Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 09:05
Wakkie schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:38:
Ik vertrek begin juni naar Frankrijk en heb me voorgenomen te laden wanneer het uitkomt, met voorkeur voor Ionity. Door regelmatig te laden kun je bij drukte makkelijker doorrijden naar de volgende laadstop waardoor je imo de laadtijd kunt beperken. Ik ga echt geen 40 minuten wachten als het niet nodig is.
Lijkt me ook een prima manier. Wij hebben een realistische range van meer dan 400 KM en we rijden dus tot we de 100 KM range grens passeren en zoeken dan op Google maps een eerstvolgende charger langs onze route op, van Fastned, Shell, Tesla of Ionity. Overal ook pasje/abbo van.

Had van tevoren een hele route met ABRP gepland, toen we vlakbij de charger waren, kreeg ik weerstand van mijn egaa omdat we voor nog meer dan de helft vol waren. Voor ons werkt dat dus niet. Google maps wel. Een tablet in de auto is dan erg handig..

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:38
HDoc schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:49:
[...]

Lijkt me ook een prima manier. Wij hebben een realistische range van meer dan 400 KM en we rijden dus tot we de 100 KM range grens passeren en zoeken dan op Google maps een eerstvolgende charger langs onze route op, van Fastned, Shell, Tesla of Ionity. Overal ook pasje/abbo van.

Had van tevoren een hele route met ABRP gepland, toen we vlakbij de charger waren, kreeg ik weerstand van mijn egaa omdat we voor nog meer dan de helft vol waren. Voor ons werkt dat dus niet. Google maps wel. Een tablet in de auto is dan erg handig..
Ga in dit geval maar eens kijken op de kaart. Als je eenmaal bij die Ionity bent moet je voor een zinvol alternatief bijna 100km verder zijn.. dus dat lukt niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:27
HDoc schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:49:
[...]

Als ik nog een range heb van om en nabij 200Km en tijd is om een pauze in te lassen zal ik niet nalaten om ook te laden. Ik heb een meegaande eega die dit prima vindt ;)

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:15
Als ik het zo lees zijn er nog best wel wat gaten midden in Frankrijk. Ik ga dit jaar voor het eerst maar mijn EV heeft maar een range van een kilometer of 150 tussen de 10 - 85% bij snelwegsnelheden. Ik heb nu in ABRP aangegeven om met 15% te arriveren bij de laders, maar mocht het daar extreem druk zijn, dan heb ik nog 30 kilometer range, daar kom je niet heel ver mee natuurlijk.

Maar om nou bij 25% al te laden is ook een beetje overbodig. We vertrekken half juni op een vrijdagavond, dus we zien wel hoe druk het is, het zal vast wel wat meevallen dan gok ik.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:06
Oei, aardig gewaagd om met zo'n auto op vakantie te gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
Wakkie schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:38:
Ik vertrek begin juni naar Frankrijk en heb me voorgenomen te laden wanneer het uitkomt, met voorkeur voor Ionity. Door regelmatig te laden kun je bij drukte makkelijker doorrijden naar de volgende laadstop waardoor je imo de laadtijd kunt beperken. Ik ga echt geen 40 minuten wachten als het niet nodig is.
Mhh…dat is wel een goede tip:
- laden als je nog 60km verder kan
- en dan doorrijden als er file staat

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Headshot_NL
ikweethetbeter schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:12:
Valt toch wel mee? 5-6 jaar geleden was deze range meer regel dan uitzondering. Toen kon het ook en ondertussen zijn er heel wat laders bijgekomen. Goed plannen en het moet wel goedkomen denk ik. Staan nu 8 of 9 laadstops op de planning voor een rit van 1250 kilometer.
Nadeel: je staat vaak stil, voordeel: de stops duren niet heel lang omdat hij vrij snel kan laden voor het formaat van de accu.
De Ioniq is best zuinig dus als het krap begint te worden kan ik even met 80-90 ergens achter hangen.

[ Voor 3% gewijzigd door Headshot_NL op 30-04-2024 13:29 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:54
Headshot_NL schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:59:
Als ik het zo lees zijn er nog best wel wat gaten midden in Frankrijk. Ik ga dit jaar voor het eerst maar mijn EV heeft maar een range van een kilometer of 150 tussen de 10 - 85% bij snelwegsnelheden. Ik heb nu in ABRP aangegeven om met 15% te arriveren bij de laders, maar mocht het daar extreem druk zijn, dan heb ik nog 30 kilometer range, daar kom je niet heel ver mee natuurlijk.

Maar om nou bij 25% al te laden is ook een beetje overbodig. We vertrekken half juni op een vrijdagavond, dus we zien wel hoe druk het is, het zal vast wel wat meevallen dan gok ik.
Nou dat valt tegenwoordig best mee met die gaten boven Dijon, hoewel het natuurlijk altijd beter kan. Zo'n 40km na Langres heb je Brognon met snelladers en 30km verder heb je Dijon met Tesla en Ionity vlak bij elkaar. Zulke hebben dan mijn voorkeur want beide locaties zullen vast niet 100% bezet zijn. Verder met een kleine accu vooral geen risico's nemen want de tijdwinst van minder stops valt in het niet bij leeg staan aan de tolweg. En gewoon tot 94% laden als je niemand in de weg zit, alle beetjes helpen. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
PeterZ(on) schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:29:
[...]

Nou dat valt tegenwoordig best mee met die gaten boven Dijon, hoewel het natuurlijk altijd beter kan. Zo'n 40km na Langres heb je Brognon met snelladers en 30km verder heb je Dijon met Tesla en Ionity vlak bij elkaar. Zulke hebben dan mijn voorkeur want beide locaties zullen vast niet 100% bezet zijn. Verder met een kleine accu vooral geen risico's nemen want de tijdwinst van minder stops valt in het niet bij leeg staan aan de tolweg. En gewoon tot 94% laden als je niemand in de weg zit, alle beetjes helpen. :)
Dat was mijn plan ook wel een beetje. Standaard wil hij je met 10% laten arriveren bij een snellader, dat zet ik handmatig op 15%. En als ik bij elke lader net een paar minuten extra pak kom je overal weer iets voller aan. Vanaf 85% zakt hij wel aardig in qua snelheid maar dan nog even 2-3 kWh meepakken en je komt weer 20 kilometer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Headshot_NL schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:32:
[...]

Dat was mijn plan ook wel een beetje. Standaard wil hij je met 10% laten arriveren bij een snellader, dat zet ik handmatig op 15%. En als ik bij elke lader net een paar minuten extra pak kom je overal weer iets voller aan. Vanaf 85% zakt hij wel aardig in qua snelheid maar dan nog even 2-3 kWh meepakken en je komt weer 20 kilometer verder.
Wie wil je standaard met 10% lader arriveren? Dan heb je de LBW al gehad en die wil ik onderweg echt niet zien. Met een lage SoC aankomen doe ik alleen als ik echt 100% zeker weet er te kunnen laden, zoals thuis of op een bekende bestemming. Wat ook nog een optie is om een powerbank van 2kWh of meer mee te nemen net zoals vroeger de jerrycan. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:38
PeterZ(on) schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:29:
[...]

Die Brognon laders staan vol met reviews dat ze niet werken dus dat vind ik geen zinvol alternatief. Dijon laders liggen ver van de route en 65km verderop. Die regio is echt een white spot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
PeterZ(on) schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:11:
[...]

Wie wil je standaard met 10% lader arriveren? Dan heb je de LBW al gehad en die wil ik onderweg echt niet zien. Met een lage SoC aankomen doe ik alleen als ik echt 100% zeker weet er te kunnen laden, zoals thuis of op een bekende bestemming. Wat ook nog een optie is om een powerbank van 2kWh of meer mee te nemen net zoals vroeger de jerrycan. :)
Nee, ik zet hem een stukje hoger, minimaal 15%. Die 10% is wat ABRP standaard aangeeft. Ik kies ook alleen laadstops met minimaal 6 laders om het risico op een defecte laadpaal of een file te vermijden. Maar de meeste stops hebben 12, 16 of nog meer laadpalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
JTHZZ schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:17:
[...]

Die Brognon laders staan vol met reviews dat ze niet werken dus dat vind ik geen zinvol alternatief. Dijon laders liggen ver van de route en 65km verderop. Die regio is echt een white spot.
Ik weet niet waar je dat gelezen hebt maar op Chargemap zie ik allemaal succesvol geladen bij recente comments. Maar goed Evadea heeft ook niet mijn voorkeur. Vorige maand in Sandaucourt ook laadproblemen gehad met de Triple daar.

Maar idd, het is daar wel dun gezaaid met de snelladerlocaties, zeker richting noord want daar is bij Brognon niets. Maar tot nu toe heb ik er geen probleem gehad met de Ioniq. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Headshot_NL schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:26:
[...]

Nee, ik zet hem een stukje hoger, minimaal 15%. Die 10% is wat ABRP standaard aangeeft. Ik kies ook alleen laadstops met minimaal 6 laders om het risico op een defecte laadpaal of een file te vermijden. Maar de meeste stops hebben 12, 16 of nog meer laadpalen.
Ah ok, nee dat gebruik ik niet. Heb een paar jaar geleden een overzichtje in Excel gemaakt met de laders op mijn route en gebruik dat om te plannen. Weet gelijk de afstanden en welke aanbieders en hoeveel laders er zijn. Voor vertrek even de wijzigingen doorvoeren en rijden maar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:38
HDoc schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 01:17:
[...]

Nou lekker dan, vervelend voor jullie. Ik had zelf vanwege de late aankomst ergens wel verwacht dat er geen laadpunten beschikbaar meer zouden zijn, daardoor was ik wat minder teleurgesteld. Overigens: heb jij op de parkeerplaats een auto gezien die geen Nederlandse kentekenplaat had, net zoals bij de oplaadpunten (zie foto)?

Uiteindelijk bij de Ionity op de Aire de Langres-Noidant geladen. Was mijn eerste laad-file. Ze hadden er overigens wel iemand neergezet die de zaak in de gaten hield, de EV's op een rijtje in een wachtrij zette enICE auto's doorstuurde naar een andere plek. En er ook voor zorgde dat iedereen die 80% vol zat ook snel weer plaats maakte voor een ander :) . Ook hier weer allemaal gele kentekenplaten, benevens één Belg..

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgende keer wel even achteruit inparkeren ;-)

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
DrBOB101 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:38:
[...]
Volgende keer wel even achteruit inparkeren ;-)
Haha, was mij ook al opgevallen. Die Volvo is niet van mij. Wel een dun laadkabeltje, ziet er handiger uit dan die dikke kabel die ik achterin heb liggen. Zo kan je nog eens een langere kabel meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:37
HDoc schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 21:12:
[...]

Haha, was mij ook al opgevallen. Die Volvo is niet van mij. Wel een dun laadkabeltje, ziet er handiger uit dan die dikke kabel die ik achterin heb liggen. Zo kan je nog eens een langere kabel meenemen.
Met de mevrouw van de Volvo heb ik nog praatje gemaakt, om te vragen hoe laat ze klaar was met laden :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-05 16:06
Andrehj schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:26:
[...]

Zie boven. Wel eens gezien wat zo'n veerboot uitbraakt?
Als je op zo'n schip gaat laden verlies je in één klap al je geloofwaardigheid over de reden waarom je een EV rijdt.
De elektrisch rijden monitor 2023 geeft aan dat EV rijders wel bovengemiddeld veel aan duurzaamheid doen, maar dat ze ook bij afschaffing van de financiële stimulans maatregelen snel overwegen terug te keren naar ICE, dus milieu als reden is sowieso discutabel. Zelfs als milieu al de enige drijfveer zou zijn:
Het is dus geen probleem als je met zo'n veerboot de overtocht doet, maar als je dan een verhoudingsgewijs minimale hoeveelheid stroom uit zo'n veerboot tapt is alle milieuwinst voor eeuwig verloren en geef je niets om het milieu? Natuurlijk zal zonne-, water- of windenergie beter zijn, maar laten we niet doen alsof dat kleine beetje extra stroom dat zo opgewekt wordt meteen alle andere kilometers met een stuk minder uitstoot WTW teniet doet. Als door dergelijke opties tijdens je reis een EV toegankelijker wordt voor meer mensen juich ik dat alleen toe.
HDoc schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 21:12:
Nee, de e208 is van jou, de enige die op beide foto's staat ;) Ook een leuke Zeekr op de voorgrond in de wachtrij btw. :9~ De kabels die je standaard ziet bij Volvo's zijn inderdaad best dun, ik vermoed door de kabel rating? Ook al redt mijn auto ook geen 32A driefasen is de kabel wel rated als 32A kabel. Voor 11kW driefasen heb je voldoende aan een 16A kabel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Bij het laden in de dorpen in Toscane valt me op dat ze heel onhandig ijzeren rood-witte paaltjes om de lader zetten. Je moet echt heel secuur inparkeren.

Helaas ook al 2x een paal met een type 1? aansluiting en een type 2. Die laatste dan bezet, sta je toch voor niks.

Gisteren kunnen snelladen bij een Conad supermarkt in Venturiana, Enel 78 kW lader. Schakelde wel automatisch af op 59%, weet niet waarom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeGroteMuis
ikweethetbeter schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:12:
Valt wel mee, het vergt richting Frankrijk misschien alleen iets meer planning om te voorkomen dat je een keertje ergens langere tijd aan de AC lader moet en je moet misschien iets meer nadenken over je route vooraf. Wel alweer even terug dat ik door Frankrijk ben gekomen met de EV, toen waren er nog wel wat gaten waar het spannend werd en/of je afhankelijk was van AC laders als je de verkeerde route pakte. Als je Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk of Noordelijk Italië pakt is het helemaal geen probleem, zeker niet als je rijdt op de wat grotere laadplekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:36
DeGroteMuis schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:48:
[...]

De kabels die je standaard ziet bij Volvo's zijn inderdaad best dun, ik vermoed door de kabel rating?
Ligt aan de auto. Bij de XC40 is het een 11kW rated kabel, die is best handzaam. Bij de EX30 een 22kW rated kabel met 6mm2 aderdikte, die is fors ;)

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HDoc
DeGroteMuis schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:48:
[...]
Nee, de e208 is van jou, de enige die op beide foto's staat ;)
Scherp maar niet scherp genoeg: ik kon daar bij het Novotel niet laden, die e208 is niet van mij. Die ZEEKR is inderdaad een hele mooie auto _/-\o_

Vroeg me trouwens af, kunnen we onze ervaringen met laders ook ergens verzamelen? De meeste mensen gebruiken Google Maps dus daar zouden we een gedeelde map in kunnen maken. Er worden echter ook andere maps gebruikt zoals ABRP, Chargemaps etc.. 't Is jammer als we onze ervaringen hier wel opschrijven maar niet systematisch kunnen verzamelen.

[ Voor 34% gewijzigd door HDoc op 01-05-2024 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
HDoc schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:53:
[...]

Scherp maar niet scherp genoeg: ik kon daar bij het Novotel niet laden, die e208 is niet van mij. Die ZEEKR is inderdaad een hele mooie auto _/-\o_

Vroeg me trouwens af, kunnen we onze ervaringen met laders ook ergens verzamelen? De meeste mensen gebruiken Google Maps dus daar zouden we een gedeelde map in kunnen maken. Er worden echter ook andere maps gebruikt zoals ABRP, Chargemaps etc.. 't Is jammer als we onze ervaringen hier wel opschrijven maar niet systematisch kunnen verzamelen.
Hahaha, heerlijk toeval dat je exact dezelfde e208 weer treft en dat juist jouw Zeekr me opvalt. :+
Mooie auto hoor, geniet ervan! 8)

Goed idee om ervaringen ook centraal te kunnen delen. Ik voeg tot nu toe iedere keer wel een review toe aan Chargemap, maar dat ziet natuurlijk lang niet iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Laatst online: 14:37
In Frankrijk vind ik de Lidl wel aardig ideaal. Op veel plekken 0.39 euro voor 120kw snellader. Betalen met creditcard in de Lidl app.

Daarnaast kun je gelijk wat inkopen doen.

[ Voor 14% gewijzigd door marteltor op 01-05-2024 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:55
marteltor schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:22:
In Frankrijk vind ik de Lidl wel aardig ideaal. Op veel plekken 0.39 euro voor 120kw snellader. Betalen met creditcard in de Lidl app.

Daarnaast kun je gelijk wat inkopen doen.
Dat is 120 kW voor 2 snelladers, je krijgt max 60 kW (meestal rond de 54)

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Brotuck schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:57:
[...]

Dat is 120 kW voor 2 snelladers, je krijgt max 60 kW (meestal rond de 54)
Als je alleen staat wel meer toch? En nog steeds leuk meegenomen als je toch al even wat boodschappen gaat halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
DeGroteMuis schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:05:
[...]

Als je alleen staat wel meer toch? En nog steeds leuk meegenomen als je toch al even wat boodschappen gaat halen.
Nee zelfs als je alleen staat.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Brotuck schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:11:
[...]

Nee zelfs als je alleen staat.
Oké, handig om te weten. Mijn huidige EV trekt ook niet zoveel, maar in Oostenrijk wel eens tegen de 120 kW getrokken bij een Lidl. Maar dat zal dan iets minder centraal geregeld zijn over de landen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:09
ThsAdrns schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:26:
[...]

De vier Instavolt snelladers in Windermere deden het vorig voorjaar maar beperkt, meer dan 30 kW kreeg niemand eruit. Met het Chargepoint account en gekoppelde creditcard konden we wel gewoon laden (en met de Leaf was 30 kW nu niet zo dramatisch) :')

We hadden juist ook bijna overal goede ervaringen met Pod Point. Weliswaar leveren die (indien AC en geen snellader) meestal max 7 kW, dit was voor ons tijdens boodschappen en stadsbezoek prima. Meestal goed betaalbaar bovendien. De meeste auto's met 11 kW driefasen boordlader kunnen op een "zware" één fase aansluiting sneller laden dan met 16A doordat ze twee fasen van de boordlader samen schakelen. Zo haal je dan toch 7 kW. Ik weet zeker dat de 50 kWh PSA auto's dit kunnen, van de andere zou je het kunnen opzoeken in ev-database.org.
Mijn ervaring in Windermere met Instavolt was juist positief! De Pod Point ladertjes waar ik aan refereerde leveren idd 7 kW als je alleen staat. Echter, met beide laadpoorten aangesloten maar de helft, dus minder dan 4 kW. Ik heb bijvoorbeeld in Whitby, toeristische hotspot aan de oostkust van Yorkshire alleen Pod Point laders gevonden bij een lokale supermarkt. Alle vier de ladertjes dubbel bezet, grotendeels met PHEV’s. Gecheckt of er andere laders in de buurt waren. Helaas niet binnen een omtrek van 30 km (!). Ik heb een uur staan wachten tot iemand vertrok, de auto aan de lader gehangen en pas de volgende ochtend om 6 uur was mijn accu weer op 80%…Het laden bleek gratis, dat wel. Maar ik had liever betaald voor een fatsoenlijke lader…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:03
Maandag en dinsdag vanuit Heemskerk naar Spanje, regio Moirara, gereden met onze Tesla Model Y dual motor.
Geladen in Lille, Senslis ( om vrije routekeuze door Parijs te hebben), Vierzon, Clermont Ferrand, Aire de la Garde en geslapen in Narbonne, Ibis hotel, simpel, maar goed genoeg om alleen te slapen. Maar wel fijn dat er Tesla Superchargers naast zijn. Vanaf Parijs heel slecht weer helaas, dus hoger gebruik dan ik gewend was in de zomer vorig jaar. Gisteren, dinsdag, doorgereden en geladen bij San Cugat, L Ádea en in Ordana ( omdat wij niet konden laden op de eindbestemming).
Ook tot voorbij Barcelona heel slecht weer gehad. Op zich wel prima reis gehad zonder laad stress. Gewoon eindbestemming in de navigatie en rijden maar. Het was jammer van het weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01:09
Azqi schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:51:

Helaas ook al 2x een paal met een type 1? aansluiting en een type 2. Die laatste dan bezet, sta je toch voor niks.
Dat is een type 3a, maar zelfs al had je daarvoor de juiste stekker, dan laadt die maar met 3,7 kW.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
DeGroteMuis schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:58:
[...]
Als je Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk of Noordelijk Italië pakt is het helemaal geen probleem, zeker niet als je rijdt op de wat grotere laadplekken.
Ook Zuid-Italië is al een paar jaar prima te doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wian66
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-05 14:03

wian66

Volvo P8 AWD (2021)

vorige week naar Engeland geweest. Volvo XC40 - P8; vertrokken met volle accu.
(snel)laden in België - E40, Jabbeke, ging prima, tevens tijd voor koffie.
bij het wachten voor de Shuttle snel nog wat bijgeladen - ging ook al prima.
In Reigate geladen bij supermarket Morrison, wat ze daar snelladen noemen (50kWh) - je mag er max 2 uur staan; was meer dan genoeg om én te shoppen en te laden tot 90%.
tussendoor één keer (snel)geladen bij een Shell in Windsor, daarna pas weer bij de Shuttle, waar alleen de Tesla laders beschikbaar waren. Hier met de app geladen en ging prima.
Tot slot nog een keer in België (E17 - Laarne), om nét niet op 0% thuis te komen. Dit was by-far de snelste snel-lader, hier kon geen koffie drinken tegenop ;)

Conclusie: voor ons was dit prima geregeld en kon ik alles met de zakelijke pas doen, op de Tesla na (die is gekoppeld aan de CC).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Freak187

geen

Onlangs naar de Belgische Ardennen gereden. Ik had maar een kleine laadstop nodig, maar toch merkte ik dat ik de zekerheid van de Tesla SUC prefereer. Je weet dat er altijd een plekje is en dat die dingen gewoon werken en ze zijn ook nog eens vrij voordelig in vergelijking met Fastned.

Op de A2 naar het zuiden zit zowat bij ieder tankstation ook een Fastned en het viel me op dat die vrij aardig bezet waren. Ben benieuwd hoe dit gaat als het echt vakantietijd wordt.

De heenweg was in slecht weer en tegenwind, mijn volgepakte Niro EV verbruikte uiteindelijk zo’n 22 kWh per 100 km. Terugweg veel warmer en een beetje rugwind en ik zat op 17 kWh per 100 km.

Op locatie in de Ardennen had het plaatselijke dorpje een 50 kWh DC charger naast een transformatorhuisje gezet. Dat vond ik wel slim. Laden was prijzig, maar geeft goed gevoel als je met een meer dan acceptabele snelheid bij kan laden, zeker in een gebied waar verder weinig faciliteiten zijn voor elektrische auto’s.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
wian66 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 08:23:
vorige week naar Engeland geweest. Volvo XC40 - P8; vertrokken met volle accu.
(snel)laden in België - E40, Jabbeke, ging prima, tevens tijd voor koffie.
bij het wachten voor de Shuttle snel nog wat bijgeladen - ging ook al prima.
In Reigate geladen bij supermarket Morrison, wat ze daar snelladen noemen (50kWh) - je mag er max 2 uur staan; was meer dan genoeg om én te shoppen en te laden tot 90%.
tussendoor één keer (snel)geladen bij een Shell in Windsor, daarna pas weer bij de Shuttle, waar alleen de Tesla laders beschikbaar waren. Hier met de app geladen en ging prima.
Tot slot nog een keer in België (E17 - Laarne), om nét niet op 0% thuis te komen. Dit was by-far de snelste snel-lader, hier kon geen koffie drinken tegenop ;)

Conclusie: voor ons was dit prima geregeld en kon ik alles met de zakelijke pas doen, op de Tesla na (die is gekoppeld aan de CC).
Dus….. de non-tesla snelladers bij de terminal folkestone doen het nog niet? Die stonden daar vorig jaar juni in plastic te wachten. Ik had toch wel gedacht dat die nu in bedrijf waren.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian66
  • Laatst online: 26-05 14:03

wian66

Volvo P8 AWD (2021)

Stefannn schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:02:
[...]

Dus….. de non-tesla snelladers bij de terminal folkestone doen het nog niet? Die stonden daar vorig jaar juni in plastic te wachten. Ik had toch wel gedacht dat die nu in bedrijf waren.
Of ze het nog niet doen, weet ik niet. Was voor mij de eerste keer.
Ze zijn daar druk bezig met werkzaamheden,
De non-Tesla's stonden er "gewoon" - de parkeerplaatsen waren afgezet met hekken / lint en pionnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
wian66 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:38:
[...]

Of ze het nog niet doen, weet ik niet. Was voor mij de eerste keer.
Ze zijn daar druk bezig met werkzaamheden,
De non-Tesla's stonden er "gewoon" - de parkeerplaatsen waren afgezet met hekken / lint en pionnen.
De Tesla SuC bij Folkstone is al sinds 2015 operationeel, dus waarschijnlijk gaat het over een andere/nieuwe laadlocatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Laatst online: 08:22

ThsAdrns

Be the change!

pmiddeld schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 23:35:
[...]

Dat is een type 3a, maar zelfs al had je daarvoor de juiste stekker, dan laadt die maar met 3,7 kW.
Ik heb daar nog een 32A kabel voor liggen... Aan de andere kant zit wel een Type 1 stekker ;w dus voordat die met actuele auto's bruikbaar is, moet er wel even gesleuteld worden. :*) Relikwie uit Leaf 24 kWh tijden.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-05 09:11
Net terug van een weekje Bourgondie met een Tesla MY. Heenreis geen problemen gehad. Onderweg alleen 1 keer hoeven te laden in Arlon. Accu was bijna leeg en moest tot 90% laden, dus ruim de tijd gehad om even te lunchen. Is een mooi van der Valk Hotel, dus geen enkel probleem.

De dichtsbijzijnde supermarkt bij ons huisje was de Leclerc in Beaune. En naast deze winkel is een Tesla SuC, perfect dus. Wanneer we boodschappen gingen doen, direct de auto opladen.

Gisteren weer naar huis en nu 2x moeten laden (slecht weer en vertrokken met 70%). Eerste stop in Laxou (Nancy) bij een SuC. 28 laders, ook naast een mega Auchan. Prima voor een sanitaire stop, maar ff rustig een kop koffie zit er niet echt in. Daarna doorgereden tot Wavres. Daar is Tesla aan het uitbreiden. Waren eerst 150kw laders, maar worden nu ook 250kw laders geplaatst. De eerste vijf zijn in gebruik en er volgen er nog 5. Stop was bij een Novotel, dus prima. Hoefden maar 25 minuten te laden, dus alleen wat gedronken (waar we 10% korting op kregen :-)).

Al met al weer prima gegaan dus. En met die kosten bij een SuC zijn 'brandstofkosten' erg laag over een hele vakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:38
sjors123 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 13:37:
Net terug van een weekje Bourgondie met een Tesla MY. Heenreis geen problemen gehad. Onderweg alleen 1 keer hoeven te laden in Arlon. Accu was bijna leeg en moest tot 90% laden, dus ruim de tijd gehad om even te lunchen. Is een mooi van der Valk Hotel, dus geen enkel probleem.

De dichtsbijzijnde supermarkt bij ons huisje was de Leclerc in Beaune. En naast deze winkel is een Tesla SuC, perfect dus. Wanneer we boodschappen gingen doen, direct de auto opladen.

Gisteren weer naar huis en nu 2x moeten laden (slecht weer en vertrokken met 70%). Eerste stop in Laxou (Nancy) bij een SuC. 28 laders, ook naast een mega Auchan. Prima voor een sanitaire stop, maar ff rustig een kop koffie zit er niet echt in. Daarna doorgereden tot Wavres. Daar is Tesla aan het uitbreiden. Waren eerst 150kw laders, maar worden nu ook 250kw laders geplaatst. De eerste vijf zijn in gebruik en er volgen er nog 5. Stop was bij een Novotel, dus prima. Hoefden maar 25 minuten te laden, dus alleen wat gedronken (waar we 10% korting op kregen :-)).

Al met al weer prima gegaan dus. En met die kosten bij een SuC zijn 'brandstofkosten' erg laag over een hele vakantie.
Mooie rit gehad dus, hopelijk was de vakantie ook goed. Begint haast saai te worden met maar 1 of 2 laadbeurten ;)

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HDoc
Gisteren in 1x vanuit Spanje van de Costa Brava naar Twente gereden, zo'n 1400 KM. In totaal 4x geladen: 2x Total Energies bij Narbonne en bij Saint-Albain, en 2x Fastned, bij Loisy en bij Sittard.

We namen de route vanuit Luxemburg via Luik en Maastricht omdat de route door Duitsland weliswaar iets korter is, maar je dan veel tussenwegen moet nemen.

In Frankrijk genoeg mogelijkheden langs de Route du Soleil om te laden. Achteraf was ik blij dat we bij Loisy goed vol hadden geladen, tussen Luxemburg en Luik heb ik niet veel laadmogelijkheden gezien. Vanuit België heb je vlak vóór Maastricht nog een Fastned met voor de rest weinig voorzieningen zo leek het, we zijn dus maar doorgereden. De snellader vlak na Maastricht was echter heel klein dus we zijn na even gekeken te hebben toch maar verder doorgereden naar Sittard, om daar bij de ruime Fastned aldaar weer op te laden.

We hebben op de snelweg meestal zo'n 110-120 km/h gereden. Wat opviel is dat boven de 120 km/h de accu een stuk meer wordt aangesproken, wat bekend en logisch is. Maar ook tijdens flinke regen ging het verbruik behoorlijk omhoog terwijl we gewoon 100 a 110 km/h reden.

Uiteindelijk het gehele stuk met volgens de boordcomputer net iets boven de 100 km/h gereden, met een gemiddeld verbruik van 19,5 kWh per 100 KM. Gelet op het verschil in rijstijl tussen mijn vrouw en mij en het slechte weer denk ik dat met mooi weer en een nog wat rustiger rijstijl het nog iets zuiniger had gekund maar ja, op sommige zaken heb je geen invloed.

We hebben de laadstops mooi gecombineerd met natje en droogje en de nodige sanitaire stops. Voordat je je hamburger of koffie op had zat de auto al weer zo goed als vol en konden we weer verder.

We hebben deze reis ook al meerdere malen met een benzine-auto gedaan. Al met al was de reis niet veel anders dan met een auto op benzine.Goed punt was het feit dat we op deze terugreis geen laadfiles zijn tegengekomen. Gelet op het personeel ter plekke aanwezig was dat wel een mogelijkheid..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
HDoc schreef op zondag 5 mei 2024 @ 14:17:

In Frankrijk genoeg mogelijkheden langs de Route du Soleil om te laden. Achteraf was ik blij dat we bij Loisy goed vol hadden geladen, tussen Luxemburg en Luik heb ik niet veel laadmogelijkheden gezien.
In Baraque de Fraiture heb je een Fastned zitten, dus mooi in het midden. En dan is daar ook nog een Ionity in aanbouw. En vlakbij ook nog twee locaties met een triple. Dus best wel keus daar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
PeterZ(on) schreef op zondag 5 mei 2024 @ 14:32:
[...]
In Baraque de Fraiture heb je een Fastned zitten, dus mooi in het midden. En dan is daar ook nog een Ionity in aanbouw. En vlakbij ook nog twee locaties met een triple. Dus best wel keus daar. :)
Goed om te weten dat daar een Fastned annex "car charge court" zit. Als er een bordje stond heb ik dat denk ik gemist. Misschien, omdat het als ik het terugzoek op Google maps niet direct aan de snelweg ligt. Voor ons was deze vakantie een eind de snelweg af rijden om op te laden in principe een no-go geworden, sinds we (mét een Tesla abonnement) bij een Tesla SuC probeerden te gaan laden die uiteindelijk alleen voor Tesla's bleek te zijn :( één van die zaken die je in de praktijk moet tegenkomen om niet meer in te trappen.

Wat voorts ook nog wel opviel is dat we op de Costa Brava zeker niet de enige Nederlander met een EV waren. Natuurlijk de Tesla's en ook een keur aan andere EV's. Opvallende verschijning was een Nederlandse KIA EV9 in ons vakantie-oord, wat een joekel van een auto! Nadeel is dan wel dat het krap is om in sommige laadplekjes te manouevreren. Wat dan niet helpt is dat iemand anders met ook best een brede EV de plek er naast bezet O-) (mocht de eigenaar meelezen: mijn excuses).

[ Voor 26% gewijzigd door HDoc op 05-05-2024 14:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Gisteren de thuisreis Toscane naar NL gedaan.
Met lessen van de heenreis in achterhoofd, ging het wat soepeler. Mikken op alleen 300 kW palen en minimaal 4 stalls.

Reed terug bijna 2,75 uur sneller dan de heenweg.

Voor mij is de voorkeur laadpaal voor reizen in Europa voorlopig Allego. Nooit stuk en vaak bij aanvang hoge snelheden boven de 200 kW.

Minste laadpaalaanbieder is Go Fast. Te vaak storing of stuk. Over de hele reis inclusief bestemmingslaadpalen, was ongeveer 1 op de 5 palen defect. Dat vind ik veel.

Verslag laadstops:
Laadstop 1 Fornovo EWViva , top locatie waar ik de heenweg ook heb geladen, broodje en direct gaan.

Laadstop 2 Ionity Bellinzona sud. Broodje gehaald en wc, 3m gewacht en go

Waren wel oude Ionity palen. Rfid passes werkten niet, wel via de app kunnen laden met creditcard.

3e laadstop Rasthof met 4 Go fast 300 kW laders.
Twee bleken al stuk, andere 2 laders waren de stekkers fysiek stuk 🙈

Toen doorgereden naar Liestal Go Fast, 150 kW paal
Gelijk gemacd daar. Tot 69% geladen ivm lage snelheid. Wel 4 km van de snelweg.

4e laadstop Allego Achern bij een Mac, 6x 300 kW paal, laadde 225 kW. Goud 😋.

5e laadstop: Allego Rheinhessen Center 6x 300 kW paal. Groot winkelcentrum open tot 22 uur
149 kW geladen, na plaspauze nog kwartier gewacht
Beetje rare figuren daar op de avond.

6e laadstop: Ionity Brohltal Ost 300 kW palen. Wc stop en gewacht tot ik weer 80% was. Laadde hier maar 120 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors123
sjors123 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 13:37:

Nog even naar aanleiding van bovenstaande. Ik vraag me af waarom Tesla me iedere keer over de route Reims - Charleroi - Brussel probeert te sturen. Voor een flink deel geen snelweg en dwars door Charleroi heen. Moet dit altijd handmatig aanpassen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:55
We hebben 13 dagen een UK tour gedaan. Ik vond de Gridserve netwerk super, er stonden elke keer heel veel laders en je kunt gewoon netjes betalen met de bankpas. Nooit rijen, dus nooit hoeven wachten. De laders staan ook altijd bij goede plekken, bij sommige staan zelfs Ionity laders. Fastned viel in dat opzicht wel op, de laders lijken altijd op redelijk verlaten plekken te staan. Ook tijdens het rijden naar de haven in Calais. Is dat een bewuste keuze ivm kosten aanleg?
Shell Recharge in de UK was een drama. Drie keer geprobeerd, twee keer begon het laden gewoon niet en de ene keer dat het wel lukte ging het enorm sloom (stond ook maar één lader daar).
AC laders op straat zijn nog steeds een zeldzaamheid daar, zelfs in London.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
mister_S schreef op zondag 5 mei 2024 @ 16:17:
We hebben 13 dagen een UK tour gedaan. Ik vond de Gridserve netwerk super, er stonden elke keer heel veel laders en je kunt gewoon netjes betalen met de bankpas. Nooit rijen, dus nooit hoeven wachten. De laders staan ook altijd bij goede plekken, bij sommige staan zelfs Ionity laders. Fastned viel in dat opzicht wel op, de laders lijken altijd op redelijk verlaten plekken te staan. Ook tijdens het rijden naar de haven in Calais. Is dat een bewuste keuze ivm kosten aanleg?
Shell Recharge in de UK was een drama. Drie keer geprobeerd, twee keer begon het laden gewoon niet en de ene keer dat het wel lukte ging het enorm sloom (stond ook maar één lader daar).
AC laders op straat zijn nog steeds een zeldzaamheid daar, zelfs in London.
Kortom: alles met bankpas/creditcard? Laadpas niet echt nuttig?
Dat was mijn ervaring vorig jaar. Ik ga in juni weer. Ik denk weer enkel bankpas/creditcard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Stefannn schreef op zondag 5 mei 2024 @ 17:13:
[...]

Kortom: alles met bankpas/creditcard? Laadpas niet echt nuttig?
Dat was mijn ervaring vorig jaar. Ik ga in juni weer. Ik denk weer enkel bankpas/creditcard.
Yep, alleen bij Ionity Maidstone de app nodig gehad omdat die geen contactless hadden. Verder alles met de bankpas of google pay.
Ik heb trouwens ook een keer een 75kW lader van evyve gebruikt met de bankpas, werkte ook probleemloos.

[ Voor 17% gewijzigd door mister_S op 05-05-2024 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
mister_S schreef op zondag 5 mei 2024 @ 17:26:
[...]

Yep, alleen bij Ionity Maidstone de app nodig gehad omdat die geen contactless hadden. Verder alles met de bankpas of google pay.
Ik heb trouwens ook een keer een 75kW lader van evyve gebruikt met de bankpas, werkte ook probleemloos.
Dank, dan ga ik 99% zeker geen IONITY abonnement nemen. Ik ga naar Manchester via de tunnel. Bij Milton Keynes staat een IONITY maar dat is een heel desolate plek met alleen een prut winkeltje met wat niet zo lekkere snacks.

Dank voor het verslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Stefannn schreef op zondag 5 mei 2024 @ 18:07:
[...]

Dank, dan ga ik 99% zeker geen IONITY abonnement nemen. Ik ga naar Manchester via de tunnel. Bij Milton Keynes staat een IONITY maar dat is een heel desolate plek met alleen een prut winkeltje met wat niet zo lekkere snacks.

Dank voor het verslag.
Een abonnement is niet nodig voor de app zelf. Die kun je gewoon installeren en een account aanmaken. Als je dan een oude Ionity lader tegenkomt kun je de app gebruiken.
Persoonlijk gebruikte ik het liefst Gridserve.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:57
Gister 1530 km vanaf Noord-Spanje naar huis gereden met de Hyundai Ioniq 5 met 73 kw batterij. De route was via Barcelona, Perpignan, Lyon, Luxemburg, Luik, Maastricht en Venlo.

5 en een halve laadsessie, alles Ionity. Vertrokken met 100%, thuis gearriveerd met 6%.

Totaal 17 uur over gedaan. Dat viel me enorm mee! Plassen en eten tijdens het laden, meestal tot 90% geladen (tot 80 redden we nooit)
Geen files en redelijk goed de maximum snelheid gehanteerd. Het verbruik kwam op 20,5 en dat viel me best mee eerlijk gezegd. Volle auto, 130 op de peage, 3 uur regen gehad.

2x 5 minuutjes moeten wachten voor een vrije paal bij locaties met maar 6 palen tijdens etenstijd. Vond ik wel acceptabel.

Hopelijk is de volgende trip de Ionity bij Baraque Fraiture ook open, dat gaat weer een detourtje bij Luik schelen. Want ik haal het vanaf huis net niet naar de eerste Ionity die echt áán de route naar het zuiden ligt (bij Metz).

Ohja totale laadkosten €140, plus dus een maandje abbo. Ook schappelijk

[ Voor 4% gewijzigd door Stefangrp op 05-05-2024 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
Stefangrp schreef op zondag 5 mei 2024 @ 20:06:
Hopelijk is de volgende trip de Ionity bij Baraque Fraiture ook open, dat gaat weer een detourtje bij Luik schelen. Want ik haal het vanaf huis net niet naar de eerste Ionity die echt áán de route naar het zuiden ligt (bij Metz).
Dank voor je leuke verslag. Misschien hebben we elkaar wel zien rijden: zelfde route, ook EV.

Voor wat betreft het laden in Noord-Frankrijk heb ik wel een opmerking:

De Ionity bij Hauconcourt vlak voor Metz is een hele grote maar in de nacht, zeker als je het daar niet kent, niet aan te bevelen. Je moet eerst langs een Tesla SuC, dan een heel groot onverlicht parkeerterrein over. Ik heb op de gok stapvoets maar een beetje op de verlichte palen in de verte gereden in de hoop niet tegen een paaltje of zo te rijden. Laden verder prima, maar 's nachts geen aanrader.

Hauconcourt by night

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ww57-xrtY64QUsdImrFDV696uCI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qeahlW0ROm7NJ1njHsAlmBOP.jpg?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door HDoc op 05-05-2024 21:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefangrp
Haha herkenbaar. Wij stonden daar ook (gister) avond, om 22.00 . Ik ben er vorig jaar op een normaler tijdstip geweest, alles open. Maar nu inderdaad pikdonker en dan die leuke betonnen muurtjes enzo. Even plasje moeten doen op de enige vierkante centimeter gras die ik kon vinden. In de zeikregen.

Afijn, gelukkig pompen die palen de auto vol in 20 minuutjes. Snel weer doorrrr, we hadden nog 4,5u te gaan.

Helaas geen Zeekr's gezien. Mooie auto's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Dat van die betonnen muurtjes en palen herken ik toch niet, en ik ben er zowel overdag als in de nacht geweest. Hoe je het terrein moet verlaten is onduidelijk want bebording met "Exit" ben ik niet tegengekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
Ik reed niet via Tesla maar eerst eromheen. Daar staan ze betonnen muurtjes als rijbaan afscheiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:03
sjors123 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 16:14:
[...]

Nog even naar aanleiding van bovenstaande. Ik vraag me af waarom Tesla me iedere keer over de route Reims - Charleroi - Brussel probeert te sturen. Voor een flink deel geen snelweg en dwars door Charleroi heen. Moet dit altijd handmatig aanpassen.
TomTom geeft die route ook vaak aan. Schijnt korter te zijn dan via Luxemburg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myquandro
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-05 13:36
sjors123 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 16:14:
[...]

Heb zelf de route wel eens gereden want ook mijn navigatiesysteem heeft deze meer dan eens aanbevolen op de route richting de Franse Alpen. En ik vind de route niet eens zo slecht. Het stuk door Charleroi is tot afrit 29 (N5) wel prima, gewoon een stadssnelweg. Vervolgens is die N5 tussen Charleroi en Somzee het vervelende stukje. Het rijdt wel door (in elk geval toen ik er was), maar je hebt ook zebrapaden en rotondes. Het is een weg die je in Nederland denk ik nergens meer tegenkomt (hier zou of de snelheid veel lager zijn of veel meer kruisingen en zebrapaden vervangen zijn door verkeerslichten). Na Somzee echter rijdt de weg heerlijk door, in Belgie als een soort autoweg en in Frankrijk al snel als volledige autosnelweg waar je 130 mag. Dit stuk van Somzee naar Reims was toen ik er reed ook een vrijwel lege snelweg. In het uur dat je doet over het Franse stuk snelweg ben ik misschien 10 tot 20 auto's tegengekomen (was om 21:00 a 22:00 's avonds). Dus veel rustiger dan het traject Luxemburg tot Nancy.

Het is niet zo goed dat ik voortaan altijd die route zou nemen, maar goed genoeg om het wel weer te overwegen elke volgende keer dat ik naar Lyon en verder rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Myquandro schreef op maandag 6 mei 2024 @ 07:09:
[...]

Dit stuk van Somzee naar Reims was toen ik er reed ook een vrijwel lege snelweg. In het uur dat je doet over het Franse stuk snelweg ben ik misschien 10 tot 20 auto's tegengekomen (was om 21:00 a 22:00 's avonds). Dus veel rustiger dan het traject Luxemburg tot Nancy.
Dat stuk misschien wel, maar van Breda naar Charleroi is zeker niet rustig. Geef mij dan de Luxemburg route maar, heb je ook nog meer laadmogelijkheden. Ik probeer rijden door Belgie zo veel mogelijk te vermijden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Freak187

geen

HDoc schreef op zondag 5 mei 2024 @ 20:57:
[...]

Dank voor je leuke verslag. Misschien hebben we elkaar wel zien rijden: zelfde route, ook EV.

Voor wat betreft het laden in Noord-Frankrijk heb ik wel een opmerking:

De Ionity bij Hauconcourt vlak voor Metz is een hele grote maar in de nacht, zeker als je het daar niet kent, niet aan te bevelen. Je moet eerst langs een Tesla SuC, dan een heel groot onverlicht parkeerterrein over. Ik heb op de gok stapvoets maar een beetje op de verlichte palen in de verte gereden in de hoop niet tegen een paaltje of zo te rijden. Laden verder prima, maar 's nachts geen aanrader.
Uit interesse, is er een reden waarom je de Tesla SuC overslaat?

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tspawn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-05 10:30
Mackeessie schreef op maandag 6 mei 2024 @ 00:52:
[...]
TomTom geeft die route ook vaak aan. Schijnt korter te zijn dan via Luxemburg.
Wij rjjden deze eigenlijk altijd, sneller op de tol in Frankrijk, en rustiger, Charleroi is wel een dingetje, maar ach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors123
tspawn schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:37:
[...]

Wij rjjden deze eigenlijk altijd, sneller op de tol in Frankrijk, en rustiger, Charleroi is wel een dingetje, maar ach.
Volgende keer maar weer eens proberen dan. Vorig jaar op de terugweg uit Spanje (in 1 ruk gereden) waren we moe en regende het hard, vandaar wat slechte herinneringen aan deze route. Tegelijkertijd is de snelweg Luxemburg - Brussel ook geen pretje. Erg slecht wegdek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
  • Laatst online: 17:44
PeterZ(on) schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:11:
[...]

Dat stuk misschien wel, maar van Breda naar Charleroi is zeker niet rustig. Geef mij dan de Luxemburg route maar, heb je ook nog meer laadmogelijkheden. Ik probeer rijden door Belgie zo veel mogelijk te vermijden. :)
Als alternatief rij ik Brussel - Mons - Valenciennes en ook wel Ardennen en dan via Longwy naar Metz. Ik heb al te vaak in de file gestaan in Luxemburg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zapato schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:55:
[...]

Als alternatief rij ik Brussel - Mons - Valenciennes en ook wel Ardennen en dan via Longwy naar Metz. Ik heb al te vaak in de file gestaan in Luxemburg.
Longwy is idd ook mijn uitwijk. Maar tot nu toe geen echte file gehad via Luxemburg, wel snelheidsbeperking door wegwerkzaamheden. Hangt verder ook af van het tijdstip of je er last van hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reggie G
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20-09-2024
Zomervakantieplannen:
Ik heb tegen die tijd waarschijnlijk een Renault Megane E-tech.

Nu de vraag:
Zijn er in deze groep ook rijders die met hun auto door Zwitserland naar Italië zijn geweest?
Hoe zijn de voorzieningen onderweg en wat zijn jullie ervaringen?
Ben daar erg benieuwd naar, ook naar de soort passen en prijzen.
Het is voor ons nieuw, dus vandaar de vraag.
Alvast bedankt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:32

Japie.G

Colour Classic

Reggie G schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:48:
Zomervakantieplannen:

Nu de vraag:
Zijn er in deze groep ook rijders die met hun auto door Zwitserland naar Italië zijn geweest?
Alvast bedankt
Tot en met oostenrijk. Heerlijke ervaring!

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:59
Afgelopen zomer met de M3 naar Italië geweest. Op de heen- en terugweg een overnachting in Frankrijk bij de grens met Zwitserland. De navigatie kiest zelf voor de Tesla Superchargers en houdt rekening mee wanneer dat moet gebeuren.

Ik heb als stelregel dat ik niet onder de 100km wil uitkomen en dat ik dan aan de Supercharger wil staan. En over het algemeen is dat prima gelukt en kom je deze laders op heel veel plekken tegen. Even verplicht de benen strekken, toiletpauze en wat eten en/of drinken, heeft mijn gezin goed gedaan.

De volgende keer gaan we met de MY :)

Zorg er wel voor dat je 'Tolwegen vermijden' niet per ongeluk nog hebt aanstaan... dat had ik nog aanstaan toen we vanuit Frankrijk vertrokken naar Italië. De reis duurde in één keer dubbel zo lang, totdat ik erachterkwam dat deze nog aanstond.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El Pollo Diablo
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 28-05 23:08

El Pollo Diablo

3-wieler

Reggie G schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:48:
Zomervakantieplannen:

Nu de vraag:
Alvast bedankt
In Zwitserland is laden langs de snelweg geen enkel probleem. Op de route vanaf Bern naar de Gotthardtunnel zijn laadplekken genoeg. Ook vaak twee SuC's of meer op gewone parkeerplaatsen langs de snelweg, bij zo'n toiletgebouwtje. Maar uiteraard ook bij tankstations.
Laadplekken staan altijd aangegeven: Autootje met een stekker.

Prijzen zijn Zwitsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
Freak187 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:31:
[...]
Uit interesse, is er een reden waarom je de Tesla SuC overslaat?
Ik had nog geen Ionity lader gehad en ik wilde graag weten of dat ook goed werkt. Heb ook een Tesla abonnement, het was voor mij ook even om uit te proberen. De Tesla SuC ligt daar in het zicht van de Ionity dus er was geen verschil in bereikbaarheid. Tesla werkt prima voor mij, als het tenminste werkt en niet zoals net ten zuiden van Lyon alleen voor Tesla..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
HDoc schreef op maandag 6 mei 2024 @ 23:45:
[...]

Tesla werkt prima voor mij, als het tenminste werkt en niet zoals net ten zuiden van Lyon alleen voor Tesla..
Dat bekijk je toch vooraf in de de Tesla app? Want daar zie je alleen locaties die geschikt zijn voor non-Tesla's. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:11
PeterZ(on) schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 07:52:
[...]

Dat bekijk je toch vooraf in de de Tesla app? Want daar zie je alleen locaties die geschikt zijn voor non-Tesla's. :)
Doe ik ook altijd als dubbelcheck, dan zie je ook meteen hoeveel er bezet zijn en dat is een extra bevestiging dat ze zeker werken.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Largamelion schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 08:35:
[...]
Doe ik ook altijd als dubbelcheck, dan zie je ook meteen hoeveel er bezet zijn en dat is een extra bevestiging dat ze zeker werken.
En ook wat het kost want dat verschilt ook nog wel eens. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick93192
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Wij gaan binnenkort naar Noord Italië en ik zie daar bij de tankstations langs de snelweg veel Free To X laders, vaak 4 stuks. Is dat in het algemeen een goede optie? Normaliter mijdt ik 'maar' 4 stalls, maar als ik zo de gemiddelde bezetting zie, valt het reuze mee hoeveel ze bezet zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Laatst online: 19:45
nick93192 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 09:21:
Wij gaan binnenkort naar Noord Italië en ik zie daar bij de tankstations langs de snelweg veel Free To X laders, vaak 4 stuks. Is dat in het algemeen een goede optie? Normaliter mijdt ik 'maar' 4 stalls, maar als ik zo de gemiddelde bezetting zie, valt het reuze mee hoeveel ze bezet zijn.
ik heb weinig klagen gehad van dat soort laders - vaak vrij, italianen zijn nog niet echt om lijkt het (al is het noorden wel hard onderweg). Enige is wel, op zaterdagen zijn die pomp stations zo verschrikkelijk druk en je loopt een risico dat ze bezet zijn door ICE.

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
PeterZ(on) schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 07:52:
[...]
Ja dat kan natuurlijk. Die les heb ik nu in de praktijk ook geleerd. Wel weer extra werk als je eerst tijdens het rijden met Google maps een geschikte snellader hebt gevonden. Is voor mij een duidelijk minpunt voor Tesla SuC's. Misschien zou het handiger zijn als er geen dichotomie zou zijn tussen de verschillende SuC's terwijl je wel een abonnement hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
HDoc schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:02:
[...]

Ja dat kan natuurlijk. Die les heb ik nu in de praktijk ook geleerd. Wel weer extra werk als je eerst tijdens het rijden met Google maps een geschikte snellader hebt gevonden. Is voor mij een duidelijk minpunt voor Tesla SuC's. Misschien zou het handiger zijn als er geen dichotomie zou zijn tussen de verschillende SuC's terwijl je wel een abonnement hebt.
Ik werk niet met laadplanners, zeker nu er volop laadlocaties zijn kies ik eerst zelf mijn voorkeursroute want laden kun je bijna op elke route. Daarna bepaal ik mijn voorkeurs laadaanbieder. In Frankrijk is dat Ionity maar dat kan voor een ander net zo goed Tesla zijn. Dan is het gewoon een kwestie van tijdens een laadstop telkens de volgende laadstop te kiezen. Is de volgende Ionity te ver, dan neem ik een andere betrouwbare aanbieder. Ik zoek dat vooraf thuis allemaal uit (voorpret) en ik weet onderweg dan precies waar ik moet zijn en wat voor faciliteiten er zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-05 20:16
Wij willen in september naar Noord-Italië. Het is moeilijk om daar een verblijfplaats te vinden waar je in de buurt kunt laden. Hoe is jullie ervaring met alleen snelladen op vakantie? Vervelend om steeds te doen, of valt het mee?
We rijden een Hyundai Kona, dus relatief traag snelladen (max. 77 kW), redelijk bereik (~400 km).

En de prijzen die ik in Noord-Italië zie zijn wel erg hoog, AC-laden rond de € 0,60, snelladen vaak rond de € 0,90. Kennen jullie aanbieders die in die regio goedkoop zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:44
Nova163 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 10:57:
Wij willen in september naar Noord-Italië. Het is moeilijk om daar een verblijfplaats te vinden waar je in de buurt kunt laden. Hoe is jullie ervaring met alleen snelladen op vakantie? Vervelend om steeds te doen, of valt het mee?
We rijden een Hyundai Kona, dus relatief traag snelladen (max. 77 kW), redelijk bereik (~400 km).

En de prijzen die ik in Noord-Italië zie zijn wel erg hoog, AC-laden rond de € 0,60, snelladen vaak rond de € 0,90. Kennen jullie aanbieders die in die regio goedkoop zijn?
Kijk een keer naar nextcharge, veel DC chargers rond de 65ct/kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:54

Het hangt er nogal van af hoe veel je ter plaatse gaat rond rijden.
Als je een supermarkt hebt met een snellader en je rijdt weinig, dan is het probleem al opgelost.
Ga je dagelijks 200km toeren, dan zorg je best dat je weet waar je op die trajecten een snellader kan vinden, of je tracht bij de tussenstops een AC lader te vinden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsh
  • Laatst online: 28-05 17:19

Ik ben hier vorig jaar geweest, veel geladen bij de Tesla Superchargers. Die waren rond de € 0,49 toen. Wel Tesla tarief, mogelijk is het voor een niet-Tesla anders. Op veel plekken aanwezig, regelmatig bij een groot winkelcentrum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck

Zelf ga ik begin Juni naar een redelijk grote camping net onder het Gardameer. Volgens mijn routeplanner (ik ga over Oostenrijk) kon ik nagenoeg overal bij Fastned / Ionity laden. Die ene keer dat het dan duurder is ga ik me geen zorgen over maken. Het is vakantie toch ?

Uiteraard zal ik mijn ervaringen hier neerzetten tzt

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19:50

Hier liepen we tegen hetzelfde aan, maar wij maakten er een dagje Brescia van. Daar zit een grote Tesla laad locatie bij een winkelcentrum, waar je goed kan vertoeven. In ons geval met een Y RWD kostte het ±8% om van daar naar onze camping te komen, dus bleef er ruim 90%.

Er zijn overigens genoeg laders rondom het Gardameer te vinden, maar helaas wel veel of defect, of enorm duur of gelocked op een specifiek merk pas welke ik niet direct kon achterhalen :+ (meer een ik probleem als iets anders)!

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis

Dat hangt af van je vakantieplannen. Als je vooral rondom je vakantieadres wil blijven, dobberen op het Gardameer of zo, totaal niet erg dan. Gewoon een keertje laden en klaar. Maar als je wat meer (en verdere) dagtripjes gaat maken kan het storend zijn. Als je een leuk dagje wil doen, maar eerst onderweg 3 kwartier naar buiten mag staren om je auto een beetje bij te laden is dat nogal irritant. Maar als je op loopafstand van je dagbestemming AC (of DC, als je het niet erg vind om tussendoor je auto los te gaan koppelen) kan laden is dat ook prima. Of bijvoorbeeld een snellader bij een supermarkt, restaurant, in een dorpscentrum of zo de dag ervoor?

Ze weten de prijzen daar intussen wel ja. Met een flatfee kaart zoals Maingau kan je de kosten dan tenminste iets drukken zonder iets in te boeten op vakantiepret door eerst om te moeten rijden naar een snellader. Wel opletten voor het plaktarief! Verder inderdaad goedkopere laadpalen opzoeken (kan een eind omrijden zijn, wat mij betreft op vakantie niet de moeite waard om 5 euro op een laadbeurt te besparen) en/of niet-exclusieve Tesla laders als die nabij zjin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Laatst online: 19:45

ik heb in noord italie weinig problemen gehad met laden, al kan het verschillen waar je zit. Als je diep de bergen in gaat kan het tegenvallen. Als je via booking zoekt op hotels met laders kom je al een flink eind (wel altijd bellen / mailen met hotel of de paal echt van hun is en beschikbaar) en dan zoek ik daarna op chargemap even of er ook snelladers in de omgeving zijn just to be sure

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:11
4v4t4r schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 14:36:
[...]

ik heb in noord italie weinig problemen gehad met laden, al kan het verschillen waar je zit. Als je diep de bergen in gaat kan het tegenvallen. Als je via booking zoekt op hotels met laders kom je al een flink eind (wel altijd bellen / mailen met hotel of de paal echt van hun is en beschikbaar) en dan zoek ik daarna op chargemap even of er ook snelladers in de omgeving zijn just to be sure
Nogmaals ik laat mijn bestemming niet afhangen of ik kan laden of niet op bestemming. Er zijn legio andere oplossingen zoals hierboven al reeds vermeld. Als ik het vinkje hotel met laders afvinkt krijg je veel meer leukere en/of goedkopere adresjes om te logeren, en ter plekke is het niet altijd feest. Meestal staan er dan 2 hybrides gans de dag te laden, en krijg je zelfs de kans niet om te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
Bedankt voor jullie ervaringen! Ik heb een twee snelladers van € 0,89 - € 0,98 per kWh gevonden in Merano met een supermarkt of bar in de buurt, dat kan inderdaad wel een mooie oplossing zijn. Met boodschappen doen of een drankje drinken ben je zo 45 minuten verder, dan is de auto wel weer redelijk vol. Verder is het wel nog behoorlijk behelpen in de bergen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:44
Nova163 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 15:21:
Bedankt voor jullie ervaringen! Ik heb een twee snelladers van € 0,89 - € 0,98 per kWh gevonden in Merano met een supermarkt of bar in de buurt, dat kan inderdaad wel een mooie oplossing zijn. Met boodschappen doen of een drankje drinken ben je zo 45 minuten verder, dan is de auto wel weer redelijk vol. Verder is het wel nog behoorlijk behelpen in de bergen.
Indien ik met nextcharge zoek, zoals reeds gemeld, zie ik 1 locatie met twee 50kW en 1 locatie met een 50kW à 67ct en een locatie met zes 100kW à 87ct en een 50kW à 67ct
Met op alle locaties op wandelafstand eet en of drink gelegenheden

Net nog even een check uitgevoerd met electro verse (aanbeveling in een ander draadje) en daar zijn de prijzen idd >85ct/kW

[ Voor 8% gewijzigd door bruneelm op 08-05-2024 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nova163
bruneelm schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:34:
[...]

Indien ik met nextcharge zoek, zoals reeds gemeld, zie ik 1 locatie met twee 50kW en 1 locatie met een 50kW à 67ct en een locatie met zes 100kW à 87ct en een 50kW à 67ct
Met op alle locaties op wandelafstand eet en of drink gelegenheden

Net nog even een check uitgevoerd met electro verse (aanbeveling in een ander draadje) en daar zijn de prijzen idd >85ct/kW
Ja, bedankt, heb ik gezien! 50 kW is niet zo snel, maar kan inderdaad wel van pas komen. Alles met laadsnelheden > 100 kW gaat hard richting 90 ct per kWh, ook op Nextcharge. Maar zeker prettige app om erbij te hebben.

Edit voor wie dezelfde vraag heeft: ik heb ontdekt dat Enbw en Ewe go bij alle DC-palen 65 en 64 cent rekenen, dus dat zijn aantrekkelijke tarieven om in Noord Italië te gebruiken. Die kunnen zelfs concurreren met de AC-prijzen daar.

Freshmile rekent 30 ct per kWh en 45 ct per minuut. Dat is bij een Kona niet zo aantrekkelijk, maar voor sneller ladende auto's wel.

[ Voor 20% gewijzigd door Nova163 op 08-05-2024 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:15
Flinke bedragen daar.
Als je hier in NL bij tesla €0,24 betaald met een tesla dan wel natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
SpikeHome schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 06:29:
Flinke bedragen daar.
Als je hier in NL bij tesla €0,24 betaald met een tesla dan wel natuurlijk.
Ik vermaak me aan het begin van de vakantieperiode altijd wel met die filmpjes van zwaar overbeladen auto's die bij de grens gecontroleerd worden, en die dan vol met bier en aardappelen zitten. Hoe lang zou het duren voor we de eerste EV vol overbeladen met penlites zien, omdat in het buitenland de stroom zo duur is ? +)

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digilb
  • Laatst online: 10:43
Een hele algemene vraag: ik heb laadpassen van ANWB en Shell. Als ik in één van hun apps een laadpaal vind (concreet in het noorden van Engeland), mag ik er dan ook van uit gaan dat de bijbehorende laadpas het daar dan ook doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:54
digilb schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 08:43:
Een hele algemene vraag: ik heb laadpassen van ANWB en Shell. Als ik in één van hun apps een laadpaal vind (concreet in het noorden van Engeland), mag ik er dan ook van uit gaan dat de bijbehorende laadpas het daar dan ook doet?
Als de laadpaal in werking is normaal wel ja.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeGroteMuis
4v4t4r schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 14:36:
Zonde! Er zijn zoveel leuke overnachtingsplekken die niet een eigen lader hebben in die regio. En soms wordt je nog verrast ook, blijkt dat hotel zonder geadverteerde laadplek inderdaad geen Type 2 lader te hebben, maar wel een soort laadstation met een paar buiten stopcontacten en een campingstekker aansluting te hebben voor de granny / Juice Booster. 8)
Nova163 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 15:21:
Leuke omgeving, rondom Merano! Daar ben je bij de 100 kW met de Maingau pas met de huidige prijzen nog iets goedkoper uit, zo lang je niet in plaktarief komt (na 1 uur DC / 4 uur AC): 79 cent voor DC laden. Nextcharge rekent als ik het goed heb 85 cent op de 98 cent 100kW laders van Neogy. EnBW zou ik eerst nog even checken na 5 juni, zoals ik de laatste prijs update lees gaan ze dan afstappen van vaste prijzen behalve voor hun eigen laadpunten. Wel jammer, want 65 cent was op zich inderdaad best een fijne prijs voor gebruik daar.

In de bergen zelf is het inderdaad wat lastiger, maar riching noorden heb je bij San Leonardo en als het goed is ook bij Moso aan de voet van de Timmelsjoch wat snelladers en in Vipiteno aan de andere kant van de Passo Giovo ook een paar. En natuurlijk ook aan de Brenner. Vanuit Merano via Bormio de Stelvio over of richting Cortina D'Ampezzo lukt prima als je van tevoren even een planning maakt, waarbij je rekening houdt met een duidelijk hoger verbruik bergop. Dus niet met 15-20% de Stelvio over willen rijden, want dan kan je omkeren.

Acties:
  • +15 Henk 'm!
We zijn gisteravond teruggekomen van een fietsvakantie in Zwitserland/Duitsland/Oostenrijk. Beetje ingewikkeld verhaal, maar onze dochter heeft onze Kia meegenomen voor een vakantie in Noord-Italie (Gardameer) en pikte ons op de terugweg op in Innsbruck, waarna we met z'n vieren terugreden naar Nederland.
Mijn dochter had nog nooit in onze auto een langere afstand gereden en dus ook nog nooit geladen. Ik heb haar een erg korte introductie "laden met een electrische auto" gegeven, maar ook zonder die instructie ging het allemaal (bijna) perfect. Duitsland is (langs de snelwegen) geen enkel probleem, dat weten we ondertussen, Zwitserland ook niet en Italie was volgens mijn dochter de "laadhemel". Met andere woorden: overal laadpalen. Ze hadden speciaal voor deze stops twee stoeltjes, een tafeltje en lekker brood en kaas onder handbereik en vermaakten zich prima tijdens het laden. Top! (note to self: volgende keer even uitzoeken welke pas het goedkoopst is, nu hebben ze stomtoevallig steeds de duurste gepakt)

In Innsbruck nam ik het stuur over en gingen we met een (echt) stampvol geladen auto met twee fietsen achterop op weg naar Nederland. En meteen bij de eerste laadstop problemen.... Een EnWB lader bij een groot tankstation reageerde op vrijwel alle laadpassen met een communicatiefoutmelding. Verschillende palen geprobeerd, totdat mijn schoondochter de pas pakte, langs de sensor haalde en paf! Hij deed het.... Dit herhaalde zich bij de twee volgende stops: foutmelding bij verschillende passen, schoondochter of vrouw erbij en gaan. Dit gebeurde bij EnWB palen, maar later ook bij een Shell Recharge paal in Nederland. Nog nooit gehad. Overigens: toen die Shell paal eenmaal gehoorzaamde, speerde hij naar 75 kW en bleef van 15% tot 50% hangen. Erg fijn.
Van Innsbruck naar huis steeds waar het kon een kruissnelheid van 125 km/h aangehouden en het gemiddelde verbruik was uiteindelijk 19 kWh/100km. Helemaal niet slecht met twee grote fietsen (waaronder een dikke electrische) achterop, vier volwassenen en elke kubieke centimeter gevuld. En we hebben de 1000 km afgelegd in 15 uur, maar dat was voornamelijk omdat een paar flinke ongelukken in Duitsland tot omrijden door het achterland leidden en we onze dochter en schoondochter bij hun huis moesten afzetten. Verbazend wat er uit de auto kwam....

Eenmaal thuisgekomen bleek de Markerwaarddijk een paar kilo muggen op de voorkant te hebben achtergelaten. De auto was van voren bruin en van achteren wit :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zapato
  • Laatst online: 17:44
https://www.trouw.nl/tijd...ss-op-de-balkan~b2aeee23/

Leuk en interessant artikel. Ik weet niet of het achter een betaalmuur staat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Zapato schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 18:12:
https://www.trouw.nl/tijd...ss-op-de-balkan~b2aeee23/

Leuk en interessant artikel. Ik weet niet of het achter een betaalmuur staat.
Is voor iedereen te lezen en ook wel interessant. Niet eens voor de bezoekers van dit forum, maar het zou verplichte kost moeten zijn voor de openbare Tweakers artikelen en de reaguurders daaronder. Want: wat ik uit het artikel haal is niet eens zozeer dat je ook in voormalige oostblok landen laders hebt, maar dat je vooral je mindset moet aanpassen: wandelen tijdens de laadstops, je bestemming misschien iets veranderen voor een laadmogelijkheid, app installeren om te kunnen laden: doen we, out-of-the-box denken en gewoon een stopcontact zoeken: check!
Kan niet bestaat niet en gedoe is een emotie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 29-05 22:01
multikoe schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 18:37:
[...]

Is voor iedereen te lezen en ook wel interessant. Niet eens voor de bezoekers van dit forum, maar het zou verplichte kost moeten zijn voor de openbare Tweakers artikelen en de reaguurders daaronder. Want: wat ik uit het artikel haal is niet eens zozeer dat je ook in voormalige oostblok landen laders hebt, maar dat je vooral je mindset moet aanpassen: wandelen tijdens de laadstops, je bestemming misschien iets veranderen voor een laadmogelijkheid, app installeren om te kunnen laden: doen we, out-of-the-box denken en gewoon een stopcontact zoeken: check!
Kan niet bestaat niet en gedoe is een emotie :)
Dank voor de samenvatting, niet echt geïnteresseerd om een account voor de trouw te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
GroeneThee schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 18:56:
[...]

Dank voor de samenvatting, niet echt geïnteresseerd om een account voor de trouw te maken.
sorry, ik dacht dat het artikel voor iedereen te lezen is maar kennelijk heb ik een account :) Maar mijn samenvatting klopt inderdaad wel. Maar er reist ook iemand de wereld rond op een Zero elektrische motorfiets. Die is nu in India en bewijst dat het met een flexibele instelling en zelfredzaamheid echt wel lukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
multikoe schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:50:
We zijn gisteravond teruggekomen van een fietsvakantie in Zwitserland/Duitsland/Oostenrijk. Beetje ingewikkeld verhaal, maar onze dochter heeft onze Kia meegenomen voor een vakantie in Noord-Italie (Gardameer) en pikte ons op de terugweg op in Innsbruck, waarna we met z'n vieren terugreden naar Nederland.
Mijn dochter had nog nooit in onze auto een langere afstand gereden en dus ook nog nooit geladen. Ik heb haar een erg korte introductie "laden met een electrische auto" gegeven, maar ook zonder die instructie ging het allemaal (bijna) perfect. Duitsland is (langs de snelwegen) geen enkel probleem, dat weten we ondertussen, Zwitserland ook niet en Italie was volgens mijn dochter de "laadhemel". Met andere woorden: overal laadpalen. Ze hadden speciaal voor deze stops twee stoeltjes, een tafeltje en lekker brood en kaas onder handbereik en vermaakten zich prima tijdens het laden. Top! (note to self: volgende keer even uitzoeken welke pas het goedkoopst is, nu hebben ze stomtoevallig steeds de duurste gepakt)

In Innsbruck nam ik het stuur over en gingen we met een (echt) stampvol geladen auto met twee fietsen achterop op weg naar Nederland. En meteen bij de eerste laadstop problemen.... Een EnWB lader bij een groot tankstation reageerde op vrijwel alle laadpassen met een communicatiefoutmelding. Verschillende palen geprobeerd, totdat mijn schoondochter de pas pakte, langs de sensor haalde en paf! Hij deed het.... Dit herhaalde zich bij de twee volgende stops: foutmelding bij verschillende passen, schoondochter of vrouw erbij en gaan. Dit gebeurde bij EnWB palen, maar later ook bij een Shell Recharge paal in Nederland. Nog nooit gehad. Overigens: toen die Shell paal eenmaal gehoorzaamde, speerde hij naar 75 kW en bleef van 15% tot 50% hangen. Erg fijn.
Van Innsbruck naar huis steeds waar het kon een kruissnelheid van 125 km/h aangehouden en het gemiddelde verbruik was uiteindelijk 19 kWh/100km. Helemaal niet slecht met twee grote fietsen (waaronder een dikke electrische) achterop, vier volwassenen en elke kubieke centimeter gevuld. En we hebben de 1000 km afgelegd in 15 uur, maar dat was voornamelijk omdat een paar flinke ongelukken in Duitsland tot omrijden door het achterland leidden en we onze dochter en schoondochter bij hun huis moesten afzetten. Verbazend wat er uit de auto kwam....

Eenmaal thuisgekomen bleek de Markerwaarddijk een paar kilo muggen op de voorkant te hebben achtergelaten. De auto was van voren bruin en van achteren wit :)
Laadpalen zijn kennelijk begonnen aan een “positieve discriminatie campagne” :D
Dank voor het delen. Leuk en leerzaam verslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

multikoe schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:50:
Verschillende palen geprobeerd, totdat mijn schoondochter de pas pakte, langs de sensor haalde en paf!
Dat is toch wel heel merkwaardig.... Wat is het verschil tussen jou en deze dames, behalve anatomische details? Iets dat invloed heeft op de RFID laadpas? Iets electronisch in je zak? Of dat jij ongeduldiger bent dan hen?

De reden dat ik het vraag, is dat ikzelf onlangs een tripje richting Denemarken maakte, en regelmatig problematische laadpalen had. Ik wijdde het aan de firmware van m'n EV, maar het kan natuurlijk ook een andere oorzaak hebben. Ik vind je post echt fascinerend, mede omdat je het kon reproduceren.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
GroeneThee schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 18:56:
[...]

Is te lezen door iedereen die een online account heeft bij een DPG media krant of tijdschrift.

Pagina: 1 ... 51 ... 106 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.