Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Puppetmaster schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:45:
[...]

Die hoofdconclusie kan ik zeker beamen!
Dat was al het geval met de model 3 LR, maar nog meer met de ID.7 proS.
Ik zou het zelfs kunnen doortrekken naar dat ik denk dat ik afgelopen vakantierit niet sneller had gedaan met een ICE.
Eens, ik denk dat ik in mijn voorbeeld: True in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa" dat ook wel tussen de regels door benoemd had. Ik wil pauzeren én ik laad. Met en ICE was ik waarschijnlijk 10 minuten sneller omdat ik dan niet 2x van de snelweg af moest voor een snellader. Maar dat is helemaal niets op een reis van 9 tot 13 uur.

[ Voor 7% gewijzigd door True op 13-08-2025 11:29 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:42
ASW1 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:00:
[...]

Wat ik zelf heb gedaan dit jaar is na de check‐in voor de tunnel nog even aan de Tesla paal gehangen terwijl we wachtten to het onze beurt was. Wel voor 42 cent maar voor een beetje bijladen is dat ok en sowieso gunstiger dan alles wat na de tunnel komt.
Heb de tunnel nog niet heel vaak gedaan maar misschien is daar niet altijd tijd voor als je snel aan de beurt bent.
Weinig tijd en lage laadsnelheid. Het zijn 125kW gedeelde palen dus ik stond vorige maand met tussen de 50 en 60kW te laden daar. We hadden maar iets van 15 minuutjes dus dan heb je er misschien net 15% bij. Je kunt er niet echt op rekenen dat je hem daar goed vol krijgt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQEp-e93lNGoA8EzUWcobh8JmEw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SxreH2ahOMfcpTgfb0xWwoeJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door JTHZZ op 13-08-2025 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:25
True schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:25:
[...]

Eens, ik denk dat ik in mijn voorbeeld: True in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa" dat ook wel tussen de regels door benoemd had. Ik wil pauzeren én ik laad. Met en ICE was ik waarschijnlijk 10 minuten sneller omdat ik dan niet 2x van de snelweg af moest voor een snellader. Maar dat is helemaal niets op een reis van 9 tot 13 uur.
Mja, met een ICE maak ik op 800km 2 a 3 korte stops van 10 minuutjes gemiddeld. Met mijn EV door Duitsland moesten we 5 keer 20-30min laden, vaak kom je dan later terug bij de auto en "verlies" je 10 minuutjes extra etc.

Daarnaast moet ik eerlijk toegeven dat we vertikten braaf 110-120 te rijden op rustige autobahnen en ik puur op Tesla Sucs reis, soms moet de Navi dus een "zwart gat" overbruggen op de kaart zonder rode stippen en laadt dus eerder of langer. Als ik zou gaan betalen voor non Tesla palen wordt de reis natuurlijk efficiënter.

De sport is bij mij echter om nagenoeg gratis te reizen en dat is weer probleemloos gelukt op 2 vakanties van samen 4500km 8)
Stefannn schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:18:
[...]

Geen garantie
Maar mijn ervaring is dat je vrijwel nooit op een eerdere trein wordt gezet. Dus “te vroeg komen” doe ik nooit meer.
Ik heb voor latere treinen nog nooit meegemaakt dat die geskipped worden.
Vaak is de douane de bottleneck. Ook voor henzelf, dus ze krijgen een trein gewoon niet overvol.
Ik heb ook wel eens brutaalweg 1 trein eerder bij de terminal weg gereden. Op de rotonde de label expres een beetje naar buiten gevouwen zodat die niet goed zichtbaar was. Dan bedoel ik dat je eerst braaf het commerciële terrein op gaat maar dan meteen door rijdt.
Ik denk dat ik inmiddels wel 10x wat te laat was en dat is nog nooit fout gegaan.
semi off topic, maar waardevolle info! Had gewild dat ik dit in 2023 had geweten ... Gelukkig was ik toen met een ICE die zelfs met amper 1 op 10 dik 650km zonder "laden" kon doorblaffen, 3 keer de afstand die mn 75kW EV op die snelheden haalt ;(

[ Voor 30% gewijzigd door _Anvil_ op 13-08-2025 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:15
_Anvil_ schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:33:
[...]
Mja, met een ICE maak ik op 800km 2 a 3 korte stops van 10 minuutjes gemiddeld. Met mijn EV door Duitsland moesten we 5 keer 20-30min laden, vaak kom je dan later terug bij de auto en "verlies" je 10 minuutjes extra etc.
Dat komt vooral door je verouderde EV.
Dat heb je zelf ook al meermaals aangegeven, hij laadt niet supersnel en kakt zeker boven 50-60% SoC sterk in.
Dan hou je niet veel over van die 75 kWh netto wat waarschijnlijk ook al 10-15% degradatie heeft.

Als je diep gaat heb je effectief maar 40 kWh ter beschikking.
Wat dat betreft doet hij het nog best netjes en gratis reizen vraagt ook wat. ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:56
_Anvil_ schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:33:
[...]
Mja, met een ICE maak ik op 800km 2 a 3 korte stops van 10 minuutjes gemiddeld.
Om te beginnen : ieder zijn eigen keus :) , maar zelf zou ik niet op die manier willen reizen, niet met EV noch met ICE. Maar begrijp wel dat je DAN & EN met oudere EV ergens tijd verliest .....

Voor mezelf ( en vriendin ) sprekend : afgelopen vakantie van ± 1.000 km enkele reis heeft geen / nauwelijks extra tijd gekost in tesla m3h . We rijden met langere stints "max snelheid" en dan pauze van wc en "luxe koffie met broodje" danwel lunch a la snelweg-schnitzel, dus 30 a 45 minuten ben je dan al wel kwijt, dan zit mijn m3H al weer op 90% of meer ....
De gekozen tesla laadpleinen lagen ook niet ver van snelweg, dus ook daar ging nauwelijks tijd in zitten ...

Wel een keer bij een Tesla suc naast een lidl ( Fussen in DE, vlak voor oostenrijke grens ) geparkeerd, iets verder van snelweg (1,6 km?) , daar toen "gefunshopt", maar moest eerder winkel uit ivm accu 100 % [ was stiekem ook plan ivm geen zin in laden in oostenrijk en hotel daar aan einde lang (Pitz)dal ... ]

#heel verslag : Ted038 in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"

[ Voor 9% gewijzigd door Ted038 op 13-08-2025 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Holzschuh schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:56:
[...]

Benieuwd naar de onderbouwing.

Heeft mij dit jaar op de heenreis van 620 km +/- 45 minuten gescheeld en dan vooral omdat het mijn 1ste keer was. Terugreis was 8 uur inclusief 2 stops die ik anders ook had gemaakt. Dat is dus 0 minuten.
Ik rijd met de EV en de vrouw met de ICE. (Samengesteld gezin) Scheelt bij ons 1,5-2 uur per reisdag. Ik moet vaker laden en maak meer stops, terwijl de jongere kinderen bij mijn vrouw in de auto zitten. Rijd 800-900 km per reisdag.

Ik rijd weg om 6:00 uur en zij om 08:00 uur.

[ Voor 5% gewijzigd door Azqi op 13-08-2025 18:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:27
Azqi schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 18:15:
[...]

Ik rijd met de EV en de vrouw met de ICE. (Samengesteld gezin) Scheelt bij ons 1,5-2 uur per reisdag. Ik moet vaker laden en maak meer stops, terwijl de jongere kinderen bij mijn vrouw in de auto zitten. Rijd 800-900 km per reisdag.

Ik rijd weg om 6:00 uur en zij om 08:00 uur.
Zoals eerder gezegd: sterk afhankelijk van de auto die je hebt. Accu, laadsnelheid, laadcurve enz.

Ik reed 650km naar Denemarken en was denk zo'n 30-40 minuten extra reistijd kwijt. Elke 2,5 uur 30 minuten stoppen om te laden. Anders was dat een kwartiertje geweest per stop. En daarbij rekening houden dat de 2de stop qua laden langer was om op de vakantiebestemming een 60% volle accu te hebben voor ritjes in de buurt.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Pr088 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 19:14:
[...]

Zoals eerder gezegd: sterk afhankelijk van de auto die je hebt. Accu, laadsnelheid, laadcurve enz.

Ik reed 650km naar Denemarken en was denk zo'n 30-40 minuten extra reistijd kwijt. Elke 2,5 uur 30 minuten stoppen om te laden. Anders was dat een kwartiertje geweest per stop. En daarbij rekening houden dat de 2de stop qua laden langer was om op de vakantiebestemming een 60% volle accu te hebben voor ritjes in de buurt.
Ik heb een 800v auto. Dus bij de snelst ladende EV’s van dit moment.
Meer stops is gewoon meer tijdverlies. Voordeel is wel dat ik uitgeruster aankom op de bestemming.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ted038
  • Laatst online: 20:56
Azqi schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 19:36:
[...]

Meer stops is gewoon meer tijdverlies. Voordeel is wel dat ik uitgeruster aankom op de bestemming.
Tot 2 uur tijdverlies op max 900 km met een snelladende 800v auto , terwijl je vrouw met kleine kinderen rijdt, dus die zal onderweg ook het nodige moeten pauzeren?

Ergens lijkt dit niet te kloppen, toch?

Ga eens na hoeveel "km" je wel niet kan laden in die 2 uur met je 800v auto....
Je vertrekt logischwijs vol en aankomst hoeft vaak niet met volle accu te zijn, dus zonder te weten welke auto je precies hebt, zou een 2stop strategie zelfs moeten lukken.... (max 45 minuut laadtijd met je snelle 800v ?)

Of moet een wel heel onzuinige ev hebben ofzo...

[ Voor 22% gewijzigd door Ted038 op 13-08-2025 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:25
Vanmorgen vanaf camping Huttopia Senonches naar huis regio Utrecht gereden met de EV6. Net zoals heen zonder enig probleem met laden. Eerste stop na bijna 3 uur bij een Electra station naast een grote supermarkt en 1,5 uur later een korte stop bij Fastned Gentbrugge-Zuid. Dat laatste was wel een belevenis op een aantal punten. Als eerste het gemak van laden omdat ik een koppeling had met de auto, de prijs van laden, en het mooie winkeltje waar je zo 25 euro armer bent met 2 volwassenen en 2 kinderen voor een paar broodjes en wat drinken. Wel erg mooi en netjes. Was denk ik net open. De trap naar boven was nog niet helemaal klaar.

Laden gaat sneller dan de tijd die je hebt voor een kleine boodschap (letterlijk en figuurlijk). Had via Maps vooraf de stops ingepland maar had eigenlijk niet gehoeven. Had het gedaan omdat ik bij de eerste stop zeker wilde zijn van een supermarkt en de tweede graag bij het nieuwe station van Fastned wilde doen. Leaseauto + laadpas dus de kosten maakte niet uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Puppetmaster
Ted038 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 19:59:
[...]

Tot 2 uur tijdverlies op max 900 km met een snelladen de 800v auto , terwijl je vrouw met kleine kinderen rijdt, dus die zal onderweg ook het nodige moeten pauzeren?

Ergens lijkt dit niet te kloppen, toch?

Of moet een wel heel onzuinige ev hebben ofzo...
Ik sta er ook een beetje van te kijken.
Op dag 2 van onze terugreis uit Spanje (860km), hebben we twee stops gedaan van 25 minuten.
Ik had dat met een ICE niet anders gedaan, ook gezien de blaascapaciteit van m’n zoontje.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:07

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Met 7 personen in een Vivaro-e (max 100 kW snelladen, snelwegverbruik 25 kWh/100km) over 3000 km dezelfde ervaring, voordat iedereen überhaupt het toiletgebouw gevonden heeft is de auto alweer klaar voor het volgende stuk en met z'n zevenen is er altijd wel iemand die na anderhalf uur een stop nodig heeft.

Ook in Zweden en Denemarken zonder problemen geladen met Ionity abonnement, geen plan B nodig gehad.
Het gratis laden bij het Ikea museum was een leuke extra maar wel vrij traag (ik denk loadshared 11 kW).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:21
[...]
Daarentegen heb ik een auto die (over 48000 km) een gemiddeld verbruik van 169 kWh/100km laat optekenen. Dus bij de snelst reizende EV’s van dit moment. En dit met een 400V accu.

Dit maar om te zeggen dat ik die 800-400V discussie eigenlijk een non-discussie vind. Onnozel toch hoe sommige merken in hun marketing zó inzetten op het niet eens correcte riedeltje als ware “sneller laden = sneller reizen”. Alsof je met “de snelst ladende EV’s” gegarandeerd sneller op jouw verre bestemming aankomt dan “de minst verbruikende EV’s”: als je 170kWh/100km verbruikt en aan 170 kW laadt, ben je sneller op jouw eindbestemming dan die dikke 800V bak die 250kWh/100km verbruikt en (“sneller”) aan 240kW laadt. Just saying… Iedere waarheid heeft zijn rechten…

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:42
flupp schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 21:17:
[...]

Daarentegen heb ik een auto die (over 48000 km) een gemiddeld verbruik van 169 kWh/100km laat optekenen. Dus bij de snelst reizende EV’s van dit moment. En dit met een 400V accu.

Dit maar om te zeggen dat ik die 800-400V discussie eigenlijk een non-discussie vind. Onnozel toch hoe sommige merken in hun marketing zó inzetten op het niet eens correcte riedeltje als ware “sneller laden = sneller reizen”. Alsof je met “de snelst ladende EV’s” gegarandeerd sneller op jouw verre bestemming aankomt dan “de minst verbruikende EV’s”: als je 170kWh/100km verbruikt en aan 170 kW laadt, ben je sneller op jouw eindbestemming dan die dikke 800V bak die 250kWh/100km verbruikt en (“sneller”) aan 240kW laadt. Just saying… Iedere waarheid heeft zijn rechten…
Ga jij nou elke keer als iemand 800V zegt weer zo’n bizarre reactie sturen? Het is een feit dat 800V auto’s over het algemeen sneller laden. Heel veel meer zei hij toch niet? En marketing of niet, het is een feit dat er steeds meer merken met 800V komen. En nu hou ik er over op want ik denk dat veel mensen klaar zijn met die flame war over 800V vs 400V. Als jij happy bent met je auto is het toch prima? Iedereen zijn eigen voorkeur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Registratie: Juli 2023
  • Niet online
[...]

Daar ik dezelfde auto heb als @Azqi voel ik mij toch wel een beetje aangesproken.
De 800V Ioniq 6 is juist een hele efficiënte en zeer zuinige EV.
Ik begrijp dan ook niet hoe jij bij 'die dikke 800V bak die 250kWh/100 km verbruikt' komt.
Mijn gemiddelde is zo'n 15kWh/100km en ik vind het de beste reisauto die ik ooit heb gehad, vooral qua range en efficiëntie.
Bij mij is er wel degelijk sprake van sneller laden is sneller thuis 😀

Naar mijn weten heb je met een verbruik van 170kWh/100 km ook niet zo'n zuinige EV 😉

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-09 13:09
[...]

Toe maar, 169kWh/100km 8)7 ik zit meestal ergens rond de 10kWh/100km. Deze week met een tripje naar Luxemburg zelfs op 8,8kWh/100km. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
AnjaT850 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 21:47:
[...]

Daar ik dezelfde auto heb als @Azqi voel ik mij toch wel een beetje aangesproken.
De 800V Ioniq 6 is juist een hele efficiënte en zeer zuinige EV.
Ik begrijp dan ook niet hoe jij bij 'die dikke 800V bak die 250kWh/100 km verbruikt' komt.
Mijn gemiddelde is zo'n 15kWh/100km en ik vind het de beste reisauto die ik ooit heb gehad, vooral qua range en efficiëntie.
Bij mij is er wel degelijk sprake van sneller laden is sneller thuis 😀

Naar mijn weten heb je met een verbruik van 170kWh/100 km ook niet zo'n zuinige EV 😉
De Ioniq6 mag dan al die ene notoire uitzondering zijn die ik niét bij die “dikke 800V bakken” reken.

Anderzijds verwed ik er heel wat op dat jij nog geen gemiddelde over 48000 km hebt. Mijn gemiddelde komt niet uit ev-database, hoor, het komt er na 48000 km.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Registratie: Juli 2023
  • Niet online
flupp schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 22:02:
[...]

De Ioniq6 mag dan al die ene notoire uitzondering zijn die ik niét bij die “dikke 800V bakken” reken.

Anderzijds verwed ik er heel wat op dat jij nog geen gemiddelde over 48000 km hebt. Mijn gemiddelde komt niet uit ev-database, hoor, het komt er na 48000 km.
Gezien je laatste opmerking wil je het gewoonweg niet geloven dat er wel degelijk zeer zuinige 800V EV's zijn.
Ik heb mijn auto nu zo'n twee jaar en als ik mijn rechtervoet wat meer onder controle had gehad, dan had het nog lager uitgevallen.

En nu maar weer on topic lijkt mij 😉

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• johan_solar
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-09 17:58

johan_solar

kitesurfing and coding

sjroorda schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 17:24:
[...]

Ik weet hoelang wij zowel heen als terug hebben stilgestaan bij Bremen en Hamburg, en vraag me af of je je aan je originele plan hebt gehouden, of toch eerder bent weggegaan? Ofwel: heb je de boot gehaald of niet? :+
Spoiler: we hebben hem gehaald, en de boot terug ook. Maar het ging niet zonder moeite.

Ik heb het oorspronkelijke plan aangepast en bedacht dat we beter om 04:00 konden vertrekken, dan zouden we toch wel om 12:00 in Kiel uitkomen. Ik zal geen heel verslag posten met elke laadstop, maar wel de samenvatting:

- maandag om 04:22 reden we weg voor een rit van ongeveer 500km naar Kiel
- het verbruik totaan de eerste keer laden was met 270 Wh/km hoger dan ik had ingeschat, namelijk 230 Wh/km. Ik denk dat dit ook komt doordat de batterij nog heel koud was, en moest opwarmen voor het snelladen. En dat kost ook stroom.
- de file bij Bremen was slechts 18 minuten
- de file bij Hamburg was aanmerkelijk langer
- de laatste laadstop voor de boot (Neumunster) was een rommeltje. Het was er veel te druk met kris kras rijdende auto's die allemaal haast hadden. Wij kregen na 5m wachten net een plekje. Moesten voor het eerst ook afkoppelen, daarvoor helemaal niet. Ik wilde toch met 50% de boot op, dan kon ik meteen Oslo uit. Maar het laden zelf ging wel goed
- In Kiel zelf zagen we gele bordjes met omleiding en een boot erop. Die gevolgd, bleek naar een andere boot te gaan. Op tijd gekeerd en toen waren we om 12h20 bij het inchecken. Wel te laat officieel, maar geen probleem. Het was alsnog een uur wachten.
- De heenreis heeft dus 8 uur geduurd.

De vakantie in Noorwegen was verder perfect, relatief warm, en vrijwel geen regen. Wat wil een mens nog meer. De terugreis deden we afgelopen donderdag en vrijdag.

- Donderdag reden we naar de boot en waren nu keurig op tijd, om 11:30. Vervolgens sta je wel 2 uur te wachten naast je auto voordat je er op mag. Dat is toch echt wel een nadeel t.o.v. de brug.
- Vrijdag om 10:05 van de boot gereden en na de file in Hamburg kwam de enorme file in Bremen. We konden een half uur besparen door de snelweg te mijden en midden door Bremen te gaan. Weet niet of dat echt zo slim was. Wel hele smalle straatjes gezien.
- Uiteindelijk waren we om 19:20 thuis. Dat is dus meer dan 9 uur over 512 kilometer. Wel goed geschat want er was nog 3% lading over

Wat viel verder op:
- we spraken een stel met een MY en een caravan. Die hadden 330 Wh/km verbruik, en ook de boot gemist. Hadden zich helemaal verkeken op de files. Maar omdat ze een flexticket hadden konden ze na een hotelovernachting de boot de volgende dag nemen.
- Op de eerste camping kwam er om 9:00 een MY aan met tent etc. Praatje gemaakt, zij hadden de boot van Denemarken - Kristiansand gemist door de files, en zijn toen maar over de brug gereden via Zweden. Ze hebben de hele nacht hierover gedaan en kwamen brak aan. Geen leuk begin.

Stats:

Auto: M3LR 2019
Snelheid meestal 105 op de teller, in Noorwegen ook op de E6, verder 85.
Gem verbruik 240 Wh/km
Totaal gereden: 2751 km
Totaal geladen: 661 kWh (waarvan 100 kWh via de granny op 5 a 10 ampere, lekker goedkoop)
Totaal betaald hiervoor: 208 euro, 7,5 cent/km. Vergelijkbaar benzine zou 15 cent/km zijn
Tolwegen: 300 NOK, de rekening moet ik nog krijgen, als dat ooit gebeurt. Ik heb wel zo'n device achter de voorruit van https://autosync.no/

Het EV rijden is zoveel fijner dan benzine. Onze Kia uit 2013 had echt veel meer moeite, nu met de Tesla merk je het gewoon niet eens. Ik zou niet meer terug willen.

pvoutput 6300Wp ZW en NO

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:42
AnjaT850 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 22:22:
[...]

Gezien je laatste opmerking wil je het gewoonweg niet geloven dat er wel degelijk zeer zuinige 800V EV's zijn.
Ik heb mijn auto nu zo'n twee jaar en als ik mijn rechtervoet wat meer onder controle had gehad, dan had het nog lager uitgevallen.

En nu maar weer on topic lijkt mij 😉
Mijn gemiddelde over 67.000 km. Dit is wat ik geladen heb. De boordcomputer geeft een lagere waarde aan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lom8Wq-KZeJgxby0XtF29NRy68c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UkIZnDV2DyrFdb4qw2lhtL19.jpg?f=fotoalbum_large

• Pr088
[...]

Met een 800V auto zijn je stops toch in de praktijk nauwelijks langer dan een gewone plas-koffiestop? 15 minuten aan de snellader, dan kun je weer twee uur op het stroompedaal staan. Even 10 minuten de benen strekken elke 2 tot 3 uur is nodig voor de veiligheid op de weg. Vergelijkingen met "ik knal gewoon 5 uur door op de autobaan met een A6 Diesel" vind ik idioot. Levensgevaarlijk.

https://wegenvignetten.nl...-naar-vakantiebestemming/

Ter vergelijking. Op een 10-80% laadstop doet mijn ID3 uit 2020 gemiddeld 80kw. Daarna kan ik weer een dikke 250km er tegenaan. Gelijk aan grofweg 2 uur rijden met 120-130km/u

Jij bent veel sneller.

[ Voor 11% gewijzigd door Pr088 op 14-08-2025 08:27 ]

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

• Pr088
lfah2000 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 22:33:
[...]

Mijn gemiddelde over 67.000 km. Dit is wat ik geladen heb. De boordcomputer geeft een lagere waarde aan.[Afbeelding]
Je kunt de lagere waarde aanhouden. De laadverliezen wil je immers niet meetellen voor de zuinigheid van je auto?

• Pr088
[...]

De aanname is dat sneller laden bij gelijke verbruikscijfers leidt tot korter reizen. Maar veel eigenaren van snellaadkanonnen lijken te denken dan ook wel met 150 over de Autobahn te kunnen. "Laadt toch zo weer bij".

Heb een kameraad die hypermilet met een Ioniq 28kwh. Rijdt daar 'gewoon' 11-13 op 100 mee. Met zijn vlakke laadcurve van gemiddeld 70kw kan ik hem qua reistijd nauwelijks bijhouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:19
Pr088 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:37:
[...]

De aanname is dat sneller laden bij gelijke verbruikscijfers leidt tot korter reizen. Maar veel eigenaren van snellaadkanonnen lijken te denken dan ook wel met 150 over de Autobahn te kunnen. "Laadt toch zo weer bij".

Heb een kameraad die hypermilet met een Ioniq 28kwh. Rijdt daar 'gewoon' 11-13 op 100 mee. Met zijn vlakke laadcurve van gemiddeld 70kw kan ik hem qua reistijd nauwelijks bijhouden.
Inderdaad. Ik heb die Ioniq 28kWh ook. en ik moet al mijn best doen om op 13 kWh/100km uit te komen, maar dan aan de goede kant van de 13. Op lange reizen zit je eerder op max 11-12.
Familielid heeft een ID3, de eerste variant. Op een lange vakantiereis waren we ongeveer even lang bezig, ik had iets meer laadstops maar zijn stops waren veel langer. Al met al is dat misschien wel fijner rijden, je hebt wat langer pauze maar voor de totale reistijd maakte dit niks uit. Dan zie je dat een efficiënte auto in combinatie met een redelijk vlotte laadsnelheid en vooral platte laadcurve echt wonderen doet.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
Headshot_NL schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:41:
[...]

Inderdaad. Ik heb die Ioniq 28kWh ook. en ik moet al mijn best doen om op 13 kWh/100km uit te komen, maar dan aan de goede kant van de 13. Op lange reizen zit je eerder op max 11-12.
Familielid heeft een ID3, de eerste variant. Op een lange vakantiereis waren we ongeveer even lang bezig, ik had iets meer laadstops maar zijn stops waren veel langer. Al met al is dat misschien wel fijner rijden, je hebt wat langer pauze maar voor de totale reistijd maakte dit niks uit. Dan zie je dat een efficiënte auto in combinatie met een redelijk vlotte laadsnelheid en vooral platte laadcurve echt wonderen doet.
Precies vergelijkbaar! Ik heb ook een ID.3 First (58kwh).
Moet zeggen dat ik met 120 en stukken 130 in Duitsland ook kwam tot 16,5 op 100, met de airco stevig aan (29-30 buiten, 22 binnen). Vond ik best netjes. Heenreis met gemiddeld 110 zat rond de 15,0 per 100 (ook airco lichtjes aan. Buiten 23, in de auto op 21).

Qua stops vind ik zelf minder stops wel fijn, mits het elke 2,5 uur is. Valt me toch op dat ik weer een paar minuten bezig ben met 'hoe werkt deze laadpaal', taalinstellingen, even checken of de paal het doet... Voordat ik dan aan de koffie zit... :D
De Ioniq lijkt me een fijne auto voor het geld. Mijn ID3 was (veel) duurder. Maar een hele fijne reisauto. Ruimte op de achterbank, grote kofferbak, fijne stoelen, goede ACC. Ik ben tevreden! 8)

[ Voor 17% gewijzigd door Pr088 op 14-08-2025 09:16 ]

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:28

ThsAdrns

Be the change!

[...]

Mooi voorbeeld van het beruchte rebound effect en/of Jevons paradox...

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:44
[...]

Veel mensen denken dat ze lange tijd 150 en meer kunnen knallen. In de praktijk haal je ook in Duitsland overdag amper een gemiddelde van 100. Wil je echt door duwen, dan moet je 's nachts gaan rijden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Pr088 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:29:
[...]

Je kunt de lagere waarde aanhouden. De laadverliezen wil je immers niet meetellen voor de zuinigheid van je auto?
ja, maar dat geeft dan wel een vertekend beeld van de kost van het verbruik van de wagen, toch?

enerzijds wil ik graag weten wat men wagen verbruikt per 100km, maar anderszijds wil ik ook weten hoeveel die me kost per 100km.

Als nieuwe EV-rijder is dat wel iets waar ik benieuwd naar ben, ook op langere termijn.
Bij ICE motoren was diesel in=out, nu niet meer.

Tenzij er een algemene stelling bestaat van hoe groot laadverliezen zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flupp
stanny schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:49:
[...]

Als nieuwe EV-rijder is dat wel iets waar ik benieuwd naar ben, ook op langere termijn.
Bij ICE motoren was diesel in=out, nu niet meer.

Tenzij er een algemene stelling bestaat van hoe groot laadverliezen zijn?
Er wordt gesteld dat de laadverliezen bij AC laden groter zijn bij laden aan lagere vermogens (vb. 1,41kW laden heeft meer verlies dan 11kW laden).

Niet dat ik mij daar zorgen om maak, ik laad zeker ‘s zomers bijna altijd op met zonne-overschot en dus typisch aan de lagere vermogens. Overigens is daar in Vlaanderen ook nog zoiets als het capaciteitstarief, dus zelfs in de winter gaat het bij mij zelden boven de 4kW.

Maar misschien vind je daarover een goudmijntje aan info in het topic “slim laden van jouw EV” (want daarover in het topic hier uitwijden gaat al snel off-topic).

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Anvil_
Puppetmaster schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:29:
[...]

Dat komt vooral door je verouderde EV.
Dat heb je zelf ook al meermaals aangegeven, hij laadt niet supersnel en kakt zeker boven 50-60% SoC sterk in.
Dan hou je niet veel over van die 75 kWh netto wat waarschijnlijk ook al 10-15% degradatie heeft.

Als je diep gaat heb je effectief maar 40 kWh ter beschikking.
Wat dat betreft doet hij het nog best netjes en gratis reizen vraagt ook wat. ;)
Zeker waar! Degradatie kwam ik mbv wat tooltjes op 8-9% zelf trouwens, auto had 60d km gelopen toen ik hem kocht. Geen idee hoeveel load cycles. CCS upgrade ontbrak, dus vooral thuis geladen door de vorige eigenaar. Bij mij is het 90% supercharger,.

Rijstijl is alles heb ik inmiddels gemerkt, vanaf de trip Zwitserland (vMax 100-120 vanwege veel binnenwegen en bijna de hele rit vriendin achter het stuur) en de weken erna waar ik zelf weer rij (blessure arm, dus rij nog heel voorzichtig en defensief) staat mn verbruik opeens op 175 gemiddeld ipv de gebruikelijke 210-220 Wh/100km :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
Ted038 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:49:
[...]

Om te beginnen : ieder zijn eigen keus :) , maar zelf zou ik niet op die manier willen reizen, niet met EV noch met ICE. Maar begrijp wel dat je DAN & EN met oudere EV ergens tijd verliest .....
Dat maakt het persoonlijk ja, als je met de ICE ook al aan "slow travel" deed en/of kleine kids hebt, dan is het verschil in reistijd met een moderne EV verwaarloosbaar, eens.

Ik ben, of was, van de oude stempel. Dus met je >250pk ICE (zonder sleurhut uiteraard) in 1 ruk naar Spanje of midden Zweden jakkeren.. ;) ach, ik was jong en ongeduldig.. Ik merk dat ik (en mijn omgeving) dat referentiekader nog hanteer.

[ Voor 4% gewijzigd door _Anvil_ op 14-08-2025 14:23 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• stanny
  • Niet online
_Anvil_ schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:43:
[...]

Dat maakt het persoonlijk ja, als je met de ICE ook al aan "slow travel" deed en/of kleine kids hebt, dan is het verschil in reistijd met een moderne EV verwaarloosbaar, eens.

Ik ben, of was, van de oude stempel. Dus met je >250pk ICE (zonder sleurhut uiteraard) in 1 ruk naar Spanje of midden Zweden jakkeren.. ;) ach, ik was jong en ongeduldig.. Ik merk dat ik (en mijn omgeving) dat referentiekader nog hanteer.
Ik herken me hier wel in :)
Vroeger was het thuis vertrekken en zo snel als mogelijk aankomen, al de rest was tijdverlies.
Dan met kinderen op reis met de ICE, stress is veel gezegd maar toch wat ongeduldig tijdens de stops om terug te kunnen vertrekken.

Nu terug van zuid-spanje, ik ben blij dat de EV mij ergens verplicht rustiger aan te reizen. Ik ben merkbaar minder vermoeid, minder gestresst bij aankomst. We zien wel, komt wel goed, het is immers vakantie. En ook niet echt moeten wachten op de auto.
Duurt het nu langer dan vroeger? Ja.
Vind ik het erg? Absoluut niet. Blij dat ik deze nieuwe vorm van lange-afstand-reizen heb leren kennen 8)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• groninge01
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-09 08:01
Onze eerste lange roadtrip met de Kia e-Niro (64 kWh)

Sinds maart rijden we in een Kia e-Niro 64 kWh. Binnen Nederland is dat heerlijk relaxed: thuisladen, af en toe een AC-paal pakken, en klaar. Lange afstanden? Dat hadden we nog niet gedaan — tot nu.

Dit was de eerste keer dat we écht gingen DC-laden. Spannend.

De voorbereiding
Voor de routeplanning gebruikte ik Google Maps. In de laadpaalfilters vinkte ik Ionity aan (met ons Power-abonnement als voorkeursbetaling). Vervolgens zocht ik uit welke Ionity-stations er langs de route lagen en voegde die toe als stops, steeds zo’n 1,5 à 2,5 uur uit elkaar.

Noord-Holland → Karlsruhe
Drie sessies bij Ionity:
  • Sevenum
  • Bad Honnef
  • Bruchsal-Karlsdorf (plan was Bruchsal Ost, maar die zat vol; deze lag 10 km verder)
Karlsruhe → Morbegno (Italië)
Twee sessies bij Ionity:
  • Illertissen
  • Heidiland (CH)
Daarna in Italië vlakbij de accommodatie nog bijgeladen bij Enel via onze E-Flux-tag.

Morbegno ↔ Milaan
Ik wist dat ik in Milaan moest laden en had al gezien dat er vlakbij onze parkeerplek een Electra-paal stond. Van tevoren sloot ik het 2 maanden gratis abonnement af en voegde een creditcard toe.

Maar bij de paal: vier keer geprobeerd, steeds payment not authorised. Nieuwe creditcard toegevoegd (ging vlekkeloos), weer geprobeerd… na drie pogingen: succes! 🎉 De app meldde dat Autocharge nu geactiveerd was. Top, dacht ik.

Voor de volgende dag nog even bij Enel geladen met de E-Flux-tag. Geen enkel probleem.

Morbegno → Venetië
Op de kaart lag een Electra-paal vlak naast de autostrada, Ionity iets verder weg. Perfect, dacht ik: Autocharge staat aan, inpluggen en gaan.

Niet dus. Weer payment not authorised. Meerdere keren geprobeerd met de tweede creditcard: niets. Eerste creditcard geprobeerd: ja hoor, hij start! Dat scheelde gelukkig een half uur omrijden.

Venetië → Wenen
Vier sessies bij Ionity:
  • Portogruaro
  • Fürnitz
  • Kaiserwald
  • Steinhäusl
Er was een Electra-paal dichterbij voor de eerste stop, maar na alle eerdere perikelen koos ik voor zekerheid. Met 110 km range en 80 km tot de Ionity-lader haalde ik het zonder stress.

Wenen → Noord-Holland
Acht sessies bij Ionity:
  • St. Valentin
  • Donautal Ost
  • Neumarkt
  • Haidt Nord
  • Weiskirchen Süd
  • Oberhonnefeld
  • Hamminkeln
Oorspronkelijk hadden we een hotel geboekt voor een tussenstop, maar het verkeer zat mee en de verplichte pauzes om de 2 uur hielden ons fit. Uiteindelijk hebben we het in één keer gereden: 17 uur onderweg, laatste laadstop tot 90% en thuisgekomen met 15%.

Conclusie
Lange afstanden rijden met een EV? Helemaal top. De verplichte pauzes zorgen voor afwisseling en minder vermoeidheid.
  • Ionity: Super. Eén keer een paal gehad die direct stopte, maar even een andere pakken en het werkte.
  • Enel: Twee keer geladen, nul problemen.
  • Electra: Tja… matig. Waarschijnlijk een creditcard-issue. Beide kaarten hebben vooraf saldo, maar het zijn geen ‘echte’ creditcards die maandelijks afrekenen. Hopelijk zorgt de Spark Alliance ooit voor één universele app (liefst die van Ionity).
(oorspronkelijke tekst met hulp van ChatGPT aangepast ter bevordering van de leesbaarheid)

[ Voor 49% gewijzigd door groninge01 op 15-08-2025 09:14 ]

• _Anvil_
groninge01 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:02:
goededag,

hierbij een
morbegno -> venetie: ik had vantevoren gezien dat de ionity laders wat verder van de autostrada lagen en dat er een electra paal wel vlak ernaast lag
dus ik denk prima, autocharge is geactiveerd dus inpluggen en gaan, niet dus :(
weer payment not authorised dus de app er maar weer bij pakken, weer een aantal keer proberen met de 2de cc en steeds payment not authorised, toen maar weer de 1ste cc geprobeerd en er werd zowaar weer een sessie gestart!!
dat scheelde weer een half uur omrijden om alsnog bij een ionity paal te laden
Bewondering voor je geduld en positiviteit, waren je reisgenoten net zo kalm hieronder? Dit soort gedoe is de reden dat Henk en Ingrid hun ICE blijven rijden :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Deze vakantie als tesla-rijder eigenlijk alleen maar bij Superchargers geladen, op 1 ervaring na, de 1e Fastned bij het uitrijden van Parijs (richting noorden)... Ik was gelijk weer genezen van mijn kleine frustraties met de locaties van de tesla laders wat verder van de weg af. Eerst 10 mins in de wachtrij achter de benzine auto's die in de rij stonden voor de pomp of een parkeerplek, toen ik daar EINDELIJK langs was me mengen in het gevecht om de EV laadplekken, wij waren met aanhanger en tijdens het afkoppelen (nagenoeg VOOR een lege plek) presteerde een asociale mede-NL'er het om daar zijn auto in te pleuren (dat merk dat zelfs in 2025 nog steeds geen werkende richtingaanwijzers levert) en toen ik hem daar op aansprak uiteraard een grote bek. Na 15 mins eindelijk aan het laden, 30e voor broodjes en drankjes voor 5 man en nog wat meer ellebogen voor een picnicktafeltje. Dan tik je ook nog eens 59ct per kWh af bij Fastned...

De stops erna waren gewoon weer bij Tesla voor de helft van de prijs en gewoon op rustige locaties. Vriendelijke mede tesla rijders (en andere merken), aanhanger hoefde niet afgekoppeld en de doos met 5 ijsjes kwam gewoon voor 4,- uit de supermarkt.

Mijn conclusie (en ik ben GEEN musk/tesla fan): Als wij standaard zouden aanschuiven bij Ionity/Fastned etc dan zou onze reis echt een stuk minder relaxed zijn.

Dit jaar wel ervaren dat stroomlijn bij de EV echt gigantische impact heeft, afgelopen jaren zonder fietsen (bovenop de vouwwagen) of met 1 fiets gereden en daarvan viel verbruik me alles mee. Dit jaar met 3 MTB's erop was echt schrikken, bijna zo erg dat ik dacht dat er wat stuk was/aanliep!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:24
Proton_ schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 20:31:
Met 7 personen in een Vivaro-e (max 100 kW snelladen, snelwegverbruik 25 kWh/100km) over 3000 km dezelfde ervaring, voordat iedereen überhaupt het toiletgebouw gevonden heeft is de auto alweer klaar voor het volgende stuk en met z'n zevenen is er altijd wel iemand die na anderhalf uur een stop nodig heeft.

Ook in Zweden en Denemarken zonder problemen geladen met Ionity abonnement, geen plan B nodig gehad.
Het gratis laden bij het Ikea museum was een leuke extra maar wel vrij traag (ik denk loadshared 11 kW).
Nice! Hier in het Fiat personenbus zusje de Fiat e-Ulysse naar noord Spanje geweest. Moet zeggen dat elektrische busjes wel echt top zijn qua comfort, je hebt het echt niet door dat je met meer dan 5 meter voertuig de berg op vliegt.

Ik had wel wat problemen in Spanje met bepaalde ABB laders van Zunder. Leek er op dat de connector niet voor de signaal pinnen net niet lekker contact maakte. Verder denk ik dat mijn OBC ook een typisch matige kwaliteit Stellantis modelletje is. Dus die zal nog wel een keer vervangen moeten worden voor een nieuw exemplaar.

• Puppetmaster
_Anvil_ schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:18:
[...]

Bewondering voor je geduld en positiviteit, waren je reisgenoten net zo kalm hieronder? Dit soort gedoe is de reden dat Henk en Ingrid hun ICE blijven rijden :)
Als Henk en Ingrid ook geen CC hebben is dat idd te verwachten. Hebben ze wel een (echte) CC, dan zou dat ook bij Electra soepel moeten gaan. Bij mij ging het dat iig wel. :)

Is natuurlijk een ook kersje uit de pap, de rest van het laden verliep vlekkeloos als ik het zo lees. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:14
Sander schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:42:
Deze vakantie als tesla-rijder eigenlijk alleen maar bij Superchargers geladen, op 1 ervaring na, de 1e Fastned bij het uitrijden van Parijs (richting noorden)... Ik was gelijk weer genezen van mijn kleine frustraties met de locaties van de tesla laders wat verder van de weg af. Eerst 10 mins in de wachtrij achter de benzine auto's die in de rij stonden voor de pomp of een parkeerplek, toen ik daar EINDELIJK langs was me mengen in het gevecht om de EV laadplekken, wij waren met aanhanger en tijdens het afkoppelen (nagenoeg VOOR een lege plek) presteerde een asociale mede-NL'er het om daar zijn auto in te pleuren (dat merk dat zelfs in 2025 nog steeds geen werkende richtingaanwijzers levert) en toen ik hem daar op aansprak uiteraard een grote bek. Na 15 mins eindelijk aan het laden, 30e voor broodjes en drankjes voor 5 man en nog wat meer ellebogen voor een picnicktafeltje. Dan tik je ook nog eens 59ct per kWh af bij Fastned...

De stops erna waren gewoon weer bij Tesla voor de helft van de prijs en gewoon op rustige locaties. Vriendelijke mede tesla rijders (en andere merken), aanhanger hoefde niet afgekoppeld en de doos met 5 ijsjes kwam gewoon voor 4,- uit de supermarkt.

Mijn conclusie (en ik ben GEEN musk/tesla fan): Als wij standaard zouden aanschuiven bij Ionity/Fastned etc dan zou onze reis echt een stuk minder relaxed zijn.

Dit jaar wel ervaren dat stroomlijn bij de EV echt gigantische impact heeft, afgelopen jaren zonder fietsen (bovenop de vouwwagen) of met 1 fiets gereden en daarvan viel verbruik me alles mee. Dit jaar met 3 MTB's erop was echt schrikken, bijna zo erg dat ik dacht dat er wat stuk was/aanliep!
Ik snap je ervaring wel, maar om nu een van de drukste laadpunten te vergelijken met andere laders op rustige punten is niet echt een eerlijke vergelijking. Er is een reden dat daar zowel voor ICE als EV er daar vaak een wachtrij is (net als bij zo'n beetje elke fatsoenlijk tankstation/laadpunt vlak buiten Parijs). Dat heeft weinig met het merk van de lader te maken, maar vooral dat je vlak buiten een van de grootste steden ter wereld wilt gaan laden.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
redwing schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 17:08:
[...]

Ik snap je ervaring wel, maar om nu een van de drukste laadpunten te vergelijken met andere laders op rustige punten is niet echt een eerlijke vergelijking. Er is een reden dat daar zowel voor ICE als EV er daar vaak een wachtrij is (net als bij zo'n beetje elke fatsoenlijk tankstation/laadpunt vlak buiten Parijs). Dat heeft weinig met het merk van de lader te maken, maar vooral dat je vlak buiten een van de grootste steden ter wereld wilt gaan laden.
Ik heb de rest van de dag (en de dag ervoor, we deden tussenstop in parijs) echt wel uit het raam gekeken bij de grote Aire's en ook in ABRP en andere apps de bezetting van palen in de gaten gehouden, zeker op momenten dat Tesla wat drukker was (bijv minder dan 6 laadpalen vrij als ik in die richting reed) en dat was echt niet veel beter op de drukke vrijdag + zaterdag. DIt komt vooral ook omdat het aantal palen toch vaak wat beperkter is, waar Tesla toch standaard met 16 of 24 palen op een locatie staat hebben veel Ionity en fastned punten maar 6 of 8 palen. En om eerlijk (naar mezelf) te blijven: ik ga natuurlijk ook niet voor 0,59 bij Fastned laden als de auto zelf via zijn eigen laadpunten plant die ook nog eens 30 tot 50% goedkoper zijn.

Voorgaande jaren nam ik nog wel eens een Fastned abo erbij voor de vakantie om af en toe wat korter op de weg te zitten, maar de reden dat ik dat niet meer deed was dat ik daar regelmatig toch moest wachten.

[ Voor 13% gewijzigd door Sander op 14-08-2025 17:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:00

Oekol

waka waka hey hey

Waarom ben je daar niet bij een tesla lader gaan laden? Die zijn kloten in Parijs he? ;) Deze lader vind ik zelf dikke prima al meermaals geladen op de terugweg naar huis, als je op een schappelijke tijd komt genoeg keus voor eten. Maar ja genoeg volk!

Het afkoppelen verhaal is alleen valide als je dan ook rekening houdt met stalls bezet houden wanneer het niet uitmaakt. Tesla heeft er namelijk niet zoveel die plekken hebben voor aanhangers. Mijn schoonouders reizen bijna naar de grens van Spanje en op het begin is het vooral Fastned want je hoeft niet af te koppelen. Daarna steeds meer tesla hoe zuidelijker. Tesla heeft weinig SuCs met speciale plek voor caravans of aanhangers. Fastned vrijwel elke rekening mee gehouden, lijkt wel NL bedrijf! Afkoppelen kan nog zo snel gaan, het is wel irritant.

Voor je beeldvorming hieronder de totale Tesla laders VS Tesla laders aanhanger vriendelijk. Onze route over de route du soleil deze week was via 4 fastneds en 1 tesla (die laatste omdat ik echt wilde kijken of die naast 'n snelweg zat en caravan vriendelijk was). Alle stops bij Fastned hadden goede faciliteiten naast snelweg en hele nette gratis toiletten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Eaw_37mYYOjCzIMMGDvbdocTqo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wvGdtE8s6Zb4O9U4Ff799YWZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GgAYm9iHXRxEmYfBvSVOe9V2ic8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cRZfYSVYIvhYL5S5oNtE86h8.jpg?f=fotoalbum_tile

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:07
Puppetmaster schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 17:07:
[...]

Als Henk en Ingrid ook geen CC hebben is dat idd te verwachten. Hebben ze wel een (echte) CC, dan zou dat ook bij Electra soepel moeten gaan. Bij mij ging het dat iig wel. :)

Is natuurlijk een ook kersje uit de pap, de rest van het laden verliep vlekkeloos als ik het zo lees. ;)
@groninge01
Is de conclusie dat je bij Electra beter geen wise card kan gebruiken?
Voor mij wel relevant. Ik ga in september naar Portugal en wil voor die trip het 2 maanden gratis Electra abonnement activeren. Bij voorkeur koppel ik de wise. Door vakanties exclusief op wise te doen krijg ik zonder veel extra administratie een goed overzicht van de vakantie kosten en bovendien de beste koers bij buitenlandse valuta. Maar ik heb ook een “echte” creditcard. Portugal is gewoon euro dus ik heb geen valuta nadeel.
Kortom… beter de echte creditcard doen?

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-09 23:03
Deze vakantie als tesla-rijder eigenlijk alleen maar bij Superchargers geladen, op 1 ervaring na, de 1e Fastned bij het uitrijden van Parijs (richting noorden)... Ik was gelijk weer genezen van mijn kleine frustraties met de locaties van de tesla laders wat verder van de weg af. Eerst 10 mins in de wachtrij achter de benzine auto's die in de rij stonden voor de pomp of een parkeerplek, [...]
Ik heb dit ook zien gebeuren toen ik zondag uit Parijs terugreed. Ik moet wel zeggen dat in alle jaren dat ik dat traject ca. 20 keer per jaar rijdt, dit de enige keer is dat ik een dergelijke drukte heb gezien. Het is echt alleen op de allerdrukste dagen in de zomervakantie, verder is het rustig op de parkeerplek en altijd ruime laadlocaties beschikbaar.

Dat gezegd hebbend: op deze allerdrukste dagen in de zomer is het bij de Teslaladers bij Roye en Neuville-en-Ferrain nog steeds heel rustig. Toen ik de drukte zag, ben ik zelf ook doorgereden naar een locatie op 5 min van de snelweg.

[ Voor 4% gewijzigd door Nova163 op 14-08-2025 20:47 ]

• Sander
  • Niet online
Oekol schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:25:
[...]

Waarom ben je daar niet bij een tesla lader gaan laden? Die zijn kloten in Parijs he? ;) Deze lader vind ik zelf dikke prima al meermaals geladen op de terugweg naar huis, als je op een schappelijke tijd komt genoeg keus voor eten. Maar ja genoeg volk!

Het afkoppelen verhaal is alleen valide als je dan ook rekening houdt met stalls bezet houden wanneer het niet uitmaakt. Tesla heeft er namelijk niet zoveel die plekken hebben voor aanhangers. Mijn schoonouders reizen bijna naar de grens van Spanje en op het begin is het vooral Fastned want je hoeft niet af te koppelen. Daarna steeds meer tesla hoe zuidelijker. Tesla heeft weinig SuCs met speciale plek voor caravans of aanhangers. Fastned vrijwel elke rekening mee gehouden, lijkt wel NL bedrijf! Afkoppelen kan nog zo snel gaan, het is wel irritant.

Voor je beeldvorming hieronder de totale Tesla laders VS Tesla laders aanhanger vriendelijk. Onze route over de route du soleil deze week was via 4 fastneds en 1 tesla (die laatste omdat ik echt wilde kijken of die naast 'n snelweg zat en caravan vriendelijk was). Alle stops bij Fastned hadden goede faciliteiten naast snelweg en hele nette gratis toiletten.

[Afbeelding][Afbeelding]
Nee die zijn niet klote maar lagen niet op de route voor ons de stad uit. Dit was direct op onze route en passend voor de SOC waarmee we vertrokken.

Niet afkoppelen kan juist super bij tesla omdat ze zoveel stalls hebben. Als ik daarmee een tweede paal blokkeer dan blijf ik altijd bij de auto als het drukker is, maar het komt eigenlijk nooit voor dat het dan volloopt.

Trailer friendly klopt ook weinig van bij Tesla helaas, soms staat het er en is er een hoogte beperking van 1.80, een super krappe draai etc. Het is met (hoge) aanhanger net ff wat meer opletten.
Nova163 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:46:
[...]

Ik heb dit ook zien gebeuren toen ik zondag uit Parijs terugreed. Ik moet wel zeggen dat in alle jaren dat ik dat traject ca. 20 keer per jaar rijdt, dit de enige keer is dat ik een dergelijke drukte heb gezien. Het is echt alleen op de allerdrukste dagen in de zomervakantie, verder is het rustig op de parkeerplek en altijd ruime laadlocaties beschikbaar.

Dat gezegd hebbend: op deze allerdrukste dagen in de zomer is het bij de Teslaladers bij Roye en Neuville-en-Ferrain nog steeds heel rustig. Toen ik de drukte zag, ben ik zelf ook doorgereden naar een locatie op 5 min van de snelweg.
Naja ik merk dus met de superchargers dat ze (misschien mede door hun wat afgelegen locatie) voldoende capaciteit hebben, ook als er wat non Tesla’s, of mensen zoals ik met aanhanger nog eens wat palen blokkeren.

Positief was wel om te zien dat er in de afgelopen 3 jaar echt veel meer mensen met aanhangers en EV op pad zijn. Mooie ontwikkeling

[ Voor 18% gewijzigd door Sander op 14-08-2025 21:23 ]

• Puppetmaster
Oekol schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:25:
[...]

Waarom ben je daar niet bij een tesla lader gaan laden? Die zijn kloten in Parijs he? ;) Deze lader vind ik zelf dikke prima al meermaals geladen op de terugweg naar huis, als je op een schappelijke tijd komt genoeg keus voor eten.
Is dat ussy sur marne?
Ik zie nl geen Fastned richting het noorden, wel noordoost en noordwest. :)
Ligt ook best ver buiten Parijs.

Je bent dan net de SuC bailly romainvilliers voorbij gereden. Is die klote? Wel 16 stalls t.o.v. de 8 bij Fastned.
In Parijs überhaupt geen Fastned. Wel grote SuC’s bij Vélizy (30) en Thiais (32), die laatste volledig V4. Bij een groot winkelcentrum met verschillende eetgelegenheden.
Kon minder, denk ik dan. ;)

Maar ik ben nog nooit met de auto naar Parijs geweest, trein vind ik wel oké. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Puppetmaster op 14-08-2025 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Puppetmaster schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:24:
[...]

Is dat ussy sur marne?
Ik zie nl geen Fastned richting het noorden
Ik wel, Aire de Vemars

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Nova163
Idd en de volgende, Aire de Ressons, was ook een behoorlijke chaos. Blijkbaar veel mensen die stoppen na Parijs. Vanaf Aire de Coeur de Hauts de France viel het wel mee.

• PeterZ(on)
Nova163 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 22:34:
[...]

Idd en de volgende, Aire de Ressons, was ook een behoorlijke chaos. Blijkbaar veel mensen die stoppen na Parijs. Vanaf Aire de Coeur de Hauts de France viel het wel mee.
Het is ook niet mijn favoriete route, ik neem die ook alleen als het echt moet. Ik ga er liever in een boog omheen. :)

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:05
PeterZ(on) schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 22:42:
[...]

Het is ook niet mijn favoriete route, ik neem die ook alleen als het echt moet. Ik ga er liever in een boog omheen. :)
Welke route rij je dan zonder al te veel reistijd verlies? Via Le Mans - Rouen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
its_me_ schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 23:45:
[...]

Welke route rij je dan zonder al te veel reistijd verlies? Via Le Mans - Rouen?
Dat hangt natuurlijk helemaal af van je startpunt en waar je naartoe gaat.

Voor mijn komende Spanje vakantie ga ik langs Bordeaux en rij ik via Troyes. Maar op zo'n lange afstand maakt het voor de kortste route route niet zoveel uit. Even simplistisch gezegd, rij je van de noordpool naar de zuidpool dan maakt het punt op de evenaar halverwege je route niks uit, het is altijd even lang. Dus Le Mans of Troyes zou denk ik beide kunnen, maar net waar je voorkeur naar uitgaat. Maar met alle drukte om en bij Parijs zou ik die zeker mijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
  • Laatst online: 01:47
Gisteren (donderdag) weer vanuit de Franse Alpen naar huis teruggereden. Terugweg ging een stuk vlotter (955km in 10,5u inclusief alle stops) dan de heenweg (1012km in 13,5u verdeeld over 2 dagen; 1&2 augustus). Op de heenweg via Duitsland en Zwitserland gereden om zwarte zaterdag in Frankrijk te vermijden maar dat heeft dus weinig voordeel opgeleverd, ‘t was zwarte vrijdag in Duitsland en zwarte zaterdag in DE en CH :(. Dit was de eerste langere zomervakantie-rit met de KIA EV6, hiervoor 4 jaar lang ervaring met KIA e-Niro, dat is toch wel een heel (aangenaam) verschil. Met de e-Niro was een laadstop snel 3 kwartier en waren we dus echt aan 't wachten (behalve dan de combinaties met avondeten), nu met de EV6 is de laadsessie zo'n beetje klaar na een plas en een koffie. Of al eerder... Op heenweg 3 x bij Ionity, 1 x bij Tesla en 1 x bij Fastned, vandaag 4 x bij Fastned en 1 x bij Engie geladen. Fastned werkt toch wel erg comfortabel met autocharge, dat werkte elke keer vlekkeloos. Bij Ionity & Engie werkte mijn MTC pas zonder problemen, dit jaar dus niet mijn backup Shell Recharge pas nodig gehad.

Op de terugweg 2 x pech gehad met de voorzieningen; de 3de stop was bij Fastned Aire de La Maxe (net boven Metz), het benzinestation is geheel in renovatie en dus gesloten; geen voorzieningen dus en vervolgens was 't benzinestation bij Fastned Patiel (net onder Maastricht) "wegens omstandigheden" gesloten. Ook geen voorzieningen dus. Vandaar daar maar even 6 minuten geladen en doorgereden naar Fastned Swentibold (boven Maastricht/Urmond) waar we met 12 minuten laden veel te lang gestaan hebben want we kwamen met 20% SoC thuis.

O ja, voor 't plannen van de stops gebruik ik een combinatie van ingebouwde navigatie in de EV6 en ABRP. Vooraf ABRP om een beetje een idee te krijgen van de route en 't aantal laadstops etc. Met de KIA e-Niro reed ik hier ook echt op maar er is bij Kia, en dus ook in de MY25 EV6 in de afgelopen jaren heel wat vooruitgang geboekt; je tikt gewoon je bestemming in en de navigatie plant de stops en conditioneert de accu (koelen/verwarmen) indien nodig. Ook zijn er natuurlijk een gigantische hoeveelheid laadlocaties bijgekomen, 't komt dus allemaal niet meer zo nauw (zeker niet zonder aanhanger/jonge kinderen etc). Maar ik hou ABRP er toch ook nog even bij, dat ben ik zo gewend en geeft icm met OBD dongle goede informatie.

[ Voor 25% gewijzigd door blb4 op 15-08-2025 20:00 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

groninge01 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:02:
goededag,

hierbij een korte beschrijving van de roadtrip met onze Kia e-Niro 64kWh die we sinds maart dit jaar bezitten (binnen NL rijden we geen grote afstanden en dan redden we het wel met thuis laden of evt wat AC laden bij een publieke paal)

dit was de eerste keer dat we echt aan de DC gingen

voor de route planning heb ik google maps gebruikt waarbij ik in de filters van de charging stations ionity (met power abbo) als preferred payment had aangegeven
vervolgens de route gepland, gezocht welke ionity laders langs de route lagen en deze als stops toegevoegd zodat er steeds zo'n 1.5 - 2.5 uur tussen zat

noord-holland -> karlsruhe: 3x ionity in sevenum, bad honnef, bruchsal-karlsdorf (plan was bruchsal ost maar die zat vol en deze was 10 verder rijden)

karlsruhe -> morbegno (I): 2x ionity in illertissen en heidiland (ch), vervolgens in italie vlakbij de accomodatie nog bijgeladen bij enel via een e-flux tag

morbegno -> milaan -> morbegno: voor de terug weg wist ik dat ik wel moest laden en ik had al gezien dat er vlakbij de parkeerplek in milaan een electra paal stond
ik had vantevoren daarom al het 2 maanden gratis abbo afgesloten en ook een cc toegevoegd
echter bij de paal aangekomen lukte het na een keer of 4x proberen niet om een sessie te starten (elke keer iets over payment not authorised)
toen maar een nieuwe cc toegvoegd (wat wederom helemaal vlekkeloos ging), weer proberen een sessie te starten en na 3 pogingen lukte het zowaar!
de app gaf ook aan dat autocharge nu geactiveerd was dus ik dacht helemaal toppie

morbegno: weer even bij enel geladen met e-flux tag voor de volgende dag

morbegno -> venetie: ik had vantevoren gezien dat de ionity laders wat verder van de autostrada lagen en dat er een electra paal wel vlak ernaast lag
dus ik denk prima, autocharge is geactiveerd dus inpluggen en gaan, niet dus :(
weer payment not authorised dus de app er maar weer bij pakken, weer een aantal keer proberen met de 2de cc en steeds payment not authorised, toen maar weer de 1ste cc geprobeerd en er werd zowaar weer een sessie gestart!!
dat scheelde weer een half uur omrijden om alsnog bij een ionity paal te laden

venetie -> wenen: 4x ionity in portogruaro, furnitz, kaiserwald & steinhausl, voor de eerste laadstop was er een electra paal dichterbij maar na alle perikelen maar even rustig gereden naar de eerstvolgende ionity paal (110 km range en 80 km tot de paal)

wenen -> noord-holland: 8x ionity in st valentin, donautal ost, neumarkt, haidt nord, weiskirchen sud, oberhonnefeld, hamminkeln, idd in 1x doorgereden, in t verleden hebben we dat ook wel een paar keer gedaan met een ice en dat beviel nooit echt, dus ik had er een hard hoofd in (hotel voor tussenstop) was ook al flexibel geboekt
maar het verkeer zat mee en het 'verplichte' pauzeren ongeveer elke 2 uur zorgde ervoor dat we eigenlijk wel vrij fit bleven
dus hotel maar gecancelled en er in totaal 17 uur over gedaan (laatste laadstop tot 90% geladen en met 15% thuis gekomen!)

al met al is het rijden van een lange afstanden met een ev zeer goed bevallen, de 'verplichte' pauzes zijn zeer welkom en zorgden voor wat afwisseling & minder vermoeidheid

vwb laden is ionity helemaal super, 1x gehad dat een sessie startte en meteen stopte (nog een keer geprobeerd, zelfde verhaal), toen terplekke een andere paal geprobeerd en die startte probleemloos
bij enel verliepen de 2 laadsessies ook probleemloos
en bij electra... tsja dat was toch wel jammer, het zou wellicht aan de cc's kunnen liggen, bij beide kaarten moet er tegoed opstaan (wat er ook op stond), het zijn geen 'echte' cc's met afrekening aan het eind v/d maand, wellicht dat de spark alliance uiteindelijk tot 1 app komt (ik stem voor die van ionity) en dat alles dan prima werkt
Het zal voor de leesbaarheid wel prettig zijn om wat leestekens te gebruiken te samen met normaal hoofdletter gebruik en wellicht een vorm van spellingscontrole.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:00

Oekol

waka waka hey hey

Puppetmaster schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:24:
[...]

Is dat ussy sur marne?
Ik zie nl geen Fastned richting het noorden, wel noordoost en noordwest. :)
Ligt ook best ver buiten Parijs.

Je bent dan net de SuC bailly romainvilliers voorbij gereden. Is die klote? Wel 16 stalls t.o.v. de 8 bij Fastned.
In Parijs überhaupt geen Fastned. Wel grote SuC’s bij Vélizy (30) en Thiais (32), die laatste volledig V4. Bij een groot winkelcentrum met verschillende eetgelegenheden.
Kon minder, denk ik dan. ;)

Maar ik ben nog nooit met de auto naar Parijs geweest, trein vind ik wel oké. :)
Ik sla Parijs laden altijd over na een ruk ervaring. Heb 1x geladen bij een Tesla lader die de auto voorstelde met 6 stalls en V2 laders. Moest en wachten, plus snelheid delen met buurman dus. Verschrikkelijk. Die andere zaten ver van de route af blijkbaar.

Gaat om deze fastned:
Aire de Vémars Est

Die zit op de A1 terug naar België en Nederland. De andere vlak voor Parijs is idem dito ook prima om snel te laden voordat je de drukke stad in gaat.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groninge01
_Anvil_ schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:18:
[...]

de spanning liep wel een beetje op en ik kan me voorstellen dat het bij t betalen na tanken ook kan gebeuren dat een kaart niet wordt geaccepteerd
nu op vakantie hadden we ook cash mee maar bij een app kan je daar weinig mee natuurlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• groninge01
True schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 00:28:
[...]

Het zal voor de leesbaarheid wel prettig zijn om wat leestekens te gebruiken te samen met normaal hoofdletter gebruik en wellicht een vorm van spellingscontrole.
Ik zal er proberen aan te denken,
Ben developer en niet gewend om lange stukken tekst te schrijven maar wel aan format-on-save ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• groninge01
Stefannn schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:27:
[...]

@groninge01
Is de conclusie dat je bij Electra beter geen wise card kan gebruiken?
Voor mij wel relevant. Ik ga in september naar Portugal en wil voor die trip het 2 maanden gratis Electra abonnement activeren. Bij voorkeur koppel ik de wise. Door vakanties exclusief op wise te doen krijg ik zonder veel extra administratie een goed overzicht van de vakantie kosten en bovendien de beste koers bij buitenlandse valuta. Maar ik heb ook een “echte” creditcard. Portugal is gewoon euro dus ik heb geen valuta nadeel.
Kortom… beter de echte creditcard doen?
Ik kreeg van SNS een nieuwe pinpas met daarop ook een VISA nummer. Dus ik had die gekoppeld en het koppelen zelf gaat dus goed.
De pre-payment gaat ook goed (geauthoriseerd en ook afgeschreven volgens de SNS app) maar als je daarna dus terugkeert naar de Electra app gaf deze steeds aan dat de payment not authorised was. Tot dat het uiteindelijk dus wel een keer goed ging.

De andere kaart is een GnosisPay kaart (ook VISA). Koppelen ging probleemloos, sessies starten wat lastiger.

Naar mijn idee zou het niet uit moeten maken. Ik heb dezelfde kaarten voor Ionity gebruikt en dat ging elke keer prima. Ook andere online betalingen waarbij je een cc gebruikt gaan tot nu toe prima.

Laden bij Ionity had ik ook eerst in NL getest maar die ene Electra paal was voor mij te ver weg.

Dus gewoon proberen met wise en dan heb je iig als backup de 'echte' cc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groninge01
[...]

Ik weet ook nog steeds niet waar het nou aan lag. Wat dat betreft had ik liever gehad dat het helemaal niet werkte met Electra ipv dat het uiteindelijk wel een keer lukte...

Met de cc's heb ik wel bij Ionity betaald. En ook andere (online) cc betalingen kunnen doen. Die ene Electra paal in NL is echter iets te ver om ff heen te rijden om wat dingen (andere browser, andere telefoon, etc) te kunnen testen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taylor
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19:08
snip: zie topicwarning

[ Voor 88% gewijzigd door We Are Borg op 15-08-2025 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:12
Kwa brandstof bijvullen hebben we Parijs altijd overgeslagen. Op tijd tanken/laden en dan in 1 ruk tot achter Parijs.

Laatste keer via Ionitys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:19
snip: reactie op verwijderde reactie

[ Voor 90% gewijzigd door We Are Borg op 15-08-2025 10:01 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:38

[ Voor 94% gewijzigd door We Are Borg op 15-08-2025 10:01 ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Headshot_NL schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:58:
[...]

Dat is natuurlijk helemaal afhankelijk van de auto, je rit en je stops.
Die 6 uur en 25 minuten is zonder stops, die komen er dus nog bij. Bij de 9 uur en 25 minuten zijn de laadstops ook gewoon je pauzes om wat te eten, drinken en naar toilet te gaan.
Don't feed the trolls. Met een beetje EV zijn het max 3 laadstops van een half uur en met een beetje zuinige EV met een wat grotere accu maar twee stops. Die genoemde 3 uur slaan helemaal nergens op.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• stanny
  • Niet online
taylor schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:50:
Anwb routeplanner altea-palencia met benzine of diesel 6 uur en 25 minuten.
Abrp dezelfde route ev 9uur en 25minuten.
Iedereen die beweert dat er maar 1,5 uur verschil zit tussen een benzine en ev op lange afstanden liegen de hele boel bijelkaar.
En bij mij geeft Tomtom 7u aan en ABRP 8u.
Waarbij Tomtom geen pauzes inlast, dus in the end zal dat wel nagenoeg het zelfde uitkomen.
ABRP heb ik natuurlijk voor mijn ID.7 ingesteld, welke auto jij gekozen hebt in ABRP kan ik niet raden.
Doe ik dezelfde route in ABRP met een Dacia Spring, komt ie af met een route van 13u.

Dus het gaat niet over de boel bij elkaar liegen, het gaat over volledigheid van informatie.
Een EV met een kleine batterij die heel traag laadt is ook gewoon niet geschikt voor lange reizen, als het doel tenminste snel reizen is. Maar wie weet is dat wel net wat die chauffeur wilt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Puppetmaster

[ Voor 92% gewijzigd door We Are Borg op 15-08-2025 10:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Anvil_
[...]

Ik bedoel ook meer het algehele gedoe met zeer verschillende prijzen, druppels, kaarten, abo's en niet werkende palen. Als ik dit lees, besef ik als n00b EV rijder hoe geniaal goed (even los van de gestoorde CEO) de Tesla biome is: de navi weet hoeveel palen ergens vrij zijn, welke stuk zijn (toont ie ook in pop up als je het terrein oprijdt etc.), prijzen altijd scherp (boeit mij niet want gratis, maar toch).

Ik leen regelmatig mijn auto uit aan ICE rijders en zeg dan gewoon: luister naar de navi, die stuurt je vanzelf langs een supercharger indien nodig. Stekker er in en klaar, hij laadt. Gewoon een Henk en Ingrid proof systeem dus, impressive.
groninge01 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:12:
[...]

Ik zal er proberen aan te denken,
Ben developer en niet gewend om lange stukken tekst te schrijven maar wel aan format-on-save ;)
Schrijf je geen documentatie en offertes/ontwerpen dan? :P
taylor schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:12:
Jammer dat het allemaal snelweg km zijn ik ben weleens benieuwd naar route nationale en de d routes in Frankrijk.
Zoals ik in mijn eerdere verslagje schreef: zelfde afstand route national naar Zwitserland en door Duitsland 2 weken eerder: 3 vs 5 laadstop, 175Wh/100 vs 210 Wh/100 ongeveer..

Weinig detail, maar het verschil is fors ieg.. Tesla chargers zaten nog steeds redelijk dicht bij de route, 2 km max.

[ Voor 28% gewijzigd door _Anvil_ op 15-08-2025 10:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• groninge01
_Anvil_ schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:57:
[...]

Ik bedoel ook meer het algehele gedoe met zeer verschillende prijzen, druppels, kaarten, abo's en niet werkende palen. Als ik dit lees, besef ik als n00b EV rijder hoe geniaal goed (even los van de gestoorde CEO) de Tesla biome is: de navi weet hoeveel palen ergens vrij zijn, welke stuk zijn (toont ie ook in pop up als je het terrein oprijdt etc.), prijzen altijd scherp (boeit mij niet want gratis, maar toch).

Ik leen regelmatig mijn auto uit aan ICE rijders en zeg dan gewoon: luister naar de navi, die stuurt je vanzelf langs een supercharger indien nodig. Stekker er in en klaar, hij laadt. Gewoon een Henk en Ingrid proof systeem dus, impressive.

[...]

Schrijf je geen documentatie en offertes/ontwerpen dan? :P

[...]

Zoals ik in mijn eerdere verslagje schreef: zelfde afstand route national naar Zwitserland en door Duitsland 2 weken eerder: 3 vs 5 laadstop, 175Wh/100 vs 210 Wh/100 ongeveer..

Weinig detail, maar het verschil is fors ieg.. Tesla chargers zaten nog steeds redelijk dicht bij de route, 2 km max.
Ik vermoed/hoop dat de markt in de komende jaren hiervoor gaat zorgen. Want afhankelijkheid van 1 partij is ook niks. Je moet wel wat te kiezen hebben he :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Puppetmaster
Thnx!
Bleek dat ik in de Fastned app de filteroptie voor lange voertuigen nog aan had staan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taylor
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19:08
Knip

[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 15-08-2025 11:56 . Reden: Reageer dan gewoon niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-09 21:22
stanny schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:36:
[...]

En bij mij geeft Tomtom 7u aan en ABRP 8u.
Waarbij Tomtom geen pauzes inlast, dus in the end zal dat wel nagenoeg het zelfde uitkomen.
ABRP heb ik natuurlijk voor mijn ID.7 ingesteld, welke auto jij gekozen hebt in ABRP kan ik niet raden.
Doe ik dezelfde route in ABRP met een Dacia Spring, komt ie af met een route van 13u.

Dus het gaat niet over de boel bij elkaar liegen, het gaat over volledigheid van informatie.
Een EV met een kleine batterij die heel traag laadt is ook gewoon niet geschikt voor lange reizen, als het doel tenminste snel reizen is. Maar wie weet is dat wel net wat die chauffeur wilt?
Maps: = 6:56 zonder stoppen
Ionity routeplanner: mijn 2017 Ionic = 9:25 (6 stops, van 80 naar 10%)
Ionity routeplanner: een EV6 LR 2021 = 7:58 (2 stops, van 80 - 10%)

In de praktijk duurt het bij ons altijd iets langer gek genoeg. Maar we rijden ook vaak niet de maximum snelheid omdat we onze dochters beloven rustig aan te doen.

Op de kaart lijkt het me nu veel te warm daar. Dus doe mij maar Denemarken op dit moment :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:05
PeterZ(on) schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 23:58:
[...]

Dat hangt natuurlijk helemaal af van je startpunt en waar je naartoe gaat.

Voor mijn komende Spanje vakantie ga ik langs Bordeaux en rij ik via Troyes. Maar op zo'n lange afstand maakt het voor de kortste route route niet zoveel uit. Even simplistisch gezegd, rij je van de noordpool naar de zuidpool dan maakt het punt op de evenaar halverwege je route niks uit, het is altijd even lang. Dus Le Mans of Troyes zou denk ik beide kunnen, maar net waar je voorkeur naar uitgaat. Maar met alle drukte om en bij Parijs zou ik die zeker mijden.
Ik rij ook zeer regelmatig over Parijs en het hangt er erg van af op welke tijdstippen je er rijdt. Tegenwoordig met de périphérique op max. 50 km/u gaat het eigenlijk een stuk beter in mijn beleving. De N118 is fijn om snel maar de A10 door te steken.

Via Troyes vraag ik mij af hoe je dan richting Bordeaux komt? Rij je dan binnendoor of over de A19?
En is Charleroi - Reims ondertussen volledig snelweg? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Anvil_
taylor schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:22:
[...]

Je hebt wel een hoge dunk van jezelf met je henk en ingrid.
Wat vervelend dat mijn woordkeuze jou triggered, dat was niet mijn intentie .. Mea culpa :>

De gemiddelde Nederlander dan? Die is namelijk heel anders dan de gemiddelde tweaker. On topic: die gaat nooit een EV vakantie zo goed plannen en slim voorbereiden als de mensen in dit topic. En met het Tesla systeem hoeft dat ook niet.

Zelf ben ik echt wel om, kwestie van mindset. Zelfs met mijn max 130kw ladende en onzuinige EV zie ik het wel zitten om nog lange roadtrips te maken, lees ik lekker mn boek uit tijdens alle laadstops, doe ik wat pushups etc. 8)
oltk schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:23:
[...]
In de praktijk duurt het bij ons altijd iets langer gek genoeg. Maar we rijden ook vaak niet de maximum snelheid omdat we onze dochters beloven rustig aan te doen.
Want? Nieuwsgierigheid gewekt. In my book is dat juist al rustig aan doen, je aan de vmax houden ;) Willen jullie kids 85km/h rijden dan oid?

[ Voor 40% gewijzigd door _Anvil_ op 15-08-2025 11:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
its_me_ schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:30:
[...]

Ik rij ook zeer regelmatig over Parijs en het hangt er erg van af op welke tijdstippen je er rijdt. Tegenwoordig met de périphérique op max. 50 km/u gaat het eigenlijk een stuk beter in mijn beleving. De N118 is fijn om snel maar de A10 door te steken.

Via Troyes vraag ik mij af hoe je dan richting Bordeaux komt? Rij je dan binnendoor of over de A19?
En is Charleroi - Reims ondertussen volledig snelweg? :)
Ik hoef niet echt alles snelweg te hebben en probeer nu eens de tolweg te vermijden. Voorlopig idee, Brussel - Charleville - Chalons en Champ - Auxerre en dan via de D965 en D926 naar Vierzon en via de A20 en E606 naar Bordeaux. Vandaar via Pamplona en Zaragoza naar mijn bestemming. Belangrijk is dat ik er wel een dag of vier over wil doen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-09 21:22
_Anvil_ schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:40:
[...]

Want? Nieuwsgierigheid gewekt. In my book is dat juist al rustig aan doen, je aan de vmax houden ;) Willen jullie kids 85km/h rijden dan oid?
Haha. Vooral Duitslandvibes hoor. Daar rijdt je ofwel 160 of 180 anders blokkeer je al die BMW's en Audi's die met knipperende koplampen op je af sjeesen. Of je rijdt 90/u achter een treintje vrachtwagens met af en toe een midden of linkerbaan om in te halen als het kan (en het dan toch altijd weer slecht inschat omdat er weer flitsende koplampen op je af komen)

Telkens snel opttrekken, inhalen en weer achter een vrachtwagen hangen is onrustig en daar kunnen toch fouten insluipen als je even niet goed oplet. En inderdaad: optrekken in een EV gaat als een dolle. Maar ik ben de eerste om te verklaren dat ik een mens ben en fouten kan maken (en maak). Dus besloten dan maar minder risico te lopen en later aan te komen. Bovendien vind ik 180/u geen fijne snelheid.

edit1: dochters zijn inmiddels oud genoeg om thuis te blijven of zelf op vakantie te gaan. Dus het is vooral elkaar informeren dat we nog steeds veilig zijn.
edit2: verduidelijking van "onrustig", nav reactie @anvil

[ Voor 28% gewijzigd door oltk op 15-08-2025 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
oltk schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:51:
[...]

Haha. Vooral Duitslandvibes hoor. Daar rijdt je ofwel 160 of 180 anders blokkeer je al die BMW's en Audi's die met knipperende koplampen op je af sjeesen. Of je rijdt 90/u achter een treintje vrachtwagens met af en toe een midden of linkerbaan om in te halen als het kan (en het dan toch altijd weer slecht inschat omdat er weer flitsende koplampen op je af komen)

onrustig, dus besloten dan maar later aan te komen.
edit: dochters zijn inmiddels oud genoeg om thuis te blijven of zelf op vakantie te gaan. Dus het is vooral elkaar informeren dat we nog steeds veilig zijn.
Dat is het mooie van EV's, even vol gas een baantje opschuiven en inhalen is nooit zo makkelijk geweest. Als je flitsende koplampen ziet kijk je niet goed (of je snelheid is te laag) >:)

Mijn vriendin vindt het EV rijden heerlijk tovde auto's die zij gewend is, met 400nogwat pk is naar links invoegen easy 8)
oltk schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:51:
[...]
Telkens snel opttrekken, inhalen en weer achter een vrachtwagen hangen is onrustig en daar kunnen toch fouten insluipen als je even niet goed oplet. En ik ben de eerste om te verklaren dat ik een mens ben en fouten kan maken (en maak). Dus besloten dan maar minder risico te lopen en later aan te komen.

edit1: dochters zijn inmiddels oud genoeg om thuis te blijven of zelf op vakantie te gaan. Dus het is vooral elkaar informeren dat we nog steeds veilig zijn.
edit2: verduidelijking van "onrustig", nav reactie @anvil
Je eerlijkheid siert je! Waren meer chauffeurs maar zo. Ik hang vaak tussen die Audi's en BMW's (ipv mn Tesla soms in de 550pk Audi van broerlief) en het zijn vaak de Hollanders die met 60km/h minder naar links schuiven en dan schrikken van het resultaat 8)7

Overigens, al doende leert men, met routine verdwijnt de onrust..

[ Voor 38% gewijzigd door _Anvil_ op 15-08-2025 12:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stanny
  • Niet online
oltk schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:23:
[...]

Maps: = 6:56 zonder stoppen
Ionity routeplanner: mijn 2017 Ionic = 9:25 (6 stops, van 80 naar 10%)
Ionity routeplanner: een EV6 LR 2021 = 7:58 (2 stops, van 80 - 10%)

Op de kaart lijkt het me nu veel te warm daar. Dus doe mij maar Denemarken op dit moment :)
Allemaal correct wat je zegt, en dat is ook exact wat ik bedoel: elke EV zal er een andere hoeveelheid tijd over een bepaald traject doen. Sterker nog: de chauffeur heeft ook een grote impact.

Dus: alles wat hier gezegd wordt zijn persoonlijke ervaringen die gewoon juist zijn. Of het nu korter of langer duurt dan met een andere wagen van gelijk welk type.
Een stelling dat dat allemaal gelogen is, is gewoon niet juist en hoort hier niet thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
[...]

Daarom wordt (naast de robottaxi) Tesla al jaren gezien als een techbedrijf. Hun auto an sich is niet zo spectaculair qua bouwkwaliteit. Dat konden de Duitsers ook allang en beter. Maar Tesla's softwaresysteem, batterijverwarming, navigatie en integratie met Superchargers lag lichtjaren voor op de concurrentie. Dat lopen de andere autofabrikanten nu pas een beetje in. Dat is geen nieuw nieuws.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
  • Laatst online: 01:47
Pr088 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:18:
[...]

Daarom wordt (naast de robottaxi) Tesla al jaren gezien als een techbedrijf. Hun auto an sich is niet zo spectaculair qua bouwkwaliteit. Dat konden de Duitsers ook allang en beter. Maar Tesla's softwaresysteem, batterijverwarming, navigatie en integratie met Superchargers lag lichtjaren voor op de concurrentie. Dat lopen de andere autofabrikanten nu pas een beetje in. Dat is geen nieuw nieuws.
Het wordt idd al wel een stuk beter bij andere merken, de informatie over totaal aantal en aantal vrije laders in mijn EV6 is betrouwbaar en daar maak ik ook dankbaar gebruik van, b.v. een gepland IONITY laadpunt voorbij rijden als daar steeds maar max 1 plek vrij is. Maar je moet nu daar zelf alert op zijn; centrale sturing ontbreekt en de vraag is of dat er ooit komt met zoveel verschillende merken laadpalen en auto’s.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flupp
True schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 00:28:
[...]
@groninge01
Da’s juist, hoor. Maar dan misschien toch een lichtpuntje vernoemen: er stonden géén dt-fouten in 😉😇

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:59
Van de week aangekomen in Italië met onze m3p uit 2019.. dit is wat hij als verbruik aangeeft over de afgelopen 300km met de cc op 107 km per uur. Verder uitsluitend Ionity geladen in Italië en geen enkel probleem ervaren.

In Duitsland/Zwitserland Tesla superchargers gebruikt waarvan onze eerste stop geen succes was… heel veel laadpalen, met slechts 1 wc bij de benzinepomp die te ranzig voor woorden was en geen slot had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ynZHT1CBNBSGb5qBnoQG-n7C0A8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KSxKb53kFWT8Llapd4vijH9e.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Technofreakz op 15-08-2025 13:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
blb4 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:19:
[...]

Het wordt idd al wel een stuk beter bij andere merken, de informatie over totaal aantal en aantal vrije laders in mijn EV6 is betrouwbaar en daar maak ik ook dankbaar gebruik van, b.v. een gepland IONITY laadpunt voorbij rijden als daar steeds maar max 1 plek vrij is. Maar je moet nu daar zelf alert op zijn; centrale sturing ontbreekt en de vraag is of dat er ooit komt met zoveel verschillende merken laadpalen en auto’s.
Precies. Wie nu een nieuwe EV koopt of mag rijden in de lease heeft een stuk minder zorgen dan iemand die een EV van 5 jaar oud heeft, laat staan diegenen die reizen met een EV van 7-10 jaar oud. Een heeeeel stuk minder zorgen. Meer range door zuinigheid/grotere accu, routeplanner, beschikbaarheid van snelladers, meer laadpassen, betere betrouwbaarheid van laadpalen, betalen met pinpas/creditcard, batterijverwarming enz.

En dan nog laten velen zien dat je met ID3, Kona etc. (2019/2020) prima lange afstanden kunt reizen met 'oudere' (alles is relatief ;)) EV's.

[ Voor 6% gewijzigd door Pr088 op 15-08-2025 13:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
Ik zie ook dat veel nieuwkomers redelijk schrik hebben van alle verhalen.

Maar….
Zolang je in west Europa blijft en een moderne auto met goede navigatie hebt dan heb je ook bij de niet-tesla geen enkel probleem.
Ik kan mijn ioniq5 alles laten plannen en dat gaat gesmeerd.
Aan een ANWB of Shell recharge in combinatie met credit card ook kwa betalen geen probleem.
Alleen… dan betaal ik rond de 0.85 euro per kWh.
Eigenlijk is dat niet eens erg. Een benzine auto van het zelfde formaat drinkt ongeveer een halve liter benzine tegen 1kWh elektrisch dus dan zitten ze ongeveer op het zelfde nivo.
Kortom… de schrik is niet nodig.
Ik zou eigenlijk iedereen aanraden de eerste lange tocht zo te doen. Dan bouw je vertrouwen en plezier op.

Voor mij, met mijn ioniq5 dus, is het pas lastig (cq, heb ik er lol in) om onder de 0.50 euro per kWh te blijven.
Tja…. Daarvoor zit ik hier natuurlijk op tweakers.

[ Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 15-08-2025 14:03 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22-09 12:44
Hebben laadpalen die credit cards accepteren altijd een mogelijkheid om je pincode in te toetsen?
Voor mijn CC zou ik namelijk na elke 150 euro weer mijn pincode moeten invoeren, maar als de laadpaal daar geen toetsenbordje voor heeft, dan zou ik dus geen gebruik kunnen maken van de creditcard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Stefannn schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:01:
[...]

Ik zie ook dat veel nieuwkomers redelijk schrik hebben van alle verhalen.

Maar….
Zolang je in west Europa blijft en een moderne auto met goede navigatie hebt dan heb je ook bij de niet-tesla geen enkel probleem.
Ik kan mijn ioniq5 alles laten plannen en dat gaat gesmeerd.
Aan een ANWB of Shell recharge in combinatie met credit card ook kwa betalen geen probleem.
Alleen… dan betaal ik rond de 0.85 euro per kWh.
Eigenlijk is dat niet eens erg. Een benzine auto van het zelfde formaat drinkt ongeveer een halve liter benzine tegen 1kWh elektrisch dus dan zitten ze ongeveer op het zelfde nivo.
Kortom… de schrik is niet nodig.
Ik zou eigenlijk iedereen aanraden de eerste lange tocht zo te doen. Dan bouw je vertrouwen en plezier op.

Voor mij, met mijn ioniq5 dus, is het pas lastig (cq, heb ik er lol in) om onder de 0.50 euro per kWh te blijven.
Tja…. Daarvoor zit ik hier natuurlijk op tweakers.
Jij hebt met de Ioniq 5 ook één van de beste reisauto's van dit moment, die een beetje in de betaalbare hoek zitten c.q. komen. :9 (ik ben stiekem jaloers op die DC-snellaadtijden, design van de auto en een (aanname) 70kwh accu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
BBBvB schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:17:
Hebben laadpalen die credit cards accepteren altijd een mogelijkheid om je pincode in te toetsen?
Voor mijn CC zou ik namelijk na elke 150 euro weer mijn pincode moeten invoeren, maar als de laadpaal daar geen toetsenbordje voor heeft, dan zou ik dus geen gebruik kunnen maken van de creditcard...
In mijn ervaring (n=3) wel. Meesten hebben een soort touchscreen waar je ook dingen zoals je pincode op kan intoetsen. Nog nooit hoeven doen. De creditcard-accepterende laadpalen die ik in Denemarken heb gebruikt konden trouwens allemaal ook overweg met mijn Rabobank-pinpas (contactloos, Maestro)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Pr088 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:57:
[...]

Precies. Wie nu een nieuwe EV koopt of mag rijden in de lease heeft Meer range door zuinigheid/grotere accu,
Nou dat zie ik nog niet zo. De classic Ioniq is nog altijd efficiency kampioen en alles wat nieuw komt is zwaarder en verbruikt (veel) meer. Zelfs kleine modellen zoals de Inster of Firefly of Citroen EC3 kunnen niet tippen aan het verbruik van de Ioniq. Zelfs in de 1000km challenge van Bjorn doet de Ioniq nog prima mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Pr088 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:19:
[...]

Jij hebt met de Ioniq 5 ook één van de beste reisauto's van dit moment, die een beetje in de betaalbare hoek zitten c.q. komen. :9 (ik ben stiekem jaloers op die DC-snellaadtijden, design van de auto en een (aanname) 70kwh accu).
Klopt.
Daar heb ik hem 2 jaar geleden ook zeer zorgvuldig op uitgezocht. 74kWh ja.
Ik rij hem prive en de bedoeling is hem op te rijden danwel zeker 10 jaar mee te doen.
Afgezien van het snelle laden en de grote accu ben ik ook zeer te spreken over de navigatie. Die laat laadpalen lang de route zien. Inclusief hoeveel er vrij zijn en wanneer de laatste 2 palen vrij gekomen zijn.
Dat is heel mooi. En/maar.. ik gok zo dat dat ook steeds normaler wordt.
Ik lees ook op het inster forum omdat mijn broer die overwoog (maar uiteindelijk kon hij de auto van mijn moeder overnemen dus hij wacht nog even). Dat vind ik ook wel een super autootje met een zeer aantrekkelijk prijskaartje.
Geen “lange afstanden kampioen” en er kan geen caravan achter maar heel zuinig. Behalve euro zuinigheid is de laadsnelheid daardoor zoals @PeterZ(on) ook aangeeft in km_laden/uur veel hoger dan de kW laadsnelheid doet vermoeden. Voor 2 lange vakanties per jaar heb je daaraan ook een heel fijn ding met diezelfde (gok ik) heel prettige navigatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
PeterZ(on) schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:29:
[...]

Nou dat zie ik nog niet zo. De classic Ioniq is nog altijd efficiency kampioen en alles wat nieuw komt is zwaarder en verbruikt (veel) meer. Zelfs kleine modellen zoals de Inster of Firefly of Citroen EC3 kunnen niet tippen aan het verbruik van de Ioniq. Zelfs in de 1000km challenge van Bjorn doet de Ioniq nog prima mee. :)
De Hyundai Ioniq is eerder een uitzondering op de regel, misschien samen met de Leaf. Neem mijn Corsa-e maar eens mee voor een ritje. Moet moeite doen om die op een stuk snelweg bij mooi weer onder de 16,5 te krijgen. Beter gezegd, dat lukt mij niet, met 110 op de teller. Veel minder zuinig dan bijvoorbeeld een grotere ID3, uit hetzelfde bouwjaar 2020. De auto's van een jaar of 5 oud waren niet per definitie zuiniger dan nieuwere modellen. De Ioniq is de uitzondering die de regel bevestigt.

Het is ook maar naar welk merk je kijkt. De Duitse autobouwers maken hun facelift modellen echt steeds zuiniger. De eerste Audi e-tron was een ramp qua efficiency, de nieuwe modellen (iets) minder. De nieuwe VW ID3 en ID4's zijn zuiniger en hebben een hogere en veel vlakkere laadcurve. Dus meer range en minder laadtijd. Winst qua reizen.

[ Voor 15% gewijzigd door Pr088 op 15-08-2025 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Stefannn schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:47:
[...]

Klopt.
Daar heb ik hem 2 jaar geleden ook zeer zorgvuldig op uitgezocht. 74kWh ja.
Ik rij hem prive en de bedoeling is hem op te rijden danwel zeker 10 jaar mee te doen.
Afgezien van het snelle laden en de grote accu ben ik ook zeer te spreken over de navigatie. Die laat laadpalen lang de route zien. Inclusief hoeveel er vrij zijn en wanneer de laatste 2 palen vrij gekomen zijn.
Dat is heel mooi. En/maar.. ik gok zo dat dat ook steeds normaler wordt.
Ik lees ook op het inster forum omdat mijn broer die overwoog (maar uiteindelijk kon hij de auto van mijn moeder overnemen dus hij wacht nog even). Dat vind ik ook wel een super autootje met een zeer aantrekkelijk prijskaartje.
Geen “lange afstanden kampioen” en er kan geen caravan achter maar heel zuinig. Behalve euro zuinigheid is de laadsnelheid daardoor zoals @PeterZ(on) ook aangeeft in km_laden/uur veel hoger dan de kW laadsnelheid doet vermoeden. Voor 2 lange vakanties per jaar heb je daaraan ook een heel fijn ding met diezelfde (gok ik) heel prettige navigatie.
De Ionity is toch een 73kwh bruto accu? Of heb jij een andere versie? Goed om te horen dat de Hyundai navigatie fijn werkt. Kijken naar kleine zuinige autootjes is zeker een kans waard, ook als ze op papier niet een grote accu hebben qua kwh's. Jammer dat de Chinezen die in dit gat springen wel leuke autootjes maken, maar die nog niet zuinig blijken. Vind de Firefly bijvoorbeeld best leuk, maar totaal niet zuinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Pr088 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 15:10:
[...]

De Hyundai Ioniq is eerder een uitzondering op de regel, misschien samen met de Leaf. Neem mijn Corsa-e maar eens mee voor een ritje. Moet moeite doen om die op een stuk snelweg bij mooi weer onder de 16,5 te krijgen. Beter gezegd, dat lukt mij niet, met 110 op de teller. Veel minder zuinig dan bijvoorbeeld een grotere ID3, uit hetzelfde bouwjaar 2020. De auto's van een jaar of 5 oud waren niet per definitie zuiniger dan nieuwere modellen. De Ioniq is de uitzondering die de regel bevestigt.
Ik had deze week op mijn tripje naar Luxemburg en terug een gemiddelde van 8,8kWh/100km, nu zal dat bij een hogere snelheid wel meer worden maar ik zie nagenoeg geen enkel nieuw model dit benaderen. Alleen Tesla met een type Model 3 en de Mercedes CLA zie ik ook als zuinig maar beiden voor mij te groot en te duur als privérijder. En om het bij bij lange ritten te houden dan is een efficiënte EV voor toch mij wel een must. Want een grote accu en hoog verbruik geeft vaak maar een heel beperkte winst op een lange rit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Pr088 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 15:13:
[...]

De Ionity is toch een 73kwh bruto accu? Of heb jij een andere versie? Goed om te horen dat de Hyundai navigatie fijn werkt. Kijken naar kleine zuinige autootjes is zeker een kans waard, ook als ze op papier niet een grote accu hebben qua kwh's. Jammer dat de Chinezen die in dit gat springen wel leuke autootjes maken, maar die nog niet zuinig blijken. Vind de Firefly bijvoorbeeld best leuk, maar totaal niet zuinig.
Excuus, 77kWh, Connect+, RWD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
PeterZ(on) schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 15:22:
[...]
Ik had deze week op mijn tripje naar Luxemburg en terug een gemiddelde van 8,8kWh/100km, nu zal dat bij een hogere snelheid wel meer worden
Mooie waarde!
Bij welke snelheid ongeveer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nova163
PeterZ(on) schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 15:22:
[...]

Ik had deze week op mijn tripje naar Luxemburg en terug een gemiddelde van 8,8kWh/100km, nu zal dat bij een hogere snelheid wel meer worden maar ik zie nagenoeg geen enkel nieuw model dit benaderen. Alleen Tesla met een type Model 3 en de Mercedes CLA zie ik ook als zuinig maar beiden voor mij te groot en te duur als privérijder. En om het bij bij lange ritten te houden dan is een efficiënte EV voor toch mij wel een must. Want een grote accu en hoog verbruik geeft vaak maar een heel beperkte winst op een lange rit.
Goed punt om op te letten voor toekomstige EV-kopers. Een grote accu is leuk, maar efficiëntie is eigenlijk belangrijker.

Goed voorbeeld hiervan is de Peugeot e-3008 Long Range met een indrukwekkende 97 kWh netto-accu:
https://ev-database.org/n...-e-3008-97-kWh-Long-Range
De range is natuurlijk dik in orde ~500 km, maar het had met een hogere efficiëntie een heel stuk beter kunnen zijn. Ligt natuurlijk ook deels aan het gewicht van 2241 kg.

[ Voor 3% gewijzigd door Nova163 op 15-08-2025 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:16
Nu inmiddels ruim een week in Zweden en wat betreft snelladers allemaal dikke prima, die werken tot nu toe gewoon met mijn laaddruppel. Maar zodra je op een huisjepark/camping of een andere touristische plek komt heb je voor elke laadpaal weer een andere pas nodig of een speciale app, een website via een QRcode en vandaag zou ik een tegoed kaart moeten kopen voor hun laadpaal. Dan is dat in Nederland toch een stuk handiger dat je bijna overal met 1 laaddruppel kunt laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puppetmaster
Nova163 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 15:53:
[...]

Goed punt om op te letten voor toekomstige EV-kopers. Een grote accu is leuk, maar efficiëntie is eigenlijk belangrijker.

Goed voorbeeld hiervan is de Peugeot e-3008 Long Range met een indrukwekkende 97 kWh netto-accu:
De range is natuurlijk dik in orde ~500 km, maar het had met een hogere efficiëntie een heel stuk beter kunnen zijn. Ligt natuurlijk ook deels aan het gewicht van 2241 kg.
Gewicht is minder belangrijk dan stroomlijn en motor efficiency.
Mn ID.7 weegt ook zoiets, heeft een kleinere accu, maar komt verder dan die Peugeot.

[ Voor 66% gewijzigd door Puppetmaster op 15-08-2025 16:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

PeterZ(on) schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:44:
[...]

Ik hoef niet echt alles snelweg te hebben en probeer nu eens de tolweg te vermijden. Voorlopig idee, Brussel - Charleville - Chalons en Champ - Auxerre en dan via de D965 en D926 naar Vierzon en via de A20 en E606 naar Bordeaux. Vandaar via Pamplona en Zaragoza naar mijn bestemming. Belangrijk is dat ik er wel een dag of vier over wil doen. :)
Zo ben ik laatst ook ongeveer gereden en dat beviel prima, er zijn dan ook aardig wat IEcharge laadpunten waar je voor €0,25 per kWh kunt laden met plug&charge.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Puppetmaster schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 15:52:
[...]

Mooie waarde!
Bij welke snelheid ongeveer?
Rustig op gepaste afstand achter een vrachtwagen. Ik heb de ACC op 95kmh staan en dan hangt het er een beetje vanaf hoe snel ze voor mij rijden maar zo rond de 90 op de teller vind ik prima. En als het druk is zoals op de terugweg ben je op de linker baan niet veel sneller. Heen was het verbruik 9,4kWh en terug 8,2kWh/100km (hoogteverschil).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
SpongeRob schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:06:
[...]

Zo ben ik laatst ook ongeveer gereden en dat beviel prima, er zijn dan ook aardig wat IEcharge laadpunten waar je voor €0,25 per kWh kunt laden met plug&charge.
Ja daar moet ik nog naar kijken of die een beetje uitkomen. Probleem met IEcharge vind ik dat ze regelmatig wegens onderhoud???? niet beschikbaar zijn. Dus voor mij eigenlijk onbetrouwbaar en toch wel een risico ook omdat ze in de middle of nowhere staan zijn er geen alternatieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
Nova163 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 15:53:
[...]

Ik heb persoonlijk het vermoeden dat Stellantis geen zuinige motoren gebruikt. Vergelijkbare EV's van VW komen veel zuiniger uit testen en die van Renault volgens mij ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pr088
PeterZ(on) schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:26:
[...]

Rustig op gepaste afstand achter een vrachtwagen. Ik heb de ACC op 95kmh staan en dan hangt het er een beetje vanaf hoe snel ze voor mij rijden maar zo rond de 90 op de teller vind ik prima. En als het druk is zoals op de terugweg ben je op de linker baan niet veel sneller. Heen was het verbruik 9,4kWh en terug 8,2kWh/100km (hoogteverschil).
Met een cruisesnelheid van 90 zou mijn ID3 ook rond de 11,5-12kWh per 100 scoren. Overal 80 gaan rijden is nog zuiniger. Maar ik vind dat persoonlijk te traag. De Ioniq 28kwh blijft een efficiencymonster. Met gemak 2kWh per 100 zuiniger dan elke andere EV van die omvang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

PeterZ(on) schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:29:
[...]

Ja daar moet ik nog naar kijken of die een beetje uitkomen. Probleem met IEcharge vind ik dat ze regelmatig wegens onderhoud???? niet beschikbaar zijn. Dus voor mij eigenlijk onbetrouwbaar en toch wel een risico ook omdat ze in de middle of nowhere staan zijn er geen alternatieven.
Ik had inderdaad één laadstop van IEcharge die offline was, maar de app gaf dat prima aan en ik was dus al vantevoren uitgeweken naar een andere IEcharge lader een kilometer of 10 verderop.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Laatst online: 22:19
Vandaag weer 3x de Mobilize pas gebruikt voor Ionity in de UK.
Ik weet dat er veel klachten over zijn, maar hier heeft het altijd probleemloos gewerkt en het werkt nog steeds perfect. De Renault app is een draak maar daar heb je met het laden verder geen last van.
Gekoppeld aan een Mastercard werkt het altijd zonder haperen en zodra de laadsessie afgesloten is zit de factuur in de inbox, bedragen kloppen altijd, ben er nog steeds heel blij mee.
Verschil in de UK is £0,30 ofwel 35 eurocent dus na 14 kWh laden speel je al quitte met een Intense abonnement van 4,99

Andere ergernis: soms is het heel irritant dat je bij snelladers vaak voor 2 laadplekken 1 scherm deelt.
1x prikte ik in bij Izivia vlak na een tesla rijder in en toe hij z'n sessie startte bleek dat mijn lader re zijn.
Ja dat was zijn fout maar een dergelijke vergissing is snel gemaakt, daarna weer gedoe om zijn (=mijn)sessie te stoppen en weer op gang te brengen.
Vandaag zelf bij een splinternieuwe Alpitronic in Peterborough ook staan hannessen om mijn eigen nummer/laadsessie op het scherm te toveren en niet die van de buurman. Doordat de zon pal op het scherm stond gewoon niet te doen, ik dacht ook even dat ik voor buurman betaalde maar dit bleek uiteindelijk niet zo te zijn.
Staan de mensen die zoiets ontwerpen daar zelf dan nooit mee te tobben, blijkbaar niet.
Pagina: 1 ... 126 ... 132 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.