Omdat in Frankrijk zaterdag wisseldag is in de meeste accommodaties.Giga schreef op zondag 7 april 2024 @ 09:32:
[...]
Misschien off topic maar waarom zou u dan ook in het weekend gaan reizen? Al kreeg ik geld toe, dan nog niet.
Echt? Dat wist ik niet. Ik zou nooit zo’n accommodatie boeken of überhaupt voorbij zien komen in mijn selectie want ik reis niet in het weekend.Azqi schreef op zondag 7 april 2024 @ 09:46:
[...]
Omdat in Frankrijk zaterdag wisseldag is in de meeste accommodaties.
Omdat als ik op maandag rij ik twee dagen minder vakantie heb. We kunnen dit jaar 12 dagen op vakantie in de zomer en die wil ik dan ook graag benutten.Giga schreef op zondag 7 april 2024 @ 09:32:
[...]
Misschien off topic maar waarom zou u dan ook in het weekend gaan reizen? Al kreeg ik geld toe, dan nog niet.
Terug op een woensdag, maak ik me minder zorgen om.
We gaan overigens wel 2u ‘s nachts al rijden, maar ook daar zullen we wel niet de enigen in zijn.
[ Voor 10% gewijzigd door VidaR-9 op 07-04-2024 10:11 ]
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Daarom pikken we de kids op van school op vrijdag en gaan we direct rijden. Inclusief een hotel overnachting onderweg. Dan ben je op zaterdag al minimaal halverwege. Het hotel onderweg zoek ik altijd uit met een snellader in de buurt, ik kijk niet eens meer naar 11 kW laders bij het hotel, die zijn vaak toch al bezet.VidaR-9 schreef op zondag 7 april 2024 @ 10:11:
[...]
Omdat als ik op maandag rij ik twee dagen minder vakantie heb. We kunnen dit jaar 12 dagen op vakantie in de zomer en die wil ik dan ook graag benutten.
We gaan overigens wel 2u ‘s nachts al rijden, maar ook daar zullen we wel niet de enigen in zijn.
Dit jaar heb ik een korte vakantie gepland in Italie (onder het Gardameer) een paar weken voor de zomervakantie begint, ik ben erg benieuwd hoe druk het onderweg is.
[ Voor 9% gewijzigd door Brotuck op 07-04-2024 10:47 ]
Just here for the fun
Ik denk dat hier een gouden tip voor het reizen in Europa in zit. Niet tobben bij je hotel, maar nog even een laadstop bij een snellader in de buurt.Brotuck schreef op zondag 7 april 2024 @ 10:45:
[...]
Daarom pikken we de kids op van school op vrijdag en gaan we direct rijden. Inclusief een hotel overnachting onderweg. Dan ben je op zaterdag al minimaal halverwege. Het hotel onderweg zoek ik altijd uit met een snellader in de buurt, ik kijk niet eens meer naar 11 kW laders bij het hotel, die zijn vaak toch al bezet.
Mijn doorreishotel in Frankrijk zat op 1,5 km van tig Tesla chargers. Zit je te tobben voor niks bij de AC lader van het hotel.
En je kunt lekker de deur helemaal open zetten. Maar sorryJanHenk schreef op zondag 7 april 2024 @ 08:04:
Dat komt waarschijnlijk omdat de V2 supercharger 150kW over twee stalls verdeeld. Door er één tussen te laten zit je niet beide met 75 te laden.
Voor de V3 is dat anders, maar old habits…
Edit; zie hierboven, excuus..

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Zo had ik het ook bedacht. Even afhankelijk van hoe laat je eind van de dag aankomt bij het doorreis hotel, zou je ook nog kunnen kiezen om in de ochtend, voor vertrek nog te laden. Ontbijt je daar even in de tussentijd.Azqi schreef op zondag 7 april 2024 @ 11:05:
[...]
Ik denk dat hier een gouden tip voor het reizen in Europa in zit. Niet tobben bij je hotel, maar nog even een laadstop bij een snellader in de buurt.
Mijn doorreishotel in Frankrijk zat op 1,5 km van tig Tesla chargers. Zit je te tobben voor niks bij de AC lader van het hotel.
Waarom kun je maar 12 dagen met vakantie? Je hebt een wettelijk recht drie weken aaneengesloten met vakantie te kunnen.VidaR-9 schreef op zondag 7 april 2024 @ 10:11:
[...]
Omdat als ik op maandag rij ik twee dagen minder vakantie heb. We kunnen dit jaar 12 dagen op vakantie in de zomer en die wil ik dan ook graag benutten.
En als u op vrijdag vertrekt heeft u 3 dagen extra vakantie.VidaR-9 schreef op zondag 7 april 2024 @ 10:11:
[...]
En @BrotuckAzqi schreef op zondag 7 april 2024 @ 11:05:
[...]
Ik denk dat hier een gouden tip voor het reizen in Europa in zit. Niet tobben bij je hotel, maar nog even een laadstop bij een snellader in de buurt.
Klopt!
Die AC laders bij hotels kunnen ook misdadig duur zijn. Niet overal, maar goed uitkijken.
Als je voor de vakantie een 1maand tesla of IONITY abonnement afsluit laad je DC goedkoper dan bij het gros van de AC palen
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Is dat recentelijk veranderd? Wettelijk was dit maar 2 weken aaneengesloten in Nederland.pa2ra schreef op zondag 7 april 2024 @ 11:41:
[...]
Waarom kun je maar 12 dagen met vakantie? Je hebt een wettelijk recht drie weken aaneengesloten met vakantie te kunnen.
[ Voor 6% gewijzigd door Giga op 07-04-2024 11:56 ]
Als je zoekt op Google krijg je zowel recht op. twee weken minimaal aangesloten en drie weken aaneengesloten. En volgens mij zijn de meeste bepalingen ook nog eens afhankelijk van de CAO waar je eventueel onder valt.Giga schreef op zondag 7 april 2024 @ 11:54:
[...]
Is dat recentelijk veranderd? Wettelijk was dit maar 2 weken aaneengesloten in Nederland.
Afhankelijk van je route is dat ook een dikke 20 minuten extra rijden heen en terug. En vaak ben je binnen 20 minuten wel aan de beurt. Daarnaast is het een V2 Supercharger dus als het wat drukker is sta je zomaar met maar 75kW te laden. Maar ik had inderdaad ook een andere optie gekozen dan Ionity, eerder of later langs dezelfde snelweg. Ionity is op drukke dagen heel populair omdat veel merken er korting krijgen en omdat ze vaak dicht bij de snelweg liggen.Zjanzjak schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 22:59:
[...]
Als je broer zich een KLEIN beetje verdiept had, dan was hij 10 km doorgereden.
Daar staan 26 Tesla Superchargers (ook voor non Tesla's), ietsies meer dan deze schamele paar laadpunten van Ionity. Ietsies. Ik was daar afgelopen zomer, stonden 4 Tesla's, en mijn Megane.
Alstublieft, alle snelladers van Frankrijk;
https://www.google.com/ma...%2C2.1754276499999925&z=6
Graag gedaan!
[ Voor 3% gewijzigd door JTHZZ op 07-04-2024 13:15 ]
Er zijn ook legio Freelancers op Tweakers natuurlijkpa2ra schreef op zondag 7 april 2024 @ 11:41:
[...]
Waarom kun je maar 12 dagen met vakantie? Je hebt een wettelijk recht drie weken aaneengesloten met vakantie te kunnen.
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Hangt er maar vanaf waar je vandaan komt. Vanaf de A26 is het 5 min rijden, dus de helft. Bovendien staan er 10 V2 en 16 V3 laders.JTHZZ schreef op zondag 7 april 2024 @ 13:14:
[...]
Afhankelijk van je route is dat ook een dikke 20 minuten extra rijden heen en terug. En vaak ben je binnen 20 minuten wel aan de beurt. Daarnaast is het een V2 Supercharger dus als het wat drukker is sta je zomaar met maar 75kW te laden.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ik snap ook wel dat je snel thuis wilt zijn of op je locatie aankomen, maar de rit onderdeel van de vakantie zien, is wellicht ook een mindset die stress scheelt, want 20 minuten extra hoogstens paar keer per jaar, maakt het echt zo uit
?
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Inderdaad, ik zie de reis ook als vakantie. Maar als ik vanaf de Spaanse grens 10 keer moet laden met mijn Ioniq en telkens 20 min moet omrijden doe ik er 3 uur langer over, dus dat doe ik niet. Ik mijd gewoon de drukke dagen. Deed ik 50 jaar geleden al toen ik nog aan de bouwvak vast zat, gewoon een extra verlofdag opnemen en ik kon voor de file uit rijden.Ecological schreef op zondag 7 april 2024 @ 13:58:
Ik snap ook wel dat je snel thuis wilt zijn of op je locatie aankomen, maar de rit onderdeel van de vakantie zien, is wellicht ook een mindset die stress scheelt, want 20 minuten extra hoogstens paar keer per jaar, maakt het echt zo uit?
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Beetje offtopic maar combinatie van: 2 co-ouderschappen, verschillende vakantieregio’s en werk.pa2ra schreef op zondag 7 april 2024 @ 11:41:
[...]
Gaat helaas ook niet ivm werk vriendin (onderwijs).Giga schreef op zondag 7 april 2024 @ 11:42:
[...]
En als u op vrijdag vertrekt heeft u 3 dagen extra vakantie.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
JTHZZ schreef op zondag 7 april 2024 @ 13:14:
Afhankelijk van je route is dat ook een dikke 20 minuten extra rijden heen en terug. En vaak ben je binnen 20 minuten wel aan de beurt. Daarnaast is het een V2 Supercharger dus als het wat drukker is sta je zomaar met maar 75kW te laden. Maar ik had inderdaad ook een andere optie gekozen dan Ionity, eerder of later langs dezelfde snelweg. Ionity is op drukke dagen heel populair omdat veel merken er korting krijgen en omdat ze vaak dicht bij de snelweg liggen.
Dus van zuid naar noord reed zijn broer, het Ionity laadpunt is aan de zuid(oost)kant van Troyes, Tesla zit aan de noord(oost)kant. Het is van Ionity naar Tesla 10 minuten rijden, maar als je de Ionity laat voor wat het is (want in vele apps te checken hoe de bezetting is) dan is het eigenlijk (een goede) 5 minuten verder.Korre schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 20:22:
Mijn broer is vandaag onderweg van Italië naar huis.
Ik was afgelopen zomer een week in de buurt vlak bij Troyes, wat ik zei, heel stil bij het Tesla laadpunt en die ene keer dat ik er ging laden waren er dus maar 4 Tesla's en ik.
Vond de post ook een beetje 'klagen' om niets dan nog eens gemixt met een vleugje "dat belooft wat voor de zomer' vandaar de reactie want er is niets aan de hand. Ook niet in de zomer. Met een klein beetje handigheid met een paar apps, of wat voorkennis is dat makkelijk te voorkomen. Heel makkelijk.
Dat snap ik! Echter de range van de 2024 modellen is natuurlijk al heel veel groter. In theorie (natuurlijk niet praktijk) zou ik met mijn auto met 1 laadstop naar het Gardameer kunnen rijden.PeterZ(on) schreef op zondag 7 april 2024 @ 14:07:
[...]
Inderdaad, ik zie de reis ook als vakantie. Maar als ik vanaf de Spaanse grens 10 keer moet laden met mijn Ioniq en telkens 20 min moet omrijden doe ik er 3 uur langer over, dus dat doe ik niet. Ik mijd gewoon de drukke dagen. Deed ik 50 jaar geleden al toen ik nog aan de bouwvak vast zat, gewoon een extra verlofdag opnemen en ik kon voor de file uit rijden.
Dat is twee weken, geen drie.pa2ra schreef op zondag 7 april 2024 @ 11:41:
Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.
Ik zal het even uitleggen:multikoe schreef op zondag 7 april 2024 @ 12:04:
[...]
Als je zoekt op Google krijg je zowel recht op. twee weken minimaal aangesloten en drie weken aaneengesloten. En volgens mij zijn de meeste bepalingen ook nog eens afhankelijk van de CAO waar je eventueel onder valt.
- volgens de wet heb je recht op vakantie. Een werkgever mag je vakantieaanvraag, ongeacht de duur, niet weigeren, behalve wanneer er zwaarwegende belangen zijn. De werkgever mag wel in een reglement, of in een CAO opnemen dat je voor vakanties langer dan 3 weken afgewezen mogen worden (zonder dat de werkgever dan dat zwaarwegende belang moet aantonen);
- je hebt wettelijk recht om in de zomervakantie 2 weken aaneengesloten vakantie te hebben. dit moet als een minimum gezien worden, ongeacht zwaarwegend belang (dus ook al zijn er zwaarwegende belangen: het mag nooit minder dan 2 weken zijn)
Kortom:
- twee weken of minder: weigeren niet mogelijk door werkgever
- tussen twee en 3 weken: werkgever mag weigeren maar moet zwaarwegend bedrijfsbelang aantonen
- meer dan 3 weken: werkgever mag weigeren, maar moet zwaarwegend bedrijfsbelang aantonen, of het moet al in de CAO/arbeidsreglement zijn vastgelegd dat dat niet mag
Dus in deze situatie:
- als jouw werkgever zegt dat je maar 12 dagen met vakantie mag, dan is dat 2 weken + 2 dagen, maar minder dan 3 weken. Dus moet hij zwaarwegend belang aantonen.
Vraag aan de steller is: heeft je werkgever een zwaarwegend belang aangetoond? Kan hij dat? Zo nee, dan mag je gewoon 3 weken met vakantie.
Wat doet dit er allemaal toe in dit topic?
Graag weer on-topic.
Graag weer on-topic.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Wel 2 weken, niet 2 weken, wat boeit het, kijk in Vidar-9 zijn geval is het een samenloop van omstandigheden.
Maar een baan hebben waar de werkgever stelt dat ik niet meer dan 2 weken verlof kan krijgen vanwege belang voor het bedrijf resulteert voor mij in de volgende oplossing: een andere baan.
Edit;
Maar een baan hebben waar de werkgever stelt dat ik niet meer dan 2 weken verlof kan krijgen vanwege belang voor het bedrijf resulteert voor mij in de volgende oplossing: een andere baan.
Edit;
Je hebt gelijk ook, excuus.HansAuutB schreef op zondag 7 april 2024 @ 17:55:
Graag weer on-topic.
[ Voor 26% gewijzigd door Zjanzjak op 07-04-2024 17:58 ]
AkkoordHansAuutB schreef op zondag 7 april 2024 @ 17:55:
Graag weer on-topic.
Toch blijft het punt wel overeind dat als je nu al laadfiles hebt, dat dat in de zomer nog erger gaat zijn. En ja, je kunt 10 minuten van je route en weer 10 minuten terug en dat is geen ramp maar kan me voorstellen dat dat redelijk zinloos voelt. Als elektrisch rijden een succes moet worden dan moet er nog wel wat geïnvesteerd worden in snellaadcapaciteit. Dit soort dingen is klein leed maar voor veel mensen juist een belangrijk tegenargumentZjanzjak schreef op zondag 7 april 2024 @ 16:09:
[...]
[...]
Dus van zuid naar noord reed zijn broer, het Ionity laadpunt is aan de zuid(oost)kant van Troyes, Tesla zit aan de noord(oost)kant. Het is van Ionity naar Tesla 10 minuten rijden, maar als je de Ionity laat voor wat het is (want in vele apps te checken hoe de bezetting is) dan is het eigenlijk (een goede) 5 minuten verder.![]()
Ik was afgelopen zomer een week in de buurt vlak bij Troyes, wat ik zei, heel stil bij het Tesla laadpunt en die ene keer dat ik er ging laden waren er dus maar 4 Tesla's en ik.
Vond de post ook een beetje 'klagen' om niets dan nog eens gemixt met een vleugje "dat belooft wat voor de zomer' vandaar de reactie want er is niets aan de hand. Ook niet in de zomer. Met een klein beetje handigheid met een paar apps, of wat voorkennis is dat makkelijk te voorkomen. Heel makkelijk.
Want dat had je vroeger niet ? Ik herinner me de tijd ook nog dat ik terug kwam uit Frankrijk, en dat ik tanken in Luxemburg maar oversloeg, omdat de rij al 800 meter voor het tankstation op de vluchtstrook begon. Of als ik op zaterdagmorgen even de tank vol ging gooien in Belgie, dat er 12 auto's voor me stonden.JTHZZ schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:21:
[...]
Toch blijft het punt wel overeind dat als je nu al laadfiles hebt, dat dat in de zomer nog erger gaat zijn. En ja, je kunt 10 minuten van je route en weer 10 minuten terug en dat is geen ramp maar kan me voorstellen dat dat redelijk zinloos voelt. Als elektrisch rijden een succes moet worden dan moet er nog wel wat geïnvesteerd worden in snellaadcapaciteit. Dit soort dingen is klein leed maar voor veel mensen juist een belangrijk tegenargument
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
Ja dat hoor je altijd wel en als de peut goedkoop is klopt dat ook zeker maar over het algemeen genomen zijn er bij laadpunten/tankstations langs de snelweg vaker laadfiles dan tankfiles. Nog los van het feit dat je bij een brandstofauto vanwege de reikwijdte meer flexibiliteit hebt waar je tankt dan met een elektrische auto. Nogmaals, niet onoverkomelijk, maar wel iets minder gemak.Oekiejoekie schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:26:
[...]
Want dat had je vroeger niet ? Ik herinner me de tijd ook nog dat ik terug kwam uit Frankrijk, en dat ik tanken in Luxemburg maar oversloeg, omdat de rij al 800 meter voor het tankstation op de vluchtstrook begon. Of als ik op zaterdagmorgen even de tank vol ging gooien in Belgie, dat er 12 auto's voor me stonden.
Eerlijk gezegd was ik wel blij met de post van @Korre.JTHZZ schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:21:
[...]
Toch blijft het punt wel overeind dat als je nu al laadfiles hebt, dat dat in de zomer nog erger gaat zijn. En ja, je kunt 10 minuten van je route en weer 10 minuten terug en dat is geen ramp maar kan me voorstellen dat dat redelijk zinloos voelt. Als elektrisch rijden een succes moet worden dan moet er nog wel wat geïnvesteerd worden in snellaadcapaciteit. Dit soort dingen is klein leed maar voor veel mensen juist een belangrijk tegenargument
Afgezien van alle persoonlijke meningen.
Het is informatie….
Je kan er je voordeel mee doen.
Wat betreft hoog zomer lijkt het mij persoonlijk dus meer nog dan met benzine auto’s handig de drukte te vermijden. Laden duurt in mijn beleving in praktijk niet veel langer dan tanken omdat je ook pauzes moet hebben. Maar “wachten op laden” duurt wel echt langer dan “wachten op tanken”
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Vorige zomer met caravan naar Spanje, dus veel vaker laden.
Langs de route du soleil niet 1 keer hoeven wachten.
Enige ongemak was het soms/veelal moeten afkoppelen van de caravan.
Afgelopen jaar met de caravan naar Zuid-Frankrijk geweest. Langs de Route du Soleil ook niet 1 keer hoeven wachten.
Door gebruik te maken van Tesla SuCs en Fastned stations ook niet echt afkoppel ongemak gehad. Slechts 2x hoeven afkoppelen tijdens 2600 km met de caravan achter onze EV.
Door gebruik te maken van Tesla SuCs en Fastned stations ook niet echt afkoppel ongemak gehad. Slechts 2x hoeven afkoppelen tijdens 2600 km met de caravan achter onze EV.
[ Voor 7% gewijzigd door harmen76 op 07-04-2024 21:06 ]
Vorig jaar zomer in het hoogseizoen via de route over Limoges overdag naar Spanje gereden, geen enkele laadfile gezien.
Dit jaar ga ik s’nachts, vind ik toch lekkerder, met name door de rust op de weg
Dit jaar ga ik s’nachts, vind ik toch lekkerder, met name door de rust op de weg
Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
Heel fijn die positieve ervaringen! Ik ben nog maar een laadfile tegengekomen, dat was in België bij een tankstation met vier laadpunten, waar een aantal auto's om onduidelijke reden tot boven de 80% stonden te laden. Tien kilometer verderop was een SuC... Verder ook nooit problemen.
Dat heb ik vorig jaar gedaan en heb ik slechte ervaring mee. Ik ben in de avond gaan rijden en dat gaat prima, alleen de man met de hamer komt in de loop van de volgende dag. Tenzij je voor vertrek echt kunt slapen maar anders zou ik er niet aan beginnen.Wilde schreef op zondag 7 april 2024 @ 21:33:
Was dit in het hoogseizoen / tijdens de schoolvakanties?HansAuutB schreef op zondag 7 april 2024 @ 20:46:
Vorige zomer met caravan naar Spanje, dus veel vaker laden.
Voor ander forum had ik het eens opgezocht maar dit past wel als tip in dit forum.
“Check vooral Googlemaps”. Daar staan soms wel 3x of meer zoveel laadpalen op dan dat je in je app vindt.
Vooral laadpalen die wel met een creditcard werken maar niet met enige Laadpas die je bij je hebt.
Vooral rond de bestemming erg handig.
In googlemaps ga naar de bovenkant van scherm bij de “categorieën”, scrol naar recht, 3 puntjes, aanklikken, en “laadpunten” opzoeken.
Ziehier het resultaat van mijn bestemming van afgelopen zomer, Altrincham, bij Manchester.
Geen van de laadpassen gaf veel resultaat.
Met anwb geen enkele.
Met Shell recharge ook geen enkele.
Met chargemap slechts 2.
Met googlemaps vond ik er 6, 3x zoveel als Chargemap dus, en notabene een 150kW lader een paar straten verderop.
Chargemap > 2 laadpunten gevonden
:strip_exif()/f/image/wAxGqBNsNLiqYCefQSHJLRxx.jpg?f=fotoalbum_large)
Googlemaps > 6 laadpunten gevonden
:strip_exif()/f/image/iWeriANyiMOHyBKeQUPPBIfu.jpg?f=fotoalbum_large)
ANWB > geen enkel laadpunt
:strip_exif()/f/image/r6sLCzjYvn53qnZikLqVicH2.jpg?f=fotoalbum_large)
Shell recharge > geen enkel laadpunt
“Check vooral Googlemaps”. Daar staan soms wel 3x of meer zoveel laadpalen op dan dat je in je app vindt.
Vooral laadpalen die wel met een creditcard werken maar niet met enige Laadpas die je bij je hebt.
In googlemaps ga naar de bovenkant van scherm bij de “categorieën”, scrol naar recht, 3 puntjes, aanklikken, en “laadpunten” opzoeken.
Ziehier het resultaat van mijn bestemming van afgelopen zomer, Altrincham, bij Manchester.
Met anwb geen enkele.
Met chargemap slechts 2.
Met googlemaps vond ik er 6, 3x zoveel als Chargemap dus, en notabene een 150kW lader een paar straten verderop.
:strip_exif()/f/image/wAxGqBNsNLiqYCefQSHJLRxx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iWeriANyiMOHyBKeQUPPBIfu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/r6sLCzjYvn53qnZikLqVicH2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xk5NhQPZ2OIw43t3FbXtC0hv.jpg?f=fotoalbum_large)
Chargefinder komt zelfs met 8 oplaadpunten, https://chargefinder.com/nl/altrincham/oplaadpunten/xqxz7x
Dus wat ik elders al schreef, voor het beste resultaat altijd meerdere bronnen raadplegen.
Dus wat ik elders al schreef, voor het beste resultaat altijd meerdere bronnen raadplegen.
Op hetzelfde stukje kaart zie ik er 3. Dat is beter dan chargemap, maar nog steeds minder dan googlemaps.PeterZ(on) schreef op maandag 8 april 2024 @ 07:38:
Chargefinder komt zelfs met 8 oplaadpunten, https://chargefinder.com/nl/altrincham/oplaadpunten/xqxz7x
NB. Het is niet zozeer dat ik mijn gelijk wil halen, maar meer om de “tip” te delen. Doe ermee wat je goeddunkt.
:strip_exif()/f/image/5tuAfIoUlUba0kjVODDCH4fu.jpg?f=fotoalbum_large)
@Stefannn Dit voorbeeld is een n=1 situatie dus dat hoeft niet overal zo te zijn, maar GM zal het ongetwijfeld gaan winnen van andere aanbieders. Maar op dit moment is GM voor mij niet de plek om laadlocaties te zoeken. Zeker niet voor lange reizen want te onhandig, hooguit om lokaal een lader te zoeken. Maar tips zijn natuurlijk altijd welkom, waarvoor dank.
En waar was dit?Nova163 schreef op zondag 7 april 2024 @ 22:44:
Heel fijn die positieve ervaringen! Ik ben nog maar een laadfile tegengekomen, dat was in België bij een tankstation met vier laadpunten, waar een aantal auto's om onduidelijke reden tot boven de 80% stonden te laden. Tien kilometer verderop was een SuC... Verder ook nooit problemen.
Even afkloppen: tot nu toe 2 keer moeten wachten bij een snellader in ruim 4 jaar. Allebei de keren een gratis Alperia langs de A22 in Italië, we blijven Nederlander
Ook wel wat geluk bij, want vooral in het eerste jaar ook wel een paar keer dat er net iemand wegreed van de enige snellader in de buurt, of dat ik bij een plek met meerdere snelladers de laatste had.
AC laders aan de triple boeien niet, dan kan je de CCS zo insteken zo lang je erbij kan. Wel vaker samen met een Zoe aan de laadpaal gestaan zo, gaat prima. De keuze voor een Triple met een accu als jouw Ioniq snap ik, maar met een grote (bijvoorbeeld 80-100 kWh) accu en een laadsnelheid van 150-250 kW kan je beter 20 minuten in de rij wachten en dan laden, of eventueel de triple pakken om een volgende lader te halen als die wel een aantal vrije plekken heeft.PeterZ(on) schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 20:34:
En die Triple staat daar maar eenzaam te zijn in Troyes, die had ik gepakt. Ik had afgelopen donderdag, terugkomende uit Spanje, toch geen enkel probleem in Frankrijk. Overal genoeg vrije laders, alleen de Triples waren wat vaker bezet door plugins/AC-laders.
Gereden op de planning van de navigatie of gewoon gekozen voor korte laadstops van 10-60% of zo? Bij 1100 km afstand en 400+ km range denk ik aan minimaal 350 km rijden tot de eerste laadstop, dan iedere 270-300km laadpauze. Dan heb je niet eens 3 stops in Frankrijk nodig en zeker geen 3 laadfiles lijkt me?Korre schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 21:00:
Ik rij ook EV, sinds februari 2023.
Vorig jaar zijn we zelf naar comomeer geweest zonder problemen.
Mijn broer rijdt met een Q4. Vandaag was het gunstig weer en lag zijn verbruik rond de 18kWh, wat maakt dat zijn rijbereik +400km was.
Hij moest wel 1100km afleggen, wat natuurlijk niet min is.
In Frankrijk heeft hij 3 keer moeten aanschuiven om te laden.
Heel veel Belgen tegengekomen die zelfde ervaringen hadden vandaag in Frankrijk.
Altijd vervelend als je door omstandigheden eigenlijk wel moet rijden op drukke dagen. Het rijden zelf vind ik dan al minder ontspannen door files en opgefokte(re) medeweggebruikers en als je de pech hebt dat je laadfiles treft helpt dat ook niet. Ik denk dat je het beste gewoon jezelf erop in kan stellen dat de rit bij de vakantie hoort, gewoon relax onderweg en niet te druk maken. En verder even tijdens de rit kan kijken hoe 't loopt. Je kan tegenwoordig via diverse apps van tevoren zien hoeveel laders er beschikbaar zijn bij laders rondom je volgende stop, daar je rit op aanpassen en je zou redelijk laadfilevrij op weg moeten kunnen zijn.VidaR-9 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 21:45:
Ik kreeg ook laadpaalfile foto’s doorgestuurd van een vriend vanuit France tijdens paasweekend. Ben ook wel bang voor aankomende zomer wanneer wij op zaterdag naar zuid Frankrijk moeten. Toch heel veel meer EV’s in NL en BE vergeleken met afgelopen jaar. Ik denk dat ik voor stop minder ga en dus wat langere stops maak dan optimaal.
En dat terwijl ik al meerdere lange reizen met EV heb gedaan.
Dat die BP Pulse ontbreekt in de ANWB app vind ik wel bijzonder. Het pasje zou het daar volgens mij wel op moeten doen, geldt tenminste wel voor Aral Pulse (van de Duitse BP tak) en natuurlijk voor de Nederlandse BP Pulse. Maar inderdaad een goede tip om meer bronnen te checken, zeker rondom je eindbestemming of als je door een laadpaalarme omgeving moet.Stefannn schreef op maandag 8 april 2024 @ 07:22:
Voor ander forum had ik het eens opgezocht maar dit past wel als tip in dit forum.
Met anwb geen enkele.
Met chargemap slechts 2.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja dat kan beide, maar ik zou dat toch niet zo gauw doen in het buitenland. Ik stond eens bij een Lidl in Frankrijk aan een Triple te laden (niet gratis) en een Fransman pakte de AC en bij mij stopte het laden. Gebeurt het andersom en heb je een vervelend iemand, heb je toch gedoe. Pak dan liever de HPC en heb geen gedoe.[b]DeGroteMuis schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:48:
AC laders aan de triple boeien niet, dan kan je de CCS zo insteken zo lang je erbij kan. Wel vaker samen met een Zoe aan de laadpaal gestaan zo, gaat prima. De keuze voor een Triple met een accu als jouw Ioniq snap ik, maar met een grote (bijvoorbeeld 80-100 kWh) accu en een laadsnelheid van 150-250 kW kan je beter 20 minuten in de rij wachten en dan laden, of eventueel de triple pakken om een volgende lader te halen als die wel een aantal vrije plekken heeft.
Maar op GM staan ze soms ook niet altijd. Deze bijvoorbeeld bij Benicarlo die Electromaps wel laat zien. Toen ik er vorige week reed zag ik ze staan, dus voor de vakantieganger naar de Costa Blanca weer een extra laadpunt langs de AP7, scheelt weer omrijden.Stefannn schreef op maandag 8 april 2024 @ 07:22:
:strip_exif()/f/image/RGgQDRWARBVh86VL9Q15D6U1.jpg?f=fotoalbum_large)
Wij gaan de eerste 2 weken van Juni richting Kroatië, in onze Zoe dus beperkt tot 46 kW, we gaan er op ons gemak 2/3 dagen over doen en hebben een vakantie huis geboekt met mogelijkheid tot laden. Fijn om hier alle tips te lezen, ben benieuwd wat onze ervaring wordt
Specifiek in UK gebruiken veel mensen Zapmap als app. Daar vind je nog veel meer laadpunten dan Google Maps. Als je regelmatig het Kanaal oversteekt is dat een onmisbare app.Stefannn schreef op maandag 8 april 2024 @ 07:22:
Met anwb geen enkele.
Met chargemap slechts 2.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heeft iemand dit al getest? Strikt gezien, als je een maand op voorhand moet opzeggen, kunnen ze stellen dat de eerste maand reeds begonnen is en dus niet meetelt voor het opzeggen.Inspired schreef op maandag 19 februari 2024 @ 08:57:
[...]
Je kunt meteen opzeggen toch? Net als bij Tesla.
Ja, is getest, zie Laadpassen etc. topic. Je hoeft maar 1 maand te betalen als je na een dag weer opzegt.mdizzy schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:55:
[...]
Heeft iemand dit al getest? Strikt gezien, als je een maand op voorhand moet opzeggen, kunnen ze stellen dat de eerste maand reeds begonnen is en dus niet meetelt voor het opzeggen.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Langs de snelweg tussen Gent en Antwerpen, heet Nazareth geloof ik.
Half juni heen.Giga schreef op maandag 8 april 2024 @ 05:40:
[...]
Was dit in het hoogseizoen / tijdens de schoolvakanties?
Half juli terug.
Ach daar, ik heb er ook al gestaan dat ze allemaal bezet waren, ben dan doorgereden naar Merelbeke (Verlorenbroodstraat 120), moest toch die richting uit. Waren 8 stalls (4x 150kW en 4x 300kW) van Allego en daar stond één eenzame Tesla. Je moet wel ff van de autosnelweg af, maar ligt langs de op- en afrit. Google Maps in mijn wagen toonde deze niet als snellader, maar ik wist die wel staan, was er al eens gepasseerd en zag ze toen staan.Nova163 schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:57:
[...]
Langs de snelweg tussen Gent en Antwerpen, heet Nazareth geloof ik.
Tesla SuC op 10km van Nazareth parkeerplaats klopt wel niet, is ofwel Kortrijk of Lokeren, beiden liggen toch op zo'n 30km afstand. In Deinze zijn er ook 8x snelladers, ook niet zo ver van de op- en afrit. Ik zie daar regelmatig gele nummerplaten staan, dus deze is wel gekend door jullie
Er zijn geen laadfiles, punt.JTHZZ schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:21:
Toch blijft het punt wel overeind dat als je nu al laadfiles hebt, dat dat in de zomer nog erger gaat zijn.
Het goedkope tanken in Luxemburg werd aangehaald, dat bijvoorbeeld dus.
M'n buurman moest 2 weken terug even wachten bij het tanken van zijn auto, bij de Shell een dorp verderop.
Zal ik de krant inlichten dat er nu al drukte is in Brabant, en dat het wat gaat worden van de zomer?
1 zwaluw maakt nog geen zomer, dat iemand 1 keertje even moet wachten (en dat had niet eens gehoeven) maakt niet dat we, bij dit ene geval, er maar gelijk vanuit moeten gaan dat er laadfiles gaan zijn in de zomer. Zwaar overtrokken allemaal.
Dat het wellicht iets drukker zal zijn in Frankrijk, soit, maar ook dat is, met een beetje (voor)kennis heel makkelijk te ontwijken. Maar we zullen vast een verhaal van Henk en Gerda in de Televaag gaan zien, en dat ze nooit meer met een elektrische auto naar Frankrijk zullen gaan want laadfiles.
Yep getest.mdizzy schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:55:
[...]
Heeft iemand dit al getest? Strikt gezien, als je een maand op voorhand moet opzeggen, kunnen ze stellen dat de eerste maand reeds begonnen is en dus niet meetelt voor het opzeggen.
Op dezelfde dag opzeggen kost je maar 1 maand, 6euro.
Activeren duurde wel ongeveer 15 minuten dus als je het abonnement om 23:50 afsluit weet ik niet of “op dezelfde dag opzeggen” lukt.
(Wat er gebeurt als je een dag later opzegt weet ik niet. Niet getest)
Hangt af van je definitie van laadfiles denk ik.Zjanzjak schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:56:
[...]
Er zijn geen laadfiles, punt.
Het goedkope tanken in Luxemburg werd aangehaald, dat bijvoorbeeld dus.
M'n buurman moest 2 weken terug even wachten bij het tanken van zijn auto, bij de Shell een dorp verderop.
Zal ik de krant inlichten dat er nu al drukte is in Brabant, en dat het wat gaat worden van de zomer?
1 zwaluw maakt nog geen zomer, dat iemand 1 keertje even moet wachten (en dat had niet eens gehoeven) maakt niet dat we, bij dit ene geval, er maar gelijk vanuit moeten gaan dat er laadfiles gaan zijn in de zomer. Zwaar overtrokken allemaal.
Dat het wellicht iets drukker zal zijn in Frankrijk, soit, maar ook dat is, met een beetje (voor)kennis heel makkelijk te ontwijken. Maar we zullen vast een verhaal van Henk en Gerda in de Televaag gaan zien, en dat ze nooit meer met een elektrische auto naar Frankrijk zullen gaan want laadfiles.
Net zoals je bij sommige benzinepompen best de pech kan hebben dat je een tijd in de rij staat voor je kan tanken (traditioneel Luxemburg, maar bijvoorbeeld ook gezien bij de Oli in Bichlbach, Oostenrijk), kan dat ook met laden. Vooral in vakantietijd bij de laders met lage prijzen, net als bij benzinepompen met lagere prijzen. Als je dan de pech hebt dat er meer wachtenden voor je zijn dan laders en je de accu te ver leeg hebt om een lader of twee laders verder nog te halen, sta je dus gewoon al snel een half uur te wachten.
het is bangmakerij/stemmingmakerij en vaak niet gebaseerd op feiten imo. "het zal wel weer een feest worden" Ja het kan druk zijn, ja een paar jaar terug een filmpje van een tesla supercharger waar een rij stond met wintersport.. ik ga nu al 4 jaar op vakantie naar italie en heb echt nul keer echt proboemen ondervonden.Ecological schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 20:51:
/edit mea culpa dubbelpost
Ik volg de EV transitie al sinds 2014, en rij EV sinds 2021, elk jaar hoorde ik hoe erg de laadpaal files wel niet zouden zijn in de zomer. Tot nu toe, helemaal geen issue geweest voor de meeste mensen.
Ja uiteraard als ik er af ging om te laden gebeurde het weleens dat de enige laadpaal bezet of defect was, maar alternatieven zat,, Frankrijk is altijd een beetje achtergesteld geweest met laadpalen maar volgens mij beginnen die ook met een inhaalslag.
Net zoals gewone tankstattions - als het kan, vermijd de zaterdag in de zomervakantie gewoon. Het duurt langer voor de dames om te plassen dan ik moet laden.
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Dat gaat vast een heerlijke reis worden. Met de juiste instelling en verwachting kom je ook in een ZOE heel Europa door. Veel plezier!ex87 schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:45:
Wij gaan de eerste 2 weken van Juni richting Kroatië, in onze Zoe dus beperkt tot 46 kW, we gaan er op ons gemak 2/3 dagen over doen en hebben een vakantie huis geboekt met mogelijkheid tot laden. Fijn om hier alle tips te lezen, ben benieuwd wat onze ervaring wordt
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Pech is niet de definitie van een laadfile, dat is, simpelweg....pech.DeGroteMuis schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:46:
Hangt af van je definitie van laadfiles denk ik.
Net zoals je bij sommige benzinepompen best de pech kan hebben dat je een tijd in de rij staat voor je kan tanken (traditioneel Luxemburg, maar bijvoorbeeld ook gezien bij de Oli in Bichlbach, Oostenrijk), kan dat ook met laden. Vooral in vakantietijd bij de laders met lage prijzen, net als bij benzinepompen met lagere prijzen. Als je dan de pech hebt dat er meer wachtenden voor je zijn dan laders en je de accu te ver leeg hebt om een lader of twee laders verder nog te halen, sta je dus gewoon al snel een half uur te wachten.
Laadfile is dat 1 land maar 2 snelladers heeft en er 50.000 willen laden.
Ik chargeer but you get the point.
Het ging dus in dit specifieke geval over Frankrijk;
https://www.google.com/ma...%2C2.2633182749999925&z=6
En er komen nog steeds snelladers bij, check ook de facebook-groep van de maker van het kaartje;
Superchargeurs pour tous France, elke week komen er weer nieuwe snelladers bij.
Daar bovenop is nog eens het grote voordeel dat een beetje ev-rijder, die wat kennis van zaken heeft, kan zien wat de bezetting is bij het mogelijk volgende laadpunt.
Maar goed, clickbait verhalen zullen er altijd wel zijn.
Van achterstelling in Frankrijk is langs de snelwegen echt geen sprake meer. Ruim voldoende in 2023 en er wordt nog steeds bijgeplaatst. Ik denk dat ze qua aantal hpc-stalls per plek inmiddels zelfs (gemiddeld) wel voorloper zijn.4v4t4r schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:10:
[...]
het is bangmakerij/stemmingmakerij en vaak niet gebaseerd op feiten imo. "het zal wel weer een feest worden" Ja het kan druk zijn, ja een paar jaar terug een filmpje van een tesla supercharger waar een rij stond met wintersport.. ik ga nu al 4 jaar op vakantie naar italie en heb echt nul keer echt proboemen ondervonden.
Ja uiteraard als ik er af ging om te laden gebeurde het weleens dat de enige laadpaal bezet of defect was, maar alternatieven zat,, Frankrijk is altijd een beetje achtergesteld geweest met laadpalen maar volgens mij beginnen die ook met een inhaalslag.
Net zoals gewone tankstattions - als het kan, vermijd de zaterdag in de zomervakantie gewoon. Het duurt langer voor de dames om te plassen dan ik moet laden.
offtopic
[ Voor 93% gewijzigd door We Are Borg op 09-04-2024 10:15 ]
De avatar is een echte foto..
Ja beetje backstory: We hebben van 2019 - (eind) 2021 in Californië gewoond en hadden daar een Tesla Model 3. Deze daar verkocht en in NL ingewisseld voor een Zoe voor verschillende redenen (formaat in de stad, prijs kwaliteit verhouding, hoeveel duurder een Model 3 in NL was vergeleken met daar).Himalaya schreef op maandag 8 april 2024 @ 20:15:
[...]
Dat gaat vast een heerlijke reis worden. Met de juiste instelling en verwachting kom je ook in een ZOE heel Europa door. Veel plezier!
Dus we rijden al sinds 2019 EV, hebben daar ook veel lange road trips gedaan (1200 km+) en, zijn in onze Zoe vorige zomer naar Winterberg gereden (was zo'n 500 km).
Dus op zich zijn we wel ervaren en maak ik me weinig zorgen.. Gewoon vooral veel zin in!
Dat is ook het setje dat hier voor de deur staat. Zijn ondertussen al aan de tweede ZOE bezig want die bevalt gewoon prima, en de ZE50 komt ook ver genoeg voor langere ritten. Alleen het snelladen is een ding, dat doet onze Model 3 bijna 5x zo snel op zn top. Maar die is vaak veel te snel klaar en de reis is ook vakantie…ex87 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:32:
[...]
Ja beetje backstory: We hebben van 2019 - (eind) 2021 in Californië gewoond en hadden daar een Tesla Model 3. Deze daar verkocht en in NL ingewisseld voor een Zoe voor verschillende redenen (formaat in de stad, prijs kwaliteit verhouding, hoeveel duurder een Model 3 in NL was vergeleken met daar).
Dus we rijden al sinds 2019 EV, hebben daar ook veel lange road trips gedaan (1200 km+) en, zijn in onze Zoe vorige zomer naar Winterberg gereden (was zo'n 500 km).
Dus op zich zijn we wel ervaren en maak ik me weinig zorgen.. Gewoon vooral veel zin in!
Als wij een roadtrip doen is het vaak maar 2 a 300km per dag en dat is perfect met de ZOE. Even een weekje naar Frankrijk op en neer is dan wel lekker met Tesla. Mooi als het allebei kan
Dat ben ik niet met je eens. Wij rijden inmiddels 5 jaar EV en ik heb staan laden van Kroatie, Puglia, Granada, Albufeira tot Santiago de Compostela en alles daar tussen. We gaan altijd in het hoogseizoen en rijden dan ook vaak op een zwarte zaterdag. Ik heb 1, ja 1 x moeten wachten bij Le Mans, een volle 5 minuten. In de tussentijd heb ik altijd auto’s zien wachten bij tankstations in Frankrijk en Spanje. Waarom ik daar op lette? Vanwege de horrorverhalen over die laadpaalfiles…….JTHZZ schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:41:
[...]
Ja dat hoor je altijd wel en als de peut goedkoop is klopt dat ook zeker maar over het algemeen genomen zijn er bij laadpunten/tankstations langs de snelweg vaker laadfiles dan tankfiles. Nog los van het feit dat je bij een brandstofauto vanwege de reikwijdte meer flexibiliteit hebt waar je tankt dan met een elektrische auto. Nogmaals, niet onoverkomelijk, maar wel iets minder gemak.
Nu is dit n=1, maar in mijn omgeving hoor ik alleen maar gelijke verhalen.
Ik denk dat er veel verschil is in hoe je het aanpakt. Als je zonder nadenken of plannen een rit langs laadpunten langs de snelweg maakt, dat je er dan vaker mee te maken gaat krijgen. Dat is ook hoe veel mensen met een benzineauto op reis gingen, zonder vantevoren een ‘tankplanning’ te maken. Vaak is laaddrukte te vermijden als je van de snelweg af gaat,MooieMario schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:51:
[...]
Dat ben ik niet met je eens. Wij rijden inmiddels 5 jaar EV en ik heb staan laden van Kroatie, Puglia, Granada, Albufeira tot Santiago de Compostela en alles daar tussen. We gaan altijd in het hoogseizoen en rijden dan ook vaak op een zwarte zaterdag. Ik heb 1, ja 1 x moeten wachten bij Le Mans, een volle 5 minuten. In de tussentijd heb ik altijd auto’s zien wachten bij tankstations in Frankrijk en Spanje. Waarom ik daar op lette? Vanwege de horrorverhalen over die laadpaalfiles…….
Nu is dit n=1, maar in mijn omgeving hoor ik alleen maar gelijke verhalen.
Nou dan hoeven mensen in hun benzine auto dus geen aanpassing te doen. Alleen leaserijders tanken langs de snelweg. Het gros ging er alsnog vanaf om goedkoper 200m van de snelweg te tanken.JTHZZ schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:01:
[...]
Vaak is laaddrukte te vermijden als je van de snelweg af gaat,
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Lijkt me sterk, is daar een bron van?Oekol schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:49:
[...]
Nou dan hoeven mensen in hun benzine auto dus geen aanpassing te doen. Alleen leaserijders tanken langs de snelweg. Het gros ging er alsnog vanaf om goedkoper 200m van de snelweg te tanken.
Nee net zoals de andere grepen hier in 't topic wat betreft laadfiles natte vingerwerk. Nederlanders blijven Nederlanders.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Nooit van de autoweg afgegaan om te tanken. Ook lang in de rij gestaan soms.
Mijn verwachting is dat dat nu sneller gaat met de EV. Wel pas in het najaar. (En ja, dan zou ik met een benzine auto ook niet hoeven wachten)
Mijn verwachting is dat dat nu sneller gaat met de EV. Wel pas in het najaar. (En ja, dan zou ik met een benzine auto ook niet hoeven wachten)
Wat is jullie ervaring met Frankrijk in de zomervakantie? Ik lees dat het steeds beter wordt. Dat is positief. Laden jullie vaak aan de snelweg of ook soms een aantal minuten van de snelweg af?
Het is me bij een eerdere vakantie naar Duitsland opgevallen dat google maps van de Polestar me vaak naar laadpalen op enkele minuten van de snelweg stuurde. Vaak waren daar wat grotere laadpunten dan direct aan de snelweg. Hoe zit dat in Frankrijk?
Alvast bedankt.
Het is me bij een eerdere vakantie naar Duitsland opgevallen dat google maps van de Polestar me vaak naar laadpalen op enkele minuten van de snelweg stuurde. Vaak waren daar wat grotere laadpunten dan direct aan de snelweg. Hoe zit dat in Frankrijk?
Alvast bedankt.
In Duitsland noemen ze dat een 'Autohof'.maartenmu schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:02:
Wat is jullie ervaring met Frankrijk in de zomervakantie? Ik lees dat het steeds beter wordt. Dat is positief. Laden jullie vaak aan de snelweg of ook soms een aantal minuten van de snelweg af?
Alvast bedankt.
Meestal grote parking, wat servicebedrijven, eettoestanden en nu ook laadpalen.
Dat fenomeen heb je minder in Frankrijk.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Het grappige met zo'n Autohof is ook dat er vrije toegang is naar het achterland. Waar in Nederland de tankstations (zelfs als ze meer bieden dan alleen tanken) volledig afgesloten zijn van de omgeving, kun je in Duitsland vaak gewoon via een weggetje naar het achterland. Misschien niet met de auto, maar als je een hond hebt of je wil gewoon een lekker stukje wandelen tijdens het laden, dan kan dat in Duitsland prima.Tommie12 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:09:
[...]
In Duitsland noemen ze dat een 'Autohof'.
Los van de autohof werd ik ook nog wel eens naar de Lidl of MacDonalds gestuurd. Ook zat er een fastned net iets van de snelweg af.Tommie12 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:09:
[...]
In Duitsland noemen ze dat een 'Autohof'.
Maar in Frankrijk is het dus gebruikelijker om te laden direct aan de snelweg? En daar zijn dus ook voldoende laadpalen. In Duitsland vond ik dat nog wel eens tegenvallen met 2 of 4 palen bij een tankstation aan de snelweg.
Frankrijk is echt met een enorme inhaalslag bezig. Op de Aire's aan de snelwegen steeds vaker minimaal 12 tot 16 laadplekken. Wat verder van de snelweg zijn de grote laadpleinen daar eigenlijk alleen de Tesla SuC'smaartenmu schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:49:
[...]
Los van de autohof werd ik ook nog wel eens naar de Lidl of MacDonalds gestuurd. Ook zat er een fastned net iets van de snelweg af.
Maar in Frankrijk is het dus gebruikelijker om te laden direct aan de snelweg? En daar zijn dus ook voldoende laadpalen. In Duitsland vond ik dat nog wel eens tegenvallen met 2 of 4 palen bij een tankstation aan de snelweg.
Ja, dat is mijn ervaring ook. Direct aan de snelweg bij eigenlijk elk tankstation 12-20 laadpunten. En de kosten zijn ook laag, meestal tussen € 0,50-€ 0,60. Tesla in Frankrijk is nog (veel) goedkoper, zonder abonnement meestal rond € 0,40.Himalaya schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:52:
[...]
Frankrijk is echt met een enorme inhaalslag bezig. Op de Aire's aan de snelwegen steeds vaker minimaal 12 tot 16 laadplekken. Wat verder van de snelweg zijn de grote laadpleinen daar eigenlijk alleen de Tesla SuC's
Dat je nergens last van hebt.maartenmu schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:02:
Wat is jullie ervaring met Frankrijk in de zomervakantie?
Het IS al beter, sterker nog, ik durf te beweren dat het het beste is.maartenmu schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:02:
Ik lees dat het steeds beter wordt.
Net als bij jou zit Google Maps ook in de Megane 'ingebakken', edoch, vind ik het fijner (en leuker) om zelf even van tevoren wat te zitten puzzelen, vooral met het kaartje van Denis Schoelens;maartenmu schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:02:
Het is me bij een eerdere vakantie naar Duitsland opgevallen dat google maps van de Polestar me vaak naar laadpalen op enkele minuten van de snelweg stuurde.
https://www.google.com/ma...%2C1.9241153941406175&z=9
Beetje achterhaald, wat ik al zei, volgens mij nu het 'dichtsbevolkt' met snelladers, er hoeft dus niets meer ingehaald te worden. Wel blijven ze maar gaan daar, wat ik al eerder in dit topic aanhaalde bekijk de facebook-pagina van Denis eens (Superchargeurs pour tous France), elke week weer een paar nieuwe snelladers erbij.Himalaya schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:52:
Frankrijk is echt met een enorme inhaalslag bezig.
Het gesprek lezende over al dan niet drukte in de zomer, ben ik als Tesla-rijder benieuwd of Tesla ook zijn toegankelijkheid voor andere merken aanpast aan drukte. Worden bijvoorbeeld op Zwarte Zaterdag de SuC weer Tesla only? Want als iedereen de weg naar SuC weet te vinden, verdwijnt straks het voordeel voor de Tesla rijder waar het netwerk oorspronkelijk voor gebouwd is, toch?
Dat lijkt me sterk. Zou Tesla erg onbetrouwbaar maken.coelho schreef op woensdag 10 april 2024 @ 20:53:
Het gesprek lezende over al dan niet drukte in de zomer, ben ik als Tesla-rijder benieuwd of Tesla ook zijn toegankelijkheid voor andere merken aanpast aan drukte. Worden bijvoorbeeld op Zwarte Zaterdag de SuC weer Tesla only? Want als iedereen de weg naar SuC weet te vinden, verdwijnt straks het voordeel voor de Tesla rijder waar het netwerk oorspronkelijk voor gebouwd is, toch?
Ja en bovendien betaal je er als non-tesla rijder toch ook voor? Tesla heeft liever een 70% bezetting door de hele dag heen dan een 55% van de Tesla-rijders only..coelho schreef op woensdag 10 april 2024 @ 20:53:
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Tesla wil geld verdienen dus ze gaan dat zeker niet doen. De USP van een eigen laadnetwerk is inmiddels inderdaad wel weg.coelho schreef op woensdag 10 april 2024 @ 20:53:
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Oorspronkelijk.coelho schreef op woensdag 10 april 2024 @ 20:53:
verdwijnt straks het voordeel voor de Tesla rijder waar het netwerk oorspronkelijk voor gebouwd is, toch?
Maar nu niet meer.

Tijden veranderen.
Maar als je missie is om de wereldwijde transitie naar duurzame energie te versnellen, dan is Tesla only niet in lijn met die missie en ze houden zich aan hun missie.coelho schreef op woensdag 10 april 2024 @ 20:53:
Dat heeft Tesla opgegeven ten faveure van meer klanten. Ik heb het idee dat het laadnetwerk Tesla op de lange termijn meer zal opleveren dan de auto's. Waarom zou je al die nieuwe klanten de deur wijzen?[b]coelho in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"Want als iedereen de weg naar SuC weet te vinden, verdwijnt straks het voordeel voor de Tesla rijder waar het netwerk oorspronkelijk voor gebouwd is, toch?
Ik heb er in ieder geval plezier van.
De avatar is een echte foto..
Vraag is ook of ze dat zomaar terug mogen dichtzetten. In Amerika zijn ze dacht ik verplicht door de overheid om hun netwerk open te stellen voor andere wagens, kan goed zijn dat ze zoiets binnen Europa ook zouden afdwingen moest Tesla dat doen.
Ik hoop in elk geval dat het nooit gebeurt want ik ben een fervent gebruiker van hun laders tijdens mijn reizen. Nog geen enkele lader tegengekomen die niet werkt, er zijn er altijd voldoende, de prijs is meestal het laagste t.o.v. de concurrentie en de snelheid is ook altijd top. 1x van de 20x dat ik bij hen geladen heb moest ik eens 5 min wachten omdat ze allemaal bezet waren, dat was bij een SuC waar maar 10 stalls waren aan een supermarkt in Frankrijk.
Ik hoop in elk geval dat het nooit gebeurt want ik ben een fervent gebruiker van hun laders tijdens mijn reizen. Nog geen enkele lader tegengekomen die niet werkt, er zijn er altijd voldoende, de prijs is meestal het laagste t.o.v. de concurrentie en de snelheid is ook altijd top. 1x van de 20x dat ik bij hen geladen heb moest ik eens 5 min wachten omdat ze allemaal bezet waren, dat was bij een SuC waar maar 10 stalls waren aan een supermarkt in Frankrijk.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Ik ga de komende periode een aantal keer lange ritten maken. Eentje naar Duitsland, maar daar maak ik me geen zorgen over.
Een andere is naar de Belgische Ardennen waar de DC snelladers zeer zeldzaam zijn... Tussen Luik en Luxemburg is alleen een Fastned bij Fraiture en bij Arlon is een Tesla SUC, maar ik kom niet echt in de buurt van Arlon.
Als ik de verhalen lees, dan zal het allemaal wel meevallen, maar het is en blijft toch irritant dat je meerdere apps nodig hebt om alle snelladers te zien.
Bijvoorbeeld. Bij Luik is er blijkbaar een Tesla SUC, maar Google Maps kent die niet en ABRP kent die wel.
En dan moet ik ook nog eens zien of mijn Kia Niro deze in z'n database heeft staan zodat de batterij conditioning gaan werken.
Een andere is naar de Belgische Ardennen waar de DC snelladers zeer zeldzaam zijn... Tussen Luik en Luxemburg is alleen een Fastned bij Fraiture en bij Arlon is een Tesla SUC, maar ik kom niet echt in de buurt van Arlon.
Als ik de verhalen lees, dan zal het allemaal wel meevallen, maar het is en blijft toch irritant dat je meerdere apps nodig hebt om alle snelladers te zien.
Bijvoorbeeld. Bij Luik is er blijkbaar een Tesla SUC, maar Google Maps kent die niet en ABRP kent die wel.
En dan moet ik ook nog eens zien of mijn Kia Niro deze in z'n database heeft staan zodat de batterij conditioning gaan werken.
Kia Niro-EV 2024
Geraak je in 1 trek op je bestemming in de Ardennen?Freak187 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:27:
Ik ga de komende periode een aantal keer lange ritten maken. Eentje naar Duitsland, maar daar maak ik me geen zorgen over.
Kijk dan vooral op je ter plaatse kan laden, dat helpt enorm.
Sony A7 iv en wat recycled glas
In Baraque Fraiture is ook een Ionity in aanbouw.Freak187 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:27:
er zijn in de nabijheid van de snelwegen hier en daar wat Electra laders in Wallonië... https://www.go-electra.com/en/charging-with-electra/Freak187 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:27:
KIA heeft Tesla niet bij de mogelijke laadstations staan. Althans niet in mijn EV6. Heel jammer en een stomme actie van KIA.Freak187 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:27:
En iets ten zuiden van Luik staat bij Rémouchamps ook nog een SuC bij een luxe hotel met best aangename koffie.
Punctuality is the politeness of kings
Er zijn nog een reeks 60kW laders beschikbaar. Voor een Kiro heb je niet meteen een 250kW lader nodig.
Kijk op chargefinder en chargemaps voor details.
Er zijn nog doodse gebieden, maar er zijn genoeg opties om even bij te laden zodat je van/naar bestemming kunt gaan.
Kijk op chargefinder en chargemaps voor details.
Er zijn nog doodse gebieden, maar er zijn genoeg opties om even bij te laden zodat je van/naar bestemming kunt gaan.
Ja op bestemming gaat het wel lukken. Heb ook een granny charger mee.
Kia Niro-EV 2024
Wallonië is inderdaad een achtergebleven gebiedsdeel als het op laders/snelladers aankomt.Freak187 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:27:
In de buurt van Luik heb je naast die Tesla SUC ook nog de Ionity aan de luchthaven - weinig te beleven daar behalve een kleine Delhaize supermarkt, maar een plan B waarvoor je niet ver hoeft af te rijden van de snelweg.
Is mijn backup als de Total in Waremme volzet is.
Is dat niet juist bij de tankstations aan de Autobahn? In de beginjaren met de EV regelmatig profijt van gehad. Lader alleen bij het tankstation in de andere richting? Even een serviceweggetje over rijden en je hoeft niet een heel eind om te rijden om te keren bij de volgende afrit. Het was officieel niet toegestaan, maar de polizei liet het oogluikend toe.multikoe schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:14:
[...]
Het grappige met zo'n Autohof is ook dat er vrije toegang is naar het achterland. Waar in Nederland de tankstations (zelfs als ze meer bieden dan alleen tanken) volledig afgesloten zijn van de omgeving, kun je in Duitsland vaak gewoon via een weggetje naar het achterland. Misschien niet met de auto, maar als je een hond hebt of je wil gewoon een lekker stukje wandelen tijdens het laden, dan kan dat in Duitsland prima.
In Duitsland heb je Raststattes en Autohofs.DeGroteMuis schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:12:
[...]
Is dat niet juist bij de tankstations aan de Autobahn? In de beginjaren met de EV regelmatig profijt van gehad. Lader alleen bij het tankstation in de andere richting? Even een serviceweggetje over rijden en je hoeft niet een heel eind om te rijden om te keren bij de volgende afrit. Het was officieel niet toegestaan, maar de polizei liet het oogluikend toe.
Een Raststatte, dat is hetzelfde als een Nederlandse snelwegparkeerplaats/tankstation/laadplek. Als daar ook een voorziening zoals een hotel is, dan is die vaak ook wel van de niet-snelwegkant bereikbaar. En in afgelegen gebieden komt het ook wel voor dat er inderdaad een servicebrug/tunnel naar de raststatte aan de andere kant is.
Een Autohof ligt bij een reguliere afslag, en dat is wat we in Nederland een foodcourt noemen. Daar zitten de Mac/KFC/Burgerking/Subway/tankstation/laadplek/hotel etc. op korte afstand van de normale afslag.
Op zich vind ik dat idee van een Autohof wel goed. Je kunt op de heen- en terugreis van dezelfde voorzieningen gebruik maken. Hier in Nederland kan het gebeuren dat de snellader aan de ene kant vol staat, terwijl die in tegenovergestelde richting helemaal leeg is...
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
Helemaal juist, ik wist niet van het onderscheid tussen een Autohof en een Raststatte.Oekiejoekie schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:47:
[...]
In Duitsland heb je Raststattes en Autohofs.
Een Raststatte, dat is hetzelfde als een Nederlandse snelwegparkeerplaats/tankstation/laadplek. Als daar ook een voorziening zoals een hotel is, dan is die vaak ook wel van de niet-snelwegkant bereikbaar. En in afgelegen gebieden komt het ook wel voor dat er inderdaad een servicebrug/tunnel naar de raststatte aan de andere kant is.
Een Autohof ligt bij een reguliere afslag, en dat is wat we in Nederland een foodcourt noemen. Daar zitten de Mac/KFC/Burgerking/Subway/tankstation/laadplek/hotel etc. op korte afstand van de normale afslag.
Op zich vind ik dat idee van een Autohof wel goed. Je kunt op de heen- en terugreis van dezelfde voorzieningen gebruik maken. Hier in Nederland kan het gebeuren dat de snellader aan de ene kant vol staat, terwijl die in tegenovergestelde richting helemaal leeg is...
Het netwerk is voor Elon's portemonnee gebouwd. En het kan nu uit om andere merken te laden laden bij Telsa laders. Dat gaat echt niet meer veranderen. En al helemaal niet op basis van drukte.coelho schreef op woensdag 10 april 2024 @ 20:53:
https://maps.app.goo.gl/tNLmj8jMh5sTy1Wd9?g_st=icFreak187 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:27:
Bijvoorbeeld. Bij Luik is er blijkbaar een Tesla SUC, maar Google Maps kent die niet en ABRP kent die wel. En dan moet ik ook nog eens zien of mijn Kia Niro deze in z'n database heeft staan zodat de batterij conditioning gaan werken.
Die bij Luik staat er gewoon in. GM is heel up to date. Maar goed ook want dat is wat mijn auto gebruikt voor preconditioning
[ Voor 7% gewijzigd door JTHZZ op 12-04-2024 07:38 ]
Weet iemand de laadtarieven bij het Zaans Medisch Centrum ?
Het schijnen EVBOX palen te zijn maar ik zie ook Q8 op de electroverse kaart.
Ziet ernaar uit dat het niet heel aantrekkelijk is met 60 cent per kWh.
In Hoorn bij het dijklander zijn de EVBOX palen 0,43 cent bij Electroverse.
Is er ook een app die de beste prijs bij EVBOX heeft ?
Het schijnen EVBOX palen te zijn maar ik zie ook Q8 op de electroverse kaart.
Ziet ernaar uit dat het niet heel aantrekkelijk is met 60 cent per kWh.
In Hoorn bij het dijklander zijn de EVBOX palen 0,43 cent bij Electroverse.
Is er ook een app die de beste prijs bij EVBOX heeft ?
[ Voor 24% gewijzigd door kevertje1977 op 12-04-2024 09:42 ]
Het viel mij ook al op. Daarom heb ik bij tesla maastricht nog even geladen. Veel goedkoper dan in Belgie.Freak187 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:27:
Er zijn bij Luik wel 2 IONITY laders : Ionity Tignee aan de E40, en aan de westkant bij Ionity Bierset.
Misschien dat je daar wat aan hebt ?
Ja, da's wat ik bedoelde in mijn reactie op multikoe. Met het voordeel dat de Duitsers een Autohof netjes aangeven op de snelwegbordenOekiejoekie schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:47:
[...]
In Duitsland heb je Raststattes en Autohofs.
Met de brandstofauto of -motor is een Autohof wel echt brilljant, goedkoper tanken, amper omrijden, vreemd genoeg vaak minder druk dan aan de snelweg zelf, vaak ook wat minder lawaai en als je even wil pauzeren ook prima faciliteiten in de buurt. Met de EV wisselt het wat meer, soms extreem afgelegen laadpalen bij zo'n Autohof, sta je ergens in een rommelhoekje in een donkere uithoek van het terrein aan de HPC. Maar ja, dat zie je ook nog steeds bij de nodige Raststätten, een verstopte HPC tussen de vrachtwagenparkeerplaatsen ver van alles.
Is dat zo, vooral bij hotels en afgelegen Raststätten toegangstunnels of -viaducten? Dan heb ik altijd geluk gehad dat ik de Raststatte aan de andere kant prima kon bereiken. Lader aan de ene kant volledig bezet? Even naar de andere kant rijden en daar inpluggen, super oplossing!
Dat denk ik niet, zal denk ik gewoon open blijven voor andere merken.coelho schreef op woensdag 10 april 2024 @ 20:53:
Ik denk dat dit nog wel een dingetje gaat worden bij V2 en V3 palen van ze. Andere merken hebben hun laadpoort soms op een plek waardoor ze twee plekken moeten gebruiken om te laden bij een Tesla laadpunt (Tesla geeft hierin ook advies) en de andere paal dus onbenut gaat blijven voor een Tesla.
Wat je dus steeds vaker gaat krijgen is dat u in uw Tesla ziet: er zijn nog 8 palen vrij, maar in realiteit zijn die bezet door 4 niet-Tesla’s die een dubbele plek nodig hebben (waardoor 4 andere palen onbenut gaan blijven). Ik ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.
Dom, maar gunstig voor Tesla-bereiders die bij een SuC willen laden.HansAuutB schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:10:
[...]
KIA heeft Tesla niet bij de mogelijke laadstations staan. Althans niet in mijn EV6. Heel jammer en een stomme actie van KIA.
Mja, zo stelt Tesla zelf helemaal geen andere palen voor dan hun eigen palen. Ze laten je er ook wel voor omrijden als dat zo uitkomt. Ook erg dom, zeker nu ze steeds meer Tesla SuCs openstellen voor andere merken.
Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.