat de palen bezet zijn. Ik zou dus meer focussen op de zaken die echt belangrijk zijn en dan gewoon op de weg erheen of de volgende ochtend keertje extra laden als de paal toch vol is. Ik heb op vakantie met kids wel eens in de avond nog even stukje verderop aan de snellader gehangen toen de kids lagen te slapen, konden we volgende dag wel vol vertrekken en ik keek even een serie tijdens het wachten.

[ Voor 10% gewijzigd door Sander op 11-06-2024 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroton
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-05 21:50
Brotuck schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 18:13:
Die had ik ook enkel voor Frankrijk en Spanje, dus ik dacht laat ik hem upgraden voor Italië. Dan krijg je een nieuwe opgestuurd. Nou hij kwam gisteren pas aan en toen was ik al weg. Heeft er 1,5 week over gedaan.
Kan je de upgrade voor Italië bij APRR bestellen, of moet je daarvoor ergens anders zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:23
JTHZZ schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 21:01:
[...]

Eindhoven-tunnel is 289km. Hij heeft maar 54kWh accu en als je ook nog 10% accu wilt overhouden, mag je 49kWh verstoken dus verbruik van 17kWh/100km. Misschien kan het, maar als je dan net een trein later hebt daardoor is je tijdswinst weg. Dan lekker door’jakkeren’(?) met 120 en 130 en eventjes tussendoor laden. Of een auto met een grotere accu kopen :)
De e2008 heeft maar 51kWh bruikbaar, dus nog eens bijna 10% extra minder. Wordt wel wat krap :p

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:51
HDoc schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:14:
[...]

Zelf heb ik eigenlijk alleen maar goede resultaten met zo'n kastje, ik gebruik het geloof ik nu al 10 jaar. Nog nooit voor een dichte slagboom gestaan. Heb je hem wel steeds in de houder gehad? En < 30 KM/h door de tolpoort gereden? Als je hem niet in de houder hebt is hij niet geactiveerd.
Nee ik heb geen tolbadge, na wat reviews heb ik er vanaf gezien. En op de route Luxemburg - Spanje moet je twee keer een kaartje trekken en twee betalen, drie keer je ergens overnacht. Dus veel tijdwinst ga je niet halen maar wel kans op problemen. Dus voorlopig maar op de oude manier. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
Kroton schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 22:09:
[...]

Kan je de upgrade voor Italië bij APRR bestellen, of moet je daarvoor ergens anders zijn?
Vlgs mij is tolbadge APRR ooit Mango geworden en dat heet nu Fulli. Bij Fulli kun je inloggen met je oude aprr-account en daarna upgraden naar Fulli Nomade+, voor Frankrijk, Spanje, Portugal en Italië.
Nu een actie voor slechts € 4,90 en Frankrijk een jaar geen maandkosten.
Zie fulli.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
PeterZ(on) schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 23:32:
[...]

Nee ik heb geen tolbadge, na wat reviews heb ik er vanaf gezien. En op de route Luxemburg - Spanje moet je twee keer een kaartje trekken en twee betalen, drie keer je ergens overnacht. Dus veel tijdwinst ga je niet halen maar wel kans op problemen. Dus voorlopig maar op de oude manier. :)
Als je voor Tesla suc de tolweg af wil/moet wordt het steeds aantrekkelijker en ook als je in Italië buiten de strada wil laden heb je er veel gemak van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:40
Wij sliepen gewoon in het stadje (La Loge Gogeille, aanrader tenzij je grote koffers de trap op moet sjouwen). Ik had gezien dat er in de Parking Nationale laders waren, alle 8 beschikbaar. Helaas eenmaal in de garage stonden er hekken voor 'ivm werkzaamheden'. Bij de Carrefour ten Oosten van de stad zitten snelladers. Dus even daar rustig boodschappen gedaan voor onderweg.

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Deel twee: rondreis Zuid Noorwegen
Dag 6/7: Bergen
Bergen.. bekend om de rondom gelegen bergen waardoor vaker wel dan niet de regenbuien blijven hangen. Maar niet tijdens mijn verblijf. Gezien ik op 17 mei nergens meer terecht kon door de nationale feestdag week ik uit naar een camping. In alle vroegte reed ik Bergen centrum binnen.

Denk als ik toch ga rondslenteren voor zeker tien uur de stad door dan kan ik de Citroën beter opladen aan een openbare laadpaal. Geen enkele Tesla destination charger was vindbaar. Openbare palen nabij een kerk: zat achter slot en grendel. Enkel beschikbaar voor personeel. Dus ik bleef rondjes rijden en rijden tot ik vlakbij het station eindelijk vier laadpalen op een rij aantrof. Laadkabel uit de kofferbak, inpluggen en klaar. Tot ik na 10 minuten vriendelijk werd verzocht te verkassen door de lokale buurtbewoners. Ik stond kennelijk op een laadplek bedoeld voor elektrische deelauto's.

Tot zover dat idee en dus uiteindelijk maar de verplichte rijroute naar een parkeergarage genomen want je moet toch iets. Parkeren op zich is al een dure aangelegenheid dus de laadpalen in de parkeergarage heb ik overgeslagen na wat slechte reviews op charge map. FYI: Na 4 uur parkeren zit je vast aan het dagtarief a 25 euro. Enfin Bergen centrum heeft genoeg pracht en praal. De bekende gekleurde houten huisjes bijvoorbeeld. Of het nabij gelegen park met uitzicht op de haven en de oudste / langste boom in heel Noorwegen. Het academisch kwartier waar vooral de studentenwijk ligt en je goedkoop zou moeten kunnen eten/drinken. Niet in het weekend in elk geval. En natuurlijk het verdedigingsfort. Geeft bovendien ook een leuk uitzicht over de stad zelf. Vlakbij de parkeergarage stond deze Polestar 4 te shinen overigens. Ieder zijn smaak maar geef mij maar midnight blue.

Verder vond ik nog de visafslag de moeite waard in Bergen en je kunt er een kabelbaan richting een trollen expositie nemen de heuvel op. Ik vond het een mooiere uitdaging om het slingerende wandelpad met goede helling omhoog zelf aan te gaan. De lokale Bergenaren? maken er een sport van om het hardlopend te doen op en neer. Het is maar waar je de energie vandaan haalt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5WewOYP_egtLwvtsMy3UwvNyM8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U34jptmCNmbyB5kWAIPufqQk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mE5Q1TWH5oUwCRbPiSu3-xfCcWo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GOSPrUNfu48Ry0zKQHQAVvyZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qB4wvVrzf5FVloxvhOm7aOze-n0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YbSxM2Fbn1ij5Op56CjoWAle.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCYaThDco0gos6QoV2bwPDW5mgo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XUqnLsEif7eU7w8poVZaM8lA.jpg?f=fotoalbum_tile

Dag 8: Bergen - Geilo
Ik ben met wat miezerregen in de ochtend (niks van die hoeveelheden die ik tegemoet reed in NL) opgestaan. Ik kampeerde bij een camping 8km buiten Bergen aan een meer. Dus in alle rust de tent laten drogen terwijl ik aan het ontbijt zat. Het was tijd om richting Geilo te rijden via Eidfjord. Nu had ik weinig opgezocht over deze route. Aan tunnel in, tunnel uitrijden was ik inmiddels gewend. Maar dat je tussen Vossevangen - Eidfjord in een tunnel twee rotondes zou moeten nemen dat overviel mij. Bovendien dat je na al die dagen tunnels zo waar een brug mocht oversteken was de kers op de taart. Eindelijk een beetje uitzicht op de Hardangerbrua / brug omdat je Hardangervidda nadert: het grootste natuurpark in Noorwegen.

Maar eerst reed je na die brug Eidfjord binnen. Rechts naast je: fjordlandschap met witte toppen. Links van je: een mooi uitgestrekt stuk water. Eenmaal in Eidfjord heb ik voor het eerst ladestau meegemaakt. De 10 Tesla stalls waren allemaal bezet door Noorse Tesla's. Toen er eentje vertrok meteen in het open vak gemanoeuvreerd om te gaan laden. Ik had nog 20% soc en met bergen en dalen kan je beter elk moment aangrijpen om hij te laden. Zeker als je toe bent aan een lunchpauze. Algemene foutmelding: opladen is gestopt. Hoe zo? Het opladen is nog niet eens begonnen met 1 minuut. Dus een tweede stall geprobeerd, zelfde resultaat. Ik kreeg flashbacks naar Nancy waar ik in december eenzelfde mee heb gemaakt. Toen kon ik mijn weg niet vervolgen. Snel even in de Tesla app gespiekt. Ik zag in Maurset 10km verderop 20 Tesla laadpalen. Dus met de lunch achter de kiezen ingestapt en doorgereden.

Voor je in Maurset bent rij je eerst langs Voringfossen. Een uitzichtpunt zoveel bleek wel op de verkeersborden. Maar het waren een paar echte S bochten de heuvel op dus ik genoot meer van de weg dan dat ik wist dat fossen niks met vossen maar met een waterval te maken had. In Maurset zelf was je in een uitgestorven dorpje, de 20 Tesla stalls waren neergezet nabij een buurtwinkeltje. En de huizen die eromheen stonden vielen mooi weg in het landschap. Het was uitgestrekt, kaal, ruig. Volgens een vriend die vaker in Noorwegen is geweest zijn het zomerboerderijen? Hoe dan ook ik had het Tesla laadplein voor mezelf alleen. Hier wilde mijn Citroën wel opladen vanaf 10% dus meteen maar een uur de omgeving gaan verkennen.

Later merkte ik dat in Voringfossen er twee watervallen bij elkaar komen. Je kunt de klim er naar toe nemen, kost je 6 uur. Of je rijd naar de parkeerplaats nabij een hotel en je loopt 5 minuten naar het uitzicht op de watervallen. Na het laden in Maurset maar voor dat laatste gekozen na mijn hike in de Hardangervidda omgeving. Het uitzicht was prachtig. Terwijl ik erheen reed was het in Maurset bewolkt dus ik stelde me al in op niet al te veel uitzicht. Toen ik bij het uitkijkpunt stond brak de bewolking open, kwam de zon er even bij en het was mooi om twee watervallen bij elkaar te zien komen die zo het dal in stroomden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZqr96IiZCPtYlqzCwCr7L79hRI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Jh2stHY59Xgo4i7BEXDMP3w.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMjSfZTbWvMRoqeQwWf5b5QNrwA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZIpDbc7iGUgsOJbVAMRSsN8p.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmvbUv6GE82tbTmb33-jdxYBZes=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oHyjZPH6dcJ2cy2AvfBMwaBx.jpg?f=fotoalbum_tile

Dag 9: Geilo - Oslo

Geilo is een van de vele skioorden in Noorwegen. Ik ken het enkel door het kijken van Bjorn Nyland zijn Geilo test :P Midden in mei is Geilo een slapend skioord, de hellingen zijn groen, de toppen nog wit van het sneeuw. Het is een grappige gewaarwording om door een half sneeuwlandschap te lopen in een korte broek. Sneeuw in de verte, daar waar je loopt zie je nog restjes weggesmolten sneeuw liggen.

Voor de echte avonturiers heeft de Hardangervidda genoeg te bieden. Diverse hikes, mogelijkheden tot raften. Ik zag nog een eenzaam rood tentje omringt door het landschap nabij een beekje. Kreeg er een 'Waar is Wally' idee bij. Het werd tijd om naar Oslo te gaan rijden. Vlak langs de weg zag ik een rij aan stapelstenen staan omringd door wat ijs. Gezien de trip lang genoeg zou duren (het rijdt niet snel door met 80km/u limiet) besloot ik her en der wat fotostops in te lassen omdat het kon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SwF8XGlscESoKmhRsl3kMN8FGi4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C4b7hFelsg06lAIoIZZjUGDB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CkM-n91kFV3Q2HJMlTEnIJcqg3o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IlbzRoIARpULbtfrIiATj4EM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M9uzNQTJQbQ7pi6Yje-TI8uz3gQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/62j95zGOdDg6DRFTddO9hUAX.jpg?f=fotoalbum_tile

Dag 10: Oslo

Zeg je Oslo, zeg je hoofdstad van Noorwegen, de Nobelprijs en Freia. De chocoladefabriek en boetiek want waarom Milka verkopen als je je eigen chocola hebt? Verder hebben ze een eiland vol musea gecombineerd. Van het Viking museum (dicht voor verbouwing) tot het Fram museum met meer een expositie over de expeditie richting de Barentszee. En natuurlijk het koninklijk paleis. Maar ook hier net zoals in Bergen een eigen verdedigingsfort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aSYdVCMNCOvDRs9R3LrOTKrLRXU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/flJbpamYL1XBC9YET5irAxvA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7UpfC6dSUTx_lS7xcO3Sxta-nmU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GLDLEFFsOR6l2og2gCsPCzhl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8JHnSjnyD6cuK-gsj1-NNptjWc4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6obUsWDLRs4KgBsRv0IO7CAI.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbCRgGRw0NmeaBJeXe-pdbg-tQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NA0BU2oghAgA6hmzLMlHM0ya.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDHu6CQEaFMVTBoit3quoHlf9NY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9fa0M644KAFWThsVD9AFKtyY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Nzq5oRcKo9kMnmFMNh7wafqY9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k2RzoY7EawAEybWxOZo0CCqY.jpg?f=fotoalbum_large

Verder kun je het Nobel huis bezoeken, winkelen natuurlijk. In de vele winkels of in een grote shopping mall ala Hoog Catherijne. En gezien het nog steeds schitterend zomers weer was besloot ik te doen zoals de locale bewoners: zoek de kades bij de haven op. Vroeger goed industrieel gebied, tegenwoordig een plek om samen te komen en te chillen. En mocht je er aan toe zijn een frisse duik in het water. Rondom het station deed het mij denken aan de zuidas in Amsterdam met hip moderne hoogbouw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9vVA4-QPJqggAtgnXYX5XUbUsg0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F3XL3dakcaOmXnwCzD0iIUL1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7xP1NE4yEcxlcJgE6N5eDPACKwo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HxcDJXdWVLdKWbvhidETDQsT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9XBvyAfTKuRcfyVMgMa3IjAYAQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XLYN7ZAzzK6l0CyTHhQG1X87.jpg?f=fotoalbum_tile

Gezien het Pinksteren was waren veel winkels sowieso gesloten. De dag erna kon ik Oslo niet verlaten zonder eerst nog wat Freia chocola in te slaan. Niet de 2kg verpakking a 50 euro, wel een paar 200 gram repen 5 voor 10 euro vond ik nog oké.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TDyXixsgD8nmO9y5M05bUWy7ko8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tRn0AQUAfuEemYiY5Mjf55vX.jpg?f=fotoalbum_large

Dag 11: Oslo - Göteborg
Na nog een rondleiding door de fabriek van Freia was het tijd om te beginnen aan de terugweg naar Nederland. Met als eerste stop: Göteborg. Het lag mooi in het midden tussen Oslo / Malmö en maar een paar uur rijden vanaf Oslo af. Ik ben al eens eerder in Göteborg geweest en het heeft door de trams / trollybussen wat weg van Rotterdam met al het nieuw hoogbouw.

Dag 12: Göteborg - Almhult
De dag erop ben ik doorgereden naar Almhult. Een plaatsje in the middle of nowhere. Maar de plaats waar Ikea ooit begonnen is met een kleine fabriek, een bijbehorende winkel en waar nu een Ikea museum staat. Dat was meer het excuus om die plaats op te zoeken. Op aanraden van mijn ouders, zij waren mij nl tegemoet gereden om zelf een paar dagen in Zweden er tussen uit te zijn.

Dag 13: Almhult Ikea museum

Het museum zelf lag naast de blauwe blokkendoos van Ikea zelf. En ze begonnen de expositie met een stoffenselectie. Welke stof kies je voor de bank / stoel / fauteuil uit? Ze lieten zien hoe ze de materialen selecteren, er stonden typische Ikea vierkante kamers ingericht. De een in de jaren 50/60/70 stijl, anderen weer in jaren 80/90/2000 stijl.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jUNlxaFRru4zUFmy0y_PkeF5MQ0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/24C1gfbG6GnVsEqwEphwRJ2Z.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zcwNvPjXJ3UB-pIjjPuj2upxgps=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/caK6ZBtTnusEwHmOi0hOlMtD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hkdzTZY5sA-7Xjrc_404BZn3Gvg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0yvsz2f349nR6bi6Nh689yLH.jpg?f=fotoalbum_tile

Wat niet kan ontbreken is de bekende poang stoel. En hoe die 100k getest is op staan / zitten beweging qua ondersteuning. Het continu tweaken van testen om de bestendigheid van meubels te testen is wel Tweakers waardig. Na slenteren door het museum hadden we zin in de Ikea gehaktballetjes met Zweedse kladkaka en koffie toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9TSStDm2xnYSGzeGwlafS-1Hw9E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xo9BV4N79rnzzOwB4VTBBh9f.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pnd6QC55PgbNC9QUH55WMhsa1CU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9b7fkcESU2tvW4j4QXJ2B4AS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uM6PbWK0pIfBTKwEGFXI21KTd0Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hxJEEdmGn0GSNKm0dWBSaU8y.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/87BJrHGB0mKuVWb7D_EI-xCp4mg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2iXEHiVaLjdNeCaZePzknvLq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Vbe-ta0SaxA7TRg_TfQPE4-Wa0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L2XenUN36gCKfh4AWL7oLOzv.jpg?f=fotoalbum_tile

Dag 14: Almhult - NL

De laatste dag van de vakantie. Dus tijd voor de terugreis. Ik was al om 6u vertrokken zodat ik om 8u kon laden in Lund bij Circle K. Ikea heeft wel laadpalen staan maar die worden enkel ingeschakeld als je bij de receptie een laadpaalnummer doorgeeft. Daar wist ik niks van dus ik vertrok met 40% accu. Dus doorgestsmpt in de ochtend om te ontbijten bij de Circle K van Lund zuid. Om half 9 kon ik door naar Malmö. Tegen 10u reed ik de Oresondbrug op, tegen half 12 was ik in Maribo om een kwartiertje bij te laden voor ik de boot op kon in Rodby.

Tegen 12:45 uur reed ik van de boot in Puttgarden. Zoals altijd is het eerste stuk single track, super treintje rijden in 1 optocht achter alle vrachtwagens aan. Vlak boven Hamburg maar weer een laadpauze ingelast want ik had te weinig bijgeladen in Maribo, anders had ik mijn aansluiting met de boot gemist. Dus van 13:00 - 13:45 uur staan laden, ideale tijd voor de lunchpauze. Daarna reed het bij Hamburg nog wel door.

Eenmaal Hamburg voorbij op naar Bremen schoot totaal niet op. We zouden dat moeten kunnen doen in een uur en een kwartier. Dus ik zei tegen mijn ouders: op naar de theepauze in Hamburg. Het werd niet daar laden om 15:00 uur maar pas tegen 17:00 uur stond ik aan de Tesla Supercharger in Bremen Brinkum. Waarom? Er was een ongeluk gebeurd, rijstroken waren dichtgezet dus in plaats van 130km/u of harder kunnen doorstampen reden we nu gewoon stapvoets. Ik had wel prima uitzicht op een zwarte Ferrari voor mijn neus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FhLG3W9X6t-loQM5DkONG2lkAp4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4oADv76ofyoHd6v9H8szy412.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/knef_d6u2t6SH6dPjZeexY2D-C4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SmKwD9tenGpXGeSdltIP17z5.jpg?f=fotoalbum_tile

We waren wel klaar met stau, stapvoets rijden dus we keken of we ergens al wat konden eten. Bleek er een schnitzel paradijs naast de Tesla stalls en benzinepomp te zitten. Gevalletje nu we er toch zijn op en top NL binnen gevallen om 17:15 uur en tegen 17:45 uur zat ik aan een schnitzel mitt pommes und ananas jawohl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dXOjUo5LLywvkcRcmcq3yGXzVO4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p6Bd7BnbdmpTfNe7KLxt0l7j.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nX-I9vd6FMvHiwcqIMEOM1Z4dUY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rJj4Q3TwsKdPcsalIiHAbWcD.jpg?f=fotoalbum_tile

Nadat ik die dubbele schnitzel had weggewerkt was het tijd om richting de grens met NL door te rijden. Via Oldenburg / Leer / Bunde reed het dit keer wel normaal door dus tegen 19:45 uur doemde de grens alweer op. Niet zo boeiend, de buienlucht die boven Emmen hing wel. We reden regelrecht een stortbui tegemoet. Met tegenwind, 120km/u kachelen was het na 225km wel bekeken. Dus een laatste maal opladen bij Emmen bij Van der Valk waar ik net op tijd mijn jas aan had voor de hoosbui en onweer losbrak. Na een half uur laden hoefde ik nog maar een 45 minuten naar huis te rijden waar ik ook de 10.000km grens heb aangetikt met deze auto.

Vertrokken: 06:00 uur
Aankomst: 21:00 uur

Waarvan boot: 45 minuten
Waarvan file: 1 uur 15 minuten
Waarvan oplaadsessies: 2 uur 30 minuten

Dus van die 15 uur blijft er aan feitelijke reistijd over: 10.5 uur voor 865km. Snel is anders maar dan merk je toch dat de oude Stellantis drivetrain niet meewerkt, de EC4 een kleine accu heeft, niet aërodynamisch is gebouwd. Koppel dat aan traag laden (10-20% soc geeft ie 100 kW en dan is het wel gedaan met snelladen) en met een Tesla / Kia had je minder vaak staan laden en langer kunnen doen.

Gereden km: 4000km
Verbruik gem: 18kWh/100km bij 85km/u gemid.
Totale laadkosten: 190 euro totaal NL/DE/DK/NO/SE + 10 Tesla laad abonnement. Kortom 5 cent per km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:24
Joosie200 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:56:
Deel twee: rondreis Zuid Noorwegen
Dag 6/7: Bergen
bedankt voor je uitgebreide verslag!
Wij gaan zelf met het gezin in 19 dagen vanuit België, via Kiel en Oslo een deel van het zuiden van Noorwegen (geil, fjorden,...) verkennen. (KIA EV9)
We kijken er al naar uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohit
Stefannn schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:02:
[...]

Nog een tweede reactie.

Ik weet niet wat goedkoopste is tunnel of ferry? Maakt mij op zich niks uit als het maar niet uren langer duurt ofzo. Wil wel zsm de oversteek maken en meer tijd op het land hebben dan uren varen ofzo haha. Ik kan op de heenweg vanuit Eindhoven even 25min snelladen bij Jabbeke dan heb ik voordat ik aan boord ga nog zeker wel genoeg om de volgende lader in Engeland te halen. Daar dan nog 1x laden en dat zou voldoende moeten zijn om met 30% aan te komen ergens in London. Ik heb een ING Creditcard en een Amex, eventueel ook Revolut? Dus dat is goed genoeg denk ik?
Gaan sowieso niet te hard rijden denk 105KM is ook prima en goed genoeg om de langzamere vrachtwagens vlot in te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WOWZERZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-04 15:41
Rohit schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:37:
[...]

Ik weet niet wat goedkoopste is tunnel of ferry? Maakt mij op zich niks uit als het maar niet uren langer duurt ofzo. Wil wel zsm de oversteek maken en meer tijd op het land hebben dan uren varen ofzo haha. Ik kan op de heenweg vanuit Eindhoven even 25min snelladen bij Jabbeke dan heb ik voordat ik aan boord ga nog zeker wel genoeg om de volgende lader in Engeland te halen. Daar dan nog 1x laden en dat zou voldoende moeten zijn om met 30% aan te komen ergens in London. Ik heb een ING Creditcard en een Amex, eventueel ook Revolut? Dus dat is goed genoeg denk ik?
Gaan sowieso niet te hard rijden denk 105KM is ook prima en goed genoeg om de langzamere vrachtwagens vlot in te halen.
Wij zijn twee jaar geleden met onze e-2008 in London geweest. Heen met de Ferry, terug met via de Tunnel.
Tunnel heeft voor mij de voorkeur. Was toen iets duurder maar scheelt veel tijd.

Wij hebben toen voor de tunnel bij een van de laatste Ionity's bijgeladen en bij aankomst in Engeland bij een van de eerste Ionity palen geladen om comfortabel London te bereiken. Was twee jaar geleden goed te doen. Zal nu waarschijnlijk niet anders zijn.

Bij de terugreis kan je de Tesla SUC gebruiken voordat je de tunnel in gaat.

Peugeot 5008 I VW e-Golf (36kWh) l skcarcleaning.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Crupa schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:27:
[...]

bedankt voor je uitgebreide verslag!
Wij gaan zelf met het gezin in 19 dagen vanuit België, via Kiel en Oslo een deel van het zuiden van Noorwegen (geil, fjorden,...) verkennen. (KIA EV9)
We kijken er al naar uit :)
Met die EV9 heb je sowieso een grotere accu, Kia is efficiënter qua drivetrain. Kiel - Oslo is inderdaad ook een ferry optie ipv Hirtshals - Kristiansand. In Oslo zelf kwam ik ook geen openbare laadpalen tegen. Blijf het gek vinden voor een land met de hoogste EV graad. Als iedereen een Porsche, Tesla, Polestar rijdt willen die mensen toch ook wel bijladen in de steden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-06 15:24

Kju

@Rohit Vroeg boeken is het goedkoopst. Tunnel vs ferry zal de ferry het voordeligst zijn. Voor mij was het verschil ongeveer € 100.
Qua reistijd ben je wel langer onderweg met de ferry en op de ferry is er echt helemaal niets te doen. Geen idee hoe ver je wil gaan maar het kost wel wat tijd voor je in Southall bent :+

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohit
Kju schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:11:
@Rohit Vroeg boeken is het goedkoopst. Tunnel vs ferry zal de ferry het voordeligst zijn. Voor mij was het verschil ongeveer € 100.
Qua reistijd ben je wel langer onderweg met de ferry en op de ferry is er echt helemaal niets te doen. Geen idee hoe ver je wil gaan maar het kost wel wat tijd voor je in Southall bent :+
Hoelang is het met de ferry? Probleem is dat ik nog niet weet wanneer ik precies weg ga haha. En terug ook niet als ik me ga vervelen daar dan rijden we naar huis dacht ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
Rohit schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:37:
[...]

Mijn dochter woont al jaren in Engeland daarom heb ik tunnel en ferry beiden vaak gedaan.

Ferry is veel goedkoper. Prijzen gaan op en neer maar Ferry is door de bank genomen 200euro retour goedkoper (in beide gevallen ticket van te voren kopen).
Maar ferry duurt in praktijk 2 a 2.5 uur langer:
3 kwartier langere overtocht
Half uur langer in/uitschepen
En ferry mag je niet missen dus je bent altijd een uur te vroeg.
Tunnel kan je “gewoon op target tijd” plannen want tot 2 uur eerder of later mag je gewoon met eerstvolgende trein mee. Die gaan elke 15 a 20 minuten.

Voor een korte trip neem ik daarom altijd de tunnel. Met caravan de ferry want dan is de tunnel niet te betalen. Mocht je zeeen van tijd hebben (met pensioen bijvoorbeeld) dan is de ferry erg leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-06 18:38
millerman_sf schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 07:13:
[...]

Wij sliepen gewoon in het stadje (La Loge Gogeille, aanrader tenzij je grote koffers de trap op moet sjouwen). Ik had gezien dat er in de Parking Nationale laders waren, alle 8 beschikbaar. Helaas eenmaal in de garage stonden er hekken voor 'ivm werkzaamheden'. Bij de Carrefour ten Oosten van de stad zitten snelladers. Dus even daar rustig boodschappen gedaan voor onderweg.
Dank voor de tip. Direct geboekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohit
Stefannn schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:59:
[...]

Mijn dochter woont al jaren in Engeland daarom heb ik tunnel en ferry beiden vaak gedaan.

Ferry is veel goedkoper. Prijzen gaan op en neer maar Ferry is door de bank genomen 200euro retour goedkoper (in beide gevallen ticket van te voren kopen).
Maar ferry duurt in praktijk 2 a 2.5 uur langer:
3 kwartier langere overtocht
Half uur langer in/uitschepen
En ferry mag je niet missen dus je bent altijd een uur te vroeg.
Tunnel kan je “gewoon op target tijd” plannen want tot 2 uur eerder of later mag je gewoon met eerstvolgende trein mee. Die gaan elke 15 a 20 minuten.

Voor een korte trip neem ik daarom altijd de tunnel. Met caravan de ferry want dan is de tunnel niet te betalen. Mocht je zeeen van tijd hebben (met pensioen bijvoorbeeld) dan is de ferry erg leuk.
Thanks! En op welke site kan ik het beste kijken hiervoor? Zag dat er meerdere aanbieders waren volgens mij. https://www.leshuttle.com/nl-nl is dit voor de tunnel de officiële site?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:03
HansAuutB schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:38:
[...]

Ik heb 2 jr geleden de Fulli badge gebruikt zonder voetje (omdat we in afwachting waren van onze Evi). Echtgenote hield badge even tegen de voorruit. Ging prima.

Nu heb ik voetje wel in auto en in mei in Italië werkte ook dit perfect.
Interessant. Het type dat ik nu heb heeft een gleufje waar naar het lijkt het houdertje iets in moet drukken. Volgens mij stond in de gebruiksaanwijzing ook dat je hem in het houdertje moest drukken.

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik hem niet heb geprobeerd zonder voetje maar mét voetje los bij de voorruit heb gebruikt. Ging prima, werkte steeds 100%.

[ Voor 8% gewijzigd door HDoc op 12-06-2024 14:23 ]

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Rohit schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:19:
[...]
Thanks! En op welke site kan ik het beste kijken hiervoor? Zag dat er meerdere aanbieders waren volgens mij. https://www.leshuttle.com/nl-nl is dit voor de tunnel de officiële site?
Yep.
Nb, als je maximaal 5 dagen gaat is het goedkoper.

On the spot kopen is zomaar 100euro duurder.
Als ik uit mijn hoofd zeg is ferrie 80euro retour en tunnel 150 tot 300 retour. Beiden bij vooraf boeken. En prijzen veranderen dagelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohit
Stefannn schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:27:
[...]

Yep.
Nb, als je maximaal 5 dagen gaat is het goedkoper.

On the spot kopen is zomaar 100euro duurder.
Als ik uit mijn hoofd zeg is ferrie 80euro retour en tunnel 150 tot 300 retour. Beiden bij vooraf boeken. En prijzen veranderen dagelijks.
Dat is toch een groot verschil eigenlijk. Kwam net inderdaad uit op 287 (9 dagen) als ik zo even wat data aanklik. 5 dagen was 255 euro. Als het ook voor 80 euro kan dan scheelt dat toch best wel veel. Dan ga ik er wel over nadenken om dan maar een paar uur op de boot te zitten.. Is het goedkoper om toch vanuit Calais te gaan dan? Want Hoek van Holland is ook bijna 2 uur vanaf Eindhoven.. Even op de site van Dfds gekeken, een retour is 173 Pond. Zijn er nog goedkopere sites?

[ Voor 6% gewijzigd door Rohit op 12-06-2024 14:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
Rohit schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:30:
[...]

Dat is toch een groot verschil eigenlijk. Kwam net inderdaad uit op 287 (9 dagen) als ik zo even wat data aanklik. 5 dagen was 255 euro. Als het ook voor 80 euro kan dan scheelt dat toch best wel veel. Dan ga ik er wel over nadenken om dan maar een paar uur op de boot te zitten.. Is het goedkoper om toch vanuit Calais te gaan dan? Want Hoek van Holland is ook bijna 2 uur vanaf Eindhoven.. Even op de site van Dfds gekeken, een retour is 173 Pond. Zijn er nog goedkopere sites?
Er is maar 1 tunnel, maar heel veel verschillende ferry companies.
Je kan vanuit hoek van Holland met nachtboot naar hull maar dat is meestal heel duur.
Je kan ook nog vanuit Duinkerken naar Dover. Dat is soms nog goedkoper.
Veel puzzelen.
Optimum hangt van veel dingen af. Toen mijn dochter nog in London woonde kon ik vrijdag om 16:00 afrijden en om 21:00 in London samen uit eten als ik via tunnel ging.
Dan kon ik een weekend op en neer zonder vrije dag te nemen. Met ferrie lukte dat niet.

Nb.. prijzen veranderen elke dag 80euro retour met boot heb ik meermaals gedaan maar kan zomaar nu niet te boeken zijn. Puzzelen.

Nb: kwa elektrisch rijden begint dit wel off topic te zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Stefannn op 12-06-2024 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:24
Joosie200 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:37:
[...]

Met die EV9 heb je sowieso een grotere accu, Kia is efficiënter qua drivetrain. Kiel - Oslo is inderdaad ook een ferry optie ipv Hirtshals - Kristiansand. In Oslo zelf kwam ik ook geen openbare laadpalen tegen. Blijf het gek vinden voor een land met de hoogste EV graad. Als iedereen een Porsche, Tesla, Polestar rijdt willen die mensen toch ook wel bijladen in de steden?
thanks voor de tip.
op ABRP zie ik wel veel icoontjes staan, maar moeilijk in te schatten of die echt toegankelijk zijn...
Dan zorg ik er maar voor dat ik in Kiel met een goed opgeladen batterij op de boot rijd, dan kan ik na een dag/nacht Oslo direct verder rijden naar Geilo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gvg
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09-05 10:56

gvg

Stefannn schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 15:46:
[...]

Er is maar 1 tunnel, maar heel veel verschillende ferry companies.
Je kan vanuit hoek van Holland met nachtboot naar hull maar dat is meestal heel duur.
Je kan ook nog vanuit Duinkerken naar Dover. Dat is soms nog goedkoper.
Veel puzzelen.
Optimum hangt van veel dingen af. Toen mijn dochter nog in London woonde kon ik vrijdag om 16:00 afrijden en om 21:00 in London samen uit eten als ik via tunnel ging.
Dan kon ik een weekend op en neer zonder vrije dag te nemen. Met ferrie lukte dat niet.

Nb.. prijzen veranderen elke dag 80euro retour met boot heb ik meermaals gedaan maar kan zomaar nu niet te boeken zijn. Puzzelen.

Nb: kwa elektrisch rijden begint dit wel off topic te zijn.
@Rohit Midden in de zomervakantie is mijn ervaring dat Duinkerken ook veel rustiger is om te vertrekken. Het is alleen DFDS die vanuit Duinkerken vaart en in de praktijk ben ik in Duinkerken altijd sneller door de douane gekomen dan in Calais.
Trouwens, midden in de zomervakantie wil er ook nog wel eens file staan richting de tunnel (als je vanuit Nederland/België aan komt rijden), bij de afslag vanaf de snelweg. Als ze daar stilstaan kan je eigenlijk beter 2km door rijden naar de volgende afslag en dan weer terug de snelweg op om vanaf de zuidkant aan te komen rijden en vanaf die kant de afslag naar de tunnel pakken (kijk maar even op google maps). Vanaf die kant komt er kennelijk in de praktijk veel minder verkeer richting de tunnel.

Van Dover naar Calais (of Duinkerken) is het anders. Als het daar echt druk is (wat vaak zo is in de zomervakantie) dan wordt het gewoon first-in-first-out, is mijn ervaring. De ruimte is daar zo gering, dat alles dan kennelijk wijkt voor maximale doorstroming. Zo ben ik daar midden in de zomer wel eens heel op tijd geweest. Omdat er 10+km file voor Dover stond was ik op tijd vertrokken, maar uiteindelijk toch 2,5 uur voor mijn geboekte boot door de douane (lekker goedkope boot, zo tegen de avond). En 30 minuten later zat ik op een boot.
Meestal vragen ze wel of Calais ook goed is als je eigenlijk een ticket voor Duinkerken hebt.

Ik vind zelf de trein ontzettend veel relaxter, maar vaak is het prijsverschil me veel te groot (zeker met een aanhanger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
We moeten zeer waarschijnlijk deze zomer vanuit Nederland naar Belgrado rijden (en weer terug), met onze e-Niro. Zijn er mensen die deze reis hebben gemaakt en iets kunnen zeggen over de laadmogelijkheden onderweg? We weten dat Duitsland en Zwitserland geen probleem zijn, maar we rijden ook door Oostenrijk, Slovenie en Servie. Het is geen vakantie, maar we hebben ook weer geen haast.
Tips? Abo afsluiten bij Tesla?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-05 22:56
multikoe schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 20:40:
We moeten zeer waarschijnlijk deze zomer vanuit Nederland naar Belgrado rijden (en weer terug), met onze e-Niro. Zijn er mensen die deze reis hebben gemaakt en iets kunnen zeggen over de laadmogelijkheden onderweg? We weten dat Duitsland en Zwitserland geen probleem zijn, maar we rijden ook door Oostenrijk, Slovenie en Servie. Het is geen vakantie, maar we hebben ook weer geen haast.
Tips? Abo afsluiten bij Tesla?
Het aantal Superchargers richting Belgrado is dungezaaid en niet open voor niet-Tesla's. Dus voor het laatste stuk moet je sowieso een andere oplossing zoeken.

Misschien ook even kijken hoe zij het gedaan hebben: YouTube: Porsche Taycan EV Road Trip From Europe To Asia’s Edge! New Chargers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maharens schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 21:19:
[...]

Het aantal Superchargers richting Belgrado is dungezaaid en niet open voor niet-Tesla's. Dus voor het laatste stuk moet je sowieso een andere oplossing zoeken.

Misschien ook even kijken hoe zij het gedaan hebben: YouTube: Porsche Taycan EV Road Trip From Europe To Asia’s Edge! New Chargers...
Ik ben natuurlijk niet afhankelijk van Tesla chargers. Dat van die Tesla abo was een vraag/suggestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-05 22:56
multikoe schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 06:24:
[...]

Ik ben natuurlijk niet afhankelijk van Tesla chargers. Dat van die Tesla abo was een vraag/suggestie.
Volgens mij gaf ik ook gewoon antwoord op je laatste zin/vraag. Daarom zeg ik immers ook dat je voor het laatste stuk een andere oplossing moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 06:40
@multikoe Er zijn enkele Tweakers die in dit forum geschreven hebben over hun reis/reizen naar Turkije.
Als je daarop zoekt vind je ze wel, en die zijn waarschijnlijk ook via Hongarije gereden, wellicht heb je iets aan hun ervaringen?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Peter-036 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 12:01:
@multikoe Er zijn enkele Tweakers die in dit forum geschreven hebben over hun reis/reizen naar Turkije.
Als je daarop zoekt vind je ze wel, en die zijn waarschijnlijk ook via Hongarije gereden, wellicht heb je iets aan hun ervaringen?
Ah, goeie, ik zocht op "Belgrado", maar dat is natuurlijk te beperkt.

Overigens is mijn vraag al weer overbodig, door omstandigheden hebben we besloten om deze reis toch niet te maken. Het was evengoed wel een interessante trip geweest.

[ Voor 16% gewijzigd door multikoe op 13-06-2024 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieseteun
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-05 16:23
Tommie12 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 19:43:
[...]

Heeft je google playstore app toegang tot je locatie?
Blijkbaar wel.
Als ik het goed heb begrepen dan kun je in je Google account je regio veranderen. Maar slechts 1 x per jaar. Dus da's niet echt een oplossing.

Ik ben inmiddels een week onderweg in Schotland. Tor nu toe 1 x niet kunnen laden vanwege kapotte laadstation. App tot nu toe niet gemist. Voldoende andere app geinstalleerd om laadpalen te zoeken

[ Voor 47% gewijzigd door Frieseteun op 14-06-2024 09:07 ]

Niro EV '22

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Laatst online: 23:31

ThsAdrns

Be the change!

Ik mis voor UK hier nog de tip om de Zap Map app te gebruiken om laadpalen te vinden en reviews daarvan.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 31-05 21:24
Ik rijd nu ruim 3 jaar een Enyaq 60 en we hebben daarmee al de nodige trips gemaakt naar Frankrijk, Noord Engeland en Duitsland. De eerste trip naar Frankrijk in 2021 was een drama met laden.
Afgelopen week een citytrip naar Leipzig. Onderweg heen en terug alleen Ionity laders gebruikt. Wát een verschil met 3 jaar geleden! Elke locatie minsten 8 laders, mijn app werkte feilloos, meer dan voldoende laders beschikbaar en in totaal op en neer voor €67 aan laadkosten plus €8 voor 1 maand abbo. Ons hotel in Leipzig had gratis laders op het parkeerterrein, gereserveerd en wel.
Zo wordt elektrisch rijden steeds meer een genot, óók op langere trips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:03
jdbiggelaa schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:29:
Ik rijd nu ruim 3 jaar een Enyaq 60 en we hebben daarmee al de nodige trips gemaakt naar Frankrijk, Noord Engeland en Duitsland. De eerste trip naar Frankrijk in 2021 was een drama met laden.
Afgelopen week een citytrip naar Leipzig. Onderweg heen en terug alleen Ionity laders gebruikt. Wát een verschil met 3 jaar geleden! Elke locatie minsten 8 laders, mijn app werkte feilloos, meer dan voldoende laders beschikbaar en in totaal op en neer voor €67 aan laadkosten plus €8 voor 1 maand abbo. Ons hotel in Leipzig had gratis laders op het parkeerterrein, gereserveerd en wel.
Zo wordt elektrisch rijden steeds meer een genot, óók op langere trips!
Goed om te horen dat de rit nu zo lekker verliep! Frankrijk was in 2020 best uitdagend en als ik het goed heb, waren er in 2021 ook nog steeds problemen met Corri-Door en Izivia laders in Frankrijk toch? Dat was inderdaad echt een stukje lastiger toen. Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, en Noord-Italië waren toen een stuk gemakkelijker. En het is eigenlijk alleen maar beter geworden (behalve het aandeel gratis DC laders dan ;)). Gelukkig is Frankrijk intussen ook eigenlijk geen probleem meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wakkie
Ik ben momenteel in Frankrijk. Steeds meer snelladers te vinden in het binnenland, met name bij supermarkten en industrieterreinen. Geen enkel probleem met laden wat ik in eerste instantie vreesde. Meermaals met de Freshmile pas geladen. Langs de autoroute hoofdzakelijk met IONITY geladen (1 maand abo afgesloten). Zo zijn we op de goede weg en wordt EV rijden meer en meer probleemloos omdat de laadstructuur steeds verder wordt uitgebreid ( zo ervaar ik het althans vwb Frankrijk).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pmiddeld
DeGroteMuis schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:18:
[...]

Goed om te horen dat de rit nu zo lekker verliep! Frankrijk was in 2020 best uitdagend en als ik het goed heb, waren er in 2021 ook nog steeds problemen met Corri-Door en Izivia laders in Frankrijk toch? Dat was inderdaad echt een stukje lastiger toen. Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, en Noord-Italië waren toen een stuk gemakkelijker. En het is eigenlijk alleen maar beter geworden (behalve het aandeel gratis DC laders dan ;)). Gelukkig is Frankrijk intussen ook eigenlijk geen probleem meer.
Zuid-Italië is ook al een tijd geen probleem meer hoor. De tijd dat het echt slecht was ligt al jaren achter ons. Ben in de zomer van 2021 met een Ioniq 28kWh naar Calabria geweest en terug. Dat zegt wel iets over de laadpaaldichtheid toen al. Punt is dat niet zoveel mensen zo ver zuidelijk gaan. En iedereen praat elkaar na.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:33
Ik ben momenteel in het oosten van Polen. Ik moet zeggen, het valt me 200% mee. Dat er in Duitsland onderweg voldoende palen zijn, wist ik wel, maar ik vreesde voor Polen. Ten onrechte dus. De meeste zijn van Greenway en zijn 150kW. Die deel je wel met iemand als er iemand bij je komt staan, dus dan is het 75. Een aantal laadpalen staat ook bij grote winkelcentra vlak naast de snelweg, dus dan hoef je je tijdens het laden ook nog eens niet te vervelen ;) Voordeel is ook dat er in Polen nog niet heel veel elektrische auto’s zijn, dus de palen zijn (tot nu toe) nooit bezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-05 10:44

Dani86

AeroGeek

Frankrijk ben ik benieuwd naar. Komende zomervakantie gaan we naar de Franse Ardennen en daar zijn niet heel veel DC laders, maar wel voldoende. De meeste staan bij de grote supermarkten.

Dit zijn wel allemaal (voor mij althans) exotische aanbieders zoals Bump, Powerdot, Electra.

Wat is jullie ervaringen met dit soort aanbieders? Heb in principe 2 laadpassen: Shell recharge/Multitankcard van de zaak en een ANWB laadpas als backup. Die ANWB pas werkt in Duitsland overal trouwens.

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wakkie
Specifiek voor Frankrijk: Freshmile, Chargemap, IECharge. Worden praktisch overal geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:13
Wakkie schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 22:46:
Specifiek voor Frankrijk: Freshmile, Chargemap, IECharge. Worden praktisch overal geaccepteerd.
Ik heb Shell recharge als backup voor de tesla.
Handiger om die andere erbij te nemen da?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:54
Bump is Frans, heeft vaak aantrekkelijke tarieven en je kunt je eigen pas koppelen als laadpas (tip: je rijbewijs). Dus kost niets, geen extra pas nodig.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-06 18:25
We zijn weer thuis, de 1750 km terug inderdaad in 2 dagen gedaan (1000 dag 1, 750 dag 2) en alles is mee gevallen. Onderweg geslapen in Duitsland net naast de A3 in een klein dorpje, eigenlijk blind uitgezocht voor de rust, en bleek er een 22 kW lader voor de deur te staan, ja dan ben je moet Zoe mooi in 2 uur vol dus haha, heerlijk was dat.

Voor de rest vooral Ionity gereden, en uit eindelijk heeft het in totaal 100,- gekost (inc nacht laden) dus stuk goedkoper dan de heen weg. In totaal hebben we 300,- uit gegeven voor de 3850 km totaal en hebben we er 509 kWh in geladen.

Er was 1 situatie met een laad aso in jawel.. Nederland. Stonden 2 tesla's aan de laadpaal van de McDonalds (maar dus niet te laden) terwijl wij met 5% aankwamen en het eten + laden combineren. Dus, McDrive gedaan en 10 km verderop de Fastned gepakt voor de laatste 120 km naar huis.

Het is in Kroatië ook op Ionity alleen echt heel goed te doen. Al met al leuke reis zo, ook met de Zoe!

Nog wat foto's.. Niet druk zoals je ziet!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FP4sLw_tik6teBN9C5GsX201vGs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UenjCimoAfZ3B8FdRXs81Ie5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1DisGdl1lksVfbFyHLxGdigeYVI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FhoAGPNDIecoQ1sdj3J2Vc3o.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zGdNVT2FwT28NM6dOj08jw2wiw8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xfnxgFykdKtQkhAUsCCZdrT3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Net terug van roadtrip Engeland en Wales met een MG4 standard (51 kwh accu). Hebben vooral bij Tesla geladen (erg goedkoop, zeker ook nog met abonnement) en ook nog 2 x bij instavolt (erg duur) en 2x bij een AC lader. Ging allemaal erg goed. Wel 1x pech gehad dat er bij een Tesla laadplein storing was terwijl we nog 15% batterij over hadden, maar gelukkig in de buurt ook een Instavolt DC lader, maar moest daar wel 45 minuten wachten (waren er maar 2 laadpalen en door storing Tesla natuurlijk extra druk).

Bij Tesla geladen in:
- Wyboston (in buurt van Oxford)
- Amesbury (vlakbij Stonehenge, kun je ook erg goed ontbijten bij Ibis)
- Cardiff Wales
- Flint mountain (vlakbij Liverpool en Chester)
- Trumpington (Camebridge)

Gemiddelde kosten Tesla E0,48 per kWh (150 kWh). Gemiddelde kosten overige E0,82 per kWh (100km). Gemiddelde overall E0,62 per kWh. En zonder de storing bij 1 Tesla laadplein was gemiddelde zelfs maar 0,54 cent per kWh geweest.

Al met al was het erg goed te doen. Mn dankzij Tesla door de grote en zeer goedkope laadpleinen. Die kan ik iedereen aanbevelen. Andere DC laders zijn dubbel zo duur als Tesla. En hoe meer mensen gaan laden bij Tesla, hoe meer concurrenten uiteindelijk prijzen gaan verlagen.

[ Voor 15% gewijzigd door mrme12345 op 15-06-2024 17:33 ]

energienerds, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

Nova163 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 23:31:
Bump is Frans, heeft vaak aantrekkelijke tarieven en je kunt je eigen pas koppelen als laadpas (tip: je rijbewijs). Dus kost niets, geen extra pas nodig.
Nice, heb de Bump app al gedownload. In het dorp nabij onze camping zit een Intermarché met 4x Bump 150KW, dus kan in principe bij de boodschappen hem ff "volgooien"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

Wakkie schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 22:46:
Thanks ik ga die Freshmile eens bekijken, zie dat zowat alle AC palen in Franse dorpjes die accepteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:44
Dani86 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:47:
Thanks ik ga die Freshmile eens bekijken, zie dat zowat alle AC palen in Franse dorpjes die accepteren.
Was vorig jaar nog best goedkoop ook, 1 euro voor 6 kWh, nu wel verdubbeld en betaal je er 2 euro voor.
Kom je nog uit op iets van 33 cent, ook best nog wel schappelijk.

Noot: was omgeving Troyes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

@ex87 In Kroatië zijn volgens mij maar beperkt stations van Ionity? Onder Zadar b.v. niks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
Azqi schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 14:09:
@ex87 In Kroatië zijn volgens mij maar beperkt stations van Ionity? Onder Zadar b.v. niks?
Voor ons genoeg, we zijn van Gospić in 1x naar Split gereden en terug in 1x naar Gospić

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:47
Dani86 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:47:
[...]
Ik zat ook even te kijken voor de zomervakantie, maar het lijkt dat Shell Recharge dezelfde dekking heeft.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hans1956
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-06 20:27

Hans1956

Pixel 8 Pro

Ons tripje naar Beaune met de EX30 is weer voorbij. Al met al valt verbruik erg mee ondanks twee elektrische fietsen op de fietsendrager plus de bagage en ook laden was geen probleem. Alles met maand abonnement geladen bij Tesla, ook in Beaune want de Tesla Suc zat 300 meter van onze lokatie. Op de heenweg leek het verbruik een stuk hoger te worden maar uiteindelijk valt het niet tegen.
Plannen op alleen Tesla is gelukt door non-Tesla (?) te kiezen in Google maps.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3LZ_6HQ9mZ1_P2VCrZlxM1us68=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6z0486JZ96LGulF2sYz5sB2u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mzh0vX1eNStKCIEQeDt1GxdFw1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/11caCMNBu7Qxv6AmgvvTOLoL.jpg?f=fotoalbum_large

Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

VidaR-9 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 17:28:
[...]

Ik zat ook even te kijken voor de zomervakantie, maar het lijkt dat Shell Recharge dezelfde dekking heeft.
Dan is het niet nodig, de rest kan je af met de app van de aanbieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:44
VidaR-9 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 17:28:

De Shell Recharge-pas gebruik ik als backup, maar zal ik zeker niet gebruiken als de Freshmile-pas ook werkt in die dorpjes, is zowat de helft goedkoper dan met de Shell Recharge-pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Hans1956 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 17:59:

Precies, dat is het filter voor de laadplanning wat ik bedoelde. Je hebt toch ook een non-Tesla?
Je wilt niet dat Google Maps superchargers gaat voorstellen die alleen voor Tesla’s zijn (maar je hebt gelijk, die optie is er niet dus dat non-Tesla is wat overbodig.)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stefannn
Nou,.. trip naar Manchester... met Ioniq5, 77kWh

Met 80% vertrokken, foutje bij instellen thuislader.
Met 15% bij tunnelterminal Calais aangekomen.
Daar staat een super gave ENGIE mega snelle superduper lader die ik vorig jaar met veel plezier gebruikt heb.
Helaas, ANWB-pas, Eflux pas, creditcard, betaalkaart en wisecard deden het allemaal niet: "authorization problem". (puntje voor @Rohit )
Gelukkig staan er ook wat Tesla chargers en die deden het wel. Echter "maar" 96kW in plaats van de 220kW die de auto kan. Toch in een half uur weer op 78%.
Door het tragere laden, en het thuislaadprobleempje 15min langer moeten laden dan "had gekund" 1 trein gemist (voor hen die het niet weten: je gaat met auto op een shuttle trein door de tunnel die 3 a 4x per uur gaat).

Daarna aan de Gridservice supercharger in northhampton, die deed ook minder dan beloofd: 100kW maar dat was niet zo erg want na 3 uur rijden hadden we wel zin in koffie en een hap waar we ook echt wel een half uur voor nodig hadden.
NB, de ionity lader bij Milton Keynes ben ik niet eens gestopt en zou ik niet aanraden. Vorig jaar kreeg ik hem al niet aan de praat. Deze keer zag ik op de onboard navigatie dat maar 1 van de 4 laders in bedrijf was en daar zag ik dan een aantal keer iemand 5 minuten laden, ik gok zo “tevergeefs”. Verder is het ook erg desolaat met enkel een heel minimale snackbar.

Totale reis inclusief douane delays, inscheepdelays, files: 11.5uur. Met een benzine auto zou ik 1 trein eerder a 20min sneller kunnen zijn geweest en/maar als ik netjes met 100% was vertrokken en/of de snellader gewoon had gewerkt had ik die wellicht zelfs nog gehaald.
Hoe dan ook: 20min vertraging op 11.5uur is niet erg veel. Heerlijk relaxte reis.

Lessen
- Tesla account is een must, wellicht wil je er niet altijd laden maar tesla netwerk is toch wel een heel erg betrouwbare backup (dit is al de tweede keer dat mijn tesla account me behoed van stranden)
- Creditcard of wise mee: die gridservice in. northhampton werkte niet met mijn ANWB pas. Ik heb betaald met de wise-app van de telefoon. (NB: wise is een soort internationaal bankaccount, je krijgt vrijwel gratis creditcard en zeer lage wisselkoers, scheelt 5 a 10%).
- Genoeg laders in Engeland. Rondweg London is ongeveer 100km niks, wel even rekening mee houden. Ik had thuis niks gepland, gewoon met de onboard navigatie de volgende stop plannen ging prima (ik wist wel al van vorig jaar dat ik niet in een laadwoestijn zou komen).

Nog ideeën hoe ik de ENGIE in calais aan de praat had kunnen krijgen? Ik gok eigenlijk dat de paal gewoon in error stond, de ANWB app herkende hem namelijk wel als "bekend". Ik heb er verder ook niemand zien laden. Tegen error helpt niks.

[ Voor 7% gewijzigd door Stefannn op 16-06-2024 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmu
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13-05 14:07
Komende vakantie ga ik naar Frankrijk. Ik heb laadpassen van e-flux, Shell recharge en Plugsurfing. Heeft iemand ervaring met deze passen in het buitenland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Laatst online: 23:31

ThsAdrns

Be the change!

Stefannn schreef op zondag 16 juni 2024 @ 08:04:
Nog ideeën hoe ik de ENGIE in calais aan de praat had kunnen krijgen? Ik gok eigenlijk dat de paal gewoon in error stond, de ANWB app herkende hem namelijk wel als "bekend". Ik heb er verder ook niemand zien laden. Tegen error helpt niks.
Helpdesk bellen, reset laten uitvoeren. Biedt soms soelaas, niet altijd.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:51
Stefannn schreef op zondag 16 juni 2024 @ 08:04:

Daar staat een super gave ENGIE mega snelle superduper lader die ik vorig jaar met veel plezier gebruikt heb.
Helaas, ANWB-pas, Eflux pas, creditcard, betaalkaart en wisecard deden het allemaal niet: "authorization problem". (puntje voor @Rohit )

Nog ideeën hoe ik de ENGIE in calais aan de praat had kunnen krijgen?
Zoiets heb ik al twee keer in Spanje bij een Powerdot gehad, ook iets van een autorisatie probleem. Geen enkele pas deed het bij beide HPC's.

Gauw doorrijden dus en geen tijd verspelen met een helpdesk bellen, tenzij je echt moet laden en geen alternatief hebt.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Cryptogast
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 26-05 15:11
Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in range, energieverbruik en laadsnelheid van EV's heb ik een spreadsheet gemaakt van zoveel mogelijke EV's die op de Nederlandse markt te verkrijgen zijn. Deze spreadsheet bestaat al een paar jaar maar ik heb nu een update gemaakt om de verbruik cijfers van de EV's nog beter met elkaar te vergelijken. Eerder werd alleen op temperatuur gecompenseerd maar nu ook op snelheid. De verbruik, range en laadsnelheid zijn nu genormaliseerd naar 10 graden Celsius (de gemiddelde temperatuur in Nederland) en 110km/h. Dat lijkt mij voor Nederland ook een mooie gemiddelde snelheid. Maar als u andere temperaturen en of snelheden in wilt stellen kunt u de spreadsheet lokaal downloaden en dan kunt u wijzigen wat u wilt. Hier een link naar de spreadsheet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IC9JL3BN_zo9SDiXO9vWe_Zz01A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JM1bObaJdDoQ3nafNBJsoFT3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Cryptogast schreef op zondag 16 juni 2024 @ 17:19:
Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in range, energieverbruik en laadsnelheid van EV's heb ik een spreadsheet gemaakt van zoveel mogelijke EV's die op de Nederlandse markt te verkrijgen zijn. Deze spreadsheet bestaat al een paar jaar maar ik heb nu een update gemaakt om de verbruik cijfers van de EV's nog beter met elkaar te vergelijken. Eerder werd alleen op temperatuur gecompenseerd maar nu ook op snelheid. De verbruik, range en laadsnelheid zijn nu genormaliseerd naar 10 graden Celsius (de gemiddelde temperatuur in Nederland) en 110km/h. Dat lijkt mij voor Nederland ook een mooie gemiddelde snelheid. Maar als u andere temperaturen en of snelheden in wilt stellen kunt u de spreadsheet lokaal downloaden en dan kunt u wijzigen wat u wilt. Hier een link naar de spreadsheet
[Afbeelding]
Wauwsie, ik dacht dat ik een data-gekkie was :) Ik ga er eens induiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• landy1
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-05 22:08
maartenmu schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:33:
Komende vakantie ga ik naar Frankrijk. Ik heb laadpassen van e-flux, Shell recharge en Plugsurfing. Heeft iemand ervaring met deze passen in het buitenland?
Afgelopen april naar Duitsland Moezelgebied, en in mei naar Normandie en Frankrijk. Beide keren E-flux gebruikt, geen problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:07
Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in range
Veel verzameld, netjes _/-\o_
Wellicht leuk om een soort start blad te maken. Daar dan een auto selecteren en betreffende gegevens van tonen. En als 1 kan, kan 2 ook, die je dat kunt vergelijken :) Wil er ook wel mee helpen.

[ Voor 3% gewijzigd door DrBOB101 op 16-06-2024 22:03 ]

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cryptogast
DrBOB101 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 22:03:
[...]

Veel verzameld, netjes _/-\o_
Wellicht leuk om een soort start blad te maken. Daar dan een auto selecteren en betreffende gegevens van tonen. En als 1 kan, kan 2 ook, die je dat kunt vergelijken :) Wil er ook wel mee helpen.
Probleem is de onmogelijkheid om kijkers toegang te geven tot de spreadsheet om wijzigingen te maken. Als ik dat doe is binnen de kortste keren de spreadsheet in een puinhoop veranderd. dus bezoekers krijgen alleen kijkrechten.
Daarnaast zijn de mogelijkheden in Googledrive beperkt om er visueel wat mee te doen. Het is geen database waar je wat uit op kan roepen met SQL o.i.d. Als u daar wel een mogelijkheid voor ziet dan maak ik graag van uw diensten gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cryptogast
gewijzigd

[ Voor 98% gewijzigd door Cryptogast op 16-06-2024 23:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
[Afbeelding]
Cool!
En zoals @multikoe zegt: “ik dacht dat ik van data verzamelen hield..”. Dit is wel next level.
Ik vraag me ook af: “hoe kom je in hemelsnaam aan zoveel km’s op zoveel verschillende auto’s?” Persoonlijk heb ik maar 1 auto om data mee te verzamelen.

Meest opvallende zaken die ik er zo uit haal:
- de energie labels hebben toch flinke correlatie met range/batterij-grootte/gewicht. Er is bijna geen labelC auto met meer dan 300km range.
- daarmee is mijn ioniq5 RWD een mooi compromis mbt zuinigheid/range, label D
- maar…. De ioniq6 is duidelijk een klasse zuiniger, ze heeft een label C gekregen en is een dikke 10% zuiniger.

Dat wisten we natuurlijk al uit de specs. Wordt nog maar eens bevestigd.
Dat zit hem dus kennelijk volledig in de aerodynamische stroomlijn (of zie ik iets over het hoofd?).
Anyway… ik ben blij met mijn 5. Ik gebruik de grote laadruimte erg vaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• me_mrtn
  • Nu online
En weer terug uit Aquitaine met de Niro EV inclusief dakkoffer. Op verzoek van de directrice de rit in twee delen gedaan en halverwege een stop gemaakt bij Compiegny bij een B&B Hotel. Dit is best een aanrader want voor €86 een driepersoonskamer plus babybedje kun je niet klagen, het was schoon! Er was slechts één 7 kW-lader helaas, maar die kon ik wel gebruiken.

Enfin, de rit. Wat een verschil maakt de wind! Waar we op de heenweg een fors verbruik hadden en best veel laadstops moesten maken, hadden we nu de wind in de rug. Dit scheelde zoveel dat ik nu gewoon maximale toegestane snelheid kon rijden tegen +/- 5 kWh minder verbruik! Dit scheelde netto gewoon een stop en flink wat reistijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Hier in Engeland heeft be.ev nogal wat laders. Als je een account bij be.EV maakt kan je 5% korting krijgen maar alleen als je de app hebt. Echter… app wil niet installeren op mijn iPhone omdat die niet “Engels” is. Ik had eerst gehoopt dat dat ter plaatse in Engeland dan wel zou lukken maar helaas. Zelfs niet indien verbonden met WiFi van engelse b&b.
Tips om dat toch voor elkaar te krijgen?
(En anders maar gewoon met de wise kaart, dat lukt wel maar dan mis ik gewoon 5% korting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafje
  • Laatst online: 20-05 23:00
Hans1956 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 17:59:
Ons tripje naar Beaune met de EX30 is weer voorbij. Al met al valt verbruik erg mee ondanks twee elektrische fietsen op de fietsendrager plus de bagage en ook laden was geen probleem. Alles met maand abonnement geladen bij Tesla, ook in Beaune want de Tesla Suc zat 300 meter van onze lokatie. Op de heenweg leek het verbruik een stuk hoger te worden maar uiteindelijk valt het niet tegen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De EX30 lijkt wel een heel stuk zuiniger dan de XC40/EX40!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cryptogast
Stefannn schreef op maandag 17 juni 2024 @ 06:55:
[...]

Cool!
En zoals @multikoe zegt: “ik dacht dat ik van data verzamelen hield..”. Dit is wel next level.
Ik vraag me ook af: “hoe kom je in hemelsnaam aan zoveel km’s op zoveel verschillende auto’s?” Persoonlijk heb ik maar 1 auto om data mee te verzamelen.
Ik doe de testen niet zelf maar maak gebruik van iedere youtuber die een bruikbaar range/consumptietest of charge sessie op youtube vastlegt. Die mensen zoals Bjorn Nyland, Kris Rifa, Batterylife, NAF, Elektro bay, Rsymons, Recharging en verschillende anderen ben ik dan ook veel dank verschuldigd
Essentie is dat de test bekend maakt op één of ander manier, naast het verbruik, hoeveel km er gereden is wat de gemiddelde snelheid was en wat de temperatuur tijdens de test was. Als ik die items uit het filmpje weet te halen wordt hij opgenomen in de spreadsheet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:03
pmiddeld schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 17:45:
[...]

Zuid-Italië is ook al een tijd geen probleem meer hoor. De tijd dat het echt slecht was ligt al jaren achter ons. Ben in de zomer van 2021 met een Ioniq 28kWh naar Calabria geweest en terug. Dat zegt wel iets over de laadpaaldichtheid toen al. Punt is dat niet zoveel mensen zo ver zuidelijk gaan. En iedereen praat elkaar na.
Top dat het toen al mogelijk was. Ik geloof je ook direct dat het nu geen probleem is, dat gold ook al voor Toscane. Maar ja, zelf nog niet verder dan Toscane afgezakt in Italië met de EV, dus daarover kan ik ook niet meepraten uit eigen ervaring.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Brotuck
Met de EV naar Italië

We zijn 9 dagen op vakantie geweest met de Mach-e GT (98 kW) naar Italië.
Het vertrek ging met een 100% accu richting Duitsland om een tussenstop te maken bij een Motel in Obertshausen. In Duitsland heb ik geen snelheid aangehouden, als het harder kon dan deed ik dat. De auto rijd erg fijn als je wat harder rijd. In Oostenrijk en Italie heb ik rond de 120 km/h gereden of langzamer als dat moest/kon.

Die dag heb ik:
- 1x geladen bij Ionity Bad Honnef (19% -> 89%) 61 kWh @ 38 cent

De dag erna via Oostenrijk (Brenner) naar Italië gereden naar een grote camping vlakbij Verona.
Die dag heb ik onderweg geladen bij:
- Fastned Aschaffenburg-ost (32% - 85%) 45,73 kWh @ 48 cent
- Fastned Giengen-Herbrechtingen ( 23% – 80%) 49,6 kWh @ 48 cent
- Ionity Nassereith (29% - 89%) 53,314 kWh @ 38 cent
- Ionity Affi (22% - 44%) 19,372 kWh @ 38 cent

Aankomst Camping Verona
Tussendoor geladen bij
- OVO - Electra Parco commerciale (32% - 99%) 59 kWh @ 15 cent (speciale actie ovo)

Daarna trip gemaakt naar Ferrari Moranello
- OVO - Enel X bij het Ferrari museum (68% – 100%) 31 kWh @ 65 cent

Daarna gereden naar andere camping vlakbij Venetië

Terugweg:
- Ionity Affi (22% - 80%) 50,942 kWh @ 38 cent
- Ionity Brennero (24% - 97%) 62,417 kWh @ 38 cent
- Ionity Becka Becks (10% - 80%) 59,338 kWh @ 38 cent
- Tesla snellader bij hotel (10% - 78%) 61 kWh @ 54 cent
- Ionity Ohligser (12% -76%) 56,52 kWh @ 38 cent

Totaal dus 680 kWh geladen voor een trip van rond de 2700 kilometer. Thuislader meegerekend, maar dat zal nog eens 70 kWh zijn geweest @ 5 cent o.i.d.

Eigenlijk heb ik nergens hoeven wachten, ook al was het op sommige plaatsen erg druk, vooral op de zaterdag terugreis was het bij Affi en Brenner bijna vol (beide hebben 18 snelladers)

Dus in de zomervakantie zou ik niet op de zaterdag willen reizen als het niet moet, puur vanwege mijn voorgevoel dat het op een paar momenten die dag echt dringen zal worden. Zeker als je bij de gemiddelde camping rond 10.00 uur weg moet of om 15.00 juist kan inchecken.

Verbruik zat dan rond de 4 kilometer per kWh
Totaalprijs laden (inclusief huis) 249 euro
Prijs per km 249 / 2700 = 9 cent

En dan heb je nog wat tol e.d. die je moet betalen, heb ik hier niet in meegenomen verder.

Wat me verder opvalt is dat Tesla andere afrondingen doet van de geladen kilowatt. Geen oordeel verder erover.

De prijs van 38 cent bij Ionity komt door een Fordpass abbo. Dit is een fixed prijs per land.

[ Voor 7% gewijzigd door Brotuck op 17-06-2024 15:15 ]

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:37
Zojuist weer een ervaring door Europa met m'n Tesla M3 2024 RWD.

Vanuit de havenstad via Luik naar Luxembourg gereden, zonder te hoeven laden onderweg :P topervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Komende zomer rijden we met de Enyaq 60 naar Zuid Frankrijk. Ik heb goede ervaringen met ABRP voor het plannen van laadlocaties (minder met navigeren overigens). Nu rijden we een flink stuk door de Franse Alpen, een deel van de Route Napoleon.
Hoe is jullie ervaring met ABRP planning in de bergen? Kan ik daar ook in de Alpen op vertrouwen? Mijn zorg is dat ik op een traject omhoog ergens stil kom te staan.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brotuck
jdbiggelaa schreef op maandag 17 juni 2024 @ 16:57:
Komende zomer rijden we met de Enyaq 60 naar Zuid Frankrijk. Ik heb goede ervaringen met ABRP voor het plannen van laadlocaties (minder met navigeren overigens). Nu rijden we een flink stuk door de Franse Alpen, een deel van de Route Napoleon.
Hoe is jullie ervaring met ABRP planning in de bergen? Kan ik daar ook in de Alpen op vertrouwen? Mijn zorg is dat ik op een traject omhoog ergens stil kom te staan.....
Geen enkel probleem gehad in oostenrijk / italie met abrp. Hij is eerder te voorzichtig

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:37
Vorig jaar met een enyaq (ook 60) naar gap/chorges gereden blind op ABRP (heen in 2 dagen, tussenstop bij dijon, terug in 1 ruk), op de route napoleon toch wel een boel gekke afslagen gehad, over kleine bruggetjes/door kleine 1 richtingsstraatjes. Vond ik geen ramp, maar als je daar niet van bent, even van tevoren de route checken :)

Eigenlijk alles op tesla gereden en 1x bij Total geladen, geen moment stress gehad. eborn snelladers in de regio waren stuk, maar die kunnen het misschien inmiddels weer doen. Hebben de een na laatste dag boodschappen gedaan in een stadje verder waar ik 100kw kon prikken, wat ruim voldoende was om op de terugweg weer bij een tesla supercharger te komen. Op de terugweg wel via de D1075 gereden ivm een wagenzieke hond

Fijne vakantie!

[ Voor 4% gewijzigd door LigeTRy op 17-06-2024 17:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Deze reis heb ik net achter de rug met een Ioniq 28 kWh. ABRP is eerder voorzichtig zoals aangegeven. Ik kon vlak voor alle laadstops de snelheid zelfs nog wat verhogen omdat ik wat extra marge had.
En zoals hierboven aangegeven, je komt langs veel mooie plekken maar ook erg krappe en smalle wegen. Je snelheid ligt hier echt een stuk lager dan de reguliere wegen. Maar de route Napoleon moet je wel een keer gedaan hebben. Je kunt hem bijvoorbeeld nog mooi even volladen bij Ionity Seysinns voor je echt de bergen en afgelegen gebieden ingaat.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:48
ex87 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 16:55:
[...]

Voor ons genoeg, we zijn van Gospić in 1x naar Split gereden en terug in 1x naar Gospić
Wat is de kruissnelheid die jullie rijden in de Zoe?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:07
Cryptogast schreef op zondag 16 juni 2024 @ 22:53:
Probleem is de onmogelijkheid om kijkers toegang te geven tot de spreadsheet om wijzigingen te maken. Als ik dat doe is binnen de kortste keren de spreadsheet in een puinhoop veranderd. dus bezoekers krijgen alleen kijkrechten.
Daarnaast zijn de mogelijkheden in Googledrive beperkt om er visueel wat mee te doen. Het is geen database waar je wat uit op kan roepen met SQL o.i.d. Als u daar wel een mogelijkheid voor ziet dan maak ik graag van uw diensten gebruik.
Sheets kun je met specifieke gebruikers delen om te bewerken.
Wat grafiekjes doen een hoop wonderen, heb je geen SQL voor nodig in dit geval.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhaket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-06 18:40
Stefannn schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:22:
Hier in Engeland heeft be.ev nogal wat laders. Als je een account bij be.EV maakt kan je 5% korting krijgen maar alleen als je de app hebt. Echter… app wil niet installeren op mijn iPhone omdat die niet “Engels” is. Ik had eerst gehoopt dat dat ter plaatse in Engeland dan wel zou lukken maar helaas. Zelfs niet indien verbonden met WiFi van engelse b&b.
Tips om dat toch voor elkaar te krijgen?
(En anders maar gewoon met de wise kaart, dat lukt wel maar dan mis ik gewoon 5% korting)
Tweede iPhone ID aanmaken op een ander emailadres en op dat account EN als land instellen. Dan in de store omschakelen naar dat andere account en de app downloaden. Daarna weer terugschakelen naar de echte account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bubblestorm
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 26-10-2024
Brotuck schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:52:
Met de EV naar Italië

We zijn 9 dagen op vakantie geweest met de Mach-e GT (98 kW) naar Italië.
Het vertrek ging met een 100% accu richting Duitsland om een tussenstop te maken bij een Motel in Obertshausen. In Duitsland heb ik geen snelheid aangehouden, als het harder kon dan deed ik dat. De auto rijd erg fijn als je wat harder rijd. In Oostenrijk en Italie heb ik rond de 120 km/h gereden of langzamer als dat moest/kon.

Die dag heb ik:
- 1x geladen bij Ionity Bad Honnef (19% -> 89%) 61 kWh @ 38 cent

De dag erna via Oostenrijk (Brenner) naar Italië gereden naar een grote camping vlakbij Verona.
Die dag heb ik onderweg geladen bij:
- Fastned Aschaffenburg-ost (32% - 85%) 45,73 kWh @ 48 cent
- Fastned Giengen-Herbrechtingen ( 23% – 80%) 49,6 kWh @ 48 cent
- Ionity Nassereith (29% - 89%) 53,314 kWh @ 38 cent
- Ionity Affi (22% - 44%) 19,372 kWh @ 38 cent

Aankomst Camping Verona
Tussendoor geladen bij
- OVO - Electra Parco commerciale (32% - 99%) 59 kWh @ 15 cent (speciale actie ovo)

Daarna trip gemaakt naar Ferrari Moranello
- OVO - Enel X bij het Ferrari museum (68% – 100%) 31 kWh @ 65 cent

Daarna gereden naar andere camping vlakbij Venetië

Terugweg:
- Ionity Affi (22% - 80%) 50,942 kWh @ 38 cent
- Ionity Brennero (24% - 97%) 62,417 kWh @ 38 cent
- Ionity Becka Becks (10% - 80%) 59,338 kWh @ 38 cent
- Tesla snellader bij hotel (10% - 78%) 61 kWh @ 54 cent
- Ionity Ohligser (12% -76%) 56,52 kWh @ 38 cent

Totaal dus 680 kWh geladen voor een trip van rond de 2700 kilometer. Thuislader meegerekend, maar dat zal nog eens 70 kWh zijn geweest @ 5 cent o.i.d.

Eigenlijk heb ik nergens hoeven wachten, ook al was het op sommige plaatsen erg druk, vooral op de zaterdag terugreis was het bij Affi en Brenner bijna vol (beide hebben 18 snelladers)

Dus in de zomervakantie zou ik niet op de zaterdag willen reizen als het niet moet, puur vanwege mijn voorgevoel dat het op een paar momenten die dag echt dringen zal worden. Zeker als je bij de gemiddelde camping rond 10.00 uur weg moet of om 15.00 juist kan inchecken.

Verbruik zat dan rond de 4 kilometer per kWh
Totaalprijs laden (inclusief huis) 249 euro
Prijs per km 249 / 2700 = 9 cent

En dan heb je nog wat tol e.d. die je moet betalen, heb ik hier niet in meegenomen verder.

Wat me verder opvalt is dat Tesla andere afrondingen doet van de geladen kilowatt. Geen oordeel verder erover.

De prijs van 38 cent bij Ionity komt door een Fordpass abbo. Dit is een fixed prijs per land.
Mooie reis met de Mustang!

Eind juli maak ik ongeveer dezelfde reis, op de heenweg rijden we door de week dus ik maak me dan niet heel weg druk om laadfiles. Op de terugweg gaan we wel op zaterdag terug (kan niet anders), ben wel een beetje bang maar we gaan het meemaken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
Het voordeel is dat als je naar beneden gaat, je een groot deel weer terug wint :+ Maar het ligt wel aan de stijlheid van de wegen die je neemt. Wij zijn vorig jaar over de Gothardpas gegaan. We zouden op een plaats aan moeten komen met 25% een flink stuk na de pas en gingen we met 47% omhoog. An sich klopte het ook wel, maar eenmaal boven stond hij op 35%. Toen we eenmaal weer beneden waren stond hij weer op 42% en kwamen we op de eindbestemming inderdaad met 25% aan. Dus bij dat soort wegen wel een beetje rekening mee houden ;)

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ophidian
Ik gebruik dit jaar voor de planning geen ABRP meer. Heb voor de vakantie dit jaar de planning door de auto laten maken. Heb daarna wat locaties aangepast, als de Tesla makkelijk langs de weg zit pak ik die als er ook maar iets van eettentje bij zit, maar wil er niet teveel voor van de snelweg af. Het overnachtingshotel heeft Ionity en Tesla laders voor de deur, dus dat is weer top. Neem weer een abonnementje Tesla. Voor de andere snelladers heb ik de Volvo pas die 40 cent voor >100kW laders doet.

Planning wordt dan
1. Tesla Supercharger Maastricht
2. Tesla Supercharger Arlon
3. Totalenergies Aire de Toul A31
4. Tesla Supercharger Dijon Sud - Overnachting
5. Tesla Supercharger Dardilly
6. Tesla Supercharger Saulce-sur-Rhone

1123 km. Verwachte rijtijd 12 uur + Laadtijd 1,5 uur. Wij vertrekken altijd op een doordeweekse dag, dus dat scheelt drukte bij de laders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
Ophidian schreef op maandag 17 juni 2024 @ 21:26:
[...]

Het voordeel is dat als je naar beneden gaat, je een groot deel weer terug wint :+ Maar het ligt wel aan de stijlheid van de wegen die je neemt. Wij zijn vorig jaar over de Gothardpas gegaan. We zouden op een plaats aan moeten komen met 25% een flink stuk na de pas en gingen we met 47% omhoog. An sich klopte het ook wel, maar eenmaal boven stond hij op 35%. Toen we eenmaal weer beneden waren stond hij weer op 42% en kwamen we op de eindbestemming inderdaad met 25% aan. Dus bij dat soort wegen wel een beetje rekening mee houden ;)
Ik had vanaf Ionity Brenner (1200 meter hoogte) een verbruik van 3 kWh richting Oostenrijk. Bizar weinig over 30 km verbruikt.

Just here for the fun

Acties:
  • +3 Henk 'm!
DrBOB101 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:18:
[...]

Sheets kun je met specifieke gebruikers delen om te bewerken.
Wat grafiekjes doen een hoop wonderen, heb je geen SQL voor nodig in dit geval.
Je kunt met Datastudio van Google heel mooie dashboards met grafieken e.d. maken op basis van Google Drive bestanden. Datastudio is de Google-equivalent van PowerBI van Microsoft. Ik doe niet anders en heb hier al verschillende keren grafieken gepost die ik genereer op basis van Google Sheets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
LigeTRy schreef op maandag 17 juni 2024 @ 17:08:
[...]

Vorig jaar met een enyaq (ook 60) naar gap/chorges gereden blind op ABRP (heen in 2 dagen, tussenstop bij dijon, terug in 1 ruk), op de route napoleon toch wel een boel gekke afslagen gehad, over kleine bruggetjes/door kleine 1 richtingsstraatjes. Vond ik geen ramp, maar als je daar niet van bent, even van tevoren de route checken :)

Eigenlijk alles op tesla gereden en 1x bij Total geladen, geen moment stress gehad. eborn snelladers in de regio waren stuk, maar die kunnen het misschien inmiddels weer doen. Hebben de een na laatste dag boodschappen gedaan in een stadje verder waar ik 100kw kon prikken, wat ruim voldoende was om op de terugweg weer bij een tesla supercharger te komen. Op de terugweg wel via de D1075 gereden ivm een wagenzieke hond

Fijne vakantie!
Dankje! :)

Ik gebruik ABRP niet meer voor navigatie, om precies de redenen die jij noemt: rare afslagen en smalle weggetjes en zelfs een keer de route omgekeerd na een laadstop! Ik plan de laadstops in ABRP, exporteer die planning naar Google Maps op Apple Carplay om mee te navigeren en dat bevalt mij uitstekend. Geen gekke dingen meer en véél duidelijker aanwijzigingen.

[ Voor 3% gewijzigd door jdbiggelaa op 18-06-2024 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
TeslaNerd schreef op maandag 17 juni 2024 @ 17:57:
[...]

Wat is de kruissnelheid die jullie rijden in de Zoe?
110 km/u wel veel regen gehad heen dus toen was het meer 90/100 km/u maar .. terug zeker 110 km/u :P

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• pmiddeld
Wij zijn anderhalve week geleden met de Kona 64 kWh vanaf het midden van het land naar Barcelona gereden en zijn zondag weer teruggekomen. Van tevoren had ik een Tesla- en een Ionity-abonnement genomen voor respectievelijk €9,99 en €7,99.

De eerste stop was in Remouchamps (Tesla). Relatief kleine locatie, ik heb geen restaurant of café kunnen ontdekken, wel een leuke fietsenwinkel.
Daarna door naar Tesla Metz Sud. Deze supercharger ligt achter een outlet waar je tenminste wat kan drinken en naar de WC gaan. Mijn vrouw is gek op outlets, maar gelukkig vond ze deze niet zo interessant, dus hier hebben we geen tijd verloren ;)
Volgende stop was Ionity Aire de Langres-Perrogney. Prima laadplek langs de snelweg met fatsoenlijk wegrestaurant.
Laatste stop van de dag was Tesla Dardilly, net boven Lyon. Naast de supercharger lag ons hotel (Lyon Nord). Goed hotel, maar weinig persoonlijk (zoals elk hotel van een grote keten).
Die dag hebben we 875 km gereden zonder files in circa 10 uur. Snelheid was buiten de péage 110 km/u en op de péage 115-130 km/u.

De tweede reisdag zijn we gestopt bij Ionity bij Aire deTavel, prima laadplek. Door naar Tesla Rivesaltes (bij Perpignan). Hier zijn wat grote winkels en een paar restaurants. Bij één restaurant was een klein terras en daar hebben we wat gedronken, met uitzicht op het parkeerterrein :X
Om kwart voor zeven aangekomen bij het appartement. Die dag hebben we 650 km gereden.
In het dorp waar we waren (El Masnou) was alleen een tripel lader aanwezig bij een restaurant. Verder geen AC laders of snelladers van >50 kW. Lag wel vlak bij een supermarkt, dus hier hebben we vóór de terugreis geladen tot 90% en tegelijk inkopen gedaan voor onderweg en thuis.

Afgelopen zaterdag vertrokken we uit El Masnou. De eerste stop was Tesla Béziers. De enige plaats waar koffie (uit een automaat, slootwater) te krijgen was, was een grote Decathlon. Ook de toiletten waren verre van schoon.
Door naar Ionity Aire de Montélimar Est. Hier hadden we zowaar een laadfile van 4 wachtenden (inclusief wijzelf). De volgende lader was 42 km verder en we hadden nog maar 45 km over, dus dat hebben we maar niet gedaan. Twee auto's laadden tot 100% :( , maar na 20 minuten waren wij aan de beurt. Na ons waren geen wachtenden en na 5 minuten waren er twee plekken leeg. We hadden dus net een tijdelijke drukte beleefd.
De volgende stop toch maar weer een SuC genomen in Vienne, net onder Lyon. Hier waren acht laders, maar er was verder werkelijk niks te doen hier.
Dus verder maar weer (na wat file in Lyon) naar ons hotel in Nuits Saint-Georges, een klein dorpje onder Dijon met een klein pension en een aantal prima restaurants en café's. Zeer aardige gastvrouw die meteen een restaurant voor ons reserveerde.
De volgende ochtend moesten we na 5 km weer terug omdat we de kamersleutel hadden vergeten in te leveren 8)7 Omdraaien op de snelweg bleek pas 15 km verder mogelijk, dus hier 40 km en circa 45 minuten verspeeld. We zouden eigenlijk naar Tesla Laxou gaan, maar dat konden we niet meer halen, dus werd het noodgedwongen Total Aire de Lorraine-Sandeaucourt. Mooie aire en de laders ook en zowaar stond er een emmertje met water en een trekker/spons bij. Dus konden we even de ramen schoonmaken. Daar kunnen andere MSP's nog een voorbeeld aan nemen! Ik heb hier wat gratis kilometers van &Charge gebruikt om te betalen.
Vervolgens zijn we naar Tesla in Arlon gereden. Hier was het begonnen met regenen en het was 13 graden.
Bij het van der Valk hotel hadden ze WiFi en daar dus de eerste helft van Nederland-Polen gekeken.
Daarna konden we in principe direct door naar huis, maar aangezien ik de volgende dag weer 80 km naar het werk moest en weer terug ook, en omdat de stroom zo lekker goedkoop is bij Tesla in Nederland, hebben we og wat bijgeladen in Tesla Venray. Vlakbij een groot hotel, maar de aanpalende MacD leek toegankelijker. Hebben we geen gebruik van gemaakt. Om half acht waren we thuis. Ook op de terugrit nauwelijks file gehad.

In totaal hebben we circa 3050 km gereden en inclusief volladen thuis vooraf voor €157,- geladen. Daarbij opgeteld de abonnementen voor Tesla en Ionity waren de volledige kosten €175,-. Dat is zo'n 6 cent per kilometer. Al met al een geslaagde reis zonder noemenswaardige problemen met laden.

Pagina: 1 ... 58 ... 106 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.