Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babtvt
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21-09 07:28
Pfoeee das een beste bedrag voor een retourtje Italië

Volvo C40 Recharge Single motor Plus MY23, 19" all seasons, warmtepomp, getint glas, trekhaak, Silver Dawn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
True schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:09:
Een beetje een crosspost van: True in "Het grote Volkswagen ID.7 topic" maar met wat meer specifieke informatie over het laden en minder ID.7 relevante ervaring.

Net weer terug van een rit van ruim 3.800 km naar Italië en terug. Vanuit Twente via Zürich naar Toscane en daarna via Zuid-Tirol weer terug. Het laden onderweg wilde ik ervaren zonder veel voorbereiding: gewoon rijden, pauze nemen wanneer het uitkomt en bij het pauze nemen dan ook laden. Als ik pauze wil, wil ik gerust nog wel een tankstation of parkeerplek verder rijden voor een snellader, maar daar houdt mijn flexibiliteit dan ook op.

Vanaf de eerste heuvel in Duitsland gedurende de hele vakantie in de ‘B’-stand van de ID.7 gereden, die overigens geen OPD heeft maar echt een heel eind in de richting daarvan komt. Uitstekend te gebruiken voor de berg- en heuvelweggetjes die ik in Nederland niet ken (Limburg is geen Nederland :9 ).

Op de heenweg liep ik in Duitsland al tegen de eerste beperkingen aan. Bij een tankstation stond een dubbele snellader die defect was en een dubbele die maar één auto tegelijkertijd kon laden. Op papier zijn dat vier keer een 300 kW-lader, maar in de praktijk dus niet. Verderop bij een 300 kW-lader zakte het vermogen fors terug zodra er een tweede auto aansloot.

Volkswagen-navigatie gaf aan: vrije plekken bij een 300 kW-locatie. In werkelijkheid waren er 6 plekken: 2×300 kW, 2×150 kW en 2×50 kW. De vrije plek bleek een 50 kW-lader – voor mij niet de moeite waard. Daarbij stond er een Duitse rijder die zijn sessie niet gestart kreeg, maar zijn auto wel aan een 300 kW-lader liet staan en rustig naar het tankstation liep. Daardoor bleven die snelladers onnodig geblokkeerd.
* True mompelt iets over snellaadhygiëne

In Zwitserland na de Gotthardtunnel weer hetzelfde verhaal: twee laders voor vier plekken, één dubbelbezet en één met een ingeslagen display waardoor hij niet werkte. Achteraf had ik beter de trucklader kunnen gebruiken die ook bij dat tankstation aanwezig was, zoals anderen daar wel deden.

Tussen accommodaties in Italië werkte laden over het algemeen probleemloos, onder andere bij Tesla Superchargers (via app). Wel bij één drukke Tesla Supercharger het geluk dat toen ik aankwam een hoekplek vrij was waardoor ik direct kon aansluiten én geen andere laders blokkeerde (hoewel dat van Elon wel mag). Het maakte enkel een draai naar een ander deel van de snelladers wat lastiger, maar zeker niet onmogelijk. Op één plek bij een accommodatie in Italië stond wel een lader met een absurd hoog tarief (102ct/kWh), die heb ik laten staan.

Op de terugweg nog geladen bij een Tesla V4 Supercharger – vlekkeloos werkend, ruim opgezet en prettig in gebruik. Bij een andere laadstop, twee minuten van de snelweg af waar we toch even de benen wilden strekken tijdens filevorming op de Duitse autobahn, stond 1× tweemaal 300 kW en 1× tweemaal 150 kW. We kwamen er als enigen aan en konden prima een kwartiertje laden. Daarna kwam iemand anders laden, waarna de laadpaal ineens mijn auto in storing gooide. We zijn maar verder gereden – wat prima kon gezien de SoC – maar dit moet niet kunnen. Als je er niet bij bent en niet oplet, ben je na 25 minuten misschien maar een paar procent SoC verder.

Gemiddeld kwam het verbruik over de hele reis neer op 18,7 kWh/100 km. In CH de maximumsnelheid aangehouden, in DE de maximumsnelheid in de baustelles en +10 km/u hierbuiten, en 150 km/u waar er geen maximumsnelheid gold. In IT op de snelwegen de maximumsnelheid aangehouden en hierbuiten tot wat ik comfortabel vond, wat veelal lager is dan toegestaan. In AT de maximumsnelheid aangehouden omdat ik daar niet weet hoe pijnlijk de boetes zijn.

Wat me opviel in Italië (en vermoedelijk in andere warme, zonnige landen) is dat snelladers over het algemeen minder snel laden dan je zou verwachten op basis van het laadvermogen van de laadpaal en wat de auto aankan. Mijn aanname is dat dit vooral te maken heeft met de zwarte stekker en laadkabel die soms zo heet worden in de zon dat ze onaangenaam aanvoelen, nog voordat ze überhaupt in gebruik zijn.

Een klein minpuntje voor Duitsland: bij snelladers waar je alleen mag laden (en parkeren) voor een gelimiteerde duur, bijvoorbeeld 1 uur (met parkeerschijf), staat dit aangegeven met een soort zonebord bij de eerste en laatste plek met pijlen. Bij grotere snelladerpleinen is dit echter makkelijk over het hoofd te zien, waardoor je wel een boete riskeert. Of hier veel op gehandhaafd wordt, hoe vaak dit voorkomt en wat de hoogte van de boetes is, weet ik niet, maar het is zeker een punt van aandacht bij laden in Duitsland.

Mijn conclusie: lange ritten met een EV zijn goed te doen. Ik ben bevoorrecht met een luxe EV met uiterste goede EV-/laad-/range-prestaties – dat geldt niet voor iedere EV op de markt (of eerder op de markt geweest) en zeker niet voor de eerste generatie EV’s die nu vaker tweedehands op de markt komen. Neem mijn ervaring dan ook met een flinke korrel zout als je niet op je dooie gemak nog 150 km range kan persen uit je laatste 30% accu. Nu heb ik een Volkswagen ID.7 Tourer Pro S (als eerste EV), maar zou zonder moeite ook een Pro (zonder S) kiezen, leasen of kopen, gezien de extra range (77/86 kWh) en het iets snellere snelladen (175 kW/200 kW) m.i. ook prima acceptabel is zonder enige impact op een zorgeloze vakantiereis.

De home assistant integratie gooit detail data na 10 dagen weg, dus ik heb niet alle data om mee te rekenen uit de VW API/HA op zo'n niveau dat ik er veel mee kan helaas - voor de liefhebbers die dat wel willen, maak frequent een export van de juiste data óf pas die instelling aan (ik weet zo even niet hoe, maar dat kan vast in HA).
ChatGPT heeft voor mij nog de volgende snellaadsessies uitgewerkt:
gem_power_kwenergie_kwhSOC start (%)SOC einde (%)duur (hh:mm)
90,40 67,00 17 90 00:44
111,30 25,70 54 82 00:14
124,00 43,50 31 80 00:21
109,20 15,10 54 74 00:08
136,30 44,20 15 69 00:19
103,00 62,80 29 99 00:37

Nog wat laaddata (gebaseerd op rekeningen) + wat er nog bij zou moeten om de accu thuis weer te laden naar het percentage waar we mee wegreden (incl. btw. - CH prijzen zijn naar € omgerekend).
Stroom in kWhPrijs in €€/kWhLandSoort
25,27 € 21,52 € 0,85 DESnellader divers
76,89 € 61,08 € 0,79 DESnellader divers
42,64 € 46,13 € 1,08 CH11kW EVSE bij hotel
17,60 € 29,35 € 1,67 CH11kW EVSE bij hotel
43,50 € 33,79 € 0,78 ITSnellader divers
60,38 € 49,70 € 0,82 ITSnellader divers
63,30 € 39,88 € 0,63 ITTesla
48,45 € 39,96 € 0,82 ITSnellader divers
70,58 € 55,22 € 0,78 ITSnellader divers
25,96 € 17,13 € 0,66 ITTesla
47,79 € 34,30 € 0,72 ATSnellader divers
18,22 € 14,73 € 0,81 DESnellader divers
48,45 € 38,62 € 0,80 DESnellader divers
63,47 € 45,69 € 0,72 DETesla
60,00 Nog thuis bij te laden
712,50 € 527,10 € 0,85

PS m.b.t. die 11kW EVSE bij hotel, die stond niet in de Shell app (niet dat die Shell app normaliter wel werkt, mee werkt, snel is, iets weergeeft, ingelogd blijft of in enig andere mate functioneert naar verwachting). En die bleek een blokkeertarief te hebben - geen idee waarom gezien de parkeergarage zat plekken had én er niemand anders daar laadde én het ook geen plekken waren waar je verplicht moest laden. Dus die geven eigenlijk een beetje een vertekend beeld.

Nog wat relevant beeldmateriaal:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Kan je in de navigatie niet aangeven dat hij alleen laders met minimaal 300kW gebruikt voor de planning en bijvoorbeeld minimaal 5 vrije laadplekken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Babtvt schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:18:
Pfoeee das een beste bedrag voor een retourtje Italië
Ik zie dat ik in dit topic niet zo naar voren laat komen, maar het is een zakelijke lease waarbij mijn werkgever ook buiten NL de energie betaald. Ik heb persoonlijk niet gekozen voor een EV en hij krijgt er subsidie voor.

spoiler:
Maar met 3.800 km en een 1:15 (ik trap flink door) en €1,65/L (DE/IT pompprijzen) is het ook ~€420 t.o.v. €525 (incl. thuisladen). Dit zijn toch geen schrikbarende verschillen op zo'n vakantie.

In Italië/Duitsland is de stroom gewoon duur, zelfs de goedkopere Tesla Superchargers zijn al bijna twee zo duur dan in Nederland:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UaZ_rsit85b4OshaVljNiTUuWv0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/b1xoFQkMEd67yRicnwI3jXpP.png?f=user_large

En een hoteleigenaar die met droge ogen 102ct/kWh wil vragen 8)7 8)7

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:20
Precies. Als je zakelijk leased en de baas betaald, dan maakt het niet uit waar of hoeveel je laadt :P

Wij hebben zelf een ev gekocht (e Niro) en heb in totaal 265 euro neergelegd over 4500km.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:14
@True mooie ervaring zo! VW heeft het toch goed voor elkaar met de ID.7, ik vind dat echt een zeer net verbruik voor een vakantierit met die rijstijl. Ik zat/zit met een vergelijkbare rijstijl met zowel de Polestar als de Taycan op 23-24kWh/100km op zomer vakantieritten.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dat het totaalbedrag dat je aan stroom kwijt was? Ik vind het namelijk behoorlijk veel geld. Daar komen waarschijnlijk ook nog de vignetten en eventuele extra Teilstrecke-kosten bij. Met zulke bedragen wordt het lastig om elektrisch rijden als goedkoop of aantrekkelijk neer te zetten, zeker als je het vergelijkt met een zuinige brandstofauto.

Ik wil in zulke gevallen altijd 200% zeker zijn van mijn zaak en dan wordt er soms gezegd dat ik overdrijf. Maar jouw voorbeeld laat juist zien dat het nog steeds relevant is om hier kritisch naar te kijken, zeker als de totale reiskosten flink oplopen. Dit zal voor veel mensen herkenbaar zijn, wat het onderwerp alleen maar belangrijker maakt.

Ik ben ook benieuwd hoe jouw werkgever hiertegenaan kijkt, zeker als het gaat om de zakelijke rechtvaardiging van deze kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
Verwijderd schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:58:
[...]
Ik ben ook benieuwd hoe jouw werkgever hiertegenaan kijkt, zeker als het gaat om de zakelijke rechtvaardiging van deze kosten.
Hoezo zakelijke rechtvaardiging? Dat is waarom de werknemer bijtelling betaald.

Maakt toch ook niet uit of je in NL of het buitenland tankt of laadt voor privé gebruik?

[ Voor 12% gewijzigd door VidaR-9 op 10-08-2025 18:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:43

bert pit

asdasd

Een beetje een crosspost van: True in "Het grote Volkswagen ID.7 topic" maar met wat meer specifieke informatie over het laden en minder ID.7 relevante ervaring.

Net weer terug van een rit van ruim 3.800 km naar Italië en terug. Vanuit Twente via Zürich naar Toscane en daarna via Zuid-Tirol weer terug. Het laden onderweg wilde ik ervaren zonder veel voorbereiding: gewoon rijden, pauze nemen wanneer het uitkomt en bij het pauze nemen dan ook laden. Als ik pauze wil, wil ik gerust nog wel een tankstation of parkeerplek verder rijden voor een snellader, maar daar houdt mijn flexibiliteit dan ook op.

Vanaf de eerste heuvel in Duitsland gedurende de hele vakantie in de ‘B’-stand van de ID.7 gereden, die overigens geen OPD heeft maar echt een heel eind in de richting daarvan komt. Uitstekend te gebruiken voor de berg- en heuvelweggetjes die ik in Nederland niet ken (Limburg is geen Nederland :9 ).

Op de heenweg liep ik in Duitsland al tegen de eerste beperkingen aan. Bij een tankstation stond een dubbele snellader die defect was en een dubbele die maar één auto tegelijkertijd kon laden. Op papier zijn dat vier keer een 300 kW-lader, maar in de praktijk dus niet. Verderop bij een 300 kW-lader zakte het vermogen fors terug zodra er een tweede auto aansloot.

Volkswagen-navigatie gaf aan: vrije plekken bij een 300 kW-locatie. In werkelijkheid waren er 6 plekken: 2×300 kW, 2×150 kW en 2×50 kW. De vrije plek bleek een 50 kW-lader – voor mij niet de moeite waard. Daarbij stond er een Duitse rijder die zijn sessie niet gestart kreeg, maar zijn auto wel aan een 300 kW-lader liet staan en rustig naar het tankstation liep. Daardoor bleven die snelladers onnodig geblokkeerd.

In Zwitserland na de Gotthardtunnel weer hetzelfde verhaal: twee laders voor vier plekken, één dubbelbezet en één met een ingeslagen display waardoor hij niet werkte. Achteraf had ik beter de trucklader kunnen gebruiken die ook bij dat tankstation aanwezig was, zoals anderen daar wel deden.

Tussen accommodaties in Italië werkte laden over het algemeen probleemloos, onder andere bij Tesla Superchargers (via app). Wel bij één drukke Tesla Supercharger het geluk dat toen ik aankwam een hoekplek vrij was waardoor ik direct kon aansluiten én geen andere laders blokkeerde (hoewel dat van Elon wel mag). Het maakte enkel een draai naar een ander deel van de snelladers wat lastiger, maar zeker niet onmogelijk. Op één plek bij een accommodatie in Italië stond wel een lader met een absurd hoog tarief (102ct/kWh), die heb ik laten staan.

Op de terugweg nog geladen bij een Tesla V4 Supercharger – vlekkeloos werkend, ruim opgezet en prettig in gebruik. Bij een andere laadstop, twee minuten van de snelweg af waar we toch even de benen wilden strekken tijdens filevorming op de Duitse autobahn, stond 1× tweemaal 300 kW en 1× tweemaal 150 kW. We kwamen er als enigen aan en konden prima een kwartiertje laden. Daarna kwam iemand anders laden, waarna de laadpaal ineens mijn auto in storing gooide. We zijn maar verder gereden – wat prima kon gezien de SoC – maar dit moet niet kunnen. Als je er niet bij bent en niet oplet, ben je na 25 minuten misschien maar een paar procent SoC verder.

Gemiddeld kwam het verbruik over de hele reis neer op 18,7 kWh/100 km. In CH de maximumsnelheid aangehouden, in DE de maximumsnelheid in de baustelles en +10 km/u hierbuiten, en 150 km/u waar er geen maximumsnelheid gold. In IT op de snelwegen de maximumsnelheid aangehouden en hierbuiten tot wat ik comfortabel vond, wat veelal lager is dan toegestaan. In AT de maximumsnelheid aangehouden omdat ik daar niet weet hoe pijnlijk de boetes zijn.

Wat me opviel in Italië (en vermoedelijk in andere warme, zonnige landen) is dat snelladers over het algemeen minder snel laden dan je zou verwachten op basis van het laadvermogen van de laadpaal en wat de auto aankan. Mijn aanname is dat dit vooral te maken heeft met de zwarte stekker en laadkabel die soms zo heet worden in de zon dat ze onaangenaam aanvoelen, nog voordat ze überhaupt in gebruik zijn.

Een klein minpuntje voor Duitsland: bij snelladers waar je alleen mag laden (en parkeren) voor een gelimiteerde duur, bijvoorbeeld 1 uur (met parkeerschijf), staat dit aangegeven met een soort zonebord bij de eerste en laatste plek met pijlen. Bij grotere snelladerpleinen is dit echter makkelijk over het hoofd te zien, waardoor je wel een boete riskeert. Of hier veel op gehandhaafd wordt, hoe vaak dit voorkomt en wat de hoogte van de boetes is, weet ik niet, maar het is zeker een punt van aandacht bij laden in Duitsland.

Mijn conclusie: lange ritten met een EV zijn goed te doen. Ik ben bevoorrecht met een luxe EV met uiterste goede EV-/laad-/range-prestaties – dat geldt niet voor iedere EV op de markt (of eerder op de markt geweest) en zeker niet voor de eerste generatie EV’s die nu vaker tweedehands op de markt komen. Neem mijn ervaring dan ook met een flinke korrel zout als je niet op je dooie gemak nog 150 km range kan persen uit je laatste 30% accu. Nu heb ik een Volkswagen ID.7 Tourer Pro S (als eerste EV), maar zou zonder moeite ook een Pro (zonder S) kiezen, leasen of kopen, gezien de extra range (77/86 kWh) en het iets snellere snelladen (175 kW/200 kW) m.i. ook prima acceptabel is zonder enige impact op een zorgeloze vakantiereis.

De home assistant integratie gooit detail data na 10 dagen weg, dus ik heb niet alle data om mee te rekenen uit de VW API/HA op zo'n niveau dat ik er veel mee kan helaas - voor de liefhebbers die dat wel willen, maak frequent een export van de juiste data óf pas die instelling aan (ik weet zo even niet hoe, maar dat kan vast in HA).

Nog wat laaddata (gebaseerd op rekeningen) + wat er nog bij zou moeten om de accu thuis weer te laden naar het percentage waar we mee wegreden (incl. btw. - CH prijzen zijn naar € omgerekend).
712,50 € 527,10 € 0,85

PS m.b.t. die 11kW EVSE bij hotel, die stond niet in de Shell app (niet dat die Shell app normaliter wel werkt, mee werkt, snel is, iets weergeeft, ingelogd blijft of in enig andere mate functioneert naar verwachting). En die bleek een blokkeertarief te hebben - geen idee waarom gezien de parkeergarage zat plekken had én er niemand anders daar laadde én het ook geen plekken waren waar je verplicht moest laden. Dus die geven eigenlijk een beetje een vertekend beeld.

[Afbeelding][Afbeelding]
Leuk verhaal, maar wel erg dure snellader sessies. Mijn tip zou zijn om een abo van een maand te nemen bij tesla en wellicht nog eentje, op je volgende trip. En voor het verschil kun je mij dan een paar leuke Italiaanse doosjes wijn schenken.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

GoEV6 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:33:
[...]

Kan je in de navigatie niet aangeven dat hij alleen laders met minimaal 300kW gebruikt voor de planning en bijvoorbeeld minimaal 5 vrije laadplekken?
De VW-navi gebruikt automatisch al de snellere laadplekken (en vrije) omdat anders de reistijd langer wordt. Maar je kunt niet zien of een 6 stall 300 kW nu 6x 300 kW is of 2x 300 kW + 2x 150 kW + 2x 50 kW. Daarbij komt dat je nooit kunt zien of er iemand staat te klungelen en de lader niet werkend krijgt, maar ondanks dat gewoon bij z'n auto wegloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Possible schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:37:
Precies. Als je zakelijk leased en de baas betaald, dan maakt het niet uit waar of hoeveel je laadt :P

Wij hebben zelf een ev gekocht (e Niro) en heb in totaal 265 euro neergelegd over 4500km.
Dat vind jij blijkbaar, maar ik zeker niet. Het maakt mij wel degelijk uit. Maar net zoals mijn baas vind dat ik mij gedurende een werkdag niet druk moet maken om laadkosten bij de ene of andere laadpaal zodat ik productiever ben en meer kan bij dragen bij de omzet en de winst vind ik dat die balans er in mijn vrije tijd ook is.
Maar jij geeft in je korte post niet aan hoeveel tijd jij meer kwijt bent geweest door te kijken naar je specifieke laadpalen en of je ook in relatief dure (stroom) landen geweest bent - er mist wat nuance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
True schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 18:40:
[...]
Dat vind jij blijkbaar, maar ik zeker niet. Het maakt mij wel degelijk uit. Maar net zoals mijn baas vind dat ik mij gedurende een werkdag niet druk moet maken om laadkosten bij de ene of andere laadpaal zodat ik productiever ben en meer kan bij dragen bij de omzet en de winst vind ik dat die balans er in mijn vrije tijd ook is.
Maar jij geeft in je korte post niet aan hoeveel tijd jij meer kwijt bent geweest door te kijken naar je specifieke laadpalen en of je ook in relatief dure (stroom) landen geweest bent - er mist wat nuance.
Zolang je baas er geen beleid over opstelt is het blijkbaar niet zo boeiend. Ik tank ook V power langs de snelweg als dat het makkelijkste is. En met laden let ik ook nergens op qua prijs, terwijl ik dat met de Prive EV wel doe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Verwijderd schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:58:
[...]

Is dat het totaalbedrag dat je aan stroom kwijt was? Ik vind het namelijk behoorlijk veel geld. Daar komen waarschijnlijk ook nog de vignetten en eventuele extra Teilstrecke-kosten bij. Met zulke bedragen wordt het lastig om elektrisch rijden als goedkoop of aantrekkelijk neer te zetten, zeker als je het vergelijkt met een zuinige brandstofauto.
Ja tuurlijk, maar het gaat hier in dit topic specifiek om lange ritten met een EV, niet algemene vakantiekosten die je met elk gemotoriseerd voertuig maakt.
Ik wil in zulke gevallen altijd 200% zeker zijn van mijn zaak en dan wordt er soms gezegd dat ik overdrijf. Maar jouw voorbeeld laat juist zien dat het nog steeds relevant is om hier kritisch naar te kijken, zeker als de totale reiskosten flink oplopen. Dit zal voor veel mensen herkenbaar zijn, wat het onderwerp alleen maar belangrijker maakt.
We weten beiden dat jij soms een beetje overdrijft, maar dat is niet erg ;)
Allen over het 'flink oplopen' kunnen we discussiëren, ik denk dat ik inderdaad wel een €100 had kunnen besparen met inlezen van te voren en tijdens de reis nauwlettend kijken waar ik wel of niet zou moeten laden.
Maar die €100 is niet 'flink oplopen' dat is nog geen 2,5% van de totale reissom. Ik heb vakantie, ik ben ook een dag eerder weggegaan uit Südtirol omdat de temperatuur nog hoger werd ik daar amper wat zou kunnen doen en ik daar niet meer een vakantie gevoel van zou krijgen. Die ~€180 voor één nacht krijg ik ook niet terug - het is vakantie, daar ga ik niet over inzitten.
En als we het hebben over die €100 verschil in de laadkosten, ja absoluut het is anders omdat ik het zelf niet betaal, maar ik zou het wel betalen in tijd als ik daar moeite in zou willen steken - dat ga ik in mijn vakantie niet doen.
Lijkt bij niet bepaald relevant voor dit topic om te bespreken wat de overwegingen van mijn WG zijn m.b.t. het betalen van de energiekosten in het buitenland. Daarnaast wat @VidaR-9 al zegt ik betaal bijtelling om de auto privé te mogen gebruiken en dat is vooral het belangrijkste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

bert pit schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 18:15:
[...]

Leuk verhaal, maar wel erg dure snellader sessies. Mijn tip zou zijn om een abo van een maand te nemen bij tesla en wellicht nog eentje, op je volgende trip. En voor het verschil kun je mij dan een paar leuke Italiaanse doosjes wijn schenken.
Ja behalve dat op de zakelijke creditcard of incasso dan een abonnement voorbij komt welke niet onder een labeltje past dus die mag ik eerst gaan uitleggen nadat de financiële afdeling er eerst een streep doorheen zet. Dan geeft de directeur akkoord op mijn betoog en mag de financiële afdeling een extra label aanmaken, mag ik opnieuw de rekening indienen en koppelen in ons betaalsysteem dan mag de financiële afdeling het aan het label koppelen en mag de directeur het in het betaalsysteem goedkeuren. Daarna kunnen we als bedrijf enkele tientjes besparen.

Privé: ja eens - een abonnement kan zeker lonen.
Zakelijk: ja eens mits je dit gemakkelijk door alle processen krijgt.

In mijn geval: geen idee waar ik ging laden dus vooral niet van te voren afgesloten - immers was dat ook mijn insteek. Had ik het kunnen doen toen ik voor een Tesla Supercharger stond: ja had wellicht gekund.
Gaat mijn WG hier iets van vinden: absoluut niet - ze kiezen niet voor niets zakelijk voor de laadpas met de beste dekking en het minste gezeik die aan de andere kant vrijwel altijd als duurste uit de bus komt: gemak.

Edit:
PS ik vraag mij nog serieus af of het wel echt erg duur is voor Italië, m.u.v. Ionity en Tesla met abonnementen is het daar gewoon erg duur. En als je van oost naar west reist is de spoeling nog best wel dun qua bezetting van lader. De zonne snelwegen (noord/zuid) zijn wel prima, maar buiten de grote steden van oost-west is het nog steeds geen gewoon goed.

[ Voor 11% gewijzigd door True op 10-08-2025 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:42
VidaR-9 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 18:10:
[...]

Maakt toch ook niet uit of je in NL of het buitenland tankt of laadt voor privé gebruik?
Bijtelling is alleen een belasting straf vanuit de overheid. Je hebt ook nog zoiets als eigen bijdrage prive gebruik. Ook als je niet veel prive rijdt, kost de lease auto nog veel geld. Zo goedkoop is het niet, zeker met de bijtelling van een dure EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

712,50 € 527,10 € 0,85

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb nog even bewust de reisdagen (lees voornamelijk snelweg) qua data door AI gehaald en dan kom ik uit met de 2.850 gereden kilometers op zo'n 19,2 kWh/100km. Die andere 1.000 waarvan er nog wel zo'n 100 à 200 snelweg zal zijn trekken het gemiddelde flink naar beneden omdat het vooral binnendoor wegen zijn waar je met 40 km/u geniet van het uitzicht of met aangespannen billetjes je een blinde bocht door jast wachtend op een tegenligger. En de wegen waar je dan wel wat harder mag en kan rijdt je een zeer efficiënte 70 à 80 km/u.

Nog steeds vind ik die 19,2 kWh/100km echt niet slecht voor mijn rechtervoet. Op de terugweg na de Brennerpas trouwens nog even geladen en daarna deze foto gemaakt van de boordcomputer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M20QwjeOCKCE88KF1OmGLyFtrHc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1BpCrwVvHS4egFRCJBolJVwD.png?f=fotoalbum_large
Let niet op de zonnebrandvetvingertjes :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-09 23:03
Fastned Gentbrugge Zuid (Gent richting Antwerpen) is open. Hier volgens mij nog niet genoemd. Mooie locatie geworden met 20 stalls en een speciaal gebouw van Fastned met cafeetje, toiletten, snacks, etc. 24 uur per dag open, maar 's nachts niet bemand zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexow
  • Registratie: November 2024
  • Nu online
Twardt schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 10:08:
[...]

Kan je wel gaan klagen over die Duitser, maar wat jij doet is gewoon zwaar irritant voor het overige verkeer. Door het middenbaan plakken van je, halveer je de restcapaciteit van de weg. Er blijft tenslotte maar één rijbaan beschikbaar voor de rest ipv twee rijbanen. En dat je hier dan ook nog trots gaat vertellen dat je het kleinste piemeltje hebt omdat je die rechtinhaler eruit getrokken hebt.....
In Duitsland kun je met goed fatsoen niet op de rechterbaan rijden door de spoorvorming. Ze rijden trouwens zelf allemaal op de middelste baan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19:52
Nova163 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:14:
Fastned Gentbrugge Zuid (Gent richting Antwerpen) is open. Hier volgens mij nog niet genoemd. Mooie locatie geworden met 20 stalls en een speciaal gebouw van Fastned met cafeetje, toiletten, snacks, etc. 24 uur per dag open, maar 's nachts niet bemand zo te zien.
Wel jammer dat die alleen richting Antwerpen te bereiken is. Aan de andere kant zit niks.
En ik blijf het in België idioot vinden dat Fastned zich alleen op parkeerplaatsen mag vestigen en niet bij tankstations. Dan moeten ze dus van die gebouwtjes zelf gaan neerzetten maar dat is tot nu toe nog de uitzondering en sta je dus ergens tussen de truckers te laden.

[ Voor 3% gewijzigd door JTHZZ op 10-08-2025 20:43 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:13
lfah2000 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 19:25:
[...]

Bijtelling is alleen een belasting straf vanuit de overheid. Je hebt ook nog zoiets als eigen bijdrage prive gebruik. Ook als je niet veel pri e rijdt, kost de lease auto og veel geld. Zo goedkoop is het niet, zeker met de bijtelling van een dure EV.
Bijtelling is geen straf, maar belasting over loon dat jij in natura krijgt. Namelijk prive-gebruik van een auto van de baas.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:20
True schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 18:38:
[...]

De VW-navi gebruikt automatisch al de snellere laadplekken (en vrije) omdat anders de reistijd langer wordt. Maar je kunt niet zien of een 6 stall 300 kW nu 6x 300 kW is of 2x 300 kW + 2x 150 kW + 2x 50 kW. Daarbij komt dat je nooit kunt zien of er iemand staat te klungelen en de lader niet werkend krijgt, maar ondanks dat gewoon bij z'n auto wegloopt.
Klopt maar mijn mening deel ik ook vanuit mijn eigen omgeving. Vrienden die lease auto’s hebben boeit het allemaal niet (eigen woorden)

En wat ik er voor heb uitgezocht? Alleen een tesla en IONITY abonnement afgesloten.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
lfah2000 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 19:25:
[...]
Bijtelling is alleen een belasting straf vanuit de overheid. Je hebt ook nog zoiets als eigen bijdrage prive gebruik. Ook als je niet veel prive rijdt, kost de lease auto nog veel geld. Zo goedkoop is het niet, zeker met de bijtelling van een dure EV.
Dat ligt er maar net aan hoeveel je privé rijdt en of je überhaupt een bijdrage privé gebruik hebt. Ik heb dat bijv niet, al rijd ik 50.000km per jaar privé.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
VidaR-9 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:41:
[...]
Eigenlijk kan dit topic wel gesloten worden want er is eigenlijk bijna niks meer spannend aan reizen met een EV door Europa 😬
Kweenie. Er zitten toch zo nu en dan pareltjes tussen, niet?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:27
True schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:33:
[…]
In Italië/Duitsland is de stroom gewoon duur, zelfs de goedkopere Tesla Superchargers zijn al bijna twee zo duur dan in Nederland
True schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 18:55:
[...]
[…]
Edit:
PS ik vraag mij nog serieus af of het wel echt erg duur is voor Italië, m.u.v. Ionity en Tesla met abonnementen is het daar gewoon erg duur. En als je van oost naar west reist is de spoeling nog best wel dun qua bezetting van lader. De zonne snelwegen (noord/zuid) zijn wel prima, maar buiten de grote steden van oost-west is het nog steeds geen gewoon goed.
Ja, met een tesla abo was je duidelijk goedkoper uitgeweest.
In D vaak 0,35-0,45/kwh
In I vaak 0,35-0,50/kwh

Scheelt zo 0,20-0,30/kwh met wat jij aangeeft bij tesla, maar soms de helft van de andere aanbieders hun passantentarief

Door dus zo’n abo van €10 te nemen had je zo €200 kunnen besparen. Voor de priverijder is het dat doorgaans wel waard. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-4-hEE6vP2qJ29O-7Qy0CnntxM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/32EkH6XB9z8HRDgjSJTl7A4F.png?f=fotoalbum_large
Van oost naar west in Italië is toch maar zo’n 150-200km?
Als ik deze locaties allemaal zo zie kom je fluitend Italië door met enkel SuC’s in een moderne EV.
Alleen in Cagliari had er wel een SuC bijgemogen, maar das Sardinië. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Puppetmaster op 10-08-2025 22:10 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:13
Naafkap schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:02:
[...]

Ik zou zeggen, ga eens privé een soortgelijke nieuwe auto kopen, bezitten (mrb, apk plicht) en rijdend houden. Je zal tot de conclusie komen dat zakelijke lease een prikkie is tov de autokosten die een particulier moet dragen.
Dat vind ik altijd van die kul argumenten. Ik rij ook een leaseauto omdat ik nooit weet waar ik over een half jaar werk. Daarvoor moet ik salaris inleveren want zonder die leaseauto krijg ik dat geld zelf op mijn rekening. Vervolgens vind de overheid dat ik gratis een auto krijg, wat niet zo is want ik heb net ruim 1k (bruto) salaris ingeleverd om die auto te rijden. Dus ik vind het wel een straf ja.
Maar verder wel wat offtopic.

Wat betreft laden probeer ik wel rekening te houden met de tarieven, ook al betaald mijn werkgever die.

[ Voor 6% gewijzigd door jongetje op 10-08-2025 21:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:13
jongetje schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:56:
[...]

Dat vind ik altijd van die kul argumenten. Ik rij ook een leaseauto omdat ik nooit weet waar ik over een half jaar werk. Daarvoor moet ik salaris inleveren want zonder die leaseauto krijg ik dat geld zelf op mijn rekening. Vervolgens vind de overheid dat ik gratis een auto krijg, wat niet zo is want ik heb net ruim 1k (bruto) salaris ingeleverd om die auto te rijden. Dus ik vind het wel een straf ja.
Maar verder wel wat offtopic.

Wat betreft laden probeer ik wel rekening te houden met de tarieven, ook al betaald mijn werkgever die.
Maar je vergeet mee te rekenen dat die 1k brutoloon vóór loonbelasting wordt ingehouden door je werkgever. Je betaalt dus geen loonbelasting over het loon in natura (de auto qq). Daar is de bijtelling voor. In combinatie met de tankpas die de meesten hebben, durf ik echt wel de stelling aan dat de gemiddelde leaserijder goedkoper uit is. Voor een aantal vrienden de berekening mobiliteitsbudget (extra brutoloon) versus leasen gedaan. Leasen altijd veel voordeliger.

Ontopic: ik snap goed dat het gehassel op het werk meer tijd kost dan de extra centen per kWh. Als je een grote werkgever hebt kan hij beter misschien zelf eens contact opnemen met FastNed o.i.d. voor een dealtje (geen idee of ze groepscontracten bieden.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puppetmaster
jongetje schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:56:
[...]

Dat vind ik altijd van die kul argumenten.
Dat kan, maar toch is het goedkoper om als werknemer zakelijk te leasen (mits je die optie hebt) dan prive een auto te bezitten en betalen. Uitgaande van dezelfde fiscale waarden van de auto’s uiteraard.
Het lukt je bijvoorbeeld ook niet om van het (netto) mobiliteitsbudget dezelfde auto zelf te gaan private leasen.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
[...]

Eigenlijk kan dit topic wel gesloten worden want er is eigenlijk bijna niks meer spannend aan reizen met een EV door Europa 😬
Op zich wel eens, maar het topic heeft ook een uitnodigende/geruststellende werking.
Er zijn nog veel posters voor wie het dit jaar hun eerste langere EV-rit was.
En er staan nog handige tips tussen zoals dat Electra abo.

Maar het is idd niet moeilijk om met een moderne capabele EV lange ritten te maken door Europa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:55
Het is zeker niet spannend meer maar mijn laatste ervaring was toch wel meh.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Ik denk dat de crux hem de komende jaren vooral zit in het opschalen. Ionity moet flink aan de bak, maar ook bijvoorbeeld koploper (per locatie) Tesla zal moeten blijven uitbreiden.
De 50+ stalls locaties van Tesla zijn een voorbode.
In Duitsland hebben ze vaak kleinere locaties (12), dat is ook niet lang meer houdbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:43

bert pit

asdasd

[...]

Ja behalve dat op de zakelijke creditcard of incasso dan een abonnement voorbij komt welke niet onder een labeltje past dus die mag ik eerst gaan uitleggen nadat de financiële afdeling er eerst een streep doorheen zet. Dan geeft de directeur akkoord op mijn betoog en mag de financiële afdeling een extra label aanmaken, mag ik opnieuw de rekening indienen en koppelen in ons betaalsysteem dan mag de financiële afdeling het aan het label koppelen en mag de directeur het in het betaalsysteem goedkeuren. Daarna kunnen we als bedrijf enkele tientjes besparen.

In mijn geval: geen idee waar ik ging laden dus vooral niet van te voren afgesloten - immers was dat ook mijn insteek. Had ik het kunnen doen toen ik voor een Tesla Supercharger stond: ja had wellicht gekund.
Gaat mijn WG hier iets van vinden: absoluut niet - ze kiezen niet voor niets zakelijk voor de laadpas met de beste dekking en het minste gezeik die aan de andere kant vrijwel altijd als duurste uit de bus komt: gemak.

Edit:
Ok duidelijk verhaal, ik heb zelf ook 35 jaar met lease auto's Europa doorgescheurd dus dat verhaal van administratie begrijp ik.
Betreffende de prijzen is het bij Tesla circa 40 tot 45 cent per kWh in Italië. Uitgezonderd sommige nachttarieven van circa 30 cent. Voor een maand abo betaal je 10 of 12,5 euro. Dus meestal heb je het er na een minuut of 20 laden al uit.

Helaas geen wijn voor mij. ;)

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Nu online
True schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:33:
[...]

Ik zie dat ik in dit topic niet zo naar voren laat komen, maar het is een zakelijke lease waarbij mijn werkgever ook buiten NL de energie betaald. Ik heb persoonlijk niet gekozen voor een EV en hij krijgt er subsidie voor.

spoiler:
Maar met 3.800 km en een 1:15 (ik trap flink door) en €1,65/L (DE/IT pompprijzen) is het ook ~€420 t.o.v. €525 (incl. thuisladen). Dit zijn toch geen schrikbarende verschillen op zo'n vakantie.

In Italië/Duitsland is de stroom gewoon duur, zelfs de goedkopere Tesla Superchargers zijn al bijna twee zo duur dan in Nederland:
[Afbeelding]

En een hoteleigenaar die met droge ogen 102ct/kWh wil vragen 8)7 8)7
Subsidie voor een ID7? Denk het niet.
Rit naar Amalfi en Puglia voor veel minder dan jouw gemiddelde prijs.
De baas betaalt dus het zal mij worst wezen vind ik een heel vervelende instelling.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Nu online
VidaR-9 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 18:10:
[...]

De baas betaalt voor een drankje en jij neemt een dure whisky en ik een lekker biertje.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09 14:13

Dani86

AeroGeek

Nova163 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:14:
Nice, wist niet dat die al open was, 2 weken geleden werd er nog volop aan gewerkt zag ik. Voor ons zou het echt perfect zijn geweest ;)

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09 14:13

Dani86

AeroGeek

flupp schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:37:
Ik stel voor dat dit middenvlak-blijven-rijden thema stilaan afgesloten wordt, en dat we terug on-topic komen (dat “Lange ritten met elektrische auto in Europa” heet).
_/-\o_

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

HansAuutB schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 22:27:
[...]

Subsidie voor een ID7? Denk het niet.
Rit naar Amalfi en Puglia voor veel minder dan jouw gemiddelde prijs.
De baas betaalt dus het zal mij worst wezen vind ik een heel vervelende instelling.
offtopic:
Er zijn veel meer subsidies mogelijk dan alleen de SEPP die iedereen kent. Daarbij krijg je sommige opdrachten niet gegund als je niet CO2 neutraal bent en zo zijn er nog verschillende andere redenen om EVs te kiezen als werkgever.

Jammer dat er zo op de man gereageerd wordt. Zoals ik aangaf wil ik een reiservaring hebben waarbij ik zo min mogelijk belemmerd wordt door het feit dat ik een EV rijd. Als ik kan kiezen tussen twee opties waarbij één goedkoper is zal ik dat absoluut doen. Maar ik kan niet al rijdend kijken of een Tesla Supercharger of Ionity op mijn route beschikbaar is over 30 km die integratie is in ieder geval niet goed genoeg in de VW-navi mogelijk en mijn telefoon er bij pakken ga ik zeker niet doen.
Ik zeg ook nergens dat het mij een worst zal wezen omdat de baas betaald. Ik heb hierboven ook al genoemd dat het mij om de vakantie ervaring gaat, maar er moet weer allergisch gereageerd worden op het feit dat het niet mijn kosten zijn. Die honderd euro verschil zal mij een worst wezen al was het netto €200 van mijn eigen rekening op zo'n hele vakantie valt dat in het niet - op zo'n reisdag van 1.000 km wil ik niet gaan zitten stressen om een bepaalde goedkope snellader te halen ik wil gewoon relaxed van A naar B rijden.

Maar kom dan eens met wat cijfers, want ik heb nog eens teruggezocht, maar van dit seizoen tref ik enkel in dit topic iemand die het voor zo'n €120 minder gedaan heeft en die heeft dan met abonnement en enkel Ionity gereden - daar terwijl ik ook lees dat Ionity in Italië in het hoog seizoen nu niet al te prettig is om bij te laden.
M.i. zit je dan helemaal aan de andere kant van het spectrum m.b.t. een prettige reiservaring.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Puppetmaster schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:55:
[...]

[...]

Ja, met een tesla abo was je duidelijk goedkoper uitgeweest.
In D vaak 0,35-0,45/kwh
In I vaak 0,35-0,50/kwh

Scheelt zo 0,20-0,30/kwh met wat jij aangeeft bij tesla, maar soms de helft van de andere aanbieders hun passantentarief

Door dus zo’n abo van €10 te nemen had je zo €200 kunnen besparen. Voor de priverijder is het dat doorgaans wel waard. ;)

[Afbeelding]
Van oost naar west in Italië is toch maar zo’n 150-200km?
Als ik deze locaties allemaal zo zie kom je fluitend Italië door met enkel SuC’s in een moderne EV.
Alleen in Cagliari had er wel een SuC bijgemogen, maar das Sardinië. ;)
Ik ben het niet helemaal met je eens. Het was goedkoper met Tesla als ik bij Tesla's langs zou gaan. Dat heb ik in een paar gevallen gedaan omdat dat uitkwam ik wist dat er eentje zat. Maar kijkend naar waar ik in Toscane zat was het gewoon 35 min enkele rit naar Arezzo wat ik wel eenmaal gecombineerd heb met een bezoekje in de buurt. Maar ik ga geen 70 minuten van mijn vakantie weggooien omdat ik de auto moet laden.

En tijdens een rit kan ik niet kijken waar ik bij Tesla terecht kan om te laden laat staan of het qua drukte ook te doen is (rechtsachter laadplek) met 75% bezetting is de kans groot dat ik 'm er niet eens aan kan hangen. Dat lijken mij geen relaxte vakantiemomenten. En ik moet bij een pauzemoment ook in de buurt zijn van een lader dat moet ook maar het geval zijn.

Ik ben het helemaal met je eens dat het goedkoper had kunnen zijn, als ik mijn vrouw had geïnstrueerd hoe ze een SuC kan vinden in de Tesla app of op de kaart (via de website) en dat gebaseerd op onze locatie en richting kan interpreteren als handig om te laden. Als het in zo'n mate geïntegreerd was geweest dat ik ze kon aanklikken op mijn VW-navi en kon zien dat de bezetting bijv. 50% was, ja absoluut dan rij er gerust wel even de snelweg voor af. 5 minuten moeite voor €15 verschil heb ik er wel voor over. Maar wat ik al aangaf, het abonnement is privé een heel stuk gemakkelijker dan zakelijk. Een ander voorbeeld is dat ik bijv. wel een creditcard heb en laden bij een willekeurige snellader voor bij wijs van spreke 2€/kWh is mogelijk en hier zal geen haan naar kraaien. Maar een laadpas bestellen en hiervoor een eenmalige 1ct iDeal betaling maken kan ik dan weer niet. En het proces om dit bij mijn WG wel te kunnen kost dat intern meer tijd dan de korting die we er in een jaar voor zullen krijgen.
Ik heb bijv. Tap naast Shell omdat ik Shell onnodig duur vind en Tap prima werkt en dit 'werkend krijgen' in het bedrijfsproces heeft meer gekost dan het mij zal opleveren omdat ik niet zo frequent buiten de deur (thuis/werk) laadt. Maar ik zie dit meer als een business case die ik bij de directeur kan leggen zodat alle leaserijders bijv. Tap kunnen krijgen naast de Shell kaart.
NB bedenk ik mij zojuist dat een Tesla abonnement mogelijk bij ons niet eens zou mogen want Elon :+ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Puppetmaster schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 22:07:
[...]

Dat kan, maar toch is het goedkoper om als werknemer zakelijk te leasen (mits je die optie hebt) dan prive een auto te bezitten en betalen. Uitgaande van dezelfde fiscale waarden van de auto’s uiteraard.
Het lukt je bijvoorbeeld ook niet om van het (netto) mobiliteitsbudget dezelfde auto zelf te gaan private leasen.
offtopic:
Dat is echt niet waar. Dat was toen ik mijn auto uitkoos (mei/juni 2024) al zo'n beetje 50/50. Ik zou met een PL PHEV en zelf geplaatst EVSE i.c.m. de PV-installatie net iets goedkoper uit zijn met PL dan een auto in de bijtelling (en dan heb ik het over een Alfa Romeo Tonale t.o.v. een ID.7). Maar op dit moment zou een PL constructie voor een EV bij VAG zoals de ID.7 met de huidige kortingsacties al snel 150 tot 200 euro netto goedkoper zijn dan dezelfde auto in de bijtelling rijden en dan nog zonder eventueel verdere PV-installaties mee te rekenen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
[...]

Waarom, het gaat toch niet om spannende ervaringen in dit topic?

Het mogen ook gewoon saaie, nuttige ervaringen zijn, over je laadstrategie, laadprijzen aanbiedingen en abonnementen, ik lees ze graag.

Vandaag 45 kWh AC kunnen laden bij Drumlanrig Castle in Schotland voor slechts £0,20/kWh.
Was er vanwege dit lage tarief zo leeg mogelijk heen gereden op de gok (maar wel met genoeg reserve voor de terugweg) omdat je nooit weet wat je aantreft maar het werkte.

Geladen met de pas van Electroverse, deze ook eerder in Frankrijk gebruikt om bij Izivia voor €0,30 te laden.
Wat een enorm fijne app van Electroverse! Snel, overzichtelijk, goede filtermogelijkheden en duidelijke prijzen.En als je een laadsessie start met je pas wordt deze direct live weergegeven in de app.

Was uiteindelijk 4,5 uur op de Galloway Country fair bij dit kasteel en bij het teruglopen naar de auto stond deze net op 100% 8)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hOKzTLToUYBNXeTrLGziisK_Mj0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/usiofYqC2sksqptico4pRAAM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door ASW1 op 11-08-2025 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 17:24
Webfietser schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:36:
[...]

Ik heb een reply gedaan op de email met de betreffende factuur die ik ontving van Mobilize maar nog geen antwoord ontvangen. Gezien jouw ervaring verwacht ik er ook niet veel van maar ik kan ook nergens een nummer of chatmogelijkheid vinden van de Mobilize servicedesk, dus ik vrees het ergste...
Bij een reply op de mail van de factuur kreeg ik de foutmelding dat het mailadres niet bestaat :-(

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:58
[...]

Ik lees anders heel regelmatig hier dat het rijden met een Nissan Leaf van Lidl naar Lidl best wel spannend is. :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:16
[...]
Daar ben ik het niet mee eens!
Ik ben een gelukkige met een leaseauto, in Nederland hoef ik me nergens over te bekommeren, maar net over de grens laat m'n werkgever me in de steek. De laadpas mag daar niet gebruikt worden.

Ik heb veel aan dit forum gehad bij onze vakantie naar Finland, Noordkaap en Noorwegen. Daar zijn tientallen aanbieders die allemaal een eigen pas of app nodig hebben, dus niet zoals in Nederland waar je overal met één pas kunt laden.

Daarbij zijn de reisverslagen vaak leuk om te lezen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:23
[...]

Edit:
Dank voor deze en je andere posts.
Het maakt heel inzichtelijk “hoe zakelijk EV rijden nu echt werkt”. En niet omdat het je geen bal interesseert, maar “met inzicht in de mechanismes die er achter zitten”.
Nb: “niet uitzoeken waar je gaat laden” is heel verdedigbaar, dat doen (zeker zakelijke rijders) immers ook met benzine/diesel. Wat dat betreft vraag ik me af of je met diese” echt zoveel goedkoper was geweest, je moet het dan immers vergelijken met premium tarief aan de snelweg. Maar goed… die discussie is onnodig. Eerlijk gezegd lees ik de strekking van jouw verhaal “als je nergens op let ben je electrisch ongeveer net zo duur uit als op diesel/benzine (give or take 100euro).
Dat is wel ongeveer ook mijn ervaring.

Een hele mooie post inclusief achtergronden van iemand die voor de verandering eens niet op zoek is naar het onderste uit de kan.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Puppetmaster schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 22:07:
[...]

Tenzij je een hoger lease budget hebt dan dat je een auto wilt.
Mobiliteits budget is een vast bedrag. Lease is “voor wat de auto kost met een max”.
Als je liever een auto hebt op 75% van de max is mobiliteitsbudget gunstiger.
Met ook als voordeel dat je (afhankelijk van werkgever) niet eerst een half jaar de auto van een vertrokken collega tot einde lease periode hoeft op te rijden.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
ASW1 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 00:08:
[...]

Waarom, het gaat toch niet om spannende ervaringen in dit topic?

Het mogen ook gewoon saaie, nuttige ervaringen zijn, over je laadstrategie, laadprijzen aanbiedingen en abonnementen, ik lees ze graag.

Vandaag 45 kWh AC kunnen laden bij Drumlanrig Castle in Schotland voor slechts £0,20/kWh.
Was er vanwege dit lage tarief zo leeg mogelijk heen gereden op de gok (maar wel met genoeg reserve voor de terugweg) omdat je nooit weet wat je aantreft maar het werkte.

Geladen met de pas van Electroverse, deze ook eerder in Frankrijk gebruikt om bij Izivia vor €0,30 te laden. App is snel, overzichtelijk, goede filtermogelijkheden en duidelijke prijzen.
Als je een laadsessie start met je pas wordt deze direct live weergegeven in de app.

Was uiteindelijk 4,5 uur op de Galloway Country fair bij dit kasteel en bij het teruglopen naar de auto stond deze net op 100% 8)[Afbeelding]
Ahh….je hebt het weer voor elkaar! £0,20/kWh in een land waar 0.80 de norm is.
Ik ga komende week weer naar Engeland en ga het opnieuw betaalbaar proberen te houden.
Onderweg ionity met abonnement.
Op locatie in het peak district hebt ik een gratis “pod point” gespot. Ik heb er alleen een hard hoofd in. Het is echt in de middle of nowhere.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:12
Ik heb jaren een leaseauto gehad en keek inderdaad niet naar de brandstofprijzen. Daarna heb ik jaren prive een ICE gehad en guess wat op vakantie keek ik nog steeds niet naar brandstofprijzen.

Nu al een paar jaar prive EV's. Meestal laad ik thuis, maar op vakantie natuurlijk niet. Ik kijk nu wel een beetje naar de kWh prijzen, maar als ik moet laden moet ik laden. In de navigatie (van de e-niro) kan ik van een boel snellaadpalen zien welk merk en daarop sturen. Alles onder de 70 a 80ct is prima, dan rijd ik al goedkoper dan in mn laatste ICE. Dus ja....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik ga van de week, met mijn privé e-niro en moet dus zelf alles betalen, naar Oostenrijk.
Via de Moovility app kun je bij veel AC en DC laders in Oostenrijk laden voor € 0,39 per kW via de Visa Card.
Het is me alleen niet duidelijk of dit dan ook werkt met een Awnb Visa card, of dat je echt een aparte Visa card moet hebben. Vaak zit daar nog wel verschil in.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:45
janne_nl schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 08:23:
Ik heb jaren een leaseauto gehad en keek inderdaad niet naar de brandstofprijzen. Daarna heb ik jaren prive een ICE gehad en guess wat op vakantie keek ik nog steeds niet naar brandstofprijzen.

Nu al een paar jaar prive EV's. Meestal laad ik thuis, maar op vakantie natuurlijk niet. Ik kijk nu wel een beetje naar de kWh prijzen, maar als ik moet laden moet ik laden. In de navigatie (van de e-niro) kan ik van een boel snellaadpalen zien welk merk en daarop sturen. Alles onder de 70 a 80ct is prima, dan rijd ik al goedkoper dan in mn laatste ICE. Dus ja....
Toen ik in het verleden met een ICE op vakantie ging, keek ik ook niet naar de brandstofprijzen, maar dit komt ook omdat de brandstofprijzen gereguleerd zijn met hooguit een per procent afwijking t.o.v. elkaar.
Met een EV zijn de prijzen (vooralsnog) vrij (ik hoop toch echt dat hier ook nog eens een regulering op komt) waardoor de prijzen veel verder uit elkaar liggen én daarnaast heb je de mogelijkheid om deze met een abonnement naar beneden te brengen, maar dan moet je dus wel weer meer gaan plannen om juist bij die aanbieder te kunnen laden.
Als de kWh-prijzen bij iedere aanbieder ook maximaal een paar procent uit elkaar liggen, dan zou het mij inderdaad ook geen fluit meer uitmaken waar ik zou laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:28

712,50 € 527,10 € 0,85

[Afbeelding][Afbeelding]
Mooi verslag om te lezen, geeft een mooi beeld van hoe denk ik de meeste EV-rijders op vakantie gaan. Ik leer hieruit dat puur de navigatie volgen toch nog wel wat ongemak kan opleveren met weinig vrije laders of langzamere laders. Gok ik goed dat dit in Duitsland bij de tankstations en raststättes direct aan de snelweg was? Waar door de monopolie van Tank & Rast maar minimaal is geïnvesteerd in snelladers.
Kan de VW navi filteren op minimaal aantal stalls? Of tonen hoeveel stalls er zijn? Dan zou je als je wilt laden kunnen checken wat de kans is op te weinig vrije/werkende stalls en als die kans hoog is een stop verder nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:34
Pexow schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:29:
[...]

In Duitsland kun je met goed fatsoen niet op de rechterbaan rijden door de spoorvorming. Ze rijden trouwens zelf allemaal op de middelste baan.
Kan je nog meer generaliseren?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:34
Puppetmaster schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 22:23:
Ik denk dat de crux hem de komende jaren vooral zit in het opschalen. Ionity moet flink aan de bak, maar ook bijvoorbeeld koploper (per locatie) Tesla zal moeten blijven uitbreiden.
De 50+ stalls locaties van Tesla zijn een voorbode.
In Duitsland hebben ze vaak kleinere locaties (12), dat is ook niet lang meer houdbaar.
Of gewoon meer van die 12-stall locaties. Als er 10km verder nog eens is, wat is dan het probleem als je navi de bezetting kent.

Ik hoop dat ze allemaal uitgerust worden met een toilet, en op zijn minst een koffie of drankautomaat.
In Frankrijk heb je in sommige steden van die zelfreinigende toiletten, waarom zetten ze die niet veel meer op laadpleinen? Zouden die dingen zo duur zijn?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Stefannn schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 07:55:
[...]
Op locatie in het peak district hebt ik een gratis “pod point” gespot. Ik heb er alleen een hard hoofd in. Het is echt in de middle of nowhere.
Dat gaat hem niet worden, tenzij je de bijbehorende accomodatie hebt geboekt. In de podpoint app staat bij die lader: Notices: not for public use, the chargers are reserved for guests.
Het is in een park van de National Trust en je mag dat weggetje naar de cottages niet eens inrijden.

Heb in Sheffield bij de podpoint van Sainsbury's wel weer gratis 51 kWh binnen kunnen hengelen.
Ben benieuwd hoe lang dat nog duurt, de gratis Podpoint bij Tesco Chelmsford was inmiddels £0,44 geworden dus ik heb daar de granny gebruikt om bij familie op de oprit te laden voor £0,25 (hun stroomcontract)

Verder de Mobilize kaart met intense abonnement weer geactiveerd, 1x gebruikt tot nu toe bij Ionity Carlisle (£0.43).
Had die locatie al een beetje in de gaten gehouden maar zo druk als toen wij er waren had ik het in de app nooit gezien. Er ontstond een korte laadfile toen wij er waren maar met 12 stalls liep het vrij vlot door.
Op de terugweg gaan we hier weer laden en daarna bij Ionity Doncaster, die laatste heeft maar 6 stalls dus dat is wel een potentieel knelpunt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QpvTVwDmRBDMSaTko-9PMrL3Sp0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RVNnHNbRbQD7dANYo64oiwnV.jpg?f=fotoalbum_large

De afrekening met Mobilize ging overigens prima. Ik lees op een Duits forum dat mensen wie teveel in rekening is gebracht gecompenseerd worden, maar dat het wel lastig is contact te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• plattie83
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17:42
dabutcha76 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:59:
[...]

Tot slot nog een anekdote die ik jullie niet wil onthouden: we stonden in Rouen op een hagelnieuw all-electric snellaadstation, het derde van Frankrijk, en hebben daar gedurende het laden zeker een half dozijn ICE-auto's het station zien binnenrijden, zien zoeken naar een pomp en vervolgens weer in opperste verwarring weer zien vertrekken. Daar heb ik me toch wel even mee vermaakt 😂
Sta er nu toevallig te laden, zit naast het hotel waar we overnachten. Wel bijzonder inderdaad om voor je gevoel bij een tankstation te staan te laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-xS8Q4pDQ9-7qRdHWi-ZX4CvXY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xbq3QsykUdIMi932VScSH0aE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webfietser
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:33
LT1970 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 00:59:
[...]

Bij een reply op de mail van de factuur kreeg ik de foutmelding dat het mailadres niet bestaat :-(
Hmm, ik kreeg geen foutmelding, maar ook nog steeds geen antwoord trouwens :( Het reply email adres dat ik heb gebruikt is als volgt: contact@chargepass.mobilize-fs.com

Ik heb inmiddels ook een telefoonnummer gevonden dus vanmiddag maar eens bellen...

Wij zijn van maandag t/m vrijdag telefonisch bereikbaar tussen 10.00 - 12.00 uur en tussen 13.00 - 16.00 uur via telefoonnummer: 088-303 5333.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 17:24
Webfietser schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:04:
[...]

Hmm, ik kreeg geen foutmelding, maar ook nog steeds geen antwoord trouwens :( Het reply email adres dat ik heb gebruikt is als volgt: contact@chargepass.mobilize-fs.com
Dan hebben ze ondertussen daar wat verbeterd (y) . Ik kreeg op 5 juli nog:

<contact@chargepass.mobilize-fs.com>: Host or domain name not found. Name
service error for name=http://chargepass.mobilize-fs.com type=AAAA: Host found but
no data record of requested type
Ik heb inmiddels ook een telefoonnummer gevonden dus vanmiddag maar eens bellen...

Wij zijn van maandag t/m vrijdag telefonisch bereikbaar tussen 10.00 - 12.00 uur en tussen 13.00 - 16.00 uur via telefoonnummer: 088-303 5333.
Waarschijnlijk wordt je doorverwezen naar contact-rcipay@icp-rcibanque.com. En via dat mailadres wordt je doorverwezen naar 0806-002020. En dat nummer is continu niet bereibaar. 8)7

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
  • Nu online
LT1970 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:15:
[...]

Dan hebben ze ondertussen daar wat verbeterd (y) . Ik kreeg op 5 juli nog:

<contact@chargepass.mobilize-fs.com>: Host or domain name not found. Name
service error for name=http://chargepass.mobilize-fs.com type=AAAA: Host found but
no data record of requested type

[...]

Waarschijnlijk wordt je doorverwezen naar contact-rcipay@icp-rcibanque.com. En via dat mailadres wordt je doorverwezen naar 0806-002020. En dat nummer is continu niet bereibaar. 8)7
Misschien moeten ze hun merknaam maar aanpassen naar “Immobilize” :?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Nog niet toegekomen aan een reisverslag, maar ik wil wel al het meest met-de-billen-toe-moment delen :P

Met 1% toegekomen aan de Tesla SUC in Le Bosc, Frankrijk.
Bleek dat mijn telefoon daar op geen enkel netwerk meer dan 3G wou vangen (ligt wel aan mijn gsm/sim-kaart heb ik ondertussen ontdekt).
Dus ja… wat nu?
Kwam er een Nederlander aangereden die wel gewoon vlot kon beginnen laden.
Ik mij er naast gezet en lief gevraagd of die even zijn hotspot wou aanzetten.
Op die manier dan uiteindelijk wel geslaagd om de sessie te starten, stoppen heb ik via de auto geforceerd.
Dus dank aan de vriendelijke man om even zijn data te delen, dikke lifesaver.

Ik weet niet wat ik anders had moeten aanvangen met mijn 2 kleuters aangezien daar in de nabijheid van 5km geen DC alternatieven zijn en we nog te lang voor de boeg hadden om dan maar even wat uren aan de AC lader te gaan hangen (die toen ook allemaal bezet waren)… :+

Dus het ging nagenoeg altijd vlekkeloos, maar als het dan eens mis gaat, kan het plots wel spannend worden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19:52
stanny schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:26:
Nog niet toegekomen aan een reisverslag, maar ik wil wel al het meest met-de-billen-toe-moment delen :P

Bleek dat mijn telefoon daar op geen enkel netwerk meer dan 3G wulps vangen (ligt wel aan mijn gsm/sim-kaart) heb ik ondertussen ontdekt).
Dus ja… wat nu?
Kwam er een Nederlander aangereden die wel gewoon vlot kon beginnen laden.
Ik mij er naast gezet en lief gevraagd of die even zijn hotspot wou aanzetten.
Op die manier dan uiteindelijk wel geslaagd om de sessie te starten, stoppen heb ik via de auto geforceerd.
Dus dank aan de vriendelijke man om even zijn data te delen, dikke lifesaver.
Ik weet niet wat ik anders had moeten aanvangen met mijn 2 kleuters aangezien daar in de nabijheid van 5km geen DC alternatieven zijn en we nog te lang voor de boeg hadden om dan maar even wat uren aan de AC lader te gaan hangen (die toen ook allemaal bezet waren)… :+

Dus het ging nagenoeg altijd vlekkeloos, maar als het dan eens mis gaat, kan het plots wel spannend worden…
Lopen naar de dichtstbijzijnde 4G mast om de laadsessie te starten... Niet bij stil gestaan, maar dat is inderdaad nog een nadeel van de Tesla laders, naast de meestal matige locaties: het feit dat je alleen via app kunt laden. En dat ze geen 800V laden supporten, dat gaat ze denk ik bij Tesla steeds meer laadklanten kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stanny
  • Niet online
JTHZZ schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:40:
[...]

Lopen naar de dichtstbijzijnde 4G mast om de laadsessie te starten... Niet bij stil gestaan, maar dat is inderdaad nog een nadeel van de Tesla laders, naast de meestal matige locaties: het feit dat je alleen via app kunt laden. En dat ze geen 800V laden supporten, dat gaat ze denk ik bij Tesla steeds meer laadklanten kosten.
ik zag de mast staan en die stond niet bijster ver, het lag echt aan mijn gsm dat ik crappy ontvangst had, op andere plekken in het buitenland trouwens hetzelfde liedje, enkel edge/3G.
Dus op zich lag het niet aan die specifieke locatie, maar ik zat wel met een mooi probleem :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
stanny schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:46:
[...]

ik zag de mast staan en die stond niet bijster ver, het lag echt aan mijn gsm dat ik crappy ontvangst had, op andere plekken in het buitenland trouwens hetzelfde liedje, enkel edge/3G.
Dus op zich lag het niet aan die specifieke locatie, maar ik zat wel met een mooi probleem :9
Tijd voor een nieuwe telefoon???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stanny
  • Niet online
cOOlrUnnINgs schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:51:
[...]

Tijd voor een nieuwe telefoon???
het is een iPhone 16 van een maand oud, dus eerst eens proberen met een factory reset en nieuwe simkaart, komt wel goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:19

Opa

Nu Multifocaal!

stanny schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:46:
[...]

Had je roaming vast staan op een specifieke aanbieder of helemaal automagisch? Je zou zeggen dat alle moderne telefoons toch een 4G/5G zouden moeten kunnen vinden als die in de buurt is...

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Nu online
[...]

Het zal Teslarijders worst wezen: met Autocharge geen 3, 4 noch 5G nodig, en met 400V batterijen ook geen 800V laders.

Overschat de nadelen niet die je aanhaalt, als je ‘t mij vraagt was (en is) hun netwerk al zelfbedruipend met alleen nog maar “hun” Tesla’s.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
stanny schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:53:
[...]

het is een iPhone 16 van een maand oud, dus eerst eens proberen met een factory reset en nieuwe simkaart, komt wel goed ;)
Die zou ik inderdaad nog niet vervangen nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stanny
  • Niet online
Opa schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:58:
[...]

Had je roaming vast staan op een specifieke aanbieder of helemaal automagisch? Je zou zeggen dat alle moderne telefoons toch een 4G/5G zouden moeten kunnen vinden als die in de buurt is...
Automatisch/manueel elk netwerk geselecteerd… in het buitenland geen 4G/5G, binnenland (België) geen enkel issue.
Maar dat is een issue voor een ander topic :)

Conclusie is vooral dat de tesla app niet met 3G werkte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stanny
  • Niet online
flupp schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:00:
[...]

Het zal Teslarijders worst wezen: met Autocharge geen 3, 4 noch 5G nodig, en met 400V batterijen ook geen 800V laders.

Overschat de nadelen niet die je aanhaalt, als je ‘t mij vraagt was (en is) hun netwerk al zelfbedruipend met alleen nog maar “hun” Tesla’s.
Zeker juist, en voor niet-tesla rijders maakt het ook geen drol uit.
Mijn punt is vooral niet dat het een blame naar tesla is, wel een puntje om rekening mee te houden dat als je enkel aan de slag kan met een app, je ook over een data connectie moet beschikken of je bent aardig gezien… waar dus rekening meer gehouden kan/moet worden bij het plannen van de laadstops.
Ik neig nu meer naar een minimum % overschot om zeker nog een volgende locatie te kunnen bereiken

[ Voor 11% gewijzigd door stanny op 11-08-2025 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Ehm. Onder een mast staan zorgt dat je de 4 of 5g van een andere mast moet krijgen. Ze stralen niet recht omlaag 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
cOOlrUnnINgs schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 08:58:
[...]

Toen ik in het verleden met een ICE op vakantie ging, keek ik ook niet naar de brandstofprijzen, maar dit komt ook omdat de brandstofprijzen gereguleerd zijn met hooguit een per procent afwijking t.o.v. elkaar.
Met een EV zijn de prijzen (vooralsnog) vrij (ik hoop toch echt dat hier ook nog eens een regulering op komt) waardoor de prijzen veel verder uit elkaar liggen én daarnaast heb je de mogelijkheid om deze met een abonnement naar beneden te brengen, maar dan moet je dus wel weer meer gaan plannen om juist bij die aanbieder te kunnen laden.
Als de kWh-prijzen bij iedere aanbieder ook maximaal een paar procent uit elkaar liggen, dan zou het mij inderdaad ook geen fluit meer uitmaken waar ik zou laden.
Vraag me af of die gereguleerd worden. Doordat ze zichtbaar zijn en je overal met je pin kunt betalen reguleert zich dat vanzelf wel.

Zodra dat met ac laadpalen ook is (prijs makkelijk zichtbaar en betalen met een bankpas) zal de prijs daar ook nivelleren lijkt me.

Met benzine zie je zeker in het buitenland ook verschillen tot zeker 20ct. Kleiner dan per kWh, dat zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik vind het een beetje vreemd dat Tesla niet bij alle superchargers een wifi hotspot maakt. Volgens mij hebben ze dat zelfs (iig in Amerika vaak genoeg gezien) maar niet toegankelijk.
Want een verbinding voor de laadpalen en remote service is er toch.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
Maasluip schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:34:
[...]

Ik vind het een beetje vreemd dat Tesla niet bij alle superchargers een wifi hotspot maakt. Volgens mij hebben ze dat zelfs (iig in Amerika vaak genoeg gezien) maar niet toegankelijk.
Want een verbinding voor de laadpalen en remote service is er toch.
Waarschijnlijk omdat dit voor een Tesla zelf niet nodig is, die hebben autocharge op de Tesla palen.
Zal in dat geval een kosten/baten verhaal zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:25
Verwijderd schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 17:52:
[...]

Soms mis ik echt het gemak van een benzineauto: vijf minuten tanken, klaar. Geen gedoe met apps, laadpassen of uitzoeken of je ergens wel of niet kunt laden. Als je dat niet goed plant, dan voelt het op z’n zachtst gezegd nogal… onaangenaam. Laten we het Tweakers-proof houden 😉
Ik snap dit hoor. Zoals ik in mijn verslagje schreef werkte het geweldige Tesla Navi/SuC systeem (icm lekker overal gratis laden, nooit wachten etc. ) voor mij prima en zorgeloos, maar om eerlijk te zijn pak ik liever de leasediesel van mn vriendin op langere trips. Veel minder tijdverlies en gedoe met waar en wanneer laden , dat krijg ik zelfs met 460pk niet gecompenseerd :9
Webfietser schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:57:

Maar niet getreurd, er is in Arlon ook een Tesla laadplein pal naast een Van der Valk hotel met een groot aantal V3 en V4 chargers. Nou heeft Tesla niet bepaald mijn voorkeur, maar met meerderheid van stemmen toch maar daar gaan laden en gebruik gemaakt van de uitstekende self service lobby in het hotel voor koffie en toilet. Zoals verwacht ook meer dan voldoende stalls vrij hier dus aangesloten op een V4 lader en binnen no-time was Buzzie weer >90% vol.
Ow joh, terug uit Zwitserland ook hier gestopt, prima faciliteiten inderdaad! En lekker veel palen, kan me niet voorstellen dat die ooit allemaal bezet zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_dDmYeWrsManVkayC8IfDS4yvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Su8J5z1c6pG4uWSuUbY3yD5N.jpg?f=fotoalbum_large

leuk detail, de witte toyo (non plugin) dacht op de invaliden laadplek te mogen staan met zn kaart 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:01
stanny schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:26:
[...]

Zeker juist, en voor niet-tesla rijders maakt het ook geen drol uit.
Mijn punt is vooral niet dat het een blame naar tesla is, wel een puntje om rekening mee te houden dat als je enkel aan de slag kan met een app, je ook over een data connectie moet beschikken of je bent aardig gezien… waar dus rekening meer gehouden kan/moet worden bij het plannen van de laadstops.
Ik neig nu meer naar een minimum % overschot om zeker nog een volgende locatie te kunnen bereiken
Met een V4 SuC heb je geen internet nodig, kan je met CC betalen..

Maar het probleem lag niet aan Tesla maar aan uw iPhone en/of abo die niet degelijk kan roamen in het buitenland.

Ff een lokale eSIM activeren zou ook uw probleem kunnen opgelost hebben, via Nomad of andere diensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
RigolleM schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:47:
[...]

Met een V4 SuC heb je geen internet nodig, kan je met CC betalen..
Zou die dan ook je abo herkennen dat je op dezelfde CC hebt staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Laatst online: 21:05
Arlon is inderdaad een prima supercharger. Het enige irritante is dat je moet 'omrijden' via de rotonde om bij de parkeerplaats uit te komen. Faciliteiten zijn verder goed. Laders prima. Je komt hem op veel ritten tegen via zowel ABRP als Tesla navi zelf. Hij ligt blijkbaar tactisch :)

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Tommie12 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:16:
[...]
Of gewoon meer van die 12-stall locaties. Als er 10km verder nog eens is, wat is dan het probleem als je navi de bezetting kent.
Die als klopt op zich, maar volgens mij zijn er buiten tesla zelf weinig auto-navi’s die inzicht hebben in de SuC bezetting.
In de VW navi kan je Tesla SuC niet eens als voorkeur aangeven, enkel ionity en wecharge. :(

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• avaessen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-09 17:50
Wij zijn net terug van onze vakantie naar Italië, voor het eerst met een EV (Nissan Ariya, 89kwh). Op de heenweg een tussenstop gemaakt bij slot neuschwanstein en vervolgens via Oostenrijk door naar Toscane.
In Italië veel uitjes, rond de 700km gereden, en de terugreis via zwitserland met een tussenstop wederom in Duitsland. In totaal ruim 4000km gereden.

Voor de lange heen en terugrit uitsluitend android ABRP gebruikt, welke geïntegreerd is met onze Nissan Ariya.
Die app werkt echt top met alle filters die je kan instellen en goed berekent met hoeveel procent soc je aankomt bij de laadplaats en eindbestemming.
Geeft ook continu weer hoeveel plekken vrij zijn zodat je van te voren al weet of je op een drukke locatie terecht komt.

We hebben een ionity abbonement afgesloten waardoor laden langs de snelweg in Duitsland 49 cent/kwh was en in Italië 57 cent/kwh.

In Italië voornamelijk de shell recharge app gebruikt en op basis daarvan vaak een parkeerplek opgezocht op locatie. Ook dit werkte top, op 1x na alle bezoeken aan toeristische plekken en supermarkten netjes aan een laadpaal gestaan, tegen meestal een tarief van 56 cent/kwh. En daar boven op stonden we bijna altijd op de beste parkeerplekken daar de laadpalen zeer gunstig geplaatst staan (vaak, niet altijd..).

Kortom een zeer positieve ervaring gehad, zeker vanwege de goede informatie vanuit de ABRP app een hele ontspannen autorit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

jouwheld schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:02:
[...]

Mooi verslag om te lezen, geeft een mooi beeld van hoe denk ik de meeste EV-rijders op vakantie gaan. Ik leer hieruit dat puur de navigatie volgen toch nog wel wat ongemak kan opleveren met weinig vrije laders of langzamere laders. Gok ik goed dat dit in Duitsland bij de tankstations en raststättes direct aan de snelweg was? Waar door de monopolie van Tank & Rast maar minimaal is geïnvesteerd in snelladers.
Kan de VW navi filteren op minimaal aantal stalls? Of tonen hoeveel stalls er zijn? Dan zou je als je wilt laden kunnen checken wat de kans is op te weinig vrije/werkende stalls en als die kans hoog is een stop verder nemen.
Het was inderdaad in DE direct bij de tankstations aan de snelweg - wat ik ook prettige pauzeplekken vind voor het kopen van een broodje en een toilet voor mijn vrouw - of rustplekken aan de snelweg.
De VW-navi kan volgens mij niet filteren op een minimum aantal stalls, maar wel op snelheid (maar dan is het de hoogste snelheid van meerdere stalls bij elkaar dus niet altijd even praktisch). Hij filtert wel op het feit of ze vrij zijn of niet.

Dat zijn ook wel een beetje de hekelpunten, mooi zou zijn dat je kunt zien hoeveel stalls er dan 300kW/200kW/150kW/100kW/50kW zijn van zo'n laadplek en welke daarvan in gebruik zijn - dat zegt nog steeds niet alles aan de snelweg natuurlijk, maar als je 5/6 vrij ziet geeft dat wel een goed beeld als ze ook allemaal minimaal 150kW zijn - dan is dat een prima laadstop ondanks dat ik de eerste 10 minuten boven de 150kW kan laden met de ID.7.

Wat wel kan is via je telefoon een locatie doorsturen naar de VW-navi. En ietwat midden weg voor niet voor bereiden tot alles uitstippelen is bijv. enkele Ionity/T SuCs alvast naar de VW-navi delen en die als laadfavoriet instellen dan zie je ze wel gemakkelijk terug op de kaart.

Bij een volgende vakantie zou ik dat ook wel gaan doen zeker voor enkele snelladers in de buurt van de accommodaties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korvaag
  • Laatst online: 21:05
avaessen schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:47:
Wij zijn net terug van onze vakantie naar Italië, voor het eerst met een EV (Nissan Ariya, 89kwh). Op de heenweg een tussenstop gemaakt bij slot neuschwanstein....
Heb je toevallig Duits geleerd met Duolingo? Ik had tot een paar maanden terug slechts een vage herinnering aan het bestaan van iets als slot Neuschwanstein. Echter blijkt dit na een paar maanden oefenen met Duolingo ongeveer de belangrijkste plaats op aarde.

Althans: ik heb geen andere verklaring voor het feit dat ik de afgelopen maanden ongeveer 5480348 keer het woord Neuschwanstein op mijn telefoon heb ingetikt.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Puppetmaster schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:31:
[...]

Zou die dan ook je abo herkennen dat je op dezelfde CC hebt staan?
Neen, maar je kunt wel laden... abo is gekoppeld aan uw account niet aan CC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stanny
  • Niet online
RigolleM schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:47:
[...]
Maar het probleem lag niet aan Tesla maar aan uw iPhone en/of abo die niet degelijk kan roamen in het buitenland.

Ff een lokale eSIM activeren zou ook uw probleem kunnen opgelost hebben, via Nomad of andere diensten.
Zoals ik ook duidelijk aangehaald heb... geen blame naar Tesla, maar kan een issue zijn als je persoonlijke toestel niet mee wil

en een eSim activeren, allemaal leuk en wel, maar zonder internettoegang? hoe dan?
ik heb nergens last gehad dat ik geen of slecht internet had, we hadden overal wel wifi waar ik op men gsm bezig was, dus het issue is ook pas pijnlijk duidelijk geworden aan die laadpaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
stanny schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:09:
[...]

Zoals ik ook duidelijk aangehaald heb... geen blame naar Tesla, maar kan een issue zijn als je persoonlijke toestel niet mee wil

en een eSim activeren, allemaal leuk en wel, maar zonder internettoegang? hoe dan?
ik heb nergens last gehad dat ik geen of slecht internet had, we hadden overal wel wifi waar ik op men gsm bezig was, dus het issue is ook pas pijnlijk duidelijk geworden aan die laadpaal...
Je schreef dat je continue last had van connectie enkel 3G/EDGE had, dus dan had je op de vakantiebestemming een eSIM kunnen activeren toen je wel Wi-Fi had. Je weet dat je met de Tesla app internet nodig hebt, leuk dat je dit komt melden als een billenknijp moment, maar het was perfect te voorkomen... Bij welke provider zit in België?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Stefannn schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 07:55:
[...]

Ik ga komende week weer naar Engeland en ga het opnieuw betaalbaar proberen te houden.
Onderweg ionity met abonnement.
Op locatie in het peak district
Waar ergens zit je? Ik kan wel proberen wat te vinden, vind het altijd wel een sport 8)
Zie dat er in Buxton bv 6 plekken zijn bij Shell recharge van 11 kW waar je met de app van Shell voor £0.39 kan laden. Lokatie op de kaart is niet helemaal duidelijk, ik vermoed dat het een nieuwe laadlocatie is op de parkeerplaats van de nieuwe Aldi daar want die combinatie met Shell zie je vaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stanny
  • Niet online
RigolleM schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:19:
[...]

Je schreef dat je continue last had van connectie enkel 3G/EDGE had, dus dan had je op de vakantiebestemming een eSIM kunnen activeren toen je wel Wi-Fi had. Je weet dat je met de Tesla app internet nodig hebt, leuk dat je dit komt melden als een billenknijp moment, maar het was perfect te voorkomen... Bij welke provider zit in België?
ja continu, als in: dat is pijnlijk duidelijk geworden aan die tesla paal, alle pogingen in de dagen er na om te zoeken of ik het alsnog aan de praat kon krijgen zijn mislukt. Had ik er voor ook problemen? ik kan dat niet met 100% zekerheid zeggen, was me in ieder geval niet opgevallen. Maar aangezien ik niets geks gedaan had, ga ik er dus wel van uit.
dus zeker, het was perfect te voorkomen, maar niet met de info die ik op dat moment al had.

ik zit bij Proximus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Puppetmaster schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:35:
[...]

Die als klopt op zich, maar volgens mij zijn er buiten tesla zelf weinig auto-navi’s die inzicht hebben in de SuC bezetting.
In de VW navi kan je Tesla SuC niet eens als voorkeur aangeven, enkel ionity en wecharge. :(
Maar hij neemt ze wel mee in z'n laadberekening en stuurt je gerust naar een Tesla SuC toe (volgens mij dan wel de V4 i.v.m. betalen met een kaart). Ik heb er namelijk 100% eentje gezien in mijn rit op de terugweg van IT naar NL in de VW-navi van de ID.7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stanny
  • Niet online
RigolleM schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:19:
[...]

Trouwens net een artikel gevonden dat er roaming issues geweest zijn bij Proximus, de dag klopt ook met wanneer mijn problemen begonnen zijn.
Dus, ik stel mijn “perfect te voorkomen” mening toch bij :)

Ik weet oprecht niet hoe je je kan voorbereiden op zo een storing… zonder preventief een bijkomende eSim te hebben, wat dan weer absurd is naar kosten/baten voor de overige 99.99% van de tijd dat er zich geen problemen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Die hebben afspraken met verschillende Franse providers voor roaming, dus daar ligt het ook niet aan.
Vermoedelijk was uw iPhone de boosdoener en er zijn legio zaken die je kunt uitvoeren om het terug in orde te krijgen, maar daarvoor is dit niet het geschikte topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
stanny schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:27:
[...]

Trouwens net een artikel gevonden dat er roaming issues geweest zijn bij Proximus, de dag klopt ook met wanneer mijn problemen begonnen zijn.

Ik weet oprecht niet hoe je je kan voorbereiden op zo een storing… zonder preventief een bijkomende eSim te hebben, wat dan weer absurd is naar kosten/baten voor de overige 99.99% van de tijd dat er zich geen problemen stellen.
Het gaat over een paar uur.. jij hebt continue 3G/EDGE gehad, dus daar zal het niet aan gelegen hebben, maar wel een goede paraplu poging :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

stanny schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:27:
[...]

RigolleM schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:28:
[...]

Die hebben afspraken met verschillende Franse providers voor roaming, dus daar ligt het ook niet aan.
Vermoedelijk was uw iPhone de boosdoener en er zijn legio zaken die je kunt uitvoeren om het terug in orde te krijgen, maar daarvoor is dit niet het geschikte topic.
Ik dacht Nederlanders koning risico's mitigeren waren, maar jullie Belgen kunnen er ook wat van. In zo'n geval is het toch prima op te lossen door bij iemand te vragen voor een hotspot of iemand vijftig euro contant in de hand te drukken voor een volle accu via zijn Tesla account.
Daarvoor ga je toch geen extra eSim van te voren voor aanschaffen voor je vakantie zodat je in zo'n edge case alsnog kunt laden 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stanny
  • Niet online
True schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:32:
[...]

[...]

Ik dacht Nederlanders koning risico's mitigeren waren, maar jullie Belgen kunnen er ook wat van. In zo'n geval is het toch prima op te lossen door bij iemand te vragen voor een hotspot of iemand vijftig euro contant in de hand te drukken voor een volle accu via zijn Tesla account.
Daarvoor ga je toch geen extra eSim van te voren voor aanschaffen voor je vakantie zodat je in zo'n edge case alsnog kunt laden 8)7
Buiten die Nederlander die er aan kwam stond ik daar wel hopeloos alleen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stanny
  • Niet online
RigolleM schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:31:
[...]

Het gaat over een paar uur.. jij hebt continue 3G/EDGE gehad, dus daar zal het niet aan gelegen hebben, maar wel een goede paraplu poging :+
“De grootste hinder lijkt intussen van de baan”
Lijkt me dat niet iedereen er een paar uur last van zou hebben gehad…

Anyways, ik weet dat het aan mij (gsm/sim/provider) lag en niet aan de paal.
Ik wou gewoon even zeggen dat zonder internet (en cc) je mooi voor aap staat aan die palen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Webfietser schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:21:
Tja "baksteen op wielen" doet natuurlijk ook geen recht aan die heerlijke Buzz. Ik ben er zelf ook helemaal verliefd op geworden en ben niet de enige, getuige de vele leuke reacties die je krijgt als je er mee onderweg bent :) Maar idd qua aerodynamica is het niet geweldig. Daarom is het verbruik ook heel sterk afhankelijk van je rechtervoet. Zolang je niet boven de 110 km/u komt valt het allemaal reuze mee, en helemaal als je af en toe achter een camper of truck draft met die snelheid. Ga je echter richting 130 of 140 dan loopt het verbruik exponentieel op natuurlijk.
Dit ook echt een ding met mijn 2018 model S van "slechts" 2200kg en betere Cw waarde, het ding is gewoon bizar onzuinig vanaf 130km/h en hoger.. Ligt ook aan de al redelijk verouderde motoren van de 2016 revisie deels. 110km/h route national was ook een giga verschil met het autobahn knallen een week eerder, 3 vs 5 laadstops
taylor schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:12:
Jammer dat het allemaal snelweg km zijn ik ben weleens benieuwd naar route nationale en de d routes in Frankrijk.
Dat hebben wij dus voor een lang weekend Zwitserland gedaan, wel veel 1 baansstukken in het zuiden , dus veel inhaalacties nodig om een beetje op te schieten. Tesla laders genoeg op die routes. 6,80 euro tol voor een tunnel betaald, verder 0 euro peage :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vNJlCD7YCIfrTlBCsbWZuXeRl2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gxn8nNo4K6eeHMRxtfA9TL7Z.jpg?f=fotoalbum_large
Hier nog een plaatje van mijn laagste gemiddelde verbruik op 50km ooit, zit normaal boven de 200 :9 Schoonvader heeft een chalet op een berg, dus het dorp uit naar de doorgaande weg was al +7% accu 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johan_solar
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-09 17:58

johan_solar

kitesurfing and coding

Mijn vouwwagen heeft een oplooprem, en gaat dus meeremmen met de auto. Nu is dit bij een brandstofauto handig, maar in het geval van een EV is dit in het nadeel van het verbruik.

Mijn M3LR weegt dusdanig veel dat ik de vouwwagen amper merk tijdens het rijden, sturen en remmen. Heeft hier iemand al eens over nagedacht?

pvoutput 6300Wp ZW en NO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:07

The Legend

*Plop*

johan_solar schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:51:
Mijn vouwwagen heeft een oplooprem, en gaat dus meeremmen met de auto. Nu is dit bij een brandstofauto handig, maar in het geval van een EV is dit in het nadeel van het verbruik.

Mijn M3LR weegt dusdanig veel dat ik de vouwwagen amper merk tijdens het rijden, sturen en remmen. Heeft hier iemand al eens over nagedacht?
Ik heb het niet wetenschappelijk getest, maar ik heb ook een vouwwagen met oplooprem, maar die remt natuurlijk niet de hele combinatie. Als ik regenereer dan verschilt dat in mijn beleving niet of nauwelijks tov zonder vouwwagen.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:38

In de oplooprem constructie zit (onder meer) een veer die ervoor zorgt dat het remmen niet heel abrupt gaat.
Misschien die veer (laten) vervangen door een zwaardere veer, dan heb je in elk geval bij een noodstop wel de remwerking van de vouwwagen.
Je zou het schuivende deel van de dissel kunnen blokkeren, maar dan remt de vouwwagen helemaal niet meer.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
ASW1 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:19:
[...]

Waar ergens zit je? Ik kan wel proberen wat te vinden, vind het altijd wel een sport 8)
Zie dat er in Buxton bv 6 plekken zijn bij Shell recharge van 11 kW waar je met de app van Shell voor £0.39 kan laden. Lokatie op de kaart is niet helemaal duidelijk, ik vermoed dat het een nieuwe laadlocatie is op de parkeerplaats van de nieuwe Aldi daar want die combinatie met Shell zie je vaker.
Castleton, in het peak district.
Mijn vrouw heeft een choir workshop van donderdag tot zondag.
Ik ga wat wandelen en “nerd computeren”.
Tip is leuk. Maar ik kom er op zich wel uit.
Zondag na de workshop, eind van de dag rijd ik naar Altrincham, daar woont mijn dochter.
Zo te zien kan ik dan prima bij ionity Cheadle laden. Als dat lukt kan ik (mits ze allemaal meewerken) de complete reis op ionity doen. Ik ga via Calais-tunnel-Altrincham-peak district en dan weer terug.
Inderdaad beetje puzzelen. Is leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn

Afgezien van “zwaarder zetten” (ik weet trouwens niet hoe dat moet).
- geen ipedal gebruiken want dan heb je geen flauw idee of je gas geeft (stroom geeft) of afremt.
- op energie meter kijken (is bij elke auto anders maar ik gok dat ze het allemaal wel hebben).
- zolang die op “0” staat of “klein beetje regenererend afremt” zal de oplooprem niet opkomen.
- afdalen dus op 0 of “klein beetje regenererend”.
- de auto gaat dan steeds harder. Als het te hard gaat flink remmen (als je met 80% kracht remt gaat dat nog steeds grotendeels regenererend) tot je flink langzamer rijdt.
- en dan weer opnieuw op snelhed komen.
Kortom: net zo pompend remmen als met een brandstof auto maar “met wat meer gevoel”.

Met mijn kleine kip shelter kon ik in Noorwegen tot ongeveer 5% afdaling rijden zonder dat de oplooprem opkam en zonder dat ik af en toe extra hoefde te remmen. Daarboven dus wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
VidaR-9 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:08:
[...]

Dat ligt er maar net aan hoeveel je privé rijdt en of je überhaupt een bijdrage privé gebruik hebt. Ik heb dat bijv niet, al rijd ik 50.000km per jaar privé.
Ok, toch nieuwsgierig, hoe kun je zoveel prive rijden met je leaseauto, naast al het zakelijk gebruik? Bij mijn vorige werkgever was er een gebruiksclausule ondanks de bijdrage privegebruik en werden deze collega's toch uiteindelijk opgespoord en aangepakt (taxi diensten naar schoonfamilie in Polen en vergelijkbaar ge/misbruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_

Bleek dat mijn telefoon daar op geen enkel netwerk meer dan 3G wou vangen (ligt wel aan mijn gsm/sim-kaart heb ik ondertussen ontdekt).
Dus ja… wat nu?
[...]

Ai, wist niet eens dat je een app nodig had. Geen Tesla dus, want daarbij is de stekker er in steken toch afdoende?

Matige locaties herken ik niet, in NL en Be altijd bij een hotel nota bene!
Mercedes, hybrid vermoed ik

[ Voor 26% gewijzigd door _Anvil_ op 11-08-2025 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
True schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:23:
[...]

Maar hij neemt ze wel mee in z'n laadberekening en stuurt je gerust naar een Tesla SuC toe (volgens mij dan wel de V4 i.v.m. betalen met een kaart). Ik heb er namelijk 100% eentje gezien in mijn rit op de terugweg van IT naar NL in de VW-navi van de ID.7.
Dat dan weer wel…
Echt up to date is de lader-database overigens niet, die SuC bij Terville staat niet in de navi. Ik heb een speld geprikt en bewaard als laadfavoriet, dat werkt ook. ;)

Maar toch was het leuk geweest als je op z’n minst op de top 5 aan laadnetwerken (obv omvang) zou kunnen filteren voor de navi. Maar ze zijn vast bang dat het ze klanten kost.
Al doet het dat nu ook al. 🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Ook wel eens 3G gehad in Frankrijk. Ik zette dan mijn telefoon op vliegtuig stand en er direct weer af. Meestal kwam hij dan terug met 5G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stanny
  • Niet online
_Anvil_ schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:37:
Ai, wist niet eens dat je een app nodig had. Geen Tesla dus, want daarbij is de stekker er in steken toch afdoende?
idd geen tesla hier, maar wel een tesla punt open voor anderen. werkt perfect hoor, net zoals alle andere tesla locaties die ik aangedaan heb.
gewoon eenmalig gesukkeld met het in gang krijgen van mijn sessie door problemen aan mijn kant.
Pagina: 1 ... 124 ... 132 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.