Azqi schreef op zondag 28 april 2024 @ 11:00:
Mijn reisverslag Nederland-Toscane van afgelopen vrijdag en zaterdag. Kon helaas pas na de lunch weg en had 1e dag veel file.
Het is me niet meegevallen, reizen met EV. Maar er waren lichtpunten.
Lessen, die ik heb geleerd:
1) Niet laden bij palen onder de 225 kW, liefst 300 kW en hoger.
2) Niet gaan laden bij laadplekken met minder dan 4 stalls.
- 1e laadstop Neuwied na 280km
Allego 300 kW palen en laadde daar met 212 kW. Naast de Allego palen enorm plein met Tesla palen. Super locatie met een Burger King en een restaurant.
2e laadstop in stromende regen.
EnBW. 1/2 vrij, maar deze bleek defect. Op 400 mtr een trage 150 kW lader, waar ik met 74 kW snelheid kon laden. Duurde allemaal veel te lang. Had hier helaas laadstress met 21% accu. Met meer geduld en vertrouwen, had ik best nog andere optie kunnen kiezen.
3e extra stop ingelast, Aral Pulse 300 kW palen. Laden gestart met 213 kW en niet onder 140 kW geweest.
Ik kon helaas niet laden bij het doorreishotel, vlak voor Basel.
Dag 2
Na vertrek binnen 30 minuten een stop bij GoFast Basel. 1/2 stalls vrij. Mopperend op mezelf, dat ik weer onder de 4 stalls gekozen heb en wederom foute boel. Na aankoppelen geen juice. Sessie werd telkens afgebroken. Humeur was echt even onder het nulpunt daar.
Viel me op: In Noord Zwitserland veel laadpalen die het niet doen of geen info doorgeven. Soms omdat ze uit staan door werkzaamheden aan de rustplaats. Soms gewoon werkend zoals even later
Rasthof Teufengraben. Had daar een Socar paal, 225kW, haalde 149 kW laadsnelheid. Humeur klaarde daar weer op. Alleen toiletten als faciliteit.
Laadstop 2 in IT: Ionity en broodje bij groot wegrestaurant. Geen tijd om broodje op te eten, 80% en door. EV laden zoals het in mijn hoofd moet zijn.
Laadstop 3. EWViva 300 kW palen, 2x4 bij elkaar. Kopje koffie in cafe op 100 meter en toilet en door met 80%. Wederom grote smile op gezicht.
Laadfaciliteiten Italië vind ik beter dan Zwitserland. Wel op route naar Toscane opletten dat er op de A15 een gat zit met 100km zonder 300 kW laders.
Buiten het EV verhaal:
Mijn Bip&Go tolbadge deed het helaas niet, ondanks dat ik die voor Italië had geactiveerd, dus ga nog naheffingen krijgen op 2 trajecten. 😓