Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Inspired schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:08:
[...]

Werkt de app van ze niet?

[...]
Die app geeft een error bij het toevoegen van de pas. En gezien de uitstraling van de app heb ik niet het idee dat het m’n pas is.. laten we het daar op houden :)

Specs: 9800X3D, RTX 5080, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoLeaf
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06-05 16:57
Wilde schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 06:02:
[...] welke app gebruik je om te zien of de laadpaal compatible is met de pas? [...]
Chargeprice b.v.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-05 16:06
HDoc schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:31:
[...]

Denk dat je er gelijk in hebt. Als je met je gezin op vakantie gaat willen velen een zo voorspelbaar mogelijke reis hebben. Dit terwijl onze ouders en zeker onze grootouders misschien ook niet alles van tevoren konden voorzien. Men is tegenwoordig over het algemeen erg risico-avers, terwijl een compleet veilige en volledig voorspelbare wereld niet bestaat en ook nooit zal bestaan. En tegelijk is men over het algemeen daarbij ook niet eerlijk tegenover zichzelf, want lekker blijven roken, dat doen er velen.

Misschien helpt het als iedereen zich gewoon positief uitlaat over het rijden in een EV.
Helemaal eens met het begin van je post, maar absoluut niet eens met je laatste zin. Dat gebeurt naar mijn gevoel al teveel. Mensen die thuis kunnen laden en vertellen hoe super het wel niet is dat je EV altijd vol is iedere ochtend. Heel nuttig voor iemand in een appartementje in de binnenstad van een drukke stad en na aanschaf erachter komt dat laden toch een stuk lastiger is.

Wees gewoon eerlijk, over alle plus- en minpunten. Over het algemeen is er meer dan genoeg positiefs te melden, is het lang niet zo erg als je op Facebook of in de mainstream media ziet. Maar benoem ook de nogal creatieve tariefstelling van sommige semi-publieke laadplekken, of de laadplek langs de snelweg met 1 350kW lader die al 3 maanden defect is of dat laadstation waar je in een donkere uithoek tussen de schimmege figuren moest laden, naast dat prachtige laadplein met alle wensbare faciliteiten, het gratis parkeren en laden onderweg, het fijne reiscomfort, het gemak waarmee je in stilte bergen op- en afzoeft, de optie om te laden op de mooiste plekken in kleine doprjes, de leuke gesprekken met enthousiaste EV rijders onderweg etc. De écht negatieve verhalen komen van mensen die onvoorbereid op pad gaan omdat niet weten wat ze te wachten staat, door alleen positieve verhalen.
PinusRigida schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:37:
[...]

Daarbij komt ook dat mensen óf zichzelf wat laten wijsmaken en het geloven zonder zelf ondervinding/ervaring te hebben, óf vaak niet in staat zijn hun -ondertussen achterhaalde- mening die misschien ooit en in bepaalde gevallen juist was, over iets bij te sturen.

Zo zit m'n pa (75) nog steeds over batterijen te praten alsof de technologie is gestagneerd bij loodzuuraccu's en "natuurlijk" kan een EV in zijn optiek niet degelijk werken... terwijl hij wel weet dat die niet op loodzuuraccu's rijden, maar dan komen weer alle riedeltjes (waarvan de meeste ook al achterhaald of steeds minder relevant) tegen Li-ion en/of Li-polymer voorbij waar hij "eens wat over las" toen ie 's ochtends via z'n laptop het nieuws zit te lezen bij z'n kop koffie.

Het is ondertussen één van de onderwerpen geworden -samen met politiek- waar ik met hem niet meer over praat en wanneer hij erover begint, ik het negeer en over wat anders begin want mensen van zijn leeftijd -met alle respect en in dit geval ook liefde- zijn gewoonweg niet in staat om "een idee" dat ze hebben, aan te passen.

+ ook nog: m'n pa is van een generatie waarvoor een auto "alles" moest kunnen "altijd"... Waarbij ik wil zeggen: je moet er bij manier van spreken mee rond de wereld kunnen rijden terwijl dit i.r.l. nooit een usecase is.

...maar "300km op één acculading kunnen rijden is véél te weinig en dan sta je daar" alsof (fast)chargers even dun bezaaid zijn als oases in de woestijn en alsof het de grootste ramp ter wereld is om 's 20 minuten te moeten wachten om naar 80% op te laden (wat trouwens ook al niet kan volgens hem en als het wél kan is het slecht voor je accu)... compleet voorbijgaand aan het feit dat de wereld zeer dun bezaaid is met mensen die regelmatig 300+ km in één keer moeten willen kunnen rijden... en dat voor diegenen die dat wel moeten kunnen, een EV mogelijks niet de beste optie is want ook dàt kàn gewoon...

De manier waarop we vandaag de dag omgaan met mobiliteit is compleet veranderd, maar het is niet onlogisch dat dat in de hoofden van mensen van vorige generaties, iets is dat moeilijk ligt...

Jà het is een aanpassing als je in uitzonderlijke gevallen (verre reis met de wagen plannen langs fastchargers of vergeten opladen en onverwacht grote afstand moeten rijden,...) en jà er zijn negatieve punten aan alles... maar dat het niet identiek is aan het alternatief maakt niet dat het geen alternatief kan zijn en dat is het voor ontzettend veel mensen gewoon wel... bvb. diegenen in de bevolking die met een standaard woon-werk traject zitten dat mooi binnen de range van één acculading valt met nog overschot... De meerderheid vermoed ik...
Grappig, mijn ouders zijn rond dezelfde tijd geboren en vertelden verhalen dat 't rond hun 20ste normaal was om even een onderhoudsbeurt uitvoeren voor een reisje van 300-400 km, dat ze vreemd aangekeken werden omdat zij dat niet altijd deden. Dat er op langere vakantiereizen met familie meestal wel iemand panne had eind jaren '60, begin jaren '70. Dus zo'n alleskunner was de auto toen ook niet.

En toch snap ik je vader ook wel. Het is ook nog niet zo heel lang geleden dat 300km of meer tussen snelladers ook echt nog regelmatig voorkwam in Europa. En ook niet zo heel lang geleden dat een auto die met 100kW kon laden al heel wat was. Gooi daar nog wat media verhalen overheen van zwarte zaterdagen, waar, eerlijk is eerlijk, een wachtrij van 10EV's die moeten laden gewoon langer duurt dan een wachtrij van 20 brandstofauto's in de rij voor de pomp en je krijgt een beeld dat een EV totaal ongeschikt is voor vakantieritten. Intussen is de dekking wel flink verbeterd en de laadsnelheden ook. Met een moderne EV red je jezelf in vrijwel heel Europa meer dan prima, in zomer én winter, zo lang je niet te gehecht bent aan een enorme caravan. Want met een flinke caravan erachter wordt je range ook met 500+km WLTP toch wel wat weinig, sta je vaak stil. Soms zal het wat aanpassen vergen, dat wel, maar er zijn wel duidelijk stappen gemaakt qua gemak de afgelopen jaren en zo lang de groei qua snellaadplekken minimaal gelijke tred houdt met de groei van het aantal EV's, zal reizen alleen maar gemakkelijker worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WsvYRpKD9vuxH-OxZrGQfiBCgmg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HRaspxOv18v4ZHGcfwdrrCZO.jpg?f=fotoalbum_large

Nou de eerste stop van vandaag en geen probleem om een snellader te vinden. In Duitsland is dit bij Bad Honnef

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:25
Brotuck schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:41:
[Afbeelding]

Nou de eerste stop van vandaag en geen probleem om een snellader te vinden. In Duitsland is dit bij Bad Honnef
En daar straks ook nog een 8-tal Aral-pulse. De stalls staan er al.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brotuck
HansAuutB schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 21:09:
[...]

En daar straks ook nog een 8-tal Aral-pulse. De stalls staan er al.
Ik kwam ook nog langs laders van enbw dacht ik. Is goed geregeld daar. Had niet eens tijd om rustig even te eten overigens. Laden ging te snel :)

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Her-man
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20-07-2024
bruneelm schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:03:
[...]

neem een granny met temperatuursbewaking opde stekker, je wil immers niet dat het vakantiehuisje in de fik gaat
vandaar dat een verlengsnoer niet de juiste keuze is, er wordt enkel temp bewaking gedaan op t eind van t snoer en niet in het stopcontact
Voor deze gevallen heb ik een 25 meter verlengkabel gekocht. Wel eentje voor “de wat hogere vermogens”. M.a.w. vrij dikke aders. De granny loader heb ik eigenlijk nooit hoger dan 10/12 A ingesteld. Met 10A op een goed stopcontact gaat dat prima! Na een uur even voelen of het stopcontact niet (te) warm wordt.

Continu urenlang 16A trekken uit een gewoon stopcontact: niet doen! Alleen als je zeker weet dat de bedrading het aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Her-man
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20-07-2024
Kroton schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:46:
Sinds kort ben ik in bezit van een Tesla M3LR. En zo langzamerhand komt de vakantieperiode er weer aan, en ben ik me aan het orienteren op laden in het buitenland. Ik heb zitten lezen in het laadpalen-topic en in dit topic. Voor de lange stukken en de snelwegen gaan we gebruik maken van de SuCs. Als opties achter de hand nemen we de Shell/Recharge pas en de ANWB pas. Voor het vinden van een beetje goedkope pas voor AC/laden is het voor mij nog een doorhof en zie ik zo langzamerhand door de bomen het bos niet meer.

We gaan een aantal dagen naar Duitsland en wat langere tijd naar Italie.
Wat zouden jullie voor Duitsland adviseren voor AC laden? Ik heb zitten kijken naar ENWB, maar zoveel scheelt dat nu ook weer niet met de tarieven van Shell, of zie ik iets over het hoofd?

Voor Italie geldt een hetzelfde. Heel veel verschil lijkt er niet te zijn tussen Enel X en Shell of ANWB, maar de gouden tip is natuurlijk welkom.
Het klinkt flauw, maar koppel je creditcard aan de tesla app en laad bij tesla. Meestal 20-40 cent goedkoper dan andere snelladers. En meestal goedkoper dan openbare AC laders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowBigQ
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-05 18:46
Her-man schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 14:15:
[...]

Het klinkt flauw, maar koppel je creditcard aan de tesla app en laad bij tesla. Meestal 20-40 cent goedkoper dan andere snelladers. En meestal goedkoper dan openbare AC laders.
Waarom creditcard aan Tesla app? Normale rekening kan ook. Maar omdat hij Tesla heeft, weet ik niet verder hoe dat geregeld is met betalen van Supercharger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 30-05 22:28

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

Klopt gewone rekening. Heel handig, geen gedoe met kaarten. Inpluggen, laden en wegwezen.
Peter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:54
peerke 1960 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 16:12:
Klopt gewone rekening. Heel handig, geen gedoe met kaarten. Inpluggen, laden en wegwezen.
Peter
Inpluggen en laden gaat alleen op voor een Tesla, voor non Tesla's heb je de app nodig. Maar idd, een gewone rekening is veel makkelijker dan dat gedoe met die CC die je bij Ionity moet gebruiken. Ik snap niet dat Ionity geen laadpas uitgeeft. :(

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:44
PeterZ(on) schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 17:31:
[...]

Inpluggen en laden gaat alleen op voor een Tesla, voor non Tesla's heb je de app nodig. Maar idd, een gewone rekening is veel makkelijker dan dat gedoe met die CC die je bij Ionity moet gebruiken. Ik snap niet dat Ionity geen laadpas uitgeeft. :(
Wat is er gedoe aan creditcard als betaalmiddel in de Ionity app? Gedoe is mij niet opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zapato schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 17:42:
[...]

Wat is er gedoe aan creditcard als betaalmiddel in de Ionity app? Gedoe is mij niet opgevallen.
Die 3DS controle is toch een ramp, telkens dingen bevestigen, code invoeren en afhankelijk zijn van een snelle internetverbinding. Allemaal erg omslachtig en zonde van de tijd.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:39
PeterZ(on) schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 17:44:
[...]

Die 3DS controle is toch een ramp, telkens dingen bevestigen, code invoeren en afhankelijk zijn van een snelle internetverbinding. Allemaal erg omslachtig en zonde van de tijd.
Ik kon ingeven dat de CC gegevens onthouden, en weer gebruikt worden..........hoe lang dat werkt weet ik nog niet, maar zo vaak hoeft het dan niet (tijdens vakanties).

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Peter-036 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 17:48:
[...]

Ik kon ingeven dat de CC gegevens onthouden, en weer gebruikt worden..........hoe lang dat werkt weet ik nog niet, maar zo vaak hoeft het dan niet (tijdens vakanties).
Die code hoeft dacht ik idd niet elke keer, maar je moet wel elke keer iets bevestigen. In de Tesla app is het gewoon inpluggen en start laden drukken. Waarom geven ze niet gewoon een laadpas uit bij Ionity, bij Tesla snap ik dat dat niet gaat zonder rfid lezer. En ik ben niet de enige die daar over klaagt, geven ze ook zelf toe bij Ionity.

Edit. Overigens heb ik ook bij Chargemap dezelfde CC ingegeven als betaalmiddel en daar heb ik dat gedoe nog nooit gehad.

[ Voor 9% gewijzigd door PeterZ(on) op 08-06-2024 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
PeterZ(on) schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 17:52:
[...]

Die code hoeft dacht ik idd niet elke keer, maar je moet wel elke keer iets bevestigen. In de Tesla app is het gewoon inpluggen en start laden drukken. Waarom geven ze niet gewoon een laadpas uit bij Ionity, bij Tesla snap ik dat dat niet gaat zonder rfid lezer. En ik ben niet de enige die daar over klaagt, geven ze ook zelf toe bij Ionity.

Edit. Overigens heb ik ook bij Chargemap dezelfde CC ingegeven als betaalmiddel en daar heb ik dat gedoe nog nooit gehad.
Ik heb afgelopen vakantie met Ionity geladen en ik kan me niet herinneren dat er gedoe was met de cc. Zelfde ervaring als Tesla (met non Tesla).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Zapato schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 18:43:
[...]

Ik heb afgelopen vakantie met Ionity geladen en ik kan me niet herinneren dat er gedoe was met de cc. Zelfde ervaring als Tesla (met non Tesla).
Same here. @PeterZ(on) heeft met zijn CC gezeur. Daar komt het door. Hebben we al eerder besproken in dit topic.

Blijft overeind, dat ik zijn mening deel, dat een tag van Ionity top zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zapato schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 18:43:
[...]

Wat voor CC heb jij en gebruik je dan ook een app van die CC? Ik gebruik Visa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
PeterZ(on) schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 19:37:
[...]

Wat voor CC heb jij en gebruik je dan ook een app van die CC? Ik gebruik Visa.
ABN AMRO Mastercard. En ook bijbehorende app. Maar ik dacht dat ik alleen eenmalig bij registratie CC de app nodig had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zapato schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 19:50:
[...]

ABN AMRO Mastercard. En ook bijbehorende app. Maar ik dacht dat ik alleen eenmalig bij registratie CC de app nodig had.
Toen ik bij Visa/Ionity klaagde adviseerden zij mij ook die app voor de controle te geberuiken maar ik heb een bloedhekel aan app's, ik moet nu al pagina's door swipen dus daar begin ik niet aan. Bij Chargemap werkt het wel allemaal prima, zij het dat ik daar wel een laadpas van heb. Bij Tesla kun je of je bankrekeningnr voor automatische incasso invullen of je CC en werkt ook prima.

Het is gewoon een probleem bij Ionity. Kijk de video's van Michael Schmitt (BEN) op YT maar eens. Die is ook al een petitie begonnen voor o.a. dit soort zaken want het is allemaal veel te complex met allerlei bedrijven/aanbieders die er tussen zitten en die laadzekerheid nadelig beïnvloeden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-05 13:46
Vandaag 1200 km afgelegd richting Frankrijk. Dit met een Niro met dakkoffer (skimodel). Verbruik was uiteindelijk net boven de 20 kWh, met twee volwassen, twee kinderen, volle achterbak en licht groot spul bovenin.

Voornamelijk bij IONITY geladen en dit ging voorspoedig. De handshake duurt wel enorm lang en bij een station (Poitiers Juanay Clan) wilde het laden niet starten, maar kon ik het ook niet annuleren. Na wat gebel met de hotline is het uiteindelijk via Directpay gelukt. Uiteindelijk kwam ik een station lader erachter dat je dat stoppen moet slepen a la oude iPhone unlock. Wel een UI-misser.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
me_mrtn schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 20:11:
Uiteindelijk kwam ik een station lader erachter dat je dat stoppen moet slepen a la oude iPhone unlock. Wel een UI-misser.
Ook mijn ervaring, als er nu een pijl bij zou staan dan is het direct duidelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hans1956
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:34

Hans1956

Pixel 8 Pro

Vandaag met de Volvo EX30 van Maastricht naar Beaune in Frankrijk gereden. Ca 560 kilometer . Mijn planning was om zo veel mogelijk bij Tesla te laden. Daarvoor ook een maandabonnement afgesloten.
Eerste stop Luxemburg stad waar vlgs de Tesla app een suc zou zijn. Nou die is er ook, maar na enig zoeken bleek hij binnen in een zeer grote parkeergarage te zijn. Helaas stond het eerste aanwijsbordje pas binnen in de parkeergarage. Daarna kregen we het laden niet aan de gang. Ook andere niet Tesla rijders kregen het niet voor elkaar. Gelukkig nog meer dan 20% acculading dus op naar de volgende ca 50 km verderop. Daar was het laden geen enkel probleem, bij Metz noord oftewel Hauconcourt. Het lastige was om een vrije laadplek te vinden zonder paal erachter want dat ging niet met de fietsendrager. Vandaar weer naar de volgende bij La Meuse. Hier een overvloed aan laadplekken en geen enkel probleem gehad.
Bij aankomst in Beaune zagen we dat er vlakbij onze lokatie een flinke Tesla lokatie is. Dat maakt het makkelijk komende week.

Qua verbruik zaten we op ca 20Kwh per 100 km terwijl ik normaal op ca 16 Kwh zit. Maar bagage plus twee elektrische fietsen op de trekhaak heeft dus wel degelijk invloed. Snelheid ca 105-110 km/uur op de teller aangehouden.

Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:27
Ben momenteel in Frankrijk en heb verschillende keren bij IONITY geladen. Ben het eens dat je teveel dingen moet bevestigen alvorens je met laden kunt beginnen o.a steeds weer de betaling via CC bevestigen. De eerste keer ging het bij mij dus dan ook mis, omdat ik in de veronderstelling was dat mij gekoppelde CC in de app voldoende was en ik de betaling via CC niet meer hoefde te bevestigen. Dit is inderdaad erg omslachtig en zou eenvoudiger moeten kunnen. Heb ook de Chargemap pas gebruikt en dit ging veel makkelijker zonder dat er een verificatie van de CC hoefde plaats te vinden.

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:54
PinusRigida schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:37:
[...]

Daarbij komt ook dat mensen óf zichzelf wat laten wijsmaken en het geloven zonder zelf ondervinding/ervaring te hebben, óf vaak niet in staat zijn hun -ondertussen achterhaalde- mening die misschien ooit en in bepaalde gevallen juist was, over iets bij te sturen.

Zo zit m'n pa (75) nog steeds over batterijen te praten alsof de technologie is gestagneerd bij loodzuuraccu's en "natuurlijk" kan een EV in zijn optiek niet degelijk werken... terwijl hij wel weet dat die niet op loodzuuraccu's rijden, maar dan komen weer alle riedeltjes (waarvan de meeste ook al achterhaald of steeds minder relevant) tegen Li-ion en/of Li-polymer voorbij waar hij "eens wat over las" toen ie 's ochtends via z'n laptop het nieuws zit te lezen bij z'n kop koffie.

Het is ondertussen één van de onderwerpen geworden -samen met politiek- waar ik met hem niet meer over praat en wanneer hij erover begint, ik het negeer en over wat anders begin want mensen van zijn leeftijd -met alle respect en in dit geval ook liefde- zijn gewoonweg niet in staat om "een idee" dat ze hebben, aan te passen.

+ ook nog: m'n pa is van een generatie waarvoor een auto "alles" moest kunnen "altijd"... Waarbij ik wil zeggen: je moet er bij manier van spreken mee rond de wereld kunnen rijden terwijl dit i.r.l. nooit een usecase is.

...maar "300km op één acculading kunnen rijden is véél te weinig en dan sta je daar" alsof (fast)chargers even dun bezaaid zijn als oases in de woestijn en alsof het de grootste ramp ter wereld is om 's 20 minuten te moeten wachten om naar 80% op te laden (wat trouwens ook al niet kan volgens hem en als het wél kan is het slecht voor je accu)... compleet voorbijgaand aan het feit dat de wereld zeer dun bezaaid is met mensen die regelmatig 300+ km in één keer moeten willen kunnen rijden... en dat voor diegenen die dat wel moeten kunnen, een EV mogelijks niet de beste optie is want ook dàt kàn gewoon...

De manier waarop we vandaag de dag omgaan met mobiliteit is compleet veranderd, maar het is niet onlogisch dat dat in de hoofden van mensen van vorige generaties, iets is dat moeilijk ligt...

Jà het is een aanpassing als je in uitzonderlijke gevallen (verre reis met de wagen plannen langs fastchargers of vergeten opladen en onverwacht grote afstand moeten rijden,...) en jà er zijn negatieve punten aan alles... maar dat het niet identiek is aan het alternatief maakt niet dat het geen alternatief kan zijn en dat is het voor ontzettend veel mensen gewoon wel... bvb. diegenen in de bevolking die met een standaard woon-werk traject zitten dat mooi binnen de range van één acculading valt met nog overschot... De meerderheid vermoed ik...
Ik ben ook 65 en kan me herinneren dat wagens gebouwd werden met een tankinhoud van 400km en weet ook dat mijn lada de 300 niet haalde wel afgeladen en met ladders op het dak, de motorfiets deed geen 200km op een tank kawa z 1000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Wakkie schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 22:53:
Ben momenteel in Frankrijk en heb verschillende keren bij IONITY geladen. Ben het eens dat je teveel dingen moet bevestigen alvorens je met laden kunt beginnen o.a steeds weer de betaling via CC bevestigen. De eerste keer ging het bij mij dus dan ook mis, omdat ik in de veronderstelling was dat mij gekoppelde CC in de app voldoende was en ik de betaling via CC niet meer hoefde te bevestigen. Dit is inderdaad erg omslachtig en zou eenvoudiger moeten kunnen. Heb ook de Chargemap pas gebruikt en dit ging veel makkelijker zonder dat er een verificatie van de CC hoefde plaats te vinden.
Vanavond maar weer eens mijn beklag daar gedaan, baat het niet dan schaad het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
Hans1956 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 21:32:
Vandaag met de Volvo EX30 van Maastricht naar Beaune in Frankrijk gereden. Ca 560 kilometer . Mijn planning was om zo veel mogelijk bij Tesla te laden. Daarvoor ook een maandabonnement afgesloten.
Eerste stop Luxemburg stad waar vlgs de Tesla app een suc zou zijn. Nou die is er ook, maar na enig zoeken bleek hij binnen in een zeer grote parkeergarage te zijn. Helaas stond het eerste aanwijsbordje pas binnen in de parkeergarage. Daarna kregen we het laden niet aan de gang. Ook andere niet Tesla rijders kregen het niet voor elkaar. Gelukkig nog meer dan 20% acculading dus op naar de volgende ca 50 km verderop. Daar was het laden geen enkel probleem, bij Metz noord. Het lastige was om een vrije laadplek te vinden zonder paal erachter want dat ging niet met de fietsendrager. Vandaar weer naar de volgende bij La Meuse. Hier een overvloed aan laadplekken en geen enkel probleem gehad.
Bij aankomst in Beaune zagen we dat er vlakbij onze lokatie een flinke Tesla lokatie is. Dat maakt het makkelijk komende week.

Qua verbruik zaten we op ca 20Kwh per 100 km terwijl ik normaal op ca 16 Kwh zit. Maar bagage plus twee elektrische fietsen op de trekhaak heeft dus wel degelijk invloed. Snelheid ca 105-110 km/uur op de teller aangehouden.
Die Tesla laadpaal is op Google Maps overigens niet te vinden. Wel op de site van Tesla als open voor non-Tesla. Ik heb voor de vakantie die bij Van der Valk bij Arlon op het oog en dan rij ik via Longwy, leuke route en ik mijdt Luxemburg met vaak wegwerken en vertraging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zapato schreef op zondag 9 juni 2024 @ 07:04:
[...]

Die Tesla laadpaal is op Google Maps overigens niet te vinden. Wel op de site van Tesla als open voor non-Tesla. Ik heb voor de vakantie die bij Van der Valk bij Arlon op het oog en dan rij ik via Longwy, leuke route en ik mijdt Luxemburg met vaak wegwerken en vertraging.
Ze hebben beiden niet mijn voorkeur. Arlon is ri zuid 4km omrijden en die in Luxemburg zit in een parkeergarage in de stad en daar heb ik het niet zo op. Dan pak ik liever Hauconcourt, daar is ook een SuC..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wakkie
PeterZ(on) schreef op zondag 9 juni 2024 @ 07:29:
[...]

… Dan pak ik liever Hauconcourt, daar is ook een SuC..
Ben ik recent geweest (IONITY), voldoende palen, niet druk en tijd voor koffie in het winkelcentrum :*)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Brotuck
Gisteren naar Italië gereden via de Brenner pas.
Eigenlijk waren alle snelladers waar ik geweest ben zeer rustig en stond ik vaak als enige..

De enige laadplek waar ik veel drukte heb gezien was Ionity Nassereith. 6 snelladers waarvan er eentje niet werkte. Gemiddeld stonden er 2 auto's te wachten.

In Italië inderdaad erg duur om te laden, maar ik heb gelukkig een abbo via Fordpass. Dan is 38 ct ineens erg goedkoop.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-05 22:56
Hans1956 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 21:32:
Eerste stop Luxemburg stad waar vlgs de Tesla app een suc zou zijn. Nou die is er ook, maar na enig zoeken bleek hij binnen in een zeer grote parkeergarage te zijn. Helaas stond het eerste aanwijsbordje pas binnen in de parkeergarage. Daarna kregen we het laden niet aan de gang. Ook andere niet Tesla rijders kregen het niet voor elkaar. Gelukkig nog meer dan 20% acculading dus op naar de volgende ca 50 km verderop. Daar was het laden geen enkel probleem, bij Metz noord oftewel Hauconcourt. Het lastige was om een vrije laadplek te vinden zonder paal erachter want dat ging niet met de fietsendrager. Vandaar weer naar de volgende bij La Meuse. Hier een overvloed aan laadplekken en geen enkel probleem gehad.

Is dat die bij Cloche d'Or ? Die is nog maar net klaar lijkt het, wellicht was dat jouw issue met laden? Dat alles nog niet helemaal 'af' is ?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:45

Metro2002

Memento mori

PeterZ(on) schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:40:
[...]

Toen ik een vijftig jaar geleden voor het eerst met de auto naar Spanje ging moest ik heel wat meer uitzoeken en regelen dan nu met de Ioniq. Mensen zijn tegenwoordig niets meer gewend.
Maar mensen vergelijken niet 50 jaar geleden met nu, mensen vergelijken brandstofauto's en elektrische auto's in het heden met elkaar natuurlijk en dan is een brandstofauto wel gewoon simpeler en minder nadenk werk. Overal tankstations, overal kun je gewoon met je pinpas of creditcard betalen. Je benzineslang kan niet worden gekidnapped door de benzinepomp zoals dat bij een laadkabel wel kan en er is 9 vd 10 keer iemand ter plekke aanwezig bij het tankstation die je kan helpen als het onverhoopt niet lukken met tanken of betalen.

En voor je denkt dat ik pro ICE ben: Ik ga vanavond richting Zweden met de 28Kwh ioniq :P
Nu is dat een EV met een kleine actieradius maar ik heb met een benzineauto (ook die met kleine benzinetankjes en motorfietsen) nog nóóit van te voren gekeken waar ik kan tanken of hoe ik er moet betalen. Creditcard mee en gaan. Nu heb ik een hele route uitgestippeld met laders, alternatieve laders en staat mijn telefoon vol met laadapps.

Een hoop zou opgelost zijn als je gewoon vanuit kunt gaan dat je óók overal met je pinpas of creditcard kunt afrekenen. Ook wat meer snelladers gewoon bij tankstations zou welkom zijn evenals snelladers waar je ook met je caravan of aanhangwagen terecht kunt maar de ontwikkelingen gaan snel.

We komen er wel en het gaat allemaal wel maar ik begrijp de bezwaren van ICE rijders echt wel. EV rijden is gewoon nog niet zo 'hassle free' als ICE rijden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Brotuck
Overigens heb ik alleen maar rijen auto's zien staan om te mogen tanken in Oostenrijk en Italië. Soms wel 5 en 6 wachtenden om "snel" te tanken. Tel daar de 2 uur file op de Brenner pas bij op en het argument lekker snel op benzine naar Italië valt ook weg.

Dit was in Italië bij Ionity Affi
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/olAtPuwJmT6arHXy3Qpt0onX83c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lDE657RDLu39MYTajFbDaYFo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door Brotuck op 09-06-2024 11:38 ]

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaNightmare
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-05 07:41
Brotuck schreef op zondag 9 juni 2024 @ 10:01:
Gisteren naar Italië gereden via de Brenner pas.
Eigenlijk waren alle snelladers waar ik geweest ben zeer rustig en stond ik vaak als enige..

De enige laadplek waar ik veel drukte heb gezien was Ionity Nassereith. 6 snelladers waarvan er eentje niet werkte. Gemiddeld stonden er 2 auto's te wachten.

In Italië inderdaad erg duur om te laden, maar ik heb gelukkig een abbo via Fordpass. Dan is 38 ct ineens erg goedkoop.
Ik ga hetzelfde doen in augustus, zal dan wel een stuk drukker zijn verwacht ik, mijn planning was om een Tesla en Ionity abbo voor een maand te nemen, dan zou het laden in italie ook mee moeten vallen, nog steeds 9 cent duurder dan jou Fordpass.

Vraagje, hoeveel lading verlies je in de doortocht van Oosterijk? is dat op 1 lading te doen denk je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
YaNightmare schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:38:
[...]

Ik ga hetzelfde doen in augustus, zal dan wel een stuk drukker zijn verwacht ik, mijn planning was om een Tesla en Ionity abbo voor een maand te nemen, dan zou het laden in italie ook mee moeten vallen, nog steeds 9 cent duurder dan jou Fordpass.

Vraagje, hoeveel lading verlies je in de doortocht van Oosterijk? is dat op 1 lading te doen denk je?
Lastig te zeggen. Ik heb 1x geladen in Oostenrijk en dat tegelijk een van de drukste. Zie mijn geschiedenis. 60% is 53 kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VlLyhYpfR8dKjF-9d_DbCBCVNGA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5T6AP09Jen8XrVWz9HasomQH.jpg?f=fotoalbum_large

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
  • Laatst online: 14:49
Metro2002 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 10:49:
[...]

Maar mensen vergelijken niet 50 jaar geleden met nu, mensen vergelijken brandstofauto's en elektrische auto's in het heden met elkaar natuurlijk en dan is een brandstofauto wel gewoon simpeler en minder nadenk werk. Overal tankstations, overal kun je gewoon met je pinpas of creditcard betalen. Je benzineslang kan niet worden gekidnapped door de benzinepomp zoals dat bij een laadkabel wel kan en er is 9 vd 10 keer iemand ter plekke aanwezig bij het tankstation die je kan helpen als het onverhoopt niet lukken met tanken of betalen.

En voor je denkt dat ik pro ICE ben: Ik ga vanavond richting Zweden met de 28Kwh ioniq :P
Nu is dat een EV met een kleine actieradius maar ik heb met een benzineauto (ook die met kleine benzinetankjes en motorfietsen) nog nóóit van te voren gekeken waar ik kan tanken of hoe ik er moet betalen. Creditcard mee en gaan. Nu heb ik een hele route uitgestippeld met laders, alternatieve laders en staat mijn telefoon vol met laadapps.

Een hoop zou opgelost zijn als je gewoon vanuit kunt gaan dat je óók overal met je pinpas of creditcard kunt afrekenen. Ook wat meer snelladers gewoon bij tankstations zou welkom zijn evenals snelladers waar je ook met je caravan of aanhangwagen terecht kunt maar de ontwikkelingen gaan snel.

We komen er wel en het gaat allemaal wel maar ik begrijp de bezwaren van ICE rijders echt wel. EV rijden is gewoon nog niet zo 'hassle free' als ICE rijden.
Lekker bezig dat je met je ioniq gaat! Echter is het wel zo natuurlijk dat als ik met mijn Zeekr 001 zou gaan het wel hassle free zou zijn. Wellicht iets meer kans stukke laadpaal, maar dat is het dan ook wel. Ranges worden steeds groter en elke maand gaan er wel nieuwe laadpleinen over.

Daarnaast staat tegenover dat ik veel comfortabeler rij zonder een ronkende motor de hele tijd.

Ik zou nooit meer terug willen naar ICE.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:11
[...]

Wat PeterZ(on) vermoedelijk wil zeggen is dat de geschiedenis zich herhaalt.
Ooit was dat ook zo voor EU reizen met de ICE wagen (incl de lokale munten en gebrek aan een pincard die buiten uw eigen land operationeel was)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:54
[...]

Ik had voor mijn eerste rit ook een 5-tal apps en 3 laadkaarten bovenop die van 50five -LMS van de leasemaatschappij. Wat bleek…. Alles ging met de Tesla of de kaart van de leasemaatschappij behalve onder ons hotel in Copenhagen.

En nu… word ik maandelijks gevraagd waarom ik die apps en laadkaarten niet gebruik.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:38
Zapato schreef op zondag 9 juni 2024 @ 07:04:
[...]

De EX30 heeft ingebouwde Google Maps en de laadplanning kun je op Tesla-only instellen, dan zou dit niet moeten gebeuren. Maar waarschijnlijk zelf met de hand lopen invoeren. Ik zou het lekker door de auto laten plannen. Heb je ook qua SoC meer zekerheid.

[ Voor 10% gewijzigd door JTHZZ op 09-06-2024 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
[...]

Afhankelijk van je auto.
Als je bij een Ionity in Tirol laadt, kom je waarschijnlijk wel tot Affi en anders wel Trento.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:26
[...]

Ik ben afgelopen mei naar zweden geweest met onze ec4, net zoals de ioniq een kleine actieradius. Van te voren had ik een complete route uitgezocht waar we zouden gaan laden. Maar al snel kwamen we er achter dat je in zweden overal wel kan snel laden en hebben we dus de vooraf bedachte route weggegooid en zijn we lekker gaan rijden op de navigatie en vanaf 15% gaan laden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1956
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:34

Hans1956

Pixel 8 Pro

[/quote]
De EX30 heeft ingebouwde Google Maps en de laadplanning kun je op Tesla-only instellen, dan zou dit niet moeten gebeuren. Maar waarschijnlijk zelf met de hand lopen invoeren. Ik zou het lekker door de auto laten plannen. Heb je ook qua SoC meer zekerheid.
[/quote]

Google maps uiteraard gebruikt, maar
Tesla only instellen is mij niet gelukt. Bij betaalmethodes staan veel namen maar het lijkt alsof Google iets tegen Tesla heeft.
Maar misschien heb ik wat gemist.

Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
Hans1956 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 13:17:
[/quote]
[/quote]

Tesla only instellen is mij niet gelukt. Bij betaalmethodes staan veel namen maar het lijkt alsof Google iets tegen Tesla heeft.
Ik heb ook een EX30. Bij de instellingen in google maps in de auto (Android Automotive) kun je o.a. Tesla Supercharger (non-Tesla) instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

Dat mensen niet vergelijken met 50 jaar geleden snap ik wel, maar het was meer bedoelt als relativering, en je mag toch wel verwachten dat mensen wat verder kijken dan hun neus lang is en. Tanken en laden is gewoon niet hetzelfde. Verwacht je dat wel dan valt een EV natuurlijk (nog) tegen. Voor mij zijn de voordelen van een EV groter dan de nadelen en voor wie het andersom is zou zeggen, wacht nog even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• me_mrtn
PeterZ(on) schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 20:16:
[...]

Ook mijn ervaring, als er nu een pijl bij zou staan dan is het direct duidelijk.
Dat doet Virta dan inderdaad goed. Ken het verder niet, maar dit is de provider bij de camping.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvLYJc2ejRYQ9cpyzc3yjKedIK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CGupqI3cF0igpbWWVhh0eO0f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Hans1956 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 13:17:
[...]
Die zou gewoon in het lijstje moeten staan, net als bijv ionity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
JTHZZ schreef op zondag 9 juni 2024 @ 12:02:
[...]

Nieuwe laadlocaties komen zijn niet direct zichtbaar in GoogleMaps, kan weken of langer duren. Hoe komen zij eigenlijk aan de gegevens van nieuwe laders vraag ik mij af?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
PeterZ(on) schreef op zondag 9 juni 2024 @ 14:15:
[...]

Nieuwe laadlocaties komen zijn niet direct zichtbaar in GoogleMaps, kan weken of langer duren. Hoe komen zij eigenlijk aan de gegevens van nieuwe laders vraag ik mij af?
In dit geval was dat dus daarom ook goed gegaan, hij stond nog niet in Maps en in werkelijkheid deed hij het dus ook nog niet en was Google Maps dus accurater dan de Tesla app :)

Laadpaalaanbieders geven deze informatie aan Google door, maar ook gebruikers kunnen via ‘Bewerking voorstellen’ informatie updaten of toevoegen. Vervolgens verschijnen ze meteen ook in auto’s met ingebouwde Google Maps (of op je telefoon). Het fenomeen ‘kaartupdates’ is daarmee verleden tijd.

[ Voor 15% gewijzigd door JTHZZ op 09-06-2024 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
JTHZZ schreef op zondag 9 juni 2024 @ 14:18:
[...]

In dit geval was dat dus daarom ook goed gegaan, hij stond nog niet in Maps en in werkelijkheid deed hij het dus ook nog niet.
Laadpaalaanbieders geven deze informatie aan Google door, maar ook gebruikers kunnen via ‘Bewerking voorstellen’ informatie updaten of toevoegen.
Ze hadden die natuurlijk wel op de kaart kunnen zetten maar als zijnde offline, dat moet toch ook met bestaande locaties want anders rij je daar voor niets naartoe.

Of laadpaalaanbieders dat doen vraag ik mij af. Voorbeeld: Benicarlo ri noord staat wel op GM maar richting zuid niet en beide zijn van Cepsa.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:45

Metro2002

Memento mori

Ramon_1984 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 12:43:
[...]
Ik ben afgelopen mei naar zweden geweest met onze ec4, net zoals de ioniq een kleine actieradius. Van te voren had ik een complete route uitgezocht waar we zouden gaan laden. Maar al snel kwamen we er achter dat je in zweden overal wel kan snel laden en hebben we dus de vooraf bedachte route weggegooid en zijn we lekker gaan rijden op de navigatie en vanaf 15% gaan laden .
Hoop dat het inderdaad zo voorspoedig gaat lopen, ik zal vast nog wel een kort reisverslag hier neerzetten als ik er ben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:26
Metro2002 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 18:28:
[...]

Hoop dat het inderdaad zo voorspoedig gaat lopen, ik zal vast nog wel een kort reisverslag hier neerzetten als ik er ben :P
Ik weet natuurlijk niet waar je in zweden naar toe gaat, maar wij reden vanuit travemunde naar mariestad en dat is zonder vooruitgezochte laadplan prima te doen.
Veel plezier in zweden!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:45
[...]

Rij je op zaterdag? Ik heb afgelopen jaren maar 1x "laadfile" gehad en dat was al in Italie bij Ionity Trento.
Zit bij een benzinepomp, 1 laadplek wilde niet, 1 laadplek bezet door een local met een Mini die 100% was.. helaas dus maar 3 plekjes vrij, en ik moest even 20 mins wachten. Ik kon echt niet verder rijden want zat onder de 10% (was mn eerste jaar met de EV, achteraf gezien genoeg andere opties in de omgeving maar durfde het niet aan)

PS - je vraag over Oostenrijk - hoe rij je ? Via Kempten of via Munchen?
Ik zou zelf wel even stoppen voordat je oostenrijk in rijd (of net over de grens ergens) , lekker even de batterij volproppen en een bakkie koffie doen/wat eten. Ik vond het zelf best lastig door de bergen aangezien ik gewoon echt niet wist wanneer de daling weer in zou zetten en het gewoon super hard ging met de SOC. Ik had dik file de berg op en dat hielp niet. Is meer een gevoels ding hoor ! Als je het namelijk niet red (1% over oid) dan keer je gewoon en rij je naar beneden :)

Voorbeeldje - ik ga liever even de weg af, en dan laden bij zoiets : 3 Juch , 6631 Lermoos ( let op, is maar 1 laadpaal dus check beschikbaarheid) , leuke omgeving om even wat te nuttigen, toilet om de hoek en leuk uitzicht ! maar als je puur tesla/ionity wil rijden ben je redelijk gebonden aan die plekken.

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YaNightmare
4v4t4r schreef op maandag 10 juni 2024 @ 09:46:
[...]

Rij je op zaterdag? Ik heb afgelopen jaren maar 1x "laadfile" gehad en dat was al in Italie bij Ionity Trento.
Zit bij een benzinepomp, 1 laadplek wilde niet, 1 laadplek bezet door een local met een Mini die 100% was.. helaas dus maar 3 plekjes vrij, en ik moest even 20 mins wachten. Ik kon echt niet verder rijden want zat onder de 10% (was mn eerste jaar met de EV, achteraf gezien genoeg andere opties in de omgeving maar durfde het niet aan)

PS - je vraag over Oostenrijk - hoe rij je ? Via Kempten of via Munchen?
Ik zou zelf wel even stoppen voordat je oostenrijk in rijd (of net over de grens ergens) , lekker even de batterij volproppen en een bakkie koffie doen/wat eten. Ik vond het zelf best lastig door de bergen aangezien ik gewoon echt niet wist wanneer de daling weer in zou zetten en het gewoon super hard ging met de SOC. Ik had dik file de berg op en dat hielp niet. Is meer een gevoels ding hoor ! Als je het namelijk niet red (1% over oid) dan keer je gewoon en rij je naar beneden :)

Voorbeeldje - ik ga liever even de weg af, en dan laden bij zoiets : 3 Juch , 6631 Lermoos ( let op, is maar 1 laadpaal dus check beschikbaarheid) , leuke omgeving om even wat te nuttigen, toilet om de hoek en leuk uitzicht ! maar als je puur tesla/ionity wil rijden ben je redelijk gebonden aan die plekken.
Ik rij op zondag naar Ulm waar we een BnB hebben met laadpaal op eigen terrein, dus ik kan met 100% vertrekken., dus wij komen via Kempten Oostenrijk binnen (op een Maandag). Om eerlijk te zijn is Oostenrijk ook het enige stuk waar ik wat "nerveus" over ben, net zoals jij aangeeft die SOC die heftig heen en weer zal gaan.

Wij gaan normaal altijd op vakantie in Duitsland, heeeeeel vroeger nog wel een keer zuid Frankrijk gedaan, dus het is nieuw met een EV + 1200km rijden + door de bergen + vignetten, tol etc. Allemaal onbekende factoren voor mij, maar als ik de reacties zo lees is het allemaal redelijk recht toe recht aan O+

Ik zet die laadpaal in de lijst thanks voor de tip. En realiseer me nu ook pas dat je gelijk hebt, je kan altijd omdraaien haha.

PS, de enige rede voor Tesla en Ionity is de portomonee, als ik onzeker ben en wil laden dan ga ik natuurlijk niet op de centen zitten letten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-vine
  • Laatst online: 21:30
YaNightmare schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:00:
[...]

Ik rij op zondag naar Ulm waar we een BnB hebben met laadpaal op eigen terrein, dus ik kan met 100% vertrekken., dus wij komen via Kempten Oostenrijk binnen (op een Maandag). Om eerlijk te zijn is Oostenrijk ook het enige stuk waar ik wat "nerveus" over ben, net zoals jij aangeeft die SOC die heftig heen en weer zal gaan.

Wij gaan normaal altijd op vakantie in Duitsland, heeeeeel vroeger nog wel een keer zuid Frankrijk gedaan, dus het is nieuw met een EV + 1200km rijden + door de bergen + vignetten, tol etc. Allemaal onbekende factoren voor mij, maar als ik de reacties zo lees is het allemaal redelijk recht toe recht aan O+

Ik zet die laadpaal in de lijst thanks voor de tip. En realiseer me nu ook pas dat je gelijk hebt, je kan altijd omdraaien haha.

PS, de enige rede voor Tesla en Ionity is de portomonee, als ik onzeker ben en wil laden dan ga ik natuurlijk niet op de centen zitten letten ;)
Heel benieuwd wij gaan in Augustus richting Italie iets onder het Gardameer op vakantie. Ook overnachting in Ulm en dan door via Oostenrijk (Kempten)
Heb al een B&G voor Italie en moet alleen Oostenrijk die Vignet / pass nog regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
[...]

Ik weet even niet wat voor auto je hebt - maar Ulm naar Brenner is ~265km.. er gaat best wat af als je omhoog gaat, maar er komt ook weer iets bij als je naar beneden rijd. Vanuit Ulm naar grens Oostenrijk is 150 km, zit je met gemiddelde EV ~50% ? Laden gaat niet rap dan, maar als je om 10 uur vertrekt kan je mooi even ergens hapje doen terwijl je de auto laad. Ga je helemaal relaxed omhoog :)

PS - rond Reutte zit een hoop laders.. en de langste (loop) brug van EU.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0tBj2asPQM5_ea2gjcQ036AhMI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z2YLHnnJbCvkjrximFM2d1hq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door 4v4t4r op 10-06-2024 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaNightmare
4v4t4r schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:37:
[...]

Ik weet even niet wat voor auto je hebt - maar Ulm naar Brenner is ~265km.. er gaat best wat af als je omhoog gaat, maar er komt ook weer iets bij als je naar beneden rijd. Vanuit Ulm naar grens Oostenrijk is 150 km, zit je met gemiddelde EV ~50% ? Laden gaat niet rap dan, maar als je om 10 uur vertrekt kan je mooi even ergens hapje doen terwijl je de auto laad. Ga je helemaal relaxed omhoog :)
Kia Niro (2023) in principe start ik met 100% momenteel rij ik ~15kWh/100km dus ik zou ~400km moeten halen, maar dat is in het platte Nederland en met 104km/u, ik ben van plan om in Duitsland gewoon de snelheid aan te houden, dus dat zal wat meer kosten, gok dat ik daar 300km op een lading rij met 130km/u.

Ik zal eens moeten kijken op een map met hoogte waar de echte "klim" begint, dan kan ik daarvoor vast wel ergens een lader vinden.

Ik denk inderdaad dat een beetje spelen met de vertrektijd en die combineren met een rustige lunch een goed idee is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-05 15:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als je de route met abetterouteplanner plant en dan op de route klikt krijg je een grafiek van de SOC te zien. Dan kun je een beetje inschatten waar je het beste kunt laden.
In Füssen heb je een Tesla SUC met 18 stalls, in Lermoos een kleine met 4 stalls (en nog 4 stalls ergens achterom waarvan de status onzeker is) en in Innsbruck met een kleine omweg heb je twee SUCs, 6 en 16 stalls.
Er is een nieuwe met 48 stalls aanbouw in Heiterwang, die is al sinds maart in bouw, die moet onderhand toch ook wel eens open gaan. Laatste bericht van een maand geleden is dat daar nog een trafo moet komen. Verder is die klaar.

[ Voor 22% gewijzigd door Maasluip op 10-06-2024 11:17 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Ik zat vanaf het moment dat ik de Brennerpas op was gereden en weer redelijk ging afdalen op een 11 kWh per 100km.

Omhoog was richting 30 kWh...

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Brotuck schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:04:
Ik zat vanaf het moment dat ik de Brennerpas op was gereden en weer redelijk ging afdalen op een 11 kWh per 100km.

Dus gemiddeld iets onder de 20, wat heel normaal is.

2 ton een berg op sleuren vraagt vermogen en energie, dat zijn simpelweg de wetten van de fysica.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
Tommie12 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:18:
[...]

Dus gemiddeld iets onder de 20, wat heel normaal is.

2 ton een berg op sleuren vraagt vermogen en energie, dat zijn simpelweg de wetten van de fysica.
Ja idd. Enige waar je rekening mee moet houden is een rapper leeglopen omhoog. Dus niet aan beginnen als je onder de 50% accu zit.

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
Digitale tol en vignetten voor Oostenrijk.
Geen EV, maar wel een lange rit.
https://shop.asfinag.at/nl/
Neem tol-flex.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
[...]

Als je eventueel nog laadt bij Ionity Dietmansried (omgeving Kempten), bereik je zeker Nassereith en daarna Trento of mogelijk zelfs Affi,
Mijn advies: begin goed gevuld aan de klim(men) en dan kom je goedgevuld weer beneden door de regeneratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaNightmare
Thanks, ga ik doen, ik las een extra stop in en zorg ervoor dat ik met 80% omhoog ga rijden, denk dat het allemaal wel los loopt uiteindelijk, maar het is toch spannend de eerste keer.

Vignet en tol zojuist gekocht, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaNightmare
Brotuck schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:04:

Kijk, dit is precies wat ik zocht, dus dan weet ik samen met de combi niet aan beginnen onder 50% dat ik eventueel in Innsbruck nog even een ladertje moet pakken om af te toppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• me_mrtn
YaNightmare schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:41:
[...]

Kia Niro (2023) in principe start ik met 100% momenteel rij ik ~15kWh/100km dus ik zou ~400km moeten halen, maar dat is in het platte Nederland en met 104km/u, ik ben van plan om in Duitsland gewoon de snelheid aan te houden, dus dat zal wat meer kosten, gok dat ik daar 300km op een lading rij met 130km/u.
Dat kun je in Nederland al wel schudden, in Nederland doe ik met 135 km/u op de teller maximaal zo’n 270 km. Dit is gerekend vanuit Rotterdam richting het oosten van het land op een rit van net geen 200km. Met de heuvels in Duitsland ga je flink meer kWh er doorheen jagen om heuvel op te rijden.

———

Mijn eigen reisverslag; vanuit het oosten in Nederland rond middernacht vertrokken richting Aquitaine, Frankrijk met 1180km voor de boeg in een Niro EV met dakkoffer. Bij Hazeldonk nog zo’n 30% en daar nog even bij FastNed de zakelijke laadpas gebruikt. Met 80% en een kop koffie vertrokken en bij Lille met 22% bij IONITY Seclin verder gaan laden tot 80%. Mooie laadplek maar niets in de buurt. Doorgereden naar Aire de Vemars om bij te toppen bij FastNed. Vanaf hier werd het verbruik iets milder en zakte het richting de 20 kWh p/100. Verder nog bij IONITY Tours en Poitiers gestopt, waarbij die laatste niet geheel vlekkeloos was. Als laatste nog bij Poitou Charentes een paar kWh naar binnen gedrukt en uiteindelijk de boot bij Royan gepakt. Op plek van bestemming kan ik bij de laadpalen op de camping voor 35 cent bij Vista laden, wat op zich soepeler werkt qua app dan IONITY.

Al met al waren we bijna 16 uur onderweg, wat grotendeels te wijten is aan de dakkoffer. Voor de terugweg maar besloten het in twee dagen te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
YaNightmare schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:56:
Thanks, ga ik doen, ik las een extra stop in en zorg ervoor dat ik met 80% omhoog ga rijden, denk dat het allemaal wel los loopt uiteindelijk, maar het is toch spannend de eerste keer.

Vignet en tol zojuist gekocht, thanks!
Is dit niet allemaal wat overdreven? Mijn Polestar neemt hoogteverschil mee in de indicatie van de SoC bij aankomst dus je ziet hoeveel accu het gaat kosten. Maar zelfs als jouw auto dat niet heeft: zo’n klim is misschien 10-20km lengte max dus zelfs als je dan 30kWh/100km verbruikt kost de klim je 6kWh. Zelfs met een kleine accu is dat <10% van je totale accu dus waar maak je je druk om?

[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 10-06-2024 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaNightmare
JTHZZ schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:51:
[...]

Is dit niet allemaal wat overdreven? Mijn Polestar neemt hoogteverschil mee in de indicatie van de SoC bij aankomst dus je ziet hoeveel accu het gaat kosten. Maar zelfs als jouw auto dat niet heeft: zo’n klim is misschien 10-20km lengte max dus zelfs als je dan 30kWh/100km verbruikt kost de klim je 6kWh. Zelfs met een kleine accu is dat <10% van je totale accu dus waar maak je je druk om?
Lol, schijnbaar om niets als je het zo zegt |:( we gaan het meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
JTHZZ schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:51:
[...]

Ik zou willen dat ik maar 30 kWh verbruik de berg op ! ik zit op de snelweg al op 25/26.. met 100km/u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Hou er enkel rekening mee dat laden op de Brennerpas geen garantie is, de weg daarnaartoe was afgesloten ivm een obstructie. Dit was uiteraard zo op zaterdag. Al het verkeer werd over de hoofdweg gestuurd. Dan kom je geen lader tegen tot in Italië.

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
4v4t4r schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:28:
[...]

Ik zou willen dat ik maar 30 kWh verbruik de berg op ! ik zit op de snelweg al op 25/26.. met 100km/u
Zelfs als je 40kWh verbruikt kun je met 75kWh accu bijna 200km rijden. Dan zit je bij een helling van continu 10% op 20km hoogte. Denk dat je dan andere problemen hebt dan hoeveel accu je over hebt.

En met 40kWh/100km zo’n 20km bergop rijden kost je nog steeds maar 8kWh. Dus paniek overbodig.

[ Voor 11% gewijzigd door JTHZZ op 10-06-2024 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
4v4t4r schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:28:
[...]

Ja, de efficientie van de XC40 (zeker de eerste gen) is echt niet goed.
Nu had ik gehoopt dat je 25/26 kWh/100km bedoelde bij 120-130 km/h en niet al bij 100km/h.

Het is bij heel efficiente auto's dat je de grootste verschillen gaat zien tussen snel en traag, of vlak en bergop, net doordat het 'interne verlies' of de 'inefficientie' klein is.
Bij een auto met groot verlies maakt het veel minder uit of je snel of traag rijdt, het verbruik is er toch.

Bergop rij je doorgaans een pak trager, dus een heel pak luchtweerstand kan je al weg strepen.
Heel veel invloed zal dat toch niet hebben op je laadplanning.

[ Voor 27% gewijzigd door Tommie12 op 10-06-2024 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-05 22:56
Tommie12 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:00:
[...]

Bij een auto met groot verlies maakt het veel minder uit of je snel of traag rijdt, het verbruik is er toch.
Weet je dit zeker? Dus 100 of 130 met een XC40 levert een kleinere sprong op dan een Model 3 die 100 of 130 rijdt? Ik heb daar zelf een ander gevoel bij, ik ga eens kijken of ik daarover wat kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Tommie12 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:00:
[...]

Ja, de efficientie van de XC40 (zeker de eerste gen) is echt niet goed.
Nu had ik gehoopt dat je 25/26 kWh/100km bedoelde bij 120-130 km/h en niet al bij 100km/h.

Het is bij heel efficiente auto's dat je de grootste verschillen gaat zien tussen snel en traag, of vlak en bergop, net doordat het 'interne verlies' of de 'inefficientie' klein is.

Bergop rij je doorgaans een pak trager, dus een heel pak luchtweerstand kan je al weg strepen.
Heel veel invloed zal dat toch niet hebben op je laadplanning.
In een file bergopwaards.. steeds die 2200 kilo in beweging krijgen kost behoorlijk wat toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
maharens schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:24:
[...]

Weet je dit zeker? Dus 100 of 130 met een XC40 levert een kleinere sprong op dan een Model 3 die 100 of 130 rijdt? Ik heb daar zelf een ander gevoel bij, ik ga eens kijken of ik daarover wat kan vinden.
Ik heb er even de cijfers van Bjorn bij gehaald uit zijn range tests.

Tesla 3 LR 2021 (winter)
90km/h : 149 Wh/km
120 km/h: 208 Wh/km (+39,5%)

Tesla 3 Perf (winter-droog)
90km/h : 171 Wh/km
120 km/h: 218 Wh/km (+27,4%)

Tesla 3 SR+2021 (zomer-droog)
90km/h : 130 Wh/km
120 km/h: 180 Wh/km (+38.4%)

Volvo XC40 78 kWh AWD (nat-winter)
90km/h: 233 Wh/km
120 km/h: 322 Wh/km (+38,2%)

Volvo XC40 78 kWh AWD (zomer droog)
90km/h: 185 Wh/km
120 km/h: 261 Wh/km (+41%)

Volvo C40 AWD (winter-droog)
90km/h: 199 Wh/km
120 km/h: 283 Wh/km (+42,2%)

Tja, als ik die cijfers zo bekijk, dan is er maar één die er zowat echt tussen uit valt, en dat is de 3 Performance, die is wat minder efficient, en heeft een kleiner verschil tussen 120 en 90.

Maar misschien moeten we de VOLVO vergelijken met de Tesla Y die ook wat minder aero is dan de 3.

Tesla Y LR (winter-droog)
90km/h: 155 Wh/km
120 km/h: 214 Wh/km (+38%)

Maar algemeen... ik kan mijn statement niet echt onderbouwen... I stand corrected.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Tommie12 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:48:
[...]

Tesla 3 LR 2021 (winter)

Tja, als ik die cijfers zo bekijk, dan is er maar één die er zowat echt tussen uit valt, en dat is de 3 Performance, die is wat minder efficient, en heeft een kleiner verschil tussen 120 en 90.

Maar misschien moeten we de VOLVO vergelijken met de Tesla Y die ook wat minder aero is dan de 3.

Maar algemeen... ik kan mijn statement niet echt onderbouwen... I stand corrected.
Dit is helemaal het verkeerde topic maar de oude XC40 is geen vergelijk met de huidige en de waardes van Björn komen van het display van de auto, niet gemeten, dus dat is bij tesla erg getweaked. Maar goed, laten we het weer over lange ritten gaan hebben

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
JTHZZ schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:45:
[...]

Dit is helemaal het verkeerde topic maar de oude XC40 is geen vergelijk met de huidige en de waardes van Björn komen van het display van de auto, niet gemeten, dus dat is bij tesla erg getweaked. Maar goed, laten we het weer over lange ritten gaan hebben
Ik vind het wel relevante info voor lange ritten.

En in elk geval, veel betere informatie dan die van Bjorn ken ik niet. Niemand heeft meer data en testen zelf uitgevoerd dan hij. Het is niet geijkt, dat klopt, maar wel UITERST bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaNightmare
Nou, begin Augustus zal ik in iedergeval even noteren met hoeveel ik de berg op ga en hoeveel ik eraf kom, dan hebben we iets ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:52
Tommie12 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:48:
[...]

Tesla 3 LR 2021 (winter)

Ja, maar er is nog wat, de Tesla is 2+2 en de (alle D.M. ?) Volvo's zijn AWD.
En permanent AWD gebruikt nou eenmaal meer.

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Hansieo schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:40:
[...]

Ja, maar er is nog wat, de Tesla is 2+2 en de (alle D.M. ?) Volvo's zijn AWD.
En permanent AWD gebruikt nou eenmaal meer.

OT
Ik denk dat de VOLVO ook 2 motoren heeft voor de AWD versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieseteun
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-05 16:23
Ik ben in Schotland en probeer de Charge Place Scotland app te downloaden.

Dat lukt niet omdat de Google playstore aangeeft dat de app niet beschikbaar is in mijn regio.

Ik heb een RFID card van CPS en vraag mij af of ik de app dan nog nodig heb, maar voor het geval dat: wat moet ik doen om de app te downloaden?

Niro EV '22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Frieseteun schreef op maandag 10 juni 2024 @ 19:10:
Ik ben in Schotland en probeer de Charge Place Scotland app te downloaden.

Dat lukt niet omdat de Google playstore aangeeft dat de app niet beschikbaar is in mijn regio.

Ik heb een RFID card van CPS en vraag mij af of ik de app dan nog nodig heb, maar voor het geval dat: wat moet ik doen om de app te downloaden?
Heeft je google playstore app toegang tot je locatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-05 19:09

World Citizen

FreeReef.nl

Net een ritje naar Europapark gedaan. Ging weer prima. Er is een Tesla lader stuk bij Zweibrucken dus het laatste stukje was 2 en een half uur. Gezien ik gratis laad bij Tesla heb ik dat maar gedaan en ben niet even ergens anders gaan laden. 2 en een half is wel zat. Dan wil ik echt even plassen.

Daarna aangekomen bij Vendenheim. Dat had ik gegoogeld en leek me leuk om even te eten. En ja hoor, super leuk. Een soort outlet winkelcentrum met heel veel kleine leuke restaurantjes.

Reis is weer top gegaan. Mijn Kona was vroeger al tof maar met een Tesla en de Tesla navigatie is het helemaal perfect. Dat werkt echt 100x fijner dan met apps in een Kona.

Doorslaggevend vind ik de Tesla navigatie en laadstations. Ik zou een normaal gezin eerder een Tesla aanraden enkel en alleen om die navigatie en laders.

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-05 10:44

Dani86

AeroGeek

Hier mijn eerste "grote rit" gedaan met model Y naar Legoland Deutschland.

Ik vond de Tesla trip planner niet zaligmakend. Hij knijpt de route niet uit zeg maar + hij plant stops in die ik niet ideaal vond.

De SuC van Karlsruhe en Zevenaar vond ik echt bagger.

Daarbij liggen de SuCs in sommige gevallen best ver van de snelweg af. Dan duurt het van en naar de Autobahn rijden langer dan het laden zelf bijna.

De terugweg had de trip planner af en toe ff voor de gek gehouden en mijn eigen route erop na gehouden, toch 45 min van het hele traject af kunnen snoepen. Dankzij ABRP.

Elke 2 uur stoppen en 20 min laden vind ik wel chill. Met een ICE auto wilde ik teveel doorstampen, nu word je "gedwongen" wat kalmer aan te doen.

Ik heb de Model Y RWD met de blade battery en de laadcurve is insane. Het maakt niet uit bij hoeveel % je hem aan een DC lader hangt, hij ramt meteen naar 174KW.

Volgende lange trip ga ik toch zelf eerst plannen met ABRP en ook de 3rd party laders gebruiken (Fastned, Ionity etc.etc.)

Wel ietsje duurder, maar dat vind ik het waard.

Ja je kan bestwel zorgeloos met de Tesla trip planner lange ritten maken, alleen kan het net sneller als de trip planner meer 3rd party aanbieders erin zou gooien en je dieper laat gaan (zeg 4% bij een ionity die iets verder ligt ipv 14% bij een SuC die toevallig zo uitkomt)

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-05 19:09

World Citizen

FreeReef.nl

@Dani86 Alss ik inderdaad niet gratis kon laden bij Tesla dan was de route wat korter inderdaad. Dus voor mensen die toch moeten betalen is het interessant om even door ABRP te kijken of het niet tijd kan schele zonder gek veel duurder te worden.

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-05 10:44

Dani86

AeroGeek

World Citizen schreef op maandag 10 juni 2024 @ 21:48:
@Dani86 s ik inderdaad niet gratis kon laden bij Tesla dan was de route wat korter inderdaad. Dus voor mensen die toch moeten betalen is het interessant om even door ABRP te kijken of het niet tijd kan schele zonder gek veel duurder te worden.
In jouw geval verandert dat de zaak, dan wil ik ook wat omrijden en er wat langer over doen.
Je blijft toch een Nederlander he <+:)

Al zegt je nickname anders :P

[ Voor 3% gewijzigd door Dani86 op 10-06-2024 22:05 ]

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rotta1260
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-06-2024
flupp schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 19:00:
Even informeren hier. Heeft er iemand al eens eerder de rit naar Oostenrijk (pakweg langs Ulm en Füssen) gedaan op de zaterdag van het eerste redelijk drukke WE van juli? Valt dit jaar op 6 juli, en is het begin van de reeks zwarte verkeersdagen-naar-het-Zuiden.

Bij voorkeur neem ik de Tesla superchargers, en hoefde nog nooit in de laadfile te staan... op normale (niet-zwarte) dagen. Maar ik heb geen idee hoeveel tijd ik op die specifieke zaterdag kan verliezen met in de rij te staan wachten. Op andere dagen zou ik er mij niet zoveel zorgen over maken, maar ik vrees dat er op die massa-trekdag net heel wat méér volk tegelijkertijd op de weg is en gevolgen kan hebben op (laad)files...
wij zijn vorig jaar in exact eenzelfde weekend verrokken naar Oostenrijk (na Ulm ri Bregenz) en nergens problemen gehad. Geen sprake van laadfile. Hebben ons laten leiden door Google Maps (rijden Volvo C40, maps geïntegreerd in navigatie, ingesteld op 150 kw+ chargers) en geen centje pijn.
Ik denk dat het, een jaar later, zelfs beter is geworden. Meer aanbod, meer snelladers en met name Duitsland is gewoon prima geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

d-vine schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:05:
[...]

Ik heb mijne net laten wisselen van de Frankrijk versie naar Italië.

Hoop niet dat er meerdere last van hebben zou jammer zijn
Update:
Ik heb een factuur gehad van Bip&Go. Staan 2 trajecten op.

Dus:
- Ondanks niet piepen van de badge.
- Een stoplicht wat op rood bleef
- Een dichte slagboom

Heeft ie 2 van de 3 trajecten toch berekend. Mogelijk doordat kenteken bekend was vanuit de Bip and Go registratie. (Volgens de Help)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Azqi schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 07:43:
[...]

Update:
Ik heb een factuur gehad van Bip&Go. Staan 2 trajecten op.

Dus:
- Ondanks niet piepen van de badge.
- Een stoplicht wat op rood bleef
- Een dichte slagboom

Heeft ie 2 van de 3 trajecten toch berekend. Mogelijk doordat kenteken bekend was vanuit de Bip and Go registratie. (Volgens de Help)
zo'n tolkastje blijkt dus niet feilloos te werken en dat hoor ik van meerdere mensen. Bij een tolpoortje vragen ze zich dan af of die het wel doet en dat terwijl je er gemak van denkt te hebben. Voor mijn Spanje reizen heb ik het ook overwogen maar er om die reden vanaf gezien. Bovendien is het voordeel buiten drukke tijden erg beperkt. Een kaartje trekken kost misschien 10 sec en betalen misschien 20/25 sec.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

PeterZ(on) schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 08:13:
[...]

zo'n tolkastje blijkt dus niet feilloos te werken en dat hoor ik van meerdere mensen. Bij een tolpoortje vragen ze zich dan af of die het wel doet en dat terwijl je er gemak van denkt te hebben. Voor mijn Spanje reizen heb ik het ook overwogen maar er om die reden vanaf gezien. Bovendien is het voordeel buiten drukke tijden erg beperkt. Een kaartje trekken kost misschien 10 sec en betalen misschien 20/25 sec.
Ik wilde, dat ik jouw geduld had. Maar goed, ik rijd wel met drukkere tijden en verloor in de mei vakantie bij sommige tolpoortjes 5 minuten ten opzichte van de badge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Laatst online: 20:15
Ja het ligt natuurlijk erg aan de periode. Kan me herinneren dat ik vroeger echt wel eens lang in de rij stond bij de poortjes in het hoogseizoen, en niet bij 1 poortje maar bij allemaal stonden we te wachten. Daar ben ik op die ritten minimaal 30-45 minuten verloren.
Geen ramp natuurlijk, maar wel jammer als je ziet dat ze in de andere rijen met badge gewoon doorrijden.
Dit jaar neem ik de badge mee, eens kijken hoe het gaat.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:52
Tommie12 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 17:11:
[...]

OT
Ik denk dat de VOLVO ook 2 motoren heeft voor de AWD versies.
klopt (kan ook haast niet anders) maar Volovo / Polestar zijn AWD wagens ofwel PERMANENT.

Tesla = in de normaal modus 2+2 ofwel 2WD en indien nodig 2 erbij.

Persoonlijk had ik deze optie/modus graag op mijn Polestar AWD gehad.

Niet omdat ik deze dan zou gebruiken als dagelijkse rij-modus (daarvoor zweer ik bij AWD)
maar indien ik nét wat tekort range zou hebben (als ik een lange Duitsland rit maak) dan zoú ik op de snelweg deze modus kunnen gebruiken.
Dat deze 2 + 2 zuiniger is dan AWD moge duidelijk zijn.

Daarbij dan nog de wiel afmetingen.
Tesla kan geloof ik al va 17" terwijl mijn Polestar (en ook Volvo's) pas va 19" zijn.
En óf dat een paar slokken uit maakt (Polestar 20" rijders kennen het verschil al met de 19")
Check de specs verschil tussen Tesla 17" en dezelfde auto met 19" :S

Voor lange ritten zou het waarschijnlijk nuttig zijn om voor alle EV's speciale wiel-afdek kappen te maken (hallo aftermarket?)

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Hansieo schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:08:
[...]

klopt (kan ook haast niet anders) maar Volovo / Polestar zijn AWD wagens ofwel PERMANENT.

Tesla = in de normaal modus 2+2 ofwel 2WD en indien nodig 2 erbij.

Persoonlijk had ik deze optie/modus graag op mijn Polestar AWD gehad.

Niet omdat ik deze dan zou gebruiken als dagelijkse rij-modus (daarvoor zweer ik bij AWD)
maar indien ik nét wat tekort range zou hebben (als ik een lange Duitsland rit maak) dan zoú ik op de snelweg deze modus kunnen gebruiken.
Dat deze 2 + 2 zuiniger is dan AWD moge duidelijk zijn.

Daarbij dan nog de wiel afmetingen.
Tesla kan geloof ik al va 17" terwijl mijn Polestar (en ook Volvo's) pas va 19" zijn.
En óf dat een paar slokken uit maakt (Polestar 20" rijders kennen het verschil al met de 19")
Check de specs verschil tussen Tesla 17" en dezelfde auto met 19" :S

Voor lange ritten zou het waarschijnlijk nuttig zijn om voor alle EV's speciale wiel-afdek kappen te maken (hallo aftermarket?)
Tesla heeft geen 17' wielen, en ali staat vol met wiel-afdek kappen.
Zo veel verschil maken die ook niet hoor, zeker niet tov de standaard gemini's van Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Azqi schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 08:25:
[...]

Ik wilde, dat ik jouw geduld had. Maar goed, ik rijd wel met drukkere tijden en verloor in de mei vakantie bij sommige tolpoortjes 5 minuten ten opzichte van de badge.
De tijden dat ik ga is het rustig ik hoef dan niet te wachten. Soms is het bij zo'n doorrij poort drukker dan de normale poortjes. Ik zit nog weleens een webcam te bekijken van een tolpunt en het hangt er meer vanaf wie er voor je zit dan of je een tolkastje hebt. Maar in de zomer zal het vast anders zijn maar dan kom ik er niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Laatst online: 21:30
[...]

In Frankrijk heb ik echt nooit last gehad van problemen. Ik ben zelf niet zo lang en dan half uit het raam hangen en je kaartje trekken en betalen is voor mij stuk lastiger.
Overal waar ik automatisch doorheen kan pak ik met beide handen aan.

En als ik op vakantie ga is het druk dus dat is zeker een pluspunt om sneller er doorheen te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
Ik heb al jaren zo’n tolbadge en werkt nog altijd feilloos. Wel is het ieder jaar weer “spannend”: doet ie het nog? Toch zijn er nog die denken zonder badge door zo een poortje te kunnen. Dit jaar meegemaakt en dan kunnen we met zijn allen achteruit wat wel voor vertraging en ergernis zorgt🤬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 09:05
[...]
Zelf heb ik eigenlijk alleen maar goede resultaten met zo'n kastje, ik gebruik het geloof ik nu al 10 jaar. Nog nooit voor een dichte slagboom gestaan. Heb je hem wel steeds in de houder gehad? En < 30 KM/h door de tolpoort gereden? Als je hem niet in de houder hebt is hij niet geactiveerd.

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Laatst online: 20:15
HDoc schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:14:
[...]

Zelf heb ik eigenlijk alleen maar goede resultaten met zo'n kastje, ik gebruik het geloof ik nu al 10 jaar. Nog nooit voor een dichte slagboom gestaan. Heb je hem wel steeds in de houder gehad? En < 30 KM/h door de tolpoort gereden? Als je hem niet in de houder hebt is hij niet geactiveerd.
Is dit zo? Ik heb een tolbadge te leen maar deze heb ik met een elastiek aan mijn dashcam gemaakt. Anders moet het voetje weer los van de andere auto waar hij volgende maand weer in terug gaat. Zonder voetje werkt het niet?

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
Tolbadge wordt nog handiger met het verdwijnen van tolpoorten in Frankrijk.

https://www.anwb.nl/vakan...op-a4-en-a79-in-frankrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-05 14:51
Bij is de Tolbadge los (de ouderwetse TelePéage badge) en die houd ik bij het benaderen van de tolpoort naast mijn achteruitkijkspiegel, dan piept ie en kan ik weer verder.

Niet te snel rijden en zorgen dat je hem op de goede manier vasthoud (dus niet ondersteboven :X )

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Headshot_NL schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:31:
[...]

Is dit zo? Ik heb een tolbadge te leen maar deze heb ik met een elastiek aan mijn dashcam gemaakt. Anders moet het voetje weer los van de andere auto waar hij volgende maand weer in terug gaat. Zonder voetje werkt het niet?
Ik heb 2 jr geleden de Fulli badge gebruikt zonder voetje (omdat we in afwachting waren van onze Evi). Echtgenote hield badge even tegen de voorruit. Ging prima.

Nu heb ik voetje wel in auto en in mei in Italië werkte ook dit perfect.

Pagina: 1 ... 57 ... 106 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.