Ik kan ook alvast de eerste resultaten delen van mijn road trip naar in dit geval als bestemming omgeving Arles-sur-Tech (vlak voor of in de Pyreneeën), met de Kia EV6 77.4kWh 2024 RWD. WLTP 504 km.
Een trip in 2 etappes, een van ongeveer 730 km en en de tweede van 510 km.
Dit met een motor trailer met een TMM van 1350, de 2 motor wegen samen zeg 450 kg, de auto vol geladen.
Ik had de hoop rond de 22 kWh/100 km uit te komen, maar helaas. Ik zat eerder richting de 29 of er over nog zelfs. Ik moet wel zeggen dat we beide reisdagen alleen maar harde regen hebben gehad.
De cruise heeft het grootste gedeelte op 100 gestaan.
In de praktijk kwam het neer op ongeveer 200 km rijbereik maar heb toch ondanks de vele negatieve berichten over ABRP, deze gebruikt omdat ik daarmee toch een route kon plannen, ook omdat ik gewoonweg geen idee had wat het verbruik zou zijn.
Met behulp daarvan kwam ik op ongeveer elke 150 km laden, ook omdat ik specifiek een Ionity Power abonnement heb en daarmee kon ik dus tussen de 29c en 39c per kWh laden, erg goedkoop dus!
Ook heb ik gebruik gemaakt van het 2 maanden "gratis" abonnement van Electra, en ook daarmee kwam ik rond de 29c/30c per kWh uit.
Ik heb tot twee keer toe de Ionity in de navigatie van de auto op gegeven met het idee dat deze zou voorverwarmen, maar is niet gedaan, denk omdat het niet nodig was. Een beetje afhankelijk van hoeveel er nog in zit heb ik laad percentages van 240 kWh gezien in het begin en dan na de 60% richting de 180 en vanaf de 80 dan gaat het wel steeds lager, maar gemiddeld genomen is het laden op zich snel te noemen.
Het merendeel heb ik dus daar geladen en dat was meer dan prima te doen, er waren overal ruim voldoende laadmogelijkheden en beide partijen waren goed vertegenwoordigd.
Tevens heb ik een druppel van Electromaps met het idee dat ik daarmee bij elke andere aanbieder zou kunnen laden, maar dat is dus niet het geval (wist ik ook niet).
Waar het in elk geval niet werkte:
- Een parkeergarage in Barcelona (moest ik de app van Smou voor downloaden die ook makkelijk te vinden was omdat je de QR code kon scannen op de laadbox), tevens een tip, gebruik de ondergrondse parkeergarage Estació, het politiebureau zit er boven. Was wel een trage 1 fase laadbox maar we stonden er toch heel de dag, was overigens ook maar iets van 30c.
- Bij de LIDL (120 kWH), moest ik de LIDL app voor hebben (verder niet zo'n probleem), was rond de 40c.
Waar het wel werkte:
- Bij de Super-U supermarkt, maar was wel een andere aanbieder (300 kWh geloof ik), was rond de 30c.
Dan het laden zelf met trailer. Met ABRP kan je voor trailer friendly laders kiezen maar in de praktijk heb ik er maar een of twee gehad die een lang parkeervak hadden.
Ik heb echter uit fatsoen maar 1 x de trailer moeten ontkoppelen, de rest stonden er maar 2 auto's te laden hooguit terwijl er 20 beschikbaar waren bij wijze van.
Verder heb ik Electromaps gebruikt om in te zoomen om te kijken waar zoal laadmogelijkheden zijn. Er zullen ongetwijfeld ook andere apps zijn (heb er denk ik wel 10).
Al met al een plezierige ervaring en dat je redelijk vaak moet laden, is ook geen probleem, want de EV6 die laad gemiddeld genomen zo ontzettend snel dat je je van 20-80% in no-time kan laden en niet eens je broodje op hebt bij wijze van (minuut of 20 en dan zit ie boven de 90%).
Verder inhoudelijk over de EV6, wat een beest van een machine, je merkt het amper dat er wat zwaars achter hangt, ligt als een trein op de weg, helaas, een treurige bijkomstigheid is dat beide banden van de trailer kapot gereden waren, en de unit waar de lamp/knipperlicht in zat, afgebroken was en dus kapot was en niet meer werkte...
De combinatie begon de laatste 100 km behoorlijk te dreunen, en toen de vrachtwagens begonnen te seinen heb ik hem op de vluchtstrook gezet waarna dus de lampunit afgebroken bleek.
We zijn weer verder gereden, naar een garage, eenmaal daar gekomen heb ik de banden bekeken en op het eerste gezicht was er niks te zien, maar er bleken dus 2 vlakke kanten op te zitten die bijna tot het canvas versleten waren en er zat dus ook nog eens een bobbel in, ra-ra... Over een near death experience gesproken.... Ik weet ook niet hoe het gekomen is. De banden waren bij aanvang prima en er was niks te zien.
De laatste 100 km begon het wel steeds erger te dreunen rond de 100 km/h, als ik terug ging naar 90 was het weg dus ik dacht dat het lag aan de weg of dat we stijgende waren.
Godzijdank konden we de trailer achterlaten bij een garagist in Frankrijk en die heeft de volgende dag er nieuwe trailer banden ondergelegd, we waren op 40 km na op onze bestemming dus gelukkig is het goed gekomen.
Maar hoe het zo gekomen is... Heeft de EV6 de trailer letterlijk kapot gereden, is er iets anders aan de hand geweest? Het rem mechaniek is allemaal in orde en de trailer krijgt jaarlijks een beurt.
Heeft iemand interesse in foto's van de laadstations om een indruk te krijgen, of geloven jullie het wel?
De reis gaat vanaf morgen door naar Spanje regio Aragón.
[
Voor 4% gewijzigd door
eX0duS op 17-09-2025 19:48
]