@
Crypto_Exfil Zelf geen ervaring met Spanje, wel met langere reizen.
1. De planning van de BMW, of apps als ABRP? Allebei zijn redelijk aan de voorzichtige kant, maar als uitgangspunt werkt het prima (een BMW i4 gaf naar Toscane in ieder geval aardig logische stops voor mijn gevoel).
2. Laadplekken waar m'n vriendin ook blij van wordt in het donker. Er zijn her en der de nodige laadplekken waar je echt in een donkere uithoek zit, kreeg mijn vriendin niet een heel veilig gevoel van. Verder hooguit een keer wat drukker, of een laadstation dat niet (optimaal) werkt. Spanje was 4-5 jaar terug ook nog wel uitdagend, maar zo te lezen intussen al niet meer echt.
3. Als je nu al de X5 rijdt, kan je naar mijn mening beter de X5 pakken en daarna overstappen. Een EV rijdt wel heel fijn op langere ritten als je het niet erg vindt om regelmatig even te stoppen, maar op zo'n strak reisschema extra stress rondom laden toevoegen? Na de rit eventueel overstappen op EV spaart je extra stress op een rit die sowieso al erg lang is. Ruim 2.000km aan een stuk met kinderen achterin de auto is wel echt lang, ook als je om de paar uur wisselt van bestuurder. Als je er 2-3 dagen voor uittrekt is dat ook voor de kleintjes een stuk fijner en dan rijdt het met een EV ook zeker wel relax. Als je sowieso nog moet shoppen, lekker de EV pakken en iets meer tijd nemen.
4. Beetje hetzelfde als alle lange reizen, zorg dat je vermaak bij de hand hebt en zorg dat je ook een globaal beeld hebt van de route. Je eerste stop met alternatieven ervoor en erna plannen is ook wel fijn voor je gemoedsrust. Mijn eerste langere rit was 3 keer laden, dus voor alle stops gedaan, maar dat kan met die afstand wat lastiger worden. Ook handig als je weet bij welke aanbieders je wel en niet kan laden, nogal vervelend als de auto je naar een snellader stuurt en je dan merkt dat je daar geen pasje voor hebt / de app niet werkt of zo. Dus paar laadpasjes mee, evt wat apps. Credit card kan ook wel fijn zijn.
5. Over het algemeen niet heel afwijkend omdat je snelheid wat zakt en je bergaf wel weer de nodige energie terugwint, maar zorg wel dat je niet met 10-20% bergop begint, want hoewel je bergaf wel weer energie terugwint, kan het verbruik wel ECHT hoger liggen (ik heb bergop wel waarden gezien van ruim 3 keer het normale verbruik).