rvrbtcpt schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 21:39:
[...]
Interessant inderdaad maar tussen de regels door zie ik vooral veel tijdsverlies en gedoe om toch maar een volle accu te hebben. Wat er ook niet bij staat is hoeveel tijdsverlies je hebt om maar te zitten wachten. Het excuus van even naar de winkel of even dit of dat terwijl je 45-60 min moet wachten. Die tijd is dan zo om. Als ik de wekelijkse boodschappen haal heb ik geen uur nodig.
En dan een WLPT van 410km. Rond de 100km begint de zoektocht naar een laadpaal en dan laad je tot 80% dus hoever kom je nu werkelijk?
Als we niet beter wisten en iemand zei “ik heb met toch wat uitgevonden: 5min tanken en je kunt weer verder!” Dan zou iedereen een gat in de lucht springen van deze vooruitgang. Nu zij we alleen het tijdverlies aan het goedpraten en proberen het leuk te vinden.
Er is geen ruk aan. Ja ik heb ook een EV en ben ermee op vakantie geweest de WLPT != je range. Zeker in bergachtig gebied niet.
En na 45min wachten ben je er echt wel klaar mee. En 6,5u rijden voor iets dat normaal 5u kost enkele reis. Is gewoon zonde. Als het kon zou ik gewoon weer lekker met de diesel rijden. Geen gedoe en pauze wannner ik daar zin in heb zonder te moeten wachten op andere stekker auto’s.
Ik moest het even kwijt.
Ik hou van de omgekeerde redenering.
Stel inderdaad dat de batterijauto eerst was, en er zou dan iemand de benzineauto uitvinden.
Dan moest je wel ineens aanvaarden dat je een versnellingsbak moest toevoegen, en dat die motor moest blijven draaien.
4WD, ja, maar dan heb je nog een tussenbak en een lange cardanas nodig ipv gewoon 2 electromotoren.
Je moet ineens om de 15k de olie verversen, en een hoop filters. En boegies moeten ook nog eens vervangen worden.
De motor trilt en maakt een hels lawaai. Die auto’s zijn traag of je moet de motoren gaan versterken met turbo’s, variabele kleppentiming, directe injectie etc. En die koppelcurve is dan nog slecht. Bovendien is er een lag, je geeft gas, en pas na een halve seconde reageert die motor.
En zo’n rammelende lawaaimotor, die kan toch niet lang mee gaan. Stel dat de vorige eigenaar de olie niet op tijd gewisseld heeft, hoe kan ik dan zeker zijn dat die motor het nog een paar jaar gaat uit houden. Je kan maar beter direct een nieuwe motor laten steken.
Het verbruik van brandstof zou je ineens 2 (in het begin misschien 4) keer zo veel kosten.
En wat als je geen pomp kan vinden, want al die brandstof moet met vrachtwagens getransporteerd worden tot in elke hoek van de wereld. Dat gaat nooit gebeuren. Bovendien maken we ons totaal onafhankelijk van een paar fabrikanten en landen voor die benzine. Ze gaan ons helemaal leeg persen.
Hoe gevaarlijk is het niet om met 70l hoog ontvlambare brandstof rond te rijden. Dat wil ik nooit in mijn garage, laat staan dat een parkeergarage ooit zo veel brandstofauto’s zou toelaten, zeker omdat die dingen zowat 10 keer vaker in brand vliegen dan een EV.
Nee, dat rijden op benzine…. Gaat er nooit door komen.