Voor wie naar Wales gaat, hier onze ervaringen. (Kona 64kW, circa 400 km bij 100%, maar dat die ik, allen vlak voor de trip)
Via Hoek van Holland - nachtboot - vrijwel vol (de auto, niet de boot) naar Harwich, opladen nabij Cambridge, Trumpington. Dat is de parkeerplaats voor de pendelbus naar Cambridge en regionale bussen. Er staat sinds kort een koffiewagen met uitstekende koffie. En toiletten. Overigens binnendoor via Ipswich, wat ik een fijnere route vind.
Autowegen zijn prima, beter dan ik me kon herinneren (meer dan 10 jaar geleden). Iedereen rijdt rustig, en dankzij de EV zijn die extreem korte invoegstroken geen uitdaging meer.
Daarna opgeladen bij Merry Hill, voorbij Birmingham, bij een groot winkelcentrum. Vooral omdat volgens Google Telford een Tesla Supercharger is, maar volgens Tesla NIET! Dus kon ik niet starten met laden. Wel druk met Tesla’s overigens. Merry Hill is lastig te bereiken, vooral in de spits, door al die Engelse wegen. Beter dus een alternatief bij Birmingham.
In Wales eerst het Noorden bezocht, geladen bij Flint Moutain, even voorbij Chester (opmerkelijk stadje, zeker bezoeken). Die laders staan verdekt opgesteld en NIET bij de golfbaan ingang, maar achter het Flint Mountain Hotel aan de A5119. Op zaterdagmiddag waren ze allemaal bezet (

bij aankomst. Korte kabels.
Ik hou wel van het rijden tussen muren of struiken op een bochtige weg, klimmende en dalende weg. We hadden via AirBnB een huisje in op het “platte”land, in het noorden met een (3 fasen) laadpunt. Ze reden ook zelf elektrisch en rekende hun eigen tarief (hoewel ze ook zonnepanelen hadden en een Tesla accu, maar ja , dat kan sowieso nog niet uit.) we bezochten ondermeer Bodnant gardens (ga in de lente), met de mooiste parkeerplaats van Engeland. Veel schaduw.
Via Aberystwyth, weer Tesla, naar het zuiden. Niet de meest directe route, maar wel erg mooi rijden. In Aberystwyth laden aan de rand het stadje - universiteitsstad, maar helaas geen tijd om te bezoeken - bij een non-decript hotel. Vermijd de koffie daar. 6 (!) opladers, allemaal beschikbaar tijdens de “drukke tijd”.
In de Beacon Hills weer een AirBnB met oplaadmogelijkheden, zowel 3 fase als met de granny lader. Een zelfbouwer met een fortuin aan zonnepanelen. Zat bij de prijs inbegrepen, maar wel een verzoek tot doneren aan een kankerfonds. Schappelijk.
Let op dat de A465 al jaren verbouwd wordt (met, zoals een omgevallen bord toont, subsidie van de EU) over een grote lengte en de omleidingen een random karakter hebben, met borden vol met afkortingen of alleen wegnummers. Altijd druk, vooral met vrachtverkeer.
Op de terugweg geladen in Branbury (na een bezoek aan de kathedraal van Gloucester)opnieuw veel binnenwegen, maar overzichtelijker. Vermijd op zondag Stow-on-the-Wold (deden wij niet), want absurd druk. Branbury is opladen bij een winkelcentrum, maar vooral veel fast food tenten. Ondanks de drukte niet gezellig (vonden wij). Oude en nieuwe opladers, redelijk goed bezet.
Omdat die binnenwegen in Engeland niet opschieten, toch maar via de M25 om Londen heen gereden. Reken op files daar, ook op zondag. Even voor Colchester bleek een uitstekend Indiaas restaurant te zitten, weer op zo’n non-descripte lokatie. Helemaal vol, we hadden de laatste vrije tafel rond 18.00h. Nog even tijd om Colchester te bezoeken, volgens henzelf de oudste stad van Engeland, want Romeins. Mooie tuinen.
Let op, dat in Engeland veel parkeerplaatsen in steden alleen met muntgeld te betalen zijn.