Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01:42
Archiebald schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:51:
[...]

Mijn ervaring van vorig jaar zomer (zwolle - bretagne, begin stuk was dus ongeveer hetzelfde) is dat er veel laadfaciliteiten zijn. Alleen België vond ik op die route wat karig (er waren wel laders hoor, maar niet veel keus. Misschien is dat nu verbeterd). Doordat onze auto voldoende range had, hoefde ik niet te stoppen in België. Dus dat was voor ons geen issue.

Als je een iphone hebt, zou je eens kunnen kijken naar de app 'ChargingTime ' en daar je route invullen.
Er zijn veel laadplaatsen bijgekomen in België ook op de snelweg of P&r bij de afritten. Tesla bleef hetzelfde ongeveer. Franstalig België blijft nog wat achter voorlopig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
JanHenk schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 06:55:
[...]

Maar zijn het dan van die insteekvakken? Of heb je gewoon een lange combinatie?

Voor zover ik kan zien, hoef ik komende zomer bij Fastned niet af te koppelen met mijn combinatie, tot en met de Ardèche.

Twee jaar terug uitsluitend op Tesla gereden, maar dat is toch minder handig..

Ik vrees enigszins voor laadfiles. Daarom vertrekken we 02:00 en rijden we op een donderdag. We gaan het zien.
Zelfs met mijn ioniq5 met kip shelter bij knuvelkes/fastned laatst:
- alles bezet behalve “rechts-voor”
- ik kon onmogelijk zonder afkoppelen voor de auto “rechts-achter” gaan staan zonder af te koppelen.

Dat is bij de kleine kip shelter in een vloek en een zucht gebeurd. De kleine kip shelter kon ik gewoon “in de bocht naar de laadpalen” stallen zonder in de weg te staan. Dan is het niet veel werk. Als je de caravan eerst 100m verderop in een parkeervak moet zetten is het vele malen vervelender.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04:46
Stefannn schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 07:59:
[...]

- ik kon onmogelijk zonder afkoppelen voor de auto “rechts-achter” gaan staan zonder af te koppelen.

Dat is bij de kleine kip shelter in een vloek en een zucht gebeurd. De kleine kip shelter kon ik gewoon “in de bocht naar de laadpalen” stallen zonder in de weg te staan. Dan is het niet veel werk. Als je de caravan eerst 100m verderop in een parkeervak moet zetten is het vele malen vervelender.
ah je rijd met een kip shelter.
Ik ben laatst voor het eerst weg geweest ermee en kon laden bij tesla fastchargers waar het rustig was en kon hem aangekoppeld laten, maar ik ben benieuwd straks met de zomervakantie hoe dat gaat, denk dat ik dan wel vaker kan gaan los koppelen.

Verbruik overigens met de shelter een 280wh/km over een 300km ik dacht zelf dat ik wel lager zou uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
SpikeHome schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:10:
[...]

ah je rijd met een kip shelter.
Ik ben laatst voor het eerst weg geweest ermee en kon laden bij tesla fastchargers waar het rustig was en kon hem aangekoppeld laten, maar ik ben benieuwd straks met de zomervakantie hoe dat gaat, denk dat ik dan wel vaker kan gaan los koppelen.

Verbruik overigens met de shelter een 280wh/km over een 300km ik dacht zelf dat ik wel lager zou uitkomen.
Laatste keer 27kWh/100km (=270Wh/km) ook over iets van 300km. Daarbij ben ik toen achter vrachtwagens gebleven. Ik had een fietsdrager met 2 fietsen op de dissel. Ik heb het idee dat het vorig jaar zonder die fietsen 10% lager was maar dat moet ik nog eens heel precies gaan meten.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Stefannn schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 07:59:
[...]

Oké, maar bij Knuvelkes staan de laders wel dicht op elkaar (is een station op leeftijd) dus daar moet je nagenoeg altijd afkoppelen, die is niet ontworpen voor aanhangers. Die zou ik dus overslaan als het even kan.

Vergelijk het maar eens met bijv. Fastned Het Anker, daar zijn de vakken toch een stuk groter (ook omlijnd) en is de afstand tussen voor en achter een stuk groter. Of Fastned Gevrey-Chambertin:

Afbeeldingslocatie: https://chargemap.s3.amazonaws.com/charging_pool_photos/url/840x560/528277/1690318114_ios.jpeg

Met wat stuurmanskunst zou je hier vast ook met Kip Shelter en Ionic 5 in het vak passen, toch?

Als je de laadpoort van je auto in de neus of op het voorscherm hebt zitten, wordt het alsnog een uitdaging met aanhanger overigens..

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
JanHenk schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:56:
[...]

Oké, maar bij Knuvelkes staan de laders wel dicht op elkaar (is een station op leeftijd) dus daar moet je nagenoeg altijd afkoppelen, die is niet ontworpen voor aanhangers. Die zou ik dus overslaan als het even kan.

Vergelijk het maar eens met bijv. Fastned Het Anker, daar zijn de vakken toch een stuk groter (ook omlijnd) en is de afstand tussen voor en achter een stuk groter. Of Fastned Gevrey-Chambertin:

[Afbeelding]

Met wat stuurmanskunst zou je hier vast ook met Kip Shelter en Ionic 5 in het vak passen, toch?

Als je de laadpoort van je auto in de neus of op het voorscherm hebt zitten, wordt het alsnog een uitdaging met aanhanger overigens..
Dat zou moeten lukken ja.
Maar het was een reactie op jouw "voor zover ik kan zien hoef ik bij fastned nooit af te koppelen".
Dat is dus denk ik iets meer maatwerk dan "als het fastned is dan hoeft het niet"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Stefannn schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:38:
[...]

Dat zou moeten lukken ja.
Maar het was een reactie op jouw "voor zover ik kan zien hoef ik bij fastned nooit af te koppelen".
Dat is dus denk ik iets meer maatwerk dan "als het fastned is dan hoeft het niet"
Dat is zeker een te algemeen statement inderdaad. Maar, mijn opmerking had ook een context. Het ging om mijn eigen aankomende trip (en die in het verleden van @HansAuutB ) naar Zuid Frankrijk . Deze zijn allemaal behoorlijk recent aangelegd. Daarom 'voor zover ik kan zien' hebben ze allemaal van deze lange vakken. Vandaar dat ik me afvroeg of het aan zijn combinatie lag; want de Fastneds vanaf Limburg tot na Lyon zijn allemaal voor (niet al te lange) aanhanger geschikt.

Als ze de lay-out hebben zoals Knuvelkus (die zie je in NL veel meer) is het afkoppelen of een lader blokkeren. Dat ben ik zeker met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:10
JanHenk schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 06:55:
[...]

Maar zijn het dan van die insteekvakken? Of heb je gewoon een lange combinatie?

Voor zover ik kan zien, hoef ik komende zomer bij Fastned niet af te koppelen met mijn combinatie, tot en met de Ardèche.

Twee jaar terug uitsluitend op Tesla gereden, maar dat is toch minder handig..

Ik vrees enigszins voor laadfiles. Daarom vertrekken we 02:00 en rijden we op een donderdag. We gaan het zien.
Buiten Fastned meestentijds insteekvakken. Of kleine vakken na elkaar, zodat je mogelijk met caravan een paal blokkeert. Ook 2x Fastned gezien die geen langsrijd vakken had. 1x een stomme Ionity die wel een aanhangervak (wel insteek, duh) had maar waar de paal halverwege stond zodat ik er toch nog niks mee kon (caravan incl dissel 7m).

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Grappig wij hadden een gedeeltelijke nacht rit (heen) met alleen fastned en tesla laden en heb slechts 1x hoeven afkoppelen op heen en terugweg samen (2500km). Was wel hoogseizoen maar niet in de weekenden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-04 13:01
Over caravans gesproken. Wij zitten er aan te denken om een caravan aan te schaffen voor achter onze Tesla Model Y LR, zijn er mensen die ervaring hebben met deze auto en een caravan op een lange reis in Europa? Aan hoeveel extra verbruik moet ik denken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Archiebald Het hangt van de caravan en het weer af, maar begin maar te rekenen vanaf 300 Wh/km tot misschien wel 400 Wh/km als je een stevige bries van (met name) opzij hebt…

Het kan prima hoor, als je maar geen 1000 kilometer op een dag wil doen maar een rustig tempo hebt of vooral rondtrekt. Beetje het tempo van “we zijn er bijna”, zeg maar. :)

Vereist aardig wat aanpassing. Afhankelijk van wat je gewend bent, overigens.

Verder een uitermate geschikte trekauto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04:46
@Archiebald wij hebben ook een tesla y LR, met een kip shelter.
Helaas nog niet veel ervaring ermee, maar de ritten die we gehad hebben zaten we tussen de 250 en 290wh/km
Persoonlijk had ik het verbruik lager ingeschat zo rond de 250wh/km.
Van de caravan zelf merk je echter niks achter de auto.

[ Voor 26% gewijzigd door SpikeHome op 25-05-2024 10:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Archiebald schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:09:
Over caravans gesproken. Wij zitten er aan te denken om een caravan aan te schaffen voor achter onze Tesla Model Y LR, zijn er mensen die ervaring hebben met deze auto en een caravan op een lange reis in Europa? Aan hoeveel extra verbruik moet ik denken?
Daar gaat een groot deel van het topic over, er zijn inmiddels aardig wat ervaringen ook elders. Het hangt erg af van grootte en gewicht caravan, je rijstijl, wind/regen, waar je heen gaat (bergen of vlak) etc. Maar goed je kunt beter wat verdiepen in rrvaringen van anderen met vergelijkbare maat caravan (en aërodynamica) als die je op het oog hebt. Een Eriba of Kip shelter is iets heel anders dan een traditioneel model met de stroomlijn van een baksteen.

Paar jaar terug voor onze vouwwagen vooral op zoek gegaan op blogs, youtube en uiteindelijk ook hier op tweakers. Desondanks heb je pas echt een beeld hoe je verbruik als je het ervaart. Keertje een langere rit in NL/BE geeft een goed idee

[ Voor 13% gewijzigd door Sander op 25-05-2024 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-04 19:46
JanHenk schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:56:
[...]

[Afbeelding]

Dat zijn echt super handige laadplekken met een vouwagen of caravan. Jammer dat je in de Fastned app niet kan filteren/zoeken op deze optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:33
Impstoker schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 15:34:
[...]

Dat zijn echt super handige laadplekken met een vouwagen of caravan. Jammer dat je in de Fastned app niet kan filteren/zoeken op deze optie.
Ik zou zeggen, kaart het eens aan bij Fastned want daar hebben zij ook vast belang bij. Is toch een mooi USP als je daarmee klanten trekt.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 30-04 19:48

bert pit

asdasd

SpikeHome schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 08:18:
@Archiebald wij hebben ook een tesla y LR, met een kip shelter.
Helaas nog niet veel ervaring ermee, maar de ritten die we gehad hebben zaten we tussen de 250 en 290wh/km
Persoonlijk had ik het verbruik lager ingeschat zo rond de 250wh/km.
Van de caravan zelf merk je echter niks achter de auto.
Hier een review, hetzelfde wordt gedaan met een Alpenkreuzer en dat geeft een aanzienlijk grotere range.

YouTube: CARAVAN vs VOUWWAGEN achter je EV: dit scheelt het! | Range Test met...

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 28-04 21:49

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

Geen grote reis gemaakt, wel recent binnen Nederland met een grote caravan van max 1500 kg gereden. Het betreft een Knaus sudwind. Ik reed rustig 80/85 km en had een verbruik van 300 kWh. Ik merkte dat hellingen en wind een grote invloed hebben op de range. Zeker met een windvang van een caravan. Met mijn RDW rij ik in Nederland een 170/180 km, praktisch hooguit 150 km. In Nederland geen punt.. Je dient hooguit een keer prik te tappen waarbij het afkoppelen van de caravan niet echt een punt is.
Met een LR zal de range een 30./40 km extra zijn.
Ik overweeg wel in de toekomst naar het buitenland te gaan. Volgens mij lukt dat prima mits je niet teveel stops hoeft te maken. Pas nog naar midden Frankrijk gereden en bij de meeste SuC’s durf ik wel te laden met een grotere caravan waar ik moet afkoppelen

Groeten, Peter

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• harmen76
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:27
Ik kan niet anders zeggen dat het rijden met een Tesla MY met een caravan erachter echt top gaat. Super stabiele combinatie. Je moet wel voorbereid zijn om iets langer en mogelijk iets vaker te stoppen dan dat je gewend bent met een ICE combinatie.

Vorig jaar zijn wij met onze Tesla MY LR met een Knaus Sudwind van 1500 kg erachter naar zuid Frankrijk op vakantie geweest. Via de Route du Soleil en de Alpen zo'n 2600 km met de caravan erachter gereden, waarbij we ongeveer 950 kWh stroom verbruikt hebben. Op het gemak gereisd met ongeveer 500 - 700 km per dag, waarbij we per dag 3 à 4 laadstops hadden.

De geplande snellaadstations (van Tesla en Fastned) lagen 150 -180 km uit elkaar, waarmee de afstand tussen de laadstops met 60-80% bijladen en een snelheid van 90 - 100 km/h goed te rijden was. Met kinderen en een hond is de accu vaak al eerder vol genoeg dan dat alle andere pauze dingen gedaan zijn. Totaal hebben we wel 16 laadstops moeten maken met caravan erachter, waarbij we gelukkig slechts 2 keer hebben moeten afkoppelen.

Praktijkverbruik met een snelheid van 90-100 km/h is ongeveer 350-370 Wh/km. Zuiniger kan zeker als je bijvoorbeeld achter een vrachtwagen rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InfoTracer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-04 12:53
harmen76 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 22:14:
[...]

Totaal hebben we wel 16 laadstops moeten maken met caravan erachter, waarbij we gelukkig slechts 2 keer hebben moeten afkoppelen.
.
Wij gaan aankomende zomervakantie voor het eerst met een EV + vouwwagen weg en ik ben wel benieuwd hoe je dan het beste kunt laden zonder af te koppelen.
Rij je de combinatie dan recht vooruit erin zodat je uitsteekt of zet je hem dan overdwars neer waardoor er laadplekken extra bezet worden gehouden?
En ga je dan staan bij speciale laadplekken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
InfoTracer schreef op zondag 26 mei 2024 @ 07:56:
[...]

Wij gaan aankomende zomervakantie voor het eerst met een EV + vouwwagen weg en ik ben wel benieuwd hoe je dan het beste kunt laden zonder af te koppelen.
Rij je de combinatie dan recht vooruit erin zodat je uitsteekt of zet je hem dan overdwars neer waardoor er laadplekken extra bezet worden gehouden?
En ga je dan staan bij speciale laadplekken?
Bij veel FastNed stations richting frankrijk heb je van die 'door-rijd-vakken' zoals een traditioneel tankstation. Bij Tesla zijn er vaak een paar plekken die net wat gunstiger liggen en afhankelijk van de drukte (bij ons vorige zomer niet druk) kun je soms ook net even dwars staan idd. Dan blijf je er natuurlijk wel bij voor als het druk wordt :-). Overigens vond ik zelf de FastNed stations ook fijner omdat ze beter bij faciliteiten liggen, je hebt gewoon de normale Aire's die zeker met kinderen prima facilteiten bieden. Bij Tesla is dat even zoeken vooraf wat er wel/niet is en of het ook open is als je in de avond/nacht komt.

zo dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ticg-DpxY_Eq5QL-WTn22CM8ppw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qJu8HU2bhQudPdqETyKaTyjU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Sander op 26-05-2024 08:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04:26
Net terug van een vakantie tot onder Sevilla. Conclusie: laden in Frankrijk langs de Peage is echt geen enkel probleem. Vooral Fastned, Ionity en TotalEnergies tegengekomen. Slechts één keer een laadfile op de route van Lyon richting Spanje, omdat de Fransen zelf een feestdag hadden en en masse die kant op reden. Gelukkig hoefde ik niet per se te laden. Buiten de Peage ook veel aanbod bij de hypermarches.

In Spanje zijn er vaak minder laadplekken, hoe Zuidelijker je zakt, hoe dunbezaaider het wordt. Veel Ionity gebruikt. Vanaf Sevilla naar Salamanca was het aanbod erg karig en deden mijn laadpassen het ook niet. Uiteindelijk met de Wenea-app wel opgelost. Vanaf Salamanca had Zunder echt veel aanbod van snelladers.

Qua laadpassen >95% kunnen doen met de ANWB-pas. Deze gaf ook meer mogelijkheden dan de Shell Recharge. Aangezien het een leaseauto is, verkies ik gemak in declareren boven prijs. Slechts 2x op de CC moeten afrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
millerman_sf schreef op zondag 26 mei 2024 @ 08:51:
Net terug van een vakantie tot onder Sevilla. Conclusie: laden in Frankrijk langs de Peage is echt geen enkel probleem. Vooral Fastned, Ionity en TotalEnergies tegengekomen. Slechts één keer een laadfile op de route van Lyon richting Spanje, omdat de Fransen zelf een feestdag hadden en en masse die kant op reden. Gelukkig hoefde ik niet per se te laden. Buiten de Peage ook veel aanbod bij de hypermarches.

In Spanje zijn er vaak minder laadplekken, hoe Zuidelijker je zakt, hoe dunbezaaider het wordt. Veel Ionity gebruikt. Vanaf Sevilla naar Salamanca was het aanbod erg karig en deden mijn laadpassen het ook niet. Uiteindelijk met de Wenea-app wel opgelost. Vanaf Salamanca had Zunder echt veel aanbod van snelladers.

Qua laadpassen >95% kunnen doen met de ANWB-pas. Deze gaf ook meer mogelijkheden dan de Shell Recharge. Aangezien het een leaseauto is, verkies ik gemak in declareren boven prijs. Slechts 2x op de CC moeten afrekenen.
Dank…
Vraagje..
Toen “zuid van Sevilla de laadpassen het niet meer deden…..”, deed de creditcard het toen nog wel?
Tot nog toe zie ik de creditcard een beetje als de “universele redder in nood”. Klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
We kwamen uiteindelijk bij een paal van Wenea uit die het alleen deed met hun eigen app, maar daarin kon je wel de credit card als betaalmiddel opvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Stefannn schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:43:
[...]

Dank…
Vraagje..
Toen “zuid van Sevilla de laadpassen het niet meer deden…..”, deed de creditcard het toen nog wel?
Tot nog toe zie ik de creditcard een beetje als de “universele redder in nood”. Klopt dat?
Als universele redder in nood zie ik meer in een lokale app of laadpas van het land zelf. Op bestaande (snel)laders zal een CC het niet zo gauw doen denk ik, eerder op de nieuwere en daar kun je sowieso al met meer passen/apps terecht.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op zondag 26 mei 2024 @ 10:13:
[...]

Als universele redder in nood zie ik meer in een lokale app of laadpas van het land zelf. Op bestaande (snel)laders zal een CC het niet zo gauw doen denk ik, eerder op de nieuwere en daar kun je sowieso al met meer passen/apps terecht.
Dat hangt er een beetje van de definitie van “universeel” af. Ik bedoelde: “de kaart die je meeneemt en het eigenlijk vrijwel overal doet als apps het laten afweten”.
Lokale app installeren, zoals @millerman_sf uiteindelijk gedaan heeft is inderdaad de goede next step. Maar dus niet iets dat je van te voren al bij je hebt.
Maar goed… zoals @millerman_sf aangaf: de cc deed het dus niet. Gelukkig wel met de app. En weer mazzel dat dat lukte zonder dat een lokaal adres noodzakelijk was. (Of misschien was het noodzakelijk maar kon je gewoon het camping adres ingeven).

In Engeland was de creditcard in mijn beleving van vorig jaar wel degelijk de “universele pas”. Mijn anwb, eflux en Hyundai Laadpas deden het bijna nergens maar de creditcard overal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:26

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Tot nu toe 3 vakanties gedaan met de EV, maar nog geen echt lange reizen. Eerste keer was naar Denemarken ca 700km dat hoef ik in principe maar 1x te laden :+. En in Denemarken zijn net zoveel laadvoorzieningen als in duitsland. Jaar erna naar Tsjechië gereden, toen zaten we in de buurt van Liberec, dus niet ver over de grens. Heb toen op de heenweg 2x geladen in duitsland, en op de Tsjechische camping mochten we tegen betaling aan het stopcontact.Tsjechië zelf zijn zoals valt te verwachten bar weinig laadpalen. In Mei zijn we weer naar Denemarken geweest.

Voor onze eerste vakantie, nog extra passen aangevraagd maar dat is uiteindelijk niet nodig geweest. Kon altijd mijn druppel gebruiken en tegenwoordig kun je gelukkig ook steeds vaker met CC of pinpas betalen bij de grote stations aan de snelweg.

Tijdens de eerste reis naar Denemarken 1x meegemaakt dat er geen plek was en dat er nog 2 auto's stonden te wachten. Toen op maps gekeken waar de volgende laadmogelijkheid was. Er zat 25km verderop een Mac met 2 laadpalen. Als je zorgt dat je niet onder de 100km range komt kun je eigenlijk altijd wel doorrijden naar de volgende laadmogelijkheid.

Komende zomer gaan we naar Karinthië, zo'n 1100km. Dus het grootste gedeelte is weer door Duitsland, hoop wel dat het richting het zuiden niet al te druk is bij de laadstations. We pakken voor München een hotel zodat we tijd genoeg hebben. Ik was vroeger van het jakkeren maar dan kwam ik altijd erg vermoeid aan. Heb mijzelf aangeleerd rustiger te reizen en een extra dag te pakken. Bijkomend voordeel is dat mijn EV bij 100-110kmh en het juist zomerweer een verbruik van 14kwh/100km kan halen dus dan heb ik een prima range.

Ik kijk altijd even in ABRP welke stations die aanraad op de route om ze vervolgens in Google Maps als tussenstop in te voeren :+

[ Voor 10% gewijzigd door Chaoss op 26-05-2024 10:54 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Stefannn schreef op zondag 26 mei 2024 @ 10:27:
[...]

In Engeland was de creditcard in mijn beleving van vorig jaar wel degelijk de “universele pas”. Mijn anwb, eflux en Hyundai Laadpas deden het bijna nergens maar de creditcard overal.
Engeland is wel het land van de CC v.w.b. laden en dus eigenlijk ook de lokale laadpas. :) Ik zorg bij buitenlandse reizen dat ik altijd een paar lokale passen heb en dan verwacht ik geen problemen. Zo heb ik Chargemap voor Frankrijk en Iberdrola en Electromaps voor Spanje, Maingau voor Duitsland en hier Shell, en daarmee kun je eigenlijk overal laden. Maar uitzonderingen zullen er altijd wel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
PeterZ(on) schreef op zondag 26 mei 2024 @ 10:50:
[...]

Engeland is wel het land van de CC v.w.b. laden en dus eigenlijk ook de lokale laadpas. :) Ik zorg bij buitenlandse reizen dat ik altijd een paar lokale passen heb en dan verwacht ik geen problemen. Zo heb ik Chargemap voor Frankrijk en Iberdrola en Electromaps voor Spanje, Maingau voor Duitsland en hier Shell, en daarmee kun je eigenlijk overal laden. Maar uitzonderingen zullen er altijd wel zijn.
Electromaps en Iberdrola ter voorbereiding ook geïnstalleerd, maar precies 0x nodig gehad. ANWB deed het eigenlijk overal waar Iberdrola het ook deed. Alleen dus bij Wenea niet, daar moest het echt de eigen app zijn helaas. De paal had geen kaartlezer.

Maar voor de prijs kan het wellicht wel interessant zijn natuurlijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-04 19:46
PeterZ(on) schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 16:00:
[...]

Ik zou zeggen, kaart het eens aan bij Fastned want daar hebben zij ook vast belang bij. Is toch een mooi USP als je daarmee klanten trekt.
Gedaan!
Reactie van Fastned:
‘Bedankt voor je bericht! Hoewel we die functionaliteit momenteel niet bieden, wordt hier wel actief aan gewerkt. Het heeft wat voeten in de aarde, maar we hopen dit voor de zomervakantie af te krijgen. Ik kan dat helaas niet garanderen, maar dat is op dit moment de planning.’

Goed nieuws!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-04 19:57
Impstoker schreef op zondag 26 mei 2024 @ 12:59:
[...]

Gedaan!
Reactie van Fastned:
‘Bedankt voor je bericht! Hoewel we die functionaliteit momenteel niet bieden, wordt hier wel actief aan gewerkt. Het heeft wat voeten in de aarde, maar we hopen dit voor de zomervakantie af te krijgen. Ik kan dat helaas niet garanderen, maar dat is op dit moment de planning.’

Goed nieuws!
Dan hoop ik dat ze mijn idee ook gelijk meenemen, namelijk filteren op hoogte. Als je caravan hoger is dan 2,75 door een airco op het dak, dan kun je niet laden bij de oude locaties met de ronde bogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:32
maharens schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:11:
[...]

Dan hoop ik dat ze mijn idee ook gelijk meenemen, namelijk filteren op hoogte. Als je caravan hoger is dan 2,75 door een airco op het dak, dan kun je niet laden bij de oude locaties met de ronde bogen.
Is een caravan van 2,75m hoog niet heel uitzonderlijk?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-04 19:57
Tommie12 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 17:56:
[...]

Is een caravan van 2,75m hoog niet heel uitzonderlijk?
Veel caravans zijn over 2,60. Een Fendt is bijv 266cm en de airco komt daar nog overheen, die is toch ook ca 20 cm.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-04 16:06

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Op en neer naar Zuid-Frankrijk, prima gegaan. voorkeur aangeven voor Ionity want abonnement. Twee keer gratis opgeladen in hotel. Kortom, prima gegaan, en wat laadt de Ioniq 6 snel op!

Dit was bij Champfleury, naast de Ionity palen staan maar liefst 26 Tesla laadpalen. Nog niet actief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_gZp7If_EOAxaQsLgPNnfliy7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CAgBRqGzdJLKl5jkm4QXuBZj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:02
Wat mij vooral vervelend lijkt is het opladen in de zomervakantie (=extra druk) met een caravan. Die zul je bijna altijd moeten afkoppelen..

Dit was mijn vakantie vorig jaar met een 2021 Model3 Long Range (Oslo - Bilbao en weer terug, zo'n 7000km totaal). Op één lader na alles op de superchargers gedaan omdat ik alle niet werkende apps in Frankrijk en andere landen helemaal zat was :+

Weinig vooraf gepland, ik plande wat we de komende twee dagen gingen rijden in de tesla navigatie, zodat er op het eind van de dag genoeg over was om de volgende dag ook verder te kunnen. Werkte prima. In de Pyreneeën bij Gavarnei was het wat tricky, daar gingen we de bergen in en kwam de SOC nogal laag te staan, maar de navigatie hield vol dat we met meer % bij de lader zouden aankomen, en dat klopte ook door het hoogteverschil en regen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K48au2xIByf8nj6ek7z-8-rZ37M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yClbgHmQNrDJ3EMhUWPgZBs3.png?f=fotoalbum_large

Dit jaar misschien Oslo - Portugal 8) Vriendin pakt wellicht het vliegtuig haha die was het een beetje zat :P

[ Voor 53% gewijzigd door Menesis op 27-05-2024 09:48 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-04 16:18
BaSsDruM schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:17:
[...]

Ja, zeker die supercharger vlakbij Spielberg was rond de GP veels te druk toen ik er was 2 jaar terug. Beter dan zo plannen dat je eentje verder weg kan pakken.
Files vallen hopelijk mee met op donderdag arriveren en op maandag pas vertrekken.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
Menesis schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:35:
[...]
Dit was mijn vakantie vorig jaar met een 2021 Model3 Long Range (Oslo - Bilbao en weer terug, zo'n 7000km totaal). Op één lader na alles op de superchargers gedaan omdat ik alle niet werkende apps in Frankrijk en andere landen helemaal zat was :+

...
Uit nieuwsgierigheid: maken jullie er dan een road trip van waarbij jullie elke paar 100 km iets bezoeken, of was het echt de bedoeling om naar Bilbao te rijden, dat te bezoeken en terug?
37u enkele rit is wel lang! :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:02
noctilucus schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:51:
[...]

Uit nieuwsgierigheid: maken jullie er dan een road trip van waarbij jullie elke paar 100 km iets bezoeken, of was het echt de bedoeling om naar Bilbao te rijden, dat te bezoeken en terug?
37u enkele rit is wel lang! :P
We hadden eigenlijk geen plan vantevoren en reden verdeeld over 2 weken naar Bilbao. Dus onderweg hier en daar een paar dagen gebleven (Nederland, Parijs, Loire & kastelen, Pyreneeën/Gavarnie, San Sebastian, Bilbao).
Afentoe met Camp mode in de model3 geslapen, maar ook airbnb / hostel / hotel. Tent uiteindelijk niet gebruikt vanwege camp mode en ons tentje is net zo groot als de kampeerruimte in een model 3.
Op de terugweg in 5 dagen teruggereden, weer via Nederland.

Mixed Reality dev

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Goed nieuws van Ionity, de prijzen gaan per 28 mei naar beneden en ze hebben een nieuwe abo structuur.
Meer info in deze video van NextMove.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• scatman
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-04 10:30
hier meer info:
https://ionity.eu/_Resour...TY_Tariffs_May%2024_E.pdf (waarom moet toch tegenwoordig over alles een video gemaakt worden?!?)

en de samenvatting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDkd8IzDAASscZZSmETF4eUO0VQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7ZD54O0tJ33IBFIXLVeDdzX7.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1i_kA6BxQS2tTJympj793ivRzI0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BQxqzHLsEiqwFWVvnl0KiP5m.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P0cTkBES6lgpyVOXD3hU9QMYMd4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AnRD0WicYTKnpGNO2s7RXtMM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door scatman op 27-05-2024 18:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:49
In de duurste landen (inclusief Nederland en Belgie) worden volgens het Youtube-filmpje de kosten met 10ct. verlaagd (van 79 naar 69ct/kWh zonder abonnement, en van 59 naar 49 ct. bij het abonnement van 6 euro). Nieuw is het abonnement 'Passport Power' van 12 euro per maand, waarbij de kWh-prijs dan (in Nederland) 39ct is.
In de meeste overige landen (inclusief Duitsland en Frankrijk) blijft het tarief ongewijzigd.

Zie YouTube: IONITY senkt europaweit die Preise (jetzt ab 26 ct/kWh): Der große P...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 29-04 20:27
Dat nieuwe Power abonnement is wel interessant want als ik dat voor 1 maandje deze zomer afsluit betaal ik 7,99€ (eerste maand) en laad ik in Duitsland bij Ionity voor 0,39€ waar bijv Tesla zelfs met duurder abonnement boven de 40 cent zit. In Frankrijk ook de goedkoopste optie. Daar zal Elon wel op moeten reageren denk ik.

[ Voor 16% gewijzigd door JTHZZ op 27-05-2024 18:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-04 17:48
JTHZZ schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:37:
Dat nieuwe Power abonnement is wel interessant want als ik dat voor 1 maandje deze zomer afsluit betaal ik 7,99€ (eerste maand) en laad ik in Duitsland bij Ionity voor 0,39€ waar bijv Tesla zelfs met duurder abonnement boven de 40 cent zit. In Frankrijk ook de goedkoopste optie. Daar zal Elon wel op moeten reageren denk ik.
Een abonnement start en eindigt op de dag dat het wordt afgesloten, dus niet per kalendermaand. Als je op dezelfde dag alsluit én weer opzegt, betaal je dus idd precies één maand. Handig als je vakantie in twee kalendermaanden valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
jdbiggelaa schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:44:
[...]

Een abonnement start en eindigt op de dag dat het wordt afgesloten, dus niet per kalendermaand. Als je op dezelfde dag alsluit én weer opzegt, betaal je dus idd precies één maand. Handig als je vakantie in twee kalendermaanden valt.
Zo was het wel.
Nu staat er "with one month notice" en dat stond er eerder dacht ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
HansAuutB schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:06:
[...]

Zo was het wel.
Nu staat er "with one month notice" en dat stond er eerder dacht ik niet.
Zoals ik het begrijp kon je voorheen ergens binnen die maand opzeggen om 1 maand het abo te hebben, nu moet je het diezelfde dag nog doen, anders zit je er 2 maanden aan vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-04 15:28
Voor de lange ritten is dat nieuwe abonnement wel interessant, al vanaf 60 kWh goedkoper dan het oude abonnement. Maar ben wel benieuwd of je inderdaad na afsluiten aan twee maanden vastzit. Was eerder ook onduidelijk, maar is nu niet zo.

Edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pI3ozyce3hKUN-F2gu1IRO110rk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pavghuN409JskrUdTRFIBdQ4.png?f=fotoalbum_large
Hier staat nu ook one month's prior notice, maar dat is dus niet zo.

[ Voor 46% gewijzigd door Nova163 op 27-05-2024 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Ik ga pas weer in augustus op vakantie.
Hopelijk zijn dan hier de eerste ervaringen gepost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Nova163 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:18:
Voor de lange ritten is dat nieuwe abonnement wel interessant, al vanaf 60 kWh goedkoper dan het oude abonnement. Maar ben wel benieuwd of je inderdaad na afsluiten aan twee maanden vastzit. Was eerder ook onduidelijk, maar is nu niet zo.

Edit:
[Afbeelding]
Dan is de vraag of dit enkel een simpele text-update is,
Of een automatiserings update. Dat heeft toch wat meer voeten in aarde (al is het ook geen rocket science).
Ik gok toch wel dat als je op dezelfde dag opzegt je inderdaad maar 1 maand betaalt.
Ik heb dit afgelopen maart gedaan en toen werkte het. Wel ruim voor middernacht beginnen want het duurde bij mij een kwartier voor het voldoende geadministreerd was dat ik het weer kon opzeggen.
De prijs is nog steeds hetzelfde. Daarom denk ik dat je toch goede kans hebt dat het nog steeds
Lukt voor 1 maand.
In het ergste geval kost het je 6 euro…. Er zijn ergere dingen…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:18
https://www.ad.nl/auto/va...t-griekse-ferry~a03cfd24/

Ik zag bovenstaande voorbij komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-04 16:00
FJP84 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 07:38:
Ik zag bovenstaande voorbij komen.
Omgekeerde range anxiety, 130+ en extra rondjes om de ferry te halen... :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zarex
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-04 09:01
En het AD is weer lekker FUD aan het verspreiden :+
Vorig jaar werd ook de ‘Frementle Highway’ getroffen. In beide gevallen zouden accu's van elektrische auto's aan boord de brand veroorzaakt hebben.
Het is inmiddels al lang en breed bekend dat aan de FRementle Highway géén elektrische auto's in brand gestaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:08
zarex schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 16:52:
[...]

En het AD is weer lekker FUD aan het verspreiden :+

[...]

Het is inmiddels al lang en breed bekend dat aan de FRementle Highway géén elektrische auto's in brand gestaan hebben.
Benzine, diesel en LPG zijn ook veel brandveiliger 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nova163
Nova163 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:18:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X26oC-3GXjr-xuvvIBBgAlGeoCw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yQh8fUTX3PZsRKCFg9Q8Juig.png?f=fotoalbum_large
Nieuwe tekst in de app is niet langer onduidelijk: je kunt een abonnement afsluiten en binnen een maand opzeggen, je betaalt dan maar één maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Nova163 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 19:51:
[...]

[Afbeelding]
Nieuwe tekst in de app is niet langer onduidelijk: je kunt een abonnement afsluiten en binnen een maand opzeggen, je betaalt dan maar één maand.
Alleen wat nog niet duidelijk is, wat is de definitie van de eerste maand?

- Is dat eenmalig en daarna het reguliere bedrag voor het gekozen abo.
- Of is dat telkens de eerste maand van een nieuwe periode van al dan niet verschillende verschillende maanden.
- Of moet je een bepaalde tijd tussen zitten.

In het eerste geval is het dan wel gewoon een prijsverhoging van het abo, dat de kWh prijzen omlaag gaan staat daar los van want die kunnen ook weer omhoog gaan in de toekomst. En er stond in de FAQ bij de vorige intro van de halvering van de prijs voor het abo dat het geen lokkertje was en dat er geen plannen bestonden die prijs weer te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
PeterZ(on) schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 20:20:
[...]

Alleen wat nog niet duidelijk is, wat is de definitie van de eerste maand?

- Is dat eenmalig en daarna het reguliere bedrag voor het gekozen abo.
- Of is dat telkens de eerste maand van een nieuwe periode van al dan niet verschillende verschillende maanden.
- Of moet je een bepaalde tijd tussen zitten.
Op de site lees ik:
"* Applicable for all customers subscribing to IONITY PASSPORT MOTION or PASSPORT POWER the first time. Not appplicable when switching from IONITY PASSPORT MOTION and IONITY PASSPORT POWER or vice versa"
Dat lijkt op alleen de allereerste keer per user. Dat is ook wel logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Nova163 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 20:35:
[...]

Op de site lees ik:
"* Applicable for all customers subscribing to IONITY PASSPORT MOTION or PASSPORT POWER the first time. Not appplicable when switching from IONITY PASSPORT MOTION and IONITY PASSPORT POWER or vice versa"
Dat lijkt op alleen de allereerste keer per user. Dat is ook wel logisch.
Ik lees daarin dat als je wisselt na de eerste maand naar een ander abo het dan gewoon als 2e maand geldt want dat is aansluitend. Maar dat lagere tarief voor de eerste maand is wat mij betreft nog niet goed omschreven. In de kroeg drink je bij elk bezoek (dag later of een week later) ook telkens weer je eerste biertje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 30-04 15:35
PeterZ(on) schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 20:45:
[...]

Ik lees daarin dat als je wisselt na de eerste maand naar een ander abo het dan gewoon als 2e maand geldt want dat is aansluitend. Maar dat lagere tarief voor de eerste maand is wat mij betreft nog niet goed omschreven. In de kroeg drink je bij elk bezoek (dag later of een week later) ook telkens weer je eerste biertje.
Ik denk dat het is zoals @Nova163 denkt. Dus alleen voor de allereerste maand. Ze zijn gekke Henkie niet.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
pmiddeld schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 21:40:
[...]

Ik denk dat het is zoals @Nova163 denkt. Dus alleen voor de allereerste maand. Ze zijn gekke Henkie niet.
Ja dat denk jij en ik eigenlijk ook wel, maar je kan het ook anders zien/uitleggen. Bij de introductie van het vorige abo vond ik het ook raar dat je het voor een maand kon afsluiten want je had het met één keer laden al terugverdient. Maar het zal met de tijd wel duidelijk worden. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
Dan zou het met deze tekst uit de app dan toch wel duidelijk moeten zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LwUuZqGHCGBr2C-C6M_cM828NRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HABrWAIvisODIprPljI8Zkgc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
pmiddeld schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 23:01:
Dan zou het met deze tekst uit de app dan toch wel duidelijk moeten zijn.
[Afbeelding]
Ja dat is idd duidelijk, dus echt eenmalig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-04 10:43
Ik moet morgen nabij Kortrijk zijn en de vorige keer ging ik even de grens over om bij Tesla te laden omdat Belgie zo duur is.
Maar heeft iemand een goede tip ? Want bij Total kost het 0,49 ct.
Kortrijk nu 36 cent
Neuveille-en-Ferrain 30 cent.

Ik had het idee dat van de week die palen in Frankrijk op 40+ stonden.
Wellicht toch maar even de grens over :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-04 08:13
kevertje1977 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 06:46:
Ik moet morgen nabij Kortrijk zijn en de vorige keer ging ik even de grens over om bij Tesla te laden omdat Belgie zo duur is.
Kortrijk nu 36 cent

Voor die 6 cent verschil zou ik niet de grens overgaan.
Ik zie ook zo 1 2 3 in de buurt van Kortrijk geen snelladers die goedkoper zijn;

https://www.google.com/ma...2C3.3082671937405017&z=11

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-04 18:35
kevertje1977 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 06:46:
Kortrijk nu 36 cent

Mijn reden om geen kortrijk te nemen is omdat het een v2 is dus max 150kw.
Neuville-en-Ferrain is v3 met max 250kw.
Afhankelijk van hoe snel je auto kan laden kan het interessant zijn om neuville te pakken.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
SirLct schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 08:58:
[...]

Afhankelijk van hoe snel je auto kan laden kan het interessant zijn om neuville te pakken.
Dank, en Neuville is echt net over de grens. Voorheen was het in Frankrijk veel goedkoper dan Belgie overigens.

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Na een iets mindere rit (NL- Bourgogne) in december omdat ik in Nancy strandde met een handshake issue bij elke laadpaal die ik vond was het in mei tijd voor: NL - Hirtshals - Kristiansand - Stavanger - Bergen - Geilo - Oslo - Göteborg - Almhult - Rodby - Puttgarden - NL.

Dag 1: NL - Hirtshals
Om op tijd op dag 2 de boot: Hirtshals - Kristiansand te kunnen pakken besloot ik de dag ervoor via Bremen / Hamburg / Kolding alvast het eerste stuk te rijden. Nu maak ik deze uiteindelijk 4000km roadtrip in de Citroën EC4. Prima comfortabele auto, maar niet zo efficiënt / snel als andere EV's. De eerste 850-900km zouden 9/10 uur rijtijd inhouden. Het werd langer. Eerste laadstop: 225km verderop in 2.5 uur bij de Tesla Supercharger in Bremen Brinkum. Ik koos ervoor om niet na Emmen via Cloppenburg de 31 omhoog te pakken maar binnendoor te rijden. Slechte keuze met vrachtverkeer juist binnendoor. 40min laden verder en ik kon opnieuw een stretch van 225km doen.

Bremen - Hamburg - Flensdorf was het idee. Maar het werd uiteindelijk Busdorf, wederom een Tesla Supercharger in de buurt. 2.5 uur rijden / 40 min laden en ik kon door. Geen ladestau, wel baustelle en drukte rondom Bremen/Hamburg overal zorgde voor oponthoud in Duitsland. Enfin vanaf daar Denemarken door. Probleem is dat ik nog 400km moest doorrijden en dat kan de EC4 niet met het kleine accupakket. Dus na 165km rijden / 1.45u rijden laden bij Hedensted voor 30 minuten. Om de laatste 230km wel in 1 sprint te kunnen doen. Gezien ik de volgende dag al om 8u moest inchecken voor de ferry besloot ik vlak buiten Hirtshals 30min bij te laden bij Circle K.

Rijtijd: 9u40, laadtijd: 2u20 = 12 uur kwijt voor 900 km op dag 1. Net niet een 1000km challenge maar door de niet zo efficiënte vorm van de EC4, niet zo efficiënte laadcurve kun je met andere EV's in dezelfde tijd wel 1000km gereden hebben. Na het moeizame stuk Bremen/Hamburg was ik er ook wel klaar mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4qGUcmbBTaRG8cun-I7rjjNUHA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pnw6x4k0gMmTAakTmZ3y8WAQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JpReMJvNJT2L2XoNqleBWNGHWnw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ddSlUof4cAtuUMy4nqW3xEOp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yj8LloY6cLUPvqvfWNeeWsghTGg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y8s1v9HbelITb3jCXkQntqf2.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/opiKcXgONxB4-RyMMkMkKouMMW0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OWVmYjarbrHRNOnu3a8njtUC.jpg?f=fotoalbum_tile

Dag 2: Hirtshals - Kristiansand
De oversteek verliep soepel, tegen het middaguur reed ik van de boot Kristiansand Sentrum binnen. Eerst richting de visafslag, auto vlakbij geparkeerd. Als je toch gaat slenteren: meteen bijladen als het kan. Nou nee. Ik kreeg de laadpaal niet aan de praat, mijn EC4 gaf de mij bekende: charging is finished melding. Dan maar richting de Tesla stalls op het industrieterrein. Die lag 8km verderop. Meteen gebruik gemaakt om nog wat kampeerspullen in te slaan. Want rondom de steden is veel wildkamperen dan niet toegestaan. Maar daar buiten geld allemansretten. Zolang je niet op 200m van een boer zit, in een omheind stuk en zo verder. Het leek mij een prima alternatief voor B&B die vrolijk 60-100 euro per overnachting vroegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3NlBuKt_L0PA3Kwqj3GH0pP4rVU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YnJ0mQzrFtxWY2rVG0VGJlFm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6fPv0jYurUJZgfs-S5Mc0ur9Ms=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2biefyg5r13ISUNUkze721TN.jpg?f=fotoalbum_tile

Dag 3: Kristiansand - Lindesnes Fyrr - Stavanger
De dag erop begon mijn roadtrip Noorwegen echt. Eerst een koffie tussenstop gemaakt op weg naar de vuurtoren van Lindesnes. Met snelheden van 80km / u en 60/70 in de vele tunnels is een 48 kWh netto accu prima toereikend voor 280km totale afstand. Koffie met Skolebrod op aanraden van iemand die al in Noorwegen is geweest. Het is vooral de rit naar de vuurtoren toe die mooi was. Langs kronkelende wegen rij je de nodige meren voorbij om uiteindelijk te eindigen bij de vuurtoren. Het rijdt niet vlot door, maar des te meer kun je al rijdend het landschap in je opnemen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Ie5ay_BBBrhOemqDUFCCVwSAFk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zZzbNXydRQlwm5HQ9WbMO04R.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WbtDwvgy67elaReH8BH9kWP_Dmk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CcRaTBvqLYcvqgeYYacaC9Wi.jpg?f=fotoalbum_tile

De weg naar Stavanger vanaf de vuurtoren was het eerste deel net zo mooi kronkelend richting de 'snelweg' en de nodige tunnels. 200km in 3u voelt niet snel aan, is het ook niet. Dus na 1.5 uur maakte ik maar even een korte koffie/plaspauze. Na 3 uur bereikte ik dan Stavanger en ik had vantevoren gezien dat er een Tesla Supercharger praktisch tegen het station aan lag in een parkeergarage. Ik kwam aanrijden, je kenteken wordt gelezen, slagboom gaat open zonder ticket en ik was de enige niet Tesla tussen Noorse Tesla's. Half uurtje aan de lader gehangen zodat ik het centrum kon verkennen. Meer zodat ik elke dag kan vertrekken met zo goed als volle accu. Want de dag hierna zou ik al om 6u gaan rijden naar de Preikestolen. Dat was in feite mijn dag 4.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zORBL2aivOPK3Wb9cxWCzSPjLCo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t1XnomeCfuToalQQy3QvQZq6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NcUB5SID0H1XrIA5OfTPzgdOIIQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DsTbaTuVdTmqs8JxwhYrWm50.jpg?f=fotoalbum_tile

Dag 5: Stavanger - 17 mei feest - Bergen
Het werd tijd om door te rijden naar Bergen. Nu ja rijden: de twee veerboten die je op en af rijd zijn gewoon aangeduid als weg in Google maps om een reden. Ik kon alleen Stavanger niet achter mij laten zonder de nationale feestdag over te slaan. Beeld je in: Koningsdag meets Oktoberfest. Alle Noren gaan netjes traditioneel gekleed paraderen. Met Noorse vlag komen eerst schoolklassen langs, fanfares, in de middag is het de beurt aan verenigingen, fanfares, scoutinggroepen. Om na de parade neer te strijken met familie en vrienden op het terras. Tijd voor bier en borrelen maar tot laat in de avond.

Leuk om gade te slaan als je er toch bent. Maar een plekje op het terras is er niet meer bij. Dus ik besloot nog Sverd i Fell te bezoeken. Een monument van drie zwaarden ter nagedachtenis aan de laatste viking veldslag. Vlak buiten Stavanger. Het was verder ook rustig op de weg. Paar toeristen zoals ik konden mooi doorrijden want veel Noren waren druk bezig met andere zaken. De weg naar Bergen gaat dwars door het fjordengebied. En de veerboten zijn zoals het pondje het IJ over in Amsterdam. Aanrijden, oprijden en vertrekken maar. In 10min sta je na de eerste oversteek klaar om door te rijden en je weg te vervolgen. De tweede veerboot was 40 min. Prima genoeg tijd om wat avondeten te hebben. Ideale pauze momenten dus want die 220km afstand heeft mij wel 5 uur gekost om te overbruggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ji9_v2KOEpsNBQyiBaIrSOuQCU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cbUtKYPsmntfzFH2aeWBE4Pq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yoQzbASeP9tcs-6zvGFwkBe9Ysc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v9gGmZaTg6drQlRjGewG8cWH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vp1TpzznK7JcT6XbLo-SFpTj3EY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aM4ntPPMROEAKtIdxl7smEwj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uFgnjcrZbD2V6F5sUtcC_5xRmFQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bcZR1ZfYKV4lsTgxQT32voS7.jpg?f=fotoalbum_tile

Deel twee volgt nog.
Dag 6/7: Bergen
Dag 8: Bergen - Geilo
Dag 9: Geilo - Oslo
Dag 10: Oslo
Dag 11: Oslo - Göteborg
Dag 12: Göteborg - Almhult
Dag 13: Almhult - Ikea Museum
Dag 14: Almhult - Rodby - Puttgarden - NL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-04 17:48
Joosie200 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:02:
In mei tijd voor: NL - Hirtshals - Kristiansand - Stavanger - Bergen - Geilo - Oslo - Göteborg - Almhult - Rodby - Puttgarden - NL.
Geen ladestau, wel baustelle en drukte rondom Bremen/Hamburg overal zorgde voor oponthoud in Duitsland.
Dankje! Ik heb plannen om ongeveer hetzelfde rondje te rijden met een Enyaq iV 60, ook geen uitblinker in range en efficiëntie. Nuttig om zo je ervaringen te lezen, daar kunnen we ons voordeel mee doen!

Wel verbazend om te lezen dat de wegwerkzaamheden op het traject Bremen-Hamburg nog voortduren! Voor mijn werk heb ik in de periode 2006-2011 regelmatig die route gereden en toen was het ook al drama op dat traject. De Duitsers kunnen echt een hoop leren van de Nederlandse wegenbouwers over ‘s-nachts asfalteren en de weg open houden tijdens verbouwing en onderhoud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Het scheelt sowieso een hoop als je in het weekend door Duitsland heen reist. Vrachtwagens mogen niet rijden, staan dus stil langs de kant. Heb je enkel die sleurhutten en campers die de boel vertragen op de niet autobahn stukken zoals tussen Klazienaveen, Meppen, Hasellune, Cloppenburg wat ik dus heen deed. Terug deed ik Puttgarden - Hamburg - Bremen - Oldenburg - Leer - Klazienaveen. Dan heb je alleen tussen Puttgarden en Hamburg een tweebaansweg waar het treintje rijden is.

Ik kon niet zaterdag of zondag al rijden. Want ik was richting een weekendje Antwerpen voor de live ontknoping van De Mol in Kinepolis. Dus dan maar maandag rijden. Soms is het niet anders. Sowieso terug was nog irritanter. Tussen Hamburg en Bremen had ik een uur vertraging opgelopen want we gingen 50 km/u door ongelukken, baustelle. Ik reed dan wel met een fancy Ferrari voor mijn neus. Had ik in elk geval mooi uitzicht :+

[ Voor 31% gewijzigd door Joosie200 op 29-05-2024 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Laatst online: 29-04 20:49

ThsAdrns

Be the change!

Joosie200 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:03:
Ik reed dan wel met een fancy Ferrari voor mijn neus. Had ik in elk geval mooi uitzicht :+
Ook mooi rood! 8)

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:50
pmiddeld schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:50:
[...]

Als prijs je niet uitmaakt dan voor alle landen Ionity, Tesla. Specifiek voor Duitsland: EnBW, Aral pulse, Allego, Fastned.
Voor Italië: Free to X, BeCharge
Met Zwitserland weinig ervaring.
Wij gaan naar Italie, maar wat zuidelijker dan de meren in het noorden.
Probleem is dat de laders daar écht dunbezaaider zijn.

Ik zie eigenlijk nergens prijzen op de website van Free to x.
https://freeto-x.it/en/our-contacts/#freetoxcollabora

Be Charge heeft een app, maar met 70 cent per kWh zijn de AC laders die ik in de app zie wel fors aan de prijs zeg. Nu is het vakantie en zal ik mij niet super druk erom maken, maar toch wel een beetje merk ik :+

Voor de rit naar de bestemming, zal ik vooral Tesla laders pakken, na 4 jaar een Model 3, die best snel laadde, nu een 2018 Model S (75D) en het laden is wel serieus trager.
Dat vind ik onderweg nog wel een dingetje, maar we zullen tussenstops moeten toevoegen, of extra extra vroeg vertrekken.

Maar op bestemming zitten snelladers gewoon te ver weg, ik ga ook niet voor de lol een half uur naar een snellader rijden, om daar 1,5 uur aan dat ding te lurken (kost het ongeveer om tot 90-95% te komen) en dan weer een half uur terug te rijden.

We pakken veelal agriturismo's en niet de grotere campings. Dat is niet helemaal ons "ding".

Af en toe bekruipt mij de gedachte: waarom wilden we ook al weer met de auto op vakantie? Volgend jaar maar weer lekker met het vliegtuig nar het Caribisch gebied :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
Tweak_ers schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:43:
[...]

Be Charge heeft een app, maar met 70 cent per kWh zijn de AC laders die ik in de app zie wel fors aan de prijs zeg. Nu is het vakantie en zal ik mij niet super druk erom maken, maar toch wel een beetje merk ik :+

Voor de rit naar de bestemming, zal ik vooral Tesla laders pakken, na 4 jaar een Model 3, die best snel laadde, nu een 2018 Model S (75D) en het laden is wel serieus trager.
Dat vind ik onderweg nog wel een dingetje, maar we zullen tussenstops moeten toevoegen, of extra extra vroeg vertrekken.

Maar op bestemming zitten snelladers gewoon te ver weg, ik ga ook niet voor de lol een half uur naar een snellader rijden, om daar 1,5 uur aan dat ding te lurken (kost het ongeveer om tot 90-95% te komen) en dan weer een half uur terug te rijden.

We pakken veelal agriturismo's en niet de grotere campings. Dat is niet helemaal ons "ding".

Af en toe bekruipt mij de gedachte: waarom wilden we ook al weer met de auto op vakantie? Volgend jaar maar weer lekker met het vliegtuig nar het Caribisch gebied :X
Tip: neem de granny mee. Bij agriturismo's doen ze daar niet zo moeilijk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
[...]

Zoals ik het zie is die “70ct per kWh” inderdaad aan de prijs en “liever niet”, maar eenmaal op bestemming maakt dat toch nog nauwelijks wat uit?
In praktijk:
- ofwel je maakt bijna geen ritjes en hoeft hooguit 1x te laden in de hele vakantie en dat kost je dan 15euro meer dan je eigenlijk wilt.
- ofwel je maakt flinke trips maar dan heb je goede kans dat je een “laadpaal of choice” tegenkomt
Makes sense?

Persoonlijk zie ik zo’n lange trip als 2 compleet verschillend uitdagingen:
1/ het lange reis traject met veel laadstops. Daar wil je zo goedkoop en zo snel mogelijk dc-laden. Daarvoor werkt een 1 maand ionity of tesla abonnement in veel gevallen goed. Maar dus uitzoeken of je daarmee helemaal op bestemming komt.
2/ op locatie. Als er maar iets dichtbij te vinden is. Met korte ritjes is Prijs dan minder een issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:29
pmiddeld schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:51:
[...]
Tip: neem de granny mee. Bij agriturismo's doen ze daar niet zo moeilijk over.
Wij zijn ook aan het kijken voor een lange week Toscane, maar het viel me niet tegen hoeveel agriturismo's een lader hebben. Dat zou voor ons ook wel een must zijn, want ik rijd dan heel veel in zo'n week.

Al lijkt dit bij sommigen wel een Tesla destination charger te zijn en daar heb ik, als niet Tesla rijder, wisselende ervaringen mee of dat werkt.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:26

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Laadkosten op vakantie kijk is dus nooit naar. Ik vertrek met 100% lading die nog gratis is. En vanaf daar vind belangrijker dat ik kan laden wanneer ik wil, beschikbaarheid is voor mij belangrijker dan kostprijs.

Maar ik ben het er mee eens dat 70 cent voor AC wel erg duur is. 60-70cent voor DC vindt ik prima. Met 70 cent per kwh kom je wel in de buurt van de brandstof kosten van een benzine auto.
Stefannn schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:55:
[...]

- ofwel je maakt flinke trips maar dan heb je goede kans dat je een “laadpaal of choice” tegenkomt
Makes sense?
Ik ben zo iemand die niet naar het buitenland gaat om daar vervolgens op een strandstoel te gaan zitten en we maken dus heel wat dagtripjes (bijna dagelijks), En dan moet je geluk hebben dat je onderweg in de buurt van een supermarkt waar je toch even wat boodschappen haalt ook kunt laden. Maar vaak genoeg moet je toch speciaal naar een snellader rijden om daar bij te laden, kost je dus wel (vakantie) tijd. In beide gevallen kost het sowieso wat uitzoekwerk. Wat dat betreft hebben EV's nog wel een inhaalslag te maken op het gebied van gemak/zorgeloosheid ten opzichte vna ICE.

[ Voor 80% gewijzigd door Chaoss op 30-05-2024 12:26 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Eenmaal op vakantie is het meer: de beschikbaarheid weten voor mij. En dus de nodige apps / passen bij je hebben. Want mijn shell recharge, vattenfall pas werden niet geaccepteerd bij palen van Circle K, Eon en in Bergen zelf. Lang leve de apps + koppeling met mijn CC. Of rechtstreeks je CC tegen de laadpaal houden. Pricewise is dan meer een dingetje: als het zo uitkomt mooi. Maar daarom had ik ook een maandje het Tesla abbo aangeslingerd. Nu is Denemarken, Zweden, Noorwegen wat beschikbaarheid betreft goed geregeld. Toch kun je daar ook op plekken in the middle of nowhere staan zonder beschikbare palen. Dus weten waar te laden en dan met name DC laden staat voor mij op 1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El Pollo Diablo
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-04 23:02

El Pollo Diablo

3-wieler

[...]

Behalve dat ik zakelijk met de auto nog wel eens in Italie kom, zijn we vorig jaar met de EV naar de streek ten zuiden van Napels geweest. Qua laden is dat onderweg geen enkel probleem. SuC's zijn er langs de snelweg ruim voldoende. AC laders in dorpen en steden zijn wat dunner gezaaid, maar ze waren er wel. Maar wat vooral opviel: Er waren veel plaatsen in voorbereiding voor AC laders, zeker op parkeerplaatsen en zo.
Wij hebben geen enkel moment gehad dat de SoC een aandachtsprobleem werd.

Waarschijnlijk gaan we dit jaar naar Sicilie met de EV. Met overnachtingen in Agriturismo's!
Nu al zin in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08:17
Ik ga volgende week rijden via oostenrijk naar italie over de brennerpas.
Laden lijkt me niet zo'n probleem want er zijn 18 snelladers van Ionity.

Is het handig om vooraf al de tol te betalen ? Of kan ik dat net zo goed doen terwijl ik sta te laden ?
Als iemand ervaringstips heeft ?

Just here for the fun

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansAuutB
Brotuck schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:09:

Is het handig om vooraf al de tol te betalen ? Of kan ik dat net zo goed doen terwijl ik sta te laden ?
De tol voor de Brenner betaal je onder aan de berg, voordat je de pas oprijdt.
En de tol voor Italië betaal je pas als je al een eindje Italië in bent.
Een combi met de Ionity Brennero is niet mogelijk.
Hier https://shop.asfinag.at/nl/ kun je de tol voor de Brenner vooraf betalen alsook de vignetten kopen. Beide zeer handig.

Heb je toevallig ook de tolbadge van Fulli (Frankrijk) die ook in Italië werkt?
Dan zou je met de bovengenoemde vooraf betaalde Brennertol overal door kunnen rijden. Gemakkelijk en scheelt toch weer stoptijd.

[ Voor 12% gewijzigd door HansAuutB op 30-05-2024 15:38 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 30-04 19:56

Waarom pak je geen digitale tol? https://shop.asfinag.at/en

Tesla Model 3 (2024) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online

Tol sticker kan je vanaf ongeveer 100km van de grens bij benzinestation kopen. Ik deed het vroeger altijd bij het tanken, afgelopen wintersport bij het laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:21
Stefannn schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 17:42:
[...]

Tol sticker kan je vanaf ongeveer 100km van de grens bij benzinestation kopen. Ik deed het vroeger altijd bij het tanken, afgelopen wintersport bij het laden.
En scheelt dat veel qua prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:08
Stefannn schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 17:42:
[...]

Zal hier wel meevallen, maar in Tsjechië wil dat wel eens fors duurder zijn. Opletten in ieder geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansAuutB
Gebruik voor Oostenrijk toch https://shop.asfinag.at/nl/
Alles vooraf te regelen, geen wachttijden meer en geen stickers meer op de ramen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:18
Zapato schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 17:49:
[...]

Zal hier wel meevallen, maar in Tsjechië wil dat wel eens fors duurder zijn. Opletten in ieder geval.
Oppassen met de kiosken inderdaad, dit filmpje laat dat mooi zien

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 30-04 19:48

bert pit

asdasd

VidaR-9 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:08:
[...]

Wij zijn ook aan het kijken voor een lange week Toscane, maar het viel me niet tegen hoeveel agriturismo's een lader hebben. Dat zou voor ons ook wel een must zijn, want ik rijd dan heel veel in zo'n week.

Al lijkt dit bij sommigen wel een Tesla destination charger te zijn en daar heb ik, als niet Tesla rijder, wisselende ervaringen mee of dat werkt.
Vorig jaar kwamen we overal Enel X tegen in Italie. Mijn Freshmile pas werkte nergens.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
RigolleM schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 17:47:
[...]

En scheelt dat veel qua prijs?
Ik heb het nooit exact vergeleken maar ik vond het nooit duur. Ergens tussen 10 en 15 euro.

Zie post van @HansAuutB , kan dus ook online. Makkelijk ja. Prijs lijkt me vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
SirLct schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 08:58:
[...]

Ik dacht na het laden bij Tesla Neuville nog even naar de Auchan te gaan en daar te laden. Ook 30 cent volgens e-flux
Maar de paal deed het niet. Kreeg zowel met e-flux als electroverse een rode foutmelding. Dat lag niet aan mij.
Waren overigens maar 2 laadpunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:23
Bedankt voor die tip.
Wij gaan ook dit jaar naar Italië onder het Gardameer via Oostenrijk.

Voor Italië gebruik ik Bip&Go ( goede ervaring mee in Frankrijk, badge laten omwisselen voor Italië nu)

Kan ik die digitale versie voor Oostenrijk gebruiken.
Heb je dan net als voor Frankrijk aparte banen bij de tol voor tol badges, of digitale stickers. Of werkt het daar anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@d-vine Er zijn geen poorten in Oostenrijk. Je kunt gewoon doorrijden. Controle met camera’s..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
JanHenk schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 08:24:
@d-vine Er zijn geen poorten in Oostenrijk. Je kunt gewoon doorrijden. Controle met camera’s..
Top. Bedankt voor de info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

d-vine schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 08:08:
[...]

Bedankt voor die tip.
Wij gaan ook dit jaar naar Italië onder het Gardameer via Oostenrijk.

Voor Italië gebruik ik Bip&Go ( goede ervaring mee in Frankrijk, badge laten omwisselen voor Italië nu)

Kan ik die digitale versie voor Oostenrijk gebruiken.
Heb je dan net als voor Frankrijk aparte banen bij de tol voor tol badges, of digitale stickers. Of werkt het daar anders?
Mijn Bip&Go batch deed het vorige maand niet in Italië. En ik heb altijd die variant gehad. Support bereiken ging niet.

Vorig jaar in Frankrijk wel veel lol van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
Azqi schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 08:42:
[...]

Mijn Bip&Go batch deed het vorige maand niet in Italië. En ik heb altijd die variant gehad. Support bereiken ging niet.

Vorig jaar in Frankrijk wel veel lol van gehad.
Ik heb mijne net laten wisselen van de Frankrijk versie naar Italië.

Hoop niet dat er meerdere last van hebben zou jammer zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:21
d-vine schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:05:
[...]

Ik rij zowel door Frankrijk als Italië, dus als je die omwisselt naar de versie voor Italië dan werkt het wellicht niet meer voor Frankrijk, klopt het?

Is mij niet zo duidelijk op hun site:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jd8DzbAZKQjT0ZO-6nlLhNIgzs8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZK0fZWcAMCGOeirOBKm0TaC1.png?f=user_large

Heb de vraag ook gesteld aan Bip&Go, maar ik verwacht daar niet zo snel antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
RigolleM schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:01:
[...]

Ik rij zowel door Frankrijk als Italië, dus als je die omwisselt naar de versie voor Italië dan werkt het wellicht niet meer voor Frankrijk, klopt het?

Is mij niet zo duidelijk op hun site:
[Afbeelding]

Heb de vraag ook gesteld aan Bip&Go, maar ik verwacht daar niet zo snel antwoord!
Als je op de desktop website naar mijn badges kijkt zie je de landen waar de badge voor geschikt is.
Ik had dus altijd Frankrijk, die ook voor spanje en protugal werkte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rBO_ipoGPQQ3JqbiKcfGgCu5eI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wdoYH70PgHKQ1xio6KSt03Oh.png?f=fotoalbum_large

En mijn badge stond als verloren omdat ik bij mijn auto wissel deze was vergeten te wisselen.
Daarna kreeg ik ondanks aanvraag precies dezelfde badge, toen heb ik via berichten een aanvraag gedaan met de reden en kreeg ik de nieuwe

Bij winkel kun je ook specifiek de badge bestellen die ook voor Italie geschikt is.

Als deze binnen komt kun je de oude terug sturen, staat allemaal in beigezonden brief

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PbzEs8af3he3CsSCpnPhRjeTIVA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sHAsvdmSgSwdj6M25fR2kI7c.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door d-vine op 01-06-2024 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

d-vine schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:05:
[...]

Kan aan mijn unit liggen. Hoor jouw feedback graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
Azqi schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:26:
[...]

Kan aan mijn unit liggen. Hoor jouw feedback graag.
Even via de desktop website bij je badges kijken welke landen die geschikt is. (zie mijn andere post)
Eventueel een nieuwe bestellen en de andere terug sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

d-vine schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:33:
[...]

Even via de desktop website bij je badges kijken welke landen die geschikt is. (zie mijn andere post)
Eventueel een nieuwe bestellen en de andere terug sturen.
Dat heb ik gedaan en gescreenshot. Ik verwacht nog naheffingen. 😓

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-03 19:44

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

We zijn een paar dagen terug uit Slovenië en Noord-Italië met onze Kona 64. In Duitsland lekker door gereden waar dat kon (veel wegwerkzaamheden). Steeds bij Tesla opgeladen, steeds langs de Autobahn. Nergens problemen en nergens hoeven wachten. Soms met twee of drie anderen (Tesla’s) laden. We gebruiken Google Maps om ze te vinden.

Op de heen weg in de middag vertrokken en vlak voor 22.00 aangekomen bij A3 hotel, tegenover de superchargers. Schoon hotel, mooie kamer en stil, ondanks de weg die er langs loopt. Geen ontbijt, maar in het dorp aan de overkant zit een van de beste bakkers van Duitsland en daar maken ze een vers broodje voor je.

Bij Weyarn, aan de 8, voorbij München, is de charger wat lastig te vinden, maar wel een gloednieuwe wachtruimte met toilet, koffieautomaat - heel goed - en een kinderspeelplaats. In de buurt is een klimwand met een goed café.

In Oostenrijk op de heen weg op een doordeweekse dag 45 minuten stil gestaan en stapvoets rijden, rond 13.00, voor de Tauerntunnel ivm de renovatie van het traject. Maar één baan over een heel traject . Bij de afslagen wordt gecontroleerd en mag alleen bestemmingsverkeer door. Ik heb wel nummerbord herkennen ingesteld bij de tolpoort daar. En online vignetten gekocht.

Laden bij Spittal an der Drau, op zondag een plek met hangjongeren en hun snelle auto’s en brommers. Je kan een testrit boeken in een Tesla.

Op de terugweg - ook weer door de week - wel snelheidsbeperking, maar geen wachttijd. Ook de indruk dat werk bij een aantal viaducten minder is.

Naar Slovenië via de Paulitsch pas. Prachtige pas, rustig, wel regelmatig motorrijders. Mooie afdaling, waarin het terugwinnen volgens de teller stopte met 10,23 km. Blijkbaar hield de softwareontwikkeling geen rekening met terugwinnen van meer dan 2 tot 10e m.

Mooie streek daar, bergvalleien, met op veel plaatsen gratis (AC) laden. Overal wordt nog de schade hersteld van de overstromingen van vorig jaar: wegversmallingen, soms omrijden omdat bruggen nog niet hersteld zijn.

Toen we weggingen in April, waren er nog geen Superchargers in Slovenië, maar afgelopen maand zijn er twee geopend, bij Bled en bij Koper aan de kust. Koper was wel druk bezocht op zaterdag, want voor het eerst een keer moeten wachten op onze beurt. De opladers staan in een parkeergarage bij superstores, eindelijk overdekte laders. Drie uur gratis parkeren. Op zondag zijn de winkels dicht en dan is het wel rustig laden. Een McDonalds aan de overkant is dan wel open.

In de buurt van Venetië, bij Mestre, proberen te laden bij Chargepoint met Chargepoint (ik heb nog zo’n 25 euro van ze te goed), maar wat ik ook deed, geen response. Een keer wel dat alles aangesloten was en correct het percentage doorgegeven, maar laden ho maar. Het telefoonnummer dat vermeld wordt, is 24 uur per dag onbekend. |:( Doorgereden naar een Tesla (Mogliano Veneto) , wat uit de route en - zelfs met Google maps - lastig en alleen te bereiken door een doorgetrokken streep te overschrijden. Wel met een luxe hotel en conferentiecentrum.

Bij Valle di Carnia, tegen Oostenrijk aan, is tegenwoordig ook een Supercharger (twee jaar geleden nog niet). Het bijbehorende winkelcentrum staat grotendeels leeg, alleen een Superspar, zonder klanten…. Geschikt voor een horrorfilm.

Op de terugweg via de 61, linker Rijnoever, is Gensingen handig: de ene afrit af en de volgende op. Wel bij een groot benzinestation zonder enige faciliteiten. Op de terugweg via Heerlen, Van der Valk, voor thee en bijladen. Daar was het weer wel een keer druk (vrijdagmiddag), zowel bij laden als parkeren en binnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansAuutB
JanHenk schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 08:24:
Er zijn zeker wel poorten voor tol in Oostenrijk. Bij de grote tunnels en ook bij de Brennerpas.
De vignetcontrole is zonder poorten.
De tol kun je dus ook vooraf betalen en kun je via aparte baan passeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
Jan Lelie schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 16:42:
Mooie afdaling, waarin het terugwinnen volgens de teller stopte met 10,23 km. Blijkbaar hield de softwareontwikkeling geen rekening met terugwinnen van meer dan 2 tot 10e m.
Ahum, 2 tot de 10e meter is 1024 m. Verder mooi verslag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-03 19:44

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

pmiddeld schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 23:03:
[...]

Ahum, 2 tot de 10e meter is 1024 m. Verder mooi verslag!
Klopt, de terugwinning rekent per 10m, 0,01 km. Graag gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-04 16:18
Jan Lelie schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 16:42:
Ik heb wel nummerbord herkennen ingesteld bij de tolpoort daar. En online vignetten gekocht.
Ik heb al online vignetten gekocht (zowel het algemene als de tol aangezet online) voor mijn tripje naar RedBullRing, maar hoe zet ik nummerbord herkennen aan op de tolpoort? Die instructie ben ik in de Duitstalige app niet tegengekomen :?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Pagina: 1 ... 55 ... 102 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.