Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-05 15:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Azqi schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:54:
[...]

In Duitsland word je met 88 echt wel ingehaald door vrachtwagens en dat is geen uitzondering. Dat geeft een heel onrustig beeld op de weg.

[...]
PeterZ(on) schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:55:
[...]

Hier in NL niet, maar wel in FR en SP want daar mogen ze 90kmh. Dus met 95kmh op de teller komen ze je daar nog voorbij, en daar rij ik dan rustig op gepaste afstand achter als ik geen haast heb. :)
Goed, dan nog. Waarom wordt de vertaling van "rustig rijden" gemaakt naar "langzamer dan vrachtwagens rijden"? Dat staat er toch niet?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maasluip schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:28:
[...]

[...]

Goed, dan nog. Waarom wordt de vertaling van "rustig rijden" gemaakt naar "langzamer dan vrachtwagens rijden"? Dat staat er toch niet?
Rustig rijden in mijn boek is tussen de vrachtwagens.... Als je langzamer gaat, dan halen ze je in met enorme frustratie bij alle andere weggebruikers tot gevolg. Als je iets harder rijdt ben je zelf steeds aan het heen-en-weren. Pak een vrachtwagen met een mooie achterkant en gebruik je adaptive cruisecontrol om er lekker achter te hangen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:54
Crypto_Exfil schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:01:
[...]

Heb het hierover een occasion, zit alleen heel erg hoeveel deze gaat afschrijven. Hij is 82k en ik vraag mij af wat hij over 3 jaar waard zal zijn.

Of hebben jullie betere tips, ik wil alleen geen Tesla lol.
Ik denk dat je dit beter gaat posten in het algemene topic over electrische auto's. Dat heeft nog weinig te maken met "lange ritten".

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:15
Crypto_Exfil schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:56:
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om met een elektrische BMW iX xDrive50 naar Malaga te rijden en ben erg benieuwd naar de ervaringen van anderen die een soortgelijke reis hebben gemaakt met een elektrische auto. Specifiek zou ik graag willen weten:

1. Hoe effectief was de routeplanning met betrekking tot de beschikbaarheid van laadstations?

2. Wat waren de grootste uitdagingen tijdens de reis, vooral met betrekking tot het opladen?

3. Zou je aanraden om deze reis te maken met een elektrische auto, of is een conventionele auto zoals de BMW X5 een betere keuze?

4. Zijn er specifieke tips of aanbevelingen die je kunt delen om de reis soepeler te laten verlopen?

5. Hoe zit het met de actieradius in de bergen ? Want ik ben wel van plan in 1 stuk door te rijden dus zonder overnachtingen etc.
Je hebt al wat reacties gekregen, maar hier dan ook die van mij (met ca. 140k km EV ervaring).

1. In een Tesla van SuC naar SuC perfect. Anders ABRP, maar dat is wat mij betreft al teveel gedoe.
2. De kinderen snel genoeg uit het restaurant / de WC / speeltuintje / etc krijgen, aangezien de auto al weer 80%+ geladen was...
3. Ritjes van 10-12 uur kunnen prima met een EV, dan komt er +/- 2 uur bij. Een dag reizen blijft dan een dag reizen. Meer dan 2000km op 1 dag rijden zou ik überhaupt nooit doen, zeker met kinderen niet. Als je dat wil doen dan is een ICE makkelijker, aangezien je op zo'n afstand wel +/- 4 uur aan het laden bent. Nogmaals, ik weet niet of je je kinderen van te voren drogeert of knock-out slaat, maar anders krijg ik ze geen 24+ uur in een auto... :+
4. Geen haast hebben, rustig meerijden met het verkeer. De 'avondeten' stop van te voren even uitzoeken als het je eerste lange rit is, dan heb je daar in ieder geval een leuke stop. (als je nog weinig ervaring hebt met je eigen verbruik dan is het lastig om te bepalen waar je tegen het avondeten al bent, maar dan zou je 1 stop eerder en 1 stop later ook alvast een beetje kunnen kijken of er goed wat te eten is).
5. Actieradius in de bergen heb ik nooit rekening mee gehouden. In 1 stuk rijden zonder overnachting is gekkenwerk ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:54
Maasluip schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:28:
[...]

[...]

Ik reageerde alleen op de snelheid van de vrachtauto's. Rustig rijden is iets wat iedereen anders ziet. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekvandam
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22-05 09:51
Ik vertrek in 3 weken naar de alpen en volgens de planning kan ik er komen in 2x te laden. (rit is net geen 1000km en heb dan genoeg SOC bij aankomt)

Alleen stel dat ik op 30% batterij ben en iemand in de auto wil nodig naar de WC, hoe kan ik via Tesla,ABRP,.. navigeren naar de eerst volgende supercharger op de route? Het lijkt me nogal onnodig om te stoppen, iedereen te laten plassen etc om vervolgens 40min later weer te stoppen om te laden?

[ Voor 4% gewijzigd door Hekvandam op 13-05-2024 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:15
Hekvandam schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:58:
Ik vertrek in 3 weken naar de alpen en volgens de planning kan ik er komen in 2x te laden. (rit is net geen 1000km en heb dan genoeg SOC bij aankomt)

Alleen stel dat ik op 30% batterij ben en iemand in de auto wil nodig naar de WC, hoe kan ik via Tesla,ABRP,.. navigeren naar de eerst volgende supercharger op de route? Het lijkt me nogal onnodig om te stoppen, iedereen te laten plassen etc om vervolgens 40min later weer te stoppen om te laden?
ABRP geeft altijd de aanwezige snelladers weer, ook als je een route hebt lopen. Zolang hij (het icoontje) groen is, is de kans erg groot dat je er kan laden. Zo ga ik weleens eerder de weg af.

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:44

Wij deden dat vroeger met een lege fles (voor de kinderen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:15

Als je met een Tesla onderweg bent dan kan je de kaart ook een beetje uitzoomen (of op de overzicht stand zetten) en dan bij de icoontjes rechts (alleen zichtbaar als je 1x op het navigatie deel getikt hebt) het bliksemschichtje kiezen. Dan krijg je een lijst met snelladers in de directe omgeving te zien, een handige kiezen en daar naar navigeren (voor het voorverwarmen van de accu) et voila (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-05 16:06
@Crypto_Exfil Zelf geen ervaring met Spanje, wel met langere reizen.
1. De planning van de BMW, of apps als ABRP? Allebei zijn redelijk aan de voorzichtige kant, maar als uitgangspunt werkt het prima (een BMW i4 gaf naar Toscane in ieder geval aardig logische stops voor mijn gevoel).

2. Laadplekken waar m'n vriendin ook blij van wordt in het donker. Er zijn her en der de nodige laadplekken waar je echt in een donkere uithoek zit, kreeg mijn vriendin niet een heel veilig gevoel van. Verder hooguit een keer wat drukker, of een laadstation dat niet (optimaal) werkt. Spanje was 4-5 jaar terug ook nog wel uitdagend, maar zo te lezen intussen al niet meer echt.

3. Als je nu al de X5 rijdt, kan je naar mijn mening beter de X5 pakken en daarna overstappen. Een EV rijdt wel heel fijn op langere ritten als je het niet erg vindt om regelmatig even te stoppen, maar op zo'n strak reisschema extra stress rondom laden toevoegen? Na de rit eventueel overstappen op EV spaart je extra stress op een rit die sowieso al erg lang is. Ruim 2.000km aan een stuk met kinderen achterin de auto is wel echt lang, ook als je om de paar uur wisselt van bestuurder. Als je er 2-3 dagen voor uittrekt is dat ook voor de kleintjes een stuk fijner en dan rijdt het met een EV ook zeker wel relax. Als je sowieso nog moet shoppen, lekker de EV pakken en iets meer tijd nemen.

4. Beetje hetzelfde als alle lange reizen, zorg dat je vermaak bij de hand hebt en zorg dat je ook een globaal beeld hebt van de route. Je eerste stop met alternatieven ervoor en erna plannen is ook wel fijn voor je gemoedsrust. Mijn eerste langere rit was 3 keer laden, dus voor alle stops gedaan, maar dat kan met die afstand wat lastiger worden. Ook handig als je weet bij welke aanbieders je wel en niet kan laden, nogal vervelend als de auto je naar een snellader stuurt en je dan merkt dat je daar geen pasje voor hebt / de app niet werkt of zo. Dus paar laadpasjes mee, evt wat apps. Credit card kan ook wel fijn zijn.

5. Over het algemeen niet heel afwijkend omdat je snelheid wat zakt en je bergaf wel weer de nodige energie terugwint, maar zorg wel dat je niet met 10-20% bergop begint, want hoewel je bergaf wel weer energie terugwint, kan het verbruik wel ECHT hoger liggen (ik heb bergop wel waarden gezien van ruim 3 keer het normale verbruik).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crypto_Exfil
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 01-05 21:29
Ik wil jullie allemaal danken '
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:48
Crypto_Exfil schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:56:
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om met een elektrische BMW iX xDrive50 naar Malaga te rijden en ben erg benieuwd naar de ervaringen van anderen die een soortgelijke reis hebben gemaakt met een elektrische auto. Specifiek zou ik graag willen weten:

1. Hoe effectief was de routeplanning met betrekking tot de beschikbaarheid van laadstations?

2. Wat waren de grootste uitdagingen tijdens de reis, vooral met betrekking tot het opladen?

3. Zou je aanraden om deze reis te maken met een elektrische auto, of is een conventionele auto zoals de BMW X5 een betere keuze?

4. Zijn er specifieke tips of aanbevelingen die je kunt delen om de reis soepeler te laten verlopen?

5. Hoe zit het met de actieradius in de bergen ? Want ik ben wel van plan in 1 stuk door te rijden dus zonder overnachtingen etc.
Lees mijn ervaringen hier.

XC40 Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 30000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crypto_Exfil
Had het al gelezen, toch erg bedankt voor het delen !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:16
ikweethetbeter schreef op zondag 12 mei 2024 @ 13:15:
[...]

Het milieu is blijkbaar niet jouw ding?

[...]

Het is een advies om elke 2 uur minimaal een kwartier te rusten. Als je 2 chauffeurs hebt, dan kun je ook wisselen en doorrijden.

Maar de grootste groep "doorrijders" zijn "echte mannen" (in hun eigen fantasie vooral) die het stoer vinden om zonder pauzes door te rijden. Ik vind het vooral stoer als je verstandig doet! Zeker als je met je gezin reist.
Iedereen mag de nodige aannames maken, maar daardoor worden het geen feiten ;-)

Acties:
  • +6 Henk 'm!
ikweethetbeter schreef op zondag 12 mei 2024 @ 13:15:
[...]

Het milieu is blijkbaar niet jouw ding?

[...]

Het is een advies om elke 2 uur minimaal een kwartier te rusten. Als je 2 chauffeurs hebt, dan kun je ook wisselen en doorrijden.

Maar de grootste groep "doorrijders" zijn "echte mannen" (in hun eigen fantasie vooral) die het stoer vinden om zonder pauzes door te rijden. Ik vind het vooral stoer als je verstandig doet! Zeker als je met je gezin reist.
Nee, dat laatste is een grove generalisatie. Ik vind mezelf helemaal geen "echte man" en ik vind en vond het al helemaal niet "stoer" om 's nachts in 1x door te kachelen naar Zuid-Frankijk. Het was vooral heel erg praktisch (de rest van het gezin sliep en werd wakker op de bestemming) en ik kon het ook gewoon. Toen nog....
Was het onverantwoord? Nee, toen niet, ik was nog jong, vol energie en haalde een nacht door zonder ook maar een enkel probleem. Ik heb dat een paar jaar gedaan en toen het moeilijker werd ben ik er mee gestopt.
Dus doorrijders een beetje denigrerend wegzetten als zogenaamde echte mannen is een beetje onzin. Iedereen maakt verschillende afwegingen en die worden lang niet allemaal gevoed door ego.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:52
@multikoe Herken mij hier geheel in. " vroeger" 20+ jaar " oud" zag een vrijdag er voor mij soms zo uit:

Flinke Benelux trip 'a 500km en dan 18:00 thuiskomen, overstappen in eigen auto (quattro) en naar zuid Parijs kachelen.. no-problemo.

Maar zoals je aangeeft, moet je goed naar jezelf kijken, je gaat langzaam ouder worden inclusief de daarbij behorende lichamelijke conditie /reactie vermogen.

DIt kan je enigszins compenseren met een n'og wat betere auto...EV... Polestar2 DMLR.

Rij ik nu weer gewoon 1.000km/dag weg? Absoluut NIET meer.
Kan het? ja... WIL ik dat nog? Absoluut NIET meer, gewoon lekker relaxed in 2 dagen met leuk hotelletje en luxe dinner.

Spijt van vroeger? nope, tijd was toen beperkt en de wegen minderd druk minder GEVAARLIJK met al die mobieltjes etc.

Zeker op lange ritten moet je nu in deze tijden 200% geconcentreerd rijden bij 100% van " vroeger"

kortom ook als ik NU nog 18+ zou zijn, zou ik geen 1.000km/dag meer doen, mij te link met dit verkeer.

De EV regelt dat prima, verplichte EV stop waar je niet omheen kan... mooi, dan kunnen mobiel verslaafden even een paar trekjes tikjes nemen en dan weer veilig op pad.

m2C

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Laatst online: 20:15
multikoe schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:46:
[...]

Nee, dat laatste is een grove generalisatie. Ik vind mezelf helemaal geen "echte man" en ik vind en vond het al helemaal niet "stoer" om 's nachts in 1x door te kachelen naar Zuid-Frankijk. Het was vooral heel erg praktisch (de rest van het gezin sliep en werd wakker op de bestemming) en ik kon het ook gewoon. Toen nog....
Was het onverantwoord? Nee, toen niet, ik was nog jong, vol energie en haalde een nacht door zonder ook maar een enkel probleem. Ik heb dat een paar jaar gedaan en toen het moeilijker werd ben ik er mee gestopt.
Dus doorrijders een beetje denigrerend wegzetten als zogenaamde echte mannen is een beetje onzin. Iedereen maakt verschillende afwegingen en die worden lang niet allemaal gevoed door ego.
Ik heb dezelfde ervaring. Heb stukken van 1200 kilometer meerdere keren alleen gereden, ook wel samen maar dan was ik de enige bestuurder.
Toen kon dat allemaal prima, veel energie en geen enkel moment gehad dat ik dacht in slaap te vallen o.i.d.. Vooraf goed uitrusten en slapen en wel regelmatig even stoppen om er even uit te zijn.
Binnenkort weer dezelfde route maken maar nu elektrisch. Nu wisselen we gewoon af, ik ben gewend wat langer te rijden dan mijn partner dus zal ze af en toen een stukje rijden zodat ik even kan relaxen.
1200 kilometer is prima te doen in 1 dag mits het verkeer ook een beetje meezit.

Stoer? nee, maar juist erg praktisch. Andere bekenden gingen voor de laatste 200 kilometer alsnog een hotel zoeken. Spullen uitladen (koelbox etc.) maar tegen de tijd dat je alle kinderen in bed hebt liggen had je ook al op bestemming kunnen zijn.

Daarbij was het vroeger ook meer werken. Toen had ik een handgeschakelde auto, gelukkig wel met airco en cruise control. Tegenwoordig met adaptive cruise en lane assist is het nog veel relaxter rijden.

[ Voor 5% gewijzigd door Headshot_NL op 14-05-2024 09:07 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:15
Sluit ik me bij aan, ben ook de jongste niet meer en lange trips moet je gewoon de tijd voor nemen. Overigens lukt een langere trip overdag nog wel, met de laadstops onderweg, maar zodra het later op de avond word is de energie gewoon op, dan ga ik liever een hotel in en de volgende dag verder. Waarom altijd dat jagen om ergens zo snel mogelijk te zijn ?

Just here for the fun

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Denken dat je het wel kan als je jong bent, maakt nog niet dat het veilig / verstandig is.

Iets met hersenen die nog niet uitontwikkeld zijn en daarom nog niet zo goed risico's kunnen inschatten

(waarom zouden anders jonge mannen zo relatief grote sterftekans hebben -> omdat ze veel domme dingen doen)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-05 03:52
Een professionele chauffeur is verplicht om uitgebreide rustpauzes te nemen: 45 minuten rust na 4,5 uur rijden. Dit geldt zowel voor bus- als vrachtwagenchauffeurs. Daarnaast mogen ze maximaal 10 uur per dag rijden.

Ik vraag me dan altijd af... Zou je jezelf of je kinderen in een touringcar zetten met slechts één chauffeur die van Nederland naar Zuid-Portugal rijdt en een nacht of twee doorrijdt zonder voldoende rust te nemen?

Er is een goede reden waarom rustpauzes en dus ook overnachting (= lange pauze) tijdens de reis essentieel zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
mazzoop80 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:23:
Een professionele chauffeur is verplicht om uitgebreide rustpauzes te nemen: 45 minuten rust na 4,5 uur rijden. Dit geldt zowel voor bus- als vrachtwagenchauffeurs. Daarnaast mogen ze maximaal 10 uur per dag rijden.

Ik vraag me dan altijd af... Zou je jezelf of je kinderen in een touringcar zetten met slechts één chauffeur die van Nederland naar Zuid-Portugal rijdt en een nacht of twee doorrijdt zonder voldoende rust te nemen?

Er is een goede reden waarom rustpauzes en dus ook overnachting (= lange pauze) tijdens de reis essentieel zijn.
Beste argument tegen de doorrijders.......

Ben benieuwd waar ze nu mee komen om hun gedrag te rationaliseren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Pollo Diablo
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 28-05 23:08

El Pollo Diablo

3-wieler

De ene keer gaat het prima, de andere keer niet. En dan moet je het niet doen.

Voor de vakantie rij ik zelden meer dan 700Km op een dag, maar zakelijk maak ik wel langere trips. Een paar maanden geleden vanuit Arezzo in een ruk naar huis gereden zonder problemen (1400Km). Vertrokken aan het eind van de middag, en de volgende ochtend thuis. Dat was prima te doen.

Drie weken geleden vanuit Milaan naar huis, net aan1000Km. Aan het eind van de dag was ik moe, dus de keuze om naar huis te rijden of nog te overnachten was eenvoudige. Eerste stukje rijden, hotel gezocht en overnacht. De volgende dag de rest gereden.

Als je twijfelt of het wel goed gaat, moet je stoppen

Acties:
  • +4 Henk 'm!
jeroenkb schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:18:
Denken dat je het wel kan als je jong bent, maakt nog niet dat het veilig / verstandig is.
De posts hierboven laten al zien dat we dat niet denken, maar gewoon ervaren hebben. Ik kwam 's ochtends na een nacht doorrijden gewoon helder en vol energie aan, zette de tent op en ging met vrouw en kinderen naar het strandje van de camping. Daar deed ik een dutje, na het dutje werd de witte wijn in het beekje gezet en de kaas uitgepakt en was ik al weer gelukkig.

Wat ook meespeelt (ik weet niet hoe oud je bent): naarmate we ouder worden schatten we risico's steeds groter in. Dat heeft deels met het zogenaamde volwassen worden van het brein te maken, maar het is ook ontegenzeggelijk waar dat naarmate je ouder wordt, die inschatting vaak doorslaat tot in het extreme.
Iets met hersenen die nog niet uitontwikkeld zijn en daarom nog niet zo goed risico's kunnen inschatten

(waarom zouden anders jonge mannen zo relatief grote sterftekans hebben -> omdat ze veel domme dingen doen)
Je schraapt nu wel erg veel bij elkaar om je punt te maken. De "mannen" waar jij het over hebt en die lange afstanden rijden, zijn in het algemeen wel iets ouder dan 25, de grens die verzekeraars en verhuurmaatschappijen hanteren als het gaat om risico's. Ik was 35 toen ik die lange afstanden reed. Nu zullen er mensen in mijn omgeving zijn die zeggen dat mijn brein nooit helemaal volwassen is geworden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:39

Oekol

waka waka hey hey

Crypto_Exfil schreef op maandag 13 mei 2024 @ 18:07:
Ik wil jullie allemaal danken '
:)
Je wilt geen tesla rijden, maar ik zou je toch willen adviseren om wel hun netwerk te gebruiken naast de andere usual suspects, bijv een fastned of ionity. De SuC netwerk is qua kosten echt laag en zit altijd wel bij punten waar je kan eten, rusten of toileteren. Onze reis naar Portugal, Porto ging geweldig (let op: SuC in Portugal niet open voor derden).

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:29

Freak187

geen

Oekol schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:49:
[...]

Je wilt geen tesla rijden, maar ik zou je toch willen adviseren om wel hun netwerk te gebruiken naast de andere usual suspects, bijv een fastned of ionity. De SuC netwerk is qua kosten echt laag en zit altijd wel bij punten waar je kan eten, rusten of toileteren. Onze reis naar Portugal, Porto ging geweldig (let op: SuC in Portugal niet open voor derden).
Ja zo doe ik het ook. Zeker de SuC hebben voldoende plekken, zijn vrij voordelig en staan op strategisch goede plaatsen. Niet bij tochtige tankstations, maar gewoon rustig bij een eetgelegenheid.

In Duitsland gebruik gemaakt van de EnBW (Mobility) app gebruik gemaakt. Gebruikmakend van de QR code op de laadpalen.. die QR codes waren wel een beetje klein en onopvallend geplaatst.. beetje onhandig om je telefoon onder de laadkabel te moeten manouvreren om de QR code te kunnen scannen.

Heb wel geruchten (?) gehoord dat er vrij vaak neppe QR codes op palen worden geplakt.... opletten dus. :X Want voor je het weet betaal je een oplichter.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
@multikoe

Je weet zelf natuurlijk best dat de n=1 ervaringen niet relevant zijn.

Wat wel interessant zou zijn om antwoord te geven op de vraag die een andere tweaker stelde:

"Zou je je kinderen (of jezelf mocht je die niet hebben) in een bus zetten, waarbij de chauffeur zonder pauze effe 1200 km aftikt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hansieo
Sterker nog:

Zou je je " happy" voelen met je kind(eren) in een 30+er auto/bestuurder
die niet 10 minuten zonder mobiel kan? en een traject van 100km gaat afleggen.... :F

maar nu gaan we te vaak off-topic...alhoewel het een relevant item is bij lange ritten...

(ja ik weet, iedereen die t'och mobielt kan dat uitstekend, nergens last van... totdat... :'(
... laten we hopen dat deze bewustwoording hier... tot minimaal -1 gewonde gaat leiden..)

[ Voor 10% gewijzigd door Hansieo op 14-05-2024 10:52 ]

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:39
Freak187 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:33:

Heb wel geruchten (?) gehoord dat er vrij vaak neppe QR codes op palen worden geplakt.... opletten dus. :X Want voor je het weet betaal je een oplichter.
Ik denk niet direct dat je een oplichter meer dan een reservering op je CC gaat betalen, (het laden zal niet starten met een verbinding naar een ander account dan dat van de laadpaaluitbater) maar je geeft een heleboel gegevens, creditcard of bankrekening (+machtiging?) naam en adres 'vrijwillig' in op een louche website.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:25
[...]

Heb het hierover een occasion, zit alleen heel erg hoeveel deze gaat afschrijven. Hij is 82k en ik vraag mij af wat hij over 3 jaar waard zal zijn.

KIA EV9.
Betere laadtechniek en verder ook een reus van een auto.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
[...]

Voor dat budget kan je inmiddels ook de mooiste EV vinden: Porsche Taycan

Die hebben ook al een flinke afschrijving te pakken, dus je kan een leuke jong gebruikte kopen.

Wel kopen met Porsche Approved garantie, want als er iets mee is loopt het snel in de papieren.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
jeroenkb schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:39:

"Zou je je kinderen (of jezelf mocht je die niet hebben) in een bus zetten, waarbij de chauffeur zonder pauze effe 1200 km aftikt?
Dat gaat je in een EV echt niet lukken zonder pauze. Ik moet in de Ioniq toch echt wel maximaal elke twee uur/150km aan de kant om te laden.

Zo'n stuk op één dag rijden heeft ook niet mijn voorkeur maar op de terugweg tot halverwege de nacht doorrijden doe ik liever dan ergens in zo'n slaapbunker overnachten. Want daar kom je dan ook liever niet te vroeg aan, want weinig te beleven, dus rij je door zodat je direct je bed in kan. Tja, dan rij ik liever nog een paar uur door en kan in mijn eigen bed slapen.

Maar het liefst zou ik ook willen overnachten in een leuk hotelletje waar je ook lekker kunt eten. Dus eentje waar je ook je wat langer zou willen blijven, of waar je speciaal naartoe gaat. :) Ik heb het rond Dijon/Beaune nog niet gevonden.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +5 Henk 'm!
jeroenkb schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:39:
@multikoe

Je weet zelf natuurlijk best dat de n=1 ervaringen niet relevant zijn.
We zitten ondertussen al op n=3, maar dat terzijde.
Wat wel interessant zou zijn om antwoord te geven op de vraag die een andere tweaker stelde:

"Het zal je kind maar zijn" is ook geen doorslaggevende reden om het hele gezin thuis achter de voordeur te houden, want op het moment dat ze de deur uit stappen lopen ze risico overreden, verkracht of beroofd te worden. Kinderen in de argumentatie verwerken is een zwaktebod, want het speelt op de emotie, niet op de ratio. Alsof kinderen meer waarde hebben dan je moeder. Of je vrouw. Of jij.

Dan: de buschauffeur: ook dat is een oppervlakkig argument, vooral dat "effe".... Het antwoord is namelijk veel complexer dan de simpele vraag. Het antwoord is "Ja, mits". Ja, mits ik zelf de chauffeur ben, toen ik nog jong, gezond en uitgerust was en geen deadline had om aan te komen. Het antwoord is nee als ik de chauffeur niet ken en niet weet of hij het kan en als de chauffeur om welke reden dan ook onder druk staat om de afstand binnen een bepaalde tijd af te leggen. Zie je nu dat het over twee totaal verschillende situaties gaat? Bovendien: voor mij en mijn "partners in crime" in deze discussie geld dat onze partners ons kennelijk ook vertrouwden met onze kinderen op de achterbank....

Zullen we deze discussie hier eindigen? Hij is namelijk uit-ten-treure al gevoerd in vele forums en het komt er altijd op neer dat mensen risico's anders inschatten en bovendien zit kennelijk niemand te wachten op nuance en details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crypto_Exfil
VidaR-9 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:17:
[...]

Voor dat budget kan je inmiddels ook de mooiste EV vinden: Porsche Taycan

Die hebben ook al een flinke afschrijving te pakken, dus je kan een leuke jong gebruikte kopen.

Wel kopen met Porsche Approved garantie, want als er iets mee is loopt het snel in de papieren.
Ja heb hier al naar gekeken, naar de Turismo maar de actieradius :( en ik had ergens gelezen (reddit) dat deze auto echt veel bugs bevatten !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-05 12:03
Kunnen we niet gewoon accepteren dat er twee verschillende types zijn van reizen met de auto op dit moment? Een ICE waarbij je zelf bepaald of en wanneer je pauze neemt of een EV waarbij je sowieso elke vast KM's een pauze neemt.

Wij nemen de ICE mee omdat we dit makkelijk vinden, soms aan een ruk doorrijden en soms kleine stukjes. Net waar we zin in hebben. De EV is ook leuk, maar die is dan degene die bepaald hoe lang we doorrijden, en daar hebben we simpelweg geen zin in. De EV nemen we ook af en toe mee, zeker als we op bestemming kunnen laden. Maar ook omdat we er soms zin in hebben, het is een "uitje". Ik vindt beide opties prima te doen en de EV mega interessant, maar voor de lange trips kiezen wij toch gewoon voor ICE. Zeker ook omdat we vaak wat naar afgelegen plekken gaan.

Laten we nu niet opeens het doorrijden veroordelen als slecht omdat een aantal hier die optie niet meer hebben. Dat maakt "het oude" niet opeens slecht. Wie weet hebben de EV's over een paar jaar zoveel bereik dat we weer terug bij af zijn. Dan wordt het inneens "Dat vermogen en de stilte is zo ontspannen, ik rij gewoon 5 uur door".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Freak187 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:33:
[...]

Ja zo doe ik het ook. Zeker de SuC hebben voldoende plekken, zijn vrij voordelig en staan op strategisch goede plaatsen. Niet bij tochtige tankstations, maar gewoon rustig bij een eetgelegenheid.

In Duitsland gebruik gemaakt van de EnBW (Mobility) app gebruik gemaakt. Gebruikmakend van de QR code op de laadpalen.. die QR codes waren wel een beetje klein en onopvallend geplaatst.. beetje onhandig om je telefoon onder de laadkabel te moeten manouvreren om de QR code te kunnen scannen.

Dat van die QR codes is helaas waar. Heb er laatst een artikel over gelezen. Wat betreft laden bij de Shell Recharge was ik laatst vrij snel weer genezen. Bij volgens mij lucht Oost of West. Aan de kant van de Starbucks. De auto (Tesla) gaf hem al niet aan als optie en dat doet die alleen als er een aantal keer per dag week maand een tesla laad en de uptime hoog is. Gezien de reviews (die echt slecht zijn) zijn ze vaker niet werkend dan werkend. Wat dat betreft is ook op vakantie het SuC netwerk en Fastned ideaal. Vrijwel nooit problemen met beide.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19:51
Oekol schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:52:
[...]

Dat can die QR codes is helaas waar. Heb er laatst een artikel over gelezen. Wat betreft laden bij de Shell Recharge was ik laatst vrij snel weer genezen. Bij volgens mij lucht Oost of West. Aan de kant van de Starbucks. De auto (Tesla) gaf hem al niet aan als optie en dat doet die alleen als er een aantal keer per dag week maand een tesla laad en de uptime hoog is. Gezien de reviews (die echt slecht zijn) zijn ze vaker niet werkend dan werkend. Wat dat betreft is ook op vakantie het SuC netwerk en Fastned ideaal. Vrijwel nooit problemen met beide.
Inderdaad, ook in het buitenland laad ik alleen bij Tesla en Fastned. Deze hebben hun zaken het beste op orde vind ik. Fastned heeft altijd wel nette stations waar je ook even op je gemak buiten kan zitten, bankjes / picknicktafels. Dat mis ik nog wel eens bij Tesla. En met Autocharge binnen de Fastned app is het ook plug and wait. :)

Tesla Model 3 (2024) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:50
twowheeler schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:34:
Kunnen we niet gewoon accepteren dat er twee verschillende types zijn van reizen met de auto op dit moment? Een ICE waarbij je zelf bepaald of en wanneer je pauze neemt of een EV waarbij je sowieso elke vast KM's een pauze neemt.

Wij nemen de ICE mee omdat we dit makkelijk vinden, soms aan een ruk doorrijden en soms kleine stukjes. Net waar we zin in hebben. De EV is ook leuk, maar die is dan degene die bepaald hoe lang we doorrijden, en daar hebben we simpelweg geen zin in. De EV nemen we ook af en toe mee, zeker als we op bestemming kunnen laden. Maar ook omdat we er soms zin in hebben, het is een "uitje". Ik vindt beide opties prima te doen en de EV mega interessant, maar voor de lange trips kiezen wij toch gewoon voor ICE. Zeker ook omdat we vaak wat naar afgelegen plekken gaan.

Laten we nu niet opeens het doorrijden veroordelen als slecht omdat een aantal hier die optie niet meer hebben. Dat maakt "het oude" niet opeens slecht. Wie weet hebben de EV's over een paar jaar zoveel bereik dat we weer terug bij af zijn. Dan wordt het inneens "Dat vermogen en de stilte is zo ontspannen, ik rij gewoon 5 uur door".
Dit dus inderdaad.

Er wordt hier met alle macht gezocht naar een ratio om één van de grootste nadelen van de EV tov de ICE (je moet vaker en langer 'tanken', en op momenten die je niet zelf kunt kiezen) te minimaliseren. Sterker, er wordt gesteld dat je onverantwoord bezig bent als je niet rijdt met de beperkingen die een EV heeft.

Vroeger in mijn 'twintigers' ook vaak genoeg in één ruk naar Spanje gereden. Geen enkel probleem. Ben nu boven de 50 en zou het nu ook niet meer comfortabel kunnen, of willen. Maar goed, nu is ook een overnachting met etentje à zeg €200 geen probleem meer, waar we vroeger een vakantiebudget van een paar (Gulden) tientjes per dag hadden.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
Davidas schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:58:
[...]

Inderdaad, ook in het buitenland laad ik alleen bij Tesla en Fastned. Deze hebben hun zaken het beste op orde vind ik. Fastned heeft altijd wel nette stations waar je ook even op je gemak buiten kan zitten, bankjes / picknicktafels. Dat mis ik nog wel eens bij Tesla. En met Autocharge binnen de Fastned app is het ook plug and wait. :)
Ionity wil ik ook wel fijn. Die 3 zijn mijn goto snelladers. Tesla is ook goed/goedkoop, maar daar mis ik soms wel faciliteiten (wc/zitje/schaduwplekje).

[ Voor 8% gewijzigd door Zapato op 14-05-2024 12:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 09:05
[...]
Heb het hierover een occasion, zit alleen heel erg hoeveel deze gaat afschrijven. Hij is 82k en ik vraag mij af wat hij over 3 jaar waard zal zijn. Of hebben jullie betere tips, ik wil alleen geen Tesla lol.
Kijk ook eens naar een ZEEKR 001. Is zelfde onderstel (en eigenlijk onderhuids als geheel) als een Polestar 4, accu met 100 kWh en er is een model met 0-100 km/h in 3,8 seconden en luchtvering. Heb hem zelf net, nu 7000 KM in gereden en bevalt heel erg goed. In één keer 1400 KM met 4x laden zonder probleem. Ook nog 10 jaar garantie er bij. Enige nadeel: er zit geen BMW badge op maar als je dat geen probleem vindt, gewoon doen. Heb zelf eerder ook BMW gereden, en qua rij-eigenschappen is de ZEEKR naar mijn idee even fijn.

[ Voor 5% gewijzigd door HDoc op 14-05-2024 12:23 ]

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
alexbl69 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:12:
[...]

Dit dus inderdaad.

Er wordt hier met alle macht gezocht naar een ratio om één van de grootste nadelen van de EV tov de ICE (je moet vaker en langer 'tanken', en op momenten die je niet zelf kunt kiezen) te minimaliseren. Sterker, er wordt gesteld dat je onverantwoord bezig bent als je niet rijdt met de beperkingen die een EV heeft.

Vroeger in mijn 'twintigers' ook vaak genoeg in één ruk naar Spanje gereden. Geen enkel probleem. Ben nu boven de 50 en zou het nu ook niet meer comfortabel kunnen, of willen. Maar goed, nu is ook een overnachting met etentje à zeg €200 geen probleem meer, waar we vroeger een vakantiebudget van een paar (Gulden) tientjes per dag hadden.
Vroeger reden hele horden jongeren ook compleet bezopen naar huis na een avondje stappen. Bij heel veel mensen ging dat goed...

Het maakt wel een verschil uit of je maar één chauffeur aan boord hebt, dan wel of er tussen 2 of 3 personen kan gewisseld worden.
Maar dan nog is een stint van 300km zowat echt het maximale wat je eigenlijk zou mogen doen om geconcentreerd en reactief te blijven.

En ja, de EV helpt om op tijd eens te stoppen. Ik geniet er van.

Een ander punt is dat hele hordes facebookridders dit net als argument gebruiken om geen EV te kopen. Ik durf te wedden dat de laatste keer dan ze 1000km op een dag afgelegd hebben ergens 10-15 jaar geleden was. Maar ja, als ik dat morgen nog eens wil doen...
Voor mij heeft Bjorn de mogelijkheden getoond.
Zodra je 1000km kan doen in ca 10 uur rijden met de 'betere' EVs was voor mij de zaak geklonken.

[ Voor 13% gewijzigd door Tommie12 op 14-05-2024 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zapato schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:19:
[...]

Ionity wil ik ook wel fijn. Die 3 zijn mijn goto snelladers. Tesla is ook goed/goedkoop, maar daar mis ik soms wel faciliteiten (wc/zitje/schaduwplekje).
Ionity is ook prima, alleen die app is bagger en ze geven geen laadpas uit. Dat laatste vind ik nog het grootste probleem. En om gebruik te kunnen maken van Passport ben je wel verplicht die bagger app te gebruiken. :( Als ze nu Plug en Charge beschikbaar zouden maken voor elke EV dan kan ik er nog mee leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18:10
Hoe minder je moet stoppen hoe beter toch? Ik vind het op vakantie niet zo'n probleem denk ik (eerste gaat dit jaar electrisch) en wij stoppen toch wel elke 2 a 2.5 uur. Maar ik zou liever niet moeten stoppen en geen omkijken hebben naar een range. Ik moet electrisch leasen dus het is wat het is en ik wil ook naar electrisch. Maar er zitten ook nadelen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Davidrrr schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:40:
Hoe minder je moet stoppen hoe beter toch? Ik vind het op vakantie niet zo'n probleem denk ik (eerste gaat dit jaar electrisch) en wij stoppen toch wel elke 2 a 2.5 uur. Maar ik zou liever niet moeten stoppen en geen omkijken hebben naar een range. Ik moet electrisch leasen dus het is wat het is en ik wil ook naar electrisch. Maar er zitten ook nadelen aan.
Na je vakantie zal je die nadelen wel anders bekijken of veel minder erg inschatten.
Been there... done that.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
Tommie12 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:29:
[...]
...
Maar dan nog is een stint van 300km zowat echt het maximale wat je eigenlijk zou mogen doen om geconcentreerd en reactief te blijven.

En ja, de EV helpt om op tijd eens te stoppen. Ik geniet er van.

Een ander punt is dat hele hordes facebookridders dit net als argument gebruiken om geen EV te kopen. Ik durf te wedden dat de laatste keer dan ze 1000km op een dag afgelegd hebben ergens 10-15 jaar geleden was. Maar ja, als ik dat morgen nog eens wil doen...
Voor mij heeft Bjorn de mogelijkheden getoond.
Zodra je 1000km kan doen in ca 10 uur rijden met de 'betere' EVs was voor mij de zaak geklonken.
Dat van die 300 km rijden voor je eens stopt, kan ik me ook wel in vinden uit ervaring. Al stop ik zelf meestal vaker wegens nood aan koffie :P

Met de betere EVs betekent elke 300 km een stop van ~20 minuten om bij te laden wat niet tot noemenswaardig veel tijdverlies leidt; met een gemiddelde EV zit je eerder aan ~30 minuten en dat telt natuurlijk op bij een langere rit; heb je pech qua verbruik en/of snelladen, worden het heel lange pauzes en blijft dat gewoon een essentieel nadeel op lange ritten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Tommie12 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:45:
[...]

Na je vakantie zal je die nadelen wel anders bekijken of veel minder erg inschatten.
Been there... done that.
Dit ben ik niet met je eens. Ik vind het moeten laden onnodig stress toevoegen bij reizen buiten Nederland.
Dit is dus voor ieder individu anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:04
noctilucus schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:47:
[...]

Dat van die 300 km rijden voor je eens stopt, kan ik me ook wel in vinden uit ervaring. Al stop ik zelf meestal vaker wegens nood aan koffie :P

Met de betere EVs betekent elke 300 km een stop van ~20 minuten om bij te laden wat niet tot noemenswaardig veel tijdverlies leidt; met een gemiddelde EV zit je eerder aan ~30 minuten en dat telt natuurlijk op bij een langere rit; heb je pech qua verbruik en/of snelladen, worden het heel lange pauzes en blijft dat gewoon een essentieel nadeel op lange ritten.
Dat geldt net zo goed voor tankstations. Die staan net zo goed vast/vol in de zomerperiode. Sterker nog, mijn ervaring is dat de Tesla laadpunten beschikbaar zijn en de tankstations ramvol (rijen vanaf de afrit). Fijne is ook dat je beschikbaarheid van te voren kunt zien. Zelfs zonder Tesla.
Die 10 miunten waar jij het over heb is zou dus ongeveer 35min extra betekenen op een rit van 1000km, redelijk verwaaloosbaar imo.

Ik vind persoonlijk wel dat op locatie het met een ICE wel makkelijker is op vakantie in het buitenland. Maar ook dat is niet zo'n probleem meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
noctilucus schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:47:
[...]

Uit eigen ervaring: rit van Copenhagen naar Brussel

Je vertrekt met 100% (of 95% als je angst hebt voor je batterij), en dan kan ik ca 400km rijden, maar die haal ik niet.
Omdat ik vrij 'fris vertrokken' ben zal de eerste stop al gebeuren na ca 350km, waar je aan komt met 25-30% in de batterij. En ondertussen was er ook een ferry van 30min.
Dan is het dikwijls lunchtijd, en sta ik met sanitaire stop incluis niet snel binnen 20min terug aan de auto, dat zal eerder 30min zijn, en dan heb ik meestal terug meer dan 80%.
Ondertussen is het verkeer wat denser en geraak ik met die 80% ook weer 300km ver, maar het duurt weer wat langer dan voorzien onwille van files en werken.
Dan sta je ook weer meer dan 20 min aan een laadpaal, en zit je weer kort bij de 80%.
In de volgende stint ben ik ofwel ter plaatse, of ik heb maar 100km of zo te kort om op de eindbestemming te geraken, dus een korte stop is dan voldoende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
alexbl69 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:12:
[...]

Dit dus inderdaad.

Volgens mij zoek jij hier alleen maar bevestigingen om maar geen EV aan te schaffen. :) Uiteraard zitten er (vast nog) nadelen aan het reizen met een EV, althans dat hangt in sterke mate van de gebruiker af. Ik vind die nadelen nogal meevallen, zeker als je kijkt naar al het gedoe wat er bij een (lange)vakantiereis naar bijvoorbeeld de Costa Blanca komt kijken.

Het vliegtuig is dan wel sneller maar prettig is anders, geannuleerde vluchten, uren wachten en noem maar op. Met de bus dan, zit je ook een dag in en vroeg in de ochtend ergens wachten om opgehaald te worden. De trein misschien, dat is helemaal gedoe met overstappen.

Kortom, reizen is op zich al een gedoe. Die extra stops schuif ik dan op de grote hoop bij die genoemde ongemakken die je nu eenmaal met reizen hebt. Je er tegen verzetten maakt de reis er niet prettiger door. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crypto_Exfil
HDoc schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:22:
[...]

Kijk ook eens naar een ZEEKR 001. Is zelfde onderstel (en eigenlijk onderhuids als geheel) als een Polestar 4, accu met 100 kWh en er is een model met 0-100 km/h in 3,8 seconden en luchtvering. Heb hem zelf net, nu 7000 KM in gereden en bevalt heel erg goed. In één keer 1400 KM met 4x laden zonder probleem. Ook nog 10 jaar garantie er bij. Enige nadeel: er zit geen BMW badge op maar als je dat geen probleem vindt, gewoon doen. Heb zelf eerder ook BMW gereden, en qua rij-eigenschappen is de ZEEKR naar mijn idee even fijn.
Ik zit er naar te kijken, kan je mij meer vertellen of de range etc ? Wat is de levertijd van deze auto ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Azqi schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:54:
[...]

Dit ben ik niet met je eens. Ik vind het moeten laden onnodig stress toevoegen bij reizen buiten Nederland.
Dit is dus voor ieder individu anders.
Ik denk dat dat vooral stress toevoegt bij bepaalde merken. Een collega kwam terug met haar fiat 500 E en brak in tranen uit. Net haar eerste 30 kilometer gereden. Angst dat de auto op ging. Ze moest 30km rijden en de auto zei dat er 50km af was gegaan. Hoe kan ze dan de auto vertrouwen etc?! In de auto geen geïntegreerd scherm die de navigatie doet dus dat was ook een beetje zoeken.

Als je een auto hebt waar alles geïntegreerd is via Android automotive (gok dat het daar op orde is) in de volvo's Renault etc is dat al een pak van je schouders. Navigeren naar je vakantie bestemming in een tesla is een feestje, continue berekent hij of je verder kan dan initieel of 1 eerder moet laden. Houdt rekening met de beschikbare chargers op bestemming van de SuC. Kan me haast niet voorstellen hoe je daar stress van krijgt. Maar dat is meer omdat de uptime van de SuC >99% is, dus laden gaat sowieso gebeuren. Waarbij dat bij de shell recharge totaal niet het geval is.

Ik denk als ik zonder SuC zou reizen buiten NL ik ook grote stress zou ervaren. Dit omdat FastNed nog niet zo groot is in het buitenland.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-05 12:03
PeterZ(on) schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:02:
[...]

Volgens mij zoek jij hier alleen maar bevestigingen om maar geen EV aan te schaffen. :) Uiteraard zitten er (vast nog) nadelen aan het reizen met een EV, althans dat hangt in sterke mate van de gebruiker af. Ik vind die nadelen nogal meevallen, zeker als je kijkt naar al het gedoe wat er bij een (lange)vakantiereis naar bijvoorbeeld de Costa Blanca komt kijken.

Het vliegtuig is dan wel sneller maar prettig is anders, geannuleerde vluchten, uren wachten en noem maar op. Met de bus dan, zit je ook een dag in en vroeg in de ochtend ergens wachten om opgehaald te worden. De trein misschien, dat is helemaal gedoe met overstappen.

Kortom, reizen is op zich al een gedoe. Die extra stops schuif ik dan op de grote hoop bij die genoemde ongemakken die je nu eenmaal met reizen hebt. Je er tegen verzetten maakt de reis er niet prettiger door. :)
Het "probleem" is niet dat het niet onoverkomelijk is. Het is meer dat in topics als deze de nieuwe manier van reizen met een EV opeens als de beste manier van reizen wordt gezien. Dat is gewoon niet voor iedereen zo. Wij rijden met onze ICE nu eenmaal anders dan met de EV, en dat zou gewoon prima moeten zijn. Daar kiezen we ook de auto op uit want in ons geval past de ICE op dit moment beter. Mocht die auto verdwijnen is dat ook prima.

Ik lees dit topic trouwens wel erg aandachtig. Ik vind het erg leuk te lezen wat iedereens ervaring is.

[ Voor 7% gewijzigd door twowheeler op 14-05-2024 13:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
twowheeler schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:24:
[...]

Wij rijden met onze ICE nu eenmaal anders dan met de EV, en dat zou gewoon prima moeten zijn. Daar kiezen we ook de auto op uit.
Daar zullen de meeste EV-rijders het ook wel mee eens zijn, ik wel iig, maar er zijn hier ICE-rijders die hier maar steeds de nadelen blijven benoemen en vaak zonder er zelf eentje te bezitten. Prima omdat te vinden, maar het gaat hier over Lange reizen met een EV. Bovendien zijn die nadelen gebruiker afhankelijk en gelden ook niet voor iedereen. En zoals genoemd, reizen zit vol met minder prettige zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
@Oekol
Ik begrijp je Als je een auto hebt waar alles geïntegreerd is via Android automotive,
maar dat hoeft denk ik niet voor stress-vrij.
Ja bij de Polestar is alles gekoppelt, maar dan nog....

Als ik bv 325km heb te rijden, deel ik dit door mijn verwachte verbruik (leer curve)
(winter, slechtweer, hitte-airco, alles telt mee..snelheid, binnendoor of snelweg...)

En als ik dan KM/verbruik doe weet ik vrij goed hoeveel kWh nodig te hebben,
en de kWh-rest in de batterij waar ik mee aankom. (en dan moet je je plan trekken.)

Gaat dit echt niet op bij de e500?

traject bv 215km / 1:6 geeft ~ 36Kwh, je start met 42kWh dus zou ruim over moeten hebben. Weg stress.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Hansieo schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:33:
@Oekol
Ik begrijp je Als je een auto hebt waar alles geïntegreerd is via Android automotive,
maar dat hoeft denk ik niet voor stress-vrij.
Ja bij de Polestar is alles gekoppelt, maar dan nog....

Als ik bv 325km heb te rijden, deel ik dit door mijn verwachte verbruik (leer curve)
(winter, slechtweer, hitte-airco, alles telt mee..snelheid, binnendoor of snelweg...)

En als ik dan KM/verbruik doe weet ik vrij goed hoeveel kWh nodig te hebben,
en de kWh-rest in de batterij waar ik mee aankom. (en dan moet je je plan trekken.)

Gaat dit echt niet op bij de e500?

traject bv 215km / 1:6 geeft ~ 36Kwh, je start met 42kWh dus zou ruim over moeten hebben. Weg stress.
Ik snap je en dat doe ik ook nog bij mijn huidige auto omdat ik gewoon benieuwd ben hoeveel kilometer ik uit de beschikbare 57,5 kWh pers met het huidige verbruik of verbruik sinds laden.

Echter geloof me, er zijn ook mensen die het geen hol interesseert en die dit echt niet doen. Die collega is er 1 van, die wil gewoon overal kunnen 'tanken' en gewoon haar ding doen. Dat was meer een voorbeeld dat ik me voor kan stellen dat je stress krijgt. In de auto's die alles voor je uitrekenen zou ik - denk ik- alleen stress krijgen als je dus niet weet als ej ergens met 5% aankomt of de snellader het doet. Er is niets irritanter dan ergens op rekenen en dan de deksel op je neus krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Crypto_Exfil schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:25:
[...]
Ja heb hier al naar gekeken, naar de Turismo maar de actieradius :( en ik had ergens gelezen (reddit) dat deze auto echt veel bugs bevatten !
Met mijn Sport Turismo RWD doe ik nu 400km actieradius als ik Vmax+10 rijd - toevallig net getest. Vaak rij ik iets vlotter en zit ik daar 10% onder. In de winter 330km ongeveer.

Niet super, maar dan prima voor mij. De Taycan is wel een beest qua snellaadcurve, dus ook op lange reizen lijkt het me geen probleem. Ik heb nooit problemen met mijn Polestar ervaren op lange ritten en die komt minder ver en laad trager.

Wel een aantal “bugs” inderdaad, vandaar altijd met Porsche Approved garantie kopen.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Oekol schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:49:
[...]

Ik snap je en dat doe ik ook nog bij mijn huidige auto omdat ik gewoon benieuwd ben hoeveel kilometer ik uit de beschikbare 57,5 kWh pers met het huidige verbruik of verbruik sinds laden.

Echter geloof me, er zijn ook mensen die het geen hol interesseert en die dit echt niet doen. Die collega is er 1 van, die wil gewoon overal kunnen 'tanken' en gewoon haar ding doen. Dat was meer een voorbeeld dat ik me voor kan stellen dat je stress krijgt. In de auto's die alles voor je uitrekenen zou ik - denk ik- alleen stress krijgen als je dus niet weet als ej ergens met 5% aankomt of de snellader het doet. Er is niets irritanter dan ergens op rekenen en dan de deksel op je neus krijgen.
Is dit nu specifiek een EV probleem of iets anders? Ik zie het meer als je niet verdiepen in iets nieuws. Als ik als automobilist mij voortaan zou moeten verplaatsen met het openbaar vervoer dan gaat het ook niet goed als ik mij daar niet in verdiep. En dan ligt dat niet aan het openbaar vervoer maar aan mijzelf. Toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

PeterZ(on) schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:57:
[...]

Is dit nu specifiek een EV probleem of iets anders? Ik zie het meer als je niet verdiepen in iets nieuws. Als ik als automobilist mij voortaan zou moeten verplaatsen met het openbaar vervoer dan gaat het ook niet goed als ik mij daar niet in verdiep. En dan ligt dat niet aan het openbaar vervoer maar aan mijzelf. Toch?
Ik denk dat het mensen vrij staat, zich niet te willen verdiepen, maar dat het voor hun intuïtief moet werken zonder verdere rompslomp.

Ik vind dat persoonlijk geen rare gedachte. Niet iedereen wil een early adopter zijn of is een Tweaker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Azqi schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:06:
[...]

Ik denk dat het mensen vrij staat, zich niet te willen verdiepen, maar dat het voor hun intuïtief moet werken zonder verdere rompslomp.

Ik vind dat persoonlijk geen rare gedachte. Niet iedereen wil een early adopter zijn of is een Tweaker.
Natuurlijk, dat mag iedereen zelf weten, maar dan niet roepen dat het niet werkt zoals zij dat zouden willen. Je bent ook niet verplicht om EV te rijden, dan wacht je gewoon af tot het meer is ingeburgerd. Vind ik helemaal prima, eer dat alle ICE vervangen zijn ben je sowieso tientallen jaren verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Azqi schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:06:
[...]

Ja, er verandert iets, maar de systemen aan boord zijn perfect geschikt zodat je zonder Phd in 'Laadtechnologie' zowat overal in West-Europa kan komen zonder veel gedoe.
Dat je 's avonds een laadplek op zoekt als de batterij leeg is is nogal logisch en is een kleine verandering.

Als je van paard en kar overstapte naar een auto, dan moest je ook benzine kopen ipv haver.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HDoc
Crypto_Exfil schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:11:
[...]
Ik zit er naar te kijken, kan je mij meer vertellen of de range etc ? Wat is de levertijd van deze auto ?
De range is WLTP iets van 550 km maar in de praktijk 400-450 km afhankelijk van de rechter voet. Op de Franse snelwegen 18-19 kWh/100 km gereden met plezier. Je kan niet veel kiezen qua opties want zo goed als alles wat je kan bedenken zit er wel op: alle stoelen elektrisch (ook achterin), stuur-/stoelverwarming, adaptive cruise control, lane assist, automatisch van baan wisselen, vermoeidheidsassistent. Ik heb zelf de RWD, dat vind ik vlot genoeg en mijn kinderen worden over een paar jaar 18... Een van de weinige opties die ik kon kiezen naast de kleur was de trekhaak, die je volautomatisch met een druk op een knopje weg kan laten draaien. Levertijd was begin van het jaar een paar weken, ik weet niet hoe het nu is. Heb hem zelf gekocht en betaald, ze hebben wel een financial lease-optie maar dan ben je pas eigenaar na afloop van de termijn en daar had ik geen zin in. Ze hebben nu een actie met 10 jaar garantie, 10 jaar connectiviteit (er zit ook een Wifi hotspot in) en 10 jaar service (meen ik). Maximum laadsnelheid is 200 kW, meestal haal je 150 kW.

Je kan zonder veel omhaal een proefrit boeken in Zeist.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:24
Al die ICE rijders die voortdurend alle redenen opsommen om maar géén EV te rijden, hebben simpwelweg last van koudwatervrees.
Draai het eens om: hoeveel EV rijders hebben spijt van hun keuze en zouden liever vandaag dan morgen terug willen naar een auto op dinosap? Uit diverse onderzoeken blijkt dat dit percentage verwaarloosbaar is en persoonlijk ken ik ook niemand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

PeterZ(on) schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:57:
[...]

Gedeeltelijk met je eens. Waarbij een ICE auto de verwachtte range veel nauwkeuriger is dan bij veel (niet alle) BEV auto's. In het geval van mijn collega was (nogmaals na haar eerste 30km) ze in shock en tranen omdat ze niet had verwacht dat er met 30km rijden 50km range er af ging. Er speelde een film in haar hoofd af van welke locaties ze niet meer halen gaat zonder op te laden tussendoor. Heb toen ook uitgelegd dat alles in de auto op de accu gaat en ook invloed heeft op de nog te rijden kilometers maar onwetend is het absoluut.

We drijven nu wel af van het topic. Denk dat we kunnen concluderen dat ze in ieder geval nooit een lange reis naar het buitenland zal maken met de auto :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

PeterZ(on) schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:15:
[...]

Je bent ook niet verplicht om EV te rijden, dan wacht je gewoon af tot het meer is ingeburgerd.
Geloof me, soms word je verplicht om een BEV te rijden ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05 16:15

killercow

eth0

Ik kan kiezen uit een electrische tesla model 3 standard range + en een diesel volvo v60 hybrid. Voor vakanties en zaken kies ik eigenlijk altijd de tesla, juist omdat het lange ritten zijn en de extra range van de diesel echt no way opweegt tegen het gemak en de rust van op autopilot lange stukken rijden. Heck, zelfs naar den haag vanuit leeuwarden is een straf in de volvo vergeleken met de (cheap ass interieur, karige range) tesla, maar het is gewoon geen wedstrijd die een ICE gaat winnen.

Maargoed, als je nooit in een EV hebt gereden en alleen maar kan opsommen wat je in de telegraaf of van Ome harrie hebt gehoord op een of andere verjaardag vol verstokte lui dan zul je nooit die keuze uberhaupt aan jezelf geven.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Oekol schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:29:
[...]

Geloof me, soms word je verplicht om een BEV te rijden ;)
Dat is dan toch voor het werk en niet privé. En de werkgever heeft er ook belang bij dat je kunt doen wat je moet doen. Ik heb mijn Ioniq prive, niet opgedrongen en zelf betaald en ben er ontiegelijk blij mee. :)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:17:
[...]

Ja, er verandert iets, maar de systemen aan boord zijn perfect geschikt zodat je zonder Phd in 'Laadtechnologie' zowat overal in West-Europa kan komen zonder veel gedoe.
Dat je 's avonds een laadplek op zoekt als de batterij leeg is is nogal logisch en is een kleine verandering.

Als je van paard en kar overstapte naar een auto, dan moest je ook benzine kopen ipv haver.
Toen ik 50 jaar geleden voor het eerst naar Spanje ging was dat heel wat lastiger dan nu met de Ioniq 28kWh.

Niet overal snelweg, geen mobiele telefoon, geen navigatie, geen verkeersinformatie, geen bankpas/creditcard. Vooraf een Reis-en Kredietbrief bij de ANWB regelen voor als je met pech kwam te staan. Uitrekenen hoeveel buitenlandse valuta je nodig dacht te hebben voor reis en verblijf. Geld bestellen bij de bank.

En dan klagen ze nu dat het allemaal zo lastig is, haha laat me niet lachen. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-05 12:21
PeterZ(on) schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:49:
En dan klagen ze nu dat het allemaal zo lastig is, haha laat me niet lachen. :)
Inderdaad. Vroeger reed mijn vader op LPG, maar met de caravan erachter moest de knop worden omgezet naar benzine. Niet heel lastig, maar wel iets om rekening mee te houden tijdens de lange vakantieritten.

Maar, op de plek van bestemming wilde pa natuurlijk liever goedkoop op LPG rijden. Daarvoor kocht hij eens in de zoveel jaar een groot boek waarin allerlei Europese tankstations stonden met LPG-tank. Moeders bestudeerde de route met zo'n grote kaart van Michelin en dan was duidelijk waar ergens de goedkope snellader op LPG te vinden was.

En dan ben je er nog niet. Want in het buiteland waren er natuurlijk andere aansluitingen, dus pa leende van een plaatselijke garagist altijd een paar van die verloopnippels voor de LPG-pomp.

En probeer in Frankrijk maar eens in een parkeergarage te staan met zo'n ding. Dat mocht ook niet. Want net als EV's vliegen die dingen natuurlijk spontaan in brand. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
PeterZ(on) schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:32:
[...]

Ionity is ook prima, alleen die app is bagger en ze geven geen laadpas uit. Dat laatste vind ik nog het grootste probleem. En om gebruik te kunnen maken van Passport ben je wel verplicht die bagger app te gebruiken. :( Als ze nu Plug en Charge beschikbaar zouden maken voor elke EV dan kan ik er nog mee leven.
Oh ik heb geen problemen met die app. Min of meer zelfde als Tesla app ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zapato schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:56:
[...]

Oh ik heb geen problemen met die app. Min of meer zelfde als Tesla app ervaring.
Elke keer krijg je dat gedoe met betalen met CC en die 3DS code en controlenummer, allemaal erg omslachtig. Bij Tesla heb ik dat niet, betalen gaat daar gewoon met automatisch incasso van mijn bankrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

PeterZ(on) schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:11:
[...]

Elke keer krijg je dat gedoe met betalen met CC en die 3DS code en controlenummer, allemaal erg omslachtig. Bij Tesla heb ik dat niet, betalen gaat daar gewoon met automatisch incasso van mijn bankrekening.
Ik heb dat niet als ik laad via de app van Ionity. Ik heb 1x gekoppeld en daarna niets meer hoeven autoriseren.
Ben wel een nieuwe Ionity gebruiker, account aangemaakt eind april 2024. Misschien inmiddels verbeterd? Mastercard.

[ Voor 4% gewijzigd door Azqi op 14-05-2024 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Azqi schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:16:
[...]

Ik heb dat niet als ik laad via de app van Ionity. Ik heb 1x gekoppeld en daarna niets meer hoeven autoriseren.
Ben wel een nieuwe Ionity gebruiker, account aangemaakt eind april 2024. Misschien inmiddels verbeterd? Mastercard.
Ik heb ook gewoon de Ionity app, alleen wel VISA card.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Crypto_Exfil
Ik heb zojuist de koop van de BMW iX xDrive50 bevestigd, luchtvering, panorama-dak, gewoon full option. en ik kijk vooral uit naar de b&w geluidssysteem.

Ben echt benieuwd wordt een hele andere tijdperk voor mij, en vooral voor mijn gezin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
Azqi schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:16:
[...]

Zelfde bij mij. Tesla trouwens ook via creditcard, beide eenmalig registreren en beide werken zonder problemen. Eind 2023 aangemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HDoc
Crypto_Exfil schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:53:
Ik heb zojuist de koop van de BMW iX xDrive50 bevestigd, luchtvering, panorama-dak, gewoon full option. en ik kijk vooral uit naar de b&w geluidssysteem.
Van harte gefeliciteerd! Het zal je vast erg goed bevallen. Mijn tip: zorg dat je er snel een laadpaal thuis bij krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crypto_Exfil
HDoc schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:58:
[...]

Van harte gefeliciteerd! Het zal je vast erg goed bevallen. Mijn tip: zorg dat je er snel een laadpaal thuis bij krijgt.
Heel erg bedankt !
Heb je nog andere tips voor mij :) 😆

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online

Ben echt benieuwd wordt een hele andere tijdperk voor mij, en vooral voor mijn gezin.
Mooie bak man. Gefeliciteerd!

Gezien de uitvoering ben ik benieuwd hoe veel/weinig je over houdt van de WLTP ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)

We zijn natuurlijk wel benieuwd hoe de reis naar Spanje straks is verlopen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:50
jdbiggelaa schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:19:

Draai het eens om: hoeveel EV rijders hebben spijt van hun keuze en zouden liever vandaag dan morgen terug willen naar een auto op dinosap? Uit diverse onderzoeken blijkt dat dit percentage verwaarloosbaar is en persoonlijk ken ik ook niemand.
Zoek eens op gebruiker Amos_x in het [BEV] Het Elektrische auto's topic - deel 5. :9
Zeer vermakelijk en not a fan van (zijn) EV.
killercow schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:39:
Maargoed, als je nooit in een EV hebt gereden en alleen maar kan opsommen wat je in de telegraaf of van Ome harrie hebt gehoord op een of andere verjaardag vol verstokte lui dan zul je nooit die keuze uberhaupt aan jezelf geven.
Televaag, of Erik Kouwenhoven van het AD plus wat je zegt, ome Harrie want die hep op feesboek geleze dat... Vaak is het de gebruikelijke bingokaart waarmee ze aankomen om te vertellen dat EV rijden niks is.

Laatst weer een nieuwe, nog nooit eerder gehoord, dame in kwestie wil nog niet een EV want er zou flinke straling vrij komen (haar telefoon gebruikt ze ook amper want straling) dus wil ze onderzoeken afwachten.
Dacht dat ik alles al gehoord had. 8)7

Maar goed, we zitten hier in 'Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa'. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HDoc
Crypto_Exfil schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 17:11:
[...]
Heel erg bedankt !
Heb je nog andere tips voor mij :) 😆
Eigenlijk niet, gewoon van genieten! En zonder zorgen gewoon mee op vakantie gaan en dat tegen iedereen vertellen. Kan je mensen met keuzestress mee genezen :*) : lange ritten door Europa zijn geen probleem meer _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crypto_Exfil
HDoc schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:50:
[...]

Eigenlijk niet, gewoon van genieten! En zonder zorgen gewoon mee op vakantie gaan en dat tegen iedereen vertellen. Kan je mensen met keuzestress mee genezen :*) : lange ritten door Europa zijn geen probleem meer _/-\o_
I will for sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crypto_Exfil
jeroenkb schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:23:
[...]

Mooie bak man. Gefeliciteerd!

Gezien de uitvoering ben ik benieuwd hoe veel/weinig je over houdt van de WLTP ;)
Haha 😂 me 2 maar ik ga het zeker delen, ook zal ik mijn reis naar Spanje delen...

Alleen even kijken hoe ik ga rijden dit jaar ivm de Olympische spelen ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansAuutB
HOE HEET DIT TOPIC OOK AL WEER?
Iets met ervaringen op lange ritten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
PeterZ(on) schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:11:
[...]

Huh?
Ik heb die issues nooit. CC gekoppeld en daarna gewoon steeds laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
HansAuutB schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:26:
HOE HEET DIT TOPIC OOK AL WEER?
Iets met ervaringen op lange ritten?
Sommigen moeten daar eerste een EV voor kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
HansAuutB schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:37:
[...]

Huh?
Ik heb die issues nooit. CC gekoppeld en daarna gewoon steeds laden.
En waar heb je dan geladen, ook in Frankrijk? Want er schiet mij net te binnen dat de Duitse YT'ber Michi (BEN) ook problemen had met laden in Frankrijk en ook met de autorisatie. En eigenlijk laad ik alleen in Frankrijk bij Ionity want elders te duur en/of onhandig met die app. Ga dan liever naar Fastned of Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
PeterZ(on) schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:48:
[...]

En waar heb je dan geladen, ook in Frankrijk? Want er schiet mij net te binnen dat de Duitse YT'ber Michi (BEN) ook problemen had met laden in Frankrijk en ook met de autorisatie. En eigenlijk laad ik alleen in Frankrijk bij Ionity want elders te duur en/of onhandig met die app. Ga dan liever naar Fastned of Tesla.
Laatste ladingen in Duitsland en Oostenrijk. Italië heb ik tot nu toe met Freshmile. gedaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Paar weken geleden 950km gedaan door Duitsland in 9,5 uur incl. laden in een Enyaq 80. Doorrijden is dus in een stevige EV goed mogelijk zelfs met voldoende rust 😉

Enige waar ik zo af en toe stress van krijg is de hoeveelheid kapotte fastchargers. Ik sla dan de Tesla’s over (want tankpas werkt daar niet dus declareren) en die zijn naar wat ik lees betrouwbaar. Fastned ook OK maar ik zie toch te vaak kapotte palen bij de overige, zeker bij Shell recharge en Ionity. Ik hoop dat ze dat toch betrouwbaarder gaan krijgen in de toekomst

Specs: 9800X3D, RTX 5080, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-05 20:16
Wilde schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:57:
Paar weken geleden 950km gedaan door Duitsland in 9,5 uur incl. laden in een Enyaq 80. Doorrijden is dus in een stevige EV goed mogelijk zelfs met voldoende rust 😉

Enige waar ik zo af en toe stress van krijg is de hoeveelheid kapotte fastchargers. Ik sla dan de Tesla’s over (want tankpas werkt daar niet dus declareren) en die zijn naar wat ik lees betrouwbaar. Fastned ook OK maar ik zie toch te vaak kapotte palen bij de overige, zeker bij Shell recharge en Ionity. Ik hoop dat ze dat toch betrouwbaarder gaan krijgen in de toekomst
Zie je ook veel locaties waar alle laders kapot zijn? Daar ben ik zelf een beetje bang voor omdat ik soms met minder dan 10% soc arriveer... Maar nog niet meegemaakt gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:26
Nova163 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:48:
[...]

Zie je ook veel locaties waar alle laders kapot zijn? Daar ben ik zelf een beetje bang voor omdat ik soms met minder dan 10% soc arriveer... Maar nog niet meegemaakt gelukkig
Afgelopen zaterdag stonden we bij jonkoping in zweden, 12 van de 12 ionity palen deden het niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Wilde schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:57:

Maar je kan toch in diverse apps de status zien van de snelladers waar je mogelijk kan/wil laden?

Ik check dat altijd even van tevoren (ik navigeer van punt naar punt dus niet de hele trip in 1 keer) tijdens de vakantiereis, zo zag ik vorig jaar in een paar apps (check check dubbelcheck, kost je nog geen 2 minuten) dat er bij een Total Energies laadpunt 4 van de 6 snelladers buiten werking waren, dus alternatief gezocht.

Buiten dat, te declareren of niet, voor die paar centen extra (tis toch vakantie, dan kijken we in de regel wat minder naar de kosten) had ik dan toch liever maar bij Tesla gaan laden. Dan maar uit eigen zak. Tis nou niet dat door die kosten je hele vakantie daar mee in het water valt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zjanzjak schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:30:

Maar je kan toch in diverse apps de status zien van de snelladers waar je mogelijk kan/wil laden?

Ik check dat altijd even van tevoren (ik navigeer van punt naar punt dus niet de hele trip in 1 keer) tijdens de vakantiereis, zo zag ik vorig jaar in een paar apps (check check dubbelcheck, kost je nog geen 2 minuten) dat er bij een Total Energies laadpunt 4 van de 6 snelladers buiten werking waren, dus alternatief gezocht.
Wat is jouw ervaring v.w.b. de betrouwbaarheid van die informatie? Ik heb nog steeds de indruk dat bijvoorbeeld het bezet zijn of niet van een paal lang niet in alle apps up-to-date is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:36
[...]

Dat is in Dld ook geen issue meer. Ook met 10% kun je rustig door kachelen naar de volgende. Misschien niet leuk, maar bij benzine stations staan ook vaak rijen (hoogseizoen) en wil je misschien ook doorrijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
multikoe schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:40:
[...]

Wat is jouw ervaring v.w.b. de betrouwbaarheid van die informatie? Ik heb nog steeds de indruk dat bijvoorbeeld het bezet zijn of niet van een paal lang niet in alle apps up-to-date is.
Ik denk dat de eigen app's van bijvoorbeeld Tesla, Ionity en Fastned up-to-date zijn en die gebruik ik het meest als ik op reis ben. Verder denk ik dat Chargefinder ook aardig klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
multikoe schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:40:

De ene app is de andere niet, sommige apps laten soms foute info zien, daarom crosscheck ik vaak.
Chargemap, Chargefinder, Shell en de Vattenfall app zijn best snel, die gebruik ik het meest om te checken.
Als het volgende laadpunt bij Tesla is dan wil ik het wel eens laten om te crosschecken, vrij betrouwbaar.

Alleen dan nog, zondagmiddag naar Tesla bij mij in de buurt (Roosendaal/Oud Gastel) op de parkeerplaats bij de Mac, Delifrance en de Beren, meer dan de helft was ICE. :+
Maar goed, die begrijp ik wel een beetje, 16 parkeerplekken 'ingenomen' van het bestaande, en het is daar al zo druk, vooral in de weekenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Zjanzjak schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:30:
[...]

[...]

Zeker! Ik zeg ook niet dat er niet omheen te werken is. Ik gebruik die apps ook en ga als het moet naar een alternatief. Al is dat in de praktijk nog vrijwel niet voorgekomen. Mijn punt is alleen dat er gewoon relatief veel stuk is en ik hoop dat palen in het algemeen betrouwbaarder worden..

Specs: 9800X3D, RTX 5080, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
L-VIS schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:46:
[...]

Dat is in Dld ook geen issue meer. Ook met 10% kun je rustig door kachelen naar de volgende. Misschien niet leuk, maar bij benzine stations staan ook vaak rijen (hoogseizoen) en wil je misschien ook doorrijden.
Met 10% heb ik nog zo'n 30-40 km range, is niet altijd genoeg in Frankrijk en hoe dan ook spannend :/ Bij 6% geeft mijn auto al helemaal geen range meer aan, dat voelt dan toch of ie er elk moment mee kan stoppen.

Maar ik denk altijd dat je dan maar even van de weg af moet naar de dichtsbijzijnde laadpaal... Ook geen ramp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Nova163 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:06:
[...]

Met 10% heb ik nog zo'n 30-40 km range, is niet altijd genoeg in Frankrijk en hoe dan ook spannend :/ Bij 6% geeft mijn auto al helemaal geen range meer aan, dat voelt dan toch of ie er elk moment mee kan stoppen.

Maar ik denk altijd dat je dan maar even van de weg af moet naar de dichtsbijzijnde laadpaal... Ook geen ramp
Bij 10% mag ik blij zijn met 20km door de niet lineaire GOM. Verder zegt zo'n percentage niet veel want het bereik is dan afhankelijk van hoe groot de accu is. Is die 25kWh of 100kWh groot, dat maakt nogal een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
PeterZ(on) schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:18:
[...]

Bij 10% mag ik blij zijn met 20km door de niet lineaire GOM. Verder zegt zo'n percentage niet veel want het bereik is dan afhankelijk van hoe groot de accu is. Is die 25kWh of 100kWh groot, dat maakt nogal een verschil.
Ja, dat is wel duidelijk. Dus dan is het wat dat betreft nog iets spannender, als je minder range over hebt en aankomt bij een kapotte laadpaal. Maar goed, met het steeds beter wordende laadnetwerk kun je ook met beperkte range steeds vaker doorrijden naar het volgende punt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Nova163 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:27:
[...]

Ja, dat is wel duidelijk. Dus dan is het wat dat betreft nog iets spannender, als je minder range over hebt en aankomt bij een kapotte laadpaal. Maar goed, met het steeds beter wordende laadnetwerk kun je ook met beperkte range steeds vaker doorrijden naar het volgende punt.
Je kunt het net zo spannend maken als je zelf wilt. Ik zorg genoeg over te houden voor een volgende op de route. Met 100km over ga ik al laden, liever een keer extra laden dan stil komen te staan. En het hangt er ook vanaf of er alternatieve laders in de buurt zijn. Maar idd, met meer laders kun je krapper plannen zonder risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:04
Nova163 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:27:
[...]

Gewoon Tesla pakken, heb je dat gedoe zelden tot nooit. Beschikbaarheid staat in de app (aantal vrije plekken en of de site open is).
Pagina: 1 ... 53 ... 106 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.