Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-09 15:57
revolution-nl schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:52:
[...]

Gisteren tijdens onze trip richting de highlands toch nog even kort geladen bij een charge place schotland lader, de rit van 230km met caravan had ik kunnen redden met 5% op de bestemming maar gezien de beperkte laadmogelijkheden, voor de zekerheid toch maar even een buffer aangehouden.

Het was een oude dame maar ze deed het, tot mijn verbazing werkte mijn TCE druppel gewoon en hoefde ik de aangevraagde electraverse pas niet te gebruiken

[Afbeelding]
wat voor caravan heb je erachter? Hoe is het verbruik zo ongeveer?

Mixed Reality dev

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-09 19:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Menesis schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:10:
[...]
wat voor caravan heb je erachter? Hoe is het verbruik zo ongeveer?
Rapido Club 42cp (hefdak) verbruik 25kwh /100km @90kmh op de snelweg

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-09 15:57
revolution-nl schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:36:
[...]

Rapido Club 42cp (hefdak) verbruik 25kwh /100km @90kmh op de snelweg
Thanks! Geen gek verbruik!

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09 14:13

Dani86

AeroGeek

Bedankt voor de ervaringen in Schotland met Caravan. Als Schotland bevalt wil ik wellicht met de vouwwagen terug :)

Anyway in Oktober volgt het verslag.

Wat ik zie verder noordwaarts (de NC 500 route) dat er volgens ABRP veel laders het niet doen, daar zou ik wel huiverig van worden. Als je dan ook nog wordt ge-iced dan wordt het wel een uitdaging. Hoe is jullie ervaring met ICEing in de UK? In Nederland lopen we in het gareel en mijn ervaring in België en Frankrijk dat er nooit een ICE op een EV plek staat, in Duitsland nog wel ns maar nooit problemen mee gehad.

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09 14:13

Dani86

AeroGeek

Mooi artikel, consistent beleid is key, kijk naar het fiasco met de salderingsregeling voor PV in afbouwen bijtellings en belastingvoordeel EVs in Nederland. Zwabber beleid

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:33
Stefannn schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:03:

Speciaal voor @ASW1, zit je nog in UK? moet je nog terug door de tunnel? Hieronder mijn tijdschema.
Dank, maar ben afgelopen zondag al met de Harwich naar Hoek ferry teruggekomen.
Dat kostte 10,5 uur deur tot deur, is niet veel duurder (met de dagferry) en scheelt een hoop rijden en stress (London en Antwerpen)
Had in Chelmsford met de granny tot 50% geladen en dat was meer dan genoeg om weer thuis te komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08:51
ASW1 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:16:
[...]

Dank, maar ben afgelopen zondag al met de Harwich naar Hoek ferry teruggekomen.
Dat kostte 10,5 uur deur tot deur, is niet veel duurder (met de dagferry) en scheelt een hoop rijden en stress (London en Antwerpen)
Had in Chelmsford met de granny tot 50% geladen en dat was meer dan genoeg om weer thuis te komen :)
Top!
Yep….
Ik heb werkelijk elke optie al gedaan.
Tunnel, Calais Ferry, Duinkerken Ferry, Hull Ferry, vliegtuig (vanuit verschillende vliegvelden), bus (toen nog naar Londen)
Alles heeft zijn pro’s en cons

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-09 17:42
Ecological schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:00:
[...]

Interessant - die had ik ook wel willen gebruiken ipv van die gare app van IONITY.
Niet alleen de Ionity app is gaar. De hele Ionity laadinfra is een drama. Ik laad met een shell pas en elke keer is het een gok of het wel werkt. Alleen de nieuwe palen lijken te werken. Uiteindelijk heb ik Ionity verwijderd uit de voorkeurs laadpalen in het navigatie systeem.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23-09 21:12
Vreemd. De app van ionity werkt bijna altijd. De enkele keer dat jet niet werkt gebruik ik de anwb druppel. Alles in het buitenland.

• Luisterzicht
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09:55
Bij mijheeft de ionity app ook altijd gewerkt op mijn reis van 3300 km naar noord Italië over Frankrijk,Zwitserland en terug over Oostenrijk en Duitsland.
Altijd snelgeladen met de ionity app en niet 1 keer geweigerd. In Affi moest ik wel even onderuit de overkapping om bereik te krijgen.
Duurt altijd wel een minuutje voordat alles geverifieerd is en het laden begint. Dit gaat met een laadpas wel sneller

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:53
lfah2000 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 18:14:
[...]

Niet alleen de Ionity app is gaar. De hele Ionity laadinfra is een drama. Ik laad met een shell pas en elke keer is het een gok of het wel werkt.
Dat de Shell pas niet altijd werkt lijkt me niet iets dat je ionity kunt kwalijk nemen.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Stefannn
Puppetmaster schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 21:59:
[...]

Dat de Shell pas niet altijd werkt lijkt me niet iets dat je ionity kunt kwalijk nemen.
@lfah2000
Het is waarschijnlijk niet de pas maar de rfid lezer.
De my Renault pas doet het ook bij ongeveer 1 op de 6 palen niet.
Waarschijnlijk omdat ionity primair met de eigen app werkt en dan is die rfid lezer niet nodig.
Met de app nog nooit een probleem gehad.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• lfah2000
Puppetmaster schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 21:59:
[...]

Ik heb alleen bij Ionity problemen. De pas werkt op alle andere plekken wel.

• lfah2000
janne_nl schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 20:26:
Vreemd. De app van ionity werkt bijna altijd. De enkele keer dat jet niet werkt gebruik ik de anwb druppel. Alles in het buitenland.
Ik heb niks aan de app.
Bij fasted werkt het wel goed, daar kan ik de pas koppelen aan mijn fastned account, daar zie ik wel alles in de app.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:32
Heb deze nu een paar keer gelezen maar snap niet wat je hiermee bedoeld. De app is bedoeld om mee te kunnen laden en je wilt laden bij Ionity. Als een pas niet werkt kun je de app toch juist gebruiken om alsnog te laden?

Heb tijdens mijn vakantie 1* Ionity gebruikt en de app deed gewoon wat die moest doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:38
Holzschuh schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 07:18:
[...]

Heb deze nu een paar keer gelezen maar snap niet wat je hiermee bedoeld. De app is bedoeld om mee te kunnen laden en je wilt laden bij Ionity. Als een pas niet werkt kun je de app toch juist gebruiken om alsnog te laden?

Heb tijdens mijn vakantie 1* Ionity gebruikt en de app deed gewoon wat die moest doen.
Ik ook, geen enkel probleem met die app. Het enige probleem dat ik heb met Ionity is het beperkt aantal laders per locatie en daardoor erg druk (in de zomer in ieder geval).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:19
Ik heb dit jaar al een 20-tal keer geladen bij Ionity in Duitsland/Frankrijk/Spanje met de Mobilize pass en dat ging telkens onmiddellijk en probleemloos. Enkel bij het afrekenen waren er telkens problemen: eerst aanvaardde die m'n betaalmiddel niet en moest ik de factuur manueel betalen waarop m'n pass 2 maand geblokkeerd werd en bij de laatste laadstop werd er een te hoog tarief gerekend. Hun support opent bij een reply direct een ticket, maar het duurt dus 2 maand voor je respons krijgt.

De jaren voordien gebruikte ik altijd de app van Ionity voor mijn reizen en dat werkte net zoals bij Tesla ook altijd probleemloos. Het duurt misschien een minuutje langer voor je aan het laden bent maar liever zo dan telkens die miserie bij Mobilize.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin0672
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07-09 15:44
Largamelion schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 07:55:
Ik heb dit jaar al een 20-tal keer geladen bij Ionity in Duitsland/Frankrijk/Spanje met de Mobilize pass en dat ging telkens onmiddellijk en probleemloos. Enkel bij het afrekenen waren er telkens problemen: eerst aanvaardde die m'n betaalmiddel niet en moest ik de factuur manueel betalen waarop m'n pass 2 maand geblokkeerd werd en bij de laatste laadstop werd er een te hoog tarief gerekend. Hun support opent bij een reply direct een ticket, maar het duurt dus 2 maand voor je respons krijgt.

De jaren voordien gebruikte ik altijd de app van Ionity voor mijn reizen en dat werkte net zoals bij Tesla ook altijd probleemloos. Het duurt misschien een minuutje langer voor je aan het laden bent maar liever zo dan telkens die miserie bij Mobilize.
Mobilize problemen had ik ook de afgelopen jaren. Leek opgelost. Maar ...
Intense abbonement afgesloten voor de vakantie. Juist voor Ionity (abb. voor €5,-) waar Fastned (ivm vouwwagen niet afkoppelen) afwezig is. Blijkt mijn pasje geblokkeerd. Mail van april '25 gemist waarin dit gezegd werd.

Tja, dat heb je als 90% thuis laadt. Dan merk je niet alles.

Ter plekke Ionity abb. afgesloten. Werkte uitstekend.
Ik blijf Mobilize weer extra in de gaten houden. Wel handig dat ik nu weer fatsoenlijk een mail krijg per laadbeurt.

Ik pak vaak de fiets. Maar zeer graag de Renault Megane iconic EV60 220pk (2023) met daarachter een EasyCaravanning TakeOff (2024). Of de Zoë R40 (2018) met fietsendrager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolname
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21-09 09:25
Pr088 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 08:10:
[...]

Nee geen concurrentie met een andere 'pompuitbater'. Maar andere merken hebben wel Auto Charge en Plug & Charge geïntegreerd om snelladen te vergemakkelijken en prijsafspraken gemaakt.
Bij mijn weten heeft (van de snelladers) alleen Fastned ook Plug&charge, toch? Of zijn er nog meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-09 09:35
Coolname schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:28:
[...]

Bij mijn weten heeft (van de snelladers) alleen Fastned ook Plug&charge, toch? Of zijn er nog meer?
Electra

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
[...]

Dit is er eentje voor [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

(Off topic: nee Fastned heeft auto charge )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
[...]
Fastned en Electra hebben Autocharge

Ionity (o.a.) heeft Plug&Charge (blijkbaar enkel indien geactiveerd via een pas van andere aanbieders zoals o.a. Elli; het waarom hiervan ontgaat mij)

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
flupp schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:48:
[...]

Fastned en Electra hebben Autocharge

Ionity (o.a.) heeft Plug&Charge (blijkbaar enkel indien geactiveerd via een pas van andere aanbieders zoals o.a. Elli; het waarom hiervan ontgaat mij)
IECharge heeft ook Autcharge (beta).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09 12:03

The Wizard

Moderator Mobile
Stefannn schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 22:24:
[...]

@lfah2000
Het is waarschijnlijk niet de pas maar de rfid lezer.
De my Renault pas doet het ook bij ongeveer 1 op de 6 palen niet.
Waarschijnlijk omdat ionity primair met de eigen app werkt en dan is die rfid lezer niet nodig.
Met de app nog nooit een probleem gehad.
Ik heb de hele vakantie bij Ionity geladen met mijn MTE laaddruppel, geen enkel probleem gehad.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Largamelion schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 07:55:

Welk betaalmiddel heb je dan toegevoegd? Er waren problemen met o.a. Visa.
Gerbuik zelf Mastercard en Mobilize werkt altijd probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-09 16:37
Deze zomer een lang weekend Spanje (Denia) en 2 weken Italie (Siena) gedaan met een Tesla Y. Was mijn eerste reis met een EV naar het buitenland. Moet zeggen dat laden bij en met een Tesla echt supersimpel is en de zorgen die ik vooraf had zijn volledig weggenomen. In Denia was zelfs nog een Tesla charger dus totaal geen laadstress of issues.
In Italie was het wel een ander verhaal; uiteindelijk een goede lader gevonden bij een zwembad (Via Fausto Coppi), maar een dagje Modena/Maranello heeft me ruim 2 uur laden bij een hotel gekost. Als de bar van het hotel nu geopend was geweest hadden we wat plezieriger kunnen wachten, nu moesten we het doen met lauw water en wat snoepjes ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:19
ASW1 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:07:
[...]

Welk betaalmiddel heb je dan toegevoegd? Er waren problemen met o.a. Visa.
Gebruik zelf Mastercard en Mobilize werkt altijd probleemloos.
VISA, maar deze zomer was dat blijkbaar geen issue meer dus vermoedelijk hebben ze dat tussen maart en juli ergens opgelost. Nu rekenen ze enkel nog te veel aan blijkbaar 8)7 .

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
The Wizard schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:04:
[...]

Ik heb de hele vakantie bij Ionity geladen met mijn MTE laaddruppel, geen enkel probleem gehad.
Van het voorjaar in Duitsland / Denemarken nog 1 of 2x gehad dat ik van paal moest wisselen bij gebruik van pasje, van de winter een keer moeten wisselen in Duitsland.
Vorige week heb ik opnieuw het mobilize abonnement geactiveerd (en dus niet het duurdere ionity power abonnement via de app). De ene keer laden in UK ging goed. In september ga ik richting Portugal. We zullen zien....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driessen1989
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 16-09 12:19
Goedemiddag,

Ik heb even een vraag. Wij gaan binnenkort met de auto (Elroq 60) naar Spanje. Echter zit ik eraan te denken om een dakkoffer te installeren. Hier nog iemand tips welk ivm actieradius?

Weet iemand wat de actieradius van mijn Elroq doet met een dakkoffer?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-09 23:04

Harrie van Til

Doe maar blauw

Driessen1989 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:06:
Goedemiddag,

Ik heb even een vraag. Wij gaan binnenkort met de auto (Elroq 60) naar Spanje. Echter zit ik eraan te denken om een dakkoffer te installeren. Hier nog iemand tips welk ivm actieradius?

Weet iemand wat de actieradius van mijn Elroq doet met een dakkoffer?.
Indien mogelijk zou ik een trekhaakkoffer overwegen. Scheelt aanzienlijk in verbruik/actieradius tov een topkoffer. Daar zijn genoeg voorbeelden van te vinden op YouTube.

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:09
Stefannn schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:00:
[...]

Van het voorjaar in Duitsland / Denemarken nog 1 of 2x gehad dat ik van paal moest wisselen bij gebruik van pasje, van de winter een keer moeten wisselen in Duitsland.
Vorige week heb ik opnieuw het mobilize abonnement geactiveerd (en dus niet het duurdere ionity power abonnement via de app). De ene keer laden in UK ging goed. In september ga ik richting Portugal. We zullen zien....
Ik heb toch heel wat keren met de Mobilize kaart geladen en kan mij geen probleem herinneren, ook niet met de Chargemap kaart toen de Mobilize geblokt was. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driessen1989
Harrie van Til schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:15:
[...]

Indien mogelijk zou ik een trekhaakkoffer overwegen. Scheelt aanzienlijk in verbruik/actieradius tov een topkoffer. Daar zijn genoeg voorbeelden van te vinden op YouTube.
Dat is inderdaad ook nog een idee.
Als dit echt scheelt dan kan ik hier beter naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Driessen1989 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:23:
[...]
Dat is inderdaad ook nog een idee.
Als dit echt scheelt dan kan ik hier beter naar kijken.
Afhankelijk van wat voor auto je hebt, kan het het laden wel lastiger maken bij laadpalen met korte kabels (testla v2/v3), als je de laadpoort ook achter hebt zitten. (of tijdens de rit regelmatig iets uit je kofferbak wil halen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driessen1989
markjanssen schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:27:
[...]

Afhankelijk van wat voor auto je hebt, kan het het laden wel lastiger maken bij laadpalen met korte kabels (testla v2/v3), als je de laadpoort ook achter hebt zitten. (of tijdens de rit regelmatig iets uit je kofferbak wil halen)
Heb je ook weer een punt haha.
Ik heb sinds mei een Skoda Elroq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:22
[...]

De meeste trekhaakkoffers en zeker de gangbare kunnen net als fietsdragers gewoon achterover kantelen als je iets uit de kofferbak wil halen.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolname
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21-09 09:25
[...]

Ik zit met precies dezelfde overweging en om inderdaad die reden (snelladen bij bijv. Tesla SuCs) en ook waarschijnlijk regelmatig niet goed kunnen parkeren in vakken, neig ik toch weer naar een dakkoffer. Die heb ik nu ook ook voor wintersport en mijn ervaring is dat het inderdaad flink scheelt in actieradius (ong. 15%, afh. van je snelheid).
Maar voor trekhaakkoffers is hier ook een apart draadje:
Het grote trekhaakkoffer-topic
Wellicht wil je daar nog even neuzen, want die hebben schijnbaar echt veel minder impact op verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:50
Coolname schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:37:
[...]

Ik zit met precies dezelfde overweging en om inderdaad die reden (snelladen bij bijv. Tesla SuCs) en ook waarschijnlijk regelmatig niet goed kunnen parkeren in vakken, neig ik toch weer naar een dakkoffer. Die heb ik nu ook ook voor wintersport en mijn ervaring is dat het inderdaad flink scheelt in actieradius (ong. 15%, afh. van je snelheid).
Maar voor trekhaakkoffers is hier ook een apart draadje:
Het grote trekhaakkoffer-topic
Wellicht wil je daar nog even neuzen, want die hebben schijnbaar echt veel minder impact op verbruik.
Er gaan zelfs verhalen dat het een positief effect op de range heeft, omdat je de stroomlijn achter de auto wat verbeterd (blijkbaar).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:45
Zondagnacht/maandagochtend vroeg start onze roadtrip naar noord/oost Spanje. Vorig jaar dus de andere kant gedaan en wat een verschil met toen zeg qua uitzoeken/beetje stress etc. Nu heb ik niet eens een plan B, gewoon karren en dat laden komt echt wel goed.

We gaan zoals eerder gepost met onze nieuwe Polestar 2 die een veel betere actieradius heeft dan onze vorige Volvo XC40P8 (de teller gaf aan 200km extra in de Polestar bij 100% vol) en ook het snelladen zou wat sneller moeten kunnen met 205kW ipv 150kW. Maargoed, we stoppen toch sowieso om de 2,5 a 3 uur om even de beentjes te strekken/wat eten en drinken/wc etc dus dat komt helemaal goed. En we gaan niet in het hoogseizoen dus ik verwacht net als vorig jaar eigenlijk amper tot geen wachtrijen bij snelladers door Frankrijk en later in Spanje.

Ik ga net als toen (uiteindelijk) gewoon van stop naar stop navigeren. Het heeft 0,0 zin om een heel laadplan in Maps te gooien want na 1 of 2 stops gaat dat vaak al over de kop. En met stop naar stop ben je altijd actueel en kan je wellicht zelfs nog wat langer doorrijden als je wil. Komt vast allemaal goed.

Sticker voor Frankrijk niet op tijd binnen, maar we hebben de bevestiging met ook die QR code erop geprint en die zal op op het dashbord plakken. Komt ook dat wel goed. Heerlijk zo veel relaxter met de EV naar het zuiden!

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:29
Juancho schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 17:30:
Zondagnacht/maandagochtend vroeg start onze roadtrip naar noord/oost Spanje. Vorig jaar dus de andere kant gedaan en wat een verschil met toen zeg qua uitzoeken/beetje stress etc. Nu heb ik niet eens een plan B, gewoon karren en dat laden komt echt wel goed.

We gaan zoals eerder gepost met onze nieuwe Polestar 2 die een veel betere actieradius heeft dan onze vorige Volvo XC40P8 (de teller gaf aan 200km extra in de Polestar bij 100% vol) en ook het snelladen zou wat sneller moeten kunnen met 205kW ipv 150kW. Maargoed, we stoppen toch sowieso om de 2,5 a 3 uur om even de beentjes te strekken/wat eten en drinken/wc etc dus dat komt helemaal goed. En we gaan niet in het hoogseizoen dus ik verwacht net als vorig jaar eigenlijk amper tot geen wachtrijen bij snelladers door Frankrijk en later in Spanje.

Ik ga net als toen (uiteindelijk) gewoon van stop naar stop navigeren. Het heeft 0,0 zin om een heel laadplan in Maps te gooien want na 1 of 2 stops gaat dat vaak al over de kop. En met stop naar stop ben je altijd actueel en kan je wellicht zelfs nog wat langer doorrijden als je wil. Komt vast allemaal goed.

Sticker voor Frankrijk niet op tijd binnen, maar we hebben de bevestiging met ook die QR code erop geprint en die zal op op het dashbord plakken. Komt ook dat wel goed. Heerlijk zo veel relaxter met de EV naar het zuiden!
Succes! Stop voor stop plannen 'on the go' is wel het beste. Vooral je route goed uitdokteren. Dan even een schuine blik op stukken waar je weinig kunt laden. Maar in Frankrijk komt dat tegenwoordig wel goed.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-09 15:07
Behalve tussen Châteauroux en Limoges (A20). Ionity aan beide kanten met weinig en niet werkende snelladers, chaos en ouderwetse toiletten/tankshops. Zou, als je daar langs komt, even eerder gaan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Fiorano schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 19:25:
Behalve tussen Châteauroux en Limoges (A20). Ionity aan beide kanten met weinig en niet werkende snelladers, chaos en ouderwetse toiletten/tankshops. Zou, als je daar langs komt, even eerder gaan laden.
Daar kom ik in oktober langs. Maar als ik op de Ionity en Chargefinder site kijk zijn alle laders m.u.v. de triple in oost beschikbaar. Maar iig bedankt, een gewaarschuwd mens telt voor twee. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Pr088 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 17:33:
[...]

Succes! Stop voor stop plannen 'on the go' is wel het beste. Vooral je route goed uitdokteren. Dan even een schuine blik op stukken waar je weinig kunt laden. Maar in Frankrijk komt dat tegenwoordig wel goed.
Zelfs die route uitdokteren doe ik eigenlijk ook niet. Dat doet Google Maps (ingebakken in de PS2) prima. Alleen even de eerste snellader opzoeken (met misschien een backup lader) tussen thuis en Dijon waar we een nachtje gaan rusten en dan weer door. Dat is als het goed is maar 1x laden dus dat komt wel goed. Bij het hotel (of omgeving) weer naar 100% en dan zo hup door naar noord Spanje. En als de nood echt toch een keer hoog is helpt ABRP/Fastned of welke app dan ook wel om een lader te vinden.

[ Voor 14% gewijzigd door Juancho op 22-08-2025 20:24 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Juancho schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 20:22:
[...]

Zelfs die route uitdokteren doe ik eigenlijk ook niet. Dat doet Google Maps (ingebakken in de PS2) prima. Alleen even de eerste snellader opzoeken (met misschien een backup lader) tussen thuis en Dijon waar we een nachtje gaan rusten en dan weer door. Dat is als het goed is maar 1x laden dus dat komt wel goed. Bij het hotel (of omgeving) weer naar 100% en dan zo hup door naar noord Spanje. En als de nood echt toch een keer hoog is helpt ABRP/Fastned of welke app dan ook wel om een lader te vinden.
Zwolle -> Dijon is 756km en ga je volgens mij dit niet in 1 stop halen.
Uw PS2 is qua aerodynamica een pak gunstiger dan de P8, maar het is nog altijd geen efficiëntie beest. Eerste stint zal max 330km zijn, dan blijft er nog 426km over, ook al laadt je terug tot 100%, haal je Dijon niet!
2 stops lijkt mij plausibeler en past perfect bij uw rustpauze-schema ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
RigolleM schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 08:54:
[...]

Uw PS2 is qua aerodynamica een pak gunstiger dan de P8, maar het is nog altijd geen efficiëntie beest. Eerste stint zal max 330km zijn, dan blijft er nog 426km over, ook al laadt je terug tot 100%, haal je Dijon niet!
Auto geeft nu bij 81% aan nog 430km actieradius... 🤔 Maargoed ik weet idd dat de auto zich nog verder zal aanpassen qua voorspelling en rijgedrag dus we gaan het wel zien. Het gaat er ook niet om dat we niet 2x willen laden want we gaan toch sowieso wel 2 of zelfs 3x stoppen voor een korte pauze. En zoals bekend... Kan je laden? Dan ga je laden 😁

[ Voor 21% gewijzigd door Juancho op 23-08-2025 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Juancho schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:50:
[...]

Auto geeft nu bij 81% aan nog 430km actieradius... 🤔
En wat was je rijgedrag de afgelopen periode?

En is dat in lijn met je vakantie rijgedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Juancho schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:50:
[...]

Auto geeft nu bij 81% aan nog 430km actieradius... 🤔 Maargoed ik weet idd dat de auto zich nog verder zal aanpassen qua voorspelling en rijgedrag dus we gaan het wel zien. Het gaat er ook niet om dat we niet 2x willen laden want we gaan toch sowieso wel 2 of zelfs 3x stoppen voor een korte pauze. En zoals bekend... Kan je laden? Dan ga je laden 😁
Als je een 80 kWh accu van 100 naar 5% rijdt heb je 76 kWh , als je rustig rijdt met een verbruik van 15 kWh/100km kun je daarmee 506 km halen.
Bij een verbruik van 17 kWh wordt dat 447 km, en bij 20 kWh 380 km.
Aan de hand van je gemiddelde snelwegverbruik kun je dus je range goed inschatten.

Na je eerste snellaadstop (als dat een korte stop moet zijn) reken je dan met 80 naar 5% ofwel 60 KWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Ik zag deze week mijn collega terug. Hij was met de Q6 naar Noorwegen geweest en had 4200 km gereden inclusief heen en terugrit door D.
In totaal slechts 10 keer geladen, dus gemiddeld meer dan 400km tussen laadbeurten.
Verbruik in Noorwegen rond de 14 kWh /100km en in D nog altijd onder de 20.

Hij heeft nu spijt dat hij voor de grote batterij (100kWh) koos en niet voor een betere audio of een andere optie.
Ik hou de A6 in de gaten als opvolger, en dan is de grote batterij zeker overkill.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:21
Tommie12 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:08:
Ik zag deze week mijn collega terug. Hij was met de Q6 naar Noorwegen geweest en had 4200 km gereden inclusief heen en terugrit door D.
In totaal slechts 10 keer geladen, dus gemiddeld meer dan 400km tussen laadbeurten.
Verbruik in Noorwegen rond de 14 kWh /100km en in D nog altijd onder de 20.

Hij heeft nu spijt dat hij voor de grote batterij (100kWh) koos en niet voor een betere audio of een andere optie.
Ik hou de A6 in de gaten als opvolger, en dan is de grote batterij zeker overkill.
Zonder data is dit wat mooi weer praat. Tenminste, vind ik. Volgens EV DB is een afstand op de eerste deel van 346km haalbaar en daarna 220km als je gewoon van 10 naar 80 gaat. Hij zal wellicht ook nog wel geladen hebben op de bestemmingen? 400km van 10 naar 80% met een Q6 lijkt mij erg erg erg optimistisch. Als hij met 80 achter vrachtwagens plakt zou het best kunnen trouwens. Maar daarom kun je zonder meer info weinig hiermee. Ik rij mijn Y op de snelweg in <350km leeg van 100 naar 0. Er zijn ook mensen die 600km+ halen door als een slak te rijden.

[ Voor 10% gewijzigd door Inspired op 23-08-2025 10:44 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-09 22:42
RigolleM schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 08:54:
[...]

Waarom zou die eerste stint maar 330 zijn? Hij heeft een LRSM met een WLTP van 659km. Dan ga je in die eerste stint met 100% accu echt wel boven de 400km moeten komen. EVDB zegt snelweg zomer 445km. Als je hem goed leeg rijdt en geen 150km/u gaat rijden zou 756km krap aan met 1 laadstop moeten lukken. En anders een extra laadstop van 5 minuten. De Polestar 2 heeft wel wat stappen gemaakt sinds 2020.

[ Voor 6% gewijzigd door JTHZZ op 23-08-2025 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Inspired schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:41:
[...]

Zonder data is dit wat mooi weer praat. Tenminste, vind ik. Volgens EV DB is een afstand op de eerste deel van 346km haalbaar en daarna 220km als je gewoon van 10 naar 80 gaat. Hij zal wellicht ook nog wel geladen hebben op de bestemmingen? 400km van 10 naar 80% met een Q6 lijkt mij erg erg erg optimistisch. Als hij met 80 achter vrachtwagens plakt zou het best kunnen trouwens. Maar daarom kun je zonder meer info weinig hiermee. Ik rij mijn Y op de snelweg in <350km leeg van 100 naar 0. Er zijn ook mensen die 600km+ halen door als een slak te rijden.
EVDB doet dat wel een beetje raar. Als je een Q6 performance bekijkt, zeggen ze snelweg zomer range van 445km, dus waarom zou je dan na 345km al gaan laden als je met 100% thuis wegrijdt? Dan zou je bij 22% leeg al gaan laden?En met een EVDB gecombineerde range van 555km kun je in Noorwegen wel 400km van 80 naar 10 halen. Daar rij je nooit sneller dan 80-90. Duitsland lijkt me niet haalbaar. Misschien wat meer dan naar 80 geladen.

[ Voor 8% gewijzigd door JTHZZ op 23-08-2025 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
JTHZZ schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:46:
[...]

Waarom zou die eerste stint maar 330 zijn? Hij heeft een LRSM met een WLTP van 659km. Dan ga je in die eerste stint met 100% accu echt wel boven de 400km moeten komen. EVDB zegt snelweg zomer 445km. Als je hem goed leeg rijdt en geen 150km/u gaat rijden zou 756km krap aan met 1 laadstop moeten lukken. En anders een extra laadstop van 5 minuten. De Polestar 2 heeft wel wat stappen gemaakt sinds 2020.
Ach, ik heb mij blijkbaar vergist en naar de Performance gekeken ipv LRSM.. en we zijn altijd zomer en de eerste deel (100-10%) van de lange trip is op basis van gemiddelde temperaturen. In de zomer haalt een LRSM 399km volgens EVDB, dus is die 756km wellicht haalbaar als hij oplaadt naar 90 of 100%, als hij het niet al te gek maakt... Mea Culpa!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
RigolleM schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:59:
[...]

Ach, ik heb mij blijkbaar vergist en naar de Performance gekeken ipv LRSM.. en we zijn altijd zomer en de eerste deel (100-10%) van de lange trip is op basis van gemiddelde temperaturen. In de zomer haalt een LRSM 399km volgens EVDB, dus is die 756km wellicht haalbaar als hij oplaadt naar 90 of 100%, als hij het niet al te gek maakt... Mea Culpa!
Geen probleem en we gaan het straks gewoon lekker zien joh! Het is sowieso een flinke verbetering tov het eerste model XC40. De cijfertjes geven nu 200km verschil aan met de opmerking dat de PS2 natuurlijk nog "ingereden" moet worden. Ik verwacht echter wel dat de PS2 LMSM gewoon ruim over de 400km gaat halen op het eerste stuk (vertrekkend dus met 100%). Ondertussen durf ik ook gewoon met 10% (soms zelfs nog minder) te arriveren bij de volgende snellader. Maargoed, zoals gezegd, het is enorm fijn dat het kan maar we zullen hoogstwaarschijnlijk toch wel sowieso vaker dan 1x stoppen.

Ik zal het iig even bijhouden, ben wel benieuwd hoe goed/slecht de PS my26 presteert op zo'n roadtrip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
JTHZZ schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:52:
[...]

EVDB doet dat wel een beetje raar. Als je een Q6 performance bekijkt, zeggen ze snelweg zomer range van 445km, dus waarom zou je dan na 345km al gaan laden als je met 100% thuis wegrijdt? Dan zou je bij 22% leeg al gaan laden?En met een EVDB gecombineerde range van 555km kun je in Noorwegen wel 400km van 80 naar 10 halen. Daar rij je nooit sneller dan 80-90. Duitsland lijkt me niet haalbaar. Misschien wat meer dan naar 80 geladen.
Mja, is even de vraag waarmee ze dan rekeken. Als ik op een lange rit ga, vertrek ik vroeg en rij ik de eerste uren zeker harder dan 110. Maar goed, dat geeft wel aan dat het allemaal heel persoonlijk is en afhankelijk van de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Inspired schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:41:
[...]

Helemaal gelezen?

Met 14 kWh/100km haal je met 70 kWh 500km. En dat is in Noorwegen waar je meestal met 50-70 km/h onderweg bent. Zo onrealistisch is dat niet. Dat is dan 85-10% met een batterij van 100 die netto 96 kW is.
Q6 performance non quattro.

EV database is gebaseerd op wat berekeningen, ze doen zelf geen enkele test. En waarschijnlijk gebruik je de data van de Q6 met kleine batterij.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Tommie12 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:26:
[...]

Helemaal gelezen?

Met 14 kWh/100km haal je met 70 kWh 500km. En dat is in Noorwegen waar je meestal met 50-70 km/h onderweg bent. Zo onrealistisch is dat niet. Dat is dan 85-10% met een batterij van 100 die netto 96 kW is.
Q6 performance non quattro.

EV database is gebaseerd op wat berekeningen, ze doen zelf geen enkele test. En waarschijnlijk gebruik je de data van de Q6 met kleine batterij.
Mijn bericht gelezen? :> De link gaat naar het juiste model. Verder heb je nog wel de nodige kilometers af te leggen voordat je in Noorwegen bent volgens mij. Maar goed, maakt verder ook niet uit. Het is gewoon allemaal heel subjectief. Dat is meer mijn punt. Met zo'n auto zou ik sowieso voor 100kWh gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-09 16:00

Oekol

waka waka hey hey

Toch even leuk spannend als je voor eerst bij andere smaak laden gaat (Electra). Autocharge geactiveerd (wat het doel was) en mooi snel kunnen laden. Had de keuze uit 14 lege stalls. Was groot ongeluk gebeurd (aan beide kanten, 100m van elkaar) op de A61 richting Toulouse dus wellicht stond er nog veel te koekeloeren. Auto ging wederom lekker rap en we gaan straks weer bij een mooie Aire laden via Electra. Benieuwd of die het dan in 1x doet zoals we gewend zijn bij Tesla en Fastned!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gPvA4Sa-0ejoKncIu4iou24MtHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LOS7R886hBwtdwPpcGrSQFZ8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Oekol op 23-08-2025 12:01 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jardinero
  • Laatst online: 22-09 18:07
Oekol schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:58:
Toch even leuk spannend als je voor eerst bij andere smaak laden gaat (Electra). Autocharge geactiveerd (wat het doel was) en mooi snel kunnen laden. Had de keuze uit 14 lege stalls. Was groot ongeluk gebeurd (aan beide kanten, 100m van elkaar) op de A61 richting Toulouse dus wellicht stond er nog veel te koekeloeren. Auto ging wederom lekker rap en we gaan straks weer bij een mooie Aire laden via Electra. Benieuwd of die het dan in 1x doet zoals we gewend zijn bij Tesla en Fastned!

[Afbeelding]
Waar is dit precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Een leuke plek met winkels en bakkertje er bij.
Zelfs een hotdogkraam buiten. Precies hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_a6O6R5XiVMdYk46r5jNiD_jmU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NyEDAiFcYriRGAHSG6Pu0yHT.jpg?f=fotoalbum_large

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Juancho schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:02:
[...]

Geen probleem en we gaan het straks gewoon lekker zien joh! Het is sowieso een flinke verbetering tov het eerste model XC40. De cijfertjes geven nu 200km verschil aan met de opmerking dat de PS2 natuurlijk nog "ingereden" moet worden. Ik verwacht echter wel dat de PS2 LMSM gewoon ruim over de 400km gaat halen op het eerste stuk (vertrekkend dus met 100%). Ondertussen durf ik ook gewoon met 10% (soms zelfs nog minder) te arriveren bij de volgende snellader. Maargoed, zoals gezegd, het is enorm fijn dat het kan maar we zullen hoogstwaarschijnlijk toch wel sowieso vaker dan 1x stoppen.

Ik zal het iig even bijhouden, ben wel benieuwd hoe goed/slecht de PS my26 presteert op zo'n roadtrip!
Als het daadwerkelijke bereik nog onbekend is zou ik bij vertrek het bereik noteren en, zeg na elke 100km, het resterende bereik plus de gereden afstand bij elkaar optellen en dan kijken welke kant het opgaat. Zo heb je al snel in de gaten of het aangegeven bereik bij vertrek haalbaar is of niet. Fijne vakantie. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Oei... Staan hier op Aire de Garonne met Electra laders. 26 stuks of zo. Hele mooie plek, alleen elke lader: indisponible.

Geen enkele auto kan laden. Niet best....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mtRDD9k32eJxiHTsshkdV-cHaK8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DCz5tnNnYw69S9mOpyOpJKIA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door Oekol op 23-08-2025 13:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Oekol schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 13:16:
Oei... Staan hier op Aire de Garonne met Electra laders. 26 stuks of zo. Hele mooie plek, alleen elke lader: indisponible.

Geen enkele auto kan laden. Niet best....

[Afbeelding]
Die locatie zie ik niet staan op de Electra site, wellicht nog niet operationeel. Wel is daar ook Ionity met 5 laders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Voor de Spanjeganger, regio Sitges, is nu de eerste Fastned locatie operationeel. https://spanjevandaag.com...ges-langs-de-c-32-tolweg/ Alleen voor wie verder naar het zuiden gaat heeft er niets aan, want ligt niet gunstig en aan een tolweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
PeterZ(on) schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 13:36:
Voor de Spanjeganger, regio Sitges, is nu de eerste Fastned locatie operationeel. https://spanjevandaag.com...ges-langs-de-c-32-tolweg/ Alleen voor wie verder naar het zuiden gaat heeft er niets aan, want ligt niet gunstig en aan een tolweg.
Goed om te weten! Hier gaan wij ook naar toe. Althans, we verblijven ook een paar dagen in Tarragona en gaan dan wel met de trein/bus een dagje naar Barcelona. Maar mochten we moeten laden, altijd handig deze!

Ik zie ze ook al staan in de app van Fastned
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XMHTz5rL0UeF0mF3xS-h0CY5EU8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uUFZ9oszOhfJil01d8bbGTeN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Juancho op 23-08-2025 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

PeterZ(on) schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 13:32:
[...]

Die locatie zie ik niet staan op de Electra site, wellicht nog niet operationeel. Wel is daar ook Ionity met 5 laders.
Super mooie locatie en ziet er nieuw uit. Stond niet alleen, stonden nog zo'n 16 anderen en bleven komen. Vele mensen aan 't bellen en in de stress haha. Wij staan nu verderop oud en vertrouwd bij Tesla. Was wel 3km verderop van de snelweg af maar doen 't altijd. Vrouwlief durfde 1 Aire bij total energies niet aan haha.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uHC9ZzwqYhbl-lnsI86F93hD7ww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KCmrlzFvnetVgDW372QZqpTB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Oekol schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 13:49:
[...]

Super mooie locatie en ziet er nieuw uit. Stond niet alleen, stonden nog zo'n 16 anderen en bleven komen. Vele mensen aan 't bellen en in de stress haha. Wij staan nu verderop oud en vertrouwd bij Tesla. Was wel 3km verderop van de snelweg af maar doen 't altijd. Vrouwlief durfde 1 Aire bij total energies niet aan haha.[Afbeelding]
Op die locatie zit toch (ook) Ionity of bedoelde je een andere locatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

PeterZ(on) schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 13:56:
[...]

Zou goed kunnen hoor maar Ionity en ik zijn geen hele goede vrienden. Als ik het zag staan had ik er zeker geladen hoor maar niet gevonden.

Volgens de fastned app zit er alleen een Electra met de spark alliance Station aangevinkt. Dus denk niet dat het er zat. Toen ik ABRP nogmaals liet berekenen kwam die met deze Tesla lader op de proppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PSi6xWPL6CZkkM0LjOzlbJ2htdg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3H3Ba1BQHK5DuDNccfTBYChC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

PeterZ(on) schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 13:56:
[...]

Zit geen Ionity, net even gekeken op de website van ze;

https://www.vinci-autorou...Un_gIHHX-9OI4QgU96BAgbEAk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

PeterZ(on) schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 13:32:
[...]

Ik zie ze wel staan trouwens op de app van Electra, ik denk dat jij een andere Aire met dezelfde naam of helemaal op iets anders gezocht hebt :D

Het is die Aire de Garonne richting Toulouse. Maar de richting je rijdt maakt niet uit, je komt altijd bij deze kant uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lfah2000
Holzschuh schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 07:18:
[...]
Ik heb een account van Ionity maar heb daar geen betaal methode aan gekoppeld. Ik heb een aantal andere passen die wel werken maar dan heb ik de app nog steeds niet nodig.
Ik heb overigens een aantal passen weer opgezegd omdat ik deze toch biet nodig heb. De shell pas werkt eigenlijk altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Oekol schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 14:10:
[...]

Ik zie ze wel staan trouwens op de app van Electra, ik denk dat jij een andere Aire met dezelfde naam of helemaal op iets anders gezocht hebt :D

Het is die Aire de Garonne richting Toulouse. Maar de richting je rijdt maakt niet uit, je komt altijd bij deze kant uit.
Ik bedoel deze.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lnMRD2AOI45DfU1mCC8AF97vu3E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EO3rgLb2tSvG77nyKJx9Omyx.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Oekol schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 14:10:
[...]

Ik heb hem gevonden, zelfde naam maar noordelijk aan de A62. Atm werkt het nu volgens Chargefinder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

PeterZ(on) schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 14:19:
[...]

Ik heb hem gevonden, zelfde naam maar noordelijk aan de A62. Atm werkt het nu volgens Chargefinder.
Ah dit klopt! Toen ik 't invoerde in de auto waren er ook twee Aire de Garonne... Werkt inderdaad weer, toen we wegreden bij de SuC keek ik even in de fastned app of ik ionity kon vinden en toen zag ik inderdaad ook beweging bij de Electra. Mooi voor de mensen aldaar. Wij onderweg naar de Supercharger bij Saint-andre-de-cubzac, zag er heel mooi uit. V4 laders, sinds een jaar open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 09:28

EDB

Vandaag een mailtje van IONITY waarin werd vermeld dat er een Laadpas komt. Altijd handig (al werkt de app bij mij prima).
Ik denk dat iedereen met een account die mail wel heeft gekregen.

[ Voor 26% gewijzigd door EDB op 23-08-2025 15:35 ]

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
EDB schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 15:33:
Vandaag een mailtje van IONITY waarin werd vermeld dat er een Laadpas komt. Altijd handig (al werkt de app bij mij prima).
Ik kreeg hem ook, heb het bij "Openbare laadpalen....." ook al vermeld. Ben alleen benieuwd onder welke voorwaarden je die pas krijgt. Een eenmalig bedrag is prima maar ik ga daar niet maandelijks voor betalen voor die paar reisdagen per vakantie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kl5Tnx9hHC7Y8I49w40sWYMHGjs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MBQCnfN811wUeC4QiU4PbLef.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
PeterZ(on) schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 13:36:
Wat gekke ligging. Tenminste, zou toch zeggen dat op de AP-7 meer verkeer is dat langer onderweg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Inspired schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 16:07:
[...]

Wat gekke ligging. Tenminste, zou toch zeggen dat op de AP-7 meer verkeer is dat langer onderweg is.
Ja idd, dat was ook mijn eerste gedachte, niet de meest voor de hand liggende locatie. Maar goed, ze zullen er wel een reden voor hebben maar voor mij geen optie richting zuiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
PeterZ(on) schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:57:
[...]

Als het daadwerkelijke bereik nog onbekend is zou ik bij vertrek het bereik noteren en, zeg na elke 100km, het resterende bereik plus de gereden afstand bij elkaar optellen en dan kijken welke kant het opgaat. Zo heb je al snel in de gaten of het aangegeven bereik bij vertrek haalbaar is of niet. Fijne vakantie. :)
Dat hoeft toch tegenwoordig in de meeste auto’s niet meer? Want de navigatie geeft netjes aan met hoeveel procent je gaat aankomen, rekening houdend met de route, files, hoogteverschillen etc. Ik gebruik in ieder geval die hele GOM eigenlijk nooit meer.

[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 23-08-2025 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
JTHZZ schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 16:32:
[...]

Dat hoeft toch tegenwoordig in de meeste auto’s niet meer? Want de navigatie geeft netjes aan met hoeveel procent je gaat aankomen, rekening houdend met de route, files, hoogteverschillen etc.
En hoe weet die auto dan hoe snel jij van plan bent te gaan rijden? Het maakt veel uit of je 90kmh rijdt of 130kmh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
PeterZ(on) schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 16:33:
[...]

En hoe weet die auto dan hoe snel jij van plan bent te gaan rijden? Het maakt veel uit of je 90kmh rijdt of 130kmh.
Hij gaat er vanuit dat je de gemiddelde snelheid op de snelweg volgt. Dat is wat de meeste mensen doen. Ik weet dat jij graag achter vrachtwagens hangt en dan werkt je methode inderdaad beter dan wat je navigatie aangeeft. Maar ik denk dat de meerderheid gewoon met het overige autoverkeer meerijdt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

PeterZ(on) schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 16:33:
[...]

Hij rekent je verbruik toch gewoon uit adhv wat je daadwerkelijk rijdt? Of ik nou de caravan er achter hang of niet. De auto rekent constant dus je weet naargelang je dichterbij komt steeds preciezer wat je range gaat zijn. Dus als ik 150 rijdt gaat de verwachte range sneller terug en als ik 90 ga rijden kan ik verder. Hoe logisch het is geeft de auto dit ook nog eens precies aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:36
Email van Ionity.
Ze kondigen de laadkaart aan.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Oekol schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 16:52:
[...]

Hij rekent je verbruik toch gewoon uit adhv wat je daadwerkelijk rijdt? Of ik nou de caravan er achter hang of niet. De auto rekent constant dus je weet naargelang je dichterbij komt steeds preciezer wat je range gaat zijn. Dus als ik 150 rijdt gaat de verwachte range sneller terug en als ik 90 ga rijden kan ik verder. Hoe logisch het is geeft de auto dit ook nog eens precies aan.
Voor zover mij bekend bepalen EV's hun bereik op het verbruik van een afgelopen traject. Dus als je plotseling een heel ander gebruik hebt, snelweg ipv lokaal gebruik, duurt het gewoon even voordat je een betrouwbaar cijfer hebt. Ik gaf alleen een mogelijke methode aan om dat zelf te berekenen, niets verplicht je dit toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
JTHZZ schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 16:32:
[...]

Dat hoeft toch tegenwoordig in de meeste auto’s niet meer? Want de navigatie geeft netjes aan met hoeveel procent je gaat aankomen, rekening houdend met de route, files, hoogteverschillen etc. Ik gebruik in ieder geval die hele GOM eigenlijk nooit meer.
Niet bij mijn EV6 helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:29
Blijkt een EV6 ook nadelen te hebben! :P

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Pr088 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 22:17:
[...]

Blijkt een EV6 ook nadelen te hebben! :P
Ja, en niet echt energie-efficiënt zoals bv Tesla.

De facelift heeft geloof ik wel voorspelling van soc bij aankomst.
Maar de volgende versie gaat over op Android Automotive en dan wordt het echt een interessante auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Toch maar even voor de zekerheid gekeken. Valt me altijd toch weer op dat ABRP met hele andere voorstellen komt dan bijv. een Fastned app. En in dit geval in het voordeel van Fastned. Gewoon 2 Fastneds op de route naar Dijon, heel easy. ABRP komt met allemaal snelladers aan die een stukje om zijn of ergens achteraf zitten of bij een winkelmall van de route. Het is misschien maar net wat je zoekt hoor, maar ik kan nooit zo goed overweg met ABRP eigenlijk. Ik kan bijv. ook nooit vinden waar ik kan aangeven welke providers ik wil zien meegenomen worden. Ik ga het liefst langs de wat bekendere/grotere zoals Shell/Fastned/Ionity/Total etc. Dan kijk ik bij instellingen en zie dan wel staan Opladers & Aanbieders maar geen enkele optie om de aanbieders te selecteren.

[ Voor 25% gewijzigd door Juancho op 24-08-2025 00:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Juancho schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 00:16:
Toch maar even voor de zekerheid gekeken. Valt me altijd toch weer op dat ABRP met hele andere voorstellen komt dan bijv. een Fastned app. En in dit geval in het voordeel van Fastned. Gewoon 2 Fastneds op de route naar Dijon, heel easy. ABRP komt met allemaal snelladers aan die een stukje om zijn of ergens achteraf zitten of bij een winkelmall van de route. Het is misschien maar net wat je zoekt hoor, maar ik kan nooit zo goed overweg met ABRP eigenljik.
Kwestie van netwerken een duimpje geven. Heb zelf Fastned Tesla en Electra een duimpje gegeven als voorkeur. Dan rekent die vooral met deze drie de meest optimale route. De route na dijon gereden en alleen bij fastned geladen via ABRP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

PeterZ(on) schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 17:02:
[...]

Voor zover mij bekend bepalen EV's hun bereik op het verbruik van een afgelopen traject. Dus als je plotseling een heel ander gebruik hebt, snelweg ipv lokaal gebruik, duurt het gewoon even voordat je een betrouwbaar cijfer hebt. Ik gaf alleen een mogelijke methode aan om dat zelf te berekenen, niets verplicht je dit toe te passen.
Dat klopt ook wel denk ik. Toen wij vanmorgen de eerste stint reden kwam ik met -2 tot - 5 procent aan eerste halfuur / uur. Hoe dichter die naar de bestemming toe gaat (en bij mij vanaf het moment dat de ik snelweg aanraakte) kan die beter schatten en sprong die naar de 8 procent in stapjes. Uiteindelijk ook daarmee aangekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Oekol schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 00:19:
[...]

Kwestie van netwerken een duimpje geven. Heb zelf Fastned Tesla en Electra een duimpje gegeven als voorkeur. Dan rekent die vooral met deze drie de meest optimale route. De route na dijon gereden en alleen bij fastned geladen via ABRP
Waar kan ik mijn voorkeuren voor netwerken dan opgeven? Ik zie dat oprecht niet, maar dat zal aan mij liggen :). Als ABRP met alleen mijn voorkeuren gaat plannen...dat zou al enorm veel schelen. Ik vind het prima om op locatie in dorpjes/steden etc de meer lokale laders te pakken of bij een winkelcentrum etc. Geen punt. Maar op de rit er naar toe zo min mogelijk poespas, gewoon de bekendere providers pakken, laden, bakkie koffie en de beentjes strekken en weer door.

Of is dat een betaalde functie van ABRP? Ik heb namelijk de gratis versie.

[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 24-08-2025 00:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Juancho schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 00:25:
[...]

Waar kan ik mijn voorkeuren voor netwerken dan opgeven? Ik zie dat oprecht niet, maar dat zal aan mij liggen :). Als ABRP met alleen mijn voorkeuren gaat plannen...dat zou al enorm veel schelen. Ik vind het prima om op locatie in dorpjes/steden etc de meer lokale laders te pakken of bij een winkelcentrum etc. Geen punt. Maar op de rit er naar toe zo min mogelijk poespas, gewoon de bekendere providers pakken, laden, bakkie koffie en de beentjes strekken en weer door.

Of is dat een betaalde functie van ABRP? Ik heb namelijk de gratis versie.
Nee gratis versie ook.

Of via filter / vermijd en verkies of via hamburger menu / opladers en aanbieders / vermijd en verkies

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lPgWpSfPLMr5djX-3wUgJiSGG_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hYglkC63pOomJhrCk4Zsg9YZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
De mijne wel (MY25).

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taylor
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 07:09
Oekol schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 00:19:
[...]

Een vraagje heb jij bij de Electra app autocharge geactiveerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

taylor schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 08:01:
[...]

Een vraagje heb jij bij de Electra app autocharge geactiveerd?
Yes en dat was gelukt. Echter niet kunnen testen omdat het hele station geen stroom had bij de twee stopplek. In de app staat het iig geactiveerd. App geeft aan welke stappen je moet ondernemen. Heel makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
Het lukt mij niet in te loggen in de Electra app. Nederland kan ik niet kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Zapato schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 09:57:
Het lukt mij niet in te loggen in de Electra app. Nederland kan ik niet kiezen.
-->> [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Oekol schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 00:31:
[...]

Nee gratis versie ook.

Of via filter / vermijd en verkies of via hamburger menu / opladers en aanbieders / vermijd en verkies

[Afbeelding]
Ah wat stom, je kon er op klikken. Ik zie het nu, dank je! :). Scheelt idd een hoop laders die ik toch niet wil pakken. Op de grotere wegen gewoon Fastned/Shell/Ionity. Die hebben bijna allemaal ook wel een wc/winkeltje etc dus dat komt wel goed. Even de boel ingevuld, geeft nu 3 laadstops aan (heb wel aangegeven met 50% aankomen in Dijon) met allemaal maar 15/16 min laden maar dat is sowieso te kort voor een break van het autorijden dus grote kans dat we het met 1 of max 2 laadstops wel redden tot Dijon. Afhankelijk natuurlijk ook van hoeveel we willen aankomen op locatie. Er is nog een Ionity redelijk kort voor Dijon, wellicht gooi ik de wagen daar dan alsnog nog even flink vol. Wel grappig dat ondanks dat ik bijv. alleen Fastned aanvink, ABRP alsnog voor het grootste deel andere laders geeft dan Fastned zelf via haar app.

We zien wel, heerlijk dat je tegenwoordig meer dan genoeg opties hebt om te laden en het wellicht zelfs gewoon tijdens het rijden zelf kan bepalen. Accu is dan toch wel vanzelf voorverwarmd dus je zou het (zeker na de 1e laadstop) niet meer in te hoeven stellen van te voren. De eerste locatie in noord/oost Spanje heeft zelf voor gasten al laadpalen dus dat is helemaal top. Nachtje aan de lader en de auto is weer 100%.

Benieuwd naar het verbruik van onze nieuwe PS2!

[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 24-08-2025 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Nog wel een andere vraag, ik kan mijn opgeslagen routes nergens terug vinden (niet op app en niet in de pc browsers). Ik kijk bij het hamburger menu, klik op Mijn Routes en dan verschijnt er een popup om ABRP premium te nemen. Dat sla ik over en vervolgens gebeurt er niks. Ik zie echter ook nergens staan dat dit een premium functionaliteit is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Juancho schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 11:52:
Nog wel een andere vraag, ik kan mijn opgeslagen routes nergens terug vinden (niet op app en niet in de pc browsers). Ik kijk bij het hamburger menu, klik op Mijn Routes en dan verschijnt er een popup om ABRP premium te nemen. Dat sla ik over en vervolgens gebeurt er niks. Ik zie echter ook nergens staan dat dit een premium functionaliteit is....
Bij route plannen opnieuw iets naar onderen scrollen et voila.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
Juancho schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 11:32:

Wel grappig dat ondanks dat ik bijv. alleen Fastned aanvink, ABRP alsnog voor het grootste deel andere laders geeft dan Fastned zelf via haar app.
Mocht ik de truuk kennen om te maken dat ABRP enkel dié aanbieders voorstelt met één of twee duimpjes omhoog (en geen andere, soms heel lokale, “exoten”), dan zou ABRP er wat mij betreft qua gebruiksgemak héél wat op vooruitgaan 🤔

Maar al te vaak zitten daar aanbieders bij waar je nog maar amper van hebt gehoord…

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
HansAuutB schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 12:57:
[...]

Bij route plannen opnieuw iets naar onderen scrollen et voila.
Ik zie het helaas niet... Sowieso vreemd dat het niet bij mijn Routes staat. Je slaat het toch op namelijk?

[ Voor 16% gewijzigd door Juancho op 24-08-2025 13:30 ]

Pagina: 1 ... 128 ... 132 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.