Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Je krijgt dan natuurlijk de melding dat er nog 4 plekken vrij zijn, geen 8. En als die vier een beetje praktisch gaan staan dan kan het ook zijn dat ze maar 5 plekken bezet houden en er dus nog 3 vrij zijnGiga schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 09:22:
[...]
Dat denk ik niet, zal denk ik gewoon open blijven voor andere merken.
Ik denk dat dit nog wel een dingetje gaat worden bij V2 en V3 palen van ze. Andere merken hebben hun laadpoort soms op een plek waardoor ze twee plekken moeten gebruiken om te laden bij een Tesla laadpunt (Tesla geeft hierin ook advies) en de andere paal dus onbenut gaat blijven voor een Tesla.
Wat je dus steeds vaker gaat krijgen is dat u in uw Tesla ziet: er zijn nog 8 palen vrij, maar in realiteit zijn die bezet door 4 niet-Tesla’s die een dubbele plek nodig hebben (waardoor 4 andere palen onbenut gaan blijven). Ik ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Volg de gele M...wd200 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 09:31:
Heeft er iemand een lijstje / website / tip voor een app voor laadplekken route du solleil met extra faciliteiten voor jonge kinderen ? (Glijbaan, speeltuin etc)
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
Ionityguide.euwd200 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 09:31:
Heeft er iemand een lijstje / website / tip voor een app voor laadplekken route du solleil met extra faciliteiten voor jonge kinderen ? (Glijbaan, speeltuin etc)
Ionity staat vaak op de betere Aires.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
De Tesla navigatie stelt geen andere laadpaal op de route dan een SuC. U kunt zelf een opgenomen paal van derden opzoeken middels het Laden tabje. Alleen zo zal de auto de batterij gaan voorbereiden voor het laden vóór aankomst. Zoeken op een laadpaal van derden als bestemming en daarnaartoe navigeren zal de batterij niet op het laden voorbereiden.Ecological schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 09:30:
[...]
Tesla heeft ook een programma lopen dat laadpalen die hoge availability hebben en aan wat andere eisen voldoen ook in de navigatie opgenomen worden.
Buiten dat, eigenlijk is geen andere aanbieder zo goedkoop als Tesla.
Op een lange rit krijgt u altijd een route die langs SuCs gaat, of dit nou een slimme route is of niet.
https://www.tesla.com/sup...third-party-fast-chargingGiga schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 11:52:
[...]
De Tesla navigatie stelt geen andere laadpaal op de route dan een SuC. U kunt zelf een opgenomen paal van derden opzoeken middels het Laden tabje. Alleen zo zal de auto de batterij gaan voorbereiden voor het laden vóór aankomst. Zoeken op een laadpaal van derden als bestemming en daarnaartoe navigeren zal de batterij niet op het laden voorbereiden.
Op een lange rit krijgt u altijd een route die langs SuCs gaat, of dit nou een slimme route is of niet.
Dit is nog in ontwikkeling
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Een paal waar geen auto aan hangt zal gewoon als vrij worden geteld. Of daar nou een auto de plek blokkeert of niet. De auto’s staan zo praktisch als ze kunnen staan. De kabels van V2 en V3 palen zijn te kort om alle variaties in de locaties van laadpoorten op niet Tesla’s te kunnen accomoderen. Daar kunnen de niet-Tesla voertuigen niets aan doen.Himalaya schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 09:37:
[...]
Je krijgt dan natuurlijk de melding dat er nog 4 plekken vrij zijn, geen 8. En als die vier een beetje praktisch gaan staan dan kan het ook zijn dat ze maar 5 plekken bezet houden en er dus nog 3 vrij zijnMaar het zal allemaal een beetje passen en meten worden in de toekomst. Beetje verdraagzaamheid en elkaar wat gunnen en we komen volgens mij een heel eind.
Laat maar.Giga schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 11:56:
[...]
Een paal waar geen auto aan hangt zal gewoon als vrij worden geteld. Of daar nou een auto de plek blokkeert of niet. De auto’s staan zo praktisch als ze kunnen staan. De kabels van V2 en V3 palen zijn te kort om alle variaties in de locaties van laadpoorten op niet Tesla’s te kunnen accomoderen. Daar kunnen de niet-Tesla voertuigen niets aan doen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dit bedoelde ik. Maar zo’n paal van derden wordt niet automatisch voorgesteld door de Tesla-navigatie als laadlocatie op uw route. Die moet men zelf in het menu Laden uit en lijst met palen in de omgeving van waar de kaart op dat moment de locatie toont, selecteren. Helemaal handmatig, tijdens het rijden. Tesla stelt geen lange routes voor zonder een Tesla SuC op die route te hebben.Ecological schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 11:55:
[...]
https://www.tesla.com/sup...third-party-fast-charging
Dit is nog in ontwikkeling
[ Voor 4% gewijzigd door Giga op 13-04-2024 12:04 ]
…Giga schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 12:00:
[...]
Dit bedoelde ik. Maar zo’n paal van derden wordt niet automatisch voorgesteld door de Tesla-navigatie als laadlocatie op uw route. Die moet je zelf zoeken in het menu Laden uit en lijst met palen in de omgeving van waar de kaart op dat moment de locatie toont. Tesla stelt geen lange routes voor zonder een Tesla SuC op die route te hebben.
[ Voor 6% gewijzigd door Tommie12 op 13-04-2024 13:20 ]
Blijkbaar niet bij iedereen, aan de reacties te zien. U baalt weer omdat iemand kritiek uit op de werkwijzen van Tesla omtrent navigeren anno 2024.Tommie12 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 12:01:
[...]
Dat was hier ook al lang bekend.
Weet je nog iets nieuw?
Blijkbaar was het jou niet bekend dat Tesla werkt aan het verbeteren hiervan. Ik begrijp wel dat ze huiverig zijn om laadpalen die ze zelf niet beheren te laten zien, ik heb meerdere ervaringen gehad dat Shell Recharge laadpalen als beschikbaar stonden, maar gewoon out of service waren.Giga schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 12:03:
[...]
Blijkbaar niet bij iedereen, aan de reacties te zien. U baalt weer omdat iemand kritiek uit op de werkwijzen van Tesla omtrent navigeren anno 2024.
Zullen we de sfeer even gewoon prettig en een beetje volwassen houden?Tommie12 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 12:01:
[...]
Dat was hier ook al lang bekend.
Weet je nog iets nieuw?
Dit soort kortzichtige reacties helpt niet, verandert niets en als je je werkelijk ergert, dan zijn er andere wegen om deze reacties uit te schakelen.
Was mij zeer zeker bekend. Maar het is nu niets anders dan het opnemen van meer palen van derden in de lijst in de navigatie. Je moet ze nog altijd zelf handmatig, tijdens het rijden, selecteren als oplaadpunt uit een lijst met laders in de buurt van waar de kaart op dat moment de locatie van toont. Geheel handmatig.Ecological schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 12:22:
[...]
Blijkbaar was het jou niet bekend dat Tesla werkt aan het verbeteren hiervan. Ik begrijp wel dat ze huiverig zijn om laadpalen die ze zelf niet beheren te laten zien, ik heb meerdere ervaringen gehad dat Shell Recharge laadpalen als beschikbaar stonden, maar gewoon out of service waren.
Tesla stelt ze op geen enkele wijze zelf automatisch voor op de route, zoals ze dit wel met hun eigen palen doen. Als u de lader rechtstreeks opzoekt als bestemming, zal de auto de batterij niet gaan voorbereiden voor het laden en staat u mogelijk langer te wachten bij het laden opdat u de maximale laadsnelheid bereikt.
Ik bepaal graag zelf of ik het risico neem op een paal die niet beschikbaar zou zijn. Bij een SuC loopt men overigens ook het risico dat het aantal palen dat beschikbaar is om aan te laden, onbetrouwbaar is (er kunnen plekken dubbel geparkeerd zijn door niet-Tesla voertuigen die niet anders kunnen laden ivm het hun laadpoort die op een onhandige lokatie zit voor een SuC).
Maar Tesla ziet wel of er wel of geen auto aan de lader hangt, wel of geen Tesla maakt niet uit. Dus 8 palen en 4 niet Tesla's is 4 palen vrij in de navigatie. En als je aankomt kan het zijn dat er geen tot 4 plekken beschikbaar zijn, net even afhankelijk wat voor EV's het zijn. Er zijn ook best andere EV's die wel precies passen natuurlijk.Giga schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 11:56:
[...]
Een paal waar geen auto aan hangt zal gewoon als vrij worden geteld. Of daar nou een auto de plek blokkeert of niet. De auto’s staan zo praktisch als ze kunnen staan. De kabels van V2 en V3 palen zijn te kort om alle variaties in de locaties van laadpoorten op niet Tesla’s te kunnen accomoderen. Daar kunnen de niet-Tesla voertuigen niets aan doen.
Maar de toekomst zal vaak mooier zijn, en soms minder (waar het autorijden betreft!). 95% van het jaar hoef ik nooit meer naar een tankstation en 5% van het jaar loop ik een klein risico dat ik even moet wachten bij een lader. Ik neem het risico
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Wel of geen Tesla maakt wel uit want de geen Tesla kan een auto zijn die twee plekken moet innemen om bij één paal te laden.Himalaya schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 13:55:
[...]
Maar Tesla ziet wel of er wel of geen auto aan de lader hangt, wel of geen Tesla maakt niet uit. Dus 8 palen en 4 niet Tesla's is 4 palen vrij in de navigatie. En als je aankomt kan het zijn dat er geen tot 4 plekken beschikbaar zijn, net even afhankelijk wat voor EV's het zijn. Er zijn ook best andere EV's die wel precies passen natuurlijk.
Eens maar juist voor die 5% zeker niet onbelangrijk.Maar de toekomst zal vaak mooier zijn, en soms minder (waar het autorijden betreft!). 95% van het jaar hoef ik nooit meer naar een tankstation en 5% van het jaar loop ik een klein risico dat ik even moet wachten bij een lader. Ik neem het risico
Een deel van de niet Tesla’s neemt dan weer geen 2 plaatsen in. Dus weet je nog niets.Giga schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 14:50:
[...]
Wel of geen Tesla maakt wel uit want de geen Tesla kan een auto zijn die twee plekken moet innemen om bij één paal te laden.
[...]
Eens maar juist voor die 5% zeker niet onbelangrijk.
En kun je voor verrassingen komen te staan, precies mijn punt. Dus argumenten als: bij een SuC weet Tesla hoeveel er vrij zijn en hoeveel niet, daarom willen ze geen palen van derden op de route - gaat niet echt meer op.Zapato schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 14:56:
[...]
Een deel van de niet Tesla’s neemt dan weer geen 2 plaatsen in. Dus weet je nog niets.
Ik hoop dat ze derde partij laders snel aan de navigatie toevoegen. Gaat het voor mij persoonlijk een stuk beter maken voor de lange buitenland ritten.
Langere kabels zou toch de oplossing zijn. Of zitten er addertjes onder het gras?Giga schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 15:23:
[...]
En kun je voor verrassingen komen te staan, precies mijn punt. Dus argumenten als: bij een SuC weet Tesla hoeveel er vrij zijn en hoeveel niet, daarom willen ze geen palen van derden op de route - gaat niet echt meer op.
Ik hoop dat ze derde partij laders snel aan de navigatie toevoegen. Gaat het voor mij persoonlijk een stuk beter maken voor de lange buitenland ritten.
V4 heeft al langere kabels.Zapato schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 15:33:
[...]
Langere kabels zou toch de oplossing zijn. Of zitten er addertjes onder het gras?
Maar dit is het "ervaringen" topic. Niet het "oh dat zou een probleem kunnen zijn in deze hypothetische situatie, die bijna nooit voor zal komen" topic. Dus laten we vooral de ervaringen delen
PS: dat is natuurlijk niet naar jou @Zapato
Dat is sowieso geen argument omdat vrijwel alle aanbieders hun beschikbaarheid gewoon doorgeven. Auto’s met ingebouwde Google Maps (Volvo, Polestar, Renault en straks Audi) maken wel een automatische laadplanning langs alle mogelijke laadpalen. Helaas is het daar juist zo dat Tesla zo’n beetje het enige grotere netwerk is waar de live beschikbaarheid niet zichtbaar is. Alleen de Tesla app laat dit zien. Google gebruikt de opengestelde SuCs wel voor de laadplanning trouwens en gaat ook voorverwarmen als ze in je route zitten of als je erheen navigeert.Giga schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 15:23:
[...]
En kun je voor verrassingen komen te staan, precies mijn punt. Dus argumenten als: bij een SuC weet Tesla hoeveel er vrij zijn en hoeveel niet, daarom willen ze geen palen van derden op de route - gaat niet echt meer op.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Inderdaad, was mij nooit eerder opgevallen. ABRP en ChargingTime doen dit enkel bij het premium abonnement.PeterZ(on) schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 19:46:
Chargefinder laat gewoon zien hoeveel en welke stalls er beschikbaar/bezet zijn op een SuC locatie.
Chargemap zegt enkel te gebruiken voor Tesla's. Geen eigen ervaring mee.Zapato schreef op zondag 14 april 2024 @ 08:24:
Kent iemand de Tesla Supercharger op de Aire de la Baie de Somme aan de A16 in Frankrijk? Is deze beschikbaar voor non-Tesla's? Hij staat niet in de Tesla app en op de foto's in Google Maps staan alleen Tesla's te laden. Bepaalt voor mij of het wel of niet interessant is om een tijdelijk abonnement te nemen.
Die zitten er al lang in, maar het ligt dan aan voorkeur van de auto en die kun je niet beinvloeden, iig niet op het nivo als bij ABRP, dus gebruik dat laatste vooral in jouw geval, dan heb je zelf alle controle en kun je op zoek naar een ander probleem.Giga schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 15:23:
[...]
In de automatische planning neemt een Tesla geen 3rd party laders mee. Ik zou in 2024 wel verwachten dat je bv een toggle hebt om dit wel te kunnen doen. Misschien dat de EU er eens achteraan kan gaan. Met ABRP kan het idd prima maar dit zou ook in een auto moeten kunnen. Helemaal in een Tesla.Sander schreef op zondag 14 april 2024 @ 08:47:
[...]
Die zitten er al lang in, maar het ligt dan aan voorkeur van de auto en die kun je niet beinvloeden, iig niet op het nivo als bij ABRP, dus gebruik dat laatste vooral in jouw geval, dan heb je zelf alle controle en kun je op zoek naar een ander probleem.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Volgens mij heb je je eigen vraag al beantwoordt.Zapato schreef op zondag 14 april 2024 @ 08:24:
Kent iemand de Tesla Supercharger op de Aire de la Baie de Somme aan de A16 in Frankrijk? Is deze beschikbaar voor non-Tesla's? Hij staat niet in de Tesla app en op de foto's in Google Maps staan alleen Tesla's te laden. Bepaalt voor mij of het wel of niet interessant is om een tijdelijk abonnement te nemen.
Geen ervaring maar voor mij is het klontjes, staat het niet in de app dan is het het (non Tesla's) niet.
Weet niet wanneer je gaat maar tegen die tijd de app in de gaten houden... wie weet dan wel.
BedanktEbbao schreef op zondag 14 april 2024 @ 08:30:
[...]
Chargemap zegt enkel te gebruiken voor Tesla's. Geen eigen ervaring mee.
Deze man woont in Cornwall: https://www.youtube.com/@davetakesitonrammes schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:57:
Ik ga eind deze maand naar Cornwall (Engeland), iemand daar al eens geweest met de EV?
Wellicht heb je wat aan zijn ervaringen.Brengt het ook zeer vermakelijk.
Ook mail gehad dat Chargeplace overstapt van GoCardless naar Stripe? Ik heb al even geprobeerd mijn betaalmethode te wijzigen, maar is me nog niet gelukt, steeds een foutmelding op de site. Ook het aanmaken van Stripe wil nog niet zo, krijg de indruk dat ik een zakelijk account aan het aanmaken ben, dat lijkt me wat overbodig...Frieseteun schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:23:
[...]
Ik heb een account aangemaakt bij Wise Bank en chargeplacescotland.org en bij GoCardless. Tot nu toe alles goed gegaan. Wanneer zou het gedoe moeten beginnen? Is dat wanneer ik die RFID kaart ga bestellen en thuis laat afleveren?
Nomen nescio
Hoe krijg je het voor elkaar om gocardless te gebruiken? In mijn ervaring accepteert die geen Nederlandse bankrekening. Geen ing in ieder geval.Bra-Jo schreef op zondag 14 april 2024 @ 11:59:
[...]
Ook mail gehad dat Chargeplace overstapt van GoCardless naar Stripe? Ik heb al even geprobeerd mijn betaalmethode te wijzigen, maar is me nog niet gelukt, steeds een foutmelding op de site. Ook het aanmaken van Stripe wil nog niet zo, krijg de indruk dat ik een zakelijk account aan het aanmaken ben, dat lijkt me wat overbodig...
Mbt stripe, ik ken dat want mijn dochter in Engeland heeft dat als betaal methode voor haar bedrijf. Daar zou je gewoon bij moeten kunnen betalen met een creditcard. Daarvoor zou je geen account hoeven aan te maken (account is inderdaad voor de business owner), enkel een betaal schema opzetten op de creditcard.
Daarin verschilt stripe trouwens van gocardless. Gocardless zet een betaal schema op dat “de bank laat betalen” stripe “trekt het geld zelf van je creditcard.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Via onderstaande link kan je zien welke Tesla laders open staan voor niet Tesla's. De door jou aangegeven Tesla lader is dus voor alleen Tesla's.Zapato schreef op zondag 14 april 2024 @ 08:24:
https://www.tesla.com/nl_...156&zoom=10&filters=party
Ik zou het juist heel gek vinden als de EU dit zou verplichten, tenminste zo lees ik jouw verzoek. Bij de AH hangen toch ook geen reclames met aanbiedingen van de Jumbo? Het doel van de navigatie is dat jij je bestemming haalt en Tesla heeft ook nog eens een eigen netwerk (met ook nog eens de laagste prijzen)Inspired schreef op zondag 14 april 2024 @ 09:08:
[...]
In de automatische planning neemt een Tesla geen 3rd party laders mee. Ik zou in 2024 wel verwachten dat je bv een toggle hebt om dit wel te kunnen doen. Misschien dat de EU er eens achteraan kan gaan. Met ABRP kan het idd prima maar dit zou ook in een auto moeten kunnen. Helemaal in een Tesla.
Ik kan me het toch heel goed voorstellen. Het is niet zomaar een routeplanner, het is de routeplanner verweven met de auto. Ik zie het beetje als Appstore op een iPhone, daar heeft de EU ook Apple verplicht andere Appstores toe te staan.maharens schreef op zondag 14 april 2024 @ 16:55:
[...]
Ik zou het juist heel gek vinden als de EU dit zou verplichten, tenminste zo lees ik jouw verzoek. Bij de AH hangen toch ook geen reclames met aanbiedingen van de Jumbo? Het doel van de navigatie is dat jij je bestemming haalt en Tesla heeft ook nog eens een eigen netwerk (met ook nog eens de laagste prijzen)
De app store gaat meer om geld, namelijk de provisie die appbouwers moeten betalen. Vind ik ook gek, je mag op een wereldwijde markt staan en als je dan ineens veel 'verkoopt' wil je de provisie niet meer betalen. Maar dat is een beetje offtopic.Zapato schreef op zondag 14 april 2024 @ 17:03:
[...]
Ik kan me het toch heel goed voorstellen. Het is niet zomaar een routeplanner, het is de routeplanner verweven met de auto. Ik zie het beetje als Appstore op een iPhone, daar heeft de EU ook Apple verplicht andere Appstores toe te staan.
In principe heb je zeker een punt, maar op dit punt speelt meer mee, Tesla kan nog niet vertrouwen op de derde partijen dat ze goede uptime hebben, en nog belangrijker, correct de status van laadpalen laten zien. Er speelt ook mee dat in Amerika het nog erger is gesteld met de uptime (Electrify America is verschrikkelijk).Zapato schreef op zondag 14 april 2024 @ 17:03:
[...]
Ik kan me het toch heel goed voorstellen. Het is niet zomaar een routeplanner, het is de routeplanner verweven met de auto. Ik zie het beetje als Appstore op een iPhone, daar heeft de EU ook Apple verplicht andere Appstores toe te staan.
Daarom hebben ze ook het programma lopen, dat straks third parties ook wordt opgenomen in de route, maar dan moeten de derde partijen wel even aan het werk.
Grapje zeker? Alle grote netwerken leveren live data over beschikbaarheid en er zijn net als bij Tesla wel eens wat laadpunten buiten bedrijf maar zeker bij de grote netwerken is er nooit een hele locatie stuk en zelfs dan wordt dat gewoon aangegeven. Kulargument vanuit tesla dus, in ieder geval voor Europa.Daarom hebben ze ook het programma lopen, dat straks third parties ook wordt opgenomen in de route, maar dan moeten de derde partijen wel even aan het werk.
Er staat nergens dat ze automatisch aan de route worden opgenomen. Enkel aan het navigatiesysteem.JTHZZ schreef op zondag 14 april 2024 @ 17:51:
[...]
Grapje zeker? Alle grote netwerken leveren live data over beschikbaarheid en er zijn net als bij Tesla wel eens wat laadpunten buiten bedrijf maar zeker bij de grote netwerken is er nooit een hele locatie stuk en zelfs dan wordt dat gewoon aangegeven. Kulargument vanuit tesla dus, in ieder geval voor Europa.
Vorig jaar stond ik bij een Shell die live als beschikbaar stond maar gewoon uitstonden.JTHZZ schreef op zondag 14 april 2024 @ 17:51:
[...]
Grapje zeker? Alle grote netwerken leveren live data over beschikbaarheid en er zijn net als bij Tesla wel eens wat laadpunten buiten bedrijf maar zeker bij de grote netwerken is er nooit een hele locatie stuk en zelfs dan wordt dat gewoon aangegeven. Kulargument vanuit tesla dus, in ieder geval voor Europa.
Als ik Tesla was, zou ik het ook absoluut nog niet aandurven. Laat staan de exorbitante prijzen die de andere aanbieders vragen.
Er staat volgens mij nergens dat ze automatisch aan de route worden opgenomen. Enkel aan het navigatiesysteem.Ecological schreef op zondag 14 april 2024 @ 17:26:
[...]
Daarom hebben ze ook het programma lopen, dat straks third parties ook wordt opgenomen in de route, maar dan moeten de derde partijen wel even aan het werk.
Laat mij dat maar allemaal lekker helemaal zelf bepalen. Hoeft Tesla geen enkel boodschap aan te hebben.Ecological schreef op zondag 14 april 2024 @ 17:59:
[...]
Vorig jaar stond ik bij een Shell die live als beschikbaar stond maar gewoon uitstonden.
Als ik Tesla was, zou ik het ook absoluut nog niet aandurven. Laat staan de exorbitante prijzen die de andere aanbieders vragen.
Nemen deze auto's de bestaande snel laadstation er in op en navigeren via deze beschikbare laadstation? en geven per laadstation daar de aanwezige en beschikbare laadstations weer?
Wie doet dat ?
Hangt echt van de auto af.mazzoop80 schreef op zondag 14 april 2024 @ 18:44:
Hoe is het gesteld met de auto navigatie, de onboard navigatie doel ik dus op, van een niet-tesla ?
Nemen deze auto's de bestaande snel laadstation er in op en navigeren via deze beschikbare laadstation? en geven per laadstation daar de aanwezige en beschikbare laadstations weer?
Wie doet dat ?
Ik schat in dat de auto's die Google als besturingssysteem hebben dat wel kunnen (Volvo, Polestar, nieuwe Renaults) en wellicht ook de nieuwste andere EV's.mazzoop80 schreef op zondag 14 april 2024 @ 18:44:
Hoe is het gesteld met de auto navigatie, de onboard navigatie doel ik dus op, van een niet-tesla ?
Wie doet dat ?
Zij die het niet hebben (zoals ik) gebruiken ABRP of ChargingTime die dat allemaal prima kunnen. Daarnaast is ABRP via Apple Carplay of AA op het volledige scherm te krijgen.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Goede laatste aanvulling wbt Europa. In Amerika kunnen ze ook zien hoeveel auto's 'in transit' zijn, daar is het wat minder een 'kulargument' dus.JTHZZ schreef op zondag 14 april 2024 @ 17:51:
[...]
Mijn Renault Megana E Tech dmv Google Maps.mazzoop80 schreef op zondag 14 april 2024 @ 18:44:
Wie doet dat ?
Mijn Volvo XC40 doet dit ook dmv Google Mapsmazzoop80 schreef op zondag 14 april 2024 @ 18:44:
Wie doet dat ?
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Idd, Tesla was gewoon de eerste die er voor gezorgd heeft dat lange afstanden mogelijk werden met een EV. Zeker in de VS zijn de alternatieven bedroevend slecht, zo slecht dat (bijna) alle fabrikanten de stekker van Tesla over genomen hebben.Ecological schreef op zondag 14 april 2024 @ 17:59:
[...]
Vorig jaar stond ik bij een Shell die live als beschikbaar stond maar gewoon uitstonden.
In Europa staan we er wat beter voor wat betreft betrouwbaarheid, maar absoluut niet wat betreft prijzen.
Als Tesla eigenaar is het gewoon een goede ervaring om binnen het net te blijven en dat is met de huidige dichtheid van het net simpel en goedkoop. Er zijn echt weinig redenen te bedenken om elders te gaan laden. En als meer laders de V4 stalls krijgen zal dat alleen nog verbeteren.
Dat hangt dus sterk van auto af.mazzoop80 schreef op zondag 14 april 2024 @ 18:44:
Wie doet dat ?
bij mijn ioniq5 werkt dat fantastisch.
ik check thuis wel een beetje of het een "arm" gebied is. En afgelopen wintersport heb ik gekeken of het de moeite was een ionity abonnement voor 1 maand te nemen voor Duitsland/oostenrijk (ja dus).
Maar de planning zelf doe ik eigenlijk volledig onderweg.
De auto stuurt zelf en houdt zelf afstand dus je hebt sowieso zeeen van tijd.
Op de navigatie kan je alle laadstops langs de route zien, inclusief of dat snelladers zijn en of ze vrij zijn. Dan kies ik er een uit zodanig dat ik nog 80km of zo over heb. En houdt vervolgens een beetje bij of dat niet te veel verandert. Afhankelijk van omstandigheden kan ik er 1 eerder of later nemen.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Eentje die ik vaak voorbij zie komen en die mijns inzien legitiem is: laadpas van de zaak kan niet gekoppeld worden aan Tesla account en geen zin om voor te schieten en te declareren of dat zelfs niet mogen. Een Tesla SuC is voor genoeg zakelijke leaserijders zo’n beetje het enige netwerk waar ze dan niet willen laden.Tommie12 schreef op zondag 14 april 2024 @ 21:37:
[...]
Er zijn echt weinig redenen te bedenken om elders te gaan laden. En als meer laders de V4 stalls krijgen zal dat alleen nog verbeteren.
[ Voor 14% gewijzigd door Giga op 14-04-2024 22:16 ]
Dat had ik ook bij Arval Belgie, maar ondertussen hebben ze dat open gesteld. Ik heb mijn eerste laadbeurten mooi gedeclareerd, en ben dan beginnen klagen tegen Arval, en heb onze vlootverantwoordelijke aangetoond dat het te gek is dat ze SuC aan 40ct niet direct afrekenen, en Ionity aan 89ct wel.Giga schreef op zondag 14 april 2024 @ 22:06:
[...]
Eentje die ik vaak voorbij zie komen en die mijns inzien legitiem is: laadpas van de zaak kan niet gekoppeld worden aan Tesla account en geen zin om voor te schieten en te declareren of dat zelfs niet mogen. Een Tesla SuC is voor genoeg zakelijke leaserijders zo’n beetje het enige netwerk waar ze dan niet willen laden.
En dit ligt echt aan de LM. Mijn Nederlandse collega kon probleemloos wel laden bij Suc via Arval NL.
De laadpas en app van de LM (Numobi), dat is pas een drama….
Nog nooit zo’n trage app met onlogische filtering gezien.
Ja, maar je moet wel beseffen dat NL voor Tesla erg klein is, en dat dit een probleem is, onderken ik, maar dat is niet aan Tesla om op te lossen, want met mijn lease-maatschappij kon dit gewoon na een beetje duwen.Giga schreef op zondag 14 april 2024 @ 22:06:
[...]
Eentje die ik vaak voorbij zie komen en die mijns inzien legitiem is: laadpas van de zaak kan niet gekoppeld worden aan Tesla account en geen zin om voor te schieten en te declareren of dat zelfs niet mogen. Een Tesla SuC is voor genoeg zakelijke leaserijders zo’n beetje het enige netwerk waar ze dan niet willen laden.
Daarbuiten, het is ook gewoon dom van de werkgever want werknemers gaan daan veel te duur laden, en je bent erg veel meer geld kwijt voor niks.
Ja, maar alle logica daargelaten is het niet kunnen laden met de laadpas van de zaak bij Tesla dus reden nummer één. Die mensen gaan echt geen moeite doen en laden gewoon maar bij een ander.Tommie12 schreef op zondag 14 april 2024 @ 22:52:
[...]
Dat had ik ook bij Arval Belgie, maar ondertussen hebben ze dat open gesteld. Ik heb mijn eerste laadbeurten mooi gedeclareerd, en ben dan beginnen klagen tegen Arval, en heb onze vlootverantwoordelijke aangetoond dat het te gek is dat ze SuC aan 40ct niet direct afrekenen, en Ionity aan 89ct wel.
En dit ligt echt aan de LM. Mijn Nederlandse collega kon probleemloos wel laden bij Suc via Arval NL.
Laaghangend fruit voor ze om zelf hier wat meer proactief in te zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door Giga op 15-04-2024 07:04 ]
Bij FastNed kun je gewoon een laadpasnummer van derden in je account invullen. Bij Allego ook.Ecological schreef op maandag 15 april 2024 @ 01:03:
[...]
Ja, maar je moet wel beseffen dat NL voor Tesla erg klein is, en dat dit een probleem is, onderken ik, maar dat is niet aan Tesla om op te lossen, want met mijn lease-maatschappij kon dit gewoon na een beetje duwen.
Daarbuiten, het is ook gewoon dom van de werkgever want werknemers gaan daan veel te duur laden, en je bent erg veel meer geld kwijt voor niks.
Zou Tesla ook gewoon helemaal zelf aan kunnen bieden en dan laden starten vanuit de app en daarna zelf kunnen opstarten. Zal wel allemaal weer niet binnen hun geambieerde ‘laadbeleving’ passen, maar simpel op te lossen dus maar moet Tesla wel een beetje moeite voor doen.
We wachten maar weer tot de aandeelhouders gaan ratelen en ze weer elke steen moeten omdraaien om meer omzet te zoeken.
[ Voor 12% gewijzigd door Giga op 15-04-2024 06:55 ]
Ik heb dat ook niet (Stellantis), maar ik gebruik ABRP of Charging time niet. Ik gebruik alleen de ingebouwde navigatie en Flitsmeister, ik zou het lastig vinden nóg een navigatie-app actief te moeten hebben alleen voor het opladen. Ik moet nog uitzoeken hoe het bij mijn auto werkt, heb nog geen lange ritten gemaakt waarbij ik onderweg moest bijladen.pmiddeld schreef op zondag 14 april 2024 @ 18:57:
[...]
Ik schat in dat de auto's die Google als besturingssysteem hebben dat wel kunnen (Volvo, Polestar, nieuwe Renaults) en wellicht ook de nieuwste andere EV's.
Zij die het niet hebben (zoals ik) gebruiken ABRP of ChargingTime die dat allemaal prima kunnen. Daarnaast is ABRP via Apple Carplay of AA op het volledige scherm te krijgen.
Begrijp ik goed dat je de ingebouwde navigatie van Tesla alleen Tesla oplaadpunten meeneemt in de routeplanning? Ik zou het vervelend vinden als mijn Peugeot alleen naar Total Energies laadpunten zou navigeren.
Ik heb CharginTime alleen voor het snel tonen van alle snelladers binnen een (instelbare) max afstand van de route. Zo zie ik snel wat laders zijn met goede faciliteiten eromheen en waar ik het niet erg vind om wat tijd door te brengen. Ik laad dan zo lang ik wil en we weer doorwillen.Of-Aaargh schreef op maandag 15 april 2024 @ 07:04:
[...]
Ik heb dat ook niet (Stellantis), maar ik gebruik ABRP of Charging time niet. Ik gebruik alleen de ingebouwde navigatie en Flitsmeister, ik zou het lastig vinden nóg een navigatie-app actief te moeten hebben alleen voor het opladen. Ik moet nog uitzoeken hoe het bij mijn auto werkt, heb nog geen lange ritten gemaakt waarbij ik onderweg moest bijladen.
Klopt. Je kunt wel navigeren naar andere laders en de batterij zal dan ook voorbereiden, maar je moet zo’n lader zelf uit een apart lijstje kiezen en het toont alleen de laders in de omgeving van waar het beeld van de kaart op het scherm is. Niet gewoon een lijst met alles op de route.Begrijp ik goed dat je de ingebouwde navigatie van Tesla alleen Tesla oplaadpunten meeneemt in de routeplanning? Ik zou het vervelend vinden als mijn Peugeot alleen naar Total Energies laadpunten zou navigeren.
Als je zo’n laadpunt gewoon opzoekt en selecteert als een bestemming, zal de batterij overigens niet gaan voorbereiden op het laden. Enkel wanneer je het selecteert uit het lijstje met laadpunten voegt het deze toe aan de route als laadpunt.
Tegenwoordig kun je een Travelcard aan de tesla app toevoegen en dan hoef je ook met een niet-Tesla niet te declareren. Andere kaarten heb ik nog niet gezien.Tommie12 schreef op zondag 14 april 2024 @ 22:52:
[...]
Dat had ik ook bij Arval Belgie, maar ondertussen hebben ze dat open gesteld. Ik heb mijn eerste laadbeurten mooi gedeclareerd, en ben dan beginnen klagen tegen Arval, en heb onze vlootverantwoordelijke aangetoond dat het te gek is dat ze SuC aan 40ct niet direct afrekenen, en Ionity aan 89ct wel.
Een groot nadeel van de superchargers is de ligging: altijd omrijden, soms meer, soms minder. Ook het niveau van voorzieningen is erg onvoorspelbaar. Het is fijn dat ze er zijn hoor maar in Duitsland betaal je dik 60 cent per kWh als niet-Tesla, net zo duur als EnBW en minder dan 10ct goedkoper dan Ionity en Fastned (69 ct). En daarnaast betaalt de leasemaatschappij, dus voor mij niet direct een argument.
Ik laad in Duitsland liever op een Rasthof.
[ Voor 13% gewijzigd door JTHZZ op 15-04-2024 10:37 ]
DKV, Travelcard en Polestar. Dat is it.JTHZZ schreef op maandag 15 april 2024 @ 07:23:
[...]
Tegenwoordig kun je een Travelcard aan de tesla app toevoegen en dan hoef je ook met een niet-Tesla niet te declareren. Andere kaarten heb ik nog niet gezien.
Klopt. Er zitten ook veel prima locaties bij maar redelijk willekeurig allemaal.Een groot nadeel van de superchargers is de ligging: altijd omrijden, soms meer, soms minder. Ook het niveau van voorzieningen is erg onvoorspelbaar.
Het laden is een noodzaak maar de laadpaalboer is voor mij bijzaak. Gaat mij om de faciliteiten eromheen en ik stop dan gerust wat eerder en / of laad langer door dan wat ik eigenlijk nodig zou hebben om weer verder te kunnen gaan.
Hier hetzelfde. Dat is vaak gewoon helemaal prima.Ik laad in Duitsland liever op een Rasthot.
VW ID.3 en Cupra Born kunnen dit in ieder geval ook.mazzoop80 schreef op zondag 14 april 2024 @ 18:44:
Wie doet dat ?
Auto: Tesla Model 3 2024 RWD
Omdat het mijn eerste lange rit is, ook de Tesla wat beter leren kennen.
Nog wat context: Ik ben wel vaker naar Oostenrijk gereden met een Peugeot 2008 (ICE), daarmee vond ik 175 (waar het kon) een fijne snelheid om mee te rijden en stopten we vaak eenk eer of 3. Mijn andere EV ervaring in Europa was afgelopen zomer naar zuid Frankrijk met een Skoda Enyaq(60), dit volledig op ABRP gereden.
Mijn strategie was: "Rijden hoe fijn voelt, en de navigatie z'n ding laten doen". En wat fijn voelde was 165/175kmh, qua geluid en wegligging meer dan prima te doen. Alleen slurpt het energie.
'Regeneratief remmen' is toch ook heel anders op 180kmh dan op Nederlanse 100, de remschijven zijn in ieder geval weer schoon.
Rit 1: Rotterdam - Mayrhofen (Oostenrijk)
Leg 1: Rotterdam - SuC Solingen
Batterij: 100% - 7%
Reistijd: 2:05 uur
kwh verstookt: 51 kWh
Gemiddelde snelheid: 121 km/h
Consumption: 211 Wh/km
Met een volle accu vertrokken, 3 vrienden opgepikt in regio dordt en via de 'standaardroute' (Frankfurt-Neurenberg-Munchen) naar Oostenrijk karren. Van tevoren wel in ABRP gekeken wat de stops zouden kunnen zijn, maar uiteindelijk de tesla lekker z'n gang laten gaan, en dit ging eigenlijk best goed. Ik zou bij de eerste stop (Troisdorf, zonder faciliteiten) aankomen met 3%. Mede door dit forum wist ik dat hier weinig/geen faciliteiten waren, dus heb ik het gaspedaal iets verder ingetrapt zodat de tesla ging herberekenen. Uiteindelijk kwam de Tesla met Sollingen op de proppen, maar ik had netzogoed bij Troisdorf kunnen stoppen qua faciliteiten. Er zat wel een bakkertje, maar daar hield het ook wel op. Het was nog te vroeg voor een ontbijtje, dus opzich prima.
Leg 2: SuC Solingen - SuC Lumburg an der Lahn
Batterij: 61% - 13%
Reistijd: 1.15 uur
kwh verstookt: 28.7 kWh
Gemiddelde snelheid: 118 km/h
Consumption: 211 Wh/km
Op wat baustelle na hier wat meer gas kunnen geven, toch wel een aantal tukken waar 170/180 gereden kon worden (en ook is gedaan), hierbij zie je dat het verbruik enorm omhoog gaat, maar aangezien je sneller laad dan dat je kan rijden. aankomst SuC was kort van de snelweg waar veel faciliteiten waren, hier hebben we ontbeten en koffie gedaan.
Leg 3: SuC Lumburg an der Lahn - SuC Geiselwind
Batterij: 90% - 16%
Reistijd: 1.5 uur
kwh verstookt: 44.5 kWh
Gemiddelde snelheid: 118 km/h
Consumption: 198 Wh/km
Weer een rit redelijk door kunnen karren (160-180), maar ook een half uurtje baustelle (70kmh). Hierdoor met meer procenten aangekomen dan ik zou willen,
Volgens mij is Geiselwind een relatief nieuwe SuC, zag er allemaal mooi uit. De tesla stuurde ons binnendoor omdat er net voor de afrit voor deze SuC een ongeluk was gebeurd (40m+ file, binnendoorroute was +5 min). Stond 1 andere tesla te laden. Het is inderdaad waar dat SuC's in Duitsland een relatie hebben met McDonalds, nog maar een keer kipnuggets dan
Leg 4: SuC Geiselwind - Schweitenkirchen
Batterij: 72% - 6%
Reistijd: 1.77 uur
kwh verstookt: 39.51 kWh
Gemiddelde snelheid: 111 km/h
Consumption: 202 Wh/km
Nog een heel stuk baustelle voor er weer gas gegeven kon worden, door het gasgeven op het laatste stuk een ladertje eerder gestopt dan oorspronkelijk bedacht. Scheitenkirchen is verder niet zo best. Maar enkele laders en ik denk dat ik een buurman heb gehad, omdat ik lang op de 75kw heb gehangen, De Mac was deze keer 10 minuten lopen (over een LKW parkeerplaats). Ook de faciliteiten rondom deze 'Autohof' zijn nogal outdated. Omdat het wat lopen was, en we gingen lunchen, hier 50 min aan de lader gehangen. Toen we terugliepen zagen we dat er meer Tesla's aan de Allego stonden dan de supercharger.
Leg 5: SuC Schweitenkirchen- SuC Stumm / Einde
Batterij: 89%-33%
Reistijd: 1.45 uur
kwh verstookt: 35.6
Gemiddelde snelheid: 101 km/h
Consumption: 174 wh/Km
De laatste leg bevatte nog een korte stop, 10 minuten voor het hotel. maar ik had graag wat reserve procenten voor als de laders bij het hotel vol/kapot zouden zijn. Kleine en beetje onhandige locatie, maar wel een hele mooie plek om stroom te tappen.
Resume
Heenreis is alles meegevallen, om 4:04 vertrokken en 16:00 aangekomen. totaal 204 kWh verstookt en 195 wh/km gemiddeld. Het voelde een stuk korter vanwege alle pauzes, dat is toch een mentaal dingetje en vond ik niet erg.Het hotel had trouwens een rits 11kw laders, waar ik gretig gebruik van heb gemaakt de dag voor vertrek.
Terugreis
Over de terugreis ga ik iets korter zijn, dit keer niet via Nurnberg maar via Stuttgart gereden, mede vanwege die 75km aan baustelle op de A3 waar ik geen zin in had.De stops waren:
- SuC Zurmarshausen: Zeer groot 'laadplein' met veel aanbieders en nette faciliteiten, ik denk dat dit een mooi voorbeeld is van hoe 'tankstations' er in de toekomst uit (horen) komen te zien
- SuC Leonberg: ook een nieuwer station, maar ik moest 4 palen proberen voordat ik stroom kreeg.
- SuC Waldlaubersheim: Een ouder station bij een autohof, niet veel op aan te merken
- SuC Kerpen: Prima station, zeer druk, daardoor waren de laadsnelheden belabberd (40-50 kw) en besloten eerder af te koppelen en in NL bij een fastned nog even wat bij te prikken
- Fastned Streepland: Een paar procent om thuis te komen
Waar we op de heenreis geen moeite hadden met de laadstops vond ik het op de terugweg toch allemaal lang duren. Omdat er minder baustellen waren en vrachtwagenloze zondag nog een ding is, ook langer hard kunnen rijden, en dat merk je echt. Je ziet er per minuut een procentje vanaf gaan (175kmh). Enige nadeel wat ik aan de TeslaNav heb kunnen ontdekken is dat hij graag een SuC eerder pakt als je een tijd hard hebt gereden, rijd je daarna weer zachter (door bijvoorbeeld baustelle) springt ie niet terug naar de originele SuC. en met een verschil in gebruik tussen 80kmh en 180kmh heeft dat toch wel effect.
Ook moest de wagen op de terugweg steeds net even 10 minuten langer laden dan ik eigenlijk zou willen. En op de terugweg wil je gewoon naar huis
Als laatste vond ik het wel stom dat er bij superchargers geen ramenwissers staan zoals bij traditionele tankstations, op de terugweg enorm veel vliegende objecten geraakt dat ik toch echt een paar keer moest poetsen.
TLDR; NL-Oostenrijk echt prima te doen, maar de ene charger is de andere niet en kan me voorstellen dat dat in vakantietijd wat frustratie oplevert.
Hier nog een kiekje bij Stumm:
:strip_exif()/f/image/EWXnuzgattENZPxtw13Gzxvt.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn handen zijn moe van het typen. Any questions, let me know!
Doet mijn Mercedes prima. Daar is heus geen Google of Tesla based besturingssysteem voor nodig.mazzoop80 schreef op zondag 14 april 2024 @ 18:44:
Wie doet dat ?
Dat de ene het beter doet dan de andere zal wel zo zijn maar volgens mij zal elk navigatiesysteem van een EV navigeren via laadstations bij langere trips.
Enige issue is volgens mij dat de een kan zien of er voldoende plek is (theoretisch want niet teslas kunnen veel plekken in beslag nemen bij een tesla suc) en de ander kan dat niet.Tibs schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:25:
[...]
Doet mijn Mercedes prima. Daar is heus geen Google of Tesla based besturingssysteem voor nodig.
Dat de ene het beter doet dan de andere zal wel zo zijn maar volgens mij zal elk navigatiesysteem van een EV navigeren via laadstations bij langere trips.
Het grootste probleem daar ligt hem bij het feit dat de data die beschikbaar is van de providers (Ionity, Engie, Tesla, ...) niet altijd correct is vermoed ik. Zo geeft de GPS bijvoorbeeld aan dat er 5/10 plaatsen vrij zijn maar als je toekomt zijn er 5 defecte palen en 5 die bezet zijn. Dat heeft volgens mij niets te maken met de GPS van de wagen maar eerder met de data die verstuurd wordt door de providers.dimocash schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:49:
[...]
Enige issue is volgens mij dat de een kan zien of er voldoende plek is (theoretisch want niet teslas kunnen veel plekken in beslag nemen bij een tesla suc) en de ander kan dat niet.
Inderdaad, maar de ervaring van de rijder is hetzelfde.Tibs schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:00:
[...]
Het grootste probleem daar ligt hem bij het feit dat de data die beschikbaar is van de providers (Ionity, Engie, Tesla, ...) niet altijd correct is vermoed ik. Zo geeft de GPS bijvoorbeeld aan dat er 5/10 plaatsen vrij zijn maar als je toekomt zijn er 5 defecte palen en 5 die bezet zijn. Dat heeft volgens mij niets te maken met de GPS van de wagen maar eerder met de data die verstuurd wordt door de providers.
Klopt, maar om op de vraag van mazzoop80 te antwoorden kunnen zo goed als alle niet-tesla's juist navigeren al zijn ze afhankelijk van de providers. Daar waar Tesla dit in eigen handen heeft.dimocash schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:03:
[...]
Inderdaad, maar de ervaring van de rijder is hetzelfde.
Klopt. Alleen britse bankrekeningen. Ik heb dat indertijd via WISE gedaan.Stefannn schreef op zondag 14 april 2024 @ 12:23:
Hoe krijg je het voor elkaar om gocardless te gebruiken? In mijn ervaring accepteert die geen Nederlandse bankrekening. Geen ing in ieder geval.
Ik heb de mail ook gehad, meteen geregistreerd met nieuwe betaalmethode en daar mijn CC aan gehangen. Was ook meteen een goede gelegenheid om al m'n andere kaarten te checken en alles aan dezelfde CC te hangen.
Over 2 weken vertrekken we weer richting Schotland, nu de eerste keer met de Tesla. Met de CPS kaart hoop ik dat alles goed gaat komen maar anders hebben we nog altijd Helen, Shell, ANWB, E-flux, Virta en Tesla zelf :-D
Super tip!Croga schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:14:
[...]
Klopt. Alleen britse bankrekeningen. Ik heb dat indertijd via WISE gedaan.
Ik heb de mail ook gehad, meteen geregistreerd met nieuwe betaalmethode en daar mijn CC aan gehangen. Was ook meteen een goede gelegenheid om al m'n andere kaarten te checken en alles aan dezelfde CC te hangen.
Over 2 weken vertrekken we weer richting Schotland, nu de eerste keer met de Tesla. Met de CPS kaart hoop ik dat alles goed gaat komen maar anders hebben we nog altijd Helen, Shell, ANWB, E-flux, Virta en Tesla zelf :-D
Ik heb account voor BE.EV aangemaakt. Ik liep daar vast op gocardless maar ik had al WISE en dat ging inderdaad.
BE.EV heeft een flink aantal laders in UK en als je op de website gratis registreert krijg je 5ct korting (wel weinig eigenlijk voor zoveel moeite). Chargers doen het ook gewoon met credit card.
NB, ik hoor graag hoe het in Schotland vergaat. Dat staat ook nog op het verlanglijstje maar vorig jaar dus een verhaal van iemand die aangaf dat er echt bijna geen laders waren. Tesla laders moeten trouwens sowieso wel goed komen.
Je hoeft niet zelf "Stripe aan te maken". Dat is inderdaad als je als bedrijf betalingen wil ontvangen. Op de website van ChargePlace Scotland zou je na het klikken op de Stripe knop een formulier moeten krijgen wat je kunt invullen en insturen. Daarna moest ik in mijn bank app nog even wat bevestigen en was het toegevoegd. Misschien hadden ze opstart problemen toen jij keek en lukt het nu wel?Bra-Jo schreef op zondag 14 april 2024 @ 11:59:
[...]
Ook mail gehad dat Chargeplace overstapt van GoCardless naar Stripe? Ik heb al even geprobeerd mijn betaalmethode te wijzigen, maar is me nog niet gelukt, steeds een foutmelding op de site. Ook het aanmaken van Stripe wil nog niet zo, krijg de indruk dat ik een zakelijk account aan het aanmaken ben, dat lijkt me wat overbodig...
[ Voor 3% gewijzigd door orillion op 15-04-2024 17:26 ]
Hij leest waarschijnlijk mee in dit topic ;-)rammes schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:57:
Ik ga eind deze maand naar Cornwall (Engeland), iemand daar al eens geweest met de EV?
Kijk, dat zijn nou leuke ritjes voor dit topic.turkeyhakan schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:35:
Wij willen dit jaar met de M3P naar Turkije (3800 km enkele reis). Ben benieuwd..
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Was de bedoeling, maar in juni vorig jaar verkocht (net voor de vakantie) :-)Inspired schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:45:
[...]
Kijk, dat zijn nou leuke ritjes voor dit topic.Was je er ook al niet een keer eerder geweest met de Y?
Denk dat je gelijk hebt. Ik kom er nu gewoon in en kan zo te zien alles rond maken. Van 't weekend werkte het voor geen meter. Tnx.orillion schreef op maandag 15 april 2024 @ 17:26:
[...]
Je hoeft niet zelf "Stripe aan te maken". Dat is inderdaad als je als bedrijf betalingen wil ontvangen. Op de website van ChargePlace Scotland zou je na het klikken op de Stripe knop een formulier moeten krijgen wat je kunt invullen en insturen. Daarna moest ik in mijn bank app nog even wat bevestigen en was het toegevoegd. Misschien hadden ze opstart problemen toen jij keek en lukt het nu wel?
Nomen nescio
Prima te doen! Ik zag al dat je een thumbs-up heb gegeven op mijn posts 😁 Afgelopen zomer zonder problemen de reis gemaakt, komend zomer ga ik weer. Het laadnetwerk van Trugo en ZES zijn nog verder uitgebreid in Turkije, waar je prima terecht kunt door middel van het aanmelden via hun app. Route naar een badplaats en van daaruit naar Samsun is in mijn geval helemaal voorzien 😉turkeyhakan schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:35:
Wij willen dit jaar met de M3P naar Turkije (3800 km enkele reis). Ben benieuwd..
Enige waar ik extra op ga letten is Servië: daar zijn maar twee supercharger-plaatsen, waarvan één in Aleksinac. Op moment van schrijven is er bij de SuC in Aleksinac wederom één van de vier buiten bedrijf. Afgelopen zomer moest ik daar op de terugweg 5 minuten wachten. Het viel mee, maar als het dit jaar drukker wordt, loopt daar de wachttijd natuurlijk op.
Thanks! Ik heb o.a. jouw post inderdaad doorgenomen. Erg leuk om te lezen! Vorig jaar heb ik toch overgeslagen, maar dit jaar kriebelt het toch wel moet ik zeggen..mustisen schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:56:
[...]
Prima te doen! Ik zag al dat je een thumbs-up heb gegeven op mijn posts 😁 Afgelopen zomer zonder problemen de reis gemaakt, komend zomer ga ik weer. Het laadnetwerk van Trugo en ZES zijn nog verder uitgebreid in Turkije, waar je prima terecht kunt door middel van het aanmelden via hun app. Route naar een badplaats en van daaruit naar Samsun is in mijn geval helemaal voorzien 😉
Enige waar ik extra op ga letten is Servië: daar zijn maar twee supercharger-plaatsen, waarvan één in Aleksinac. Op moment van schrijven is er bij de SuC in Aleksinac wederom één van de vier buiten bedrijf. Afgelopen zomer moest ik daar op de terugweg 5 minuten wachten. Het viel mee, maar als het dit jaar drukker wordt, loopt daar de wachttijd natuurlijk op.
Waar ik mij nog wel een beetje zorgen over maak is dat ik geen laadpaal aan huis heb en buiten de stad zit. Hoeveel km heb je gereden op een lading accu (90% a 100%) toen je eenmaal in Turkije was?
Volgens mij valt het allemaal best mee, hoe veel tijd je extra kwijt bent, klopt dat? Tot aan Ankara kun je in ieder geval op de SuC's rijden en vanuit daar ZES / Esarj / Trugo :-)
In Turkije heb ik ook geen laadpaal aan huis, maar 5km verderop was er een laadpaal van ZES bij Makro (groothandel). Ik woon in Turkije redelijk dicht bij het centrum van Samsun: allemaal appartementen zonder eigen parkeerplaats 😅 Wat ik deed was boodschappen doen bij de Makro en dan was de auto in een uur voldoende opgeladen voor de ritten die ik nodig had. ZES beloofde een snelheid van 60kW, maar in de praktijk haalde ik 35kW. Met Trugo heb ik altijd de beloofde snelheden gehaald, maar in Samsun zelf heb ik geen laadpaal van Trugo aan kunnen treffen. Wellicht is dat nu anders.turkeyhakan schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:31:
[...]
Thanks! Ik heb o.a. jouw post inderdaad doorgenomen. Erg leuk om te lezen! Vorig jaar heb ik toch overgeslagen, maar dit jaar kriebelt het toch wel moet ik zeggen..
Waar ik mij nog wel een beetje zorgen over maak is dat ik geen laadpaal aan huis heb en buiten de stad zit. Hoeveel km heb je gereden op een lading accu (90% a 100%) toen je eenmaal in Turkije was?
Volgens mij valt het allemaal best mee, hoe veel tijd je extra kwijt bent, klopt dat? Tot aan Ankara kun je in ieder geval op de SuC's rijden en vanuit daar ZES / Esarj / Trugo :-)
Wat betreft afstanden die ik haal met een volle lading: vanuit Edirne (Tesla SuC) ben ik vertrokken met 100%. Ik heb de lader van Trugo op de O7 richting Ankara net voorbij Istanbul met gemak gehaald. Van daaruit met 90% vertrokken richting Bolu. Van daaruit heb ik Merzifon zonder problemen gehaald. En daarna dus Samsun met een lading van 60%. Exacte afstanden tussen deze plaatsen weet ik niet, maar ik heb wel de gewone snelheden gereden. Vooral richting Bolu en net voorbij Bolu zonder problemen 130/140 km/h gereden. Zo lang je de volgende laadpaal invoert kun je wel voor jezelf bepalen of je het gaat halen of niet.
Wat betreft extra tijd: het heeft mij denk ik 10% extra tijd gekost op de volledige rit vanuit NL naar TR. Dikwijls duurde naar de wc gaan langer dan dat de auto nodig had om op te laden om de volgende bestemming te halen.
Dank! Je hebt gelijk, een sanitaire stop duurt al snel 20 minuten en dan heb je bij een goede snellader al aardig wat km's bijgeladen! Fijn om te horen.mustisen schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:58:
[...]
In Turkije heb ik ook geen laadpaal aan huis, maar 5km verderop was er een laadpaal van ZES bij Makro (groothandel). Ik woon in Turkije redelijk dicht bij het centrum van Samsun: allemaal appartementen zonder eigen parkeerplaats 😅 Wat ik deed was boodschappen doen bij de Makro en dan was de auto in een uur voldoende opgeladen voor de ritten die ik nodig had. ZES beloofde een snelheid van 60kW, maar in de praktijk haalde ik 35kW. Met Trugo heb ik altijd de beloofde snelheden gehaald, maar in Samsun zelf heb ik geen laadpaal van Trugo aan kunnen treffen. Wellicht is dat nu anders.
Wat betreft afstanden die ik haal met een volle lading: vanuit Edirne (Tesla SuC) ben ik vertrokken met 100%. Ik heb de lader van Trugo op de O7 richting Ankara net voorbij Istanbul met gemak gehaald. Van daaruit met 90% vertrokken richting Bolu. Van daaruit heb ik Merzifon zonder problemen gehaald. En daarna dus Samsun met een lading van 60%. Exacte afstanden tussen deze plaatsen weet ik niet, maar ik heb wel de gewone snelheden gereden. Vooral richting Bolu en net voorbij Bolu zonder problemen 130/140 km/h gereden. Zo lang je de volgende laadpaal invoert kun je wel voor jezelf bepalen of je het gaat halen of niet.
Wat betreft extra tijd: het heeft mij denk ik 10% extra tijd gekost op de volledige rit vanuit NL naar TR. Dikwijls duurde naar de wc gaan langer dan dat de auto nodig had om op te laden om de volgende bestemming te halen.
In Turkije reed ik (met mijn brandstofauto) vaak 180+, sommige stukken zelfs 200 op de cruise control (lege, betaalde snelwegen, 4-6 baans). Dat gaat hem helaas niet worden met de Tesla. Hoeveel km kun je met 140 a 150 op de cruise rijden, enig idee?
Oei, geen idee! Ff in Duitsland proberen voordat je op vakantie gaat? 😄turkeyhakan schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:02:
[...]
Dank! Je hebt gelijk, een sanitaire stop duurt al snel 20 minuten en dan heb je bij een goede snellader al aardig wat km's bijgeladen! Fijn om te horen.
In Turkije reed ik (met mijn brandstofauto) vaak 180+, sommige stukken zelfs 200 op de cruise control (lege, betaalde snelwegen, 4-6 baans). Dat gaat hem helaas niet worden met de Tesla. Hoeveel km kun je met 140 a 150 op de cruise rijden, enig idee?
mustisen schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:16:
[...]
Oei, geen idee! Ff in Duitsland proberen voordat je op vakantie gaat? 😄
turkeyhakan schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:02:
[...]
Hoeveel km kun je met 140 a 150 op de cruise rijden, enig idee?
/f/image/VAaymwkJtnObaeEuOxAEdU6f.png?f=fotoalbum_large)
Mijn stats van mn afgelopen trip, met een M3 2024 RWD (incl 3 passagiers en bagage), mocht het je helpen
[ Voor 17% gewijzigd door LigeTRy op 16-04-2024 12:25 ]
Ik heb een 3P 2023, dus die zal vast en zeker meer verbruiken. Maar bij 140 180 Wh/km is netjes! Laat dat bij mij 200 Wh/km zijn, betekent dat iets meer dan 300 km zonder stress.LigeTRy schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:23:
[...]
[Afbeelding]
Mijn stats van mn afgelopen trip, met een M3 2024 RWD (incl 3 passagiers en bagage), mocht het je helpen
Jaloersmakend zuinig zeg!LigeTRy schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:23:
[...]
[Afbeelding]
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Stond de verwarming uit?LigeTRy schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:23:
[...]
[Afbeelding]
De verwarming stond zeker uit, de airco heeft wel lekker staan blazen. Tijdens de rit (vooral heenweg) is het 25+ graden geweest, terug tot Nederland 20+.
Deze stats zijn wel op wat Teslamate ziet als "vlak terrein" kwam ik achter, ik heb nog even gechecked of als ik uphill en downhill erbij pak (want dat is in duitslang nog wel eens) er verschillen zijn, maar die zijn niet noemenswaardig als je het mij vraagt.
/f/image/ILCNNNOHIxySgZlmPR38YASA.png?f=fotoalbum_large)
Toch geeft het eerder geposte overzicht met de laad sessies aan de SuC een gemiddelde van circa 200 Wh/km en dat is bij een gemiddelde snelheid van circa 120 km/h niet echt jaloersmakend zuinig.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Vandaar dat ik zelf ook benieuwd was naar het verbruik op verschillende snelheden. In Duitsland is het al snel. Of vol gas, of 80kmh bij een baustelle. verbruik neemt exponentieel toe bij hogere snelheden dus vertekend het gemiddelde verbruik een beetje.bert pit schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:16:
[...]
Toch geeft het eerder geposte overzicht met de laad sessies aan de SuC een gemiddelde van circa 200 Wh/km en dat is bij een gemiddelde snelheid van circa 120 km/h niet echt jaloersmakend zuinig.
ik ben wel tevreden met deze cijfers, helemaal te bedenken dat ik in Duitsland niks op TACC/AP heb gereden en zodra het kan t pedaal volledig indrukte, daar valt vast nog een heleboel te winnen
Je kan natuurlijk een granny meenemen en op 6A laden. 1,5kWh per uur dus 15kWh in een nacht erbij. Dan heb je iig iets 😉turkeyhakan schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:31:
[...]
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Als je niet in een appartement woont inderdaadcaspervc schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:42:
[...]
Je kan natuurlijk een granny meenemen en op 6A laden. 1,5kWh per uur dus 15kWh in een nacht erbij. Dan heb je iig iets 😉
Heel interessant, volgens jouw data schaalt het ongeveer linear door en zou 180km/u rijden ipv 90km/u dus evenredig meer verbruiken... Ruwweg het dubbele. Volgens de hoogte-gecorrigeerde data zou het ook amper ~10% schelen. In de praktijk zou ik daar zelf dus 0,0 rekening mee houden en niet als een oud mannetje achter een vrachtwagen gaan taffelen...LigeTRy schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:23:
[...]
[Afbeelding]
Het dubbele per kilometer, niet per uur. Je moet dus 2x zo vaak weer bijladen omdat je met 1 lading maar de helft zo ver komt.Slonzo schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:17:
[...]
Heel interessant, volgens jouw data schaalt het ongeveer linear door en zou 180km/u rijden ipv 90km/u dus evenredig meer verbruiken... Ruwweg het dubbele.
De avatar is een echte foto..
In een ander topic heeft iemand een "netto snelheid" berekening gemaakt (en 40 min is redelijk conservatief).Slonzo schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:17:
[...]
Heel interessant, volgens jouw data schaalt het ongeveer linear door en zou 180km/u rijden ipv 90km/u dus evenredig meer verbruiken... Ruwweg het dubbele. Volgens de hoogte-gecorrigeerde data zou het ook amper ~10% schelen. In de praktijk zou ik daar zelf dus 0,0 rekening mee houden en niet als een oud mannetje achter een vrachtwagen gaan taffelen...
pdidi in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"
Omdat je sneller laad dan je rijdt, heeft de hogere snelheid dus wel degelijk effect
De verschillen zijn boven de 130 redelijk marginaal, alles daarboven heeft weinig effect op je aankomsttijd, dus lekker doen wat je zelf fijn vindt rijden. Al heeft het wel impact op de portemonnee voor de non lease rijders.
Maar helaas komt er per 5 juni een prijsverhoging aan:
De 39 ct blijft, maar de 50 ct wordt dynamisch tussen de 59 ct en 89 ct afhankelijk van de aanbieder.
Zie: https://www.enbw.com/unte...ualisiert-ladetarife.html
Dan misschien toch maar kijken naar Tesla (de laadpoort zit aan de verkeerde kant, dat lijkt me zo onhandig).
Bjorn heeft dat ook al getest, en de conclusie is: als je echt (in D) de hoogste gemiddelde snelheid wil halen, dan rij je best zo snel als je kan, en dan laden tussen 10 en 60%.LigeTRy schreef op woensdag 17 april 2024 @ 08:19:
[...]
In een ander topic heeft iemand een "netto snelheid" berekening gemaakt (en 40 min is redelijk conservatief).
pdidi in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2"
Omdat je sneller laad dan je rijdt, heeft de hogere snelheid dus wel degelijk effectMaar zoals eerder benoemd, vooral op de terugweg vond ik dat ik veel aan tijd aan het wachten/laden was ipv rijden, dat is mentaal zwaarder dan die paar minuutjes eerder aankomen.
De verschillen zijn boven de 130 redelijk marginaal, alles daarboven heeft weinig effect op je aankomsttijd, dus lekker doen wat je zelf fijn vindt rijden. Al heeft het wel impact op de portemonnee voor de non lease rijders.
Ik vind dat in de praktijk dat doorplanken nogal tegen valt. Om echt een gemiddelde te halen van meer dan 120 in D moet je 's nachts rijden, je traject goed uit kiezen (werken en snelheidsbeperkingen) en echt heel zwaar door duwen.
Dit is wel afhankelijk van je laadsnelheid. Hoe sneller je laadt, hoe hoger de 'optimale' snelheid. Met de Kona, maximale laadsnelheid 77 kW, ligt het omslagpunt rond de 130-135 km/u. Als je harder rijdt dan dat is de extra laadtijd hoger dan de tijdwinst van harder rijden.Tommie12 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 08:29:
[...]
Bjorn heeft dat ook al getest, en de conclusie is: als je echt (in D) de hoogste gemiddelde snelheid wil halen, dan rij je best zo snel als je kan, en dan laden tussen 10 en 60%.
Ik vind dat in de praktijk dat doorplanken nogal tegen valt. Om echt een gemiddelde te halen van meer dan 120 in D moet je 's nachts rijden, je traject goed uit kiezen (werken en snelheidsbeperkingen) en echt heel zwaar door duwen.
Klopt, dat zorgt er overdag zeker bij EV's voor dat de netto tijdswinst bij hogere snelheden in Duitsland (bv. >150 op onbeperkte stukken) heel beperkt is. Bij een diesel met nog lineairder verbruik en veel sneller bijtanken was dat vaak al meer het gevoel van tijd te winnen dan effectief een grote tijdswinst.Tommie12 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 08:29:
[...]
Bjorn heeft dat ook al getest, en de conclusie is: als je echt (in D) de hoogste gemiddelde snelheid wil halen, dan rij je best zo snel als je kan, en dan laden tussen 10 en 60%.
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.