Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taylor
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 07:09
Oekol schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 09:38:
[...]

Yes en dat was gelukt. Echter niet kunnen testen omdat het hele station geen stroom had bij de twee stopplek. In de app staat het iig geactiveerd. App geeft aan welke stappen je moet ondernemen. Heel makkelijk.
Ok bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:53
flupp schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 13:26:
[...]
Mocht ik de truuk kennen om te maken dat ABRP enkel dié aanbieders voorstelt met één of twee duimpjes omhoog (en geen andere, soms heel lokale, “exoten”), dan zou ABRP er wat mij betreft qua gebruiksgemak héél wat op vooruitgaan 🤔
Dus gewoon je laders naar wens onder vermijd en verkies werkt bij jou niet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PccnfQnMWr4Qs5lE8vvjpMXXQjA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PgxwjpLoUdZakwcixOq8S5gS.jpg?f=fotoalbum_large

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-09 15:07
Had Freshmile een beetje achterin de pasjeshouder gestopt, maar was blij dat ik hem er niet uitgegooid hast. Scheelt in de Valcleuse €0,20 per kWh tov bijvoorbeeld Electrovers. Scheelt mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-09 16:00

Oekol

waka waka hey hey

flupp schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 13:26:
[...]

Mocht ik de truuk kennen om te maken dat ABRP enkel dié aanbieders voorstelt met één of twee duimpjes omhoog (en geen andere, soms heel lokale, “exoten”), dan zou ABRP er wat mij betreft qua gebruiksgemak héél wat op vooruitgaan 🤔

Maar al te vaak zitten daar aanbieders bij waar je nog maar amper van hebt gehoord…
Daar heb ik persoonlijk geen last van. Of je moet een Powerdot zo'n onbekende noemen?

Enfin, je kunt zelfs een laadnetwerk uitsluiten of specifieke laadplekken uitsluiten. ABRP stelt wel altijd de sneltste en kortste route voor dus dat is een mix van laders die op de voor jou perfecte plek zitten.
Wel grappig dat ondanks dat ik bijv. alleen Fastned aanvink, ABRP alsnog voor het grootste deel andere laders geeft dan Fastned zelf via haar app.
@Juancho wat je hierboven zegt is dus heel logisch aangezien ABRP een snellere of kortere route gevonden heeft met andere laders er tussen.

Ik had eerst voor onze reis Fastned op 1 duim en Tesla op 2 en kreeg alsnog op 't begin merendeels Fastned. Hoe verder zuidelijk hoe minder je ze hebt dus logisch. Toen ik daarna Electra toevoegde was het nog steeds Fastned als meest, maar werd juist van Oost naar west 2x Electra toegevoegd ipv Tesla. Scheelde weer tijd (oa niet van de snelweg af moeten).

Als je een route maakt in de Fastned app is dat niet altijd de meest optimale al rijdt het prima. Het rijdt natuurlijk alleen langs bij de slager z'n vlees.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09 12:03

The Wizard

Moderator Mobile
HansAuutB schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 22:30:
[...]

Ja, en niet echt energie-efficiënt zoals bv Tesla.

De facelift heeft geloof ik wel voorspelling van soc bij aankomst.
Maar de volgende versie gaat over op Android Automotive en dan wordt het echt een interessante auto.
Niet energie-efficiënt? Bijna 4900 km gereden de afgelopen 2 weken, Zweden op en neer. Gemiddeld 18,4 kWh/100 km is erg netjes met een dakkoffer en compleet gevulde auto. Ter plekke wel de dakkoffer verwijderd maar de dakdragers laten zitten. Dit verbruik is erg netjes, dat haalt onze Megane Electric niet. Tesla moet je niet mee vergelijken, die zijn extreem efficiënt, maar in vergelijking met alle andere EV's in dezelfde klasse is ie zeker efficiënt! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2uMQa-0iVOPSjPOq0gfdJYd-fm0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IciChBd71RveeUPOWlGOaxUt.jpg?f=fotoalbum_large

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolname
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21-09 09:25
Zapato schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 09:57:
Het lukt mij niet in te loggen in de Electra app. Nederland kan ik niet kiezen.
Eigenlijk misschien of topic hier, maar toch om even te helpen: ik had gisteren hetzelfde. Heb ze gemaild en had vrij snel bericht dat er inderdaad een storing is die dit veroorzaakt, met advies het over paar dagen nog eens te proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

The Wizard schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:46:
[...]

Niet energie-efficiënt? Bijna 4900 km gereden de afgelopen 2 weken, Zweden op en neer. Gemiddeld 18,4 kWh/100 km is erg netjes met een dakkoffer en compleet gevulde auto. Ter plekke wel de dakkoffer verwijderd maar de dakdragers laten zitten. Dit verbruik is erg netjes, dat haalt onze Megane Electric niet. Tesla moet je niet mee vergelijken, die zijn extreem efficiënt, maar in vergelijking met alle andere EV's in dezelfde klasse is ie zeker efficiënt! [Afbeelding]
Alles is relatief, totdat je de data niet hebt om het relatief te maken.

Waarom vind je dit goed, wat voor verbruik heb je normaal dan? Nu is het niet te vergelijken. Ik zat op 18,7 kWh/100 km in mijn ID.7 met 3800 km en dan heb ik zitten trappen op de autobahn - sinds de zomersetwissel doe ik zo'n 17,4 en afgelopen kilometers thuis na de zomervakantie zo rond de 16,5. Zweden e.d. kun je sowieso niet hard rijden dus zou eigenlijk een veel zuiniger beeld verwachten dan wat jij aangeeft.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09 12:03

The Wizard

Moderator Mobile
True schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 16:05:
[...]

Alles is relatief, totdat je de data niet hebt om het relatief te maken.

Waarom vind je dit goed, wat voor verbruik heb je normaal dan? Nu is het niet te vergelijken. Ik zat op 18,7 kWh/100 km in mijn ID.7 met 3800 km en dan heb ik zitten trappen op de autobahn - sinds de zomersetwissel doe ik zo'n 17,4 en afgelopen kilometers thuis na de zomervakantie zo rond de 16,5. Zweden e.d. kun je sowieso niet hard rijden dus zou eigenlijk een veel zuiniger beeld verwachten dan wat jij aangeeft.
Ik rij nu 100.000 km met de EV6, dus ik weet echt wel wat een net verbruik is. Een dakkoffer is een ellendig ding voor verbruik, anders had ik uiteraard een stuk lager uitgekomen. Zoals gezegd vergelijk ik hem met de Megane Electric die we vorig jaar hebben gebruikt en waarbij een trekhaakkoffer hebben gebruikt wat veel gunstiger is voor het verbruik. Toen kwamen we hoger uit dan wat de EV6 nou heeft gedaan.

Je kan goed genoeg doorrijden in Zweden. In Zweden zelf zat ik gemiddeld op 14/15 kWh/100 km, de Autobahn ritjes zijn killing voor het verbruik en fors wind tegen.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

The Wizard schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 16:17:
[...]

Ik rij nu 100.000 km met de EV6, dus ik weet echt wel wat een net verbruik is.
Maar andere lezers hier misschien niet.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Oekol schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:45:
[...]

Daar heb ik persoonlijk geen last van. Of je moet een Powerdot zo'n onbekende noemen?

Enfin, je kunt zelfs een laadnetwerk uitsluiten of specifieke laadplekken uitsluiten. ABRP stelt wel altijd de sneltste en kortste route voor dus dat is een mix van laders die op de voor jou perfecte plek zitten.

[...]

@Juancho wat je hierboven zegt is dus heel logisch aangezien ABRP een snellere of kortere route gevonden heeft met andere laders er tussen.

Ik had eerst voor onze reis Fastned op 1 duim en Tesla op 2 en kreeg alsnog op 't begin merendeels Fastned. Hoe verder zuidelijk hoe minder je ze hebt dus logisch. Toen ik daarna Electra toevoegde was het nog steeds Fastned als meest, maar werd juist van Oost naar west 2x Electra toegevoegd ipv Tesla. Scheelde weer tijd (oa niet van de snelweg af moeten).

Als je een route maakt in de Fastned app is dat niet altijd de meest optimale al rijdt het prima. Het rijdt natuurlijk alleen langs bij de slager z'n vlees.
KLopt hoor maar het rare is dat ik dus over dezelfde weg rijdt als ik ze beide in Maps gooi :). Nieuwschierig als ik ben heb ik dat natuurlijk wel even getest. Tis gewoon dezelfde weg van Zwolle naar Dijon. Richting Maastricht, bij het lelijke Luik duik je de schuin de andere kant op zo richting Luxemburg/Metz/Nancy en door naar Dijon. En op die weg zitten gewoon 2 Fastneds ;)

Nou zit ik echt niet vast aan Fastned hoor, maar ik heb daar gewoon goede ervaringen mee. Maar ook Ionity deed het vorig jaar altijd prima. Maar ook langs de Franse snelwegen een TotalEnergy is prima.

Tesla sla ik eigenlijk altijd over juist omdat die wat verder van de snelweg zitten en mijn leasepas daarop niet werkt dus zou ik moeten declareren. Maar in geval van nood natuurlijk prima, daar niet van.

Komt vast allemaal weer goed! Voor vannacht/morgenochtend heb ik iig keuze uit Fastned/Shell Recharge en Ionity.

[ Voor 15% gewijzigd door Juancho op 24-08-2025 17:00 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Juancho schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 16:58:
[...]

KLopt hoor maar het rare is dat ik dus over dezelfde weg rijdt als ik ze beide in Maps gooi :). Nieuwschierig als ik ben heb ik dat natuurlijk wel even getest. Tis gewoon dezelfde weg van Zwolle naar Dijon. Richting Maastricht, bij het lelijke Luik duik je de schuin de andere kant op zo richting Luxemburg/Metz/Nancy en door naar Dijon. En op die weg zitten gewoon 2 Fastneds ;)

Nou zit ik echt niet vast aan Fastned hoor, maar ik heb daar gewoon goede ervaringen mee. Maar ook Ionity deed het vorig jaar altijd prima. Maar ook langs de Franse snelwegen een TotalEnergy is prima.

Tesla sla ik eigenlijk altijd over juist omdat die wat verder van de snelweg zitten en mijn leasepas daarop niet werkt dus zou ik moeten declareren. Maar in geval van nood natuurlijk prima, daar niet van.

Komt vast allemaal weer goed! Voor vannacht/morgenochtend heb ik iig keuze uit Fastned/Shell Recharge en Ionity.
Heb vanaf de A28 exact dezelfde route gereden vorige week richting ardèche. De fastneds kan ik je zeker aanraden. Weet niet welke laadaanbieders ABRP je verder aanraadt maar ook Total Energies doet 't mooi langs de snelweg. Sla Ionity en Total energies altijd over omdat ik dan geen autocharge heb, lui als ik ben ;). Maar de plekken van Total Energies zien er prima uit. Ionity vind ik vaak maar mwah... Weinig palen niet per se mooie locaties.

Welke leasemaatschappij zit je bij? Of welke laadpas heb je? Je kunt er inmiddels al weer heel wat extra passen toevoegen bij Tesla. Zo kan tegenwoordig de Enecopas ook. Wil voor je kijken welke nog meer kunnen maar dan moet ik mijn gekoppelde verwijderen blijkbaar. Dat ga ik niet doen op vakantie :)

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:28
Oekol schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 17:48:
[...]
Wil voor je kijken welke nog meer kunnen maar dan moet ik mijn gekoppelde verwijderen blijkbaar. Dat ga ik niet doen op vakantie :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LrynZ9gNanI336nzR6oL7hIm_9c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Xs6QCiQqk4Eej42yYIHdpqfF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Oekol schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 17:48:
[...]

Heb vanaf de A28 exact dezelfde route gereden vorige week richting ardèche. De fastneds kan ik je zeker aanraden. Weet niet welke laadaanbieders ABRP je verder aanraadt maar ook Total Energies doet 't mooi langs de snelweg. Sla Ionity en Total energies altijd over omdat ik dan geen autocharge heb, lui als ik ben ;). Maar de plekken van Total Energies zien er prima uit. Ionity vind ik vaak maar mwah... Weinig palen niet per se mooie locaties.

Welke leasemaatschappij zit je bij? Of welke laadpas heb je? Je kunt er inmiddels al weer heel wat extra passen toevoegen bij Tesla. Zo kan tegenwoordig de Enecopas ook. Wil voor je kijken welke nog meer kunnen maar dan moet ik mijn gekoppelde verwijderen blijkbaar. Dat ga ik niet doen op vakantie :)
Thabks voor je handige post! Ik heb helaas sinds gister een Travelcard laadpas ontvangen ipv een druppel. Dat houdt in dat ik perse een laadsessie, waar dan ook, moet starten vanuit de travelcard app. Even de laadpas voor de laadpaal houden werkt niet heb ik vanmiddag ondervonden.

Ik kan vast wel een druppel krijgen en die kan je ook koppelen in de Tesla app, maar voor komende 2,5 week heb ik daar niks aan. Verder heb ik nog een aantal backup passen waarvan die van Shell Recharge eigenlijk altijd wel werkt in het buitenland.

Ben allang blij dat we het zo konden regelen dat ik een paar dagen voor vakantie onze nieuwe Polestar 2 heb ontvangen zodat we daarmee op vakantie kunnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 24-08-2025 17:59 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Juancho schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 17:58:
[...]

Thabks voor je handige post! Ik heb helaas sinds gister een Travelcard laadpas ontvangen ipv een druppel. Dat houdt in dat ik perse een laadsessie, waar dan ook, moet starten vanuit de travelcard app. Even de laadpas voor de laadpaal houden werkt niet heb ik vanmiddag ondervonden.

Ik kan vast wel een druppel krijgen en die kan je ook koppelen in de Tesla app, maar voor komende 2,5 week heb ik daar niks aan. Verder heb ik nog een aantal backup passen waarvan die van Shell Recharge eigenlijk altijd wel werkt in het buitenland.

Ben allang blij dat we het zo konden regelen dat ik een paar dagen voor vakantie onze nieuwe Polestar 2 heb ontvangen zodat we daarmee op vakantie kunnen.
Ken travelcard niet, heb zelf geen enkele druppels en alleen maar passen. Zie hierboven dat die travelcard er wel tussen staat, waarom probeer je niet te koppelen en x te testen of het werkt? Lijkt me niet dat Tesla hem er tussen zet en dat je dan alsnog wat met je app moet doen of is dit iets nieuws?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Oekol schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 18:14:
[...]

Ken travelcard niet, heb zelf geen enkele druppels en alleen maar passen. Zie hierboven dat die travelcard er wel tussen staat, waarom probeer je niet te koppelen en x te testen of het werkt? Lijkt me niet dat Tesla hem er tussen zet en dat je dan alsnog wat met je app moet doen of is dit iets nieuws?
Zie een eerder bericht van mij dit topic van zaterdag. Ik heb dat geprobeerd maar een laadkaart kan je niet koppelen. Aantal nummers komen niet overeen. Iets met beveiliging ofzo.

Los daarvan bedenk ik me net, hoe kan ik in godsnaam laden bij een snellader straks met die kaart? Hier in de straat lukte dat alleen via de travelcard app waar de pas aan gekoppeld is. Maar dat gaat denk ik niet zo werken met een van de bekende snellader providers? 🤔

De laadpas voor de reader van een publieke paal houden doet helemaal niks. Lijkt me stug bij een snellader van bijv fastned wel.

Edit: laadpas toevoegen in de Fastned app werkt niet. Zelfde verhaal als Tesla. Dan ga ik er maar vanuit dat ik alles zelf moet voorschieten en later declareren met de Shell Recharge druppel.

[ Voor 14% gewijzigd door Juancho op 24-08-2025 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:22
Juancho schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 18:20:
Zie een eerder bericht van mij dit topic van zaterdag. Ik heb dat geprobeerd maar een laadkaart kan je niet koppelen. Aantal nummers komen niet overeen. Iets met beveiliging ofzo.
Vreemd, heb bijvoorbeeld van LMS een druppel maar ook een laadpas, uiteraard zijn de nummers anders maar het zijn er precies evenveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Juancho schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 18:20:
[...]

Los daarvan bedenk ik me net, hoe kan ik in godsnaam laden bij een snellader straks met die kaart? Hier in de straat lukte dat alleen via de travelcard app waar de pas aan gekoppeld is. Maar dat gaat denk ik niet zo werken met een van de bekende snellader providers? 🤔

De laadpas voor de reader van een publieke paal houden doet helemaal niks. Lijkt me stug bij een snellader van bijv fastned wel.

Edit: laadpas toevoegen in de Fastned app werkt niet. Zelfde verhaal als Tesla. Dan ga ik er maar vanuit dat ik alles zelf moet voorschieten en later declareren met de Shell Recharge druppel.
Nogmaals ik ben niet bekend met die travelcard maar wat voor een onding is dat joh! Elke snellader waar ik kom kan ik gewoon m'n eneco pas er tegenaanhouden of Shell of ANWB whatever. Ik kan op de eneco website zien welke partijen ze in welk land mee werken, via een te downloaden pdf. Kan niet geloven dat een 'travelcard' zoveel irritanter is. Echt balen! Snap ook niet wat het verschil tussen zo'n laadpas en druppel is. Mijn inziens moeten die dezelfde verificatie doen.

Maar bij Fastned, Tesla en Electra was het echt fluitje van 'n cent om laadpas toe te voegen. Echt vervelend dat het voor jou zo'n andere ervaring is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Oekol schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:04:
[...]

Nogmaals ik ben niet bekend met die travelcard maar wat voor een onding is dat joh! Elke snellader waar ik kom kan ik gewoon m'n eneco pas er tegenaanhouden of Shell of ANWB whatever. Ik kan op de eneco website zien welke partijen ze in welk land mee werken, via een te downloaden pdf. Kan niet geloven dat een 'travelcard' zoveel irritanter is. Echt balen! Snap ook niet wat het verschil tussen zo'n laadpas en druppel is. Mijn inziens moeten die dezelfde verificatie doen.

Maar bij Fastned, Tesla en Electra was het echt fluitje van 'n cent om laadpas toe te voegen. Echt vervelend dat het voor jou zo'n andere ervaring is.
Ja geen idee. Ik had hiervoor een MTC laaddruppel. Dat werkte top. Deze kaart werkt alleen als ik via de travelcard app bij het laadstation de sessie start. Misschien een extra beveiliging. Ik bel de leasemaatschappij morgen wel even. Heb de nieuwe auto en laadpas echt net een paar dagen. Grote kans dat ik dan nog een druppel krijg en alles is opgelost. Ga lekker op vakantie, ga me daar nu niet druk om maken 😏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
@Puppetmaster
Dat werkt niet helemaal correct, nee, want ik krijg heel geregeld andere netwerken dan die die ik met een duimpje-hoog heb aangemerkt.

Oekol schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:45:[/b]

[/quote]

Ik zal daar misschien eens beter moeten naar kijken, maar het is dan toch ook onbegonnen werk om ze allemààl (behalve die paar geselecteerde) uit te sluiten?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
flupp schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:51:
@Puppetmaster
Dat werkt niet helemaal correct, nee, want ik krijg heel geregeld andere netwerken dan die die ik met een duimpje-hoog heb aangemerkt.
Kan het zijn dat het “kleinere” netwerken zijn die niet de hele rit kunnen dekken?
Ik heb dat ook wel eens gehad met Fastned dat je buiten hun gebied komt.

Maar met Tesla komt er nooit een ander tussen. Aan de andere kant, jouw tesla kan beter langs tesla routeren dan ABRP, dus waarom daar nog mee bezig?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:11
@Juancho Ik heb van Ayvens naast mijn laaddruppel ook een pasje gekregen, maar die is om te tanken (in geval van vervangend niet elektrisch vervoer). Probeer jij ook nu niet met je tankkaart te laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
Puppetmaster schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 22:06:
[...]

Kan het zijn dat het “kleinere” netwerken zijn die niet de hele rit kunnen dekken?
Ik heb dat ook wel eens gehad met Fastned dat je buiten hun gebied komt.

Maar met Tesla komt er nooit een ander tussen. Aan de andere kant, jouw tesla kan beter langs tesla routeren dan ABRP, dus waarom daar nog mee bezig?
Ik heb het vooral over ABRP- pogingen om vb naar Z-Frankrijk te rijden met (“enkel”) Ionity óf FastNed. Tesla wil ik bijwijlen ook links (kunnen) laten liggen.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
jongetje schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 22:07:
@Juancho Ik heb van Ayvens naast mijn laaddruppel ook een pasje gekregen, maar die is om te tanken (in geval van vervangend niet elektrisch vervoer). Probeer jij ook nu niet met je tankkaart te laden?
Waarschijnlijk is dat idd een tankpas alleen wel gek dat ik er mee kan publiek laden (dus niet snelladen) als de laadkaart in de app is toegevoegd. Dus het is wel ergens een laadpas maar dit werkt natuurlijk voor geen meter.

Ik ga morgen gewoon de LM bellen voor een druppel, dit hebben ze gewoon slecht gedaan want ze wisten dat we dit weekend op vakantie gingen en ik een EV zou krijgen. Is overigens al de 2de keer, bij de vorige leaseauto 5 jaar geleden zelfde verhaal: laadpas in de bus waar je niks mee kunt en eenmaal bellen te horen krijgen: owja sorry het gaat om een EV he? Dan moet je idd een laaddruppel hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
flupp schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 22:25:
[...]

Ik heb het vooral over ABRP- pogingen om vb naar Z-Frankrijk te rijden met (“enkel”) Ionity óf FastNed. Tesla wil ik bijwijlen ook links (kunnen) laten liggen.
Als ik alleen ionity of alleen Fastned selecteer met dubbele duimpjes, dan routeert hij mij met 4 stops van hen naar Perpignan. :)

Met Electra naar Rome lukt dan weer niet, maar dat ligt aan hun netwerk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

flupp schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:51:

Ik zal daar misschien eens beter moeten naar kijken, maar het is dan toch ook onbegonnen werk om ze allemààl (behalve die paar geselecteerde) uit te sluiten?
Eens en dat doe ik ook niet. Krijg zelf amper netwerken die ik niet wil mocht het voorkomen vul ik die specifieke laad netwerk operator in om over te slaan. Doe dat zelf bijv met Ionity als die langs komt. Maar gezien ik er altijd 2 a 3 met duimpje heb lukt het. Waarschijnlijk omdat ik altijd tesla heb en zij zitten overal. Sluit je tesla uit ben je denk ik meer overgeleverd aan de goden. Omdat eigenlijk Ionity, Total Energies, Power Dot, Engie, Fastned, Electra, Atlante en zo kan ik nog wel ff doorgaan geen EU dekkend netwerk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

flupp schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 22:25:
[...]

Dat is echt meer dan prima te doen. Ik heb welgeteld naar zuid Frankrijk 1 tesla lader gebruikt en die zal ik niet overslaan als ik jou was. Ligt prachtig gesitueerd aan de snelweg. De rest alles bij fastned geladen en door ABRP voorgesteld. Dus wat je wilt doet de app gewoon.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LtfTq5Ilx2rDCSVrdZdEYLtwTPE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cJImtfMmAEH5Go69bDE8F59C.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZdErqng7EMoTBdIZMcH9p758Fhc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hYglkC63pOomJhrCk4Zsg9YZ.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:19
Voor ABRP is een apart topic, daar graag verder:

[Centraal topic] De zin en onzin van het gebruiken van ABRP

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flupp
En dit tot zolang er zodanig veel topics zijn dat er een topic is dat de logica uitlegt over hoe je het “juiste” topic kunt vinden. Misschien zou een “off-topicalert”-tool ook een nuttige gadget zijn 😇

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Nou nou, gebiedende wijs nog wel. Maar mijn screenshot wás gewoon een ervaring van een lange rit met de EV. Dat daar ABRP bij komt kijken is logisch, want dat is nu eenmaal hét hulpmiddel onderweg. Juist door dat hier te delen, help je anderen die ook zo’n rit voor de boeg hebben.

Als we alles wat met ABRP te maken heeft naar een ander topic schuiven, dan knippen we de ervaring in stukjes en blijft de reis hier incompleet hangen. En volgens mij is dát pas echt niet de bedoeling van Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Maar goed, ik zal volgende keer wel alleen de kilometerstand en de kleur van de laadpaal posten 😉

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RigolleM
Oekol schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 16:22:
[...]

Nou nou, gebiedende wijs nog wel. Maar mijn screenshot wás gewoon een ervaring van een lange rit met de EV. Dat daar ABRP bij komt kijken is logisch, want dat is nu eenmaal hét hulpmiddel onderweg. Juist door dat hier te delen, help je anderen die ook zo’n rit voor de boeg hebben.

Als we alles wat met ABRP te maken heeft naar een ander topic schuiven, dan knippen we de ervaring in stukjes en blijft de reis hier incompleet hangen. En volgens mij is dát pas echt niet de bedoeling van Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Maar goed, ik zal volgende keer wel alleen de kilometerstand en de kleur van de laadpaal posten 😉
Heb je het topic al eens bekeken? Het is eerder: ik gebruik ABRP wel want.. of ik gebruik het niet want... Dan liever hier ABRP ervaringen lezen van personen die het vaak gebruiken en de tips meenemen die ik nog niet kende (duimpjes bv.) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TVSCN
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 22-09 16:02
Juancho schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 17:58:
[...]

Weet je zeker dat het een laadpas is?
Heb zelf ook een Travelcard van de zaak inclusief een laaddruppel, echter krijg je een brandstofkaart en een druppel. Waarom? Dat weet niemand.. maar die werkt dus niet bij laadpalen.

Edit: sorry, werd later ook al als mogelijke oorzaak genoemd.

[ Voor 3% gewijzigd door TVSCN op 25-08-2025 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Geen punt! Klopt idd, die laaddruppel schijnt later opgestuurd te worden. Waarom? Geen idee, ik snap het ook niet. Ik heb een EV notabene. Maargoed, de brandstofkaart kwam zaterdag terwijl we afgelopen nacht zijn vertrokken. Alles met de eigen privé Shell Recharge kaart doen dus en achteraf declareren. En dan die laaddruppel voor na de vakantie. Tis neit anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-09 17:42
HansAuutB schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 22:30:
[...]
Maar de volgende versie gaat over op Android Automotive en dan wordt het echt een interessante auto.
Voor mij dus een reden om deze dus niet te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12:45
lfah2000 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 18:30:
[...]

Nee want Google Maps is echt een verschrikkelijk navigatiesysteem en video’s streamen tijdens het laden is echt totaal overbodig natuurlijk. En wie wil er nou een werkende spraakherkenning met Google Assistant? Je kunt die telefooncontacten ook gewoon met de hand zoeken.
Of is het een privacy ding? Ben niet overtuigd dat de gemiddelde autofabrikant zijn privacyzaken beter voor elkaar heeft dan Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23-09 23:36
lfah2000 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 18:30:
[...]

Misschien is dan straks een postkoets het alternatief? Maar ja, dan weet de koetsier het nodige van je.

Wat is voor jou serieus een alternatief?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-09 17:42
JTHZZ schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 19:17:
[...]
Of is het een privacy ding? Ben niet overtuigd dat de gemiddelde autofabrikant zijn privacyzaken beter voor elkaar heeft dan Google.
Dit is niet alleen over google maps. Als een autofabrikant niet in staat is om voor de auto zelf de software te ontwikkelen is het geen autofabrikant meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
Oekol schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 16:22:
Dat daar ABRP bij komt kijken is logisch, want dat is nu eenmaal hét hulpmiddel onderweg.
I call bs, big bs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Dat is prima. Maar wat is je alternatief met lange reizen plannen van te voren? De meeste mensen willen van te voren een en ander weten. Dan is ABRP 1 van de beter zo niet de beste? Of aangezien je het 'bs' vind, vertel me wat 10x zo goed is? Dan ga ik dat gebruiken!

Begrijp me niet verkeerd, ik stap in de auto in en hij verteld mij waar te stoppen hoe ver ik ga geraken etc. Maar alleen via superchargers. Op vakantie ga ik ook graag bij de verzorgingsplaatsen in Frankrijk er af en dan is ABRP super.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:57
Oekol schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 01:08:
[...]

Dat is prima. Maar wat is je alternatief met lange reizen plannen van te voren? De meeste mensen willen van te voren een en ander weten. Dan is ABRP 1 van de beter zo niet de beste? Of aangezien je het 'bs' vind, vertel me wat 10x zo goed is? Dan ga ik dat gebruiken!

Begrijp me niet verkeerd, ik stap in de auto in en hij verteld mij waar te stoppen hoe ver ik ga geraken etc. Maar alleen via superchargers. Op vakantie ga ik ook graag bij de verzorgingsplaatsen in Frankrijk er af en dan is ABRP super.
Ach. Laat ze lekker. Er is een klein groepje die jeuk krijgt van ABRP. Een grotere groep gebruikt het wel maar zou hier niet mogen. Dat vind ik nou juist bs. Ze moeten ook een TR aanmaken en niet zelf voor modje gaan spelen. Gewoon lekker blijven posten.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
[...]

Het hangt enorm van de navigatie die je standaard in de auto hebt af.
Mijn ioniq5 staat me toe laders in omgeving, rond bestemming, en langs de route te vinden. Filterbaar op aanbieder, en met per-laadpaal vrij/bezet/stuk rapportage. Dat is dan ook nog eens heel goed in het navigatie display geïntegreerd.
Persoonlijk heb ik met mijn specifieke auto derhalve geen enkele behoefte aan abrp, ook niet op mijn recente 6000km trip met caravan door Scandinavië.
Echter… een kennis heeft een Zoë, nou is dat niet de meest moderne Renault, maar… als je een dergelijke navigatie hebt dan wil je wis en waarachtig wel iets extra’s. En dan kan ik me goed voorstellen dat abrp heel goed scoort.
Wat mij betreft moet iedereen doen wat hij/zij zelf wil.
Nieuwkomers raad ik echter wel aan het eerst eens met de auto navigatie zelf te proberen. Abrp is mijns inziens absoluut niet een “must have anders kom je er compleet niet uit” tool.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Stefannn schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 07:30:
[...]

Mijn ioniq5 staat me toe laders in omgeving, rond bestemming, en langs de route te vinden. Filterbaar op aanbieder, en met per-laadpaal vrij/bezet/stuk rapportage. Dat is dan ook nog eens heel goed in het navigatie display geïntegreerd.
Persoonlijk heb ik met mijn specifieke auto derhalve geen enkele behoefte aan abrp, ook niet op mijn recente 6000km trip met caravan door Scandinavië.
Echter… een kennis heeft een Zoë, nou is dat niet de meest moderne Renault, maar… als je een dergelijke navigatie hebt dan wil je wis en waarachtig wel iets extra’s. En dan kan ik me goed voorstellen dat abrp heel goed scoort.
Nieuwkomers raad ik echter wel aan het eerst eens met de auto navigatie zelf te proberen. Abrp is mijns inziens absoluut niet een “must have anders kom je er compleet niet uit” tool.
Sluit ik me aan met mijn KIA EV6 de navigatie is meer dan prima nog nooit abrp gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak

Zullen we niet wéér die discussie voeren. :)
Inspired schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 07:27:
Ach. Laat ze lekker. Er is een klein groepje die jeuk krijgt van ABRP. Een grotere groep gebruikt het wel maar zou hier niet mogen. Dat vind ik nou juist bs. Ze moeten ook een TR aanmaken en niet zelf voor modje gaan spelen. Gewoon lekker blijven posten.
Enige nuance, ik krijg geen jeuk van ABRP maar o.a. het ophemelen alsof je niet zonder kan.... daar ga ik wel tegen in. En dat blijf ik dan 'lekker' posten.
Voor de rest is er al genoeg geouwehoerd gezegd hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:20
Zjanzjak schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 07:47:
[...]

...En dat blijf ik dan 'lekker' posten.
Voor de rest is er al genoeg geouwehoerd gezegd hierover.
Lekker zinvol.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Puppetmaster
Er wordt nergens gezegd dat je niet zonder kan, die stropop steeds ophangen dáár krijg ik dan weer jeuk van.
Het wordt alleen maar aangeprezen als een van de betere, zo niet beste hulpmiddel apps. Dat is het objectief gezien ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Nu online
Zjanzjak schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 07:47:

Enige nuance, ik krijg geen jeuk van ABRP maar o.a. het ophemelen alsof je niet zonder kan.... daar ga ik wel tegen in. En dat blijf ik dan 'lekker' posten.
Beetje nutteloos toch? De voorstanders doen dat dan ook en zo blijft het gezeur in stand 8)7

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RigolleM
Puppetmaster schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 08:04:
Er wordt nergens gezegd dat je niet zonder kan, die stropop steeds ophangen dáár krijg ik dan weer jeuk van.
Het wordt alleen maar aangeprezen als een van de betere, zo niet beste hulpmiddel apps. Dat is het objectief gezien ook.
Inderdaad, en er wordt ook geen alternatieve oplossing aangeboden, terwijl @Oekol er om vraagt, blijft het stil. Ik zou ook niet weten met welke tool ik op voorhand eens kan kijken hoe mijn reis er volgend jaar gaat uit zien, inclusief laadstops. Ik ga niet in mijn wagen gaan zitten hiervoor, gewoon lekker op de sofa op PC of smartphone .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

[...]

Heb niks te klagen over de navigatie van de Tesla. Sterker nog: als mijn verbruik hoger of lager blijkt te zijn blijft hij doorrekenen hoe ver ik raak (en kiest hij een SuC eerder of later) en ik kan ook sinds een update instellen dat ik met 5% aankom. Daarnaast wat jij zegt ook in de buurt zoeken naar 3rd party laadnetwerken. Dat is het probleem allemaal niet, maar als je een route gaat berekenen is het allemaal handmatig werk.

ABRP doet het sneller en de recensies lees ik of er bijv speeltoestel is voor de kinderen. Dat vind ik fijn en wederom dat je daar ook in kan stellen dat je met 5% aankomt.

Zeker niet een must have tool, nice to have voor tweakers denk ik wel. Auto's navigeren denk ik tegenwoordig prima, maar bijv met te hoge veiligheidsmarge qua % aankomst. Ik hou er gewoon van om bijna met 0% aan te komen, lekker snel laden en snel weg! Lukt dat vaak op vakantie met kinderen? Mwah. We laden vrijwel altijd te lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:29
[...]

Helemaal eens met je analyse, maar ik adviseer mensen toch vooral om eerst ABRP te bekijken. Die is overzichtelijker dan de meeste navigaties van tweedehands auto's. Voor auto's van een jaar of 5 oud is Ioniq 5 één van de positieve uitzonderingen, mijn VW begint na een aantal grote updates ook redelijk te werken. Heb nog niet kunnen uitvinden hoe ik kan selecteren op merk snelladers. Volgens mij kan dat niet (of nauwelijks).
Tenzij kennissen een gloednieuwe premiummodel in de lease krijgen (Kia's, Audi's, ander Duits spul). Dan adviseer ik eerst de navi te testen.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:48
Voor mij is ABRP als die autopark functie die veel auto's hebben. Het werkt, meestal dan, maar een ervaren bestuurder doet het vaak (veel) sneller en soms ook beter. Het ligt er maar net hoe ervaren je bent. Iemand die moeite heeft met parkeren zal er veel positiever over zijn dan iemand die het moeiteloos doet.

ABRP voegt voor mij niets toe, ik bepaal het zelf. Eerst de route, ga ik naar de Costa Blanca via Lyon of via Clermont Ferrand of via Bordeaux. Vervolgens bepaal ik mijn voorkeur aanbieders, Ionity/Tesla/Electra, enz. Ik weet hoever mijn Ioniq altijd komt en kijk welke van de aanbieders daar zitten. Noteer ik en print het uit, werkt altijd. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:19
Zullen we het nu weer over de lange reizen met een EV hebben?

Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat als je al wat langer met een EV rijdt je je prima weet te redden.
Als je net in een EV rijdt, probeer je toch ergens iets van houvast te zoeken om een lange reis met een EV te maken en dan kom je al snel bij ABRP uit.
Is het zaligmakend? Nee, zeker niet. Er zijn nog zat verbeteringen die ze kunnen doorvoeren in ABRP.
Zijn de navigatie-systemen in de meeste auto's zaligmakend? Nee, ook niet. Ook daar kunnen zeker nog stappen gezet worden.
Zoals met zoveel zaken, ieder z'n ding.
De één zoekt lekker zelf zijn route uit en de ander doet dat liever via ABRP.

Dus laten we alsjeblieft de discussie achterwege of ABRP nu wel of niet noodzakelijk is.
Voor de één is dat wel zo en voor de ander niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Zal ik maar weer eens een bericht plaatsen dat wél toegevoegde waarde heeft, onderbouwd met ABRP-data?

Afgelopen zaterdag vroeg vertrokken uit de Ardèche. 20 km voor de eerste laadstop pech: aan beide kanten tegelijk een ongeluk → flinke file. Eerste stint daardoor veel langer en mijn plaspauze zó lang uitgesteld dat ik uiteindelijk maar langs de weg moest.

Ik had eerder kunnen stoppen bij een Aire zonder Electra, maar wilde juist de autocharge testen bij Electra. Helaas: allemaal uitgevallen. Door spelende kinderen bij de 1e Electra ook wat te lang stilgestaan en met te veel % vertrokken. Achteraf handig: zo haalden we de volgende stop bij Tesla (3 km van de snelweg), mét toilet voor iedereen.

Verder nog twee keer file door zwarte zaterdag, en om Bordeaux heen binnendoor gereden om het donkerrode verkeer te vermijden. Volgens ABRP: 8u20 inclusief laden. Het werd uiteindelijk 9u57 reistijd + 1u28 laden.

Al met al prima rit, met vertragingen waar je simpelweg geen invloed op hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yfj1NYl_C2pFjBwQU0hGIATb-_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XEODfAdg9Uio0MDwjKitAWbv.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGm0dE50BLIwnJ-AXPxYzfm1FIw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LOS7R886hBwtdwPpcGrSQFZ8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KUe1M6ZzMozsoiEEvjhv3LgeoMs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DCz5tnNnYw69S9mOpyOpJKIA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vP8zScQxb1RyDxelHfZQ96Vp2lY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sm3V2nbB8Ta3grjGTnvXPJA8.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Ik heb toch mijn bedenkingen omtrent de Ionic 5, als ik dit filmpje mag geloven. Zo zaligmakend qua navigatie zoals het hierboven staat beschreven lijkt het toch niet, zeker niet als je de comments leest. De nieuwste update, met o.a. preconditioning 8)7 zou enkel naar de 2025-modellen komen. Het filmpje is van 4 maand oud en ondertussen is de public update nog niet gereleased. En eugh.. oogt ook wat traag, als hij probeert in te zoomen...

VW AG-group (Audi, VW, Seat,..) kent geen netwerk-filters in hun native navigatie, dus worden alle beschikbare DC-laders voorgesteld, ik hoop dat er wel een filter is om de 50kW laders uit te sluiten, of is het eerder voorkeur Ionity wegens de nauwe samenwerking met VW AG-group?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
RigolleM schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:11:
Ik heb toch mijn bedenkingen omtrent de Ionic 5, als ik dit filmpje mag geloven. Zo zaligmakend qua navigatie zoals het hierboven staat beschreven lijkt het toch niet, zeker niet als je de comments leest. De nieuwste update, met o.a. preconditioning 8)7 zou enkel naar de 2025-modellen komen. Het filmpje is van 4 maand oud en ondertussen is de public update nog niet gereleased. En eugh.. oogt ook wat traag, als hij probeert in te zoomen...

VW AG-group (Audi, VW, Seat,..) kent geen netwerk-filters in hun native navigatie, dus worden alle beschikbare DC-laders voorgesteld, ik hoop dat er wel een filter is om de 50kW laders uit te sluiten, of is het eerder voorkeur Ionity wegens de nauwe samenwerking met VW AG-group?
Ik heb er 5 minuutjes naar gekeken in de ID3, maar kreeg de 50kw laders er niet uit en Ionity springt er inderdaad uit. Maar ook Aral en een aantal anderen. EnBW en EWE GO vielen buiten de boot...
Dus ik gebruik ABRP voor bepaling van de stints, zoek de meeste geschikte leverancier (op basis van prijs of ligging restaurantjes, wc, drukte) en plan dan in Google Maps, of de VW navigatie. De laatste werkt wel prettig!

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Pr088 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:23:
[...]

Ik heb er 5 minuutjes naar gekeken in de ID3, maar kreeg de 50kw laders er niet uit en Ionity springt er inderdaad uit. Maar ook Aral en een aantal anderen. EnBW en EWE GO vielen buiten de boot...
Ik had al een vermoeden als ik de filmpjes over de ID.7 aan het bekijken was, dat het qua roadtrip planning nogal sober was.
Dus ik gebruik ABRP voor bepaling van de stints, zoek de meeste geschikte leverancier (op basis van prijs of ligging restaurantjes, wc, drukte) en plan dan in Google Maps, of de VW navigatie. De laatste werkt wel prettig!
Zo reed ik vorige jaren met wat nu de Volvo EX40 is. Ik gaf mijn eindbestemming in en ik kreeg een eerste laadpunt te zien, als mij die beviel, reed ik er gewoon naar toe, als mij die niet beviel dan startte ik ABRP en gaf deze op als eindbestemming. Eénmaal aan het laadpunt dezelfde actie, eerst native navigatie (AAOS met Google Maps) en was het terug miserie dan terug ABRP. Eerste jaar met Tesla betaalfilter gereden en toen bijna perfect op native navigatie gereden, naar Sirmione (Gardameer) meer de keuzes van ABRP gevolgt want met Shell Recharge filter erbij (samen met Tesla filter) kreeg ik vaak laadpunten bij een hotel (waar mijn Shell Recharge kaart niet werkte), ipv langs de autostrade, of aan de andere kant van de autosnelweg 8)7 Ik was toch blij dat ABRP mij uit de nood heeft geholpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online

Nou, ik HEB een ioniq5, midyear 2023, en ik ben er wel degelijk heel blij mee.
Aangezien @cOOlrUnnINgs gelijk heeft: ik voeg even niks toe mbt abrp yes/no.
Van het voorjaar 6000km met caravan in Scandinavië geweest, 35 laadstops, tijdens het rijden gepland vanuit de interne navigatie. Daarbij dankbaar gebruik gemaakt van de ingebouwde functies voor selectie op aanbieder, vrij/bezet/stuk rapportage, laders rond bestemming/locatie/route. Of je dat zaligmakend wilt noemen laat ik in het midden. Ik heb het wel daadwerkelijk zo gedaan.
Het klopt wel "dat je daarvoor in de auto moet zitten".

En..... "het werkt als je in een gebied zoals het grootste deel van west Europa waar de dekking in principe OK is" zodat je je kan permitteren de route niet af te laten hangen van "waar de palen zijn". Als je een lagere range hebt danwel als de palen dun gezaaid zijn is het wel degelijk erg handig het van te voren uit te zoeken (maar met mijn 250km range inclusief caravan had ik nog steeds geen probleem).

En het klopt dat met name oudere 2de hands autos daar minder in voorzien zijn (zoals mijn voorbeeld van een Zoe van een kennis)

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pr088
Stefannn schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:55:
[...]

Nou, ik HEB een ioniq5, midyear 2023, en ik ben er wel degelijk heel blij mee.
Aangezien @cOOlrUnnINgs gelijk heeft: ik voeg even niks toe mbt abrp yes/no.
Van het voorjaar 6000km met caravan in Scandinavië geweest, 35 laadstops, tijdens het rijden gepland vanuit de interne navigatie. Daarbij dankbaar gebruik gemaakt van de ingebouwde functies voor selectie op aanbieder, vrij/bezet/stuk rapportage, laders rond bestemming/locatie/route. Of je dat zaligmakend wilt noemen laat ik in het midden. Ik heb het wel daadwerkelijk zo gedaan.
Het klopt wel "dat je daarvoor in de auto moet zitten".

En..... "het werkt als je in een gebied zoals het grootste deel van west Europa waar de dekking in principe OK is" zodat je je kan permitteren de route niet af te laten hangen van "waar de palen zijn". Als je een lagere range hebt danwel als de palen dun gezaaid zijn is het wel degelijk erg handig het van te voren uit te zoeken (maar met mijn 250km range inclusief caravan had ik nog steeds geen probleem).

En het klopt dat met name oudere 2de hands autos daar minder in voorzien zijn (zoals mijn voorbeeld van een Zoe van een kennis)
In West-Europa vind ik na een paar vakanties eigenlijk al niet zo spannend meer om een laadstation te vinden en ga ik dus vooral (hobbymatig) naar kwaliteit kijken. Reviews zoeken van stopplaatsen etc. Zo kon ik onderweg naar Denemarken prima terecht bij Ionity (maandabbo) maar koos ik voor EnBW in de buurt van Hamburg (Maldfeldstraße 2, 21077 Hamburg, Duitsland). Vlak naast de snelweg een tuincentrum met ruim aantal vrije stalls. En in het tuincentrum een heel leuk ontbijt/lunchrestaurantje, met bediening en keurige toiletten. Daar een kop koffie gedronken, wc stop gehad en na 25-30 min laden weer door!

ENbW valt mij trouwens sowieso op qua kwaliteit van laders, ruime plekken, vaak met een fijne aankleding. Ionity lijkt soms op een bedrijventerrein of een kale rustplaats te zijn neergekwakt.
Maar mijn ervaringen beperken zich tot een keer of 10 laden bij deze aanbieders. Dus misschien biased. EWE GO houd ik in de achterzak voor FastNed en de EWE GO's in de buurt van de McDonalds. Vreselijke tent die McDonalds, maar meestal keurige wc's en dito zwarte koffie! 8)
En zonder kinderen kan ik daar komen zonder de vraag om ijsjes en hamburgers :D

[ Voor 12% gewijzigd door Pr088 op 26-08-2025 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Audi doet tegenwoordig gewoon een dynamische laadplanning die tijdens de rit wordt geupdate naar gelang verbruik etc. Die is wel slim genoeg om geen 50kW laadstop voor te stellen als dat niet nodig is. En je kunt aankomst soc zowel bij een lader als bij einddoel instellen. Aanbiederfilter ken ik alleen van Google Maps in Android Automotive auto’s maar verder heb ik dat nog niet gezien in andere auto’s. Zit bij Audi volgens iemand hier op Tweakers wel nog als OTA in de pipeline.
Dus je kunt Volkswagen niet over één kam scheren met andere merken uit de groep.

[ Voor 27% gewijzigd door JTHZZ op 26-08-2025 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
JTHZZ schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:40:
[...]

Audi doet tegenwoordig gewoon een dynamische laadplanning die tijdens de rit wordt geupdate naar gelang verbruik etc. Die is wel slim genoeg om geen 50kW laadstop voor te stellen als dat niet nodig is. En je kunt aankomst soc zowel bij een lader als bij einddoel instellen. Aanbiederfilter ken ik alleen van Google Maps in Android Automotive auto’s maar verder heb ik dat nog niet gezien in andere auto’s. Zit bij Audi volgens iemand hier op Tweakers wel nog als OTA in de pipeline.
Dus je kunt Volkswagen niet over één kam scheren met andere merken uit de groep.
Over één kam scheren is altijd gevaarlijk. De nieuwste navigatiesystemen zijn niet meer te vergelijken met die van EV's van 5 en 10 jaar oud. Niet bij VW, niet meer bij Audi, niet meer bij anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
Pr088 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 10:18:
[...]
...
Heb nog niet kunnen uitvinden hoe ik kan selecteren op merk snelladers. Volgens mij kan dat niet (of nauwelijks).
...
Dit komt al een eind in die buurt. Ik weet niet of die kaart geregeld wordt upgedate, maar je kunt op diverse aanbieders selecteren (en van de andere kun je eventueel een andere overlay maken ter selectie...)

https://www.google.com/ma...%2C0.6377415965163724&z=6

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
flupp schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:14:
[...]

Dit komt al een eind in die buurt. Ik weet niet of die kaart geregeld wordt upgedate, maar je kunt op diverse aanbieders selecteren (en van de andere kun je eventueel een andere overlay maken ter selectie...)

https://www.google.com/ma...%2C0.6377415965163724&z=6
Ik doelde op mijn eigen navigatie. ABRP (daar is ie weer!) kan dit allemaal wel in de gratis versie.
Dit is wel een mooi overzicht van Frankrijk en België!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
LT1970 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 08:05:
Beetje nutteloos toch? De voorstanders doen dat dan ook en zo blijft het gezeur in stand 8)7
Net zo zinvol en/of nutteloos om het te prijzen als ware het de beste uitvinding na gesneden brood.
Ik laat simpelweg een tegenbericht achter zodat er ook te lezen valt dat niet iedereen dat vindt.
flupp schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:14:
Ik weet niet of die kaart geregeld wordt upgedate,
De eigenaar, Denis Schoelens (Fransman), doet iig zijn best om het bij te houden. Laten we zeggen dat het zeer accuraat is maar heel af en toe mist er iets. Via zijn facebook-groep 'VE : Spécial recharge rapide en France -> actu, news, astuces, etc.' wordt hij ook links en rechts getipt en plaatst hij zelf ook het nodige als er weer eens een nieuw snellaadstation geopend is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

*knip* genoeg is genoeg

[ Voor 90% gewijzigd door twain4me op 26-08-2025 14:58 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:35

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Modbreak:ABRP is voor sommige mensen EEN hulpmiddel als het gaat om reizen met een EV.
Dat mag hier benoemd worden. Echter, het flamebaiten door ABRP "HET hulpmiddel" te noemen of posts te maken die voor een groot deel uit ABRP bestaan, stellen we niet op prijs. Hetzelfde geldt voor dwangmatig antigeluid posten. Stokpaardjes aangaande ABRP horen dus in het ABRP topic.

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 26-08-2025 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

*knip* op de terugweg gaan we graag langs de Supercharger van Châtellerault. Daar zit een Patàpain naast met heerlijke broodjes, salades en ander lekkers. Zojuist de route gepland: de eerste twee stops zijn vaste prik en bevallen altijd goed (Châtellerault en Aire de Vémars Est, net na Parijs). Bij die laatste lunchen we met wat eerder bij Patàpain is gehaald. Ideaal dat ze daar al vroeg open zijn (uit m’n hoofd 06u of 07u).

Als laatste stop voor thuis pakken we een nieuwe (voor ons dan) Fastned bij Gent, mét winkel. Benieuwd hoe dat bevalt.

Verder de discussie gelezen afgelopen weken over dat Fastneds in BE slechte faciliteiten hebben (helemaal eens). Blijkbaar gaan ze daar wel verandering in aanbrengen bijvoorbeeld dat ze ook bij bestaande fastneds in BE faciliteiten gaan bijbouwen, zoals een shop en toiletten bij Peutie waar we op de heenweg hebben geladen.

[ Voor 2% gewijzigd door twain4me op 26-08-2025 16:29 . Reden: referenen naar een discussie die net is afgebroken is niet heel handig ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:39
Oekol schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:05:

Verder de discussie gelezen afgelopen weken over dat Fastneds in BE slechte faciliteiten hebben (helemaal eens). Blijkbaar gaan ze daar wel verandering in aanbrengen bijvoorbeeld dat ze ook bij bestaande fastneds in BE faciliteiten gaan bijbouwen, zoals een shop en toiletten bij Peutie waar we op de heenweg hebben geladen.
Dat is goed nieuws.
Niet dat ik direct in Peutie ga laden (is minder dan 10km van mijn thuislader), maar ze erkennen eindelijk dat een toilet belangrijk is, en natuurlijk probeer je er dan een verdienmodel van te maken.
Dus ja, toiletje met een goede koffie of een cola is een goed idee. Ik hoop dat ze het overal doen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jardinero
  • Laatst online: 22-09 18:07
Binnenkort even van Zholland naar vlak boven Parijs. Welke supercharger is fijnst qua faciliteiten: Kortrijk, Neuville en Ferrain of Lesquin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

jardinero schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:22:
Binnenkort even van Zholland naar vlak boven Parijs. Welke supercharger is fijnst qua faciliteiten: Kortrijk, Neuville en Ferrain of Lesquin?
Red je Noyelles-Godault? Zit een groot shopping mall bij met lekkere tentjes om te drinken, eten etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12:47

EDB

Na de laatste VW app update kun je nu toch echt elke aanbieder selecteren ( was eerst eigenlijk alleen IONITY). Ook laadsnelheid kun je instellen. VW krijgt het steeds beter voor elkaar.

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
JTHZZ schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:40:
[...]

Hyundai (en dacht ook Kia) doet ook aan netwerk- en/of betaalfilters (dacht netwerk) heb ik gezien in 1 van die filmpjes over roadtrip planning in één van hun modellen. Bij Volvo (AAOS), dus ook Polestar zijn het inderdaad betaalfilters. Persoonlijk vind ik dat wel een belangrijk punt als je enkel met native navigatie wilt rijden. Ik rij vaak alleen en dan zie ik het niet zitten om te stoppen en dan ABRP op te starten. Met mijn vrouw naast mij heb ik daar minder problemen mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:23
De zomervakantie ging dit jaar naar Zweden en Denemarken. Ok, het waren 2 dagen Legoland, maar toch. Ten opzichte van het zuiden van Frankrijk eigenlijk nooit "laadstress" gehad. Vorig jaar was het nogal drama in gebied met meer niet-werkend laadpalen dan wel werkende. Of in een dorpje 8 km verderop...

Vergeleken met 3 jaar geleden is er ook rondom Billund een shitload aan fast chargers bijgebouwd. In Zweden en Denemarken voornamelijk bij Ionity staan laden, want in Denemarken had ik wat issues met Circle K en mijn zakelijke laadpas. Ook bij de Clever laadpunt bij Aabenraa werkt mijn Eneco-pas niet geaccepteerd. Helaas stond de Ionity daar al vol.

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Pr088 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:14:
[...]

Over één kam scheren is altijd gevaarlijk. De nieuwste navigatiesystemen zijn niet meer te vergelijken met die van EV's van 5 en 10 jaar oud. Niet bij VW, niet meer bij Audi, niet meer bij anderen.
Ik vergelijk A6 etron met ID.7, maar zal in de respectievelijke topics eens neuzen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
EDB schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:29:
[...]

Na de laatste VW app update kun je nu toch echt elke aanbieder selecteren ( was eerst eigenlijk alleen IONITY). Ook laadsnelheid kun je instellen. VW krijgt het steeds beter voor elkaar.
Selecteren is niet de issue, maar bij het opmaken van een laadplanning zou ik graag hebben dat hij enkel bepaalde netwerken en/of betaalfilters meeneemt. Als ik bv. een Shell Recharge laadkaart heb zou ik graag kunnen laden waar ik die kan gebruiken. Ionity vind ik persoonlijk véél te druk onderweg, dus die zou ik dan excluden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GJPL69
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22-09 21:51
Misschien ook handig om je route te plannen is ChatGPT of Le Chat gebruiken. De laatste gebruik ik veel. ik geef gewoon aan waar ik heen wil, hoe ik wil rijden laten we Dijon als voorbeeld gebruiken je kan dan aangeven over Antwerpen of Maastricht. En om zoveel KM of reis uren ik wil laden of pauzeren.
Dan geef ik ook extra aan hoeveel minuten het op laadpunt van de snelweg maximaal mag liggen en dat ik dit in een google maps bestand wil ontvangen. dan is het de uitkomst controleren naar de beschikbaarheid en dan rijden. En je kan ook je favoriete netwerk invoeren.
werk perfect.

Zeker het proberen waard

[ Voor 4% gewijzigd door GJPL69 op 26-08-2025 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
RigolleM schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:32:
[...]

Hyundai (en dacht ook Kia) doet ook aan netwerk- en/of betaalfilters (dacht netwerk) heb ik gezien in 1 van die filmpjes over roadtrip planning in één van hun modellen. Bij Volvo (AAOS), dus ook Polestar zijn het inderdaad betaalfilters. Persoonlijk vind ik dat wel een belangrijk punt als je enkel met native navigatie wilt. Ik rij vaak alleen en dan zie ik het niet zitten om te stoppen en dan ABRP op te starten. Met mijn vrouw naast mij heb ik daar minder problemen mee :)
Hyundai en Kia zijn grotendeels hetzelfde.
Ik weet niet precies wat je met “betaalfilters” bedoelt.
Zoals ik eerder zei, ik rij eigenlijk voornamelijk op native navigatie. Ik ben me niet bewust van een filter.
Je kan op aanbieders selecteren en helaas zitten daar lang niet alle aanbieders in. Maar als je het filter op “allen” zet geeft hij grotendeels alle laadpalen. Er zal vast wel een obscuur merk zijn dat hij niet oppikt maar eerlijk gezegd ben ik aardig onder de indruk van wat hij allemaal WEL oppikt.

Als je een voorbeeld hebt dan wil ik wel even kijken in de auto (wil ik zelf wel weten ook, ik ga in september weer met de caravan op stap).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Stefannn schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:42:
[...]

Hyundai en Kia zijn grotendeels hetzelfde.
Ik weet niet precies wat je met “betaalfilters” bedoelt.
Zoals ik eerder zei, ik rij eigenlijk voornamelijk op native navigatie. Ik ben me niet bewust van een filter.
Je kan op aanbieders selecteren en helaas zitten daar lang niet alle aanbieders in. Maar als je het filter op “allen” zet geeft hij grotendeels alle laadpalen. Er zal vast wel een obscuur merk zijn dat hij niet oppikt maar eerlijk gezegd ben ik aardig onder de indruk van wat hij allemaal WEL oppikt.

Als je een voorbeeld hebt dan wil ik wel even kijken in de auto (wil ik zelf wel weten ook, ik ga in september weer met de caravan op stap).
Je kan een netwerk selecteren: bv. FastNed, Ionity, Tesla, Electra.. of je kan een betaalfilter selecteren: dat is dat een laadkaart: bv. Shell Recharge, MTC, Travelcard,... waar je dus bij al die aanbieders (netwerk) kunt laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
RigolleM schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:45:
[...]

Je kan een netwerk selecteren: bv. FastNed, Ionity, Tesla, Electra.. of je kan een betaalfilter selecteren: dat is dat een laadkaart: bv. Shell Recharge, MTC, Travelcard,... waar je dus bij al die aanbieders (netwerk) kunt laden.
Ahh…
Dat zit er inderdaad niet op.
En (grote grap) :), ik had er ook nog nooit van gehoord (ongetwijfeld omdat ik me bij de eigen navigatie houd waar het dus niet in zit).
Ik wil het niet goedpraten, maar onderweg vind ik het in west Europa nauwelijks een probleem. Er zijn heel veel laadpalen en vrijwel overal doet de creditcard het ook. “Laden voor 0.85euro/kWh is echt nergens een probleem”.
De uitdaging begint pas als je voor 0.50euro/kWh of minder wil laden. Om dat te doen moet je echter vooraf een selectie maken van aanbieders en eventueel een abonnement afsluiten. Vervolgens bij het navigeren enkel naar betreffende palen gaan.
Dat is wel degelijk een gepuzzel, maar ik geloof dat een betaaldilter dat niet oplost.
In Noorwegen had ik bijvoorbeeld ionity als eerste voorkeur (0.26euro/kWh met power abonnement) en eviny als op tweede (0.42euro/kwh met mobilize intense). Daarmee heb ik het eigenlijk in 90% van de gevallen gehaald.
Maar goed… ik wil het niet goed praten. Het zit er niet op dus als je het wilt hebben moet je inderdaad iets anders.

Op locatie AC is een ander verhaal. Geen creditcard. En inderdaad een warboel. Maar dan “plan je geen route”. Ik kijk meestal gewoon in de app van my Renault of anwb of ze hem kennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
RigolleM schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:32:
[...]

Hyundai (en dacht ook Kia) doet ook aan netwerk- en/of betaalfilters (dacht netwerk) heb ik gezien in 1 van die filmpjes over roadtrip planning in één van hun modellen. Bij Volvo (AAOS), dus ook Polestar zijn het inderdaad betaalfilters. Persoonlijk vind ik dat wel een belangrijk punt als je enkel met native navigatie wilt rijden. Ik rij vaak alleen en dan zie ik het niet zitten om te stoppen en dan ABRP op te starten. Met mijn vrouw naast mij heb ik daar minder problemen mee :)
Dat ‘betaalfilter’ is bij Google Maps (Renault, Volvo, Polestar en straks ook Kia/Hyundai blijkbaar) in het geval van Fastned, Ionity en Tesla gewoon een aanbiederfilter. Hij plant dan alleen maar stops bij de gekozen aanbieders in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

JTHZZ schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 18:22:
[...]

Dat ‘betaalfilter’ is bij Google Maps (Renault, Volvo, Polestar en straks ook Kia/Hyundai blijkbaar) in het geval van Fastned, Ionity en Tesla gewoon een aanbiederfilter. Hij plant dan alleen maar stops bij de gekozen aanbieders in.
Google Maps als in de website? Of geïntegreerd in Google Automotive, de OS in auto's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
Oekol schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:29:
[...]

Google Maps als in de website? Of geïntegreerd in Google Automotive, de OS in auto's?
Geïntegreerd in Android Automotive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
RigolleM schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:37:
[...]

Selecteren is niet de issue, maar bij het opmaken van een laadplanning zou ik graag hebben dat hij enkel bepaalde netwerken en/of betaalfilters meeneemt. Als ik bv. een Shell Recharge laadkaart heb zou ik graag kunnen laden waar ik die kan gebruiken. Ionity vind ik persoonlijk véél te druk onderweg, dus die zou ik dan excluden.
Elke? Ik kon bekende Duitse aanbieders zoals EnBW gewoon niet vinden. (Of zag ik het over het hoofd?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Pr088 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:45:
[...]

Elke? Ik kon bekende Duitse aanbieders zoals EnBW gewoon niet vinden. (Of zag ik het over het hoofd?)
Geen idee ik rij niet met een VW AG/Hyundai wagen, enkel ervaring met Volvo en nu Tesla.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDB

EDB

Pr088 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:45:
[...]

Als je in de VW app de route laat plannen kun je filteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rn3iF2z5DJaciGnLNCzVHoBaIK4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/J2x0h2DogRbzfq4dBfbuILTr.png?f=fotoalbum_large

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
EDB schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 20:31:
[...]

[Afbeelding]
Er is duidelijk weer wat toegevoegd door VW! Top! EnBW nu wel (drie weken geleden niet), EWE GO nog even wachten :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09 14:13

Dani86

AeroGeek

Neuville En Ferrain:een bakker en een paar leuke restaurants op loopafstand.

Verderop een grote Auchan.

Les 3 Brasseurs of Au Bureau wel aanraders.

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
EDB schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 20:31:
[...]

[Afbeelding]
Welke VW app gebruik je daarvoor? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
Puppetmaster schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 22:39:
[...]

Welke VW app gebruik je daarvoor? :)
De gewone Volkswagen app van Volkswagen AG, te vinden in de Play Store.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Nou das dan wel een enorm verschil met de iOS versie!?!
Hij is gisteren nog geüpdatet en geeft alleen dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K2YxNo6DykMxF8Ms1z-o2k2b8Vo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xaEx3DWFI6bltp1RDArL24g3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDB

EDB

Puppetmaster schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 08:01:
[Afbeelding]

[ Voor 15% gewijzigd door EDB op 27-08-2025 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDB

EDB

EDB schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 08:58:
[...]

Hier ook IOS.
In de app onderaan kaart oproepen, bestemming selecteren, route plannen en dan kun je filteren. Keuze uit vele 10tallen aanbieders. Aanbieders als voorkeur of juist uitsluiten, laadsnelheid. Dan naar de auto sturen.

[ Voor 5% gewijzigd door EDB op 27-08-2025 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Puppetmaster schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 08:01:
[Afbeelding]
Bijzonder. Bij de Android app werkt het beste om eerst een route aan te maken en te laten plannen en dan het 'filter icoontje' naast 'route versturen' bepaalde aanbieders te prefereren of te vermijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-09 23:03
Neuville-en-Ferrain kies is ook vaak (ligt ook ongeveer halverwege), maar ik vind Kortrijk ook fijn: best een aardig restaurant in het hotel ernaast, ook goede koffie. Betere catering dan bij Neuville-en-Ferrain dus, wat bij een groot winkelcentrum ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
Nova163 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:06:
[...]

Neuville-en-Ferrain kies is ook vaak (ligt ook ongeveer halverwege), maar ik vind Kortrijk ook fijn: best een aardig restaurant in het hotel ernaast, ook goede koffie. Betere catering dan bij Neuville-en-Ferrain dus, wat bij een groot winkelcentrum ligt.
Hotel er naast? Dat is een bioscoopcomplex, namelijk Kinepolis :*)
En welk restaurant bedoel je? Hollywok? De andere 2 kan je moeilijk restaurants noemen: McDonalds en Pizza Hut, ok ja je kan er eten (als je dat eten kunt noemen) krijgen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:20
RigolleM schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:33:
[...]

En welk restaurant bedoel je? Hollywok? De andere 2 kan je moeilijk restaurants noemen: McDonalds en Pizza Hut, ok ja je kan er eten (als je dat eten kunt noemen) krijgen :+
3 restaurants dus. Ik zou zelf niet naar hollywok gaan, maar ieder zijn keuze. Je gaat ook niet uitgebreid tafelen als je gaat laden. En paar keer per jaar guilty pleasure MacDo moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Zapato schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:40:
[...]

3 restaurants dus. Ik zou zelf niet naar hollywok gaan, maar ieder zijn keuze. Je gaat ook niet uitgebreid tafelen als je gaat laden. En paar keer per jaar guilty pleasure MacDo moet kunnen.
Inderdaad 1 restaurant en 2 eetgelegenheden :*)
Een héél klein beetje verder aan de Decathlon heb je FastNed en Boost Charge.. ik vind het soms héél druk daar bij die Tesla SuC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
RigolleM schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:33:
[...]

Oh my bad! Ik heb Lokeren en Kortrijk omgewisseld |:( Wat ik schreef gaat over Lokeren. In de afweging Kortrijk of Neuville-en-Ferrain zou ik voor die laatste gaat inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:42
Een leuke website van de Franse overheid met laadlocaties:

https://www.bison-fute.gouv.fr/recharge-electrique.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
Moest even goed kijken, maar het gaat dus alleen op laadlocaties binnen 1 km van doorgaande wegen. Een lader die ik wel eens gebruik die 2,5km van de afrit ligt (3 min rijden) staat er niet op. Een andere Teslalader ligt 1,7 km van de route du soleil, ook niet vermeld. Maar kan toch handig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
Nova163 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:05:
[...]

Oh my bad! Ik heb Lokeren en Kortrijk omgewisseld |:( Wat ik schreef gaat over Lokeren. In de afweging Kortrijk of Neuville-en-Ferrain zou ik voor die laatste gaat inderdaad.
Ja, inderdaad Lokeren heeft een hotel/restaurant 'Brouwershof', het eten is daar wel héél lekker ook prijzig, maar voor koffie zit je daar ook goed ;) Beetje verder heb je ook weer zo'n eetgelegenheid :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000

The Legend

*Plop*

Net als bij @Puppetmaster werkt dit bij mij ook niet. Als ik een route plan, kan ik na berekenen geen filters kiezen. Alleen tussenstops toevoegen via ‘bewerken’.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• NokiaFan
  • Laatst online: 06:26
Net terug met m’n trouwe Volvo EX30 van een super mooie reis door vijf Alpen landen: Frankrijk, Zwitserland, Liechtenstein, Italië en Oostenrijk.

In totaal 3.086 km gereden tussen de vele bergen zoals de Mont Blanc, de Matterhorn en de Dolomieten en over de bekende passen zoals Col de la Colombière, Col des Aravis, Furkapas (van Goldfinger) en de Stelvio pas. Meer dan 100 haarspeldbochten gezien. :)

Van te voren twee gratis maanden van Electra aangevraagd en daarnaast een maandabonnement bij IONITY afgesloten. Met 90% SoC weggereden. Eigenlijk overal probleemloos kunnen laden bij IONITY, zonder wachttijd. Het was alleen afgelopen zaterdag vrij druk op de weg, vandaag ik één uitstapje heb gemaakt naar Neogy. Dat koste € 0,55 per kWh. Anders had ik anderhalf uur moeten rijden (en daarnaast nog laden) over een drukke snelweg in Italië. In Zwitserland, Italië en Oostenrijk liggen de laadkosten iets hoger dan in Frankrijk en Duitsland.

Ik ben zeer te spreken over de laadpleinen bij IONITY en Electra, ook al was Electra ondervertegenwoordigd in de meeste landen. Absoluut voor herhaling vatbaar. IONITY komt binnenkort met een eigen laadpas, daardoor zal het laden nog makkelijker en sneller gaan.

De totale laadkosten (inclusief abonnement): € 230,-, daarmee kom ik uit op een kilometerprijs van € 0,0745.

Het was ook leuk om te merken dat je bij afdalingen soms met een hogere SoC aankwam, dan dat je vertrok. De app van Electra werkt super vlot. Het was wel even onduidelijk dat je eerst moet autoriseren alvorens je de laadkabel kon aansluiten. Daarmee wordt volgens mij Autocharge geactiveerd. Helaas heb ik maar één Electra laadstation gevonden op m’n route, vandaar ik dit niet heb kunnen testen. Het tarief á € 0,29 per kWh is natuurlijk ook super interessant.

Google Maps heeft me tot twee keer toe een autotrein geadviseerd, dat was opmerkelijk, gelukkig kwam ik daar beide keren op tijd achter en had ik nog voldoende rijbereik om naar mijn eindbestemming te komen.

Ook opmerkelijk, een paar keer een paar Duitsers zonder succes zien wegrijden bij IONTY. En ook twee keer een auto met een caravan twee tot vier plekken zien blokkeren, terwijl ze aan het laden waren. :)

Oh ja, jammer genoeg komt Electra nog niet terug als betaalfilter in Google Maps, hierdoor moet je die stations via een andere weg zoeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j7f8iZXKZ26K3EVJKeZb1CMR4Io=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rv08M2JwgOpjKXEnrHEhO8wz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rWpOT4ikFLJCJruKjf5pS5wUDlA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6KRSK9O3VouQz3fkk0Mdtkw8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lnFmJMjzDc7sKymk_DXQeJ2El5g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h9wJTgGpGiLONSs0KOeeWI6J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I7X6RoMmT0n3iTBECAOHHK53ftQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sSEP0Vni76i4MlS8rlXctVpY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f5LoO-O0_LheJ7UPoxvHnBejL_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w86vCzwqYMQuvfy5F0EfRFRl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-bEDtka_HzImepMlvH8kygLR-0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HtMPH5KqvK8BXGGuAqZoqkqZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/524wlTFnaE2kd31iqsIzTMAWlQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FKuXYPkcv0TT59UwBLTq6702.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zjGfhcbpLCp-yN6dRwFMl7A3EG0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8kPGquK0GXHmsfHYgQ3MjODq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WvkyHvzSThT-yM4vPQ6Yd28IkzE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IJqEF3iCGqdS51lzWZBNt2fS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TfrXi-YcbBSk1Ylwp9rRfB6Uq_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kCEaiIlAznTKoQeCWepZdsFf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mKEbtK3QvsQ8JAlFQB9OGSsaYLU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KGFNz5iymgurjnPSwzMaJwoH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mP8vVNBgdFtGoY1VYsJBrp9fnZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oJWKrBa9xIqlNFKrui9MbfR5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJ3L9NoA5zLXjTSoc_-rV8wNXdo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Feq9OUr1iDsdE3RSvgvMIHIn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_YX-PObt6l9U6LsdH_4IsGWpOg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1vtVdFPI4nXG8KtNjMQFT51h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mfa3Q5d8TuI3zGwygtFDzx2_qY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oTVw6yklXK50l9CL6lqiGNlL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ZgUs6UxgLerXayLkGykBWjRQF8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I5YNOuEQfHPBsWeKvnmvEKQU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25mjgnZMsqghqIHW2v0QJ97svqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/48br3jh5c3Lror7ZOM8ItXE8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFKc_uT31e0ssL1B8O-2ZcFrJe8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/thK13MgK28EnkknHMl7Yn7Pg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iUjU9FDmhtuZjDP7TJHW8NWyfO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1JcQ6TcfPNjSL4rVIFX93ppF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FRzFOilrjhTyy_8tT7lQ0sR_RAg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QtZOx63uvtp7aFxW3BpbsA92.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NFCR-y_H8A9ugLFfV_AwhyiBQLc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mGZk8lGiQfuBcrwY7y3ViKj5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/By1r6PU1C__XGezGbSg9W-q6GGs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/81JGTIHrEF1NhSRrVlptn3W8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uWohTB0rRgrYR2TBzZZvOPZ-Mig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7dckZCJLvDuAXgV0hgYGvu5S.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door NokiaFan op 29-08-2025 10:28 . Reden: Foto's toegevoegd ]

Pagina: 1 ... 129 ... 132 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.