Een beetje een crosspost van: True in "Het grote Volkswagen ID.7 topic" maar met wat meer specifieke informatie over het laden en minder ID.7 relevante ervaring.
Net weer terug van een rit van ruim 3.800 km naar Italië en terug. Vanuit Twente via Zürich naar Toscane en daarna via Zuid-Tirol weer terug. Het laden onderweg wilde ik ervaren zonder veel voorbereiding: gewoon rijden, pauze nemen wanneer het uitkomt en bij het pauze nemen dan ook laden. Als ik pauze wil, wil ik gerust nog wel een tankstation of parkeerplek verder rijden voor een snellader, maar daar houdt mijn flexibiliteit dan ook op.
Vanaf de eerste heuvel in Duitsland gedurende de hele vakantie in de ‘B’-stand van de ID.7 gereden, die overigens geen OPD heeft maar echt een heel eind in de richting daarvan komt. Uitstekend te gebruiken voor de berg- en heuvelweggetjes die ik in Nederland niet ken (Limburg is geen Nederland

).
Op de heenweg liep ik in Duitsland al tegen de eerste beperkingen aan. Bij een tankstation stond een dubbele snellader die defect was en een dubbele die maar één auto tegelijkertijd kon laden. Op papier zijn dat vier keer een 300 kW-lader, maar in de praktijk dus niet. Verderop bij een 300 kW-lader zakte het vermogen fors terug zodra er een tweede auto aansloot.
Volkswagen-navigatie gaf aan: vrije plekken bij een 300 kW-locatie. In werkelijkheid waren er 6 plekken: 2×300 kW, 2×150 kW en 2×50 kW. De vrije plek bleek een 50 kW-lader – voor mij niet de moeite waard. Daarbij stond er een Duitse rijder die zijn sessie niet gestart kreeg, maar zijn auto wel aan een 300 kW-lader liet staan en rustig naar het tankstation liep. Daardoor bleven die snelladers onnodig geblokkeerd.
* True mompelt iets over snellaadhygiëne
In Zwitserland na de Gotthardtunnel weer hetzelfde verhaal: twee laders voor vier plekken, één dubbelbezet en één met een ingeslagen display waardoor hij niet werkte. Achteraf had ik beter de trucklader kunnen gebruiken die ook bij dat tankstation aanwezig was, zoals anderen daar wel deden.
Tussen accommodaties in Italië werkte laden over het algemeen probleemloos, onder andere bij Tesla Superchargers (via app). Wel bij één drukke Tesla Supercharger het geluk dat toen ik aankwam een hoekplek vrij was waardoor ik direct kon aansluiten én geen andere laders blokkeerde (hoewel dat van Elon wel mag). Het maakte enkel een draai naar een ander deel van de snelladers wat lastiger, maar zeker niet onmogelijk. Op één plek bij een accommodatie in Italië stond wel een lader met een absurd hoog tarief (102ct/kWh), die heb ik laten staan.
Op de terugweg nog geladen bij een Tesla V4 Supercharger – vlekkeloos werkend, ruim opgezet en prettig in gebruik. Bij een andere laadstop, twee minuten van de snelweg af waar we toch even de benen wilden strekken tijdens filevorming op de Duitse autobahn, stond 1× tweemaal 300 kW en 1× tweemaal 150 kW. We kwamen er als enigen aan en konden prima een kwartiertje laden. Daarna kwam iemand anders laden, waarna de laadpaal ineens mijn auto in storing gooide. We zijn maar verder gereden – wat prima kon gezien de SoC – maar dit moet niet kunnen. Als je er niet bij bent en niet oplet, ben je na 25 minuten misschien maar een paar procent SoC verder.
Gemiddeld kwam het verbruik over de hele reis neer op 18,7 kWh/100 km. In CH de maximumsnelheid aangehouden, in DE de maximumsnelheid in de baustelles en +10 km/u hierbuiten, en 150 km/u waar er geen maximumsnelheid gold. In IT op de snelwegen de maximumsnelheid aangehouden en hierbuiten tot wat ik comfortabel vond, wat veelal lager is dan toegestaan. In AT de maximumsnelheid aangehouden omdat ik daar niet weet hoe pijnlijk de boetes zijn.
Wat me opviel in Italië (en vermoedelijk in andere warme, zonnige landen) is dat snelladers over het algemeen minder snel laden dan je zou verwachten op basis van het laadvermogen van de laadpaal en wat de auto aankan. Mijn aanname is dat dit vooral te maken heeft met de zwarte stekker en laadkabel die soms zo heet worden in de zon dat ze onaangenaam aanvoelen, nog voordat ze überhaupt in gebruik zijn.
Een klein minpuntje voor Duitsland: bij snelladers waar je alleen mag laden (en parkeren) voor een gelimiteerde duur, bijvoorbeeld 1 uur (met parkeerschijf), staat dit aangegeven met een soort zonebord bij de eerste en laatste plek met pijlen. Bij grotere snelladerpleinen is dit echter makkelijk over het hoofd te zien, waardoor je wel een boete riskeert. Of hier veel op gehandhaafd wordt, hoe vaak dit voorkomt en wat de hoogte van de boetes is, weet ik niet, maar het is zeker een punt van aandacht bij laden in Duitsland.
Mijn conclusie: lange ritten met een EV zijn goed te doen. Ik ben bevoorrecht met een luxe EV met uiterste goede EV-/laad-/range-prestaties – dat geldt niet voor iedere EV op de markt (of eerder op de markt geweest) en zeker niet voor de eerste generatie EV’s die nu vaker tweedehands op de markt komen. Neem mijn ervaring dan ook met een flinke korrel zout als je niet op je dooie gemak nog 150 km range kan persen uit je laatste 30% accu. Nu heb ik een Volkswagen ID.7 Tourer Pro S (als eerste EV), maar zou zonder moeite ook een Pro (zonder S) kiezen, leasen of kopen, gezien de extra range (77/86 kWh) en het iets snellere snelladen (175 kW/200 kW) m.i. ook prima acceptabel is zonder enige impact op een zorgeloze vakantiereis.
De home assistant integratie gooit detail data na 10 dagen weg, dus ik heb niet alle data om mee te rekenen uit de VW API/HA op zo'n niveau dat ik er veel mee kan helaas - voor de liefhebbers die dat wel willen, maak frequent een export van de juiste data óf pas die instelling aan (ik weet zo even niet hoe, maar dat kan vast in HA).
ChatGPT heeft voor mij nog de volgende snellaadsessies uitgewerkt:
gem_power_kw | energie_kwh | SOC start (%) | SOC einde (%) | duur (hh:mm) |
---|
90,40 | 67,00 | 17 | 90 | 00:44 |
111,30 | 25,70 | 54 | 82 | 00:14 |
124,00 | 43,50 | 31 | 80 | 00:21 |
109,20 | 15,10 | 54 | 74 | 00:08 |
136,30 | 44,20 | 15 | 69 | 00:19 |
103,00 | 62,80 | 29 | 99 | 00:37 |
Nog wat laaddata (gebaseerd op rekeningen) + wat er nog bij zou moeten om de accu thuis weer te laden naar het percentage waar we mee wegreden (incl. btw. - CH prijzen zijn naar € omgerekend).
Stroom in kWh | Prijs in € | €/kWh | Land | Soort |
---|
25,27 | € 21,52 | € 0,85 | DE | Snellader divers |
76,89 | € 61,08 | € 0,79 | DE | Snellader divers |
42,64 | € 46,13 | € 1,08 | CH | 11kW EVSE bij hotel |
17,60 | € 29,35 | € 1,67 | CH | 11kW EVSE bij hotel |
43,50 | € 33,79 | € 0,78 | IT | Snellader divers |
60,38 | € 49,70 | € 0,82 | IT | Snellader divers |
63,30 | € 39,88 | € 0,63 | IT | Tesla |
48,45 | € 39,96 | € 0,82 | IT | Snellader divers |
70,58 | € 55,22 | € 0,78 | IT | Snellader divers |
25,96 | € 17,13 | € 0,66 | IT | Tesla |
47,79 | € 34,30 | € 0,72 | AT | Snellader divers |
18,22 | € 14,73 | € 0,81 | DE | Snellader divers |
48,45 | € 38,62 | € 0,80 | DE | Snellader divers |
63,47 | € 45,69 | € 0,72 | DE | Tesla |
60,00 | | | | Nog thuis bij te laden |
712,50 | € 527,10 | € 0,85 | | |
PS m.b.t. die 11kW EVSE bij hotel, die stond niet in de Shell app (niet dat die Shell app normaliter wel werkt, mee werkt, snel is, iets weergeeft, ingelogd blijft of in enig andere mate functioneert naar verwachting). En die bleek een blokkeertarief te hebben - geen idee waarom gezien de parkeergarage zat plekken had én er niemand anders daar laadde én het ook geen plekken waren waar je verplicht moest laden. Dus die geven eigenlijk een beetje een vertekend beeld.
Nog wat relevant beeldmateriaal:
[
Voor 4% gewijzigd door
True op 10-08-2025 17:21
]