Wij zijn van het weekend teruggekomen van onze eerste vakantie met onze Skoda Enyaq iV 60 (2021): 3 weken Noorwegen met de vouwwagen, ±4.400km in totaal gereden.
Mede door de tips in dit forum is dat zeer goed bevallen. Ik herhaal hier graag een aantal van deze tips samen met de eigen ervaringen, mogelijk dat iemand er iets aan heeft.
Beschikbaarheid laadpunten
Laadstress hebben we nooit gehad, maar voor deze vakantie hebben we toch wat voorwerk gedaan. Uiteindelijk hebben we een abonnementje van 1 maand op Ionity en Tesla genomen, en de Bilkraft-app gedownload die een zeer grote dekking heeft in Noorwegen.
- Ionity: niet veel gebruikt, Ionity was net niet aanwezig op de plekken waar wij ze nodig hadden... Voor m'n gevoel ook vaak weinig laadpalen en veel in gebruik, daar wil je op een drukke rijdag niet op willen gokken.
- Tesla: wel veel gebruikt, vooral op de rijdagen. Over de hele route een zeer goede dekking, altijd snel en eigenlijk ook altijd wel beschikbaar. Soms pakt een lader niet, dan probeer je een ander. En verrekte goedkoop...
- Bilkraft (app van Eviny): het meest gebruikt, vooral op locatie (tijdens een dagje toeren bijvoorbeeld). Zeer brede dekking in Noorwegen, er is geen gehucht waar we geen laadpaal vonden, zeer makkelijk in gebruik. App installeren, creditcard toevoegen en via de app laadsessies starten. Vast tarief van NOK 5,29 / €0,44 zonder dat je een abonnement nodig hebt.
- Daarnaast hebben we incidenteel van een andere app gebruik gemaakt, wanneer er een laadpaal bij de camping stond; dat was vaak wat meer zoekwerk.
Over de hele reis hebben we nooit misgegrepen. We hebben 1x in Duitsland in een 'laadfile' gestaan: half uur moeten wachten. Bij alle andere laadstops konden we gelijk inpluggen.
Mijn vrouw vond mij bij die laadfile veel te aardig dat ik de auto er al op 60% afhaalde (hiermee konden we naar de eindbestemming reizen) om plek te maken voor de volgende wachtende. Ben ik inderdaad te netjes?
Wachttijd bij laden
Ook met onze vorige diesel stoppen we altijd elke 2-2.5 uur. Als je even gaat plassen en wat drinkt, dan is er gauw 20-30 minuten voorbij, dus vooraf hadden we al niet het idee dat dit merkbare vertraging zou opleveren.
Dit is ook in de praktijk gebleken. Soms sta je 10-15 minuten langer te wachten dan met een brandstofauto, maar dat calculeer je in. Hier dus helemaal geen slecht gevoel over!
Wat wél jammer is, is dat veel laadstations weinig voorzieningen hebben. Bankjes bij Tesla-laders? Nergens gezien. Dus het drinken + eten ging vaak vanaf het deksel van de vouwwagen

. Behalve bij de laatste stop: daar hebben we de stoelen van de vouwwagen gehaald en zijn daarop gaan zitten voor de afhaal-avondmaaltijd!
Reizen met de vouwwagen
De grootste onzekerheid vooraf was hoe het met vouwwagen erachter zou rijden. Normaal 270-300km bereik, maar met extra gewicht, aanhanger én minder vlak terrein?
Daar kan ik kort over zijn: geen enkel probleem. Gemiddelde verbruik in onze eerste 4.500km thuis (zonder vouwwagen) was 16.2 kWh/100km, gemiddelde verbruik over de hele vakantie was 18.2 kWh/100km en de grote stukken naar en van noord-Denemarken (1.050km) tussen de 18.5-19.0 kWh/100km. Net als bij onze diesel dus zo'n 15-20% minder zuinig, dat is goed te doen!
Dit is op cruise control 90 km/h (en zonder vouwwagen max. 100 km/h).
Het rijden zelf ging overigens heerlijk - de vouwwagen voel je bijna niet als je rijdt, ook de steilste stukken zonder enig probleem naar boven gereden.
Verder is er volgens mij niet zoveel over te zeggen - fijne ervaring, stressloos, gewoon gaan!
Oh ja, regeneratie. Geinig

. Met 38% onderaan de berg beginnen, met 15% hopen dat je bijna boven bent, met 8% echt boven zijn, en dan beneden op 30% uitkomen! De fotootjes van -40 (negatief!) kWh/100km over 15 km zijn ook al gemaakt.
[
Voor 3% gewijzigd door
sjroorda op 12-08-2025 17:20
]