Gisteren terug gekomen van een korte vakantie in zuid zuid duitsland net boven Basel. Wij hebben een Opel Ampera-E en dat is een trage snellader.
Dit was onze eerste vakantie verder weg met de elektrische auto en wat een genot in de bergen! ook heel fijn dat ie bij het dalen mooi weer flink stroom 'terug tankt'.
Verder dus ook voor het eerst aan de snelladers gehangen.
Net iets meer dan 1500 km afgelegd (inclusief kleine tripjes op locatie).
Heenweg Meestal 100 km/u en af en toe 110 op GPS. Terugweg 50/50 100km/u en 110 km/u op GPS.
Boordcomputer zei een verbruik van 6.2 km/kWh (16.13 kWh/100km). Dat vond ik voor ons beestje steady zuinig.
Munitie voor het laden:
- EnBW app gekoppeld aan bankpas. Op die manier goedkoper dan een andere app bij EnBW. Bewust geen abbo genomen, want ik wist niet hoeveel ik er ging laden.
- ANWB pas, wel abbo afgesloten zodat ik geen startkosten zou hebben. Ik had al flink rondom de slaapplekken gekeken en was vaak de voordeligste met wat ik aan apps en passen had/wilde installeren
- Shell pas als back up.
- Verder flink wat laders in maps favorieten gezet waar een speeltoestel vlakbij was. Wel zo handig om een kleine van 2 jaar mee te vermaken tijdens de laad/eetstop. Daardoor geen abbo's genomen, wilde niet vast zitten aan bepaalde stops.
Heenweg :
zuid oost brabant -> Ettlingen.
Begonnen met 100%
Moesten de dag erna op ijd net over de grens in Frankrijk zijn en ik had geen zin om super vroeg te vertrekken om het in 1x te rijden. Dus dag eerder vertrokken. Na ca 2.5 uur rijden moest er toch een plas/eetpauze gehouden worden. Bewust Ionity bij Brohtal vermeden, want die zaten vol en ik had geen zin in wachten en 'die eikel' die de paal lang bezet houdt zijn. Dus een stukje doorgereden naar de McDonalds met EnBW laders. Die waren 300 KW, ook veel te hoog, maar niet druk. Geladen van 50% -> 80%. Duurde wel 45 minuten, maar geen moment gewacht, het duurde gewoon zo lang met rusten en de kleine vermaken met rennen/spelen/luier schoonmaken enz.
In Ettlingen aan een laadpaal in de buurt gezet. Deze accepteerde mijn ANWB pas niet, maar via de app van ANWB gelukkig wel (vreemd). Dit zou een 22 KW paal moeten zijn, maar ging niet hoger dan 4.2 KW (ampera is 1 fase lader).
snachts de auto in de garage van het hotel gezet (voelde veiliger). Volgende dag sochtends weer even aan een lader, andere lader in de buurt. Deze pakte de ANWB pas wel en laadde wel met 7.2 KW.
Volgende dag doorgereden en in Frankrijk bij een aral snellader geparkeerd bij een supermarkt en van 30% naar 75% geladen in 45 min.
Op locatie:
Dichtsbijzijnde lader was 1.2 km bergaf. Dus dat was een pittige loop. Dus maar overal geladen waar het kon als wij ergens heen gingen. Wel irritant dat alle laders in het gebied een kleeftarief na 4 uur hadden (is volgens mij iets in duitsland vanaf 1 augustus?). Dat is in ieder geval vrij irritant met mijn 1 fase auto. Gelukkig was er veel moois in de buurt, dus nooit verre ritten gemaakt.
Terugweg:
Weggegaan met 75%.
Was duidelijk overal drukker dan de heenweg (wat wil je ook op een zondag in hoogseizoen). De Ionity's weer vermeden, want altijd vol volgens maps, anwb en enbw app.
- Geladen bij EnBW 50 kw lader van 20% naar 75% (de 150 kw ernaast was ook vrij, maar was sociaal). Enige jammere was dat de 50 kw blijkbaar maximaal 45 kw was.
- Weer geladen bij zelfde EnBW als heenweg. van 14% tot 70%. Dit keer wel iemand die vlak na ons kwam en moest wachten en de EWE Go laders waren dit keer ook bezet. Dit keer waren we wel op de lader aan het wachten de laatste 10 minuten.
- Thuis aangekomen met 10%
Samenvattend, prima te doen met de oudere generatie elektrische auto. Je moet alleen geen haast hebben en eerlijk gezegd, langere ritten dan zuid Duitsland bewaar ik wel voor over een paar jaar als de huidige elektrische auto's betaalbaar zijn geworden voor deze prive rijder

. Want het zat wel op het randje op de terugweg, iedereen moe en wilden naar huis, dan duurde de pitstopjes wel net te lang

.