Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:46
Piddybull schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:35:
[...]

Je kan op behoorlijk wat plaatsen snelladen aan € 0,3
Op zich dus duur van Volvo maar Ssangyong (nu KGM) doet het nog afgrijselijk slechter.
In het buitenland vragen ze je € 0,88
Ja, dat klopt, alleen heb ik op een langere rit vaak geen zin die goedkope snelladers te gaan zoeken (die vaak ook drukker zijn dan). Bij volvo weet ik gewoon dat ik in het buitenland altijd aan 50 ct zit, ongeacht waar je stopt. Dat vind ik fijn rijden :)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-05 09:39
caspervc schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:43:
[...]

Ja, dat klopt, alleen heb ik op een langere rit vaak geen zin die goedkope snelladers te gaan zoeken (die vaak ook drukker zijn dan). Bij volvo weet ik gewoon dat ik in het buitenland altijd aan 50 ct zit, ongeacht waar je stopt. Dat vind ik fijn rijden :)
Ik herken ook niet echt dat je op veel plaatsen kunt snelladen voor € 0,30. Ik vergelijk altijd wel ca. drie apps, maar kom dan meestal uit rond de € 0,50-0,60. Af en toe vind je een goedkoop snellaadpunt, maar altijd een eind van de snelweg.

Enige uitzondering daarop is Tesla, maar dat is sterk afhankelijk van het land. Nederland is (op dit moment) erg goedkoop. België en Noord-Frankrijk zijn veel duurder (ook ca. € 0,50- €0,60 zonder abonnement).

Kortom overal € 0,50 betalen voor snelladen lijkt me heerlijk, hoef je ook niet meer te vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Ik zit een beetje te spelen met routes naar Italië voor juni maar het viel me op dat ABRP app andere routes toont dan ABRP website. Ondanks dezelfde randvoorwaarden?

Online wordt bijvoorbeeld Duitsland complete genegeerd en via de app worden 2 routes over Duitsland getoond

[ Voor 25% gewijzigd door Henvar op 25-04-2024 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nova163
Henvar schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:02:
Ik zit een beetje te spelen met routes naar Italië voor juni maar het viel me op dat ABRP app andere routes toont dan ABRP website. Ondanks dezelfde randvoorwaarden?

Online wordt bijvoorbeeld Duitsland complete genegeerd en via de app worden 2 routes over Duitsland getoond
Net even getest met de route die ik vandaag ga rijden, maar krijg exact dezelfde route in de website als in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Nova163 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:16:
[...]

Net even getest met de route die ik vandaag ga rijden, maar krijg exact dezelfde route in de website als in de app.
O bijzonder! Dan doe ik blijkbaar toch iets fout!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:35
Henvar schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:39:
[...]

O bijzonder! Dan doe ik blijkbaar toch iets fout!
Je kunt de route (mobiel of desktop) opslaan in je routes. Daarna laden op je andere apparaat en alle instellingen overnemen, dan zou het gelijk moeten zijn aan elkaar.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-05 08:37
HDoc schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:58:
[...]

Je kan zelfs je eigen configuratie aanmaken. Het lijkt kwestie van 1x goed invoeren.

Dat is overigens ook logisch, elke dakkoffer of fietsendrager is weer anders. En iedereen rijdt er ook anders mee. Als je flink doortrapt met een dakkoffer zal je verbruik nog veel hoger zijn dan als je rustig met 100 KM/h voortrolt.

[Afbeelding]
Ik kan echt op de website en in de app niet vinden waar die optie zit. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
Impstoker schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:17:
[...]

Ik kan echt op de website en in de app niet vinden waar die optie zit. |:(
Klik op je auto -> Edit settings -> Configuration -> Add

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:37
HDoc schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:29:
[...]

Even een brainwave: zou het bij gebruik van een fietsendrager qua aerodynamica helpen om een fietshoes om de fietsen heen te doen? Het lijkt me dat er dan minder luchtweerstand optreed.

Heb ergens op Youtube een video gezien (kan hem nu even niet vinden) waarin er gekeken werd naar een dakdrager vs een trekhaakkoffer. Een trekhaakkoffer had daarbij geen duidelijke invloed op de range.

Als je er voor kan zorgen dat de fietsen dan een beetje ingepakt zijn, kom je misschien op het zelfde.

Die fietshoezen zijn te kust en te keur te koop, zo vind ik via Google..
Ik zou zeggen: zelf testen.

Wat ik zelf nog wil testen: “impact van fiets drager op dissel van caravan” als dat te veel is overweeg ik om ze bij de aan&afreis in de caravan te zetten.

Als iemand dat al eens getest heeft hoor ik het graag

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Luisterzicht
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08-05 22:43
Ik ben 2 weken geleden naar noordwest Spanje geweest met een Audi Q4. Heb 3600 km gereden.Van tevoren via ABRP mijn route bepaald. Vond de laadpunten die aangegeven waren niet mijn voorkeur hebben,ondanks dat ik als voorkeur ionity,fastned en tesla had ingesteld. Ook de navigatie van Audi stelde voor mij geen goede laadpunten voor. Daarna per dag dat we reden de laadpunten gekozen op de route. Ging op zich wel goed. Laadpunten van Total energie deed ik met Freshmile laadpas.
Als de laadsnelheid hoog is ( 20- 80% gemiddeld 100-120kw per uur) is dit ook niet zo duur. Met Shellrecharge ook een paar keer geladen,maar dat is prijzig. Had een abo van ionity en kon in Frankrijk laden voor 39 ct. Met de app heb ik wel een laadpunt gehad waarbij ik geen aansluiting kreeg. Wel vervelend. Nu zijn er in Frankrijk wel veel hpc laders dus klik je de volgende op het scherm aan. Ook een laadpunt gehad van ionity waarbij de laadsnelheid bleef hangen op 31 Kw. Bij het derde laadpunt ging hij wel hoger. Maar niet hoger dan 90 omdat ik toen al op 48% zat. De laadpunten van Fastned gingen wel perfect met de app. Zijn ook goed te herkennen door het specifieke dak. Het was soms wel zoeken op een grote aire naar de laadpunten. Van tesla heb ik geen gebruik gemaakt omdat je dan dikwijls van de snelweg af moet. Al met al wel een hele ervaring. In Frankrijk hoef je eigenlijk niet te plannen omdat er veel snelladers zijn. In Spanje moet je vooraf wel kijken omdat de afstanden tussen de verschillende snelladers veel groter is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14:04

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
[...]

Even een brainwave: zou het bij gebruik van een fietsendrager qua aerodynamica helpen om een fietshoes om de fietsen heen te doen? Het lijkt me dat er dan minder luchtweerstand optreed.

Heb ergens op Youtube een video gezien (kan hem nu even niet vinden) waarin er gekeken werd naar een dakdrager vs een trekhaakkoffer. Een trekhaakkoffer had daarbij geen duidelijke invloed op de range.

Als je er voor kan zorgen dat de fietsen dan een beetje ingepakt zijn, kom je misschien op het zelfde.

Ik ben inmiddels 2 keer naar en van Spanje gereden met 2 elektrische fietsen op de drager (zonder hoes). Het verbruik naam in mijn geval zo’n 15 % toe. Mijn Kia e-soul is vrij vierkant en hoog dus de fietsen staan behoorlijk ‘uit de wind’. Ik heb bewust niet voor een hoes gekozen omdat ik denk dat een hoes om de fietsen meer weerstand geeft. Zonder hoes kan de rijwind door de open delen van de fietsen stromen wat in mijn redenatie minder weerstand zou moeten geven. Maar goed, dat is een redenatie ‘van de koude grond’.
Mijn ervaringen van die reizen staan in dit topic. Oa hier: mm.kool in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vi_LemHhxps8hPtR2VdoUK50Pd4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kk7dZEyYK95zJVQZeahyogzx.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door mm.kool op 25-04-2024 13:01 ]

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:58
Luisterzicht schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:48:
Ik ben 2 weken geleden naar noordwest Spanje geweest met een Audi Q4. Heb 3600 km gereden.Van tevoren via ABRP mijn route bepaald. Vond de laadpunten die aangegeven waren niet mijn voorkeur hebben,ondanks dat ik als voorkeur ionity,fastned en tesla had ingesteld. Ook de navigatie van Audi stelde voor mij geen goede laadpunten voor. Daarna per dag dat we reden de laadpunten gekozen op de route. Ging op zich wel goed. Laadpunten van Total energie deed ik met Freshmile laadpas.
Als de laadsnelheid hoog is ( 20- 80% gemiddeld 100-120kw per uur) is dit ook niet zo duur. Met Shellrecharge ook een paar keer geladen,maar dat is prijzig. Had een abo van ionity en kon in Frankrijk laden voor 39 ct. Met de app heb ik wel een laadpunt gehad waarbij ik geen aansluiting kreeg. Wel vervelend. Nu zijn er in Frankrijk wel veel hpc laders dus klik je de volgende op het scherm aan. Ook een laadpunt gehad van ionity waarbij de laadsnelheid bleef hangen op 31 Kw. Bij het derde laadpunt ging hij wel hoger. Maar niet hoger dan 90 omdat ik toen al op 48% zat. De laadpunten van Fastned gingen wel perfect met de app. Zijn ook goed te herkennen door het specifieke dak. Het was soms wel zoeken op een grote aire naar de laadpunten. Van tesla heb ik geen gebruik gemaakt omdat je dan dikwijls van de snelweg af moet. Al met al wel een hele ervaring. In Frankrijk hoef je eigenlijk niet te plannen omdat er veel snelladers zijn. In Spanje moet je vooraf wel kijken omdat de afstanden tussen de verschillende snelladers veel groter is.
Leuk om ervaringen te lezen. Hoe vond je het verder? Viel het mee/tegen?

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 07:44
mm.kool schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:55:
[...]
Ik ben inmiddels 2 keer naar en van Spanje gereden met 2 elektrische fietsen op de drager (zonder hoes). Het verbruik naam in mijn geval zo’n 15 % toe. Mijn Kia e-soul is vrij vierkant en hoog dus de fietsen staan behoorlijk ‘uit de wind’. Ik heb bewust niet voor een hoes gekozen omdat ik denk dat een hoes om de fietsen meer weerstand geeft. Zonder hoes kan de rijwind door de open delen van de fietsen stromen wat in mijn redenatie minder weerstand zou moeten geven. Maar goed, dat is een redenatie ‘van de koude grond’.
Ben ook geen expert op aërodynamica :) Mijn redenatie was: spijltjes en stangetjes geven veel vortexen waardoor meer weerstand, er is geen sprake van laminaire stroming. Bij een plat vlak dat in lijn ligt met de auto er voor, heb je veel meer kans op meer laminaire stroming over het geheel heen.

Het schijnt dat het door de fabrikanten van de rekken wordt afgeraden. Aan de andere kant wordt er wel mee geadverteerd:
https://www.youtube.com/watch?v=geqg1Ylqmus

https://velosock.com/blogs/blog/7-protective-bike-covers

Kijk ook eens naar deze oplossing, dit lijkt er nog meer op.
https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/a0y795/road_trip_range_effects_of_two_hitch_mount_bike/

Zelf rij ik max 10 KM met fietsen achterop de EV dus geen cover voor mij.

[ Voor 6% gewijzigd door HDoc op 25-04-2024 13:57 ]

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:27
@HDoc Zonder al teveel kennis van aerodynamica, voelt zo'n rechtopstaand zeil in het pad van de luchtstroom die van de auto afkomt verstorender dan een aantal vortices die de stroming verstoren. De methode uit die reddit link maakt het inderdaad meer in lijn met de luchtstroom, daar zou zijn velosock nog winst kunnen geven. Maar die methode zie ik nog niet zo snel goed passen met 2 MTB's voor volwassenen en eventueel nog 1 of 2 kinderfietsjes, zoals je ze ook wel onderweg tegenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:45
[...]

Ik heb vorige week gelezen dat je zeker geen fietsenhoes mag zetten op de fietsendrager. Dit geeft het merk Yakima aan in zijn gebruiksaanwijziging. Lijkt mij logisch . Daar waar lucht door de fiets kan kan die dat voor het gehele oppervlak niet meer doen met een hoes.

Als voorbeeld enkel een fietswiel. leg dat in een windtunnel en vergelijk de weerstand dan met een ingepakt fietswiel (hoes) ...
Veel verschil gegarandeerd.
Je maakt als het ware een muurtje.

Tussen uw achterop koffer en topbox spelen andere zaken.
Achter de wagen zal inderdaad minder weerstand hebben dan er boven op.
Hogere muur tegenover langere muur.
Vandaar het ontstaan van achter de camion rijders ;-)

Om die reden pluk ik de fiets kaal voor een verre trip (vanaf 1000 km)
Het blijkt ook geen goed idee om fietstassen er op te laten om dezelfde redenen.
De batterij is eerder om zonder een goot uw fiets zonder rugschade te kunnen tillen.
Yakima (60 kg) en Ssangyong kan tot 75 kg dragen op de kogel dus daarvoor zou het technisch niet moeten.

[ Voor 13% gewijzigd door Piddybull op 25-04-2024 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myquandro
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-05 12:52
Ik denk dat het hier heel lastig is een one-size-fits-all oplossing te maken. Elke auto is anders, elke fiets is anders. Heb je een SUV met een vrij rechte achterkant zonder aflopende daklijn, dan is de oplossing al weer anders dan dat je een model 3 of andere sedan hebt waarbij die fietsen vol in de wind staan. En de oplossing kan ook in een andere hoek gezocht worden elke keer. Soms zou een hoes om de fietsen de beste oplossing zijn, soms kun je de fietsen beter horizontaal vastmaken zoals in die Reddit link, en weer andere keren is het misschien effectiever om op de achterkant van de auto een soort spoilertje/lipje te plakken die de lucht over de fietsen heen geleid. Meest ideaal zou misschien zijn om een hoes je hebben om de fietsen heen die ook vast kan worden gezet aan de achterkant van de auto (bijvoorbeeld aan de achterruit) zodat je de ruimte tussen de kofferklep en de fietsen overbrugt en daarmee de luchtwervelingen die daar ontstaat minimaliseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:45
Myquandro,
Je hebt een punt.
Iedere situatie zal uniek zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
1/ klopt, situaties zijn verschillend. Daarom denk ik ook dat je het gewoon moet testen. En iets dergelijks ben ik dus ook van plan met fiets drager op caravan dissel (is nogal een gedoe dus duurt even voor ik het resultaat zal melden)
2/ ik heb wel enige kaas van aërodynamica gegeten. Je kan het zonder test niet zeggen, maar bij 100km/uur gaan die vortexen wel degelijk een sterk remmende werking hebben. Je forceert de lucht tussen de spijlen en creëert vervolgens vortexen die een onderdruk dus zuiging achter het frame genereren. Hoes er omheen forceert de lucht er omheen en laat die daar achter weer aansluiten. Dat geeft ook een onderdruk bel achter de drager. Het is nog maar de vraag welk van de twee het ergste is.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-05 06:54
Ik heb geen kaas gegeten van aërodynamica, maar ik denk dat al die kleine wervelingen achter de onderdelen van een, of meer, fietsen elkaar deels neutraliseren.
Die wervelingen zijn namelijk de reden dat een golfbal allemaal dimples (deukjes) heeft, daardoor is in het geval van een golfbal de luchtweerstand op de bal lager dan wanneer die glad zou zijn.
Maar ik heb geen trekhaak/fietsendrager, dus jullie kunnen het empirisch vaststellen.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
Peter-036 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:52:
Ik heb geen kaas gegeten van aërodynamica, maar ik denk dat al die kleine wervelingen achter de onderdelen van een, of meer, fietsen elkaar deels neutraliseren.
Die wervelingen zijn namelijk de reden dat een golfbal allemaal dimples (deukjes) heeft, daardoor is in het geval van een golfbal de luchtweerstand op de bal lager dan wanneer die glad zou zijn.
Maar ik heb geen trekhaak/fietsendrager, dus jullie kunnen het empirisch vaststellen.
Dit gaat wel zwaar off-topic, maar de golfbal is een andere situatie. Daar zitten de dimples aan de opervlakte waar door een "wervelende tussenlaag" ontstaat die inderdaad minder wrijving heeft dan wanneer de lucht direct met de bal contact zou hebben. ze werkt min of meer als een kogellager.

Om dezelfde reden gaat een (wedstrijd) boot harder als je de huid met schuurpapier 180 opschuurt.

Een fietsdrager zonder hoes is echter anders, daar gaat de lucht dan doorheen en genereert wervels die de boel vertragen. Dat moet je dan vergelijken met een fietsdrager waar de lucht "met een mooi profiel" omheen stroomt.

Die situatie is meer vergelijkbaar met de wervels die ontstaan als je je vingers licht uit elkaar hebt als je zwemt. Wedstrijdzwemmers zwemmen harder als ze de vingers licht spreiden in plaats van strak langs elkaar hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HDoc
Stefannn schreef op donderdag 25 april 2024 @ 15:49:
ik heb wel enige kaas van aërodynamica gegeten. Je kan het zonder test niet zeggen, maar bij 100km/uur gaan die vortexen wel degelijk een sterk remmende werking hebben. Je forceert de lucht tussen de spijlen en creëert vervolgens vortexen die een onderdruk dus zuiging achter het frame genereren. Hoes er omheen forceert de lucht er omheen en laat die daar achter weer aansluiten. Dat geeft ook een onderdruk bel achter de drager. Het is nog maar de vraag welk van de twee het ergste is.
Dank voor het uitgebreide antwoord. Zaken werken soms net even anders dan dat men op de boerenklompen aanvoelt. In de geneeskunde is dat niet anders - een bepaalde behandeling die 20 jaar geleden een doodzonde was (ook dokters hebben boerenklompen), is tegenwoordig een van de eerste keuzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-02 22:08
Ik ga maandag voor het eerst naar noord Frankrijk met mijn elektrische Volvo. Hebben mensen tips voor het laden onderweg?

En is Google Maps de beste navigatie voor EV of beter Waze?

[ Voor 23% gewijzigd door Aviv1 op 26-04-2024 14:54 ]

Let me share my screen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21:50
Aviv1 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:50:
Ik ga maandag voor het eerst naar noord Frankrijk met mijn elektrische auto. Hebben mensen tips voor het laden onderweg?
Tesla supercharger netwerk gebruiken, creditcard koppelen binnen de Tesla app. Als backup Fastned, betaalmethode koppelen binnen de Fastned app (creditcard of iDEAL bijvoorbeeld).

Eventuele handige routeplanner apps voor EV's zijn PUMP en ABRP.

Dan komt het vast goed. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Davidas op 26-04-2024 14:56 ]

Tesla Model 3 (2024) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:02
Ik ga maandag voor het eerst naar noord Frankrijk met mijn elektrische Volvo. Hebben mensen tips voor het laden onderweg?

Sowieso Google Maps, die kan in 1x je route berekenen met de nodige laadstops en heeft ook toegang tot de SoC, wat Waze niet heeft. Met ABRP kan je op voorhand al eens kijken op de pc om een idee te krijgen van wat je te wachten staat.

Tips voor het laden is vooral een voorkeur denk ik. Welke laadpassen heb je, is goedkoop laden prioritair of wil je liever zo min mogelijk omrijden, etc ...? Weet niet van waar precies je vertrekt maar noord Frankrijk zal vermoedelijk niet al te ver zijn dus dan is een maandabo afsluiten bij 1 laadpaal provider waarschijnlijk niet de moeite.

[ Voor 6% gewijzigd door Largamelion op 26-04-2024 15:24 ]

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
  • Laatst online: 21:02

Ik zit nu in Normandië en heb geladen in Grand-Synthe vlak bij Dunkerque bij Tesla 31 cent zonder abo en bij Aire de Baie de Somme bij IONITY met abo 39 cent. Was op zondag en volop plaatsen vrij. Ook met Volvo EX30, buitenlandse vuurdoop voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:13
Largamelion schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 15:23:
Sowieso Google Maps, die kan in 1x je route berekenen met de nodige laadstops en heeft ook toegang tot de SoC, wat Waze niet heeft.
Waar in Google Maps stel ik dat in? Ik kan aangeven dat ik een EV heb, en welke stekkers hij aankan, maar meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:32
ikweethetbeter schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 15:39:
[...]

Waar in Google Maps stel ik dat in? Ik kan aangeven dat ik een EV heb, en welke stekkers hij aankan, maar meer niet.
in je auto.

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Aha, mijn auto heeft geen Google, alleen Android Auto en CarPlay. Ik navigeer dus met mijn telefoon (Google Maps bijvoorbeeld), en dan heb ik geen toegang tot de SoC van mijn auto. Met PUMP bijvoorbeeld wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
ikweethetbeter schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 15:48:
[...]

Aha, mijn auto heeft geen Google, alleen Android Auto en CarPlay. Ik navigeer dus met mijn telefoon (Google Maps bijvoorbeeld), en dan heb ik geen toegang tot de SoC van mijn auto. Met PUMP bijvoorbeeld wel.
Dan heb je dat inderdaad niet. Als ik me niet vergis heeft iedere Volvo EV Android Automotive. De Maps in dat systeem kan wel de SoC erbij trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:02
DeGroteMuis schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 15:57:
[...]

Dan heb je dat inderdaad niet. Als ik me niet vergis heeft iedere Volvo EV Android Automotive. De Maps in dat systeem kan wel de SoC erbij trekken.
Klopt en Aviv1 rijdt net zoals ik met een Volvo EV dus die heeft ook AAOS. In andere wagens is de keuze wellicht minder evident, al biedt Google Maps ook via AA de optie om meerdere stops toe te voegen en Waze niet.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
ikweethetbeter schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 15:48:
[...]

je hebt een electrische volvo toch ? Of las ik dat verkeerd ? Dan zit maps toch gewoon in de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Largamelion schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 16:24:
[...]
Klopt en Aviv1 rijdt net zoals ik met een Volvo EV dus die heeft ook AAOS. In andere wagens is de keuze wellicht minder evident, al biedt Google Maps ook via AA de optie om meerdere stops toe te voegen en Waze niet.
Yep, op zich werkt het best fijn zo, zeker voor iemand die nieuw is in de emobiliteit. Google Maps met meerdere stops via AA kan ook? Nog niet getest eigenlijk. Voor vakantieritten check ik ff van tevoren hoe 't zit met de laadstations en verder rijd ik gewoon tot ik denk dat 't tijd wordt om een laadstation op te zoeken.
4v4t4r schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 16:31:
[...]

je hebt een electrische volvo toch ? Of las ik dat verkeerd ? Dan zit maps toch gewoon in de auto?
De oorspronkelijke vraag kwam van Aviv1. Geen idee wat ikweethetbeter rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Pollo Diablo
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 06-05 22:43

El Pollo Diablo

3-wieler

Roep net nadat je weggereden bent: He Google, navigeer naar .......
En vul op de puntjes de gewenste bestemming is.

Volgens mij komt dan vanzelf Google Maps naar voren op je centrale scherm met een routeplanning en laadstops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
4v4t4r schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 16:31:
Nee, een ID.4. Ik heb wel ooit een V50 gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
ikweethetbeter schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:45:
[...]

Nee, een ID.4. Ik heb wel ooit een V50 gehad...
sorry :) verkeerd gelezen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:29
HDoc schreef op maandag 22 april 2024 @ 22:29:
[...]

Ook een goede tip. Ik heb eerder al het Novotel gereserveerd, net iets verder. Op hun website staat dat er meerdere laadpunten zijn, maar op de gangbare apps die ik gebruik om laadpalen te vinden zie ik niets staan. We zien wel, in Nancy zie ik in de buurt van het hotel ook een paar fast chargers staan.
het is maar goed dat die fast chargers in de buurt staan, want van de 4 palen bij Novotel Nancy deed 1 het niet en de anderen waren bezet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-05 13:12

Google Maps, wat naast de Volvo ook standaard in mijn Renault zit is eigenlijk al voldoende, maar.... Frankrijk.... maak je geen zorgen, om de 3 centimeter heb je een snellader.

Zoals eerder vermeld, gooi de boel in navigatie en het komt goed, wil je eerder, of later stoppen, dan ook.

https://www.google.com/ma...%2C2.1754276499999925&z=6

Fijne reis !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minitrue
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-05 22:56
Vraagje: dit jaar gaan we met de elektrische Megane voor het eerst met aanhanger op vakantie in Frankrijk.
Hoe is de ervaringen met aan/afkoppelen van de aanhanger tijdens het opladen? Is er een pijl op te trekken dat het bij bepaalde aanbieders (van wegen de inrichting van de laders) niet hoeft? Of is het gewoon ieder keer gokken?

Niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:12
minitrue schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 08:42:
Vraagje: dit jaar gaan we met de elektrische Megane voor het eerst met aanhanger op vakantie in Frankrijk.
Hoe is de ervaringen met aan/afkoppelen van de aanhanger tijdens het opladen? Is er een pijl op te trekken dat het bij bepaalde aanbieders (van wegen de inrichting van de laders) niet hoeft? Of is het gewoon ieder keer gokken?
Abrp geeft al een indicatie dacht ik? Anders zelf met Google maps kijken. Tesla/Ionity is doorgaans afkoppelen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
Op verreweg de meeste plaatsen wordt het afkoppelen. Bij Fastned locaties heb je kans dat je vanwege de inrichting (laadplekken achter elkaar [zoals bij een good-old tankstation] ipv naast elkaar) je op de achterste plek zonder afkoppelen kan opladen.
Er zijn langs de snelwegen locaties special voor auto’s met aanhanger/caravan (maar nog wel schaars) zoals ik hier al eens liet zien: mm.kool in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Laatst online: 21:52
Inspired schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 08:44:
[...]

Abrp geeft al een indicatie dacht ik? Anders zelf met Google maps kijken. Tesla/Ionity is doorgaans afkoppelen.
Bij grote Tesla en Ionity heb je kans dat je op de hoek aangekoppeld kunt blijven.
Fastned heeft vaak langszij laders, waardoor er een grotere kans is.
En dat laatste heb ik ook ondervonden bij Ionity rondom Lyon.
Vorige zomer moest ik in circa 60% van de gevallen afkoppelen.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
HansAuutB schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:13:
[...]

Bij grote Tesla en Ionity heb je kans dat je op de hoek aangekoppeld kunt blijven.
Fastned heeft vaak langszij laders, waardoor er een grotere kans is.
En dat laatste heb ik ook ondervonden bij Ionity rondom Lyon.
Vorige zomer moest ik in circa 60% van de gevallen afkoppelen.
Zal ook afhangen of die plek vrij is en wellicht ook de plek van de laadpoort. Sowieso heel afhankelijk van wanneer je op de weg zit. Buiten het hoogseizoen zal de kans groter zijn dan op een zwarte zaterdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 21:33
Vooral de nieuwere locaties van Fastned hebben hele ruime plekken. Daar kun je zelfs bij de voorste stall gaan staan en dan kan er nog steeds iemand achter je staan terwijl je de caravan/aanhanger gewoon aangekoppeld laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Davidas schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:55:
[...]

Tesla supercharger netwerk gebruiken, creditcard koppelen binnen de Tesla app. Als backup Fastned, betaalmethode koppelen binnen de Fastned app (creditcard of iDEAL bijvoorbeeld).

Eventuele handige routeplanner apps voor EV's zijn PUMP en ABRP.

Dan komt het vast goed. :)
Ik heb een Shell Recharge kaart van de zaak. Bij FastNed en in de wijk houd ik die gewoon tegen de paal. Verwacht je dat dat het zelfde gaat bij Tesla superchager? Of moet ik de Tesla app hebben? Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:36
Ik ga vrijdag naar Kiel en dan Scandinavië in. Nu twijfel ik tussen Ionity Passport en een Tesla abonnement. Er zijn bij alle Ionity stops maar 4 laadpalen en ik heb geen zin in wachten op anderen die aan het laden zijn tot 90% of meer. Wat is jullie ervaring? Is er vaak "ladestau" op doordeweekse dagen bij Ionity?

Nog een vraag: Hoe zijn de voorzieningen bij Ionity? Vaak gaan wij bij Tesla even wandelen en is er wel koffie te krijgen in de buurt. De hond moet sowieso even wandelen, dus de rust en iets verder van de snelweg af vind ik wel fijn. Is dit bij Ionity ook mogelijk?

Dank voor het meedenken en als jullie een laad- reisverslag willen Enschede - Sandefjord (NO) met baby en hond in een Ioniq 38kWh kan ik die maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Laatst online: 22:22
Aviv1 schreef op zondag 28 april 2024 @ 00:39:
[...]

Ik heb een Shell Recharge kaart van de zaak. Bij FastNed en in de wijk houd ik die gewoon tegen de paal. Verwacht je dat dat het zelfde gaat bij Tesla superchager? Of moet ik de Tesla app hebben? Thanks!
Voor Tesla heb je de app nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Meestermaas schreef op zondag 28 april 2024 @ 00:53:
Ik ga vrijdag naar Kiel en dan Scandinavië in. Nu twijfel ik tussen Ionity Passport en een Tesla abonnement. Er zijn bij alle Ionity stops maar 4 laadpalen en ik heb geen zin in wachten op anderen die aan het laden zijn tot 90% of meer. Wat is jullie ervaring? Is er vaak "ladestau" op doordeweekse dagen bij Ionity?

Nog een vraag: Hoe zijn de voorzieningen bij Ionity? Vaak gaan wij bij Tesla even wandelen en is er wel koffie te krijgen in de buurt. De hond moet sowieso even wandelen, dus de rust en iets verder van de snelweg af vind ik wel fijn. Is dit bij Ionity ook mogelijk?

Dank voor het meedenken en als jullie een laad- reisverslag willen Enschede - Sandefjord (NO) met baby en hond in een Ioniq 38kWh kan ik die maken.
Je kan terwijl je nog thuis bent betreffende palen in de ionity app selecteren en een paar keer kijken hoeveel er bezet/vrij is.
Mijn beste advies zou echter zijn:
- zorg dat je zowel ionity en tesla app op je eigen telefoon en die van je partner hebt.
- kijk tijdens het rijden wat de eerst volgende “logische” stop is en kijk of daar een paal vrij is.
- neem een half uur voor aankomst een abonnement met de telefoon van de bijrijder.
Een half uur van tevoren is wel aan te bevelen, het duurde bij mij een kwartier voor mijn ionity abonnement actief was.
Je hebt zo’n abonnement er in 2x laden uit dus dan val je je geen buil. Ionity slechts 6 euro voor 1 maand. Als je direct zelfde dag opzegt betaal je echt maar 1 maand (getest), tesla volgens mij ook slechts 1 maand (andere gebruikers in deze thread)

Overigens heb ik “diezelfde zorg” voor mij aankomende trip naar Engeland/Manchester in juni. Ik denk dat dat echter geen ionity gaat worden.
- sowieso ga ik laden bij de tunnel terminals en daar staat geen ionity, wel tesla, maar andere snelladers en bij tesla is het daar erg druk en zit de laadpoort aan de verkeerde kant.
- en dan onderweg naar Manchester is er nog 1 ionity mogelijkheid bij Milton Keynes. Dat is echter een heel desolate prut plek. Ik ga daar niet nog een keer staan.

Kortom… eerlijk gezegd vind ik je vraag met betrekking tot “gezelligheid” rond ionity belangrijker, ik ben benieuwd naar het reisverslag (danwel andere replies).

In Duitsland staat ionity steeds op autohof. Daar is het steeds top. In Engeland dus prut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
Stefannn schreef op zondag 28 april 2024 @ 07:26:
[...]

Je kan terwijl je nog thuis bent betreffende palen in de ionity app selecteren en een paar keer kijken hoeveel er bezet/vrij is.
Mijn beste advies zou echter zijn:
- zorg dat je zowel ionity en tesla app op je eigen telefoon en die van je partner hebt.
- kijk tijdens het rijden wat de eerst volgende “logische” stop is en kijk of daar een paal vrij is.
- neem een half uur voor aankomst een abonnement met de telefoon van de bijrijder.
Een half uur van tevoren is wel aan te bevelen, het duurde bij mij een kwartier voor mijn ionity abonnement actief was.
Je hebt zo’n abonnement er in 2x laden uit dus dan val je je geen buil. Ionity slechts 6 euro voor 1 maand. Als je direct zelfde dag opzegt betaal je echt maar 1 maand (getest), tesla volgens mij ook slechts 1 maand (andere gebruikers in deze thread)

Overigens heb ik “diezelfde zorg” voor mij aankomende trip naar Engeland/Manchester in juni. Ik denk dat dat echter geen ionity gaat worden.
- sowieso ga ik laden bij de tunnel terminals en daar staat geen ionity, wel tesla, maar andere snelladers en bij tesla is het daar erg druk en zit de laadpoort aan de verkeerde kant.
- en dan onderweg naar Manchester is er nog 1 ionity mogelijkheid bij Milton Keynes. Dat is echter een heel desolate prut plek. Ik ga daar niet nog een keer staan.

Kortom… eerlijk gezegd vind ik je vraag met betrekking tot “gezelligheid” rond ionity belangrijker, ik ben benieuwd naar het reisverslag (danwel andere replies).

In Duitsland staat ionity steeds op autohof. Daar is het steeds top. In Engeland dus prut.
toon volledige bericht
Vlakbij de tunnel in Coquelles staan IONITY chargers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Zapato schreef op zondag 28 april 2024 @ 08:48:
[...]

Vlakbij de tunnel in Coquelles staan IONITY chargers.
dank, dat heb ik op de kaart gezien, maar volgens mij is dat VOOR je bent ingecheckt. klopt dat???

Dat vind ik dan niet handig. Bij inchecken wordt je trein "vast geklikt". En dat is eigenlijk altijd met 20..30min marge (ik heb dit voor ik de EV had heel vaak gedaan). Het is dan juist enorm handig om NA het inchecken te laden. Je kan dan redelijk uitkienen dat je "last minute" de trein nog haalt.

De snellader bij calais/terminal doet (laatste keer dat ik keek) het met 50ct/kWh op creditcard. Ionity met abbonement in Frankrijk 40ct... dus tja....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Mijn reisverslag Nederland-Toscane van afgelopen vrijdag en zaterdag. Kon helaas pas na de lunch weg en had 1e dag veel file.

Het is me niet meegevallen, reizen met EV. Maar er waren lichtpunten.

Lessen, die ik heb geleerd:
1) Niet laden bij palen onder de 225 kW, liefst 300 kW en hoger.
2) Niet gaan laden bij laadplekken met minder dan 4 stalls.

- 1e laadstop Neuwied na 280km
Allego 300 kW palen en laadde daar met 212 kW. Naast de Allego palen enorm plein met Tesla palen. Super locatie met een Burger King en een restaurant.

2e laadstop in stromende regen.
EnBW. 1/2 vrij, maar deze bleek defect. Op 400 mtr een trage 150 kW lader, waar ik met 74 kW snelheid kon laden. Duurde allemaal veel te lang. Had hier helaas laadstress met 21% accu. Met meer geduld en vertrouwen, had ik best nog andere optie kunnen kiezen.

3e extra stop ingelast, Aral Pulse 300 kW palen. Laden gestart met 213 kW en niet onder 140 kW geweest.

Ik kon helaas niet laden bij het doorreishotel, vlak voor Basel.

Dag 2
Na vertrek binnen 30 minuten een stop bij GoFast Basel. 1/2 stalls vrij. Mopperend op mezelf, dat ik weer onder de 4 stalls gekozen heb en wederom foute boel. Na aankoppelen geen juice. Sessie werd telkens afgebroken. Humeur was echt even onder het nulpunt daar.

Viel me op: In Noord Zwitserland veel laadpalen die het niet doen of geen info doorgeven. Soms omdat ze uit staan door werkzaamheden aan de rustplaats. Soms gewoon werkend zoals even later
Rasthof Teufengraben. Had daar een Socar paal, 225kW, haalde 149 kW laadsnelheid. Humeur klaarde daar weer op. Alleen toiletten als faciliteit.

Laadstop 2 in IT: Ionity en broodje bij groot wegrestaurant. Geen tijd om broodje op te eten, 80% en door. EV laden zoals het in mijn hoofd moet zijn.

Laadstop 3. EWViva 300 kW palen, 2x4 bij elkaar. Kopje koffie in cafe op 100 meter en toilet en door met 80%. Wederom grote smile op gezicht.

Laadfaciliteiten Italië vind ik beter dan Zwitserland. Wel op route naar Toscane opletten dat er op de A15 een gat zit met 100km zonder 300 kW laders.

Buiten het EV verhaal:
Mijn Bip&Go tolbadge deed het helaas niet, ondanks dat ik die voor Italië had geactiveerd, dus ga nog naheffingen krijgen op 2 trajecten. 😓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
Stefannn schreef op zondag 28 april 2024 @ 10:41:
[...]

dank, dat heb ik op de kaart gezien, maar volgens mij is dat VOOR je bent ingecheckt. klopt dat???

Dat vind ik dan niet handig. Bij inchecken wordt je trein "vast geklikt". En dat is eigenlijk altijd met 20..30min marge (ik heb dit voor ik de EV had heel vaak gedaan). Het is dan juist enorm handig om NA het inchecken te laden. Je kan dan redelijk uitkienen dat je "last minute" de trein nog haalt.

De snellader bij calais/terminal doet (laatste keer dat ik keek) het met 50ct/kWh op creditcard. Ionity met abbonement in Frankrijk 40ct... dus tja....
Voor inchecken inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
Stefannn schreef op zondag 28 april 2024 @ 10:41:
[...]

Er is ook een prima Ionity net na aankomst in Engeland langs de M20: Ionity Channel Gateway. Kun je alleen inderdaad niet je wachttijd bij de trein nuttig gebruiken maar mijn ervaring is dat er weinig tijd over is omdat je altijd op het verkeerde moment bij de trein aankomt. Ik haal het vanuit Nederland prima tot aan die Ionity dus dat is een mooie 1e stop.

[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 28-04-2024 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21:50
Aviv1 schreef op zondag 28 april 2024 @ 00:39:
[...]

Je moet de Tesla app hebben.

Tesla Model 3 (2024) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
marteltor schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 22:41:
[...]
het is maar goed dat die fast chargers in de buurt staan, want van de 4 palen bij Novotel Nancy deed 1 het niet en de anderen waren bezet...
Wanneer was je er? Vrijdagavond rond 24:00 uur stonden er 4, het laden heb ik niet gecontroleerd.

Overigens nog een punt: de Tesla SuC Chasse-sur-Rhone, vlak onder Lyon, is alleen voor Tesla. Daar aangekomen kon de Tesla app op mijn telefoon hem niet vinden 😵‍💫. Hij was wel helemaal vol met Tesla's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Azqi schreef op zondag 28 april 2024 @ 11:00:
Mijn reisverslag Nederland-Toscane

Buiten het EV verhaal:
Mijn Bip&Go tolbadge deed het helaas niet, ondanks dat ik die voor Italië had geactiveerd, dus ga nog naheffingen krijgen op 2 trajecten. 😓
Als de tolbadge het niet doet zul je toch direct hebben moeten betalen?
Waarom dan een naheffing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

HansAuutB schreef op zondag 28 april 2024 @ 12:41:
[...]

Als de tolbadge het niet doet zul je toch direct hebben moeten betalen?
Waarom dan een naheffing?
Ik reed door de telepass poortjes zonder slagboom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
Azqi schreef op zondag 28 april 2024 @ 12:45:
[...]

Ik reed door de telepass poortjes zonder slagboom.
In Frankrijk gaan die pas open als de badge herkend is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-05 13:36
Mijn reisverslag Nederland-Toscane van afgelopen vrijdag en zaterdag. Kon helaas pas na de lunch weg en had 1e dag veel file.

Met welk merk/model auto was je op pad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Davidas schreef op zondag 28 april 2024 @ 12:05:
[...]

Je moet de Tesla app hebben.
Ik heb de Tesla app gedownload maar het lijkt onmogelijk om de Shell Recharge pas van de zaak te koppelen. Het credit card nummer van die kaart wordt niet herkend.

Dat betekent dat je dus zakelijk niet bij Tesla kan laden?

Er zit wel een magneetstrip en een chip op de pas maar alles gaat via de app begrijp ik?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gi17s2yArmpiZ-cuPE6c1tOju6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wLJPAYKrMKl3LbkZ76Y9jMh0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Aviv1 op 28-04-2024 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Twardt schreef op zondag 28 april 2024 @ 13:50:
[...]

Met welk merk/model auto was je op pad?
Ioniq 6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Aviv1 schreef op zondag 28 april 2024 @ 14:11:
[...]

Ik heb de Tesla app gedownload maar het lijkt onmogelijk om de Shell Recharge pas van de zaak te koppelen. Het credit card nummer van die kaart wordt niet herkend.

Er zit wel een magneetstrip en een chip op de pas maar alles gaat via de app begrijp ik?

[Afbeelding]
Je zult dan moeten declareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:37

Arfman

Drome!

Last minute besloten om morgen naar Duitsland te gaan voor een paar dagen. EnBW Mobility+ app geïnstalleerd, bij het kiezen van een tarief moet ik echter een adres opgeven, maar dat kan natuurlijk niet want ik woon niet in Duitsland.

Kan ik me ergens als "gast" aanmelden of iets dergelijks? Of welke andere laadapps raden jullie aan voor Duitsland?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
HDoc schreef op zondag 28 april 2024 @ 12:05:
[...]

Wanneer was je er? Vrijdagavond rond 24:00 uur stonden er 4, het laden heb ik niet gecontroleerd.

Overigens nog een punt: de Tesla SuC Chasse-sur-Rhone, vlak onder Lyon, is alleen voor Tesla. Daar aangekomen kon de Tesla app op mijn telefoon hem niet vinden 😵‍💫. Hij was wel helemaal vol met Tesla's.
ik was er ook vrijdagavond (zwarte Mustang) en vond het een redelijk waardeloze ervaring. 4 chargers, allemaal vol. Die rechter auto, die bmw iX, kon niet laden door storing van de rechter paal.

In kamer deed de airco het niet, en raam ging niet open. Erg slecht geslapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeVre
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:51
Arfman schreef op zondag 28 april 2024 @ 15:13:
Last minute besloten om morgen naar Duitsland te gaan voor een paar dagen. EnBW Mobility+ app geïnstalleerd, bij het kiezen van een tarief moet ik echter een adres opgeven, maar dat kan natuurlijk niet want ik woon niet in Duitsland.

Kan ik me ergens als "gast" aanmelden of iets dergelijks? Of welke andere laadapps raden jullie aan voor Duitsland?
Je kunt gewoon je adres invullen en bij het land kiezen uit DE of SUI of AUT. Bestel geen laadpas omdat dan de kans groot is dat je account wordt geblokkeerd.

Welke app je verder neemt hangt af van waar en voor welke prijs je wilt laden. Tesla, Ionity, EWE, ENBW of de Maingau app, Shell etc. De keuze is reuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:06

Je zou het adres van het hotel kunnen gebruiken waar je verblijft, met dat idee zit ik ook te spelen als ik er kom in Juni. Maar het hangt wel van de medewerking van het hotel af.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB

Ik heb gewoon m'n adres opgegeven en als land Germany.
Dat lukte.
Daarna kon de betaalmethode ingevoerd worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Aviv1 schreef op zondag 28 april 2024 @ 14:11:
[...]

[Afbeelding]
En misschien idee om terug te lezen in dit forum. Is al zo vaak aan de orde geweest.......

energienerds, gasloos, 11,5kWp, 12 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:58
Wij zijn eind vorig jaar zomer, op de valreep nog even kort door Zuid-Frankrijk en Noord-Spanje wezen crossen, maar niet met onze eigen EV. We zijn met de trein naar Avignon gereisd, en vanaf daar verder een gehuurde VW ID.3. Met het stukje metro in Parijs, waren we dus lekker "full-electric" bezig.

Ondanks dat we in nogal afgelegen gebieden rondtoerden, was laden geen enkel moment een probleem. Zelfs op onze favoriete municipal camping in de Provence mochten we met de granny aan de paal bij ons tentje, mits daar niemand anders was ingeplugd, en we niet meer dan 6A zouden trekken. Ik geloof dat de granny bij de ID.3 max 5A deed, dus dat was geen probleem, en inmiddels was het overal al behoorlijk uitgestorven, dus we zaten alleen aan de paal. Vast tarief voor stroom per nacht: € 2,45 8)

In het sjieke hotel in Barcelona werd de auto door het personeel in de parkeergarage gezet. Je moest even zeggen wanneer je 'm weer nodig had, en dan zetten ze 'm 's ochtends weer voor je neer. Met 100% acculading. Top!

Een paar keer DC geladen langs de snelweg. Daar kwamen we een stel Franse meiden tegen met een gehuurde e-208 die hadden bedacht dat die kabel die bij de auto zat waarschijnlijk ook wel nodig was bij DC-laden...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZqB6aiYRDNCkeZKv68lH7-hL7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5xk9JVqbw8RTICpiHeHAbcyj.jpg?f=fotoalbum_large

Best leuk bedacht, alleen gebeurde er niks... ;)

Ik heb even de koene ridder in nood mogen spelen. Best vreemd dat de verhuurder niet wat uitleg geeft over hoe het zit met AC en DC laden. Maar ja, eigenlijk natuurlijk ook best suf dat je dit moet weten. Dat is dan wel weer mooi aan de NACS (waar je dan weer maar 1-fase AC op kunt laden...).

Ik heb tijdens deze trip ook geleerd dat bovenop een DC-laadstation het blijkbaar een fijn temperatuurtje om te wonen is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tjpu43o5v5qfqMzssNOsuzAs3Y0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hnwt2AkC5ExkBTOvGjonyKSW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nova163
Net in België bij het laadstation in Kalken waren alle snellaadstations bezet, zowel bij aankomst als vertrek. Gebeurt regelmatig. Dus geladen bij de trage en erg dure Allegopaal. Daar hing een aankondiging dat er nieuwe laadpunten zullen worden geplaatst, goed nieuws dus. Even verderop richting Antwerpen staan er ook nog een aantal die nog niet zijn aangesloten. Er wordt dus eindelijk geïnvesteerd in laadcapaciteit langs de A1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:47
Na tweemaal met even Kia e-Niro naar Schotlsnd te zijn geweest in de zomervakantie, nu een weekje meivakantie in Zuid-Engeland (zuidkust bij Rye). Ik zal deze post aanvullen na deze vakantie, maar nu alvast de eerste bevindingen:
- richting Calais bijgeladen bij FastNed Jabbeke (net voor Oosteinde). Makkelijk met de FastNed app, maar geen voorzieningen ter plekke aanwezig
- omdat we toch in Folkestone wilden rondlopen daar gekeken naar snelladers. Omdat ik de Zap-map app was vergeten eerst mbv de Shell app en de Chargemap laders bekeken. Naar 2 echt gereden; een bleek alleen voor taxi's te zijn, de anderen waren geen snelladers. Les1: Zap-map in ieder geval gebruiken!
- in een volgend stadje bij de Aldi geprobeerd te laden, als combi met boodschappen doen en hond uitlaten. De AC-lader was van BP-pulse. De passen van MTC, Shell recharge en Maingau werkten niet. De BP app daarna maar weer gedownload en credit card eraan gekoppeld, maar toen erachter gekomen dat de lader voor klanten van Aldi was en er alleen met een kaart geladen kon worden(?). Les 2: er niet vanuit gaan dat de lader van een bepaalde COP bij een supermarkt zijn gangbare regels hanteert
- Vlakbij Rye gaf Zap-map een locatie aan met nieuwe snekladers van Instavolt. Daar aangekomen stonden de schermen op zwart. de Instavolt app werd aanbevolen, maar deze is niet beschikbaar met Nederlandse Android telefoon. Website Instavolt zei inderdaad dat ze buiten gebruik waren. Ze leken overigens wel creditcards re accepteren

Edit 30-4:
Inmiddels bij Hastings bij een MGF-snellader geladen. Betaling kon via de MTC-kaart. De app van MGF was echter niet te downloaden vanwege een georestrictie, maar de Shell recharge kaart zou daar ook geaccepteerd moeten worden volgens de Shell-app. Eerder ook bij Osprey in Hastings snel geladen met de MTC-kaart. Alternatief zou hier ook een Shell kaart moeten zijn volgens de Shell-app.
Aan de boulevard van Hastings waren AC-laders van EO. Deze betaal je per uur, maar ze leveren (soms?) maar kW; mijden dus

[ Voor 14% gewijzigd door Frij5fd op 30-04-2024 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:10
Frij5fd schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:33:
Na tweemaal met even Kia e-Niro naar Schotlsnd te zijn geweest in de zomervakantie, nu een weekje meivakantie in Zuid-Engeland (zuidkust bij Rye). Ik zal deze post aanvullen na deze vakantie, maar nu alvast de eerste bevindingen:
- richting Calais bijgeladen bij FastNed Jabbeke (net voor Oosteinde). Makkelijk met de FastNed app, maar geen voorzieningen ter plekke aanwezig
- omdat we toch in Folkestone wilden rondlopen daar gekeken naar snelladers. Omdat ik de Zap-map app was vergeten eerst mbv de Shell app en de Chargemap laders bekeken. Naar 2 echt gereden; een bleek alleen voor taxi's te zijn, de anderen waren geen snelladers. Les1: Zap-map in ieder geval gebruiken!
- in een volgend stadje bij de Aldi geprobeerd te laden, als combi met boodschappen doen en hond uitlaten. De AC-lader was van BP-pulse. De passen van MTC, Shell recharge en Maingau werkten niet. De BP app daarna maar weer gedownload en credit card eraan gekoppeld, maar toen erachter gekomen dat de lader voor klanten van Aldi was en er alleen met een kaart geladen kon worden(?). Les 2: er niet vanuit gaan dat de lader van een bepaalde COP bij een supermarkt zijn gangbare regels hanteert
- Vlakbij Rye gaf Zap-map een locatie aan met nieuwe snekladers van Instavolt. Daar aangekomen stonden de schermen op zwart. de Instavolt app werd aanbevolen, maar deze is niet beschikbaar met Nederlandse Android telefoon. Website Instavolt zei inderdaad dat ze buiten gebruik waren. Ze leken overigens wel creditcards re accepteren
In Noord Engeland goede ervaringen met Instavolt snelladers bij supermarkten. In de tijd dat je boodschappen doet, is je auto weer volgeladen. En inderdaad geen enkel probleem om te betalen met de credit card. Wat mij betreft ideaal voor op vakantie! (Verder laad ik bijna altijd thuis).
Bij Aldi supermarkten in Noord Engeland kom je regelmatig Pod Point laders tegen. Die zijn vaak waardeloos, maximaal 4 kWh.

[ Voor 3% gewijzigd door jdbiggelaa op 29-04-2024 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wessel.MachE
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 03-11-2024
Bedankt voor je verslag. Heb een soortgelijke reis gepland staan in de zomer.

Lessen, die ik heb geleerd:
1) Niet laden bij palen onder de 225 kW, liefst 300 kW en hoger.
2) Niet gaan laden bij laadplekken met minder dan 4 stalls.

- 1e laadstop Neuwied na 280km
Allego 300 kW palen en laadde daar met 212 kW. Naast de Allego palen enorm plein met Tesla palen. Super locatie met een Burger King en een restaurant.

2e laadstop in stromende regen.
EnBW. 1/2 vrij, maar deze bleek defect. Op 400 mtr een trage 150 kW lader, waar ik met 74 kW snelheid kon laden. Duurde allemaal veel te lang. Had hier helaas laadstress met 21% accu. Met meer geduld en vertrouwen, had ik best nog andere optie kunnen kiezen.

3e extra stop ingelast, Aral Pulse 300 kW palen. Laden gestart met 213 kW en niet onder 140 kW geweest.

Ik kon helaas niet laden bij het doorreishotel, vlak voor Basel.

Dag 2
Na vertrek binnen 30 minuten een stop bij GoFast Basel. 1/2 stalls vrij. Mopperend op mezelf, dat ik weer onder de 4 stalls gekozen heb en wederom foute boel. Na aankoppelen geen juice. Sessie werd telkens afgebroken. Humeur was echt even onder het nulpunt daar.

Viel me op: In Noord Zwitserland veel laadpalen die het niet doen of geen info doorgeven. Soms omdat ze uit staan door werkzaamheden aan de rustplaats. Soms gewoon werkend zoals even later
Rasthof Teufengraben. Had daar een Socar paal, 225kW, haalde 149 kW laadsnelheid. Humeur klaarde daar weer op. Alleen toiletten als faciliteit.

Laadstop 2 in IT: Ionity en broodje bij groot wegrestaurant. Geen tijd om broodje op te eten, 80% en door. EV laden zoals het in mijn hoofd moet zijn.

Laadstop 3. EWViva 300 kW palen, 2x4 bij elkaar. Kopje koffie in cafe op 100 meter en toilet en door met 80%. Wederom grote smile op gezicht.

Laadfaciliteiten Italië vind ik beter dan Zwitserland. Wel op route naar Toscane opletten dat er op de A15 een gat zit met 100km zonder 300 kW laders.

Buiten het EV verhaal:
toon volledige bericht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Mijn reisverslag Nederland-Toscane van afgelopen vrijdag en zaterdag.
Les 1 is wel een logische als je maximale snelheid wil met je Ioniq6.
Les 2: Inderdaad, laadplekken met 2 stalls kan je beter overslaan. Zeker als er staat 1 van 2 vrij.

Ik zou nog een les 3 toevoegen: 21% SoC is nog geen reden voor laadstress. Da's zelfs met de kleine accu al zo'n 100km als je niet te snel doorrijdt. Zeker in Duitsland geen probleem om binnen zo'n afstand een (andere) HPC te vinden. Als je volgas ging wordt het wel wat krapper. :+ In Duitsland kijk ik meestal pas bij 40-50 km over eens naar een laadplek.

Wel goed dat je niet specifiek op hotel met laadmogelijkheid hebt gezocht. Natuurlijk wel jammer dat je niet vol weg kon rijden dag 2, maar mijn ervaring is dat hotels 'met laadmogelijkheid' ook lang niet altijd die laadmogelijkheid beschikbaar hebben, regelmatig dat er een diesel- of benzineauto geparkeerd staat, dat de laadpaal niet werkt, of dat 'die nog in aanbouw is'. Beter om een hotel uit te zoeken dat bevalt, dan te kijken of je daar, of binnen loopafstand, kan laden. Als de accu echt bijna leeg is bij aankomst en je moet aan de snellader, beter direct aan de snellader met een warme accu dan de volgende ochtend.

Mijn ervaring met Italië is aardig gelijk aan de jouwe. Over het algemeen is het aardig goed geregeld met laden. De dichtheid is niet zoals hier in Nederland, maar over het algemeen is het totaal niet lastig om te laden.

Wel enorm balen dat je tolbadge het niet deed. Ideaal om lekker door de telepass poortjes te gaan ipv in de rij te staan, maar dan moet het wel goed werken.

Veel plezier in Toscane!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:55

YJB

Meestermaas schreef op zondag 28 april 2024 @ 00:53:
Ik ga vrijdag naar Kiel en dan Scandinavië in.
Je weet dat 1 van de 2 boten tussen Kiel en Gothenburg laadvoorzieningen heeft?
1 vaste prijs, dus wel leeg aankomen
Wel van te voren (bij)boeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:32
YJB schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:32:
[...]
Bye-bye, ecologie :'(

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:10
[...]

Mm, laden met stroom uit stookolie ?! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:04
Zie boven. Wel eens gezien wat zo'n veerboot uitbraakt?
Als je op zo'n schip gaat laden verlies je in één klap al je geloofwaardigheid over de reden waarom je een EV rijdt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:47
jdbiggelaa schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:16:
[...]

In Noord Engeland goede ervaringen met Instavolt snelladers bij supermarkten. In de tijd dat je boodschappen doet, is je auto weer volgeladen. En inderdaad geen enkel probleem om te betalen met de credit card. Wat mij betreft ideaal voor op vakantie! (Verder laad ik bijna altijd thuis).
Bij Aldi supermarkten in Noord Engeland kom je regelmatig Pod Point laders tegen. Die zijn vaak waardeloos, maximaal 4 kWh.
In Schotland stonden inderdaad soms Pod point snelladers bij supermarkten. Vermogen van max 50 kW was het meestal, maar ik zie met de e-Niro vaak niet veel meer bij het snelladen. Ze werkten wel altijd, dat was bij Chargeplace Schotland niet altijd het geval

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Vandaag de terugrit gemaakt vanuit Berechtsgaden (onder Salzburg) naar NL via oa Munchen, Nurenberg en Frankfurt.

Ik denk dat dit de meest ontspannen lange vakantierit is geweest die ik ooit gemaakt heb. Heerlijk rustig op de Duitse snelwegen, geen stau, overal direct kunnen laden en goed kunnen doorrijden (vmax wat 166km/u is in de Enyaq) op de stukken waar dat mag en kan. Heerlijke weertje erbij en optimale temps voor de accu.

Geprobeerd tussen de 5 en 70% te blijven en laden gecombineerd met even plassen en broodje halen en savonds wat langer gestaan bij een pizzeria(Fastned Limburg an Lahn, aanrader!).

Uitgekomen op een totale reistijd (incl laden) van 9,5 uur voor 940km. Dat is volgens mij niet veel trager dan dat je met een ICE haalt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f7oLqe_ntT5LfAjTMVULqqjQ3Z0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hnw3zroRxnHOUWOhG0DFUwoR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Wilde op 29-04-2024 23:07 ]

Specs: 9800X3D, RTX 5080, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:26:
[...]

Als je op zo'n schip gaat laden verlies je in één klap al je geloofwaardigheid over de reden waarom je een EV rijdt.
Onzin

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HDoc
[...]
Wat is volgens jou dan de reden waarom mensen een EV rijden? En is er één reden of kunnen er ook nog andere of meer redenen zijn? O-) Misschien is de reden die jij in je hoofd hebt voor anderen wel helemaal geen reden.

[ Voor 79% gewijzigd door HDoc op 30-04-2024 00:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meestermaas
  • Laatst online: 20:36
Dat weet ik en voor €25 kan dat niet echt uit met mijn auto (kleine accu). Wel bedankt voor de tip, want als je een grote accu hebt kan het snel wel uit.

Ecologisch is een ferry verre van, dus laten we dat maar even vergeten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HDoc
marteltor schreef op zondag 28 april 2024 @ 15:30:
[...]
ik was er ook vrijdagavond (zwarte Mustang) en vond het een redelijk waardeloze ervaring. 4 chargers, allemaal vol. Die rechter auto, die bmw iX, kon niet laden door storing van de rechter paal.
In kamer deed de airco het niet, en raam ging niet open. Erg slecht geslapen.
Nou lekker dan, vervelend voor jullie. Ik had zelf vanwege de late aankomst ergens wel verwacht dat er geen laadpunten beschikbaar meer zouden zijn, daardoor was ik wat minder teleurgesteld. Overigens: heb jij op de parkeerplaats een auto gezien die geen Nederlandse kentekenplaat had, net zoals bij de oplaadpunten (zie foto)?

Uiteindelijk bij de Ionity op de Aire de Langres-Noidant geladen. Was mijn eerste laad-file. Ze hadden er overigens wel iemand neergezet die de zaak in de gaten hield, de EV's op een rijtje in een wachtrij zette enICE auto's doorstuurde naar een andere plek. En er ook voor zorgde dat iedereen die 80% vol zat ook snel weer plaats maakte voor een ander :) . Ook hier weer allemaal gele kentekenplaten, benevens één Belg..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZRBpAlD5GHp_W23bWJ_ylz6S_6c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iTPAXvJCAEuZyEY6CIpiCvpv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbIfFzjvWAQZHVvmlIazZHVFrkM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SQx8VnovCKJg6rIxgbYPCAB2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marteltor
HDoc schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 01:17:
[...]

Nou lekker dan, vervelend voor jullie. Ik had zelf vanwege de late aankomst ergens wel verwacht dat er geen laadpunten beschikbaar meer zouden zijn, daardoor was ik wat minder teleurgesteld. Overigens: heb jij op de parkeerplaats een auto gezien die geen Nederlandse kentekenplaat had, net zoals bij de oplaadpunten (zie foto)?

Uiteindelijk bij de Ionity op de Aire de Langres-Noidant geladen. Was mijn eerste laad-file. Ze hadden er overigens wel iemand neergezet die de zaak in de gaten hield, de EV's op een rijtje in een wachtrij zette enICE auto's doorstuurde naar een andere plek. En er ook voor zorgde dat iedereen die 80% vol zat ook snel weer plaats maakte voor een ander :) . Ook hier weer allemaal gele kentekenplaten, benevens één Belg..

[Afbeelding]

[Afbeelding]
klopt, heel veel NL bij laders naast de snelweg.
Wij zijn gestopt bij Aire de Dijon Brognon. Vlak boven Dijon. Daar geladen en broodje gegeten.

Vervolgens geladen bij Carrefour - Écully Grand Ouest. Enorme supermarkt. 4 snelladers.

Nog geen een keer hoeven wachten deze vakantie :) muv Novotel dan

[ Voor 3% gewijzigd door marteltor op 30-04-2024 07:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marteltor
Wilde schreef op maandag 29 april 2024 @ 23:04:
Vandaag de terugrit gemaakt vanuit Berechtsgaden (onder Salzburg) naar NL via oa Munchen, Nurenberg en Frankfurt.

Ik denk dat dit de meest ontspannen lange vakantierit is geweest die ik ooit gemaakt heb. Heerlijk rustig op de Duitse snelwegen, geen stau, overal direct kunnen laden en goed kunnen doorrijden (vmax wat 166km/u is in de Enyaq) op de stukken waar dat mag en kan. Heerlijke weertje erbij en optimale temps voor de accu.

Geprobeerd tussen de 5 en 70% te blijven en laden gecombineerd met even plassen en broodje halen en savonds wat langer gestaan bij een pizzeria(Fastned Limburg an Lahn, aanrader!).

Uitgekomen op een totale reistijd (incl laden) van 9,5 uur voor 940km. Dat is volgens mij niet veel trager dan dat je met een ICE haalt.

[Afbeelding]
Dat is een prima verbruik voor zulke snelheden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-05 12:48
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe lang sta je dan totaal te wachten door zo'n file?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oprechte vraag: waarom doen jullie het jezelf aan om een Ionity op te zoeken? Ik tel iets van 6 stalls? Sta je dan liever in de laadfile dan voor een maand een Tesla abbo af te sluiten?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Myquandro
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-05 12:52
[...]

Dat zo'n veerboot veel uitstoot zegt op zichzelf niets over de efficiëntie. Een vrachtwagenmotor loopt ook veel efficiënter dan de motor van een benzineauto, maar een vrachtwagen stoot toch veel meer uit. Zo'n veerboot stoot veel uit omdat deze veel mensen en spullen vervoert.

De belangrijke vragen zijn: Zou ik meer uitstoten over de gehele trip als ik met de auto via een omweg van A naar B rijdt, ten opzichte van mijn aandeel in de uitstoot van de veerboot die een directere route pakt van A naar B? En wat is de uitstoot die gepaard gaat met het opladen van de auto t.o.v. laden op land?

Het antwoord op die eerste vraag zal met een benzine auto vrijwel altijd zijn dat het beter is een korte afstand af te leggen met een veerboot, dan een lange afstand met de auto. Maar met een EV, zeker als die grotendeels met groene stroom laadt, zal dat mogelijk anders zijn.

En het antwoord op die tweede vraag zal vaak zijn dat het beter is om op land te laden, maar ik denk dat het verschil veel kleiner is dan dat sommigen denken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-05 12:53
Net terug van een vakantie uit Schotland, via Glasgow > Orban>Isle of Skye > NC 500 > Inverness > Edingburgh. Van tevoren een ChargePlace Schotland pasje aangevraagd, bij het eerste hotel laten bezorgen. Pasje heeft precies 1x gewerkt en is toen voor 1.5 week geblokkeerd :/

Gelukkig zijn de meeste oplaadpunten te unlocken met een webapp, helaas is het bereik in schotland vaak erg, erg slecht. Hierdoor meerdere sessies wel kunnen starten met reservering, maar de laadpaal die nooit unlockte en daardoor meerdere keren moeten proberen. Resulterend in erg veel reserveringen van 75 pond. Overigens is dit voor een probleem in de lijn boven Inverness, alles daaronder is met Tesla Superchargers uitstekend te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Cyleo schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:59:
Net terug van een vakantie uit Schotland, via Glasgow > Orban>Isle of Skye > NC 500 > Inverness > Edingburgh. Van tevoren een ChargePlace Schotland pasje aangevraagd, bij het eerste hotel laten bezorgen. Pasje heeft precies 1x gewerkt en is toen voor 1.5 week geblokkeerd :/

Gelukkig zijn de meeste oplaadpunten te unlocken met een webapp, helaas is het bereik in schotland vaak erg, erg slecht. Hierdoor meerdere sessies wel kunnen starten met reservering, maar de laadpaal die nooit unlockte en daardoor meerdere keren moeten proberen. Resulterend in erg veel reserveringen van 75 pond. Overigens is dit voor een probleem in de lijn boven Inverness, alles daaronder is met Tesla Superchargers uitstekend te doen.
Dank!
Vraagjes:
- chargeplace met Nederlandse bankrekening? Of aan creditcard? Of aan wise-account met uk-rekening?
- webapp: dat is dan de chargeplace webapp?

Oftewel… “was het zonder chargeplace account gelukt”?

Vorig jaar was er verslag van iemand die Schotland uiteindelijk niet deed vanwege onmogelijkheid te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Laatst online: 15:59

ThsAdrns

Be the change!

jdbiggelaa schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:16:
[...]

De vier Instavolt snelladers in Windermere deden het vorig voorjaar maar beperkt, meer dan 30 kW kreeg niemand eruit. Met het Chargepoint account en gekoppelde creditcard konden we wel gewoon laden (en met de Leaf was 30 kW nu niet zo dramatisch) :')

We hadden juist ook bijna overal goede ervaringen met Pod Point. Weliswaar leveren die (indien AC en geen snellader) meestal max 7 kW, dit was voor ons tijdens boodschappen en stadsbezoek prima. Meestal goed betaalbaar bovendien. De meeste auto's met 11 kW driefasen boordlader kunnen op een "zware" één fase aansluiting sneller laden dan met 16A doordat ze twee fasen van de boordlader samen schakelen. Zo haal je dan toch 7 kW. Ik weet zeker dat de 50 kWh PSA auto's dit kunnen, van de andere zou je het kunnen opzoeken in ev-database.org.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-05 12:53
Stefannn schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:45:
[...]

Dank!
Vraagjes:
- chargeplace met Nederlandse bankrekening? Of aan creditcard? Of aan wise-account met uk-rekening?
- webapp: dat is dan de chargeplace webapp?

Oftewel… “was het zonder chargeplace account gelukt”?

Vorig jaar was er verslag van iemand die Schotland uiteindelijk niet deed vanwege onmogelijkheid te laden.
Via https://webpay.chargeplacescotland.org/ kun je de terminals unlocken (let wel: internet daar is echt best slecht). Dat kan zonder account en werkte gelukkig met wat geduld (ben nog wel aan het wachten om een aantal pending transacties terug te krijgen).

De pas was in eerste instantie idd via wise, maar ze hebben sinds 15 april een nieuwe payment provider en daarmee kan het 'gewoon' via creditcard worden gekoppeld. Dit was helaas te laat voor mij, maar als je het overweegt is dat zeker het proberen waard. Wise is best een gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:32
Jeroenneman schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:01:
[...]
Oprechte vraag: waarom doen jullie het jezelf aan om een Ionity op te zoeken? Ik tel iets van 6 stalls? Sta je dan liever in de laadfile dan voor een maand een Tesla abbo af te sluiten?
Ik selecteerde mijn superchargers altijd op minimaal 6 stalls, maar met de huidige drukte aankomende zomer ga ik denk maar voor minimaal 8.

Tesla is wat dat betreft ideaal, echter haalt mijn Taycan daar maar 150kW doordat 800v niet wordt ondersteund. Dus het zal aankomende zomer afweging worden tussen trager laden of grotere kans op laadfiles.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
[...]

Is hier toch al heel vaak besproken? Een Franse Aire heeft goede voorzieningen en je hoeft de tolweg niet af. Met Tesla is het nogal hit en miss op dat vlak. En heb even gekeken, er zit er daar geen in de buurt en als je dan al naar Dijon doorrijdt heb je ook weer allerlei andere opties dan Ionity, dichter bij de snelweg. Ik zou dus ook wel een andere optie hebben gekozen maar Tesla is zeker in Frankrijk niet altijd mijn eerste keus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HDoc
twowheeler schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 07:49:
[...]
Hoe lang sta je dan totaal te wachten door zo'n file?
Wij hadden ongeveer 40 minuten wachttijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
HDoc schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:29:
[...]

Wij hadden ongeveer 40 minuten wachttijd.
En je kon echt niet even doorrijden naar de volgende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
[...]
Deze was op de route. De Ionity van de dag ervoor was 's avonds helemaal leeg. We hebben ook een Tesla abbo en ook geladen, daarging het niet om. We hadden gewoon stroom nodig. Nadeel van Tesla is 1) je moet er nog wel eens de snelwegvoor af, en 2) zoals we zelf achter kwamen kan je niet bij elke supercharger met je EV van een ander merk terecht, dus is het weer checken geblazen..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JTHZZ
JTHZZ schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:31:
[...]

Never mind. Zie nu dat er binnen 50 km niet echt zinvolle alternatieven zijn. Frankrijk heeft nog wel wat te gaan qua snelladers ondanks al die positieve verhalen hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HDoc
JTHZZ schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:31:
[...]
Dat had gekund maar dan was het niet zeker dat daar géén wachtrij zou zijn. En je weet van tevoren niet hoe lang het gaat duren. En als je er 15 min staat gaje natuurlijk ook niet meer weg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:09
Ik vertrek begin juni naar Frankrijk en heb me voorgenomen te laden wanneer het uitkomt, met voorkeur voor Ionity. Door regelmatig te laden kun je bij drukte makkelijker doorrijden naar de volgende laadstop waardoor je imo de laadtijd kunt beperken. Ik ga echt geen 40 minuten wachten als het niet nodig is.

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Pagina: 1 ... 50 ... 103 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.