Acties:
  • 0 Henk 'm!
TucanoItaly schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 21:39:
[...]

Dat is toch wel heel merkwaardig.... Wat is het verschil tussen jou en deze dames, behalve anatomische details? Iets dat invloed heeft op de RFID laadpas? Iets electronisch in je zak? Of dat jij ongeduldiger bent dan hen?

De reden dat ik het vraag, is dat ikzelf onlangs een tripje richting Denemarken maakte, en regelmatig problematische laadpalen had. Ik wijdde het aan de firmware van m'n EV, maar het kan natuurlijk ook een andere oorzaak hebben. Ik vind je post echt fascinerend, mede omdat je het kon reproduceren.
Ik heb geen idee. Ik ben nogal analytisch ingesteld en ik was eerlijk gezegd nogal chagrijnig omdat wat er gebeurde op geen enkele manier logisch was.
Het gebeurde in Duitsland bij de EnWB palen, maar toen we mijn dochter en haar vriending hadden afgezet gebeurde exact hetzelfde weer bij een Shell Recharge paal in Nederland. Die paal in Nederland ging van "haal pas langs lezer" direct naar "sessie beeindigd, verwijder stekker".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:37
TucanoItaly schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 21:39:
[...]

Dat is toch wel heel merkwaardig.... Wat is het verschil tussen jou en deze dames, behalve anatomische details? Iets dat invloed heeft op de RFID laadpas? Iets electronisch in je zak? Of dat jij ongeduldiger bent dan hen?

De reden dat ik het vraag, is dat ikzelf onlangs een tripje richting Denemarken maakte, en regelmatig problematische laadpalen had. Ik wijdde het aan de firmware van m'n EV, maar het kan natuurlijk ook een andere oorzaak hebben. Ik vind je post echt fascinerend, mede omdat je het kon reproduceren.
Ok… meer serieus…
De reden is geheid een “gebruiks gewoonte” die verschilt in combinatie met een lezer die slechte storings onderdrukking heeft.
Voorbeelden:
- bovenkant of achterkant op de lezer
- andere plek op het pasje (locatie van de chip)
- snelheid waarmee je de pas beweegt, cq dat je hem op exact de goede plek stil houdt.
- plat op de lezer versus op kleine afstand (sommige lezers doen het enkel op enige afstand, kennelijk kunnen die niet tegen een te sterk signaal)
- wellicht heb je nog ander pasjes of telefoon in de buurt die het signaal storen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 06:40
multikoe schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 06:28:
[...]
......
Het gebeurde in Duitsland bij de EnWB palen, maar toen we mijn dochter en haar vriending hadden afgezet gebeurde exact hetzelfde weer bij een Shell Recharge paal in Nederland. Die paal in Nederland ging van "haal pas langs lezer" direct naar "sessie beeindigd, verwijder stekker".
Dat heb ik een poosje terug ook bij een Shell gehad, maar toen ik de volgorde aansluiten-swipen omkeerde lukte het wel.
Ik weet alleen niet meer welke van de beide methoden er werkte.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-06 17:26
Een poos terug wou ik een logging toestel uitlezen met de NFC van mijn smartphone. Lukte langs geen kanten tot ik via internet er achter kwam dat de NFC antenne niet halverwege achteraan de smartphone zat, zoals in de manuel vermeld, maar tussen de 2 lenzen. Blijkbaar zijn sommige toestellen heel secure in waar je de antenne/chip presenteert.
Daarvoor al vele malen draadloze betalingen uitgevoerd zonder te beseffen waar die antenne zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stefannn schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 07:28:
[...]

Ok… meer serieus…
De reden is geheid een “gebruiks gewoonte” die verschilt in combinatie met een lezer die slechte storings onderdrukking heeft.
Voorbeelden:
- bovenkant of achterkant op de lezer
- andere plek op het pasje (locatie van de chip)
- snelheid waarmee je de pas beweegt, cq dat je hem op exact de goede plek stil houdt.
- plat op de lezer versus op kleine afstand (sommige lezers doen het enkel op enige afstand, kennelijk kunnen die niet tegen een te sterk signaal)
- wellicht heb je nog ander pasjes of telefoon in de buurt die het signaal storen.
Nou nee, dat was het probleem niet. De pas werd herkend, de paal klikte en zoemde, maar daarna volgde een foutmelding die aangaf dat de communicatie mislukte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterzicht
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01-06 09:41
Bij Fastned kun je ook met de app werken. Ik heb nog nooit gehad dat die niet werkte. Bij ionity ook wel een keer problemen gehad dat die niet wilde verbinden. De pas van Freshmile werkt ook meestal wel. Shell pas werkt in Europa ook op heel veel plaatsen. Je kunt nu ook bij sommige palen wel werken met pinpas of creditcard.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-06 10:33
Zapato schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 18:12:
https://www.trouw.nl/tijd...ss-op-de-balkan~b2aeee23/

Leuk en interessant artikel. Ik weet niet of het achter een betaalmuur staat.
Interessant inderdaad maar tussen de regels door zie ik vooral veel tijdsverlies en gedoe om toch maar een volle accu te hebben. Wat er ook niet bij staat is hoeveel tijdsverlies je hebt om maar te zitten wachten. Het excuus van even naar de winkel of even dit of dat terwijl je 45-60 min moet wachten. Die tijd is dan zo om. Als ik de wekelijkse boodschappen haal heb ik geen uur nodig.
En dan een WLPT van 410km. Rond de 100km begint de zoektocht naar een laadpaal en dan laad je tot 80% dus hoever kom je nu werkelijk?
Als we niet beter wisten en iemand zei “ik heb met toch wat uitgevonden: 5min tanken en je kunt weer verder!” Dan zou iedereen een gat in de lucht springen van deze vooruitgang. Nu zij we alleen het tijdverlies aan het goedpraten en proberen het leuk te vinden.
Er is geen ruk aan. Ja ik heb ook een EV en ben ermee op vakantie geweest de WLPT != je range. Zeker in bergachtig gebied niet.
En na 45min wachten ben je er echt wel klaar mee. En 6,5u rijden voor iets dat normaal 5u kost enkele reis. Is gewoon zonde. Als het kon zou ik gewoon weer lekker met de diesel rijden. Geen gedoe en pauze wannner ik daar zin in heb zonder te moeten wachten op andere stekker auto’s.
Ik moest het even kwijt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:57
Er werd ooit geadviseerd om na 2 uur rijden en kwartier rust te houden. Dus met een EV die 800km of meer per uur kan laden verlies je dus helemaal geen tijd ten opzichte van een ICE. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:14
PeterZ(on) schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 21:51:
Er werd ooit geadviseerd om na 2 uur rijden en kwartier rust te houden. Dus met een EV die 800km of meer per uur kan laden verlies je dus helemaal geen tijd ten opzichte van een ICE. :)
Zo is het,vandaag met een citroen ec4 terug gereden uit trelleborg naar hoorn. 2 X laden en weer klaar. Bakkie koffie halen bij de McDonald's duurde langer dan de accu opladen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:32
Ramon_1984 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 22:17:
[...]

Zo is het,vandaag met een citroen ec4 terug gereden uit trelleborg naar hoorn. 2 X laden en weer klaar. Bakkie koffie halen bij de McDonald's duurde langer dan de accu opladen :)
Ik kom morgen ochtend in trelleborg aan. De XC40 krijgt redelijk de sporen op de Autobahn. Verwacht idd 2 stops. Te prefereren vind ik bij tesla. Betrouwbaar en snel qua laden.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:39
rvrbtcpt schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 21:39:
[...]

Interessant inderdaad maar tussen de regels door zie ik vooral veel tijdsverlies en gedoe om toch maar een volle accu te hebben. Wat er ook niet bij staat is hoeveel tijdsverlies je hebt om maar te zitten wachten. Het excuus van even naar de winkel of even dit of dat terwijl je 45-60 min moet wachten. Die tijd is dan zo om. Als ik de wekelijkse boodschappen haal heb ik geen uur nodig.
En dan een WLPT van 410km. Rond de 100km begint de zoektocht naar een laadpaal en dan laad je tot 80% dus hoever kom je nu werkelijk?
Als we niet beter wisten en iemand zei “ik heb met toch wat uitgevonden: 5min tanken en je kunt weer verder!” Dan zou iedereen een gat in de lucht springen van deze vooruitgang. Nu zij we alleen het tijdverlies aan het goedpraten en proberen het leuk te vinden.
Er is geen ruk aan. Ja ik heb ook een EV en ben ermee op vakantie geweest de WLPT != je range. Zeker in bergachtig gebied niet.
En na 45min wachten ben je er echt wel klaar mee. En 6,5u rijden voor iets dat normaal 5u kost enkele reis. Is gewoon zonde. Als het kon zou ik gewoon weer lekker met de diesel rijden. Geen gedoe en pauze wannner ik daar zin in heb zonder te moeten wachten op andere stekker auto’s.
Ik moest het even kwijt.
Ik hou van de omgekeerde redenering.
Stel inderdaad dat de batterijauto eerst was, en er zou dan iemand de benzineauto uitvinden.

Dan moest je wel ineens aanvaarden dat je een versnellingsbak moest toevoegen, en dat die motor moest blijven draaien.
4WD, ja, maar dan heb je nog een tussenbak en een lange cardanas nodig ipv gewoon 2 electromotoren.
Je moet ineens om de 15k de olie verversen, en een hoop filters. En boegies moeten ook nog eens vervangen worden.
De motor trilt en maakt een hels lawaai. Die auto’s zijn traag of je moet de motoren gaan versterken met turbo’s, variabele kleppentiming, directe injectie etc. En die koppelcurve is dan nog slecht. Bovendien is er een lag, je geeft gas, en pas na een halve seconde reageert die motor.
En zo’n rammelende lawaaimotor, die kan toch niet lang mee gaan. Stel dat de vorige eigenaar de olie niet op tijd gewisseld heeft, hoe kan ik dan zeker zijn dat die motor het nog een paar jaar gaat uit houden. Je kan maar beter direct een nieuwe motor laten steken.
Het verbruik van brandstof zou je ineens 2 (in het begin misschien 4) keer zo veel kosten.
En wat als je geen pomp kan vinden, want al die brandstof moet met vrachtwagens getransporteerd worden tot in elke hoek van de wereld. Dat gaat nooit gebeuren. Bovendien maken we ons totaal onafhankelijk van een paar fabrikanten en landen voor die benzine. Ze gaan ons helemaal leeg persen.

Hoe gevaarlijk is het niet om met 70l hoog ontvlambare brandstof rond te rijden. Dat wil ik nooit in mijn garage, laat staan dat een parkeergarage ooit zo veel brandstofauto’s zou toelaten, zeker omdat die dingen zowat 10 keer vaker in brand vliegen dan een EV.

Nee, dat rijden op benzine…. Gaat er nooit door komen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
caspervc schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 22:20:
[...]

Ik kom morgen ochtend in trelleborg aan. De XC40 krijgt redelijk de sporen op de Autobahn. Verwacht idd 2 stops. Te prefereren vind ik bij tesla. Betrouwbaar en snel qua laden.
Op de terugweg heb ik gebruik gemaakt van fastned, betrouwbaar en autocharge werkt erg fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Ramon_1984 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 22:39:
[...]

Op de terugweg heb ik gebruik gemaakt van fastned, betrouwbaar en autocharge werkt erg fijn.
Maar heel vaak zonder toilet, cafe….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Misschien niet heel erg voor hier, maar... Wij hebben een Passat GTE (plugin ja) met 13kWh / ~40km elektrisch bereik.
Tot nu toe heb ik 2x geprobeerd ergens anders dan onze oprit te laden, maar laden was best duur en er werd een flink starttarief gerekend. Met name het starttarief in combinatie met maar 13kWh kunnen laden maakt het duur / overbodig.

Bij de vakantiehuisjes waar ik de afgelopen jaren geweest ben was meestal geen stopcontact dicht bij de parkeerplaats voor een granny cq de parkeerplaats een meter of 10 te ver weg.

Hoe doen jullie / anderen het laden van je PHEV?
Of gewoon de hybride min of meer vergeten en doorrijden met maar 10-20% lading?
In dat laatste geval is ons verbruik namelijk ~6,7l/100km, dat wil ik toch zo laag mogelijk maken/houden met zo veel mogelijk stekkeren... Tot op heden met redelijk wat lange stukken komen we uit op ~5,2l/100km

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Tommie12 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 22:46:
[...]

Maar heel vaak zonder toilet, cafe….
Dat klopt, maar in combinatie met abrp kan je dat soort faciliteiten prima instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
Tommie12 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 22:34:
[...]

Ik hou van de omgekeerde redenering.
Stel inderdaad dat de batterijauto eerst was, en er zou dan iemand de benzineauto uitvinden.

Dan moest je wel ineens aanvaarden dat je een versnellingsbak moest toevoegen, en dat die motor moest blijven draaien.
4WD, ja, maar dan heb je nog een tussenbak en een lange cardanas nodig ipv gewoon 2 electromotoren.
Je moet ineens om de 15k de olie verversen, en een hoop filters. En boegies moeten ook nog eens vervangen worden.
De motor trilt en maakt een hels lawaai. Die auto’s zijn traag of je moet de motoren gaan versterken met turbo’s, variabele kleppentiming, directe injectie etc. En die koppelcurve is dan nog slecht. Bovendien is er een lag, je geeft gas, en pas na een halve seconde reageert die motor.
En zo’n rammelende lawaaimotor, die kan toch niet lang mee gaan. Stel dat de vorige eigenaar de olie niet op tijd gewisseld heeft, hoe kan ik dan zeker zijn dat die motor het nog een paar jaar gaat uit houden. Je kan maar beter direct een nieuwe motor laten steken.
Het verbruik van brandstof zou je ineens 2 (in het begin misschien 4) keer zo veel kosten.
En wat als je geen pomp kan vinden, want al die brandstof moet met vrachtwagens getransporteerd worden tot in elke hoek van de wereld. Dat gaat nooit gebeuren. Bovendien maken we ons totaal onafhankelijk van een paar fabrikanten en landen voor die benzine. Ze gaan ons helemaal leeg persen.

Hoe gevaarlijk is het niet om met 70l hoog ontvlambare brandstof rond te rijden. Dat wil ik nooit in mijn garage, laat staan dat een parkeergarage ooit zo veel brandstofauto’s zou toelaten, zeker omdat die dingen zowat 10 keer vaker in brand vliegen dan een EV.

Nee, dat rijden op benzine…. Gaat er nooit door komen.
Mee eens, maar... De eerste EV is van 1832, zo'n halve eeuw voor de benzineauto.

Acties:
  • +36 Henk 'm!
[...]

Ik moest het even kwijt.
In je hele verhaal komt het woord "klimaat" niet voor en dat is tekenend. Veel mensen schijnen er van uit te gaan dat we de klimaatcrisis kunnen oplossen zonder ook maar iets (financieel, materieel) hoeven in te leveren. Als we het over zonnepanelen hebben, dan gaat het *altijd* over de terugverdientijd. Als het over windmolens gaat, dan gaat het altijd over de horizonvervuiling. Als het over EV's gaat, dan gaat het altijd over tijdsverlies. Welke oplossing je ook bespreekt, het eindigt er altijd mee dat we moeten wachten op een betere oplossing. Zodat we nu nog even niets hoeven doen.
Niemand schijnt ook maar ruk te geven om de kosten die wij op dit moment aan het afschuiven zijn op onze kinderen. De klimaatverandering gaat enorme economische en maatschappelijke gevolgen hebben en het enige dat onze generatie kan doen is miepen over tijdverlies. Op vakantie notabene!
Wat een ongelooflijk stelletje verwende honden zijn we geworden. We zijn volstrekt het idee kwijtgeraakt dat we iets moeten doen voor de komende generaties, we zijn vooral met onszelf bezig.
Ik moest het even kwijt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:07
Geen gedoe en pauze wannner ik daar zin in heb zonder te moeten wachten op andere stekker auto’s.
Ik moest het even kwijt.
En tanken wanneer je niet wilt, het hele jaar jaar door.
Ik heb altijd binnenpret om mensen die zeggen wat jij zegt. Ondertussen vergeten ze dat ze het hele jaar door langs een tankstation moeten wanneer het slecht uit komt. Doe mij maar laden op de oprit.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:54
DropjesLover schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 22:54:
Misschien niet heel erg voor hier, maar... Wij hebben een Passat GTE (plugin ja) met 13kWh / ~40km elektrisch bereik.
Tot nu toe heb ik 2x geprobeerd ergens anders dan onze oprit te laden, maar laden was best duur en er werd een flink starttarief gerekend. Met name het starttarief in combinatie met maar 13kWh kunnen laden maakt het duur / overbodig.

Bij de vakantiehuisjes waar ik de afgelopen jaren geweest ben was meestal geen stopcontact dicht bij de parkeerplaats voor een granny cq de parkeerplaats een meter of 10 te ver weg.

Hoe doen jullie / anderen het laden van je PHEV?
Of gewoon de hybride min of meer vergeten en doorrijden met maar 10-20% lading?
In dat laatste geval is ons verbruik namelijk ~6,7l/100km, dat wil ik toch zo laag mogelijk maken/houden met zo veel mogelijk stekkeren... Tot op heden met redelijk wat lange stukken komen we uit op ~5,2l/100km
Ik heb geen PHEV, maar misschien werkt een app zonder startkosten, zoals OVO Charge of Electroverse.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:37
[...]

Ik moest het even kwijt.
De problemen in het artikel gaan met name over de Balkan. Daar zijn extreem weinig laadpalen. En dan is het dus inderdaad echt puzzelen. In het grootste deel van Europa is die laad infrastructuur echter prima op orde en hoef je helemaal niks te puzzelen.

Persoonlijk heb ik ook met benzine auto altijd gereden met 20 a 25 minuten rustpauze per 2 a 3 uur rijden. Bij keuze van de juiste EV is dat prima te halen, en dat heb ik bij afgelopen wintersport ook gehaald.
Met een wltp van 400 a 500km lukt het prima om runs van 300km te maken.
Maar eerlijk gezegd is het allerbelangrijkste wat mij betreft de laadsnelheid. Ik heb een ioniq5 en haal een laadsnelheid van 220kW. Daarmee kost het laden minder tijd dan even plassen en benen strekken.

NB,
En In dit forum vind je ook tocht beschrijvingen van mensen die met een wat oudere EV op stap zijn met wat lagere laadsnelheid en/of wat lagere bereik. Dat zijn ook tochten met duidelijke ongemakken ten op zichte van benzine auto’s. De persoonlijke motivatie om een dergelijke tocht te maken is er geheid. Persoonlijk vind ik die verhalen geweldig maar op die manier lange reizen maken zal inderdaad waarschijnlijk geen gemeengoed worden.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Ebbao
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 06:59
Lief dagboek, gister teruggekomen van een meivakantie in de Drôme. Rijdend vanuit Nijmegen de volgende stops:
  • La Baraque de Fraiture (Fastned): Prima stop maar we waren er zo vroeg (06.00 uur) dat alles dicht was en er dus geen toilet beschikbaar was. Hele gezin dus aan het wildplassen.. Gelukkig was er verder niemand.
  • Aire de L'obrion (Fastned): 1 klein speeltoestelletje aanwezig voor de kids, prima koffie voor de ouders en schone toiletten voor iedereen. Mer speeltoestellen is toch wel fijn..
  • Aire de Gevrey - Chambertin (Fastned): Laadpas van het werk deed het niet :o Dus maar telefoon tegen de zuil aangehouden. Gelukkig werkt dat goed! Geen speeltoestellen aanwezig, dus maar de voetbal uit de auto gehaald en gevoetbald met de kids.
  • Salaisse-sur-Sanne (Tesla): Speeltoestellen! Jeeuj! Ook Decathlon en andere winkels/restaurantjes in de buurt maar die waren allemaal gesloten vanwege een nationale feestdag. Wel een schone openbare toilet beschikbaar gelukkig.
Terugrit (gister):
  • Aire de Saint Ambreuil (Fastned): Kids waren chagrijnig :-( en misten hun vakantievriendjes :| Drukt altijd een beetje een stempel maar de laadervaring was weer postiief. Schone toiletten en goede broodjes te koop, dus maar even ingeslagen.
  • Aire de Val de Meuse (Engie Vianeo): Nieuwe laadpalen voor mij (nog niet eerder gebruikt), toen ik eenmaal achterkwam dat het een touchscreen is (in tegenstelling tot de Fastned zuilen) was alles snel geregeld. Speeltoestelletjes op de Aire dus iedereen weer blij. Toen ik aankwam waren er 2 van de 8 palen beschikbaar, een paar minuten later was er zelfs een auto aan het wachten op een vrije plek.. Dat belooft nog wat voor de zwarte zaterdagen :o
  • Aire de repos de la Maxe (Fastned): 16 fastned laadpalen! Dat moest dus even gechecked worden. Heerlijk rustig maar geen speeltoestellen en een beetje saai. voetbal er weer bij om toch wat vermaak te hebben.
  • Supercharger Erftstadt (Tesla): Onze (ongezonde) traditie is om bij de terugrit te eten bij een Mac/KFC/BK, dus ik zocht een snelle lader dichtbij een dergelijke vreetschuur. Ik had er niet veel tijd voor maar ABRP kwam bij deze Tesla SC uit. Dat was op zich prima en het laden ging weer makkelijk, maar de weg ernaartoe was wel heel veel 70 km/h, 100 km/h, 80 km/h etc..
Algemene punten:
  • Fan van Fastned en Tesla superchargers O+
  • FHeen- en terugrit 4 stops gemaakt, dit hadden er makkeiijk 3 kunnen zijn, maar doordat het rustig was onderweg heb ik veelal een stuk harder dan Vmax gereden en zijn de blaasjes van de kids nog niet dusdanig dat we 3 uur lang in de auto kunnen zitten.
  • Voor de volgende reis (half juli) toch maar uitzoeken hoe ik kan achterhalen waar meer speeltoestellen zijn bij de stops. Iemand tips?
  • Op 1 laadpaal na deed de tag van werk het overal. Heel relaxed is dat. Ik had voor de zekerheid nog en Shell Recharge pas meegenomen maar die heb ik niet gebruikt.
  • Opladen ter plekke ging makkelijk bij het boodschappen doen in Montelimar (175 kw chargers).
  • Een keer op de camping geladen met de granny charger (a 2 kw) om vol weg te kunnen rijden bij de terugrit. De camping was hier niet echt op berekend dus ik mocht €15,- aftikken voor 34 kw. Een beetje prijzig maar ach.
Overigens gereden met een Tesla Model Y rwd (met Blade battery voor de geïnteresseerden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
Ebbao schreef op zondag 12 mei 2024 @ 08:34:
Lief dagboek, gister teruggekomen van een meivakantie in de Drôme. Rijdend vanuit Nijmegen de volgende stops:
  • La Baraque de Fraiture (Fastned): Prima stop maar we waren er zo vroeg (06.00 uur) dat alles dicht was en er dus geen toilet beschikbaar was. Hele gezin dus aan het wildplassen.. Gelukkig was er verder niemand.
  • Aire de L'obrion (Fastned): 1 klein speeltoestelletje aanwezig voor de kids, prima koffie voor de ouders en schone toiletten voor iedereen. Mer speeltoestellen is toch wel fijn..
  • Aire de Gevrey - Chambertin (Fastned): Laadpas van het werk deed het niet :o Dus maar telefoon tegen de zuil aangehouden. Gelukkig werkt dat goed! Geen speeltoestellen aanwezig, dus maar de voetbal uit de auto gehaald en gevoetbald met de kids.
  • Salaisse-sur-Sanne (Tesla): Speeltoestellen! Jeeuj! Ook Decathlon en andere winkels/restaurantjes in de buurt maar die waren allemaal gesloten vanwege een nationale feestdag. Wel een schone openbare toilet beschikbaar gelukkig.
Terugrit (gister):
  • Aire de Saint Ambreuil (Fastned): Kids waren chagrijnig :-( en misten hun vakantievriendjes :| Drukt altijd een beetje een stempel maar de laadervaring was weer postiief. Schone toiletten en goede broodjes te koop, dus maar even ingeslagen.
  • Aire de Val de Meuse (Engie Vianeo): Nieuwe laadpalen voor mij (nog niet eerder gebruikt), toen ik eenmaal achterkwam dat het een touchscreen is (in tegenstelling tot de Fastned zuilen) was alles snel geregeld. Speeltoestelletjes op de Aire dus iedereen weer blij. Toen ik aankwam waren er 2 van de 8 palen beschikbaar, een paar minuten later was er zelfs een auto aan het wachten op een vrije plek.. Dat belooft nog wat voor de zwarte zaterdagen :o
  • Aire de repos de la Maxe (Fastned): 16 fastned laadpalen! Dat moest dus even gechecked worden. Heerlijk rustig maar geen speeltoestellen en een beetje saai. voetbal er weer bij om toch wat vermaak te hebben.
  • Supercharger Erftstadt (Tesla): Onze (ongezonde) traditie is om bij de terugrit te eten bij een Mac/KFC/BK, dus ik zocht een snelle lader dichtbij een dergelijke vreetschuur. Ik had er niet veel tijd voor maar ABRP kwam bij deze Tesla SC uit. Dat was op zich prima en het laden ging weer makkelijk, maar de weg ernaartoe was wel heel veel 70 km/h, 100 km/h, 80 km/h etc..
Algemene punten:
  • Fan van Fastned en Tesla superchargers O+
  • FHeen- en terugrit 4 stops gemaakt, dit hadden er makkeiijk 3 kunnen zijn, maar doordat het rustig was onderweg heb ik veelal een stuk harder dan Vmax gereden en zijn de blaasjes van de kids nog niet dusdanig dat we 3 uur lang in de auto kunnen zitten.
  • Voor de volgende reis (half juli) toch maar uitzoeken hoe ik kan achterhalen waar meer speeltoestellen zijn bij de stops. Iemand tips?
  • Op 1 laadpaal na deed de tag van werk het overal. Heel relaxed is dat. Ik had voor de zekerheid nog en Shell Recharge pas meegenomen maar die heb ik niet gebruikt.
  • Opladen ter plekke ging makkelijk bij het boodschappen doen in Montelimar (175 kw chargers).
  • Een keer op de camping geladen met de granny charger (a 2 kw) om vol weg te kunnen rijden bij de terugrit. De camping was hier niet echt op berekend dus ik mocht €15,- aftikken voor 34 kw. Een beetje prijzig maar ach.
Overigens gereden met een Tesla Model Y rwd (met Blade battery voor de geïnteresseerden).
Handige post, bedankt! Werkt autocharge van Fastned ook buiten Nederland?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:47
@Ebbao top, zulke posts worden door mij ook gewaardeerd! Deze zomer naar de Ardèche, dus stuk zelfde kant op en hou een sheetje bij met dit soort ervaringen. Niet omdat het moet, maar omdat het kan en ik het leuk vind (stukje voorpret).

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zapato schreef op zondag 12 mei 2024 @ 09:19:
[...]

Uiteraard. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvrbtcpt
PeterZ(on) schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 21:51:
Ieder zijn ding natuurlijk. Maar in praktijk zie ik vrienden die met een ICE gelijktijdig vertrokken waren en 30min verderop woonden een uur eerder thuis zijn. Dus realiteit is jammer genoeg anders als de theorie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
rvrbtcpt schreef op zondag 12 mei 2024 @ 09:37:
[...]

Ieder zijn ding natuurlijk. Maar in praktijk zie ik vrienden die met een ICE gelijktijdig vertrokken waren en 30min verderop woonden een uur eerder thuis zijn. Dus realiteit is jammer genoeg anders als de theorie.
Over welke totaalafstand spreken we dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zapato
[...]

Dus een uur minder vakantie ;-)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tommie12
Zapato schreef op zondag 12 mei 2024 @ 09:38:
[...]

Dus een uur minder vakantie ;-)
De vakantie begint als ik de voordeur dichttrek tot ik ze terug moet open doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvrbtcpt
DrBOB101 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 08:13:
[...]

En tanken wanneer je niet wilt, het hele jaar jaar door.
Ik heb altijd binnenpret om mensen die zeggen wat jij zegt. Ondertussen vergeten ze dat ze het hele jaar door langs een tankstation moeten wanneer het slecht uit komt. Doe mij maar laden op de oprit.
Laden wanneer je niet wil duurt een stuk langer. Niet iedereen kan thuis laden en heeft een privé oprit.
Dus ja als alles meezit en je hebt een dure EV die snel kan laden dan zal het wel ietwat meevallen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• VidaR-9
[...]
Uiteraard is een ICE in de praktijk sneller op een lange rit. De vraag is hoe erg dat is. Ik was, zoals velen, ook van het doorrijden en zsm op de vakantiebestemming aankomen. Nu doe ik er wat langer over, maar is het ergens ook wel relaxt. Daarnaast is dat voor 1 of 2 vakanties per jaar, hoe boeiend is het om dan anderhalf uur later aan te komen?

Is het een concessie tov vroeger? Zeker (als ik een ICE zou hebben zou ik weer lekker doorknallen) Voelt dat als een grote achteruitgang? Zeker niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:33
rvrbtcpt schreef op zondag 12 mei 2024 @ 09:40:
[...]

Laden wanneer je niet wil duurt een stuk langer. Niet iedereen kan thuis laden en heeft een privé oprit.
Dus ja als alles meezit en je hebt een dure EV die snel kan laden dan zal het wel ietwat meevallen.
Vergeet niet dat de meeste EVs ook comfortabeler rijden, ik moet niet aan denken om met dat vervelende geluid, schakelen, ziekmakende uitlaatgassen en zonder one pedal driving op vakantie te moeten.

Het klopt dat ik het lagere segment inderdaad wat lastiger is, en dat is inderdaad net beetje jammer, maar het wordt steeds beter.

Met een EV op vakantie is heerlijk, niet “ietwat meevallen”. Het is echt heel fijn.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvrbtcpt
VidaR-9 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 09:44:
[...]

Uiteraard is een ICE in de praktijk sneller op een lange rit. De vraag is hoe erg dat is. Ik was, zoals velen, ook van het doorrijden en zsm op de vakantiebestemming aankomen. Nu doe ik er wat langer over, maar is het ergens ook wel relaxt. Daarnaast is dat voor 1 of 2 vakanties per jaar, hoe boeiend is het om dan anderhalf uur later aan te komen?

Is het een concessie tov vroeger? Zeker (als ik een ICE zou hebben zou ik weer lekker doorknallen) Voelt dat als een grote achteruitgang? Zeker niet.
Het is een beetje een mindset en iets langer onderweg moet niet meteen een probleem zijn. Het klinkt echter soms alsof alles zoveel beter is met een EV en enige kritiek niet gewaardeerd wordt. Enig realisme, ook richting mensen met vragen die voor de eerste keer op pad gaan, mag er ook wel zijn. En voor de zoveelste keer 45 min op een tankstation rondhangen wordt ook saai.
Niet iedereen knalt zijn accu vol met 250kw in 20min en heeft een laadpaal op de oprit.
Dat lijkt nogal eens vergeten te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:23
VidaR-9 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 09:27:
@Ebbao top, zulke posts worden door mij ook gewaardeerd! Deze zomer naar de Ardèche, dus stuk zelfde kant op en hou een sheetje bij met dit soort ervaringen. Niet omdat het moet, maar omdat het kan en ik het leuk vind (stukje voorpret).
Ik vertrek begin juni naar de Ardèche via Luik-Luxemburg. Heb een aantal laadstops in gedachten echter zijn niet heilig. Wel rekening gehouden met het aantal laadpalen en kW (voorkeur Ionity, Fastned, Tesla,Total Energie). Langs de Route du Soleil heb je ze voor het uitkiezen en meestal op de Aires met uitstekende faciliteiten. Voordat ik het binnenland in ga (naar mijn vakantie adres) laad ik in Aubenas helemaal vol zodat ik zo weinig mogelijk moet herladen want dat zullen in het algemeen langzame laders zijn of weinig laadpalen tot je beschikking. En met een range van rond 450km kom ik in een week wel ver. De eerste keer met een EV op vakantie, maak me geen enkele zorg en meer tijd om te laden t.o.v. tanken kan me ook niet boeien, ben op vakantie! :)

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
rvrbtcpt schreef op zondag 12 mei 2024 @ 09:52:
[...]

Het is een beetje een mindset en iets langer onderweg moet niet meteen een probleem zijn. Het klinkt echter soms alsof alles zoveel beter is met een EV en enige kritiek niet gewaardeerd wordt. Enig realisme, ook richting mensen met vragen die voor de eerste keer op pad gaan, mag er ook wel zijn. En voor de zoveelste keer 45 min op een tankstation rondhangen wordt ook saai.
Niet iedereen knalt zijn accu vol met 250kw in 20min en heeft een laadpaal op de oprit.
Je moet natuurlijk wel een auto nemen die geschikt is voor wat je wil doen. Met een Peugeot 205 ga je ook geen grote caravan trekken , of gewoon met 5en er in en 1000km rijden.

Die oprit heb ik, maar mijn zoon niet bv, en die raakt ook overal waar hij wil zijn.

Ik heb de indruk dat je nog geen langere reis hebt gedaan met een EV. De praktijkervaringen hier spreken de meeste van jouw problemen tegen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
rvrbtcpt schreef op zondag 12 mei 2024 @ 09:52:
[...]

Het gaat hier over ervaringen met lange reizen in een EV, en zoals alles heeft iets voor- en nadelen. Maar waarom zouden we ons hier moeten richten op de nadelen. In het reizen met de caravan ga je het toch ook niet hebben over de nadelen van de caravan t.o.v. een hotel.

Het probleem lijkt mij eerder jouw mindset en dat je gedwongen in een EV moet rijden en liever zou teruggaan naar een diesel. Ik kan prima leven met de nadelen van mijn EV want de voordelen die een EV heeft doen de nadelen gauw vergeten. Of beter gezegd, ik stoor mij er niet aan en accepteer het gewoon. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

PeterZ(on) schreef op zondag 12 mei 2024 @ 10:49:
[...]

Het gaat hier over ervaringen met lange reizen in een EV, en zoals alles heeft iets voor- en nadelen. Maar waarom zouden we ons hier moeten richten op de nadelen. In het reizen met de caravan ga je het toch ook niet hebben over de nadelen van de caravan t.o.v. een hotel.

Het probleem lijkt mij eerder jouw mindset en dat je gedwongen in een EV moet rijden en liever zou teruggaan naar een diesel. Ik kan prima leven met de nadelen van mijn EV want de voordelen die een EV heeft doen de nadelen gauw vergeten. Of beter gezegd, ik stoor mij er niet aan en accepteer het gewoon. :)
Omdat nadelen ook bij ervaringen horen. Dit is niet het EV promotie topic. Ik zou het ook waarderen als we niet invullen voor een ander.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebbao
Zapato schreef op zondag 12 mei 2024 @ 09:19:
[...]

Ik heb autocharge in NL weleens gebruikt maar ik zie geen toegevoegde waarde eerlijk gezegd. Ik moet alsnog de telefoon erbij pakken om de sessie te activeren, dat is evenveel moeite (misschien wel meer) en evenveel handelingen als je tag tegen de zuil aanhouden. Maar, to each their own zou ik zeggen!

Om even snel de vergelijking bij de Tesla SC te maken: daar hoef je dus geen tag ergens tegenaan te houden, het is létterlijk inpluggen en weglopen.

Los daarvan: bij elke snelle lader is het starten van een sessie echt secondenwerk dus waar gaat het dan over..

[ Voor 8% gewijzigd door Ebbao op 12-05-2024 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
Ebbao schreef op zondag 12 mei 2024 @ 10:56:
[...]

Ik heb autocharge in NL weleens gebruikt maar ik zie geen toegevoegde waarde eerlijk gezegd. Ik moet alsnog de telefoon erbij pakken om de sessie te activeren, dat is evenveel moeite (misschien wel meer) en evenveel handelingen als je tag tegen de zuil aanhouden. Maar, to each their own zou ik zeggen!

Om even snel de vergelijking bij de Tesla SC te maken: daar hoef je dus geen tag ergens tegenaan te houden, het is létterlijk inpluggen en weglopen.
Oh dat is inderdaad niet echt handig. Ik heb het wel geactiveerd, maar nog niet gebruikt.

Edit: dit is niet hoe ik het zie in YouTube filmpjes. Daar is het inpluggen en het laden begint.

[ Voor 7% gewijzigd door Zapato op 12-05-2024 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Wakkie schreef op zondag 12 mei 2024 @ 10:31:
[...]
Ik vertrek begin juni naar de Ardèche via Luik-Luxemburg. Heb een aantal laadstops in gedachten echter zijn niet heilig. Wel rekening gehouden met het aantal laadpalen en kW (voorkeur Ionity, Fastned, Tesla,Total Energie). Langs de Route du Soleil heb je ze voor het uitkiezen en meestal op de Aires met uitstekende faciliteiten. Voordat ik het binnenland in ga (naar mijn vakantie adres) laad ik in Aubenas helemaal vol zodat ik zo weinig mogelijk moet herladen want dat zullen in het algemeen langzame laders zijn of weinig laadpalen tot je beschikking. En met een range van rond 450km kom ik in een week wel ver. De eerste keer met een EV op vakantie, maak me geen enkele zorg en meer tijd om te laden t.o.v. tanken kan me ook niet boeien, ben op vakantie! :)
Benieuwd naar je ervaring tzt!
Wij gaan tweede weekend van juli (zaterdag van regio midden), dus dan zal het wel flink drukker zijn dan begin juni. Over de reis zelf maak ik me geen zorgen, dat loopt wel los. Hoop dat ik ter plekke kan laden, ben vast niet de enige met een EV op de camping, dus hopelijk is iedereen een beetje solidair qua laden. ze verkopen kaarten om voor vaste prijs 4u te laden; dus hoop dat men dan ook de auto weghaalt na 4u en niet blijft staan of 2 sessie van 4u doet.

Laatste SuC zit 50km van de camping.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:06
[...]

Los daarvan: bij elke snelle lader is het starten van een sessie echt secondenwerk dus waar gaat het dan over..
Dan werkt het niet goed bij je. De bedoeling is dat je de stekker insteekt en het laden automatisch begint.

Alleen de eerste keer heb je de app er bij nodig om de auto aan je account te koppelen, daarna niet meer. Ik heb gewoon de Tesla ervaring bij Fastned.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

Ik heb autocharge in NL weleens gebruikt maar ik zie geen toegevoegde waarde eerlijk gezegd. Ik moet alsnog de telefoon erbij pakken om de sessie te activeren,
Nee hoor, nadat autocharge bij Fastned is geactiveerd hoef je alleen de auto te verbinden en begint automatisch te laden. Kan alleen wel eens iets langer duren dan je zou willen, dat wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:23
Himalaya schreef op zondag 12 mei 2024 @ 11:01:
[...]

Dan werkt het niet goed bij je. De bedoeling is dat je de stekker insteekt en het laden automatisch begint.

Alleen de eerste keer heb je de app er bij nodig om de auto aan je account te koppelen, daarna niet meer.
Klopt helemaal! Stekker erin en hij of zij begint te laden 8)

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:44

Ik heb autocharge in NL weleens gebruikt maar ik zie geen toegevoegde waarde eerlijk gezegd. Ik moet alsnog de telefoon erbij pakken om de sessie te activeren, dat is evenveel moeite (misschien wel meer) en evenveel handelingen als je tag tegen de zuil aanhouden.
Voor autocharge moet je alleen de 1ste keer de telefoon gebruiken.
Daarna niet meer, je stopt bij een willekeurig FastNed-station en dan is het inpluggen en gaan.
Superhandig! Jammer dat het wat duurder is dan bij Tesla, waar ik, als non-Tesla rijder, 1 handeling meer moet doen dan bij FastNed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbao
PeterZ(on) schreef op zondag 12 mei 2024 @ 11:03:
[...]

Nee hoor, nadat autocharge bij Fastned is geactiveerd hoef je alleen de auto te verbinden en begint automatisch te laden. Kan alleen wel eens iets lange duren dan je zou willen, dat wel.
Ah oke helder, dan heb ik vast verkeerd gedaan.

Blijft het nog steeds een winst van een/twee seconden schat ik ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
[...]
Interessant inderdaad maar tussen de regels door zie ik vooral veel tijdsverlies en gedoe om toch maar een volle accu te hebben.
Dat viel mij ook op in dat verhaal.

Zelf vorige week in 1x vanuit Noord-Spanje naar Nederland gereden met mijn EV, meer dan 1400 KM in 1 dag. Ging prima, 4x gestopt om te laden en elke keer was de accu eerder vol dan dat wij ons broodje of hamburger achter de kiezen hadden. Ik heb dat traject vaker met benzine gereden en ik moet zeggen dat de reis niet veel anders aanvoelde met de EV dan met een ICE.

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Azqi schreef op zondag 12 mei 2024 @ 10:54:
[...]

Omdat nadelen ook bij ervaringen horen. Dit is niet het EV promotie topic. Ik zou het ook waarderen als we niet invullen voor een ander.
Daar heb je een punt, "ervaringen" kunnen zowel negatief als positief zijn en beide hebben een plek op dit forum.
Mijn eerdere "rant" als antwoord op een (toch wel lange) lijst met nadelen was misschien wat ideologisch, maar het is natuurlijk wel degelijk de onderliggende drijfveer voor het stimuleren van EV's. En met dat in het achterhoofd is er niets mis met het aandragen van oplossingen om de negatieve aspecten te vermijden of minder negatief te maken. Dat heeft alles te maken met de wens om reizen met een EV zo prettig mogelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

multikoe schreef op zondag 12 mei 2024 @ 12:00:
[...]

Daar heb je een punt, "ervaringen" kunnen zowel negatief als positief zijn en beide hebben een plek op dit forum.
Mijn eerdere "rant" als antwoord op een (toch wel lange) lijst met nadelen was misschien wat ideologisch, maar het is natuurlijk wel degelijk de onderliggende drijfveer voor het stimuleren van EV's. En met dat in het achterhoofd is er niets mis met het aandragen van oplossingen om de negatieve aspecten te vermijden of minder negatief te maken. Dat heeft alles te maken met de wens om reizen met een EV zo prettig mogelijk te maken.
Die oplossingen hoor ik graag! 😄

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:05
Het milieu is blijkbaar niet jouw ding?
Maar in praktijk zie ik vrienden die met een ICE gelijktijdig vertrokken waren en 30min verderop woonden een uur eerder thuis zijn. Dus realiteit is jammer genoeg anders als de theorie.
Het is een advies om elke 2 uur minimaal een kwartier te rusten. Als je 2 chauffeurs hebt, dan kun je ook wisselen en doorrijden.

Maar de grootste groep "doorrijders" zijn "echte mannen" (in hun eigen fantasie vooral) die het stoer vinden om zonder pauzes door te rijden. Ik vind het vooral stoer als je verstandig doet! Zeker als je met je gezin reist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-05 22:38

Cybje

First Post!

[...]

Autocharge van Fastned zou hetzelfde moeten werken als de Tesla Superchargers, oftewel kabel in je auto en hij begint meteen te laden. Je hebt de app niet nodig (je kunt overigens wel in de app kijken hoe het met je laadsessie gaat).

Alleen bij de eerste sessie heb je de app nodig om het unieke CCS ID-nummer van jouw auto te koppelen aan jouw Fastned account. Als het daarna niet zonder app gaat, is duidelijk de koppeling niet goed.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Azqi schreef op zondag 12 mei 2024 @ 12:55:
[...]

Die oplossingen hoor ik graag! 😄
Als dat een oprechte vraag is: die zijn al aangedragen. Hier nog even mijn duit in het zakje:

Technisch kun je wat doen:
1. Rij zo lang mogelijk door. De laadsnelheid is in de lagere regionen van het batterijpercentage het hoogst
2. Laadt niet verder dan 70-80%. De laadsnelheid neemt vaak bij 60% al af. Het is efficienter vaker kort te laden dan minder vaak lang.
3. Rij rustig. Een hogere snelheid heeft significant effect op het verbruik en daarmee de laadtijd. En sneller rijden levert marginale tijdswinst op.

Belangrijker is je gedrag en je mindset:
1. Hou rekening met elke twee uur een stop van een half uur of drie kwartier. Je doet dus echt wel langer over je reis.
2. Mensen met een camper of een caravan doen er ook veel langer over om op de bestemming te geraken en die klagen ook niet over de reistijd....
2. Zoek de laadlocaties uit op comfort: vaak kun je er wat eten, plassen of een wandeling maken. Neem desnoods wat stoelen en een tafeltje mee.
3. Bedenk dat je met je ongemakken iets positiefs bijdraagt aan de klimaatcrisis (oeps, did it again...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
4. Je stoot geen uitlaatgassen meer uit die ziektes veroorzaken in grote getalen
5. Relativeer het ongemak dat je ervaart :)

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06 13:42
[...]

Autocharge is ideaal en juist zeer gebruiksvriendelijk voor alle EV’s. Inpluggen, 10 seconden wachten en laadsessie is opgestart.

Tesla Model 3 (2024) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

multikoe schreef op zondag 12 mei 2024 @ 13:21:
[...]
3. Rij rustig. Een hogere snelheid heeft significant effect op het verbruik en daarmee de laadtijd. En sneller rijden levert marginale tijdswinst op.
Dit is niet helemaal waar nu veel snelladers en auto's hoge vermogens aan kunnen. Heb met mijn Model 3 LR AWD wel eens berekend dat het best efficiënt is als je rond de 150 km/u rijdt (als dat mag), probeert met een zo leeg mogelijke accu aan te komen en dan tot ongeveer 50-60% gaat laden om optimaal gebruik te maken van de laadcurve.

Heb dat inmiddels een paar keer gedaan in Duitsland. Nadeel is dat je dan wel elk uur tot anderhalf uur aan de lader staat, maar je kunt wel lekker doorrijden en je bent sneller op je bestemming. 100 km/u versus 150 km/u maakt qua tijd ook gewoon echt veel uit. Mensen zeggen dat het amper verschil geeft, maar je bent na een uur letterlijk 50% verder gekomen.

Maar goed, per rit verschilt of dat echt interessant is. Want als de laders een stuk omrijden zijn van de snelweg, verlies je daar teveel tijd aan, zeker als je zo vaak moet stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbao
Cybje schreef op zondag 12 mei 2024 @ 13:31:
[...]

Dit is niet helemaal waar nu veel snelladers en auto's hoge vermogens aan kunnen. Heb met mijn Model 3 LR AWD wel eens berekend dat het best efficiënt is als je rond de 150 km/u rijdt (als dat mag), probeert met een zo leeg mogelijke accu aan te komen en dan tot ongeveer 50-60% gaat laden om optimaal gebruik te maken van de laadcurve.

Heb dat inmiddels een paar keer gedaan in Duitsland. Nadeel is dat je dan wel elk uur tot anderhalf uur aan de lader staat, maar je kunt wel lekker doorrijden en je bent sneller op je bestemming. 100 km/u versus 150 km/u maakt qua tijd ook gewoon echt veel uit. Mensen zeggen dat het amper verschil geeft, maar je bent na een uur letterlijk 50% verder gekomen.

Maar goed, per rit verschilt of dat echt interessant is. Want als de laders een stuk omrijden zijn van de snelweg, verlies je daar teveel tijd aan, zeker als je zo vaak moet stoppen.
Dit wil ik inderdaad ook onderstepen. Mits je auto snel kan laden en voor een wat langere tijd (waar de treshold precies ligt weet ik niet), ben je altijd sneller met op hoge snelheid rijden tov vmax rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
Ebbao schreef op zondag 12 mei 2024 @ 13:36:
[...]

Dit wil ik inderdaad ook onderstepen. Mits je auto snel kan laden en voor een wat langere tijd (waar de treshold precies ligt weet ik niet), ben je altijd sneller met op hoge snelheid rijden tov vmax rijden.
Niet altijd, want met hogere snelheid gaat de kans op een ongeluk ook omhoog procentueel. Hoeveel het omhoog gaat, dat is een moeilijke discussie, maar met een ongeluk, dan ben je stuk later op je bestemming :)

Maar over het algemeen, kan het inderdaad wat sneller zijn. Maar ook weer wat vermoeiender, harder rijden kost namelijk ook meer energie omdat je meer gefocust rijdt, over het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbao
Ecological schreef op zondag 12 mei 2024 @ 13:41:
[...]

Niet altijd, want met hogere snelheid gaat de kans op een ongeluk ook omhoog procentueel. Hoeveel het omhoog gaat, dat is een moeilijke discussie, maar met een ongeluk, dan ben je stuk later op je bestemming :)

Maar over het algemeen, kan het inderdaad wat sneller zijn. Maar ook weer wat vermoeiender, harder rijden kost namelijk ook meer energie omdat je meer gefocust rijdt, over het algemeen.
Mee eens natuurlijk.

Ik zie trouwens in mijn eerdere bericht dat ik het alleen over snelheden boven Vmax heb, maar dit kan je ook lezen als gewoon Vmax aanhouden en dus niet Vmax-20 km/h (of een ander willekeurig getal). Je hoeft ondanks het vaak grote vermogen niet harder dan Vmax te rijden, dat ben ik met je eens.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Ecological schreef op zondag 12 mei 2024 @ 13:41:
[...]
Ik merk zelf dat in Duitsland vaak wel goed te cruisen is op 150-180 km/u. Daarboven wordt het voor mij vaak wel vermoeiender. Maar ik ga vaak wel op rustige momenten (geen kinderen, dus ik hoef niet op een 'zwarte zaterdag' op vakantie). Het heeft ook geen zin als je continu een sprintje kunt trekken en dan weer hard moet afremmen voor ander verkeer.

Overigens merk ik ook vaak dat gefocust rijden juist wel prettig is. Ik stap dan fitter uit de auto dan wanneer ik urenlang rechtdoor aan het 'lamballen' ben op de rechterstrook met 100 km/u. Maar dit verschilt per persoon. Ik heb autorijden altijd erg leuk gevonden, dus de rit zelf is voor mij al ontspannend, zolang het niet extreem druk is op de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Ebbao schreef op zondag 12 mei 2024 @ 08:34:
[…]
[…]
Dat noem je duur? 44ct per kWh? Dat noem ik goedkoop. Dit noem ik duur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xm8NTQ3gdm4WwNlz-aPj1W-NloA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qKcLKClAy3MpYWLQi2neQZlZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door cryptapix op 12-05-2024 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbao
VidaR-9 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 09:27:
Is dat een Google sheet? Care to share? Altijd interessant voor toekomstige ritten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corvankruchten
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-05 14:26
[...]

Inpluggen en weglopen werkt dus ook zo bij de autocharge-feature van Fastned, geen telefoon of pasje meer nodig. Als de prijzen van Fastned nu ook eens die van Tesla waren was het nog beter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 31-05 21:24
[...]

Misschien niet onbelangrijk als kanttekening hierbij: bij dergelijke hoge snelheden verbruikt je auto véél meer energie per kilometer. Mogelijk interesseert dat jou niet omdat iemand anders je rekening betaalt en je ook niks geeft om de maatschappelijke impact van dit gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Als dat een oprechte vraag is: die zijn al aangedragen. Hier nog even mijn duit in het zakje:

1. Rij zo lang mogelijk door. De laadsnelheid is in de lagere regionen van het batterijpercentage het hoogst
2. Laadt niet verder dan 70-80%. De laadsnelheid neemt vaak bij 60% al af. Het is efficienter vaker kort te laden dan minder vaak lang.

1. Hou rekening met elke twee uur een stop van een half uur of drie kwartier. Je doet dus echt wel langer over je reis.
Als je punt 1 en 2 doet, dan moet je bij veel auto’s echt noet iedere keer veel langer dan 20 min laden na 250-300km rijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

jdbiggelaa schreef op zondag 12 mei 2024 @ 15:03:
[...]

Misschien niet onbelangrijk als kanttekening hierbij: bij dergelijke hoge snelheden verbruikt je auto véél meer energie per kilometer. Mogelijk interesseert dat jou niet omdat iemand anders je rekening betaalt en je ook niks geeft om de maatschappelijke impact van dit gedrag.
Ik weet niet hoe je dit bedoelt, maar zoals ik het lees klinkt dit best onvriendelijk. Ik vind autorijden gewoon leuk. Ik reed eerst vaak auto’s met V6 of V8. De afgelopen 10 jaar geef ik meer om het milieu, dus in 2014 ben ik elektrisch gaan rijden. Maar ik wil wel nog steeds plezier hebben ook. Dat ik niet meer zo’n dikke brandstofmotor rijd, scheelt ongelofelijk veel milieu impact.

En ja, ook de kosten zijn belangrijk. Maar 1:7 rijden voor 1,50 tot 1,80 euro per liter benzine is echt heel veel duurder dan dat ik ‘m aan de supercharger hang voor 25-35 cent per kWh (of soms zelfs minder, afgelopen donderdag was het maar 24 ct). Dus het is alles bij elkaar dikke winst en ik heb nog steeds plezier in het autorijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Dit is een leuk onderwerp als je van analyses houdt. Hoe sneller je rijdt, hoe meer je verbruikt en hoe vaker je moet laden (met dezelfde auto). Maar er is inderdaad ergens een 'sweet spot' waarbij de totale reistijd het laagst is. Maar het kan zijn dat je totale kosten dan weer hoger zijn.... Dat is wat (voor mij althans) het rijden met een EV zo interessant maakt: er zijn zoveel variabelen die invloed hebben en het berekenen van de optimale mix is best lastig. Mijn idee (zonder onderbouwing overigens) is altijd geweest: uiteindelijk maakt het allemaal niet zo bijster veel uit. Je gaat op een rit van 1000 km niet significant veel tijd winnen of erg veel zuiniger rijden als je de grenzen op zoekt. Ik maak me er dus ook niet zo druk om, maar het is wel leuk om er mee bezig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Cybje schreef op zondag 12 mei 2024 @ 16:30:
[...]

Ik weet niet hoe je dit bedoelt, maar zoals ik het lees klinkt dit best onvriendelijk. Ik vind autorijden gewoon leuk. Ik reed eerst vaak auto’s met V6 of V8. De afgelopen 10 jaar geef ik meer om het milieu, dus in 2014 ben ik elektrisch gaan rijden. Maar ik wil wel nog steeds plezier hebben ook. Dat ik niet meer zo’n dikke brandstofmotor rijd, scheelt ongelofelijk veel milieu impact.

En ja, ook de kosten zijn belangrijk. Maar 1:7 rijden voor 1,50 tot 1,80 euro per liter benzine is echt heel veel duurder dan dat ik ‘m aan de supercharger hang voor 25-35 cent per kWh (of soms zelfs minder, afgelopen donderdag was het maar 24 ct). Dus het is alles bij elkaar dikke winst en ik heb nog steeds plezier in het autorijden.
Conclusie: je vind jezelf goed bezig door met een EV met 150 km/uur door Europa te razen, want minder milieuvervuiling dan met een V8 op dinosap. Tsja, het is maar vanuit welk perspectief je dat bekijkt.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

jdbiggelaa schreef op zondag 12 mei 2024 @ 17:42:
[...]

Conclusie: je vind jezelf goed bezig door met een EV met 150 km/uur door Europa te razen, want minder milieuvervuiling dan met een V8 op dinosap. Tsja, het is maar vanuit welk perspectief je dat bekijkt.
Ik vind mezelf helemaal niet goed bezig om die reden, wat een onzin zeg. En door Europa razen? Duitsland is de enige plek waar dat kan en zo vaak kom ik daar niet. Het kost misschien 100 kWh per jaar extra in mijn geval en dan overdrijf ik het waarschijnlijk al. Dat maak ik ruimschoots goed door geen kinderen te maken, door mijn vlees-/zuivelconsumptie te hebben gehalveerd in de afgelopen jaren, door thuis maar op 17-18 graden Celsius te verwarmen in de winters, et cetera. En ik ben nog steeds elke dag bezig mijn consumptie verder omlaag te krijgen. Maar ik ben ook van mening dat je je echt zo nu en dan wel wat plezier mag gunnen.

Ik vind het daarnaast echt een extreem irritante toon waarop je mij aanspreekt. En dan voel ik me nog gedwongen me te verdedigen ook. Ik zou het waarderen als we op normale wijze een intelligent gesprek hierover voeren, zonder dat je mij op basis van jouw vooroordelen direct beschuldigd. Dat is gewoon niet fair, want die vooroordelen kloppen niet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
jdbiggelaa schreef op zondag 12 mei 2024 @ 17:42:
[...]

Dit gaat veel te ver, je doet aannames die niet kloppen. Uiteindelijk zou jij namelijk moeten concluderen dat op vakantie gaan met een auto sowieso belachelijk is, want op de fiets in Nederland is beter voor het klimaat en thuisblijven helemaal.
Bovendien haal je milieu en klimaat door elkaar, ook niet bijster sterk.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06:52
Kunnen we het weer over de ervaringen van lange ritten hebben met een EV in plaats van een milieu discussie en wat wel of niet goed is voor de wereld of hier iemand op aan spreken.

Heb dit jaar voor het eerst een elektrische auto en kijk er erg naar uit om hiermee op vakantie te gaan met mijn EV6. Zeker na het lezen van de leuke en mooie verhalen hier.
En meer ervaringen zijn welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvzoggie
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 19:26
d-vine schreef op zondag 12 mei 2024 @ 18:21:
Kunnen we het weer over de ervaringen van lange ritten hebben met een EV in plaats van een milieu discussie en wat wel of niet goed is voor de wereld of hier iemand op aan spreken.

Heb dit jaar voor het eerst een elektrische auto en kijk er erg naar uit om hiermee op vakantie te gaan met mijn EV6. Zeker na het lezen van de leuke en mooie verhalen hier.
En meer ervaringen zijn welkom :)
Ik krijg overmorgen mijn Polestar 2, long range en eind juni staat een weekje Pula gepland. Iemand ervaring en tips voor het rijden in Kroatië? Tesla heeft er geen locaties en volgens mij heeft Ionity maar 2 snellaadpunten in Istrië. Ben benieuwd hoe andere het in Kroatië hebben ervaren?

Hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:30
Rvzoggie schreef op zondag 12 mei 2024 @ 18:49:
[...]

Ik krijg overmorgen mijn Polestar 2, long range en eind juni staat een weekje Pula gepland. Iemand ervaring en tips voor het rijden in Kroatië? Tesla heeft er geen locaties en volgens mij heeft Ionity maar 2 snellaadpunten in Istrië. Ben benieuwd hoe andere het in Kroatië hebben ervaren?

Hoor het graag!
Hier ook voor het eerst met een Model S (2018) naar Kroatië. Wij gaan naar Vela Luka. Als je even in het topic zoekt, is het volgens mij prima te doen. Toen ik laatst in de auto voor de gein de eindbestemming in typte gaf hij netjes aan waar ik ga laden en hoe lang.

Maar ga zeker ook nog het een en ander verder uitzoeken. Beetje voorpret 😉

En daarnaast ervaren om minder gehaast en relaxter de auto rit te maken. Kijk er naar uit, hoop te genieten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zapato
Nog een voordeel. Filerijden is relaxt (vandaag eerste keer file met EV).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Cybje schreef op zondag 12 mei 2024 @ 17:52:
[...]

Ik vind mezelf helemaal niet goed bezig om die reden, wat een onzin zeg. En door Europa razen? Duitsland is de enige plek waar dat kan en zo vaak kom ik daar niet. Het kost misschien 100 kWh per jaar extra in mijn geval en dan overdrijf ik het waarschijnlijk al. Dat maak ik ruimschoots goed door geen kinderen te maken, door mijn vlees-/zuivelconsumptie te hebben gehalveerd in de afgelopen jaren, door thuis maar op 17-18 graden Celsius te verwarmen in de winters, et cetera. En ik ben nog steeds elke dag bezig mijn consumptie verder omlaag te krijgen. Maar ik ben ook van mening dat je je echt zo nu en dan wel wat plezier mag gunnen.

Ik vind het daarnaast echt een extreem irritante toon waarop je mij aanspreekt. En dan voel ik me nog gedwongen me te verdedigen ook. Ik zou het waarderen als we op normale wijze een intelligent gesprek hierover voeren, zonder dat je mij op basis van jouw vooroordelen direct beschuldigd. Dat is gewoon niet fair, want die vooroordelen kloppen niet.
Fair enough, het was niet mijn bedoeling je de maat te nemen. Niemand is perfect, ikzelf al helemaal niet. Wat mij stoorde is je bijdrage waarin je stelt dat 150 km per uur rijden en vaker laden tot een optimale reistijd leidt. In mijn optiek is dat een schadelijke ééndimensionale benadering van het reizen. Factoren als energieverbruik, veiligheid, klimaat en milieu blijven hierbij buiten beeld. Prima als denkoefening, maar laten we hopen dat zo min mogelijk mensen daadwerkelijk zo gaan reizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01-06 17:11
offtopic

[ Voor 121% gewijzigd door We Are Borg op 13-05-2024 07:38 ]

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
multikoe schreef op zondag 12 mei 2024 @ 17:19:
[...]

Dit is een leuk onderwerp als je van analyses houdt. Hoe sneller je rijdt, hoe meer je verbruikt en hoe vaker je moet laden (met dezelfde auto). Maar er is inderdaad ergens een 'sweet spot' waarbij de totale reistijd het laagst is. Maar het kan zijn dat je totale kosten dan weer hoger zijn.... Dat is wat (voor mij althans) het rijden met een EV zo interessant maakt: er zijn zoveel variabelen die invloed hebben en het berekenen van de optimale mix is best lastig. Mijn idee (zonder onderbouwing overigens) is altijd geweest: uiteindelijk maakt het allemaal niet zo bijster veel uit. Je gaat op een rit van 1000 km niet significant veel tijd winnen of erg veel zuiniger rijden als je de grenzen op zoekt. Ik maak me er dus ook niet zo druk om, maar het is wel leuk om er mee bezig te zijn.
Klopt helemaal!

Mijn ervaring met langere ritten door Duitsland is inderdaad dat je in de praktijk niet zoveel tijd wint door sneller te rijden, zeker overdag, omdat een flink deel van de onbegrensde stukken: begrensd worden tot 80 km/u wegens werken, beperkt zijn in snelheid door druk verkeer (of linksplakkers :P )

Vorig jaar nog een rit van ~700 km (enkel) tot een stuk voorbij Stuttgart gedaan en in totaal maar 40-60 km sneller kunnen rijden dan 120-130 op een totaal van 160 km onbegrensde stukken. Tijdswinst minder dan 10 minuten waarvan er nog een paar minuten verloren gaan aan extra snellaadtijd.

Waar je wel meer tijd mee verliest, is op lange stukken trager rijden dan de toegelaten 120 km/u, dat was toch ruim 200 km op die hele rit en het verschil in verbruik tussen 110 en 120 km/u is een pak minder dan tussen 120 en 150-160.

Langste EV rit tot nu toe (ook naar Duitsland; langere reizen doe ik sowieso bijna nooit met de auto), 2 weken terug:
  • 530 km, gemiddelde snelheid 93 km/u ook door wat vertraagd verkeer en werken. Alles samen 15-20 minuten verloren door het gebrek aan toilet / koffie bij Fastned maar op bijna 6u reistijd valt dat wel mee.
  • Vooral aangenaam verrast door het verbruik: 17,7 kWh / 100 km. Waar toegelaten en waar het kon wel gewoon 120 km/u gereden, maar op de onbegrensde stukken mezelf ook wel beperkt tot ~130 km/u omdat de kans anders groot was dat ik op terugweg nog eens extra moest stoppen om bij te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

multikoe schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 06:28:
[...]

Ik heb geen idee. Ik ben nogal analytisch ingesteld en ik was eerlijk gezegd nogal chagrijnig omdat wat er gebeurde op geen enkele manier logisch was.
Vreeeeemde zaak... maar ja, daarom ben ik zo gecharmeerd van Fastned Autocharge.
Stefannn schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 07:28:
- plat op de lezer versus op kleine afstand
Die heb ik genoteerd.... goed punt.

[ Voor 21% gewijzigd door TucanoItaly op 13-05-2024 11:30 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crypto_Exfil
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 01-05 21:29
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om met een elektrische BMW iX xDrive50 naar Malaga te rijden en ben erg benieuwd naar de ervaringen van anderen die een soortgelijke reis hebben gemaakt met een elektrische auto. Specifiek zou ik graag willen weten:

1. Hoe effectief was de routeplanning met betrekking tot de beschikbaarheid van laadstations?

2. Wat waren de grootste uitdagingen tijdens de reis, vooral met betrekking tot het opladen?

3. Zou je aanraden om deze reis te maken met een elektrische auto, of is een conventionele auto zoals de BMW X5 een betere keuze?

4. Zijn er specifieke tips of aanbevelingen die je kunt delen om de reis soepeler te laten verlopen?

5. Hoe zit het met de actieradius in de bergen ? Want ik ben wel van plan in 1 stuk door te rijden dus zonder overnachtingen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-06 17:18
Weet iemand een plek voor Nijmegen vanuit Rotterdam waar je (langs de snelweg) kan snelladen en eten ?
Ivm Rammstein 18 juni even de reis aan het plannen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
noctilucus schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:22:
[...]

Klopt helemaal!

Mijn ervaring met langere ritten door Duitsland is inderdaad dat je in de praktijk niet zoveel tijd wint door sneller te rijden, zeker overdag, omdat een flink deel van de onbegrensde stukken: begrensd worden tot 80 km/u wegens werken, beperkt zijn in snelheid door druk verkeer (of linksplakkers :P )
Ik rij eigenlijk altijd de maximum snelheid en ik rij nooit harder dan 125 km/h.

Maar onze terugreis uit Innsbruck is een mooi voorbeeld. Totale afstand 1045 km totaal met een tussenstop om mijn dochter uit de auto te gooien (inclusief haar vriendin en alle bagage...). Dat kostte een kwartiertje.
Google zegt dat ik over die afstand 11:30 zou kunnen doen. Met een ICE was dat dus 12:15 geweest, kwartiertje uitladen en twee keer stoppen om te tanken/eten/plassen.
Ik heb vier keer moeten laden, in totaal 2:26 h. Met de EV zou het totaal dus op 14:15 uur gekomen zijn (twee uur langer dan met een ICE, over een afstand van 1000km).
Ik heb er in werkelijkheid 15 uur over gedaan. Die drie kwartier ben ik kwijt geraakt door twee ongelukken met file en wat omrijden door weer een derde ongeluk.
Ik had sneller kunnen rijden op de stukken waar dat mag, dan had ik misschien een half uur winst gehad. Ik had dan ook wat langer moeten laden i.v.m. het toegenomen verbruik. Dus waarschijnlijk in totaal een kwartier winst. What are we tokking about? Ik ga me daar dus echt helemaal niet mee bezighouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freak187
  • Laatst online: 20:40

Freak187

geen

Afgelopen tijd heb ik 2 ritten door Europa gemaakt. Ik heb verschillende apps als routeplanner (ABRP etc), maar ik merk dat ik toch zelf een route uitstippel op basis van bereik en laadstations.

Waar de apps je naar sommige bezine stations sturen met 2 laders, ben ik juist op zoek naar laad stations met minimaal 6 laders omdat het toch wel druk is overal.
En natuurlijk kun je alles filteren in die apps, maar het wordt vrij onoverzichtelijk voor mij. Ga liever voor 'safe' en zoek naar de grote aanbieders zoals Tesla en Fastned zodat ik vrij zeker weet dat het allemaal werkt.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
Crypto_Exfil schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:56:
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om met een elektrische BMW iX xDrive50 naar Malaga te rijden en ben erg benieuwd naar de ervaringen van anderen die een soortgelijke reis hebben gemaakt met een elektrische auto. Specifiek zou ik graag willen weten:

1. Hoe effectief was de routeplanning met betrekking tot de beschikbaarheid van laadstations?

2. Wat waren de grootste uitdagingen tijdens de reis, vooral met betrekking tot het opladen?

3. Zou je aanraden om deze reis te maken met een elektrische auto, of is een conventionele auto zoals de BMW X5 een betere keuze?

4. Zijn er specifieke tips of aanbevelingen die je kunt delen om de reis soepeler te laten verlopen?

5. Hoe zit het met de actieradius in de bergen ? Want ik ben wel van plan in 1 stuk door te rijden dus zonder overnachtingen etc.
Ik lees vooral angst. Op de grote wegen door Frankrijk en Spanje heb je gewoon geen probleem met een EV. Het is gewoon vlot en relax rijden. Jouw auto heeft een dikke batterij en is nog redelijk efficient, dus stints van 300km zijn perfect haalbaar.
Zeker doen met de EV, laat die X5 maar rustig thuis.

Actieradius in de bergen is niet veel verschillend omdat je bergaf een pak recupereert van wat je bergop extra nodig hebt.

Mijn stelling: range anxiety zakt met 50% na elke snellaadstop op een lange rit.

Nu, Malaga is een heel eind, dus ik hoop dat je met minstens 2 chauffeurs bent, want je spreekt toch over ruim 2200km vanaf bv Rotterdam. Dat zal zeker 24h rijden zijn, en dat kan je niet op een veilige manier met 1 chauffeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:53
DeGroteMuis schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:08:
[...]

Zonde! Er zijn zoveel leuke overnachtingsplekken die niet een eigen lader hebben in die regio. En soms wordt je nog verrast ook, blijkt dat hotel zonder geadverteerde laadplek inderdaad geen Type 2 lader te hebben, maar wel een soort laadstation met een paar buiten stopcontacten en een campingstekker aansluting te hebben voor de granny / Juice Booster. 8)

[...]
ik heb vaste plekken waar ik slaap onderweg bij vrienden/kennissen dus ik mis niet zo veel :)
Het zoeken naar laders bij je overnachting was slechts een tip voor de andere user.

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01-06 15:34
Freak187 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:05:
Afgelopen tijd heb ik 2 ritten door Europa gemaakt. Ik heb verschillende apps als routeplanner (ABRP etc), maar ik merk dat ik toch zelf een route uitstippel op basis van bereik en laadstations.

Waar de apps je naar sommige bezine stations sturen met 2 laders, ben ik juist op zoek naar laad stations met minimaal 6 laders omdat het toch wel druk is overal.
En natuurlijk kun je alles filteren in die apps, maar het wordt vrij onoverzichtelijk voor mij. Ga liever voor 'safe' en zoek naar de grote aanbieders zoals Tesla en Fastned zodat ik vrij zeker weet dat het allemaal werkt.
Hier hetzelfde. Ik doe vooraf altijd via ABRP de route plannen en dan met FastNed, Ionity en Tesla als voorkeur laadstations. Dat gaat eigenlijk altijd wel goed.

Vervolgens zijn we 30 minuten onderweg en roept er alweer een koter vanaf de achterbank dat hij/zij moet plassen..
Dus ik plan van te voren alles, maar eigenlijk tegen beter weten in, want we bezoeken veel meer laadstations dan aanvankelijk gepland. Elke keer als de kids moeten plassen dan plug ik de auto meteen in en laad ik waar mogelijk bij.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:17
Crypto_Exfil schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:56:
Hallo allemaal,

Naar Malaga zonder overnachting? Dat is toch al snel 25+ uur rijden. Met een BEV wellicht richting 30 uur. Lijkt mij wel een (te) lange zit.

Wij komen regelmatig in de regio Benidorm. Vanaf ons huisadres een 2200km. Doen we in twee dagen met een Tesla.

1. In de Tesla zeer effectief al is drukte lastig te voorspellen. Ga je op een zwarte zaterdag of rustige dag buiten de vakantie om.
2. Geen uitdagingen bij mij al heb ik het voordeel van Superchargers. In Spanje is het nog wat minder qua DC laders, al is er al wat bijgekomen en zijn aardig wat SuCs al open. Gewoon bekijken op ABRP.
3. Als ik een grote ICE op de oprit had staan zou ik die nemen. Al vind ik het rijden met een BEV ook geen issue.
4. Plannen op ABRP, kijken welke Tesla SuCs open zijn.
5. Ook dit neemt ABRP wel mee. Op zich heb ik me er nooit druk om gemaakt. Ook je auto zal er in de navi rekening mee houden neem ik aan.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

LastSamurai schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:58:
Weet iemand een plek voor Nijmegen vanuit Rotterdam waar je (langs de snelweg) kan snelladen en eten ?
Ivm Rammstein 18 juni even de reis aan het plannen.
Wat zijn je eisen?
McDonalds Oosterhout.
Total Stationsstraat 27, ernaast zit Brasserie 1910

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-06 18:25
Wat mij opvalt (bij het voorbereiden op de rit naar Kroatië over 2,5 week) is dat de routeplanners echt overdrijven. Volgens hun moet ik elke 150 km laden terwijl m'n Zoe toch echt makkelijk de 300 km haalt met mijn rijgedrag. En, hij geeft dan ook aan dat ik met 20% aankom na 150 km rijden wat ook nog nooit gebeurd is.

We hebben 2 hotels geboekt, allebei met laadplek (1 in Duitsland, de ander diep in Oostenrijk) en gaan dus in 3 dagen op ons gemak rijden.. zo'n 700 km per dag max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-06 17:18
Maasluip schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:53:
[...]

Wat zijn je eisen?
McDonalds Oosterhout.
Total Stationsstraat 27, ernaast zit Brasserie 1910
Liefst langs de snelweg, liefst geen McD. Normaal laad en eet ik bij vandervalk maar die zit net niet op die route.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

LastSamurai schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:00:
[...]

Liefst langs de snelweg, liefst geen McD. Normaal laad en eet ik bij vandervalk maar die zit net niet op die route.
Van der Valk Tiel of Fastnet bij Opheusden met wegrestaurant de Kers, maar die heeft slechte recenties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:17
ex87 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:00:
Wat mij opvalt (bij het voorbereiden op de rit naar Kroatië over 2,5 week) is dat de routeplanners echt overdrijven. Volgens hun moet ik elke 150 km laden terwijl m'n Zoe toch echt makkelijk de 300 km haalt met mijn rijgedrag. En, hij geeft dan ook aan dat ik met 20% aankom na 150 km rijden wat ook nog nooit gebeurd is.

We hebben 2 hotels geboekt, allebei met laadplek (1 in Duitsland, de ander diep in Oostenrijk) en gaan dus in 3 dagen op ons gemak rijden.. zo'n 700 km per dag max.
Dan zul je hem anders in moeten stellen. ABRP is best accuraat bij mij. Al gaat die wel uit van 130 in Duitsland. Dus als je 90 rijdt moet je dat aanpassen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-06 18:25
Inspired schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:10:
[...]

Dan zul je hem anders in moeten stellen. ABRP is best accuraat bij mij. Al gaat die wel uit van 130 in Duitsland. Dus als je 90 rijdt moet je dat aanpassen.
Ja ik zie het al, hij rekent met 286 Wh/km, terwijl het bij mij eerder rond de 190 Wh/km ligt. Ben niet zo'n snelheidsduivel. Even met de settings gespeeld en nu komt hij uit op ruim de helft van de laders!

Bedankt voor de tip :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
[...]

(..)
(..)
(..)
Mijn persoonlijke ervaring sluit hier ook op aan:
1. Boven de 80% zakt de laadsnelheid in. Bovendien heb je dan net je hamburger op. En bij een drukke lader wordt je daarom boven de 80% gewoon weggestuurd, terecht.
2. 90 km/h de vrachtwagens gaan je proberen in te halen, 110 km/h is prima, 130 km/h is extra laadstop.
3. Altijd wisselen, meer dan 2,5 uur doorrijden geeft gewoon extra risico's. In een EV kan je bovendien beter slapen dan in een ICE. Eet en drink ook voldoende.
4. Op 1400 KM waren we amper 1 a 1,5 uur meer kwijt in vergelijking met de ervaring met een ICE, zo heel veel langer ben je op het lange eind niet kwijt.
5. Als het regent ben je echt heel veel meer lading kwijt, dat gaat nog harder dan als je 130 rijdt. Lijkt al te beginnen bij een lichte lentebui. Je kan er niet veel aan doen, maar wel iets om tijdens de reis rekening mee te houden.

[ Voor 7% gewijzigd door HDoc op 13-05-2024 13:58 ]

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crypto_Exfil
Tommie12 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:14:
[...]

Ik lees vooral angst. Op de grote wegen door Frankrijk en Spanje heb je gewoon geen probleem met een EV. Het is gewoon vlot en relax rijden. Jouw auto heeft een dikke batterij en is nog redelijk efficient, dus stints van 300km zijn perfect haalbaar.
Zeker doen met de EV, laat die X5 maar rustig thuis.

Actieradius in de bergen is niet veel verschillend omdat je bergaf een pak recupereert van wat je bergop extra nodig hebt.

Mijn stelling: range anxiety zakt met 50% na elke snellaadstop op een lange rit.

Nu, Malaga is een heel eind, dus ik hoop dat je met minstens 2 chauffeurs bent, want je spreekt toch over ruim 2200km vanaf bv Rotterdam. Dat zal zeker 24h rijden zijn, en dat kan je niet op een veilige manier met 1 chauffeur.
Angst kan je wel zeggen. Het is een hele nieuwe ervaring en met twee kinderen wil je wel voorbereid zijn.

Ik moet de bmw ix nog aanschaffen en het is zeker nog een grote twijfel voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-05 08:22
Crypto_Exfil schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:22:
[...]

Angst kan je wel zeggen. Het is een hele nieuwe ervaring en met twee kinderen wil je wel voorbereid zijn.

Ik moet de bmw ix nog aanschaffen en het is zeker nog een grote twijfel voor mij.
Waar heb je angst voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

Ik neem aan om het in één dag te rijden, zeker met kinderen erbij. Die BMW i.c.m. het laden zal het probleem niet zijn. Zelfs met mijn 28kWh Ioniq is het zonder problemen te doen naar Calpe. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Hier hetzelfde gevoel voor ik de auto had.
En dan hebben we met opzet een vakantie geboekt met behoorlijk wat rijden. (Zweden tot ca 300km boven Stockholm).
De stress zakte na de eerste laadstop.

Maar denk nog eens na over 2200km zonder overnachting, dat is ook met een benzineauto geen goed idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
[...]

Vraag is of je een model dat verkrijgbaar is sinds nov 2021 nu nog moet bestellen. Zeker in een segment waar de ontwikkeling zo snel gaat. Het snelladen van de IX is relatief traag naar hedendaagse normen (voor auto van deze prijsklasse). 31 min om 20->80% te gaan... Ik zou me nog even herontieren of er geen betere modellen zitten aan te komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

HDoc schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:56:
[...]

2. 90 km/h de vrachtwagens gaan je proberen in te halen, 110 km/h is prima, 130 km/h is extra laadstop.
In mijn Tesla is 90 km/h op de teller 88 echte km/h. Weinig vrachtwagens die je dan gaan inhalen. Maar vanwaar de vertaling "rustig rijden = langzamer dan vrachtwagens rijden"? Als je gewoon achter een vrachtwagen gaat hangen, daar is toch geen enkel probleem mee en dat is toch ook rustig rijden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Maasluip schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:48:
[...]

In mijn Tesla is 90 km/h op de teller 88 echte km/h. Weinig vrachtwagens die je dan gaan inhalen. Maar vanwaar de vertaling "rustig rijden = langzamer dan vrachtwagens rijden"? Als je gewoon achter een vrachtwagen gaat hangen, daar is toch geen enkel probleem mee en dat is toch ook rustig rijden?
In Duitsland word je met 88 echt wel ingehaald door vrachtwagens en dat is geen uitzondering. Dat geeft een heel onrustig beeld op de weg.
Op veel plaatsen mag je overdag 100 kilometer per uur rijden en die snelheid ligt gevaarlijk dicht bij de topsnelheid van vrachtwagens, die dankzij een snelheidsbegrenzer 90 km/u kunnen halen. Het helpt de doorstroming niet wanneer vrachtwagens personenauto's gaan inhalen. En een vrachtwagen die op je bumper zit te drukken, is sowieso geen fijn gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Maasluip schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:48:
[...]

Hier in NL niet, maar wel in FR en SP want daar mogen ze 90kmh. Dus met 95kmh op de teller komen ze je daar nog voorbij, en daar rij ik dan rustig op gepaste afstand achter als ik geen haast heb. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crypto_Exfil
Lt.Mitchell schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:33:
[...]

Vraag is of je een model dat verkrijgbaar is sinds nov 2021 nu nog moet bestellen. Zeker in een segment waar de ontwikkeling zo snel gaat. Het snelladen van de IX is relatief traag naar hedendaagse normen (voor auto van deze prijsklasse). 31 min om 20->80% te gaan... Ik zou me nog even herontieren of er geen betere modellen zitten aan te komen ;)
Heb het hierover een occasion, zit alleen heel erg hoeveel deze gaat afschrijven. Hij is 82k en ik vraag mij af wat hij over 3 jaar waard zal zijn.

Of hebben jullie betere tips, ik wil alleen geen Tesla lol.

[ Voor 5% gewijzigd door Crypto_Exfil op 13-05-2024 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04:41
Crypto_Exfil schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:01:
[...]

Heb het hierover een occasion, zit alleen heel erg hoeveel deze gaat afschrijven. Hij is 82k en ik vraag mij af wat hij over 3 jaar waard zal zijn.

Of hebben jullie betere tips, ik wil alleen geen Tesla lol.
Nou als ik zie wat ze daar nog voor vragen uit 2021 dan kan je net zo goed een nieuwe Mustang Mach-e aanschaffen. Maar goed ik ben een beetje gekleurd :P

Just here for the fun

Pagina: 1 ... 52 ... 106 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.