sjroorda schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 17:24:
[...]
Ik weet hoelang wij zowel heen als terug hebben stilgestaan bij Bremen en Hamburg, en vraag me af of je je aan je originele plan hebt gehouden, of toch eerder bent weggegaan? Ofwel: heb je de boot gehaald of niet?

Spoiler: we hebben hem gehaald, en de boot terug ook. Maar het ging niet zonder moeite.
Ik heb het oorspronkelijke plan aangepast en bedacht dat we beter om 04:00 konden vertrekken, dan zouden we toch wel om 12:00 in Kiel uitkomen. Ik zal geen heel verslag posten met elke laadstop, maar wel de samenvatting:
- maandag om 04:22 reden we weg voor een rit van ongeveer 500km naar Kiel
- het verbruik totaan de eerste keer laden was met 270 Wh/km hoger dan ik had ingeschat, namelijk 230 Wh/km. Ik denk dat dit ook komt doordat de batterij nog heel koud was, en moest opwarmen voor het snelladen. En dat kost ook stroom.
- de file bij Bremen was slechts 18 minuten
- de file bij Hamburg was aanmerkelijk langer
- de laatste laadstop voor de boot (Neumunster) was een rommeltje. Het was er veel te druk met kris kras rijdende auto's die allemaal haast hadden. Wij kregen na 5m wachten net een plekje. Moesten voor het eerst ook afkoppelen, daarvoor helemaal niet. Ik wilde toch met 50% de boot op, dan kon ik meteen Oslo uit. Maar het laden zelf ging wel goed
- In Kiel zelf zagen we gele bordjes met omleiding en een boot erop. Die gevolgd, bleek naar een andere boot te gaan. Op tijd gekeerd en toen waren we om 12h20 bij het inchecken. Wel te laat officieel, maar geen probleem. Het was alsnog een uur wachten.
- De heenreis heeft dus 8 uur geduurd.
De vakantie in Noorwegen was verder perfect, relatief warm, en vrijwel geen regen. Wat wil een mens nog meer. De terugreis deden we afgelopen donderdag en vrijdag.
- Donderdag reden we naar de boot en waren nu keurig op tijd, om 11:30. Vervolgens sta je wel 2 uur te wachten naast je auto voordat je er op mag. Dat is toch echt wel een nadeel t.o.v. de brug.
- Vrijdag om 10:05 van de boot gereden en na de file in Hamburg kwam de enorme file in Bremen. We konden een half uur besparen door de snelweg te mijden en midden door Bremen te gaan. Weet niet of dat echt zo slim was. Wel hele smalle straatjes gezien.
- Uiteindelijk waren we om 19:20 thuis. Dat is dus meer dan 9 uur over 512 kilometer. Wel goed geschat want er was nog 3% lading over
Wat viel verder op:
- we spraken een stel met een MY en een caravan. Die hadden 330 Wh/km verbruik, en ook de boot gemist. Hadden zich helemaal verkeken op de files. Maar omdat ze een flexticket hadden konden ze na een hotelovernachting de boot de volgende dag nemen.
- Op de eerste camping kwam er om 9:00 een MY aan met tent etc. Praatje gemaakt, zij hadden de boot van Denemarken - Kristiansand gemist door de files, en zijn toen maar over de brug gereden via Zweden. Ze hebben de hele nacht hierover gedaan en kwamen brak aan. Geen leuk begin.
Stats:
Auto: M3LR 2019
Snelheid meestal 105 op de teller, in Noorwegen ook op de E6, verder 85.
Gem verbruik 240 Wh/km
Totaal gereden: 2751 km
Totaal geladen: 661 kWh (waarvan 100 kWh via de granny op 5 a 10 ampere, lekker goedkoop)
Totaal betaald hiervoor: 208 euro, 7,5 cent/km. Vergelijkbaar benzine zou 15 cent/km zijn
Tolwegen: 300 NOK, de rekening moet ik nog krijgen, als dat ooit gebeurt. Ik heb wel zo'n device achter de voorruit van
https://autosync.no/
Het EV rijden is zoveel fijner dan benzine. Onze Kia uit 2013 had echt veel meer moeite, nu met de Tesla merk je het gewoon niet eens. Ik zou niet meer terug willen.