Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ugchel schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:53:
[...]

Wellicht dat het compleet overbodige informatie is, maar kan je auto ook 22kW AC laden?
En zelfs als dat niet zo is, moet je er rekening mee houden dat het mogelijk eigenlijk om een 17kW- of 11kW-AC-lader gaat. Zelf kan ik maar 1-fase laden, dus dan maakt het nogal wat uit: bij een 22kW-paal haal ik 6,6kW, bij een 17kW-lader kom ik op zo’n 4,5kW, en bij 11kW blijft er nog maar 3,3kW over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65U2xDhps-oIiVq1iFsLIx_hDWk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YZPCpOAgQaYQHFtqpFdrynMc.png?f=fotoalbum_large

Gisteren heb ik opnieuw ervaren dat een zogenoemde 22kW-laadpaal in de praktijk slechts 4,5kW leverde. In dat geval is het dus geen echte 22kW-paal, anders had ik op zijn minst 6,6kW moeten kunnen halen. Natuurlijk kan een paal softwarematig geknepen worden, maar dat leek me hier niet het geval.

Het lastige is dat dit soort informatie bijna nergens goed te vinden is. Op Chargemap is nauwelijks nog activiteit sinds je ook voor gewone laadpalen moet betalen. Toen er nog veel gratis laadpunten waren, was er meer community-inbreng. Nu moet je alles zelf uitzoeken: hoe lang mag je parkeren? Wat is de werkelijke laadsnelheid? Zonder actieve gebruikersfeedback blijft dat vaak onduidelijk.

Zelf probeer ik dat soort info wél te delen. Meestal gewoon via een korte recensie van de laadpaal. Bij een specifieke Aldi Süd-laadpaal heb ik zelfs een soort logboek bijgehouden. Die werkte de helft van de tijd niet, en dat verwerkte ik dan weer in m’n review.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:09
eX0duS schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:37:
Inmiddels voorbereidingen getroffen voor de trip naar noord Spanje.
Het uiteindelijke doel is een plaatsje wat Isábena heet. Dat ligt een beetje in de middle of nowhere.
Ik heb via Electromaps gevonden dat er in een straal van 15 km (volgens mij in het dorp zelf), 2 of 4 laadplekken zijn van Endesa en Iberdrola, die blijkbaar goed werken met een pas van Eletrcomaps dus heb ik die aangevraagd. Ik heb geen idee hoe druk bezet die zijn. Ze kunnen laden met max 22 kW, dus dat is wel een paar uurtjes laden. Niet onoverkomelijk, maar toch. Weet nog niet hoe het aan te pakken als deze al bezet zijn.
In de buurt zitten zover ik weet geen snel laders, de dichtsbijzijnde dat is een grotere stad op ongeveer 70 km afstand.
Met wat plannen kan ik in elk geval tot de grens met Spanje heel goed af met Ionity. Daara ook nog 1 a 2 Ionity snel laders/laadparken, maar daarna wordt het al snel stil met de snel laders.
Aangezien er een motor trailer met 2 motoren achter hangt, weet ik nog niet wat het vebruik is, ik gok er op dat ik 200 km moet kunnen halen (WLTP 525 dacht ik, wat je in de praktijk nooit haalt).

In elk geval ik neem een abonnement bij Ionity, 2 maanden gratis bij Electra, laadpas van Electromaps, en dan heb ik nog als backup laadpassen van ANWB, Plugsurfing, Shell, Q8, daar mee moet het toch wel lukken...

Heb met diverse apps gekeken maar ze blijken dus niet allemaal uit de dezelfde database te putten want met Electromaps zie ik bijv. meer dan via Chargemap. ANWB geeft zover ik het kan zien over het algmeeen wel een goed overzicht.

Ik heb begrepen dat laden bij de Tesla mogelijk is maar dat je dan geen hoge snelheen haalt. Ik heb in elk geval de app geïnstalleerd en de auto gekoppeld.

We gaan het mee maken!
Met Shell en Electromaps kom je een eind, en Iberdrola zou ook nog mooi zijn. Dat ze bezet zijn zou ik niet als een probleem zien als je daar verblijft dan wordt er iig gebruik van gemaakt, eerder dat ze door een local ge-ICE-d zijn. Zeker in het binnenland waar bijna niemand een EV heeft en waar ze in dorpjes er gewoon een parkeerplaats in zien. Als je op GM in Isábena op EV laders zoekt en dan op de oostelijke lader klikt zie je ook wat de drukke tijden zijn.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:33
Onlangs met de auto met broer en mijn 2 tienerzoons maar Bratislava gereden, met overnachtingen in Duitsland zowel heen als terug. Ik heb een model S 75D van 2018 die nog net free supercharging heeft, dus de kosten waren letterlijk €0 ;)

Ieder zn hobby. maar als ik hier de verhalen over huiswerk, aparte apps, abo's en laadpassen lees word ik moe :P Al snap ik best dat het voor velen ook een leuke uitdaging is om huiswerk vooraf te doen en het zo slim mogelijk te doen. Ik ben nog een lompe ICE rijder in mn hart vrees ik, maar veel geleerd dit jaar al..

Ik heb als backup een anwb laadpas in de auto liggen. verder niets voorbereid en dat was ook niet nodig. Het krioelt in Duitsland van de Tesla SuCs en zelfs Bratislava had er 2.

totaal 2900km, 600kWh, verbruik 206Wh per km gemiddeld. 15 a 16 laadstops verspreid over 6 dagen, het hotel op de terugweg bleek een supercharger op de parking te hebben, meevaller. Het Adelaarsnest waar we stopten tussen Munchen en Bratislava ook :)

Snelheid sterk uiteenlopend van 110-120km/h bij druk verkeer tot 160+ op rustige autobahnen.. Verbruik in mn oude S is dan wel killing :P

Ervaringen:
- nul laadfiles, de navi houdt hier wel rekening mee zo te zien. Checkten vooraf soms extra of er genoeg vrije stalls waren, fijn dat je dit ziet.
- de superchargers zaten allemaal vrij dicht bij de snelweg, ook hier lijkt de navi rekening mee te houden?
-prijzen in Duitsland laag 35ct oid, Oostenrijk duur richting de 80ct soms (voor de gein paar keer gekeken)
- Met wat files erbij vind ik 800km al te ver/lang duren met een oudere S, soms al weer laden na dik een uur autobahn..
- regeneren bij bergaf is cool! erg apart om er procenten bij te zien komen :)
- ook als ik moest betalen zou ik het geïntegreerde Tesla suc netwerk gebruiken, echt zorgeloos reizen.
- soms kozen we zelf een SuC later dan de navi wilde (mij is ooit uitgelegd dat je beter volle bak kunt knallen tot <10% omdat je dan toch het snelste laadt) , maar je bent nooit sneller dan de navi in de praktijk.
- we kozen wel soms andere chargers vanwege voorzieningen, heerlijk dat je dit via de navi kunt zien, incl de google review lol. Paar keer gelunched in een restaurant en dan laden tot 100% dus. normaal niet efficiënt vanwege de matige laadcurve boven de 60%

Afgelopen weekend naar mn schoonouders in Zwitserland gereden, fors zuiniger en op dezelfde afstand als dag 1 richting Bratislava hadden we maar 3 ipv 5 laadstops nodig. Dit was wel met grotendeels mn vriendin achter het stuur en via de route national (110 max limiet) ipv peage. Zij rijdt normaal via de peage Strassbourg Basel met haar leasediesel, maar die optie gaf de Tesla navi dus niet eens. Deze route was 65km langer maar toch 20 min sneller volgens google maps.. Wellicht omdat de hogere Vmax een extra laadstop zou vergen?? (vermijd tol stond niet aangevinkt)

[ Voor 17% gewijzigd door _Anvil_ op 07-08-2025 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:08:
[...]

En zelfs als dat niet zo is, moet je er rekening mee houden dat het mogelijk eigenlijk om een 17kW- of 11kW-AC-lader gaat. Zelf kan ik maar 1-fase laden, dus dan maakt het nogal wat uit: bij een 22kW-paal haal ik 6,6kW, bij een 17kW-lader kom ik op zo’n 4,5kW, en bij 11kW blijft er nog maar 3,3kW over.
Maar een auto die alleen maar 1-fase kan laden is wel vrij uitzonderlijk, die heeft @eX0duS vast niet (met een WLTP van 525km).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:50
Vorige week teruggekomen van vakantie "Plangeross & Selva di val Gardena" [ 1ste keer met EV ] van vriendin en ik , maar "aangezien" ik met een tesla m3 RWD van sept24 rij en standaard bij SUC's laadt , heb ik eigenlijk weinig toe te voegen, ander dan dat dat SUPER gaat.

Waar mogelijk in de tesla autonavigatie gekozen voor langere stops bij uitgebreidere tesla laadpleinen : ruim voldoende lege stalls, altijd binnen 500 meter van snelweg, en goede en schone voorzieningen : I-DE-AAL !!

in totaal 2.200 km gereden en 319 kWh verbruikt volgens auto (321 Kwh volgens eigen administratie ) , dus 145 Wh/km . reed normaal de max snelheid tot 130, en sommige stukken waar het kon & mocht harder , tot max a 203 #begrensd , dus het had zuiniger gekund ....
Normaal probeer ik zuinig te rijden ( zit gemiddeld op 125 Wh/km na 18K Km volgens auto ) , op vakantie niet ...
> Heen woensdag 16-7 in 3 laadstops [ Mogendorf, Leonberg, Fussen] :Zwolle vertrek 100% en aankomst hotel Plangeross met 65 %
> Terug dinsdag 29-7 in 3 laadstops [Dietsmannsried, Hirschberg en Hilden] : vertrek 85% en aankomst thuis=Zwolle met 11 %

Gemiddeld zo'n 260 a 300 KM tussen laadstops, maar probeer tot onder de 20% leeg te rijden (* wat weer stress bij vriendin geeft, waar ik mij geen zorgen maak => dus toch op tijd laden ;) ) & laadt tot (ver) boven de 90% , wat eigenlijk geen wachttijd oplevert bij dergelijke stops met toilet en hapje/drankje. ( en uiteraard altijd genoeg lege laadplekken bij de Tesla laadpleinen... )

(Verwacht niet dat men zit te wachten op een zoveelste gedetailleerde lofzang per laadstop incl statistieken hierover .., dus laat dat achterwege ... )

Enige slechte ervaring was bij Telsa SUC Bolzano, maar eigenlijk wist ik dat al, aangezien er al werd aangegeven dat er geen vrije stalls waren en er een wachttijd was.
Had het qua accu% niet echt nodig ( had nog 50% en zou met 40 % bij hotel aankomen) , maar was nog onzeker over laadmogelijkheden bij hotel in Selva (en ligt stuk hoger) , dus "toch proberen" :
Wat een ramp, vergeleken met andere tesla laadpleinen . Deze zat IN een parkeergarage ONDER een druk winkelcentrum EN het was zondagmiddag.... Hele parkeergarage stond vast, veel gedoe en schreeuwende mensen die wel weg wilden na laden, maar vastgeparkeerd stonden door de wachtende auto's : Dus waar mogelijk gauw stuk achteruit gereden en die puinhoop gauw verlaten ;)
( Uiteindelijk, na aanmaken Neogy account, kon ik a 55 cent / kw laden 200 meter van hotel aan 75kw snellader ;) )

LEUKSTE was wegrijden 20-7 bij Hotel Plangeross met 85 % , en/maar ivm continue afdalen geen % verbruiken, maar er % bijkrijgen, eerste ± uur richting grensovergang Nauders... :) [ Zelfs beetje spijt van het bijladen bij dat hotel ... ;) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_OjGi5TlhkpNLbrrOb8m_SgqZw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ENaykem5jDbTtCtJO37I0SXE.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Ted038 op 07-08-2025 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Belecthor schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:27:
Wat zou een grotere impact hebben op de range? (Tesla model 3) Een kar of een dakkoffer + trekhaakkoffer? Ik heb bij voorkeur een kar mee, maar weet niet of ik het aandurf met laden en heb geen zin om elke 200/300 km de kar te ontkoppelen. Ik zag hier en daar wel Tesla's met de caravan schuin geparkeerd, maar vind het niet zo chique om 5 laadplaatsen in te nemen. Met kar voorzie ik een veel langere reisduur.
Als je op een zwarte zaterdag reist... dakkoffer en trekhaakkoffer kiezen.
Maar op anderen momenten zal je meestal plaats en mogelijkheden genoeg hebben om te laden zonder af te koppelen.

Onderschat niet dat een dakkoffer je ook behoorlijk wat verbruik scheelt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:30
_Anvil_ schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:31:
Onlangs met de auto met broer en mijn 2 tienerzoons maar Bratislava gereden, met overnachtingen in Duitsland zowel heen als terug. Ik heb een model S 75D van 2018 die nog net free supercharging heeft, dus de kosten waren letterlijk €0 ;)

Ieder zn hobby. maar als ik hier de verhalen over huiswerk, aparte apps, abo's en laadpassen lees word ik moe :P Al snap ik best dat het voor velen ook een leuke uitdaging is om huiswerk vooraf te doen en het zo slim mogelijk te doen. Ik ben nog een lompe ICE rijder in mn hart vrees ik, maar veel geleerd dit jaar al..

Ik heb als backup een anwb laadpas in de auto liggen. verder niets voorbereid en dat was ook niet nodig. Het krioelt in Duitsland van de Tesla SuCs en zelfs Bratislava had er 2.

totaal 2900km, 600kWh, verbruik 206Wh per km gemiddeld. 15 a 16 laadstops verspreid over 6 dagen, het hotel op de terugweg bleek een supercharger op de parking te hebben, meevaller. Het Adelaarsnest waar we stopten tussen Munchen en Bratislava ook :)

Snelheid sterk uiteenlopend van 110-120km/h bij druk verkeer tot 160+ op rustige autobahnen.. Verbruik in mn oude S is dan wel killing :P

Ervaringen:
- nul laadfiles, de navi houdt hier wel rekening mee zo te zien. Checkten vooraf soms extra of er genoeg vrije stalls waren, fijn dat je dit ziet.
- de superchargers zaten allemaal vrij dicht bij de snelweg, ook hier lijkt de navi rekening mee te houden?
-prijzen in Duitsland laag 35ct oid, Oostenrijk duur richting de 80ct soms (voor de gein paar keer gekeken)
- Met wat files erbij vind ik 800km al te ver/lang duren met een oudere S, soms al weer laden na dik een uur autobahn..
- regeneren bij bergaf is cool! erg apart om er procenten bij te zien komen :)
- ook als ik moest betalen zou ik het geïntegreerde Tesla suc netwerk gebruiken, echt zorgeloos reizen.
- soms kozen we zelf een SuC later dan de navi wilde (mij is ooit uitgelegd dat je beter volle bak kunt knallen tot <10% omdat je dan toch het snelste laadt) , maar je bent nooit sneller dan de navi in de praktijk.
- we kozen wel soms andere chargers vanwege voorzieningen, heerlijk dat je dit via de navi kunt zien, incl de google review lol. Paar keer gelunched in een restaurant en dan laden tot 100% dus. normaal niet efficiënt vanwege de matige laadcurve boven de 60%

Afgelopen weekend naar mn schoonouders in Zwitserland gereden, fors zuiniger en op dezelfde afstand als dag 1 richting Bratislava hadden we maar 3 ipv 5 laadstops nodig. Dit was wel met grotendeels mn vriendin achter het stuur en via de route national (110 max limiet) ipv peage. Zij rijdt normaal via de peage Strassbourg Basel met haar leasediesel, maar die optie gaf de Tesla navi dus niet eens. Deze route was 65km langer maar toch 20 min sneller volgens google maps.. Wellicht omdat de hogere Vmax een extra laadstop zou vergen?? (vermijd tol stond niet aangevinkt)
Leuk verslag.
En leuk dat je als EV rijder met heel sterk ICE hart zo positief bent terug gekomen.
Met betrekking tot al het huiswerk wat je hier ziet:
- sowieso hebben de tesla rijders dat niet echt. Tesla netwerk is ruim bemeten en behoorlijk goedkoop.
- zonder tesla hoef je binnen Europa ook niks voor te bereiden en heb je geen enkel probleem maar dan betaal je wel rond de 0.85euro per kWh. Dat is duur voor EV maar net zo duur als ICE. Je bent dan dus niet duurder of ongemakkelijker uit als met ICE.
- het puzzelen en voorbereiden is enkel nodig als zonder tesla alles onder de 0.50euro per kWh wil laden. Dan zijn er opeens veel minder laadpalen. Je moet preciezer je stops plannen, en je hebt meer kans op laad files bij deze prijsvechters.
Tja… en dan zit je hier op tweakers… met dus bovengemiddeld veel mensen in die laatste categorie.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:33
Stefannn schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:55:
[...]

Leuk verslag.
En leuk dat je als EV rijder met heel sterk ICE hart zo positief bent terug gekomen.
- sowieso hebben de tesla rijders dat niet echt. Tesla netwerk is ruim bemeten en behoorlijk goedkoop.
- zonder tesla hoef je binnen Europa ook niks voor te bereiden en heb je geen enkel probleem maar dan betaal je wel rond de 0.85euro per kWh. Dat is duur voor EV maar net zo duur als ICE. Je bent dan dus niet duurder of ongemakkelijker uit als met ICE.
- het puzzelen en voorbereiden is enkel nodig als zonder tesla alles onder de 0.50euro per kWh wil laden. Dan zijn er opeens veel minder laadpalen. Je moet preciezer je stops plannen, en je hebt meer kans op laad files bij deze prijsvechters.
Tja… en dan zit je hier op tweakers… met dus bovengemiddeld veel mensen in die laatste categorie.
Snap ik wel hoor, maar ik ben inderdaad positief. Al zal ik niet snel in 1 ruk naar Spanje rijden met deze EV, dan is een modernere "kleine" tesla als de Y of 3 toch echt veel beter geschikter (zuiniger+sneller laden). Zelfs mijn broer, nog verstokte ICE rijder met een Audi S6 avant (getunede v8 biturbo, bijna geen EV houdt dat bij op hoge snelheid), was toch positief over de charme van het "slow travelling", veel relaxter dan met 2 korte stops doorjakkeren... maar na een laadstop of 4 was ie er wel klaar mee toch :) "snap niet dat je geen 100KW versie hebt genomen" tja, te duur voor deze arme sloeber :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:34
Ik heb in dit topic gezocht naar Iberdrola maar er lijken problemen te zijn met die app. Ik kan me er ook niet aanmelden. Ik moet blijkbaar iets van een ID opgeven maar kan niks invullen/keurt het niet goed. Ik heb gelezen dat ik een Spaans adres kan in geven, maar zover kom ik dus niet...
Ik weet niet of het 22 kW AC of DC laden is eerlijk gezegd. Ik dacht dat je met een 3 fase lader ook met 22 kW kan laden, laden met 11 kW lukt in elk geval wel.
Als er uiteindelijk maar met 4,5 kW geladen kan worden dan duurt het wel een pak langer ja, dus dat is afwachten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Stefannn schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:55:
[...]

Leuk verslag.
Kleine nuance:
West- en Oost Europa is wel een verschil. Laden op de bestemming natuurlijk ook, afhankelijk van welke plaats je vakantie houdt.

Rimini waar ik eindigde, is b.v. grandioos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
eX0duS schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:07:
Ik heb in dit topic gezocht naar Iberdrola maar er lijken problemen te zijn met die app. Ik kan me er ook niet aanmelden. Ik moet blijkbaar iets van een ID opgeven maar kan niks invullen/keurt het niet goed. Ik heb gelezen dat ik een Spaans adres kan in geven, maar zover kom ik dus niet...
Ik weet niet of het 22 kW AC of DC laden is eerlijk gezegd. Ik dacht dat je met een 3 fase lader ook met 22 kW kan laden, laden met 11 kW lukt in elk geval wel.
Als er uiteindelijk maar met 4,5 kW geladen kan worden dan duurt het wel een pak langer ja, dus dat is afwachten...
Hier staat een beschrijving voor het aanmaken. Inspired in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2"

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:00
eX0duS schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:37:
Inmiddels voorbereidingen getroffen voor de trip naar noord Spanje.
Het uiteindelijke doel is een plaatsje wat Isábena heet. Dat ligt een beetje in de middle of nowhere.
Ik heb via Electromaps gevonden dat er in een straal van 15 km (volgens mij in het dorp zelf), 2 of 4 laadplekken zijn van Endesa en Iberdrola, die blijkbaar goed werken met een pas van Eletrcomaps dus heb ik die aangevraagd. Ik heb geen idee hoe druk bezet die zijn. Ze kunnen laden met max 22 kW, dus dat is wel een paar uurtjes laden. Niet onoverkomelijk, maar toch. Weet nog niet hoe het aan te pakken als deze al bezet zijn.
In de buurt zitten zover ik weet geen snel laders, de dichtsbijzijnde dat is een grotere stad op ongeveer 70 km afstand.
Met wat plannen kan ik in elk geval tot de grens met Spanje heel goed af met Ionity. Daara ook nog 1 a 2 Ionity snel laders/laadparken, maar daarna wordt het al snel stil met de snel laders.
Aangezien er een motor trailer met 2 motoren achter hangt, weet ik nog niet wat het vebruik is, ik gok er op dat ik 200 km moet kunnen halen (WLTP 525 dacht ik, wat je in de praktijk nooit haalt).

In elk geval ik neem een abonnement bij Ionity, 2 maanden gratis bij Electra, laadpas van Electromaps, en dan heb ik nog als backup laadpassen van ANWB, Plugsurfing, Shell, Q8, daar mee moet het toch wel lukken...

Heb met diverse apps gekeken maar ze blijken dus niet allemaal uit de dezelfde database te putten want met Electromaps zie ik bijv. meer dan via Chargemap. ANWB geeft zover ik het kan zien over het algmeeen wel een goed overzicht.

Ik heb begrepen dat laden bij de Tesla mogelijk is maar dat je dan geen hoge snelheen haalt. Ik heb in elk geval de app geïnstalleerd en de auto gekoppeld.

We gaan het mee maken!
Hier net terug uit Noord Spanje, Zunder abbo was wel gunstig met 5 euro per maand een redelijke korting op de tarieven. En verder ook nog af en toe een Tesla Supercharger gepakt.

Aanvullend was een goede finding op de terugweg het voordelig zonder abbo kunnen laden bij de Lidl. In Frankrijk vaak 27ct/kWh als je de korting activeert en dan CCS palen van 100kW of meer. Was de auto meestal al weer vol voordat we klaar waren met pauzeren en boodschappen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:34
Het "probleem" is een beetje door de geringe hoeveelheid snel laders, het moeilijk gaat worden om de auto "vol" te hebben bij aankomst. Dus ik zal daar lokaal op zoek moeten naar iets om te lader, bij voorkeur zo snel mogelijk natuurlijk. Ik weet het verbruik nog niet maar het is natuurlijk wel een stuk sneller leeg dan "normaal". Het is ook de eerste lange trip met de EV6. Ik wilde het eerder een keer uit proberen maar toen had ik mijn E rijbewijs nog niet. 8)7

Overigens heb ik wel gezien hoe ik dat probleem met de Iberdrola op zou kunnen lossen, maar dat werkt niet (meer), denk ik.
Ik krijg uiteindelijk de melding dat het account al bestaat (terwijl ik nooit ingelogd ben, en geen account heb zover ik weet). Als ik een nieuw wachtwoord aanvraag krijg ik geen mail).

Volgens mij is het laden in Spanje sowieso al een stuk goedkoper, dus ik zal er niet op leeg lopen.

[ Voor 14% gewijzigd door eX0duS op 07-08-2025 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-09 14:20
Verwijderd schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:08:
[...]

[Afbeelding]

Gisteren heb ik opnieuw ervaren dat een zogenoemde 22kW-laadpaal in de praktijk slechts 4,5kW leverde. In dat geval is het dus geen echte 22kW-paal, anders had ik op zijn minst 6,6kW moeten kunnen halen. Natuurlijk kan een paal softwarematig geknepen worden, maar dat leek me hier niet het geval.
Die 22 kW palen zijn vaak dubbel uitgevoerd. Zodra er twee EV’s aangesloten zijn, halveert sowieso het vermogen. Overigens kunnen de meeste EV’s niet sneller AC laden dan 11 kW, alleen een aantal Franse modellen accepteren 22 kW?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KrlGl
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10:53
Er is ook een aantal Chinese/Zweedse modellen met 22 kW laders. Zo ook de mijne.

In Nederland zijn de meeste 22 kW palen slechts 17 kW omdat het 3x25A aansluitingen zijn (en die zijn goedkoper in vastrecht dan een ‘echte’ 22 kW).

Lynk&co 02 software 1.2.0 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

jdbiggelaa schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 17:25:
[...]

Die 22 kW palen zijn vaak dubbel uitgevoerd. Zodra er twee EV’s aangesloten zijn, halveert sowieso het vermogen. Overigens kunnen de meeste EV’s niet sneller AC laden dan 11 kW, alleen een aantal Franse modellen accepteren 22 kW?
Klopt, maar heb je de rest van mijn bericht ook gelezen? Wat ik probeer uit te leggen is dat zelfs als je EV theoretisch 22 kW AC kan laden, dat helaas geen garantie is dat de informatie in laadapps of op Google Maps klopt. Als je (zoals ik) probeert je ritten slim te plannen om niet afhankelijk te zijn van snelladers, dan ga je rekenen: 4 uur laden aan 6 kW is grofweg 24 kWh. Maar als die laadpaal in de praktijk maar 3,7 kW of 4,5 kW levert, dan klopt je hele planning niet meer.

Het wordt nog vager als je een 17 kW-laadpaal moet delen met een andere EV. Stel dat het vermogen dan netjes verdeeld wordt, dan houd je ieder zo’n 8,5 kW over. Bij een 22 kW-paal zouden twee auto's met 11 kW moeten kunnen laden, maar in de praktijk is dat lang niet altijd het geval. Dan hoor je al snel het standaardverhaal over load balancing, maar ik vermoed vaak dat de laadpaal gewoon verkeerd geclassificeerd is en ten onrechte als 22 kW wordt weergegeven, terwijl dat technisch of qua netaansluiting helemaal niet haalbaar is.

Bijvoorbeeld: bij de Duitse Aldi waar ik regelmatig laad, krijg ik nooit meer dan 4,5 kW. Terwijl er bij Aldi Süd ook locaties zijn waar ik wel netjes 6 kW haal. Er zit dus duidelijk verschil tussen locaties, en die info vind je meestal niet terug in de app.

Nog een praktijkvoorbeeld: mijn Leaf laadt maar met 1,5 kW als iemand anders op dezelfde 11kW paal inprikt. In onze regio (Heerlen) zijn er eigenlijk genoeg laadpalen, dus waarom zou je met z’n tweeën op één paal gaan hangen als je met een beetje zoeken ook een vrije 11 kW-paal kunt vinden die je niet hoeft te delen? Je bent dan gewoon veel sneller klaar.

Soms mis ik echt het gemak van een benzineauto: vijf minuten tanken, klaar. Geen gedoe met apps, laadpassen of uitzoeken of je ergens wel of niet kunt laden. Als je dat niet goed plant, dan voelt het op z’n zachtst gezegd nogal… onaangenaam. Laten we het Tweakers-proof houden 😉

En wat je nu steeds vaker ziet: mensen gebruiken DC-laders als ‘destination chargers’, terwijl dat eigenlijk niet de bedoeling is. Die rol is ooit weggelegd voor AC-laders. Maar dan zou het wél helpen als die AC-palen betrouwbaar werken en er gewoon een fatsoenlijk maximumtarief is, zodat je niet bang hoeft te zijn om €1 per kWh af te tikken omdat je toevallig de verkeerde pas, app of taal gekozen hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-09 18:56
Zapato schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 08:49:
[...]

Uitbreiding voor groei EV's is nodig, maar voor enkele piekmomenten in de zomer onnodig. Het moet uiteindelijk ook betaald worden als er geen gebruik van wordt gemaakt. Zelfde geldt ook voor files of wachtrijen voor de pomp op zwarte zaterdagen. Bijkomende voordeel is dat een aantal mensen zwarte zaterdagen gaan mijden en de druk iets afneemt. Overigens vind ik Ionity wel erg mager met aantal laadpalen per locatie.
Precies. Ik laad dan liever bij een aanbieder die wel goedkoop is, maar waar je op drukke momenten in de file staat. Dat lijkt me beter dan de prijs over het geheel met -bijvoorbeeld- 20 procent te verhogen. Het is simpelweg kiezen of delen. Bij prijsvechters sta je ook vaker in de rij dan bij premiumwinkels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:43
Tommie12 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:59:
[...]

Je vergeet de impact van de rechtszaak tussen Tank+Rast enerzijds en Fastnet anderzijds (Tesla is er uit gestapt). Daardoor zijn er bij tal van tankstations (onder beheer van T+R) enkel 2 x 50kW laadpalen.
Die zaak zit tot bij de europese rechtbanken en ik ken de laatste evolutie niet.
Die zaak blokkeert gewoon elke verder installatie van laadpalen op die tankstations. Als dat uitgesproken wordt dan komen er direct een pak laadlocaties bij die vooral aan de noordkant van Duitsland voor een stevige uitbreiding aan zorgen.
Maar eerlijk, ik denk niet dat er een enorm probleem is hoor.
Ik reed heen en terug naar Denemarken op een zwarte zaterdag en heb op 8 laadsessies 1 keer gedurende 5 minuten moeten wachten.
De file bij Mc Donalds was langer, dus misschien moeten die ook maar stevig gaan uitbreiden. :+
Nee hoor, ik ben me goed bewust van de impact van de rechtszaak! Het is maar dat Ionity pak en beet 10.000 euro per punt heeft gekregen van ons belastingbetaler, en dan moeten ze nog winst maken, ik snap dat het met een brakke app wat lastiger is. 8)

Anyway - echte diehards als jij en ik laten ons hier niet uit de weg slaan en wij weten goed hoe we laadfiles moeten ontwijken, maar niet iedereen is zo technisch als de mensen hier op Tweakers - en ik denk wel dat het een probleem is, ik denk dat we echt niet moeten onderschatten hoe erg mensen files haten, en tank file bij de stations zijn nog wel goed te ontwijken. Maar goed, ik probeer beetje tegengas te geven (pun intended) op de notie dat het allemaal zo goed geregeld is, dat is het helaas nog niet in mijn referentiekader. :)

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
blb4 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:56:
[...]

Ik heb de app wel gebruikt maar mogelijk is die laadsessie gestart door het daarvoor aanbieden van bankpas. Maar dan is ‘t weer vreemd dat ik voor ruim € 29 heb kunnen laden terwijl er € 25 was afgeschreven.
Inmiddels is dit door Tesla gecorrigeerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rU9NSMB7O-ofXdgrUamXCmEIGvY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oEm2YmBgKOKznUAOq5bUABae.jpg?f=fotoalbum_large

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:27
eX0duS schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:45:
Het is ook de eerste lange trip met de EV6.
Ah, ik vond de opmerking over traag laden bij tesla al opmerkelijk, maar jouw EV6 heeft idd niet zo’n goede 400->800V conversie. Dan kan je Tesla beter hooguit als back-up gebruiken idd.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Puppetmaster
Verwijderd schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 17:52:
[...]
Soms mis ik echt het gemak van een benzineauto: vijf minuten tanken, klaar.
Mwoa, jij rijdt ook wel rond in een Gen-1 EV , vergeet dat niet. Met een moderne EV zou je veel minder de ICE missen.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:19

Opa

Nu Multifocaal!

jdbiggelaa schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 17:25:
[...]

Ik heb in Oost Duitsland 5x aan een dubbelzijdige 22kW paal gestaan waarvan 1 keer samen met een Peugeot 106 Electric uit 1999 (!) maar ik kreeg keurig 22 kW binnen op mijn Zeekr X LR 2024 (de 2025 hebben standaard 11kW, 22 tegen meerprijs). Zelfs met AC moet je je dan bijna haasten om terug naar het vakantiehuis te lopen, te koken en te eten omdat hij binnen 3 uur al weer vol is. :+

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
Vandaag de eerste etappe gehad van de terugreis van de Costa Brava.
Het ging weer lekker!
Gelukkig geen last gehad van de grote bosbranden, zag wel de blusvliegtuigen af- en aanvliegen… :X
Bij Béziers nog wel een paar bomen pal naast de snelweg in brand. Ondanks dat het aan de andere kant van de weg was kon je de hitte voelen terwijl je er langs reed. Leek een solitair brandje, hoop dat het dat gebleven is?

Twee keer gebruik gemaakt van Electra-laders en bij het hotel op 80% gezet met een SuC.
Electra laders deden het prima, genoeg stalls vrij (aire de loupain en aire latitude 45), maar naar mijn gevoel iets mindere snelheden dan bij de SuC. In laadtijd weinig verschil, maar zag dat de auto een paar keer “throttle-de” en dan weer in snelheid klom, terwijl het bij tesla gewoon steady ging.

Aire vs non-aire vond ik weinig verschil, bij de eerste aire wat schaarse voorzieningen, daarna redelijk vergelijkbaar.

Na de heenweg ervaring ervoor gekozen wat vlotter door te rijden, de ACC steeds op 120 kmh en zo nu en dan wat gas erbij voor inhaalacties.
Verbruik was daardoor ook iets hoger: 20,3 kWh/100km over de hele rit, da’s dus incl vouwwagen.
Viel me nog steeds best mee. :)

Helaas een keer een plasstop moeten doen omdat mn zoontje een fles sap weggetikt had en het niet meer ging redden tot de laadstop. Dat proberen we morgen dus beter te managen, maar ja when nature calls… ;)

Morgen etappe twee, terug naar Groningen vanaf Dijon, volgens ABRP twee stops op het menu, beide Tesla.
Doordat ik hier met 80% vertrek laden we net voor de grens met Luxemburg zodat we België kunnen skippen. Bij Venray stop twee tot aan huis.
Hopelijk valt het weer mee met de files, we kunnen iig wel vroeger vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Puppetmaster schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 22:51:

Aire vs non-aire vond ik weinig verschil, bij de eerste aire wat schaarse voorzieningen, daarna redelijk vergelijkbaar.
Ik neem aan dat je met die eerste Aire, Aire de Loupian bedoelt? Ik was daar in april en vond het daar helemaal niks en er was ook niks. Ik zou daar ook niet graag in het donker willen laden. Goeie reis morgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
Verwijderd schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 17:52:
[...]

Soms mis ik echt het gemak van een benzineauto: vijf minuten tanken, klaar. Geen gedoe met apps, laadpassen of uitzoeken of je ergens wel of niet kunt laden. Als je dat niet goed plant, dan voelt het op z’n zachtst gezegd nogal… onaangenaam.
<sarcasm mode>
Ja, zeg. En dan ook liefst nog een pomp met een pompbediende die ook al bijna nergens meer te vinden zijn vandaag de dag. Én cash betalen. Die goeie ouwe tijd toch.
</sarcasm mode>

;)

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
flupp schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 23:05:
[...]

<sarcasm mode>
Ja, zeg. En dan ook liefst nog een pomp met een pompbediende die ook al bijna nergens meer te vinden zijn vandaag de dag. Én cash betalen. Die goeie ouwe tijd toch.
</sarcasm mode>

;)
Met Franse Franken gewisseld bij het GWK uit zo’n envelopje waar je hele budget voor de vakantie in zat 😋

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• taylor
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 14:57
Zapato schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 04:05:
[...]

Met Franse Franken gewisseld bij het GWK uit zo’n envelopje waar je hele budget voor de vakantie in zat 😋
Hij heeft wel een punt met al dat pasjes gedoe. Gewoon betalen met je creditkaart zoals het overal gaat. Je loopt ook niet met een jumbo, ah of een dirk pas in de rondte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
PeterZ(on) schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 23:03:
[...]

Ik neem aan dat je met die eerste Aire, Aire de Loupian bedoelt? Ik was daar in april en vond het daar helemaal niks en er was ook niks. Ik zou daar ook niet graag in het donker willen laden. Goeie reis morgen.
Ja klopt.
Zag op GM ook allemaal foto’s van vrachtwagentanks met gaten erin geboord…
Dan nog liever een afgelegen SuC met alleen zo’n Tesla unit. :)
Thnx!

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Webfietser
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:33
Sinds een paar maanden mag ik mij de gelukkige eigenaar noemen van een MY25 ID.Buzz LWB en kan ik mijn eerste ervaringen hier delen met een lange rit in Europa. Dit keer ging de reis naar Toscane voor een weekje vakantie met 6 volwassenen (gezin + aanhang). Na de Buzz volgestouwd te hebben met bagage vertrokken we op vrijdag 25 juli voor de eerste etappe van zo’n 750km naar een hotel in Zuid Duitsland.

Plan was om vooral van het Ionity netwerk gebruik te maken en daarvoor ook een Mobilize maand abo afgesloten om voordelig te kunnen laden. Ook op het laatste moment nog gebruik gemaakt van het gratis Electra abonnement dankzij tips hier op het forum.

‘sOchtends rond 9u uit regio Rotterdam vetrokken met 100%, wat bij rustig rijden (100-110 km/u) neerkomt op een range van ruim 400km. Ik vind het een uitdaging om het verbruik onder de 20kwh/100km te houden en dat lukte ook dit keer weer ruimschoots. Niet gek voor een baksteen op wielen vind ik zelf.

Route ging via België-Luxemburg-Frankrijk-Zuid Duitsland en de eerste stop was dan ook gepland na zo’n 350km in de buurt van Arlon. Daar zat zowel een Electra als Ionity, plus wat faciliteiten (koffie/toilet) in de buurt dus dat moest goed komen. Echter toen we Arlon naderden gaven zowel de VW navigatie als de Ionity en Electra apps aan dat de stalls zo goed als allemaal continue bezet waren. Dat kwam natuurlijk niet echt als een verassing want het is nou eenmaal hoogseizoen en vanwege de aantrekkelijke tarieven zijn deze aanbieders uiteraard bijzonder populair.

Maar niet getreurd, er is in Arlon ook een Tesla laadplein pal naast een Van der Valk hotel met een groot aantal V3 en V4 chargers. Nou heeft Tesla niet bepaald mijn voorkeur, maar met meerderheid van stemmen toch maar daar gaan laden en gebruik gemaakt van de uitstekende self service lobby in het hotel voor koffie en toilet. Zoals verwacht ook meer dan voldoende stalls vrij hier dus aangesloten op een V4 lader en binnen no-time was Buzzie weer >90% vol. In theorie kan de ID.Buzz met 200kw laden maar in de praktijk is me dat nog niet gelukt. Maar ook met gemiddeld 150kw gaat het allemaal lekker vlot.

Vanaf Arlon was het nog ongeveer 400km naar ons eerste overnachtingsadres dus in theorie zou dat op 1 lading haalbaar zijn maar we wilden niet bijna leeg aankomen bij het hotel. Te meer omdat onduidelijk was wat de laadmogelijkheden ter plekke waren. Dus een laadstop ingepland bij Ionity Mahlberg in Duitsland. Ook daar was het bijzonder druk maar toen we aan kwamen rijden kwam er net een plekje vrij dus snel aangekoppeld en tijd voor een broodje en toiletbezoek. Laden ging soepel en snel, echter achteraf blijkt Mobilize, waar ik het voordelige Ionity abo had afgesloten, niet het abonnements tarief van 0,39 per kWh in rekening te hebben gebracht maar 0,85 per kWh!. Een verschil van ruim 20 euro voor deze laadsessie. Hier ben ik momenteel over “in gesprek” met Mobilize via email.

Vervolgens met ruim 60% aangekomen bij het hotel vlakbij de Zwitserse grens zodat we de volgende ochtend hopelijk voor de file bij de Gotthard konden zijn. Nou dat laatste is dus niet gelukt want op zaterdag 26 juli stond er al om 8u in de ochtend een flinke file richting de Gotthard tunnel. Dus maar eieren voor ons geld gekozen en besloten de Gotthard pas te nemen. Dat betekende wel dat we niet konden laden zoals geplanned bij Ionity aan de A2 in Zwitserland vlak voor de Gotthard tunnel, omdat we dan alsnog in de file terecht zouden komen. Dus een alternatief gezocht en gevonden in Fluelen bij een Tesla Suc met 6 stalls. 3 van de 6 waren vrij dus daar aangekoppeld en meteen gebruik gemaakt van de naastgelegen faciliteit voor tesla klanten. Deur openen met de code in de Tesla App en we konden gratis gebruik maken van het redelijk schone toilet. Nog een leuk gesprek gehad met een local die daar haar Tesla aan het opladen was en ons waarschuwde voor de file bij de Gotthard mede vanwege het slechte weer. Zo druk had zij het zelf nog maar zelden meegemaakt dus het was een goed idee om over de pas te gaan.

Ook over de Gotthard pas was het vrij druk maar afgezien van wat oponthoud in stadjes/dorpjes onderweg reed het verder aardig door. En wat een genot om met een EV de bergen op te rijden! Nou is de Buzz zelf al geen lichtgewicht maar ook met 6 personen en bagage geen centje pijn en altijd meer dan genoeg vermogen om de steilste hellingen op te komen. Wel zie je het verbruik natuurlijk rap oplopen naar waardes boven de 35kwh/100km maar dat kregen we weer gedeeltelijk terug bij het afdalen :)

De volgende laadstop hadden we voorzien in Fidenza in Italië bij een mega winkelcentrum waar we dan gelijk wat inkopen konden doen. Daar zit een Electra laadstation met 6 laadpunten dus dat was ons doel. Helaas, na eerst een heel gedoe om bij het laadpunt te komen via een onlogische weg bleek daar een flinke laadfile te staan van voornamelijk landgenoten. Dus toch maar weer uitgeweken naar Tesla een paar honderd meter verderop waar van de 12 laadpalen de helft vrij was. Uiteraard wel wat duurder per kWh dan Electra met abo, maar op zo’n hele vakantie maakt dat ook vrij weinig uit.

Uiteindelijk met 40% op onze bestemming in de buurt van Certaldo in Italië gearriveerd. Geen mogelijkheid om bij de vakantiewoning te laden maar wel een paar snelladers van Atlante in de buurt, dus daar een paar keer geladen tijdens trips die week naar Florence, Siena, Lucca etc. Met de Altante app ging dat probleemloos tegen het stevige tarief van 0,74 per kWh. Echter voor Italiaanse begrippen valt dat nog mee. We hebben in ieder geval niet echt iets voordeligers kunnen vinden in de buurt, want ook meeste slow chargers bij winkelcentra hanteerden dit soort tarieven volgens Chargemap. Bovendien zagen we dat die laadplekken vaak bezet werden door benzineslurpers :(

De terugweg, op zwarte zaterdag(!) 2 augustus was vergelijkbaar met de heenweg. Ook dit deden we in 2 etappes met de eerste stop in de buurt van Aosta in Noord Italië. Onderweg daar naartoe geladen bij Ionity Brissogne waar het wel druk was maar ook weer net een plekje vrij toen we aankwamen. Van deze laadsessie overigens wel de juiste factuur ontvangen van Mobilize (0,49 per kWh) dus die factuur van Mahlberg was duidelijk een foutje.

Zondag 3 augustus vanaf Aosta door Zwitserland, Frankrijk, Luxemburg en België in een keer naar huis gereden en voornamelijk bij Ionity geladen in Zwitserland en Frankrijk, waar het opvallend rustig was. Zoals velen al hebben opgemerkt hier is door Frankrijk rijden met een EV echt een genot. Nooit laadstress want altijd wel een snellader langs de peage binnen 40km ofzo. En de ID.Buzz is een heerlijke reisauto, zelfs met 6 man en volgepropt met bagage. Ik was al “bekeerd” tot het EV rijden omdat we al jaren een Fiat 500e als 2e auto hebben maar die wordt vooral gebruikt voor kortere ritjes. De langere trips gingen tot voor kort altijd met de zakelijke lease ICE. Nu dus voor het eerst met een BEV en ik wil echt nooit meer terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZABKIrtN_LmeCcbF2ChF78xY8Ak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XGOBTpiiBkyo0VWTIYUtTl8u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:48
Webfietser schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:57:
Sinds een paar maanden mag ik mij de gelukkige eigenaar noemen van een MY25 ID.Buzz LWB en kan ik mijn eerste ervaringen hier delen met een lange rit in Europa. Dit keer ging de reis naar Toscane voor een weekje vakantie met 6 volwassenen (gezin + aanhang). Na de Buzz volgestouwd te hebben met bagage vertrokken we op vrijdag 25 juli voor de eerste etappe van zo’n 750km naar een hotel in Zuid Duitsland.

Plan was om vooral van het Ionity netwerk gebruik te maken en daarvoor ook een Mobilize maand abo afgesloten om voordelig te kunnen laden. Ook op het laatste moment nog gebruik gemaakt van het gratis Electra abonnement dankzij tips hier op het forum.

‘sOchtends rond 9u uit regio Rotterdam vetrokken met 100%, wat bij rustig rijden (100-110 km/u) neerkomt op een range van ruim 400km. Ik vind het een uitdaging om het verbruik onder de 20kwh/100km te houden en dat lukte ook dit keer weer ruimschoots. Niet gek voor een baksteen op wielen vind ik zelf.

Route ging via België-Luxemburg-Frankrijk-Zuid Duitsland en de eerste stop was dan ook gepland na zo’n 350km in de buurt van Arlon. Daar zat zowel een Electra als Ionity, plus wat faciliteiten (koffie/toilet) in de buurt dus dat moest goed komen. Echter toen we Arlon naderden gaven zowel de VW navigatie als de Ionity en Electra apps aan dat de stalls zo goed als allemaal continue bezet waren. Dat kwam natuurlijk niet echt als een verassing want het is nou eenmaal hoogseizoen en vanwege de aantrekkelijke tarieven zijn deze aanbieders uiteraard bijzonder populair.

Maar niet getreurd, er is in Arlon ook een Tesla laadplein pal naast een Van der Valk hotel met een groot aantal V3 en V4 chargers. Nou heeft Tesla niet bepaald mijn voorkeur, maar met meerderheid van stemmen toch maar daar gaan laden en gebruik gemaakt van de uitstekende self service lobby in het hotel voor koffie en toilet. Zoals verwacht ook meer dan voldoende stalls vrij hier dus aangesloten op een V4 lader en binnen no-time was Buzzie weer >90% vol. In theorie kan de ID.Buzz met 200kw laden maar in de praktijk is me dat nog niet gelukt. Maar ook met gemiddeld 150kw gaat het allemaal lekker vlot.

Vanaf Arlon was het nog ongeveer 400km naar ons eerste overnachtingsadres dus in theorie zou dat op 1 lading haalbaar zijn maar we wilden niet bijna leeg aankomen bij het hotel. Te meer omdat onduidelijk was wat de laadmogelijkheden ter plekke waren. Dus een laadstop ingepland bij Ionity Mahlberg in Duitsland. Ook daar was het bijzonder druk maar toen we aan kwamen rijden kwam er net een plekje vrij dus snel aangekoppeld en tijd voor een broodje en toiletbezoek. Laden ging soepel en snel, echter achteraf blijkt Mobilize, waar ik het voordelige Ionity abo had afgesloten, niet het abonnements tarief van 0,39 per kWh in rekening te hebben gebracht maar 0,85 per kWh!. Een verschil van ruim 20 euro voor deze laadsessie. Hier ben ik momenteel over “in gesprek” met Mobilize via email.

Vervolgens met ruim 60% aangekomen bij het hotel vlakbij de Zwitserse grens zodat we de volgende ochtend hopelijk voor de file bij de Gotthard konden zijn. Nou dat laatste is dus niet gelukt want op zaterdag 26 juli stond er al om 8u in de ochtend een flinke file richting de Gotthard tunnel. Dus maar eieren voor ons geld gekozen en besloten de Gotthard pas te nemen. Dat betekende wel dat we niet konden laden zoals geplanned bij Ionity aan de A2 in Zwitserland vlak voor de Gotthard tunnel, omdat we dan alsnog in de file terecht zouden komen. Dus een alternatief gezocht en gevonden in Fluelen bij een Tesla Suc met 6 stalls. 3 van de 6 waren vrij dus daar aangekoppeld en meteen gebruik gemaakt van de naastgelegen faciliteit voor tesla klanten. Deur openen met de code in de Tesla App en we konden gratis gebruik maken van het redelijk schone toilet. Nog een leuk gesprek gehad met een local die daar haar Tesla aan het opladen was en ons waarschuwde voor de file bij de Gotthard mede vanwege het slechte weer. Zo druk had zij het zelf nog maar zelden meegemaakt dus het was een goed idee om over de pas te gaan.

Ook over de Gotthard pas was het vrij druk maar afgezien van wat oponthoud in stadjes/dorpjes onderweg reed het verder aardig door. En wat een genot om met een EV de bergen op te rijden! Nou is de Buzz zelf al geen lichtgewicht maar ook met 6 personen en bagage geen centje pijn en altijd meer dan genoeg vermogen om de steilste hellingen op te komen. Wel zie je het verbruik natuurlijk rap oplopen naar waardes boven de 35kwh/100km maar dat kregen we weer gedeeltelijk terug bij het afdalen :)

De volgende laadstop hadden we voorzien in Fidenza in Italië bij een mega winkelcentrum waar we dan gelijk wat inkopen konden doen. Daar zit een Electra laadstation met 6 laadpunten dus dat was ons doel. Helaas, na eerst een heel gedoe om bij het laadpunt te komen via een onlogische weg bleek daar een flinke laadfile te staan van voornamelijk landgenoten. Dus toch maar weer uitgeweken naar Tesla een paar honderd meter verderop waar van de 12 laadpalen de helft vrij was. Uiteraard wel wat duurder per kWh dan Electra met abo, maar op zo’n hele vakantie maakt dat ook vrij weinig uit.

Uiteindelijk met 40% op onze bestemming in de buurt van Certaldo in Italië gearriveerd. Geen mogelijkheid om bij de vakantiewoning te laden maar wel een paar snelladers van Atlante in de buurt, dus daar een paar keer geladen tijdens trips die week naar Florence, Siena, Lucca etc. Met de Altante app ging dat probleemloos tegen het stevige tarief van 0,74 per kWh. Echter voor Italiaanse begrippen valt dat nog mee. We hebben in ieder geval niet echt iets voordeligers kunnen vinden in de buurt, want ook meeste slow chargers bij winkelcentra hanteerden dit soort tarieven volgens Chargemap. Bovendien zagen we dat die laadplekken vaak bezet werden door benzineslurpers :(

De terugweg, op zwarte zaterdag(!) 2 augustus was vergelijkbaar met de heenweg. Ook dit deden we in 2 etappes met de eerste stop in de buurt van Aosta in Noord Italië. Onderweg daar naartoe geladen bij Ionity Brissogne waar het wel druk was maar ook weer net een plekje vrij toen we aankwamen. Van deze laadsessie overigens wel de juiste factuur ontvangen van Mobilize (0,49 per kWh) dus die factuur van Mahlberg was duidelijk een foutje.

Zondag 3 augustus vanaf Aosta door Zwitserland, Frankrijk, Luxemburg en België in een keer naar huis gereden en voornamelijk bij Ionity geladen in Zwitserland en Frankrijk, waar het opvallend rustig was. Zoals velen al hebben opgemerkt hier is door Frankrijk rijden met een EV echt een genot. Nooit laadstress want altijd wel een snellader langs de peage binnen 40km ofzo. En de ID.Buzz is een heerlijke reisauto, zelfs met 6 man en volgepropt met bagage. Ik was al “bekeerd” tot het EV rijden omdat we al jaren een Fiat 500e als 2e auto hebben maar die wordt vooral gebruikt voor kortere ritjes. De langere trips gingen tot voor kort altijd met de zakelijke lease ICE. Nu dus voor het eerst met een BEV en ik wil echt nooit meer terug.

[Afbeelding]
Kijk, dit soort verslagen lees ik met plezier. Als potentiële toekomstige eigenaar van de ID Buzz ben ik aangenaam verrast door het rijbereik dat je haalt. Die 'baksteen' verbruikt zelfs minder dan mijn XC40 'baksteen' want ik zat gemiddeld op 23,6kWh bij m'n reis naar Spanje deze zomer (5 personen + bagage).

Ik kreeg bij mijn laatste sessie ook een te hoog tarief aangerekend bij Ionity via de Mobilize pass (44ct i.p.v. 35ct). Dat was aan exact dezelfde laadpaal als de heenreis dan nog. Ik heb een mail naar hen gestuurd op 28 juli en er is een ticket geopend, maar tot op heden blijft het verder muisstil. Vorige keer duurde het 2 maand voor ik antwoord kreeg... Dit was dan ook de laatste keer dat ik gebruik heb gemaakt van die pass, ben er wel klaar mee. Wil je mij (eventueel via DM) laten weten hoe jij contact met hen hebt opgenomen?

En bedankt voor het verslag, ik hoop over 2 zomers ook met de Buzz te kunnen toeren.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Largamelion schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 12:05:
[...]
Kijk, dit soort verslagen lees ik met plezier. Als potentiële toekomstige eigenaar van de ID Buzz ben ik aangenaam verrast door het rijbereik dat je haalt. Die 'baksteen' verbruikt zelfs minder dan mijn XC40 'baksteen' want ik zat gemiddeld op 23,6kWh bij m'n reis naar Spanje deze zomer (5 personen + bagage).
Ja maar niet met dezelfde snelheid waarschijnlijk?

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
Webfietser schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:57:
Sinds een paar maanden mag ik mij de gelukkige eigenaar noemen van een MY25 ID.Buzz LWB en kan ik mijn eerste ervaringen hier delen met een lange rit in Europa. Dit keer ging de reis naar Toscane voor een weekje vakantie met 6 volwassenen (gezin + aanhang).
Leuk en leerrijk verslagje. Een “baksteen op wielen” vind ik helemaal niet passen voor die auto: ik vind die ID.Buzz mooi, en hij straalt om ik weet niet welke reden een soort tederheid uit die sterk lijkt op het gevoel dat ik overhoud aan toen ik als snotneus van 8 op de achterbank van mijn vaders Kever mijmerend uit het raam zat te kijken…

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-09 22:40

The Legend

*Plop*

flupp schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 12:50:
[...]

Leuk en leerrijk verslagje. Een “baksteen op wielen” vind ik helemaal niet passen voor die auto: ik vind die ID.Buzz mooi, en hij straalt om ik weet niet welke reden een soort tederheid uit die sterk lijkt op het gevoel dat ik overhoud aan toen ik als snotneus van 8 op de achterbank van mijn vaders Kever mijmerend uit het raam zat te kijken…
Qua aerodynamica natuurlijk wel. Mijn garagehouder rijdt een ID Buzz en die vervloekte hem omdat het rijbereik bij meer dan 100km/h richting wintersport echt belabberd was. In de zomer valt dat natuurlijk weer iets mee, maar een hoge Cw-waarde is gewoon niet best als je gewend bent om wat hogere cruise-snelheden aan te houden.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opa
  • Laatst online: 20-09 16:19

Opa

Nu Multifocaal!

The Legend schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:09:
[...]

Qua aerodynamica natuurlijk wel. Mijn garagehouder rijdt een ID Buzz en die vervloekte hem omdat het rijbereik bij meer dan 100km/h richting wintersport echt belabberd was. In de zomer valt dat natuurlijk weer iets mee, maar een hoge Cw-waarde is gewoon niet best als je gewend bent om wat hogere cruise-snelheden aan te houden.
De Cw waarde van een ID Buzz is maar 0,285. Het is het frontaal oppervlak dat tegen hem werkt.
In de praktijk zal je dan ook sneller op je bestemming zijn met 100 à 110 dan met 130 of sneller, omdat dat een of meerdere laadstops extra kost.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Webfietser
Tja "baksteen op wielen" doet natuurlijk ook geen recht aan die heerlijke Buzz. Ik ben er zelf ook helemaal verliefd op geworden en ben niet de enige, getuige de vele leuke reacties die je krijgt als je er mee onderweg bent :) Maar idd qua aerodynamica is het niet geweldig. Daarom is het verbruik ook heel sterk afhankelijk van je rechtervoet. Zolang je niet boven de 110 km/u komt valt het allemaal reuze mee, en helemaal als je af en toe achter een camper of truck draft met die snelheid. Ga je echter richting 130 of 140 dan loopt het verbruik exponentieel op natuurlijk.

@Largamelion ik kan je de ID.Buzz alleen maar aanraden, echt een heerlijke all-round auto. Ruim genoeg voor 6 personen maar ook geschikt voor vervoer van veel spullen bij neergeklapte of verwijderde achterstoelen en zelfs, zoals wij nog van plan zijn, met een camper module om in te slapen met z'n tweetjes tijdens roadtrips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-09 22:40

The Legend

*Plop*

Opa schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:16:
[...]

De Cw waarde van een ID Buzz is maar 0,285. Het is het frontaal oppervlak dat tegen hem werkt.
In de praktijk zal je dan ook sneller op je bestemming zijn met 100 à 110 dan met 130 of sneller, omdat dat een of meerdere laadstops extra kost.
Precies, dat kan dus wel een overweging zijn bij het overstappen. Met een efficiëntere auto kun je sneller reizen met minder laadstops.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flupp
The Legend schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:21:
[...]

Precies, dat kan dus wel een overweging zijn bij het overstappen. Met een efficiëntere auto kun je sneller reizen met minder laadstops.
Dus voortaan koopt niemand nog zo’n brede, hoge SUV. Oef!

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webfietser
Largamelion schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 12:05:
[...]

Ik kreeg bij mijn laatste sessie ook een te hoog tarief aangerekend bij Ionity via de Mobilize pass (44ct i.p.v. 35ct). Dat was aan exact dezelfde laadpaal als de heenreis dan nog. Ik heb een mail naar hen gestuurd op 28 juli en er is een ticket geopend, maar tot op heden blijft het verder muisstil. Vorige keer duurde het 2 maand voor ik antwoord kreeg... Dit was dan ook de laatste keer dat ik gebruik heb gemaakt van die pass, ben er wel klaar mee. Wil je mij (eventueel via DM) laten weten hoe jij contact met hen hebt opgenomen?

En bedankt voor het verslag, ik hoop over 2 zomers ook met de Buzz te kunnen toeren.
Ik heb een reply gedaan op de email met de betreffende factuur die ik ontving van Mobilize maar nog geen antwoord ontvangen. Gezien jouw ervaring verwacht ik er ook niet veel van maar ik kan ook nergens een nummer of chatmogelijkheid vinden van de Mobilize servicedesk, dus ik vrees het ergste...

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Willem89
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 29-08 14:12
De vakantie zit er weer op…
Dit jaar zijn we voor het eerst met de elektrische auto naar Zuid-Frankrijk geweest. Omdat we met een jong gezin en een zware De Waard-tent kamperen, hebben we behoefte aan véél laadruimte.

In aanloop naar de vakantie heb ik me verdiept in de optimale set-up om zo comfortabel en efficiënt mogelijk te rijden én tegelijkertijd maximaal bagageruimte te creëren. Omdat er online niet heel veel informatie te vinden was, deel ik graag mijn ervaringen – misschien heeft iemand er iets aan.

Dakkoffer, trekhaakkoffer of aanhanger?
In eerste instantie keek ik naar een dakkoffer of een trekhaakkoffer. De trekhaakkoffer vond ik vooral interessant, omdat ik een artikel van Autoblog las waarin stond dat de actieradius zelfs toenam door verbeterde aerodynamica bij het toevoegen van lengte.
Luchtweerstand is namelijk de grootste factor bij het energieverbruik, dus ik wilde eigenlijk liever geen dakkoffer op het dak plaatsen.

Uiteindelijk koos ik voor een kleine, ongeremde aanhangwagen die ik voor €350 via Marktplaats kocht. De dakdragers die ik gebruik zijn van het merk Modula. Daar ben ik erg tevreden over: ze hebben geen uitstekende delen, zijn verstelbaar zodat ze ook op het autodak passen, en ze zijn mooi laag.

Ik heb vervolgens de dakkoffer achterstevoren op de bagagewagen gemonteerd. Hierdoor ontstaat een mooi gestroomlijnd geheel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NgPq5q13UTfP31aBaM90fmqCmfw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jiAMAxvgTxIQvcH6pcESxxnw.jpg?f=fotoalbum_large

Voordelen van deze set-up:
  • Alle toegevoegde ruimte blijft binnen de bestaande contouren van de auto → minimale extra luchtweerstand.
  • Door de ongeremde aanhanger profiteer je maximaal van regeneratief remmen.
  • Geen windruis van een dakkoffer op het dak.
  • Véél extra laadruimte
.

Nadeel:
  • Je rijdt met een aanhanger…
Hoe rijdt dat eigenlijk?
Het rijden met de aanhanger viel me alleszins mee. Door het gewicht van de auto merk je er relatief weinig van. In Frankrijk geldt in principe geen snelheidsbeperking voor ongeremde aanhangers, dus je mag op tolwegen gewoon 130 km/u rijden.
Op de terugweg reden we een stuk door Duitsland, waar de limiet voor aanhangers wél op 80 km/u ligt. Zelf reed ik meestal 100 km/u, maar dat is natuurlijk een risico.

Langs de Franse snelwegen zijn de meeste laadstations geschikt voor auto's met aanhanger. Voor het plannen van de route gebruikte ik de app ABRP (A Better Routeplanner). Hierin kun je aangeven dat je met een aanhanger rijdt, en de app houdt daar dan rekening mee in de keuze van laadstops. Voor deze functie heb je wel een betaald account nodig, maar dat kost weinig voor één maand.

Een paar keer moest ik de aanhanger loskoppelen, maar omdat hij relatief licht is, kostte dat niet veel moeite. Wat ik niet had voorzien, maar wat in de praktijk erg prettig bleek: doordat de aanhanger niet lang is (de bak is 1,50 meter), paste hij bij het laden gewoon vóór de auto. Handig als er weinig ruimte is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebAn0q9c6bDGQLpGlThRpPNCB9s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6ws2j0b8ZEkSA3MgbvJBwXnD.jpg?f=user_large

En het verbruik?
Zonder aanhanger en belading verbruikt mijn Audi Q4 e-tron Quattro in de zomer ongeveer 20 kWh per 100 km op de snelweg.
Met volle belading, de aanhanger en een snelheid van 110 km/u liep het gemiddelde verbruik op naar 22 kWh/100 km – een toename van slechts 10%.

Conclusie
Ik ben erg tevreden over hoe de reis is verlopen. De laadinfrastructuur in Frankrijk is – wat mij betreft – perfect.
Zelf vind ik het leuk om dit soort dingen uit te zoeken en te optimaliseren, maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om gewoon 5 minuten langer bij een laadpaal te staan 😉.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eg6fSHx2h4xWCmX03kGjCk1lF5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HlI3eUsAO7JhJBu6BU6bz0ZV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
@Largamelion , @Webfietser ,
Ouch… ik ga volgende week naar Engeland en heb de keuze: ofwel mijn mobilize pas danwel mijn ionity app een 1maand abonnement geven.
Ik was eigenlijk de mobilize pas van plan maar met deze info wellicht toch de ionity app. 1 zo’n grapje en het ionity abonnement is al voordeliger.
Ik heb afgelopen voorjaar in Noorwegen 1x meegemaakt dat mijn mobilize intense abbonement de 9% korting “vergat” bij een Eviny laadpaal. Bij iets van 15 anderen ging het wel goed. Maar goed… dat ging om 3 cent per kWh over 40kWh. Ik heb me er vooral over verwonderd en me pas een week later gerealiseerd dat het waarschijnlijk de 9% korting was die “gemist” is.
Mobilize pas doet het bovendien bij ongeveer 1 op de 5 ionity palen niet (mijn ervaring), dat komt waarschijnlijk door de paal en niet de pas. Aangezien de ionity app de rfid lezer niet nodig heeft is best vaak stuk. Dat is ook niet handig in het hoogseizoen.
Anyway…. Ik heb nog een paar dagen om de knoop door te hakken.
Keuzes keuzes keuzes….

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webfietser
Stefannn schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:08:
@Largamelion , @Webfietser ,
Ouch… ik ga volgende week naar Engeland en heb de keuze: ofwel mijn mobilize pas danwel mijn ionity app een 1maand abonnement geven.
Ik was eigenlijk de mobilize pas van plan maar met deze info wellicht toch de ionity app. 1 zo’n grapje en het ionity abonnement is al voordeliger.
Ik heb afgelopen voorjaar in Noorwegen 1x meegemaakt dat mijn mobilize intense abbonement de 9% korting “vergat” bij een Eviny laadpaal. Bij iets van 15 anderen ging het wel goed. Maar goed… dat ging om 3 cent per kWh over 40kWh. Ik heb me er vooral over verwonderd en me pas een week later gerealiseerd dat het waarschijnlijk de 9% korting was die “gemist” is.
Mobilize pas doet het bovendien bij ongeveer 1 op de 5 ionity palen niet (mijn ervaring), dat komt waarschijnlijk door de paal en niet de pas. Aangezien de ionity app de rfid lezer niet nodig heeft is best vaak stuk. Dat is ook niet handig in het hoogseizoen.
Anyway…. Ik heb nog een paar dagen om de knoop door te hakken.
Keuzes keuzes keuzes….
Ik heb mijn Mobilize abo inmiddels opgezegd en bij een volgende trip neem ik waarschijnlijk een Ionity abo via Elli. Ik heb al een Elli pasje via VW en bij een Ionity Boost abo via Elli kan ik blijkbaar ook Plug & Charge gebruiken (nog niet getest). Dan heb ik de keus om pasje, app of plug & charge te gebruiken dus redelijk flexibel. Pasje heeft natuurlijk als voordeel dat er geen internet nodig is ter plekke mocht dat om een of andere reden niet beschikbaar zijn. Ik heb overigens met mijn Mobilize pasje nog niet meegemaakt dat het niet werkte bij Ionity. Wel vaak dat het display op de paal compleet onleesbaar is geworden dus dan maar op goed geluk kabel inpluggen, het pasje er tegenaan en hopen dat ie begint te laden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:48
De pass van Mobilize heeft voor mij ook al bij elke paal onmiddellijk gewerkt, dus op dat gebied geen klagen. Het abo is ietsje goedkoper via Mobilize dan via Ionity (7€ om precies te zijn), maar als ze dus 1x verkeerd rekenen ben je dat bedrag snel kwijt. Het is vooral de brakke support van Mobilize die me tegenhoudt om het abo nog te nemen.

De Buzz heeft best een mooie cw-waarde voor zijn formaat, opvallend zelfs dat die lager is dan de XC40, maar ergens ook niet abnormaal gezien dat eigenlijk nog steeds een ICE is die ze omgebouwd hebben naar een EV. De Buzz is van de grond af als EV gebouwd. Snelheid speelt zeker mee (net zoals vele andere factoren als wind, temp, etc...). Ik heb zelf overal 120-130km/u gereden waar toegelaten en dat waren best lange stukken, maar met m'n XC40 MY23 haal ik nooit meer dan 300km op de snelweg, zelfs al rijd ik constant 110km/u. Op zich zou ik er ook niet mee inzitten om 110km/u te rijden als ik dan +400km kan rijden, scheelt me makkelijk een stop of 2 tot in Spanje dus dat win je zo terug en het is bovendien veiliger.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:07
Willem89 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:54:
De vakantie zit er weer op…

Ik heb vervolgens de dakkoffer ondersteboven op de bagagewagen gemonteerd. Hierdoor ontstaat een mooi gestroomlijnd geheel.
Denk dat je achterstevoren bedoelde toch?
Zijn die dakkoffers daarvoor geschikt of heb je dan het risico op ongewenst openen of andere schade?

Verder mooi verslag en fijne reis. Dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:34
Hier een Gmaps overzicht van DC laders in Duitsland - minimaal 50kw snelheid en max 0.50 per per kWh.
Krediet gaat uiteraard naar de genen die dit gemaakt hebben!
https://www.google.com/ma...578168749984&z=5&entry=yt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZf5IdoSInat2lUqsfwSuNVB41I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ueUFD4kTXvMoZA53oV33cx0I.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:08
Vandaag de laatste ±950km gereden vanaf Lyon naar huis. Gisteren eerste stuk vanaf vakantieadres onder Perpignan aan de kust. Vertrokken rond 7:30 vanaf Kyriad Lyon Ouest. Onze standaard stop eigenlijk de laatste jaren op de weg terug. Net boven Lyon dus 's onchtend vrij snel lekker op pad. 12 goede werkende 11kW laadpalen en een relatief nieuw hotel met goed ontbijt voor een prima prijs. Fijne bedden, goede airco. Is toch vaak best lastig in Frankrijk obv andere hotels die we gehad hebben.Twee kamers met ontbijt voor 4 voor totaal EUR 215,-. Met 100% vertrokken en eigenlijk de hele tolweg een 145/150 km/h gereden. Nou ja, met uitzondering van de stukken met een flitspaal. O-) Met 1% aangekomen bij Aire Val-de-Meuse. Engie palen met amper bezetting. Twee andere NLers aan het laden. Ouder Frans echtpaar geholpen want die kregen het laden niet aan het werk. Paal stond op Engels en met de vinger op [EN] klikken om naar Frans te gaan was te lastig. :) Ze hadden (dacht ik) een Renault en blijkbaar moet je die auto eerst uitzetten oid voordat je kunt gaan laden. Nadat de error in het Frans op het beeld stond wisten ze genoeg.

Daarna geladen bij Tesla Metz Sud, onze standaaard "lunch" stop. Denk een paaltje of ±8 bezet van de 24. Auto laden en bij de Lidl op loopafstand even naar toilet en broodjes/drinken/fruit inslaan. Volgende stop is dan Tesla Erftstadt. Opnieuw weer een ±8 palen bezet van de 24. Stuk van Metz naar Erftstadt is altijd prut qua rijden. Weinig snelweg en schiet niet op. Daarna laatste stuk naar huis richting Enschede. In Duitsland veel baustelles (joh) en het eerste echte oponthoud. Al was dat uiteindelijk max een half uur. Rond 17:30 thuis.

De Model Y had vandaag niet echt zin om heel snel te laden. Wellicht door de laatste update oid. Even in de gaten houden. Niet echt een issue maar een paar keer net te lang moeten wachten. Vandaag, net als op de heenreis, vond ik het een stuk rustiger dan de donderdag. Dit jaar ivm omstandigheden dus Frankrijk en volgend jaar zeker weer Spanje. Dan weer wat meer kilometers.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
Inspired schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 21:19: Vandaag, net als op de heenreis, vond ik het een stuk rustiger dan de donderdag.
Het leest alsof het rustiger was dan gisteren inderdaad. Vond het maar druk op de weg, al vielen de laders wat ik kon zien wel mee. Deze zomer met de GLC op vakantie geweest, maar probeer bij elk station wel even te kijken wat de laadpaal bezetting is. Vorig jaar zelfde traject met de Taycan gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
VidaR-9 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 21:35:
[...]

Het leest alsof het rustiger was dan gisteren inderdaad. Vond het maar druk op de weg, al vielen de laders wat ik kon zien wel mee. Deze zomer met de GLC op vakantie geweest, maar probeer bij elk station wel even te kijken wat de laadpaal bezetting is. Vorig jaar zelfde traject met de Taycan gedaan.
Ja, zowel op heenreis twee weken geleden als nu was het beduidend drukker op de donderdag. Al viel het bij de laders wel mee nog hoor, maar gewoon qua verkeer vond ik het opvallend druk op donderdag. Zaterdag ga ik sowieso de weg niet op in de zomervakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Inspired schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 21:37:
[...]

Ja, zowel op heenreis twee weken geleden als nu was het beduidend drukker op de donderdag. Al viel het bij de laders wel mee nog hoor, maar gewoon qua verkeer vond ik het opvallend druk op donderdag. Zaterdag ga ik sowieso de weg niet op in de zomervakantie.
Mij zie je in het weekend ook niet op de weg voor vakantie, ik wacht wel tot een doordeweekse dag als iedereen weer aan het werk is of op de bestemming is gearriveerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Laatst online: 14:16
VidaR-9 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 21:35:
[...]

GLC?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Puppetmaster
Vandaag (eigenlijk gisteren, vrijdag dus) ook teruggereden, etappe 2.
Vanaf net onder Dijon (Longvic, SuC) naar Groningen. Ging heel aardig, wel wat meer files gehad dan donderdag.
Om 7u vertrokken, 17:45 aangekomen.
In het begin nog de ACC op 120 gegaan, maar na Metz liep het allemaal vast. In NL rustiger gereden, ook waar het kon 100-110 op ACC, totaal verbruik over 860km 19,8kWh/100km.
Gezien de vouwwagen wilde ik niet door D, hij is ongeremd dus Max 80 dan. (Ook dakkoffer achterstevoren gemonteerd voor de aërodynamica ;) )

Luxemburg was druk, België ook. We hadden nog geladen bij Tesla Terville (naast Thionville) dus konden de sprong maken naar Venray.
Daar was een mooie aanhanger-lader, dus niet hoeven afkoppelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cwgPOb4W681gAB-DDseQzfRT6p4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J12fVWk57R3fbapg0x0AHJwr.jpg?f=fotoalbum_large

Daarvoor was het bij Maastricht en het stuk A2 naar boven ook aardig druk. Ook bij Arnhem nog een file, maar daarna gelukkig niks meer. :)

Qua laden geen centje pijn, beide tesla stations ruime beschikbaarheid.
In Tervile een lekker stokbroodje gehaald bij de bakker, WC’s waren daar units van het winkelcentrum. Niet super, maar wel functioneel.
Bij Venray een aardig hotel, maar wij staken de weg ff over voor een milkshake bij McD. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Puppetmaster op 09-08-2025 00:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:44
Puppetmaster schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 00:32:
Ook dakkoffer achterstevoren gemonteerd voor de aërodynamica ;)
Niet om de moraalridder te zijn, maar je weet dat je dan niet verzekert bent? Er is een reden waarom dakkoffers gemonteerd moeten worden op de aangegen manier.

En als je het dan zo op je dak wilt, koop dan een https://calixroofboxes.com/takbox/calix-aero-loader/
Die zijn er voor gemaakt en gekeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Laatst online: 12:03

The Wizard

Moderator Mobile
blb4 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:36:
[...]

Ik heb een MTC EU kaart startend met NL-MTE. Ik ondervind hiermee in ‘t buitenland weinig problemen. Daarnaast heb ik Shell recharge en Tesla app. Op die manier eigenlijk nooit problemen (in Duitsland, België, Frankrijk, Zwitserland); heel af en toe werkt de MTC pas niet en soms komt er een supercharger op ons pad, kosten moet ik dan achteraf declareren.
Nu in Zweden op vakantie, helaas is de dekking van de MTE pas niet zo goed, de volgende laders werken niet:
Circle K
Q8
Charge
MER

Ionity gelukkig wel, daar kom je een eind mee.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:32
Het aantal snelladers is in Engeland toch wel wat lager dan in continentaal Europa, maar wat me verbaast, is dat men totaal niet netjes laadt. Helaas heb ik bij een tesla-suc een keer moeten laden (liever niet ivm elon en moeilijke stalls en omgekeerd parkeren met mijn ioniq5), maar dan komt er een polar, die ook omgekeerd parkeert (terwijl die perfect past qua laadpoort in een suc) en daarmee 2 plekken dus eigenlijk claimt, terwijl dat niet eens hoeft. Ook een laadfile gehad gisteren bij Ionity, met een Audi op 100% die niet bin zijn auto was (ik heb die bestuurder nooit gezien. En heb in de tussentijd gewacht op een vrije plek en dan van 30 naar 80 procent geladen), nog een bestuurder die per se naar de 100% wilde en daar tergend lang over deed (was er ook voor en na me) of een busje dat niet sneller kon laden dan 45 kW en hem ook aan de Ionity hing terwijl er ook andere laadpalen waren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ACVP4oxlVodiHOcQsj4nXUPhas=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UUjGOwxE9wWdf6PlgnzAwQFI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• taylor
Jammer dat het allemaal snelweg km zijn ik ben weleens benieuwd naar route nationale en de d routes in Frankrijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13:00
keko12 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:02:
Het aantal snelladers is in Engeland toch wel wat lager dan in continentaal Europa, maar wat me verbaast, is dat men totaal niet netjes laadt. Helaas heb ik bij een tesla-suc een keer moeten laden (liever niet ivm elon en moeilijke stalls en omgekeerd parkeren met mijn ioniq5), maar dan komt er een polar, die ook omgekeerd parkeert (terwijl die perfect past qua laadpoort in een suc) en daarmee 2 plekken dus eigenlijk claimt, terwijl dat niet eens hoeft. Ook een laadfile gehad gisteren bij Ionity, met een Audi op 100% die niet bin zijn auto was (ik heb die bestuurder nooit gezien. En heb in de tussentijd gewacht op een vrije plek en dan van 30 naar 80 procent geladen), nog een bestuurder die per se naar de 100% wilde en daar tergend lang over deed (was er ook voor en na me) of een busje dat niet sneller kon laden dan 45 kW en hem ook aan de Ionity hing terwijl er ook andere laadpalen waren.

[Afbeelding]
Volgens mij kom je dit soort dingen in heel Europa tegen. Veel mensen komen misschien 1x per jaar bij een snellader en als je je er dan niet helemaal in verdiept hebt weet je die dingen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
jongetje schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 09:11:
[...]

Niet om de moraalridder te zijn, maar je weet dat je dan niet verzekert bent? Er is een reden waarom dakkoffers gemonteerd moeten worden op de aangegen manier.

En als je het dan zo op je dak wilt, koop dan een https://calixroofboxes.com/takbox/calix-aero-loader/
Die zijn er voor gemaakt en gekeurd.
Thnx!
Wat is er dan precies niet verzekerd?
Ik denk dat het ik mijn geval niks uitmaakt omdat ik ook niet het hele bevestigingssysteem gebruik. Dat paste namelijk niet op de imperial van de camp-let.
De dakkoffer zit dus ook niet op het dak. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
The Wizard schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 09:55:
[...]

Nu in Zweden op vakantie, helaas is de dekking van de MTE pas niet zo goed, de volgende laders werken niet:
Circle K
Q8
Charge
MER

Dat was ook waarom ik die landen er bij gezet had; mijn vrouw was in april 2 weken naar Zweden en het bleek dat daar veel niet werkt met MTC pas maar ook niet met Shell recharge. Ze heeft daar uiteindelijk alleen IONITY en Tesla gebruikt.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-09 18:54
Puppetmaster schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:51:
[...]

Thnx!
Wat is er dan precies niet verzekerd?
Ik denk dat het ik mijn geval niks uitmaakt omdat ik ook niet het hele bevestigingssysteem gebruik. Dat paste namelijk niet op de imperial van de camp-let.
De dakkoffer zit dus ook niet op het dak. ;)
Jij bent dan niet verzekerd. Dus als de verzekeringsmaatschappij (of politie) moeilijk wilt doen, en jij tegen een paaltje gereden bent, kan zo'n verkeerd gemonteerde dakkoffer reden zijn jou als onverzekerd op de bon te slingeren.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14:20
Onzin! Die dakkoffer is eenvoudig 'lading' op de aanhanger, en wanneer die er niet zomaar af kan vallen, is er geen 'koddebeier' die daarvoor een bon gaat schrijven.
Het wordt een ander verhaal wanneer het deksel van de dakkoffer eraf waait op de autobahn, maar als je daar bang voor bent, is een op de juiste manier gebruikte spanband goed genoeg.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:57
taylor schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:12:
Jammer dat het allemaal snelweg km zijn ik ben weleens benieuwd naar route nationale en de d routes in Frankrijk.
https://www.google.com/ma...%2C2.4006473765624925&z=7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
Peter-036 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 17:42:

Het wordt een ander verhaal wanneer het deksel van de dakkoffer eraf waait op de autobahn, …
Zou de verzekering jou dan niet dekken, bedoel je?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
flupp schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 18:48:
[...]

Zou de verzekering jou dan niet dekken, bedoel je?
Normaal wel, maar het is een hoop gedoe, en je riskeert een boete voor het niet vastleggen van de lading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
Tommie12 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 19:10:
[...]
Normaal wel, maar het is een hoop gedoe, en je riskeert een boete voor het niet vastleggen van de lading.
Dat was wat ik ook zou denken, inderdaad. Een verzekering kan zich toch niet zomaar terugtrekken.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
flupp schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 19:23:
[...]

Dat was wat ik ook zou denken, inderdaad. Een verzekering kan zich toch niet zomaar terugtrekken.
Een verzekering kan zich eigenlijk maar terug trekken of terug vorderen bij opzettelijke schade of belangrijke onzorgvuldigheid. Maar dat moet aangetoond worden….

Maar dat is de zorg niet. Met losliggende deksels riskeer je andere mensen in gevaar te brengen, en dat moet je vermijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
Tommie12 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 19:50:
[...]

Een verzekering kan zich eigenlijk maar terug trekken of terug vorderen bij opzettelijke schade of belangrijke onzorgvuldigheid. Maar dat moet aangetoond worden….

Maar dat is de zorg niet. Met losliggende deksels riskeer je andere mensen in gevaar te brengen, en dat moet je vermijden.
Uiteraard. Maar ik was in deze vooral gefocust op een verzekering die zich zou terugtrekken omwille van een door de fabrikant niet-bedoelde manier van monteren.

Los daarvan denk ik echter nooit dat een dakkoffer, achterste voren gemonteerd op een klein aanhangwagentje achter de auto, dáár méér kans heeft op een loslatend deksel dan dat hij heeft bovenop de auto: de onderdruk (dus ook de kans op loslaten van het deksel) bovenaan de auto is mijns inziens groter dan achter de auto.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
blb4 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 17:12:
[...]

Dat was ook waarom ik die landen er bij gezet had; mijn vrouw was in april 2 weken naar Zweden en het bleek dat daar veel niet werkt met MTC pas maar ook niet met Shell recharge. Ze heeft daar uiteindelijk alleen IONITY en Tesla gebruikt.
Ja, Ionity is mijn favoriet hier ivm wel werken van de pas. Heb een aantal keren de Northe en MER laadpas gebruikt al kan je hier ook goed met de betaalpas betalen.

Enig idee welke snelladers er nog meer werken? Tesla gebruik ik niet ivm langzaam laden van de 800V EV6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
The Wizard schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:03:
[...]

Ja, Ionity is mijn favoriet hier ivm wel werken van de pas. Heb een aantal keren de Northe en MER laadpas gebruikt al kan je hier ook goed met de betaalpas betalen.

Enig idee welke snelladers er nog meer werken? Tesla gebruik ik niet ivm langzaam laden van de 800V EV6.
Eviny gevonden en geprobeerd? Is redelijk voordelig alternatief als IONITY er niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Stefannn schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:43:
[...]

Eviny gevonden en geprobeerd? Is redelijk voordelig alternatief als IONITY er niet is.
Nog niet tegengekomen, zal er op letten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Is het iemand hier gelukt in Zwitserland bij Swiss Charge te laden? Ik probeerde het gisteren maar mijn ING credit card gaf foutmeldingen

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09 14:13

Dani86

AeroGeek

Vorig jaar naar de Ardennen geweest met de vouwwagen en de Model Y RWD Blade. Dit ging dikke prima.

Dit jaar durfden we het wel aan om een stuk verder te gaan.

Dit vergde wel wat meer planning: Ik heb geen zin om bij elke laadstop de vouwwagen af te koppelen.
Mijn ervaring met ABRP premium met aanhangervriendelijke laders was niet zaligmakend. Wat ik dus heb gedaan was op basis van een verbruik van 260wh/km bij 115 KM/h ABRP stops laten plannen en vervolgens de laders met streetview te bekijken of je enigszins met de vouwwagen aan de haak kon laden.

Dag 1: De reis ging heen naar Parijs en we hadden een hotelovernachting in Douai omdat we laat in de middag waren vertrokken. Één laadstop in Lokeren in België: Hier is een Allego waar je makkelijk met een aanhanger kan laden. In Douai had het hotel geen laadpaal, maar dat boeit me niet: In Frankrijk heeft iedere centre commercial snelladers. Uiteindelijk bij de Decathlon geladen omdat we wat spulletjes nodig hadden voor de camping.

Dag 2 was Douai-Parijs. Hier was 1 stop bij de Supercharger in Roye. Hele fijne locatie waar ik al vaker ben geweest. Er is één plek die speciaal voor aanhangers is. Hier ging een andere Hollander met vouwwagen net weg. Hier geladen tot ergens in de 90% tot er weer een andere Hollander met een vouwwagen kwam :P
Dit omdat de camping in Parijs geen laadpaal had, arrival SoC was ergens in de 30%. Heb niet zuinig aangedaan, je mag in Frankrijk de normale snelheid met een combinatie van onder de 3500KG.

Gewoon 130 gereden waar het kan.
Bleef liefst op de middelste baan ivm vrachtwagens die heuvelop soms maar 60 gaan. Dit was een doorn in het oog van een Duitser die me rechts ging inhalen, dan maar ff het gas (stroom) pedaal naar de vloer en de Tesla met aanhanger ging sneller heuvelop dan de Tiguan 1.5 TSI olieboot met dakkoffer. Fritz Friedrich heeft me daarna ook niet eens op de Linkerbaan ingehaald. >:)
Verbruik gaat naar de 275 wh/km bij 130.

In Parijs ABC toegepast, soms met maar 6KW bij paaltjes aan de straat of in parkeergarages. Bij een Electra 150kw bij een supermarkt een keer tot 88% geladen.

Na een kleine week Parijs hebben we gekampeerd bij Blois. Parijs > Blois geladen in Artenay, hier was een supercharger V4 met drive thru stalls, dit ging makkelijk met de aanhanger. Bij de Intermarché wat boodschappen ingeslagen en de Y tot 100% geladen, omdat het kon, goed voor de LFP BMS en de camping heeft geen laadpaal. Wat dus niet zo boeit in Frankrijk ivm de laadinfrastructuur bij supermarkten.

Dan de terugweg; dit was een lange rit ;)

Om 08:15 met 60% van de camping vertrokken.

Stop 1: Artenay, gehaald met 8%. Hier tot 100% geladen. Bij de Intermarché nog wat wijn ingeslagen en koffie en croissants gehaald. Volgens de Tesla kon ik Roye halen met 5%, beetje krap maar dat zou betekenen dat we een stop konden skippen, dit zou een Allego zijn net tussen Orly en Parijs.
De cruise control op 110 gezet, wat ook een prima snelheid is.

Stop 2: Roye, deze gehaald met 8% uiteindelijk: de snelheid wat verlaagd, file gehad in Parijs en op de perepherique mag je maar 50. Hier tot ook in de 90% (iets van 96%), laden gestopt omdat er een andere Hollander met vouwwagen kwam.

Maar toen: Lille en Antwerpen stonden helemaal vast, vooral de Kennedytunnel. Ik wist dat er net voorbij Brussel een Fastned zit (Peutie), die zouden we met 3% halen, ai ai. De cruise control op 105 gezet, het waaide best stevig met tegenwind. Op een gegeven moment liep de arrival SoC op, en stop 3 Peutie gehaald met 7%. Hier 8 minuutjes geladen en naar Fastned Brecht gereden waar we een welkome langere stop konden houden.

Uiteindelijk waren we rond 18:15 thuis en dus zo'n 10 uur gedaan over een kleine 700KM. Dit lag eigenlijk vooral aan de files. De Y RWD is echt heel efficiënt en laadt snel: 10% naar 100% duurt een halfuur.

Al met al raad ik hier aan om 500KM op een dag te rijden met de combi Y RWD en vouwwagen, 10 uur is mij net een beetje te lang.

Wederom is het super om met een EV en vouwwagen te rijden, bergen koppel en superstabiel. Lange afstand vergt iets meer planning. Als je accommodaties hebt met laadpaal kun je wel wat tijd van de trip afschaven, maar ik wil me hier niet blind op staren ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVLytDBHjktui3T6jvPcZfxslsU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5P6aORM00oWbCgKnKtRpYX7o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BVBJH0Abi_zCq0z1JidirLTnCJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mPhrQIMbLluBjIMqOJFNs7nC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Fonb6LQpfl75gdUEfSRTUbJwSs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RnsSPRmIiNEFfF2Or58Ny5hq.jpg?f=fotoalbum_large

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

The Wizard schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 09:55:
[...]

Circle K
Q8
Charge
MER

Volgend jaar willen we misschien naar Noorwegen gaan en heb ook een MTC, goed om in het achterhoofd te houden dus.

Heb wel een ANWB pas als backup of de creditcard maar dan betaal ik het zelf :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
@Dani86 mooi verslag.
Ga die van mij ook nog plaatsen.
Maar ik durfde met mij Y awd niet zo laag aan te komen.
Terugweg zal ik vas verklappen een dikke 800 km gereden met caravan erachter en alleen bij tesla geladen.
Wel pasje anwb en Shell mee (geen abonnementen) voor de zekerheid, bij de camping was een Lidl met snellader helaas was die niet actief maar 25km verderop was een tesla supercharger.
Overigens moet ik altijd alles zelf betalen (privé auto).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Dani86 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 01:11:
[...]

Volgend jaar willen we misschien naar Noorwegen gaan en heb ook een MTC, goed om in het achterhoofd te houden dus.

Heb wel een ANWB pas als backup of de creditcard maar dan betaal ik het zelf :+
Als je naar Noorwegen gaat ruim van te voren (= 2 maanden van te voren) de Flyt tag aanvragen via flytpass.no. Duurt namelijk zo’n 6 weken voor je hem in huis hebt. De tag is gratis maar je betaalt wat invoerrechten. Daarmee heb je 50% korting op tolwegen. Voor ferries moet je dan nog een autopassferje.no account aanmaken.
Zonder tag werkt het trouwens ook, op nummerbord. Wat dat betreft kan je dit ook negeren. Mijn tag kwam pas toen ik al weg was en het is ook allemaal gelukt. Sterker… 2 ferries “gratis” waarschijnlijk omdat die geen nummerbord herkenning hadden.
Maar goed…. Zo hoort het dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
Peter-036 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 17:42:
Onzin! Die dakkoffer is eenvoudig 'lading' op de aanhanger, en wanneer die er niet zomaar af kan vallen, is er geen 'koddebeier' die daarvoor een bon gaat schrijven.
Oké, we zijn dus wel weer gewoon verzekerd?
Het deksel vliegt er idd niet zomaar af omdat hij in het kielzog van de auto zit ipv op het dak.

De reden dat ik de montage van de dakkoffer überhaupt noemde was omdat Willem89 dat een pagina ervoor zo mooi beschreven had.
Willem89 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:54:
Ik heb vervolgens de dakkoffer achterstevoren op de bagagewagen gemonteerd. Hierdoor ontstaat een mooi gestroomlijnd geheel.

Voordelen van deze set-up:
[list]
• Alle toegevoegde ruimte blijft binnen de bestaande contouren van de auto → minimale extra luchtweerstand.
• Door de ongeremde aanhanger profiteer je maximaal van regeneratief remmen.
Dat waren vorig jaar ook mijn overwegingen bij het monteren.
Willem zal ook blij zijn dat hij wel verzekerd is ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Puppetmaster
taylor schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 05:43:
[...]
Hij heeft wel een punt met al dat pasjes gedoe. Gewoon betalen met je creditkaart zoals het overal gaat. Je loopt ook niet met een jumbo, ah of een dirk pas in de rondte.
Voor nu is het beter om een aantal gratis pasjes of apps achter de hand te hebben dan dat je er verlegen om zit.
Door de EU-regels zal je over enige tijd overal vast met CC of pin kunnen betalen.

Maar uiteraard heb ik ook een pasje voor de jumbo, AH, en Lidl. Hier zit geen Dirk, anders had ik die ook wel. Die pasjes heb je nodig voor bepaalde aanbiedingen, het kan ook zonder, maar dan betaal je meer.

Je kan ook kijken naar streamingdiensten.
Vroegah had je gewoon een TV-aansluiting+abo, nu heb je een abo voor Netflix, HBO, Disney, prime, enz.
Ook zijn er nog gratis streamingdiensten zoals NPO, RTLxl, enz voor die content. Wel met advertenties dan.
Gelukkig is NPO nog te ontvangen met Free to air DVB-T. :)

Terugkoppeling van dit alles naar het topic:
Ik vind het reuze meevallen dat hele pasjes gedoe.
Je neemt voor de prijs korting een abo op een snellaad netwerk dat voor jou het meest geschikt lijkt en voor de rest red je je wel lokaal.
In Tossa heb ik een paar keer geladen bij een supermarkt. Gewoon met de CC via een terminal.
In L’Escala 1x volledig gratis geladen bij een Lidl AC-lader.

Ik heb dus geen gebruik gemaakt van iets anders dan dat en mn tesla abo.
Oja, voor de lol omdat het gratis was die twee keer laden bij Electra op de terugweg, maar dat was zonder die actie ook gewoon tesla geworden. ;)

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:23
Dani86 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 00:58:

Gewoon 130 gereden waar het kan.
Bleef liefst op de middelste baan ivm vrachtwagens die heuvelop soms maar 60 gaan. Dit was een doorn in het oog van een Duitser die me rechts ging inhalen, dan maar ff het gas (stroom) pedaal naar de vloer en de Tesla met aanhanger ging sneller heuvelop dan de Tiguan 1.5 TSI olieboot met dakkoffer. Fritz Friedrich heeft me daarna ook niet eens op de Linkerbaan ingehaald. >:)
Verbruik gaat naar de 275 wh/km bij 130.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kan je wel gaan klagen over die Duitser, maar wat jij doet is gewoon zwaar irritant voor het overige verkeer. Door het middenbaan plakken van je, halveer je de restcapaciteit van de weg. Er blijft tenslotte maar één rijbaan beschikbaar voor de rest ipv twee rijbanen. En dat je hier dan ook nog trots gaat vertellen dat je het kleinste piemeltje hebt omdat je die rechtinhaler eruit getrokken hebt.....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:48
Daarom hebben de Duitsers ook een andere betekenis voor NL: Nur Links 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puppetmaster
Nou, daar kunnen ze zelf anders ook wel wat van!
En in dit geval wat “Nur mittel” meer op z’n plaats geweest. ;)

Terug on topic: het viel mij wederom op, ook met vouwwagen erachter, hoe mooi zo’n EV op snelheid blijft heuvel op. Dan zie je de ICE’s om je heen toch vaak wegzakken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:26
Twardt schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 10:08:
[...]

Kan je wel gaan klagen over die Duitser, maar wat jij doet is gewoon zwaar irritant voor het overige verkeer. Door het middenbaan plakken van je, halveer je de restcapaciteit van de weg. Er blijft tenslotte maar één rijbaan beschikbaar voor de rest ipv twee rijbanen. En dat je hier dan ook nog trots gaat vertellen dat je het kleinste piemeltje hebt omdat je die rechtinhaler eruit getrokken hebt.....
Ik ben het echt niet met je eens. Zijn de Nederlanders het probleem? Ik rijd nu rond in Denemarken en daar (en in Duitsland) rijdt iedereen die niet in een vrachtwagen rijdt in het midden op een driebaans. Vaak mag je daar 110. Hoewel je maar 1 baan links overhoudt voor de snelle rakkers voorkomt het een hoop baanwissels en onrust op de weg.
Op de Autobahn gaat het net zo. Midden het doorsnee verkeer, rechts de vrachtwagens en links de snelle jongens.
In mijn ervaring zijn het juist de Nederlanders die weer netjes naar rechts gaan bij een open weg.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• taylor
[quote]Puppetmaster schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:29:
[...]

Voor nu is het beter om een aantal gratis pasjes of apps achter de hand te hebben dan dat je er verlegen om zit.
Door de EU-regels zal je over enige tijd overal vast met CC of pin kunnen betalen.

Maar uiteraard heb ik ook een pasje voor de jumbo, AH, en Lidl. Hier zit geen Dirk, anders had ik die ook wel. Die pasjes heb je nodig voor bepaalde aanbiedingen, het kan ook zonder, maar dan betaal je meer.

Je kan ook kijken naar streamingdiensten.
Vroegah had je gewoon een TV-aansluiting+abo, nu heb je een abo voor Netflix, HBO, Disney, prime, enz.
Ook zijn er nog gratis streamingdiensten zoals NPO, RTLxl, enz voor die content. Wel met advertenties dan.
Gelukkig is NPO nog te ontvangen met Free to air DVB-T. :)

Terugkoppeling van dit alles naar het topic:
Ik vind het reuze meevallen dat hele pasjes gedoe.
Je neemt voor de prijs korting een abo op een snellaad netwerk dat voor jou het meest geschikt lijkt en voor de rest red je je wel lokaal.
In Tossa heb ik een paar keer geladen bij een supermarkt. Gewoon met de CC via een terminal.
In L’Escala 1x volledig gratis geladen bij een Lidl AC-lader.

Ik heb dus geen gebruik gemaakt van iets anders dan dat en mn tesla abo.
Oja, voor de lol omdat het gratis was die twee keer laden bij Electra op de terugweg, maar dat was zonder die actie ook gewoon tesla
Je vergelijkingen slaan nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Bedankt voor je mening. :)
Volgens mij begon jij over de pasjes van Jumbo, AH en Dirk. Dat sloeg dus ook nergens op? Fijn dat je jezelf daarin corrigeert.

Ik heb echter deze reis geen pasjes nodig gehad, dat is een feit.

[ Voor 98% gewijzigd door Puppetmaster op 10-08-2025 10:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Pr088 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 10:29:
[...]

In mijn ervaring zijn het juist de Nederlanders die weer netjes naar rechts gaan bij een open weg.
:+ :+

En hun auto van 4,5m in een gat van 4m duwen…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

[...]

Ik ben het echt niet met je eens. Zijn de Nederlanders het probleem? Ik rijd nu rond in Denemarken en daar (en in Duitsland) rijdt iedereen die niet in een vrachtwagen rijdt in het midden op een driebaans. Vaak mag je daar 110. Hoewel je maar 1 baan links overhoudt voor de snelle rakkers voorkomt het een hoop baanwissels en onrust op de weg.
Op de Autobahn gaat het net zo. Midden het doorsnee verkeer, rechts de vrachtwagens en links de snelle jongens.
Dit is offtopic, maar jij hebt zelf regels verzonnen.

Bij het halen van je rijbewijs heb je geleerd, dat je plek rechts is op de weg.

De officiële regel (uit het RVV) is:
Gebruik de meest rechter rijstrook die beschikbaar is, behalve bij inhalen, file, of als je vlak voor een afslag links moet voorsorteren.

Veel mensen vergeten dat laatste en blijven “middenbaanplakken” , wat eigenlijk een overtreding is.

In Duitsland heet dat zelfs Mittelspurblockierer en kan het een boete opleveren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
Azqi schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 11:29:
[...]
In Duitsland heet dat zelfs Mittelspurblockierer en kan het een boete opleveren.
In Nederland kan je dat ook gewoon een boete opleveren hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
Azqi schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 11:29:
[...]

Dit is offtopic, maar jij hebt zelf regels verzonnen.

Bij het halen van je rijbewijs heb je geleerd, dat je plek rechts is op de weg.

De officiële regel (uit het RVV) is:
Gebruik de meest rechter rijstrook die beschikbaar is, behalve bij inhalen, file, of als je vlak voor een afslag links moet voorsorteren.

Veel mensen vergeten dat laatste en blijven “middenbaanplakken” , wat eigenlijk een overtreding is.

Italianen hebben er helemaal een handje van. Zelfs 2e van links op een 4-baans.
Om het beeld rustig te houden haal ik dan toch rechts in (fout, ik weet het) en kijk ze ondertussen vernietigend aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
In Nederland mag je met een combinatie die langer is dan 7 meter alleen de rechtse 2 rijbanen gebruiken. Ik schat dat de meeste auto's met aanhanger langer zijn.

In Duitsland is het duidelijker. Met een aanhanger alleen op de rechtse 2 banen.

[ Voor 20% gewijzigd door janne_nl op 10-08-2025 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
janne_nl schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 12:58:
In Nederland mag je met een combinatie die langer is dan 7 meter alleen de rechtse 2 rijbanen gebruiken. Ik schat dat de meeste auto's met aanhanger langer zijn.

In Duitsland is het duidelijker. Met een aanhanger alleen op de rechtse 2 banen.
Dan zou je dus met een middenblokkeerder wel rechts moeten inhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babtvt
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21-09 07:28
Zojuist retour van ritje frankrijk, en op de Boulevard Périphérique is het advies toch wel om de linker 2 rijstroken te gebruiken. Rechts knallen ze er gewoon op zonder te kijken. Ze hebben daarbij voorrang ook.

Volvo C40 Recharge Single motor Plus MY23, 19" all seasons, warmtepomp, getint glas, trekhaak, Silver Dawn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flupp
[...]
Dat kan dan misschien jouw idee hierover zijn, totdat je dagelijks de E17 tussen Kortrijk en pakweg Sint-Niklaas moet nemen. Pokkedruk is het daar, al het (ook vrachtwagen)verkeer tussen (de westkant van) Noord en Zuid Europa passeert daar, dus je kunt je de drukte zo’n beetje voor de geest halen, hoop ik. Als iedereen zich daar “zijn” luxe permitteert om op het middelvak te blijven rijden “om rust te brengen”, die zorgt gewoon voor véél ergernis. Jij passeert daar misschien die ene keer op vakantie, en bent dan lekker zen. Maar wie daar dagelijks met al dat relaxte en die nonchalance wordt geconfronteerd op weg van en naar het werk, kan die leuke theorie van jou missen als kiespijn.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
HansAuutB schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 13:17:
[...]

Dan zou je dus met een middenblokkeerder wel rechts moeten inhalen?
Nee, dan moet je erachter blijven en hopen dat hij een naar rechts gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Tsja. Dan zou je er inderdaad achter moeten blijven. Maar ik schat dat er weinig bekeurd wordt als je toch links inhaalt. Tenzij het daar druk is....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

[...]

Tsja ik ga niet constant van rechts naar het midden om vrachtwagens in te halen en weer terug als er zo'n hele trein vrachtwagens de heuvel op gaat, als er een groot gat tussen 2 trucks is ga ik echt wel naar rechts hoor, uiteindelijk is dat verplicht. Maar dan komt Herr ordnung musst sein een statement maken, dan vind ik het gewoon leuk om hem ff op z'n plek te zetten. :+

Anyway ik hoop dat de Tweakers met sleurtenten wat kunnen met de rest van het verslag :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

Babtvt schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 13:24:
Zojuist retour van ritje frankrijk, en op de Boulevard Périphérique is het advies toch wel om de linker 2 rijstroken te gebruiken. Rechts knallen ze er gewoon op zonder te kijken. Ze hebben daarbij voorrang ook.
Klopt, vond het rijden in Parijs wel meevallen, het parkeren is wel heel duur. Ruim van te voren had ik aangevraagd per brief om met de EV van minder dan 2000KG gratis te parken, maar daar kwam geen antwoord op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

SpikeHome schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 06:55:
@Dani86 mooi verslag.
Terugweg zal ik vas verklappen een dikke 800 km gereden met caravan erachter en alleen bij tesla geladen.
Wel pasje anwb en Shell mee (geen abonnementen) voor de zekerheid, bij de camping was een Lidl met snellader helaas was die niet actief maar 25km verderop was een tesla supercharger.
Na het zien van veel TeslaBjorn video's wel gezien dat het gewoon kan en toen gewoon gaan doen, mits onderweg en wanneer de laadstop gepland is op een plek met veel laadmogelijkheden. Bijv een paar weken geleden op en neer geweest naar Ulm (Duitsland, tussen Stuttgart en Munchen). Hier onderweg geladen bij de Superchargers, die staan veelal op autohofs waar ook bij Ionity en Aral + McDonald's met laders. De kans dat je niet kunt laden is zeer, zeer klein. In Frankrijk zitten de superchargers 9 vd 10 keer dichtbij andere snelladers. Daarbij is het supercharger netwerk heel betrouwbaar en ik heb nog nooit hoeven wachten

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Wokker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-09 19:55

Wokker

De avond wokkel

Geen gedoe met laadpassen hier op de camping. Gewoon sleuteltje halen bij de receptie en achteraf doorgeven hoeveel je geladen hebt(40ct/kwH). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RMw2JQ-IK756Alqrztz0nVrSvMQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MlFlIlLHXVSv4PHR3y5US6OL.jpg?f=fotoalbum_large

Het oneindige X 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:07
SpikeHome schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 06:55:
@Dani86 mooi verslag.
We hebben met de Model Y Performance met vouwwagen 1200km gedaan, 5 laadstops en geen enkele keer met meer dan 3% aangekomen.

De auto is zo voorspelbaar dat als hij 8% met aankomst zegt dat ik harder rij tot het rond de 2% hangt.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22-09 21:42
janne_nl schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 10:19:
Daarom hebben de Duitsers ook een andere betekenis voor NL: Nur Links 😉
Al zijn er ook veel Duitsers die niet van de middelste strook af te krijgen zijn 😕

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

Je ziet de Duitsers het ook gewoon doen, inhalen met 160 km/u en met richtingaanwijzer gewoon netjes terug naar de meest rechter strook v.d. drie - vooral op de zaterdagen en zondagen gezien er dan weinig vrachtverkeer is.

Een passende Duitse meme:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DuyorLvtwAFe5GzpSy5FigBfm1M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2WdzU6WEicAm4jLWZOHLj3Ig.png?f=user_large

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:56
Dani86 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 14:08:
[...]
Tsja ik ga niet constant van rechts naar het midden om vrachtwagens in te halen en weer terug als er zo'n hele trein vrachtwagens de heuvel op gaat, als er een groot gat tussen 2 trucks is ga ik echt wel naar rechts hoor, uiteindelijk is dat verplicht. Maar dan komt Herr ordnung musst sein een statement maken, dan vind ik het gewoon leuk om hem ff op z'n plek te zetten. :+
Oftewel je bent links aan het plakken, gaat iemand dwars zitten en gaat daar nog over opscheppen ook 8)7 Rijd gewoon waar je hoort te rijden en ga naar rechts. Zeker als er snellere auto's zijn die je voorbij willen en ga dan zeker niet even voor eigen rechter spelen door zo iemand te blocken.

Echt, hoeveel van die linksplakkers ik wel niet ben tegengekomen in de vakantie. En als er niemand om je heen is ga je je gang maar, maar als er meerdere snellere auto's in de buurt zijn, zout gewoon op naar rechts waar je hoort te rijden.

[removed]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Een beetje een crosspost van: True in "Het grote Volkswagen ID.7 topic" maar met wat meer specifieke informatie over het laden en minder ID.7 relevante ervaring.

Net weer terug van een rit van ruim 3.800 km naar Italië en terug. Vanuit Twente via Zürich naar Toscane en daarna via Zuid-Tirol weer terug. Het laden onderweg wilde ik ervaren zonder veel voorbereiding: gewoon rijden, pauze nemen wanneer het uitkomt en bij het pauze nemen dan ook laden. Als ik pauze wil, wil ik gerust nog wel een tankstation of parkeerplek verder rijden voor een snellader, maar daar houdt mijn flexibiliteit dan ook op.

Vanaf de eerste heuvel in Duitsland gedurende de hele vakantie in de ‘B’-stand van de ID.7 gereden, die overigens geen OPD heeft maar echt een heel eind in de richting daarvan komt. Uitstekend te gebruiken voor de berg- en heuvelweggetjes die ik in Nederland niet ken (Limburg is geen Nederland :9 ).

Op de heenweg liep ik in Duitsland al tegen de eerste beperkingen aan. Bij een tankstation stond een dubbele snellader die defect was en een dubbele die maar één auto tegelijkertijd kon laden. Op papier zijn dat vier keer een 300 kW-lader, maar in de praktijk dus niet. Verderop bij een 300 kW-lader zakte het vermogen fors terug zodra er een tweede auto aansloot.

Volkswagen-navigatie gaf aan: vrije plekken bij een 300 kW-locatie. In werkelijkheid waren er 6 plekken: 2×300 kW, 2×150 kW en 2×50 kW. De vrije plek bleek een 50 kW-lader – voor mij niet de moeite waard. Daarbij stond er een Duitse rijder die zijn sessie niet gestart kreeg, maar zijn auto wel aan een 300 kW-lader liet staan en rustig naar het tankstation liep. Daardoor bleven die snelladers onnodig geblokkeerd.
* True mompelt iets over snellaadhygiëne

In Zwitserland na de Gotthardtunnel weer hetzelfde verhaal: twee laders voor vier plekken, één dubbelbezet en één met een ingeslagen display waardoor hij niet werkte. Achteraf had ik beter de trucklader kunnen gebruiken die ook bij dat tankstation aanwezig was, zoals anderen daar wel deden.

Tussen accommodaties in Italië werkte laden over het algemeen probleemloos, onder andere bij Tesla Superchargers (via app). Wel bij één drukke Tesla Supercharger het geluk dat toen ik aankwam een hoekplek vrij was waardoor ik direct kon aansluiten én geen andere laders blokkeerde (hoewel dat van Elon wel mag). Het maakte enkel een draai naar een ander deel van de snelladers wat lastiger, maar zeker niet onmogelijk. Op één plek bij een accommodatie in Italië stond wel een lader met een absurd hoog tarief (102ct/kWh), die heb ik laten staan.

Op de terugweg nog geladen bij een Tesla V4 Supercharger – vlekkeloos werkend, ruim opgezet en prettig in gebruik. Bij een andere laadstop, twee minuten van de snelweg af waar we toch even de benen wilden strekken tijdens filevorming op de Duitse autobahn, stond 1× tweemaal 300 kW en 1× tweemaal 150 kW. We kwamen er als enigen aan en konden prima een kwartiertje laden. Daarna kwam iemand anders laden, waarna de laadpaal ineens mijn auto in storing gooide. We zijn maar verder gereden – wat prima kon gezien de SoC – maar dit moet niet kunnen. Als je er niet bij bent en niet oplet, ben je na 25 minuten misschien maar een paar procent SoC verder.

Gemiddeld kwam het verbruik over de hele reis neer op 18,7 kWh/100 km. In CH de maximumsnelheid aangehouden, in DE de maximumsnelheid in de baustelles en +10 km/u hierbuiten, en 150 km/u waar er geen maximumsnelheid gold. In IT op de snelwegen de maximumsnelheid aangehouden en hierbuiten tot wat ik comfortabel vond, wat veelal lager is dan toegestaan. In AT de maximumsnelheid aangehouden omdat ik daar niet weet hoe pijnlijk de boetes zijn.

Wat me opviel in Italië (en vermoedelijk in andere warme, zonnige landen) is dat snelladers over het algemeen minder snel laden dan je zou verwachten op basis van het laadvermogen van de laadpaal en wat de auto aankan. Mijn aanname is dat dit vooral te maken heeft met de zwarte stekker en laadkabel die soms zo heet worden in de zon dat ze onaangenaam aanvoelen, nog voordat ze überhaupt in gebruik zijn.

Een klein minpuntje voor Duitsland: bij snelladers waar je alleen mag laden (en parkeren) voor een gelimiteerde duur, bijvoorbeeld 1 uur (met parkeerschijf), staat dit aangegeven met een soort zonebord bij de eerste en laatste plek met pijlen. Bij grotere snelladerpleinen is dit echter makkelijk over het hoofd te zien, waardoor je wel een boete riskeert. Of hier veel op gehandhaafd wordt, hoe vaak dit voorkomt en wat de hoogte van de boetes is, weet ik niet, maar het is zeker een punt van aandacht bij laden in Duitsland.

Mijn conclusie: lange ritten met een EV zijn goed te doen. Ik ben bevoorrecht met een luxe EV met uiterste goede EV-/laad-/range-prestaties – dat geldt niet voor iedere EV op de markt (of eerder op de markt geweest) en zeker niet voor de eerste generatie EV’s die nu vaker tweedehands op de markt komen. Neem mijn ervaring dan ook met een flinke korrel zout als je niet op je dooie gemak nog 150 km range kan persen uit je laatste 30% accu. Nu heb ik een Volkswagen ID.7 Tourer Pro S (als eerste EV), maar zou zonder moeite ook een Pro (zonder S) kiezen, leasen of kopen, gezien de extra range (77/86 kWh) en het iets snellere snelladen (175 kW/200 kW) m.i. ook prima acceptabel is zonder enige impact op een zorgeloze vakantiereis.

De home assistant integratie gooit detail data na 10 dagen weg, dus ik heb niet alle data om mee te rekenen uit de VW API/HA op zo'n niveau dat ik er veel mee kan helaas - voor de liefhebbers die dat wel willen, maak frequent een export van de juiste data óf pas die instelling aan (ik weet zo even niet hoe, maar dat kan vast in HA).
ChatGPT heeft voor mij nog de volgende snellaadsessies uitgewerkt:
gem_power_kwenergie_kwhSOC start (%)SOC einde (%)duur (hh:mm)
90,40 67,00 17 90 00:44
111,30 25,70 54 82 00:14
124,00 43,50 31 80 00:21
109,20 15,10 54 74 00:08
136,30 44,20 15 69 00:19
103,00 62,80 29 99 00:37

Nog wat laaddata (gebaseerd op rekeningen) + wat er nog bij zou moeten om de accu thuis weer te laden naar het percentage waar we mee wegreden (incl. btw. - CH prijzen zijn naar € omgerekend).
Stroom in kWhPrijs in €€/kWhLandSoort
25,27 € 21,52 € 0,85 DESnellader divers
76,89 € 61,08 € 0,79 DESnellader divers
42,64 € 46,13 € 1,08 CH11kW EVSE bij hotel
17,60 € 29,35 € 1,67 CH11kW EVSE bij hotel
43,50 € 33,79 € 0,78 ITSnellader divers
60,38 € 49,70 € 0,82 ITSnellader divers
63,30 € 39,88 € 0,63 ITTesla
48,45 € 39,96 € 0,82 ITSnellader divers
70,58 € 55,22 € 0,78 ITSnellader divers
25,96 € 17,13 € 0,66 ITTesla
47,79 € 34,30 € 0,72 ATSnellader divers
18,22 € 14,73 € 0,81 DESnellader divers
48,45 € 38,62 € 0,80 DESnellader divers
63,47 € 45,69 € 0,72 DETesla
60,00 Nog thuis bij te laden
712,50 € 527,10 € 0,85

PS m.b.t. die 11kW EVSE bij hotel, die stond niet in de Shell app (niet dat die Shell app normaliter wel werkt, mee werkt, snel is, iets weergeeft, ingelogd blijft of in enig andere mate functioneert naar verwachting). En die bleek een blokkeertarief te hebben - geen idee waarom gezien de parkeergarage zat plekken had én er niemand anders daar laadde én het ook geen plekken waren waar je verplicht moest laden. Dus die geven eigenlijk een beetje een vertekend beeld.

Nog wat relevant beeldmateriaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iry5VovRQb4J3DxjHpTF2aFWfnY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WilcdMNrJI6whO2AesCyLsWo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCQUI3OLwoL4ROZzTGNOFgoKjJk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zAjSVnfnRRFTV2PBQwUVLb7I.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEYe2OqqLdQwpo0vWU4iopTIIl0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fQ0aYPGDsrk4MONn4JlPJY6b.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YmFjzPVcEbzPaOKpDciLHZo0M9Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6UoWRRui04eSEMEWXrzclnic.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftgvuMCg2zBte4CUZTeDrxkKOHo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mHtDtSX42bWkRPJswRKpdQUX.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 4% gewijzigd door True op 10-08-2025 17:21 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Pagina: 1 ... 123 ... 132 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.