Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09 14:13

Dani86

AeroGeek

Nou voor oktober een road trip Schotland geboekt vanaf Ijmuiden > Newcastle dus dit topic ga ik even doorspitten.

Het liefst gebruik ik dus de laadpas van de zaak (MTC), maar heb in dit topic dus een aantal keer voorbij zien komen dat de ondersteuning van laadpassen in de UK vrij belabberd kan zijn.

Als ik op chargemap/plugshare/Google/ABRP kijk + de relatief lage snelheden in Schotland hoef ik me geen zorgen te maken.

Net buiten Edinburg zit een mooi Fastned station dus daar iig de auto volgooien.

Tips zijn welkom :)

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-09 19:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dani86 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 18:45:
Nou voor oktober een road trip Schotland geboekt vanaf Ijmuiden > Newcastle dus dit topic ga ik even doorspitten.

Het liefst gebruik ik dus de laadpas van de zaak (MTC), maar heb in dit topic dus een aantal keer voorbij zien komen dat de ondersteuning van laadpassen in de UK vrij belabberd kan zijn.

Als ik op chargemap/plugshare/Google/ABRP kijk + de relatief lage snelheden in Schotland hoef ik me geen zorgen te maken.

Net buiten Edinburg zit een mooi Fastned station dus daar iig de auto volgooien.

Tips zijn welkom :)
Grappig wij zitten nu in Edingburg, wij zijn omhoog gereden vanaf harwich. Ik heb 1x bij instavolt geladen en daar werkte mijn TCE gewoon (volgens mij is dat MTC) verder alles geladen bij Tesla, gezien wij de caravan mee hebben moeten naar de volgende camping door de highlands tussendoor even een paar kwh’s hebben van een oude 50kW lader om bij de volgende supercharger te komen , daar heb ik een electroverse pas voor besteld.

Daarnaast nog een e-flex en shell-recharge pas mee als backup maar die verwacht ik niet nodig te hebben.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:21
Pr088 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:18:
[...]
… Tesla … Hun auto an sich is niet zo spectaculair qua bouwkwaliteit. Dat konden de Duitsers ook allang en beter. Maar Tesla's softwaresysteem, batterijverwarming, navigatie en integratie met Superchargers lag lichtjaren voor op de concurrentie. Dat lopen de andere autofabrikanten nu pas een beetje in. Dat is geen nieuw nieuws.
Er zijn bij mijn weten geen automerken die een vergelijkbaar SuC netwerk hebben, toch? Die vonden stuk voor stuk dat zij geen (in “oude” ICE-termen) “pompuitbaters” waren, en voelden zich daar te goed voor…

Anderzijds zou het pas écht erg zijn mochten die traditionele automerken niét meer kaas hebben gegeten van (kwalitatief) auto’s bouwen 🤔

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:24
SpongeRob schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 17:26:
[...]

Ik had inderdaad één laadstop van IEcharge die offline was, maar de app gaf dat prima aan en ik was dus al vantevoren uitgeweken naar een andere IEcharge lader een kilometer of 10 verderop.
Hier ook paar keer IECharge gepakt. Helaas ook een keer dat mannetje onderhoud aan het doen was terwijl de app die paal als wel beschikbaar liet zien. Toen doorgereden naar een Lidl paar minuten verder waar ik voor 27ct/kWh kon snelladen. Meteen ook maar boodschappen gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-09 13:09
Heronimo schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 19:18:
[...]

Hier ook paar keer IECharge gepakt. Helaas ook een keer dat mannetje onderhoud aan het doen was terwijl de app die paal als wel beschikbaar liet zien. Toen doorgereden naar een Lidl paar minuten verder waar ik voor 27ct/kWh kon snelladen. Meteen ook maar boodschappen gedaan.
Ik vind dat toch apart. Op dit moment 22 van de 148 niet toegankelijk wegens onderhoud, waarom is dat zoveel?

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:24
PeterZ(on) schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 19:52:
[...]

Ik vind dat toch apart. Op dit moment 22 van de 148 niet toegankelijk wegens onderhoud, waarom is dat zoveel?
Geen idee. In ons geval waren ze de betaalterminal in de paal aan het vervangen. Gok dat ze met kleine marges werken. En wellicht werkt de huidige hittegolf ook niet in hun voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:27
flupp schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 19:16:
[...]

Er zijn bij mijn weten geen automerken die een vergelijkbaar SuC netwerk hebben, toch? Die vonden stuk voor stuk dat zij geen (in “oude” ICE-termen) “pompuitbaters” waren, en voelden zich daar te goed voor…

Anderzijds zou het pas écht erg zijn mochten die traditionele automerken niét meer kaas hebben gegeten van (kwalitatief) auto’s bouwen 🤔
Nee geen concurrentie met een andere 'pompuitbater'. Maar andere merken hebben wel Auto Charge en Plug & Charge geïntegreerd om snelladen te vergemakkelijken en prijsafspraken gemaakt.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06:58
PeterZ(on) schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 19:52:
[...]

Misschien is de EU subsidie wel het business model en niet zozeer de daadwerkelijk geladen kWh.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

revolution-nl schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 18:54:
[...]

Grappig wij zitten nu in Edingburg, wij zijn omhoog gereden vanaf harwich. Ik heb 1x bij instavolt geladen en daar werkte mijn TCE gewoon (volgens mij is dat MTC) verder alles geladen bij Tesla, gezien wij de caravan mee hebben moeten naar de volgende camping door de highlands tussendoor even een paar kwh’s hebben van een oude 50kW lader om bij de volgende supercharger te komen , daar heb ik een electroverse pas voor besteld.

Daarnaast nog een e-flex en shell-recharge pas mee als backup maar die verwacht ik niet nodig te hebben.
Inmiddels heb ik de planning andersom gegooid en gezien de geringe snelheid en afstanden kan ik het af met alleen Fastned en Tesla. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:15
Pr088 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 08:10:
[...]
Nee geen concurrentie met een andere 'pompuitbater'.
Ionity is natuurlijk wel van een groep autofabrikanten. Citaat van Wiki:
“Ionity is a joint venture of the car manufacturers BMW, Ford, Hyundai, Mercedes-Benz, and Volkswagen Group including Audi and Porsche, with BlackRock's Climate Infrastructure Platform as a financial investor”

Maar je vraagt je idd af waarom ze met zo’n groep erachter niet allang een netwerk van minstens dezelfde omvang als Tesla gebouwd hebben.
Ik vermoed vanwege dezelfde fossiele banden waardoor het zo lang geduurd heeft sinds de model S dat ze pas recent met adequate EV’s komen. ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• groninge01
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-09 08:01
_Anvil_ schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:57:

Schrijf je geen documentatie en offertes/ontwerpen dan? :P
DeepWiki en nee/nee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Puppetmaster schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:30:
[...]

Ionity is natuurlijk wel van een groep autofabrikanten. Citaat van Wiki:
“Ionity is a joint venture of the car manufacturers BMW, Ford, Hyundai, Mercedes-Benz, and Volkswagen Group including Audi and Porsche, with BlackRock's Climate Infrastructure Platform as a financial investor”

Maar je vraagt je idd af waarom ze met zo’n groep erachter niet allang een netwerk van minstens dezelfde omvang als Tesla gebouwd hebben.
Ik vermoed vanwege dezelfde fossiele banden waardoor het zo lang geduurd heeft sinds de model S dat ze pas recent met adequate EV’s komen. ;)
Dit klopt. Ik bedoelde meer dat er niet 1 fabrikant net als Tesla eigen stations geeft georganiseerd. Wel in een Joint Venture.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:47
Pr088 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:30:
[...]

Dit klopt. Ik bedoelde meer dat er niet 1 fabrikant net als Tesla eigen stations geeft georganiseerd. Wel in een Joint Venture.
Ze zouden samen toch wel iets moeten kunnen, liefst natuurlijk een volledig open systeem met ook andere laadpaalproviders. Dat je routeplanner suggesties doet voor laadpunten en dat je een half uur oid voor aankomst moet bevestigen dat je van plan bent daar te gaan laden oid. En dan natuurlijk ook iets regelen met een financiële prikkel oid als je te vaak toch op 't laatste moment wat anders besluit.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:09
Pr088 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:30:
[...]

Ze zijn er wel hoor, fabrikanten met eigen laadstations. Alleen lang niet op Tesla schaal:

https://www.mercedes-benz...charging-hub-in-mannheim/
https://chargermap.eu.nio...argermap?channel=official (zitten ook laadstations tussen)
https://www.google.com/ur...Vaw2MJ0uch1A8YnTx9mEvR35A
https://www.audi.com/en/i...logies/audi-charging-hub/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
Is dit nog het ervaringen lange ritten met elektrische auto’s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben zelf 3 jaar geleden een keer op roadtrip gegaan met tesla model 3 naar midden Spanje. Stukken over de snelweg van supercharger naar supercharger gingen prima. Enkel laatste stuk naar bergen in Spanje was geluk hebben dat we ergens overnacht aan het stopcontact konden laden.

De laadinfrastructuur is nu een stuk beter denk ik.

Toch is het niet goed genoeg. Al die pasjes en druppels. Met benzine kan je gewoon afrekenen. Ik hoorde dat de EU wetgeving dat ook verplicht stelt voor all snellader........ vanaf 2027.

Tot die tijd is EV nog niet volwassen, als de basis nog niet op orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Verwijderd schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 17:00:
Ik ben zelf 3 jaar geleden een keer op roadtrip gegaan met tesla model 3 naar midden Spanje. Stukken over de snelweg van supercharger naar supercharger gingen prima. Enkel laatste stuk naar bergen in Spanje was geluk hebben dat we ergens overnacht aan het stopcontact konden laden.

De laadinfrastructuur is nu een stuk beter denk ik.

Toch is het niet goed genoeg. Al die pasjes en druppels. Met benzine kan je gewoon afrekenen. Ik hoorde dat de EU wetgeving dat ook verplicht stelt voor all snellader........ vanaf 2027.

Tot die tijd is EV nog niet volwassen, als de basis nog niet op orde is.
De laadinfrastructuur is prima 'basis op orde'. Met een beetje nadenken kom je er wel. We hoeven toch niet iedereen te pamperen, zodat je met de ogen dicht iets kunt regelen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Pr088 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 17:23:
[...]

De laadinfrastructuur is prima 'basis op orde'. Met een beetje nadenken kom je er wel. We hoeven toch niet iedereen te pamperen, zodat je met de ogen dicht iets kunt regelen?
Met pinpas betalen zou ik niet 'pamperen' willen noemen, dat is gewoon de basis op orde, al 30 jaar lang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:47
Pr088 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 17:23:
[...]

Nee, dat klopt.

Maar voor mij persoonlijk als nog niet ev-rijder is dit het grootste vraagteken.

De auto's, genoeg laadpalen, daar ben ik gerust in.

Tegelijk zal het ook wel een kwestie van er gewoon aan beginnen zijn zoals met zoveel zaken. Zolang ik nog geen ev heb ga ik ook niet beginnen met laadpassen aanvragen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• peutje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 07:20
Gisteren vanuit de moezel naar huis met de xc40 recharge my24er met caravan, eergisteren bij plaatselijke lidl even tot 80% aan de snellader gehangen, geen ac in dorp, campings al helemaal niks te laden in duitsland.

Met 76% vertrokken en na 141km en 19% aangeprikt bij ionity in Verviers, even de hut afkoppelen, eigenlijk nog door kunnen rijden naar fastned Eijsden maar goed. Daar tot 86% gevuld en thuis na 190km aangekomen met veel file en 9%. Niet ontevreden met rond 32kw/100km met flink in de heuvels waar het verleidelijk is om bergop ff lekker door te trekken, en natuurlijk bergaf energie winnen vanaf Verviers tot Luik.
Prima range dus eigenlijk zo, wel is het vanuit de moezel tot Luik een behoorlijke laadwoestijn, erg weinig snelladers daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
Verwijderd schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 17:28:
[...]

Met pinpas betalen zou ik niet 'pamperen' willen noemen, dat is gewoon de basis op orde, al 30 jaar lang.
Onzin. Ik kwam 15 jaar geleden in Tsjechië en Duitsland gewoon bij benzinepompen waar ik niet eens kon pinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Wozmro schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 17:32:
[...]

Nee, dat klopt.

Maar voor mij persoonlijk als nog niet ev-rijder is dit het grootste vraagteken.

Tegelijk zal het ook wel een kwestie van er gewoon aan beginnen zijn zoals met zoveel zaken. Zolang ik nog geen ev heb ga ik ook niet beginnen met laadpassen aanvragen.
Helemaal gelijk in! Een hobbyist zoals ik heeft 10 laadpassen en wil het allergoedkoopste laden. Maar als je eenmaal een EV hebt en 2 gangbare laadpassen hebt aangevraagd dan kun je in heel West-Europa terecht, zeker als je nog een pinpas en creditcard op zak hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pr088 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:23:
[...]

Onzin. Ik kwam 15 jaar geleden in Tsjechië en Duitsland gewoon bij benzinepompen waar ik niet eens kon pinnen.
De EV rijden is alsof je 15 jaar terug gaat in de tijd, check!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:12
Jeetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Pr088 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:26:
[...]

Helemaal gelijk in! Een hobbyist zoals ik heeft 10 laadpassen en wil het allergoedkoopste laden. Maar als je eenmaal een EV hebt en 2 gangbare laadpassen hebt aangevraagd dan kun je in heel West-Europa terecht, zeker als je nog een pinpas en creditcard op zak hebt.
En een telefoon waarop je apps kunt installeren en QRcodes kunt scannen.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-09 18:04
Verwijderd schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:36:
De EV rijden is alsof je 15 jaar terug gaat in de tijd, check!
Welkom nieuwkomer in dit topic. Dit zijn je eerste (3) posts in dit topic en daar wil ik je voor bedanken!
Voor je zeer waardevolle bijdrages in dit topic, pareltjes, stuk voor stuk. :)

Nog even een quote voor de rest;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-09 16:00

Oekol

waka waka hey hey

Dit topic gaat over lange ritten in Europa, dat is (Noord, West en Zuid Europa) behoorlijk goed geregeld inmiddels. Het oosten blijft iets meer achter, maar denk dat we kunnen stellen dat de lange ritten geen probleem meer zijn. Merk dat op bestemming het een stuk lastiger is. Zitten nu op een camping waar iedereen vecht voor 1 paal waarvan er van de twee, een aansluiting kapot is. Grote supermarkt in de buurt een, volgens mij, Super U waar op de beschikbare twee laadpalen plastic zakken overheen zitten. Iemand die net begint met BEV rijden zal er buikpijn van krijgen, maar toch valt dat ook wel allemaal mee. Feit is wel dat er meer naar gezocht moet worden, langs de snelwegen struikel je er praktisch over.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:07
Wozmro schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 17:32:
[...]

Nee, dat klopt.

Voor als je door de bomen het bos niet ziet:
Met creditcard en een Shell recharge of anwb pas kan je werkelijk overal in west Europa laden.
Dan betaal je regelmatig 0.85euro/kWh en dat is vergelijkbaar met benzine van een vergelijkbaar formaat auto.
Het puzzelen is enkel nodig als je naar 0.50euro/kWh wilt. En dat is een keuze. Geen verplichting.
Voor de meesten is 80 tot 90% van de kilometers “rond huis” en moet je ofwel thuis laden danwel jaarlijks de goedkoopste laad optie rond je huis uitzoeken.
Geheid wat koud water vrees. Maar echt geen probleem.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-09 18:56
Dat lijkt me wel heel kort door de bocht. Met Shell Recharge heb je geregeld problemen. De klantenservice werkt niet en de kaart geregeld ook niet.

Maar als hij het doet, dan heeft hij een heel goed bereik. Gezien de reviews op internet, is dat echter bepaald niet vanzelfsprekend, en dat kan ik uit eigen ervaring bevestigen. Ik heb geen laadpas die zo onbetrouwbaar is als die van Shell Recharge.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

DDDikkiedik schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 23:58:
Dat lijkt me wel heel kort door de bocht. Met Shell Recharge heb je geregeld problemen. De klantenservice werkt niet en de kaart geregeld ook niet.

Maar als hij het doet, dan heeft hij een heel goed bereik. Gezien de reviews op internet, is dat echter bepaald niet vanzelfsprekend, en dat kan ik uit eigen ervaring bevestigen. Ik heb geen laadpas die zo onbetrouwbaar is als die van Shell Recharge.
De enige keer dat mijn Shell pas niet werkte sinds ik een BEV rijd is toen ik probeerde een laadsessie te starten waarbij de betaalterminal was ingeslagen.
Niet geheel onverwacht werkte daar geen enkele pas of app.

Is de SR app waardeloos? ✅
Is de SR pas meestal* aan de dure kant? ✅
Werkte de SR pas vrijwel* overal? ✅

*uitzonderingen daargelaten

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taylor
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 07:09
Verwijderd schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 17:28:
[...]

Volkomen gelijk het is van de zotte om met tig pinpassen rond te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:44
DDDikkiedik schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 23:58:

En dan neem je er een pas van plugsurfing of ANWB bij. Nog nooit issues gehad met de Shell pas tenzij bij een laadpunt dat op dat moment ookgeen enkele andere pas accepteerde omdat het offline was….

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

True schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 00:12:
[...]

De enige keer dat mijn Shell pas niet werkte sinds ik een BEV rijd is toen ik probeerde een laadsessie te starten waarbij de betaalterminal was ingeslagen.
Niet geheel onverwacht werkte daar geen enkele pas of app.

Is de SR app waardeloos? ✅
Is de SR pas meestal* aan de dure kant? ✅
Werkte de SR pas vrijwel* overal? ✅

*uitzonderingen daargelaten
Tja dat is zo. De shell recharge kaart was de enige die overal werkte toen we in Portugal waren. Echter toen hadden we de anwb nog niet. Het nadeel? Geblokkeerd worden omdat shell het verdacht vond dat ik alleen laadde in Portugal. Als je uitlegt dat je richting Portugal alles met superchargers geladen hebt hebben ze geen boodschap aan vinden ze 'heel verdacht'. Computer says no!

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 19:01
taylor schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 07:18:
[...]

Volkomen gelijk het is van de zotte om met tig pinpassen rond te rijden.
Ik heb geen enkele pas gebruikt tijdens mijn rit naar Clermont-Ferrand en ik heb 6x geladen. Gewoon parkeren aan een laadpunt, aankoppelen, koffie gaan drinken, ontkoppelen en weer weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03:29

Freak187

geen

Oekol schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 21:18:
Dit topic gaat over lange ritten in Europa, dat is (Noord, West en Zuid Europa) behoorlijk goed geregeld inmiddels. Het oosten blijft iets meer achter, maar denk dat we kunnen stellen dat de lange ritten geen probleem meer zijn. Merk dat op bestemming het een stuk lastiger is. Zitten nu op een camping waar iedereen vecht voor 1 paal waarvan er van de twee, een aansluiting kapot is. Grote supermarkt in de buurt een, volgens mij, Super U waar op de beschikbare twee laadpalen plastic zakken overheen zitten. Iemand die net begint met BEV rijden zal er buikpijn van krijgen, maar toch valt dat ook wel allemaal mee. Feit is wel dat er meer naar gezocht moet worden, langs de snelwegen struikel je er praktisch over.
Maar hoeveel heb je nodig op bestemming? Als je 1 keer goed kan laden, dan ben je daarna toch voor een week klaar, als je auto pak em beet 400 km range heeft? Je gaat een keer naar de supermarkt, je rijdt een keer naar een natuurgebied ofzo.
Ik snap dat het niet ideaal is, maar ik ik hoop dat EV rijders beseffen dat je niet altijd met 99% SoC je auto hoeft te parkeren.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zjanzjak
Freak187 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:16:
Maar hoeveel heb je nodig op bestemming? Als je 1 keer goed kan laden, dan ben je daarna toch voor een week klaar, als je auto pak em beet 400 km range heeft? Je gaat een keer naar de supermarkt, je rijdt een keer naar een natuurgebied ofzo.
Ik snap dat het niet ideaal is, maar ik ik hoop dat EV rijders beseffen dat je niet altijd met 99% SoC je auto hoeft te parkeren.
Tuurlijk wordt de soep niet zo heet gegeten als hier wel eens door wat trollen voorgesteld wordt (ik begrijp ook werkelijk waar niet waarom men nog ingaat op loze one-liners van bepaalde mensen hier waarvan sommige zelfs anderen voor leugenaar uitmaakt, maar goed, dat terzijde). Dat het soms even uitzoeken is welke pas en/of app op dat moment voordelig (of simpelweg werkt) in land X, Y of Z is zal ik niet ontkennen maar dat kost je 5 a 10 minuten 'werk' en dan ben je inderdaad 'klaar'. Het wordt ook steeds makkelijker, en deze trend zet zich ook gewoon voort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puppetmaster
Ik heb maar 1 laadpas, de SR, maar die gebruik ik bijna nooit.
Verder gebruik ik ook eigenlijk maar 1 laadapp op reis.
Ik heb dus idd meer betaalpassen in mn portemonnee dan laadpassen. :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tommie12 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 08:25:
[...]

En dan neem je er een pas van plugsurfing of ANWB bij. Nog nooit issues gehad met de Shell pas tenzij bij een laadpunt dat op dat moment ookgeen enkele andere pas accepteerde omdat het offline was….
Nog meer passen? 😒

Ben je nu niet de boevenpraktijken van de laadbedrijven aan het goedpraten?

Wil jij niet in de toekomst een beter functionerend laadnetwerk hebben?
Waar iedereen dezelfde prijs betaalt en met de pinpas kan afrekenen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-09 21:22
Verwijderd schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:39:
[...]

Nog meer passen? 😒

Waarom heb jij het over boevenpraktijken? Dit is minstens 8 jaar lang de enige manier geweest waarop consumenten een laadpaal kunnen gebruiken. Met de zegen en hulp van het parlement. Waarschijnlijk in het kader: concurrentie is goed voor de markt. Dat de markt hier niet blij mee is en transparantere oplossingen wil is meermalen besproken in dit forum (zie topicwaarschuwing). Ook bij parlement en EU. Vandaar de eis om met CC of andere betaalpasjes te kunnen betalen op nieuwe palen. Maar om de aanbieders van een legitiem pasjessysteem nou "boeven" te noemen vind ik overdreven (al snap ik de emotie :))

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
Verwijderd schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:39:
[...]

Nog meer passen? 😒

Echt? Waar praat ik iets goed?
Ik ben een beetje pragmatisch, wellicht ingegeven door mijn ervaring over hoe onbelangrijk het is om overal de absoluut laagste prijs te gaan zoeken.

90% van je laadbehoefte is thuis, of bij een laadpaal om de hoek of bij je baas.

De rest is vakantie. Voor de snelladers zoek je even uit wat het best past bij jou, een Tesla abo of een Ionity abo voor een paar weken, en daar wordt je ook al niet meer afgezet.
En dan blijft er amper 5% of minder van je jaarlijkse stroombehoefte over. Als je daar wat te veel betaalt, dan is het tientjeswerk.
Geboefte steelt duizenden euro’s, of gaat achter miljoenen aan…

Draai de zaak eens om, en kijk hoe lang het duurt eer je een laadpunt kan terugverdienen als je daar 35ct per kWh gaat aan rekenen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Freak187 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:16:
[...]

Zeker waar. Maar ik stel in dat ik met 5% aankom bij de snelladers en 25% op bestemming. Dat was dus wel aan de lage kant. Redde het wel maar toch even naar dorpje er naast rijden kost bijv 2% en dan tikt het wel door. Overigens had ik bij de laatste snellader tot 80% geladen, was een drukke en dus ook beperkt tot 80% door tesla. Dus kwam ook echt met 25% aan. Het is gewoon niet ideaal, de rit is zo makkelijk en dan toch nog even rekening houden bestemming die niet zo lekker zit in de laadpalen. Niet anders dan onze bestemmingen in Portugal overigens hoor. Heb gisteren een sprintje getrokken toen ik de laadpaal leeg zag en nu klaar voor een week tot we naar de volgende bestemming in 't westen van Frankrijk hebben. Daar overigens 8 laadpalen op de camping, fantastisch geregeld :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zjanzjak
Waarom gaan mensen nog serieus reageren op bepaalde personen in dit topic? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:07
Oekol schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:29:
[...]
Daar overigens 8 laadpalen op de camping, fantastisch geregeld :)
Ik heb mijn vakantiebestemmingen toch altijd wel uitgezocht met in het achterhoofd dat ik moet kunnen laden. Dat beperkt je keuze wel (vooral als je wilt dat er meer dan 1 of 2 Stella zijn), maar dan heb je iig geen gehannes op locatie en kan je ook vol weer aan de terugreis beginnen.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
VidaR-9 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 17:35:
[...]

Ik heb mijn vakantiebestemmingen toch altijd wel uitgezocht met in het achterhoofd dat ik moet kunnen laden. Dat beperkt je keuze wel (vooral als je wilt dat er meer dan 1 of 2 Stella zijn), maar dan heb je iig geen gehannes op locatie en kan je ook vol weer aan de terugreis beginnen.
Wat was je overweging? Puur gemak? Als ik je auto's in het onderschrift zie, dan heb je een hybride en een EV met een grote accu. In die gevallen is een laadpaal op de camping toch niet echt nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VidaR-9
Pr088 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 17:53:
[...]
Wat was je overweging? Puur gemak? Als ik je auto's in het onderschrift zie, dan heb je een hybride en een EV met een grote accu. In die gevallen is een laadpaal op de camping toch niet echt nodig?
Ja puur gemak en op vakantie niet bezig hoeven zijn met laden. Ik zou het ook heel irritant hebben gevonden als ik weg rijd van de camping en na een uur al te moeten stoppen voor de eerste laadsessie. 100% vertrekken dus.
Tot 6 weken terug hadden we 2 EV’s. Afgelopen zomer was laden niet zo boeiend met de plug-in. Alleen volgeladen voor de terugreis.

[ Voor 13% gewijzigd door VidaR-9 op 17-08-2025 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Hoe zinvol is dat opladen van een PHEV voor de terugreis?
Je rijdt vervolgens bijna alleen ICE immers?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-09 15:07
Ach of je hangt hem aan een lokale snellader de dag voordat je vertrekt bij de laatste boodschappen. Dan ga je ook zo goed als vol weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heimdallr
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:55

Heimdallr

Asgard

Mijn laadstrategie is keep it simple.

Ik probeer laden en lunchen of laden en een bezienswaardigheid te combineren aan de hand van het actuele accu percentage.

Zoek qua laadplekken niets van te voren uit en gebruik gewoon de navigatie van mijn auto.

Bovenstaande werkt voor mij perfect :)

Lidet er om den mans vrede, som ingen vurder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

[...]

Met een schuin oog wel maar daar draait het niet om op vakantie :)
Zolang er een paal is geloof ik 't wel. Ook nu is het wederom goed gekomen. 15 min rijden vanaf hier is er veel meer keus. Daar boodschappen gedaan en geladen. Restant op camping toen de begeerde paal vrij kwam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
Puppetmaster schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 18:26:
Moet niet, kan wel. Ik gebruik de batterij wel. Het scheelt zo'n 100km aan benzineverbruik; de benzinetank is ook niet bijster groot bij een PHEV, dus toch weer mooi meegenomen. Specifiek gebruikt voor eerste stuk binnendoor en ook in drukte/files.
Fiorano schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 18:37:
Ach of je hangt hem aan een lokale snellader de dag voordat je vertrekt bij de laatste boodschappen. Dan ga je ook zo goed als vol weg.
Moet de lokale Intermarche die wel hebben - bij ons niet namelijk. We zaten bij Vallon Pont d'Arc. Best toeristisch en heel veel EV's maar volgens mij 2 publieke laadpunten, waarvan 1 50kW (die vorig jaar niet werkte). Bij de Lidl iets verderop nog een 120kW lader, maar daar kwamen we niet (als die überhaupt al vrij was). Dus zonder laden op de camping was het best een uitdaging geweest :+

Maar zoals gezegd: de camping had 6 of 8 laadpunten en je mocht laden in blokken van 4 uur tegen een vaste prijs van 16 euro wat ook heel schappelijk is. Dat werkte ideaal. Stonden ook best wat EV's op de camping.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05:28
Puppetmaster schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 18:26:
Ik snap sowieso het nut van PHEV's niet!

In theorie is het leuk: woon-werk verkeer kan goedkoop elektrisch, lange afstanden doe je op benzine.
Maar wat is goedkoop als een hybride veel duurder is dan een niet-hybride ICE? Wat is het omslagpunt? Is er een omslagpunt?

Ander theoretisch voordeel: je rijdt op benzine, maar je rijdt elektrisch een milieuzone binnen. Heel leuk, maar hoe werkt de controle / handhaving? Dat is niet te doen!

Een ICE aandrijving is complex, maar "we" hebben er veel ervaring mee, dus die auto's zijn goed en betrouwbaar. Het onderhoud aan een ICE is complex.

Een BEV aandrijving is simpel: geen versnellingsbak nodig, geen ingewikkeld brandstofinspuitsysteem, geen distributieriem, geen kleppen die kunnen lekken/beschadigen, geen complexe timing van de bougies, ... Het onderhoud aan een BEV is simpel.

Een hybride is complexer dan de complexiteit van een ICE en BEV bij elkaar opgeteld. Waarom wil je dat?

Kies benzine of BEV, maar skip hybrides!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

[...]

Moet zeggen dat ik geen laadpaal hoef bij de camping of hotel, mits er maar snelladers in de buurt zijn.

Lees hier links en rechts dat er "maar 2 laders bij de Intermarché" zijn.

Deze kampeervakantie en de vorige maar 2x hoeven laden bij supermarkten. Afgelopen vakantie (2025) 1x bij een grote carrefour waar een Electra station was en 1x bij een carrefour market met 50KW ladertje.

Beide keren was er geen kip...

Vorig jaar was er een lidl met een 60KW ladertje uit het jaar kruik, maar ik vind tijdens het boodschappen doen de lage snelheid wel fijn, dan hoef je niet te haasten/druk maken om idle fees

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
ikweethetbeter schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 20:47:
[...]
In theorie is het leuk: woon-werk verkeer kan goedkoop elektrisch, lange afstanden doe je op benzine.
Maar wat is goedkoop als een hybride veel duurder is dan een niet-hybride ICE? Wat is het omslagpunt? Is er een omslagpunt?
Een PHEV is veel goedkoper in aanschaf. Probeer vandaag de dag eens een sterke benzinemotor te kopen. Als het al aangeboden wordt gaan de prijzen nergens over. Ik had in ieder geval geen keuze voor een vergelijkbare ICE. Daarnaast bespaar je natuurlijk veel op woon-werkverkeer als je thuis kunt laden.

Maar heb er wel beetje spijt van, voelt toch ouderwets na jaren EV. Dan maar geen caravan. Maargoed, nu moet ik nog 46 maanden met de PHEV :+

Maar terug in topic.. 🙄

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Oekol schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:29:
[...]

Zeker waar. Maar ik stel in dat ik met 5% aankom bij de snelladers en 25% op bestemming. Dat was dus wel aan de lage kant. Redde het wel maar toch even naar dorpje er naast rijden kost bijv 2% en dan tikt het wel door. Overigens had ik bij de laatste snellader tot 80% geladen, was een drukke en dus ook beperkt tot 80% door tesla. Dus kwam ook echt met 25% aan. Het is gewoon niet ideaal, de rit is zo makkelijk en dan toch nog even rekening houden bestemming die niet zo lekker zit in de laadpalen. Niet anders dan onze bestemmingen in Portugal overigens hoor. Heb gisteren een sprintje getrokken toen ik de laadpaal leeg zag en nu klaar voor een week tot we naar de volgende bestemming in 't westen van Frankrijk hebben. Daar overigens 8 laadpalen op de camping, fantastisch geregeld :)
Ik vond juist in Frankrijk dit jaar opvallend hoeveel laadpalen er in de Dordogne inmiddels staan, maar ook hoeveel Franse Tesla's, Renault 5's etc ik zag rijden. In bijna ieder dorpje (hoe klein ook) 2 laadpalen op het centrale pleintje, bij bijna alle grotere supermarkten, bij grotere plaatsen helemaal overschot. Misschien iets te maken met toersime, maar de verhouding tussen Franse, NL'se en Belgische EV's was redelijk gelijk.

Dan kom je wel weer in mijn grootste frustratie met EV rijden en (wat mij betreft) de grootste blokkade voor verdere adoptie: Complete intransparantie van prijzen op de paal. Met Tap of Shell kon ik op veel van die plekken laden voor 45ct per kWh + een tarief per minuut van 0.05ct, uiteindelijk toevallig Freshmile even gechecked (lag nog in het bakje in de auto met laaddruppels/passen) en kwam daar op 0.25 + 0.03ct. Nog steeds niet spotgoedkoop, maar scheelt toch wel weer veel. Helaas haalt de paal dan wel frequent niet de 11 kW (max van onze auto) en betaal je stiekem dus wel meer dan nodig. Bij volgende auto is 22kW boordlader wel een pre.

Wat mij betreft mag dit, zowel in NL als erbuiten echt snel fors geregeluleerd gaan worden met zowel prijstransparantie, alsook een verplichting dat de weergegeven prijs de 'normale' prijs is die je betaald met elke pas/pinpas en dat al het andere verplicht lager moet zijn. Het is nu echt van de zotte aan het worden.

Laadpaal thuis voor de deur is afhankelijk van de pas tussen de 55ct met alleen een idle fee, tot 64ct per kWh + 31ct per uur en dan nog een idle fee. Dit is dan dezelfde paal, moet je voorstellen dat bijv Shell en Tango een 100% prijsverschil zouden hebben, en dat je dan bij die 2 ook nog weer tot 25% prijsverschil (en structuur verschil) zou hebben afhankelijk van hoe je betaald.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zjanzjak
Sander schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:26:
Dan kom je wel weer in mijn grootste frustratie met EV rijden en (wat mij betreft) de grootste blokkade voor verdere adoptie: Complete intransparantie van prijzen op de paal.
Soms begrijp ik het niet. Zoiets is toch 1 keer een frustratie? Daarna weet je het toch?
Ik had dat ook, toen ik eenmaal doorhad dat het een jungle kon/kan zijn qua laadpassen, tarieven, etc., haal ik er nu mijn schouders er bij op en denk, het is, zoals het is.
Tot het weer anders is. Of beter geworden is.

Uiteraard ben ik het wel enigszins met je eens qua dat het soms niet zo transparant is en dat het echt beter kan. Dat dat voor de adoptie waarschijnlijk ook beter zal zijn. Maar frustreren? Totaal maar dan ook totaal niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Zjanzjak schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:07:
[...]

Soms begrijp ik het niet. Zoiets is toch 1 keer een frustratie? Daarna weet je het toch?
Ik had dat ook, toen ik eenmaal doorhad dat het een jungle kon/kan zijn qua laadpassen, tarieven, etc., haal ik er nu mijn schouders er bij op en denk, het is, zoals het is.
Tot het weer anders is. Of beter geworden is.

Uiteraard ben ik het wel enigszins met je eens qua dat het soms niet zo transparant is en dat het echt beter kan. Dat dat voor de adoptie waarschijnlijk ook beter zal zijn. Maar frustreren? Totaal maar dan ook totaal niet.
Ik laad max 10 keer per jaar publiek, dus die frustratie blijft en die is vooral richting de verdere adoptie van elektrisch rijden. Voor mij maakt het niet zoveel uit, tot ik weer daar bij een paal sta en besef dat het verschil tussen pasje 1 en 2 zomaar 50% is. Dat is gewoon niet uit te leggen en wat mij betreft iets dat in elke andere markt vrij snel gereguleerd wordt, of in ieder geval transparant inzichtelijk is.

Het gaat me niet om mijn eigen portemonnee of beleving, maar om de indianenverhalen waar men EV rijden mee afserveert. Dit is bijv de reden dat mijn eigen ouders hun EV weer ingeruild hebben op een PHEV, mijn vader was helemaal klaar met het gedoe met laadpassen, de totale verrassingen (positief en negatief) op facturen 2 maanden later. En nee, hij heeft geen zin om bij elke laadbeurt eerst 5 minuten in apps te gaan kijken wat het kost, welke pas het voordeligst is etc.

[ Voor 12% gewijzigd door Sander op 18-08-2025 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjb033
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23-09 19:19
ikweethetbeter schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 20:47:
[...]

Ik snap sowieso het nut van PHEV's niet!

Ander theoretisch voordeel: je rijdt op benzine, maar je rijdt elektrisch een milieuzone binnen. Heel leuk, maar hoe werkt de controle / handhaving? Dat is niet te doen!

Een ICE aandrijving is complex, maar "we" hebben er veel ervaring mee, dus die auto's zijn goed en betrouwbaar. Het onderhoud aan een ICE is complex.

Een BEV aandrijving is simpel: geen versnellingsbak nodig, geen ingewikkeld brandstofinspuitsysteem, geen distributieriem, geen kleppen die kunnen lekken/beschadigen, geen complexe timing van de bougies, ... Het onderhoud aan een BEV is simpel.

Een hybride is complexer dan de complexiteit van een ICE en BEV bij elkaar opgeteld. Waarom wil je dat?

Kies benzine of BEV, maar skip hybrides!
Dat is niet echt waar, omdat niet alles wat bestaat automatisch een onderhoudsartikel is.

Dingen die normale onderhoudsartikelen zijn op een gewone auto zijn olieverversingen, transmissiespoelingen en na een tijdje moet je ook de hulpbanden op de motor vervangen of zelfs de distributieriem als er geen distributieketting is.

Er is nog meer, zoals een waterpomp die een veelvoorkomend punt van storing is, hoewel het strikt genomen geen onderhoudsartikel is.

Laten we nu eens kijken wat een hybride toevoegt en wegneemt van dat, je voegt elektromotoren, omvormers en een batterij toe, die allemaal geen onderhoudsartikelen zijn, je doet er niets mee tenzij ze kapot gaan.

Aan de andere kant vervangt het hybride systeem ook de transmissie door een die in principe volledig onderhoudsvrij en extreem betrouwbaar is, het vervangt de waterpomp door een elektrische, het verwijdert ALLE riemen van de motor, dus er is alleen nog een distributieketting over.

Natuurlijk heeft een EV nog minder regelmatige onderhoudsartikelen, maar EV's werken niet voor iedereen en zijn nog steeds erg duur, dus er zijn voor veel mensen goede redenen om een hybride te kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door wjb033 op 18-08-2025 10:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09 12:03

The Wizard

Moderator Mobile
Op dit moment 3200 km gereden in Zweden en de volgende laadpalen werken met de MTE laaddruppel:
* Ionity
* Reload (by Virta)
* E-on

De anderen niet (Cirkle K, MER, Recharge) helaas. Dat zijn toch wel de grotere hier.

Onderstaande is een gloednieuw laadplein van Reload (Virta). Ik ben voor de rest helaas niet meer tegengekomen. Zijn mooie Kempower laadpalen van 300 kW (800V) of 150 kW (400V).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t-qWtrFatjfs35tExAs58u_S9s8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KJptraS1qpWvdmVim4Kvm6gW.jpg?f=fotoalbum_large

Alle laadpalen die door Virta (https://virtaglobal.webapp.virtaglobal.com/) worden weergegeven werken in ieder geval, voor zover ik het kan testen.

[ Voor 43% gewijzigd door The Wizard op 18-08-2025 11:19 ]

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:47
Sander schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:26:
[...]

Ik vond juist in Frankrijk dit jaar opvallend hoeveel laadpalen er in de Dordogne inmiddels staan, maar ook hoeveel Franse Tesla's, Renault 5's etc ik zag rijden. In bijna ieder dorpje (hoe klein ook) 2 laadpalen op het centrale pleintje, bij bijna alle grotere supermarkten, bij grotere plaatsen helemaal overschot. Misschien iets te maken met toersime, maar de verhouding tussen Franse, NL'se en Belgische EV's was redelijk gelijk.
Dit is ook mijn ervaring. In de buurt van de Mairie is van oudsher een openbaar toilet te vinden, jaren geleden kwam daar een defibrillator bij en de meest recente toevoeging is een laadpaal.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Sander schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:14:
En nee, hij heeft geen zin om bij elke laadbeurt eerst 5 minuten in apps te gaan kijken wat het kost, welke pas het voordeligst is etc.
Sja, geen zin....
Ik weet simpelweg niet beter en handel er naar, pas mij aan, maar goed, 'geen zin' kan ook klaarblijkelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Zjanzjak schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:35:
[...]

Sja, geen zin....
Ik weet simpelweg niet beter en handel er naar, pas mij aan, maar goed, 'geen zin' kan ook klaarblijkelijk.
Zjanzjak schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:35:
[...]

Sja, geen zin....
Je moet het vergelijken met iemand die EV rijden NIET ziet als pioneren, die gewoon een auto wil die rijdt en kijkt naar gebruiksgemak, kosten etc. Waar bijv eerder iedereeen met ABRP etc aan de slag ging om voor lange ritten laadplanningen te maken, is het nu (gelukkig) bij bijna alle nieuwe auto's zo dat dat 'gewoon' onderdeel is van de software.

De persoon die bij een tankstation naar het bordje kijkt en ziet: 2.15 per liter, of X ct korting tov adviesprijs. Dat is gewoon zichtbaar, transparant en helder. Die persoon kan in die (spreekwoordelijke) 5 mins tanken en weer 600km verder, nu is ie dat kwijt aan apps, pasjes en kabels.

En nee ik ben geen EV hater, ik zie het alleen als hinderlijk voor de adoptie in bredere zin en ook voor het maken van een sterke business-case waarom een EV vaak een beter en goedkoper alternatief is dan een benzine of PHEV auto.

[ Voor 7% gewijzigd door Sander op 18-08-2025 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Sander schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:58:
En nee ik ben geen EV hater, ik zie het alleen als hinderlijk voor de adoptie in bredere zin en ook voor het maken van een sterke business-case waarom een EV vaak een beter en goedkoper alternatief is dan een benzine of PHEV auto.
Ik weet dat je geen EV hater bent maar ik zit toch heel anders in de 'wedstrijd' dan jij. Laten we het daar verder bij houden en het weer over Lange ritten met de EV in Europa houden. ;)
En mea culpa naar de rest voor het off topic gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:24
Ik heb het op kunnen lossen op ongeveer deze manier.
Ik weet niet of het de bedoeling is, maar het werkt wel. Via internet een NIE nummer laten genereren.
Vervolgens het adres uit de post ingevuld, en nu werkt het, heb mijn CC gekoppeld. Ik kan blijkbaar geen laadpas aanvragen (kan alleen op Spaans adres).
Wel vreemd dat het op deze manier moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
eX0duS schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:32:
[...]

Ik heb het op kunnen lossen op ongeveer deze manier.
Ik weet niet of het de bedoeling is, maar het werkt wel. Via internet een NIE nummer laten genereren.
Vervolgens het adres uit de post ingevuld, en nu werkt het, heb mijn CC gekoppeld. Ik kan blijkbaar geen laadpas aanvragen (kan alleen op Spaans adres).
Wel vreemd dat het op deze manier moet.
"Grappig" dat het nog steeds zo moet. Dat adres is overigens van Iberdrola en heb ik destijds van de support afdeling gekregen. Je zou inmiddels wel verwachten dat het toch ook voor buitenlanders zou moeten werken. Er komen er genoeg en Iberdrola is toch best groot.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJPL69
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22-09 21:51
Maar zoals gezegd: de camping had 6 of 8 laadpunten en je mocht laden in blokken van 4 uur tegen een vaste prijs van 16 euro wat ook heel schappelijk is. Dat werkte ideaal. Stonden ook best wat EV's op de camping.
[/quote]

Hoi hoop eind september de overstap te maken naar EV, en ben me nu al druk aan het inlezen wat is straks allemaal kan verwachten als ik in Oktober op vakantie ga. Wat wel mooi hier is om te lezen. We doen bijna allemaal het zelfde het is maar hoe je het beschrijft. Maar niet iedereen ziet dat.
t
Terug op mijn ontdekkingsreis, ik was in Juni in zuid Frankrijk in de omgeving van Angeles sur mere wat mij daar opviel heel veel campings hebben wel wat laadpalen maar in welke app ik ook kijk ik zie deze nergens, dus je weet dan ook nooit of er een laadpaal aanwezig is. hoe doen jullie dat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KrlGl
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:23
Ik heb afgelopen tijd 5200 km met de EV + caravan getoerd door Frankrijk, Andorra en Spanje en nooit de behoefte gehad om op een camping op te laden. Gewoon beetje goed plannen en met zoveel soc aankomen dat je of een tochtje kan doen dat je wilt of naar de supermarkt met laadpaal kan rijden.
Ik heb dat niet als probleem ervaren

Lynk&co 02 software 1.2.0 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
GJPL69 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:05:
Terug op mijn ontdekkingsreis, ik was in Juni in zuid Frankrijk in de omgeving van Angeles sur mere wat mij daar opviel heel veel campings hebben wel wat laadpalen maar in welke app ik ook kijk ik zie deze nergens, dus je weet dan ook nooit of er een laadpaal aanwezig is. hoe doen jullie dat.
Dan gebruik ik ze niet, tenzij stik nieuwsgierig. Want vaak is het tarief best hoog is de ervaring.
In Frankrijk kan je om de 3 centimeter wel (snel)laden dus zou ik mij er ook verder geen zorgen over maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
wat mij daar opviel heel veel campings hebben wel wat laadpalen maar in welke app ik ook kijk ik zie deze nergens, dus je weet dan ook nooit of er een laadpaal aanwezig is. hoe doen jullie dat.
Kijk op de website en anders bel of mail de camping.

Zoals gezegd hier in Zweden overal een andere methode (van vaste prijs voor een nacht, QRcodes met een website en apps). Alleen overal in de buurt wel een snellader naast de supermarkt waar de laadpas van mijn werkgever op werkt dus tijdens boodschappen doen laadt de auto meteen bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
De camping waar ik zat had 3 stroom punten aangewezen voor EV’s, waren gewone schucko stekkers, dus max ca. 3kW.
Mag je niet om zeuren, want was wel gratis.
Helaas dat ze geen grannyladers hadden, want ik had die ook niet (zat niet bij de ID.7 :( ) en die moest je zelf meenemen.
Misschien iets voor de volgende keer…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
Sander schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:58:
[...]
[...]
Je moet het vergelijken met iemand die EV rijden NIET ziet als pioneren, die gewoon een auto wil die rijdt en kijkt naar gebruiksgemak, kosten etc.

De persoon die bij een tankstation naar het bordje kijkt en ziet: 2.15 per liter, of X ct korting tov adviesprijs. Dat is gewoon zichtbaar, transparant en helder.
Het is niet voor iedereen gegeven, maar ik ervaar juist het meeste laden (thuis) als een enorme gebruiksgemak verbetering.

Bruggetje naar on topic;
Ik heb nooit begrepen waarom bijvoorbeeld Shell en Total energies / cirkle K niet op dezelfde prijzenpaal hun stroomtarief zet?
Ook niet waarom het zo duur is bij Shell, want ze hebben geen abo optie.
Als ze dat standaard €0,39 maakten hadden ze meer aanloop lijkt me. Het zijn ook al niet de snelste laders, dus je moet toch aantrekkelijk worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Puppetmaster op 18-08-2025 18:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:02
GJPL69 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:05:
[/quote]

Hoi hoop eind september de overstap te maken naar EV, en ben me nu al druk aan het inlezen wat is straks allemaal kan verwachten als ik in Oktober op vakantie ga. Wat wel mooi hier is om te lezen. We doen bijna allemaal het zelfde het is maar hoe je het beschrijft. Maar niet iedereen ziet dat.
t
Op fe camping laad ik nooit, bijna bij elke supermarkt zit wel een snellader.
Het enige wat ik doe ik is er voor zorgen dat ik met minimaal 50% accu lading aankom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Puppetmaster schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 18:09:
De camping waar ik zat had 3 stroom punten aangewezen voor EV’s, waren gewone schucko stekkers, dus max ca. 3kW.
Mag je niet om zeuren, want was wel gratis.
Helaas dat ze geen grannyladers hadden, want ik had die ook niet (zat niet bij de ID.7 :( ) en die moest je zelf meenemen.
Misschien iets voor de volgende keer…
Onze camping had laadpalen, desondanks waren er goedkope hollanders die hun granny uitrolden en gewoon in de paal op het veldje prikten. Mega asociaal en (met de staat van de gemiddelde franse camping elektra) nog gevaarlijk ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Sander schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:00:
[...]

Onze camping had laadpalen, desondanks waren er goedkope hollanders die hun granny uitrolden en gewoon in de paal op het veldje prikten. Mega asociaal en (met de staat van de gemiddelde franse camping elektra) nog gevaarlijk ook!
Gevaarlijk is dat niet, als de kring overbelast wordt springt de zekering…. Dat is net het concept.
Wel aso natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Sander schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:00:
[...]

Wanneer is het asociaal? Een camper met een waarde van een ton met alle electrische apparatuur die je maar kan wensen trekt ook een paak kW uit het contact. Campings moeten gewoon overstappen op factureren op verbruik, dan kan iedereen gebruiken wat hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
Wolly schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:41:
[...]

Wanneer is het asociaal? Een camper met een waarde van een ton met alle electrische apparatuur die je maar kan wensen trekt ook een paak kW uit het contact. Campings moeten gewoon overstappen op factureren op verbruik, dan kan iedereen gebruiken wat hij wil.
Ook die camper staat geen 24uur lang 10 of 16A te gebruiken.

Maar ben het met je eens, verbruik in rekening brengen is veel logischer. Ben weleens op een vakantiepark geweest en kreeg onderweg naar huis al de rekening van water en elektra verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
jongetje schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:35:
[...]

Maar ben het met je eens, verbruik in rekening brengen is veel logischer. Ben weleens op een vakantiepark geweest en kreeg onderweg naar huis al de rekening van water en elektra verbruik.
Een camping met 16A lijkt mij zeldzaam.

Ik ken alleen campings waar de max iets van 6-8A is, dat trekt een camper of caravan wel weg (en vaak ook 24 uur per dag want anders is het zo warm zonder airco).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:17
[...]
Ben weleens op een vakantiepark geweest en kreeg onderweg naar huis al de rekening van water en elektra verbruik.
Same here bij het uitchecken meteen aftikken, was in Denemarken. Had er geen auto geladen dus was pocket change maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:12
[...]

Inderdaad meters er tussen.

Afgelopen vakantie veel caravans ook gezien met een raam airco.
De hel dag staat die aan en ze zitten er niet eens in.

Als ik mijn auto dan een keer oplaad van 50 naar 70% oftewel een 15kwh dat verbruikt die airco ook dik in die vakantie.
Sommige dan nog met 2 koelkasten, airfryer etc.

Heb ik mijn kleine caravan met zonnepanelen en eigen accu gebruik ik niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:07:
[...]

Gevaarlijk is dat niet, als de kring overbelast wordt springt de zekering…. Dat is net het concept.
Wel aso natuurlijk.
Dan ga jij er vanuit dat bekabeling, zekering etc allemaal keurig zijn volgens norm en niet met de Franse slag 😂. Het is de laatste jaren beter maar ik heb echt zo vaak gedoe gehad op Franse campings met stroom uitval doordat 1 of andere lullo teveel trok en daarmee niet alleen z’n eigen aansluiting maar heel zo’n kastje overbelastte. Of kastje dat uitrookte omdat er keurig 8A per kampeerder ging maar niet met het idee dat er ook drie met airco dat uren lang gingen trekken…

Maar goed ook asociaal omdat er op meerdere plekken werd aangegeven dat het niet de bedoeling was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Sander schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:13:
[...]

Dan ga jij er vanuit dat bekabeling, zekering etc allemaal keurig zijn volgens norm en niet met de Franse slag 😂. Het is de laatste jaren beter maar ik heb echt zo vaak gedoe gehad op Franse campings met stroom uitval doordat 1 of andere lullo teveel trok en daarmee niet alleen z’n eigen aansluiting maar heel zo’n kastje overbelastte. Of kastje dat uitrookte omdat er keurig 8A per kampeerder ging maar niet met het idee dat er ook drie met airco dat uren lang gingen trekken…

Maar goed ook asociaal omdat er op meerdere plekken werd aangegeven dat het niet de bedoeling was
Vind het raar dat airco zo vaak vermeld wordt. Bij mij thuis trekt de airco voor een grote woonkamer en keuken meestal minder dan 500W, dus dat is nog geen 3A.

Ik vermoed dat die kastjes dan toch slecht afgezekerd worden als ze uitroken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:50:
[...]

Vind het raar dat airco zo vaak vermeld wordt. Bij mij thuis trekt de airco voor een grote woonkamer en keuken meestal minder dan 500W, dus dat is nog geen 3A.

Ik vermoed dat die kastjes dan toch slecht afgezekerd worden als ze uitroken...
Jij hebt een fatsoenlijke grote airco, die raam/caravan modellen zijn veel meer te vergelijken met die verrijdbare dingen in huis. Die trekken echt wel meer dan 500W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:12
Wolly schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:49:
[...]

Een camping met 16A lijkt mij zeldzaam.

Ik ken alleen campings waar de max iets van 6-8A is, dat trekt een camper of caravan wel weg (en vaak ook 24 uur per dag want anders is het zo warm zonder airco).
In Duitsland op een camping geweest waar ze dik 20 jaar geleden al aansluitingen van 16A hadden, met een meter. Ik schat dat niet elke stekker tegelijk 16A kan/kon trekken.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:04

Harrie van Til

Doe maar blauw

Er is vast een apart forumtopic voor de ins en outs van campings in Europa

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerwim
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-09 16:40
Niet een super lange rit, maar wel mijn eerste gebruikmakend van fast-chargers i.c.m. routeplanning: 1300 KM (heen en terug) in mijn IONIQ 6. Vooraf wel wat gepland met ABRP, alleen gebruik makend van IONITY (welliswaar met een Elli RFID pas, zodat ik geen telefoon of app nodig heb).

Tweemaal mazzel dat ik de laatste beschikbare lader (1 van de 6) had, maar verder totaal geen laadstress of wat dan ook. Puur navigatie van de auto gebruikt en een lader opgezocht op de route. Heerlijk gereden verder, dus voor de vakantie naar Italië volgende week maak ik mij totaal geen zorgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:55
gerwim schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:55:
Niet een super lange rit, maar wel mijn eerste gebruikmakend van fast-chargers i.c.m. routeplanning: 1300 KM (heen en terug) in mijn IONIQ 6. Vooraf wel wat gepland met ABRP, alleen gebruik makend van IONITY (welliswaar met een Elli RFID pas, zodat ik geen telefoon of app nodig heb).

Tweemaal mazzel dat ik de laatste beschikbare lader (1 van de 6) had, maar verder totaal geen laadstress of wat dan ook. Puur navigatie van de auto gebruikt en een lader opgezocht op de route. Heerlijk gereden verder, dus voor de vakantie naar Italië volgende week maak ik mij totaal geen zorgen. :)
Interessant - die had ik ook wel willen gebruiken ipv van die gare app van IONITY. Jammer dat dit niet werkt met bijvoorbeeld de anwb dat je abbonement kan nemen. Het is wel echt een oerwoud momenteel en dat is is niet handig voor massa adoptie.

In ieder geval fijn om te horen dat je een mooie rit hebt gehad!

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:36
gerwim schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:55:

Hé, ik dacht dat Elli voorbehouden was aan auto's uit de VAG-groep.
Maar inmiddels dus niet meer blijkbaar.
Dat biedt dus een rfid-pas voor gebruik bij Ionity (en zelfs Plug&Charge) voor hetzelfde tarief als bij Ionity zelf.
Interessant.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerwim
HansAuutB schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:30:
[...]

Hé, ik dacht dat Elli voorbehouden was aan auto's uit de VAG-groep.
Maar inmiddels dus niet meer blijkbaar.
Dat biedt dus een rfid-pas voor gebruik bij Ionity (en zelfs Plug&Charge) voor hetzelfde tarief als bij Ionity zelf.
Interessant.
Ja en nee. Ik heb een Hyundai (IONIQ 6) die Plug and Charge heeft. Echter werkt dit niet in de Elli app. Inmiddels loopt er een support request, in theorie zou het moeten werken... :')

Maar klopt, ik heb inderdaad een abbo afgesloten bij Elli voor hetzelfde tarief als bij IONITY, zodat ik juist een pas met dezelfde tarieven. Werkte vlekkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
gerwim schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:39:
[...]
Ja en nee. Ik heb een Hyundai (IONIQ 6) die Plug and Charge heeft. Echter werkt dit niet in de Elli app. Inmiddels loopt er een support request, in theorie zou het moeten werken... :')

Maar klopt, ik heb inderdaad een abbo afgesloten bij Elli voor hetzelfde tarief als bij IONITY, zodat ik juist een pas met dezelfde tarieven. Werkte vlekkeloos.
Als je ‘t mij vraagt, kan een auto slechts pasloos laden (zij het met Autocharge, zij het met Plug&Charge, afhankelijk van de auto) met één enkele provider. Dit in de veronderstelling dat de laadpaal Autocharge of Plug&Charge aanbiedt. Ik ben daar nu wel niet 100% zeker van.

Maar de bedoeling van AC/P&C is toch net dat je jouw pasje niet hoeft aan te bieden. Dus als de auto geregistreerd staat bij 2 verschillende providers (Elli én Ionity), hoe zou de laadpaal dan kunnen achterhalen aan wie de laadbeurt ter betaling moet worden aangeboden?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:14
Vraagje, ik heb net mijn kentekenbewijs binnen dus snel de groene sticker aanvragen voor komend weekend. Wat moet ik eigenlijk invullen bij EURO norma aangezien het om een EV gaat? De ene site zegt Euro 6 en de andere geen Euro Norm...

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-09 18:45
Juancho schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:55:
Vraagje, ik heb net mijn kentekenbewijs binnen dus snel de groene sticker aanvragen voor komend weekend. Wat moet ik eigenlijk invullen bij EURO norma aangezien het om een EV gaat? De ene site zegt Euro 6 en de andere geen Euro Norm...
"De groene sticker". Welke groene sticker?
Ik vermoed dat je een milieuvignet bedoeld, maar voor welk land?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:14
cOOlrUnnINgs schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:59:
[...]

"De groene sticker". Welke groene sticker?
Ik vermoed dat je een milieuvignet bedoeld, maar voor welk land?
Ja die ja, Frankrijk en Spanje. Maar heb al geen Euro Norm ingevuld en betaald dus dan zal het wel goed zijn. Bewijs van betaling even printen en klaar. Ook geen lelijke sticker op het raam van onze nieuwe auto :)

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
Juancho schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:08:
[...]

Ja die ja, Frankrijk en Spanje. Maar heb al geen Euro Norm ingevuld en betaald dus dan zal het wel goed zijn. Bewijs van betaling even printen en klaar. Ook geen lelijke sticker op het raam van onze nieuwe auto :)
Sticker is juist erg mooi, niet te groot. Staat goed. Geen lelijk bewijs van betaling achter de voorruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerwim
flupp schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:59:
[...]

Als je ‘t mij vraagt, kan een auto slechts pasloos laden (zij het met Autocharge, zij het met Plug&Charge, afhankelijk van de auto) met één enkele provider. Dit in de veronderstelling dat de laadpaal Autocharge of Plug&Charge aanbiedt. Ik ben daar nu wel niet 100% zeker van.

Maar de bedoeling van AC/P&C is toch net dat je jouw pasje niet hoeft aan te bieden. Dus als de auto geregistreerd staat bij 2 verschillende providers (Elli én Ionity), hoe zou de laadpaal dan kunnen achterhalen aan wie de laadbeurt ter betaling moet worden aangeboden?
Dat klopt, dat werkt bij één pas. Auto charge (van Fastned) en Plug & Charge zijn twee hele verschillende (technische) dingen.

Bij Elli vul je je VIN in en dan zou het moeten werken (wat blijkbaar niet zo is, wellicht bij VAG wagens).

Bij IONITY zelf kan je geen Plug & Charge activeren, dat gaat via een andere provider (daarom heb ik voor Elli gekozen, dan betaal je hetzelfde als bij IONITY maar heb je én een pas én plug en charge (welke dus helaas bij mij niet werkt)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

gerwim schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:36:
[...]

Dat klopt, dat werkt bij één pas. Auto charge (van Fastned) en Plug & Charge zijn twee hele verschillende (technische) dingen.

Bij Elli vul je je VIN in en dan zou het moeten werken (wat blijkbaar niet zo is, wellicht bij VAG wagens).

Bij IONITY zelf kan je geen Plug & Charge activeren, dat gaat via een andere provider (daarom heb ik voor Elli gekozen, dan betaal je hetzelfde als bij IONITY maar heb je én een pas én plug en charge (welke dus helaas bij mij niet werkt)).
Autocharge is dat met het MAC adres vd auto? Bij mij werkt dit bij Fastned en Tesla, althans ze starten automatisch met laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Dani86 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:20:
[...]

Autocharge is dat met het MAC adres vd auto? Bij mij werkt dit bij Fastned en Tesla, althans ze starten automatisch met laden.
Ja. Werkt dus niet met VW's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
Dani86 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:20:
[...]
Naast FastNed biedt ook Electra Autocharge aan. Inderdaad op (iets heel vergelijkbaars aan) MAC adres gebaseerd. Er wordt gesteld dat het iets fraudegevoeliger zou zijn dan Plug&Charge, en technisch gezien houdt dit zeker steek. Maar ik hoorde hier tot nu toe (nog?) geen misbruiken over.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
flupp schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:32:
[...]

Naast FastNed biedt ook Electra Autocharge aan. Inderdaad op (iets heel vergelijkbaars aan) MAC adres gebaseerd. Er wordt gesteld dat het iets fraudegevoeliger zou zijn dan Plug&Charge, en technisch gezien houdt dit zeker steek. Maar ik hoorde hier tot nu toe (nog?) geen misbruiken over.
Nee. Want het is technisch wel mogelijk, maar veel ingewikkelder dan laadpasfraude.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:07
Verslagje van rit terug naar huis: van Manchester naar Nederland, 800km in totaal.
Geprobeerd alles met ionity te doen. Het lukte een mobilize intense abonnement te nemen op de my Renault app die ik als sinds vorig Jaar november heb. Geen bijzondere trucen voor hoeven halen ondanks dat ik geen VIN heb ingevuld omdat ik een ioniq5 heb en geen Renault. Wel met Mastercard, ik heb teveel gedoe met visa in dit forum gezien.
Sinds 2011 ga ik 2x per jaar naar Engeland omdat mijn dochter er woont. Sinds 2023 met de EV.

1e stuk: 500km van Manchester naar Folkestone.
We waren van plan te stoppen en laden bij Milton Keynes, dat is halverwege. Daar staan echter maar 4 ionity palen die regelmatig bezet zijn. Ik was derhalve vertrokken met genoeg accu om Dartford Crossing te kunnen halen.
Tja... een half uur voor Milton Keynes was er dermate hoge nood dat een sanitaire stop nodig was. We hebben toen 10 minuten plas pauze gehad. Notabene NAAST een snellader maar aangezien die 0.85pond/kWh kostte hebben we NIET geladen.
Vervolgens Milton Keynes over geslagen (er waren wel 2 palen vrij) omdat ik niet na 30 minuten nogmaals wilde stoppen. Doorgereden naar de ionity bij Dartford Crossing. Op papier was dat een super stop: 23 laadpalen waarvan 21 vrij. Nou... dat klopte ook wel... maar.... om er te komen moest je via een smal weggetje en 2 rotondes alwaar een mega file noordwaarts stond. Het kostte ongeveer 20 minuten om de laatste mijl van afrit naar laadplein te doen en na het laden 10 minuten om weer op de weg te komen. Dat doe ik dus niet meer.
NB: De weg noordwaarts moet door een flessenhals van een tunnel. Op de heenweg heb je daar eigenlijk altijd een half uur file. Op de terugweg ga je over een brug die eigenlijk nooit file heeft. De keuze voor dit laadpalen plein leidt je een paar mijl extra door dat noordwaartse file gedoe.
Ook niet vergeten om VOOR middernacht de tol te betalen. Zorg dat je dat via de uk.gov site doet en niet een commerciële oplichter.

Anyway... 90% vol geladen. Ik had uitgerekend dat ik huis dan zou moeten kunnen halen.
Naar de Folkestone, door de tunnel, naar huis.
De wind bleek noord-oost, tegen dus. Daardoor was het verbruik hoger dan gedacht. Beetje billen knijpen, laatste 30km met 90 achter een vrachtwagen maar huis gehaald met 5% accu resterend.
Dat is overigens minder risicovol dan het lijkt. In Nederland staat elke 30km een Fastend, de laatste 30km voor mijn huis. Daar had ik dus de weg nog af kunnen gaan om bij te laden. Bij die laatste Fastned had ik nog 15km marge. Dat lijkt weinig maar is dan dus 50% marge op de resterende afstand. Je gebruik gaat echt niet plotseling zonder aanleiding met 50% omhoog.
30km met 90 achter een vrachtwagen verliest minder tijd dan een keer extra de weg af om te laden.

Speciaal voor @ASW1, zit je nog in UK? moet je nog terug door de tunnel? Hieronder mijn tijdschema.
Overtocht geboekt voor 15:24
De planning was:
5uur: om 500km te kunnen rijden
1uur: gereserveerd voor files (die er altijd wel zijn, met name rond London)
0.5uur: om te laden
1 uur: is de tijd die Channel tunnel je eerder bij de incheck wil hebben
Dus totaal 7.5uur nodig
Vertrokken om 8:00

Met alle gedoe kwamen we 14:45 in Folkestone aan, dus 45min voor de geboekte tijd.
(tot 1uur na 15:24 hadden ze ons zonder extra kosten meegenomen)
We kregen inderdaad een plek op de 15:24 shuttle, maar... die had 30minuten vertraging.
We zijn 15 minuten op de terminal geweest en hebben daar "dinner boxen" gekocht bij de "natural food" spot rechts achter in het terminal gebouw. Dat is behoorlijk lekker en gezond. Thaise curry, falafel, salade, enzovoort. En niet super duur, ongeveer 10 pond voor een maaltijd box. Opgegeten tijdens de overtocht.
Verder niks gewacht en naar de douane gereden, de boeking label werd totaan de douane nergens gecheckt dus dat kan je zonder meer doen.
Na de douane sturen ze je een Lane in op basis van je boeking label.
De douane ging snel (in tegenstelling tot de heenweg)
Uiteindelijk ging de shuttle inderdaad stipt 15:54 weg.

Dat is defacto "niet slecht": 1uur en 10 minuten na aankomst in Folkestone ging de shuttle dus op weg en in die tijd hadden we maaltijdboxen gekocht, UK douane, franse douane en explosie check gehad.
Dit was wel ongeveer maatgevend voor mijn ervaring met de tunnel.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-09 19:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dani86 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 11:48:
[...]

Inmiddels heb ik de planning andersom gegooid en gezien de geringe snelheid en afstanden kan ik het af met alleen Fastned en Tesla. :)
Gisteren tijdens onze trip richting de highlands toch nog even kort geladen bij een charge place schotland lader, de rit van 230km met caravan had ik kunnen redden met 5% op de bestemming maar gezien de beperkte laadmogelijkheden, voor de zekerheid toch maar even een buffer aangehouden.

Het was een oude dame maar ze deed het, tot mijn verbazing werkte mijn TCE druppel gewoon en hoefde ik de aangevraagde electraverse pas niet te gebruiken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5jS6x6-spthaCwAVC9ucxgOAto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XYJs4R0n0dg7F3vZzGXh8Xr3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 20-08-2025 14:05 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zapato
Interessant artikel. Ik weet niet of het achter betaalmuur zit.
https://www.nrc.nl/nieuws...-staan-in-de-rij-a4903529
Pagina: 1 ... 127 ... 132 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.