Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
Nova163 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:48:
[...]

Zie je ook veel locaties waar alle laders kapot zijn? Daar ben ik zelf een beetje bang voor omdat ik soms met minder dan 10% soc arriveer... Maar nog niet meegemaakt gelukkig
Recent nog een Total waar alle 4 de snelladers buiten gebruik waren. Op 2 ervan hing er een papiertje, op de 2 andere niet maar die bleken het ook niet te doen. Uit nieuwsgierigheid 's avonds nog eens gekeken op chargemaps en alle laadpalen waren na een volle dag nog steeds buiten gebruik.

Verder langs die snelweg geen alternatieven voor meer dan 40 km. Gelukkig op een 10-tal km afstand een carpool parking waar er nog 6 (wel hele dure) snelladers vrij waren. Maar dat is (in België, voor mij niet echt een lange rit te noemen maar voor de toeristen die naast me stonden wel) ook vaak nog een ding: weinig laadpalen aan de snelweg zelf en de enige alternatieven liggen ergens op een industrieterrein of carpool.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:33
Zomaar een voorbeeld. Op mijn eerste terugreis vanuit Spanje via Lyon wilde ik in Montpellier laden maar ik had niet goed opgelet en zat op de doorgaande tolweg. Dus doorgereden naar de volgende locatie maar die was afgesloten, dus weer verder en daar deed triple van Avia het niet. Uiteindelijk pas 80km verder in Tavel kunnen laden. Ik hou daarom toch liever maar een ruime marge aan, je weet nooit waar je tegenaan loopt.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:44
Net naar het Harz geweest. Zo'n 450km enkele rit. Vertrokken met 100%, na 330km geladen met nog teveel percentage in de batterij, zo'n 14%, terwijl ik zoveel mogelijk heb doorgereden. Soms 140km/u aangehouden met Autopilot aan, soms 150km/u met alleen adaptive cruise control (Tesla Model Y). Het is dus prima mogelijk om meer dan 3 uur achtereen met relatief hoge snelheid te rijden. In de praktijk is je gemiddelde lager, want:
- Begonnen in NL, dus eerste deel 100km/u.
- Ander verkeer, waardoor je je gewenste kruissnelheid niet behaalt.
- Baustelle...

Onze blaas is eerder vol dan de batterij leeg is en we zijn pas klaar met de pauze als de auto allang door wil. Nu is resterende deel van de rit ook nog maar kort.
Bij het hotel konden we ook tegen schappelijk tarief laden. Terugweg gelijk door tot Hengelo, ook daar weer goedkoop bij Tesla geladen. Daar met 9% aangekomen, waren met 90% vertrokken. Terugweg nog harder geprobeerd te rijden met alleen maar 150km/u, maar dat redden we maar korte stukjes door baustelle, file en snelheidslimieten.

Al met al is onze ervaring met de Model Y alweer en nog steeds dat we langer kunnen rijden dan we zelf volhouden. Mijn vrouw zij bij thuiskomst na 5 uur rijden: is het al voorbij? Ik wil nog wel wat langer :+.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Oekol schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:22:
[...]

Ik denk dat dat vooral stress toevoegt bij bepaalde merken. Een collega kwam terug met haar fiat 500 E en brak in tranen uit. Net haar eerste 30 kilometer gereden. Angst dat de auto op ging. Ze moest 30km rijden en de auto zei dat er 50km af was gegaan. Hoe kan ze dan de auto vertrouwen etc?! In de auto geen geïntegreerd scherm die de navigatie doet dus dat was ook een beetje zoeken.

Als je een auto hebt waar alles geïntegreerd is via Android automotive (gok dat het daar op orde is) in de volvo's Renault etc is dat al een pak van je schouders. Navigeren naar je vakantie bestemming in een tesla is een feestje, continue berekent hij of je verder kan dan initieel of 1 eerder moet laden. Houdt rekening met de beschikbare chargers op bestemming van de SuC. Kan me haast niet voorstellen hoe je daar stress van krijgt. Maar dat is meer omdat de uptime van de SuC >99% is, dus laden gaat sowieso gebeuren. Waarbij dat bij de shell recharge totaal niet het geval is.

Ik denk als ik zonder SuC zou reizen buiten NL ik ook grote stress zou ervaren. Dit omdat FastNed nog niet zo groot is in het buitenland.
No stress hoor, ook 4-5 jaar geleden was er over het algemeen al prima te rijden door Europa zonder SuC. Met was wel gemakkelijker en sneller, maar ook zonder prima te doen. Dat vergde toen nog wel wat meer planning dan nu, dat wel. Nu zal je hooguit in de knel komen met destination charging. Op een drukkere, toeristische plek ervanuit gaan dat je de auto wel aan de AC lader kan hangen tot de volgende ochtend kan lastig worden. Deels door kleeftarieven, deels door geringere beschikbaarheid. Maar nog even een half uur aftoppen voor je parkeert doet wonderen.

En de collega in de 500e zou ook niet blij worden van een andere EV vrees ik, de meeste EV's waar ik in heb gereden zijn nogal variabel in hun range vergeleken met benzinestokers. Flinke regenbui? Range minder. Deels kwestie van wennen, deels kwestie van willen wennen, misschien ook deels foute EV keuze?

Hoe dan ook, ook met een nieuwe 500e kan je prima Europa door, zeker met wat voorbereiding.
jdbiggelaa schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:19:
Al die ICE rijders die voortdurend alle redenen opsommen om maar géén EV te rijden, hebben simpwelweg last van koudwatervrees.
Draai het eens om: hoeveel EV rijders hebben spijt van hun keuze en zouden liever vandaag dan morgen terug willen naar een auto op dinosap? Uit diverse onderzoeken blijkt dat dit percentage verwaarloosbaar is en persoonlijk ken ik ook niemand.
Da's nogal generaliserend. Het is niet alleen koudwatervrees, maar deels ook gewoon zoals het is.
- Publiek laden is gewoon niet overal even toegankelijk. En lang niet iedereen heeft een eigen laadplek.
- Door de nog steeds onduidelijke tariefstructuur kan je als nieuwkomer of iemand die zich er niet in wil verdiepen fors duurder uit zijn bij de laadpaal. Zo stond hier laatst iemand bij de Vattenfall (29 cent per jWh) paal te laden met een Shell Recharge pas die toch echt fors duurder is.
- Dingen als het zwalkende overheidsbeleid en prijsdalingen van nieuwe EV's met de bijbehorende extra afschrijving op tweedehands modellen maakt absoluut onduidelijk hoe de TCO zich zullen ontwikkelen.
- Laadpalen hebben vaker een storing dan tankstations.

En omdat het tenslotte het lange ritten topic is:
- Hoe je het ook wendt of keert, met het gros van de EV's kost een lange rit duidelijk meer tijd. En hoewel tegenwoordig beter, bepaalt nog steeds regelmatig de auto wanneer je moet stoppen, niet de bestuurder.
- Een aanhanger of caravan erachter betekent een fors hoger verbruik en bijhorende afname in range en toename in laadstops.
- Laadpalen onderweg staan regelmatig in the middle of nowhere of in een donkere uithoek van de parkeerplaats een snelweg tankstation, mijn vriendin zal je daar echt niet alleen zien laden. Om nog niet te praten over het gebrek aan overkapping bij een hoop laders. Als je brandstof tankt, sta je overdekt en in het licht.
- Laadpalen halen ook lang niet altijd de geadverteerde kW. Ook als de accu perfect op temperatuur is, je de laadplek niet hoeft te delen, de zon precies goed staat, de wieken van de windmolens glanzen en de wielen van de auto precies zo staan dat de logo's mooi rechtop staan.
- Genoeg plaatsen met een tijd tarief, kleeftarief na 4 uur of zo op AC palen. Als je al een vrije laadpaal vindt, zal je dus na een lange rit na x uur ook nog je auto weer los moeten koppelen. Of je moet als afsluiting van je lange rit nog even de DC lader opzoeken om wat stroom te tanken zodat je de volgende etappe de volgende dag kan rijden.
- Als je iets minder van de geijkte vakantieplekken bent: Plekken als Noord-Macedonië, of Albanië worden lastig met een EV.
- Ga je de bergen in? Dan slaat de GoM helemaal nergens op. Een benzinestoker die normaal 8l / 100km doet, gaat naar 10 of misschien 12l / 100km. Een EV kan zomaar van 15 naar 35-40kWh / 100km gaan. Daardoor en omdat je bergaf energie terugwint, kan je met 10km range boven op de berg zomaar nog 100km rijden als je een groot genoeg dal in gaat.

Bij mij staat de volgende EV in bestelling, ondanks de waarschijnlijk een iets hogere TCO dan een benzinestoker in mijn geval. Voor mij wegen de voordelen zwaarder dan de nadelen, maar dat wil niet zeggen dat er geen nadelen zijn die voor sommige mensen zwaar genoeg kunnen wegen om liever een brandstofauto te rijden. Ik heb ook wel wat mensen in mijn kennissenkring die na de BEV weer teruggaan naar ICE of PHEV.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-04 08:13
Wilde schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:29:
Mijn punt is alleen dat er gewoon relatief veel stuk is
Hmmm, kan me niet zo vinden in je woorden dat er relatief veel stuk is.
Ok, ik zie dat er soms wel eens wat stuk is, maar dat dan ook weer redelijk snel gemaakt is.
Maar nog steeds niet de indruk dat er veel stuk is.
Zal waarschijnlijk ook wel aan de route liggen, en de bestemming.
The__Virus schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:06:
Mijn vrouw zij bij thuiskomst na 5 uur rijden: is het al voorbij? Ik wil nog wel wat langer :+.
Zei de mijne ook, gisteravond, na 20 seconden. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
PeterZ(on) schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:03:
Zomaar een voorbeeld. Op mijn eerste terugreis vanuit Spanje via Lyon wilde ik in Montpellier laden maar ik had niet goed opgelet en zat op de doorgaande tolweg. Dus doorgereden naar de volgende locatie maar die was afgesloten, dus weer verder en daar deed triple van Avia het niet. Uiteindelijk pas 80km verder in Tavel kunnen laden. Ik hou daarom toch liever maar een ruime marge aan, je weet nooit waar je tegenaan loopt.
Wat mij betreft hier een groot verschil tussen de Tesla laders en andere laders. Ik heb 1x meegemaakt dat een Tesla lader het niet deed en toen stond de boel in de fik. Kreeg daar overigens op tijd een melding van via de navi.

Als ik op een SuC aanrij hoef ik geen marge, bij andere aanbieders wel. De andere aanbieders hebben die betrouwbaarheid gewoon nog niet op die manier onder controle. Hierbij helpt natuurlijk ook dat er veel laders bij elkaar staan.

[ Voor 38% gewijzigd door Sethro op 15-05-2024 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:59
Sethro schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:41:
[...]

Wat mij betreft hier een groot verschil tussen de Tesla laders en andere laders. Ik heb 1x meegemaakt dat een Tesla lader het niet deed en toen stond de boel in de fik. Krijg daar overigens op tijd een melding van via de navi.

Als ik op een SuC aanrij hoef ik geen marge, bij andere aanbieders wel. De andere aanbieders hebben die betrouwbaarheid gewoon nog niet op die manier onder controle. Hierbij helpt natuurlijk ook dat er meerdere laders bij elkaar staan.
Ik heb geen problemen gehad met in ieder geval Tesla, Ionity en Fastned. Overigens bij Tesla Oud Gastel staat dat er 4 buiten gebruik zijn momenteel (maar dan nog genoeg over).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 09:38

bert pit

asdasd

Zjanzjak schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:36:
[...]

Hmmm, kan me niet zo vinden in je woorden dat er relatief veel stuk is.
Ok, ik zie dat er soms wel eens wat stuk is, maar dat dan ook weer redelijk snel gemaakt is.
Maar nog steeds niet de indruk dat er veel stuk is.
Zal waarschijnlijk ook wel aan de route liggen, en de bestemming.

[...]

Zei de mijne ook, gisteravond, na 20 seconden. :+
Lol. Misschien eens een ‘elektrische brommer’ proberen. Daar kun je ook vrij lange ritten mee maken. ;)

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:23
DeGroteMuis schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:53:
.........
- Laadpalen hebben vaker een storing dan tankstations.
...........
Maar er zijn veel minder tankstations dan laadpalen.
In de rest van je betoog kan ik mij grotendeels wel vinden.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
Zapato schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:46:
[...]

Ik heb geen problemen gehad met in ieder geval Tesla, Ionity en Fastned. Overigens bij Tesla Oud Gastel staat dat er 4 buiten gebruik zijn momenteel (maar dan nog genoeg over).
Die partijen hebben het wel beter op orde. En Shell Recharge kan voor mij nog wel bij dat lijstje. Daarna wordt snel minder.

Ander punt wat mij mateloos irriteert is dat de geadverteerde laadsnelheid niet wordt gehaald. Valt me vooral op bij Fastned dat er in de app en op de lader 175/350kwh staat maar dat je er gewoon nooit sneller dan 75kwh kan laden.

Als je dan klacht indient zeggen ze doorleuk dat die laders zijn begrenst op 75kwh, ook als je er helemaal alleen staat. En dat blijkt dan al maanden/jaren zo te zijn.

Waarom adverteer je dan met iets anders? Dat is gewoon moedwillig misleiden. En ik voel me dan voorgelogen.

[ Voor 39% gewijzigd door Sethro op 15-05-2024 15:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:34

Oekol

waka waka hey hey

Hey @Zjanzjak dit topic gaat over lange ritten :+

@DeGroteMuis heel helder bericht en denk ook dat er een heel groot verschil is tussen hoeveel moeite mensen willen doen.

Naast dat je early adopters hebt (Jij bent er 1 van in mijn ogen en hoe je er mee om gaat). Als ik bijv. Vakanties vergelijk met mijn schoonouders willen ze heel graag met ons mee op vakantie. Waarom?

Ik beleef heel veel voorpret aan het uitzoeken wat er mogelijk is in de regio en plan tot op zekere hoogte. Niets staat vast, alles is mogelijk. Verblijven we op een plek wat leuker uitvalt? Dan blijven er langer etc. Zelf boeken ze van die reizen waar alles voorgekauwd wordt. Omdat ze niet willen nadenken zogezegd op vakantie.

Tot op zekere hoogte is op vakantie gaan met een ICE dat ook. Niet nadenken, als je moet tanken naar links of rechts kijken naar de mogelijkheden en tanken. Ze komen er vanzelf achter hoe heerlijk het kan zijn elektrisch en voor diegene die het niet willen kunnen altijd hun eigen plan trekken. Dat is natuurlijk ook prima. Leven en laten leven. Van mij hoeft niemand elektrisch te rijden, zal ze het alleen vertellen als ze er om vragen dat ik het zelf persoonlijk heerlijk vind.

[ Voor 91% gewijzigd door Oekol op 15-05-2024 16:16 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-04 17:48
DeGroteMuis schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:53:
[...]

Da's nogal generaliserend. Het is niet alleen koudwatervrees, maar deels ook gewoon zoals het is.
- …….

Bij mij staat de volgende EV in bestelling, ondanks de waarschijnlijk een iets hogere TCO dan een benzinestoker in mijn geval. Voor mij wegen de voordelen zwaarder dan de nadelen, maar dat wil niet zeggen dat er geen nadelen zijn die voor sommige mensen zwaar genoeg kunnen wegen om liever een brandstofauto te rijden. Ik heb ook wel wat mensen in mijn kennissenkring die na de BEV weer teruggaan naar ICE of PHEV.
Dank voor je uitgebreide opsomming. Ik ontken ook zeker niet dat het rijden in een EV nadelen heeft, je opsomming is overtuigend genoeg. Echter, de bottomline is dat de meeste EV rijders niet meer terug willen naar een brandstofauto. Zoals je ook zelf aangeeft: de voordelen zijn uiteindelijk groter dan de nadelen.
En ook, niet voor iedereen is een EV al een waardige vervanger. Eén van mijn vrienden is een fanatieke caravanner. Hij zou graag geheel elektrisch zijn gaan rijden, maar dat is nog geen optie en het werd dus een PHEV met grote accu waarmee hij de meeste ritten zonder caravan geheel elektrisch kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
Peter-036 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:48:
[...]

Maar er zijn veel minder tankstations dan laadpalen.
In de rest van je betoog kan ik mij grotendeels wel vinden.
Dat hangt denk ik heel erg van plaats tot plaats af, zeker als je laadplaatsen (bv. 1 Total met 6 laadpalen en 12 pompen = 1 plaats) met tankstations gaat vergelijken, of laadpalen met aantal pompen.

En veel statistieken rekenen ook gewoon privé laadpalen of beperkt toegankelijke laadpalen (op bedrijfsparkings die na X uur afgesloten worden) mee, en rekenen niet enkel snelladers maar elke 11 of 22 kW paal op supermarkt parkings.
Voorbeeldje: in mijn kleine stad spreekt de overheid over 117 laadpalen, Chargemaps over 58. Als je enkel kijkt naar snelladers is er 1 bedrijf dat 2 laadpalen publiek toegankelijk maakt :P
De volgende snelladers zijn meteen ~20 km verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09:20
STIMPPYYY schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:47:
[...]

Gewoon Tesla pakken, heb je dat gedoe zelden tot nooit. Beschikbaarheid staat in de app (aantal vrije plekken en of de site open is).
Zeg jij. Ik heb al eens bij een volledig uitgevallen Tesla SuC gestaan in Denemarken. Stond wel in de app maar toen was ik er al bijna. Mijn auto met Google Maps onboard geeft beschikbaarheid van alle snelladers aan behalve Tesla 8)7 Ik check het altijd vantevoren en google stelt hem ook niet voor als hij helemaal defect is. Maar Tesla is dus de uitzondering want geen data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
JTHZZ schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:30:
[...]

Zeg jij. Ik heb al eens bij een volledig uitgevallen Tesla SuC gestaan in Denemarken. Stond wel in de app maar toen was ik er al bijna. Mijn auto met Google Maps onboard geeft beschikbaarheid van alle snelladers aan behalve Tesla 8)7 Ik check het altijd vantevoren en google stelt hem ook niet voor als hij helemaal defect is. Maar Tesla is dus de uitzondering want geen data.
De beschikbaarheid van Tesla SuC's kun je ook in Chargefinder zien, dus ik snap niet waarom GM dat niet kan.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:34
JTHZZ schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:30:
[...]

Ik ook, in Kolding... ben dan maar naar een Q8 gegaan en aan 75kWh geladen en slechte koffie gedronken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sethro
Oekol schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:08:
Hey @Zjanzjak dit topic gaat over lange ritten :+

@DeGroteMuis heel helder bericht en denk ook dat er een heel groot verschil is tussen hoeveel moeite mensen willen doen.

Naast dat je early adopters hebt (Jij bent er 1 van in mijn ogen en hoe je er mee om gaat). Als ik bijv. Vakanties vergelijk met mijn schoonouders willen ze heel graag met ons mee op vakantie. Waarom?
Hebben we het nu nog over early adopters? Ik rij inmiddels 11 jaar in een EV :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Zapato schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:46:
Overigens bij Tesla Oud Gastel staat dat er 4 buiten gebruik zijn momenteel (maar dan nog genoeg over).
Klopt, zitten ook hoezen overheen. Aparte is welke het zijn, ze staan namelijk in het midden van een serie van 12, dus de eerste 4 doen het wel, dan 4 met die hoes en dan de laatste 4 die het weer wel doen.
De andere 4 van de 16 staan dan net om het hoekje en werken ook.

Genoeg over in de app, maar op zondagmiddag veel ICE. ;)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• PhilippeJoris
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-04 12:17
Zo. Onze eerste ervaring met een lange trip met de Ioniq 5 RWD 77.4. België naar Zuid-Oost Polen (buurt van Częstochowa) en terug. We hadden wel een beetje schrik voor Polen maar dat was onterecht; die zijn mee met de EV situatie.

De rit ging in twee delen want ik rij geen 1250 km meer in één run.

Conclusies:

1) de interne navigatie stuurt ons op tijd naar een lader maar die staan soms kilometers ver weg van de autostrade. Ook eenmaal meegemaakt dat alle wegen naar de lader opgebroken waren; verder dan maar. Volgende maal met een app.
2) Ionity is de strafste lader (237 kW) maar ook veruit de duurste (zie tabel). Te vermijden indien mogelijk, zelfs met Freshmile.
3) In Polen is Orlen de goedkoopste, maar na een eerste laadbeurt hadden ze nationale communicatie problemen en was het gedaan met laden 😕
4) Gezien de problemen bij Orlen, bij Greenway willen tanken met Freshmile (hun app stuurde ons ernaar toe) maar daar werd Freshmile kaart niet geaccepteerd. Freshmile zoekt nog uit wat er scheelt.
5) Aangezien Greenway mijn (vorige) credit card niet had geaccepteerd in hun App, verder gereisd met 25% batterij. Dat waren van dan af allemaal secundaire wegen. Verbruik stortte in elkaar en met 19% de bestemming bereikt. Daar mooi met de Granny Charger 's nachts terug naar 50%. En later bleek Greenway mijn nieuwe credit card wel te accepteren.
6) We hebben NIET braaf op zijn EV's gereden aan 110 kmh. Wel 130 kmh waar toegestaan, met soms flinke uitschieters tot 150 kmh. De gecombineerde kost in € is ongeveer gelijk aan de kost met diesel in onze vorige wagen (VW Touran 2.0 TDi). De echte meerkost zit wss in de reistijd; we hebben zeker ook tijd verloren door het nog onbekend zijn in EV land, maar je laad vaker dan je tankt en het duurt iets langer per beurt.

Al met al, reizen met een EV is geen probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ycFzCvOENescOQ2S3bkrKwuZnc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/giuX6a0mDIQbP9UsJJdRCuSS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7joxRVC-wBi0hNvmV38Ypz15_ZI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L5BTZUXVunsxjqX2lt5mKaiT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door PhilippeJoris op 16-05-2024 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:53
@PhilippeJoris Met welke auto heb je deze trip gedaan?
P.S. : In je tabel graag kW vervangen door kWh. Was even op het verkeerde been gezet toen ik bij Ionity 16 kW zag staan ;) .

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartjeV
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 30-04 15:35
Dank voor dit overzicht. Ik vertrek over twee weken voor mijn eerste trip met de EV naar Polen. Heb je niet overwogen om Ionity Passport te regelen voor een maand? Daarmee zou de prijs PLN 2,56 zijn ofwel ca € 0,60 per kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilippeJoris
pmiddeld schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:17:
@PhilippeJoris Met welke auto heb je deze trip gedaan?
P.S. : In je tabel graag kW vervangen door kWh. Was even op het verkeerde been gezet toen ik bij Ionity 16 kW zag staan ;) .
Ja, inderdaad, kolommen iets te smal gemaakt, gecorrigeerd.

Auto info toegevoegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilippeJoris
BartjeV schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:30:
Dank voor dit overzicht. Ik vertrek over twee weken voor mijn eerste trip met de EV naar Polen. Heb je niet overwogen om Ionity Passport te regelen voor een maand? Daarmee zou de prijs PLN 2,56 zijn ofwel ca € 0,60 per kWh.
We hoopten Ionity te kunnen vermijden maar neen, dus volgende maal abonnement voor € 6, zou voor ons € 24.39 minder laadkost geweest zijn.

Gelukkig zijn we (voorlopig nog) lerende organismen 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:15
@PhilippeJoris Waarom laad je zo vaak zulke kleine hoeveelheid? Dan loopt de laadtijd inderdaad wel op.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-04 18:35
HansAuutB schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:08:
@PhilippeJoris Waarom laad je zo vaak zulke kleine hoeveelheid? Dan loopt de laadtijd inderdaad wel op.
Met de teslas is het juist de kunst om te laden in kleine hoeveelheid met zo laag mogelijk soc.
Dus van 5 naar 40%, van 10 naar 50% enz. Want dan benut je de mega snelheid in het begin.
Tot 80% gaat nog maar tot vol duurt het echt heel lang.

Overigens @PhilippeJoris jeetje wat zijn dat hoge prijzen zeg. Supercharger kost bijna de helft.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansAuutB
SirLct schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:43:
[...]

Met de teslas is het juist de kunst om te laden in kleine hoeveelheid met zo laag mogelijk soc.
Dus van 5 naar 40%, van 10 naar 50% enz. Want dan benut je de mega snelheid in het begin.

Overigens @PhilippeJoris jeetje wat zijn dat hoge prijzen zeg. Supercharger kost bijna de helft.
De combinatie Ionic 5/6 en EV6 met SuC is geen gelukkige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartjeV
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 30-04 15:35
[...]

In Polen zijn de Superchargers niet beschikbaar voor niet-Tesla's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:17
[...]
Is zo. Aan de andere kant, hoeveel boeit 100-150 euro op zo’n vakantie? Kosten speelt eigenlijk nooit een significante rol in mijn bepaling voor SuC op vakantie rit.

Was met benzine trouwens niet anders.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PhilippeJoris
[...]

@SirLct, 1) omdat tesla charger de Ioniq 5 niet zo snel kan laden als de anderen (we wachten al lang op hun oplossing) en, 2) zie foto hieronder: Tesla Charger aanwezigheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wo5tm904mI-0dRjAkM0tfDMcNE8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t77LsZ4aM3b3JTaDHwCUwocf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

PhilippeJoris schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:34:
[...]

@SirLct, 1) omdat tesla charger de Ioniq 5 niet zo snel kan laden als de anderen (we wachten al lang op hun oplossing) en, 2) zie foto hieronder: Tesla Charger aanwezigheid.

[Afbeelding]
Ik weet niet waar dat kaartje vandaan komt maar mij Tesla App geeft iets anders weer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sda3aNM92sedUVAJcJ_oqN6RPgk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ej2UPXaPkgaLAqiNHyx6NG7z.jpg?f=fotoalbum_large

Blijft natuurlijk het andere probleem...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pmiddeld
@bert pit Dat kaartje van jou is voor als je een Tesla hebt. Niet-Tesla's kunnen in Polen en een aantal andere landen in Oost-Europa niet superchargen, zoals @BartjeV al zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zo ingewikkeld is het toch niet. Voor het laden van Non-Tesla's kijk je in de app of hier: https://www.tesla.com/nl_...0002&zoom=4&filters=party

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:39
[...]

Ik snap dat je 100% gelijk hebt... betreffende "stilstaan"tijd.......

Maar waarom niet voor gemak en rust kiezen?
gewoon iets langer staan, en een paar keer minder, heb je gelijk tijd voor ..Schwarzwalder Kirsch taart :Y

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-04 23:37
excuus, verkeerd topic

[ Voor 94% gewijzigd door Mavi86 op 17-05-2024 09:26 ]

www.mariovisser.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-04 14:52
@Mavi86
Mijn ervaring is met een eMobility leasepas. Die werkt overal in NL bij publieke laadplekken, behalve bij Tesla. Daarvoor moet je de app gebruiken.

Ik denk dat de meeste passen die je hier kunt kopen overal in NL werken. Dus je kunt overal naar toe rijden en overal laden. Meestal is het kabel aansluiten en pasje voor de lezer houden om laden te starten, en pasje een tweede keer voor de lezer houden om laden te stoppen.

Het belangrijkste waar passen van elkaar kunnen verschillen zijn de tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-04 23:37
Dank! ik had mn vraag net verplaats naar de topic over de laadpassen haha. Maar fijn dat dit zo werkt. Het leek me al een lastig verhaal worden maar dat schijnt dus wel mee te vallen :)

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
PhilippeJoris schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:34:
[...]

[Afbeelding]
Ah jammer man, ik zie nu idd dat SuC in polen nog dicht is voor the mere mortals. (grapje)
Ik wist ook niet dat er issues zijn met ioniq 5 laden, ivm 400v vs 800v architectuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
VidaR-9 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:20:
[...]

Is zo. Aan de andere kant, hoeveel boeit 100-150 euro op zo’n vakantie? Kosten speelt eigenlijk nooit een significante rol in mijn bepaling voor SuC op vakantie rit.

Ik ben een mierenneuker wat betreft deals en kosten dus vind het zelf leuk om zo goedkoop mogelijk iets te scoren. Zelfs met mn ICE toen tank ik ook nooit (nou ja mss op 2% na) op de snelweg/ autobahn. In DE heb je ook autohof (net buiten autobahn) waar de prijzen stuk goedkoper is en koffie gewoon 2 euro kost ipv 5 euro op de autobahn. En zowel tanken toen en snelladen nu allemaal met tankpas vd baas. Ik vind het gewoon leuk om niet onnodige euro's uit te geven.
Maargoed, ieder voor zich idd, ik zie alleen bedragen van bijna 1 eur per kWh en ik dacht gewoon holy $h1t.

[ Voor 12% gewijzigd door SirLct op 17-05-2024 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Hansieo schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:17:
[...]

Ik snap dat je 100% gelijk hebt... betreffende "stilstaan"tijd.......

Maar waarom niet voor gemak en rust kiezen?
gewoon iets langer staan, en een paar keer minder, heb je gelijk tijd voor ..Schwarzwalder Kirsch taart :Y
Dat het kan beteken ook niet dat ik het altijd doe. Als ik de laadstop kan combineren met lunch/ dinner oid dan ga ik het ook tot hogere % of zelfs volladen. Ik heb nu 100,000km achter de rug, waarvan 20 denk ik van vakantieritten. Vooral op de terugweg, vrouw en kinderen slapen al, het is laat id avond, en je wil zsm gewoon thuis komen. Dan doe ik wel de Bjorn methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
[...]
Superchargers zijn niet overal zo goedkoop als in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:54
JTHZZ schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:08:
[...]

Superchargers zijn niet overal zo goedkoop als in Nederland.
Maar altijd een pak goedkoper dan bv een Ionity.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Tommie12 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:23:
[...]

Maar altijd een pak goedkoper dan bv een Ionity.
Het statement was ‘bijna de helft’ en in Duitsland bijv is het op sommige tesla locaties minder dan 10 cent goedkoper dan bij Ionity maar je staat dan wel in the middle of (piep) te laden ipv bij een Rasthof. Ga je abonnementen meerekenen dan wordt het verschil nog kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:29
JTHZZ schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 14:08:
[...]

Het statement was ‘bijna de helft’ en in Duitsland bijv is het op sommige tesla locaties minder dan 10 cent goedkoper dan bij Ionity maar je staat dan wel in the middle of (piep) te laden ipv bij een Rasthof. Ga je abonnementen meerekenen dan wordt het verschil nog kleiner.
In Duitsland zijn de meeste SuC locaties best prima. Middle of piep is overdreven. Kom je in andere landen meer tegen. Prijsverschil valt in Duitsland echter inderdaad mee. Ik kies doorgaans toch liever SuCs. Het is toch snel 16 vs 4 aansluitingen. Op lange trips wil ik redelijk zeker zijn van een vrije plek.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
Inspired schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 14:17:
[...]

In Duitsland zijn de meeste SuC locaties best prima. Middle of piep is overdreven. Kom je in andere landen meer tegen. Prijsverschil valt in Duitsland echter inderdaad mee. Ik kies doorgaans toch liever SuCs. Het is toch snel 16 vs 4 aansluitingen. Op lange trips wil ik redelijk zeker zijn van een vrije plek.
Eens. Maar als je ABRP op minstens 6 aansluitingen zet kom je vaak ook bij de betere Ionitys, EnBW of Allego uit. Of Tesla. Qua kosten ontloopt het elkaar allemaal niet zoveel in Duitsland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
PeterZ(on) schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:56:
Zo ingewikkeld is het toch niet. Voor het laden van Non-Tesla's kijk je in de app of hier: https://www.tesla.com/nl_...0002&zoom=4&filters=party
Toevallig vandaag als proef voor lange vakantieritten deze zomer, voor het eerst met mijn Enyaq bij een Tesla SuC geladen. Dat werkt perfect en dat tegen €0,28 per kWh.
Blijft vervelend dat je twee plekken nodig hebt… 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
jdbiggelaa schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 17:03:
[...]

Toevallig vandaag als proef voor lange vakantieritten deze zomer, voor het eerst met mijn Enyaq bij een Tesla SuC geladen. Dat werkt perfect en dat tegen €0,28 per kWh.
Misschien kun je in voorkomend geval aan een zijkant gaan staan zodat je geen plaatsen inneemt. En anders is het jammer, meestal is er toch plek genoeg. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:05
Daar ben ik het niet mee eens, de SuC's staan open voor alle voertuigen en je neemt maar 1 plek in als je gewoon binnen je vak parkeert. Dat sommige auto's hun laadpoort aan de andere kan hebben daar hadden ze bij Tesla maar aan moeten denken en langere kabels moeten voorzien. Er staat nergens vermeld bij de SuC's dat je rechts van de laadpaal moet parkeren :).

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zjanzjak
Largamelion schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 22:10:

Daar ben ik het niet mee eens, de SuC's staan open voor alle voertuigen en je neemt maar 1 plek in als je gewoon binnen je vak parkeert. Dat sommige auto's hun laadpoort aan de andere kan hebben daar hadden ze bij Tesla maar aan moeten denken en langere kabels moeten voorzien. Er staat nergens vermeld bij de SuC's dat je rechts van de laadpaal moet parkeren :).
Ontkom ik er niet aan, ja, dan is het jammer, maar als de mogelijkheid er is dat ik anderen niet in de weg sta dan doe ik dat. Ik moet inderdaad niets maar een beetje rekening met elkaar houden doet geen pijn.
Wie goed doet, goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilippeJoris
[...]

€ 0.28 / kWh? Waar? Ik zie in Nossen (D) bv € 0.53-0.58.

(EDIT) Oooh, OK, je zit in NL. Hoe krijgen jullie dat zo goedkoop? Ik zit in Hasselt ( B ), ik kan verdorie better even naar Eindhoven rijden om te laden 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0X9J0FLLETc_ojxAvM80Sx_dfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HDpbTWColDAwaiZCZxWS45bo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door PhilippeJoris op 18-05-2024 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lasse1993
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 27-04 13:16
Hi allen,

Ik ga binnenkort met mijn VW ID4 naar Oostenrijk en twijfel tussen een Tesla membership (10 euro) of een EnWB L abbonement (17 euro) om het goedkoopste heen en weer te kunnen. Met die laatste zou ik bij EnWB laadpalen voor 0.39 euro kunnen laden en Tesla rond de 0.44 euro. Heeft iemand ervaring?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• crosscarver
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-04 19:36
Lasse1993 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 17:51:
Hi allen,

Ik ga binnenkort met mijn VW ID4 naar Oostenrijk en twijfel tussen een Tesla membership (10 euro) of een EnWB L abbonement (17 euro) om het goedkoopste heen en weer te kunnen. Met die laatste zou ik bij EnWB laadpalen voor 0.39 euro kunnen laden en Tesla rond de 0.44 euro. Heeft iemand ervaring?
Tesla --> betere locaties met meer palen en betere up time meestal met McDonald's etc. in Duitsland. EnWB kan ook tegenvallen. Voorbeeld in de Meivakantie bij een EnWB laadpark achter Keulen. Hun app, die trouwens wel heel goed is, zegt 7 van 8 vrij. Kom je er aan zijn alle 4 de 300 KW punten niet operationeel. Bij 2 150 KW punten doet de cardreader het niet. Bij de laatste paal 150 KW was het scherm kapot. Een vriendelijke duitser liet mij zien op welke knoppen te drukken om het laden te activeren zonder scherm. Met hem deelden we toen ook de paal dus uiteindelijk maar 75 KW max. Niet echt de experience die je verwacht bij 7 van 8 vrij......

The best investment is in yourself (Warren Buffett), www.sciplan.nl, ELGA, 23 PV-panelen Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
Lasse1993 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 17:51:
Hi allen,

EnBW. Grootste aanbieder in Duitsland en vaak dichter bij de snelweg dan Tesla en je loopt geen risico op maar 75kW aan een drukke v2 SuC.

Ionity abonnement nog bekeken? Ietsje duurder (0,49€) maar abonnement is maar 5€ en omdat ze de beste locaties hebben, heb je onderweg het minste tijdsverlies. Tenzij ze vol staan want sommige locaties zijn iets te populair.

[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 18-05-2024 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wat zijn de beste merken snellaadstations in Duitsland, Zwitserland en Noord-Italië? Liefst toegankelijk met een Shell Recharge pas. Wil dit als voorkeuren meegeven in Chargemap

[ Voor 14% gewijzigd door Ferra op 18-05-2024 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
Ferra schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:45:
Wat zijn de beste merken snellaadstations in Duitsland, Zwitserland en Noord-Italië? Liefst toegankelijk met een Shell Recharge pas. Wil dit als voorkeuren meegeven in Chargemap
Als prijs je niet uitmaakt dan voor alle landen Ionity, Tesla. Specifiek voor Duitsland: EnBW, Aral pulse, Allego, Fastned.
Voor Italië: Free to X, BeCharge
Met Zwitserland weinig ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
pmiddeld schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:50:
[...]

Als prijs je niet uitmaakt dan voor alle landen Ionity, Tesla. Specifiek voor Duitsland: EnBW, Aral pulse, Allego, Fastned.
Voor Italië: Free to X, BeCharge
Met Zwitserland weinig ervaring.
Dank! Als ik de route invul op Chargemap, met bovenstaande partijen, naar het Comomeer, stuurt hij me via Duitsland, Frankrijk, Zwitserland. Vooral dat stuk Frankrijk lijkt me onnodig. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:06
Ferra schreef op zondag 19 mei 2024 @ 13:15:
[...]

Dank! Als ik de route invul op Chargemap, met bovenstaande partijen, naar het Comomeer, stuurt hij me via Duitsland, Frankrijk, Zwitserland. Vooral dat stuk Frankrijk lijkt me onnodig. Iemand hier ervaring mee?
My 2cts….
- tenzij je je route extreem wil laten sturen door financieel voordeel……

1/ Ga je niet laten leiden door chargemap maar verzin gewoon een route met googlemaps of welk navigatie systeem je ook handig vindt zonder rekening te houden met laden.
2/ Check daarna op ionity en tesla app of hun netwerk langs deze route genoeg is om de aanschaf van een 1 maand lang een abonnement de moeite waard te maken.
3/ als er gaten in de route zitten dan kan je met chargemap of een andere app (vergeet ook googlemaps niet) checken of er nog andere laders tussenin liggen.
3a/ maar eerlijk gezegd…. In de landen die je noemt is dat geen probleem. Op pad gaan zonder dat uit te zoeken en gewoon tijdens de reis met de onboard navigatie de volgende lader plannen gaat echt wel lukken.
4/ Behalve de laadpassen ook creditcard mee, die werkt vrijwel overal (op dc laders).

Met andere woorden….
- je gaat er echt wel komen.
- ionity cq tesla is meer een “financieel voordeeltje” dat het eventueel de moeite waard maakt voor 1 maand een abonnement te nemen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Stefannn schreef op zondag 19 mei 2024 @ 13:27:
[...]

My 2cts….
- tenzij je je route extreem wil laten sturen door financieel voordeel……

1/ Ga je niet laten leiden door chargemap maar verzin gewoon een route met googlemaps of welk navigatie systeem je ook handig vindt zonder rekening te houden met laden.
2/ Check daarna op ionity en tesla app of hun netwerk langs deze route genoeg is om de aanschaf van een 1 maand lang een abonnement de moeite waard te maken.
3/ als er gaten in de route zitten dan kan je met chargemap of een andere app (vergeet ook googlemaps niet) checken of er nog andere laders tussenin liggen.
3a/ maar eerlijk gezegd…. In de landen die je noemt is dat geen probleem. Op pad gaan zonder dat uit te zoeken en gewoon tijdens de reis met de onboard navigatie de volgende lader plannen gaat echt wel lukken.
4/ Behalve de laadpassen ook creditcard mee, die werkt vrijwel overal (op dc laders).

Met andere woorden….
- je gaat er echt wel komen.
- ionity cq tesla is meer een “financieel voordeeltje” dat het eventueel de moeite waard maakt voor 1 maand een abonnement te nemen.
Ik heb een Shell Recharge laadpas van werk. Ik zou het liefst die zoveel mogelijk gebruiken. Creditcard als alternatief is oke, maar abonnementen wil ik vermijden. Lastiger te declareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ferra schreef op zondag 19 mei 2024 @ 17:01:
[...]

Ik heb een Shell Recharge laadpas van werk. Ik zou het liefst die zoveel mogelijk gebruiken. Creditcard als alternatief is oke, maar abonnementen wil ik vermijden. Lastiger te declareren.
Ik heb een zelfde laadpas van het werk. Ook even checken of de voorkeurs laadpunten zichtbaar zijn in de Shell recharge app met filter ‘compatible met recharge pas’ of iets dergelijks.

Specs: 9800X3D, RTX 5080, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Ferra schreef op zondag 19 mei 2024 @ 17:01:
[...]

Domme dure actie van je werkgever.
De Shell Recharge werkt vrijwel overal (tegen hoge tarieven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrightSun
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-03 18:11
HansAuutB schreef op zondag 19 mei 2024 @ 23:02:
[...]

Duur begrijp ik, maar waarom dom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

[...]
De vraag is hoe je daar op een fatsoenlijke manier mee omgaat als het druk is en anderen ook graag willen laden. Bij de buurtsuper staat ook niet dat je niet twee parkeerplaatsen in mag nemen en vermoedelijk doe je dat ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:59
BrightSun schreef op zondag 19 mei 2024 @ 23:13:
[...]

Duur begrijp ik, maar waarom dom?
Volgens mij geef je zelf het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
HansAuutB schreef op zondag 19 mei 2024 @ 23:02:
[...]

Ik heb een heel licht vermoeden dat Shell andere tarieven toe past bij ‘corporate’ accounts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:21
Tommie12 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 07:35:
[...]

Ik heb een heel licht vermoeden dat Shell andere tarieven toe past bij ‘corporate’ accounts.
Neehoor is niks van waar, wel is het zo dat je zakelijk de 21% btw terugkrijgt. Dus de prijzen zijn dan toch lager.

Just here for the fun

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JTHZZ
Volgens mij zijn werkgevers helemaal niet zo bezig met die snellaadprijzen. Bij de mensen die dat kunnen wordt de bulk van de kilometers thuis geladen tegen lage prijzen dus besparen tov brandstofautos doen ze toch wel, ook als ze die snellaad kWhs iets duurder betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
bert pit schreef op zondag 19 mei 2024 @ 23:59:
[...]

De vraag is hoe je daar op een fatsoenlijke manier mee omgaat als het druk is en anderen ook graag willen laden. Bij de buurtsuper staat ook niet dat je niet twee parkeerplaatsen in mag nemen en vermoedelijk doe je dat ook niet.
Ik kan een paar dingen bedenken: 1) naast de laatste paal gaan staan als dat kan (geen hoge stoeprand waar je op moet bijvoorbeeld), zodat de paal naast je vrij blijft en 2) niet onnodig lang laden, in mijn geval niet hoger dan 80%.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De afgelopen 2,5 week ben ik in Schotland op reis geweest met vrouw en bagage.

Omdat wij het liefst met een 'linkse' auto rijden in een land waar je links rijd hebben we een auto gehuurd, in ons geval een Polestar 2 omdat dit beduidend goedkoper was dan een vergelijkbare benzine auto. Wel even getwijfeld omdat het opladen in Schotland zo zijn uitdagingen heeft, maar we rijden al bijna 5 jaar elektrisch en hebben behoorlijk wat ervaring, en na het lezen van wat ervaringen in dit topic de knoop doorgehakt met in het achterhoofd dat je altijd nog benzine kan gaan rijden als het tegenvalt.

Voorbereiding:

Wise account aanmaken
Chargeplace Schotland account aanmaken
Pas aanvragen en laten bezorgen bij het eerste hotel
Mijn vrouw heeft de route gemaakt en Zapmap gebruikt in combinatie met reviews op Google
Ik heb de Podpoint app alvast geïnstalleerd

Tussen aanmaken van Wise account en start vakantie kreeg ik melding dat ik een andere betaalmethode moest instellen bij Charge Place Schotland, hier heb ik nu mijn creditcard kunnen koppelen, ik denk dat je nu kan registreren zonder Wise account maar in de FAQ staat nog dat je dit account wel nodig hebt.

We hebben 1416 mijl gereden, Newcastle - Edinburg - Black Ilse - Isle of Sky - Loch Lomond - Glasgow - Islay - Oban - Melrose - Newcastle

Uitgangspunt voor ons is: laden als je slaapt zodat je geen tijd verliest bij snelladers.

We hebben overal laadpunten kunnen vinden en de aanwezigheid van laadpunten is absoluut geen probleem.

Roaming
Is iets waar ze nog niet veel voor geregeld lijken te hebben, voorbeeld: ik stond aan een paal van Swarco maar kon daar mijn Chargeplace Schotland RFID niet gebruiken terwijl de facturen voor Chargeplace Schotland van Swarco komen.

Overstay penalties
zijn op heel veel locaties van toepassing met name openbare parkeerplaatsen in het centrum en dat maakt het echt uitdagend om een beetje betaalbaar je auto op te laden, soms mag je maar 45 minuten aangesloten zijn, soms 2 uur of 3 uur. En dat is zowel voor CCS al AC laden het geval. Boetes lopen uiteen van eenmalig 20 of 30 pond tot 1 pond per minuut.

Defecten
Veel palen werken niet of gedeeltelijk, daarom altijd reviews checken.

Apps
Het bereik in Schotland is niet altijd even goed, dat is uitdagend als je apps nodig hebt om te laden.

Kosten
Stroomkosten zijn aan de hoge kant 50-70 pence per kWh is vrij normaal uitschieters van 85 pence ben ik ook tegengekomen.

Algemeen
De Polestar heeft een grote accu (78kWh) en daardoor een groot bereik, dat maakt elektrisch rijden in Schotland goed te doen. Verder is het best wel een gedoe met apps en pasjes maar wij hebben geen laadstress gehad door goede planning.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Brotuck schreef op maandag 20 mei 2024 @ 07:57:
[...]

Neehoor is niks van waar, wel is het zo dat je zakelijk de 21% btw terugkrijgt. Dus de prijzen zijn dan toch lager.
Vergeet niet dat wat jij ziet in een app niet altijd is wat je werkgever of leasemaatschappij betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:21
Tommie12 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:15:
[...]

Vergeet niet dat wat jij ziet in een app niet altijd is wat je werkgever of leasemaatschappij betaalt.
Ik ben een werkgever......

Just here for the fun

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04:20
Tijd voor weer wat focus op de lange ritten in dit topic.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:23
Brotuck schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:17:
[...]

En fleetowner?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Brotuck schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:17:
[...]

Met een vloot van 5, 100 of 5000 auto’s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
DrBOB101 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:20:
Tijd voor weer wat focus op de lange ritten in dit topic.
^

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• HansAuutB
Kort verslag van een reis naar Hapimag Pentolina in Toscane.
Op heen- en terugweg overnacht in Kempten Zuid-Duitsland.
Met een KIA EV6, 3 personen en vol met bagage.
Met name Ionity (maand abo) en Freshmile gebruikt.
Zie het navolgende overzicht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zTRsa__OXy5Wl9ySUxrZq5iWu9Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6klTs3kufLS356a9Mxz5LDav.png?f=user_large

3x meegemaakt dat een Ionity stall buiten gebruik was.
2x ook bij Ionity even moeten wachten omdat alle werkende stalls bezet waren.
De laadsnelheden waren over het algemeen zeer acceptabel.
Het jammere van Italië is dat je voor (gunstig) laden regelmatig de snelweg af moet, maar met een Fulli-tolbadge gaat dat allemaal redelijk snel.
Voor berg op en af is mijn conclusie dat je er per saldo iets meer verbruik door hebt, maar niet zorgwekkend. Verstandig is wel om zo vol mogelijk berg op te rijden.
Met een gemiddelde snelheid van circa 120 en een verbruik van 5,16 km per kWh ben ik zeer tevreden.
Als je een beetje wil sturen op de laadlocatie is mijn conclusie nu dat de EV6-navi niet optimaal werkt door het beperkte totaaloverzicht van je trip, maar zonder een carscanner ben je er eigenlijk wel op aangewezen.
Ook vind ik de suggestie voor route-alternatieven ivm vertragingen in de EV6 wel heel beperkt.
Maar al met al een fijne reis gehad.
Komende zomer naar het meer van Trasimeno met ook weer overnachtingen in (de regio) Kempten. Dan zal het waarschijnlijk wel iets drukker zijn bij de laadlocaties.

2x meegemaakt dat mensen met een ice laadplekken bezet hielden. En als je ze er dan op aanspreekt kijken ze je dom aan.

[ Voor 3% gewijzigd door HansAuutB op 21-05-2024 00:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
Diederik schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:49:

Omdat wij het liefst met een 'linkse' auto rijden in een land waar je links rijd hebben we een auto gehuurd, in ons geval een Polestar 2 omdat dit beduidend goedkoper was dan een vergelijkbare benzine auto. Wel even getwijfeld omdat het opladen in Schotland zo zijn uitdagingen heeft, maar we rijden al bijna 5 jaar elektrisch en hebben behoorlijk wat ervaring, en na het lezen van wat ervaringen in dit topic de knoop doorgehakt met in het achterhoofd dat je altijd nog benzine kan gaan rijden als het tegenvalt.

Voorbereiding:

Wise account aanmaken
Chargeplace Schotland account aanmaken
Pas aanvragen en laten bezorgen bij het eerste hotel
Mijn vrouw heeft de route gemaakt en Zapmap gebruikt in combinatie met reviews op Google
Ik heb de Podpoint app alvast geïnstalleerd

Tussen aanmaken van Wise account en start vakantie kreeg ik melding dat ik een andere betaalmethode moest instellen bij Charge Place Schotland, hier heb ik nu mijn creditcard kunnen koppelen, ik denk dat je nu kan registreren zonder Wise account maar in de FAQ staat nog dat je dit account wel nodig hebt.

We hebben 1416 mijl gereden, Newcastle - Edinburg - Black Ilse - Isle of Sky - Loch Lomond - Glasgow - Islay - Oban - Melrose - Newcastle

Uitgangspunt voor ons is: laden als je slaapt zodat je geen tijd verliest bij snelladers.

We hebben overal laadpunten kunnen vinden en de aanwezigheid van laadpunten is absoluut geen probleem.

Roaming
Is iets waar ze nog niet veel voor geregeld lijken te hebben, voorbeeld: ik stond aan een paal van Swarco maar kon daar mijn Chargeplace Schotland RFID niet gebruiken terwijl de facturen voor Chargeplace Schotland van Swarco komen.

Overstay penalties
zijn op heel veel locaties van toepassing met name openbare parkeerplaatsen in het centrum en dat maakt het echt uitdagend om een beetje betaalbaar je auto op te laden, soms mag je maar 45 minuten aangesloten zijn, soms 2 uur of 3 uur. En dat is zowel voor CCS al AC laden het geval. Boetes lopen uiteen van eenmalig 20 of 30 pond tot 1 pond per minuut.

Defecten
Veel palen werken niet of gedeeltelijk, daarom altijd reviews checken.

Apps
Het bereik in Schotland is niet altijd even goed, dat is uitdagend als je apps nodig hebt om te laden.

Kosten
Stroomkosten zijn aan de hoge kant 50-70 pence per kWh is vrij normaal uitschieters van 85 pence ben ik ook tegengekomen.

Algemeen
De Polestar heeft een grote accu (78kWh) en daardoor een groot bereik, dat maakt elektrisch rijden in Schotland goed te doen. Verder is het best wel een gedoe met apps en pasjes maar wij hebben geen laadstress gehad door goede planning.
Goed en nuttig verslag. Was het niet mogelijk om in Schotland bij Tesla superchargers te laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
pmiddeld schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:52:
[...]

Goed en nuttig verslag. Was het niet mogelijk om in Schotland bij Tesla superchargers te laden?
Heb ik niet naar gekeken, de etappes die wij hebben gereden in Schotland konden makkelijk op 1 acculading. Dus kiezen wij voor laden als je slaapt in plaats van wachten bij een Supercharger (of andere snellader).

Als ik meer dan 400km enkele reis doe, dan pak ik wel altijd Superchargers omdat ze meestal goedkoper zijn dan Ionity/Fastned.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Diederik schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:49:

Omdat wij het liefst met een 'linkse' auto rijden in een land waar je links rijd hebben we een auto gehuurd, in ons geval een Polestar 2 omdat dit beduidend goedkoper was dan een vergelijkbare benzine auto.
Goede bijdrage Diederik, dankje! Wij hebben plannen voor een rondreis in Schotland met onze EV. Links rijden met een links stuur vind ik geen probleem. Echter, het idee om lokaal een EV te huren lijkt mij ook een interessante optie. Mag ik vragen waar je die Polestar had gehuurd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
jdbiggelaa schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:56:
[...]

Goede bijdrage Diederik, dankje! Wij hebben plannen voor een rondreis in Schotland met onze EV. Links rijden met een links stuur vind ik geen probleem. Echter, het idee om lokaal een EV te huren lijkt mij ook een interessante optie. Mag ik vragen waar je die Polestar had gehuurd?
Die is via Booking.com bij Hertz gehuurd, voor iets minder dan 800 pond.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
VidaR-9 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:20:
[...]

Bij mij zeker wel. Niet dat ik drie kwartier in de rij ga staan om te tanken in Luxemburg of Oostenrijk, maar om bewust direct aan de snelweg te gaan tanken als een Autohof 3 minuten naast de snelweg een pak goedkoper en vaak nog rustiger ook is, voelt zonde. Zelfde met laden. Ik ga er niet flink voor omrijden of lang in de wacht staan, maar als het een stuk goedkoper kan zonder veel moeite en tijdverlies, dan spaar ik graag wat uit. Ik geef het geld liever uit aan leuke activiteiten, etentjes, terrasjes dan aan het voortbewegen van de auto.
[...]
Nee, dat staat inderdaad nergens. Maar natuurlijk wel zo fijn om als het ook maar even kan rekening te houden met je medemens en aan de rand te laden, of naast een andere EV met de laadpoort aan dezelfde kant als jij. Een beetje hetzelfde als dat sommige parkeerhavens bij DC palen nogal dom aangelegd zijn in het buitenland, een DC lader met 2 poorten op het midden van een parallelparkeerplek bijvoorbeeld. Door net even anders te gaan staan kunnen 2 mensen laden.
HansAuutB schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 00:38:
Kort verslag van een reis naar Hapimag Pentolina in Toscane.
Op heen- en terugweg overnacht in Kempten Zuid-Duitsland.
Met een KIA EV6, 3 personen en vol met bagage.
Met name Ionity (maand abo) en Freshmile gebruikt.
Zie het navolgende overzicht:

[Afbeelding]

3x meegemaakt dat een Ionity stall buiten gebruik was.
2x ook bij Ionity even moeten wachten omdat alle werkende stalls bezet waren.
De laadsnelheden waren over het algemeen zeer acceptabel.
Het jammere van Italië is dat je voor (gunstig) laden regelmatig de snelweg af moet, maar met een Fulli-tolbadge gaat dat allemaal redelijk snel.
Voor berg op en af is mijn conclusie dat je er per saldo iets meer verbruik door hebt, maar niet zorgwekkend. Verstandig is wel om zo vol mogelijk berg op te rijden.
Met een gemiddelde snelheid van circa 120 en een verbruik van 5,16 km per kWh ben ik zeer tevreden.
Als je een beetje wil sturen op de laadlocatie is mijn conclusie nu dat de EV6-navi niet optimaal werkt door het beperkte totaaloverzicht van je trip, maar zonder een carscanner ben je er eigenlijk wel op aangewezen.
Ook vind ik de suggestie voor route-alternatieven ivm vertragingen in de EV6 wel heel beperkt.
Maar al met al een fijne reis gehad.
Komende zomer naar het meer van Trasimeno met ook weer overnachtingen in (de regio) Kempten. Dan zal het waarschijnlijk wel iets drukker zijn bij de laadlocaties.

2x meegemaakt dat mensen met een ice laadplekken bezet hielden. En als je ze er dan op aanspreekt kijken ze je dom aan.
Inderdaad een prima verbruik en een leuke omgeving voor een vakantie! _/-\o_
Dat de Ionity's ook nu weer een paar keer bezet waren valt me wel tegen, niet heel bijzondere periode toch? Voor file vermijdende alternatieven blijft Google Maps toch wel echt erg fijn. Is dat geen optie? Moet je wel zelf de laadstops een beetje in de gaten houden, maar da's intussen wel gemakkelijker dan vroeger. Dan mis je alleen het voorverwarmen van de accu als dat nodig is.

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PCurZu_ltINEwQlHrAlq39D0Oqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZH0NuS5MQZbzjot8Or39sHwN.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien geen extreem lange rit, maar ik ben net terug uit Zwitserland geweest met mijn Tesla Model 3 SR+ (2020). Onderweg nog wat in Duitsland bekeken. Gehele trip is zo'n 2300km geweest.

Is me super bevallen _/-\o_
Komt wellicht omdat ik gewend was aan een Ioniq Electric 2017 met ~200km range van 100% naar 0%. Dus dat is van 80 naar 10 procent op snelladers slechts 150km. De Tesla heeft nét een bak meer range, wat super fijn is. Onze eerste stop was 3 uur rijden; >250km waarvan een deel over de Autobahn waar we ook gewoon >200km/u hebben gereden). Om de 2-3 uur even stoppen is ook gewoon gezond immers :)

Heerlijk dat Tesla zelf aangeeft bij welke laders je moet stoppen. En dat 'ie zelf wel een andere stop voorstelt als je iets teveel energie verbruikt op je route. Bij de Ioniq had ik alles flink uitgestippeld op een lange route door Noorwegen, nu zijn we gewoon vertrokken zonder voorbereiding.

Op de terugweg zijn we rond 14:00 vertrokken vanaf de Trümmelbach Falls en naar huis (Zwolle) gereden. Bijna 900km afgelegd, waar Maps nu 9,5u voor telt (rekening houdend met het verkeer). We waren om 01:00 thuis en zijn dus eigenlijk maar maar rond de 1:15 extra kwijt geweest aan laadstops, welke we ook gewoon gebruikt hebben om te eten en even de benen te strekken. Met meer de optimale efficiënte snelheid rijden, had het misschien nog wel sneller gekund.

Ik wil best uitrekenen hoe duur het uiteindelijk was, maar hoe dan ook: bij Superchargers van 40 cent in DE en 45 cent in Zwitserland, weet ik zeker dat het aanzienlijk goedkoper was dan tanken.
Bij geen enkele Supercharger hebben we hoeven te wachten; er waren altijd beschikbare stalls en de maximale laadsnelheid werd altijd bereikt. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-04 12:38
Volgende week (30 mei) met de ID.5 naar Beaune in Frankrijk, een paar dagen.
Volgens ABRP is dat met 3 stops te doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OI5cVfLMfiTuIQLuUGZE69YwnRk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SFtMIo4kazSVPjYtjcWMjBUs.png?f=fotoalbum_large

De stops bij Knuvelkes en Aire De Berchem heb ik er zelf ingezet, want ik wil niet per se langs Antwerpen en Brussel en Aire de Berchem is onze "standaard" stop.

Zal na terugkomst laten weten hoe dat gegaan is.
Ben van plan om de route naar het einddoel direct in te laden in de eigen navigatie van de auto. Weet verder wel waar ik ongeveer wil/moet laden.

Blog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Ben.Hahlen schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:29:
[Afbeelding]

De stops bij Knuvelkes en Aire De Berchem heb ik er zelf ingezet, want ik wil niet per se langs Antwerpen en Brussel en Aire de Berchem is onze "standaard" stop.

Zal na terugkomst laten weten hoe dat gegaan is.
Ben van plan om de route naar het einddoel direct in te laden in de eigen navigatie van de auto. Weet verder wel waar ik ongeveer wil/moet laden.
Doe je dat met een dongle ofzo in je auto? Of heb je 't op de gok van tevoren gepland en dan duimen (of weten ;) ) dat je auto 't haalt?

Nomen nescio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
Bra-Jo schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:47:
[...]

Doe je dat met een dongle ofzo in je auto? Of heb je 't op de gok van tevoren gepland en dan duimen (of weten ;) ) dat je auto 't haalt?
Gekoppeld aan Tronity voor de verbruiksdata, dus het zou het live verbruik moeten gebruiken.
Zit nog te overwegen om voor een maandje ABRP Pro te nemen, voor ook weersomstandigheden etc.

Het langste stuk is 253KM, nu met 71% lading staat de range op 312KM, dus dat zou prima moeten kunnen.

Blog

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pbennink
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-04 22:47
Ben.Hahlen schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:29:
[Afbeelding]

Als alternatief voor Knuvelkes kan ik je de Tesla Supercharger Maastricht (Slakweg 5) als alternatief adviseren. Het is maar een paar minuutjes omrijden, heel veel laders en een leuke gelegenheid om even op het terras uit te puffen op de koop toe. Ik heb geen Tesla maar met de Renault Megane is het mij heel goed bevallen daar. En toen ik langs Knuvelkes reed op die rit waren daar alle laders bezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
pbennink schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 17:44:
[...]

Als alternatief voor Knuvelkes kan ik je de Tesla Supercharger Maastricht (Slakweg 5) als alternatief adviseren. Het is maar een paar minuutjes omrijden, heel veel laders en een leuke gelegenheid om even op het terras uit te puffen op de koop toe. Ik heb geen Tesla maar met de Renault Megane is het mij heel goed bevallen daar. En toen ik langs Knuvelkes reed op die rit waren daar alle laders bezet.
Dank voor de tip! Even kijken hoe het uitkomt :)

Blog

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:05
Volgende maand ga ik samen met mijn zoon in de Tesla MY LR naar de GP van Oostenrijk. Onze eerste buitenlandse trip in deze auto. Zijn er argumenten om niet gewoon alleen op SuC te rijden? Zowel Duitsland als Oostenrijk lijken me behoorlijk goed voorzien, en bovendien zit er een aan de afrit nabij Spielberg om net voor aankomst of vertrek nog wat bij te laden.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
coelho schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:53:
Volgende maand ga ik samen met mijn zoon in de Tesla MY LR naar de GP van Oostenrijk. Onze eerste buitenlandse trip in deze auto. Zijn er argumenten om niet gewoon alleen op SuC te rijden? Zowel Duitsland als Oostenrijk lijken me behoorlijk goed voorzien, en bovendien zit er een aan de afrit nabij Spielberg om net voor aankomst of vertrek nog wat bij te laden.
Nee, met SuC gaat dat prima lukken, zeker als er nabij je bestemming nog eentje zit.
Ik vind het altijd leuk om ergens te vertrekken (na de GP) met genoeg stroom om alvast 200-250km te rijden, dan heb je niet direct stress als je uit de files moet raken en nog langs een mogelijk druk bezette lader moet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaSsDruM
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09:52
Tommie12 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:43:
[...]

Nee, met SuC gaat dat prima lukken, zeker als er nabij je bestemming nog eentje zit.
Ik vind het altijd leuk om ergens te vertrekken (na de GP) met genoeg stroom om alvast 200-250km te rijden, dan heb je niet direct stress als je uit de files moet raken en nog langs een mogelijk druk bezette lader moet)
Ja, zeker die supercharger vlakbij Spielberg was rond de GP veels te druk toen ik er was 2 jaar terug. Beter dan zo plannen dat je eentje verder weg kan pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-04 19:46
Ik ga voor het eerst naar het buitenland met onze eigen elektrische auto. En ik plan op het moment mijn route van Groningen naar plaatsje bij Bordeaux in de buurt.

Klinkt dit als een logische route?
En is zo'n route goed te doen met 'snachts rijden?
24/7 Tankstation wc's zijn wel open lijkt me.

Groningen
Fastned Dorst (bij Breda)
Fastned A1 Saint-Léger
Ionity Saint-Witz
Ionity A10 Villerbon
Ionity A10 Vouillé

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QeZtB3_snuY6USZ2wv5xpalvN0Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/L70qxLMr7GIkZiLQl3aXlLKB.png?f=fotoalbum_small

Mis ik dan wellicht hele fancy nieuwe France laadplekken?

[ Voor 4% gewijzigd door Impstoker op 23-05-2024 11:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Impstoker schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:38:
Ik ga voor het eerst naar het buitenland met onze eigen elektrische auto. En ik plan op het moment mijn route van Groningen naar plaatsje bij Bordeaux in de buurt.

Groningen
Fastned A1 Saint-Léger
Ionity Saint-Witz
Ionity A10 Villerbon
Ionity A10 Vouillé

[Afbeelding]

No stress om te beginnen.
Ga gewoon rijden, en kijk telkens 1 stop vooruit. Soms maak je een stop en sta je wat langer stil en juist wat korter.
No plan survives ennemy contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
Goed plan, zo deed ik dat eigenlijk ook met onze Renault Zoe (100km range).
Laden tot wanneer je zin hebt om weg te rijden en dan kijken waar de volgende laadpaal is. Best wel prima.
Toch is zo'n planning maken wel handig om even te kijken hoe lang je er ongeveer over gaat doen.
En ik wil toch wel van te voren weten of er snachts iets open is om naar de wc te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-04 13:01

Groningen
Fastned A1 Saint-Léger
Ionity Saint-Witz
Ionity A10 Villerbon
Ionity A10 Vouillé

[Afbeelding]

Mijn ervaring van vorig jaar zomer (zwolle - bretagne, begin stuk was dus ongeveer hetzelfde) is dat er veel laadfaciliteiten zijn. Alleen België vond ik op die route wat karig (er waren wel laders hoor, maar niet veel keus. Misschien is dat nu verbeterd). Doordat onze auto voldoende range had, hoefde ik niet te stoppen in België. Dus dat was voor ons geen issue.

Als je een iphone hebt, zou je eens kunnen kijken naar de app 'ChargingTime ' en daar je route invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishbeast
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-04 14:19
Tommie12 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:16:
Ik krijg net bericht dat er op de Stena Line ferry die ik ga nemen tussen Kiel en Goteborg laadmogelijkheden zijn die geboekt kunnen worden.
Dat is interessant, maar ik,had graag de prijs gekend.
Sommige dingen zijn op ferries pokkeduur (internet, en roaming bv).

Vroeger was het blijkbaar gratis. Iemand een idee wat ze daar nu voor aanrekenen?
Volgens mij heeft @YJB hier ervaring mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Fishbeast schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:46:
[...]

Volgens mij heeft @YJB hier ervaring mee...
Ik ben ondertussen al terug. >:)
Laden op de ferry was niet nodig en zou iets van 20€ gekost hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-04 15:28

Groningen
Fastned A1 Saint-Léger
Ionity Saint-Witz
Ionity A10 Villerbon
Ionity A10 Vouillé

[Afbeelding]

Bewust steeds Fastned en ionity? Er zit langs de Franse snelweg ook veel TotalEnergy en die Franse toko waarvan ik de naam ben vergeten. Allemaal met veel laadpunten, kost eigenlijk altijd 59 cent, maakt eigenlijk niet uit waar je stopt.

Enige tip: Aire de coeur des Hauts de France, uitstekende bakker op de air, ook koffie is daar heel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
Nova163 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:51:
[...]

Bewust steeds Fastned en ionity? Er zit langs de Franse snelweg ook veel TotalEnergy en die Franse toko waarvan ik de naam ben vergeten. Allemaal met veel laadpunten, kost eigenlijk altijd 59 cent, maakt eigenlijk niet uit waar je stopt.

Enige tip: Aire de coeur des Hauts de France, uitstekende bakker op de air, ook koffie is daar heel goed.
Nee hoor Ionity Frankrijk met een maandabo is 0,39.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
En als je een vouwwagen bij je hebt, kan je dan beter Fastned overal doen in de hoop dat je een doorrijd plek hebt? Of zijn er Franse merken laders die dat ook aanbieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-04 15:28
HansAuutB schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:00:
[...]

Nee hoor Ionity Frankrijk met een maandabo is 0,39.
Ja, uiteraard, met abonnementen gelden er andere prijzen. Met OVO ook overal tien procent korting. Maar de standaardprijs is overal 59 cent, dus tenzij je met een abonnement een paar euro wilt besparen, kun je gewoon overal gaan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Impstoker schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:29:
En als je een vouwwagen bij je hebt, kan je dan beter Fastned overal doen in de hoop dat je een doorrijd plek hebt? Of zijn er Franse merken laders die dat ook aanbieden?
Dat is nog steeds wel een dingetje. De meeste laadplekken zijn hier toch niet goed op ingericht, ook Fastned niet altijd.
Vorig jaar Route du soleil de caravan in wel 60% van de gevallen moeten afkoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
HansAuutB schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 23:09:
[...]

Dat is nog steeds wel een dingetje. De meeste laadplekken zijn hier toch niet goed op ingericht, ook Fastned niet altijd.
Vorig jaar Route du soleil de caravan in wel 60% van de gevallen moeten afkoppelen.
Maar zijn het dan van die insteekvakken? Of heb je gewoon een lange combinatie?

Voor zover ik kan zien, hoef ik komende zomer bij Fastned niet af te koppelen met mijn combinatie, tot en met de Ardèche.

Twee jaar terug uitsluitend op Tesla gereden, maar dat is toch minder handig..

Ik vrees enigszins voor laadfiles. Daarom vertrekken we 02:00 en rijden we op een donderdag. We gaan het zien.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Pagina: 1 ... 54 ... 102 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.