ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Thx dat werktEDB schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 21:52:
[...]
Bij hem werkt het inmiddels wel heb ik begrepen. De oplossing was de app van de telefoon verwijderen en opnieuw installeren.
Ik ben toch malle pietje niet!
Met hulp van EDB is het me gelukt!The Legend schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 21:42:
[...]
Net als bij @Puppetmaster werkt dit bij mij ook niet. Als ik een route plan, kan ik na berekenen geen filters kiezen. Alleen tussenstops toevoegen via ‘bewerken’.
Ik heb de app verwijderd en geherinstalleerd uit de App Store, nu zijn er allemaal filteropties bij gekomen.
Om één of andere manier wilde hij niet uit zichzelf updaten.
[edit]
Voor wie in de VW app langs Tesla wil routeren moet niet de filteroptie “Tesla” gebruiken, maar “Tesla supercharger”.
[ Voor 12% gewijzigd door Puppetmaster op 28-08-2025 07:58 ]
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
@Crypto_Exfil even een reactie op een post een tijd geleden van je. Ik ben wel erg benieuwd hoe de auto na een jaar bevalt? Als ik op de huidige markt kijk, zie ik afschrijvingen van 50% op nog vrij nieuwe autos van ongeveer 2 jaar oud met 30-60k op de teller.... die toch echt nog wel behoorlijk lang mee kunnen, lijkt me toch ook een mooie vervanger voor de huidige iX3...Crypto_Exfil schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:53:
Ik heb zojuist de koop van de BMW iX xDrive50 bevestigd, luchtvering, panorama-dak, gewoon full option. en ik kijk vooral uit naar de b&w geluidssysteem.
Ben echt benieuwd wordt een hele andere tijdperk voor mij, en vooral voor mijn gezin.
Ik wel, er achter zijn zo te zien nog 3 plaatsen vrij en er voor nog minimaal één. Dan zou ik het ook zo doen, er bij blijven staan en de auto verwijderen zodra het drukker wordt.Puppetmaster schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 08:06:
[...]
Mooi verslag en lekker veel foto’s!
Deze actie begrijp ik niet…
You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot
9h10 met de A6 sportback quattro...
Heel mooie tijd, nu benieuwd wat de non-quattro zou doen met de grote batterij.
Dit is echt een goede reisauto.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Zeker een mooie (reis)auto. Maar wat een geld... Dan neem ik wel genoegen met minder.Tommie12 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:48:
YouTube: Audi A6 e-tron Sportback Quattro 1000 km challenge
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west
Met EV wel, maar met een PHEV op doorreis?LT1970 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:43:
[...]
Ik wel, er achter zijn zo te zien nog 3 plaatsen vrij en er voor nog minimaal één. Dan zou ik het ook zo doen, er bij blijven staan en de auto verwijderen zodra het drukker wordt.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Wat is het verschil? In beide gevallen zou ik willen laden zonder overlast aan anderen te geven.Puppetmaster schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:18:
[...]
Met EV wel, maar met een PHEV op doorreis?
You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot
Ikke, ikke, ikke. Of het was heel rustig toen hij aankwam.Puppetmaster schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 08:06:
[...]
Mooi verslag en lekker veel foto’s!
Deze actie begrijp ik niet…
Bij de meeste PHEV's krijg je toch geen merkbare hoeveelheid energie geladen in pakweg een half uur...LT1970 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:06:
[...]
Wat is het verschil? In beide gevallen zou ik willen laden zonder overlast aan anderen te geven.
Aan 11kW laad je 5kWh wat goed is voor nog geen 20km.
Uitzondering zijn wat Mercedes modellen die een CCS plug hebben en die je met 30 kW kan laden... maar die verbruiken makkelijk 30 kWh/100km.
Met EV moet je laden om verder te kunnen, met PHEV niet per se. Reageerder vind het dan netter om niet te laden en extra benzine te gebruiken.LT1970 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:06:
[...]
Wat is het verschil? In beide gevallen zou ik willen laden zonder overlast aan anderen te geven.
Ik zou kijken naar de bezetting. Als er nog plekken overblijven, dan kan het. Zodra je anderen blokkeert zou ik zeggen: afkoppelen als het ruimte oplevert.
Prima opgelost zo!
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west
En dit. Maar goed, dat is wat meer arbitrair. Iemand die met een Leaf of een ander langzaam ladende auto moet laden heeft net zoveel recht als de 800V kanonnen.Tommie12 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:15:
[...]
Bij de meeste PHEV's krijg je toch geen merkbare hoeveelheid energie geladen in pakweg een half uur...
Uitzondering zijn wat Mercedes modellen die een CCS plug hebben en die je met 30 kW kan laden... maar die verbruiken makkelijk 30 kWh/100km.
Hier vergelijk je nu een langzaam ladende EV (leaf) met een (super)snelladende EV (800V kanon), beiden kunnen niet verder rijden als de accu leeg is.Pr088 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:18:
[...]
En dit. Maar goed, dat is wat meer arbitrair. Iemand die met een Leaf of een ander langzaam ladende auto moet laden heeft net zoveel recht als de 800V kanonnen.
PHEV kan met een lege (hoogvoltage)accu nog steeds doorrijden op zijn brandstofmotor, die hoeft niet perse op te laden tijdens een lange reis.
Als ik deze redenering volg mag ik bij een volledig bezet laadplein me ergeren aan iedereen die trager laadt dan onze Ioniq5? En dan over 5 jaar ergert iedereen zich aan mij om dat onze auto bij de dan langzamere laders hoort?Tommie12 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:15:
[...]
Bij de meeste PHEV's krijg je toch geen merkbare hoeveelheid energie geladen in pakweg een half uur...
Verder ging deze foto over iemand die dwars voor een aantal laadpalen stond terwijl er nog andere palen vrij zijn. Er is dus nog geen laadprobleem en misschien ergeren we ons dan wel dat hij niet netjes in een vak staat?
Hahaha, ik zag je eerst helemaal niet staan daar in de verteKrlGl schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:51:
Ik sta ook wel eens niet netjes in een vak als ik m’n caravan aangekoppeld heb…![]()
[Afbeelding]
Het is 60kW vs 21,5 kWh/100km en een range van 98km als het een AMG model is, anders 110km.Tommie12 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:15:
[...]
Bruikbare accu is 24,84 kWh dus op 30 à 40 min. kan hij van 0 naar 100% laden, rekening houdend met de laadcurve.
Nu om de 100km stoppen om de batterij op te laden, dat moet hij/zelf weten, maar is in theorie wel mogelijk.
Je kent ook de situatie niet: misschien was dit enkel voor zijn laatste stint naar zijn campeerlocatie die iets verderop ligt.
Nu als je met zo'n auto kunt rijden, kijk je ook niet naar de goedkoopste energiekosten, dus ik zou eerder denken dat hij iets meer power nodig had om ergens bergop te geraken.
De Mercedes waarvan ik weet dat die een CCS aansluiting heeft is de GLE 350de, en die haalt geen 100km met een volle batterij.RigolleM schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:55:
[...]
Het is 60kW vs 21,5 kWh/100km en een range van 98km als het een AMG model is, anders 110km.
Bruikbare accu is 24,84 kWh dus op 30 à 40 min. kan hij van 0 naar 100% laden, rekening houdend met de laadcurve.
Nu om de 100km stoppen om de batterij op te laden, dat moet hij/zelf weten, maar is in theorie wel mogelijk.
Je kent ook de situatie niet: misschien was dit enkel voor zijn laatste stint naar zijn campeerlocatie die iets verderop ligt.
Nu als je met zo'n auto kunt rijden, kijk je ook niet naar de goedkoopste energiekosten, dus ik zou eerder denken dat hij iets meer power nodig had om ergens bergop te geraken.
Mijn baas rijdt met zo'n tuinhuis op wielen en doet op lange ritten echt niet de moeite om die in te pluggen. Dat is alleen thuis en op locatie als er een laadpaal is.
Klopt het zijn WLTP gelijkaardige ranges die ze weergeven in de praktijk zal het eerder 70 à 80km zijn, daarom mijn vermoeden dat het andere beweegredenen zijn om daar met een PHEV te staan laden.Tommie12 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:57:
[...]
De Mercedes waarvan ik weet dat die een CCS aansluiting heeft is de GLE 350de, en die haalt geen 100km met een volle batterij.
Mijn baas rijdt met zo'n tuinhuis op wielen en doet op lange ritten echt niet de moeite om die in te pluggen. Dat is alleen thuis en op locatie als er een laadpaal is.
Nee, het gaat erom dat er een auto staat te laden die dat in principe niet nodig heeft.LT1970 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:41:
[...]
Als ik deze redenering volg mag ik bij een volledig bezet laadplein me ergeren aan iedereen die trager laadt dan onze Ioniq5? En dan over 5 jaar ergert iedereen zich aan mij om dat onze auto bij de dan langzamere laders hoort?
Verder ging deze foto over iemand die dwars voor een aantal laadpalen stond terwijl er nog andere palen vrij zijn. Er is dus nog geen laadprobleem en misschien ergeren we ons dan wel dat hij niet netjes in een vak staat?
Een PHEV kan gewoon doorrijden op basis van de brandstofmotor.
Als het rustig is prima, maar als het druk is en er staan EV's te wachten die NIET verder kunnen omdat de SoC te laag is, dan zou het wel zo netjes zijn als de PHEV ruimte maakt.
Het ging hier over een situatie dat een PHEV staat te laden en met een caravan meerdere palen blokkeert terwijl er verder nog laadplekken beschikbaar waren.cOOlrUnnINgs schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:24:
[...]
Nee, het gaat erom dat er een auto staat te laden die dat in principe niet nodig heeft.
Een PHEV kan gewoon doorrijden op basis van de brandstofmotor.
Als het rustig is prima, maar als het druk is en er staan EV's te wachten die NIET verder kunnen omdat de SoC te laag is, dan zou het wel zo netjes zijn als de PHEV ruimte maakt.
Maar ik vind het ook onzin dat een PHEV plaats moet maken als er een EV staat te wachten die niet verder kan vanwege een te lage SoC. Dan moeten ze maar zorgen dat ze met een hogere SoC aan komen zodat ze kunnen uitwijken naar een volgende laadplek als het ze te lang duurt.
Maar ik denk dat we het niet eens worden, let's agree to disagree
Jouw baas is niet per definitie representatief voor elke PHEV rijderTommie12 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:57:
[...]
De Mercedes waarvan ik weet dat die een CCS aansluiting heeft is de GLE 350de, en die haalt geen 100km met een volle batterij.
Als een compleet laadplein vol staat, dan zou ik als PHEV rijder (wat ik niet ben) me wel terughoudender opstellen. Net zoals bij EV's laden boven de 80% in de meeste gevallen niet nodig is en tegelijk een seintje is om weer verder te rijden, i.v.m. de lagere laadsnelheid.
Klopt. En wachten gaat trouwens ook niemand dood aan. Als iemand als gunst zich aan de laad-etiquette houdt, dan kun je van de gunst gebruik maken. Een gunst kun je niet afdwingen.cOOlrUnnINgs schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:28:
[...]
Hier vergelijk je nu een langzaam ladende EV (leaf) met een (super)snelladende EV (800V kanon), beiden kunnen niet verder rijden als de accu leeg is.
PHEV kan met een lege (hoogvoltage)accu nog steeds doorrijden op zijn brandstofmotor, die hoeft niet perse op te laden tijdens een lange reis.
Een PHEV heeft geen CCS aansluiting en zul je sowieso niet bij snelladers zien. Dus dat is toch helemaal geen issue?
Sommige Mercedes modellen wel.jongetje schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 17:18:
Maak jullie je niet zo druk.
Een PHEV heeft geen CCS aansluiting en zul je sowieso niet bij snelladers zien. Dus dat is toch helemaal geen issue?
De nieuwe Volvo XC70 ook en rijdt 140km op batterij volgens sommige websites.
Helaas ook diefstal in Fátima. Er beleven 12 V4 operationeel de rest was down. Voor twee dagen, toen had Tesla het alweer opgelost.. Indrukwekkend als je 't mijn vraagt.
Oh en de dief? Er is een verdachte aangehouden, want er was uiteraard wel camera toezicht aanwezig. Hoor je ook niet vaak.
:strip_exif()/f/image/HhSqHnY8HYhwQOTdw412PdDo.jpg?f=fotoalbum_large)
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Deze zomer aantal keer gezien op snellaadplekken in Duitsland en Zwitserland. Ik vind alles prima, als ze maar echt laden. Dan zie ik in bv ChargingTime bezette stalls en kies een andere plek om te laden uit.
Maar dat is toch juist praktisch? Ik zag trouwens in het centrum van grote steden ook laders benoemd.Nova163 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:41:
[...]
Moest even goed kijken, maar het gaat dus alleen op laadlocaties binnen 1 km van doorgaande wegen. Een lader die ik wel eens gebruik die 2,5km van de afrit ligt (3 min rijden) staat er niet op. Een andere Teslalader ligt 1,7 km van de route du soleil, ook niet vermeld. Maar kan toch handig zijn.
Wie zijn wij EV rijders eigenlijk om te oordelen over hoe een hybride verder rijdt? Een EV rijder kan toch net zo goed een 10-tal km verder gaan laden?
First come, first served.
Model 3 LR (model 2023)
Nee de reageerder vindt het onzinnig een half uur te staan laden met waarschijnlijk een gemiddelde snelheid van max 40kW, om daar vervolgens ca. 30km elektrisch bereik met caravan mee te verkrijgen.Pr088 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:17:
[...]
Met EV moet je laden om verder te kunnen, met PHEV niet per se. Reageerder vind het dan netter om niet te laden en extra benzine te gebruiken.
Dat had je ook kunnen bereiken met 3L brandstof extra (in 10 seconden).
Ik vind dat niet in proportie, niet qua tijd en niet de moeite, vandaar dat ík die actie niet begrijp.
Meer is het niet, hij staat niet sjiek, maar er is idd voldoende nog vrij.
Meh, zelfde score met 100kWh als de model 3 LR RWD met 75kWh…Tommie12 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:48:
YouTube: Audi A6 e-tron Sportback Quattro 1000 km challenge

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
5 minuten verspilt met de handshake te maken, het lukte maar niet. Uiteindelijk een andere paal en die doet het wel. Nu kijk ik voor mij en zie verschillende kleuren, roze en wit. Betekent dat nog iets? Oh en ja die volkswagen tiguan staat te slapen en een plek bezet te houden. Verderop totaal geen parkeerplekken natuurlijk.
:strip_exif()/f/image/NFA6wDYNc9kM3KUBKDVxH823.jpg?f=fotoalbum_large)
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik had weet van de Ioniq6 die de beide ondersteunde, blijkbaar ook de EV6. Interessant 🙂blb4 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 00:25:
Woensdag met 3 personen, bagage en 3 fietsen achterop met m’n EV6 naar de Vercors gereden
…
Laadpas niet gebruikt, autocharge bij Fastned en Plug & Charge bij IONITY, werkte steeds uitstekend.
…
Model 3 LR (model 2023)
M.b.t. kleuren van ionity:Oekol schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 06:24:
Châtellerault niet kunnen redden vanwege hevige regen en beetje onweer. Had geen zin om naar portiers SuC te gaan en kwam zowaar een Ionity tegen met best wat laadpalen. Dacht weet je wat.. We proberen het weer een keer.
5 minuten verspilt met de handshake te maken, het lukte maar niet. Uiteindelijk een andere paal en die doet het wel. Nu kijk ik voor mij en zie verschillende kleuren, roze en wit. Betekent dat nog iets? Oh en ja die volkswagen tiguan staat te slapen en een plek bezet te houden. Verderop totaal geen parkeerplekken natuurlijk.
[Afbeelding]
Zie mijn post inclusief de forward erin hier
Conclusie: volgens de website van ionity betekenen de kleuren iets, maar daar klopt in praktijk geen bal van. Ik heb proefondervindelijk vastgesteld dat alle kleuren zowel bij bezet en vrij voor kunnen komen. Alleen “kapot” weet ik niet helemaal zeker.
In de app staat wel heel goed welke palen vrij, bezet danwel stuk zijn.
Nb, probeerde je het met een pasje? (Dus niet vanuit de app).
Met een pasje heb ik met enige regelmaat (1/6 tot 1/10) dat de paal niet wil. Ik vermoed dat de rfid lezer dan stuk is. Aangezien ionity primair vanuit de app werkt zijn ze daar wellicht wat slordig in.
[ Voor 8% gewijzigd door Stefannn op 29-08-2025 07:31 ]
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Volgens mij is het hele idee van een PHEV nog altijd dat je zo veel mogelijk elektrisch rijdt. En dan zou dat nu niet mogen omdat het een PHEV is die toch niet zo ver op elektrisch komt? Ik vind het dan ook eerder egoïstisch dat er zo gedacht wordt. Als ie blijft staan als ie vol is, is dat wat anders, maar anders is er weinig onzinnigs aan. Sterker nog, naar mijn idee is het een voorbeeld hoe je met een PHEV om zou moeten gaan, zo veel mogelijk ook tussendoor laden dusPuppetmaster schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 19:51:
[...]
Nee de reageerder vindt het onzinnig een half uur te staan laden met waarschijnlijk een gemiddelde snelheid van max 40kW, om daar vervolgens ca. 30km elektrisch bereik met caravan mee te verkrijgen.
Dat had je ook kunnen bereiken met 3L brandstof extra (in 10 seconden).
Ik vind dat niet in proportie, niet qua tijd en niet de moeite, vandaar dat ík die actie niet begrijp.
Meer is het niet, hij staat niet sjiek, maar er is idd voldoende nog vrij.
[removed]
Zou je willen aanwijzen waar ik schrijf dat dat niet zou mogen?redwing schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 07:58:
[...]
En dan zou dat nu niet mogen omdat het een PHEV is die toch niet zo ver op elektrisch komt?
Ik vind het vrij onbehoorlijk om me zo woorden in de mond te leggen en me vervolgens daarop te veroordelen.Ik vind het dan ook eerder egoïstisch dat er zo gedacht wordt.
Ik schreef alleen: “deze actie begrijp ik niet” omdat ik de opbrengst niet vind opwegen de tijd en moeite.
Iedereen mág dit van mij doen, maar ik zou het niet doen.
Er zit meer bereik in z’n tank als hij doorrijdt wanneer het lampje brandt, dan dat deze actie oplevert.
[ Voor 7% gewijzigd door Puppetmaster op 29-08-2025 08:43 ]
Maar ik kan mij zo voorstellen dat die er niet heel veel zijn. Daarnaast zullen ze niet bepaald op de ideale plekken staan. Zijn er nog andere opties?
Mijn plan was (zo lang het kan) om vooral FastNed laders te pakken, aangezien die bijna allemaal trailer friendly zijn. Daarna wellicht stops scouten met streetview? Tenslotte denk ik dus ook aan om midden in de week te gaan zodat ik asociaal kan parkeren bij de laders.
Was niet specifiek naar jou, sorry als dat zo over kwam! Het ging meer om de hele discussie dat de een minder recht zou hebben om te laden dan een ander. En dit is niet de eerste keer dat zo'n discussie voorbij komt. Kijk, als iemand een plek staat te blokkeren als hij klaar met laden is, is dat wat anders, dat was vroeger met een ICE al irritant. Maar iemand die zijn auto wil opladen omdat zijn E stuk van zijn PHEV leeg is, doet precies waar zo'n bak voor bedoeld is en wat meer mensen zouden moeten doen. Want een PHEV die alleen op benzine rijdt is pas echt verspilling.Puppetmaster schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:41:
[...]
Zou je willen aanwijzen waar ik schrijf dat dat niet zou mogen?
[...]
Ik vind het vrij onbehoorlijk om me zo woorden in de mond te leggen en me vervolgens daarop te veroordelen.
Ik schreef alleen: “deze actie begrijp ik niet” omdat ik de opbrengst niet vind opwegen de tijd en moeite.
Iedereen mág dit van mij doen, maar ik zou het niet doen.
Er zit meer bereik in z’n tank als hij doorrijdt wanneer het lampje brandt, dan dat deze actie oplevert.
[removed]
ABRP heeft hier volgens mij een handig filter voor. Vind het een heerlijke tool, maar door sommigen op het forum gehaat hier. Maar het proberen waard!hansvanhengel schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:54:
Volgend jaar ben ik van plan om met een Tesla Model Y LR AWD met caravan naar het zuiden te rijden. Nu zie ik hier het een en ander voorbij komen. Maar ik was toch benieuwd, wat gebruiken jullie om stops uit te zoeken? Ik begreep dat zodra je met een Tesla een trailer mode aanzet je de optie krijgt om trailer friendly stops te prefereren?
Maar ik kan mij zo voorstellen dat die er niet heel veel zijn. Daarnaast zullen ze niet bepaald op de ideale plekken staan. Zijn er nog andere opties?
Mijn plan was (zo lang het kan) om vooral FastNed laders te pakken, aangezien die bijna allemaal trailer friendly zijn. Daarna wellicht stops scouten met streetview? Tenslotte denk ik dus ook aan om midden in de week te gaan zodat ik asociaal kan parkeren bij de laders.
Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl
Mooi dat ze dat hebben toegevoegd!hansvanhengel schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:54:
Ik begreep dat zodra je met een Tesla een trailer mode aanzet je de optie krijgt om trailer friendly stops te prefereren?
Maar ik kan mij zo voorstellen dat die er niet heel veel zijn. Daarnaast zullen ze niet bepaald op de ideale plekken staan.
Als het om SuC’s gaat, is dat nu nog een minderheid idd. Maar daar kom je ook maar op 1 manier achter; gewoon uitproberen!
Of SuC’s niet op een ideale plek staan kan je over discussiëren, ik vind het over het algemeen prima locaties. Dat zal voor de trailer-friendly laadpunten niet anders zijn.
Vaak is het 1 laadpunt die zo gepositioneerd is dat je er kunt staan met een aanhanger, soms zijn er meerdere doorrij stalls.
Zie mijn ervaringen foto’s van afgelopen vakantie; er staan twee tussen.
@hansvanhengel Hier misschien ook het vermelden waard: te betalen optie (aan democratische prijzen, vind ik wel)Steeffoon schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:59:
[...]
ABRP heeft hier volgens mij een handig filter voor.
…
Model 3 LR (model 2023)
Ik vind het ook fijne locaties. Voor ons is een wandeling met de hond het belangrijkste (naast het laden uiteraard). Dat gaat daar over het algemeen beter dan op een drukke parkeerplaats langs de snelweg.Puppetmaster schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:21:
[...]
Mooi dat ze dat hebben toegevoegd!
Als het om SuC’s gaat, is dat nu nog een minderheid idd. Maar daar kom je ook maar op 1 manier achter; gewoon uitproberen!
Of SuC’s niet op een ideale plek staan kan je over discussiëren, ik vind het over het algemeen prima locaties. Dat zal voor de trailer-friendly laadpunten niet anders zijn.
Vaak is het 1 laadpunt die zo gepositioneerd is dat je er kunt staan met een aanhanger, soms zijn er meerdere doorrij stalls.
Zie mijn ervaringen foto’s van afgelopen vakantie; er staan twee tussen.
Hij bedoelt gewoon dat je met een gemiddelde PHEV langer aan het laden bent dan dat het elektrisch bereik oplevert. Je bent soms een half uur aan het laden voor een half uur elektrisch rijden. Dat willen de meeste mensen niet op een lange trip.redwing schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:55:
[...]
Was niet specifiek naar jou, sorry als dat zo over kwam! Het ging meer om de hele discussie dat de een minder recht zou hebben om te laden dan een ander. En dit is niet de eerste keer dat zo'n discussie voorbij komt. Kijk, als iemand een plek staat te blokkeren als hij klaar met laden is, is dat wat anders, dat was vroeger met een ICE al irritant. Maar iemand die zijn auto wil opladen omdat zijn E stuk van zijn PHEV leeg is, doet precies waar zo'n bak voor bedoeld is en wat meer mensen zouden moeten doen. Want een PHEV die alleen op benzine rijdt is pas echt verspilling.
:strip_exif()/f/image/YWuYR0YUhy0GsidxIXIyMtBf.jpg?f=fotoalbum_large)
De snellaadprijs gewoon net als de rest op de prijzenpaal.
Nu gaan ze met deze prijsstelling dan weer niet veel klanten krijgen, ca. 1 km verderop is een SuC locatie met gastentarieven van 41-48ct/kWh…
Mooi hè! Heb het in Denemarken ook gezien. O.a. Uno X gooit daar de snellaadprijs ook op de borden (iets van €0,44)Puppetmaster schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:50:
Kijk; het kan dus wel!
[Afbeelding]
De snellaadprijs gewoon net als de rest op de prijzenpaal.👍🏼
Nu gaan ze met deze prijsstelling dan weer niet veel klanten krijgen, ca. 1 km verderop is een SuC locatie met gastentarieven van 41-48ct/kWh…
Als je het zo bekijkt moeten die petrolheads toch vragen beginnen stellen, van eugh... dat is een € 1,00 goedkoper dan onze diesel.. niet dat het helemaal klopt maar het kan toch enkele Jannen met de pet overtuigenPuppetmaster schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:50:
Kijk; het kan dus wel!
[Afbeelding]
Eigenlijk vind ik deze best grappig, aangezien dit ook de voornaamste reden is die veel mensen geven waarom ze (nog) geen EV willenPr088 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:39:
[...]
Hij bedoelt gewoon dat je met een gemiddelde PHEV langer aan het laden bent dan dat het elektrisch bereik oplevert. Je bent soms een half uur aan het laden voor een half uur elektrisch rijden. Dat willen de meeste mensen niet op een lange trip.
Dus gewoon grappig om te zien dat dezelfde argumentatie tegen een EV (vanuit ICE) nu gebruikt wordt tegen een PHEV (vanuit EV)
[removed]
Een PHEV haalt Grenoble niet met één tank hoorredwing schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:27:
[...]
Eigenlijk vind ik deze best grappig, aangezien dit ook de voornaamste reden is die veel mensen geven waarom ze (nog) geen EV willenAls voorbeeld rijd ik b.v. die reis hierboven naar voorbij Grenoble met mijn benzine HEV zonder te hoeven tanken/laden onderweg. Dus waarom zou je onderweg verplicht 70 minuten aan een laadpaal willen hangen terwijl je die tijd ook op je vakantiebestemming door kunt brengen?
Dus gewoon grappig om te zien dat dezelfde argumentatie tegen een EV (vanuit ICE) nu gebruikt wordt tegen een PHEV (vanuit EV)
‘k Zou het nog zo onmiddellijk niet weten: als je een kwartier doorheen allerlei apps moet gaan kijken welke prijs die anderen aanrekenen, en je ziet hier in één oogopslag wat er met een bankkaart moet betaald worden, en je vindt dit een ok prijs, waarom zou je nog veel tijd verliezen in die batterij aan apps?Puppetmaster schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:50:
Kijk; het kan dus wel!
…
Model 3 LR (model 2023)
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
De laatste paar posts gaan weer aardig over bovenstaande, wat dus niet gewenst is. Graag weer terug ontopic!
Dank!
Precies waarom ik een HEV hebRigolleM schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:33:
[...]
Een PHEV haalt Grenoble niet met één tank hoor
Sorry @Notna, voor de duidelijkheid was mijn reply vooral vooral bedoeld om aan te geven dat EV in de tussentijd zo goed werkt dat de op/aanmerkingen over EV nu verschoven zijn naar de PHEVs. Naar mijn idee is dit een duidelijk voorbeeld dat de EV echt volwassen aan het worden is.
[ Voor 27% gewijzigd door redwing op 29-08-2025 11:05 ]
[removed]
Ja, ook de reden waarom ik ionity normaal mijdt. De andere opties (Tesla, Fastned en Electra) hebben autocharge. De enige momenten dat ik bij Ionity uitkom is als het hard regent en de range snel afneemt. Dan zit ik dus in de regen met m'n laadpas te kutten. Dat helpt ook niet aan de laadbeleving bij IonityStefannn schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 07:29:
[...]
M.b.t. kleuren van ionity:
Zie mijn post inclusief de forward erin hier
Conclusie: volgens de website van ionity betekenen de kleuren iets, maar daar klopt in praktijk geen bal van. Ik heb proefondervindelijk vastgesteld dat alle kleuren zowel bij bezet en vrij voor kunnen komen. Alleen “kapot” weet ik niet helemaal zeker.
In de app staat wel heel goed welke palen vrij, bezet danwel stuk zijn.
Nb, probeerde je het met een pasje? (Dus niet vanuit de app).
Met een pasje heb ik met enige regelmaat (1/6 tot 1/10) dat de paal niet wil. Ik vermoed dat de rfid lezer dan stuk is. Aangezien ionity primair vanuit de app werkt zijn ze daar wellicht wat slordig in.
De handshake van een Tesla met een Supercharger ook niet, dan 'loop' je gewoon tijd in bij wijze van spreken. Fastned is ook aan de trage kant, maar autocharge is in pluggen en weglopen. Keuren we gewoon goed
Ik heb met mijn Classic Ioniq op mijn 7 Spanje reizen toch wel meer dan 100x bij Ionity geladen en eigenlijk nooit problemen gehad op een enkele keer dat de het laden werd afgebroken bij een triple. En heb dat gedaan met app en rfid card waarbij de rfid card altijd heeft gewerkt en de voorkeur heeft, want sneller.Oekol schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:24:
[...]
Ja, ook de reden waarom ik ionity normaal mijdt. De andere opties (Tesla, Fastned en Electra) hebben autocharge. De enige momenten dat ik bij Ionity uitkom is als het hard regent en de range snel afneemt. Dan zit ik dus in de regen met m'n laadpas te kutten. Dat helpt ook niet aan de laadbeleving bij Ionity
De handshake van een Tesla met een Supercharger ook niet, dan 'loop' je gewoon tijd in bij wijze van spreken. Fastned is ook aan de trage kant, maar autocharge is in pluggen en weglopen. Keuren we gewoon goed
Welopen bij Tesla en Fastned, ook dat kan fout gaan heb ik gemerkt. Onlangs nog bij Tesla, laden gestart en ging prima maar na toilet bezoek werd er amper geladen (3kW). Bij Fastned ook wel eens dat het laden niet werd gestart, moest de plug aangedrukt houden.
Kortom, mijn ervaring meestal werkt het prima.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Handshake en laden starten wel ja.PeterZ(on) schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:40:
[...]
Kortom, mijn ervaring meestal werkt het prima.Maar goed, de laadervaring bij een Tesla SuC met een Tesla is natuurlijk ongeëvenaard.
Laadsnelheid boven 50% vind ik zwak.
Zojuist ging het ook ff mis bij Fastned bij Gentbrugge. Alleen is de handshake vrij snel waardoor ik het door had. Er in en er uit was de oplossing. Ionity bleef zoeken voor op te starten.PeterZ(on) schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:40:
[...]
Ik heb met mijn Classic Ioniq op mijn 7 Spanje reizen toch wel meer dan 100x bij Ionity geladen en eigenlijk nooit problemen gehad op een enkele keer dat de het laden werd afgebroken bij een triple. En heb dat gedaan met app en rfid card waarbij de rfid card altijd heeft gewerkt en de voorkeur heeft, want sneller.
Welopen bij Tesla en Fastned, ook dat kan fout gaan heb ik gemerkt. Onlangs nog bij Tesla, laden gestart en ging prima maar na toilet bezoek werd er amper geladen (3kW). Bij Fastned ook wel eens dat het laden niet werd gestart, moest de plug aangedrukt houden.
Kortom, mijn ervaring meestal werkt het prima.Maar goed, de laadervaring bij een Tesla SuC met een Tesla is natuurlijk ongeëvenaard.
Daar heb ik 4x opnieuw proberen te laden, de 5e keer bij andere paal was wel goed in 1x. Ben wellicht gewoon een geluksvogel.
Die Fastned in Gentbrugge is wel mooi zeg! Die winkel ook proper en veelvoud van producten. Er zijn zelfs douches die je kunt gebruiken blijkbaar.
Zo nieuw nog dat er nog veel in aanbouw is, het karton ter bescherming van de trap (boven is er een zitgedeelte gerealiseerd) er nog niet af is. Speeltuintje nog druk wordt aangelegd en ik gok terras aan achterzijde ook wordt aangelegd.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Thanks voor de sneakpeak! Deze had ik van gehoopt dat die afgelopen zomervakantie al open was. Anyway ik moet voor de zaak nog wel een paar keer in die hoek zijn, dan wordt dit m'n favoOekol schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:05:
[...]
Zojuist ging het ook ff mis bij Fastned bij Gentbrugge. Alleen is de handshake vrij snel waardoor ik het door had. Er in en er uit was de oplossing. Ionity bleef zoeken voor op te starten.
Daar heb ik 4x opnieuw proberen te laden, de 5e keer bij andere paal was wel goed in 1x. Ben wellicht gewoon een geluksvogel.
Die Fastned in Gentbrugge is wel mooi zeg! Die winkel ook proper en veelvoud van producten. Er zijn zelfs douches die je kunt gebruiken blijkbaar.
Zo nieuw nog dat er nog veel in aanbouw is, het karton ter bescherming van de trap (boven is er een zitgedeelte gerealiseerd) er nog niet af is. Speeltuintje nog druk wordt aangelegd en ik gok terras aan achterzijde ook wordt aangelegd.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme
Ja deze gaat zeker Aire de Vémars voor ons vervangen op terugreis, dus andere stops pakken om deze goed te bereiken. Mooi ding en van alles te koop.Dani86 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:53:
[...]
Thanks voor de sneakpeak! Deze had ik van gehoopt dat die afgelopen zomervakantie al open was. Anyway ik moet voor de zaak nog wel een paar keer in die hoek zijn, dan wordt dit m'n favo
Dan bijv. Roye van Tesla toevoegen, kan je ook met je caravan laden. Speciale plek voor caravans. Zit aan de snelweg. Daarvoor kan je dan nog laden bij Artenay van Tesla of Ionity. Zitten naast elkaar. Ook prima met caravan. Zit een Mac Donalds naast.Dani86 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 07:54:
Aire de vemars naar deze ga ik prima redden maar meer range heb ik niet met doortrappen of aanhanger
Wat er op de betaalterminal staat kun je niet zien als je met minimaal 100 km/u op de snelweg rijdt. Dus streep dat weg.janne_nl schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:55:
Bij Fastned staat het ook 'gewoon' op de betaal terminal. Echter een evt starttarief en een evt opslag per kWh, afhankelijk van je pas provider, zie je nog steeds niet.
De geadverteerde prijs moet de prijs zijn die je betaalt als je met pin of creditcard betaalt. Eventuele korting of kosten van dure laadpassen niet. Het is broodnodige transparantie, die hopelijk een einde maken aan dure laadpassen!
Beide heb ik gebruikt afgelopen vakantie. Wat ik gemerkt heb is dat drive thru stalls zoals in Artenay of bij veel Fastneds het beste is. Trailer plek bij Roye moet je net geluk hebben dat die (snel) beschikbaar is.Oekol schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:28:
[...]
Dan bijv. Roye van Tesla toevoegen, kan je ook met je caravan laden. Speciale plek voor caravans. Zit aan de snelweg. Daarvoor kan je dan nog laden bij Artenay van Tesla of Ionity. Zitten naast elkaar. Ook prima met caravan. Zit een Mac Donalds naast.
Volgens mij zie je in Nederland de prijzen ook niet ruim van te voren zoals bv in Frankrijk.ikweethetbeter schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 14:05:
[...]
Wat er op de betaalterminal staat kun je niet zien als je met minimaal 100 km/u op de snelweg rijdt. Dus streep dat weg.
De geadverteerde prijs moet de prijs zijn die je betaalt als je met pin of creditcard betaalt. Eventuele korting of kosten van dure laadpassen niet. Het is broodnodige transparantie, die hopelijk een einde maken aan dure laadpassen!
Klopt. Maar de prijzen staan wel groot op een paal/display bij de ingang. Je hoeft je auto niet uit om de prijs van brandstof te zien.janne_nl schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 15:47:
[...]
Volgens mij zie je in Nederland de prijzen ook niet ruim van te voren zoals bv in Frankrijk.
Dit is het begin van transparantie! Voor brandstoffen geregeld, voor elektriciteit niet.
En beter duur dan niet te koop.
Toch?
Goedkoop laden kan, en doe, ik thuis, tijdens vakanties let ik er niet/veel minder op.
Wanneer ik niet thuis kan komen op wat er nog in de accu zit, laad ik zoveel bij dat ik wel thuis kan komen.
En wat die (paar) kWh's dan kosten, boeit me niet.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Het gaat hier over lange reizen en dan heb je toch veelal een abo en weet je de prijzen, dus hier past deze discussie niet echt. Zelfs niet in het topic openbare laadpalen, maar hier, Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topicikweethetbeter schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:01:
[...]
Klopt. Maar de prijzen staan wel groot op een paal/display bij de ingang. Je hoeft je auto niet uit om de prijs van brandstof te zien.
Dit is het begin van transparantie! Voor brandstoffen geregeld, voor elektriciteit niet.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ik heb Artenay twee jaar op rij gebruikt en zag dit jaar dan die Ionity voor mensen met een caravan ook een optie is. Roye zijn we al twee jaar op rij misgelopen omdat we te lang laden bij Aire de Vémars. Dit jaar was de terugreis echt een crime! Wat een regen en wat een verbruik..... Daarover later meer, eerst even ABRP uitpluizen om wat te kunnen delen hier.Dani86 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 15:27:
[...]
Beide heb ik gebruikt afgelopen vakantie. Wat ik gemerkt heb is dat drive thru stalls zoals in Artenay of bij veel Fastneds het beste is. Trailer plek bij Roye moet je net geluk hebben dat die (snel) beschikbaar is.
Wat betreft Roye, die is zo groot, kun je daar niet 'handig' gebruik van maken door wat te blokkeren? Stond voor het tweede jaar op rij ook bij Artenay met 2 andere te laden. Je kan er een kanon afschieten, of dus je caravan dwars over parkeren
[ Voor 99% gewijzigd door We Are Borg op 05-09-2025 09:18 ]
[ Voor 96% gewijzigd door We Are Borg op 05-09-2025 09:18 ]
Dat valt tegen en ik vind het ook een beetje aso.Oekol schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 19:10:
[...]
Ik heb Artenay twee jaar op rij gebruikt en zag dit jaar dan die Ionity voor mensen met een caravan ook een optie is. Roye zijn we al twee jaar op rij misgelopen omdat we te lang laden bij Aire de Vémars. Dit jaar was de terugreis echt een crime! Wat een regen en wat een verbruik..... Daarover later meer, eerst even ABRP uitpluizen om wat te kunnen delen hier.
Wat betreft Roye, die is zo groot, kun je daar niet 'handig' gebruik van maken door wat te blokkeren? Stond voor het tweede jaar op rij ook bij Artenay met 2 andere te laden. Je kan er een kanon afschieten, of dus je caravan dwars over parkeren
Moet zeggen dat toen ik er geladen heb behoorlijk wat auto's waren.
Heb een vouwwagen an sich is afkoppelen geen ramp, maar als je het kan voorkomen scheelt toch gedoe
Gisteren, tegelijk met 3 ICE's, dezelfde 1040 km weer naar huis teruggereden. Weer geen grote problemen, enige is eigenlijk dat we andere stops onderweg hebben. Traditioneel is de laatste stop "eten" bij Baraque de Fraiture in de Ardennen, daar staat inmiddels een Fastned en een IONITY station en met nog 260 km te gaan een ideale laatste stop. Daar arriveerden we binnen een tijdsbestek van een kwartier, de ICE's na een tankstop in Luxemburg, wij na 3 laad/plas/koffie stops in Frankrijk.blb4 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 00:25:
Woensdag met 3 personen, bagage en 3 fietsen achterop met m’n EV6 naar de Vercors gereden (iets verder dan Grenoble, totaal 1040 km) om hier een aantal dagen te fietsen. Tegelijkertijd ook een Ford Mondeo voor dezelfde rit. Wij kwamen 15 minuten eerder aan. 4 x geladen, 3 x bij Fastned, 1 x bij IONITY, in totaal 70 minuten geladen. Laadpas niet gebruikt, autocharge bij Fastned en Plug & Charge bij IONITY, werkte steeds uitstekend. Steeds mooie afstanden tussendoor en net voldoende tijd voor een plas en een koffie oid tijdens het laden. Laden had iets korter gekund, laatste stop iets doorgeladen om met 25% SoC op de bestemming aan te komen. Zondag weer terug, ik kijk er al naar uit 🙂.
1 x foutje gemaakt door bij Total Energies (A6, Saint-Albin) te laden, de navigatie van de EV6 gaf aan 350 kW terwijl 't 'maar' 175 kW was. Dus iets langer gestaan, zeker omdat ook de laadsessie niet wilde stoppen; niet met de stop knop op 't scherm, niet met de laadpas (hier dus wel m'n laadpas moeten gebruiken, Plug & Charge werkte hier niet), niet met de stop laden knop bij de laadaansluiting en niet met stop laden in de KIA app. Uiteindelijk lukte 't wel door in de KIA app de grens voor DC laden op 50% te zetten (terwijl de SoC +70% was).
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
De andere 3 ICE's zijn tijdens de 780km niet gestopt? En jullie komen met een verschil van 15' aan op de Baraque de Fraiture? Reden die dan zo traag? Of reed jij véél te snel?blb4 schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:57:
[...]
Gisteren, tegelijk met 3 ICE's, dezelfde 1040 km weer naar huis teruggereden. Weer geen grote problemen, enige is eigenlijk dat we andere stops onderweg hebben. Traditioneel is de laatste stop "eten" bij Baraque de Fraiture in de Ardennen, daar staat inmiddels een Fastned en een IONITY station en met nog 260 km te gaan een ideale laatste stop. Daar arriveerden we binnen een tijdsbestek van een kwartier, de ICE's na een tankstop in Luxemburg, wij na 3 laad/plas/koffie stops in Frankrijk.
Inmiddels alweer een weekje terug, maar bij deze alsnog mijn ervaring van afgelopen zomervakantie. In februari was het eindelijk zover dat de nieuwe leaseauto geleverd werd en ruilde ik de Kodiaq in voor een Polestar 2 Single motor long range. Na een paar kortere tripjes met de caravan in Nederland afgelopen voorjaar was dit onze eerste lange rit met een EV en caravan. Of eigenlijk ook gelijk met een EV in het algemeen.
De bestemming was wel bekend terrein, wat ik zelf wel prettig vind. We gaan al een jaar of 10 naar dezelfde plek in Oostenrijk, dus de route zelf heeft eigenlijk geen verassingen meer. Kon ik me mooi focussen op het stukje wat wel nieuw was: de laadstops. Vooraf had ik een lijstje gemaakt met stops waar de kans groot was dat we aangekoppeld konden laden. Vanwege de laaddruppel van de leasemaatschappij was ik niet gebonden aan een bepaalde aanbieder voor korting, dus dat gaf wel wat meer flexibiliteit. Alleen Tesla "kon" niet. Op zich wel jammer omdat dit vaak ruime plekken zijn, maar ook wel prima omheen te werken. Ook reden we het grootste gedeelte 'snachts, dus dat gaf wel wat meer flexibiliteit met eventueel meerdere plekken bezet houden. Dat de koffietentjes op sommige van de grotere laadplekken dicht waren was ook niet zo'n probleem: De koffiebar en/of toilet hangen immers achter de auto.
Zaterdag eind van de middag vertrokken. Op ruime afstand achter de zwarte-zaterdagdrukte aan, want op een paar minuten voor de grens na hebben we geen file gehad. Plan was om te eten in de buurt van het grote laadstation in Hilden. Dat zou precies haalbaar moeten zijn en dan konden we mooi nog een keer tot ruim boven de 90% laden. Uiteindelijk het grote snellaadplein nooit gezien, want op de parkeerplaats bij de McDonalds (2 stemmen voor, 1 neutraal, 1 tegen) was de laadpaal vrij en mooi in een hoekje. Caravan moest er wel af omdat er een auto achter stond maar die kon daar direct naast gezet worden. Dit is op een keer straatje keren op de terugweg na ook de enige keer dat we moesten afkoppelen.
:strip_exif()/f/image/qLCthren6P1xQlcEggauMdLP.jpg?f=fotoalbum_large)
De jongste vind alles wat met techniek te maken heeft maar wat mooi, en was dus zeker bij de eerste laadstop haast niet bij de laadpaal weg te slaan
Het was lekker rustig dus toen we weer bij de auto waren had deze "slechts" van 12 tot 90% geladen. Die laatste 10% duren echt lang met een P2. De laadsnelheid is dan nog minder dan 20KW.
Volgende stop was Ionity in Bad Camberg. Hier stond ik een beetje ongelukkig, en kwam er na het inprikken achter dat ik ook nog een wat oudere 100KW paal gekozen had. Dus net even genoeg bijgeladen om de volgende ruimere stop te bereiken: Een Allegro laadplein bij de parking van Frankfurt Flughafen.
Dit was een mooie ruime plek, direct naast een vrachtwagenparkeerplaats daar. Echter wel met een kanttekening: Een hoogterestrictie van 2 meter 30 bij de ingang. Waarschijnlijk om vrachtwagens daar weg te houden (al zijn er tegenwoordig ook e-trucks, dus tjah..) Gelukkig wel alleen bij de ingang van het laadplein, en op het plein zelf was, zeker nu, ruimte zat om te keren, dus dit was snel opgelost.
Wat wel belangrijk is hier is dat je na het laden niet terug rijd naar de ingang van de vrachtwagen P, maar rechtdoor. Er staan ANPR's bij de in- en uitgang van dat parkeerterrein dus het terrein op de juiste manier verlaten scheelt je weer een naheffing van 35 euro.
:strip_exif()/f/image/03ayhiAQceQocs2xBC4M4ply.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgende stop was de EnBW bij Autohof Burghaslach, zo'n 50km voor Neurenberg. Weinig over deze plek te zeggen, behalve dat alles dicht was in de buurt van de laadpalen. Wel lekker rustig, dus de 2 plekken (van de 8 ) die ik nodig had was geen probleem.
De volgende stop was ook een EnBW lader: De Autohof bij Langenbruck. Aan de rand van een (leeg) parkeerterrein, dus met vooruit inparkeren hadden we maar 1 plekje (en een stukje straat) nodig.
Vanaf deze stop konden we in een keer door naar Kufstein. Het extra verbruik op de best steile hellingen op de A8 tussen Munchen en Rosenheim viel me alles mee. Ik had eigenlijk verwacht nog wel een keer in Duitsland te moeten laden. In Kufstein geladen bij een DA Emobil oplaadplek. Deze stond een beetje ongelukkig: op een doodlopend weggetje langs de P van een bistro en een garage. Keren was krap maar ging net omdat het daar toch leeg was op zondagochtend. Op de terugweg ging dit minder makkelijk en moest ik toch even gauw afkoppelen om te keren.
Na deze stop zouden we volgens Maps en de auto genoeg bereik moeten hebben om de camping te bereiken, zo'n 175km verderop. Maar omdat we nog 2 keer flink omhoog moesten (Pass Turn en de Felbertaurentunnel) hebben we voor de zekerheid nog een keer extra gestopt in Mittersil. Hier was een leuk klein laadstation in doorrij-layout met automaten voor eten en/of drinken + wc, wat helemaal niet slecht is voor een station zo ver weg van een snelweg.
:strip_exif()/f/image/HP8GH9hOLcu3Qm02gZEVV1nc.jpg?f=fotoalbum_large)
Achter het huisje waren ook nog wat AC laders. En ja, er was genoeg ruimte om achter de caravan langs door te rijden.
Tijdens het verblijf eigenlijk 0 problemen gehad met laden, of extra tijd kwijt geweest met laden. De losse auto verbruikt toch een stuk minder, en bij 2 van de 3 supermarkten waar we onze boodschappen haalden waren snelladers op het parkeerterrein of direct achter de winkel. En toch hebben we genoeg tijd in de auto doorgebracht: In die 18 dagen die we er waren zo'n 2000km. We zijn niet zo van het hele dagen op de camping blijven
De terugweg verliep eigenlijk net zo makkelijk als de heenweg: Vroeg in de middag vertrokken, en het eerste deel hebben we weer bij dezelfde laders geladen (Mittersil, Kufstein en Autohof Langenbruck). Ook nu was afkoppelen niet nodig, op tijdens het keren in dat doodlopende straatje in Kufstein na.
Eten gingen we dit keer doen op de Autohof bij Heßdof. Hier is een mooi groot laadplein waar aangekoppeld laden op geen enkel moment een probleem zal zijn. Ik had alleen even gemist dat de weg tussen autohof en snelweg afgesloten was. Er stond wat file op de A3 daar, en ik dacht dat Maps me binnendoor stuurde om de file te ontwijken, maar dat bleek dus net anders te zitten
:strip_exif()/f/image/dlwfTKdCEO5uN6hxxIO2QFWp.jpg?f=fotoalbum_large)
Voordeel was wel dat voor een zondagavond rond etenstijd heerlijk rustig was bij (wederom) de lokale Mac (2 stemmen voor 1 neutraal, 1 tegen).
Verder is de terugweg eigenlijk heel soepel verlopen. Na het eten nog 2 laadstops in Duitsland (Fastned Asschaffenburg en Ionity Bad Honnef). Daarna door de afsluiting van de A12 richting Utrecht een iets andere route genomen dan normaal.
Tijdens de trip van Bad Honnef naar Fastned Hondsiep (A73 bij Boxmeer) nog wel een billenknijpmomentje: Ondanks dat de afstand "maar" 190km was en ik ruim genoeg geladen had, kwamen we in plaats van de geschatte 10% marge met maar 1% resterende lading aan. Wat precies de oorzaak was durf ik niet te zeggen. Ik heb geen noemenswaardige tegenwind gemerkt en heb ook niet harder dan 90 gereden (op de kortere stints deed ik soms een stukje 100 als er genoeg marge was) Vlak voor de grens hadden we wel een regenbui, wat ook niet geholpen zal hebben, maar ondanks dat de guess-o-meter telkens meer range aan bleef geven dan we nodig hadden vielen die laatste paar procenten er wel verontrustend snel af.
Maar al met al is de auto de hele vakantie prima bevallen. Ongeveer elke 2 uur stoppen deed ik eigenlijk toch al, op misschien het eerste stuk na waar ik dan misschien 3 uur reed op een korte tankstop vlak voor de grens na. Ook vond ik de wat langere stops eigenlijk wel prettig, en het kwam ook wel een paar keer voor dat we eigenlijk alweer weg konden voordat de koffie goed en wel op was.
Cijfers:
Laaddata kan ik (achteraf) niet inzien en heb ik onderweg ook niet bijgehouden. Maar gebaseerd op de verbruikscijfers van de trip meter heb ik toch wel wat om te delen:
Polestar 2 met een relatief kleine caravan van 210cm breed en zo'n 250cm hoog:
De heenweg was 1077km met een gemiddeld verbruik van 341Wh/Km. Gemiddelde snelheid was uiteindelijk 77kmh.
Totaal zijn we 20:09u onderweg geweest. Rijtijd volgens de BC was 14u31min. Verder nog een powernap+ontbijt-stop van 1,5u waar we niet aan een lader stonden. Totaal hebben we dus 4u6min aan de lader gestaan.
Terugweg: 1074Km. Wat meer binnendoor gereden (en meer heuvelaf natuurlijk) dus het gebruik was iets lager: 336Wh/Km. Gemiddeld 76kmh dus qua snelheid weinig verschil.
Totale tijd was iets korter 19u14min waarvan 14:08u rijtijd volgens de BC. In Oostenrijk een (lunch) stop gehad zonder lader van 54min, waardoor we dit keer uitkwamen op een laadtijd van 4u12min.
Ik heb helaas geen (tijdlijn) data meer van vorig jaar, maar ik heb niet het idee dat we nu veel meer tijd kwijt waren als ik het vergelijk met de tank- en vooral plaspauzes die we de voorgaande jaren met de benzineauto toch al hadden. Misscien dat het 1 of anderhalf uur meer is, maar dat vind ik op een rit van 15-20 uur eigenlijk wel prima. Het is tenslotte ook maar een keer per jaar dat we zo'n lange rit maken met de caravan.
En om het lijstje met caravan maten compleet te maken, de lengte is 6 meter en MTM is 1350kg, maar die factoren hebben maar een minimale impact op het verbruik.
)
Die hebben zeker 2 x gestopt. 1 x ergens in Frankrijk met elkaar en ja, als je dan met 3 auto's en 6 man stopt voor een plas en een koffie dan sta je al snel 20 minuten, weet 't niet precies, was er niet bij. Daarna denk ik allemaal nog minimaal 1 x voor chauffeurswissel en dan nog een x in Luxemburg om te tanken. Oftewel ik denk dat zij toch ook zo'n 3 kwartier gestopt zijn.RigolleM schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:07:
[...]
De andere 3 ICE's zijn tijdens de 780km niet gestopt? En jullie komen met een verschil van 15' aan op de Baraque de Fraiture? Reden die dan zo traag? Of reed jij véél te snel?
Dat is het voordeel van praktijk verhalen hier.RigolleM schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:07:
[...]
De andere 3 ICE's zijn tijdens de 780km niet gestopt? En jullie komen met een verschil van 15' aan op de Baraque de Fraiture? Reden die dan zo traag? Of reed jij véél te snel?
Geen theoretische winst.
Echt gerealiseerd. Inclusief files. Inclusief passagiers die zo nodig heel lang of vaak naar de wc moeten.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Super!PeterZ(on) schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:13:
Na lang wachten is ie er dan toch eindelijk, https://www.ionity.eu/app#charging-card
Note:
- je moet de app updaten voordat je hem ziet. Gaat bij mij nachts automatisch maar deze update is van vandaag dus die moest ik handmatig doen.
- Bestellen kan vervolgens bij "profile/charging card"
- kosten: 9.49euro 1malig als je geen power of motion abonnement hebt, met abonnement gratis
- daarbij een beetje de "zorg".... als levertijd beloven ze 1 a 2 weken. Als ik dan dus het abonnement met kaart voor een vakantie wil hebben dan moet ik dat al 2 weken voor betreffende vakantie afsluiten. Als je maar 1 week weg gaat OK, als je langer wil een beetje zonde van de "2 weken ongebruikt abonnement". Maar goed... "dit is gezeur". Bestellen kan gewoon de eerstvolgende keer dat ik een power abonnement neem. Dan heb ik die pas tenminste. Zelfs als ik hem voor betreffende trip niet op tijd heb.
Op dit moment heb ik een mobilize extreme dus voor mij "nu even niet" maar super prettig dat er eindelijk een alternatief is voor de buggy mobilize pas.
Ja ik zag het, moest ff zelf de update doen. Gelijk bestelt. Dus mooi op tijd voor de komende vakantie en geen gezeur meer van de Mobilize card. En het valt mij 100% mee dat het maar een eenmalig bedrag kost en geen maandelijkse vergoeding.Stefannn schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:24:
[...]
Super!
Note:
- je moet de app updaten voordat je hem ziet. Gaat bij mij nachts automatisch maar deze update is van vandaag dus die moest ik handmatig doen.
- Bestellen kan vervolgens bij "profile/charging card"
- kosten: 9.49euro 1malig als je geen power of motion abonnement hebt, met abonnement gratis
- daarbij een beetje de "zorg".... als levertijd beloven ze 1 a 2 weken. Als ik dan dus het abonnement met kaart voor een vakantie wil hebben dan moet ik dat al 2 weken voor betreffende vakantie afsluiten. Als je maar 1 week weg gaat OK, als je langer wil een beetje zonde van de "2 weken ongebruikt abonnement". Maar goed... "dit is gezeur". Bestellen kan gewoon de eerstvolgende keer dat ik een power abonnement neem. Dan heb ik die pas tenminste. Zelfs als ik hem voor betreffende trip niet op tijd heb.
Op dit moment heb ik een mobilize extreme dus voor mij "nu even niet" maar super prettig dat er eindelijk een alternatief is voor de buggy mobilize pas.
Dus bestellen voor wintersport met een abo van 1 mnd!Stefannn schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:24:
[...]
Gewoon helemaal blij voor @PeterZ(on) . Jij was de grootste advocaat voor de laadkaart van Ionity. 😁PeterZ(on) schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:31:
[...]
Ja ik zag het, moest ff zelf de update doen. Gelijk bestelt. Dus mooi op tijd voor de komende vakantie en geen gezeur meer van de Mobilize card. En het valt mij 100% mee dat het maar een eenmalig bedrag kost en geen maandelijkse vergoeding.
EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl
Misschien dat door combo regen plus (vermoedelijk) tijdstip rond zonsopgang (lage temp) de kachel en airco harder moesten werken? Dat kan fors schelen.Smurf schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:24:
Tijdens de trip van Bad Honnef naar Fastned Hondsiep (A73 bij Boxmeer) nog wel een billenknijpmomentje: Ondanks dat de afstand "maar" 190km was en ik ruim genoeg geladen had, kwamen we in plaats van de geschatte 10% marge met maar 1% resterende lading aan. Wat precies de oorzaak was durf ik niet te zeggen. Ik heb geen noemenswaardige tegenwind gemerkt en heb ook niet harder dan 90 gereden (op de kortere stints deed ik soms een stukje 100 als er genoeg marge was) Vlak voor de grens hadden we wel een regenbui, wat ook niet geholpen zal hebben, maar ondanks dat de guess-o-meter telkens meer range aan bleef geven dan we nodig hadden vielen die laatste paar procenten er wel verontrustend snel af.
Verder geladen bij Electra in Roye voor het voordeeltarief. Iets verder rijden dan Tesla bij de Intermarche en Netto. Ook aanrader
[ Voor 25% gewijzigd door jardinero op 01-09-2025 22:49 ]
Wat is dat toch met regen, zag laatst ook iets van 50% meerverbruik zonder dat de kachel ook maar aan stond.tweebel schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:05:
[...]
Misschien dat door combo regen plus (vermoedelijk) tijdstip rond zonsopgang (lage temp) de kachel en airco harder moesten werken? Dat kan fors schelen.
Ik heb zo'n vermoeden dat op nat wegdek de rolweerstand enorm toeneemt maar ik heb er geen greintje bewijs voor.
Je kunt dat beredeneren, elke band pompt (middels het profiel) water weg.....je kunt het zien:als er water naast en achter de auto omhoog spat.ASW1 schreef op maandag 1 september 2025 @ 23:30:
[...]
Wat is dat toch met regen, zag laatst ook iets van 50% meerverbruik zonder dat de kachel ook maar aan stond.
Ik heb zo'n vermoeden dat op nat wegdek de rolweerstand enorm toeneemt maar ik heb er geen greintje bewijs voor.
Water verplaatsen kost ook energie.
[ Voor 3% gewijzigd door Peter-036 op 02-09-2025 06:54 ]
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
In plaats van 3 stops moesten wij vier stops doen met noodweer vanaf vakantie adres. Verbruik ging naar boven de 200 Wh/km. Regen zorgt elke keer weer op een lange rit voor hoog verbruik. Wat dit jaar ook niet meespeelde is dat de banden niet goed op lucht waren. Op de terugweg zaten ze allemaal onder de 2,9bar en normaal gezien heb ik er 3,1 in. Toen ik ging oppompen zat er 2,5 of 2,6bar in. Wat meer contact met weg geeft maar ook minder goede afvoer van water en dus meer kans op aqua planning.ASW1 schreef op maandag 1 september 2025 @ 23:30:
[...]
Wat is dat toch met regen, zag laatst ook iets van 50% meerverbruik zonder dat de kachel ook maar aan stond.
Er zijn al onderzoeken die suggereren of aantonen dat regen meer effect heeft op range van een EV dan (flinke) tegenwind.Oekol schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 07:10:
[...]
In plaats van 3 stops moesten wij vier stops doen met noodweer vanaf vakantie adres. Verbruik ging naar boven de 200 Wh/km. Regen zorgt elke keer weer op een lange rit voor hoog verbruik. Wat dit jaar ook niet meespeelde is dat de banden niet goed op lucht waren. Op de terugweg zaten ze allemaal onder de 2,9bar en normaal gezien heb ik er 3,1 in. Toen ik ging oppompen zat er 2,5 of 2,6bar in. Wat meer contact met weg geeft maar ook minder goede afvoer van water en dus meer kans op aqua planning.
Blijkt maar weer uit jouw voorbeeld. Mooi dat je in ieder geval veilig bent aangekomen. Dat is het belangrijkste.
Denk niet dat temperatuur een hele grote factor is geweest: het is die nacht niet kouder geweest dan zo'n 14 graden. De grootste factor zal dus inderdaad wel die regenbui zijn geweest. Maar dat het zo veel zou kunnen schelen met normaal verbruik is iets wat ik eigenlijk niet had verwacht.ASW1 schreef op maandag 1 september 2025 @ 23:30:
[...]
Het regende voor mn gevoel ook niet super hard, maar in Duitsland hebben ze natuurlijk bijna nergens zoab liggen, dus de rolweerstand zal dan ook wel sneller en meer toenemen als de weg nat wordt.
Het is in ieder geval iets om eens te testen mocht de gelegenheid zich eens voordoen. De eerste keer dat ik de caravan met deze auto uit de stalling haalde heb ik ook gelijk een verbruikstest gedaan, dus ik heb al "droog weer" gegevens op een stuk snelweg hier in de buurt.
Wat ik nu wel weet is dat ik volgende keer gelijk een alternatieve lader ga zoeken mocht het aankomstpercentage onder de 10% zakken, want dit moment was me toch net iets te veel stress op zo'n lange rit.
)
Ik denk dat de luchtweerstand ook wel fors toeneemt. De "lucht" heeft immers beduidend meer massa.Smurf schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 12:03:
@tweebel
[...]
Denk niet dat temperatuur een hele grote factor is geweest: het is die nacht niet kouder geweest dan zo'n 14 graden. De grootste factor zal dus inderdaad wel die regenbui zijn geweest. Maar dat het zo veel zou kunnen schelen met normaal verbruik is iets wat ik eigenlijk niet had verwacht.
Het regende voor mn gevoel ook niet super hard, maar in Duitsland hebben ze natuurlijk bijna nergens zoab liggen, dus de rolweerstand zal dan ook wel sneller en meer toenemen als de weg nat wordt.
Het is in ieder geval iets om eens te testen mocht de gelegenheid zich eens voordoen. De eerste keer dat ik de caravan met deze auto uit de stalling haalde heb ik ook gelijk een verbruikstest gedaan, dus ik heb al "droog weer" gegevens op een stuk snelweg hier in de buurt.
Wat ik nu wel weet is dat ik volgende keer gelijk een alternatieve lader ga zoeken mocht het aankomstpercentage onder de 10% zakken, want dit moment was me toch net iets te veel stress op zo'n lange rit.
Wij zijn recent EV-rijder (half jaartje). We hebben 1 laadpas (ANWB) die we thuis gebruiken, en op vakantie bijna alles via apps gedaan (met name Tesla, Ionity en Bilkraft). Ik was vooral verrast vanwege het gemak waarmee alles met een app kan.Azqi schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:28:
Gewoon helemaal blij voor @PeterZ(on) . Jij was de grootste advocaat voor de laadkaart van Ionity. 😁
Daarom ben ik wel benieuwd waarom hier zo enthousiast gereageerd wordt op de introductie van een laadpas. Is dat alleen maar om niet afhankelijk te zijn van netwerk + batterij op je telefoon, of speelt er meer? Veiligheid bijvoorbeeld?
Een hele berg aan pasjes in je auto lijkt me ook weer niets (en kan je ook als onveilig zien?).
[ Voor 6% gewijzigd door sjroorda op 02-09-2025 13:30 ]
Ik wens het je niet toe; ergens in Duitsland proberen te laden maar geen GSM bereik hebben...sjroorda schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:28:
[...]
Wij zijn recent EV-rijder (half jaartje). We hebben 1 laadpas (ANWB) die we thuis gebruiken, en op vakantie bijna alles via apps gedaan (met name Tesla, Ionity en Bilkraft). Ik was vooral verrast vanwege het gemak waarmee alles met een app kan.
Daarom ben ik wel benieuwd waarom hier zo enthousiast gereageerd wordt op de introductie van een laadpas. Is dat alleen maar om niet afhankelijk te zijn van netwerk + batterij op je telefoon, of speelt er meer? Veiligheid bijvoorbeeld?
Een hele berg aan pasjes in je auto lijkt me ook weer niets (en kan je ook als onveilig zien?).
(spreek uit ervaring)
De "hele berg" zit in een passen doosje. Het zijn er wel aardig wat maar gaat nog best.sjroorda schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:28:
[...]
Wij zijn recent EV-rijder (half jaartje). We hebben 1 laadpas (ANWB) die we thuis gebruiken, en op vakantie bijna alles via apps gedaan (met name Tesla, Ionity en Bilkraft). Ik was vooral verrast vanwege het gemak waarmee alles met een app kan.
Grootste voordeel is "eenvoudigheid"
- stekker in auto
- pasje voor de paal
Meer niet... het begint gewoon met laden...
Met name handig voor de minder technisch onderlegden.
Ik ben het met je eens, heb ook liever een app. Ik heb nog nooit gehad dat ik geen bereik had of andere problemen (in België/Frankrijk, Duitsland weet ik niet). Volgens mij zijn pasjes juist onveiliger.sjroorda schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:28:
[...]
Ik vond het gebruik van een app zoals bij Ionity ook prima. Tot ik een Mobilize pas kreeg en merkte dat het gewoon sneller werkt en minder gedoe oplevert,sjroorda schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:28:
[...]
Als het strontregent wel ja, maar dan mag je ook niet onderschatten hoe veel energie het kost om die waterfilm weg te drukken tussen band en wegdek.Stefannn schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:20:
[...]
Ik denk dat de luchtweerstand ook wel fors toeneemt. De "lucht" heeft immers beduidend meer massa.
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.