PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ik dacht dat in het het kader van de nieuwe ‘Spark Alliance’ een laadpas niet meer nodig was, maar misschien heb ik het mis.gerwim schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:46:
[...]
AFAIK kan je dit niet activeren in de IONITY app, dus je hebt bij een andere MSP een laadpas nodig die Plug & Charge ondersteund, toch?
Lynk&co 02 software 1.2.0 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin
Het zou daarbij helpen als Teslarijders niet zelf preferentieel aan de V4’s gaan staan zoals afgelopen rit meest het geval was…[b]slacksoff in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"slacksoff schreef op
Daarom tip3 uit eigenbelang: Mocht je met je niet-Tesla naar een drukke supercharger gaan, kijk of je aansluiting linksachter of rechtsvoor zit, of ga naar een V4 supercharger want die hebben langere kabels.

Het biedt teslarijders geen voordeel tov V3’s, maar toch staan ze er allemaal, mogelijk omdat het nieuw is?
Jij kan zelf het best via V2’s rijden. Die zijn toch niet populair gezien de lage snelheid, maar geheel van jouw generatie Tesla.
Hoef je ook niet de CCS-converter te gebruiken.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Lekker tendentieus stukje weer. Het enige positieve dat ze schrijven is de 36% toename.Azqi schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:39:
36% meer Nederlanders met de EV op vakantie volgens Fastned.
[Afbeelding]
Verder meteen weer over ergernis beginnen en dat EV-bezitters massaal op vliegvakantie zouden gaan…
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
EV rijders doen dus ongeveer hetzelfde als de iedereen: ongeveer de helft gaat met de auto op vakantie.Azqi schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:39:
36% meer Nederlanders met de EV op vakantie volgens Fastned.
[Afbeelding]
Ben benieuwd of Ionity dezelfde stijging of hoger rapporteert. Spark Alliance wordt wel aangehaald, rest artikel is daar een advertorial voor naar mijn mening.
Voor de meeste vakanties naar het buitenland wordt de auto (47%) of het vliegtuig (43%) gekozen
https://www.kimnet.nl/doc...nties-naar-het-buitenland
Even mijn "aanhangervriendelijk laden" lijstje gepakt, maar dat is vooral Aral-Pulse gebied idd.The Legend schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:50:
Ik ben onze terugreis even aan het plannen (want ik wil zo goedkoop én snel mogelijk). Rij met vouwwagen dus de afstand tussen stops mag niet te lang zijn. Voorkeur voor IONiTY ivm abo. We rijden snachts dus daarom wil ik eigenlijk ook alleen stoppen op plekken waar gegarandeerd faciliteiten (koffie/toilet) open zijn. Ik zit ff te zoeken in het stuk A3 in Duitsland tussen IONITY Bruchsal Ost en IONiTY Ohligser Heide Ost mis ik net een punt. Op de heenweg heb ik geladen bij Bad Camberg, maar daar zit helaas alleen een IONiTY aan de westkant en niet aan de oostzijde. Ik had al wel gevonden dat IONiTY Bad Honnef op een Autohof zit waar wel 24/7 faciliteiten open zijn. Maar dat is vanaf Bruchsal Ost 230km en als dat het heuvelop gaat kan dat krap worden.
Iets eerder bij afrit Willroth zit nog een autohof met een Ionity lader. Maar dat is alsnog een goede 200km.
Scheelt wel dat je over de lange termijn alleen maar naar beneden gaat op de terugweg
Of je moet even een boefje zijn en bij Bad Camberg het weggetje van de parking naar het hotel door sneaken.

[ Voor 3% gewijzigd door Smurf op 01-08-2025 15:26 ]
)
Is gewoon marketing die zijn werk doet. v4 kan sneller laden. In Europa maakt het echter niks uit tov v3 idd. Dat weet echter de gemiddelde Tesla rijder niet. Ik pak zelf altijd v3. Dat design is gewoon veel herkenbaarder voor me.Puppetmaster schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 14:38:
[...]
Het zou daarbij helpen als Teslarijders niet zelf preferentieel aan de V4’s gaan staan zoals afgelopen rit meest het geval was…![]()
Het biedt teslarijders geen voordeel tov V3’s, maar toch staan ze er allemaal, mogelijk omdat het nieuw is?
Jij kan zelf het best via V2’s rijden. Die zijn toch niet populair gezien de lage snelheid, maar geheel van jouw generatie Tesla.
Hoef je ook niet de CCS-converter te gebruiken.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
En iets trager boeit me niet.
Laden is altijd sneller klaar dan ik.
Ik heb vorig jaar allebei afgesloten, uiteindelijk ionity twee keer gebruikt, waarbij één keer op een plek waar ook Tesla vertegenwoordigd is.Maikie18 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 21:16:
Ik twijfel nog voor de rit naar Italië of het ionity abonnement activeren of tesla. Als ik het goed heb gevolgd geven de meeste personen hier toch wel dat de tesla laders meestal de beste beschikbaarheid hebben.
Voor mij telt ook dat Superchargers overal in het land (iig waar ik kom) te vinden zijn en ionity een stuk minder, dus ik heb ionity opgezegd en ik gebruik Tesla nu het hele jaar door, als voornaamste energiebron. Als ik na 23 uur aankoppel, zit ik op 23 cent in Leusden.
Als je in jouw thuisregio juist veel ionity hebt, is het wellicht handiger om die aan te houden ipv Tesla.
Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024
Dit inderdaad. En welke handig is qua logische rustpauze, in ons geval om de +-2uur.SpikeHome schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 15:34:
Ik kijk waar ruimte is.
En iets trager boeit me niet.
Laden is altijd sneller klaar dan ik.
In augustus 2024 gingen we met deze auto naar de Franse Alpen. Enkele reis was dit ongeveer 1.000km. Voor mij was het elektrisch rijden helemaal nieuw. We gingen als een gezin met 2 kleine kinderen van destijds 5 en 7 jaar in een Tesla 1.000km rijden met een elektrische auto.
Vooraf was ik dan ook flink zenuwachtig, ik was ook de enige chauffeur omdat mijn vrouw niet durft te rijden. Daarnaast had ik mijn vrouw overtuigd van elektrisch rijden. Dus ik wilde echt niet dat dit ging tegenvallen. Ik had alle mogelijke voorbereidingen getroffen die je kan bedenken.
- Overnachting gepland bij een hotel met laadpaal
- Meerdere laadpassen aangeschaft
- Meerdere apps geïnstalleerd
- Route vooraf uitgestippeld met ABRP
- Route vooraf uitgestippeld met ANWB
En nog veel meer kleine aanpassingen zodat ook de "langere" wachttijden voor het laden wat aangenamer zouden worden.
Uiteindelijk op de dag van vertrek, de navigatie van Tesla en ABRP tegelijk aangezet. ABRP op mijn telefoon. Uiteindelijk heb ik ABRP misschien een uurtje aangehad en daarna volledig overgestapt op Tesla navigatie. Die was vele malen beter omdat deze file informatie had, live verbruik bijhield en meer kleine verfijningen had. Allemaal logisch overigens en niks ten nadele van ABRP, alleen is navigatie van de auto gewoon praktischer.
Onze overnachting was in Dijon. Richting Dijon uiteindelijk maar 1 keer hoeven stoppen in België om te laden. Daarna vanuit Dijon hetzelfde verhaal, ook maar 1 keer hoeven stoppen om te laden. Nergens laadfiles gehad en prijzen waren bijzonder redelijk bij de Tesla superchargers.
Dit beviel zo goed dat we besloten om de terugweg ZONDER overnachting en ZONDER ABRP te doen. Eigenlijk gewoon rijden op de Tesla navigatie. Daarnaast echt flink doorgereden. Terugweg hadden we uiteindelijk 4 laadstops nodig.
Het leuke aan dit verhaal is, dat de terugweg oprecht volledig zorgeloos rijden was. De navigatie deed het perfect en wist ook waar er bij de Tesla Superchargers nog plek was. De Tesla Superchargers staan allemaal net van de snelweg af, wat vervelend lijkt, maar hebben daardoor veel nettere toilet gelegenheden. De hele beleving was echt super. Daarnaast hebben wij niet een keer op de auto hoeven wachten. Alle keren dat wij ergens stopten en moesten laden gingen we ook gelijk even naar het toilet en koffie halen. Kinderen heel even rennen en spelen. En weer naar de auto. Elke keer was de auto dan al de 80% voorbij.
Al met al zoveel kleine dingen die me uiteindelijk zo enorm goed bevielen dat ik zeker wist dat ik voortaan EV blijf rijden. Het beviel mij beter dan tanken. Hieronder een paar highlights:
- Laadstations van Tesla zijn schoner en rustiger dan benzinestations, met name toiletten - kan hit and miss zijn natuurlijk, maar dit was onze ervaring
- Laden bij Tesla Supercharger met een Tesla is stekker er in steken en weg lopen naar het restaurant. Geen pasje, geen sleutel of wat dan ook. Niet wachten tot hij klaar is, niet betalen. Het is in dat opzicht zelfs sneller dan tanken. Bij tanken stond ik altijd te wachten bij de auto tot hij vol is, dan betalen, dan parkeren. Allemaal verleden tijd nu, auto parkeren, stekker er in... en dat is het. Als je klaar ben hoef je niet te betalen, gewoon stekker er uit en weg rijden
- Laden ging sneller dan ik dacht, veel sneller. Geen enkele keer moesten wij wachten tot de auto eindelijk op de 80% zat. Daarnaast waren de kinderen autorijden eerder zat dan dat de batterij leeg was.
- De power van elektrisch rijden op de snelweg is echt heerlijk. Maar tegelijkertijd is het cruisen in een stille elektrische auto ook echt fenomenaal. Gewoon cruisecontrol 110, autopilot aan een gaan. Ik weet dat veel afgeven op autopilot, maar ik vind het top.
Lang verhaal, ik weet het, maar wilde het toch even delen. Het is lastig om te benadrukken hoe goed het ons bevallen is.
Poeh dat is wel pittig. Met de vouwwagen zaten wij tussen de 18-22 KWh/100km. Maar snelheid was dan ook max 105, en waar mogelijk achter een bus aan bvb die 100 rijdt.Babtvt schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:03:
Sjah deze combi is totaal niet zuinig. verbruik zat gemiddeld op 32 KWh /100 km.
Het zijn die fietsen en skikoffer die echt veel wind vangen.
Vertrek 01:00 uur, aankomst 14:40 uur.
Hij vond 110 op de ACC ook prettiger dan 120, met 120 haalde ik de volgende stop soms niet dus dan weer terug naar 110 en zo een beetje spelen.
https://wren.co/join/Devian
Waarover er nu al wordt geneut, zeg. Straks moet ik bij de bakker Frans brood bestellen opdat er genoeg wit brood overblijft voor de klanten met een vals gebitPuppetmaster schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 14:38:
[...]
Het zou daarbij helpen als Teslarijders niet zelf preferentieel aan de V4’s gaan staan zoals afgelopen rit meest het geval was…![]()
…

Model 3 LR (model 2023)
Zolang je nog geen NVIDIA GPU's erbij nodig hebt, zal dat wel meevallen.flupp schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:43:
[...]
Waarover er nu al wordt geneut, zeg. Straks moet ik bij de bakker Frans brood bestellen opdat er genoeg wit brood overblijft voor de klanten met een vals gebit
Ik heb het even opgezocht, maar dat heeft een oorzaak: Italië heeft de hoogste energietarieven van Europa!bart155 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 23:11:
Laden op de camping was uiteindelijk het duurste voor 60 cent de kWh.[Afbeelding]
Het is dus niet altijd de inhalige campingeigenaar.
In het Lechtal (Oostenrijk), tussen pakweg Reutte en Warth, vind je er moeilijk een voor minder dan die 60c€/kWhOpa schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:46:
[...]
Ik heb het even opgezocht, maar dat heeft een oorzaak: Italië heeft de hoogste energietarieven van Europa!
Het is dus niet altijd de inhalige campingeigenaar.

Model 3 LR (model 2023)
https://www.telegraaf.nl/...e-laadpalen/81235022.html
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Eh nee. Ook eigenbelang.slacksoff schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:38:
Daarom tip3 uit eigenbelang: Mocht je met je niet-Tesla naar een drukke supercharger gaan, kijk of je aansluiting linksachter of rechtsvoor zit, of ga naar een V4 supercharger want die hebben langere kabels.
En mijn laadpoort zit aan de verkeerde kant, dus 2 stalls bezet.
Ik begon niet hè?flupp schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:43:
[...]
Waarover er nu al wordt geneut, zeg. Straks moet ik bij de bakker Frans brood bestellen opdat er genoeg wit brood overblijft voor de klanten met een vals gebit
Maar ik vind het wel ironisch dat de oplossing voor de dubbelbezetting van stalls door non-teslas, steevast geblokkeerd worden door Tesla’s.
Tip, je kunt hem makkelijk verder leegrijden en beter ook minder ver opladen, dan ben je veel sneller klaar. Dus lekker van 10-80% bijvoorbeeld.GoEV6 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 19:13:
Voor het eerst met de EV6 naar Frankrijk. Wat een feest al die snelladers langs de snelwegen. En eenmaal op bestemming of bijneem wat langere rit binnen Frankrijk kunnen laden bij bv Intermarche. Kwam net met 30% aan en na 30 minuten weer op 98%. Met 130/h rijden bevalt ook goed met deze auto.
Import van EVs
… terwijl ik, vergeef het mij, het net zo ironisch vind dat de oplossing voor het laden van non-Tesla’s bij overbezette Tesla superchargers zou moeten worden gezocht in het verwijderen van uitgerekend… Tesla’s.Puppetmaster schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 21:50:
[...]
…
Maar ik vind het wel ironisch dat de oplossing voor de dubbelbezetting van stalls door non-teslas, steevast geblokkeerd worden door Tesla’s.
Ik ga hier verder niet meer op in om de discussie niet (verder) off-topic te laten gaan.
“l’ enfer, c’est les autres”
Model 3 LR (model 2023)
Ik heb vandaag ook geprobeerd mijn Ayvens druppel te koppelen in de Fastned app, maar kreeg een foutmelding. Hulpvraag bij Ayvens verwees me door naar Fastned (misschien kunnen ze 'm handmatig koppelen als je belt), en Fastned geeft aan dat ze voorlopig geen Ayvens druppels meer koppelen ter voorkoming van fraude. Dit is een situatie tussen Fastned en Plugsurfing die eerst opgelost moet worden. En natuurlijk weet niemand hoe lang dit nog precies duurt....:(jongetje schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:42:
@DuneEmpire Kun je die druppel van je werkgever niet aan de fastned app toevoegen, ik heb de (travelcard) laaddruppel van mijn werkgever (via Ayvens) toegevoegd aan de Fastned app en dat werkt prima. Netzoals dat deze is gekoppeld aan mijn Tesla app (ik heb dan wel een Tesla dus geen abonnement nodig bij Tesla). Hoef tot nu toe niets te declareren.
Mooi. Veel plezier ermee.GoEV6 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 19:13:
Voor het eerst met de EV6 naar Frankrijk. Wat een feest al die snelladers langs de snelwegen. En eenmaal op bestemming of bijneem wat langere rit binnen Frankrijk kunnen laden bij bv Intermarche. Kwam net met 30% aan en na 30 minuten weer op 98%. Met 130/h rijden bevalt ook goed met deze auto.
Maar doorladen na 80% is voor je (wachtende) collega-laders niet fijn. En zelf moet je ook onnodig wachten vanwege de lage laadsnelheid boven de 80%.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Ik zou 'm wat anders insteken en meer op 't informerende leunen. Weet je wel dat boven de 80% laden bijna net zo lang duurt als tot de 80% komen? Daardoor is het handiger als je bij bijna 80% gewoon doorrijdt naar de volgende dat scheelt heel veel laadtijd. Iedereen blij. Iedereen? Ja de mensen die staan te wachten eventueel kunnen ook weeer sneller laden. Zo is iedereen sneller op bestemming en sneller weg!HansAuutB schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 01:00:
[...]
Mooi. Veel plezier ermee.
Maar doorladen na 80% is voor je (wachtende) collega-laders niet fijn. En zelf moet je ook onnodig wachten vanwege de lage laadsnelheid boven de 80%.
Ik heb zelf tig maal tot 100% geladen op onze reizen naar Portugal. Dat is niet omdat we 't wilden maar omdat we niet sneller wegkonden door de kinderen, het verschonen. Zelf even hapje eten of toilet bezoek etc.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Yes weet het. We gingen laden omdat we na 2,5 uur rijden welLuiaard schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 21:56:
[...]
Tip, je kunt hem makkelijk verder leegrijden en beter ook minder ver opladen, dan ben je veel sneller klaar. Dus lekker van 10-80% bijvoorbeeld.
even wilde stoppen. De auto was hierbij dus niet de beperking die kan idd nog wel ff door
In Duitsland zijn dit weekend alle Shell Recharge palen afgeprijsd. Laden is voor iedereen voor EUR 0.39 kWh of voor EUR 0.29 als je een abo hebt (EUR 4.99 pm).
Met bovengenoemde Lidl actie krijg je daarbovenop nog 20% korting! Actie geld van 1 aug t/m 3 aug.
https://www.shell.de/laden.html
We zijn gestart naar Praag en zijn nu in Budapest.
Dit is mijn 2e zomervakantie met een EV.
Vorig jaar met een M3 van begin 2020 (dus oude interieur en geen WP) En nu met een M3 van 2025.
Die twee auto's zijn wel een wereld van verschil vind ik.
Met de oude kon ik ongeveer 300km rijden voor hij aan de lader moest. En dan moest ik nog rustig rijden.
max 110 eigenlijk. Dit is natuurlijk meer dan prima. je wilt toch ook even de benen strekken en wat drinken en pauze nemen.
Echter nu met de nieuwe rijdt ik lekker door duitsland op de AP met 140 en door Tjechie en Hongarije met 130.
We nemen net zoveel pauzes als eerst maar kan nu wel lekker met het verkeer mee rijden.
Vind ik persoonlijk wat relaxter rijden.
Gemiddelde over iets van 1350 km was ongeveer 142 wh/km.
Verder gewoon de tesla op beste voorzieningen gezet en dan kom je uit bij grote winkel centrums bv.
waar je makkelijk even kunt rond lopen en genoeg voorzieningen zijn om wat te eten en te drinken.
De auto geeft daarbij weer veel te snel aan dat je kunt vertrekken :-) Dus idd vaak geladen tot over de 80%
Vaak staat er 15min tot vervolgen rit. Of 30 min tot volgeladen.
Verder weer geen enkel centje pijn om de bestemming te bereiken.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Even ter verdediging 😉 van mijn collega EV6 rijder : hij laadt zo snel dat je niet aan wachten op je auto toekomt.HansAuutB schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 01:00:
[...]
Mooi. Veel plezier ermee.
Op mijn rit van amsterdam naar Oostenrijk (900 km) 2 keer moeten laden. Laden begonnen met 20% en 13%. Vervolgens lopen naar faciliteiten, iedereen naar de wc en wat eten en drinken. Beide keren was ik halverwege mijn koffie en de auto alweer boven de 80%.
Korte check dat er nog vrije laadpalen waren en rustig mijn koffie opgedronken. Vervolgens met 96% en 92% weer vertrokken
EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl
Verwijderd
Wat mij betreft hoeft niemand zich hier te verantwoorden voor zijn of haar laadgedrag, puur omdat Hendrik (fictieve Tweaker) vindt dat je na vijf minuten alweer moet verkassen bij de snellader. Sommige EV’s doen er nou eenmaal flink wat langer over om van een laag SoC naar 80% te laden, en dat is niet onredelijk.jeroenkb schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 09:31:
[...]
Even ter verdediging 😉 van mijn collega EV6 rijder : hij laadt zo snel dat je niet aan wachten op je auto toekomt.
Er zijn bovendien al regels die bepalen hoe lang je bij een snellader mag staan. In Duitsland is dat bijvoorbeeld vaak maximaal één uur. Dat is aan de korte kant als je een Nissan Leaf aan het rapidladen bent, zeker gezien de laadsnelheid en accucapaciteit. Of het Ordnungsamt er daadwerkelijk op handhaaft is weer een ander verhaal, maar los daarvan zijn er ook nog zaken zoals eventuele kleeftarieven die het ontmoedigen om onnodig lang te blijven hangen.
Dan zijn de boodschappen nog niet binnen;-)Luiaard schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 21:56:
[...]
Tip, je kunt hem makkelijk verder leegrijden en beter ook minder ver opladen, dan ben je veel sneller klaar. Dus lekker van 10-80% bijvoorbeeld.
Daar heb ik niemand over horen klagen. Het gaat om laadgedrag boven de 80%, alleen wanneer het druk is.Verwijderd schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 10:11:
[...]
Wat mij betreft hoeft niemand zich hier te verantwoorden voor zijn of haar laadgedrag, puur omdat Hendrik (fictieve Tweaker) vindt dat je na vijf minuten alweer moet verkassen bij de snellader. Sommige EV’s doen er nou eenmaal flink wat langer over om van een laag SoC naar 80% te laden, en dat is niet onredelijk.
Er zijn bovendien al regels die bepalen hoe lang je bij een snellader mag staan. In Duitsland is dat bijvoorbeeld vaak maximaal één uur. Dat is aan de korte kant als je een Nissan Leaf aan het rapidladen bent, zeker gezien de laadsnelheid en accucapaciteit. Of het Ordnungsamt er daadwerkelijk op handhaaft is weer een ander verhaal, maar los daarvan zijn er ook nog zaken zoals eventuele kleeftarieven die het ontmoedigen om onnodig lang te blijven hangen.
Ik stond op Zwarte zaterdag bij een EWviva weer heerlijk Remi als
enige van de 4 stalls van 300 kW. Auto op de foto was al klaar met laden. Uur ervoor was er wel behoorlijke bezetting, maar je ziet hoe dat ook een momentopname kan zijn.
Niet op de foto, maar wel aanwezig een grote supermarkt en een Mac Donalds.
Vanuit Toscane naar Rimini gereden, alleen wat langzamer rijdend verkeer vlak voor Rimini gehad. Ik teken ervoor.
:strip_exif()/f/image/Y5zALnCUXMgQS25Z9Hx55NuS.jpg?f=fotoalbum_large)
Lekkere laadsnelheid ook overigens: (sorry voor het stof)
Bij 77% werd ik door de paal zelf afgekapt, andere was ik met 80% gaan rijden. In Rimini genoeg 300 kW laders.
:strip_exif()/f/image/Lpa6X6gLvm1nKjQH5WrpDzym.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door Azqi op 02-08-2025 17:26 ]
Maar voor ons helemaal prima voor die 1x per jaar dat we op vakantie gaan. Wij zijn ook terug van drie weken Corsica en twee dagen Lago Maggiore (op bezoek geweest bij familie)
In totaal hebben we zo’n 4500+ km afgelegd:
:strip_exif()/f/image/kV84w9mS3vQ98S4oUCviqNfg.jpg?f=fotoalbum_large)
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
De eerste keer een laadfile meegemaakt. De hele tijd gaf de Tesla navi dat er van de 8 palen 4 vrij waren, en vlak voor aankomst was het ineens 5, dan 10 en dan ineens 20 min wachten. Ik stond als derde auto in de wachtrij en heb ca 10 minuten gewacht. Mijn vrouw is dan maar naar McDo gegaan waar de file nog langer was. 13h schijnt een piekmoment te zijn, want toen ik ingeplugd was had ze onze burgers nog niet…
Op deze route zijn de meeste raststättes van Tank en Rast, en dat betekent dat door dat idiote conflict dat nog altijd niet opgelost is er overal maar 2 miserabele palen van 50 kW staan. Door Duitsland rijden wordt dan nog eenvoudiger, nu moet je eigenlijk altijd naar een Autohof als je eens van de Tesla Suc wil af wijken. Want helaas staan die noet altijd op,de plaatsen die goed met de route overeenkomen.
Het viel me toch wat tegen om iedere keer van de autostrade af te rijden, en naar de laders te gaan zoeken.
En ja, tijdens de lunch was de auto eerder klaar dan wij, maar omdat er 2 fietsen op de haak zaten ging het verbruik wel omhoog naar ca 220-240Wh/km en dan raak je met 70% maar goed 200km verder.
De laadsnelheid van Tesla is boven de 50% echt niet zo snel (dan zak je onder de 100 kW), en als je enkel de pipi/drinkstop wil doen met een gevulde frigobox, dan sta je wel effe duimpjes te draaien.
De nieuwere EV’s doen dat gewoon beter.
En verder heeft mijn Y vandaag minstens 4-5 keer de remmen toe gegooid wanneer ik daar geen enkele reden toe zag. Die autopilot blijft gewoon ondermaats, en ik verontschuldig mij als je achter mij reed en mee moest remmen. Meestal was ik snel genoeg, maar een keer zag ik toch een lichtflits….
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dit vooral omdat ik zeker weten mijn volgende stop te halen.
Ik vind zolang je maar aan het laden bent, je kan niet zien wat de volgende stop is voor die persoon.
Je brandstof auto gooi je ook niet voor 80% vol scheelt toch weer 20seconden vooral in Luxemburg waar er echt wel files zijn bij de tankstations scheelt dat behoorlijk.
Als ik vind dat ik 95% lading nodig hebt moet ik dat kunnen laden zonder extra kosten.
Als ik aangekoppeld sta en 100% vol ben ja dan mag je van mij kosten rekenen.
Ik snap dat je dat vindt en het kan idd ook echt nodig zijn soms.SpikeHome schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 21:35:
Als ik vind dat ik 95% lading nodig hebt moet ik dat kunnen laden zonder extra kosten.
Als ik aangekoppeld sta en 100% vol ben ja dan mag je van mij kosten rekenen.
Echter kan (bijvoorbeeld) Tesla daar anders over denken en toch congestion fee rekenen bij >5 min boven 80% SoC.
Gelukkig is dat alleen bij drukte.
[ Voor 3% gewijzigd door Puppetmaster op 02-08-2025 21:59 ]
Enige wat ik ter voorbereiding had gedaan was een aantal laadplaatsen uitzoeken met flink wat stalls (deze weken daamee ook af van de suggesties van de Tesla navi maar lagen wel op de route).
Het was onze eerste zomervakantie met EV. Ben in Como, Toscane, Rome en op Sardinie geweest. Nergens laadproblemen / files gehad. Merendeel Tesla SuC kunnen laden, incidenteel een andere aanbieder.
[ Voor 17% gewijzigd door Shenk86 op 02-08-2025 22:26 ]
:strip_exif()/f/image/GD1WJrLTy5YNcbai0ckZ5FFK.jpg?f=fotoalbum_large)
De camping lag "slechts" op 630 km van huis, maar wel dwars door Parijs heen. Vooraf hadden we de laadstrategie uitgestippeld met ABRP, maar deze bleek zelfs met de aanhanger wat conservatief. We gingen hierdoor voor een 3-stopper met een backup een 4 stopper. Met een ionity- en electra-abonnement op zak vertrokken we met volle moed richting Blois langs de Loire.
Al snel bleek dat het verbruik lager uit zou komen dan ABRP inschatte (20,3 t.o.v. 21 Wh/km). We zijn dus voor de vooraf ingeplande 3-stopper gegaan. Afgezien van wat omrijden in Parijs (i.v.m. wat files) hebben we steeds 120 kunnen rijden waar het mocht. Omdat het onze eerste keer was en we nog geen laadervaring hadden hebben we de SOC niet laten zakken tot onder de 20%. Daarnaast waren de kinderen ook rond deze tijd al lang klaar voor pauze.
Het laden ging soepel, we hebben nooit hoeven te wachten op een vrije paal én de kinderen waren pas ruim na de 80% klaar om weer verder te gaan. Op het eind sloeg toch (geheel onterecht) range range anxiety toe, want we hadden niet uitgezocht of er een lader dichtbij de camping was. Hierdoor hebben we vlak voor aankomst de laatste ionity op de route gepakt om nog even 6kWh te laden. Achteraf bleek dat niet nodig omdat op de camping twee ongedocumenteerde, " domme" tesla-laders stonden die met de pinpas bij de receptie geactiveerd en betaald dienden te worden.
De terugweg ging even soepel, waarbij het bereik met het zelfde rijgedrag, maar meer file op 18,7 Wh/km uitkwam.
Helaas viel het tegen dat op bijna alle laadplaatsen de aanhanger losgekoppeld moest worden. Gelukkig was een parkeerplaats niet ver weg. Daarnaast wat foutjes gemaakt met laadkosten, waardoor we bij de eerste stop (allego Marke) maarliefst € 0,83/kWh moesten betalen.
Toch ook wel ergens grappig dat wij dit jaar een wat mindere ervaring hadden beiden, terwijl jij ook net als mij volgens al paar jaar EV rijden. Natuurlijk, ik wil NOOIT meer terug, maar ik had in 2020 heel veel tolerantie voor dingen die net niet lekker gingen, maar anno 2025 had ik wel gehoopt dat het ietsje beter was geweest!Tommie12 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 21:23:
Vandaag ritje Denemarken België gedaan.
De eerste keer een laadfile meegemaakt. De hele tijd gaf de Tesla navi dat er van de 8 palen 4 vrij waren, en vlak voor aankomst was het ineens 5, dan 10 en dan ineens 20 min wachten. Ik stond als derde auto in de wachtrij en heb ca 10 minuten gewacht. Mijn vrouw is dan maar naar McDo gegaan waar de file nog langer was. 13h schijnt een piekmoment te zijn, want toen ik ingeplugd was had ze onze burgers nog niet…
Op deze route zijn de meeste raststättes van Tank en Rast, en dat betekent dat door dat idiote conflict dat nog altijd niet opgelost is er overal maar 2 miserabele palen van 50 kW staan. Door Duitsland rijden wordt dan nog eenvoudiger, nu moet je eigenlijk altijd naar een Autohof als je eens van de Tesla Suc wil af wijken. Want helaas staan die noet altijd op,de plaatsen die goed met de route overeenkomen.
Het viel me toch wat tegen om iedere keer van de autostrade af te rijden, en naar de laders te gaan zoeken.
En ja, tijdens de lunch was de auto eerder klaar dan wij, maar omdat er 2 fietsen op de haak zaten ging het verbruik wel omhoog naar ca 220-240Wh/km en dan raak je met 70% maar goed 200km verder.
De laadsnelheid van Tesla is boven de 50% echt niet zo snel (dan zak je onder de 100 kW), en als je enkel de pipi/drinkstop wil doen met een gevulde frigobox, dan sta je wel effe duimpjes te draaien.
De nieuwere EV’s doen dat gewoon beter.
En verder heeft mijn Y vandaag minstens 4-5 keer de remmen toe gegooid wanneer ik daar geen enkele reden toe zag. Die autopilot blijft gewoon ondermaats, en ik verontschuldig mij als je achter mij reed en mee moest remmen. Meestal was ik snel genoeg, maar een keer zag ik toch een lichtflits….
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
De prijzen zijn in Frankrijk toch iets milder dan in Vlaanderen. Laat mij nu net uit die buurt zijn (t.t.z. dichtbij de Frans-Belgische grens), en deze tip hebben, misschien des te nuttiger voor onze Nederlandse vrienden wegens waarschijnlijker (op weg naar het Zuiden) “dichtbij de eerste laadbeurt”… Als je de laadbeurt op de heenreis kunt uitstellen tot in Frankrijk: DOEN!bjab schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 22:33:
Ik wil mijn ervaring ook delen over het rijden in een volgens de reviews niet geschikte auto voor lange afstanden: de MG5 Luxury Standard Range.
...
Daarnaast wat foutjes gemaakt met laadkosten, waardoor we bij de eerste stop (allego Marke) maarliefst € 0,83/kWh moesten betalen.
Een snelle vergelijking, bij wijze van illustratie, van de Tesla SuC prijzen op ‘t drukste moment van de dag, op 2 locaties op pakweg 15 km van elkaar: Kortrijk (Vlaanderen) 0,41€/kWh - Neuville-en-Ferrain (Frankrijk) 0,28€/kWh.
Dezelfde tip op de terugreis: als de keuze voor de volgende laadbeurt dan toch zo ongeveer in de buurt van de Frans-Belgische grens ligt, laad dan beter nog vóór de Belgische grens… Enige nadeel (voor het gegeven SuC vb) zou kunnen zijn dat de SuC in Neuville-en-Ferrain moeilijker te vinden is, en wat verder van de snelweg af ligt dan die in Kortrijk.
Model 3 LR (model 2023)
https://www.telegraaf.nl/...ferral&utm_campaign=shareB R M schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:53:
[...]
Handig, die foto met die laaddruppels met daarop de pasnummers.
Ik heb met meneer te doen. Komt thuis en kan nog maanden genieten van deze vakantie.B R M schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:53:
[...]
Handig, die foto met die laaddruppels met daarop de pasnummers.

Kun je een samenvatting geven? Het artikel zit achter een paywall (en sowieso is linkdropping niet handig).
Als je niet met de app het laden start is het toch logisch dat die niet in de app zichtbaar is?blb4 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 23:18:
Gisteren een wat vreemde laadervaring met mijn Kia EV6 bij een Tesla V4 Supercharger (met betaalterminal) in Duitsland. Probeerde laden te activeren via Tesla app, lukt niet, wilde nog een x proberen, stekker was en bleef vergrendeld. Bleek dat er op ‘t schermpje stond dat er € 0,67 betaald moest worden. Dat maar even met bankpas gedaan. Daarna startte laden wel maar laadsessie was niet zichtbaar in app. Toen ik weg wilde rijden kon ik de sessie dus niet stoppen met de Tesla app maar ook niet met de Kia Connect app. Uiteindelijk wel weten los te koppelen met ontgrendelknop van de auto naast de laadpoort. Op ‘t schermpje van de lader stond een QR code van de factuur, die gedownload (iets van €29) maar factuur zat niet in de tesla app. Wel bleek dat er bij die betaling van € 0,67 aan ‘t begin er € 25,— van mijn rekening is afgeschreven. Erg vreemd allemaal, iemand ooit zoiets meegemaakt of een verklaring?
Ik ben toch malle pietje niet!
In de Tesla app per ongeluk verkeerde paal geselecteerd tov degene die je in de auto had geplugd?blb4 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 23:18:
Gisteren een wat vreemde laadervaring met mijn Kia EV6 bij een Tesla V4 Supercharger (met betaalterminal) in Duitsland. Probeerde laden te activeren via Tesla app, lukt niet, wilde nog een x proberen, stekker was en bleef vergrendeld. Bleek dat er op ‘t schermpje stond dat er € 0,67 betaald moest worden. Dat maar even met bankpas gedaan. Daarna startte laden wel maar laadsessie was niet zichtbaar in app. Toen ik weg wilde rijden kon ik de sessie dus niet stoppen met de Tesla app maar ook niet met de Kia Connect app. Uiteindelijk wel weten los te koppelen met ontgrendelknop van de auto naast de laadpoort. Op ‘t schermpje van de lader stond een QR code van de factuur, die gedownload (iets van €29) maar factuur zat niet in de tesla app. Wel bleek dat er bij die betaling van € 0,67 aan ‘t begin er € 25,— van mijn rekening is afgeschreven. Erg vreemd allemaal, iemand ooit zoiets meegemaakt of een verklaring?
Idd, eerst en vooral: nooit meer ICE.Ecological schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 22:43:
[...]
Toch ook wel ergens grappig dat wij dit jaar een wat mindere ervaring hadden beiden, terwijl jij ook net als mij volgens al paar jaar EV rijden. Natuurlijk, ik wil NOOIT meer terug, maar ik had in 2020 heel veel tolerantie voor dingen die net niet lekker gingen, maar anno 2025 had ik wel gehoopt dat het ietsje beter was geweest!
Dit was mijn derde vakantie met de EV, en er zijn natuurlijk geen drama’s gebeurd.
Maar bij de keuze van de volgende auto ga ik toch letten op:
- laadcurve boven de 50% (die piek van 250kw gedurende een minuut is er puur voor de marketing, daarna zakt het in als een slechte kaassoufflé) - (dus Tesla, doe er iets aan)
- lane keeping en autopilot moeten echt beter zijn. (Liever nog full self driving zodat ik een slaapje kan koen…)
- efficiency is heel belangrijk
- navigatie moet echt nog beter, ik wil in een oogopslag kunnen zien of ik eerder of later kan laden, en zeker zijn dat er een toilet in de buurt is.
Als ik stop om te laden zonder toilet, dan krijg ik van de wederhelft weer te horen dat dat met een benzine toch echt makkelijker is.
En verder, ja, ik hoop echt dat binnenkort elk tankstation minstens 15-25 laders krijgt ook in Duitsland, want dan mag die intelligente laadplanning weer op de schop net zoals op diesel rijden.
Mijn punt was vooral dat de Telegraaf een paar weken geleden doorleuk een foto postte van Nederlanders op vakantie met een sleutelhanger vol laaddruppels, waarbij alle pasnummers gewoon te lezen waren. En nu maken ze dit artikel.Of-Aaargh schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 08:37:
[...]
Kun je een samenvatting geven? Het artikel zit achter een paywall (en sowieso is linkdropping niet handig).
ChatGPt laten samenvatten:
Hier is een iets uitgebreidere samenvatting van het artikel “Arjens laadpas werd gekopieerd door criminelen en volop gebruikt in buitenland: fraude blijkt doodeenvoudig”, gepubliceerd door De Telegraaf op 3 augustus 2025:
⸻
🧾 Wat is er precies gebeurd?
• Slachtoffer: Arjen ontdekte dat zijn laadpas voor elektrische voertuigen door criminelen is gekopieerd en ongeautoriseerd werd gebruikt. De pas werd meerdere keren in korte tijd gebruikt in Londen—zonder dat hij daar was.  
• Werkwijze van criminelen: Fraudeurs lezen het unieke serienummer van de pas uit via NFC (bijvoorbeeld met een smartphone of goedkope tool), dupliceren dit op een andere pas en kunnen vervolgens wereldwijd laadsessies uitvoeren alsof zij de originele gebruiker zijn. 
⸻
⚠️ Hoe eenvoudig is deze fraude?
• Onderzoek toont aan dat bijna alle laadpassen wereldwijd enkel beveiligd zijn met een uniek ID-nummer, zonder complexe encryptie. Dit maakt klonen eenvoudig mogelijk met minimale middelen. 
• Zodra het serienummer bekend is, kan iemand onbeperkt laadsessies uitvoeren zonder fysieke toegang tot de originele pas te hebben.
⸻
📊 Wat zijn de gevolgen?
• Financiële schade: Arjen kreeg mogelijk hoge facturen vanwege het misbruik—terwijl hij zelf geen laadsessies heeft uitgevoerd.
• Grootschalige impact: In andere gevallen, zoals bij vervoersbedrijf RMC uit Rotterdam, werd fraude sinds januari 2024 vastgesteld waarbij ruim 11.000 laadsessies werden uitgevoerd met gekopieerde passen. De totale schade bedroeg ongeveer €217.000. 
⸻
🏛️ Reacties van betrokken partijen
• RMC heeft aangifte gedaan bij de politie, maar kreeg te horen dat er onvoldoende bewijs is om een strafrechtelijk onderzoek te starten.
• RMC houdt Ecotap (de leverancier van de laaddruppels) verantwoordelijk voor gebrekkige beveiliging.
• Ecotap, onderdeel van Legrand, wijst terug op RMC: volgens hen lag het beheer van de laadsessies bij RMC, net zoals bij creditcardtransacties. Hierbij verwijzen ze naar datarátering en zelfcontrole. 
⸻
📌 Aandachtspunten
• Deze vorm van fraude is al geruime tijd bekend; onderzoeken en waarschuwingen dateren al van 2019. Toch zijn veel partijen nog niet overgestapt op veiliger technologieën zoals Mifare DESFire of app-gebaseerde verificatie. 
• Zowel situaties als bij particulieren (zoals Arjen) als bij zakelijke gebruikers (zoals autodeelbedrijven of vervoersbedrijven) tonen hoe kwetsbaar het huidige systeem is.
⸻
✅ Maatregelen en preventietips
Wil je weten hoe gebruikers of aanbieders zich beter kunnen beschermen—bijvoorbeeld met app-only oplossingen, pushmeldingen of locatiegebaseerde verificatie? Laat het gerust weten, dan vertel ik je er meer over!
⸻
Als je het oorspronkelijke artikel van De Telegraaf wilt raadplegen of meer wilt weten over wat dit specifiek voor jou of jouw situatie kan betekenen, help ik je daar graag bij.
[ Voor 3% gewijzigd door B R M op 03-08-2025 12:14 ]
Heen en terug naar Oostenrijk (1050 km).bjab schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 22:33:
Ik wil mijn ervaring ook delen over het rijden in een volgens de reviews niet geschikte auto voor lange afstanden: de MG5 Luxury Standard Range. Dit vanwege de relatief korte WLTP range van 300km en het relatief trage snelladen (63 kW) Om het geheel nog wat eenvoudiger te maken had ik de auto 2 weken tweedehands in ontvangs mogen nemen én hebben we er voor het gemak een bagage-aanhanger aangehangen omdat kamperen zonder kampeerspullen toch wat tegen kan vallen.
[Afbeelding]
De camping lag "slechts" op 630 km van huis, maar wel dwars door Parijs heen. Vooraf hadden we de laadstrategie uitgestippeld met ABRP, maar deze bleek zelfs met de aanhanger wat conservatief. We gingen hierdoor voor een 3-stopper met een backup een 4 stopper. Met een ionity- en electra-abonnement op zak vertrokken we met volle moed richting Blois langs de Loire.
Al snel bleek dat het verbruik lager uit zou komen dan ABRP inschatte (20,3 t.o.v. 21 Wh/km). We zijn dus voor de vooraf ingeplande 3-stopper gegaan. Afgezien van wat omrijden in Parijs (i.v.m. wat files) hebben we steeds 120 kunnen rijden waar het mocht. Omdat het onze eerste keer was en we nog geen laadervaring hadden hebben we de SOC niet laten zakken tot onder de 20%. Daarnaast waren de kinderen ook rond deze tijd al lang klaar voor pauze.
Het laden ging soepel, we hebben nooit hoeven te wachten op een vrije paal én de kinderen waren pas ruim na de 80% klaar om weer verder te gaan. Op het eind sloeg toch (geheel onterecht) range range anxiety toe, want we hadden niet uitgezocht of er een lader dichtbij de camping was. Hierdoor hebben we vlak voor aankomst de laatste ionity op de route gepakt om nog even 6kWh te laden. Achteraf bleek dat niet nodig omdat op de camping twee ongedocumenteerde, " domme" tesla-laders stonden die met de pinpas bij de receptie geactiveerd en betaald dienden te worden.
De terugweg ging even soepel, waarbij het bereik met het zelfde rijgedrag, maar meer file op 18,7 Wh/km uitkwam.
Helaas viel het tegen dat op bijna alle laadplaatsen de aanhanger losgekoppeld moest worden. Gelukkig was een parkeerplaats niet ver weg. Daarnaast wat foutjes gemaakt met laadkosten, waardoor we bij de eerste stop (allego Marke) maarliefst € 0,83/kWh moesten betalen.
Gepland via ABRP. Hoewel, ik gebruikte om en om hun suggestie die veel te conservatief was. Verbruik lag onder de 200Wh/km ipv op hun geschatte 350.
Daarnaast een lay-over op Google Maps voor geruststelling voor laadplekken voor auto met aanhanger.
:strip_exif()/f/image/vh8eoO0u0FmT63YahwlfSyPQ.jpg?f=fotoalbum_large)
07.00 weg. 16.00 daar. Gemiddeld 75 km/uur. Op 600 km een nette camping geregeld. Netjes 100 gereden en na 240 km wil ik er wel graag even uit. 2 laadstops van 30 minuten + 's avonds vlak bij de camping aan een AC-lader.
Volgende dag 09.00 weg. Weer 2 laadstops en weer op tijd (16.00) bij de camping.
Vermeldenswaardig: we reden op maandag en dinsdag. 🫡
[ Voor 4% gewijzigd door Martin0672 op 03-08-2025 12:33 ]
Ik pak vaak de fiets. Maar zeer graag de Renault Megane iconic EV60 220pk (2023) met daarachter een EasyCaravanning TakeOff (2024). Of de Zoë R40 (2018) met fietsendrager.
Ja ik krijg die melding ookTechnofreakz schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:16:
Ik wil graag de mobilelize abonnement activeren in de Renault app, maar krijg deze melding.
Hebben meer mensen dit?
[Afbeelding]
Rijd het benzinestation op waar er nog 1 laadpaal vrij is. Ik zie voor me een auto die laatste plek innemen (balen dacht ik)
Kijk nog eens goed: een diesel. Vent was al aan het weglopen. Beschaafde claxon en semi beschaamd draait hij zich om en verplaatst zijn auto.
(En ondertussen weer in 20 min 57kWh geladen; wat een auto die EV6)
Ja, wij hebben de standard range en die laad al sneller dan dat wij plassen en wat gegeten hebben, de long range doet daar nog een schepje bovenop.jeroenkb schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:39:
Ik kan niet wachten op mn 7x 😊 nu moet ik het doen met 150kW max (en kakt redelijk snel in helaas)Card Nox schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 14:49:
[...]
Ja, wij hebben de standard range en die laad al sneller dan dat wij plassen en wat gegeten hebben, de long range doet daar nog een schepje bovenop.
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Von Freitag, 1. August, 10:00 Uhr bis Sonntag, 3. August, 23:59 Uhr, senkt der Ölmulti die Preise an allen Recharge-Schnellladestationen in Deutschland auf 0,39 Euro/kWh – rund 20 Cent unter dem aktuellen Durchschnittspreis.
Bron: https://ecomento.de/2025/...preise-uebers-wochenende/
Mooie aanbieding voor wie het past.
Het lijkt bijna op benzine tanken, want in Nederland betaal je vandaag bij Shell € 0,78 per kWh. Het dubbele! Bijna 40 cent meer!
[ Voor 14% gewijzigd door BBBvB op 03-08-2025 16:03 ]
We zijn van leasemaatschappij gewisseld en ik heb nu een pas welke een code heeft die start met NL-MTC. Hiervoor had ik de pas van Shell/The New motion, startend met NL-TNM, waar echter ook het logo van MTC op stond. Met die pas kon ik in het buitenland blind afgaan op laadpunten die in de Shell recharge app vermeld stonden. Nu is de selectie van beschikbare laadpunten merkbaar slechter en moet de EU Laapas-app gebruikt worden om te kunnen zien bij welke laadpunten deze nieuwe kaart gebruikt kan worden. De reviews in de Play store zijn slecht: rating van 1,3 op een maximaal mogelijke score van 5.
De pas van Shell biedt naar eigen zeggen tot 750.000 laadpunten toegang, de NL-MTC-kaart tot naar eigen zeggen "meer dan 600.000" laadpunten
[ Voor 9% gewijzigd door Frij5fd op 03-08-2025 16:15 ]
Kan nog iedere zondag in augustus van 10-17u bij alle Smappee DC laders (alleen in de westelijke helft van Belgie)
Link met kaartje met locaties https://www.smappee.com/nl/smartstop/seasonal-savings/#map
Ik heb een MTC EU kaart startend met NL-MTE. Ik ondervind hiermee in ‘t buitenland weinig problemen. Daarnaast heb ik Shell recharge en Tesla app. Op die manier eigenlijk nooit problemen (in Duitsland, België, Frankrijk, Zwitserland); heel af en toe werkt de MTC pas niet en soms komt er een supercharger op ons pad, kosten moet ik dan achteraf declareren.Frij5fd schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:10:
De ene MTC-laadpas (Multi tank card) is de andere niet, ben ik deze vakantie achtergekomen: https://www.mtc.nl/FAQ/le...-passen-in-het-buitenland.
We zijn van leasemaatschappij gewisseld en ik heb nu een pas welke een code heeft die start met NL-MTC. Hiervoor had ik de pas van Shell/The New motion, startend met NL-TNM, waar echter ook het logo van MTC op stond. Met die pas kon ik in het buitenland blind afgaan op laadpunten die in de Shell recharge app vermeld stonden. Nu is de selectie van beschikbare laadpunten merkbaar slechter en moet de EU Laapas-app gebruikt worden om te kunnen zien bij welke laadpunten deze nieuwe kaart gebruikt kan worden. De reviews in de Play store zijn slecht: rating van 1,3 op een maximaal mogelijke score van 5.
De pas van Shell biedt naar eigen zeggen tot 750.000 laadpunten toegang, de NL-MTC-kaart tot naar eigen zeggen "meer dan 600.000" laadpunten
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ik heb de app wel gebruikt maar mogelijk is die laadsessie gestart door het daarvoor aanbieden van bankpas. Maar dan is ‘t weer vreemd dat ik voor ruim € 29 heb kunnen laden terwijl er € 25 was afgeschreven.janne_nl schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 09:00:
[...]
Als je niet met de app het laden start is het toch logisch dat die niet in de app zichtbaar is?
Volgens mij niet, in elk geval goed naar gekeken…jouwheld schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 10:09:
[...]
In de Tesla app per ongeluk verkeerde paal geselecteerd tov degene die je in de auto had geplugd?
Wat raar is, is dat alle laadbeurten meteen verwerkt zijn in de app, afgeschreven zijn van de creditcard en een mail met de factuur is verzonden. Op twee sessies na. Op de terugweg 4 laadstops gemaakt (elke keer stoppen even afgetopt). Daarvan zijn sessie 2 en 3 wel verwerkt in de app, maar niet afgeschreven en (dus) ook niet gefactureerd. Sessie 4, later die dag, is wel gewoon verwerkt. Dat is inmiddels een week geleden.
Komt het vaker voor dat het zo lang duurt bij IONITY? Heb al wel een ticket geopend. Wil de fiscale verrekening in 1 x doen en niet later nog een keer met een paar losse facturen aan komen zeulen.
Catch my drift?
Herkenbaar. Vanmiddag bij Fastned Ooiendonk-Oost stopte er een MB A-Klasse naast me onder de luifel.jeroenkb schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:39:
Net een heterdaadje:
Rijd het benzinestation op waar er nog 1 laadpaal vrij is. Ik zie voor me een auto die laatste plek innemen (balen dacht ik)
Kijk nog eens goed: een diesel. Vent was al aan het weglopen. Beschaafde claxon en semi beschaamd draait hij zich om en verplaatst zijn auto.

Catch my drift?
Herkenbaar. Is me ook overkomen gedurende een reis. Uiteindelijk duurde het weken voordat de missende sessies zichtbaar werden. Overigens geen ticket oid voor geopend. Loste zichzelf op.[b]DaMenaz in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"DaMenaz schreef
Wat raar is, is dat alle laadbeurten meteen verwerkt zijn in de app, afgeschreven zijn van de creditcard en een mail met de factuur is verzonden. Op twee sessies na. Op de terugweg 4 laadstops gemaakt (elke keer stoppen even afgetopt). Daarvan zijn sessie 2 en 3 wel verwerkt in de app, maar niet afgeschreven en (dus) ook niet gefactureerd. Sessie 4, later die dag, is wel gewoon verwerkt. Dat is inmiddels een week geleden.
EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024
Ik heb op mijn heenrit een id4 bij een Tesla V4 effe moeten corrigeren omdat hij de verkeerde laadpaal gebruikte….DaMenaz schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 18:25:
[...]
Herkenbaar. Vanmiddag bij Fastned Ooiendonk-Oost stopte er een MB A-Klasse naast me onder de luifel.
Moet eerlijk toegeven dat de opstelling mij ook. Iet 100% duidelijk was.
Maar vermits ik aan de kant stond, en hij de tweede plaats had kon ik niet anders…
Een V4 deelt toch geen capaciteit met een naastgelegen lader? Of snap ik het niet?Tommie12 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:33:
[...]
Ik heb op mijn heenrit een id4 bij een Tesla V4 effe moeten corrigeren omdat hij de verkeerde laadpaal gebruikte….
Moet eerlijk toegeven dat de opstelling mij ook. Iet 100% duidelijk was.
Maar vermits ik aan de kant stond, en hij de tweede plaats had kon ik niet anders…
Ik heb ooit in januari ofzo 2 reserveringen a 40 gekregen die nooit vrijgegeven werden. Ondanks tickets en contact met klantenservice.DaMenaz schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 18:21:
Net terug van vakantie met de VW ID.7 Tourer naar Oostenrijk. Van tevoren een IONITY Power abonnement genomen en zo voor een knaak en een bos wortelen naar de Alpen geweest. Op de terugweg nog een paar dagen in de Eifel verbleven.
Komt het vaker voor dat het zo lang duurt bij IONITY? Heb al wel een ticket geopend. Wil de fiscale verrekening in 1 x doen en niet later nog een keer met een paar losse facturen aan komen zeulen.
Ik had geen zin daar uren aan te besteden, is het niet waard, dus maar gelaten. Die werden uiteindelijk vanzelf alsnog vrijgegeven einde jaar.
Kortom: kwestie van geduld
Net als @blb4 heb ik ook een NL-MTE laaddruppel. En werd verwezen naar dezelfe app.Frij5fd schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:10:
De ene MTC-laadpas (Multi tank card) is de andere niet, ben ik deze vakantie achtergekomen: https://www.mtc.nl/FAQ/le...-passen-in-het-buitenland.
Afgelopen nacht zijn wij met de caravan naar Oostenrijk gereden. Omdat het snachts lekker rustig is was mijn enige eis aan een laadplek dat ik er vooruit ingeparkeerd, of anders een beetje schuin ervoor kon staan zonder al te veel te blokkeren. Scheelt weer afkoppelen. Daarom ook stops van allerlei verschillende aanbieders aangedaan. 7 stops in totaal, van Ionity, Allegro, EnBW en Aral Pulse in Duitsland, en in Oostenrijk een paar specials: Inntaler Logistik park (Kufstein) en een station van Salzach Sonne in Mittersil. Al was die laatste meer voor de zekerheid dan echt nodig. Die 2 laatst aanbieders hadden ook gewoon die "standaard" palen met zo'n zwenkarm bovenop die je ook bij veel Fastned stations ziet bijvoorbeeld.
Geen enkele keer problemen gehad met deze laadpas. Ik ga er verder ook eigenlijk vanuit dat hij het bij alle snelladers hier doet, behalve die van Tesla, maar dat was vooraf ook al aangegeven.
)
Ja, ik snap het ook niet helemaal. Bij een V4 zou je altijd op de juiste plek moeten kunnen staan en laden, onafhankelijk van waar je poort zit.Zapato schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:47:
[...]
Een V4 deelt toch geen capaciteit met een naastgelegen lader? Of snap ik het niet?
Ik vind het zelfs beter passen bij m’n ID.7, dan het bij de Tesla deed.
Uiteindelijk koste het maar 16,45 voor 56.8 kwh dus prima concurrerende prijs met Ionity, al was dit eigenlijk goedkoper vanwege het 2 maanden gratis abbonement.
Technofreakz schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:16:
Ik wil graag de mobilelize abonnement activeren in de Renault app, maar krijg deze melding.
Hebben meer mensen dit?
[Afbeelding]
Vanavond, na de hele dag proberen, is het eindelijk gelukt. Ik heb ook al een bevestiging per email dat mijn Intense abo is ingegaanmartinBMW schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:26:
Ik krijg al de hele ochtend die zelfde melding bij Mobilize, zelfs al wanneer ik een laadpunt probeer te zoeken
Op de terugweg wel 1 keer een probleem bij Total: het touchscreen van de lader werkte niet waardoor ik de sessie niet kon stoppen. Pasje ervoor houden deed ook niks. Na even gepruts geprobeerd de laadlimiet in mijn auto omlaag te zetten (naar 70%, de auto was rond 80% vol), en voila, de sessie was beëindigd en we konden loskoppelen gelukkig
Kia e-Niro Executive 64kWh Aurora Black Pearl
Bij mij nog steeds dezelfde meldingmartinBMW schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 22:35:
[...]
[...]
[...]
Vanavond, na de hele dag proberen, is het eindelijk gelukt. Ik heb ook al een bevestiging per email dat mijn Intense abo is ingegaan
Wat betaalde je daar per kWh en met welke pas/app/abbo?EvilBeegee schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 23:19:
Deze zomer in Frankrijk regelmatig gebruik gemaakt van de Total Energies snelladers langs de snelweg. Volgens mij waren die er een paar jaar geleden niet, maar het is heel fijn om je laadstop te plannen bij een plek met 20+ laders! Geen enkele keer laadfile gehad.
Op de terugweg wel 1 keer een probleem bij Total: het touchscreen van de lader werkte niet waardoor ik de sessie niet kon stoppen. Pasje ervoor houden deed ook niks. Na even gepruts geprobeerd de laadlimiet in mijn auto omlaag te zetten (naar 70%, de auto was rond 80% vol), en voila, de sessie was beëindigd en we konden loskoppelen gelukkig..
Ja ook wel eens gehad, komt meestal eind van de maand goed. Kan het zijn dat die twee sessies nog in Oostenrijk waren? De keren dat bij mij de afrekening later kwam, was het altijd een Ionity in Oostenrijk.DaMenaz schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 18:21:
Net terug van vakantie met de VW ID.7 Tourer naar Oostenrijk. Van tevoren een IONITY Power abonnement genomen en zo voor een knaak en een bos wortelen naar de Alpen geweest. Op de terugweg nog een paar dagen in de Eifel verbleven.
Waar zitten die (met 20+) en wat was de prijs?EvilBeegee schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 23:19:
Deze zomer in Frankrijk regelmatig gebruik gemaakt van de Total Energies snelladers langs de snelweg. Volgens mij waren die er een paar jaar geleden niet, maar het is heel fijn om je laadstop te plannen bij een plek met 20+ laders! Geen enkele keer laadfile gehad…
Niet conccurerent met Ionity of Electra maar het zat op een A locatie langs de snelweg waar benzine ook vaak een stuk duurder is. Wellicht bestaan er ook iets van total abbos maar dat vond ik voor nu teveel moeite vanwege een eenmalige actie.
Komma fout: 126euro. Mooi een keer uit eten.GoEV6 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:33:
Zie veel vragen over de prijs per kWh laden. Denk dat meer dan 80% een lease auto heeft en het weinig boeit. Hier ook 😀. En los daarvan. Als je een keer of 6 moet laden op je vakantie en het verschil per kWh is 30 cent. 6 X 30 cent keer bv 70 kWh dan gaat het om €12,60. 2 cola en 2 biertjes dus.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Reken het nog een keertje uit en zet de komma goed....GoEV6 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:33:
Zie veel vragen over de prijs per kWh laden. Denk dat meer dan 80% een lease auto heeft en het weinig boeit. Hier ook 😀. En los daarvan. Als je een keer of 6 moet laden op je vakantie en het verschil per kWh is 30 cent. 6 X 30 cent keer bv 70 kWh dan gaat het om €12,60. 2 cola en 2 biertjes dus.
(€126,00)
EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024
Ook komma.GoEV6 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:33:
Verder kan het verschil ook 40 cent worden, dan hebben we het over 168 euro en verder ben ik een leaserijder die zelf zijn energiekosten mag betalen, die categorie bestaat ook nog.
Overigens heb ik weer een andere variant van MTC, de mijne zegt NL-TCE en ik kon er vorig jaar mee opladen in Zwitserland. Dit jaar heb ik alleen Tesla en ANWB charge gebruikt.
Nee, want hij laat de baas er voor opdraaien...Stefannn schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:39:
[...]
Komma fout: 126euro. Mooi een keer uit eten.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Ja zoiets, discutabel ook. Hij betaald waarschijnlijk bijtelling dus mag er privé mee rijden. Dat hij 1x per jaar in het buitenland de kilometers rijdt zijn nog steeds de kilometers waar hij voor betaald ook in de vakantiemaand. Maar dan 'draait de baar er voor op' ineens? Daar betaal je toch bijtelling en eventuele bijdrage toch voor? Al weet ik legio voorbeelden waar je inderdaad zelf je brandstof in het buitenland moet betalen.HansAuutB schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:00:
[...]
Nee, want hij laat de baas er voor opdraaien...
Klopt wel.. maar de “marginale kosten”, de meerkosten per kWh heeft hij als lease rijder niet.Oekol schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:59:
[...]
Ja zoiets, discutabel ook. Hij betaald waarschijnlijk bijtelling dus mag er privé mee rijden. Dat hij 1x per jaar in het buitenland de kilometers rijdt zijn nog steeds de kilometers waar hij voor betaald ook in de vakantiemaand. Maar dan 'draait de baar er voor op' ineens? Daar betaal je toch bijtelling en eventuele bijdrage toch voor? Al weet ik legio voorbeelden waar je inderdaad zelf je brandstof in het buitenland moet betalen.
Ik heb wel het idee dat de EV vloot meer en meer privé wordt. Ook al omdat er steeds meer (ex lease) moderne gebruikte EV’s op de markt komen. Die “meer privé aandeel” tendens kan er wel voor zorgen dat er meer “redelijk geprijste aanbieders” komen.
Het is een beetje bizar dat ionity met een op zich goede geografische spreiding op 0.40euro zit maar dat 70 tot 80% van de aanbieders op het dubbele of meer zit. Als dat met benzine zo zou zijn zou die 80% allang failliet zijn.
Op momenten met groot prijsverschil op benzine met buurlanden hebben de grens pompen aan de goedkope zijde ook opeens vrijwel geen klandizie meer. Enkel nog… jawel… de lease rijders.
De id.3 werd in 2020 gelanceerd en was daarmee ongeveer de eerste betaalbare non-tesla met wltp groter dan 300km. Later volgden er meer. Dat zijn dus de EV’s met vakantie waardige wltp die de komende tijd uit de lease komen.
We zullen het zien…
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Verwijderd
Mijn idee is om juist níet van snellader naar snellader te rijden, want dat kan iedereen. In plaats daarvan wil ik de kortste of meest economische route nemen. De Leaf-navigatie biedt die optie wel, maar de kaarten zijn niet meer actueel. Daarom gebruik ik liever Here WeGo, die stuurt me netjes binnendoor en vermijdt onnodige stukken snelweg.
![]() | ![]() |
De route waar ik aan denk is naar Duinkerke. Vertrek rond 05:00 uur ’s ochtends. Dan is er weinig verkeer en ik ben toch al vroeg wakker, normaal sta ik om 05:30 op voor werk. Ik verwacht dat ik de 281 km kan halen zonder tussendoor te moeten snelladen, mits ik de kortste route volg en snelwegen grotendeels vermijd.
Aankomst in Duinkerke zou dan rond 10:00 uur zijn, met een accu die vrijwel leeg is. Er blijft misschien nog een beetje marge over. Laden kan daar bij een Lidl, met een 6,6 kW aansluiting op een 22 kW paal. Volgens de boordcomputer duurt dat zo’n 6,5 tot 7 uur om weer vol te laden.
Die tijd wil ik gebruiken om wat historische WOII-locaties in de buurt te bekijken. Als alles meezit vertrek ik rond 17:00 of 18:00 weer met een volle accu en ben ik tussen 22:00 en 23:00 weer thuis. En dan de volgende ochtend om 05:30 gewoon weer op om te gaan werken.
Ik twijfel nog of ik het echt wil doen. Aan de ene kant is het wat overdreven. Aan de andere kant zijn dit precies de dingen waar ik plezier uit haal. En eerlijk is eerlijk: mijn vrouw zit met onze dochter in Londen, dus het lijkt me symbolisch mooi om even naar ze te zwaaien vanaf de overkant van het Kanaal.
Grofweg dus mijn plan:
- 05:00 vertrek
- 10:00 aankomst Lidl Duinkerke
- 10:00–17:00 sightseeing en laden
- 17:00–18:00 vertrek richting huis
- 22:00–23:00 thuis
- 05:30 donderdag weer op voor werk
en maar hopen dat er bij de lidl plaats is.Verwijderd schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:12:
Ik speel al een tijdje met een idee voor een nieuwe challenge met de Leaf. Ik weet dat efficiënt rijden voor velen hier niet echt prioriteit heeft. Anders zouden er geen gemiddelde verbruiken van 32 kWh per 100 km gedeeld worden. Ja, men had de halve huisraad mee op vakantie, maar toch... met die hoeveelheid stroom heb ik ooit 300 km gereden.
Mijn idee is om juist níet van snellader naar snellader te rijden, want dat kan iedereen. In plaats daarvan wil ik de kortste of meest economische route nemen. De Leaf-navigatie biedt die optie wel, maar de kaarten zijn niet meer actueel. Daarom gebruik ik liever Here WeGo, die stuurt me netjes binnendoor en vermijdt onnodige stukken snelweg.De route waar ik aan denk is naar Duinkerke. Vertrek rond 05:00 uur ’s ochtends. Dan is er weinig verkeer en ik ben toch al vroeg wakker, normaal sta ik om 05:30 op voor werk. Ik verwacht dat ik de 281 km kan halen zonder tussendoor te moeten snelladen, mits ik de kortste route volg en snelwegen grotendeels vermijd.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Aankomst in Duinkerke zou dan rond 10:00 uur zijn, met een accu die vrijwel leeg is. Er blijft misschien nog een beetje marge over. Laden kan daar bij een Lidl, met een 6,6 kW aansluiting op een 22 kW paal. Volgens de boordcomputer duurt dat zo’n 6,5 tot 7 uur om weer vol te laden.
Die tijd wil ik gebruiken om wat historische WOII-locaties in de buurt te bekijken. Als alles meezit vertrek ik rond 17:00 of 18:00 weer met een volle accu en ben ik tussen 22:00 en 23:00 weer thuis. En dan de volgende ochtend om 05:30 gewoon weer op om te gaan werken.
Ik twijfel nog of ik het echt wil doen. Aan de ene kant is het wat overdreven. Aan de andere kant zijn dit precies de dingen waar ik plezier uit haal. En eerlijk is eerlijk: mijn vrouw zit met onze dochter in Londen, dus het lijkt me symbolisch mooi om even naar ze te zwaaien vanaf de overkant van het Kanaal.
Grofweg dus mijn plan:Het is een tikkeltje gestoord, maar het blijft toch kriebelen.
- 05:00 vertrek
- 10:00 aankomst Lidl Duinkerke
- 10:00–17:00 sightseeing en laden
- 17:00–18:00 vertrek richting huis
- 22:00–23:00 thuis
- 05:30 donderdag weer op voor werk
Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
Volgens mij maak je een reken foutje.GoEV6 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:33:
30 ct verschil per kWh. Gemiddeld laad je 50kW
Is 15 euro verschil per laadsessie. Maal 6 laad sessies is al 90 euro.
Een ionity passport heb je met een laad sessie terug verdiend.
Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!
Verwijderd
Dat ook nog: eigenlijk moet ik ook nog uitzoeken of er een alternatieve AC-laadpaal is waar ik voor €0,29 per kWh kan laden. Maar eerlijk gezegd geloof ik niet dat ze om 10 uur ’s ochtends al allemaal bezet zijn. Volgens Chargemap staan er ruim vier AC-laders, waarvan er op dit moment maar één in gebruik is._birdie_ schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:21:
[...]
en maar hopen dat er bij de lidl plaats is.
Mijn ervaring bij de Duitse Aldi is dat de AC-laders ’s ochtends vrijwel nooit bezet zijn. Tegen de middag zie je vaker dat mensen uit de buurt hun auto aan de paal hebben hangen. Daarnaast zie ik op Chargemap dat er in de directe omgeving ook meerdere snelladers en een paar extra AC-laders zijn. Die zitten vooral bij autodealers in de buurt van die Lidl.
ChaDeMo is meestal vrij toch? (Ik lees Leaf)_birdie_ schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:21:
[...]
en maar hopen dat er bij de lidl plaats is.
Moet je wel afkoppelen na een uurtje of zo.
En wat is dan de challenge? Want 285km rijden met een 40 kWh LEAF is niet echt een uitdaging, ook niet als je 20% degradatie hebt. Het is iig wel een leuk uitje.Verwijderd schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:12:
Ik speel al een tijdje met een idee voor een nieuwe challenge met de Leaf. Ik weet dat efficiënt rijden voor velen hier niet echt prioriteit heeft. Anders zouden er geen gemiddelde verbruiken van 32 kWh per 100 km gedeeld worden. Ja, men had de halve huisraad mee op vakantie, maar toch... met die hoeveelheid stroom heb ik ooit 300 km gereden.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Verwijderd schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:12:
Ik weet dat efficiënt rijden voor velen hier niet echt prioriteit heeft. Anders zouden er geen gemiddelde verbruiken van 32 kWh per 100 km gedeeld worden.
Niet verkeerd bedoeld, maar als het je om zuinig rijden te doen is kun je de kilometers beter helemaal niet makenVerwijderd schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:12:
mijn vrouw zit met onze dochter in Londen, dus het lijkt me symbolisch mooi om even naar ze te zwaaien vanaf de overkant van het Kanaal.
LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+
Of juist daarom wel?Verwijderd schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:12:
Ik speel al een tijdje met een idee voor een nieuwe challenge met de Leaf. Ik weet dat efficiënt rijden voor velen hier niet echt prioriteit heeft. Anders zouden er geen gemiddelde verbruiken van 32 kWh per 100 km gedeeld worden.
Ik moet die leaf nog 19,5kWh/100km zien halen @ 110-120kmh met vouwwagen erachter.
[ Voor 9% gewijzigd door Puppetmaster op 04-08-2025 14:47 ]
Toch ook veel privé EV-rijders, zeker meer dan 40%, hier ook.GoEV6 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:33:
Zie veel vragen over de prijs per kWh laden. Denk dat meer dan 80% een lease auto heeft en het weinig boeit.
En die particuliere rijders kunnen wel rekenen.
Verwijderd
Ik moet uiteraard ook weer terug: het gaat dus niet om slechts 281 km, maar om een retourrit van ruim 562 km. De uitdaging zit ‘m vooral in het zo efficiënt mogelijk afleggen van die afstand, zonder gebruik te maken van snelladers. In plaats van zo’n 3 uur enkele reis (zonder snellaadsessie) ben ik nu al snel 2 uur langer onderweg.PeterZ(on) schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:09:
[...]
En wat is dan de challenge? Want 285km rijden met een 40 kWh LEAF is niet echt een uitdaging, ook niet als je 20% degradatie hebt. Het is iig wel een leuk uitje.
Om die 281 km op één acculading te halen, moet het verbruik onder de 11 kWh/100 km blijven. Dat betekent onder andere zorgen voor een iets hogere bandenspanning dan standaard, wat het verbruik ten goede komt. De State of Health (SoH) van mijn accu is momenteel ongeveer 88%. Een nieuwe 40 kWh Leaf heeft netto maximaal zo’n 39 kWh bruikbaar, maar bij vertrek ’s ochtends (verwacht zo’n 13 graden) zal dat effectief lager liggen.
Laten we voor het gemak uitgaan van een ideale beschikbaarheid van 34,32 kWh. Wat vaak over het hoofd wordt gezien, is dat de Leaf ongeveer 9,9% van de bruikbare capaciteit als reserve achterhoudt bij 0% SOC. Dat betekent dat je in de praktijk maar zo’n 30 kWh daadwerkelijk kunt benutten, met een paar kWh als buffer voor noodgevallen.
Dat het géén 300 km is maar 281 km, door de kortste route te volgen, scheelt aanzienlijk. Die laatste circa 20 km zouden immers nog eens ongeveer 2 kWh vereisen, en die energie is er in theorie wel, maar dat valt onder de gereserveerde buffer, en die gebruik ik liever niet.
De omstandigheden zijn op de heenweg minder gunstig (kouder), maar de terugweg ligt qua temperatuur (rond de 22 graden) dichter bij het optimale bereik. Toch geldt voor beide ritten dat snelladen is uitgesloten.
Alles bij elkaar betekent het dat ik ongeveer 10 uur in de auto zal zitten. Ter vergelijking, met de benzineauto reed ik dezelfde afstand naar Duinkerke in een kleine 3 uur. En toen was de overtocht naar Dover bovendien nog stukken goedkoper. Technisch gezien ligt de veerboot trouwens niet in Duinkerke zelf, maar in Loon-Plage. Naar Duinkerke rijden is dus net iets dichterbij.
De regels voor deze circa 570 km challenge zijn simpel:
- Alleen gebruik maken van AC-laders,
- Snelladers zijn uitgesloten,
- Geen ‘Björn Nyland’ recordpoging,
- Voornamelijk binnendoor rijden,
- Alles binnen één dag afronden.
Succes met je challenge, genoeg tijd om te bedenken wat je met de bespaarde centen kunt gaan doen!
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.