Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:30
Puppetmaster schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:06:
[...]

Toch ook veel privé EV-rijders, zeker meer dan 40%, hier ook.
En die particuliere rijders kunnen wel rekenen. ;)
Inderdaad
Ik laad altijd bij tesla (rijd ook telsa) en daar is het laden nu in Frankrijk 31c vorig jaar 24c per kWh.
Geen gedoe ook met pasjes en laadpalen die niet werken.
Al heb ik wel een paar pasjes maar geen extra abonnementen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:45
Verwijderd schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:12:
Ik speel al een tijdje met een idee voor een nieuwe challenge met de Leaf. Ik weet dat efficiënt rijden voor velen hier niet echt prioriteit heeft. Anders zouden er geen gemiddelde verbruiken van 32 kWh per 100 km gedeeld worden. Ja, men had de halve huisraad mee op vakantie, maar toch... met die hoeveelheid stroom heb ik ooit 300 km gereden.

Mijn idee is om juist níet van snellader naar snellader te rijden, want dat kan iedereen. In plaats daarvan wil ik de kortste of meest economische route nemen. De Leaf-navigatie biedt die optie wel, maar de kaarten zijn niet meer actueel. Daarom gebruik ik liever Here WeGo, die stuurt me netjes binnendoor en vermijdt onnodige stukken snelweg.
[Afbeelding][Afbeelding]
De route waar ik aan denk is naar Duinkerke. Vertrek rond 05:00 uur ’s ochtends. Dan is er weinig verkeer en ik ben toch al vroeg wakker, normaal sta ik om 05:30 op voor werk. Ik verwacht dat ik de 281 km kan halen zonder tussendoor te moeten snelladen, mits ik de kortste route volg en snelwegen grotendeels vermijd.

Aankomst in Duinkerke zou dan rond 10:00 uur zijn, met een accu die vrijwel leeg is. Er blijft misschien nog een beetje marge over. Laden kan daar bij een Lidl, met een 6,6 kW aansluiting op een 22 kW paal. Volgens de boordcomputer duurt dat zo’n 6,5 tot 7 uur om weer vol te laden.

Die tijd wil ik gebruiken om wat historische WOII-locaties in de buurt te bekijken. Als alles meezit vertrek ik rond 17:00 of 18:00 weer met een volle accu en ben ik tussen 22:00 en 23:00 weer thuis. En dan de volgende ochtend om 05:30 gewoon weer op om te gaan werken.

Ik twijfel nog of ik het echt wil doen. Aan de ene kant is het wat overdreven. Aan de andere kant zijn dit precies de dingen waar ik plezier uit haal. En eerlijk is eerlijk: mijn vrouw zit met onze dochter in Londen, dus het lijkt me symbolisch mooi om even naar ze te zwaaien vanaf de overkant van het Kanaal.

Grofweg dus mijn plan:
  • 05:00 vertrek
  • 10:00 aankomst Lidl Duinkerke
  • 10:00–17:00 sightseeing en laden
  • 17:00–18:00 vertrek richting huis
  • 22:00–23:00 thuis
  • 05:30 donderdag weer op voor werk
Het is een tikkeltje gestoord, maar het blijft toch kriebelen.
Oei oei... 5 uur voor 285km. Maar ik snap het... "je bent de randjes van je Leaf aan het uitproberen"
Anyway... aan Ieper gedacht? Daar is een heel mooi WW1 museum. Aan de kust heb je ook nog een mooi WW1 musea (ik weet niet meer precies waar, ik ben daar 8jaarvgeleden of zo geweest)
Ieper was een beetje "het waterloo" van WW1.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:09
Verwijderd schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:17:
[...]

• Voornamelijk binnendoor rijden,
Nou ik ben benieuwd naar de uitkomst. Maar of alles binnendoor rijden nu de juiste strategie is vraag ik mij af. Kost enorm veel tijd, en telkens moeten afremmen en optrekken in die lintbebouwing van België lijkt mij ook minder efficiënt dan gewoon de snelweg nemen en achter een een vrachtwagen blijven. Succes iig. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

PeterZ(on) schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:35:
[...]
Maar of alles binnendoor rijden nu de juiste strategie is vraag ik mij af.
Ik moet nog even overleggen welke route ik ga kiezen. Het verschil tussen de route die vijf uur duurt en de iets snellere, kortere route met vier kilometer extra is dat je bij die laatste ongeveer 193 km over de snelweg rijdt, tegenover 91 km bij de kortste route. Dat scheelt ongeveer een uur reistijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9s82rAziLlcKkaTBRdWMvflrbw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/MRfrdwNGEZ6xLf5MNv3kDbr8.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8MAtcMpjkhTLTHz_ke08SX1FOH4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/DeEmwwEWFa4DGmTi9up9R4Pf.png?f=fotoalbum_tile

Je hebt natuurlijk een goed punt: in de slipstream van een vrachtwagen rijden kan erg efficiënt zijn. Maar als er geen vrachtwagen voor je rijdt, merk ik uit ervaring dat het verbruik iets omhoog gaat.

Binnendoor rijden leunt vooral op uitrollen en regenereren, maar het blijft hoe dan ook zo’n 91 km snelweg. Wat de Leaf zelf zou adviseren als ik hem een economische route laat plannen? Dat weet ik niet precies; dat zou ik in de auto moeten uitproberen. De ingebouwde navigatie is echter niet up-to-date. Here WeGo is actueler dan de ingebouwde navigatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7NSAes5PpQ9xPHYkwkPOQjYSlM4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ojPeW3pJfDJw8iiNwd899Xnk.png?f=fotoalbum_large

Ik probeer altijd een balans te vinden. Gisteren ben ik naar Eindhoven Airport gereden, half over de snelweg en half binnendoor. Uiteindelijk koos Google Maps ervoor om mij vanuit België volledig binnendoor naar huis te laten rijden.

Wat in het geval van Vlaanderen ook meespeelt: de maximumsnelheid buiten de bebouwde kom is daar 70 km/u. Dat is net iets efficiënter dan de 80 km/u die in Nederland geldt, en dat maakt op dit soort afstanden toch verschil.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2025 16:02 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-09 18:56
Homer-Simpson schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:26:
@Verwijderd wellicht goed om voor je challenge een separaat topic te openen. De invulling van 'lange' uit de topic titel is volgens mij 'ver' en niet 'onnodig langzaam om te kunnen hypermilen'.

Succes met je challenge, genoeg tijd om te bedenken wat je met de bespaarde centen kunt gaan doen!
Waarom? Ik vind het een welkome aanvulling op alle mededelingen dat het prima lukt om met een WLTP van 600 1200 kilometer af te leggen. Want hoewel ik dat ook met plezier lees, dat is ook niet echt nieuws meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDDikkiedik
Een leuk artikel in het FD, over slow travel:

https://fd.nl/samenleving...-langs-de-route-du-soleil

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Verwijderd schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:51:
[...]

Ik moet nog even overleggen welke route ik ga kiezen. Het verschil tussen de route die vijf uur duurt en de iets snellere, kortere route met vier kilometer extra is dat je bij die laatste ongeveer 193 km over de snelweg rijdt, tegenover 91 km bij de kortste route. Dat scheelt ongeveer een uur reistijd.
[Afbeelding][Afbeelding]
Je hebt natuurlijk een goed punt: in de slipstream van een vrachtwagen rijden kan erg efficiënt zijn. Maar als er geen vrachtwagen voor je rijdt, merk ik uit ervaring dat het verbruik iets omhoog gaat.

Binnendoor rijden leunt vooral op uitrollen en regenereren, maar het blijft hoe dan ook zo’n 91 km snelweg. Wat de Leaf zelf zou adviseren als ik hem een economische route laat plannen? Dat weet ik niet precies; dat zou ik in de auto moeten uitproberen. De ingebouwde navigatie is echter niet up-to-date. Here WeGo is actueler dan de ingebouwde navigatie.

[Afbeelding]

Ik probeer altijd een balans te vinden. Gisteren ben ik naar Eindhoven Airport gereden, half over de snelweg en half binnendoor. Uiteindelijk koos Google Maps ervoor om mij vanuit België volledig binnendoor naar huis te laten rijden.

Wat in het geval van Vlaanderen ook meespeelt: de maximumsnelheid buiten de bebouwde kom is daar 70 km/u. Dat is net iets efficiënter dan de 80 km/u die in Nederland geldt, en dat maakt op dit soort afstanden toch verschil.
Ik zie dat hij hier al even niks gepost heeft maar ik kon altijd erg genieten van de posts van @MathiasMetzger . Dat hij met zijn vader of schoonvader ergens heen moest, en dat deed in een steenkoude auto naar weet-ik-waar om zo verbruik te besparen, uitrollend van Lidl naar Lidl om zo goedkoop mogelijk te laden. Ik vind het wel leuk om de ervaringen over juist zo voordelig/zuinig mogelijk te lezen, tussen al het snellaadgeweld door. Het WOI museum in Ieper kan ik overigens erg aanraden, zoals hier eerder ook genoemd.

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:31
Ugchel schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:20:
[...]
...
Het WOI museum in Ieper kan ik overigens erg aanraden, zoals hier eerder ook genoemd.
Met logement in de buurt: het Talbot House (Poperinge), om even in die WO I- sfeer te blijven.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:30
Puppetmaster schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:40:
[...]

Ja, ik snap het ook niet helemaal. Bij een V4 zou je altijd op de juiste plek moeten kunnen staan en laden, onafhankelijk van waar je poort zit.
Ik vind het zelfs beter passen bij m’n ID.7, dan het bij de Tesla deed. :) Een ID.4 heeft de poort aan dezelfde kant. :)
Soms staan de V4 palen tussen de vakken en niet aan de kop.
En dan moet iedereen de paal nemen die het dichts bij het linkerachterwiel staat als je achterwaarts in parkeert.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:27
Ja, maar dan kan je het doorgaans ook redden door vooruit in te parkeren.
Op de heenweg nog gedaan bij Montpelier. :)
Je moet eigenlijk de SuC nemen waarvan je het nummer kan lezen op je parkeerplek, maar voor non-teslas is dat vaak alleen bij V4’s het geval.

Was verder geen fijne SuC btw, maar dat kwam ook omdat er een petanque competitie was die erg veel normale parkeerplaatsen blokkeerde.

Mbt lange ritten in minder capabele EV’s; heb 2x met de E-Up (v2) een retourtje Groningen Maastricht gedaan. 239km @100kmh op de snelweg was de max dat ik uit de 32kwh netto heb kunnen persen.
Toen wel gebruik gemaakt van snelladen, hoewel dat met 32kW ook maar relatief is. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nka5yHDVwWVGWFFf80bt9QAEUuQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Y0bEETCIfUmp1IccGlqv8FJJ.png?f=fotoalbum_large
Desondanks beide keren in ca. 4,5u enkele rit overgekomen, toch nog acceptabel imo.
Uiteraard thuis en bij het hotel AC geladen tot 100% voor vertrek.

[ Voor 106% gewijzigd door Puppetmaster op 04-08-2025 19:06 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:03

The Wizard

Moderator Mobile
Smurf schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:08:
[...]

Net als @blb4 heb ik ook een NL-MTE laaddruppel. En werd verwezen naar dezelfe app.
Afgelopen nacht zijn wij met de caravan naar Oostenrijk gereden. Omdat het snachts lekker rustig is was mijn enige eis aan een laadplek dat ik er vooruit ingeparkeerd, of anders een beetje schuin ervoor kon staan zonder al te veel te blokkeren. Scheelt weer afkoppelen. Daarom ook stops van allerlei verschillende aanbieders aangedaan. 7 stops in totaal, van Ionity, Allegro, EnBW en Aral Pulse in Duitsland, en in Oostenrijk een paar specials: Inntaler Logistik park (Kufstein) en een station van Salzach Sonne in Mittersil. Al was die laatste meer voor de zekerheid dan echt nodig. Die 2 laatst aanbieders hadden ook gewoon die "standaard" palen met zo'n zwenkarm bovenop die je ook bij veel Fastned stations ziet bijvoorbeeld.
Geen enkele keer problemen gehad met deze laadpas. Ik ga er verder ook eigenlijk vanuit dat hij het bij alle snelladers hier doet, behalve die van Tesla, maar dat was vooraf ook al aangegeven.
Ik heb ook een MTE druppeltje, in Denemarken kon ik alleen niet laden bij Circle K laders.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:49

Oekol

waka waka hey hey

Verwijderd schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:17:
[...]

Ik moet uiteraard ook weer terug: het gaat dus niet om slechts 281 km, maar om een retourrit van ruim 562 km. De uitdaging zit ‘m vooral in het zo efficiënt mogelijk afleggen van die afstand, zonder gebruik te maken van snelladers. In plaats van zo’n 3 uur enkele reis (zonder snellaadsessie) ben ik nu al snel 2 uur langer onderweg.

Om die 281 km op één acculading te halen, moet het verbruik onder de 11 kWh/100 km blijven. Dat betekent onder andere zorgen voor een iets hogere bandenspanning dan standaard, wat het verbruik ten goede komt. De State of Health (SoH) van mijn accu is momenteel ongeveer 88%. Een nieuwe 40 kWh Leaf heeft netto maximaal zo’n 39 kWh bruikbaar, maar bij vertrek ’s ochtends (verwacht zo’n 13 graden) zal dat effectief lager liggen.

Laten we voor het gemak uitgaan van een ideale beschikbaarheid van 34,32 kWh. Wat vaak over het hoofd wordt gezien, is dat de Leaf ongeveer 9,9% van de bruikbare capaciteit als reserve achterhoudt bij 0% SOC. Dat betekent dat je in de praktijk maar zo’n 30 kWh daadwerkelijk kunt benutten, met een paar kWh als buffer voor noodgevallen.

Dat het géén 300 km is maar 281 km, door de kortste route te volgen, scheelt aanzienlijk. Die laatste circa 20 km zouden immers nog eens ongeveer 2 kWh vereisen, en die energie is er in theorie wel, maar dat valt onder de gereserveerde buffer, en die gebruik ik liever niet.

De omstandigheden zijn op de heenweg minder gunstig (kouder), maar de terugweg ligt qua temperatuur (rond de 22 graden) dichter bij het optimale bereik. Toch geldt voor beide ritten dat snelladen is uitgesloten.

Alles bij elkaar betekent het dat ik ongeveer 10 uur in de auto zal zitten. Ter vergelijking, met de benzineauto reed ik dezelfde afstand naar Duinkerke in een kleine 3 uur. En toen was de overtocht naar Dover bovendien nog stukken goedkoper. Technisch gezien ligt de veerboot trouwens niet in Duinkerke zelf, maar in Loon-Plage. Naar Duinkerke rijden is dus net iets dichterbij.

De regels voor deze circa 570 km challenge zijn simpel:
  • Alleen gebruik maken van AC-laders,
  • Snelladers zijn uitgesloten,
  • Geen ‘Björn Nyland’ recordpoging,
  • Voornamelijk binnendoor rijden,
  • Alles binnen één dag afronden.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat de gemiddelde EV-rijder dit zomaar zou doen. En voor de duidelijkheid: ik ga niet in op oneliners. Het is zonde van de tijd en moeite die ik in mijn berichten steek. Minder is soms meer. Mijn vrouw is gisteren met alleen een kleine rugzak naar Londen gevlogen, terwijl anderen het halve huishouden meesjouwen...
Maar wat wil je er mee bereiken? Een sticker of zo? Wel veel verwijten links en rechts in je afgelopen posts over je challenge. Super leuk dat je een tripje gaat maken naar duinkerken, maar over landweggetjes rijden is gewoon een keus toch?

Iemand die houdt van rijden gaat ook prima achterlangs. Als ik daarheen zou rijden rij ik danwel niet over de landweggetjes (zonde van m'n tijd als 't doel een dagje duinkerken is) maar snelladen hoef ik zeker niet.

Overigens reis ik dan net zoals je vrouw met een kleine rugzak. Halve huishouden lijkt me wat overdreven. Die 31 kWh /100km is natuurlijk met de sleurhut er achter, dat is een keuze dat mensen ipv een huisje te huren of tent op te zetten kiezen voor een caravan. Prima toch?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
Verwijderd schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:51:

Van het voorjaar met de caravan naar Noorwegen:
84km/uur gereden als er geen vrachtwagen was.
Als een vrachtwagen me inhaalde ging ik daar dan achter rijden tot een max van 94km/uur.
Mijn verbruik was in beide modes gelijk.
De grap is….
Het heeft helemaal geen zin om sneller te rijden zolang je geen vrachtwagen voor je hebt. Het enige wat er dan gebeurt is dat het langer duurt voor hij je heeft ingehaald.
Even boven de 80km/uur is in mijn opinie een “ok” snelheid op de snelweg.
Op die manier had ik een voorspelbaar verbruik. “Met vrachtwagen” was ik alleen iets sneller.
Met caravan is mijn 100%-0% range 250km dus dan is voorspelbaar verbruik wel erg handig want dan kan je veilig mikken op aankomst onder de 10%.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Oekol schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:36:
[...]
Die 31 kWh /100km is natuurlijk met de sleurhut er achter
Wat ook tov een ICE nog steeds erg efficiënt is!
Die doen dan ook geen 3-4L/100km meer.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:57
Ugchel schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:20:
Ik zie dat hij hier al even niks gepost heeft maar ik kon altijd erg genieten van de posts van @MathiasMetzger . Dat hij met zijn vader of schoonvader ergens heen moest, en dat deed in een steenkoude auto naar weet-ik-waar om zo verbruik te besparen, uitrollend van Lidl naar Lidl om zo goedkoop mogelijk te laden. Ik vind het wel leuk om de ervaringen over juist zo voordelig/zuinig mogelijk te lezen, tussen al het snellaadgeweld door. Het WOI museum in Ieper kan ik overigens erg aanraden, zoals hier eerder ook genoemd.
Moest ook aan hem denken, maar ook dit topic schoot door mijn hoofd;
[EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
Enel X heeft in augustus en september 30 procent korting op het nachttarief vanaf 21 uur, voor zowel DC als AC laden. Dat scheelt wel veel: AC 0.45 en DC 0.50.

Gewijzigd na correctie: geldt tot 100 Kw

[ Voor 12% gewijzigd door DDDikkiedik op 04-08-2025 22:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Stefannn schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:46:
[...]

Van het voorjaar met de caravan naar Noorwegen:
84km/uur gereden als er geen vrachtwagen was.
Als een vrachtwagen me inhaalde ging ik daar dan achter rijden tot een max van 94km/uur.
Mijn verbruik was in beide modes gelijk.
De grap is….
Het heeft helemaal geen zin om sneller te rijden zolang je geen vrachtwagen voor je hebt. Het enige wat er dan gebeurt is dat het langer duurt voor hij je heeft ingehaald.
Even boven de 80km/uur is in mijn opinie een “ok” snelheid op de snelweg.
Op die manier had ik een voorspelbaar verbruik. “Met vrachtwagen” was ik alleen iets sneller.
Met caravan is mijn 100%-0% range 250km dus dan is voorspelbaar verbruik wel erg handig want dan kan je veilig mikken op aankomst onder de 10%.
Ik vermoed persoonlijk dat het rijden met een caravan zó veel extra verbruik oplevert, dat eventuele efficiëntieverschillen nauwelijks merkbaar zijn. Niet voor niets wordt zo'n ding in de volksmond enigszins denigrerend een sleurhut genoemd. Bovendien spelen er nog allerlei andere factoren mee, zoals buitentemperatuur, het gebruik van climate control, of je wel of niet met open ramen rijdt, etc. Voor een zuivere vergelijking zou je een volledige rit in de slipstream van een vrachtwagen moeten blijven, ook wanneer je normaal gesproken zou inhalen.

Gisteren reed ik richting Eindhoven Airport, en mijn GoM gaf toen een bereik van 293 km aan. Vorig jaar heb ik voor mezelf de ‘300 km challenge’ bedacht en uitgevoerd, onder allesbehalve ideale omstandigheden. Het is voor mij een leuke manier om even te ontspannen. Ik merk dat autorijden me helpt om mijn hoofd leeg te maken. Zeker gezien mijn eigen smartphone- en internetverslaving is het best prettig om even offline te zijn en me volledig op het rijden te kunnen concentreren. Ik weet niet of anderen dat herkennen?

Wat betreft het rijden in de slipstream van een vrachtwagen: Als je bewust maximaal 80 km/u zou rijden, word je continu ingehaald door vrachtwagens. Die rijden in de praktijk namelijk meestal rond de 85 tot 89 km/u, ook al mogen ze officieel niet harder dan 80. Daarom stel ik mijn Pro-Pilot meestal in op 90 km/u. Op de snelweg is dit eigenlijk onvermijdelijk, zeker als je geen zin hebt om telkens mee te gaan in het treintje op de linkerbaan.

Desondanks geloof ik wel dat rijden in de slipstream van een vrachtwagen, op veilige afstand uiteraard, een merkbaar positief effect heeft op het verbruik. Tegelijkertijd speelt de lagere snelheid daarbij natuurlijk ook een grote rol. Het blijft dus lastig om precies te zeggen hoeveel winst er nou uit de slipstream zelf komt.

De suggestie om er een eigen topic over te starten begrijp ik op zich wel, maar eerlijk gezegd spreekt dat me niet zo aan. Had liever een Tweakblog gemaakt, maar die optie is helaas verdwenen. Dat was een platform waar ik altijd veel plezier aan beleefde en waar mijn blogs vaak behoorlijk wat views opleverden. Je had er volledige controle over je content, en dat mis ik wel een beetje.

Wat ik wél leuke suggesties vind, zijn alternatieve bestemmingen zoals Ieper (of Leper, zoals sommigen het schrijven). Ook Slagharen is een optie; ik kan daar gratis naar binnen, maar dat trekt me persoonlijk wat minder. Bovendien moet ik er kunnen laden aan een 22 kW AC-laadpaal, dus dat speelt ook mee in de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
DDDikkiedik schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 19:27:
Enel X heeft in augustus en september 30 procent korting op het nachttarief vanaf 21 uur, voor zowel DC als AC laden. Dat scheelt wel veel: AC 0.45 en DC 0.50.
Mooi!
Maar DC nog steeds niet concurrerend tov ionity, Electra en tesla enz, die zitten allemaal rond €0,30-0,40

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rutjes87
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18-09 06:09
EvilBeegee schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 23:19:
Deze zomer in Frankrijk regelmatig gebruik gemaakt van de Total Energies snelladers langs de snelweg. Volgens mij waren die er een paar jaar geleden niet, maar het is heel fijn om je laadstop te plannen bij een plek met 20+ laders! Geen enkele keer laadfile gehad.

Op de terugweg wel 1 keer een probleem bij Total: het touchscreen van de lader werkte niet waardoor ik de sessie niet kon stoppen. Pasje ervoor houden deed ook niks. Na even gepruts geprobeerd de laadlimiet in mijn auto omlaag te zetten (naar 70%, de auto was rond 80% vol), en voila, de sessie was beëindigd en we konden loskoppelen gelukkig :)..
Ook ik ben deze vakantie voor het eerst met mijn 4jr oude ID.3 1st afgereisd naar Frankrijk. Een rit van iets meer dan 1000km richting de Dordogne.

- ik heb de Shell recharge pas gebruikt. Deze verkrijg ik via mijn werkgever.
- qua bagage viel het allemaal wel wat ik voor mijzelf en 2 jonge tieners mee moest nemen.
- een stop elke 2 tot 2,5 uur waarbij is ongeveer 200-250km aflegde.
- gemiddelde snelheid op de Franse snelwegen 110-115 km/h op de cruise control.

Vooraf de route gepland met de ABRP app. Voor de zekerheid de premium functies voor 1 maand geactiveerd zodat ik deze op CarPlay kon gebruiken maar uiteindelijk enkel gebruikt gemaakt van Google Maps. Vond de ABRP app maar waardeloos in gebruiksgemak.

Planning was 4x laden en had vooraf gekeken naar ruime verzorgingsplaatsen met voldoende laadpalen en de mogelijkheid om iets te eten. Wilde bij voorkeur niet op afgelegen plekken laden.
Tijdens de reis eigenlijk maar bij 1 vooraf geplande stop ook wezen laden. In Frankrijk staat alles keurig aangegeven waar je langs de tolwegen kan laden. Bij elke stop update ik wel in ABRP de route naar een volgende laadplek en stuurde die door naar maps. Met elke 2-2,5 uur reistijd kwam ik niet vermoeid aan op de eindbestemming.

Ook ik had bij Total energies het probleem met het stoppen van de laadsessie omdat het scherm niet werkte. Maar een telefoontje naar de klantenservice werd mbv een Nederlands medewerker dit snel opgelost.

Het was voor mijn eerste lange reis met de EV echt 100% meegevallen. Overal meteen inpluggen en nette en mooie laadpalen.

Zie bijgaande foto voor de kosten per sessie op de terugweg. Het tarief verschilt enorm. Ik betaalde op de camping een fractie tov een laadpaal aan de straat bij mij thuis. (Staan overigens niet op de foto)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pcTVEsfSyukcmBunsuHFh_Al9dI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3AUdnx27XP8XaTnM45F4vZKu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Verwijderd schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 19:38:
[...]

Ik vermoed persoonlijk dat het rijden met een caravan zó veel extra verbruik oplevert, dat eventuele efficiëntieverschillen nauwelijks merkbaar zijn.
De aërodynamica kan je idd niet omheen. :)
Toch zie je in dit topic uiteenlopende waarden voor zowel caravans als vouwwagens. Ik vermoed dat het frontaal oppervlak en de stroomlijn daar het verschil maken, maar dan nog lijkt er zelfs overlap tussen vouwwagens en bepaalde caravans.
Denk dat efficiency dan toch ook wel wat meespeelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Rutjes87 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:21:
[...]

Ook ik ben deze vakantie voor het eerst met mijn 4jr oude ID.3 1st afgereisd naar Frankrijk. Een rit van iets meer dan 1000km richting de Dordogne.

- ik heb de Shell recharge pas gebruikt. Deze verkrijg ik via mijn werkgever.
- qua bagage viel het allemaal wel wat ik voor mijzelf en 2 jonge tieners mee moest nemen.
- een stop elke 2 tot 2,5 uur waarbij is ongeveer 200-250km aflegde.
- gemiddelde snelheid op de Franse snelwegen 110-115 km/h op de cruise control.

Vooraf de route gepland met de ABRP app. Voor de zekerheid de premium functies voor 1 maand geactiveerd zodat ik deze op CarPlay kon gebruiken maar uiteindelijk enkel gebruikt gemaakt van Google Maps. Vond de ABRP app maar waardeloos in gebruiksgemak.

Planning was 4x laden en had vooraf gekeken naar ruime verzorgingsplaatsen met voldoende laadpalen en de mogelijkheid om iets te eten. Wilde bij voorkeur niet op afgelegen plekken laden.
Tijdens de reis eigenlijk maar bij 1 vooraf geplande stop ook wezen laden. In Frankrijk staat alles keurig aangegeven waar je langs de tolwegen kan laden. Bij elke stop update ik wel in ABRP de route naar een volgende laadplek en stuurde die door naar maps. Met elke 2-2,5 uur reistijd kwam ik niet vermoeid aan op de eindbestemming.

Ook ik had bij Total energies het probleem met het stoppen van de laadsessie omdat het scherm niet werkte. Maar een telefoontje naar de klantenservice werd mbv een Nederlands medewerker dit snel opgelost.

Het was voor mijn eerste lange reis met de EV echt 100% meegevallen. Overal meteen inpluggen en nette en mooie laadpalen.

Zie bijgaande foto voor de kosten per sessie op de terugweg. Het tarief verschilt enorm. Ik betaalde op de camping een fractie tov een laadpaal aan de straat bij mij thuis. (Staan overigens niet op de foto)

[Afbeelding]
Ook best wel verschil in laadsnelheid?
Laatste 40 kW gemiddeld en de voorlaatste 60 kW gemiddeld. Enig idee waar dat door kwam?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 17:26
Gisteren terug gekomen van een korte vakantie in zuid zuid duitsland net boven Basel. Wij hebben een Opel Ampera-E en dat is een trage snellader.
Dit was onze eerste vakantie verder weg met de elektrische auto en wat een genot in de bergen! ook heel fijn dat ie bij het dalen mooi weer flink stroom 'terug tankt'.
Verder dus ook voor het eerst aan de snelladers gehangen.

Net iets meer dan 1500 km afgelegd (inclusief kleine tripjes op locatie).
Heenweg Meestal 100 km/u en af en toe 110 op GPS. Terugweg 50/50 100km/u en 110 km/u op GPS.
Boordcomputer zei een verbruik van 6.2 km/kWh (16.13 kWh/100km). Dat vond ik voor ons beestje steady zuinig.

Munitie voor het laden:
- EnBW app gekoppeld aan bankpas. Op die manier goedkoper dan een andere app bij EnBW. Bewust geen abbo genomen, want ik wist niet hoeveel ik er ging laden.
- ANWB pas, wel abbo afgesloten zodat ik geen startkosten zou hebben. Ik had al flink rondom de slaapplekken gekeken en was vaak de voordeligste met wat ik aan apps en passen had/wilde installeren
- Shell pas als back up.
- Verder flink wat laders in maps favorieten gezet waar een speeltoestel vlakbij was. Wel zo handig om een kleine van 2 jaar mee te vermaken tijdens de laad/eetstop. Daardoor geen abbo's genomen, wilde niet vast zitten aan bepaalde stops.

Heenweg :
zuid oost brabant -> Ettlingen.
Begonnen met 100%
Moesten de dag erna op ijd net over de grens in Frankrijk zijn en ik had geen zin om super vroeg te vertrekken om het in 1x te rijden. Dus dag eerder vertrokken. Na ca 2.5 uur rijden moest er toch een plas/eetpauze gehouden worden. Bewust Ionity bij Brohtal vermeden, want die zaten vol en ik had geen zin in wachten en 'die eikel' die de paal lang bezet houdt zijn. Dus een stukje doorgereden naar de McDonalds met EnBW laders. Die waren 300 KW, ook veel te hoog, maar niet druk. Geladen van 50% -> 80%. Duurde wel 45 minuten, maar geen moment gewacht, het duurde gewoon zo lang met rusten en de kleine vermaken met rennen/spelen/luier schoonmaken enz.

In Ettlingen aan een laadpaal in de buurt gezet. Deze accepteerde mijn ANWB pas niet, maar via de app van ANWB gelukkig wel (vreemd). Dit zou een 22 KW paal moeten zijn, maar ging niet hoger dan 4.2 KW (ampera is 1 fase lader).
snachts de auto in de garage van het hotel gezet (voelde veiliger). Volgende dag sochtends weer even aan een lader, andere lader in de buurt. Deze pakte de ANWB pas wel en laadde wel met 7.2 KW.

Volgende dag doorgereden en in Frankrijk bij een aral snellader geparkeerd bij een supermarkt en van 30% naar 75% geladen in 45 min.

Op locatie:
Dichtsbijzijnde lader was 1.2 km bergaf. Dus dat was een pittige loop. Dus maar overal geladen waar het kon als wij ergens heen gingen. Wel irritant dat alle laders in het gebied een kleeftarief na 4 uur hadden (is volgens mij iets in duitsland vanaf 1 augustus?). Dat is in ieder geval vrij irritant met mijn 1 fase auto. Gelukkig was er veel moois in de buurt, dus nooit verre ritten gemaakt.

Terugweg:
Weggegaan met 75%.
Was duidelijk overal drukker dan de heenweg (wat wil je ook op een zondag in hoogseizoen). De Ionity's weer vermeden, want altijd vol volgens maps, anwb en enbw app.
- Geladen bij EnBW 50 kw lader van 20% naar 75% (de 150 kw ernaast was ook vrij, maar was sociaal). Enige jammere was dat de 50 kw blijkbaar maximaal 45 kw was.
- Weer geladen bij zelfde EnBW als heenweg. van 14% tot 70%. Dit keer wel iemand die vlak na ons kwam en moest wachten en de EWE Go laders waren dit keer ook bezet. Dit keer waren we wel op de lader aan het wachten de laatste 10 minuten.
- Thuis aangekomen met 10%

Samenvattend, prima te doen met de oudere generatie elektrische auto. Je moet alleen geen haast hebben en eerlijk gezegd, langere ritten dan zuid Duitsland bewaar ik wel voor over een paar jaar als de huidige elektrische auto's betaalbaar zijn geworden voor deze prive rijder ;). Want het zat wel op het randje op de terugweg, iedereen moe en wilden naar huis, dan duurde de pitstopjes wel net te lang :P.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
[...]

Ik vermoed persoonlijk dat het rijden met een caravan zó veel extra verbruik oplevert, dat eventuele efficiëntieverschillen nauwelijks merkbaar zijn.
Nou... dat maakt dus wel degelijk heel veel uit.
Op 84km/uur met kip shelter caravan zit ik op 28kWh/100km. Op 94km/uur (zonder vrachtwagen) rond de 32.
Proefondervindelijk dus uitgevonden dat 94km/uur achter vrachtwagen ook 28kWh/100km verbruikt.

Wat betreft het rijden in de slipstream van een vrachtwagen: Als je bewust maximaal 80 km/u zou rijden, word je continu ingehaald door vrachtwagens. Die rijden in de praktijk namelijk meestal rond de 85 tot 89 km/u, ook al mogen ze officieel niet harder dan 80. Daarom stel ik mijn Pro-Pilot meestal in op 90 km/u.
Dat bedoelde ik te zeggen.... op 90km/uur instellen is nu exact wat je NIET moet doen (als je geïnteresseerd bent in achter een vrachtwagen rijden)
==> want dan haalt niemand je in en vind je nooit een goede.
==> je kan dan wel proberen naar een vrachtwagen toe "te kruipen" maar dat gaat heel beroerd en je moet dan lange tijd sneller rijden dan dat je vanwege je verbruik wilt.

In plaats van zelf naar een vrachtwagen kruipen vind ik het handig een vrachtwagen naar mij te laten kruipen:
Inderdaad rij ik (met caravan) bewust 84 (geen 80 want dan krijg je wel heel veel boze gezichten)
Inderdaad halen dan veel vrachtwagens me in ==> dat is exact de bedoeling!
Zodra ik ben ingehaald versnel ik om er achter te blijven hangen.
Mijn ioniq5 heeft adaptieve cruisecontrol, dan is het wel heel simpel. Gewoon instellen op 96 of zo en hij blijft op veilige afstand achter de vrachtwagen rijden.

En de grap is dus:
-> zolang ik niet ben ingehaald rij ik 84 met 28kWh/100km
-> als ik ben ingehaald en achter een vrachtwagen hang rij ik harder maar verbruik ik door de slipstream hetzelfde of minder zolang de vrachtwagen onder de 94 rijdt.
Als "een boef van een vrachtwagen" harder dan 94 rijdt dan blijf ik er niet achter hangen want dan wordt mijn verbruik hoger dan 28kWh/100km.

En daarmee maakt het voor het "resterende accu-percentage bij aankomst" niet uit of ik wel of niet achter een vrachtwagen rijdt. Achter de vrachtwagen ben ik er op een stuk van 2 uur wel een kwartier eerder.

Anyway... dat doe ik met caravan. Maar met jouw Leaf zit je met ongeveer dezelfde overwegingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:53
DDDikkiedik schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 19:27:
Let op geldt niet voor hyper chargers

AC fino a 43 kW:
Giorno (7:00–20:59): 0,65 €/kWh
Notte (21:00–6:59): 0,45 €/kWh
icon
DC 43 kW–99 kW:
Giorno (7:00–20:59): 0,70 €/kWh
Notte (21:00–6:59): 0,50 €/kWh
icon
HPC 0,89€ per kWh

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDDikkiedik
Puppetmaster schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 19:51:
[...]

Mooi!
Maar DC nog steeds niet concurrerend tov ionity, Electra en tesla enz, die zitten allemaal rond €0,30-0,40
In Italie zelf heb je aan Ionity veel minder dan aan Enel. Dus als je eenmaal op locatie bent, maakt dit wel echt verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
Oke, maar ik tel ongeveer 10x zoveel ionity 200+kW laders dan van Enel? Idem voor tesla SuC’s
Via Chargemap iig. :)

Wel heel veel 50-75kw Enel DC chargers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Stefannn schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 21:58:
[...]
Anyway... dat doe ik met caravan. Maar met jouw Leaf zit je met ongeveer dezelfde overwegingen.
Ja, maar ik heb geen doodswens hoor.
Ik snap nu wat je bedoelt, alleen: feitelijk rijd je dus langzamer als je niet achter een vrachtwagen zit. Maar je wordt in zo’n situatie wel gezien als een langzaam voertuig, bijvoorbeeld eentje met een caravan erachter.

Ik heb niets achter de auto hangen, dus de gemiddelde automobilist denkt dan waarschijnlijk: “Rij eens door!”

84 km/u is voor mij echt geen optie op de snelweg. Ik houd me aan de snelheid die de auto zelf aangeeft, en op een autosnelweg betekent dat voor mij minimaal 90 km/u. Alleen als er een vrachtwagen voor me rijdt, ga ik langzamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/noH_KkRWX1YCB4hQjlnmgZ5jmqo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/xghKd36NzenkN2dhc1zD3Gxw.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kme3iOqGCvAvIH3AZvJMLW3foHw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/KxSXlnF9Qn0IIv0WXVKrGgAw.png?f=fotoalbum_tile

Overigens kwam ik er nog achter dat wat ik in Duinkerke wil bezoeken, ruim 12 km dichterbij ligt dan ik dacht. In plaats van 281 km is het nog maar 269 km.

Ook handig: bij Carrefour kun je vrij goedkoop laden. Als je een bonuskaart aanmaakt, is het eerste uur zelfs gratis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/muO1Gl64NNeoMAPLW9gF2KrnfAQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kUoGK3TS5JxNBmW84K2qjT1A.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zegt mijn auto: batterij is slechts voor de helft opgeladen momenteel.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2025 06:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDDikkiedik
Puppetmaster schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 23:11:
Oke, maar ik tel ongeveer 10x zoveel ionity 200+kW laders dan van Enel? Idem voor tesla SuC’s

Dat heb ik niet uitgezocht. Als je een dorp of stad bekijkt waar een 50 kw lader is, dan is dat toch in bijna alle gevallen genoeg? Maar goed, in ieder geval geldt de aanbieding alleen tot 100 kw wat voor mijn E-golf ruim voldoende is, maar voor sommigen langs de snelweg niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Laatst online: 21-09 14:20
Puppetmaster schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 23:11:

Heel herkenbaar. Aan de autowegen langs de Adriatische zee zijn in mijn ervaring deze zomer genoeg Inonity laders op redelijke afstanden en met een goedkoop abbo véél goedkoper dan Enel, dat scheelt een slok…
Enel laders vind je vooral in de steden, vaak op onhandige plekken met geparkeerde ICE ernaast of ervoor. En dan ook nog verkeerd ingericht voor wie een EV heeft met de laadpoort rechts. 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-hkzXmbANZ0NbZ7HLK9OfjYGnkw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gVmpM1DhQaA76fLkt0Utvb6e.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rutjes87
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18-09 06:09
Puppetmaster schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 21:38:
[...]

Ook best wel verschil in laadsnelheid?
Laatste 40 kW gemiddeld en de voorlaatste 60 kW gemiddeld. Enig idee waar dat door kwam?
De eerste stop (onderste op de foto) had ik net iets meer dan een uur afgelegd en was de accu nog relatief “vol”. Omdat de afstand tot de volgende stop ruim 260km was heb ik wat meer marge gepakt met bijladen en dus geladen tot ongeveer 300km. Dan duren die laatste kilometers laden ook langer wat invloed heeft ook de gemiddelde snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDDikkiedik
jdbiggelaa schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 08:04:
[...]

Heel herkenbaar. Aan de autowegen langs de Adriatische zee zijn in mijn ervaring deze zomer genoeg Inonity laders op redelijke afstanden en met een goedkoop abbo véél goedkoper dan Enel, dat scheelt een slok…
Enel laders vind je vooral in de steden, vaak op onhandige plekken met geparkeerde ICE ernaast of ervoor. En dan ook nog verkeerd ingericht voor wie een EV heeft met de laadpoort rechts. 8)7
[Afbeelding]
Dat is nogal een kwestie van smaak. Laders in een mooi historisch centrum hebben juist mijn voorkeur.

Maar het ging er nu om dat er korting is, en Italië is duur qua stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
DDDikkiedik schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:41:
[...]

Dat is nogal een kwestie van smaak. Laders in een mooi historisch centrum hebben juist mijn voorkeur.

Maar het ging er nu om dat er korting is, en Italië is duur qua stroom.
Ik ben gek op mooie historische centra in Italië, maar ik kom daar niet om mijn auto te laden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
jdbiggelaa schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 08:04:
[...]

[Afbeelding]
Heeft niet iedereen een laadpoort links, als je achterwaarts ipv voorwaarts parkeert (of net omgekeerd)? 8)

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:19

Opa

Nu Multifocaal!

flupp schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:33:
[...]

Heeft niet iedereen een laadpoort links, als je achterwaarts ipv voorwaarts parkeert (of net omgekeerd)? 8)
De belangrijke toevoeging hier is linksACHTER. Een auto met de poort rechts kan er dan nog steeds niet bij zonder twee meter uit het vak te steken.

En er zijn landen (Australië onder meer) waar het verboden is om tegen de rijrichting in te parkeren bij parallel parking.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:02
Opa schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:51:
[...]

En er zijn landen (Australië onder meer) waar het verboden is om tegen de rijrichting in te parkeren bij parallel parking.
Duitsland ook. Is dichterbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-09 14:33

Steeffoon

Smartphone-nerd

lfah2000 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:17:
[...]

En Zweden ;-)

Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

pmiddeld schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:41:
[...]

Het is gewoon dezelfde gast, alleen verandert-ie zijn account telkens. Ook bekend als @Marco-Peters
Die is ondertussen ook alweer in de vergetelheid geraakt, de nieuwe account is ook weer druk doende met blaadjes propaganda. :D

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinBMW
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:10
lfah2000 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:17:
[...]

Ik ben eens door de buitenland pagina's van de ANWB gaan bladeren en overal waar ik tot nu toe heb gekeken is parkeren tegen de rijrichting in verboden - dus naast Australië, Duitsland en Zweden in ieder geval ook België, Frankrijk, Spanje, Portugal, Oostenrijk, Denemarken...
Het lijkt er ernstig op dat Nederland juist de uitzondering is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
flupp schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:33:
[...]

Ja, goed gedacht, maar de kabel is daarvoor veel te kort, vergelijkbaar met het laden voor non-Tesla rijders bij een SuC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:02
martinBMW schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:45:
[...]

Ik ben eens door de buitenland pagina's van de ANWB gaan bladeren en overal waar ik tot nu toe heb gekeken is parkeren tegen de rijrichting in verboden - dus naast Australië, Duitsland en Zweden in ieder geval ook België, Frankrijk, Spanje, Portugal, Oostenrijk, Denemarken...
Het lijkt er ernstig op dat Nederland juist de uitzondering is!
Dan ben ik blij dat de laadpoort bij mij aan de goede kant zit (rechts dus) 😁

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
Net terug van 3 weken Costa Verde, de hele noordelijke kant van Spanje tot aan de westkust, met MYLR.

Het korte verhaal: tot aan de Spaanse grens geen centje pijn, daarna wordt het opletten en vooruit plannen. Zeker verder het binnenland in zijn de laders dunner gezaaid, of staan ze er wel maar worden ze nog in geen enkele app vermeld. Zelfs nog 2x aan een granny loader gelegen bij een gehuurde woning (met toestemming), omdat een stilstaande auto gedurende de nacht zo toch weer meer dan de helft volgedruppeld wordt.

Conclusies voor mezelf:

- ABRP abonnement gaat opgezegd worden. Te optimistisch in zijn tijdsplanning en verbruik (ondanks koppeling), ziet geen files, krijgt geen data meer door van Tesla SuC bezetting. Het enige waar ik het nog wel eens voor gebruikte, was voor reviews van andere gebruikers om net een SuC met meer faciliteiten te kiezen. Volgens mij kan dat ook met de gratis variant.

- Laadpassen zijn leuk, maar zeker in Spanje heb je meer aan een telefoon om de zoveelste app op te downloaden, en een creditcard.

- Als je in Noord-Spanje auto's aan de lader ziet, dan zijn het 9 van de 10 keer Nederlanders

- Ga uit van 800km/dag maximum als je het enigszins schappelijk wilt houden, zeker wanneer er op dat stuk her en der nog wat file in zit.

- Reizen met een EV is goed te doen, mits de mindset flexibel is.

Uiteindelijk met het een volle laadruimte, vrouw en 2 pubers extra aan boord (geschat op 350 kilo in ABRP) en standaard de cruise op Vmax +3-5km een verbruik van 196 Wh/km over ruim 5.200km. Viel me niet tegen.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DDDikkiedik
jdbiggelaa schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:17:
[...]

Ik ben gek op mooie historische centra in Italië, maar ik kom daar niet om mijn auto te laden :)
Ik ben nog van de instelling laden waar mogelijk.

Maar los daarvan; dat is dus precies het punt. Het heeft geen zin om daar steeds over te discussiëren, maar auto's die drie kwartier of langer nodig hebben om volgeladen te worden, zorgen voor een andere behoefte dan auto's die in 16 minuten van 10 naar 85 procent gaan. Mijn auto kan het beste op 20 of hooguit 30 Kw DC geladen worden onderweg. Daar doet hij dan ruim een uur over, maar dat kan ik dan drie of vier keer doen.

Daar ga je niet op zitten wachten, en dan is een laadpaal in een leuk stadje een perfecte tussenstop. Dus trage DC-laders in steden voorzien best in een behoefte.

Sneller dan 40 gaat hij niet, en dat kan hooguit twee keer per dag (geen actieve koeling).

Voor een snel ladende auto is het gebruik gewoon anders.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• speedo1983
  • Laatst online: 21-09 23:01
Hier ook mijn Europees avontuur met mijn EV. Eerste echt verre rit met de Enyaq.

De rit ging richting italie, 1300km heen en uiteraard weer terug ;-). Ter voorbereiding de route bekeken via ABPR en gekeken naar hotels voor de tussenovernachting.

Gewapend met een shell recharge, Anwb en Ionity pass meer dan genoeg laadopties gehad. Zowel in Duitsland, Oostenrijk en italie. Aangezien ik een Ionity abonnement had afgesloten heb ik de meeste laadstops daar gemaakt.(Tussen de 40 en 50 cent per kwh)

Ionity was de goede keuze voor Italië, zeker met het gemak van de app en de lagere tarieven. Het was wel de meest populaire laadpaalaanbieder.
En dat merkte je soms met kleine laadfiles in zowel duitsland als Italië (affi). Maar dit is max 10 min geweest...

Conclusie: de rit is prima bevallen en er is eigenlijk niet veel veranderd t.o.v. vorig jaar met de ice. We hebben twee kleine kinderen waarbij we vorig jaar ongeveer dezelfde stops hebben gemaakt. Het vergt een beetje voorwerk maar ook dat viel mee. Op de Duitse autobahn nog een paar keer gekeken wat het verlies was bij hogere snelheden. Uiteraard niet sneller maar wel leuker.

Gemiddeld verbruik met dakkoffer 19.5 kWh/100 km. Snelheid rond de 120.
Stints waren zo gemiddeld 300km.
En dan van rond de 20 naar 85% in net onder de 30 min.

Viel me wel op dat in Italië ik nooit de volledige snelheid haalde bij Ionity ondanks dezelfde soc bij aankomst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Slm6skRjxEQl3FOHvScPp1HPnM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qEWXEhkTj7dTsN5lrpDe8xtn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• el flaco
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-09 04:26
Onze rit naar Denemarken ging maandag perfect. Eerste stop vlakbij Bremen, rond half zes in de ochtend nul laders bezet (tesla). Volgende stop 2,5 uur later 1 andere auto. En toen we stopten in Denemarken was het iets drukker maar ook zeker de helft van de palen leeg.

Als je even wat thee/koffie drinkt, wat eet en naar de wc gaat zit je zo aan de twintig minuten het voelt daarom ook niet als wachten. En waar je met diesel maar door blijft kachelen, wordt je nu gedwongen tot rustpauzes en dat is eigenlijk alleen maar veiliger.

Wel 1 keer een harde break gehad van onze tesla, mijn vrouw stuurde op dat moment en je schrikt beiden. Gelukkig zat er niemand achter ons.

Laden bij Tesla in Denemarken echt goedkoop, 0,25 cent per kWh. En ideaal dat Tesla uiterst accuraat is met hoeveel je aankomt qua acculading en je op tijd naar een iets eerdere supercharger stuurt als je meer verbruikt dan verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:34
el flaco schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 06:19:
echt goedkoop, 0,25 cent per kWh.
Dat geloof ik niet ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:44
@speedo1983 op welke dagen reed je?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:48
Even verslag doen voor collega waarmee ik gisteren een gesprek had die dit jaar voor het eerst met zijn EV (Skoda Enjaq) op reis ging naar Zuid-Frankrijk. Ik had hem een Tesla en Ionity abo aanbevolen en last minute nog de actie van Electra doorgestuurd, hij heeft het uiteindelijk enkel met Ionity gedaan.

Heenreis 's nachts gereden via Reims, Dijon en Lyon: ging probleemloos en met 3 stops zonder issues op bestemming aangekomen. Daar stond er op 200m een openbare laadpaal nabij zijn vakantiehuis en kon ie via de app van de provider vrij voordelig laden.

Terugreis was een ander verhaal: Overdag gereden en overal laadfiles, tot 40 min moeten aanschuiven bij bepaalde Ionity's en meerdere incidenten gezien waarbij mensen probeerden voor te steken. Sommigen onder de noemer 'ik had het niet door' en andere ronduit 'waarom moet ik aanschuiven, ik ben lekker aso'. Aan één laadstation van Ionity stond er een medewerker de laadfile te begeleiden, daar kreeg je een kaartje met een nummer op net zoals bv. bij de slager om aan te geven wanneer het aan jou was.

Geen prettige ervaring dus voor hem en hij beweert nu zijn reis naar Italië volgend jaar niet met de EV te zullen doen. Ik bood hem genoeg alternatieven aan zoals vooraf plannen met ABRP en alternatieven zoeken, maar het zit hem duidelijk nog hoog :).

Mijn ervaring was ook dat Ionity echt te mijden is op drukke dagen in de zomervakantie, de rest van het jaar zijn ze best handig. Ik heb zelf Tesla en Electra gebruikt als alternatief en één keer paar min moeten wachten bij een SuC waar het uitzonderlijk druk was, maar uiteindelijk bleken daar toch plaatsen vrij bij de 8 palen (van totaal 29) die apart stonden.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrlGl
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10:53
Kan toch wel hoor. In Odense betaal je ‘s-nachts met daltarief DKK 1,60 per kWh. Dat is € 0,21

Lynk&co 02 software 1.2.0 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el flaco
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-09 04:26
Google maar nykøbing mors. Dkk 1,9. Dat is 0,25 cent. Wel idioot dat tesla superchargen hier dus veel goedkoper is dan langzaam laden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

el flaco schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:52:
[...]

Google maar nykøbing mors. Dkk 1,9. Dat is 0,25 cent. Wel idioot dat tesla superchargen hier dus veel goedkoper is dan langzaam laden.
Er is een verschil tussen € 0,25 en 0,25 cent. ;)

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:44

Freak187

geen

Largamelion schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:40:
Even verslag doen voor collega waarmee ik gisteren een gesprek had die dit jaar voor het eerst met zijn EV (Skoda Enjaq) op reis ging naar Zuid-Frankrijk. Ik had hem een Tesla en Ionity abo aanbevolen en last minute nog de actie van Electra doorgestuurd, hij heeft het uiteindelijk enkel met Ionity gedaan.

Heenreis 's nachts gereden via Reims, Dijon en Lyon: ging probleemloos en met 3 stops zonder issues op bestemming aangekomen. Daar stond er op 200m een openbare laadpaal nabij zijn vakantiehuis en kon ie via de app van de provider vrij voordelig laden.

Terugreis was een ander verhaal: Overdag gereden en overal laadfiles, tot 40 min moeten aanschuiven bij bepaalde Ionity's en meerdere incidenten gezien waarbij mensen probeerden voor te steken. Sommigen onder de noemer 'ik had het niet door' en andere ronduit 'waarom moet ik aanschuiven, ik ben lekker aso'. Aan één laadstation van Ionity stond er een medewerker de laadfile te begeleiden, daar kreeg je een kaartje met een nummer op net zoals bv. bij de slager om aan te geven wanneer het aan jou was.

Geen prettige ervaring dus voor hem en hij beweert nu zijn reis naar Italië volgend jaar niet met de EV te zullen doen. Ik bood hem genoeg alternatieven aan zoals vooraf plannen met ABRP en alternatieven zoeken, maar het zit hem duidelijk nog hoog :).

Mijn ervaring was ook dat Ionity echt te mijden is op drukke dagen in de zomervakantie, de rest van het jaar zijn ze best handig. Ik heb zelf Tesla en Electra gebruikt als alternatief en één keer paar min moeten wachten bij een SuC waar het uitzonderlijk druk was, maar uiteindelijk bleken daar toch plaatsen vrij bij de 8 palen (van totaal 29) die apart stonden.
Het klinkt misschien een beetje verwend, maar ik zoek voor lange reizen naar laadpleinen met minimaal 8 stalls, liefst meer. Als ik de verslagen hier zo lees dan kiezen veel mensen voor Ionity mede vanwege de ligging en tarieven. Maar als ik 5 minuten van de snelweg af moet om vervolgens wel direct te kunnen laden, dan heeft dat mijn voorkeur. Tesla SuC zijn daar een voorbeeld van, of in Duitsland waar je van die gigantische laadpleinen hebt en EnBW enzo.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Wellicht kan het ook helpen om aan te geven op welke dag hij terug reed ?
Want kan me voorstellen dat een zaterdag gewoon onwijs druk is, maar ook dan is het advies om verschillende laadlocaties te checken in de apps (kan je passagier wellicht doen) en kijken of er palen vrij zijn. Heb hier vaak genoeg gelezen dat het op plek A druk is, en een paar kilometer verder er plekken zat vrij zijn.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
ZeRoC00L schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:26:
[...]

Want kan me voorstellen dat een zaterdag gewoon onwijs druk is, maar ook dan is het advies om verschillende laadlocaties te checken in de apps (kan je passagier wellicht doen) en kijken of er palen vrij zijn. Heb hier vaak genoeg gelezen dat het op plek A druk is, en een paar kilometer verder er plekken zat vrij zijn.
Klopt. Is ook mijn ervaring met reizen naar oa Italie met de ID4. Misschien een generalisatie maar heel veel nieuwe EV rijders die rijden en plannen nog alsof ze een ICE rijden. Dus ad-hoc stoppen en aan de snelweg willen laden. Zoals hierboven al is aangehaald zijn laders die op enkele km naast de snelweg liggen vaak erg rustig en betere voorzieningen. Tesla is hier een goed voorbeeld van maar er zijn ook anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Is er eigenlijk bekend hoe lang die aanbieding van Electra loopt, dus tot wanneer je die gratis 2 maanden abo kunt afsluiten? Ik ga half oktober weer naar Spanje, dus handig om daar dan gebruik van te kunnen maken.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
ZeRoC00L schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:26:
[...]

Ervaring zonder dit te vermelden is eigenlijk nutteloos.

@Largamelion hij heeft op een zwarte zaterdag gereden? Dan kun je dit verwachten idd.

[ Voor 7% gewijzigd door Inspired op 06-08-2025 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
PeterZ(on) schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:56:
Is er eigenlijk bekend hoe lang die aanbieding van Electra loopt, dus tot wanneer je die gratis 2 maanden abo kunt afsluiten? Ik ga half oktober weer naar Spanje, dus handig om daar dan gebruik van te kunnen maken.
Ik ga van september tot half oktober. Ik heb besloten het abonnement 2 maanden voor mijn terugkomst datum te starten. En in ieder geval voor eind augustus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:26
Inspired schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:22:
[...]

Ervaring zonder dit te vermelden is eigenlijk nutteloos.

@Largamelion hij heeft op een zwarte zaterdag gereden? Dan kun je dit verwachten idd.
Afgelopen zaterdag ( zwarte zaterdag ) zijn wij terug gereden vanuit orleans naar hoorn, en onderweg zagen we dat het bij ionity en fastned erg druk was.
Zelf alleen geladen bij tesla , en hier was het erg rustig en nog genoeg palen beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
Met een Tesla abonnement die hij heeft (hij rijdt immers Tesla) kost laden in Denemarken 2,10 of 2,60 DKK zie ik.
Omgerekend is dat €0,28 of 0,35.
Voor gewone stervelingen zonder Tesla (abbo) kost het 3 of 3,60 DKK.

Ben zelf ook in Denemarken op vakantie. Ben gegaan voor OK (3,25DKK met betaalpas) en Norlys (3,45 uit mijn hoofd)

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Stefannn schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:35:
[...]

Ik ga van september tot half oktober. Ik heb besloten het abonnement 2 maanden voor mijn terugkomst datum te starten. En in ieder geval voor eind augustus.
Twee maanden voor terugkomst is ook mijn idee, maar loopt die actie dan nog, dat is nog maar de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
@Pr088
Maasluip schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:08:
[...]
Er is een verschil tussen € 0,25 en 0,25 cent. ;)
Verder zal het wel kloppen hoor. Ik heb afgelopen weken ook een paar keer geladen in Frankrijk, Zwitserland en Duitsland en als je een beetje goed kijkt hoe en wat, dan vallen de prijzen om te snelladen erg mee (zo tussen de 0.30 en 0.40 euro in oms geval bij Ionity, Electra en Tesla). Ik heb geen pas oid, allemaal via de app.

[ Voor 47% gewijzigd door rube op 06-08-2025 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Inspired schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:22:
[...]
Ja, idd.
Dat icm de keuze van de laadlocatie; hoeveel stall zijn er, hoeveel beschikbaar, allemaal te zien in de apps.
Dat is ook de reden dat ik alleen bij locaties met >10 stalls laad, bij voorkeur >20 stalls.
Ionity heeft dit vaak niet en is momenteel erg populair.
Het feit dat ionity wel als filter in de navi van VAG zit en de rest niet, zal daar aan bijdragen.
Ook een beetje jammer dat hij de soepele heenreis vergeten is en z’n keuze voor volgend jaar alleen baseert op de slechtere ervaring.

Anyhow; morgen terugreis dag 1
Voor het eerst ga ik gebruik maken van het gratis Electra abo, ben benieuwd! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:48
Puppetmaster schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 13:04:
[...]

Ja, idd.
Dat icm de keuze van de laadlocatie; hoeveel stall zijn er, hoeveel beschikbaar, allemaal te zien in de apps.
Dat is ook de reden dat ik alleen bij locaties met >10 stalls laad, bij voorkeur >20 stalls.
Het feit dat ionity wel als filter in de navi van VAG zit en de rest niet, zal daar aan bijdragen.
Ook een beetje jammer dat hij de soepele heenreis vergeten is en z’n keuze voor volgend jaar alleen baseert op de slechtere ervaring.

Ah ja, het is zijn keuze uiteraard, ik had 'm ook gewaarschuwd dat Ionity druk kon zijn en dat de meeste plaatsen langs de snelweg maar een beperkt aantal stalls hebben. Dat was ie waarschijnlijk vergeten na de vlotte heenreis ...

Ik vermoed dat hij nog wel zal bijdraaien en tegen volgend jaar is die ergernis grotendeels weg :) . Er stonden volgens hem ook veel mensen te sukkelen met de apps en het starten van de laadsessie dus veel newbies deze zomer. De veteranen hier weten intussen wel beter ;).

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
Korte reflectie van de vakantie naar Zuid-Frankrijk met de Tesla model 3 (400km range ongeveer).

Tijdens de schoolvakanties gereden, dus het was druk op de route-de-soleil. Ik heb enkel bij Tesla superchargers geladen. De voordelen zijn dat je zelden hoeft te wachten, het erg goedkoop is en het allemaal goed werkt met de Tesla.

Het vervelende is dat je dan vaak van de weg af moet, door het tolpoortje en soms wel 15 min vertraging hebt ivm omrijden. Ook zijn de faciliteiten vaak ontoereikend bij de superchargers, áls ze er al zijn. Zelfs wanneer er een WC is, is er soms maar één, met een rij van 10 mensen en soms zijn er zelfs helemaal geen faciliteiten. Je kunt uiteraard alle stops vooraf plannen, maar met kids zijn de stops toch wel wat onvoorspelbaarder en soms plotseling, waardoor je soms liever eerder stopt. Als de faciliteiten dan onvoldoende zijn, betekent het dat je later nogmaals moet stoppen en de reis langer duurt.

Als je nagaat dat nu iets van 2%-3% van de auto's in de EU een EV is en dit aantal hard stijgt, ben ik wat huiverig wat dit gaat betekenen voor de laadmogelijkheden straks bij dit soort vakanties. De laadmogelijkheden en faciliteiten zouden m.i. echt fors uitgebreid moeten worden om dit voor te zijn, vooral bij die grote parkeerplaatsen met benzinestations en winkels e.d. Dat er allemaal verschillende apps en pasjes zijn met abonnementen en eigen tarieven en dergelijke maakt het toch wat onoverzichtelijk voor de gemiddelde reiziger, denk ik. Tuurlijk is alles uit te zoeken, maar laten we eerlijk zijn: dat hoefde voorheen niet op dit soort ritten.

Ik heb nu al een aantal buitenland vakanties met de EV achter de rug en hoewel het prima gaat, ben ik met een verbrandingsmotor zonder twijfel vlotter, heb ik minder voorbereiding nodig en zijn de faciliteiten logischer op de stops i.v.t. de superchargers.

[ Voor 19% gewijzigd door Belecthor op 06-08-2025 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Puppetmaster schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 13:04:
[...]

Ja, idd.

Wij rijden ook morgen en vrijdag. Verwacht geen laadfiles. Wel wat omrijden/vertraging door de brand bij Narbonne. Maar goed, 1300km in twee dagen dus weinig stress.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Belecthor schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:07:
De laadmogelijkheden en faciliteiten zouden m.i. echt fors uitgebreid moeten worden om dit voor te zijn, vooral bij die grote parkeerplaatsen met benzinestations en winkels e.d. Dat er allemaal verschillende apps en pasjes zijn met abonnementen en eigen tarieven en dergelijke maakt het toch wat onoverzichtelijk voor de gemiddelde reiziger, denk ik. Tuurlijk is alles uit te zoeken, maar laten we eerlijk zijn: dat hoefde voorheen niet op dit soort ritten.
Sterker nog, hierdoor stappen zelfs genoeg EV-rijders weer gewoon in het vliegtuig. Ikzelf inbegrepen. En dat terwijl ik ooit juist bewust voor elektrisch rijden heb gekozen. Vanuit overtuiging. Het is milieuvriendelijker, efficiënter en het onderhoud is doorgaans een stuk goedkoper.

Jouw ervaring laat goed zien waar de pijnpunten zitten. Ja, bij Tesla kun je vaak voordelig laden, maar als je daarvoor eerst van de tolweg af moet, en het je vervolgens 15 minuten kost om weer terug te komen, dan gaat dat ten koste van de efficiëntie. Dan kun je soms beter je route optimaliseren zodat je met minder snellaadstops uitkomt.

Er wordt vaak gezegd: "Je hoeft echt niet bij elke laadpaal de tarieven te controleren." Dat is makkelijk praten als je een zakelijke laadpas en EV hebt. Voor particuliere rijders die alles zelf betalen ligt dat totaal anders. Er bestaan namelijk geen maximumtarieven voor laden, dus als je niet te veel wilt betalen, moet je die tarieven wél altijd checken.

En wat ik misschien nog frustrerender vind: uitzoeken hoe lang je überhaupt mag blijven staan. Bij snelladen is dat natuurlijk geen probleem, je bent binnen 20 tot 30 minuten weer weg. Maar als je ergens een langere stop wil maken, bijvoorbeeld voor de lunch, en je denkt slim te zijn door een AC-laadpaal bij de supermarkt te gebruiken, blijkt dat je daar maar een uurtje mag staan. Terwijl je dan misschien net goed en wel je broodje op hebt.

Soms voelt het alsof je als EV-rijder een soort tweederangs bestuurder bent. Neem brandstof: daar zit wel wat verschil in, maar over het algemeen weet je wat je betaalt. In België bijvoorbeeld betaal je zo’n €1,50 per liter, wat relatief goedkoop is. Maar met een EV ben je sterk afhankelijk van of de regio een beetje fatsoenlijk laadbeleid voert. In mijn ervaring is alleen Antwerpen redelijk goed geregeld. Daarbuiten is het vaak behelpen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Belecthor schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:07:

Als je nagaat dat nu iets van 2%-3% van de auto's in de EU een EV is en dit aantal hard stijgt, ben ik wat huiverig wat dit gaat betekenen voor de laadmogelijkheden straks bij dit soort vakanties.
Dat duurt nog wel even dus er is tijd genoeg om de laadmogelijkheden uit te breiden. Begin vorige eeuw waren er ook minimaal tankstations en zelfs nu heb je op piekmomenten enorme wachtrijen.

En ja, men lijdt het meest voor het lijden dat men vreest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belecthor
PeterZ(on) schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:46:
[...]

Dat duurt nog wel even dus er is tijd genoeg om de laadmogelijkheden uit te breiden. Begin vorige eeuw waren er ook minimaal tankstations en zelfs nu heb je op piekmomenten enorme wachtrijen.

En ja, men lijdt het meest voor het lijden dat men vreest.
Tja, regeren is vooruitzien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:38:
[...]

Sterker nog, hierdoor stappen zelfs genoeg EV-rijders weer gewoon in het vliegtuig. Ikzelf inbegrepen. En dat terwijl ik ooit juist bewust voor elektrisch rijden heb gekozen. Vanuit overtuiging. Het is milieuvriendelijker, efficiënter en het onderhoud is doorgaans een stuk goedkoper.

Jouw ervaring laat goed zien waar de pijnpunten zitten. Ja, bij Tesla kun je vaak voordelig laden, maar als je daarvoor eerst van de tolweg af moet, en het je vervolgens 15 minuten kost om weer terug te komen, dan gaat dat ten koste van de efficiëntie. Dan kun je soms beter je route optimaliseren zodat je met minder snellaadstops uitkomt.

Er wordt vaak gezegd: "Je hoeft echt niet bij elke laadpaal de tarieven te controleren." Dat is makkelijk praten als je een zakelijke laadpas en EV hebt. Voor particuliere rijders die alles zelf betalen ligt dat totaal anders. Er bestaan namelijk geen maximumtarieven voor laden, dus als je niet te veel wilt betalen, moet je die tarieven wél altijd checken.

En wat ik misschien nog frustrerender vind: uitzoeken hoe lang je überhaupt mag blijven staan. Bij snelladen is dat natuurlijk geen probleem, je bent binnen 20 tot 30 minuten weer weg. Maar als je ergens een langere stop wil maken, bijvoorbeeld voor de lunch, en je denkt slim te zijn door een AC-laadpaal bij de supermarkt te gebruiken, blijkt dat je daar maar een uurtje mag staan. Terwijl je dan misschien net goed en wel je broodje op hebt.

Soms voelt het alsof je als EV-rijder een soort tweederangs bestuurder bent. Neem brandstof: daar zit wel wat verschil in, maar over het algemeen weet je wat je betaalt. In België bijvoorbeeld betaal je zo’n €1,50 per liter, wat relatief goedkoop is. Maar met een EV ben je sterk afhankelijk van of de regio een beetje fatsoenlijk laadbeleid voert. In mijn ervaring is alleen Antwerpen redelijk goed geregeld. Daarbuiten is het vaak behelpen.
15 minuten is erg overdreven. 3 a 5 minuten is mijn eigen ervaring België en Frankrijk. Zeker met de hond vind ik de Tesla laders erg fijn. Je kunt er rustig een wandelingetje doen. Remouchamps bijvoorbeeld even naar de rivier.
Met een tolbadge gaat het ook net iets gemakkelijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Belecthor schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:54:
[...]

Tja, regeren is vooruitzien.
Helemaal mee eens, maar gelukkig is het niet alleen de overheid die daarvoor moet zorgen. Maar zijn het de commerciële bedrijven die handel zien in de uitbreiding van het laadnetwerk. De overheid werkt eigenlijk alleen maar tegen door hun wisselend beleid. Maar sinds een paar jaar zijn de laadmogelijkheden op de doorgaande routes toch enorm uitgebreid. Was het met de Ioniq drie jaar geleden nog puzzelen, vandaag de dag kun je overal laden. Ik heb er wel vertrouwen in. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Inspired schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:32:
[...]

Wij rijden ook morgen en vrijdag. Verwacht geen laadfiles. Wel wat omrijden/vertraging door de brand bij Narbonne. Maar goed, 1300km in twee dagen dus weinig stress.
Oeh, kak!
Zie dat nu ook idd, da’s wel minder.
Op de heenweg was het net onder controle en de A9 gewoon open, maar lijkt nu lastig…
Maar iets eerder vertrekken dus, thnx!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
DaMenaz schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 18:21:
Net terug van vakantie met de VW ID.7 Tourer naar Oostenrijk. Van tevoren een IONITY Power abonnement genomen en zo voor een knaak en een bos wortelen naar de Alpen geweest. Op de terugweg nog een paar dagen in de Eifel verbleven.

Wat raar is, is dat alle laadbeurten meteen verwerkt zijn in de app, afgeschreven zijn van de creditcard en een mail met de factuur is verzonden. Op twee sessies na. Op de terugweg 4 laadstops gemaakt (elke keer stoppen even afgetopt). Daarvan zijn sessie 2 en 3 wel verwerkt in de app, maar niet afgeschreven en (dus) ook niet gefactureerd. Sessie 4, later die dag, is wel gewoon verwerkt. Dat is inmiddels een week geleden.

Komt het vaker voor dat het zo lang duurt bij IONITY? Heb al wel een ticket geopend. Wil de fiscale verrekening in 1 x doen en niet later nog een keer met een paar losse facturen aan komen zeulen.
Nog even een terugkoppeling over bovenstaande. Wellicht handig voor anderen met soortgelijke ervaringen. Reactie ontvangen van IONITY:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DvNQC89TvXyMCqNV34lqk7R72dM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cU0ZLDbvadmDUNefWkPfQKSf.jpg?f=fotoalbum_large

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Puppetmaster schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:47:
[...]

Oeh, kak!
Zie dat nu ook idd, da’s wel minder.
Op de heenweg was het net onder controle en de A9 gewoon open, maar lijkt nu lastig…
Maar iets eerder vertrekken dus, thnx!
Heenreis hadden we idd ook file daar. Maar toen nog open. Nu dicht helaas. Flinke brand dus zal morgen nog weinig veranderd zijn ben ik bang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
Zapato schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:57:
[...]

15 minuten is erg overdreven. 3 a 5 minuten is mijn eigen ervaring België en Frankrijk. Zeker met de hond vind ik de Tesla laders erg fijn. Je kunt er rustig een wandelingetje doen. Remouchamps bijvoorbeeld even naar de rivier.
Met een tolbadge gaat het ook net iets gemakkelijker.
Ja, idd, vaak net ff de snelweg af, in F betekent dat automatisch door een tolpoortje, bliep zegt de badge en verder. :)
De SuC’s die ik tnt heb gehad zaten ófwel bij een hotel oid, of op een groot winkelplein. Dan heb je de nodige voorzieningen bij die hypermarchés.
In D altijd fijn op een autohof, ook altijd voorzieningen in de buurt. Autohof deden we met LPG ook altijd al, dus ook geen nieuws. Ik merk tnt iig weinig verschil tov ICE, voel me ook niet tweederangs, in tegendeel. :)
Inspired schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:54:
[...]
Heenreis hadden we idd ook file daar. Maar toen nog open. Nu dicht helaas. Flinke brand dus zal morgen nog weinig veranderd zijn ben ik bang.
De A9 is weer open! :D

[ Voor 13% gewijzigd door Puppetmaster op 06-08-2025 19:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 20:57

DarkSide

theres no place like ::1

Met tesla probeer ik nu wel de "Beste voorzieningen" te selecteren in de route ipv snelste.
Doorrijden gaat wel. Maar als er een pauze is, is het wel fijn als er idd wat voorzieningen zijn.
Dus dan kom je onderweg toch vaak bij een groot winkel terrein terecht.

Is wel stukje om. Maar even de benen strekken. Wat lopen, drinken, eten en naar de wc is wel fijn.
WC is dan ook vaak stuk schoner.
Daarna weer lekker de auto in en door.
Werkt meer dan prima deze vakantie. (vorig jaar was die optie er nog niet (of niet gezien iig) en dan sta je toch soms bij een wat meer twijfelachtige omgeving. Minder stalls en dichte of slechte tankstations en voorzieningen)

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stefannn
Belecthor schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:07:.
Als je nagaat dat nu iets van 2%-3% van de auto's in de EU een EV is en dit aantal hard stijgt, ben ik wat huiverig wat dit gaat betekenen voor de laadmogelijkheden straks bij dit soort vakanties. De laadmogelijkheden en faciliteiten zouden m.i. echt fors uitgebreid moeten worden om dit voor te zijn, vooral bij die grote parkeerplaatsen met benzinestations en winkels e.d.
Ik was van het voorjaar in Noorwegen.
29% van de auto’s is daar electrisch, 95% van de nieuwe verkopen is electrisch.
Wat ik tegenkwam……
Hele grote laadpleinen met 20 tot 50 laadpalen van verschillende aanbieders.
Kennelijk hadden ze allemaal wel ergens een voordeel want ze werden ook allemaal gebruikt.
Geen enkele keer hoeven wachten.
Vrijwel altijd 50% van de laadpalen vrij.
De zwarte zaterdagen zullen wel een probleem blijven maar met het uitbreiden van de elctrische vloot verwacht ik eigenlijk dat de laad structuur echt wel volgt.
Frankrijk was 3 jaar geleden nog hopeloos en is nu heel behoorlijk.
In Nederland elke 30km een fastned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedo1983
  • Laatst online: 21-09 23:01
Heen zo/ma/di
Terug do/vrij/zat

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flupp
PeterZ(on) schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:20:
[...]

Maar sinds een paar jaar zijn de laadmogelijkheden op de doorgaande routes toch enorm uitgebreid. Was het met de Ioniq drie jaar geleden nog puzzelen, vandaag de dag kun je overal laden. Ik heb er wel vertrouwen in. :)
Het moet zo’n kleine 10 jaar geleden zijn dat ik in Duitsland eens aan de praat geraakte met een Britse bejaarde Tesla-rijder, en ik ‘m (naast complimenteerde met z’n auto ook) vroeg of dat nu niet complex was, dat elektrisch rijden. En dat dit toch een hele planning vergde ivm laden edm. Ik beschouw mijzelf, nu, verre van een pionier, maar die man was (toen zeker nog) ronduit aan het pionieren qua electrisch rijden.

Waarop de man antwoordde “dat hij ook sportvliegtuig piloot was, dat hij ook dáár zijn tankstops moest plannen bij verre vluchten, en dat laadstops plannen dus niets uitzonderlijks was”.

Meer bepaald ook @Belecthor : het is dus ook maar hoe open je ervoor staat.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jdbiggelaa
……
Mijn ervaring was ook dat Ionity echt te mijden is op drukke dagen in de zomervakantie, de rest van het jaar zijn ze best handig.
In juni was ik naar en in Italië op rondreis en ik zag de bui al hangen. Toen ging het overal nog (net) goed bij Ionity, maar tegelijk was duidelijk dat in het hoogseizoen problemen zouden ontstaan. Ionity moet rap bijbouwen of accepteren dat klanten het netwerk in drukke tijden gaan mijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Puppetmaster schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:54:
[...]

Ja, idd, vaak net ff de snelweg af, in F betekent dat automatisch door een tolpoortje, bliep zegt de badge en verder. :)
De SuC’s die ik tnt heb gehad zaten ófwel bij een hotel oid, of op een groot winkelplein. Dan heb je de nodige voorzieningen bij die hypermarchés.
In D altijd fijn op een autohof, ook altijd voorzieningen in de buurt. Autohof deden we met LPG ook altijd al, dus ook geen nieuws. Ik merk tnt iig weinig verschil tov ICE, voel me ook niet tweederangs, in tegendeel. :)

[...]

De A9 is weer open! :D
Zag het net ook. :) Wel een kijkersfile maar dit is beter dan door het binnenland moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Stefannn schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 17:05:
[...]

Ik was van het voorjaar in Noorwegen.
29% van de auto’s is daar electrisch, 95% van de nieuwe verkopen is electrisch.
Wat ik tegenkwam……
Hele grote laadpleinen met 20 tot 50 laadpalen van verschillende aanbieders.
Kennelijk hadden ze allemaal wel ergens een voordeel want ze werden ook allemaal gebruikt.
Geen enkele keer hoeven wachten.
Vrijwel altijd 50% van de laadpalen vrij.
De zwarte zaterdagen zullen wel een probleem blijven maar met het uitbreiden van de elctrische vloot verwacht ik eigenlijk dat de laad structuur echt wel volgt.
Frankrijk was 3 jaar geleden nog hopeloos en is nu heel behoorlijk.
In Nederland elke 30km een fastned.
Mja. In 2019 had ik minder problemen door Frankrijk en Spanje dan nu. De laadpleinen blijven wel achter bij de groei van BEVs. Maar goed, het is ook de vraag of dat voor piekmomenten bij te houden is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flupp
jdbiggelaa schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:54:
[...]

Ionity moet rap bijbouwen of accepteren dat klanten het netwerk in drukke tijden gaan mijden.
… of hun prijzen verhogen :X ?

Ze zijn ook behoorlijk scherp geprijsd tov de meeste anderen, met de dekking die ze hebben is het mijn inziens begrijpelijk dat ze veel gevraagd zijn?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 11:06
flupp schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 06:52:
[...]

… of hun prijzen verhogen :X ?

Ze zijn ook behoorlijk scherp geprijsd tov de meeste anderen, met de dekking die ze hebben is het mijn inziens begrijpelijk dat ze veel gevraagd zijn?
Of accepteren dat ze tijdens pieken niet alle klanten kunnen bedienen die er zijn. Het is ook een keuze om het aantal locaties uit te breiden zodat over het jaar heen meer mensen komen laden ipv een paar grote laaadstations te bouwen waar nooit een laadfile staat

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zapato
  • Nu online
LT1970 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 08:34:
[...]

Of accepteren dat ze tijdens pieken niet alle klanten kunnen bedienen die er zijn. Het is ook een keuze om het aantal locaties uit te breiden zodat over het jaar heen meer mensen komen laden ipv een paar grote laaadstations te bouwen waar nooit een laadfile staat
Uitbreiding voor groei EV's is nodig, maar voor enkele piekmomenten in de zomer onnodig. Het moet uiteindelijk ook betaald worden als er geen gebruik van wordt gemaakt. Zelfde geldt ook voor files of wachtrijen voor de pomp op zwarte zaterdagen. Bijkomende voordeel is dat een aantal mensen zwarte zaterdagen gaan mijden en de druk iets afneemt. Overigens vind ik Ionity wel erg mager met aantal laadpalen per locatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:47
Afgelopen weekend vertrokken ri midden Zweden met de Model 3 LR AWD.
Zaterdag huis (bij Rotterdam) -> Hamburg; alleen een stopje bij SC Emmen, daarna in 1x door ri Hamburg. Hotel heeft een SC op het parkeerterrein, dus was daar zo weer vol.
Zondag via de pont Puttgarden naar Denemarken; gestopt in bij Koge, daar was nog 1 plek vrij en gelukkig is deze SC geheel overdekt want het plensde van de regen. 2e stop stond gepland bij Markaryd in Zweden, maar toen ik daar aan kwam stond er wachttijd. Omdat ik toch nog range overhad doorgereden naar Toftaholm voor een korte stop om daarna door te gaan naar mijn motel vlak bij Granna wat ook weer een SC op het parkeerterrein had.
Dag 3; 1e stop bij SC Arboga, 2e stop bij SC Soderhamn en daarna door tot 120km na Sundsvall om op de eindbestemming aan te komen.

Kortom; alleen maar Tesla gebruikt en maar 1x af hoeven wijken van het plan maar geen enkel moment ook maar stress gehad qua range. Nu heb ik deze trip inmiddels ook al vaker gedaan, maar dan pakte ik de boot van Duitsland naar Zweden. Dit was de 1e keer rijden dus toch net ff anders.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCOUnrwissImcoK7HlLgIGXDMGA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0M64jYXiJhPLlkYX7e28kx01.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is typerend voor de drukte die ik heb gehad bij Tesla SuC (selectie: Meer dan 8 stalls) tijdens mijn route naar Noord-Spanje en terug.

Deze foto is in Croutelle, afgelopen donderdag om 15:00 uur. Van de 40 stalls waren er 35 beschikbaar bij aankomst. En qua voorzieningen moesten we 3 minuten lopen naar een broodjeszaak.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zapato schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 08:49:
[...]
Bijkomende voordeel is dat een aantal mensen zwarte zaterdagen gaan mijden en de druk iets afneemt.
Dat zal wel tegenvallen. Vijftig jaar geleden waren er ook al zwarte zaterdagen, dus er is nog niet veel verandert. Ik ging toen gewoon een dag eerder weg, ook druk maar had nergens last van. :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zapato
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:21:
[...]

Dat zal wel tegenvallen. Vijftig jaar geleden waren er ook al zwarte zaterdagen, dus er is nog niet veel verandert. Ik ging toen gewoon een dag eerder weg, ook druk maar had nergens last van. :)
Zo erg als in 1975 zijn ze niet meer: https://www.vrt.be/vrtnws...chon-du-siecle-frankrijk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
snip: offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door We Are Borg op 12-08-2025 19:49 ]

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
snip: reactie op verwijderde reactie

[ Voor 91% gewijzigd door We Are Borg op 12-08-2025 19:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
Ecological schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:44:
[...]

Dat is het kip of het ei verhaal. IONITY heeft genoeg belastinggeld verbrast en met hun slechte app en klantenservice vind ik wel dat ze zich dik mogen schamen. Momenteel zijn we nog lang niet bij dat er genoeg laadpunten zijn voor de komende groei. We lopen in NL misschien een beetje voor maar Duitsland en Frankrijk lopen gigantisch achter op adoptie voor EVs. Om dan in 2025 laad files te hebben is weer complete incompetentie. Tesla heeft het dan ook veel beter gedaan met hun grote laad pleinen.
Je vergeet de impact van de rechtszaak tussen Tank+Rast enerzijds en Fastnet anderzijds (Tesla is er uit gestapt). Daardoor zijn er bij tal van tankstations (onder beheer van T+R) enkel 2 x 50kW laadpalen.
Die zaak zit tot bij de europese rechtbanken en ik ken de laatste evolutie niet.
Die zaak blokkeert gewoon elke verder installatie van laadpalen op die tankstations. Als dat uitgesproken wordt dan komen er direct een pak laadlocaties bij die vooral aan de noordkant van Duitsland voor een stevige uitbreiding aan zorgen.
Maar eerlijk, ik denk niet dat er een enorm probleem is hoor.
Ik reed heen en terug naar Denemarken op een zwarte zaterdag en heb op 8 laadsessies 1 keer gedurende 5 minuten moeten wachten.
De file bij Mc Donalds was langer, dus misschien moeten die ook maar stevig gaan uitbreiden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:23
PeterZ(on) schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:09:
[...]

En wat is dan de challenge? Want 285km rijden met een 40 kWh LEAF is niet echt een uitdaging, ook niet als je 20% degradatie hebt. Het is iig wel een leuk uitje. :)
Niet? Ik haal die afstand meestal niet met een 75KW model S :*)

Ik heb ook voor het eerst lange vakantieritten met de EV gemaakt, zal de cijfers even delen hier vd week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Leuk actueel artikel :) , alleen dat gaat niet over de Route du Soleil die ik toen reed. Toen was de tolweg ook nog niet helemaal gereed en ging je op bepaalde stukken nog binnendoor. Maar goed, mijn punt is dat die zwarte zaterdagen al veel langer bestaan en, net zoals de ochtend- en avondspits, alleen zijn te vermijden door een ander tijdstip te kiezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flupp
Ecological schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:44:
[...]
Dat is het kip of het ei verhaal. IONITY heeft genoeg belastinggeld verbrast en met hun slechte app en klantenservice vind ik wel dat ze zich dik mogen schamen. Momenteel zijn we nog lang niet bij dat er genoeg laadpunten zijn voor de komende groei. We lopen in NL misschien een beetje voor maar Duitsland en Frankrijk lopen gigantisch achter op adoptie voor EVs. Om dan in 2025 laad files te hebben is weer complete incompetentie.
Straks zal het nog aan Ionity’s “incompetentie” liggen dat er overal in Europa op die paar zaterdagen in het jaar laadfiles zijn. Ben je nu ernstig?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grlk
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21-09 22:05
Tommie12 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:59:
[...]

Je vergeet de impact van de rechtszaak tussen Tank+Rast enerzijds en Fastnet anderzijds (Tesla is er uit gestapt). Daardoor zijn er bij tal van tankstations (onder beheer van T+R) enkel 2 x 50kW laadpalen.
Die zaak zit tot bij de europese rechtbanken en ik ken de laatste evolutie niet.
Die zaak blokkeert gewoon elke verder installatie van laadpalen op die tankstations. Als dat uitgesproken wordt dan komen er direct een pak laadlocaties bij die vooral aan de noordkant van Duitsland voor een stevige uitbreiding aan zorgen.
Maar eerlijk, ik denk niet dat er een enorm probleem is hoor.
Ik reed heen en terug naar Denemarken op een zwarte zaterdag en heb op 8 laadsessies 1 keer gedurende 5 minuten moeten wachten.
De file bij Mc Donalds was langer, dus misschien moeten die ook maar stevig gaan uitbreiden. :+
Blijkbaar verloren door Fastned:
https://www.electrive.com...nst-autobahn-gmbh-at-ecj/

Wat mij ook opviel in Duitsland is hoe weinig publieke AC laders er zijn, in Leipzig maar een handvol en ook nog 81 cent/kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Nee, de zaak zit terug bij de duitse rechtbanken die de toepassing moeten nakijken...

En ja, het ziet er voorlopig niet goed uit voor Fastned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Wat zou een grotere impact hebben op de range? (Tesla model 3) Een kar of een dakkoffer + trekhaakkoffer? Ik heb bij voorkeur een kar mee, maar weet niet of ik het aandurf met laden en heb geen zin om elke 200/300 km de kar te ontkoppelen. Ik zag hier en daar wel Tesla's met de caravan schuin geparkeerd, maar vind het niet zo chique om 5 laadplaatsen in te nemen. Met kar voorzie ik een veel langere reisduur.

[ Voor 5% gewijzigd door Belecthor op 07-08-2025 12:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:34
Inmiddels voorbereidingen getroffen voor de trip naar noord Spanje.
Het uiteindelijke doel is een plaatsje wat Isábena heet. Dat ligt een beetje in de middle of nowhere.
Ik heb via Electromaps gevonden dat er in een straal van 15 km (volgens mij in het dorp zelf), 2 of 4 laadplekken zijn van Endesa en Iberdrola, die blijkbaar goed werken met een pas van Eletrcomaps dus heb ik die aangevraagd. Ik heb geen idee hoe druk bezet die zijn. Ze kunnen laden met max 22 kW, dus dat is wel een paar uurtjes laden. Niet onoverkomelijk, maar toch. Weet nog niet hoe het aan te pakken als deze al bezet zijn.
In de buurt zitten zover ik weet geen snel laders, de dichtsbijzijnde dat is een grotere stad op ongeveer 70 km afstand.
Met wat plannen kan ik in elk geval tot de grens met Spanje heel goed af met Ionity. Daara ook nog 1 a 2 Ionity snel laders/laadparken, maar daarna wordt het al snel stil met de snel laders.
Aangezien er een motor trailer met 2 motoren achter hangt, weet ik nog niet wat het vebruik is, ik gok er op dat ik 200 km moet kunnen halen (WLTP 525 dacht ik, wat je in de praktijk nooit haalt).

In elk geval ik neem een abonnement bij Ionity, 2 maanden gratis bij Electra, laadpas van Electromaps, en dan heb ik nog als backup laadpassen van ANWB, Plugsurfing, Shell, Q8, daar mee moet het toch wel lukken...

Heb met diverse apps gekeken maar ze blijken dus niet allemaal uit de dezelfde database te putten want met Electromaps zie ik bijv. meer dan via Chargemap. ANWB geeft zover ik het kan zien over het algmeeen wel een goed overzicht.

Ik heb begrepen dat laden bij de Tesla mogelijk is maar dat je dan geen hoge snelheen haalt. Ik heb in elk geval de app geïnstalleerd en de auto gekoppeld.

We gaan het mee maken!

[ Voor 12% gewijzigd door eX0duS op 07-08-2025 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

eX0duS schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:37:
Het uiteindelijke doel is een plaatsje wat Isábena heet. Dat ligt een beetje in de middle of nowhere.
Ik heb via Electromaps gevonden dat er in een straal van 15 km (volgens mij in het dorp zelf), 2 of 4 laadplekken zijn van Endesa en Iberdrola, die blijkbaar goed werken met een pas van Eletrcomaps dus heb ik die aangevraagd. Ik heb geen idee hoe druk bezet die zijn. Ze kunnen laden met max 22 kW, dus dat is wel een paar uurtjes laden. Niet onoverkomelijk, maar toch. Weet nog niet hoe het aan te pakken als deze al bezet zijn.
In de buurt zitten zover ik weet geen snel laders, de dichtsbijzijnde dat is een grotere stad op ongeveer 70 km afstand.
Met wat plannen kan ik in elk geval tot de grens met Spanje heel goed af met Ionity. Daara ook nog 1 a 2 Ionity snel laders/laadparken, maar daarna wordt het al snel stil met de snel laders.
Aangezien er een motor trailer met 2 motoren achter hangt, weet ik nog niet wat het vebruik is, ik gok er op dat ik 200 km moet kunnen halen (WLTP 525 dacht ik, wat je in de praktijk nooit haalt).

In elk geval ik neem een abonnement bij Ionity, 2 maanden gratis bij Electra, laadpas van Electromaps, en dan heb ik nog als backup laadpassen van ANWB, Plugsurfing, Shell, Q8, daar mee moet het toch wel lukken...

Heb met diverse apps gekeken maar ze blijken dus niet allemaal uit de dezelfde database te putten want met Electromaps zie ik bijv. meer dan via Chargemap. ANWB geeft zover ik het kan zien over het algmeeen wel een goed overzicht.

Ik heb begrepen dat laden bij de Tesla mogelijk is maar dat je dan geen hoge snelheen haalt. Ik heb in elk geval de app geïnstalleerd en de auto gekoppeld.

We gaan het mee maken!
Wellicht dat het compleet overbodige informatie is, maar kan je auto ook 22kW AC laden? Bij mijn weten is dat bij de meeste auto's waar het kan een extra optie, dus vandaar toch een heads-up. Laden wanneer het kan en niet wanneer het moet, en dan komt het vast in orde. Er willen ook nog wel eens op verrassende plekken niet-vermelde laadpalen staan is mijn ervaring (niet per se ervaren in Spanje overigens) dus wellicht dat het allemaal veel makkelijker is dan nu lijkt.

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 11:42

EDB

eX0duS schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:37:

We gaan het mee maken!
Eerder dit jaar in Spanje veel lokaal geladen bij Endesa, nooit druk en werkt met de Shell pas (0.35 cent Kw)

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

Pagina: 1 ... 122 ... 132 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.