Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

_Anvil_ schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:25:
[...]

Ok, toch nieuwsgierig, hoe kun je zoveel prive rijden met je leaseauto, naast al het zakelijk gebruik? Bij mijn vorige werkgever was er een gebruiksclausule ondanks de bijdrage privegebruik en werden deze collega's toch uiteindelijk opgespoord en aangepakt (taxi diensten naar schoonfamilie in Polen en vergelijkbaar ge/misbruik :)
Fiscaal mag dit overigens niet, geen eigen bijdrage privé gebruik maar wél 50k km/jr privé rijden. Dat staat gewoon in het loonheffingshandboek van de fiscus.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:42
flupp schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:00:
[...]

Het zal Teslarijders worst wezen: met Autocharge geen 3, 4 noch 5G nodig, en met 400V batterijen ook geen 800V laders.

Overschat de nadelen niet die je aanhaalt, als je ‘t mij vraagt was (en is) hun netwerk al zelfbedruipend met alleen nog maar “hun” Tesla’s.
Ik denk dat er een reden is waarom ze het voor niet-Tesla’s hebben opengesteld en dat is geen liefdadigheid..
De nadelen zijn tov andere aanbieders en dat gaat dus over locatie, 400V beperking en app only. En de laadsnelheid is soms beperkt als je een V2 hebt. Dat wordt allemaal deels gecompenseerd door groter aantal palen per locatie en soms iets goedkoper. Het is dus maar net wat je belangrijk vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

JTHZZ schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:33:
[...]

Ik denk dat er een reden is waarom ze het voor niet-Tesla’s hebben opengesteld en dat is geen liefdadigheid..
De nadelen zijn tov andere aanbieders en dat gaat dus over locatie, 400V beperking en app only. En de laadsnelheid is soms beperkt als je een V2 hebt. Dat wordt allemaal deels gecompenseerd door groter aantal palen per locatie en soms iets goedkoper. Het is dus maar net wat je belangrijk vindt.
V4 is gewoon met creditcard mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:27
stanny schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:53:
[...]

het is een iPhone 16 van een maand oud, dus eerst eens proberen met een factory reset en nieuwe simkaart, komt wel goed ;)
Opnieuw opstarten helpt vaak ook wel tegen connectieproblemen via roaming in het buitenland. Ietsje minder invasieve ingreep. ;)

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:01
offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 12-08-2025 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiemen19
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:05
Bij mij heeft automatische netwerkdetectie uitzetten en zelf een provider kiezen ook het nodige opgelost deze vakantie. Op Orange had ik in Frankrijk nauwelijks bereik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:09
stanny schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:26:
Nog niet toegekomen aan een reisverslag, maar ik wil wel al het meest met-de-billen-toe-moment delen :P

Met 1% toegekomen aan de Tesla SUC in Le Bosc, Frankrijk.
Bleek dat mijn telefoon daar op geen enkel netwerk meer dan 3G wou vangen (ligt wel aan mijn gsm/sim-kaart heb ik ondertussen ontdekt).
Dus ja… wat nu?
Kwam er een Nederlander aangereden die wel gewoon vlot kon beginnen laden.
Ik mij er naast gezet en lief gevraagd of die even zijn hotspot wou aanzetten.
Op die manier dan uiteindelijk wel geslaagd om de sessie te starten, stoppen heb ik via de auto geforceerd.
Dus dank aan de vriendelijke man om even zijn data te delen, dikke lifesaver.

Ik weet niet wat ik anders had moeten aanvangen met mijn 2 kleuters aangezien daar in de nabijheid van 5km geen DC alternatieven zijn en we nog te lang voor de boeg hadden om dan maar even wat uren aan de AC lader te gaan hangen (die toen ook allemaal bezet waren)… :+

Dus het ging nagenoeg altijd vlekkeloos, maar als het dan eens mis gaat, kan het plots wel spannend worden…
Mede daarom heb ik een bloedhekel aan die laadapps, geen bereik is dus niet laden. Mooi dat je iemand kan vinden die een hotspot ter beschikking wil stellen maar als die er niet is sta je daar. Voor mijn komende Spanje vakantie ben ik afhankelijk van de nodige SuC's en dat is wel iets om rekening mee te houden. Geef mij maar een laadpas. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
RigolleM schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 18:15:
[...]

Het is misschien overdreven om aan te geven om hiervoor een eSIM te activeren, maar als je gans uw vakantie enkel 3G/EDGE qua ontvangst hebt, dan zou ik alternatieven bedenken voor het probleem, een Franse eSIM zou een mogelijke oplossing kunnen zijn. Om dan pas vast te stellen aan de Tesla SuC dat je geen internet hebt 8)7
Op vakantie gebruik ik mijn gsm nagenoeg niet en als ik het dan toch wil, zit ik op de wifi van de locatie waar ik op dat moment overnacht. Dus neen, ik had die verbindingsproblemen niet door tot dat moment.
Had ik het geweten, ik had heus wel op voorhand een alternatief bedacht om mij voor zo een situaties te behoeden d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
True schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:35:
[...]

V4 is gewoon met creditcard mogelijk.
En werkt dat ook overal? Staat mij bij dat ik wel eens gehoord heb dat het nog niet overal werkt.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:21
JTHZZ schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:33:
[...]
Ik denk dat er een reden is waarom ze het voor niet-Tesla’s hebben opengesteld en dat is geen liefdadigheid.
Dat denk ik ook.

De nadelen zijn tov andere aanbieders en dat gaat dus over locatie, 400V beperking en app only.
En laat dat nu net (wat jij noemt) “beperkingen” zijn die niet gelden voor Tesla’s: geen 800V laders nodig met 400V batterijen, en een app is al evenmin nodig. Wat zou Tesla er dan volgens jou toe aanzetten om dáár iets aan te doen?

Liefdadigheid als drijfveer kunnen we hierbij alvast al uitsluiten :*)

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
flupp schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:35:
[...]

Dat denk ik ook.

[...]

En laat dat nu net (wat jij noemt) “beperkingen” zijn die niet gelden voor Tesla’s: geen 800V laders nodig met 400V batterijen, en een app is al evenmin nodig. Wat zou Tesla er dan volgens jou toe aanzetten om dáár iets aan te doen?

Liefdadigheid als drijfveer kunnen we hierbij alvast al uitsluiten :*)
Volgens mij willen ze concurreren met andere snelladers en omzetgroei genereren op de snelladers. Misschien ook niet, prima hoor, maar dan gaan ze steeds meer mensen verliezen aan andere laders. Er komen steeds meer auto’s met 800V en dan scheelt het toch aardig in laadtijd. En blijkbaar vinden ze toch nodig om er iets aan te doen, anders had er geen creditcardlezer op een v4 gezeten en een langere kabel..

Dat laadnetwerk was ooit een mooie USP om elektrische auto’s te verkopen maar is ondertussen een flinke kostenpost lijkt me. Als je die moet dekken met weinig betalende Tesla rijders kan het niet uit. Dus stel je het open. Maar dan moet je wel blijven concurreren. Dat doen ze op prijs en aantal laders zeker maar op andere punten dus wat minder. Geen easy fix voor tesla maar dat is wel de situatie nu. Ik vind de tesla laders niet zo aantrekkelijk om er voor om te rijden maar als ik er bij uit kom ga ik daar laden.

[ Voor 30% gewijzigd door JTHZZ op 11-08-2025 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:33
Ik vind de Tesla laders juist erg fijn. Fijne locaties (niet op drukke parkeerplaats langs snelweg), volop plaats, goedkoop, app i.p.v. pasjes. Met pasjes wil ik nog wel eens ruzie hebben (Mobilize pas bij Ionity).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-09 21:17
JTHZZ schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:47:
[...]

Volgens mij willen ze concurreren met andere snelladers en omzetgroei genereren op de snelladers. Misschien ook niet, prima hoor, maar dan gaan ze steeds meer mensen verliezen aan andere laders. Er komen steeds meer auto’s met 800V en dan scheelt het toch aardig in laadtijd. En blijkbaar vinden ze toch nodig om er iets aan te doen, anders had er geen creditcardlezer op een v4 gezeten en een langere kabel..

Dat laadnetwerk was ooit een mooie USP om elektrische auto’s te verkopen maar is ondertussen een flinke kostenpost lijkt me. Als je die moet dekken met weinig betalende Tesla rijders kan het niet uit. Dus stel je het open. Maar dan moet je wel blijven concurreren. Dat doen ze op prijs en aantal laders zeker maar op andere punten dus wat minder. Geen easy fix voor tesla maar dat is wel de situatie nu. Ik vind de tesla laders niet zo aantrekkelijk om er voor om te rijden maar als ik er bij uit kom ga ik daar laden.
Tot op heden heb ik ook niet de indruk dat Tesla directe concurrenten willen zijn voor een Ionity of Fastned.
  • Tesla heeft vaak locaties een eind van de snelweg, Fastned/Ionity toch vaker op de snelweg
  • "overboeking" van aansluitvermogen op een V3 supercharger is ~180%, op een typische Fastned ~50% en Ionity vaak 0%. Ook al had de v3 supercharger 800V, dat zou bij een vol(ler) station niet veel uitmaken. Dat maakt wel dat de kosten van een supercharger opereren wel lager zijn.
No way dus dat een Fastned/Ionity op prijs daarmee kan concurreren, wat ook wel zichtbaar is hun tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:15
Staat me bij dat ze destijds quasi gedwongen werken om het open te stellen voor derden en dat toen ook vrij plomp gedaan hebben (was een subsidie kwestie oid). Hetzelfde geldt voor de betaaloptie met CC, das ook EU regulering.

Ik vind zelf de tesla SuC locaties prima, meestal maar net ff van de snelweg af, bij een winkel/restaurant plein in Frankrijk bijvoorbeeld, op een autohof in Duitsland of bij een hotel (vaak van der Valk) in NL. Voldoende voorzieningen erbij (uitzonderingen daargelaten).
Laden gaat stabiel snel, met V3 & 4 vaak lang op max 400V CCS spec voor non-Tesla’s en daarboven voor nieuwere Tesla’s. V2 zijn er nog weinig en solo V2 nog minder, daar kan je simpel omheen navigeren (behalve Peter).
Omdat ik aan schoolvakanties gebonden ben, is het aantal stalls en de daaraan gebonden lagere bezettingsgraad bij Tesla voor mij belangrijk.
Afgelopen drukke weekenden veel meer laadfiles bij bijv. Ionity dan bij SuC’s.
Ik snellaad alleen op vakantie, de rest thuis.

800V kent betere en minder goede implementaties.
Bij een A6 76kwh gaat het bijv. nauwelijks sneller dan een ID.7 86kwh.
De EV6, Porsche en het meeste wat nog komt gaat wel sneller.

In De VS draaien de V4’s wel op 800V voor de cybertruck.
Het was daarom mijn hoop dat de nieuwe model Y ook 800v zou gaan krijgen, maar dat viel tegen. Daardoor icm Elon niet weer voor een nieuwe gegaan, hoewel de oude erg goed beviel.

[ Voor 42% gewijzigd door Puppetmaster op 11-08-2025 21:08 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hans1956
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:25

Hans1956

Pixel 8 Pro

Ik zag vandaag dat bij de Tesla SuC aan de zuidkant van Maastricht, vlak naast de A2, ook Electra laadpalen zijn neergezet. In de Electra app staan ze niet dus waarschijnlijk nog niet in bedrijf. Blijkbaar onderdeel van de Spark alliance want in de Ionity app staat al wel een vermelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AKfsBHSg5fBXkgNdA5x4OvAUfWg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SAUWBuyOcaqeESW8UfXtt7em.png?f=fotoalbum_large

Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Hans1956 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 21:06:
Ik zag vandaag dat bij de Tesla SuC aan de zuidkant van Maastricht, vlak naast de A2, ook Electra laadpalen zijn neergezet. In de Electra app staan ze niet dus waarschijnlijk nog niet in bedrijf. Blijkbaar onderdeel van de Spark alliance want in de Ionity app staat al wel een vermelding.

[Afbeelding]
Staat nog een hek omheen maar lijken zo in bedrijf te kunnen worden genomen want zo zien ze er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Puppetmaster schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:56:
800V kent betere en minder goede implementaties.
Bij een A6 76kwh gaat het bijv. nauwelijks sneller dan een ID.7 86kwh.
De EV6, Porsche en het meeste wat nog komt gaat wel sneller.
Je hebt er natuurlijk meer aan bij grotere accu’s. Maar ook die ‘slechte’ A6 laadt nog steeds een kwart sneller dan de ID. IMaar het is bij accu’s rond de 75-80kWh natuurlijk altijd maar minutenwerk wat je bespaart (10-80 in 21 vs 26 min). Maar als je met een 800V auto op 400V moet laden ga je dus wel flink langer wachten, zeker als je meerdere stops moet maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:22
True schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 23:13:
[...]

offtopic:
Er zijn veel meer subsidies mogelijk dan alleen de SEPP die iedereen kent. Daarbij krijg je sommige opdrachten niet gegund als je niet CO2 neutraal bent en zo zijn er nog verschillende andere redenen om EVs te kiezen als werkgever.

Jammer dat er zo op de man gereageerd wordt. Zoals ik aangaf wil ik een reiservaring hebben waarbij ik zo min mogelijk belemmerd wordt door het feit dat ik een EV rijd. Als ik kan kiezen tussen twee opties waarbij één goedkoper is zal ik dat absoluut doen. Maar ik kan niet al rijdend kijken of een Tesla Supercharger of Ionity op mijn route beschikbaar is over 30 km die integratie is in ieder geval niet goed genoeg in de VW-navi mogelijk en mijn telefoon er bij pakken ga ik zeker niet doen.
Ik zeg ook nergens dat het mij een worst zal wezen omdat de baas betaald. Ik heb hierboven ook al genoemd dat het mij om de vakantie ervaring gaat, maar er moet weer allergisch gereageerd worden op het feit dat het niet mijn kosten zijn. Die honderd euro verschil zal mij een worst wezen al was het netto €200 van mijn eigen rekening op zo'n hele vakantie valt dat in het niet - op zo'n reisdag van 1.000 km wil ik niet gaan zitten stressen om een bepaalde goedkope snellader te halen ik wil gewoon relaxed van A naar B rijden.

Maar kom dan eens met wat cijfers, want ik heb nog eens teruggezocht, maar van dit seizoen tref ik enkel in dit topic iemand die het voor zo'n €120 minder gedaan heeft en die heeft dan met abonnement en enkel Ionity gereden - daar terwijl ik ook lees dat Ionity in Italië in het hoog seizoen nu niet al te prettig is om bij te laden.
M.i. zit je dan helemaal aan de andere kant van het spectrum m.b.t. een prettige reiservaring.
Als je googlet op Id7 navi en laadplanning krijg je een indrukwekkend overzicht van wat die auto allemaal kan. Zo te zien meer/beter dan mijn EV6.
Mijn reis naar Puglia over ruim 4.900 km kostte me gemiddeld € 0,46/kWh. Geen laadstress en geen laadfiles, gewoon relaxed. Alleen terplekke was het soms een beetje zoeken.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• flupp
JTHZZ schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 21:50:
[...]

Maar het is bij accu’s rond de 75-80kWh natuurlijk altijd maar minutenwerk wat je bespaart (10-80 in 21 vs 26 min). Maar als je met een 800V auto op 400V moet laden ga je dus wel flink langer wachten, zeker als je meerdere stops moet maken.
Een 800V batterij laadt trager aan een “oude”, “verouderde” 400V snellader. So what? Who cares, man? Als je zo nodig dacht een 800V batterij te moeten hebben, dan zul je wel weten waar de 800V laders te vinden zijn, zeker? Al dat gezever over 400 dan wel 800V batterijen en laders doet hier niets terzake: als je de laadsnelheid zó belangrijk vindt, zoek dan de geschikte laders uit, rij er 5 minuten voor om, en bespaar 4 minuten. Chacun sa merde.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
JTHZZ schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 21:50:
[...]

Je hebt er natuurlijk meer aan bij grotere accu’s. Maar ook die ‘slechte’ A6 laadt nog steeds een kwart sneller dan de ID. IMaar het is bij accu’s rond de 75-80kWh natuurlijk altijd maar minutenwerk wat je bespaart (10-80 in 21 vs 26 min). Maar als je met een 800V auto op 400V moet laden ga je dus wel flink langer wachten, zeker als je meerdere stops moet maken.
Een kwart sneller is het niet, want van 10-80% laadt de A6 ook minder bij dan de ID.7. Dat scheelt 7kwh.
Eigenlijk zou je de ID.7 dan van 10-72% moeten laten laden ipv 80%.
Daar is natuurlijk geen data van, dus dan maar lineair berekend (wat een ongunstiger scenario is dan tot 72% laden ivm de curve). Dan kom je op 23 min uit ipv 21
Het verschil in piekdnelheid is ook maar 10%, 220 vs 200.

Vandaar ook mijn opmerking dat die A6 nauwelijks sneller laadt dan de ID.7. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Puppetmaster op 12-08-2025 11:33 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
Puppetmaster schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 22:28:
[...]

Een kwart sneller is het niet, want van 10-80% laadt de A6 ook minder bij dan de ID.7. Dat scheelt 7kwh.
Eigenlijk zou je de ID.7 dan van 10-72% moeten laten laden ipv 80%.
Daar is natuurlijk geen data van, dus dan maar lineair berekend (wat een ongunstiger scenario is dan tot 72% laden ivm de curve). Dan kom je op 23 min uit ipv 21
Het verschil in piekdnelheid is ook maar 10%, 220 vs 200.

Vandaar ook mijn opmerking dat de A6 nauwelijks sneller laadt dan de ID.7. :)
Je hebt gelijk voor de A6 met kleinste accu en de ID7 met de beste laadcurve (pro s) . Daar zit dus 10% verschil in. De A6 performance is alweer een ander verhaal en de id7 pro (niet S) ook. Maar blijkbaar vinden sommige anderen het niet fijn dat wij hier zo precies over doen en spelen dan graag op de man dus laten we maar ophouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:07
_Anvil_ schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:25:
[...]
Ok, toch nieuwsgierig, hoe kun je zoveel prive rijden met je leaseauto, naast al het zakelijk gebruik? Bij mijn vorige werkgever was er een gebruiksclausule ondanks de bijdrage privegebruik en werden deze collega's toch uiteindelijk opgespoord en aangepakt (taxi diensten naar schoonfamilie in Polen en vergelijkbaar ge/misbruik :)
Ik rij geen 50K km privé per jaar, maar ALS ik dat zou doen zou dat kunnen (geen idee waarom je dat zou willen, maar dat terzijde).

Ik heb wel een vriend die dat jarenlang gedaan heeft (relatie 800km verderop). Nooit vragen of opmerkingen over gehad.
True schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:01:
[...]
Fiscaal mag dit overigens niet, geen eigen bijdrage privé gebruik maar wél 50k km/jr privé rijden. Dat staat gewoon in het loonheffingshandboek van de fiscus.
Welke paragraaf dan?

[ Voor 6% gewijzigd door VidaR-9 op 11-08-2025 22:39 ]

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

23.3.3 Bijtelling privégebruik auto: percentages en uitgangspunten
Excessief privégebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
True schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 22:45:
[...]
23.3.3 Bijtelling privégebruik auto: percentages en uitgangspunten
Excessief privégebruik
Ja akkoord, maar dat gaat over de bijtelling. Niet over de bijdrage privégebruik.

Overigens heb ik nog nooit gehoord dat meer bijtelling wordt gerekend obv werkelijke hogere kosten privé gebruik of dat hier überhaupt ooit op gecontroleerd wordt. Zowel vanuit werkgever als belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
PeterZ(on) schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 18:43:
[...]

En werkt dat ook overal? Staat mij bij dat ik wel eens gehoord heb dat het nog niet overal werkt.
De meeste V4's zullen van na juli 2024 zijn en dan zou het (EU)verplicht moeten werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Dag allen,

Vorig jaar hebben wij onze eerste roadtrip gemaakt met onze EV door Frankrijk, richting noord/west Spanje en op de terugweg naar Disneyland. Veel aan de tips hier gehad want tja, toch een eerste keer met de EV zo ver rijden. In praktijk viel dat enorm mee en was het heerlijk rijden met genoeg laadmogelijkheden. Viel ons enorm mee!

Dit jaar, lees over 1,5 week, gaan we weer. Door Frankrijk richting noord Spanje maar vervolgens gaan we de oost kant op. Diverse plaatsen die we aandoen tot ongeveer Barcelona (gaan we nog een dagje heen), vervolgens het binnenland in en zo via een stop in Zaragoza de Pyreneeën in.

Vorig jaar had ik een groene sticker besteld via: https://www.certificat-air.gouv.fr/ Ik wil dit voor deze roadtrip weer doen en als ik het goed heb volstaat die ook voor Frankrijk en Spanje? Alleen voor Barcelona moet je een aparte vergunning aanvragen (https://www.barcelonatips.nl/milieusticker-in-barcelona/). Nu weten we nog niet zeker of we met de auto gaan of de trein pakken, maar mochten we met de auto gaan, de sticker van https://www.certificat-air.gouv.fr/ is dan niet voldoende toch? Mocht ik de sticker niet op tijd binnen hebben (vorig jaar ging dat super snel, binnen een paar dagen al) dan volstond het uitprinten van de mail en deze even op je dashboard plakken ook begreep ik al.

Qua laden maken we ons helemaal geen zorgen meer. We ontvangen sowieso over een week onze nieuwe EV, de Polestar 2 MY26, en die heeft een veel betere actieradius dan de huidige XC40. Dus dat komt wel goed, ook omdat we totaal geen laadstress meer hebben nav de vorige roadtrip. Ook wel eens lekker, niks vooraf uitzoeken en een heel plan B maken maar gewoon rijden omdat je weet dat er laadstops zat zijn. Vorig jaar ook geen enkele keer gehad dat het overvol was bij snelladers, zal wellicht komen omdat we altijd net buiten het drukke seizoen om gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 12-08-2025 09:34 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:16
Juancho schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:28:
Vorig jaar had ik een groene sticker besteld via: https://www.certificat-air.gouv.fr/ Ik wil dit voor deze roadtrip weer doen en als ik het goed heb volstaat die ook voor Frankrijk en Spanje?
Die sticker is aan je auto (kenteken) gekoppeld, waarom zou je een nieuwe bestellen? Die van vorig jaar zit toch nog op je voorruit? Bij mij duurde het in juni 4 weken voordat ik deze had.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:45
Juancho schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:28:

Alleen voor Barcelona moet je een aparte vergunning aanvragen (https://www.barcelonatips.nl/milieusticker-in-barcelona/). Nu weten we nog niet zeker of we met de auto gaan of de trein pakken, maar mochten we met de auto gaan, de sticker van https://www.certificat-air.gouv.fr/ is dan niet voldoende toch?
Het milieu-vignet van Frankrijk is NIET geldig in Barcelona.
Ik weet niet waar je precies op vakantie gaat, maar wij zijn enkele jaren geleden met de trein naar Barcelona gegaan, kostte weinig destijds en je stapte midden in het centrum uit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PeterZ(on)
jongetje schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:36:
[...]

Die sticker is aan je auto (kenteken) gekoppeld, waarom zou je een nieuwe bestellen? Die van vorig jaar zit toch nog op je voorruit? Bij mij duurde het in juni 4 weken voordat ik deze had.
Precies, gekoppeld aan kenteken. Maar ik lees dat hij een andere/nieuwe auto krijgt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:31
[...]

Als hij de nummerplaten van zijn oude wagen overdraagt naar zijn nieuwe dan heeft dat idd weinig zin, die stickers voor Frankrijk zijn levenslang geldig. Maar mogelijks verandert het kenteken en is dat de reden?

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Nieuwe EV = nieuw kenteken

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:19

Opa

Nu Multifocaal!

Largamelion schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:47:
[...]
Als hij de nummerplaten van zijn oude wagen overdraagt naar zijn nieuwe dan heeft dat idd weinig zin, die stickers voor Frankrijk zijn levenslang geldig. Maar mogelijks verandert het kenteken en is dat de reden?
In Nederland kan je je kenteken niet meenemen. Dit hoort bij de auto en niet de persoon.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
[...]
Die van vorig jaar zit toch nog op je voorruit? Bij mij duurde het in juni 4 weken voordat ik deze had.
Ik laat die sticker er niet op zitten, vind ik lelijk. Dan koop ik volgend jaar wel een nieuwe voor die paar euro mocht ik weer die kant op gaan. Je kan ook zo verwijderbaar stukje ertussen plakken, maar daar dacht ik dit jaar te laat aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:25
True schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:32:
[...]

Ik dacht Nederlanders koning risico's mitigeren waren, maar jullie Belgen kunnen er ook wat van. In zo'n geval is het toch prima op te lossen door bij iemand te vragen voor een hotspot of iemand vijftig euro contant in de hand te drukken voor een volle accu via zijn Tesla account.
Daarvoor ga je toch geen extra eSim van te voren voor aanschaffen voor je vakantie zodat je in zo'n edge case alsnog kunt laden 8)7
Ik sta regelmatig vlakbij mn huis te superchargen voor een hotel tussen de stuntelende toeristen, maar zou niet weten hoe ik voor iemand anders kan laden als ie me 50 euro cash zoals in jouw voorbeeld zou geven?

Ik steek de stekker er in en de paal herkent mijn auto dan, geen idee wat ik anders zou moeten doen?
PeterZ(on) schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 18:32:
[...]

Mede daarom heb ik een bloedhekel aan die laadapps, geen bereik is dus niet laden. Mooi dat je iemand kan vinden die een hotspot ter beschikking wil stellen maar als die er niet is sta je daar. Voor mijn komende Spanje vakantie ben ik afhankelijk van de nodige SuC's en dat is wel iets om rekening mee te houden. Geef mij maar een laadpas. :)
Dat dus, ik laad zelden aan publieke palen (uitgezonderd Tesla SuC), maar mn anwb pas tegen de paal houden does the trick gelukkig in de Benelux, de voortgang kan ik dan bijhouden in de anwb en tesla app

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
cOOlrUnnINgs schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:43:
[...]

Het milieu-vignet van Frankrijk is NIET geldig in Barcelona.
Ik weet niet waar je precies op vakantie gaat, maar wij zijn enkele jaren geleden met de trein naar Barcelona gegaan, kostte weinig destijds en je stapte midden in het centrum uit.
We willen van Tarragona een dagje naar Barcelona, dat is maar ruim een uurtje met de trein dus net al besloten dat we dat lekker gaan doen. Geen gedoe met parkeren en rijden in een drukke stad, gewoon treintje in en wat je zegt, je stapt in het centrum uit.

Onze reis is overigens in zijn geheel:

Thuis/Dijon/Roses/Calella de Palafrugell/Tarragona/Zaragoza/Congost de Mont-rebei/Orleans (als locaties waar we verblijven en vanuit daar gaan we veel meer dingen bekijken/zien etc.). Maar dan volstaat de sticker van https://www.certificat-air.gouv.fr/ wel.

Kan het trouwens nog niet bestellen aangezien ik nog geen kentekenbewijs heb.

[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 12-08-2025 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

_Anvil_ schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:31:
[...]

Ik sta regelmatig vlakbij mn huis te superchargen voor een hotel tussen de stuntelende toeristen, maar zou niet weten hoe ik voor iemand anders kan laden als ie me 50 euro cash zoals in jouw voorbeeld zou geven?

Ik steek de stekker er in en de paal herkent mijn auto dan, geen idee wat ik anders zou moeten doen?
In de Tesla app, hamburgermenu rechtsboven, "Uw andere elektrische voertuig opladen", SuC kiezen, stekker kiezen en laden.
Bij mij wordt wel de niet-abonnementsprijs getoond als ik dat doe.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KrlGl
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:23
Nog even een tip voor de niet-Tesla rijders die bi/j Tesla willen laden:
Ik heb deze vakantie gemerkt dat de Tesla app het niet doet wanneer ik een VPN actief heb.
Duurde even voordat ik er achter was dat dit het probleem was, maar wanneer je VPN gebruikt kan het zo maar zijn dat je geen toegang krijgt tot het laad-menu in de app.

Het enig dat je te zien krijgt is ‘product toevoegen ‘

Heb het gemeld bij Tesla.

Lynk&co 02 software 1.2.0 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
VidaR-9 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:04:
[...]
Ik laat die sticker er niet op zitten, vind ik lelijk. Dan koop ik volgend jaar wel een nieuwe voor die paar euro mocht ik weer die kant op gaan. Je kan ook zo verwijderbaar stukje ertussen plakken, maar daar dacht ik dit jaar te laat aan.
Ik maak een fotokopie, plak dié op de voorruit, en houd het origineel in het handschoenkastje. Die onnozele landenstickers zijn niet alleen lelijk, je hebt ze op de vakantie na tijdens het jaar nooit nodig. En wie al ooit eens gecontroleerd werd of er een boete voor kreeg steke zijn hand op…

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
KrlGl schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:13:
Ik heb deze vakantie gemerkt dat de Tesla app het niet doet wanneer ik een VPN actief heb.
Als je op dat moment (dat jouw VPN actief is) ook niet op het internet kan surfen, dan ligt het zeker aan jouw VPN instellingen.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19:08

EDB

KrlGl schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:13:
Duurde even voordat ik er achter was dat dit het probleem was, maar wanneer je VPN gebruikt kan het zo maar zijn dat je geen toegang krijgt tot het laad-menu in de app.

Het enig dat je te zien krijgt is ‘product toevoegen ‘

Heb het gemeld bij Tesla.
Is al langer het geval. Vorig jaar kon ik de Tesla app ook niet openen met m’n VPN actief. Het rare is dat het nu vaak weer wel lukt met de VPN aan (ik vergeet ‘m wel eens uit te zetten).

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:31
flupp schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:16:
[...]

Ik maak een fotokopie, plak dié op de voorruit, en houd het origineel in het handschoenkastje. Die onnozele landenstickers zijn niet alleen lelijk, je hebt ze op de vakantie na tijdens het jaar nooit nodig. En wie al ooit eens gecontroleerd werd of er een boete voor kreeg steke zijn hand op…
Ik heb het blad waar de sticker op zit gewoon gevouwen tot een vierkant iets groter dan de sticker en plaats dit in de klem achter de voorruit. Zou niet weten waarom dat een probleem zou zijn en heb al 2 zomers op die manier door Frankrijk gereden zonder boetes. Eerste jaar lag het aanvraagformulier gewoon vooraan omdat ik de sticker nog niet had (dat mag volgens de info die je krijgt), dus dan mag dit ook wel vermoed ik.

Het is ook compleet idioot dat je op een EV zo'n sticker moet hebben ... laat staan dat ik m'n voorruit ermee wil vervuilen.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Maasluip schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:50:
[...]

In de Tesla app, hamburgermenu rechtsboven, "Uw andere elektrische voertuig opladen", SuC kiezen, stekker kiezen en laden.
Bij mij wordt wel de niet-abonnementsprijs getoond als ik dat doe.
Ah ok, weer wat geleerd. Ik heb bewust geen betaalgegevens aan mn account gehangen, omdat ik een oude freebyload model S heb, dus ik zal geen anderen kunnen helpen vermoed ik.
[...]

Zwitserland, tolvignet. Ze voelen soms zelfs bij de grens of te wel echt vastgeplakt zit ivm "uitlenen" (itt tot Oostenrijk betaal je verplicht voor een heel jaar)

Vorige week trouwens door Fr gereden nog, weet ff niet welke groene sticker er bedoeld wordt. Milieuzones?

[ Voor 41% gewijzigd door _Anvil_ op 12-08-2025 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Largamelion schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:46:
[...]
Ik heb het blad waar de sticker op zit gewoon gevouwen tot een vierkant iets groter dan de sticker en plaats dit in de klem achter de voorruit. Zou niet weten waarom dat een probleem zou zijn en heb al 2 zomers op die manier door Frankrijk gereden zonder boetes. Eerste jaar lag het aanvraagformulier gewoon vooraan omdat ik de sticker nog niet had (dat mag volgens de info die je krijgt), dus dan mag dit ook wel vermoed ik.

Het is ook compleet idioot dat je op een EV zo'n sticker moet hebben ... laat staan dat ik m'n voorruit ermee wil vervuilen.
Geven ze eigenlijk wel boetes? Zeker nu ze die milieu zones gaan afschaffen in Frankrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:19
Nee er wordt totaal niet gehandhaafd op die Crit'air vignetten.
Ik zie niet in waarom je zo'n ding zou kopen en hem vervolgens niet op je ruit te plakken.
Dan voldoe je immers ook niet aan de regels, koop hem dan gewoon niet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:58
Ik beschouw mijn groene Franse milieusticker als reward-badge "Held met lange ritten met elektrische auto in Europa". :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:12
Tesla app werkt hier prima met vpn aan.

Wat al gezegd is, kun je wel internet op als je vpn aanstaat of alleen aan je thuisnetwerk? Dat zijn het de instellingen.

Hier android met een wireguard vpn naar een fritzbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
[...]

[...]

Dat dus, ik laad zelden aan publieke palen (uitgezonderd Tesla SuC), maar mn anwb pas tegen de paal houden does the trick gelukkig in de Benelux, de voortgang kan ik dan bijhouden in de anwb en tesla app
Een app is wel veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrlGl
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:23
flupp schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:19:
[...]

Als je op dat moment (dat jouw VPN actief is) ook niet op het internet kan surfen, dan ligt het zeker aan jouw VPN instellingen.
Dat ligt ( lag) het dus niet, anders was ik er veel sneller achter gekomen.

Lynk&co 02 software 1.2.0 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermanbbbb
  • Laatst online: 19:15

Hermanbbbb

P2 LRSM 2022 PP

PeterZ(on) schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:18:
[...]

Geven ze eigenlijk wel boetes? Zeker nu ze die milieu zones gaan afschaffen in Frankrijk.
Ze gaan alleen de permanente milieuzones afschaffen (wet aangenomen in het parlement dit voorjaar in een futiele poging gele hesjes te pleasen). Maar steden kunnen nog wel zulke zones tijdelijk invoeren in periodes met hoge luchtvervuiling (lees: smog).

Overigens geldt de Franse sticker ook in Genève, de enige Zwitserse stad met zulke zones. Maar ook daar gaat het om tijdelijke zones bij luchtvervuiling (bordjes limiteren de toegang dan tot "macarons Stick'air" met de juiste kleur). Maar dat is wel heel zelden het geval. Dat is zelden het geval, maar toevallig wel bv morgen (wij krijgen uiteraard de groene sticker, dus voor EVs geen probleem):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/363GHbg5q9rRrsBOjLsF-hJa1Lo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Od1l7lRWY68UoFg078Aplikl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Hermanbbbb op 12-08-2025 19:46 . Reden: toevoeging aankondiging tijdelijke milieuzones Genève wegens luchtvervuiling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Misschien een beetje offtopic, maar ik weet de VIN en het kenteken al van onze nieuwe auto. Alleen moet je bij de aanvraag van vignet ook de Date of first registration doorgeven. Dit staat op het kentekenbewijs maar die heb ik nog niet en zal ik pas bij de aflevering krijgen. Dan kan ik de sticker sowieso niet meer ontvangen (wel het bewijs van betaling natuurlijk). Weet iemand toevallig of de Date of first registration altijd de datum is dat de berijder de nieuwe auto in ontvangst krijgt? In mijn geval dus 20 augustus? Of is dat te simpel gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerwim
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-09 16:40
Juancho schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:54:
Misschien een beetje offtopic, maar ik weet de VIN en het kenteken al van onze nieuwe auto. Alleen moet je bij de aanvraag van vignet ook de Date of first registration doorgeven. Dit staat op het kentekenbewijs maar die heb ik nog niet en zal ik pas bij de aflevering krijgen. Dan kan ik de sticker sowieso niet meer ontvangen (wel het bewijs van betaling natuurlijk). Weet iemand toevallig of de Date of first registration altijd de datum is dat de berijder de nieuwe auto in ontvangst krijgt? In mijn geval dus 20 augustus? Of is dat te simpel gedacht?
Als je het kenteken weet kan je toch kijken op ovi.rdw.nl? Als het een lease is wordt ie op naam van een bedrijf gezet en kan je die gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:52
Juancho schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:54:
Je hebt Datum Inschrijving en Datum Tenaamstelling. Zoals je bij mijn auto ziet, zit daar een week tussen. Op datum inschrijving stond mijn auto nog bij de Tesla fabriek in Duitsland. Maar toen werd al wel m'n kenteken bekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_j_TuDJie-EeU2qZ9RsyabNQDAw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PzlRv7UZZNvupaogXvKgoyiZ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qdQ1cIY5RLGv3OT9PKV1IY53Nbg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7t5rO7kN4RZ8eoyNpTymCFYx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PgMbILJ3uPj3MJasilsAYOSIAH4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hRUVpmsfPO16FIq9BPEW7Ke0.png?f=fotoalbum_large

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Even gekeken bij RDW (het is idd een leaseauto)

Datum eerste toelating = Niet geregistreerd
Datum inschrijving voertuig in Nederland = 6 augustus 2025

Ik moet alleen die 1e datum hebben voor de aanvraag... Misschien dat die dan idd later deze week alsnog beschikbaar wordt.

[ Voor 19% gewijzigd door Juancho op 12-08-2025 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:44
[...]

Ik steek hierbij virtueel mijn hand op.
Zonder groene sticker met een spllinternieuwe auto geparkeerd in Hannover.
De volgende ochtend zat er een mooi briefje onder de ruitenwisser ivm ontbreken van het milieulabel. Of ik die dag tussen 11 en 12h op het politiekantoor kon komen betalen (30€ of zo), of ik kon wachten tot ze me dat thuis zouden sturen.

Nooit meer iets gehoord van die 'boete'.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Juancho schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:02:
Even gekeken bij RDW (het is idd een leaseauto)

Datum eerste toelating = Niet geregistreerd
Datum inschrijving voertuig in Nederland = 6 augustus 2025

Ik moet alleen die 1e datum hebben voor de aanvraag... Misschien dat die dan idd later deze week alsnog beschikbaar wordt.
Datum eerste toelating is gelijk aan Datum eerste tenaamstelling. Dus dat is de dag dat de auto afgeleverd wordt.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
hoe bedoel je?
Tommie12 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:11:
[...]

De volgende ochtend zat er een mooi briefje onder de ruitenwisser ivm ontbreken van het milieulabel. Of ik die dag tussen 11 en 12h op het politiekantoor kon komen betalen (30€ of zo), of ik kon wachten tot ze me dat thuis zouden sturen.

Ik wist dit niet van Fr, regelmatig wel in Duitse steden (meestal in een parkeergarage) gestaan zonder groene sticker. De Franse is ook geldig in Zwitserland en Spanje lees ik nu. Wel fijn dat het een eenmalige uitgave is, wellicht toch eens doen...

[ Voor 70% gewijzigd door _Anvil_ op 12-08-2025 14:33 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Tommie12 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:11:
[...]

In Duitsland zijn de ervaringen met grootschalige surveillancesystemen, zoals destijds de Stasi, nog altijd een gevoelig punt. Daarom wordt de Umweltplakette wel verplicht gesteld in Umweltzones, maar in steden niet met camera’s gehandhaafd. Afgelopen zaterdag reed ik bijvoorbeeld met mijn Nissan Leaf zonder plakette door de Umweltzone van Keulen, zonder dat dit tot problemen leidde.

Sommige steden, zoals Karlsruhe, hebben de Umweltzone inmiddels helemaal afgeschaft. Dat komt mede doordat de effectiviteit van het systeem ter discussie staat. Moderne voertuigen, zoals elektrische auto’s en recente Euro 6-modellen, voldoen immers al aan de emissie-eisen. In die gevallen voegt de plakette vooral administratieve lasten en kosten toe.

Een digitaal systeem op basis van kentekenherkenning zou hier een oplossing voor zijn. Nederland en België passen dit al toe bij milieuzones en tolheffing. Het is nauwkeuriger, voorkomt fraude, en levert geen belemmering van het zicht op, hoe klein die ook mag zijn. Bovendien kan zo’n systeem automatisch voertuigen herkennen die vrijgesteld zijn, zoals elektrische auto’s.

Voor wie alleen op doorreis is, bijvoorbeeld richting Oostenrijk, geldt dat de kans klein is dat je überhaupt een Umweltzone binnenrijdt. In sommige deelstaten, zoals Beieren, wordt bovendien niet actief beboet als een elektrische auto geen plakette heeft. Voor reizigers zou een Europees geharmoniseerd, digitaal systeem dus zowel duidelijkheid als gemak bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

Als je een niet-Tesla hebt kun jij in jouw Tesla app toch gewoon aangeven dat je wilt gaan laden bij 2D bijv. en de stekker aansluiten op zijn auto dan begint het laden, dat is niet gekoppeld aan een auto. Krijg je 50€ want je weet niet tot hoe vol die 'm laad en wat voor de moeite en de berijder ontkoppelt via de auto of als die 100% is.
Of het mogelijk is bij iemand die een Tesla heeft via de app weet ik niet.
Edit: dit had iemand anders ook al gezegd (dat het ook zelfs mogelijk is als je wel een Tesla hebt).

[ Voor 5% gewijzigd door True op 12-08-2025 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
True schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:37:
[...]

Als je een niet-Tesla hebt kun jij in jouw Tesla app toch gewoon aangeven dat je wilt gaan laden bij 2D bijv. en de stekker aansluiten op zijn auto dan begint het laden, dat is niet gekoppeld aan een auto. Krijg je 50€ want je weet niet tot hoe vol die 'm laad en wat voor de moeite en de berijder ontkoppelt via de auto of als die 100% is.
Of het mogelijk is bij iemand die een Tesla heeft via de app weet ik niet.
Ik ook niet, mijn auto heeft free supercharging, geen idee hoe laden via de app werkt. Het zit er bij mij ook niet in? EDIT: je schijnt onder location een supercharger op de map te moeten aanklikken voor paalkeuze en andere opties zegt google mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
True schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:09:
Een beetje een crosspost van: True in "Het grote Volkswagen ID.7 topic" maar met wat meer specifieke informatie over het laden en minder ID.7 relevante ervaring.

Gemiddeld kwam het verbruik over de hele reis neer op 18,7 kWh/100 km. In CH de maximumsnelheid aangehouden, in DE de maximumsnelheid in de baustelles en +10 km/u hierbuiten, en 150 km/u waar er geen maximumsnelheid gold. In IT op de snelwegen de maximumsnelheid aangehouden en hierbuiten tot wat ik comfortabel vond, wat veelal lager is dan toegestaan. In AT de maximumsnelheid aangehouden omdat ik daar niet weet hoe pijnlijk de boetes zijn.
Indrukwekkende cijfers trouwens als ik jouw uitleg vertaal als veelal 130-150km/h, fors zuiniger dan mijn even zware EV uit 2018 zo te lezen. VW heeft dit dus goed voor elkaar. En dat bij toch een fors en meer dan afdoende vermogen. (de >400pk bij zelfs instap Tesla's is imho echt overkill)

[ Voor 3% gewijzigd door _Anvil_ op 12-08-2025 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
[quote]_Anvil_ schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:27:
[...]

hoe bedoel je?

[...]

Tijdje geleden stond hier een bericht over een artikel in de Telegraaf waar iemand met zijn pasje stond met zichtbaar nummer dat dan door anderen gebruikt zou kunnen worden (volgens commentaar daarop). Ik heb zelf een keer al mijn pasjes verloren uit een gare pasjeshouder, gelukkig wel teruggevonden. Voor de app is mijn telefoon is beveiligd met pin of gezichtscode en kan ik op afstand blokkeren mocht ik hem verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerwim
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-09 16:40
Rivanov schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:13:
[...]

Datum eerste toelating is gelijk aan Datum eerste tenaamstelling. Dus dat is de dag dat de auto afgeleverd wordt.
Nee hoor, niet bij een lease. Afleverdatum staat er los van. Mijn auto is geleverd op 24 juli en tenaamstelling is 22 juli. Betreft zakelijke lease. Privé lease is wellicht anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:44
_Anvil_ schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:27:
[...]

hoe bedoel je?

[...]

Ik wist dit niet van Fr, regelmatig wel in Duitse steden (meestal in een parkeergarage) gestaan zonder groene sticker. De Franse is ook geldig in Zwitserland en Spanje lees ik nu. Wel fijn dat het een eenmalige uitgave is, wellicht toch eens doen...
Zo lang je niet parkeert langs de openbare weg is de pakkans vrijwel 0 in Duitsland.
Rijdend wordt er niet gecontroleerd, maar wel als je langs de weg staat.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
gerwim schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:59:
[...]

Nee hoor, niet bij een lease. Afleverdatum staat er los van. Mijn auto is geleverd op 24 juli en tenaamstelling is 22 juli. Betreft zakelijke lease. Privé lease is wellicht anders.
Bij al mijn zakelijke leaseauto's was / is dit wel zo in ieder geval. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
gerwim schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:59:
[...]

Private Lease: bij mij zijn datum eerste toelating, datum eerste inschrijving in Nederland en datum tenaamstelling alle drie gelijk en ook gelijk aan de datum dat ik hem in ontvangst mocht nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Ik ga alleen niet zomaar data invullen als deze blijkbaar nog niet bekend is bij RDW. Dan moet ik nog maar even wachten... Als ik de sticker pas op 20 augustus kan bestellen en betalen terwijl we 4 dagen later op vakantie gaan, dan print ik de bevestigingsmail wel uit en plak die wel op het dashboard. Moet ook genoeg zijn.

[ Voor 45% gewijzigd door Juancho op 12-08-2025 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
Juancho schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:49:
Ik ga alleen niet zomaar data invullen als deze blijkbaar nog niet bekend is bij RDW. Dan moet ik nog maar even wachten... Als ik de sticker pas op 20 augustus kan bestellen en betalen terwijl we 4 dagen later op vakantie gaan, dan print ik de bevestigingsmail wel uit en plak die wel op het dashboard. Moet ook genoeg zijn.
Dit staat op ANWB: https://www.anwb.nl/vakan...voorbereiding/milieuzones

Let op: Ook als je de sticker hebt besteld maar nog niet hebt ontvangen, kun je toch een boete krijgen. Bestel de sticker daarom minstens 14 dagen voor vertrek. Milieusticker niet op tijd binnen? Gebruik dan de afbeelding die op de factuur staat. Plaats de afbeelding van de sticker zichtbaar achter de voorruit en neem ook de factuur mee voor het geval je een controle krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Zapato schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:31:
[...]

Dit staat op ANWB: https://www.anwb.nl/vakan...voorbereiding/milieuzones

Let op: Ook als je de sticker hebt besteld maar nog niet hebt ontvangen, kun je toch een boete krijgen. Bestel de sticker daarom minstens 14 dagen voor vertrek. Milieusticker niet op tijd binnen? Gebruik dan de afbeelding die op de factuur staat. Plaats de afbeelding van de sticker zichtbaar achter de voorruit en neem ook de factuur mee voor het geval je een controle krijgt.
Ja dat las ik dus ook, vandaar dat even het mailtje uitprinten wel genoeg moet zijn. Zeker omdat het ook om een EV gaat zullen ze die denk ik sowieso niet snel checken. Vorig jaar ook 0,0 controle gezien eigenlijk. Soms heb je nou eenmaal een situatie dat je de sticker niet op tijd binnen hebt of kan krijgen. Bijv. door een nieuwe auto kort voor de trip zoals wij.

Edit: nog even contact gehad met Polestar en ik kan idd de 20ste invullen. Echter het laatste probleem konden ze niks aan doen, namelijk dat je verplicht bent bij je aanmelding afbeeldingen toe te voegen van het kentekenbewijs. Ik krijg pas een deel 1 bij de aflevering van de auto en daarna krijg je na 5 werkdagen vanuit de RDW het kentekenbewijs maar dan zijn we al op reis.

Wat een gedoe zeg voor zo'n domme sticker terwijl je in een EV rijdt... |:(

Edit:

Zelfs de datum eerste registratie kan ik niet invullen op 08/20/2025 want: De datum kan niet in de toekomst liggen

Dan rest er volgens mij niks anders dan de aanvraag te doen op 20 of 21 augustus, de mail uit te printen en op de 24ste gewoon lekker gaan. Het is niet anders...

[ Voor 27% gewijzigd door Juancho op 12-08-2025 16:57 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• sjroorda
  • Laatst online: 17:22
Wij zijn van het weekend teruggekomen van onze eerste vakantie met onze Skoda Enyaq iV 60 (2021): 3 weken Noorwegen met de vouwwagen, ±4.400km in totaal gereden.

Mede door de tips in dit forum is dat zeer goed bevallen. Ik herhaal hier graag een aantal van deze tips samen met de eigen ervaringen, mogelijk dat iemand er iets aan heeft.

Beschikbaarheid laadpunten
Laadstress hebben we nooit gehad, maar voor deze vakantie hebben we toch wat voorwerk gedaan. Uiteindelijk hebben we een abonnementje van 1 maand op Ionity en Tesla genomen, en de Bilkraft-app gedownload die een zeer grote dekking heeft in Noorwegen.
  • Ionity: niet veel gebruikt, Ionity was net niet aanwezig op de plekken waar wij ze nodig hadden... Voor m'n gevoel ook vaak weinig laadpalen en veel in gebruik, daar wil je op een drukke rijdag niet op willen gokken.
  • Tesla: wel veel gebruikt, vooral op de rijdagen. Over de hele route een zeer goede dekking, altijd snel en eigenlijk ook altijd wel beschikbaar. Soms pakt een lader niet, dan probeer je een ander. En verrekte goedkoop...
  • Bilkraft (app van Eviny): het meest gebruikt, vooral op locatie (tijdens een dagje toeren bijvoorbeeld). Zeer brede dekking in Noorwegen, er is geen gehucht waar we geen laadpaal vonden, zeer makkelijk in gebruik. App installeren, creditcard toevoegen en via de app laadsessies starten. Vast tarief van NOK 5,29 / €0,44 zonder dat je een abonnement nodig hebt.
  • Daarnaast hebben we incidenteel van een andere app gebruik gemaakt, wanneer er een laadpaal bij de camping stond; dat was vaak wat meer zoekwerk.
Over de hele reis hebben we nooit misgegrepen. We hebben 1x in Duitsland in een 'laadfile' gestaan: half uur moeten wachten. Bij alle andere laadstops konden we gelijk inpluggen.

Mijn vrouw vond mij bij die laadfile veel te aardig dat ik de auto er al op 60% afhaalde (hiermee konden we naar de eindbestemming reizen) om plek te maken voor de volgende wachtende. Ben ik inderdaad te netjes? :?

Wachttijd bij laden
Ook met onze vorige diesel stoppen we altijd elke 2-2.5 uur. Als je even gaat plassen en wat drinkt, dan is er gauw 20-30 minuten voorbij, dus vooraf hadden we al niet het idee dat dit merkbare vertraging zou opleveren.

Dit is ook in de praktijk gebleken. Soms sta je 10-15 minuten langer te wachten dan met een brandstofauto, maar dat calculeer je in. Hier dus helemaal geen slecht gevoel over!

Wat wél jammer is, is dat veel laadstations weinig voorzieningen hebben. Bankjes bij Tesla-laders? Nergens gezien. Dus het drinken + eten ging vaak vanaf het deksel van de vouwwagen :+. Behalve bij de laatste stop: daar hebben we de stoelen van de vouwwagen gehaald en zijn daarop gaan zitten voor de afhaal-avondmaaltijd! :*)

Reizen met de vouwwagen
De grootste onzekerheid vooraf was hoe het met vouwwagen erachter zou rijden. Normaal 270-300km bereik, maar met extra gewicht, aanhanger én minder vlak terrein?

Daar kan ik kort over zijn: geen enkel probleem. Gemiddelde verbruik in onze eerste 4.500km thuis (zonder vouwwagen) was 16.2 kWh/100km, gemiddelde verbruik over de hele vakantie was 18.2 kWh/100km en de grote stukken naar en van noord-Denemarken (1.050km) tussen de 18.5-19.0 kWh/100km. Net als bij onze diesel dus zo'n 15-20% minder zuinig, dat is goed te doen!

Dit is op cruise control 90 km/h (en zonder vouwwagen max. 100 km/h).

Het rijden zelf ging overigens heerlijk - de vouwwagen voel je bijna niet als je rijdt, ook de steilste stukken zonder enig probleem naar boven gereden.

Verder is er volgens mij niet zoveel over te zeggen - fijne ervaring, stressloos, gewoon gaan!

Oh ja, regeneratie. Geinig :). Met 38% onderaan de berg beginnen, met 15% hopen dat je bijna boven bent, met 8% echt boven zijn, en dan beneden op 30% uitkomen! De fotootjes van -40 (negatief!) kWh/100km over 15 km zijn ook al gemaakt. :9

[ Voor 3% gewijzigd door sjroorda op 12-08-2025 17:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:19

Opa

Nu Multifocaal!

Mijn vrouw vond mij bij die laadfile veel te aardig dat ik de auto er al op 60% afhaalde (hiermee konden we naar de eindbestemming reizen) om plek te maken voor de volgende wachtende. Ben ik inderdaad te netjes? :?
Bij een laadfile zou ik dit ook zo hebben gedaan. d:)b

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjroorda
johan_solar schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:20:
[Afbeelding]

Wij gaan op vakantie naar Noorwegen, en nemen de boot Kiel - Oslo. We rijden met een Tesla M3LR met vouwwagen erachter. Ik heb in ABRP ingesteld max 110 kph, 13% degradatie, aankomst met 50% SoC en een verbruik van 230 Wh/km.

Voorheen reden we over de grote bruggen. Voordeel is dat je dan geen harde deadline hebt. Maar de boot vaart 's nachts door, dus dan leg je ongemerkt een grote afstand af.

Ik probeer zoveel mogelijk onzekerheden weg te nemen, maar ik kan geen goede inschatting maken over de files onderweg. De boot vertrekt om 14:00 en je dient om 12:00 aanwezig te zijn. Volgens de bovenstaande schatting zijn we om 10:49 in Kiel. Is dit realistisch?
Ik weet hoelang wij zowel heen als terug hebben stilgestaan bij Bremen en Hamburg, en vraag me af of je je aan je originele plan hebt gehouden, of toch eerder bent weggegaan? Ofwel: heb je de boot gehaald of niet? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
sjroorda schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 17:16:

Dat lijkt mij toch normaal gewenst gedrag. Aan de kassa bij de supermarkt ga je toch ook geen uitgebreid social talk doen als er nog een rij achter je staat, of een gesprek aanknopen met een serveerster op een druk terras. Je houd het dan bij het hoog nodige, maar dat kan wel voor iedereen verschillend zijn. Dus gewoon netjes lijkt mij. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

sjroorda schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 17:16:
Misschien begrijpt je vrouw niet helemaal dat je niet per se tot 80 of 100% hoeft te snelladen. Soms is van 10 naar 30% laden genoeg om je bestemming te halen.

De echte vraag is of snelladen onderweg goedkoper was dan laden op je eindbestemming.

Als dat zo is, dan zit ik bij “team vrouw” en zeg ik dat je misschien wat te netjes bent geweest met laden.
Was laden op bestemming goedkoper, dan ben ik bij “team man” en snap ik dat je liever thuis of op locatie langzaam bijlaadt om zo centjes te besparen.

Afhankelijk van die nuance kan ik beter beoordelen of ik vind dat je vrouw een punt heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:12
In Duitsland loop je vooral kans op een boete als je zonder sticker bovengronds parkeert. In een ondergrondse parkeergarage is de pakkans nihil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pr088
Verwijderd schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:32:
[...]

Misschien begrijpt je vrouw niet helemaal dat je niet per se tot 80 of 100% hoeft te snelladen. Soms is van 10 naar 30% laden genoeg om je bestemming te halen.

De echte vraag is of snelladen onderweg goedkoper was dan laden op je eindbestemming.

Als dat zo is, dan zit ik bij “team vrouw” en zeg ik dat je misschien wat te netjes bent geweest met laden.
Was laden op bestemming goedkoper, dan ben ik bij “team man” en snap ik dat je liever thuis of op locatie langzaam bijlaadt om zo centjes te besparen.

Afhankelijk van die nuance kan ik beter beoordelen of ik vind dat je vrouw een punt heeft.
Dat is alleen de financiële afweging. Solidariteit naar wachtende mede-EV-rijders kan ook een wegingsfactor zijn.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pr088 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 19:06:
[...]

Dat is alleen de financiële afweging. Solidariteit naar wachtende mede-EV-rijders kan ook een wegingsfactor zijn.
Als iemand achter mij bereid is mijn laadsessie te betalen, zou ik eerder vertrekken. Ik herinner me namelijk nog goed een situatie in Montafon, Oostenrijk, waar opladen bij de accommodatie geen optie was. Het kostte 15 minuten om een paar kilometer naar het dal te rijden.

Daarnaast waren de publieke AC-laadpalen daar duurder, of rekenden ze een minutentarief. Daarom heb ik mijn Nissan Leaf toen bij de Lidl triple charger met CHAdeMO opgeladen, zelfs iets verder dan strikt noodzakelijk. Omdat laden op de bestemming niet mogelijk was, en tijdens de terugweg liep ik daardoor bijna vast. De AC-lader bij de Kaufland in Lindau werkte namelijk niet goed en stopte na 45 minuten ineens met laden.

Dat was een van mijn lastigste ervaringen tijdens een lange reis met de Leaf. Daarom ben ik van mening dat het idee van solidariteit in de praktijk lastig toepasbaar is. Iedereen zou zelf moeten kunnen bepalen hoe lang die wil snelladen. Wat ik wel redelijk vind, is de ongeschreven regel om niet voorbij ongeveer 80% te laden, omdat het laden daarna veel langzamer gaat. Dan kun je vaak net zo goed een extra snellaadstop inplannen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• grlk
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:19
Ik heb eens een wachtrij overgeslagen en gewoon verder gereden, dat is pas solidair 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grlk
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:19
@Verwijderd Heb je ooit een Chademo adapter overwogen voor de Leaf?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:48

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Mocht je jouw reactie kwijt zijn: dit topic gaat niet over de plek op de weg (links of rechts plakken), esims, zakelijk of prive leasen, etc. Ook reageren ipv een TR aanmaken kost uiteindelijk meer werk voor de crew :)

Ik heb het meeste weggehaald: mocht er nog iets staan is dat niet selectief maar er ging nog al veel offtopic. Graag vanaf hier weer de ervaringen delen rondom lange ritten met een EV in Europa :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
*knip*

[ Voor 95% gewijzigd door twain4me op 12-08-2025 20:48 . Reden: offtopic na modbreak ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 11:10
*knip*

[ Voor 94% gewijzigd door twain4me op 12-08-2025 21:53 . Reden: offtopic na modbreak ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjroorda
Verwijderd schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:32:
[...]

Haha, Hollander :). Prijs was geen doorslaggevend punt, lag allemaal niet zo heel ver uit elkaar. Snelladen over het algemeen goedkoper dan AC. M’n vrouw had trouwens wel een punt: ik ga nog wel eens de mist in met berekeningen tussen procent en kWh. Die zijn met een 60kWh-accu niet 1:1 :P. Uiteindelijk zijn we zonder bijladen op bestemming aangekomen, maar wel rond de 10% ipv de 20-25% die ik had verwacht!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:00

Oekol

waka waka hey hey

Ben de route alweer aan het plannen van huidige locatie in de ardeche naar de westkust over twee weken. Dacht laat ik ook eens andere locaties bekijken dan tesla en fastned. Dus Electra geïnstalleerd, welke ook autocharge heeft, prima. Toen dacht dan zal de hele spark alliance het goed geregeld hebben? Atlante zit niet echt in FR dus overgeslagen, maar Ionity staat echt niks over in de app. Via de website zie je plug 'n charge maar alleen de automerken die ionity hebben opgericht volgens mij. Die kan ik weer deinstalleren dus. Jammer hoor.

Overigens gewend dat Tesla laders heel veel van de snelweg afzitten maar bij Portes Les Valence zit een SuC aan de snelweg precies voor alle sleurhut vakantiegangers. Mooie plek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CU5sJOdSdGFVSWtUJ5ZU6gJ0sXg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xAjfKC493AEHTx5KrJl4zEAa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mOK86vCGLxWFasesEgnpCfS6Chg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/firEkCB8eDkYk7mGVbxAtnhQ.jpg?f=fotoalbum_tile

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:07
Gister van Nederland naar Altrincham (nabij Manchester) gereden met de ioniq5.
Alles op ionity. Zeker in Engeland is dat eigenlijk wel de enige goedkope optie (afgezien dat je met sport-speuren heel sporadisch een goedkoop pareltje kan vinden). Bij ionity met power abonnement 0.42pond/kWh. Gangbaar dc tarief is doorgaans rond de 0.85 pond per kWh. Dat is dus meer dan een euro!

Eerste stop bij coquilles nabij de tunnel terminal bij Calais, tot 85% geladen.
Tweede stop geprobeerd bij Milton Keynes maar helaas. Alles bezet.
Mijn dochter woont in Altrincham en ik maak deze tocht ongeveer 2x per jaar dus ik ken het wel zo’n beetje. Ik zou Milton Keynes het liefst skippen. Er staan maar 4 ionity palen. Vaak bezet. En het cafetaria is vrij ranzig. Maar het ligt op 2.5 a 3 uur rijden na Folkestone en dan ben ik echt wel aan pauze toe. De volgende ionity bij Birmingham is 1.5 uur verder, de vorige bij dartford crossing is 1.5 uur eerder.
Maar goed… na 10 minuten wachten was er nog niks vrij maar was ik wel wat uitgerust.
Doorgereden naar ionity vlak boven Birmingham alwaar ik met 7% aan kwam en weer tot 80% geladen.
Ik zit nu in Altrincham met nog 60% lading. Daar kom ik deze dagen wel mee toe.
Nb… de drukte bij Milton Keynes had ik al min of meer verwacht, het laden tot 85% in plaats van 80% bij coquilles had ik expres gedaan om de optie “doorrijden tot Birmingham” open te houden.

Tja… alles bij elkaar een vrij probleemloze rit tegen voordelig tarief. Totale reis duur was 11 uur, met benzine was het denk ik 20 minuten sneller geweest want dan was de eerste stop bij coquilles niet nodig geweest. En dat is na 2 jaar electrisch rijden wel mijn hoofdconclusie: “electrisch kost een half uur per volledige reisdag extra” (in geval van een enkele chauffeur). Niet meer en niet minder.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• taylor
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19:08
Stefannn schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:17:
Gister van Nederland naar Altrincham (nabij Manchester) gereden met de ioniq5.
Alles op ionity. Zeker in Engeland is dat eigenlijk wel de enige goedkope optie (afgezien dat je met sport-speuren heel sporadisch een goedkoop pareltje kan vinden). Bij ionity met power abonnement 0.42pond/kWh. Gangbaar dc tarief is doorgaans rond de 0.85 pond per kWh. Dat is dus meer dan een euro!

Eerste stop bij coquilles nabij de tunnel terminal bij Calais, tot 85% geladen.
Tweede stop geprobeerd bij Milton Keynes maar helaas. Alles bezet.
Mijn dochter woont in Altrincham en ik maak deze tocht ongeveer 2x per jaar dus ik ken het wel zo’n beetje. Ik zou Milton Keynes het liefst skippen. Er staan maar 4 ionity palen. Vaak bezet. En het cafetaria is vrij ranzig. Maar het ligt op 2.5 a 3 uur rijden na Folkestone en dan ben ik echt wel aan pauze toe. De volgende ionity bij Birmingham is 1.5 uur verder, de vorige bij dartford crossing is 1.5 uur eerder.
Maar goed… na 10 minuten wachten was er nog niks vrij maar was ik wel wat uitgerust.
Doorgereden naar ionity vlak boven Birmingham alwaar ik met 7% aan kwam en weer tot 80% geladen.
Ik zit nu in Altrincham met nog 60% lading. Daar kom ik deze dagen wel mee toe.
Nb… de drukte bij Milton Keynes had ik al min of meer verwacht, het laden tot 85% in plaats van 80% bij coquilles had ik expres gedaan om de optie “doorrijden tot Birmingham” open te houden.

Tja… alles bij elkaar een vrij probleemloze rit tegen voordelig tarief. Totale reis duur was 11 uur, met benzine was het denk ik 20 minuten sneller geweest want dan was de eerste stop bij coquilles niet nodig geweest. En dat is na 2 jaar electrisch rijden wel mijn hoofdconclusie: “electrisch kost een half uur per volledige reisdag extra” (in geval van een enkele chauffeur). Niet meer en niet minder.
Never dat het een half uur scheelt eerder 1,5 uur of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
En dat is na 2 jaar electrisch rijden wel mijn hoofdconclusie: “electrisch kost een half uur per volledige reisdag extra” (in geval van een enkele chauffeur). Niet meer en niet minder.
Die hoofdconclusie kan ik zeker beamen!
Dat was al het geval met de model 3 LR, maar nog meer met de ID.7 proS.
Ik zou het zelfs kunnen doortrekken naar dat ik denk dat ik afgelopen vakantierit niet sneller had gedaan met een ICE.

Op wintersport terug naar ben ik een aantal keren tegelijk vertrokken met m’n zus van dezelfde locatie, wij toen nog de Model 3 LRAWD, zij een PHEV die op zo’n rit puur als ICE gebruikt werd.
Elk jaar was ze een half uur eerder thuis dan wij.

[ Voor 18% gewijzigd door Puppetmaster op 13-08-2025 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Laatst online: 15:18
taylor schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:39:
[...]

Benieuwd naar de onderbouwing.

Heeft mij dit jaar op de heenreis van 620 km +/- 45 minuten gescheeld en dan vooral omdat het mijn 1ste keer was. Terugreis was 8 uur inclusief 2 stops die ik anders ook had gemaakt. Dat is dus 0 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1

Wat ik zelf heb gedaan dit jaar is na de check‐in voor de tunnel nog even aan de Tesla paal gehangen terwijl we wachtten to het onze beurt was. Wel voor 42 cent maar voor een beetje bijladen is dat ok en sowieso gunstiger dan alles wat na de tunnel komt.
Heb de tunnel nog niet heel vaak gedaan maar misschien is daar niet altijd tijd voor als je snel aan de beurt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Dat is heeeeeeeeel persoonlijk, dan moet die chauffeur wel heel vaak en lang stoppen met een ICE.. en nooit met 160km/h door Duitsland knallen etc. Bij ons (zowel ritten met mn broer als vriendin dit jaar) is het anderhalf uur per reisdag, zeker als er nog iemand met een rijbewijs aan boord is...

Disclaimer: mijn 2018 EV piekt even op 110-130kW en zakt dan al heel snel in rond de 50%, dus de navi stopt het laden vaak al bij 60-70%.. tijdsverlies zal minder zijn bij een modernere EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
Het ligt idd aan de doorreis-geschiktheid van je EV.
Die is bij jou en Taylor naar de moderne maatstaven niet (meer) zo goed.
EV-database heeft daar een ster-rating voor. In mijn ervaring blijven EV’s met een rating van 3,5 sterren of meer binnen een half uur van een ICE bij 1 chauffeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:17
Ik kom ook op 1,5 uur. Afgelopen week naar Italië gereisd, je wilt echt wel max elke 2,5 uur ongeveer even plassen, benen strekken, wat eten en of drinken en eventueel laden. Wij wel in ieder geval, telkens ook maar meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om te laden, dus dat was vaak nog rond de 30%. De reis was 1136km, we hebben 11u en 29 minuten gereden en 1 uur en 40 min gestopt / geladen.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
taylor schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:39:
[...]

“Never” is wel erg weinig, de beschreven trip scheelde 20 minuten.
Ik heb eerder in dit forum trips beschreven van hele reisdag met ook ongeveer een half uur extra.
Met mijn ioniq5 is dat mijn persoonlijke ervaring.
Dat wordt duidelijk enabled door de 500km+ range (zodat je een laadpaal kan skippen als alles een keer bezet is) en de 200kW+ laadsnelheid.
Puppetmaster schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:45:
[...]

Die hoofdconclusie kan ik zeker beamen!
Dat was al het geval met de model 3 LR, maar nog meer met de ID.7 proS.
Ik zou het zelfs kunnen doortrekken naar dat ik denk dat ik afgelopen vakantierit niet sneller had gedaan met een ICE.
Klopt… maar de eerlijkheid gebied ook te zeggen dat er bij elke trip die ik deed wel “iets” was waardoor het optimaal plaatje in duigen viel.

[ Voor 32% gewijzigd door Stefannn op 13-08-2025 10:33 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:56
Maikie18 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:27:
Ik kom ook op 1,5 uur. Afgelopen week naar Italië gereisd, je wilt echt wel max elke 2,5 uur ongeveer even plassen, benen strekken, wat eten en of drinken en eventueel laden. Wij wel in ieder geval, telkens ook maar meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om te laden, dus dat was vaak nog rond de 30%. De reis was 1136km, we hebben 11u en 29 minuten gereden en 1 uur en 40 min gestopt / geladen.
Dan kom je toch niet aan 1,5 uur EXTRA tijd ?

Immers veel/alles van die tijd was je bij een ICE ook kwijt geweest aan "wat jij zegt" elke 2,5 uur ongeveer even plassen, benen strekken, wat eten en of drinken ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
ASW1 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:00:
[...]

Wat ik zelf heb gedaan dit jaar is na de check‐in voor de tunnel nog even aan de Tesla paal gehangen terwijl we wachtten to het onze beurt was. Wel voor 42 cent maar voor een beetje bijladen is dat ok en sowieso gunstiger dan alles wat na de tunnel komt.
Heb de tunnel nog niet heel vaak gedaan maar misschien is daar niet altijd tijd voor als je snel aan de beurt bent.
Heb ik bij eerdere trips gedaan, maar enerzijds wilde ik de paar eurocent voordeel van ionity meepikken, anderzijds mik ik het (als ervaren tunnelganger) tegenwoordig uit zodanig dat ik niks hoef te wachten. Je mag maximaal een uur “te laat” komen, dan wordt je zonder kosten op de volgende rit gezet.
Dus ik had de boeking zodanig gezet (rekening houdend met half uur eerder voor douane) dat ik MET het kwartier extra voor de ionity bij coquilles exact op tijd zou zijn. Inderdaad kon ik bij de terminal meteen doorrijden.
In het extreme geval dat ik een uur en een kwartier file had gehad dan had ik de ionity ge skipped en aan Engelse zijde geladen. En dan had ik alles nog steeds gehaald.

Nb.. ik had coquilles kunnen skippen en de eerste laadstop bij dart crossing kunnen doen en dan naar Birmingham. Ik wilde de boel echter nog even goed volladen met euro kWh’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Stefannn schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:45:
[...]

Heb ik bij eerdere trips gedaan, maar enerzijds wilde ik de paar eurocent voordeel van ionity meepikken, anderzijds mik ik het (als ervaren tunnelganger) tegenwoordig uit zodanig dat ik niks hoef te wachten. Je mag maximaal een uur “te laat” komen, dan wordt je zonder kosten op de volgende rit gezet.
Werkt die strategie altijd? Ik begrepen nl. dat het ook kan dat je dan pas een paar treinen later overkunt als er eerder geen plek is. Wij waren er een uur tevoren en dan krijg je plek op de trein die we gereserveerd hadden en die had uiteindelijk ook nog een uur vertraging. Uiteindelijk heel veel tijd kwijtgeweest voor zo'n lullig treinritje.
Misschien een volgende keer ook eens proberen later te komen...
Niet heel relevant voor reizen met EV misschien al zou ik de laadstrategie er wel op aanpassen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Puppetmaster
Ik kom ook op 1,5 uur. Afgelopen week naar Italië gereisd, je wilt echt wel max elke 2,5 uur ongeveer even plassen, benen strekken, wat eten en of drinken en eventueel laden. Wij wel in ieder geval, telkens ook maar meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om te laden
Dat je op zo’n reis stopt om te plassen, eten/drinken, stukkie lopen, even je gedachten verzetten staat buiten kijf.
En dat dat op zo’n rit 1,5u kost geloof ik ook wel.

Waar het hier echter om gaat is hoeveel tijd het extra kost nu je een EV rijdt?
Als ik jouw verhaal lees lijken het stops die je anders ook gedaan zou hebben. Zo was het bij ons ook.
Dan kost het feit dat je met EV rijdt dus niks extra. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HansAuutB
Als je toch zou hebben gestopt is de extra tijd toch nul minuten?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ASW1
Gaan we nou weer die hele discussie ICE vs BEV overdoen?
Daar is dit topic niet voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:29
Als je in de vroege uurtjes langs Straatsburg A4/E25 rijdt kan je bij Tesla (met abonnement) laden voor €0,14 / kWh. Lekker prijsje!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qDrtGPgVvsYC1fRsCqLG8Dc0NTo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/70dOBG5fhu3mpHc3ZVsVrHs4.jpg?f=fotoalbum_large

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
ASW1 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:57:
[...]

Werkt die strategie altijd? Ik begrepen nl. dat het ook kan dat je dan pas een paar treinen later overkunt als er eerder geen plek is. Wij waren er een uur tevoren en dan krijg je plek op de trein die we gereserveerd hadden en die had uiteindelijk ook nog een uur vertraging. Uiteindelijk heel veel tijd kwijtgeweest voor zo'n lullig treinritje.
Misschien een volgende keer ook eens proberen later te komen...
Niet heel relevant voor reizen met EV misschien al zou ik de laadstrategie er wel op aanpassen.
Geen garantie
Maar mijn ervaring is dat je vrijwel nooit op een eerdere trein wordt gezet. Dus “te vroeg komen” doe ik nooit meer.
Ik heb voor latere treinen nog nooit meegemaakt dat die geskipped worden.
Vaak is de douane de bottleneck. Ook voor henzelf, dus ze krijgen een trein gewoon niet overvol.
Ik heb ook wel eens brutaalweg 1 trein eerder bij de terminal weg gereden. Op de rotonde de label expres een beetje naar buiten gevouwen zodat die niet goed zichtbaar was. Dan bedoel ik dat je eerst braaf het commerciële terrein op gaat maar dan meteen door rijdt.
Ik denk dat ik inmiddels wel 10x wat te laat was en dat is nog nooit fout gegaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 13-08-2025 11:22 ]

Pagina: 1 ... 125 ... 132 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.