Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Nova163 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:09:
[...]

Dit is wel afhankelijk van je laadsnelheid. Hoe sneller je laadt, hoe hoger de 'optimale' snelheid. Met de Kona, maximale laadsnelheid 77 kW, ligt het omslagpunt rond de 130-135 km/u. Als je harder rijdt dan dat is de extra laadtijd hoger dan de tijdwinst van harder rijden.
Klopt, dat snel rijden, en snel laden tussen 10 en 50% om de snelste reistijd te halen werkt alleen met auto's die kunnen laden aan 150kW+ gedurende een tijdje.
Met trager ladende auto's moet je het hebben van de zuinigheid, en dus moet je snelheid naar beneden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:49
LigeTRy schreef op woensdag 17 april 2024 @ 08:19:
[...]

In een ander topic heeft iemand een "netto snelheid" berekening gemaakt (en 40 min is redelijk conservatief).

pdidi in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"

Omdat je sneller laad dan je rijdt, heeft de hogere snelheid dus wel degelijk effect :9 Maar zoals eerder benoemd, vooral op de terugweg vond ik dat ik veel aan tijd aan het wachten/laden was ipv rijden, dat is mentaal zwaarder dan die paar minuutjes eerder aankomen.

De verschillen zijn boven de 130 redelijk marginaal, alles daarboven heeft weinig effect op je aankomsttijd, dus lekker doen wat je zelf fijn vindt rijden. Al heeft het wel impact op de portemonnee voor de non lease rijders.
Hou ook wel rekening met de omgekeerde bewijslast als je op de Duitse snelweg met snelheden boven de adviessnelheid (130) bij een ongeval betrokken raakt. Er wordt dan vanuit gegaan dat jij het ongeval hebt veroorzaakt, en je zult dan zelf moeten aantonen dat dat NIET het geval is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Of-Aaargh schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:48:
[...]

Hou ook wel rekening met de omgekeerde bewijslast als je op de Duitse snelweg met snelheden boven de adviessnelheid (130) bij een ongeval betrokken raakt. Er wordt dan vanuit gegaan dat jij het ongeval hebt veroorzaakt, en je zult dan zelf moeten aantonen dat dat NIET het geval is.
Nee, zo simpel is het niet. Er zal moeten aangetoond worden dat de snelheid de oorzaak is van het ongeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
Tommie12 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:58:
[...]

Nee, zo simpel is het niet. Er zal moeten aangetoond worden dat de snelheid de oorzaak is van het ongeval.
Voor wat ik ervan begrepen heb, kan je verzekering moeilijk doen omdat de hogere snelheid de schade groter/duurder maakt.
Schuldig zijn kan eventueel op basis van een (veel) te hoge snelheid (deels) verschoven worden.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 21:59
Tommie12 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:58:
[...]

Je hebt het nog niet begrepen denk ik
Er moet je vervangen door Je
Jij zal moeten aantonen dat uw snelheid niet de oorzaak of aanleiding is (gezien je sneller reed dan 130)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:11
bruneelm schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:17:
[...]

Jij zal moeten aantonen dat uw snelheid niet de oorzaak of aanleiding is (gezien je sneller reed dan 130)
Dit is hier al 100x langsgekomen en bovendien offtopic. Je kunt een mede-aansprakelijkheid krijgen van zeg 10-25% (die gewoon door je eigen WA wordt gedekt), als je niet kunt aantonen dat het ongeval bij lagere snelheid ook was gebeurd. De verzekering gaat dat dan voor je uitvechten. Wil je de details, Google dan op ‘Haftung richtgeschwindigkeit’ maar ga dat hier aub niet verder uitdiscussieren.

[ Voor 3% gewijzigd door JTHZZ op 17-04-2024 10:37 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
bruneelm schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:17:
[...]

Even los nog van het feit dat de schade aan mensen sowieso een stuk groter is bij hogere snelheden. Dat is volgens mij veel belangrijker dan verzekering of minuten winst.....we leven echt in het ego tijdperk.....En dat voor een beetje tijdwinst........

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
mrme12345 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:10:
[...]

Even los nog van het feit dat de schade aan mensen sowieso een stuk groter is bij hogere snelheden. Dat is volgens mij veel belangrijker dan verzekering of minuten winst.....we leven echt in het ego tijdperk.....En dat voor een beetje tijdwinst........
Natuurlijk
T ging hem gewoon dat de bewijslast wordt omgekeerd - niets met verzekering of uitbetaling te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-09 20:22
Tommie12 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:36:
[...]

Klopt, dat snel rijden, en snel laden tussen 10 en 50% om de snelste reistijd te halen werkt alleen met auto's die kunnen laden aan 150kW+ gedurende een tijdje.
Met trager ladende auto's moet je het hebben van de zuinigheid, en dus moet je snelheid naar beneden.
Dat klopt niet; want 77 kW kunnen laden is nog steeds >250 km/u bijladen (~30 Wh/km verbruik).
Wat wel klopt vooral niet tot te hoog in SoC moet laden. Voor een eerste generatie eNiro tot ~70% (60 kW).
Zelfs met m'n BMW i3 die max 50 kW doet kan ik theoretisch beter 130 km/u gaan rijden. ~22 Wh/km. Daar is de uitdaging dan dat de laadpaaldichtheid (mooi scrabblewoord) hoog genoeg moet zijn omdat je niet zo veel km's maakt op een accu.

[ Voor 16% gewijzigd door DrBOB101 op 17-04-2024 19:58 ]

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luucc
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:25
DrBOB101 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:56:
[...]

Dat klopt niet; want 77 kW kunnen laden is nog steeds >250 km/u bijladen (~30 Wh/km verbruik).
Wat wel klopt vooral niet tot te hoog in SoC moet laden. Voor een eerste generatie eNiro tot ~70% (60 kW).
Zelfs met m'n BMW i3 die max 50 kW doet kan ik theoretisch beter 130 km/u gaan rijden. ~22 Wh/km. Daar is de uitdaging dan dat de laadpaaldichtheid (mooi scrabblewoord) hoog genoeg moet zijn omdat je niet zo veel km's maakt op een accu.
Bedoel je dat je net zo hard zou kunnen rijden als dat je kan opladen (als het doel bij lange rit zo snel mogelijk op bestemming is)? Want dat lijkt mij te simpel, het zit hem eerder in de marginale tijdswinst van harder rijden tov de laadsnelheid, break-even zit bij 77 kW (piek)laadsnelheid eerder in de buurt van de 130 km/u denk ik. Voorbeeld (Tesla Model 3) https://insideevs.com/new...sing-speed-tesla-model-3/

[ Voor 3% gewijzigd door Luucc op 17-04-2024 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-09 20:22
Luucc schreef op woensdag 17 april 2024 @ 21:34:
Bedoel je dat je net zo hard zou kunnen rijden als dat je kan opladen (als het doel bij lange rit zo snel mogelijk op bestemming is)? Want dat lijkt mij te simpel, het zit hem eerder in de marginale tijdswinst van harder rijden tov de laadsnelheid, break-even zit bij 77 kW (piek)laadsnelheid eerder in de buurt van de 130 km/u denk ik. Voorbeeld (Tesla Model 3) https://insideevs.com/new...sing-speed-tesla-model-3/
Theoretisch wel; praktisch haal je die 130 km/u toch niet natuurlijk. Dat is de hele reden dat Björn Nyland die 1000 km proef vooral 's nachts doet. Zijn totale gemiddelde snelheid (inclusief tijd voor laden) ligt dan boven de 100 km/u.
77 kW = 77 kW per uur laden (max); zeg gemiddeld 65 kW.
Als je bij 130 km/u 250 Wh/km verbruikt, verbruik je in 1 uur 32,5 kWh (130 km/u * 250 Wh/km = 32.500 Wh = 32,5 kWh).
Je laad dus 2x zo snel als je rijdt (65 / 32,5).

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:38

Oekol

waka waka hey hey

Voor niet Tesla's nu de abonnements kosten omlaag van 12,99 naar 9,99. Nog een stukje interessanter geworden om als niet Tesla daar te gaan laden.

Dat was het blijkbaar nog niet. In de nieuwe app wordt ook zichtbaar dat je een jaarabonnement kan nemen voor 99 euro.

[ Voor 34% gewijzigd door Oekol op 18-04-2024 09:45 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:16
Oekol schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:37:
Voor niet Tesla's nu de abonnements kosten omlaag van 12,99 naar 9,99. Nog een stukje interessanter geworden om als niet Tesla daar te gaan laden.
Het zal best aan mij liggen (en misschien wordt ik wel oud), maar een abonnement om ergens te mogen tanken? 8)7 8)7 8)7
Ik heb toch ook geen abonnement bij de Shell of Esso nodig om daar benzine te mogen kopen? :?

En dan zijn er serieus mensen die het gek vinden dat Jan Modaal helemaal geen zin heeft in een EV...

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 18-04-2024 17:44 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:18
Andrehj schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:42:
[...]

Het zal best aan mij liggen (en misschien wordt ik wel oud), maar een abonnement om ergens te mogen tanken? 8)7 8)7 8)7
Ik heb toch ook geen abonnement bij de Shell of Esso nodig om daar benzine te mogen kopen? :?

En dan zijn er serieus mensen die het gek vinden dat Jan Modaal helemaal geen zin heeft in een EV...
Je hebt ook geen abo nodig om bij Tesla te laden. Met een abo krijg je korting.

Als je met een abo bij de Shell 10 cent korting per liter krijgt heeft Jan Modaal morgen dat abo afgesloten.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

[...]

Laden is verschrikkelijk onoverzichtelijk. Bij fastned betaal je 69 cent per kWh. Met abonnement gok ik tegenwoordig 49 cent. Bij tesla is het zonder abonnement eerder die 49 cent en met abonnement in de 30 eurocent.

Dus tja. Iedereen kan een afweging maken voor zichzelf. Als je een tesla rijdt zelf heb je overigens altijd de laagste prijs, zo slim zijn ze dan ook wel weer.

Overigens een hele andere discussie maar zie het vooral als handig voor op vakantie. Aan de snelweg laden voor lager tarief. En overigens als 't goed is en kan in de thuissituatie, laad Jan mondaal thuis op en vertrekt waar gewenst altijd met 100%. Die hoeven niet onderweg te laden / tanken.

[ Voor 15% gewijzigd door Oekol op 18-04-2024 17:49 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
[...]

En daarom heeft de EU nu voorgeschreven dat alle nieuwe snelladers moeten voorzien zijn van een betaalautomaat.
Maar dat wist je vermoedelijk al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
VidaR-9 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:47:
Je hebt ook geen abo nodig om bij Tesla te laden. Met een abo krijg je korting.
OK. Dat nuanceert het (iets).
Als je met een abo bij de Shell 10 cent korting per liter krijgt heeft Jan Modaal morgen dat abo afgesloten.
Ik denk het niet. Want Jan Modaal rijdt maar ca 10.000 km per jaar. Met een verbruik van 1:15 geeft dat een verbruik van 56 liter per maand.
Als je daar 10 cent korting op krijgt levert je dat dus maximaal € 5.60 per maand op. Dat is een erg slechte deal voor 10 euro. Bovendien moet je dan altijd bij de Shell tanken, wat niet bepaald realistisch is.

Bij elektrisch rijden zouden de kilometerkosten lager moeten zijn. Bovendien hang je als het goed is maar zelden aan de snellader. Ik denk dus dat zo'n kortingsabonnement voor bijna niemand uit kan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Tommie12 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:49:
En daarom heeft de EU nu voorgeschreven dat alle nieuwe snelladers moeten voorzien zijn van een betaalautomaat.
Maar dat wist je vermoedelijk al.
Ik had al zoiets gehoord, maar geldt dat alleen voor snelladers? Wat als je ergens op bezoek bent en daar de lokale paal in de straat wilt gebruiken?
Het lijkt me niet meer dan logisch dat je bij elke openbare laadpaal met je pinpas kunt betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

@Andrehj vandaar dus ook vakanties wat ik aangaf. Sommige wonen overigens naast een supercharger en kunnen goedkoper laden aan de snellader dan thuis met een eigen contract. Zelfs als je dus een 2e elektrische auto hebt is zo'n abonnement dan wellicht interessant maar het hoeft niet dan is de prijs iets duurder per kWh.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:06
@Andrehj je zit in het verkeerde topic. :+

Dit is 'Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JTHZZ
En voor de Duitsland gangers: de grootste snellaadaanbieder EnBW verlaagt het tarief zonder abo naar 59 cent per 5 juni.
Ionity zit op 69 cent maar met een maandelijks opzegbaar abonnement van €5,99 op 49 cent. In Duitsland is er dus geen reden meer om de snelweg te verlaten (tenzij het druk is natuurlijk ;)) Zeker omdat Tesla in Duitsland duur is.

[ Voor 11% gewijzigd door JTHZZ op 18-04-2024 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-09 15:41
JTHZZ schreef op donderdag 18 april 2024 @ 19:30:
En voor de Duitsland gangers: de grootste snellaadaanbieder EnBW verlaagt het tarief zonder abo naar 59 cent per 5 juni.
Ionity zit op 69 cent maar met een maandelijks opzegbaar abonnement van €5,99 op 49 cent. In Duitsland is er dus geen reden meer om de snelweg te verlaten (tenzij het druk is natuurlijk ;)) Zeker omdat Tesla in Duitsland duur is.
Je kan er dan ook nog kostenloos een pas bij krijgen, maar volgens mij ging dat enkel naar duitse adressen.
Het toeval wil dat ik per 7 juni door Duitsland rijd voor een weekje vakantie, dus komt goed uit :)

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-09 21:50
Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik thuis kan laden, maar zoals al eerder vermeld kan het lonen als je op vakantie gaat een abo te nemen voor een maand bij bijvoorbeeld IONITY. Ik ga dat in iedere geval voor mijn vakantie doen. Wel gelijk opzeggen.

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-09 20:17
En het abonnement M van EnBW, blijft dat op 5,99 en 49 ct per kWh?

Voor mijn reis naar Italië denk ik ook aan een Ionity abonnement, goedkoper dan Tesla en ook in Oostenrijk en Italië beschikbaar in tegenstelling tot EnBW

[ Voor 13% gewijzigd door Nova163 op 18-04-2024 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Veel automerken hebben toch ook al en eigen laadpas en tarief bij (meestal) IONITY? Zowel bij de Polestar als Porsche kan ik goedkoop laden bij IONITY.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
Andrehj schreef op donderdag 18 april 2024 @ 18:00:
[...]

Bij elektrisch rijden zouden de kilometerkosten lager moeten zijn. Bovendien hang je als het goed is maar zelden aan de snellader. Ik denk dus dat zo'n kortingsabonnement voor bijna niemand uit kan.
Klopt. Al is het ook per maand af te sluiten. Dus bijv alleen voor de vakantie.

Zelf nooit gedaan omdat het met mijn laad gedrag toch maar paar tientjes scheelt op een dure vakantie. Ik kies zelf op vakantie mijn laders niet obv prijs iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Laatst online: 09:20
VidaR-9 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 21:15:
Veel automerken hebben toch ook al en eigen laadpas en tarief bij (meestal) IONITY? Zowel bij de Polestar als Porsche kan ik goedkoop laden bij IONITY.
Biedt Polestar dezelfde prijs als IONITY zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Brotuck schreef op donderdag 18 april 2024 @ 19:57:
[...]

Je kan er dan ook nog kostenloos een pas bij krijgen, maar volgens mij ging dat enkel naar duitse adressen.
Het toeval wil dat ik per 7 juni door Duitsland rijd voor een weekje vakantie, dus komt goed uit :)
Via de app werkt het ook prima en ze hebben ook autocharge net als Fastned. Dus stekker er in en begint automatisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
Boinkie schreef op donderdag 18 april 2024 @ 21:27:
[...]
Biedt Polestar dezelfde prijs als IONITY zelf?
40 cent geloof ik.

Via Porsche betaal ik 33 cent bij IONITY.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Laatst online: 09:20
VidaR-9 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 21:41:
[...]

40 cent geloof ik.

Via Porsche betaal ik 33 cent bij IONITY.
Polestar charge vraagt inmiddels 82 cent. Is dat bij jou nog een oude deal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 16:46
En weer netjes een mailtje dat je op de hoogte stelt van deze tariefwijzigingen, en je vraagt dat te bevestigen, dat doen ze best goed. Vorige keer die mail bewust eens genegeerd en dan krijg je netjes een herinnering. Voorkomt toch verrassingen zo.

Omdat het hier het ervaringen topic is, nog even ontopic: Mijn ervaring met de EnBW HPC is erg goed. Niet altijd de fijnste locaties, je ziet ze nog wel eens weggestopt in een hoekje wat vooral in de nacht met je gezin onderweg niet bijdraagt aan een veilig gevoel, maar wel altijd zonder storingen kunnen laden. Ionity lijkt in Duitsland toch vaker wel eens een HPC kapot te hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08:28
Mocht iemand nog een hotel zoeken in het zuiden van Frankrijk waarbij een Tesla SuC op het terrein staat, Novotel in Valence. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dUP5jkCG8ljeeNySzSBW5dz36pM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Voqe4ZtgUsAKcWpmAVOa87Cc.jpg?f=fotoalbum_large

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Boinkie schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 02:49:
[...]
Polestar charge vraagt inmiddels 82 cent. Is dat bij jou nog een oude deal?
Dat was laatste mail die ik kon vinden mbt tarieven.

Ik kan niet in de app komen. Gebruik t verder ook niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 16:46
Davidas schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:08:
Mocht iemand nog een hotel zoeken in het zuiden van Frankrijk waarbij een Tesla SuC op het terrein staat, Novotel in Valence. ;)

[Afbeelding]
Meteen even de nieuwe Model 3 in aan het rijden? Lekker hoor! _/-\o_
Altijd handig, zo'n tip, thanks! Zo te zien ook open voor niet-Tesla's.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05:43

Je hebt geen abonnement nodig.

Maar voor de rest heb je helemaal gelijk.

Eerlijk gezegd vind ik het triest dat de EU nog niet heeft afgedwongen dat je overal met een credit card of bankpas moet kunnen laden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:52

[Afbeelding]
Mooie kleur :) Ik denk dat de meeste SuC's wel bij een hotel liggen, iig die waar ik ben geweest om te laden.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-09 20:17
PeterZ(on) schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:48:
[...]

Mooie kleur :) Ik denk dat de meeste SuC's wel bij een hotel liggen, iig die waar ik ben geweest om te laden.
Ook wel regelmatig bij bijvoorbeeld winkelcentra, dus voor je je overnachting plant wel even goed kijken ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
ikweethetbeter schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:47:
[...]

Je hebt geen abonnement nodig.

Maar voor de rest heb je helemaal gelijk.

Eerlijk gezegd vind ik het triest dat de EU nog niet heeft afgedwongen dat je overal met een credit card of bankpas moet kunnen laden!
Het is nu verplicht bij alle nieuwe snelladers.
De rest zal wel volgend vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 13:20
VidaR-9 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 21:15:
Zeker, bij mijn Enyaq ook, maar dat tarief ligt hoger dan wanneer ik rechtstreeks bij Ionity een abonnement afsluit. Een dooie mus van VAG dus…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
jdbiggelaa schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 15:01:
[...]

Zeker, bij mijn Enyaq ook, maar dat tarief ligt hoger dan wanneer ik rechtstreeks bij Ionity een abonnement afsluit. Een dooie mus van VAG dus…
Bij Ford ook, is 30 cent per kWh. Is wel een abbo die redelijk prijzig is en alleen per jaar kan worden afgesloten.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:33
Ah bij volvo krijg je voor 15 euro per maand 50 ct voor praktisch alle snelladers in europa. Vind ik op zich, zeker voor op vakantie een prima deal

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giga
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-04-2024
jdbiggelaa schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 15:01:
[...]

Echt? Dat is zowel hilarisch als triest natuurlijk. Wat denk je dan niet over je klanten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15-09 17:53
Bij nieuwe snelladers staat een betaalterminal die je de mogelijkheid biedt om te laden zonder dat je een abonnement of online account bij het bedrijf van die laadpaal hoeft te hebben.

Het nadeel is echter dat de kans erg groot is dat je de hoofdprijs betaalt. Hoewel dit niet overal het geval zal zijn, betekent het behouden van een abonnementsmodel doorgaans dat je veel meer betaalt als je een losse transactie doet. Daarnaast is een traditionele betaalterminal een groot doelwit voor skimming kunnen zijn in bepaalde regio's.

Lang leve de gebrekkige integratie van communicatiemiddelen tussen auto en laadsysteem!

Een paar API-call die onderling tussen de aanbieders en leveranciers van laadsystemen wordt gebruikt, zou wel handig zijn - zelfst noodzakelijk

Het is logisch dat wanneer ik in een onbekend gebied kom en dus niet bekend ben met de specifieke lader(dus vreemd merk aanbieder) waar ik arriveer, ik mijn auto gewoon kan aansluiten zonder pas. De auto zou zichzelf moeten identificeren, waarna de laadpaal via een API autorisatie regelt voor mijn voorkeursbetaalmethode.

Deze voorkeursbetaalmethode zou vooraf in de auto ingesteld kunnen worden of online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:06
mazzoop80 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 06:41:
Het is logisch dat wanneer ik in een onbekend gebied kom en dus niet bekend ben met de specifieke lader(dus vreemd merk aanbieder) waar ik arriveer, ik mijn auto gewoon kan aansluiten zonder pas. De auto zou zichzelf moeten identificeren, waarna de laadpaal via een API autorisatie regelt voor mijn voorkeursbetaalmethode.
Dat is er toch al, autocharge, weliswaar (nog) niet bij veel CPO's maar dit gaat meer en meer komen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:17
Zjanzjak schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 10:42:
[...]

Dat is er toch al, autocharge, weliswaar (nog) niet bij veel CPO's maar dit gaat meer en meer komen denk ik.
Maar zijn diverse automerken waarbij dat niet werkt, VAG auto’s bijvoorbeeld. Die hebben geen unieke ID.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15-09 17:53
[...]

Het essentiële punt is juist dat er een transactie moet worden gecreëerd tussen de leveranciers.

Dan heb je het dus 1x te activeren voor alle snellaadstations. Ipv per leverancier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:03
[...]

Himalaya schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 10:54:
[...]

Maar zijn diverse automerken waarbij dat niet werkt, VAG auto’s bijvoorbeeld. Die hebben geen unieke ID.
Autocharge is iets van Fastned zelf, inderdaad alleen met een ID uitlezen en zo autoriseren. Kans op fraude en er is een apart Fastned account gekoppeld aan je auto nodig om te betalen.

Er is ook een echte standaard die wel betalingen verwerkt en die heet “Plug & Charge” (ISO 15118). VAG auto’s hebben hier wel ondersteuning voor, maar er lijken weinig laadpalen te zijn die dit al ondersteunen.

[ Voor 15% gewijzigd door orillion op 20-04-2024 14:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-09 09:59
orillion schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 14:34:
[...]

[...]

Autocharge is iets van Fastned zelf, inderdaad alleen met een ID uitlezen en zo autoriseren. Kans op fraude en er is een apart Fastned account gekoppeld aan je auto nodig om te betalen.

Er is ook een echte standaard die wel betalingen verwerkt en die heet “Plug & Charge” (ISO 15118). VAG auto’s hebben hier wel ondersteuning voor, maar er lijken weinig laadpalen te zijn die dit al ondersteunen.
Ik vind dit meer een onderwerp voor het "Openbaar laden van je EV" topic.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPi
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:30

BPi

DeGroteMuis schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:28:
[...]

Meteen even de nieuwe Model 3 in aan het rijden? Lekker hoor! _/-\o_
Altijd handig, zo'n tip, thanks! Zo te zien ook open voor niet-Tesla's.
Yep, gisteren hier de Zeekr X geladen 8)

Helaas wist ik eerder op de dag niet dat er bij een TotalEnergies een betaalterminal stond. Ik zag het pas nadat ik geladen had via een duurdere pas :-(

Iemand tips voor voordelig in Spanje (snel)laden zonder gedoe? Open Tesla chargers zijn er niet aan de Costa Blanca. Verder onderweg vanuit Nederland wel keuze gehad.

[ Voor 34% gewijzigd door BPi op 21-04-2024 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPi
  • Laatst online: 09:30

BPi

Oeps

[ Voor 98% gewijzigd door BPi op 21-04-2024 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Pollo Diablo
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 13-08 22:45

El Pollo Diablo

3-wieler

Afgelopen week weer eens zakelijk onderweg geweest, en daardoor een paar dagen in de regio Milaan rondgehangen.
Op zich is naar Italie rijden met een EV natuurlijk geen probleem. Vanaf mijn huisadres kan ik met een vrijwel volle accu naar Luxemburg rijden, en andersom natuurlijk. Dat heb ik deze keer ook gedaan. In tegenstelling tot voorgaande keren kon ik niet laden bij Aire du Berchem en Aire du Capellen. De laadpalen van de aanbieder accepteerden mijn Tag (van Deftpower) niet. Wel stonden beide locaties in de App aangegeven als laadmogelijkheid. Via de App kon ik ook geen sessie starten, vooral omdat de nummering op de palen en de nummering in de App niet overeen kwamen.

Gebeld met de helpdesk van de laad-aanbieder, en ik werd zelfs in het Nederlands te woord gestaan. Volgens de helpdesk moest het zeker wel kunnen met de Tag en met de App. Op afstand hebben ze de paal gereset, maar daarna werkte het nog steeds niet. Dus uiteindelijk maar gewoon met de Bankpas geladen, dat werkte wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
El Pollo Diablo schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:29:
Afgelopen week weer eens zakelijk onderweg geweest, en daardoor een paar dagen in de regio Milaan rondgehangen.
Op zich is naar Italie rijden met een EV natuurlijk geen probleem. Vanaf mijn huisadres kan ik met een vrijwel volle accu naar Luxemburg rijden, en andersom natuurlijk. Dat heb ik deze keer ook gedaan. In tegenstelling tot voorgaande keren kon ik niet laden bij Aire du Berchem en Aire du Capellen. De laadpalen van de aanbieder accepteerden mijn Tag (van Deftpower) niet. Wel stonden beide locaties in de App aangegeven als laadmogelijkheid. Via de App kon ik ook geen sessie starten, vooral omdat de nummering op de palen en de nummering in de App niet overeen kwamen.

Gebeld met de helpdesk van de laad-aanbieder, en ik werd zelfs in het Nederlands te woord gestaan. Volgens de helpdesk moest het zeker wel kunnen met de Tag en met de App. Op afstand hebben ze de paal gereset, maar daarna werkte het nog steeds niet. Dus uiteindelijk maar gewoon met de Bankpas geladen, dat werkte wel.
Afgezien van dat het met je app natuurlijk gewoon had moeten werken.
Dit onderstreept nog eens dat de allerbelangrijkste pas voor op reis de creditcard is.
Nu zal dat voor velen nauwelijks een “advies” zijn omdat ze die al hebben en wis en waarachtig niet gaan thuis laten. Ik ken echter ook diverse mensen zonder creditcard.
Creditcard is wat mij betreft echt iets dat je “moet aanschaffen als je die nog niet hebt” als je met electrische auto het buitenland in gaat.
(In Nederland voor laden totaal overbodig)

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Half juni vertrekken wij naar zuid Frankrijk, ik ben er vaker geweest maar nog niet eerder met een EV. We zitten een stukje zuidelijker van Gap, ongeveer 1200 kilometer rijden.
Om wat tijd te besparen wil ik deze keer toch de tolwegen nemen voor de heenweg, op de terugweg pakken we een andere route binnendoor.

Nu zat ik eens te kijken welke aanbieders een goede dekkingen hebben op de route Nancy - Dijon - Lyon - Grenoble - Gap.
Voor mij lijkt een Tesla abonnement interessant vanwege de goede dekking en lage prijs. Echter zie ik dat je maximaal 5 laadsessies per dag kunt doen. Dat is voor mij te weinig aangezien ik met een Ioniq 28 kWh zal reizen. Kan je na deze 5 sessies helemaal niet meer laden of alleen nog tegen het reguliere (hogere) tarief?
Daarnaast is denk ik een Ionity pass ook wel interessant. Mooie dekking en met een abonnement ook niet al te prijzig.
Ik kan best wat ervaringen vinden over het reizen met een EV door Frankrijk maar veel blogs zijn al jaren oud, en denk ik dus ook sterk verouderd.
Zijn er verder nog aanraders van aanbieders en eventuele abonnementen die handig/voordelig zijn op deze route?

Ik ben ook voorzien van een ESB laadpas uit Duitsland met een vast tarief maar deze lijkt in Frankrijk weinig DC dekking te hebben.
Uiteraard neem ik ook andere passen mee. Recharge, Vattenfall, Chargepoint en een CC.

[ Voor 3% gewijzigd door Headshot_NL op 22-04-2024 08:20 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Stefannn schreef op maandag 22 april 2024 @ 07:06:
[...]

Afgezien van dat het met je app natuurlijk gewoon had moeten werken.
Dit onderstreept nog eens dat de allerbelangrijkste pas voor op reis de creditcard is.
Nu zal dat voor velen nauwelijks een “advies” zijn omdat ze die al hebben en wis en waarachtig niet gaan thuis laten. Ik ken echter ook diverse mensen zonder creditcard.
Creditcard is wat mij betreft echt iets dat je “moet aanschaffen als je die nog niet hebt” als je met electrische auto het buitenland in gaat.
(In Nederland voor laden totaal overbodig)
Je beperken tot maar één betaal/laad mogelijkheid is altijd een slecht idee, want ook met een CC kun je problemen hebben. Hoe vaak horen we niet over een pinstoring.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Laatst online: 10:00
Headshot_NL schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:19:
Half juni vertrekken wij naar zuid Frankrijk, ik ben er vaker geweest maar nog niet eerder met een EV. We zitten een stukje zuidelijker van Gap, ongeveer 1200 kilometer rijden.
Om wat tijd te besparen wil ik deze keer toch de tolwegen nemen voor de heenweg, op de terugweg pakken we een andere route binnendoor.

Nu zat ik eens te kijken welke aanbieders een goede dekkingen hebben op de route Nancy - Dijon - Lyon - Grenoble - Gap.
Voor mij lijkt een Tesla abonnement interessant vanwege de goede dekking en lage prijs. Echter zie ik dat je maximaal 5 laadsessies per dag kunt doen. Dat is voor mij te weinig aangezien ik met een Ioniq 28 kWh zal reizen. Kan je na deze 5 sessies helemaal niet meer laden of alleen nog tegen het reguliere (hogere) tarief?
Daarnaast is denk ik een Ionity pass ook wel interessant. Mooie dekking en met een abonnement ook niet al te prijzig.
Ik kan best wat ervaringen vinden over het reizen met een EV door Frankrijk maar veel blogs zijn al jaren oud, en denk ik dus ook sterk verouderd.
Zijn er verder nog aanraders van aanbieders en eventuele abonnementen die handig/voordelig zijn op deze route?

Ik ben ook voorzien van een ESB laadpas uit Duitsland met een vast tarief maar deze lijkt in Frankrijk weinig DC dekking te hebben.
Uiteraard neem ik ook andere passen mee. Recharge, Vattenfall, Chargepoint en een CC.
Gisteren naar Normandië gereden. Ongeladen bij Tesla en IONITY. Beide ging prima en snel. IONITY is wel iets duurder dan Tesla (31 cent Tesla zonder abonnement en 39 cent IONITY met abonnement van 6 euro). In september naar zuid-Frankrijk en met die 2 verwacht ik het wel te kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Nu online
Zapato schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:59:
[...]

Gisteren naar Normandië gereden. Ongeladen bij Tesla en IONITY. Beide ging prima en snel. IONITY is wel iets duurder dan Tesla (31 cent Tesla zonder abonnement en 39 cent IONITY met abonnement van 6 euro). In september naar zuid-Frankrijk en met die 2 verwacht ik het wel te kunnen.
Top, dan regel ik in elk geval die 2 abonnementen. Was verder benieuwd of er dus andere aanbieders zijn met veel palen waar een abonnement misschien beter/voordeliger is. Maar hiervan weet je wel dat de dekking goed zit en ook best betaalbaar blijft.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:56
Headshot_NL schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:25:
[...]

Top, dan regel ik in elk geval die 2 abonnementen. Was verder benieuwd of er dus andere aanbieders zijn met veel palen waar een abonnement misschien beter/voordeliger is. Maar hiervan weet je wel dat de dekking goed zit en ook best betaalbaar blijft.
Daar waar je kan, zijn de laders van IEcharge.io ook een mogelijkheid.
Zowat de goedkoopste optie die er is en geen abbo nodig.
30ct/kWh, te betalen met app of rechtstreeks bank/creditkaart.

Ze zijn nog niet overal aanwezig, en liggen ze vaak op een meer afgelegen plek, maar zijn een perfecte optie als je ze tegen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 09:14
Dank voor de tip!

Binnenkort rijden we voor een weekje naar Spanje en ben voor de terugreis zelf op zoek naar zoiets maar dan iets noordelijker, in de buurt van Dijon. Iemand een tip?

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wakkie
HDoc schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:58:
[...]

Dank voor de tip!

Binnenkort rijden we voor een weekje naar Spanje en ben voor de terugreis zelf op zoek naar zoiets maar dan iets noordelijker, in de buurt van Dijon. Iemand een tip?
Begin juni vertrek ik naar de Ardèche. Heb een overnachting geboekt bij Comfort Hotel Dijon Sud - 21600 LONGVIC. Hier hebben ze Ionity laders. Ook op korte afstand zie ik dat er Tesla laders zijn.

https://cf.bstatic.com/xd...03669c9700fb5ae8e&o=&hp=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08:28
HDoc schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:58:
[...]

Dank voor de tip!

Zeker, daar had ik ook een supercharger laadstop toevallig op een erg mooie locatie. Bij deze: https://www.booking.com/Share-uTwHQ0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9YHccoSadZckZ4bP-mdjqgHxzM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JziauJntCODaF4lO81ONlRwr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Davidas op 22-04-2024 10:48 ]

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob
  • Laatst online: 23:43

Bob

Davidas schreef op maandag 22 april 2024 @ 10:47:
[...]

Zeker, daar had ik ook een supercharger laadstop toevallig op een erg mooie locatie. Bij deze: https://www.booking.com/Share-uTwHQ0

[Afbeelding]
Die locatie is me erg bekend :)

Waarom willen jullie een DC charger op een slaapplek? Een klassieke lader lijkt me logischer, dan is er ook minder druk om de wagen te verplaatsen als hij vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
Bob schreef op maandag 22 april 2024 @ 10:53:
[...]

Waarom willen jullie een DC charger op een slaapplek? Een klassieke lader lijkt me logischer, dan is er ook minder druk om de wagen te verplaatsen als hij vol is.
Het komt nu eenmaal zo uit :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:56
[...]

De beschikbaarheid van AC laden bij hotels is niet gegarandeerd en vaak zijn de prijzen niet concurrentieel.
Kan je al beter bij aankomst of vertrek nog even snelladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 16:18

Ik zie dat ionity vaak ook een paar langzamere laders heeft staan die ook goedkoper zijn. Bijv ipv 60 cent maar 40 cent. Met de Ioniq 25kwh maakt dat misschien helemaal geen verschil in laadsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Nu online
marteltor schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:09:
[...]
Ik zie dat ionity vaak ook een paar langzamere laders heeft staan die ook goedkoper zijn. Bijv ipv 60 cent maar 40 cent. Met de Ioniq 25kwh maakt dat misschien helemaal geen verschil in laadsnelheid.
Ja dat zag ik inderdaad ook maar juist bij de Ioniq 28 kWh maakt het wel verschil. Weliswaar geen groot verschil maar toch. Tussen de 20% en 80% SoC doet de Ioniq net geen 70 kW.
De 38 kWh variant van de Ioniq zit daar inderdaad flink onder, die gaat niet boven de 50 kW.

https://support.fastned.n...attachments/5469483961757

Maar bij een langere geplande stop kan ik natuurlijk wel kiezen voor een 50kW lader. Dan duurt het iets langer maar heb je hier geen hinder van. Alleen denk ik dat ik weinig lange stops plan omdat ik in principe al elke 1,5 uur even stil sta.

[ Voor 15% gewijzigd door Headshot_NL op 22-04-2024 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-09 02:09
[...]

Bij AC laden heb je toch ook druk om de auto te verplaatsen als hij vol is?

Bij een overnachting dat ik eerst dat het slimmer was om bij aankomst te laden bij een DC charger, omdat dan de accu op temperatuur was. Maar nu twijfel ik of het niet juist slimmer is om de auto 's ochtends voordat je vertrekt (tijdens ontbijt bijv.) aan de DC charger te hangen, zodat de accu op temperatuur kan komen d.m.v. de DC charger.
Wat zijn jullie ideeën daarover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Headshot_NL schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:13:
[...]

Ja dat zag ik inderdaad ook maar juist bij de Ioniq 28 kWh maakt het wel verschil. Weliswaar geen groot verschil maar toch. Tussen de 20% en 80% SoC doet de Ioniq net geen 70 kW.
De 38 kWh variant van de Ioniq zit daar inderdaad flink onder, die gaat niet boven de 50 kW.

https://support.fastned.n...attachments/5469483961757

Maar bij een langere geplande stop kan ik natuurlijk wel kiezen voor een 50kW lader. Dan duurt het iets langer maar heb je hier geen hinder van. Alleen denk ik dat ik weinig lange stops plan omdat ik in principe al elke 1,5 uur even stil sta.
Bij mijn Spanjereizen neem ik in Frankrijk bij voorkeur de 50kW triple van Ionity, kost zonder abo maar 39ct. Maar omdat die steeds vaker bezet zijn is een 5 euro abo aan te raden want die heb je er na 1 keer laden aan de HPC al uit. Tesla neem ik niet want dan moet je elke keer (en dat is met de Ioniq dus vaak) de tolweg af, kost tijd en km's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:44:
[...]

Bij mijn Spanjereizen neem ik in Frankrijk bij voorkeur de 50kW triple van Ionity, kost zonder abo maar 39ct. Maar omdat die steeds vaker bezet zijn is een 5 euro abo aan te raden want die heb je er na 1 keer laden aan de HPC al uit. Tesla neem ik niet want dan moet je elke keer (en dat is met de Ioniq dus vaak) de tolweg af, kost tijd en km's.
Ja dat zag ik ook inderdaad. Dan is Ionity nog geen gek idee. Maar deed jij dan alles op Ionity? Of was er nog een groot netwerk welke je ook gebruikte?
Als ik ABRP gebruik en enkel Ionity kies zijn er soms wel erg grote gaten. Gevolg is dus van heel laag naar heel hoog (boven de 90%) laden waardoor de rit veel langer zal duren. Ik zal nog eens wat spelen, 1 of 2x in Frankrijk de tolweg af om te laden is nog wel te doen. 6x is me teveel.

Hoe is je verbruik eigenlijk gemiddeld in Frankrijk? Het lijkt erop dat ABRP een flink hoger verbruik aangeeft dan mijn praktijkverbruik. Maar je zit lager in Frankrijk natuurlijk ook met beste hoogteverschillen.

[ Voor 10% gewijzigd door Headshot_NL op 22-04-2024 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Headshot_NL schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:50:
[...]

Ja dat zag ik ook inderdaad. Dan is Ionity nog geen gek idee. Maar deed jij dan alles op Ionity? Of was er nog een groot netwerk welke je ook gebruikte?
Als ik ABRP gebruik en enkel Ionity kies zijn er soms wel erg grote gaten. Gevolg is dus van heel laag naar heel hoog (boven de 90%) laden waardoor de rit veel langer zal duren. Ik zal nog eens wat spelen, 1 of 2x in Frankrijk de tolweg af om te laden is nog wel te doen. 6x is me teveel.

Hoe is je verbruik eigenlijk gemiddeld in Frankrijk? Het lijkt erop dat ABRP een flink hoger verbruik aangeeft dan mijn praktijkverbruik. Maar je zit lager in Frankrijk natuurlijk ook met beste hoogteverschillen.
Ionity is veruit het goedkoopst, langs de tolweg dan. Ik heb geladen in Urmond Tesla, Baraque Fraiture Fastned, Hauconcourt Ionity, Sandaucourt Evadea en verder alleen maar Ionity tot Spanje. Een grote speler is ook Total, is wel duurder (59ct met Chargemap).

Verbruik hangt natuurlijk van je snelheid af, maar gemiddeld zit ik zo rond de 11kWh/100km. Eigenlijk moet je alleen in de Ardennen oppassen, ik zat In Baraque richting zuiden op 13,7kWh/100km. Ik hou meestal een 150km tussen de laadstops aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Laatst online: 23:43

Bob

Archiebald schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:19:
[...]

Bij AC laden heb je toch ook druk om de auto te verplaatsen als hij vol is?

Bij een overnachting dat ik eerst dat het slimmer was om bij aankomst te laden bij een DC charger, omdat dan de accu op temperatuur was. Maar nu twijfel ik of het niet juist slimmer is om de auto 's ochtends voordat je vertrekt (tijdens ontbijt bijv.) aan de DC charger te hangen, zodat de accu op temperatuur kan komen d.m.v. de DC charger.
Wat zijn jullie ideeën daarover?
Hangt wat van de omstandigheden af. Bij een Tesla destination charger is het vaak hoedanook gratis, dus als je hem dan 's avonds om 22u er op hangt is hij 's morgens vol en heb je niemand gestoord. Ideale situatie.

Ik zit nog steeds op mijn gratis supercharger kilometers, dus heb geen ervaring met AC laden bij een hotel. Ik ga ervan uit dat ze je geen uren aanrekenen als je auto er van pakweg 4u 's nachts tot 's ochtends niets staat te doen omdat hij tegen dan vol is?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Even een korte summary van mijn laatste vakantie met de Classic Ioniq naar Spanje.
De heenreis heb ik in drie dagen (2 overnachtingen) gedaan en de terugreis in 1 overnachting en de tweede dag i.p.v. overnachten ben ik doorgereden. De route was via Luxemburg - Lyon naar Calpe via de tolweg.

Totaal gereden, 4402 km en 490,6 kWh geladen (vol weg en vol thuis), dus gemiddeld 111Wh/km.
Wat de auto zelf aangeeft weet ik niet want die reset ik bij elke laadstop.

Het verbruik op de heenweg was 106Wh/km en 120Wh/km op de terugweg. Het verschil zit hem voornamelijk in de snelheid die op de terugweg hoger was en wat kouder weer. De tijdwinst was beperkt tot ik denk een uur.

De laadkosten waren €226,42 voor 4052km, de resterende km's heb ik in Spanje gratis gereden.
Geladen heb ik in NL/BE bij Tesla en Fastned, in FR bij Ionity, Total en Evadea, in SP bij Iberdrola, Zunder Tesla en Avelana. Gebruikte passen/apps: Fastned Autocharge, Tesla app, Chargemap pas, Shell druppel, Iberdola app, Electromaps druppel en Maingau pas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HDoc
Davidas schreef op maandag 22 april 2024 @ 10:47:
[...]
Dank, goede tip! Ik zie dat daar nog meer hotels zijn. Hotels in een pittoresk plaatsje met toch laadpalen lijken in Frankrijk niet te bestaan. Dit ziet er allemaal veel beter uit. Na nachtje slapen rijden we de volgende ochtend toch gewoon weer door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
Wakkie schreef op maandag 22 april 2024 @ 10:05:
[...]
Begin juni vertrek ik naar de Ardèche. Heb een overnachting geboekt bij Comfort Hotel Dijon Sud - 21600 LONGVIC. Hier hebben ze Ionity laders. Ook op korte afstand zie ik dat er Tesla laders zijn.
Dank voor de tip! Ik zie dat er meerdere forumleden zijn die hier overnachten. Het lijkt daar welhaast ingericht op EV's..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
HDoc schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:55:
[...]

Dank, goede tip! Ik zie dat daar nog meer hotels zijn. Hotels in een pittoresk plaatsje met toch laadpalen lijken in Frankrijk niet te bestaan. Dit ziet er allemaal veel beter uit. Na nachtje slapen rijden we de volgende ochtend toch gewoon weer door :)
Jawel hoor, het is alleen ff zoeken, iets verder naar het zuiden heb ik overnacht. Ze hebben er vier laders. Geen idee wat het kost want ik heb er niet geladen. Ik ga liever even aan de snellader, dan loop ik geen risico van bezet/geblokkeerd en/of duur. :) https://www.oreedesvignes.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marteltor
Vlak boven Nancy heb je ook een ionity met 13 palen en goedkope hotels (40-50€ per 2p kamer), direct aan de snelweg, met verschillende restaurants en een grote supermarkt. Echter pittoresk zou ik het niet noemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:39:
Even een korte summary van mijn laatste vakantie met de Classic Ioniq naar Spanje.
De heenreis heb ik in drie dagen (2 overnachtingen) gedaan en de terugreis in 1 overnachting en de tweede dag i.p.v. overnachten ben ik doorgereden. De route was via Luxemburg - Lyon naar Calpe via de tolweg.

Totaal gereden, 4402 km en 490,6 kWh geladen (vol weg en vol thuis), dus gemiddeld 111Wh/km.
Wat de auto zelf aangeeft weet ik niet want die reset ik bij elke laadstop.

Het verbruik op de heenweg was 106Wh/km en 120Wh/km op de terugweg. Het verschil zit hem voornamelijk in de snelheid die op de terugweg hoger was en wat kouder weer. De tijdwinst was beperkt tot ik denk een uur.

De laadkosten waren €226,42 voor 4052km, de resterende km's heb ik in Spanje gratis gereden.
Geladen heb ik in NL/BE bij Tesla en Fastned, in FR bij Ionity, Total en Evadea, in SP bij Iberdrola, Zunder Tesla en Avelana. Gebruikte passen/apps: Fastned Autocharge, Tesla app, Chargemap pas, Shell druppel, Iberdola app, Electromaps druppel en Maingau pas.
Ah dat verbruik valt flink mee dan. ik ben wel van plan 120/125 km/h te rijden dus zal het iets hoger zijn. Een lagere snelheid is uiteindelijk op de totale tijd minder gunstig.
Maar ABRP gaat uit van 14,6 kWh/100km. Dat lijkt me vrij fors voor het gemiddelde. Ik denk dat 13,5 tot 14 ook zeker moet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:50

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
Wij maken tijdens onze reis naar Spanje vaak gebruik van Ibis budget of Ibis (gewoon) in Chalon-sur-Saône Nord. Beide hotels staan op hetzelfde terrein. Er zijn daar 4 gratis dc laders voor gasten. Zijn die bezet (nog niet meegemaakt) dan staan er aan de overkant van de weg 28 Tesla SuC tot je beschikking.

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mardijk
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11-07-2024

Vorig jaar heb ik op de terugweg op een dag 6 keer geladen bij een Tesla Supercharger onderweg vanaf Spanje :) ( Volvo XC40 met dakkoffer is geen zuinigheidswonder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Headshot_NL schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:41:
[...]

Ah dat verbruik valt flink mee dan. ik ben wel van plan 120/125 km/h te rijden dus zal het iets hoger zijn. Een lagere snelheid is uiteindelijk op de totale tijd minder gunstig.
Maar ABRP gaat uit van 14,6 kWh/100km. Dat lijkt me vrij fors voor het gemiddelde. Ik denk dat 13,5 tot 14 ook zeker moet lukken.
Dan gaat je verbruik natuurlijk wel omhoog met als nadeel dat je vaker moet laden wat altijd extra tijd kost. Parkeerplaats oprijden, aansluiten, app/pas gebruiken. Verder heb je met het beperkte bereik van de Ioniq niet altijd een lader wanneer je dat zou willen, je moet je dus aanpassen.

TeslaBjorn deed de 1000km met een gemiddelde snelheid van 81,6kmh en een verbruik van 160Wh/km. Ik had terug 71kmh met 120Wh/km. Dus misschien kom je ergens in het midden. Maar of je dan relaxt rijdt is de vraag. Ik zou vooraf de laadlocaties bepalen en dan onderweg inschatten hoe snel je kunt rijden om daarmee tijd te besparen. Benieuwd hoe je het gaat ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
marteltor schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:34:
Vlak boven Nancy heb je ook een ionity met 13 palen en goedkope hotels (40-50€ per 2p kamer), direct aan de snelweg, met verschillende restaurants en een grote supermarkt. Echter pittoresk zou ik het niet noemen
Ook een goede tip. Ik heb eerder al het Novotel gereserveerd, net iets verder. Op hun website staat dat er meerdere laadpunten zijn, maar op de gangbare apps die ik gebruik om laadpalen te vinden zie ik niets staan. We zien wel, in Nancy zie ik in de buurt van het hotel ook een paar fast chargers staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marteltor
HDoc schreef op maandag 22 april 2024 @ 22:29:
[...]

Ook een goede tip. Ik heb eerder al het Novotel gereserveerd, net iets verder. Op hun website staat dat er meerdere laadpunten zijn, maar op de gangbare apps die ik gebruik om laadpalen te vinden zie ik niets staan. We zien wel, in Nancy zie ik in de buurt van het hotel ook een paar fast chargers staan.
haha dan zie ik je daar ;) Novotel Nancy heb ik ook geboekt. 4 laders ter plekke lees ik, pasje bij receptie halen. En inderdaad, zat laders in de buurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-09 09:59
Headshot_NL schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:41:
[...]

Die 14,6 kWh/100 km is de standaard van ABRP voor jouw auto bij 110 km/h. Dit kan je naar wens aanpassen. Ook gaat ABRB er standaard van uit dat je de maximum snelheid rijdt die toegestaan is. Als je minder hard wil rijden dan kan je de maximum snelheid aanpassen. Zo zijn er nog meer instellingen die je kunt veranderen en zo benader je dan de daadwerkelijke rit.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op maandag 22 april 2024 @ 21:03:
[...]

Dan gaat je verbruik natuurlijk wel omhoog met als nadeel dat je vaker moet laden wat altijd extra tijd kost. Parkeerplaats oprijden, aansluiten, app/pas gebruiken. Verder heb je met het beperkte bereik van de Ioniq niet altijd een lader wanneer je dat zou willen, je moet je dus aanpassen.

TeslaBjorn deed de 1000km met een gemiddelde snelheid van 81,6kmh en een verbruik van 160Wh/km. Ik had terug 71kmh met 120Wh/km. Dus misschien kom je ergens in het midden. Maar of je dan relaxt rijdt is de vraag. Ik zou vooraf de laadlocaties bepalen en dan onderweg inschatten hoe snel je kunt rijden om daarmee tijd te besparen. Benieuwd hoe je het gaat ervaren.
Ja we gaan het zien. Het is vooral snelwegen en pas vanaf Grenoble is het nog 2 uur door de bergen, dan hoef ik niet meer te laden volgens ABRP.
De totale rit zou op 14:45 uitkomen met daarvan 12 uur rijden en 2,5 uur laden ongeveer. De rest is extra verloren tijd. We rijden samen dus we zullen om en om wat rijden en slapen.
Deze route heb ik op benzine ook wel eens alleen gereden. Maar toen overal net wat harder gereden (150 km/h) en 2x gestopt voor tanken en toilet, dat ging binnen 11 uur. Dat zit er nu niet in, maar het is vakantie natuurlijk. Dus een uur langer is ook geen probleem.

Als je ergens net 1 laadstop kunt besparen door iets langzamer te rijden dan is dat natuurlijk gunstiger. Die optie zit ook in ABRP. De eerste stop is voor mij al in zuid Nederland maar die haal ik door maximaal 125 km/h te rijden. Daar kom je vaak toch al niet aan.

Ik ben ook benieuwd hoe we het gaan ervaren.
pmiddeld schreef op maandag 22 april 2024 @ 23:05:
[...]

Die 14,6 kWh/100 km is de standaard van ABRP voor jouw auto bij 110 km/h. Dit kan je naar wens aanpassen. Ook gaat ABRB er standaard van uit dat je de maximum snelheid rijdt die toegestaan is. Als je minder hard wil rijden dan kan je de maximum snelheid aanpassen. Zo zijn er nog meer instellingen die je kunt veranderen en zo benader je dan de daadwerkelijke rit.
Ja het verbruik heb ik een tikje lager gezet. Nu in de winter zit hij al best onder dit verbruik en straks met wat hogere temperaturen zal dat ook wel zo zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:46
Hier ook weer even aan het kijken naar onze jaarlijkse trip naar regio Benidorm. Leuk om te zien dat er elk jaar meer opties zijn qua laden. Ook in Spanje steeds meer opties. Een fijne plek om te overnachten is vaak nog de moeilijkste opdracht.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Inspired schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 12:52:
Hier ook weer even aan het kijken naar onze jaarlijkse trip naar regio Benidorm. Leuk om te zien dat er elk jaar meer opties zijn qua laden. Ook in Spanje steeds meer opties. Een fijne plek om te overnachten is vaak nog de moeilijkste opdracht.
Helemaal eens met je laatste opmerking. Zo'n slaapfabriek is makkelijk te vinden maar dat is niks voor mij, en iets leuks vinden gaat lastig worden. Overigens kun je nu ook in Benicarlo direct aan de AP7 laden, sinds kort aan beide kanten 2 HPC's operationeel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:46
PeterZ(on) schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 13:54:
[...]

Helemaal eens met je laatste opmerking. Zo'n slaapfabriek is makkelijk te vinden maar dat is niks voor mij, en iets leuks vinden gaat lastig worden. Overigens kun je nu ook in Benicarlo direct aan de AP7 laden, sinds kort aan beide kanten 2 HPC's operationeel. :)
Zijn 100kW laders als ik het goed heb? Dan kan ik beter een paar minuten omrijden en een 250kW lader pakken. Maar goed, meer opties is altijd mooi.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Inspired schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:39:
[...]

Zijn 100kW laders als ik het goed heb? Dan kan ik beter een paar minuten omrijden en een 250kW lader pakken. Maar goed, meer opties is altijd mooi.
Ja 100kW idd, maar dat is voor mij natuurlijk al gauw een HPC. ;) Maar goed, je hoeft er niet voor om te rijden en er zijn genoeg EV's die er genoeg aan hebben. Belangrijkste is wel dat ze het doen, want ik heb nu al twee keer mijn neus gestoten bij de PowerDots bij Burriana, daar kom ik dus niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizr
  • Laatst online: 15-09 14:55
Volgende week weer op vakantie naar Spanje, dit keer met een EV. Volg dit topic al een tijdje.

De navigatie van mijn Skoda Enyaq is helaas tergend traag. Zijn navigeren met Pump app of eigen navigatie met charging time app nog steeds de beste opties anno 2024 😅?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Pizr schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:17:
Volgende week weer op vakantie naar Spanje, dit keer met een EV. Volg dit topic al een tijdje.

De navigatie van mijn Skoda Enyaq is helaas tergend traag. Zijn navigeren met Pump app of eigen navigatie met charging time app nog steeds de beste opties anno 2024 😅?
Dit is zoiets als vragen, wat is de beste EV. Het antwoord is dan, dat is voor iedereen weer anders en moet je zelf bepalen.

Ik zou een Ionity abo afsluiten en thuis bekijken of het bereik voldoende is voor de grootste tussenafstand. Vervolgens navigeer je gewoon van ionity naar Ionity die het beste past in je bereik. En het is nergens voor nodig om op de limieten te laden want de reis wordt er niet korter door en de te laden kWh's niet minder. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 13:20
Pizr schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:17:

Sinds de Skoda navigatie mij drie jaar geleden een paar keer het bos in stuurde, gebruik ik Google Maps via Apple Carplay. Bevalt mij uitstekend. Het grote scherm bevat veel meer info dan Maps op je telefoon, is niet te vergelijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:15
jdbiggelaa schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:41:
[...]

Sinds de Skoda navigatie mij drie jaar geleden een paar keer het bos in stuurde, gebruik ik Google Maps via Apple Carplay. Bevalt mij uitstekend. Het grote scherm bevat veel meer info dan Maps op je telefoon, is niet te vergelijken!
Dit dus.. ik heb maps standaard in de Auto (Volvo XC40 ) maar toen deze stuk ging en ik als vervangend vervoer een Skoda Superb kreeg wist ik niet hoe snel ik via Android Auto Maps kon gebruiken :) Veel sneller, beter in gebruik etc

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
PeterZ(on) schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:34:
[...]

Dit is zoiets als vragen, wat is de beste EV. Het antwoord is dan, dat is voor iedereen weer anders en moet je zelf bepalen.

Ik zou een Ionity abo afsluiten en thuis bekijken of het bereik voldoende is voor de grootste tussenafstand. Vervolgens navigeer je gewoon van ionity naar Ionity die het beste past in je bereik. En het is nergens voor nodig om op de limieten te laden want de reis wordt er niet korter door en de te laden kWh's niet minder. :)
Er loopt momenteel een actie van IECharge aan 25ct/kWh in Frankrijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
bruneelm schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:47:
[...]

Er loopt momenteel een actie van IECharge aan 25ct/kWh in Frankrijk
IEcharge is mooi als je er toch langs komt maar op weg naar Spanje zou ik er toch niet voor omrijden. Zeker omdat ze er nogal vaak uit liggen wegens onderhoud. Op zo'n lange reis zoek ik het liefst een betrouwbare aanbieder. Ik vraag mij ook al enige tijd af waarom er continu zoveel op onderhoud staan, bij andere zie ik dat bijna nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-08 11:56
Door de actie van IEcharge begon ik de locaties even op te zoeken en ik ga er volgende week vrijdag volladen (aankomst 1 ste dag B&B op 5 km daarvandaan) Tussen Orleans en Blois zijn er toevallig twee.
De andere tankbeurten gewoon op de autostrade.
Ik doe het dus omgekeerd en ga gewoon in de buurt van zo'n laadpunt slapen.
Rust verzekerd ...
Wel erg beperkt aanbod en ergens in het veld ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
pmiddeld schreef op maandag 22 april 2024 @ 23:05:
[...]

Wat ik niet begrijp of nog niet vond is dat ABRP nog geen optie heeft om fietsrek op trekhaak te activeren.
Gezien er geruchten gaan via NL tests anwb dat het meerverbruik oploopt tot makkelijk 20 % en in Duitse tests zelfs tot 40 % meerverbruik !! vind ik dat wel een behoorlijke handicap.

Je kan hier opnieuw zelf je meerverbruik regelen maar als ze zich willen onderscheiden en een betalende optie aanbieden dan moet het in 2024 wel af zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
Piddybull schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:11:
[...]
Je kan hier opnieuw zelf je meerverbruik regelen maar als ze zich willen onderscheiden en een betalende optie aanbieden dan moet het in 2024 wel af zijn.
Even een brainwave: zou het bij gebruik van een fietsendrager qua aerodynamica helpen om een fietshoes om de fietsen heen te doen? Het lijkt me dat er dan minder luchtweerstand optreed.

Heb ergens op Youtube een video gezien (kan hem nu even niet vinden) waarin er gekeken werd naar een dakdrager vs een trekhaakkoffer. Een trekhaakkoffer had daarbij geen duidelijke invloed op de range.

Als je er voor kan zorgen dat de fietsen dan een beetje ingepakt zijn, kom je misschien op het zelfde.

Die fietshoezen zijn te kust en te keur te koop, zo vind ik via Google..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
caspervc schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 16:12:
Ah bij volvo krijg je voor 15 euro per maand 50 ct voor praktisch alle snelladers in europa. Vind ik op zich, zeker voor op vakantie een prima deal
Je kan op behoorlijk wat plaatsen snelladen aan € 0,3
Op zich dus duur van Volvo maar Ssangyong (nu KGM) doet het nog afgrijselijk slechter.
In het buitenland vragen ze je € 0,88
Daar kan ik niet mee om gaan.
De wagen Ssangyong Korando is behoorlijk goedkoop nieuw aan te kopen (zie topic) maar als de dealer na de aankoop een kwartier bezig is om die bewuste "Astara" Eneco app in je nek te draaien dan is het feestje snel over.

Veel lof over de wagen maar hoe ze trachten het overige geld uit je zak te stelen is onaanvaardbaar.
Ik heb de laadkaart maar ik zal ze natuurlijk pas na mijn andere verzamelde betere alternatieven gebruiken.

Freshmile,Chargepoint,Electroverse,Shell recharche ,Tesla app ,Ionity,Iecharge,Xway Enel,Fastned,Izivia,Smoov,Chargemap,Go-Charge,Octopus energy,Total energies,...

Alles in de ABRP app en die geeft wel aan welk netwerk ik best ingeef.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brotuck
Piddybull schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:11:
[...]

Wat ik niet begrijp of nog niet vond is dat ABRP nog geen optie heeft om fietsrek op trekhaak te activeren.
Gezien er geruchten gaan via NL tests anwb dat het meerverbruik oploopt tot makkelijk 20 % en in Duitse tests zelfs tot 40 % meerverbruik !! vind ik dat wel een behoorlijke handicap.

Dat kan dus echt wel. Zie mijn configuraties.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9IXCfuwk63Yl2ZB185dwkzlo6wk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ujpGcPHtewwiue1jnPj9Ku2S.jpg?f=fotoalbum_large

Just here for the fun

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HDoc
Je kan zelfs je eigen configuratie aanmaken. Het lijkt kwestie van 1x goed invoeren.

Dat is overigens ook logisch, elke dakkoffer of fietsendrager is weer anders. En iedereen rijdt er ook anders mee. Als je flink doortrapt met een dakkoffer zal je verbruik nog veel hoger zijn dan als je rustig met 100 KM/h voortrolt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EcMPStEf6hX7HMve4_gzmFPX83o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/87GlTzsf7IWRzUH5Eb8cfmVN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door HDoc op 25-04-2024 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Bedankt , laatste scherm heb ik zonet aangepast .
Ik dacht even dat het voor de betalende versie zou zijn maar het is hier ook geregeld met de gratis versie. Bedankt !!

Ik ga trouwens de 14 dagen gratis "betalende versie testen om alles in de wagen te kunnen koppelen.
Pagina: 1 ... 49 ... 131 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.