Verslagje van rit terug naar huis: van Manchester naar Nederland, 800km in totaal.
Geprobeerd alles met ionity te doen. Het lukte een mobilize intense abonnement te nemen op de my Renault app die ik als sinds vorig Jaar november heb. Geen bijzondere trucen voor hoeven halen ondanks dat ik geen VIN heb ingevuld omdat ik een ioniq5 heb en geen Renault. Wel met Mastercard, ik heb teveel gedoe met visa in dit forum gezien.
Sinds 2011 ga ik 2x per jaar naar Engeland omdat mijn dochter er woont. Sinds 2023 met de EV.
1e stuk: 500km van Manchester naar Folkestone.
We waren van plan te stoppen en laden bij Milton Keynes, dat is halverwege. Daar staan echter maar 4 ionity palen die regelmatig bezet zijn. Ik was derhalve vertrokken met genoeg accu om Dartford Crossing te kunnen halen.
Tja... een half uur voor Milton Keynes was er dermate hoge nood dat een sanitaire stop nodig was. We hebben toen 10 minuten plas pauze gehad. Notabene NAAST een snellader maar aangezien die 0.85pond/kWh kostte hebben we NIET geladen.
Vervolgens Milton Keynes over geslagen (er waren wel 2 palen vrij) omdat ik niet na 30 minuten nogmaals wilde stoppen. Doorgereden naar de ionity bij Dartford Crossing. Op papier was dat een super stop: 23 laadpalen waarvan 21 vrij. Nou... dat klopte ook wel... maar.... om er te komen moest je via een smal weggetje en 2 rotondes alwaar een mega file noordwaarts stond. Het kostte ongeveer 20 minuten om de laatste mijl van afrit naar laadplein te doen en na het laden 10 minuten om weer op de weg te komen. Dat doe ik dus niet meer.
NB: De weg noordwaarts moet door een flessenhals van een tunnel. Op de heenweg heb je daar eigenlijk altijd een half uur file. Op de terugweg ga je over een brug die eigenlijk nooit file heeft. De keuze voor dit laadpalen plein leidt je een paar mijl extra door dat noordwaartse file gedoe.
Ook niet vergeten om VOOR middernacht de tol te betalen. Zorg dat je dat via de uk.gov site doet en niet een commerciële oplichter.
Anyway... 90% vol geladen. Ik had uitgerekend dat ik huis dan zou moeten kunnen halen.
Naar de Folkestone, door de tunnel, naar huis.
De wind bleek noord-oost, tegen dus. Daardoor was het verbruik hoger dan gedacht. Beetje billen knijpen, laatste 30km met 90 achter een vrachtwagen maar huis gehaald met 5% accu resterend.
Dat is overigens minder risicovol dan het lijkt. In Nederland staat elke 30km een Fastend, de laatste 30km voor mijn huis. Daar had ik dus de weg nog af kunnen gaan om bij te laden. Bij die laatste Fastned had ik nog 15km marge. Dat lijkt weinig maar is dan dus 50% marge op de resterende afstand. Je gebruik gaat echt niet plotseling zonder aanleiding met 50% omhoog.
30km met 90 achter een vrachtwagen verliest minder tijd dan een keer extra de weg af om te laden.
Speciaal voor @
ASW1, zit je nog in UK? moet je nog terug door de tunnel? Hieronder mijn tijdschema.
Overtocht geboekt voor 15:24
De planning was:
5uur: om 500km te kunnen rijden
1uur: gereserveerd voor files (die er altijd wel zijn, met name rond London)
0.5uur: om te laden
1 uur: is de tijd die Channel tunnel je eerder bij de incheck wil hebben
Dus totaal 7.5uur nodig
Vertrokken om 8:00
Met alle gedoe kwamen we 14:45 in Folkestone aan, dus 45min voor de geboekte tijd.
(tot 1uur na 15:24 hadden ze ons zonder extra kosten meegenomen)
We kregen inderdaad een plek op de 15:24 shuttle, maar... die had 30minuten vertraging.
We zijn 15 minuten op de terminal geweest en hebben daar "dinner boxen" gekocht bij de "natural food" spot rechts achter in het terminal gebouw. Dat is behoorlijk lekker en gezond. Thaise curry, falafel, salade, enzovoort. En niet super duur, ongeveer 10 pond voor een maaltijd box. Opgegeten tijdens de overtocht.
Verder niks gewacht en naar de douane gereden, de boeking label werd totaan de douane nergens gecheckt dus dat kan je zonder meer doen.
Na de douane sturen ze je een Lane in op basis van je boeking label.
De douane ging snel (in tegenstelling tot de heenweg)
Uiteindelijk ging de shuttle inderdaad stipt 15:54 weg.
Dat is defacto "niet slecht": 1uur en 10 minuten na aankomst in Folkestone ging de shuttle dus op weg en in die tijd hadden we maaltijdboxen gekocht, UK douane, franse douane en explosie check gehad.
Dit was wel ongeveer maatgevend voor mijn ervaring met de tunnel.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV