Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:19
coelho schreef op zondag 2 juni 2024 @ 23:04:
[...]

Ik heb al online vignetten gekocht (zowel het algemene als de tol aangezet online) voor mijn tripje naar RedBullRing, maar hoe zet ik nummerbord herkennen aan op de tolpoort? Die instructie ben ik in de Duitstalige app niet tegengekomen :?
Als het goed is heb je je kenteken toch opgegeven bij het bestellen van het vignet?
Dan is jouw vignet nu gekoppeld aan jouw kenteken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:24

Freak187

geen

kevertje1977 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 07:54:
[...]

Ik dacht na het laden bij Tesla Neuville nog even naar de Auchan te gaan en daar te laden. Ook 30 cent volgens e-flux
Maar de paal deed het niet. Kreeg zowel met e-flux als electroverse een rode foutmelding. Dat lag niet aan mij.
Waren overigens maar 2 laadpunten.
Ik vind het toch wel kwalijk dat er relatief veel laadpalen in storing zijn. Zeker met een elektrische auto waarbij er (soms) niet al teveel opties zijn in een straal van pak-em-beet 10 kilometer, moet zo'n paal het gewoon doen.

Een benzinepomp werkt bijna altijd, zelfs in de meest afgelegen kleine dorpjes. Maar bij laadpalen, is het veel onzekerder.
Het is te makkelijk voor een leverancier/uitbater te zeggen dat je als elektrische automobilist dan maar 'pech' hebt.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:07
Freak187 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 08:30:
[...]

Ik vind het toch wel kwalijk dat er relatief veel laadpalen in storing zijn. Zeker met een elektrische auto waarbij er (soms) niet al teveel opties zijn in een straal van pak-em-beet 10 kilometer, moet zo'n paal het gewoon doen.

Een benzinepomp werkt bijna altijd, zelfs in de meest afgelegen kleine dorpjes. Maar bij laadpalen, is het veel onzekerder.
Het is te makkelijk voor een leverancier/uitbater te zeggen dat je als elektrische automobilist dan maar 'pech' hebt.
Ik heb toch paar keer meegemaakt in Frankrijk dat er geen benzine was. Eén keer zelfs volle jerrycan meegenomen op vakantie. Met elektrisch rijden zoiets nog nooit meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:28
Freak187 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 08:30:
[...]

Bij ons in Europa valt het dan nog goed mee, als je de verhalen uit Amerika hoort ...

Ik heb in het jaar dat ik elektrisch rij nog maar 1 paal gehad die het niet goed deed. Een Ionity in Spanje die maar 10kW leverde i.p.v. 350kW. De 2e paal ernaast had hetzelfde probleem bij 'n andere wagen. Toen ik de reviews op Google Maps las, bleek dat probleem al meer dan een jaar te bestaan. Sindsdien check ik altijd de reviews van de paal waar ik heen rijd, behalve bij Tesla, die hebben tot nu toe altijd perfect gewerkt voor mij en daarom laad ik 95% van de tijd daar als ik op reis ga.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:11
cOOlrUnnINgs schreef op maandag 3 juni 2024 @ 08:23:
[...]

Als het goed is heb je je kenteken toch opgegeven bij het bestellen van het vignet?
Voor vignet ja.
Maar voor tol-flex moet dit apart. Zoek even de NL-talige website.

Hier https://shop.asfinag.at/nl/

[ Voor 4% gewijzigd door HansAuutB op 03-06-2024 10:15 ]

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-05 17:07
cOOlrUnnINgs schreef op maandag 3 juni 2024 @ 08:23:
[...]

O, bedoelde je dat? Dat heb ik uiteraard gedaan!
HansAuutB schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:12:
[...]

Voor vignet ja.
Maar voor tol-flex moet dit apart. Zoek even de NL-talige website.

Hier https://shop.asfinag.at/nl/
Mijn 10 dagen vignet voor die periode staat erin en Flex staat op 'actief'. Dan zal het wel goed zijn.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04-05 14:29

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

coelho schreef op zondag 2 juni 2024 @ 23:04:
[...]

Ik heb al online vignetten gekocht (zowel het algemene als de tol aangezet online) voor mijn tripje naar RedBullRing, maar hoe zet ik nummerbord herkennen aan op de tolpoort? Die instructie ben ik in de Duitstalige app niet tegengekomen :?
Tol wordt via camera’s gedetecteerd, wat overigens, kreeg ik te horen, maanden kan duren, voor je een boete krijgt. Omdat die systemen niet van te voren weten hoe lang je in Oostenrijk rijdt, moet het “vigntet” vooraf betaald worden.

Tolpoortjes staan alleen voor bepaalde trajecten, waarvoor extra betaald dient te worden. Zie https://shop.asfinag.at/en/#Assistant .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-05 16:20
Vignet heeft weinig met elektrisch rijden te maken toch.....

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Voor wie naar Wales gaat, hier onze ervaringen. (Kona 64kW, circa 400 km bij 100%, maar dat die ik, allen vlak voor de trip)

Via Hoek van Holland - nachtboot - vrijwel vol (de auto, niet de boot) naar Harwich, opladen nabij Cambridge, Trumpington. Dat is de parkeerplaats voor de pendelbus naar Cambridge en regionale bussen. Er staat sinds kort een koffiewagen met uitstekende koffie. En toiletten. Overigens binnendoor via Ipswich, wat ik een fijnere route vind.

Autowegen zijn prima, beter dan ik me kon herinneren (meer dan 10 jaar geleden). Iedereen rijdt rustig, en dankzij de EV zijn die extreem korte invoegstroken geen uitdaging meer.

Daarna opgeladen bij Merry Hill, voorbij Birmingham, bij een groot winkelcentrum. Vooral omdat volgens Google Telford een Tesla Supercharger is, maar volgens Tesla NIET! Dus kon ik niet starten met laden. Wel druk met Tesla’s overigens. Merry Hill is lastig te bereiken, vooral in de spits, door al die Engelse wegen. Beter dus een alternatief bij Birmingham.

In Wales eerst het Noorden bezocht, geladen bij Flint Moutain, even voorbij Chester (opmerkelijk stadje, zeker bezoeken). Die laders staan verdekt opgesteld en NIET bij de golfbaan ingang, maar achter het Flint Mountain Hotel aan de A5119. Op zaterdagmiddag waren ze allemaal bezet (8) bij aankomst. Korte kabels.

Ik hou wel van het rijden tussen muren of struiken op een bochtige weg, klimmende en dalende weg. We hadden via AirBnB een huisje in op het “platte”land, in het noorden met een (3 fasen) laadpunt. Ze reden ook zelf elektrisch en rekende hun eigen tarief (hoewel ze ook zonnepanelen hadden en een Tesla accu, maar ja , dat kan sowieso nog niet uit.) we bezochten ondermeer Bodnant gardens (ga in de lente), met de mooiste parkeerplaats van Engeland. Veel schaduw.

Via Aberystwyth, weer Tesla, naar het zuiden. Niet de meest directe route, maar wel erg mooi rijden. In Aberystwyth laden aan de rand het stadje - universiteitsstad, maar helaas geen tijd om te bezoeken - bij een non-decript hotel. Vermijd de koffie daar. 6 (!) opladers, allemaal beschikbaar tijdens de “drukke tijd”.

In de Beacon Hills weer een AirBnB met oplaadmogelijkheden, zowel 3 fase als met de granny lader. Een zelfbouwer met een fortuin aan zonnepanelen. Zat bij de prijs inbegrepen, maar wel een verzoek tot doneren aan een kankerfonds. Schappelijk.

Let op dat de A465 al jaren verbouwd wordt (met, zoals een omgevallen bord toont, subsidie van de EU) over een grote lengte en de omleidingen een random karakter hebben, met borden vol met afkortingen of alleen wegnummers. Altijd druk, vooral met vrachtverkeer.

Op de terugweg geladen in Branbury (na een bezoek aan de kathedraal van Gloucester)opnieuw veel binnenwegen, maar overzichtelijker. Vermijd op zondag Stow-on-the-Wold (deden wij niet), want absurd druk. Branbury is opladen bij een winkelcentrum, maar vooral veel fast food tenten. Ondanks de drukte niet gezellig (vonden wij). Oude en nieuwe opladers, redelijk goed bezet.

Omdat die binnenwegen in Engeland niet opschieten, toch maar via de M25 om Londen heen gereden. Reken op files daar, ook op zondag. Even voor Colchester bleek een uitstekend Indiaas restaurant te zitten, weer op zo’n non-descripte lokatie. Helemaal vol, we hadden de laatste vrije tafel rond 18.00h. Nog even tijd om Colchester te bezoeken, volgens henzelf de oudste stad van Engeland, want Romeins. Mooie tuinen.

Let op, dat in Engeland veel parkeerplaatsen in steden alleen met muntgeld te betalen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-05 16:05
Zo... Weer terug van het weekendje Beaune.
Heenreis zoals hier gereden.

Stats:
  • KM: 782
  • Rijtijd: 8:11
  • Reistijd: 9:35
  • Gem. Snelheid: 96km/h
  • Verbruik: 19.5 kWh/100km
Terugreis:
  • KM: 764
  • Rijtijd: 7:57
  • Reistijd: 9:44
  • Verbruik: 21.4 kWh/100km
De terugreis zijn we van Beaune naar Langres-Noidant gereden, van daar naar Aire de Berchem-Est, van daar via Liège naar Turnhout, daar zochten we een lader die er niet bleek te zijn, toen naar de FastNed Gilze-Rijen en van daar naar huis.

Verbruik is ook hoger door extra gewicht dat achterin lag (wijn).

Verder weinig bijzonderheden en een heerlijk reis gehad.

Blog

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Brotuck schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:09:
Ik ga volgende week rijden via oostenrijk naar italie over de brennerpas.
Laden lijkt me niet zo'n probleem want er zijn 18 snelladers van Ionity.

Is het handig om vooraf al de tol te betalen ? Of kan ik dat net zo goed doen terwijl ik sta te laden ?
Als iemand ervaringstips heeft ?
Enige tip die ik kan geven is, kom niet te leeg aan bij je pas. Vorig jaar zomervakantie kwam ik met 230km bereik aan bij het begin van de berg en over een afstand van 40-50km ging m'n bereik naar 30km, om uiteindelijk weer met 170 kilometer bereik weer onderaan de berg aan de andere kant te komen. Dat was wel een beetje schrikken, ook omdat er niet heel veel laders onderweg waren. Nou kan je natuurlijk altijd wel omkeren om terug af te dalen naar een lader, maar het verbaasde mij hoeveel verschil het maakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-05 18:13
theHoff schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:18:
[...]

Enige tip die ik kan geven is, kom niet te leeg aan bij je pas. Vorig jaar zomervakantie kwam ik met 230km bereik aan bij het begin van de berg en over een afstand van 40-50km ging m'n bereik naar 30km, om uiteindelijk weer met 170 kilometer bereik weer onderaan de berg aan de andere kant te komen. Dat was wel een beetje schrikken, ook omdat er niet heel veel laders onderweg waren. Nou kan je natuurlijk altijd wel omkeren om terug af te dalen naar een lader, maar het verbaasde mij hoeveel verschil het maakte.
Dat is inderdaad een goede, maar er is een grote Ionity halverwege, dus daar kan ik weer opladen toch ?
Overigens is het wel handig om dan aan te geven hoe groot jouw accu is ?
Want 230km is bij mij 50% ongeveer (98 kW accu)

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Brotuck schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:28:
[...]

Dat is inderdaad een goede, maar er is een grote Ionity halverwege, dus daar kan ik weer opladen toch ?
Overigens is het wel handig om dan aan te geven hoe groot jouw accu is ?
Want 230km is bij mij 50% ongeveer (98 kW accu)
VW ID.4 met een 78 (effectief 73kW) accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-05 11:59
Zapato schreef op maandag 3 juni 2024 @ 08:54:
[...]

Ik heb toch paar keer meegemaakt in Frankrijk dat er geen benzine was. Eén keer zelfs volle jerrycan meegenomen op vakantie. Met elektrisch rijden zoiets nog nooit meegemaakt.
Een paar jaar terug konden hun (FR) kerncentrales niet op volle kracht draaien bij gebrek aan koud koelwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kampie_
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10-10-2024
Heeft iemand reeds ervaring met vakanties naar Zuid-Italië - Puglia?
(Ik heb zelf de Renault Megane Etech 60kWh)
Zijn er voldoende oplaadpunten op de route hiernaar toe en in de verschillende kleine Italiaanse dorpjes ? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:48
Ik twijfel of ik dit in een los topic moet zetten, maar ik vind het hier geloof ik wel relevant.

Komende zomer ga ik met mijn gezin op vakantie met de eNiro MY20. Vorig jaar hebben we voor het eerst een auto-vakantie met die wagen gedaan (rondje Duitsland, o.a. Legoland en München). We hebben toen vooral Tesla-laders gebruikt.

Die vakantie is dermate goed bevallen dat we dat nog eens gaan herhalen. Dit keer is de eindbestemming een simpel appartementje in Garda, Italië. We zijn niet van het type "om 5 uur 's ochtends gaan rijden om vervolgens de hele dag door te jakkeren", voor ons is (heel filosofische) de reis net zo belangrijk als de bestemming. We gaan het rustig aan doen dus en willen er wel eventjes voor uittrekken om te arriveren in Garda. De terugweg willen we iets sneller proberen te doen, maar dat heeft logistieke redenen (einde schoolvakantie, weer aan het werk).

Op de heenweg lijkt het ons heel leuk om door Zwitserland te rijden (daar zijn we nog nooit geweest) en in Italië te overnachten in (de buurt van) Aosta om met de lift de Mont Blanc op te gaan.

Nu vroeg ik me af of er mensen zijn die (ongeveer) dezelfde reis hebben gemaakt (kleine kans natuurlijk, het Gardameer is een behoorlijk obscure vakantiebestemming :+ ) en ben ik dus op zoek naar tips, vooral in de trant van "wat combineert leuk qua overnachten en laden". We willen op de heenweg in ieder geval niet meer dan 6 uur per dag aan het rijden zijn (minder mag zeker).

Ik had zelf iets als dit in gedachten:
  1. Den Haag -> Luxemburg
  2. Luxemburg -> Ergens in Zwitserland
  3. Zwitserland -> Aosta
  4. Aosta -> Garda
Voor de ervaren (EV)-rijders: is dit een leuke route? Zijn er dingen die ik zeker wel moet doen en dingen die ik zeker niet moet doen? Ik sta overal voor open, "skip Luxemburg, je kunt beter naar $randomPlaats gaan" is ook welkom ;) Ik weet dat het vooral in Italië wat meer puzzelen wordt qua laden, dus tips daaromtrent kan ik ook goed gebruiken (los van de dingen die ik hier al in het topic heb gelezen natuurlijk) :)

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-05 10:32
Kampie_ schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:28:
Heeft iemand reeds ervaring met vakanties naar Zuid-Italië - Puglia?
(Ik heb zelf de Renault Megane Etech 60kWh)
Zijn er voldoende oplaadpunten op de route hiernaar toe en in de verschillende kleine Italiaanse dorpjes ? :)
Ik ben vorig jaar naar Foggia en Barletta geweest met de Kona 64 kWh. Vanaf Rimini langs de oostkust gereden. Tot en met Rimini heb ik Tesla laders gebruikt (Modena, Rimini), daarna Free to X langs de snelweg. Ging zonder problemen. Wel even plannen waar je gaat stoppen, de stations liggen niet heel dicht bij elkaar.
In Foggia zijn nauwelijks (functionerende) AC-laders, rondom Bari en in Barletta ging het wel goed met EnelX palen. Het is niet zo'n dicht netwerk als in NL, maar in elk redelijk kustdorp staan er wel een paar.
Ik zou de app Nextcharge even installeren voor het inventariseren van de laadpalen in Italië.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[quote]Freak187 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 08:30:
Dat zeggen ze helemaal niet....

Het is voor een laadpaalaanbieder gewoon zwaar klote als een laadpaal het niet doet, want hij heeft er voor betaald en heeft geen inkomsten, plus dat het niet goed is voor z'n reputatie.

Wat mensen nogal eens vergeten is dat dit een nieuwe ontwikkeling is, weliswaar met bestaande techniek, maar op een nieuwe manier ingezet. Dit zijn gewoon kinderziekten. Twintig jaar nadat de eerste benzinepompen werden geinstalleerd (ergens in 1920), was het gros waarschijnlijk ook stuk of leeg.

Het is een proces waar we met z'n allen doorheen. moeten en bovendien eentje waarvan de problemen op allerlei forums tot in den treure worden uitgekauwd. Als je nu al geen rekening meer wenst te houden met kapotte laadpalen, dan kun je je EV beter niet op lange reizen meenemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:54
multikoe schreef op maandag 3 juni 2024 @ 21:25:

[...]

Dat zeggen ze helemaal niet....

Het is voor een laadpaalaanbieder gewoon zwaar klote als een laadpaal het niet doet, want hij heeft er voor betaald en heeft geen inkomsten, plus dat het niet goed is voor z'n reputatie.

Wat mensen nogal eens vergeten is dat dit een nieuwe ontwikkeling is, weliswaar met bestaande techniek, maar op een nieuwe manier ingezet. Dit zijn gewoon kinderziekten. Twintig jaar nadat de eerste benzinepompen werden geinstalleerd (ergens in 1920), was het gros waarschijnlijk ook stuk of leeg.

Het is een proces waar we met z'n allen doorheen. moeten en bovendien eentje waarvan de problemen op allerlei forums tot in den treure worden uitgekauwd. Als je nu al geen rekening meer wenst te houden met kapotte laadpalen, dan kun je je EV beter niet op lange reizen meenemen :)
Ik las al ooit dat Tesla boven de 99% betrouwbaarheid zou zitten. Zouden de andere grote aan ieders echt zo slecht zijn?

N=1, maar ik heb al een Tesla paal gehad die eerst maar 50 kW leverde en dan gewoon uit viel. Gelukkig kwam er net een andere paal vrij en die leverde dan wel 150 kW.
Maar ik heb nog geen 20 keer bij een Tesla paal gestaan, dus ik heb niet de beste statistiek bij Tesla….

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-05 13:53
Tommie12 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:15:

N=1, maar ik heb al een Tesla paal gehad die eerst maar 50 kW leverde en dan gewoon uit viel. Gelukkig kwam er net een andere paal vrij en die leverde dan wel 150 kW.
Maar ik heb nog geen 20 keer bij een Tesla paal gestaan, dus ik heb niet de beste statistiek bij Tesla….
Ook wel eens meegemaakt bij Tesla (Troyes), stond helemaal alleen maar laden ging traag, afgekoppeld, stuk verder gaan staan, en BAM, dat ging beter. Ondanks dat ik ook niet veel aan de snellader sta maar als ik dan toch moet/wil snelladen dan heb ik wel een onwijze voorkeur voor laden bij Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
multikoe schreef op maandag 3 juni 2024 @ 21:25:

[...]

Das dan weer heel lang door de bocht... De technologie bestaat al meer dan lang genoeg om gewoon zonder problemen te functioneren. Als je lange trip doet met EV wil je er gewoon van uitgaan dat de EV die aangeduid staat op je gps het effectief doet en effectief de beloofde snelheid levert.

Op dat vlak zou er wat mij betreft ook wel eens eens europese consensus mogen komen over wat een snellader is, 50kW is zogenaamd ook snelladen... EC, EC+ en EC++ bijvoorbeeld (50kW, 150kW, 250+kW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:33
Ik las dat ze dit willen invoeren in de EU volgens Brussel:

Op vakantie met de elektrische auto wordt makkelijker
In Nederland zijn inmiddels behoorlijk wat laadpalen, maar in het buitenland is het soms flink zoeken. Dat moet anders, vindt Brussel. Daarom moeten er de komende jaren meer oplaadplekken komen voor stekkerauto's. Het doel is om langs de belangrijkste snelwegen in Europa elke 60 kilometer minimaal één laadpaal te hebben in 2027.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:50
SpikeHome schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:52:

In Nederland zijn inmiddels behoorlijk wat laadpalen, maar in het buitenland is het soms flink zoeken. Dat moet anders, vindt Brussel. Daarom moeten er de komende jaren meer oplaadplekken komen voor stekkerauto's. Het doel is om langs de belangrijkste snelwegen in Europa elke 60 kilometer minimaal één laadpaal te hebben in 2027.
Nou daar heb je wat aan, één is geen bij mij. Dat zouden er toch minstens vier of meer moeten zijn, we hebben het over langs snelwegen, toch niet in een gehucht in de polder .

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:48
PeterZ(on) schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:55:
[...]

Nou daar heb je wat aan, één is geen bij mij. Dat zouden er toch minstens vier of meer moeten zijn, we hebben het over langs snelwegen, toch niet in een gehucht in de polder .
Nou ja, ik gok dat de kosten van de eerste het hoogst zullen zijn. Dus door dát in ieder geval af te dwingen heb je het moeilijkste gehad :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:28
[...]

Idd, klinkt vrij triestig en ik heb het gevoel dat er nu al meer zijn dan dat. Stel je voor dat je elke 60km 1 pomp hebt om te tanken ...

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoLeaf
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-04 16:57

Het gaat om een laadplein met minimaal 400kW later 600kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 00:16
RoLeaf schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:19:
[...]

Het gaat om een laadplein met minimaal 400kW later 600kW.
Bron? Volgens mij is dit de AFIR uit 2023. Die ene paal van 150kW per 60km zou eigenlijk eind 2025 er al moeten staan. Blijkbaar was dat al te ambitieus. Een laadplein per 60km zie ik niet gebeuren voor het einde van 2027.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoLeaf
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-04 16:57
Bronnen b.v.:
https://www.electromaps.c...s-60-km-europe-main-roads
https://theicct.org/wp-co...olicy-Update-A4-Final.pdf

Officiële dashboard website:
https://ec.europa.eu/tran...al/map/maps.html?layer=15
vink "Alternative fuels" -> "Recharging points" -> "Gap analysis" aan en je ziet hoeveel al compliant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12

Dit is al lang beslist en staat in de steigers.

En ik denk ook dat een locatie met 1 laadpaal niet populair zal worden. Geen enkele aanbieder gaat die werken en vergunningen doen om dan 1 paal te zetten met 1 aansluiting...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
RoLeaf schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:41:
Bronnen b.v.:
https://www.electromaps.c...s-60-km-europe-main-roads
https://theicct.org/wp-co...olicy-Update-A4-Final.pdf

Officiële dashboard website:
https://ec.europa.eu/tran...al/map/maps.html?layer=15
vink "Alternative fuels" -> "Recharging points" -> "Gap analysis" aan en je ziet hoeveel al compliant is.
Precies, dat is de AFIR. Nu weet ik ook niet of er echt een definitie is van een "laadplein" maar die gaan er voor 2028 echt niet om de 60km zijn.
For passenger cars and vans, Member States must ensure the installation of a fastcharging pool along the core TEN-T every 60 km in each direction of travel. Each pool must have a minimum installed power output increasing over time to reach 600 kW by the end of 2027 for the core TEN-T and by the end of 2035 for the comprehensive TEN-T. Table 1 summarizes these distance-based targets. For each target year, the charging speed of the highest-power charging point per pool must be at least 150 kW. A minimum of two recharging points must have at least 150 kW to comply with the 2027 target for the core network and the 2035 target for the comprehensive network.
Dus, twee x 150kW om de 60km per 2027. Is voor mij geen laadplein, ik zie dat tegenwoordig amper als snellaadlocatie.

[ Voor 37% gewijzigd door Inspired op 04-06-2024 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
Ben.Hahlen schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:10:
Zo... Weer terug van het weekendje Beaune.
Heenreis zoals hier gereden.

Stats:
  • KM: 782
  • Rijtijd: 8:11
  • Reistijd: 9:35
  • Verbruik: 19.5 kWh/100km
Terugreis:
  • KM: 764
  • Rijtijd: 7:57
  • Reistijd: 9:44
  • Verbruik: 21.4 kWh/100km
De terugreis zijn we van Beaune naar Langres-Noidant gereden, van daar naar Aire de Berchem-Est, van daar via Liège naar Turnhout, daar zochten we een lader die er niet bleek te zijn, toen naar de FastNed Gilze-Rijen en van daar naar huis.

Verbruik is ook hoger door extra gewicht dat achterin lag (wijn).

Verder weinig bijzonderheden en een heerlijk reis gehad.
Mooie lading wijn gekocht als dat tot 10% extra verbruik veroorzaakt heeft! :P

Uit nieuwsgierigheid, welke lader in Turnhout vonden jullie niet, als je je dat nog herinnert? Ben er recent 2 keer geweest en veel keuze aan snelladers is er inderdaad niet in die regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:34
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Kalentum op 04-06-2024 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Inspired schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:48:
[...]

Dus, twee x 150kW om de 60km per 2027. Is voor mij geen laadplein, ik zie dat tegenwoordig amper als snellaadlocatie.
Dat is dus het minimum hé.
Heel veel locaties doen nu al (veel) beter.

Lees gewoon in dit topic een paar pagina's terug, en je vindt genoeg verhalen van mensen die probleemloos tot in Spanje, Portugal, Polen, Zweden en zelfs Turkije zijn geraakt.

Dat kan alleen nog maar beter worden.

Trouwens, als een laadplein een verbinding heeft van 600kW, dan kunnen daar makkelijk 6 laders van 150kW komen als je rekening houdt met 'gelijktijdigheid' en het af vallen van de laadcurve boven de 50% bij heel veel auto's.

De Tesla V2 laders van 150 kW delen ook die 150kW over 2 laadpunten, en dat gaat ook vrij goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-05 13:23

Kju

@Kampie_ ik ben vorig jaar naar de hak geweest en heb daarna nog een rondje Sicilie gemaakt. Ook in het zuiden kan je overal laden. Op de rustplaatsen waar er nog geen laadfaciliteiten waren waren ze vorig jaar al in aanbouw. Klik hier.

[ Voor 26% gewijzigd door Kju op 04-06-2024 10:15 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik denk dat de verplichting tot plaatsing van snelladers langs doorgaande wegen door de werkelijkheid al aardig is achterhaald want op elke stopplaats staan ze al of zijn ze gepland. Gewoon omdat het handel is met steeds meer EV's.

Ik zie meer in een verplichting dat de laders het ook werkelijk doen en beschikbaar zijn. Bijvoorbeeld als een stopplaats is afgesloten voor onderhoud zoals bijvoorbeeld snoeiwerk van bomen e.d., dat men dan een alternatief moet bieden.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:25:
Ik denk dat de verplichting tot plaatsing van snelladers langs doorgaande wegen door de werkelijkheid al aardig is achterhaald want op elke stopplaats staan ze al of zijn ze gepland. Gewoon omdat het handel is met steeds meer EV's.

Ik zie meer in een verplichting dat de laders het ook werkelijk doen en beschikbaar zijn. Bijvoorbeeld als een stopplaats is afgesloten voor onderhoud zoals bijvoorbeeld snoeiwerk van bomen e.d., dat men dan een alternatief moet bieden.
In NL en Vlaanderen heb je zeker gelijk, maar er zijn nog regio's waar er onvoldoende staan.
En daar is het soms een kwestie van kip/ei. Kijk naar Polen bv. Nog veel te weinig laadpalen, en toegegeven ook nog weinig EV's van lokale bevolking. Dat zal pas veranderen als de prijzen zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:36:
[...]

In NL en Vlaanderen heb je zeker gelijk, maar er zijn nog regio's waar er onvoldoende staan.
En daar is het soms een kwestie van kip/ei. Kijk naar Polen bv. Nog veel te weinig laadpalen, en toegegeven ook nog weinig EV's van lokale bevolking. Dat zal pas veranderen als de prijzen zakken.
Dat gaat natuurlijk voor heel oost Europa op, ze lopen daar gewoon achter maar dat komt vanzelf. De grote aanbieders als Tesla en Ionity plaatsen daar ook snelladers. Het heeft daar gewoon wat meer tijd nodig. En zeker daar is het belangrijk dat de (nog) weinige laders het ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05:42
Tommie12 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:11:
[...]
Dat is dus het minimum hé.
Heel veel locaties doen nu al (veel) beter.

Lees gewoon in dit topic een paar pagina's terug, en je vindt genoeg verhalen van mensen die probleemloos tot in Spanje, Portugal, Polen, Zweden en zelfs Turkije zijn geraakt.

Dat kan alleen nog maar beter worden.
Dat is dus niet waar. In absolute zin kan het inderdaad alleen maar beter worden, maar als de stijging van het aantal EV's veel harder gaat dan de stijging van het aantal snellaadstations kan het toch behoorlijk druk worden.

Ik heb ook het idee dat ik dit jaar, bijv tijdens de voorjaarsvakantie, meer lees over drukte bij snellaadstations dan afgelopen jaren. En persoonlijk denk ik dat het deze zomer best eens kritisch kan worden voor de vele Nederlandse en ook steeds meer Belgische EV's die richting zuid Europa gaan.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zapato
VidaR-9 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:51:
[...]

Dat is dus niet waar. In absolute zin kan het inderdaad alleen maar beter worden, maar als de stijging van het aantal EV's veel harder gaat dan de stijging van het aantal snellaadstations kan het toch behoorlijk druk worden.

Ik heb ook het idee dat ik dit jaar, bijv tijdens de voorjaarsvakantie, meer lees over drukte bij snellaadstations dan afgelopen jaren. En persoonlijk denk ik dat het deze zomer best eens kritisch kan worden voor de vele Nederlandse en ook steeds meer Belgische EV's die richting zuid Europa gaan.
Tussen lezen over en de werkelijkheid wil wel eens verschil zitten, zeker over het onderwerp EV. Ik ben met de voorjaarsvakantie naar Frankrijk geweest en bij alle snelladers waar ik geladen heb was er volop ruimte vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
VidaR-9 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:51:
[...]

Ik zou de statistieken wel eerst af wachten voor je daar conclusies over kan trekken.
Belangrijkste data is voor mij: hoe veel uren per jaar zijn alle palen bezet, en hoe veel % van de tijd werken alle palen zonder problemen.

Ik ben er nogal zeker van dat de bestaande aanbieders die data zeer goed in het oog houden. Fastned publiceert zijn bezettingsgraad in hun jaarrapporten.
En eens er ergens een paar palen staan zal een uitbreiding net iets makkelijker zijn dan een nieuwe locatie toevoegen.

https://www.fastnedchargi...2024-trading-updatevf.pdf

[ Voor 3% gewijzigd door Tommie12 op 04-06-2024 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:06
PeterZ(on) schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:25:

Enerzijds ja.. heel vaak is dat er al.
Maar dit is toch goed nieuws voor het traject Maastricht-Luxemburg. Volgens mij heb je daar alleen baraque fraiture. Dat werkt op zich prima. Alleen moet je dan dus wel min of meer verplicht laden als je nog 30% (of zoiets) accu hebt.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05:42
Zapato schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:05:
[...]
Tussen lezen over en de werkelijkheid wil wel eens verschil zitten, zeker over het onderwerp EV. Ik ben met de voorjaarsvakantie naar Frankrijk geweest en bij alle snelladers waar ik geladen heb was er volop ruimte vrij.
Dat is waar.
Ik baseer me op wat ik heb gelezen inderdaad en 2 locaties die een vriend van me doorstuurde vanuit Frankrijk waarbij er file stond. Hij was in ieder geval blij dat hij de ICE had gepakt en de EV thuis had gelaten.

@Tommie12 bezettingsgraad is leuk, maar zegt niet zozeer iets over de piek (zomer)vakantie momenten uiteraard. Vooral niet over momenten die in de nabije toekomst liggen. Het is meer mijn persoonlijke verwachting. Maar we gaan het meemaken, ik ga zelf ook gewoon met de EV die kant op (niet dat ik veel keuze heb :+ ).

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
VidaR-9 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:33:
[...]

Dat is waar.
Ik baseer me op wat ik heb gelezen inderdaad en 2 locaties die een vriend van me doorstuurde vanuit Frankrijk waarbij er file stond. Hij was in ieder geval blij dat hij de ICE had gepakt en de EV thuis had gelaten.

@Tommie12 bezettingsgraad is leuk, maar zegt niet zozeer iets over de piek (zomer)vakantie momenten uiteraard. Vooral niet over momenten die in de nabije toekomst liggen. Het is meer mijn persoonlijke verwachting. Maar we gaan het meemaken, ik ga zelf ook gewoon met de EV die kant op (niet dat ik veel keuze heb :+ ).
Ja, en vooral ook niet vergeten dat het op zwarte zaterdagen ook soms aanschuiven is aan de dinosapautomaten...
Ik weet nog van vroeger dat ik de eerste tankstations na Parijs altijd wou vermijden, gewoon omdat ze zo druk zijn dat ze de toiletten niet proper kunnen houden, en meermaals zag ik dat mensen hun kinderen gewoon tussen 2 auto's lieten plassen, er files waren aan de pomp en in de shop/restaurant etc.
Nu reizen we meestal niet meer in het weekend omdat we niet meer gebonden zijn aan een huurhuisje maar meestal hotels en B&B's boeken. Dan is vertrekken op een woensdag niet echt een probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-05 10:32
Stefannn schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:28:
[...]

Maar dit is toch goed nieuws voor het traject Maastricht-Luxemburg. Volgens mij heb je daar alleen baraque fraiture. Dat werkt op zich prima. Alleen moet je dan dus wel min of meer verplicht laden als je nog 30% (of zoiets) accu hebt.
Tesla Remouchamps is er ook nog.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
pmiddeld schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:59:
[...]

Tesla Remouchamps is er ook nog.
Klopt. Die heb ik benut tussen Urmond en Luxemburg. Omdat het december was, 5 graden, tegenwind, door de Ardennen raggen in een EC4 iets te optimistisch is om dat zonder een korte stop in Remouchamps te halen.

Qua laadpalen onderweg zie ik al geen issue langs de snelwegen. Het begint pas zodra je de route du soleil af bent in Frankrijk. Leuk slingeren door de wijngaarden in de Bourgogne vanaf Beaune maar vanaf daar is het goed achterhalen waar en of je ergens kunt laden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

We rijden nu drie jaar met onze Kona 64kW, ook naar Wales, Italië en Frankrijk, meerdere keren per jaar. Het eerste jaar was het nog wel zoeken en soms geluk hebben. Bijvoorbeeld dat Nissan dealers in Frankrijk een snellader bleken te hebben, toen een andere in Amiens niet bleek te werken. En het pas 16.00 was…. Voordeel was, dat er regelmatig gratis geladen kon worden, bijvoorbeeld bij Lidl, Aldi (DC !j of in de Morvan (AC, maar dan een nachtje laden). Aan de snelweg in Frankrijk was je nog wel een bezienswaardigheid. Italië en Zuid-Frankrijk vergde wat meer planning, al bleken er snelladers te staan op onverwachte plaatsen. Bijvoorbeeld in het stadje met een rietenmanden festival. Het leuke was wel, dat je wat anders te vertellen had over je autoreis dan twee uur in de file bij Lyon. Ook ga je als vanzelf om de twee uur rust nemen.

De belangrijkste verbetering was twee jaar geleden: de Tesla Superchargers die ook beschikbaar werden voor de niet-Tesla’s. Als eerste een experiment in Nederland. Met de Kona wel heel dicht tegen de laadpaal aan gaan staan, of twee vakken gebruiken. Inmiddels veel meer beschikbaar, bijvoorbeeld bij Van der Valks, ook in Duitsland. EnWB heeft in Duitsland grote laadplaatsen geopend. Ik werd toevallig geïnterviewd bij de opening van een ervan.

Voor het laden in het buitenland gebruikte ik Vandebron pas, EnWB en Maingau (we hebben nogal wat via &Charge gespaard). Zijn sinds de oorlog in Ukrainië wel duurder geworden. Tegenwoordig start ik vaak met Bonnet (OVO) en dus de Tesla-app. Voor Tesla nemen we een maand abonnement, maar ik overweeg een jaar abonnement, want dat is goedkoper geworden.

In Frankrijk bleken vorig jaar langs de snelweg op veel plaatsen laadstations gebouwd, met vrolijke wapperende EU-vlaggen. Overigens is de peage goedkoper wanneer je je traject onderbreekt om daar buiten (Tesla) te gaan opladen. Dankzij IECharge kwamen we op plaatsen waar zelfs geen tractor meer voorbij kwam gedurende het laden,,,,, maar wel kunnen betalen met bankpas en tegenwoordig door simpel aan te sluiten. Helaas was een keer een voor ons cruciale aan de (gratis) A34 (Ardenne Woinic) voor een groot deel buitenbedrijf in het hoogseizoen. En die ligt dan ook nog aan de uitrit van het parkeerterrein en het benzinestation.

Dit jaar geen enkel probleem in Duitsland, Frankrijk, Wales, Engeland en Oostenrijk, zeker niet bij Tesla Superchargers. Wel laden we buiten het hoog seizoen en vaak buiten de spits. In Slovenië leken die er niet te zijn bij de voorbereiding, maar ondertussen twee: bij Bled en bij Koper. Zelfs een EV-averse land als Italië heeft tegenwoordig voldoende (super) laadplaatsen, ook volgens mijn Italiaanse collega, die veel minder accu capaciteit heeft (MG 2) en laadpaalstress.

De tarieven van Tesla zijn tegenwoordig lager dan het tarief hier in huis. (Ik vind het merkwaardig, dat ik bij laadpalen een ander tarief betaal, dan thuis bij dezelfde maatschappij . Alleen omdat het een andere stekkers is. Maar goed, dat is een andere discussie.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Stefannn schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:28:
[...]

Van Luik naar Viesalm is een 50km en straks met naast Fastned nog een Ionity heb je twee mogelijkheden. Vandaar naar Luxemburg mag halverwege wel een mogelijkheid komen, Aire de Leglise bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
Tommie12 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:44:
[...]

Ja, en vooral ook niet vergeten dat het op zwarte zaterdagen ook soms aanschuiven is aan de dinosapautomaten...
Ik weet nog van vroeger dat ik de eerste tankstations na Parijs altijd wou vermijden, gewoon omdat ze zo druk zijn dat ze de toiletten niet proper kunnen houden, en meermaals zag ik dat mensen hun kinderen gewoon tussen 2 auto's lieten plassen, er files waren aan de pomp en in de shop/restaurant etc.
Nu reizen we meestal niet meer in het weekend omdat we niet meer gebonden zijn aan een huurhuisje maar meestal hotels en B&B's boeken. Dan is vertrekken op een woensdag niet echt een probleem.
Dinosap vind ik niet helemaal de juiste term. De eerste EV is van 1832, de eerste ICE van 1885. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
Zapato schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 12:38:
[...]

Dinosap vind ik niet helemaal de juiste term. De eerste EV is van 1832, de eerste ICE van 1885. ;)
Maar de eerste kWh werd dan ook rond 1800 geproduceerd.
Petroleum werd miljoenen jaren geleden door natuurlijke processen aangemaakt. Daar ging het mij over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
Tommie12 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 12:45:
[...]

Maar de eerste kWh werd dan ook rond 1800 geproduceerd.
Petroleum werd miljoenen jaren geleden door natuurlijke processen aangemaakt. Daar ging het mij over.
Statische elektriciteit en bliksem was er ook al eerder. Ik weet niet wat er eerder was.

Als mensen met mij in discussie gaan over mijn EV dan zelf ik altijd dan ik nou eenmaal ouderwets ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piddybull
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23:20
"De tarieven van Tesla zijn tegenwoordig lager dan het tarief hier in huis. (Ik vind het merkwaardig, dat ik bij laadpalen een ander tarief betaal, dan thuis bij dezelfde maatschappij . Alleen omdat het een andere stekkers is. Maar goed, dat is een andere discussie."

Andere afrekening BTW ?

Ik meende al gelezen te hebben dat het omgekeerde ook gebeurt.
6 % btw in Be thuis en 21% aan een laadpaal op straat ...
Vele spelers weigeren hun prijsstructuur snel genoeg te wijzigen om hun winst te blijven maximaliseren.
Hoog tijd dat Europa hiervoor ingrijpt.

Juist stemmen dus ;-) !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-05 16:05
noctilucus schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:08:
[...]
Mooie lading wijn gekocht als dat tot 10% extra verbruik veroorzaakt heeft! :P

Uit nieuwsgierigheid, welke lader in Turnhout vonden jullie niet, als je je dat nog herinnert? Ben er recent 2 keer geweest en veel keuze aan snelladers is er inderdaad niet in die regio.
27 dozen, maar :)

Deze is het. Daar staat een heel grote supermarkt, maar de laadpaal...

Blog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebbao
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22:47
Ben.Hahlen schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:33:
[...]

Wel een interessante inderdaad..

Chargefinder zegt hier: https://chargefinder.com/...opping-nieuwe-kaai/dx5wk9

Sparky zelf zegt hier: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2jcLPYso0V2oeNatxNEdGYr1WTE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BqTilUaJCAM9rdCU7WnLqslA.png?f=fotoalbum_large

Maar dat lijken me allemaal geen locaties voor snelladers..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroton
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05 14:24
Sinds kort ben ik in bezit van een Tesla M3LR. En zo langzamerhand komt de vakantieperiode er weer aan, en ben ik me aan het orienteren op laden in het buitenland. Ik heb zitten lezen in het laadpalen-topic en in dit topic. Voor de lange stukken en de snelwegen gaan we gebruik maken van de SuCs. Als opties achter de hand nemen we de Shell/Recharge pas en de ANWB pas. Voor het vinden van een beetje goedkope pas voor AC/laden is het voor mij nog een doorhof en zie ik zo langzamerhand door de bomen het bos niet meer.

We gaan een aantal dagen naar Duitsland en wat langere tijd naar Italie.
Wat zouden jullie voor Duitsland adviseren voor AC laden? Ik heb zitten kijken naar ENWB, maar zoveel scheelt dat nu ook weer niet met de tarieven van Shell, of zie ik iets over het hoofd?

Voor Italie geldt een hetzelfde. Heel veel verschil lijkt er niet te zijn tussen Enel X en Shell of ANWB, maar de gouden tip is natuurlijk welkom.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:32
Kroton schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:46:
Maar de gouden tip is natuurlijk welkom.
Als ik je zo hoor heb je al redelijk wat onderzoek gedaan en is mijn gouden tip: Zoveel mogelijk Tesla laden en voor die paar cent extra je niet te druk maken bij de overige palen en lekker de shell pas of zelfs CC gebruiken. Het is tenslotte vakantie :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
Sinds kort ben ik in bezit van een Tesla M3LR. En zo langzamerhand komt de vakantieperiode er weer aan, en ben ik me aan het orienteren op laden in het buitenland. Ik heb zitten lezen in het laadpalen-topic en in dit topic. Voor de lange stukken en de snelwegen gaan we gebruik maken van de SuCs. Als opties achter de hand nemen we de Shell/Recharge pas en de ANWB pas. Voor het vinden van een beetje goedkope pas voor AC/laden is het voor mij nog een doorhof en zie ik zo langzamerhand door de bomen het bos niet meer.

We gaan een aantal dagen naar Duitsland en wat langere tijd naar Italie.
Wat zouden jullie voor Duitsland adviseren voor AC laden? Ik heb zitten kijken naar ENWB, maar zoveel scheelt dat nu ook weer niet met de tarieven van Shell, of zie ik iets over het hoofd?

Voor Italie geldt een hetzelfde. Heel veel verschil lijkt er niet te zijn tussen Enel X en Shell of ANWB, maar de gouden tip is natuurlijk welkom.
Ik zou je de Freshmile pas nog adviseren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kroton
LigeTRy schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:49:
[...]

Als ik je zo hoor heb je al redelijk wat onderzoek gedaan en is mijn gouden tip: Zoveel mogelijk Tesla laden en voor die paar cent extra je niet te druk maken bij de overige palen en lekker de shell pas of zelfs CC gebruiken. Het is tenslotte vakantie :P
Niet druk maken is inderdaad een gouden tip ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:38

De nieuwe abonnementen van Ionity zijn erg aantrekkelijk en een goed netwerk, maar ik weet niet of dat voor een tesla veel aantrekkelijker is dan de superchargers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroton
Nova163 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 16:33:
[...]

De nieuwe abonnementen van Ionity zijn erg aantrekkelijk en een goed netwerk, maar ik weet niet of dat voor een tesla veel aantrekkelijker is dan de superchargers
Superchargers langs de A3 kosten 40 of 44 cent per kWh, afhankelijk van het tijdstip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lt.Mitchell schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:49:
[...]

Das dan weer heel lang door de bocht... De technologie bestaat al meer dan lang genoeg om gewoon zonder problemen te functioneren. Als je lange trip doet met EV wil je er gewoon van uitgaan dat de EV die aangeduid staat op je gps het effectief doet en effectief de beloofde snelheid levert.
De laadinfrastructuur wordt op dit moment in hoog tempo uitgerold. Dat betekent dat de technische ondersteuning mee moet groeien, laadpaalaanbieders moeten ervaring opdoen met grotere aantallen palen op dezelfde locatie, etc, etc. De techniek is (zoals ik al zei) misschien niet nieuw, de toepassing en de schaal wel
Op dat vlak zou er wat mij betreft ook wel eens eens europese consensus mogen komen over wat een snellader is, 50kW is zogenaamd ook snelladen... EC, EC+ en EC++ bijvoorbeeld (50kW, 150kW, 250+kW).
Snelladen is DC. De werkelijk aangeboden snelheid staat op de paal en in de meeste apps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:26

djbarney

XBL: DeejayBarney

multikoe schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:05:
[...]

De laadinfrastructuur wordt op dit moment in hoog tempo uitgerold. Dat betekent dat de technische ondersteuning mee moet groeien, laadpaalaanbieders moeten ervaring opdoen met grotere aantallen palen op dezelfde locatie, etc, etc. De techniek is (zoals ik al zei) misschien niet nieuw, de toepassing en de schaal wel
wat denk ik ook een rol speelt, wellicht in mindere mate, maar toch zeker her en der al wel zichtbaar: niet alle laad infrastructuur staat op plekken waar video bewaking aanwezig is. Een benzinepomp is vrijwel altijd wel bewaakt, maar op fastned na, zijn de meeste aanbieders toch wat meer afgelegen geplaatst. En ik weet ook dat er zeker de eerste jaren nog wel wat rondging om ev'tjes te pesten, door troep in aansluitingen te proppen, of simpelweg doordat de koperkabel gestolen werd. Daarnaast merk ik ook dat bij de meeste uitval van die allego fast chargers (staan er een paar op mijn routes naar de klant), vaak niet eens de paal kapot is, maar simpelweg de internet verbinding er uit ligt waardoor het hele laadplein gelijk uitvalt, of slechts 2 van de 8 palen (van een andere aanbieder) het dan doen. Dit soort zaken moeten inderdaad ook nog stabilizeren, maar na een jaar of 5-6 ev rijden, is het nu al echt een compleet andere wereld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 04-05 17:03

bert pit

asdasd

HansAuutB schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 16:08:
[...]

Ik zou je de Freshmile pas nog adviseren.
Vorig jaar werkte freshmile nergens waar ik het in Italië probeerde.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Geen enkele laadpaalaanbieder zal één laadpaal plaatsen, dat worden er geheid een paar meer. En bovendien: dit is een een heel simpele stimulans om laadpaalaanbieders aan te sporen palen te plaatsen. Dit moet je niet zien als een oekaze van hogerhand die bepaalt hoeveel laadpalen er precies nodig zijn. Dit is een duwtje in de goede richting, meer niet, maar daarom nog steeds erg welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
djbarney schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 22:14:
Dit soort zaken moeten inderdaad ook nog stabilizeren, maar na een jaar of 5-6 ev rijden, is het nu al echt een compleet andere wereld
En het wordt echt wel heel veel beter, maar dat duurt kennelijk voor veel mensen véél te lang :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
multikoe schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 00:04:
[...]

En het wordt echt wel heel veel beter, maar dat duurt kennelijk voor veel mensen véél te lang :)
Veel mensen zijn gewoon bang voor een verandering, elke verandering en gaan doemdenken.

Eerlijk, ik was ook wat bang voor mijn eerste vakantie met de EV, maar was wel vastberaden dat het kon en moest lukken. Pas tijdens die eerste rit ervaar je dat het allemaal nogal makkelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
bert pit schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 22:56:
[...]

Vorig jaar werkte freshmile nergens waar ik het in Italië probeerde.
Ik heb er in mei nog 3x mee geladen; gemiddeld tarief 0,47.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Tommie12 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 08:03:
[...]

Veel mensen zijn gewoon bang voor een verandering, elke verandering en gaan doemdenken.

Eerlijk, ik was ook wat bang voor mijn eerste vakantie met de EV, maar was wel vastberaden dat het kon en moest lukken. Pas tijdens die eerste rit ervaar je dat het allemaal nogal makkelijk is.
Denk dat veel mensen gewoon geen zin hebben in een roulette gevoel als je stroom nodig hebt. Zeker niet als je met je kinderen in de auto zit op het eind van een lange rit.
Een dergelijke verandering is een verslechtering en dus zeker wel iets dat negatief meetelt.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Dinictus208 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:06:
[...]

Denk dat veel mensen gewoon geen zin hebben in een roulette gevoel als je stroom nodig hebt. Zeker niet als je met je kinderen in de auto zit op het eind van een lange rit.
Een dergelijke verandering is een verslechtering en dus zeker wel iets dat negatief meetelt.
Roulettegevoel heb ik nog nooit gehad hoor.

En ik zie dat ook niet (meer) als iets negatief. Hoe lang rij je al EV, en hoe ver ben je al van huis geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 17:28
Dinictus208 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:06:
[...]
Denk dat veel mensen gewoon geen zin hebben in een roulette gevoel als je stroom nodig hebt. Zeker niet als je met je kinderen in de auto zit op het eind van een lange rit. Een dergelijke verandering is een verslechtering en dus zeker wel iets dat negatief meetelt.
Denk dat je er gelijk in hebt. Als je met je gezin op vakantie gaat willen velen een zo voorspelbaar mogelijke reis hebben. Dit terwijl onze ouders en zeker onze grootouders misschien ook niet alles van tevoren konden voorzien. Men is tegenwoordig over het algemeen erg risico-avers, terwijl een compleet veilige en volledig voorspelbare wereld niet bestaat en ook nooit zal bestaan. En tegelijk is men over het algemeen daarbij ook niet eerlijk tegenover zichzelf, want lekker blijven roken, dat doen er velen.

Misschien helpt het als iedereen zich gewoon positief uitlaat over het rijden in een EV.

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-04 11:17

PinusRigida

I put the p in pool.

Tommie12 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 08:03:
[...]

Daarbij komt ook dat mensen óf zichzelf wat laten wijsmaken en het geloven zonder zelf ondervinding/ervaring te hebben, óf vaak niet in staat zijn hun -ondertussen achterhaalde- mening die misschien ooit en in bepaalde gevallen juist was, over iets bij te sturen.

Zo zit m'n pa (75) nog steeds over batterijen te praten alsof de technologie is gestagneerd bij loodzuuraccu's en "natuurlijk" kan een EV in zijn optiek niet degelijk werken... terwijl hij wel weet dat die niet op loodzuuraccu's rijden, maar dan komen weer alle riedeltjes (waarvan de meeste ook al achterhaald of steeds minder relevant) tegen Li-ion en/of Li-polymer voorbij waar hij "eens wat over las" toen ie 's ochtends via z'n laptop het nieuws zit te lezen bij z'n kop koffie.

Het is ondertussen één van de onderwerpen geworden -samen met politiek- waar ik met hem niet meer over praat en wanneer hij erover begint, ik het negeer en over wat anders begin want mensen van zijn leeftijd -met alle respect en in dit geval ook liefde- zijn gewoonweg niet in staat om "een idee" dat ze hebben, aan te passen.

+ ook nog: m'n pa is van een generatie waarvoor een auto "alles" moest kunnen "altijd"... Waarbij ik wil zeggen: je moet er bij manier van spreken mee rond de wereld kunnen rijden terwijl dit i.r.l. nooit een usecase is.

...maar "300km op één acculading kunnen rijden is véél te weinig en dan sta je daar" alsof (fast)chargers even dun bezaaid zijn als oases in de woestijn en alsof het de grootste ramp ter wereld is om 's 20 minuten te moeten wachten om naar 80% op te laden (wat trouwens ook al niet kan volgens hem en als het wél kan is het slecht voor je accu)... compleet voorbijgaand aan het feit dat de wereld zeer dun bezaaid is met mensen die regelmatig 300+ km in één keer moeten willen kunnen rijden... en dat voor diegenen die dat wel moeten kunnen, een EV mogelijks niet de beste optie is want ook dàt kàn gewoon...

De manier waarop we vandaag de dag omgaan met mobiliteit is compleet veranderd, maar het is niet onlogisch dat dat in de hoofden van mensen van vorige generaties, iets is dat moeilijk ligt...

Jà het is een aanpassing als je in uitzonderlijke gevallen (verre reis met de wagen plannen langs fastchargers of vergeten opladen en onverwacht grote afstand moeten rijden,...) en jà er zijn negatieve punten aan alles... maar dat het niet identiek is aan het alternatief maakt niet dat het geen alternatief kan zijn en dat is het voor ontzettend veel mensen gewoon wel... bvb. diegenen in de bevolking die met een standaard woon-werk traject zitten dat mooi binnen de range van één acculading valt met nog overschot... De meerderheid vermoed ik...

[ Voor 10% gewijzigd door PinusRigida op 05-06-2024 12:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Tommie12 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:30:
[...]

Roulettegevoel heb ik nog nooit gehad hoor.

En ik zie dat ook niet (meer) als iets negatief. Hoe lang rij je al EV, en hoe ver ben je al van huis geweest?
Ik rij 4 jaar tesla en ik vind het geweldig.
Buitenland met privé elektrisch nog niet gedaan. Dat zit er wel aan te komen.

Ik heb er wel vertrouwen in maar ik vind de invoer van allerlei passen en chips bij laadstations enigszins dubieus. Wat mij betreft wordt er vastgelegd dat je ook ALTIJD met pin of credit card kan betalen.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PeterZ(on)
HDoc schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:31:
[...]

Denk dat je er gelijk in hebt. Als je met je gezin op vakantie gaat willen velen een zo voorspelbaar mogelijke reis hebben. Dit terwijl onze ouders en zeker onze grootouders misschien ook niet alles van tevoren konden voorzien.
Toen ik een vijftig jaar geleden voor het eerst met de auto naar Spanje ging moest ik heel wat meer uitzoeken en regelen dan nu met de Ioniq. Mensen zijn tegenwoordig niets meer gewend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Dinictus208 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:40:
[...]

Ik heb er wel vertrouwen in maar ik vind de invoer van allerlei passen en chips bij laadstations enigszins dubieus. Wat mij betreft wordt er vastgelegd dat je ook ALTIJD met pin of credit card kan betalen.
Dat verklaart wel iets.
Je range anxiety zakt met 50% na iedere landere trip waarbij je moet snelladen.

En wat betreft het betalen met kaart: dat staat nu in de wet, en zal van toepassing worden voor alle nieuwe snelladers. Daarna zal het wel komen voor alle laders.
Regel een Shell kaart en je kan bijna overal terecht in de omliggende landen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Raka
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-05 07:17
[...] Ik heb er wel vertrouwen in maar ik vind de invoer van allerlei passen en chips bij laadstations enigszins dubieus. Wat mij betreft wordt er vastgelegd dat je ook ALTIJD met pin of credit card kan betalen.
Ik rijd pas 1½ jaar Tesla, ben ondertussen op en neer geweest met de Y naar Hunsrück (2×), Ligurische kust, Zwitserland (2×), Rome en de Ardèche. Van SuC naar SuC. Nooit problemen, nooit gewacht. Inpluggen en goedkoop laden. Eenmaal ter plekke laden geen probleem, vaak bij bestemming zelf (gratis) laden.

De auto rijdt fantastisch, kom veel ontspannener aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 17:28
Tommie12 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:53:
[...]
Dat verklaart wel iets.
Je range anxiety zakt met 50% na iedere landere trip waarbij je moet snelladen.
Als in een benzine-auto het gele lampje gaat branden ga je op zoek naar een benzinepomp. Bij een EV is het niet anders, dan ga je op zoek naar een snellader.

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noctilucus
Ben.Hahlen schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:33:
[...]

Na de banana box challenge, nu de wine box challenge ;)

Het is me ook een mysterie waar die Sparki laadpaal zou staan:
- chargemaps wijst naar die supermarkt parking
- de naam "Nieuwe Kaai 31" op chargemaps... is het adres van een ander shopping center in Turnhout, op 4 km afstand daar vandaan
- de website van Sparki zelf plaatst hem in een woonwijk achter die parking (maar de naam verwijst wel naar "shopping center"

Niet de eerste keer in België dat ik een Sparki op chargemaps zie die verkeerd geplaatst is, ik ken er toevallig nog 1 die op chargemaps in het midden van een supermarkt parking stond, maar in werkelijkheid lag die bij een tankstation langs een grote baan die op 100m van die parking loopt. Op de kaart nog in de buurt, in realiteit zou je die nooit vinden vanop die parking...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Klimaks-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-05 19:10
noctilucus schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:20:
[...]

Na de banana box challenge, nu de wine box challenge ;)

Het is me ook een mysterie waar die Sparki laadpaal zou staan:
- chargemaps wijst naar die supermarkt parking
- de naam "Nieuwe Kaai 31" op chargemaps... is het adres van een ander shopping center in Turnhout, op 4 km afstand daar vandaan
- de website van Sparki zelf plaatst hem in een woonwijk achter die parking (maar de naam verwijst wel naar "shopping center"

Niet de eerste keer in België dat ik een Sparki op chargemaps zie die verkeerd geplaatst is, ik ken er toevallig nog 1 die op chargemaps in het midden van een supermarkt parking stond, maar in werkelijkheid lag die bij een tankstation langs een grote baan die op 100m van die parking loopt. Op de kaart nog in de buurt, in realiteit zou je die nooit vinden vanop die parking...
Die paal staat idd. op de parking van het shopping center aan de Nieuwe Kaai. Al een paar keer gebruikt van gemaakt.

In those days spirits were brave, the stakes were high, men were REAL men, women were REAL women, and small furry creatures from Alpha Centauri were REAL small furry creatures from Alpha Centauri.
Zaphod in The Hitchhikers Guide To The Galaxy

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:07
PinusRigida schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:37:
[...]

Zo zit m'n pa (75) nog steeds over batterijen te praten alsof de technologie is gestagneerd bij loodzuuraccu's en "natuurlijk" kan een EV in zijn optiek niet degelijk werken... terwijl hij wel weet dat die niet op loodzuuraccu's rijden, maar dan komen weer alle riedeltjes (waarvan de meeste ook al achterhaald of steeds minder relevant) tegen Li-ion en/of Li-polymer voorbij waar hij "eens wat over las" toen ie 's ochtends via z'n laptop het nieuws zit te lezen bij z'n kop koffie.
Graag wat minder in algemene termen over oudere mensen schrijven. Dit slaat echt nergens op. Ik ben bijna zo oud als je vader en rijd al enkele jaren met plezier een EV. Je hebt genoeg jongere mensen, die minstens zoveel onzin uitkramen over elektrisch rijden als je pa. Die negeer ik dan maar, omdat een rationeel gesprek niet werkt.
En ja, elektrische auto’s op loodzuur accu’s hebben bestaan. Op bijgaande foto sta ik met zo’n ding op de Dam in Amsterdam. Voor een kunstproject geleend van een Duitse autofabrikant die er na de energiecrisis van 1973 brood in zag om weer elektrische auto’s te ontwikkelen. Helaas is die ontwikkeling destijds weer gestopt, omdat benzine Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DBpyTgQ9JSqmsOG2zOkt8JCo86c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XYY0XJokpkpcq2JX6c25L6gZ.jpg?f=fotoalbum_largeweer goedkoop volop verkrijgbaar werd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Laatst online: 23:17

ThsAdrns

Be the change!

Umweltfreundlich und versorgungssicher - na vijftig jaar actueler denn je...

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvzoggie
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 23:37
Beste EV rijders,

21 juni ga ik naar Kroatie, heb al een aantal laadpassen aangevraagd en apps van onder andere Elen gedownload. Echter wilde ik ook een Granny Charger meenemen voor op plaats van bestemming. Nu heb ik een halve maand een Polestar 2 alleen is deze niet standaard meegeleverd wat vroeger wel het geval was.

Heeft er iemand een tip waar ik prijsbewust een granny charger kan kopen? En welke raden jullie aan? Liefst eentje met DLB zodat de groepenkast van het huisje er niet uitklapt.

Ik hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Rvzoggie schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:09:
Beste EV rijders,

21 juni ga ik naar Kroatie, heb al een aantal laadpassen aangevraagd en apps van onder andere Elen gedownload. Echter wilde ik ook een Granny Charger meenemen voor op plaats van bestemming. Nu heb ik een halve maand een Polestar 2 alleen is deze niet standaard meegeleverd wat vroeger wel het geval was.

Heeft er iemand een tip waar ik prijsbewust een granny charger kan kopen? En welke raden jullie aan? Liefst eentje met DLB zodat de groepenkast van het huisje er niet uitklapt.

Ik hoor het graag!
2dehands of marktplaats zal je wel iets vinden.

Ik denk dat je de laadsnelheid ook in de auto wat kan beperken, maar onder de 10A zou ik toch niet gaan, dan heb je meer laadverlies, en duurt het laden ook echt enorm lang. Meer dan 2kW krijg je dan niet in de batterij, dus 50kWh laden duurt dan ruim 24h..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Laatst online: 22:35
Ja een mobiele lader met actieve loadbalancing is misschien een beetje overdreven. Als je gewoon een goedkope mobiele lader koopt die je kunt instellen op verschillende standen kom je er ook wel denk ik.

Zelf neem ik er ook een mee binnenkort, deze kan ik van 7-12 ampère instellen. Op de lage stand duurt het wel erg lang maar op vakantie maakt mij dat niet heel veel uit. De accu van mijn auto vrij klein maar op de lage stand duurt dit alsnog 20 uur om volledig op te laden, het laadverlies is uiteraard groot bij deze lage vermogens. Maar bij 1,5 kW afname zal dat vaak wel goed gaan mits je geen hele grote verbruikers gelijktijdig aanzet.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Beste EV rijders,

Ik hoor het graag!
ik heb deze extra gekocht (naast mijn originele tesla ganny)
https://www.accu-machine....-5-of-10-meter-kabel.html

ik wilde een langere kabel dus die van 10m gekozen, je kan m instellen van 6 tm 16A

tesla kabel instelbaar van 5 tm 13A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
-Klimaks- schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:42:
[...]

Die paal staat idd. op de parking van het shopping center aan de Nieuwe Kaai. Al een paar keer gebruikt van gemaakt.
Goed om te weten, bedankt!

En gewoon bizar hoe Sparki en Chargemaps die 4 km verkeerd plaatsen op de kaart, ik vraag me af hoe ze daarin slagen... Lijkt me ook niet verstandig van Sparki als je daardoor een pak gebruikers misloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-05 17:07
SpikeHome schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:52:
[...]

ik heb deze extra gekocht (naast mijn originele tesla ganny)
https://www.accu-machine....-5-of-10-meter-kabel.html

ik wilde een langere kabel dus die van 10m gekozen, je kan m instellen van 6 tm 16A

tesla kabel instelbaar van 5 tm 13A
Een simpele verlengkabel voor je Tesla Granny was geen optie? Dan was je voor een paar tientjes klaar geweest.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-05 11:59
coelho schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:48:
[...]

Een simpele verlengkabel voor je Tesla Granny was geen optie? Dan was je voor een paar tientjes klaar geweest.
neem een granny met temperatuursbewaking opde stekker, je wil immers niet dat het vakantiehuisje in de fik gaat
vandaar dat een verlengsnoer niet de juiste keuze is, er wordt enkel temp bewaking gedaan op t eind van t snoer en niet in het stopcontact

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
coelho schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:48:
[...]

klopt, maar nu ligt er altijd 1 in de auto en 1 thuis (ja laad thuis nog op met 220v ik rijd niet zoveel dus mag er gerust lang over doen.)
laadverliezen trouwens volgens mijn teslamate niet veel meer dan fastcharge

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-05 10:35
Wilde even een update geven over onze situatie (vanuit Sinj in Kroatië): Het was zeer goed te doen. We hebben wat langer moeten stoppen met onze Renault Zoe (48 kW max snelheid, en ongeveer 320 km range gemiddeld) maar het was echt een prima rit. We hebben het verspreid over 3 dagen met:

Rotterdam -> Nuremberg
Nuremberg -> Graz
Graz -> Sinj

Bij elke overnachting konden we ook prima laden naar 100% wat wel uitmaakte, hierdoor zijn we vol vertrokken. Ik vond het rijden zelf erg ontspannen en heb wat leuke gesprekken gehad met mensen die zeer verbaasd waren dat we zo ver van huis waren in de Zoe :D

Hier bij ons vakantie huis staat die op de granny charger, gelukkig had ik er 1 gekocht die ik terug kon schroeven in ampere want, bij 10 ging de stroom van het huis en bij 6 was het huis pas tevreden. Ondanks dat het laden hier langzaam gaat hebben we ruim genoeg voor af en toe een ritje (vanavond uit eten in Split!).

Het valt me ook op dat in Slovenië en Kroatië ze echt heel hard aan de weg timmeren, als je de Petrol OneCharge app installeert kan je overal aan de weg wel (snel) laden in beide landen en eerlijk gezegd hebben we 0 range angst gehad onderweg.. Het was 1x wat spannend toen we lang aan het klimmen waren en ik de range zag weg tikken.. De splinternieuwe Ionity lader in Gospic kwam geroepen. Hier kon je trouwens ook naar de WC, douchen en snacks kopen uit een automaat.

Ik zou de ervaring omschrijven als: Nederland, Duitsland, Oostenrijk niet nadenken maar rijden en af en toe laden als je een break nodig hebt maar, in Kroatië iets beter opletten. Slovenië had echt elke 30 km een laad station (niet gebruikt).

We hebben ongeveer 180 euro uitgegeven voor de hele rit.. Dit komt vooral omdat ik niet heb gekeken en Plugsurfing heb gebruikt bij E-on laders (omdat ik de 160 laders niet in de weg wilde zitten), ik zag pas later dat Ionity + een kortingspaspoort een beter idee was geweest maar, dat doen we op de terug weg wel. Ik ben eigenlijk ook van plan om het in 2 dagen te doen maar, dat is nog niet zeker.

Het was nergens echt druk, behalve bij de eerste stop in Solingen, daar hebben we de laatste vrije 50 kW E-on lader gepakt. Ons einde verbruik (op precies 1700 km) was 15 kWh/100KM

Hier onder wat foto’s!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8eP0Kf83Q-7JHSJD_sgGYt3d0sI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tABFoLNt6FUW4QxMDIcYV1n5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PmIJ6ptLRZzV1GJ14z4DvQZWhkc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iXUd9SteD8YmfkhJusxsbArj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1A5SOT8MIJa3Hfq3E0V1o6J4QNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k2023gcogq96GCMDYoBaUCSJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cERCLbPG0mI5QRhBpWrXVVU3UDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yHAeE6ibHNmHaj5Kd0xw5Asu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HDmsarNZWHF9XuHTpk0GTCBfuaY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xLALHBddXqgP8V3sTCowUWUk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/75EwjFH7eVAoaiZDmMvZEmWb1YY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SEkoGoZkdHu0Fq8An2p4Xy6o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cFW5phkKr4cpdYW6CbA18bojrMQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uVeqIpzw6n6HlpfisnqLSUEZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door ex87 op 06-06-2024 13:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
ex87 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:14:
Wilde even een update geven over onze situatie (vanuit Sinj in Kroatië): Het was zeer goed te doen. We hebben wat langer moeten stoppen met onze Renault Zoe (48 kW max snelheid, en ongeveer 320 km range gemiddeld) maar het was echt een prima rit. We hebben het verspreid over 3 dagen met:

Rotterdam -> Nuremberg
Nuremberg -> Graz
Graz -> Sinj

Bij elke overnachting konden we ook prima laden naar 100% wat wel uitmaakte, hierdoor zijn we vol vertrokken. Ik vond het rijden zelf erg ontspannen en heb wat leuke gesprekken gehad met mensen die zeer verbaasd waren dat we zo ver van huis waren in de Zoe :D

Hier bij ons vakantie huis staat die op de granny charger, gelukkig had ik er 1 gekocht die ik terug kon schroeven in ampere want, bij 10 ging de stroom van het huis en bij 6 was het huis pas tevreden. Ondanks dat het laden hier langzaam gaat hebben we ruim genoeg voor af en toe een ritje (vanavond uit eten in Split!).

Het valt me ook op dat in Slovenië en Kroatië ze echt heel hard aan de weg timmeren, als je de Petrol OneCharge app installeert kan je overal aan de weg wel (snel) laden in beide landen en eerlijk gezegd hebben we 0 range angst gehad onderweg.. Het was 1x wat spannend toen we lang aan het klimmen waren en ik de range zag weg tikken.. De splinternieuwe Ionity lader in Gospic kwam geroepen. Hier kon je trouwens ook naar de WC, douchen en snacks kopen uit een automaat.

Ik zou de ervaring omschrijven als: Nederland, Duitsland, Oostenrijk niet nadenken maar rijden en af en toe laden als je een break nodig hebt maar, in Kroatië iets beter opletten. Slovenië had echt elke 30 km een laad station (niet gebruikt).

We hebben ongeveer 180 euro uitgegeven voor de hele rit.. Dit komt vooral omdat ik niet heb gekeken en Plugsurfing heb gebruikt bij E-on laders (omdat ik de 160 laders niet in de weg wilde zitten), ik zag pas later dat Ionity + een kortingspaspoort een beter idee was geweest maar, dat doen we op de terug weg wel. Ik ben eigenlijk ook van plan om het in 2 dagen te doen maar, dat is nog niet zeker.

Het was nergens echt druk, behalve bij de eerste stop in Solingen, daar hebben we de laatste vrije 50 kW E-on lader gepakt. Ons einde verbruik (op precies 1700 km) was 15 kWh/100KM

Hier onder wat foto’s!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuk verslag.
1 puntje: bij je eerste foto zitten er wat krinkels in je laadkabel. Zeker als je binnen laadt zou ik dat toch voorkomen. De stroom door de kabel is echt hoog, als het teveel door elkaar zit kan het te warm worden.
Doe ermee wat je goeddunkt.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-05 10:35
Stefannn schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 17:07:
[...]

Leuk verslag.
1 puntje: bij je eerste foto zitten er wat krinkels in je laadkabel. Zeker als je binnen laadt zou ik dat toch voorkomen. De stroom door de kabel is echt hoog, als het teveel door elkaar zit kan het te warm worden.
Doe ermee wat je goeddunkt.
Welke foto precies? Is dat niet de tuinslang die je ziet? De laad kabel is compleet uitgerold.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
ex87 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 17:40:
[...]

Welke foto precies? Is dat niet de tuinslang die je ziet? De laad kabel is compleet uitgerold.
Ja tuinslang zag ik. Er lijkt toch iets van een knoop in de kabel te zitten.
Anyway… dat is verleden.
Het was maar een opmerking voor de toekomst.
Het zijn wel gewoon echt grote stromen en dan ook voor langere tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:17
Even informeren hier. Heeft er iemand al eens eerder de rit naar Oostenrijk (pakweg langs Ulm en Füssen) gedaan op de zaterdag van het eerste redelijk drukke WE van juli? Valt dit jaar op 6 juli, en is het begin van de reeks zwarte verkeersdagen-naar-het-Zuiden.

Bij voorkeur neem ik de Tesla superchargers, en hoefde nog nooit in de laadfile te staan... op normale (niet-zwarte) dagen. Maar ik heb geen idee hoeveel tijd ik op die specifieke zaterdag kan verliezen met in de rij te staan wachten. Op andere dagen zou ik er mij niet zoveel zorgen over maken, maar ik vrees dat er op die massa-trekdag net heel wat méér volk tegelijkertijd op de weg is en gevolgen kan hebben op (laad)files...

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 04-05 17:03

bert pit

asdasd

[...]

Met de Tesla SuC is het überhaupt geen probleem in het fatsoenlijke deel van Europa. Ik zit nu in Spanje, net boven Madrid. We bezoeken nog wat andere steden voordat we in de buurt van Faro Portugal eindigen. Daarna via de zuidelijke route terug naar Nederland.
Ik heb een Shell pas en freshmile voor noodgevallen maar gebruik ze eigenlijk alleen om te kijken of ze het nog doen…
Maar, we hebben geen haast in tegenstelling tot mijn buurman, die in een ruk naar Oostenrijk rijdt zonder te plassen. Ik denk dat ik een uur later ontspannener aankom.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:42
Beste EV rijders,

Ik hoor het graag!
Je kunt in de auto de laadstroom op 1A precies instellen tussen 6 en 32A. Je granny zal niet meer dan 10, 12 of 16 ondersteunen maar als dat teveel is kun je dat dus altijd reduceren. Geen instelbare granny nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:48
[...]

De huidige EU wetgeving verplicht ook dat elke nieuwe snellader die geplaatst wordt sinds dit jaar verplicht moet uitgerust zijn met de mogelijkheid om met een gewoon betaalkaart te betalen. En er zijn ook wel wat oudere snelladers die het ook gewoon ondersteunen.

Het feit dat we in Europa daarnaast massaal aan het overstappen zijn naar standaard Visa/Mastercard, ook voor debit kaarten, helpt daar uiteraard ook nog een keer bij.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:40
Stefannn schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 18:05:
[...]

Ja tuinslang zag ik. Er lijkt toch iets van een knoop in de kabel te zitten.
Anyway… dat is verleden.
Het was maar een opmerking voor de toekomst.
Het zijn wel gewoon echt grote stromen en dan ook voor langere tijd.
Zo te zien stond @ex87 aan 230V te laden; dan valt 't wel weer mee met 1 wikkel in de kabel. Maar zeker altijd beter om de kabel zonder wikkels erin te hebben.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Zijn er mensen die ervaring hebben met de zakelijke MTC pas in het buitenland? Is de dekking ok en welke app gebruik je om te zien of de laadpaal compatible is met de pas? Ik heb een NL-MTE-cXXX pas die wel enige dekking in Europa zou moeten hebben.

Voorheen had ik een Newmotion(Shell Energy) pas en die dekking was super. Kon daarnaast de Shell app gebruiken om laadpunten te checken en laadhistorie te zien. Maar dat werkt bij deze pas niet meer.

Specs: 9800X3D, RTX 5080, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wessel.MachE
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 03-11-2024
Wilde schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 06:02:
Zijn er mensen die ervaring hebben met de zakelijke MTC pas in het buitenland? Is de dekking ok en welke app gebruik je om te zien of de laadpaal compatible is met de pas? Ik heb een NL-MTE-cXXX pas die wel enige dekking in Europa zou moeten hebben.

Voorheen had ik een Newmotion(Shell Energy) pas en die dekking was super. Kon daarnaast de Shell app gebruiken om laadpunten te checken en laadhistorie te zien. Maar dat werkt bij deze pas niet meer.
Goedemorgen,

Ik heb ook een MTC pas. Alleen eenmalig in Slovenie, Kroatie en 1x in Oostenrijk plan B moeten gebruiken. 95% dekking heb je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:30

de Peer

under peer review

Wikkels en krinkels in kabels, ik leer weer een hoop nieuwe woorden :P

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Wilde schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 06:02:

Werkt de app van ze niet?
In de MultiTankcard-app ziet u exact waar de laadpalen staan.

Pagina: 1 ... 56 ... 103 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.